Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

Oke bedankt!
De Range is nog tussen de 128-156km. Volgens de dealer is het resultaaat van de accu check nog excellent.
*knip*, niet hier aanbieden, zet het in je signature o.i.d.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2016 11:28 ]

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nivve schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:21:
[...]

Overigens, is dit niet een functie die al in de Tesla's aanwezig is? Dat dacht ik iig altijd, maar misschien heb ik dat altijd verkeerd begrepen. (Edit: hiermee doel ik op; ik wil van a naar b. Model S, geef maar aan bij welke Superchargers ik onderweg moet laden)
Ja, als je een route plant zal hij je altijd langs een supercharger plannen als je niet genoeg bereik hebt. Maar ik weet niet hoe slim dit is. Want je wil op zo min mogelijk lading rijden (omdat het laden dan het snelste gaat), maar als er twee superchargers dicht bij elkaar zijn dan is het natuurlijk niet nodig om van de eerste naar de tweede te gaan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:44
Hij plant keurig netjes via superchargers, en houdt ook rekening met de laadsnelheid. Op een langere trip probeert de navigatie je accu zo veel mogelijk tussen de 20 en 80% te houden zodat laden lekker snel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-10 11:49
Appie Heijn schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:18:
Weet iemand of de i3 een navigatie heeft waar je alle punten die je wil aandoen in kan voeren zodat hij met de meest efficiente route komt met oplaadpunten. Tomtom had zoiets vroeger wel, echter zonder laadpunten uiteraard
Deze website doet het, maar alleen voor superchargers. In principe dus hetzelfde als wat de Tesla's in hun auto doen (maar daar kom je alleen in een Tesla bij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:54

HeroS

SmartHome Nerd

Afbeeldingslocatie: http://files.duurzaambedrijfsleven.nl/images/article/19329/1280/onzichtbare-laadpaal.jpg

‘onzichtbare’ laadpaal voor elektrische auto’s

http://www.duurzaambedrij...al-voor-elektrische-autos

Grappig idee.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Echter sneeuw is niet heel handig met dat ding (als we dat ooit nog te zien krijgen). Daarnaast lees ik dat het met een afstandbediening gaat, dus ik weet niet of dit handig is voor publieke palen. Juist die zou je verborgen willen hebben denk ik.
Ook vraag ik me dan af wat het nut is als de paal verborgen zit maar het parkeervak compleet groen met een lelijk blauw bord om toch te laten zien dat het een laadplek is. Dat heft alle voordelen van een verborgen paal op (op vandalisme na dan).

Voor thuis, ik zou hem zo aanschaffen, als de prijs niet bijzonder hoog is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-10 10:28
Tesla heeft zojuist de 100kWh versie aangekondigd.
De P100D, met 'Ludicrous' optie zit die na zo'n 2,5 sec aan de 100km/h. Best bizar.
(voor P90D eigenaren is een accu-upgrade mogelijk voor 'maar' $20.000)

Ook geven ze aan dat ze nu zo'n beetje tegen de huidige theoretische limit aanlopen qua capaciteit, met de huidige cellen die ze gebruiken in het huidige pakket.

zie o.a.: https://electrek.co/2016/...y-pack-quickest-car-ever/

[ Voor 10% gewijzigd door NovapaX op 23-08-2016 22:02 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:46
Vraagjes...
Ik zit alvast even een route in te plannen voor volgende week.
Ik heb een laadpunt gevonden op the new motion, 22kW AC vlakbij mijn bestemming. Nou zat ik te denken als ik daar een uurtje parkeer dan kan ik nog even wat km'ers sprokkelen.

Als ik mij goed heb laten inlichten dan kan de i3 met snellader 11KW AC laden?
Volgens mij kan ik dan toch 50-60km in een uurtje bijladen?
Wat voor kaart zit er normaal gesproken bij zo'n i3?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:40:
Als ik mij goed heb laten inlichten dan kan de i3 met snellader 11KW AC laden?
Nee, de snellader is alleen voor DC, niet voor AC. Daar heb je een CCS stekker voor nodig die aan een snellader vast zit.

Ik vind de site van BMW bijzonder onpraktisch; ik kan in ieder geval nergens vinden wat voor lader er nu in de auto zit. Volgens de tekst kan je hun Wallbox Pro maximaal 11 kW leveren (dus zeg maar wat iedere gewone laadpaal ook geeft). De implicatie is dat je daar dan ook mee op kan laden, maar het staat er niet echt. Als dat zo is dan kan je dus in een uur 11 kWh laden, dat is 1/3 van je accu en afhankelijk van het gebruik inderdaad 50 tot 60 km bereik.

Misschien ligt het wel aan mij dat je bij de "technische gegevens" ook echt technische gegevens verwacht en niet opmerking als "standaard ac laden tot 80% 7,5 uur). Wat moet je daar nu mee? Ik kan ook wel uitrekenen dat dat dan laden is met ongeveer 3,7 kW. Wellicht noemen ze dat omdat hun standaard laadpaal maar op 1 fase aangesloten kan worden?!? Ik vind het niet duidelijk of je nu wel of niet met 3 fasen kan laden. Nouja, misschien moet ik niet te veel verwachten van een bedrijf dat in Ah praat ipv kWh.
Wat voor kaart zit er normaal gesproken bij zo'n i3?
Bij de Kia kreeg ik geen kaart erbij (net zoals je bij een proefrit met een benzine auto ook geen tankpas krijgt). Dat hadden ze van te voren al gezegd. Dus ik denk dat je even na moet vragen of je die bij de BMW er wel bij krijgt of dat je zelf een (gratis) pasje moet aanvragen. Dan betaal je meestal nog wel iets extra per laadsessie (met een maximum bedrag per maand). Voor een dagje proberen is dat de goedkoopste oplossing denk ik.

Misschien kunnen ze dan gelijk vertellen of je met 11 kW kan laden bij een laadpaal of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@JeroenE
94AH
Sneller opladen: driefasenlader tot 11 kW.
In theorie zou een batterij met 50% meer capaciteit ook meer oplaadtijd nodig vergen, ware het niet dat ook de oplaadtechniek is opgewaardeerd. Voor de 94 Ah batterij is de capaciteit van de meerfasen wisselstroomoplader verhoogd tot 11 kW, wat overeenkomt met wat gebruikelijk is voor publieke laadpunten. Dat is een winst van 50% ten opzichte van het laadvermogen van de BMW i3 (60 Ah, die kan worden opgeladen met behulp van eenfase wisselstroom van 7,4 kWh. Dat betekent dat beide batterijen in maximaal drie uur volledig zijn op te laden.
Bron: http://www.vanlaarhovenbm...ere-batterij-voor-bmw-i3/

Naar het schijnt kan de nieuwe dus wel 11KW laden.

Betreffende de kaart
Iemand nog tips? Is er een universele kaart zoals ik nu heb? DKV
Dat er incl wat kwh's een 2-3 tientjes aan verbonden zijn maakt mij niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
The New Motion kaart is vrij populair voor incidenteel gebruik, geen vaste kosten maar alleen een extra kost per laadsessie (€0,35 per sessie, met een maximum van 7,50 per maand geloof ik).
Als je dan inderdaad met 11kW kan laden is die 35 cent snel uitgesmeerd over aardig wat kWh-tjes

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:32:
Iemand nog tips? Is er een universele kaart zoals ik nu heb? DKV
Dat er incl wat kwh's een 2-3 tientjes aan verbonden zijn maakt mij niet zoveel uit.
In principe zijn alle kaarten universeel: je kunt met elke kaart bij elke paal laden. Het kan zijn dat het met de ene kaart een fractie meer kost dan met een andere (bijvoorbeeld opladen bij Nuon punten kost minder met een Nuon kaart) maar die verschillen zijn niet groot.

De ene kaart-aanbieder heeft abonnementskosten, de ander transactiekosten. Ook dat maakt uiteindelijk niet heel veel uit maar je kunt natuurlijk wel inschatten of je weinig gaat gebruiken (dan liever een keertje transactiekosten) of veel (abonnement).

Snelladen bij Fastned e.d. is hier los van, maar dat wist je natuurlijk al.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:02

Snow_King

Konijn is stoer!

NovapaX schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:00:
Tesla heeft zojuist de 100kWh versie aangekondigd.
De P100D, met 'Ludicrous' optie zit die na zo'n 2,5 sec aan de 100km/h. Best bizar.
(voor P90D eigenaren is een accu-upgrade mogelijk voor 'maar' $20.000)

Ook geven ze aan dat ze nu zo'n beetje tegen de huidige theoretische limit aanlopen qua capaciteit, met de huidige cellen die ze gebruiken in het huidige pakket.

zie o.a.: https://electrek.co/2016/...y-pack-quickest-car-ever/
En direct zie je (hier en op Autoblog) weer de zelfde reacties staan over elektrische auto's. Opladen is langzaam, milieu wordt er niet beter van, etc, etc.

Heel veel mensen snappen het concept ook nog niet dat een grotere accu eigenlijk direct gelijk staat aan meer snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 21:19
Snow_King schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:51:
[...]

En direct zie je (hier en op Autoblog) weer de zelfde reacties staan over elektrische auto's. Opladen is langzaam, milieu wordt er niet beter van, etc, etc.

Heel veel mensen snappen het concept ook nog niet dat een grotere accu eigenlijk direct gelijk staat aan meer snelheid.
Nou ja, daar is toch wel meer elektrotechniek kennis voor nodig dan de gemiddelde mens bezit :P
En in auto's klinkt het ook niet logisch. Van een grotere benzinetank ga je toch ook niet harder.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Mensen realiseren zich helemaal niet hoe belachelijk idioot veel (potentieel) vermogen een benzineslangetje kan leveren. Dat slangetje is eigenlijk het enige onderdeel van een conventionele ICE wat nog een voorsprong heeft op elektrisch, en ook eigenlijk het enige wat de ontwikkeling van elektrisch transport in de weg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

RocketKoen schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:18:
[...]

Nou ja, daar is toch wel meer elektrotechniek kennis voor nodig dan de gemiddelde mens bezit :P
En in auto's klinkt het ook niet logisch. Van een grotere benzinetank ga je toch ook niet harder.
Klopt, maar je hoopt toch wel dat men anno 2016 toch wel eens wat positiever tegenover een EV staat.
mcDavid schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:27:
Mensen realiseren zich helemaal niet hoe belachelijk idioot veel (potentieel) vermogen een benzineslangetje kan leveren. Dat slangetje is eigenlijk het enige onderdeel van een conventionele ICE wat nog een voorsprong heeft op elektrisch, en ook eigenlijk het enige wat de ontwikkeling van elektrisch transport in de weg staat.
Jep. Even tanken is iets van 16MW aan vermogen wat je auto in loopt.

Uitgerekend toen ik mijn Audi A3 met 55L aan diesel aan het tanken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 21:19
Snow_King schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:29:
[...]

Klopt, maar je hoopt toch wel dat men anno 2016 toch wel eens wat positiever tegenover een EV staat.

[...]

Jep. Even tanken is iets van 16MW aan vermogen wat je auto in loopt.

