- Het verwijderen van de dagelijkse historische events*
- Het nieuwe spotting systeem voor ground forces waardoor je skillpoints ineens bepalen op welke afstand een tank gerenderd gaat worden. Newbies en/of gratis spelers worden gigantisch benadeeld hierdoor.
- De balans die telkens verkloot wordt**
- Flight models die opeens radicaal veranderen en hele vliegtuiglijnen maanden lang onspeelbaar maken
- Totaal verwaarlozen van gameplay voor verschillende game modes***
- Effectief de nek omdraaien van Simulator Battles
- De grind die steeds extremer wordt
- De dagelijkse 2x bonus verwijderen en liegen dat dat gunstiger zou zijn voor de spelers
- Geld vragen zodat mensen iets kunnen beta testen
- Bommenwerpers die overpowered zijn door mouse-aim van de turrets en het ontbreken van cockpits waardoor je volledig zicht om je heen hebt
- De ultra low quality instelling waardoor veel soft cover voor ground forces gewoon niet gerenderd wordt. Sinds de closed beta al een probleem. Misschien wordt het met de nieuwe engine eindelijk opgelost, maar moet het eerst zien
- Introduceren van premiums die eerste overpowered zijn zodat iedereen ze koopt. Na een paar weken zowel de prestaties verslechteren als ook de br verhogen
- De farce die de WT Player Council bleek te zijn
- De idioterie die het officiële forum is
- Algeheel gebrek aan het luisteren naar de spelers en ontkennen van problemen in het spel
* In plaats van een event die dagelijks roteert en vaak ook een bonus geeft mag heb je nu af en toe een weekend waar een event te spelen is. Dit is voor mij persoonlijk een groot gemis.
** Sinds de closed beta is dit al een bekend probleem voor ground forces. De oplossing zou zijn om de range van mogelijke battle ratings te vergroten naar bijvoorbeeld 9.0. Daarnaast zou het geen kwaad kunnen de spreiding in een battle te beperken tot 0.7 in plaats van 1.0. Gaijins 'oplossing'? Waar de hoogste br tanks 8.0 waren is dat nu 7.7 waardoor alles van 6.7 tot en met 7.3 wordt afgemaakt door veruit superieure tanks.
Verder worden de battle ratings bepaald aan de hand van de prestaties van de gemiddelde speler in een voertuig. Dit betekent dat een vliegtuig dat een minder intuïtieve aanpak vereist een veel te lage br krijgt. Allemaal leuk en aardig, maar als een capabele piloot erin gaat vliegen is die praktisch onkwetsbaar.
*** RB air is al jaren hetzelfde, heeft zelfs al tijden geen nieuwe maps gekregen. Wordt nog steeds geplaagd door problemen als autowin voor één kant, waardoor inactief gedrag wordt beloond. De gameplay is effectief puur death match, waardoor attackers en bombers over het algemeen nutteloos zijn.
Dit klinkt allemaal bitter. Desalniettemin vermaak ik me nog regelmatig in RB air, het is voor mij ongeveer de ultieme balans tussen toegankelijkheid en realisme voor een air combat game. Het is nu niet voor niets veruit mijn meest gespeelde spel aller tijden. Het feit dat ik met een paar vaste vrienden kan spelen maakt ook een hoop goed. Maar het had zoveel meer kunnen zijn en het gaat langzaam maar zeker echt de verkeerde kant op. Het doet de goede recentere acties (gratis talismans, gratis GE) teniet. Love the game, hate the developer.
Als je wil zien hoe het ook kan, kijk naar hoe Obsidian het nu doet met Armored Warfare. Helaas ligt die stijl gameplay mij niet helemaal en speel ik het te sporadisch om er geld in te stoppen.
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo