"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ik ben benieuwd wat jullie met deze foto kunnen doen. Ik ben zelf (voor het eerst) aan de slag gegaan met lightroom maar behalve de "exposure" wat hoger zetten kom ik niet echt ver.

RAW file (NEF)

Mijn versie:
https://farm1.staticflick...60477586_5269dd910c_o.jpg
Je focust ligt volgens mij verkeerd, want het is erg soft (en dat ligt niet alleen aan de diffractie op f/11).
[ Voor 78% gewijzigd door Universal Creations op 28-07-2015 16:22 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

De bewerking van leonvw vind ik goed gelukt.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
en @Universal creations. Ik weet niet precies wat je bedoelt (fotografie leek hier). Dit zijn de eerste foto's die ik met een dslr neem en ik heb gewoon alles op de automatische stand gedaan (ik heb wel een aantal keer met de instellingen zitten spelen, maar volgens mij werden de foto's hier niet mooier op). Ik heb deze foto met de zogenaamde landscape modus gemaakt waardoor die als het goed is op alles scherp zou moeten stellen.
Probeer het eens uit en ga vooral spelen met de instellingen en dan bedoel ik vooral binnen de A, S en M standen. Automatische standen zijn leuk en aardig, maar je haalt er dan niet uit wat erin zit.
Mooi bewerkt! Lekkere kleuren
Die onscherpte zul je in de praktijk niet zo snel zien, behalve als je er aan gaat meten. De onscherpte nu is volgens mij doordat de focus niet goed ligt.Lennard1 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:40:
Ah oke, bedankt voor je heldere antwoord. Jammer dat ik deze info niet had voor ik op vakantie ging haha. Wel een beetje raar dat mijn camera op de automatische stand het diafragma op f/11 instelt als daardoor de foto's onscherp worden. In ieder geval, ik zal je tips onthouden en ze toepassen de volgende keer ik een foto van een landschap maak.
Ik heb afgelopen weekend een mooie zonsondergang geschoten in Frankfurt, maar kom er kwa bewerken niet helemaal uit. Omdat ik recht tegen de zon in stond te schieten waren de foto's vrij contrastloos en zelfs met 5 stops aan graduated ND filter erop was de lucht nog aardig opgeblazen. Daarom ben ik voor een multi (7) exposure gegaan en heb de boel getonemapped met photomatrix en daarna nabewerkt in Lightroom. Ik krijg het echter niet voor elkaar om het een mooie warme uitstraling te geven zonder de boel radioactief en over-saturated te laten worden. Daarom ben ik benieuwd hoever andere mensen hiermee kunnen komen.
Hieronder staat mijn beste resultaat ermee, maar ik heb het gevoel dat mijn bewerkingsskills tekort trekken ermee, vooral bij het parkje rechts in de foto en de clarity

WeTransfer download linkje naar de 7 (Canon 6D) Raw files
laat die hdr gewoon lekker achterwege en probeer meer uit èèn raw file te halen. low contrast kan ook mooi zijnCrashOverDrive schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:20:
Hieronder staat mijn beste resultaat ermee, maar ik heb het gevoel dat mijn bewerkingsskills tekort trekken ermee, vooral bij het parkje rechts in de foto en de clarity

[ Voor 50% gewijzigd door mrc4nl op 26-08-2015 22:02 ]
ora et labora
Dit vond ik zelf een erg mooie foto, maar krijg hem nog niet super dmv nabewerking.
http://static.tweakers.ne...UL5EUxL16zY4ruOo/full.jpg
Hieronder de link naar de RAW file
http://1drv.ms/1hkROHa
[ Voor 20% gewijzigd door Universal Creations op 28-08-2015 16:01 . Reden: Plaatje verkleinen naar 800pixel breed ]
-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Lightroom HDR, rechtgezet, kleinere uitsnede (kade rechtsonder vond ik niet interessant), gradiënt (donkerdere lucht met meer contrast) toegepast en vervolgens de torenflat eruit gebrusht, kleurtemp een heel klein tikje omhoog naar 5700K, belichting naar wens nog wat aangepast (hangt ook af van de HDR-bewerking die LR toepast), lensprofiel toegepast, tikje sharpening toegevoegd. Verder een prima foto om mee te werken.

