Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bewerk hier elkaars foto

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste
Acties:

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Get!em

Oh die ja!

FabiandJ schreef op woensdag 21 december 2016 @ 23:08:
[...]

Zoiets als dit? De raw file staat hier mocht iemand van jullie los willen gaan.
[afbeelding]
Alleen al door bestand te openen in PS, en daarna de witbalans op 'Als opname' te houden is de groene kleurzweem weg.
Daarna op photoshop automatische witbalans en het ziet er nog leuk uit ook. Ik heb met onderstaande foto dus niks aanvullends gedaan.

witbalans automatisch

• Mavi86
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 24-01 23:41
stuk beter!!

www.mariovisser.com

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:33
Ook even een snelle poging gewaagd, even wat met gradient masks gedaan en exposure van de voor- en achtergrond. Verder een lichte color balance van de darks en mediums naar oranje:

[Voor 23% gewijzigd door Chiron op 22-12-2016 12:22]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 10-01 23:26
Op mijn phone ziet dat er wat chemisch/hdr uit, maar mss wordt een mens op den duur wel opmerkzamer mbt foto-optimalisaties.

• Chiron
Op een gecalibreerd scherm kan het imho nog net, maar op een oled scherm (die nog even wat extra saturatie in het beeld gooit) kan het idd wat over the top lijken...

Heb even een nieuwe versie gemaakt met minder saturatie, en ook de achtergrond iets meer exposure gegeven, en de witbalans aangepast:

[Voor 12% gewijzigd door Chiron op 23-12-2016 10:27]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Walker78
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 10-04 15:42
Natuurlijk stukken beter zo, maar wat ik me blijf afvragen is waar toch die groenzweem vandaan komt, de foto's zijn toch gewoon met een Nikon D3300 genomen :?

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23:44

Woutoud

Advocatus ineptias

Die groene zweem komt waarschijnlijk gewoon door de grote hoeveelheid groen die te zien is in de foto. ;)

Woutoud.com | Postpone judgement. | Free Speech Online |

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:43
Woutoud schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 22:24:
Die groene zweem komt waarschijnlijk gewoon door de grote hoeveelheid groen die te zien is in de foto. ;)
Tel daarbij op dat Nikon een voorliefde heeft voor groen ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• Walker78
Nou, 'grote hoeveelheden groen' en 'een voorliefde voor groen' is m.i. toch iets anders dan een groenzweem die de hele foto redelijk naar de knoppen helpt. En kijk nog eens naar de kleuren van die tweede foto, met die bootjes op zee, daar klopt, qua kleur, toch ook niets van? Het lijkt nog het meest op een slecht gescande dia uit 1980 of zoiets :/

• Woutoud

Woutoud

Advocatus ineptias

De originele foto van FabiandJ klopt wat mij betreft qua kleur zeker niet inderdaad, maar de laatste versie van Chiron komt toch wel aardig natuurlijk op me over.

• Walker78
Woutoud schreef op zondag 25 december 2016 @ 10:46:
De originele foto van FabiandJ klopt wat mij betreft qua kleur zeker niet inderdaad, maar de laatste versie van Chiron komt toch wel aardig natuurlijk op me over.
Ja, maar dat is toch alleen maar die 'groene' foto, of mis ik iets? Los daarvan: ook al gaat het om Jpeg straight out of camera, dat je met een camera als de Nikon D3300 zo'n resultaat krijgt heb ik nooit eerder gezien, vandaar dat ik denk dat er meer aan de hand is.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 04:25

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Walker78 schreef op zondag 25 december 2016 @ 12:07:
[...]

Ja, maar dat is toch alleen maar die 'groene' foto, of mis ik iets? Los daarvan: ook al gaat het om Jpeg straight out of camera, dat je met een camera als de Nikon D3300 zo'n resultaat krijgt heb ik nooit eerder gezien, vandaar dat ik denk dat er meer aan de hand is.
Het is maar net hoe de instellingen staan in de camera ;) Het is echt typisch een Nikon / Pentax / .. ja eigenlijk Sony dingetje :) Qua kleur ben ik groot voorstander van Canon.

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Is ook een gewenning dingetje.
Ik vind persoonlijk de Canon kleurtjes vaak te veel naar rood neigen.

Maar bij deze foto lijkt het licht dusdanig dat er niet opeens een top foto uit rolt.

Maar wat voor lens zat er eigenlijk op? Vroeger had je nog wel wat Sigma modellen die gelig waren.

• Walker78
Hm...Sony dingetje, gewenning dingetje, 't is me wat, en dat met Kerstmis O-)

• Woutoud

Woutoud

Advocatus ineptias

@ Walker78: Ik lul een beetje bij je langs geloof ik, ik dacht dat je over de foto's in dit topic had.

• FabiandJ
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Walker78 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 21:33:
Natuurlijk stukken beter zo, maar wat ik me blijf afvragen is waar toch die groenzweem vandaan komt, de foto's zijn toch gewoon met een Nikon D3300 genomen :?
Zijn inderdaad met een Nikon D3300 genomen met de 18-140mm lens van Nikon.
Walker78 schreef op zondag 25 december 2016 @ 09:48:
Nou, 'grote hoeveelheden groen' en 'een voorliefde voor groen' is m.i. toch iets anders dan een groenzweem die de hele foto redelijk naar de knoppen helpt. En kijk nog eens naar de kleuren van die tweede foto, met die bootjes op zee, daar klopt, qua kleur, toch ook niets van? Het lijkt nog het meest op een slecht gescande dia uit 1980 of zoiets :/
Dat is een nabewerkte foto welke dus niet goed is zo te lezen :p Voor de zekerheid ook maar de raw foto online gezet, ben benieuwd of jullie hier ook de groenezeem zien.