Uitgerekend toen ik mijn Audi A3 met 55L aan diesel aan het tanken was.
EV's zijn anno 2016 toch nog vooral voor de wat beter geïnformeerde mensen :P

En een tankstation is inderdaad nog steeds effectiever dan een supercharger.
Maar aan de andere kant kan ik mijn ICE niet voor de deur voltanken.
En de langste rit die ik tot nu toe in een auto heb gemaakt was 480km retour. De P60 haalt dat misschien niet. Maar de P100D met gemak. En ik kom steeds vaker laadpalen tegen op mijn bestemmingen.
Bij mijn huidige klant zelfs 12 laadplekken op een totaal van 125 parkeerplaatsen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Wat me gewoon blijft verbazen is hoever Tesla de rest voorbij is.... ze komen telkens met betere accu's, snellere auto's en nieuwe opties. De concurrentie loopt nog te kloten met 30kwh zooi of sportwagens die zogenaamd elektrisch zijn (i8) en dan nog trager dan een Tesla waar je wel met 5 man kan zitten en 2 koffers. Toyota heeft het helemaal verkloot, zo vroeg als ze kwamen met hun hybrids, hebben ze nu niks qua EV's (behalve die RAV4 dan in de US). Ze hebben zelfs de Toyota iQ in een EV versie uitgebracht, maar dit werd ook niks. Had een goede concurrent van de iMiev kunnen zijn... Nou ja, misschien denken ze toch echt dat waterstof de toekomst wordt (Mirai), ik heb daar m'n twijfels in.

Offtopic: bij m'n naam staat zo'n karmading met BMW, wat is dat precies?

[ Voor 5% gewijzigd door YoshiBignose op 24-08-2016 10:52 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:05

Lulukai

God's gift to women

Ik kan ook niet begrijpen waarom de grote merken geen Tesla-achtige wagen uitbrengen. Ofwel willen ze niet, ofwel kunnen ze niet. Allebei opties die ik weiger te geloven.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
YoshiBignose schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:52:
Wat me gewoon blijft verbazen is hoever Tesla de rest voorbij is.... ze komen telkens met betere accu's, snellere auto's en nieuwe opties.
Klopt. De tactiek van het ontwikkelen voor de premium markt heeft duidelijk vruchten afgeworpen. Als je aan de onderkant begint is bijna alles meteen te duur. En nieuwe technologie is nu eenmaal relatief duur..
Nou ja, misschien denken ze toch echt dat waterstof de toekomst wordt (Mirai), ik heb daar m'n twijfels in.
Als je ziet hoe snel de BEV markt zich ontwikkelt dan lijkt dat steeds minder waarschijnlijk. Als het range "probleem" en snelheid/gemak van laden opgelost is, wat is dan nog het voordeel. Dan loont het nooit om massaal in nieuwe infrastructuur te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verbazingwekkend dat dat wordt weggestopt op de website van een of andere dealer en niet staat uitgelegd bij de informatie op de BMW site zelf 8)7
Toyota heeft het helemaal verkloot, zo vroeg als ze kwamen met hun hybrids, hebben ze nu niks qua EV's (behalve die RAV4 dan in de US).
Volgens mij kan je die RAV4 al niet eens meer bestellen in de USA. Wat dat betreft doet Toyota inderdaad wel echt het minimum wat de overheid daar wil. Compliance cars noemen ze dat daar. Ze moeten verplicht x aantal EV's verkopen en als dat si gebeurd kan ej niet meer bestellen.
Je lult te veel over BMW's en te weinig over Tesla's :+ Als je er op klikt krijg je wat meer info en onderaan kan je dan zelfs op de "karmafaq" klikken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Wat me gewoon blijft verbazen is hoever Tesla de rest voorbij is.... ze komen telkens met betere accu's, snellere auto's en nieuwe opties. De concurrentie loopt nog te kloten met 30kwh zooi of sportwagens die zogenaamd elektrisch zijn (i8) en dan nog trager dan een Tesla waar je wel met 5 man kan zitten en 2 koffers. Toyota heeft het helemaal verkloot, zo vroeg als ze kwamen met hun hybrids, hebben ze nu niks qua EV's (behalve die RAV4 dan in de US). Ze hebben zelfs de Toyota iQ in een EV versie uitgebracht, maar dit werd ook niks. Had een goede concurrent van de iMiev kunnen zijn... Nou ja, misschien denken ze toch echt dat waterstof de toekomst wordt (Mirai), ik heb daar m'n twijfels in.

Ik snap het ook niet.. Maarja.

Volkswagen zou dit jaar een Passat met 90kWh batterij gaan presenteren. Ik ben heel benieuwd of dat ook écht gaat gebeuren.

Ook zou VW werken aan een snel laad netwerk in Duitsland, maar daar hebben we nog niets van gezien.

Tot op heden is Fastned de enige die écht serieus bezig is met een snellaad netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37
Ik denk dat VW even wat investeringen uitstelt. ;)
Nivve schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:50:
[...]

Echter sneeuw is niet heel handig met dat ding (als we dat ooit nog te zien krijgen). Daarnaast lees ik dat het met een afstandbediening gaat, dus ik weet niet of dit handig is voor publieke palen. Juist die zou je verborgen willen hebben denk ik.
Ook vraag ik me dan af wat het nut is als de paal verborgen zit maar het parkeervak compleet groen met een lelijk blauw bord om toch te laten zien dat het een laadplek is. Dat heft alle voordelen van een verborgen paal op (op vandalisme na dan).

Voor thuis, ik zou hem zo aanschaffen, als de prijs niet bijzonder hoog is 8)
Voor bij je landhuis op de oprit onder de carport is het toch mooi, zo'n verdekt laadstationnetje. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 10-10 11:42

databeestje

Von PrutsHausen

Señor Sjon schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:28:
Ik denk dat VW even wat investeringen uitstelt. ;)

[...]

Voor bij je landhuis op de oprit onder de carport is het toch mooi, zo'n verdekt laadstationnetje. ;)
Ik gebruik het ding eigenlijk elke dag, niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
[...]

Alles wat nieuw is wordt hier in NL zo ontvangen. Niet dat het eigenlijk nieuw is maar dat het nog niet een algemeen begrip is voor iedereen.
Kijk maar naar PV, dan nu weer de L/W warmtepomp en nog talrijke andere voorbeelden.
JeroenE schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:14:
[...]
Verbazingwekkend dat dat wordt weggestopt op de website van een of andere dealer en niet staat uitgelegd bij de informatie op de BMW site zelf 8)7
Ik kwam er eigenlijk pas achter via de duitse website van BMW
http://www.bmw.com/com/de...wroom/range_charging.html

Wie schnell kann ich den BMW i3 aufladen?
Ergens in het midden van de pagina staat zo'n balkje met "Ihre tägliche Fahrstrecke"
Daar staat onder wechselstroom een uitleg waar 11kW in genoemd wordt.

http://www.bmw.com/com/en...wroom/range_charging.html
Voor de engelse variant

Hoewel de bmw websites redelijk uniform zijn ontbreekt dit op de Nederlandse site volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 24-08-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dat had ik daar ook gevonden. Maar het was mij niet duidelijk of dat een specifieke site is voor bepaalde landen of algemeen. Op de Nederlandse site ontbreekt dit hele stuk inderdaad, dus vandaar dat ik er maar vanuit ging dat het in NL blijkbaar niet zo is. Maar het is hier dus blijkbaar toch wel zo :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

databeestje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:32:
[...]
Ik gebruik het ding eigenlijk elke dag, niet handig.
Als je je P100DL (want landhuis) elke dag moet opladen kan je beter een Cessna kopen :)
Wat me gewoon blijft verbazen is hoever Tesla de rest voorbij is.... ze komen telkens met betere accu's, snellere auto's en nieuwe opties.
Toch heeft Tesla nog steeds niets voor mij :)
Maar inderdaad, de prijs van een Leaf of Zoe is in 4 jaar niet echt veranderd terwijl de accutechniek sterk verbeterd is, dus dit was óf ingecalculeerd (en de eerste auto's zijn met dik verlies verkocht) óf iemand maakt nu enorme winst ten koste van de acceptatie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Het klopt toch ook? :+
Ik ben wel blij dat er nu tegen een limiet aan wordt gelopen. Dat houdt in dat er meer noodzaak is in het ontwikkelen van nieuwe accu technieken. Dat is hard nodig en hopelijk gaat dat snel lukken!
Huidige accu's zijn echt heel duur (je kunt er bij een beetje accupakket een hele ICE auto van kopen).

Zonder de fiscale voordelen had elektrisch rijden toch nooit zo aangeslagen?
mcDavid schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:27:
Dát is iets waar de meesten nog wel overheen kunnen komen. Het vergt iets meer planning, maar de prijzen van accu's maken de auto zelf erg duur voor veel mensen.

Ik denk persoonlijk niet dat dit zo heel veel meer kan afnemen. Zodra de eerste elektrische auto's met 300km+ bereik met de ruimte van een moderne station beschikbaar komen in de lease voor minder dan 700 euro per maand, dan gaat het lopen.

Maar je ziet het nu al aan de Mercedes elektrische auto's, die hebben voor de leasemij een maximale kilometerage van 100.000 km in de leaseperiode. Dat is het moment dat ze voor de leasemij nog iets opleveren bij verkoop. Daarna gaat het te hard achteruit. Dat terwijl de stand voor een diesel maximaal 180.000 is. Dat is bijna twee keer zo veel met een voor de leasemij acceptabele restwaarde.
Dat maakt ook het leasen van een elektrische auto een dure aangelegenheid.
Lulukai schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:01:
Ik kan ook niet begrijpen waarom de grote merken geen Tesla-achtige wagen uitbrengen. Ofwel willen ze niet, ofwel kunnen ze niet. Allebei opties die ik weiger te geloven.
Misschien wordt het te duur. Als zo'n auto 150k gaat kosten, snap ik de afweging dat niet te doen. Hoeveel mensen gaan voor een dikke BMW achtige Model S, als hij 50k moet kosten? BMWzal een stuk beter afgewerkt zijn dan een Tesla en zal daardoor ook een stuk meer moeten rekenen voor zo'n model.
Snow_King schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:16:
Volkswagen zou dit jaar een Passat met 90kWh batterij gaan presenteren. Ik ben heel benieuwd of dat ook écht gaat gebeuren.
De grote vraag: Voor welke prijs ;)
Appie Heijn schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:56:
Alles wat nieuw is wordt hier in NL zo ontvangen. Niet dat het eigenlijk nieuw is maar dat het nog niet een algemeen begrip is voor iedereen.
Kijk maar naar PV, dan nu weer de L/W warmtepomp en nog talrijke andere voorbeelden.
Dat valt toch best mee? PV en warmtepomp zijn zaken die veel mensen willen, maar het is gewoon een grote investering. Niemand zal zeggen: ik wil geen zonnepanelen of warmtepomp...

Maar in alle eerlijkheid moet je concluderen dat zonnepanelen enkel voordelig zijn omdat we mogen salderen. Dat maakt het direct veel minder groen dan we zouden willen... Overproductie wordt "weggegooid" en in de tijd dat je extra nodig hebt, gebruiken we lekker die gasturbines en kolencentrales. Maar op papier zijn we lekker groen!
Proton_ schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:15:
Als je je P100DL (want landhuis) elke dag moet opladen kan je beter een Cessna kopen :)

Maar inderdaad, de prijs van een Leaf of Zoe is in 4 jaar niet echt veranderd terwijl de accutechniek sterk verbeterd is, dus dit was óf ingecalculeerd (en de eerste auto's zijn met dik verlies verkocht) óf iemand maakt nu enorme winst ten koste van de acceptatie.
Is die accutechniek wel zo sterk verbeterd?
Dat ranges groter worden, wil niet zeggen dat de techniek verbetert.

