Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
ja en nee. tuurlijk moet je niet overbelichten, maar het hangt ook beetje af van de grootte van de panorama, en of het bewolkt is.Als je meerdere rijen schiet (en dus niet gewoon een enkele rij van rechts naar links) kan je dus een soort van "hdr" doen omdat je de lucht anders kan belichten als de voorgrond(als die in de schaduw is)inquestos schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 20:39:
@mrc4nl: bij panorama's zorg ik er toch altijd voor dat ze goed belicht zijn? Op manual schieten en ervoor zorgen dat (vrijwel) niets overbelicht is.
stichprogramma's kunnen goed geleidelijke verschillen rechttrekken, maar dan moet er geen onderbreking zijn(een paal oid) met automatische belichting werkt ook beter als er net een wolk voor de zon komt , want met manueel (of AE lock) zou de foto dan te donker worden in dat gebied
als een simpele panorama wil maken loont manuele exposure zeker
[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 31-08-2014 21:34 ]
ora et labora
Ik zal mijn poging straks posten!
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
http://ferdinandvanoostrom.nl/got/V2-eperlecque.zip (169mb !)
@san.okk: En zeker een lastige foto, anders zou ik 'm hier niet posten. Naar mijn smaak mag die nog minder sepia/bruin. Maar met de .tiff is dat lastig vermoed ik.
[ Voor 45% gewijzigd door inquestos op 31-08-2014 21:47 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Ik vond de foto erg lastig in kleur, en daarbij de kleur ook niet echt heel veel toevoegen (al is het kleurverloop wel leuk in de foto: san.okk's versie is daarin erg leuk!). Heb het daarom maar in zwart wit geprobeerd. Ik heb geen Nik Effects etc, dus het is een vrij simpele conversie geworden. Ik heb de distortion een beetje verminderd, zodat ik een iets betere uitsnede kon maken waarbij dat driehoekige 'raam' links netjes binnen het kader bleef.
Waar heb je deze foto eigenlijk genomen? Erg bijzonder onderwerp!
[ Voor 7% gewijzigd door Sjekster op 31-08-2014 22:34 ]
Dit is in 'Le Blockhaus', een Duitse bunker in Eperlecques, Frankrijk. Gebouwd om de Engelsen met V1's en V2's (op de foto, 14 meter, uiteraard geen 'echte') te bestoken. Gewoon vrij toegankelijk, mits je een kaartje koopt.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Interessante foto ook, lijkt wel uit een comic te komen.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de instellingen die zijn gebruikt (als het Lightroom betreft: clarity, highlights, shadows, etc. en of je nog kleuren in de B&W mix hebt benadrukt/weggelaten)
oja en ik heb m een beetje "gecropped" , voor creative doeleinden, niet perse beter ofzo
ora et labora
Die van mrc4nl vind ik ook wel wat hebben, al weet ik niet precies wat ik nu zie (je hebt de 'spiegeling gespiegeld' ? )
inquestos schreef op maandag 01 september 2014 @ 09:51:
Die van mrc4nl vind ik ook wel wat hebben, al weet ik niet precies wat ik nu zie (je hebt de 'spiegeling gespiegeld' ? )

ora et labora
Verwijderd
...
Ik vind de jouwe mooier!
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2014 20:34 ]

poging3

en waarom staat die cr2 in een rar bestand?
[ Voor 32% gewijzigd door mrc4nl op 07-10-2014 21:08 ]
ora et labora
Verwijderd
goed verhaal
opzich beide niet gek volgens mij, alleen die van mrc4nl heeft linksboven een wat lichte vlek. Door de mist vind ik het lastig te bepalen of het vignet is of dat het zo hoort.
Poging 3 is trouwens best goed gelukt zo wat mij betreft.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2014 21:14 ]
[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 07-10-2014 21:15 ]
ora et labora
Verwijderd
het laatste beetje vignetting heb ik proberen tegen te gaan met een graduerend filter van boven tot het midden met verlopende helderheid. (-100)
ik kan wel bezig blijven met die foto, het gaat om zulke kleine verschillen, het is inderdaad lastig te zien.
zelfs met een laptopscherm, vanuit ongewone hoeken bekeken.
laatste poging:

ora et labora
Vind het origineel van HMJ eigenlijk nog het mooist...