[Voor 20% gewijzigd door FabiandJ op 26-12-2016 00:24]

• Walker78
FabiandJ schreef op maandag 26 december 2016 @ 00:22:
Zijn inderdaad met een Nikon D3300 genomen met de 18-140mm lens van Nikon.
Op zich niets mis mee natuurlijk. Zal dan wel iets met atmosfeer te maken hebben; op het moment dat je de foto neemt zie je met je ogen iets anders dan de sensor van de camera. Komt me bekend voor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 01:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

Beetje jammer om te zien dat dit topic is ondergesneeuwd.

in het sony topic had ik het over de de witbalans en sony kleuren, en dat die vaak niet optimaal zijn.
(foto is bewust onderbelicht, om meer highlights vast te kunnen leggen)

voorbeeldje rechtstreeks uit de camera:

dit is het beste waar ik mee kwam, ik wilde met name de gouden ochtend gloed weer laten zien (foto was ook vroeg genomen):

maar misschien kunnen jullie het beter :)

download: https://mrc4.nl/meuk/bewerkt/DSC05919.ARW

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Vaniska
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 07:11
mrc4nl schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:22:
dit is het beste waar ik mee kwam, ik wilde met name de gouden ochtend gloed weer laten zien (foto was ook vroeg genomen):
Wow dit is echt een pracht exemplaar. mooie foto! _/-\o_

[Voor 23% gewijzigd door Vaniska op 16-07-2018 18:24]

“Never underestimate the determination of a kid who is time-rich and cash-poor.”

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:25

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Bewust onderbelicht om highlights te kunnen vangen, maar zelfs na bewerking zit je histogram nog mijlen ver van de kant af (zowel aan de zwarte kant als aan de witte kant). Is dat de ochtend haze, of geeft de betreffende lens / sensor zo weinig contrast?

Verder vind ik hem wat wollig qua scherpte, maar dat ligt misschien aan de vrij stevige jpeg compressie? Ik heb even geen tools bij de hand om de RAW te bekijken op dit systeem.

Even LR op de iPad er bij gepakt. Quick and dirty (niet helemaal tevreden over de kleur van de lucht die ik selectief terug naar blauw heb proberen te krijgen na het opwarmen van de witbalans van de hele foto):
https://tweakers.net/ext/f/hTrxTztUUIc05jJSBXIGPdg8/thumb.jpg

[Voor 30% gewijzigd door Orion84 op 16-07-2018 19:08]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Orion84 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:33:
Bewust onderbelicht om highlights te kunnen vangen, maar zelfs na bewerking zit je histogram nog mijlen ver van de kant af (zowel aan de zwarte kant als aan de witte kant). Is dat de ochtend haze, of geeft de betreffende lens / sensor zo weinig contrast?
ik moet helaas toegeven dat ik weinig niet met histogram werk, maar ik zal eraan werken om beter te belichten.
Over het contrast, er was een beetje mist, en de rest komt gewoon door de lens, is legacy. zeker als je moderne lenzen gewend bent zal het contrast tegenvallen.
Verder vind ik hem wat wollig qua scherpte, maar dat ligt misschien aan de vrij stevige jpeg compressie? Ik heb even geen tools bij de hand om de RAW te bekijken op dit systeem.
geen idee :?
Even LR op de iPad er bij gepakt. Quick and dirty (niet helemaal tevreden over de kleur van de lucht die ik selectief terug naar blauw heb proberen te krijgen na het opwarmen van de witbalans van de hele foto):
[afbeelding]
zier er goed uit, de kleuren zien er net iets gezonder uit dan op mijn versie (plus jij hebt de linker bovenhoek gefixed.)

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woutoud

Woutoud

Advocatus ineptias

Mijn poging met C1. Vooral de exposure uit elkaar getrokken, wat kleurcontrast toegevoegd en een beetje met de temperatuur geschoven.

Speciaal voor mrc4nl :P by Woutoud, on Flickr

[Voor 4% gewijzigd door Woutoud op 16-07-2018 23:53]

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 00:08

Toff

FP ProMod
Die van @Orion84 komt op mij het lekkerste over, maar ik zou het "camo-net" linksonder en de helft van de (imo erg donkere) bossage rechts eraf croppen. Just my 2 cents.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:43

Direct linkje

[Voor 107% gewijzigd door Universal Creations op 16-07-2018 21:51]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• Terryb47
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 29-03 02:54
Mijn interpretatie

verder begrijp ik niet waarom je een paar stops hebt onderbelicht, je bedoelt dat je kleur in de lucht wilt behouden? Nu offer je eigenlijk bijna de gehele foto er voor op, zonde.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 08:07
Hier mijn poging:

Iets heftigere bewerking dan de meesten zie ik.

don't mind me

• Bio
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17-04 16:24
Mag ik even een gruwelijke kick doen? Ik vond dit altijd een leuk topic, wat van mij gerust een nieuw leven mag krijgen.

Om af te trappen heb ik een foto uit het bos. Ik vind het bij dit soort foto's altijd lastig om de juiste sfeer te krijgen, in het echt ziet zo'n scene er vaak mooi uit, maar op de foto vaak te groen en te veel dynamic range met de donkere schaduwen en de zon die er af en toe doorschijnt.

Ik heb hier een voorbeeld RAW

Origineel:

Wat ik ervan gemaakt heb:

Ik vind het een verbetering, maar ben niet 100% tevreden. Ben dus benieuwd wat anderen er van maken :).

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 07:52

CurlyMo

www.pilight.org

Bio schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:08:
Mag ik even een gruwelijke kick doen? Ik vond dit altijd een leuk topic, wat van mij gerust een nieuw leven mag krijgen.

Om af te trappen heb ik een foto uit het bos. Ik vind het bij dit soort foto's altijd lastig om de juiste sfeer te krijgen, in het echt ziet zo'n scene er vaak mooi uit, maar op de foto vaak te groen en te veel dynamic range met de donkere schaduwen en de zon die er af en toe doorschijnt.
Een 5 min in PS. LOTR here we come :p

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Bio Mijn quick&dirty interpretatie:

Mooie Plaatjes   

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Hoe heb je die zonnestralen gemaakt?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

CurlyMo schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:31:
[...]

Hoe heb je die zonnestralen gemaakt?
Brush in Photoshop met 'Shaft of Light'/'Sunbursts'.

Klik-klak-klaar. :+

Mooie Plaatjes   

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@Bio ben je er zelf ook nog na die master topic kick :)

• Bio
@CurlyMo Zo gehaast ;). Ik vind je bewerking grappig, maar ondanks de grote droogte de laatste tijd was dat toch niet helemaal hoe het eruit zag ;).

@ehtweak Op zich ook best een fijne bewerking. Het groen is een stuk beter, en de foto blijft mooi licht. De zonnestraaltjes waren me ook wel direct opgevallen :).

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@Bio Geen haast maar nieuwsgierigheid :)

Ik probeerde vooral een grimmige herfst sfeer te maken. LOTR schoot ook gelijk in mijn hoofd toen ik het eindresultaat zag, maar dan nadat de Hobbits al een tijd op pad zijn.

[Voor 69% gewijzigd door CurlyMo op 17-08-2020 08:45]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En? @Bio al vorderingen qua (na)bewerking(en)?

Mooie Plaatjes   

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 17-04 17:57
Voor onderstaande foto zoek ik wat tips om deze te bewerken: Ik heb geen RAW tot mijn beschikking. Dit is wat ik gekregen heb en aangezien het eerst een paar tientjes kostte om foto's van je te krijgen tijdens het duiken ben ik er al lang blij mee.

2020-08-21_10-29-29 by Roger Wilco, on Flickr

• analogworm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 17-04 08:54
MRIdev schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:01:
Voor onderstaande foto zoek ik wat tips om deze te bewerken: Ik heb geen RAW tot mijn beschikking. Dit is wat ik gekregen heb en aangezien het eerst een paar tientjes kostte om foto's van je te krijgen tijdens het duiken ben ik er al lang blij mee.

[Afbeelding]2020-08-21_10-29-29 by Roger Wilco, on Flickr
Als je je flickr even op downloaden toestaan zet kan ik even pielen in photoshop voor je.

• MRIdev
@analogworm Hij staat nu op Attribution-NonCommercial is dat voldoende?

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:25

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Ik zou zeggen: Links, onder en boven wat er af snijden. Zoiets bijvoorbeeld:

En evt nog even die andere duiker weggummen (dat leidt af). Bij gebrek aan RAW is er aan kleur en contrast iets minder goed te sleutelen, maar daar valt vast ook nog wel iets meer uit te halen.

[Voor 33% gewijzigd door Orion84 op 03-10-2020 20:40]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• analogworm
MRIdev schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:20:
@analogworm Hij staat nu op Attribution-NonCommercial is dat voldoende?
Yep, dat werkte. Ik heb een beetje gesleuteld. Wat Orion zegt kwa kleur is het lastig ivm banding. Dus ik heb 'm zo ver geknald als dat ik 'm krijgen kon zonder dat dat overdreven aanwezig werd. Streven was het contrast verbeteren en een diepblauwe zee creëren zoals je bij veel duikfoto's ziet. Uiteraard heb ik de banding ook nog een beetje verminderd met Median en wat noise reduction/reduce JPEG artifacts. En dan bubbeltjes en jou terug maskeren. Je kan idd een beetje bijsnijden als je dat zo wenst, maar ik vind de ruimtelijkheid wel lekker.

Evt kan je psd'tje hier downloaden om te zien wat ik gedaan heb (heb mijn best gedaan om alles duidelijk te labelen)

[Voor 8% gewijzigd door analogworm op 03-10-2020 21:15]

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Sorry, ik kon het niet laten :+

[Voor 20% gewijzigd door mrc4nl op 03-10-2020 21:35]

• MRIdev
@analogworm Dankjewel. Gedownload en ik ga kijken hoe je het voor mekaar hebt gekregen en zelf aan de gang. Ik heb er nog een aantal meer namelijk ;)

@mrc4nl Die haai lijkt niet echt interesse in me te hebben. :+

[Voor 18% gewijzigd door MRIdev op 05-10-2020 21:20]

• analogworm
MRIdev schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:20:
@analogworm Dankjewel. Gedownload en ik ga kijken hoe je het voor mekaar hebt gekregen en zelf aan de gang. Ik heb er nog een aantal meer namelijk ;)

@mrc4nl Die haai lijkt niet echt interesse in me te hebben. :+
Geen probleem, adhv de psd moet het wel lukken om de andere foto's soort gelijk te editen. Voordeel van een (merendeels) Non destructive workflow adhv adjustment layers enzo. Maar mocht je nog vragen hebben, stel ze.

Overigens kwam ik ergens anders nog een suggestie tegen om banding op te lossen. Namelijk door ruis toe te voegen. Wellicht dat dat je helpt een nog cleaner resultaat te verkrijgen.

• Steef
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 17-04 15:07

Steef

GoT's Most Eaten

Nieuw topic gevonden.

Bij deze een RAW (geen diee waarom de RAW er in de dropbox preview zo flets uit ziet :X ) van een van de eerste kiekjes met mijn a6600. Ik kom vanuit analoog, dus nabewerken is een hele nieuwe wereld.

Het verloop van scherpte was bedoeld, F2.8. Het slakje was mij tijdens het maken niet eens opgevallen.

Mijn eerste poging zag er zo uit;

Commentaar was al snel dat de vignette te heftig was en dat mijn nabewerking de scherpte niet ten goede was gekomen. Verder vond men ook de crop wat te krap.

2e poging is nu dit geworden (klikbaar);

Omdat dat er niet heel anders uit ziet en ik benieuwd wat jullie er van maken. Ik ben hier om te leren, alles is welkom :)

[Voor 5% gewijzigd door Steef op 16-11-2020 00:33]

Sony A6600 | 16-55G F2.8

• Bio
Vignetting is duidelijk aanwezig als je erop gaat letten inderdaad, maar ik vind de eerste wel een stuk sfeervoller om eerlijk te zijn.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Steef Ik had al eerder mijn interpretatie aangegeven: ;)
ehtweak in "[Verzamel] Herfst"

En als ik nu naar je 2de poging kijk, dan vind ik de achtergrond/bokeh nogal onrustig. En teveel lichte 'vlekken' aan de bovenzijde. Dat leidt teveel af.

Vandaar mijn bewerking; ik probeer(de) de nadruk op je paddenstoelen te leggen...

[Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 16-11-2020 10:26]

Mooie Plaatjes   

• analogworm
@Steef Eventjes klooien kom ik hier op uit.

Ik hou wel van verzadigde kleuren. Bruine blaadjes zijn suf, dus heb ze iets meer naar rood toe getrokken. Probleem van de vignette heb ik opgelost door het gebied bij de paddestoel gewoon iets lichter te maken. Daarna pas een lichter vignette er over heen gezet.

Bijgevoegd, XMP van Camera Raw (kan je ook gebruiken in lightroom). Voor als je de exacte settings wilt zien. Simpelweg naast je foto zetten en lightroom de settings laten updaten. Overschrijft wel je huidige settings, dus wellicht eerst even kopietje maken van je huidige foto.

