www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Misschien kan een mod de originele posts verplaatsen naar hier?
Mag ik m dan aftrappen met een foto waar ik zelf niet helemaal goed mee uitkom, maar waarvan ik wel denk dat er potentie inzit:

En de RAW
Als jullie zeggen dat er geen potentie inzit en ik beter kan gaan vissen is dat ook goed
Kunnen wel, maar door de tijd van plaatsing, komen ze voor de OP te staan...Toff schreef op zondag 14 april 2013 @ 23:16:
De foto's zo zonder commentaar of uitleg vind ik minder interessant dan in hun originele context.
Misschien kan een mod de originele posts verplaatsen naar hier?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Leuk topic!
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
er is iig text en uitleg nodig, geen dump-hier-je-pics.Ventieldopje schreef op zondag 14 april 2013 @ 23:43:
Voordat er hier allemaal foto's door elkaar worden gepost, misschien is het leuk om elke week een foto te laten nomineren en die te gaan bewerken? Dan is er denk ik ook wat meer ruimte voor uitleg en houd het topic overzichtelijk. Just my two cents!
Leuk topic!
in èèn post kan je(bijv), 5 foto's van anderen postten. iedere week een foto uitkiezen lijkt me nou ook niet echt bevorderend, ik zou dan eerder, idere een stemmingsronde houden wie de leukste variant heeft op een foto,
waarbij stemmen op jezelf is dan natuurlijk niet mogelijk is.
[ Voor 19% gewijzigd door mrc4nl op 14-04-2013 23:51 ]
ora et labora

[ Voor 25% gewijzigd door Lasteraar op 15-04-2013 00:32 ]
Eerste foto:

Tweede foto:

Vond dat hij wel iets meer "WW2" kon gebruiken. Wat donkerder, minder kleur etc..
All-Round nerd | iRacing Profiel
text en uitleg:
Er is veel in de omgeving dat afleid aan het onderwerp ik heb bijgesneden totdat de motor in het middelpunt stond, door het overige onscherp te maken hoop ik extra nadruk te leggen.
de kleuren hier zijn minder sterk om die (oude)film look te benaderen,kleur misstaat hier niet, ik denk dat zwartwit niet nodig is.
misschien kunnen juliie mij ook helpen deze foto heb ik al eens eerder gepost maar kwam niet helemaal lekker met de bewerking uit.
en natuurlijk de raw file:http://mrc4.nl/meuk/bewerkt/P1080048.RW2
[ Voor 26% gewijzigd door mrc4nl op 15-04-2013 01:42 ]
ora et labora

Anoniem: 467437
Anoniem: 289407
Ik heb een graduated filter op de lucht toegepast en een op het veld. Verder wat gespeelt met de belichting, om daarna alles mbhv tonemapping een stuk meer saturated maken.
Al ben ik iets te ver doorgedraafd aangezien de sneeuw nu ook blauw is

[ Voor 13% gewijzigd door CrashOverDrive op 15-04-2013 11:05 ]
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Wat je zelf wilt.Royz schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:20:
Ik wil best meedoen, maar welke moet ik nou bewerken?Degene uit de TS of is die al oud nu?
The devil is in the details.
Lasteraar schreef op maandag 15 april 2013 @ 00:31:
Betreft het bewerken... Zitten daar nog restricties aan ?![]()
[afbeelding]
Ik ga me niet mengen in dit topic, dat gaat écht de verkeerde kant op namelijk.
Heb de foto van mrc4nl ook even onder handen genomen, mooie foto overigens

Bewerkingen:
- Onderkant lichter gemaakt
- Contrast, Vibrance, etc. wat omhoog gehaald
- Lucht ietsje paarser gemaakt
- Zon wat meer richting het roze gehaald
- Hokje (of wat is het?) weg gecloned
- Gecropped naar 16:10
- Vignetting voor dramatisch effect
[ Voor 6% gewijzigd door ViolatoR op 15-04-2013 16:08 ]