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Verwijderd

Verwijderd
Wat voor bijzonders zie je aan de boom bij mij dan?Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 02:26:
Ik heb geen idee hoe je die boom zelf zo hebt gekregen, maar de vignetting is simpel op te lossen in Capture One?
[afbeelding]
Verwijderd
Wat is het voordeel van FS in dit geval dan precies? Dat de structuur van de mist behouden blijft?tobiasvs schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 00:37:
Heb even geen zin om het zelf te doen, maar met frequency separation zou je de lichte banen in de bovenhoeken wel weg moeten kunnen werken in Photoshop.
JupVerwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:06:
[...]
Wat is het voordeel van FS in dit geval dan precies? Dat de structuur van de mist behouden blijft?
Verwijderd
Met spot heal of clone stamp haal je waarschijnlijk hetzelfde resultaat.
je moet geen vignetting/kleurverloop proberen op te lossen met vignetting/kleurverloop uit een ander deel.Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 12:50:
Mist heeft alleen niet zo veel structuur toch?
Met spot heal of clone stamp haal je waarschijnlijk hetzelfde resultaat.
maar heeft iemand nog een leuke foto waar we mee aan de slag kunnen?
[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 08-10-2014 12:52 ]
ora et labora
Verwijderd
Vergelijk je eigen boom met die van de rest, de randen zijn vaag door de mist waar bij de anderen de boom egaal van intensiteit is. En dat was juist één van de punten die de foto tof maakten. Ook is de clarity-slider bij photoshop heel anders dan capture one, dus die zwarte schaduw onder de boom wilde ook niet lukken. Ik dacht dat een DNG alle wijzigingen zou meenemen, maar ik krijg het niet voor elkaar van CO naar PS Camera Raw te gaan zonder dat ik helemaal opnieuw moet beginnen.Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:04:
Wat voor bijzonders zie je aan de boom bij mij dan?
Verwijderd
Je weet hoe FS werkt? Dat is niets anders dan kleurinformatie en structuurinformatie uit elkaar trekken.mrc4nl schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 12:51:
[...]
je moet geen vignetting/kleurverloop proberen op te lossen met vignetting/kleurverloop uit een ander deel.
maar heeft iemand nog een leuke foto waar we mee aan de slag kunnen?
ora et labora

Edit: en over de duidelijke strepen in de lucht natuurlijk
[ Voor 17% gewijzigd door Aloys op 08-10-2014 13:57 ]
Verwijderd

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2014 22:11 ]
[ Voor 22% gewijzigd door bobcom op 08-10-2014 22:29 ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Niet heel netjes.. maar 'its something'.Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:02:
Door een chronisch gebrek aan tijd (en zin soms ook) heb ik me nooit verdiept in fotobewerking maar ik ben wel benieuwd wat jullie getalenteerde mensen met onderstaande foto kunnen:
[afbeelding]

Boompje wat meer decentraal geplant. Mistige karakter geprobeerd te behouden.
[ Voor 21% gewijzigd door Atomsk op 09-10-2014 01:02 ]
_██_
(ಠ_ృ)
Verwijderd

Geeft een bepaalde sfeer... die je wegneemt bij het 'decentraleren' en omzetting naar Z/W.
The devil is in the details.
http://mrc4.nl/meuk/bewerkt/P1440072.RW2
ora et labora