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:54

bobcom

Dedicated dabbler

Zoveel hoofden, zoveel zinnen. Ik ben het helemaal eens met jouw crop, zou zelf de paddestoeltjes en hun mosburen wat meer in het zonnetje willen zetten.
Ik knoei in Lightroom (PS is te moeilijk voor me), heb wat verscherping toegevoegd, daarna met een filter het gebied met paddestoeltje en mos uitgelicht (clarity, texture omhoog, ietsje warmer licht, wat minder shadows en wat extra whites). Filter gedupliceerd, invert, alles neutraal gezet en saturation, highlights, clarity, texture en sharpness en tikje terug, zodat alles buiten de paddenmos-zone gedimd wordt.
Daarna met een brush (texture, clarity, saturation, sharpness en exposure ietsje lager) te sterk geaccentueerde stukken (bladeren voor de stam, mos wat verder van de paddenstoeltjes af) en beetje teruggenomen, een klein beetje met de curves gestoeid - licht iets vlakker, middentonen wat opgehaald, beetje extra accent in het donker.

Resultaat verschilt (zeker in de verkleinde versie) amper van het jouwe en dat van mijn voorganger, dus je kan tevreden zijn met je camera, lens, visie en skills ;)

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Nu online
Dit had ik er van gemaakt (zoals ook in het herfstopic gepost). Wat andere crop en belichting en verzadiging (misschien iets te veel) aangepast. Bovenkant is inderdaad wel wat te licht (kun je eventueel aanpassen), maar vind ik persoonlijk wel fijn voor de extra context die je de foto meegeeft.

[Voor 17% gewijzigd door wisselwerking op 16-11-2020 11:14]

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het zal wel aan mij liggen... maar ik snap het niet... Vanwaar die overijverige voorkeur voor over-gesatureerde beelden, uitgebeten highlights en detailloze paddenstoelen? :?

Mooie Plaatjes   

• analogworm
ehtweak schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:52:
Het zal wel aan mij liggen... maar ik snap het niet... Vanwaar die overijverige voorkeur voor over-gesatureerde beelden, uitgebeten highlights en detailloze paddenstoelen? :?
Dan is het voorbeeld wat je in dat andere topic plaatste wel weer het andere uiterste. Fletse boel :p
(Ik realiseer mij dat je enkel een uitsnede aan gaf).

Iig in mijn edit zijn de kleuren niet oververzadigd, wel redelijk verzadigd. Maar niet oververzadigd in de zin van dat ze niet meer in de kleurruimte passen. Wellicht dat jouw telefoon (als je daar op kijkt) de kleuren nog een extra tik verzadiging geeft?

Mbt de highlights, tsja daar zit in de opname al geen detail in. Kan er dan wel een leuk luchtje achter plakken, maar da's weer te veel van het goede.

[Voor 9% gewijzigd door analogworm op 16-11-2020 12:24]

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

ehtweak schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:52:
Ik ben met je eens dat de oversaturatie (te rood) niet aanspreekt. De blaadjes waren nu eenmaal bruin, zo is het. Het lijkt wel alsof jij opzettelijk meer kleuren hebt verwijderd? Zo bruin was de werel ook niet :P

Ik vraag me in in hoeverre kleur kalibratie hier een rol speelt.

Hoe we hem croppen is misschien meer een kweste van smaak? Ik vind de tak die zo mooi van linksonder naar rechtsboven loopt toevoegen en de crop van @bobcom waarbij een groot deel van de hard witte lucht weg valt is ook mooi voor mijn ogen.

Hoe dan ook dank voor de inzichten mannen

Voor de grap ook nog even de out-of-camera, dit is een screen snap van LR direct na import.

Sony A6600 | 16-55G F2.8

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

analogworm schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:17:
[...]

Wellicht dat jouw telefoon (als je daar op kijkt) de kleuren nog een extra tik verzadiging geeft?
Telefoon? Foto's bekijken? Dacht 't niet... :N
Dat zijn vrijwel altijd alleen maar Disney kleurtjes en/of resolutie restricties, HDR truukendozen. Nope.

Serieus foto's bekijken, laat staan bewerken doe ik op 2 x 27" WQHD IPS kleur gecalibreerde schermen! :Y

Mooie Plaatjes   

• analogworm
ehtweak schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:24:
[...]

Telefoon? Foto's bekijken? Dacht 't niet... :N
Dat zijn vrijwel altijd alleen maar Disney kleurtjes en/of resolutie restricties, HDR truukendozen. Nope.

Serieus foto's bekijken, laat staan bewerken doe ik op 2 x 27" WQHD IPS kleur gecalibreerde schermen! :Y
Dan hopelijk wel in een colour managed programma? dwz geen fuckin Edge :P

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Steef schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:18:
[...]

Ik ben met je eens dat de oversaturatie (te rood) niet aanspreekt. De blaadjes waren nu eenmaal bruin, zo is het. Het lijkt wel alsof jij opzettelijk meer kleuren hebt verwijderd? Zo bruin was de werel ook niet :P
Mijn receptuur, voor dit soort foto's, heb ik hier al eens gepost:
ehtweak in "[Verzamel] Herfst"

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

analogworm schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:25:
[...]

Dan hopelijk wel in een colour managed programma? dwz geen fuckin Edge :P
Jazeker. Colormanagement enabled in FF. Met het juiste .icc profiel; aangemaakt d.m.v. i1Studio i.c.m. een colormunkiDisplay calibrator.

https://cameratico.com/to...er-color-management-test/
https://cameratico.com/color-management/firefox/

Mooie Plaatjes   

• wisselwerking
  • Nu online
@ehtweak Het is ook maar net wat voor beeld je met een foto wil neerzetten. Het is meer dan alleen techniek hoor. En wat jij niet mooi vind, spreekt een ander misschien juist wel weer aan. Zo vind ik die glow in jouw paddestoelen foto bijvoorbeeld erg lelijk, maar er zullen genoeg mensen zijn die dat wel weer mooi vinden. En het is prima om hier over van mening te verschillen.

Overigens is mijn bewerking heel snel gedaan (ik besteed mijn tijd liever aan mijn eigen foto's.). Als je daar meer tijd aan besteed dan zullen er nog wel wat zaken aangepast worden.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

@ehtweak ik zal eens naar een kleur kalibratie kijken.

Dank zover mannen :)

Sony A6600 | 16-55G F2.8

• analogworm
ehtweak schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:29:
[...]