[ Voor 87% gewijzigd door Bart[Spiral] op 15-04-2013 17:15 ]
[ Voor 76% gewijzigd door Royz op 15-04-2013 21:27 ]
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Hier nog even een duisternis omgetoverd in een stralende dag.
Origineel:
Bewerkt

[ Voor 20% gewijzigd door Lasteraar op 15-04-2013 18:54 ]
Dit is een absoluut vet topic! Ik ga dadelijk ook even aan de slag.
Terwijl even een uitdaging. Zat al een tijdje te wachten op mooi weer om een foto te nemen van een bepaalde setting en gisteren was het uiteindelijk zo ver. Achteraf bekeken ben ik er niet zo tevreden mee en lukt het me niet om er veel aantrekkingskracht in te krijgen. (landschap)
Zelf graduated filter toegepast, de belichting iets omhoog gehaald en gespeeld met de luminantie en saturatie van kleur rood en oranje.

En de raw hier.
Edit: aan de slag gegaan met foto van M4rcel.

Lijkt nu op bewerking zoals CrashOverDrive heeft gedaan merk ik.
[ Voor 22% gewijzigd door Flying op 15-04-2013 20:32 ]
Ik zal ook es een poging wagen!
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Mooi groen is niet lelijk
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
[ Voor 4% gewijzigd door Royz op 15-04-2013 20:43 ]

Geweldig topic dit! Ik heb er voor gekozen om het zo te doen, omdat je de zonnestralen ook echt achter de wolken vandaan ziet komen, en zo lijkt er bijna nog wat te zien op de achtergrond
Wellicht is het mijn onzekerheid over kleuren als ik daar respons over krijgToff schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:14:
@Royz: Wel handig om ook even je post aan te passen, zodat we niet tegen zo'n groot vlak met niks zitten te kijken. Niks mis met groene fot's trouwens, je ziet ze wel gekker.
Wauw, geweldige bewerking.
Had niet verwacht dat er nog zoveel uit die foto te halen zou zijn!
het is zeker niet een van de beste camera's, dynamische range is eigenlijk best weinig, ik had geprobeerd clipping highlights te voorkomen en dat is gelukt. de foto is genomen op een moment dat de zon net achter de wolken duikt. Het rare ding op de voorgrond is iets om een grote slang op aan te sluiten, iets met boeren en mest ofzo.Sjekster schreef op maandag 15 april 2013 @ 20:22:
Zeker een kleurrijke bewerking, Lasteraar. Je ziet wel dat je eigenlijk niet zo ver moet pushen met een m43 cam, hihi.
Ik zal ook es een poging wagen!
het was niet erg makkelijk, ik heb er gimp bij moeten halen om dit resultaat te krijgen.
mijn fotoshop skills ziijn niet erg goed, ook hier zie je wat artefacts van het bewerken. maar t gaat om het idee niet om de uitvoeren toch?

ik heb een groot deel van de voorgrond weggecropt omdat daar niets leuk stond, daarna het rechterdeel zodat het huis in de hoek kwam te staan.
EDIT, zoveel mogelijkheden, 2e versie met alleen lightroom en huis in het midden:
[ Voor 25% gewijzigd door mrc4nl op 15-04-2013 22:55 ]
ora et labora
Anoniem: 467437
van

naar

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 467437 op 16-04-2013 00:07 ]
@LikeableArnold: grasveld?
@Lasteraar: enorm harde foto geworden, maar wel mooie bewerking. Wat heb je precies toegepast van technieken?
@CrashOverDrive: leunt dichtst aan bij origineel, we hebben qua bewerking blijkbaar dezelfde smaak :-)
@Mrc4nl: de echt gefotoshopte ben ik niet weg van, maar die met lightroom gemaakt wel. Heb gisteren daardoor nog een halfuur geïnvesteerd met deze foto in Lightroom om te zien of ik een gelijkaardig resultaat kon behalen en hoe precies.
Dit is een leerrijk en leuk topic. Ik wacht met smart op een volgende RAW file hier!
Anoniem: 483607