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
Gaat alleen wel een beetje voorbij aan de insteek van het topic, vind ik.
Zelf? dacht even dat het jouw foto was...Ventieldopje schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 23:31:
Zelf ook maar een poging gedaan voor deze keer
Het kán natuurlijk wel, het is een bewerking, maar naar mijn eerlijke mening is dit niet de oorspronkelijke bedoeling van dit topic. Anders straks een kaleidoscopische bewerking, met acht of meer bomen in evenzoveel hoeken?
Hoewel voor veel bewerkingen hierboven van de foto van HMC wel iets valt te zeggen, blijft de oorspronkelijke foto mijn favoriet.
Een LE shot had hier goed gewerkt (langer dan 1 sec).mrc4nl schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 23:20:
Ik heb nog een foto liggen voor de liefhebbers om te bewerken, ik kreeg er zelf niets spannends uit.
http://mrc4.nl/meuk/bewerkt/P1440072.RW2

edit: origineel niet bekeken.
[ Voor 6% gewijzigd door Toff op 10-10-2014 00:46 ]
ora et labora
Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 23:42:
Ja, dat is ook een bewerking. Wel mooi ook!
Gaat alleen wel een beetje voorbij aan de insteek van het topic, vind ik.
Hmm, ja nouja dit staat her in het eerste topic, zonder verdere omschrijving wat de bedoeling is. Om eerlijk te zijn vond ik alle vorige bewerkingen van die foto nogal op elkaar lijken en niet veel beter dan het origineel, daarna komt er een BW versie en dan ben je ook wel een beetje uitgepoept (no offense). Ik wou juist laten zien dat je er zo veel meer mee kan, of het nou je smaak is of niet. Beetje out of the box denkenToff schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 23:50:
[...]
Zelf? dacht even dat het jouw foto was...
Het kán natuurlijk wel, het is een bewerking, maar naar mijn eerlijke mening is dit niet de oorspronkelijke bedoeling van dit topic. Anders straks een kaleidoscopische bewerking, met acht of meer bomen in evenzoveel hoeken?
Hoewel voor veel bewerkingen hierboven van de foto van HMC wel iets valt te zeggen, blijft de oorspronkelijke foto mijn favoriet.
Naar aanleiding van het commentaar op mijn bewerking van één van mijn foto's heb ik de raw file geplaatst met de vraag wat anderen er mee zouden doen.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
Ik weet het ook niet precies.
Maar HMJ, ik vind het een erg toffe foto waar veel mee te doen is en ik heb me vermaakt!
www.maartendeboer.net
Het was alleen even omdat ik niks te doen had, de foto mij opviel en ik er wel wat mee kon. Maar ik heb verder geen zin om hier discussies te voeren over of het nou de bedoeling is of niet, de volgende keer dat ik iets zou plaatsen hier zou die zelfde discussie weer omhoog komen waarschijnlijk.
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Tof! mooi gedaanVentieldopje schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 23:31:
Zelf ook maar een poging gedaan voor deze keerZou er nog uren aan kunnen besteden en veel dingen die ik zou willen proberen maar helaas geen tijd voor.
[afbeelding]
Verwijderd
ora et labora
als het met lightroom niet lukt iets fatsoenlijks uit te foto te krijgen, moet je een foto eigenlijk overnieuw maken.
maar nogmaals dit is hoe ik erover denk.
[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 10-10-2014 14:27 ]
ora et labora
Verwijderd
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
En hoe noem je het gebruik van photoshop voor foto's dan? Toveren?mrc4nl schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:19:
Mijn definitie van waar bewerken stopt is als je photoshop erbij pakt
[ Voor 54% gewijzigd door mrc4nl op 10-10-2014 15:48 ]
ora et labora
Dit is dan een beetje wat ik er van kan maken:

Een toonbare foto, en imho beter dan het orgineel, maar ik ben benieuwd wat de gevorderde Lightroomers hier van zouden kunnen maken, in een verloren uur. Ik ben een absolute beginner, maar heb er wel veel plezier in.
Overigens is dit geen speciale foto oid, maar juist van de "zomaar" foto's wil ik wat mooi's maken.
[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 22-10-2014 12:03 ]