Jazeker. Colormanagement enabled in FF. Met het juiste .icc profiel; aangemaakt d.m.v. i1Studio i.c.m. een colormunkiDisplay calibrator.

https://cameratico.com/to...er-color-management-test/
https://cameratico.com/color-management/firefox/
Voor de gein ook even FF geinstalleerd. idd, zonder de aangegeven instellingen gedraagt die zich net zo ruk op wide gamut monitoren als Edge. Chrome is tot dusverre de enige die het out of the box gewoon prima doet. Maar anyhow, dan zijn alle factoren mbt colour management welk oververzadigd beeld veroorzaken zo goed als uitgesloten. En komt het denk ik neer op een kwestie van smaak.
Steef schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:37:
@ehtweak ik zal eens naar een kleur kalibratie kijken.

Dank zover mannen :)
Moet je zeker doen. even grof gesteld, als jouw monitor standaard ergens op 10.000k staat komen je plaatjes er toch wel wat anders uit dan wanneer die netjes op 5500k staat. Colour management is een vrij belangrijk aspect in fotografie en beeldbewerking in het algemeen.

[Voor 23% gewijzigd door analogworm op 16-11-2020 13:01]

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

analogworm schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:39:
Moet je zeker doen. even grof gesteld, als jouw monitor standaard ergens op 10.000k staat komen je plaatjes er toch wel wat anders uit dan wanneer die netjes op 5500k staat. Colour management is een vrij belangrijk aspect in fotografie en beeldbewerking in het algemeen.
Ik had al even de kleur temperatuur van alle beeldschermen gelijk gezet en met een kleurkaartje e.a. naar elkaar toe gebracht, maar met dezelfde afbeelding in dezelfde applicatie open op 3 schermen is er toch een wereld van verschil zichtbaar.

Maar even een stapje terug en een losse kalibratie unit zoeken. :X

Sony A6600 | 16-55G F2.8

• Chiron
Ook even een poging gewaagd om de tijd te doden tussen het wachten op deploys in:

[Voor 20% gewijzigd door Chiron op 16-11-2020 14:13]

• NeFoRcE
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 17-04 13:24

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Kon de raw helaas niet openen, maar dit heb ik nog kunnen fixen :)

Professioneel Heftruck Syndroom

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

NeFoRcE schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:20:
Kon de raw helaas niet openen, maar dit heb ik nog kunnen fixen :)
O+ Mooi hoor, heel andere richting. Heb je de paddenstoelen handmatig lopen masken? Ik kan al zoomende geen imperfectie vinden in de overgang grijs -> paddenstoel.

Sony A6600 | 16-55G F2.8

• NeFoRcE
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 17-04 13:24

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Steef schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:18:
[...]

O+ Mooi hoor, heel andere richting. Heb je de paddenstoelen handmatig lopen masken? Ik kan al zoomende geen imperfectie vinden in de overgang grijs -> paddenstoel.
Semi-handmatig. Met magnetische lassotool. Daarna nog wat met licht / vignettering gespeeld, en al snel was dit het resultaat. Thanks!

Professioneel Heftruck Syndroom

• wisselwerking
  • Nu online
@NeFoRcE dat was 15 jaar geleden helemaal hip om te doen. :P Volgens mij had (of heb?) je dat soort foto's ook altijd bij de IKEA

• halberti
  • Laatst online: 21:40
Goedemiddag allen!
Ik ben voor het eerst hier op dit forum dus ik zal me even netjes voorstellen...
Mijn naam is Huub en kom uit het midden van het land. Ik vind fotograferen een leuke hobby. Naast ons huisdier is ook de buurjongen een favoriet onderwerp van mijn foto's en bewerkingen. Wel merk dat ik zelf bij bewerken vaak dezelfde kant op neig te gaan. Daarom ben ik ook zo benieuwd wat jullie met onderstaande foto's (jpg en NEF zelfde foto) aan zouden vangen......Niet van mijn favo onderwerp helaas, maar ik denk wel een mooie om eens creatief mee te worden...???

Hier de links naar de originelen (JPG en NEF)
https://stack.halberti.nl/s/aKPqthiUZ1t6BO0G
https://stack.halberti.nl/s/TsPoOwgDqvhL1HVu

Benieuwd naar jullie bewerkingen!!

*)Edit juiste link naar de NEF

• wisselwerking
  • Nu online
Als je voor "creatief" gaat dan zou dit een optie zijn. Maar zwart-wit gekozen anders krijg ik @ehtweak op mijn dak :+ Maar die kans is met zoveel zwart nog steeds aanwezig.

[Voor 7% gewijzigd door wisselwerking op 16-11-2020 17:10]

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 22:02
Hierbij ter bewerking de raw-foto van een heide landschap.

Het doel is om een bewerkte foto te krijgen waarbij:
- de ruis op 100% zoom niet waarneembaar is en de vogels in de lucht nog goed te zien zijn
- de verscherping optimaal is (wel gebruikt maar niet overdreven)
- de uiteindelijke foto dezelfde afmeting heeft
- de bomen de heide en het gras er fris zonder "vertroebeling" uitzien
- de lucht er natuurlijk uitziet

link raw-foto:
https://yadi.sk/d/3_YcjEjX8B89Aw

mijn jpg-foto:

[Voor 2% gewijzigd door JoStad op 16-11-2020 21:08. Reden: textueel]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

JoStad schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:57:
Ik vind deze al een stuk beter dan je foto's van Ouderijn/Utrecht
Nou...ff een 100% crop uit jouw foto:

't is nog steeds 'vreemde' uitgesmeerde heide(?)
En je luchtpartij vind ik al net weer iets te tonemapperig achtig.

Heb toch zo'n idee dat dit een beperking van je objectief is?

Ik heb je RAW file ff gedownload en geopend in PS.
En ik heb zo'n idee dat die vaagheid toch echt door de ruisvermindering schijnt te komen. Want zodra ik maar iets de Noise Reduction omhoog schroef, begint dat smeereffect op te treden. :-(
Wellicht dat een andere RAW converter (dus geen Adobe Camera RAW 13.0.2) een beter resultaat geeft?

Desalniettemin, jouw RAW foto bewerkt tot een imho zonnig heidelandschap:

(dit is een JPG, maximale resolutie)

Ik heb eventueel ook nog de layered-TIFF voor je; dan kun je zien wat ik gedaan heb in PS.

[Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 16-11-2020 22:13]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

wisselwerking schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:10:
Als je voor "creatief" gaat dan zou dit een optie zijn. Maar zwart-wit gekozen anders krijg ik @ehtweak op mijn dak :+ Maar die kans is met zoveel zwart nog steeds aanwezig.
Waarom? Z/W kan toch prima. :+ Origineel dat je 'm gelijk omgedraaid hebt!
Alleen een beetje flauw om dan zo'n lage resolutie te tonen... dan verdoezel je heel makkelijk beperkingen/tekortkomingen. ;)

[Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 16-11-2020 22:18]

Mooie Plaatjes   

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Ben zo langzamerhand erg benieuwd hoe jij je foto's nabewerkt. Ook in jouw jpg weer dat vette zwart: de onderkanten van de wolken zien er uit alsof ze zo uit een teiltje modderwater gehaald zijn, en op de schaduwen voorin is ook aardig wat gemorst.

Terwijl je raw-file prima evenwichtig is belicht. Witte wolken, doortekende maar niet zwarte schaduwen, niks mis mee. Weinig verzadigde tinten, maar wat wil je medio november.
Ik gebruik Lightroom, maar ik heb er zelf zo goed als niks mee gedaan. Ik heb gewoon tegen LR gezegd: "laad dit in als een natuurgetrouwe weergave (picture style "faithful")" en op het knopje "auto" in het tone-paneel gedrukt. Dan krijg je bijna automagisch dit.

Omdat er een beetje zwart ging clippen, heb ik de blacks iets teruggeschroefd. En wat verscherpt - niet per se nodig, maar toch gedaan. Oh, ja, een klein beetje curves - maar ook dat was niet nodig geweest.

Best mogelijk dat je dit te flets vindt - maar ga bewerken met dit of een andere natuurgetrouwe weergave als vertrekpunt, da ga je minder gauw over de top. Da's tenminste mijn mening - ik geef 'm voor wat'ie waard is (ca. 2c).

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het idee @wisselwerking om de roos van @halberti om te draaien vind ik een goede suggestie.
Ook maar eens gedaan, maar dan wel in kleur en vierkant:

Ook hier weer @halberti ; dit is een 100% JPEG. Maar ik heb ook de layered-TIFF voor je. (is wel een paar honderd MB)

[Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 16-11-2020 22:36]

Mooie Plaatjes   

• JoStad
@bobcom @ehtweak
Bedankt voor de bewerkingen. Beide foto's zien er wel natuurlijk uit.
Ik gebruik voor de basis-bewerkingen DPP en daarna Darktable voor verdere bewerking.
De contrast equalizer van Darktable gebruik ik misschien te enthousiast.
Nogmaals een poging.

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@JoStad Dat ziet er al een heel stuk frisser uit, en best mogelijk dat de contrast equalizer van DarkTable inderdaad de boosdoener is. Minder enthousiasme met je scrollwiel en meer gebruik maken van de mogelijkheden van advanced en mask mode helpt je te voorkomen dat je donkere partijen te snel "modderig" worden (zie schaduwen in bomen links, rechts en rechtsonder).
Good luck!

(edit - p.s.) Ik zie nu ook de vogeltjes waar je het over had - dacht eerst dat het stofjes op de sensor waren. Helaas worden bij inzoomen de oververscherpingswormartefacten (3x woordwaarde) een beetje zichtbaar - er is nog werk te doen ;)

[Voor 24% gewijzigd door bobcom op 17-11-2020 09:41]

• Steefmeister
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 16-04 10:35
Ik vind het jammer dat de trap omlaag niet net wat meer centraal in de foto zit? Eens?

Het is Costa Rica, de bomen waren ook echt flink groen en het water in het park op die plek bijzonder blauw.

DNG (raw) file:
https://we.tl/t-qnq07qkyEk

Ben benieuwd naar resultaten :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Steefmeister En wat voor een richting had je zelf gedacht, qua bewerking, met deze slimfeun foto?

Er is toch maar één manier voor dit soort plaatjes? ;) Heftig gesatureerd, stevig contrast; als het maar popt voor insta... :+
Ik mis eigenlijk nog de bevallige dame op de trap of onder de waterval... >:)

Mooie Plaatjes   

• Steefmeister
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 16-04 10:35
ehtweak schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:28:
@Steefmeister En wat voor een richting had je zelf gedacht, qua bewerking, met deze slimfeun foto?

Er is toch maar één manier voor dit soort plaatjes? ;) Heftig gesatureerd, stevig contrast; als het maar popt voor insta... :+
Ik mis eigenlijk nog de bevallige dame op de trap of onder de waterval... >:)
Ik was aan het denken om hem eventueel op canvas te laten afdrukken. Ik vind de standaard .jpeg uitrol nog niet eens zo goed qua kleuren. Op insta hoef ik hem niet meer te delen daar ik deze foto ruim 2 jaar geleden gemaakt heb.

De rest van je comments.. njah laat maar..

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Steefmeister Maar je kunt toch ook zelf de vibrance/saturatie en contrast verhogen? En afhankelijk van hoe groot je afdrukformaat gaat worden en hoe dichtbij/veraf je die gaat bewonderen; daar zou je ook nog rekening mee kunnen houden.

Geen idee welke pp s/w je gebruikt (dat vermeld je niet).

En specifiek blauw of groen intensiveren kan ook met allerlei soorten tools en filters.

En wat betreft die ontbrekende sirene onder de waterval; een grapje mag toch wel? :+
Ik zag dat het een slimfeun foto was, en dat blijkt imho ook duidelijk als je 'm op 100% bekijkt.

Mooie Plaatjes   

• JoStad
bobcom schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:30:
@JoStad.....
(edit - p.s.) Ik zie nu ook de vogeltjes waar je het over had - dacht eerst dat het stofjes op de sensor waren. Helaas worden bij inzoomen de oververscherpingswormartefacten (3x woordwaarde) een beetje zichtbaar - er is nog werk te doen ;)
@ehtweak @bobcom
Ik heb nu alleen Digital Photo Professional (DPP 4) gebruikt en geprobeerd een optimaal resultaat te krijgen.

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Steefmeister schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:10:
Ik vind het jammer dat de trap omlaag niet net wat meer centraal in de foto zit? Eens?

Het is Costa Rica, de bomen waren ook echt flink groen en het water in het park op die plek bijzonder blauw.

[Afbeelding]

DNG (raw) file:

Heb meer lopen sleutelen aan je compositie. Want wat zag jij als onderwerp? De trap of dat meertje aan het eind?

Trap niet symmetrisch betekend dat je die trap dus als onderwerp ziet.

