Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bewerk hier elkaars foto

Pagina: 1
Acties:

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18:00
Mooie foto! M'n bewerking is net wat anders.

[Voor 44% gewijzigd door Luxicon op 23-10-2015 22:07]

...

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:19
Zonde dat je de voorgrond zo in zwart verhult, want daar is ook meer dan zat te zien :)

Mijn quick & dirty-versie:

Ik zie nu alweer tig dingen waar ik me aan stoor/anders zou doen, maar ik laat het voor nu even zo :P

The devil is in the details.

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:56

Woutoud

Advocatus ineptias

Mijn edit is vooral bedoeld om de boel zo naturel mogelijk te houden, heb voor het gemak maar even ongeveer dezelfde crop aangehouden. :)

IMGP4351 by Woutoud, on Flickr

Woutoud.com | Postpone judgement. | Free Speech Online |

• Tuintje
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 01:34

Tuintje

Briljant, hard en geslepen

@xxx

[Voor 159% gewijzigd door Tuintje op 27-04-2021 21:07]

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:24

Get!em

Oh die ja!

FabiandJ schreef op woensdag 21 december 2016 @ 23:08:
[...]

Zoiets als dit? De raw file staat hier mocht iemand van jullie los willen gaan.
[afbeelding]
Alleen al door bestand te openen in PS, en daarna de witbalans op 'Als opname' te houden is de groene kleurzweem weg.
Daarna op photoshop automatische witbalans en het ziet er nog leuk uit ook. Ik heb met onderstaande foto dus niks aanvullends gedaan.

witbalans automatisch

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:31

mrc4nl

Procrastinatie expert

Beetje jammer om te zien dat dit topic is ondergesneeuwd.

in het sony topic had ik het over de de witbalans en sony kleuren, en dat die vaak niet optimaal zijn.
(foto is bewust onderbelicht, om meer highlights vast te kunnen leggen)

voorbeeldje rechtstreeks uit de camera:

dit is het beste waar ik mee kwam, ik wilde met name de gouden ochtend gloed weer laten zien (foto was ook vroeg genomen):

maar misschien kunnen jullie het beter :)

download: https://mrc4.nl/meuk/bewerkt/DSC05919.ARW

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:56

Woutoud

Advocatus ineptias

Mijn poging met C1. Vooral de exposure uit elkaar getrokken, wat kleurcontrast toegevoegd en een beetje met de temperatuur geschoven.

Speciaal voor mrc4nl :P by Woutoud, on Flickr

[Voor 4% gewijzigd door Woutoud op 16-07-2018 23:53]

Woutoud.com | Postpone judgement. | Free Speech Online |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01:36

Direct linkje

[Voor 107% gewijzigd door Universal Creations op 16-07-2018 21:51]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 21:13
Hier mijn poging:

Iets heftigere bewerking dan de meesten zie ik.

don't mind me

• Bio
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 10:25
Mag ik even een gruwelijke kick doen? Ik vond dit altijd een leuk topic, wat van mij gerust een nieuw leven mag krijgen.

Om af te trappen heb ik een foto uit het bos. Ik vind het bij dit soort foto's altijd lastig om de juiste sfeer te krijgen, in het echt ziet zo'n scene er vaak mooi uit, maar op de foto vaak te groen en te veel dynamic range met de donkere schaduwen en de zon die er af en toe doorschijnt.

Ik heb hier een voorbeeld RAW

Origineel:

Wat ik ervan gemaakt heb:

Ik vind het een verbetering, maar ben niet 100% tevreden. Ben dus benieuwd wat anderen er van maken :).

• analogworm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15:19
MRIdev schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:01:
Voor onderstaande foto zoek ik wat tips om deze te bewerken: Ik heb geen RAW tot mijn beschikking. Dit is wat ik gekregen heb en aangezien het eerst een paar tientjes kostte om foto's van je te krijgen tijdens het duiken ben ik er al lang blij mee.