Mocht je deze willen (of niet) even downloaden (grootste formaat staat ook online) en aangeven of ik de foto kan/moet verwijderen (indien gewenst dus).
//
om een of ander reden lijken de ogen iets extremer dan tijdens het bewerken en mijn export.
waarschijnlijk ergens nog verscherpt oid (Flickr?)
[ Voor 14% gewijzigd door NeutraleTeun op 22-10-2014 19:45 ]
Je mag hem laten staan hoorNeutraleTeun schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 19:44:
Mocht je deze willen (of niet) even downloaden (grootste formaat staat ook online) en aangeven of ik de foto kan/moet verwijderen (indien gewenst dus).
[ Voor 58% gewijzigd door PWM op 22-10-2014 20:01 ]

dikkeme lightroom, geef gewoon wat ik wil, nu moet ik printscreens maken omdat de export zo lelijk is

foto is gewoon bewogen, en dat is jammer

[ Voor 101% gewijzigd door mrc4nl op 23-10-2014 01:57 ]
ora et labora
Ik zie in ieder geval dat er een hoop te winnen is met schaduw/contrast.
[ Voor 30% gewijzigd door PWM op 23-10-2014 09:07 ]
Ik verdenk lightroom er iig sterk van, maar het kan ook een illusie zijn vanwege de donkere achtergrond vs de lichte.en groot vs klein. color checker zou uitsluitsel moeten geven. Maar goed, daar open ik zelf wel een keer een topic over.PWM schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 09:06:
Is het normaal dat LR exports ander resultaat geven dan je op het scherm in LR ziet
ora et labora
Verwijderd
Nee, dat is niet normaal. Tenzij ik een uitzondering op de regel heb hier.PWM schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 09:06:
Is het normaal dat LR exports ander resultaat geven dan je op het scherm in LR ziet
Je kunt dit voorkomen door na het bewerken op "S" (softproofing) te drukken en daar sRGB als profiel in te stellen en daar onder voor "relative" te kiezen. Dan krijg je een goed beeld hoe je JPG er uit komt te zien
www.maartendeboer.net
jammer dat lightroom niet als png kan exporterenVentieldopje schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 13:56:
Psst, lightroom werkt in een grotere kleurruimte dan sRGB (die piepklein is). Als je gaat exporteren zul je dus wel iets anders zien ja.
ora et labora
Je kan bij het exporteren toch ook voor AdobeRGB kiezen ipv sRGB? Of heeft dat geen effect op de JPG?Ventieldopje schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 13:56:
Psst, lightroom werkt in een grotere kleurruimte dan sRGB (die piepklein is). Als je gaat exporteren zul je dus wel iets anders zien ja.
Je kunt dit voorkomen door na het bewerken op "S" (softproofing) te drukken en daar sRGB als profiel in te stellen en daar onder voor "relative" te kiezen. Dan krijg je een goed beeld hoe je JPG er uit komt te zien
Daarnaast kunnen veel consumenten monitoren ook vaak niet eens 100% sRGB weergeven, al wordt het in de loop der jaren wel steeds beter en worden TN panelen beter en IPS panelen goedkoper.
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Daarom zie ik geen verschil.Ventieldopje schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 14:42:
Daarnaast kunnen veel consumenten monitoren ook vaak niet eens 100% sRGB weergeven, al wordt het in de loop der jaren wel steeds beter en worden TN panelen beter en IPS panelen goedkoper.
Achja ..
www.maartendeboer.net
Het is een foto met een telefoon of zo denk ik? Jammer hierdoor ben je ontzettend veel detail kwijt en het onderwerp (de hond) staat er ook niet scherp op.RZandvoort schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 22:57:
[afbeelding]
Deze foto is gemaakt in de Ardennen. We willen hem op canvas laten drukken. Zelf kom ik niet tot bijzondere resultaten, te weinig ervaring.
Iemand die hier een poging op wil doen? Er is geen RAW bestand beschikbaar.
Ik heb een poging gewaagd:

Ik heb de aandacht op de hond proberen te leggen, dat lelijke rotsblok dat door de bomen heen de aandacht trok weggegumd en wat neppe scherpte diepte aangebracht. En contrast en highlights aangepast.
@Barrycade, de zachtheid die er overheen ligt vind ik niet zo geslaagd zelf omdat het nogal onnatuurlijk lijkt, niet zoals de normale bokeh zou zijn. Het trekt te veel de aandacht vind ik.
www.maartendeboer.net