grootste aanpassingen zijn de kleuren en de voorgrond oplichten.
Bij deze de preset voor Lightroom: klik!
[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 483607 op 16-04-2013 19:21 ]
Wel jammer van de witte gloed bij de horizonAnoniem: 483607 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:47:
[afbeelding]
grootste aanpassingen zijn de kleuren en de voorgrond oplichten.
ora et labora
Eeeeensch !Ventieldopje schreef op zondag 14 april 2013 @ 23:43:
Voordat er hier allemaal foto's door elkaar worden gepost, misschien is het leuk om elke week een foto te laten nomineren en die te gaan bewerken? Dan is er denk ik ook wat meer ruimte voor uitleg en houd het topic overzichtelijk. Just my two cents!
Leuk topic!
Wat een rommel word het nu vind ik.
Post dan iig mee wat je voor bewerking hebt gedaan dan is het iig leerzaam.
(ik noem maar wat hoor.......)
of je moet het allemaal gaan benoemen, helderheid+35, contrast -3, kleurtemperatuur 4400K, maar of dat nou wat toevoegd1.heb je een crop toegepast?
2.heb je graduated filters gebruikt?
3.wat heb je gedaan met de kleurtinten, en waarom?
4. speciale effecten toegepast?
5. wat look look wilde je creëren met je bewerking?

[ Voor 15% gewijzigd door mrc4nl op 16-04-2013 19:03 ]
ora et labora
ik wist niet eens dat dat kon! misschien handig om in de ts te zetten hoe je dat doet, goed idee!Anoniem: 483607 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 19:04:
Bij lightroom je instellingen opslaan als preset en die hier plaatsen?
ora et labora
Lijstje lijkt mij niet handig, er zijn zoveel mogelijkheden. Het is ook niet nodig om het zo exact aan te geven van +40 contrast o.i.d. (want dat verschilt per software ook weer). Kan gewoon in eigen woorden denk ik prima, en als er vragen zijn dan met vragenmrc4nl schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 19:01:
misschien is een vragenlijstje handig, die de dan ook beargumenteerd bij elke foto die je hebt bewerkt.
(ik noem maar wat hoor.......)
[...]
of je moet het allemaal gaan benoemen, helderheid+35, contrast -3, kleurtemperatuur 4400K, maar of dat nou wat toevoegd
[ Voor 17% gewijzigd door hypz op 16-04-2013 19:17 ]

deze dus: (12MP) P1070320.JPG
[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 16-04-2013 19:36 ]
ora et labora
Over deze nabewerking ben ik erg tevreden

Deze foto was veel moeilijker, dat hebben de andere mensen volgens mij ook gemerkt.

DSC_7340 by Not Me, on Flickr

DSC08963 by Not Me, on Flickr

IMG_1167 by Not Me, on Flickr

P1080048 by Not Me, on Flickr
Merk dat bij die laatste 2 het dynamisch bereik eigenlijk te klein was voor de gebruikte bewerkingen. Komt wat vieze ruis tevoorschijn, die op klein formaat gelukkig niet heel storend is. Zag dat bij andere bewerkingen van jullie dat ook zichtbaar was (die gekleurde spikkeltjes in het water bijvoorbeeld, en de groen paarse vlekken in de grond en het gras)
Ik heb gelijk maar wat LR5 functies getest, door de hond weg te poetsen en de radial filter te gebruiken in de vliegtuig foto bijvoorbeeld
(BTW, heb ze even naar mijn flickr geupload, maar de foto's heb ik op private gezet en uit de search laten verwijderen, dus niemand kan ze op mijn flickr stream zien
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Clean up on aisle 4!Flying schreef op donderdag 18 april 2013 @ 20:22:
Sjekster, de vliegtuig foto heb je enorm goed afgehandeld! Mijn aandacht wordt volledig naar de propellor gezogen
Komt er nog eentje, bewerking van deze foto van mrc4nl:

P1070320 by Not Me, on Flickr
[ Voor 89% gewijzigd door Sjekster op 18-04-2013 20:49 ]
Dit heb ik ervan gemaakt, als je leuk vind sla je slag ik ben erg benieuwd wat een ander er van bakt

B_IMG_0457 by Alex de Groot, on Flickr
RAW file hier te downloaden
http://www.ajdegroot.nl/raw/IMG_0457.CR2
Heb ook maar eens een bewerking gewaagd op de start foto van dit topic.
Onbewerkte jpg van origineel raw file.