[Afbeelding]2020-08-21_10-29-29 by Roger Wilco, on Flickr
Als je je flickr even op downloaden toestaan zet kan ik even pielen in photoshop voor je.

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 19:24
@analogworm Hij staat nu op Attribution-NonCommercial is dat voldoende?

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:31

mrc4nl

Procrastinatie expert

Sorry, ik kon het niet laten :+

[Voor 20% gewijzigd door mrc4nl op 03-10-2020 21:35]

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 19:24
@analogworm Dankjewel. Gedownload en ik ga kijken hoe je het voor mekaar hebt gekregen en zelf aan de gang. Ik heb er nog een aantal meer namelijk ;)

@mrc4nl Die haai lijkt niet echt interesse in me te hebben. :+

[Voor 18% gewijzigd door MRIdev op 05-10-2020 21:20]

• analogworm
@Steef Eventjes klooien kom ik hier op uit.

Ik hou wel van verzadigde kleuren. Bruine blaadjes zijn suf, dus heb ze iets meer naar rood toe getrokken. Probleem van de vignette heb ik opgelost door het gebied bij de paddestoel gewoon iets lichter te maken. Daarna pas een lichter vignette er over heen gezet.

Bijgevoegd, XMP van Camera Raw (kan je ook gebruiken in lightroom). Voor als je de exacte settings wilt zien. Simpelweg naast je foto zetten en lightroom de settings laten updaten. Overschrijft wel je huidige settings, dus wellicht eerst even kopietje maken van je huidige foto.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het zal wel aan mij liggen... maar ik snap het niet... Vanwaar die overijverige voorkeur voor over-gesatureerde beelden, uitgebeten highlights en detailloze paddenstoelen? :?

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Steef schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:18:
[...]

Ik ben met je eens dat de oversaturatie (te rood) niet aanspreekt. De blaadjes waren nu eenmaal bruin, zo is het. Het lijkt wel alsof jij opzettelijk meer kleuren hebt verwijderd? Zo bruin was de werel ook niet :P
Mijn receptuur, voor dit soort foto's, heb ik hier al eens gepost:
ehtweak in "[Verzamel] Herfst"

Mooie Plaatjes   

• NeFoRcE
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 06-05 09:12

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Kon de raw helaas niet openen, maar dit heb ik nog kunnen fixen :)

Professioneel Heftruck Syndroom

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 20:49
Als je voor "creatief" gaat dan zou dit een optie zijn. Maar zwart-wit gekozen anders krijg ik @ehtweak op mijn dak :+ Maar die kans is met zoveel zwart nog steeds aanwezig.

[Voor 7% gewijzigd door wisselwerking op 16-11-2020 17:10]

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

JoStad schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:57:
Hierbij ter bewerking de raw-foto van een heide landschap.
Ik vind deze al een stuk beter dan je foto's van Ouderijn/Utrecht
- de bomen de heide en het gras er fris zonder "vertroebeling" uitzien
Nou...ff een 100% crop uit jouw foto:

't is nog steeds 'vreemde' uitgesmeerde heide(?)
En je luchtpartij vind ik al net weer iets te tonemapperig achtig.

Heb toch zo'n idee dat dit een beperking van je objectief is?

Ik heb je RAW file ff gedownload en geopend in PS.
En ik heb zo'n idee dat die vaagheid toch echt door de ruisvermindering schijnt te komen. Want zodra ik maar iets de Noise Reduction omhoog schroef, begint dat smeereffect op te treden. :-(
Wellicht dat een andere RAW converter (dus geen Adobe Camera RAW 13.0.2) een beter resultaat geeft?

Desalniettemin, jouw RAW foto bewerkt tot een imho zonnig heidelandschap:

(dit is een JPG, maximale resolutie)

Ik heb eventueel ook nog de layered-TIFF voor je; dan kun je zien wat ik gedaan heb in PS.

[Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 16-11-2020 22:13]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

wisselwerking schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:10:
Als je voor "creatief" gaat dan zou dit een optie zijn. Maar zwart-wit gekozen anders krijg ik @ehtweak op mijn dak :+ Maar die kans is met zoveel zwart nog steeds aanwezig.
Waarom? Z/W kan toch prima. :+ Origineel dat je 'm gelijk omgedraaid hebt!
Alleen een beetje flauw om dan zo'n lage resolutie te tonen... dan verdoezel je heel makkelijk beperkingen/tekortkomingen. ;)

[Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 16-11-2020 22:18]

Mooie Plaatjes   

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:16

bobcom

Dedicated dabbler

Ben zo langzamerhand erg benieuwd hoe jij je foto's nabewerkt. Ook in jouw jpg weer dat vette zwart: de onderkanten van de wolken zien er uit alsof ze zo uit een teiltje modderwater gehaald zijn, en op de schaduwen voorin is ook aardig wat gemorst.

Terwijl je raw-file prima evenwichtig is belicht. Witte wolken, doortekende maar niet zwarte schaduwen, niks mis mee. Weinig verzadigde tinten, maar wat wil je medio november.
Ik gebruik Lightroom, maar ik heb er zelf zo goed als niks mee gedaan. Ik heb gewoon tegen LR gezegd: "laad dit in als een natuurgetrouwe weergave (picture style "faithful")" en op het knopje "auto" in het tone-paneel gedrukt. Dan krijg je bijna automagisch dit.

Omdat er een beetje zwart ging clippen, heb ik de blacks iets teruggeschroefd. En wat verscherpt - niet per se nodig, maar toch gedaan. Oh, ja, een klein beetje curves - maar ook dat was niet nodig geweest.

Best mogelijk dat je dit te flets vindt - maar ga bewerken met dit of een andere natuurgetrouwe weergave als vertrekpunt, da ga je minder gauw over de top. Da's tenminste mijn mening - ik geef 'm voor wat'ie waard is (ca. 2c).

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het idee @wisselwerking om de roos van @halberti om te draaien vind ik een goede suggestie.
Ook maar eens gedaan, maar dan wel in kleur en vierkant:

Ook hier weer @halberti ; dit is een 100% JPEG. Maar ik heb ook de layered-TIFF voor je. (is wel een paar honderd MB)

[Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 16-11-2020 22:36]

Mooie Plaatjes   

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 00:30

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Steefmeister schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:10:
Ik vind het jammer dat de trap omlaag niet net wat meer centraal in de foto zit? Eens?

Het is Costa Rica, de bomen waren ook echt flink groen en het water in het park op die plek bijzonder blauw.

[Afbeelding]

DNG (raw) file:
https://we.tl/t-qnq07qkyEk

Ben benieuwd naar resultaten :)
Heb meer lopen sleutelen aan je compositie. Want wat zag jij als onderwerp? De trap of dat meertje aan het eind?

Trap niet symmetrisch betekend dat je die trap dus als onderwerp ziet.

Ik heb de onderste met compositie tool naar het midden gezet. Als onderwerp, maar ik vind de crop met meer focus op meertje ook wel wat hebben.

Allemaal via Snapseed op de telefoon.

Maar snap nu ook dat het een smartphone foto is. Dat verklaart dus ook waarom de trap van voor naar achter scherp is. Dat helpt ook niet qua focus/onderwerp.

Edit @JoStad je compositie is lastig, ik zie de schaduw waar je in staat als onderwerp, maar als de hei het zou moeten zijn waarom niet heel veel stappen naar voren gemaakt?

[Voor 7% gewijzigd door Barrycade op 17-11-2020 16:32]

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 21:13
Steefmeister schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:10:
Ik vind het jammer dat de trap omlaag niet net wat meer centraal in de foto zit? Eens?

Het is Costa Rica, de bomen waren ook echt flink groen en het water in het park op die plek bijzonder blauw.