Ik heb de onderste met compositie tool naar het midden gezet. Als onderwerp, maar ik vind de crop met meer focus op meertje ook wel wat hebben.

Allemaal via Snapseed op de telefoon.

Maar snap nu ook dat het een smartphone foto is. Dat verklaart dus ook waarom de trap van voor naar achter scherp is. Dat helpt ook niet qua focus/onderwerp.

Edit @JoStad je compositie is lastig, ik zie de schaduw waar je in staat als onderwerp, maar als de hei het zou moeten zijn waarom niet heel veel stappen naar voren gemaakt?

[Voor 7% gewijzigd door Barrycade op 17-11-2020 16:32]

• Pindakaas
  • Laatst online: 08:07
Steefmeister schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:10:

[Afbeelding]

DNG (raw) file:

Dat plaatje ziet er al leuk uit. (stuk beter dan een foto van de hei me een fietspad en schuin voor langs :+ )

Dit is wat ik er van gemaakt heb iig:

don't mind me

• JoStad
Barrycade schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:27:
[...]
Edit @JoStad je compositie is lastig, ik zie de schaduw waar je in staat als onderwerp, maar als de hei het zou moeten zijn waarom niet heel veel stappen naar voren gemaakt?
Deze foto is bedoeld voor het optimaliseren van de fotobewerking en daarom zijn juist de schaduwen op de voorgrond belangrijk.

• analogworm
JoStad schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:00:
[...]

Deze foto is bedoeld voor het optimaliseren van de fotobewerking en daarom zijn juist de schaduwen op de voorgrond belangrijk.
Kan je die logica mij eens uitleggen?

• JoStad
analogworm schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:04:
[...]
Kan je die logica mij eens uitleggen?
Misschien had ik het anders moeten schrijven:
"Deze foto is bedoeld voor het optimaliseren van de fotobewerking en daarom vind ik juist de schaduwen op de voorgrond belangrijk".

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

JoStad schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:21:
[...]

"Deze foto is bedoeld voor het optimaliseren van de fotobewerking en daarom vind ik juist de schaduwen op de voorgrond belangrijk".
Snap m nog steeds niet, wat bedoel jij dan als optimalisatie van de fotobewerking?

Ik bewerk het liefst foto's die qua compositie prima/interessant zijn om het maximale er uit te halen en dan helpt het ook als de foto technisch goed is.

Maar bij jou is het doel de bewerking ongeacht de foto?

• analogworm
JoStad schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:21:
[...]

Sluit mij aan bij Barrycade, snap 'm ook nog steeds niet. Zoals ik nabewerking in mijn achterhoofd hou is grofweg als volgt; Is het meer of minder moeite om het in post te fixen of nu in real life? (Denk aan producten afstoffen/schoonmaken, of een set tot in detail afwerken) En als ik een keer een foto redelijk onderbelicht om detail in de hooglichten te bewaren. Dan ziet het plaatje er vaak straight out of camera niet uit, maar in post trek ik dan alles naar waar ik het wil.

Maar dan krijg je dus zoiets:

Als ik hier een over de gehele linie beter belichte foto had genomen, waren de wolkjes er allemaal uitgeknald. Nu is toch nog het merendeel redelijk op te halen, en mooie wolkjes. Dus in die zin snap ik optimaliseren voor nabewerking wel.

Maar goed, als je schaduwen op de voorgrond gewoon vind werken voor de compositie, prima hoor.

• JoStad
Barrycade schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:27:
[...]
Snap m nog steeds niet, wat bedoel jij dan als optimalisatie van de fotobewerking?
Ik bewerk het liefst foto's die qua compositie prima/interessant zijn om het maximale er uit te halen en dan helpt het ook als de foto technisch goed is.
Maar bij jou is het doel de bewerking ongeacht de foto?
Ik vind de foto juist interessant vanwege de lommerrijke voorgrond.
Ook draagt de schaduwrijke voorgrond bij aan de dieptewerking van de foto.

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Dit topic heet toch "Bewerk hier elkaars foto" en niet "bekritiseer hier elkaars foto" ?:+

• Alfa159
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:59
Ik heb een vraagje en misschien kan iemand mij helpen met het photoshoppen hiervan. Mij op weg helpen wat voor soort bewerking/layers ik moet gebruiken, ben ik ook heel erg dankbaar voor. Ik heb zelf wat dingen geprobeerd (conrast/brightness en mixen met een zwarte laag), maar dat is mij niet gelukt.

Ik ben blij met onze huidige keuken, maar waar willen misschien over naar een houten vloer. Dat gaat vloeken met de huidige kleur van de keuken. Ik ben dus heel erg benieuwd hoe het eruit zien als ik deze heel donker/zwart zou laten spuiten (maar de nerf blijft zichtbaar).

De licht eiken keuken is de mijne. Ik wil dus kijken hoe zwart eiken (met de nerf zichtbaar) eruit ziet. Ik heb een voorbeeld plaatje togevoegd.

Op google zijn er meerdere fotos te zien van de gewenste kleur wanneer ik "zwart eiken keuken" google.

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 01:02
Het was hier lang stil, maar leuk om te zien dat er weer wat van elkaar bewerkt wordt. :)
JoStad schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:57:

Het doel is om een bewerkte foto te krijgen waarbij:
- de ruis op 100% zoom niet waarneembaar is en de vogels in de lucht nog goed te zien zijn
- de verscherping optimaal is (wel gebruikt maar niet overdreven)
- de uiteindelijke foto dezelfde afmeting heeft
- de lucht er natuurlijk uitziet

link raw-foto:
https://yadi.sk/d/3_YcjEjX8B89Aw

mijn jpg-foto:

[Afbeelding]
Net wat anders dan al gedaan is, dus die kan er nog bij denk ik.

...

• JoStad
Luxicon schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:03:
Het was hier lang stil, maar leuk om te zien dat er weer wat van elkaar bewerkt wordt. :)

[...]

Net wat anders dan al gedaan is, dus die kan er nog bij denk ik.
[Afbeelding]
Je hebt deze foto onscherp gemaakt door teveel ruisonderdrukking en/of te weinig verscherping.
De vogels zijn niet meer zichtbaar (op100%).
Purple fringing is niet goed toegepast. De schaduwen zijn te donker etc.
De stammen van sommige berken zijn wat licht paars/rood geworden.

[Voor 8% gewijzigd door JoStad op 01-12-2020 00:31]

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 01:02
JoStad schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 00:20:
[...]