Bij mijn weten gebruiken we nog steeds dezelde lupo's als we in de accutechniek uit laptopaccu's kennen, maar correct me if i'm wrong.

Natuurlijk een goede zaak dat deze door software functies (laadtijden en percentages) zo lang mogelijk optimaal worden gehouden, maar dat veranderd de accutechniek niet...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@dfrenner
PV begint idd beter te worden, echter ook een hele hoop sceptici nog. Meestal hangt de negativiteit vooral samen met geen weet van hebben of het niet kunnen/willen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:21:
[...]

Is die accutechniek wel zo sterk verbeterd?
Dat ranges groter worden, wil niet zeggen dat de techniek verbetert.

Bij mijn weten gebruiken we nog steeds dezelde lupo's als we in de accutechniek uit laptopaccu's kennen, maar correct me if i'm wrong.

Natuurlijk een goede zaak dat deze door software functies (laadtijden en percentages) zo lang mogelijk optimaal worden gehouden, maar dat veranderd de accutechniek niet...
Ligt er een beetje aan of je het onder 'techniek' schaart, maar naar mins inziens wel. Eerst kostte accu's 500+ per kWh en het gaat nu richting de 150 bij de Bolt, dat noem ik toch echt wel stevige vooruitgang.

Het is wel eerder Economies of Scale dan de techniek zelf zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Appie Heijn schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:36:
@dfrenner
PV begint idd beter te worden, echter ook een hele hoop sceptici nog. Meestal hangt de negativiteit vooral samen met geen weet van hebben of het niet kunnen/willen betalen.
Ik heb dat idee niet zo eigenlijk, daarnaast middels greenloans, is het voor iedereen betaalbaar. Og je nog 70 euro per maand aan Nuon betaalt of aan Greenloans maakt weinig verschil.

Sceptici zitten vooral in het groene effect en niet in het economische aspect.

Voor de portemonnee: direct doen.
Voor het groene: dat valt tegen.
Nivve schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:40:
Ligt er een beetje aan of je het onder 'techniek' schaart, maar naar mins inziens wel. Eerst kostte accu's 500+ per kWh en het gaat nu richting de 150 bij de Bolt, dat noem ik toch echt wel stevige vooruitgang.

Het is wel eerder Economies of Scale dan de techniek zelf zover ik weet.
Dus zo'n accupack in een Tesla 100 kost "slechts" rond de 15.000? Nog steeds is het een kleine auto die je even "extra" moet afschrijven.

Maar goed Tesla zelf rekent 20k voor het pack, inclusief inruil van je 90kW pack. Dus neem aan dat de verkoopprijs eerder rond de 25k ligt, dan bij de 15k...

Dat is natuurlijk erg veel voor een accupack en ik denk dat er echt nieuwe technieken nodig zijn om dit omlaag te gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JeroenE schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:14:

Je lult te veel over BMW's en te weinig over Tesla's :+ Als je er op klikt krijg je wat meer info en onderaan kan je dan zelfs op de "karmafaq" klikken :P
Ik post daar al heel lang niet meer, maar ja er is inderdaad geen Groot Tesla Topic :9
Proton_ schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:15:
[...]

Dat gaat goed komen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Laatst online: 11-10 20:33
JeroenH schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:36:
Tesla Model S P100D komt er aan (google maar), met een opgegevens actieradius van 613km. Da's in één keer naar Parijs! Prijs nog niet bekend, maar zal een heel eind richting astronomisch gaan.
yep: nieuws: Tesla komt met snellere P100D-variant van Model S en X met groter bereik
prijs astronomisch? misschien voor zo'n actieradius, maar niet voor zo'n acceleratie! 2,5 sec naar de 100.
Maar goed, je zul meer aan de actieradius hebben dan de acceleratie ja. Afgelopen weekend een p85 uit 2013 geleend en die was al enorm krachtig, holy shit 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Menesis op 24-08-2016 13:39 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-10 08:34
dfrenner schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:21:
Maar je ziet het nu al aan de Mercedes elektrische auto's, die hebben voor de leasemij een maximale kilometerage van 100.000 km in de leaseperiode. Dat is het moment dat ze voor de leasemij nog iets opleveren bij verkoop. Daarna gaat het te hard achteruit. Dat terwijl de stand voor een diesel maximaal 180.000 is. Dat is bijna twee keer zo veel met een voor de leasemij acceptabele restwaarde.
Dat maakt ook het leasen van een elektrische auto een dure aangelegenheid.
Mijn PHEV die ik voornamelijk elektrisch rij is in 2012 gewoon op de normale 180.000 km gezet. Kan onervarenheid zijn geweest, maar nu na 140.000 km zie ik nog geen reden waarom dat niet zo kunnen.

Ja de capaciteit loopt terug, maar zo lang ik mijn dagelijkse ritje kan doen is er niks aan de hand.

Ik heb op dit moment nog 85% van de orginele capaciteit en als die lijn zich voorzet kan je dus zo'n 300.000 - 400.000 km rijden voordat het echt onbruikbaar wordt.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

kdeboois schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:46:
[...]

Mijn PHEV die ik voornamelijk elektrisch rij is in 2012 gewoon op de normale 180.000 km gezet. Kan onervarenheid zijn geweest, maar nu na 140.000 km zie ik nog geen reden waarom dat niet zo kunnen.

Ja de capaciteit loopt terug, maar zo lang ik mijn dagelijkse ritje kan doen is er niks aan de hand.

Ik heb op dit moment nog 85% van de orginele capaciteit en als die lijn zich voorzet kan je dus zo'n 300.000 - 400.000 km rijden voordat het echt onbruikbaar wordt.
De accu krijgt het in dit geval nog het zwaarste voor zijn kiezen, als het tegenzit en de woon-werk afstand net iets groter is dan de elektrische actieradius gaat deze vrijwel elke dag leeg. Dan is dat absoluut geen slechte score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
kdeboois schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:46:

Ik denk dat een leasemij heel goed in de gaten houdt wat een 85% doet met de restwaarde van een auto.
databeestje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:07:
De accu krijgt het in dit geval nog het zwaarste voor zijn kiezen, als het tegenzit en de woon-werk afstand net iets groter is dan de elektrische actieradius gaat deze vrijwel elke dag leeg. Dan is dat absoluut geen slechte score.
Toch moet een leasemij hier zeker rekening mee houden.
Het boeit mij als leaser niet zo veel hoe bruikbaar de accu na 5 jaar is... Mij gaat het om de eerste 2 of 4 jaar. Daarna is het niet mijn "probleem" meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-10 08:34
databeestje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:07:
[...]

Het is een 16 kWh batterij waar 5 dagen per week 12- 18 kWh aan lading uit- & ingaat. 74 km exact per dag met 2x laden.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Hahaha, ik zit even een het leasetarief van een e-golf te bekijken...

Probleem is dat de Golf sowieso veel te klein is...
Maar leaseprijs: € 856,91 per maand voor een auto van 36k...

Voor een auto dat geen diesel wegenbelasting heeft en goedkoop in onderhoud zou moeten zijn is het echt belachelijk duur....

De Hyundai Ioniq is al een stuk beter, maar ken de auto niet, geen idee wat de kofferbak doet.

En de Mercedes B klasse valt ook nog redelijk mee. Ondanks de aanschaf van 41k zit hij nog onder de e-Golf.

Ik denk dat de B klasse de meest bruikbare auto is, alleen die actieradius van 200km is nét te weinig... Wel een leuke actie met gratis laadpaal thuis en Eneco gebeuren trouwens.

Waarom is 200km te weinig? Omdat ik in een rijtjeswoning woon en ik er vanuit moet gaan dat ik een nachtje niet kan laden, misschien wel 2...

[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 24-08-2016 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

dfrenner schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:33:
Hahaha, ik zit even een het leasetarief van een e-golf te bekijken...

Probleem is dat de Golf sowieso veel te klein is...
Maar leaseprijs: € 856,91 per maand voor een auto van 36k...

Voor een auto dat geen diesel wegenbelasting heeft en goedkoop in onderhoud zou moeten zijn is het echt belachelijk duur....

De Hyundai Ioniq is al een stuk beter, maar ken de auto niet, geen idee wat de kofferbak doet.

En de Mercedes B klasse valt ook nog redelijk mee. Ondanks de aanschaf van 41k zit hij nog onder de e-Golf.

Ik denk dat de B klasse de meest bruikbare auto is, alleen die actieradius van 200km is nét te weinig... Wel een leuke actie met gratis laadpaal thuis en Eneco gebeuren trouwens.

Waarom is 200km te weinig? Omdat ik in een rijtjeswoning woon en ik er vanuit moet gaan dat ik een nachtje niet kan laden, misschien wel 2...
Let wel, het leasetarief is vrij hoog, de bijtelling dan weer vrij laag. Echter, als je afgerekend wordt op het leasetarief is het vaak een no-go.

De Mercedes B klasse zou ik niet doen, deze heeft geen snellaad aansluiting, dat is een doodzonde onder elektrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
databeestje schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:37:
Let wel, het leasetarief is vrij hoog, de bijtelling dan weer vrij laag. Echter, als je afgerekend wordt op het leasetarief is het vaak een no-go.

De Mercedes B klasse zou ik niet doen, deze heeft geen snellaad aansluiting, dat is een doodzonde onder elektrische auto's.
Wij hebben een maximale leaseprijs, bijtelling staat hier los van, die is voor jezelf namelijk...
Bedrijfspolicy is een bepaalde max aan leaseprijs.

B-klasse lijkt juist kwa ruimte de enige serieuze kanshebber. Tenzij ze heel wat van de kofferbak hebben afgesnoept... Dat zou weer jammer zijn...

Ik mag rond de jaarwisseling weer gaan rondkijken, verwachten jullie in de komende maanden nog veel ontwikkelingen?

edit: Voor iedereen die nog niet snapt dat EV geen serieus alternatief is voor de ICE, dit is hét schoolvoorbeeld, waarom nog niet. Combinatie prijs, actieradius

[ Voor 16% gewijzigd door BlakHawk op 24-08-2016 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:33
dfrenner schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:45:
[...]

Wij hebben een maximale leaseprijs, bijtelling staat hier los van, die is voor jezelf namelijk...

B-klasse lijkt juist kwa ruimte de enige serieuze kanshebber. Tenzij ze heel wat van de kofferbak hebben afgesnoept... Dat zou weer jammer zijn...

Ik mag rond de jaarwisseling weer gaan rondkijken, verwachten jullie in de komende maanden nog veel ontwikkelingen?
Bolt en e-Ampera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Laatst online: 10-10 10:54

HeroS

SmartHome Nerd

[...]

Ik rij zodirect een Nissan Leaf 30kw Tekna voor 600 euro p/mnd incl. 20.000 km p/j, verzekering en winterbanden. 3 jarige contract. Voor een auto van 40.000 euro is dat een zeer scherpe prijs.

Je moet altijd onderhandelen met een lease maatschappij want die van mij was ook eerst 250 p/mnd meer :9

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

HeroS schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:00:
[...]
Ik rij zodirect een Nissan Leaf 30kw 30 kWh Tekna
Leer het jezelf maar meteen goed aan :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ik rij zodirect een Nissan Leaf 30kw Tekna voor 600 euro p/mnd incl. 20.000 km p/j, verzekering en winterbanden. 3 jarige contract. Voor een auto van 40.000 euro is dat een zeer scherpe prijs.