Bew. 1
iets warmer gemaakt, daarna de details iets opgetrokken,een licht skylight filter voor de lucht samen met een neutral density filter en een hele lichte lens vignet gebruikt.

Bew. 2
Hetzelfde recept, alleen daarna met contrast en dynamisch contrast zitten spelen.

En dan de foto van de vliegtuigmotor, dit heb ik er van gemaakt.
Antiek filter en wat aan de schuifjes getrokken...

[ Voor 13% gewijzigd door iew op 18-04-2013 21:38 ]
To do or not to do...
Sjekster schreef op donderdag 18 april 2013 @ 21:00:
Haha, dat ga ik niet beter krijgen dan je zelf al hebt gedaan!![]()
En bij deze mijn bewerking van de plaat van het vliegtuig:

En deze:

En kom maar op met nog meer raw files mensen
[ Voor 76% gewijzigd door hypz op 18-04-2013 22:09 ]
bij deze, ook zwart wit, met lightroom net zolang met kleurensliders lopen spelen totdat het er leuk uitzag,hypz schreef op donderdag 18 april 2013 @ 20:53:
Dit heb ik ervan gemaakt, als je leuk vind sla je slag ik ben erg benieuwd wat een ander er van bakt
[afbeelding]
grind op het pad weggeshopt,en tevens ook wat extra perspectief om nog meer de trein te benadrukken
toen geëxporteerd, weer geinporteerd en nog een wat warmere witbalans voor een sepia effect
ora et labora

LR preset komt niet helemaal overeen
[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 483607 op 19-04-2013 00:15 ]

_MG_6006 by Sjekster, on Flickr
Download link (skydrive): http://sdrv.ms/13rpScl
[ Voor 55% gewijzigd door Sjekster op 19-04-2013 00:30 ]
deze is gelukkig niet zo groot (1200P) om het leuk te houden.

hier is de grote tiff mocht je de raw van de middelste foto willen hebben kan uiteraard ook.
mijn bewerking op de panorama van sjerkster. vooral de lucht kon nog wat meer verzadiging gebruiken, de voorgrond is niet veel veranderd
[ Voor 44% gewijzigd door mrc4nl op 19-04-2013 12:00 ]
ora et labora
Best goed idd zo in kleur. Wat mijzelf het meest stoorde aan deze foto was die blauwe achterkant van de trein. Ook in zwart wit word de achterkant te donker t.o.v. de rest. Daarom had ik hem zelf ook in ZW gedaan en de achterkant wat bijpassender gemaakt.Anoniem: 483607 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 00:03:
ik neig zelf ook om deze zwart/wit te maken, maar voor de variatie toch in kleur gedaan.
[afbeelding]
LR preset komt niet helemaal overeen
Vind het wel een mooie plaat om mee aan de slag te gaan dus denk dat ik er vanavond wel even mee bezig ga"This photo is private.
Oops! You don't have permission to view this photo.
Here's a link back to your home page."
[ Voor 63% gewijzigd door hypz op 19-04-2013 10:49 ]
Dat je die melding krijgt dat klopt, ik wil niet dat de foto's op mijn stream zichtbaar zijn (want het zijn mijn foto's niet enzo
Och, ik zal ze wel even naar dropbox ofzo verplaatsen anders...
[ Voor 35% gewijzigd door Sjekster op 19-04-2013 10:55 ]
Dat is juist wat ik het leukste vind aan die foto in kleur, dat er toch nog een beetje kleur zit in een verder grauwe fotohypz schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 10:45:
[...]
Best goed idd zo in kleur. Wat mijzelf het meest stoorde aan deze foto was die blauwe achterkant van de trein. Ook in zwart wit word de achterkant te donker t.o.v. de rest. Daarom had ik hem zelf ook in ZW gedaan en de achterkant wat bijpassender gemaakt.