Ik zie dat ik wat minder had moeten verscherpen... maar goed, dit is wat ik eruit kon halen. Ik heb hem recht gezet, een kleinere uitsnede (teveel afleiding rondom het bootje), kleurtemp iets omhoog, belichting een heel stuk omhoog. Een gradiënt aangebracht zodat de voorgrond nog wat onscherper werd.
De scherptediepte is te klein, waardoor een deel van het bootje out of focus is. Beetje saai licht, afleidende voorgrond. Kortom: ik vind de foto zelf niet echt goed.
[ Voor 31% gewijzigd door Universal Creations op 28-08-2015 17:05 ]
-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Crop, wat aanpassingen aan de belichting, toning iets aangepast en verzadiging (saturation) van wat kleuren. Iets verscherpt. En dat was het.
De basis was helaas niet al te sterk om er echt een top shot van te maken, maar ik vind hem op deze manier net even wat prettiger kijken
@Barrycade: die van jou oogt een stuk duisterder. Vind hem wel cool
[ Voor 5% gewijzigd door PdeBie op 07-09-2015 22:48 ]

linkje-> http://mrc4.nl/meuk/bewerkt/P1590526.RW2
[ Voor 36% gewijzigd door mrc4nl op 29-09-2015 19:32 ]
ora et labora
Maarja, dat is precies tegenovergesteld aan wat de meeste in het andere topic aangeven, dus echt nuttig advies is het niet
edit- van mij mag het juist nog wel iets duisterder en grauwer.(te lui om die gekke paarse/roze zweem bij de highlight weg te halen)

[ Voor 38% gewijzigd door Don Quijote op 29-09-2015 21:04 ]
Even quick 'n dirty:

[ Voor 14% gewijzigd door AdmiralSnipe op 29-09-2015 23:08 ]
Heb hem iets gecropped en wat warmer gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Radeon op 29-09-2015 21:32 ]
It's never easy.....
Elke keer wordt mijn blik naar dat puntje getrokken.

Dus hierbij nog een andere variant.

...
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
achteraf had ik misschien beter het diafragma iets meer kunnen openzetten (met dezelfde sluitertijd)
zodat ik wat minder ruis zo hebben. maar het je moet zo'n nachtfoto ook niet extreem wellen pushen
[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 11-10-2015 23:58 ]
ora et labora
http://1drv.ms/1jYj7IR
dit had ik er van gemaakt:

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

[ Voor 44% gewijzigd door Luxicon op 23-10-2015 22:07 ]
...

Probleem dat ik heb is dat ik 3 4 foto's heb deze heb proberen te verwerken naar een HDR en dat ik er nog niet het gewenste resultaat uit krijg.
Al vast 1 les die ik er van geleerd heb is dat ik een statief mee had moeten sjouwen. Dan was die vast stuk scherper.
Kan er iemand eruit krijgen wat mij niet lukte?
Zal het leukste vinden als je ook uit kan leggen wat je gedaan hebt!
Download van 3 panasonic raw:
https://drive.google.com/...oa0FWYTQ/view?usp=sharing
Edit:
4de raw foto's: https://drive.google.com/...2VUV1UEk/view?usp=sharing
[ Voor 5% gewijzigd door Haas_nl op 30-10-2015 23:00 ]
Mooie foto(s) post processing mee te oefenen! De verschillende exposures helpen zeker, want anders zijn de shadows of highlight vol met noise. Dat heb ik nu ook een beetje, maar het valt mee. M'n bewerking is wel aardig extreem en heb uiteinelijk twee exposures gebruikt, en de foto is wel iets te donker zie ik.Haas_nl schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 22:56:
Al weer tijdje terug heb ik deze foto gemaakt:
[afbeelding]naamloos-154-Edit.jpg by Marijn van den Heuvel, on Flickr
Probleem dat ik heb is dat ik 3 4 foto's heb deze heb proberen te verwerken naar een HDR en dat ik er nog niet het gewenste resultaat uit krijg.
Al vast 1 les die ik er van geleerd heb is dat ik een statief mee had moeten sjouwen. Dan was die vast stuk scherper.
Edit:

...
Dit is wat ik er van heb weten te maken,Haas_nl schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 22:56:
Al weer tijdje terug heb ik deze foto gemaakt:
[afbeelding]naamloos-154-Edit.jpg by Marijn van den Heuvel, on Flickr
Edit:

Heb de auto HDR gebruikt van Lightroom en daarna de standaard bewerkingen die ik altijd uitvoer wanneer een foto wat grauw oogt. Zoals kleurtemperatuur en clarity.

