1: Het hands-systeem is dom uitgewerkt. Zet je het aan, dan heb je per wedstrijd 2/3 handsballen voor of tegen. Hands is in het echte voetbal niet altijd 'hands'.
2: De scheidsrechter heeft altijd gelijk. Dat is onzinnig. Bouw een foutmarge in van 5% en buitenspel van 5 centimeter wordt een keer door de vingers gezien. In het echt is buitenspel ook niet altijd 100% correct. Ik heb het over situaties waarin het om virtuele centimeters gaat. Zoiets zou voor mij de gameplay verbeteren.
3. Waarom trapt de keeper al 10 jaar lang op dezelfde manier de bal in het veld?
4. Voetbal draait niet alleen om Messi, Barcelona, Bayern en Ajax. Dat gevoel krijg je wel als je de spellen van FIFA speelt. Clubliederen, game-covers, het commentaar, de stadions, alles draait om die clubs. En natuurlijk zijn ze vooral gericht op de topclubs in de competities, maar waar is bijvoorbeeld de Kuip of het Philips Stadion? Bij FIFA weet men niet eens dat Feyenoord bestaat en dat men al 76 jaar in een van de mooiste voetbalstadions van Europa speelt. Een beslissing als dit begrijp ik niet. Het is toch een voetbalspel?
5. Het commentaar is tenenkrommend bij Nederlandse spelers. Engels georiënteerde mensen zijn sowieso slecht in Nederlands, maar om namen compleet verkeerd uit te spreken moet je toch heel wat gekkigheid uithalen. Blijkbaar nemen ze met heel weinig genoegen bij EA. 1 voorbeeld van een speler die in 2010 de WK-Finale speelde: 'Matiesun' Mogen jullie raden welke speler dat is.
6: Ik wil bij voorafgaand aan een wedstrijd bepalen wie bij de eerste of tweede paal staat bij corners. Kan niet in FIFA. (maar ik heb het bij deze versie nog niet kunnen testen)
7. Als je kijkt naar spellen als Elder Scrolls Skyrim, Uncharted, Metal Gear Solid 4 en Heavy Rain (allemaal PS3) dan is het tenenkrommend om te zien dat men bij EA geen fluit geeft om de graphics. Het publiek is werkelijk waar belabberd. En dan kan iedereen aan komen zetten met argumenten dat het 'heel moeilijk' is of 'niet zoveel uitmaakt', maar dat doet het wel. En het is bij andere ontwikkelaars wel mogelijk, dus waarom niet bij EA? Simpel: luiheid. Men geeft er geen zak om. Men koopt toch wel de nieuwe FIFA, zo wordt er gedacht.
8. Het penalty systeem. Ik ga er niet eens woorden aan vuil maken.
9. Slidings. In het echt wil het nog wel eens voorkomen dat je een sliding maakt en je wat gras meeneemt. Spelers in FIFA blijven altijd 90 minuten kurkdroog, worden niet vies en zullen ook nooit gras op hun tenue hebben. Als je in de eerste helft een sliding maakt, dan zou het leuk zijn als die plag er ook nog uit zou zijn in de tweede helft. Is niet het geval bij FIFA. Ik wil stinkende kleedkamers, zwetende kerels en plaggen die me om de oren vliegen tijdens een wedstrijd. Dit is geen voetbalsimulatie, maar een Jiskefet-achtige manier van voetbal spelen.
Scheidsrechters maken fouten. Spelers zweten en worden vies. Het publiek bestaat uit individuen en trainers schreeuwen aan de kant van de lijn. Dit alles maakt voetbal mooi, maar het is expres niet in FIFA gezet. Waarom? Misschien wel om dezelfde reden dat je met Suarez geen schwalbe kunt maken. Dat is namelijk 'valsspelen' en het is 'onmogelijk' voor de FIFA ontwikkelaars om scheidsrechters zo te bouwen dat ze door slechte schwalbes heen kunnen kijken. Schwalbes horen bij voetbal. Deal with it.