Mr Pingu schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 15:48:
AdmiralSnipe, kan je even kort toelichten wat je allemaal gedaan hebt? Ben ik wel benieuwd naar, volgens mij kan ik namelijk nog veel leren.
Op het eerste gezicht zou ik zeggen,flink wat clarity en verscherping toegepast incl masking. Iets meer vibrance en iets paarsere witbalans.
Heb je verder nog veel met filters en/of de adjustment brush gewerkt?
edit: Ik zie op groot formaat wel heel veel ruis in de lucht, misschien nog wat meer masking en/of wat agressievere noise reduction?
Ik zal me ook eens aan deze foto wagen...
Je kunt me maar beter niet om Lightroom tips vragen, daarin ben ik de grootste newb die hier rondloopt.
Maar kan wel even vertellen wat ik aangepast heb.
Ik heb over de gehele foto een beetje clarity toegevoegd (+33).
Verder de schaduwen (-18) en blacks (-36) wat naar beneden gedaan en de highlights (+30) en whites (+55) omhoog.
Als je hierbij Alt indrukt kun je zien of er clipping plaatsvind op delen van de foto.
Verder nog wat contrast toegevoegd (+41).
Daarna heb ik nog wat gradiënt masks over elkaar gegooid om de lucht een beetje donkerder te maken en om aan de rechterkant de lichtblauwe gloed ietwat te versterken.
Verder heb ik met adjustment brushes de exposure van de pier zelf verhoogd en de pier nog wat extra clarity gegeven zodat deze er meer uitspringt.
Ik heb er voor gekozen om deze clarity alleen lokaal toe te passen omdat het water anders te hard overkomt.
Ik had achteraf gezien het strand rechtsonder nog wel een beetje lichter kunnen maken, dat vind ik nog een beetje aan de donkere kant.
Verder heb ik totaal niet efficiënt gewerkt met al die brushes en masks over elkaar, want zoals je al aangaf zit er nu best veel ruis in de foto.
Ik heb ook nog veel te leren op het gebied van nabewerking...
Ik denk dat je gewoon veel moet proberen, totdat er iets uitkomt wat jijzelf mooi vindt.
Bio schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 13:06:
Ik heb ook nog wel een leuke poging. Ik ging weer eens terug over een oudere foto, en kwam erachter dat ik inmiddels toch wel meer ervaring heb met het bewerken. Zie hier de RAW-file. Benieuwd wat jullie er van maken!
KLIK
Zie hier mijn poging van een paar jaar terug:
[
afbeelding]
En van vandaag:
[
afbeelding]
De 2e foto vind ik ook een stuk beter dan de eerste, de pier springt er een stuk meer uit en de kleuren in de lucht en op het strand lijken ook beter te kloppen.
Wel is het water een beetje overbelicht zoals al was aangegeven.