En verder wat aan de kleurtemp gedaan, gradient toegevoegd waardoor de voorgrond een lagere kleurtemperatuur kreeg en nog wat aan verschillende kleuren getrokken...
Die van Luxicon is mooi in de kleuren lekker fel, maar misschien iets te felle highlights.
Die van Bas vind ik de mooiste gezien het paars niet te fel is maar ook niet te zwak.
Van Universal is ook mooi, mooi kleur paars! Misschien iets teveel geshopt LOL.
Denk dat natuurmonumenten graag de heal-tool IRL life wilt hebben
Het idee is niet gek, maar voor mij is nu het onderwerp, het pad, wel weg.Universal Creations schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 23:43:
Ik ben even los gegaan met de heal-tool
[afbeelding]
En verder wat aan de kleurtemp gedaan, gradient toegevoegd waardoor de voorgrond een lagere kleurtemperatuur kreeg en nog wat aan verschillende kleuren getrokken...
The devil is in the details.
Thanks, het geheel oogt wel wat flets inderdaad. Waar heb jij eigenlijk mee bewerkt?Haas_nl schreef op zondag 01 november 2015 @ 12:16:
Oei nice!
Die van Luxicon is mooi in de kleuren lekker fel, maar misschien iets te felle highlights.
Die van Bas vind ik de mooiste gezien het paars niet te fel is maar ook niet te zwak.
Van Universal is ook mooi, mooi kleur paars! Misschien iets teveel geshopt LOL.
Denk dat natuurmonumenten graag de heal-tool IRL life wilt hebben
...
[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 01-11-2015 15:20 ]
ora et labora
@Hahn: dat was mijn eerste intentie: het pad "schoon" krijgen. Maar dat lukte niet zo vlot met LR, dus toen gooide ik het over een andere boeg en dat lukte beter

ora et labora
Verwijderd
Ik doe het zelf niet beter trouwens, maar ben benieuwd of iemand beter met dit soort bestanden overweg kan.
Verwijderd
Verwijderd

Download

Download
Mijn poging dan maarVerwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 18:50:
Ik ben wel benieuwd wat jullie er van kunnen maken.

mijn probeersel, edit nee wacht deze is beter

[ Voor 38% gewijzigd door mrc4nl op 01-11-2015 19:34 ]
ora et labora

don't mind me
https://www.dropbox.com/s/i4jalytlf296cen/DSC_0643.NEF?dl=0
Zelf ben ik helemaal losgegaan op de kleurtje

Verwijderd
Nice!
Die van CrashOverDrive en mrc4nl vind ik vooral aan de donkere kant, die van JeroenF kijkt wel erg leuk met die glow rechts.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2015 20:36 ]
Dank je. En dat met enkel LR
Zonde dat je de voorgrond zo in zwart verhult, want daar is ook meer dan zat te zienBrilsmurfffje schreef op zondag 01 november 2015 @ 20:18:
Eentje van mn vakantie:
https://www.dropbox.com/s/i4jalytlf296cen/DSC_0643.NEF?dl=0
Zelf ben ik helemaal losgegaan op de kleurtje
[afbeelding]
Mijn quick & dirty-versie:

Ik zie nu alweer tig dingen waar ik me aan stoor/anders zou doen, maar ik laat het voor nu even zo

jaja weer dat lage contrast. nou pfff het is wel goed zo.
[ Voor 18% gewijzigd door mrc4nl op 01-11-2015 22:07 ]
ora et labora
Een onnatuurlijke versie van de boom. Normaal gesproken probeer ik juist natuurlijk te bewerken, maar voor dit topic vind ik het wel leuk om wat aparts te doen.Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 18:50:
Ik heb trouwens nog twee unprocessed HDR (5x1) DNG's, waarbij ik geen idee heb wat ik er mee moet... Ik ben wel benieuwd wat jullie er van kunnen maken.