Je moet altijd onderhandelen met een lease maatschappij want die van mij was ook eerst 250 p/mnd meer :9
Ik ga nu nog even van de standaard berekentool uit van de leasemij, dan komt hij voor 35k per jaar uit op 684 euro, maar voor 34 maanden vanwege maximaal 100k aan kilometers.

Alleen Leaf is voor mij echt veel te klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Laatst online: 11-10 18:47
[...]

edit: Voor iedereen die nog niet snapt dat EV *voor mij* geen serieus alternatief is voor de ICE, dit is hét schoolvoorbeeld, waarom nog niet. Combinatie prijs, actieradius
Even voor je aangepast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Dat zal best, maar weinigen voeren die onderhandelingen zelf. Ze krijgen een lijst van HR en moeten het daarmee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Nou volgens sommigen reacties is EV al een heel goed alternatief voor ICE.
Feit is dat er heel veel leaseauto's rondrijden in NL en dat de meesten gewoon in een rijtjeswoning wonen zonder eigen parkeergelegenheid.

Dat laatste zorgt ervoor dat die 200-300km niet altijd genoeg is, als je niet iedere nacht kunt laden thuis, of zelfs twee nachten niet. Dan zul je moeten uitwijken naar snellaadstations (die ik onderweg naar werk al niet tegen kom bijvoorbeeld).

Tevens zie ik bij oplaadpalen.nl gewoon alle laadpalen staan, ook die op afgesloten bedrijventerrein staan... Dus het geeft niet echt een eerlijk beeld.

Ik miste overigens ruimte. Veel mensen rijden c/d segment en dan het liefst nog een station. Wil je dat EV echt een streepje voor krijgt, maar een betaalbare c segment station met minimaal 400km bereik.

Overigens zou ik eind dit jaar best een EV overwegen, dus ik ben niet negatief tegen EV... Voor mijn vrouw haar auto is het een goed alternatief, maar veel te duur in aanschaf (ze rijdt 6000 km per jaar in een auto van 2000 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

@JeroenH; Wanneer ik de Amerikaanse prijs voor de SP100DL vermenigvuldig met de factor waarmee voor de overige modellen de NL prijs berekend kan worden (VS prijs x 1.18 is NL in Euro), dan komt dit topmodel op minimaal € 165000. Kijkend naar acceleratietijden van vergelijkbare auto's een koopje ;).

@dfrenner; Die $ 150/kWh voor de Bolt is NIET voor de accupack. Maar voor de kale cellen. Van Tesla zijn inschattingen gemaakt dat de huidige prijs/kWh voor de ACCUPACK rond de $190/kWh zouden moeten liggen. Inmiddels kan dat al wat goedkoper zijn...die informatie geeft Tesla niet zo makkelijk :).

Voor de Model 3 (en later de S en X) zullen andere cellen gebruikt gaan worden in de accupacks (21700 ipv 18650). De prijs van de accupack voor de 3 zou (aan de hand van opmerkingen van Musk) op 50% van de prijs moeten komen van de S en X. En wel op het moment dat de Gigafactory op volle toeren gaat draaien.

In 2005 was de "cel" prijs/kWh ongeveer $1000. Dus in de afgelopen 10 jaar zijn echt enorme sprongen gemaakt!

Thuisladen is ideaal. Natuurlijk lang niet voor iedereen mogelijk. Al zou het meer mogelijk kunnen worden wanneer gemeentes behulpzaam en knap beleid daaromtrent zouden formuleren. Bijvoorbeeld; mogelijkheid huren parkeerplaats, of vergunning. Met regels dat laadkabels haaks over trottoir moeten onder een knappe mat tussen bijvoorbeeld 19:00 uur en 07:00 uur.

Wanneer je niet langs (bijvoorbeeld) Fastned komt en je op je werk ook niet kunt laden, dan is een EV lastig. Zeker wanneer je niet thuis KUNT laden om wat voor reden dan ook.

Ik hoop dat ik ergens in 2018 mijn KAN kopen en daarna knap kan gebruiken (laden).

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
dfrenner schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:23:
[...]

Nou volgens sommigen reacties is EV al een heel goed alternatief voor ICE.
Feit is dat er heel veel leaseauto's rondrijden in NL en dat de meesten gewoon in een rijtjeswoning wonen zonder eigen parkeergelegenheid.
Veel lease auto's? 10% van het wagenpark is leaseauto (per 2015) namelijk 755.000 op 8 miljoen.
bron aantal auto's: http://statline.cbs.nl/St...D3=a&HDR=T&STB=G2,G1&VW=T
Bron aantal leaseauto's: https://www.vna-lease.nl/...antal-lease-autos-in-2015

Je hebt geen eigen parkeergelegenheid nodig voor een laadpaal, je hebt een laadpaal nodig op je parkeerplek.
Dat laatste zorgt ervoor dat die 200-300km niet altijd genoeg is, als je niet iedere nacht kunt laden thuis, of zelfs twee nachten niet. Dan zul je moeten uitwijken naar snellaadstations (die ik onderweg naar werk al niet tegen kom bijvoorbeeld).
Die *jij* dus niet tegenkomt.
Tevens zie ik bij oplaadpalen.nl gewoon alle laadpalen staan, ook die op afgesloten bedrijventerrein staan... Dus het geeft niet echt een eerlijk beeld.
Welk beeld? Er bestaan ook laadpalen die niet op oplaadpalen.nl staan.
Ik miste overigens ruimte. Veel mensen rijden c/d segment en dan het liefst nog een station. Wil je dat EV echt een streepje voor krijgt, maar een betaalbare c segment station met minimaal 400km bereik.
De discussie over het bereik en of dat nodig is ga ik niet meer voeren. Als jij vind dat jij een bereik nodig hebt van 200-300 of 400, helemaal goed.
Overigens zou ik eind dit jaar best een EV overwegen, dus ik ben niet negatief tegen EV... Voor mijn vrouw haar auto is het een goed alternatief, maar veel te duur in aanschaf (ze rijdt 6000 km per jaar in een auto van 2000 euro).
Wat is dit voor vergelijking? Ik sta ook niet negatief tegenover een 3 jaar oude ICE, maar die is veel te duur in aanschaf want ik heb nu een auto van 2000 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Cheese_man schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:37:
Ik hoop dat ik ergens in 2018 mijn KAN kopen en daarna knap kan gebruiken (laden).
Dat wordt alleen ook wel een vreemde situatie als dit wordt toegestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
BB-One schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:53:
Veel lease auto's? 10% van het wagenpark is leaseauto (per 2015) namelijk 755.000 op 8 miljoen.
bron aantal auto's: http://statline.cbs.nl/St...D3=a&HDR=T&STB=G2,G1&VW=T
Bron aantal leaseauto's: https://www.vna-lease.nl/...antal-lease-autos-in-2015

Je hebt geen eigen parkeergelegenheid nodig voor een laadpaal, je hebt een laadpaal nodig op je parkeerplek.

[...]

Die *jij* dus niet tegenkomt.

[...]

Welk beeld? Er bestaan ook laadpalen die niet op oplaadpalen.nl staan.

[...]

De discussie over het bereik en of dat nodig is ga ik niet meer voeren. Als jij vind dat jij een bereik nodig hebt van 200-300 of 400, helemaal goed.

[...]

Wat is dit voor vergelijking? Ik sta ook niet negatief tegenover een 3 jaar oude ICE, maar die is veel te duur in aanschaf want ik heb nu een auto van 2000 euro?
Je wil het denk ik niet begrijpen, prima...
Het aandeel EV auto's zal het uitwijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

dfrenner schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:57:
[...]

Je wil het denk ik niet begrijpen, prima...
Het aandeel EV auto's zal het uitwijzen...
Dus de EV zal nooit doorbreken omdat je geen eigen oprit hebt?

Snelladen gaat alleen nog maar sneller, véél, véél sneller worden. Met grotere accu's en snellere laders is de noodzaak en het economische nut voor langzame palen bijna verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Laatst online: 11-10 20:33
Het is echt aan de overheid om het succes van EVs te bepalen.
In Noorwegen heb je een aantal leuke voordelen en zijn er een flink aantal laadplaatsen. Eén van de voordelen is dat EVs op de busbaan mogen (de andere is geen tol betalen en geen BTW op de koop), rij je zo langs de meeste files. Was erg leuk om eens zelf te doen in een P85 afgelopen weekend ;)
Maar nu zijn er zo veel tesla´s rond Oslo dat er ´s ochtends EV files staan op de busbanen.

Een ander voordeel in Noorwegen wat in Nederland nog jaaaren gaat duren is dat 96% van de stroom via duurzame bron wordt gegenereerd en je dus echt schoon rijdt. Bovendien laad je een Tesla 85 op voor omgerekend 4 euro. Wat dat betreft loopt Nederland echt achter. Ook bijv. Portugal heeft 3 maanden op 95% groene stroom gedraaid...

[ Voor 3% gewijzigd door Menesis op 24-08-2016 16:08 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hmm. Tijd=geld en een accu die tijdens het werken voldruppelt kost minder tijd dan langs een 300 kW lader rijden en je daar moeten vermaken. Alleen autonoom rijden zou dit kunnen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

@Snow_King; Moet zeggen dat ik het gedeeltelijk met dfrenner eens ben. De acceptatie van EV's gaat veel sneller wanneer alle voordelen optimaal benut kunnen worden. Het thuisladen is daar een zeer belangrijk onderdeel van. Het laden thuis wanneer je de auto niet nodig hebt is het meest voordelig. Bovendien kan je zo lekker de auto (en accupack) op bedrijfstemperatuur brengen aan de stekker, zodat dit geen capaciteit van de accu vraagt.

Dus ik ben voor het model van Elon Musk....laden waar je je telefoon laadt. En dus niet voor het FastNed model: ga net als een ICE 1 keer in de zoveel tijd naar een station om te "tanken".

FastNed, Superchargers en andere snellaadopties die er zijn, voldoen prima voor "onderweg", dan wel tijdens het shoppen.

Dus zeer hoge vermogens tijdens een roadtrip (Superchargers, CCS 150-350kW), middelhoge vermogens tijdens shoppen (11-22 kW; CCS/CHAdeMO 50kW) en langzaam laden voor thuis (nacht) met 3.7-11kW.

Merendeel thuis laden. Is goedkoop, geen pasje, altijd beschikbaar, kost geen extra tijd voor "tanken" bij standaard woon-werk ritjes.

Hoe snel de SuperChargers en CCS zullen worden...geen idee. Wanneer dit ruim beschikbaar is, weet ook niemand.

In 2018 zou voor mij thuisladen en laden op het werk, aangevuld met laden tijdens trips bij SC of FastNed, het meest ideale plaatje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Menesis schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:07:
In Noorwegen heb je een aantal leuke voordelen en zijn er een flink aantal laadplaatsen. Eén van de voordelen is dat EVs op de busbaan mogen (de andere is geen tol betalen en geen BTW op de koop), rij je zo langs de meeste files. Was erg leuk om eens zelf te doen in een P85 afgelopen weekend ;)
Maar nu zijn er zo veel tesla´s rond Oslo dat er ´s ochtends EV files staan op de busbanen.