[Afbeelding]

DNG (raw) file:
https://we.tl/t-qnq07qkyEk

Ben benieuwd naar resultaten :)
Dat plaatje ziet er al leuk uit. (stuk beter dan een foto van de hei me een fietspad en schuin voor langs :+ )

Dit is wat ik er van gemaakt heb iig:

don't mind me

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:16

bobcom

Dedicated dabbler

Dit topic heet toch "Bewerk hier elkaars foto" en niet "bekritiseer hier elkaars foto" ?:+

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:49
Toff schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:54:
Hoe langer en vaker ik ernaar kijk, hoe minder ik dat pad kan waarderen. Pad erafgecropt (ik ga hem niet posten) zie ik een fijne panoramafoto. De vogels zijn bij mij niet meer dan zwarte stipjes in de lucht, die eerder storen dan dat ze iets toevoegen.
Dan doe ik het wel ;)

Ik heb geprobeerd het zo natuurlijk (geloofwaardig) mogelijk te houden, maar tegelijkertijd toch wat key ingredients een beetje aangedikt. De vogels in de lucht vond ik weinig boeiend, maar die zitten er, op verzoek, nog in.

[Voor 3% gewijzigd door klaaas op 01-12-2020 23:55]

Ik roep ook maar wat

• Steef
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23:13

Steef

GoT's Most Eaten

JoStad schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:15:
[...]

Dit is mijn versie ( klik met de muis op de foto om de originele scherpte te zien).
Let vooral op de zwerm vogels in de lucht. Deze zou je niet kunnen zien in geval deze foto niet scherp is. In jouw versie is geen vogel meer te bekennen.

[Afbeelding]
Toch gaat hier wel wat mis - voor mijn gevoel. De foto (op mijn scherm) oogt niet meer realistisch maar is meer een gestileerde afbeelding geworden. Als dat het doel was dan prima, maar dit is niet hoe de wereld er uit ziet als je naar buiten kijkt :)

Het lijkt een beetje op een overdreven sterk HDR filter, misschien wat minder contrast, saturatie en de shadows niet zo ver optillen?

Die vogels, tjsa, ook hier gewoon zwarte vlekjes.daar zou ik de foto niet op bewerken.

Bij thuiskomst zal ik ook eens naar je RAW kijken en deze post updaten.

[Voor 3% gewijzigd door Steef op 02-12-2020 10:25]

Sony A6600 | 16-55G F2.8

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 20:49
Alfa159 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:14:
[...]

Het is wel kwaliteitsfineer wat erop zit wat redelijk dik is. Het komt van een keukenbouwer af en niet een goedkoop keuketje van de keukenconcurrent. Hij gaf eerder aan dat het waarschijnlijk wel kan. We hebben een test-paneel wat hij gaat proberen.

Het liefst heb ik alleen een mooie impressie met photoshop, voordat we het proces doorzetten. Ik kom er niet echt uit om het hout in photoshop zo te werken, zodat het lijkt op het plaatje wat ik onderaan heb gepost. Ik heb zo'n beetje alle trucjes toegepast in photoshop die ik ken. 8)7
Maar voor dat soort vragen is dit topic niet bedoeld. Het is naar mijn idee bedoeld om te leren van hoe anderen foto's bewerken (dus echt op fotografie gericht) en niet voor verzoeken ala "dit is mijn huiskamer, ik ben benieuwd hoe die er in het roze uit ziet).

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava

• analogworm
@Alfa159 Voila. Vond het wel leuk om te kijken of het dmv Frequency Seperation kon. Het kan dus. Het is verre van accuraat, maar geeft wellicht een indruk.

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 21:37
analogworm schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:03:
Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon door gaan naar de volgende foto, wellicht dat je met zonsopgang of ondergang wat mooi licht op die boom kan krijgen. Of wellicht tijdens een storm een straaltje licht wat doorbreekt.
Ja bedankt, ik heb nog 500 andere foto's van deze locatie van verschillende dagen.
Dit is niet de mooiste maar is goed als test voor de bewerkingen i.v.m. met o.a. de (zware) schaduwen op de voorgrond.

[Voor 3% gewijzigd door JoStad op 02-12-2020 22:09]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True