Edit:

[ Voor 19% gewijzigd door Luxicon op 03-11-2015 21:30 ]
...
Ik heb een foto die ik wil laten afdrukken voor aan de muur in de mancave. Maar nu mis ik helaas de kunde (en creativiteit) om de foto te bewerken op tot wat moois. Ik zou graag de motorrijder linksboven weg willen hebben in ieder geval. Verder zat ik zelf te denken aan de foto grotendeels zwart wit en wat details in kleur.
Verder sta ik open voor alles eigenlijk.
Origineel.

Z/W met details.

Zou iemand me hierbij kunnen helpen? Of heeft iemand nog andere suggesties waar ik niet aan gedacht heb?
PSN & XBL: Denkoyugo
Nog een vraagje: is het wel je eigen foto? En is dit het origineel?
[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 06-11-2015 18:57 ]
[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2015 21:21 . Reden: Dit is niet de huiskamer. ]
Het is een foto van mij en het is het origineel idd. (heb de RAW niet als je dat bedoeld)Universal Creations schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 18:42:
Dit is geen: "wil iemand dit voor mij photoshoppen, want ik heb de skills/software/etc. niet" topic. Dit is meer een topic om ideeën op te doen. Hoe bewerkt een ander jouw foto is meer het doel van dit topic. Die motor eruit halen kan volgens mij zelfs makkelijk met Lightroom en anders een gratis programma waarmee je iets kunt wegclonen (of content aware fill heeft).
Nog een vraagje: is het wel je eigen foto? En is dit het origineel?
Maar zoals ik al zei, als het niet de bedoeling is, dan haal ik hem gelijk weg. Wil niemand tegen de schenen schoppen.
Ik zal dit weekend zelf aan de slag met lightroom en post het resultaat wel.
PSN & XBL: Denkoyugo

RAW: https://www.dropbox.com/s..._210823_IMG_6688.CR2?dl=0
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Verwijderd
Zie ik in jouw bewerking een gevalletje "Clarity +100" trouwens?
Nee, rond de +60 maar de flickr sharpening maakt het wel erg heftigVerwijderd schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:43:
Ik zal eens een poging wagen.
Zie ik in jouw bewerking een gevalletje "Clarity +100" trouwens?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Lastig zeg, maar ik heb wat geprobeerd.Mr Pingu schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 11:05:
Heb er hier eentje waar je op uit kan leven, moet best veel aan gedaan worden. Niet even aan de slidertje trekken, heb flink wat afleidende elementen echt weg moeten halen.
[afbeelding]Silhouettes by Karsten, on Flickr
RAW: https://www.dropbox.com/s..._210823_IMG_6688.CR2?dl=0

[ Voor 5% gewijzigd door Luxicon op 07-11-2015 21:24 ]
...
Yes dankje, ik had het door. Voor het bewerken heb ik geprobeerd het goed te krijgen, maar dat wilde niet helemaal lukken (compenseren). Het is nu te laat om dat nog te doen, omdat masks niet meevormen.Universal Creations schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 19:17:
Ik zou in ieder geval perspectief correctie toepassen waarmee de linker en rechterkant niet ongelijk zijn. Daarnaast staat ie ook wat scheef (op het oog).
...
...
Verwijderd
Je zou nog wel B&W kunnen proberen, met een flink hoge contrast.
Verwijderd
Maar als je soort van tevreden bent met het gezicht (kijk even naar haar gezicht in de full-size versie

[ Voor 6% gewijzigd door CrashOverDrive op 18-09-2016 02:19 ]
Verwijderd

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2016 03:59 . Reden: Volgens mij iets te vaak opgeslagen als jpg na weer wat kleins bewerken, maar ik vind het mooi geweest. ]
Verwijderd
Zal dit topic eens volgen en misschien zelf wat plaatsen.. Als ik durf
Verwijderd
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Nog steeds verre van perfect, maar het bevat een stuk minder storende elementen voor mij
Persoonlijk zou ik ook voor een wat lichtere edit gaan.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
Verwijderd