Je hebt deze foto onscherp gemaakt door teveel ruisonderdrukking en/of te weinig verscherping.
De vogels zijn niet meer zichtbaar (op100%).
Purple fringing is niet goed toegepast. De schaduwen zijn te donker etc.
De stammen van sommige berken zijn wat licht paars/rood geworden.
Er is niets gedaan qua ruis. Ik heb enkel de voorgrond verscherpt. Dat met rode gloed hier en en daar op het wit klopt. (kan ik weghalen).

...

• JoStad
Luxicon schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 01:08:
[...]
Er is niets gedaan qua ruis. Ik heb enkel de voorgrond verscherpt. Dat met rode gloed hier en en daar op het wit klopt. (kan ik weghalen).
Dit is mijn versie ( klik met de muis op de foto om de originele scherpte te zien).
Let vooral op de zwerm vogels in de lucht. Deze zou je niet kunnen zien in geval deze foto niet scherp is. In jouw versie is geen vogel meer te bekennen.

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 00:08

Toff

FP ProMod
Hoe langer en vaker ik ernaar kijk, hoe minder ik dat pad kan waarderen. Pad erafgecropt (ik ga hem niet posten) zie ik een fijne panoramafoto. De vogels zijn bij mij niet meer dan zwarte stipjes in de lucht, die eerder storen dan dat ze iets toevoegen.

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:29
Toff schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:54:
Hoe langer en vaker ik ernaar kijk, hoe minder ik dat pad kan waarderen. Pad erafgecropt (ik ga hem niet posten) zie ik een fijne panoramafoto. De vogels zijn bij mij niet meer dan zwarte stipjes in de lucht, die eerder storen dan dat ze iets toevoegen.
Dan doe ik het wel ;)

Ik heb geprobeerd het zo natuurlijk (geloofwaardig) mogelijk te houden, maar tegelijkertijd toch wat key ingredients een beetje aangedikt. De vogels in de lucht vond ik weinig boeiend, maar die zitten er, op verzoek, nog in.

[Voor 3% gewijzigd door klaaas op 01-12-2020 23:55]

Ik roep ook maar wat

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

JoStad schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:15:
[...]

Dit is mijn versie ( klik met de muis op de foto om de originele scherpte te zien).
Let vooral op de zwerm vogels in de lucht. Deze zou je niet kunnen zien in geval deze foto niet scherp is. In jouw versie is geen vogel meer te bekennen.

[Afbeelding]
Toch gaat hier wel wat mis - voor mijn gevoel. De foto (op mijn scherm) oogt niet meer realistisch maar is meer een gestileerde afbeelding geworden. Als dat het doel was dan prima, maar dit is niet hoe de wereld er uit ziet als je naar buiten kijkt :)

Het lijkt een beetje op een overdreven sterk HDR filter, misschien wat minder contrast, saturatie en de shadows niet zo ver optillen?

Die vogels, tjsa, ook hier gewoon zwarte vlekjes.daar zou ik de foto niet op bewerken.

Bij thuiskomst zal ik ook eens naar je RAW kijken en deze post updaten.

[Voor 3% gewijzigd door Steef op 02-12-2020 10:25]

Sony A6600 | 16-55G F2.8

• JoStad
Steef schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:25:
[...]

Toch gaat hier wel wat mis - voor mijn gevoel. De foto (op mijn scherm) oogt niet meer realistisch maar is meer een gestileerde afbeelding geworden. Als dat het doel was dan prima, maar dit is niet hoe de wereld er uit ziet als je naar buiten kijkt :)

Het lijkt een beetje op een overdreven sterk HDR filter, misschien wat minder contrast, saturatie en de shadows niet zo ver optillen?

Die vogels, tjsa, ook hier gewoon zwarte vlekjes.daar zou ik de foto niet op bewerken.

Bij thuiskomst zal ik ook eens naar je RAW kijken en deze post updaten.
Ik ben benieuwd naar jouw versie. :)
De schaduwen in mijn versie kunnen inderdaad wel wat donkerder.
Ik heb de vogels in de lucht vermeld omdat bij teveel ruis onderdrukking deze verdwijnen en bij teveel scherpte een storende witte omlijning geven.
@klaaas @Toff Ja, de versie zonder pad is wel beter.

[Voor 3% gewijzigd door JoStad op 02-12-2020 12:27]

• Dagg
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07:38

Ook even een poging gewaagd, had toch wel een stuk lichter gemogen..

[Voor 4% gewijzigd door Dagg op 02-12-2020 12:47]

• Grove den
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 21:22
Alfa159 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:56:
Ik heb een vraagje en misschien kan iemand mij helpen met het photoshoppen hiervan. Mij op weg helpen wat voor soort bewerking/layers ik moet gebruiken, ben ik ook heel erg dankbaar voor. Ik heb zelf wat dingen geprobeerd (conrast/brightness en mixen met een zwarte laag), maar dat is mij niet gelukt.

Ik ben blij met onze huidige keuken, maar waar willen misschien over naar een houten vloer. Dat gaat vloeken met de huidige kleur van de keuken. Ik ben dus heel erg benieuwd hoe het eruit zien als ik deze heel donker/zwart zou laten spuiten (maar de nerf blijft zichtbaar).

De licht eiken keuken is de mijne. Ik wil dus kijken hoe zwart eiken (met de nerf zichtbaar) eruit ziet. Ik heb een voorbeeld plaatje togevoegd.

Op google zijn er meerdere fotos te zien van de gewenste kleur wanneer ik "zwart eiken keuken" google.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je niet helpen, maar kan je zo’n niet massief houten keuken wel overspuiten?

• Alfa159
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:59
Grove den schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:57:
[...]

Kan je niet helpen, maar kan je zo’n niet massief houten keuken wel overspuiten?
Het is wel kwaliteitsfineer wat erop zit wat redelijk dik is. Het komt van een keukenbouwer af en niet een goedkoop keuketje van de keukenconcurrent. Hij gaf eerder aan dat het waarschijnlijk wel kan. We hebben een test-paneel wat hij gaat proberen.

Het liefst heb ik alleen een mooie impressie met photoshop, voordat we het proces doorzetten. Ik kom er niet echt uit om het hout in photoshop zo te werken, zodat het lijkt op het plaatje wat ik onderaan heb gepost. Ik heb zo'n beetje alle trucjes toegepast in photoshop die ik ken. 8)7
Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True