Bewerking:

Grote versie
Ik ben niet helemaal tevreden over de lucht, het ging een beetje "vlekken". Overigens is het de moeite waard om de grote versie even te bekijken, want kleine versie is door de verkleining nogal onscherp geworden.
Edit: Hierbij nog een preset file voor de mensen die Lightroom gebruiken (maakt de versie iets uit, want ik gebruik nog 4.3)?
[ Voor 17% gewijzigd door Aloys op 19-04-2013 13:11 ]
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Die vlag is ook gaaf gedaan tehsojiro.
Enne mijn mening is dat vliegtuigen horen te vliegen:

Ready for take-off by WouterKvG, on Flickr
Wat motion en radial blurs, contrast en verzadiging iets omhoog. Daarnaast een strakkere cropping gedaan om de motor niet te veel weg te laten vallen in een groot vlak.

De andere foto's ga ik ook nog wel proberen wanneer ik er tijd voor heb.
En nog één:

[ Voor 16% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 21-04-2013 16:28 ]
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Edit: Gefeliciteerd btw
[ Voor 6% gewijzigd door Aloys op 22-04-2013 13:36 ]
Maar voor vandaag doe ik eens alsof ik zo'n sunset niet mooi vind en ik deze plaat liever om 6u in de ochtend wilde schieten in de winter, ipv zo'n aardige lenteplaat.

Channelfilter - hue - colorize rood naar geel
Channelfilter - hue - blue naar blue, lightness / saturation -22
Brightness/contrast + 74 contrast
Cooling filter 82 16 density.
Cleanup / straightening: Nope!
[ Voor 9% gewijzigd door djunicron op 22-04-2013 13:48 ]

normaal ben ik niet zo van de extreme bewerkingen, maar hier mistaat het niet., ik vond de versie van hmj wel tof en heb zoiets geprobeerd na te maken (niet helemaal uiteraard)
wat heb ik gedaan.
1. verzadiging verhoogd
2.kleurtemperatuur naar 4600K
3. nd filter op het stukje rechts om de belichting te corrigeren (het was daar wat donkerder) en de kleurtemperatuur te evenaren
4. nd filter van onder naar boven om iets meer helderheid te creëren , en minder scherpte zodat het gras niet de aandacht trekt
5.paaltje in het water weggeshopt (heeft hmj ook gedaan)
6.16:8 breedbeeld gecropt
7. contrast heb ik laag gelaten, teveel vond ik niet natuurlijk lijken
ora et labora
Overigens halen jullie standaard alle foto's ook door lens correction + chromatic aberration?
nee. de panasonic 14mm (is mijn de enige met exif) doet lightroom automatisch vervormingscorrectie.Aloys schreef op maandag 22 april 2013 @ 16:38:
Haha, je was zo lekker aan het spelen met de kleurtjes dat je vergeten bent om 'em recht te zetten. Paaltje heb ik ook weggehaald, gewoon even met spot fixer in Lightroom. Ik vind jouw versie wel een beetje contrast missen net boven het dorp, maar op de grotere versie stoort mij dat alweer minder (waarschijnlijk komt dit door het vergelijken).
Overigens halen jullie standaard alle foto's ook door lens correction + chromatic aberration?
en ik heb met die lens geen last van CA, of je moet een echte pixelpeeper zijn.
met lenzen die wel meer ca geven doe ik het ook niet standaard.
ik kon het niet laten om nog een versie te maken, dit keer zonder extra verzadiging en met gimp bewerkingen
[ Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 23-04-2013 00:14 ]
ora et labora
eigenlijk alleen als het storend aanwezig is. Met name de 30mm en 85mm willen nog wel redelijk last van CA hebben.Aloys schreef op maandag 22 april 2013 @ 16:38:
...
Leuk om de verschillende bewerkingen te zien.
Mij spreken die van HMJ en Aloys het meeste aan, al heeft die van LikeAbleArnold ook wel een lekkere feel
Hier mijn interpretaties. Lijken best op de rest

IMG_3067 by Not Me, on Flickr

IMG_0457 by Not Me, on Flickr
[ Voor 22% gewijzigd door Sjekster op 23-04-2013 00:53 ]