Een ander voordeel in Noorwegen wat in Nederland nog jaaaren gaat duren is dat 96% van de stroom via duurzame bron wordt gegenereerd en je dus echt schoon rijdt. Bovendien laad je een Tesla 85 op voor omgerekend 4 euro. Wat dat betreft loopt Nederland echt achter. Ook bijv. Portugal heeft 3 maanden op 95% groene stroom gedraaid...
Noorwegen en files? Die hebben 2 kleine stukjes snelweg, verder alleen maar N wegen. Ja daarop sta je wel in de files door de bergen haha.

Rij maar eens Bergen-Evje kom geen snelweg tegen en is t hele land door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

dfrenner schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:56:
[...]

Dat wordt alleen ook wel een vreemde situatie als dit wordt toegestaan...
Zonder erg kort op je te reageren.....want? Je eigen auto op een "gehuurde" (welke naam je er aan wilt geven) openbare parkeerplaats voor je gevel is toch fantastisch? En met redelijke regels kan je overlast en struikelende mensen (voor zover dat uberhaupt gaat gebeuren, maar wordt direct als onderbuikreactie gegeven) voorkomen. Invalide bestuurders hebben ook al een auto voor de deur. Dus als die voorrang blijven houden, maar jij evengoed een "eigen" plek kunt krijgen, wat is dan precies vreemd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De vreemde situatie blijft natuurlijk dat het normaal is om verbrandingsresten in woonwijken te lozen, het evenwicht in de atmosfeer te verstoren met alle gevolgen van dien en dat het alternatief (20 minuten per 100 km vertraging) als absoluut onwerkbaar verschrikkelijk wordt ervaren.
Ach ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:29:
[...]

Dus zo'n accupack in een Tesla 100 kost "slechts" rond de 15.000? Nog steeds is het een kleine auto die je even "extra" moet afschrijven.

Maar goed Tesla zelf rekent 20k voor het pack, inclusief inruil van je 90kW pack. Dus neem aan dat de verkoopprijs eerder rond de 25k ligt, dan bij de 15k...

Dat is natuurlijk erg veel voor een accupack en ik denk dat er echt nieuwe technieken nodig zijn om dit omlaag te gaan brengen.
Ik reageerde op de ontwikkeling van de techniek, niet hoeveel een accu van Tesla nu kost. Ik wilde alleen aangeven dat de kosten al ver gedaald zijn er dus weldegelijk vooruitgang wordt geboekt.
Het uitrekenen van de kosten van accu van een Tesla vergt veel specifiekere info, wat Cheese_man mooi uitbreidde naargelang je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 15:51
De Nissan Electric Club organiseert een electric BBQ op zaterdag 24 september. Slim georganiseerd bij een Fastned snellaadstation 8)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Mocht ik maar op de bus en trambaan, had ik nog meer boze gezichten gehad denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Vandaag nog even contact gehad met de beamert dealer. Ik krijg een laadpas van hun mee en als ik hem op kom halen moet er nog wat in mijn telefoon gebeuren wat ook met de laderij te maken had.

Vandaag maar even wezen zoeken naar de laadpaal welke ik in Leeuwarden wil gaan gebruiken. Kan ik dat ding niet vinden :'( blijkt ie in de parkeergarage te zitten, dat vertellen ze er even niet bij.

Zit er gelukkig nog 1 in de buurt op 50mtr afstand. Ook 11KW.
Deze i3 is voorzien van snellader, oftewel 50A DC en 11KW AC

Ik haal hem woensdagmiddag op en donderdag avond moet ie weer terug.

Pff ik lees net dat je bij de vernieuwde i3 ook nieuwe oplaadpaal voor thuis kan bestellen.
"The new box offers up to 22 kW of output to charge the i3 quickly."
https://www.cnet.com/roadshow/auto/2017-bmw-i3/
Nergens een bevestiging kunnen vinden dat de nieuwe i3 dit ook kan, overal 11KW max.

[ Voor 33% gewijzigd door Appie Heijn op 24-08-2016 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:07
JeroenH schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 19:49:
De Nissan Electric Club organiseert een electric BBQ op zaterdag 24 september. Slim georganiseerd bij een Fastned snellaadstation 8)
ik hoop dat ze dan ook echt een elektrische barbecue gebruiken :*) .. die zijn er genoeg nml.

Ff een verloopje aan een mennekes connector zodat je ze op de fastned lader kunnen aansluiten :-)
Of gewoon rechtstreeks op de DC .. gaat misschien ook sneller dan :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Neeh... juist een kolenbarbecue! Een Leaf rijdt ook alleen op kolenstroom toch? >:)
* Proton_ duikt weg

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Cheese_man schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:08:
@Snow_King; Moet zeggen dat ik het gedeeltelijk met dfrenner eens ben. De acceptatie van EV's gaat veel sneller wanneer alle voordelen optimaal benut kunnen worden. Het thuisladen is daar een zeer belangrijk onderdeel van. Het laden thuis wanneer je de auto niet nodig hebt is het meest voordelig. Bovendien kan je zo lekker de auto (en accupack) op bedrijfstemperatuur brengen aan de stekker, zodat dit geen capaciteit van de accu vraagt.

Dus ik ben voor het model van Elon Musk....laden waar je je telefoon laadt. En dus niet voor het FastNed model: ga net als een ICE 1 keer in de zoveel tijd naar een station om te "tanken".

FastNed, Superchargers en andere snellaadopties die er zijn, voldoen prima voor "onderweg", dan wel tijdens het shoppen.

Dus zeer hoge vermogens tijdens een roadtrip (Superchargers, CCS 150-350kW), middelhoge vermogens tijdens shoppen (11-22 kW; CCS/CHAdeMO 50kW) en langzaam laden voor thuis (nacht) met 3.7-11kW.

Merendeel thuis laden. Is goedkoop, geen pasje, altijd beschikbaar, kost geen extra tijd voor "tanken" bij standaard woon-werk ritjes.

Hoe snel de SuperChargers en CCS zullen worden...geen idee. Wanneer dit ruim beschikbaar is, weet ook niemand.

In 2018 zou voor mij thuisladen en laden op het werk, aangevuld met laden tijdens trips bij SC of FastNed, het meest ideale plaatje zijn.
Ik ga het blijven herhalen, over en over.

Het is onrealistisch om te verwachten dat elke P-plek in Nederland een eigen laadplaaltje krijgt. Dat is economisch en ecologisch (grondstoffen!) niet te verantwoorden.

Mensen zonder eigen oprit kunnen niet verwachten elke avond hun EV vol te laden.

Dat er snelladers bij Supermarkten, woon boulevards, bioscopen e.d. komen ben ik zeker van, dus laden wanneer je stil staan.

Maar elke avond elke auto in NL aan de laadpaal op publiek terrein? Nee, dat is gewoon véél en véél te duur.

Economisch gezien zijn snelladers dan veel betere opties. Die snelheden gaan ook naar de 300kW toe, dan gaat laden heel erg snel.

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Proton_ schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 07:42:
Neeh... juist een kolenbarbecue! Een Leaf rijdt ook alleen op kolenstroom toch? >:)
* Proton_ duikt weg
Importeert NL geen fissiespanning uit Doel, BE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Snow_King schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:26:
[...]

Het is onrealistisch om te verwachten dat elke P-plek in Nederland een eigen laadplaaltje krijgt. Dat is economisch en ecologisch (grondstoffen!) niet te verantwoorden.

Mensen zonder eigen oprit kunnen niet verwachten elke avond hun EV vol te laden.

Dat er snelladers bij Supermarkten, woon boulevards, bioscopen e.d. komen ben ik zeker van, dus laden wanneer je stil staan.

Maar elke avond elke auto in NL aan de laadpaal op publiek terrein? Nee, dat is gewoon véél en véél te duur.

Economisch gezien zijn snelladers dan veel betere opties. Die snelheden gaan ook naar de 300kW toe, dan gaat laden heel erg snel.
En mij lijkt het onrealistisch om te verwachten dat mensen zich over 30-40 jaar nog steeds zo verplaatsen zoals we dat nu gewend zijn.
Hoe het er wel uit gaat zien weet ik ook niet (zelfrijdende auto's die zelf een parkeerplaats met lader zoeken? Of misschien wel een car-sharing systeem waarbij vrijwel niemand nog een eigen auto heeft) maar onze huidige gedragspatronen projecteren op een elektrische toekomst lijkt me sowieso niet realistisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Snow_King schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:26:
[...]

Ik vind het economisch argument juist een ontzettend zwakke. Je kunt tegen 10% van ons totale infrastructuurbudget 1 miljoen laadpalen per jaar neerzetten in NL (ca. 1 miljard, ofwel €1000 per paal gemiddeld). Het is economisch totaal haalbaar om iedere stilstandplek uit te rusten met een laadpaal, in een ontzettend korte tijdsspanne (denk 5-10 jaar).

Ook wat grondstoffen betreft is het triviaal. Een laadpaal bevat zo goed als geen zeldzame of dure grondstoffen; uitgezonderd koper. Zeg dat een laadpaal 1% van de grondstoffen bevat van een gemiddelde auto (maw: gewichtsproportioneel); dan kun je tegen de ecologische kosten van 10 000 auto's per jaar een miljoen laadpalen neerzetten. Is wederom een miniscule fractie van de ecologische voetafdruk van Nederland.

Op je eigen argumenten is het ontzettend makkelijk om iedere parkeerplaats in Nederland te voorzien van een laadpunt.

Een beter argument is om te kijken naar de kwantitatieve verschillen tussen een snellader en langzame laadpaal bij huis. Een ABB 300kW CCS laadautomaat met buffer - ja, die zijn nog niet daadwerkelijk in het wild te vinden maar komen snel genoeg - kost in de buurt van €50 000. Daar krijg je dan volgens mij wel meteen 2 laadstekkers aan één paal voor. Zeg dat je deze langs een snelweg zet en hier 25% utilisatie uit krijgt op de lange duur (is ongeveer gemiddeld voor huidige tankstations). Je laadt dan effectief gemiddeld met 75kW voor €25000 deploymentkosten -> 3W/€ zogezegd.

Een laadpaal aan huis kan theoretisch iedere nacht gebruikt worden om een gigantische auto-accu vol te laden, maar in de praktijk rijdt men gemiddeld maar 30-60km per dag. Feitelijk laad je dus maar 6-12kWh/dag of 250-500W gemiddeld, tegen €1000 deployment -> 0.25-0.5W/€.

Als je dus de maximale hoeveelheid elektrische auto's wilt kunnen bedienen in een zo kort mogelijke tijd tegen zo weinig mogelijk geld, dan is een snellader de betere optie.

Echter, wederom, hier zit een kink in de kabel. Voor de consument is een snellader voorlopig niet beter dan thuis laden. Accu's zijn nog klein, dus je kunt op een heel laag vermogen daadwerkelijk je hele accu volkrijgen in een nacht. En stroom is veel goedkoper thuis dan bij de snellader. Ook is thuis laden 100x gemakkelijker en praktischer voor de meeste mensen. Op korte termijn zie je dus precies wat er nu gebeurt: snelladers rukken snel op, maar staan 99% van de tijd mooi te wezen en niet daadwerkelijk auto's te bedienen.

En met een lage utilisatiefactor is een snellader níet goedkoper of beter op welke manier dan ook dan thuisladers, zéker gezien je niet eens een laadpaal nodig hebt voor de meeste auto's. Een verlengsnoer is genoeg, en dat kost tien euro.

• JeroenH
Proton_ schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 07:42:
* Proton_ duikt weg
Ja klopt en die accu's zijn enorm milieuvervuilend. En elektrische auto's zijn lelijk! En ik mis het broembroem onder de motorkap!

-edit-

Een beetje zoals deze irritante gast zeg maar:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/Knipsel.JPG

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• NovapaX
Toch ben ik het daar wel een beetje mee eens. Maar dan vooral voor de smaak (als je het goed doet)

@JeroenH: Hoe bevalt/beviel de Leaf met twee kinderen? Ik neem aan dat je twee kinderzitjes achterin had staan? Heb je toevallig wat foto's gemaakt met de auto 'ingeruimd'
Bij ons is de derde op komst (verrassing... oOo) dus ik kan wel wat ruimte gebruiken...
Eigenlijk moeten er met wat moeite gewoon drie kinderzitjes op de achterbank kunnen... volgens mijn eigen metingen kom ik daarvoor echter zo'n 3 centimeter tekort.

[ Voor 21% gewijzigd door NovapaX op 25-08-2016 09:37 ]

Sparql TV wiki

• BB-One
We hebben het hier de hele tijd over "vol" laden en dan het liefst dagelijks. Dat is dus niet nodig, nu al niet maar in de toekomst zeker niet. Mijn normale door de weeks gebruik is ongeveer 20-30 km per dag. Ik sluit de Zoe slechts om de dag aan de laadpaal.

Om de vergelijking met een ICE te maken die tank je toch ook niet elke dag vol?

even lifestory van gisteren, moest van Zwolle naar Amsterdam en van Amsterdam naar Den Bosch en vandaar weer terug naar Zwolle, totaal ruim 300 km.
Plan was naar Amsterdam rijden daar aan de laadpaal gedurende mijn afspraak, daarna naar Den Bosch rijden daar aan de laadpaal en weer terug. Heenweg naar Amsterdam, bij Amersfoort file $%#$%... dus snelweg af bij Amersfoort Van der Valk opgezocht daar even wat e-mail afgehandeld en auto geladen. In Amsterdam geparkeerd zonder aan de laadpaal te zetten, scheelde zoeken :) . Naar Den Bosch gereden, onderweg even frappucino bij de starbucks gehaald (als ik heel rustig had gereden had ik Den Bosch misschien wel gehaald, maar was krap aan geworden) ondertussen de zoe aan de snellader gehangen, ruim voldoende elektronen om Den Bosch te halen. Daar aan de laadpaal gehangen en volle bak terug naar het noorden. Kortom, geen centje pijn. Moet ik overigens wel toegeven dat een dergelijke rit mij een anderhalf jaar geleden wel meer kopzorgen had gegeven. Ik weet nu exact hoe ver ik kan gaan en er zijn genoeg snelladers in Nederland om even in geval van nood te lurken.

edit: @novapax: Gefeliciteerd!!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
JeroenH schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:21:
[...]

Ja klopt en die accu's zijn enorm milieuvervuilend. En elektrische auto's zijn lelijk! En ik mis het broembroem onder de motorkap!

-edit-

Een beetje zoals deze irritante gast zeg maar:

[afbeelding]
Stoelen, tafels zelf meenemen. In de LEAF :D Ik weet dat de achterbank plat kan, maar toch...

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
NovapaX schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:35:
Toch ben ik het daar wel een beetje mee eens. Maar dan vooral voor de smaak (als je het goed doet)

@JeroenH: Hoe bevalt/beviel de Leaf met twee kinderen? Ik neem aan dat je twee kinderzitjes achterin had staan? Heb je toevallig wat foto's gemaakt met de auto 'ingeruimd'
Bij ons is de derde op komst (verrassing... oOo) dus ik kan wel wat ruimte gebruiken...
Eigenlijk moeten er met wat moeite gewoon drie kinderzitjes op de achterbank kunnen... volgens mijn eigen metingen kom ik daarvoor echter zo'n 3 centimeter tekort.
Een Model S nemen, die is breed genoeg voor 3 kinderzitjes :P
BB-One schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:45:
We hebben het hier de hele tijd over "vol" laden en dan het liefst dagelijks. Dat is dus niet nodig, nu al niet maar in de toekomst zeker niet. Mijn normale door de weeks gebruik is ongeveer 20-30 km per dag. Ik sluit de Zoe slechts om de dag aan de laadpaal.

even lifestory van gisteren, moest van Zwolle naar Amsterdam en van Amsterdam naar Den Bosch en vandaar weer terug naar Zwolle, totaal ruim 300 km.
Plan was naar Amsterdam rijden daar aan de laadpaal gedurende mijn afspraak, daarna naar Den Bosch rijden daar aan de laadpaal en weer terug. Heenweg naar Amsterdam, bij Amersfoort file $%#$%... dus snelweg af bij Amersfoort Van der Valk opgezocht daar even wat e-mail afgehandeld en auto geladen. In Amsterdam geparkeerd zonder aan de laadpaal te zetten, scheelde zoeken :) . Naar Den Bosch gereden, onderweg even frappucino bij de starbucks gehaald (als ik heel rustig had gereden had ik Den Bosch misschien wel gehaald, maar was krap aan geworden) ondertussen de zoe aan de snellader gehangen, ruim voldoende elektronen om Den Bosch te halen. Daar aan de laadpaal gehangen en volle bak terug naar het noorden. Kortom, geen centje pijn. Moet ik overigens wel toegeven dat een dergelijke rit mij een anderhalf jaar geleden wel meer kopzorgen had gegeven. Ik weet nu exact hoe ver ik kan gaan en er zijn genoeg snelladers in Nederland om even in geval van nood te lurken.
Tja, geen centje pijn noem je het. Maar met een diesel was dit hele verhaal niet eens interessant geweest want je had niets hoeven laden of te tanken. Het feit dat je dit hele verhaal zo neerzet betekent al dat er toch meer bij komt kijken dan een ICE. Dat het allemaal wel meevalt geloof ik, heb bij m'n Tesla ook nog geen problemen gehad qua range anxiety. Maar als vertegenwoordiger die de halve dag op de weg moet lijkt het me toch allemaal niet zo handig.

• BB-One
YoshiBignose schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:00:
[...]

Een Model S nemen, die is breed genoeg voor 3 kinderzitjes :P

[...]

Tja, geen centje pijn noem je het. Maar met een diesel was dit hele verhaal niet eens interessant geweest want je had niets hoeven laden of te tanken. Het feit dat je dit hele verhaal zo neerzet betekent al dat er toch meer bij komt kijken dan een ICE. Dat het allemaal wel meevalt geloof ik, heb bij m'n Tesla ook nog geen problemen gehad qua range anxiety. Maar als vertegenwoordiger die de halve dag op de weg moet lijkt het me toch allemaal niet zo handig.
Wat ik duidelijk wilde maken (maar dus blijkbaar niet goed is gelukt); Ja bij een dergelijk aantal kilometers op een moet je vooraf een plannetje maken(overigens groot woord, voor even kijken waar moet ik zijn is daar een laadpaal?), maar als het plan of de uitvoering daarvan wijzigt zijn de faciliteiten in Nederland nu al zo goed voor elkaar dat er dus helemaal geen noodgrepen uitgehaald hoeven te worden. (want die frappucino bij starbucks was hoe dan ook gehaald :) )

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De marketing van de nieuwe Opel Ampera-E is toch wel een tikje anders dan we gewend zijn. Meer een gevoel van verlangen creeeren dan benadrukken hoe groen het allemaal niet is. Dat is een goede richting (denk ik) en veel meer in lijn met andere marketing van andere modellen.

YouTube: Opel Ampera-e Drag Challenge vs. Astra TCR, ADAM R2 and OPC

• Señor Sjon
Menesis schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:07:

Vergelijk ook even de bevolkingsdichtheid van Noorwegen met Nederland. Als in 2025 alles elektrisch moet zijn, dan zijn de busbaanperks natuurlijk ook weer zo verdwenen. Het is ook wel een erg suffe maatregel als men allerlei dikke Tesla's op de busbaan ziet karren. Wordt meestal geassocieerd met aso-gedrag. ;)
Cheese_man schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:15:
[...]

Zonder erg kort op je te reageren.....want? Je eigen auto op een "gehuurde" (welke naam je er aan wilt geven) openbare parkeerplaats voor je gevel is toch fantastisch? En met redelijke regels kan je overlast en struikelende mensen (voor zover dat uberhaupt gaat gebeuren, maar wordt direct als onderbuikreactie gegeven) voorkomen. Invalide bestuurders hebben ook al een auto voor de deur. Dus als die voorrang blijven houden, maar jij evengoed een "eigen" plek kunt krijgen, wat is dan precies vreemd?
Je komt niet in grote steden wel? Als men daar een openbare parkeerplek kon kopen, dan had men dat allang gedaan. Zelfs in woonstraten heb je te maken met 1,3 p.p. per woning, maar hebben veel meer mensen twee auto's (tweeverdieners...).
BB-One schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:45:

edit: @novapax: Gefeliciteerd!!
Nee, want mijn ICE begint om diesel te zeuren bij ongeveer het maximale bereik van een Leaf (met mijn rijstijl... O-) ).

Maar geen centje pijn? Dit ziet eruit als hopeloos omslachtig. Voor de gemiddelde vertegenwoordiger/24 uurs monteur is dit dagelijkse kost, zonder dat het anekdotisch hoeft te worden. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
NovapaX schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:35:
Met twee jonge kinderen in kinderzitjes ging het uitstekend, meer dan voldoende plek. Een derde stoeltje er tussen lijkt me niet makkelijk gaan in de Leaf. Ze vonden het ook mooi, hun commentaar was "mooi blauw autootje!" :D En de dingen die ze opvallen... bizar. Mijn prius piept (binnen) als hij in zijn achteruit staat, de Leaf doet dat niet. De allereerste keer dat ik thuis aankwam en achteruit inparkeerde kwam er vanaf de achterbank "de auto piept niet!" WTF?

Dit is de beste foto die ik van het dynamische duo in de auto heb:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/20160818_184427b.jpg

Zoals je ziet, niet veel ruimte in het midden, zeker niet genoeg voor een derde stoeltje. Ik denk dat deze twee stoeltjes nog wel iets naar buiten konden maar a) dan gaan ze scheef staat omdat de achterbank "zitkuilen" heeft en b) dat geeft alsnog niet genoeg ruimte voor een derde stoeltje.
Veneficus schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:58:
Stoelen, tafels zelf meenemen. In de LEAF :D Ik weet dat de achterbank plat kan, maar toch...
Kofferbak is ruim hoor (zelfs onze monsterlijk grote tweelingkinderwagen past er in, met zat ruimte voor overige spullen), en hoewel ik de bank niet plat heb gehad denk ik dat je dan zat ruimte hebt voor een tafel en een paar klapstoelen.

@discussie over EV wel/niet handig: dat was eigenlijk het hele doel van een week Leaf rijden. Als auto is het een prima ding, hij rijdt, de kachel en de radio doen het en dan vind ik het wel best (ik zou de slechtste autojournalist ooit zijn ;) ). Maar wat je in een proefrit van één of twee uur niet meekrijgt is of zo'n ding in je leefstijl/autogebruikspatroon past. Daarvoor moet je m.i. toch echt minimaal een week in zo'n ding rijden, en de dingen doen die je normaal ook doet.

Ik heb gemerkt dat voor een heel groot van mijn ritten helemaal niets anders hoef te doen dan met de Prius. Woon-werk (2x35km) is duidelijk geen enkel probleem. Plezierritjes naar vrienden/familie/andere doelen zullen incidenteel misschien een snellading nodig hebben, maar echt niet vaak. Het knelpunt zou de vakantie (kunnen) zijn, maar als je een Leaf bij Nissan koopt of least zit er vier jaar lang elk jaar drie weken huur van een brandstofauto bij. Dus tsja, dat is ook niet echt meer een probleem. Je kunt kiezen of je zin hebt in pionieren (want dat is het in het buitenland echt nog wel, vind ik) of gebruik maken van dat aanbod.

Bleef nog als ongetest punt over de prestaties van de auto bij lage temperaturen. Toen ik dat zei tegen de mensen van Nissan kreeg ik direct het aanbod om de auto in november of december nog een keer een weekje mee te nemen. Dus mijn testweek krijgt eind van het jaar nog een keer een vervolg :)

Verder waren mijn gesprekken met de man die in twee jaar tijd 216000 km (!) op zijn i3 gezet heeft ook verhelderend. Hij zag het snelladen niet als beperking maar juist als toevoeging. Zijn klanten krijgen de hele dag door reactie op mails i.p.v. alleen 's avonds, en hij heeft aan dat soort zaken 's avonds niet zo veel werk meer.

Mijn conclusie voor nu is dat de aanschaf van een EV (of in ieder geval een 30kWh Leaf) bij mij voor maar heel weinig aanpassingen in gebruik zouden zorgen. Ja, misschien sta ik één of twee keer per maand bij een Fastned-station een half uurtje te voetballen met mijn kinderen. Daar kan ik niet zo mee zitten. Dat rondje IJsselmeer was een bewust extreme test om te ervaren hoe het is om een grote(re) afstand dan ik normaal doe af te leggen, en ik had nog de mazzel dat het onder bar slechte omstandigheden was ook. Ik ervaarde het af en toe stoppen voor een snelladinghelemaal niet als vervelend, juist wel als relaxed. Maar misschien is dat mijn instelling. Ik rijd met mijn Prius ook niet hard (nooit harder dan 100 km/u, harder is binnen NL mijn idee qua tijdwinst echt zinloos), dus daarvoor hoefde ik met de Leaf ook niet echt iets anders te doen.

Daarnaast ben ik eigenlijk van mening dat je eigenlijk echt wat over het gemak/ongemak van een EV kunt zeggen als je er eens minimaal een weekje in gereden hebt. Zonder die ervaring uit de eerste hand is het naar mijn idee (grotendeels ongegronde) koudwatervrees.

• BB-One
Señor Sjon schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:24:
[...]

Vergelijk ook even de bevolkingsdichtheid van Noorwegen met Nederland. Als in 2025 alles elektrisch moet zijn, dan zijn de busbaanperks natuurlijk ook weer zo verdwenen. Het is ook wel een erg suffe maatregel als men allerlei dikke Tesla's op de busbaan ziet karren. Wordt meestal geassocieerd met aso-gedrag. ;)

[...]

Je komt niet in grote steden wel? Als men daar een openbare parkeerplek kon kopen, dan had men dat allang gedaan. Zelfs in woonstraten heb je te maken met 1,3 p.p. per woning, maar hebben veel meer mensen twee auto's (tweeverdieners...).
Waarom zou men een eigen plek moeten hebben? Met het toenemende bereik hoef je niet elke dag te laden. Hoeft nu vaak al niet.
[...]

Nee, want mijn ICE begint om diesel te zeuren bij ongeveer het maximale bereik van een Leaf (met mijn rijstijl... O-) ).
Mijn Zoe begint pas te zeuren bij een resterend bereik van plusminus 15 km...
Maar geen centje pijn? Dit ziet eruit als hopeloos omslachtig. Voor de gemiddelde vertegenwoordiger/24 uurs monteur is dit dagelijkse kost, zonder dat het anekdotisch hoeft te worden. ;)
Waar zit het centje pijn? Waar is het omslachtig geweest? Het stoppen in Amersfoort ging niet om het laden, ik stond in de file (nutteloze bezigheid?) dus op zoek naar een plek met wifi om wat te werken en te wachten tot de file opgelost was (deed ik ook toen ik nog diesel reed...). Laden langs de A2, was niet om het laden, nee om even wat lekkers te halen (zelfs met een ICE had ik die ICED coffee gehaald ;) ) dus juist zonder de 'verwachte' omslachtigheid ging het goed, oftewel de anekdote is: "Ken je het verhaal van de elektrische auto die met veel moeite 300 km op een dag kon rijden? Dat verhaal bestaat niet, het ging heel makkelijk..."

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Ben mij aan het oriënteren naar een 100 procent elektrisch rijden. Zijn er tips en tricks waar op te letten bij de aanschaf van een 2de hands auto van plus / minus tussen de 5 tot 6 jaar met 10.000 tot 40.000 op de teller?

Zijn er mensen met ervaring met de Fiat Fiorino? Kan deze op een standaard 220 volt stekker aangesloten worden? De verkoper zegt van wel, maar als er hier ervaring deskundigen zijn (De Jeroen series is jullie Fiat dezelfde auto?). Kan al met al weinig vinden over de Fiat Florino namelijk.

Help is welkom.

• Señor Sjon
De eigen plek is er omdat men bv een laadpaal aanvraagt in een drukke straat met rijtjeshuzen. Dan zou opeens de EV een gegarandeerde plek voor de deur hebben terwijl de rest rondjes moet rijden om een plek te vinden. Dat is niet te handhaven als steeds meer mensen zo'n auto hebben. Hier in het centrum staan ook de laadplekken naast de invalideplekken. Alsof de EV-rijder niet een stukje kan lopen. :+
Goed, ik rij sowieso 90 km/dag w-w. Dan zou een Leaf ongeveer 3 ritten kunnen doen en moet ik beurtelings thuis en op kantoor laden. Maar afspraak op een dag? Dan kan ik het al vergeten. Het laadnetwerk is ruk in de regio Rijnmond. Tesla heeft een acceptabel bereik, alleen dat valt niet van het prijskaartje te zeggen.

Ik weet nog wel dat collega's eerst gas reden en heel blij waren toen ze van het beperkte bereik van de ringtank af waren. Dan is meerdere keren op een dag laden veel moeite, vooral als drukte het niet toelaat om tussendoor een halfuur aan de walstroom te hangen.

• mddd
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:08:
[...]
En hoe bevalt het na bijna een dagje rijden?
Ik ben nu twee dagen ermee naar het werk gegaan. Rijden is super lekker, bereik (voor zover nu al echt te zeggen) iets beter dan verwacht, en laden ook prima. Ik wil er binnenkort wat uitgebreider over schrijven als ik nog iets meer ervaring heb. Wie weet nuttig voor anderen.

• BB-One
Señor Sjon schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:56:
De eigen plek is er omdat men bv een laadpaal aanvraagt in een drukke straat met rijtjeshuzen. Dan zou opeens de EV een gegarandeerde plek voor de deur hebben terwijl de rest rondjes moet rijden om een plek te vinden. Dat is niet te handhaven als steeds meer mensen zo'n auto hebben. Hier in het centrum staan ook de laadplekken naast de invalideplekken. Alsof de EV-rijder niet een stukje kan lopen. :+
Maar waarom een 'gegarandeerde' plek? Gewoon laadpalen plaatsen niks geen speciale verbodsborden of wat dan ook erbij. Iedereen kan daar gaan staan, EV of ICE. Laadpalen midden tussen 2 of 4 parkeerplekken, kun je er 'altijd' bij. In woonwijken kun je dan bij wijze van spreken elke parkeerplek voorzien van 3.7kW laadpalen. Auto's staan er toch de hele nacht dus snelheid doet er niet zo heel veel toe. Voor de kosten van een procedure om een parkeerplek alleen voor elektrische auto's te maken, heb je ook al een laadpaal, zeker als iemand een zienswijze gaat indienen. Dus je kunt als gemeente kiezen we maken een speciale parkeerplek met 1 laadpaal of we plaatsen twee laadpalen (en als je die gunstig plaatst heb je al 4 tot 8 potentiële parkeerplekken met laadmogelijkheid. :)

Dit is natuurlijk niet van vandaag op morgen gerealiseerd, maar in een jaar of vijf moet er toch veel mogelijk zijn.
Goed, ik rij sowieso 90 km/dag w-w. Dan zou een Leaf ongeveer 3 ritten kunnen doen en moet ik beurtelings thuis en op kantoor laden. Maar afspraak op een dag?
En bij die afspraak hebben ze geen laadpaal? Waar zet jij je auto bij kantoor? En hoe lang staat de auto daar stil? 90 km is, ruim gerekend, 20 kWh, laden met 3,7 kWh is 5 uur aan de laadpaal. Is dus 2.5 uur bij je werk en 2,5 uur bij je thuis.
(overigens ben ik voorstander van 11kW palen, maar daar heeft niet iedere EV wat aan, maar ik wel ;) )
Dan kan ik het al vergeten. Het laadnetwerk is ruk in de regio Rijnmond.
Verklaar je nader? Regio Rotterdam 2338 laadpalen volgens the new motion :X En als jij een laadpaal in je straat aanvraagt 2339 en 2340 als je er ook een voor bij je werk aanvraagt. (ga ik er even van uit dat je in Regio Rotterdam woont) En als er laadpalen neergezet worden met ieder 2 aansluitingen is het 2342
Tesla heeft een acceptabel bereik, alleen dat valt niet van het prijskaartje te zeggen.

Ik weet nog wel dat collega's eerst gas reden en heel blij waren toen ze van het beperkte bereik van de ringtank af waren. Dan is meerdere keren op een dag laden veel moeite, vooral als drukte het niet toelaat om tussendoor een halfuur aan de walstroom te hangen.
Je collega's rijden de hele dag rond zonder ergens te parkeren?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

mux schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:06:
[...]

Ik vind het economisch argument juist een ontzettend zwakke. Je kunt tegen 10% van ons totale infrastructuurbudget 1 miljoen laadpalen per jaar neerzetten in NL (ca. 1 miljard, ofwel €1000 per paal gemiddeld). Het is economisch totaal haalbaar om iedere stilstandplek uit te rusten met een laadpaal, in een ontzettend korte tijdsspanne (denk 5-10 jaar).

Ook wat grondstoffen betreft is het triviaal. Een laadpaal bevat zo goed als geen zeldzame of dure grondstoffen; uitgezonderd koper. Zeg dat een laadpaal 1% van de grondstoffen bevat van een gemiddelde auto (maw: gewichtsproportioneel); dan kun je tegen de ecologische kosten van 10 000 auto's per jaar een miljoen laadpalen neerzetten. Is wederom een miniscule fractie van de ecologische voetafdruk van Nederland.

Op je eigen argumenten is het ontzettend makkelijk om iedere parkeerplaats in Nederland te voorzien van een laadpunt.

Een beter argument is om te kijken naar de kwantitatieve verschillen tussen een snellader en langzame laadpaal bij huis. Een ABB 300kW CCS laadautomaat met buffer - ja, die zijn nog niet daadwerkelijk in het wild te vinden maar komen snel genoeg - kost in de buurt van €50 000. Daar krijg je dan volgens mij wel meteen 2 laadstekkers aan één paal voor. Zeg dat je deze langs een snelweg zet en hier 25% utilisatie uit krijgt op de lange duur (is ongeveer gemiddeld voor huidige tankstations). Je laadt dan effectief gemiddeld met 75kW voor €25000 deploymentkosten -> 3W/€ zogezegd.

Een laadpaal aan huis kan theoretisch iedere nacht gebruikt worden om een gigantische auto-accu vol te laden, maar in de praktijk rijdt men gemiddeld maar 30-60km per dag. Feitelijk laad je dus maar 6-12kWh/dag of 250-500W gemiddeld, tegen €1000 deployment -> 0.25-0.5W/€.

Als je dus de maximale hoeveelheid elektrische auto's wilt kunnen bedienen in een zo kort mogelijke tijd tegen zo weinig mogelijk geld, dan is een snellader de betere optie.

Echter, wederom, hier zit een kink in de kabel. Voor de consument is een snellader voorlopig niet beter dan thuis laden. Accu's zijn nog klein, dus je kunt op een heel laag vermogen daadwerkelijk je hele accu volkrijgen in een nacht. En stroom is veel goedkoper thuis dan bij de snellader. Ook is thuis laden 100x gemakkelijker en praktischer voor de meeste mensen. Op korte termijn zie je dus precies wat er nu gebeurt: snelladers rukken snel op, maar staan 99% van de tijd mooi te wezen en niet daadwerkelijk auto's te bedienen.

En met een lage utilisatiefactor is een snellader níet goedkoper of beter op welke manier dan ook dan thuisladers, zéker gezien je niet eens een laadpaal nodig hebt voor de meeste auto's. Een verlengsnoer is genoeg, en dat kost tien euro.
Ik vind dit inmiddels een eigen topic waard: Laadinfrastructuur elektrische auto's in de toekomst

• Señor Sjon
BB-One schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:48:
[...]

Maar waarom een 'gegarandeerde' plek? Gewoon laadpalen plaatsen niks geen speciale verbodsborden of wat dan ook erbij. Iedereen kan daar gaan staan, EV of ICE. Laadpalen midden tussen 2 of 4 parkeerplekken, kun je er 'altijd' bij. In woonwijken kun je dan bij wijze van spreken elke parkeerplek voorzien van 3.7kW laadpalen. Auto's staan er toch de hele nacht dus snelheid doet er niet zo heel veel toe. Voor de kosten van een procedure om een parkeerplek alleen voor elektrische auto's te maken, heb je ook al een laadpaal, zeker als iemand een zienswijze gaat indienen. Dus je kunt als gemeente kiezen we maken een speciale parkeerplek met 1 laadpaal of we plaatsen twee laadpalen (en als je die gunstig plaatst heb je al 4 tot 8 potentiële parkeerplekken met laadmogelijkheid. :)

Dit is natuurlijk niet van vandaag op morgen gerealiseerd, maar in een jaar of vijf moet er toch veel mogelijk zijn.
Het is geen gegarandeerde plek, maar zo kan hij wel gezien worden. Hier mag je immers ook niet parkeren in het centrum op laadplekken met je ICE.
[...]

En bij die afspraak hebben ze geen laadpaal? Waar zet jij je auto bij kantoor? En hoe lang staat de auto daar stil? 90 km is, ruim gerekend, 20 kWh, laden met 3,7 kWh is 5 uur aan de laadpaal. Is dus 2.5 uur bij je werk en 2,5 uur bij je thuis.
(overigens ben ik voorstander van 11kW palen, maar daar heeft niet iedere EV wat aan, maar ik wel ;) )

[...]

Verklaar je nader? Regio Rotterdam 2338 laadpalen volgens the new motion :X En als jij een laadpaal in je straat aanvraagt 2339 en 2340 als je er ook een voor bij je werk aanvraagt. (ga ik er even van uit dat je in Regio Rotterdam woont) En als er laadpalen neergezet worden met ieder 2 aansluitingen is het 2342

[...]

Je collega's rijden de hele dag rond zonder ergens te parkeren?
We hebben buiten een verlengsnoer uit de loods geen infrastructuur. We hadden een laadplek, maar de PHEV is weer uit de lease vermoed ik. Dat bord is ook verdwenen. We parkeren hier op eigen terrein en ik zie de baas nou niet zo snel ~60 laadpunten maken.

Bij een afspraak leuren om een verlengsnoer is toch gewoon knudde of ligt dat aan mij? Ik hou van JIT, dus niet nog 5-10 minuten bezig zijn om de auto aangesloten te krijgen op een vreemde plek (indien niet bezet...) of tussendoor 15 minuten bijtappen omdat ik anders niet terug kan komen.

Na wat zoeken op New Motion kwam ik eindelijk op een kaart uit. Het lijken merendeels thuispaaltjes te zijn bij opritten van mensen? Bij gemeentehuizen zie ik er wel een paar, maar 60 ct starttarief en 35ct/kWh... holy crap wat een oplichters. :P

Verder is hier één paal, maar dan moet ik bij een ander bedrijf gaan parkeren. Dat is een beetje not-done hier vanwege de parkeerdruk. Bij andere locaties is er soms één paal, maar vaak bezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
Señor Sjon schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:19:
[...]

Het is geen gegarandeerde plek, maar zo kan hij wel gezien worden. Hier mag je immers ook niet parkeren in het centrum op laadplekken met je ICE.

[...]
Ik zeg dus: weg met die borden!
We hebben buiten een verlengsnoer uit de loods geen infrastructuur. We hadden een laadplek, maar de PHEV is weer uit de lease vermoed ik. Dat bord is ook verdwenen. We parkeren hier op eigen terrein en ik zie de baas nou niet zo snel ~60 laadpunten maken.
Als je baas het doorrekent en hij krijgt 60 auto's aan het laden op eigen terrein, tegen wat zal het zijn € 0,07 per kWh? (misschien zelfs nog minder)
Kom je uit op een kilometerprijs van afgerond 1,5 ct per km (20 kWh/100km) ipv diesel zeg € 1,20 --> ex BTW geeft € 1 per liter, met gemiddeld 25 km/liter (denk eerder dat het 20 km/ltr is) is 4 ct per km.

Laadpaal kost (zeker op eigen terrein) max € 500 per laadpaal, installatiekosten zeg 250 euro, heb je bij 30.000 km de laadpaal er al uit....(nog afgezien van de fiscale regelingen waardoor de kosten van een laadpaal halveren.)Dus dan kom je ergens tussen de 15.000 en 20.000 km uit (eenmalig!) 200 werkdagen a 90 km is.....
(Dat kan toch niet kloppen?? :) dat zo'n laadpaal in 1 jaar is terugverdiend en dat ie dan nog makkelijk 5 jaar kan blijven staan??) Het feest wordt nog groter als hij gelijk de loods vol legt met zonnepanelen (overdag werken = overdag laden = zonnestroom ) (O ja kosten zonnestroom voor ondernemers komen een beetje afhankelijk van hoe je rekent uit tussen de 2 en 5 ct per kWh) Ben je met 10.000 km al quitte en loop je in op de hogere aanschafprijs van een EV (welke zakelijk gezien niet veel duurder is door de fiscale faciliteiten)

Als hij er nog aan wil verdienen stelt hij de laadpaal ook nog open voor externen met een laadpas, lekker 30 ct per kWh rekenen...
Bij een afspraak leuren om een verlengsnoer is toch gewoon knudde of ligt dat aan mij? Ik hou van JIT, dus niet nog 5-10 minuten bezig zijn om de auto aangesloten te krijgen op een vreemde plek (indien niet bezet...) of tussendoor 15 minuten bijtappen omdat ik anders niet terug kan komen.
Auto aansluiten is inclusief laadpasje zoeken 30 seconden werk. Bij terugkomst het zelfde.
Na wat zoeken op New Motion kwam ik eindelijk op een kaart uit. Het lijken merendeels thuispaaltjes te zijn bij opritten van mensen? Bij gemeentehuizen zie ik er wel een paar, maar 60 ct starttarief en 35ct/kWh... holy crap wat een oplichters. :P
Nee hoor niks opritten grotendeels laadpalen die door gemeentes zijn geplaatst op verzoek van bewoners die het wel aandurfden om een EV te gaan rijden..
Verder is hier één paal, maar dan moet ik bij een ander bedrijf gaan parkeren. Dat is een beetje not-done hier vanwege de parkeerdruk. Bij andere locaties is er soms één paal, maar vaak bezet.
Zie mijn berekening hierboven. Ik hoop niet dat je baas mee leest, voor je het weet *moet* je een EV :)

• JeroenH
BB-One schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:47:
Auto aansluiten is inclusief laadpasje zoeken 30 seconden werk. Bij terugkomst het zelfde.
Mijn enige ervaring met een langzaamlaadpaal ( in de duinparkeergarage in katwijk) ging als volgt:
  • rondje rijden langs de vijf palen waar Outlanders stonden te laden, aanmeren bij de enige vrije paal (5 minuten)
  • snoer uit de kofferbak vissen, aansluiten aan beide zijden, pasje voor de paal houden, display korte tijd checken (toch ook wel meerdere minuten)
  • bij wegrijden pasje voor paal wapperen, stekkers ontgrendelen, snoer in de kofferbak (ook meerdere minuten)
En dat voor iets van 15km actieradius erbij.... Met mijn (kleine) ervaring in het achterhoofd was dat nou niet echt een heel zinvolle besteding van tijd. Die 15 km heb ik er bij een fastned lader in één of twee minuten ook bij.

• NovapaX
Mijn ervaring is toch wel dat ik ruim binnen een minuut de stekkers erin heb en het pasje voor de paal langs gezwierd. Pasje terugleggen (of ik steek het in mijn zak, net waar ik zin in heb) en bij auto op slot klikken nog even naar de kleur van led in de paal kijken.
(dat is dan van een PHEV, maar dat maakt niets uit natuurlijk.)
Zo'n sleutelhanger 'laadpasje' zou het allemaal nog makkelijker en sneller maken. Dan is het echt nog geen halve minuut extra werk. (alleen het snoer uit de kofferbak plukken en inprikken.)
Het zoeken naar de plek kan wel een minuutje of wat kosten, maar meestal zie ik hem binnen enkele seconden nadat ik de parkeergarage of het parkeerterrein op rijd.

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 25-08-2016 13:09 ]

Sparql TV wiki

• Señor Sjon
BB-One schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:47:
[...]

Ik zeg dus: weg met die borden!

[...]

Als je baas het doorrekent en hij krijgt 60 auto's aan het laden op eigen terrein, tegen wat zal het zijn € 0,07 per kWh? (misschien zelfs nog minder)
Kom je uit op een kilometerprijs van afgerond 1,5 ct per km (20 kWh/100km) ipv diesel zeg € 1,20 --> ex BTW geeft € 1 per liter, met gemiddeld 25 km/liter (denk eerder dat het 20 km/ltr is) is 4 ct per km.

Laadpaal kost (zeker op eigen terrein) max € 500 per laadpaal, installatiekosten zeg 250 euro, heb je bij 30.000 km de laadpaal er al uit....(nog afgezien van de fiscale regelingen waardoor de kosten van een laadpaal halveren.)Dus dan kom je ergens tussen de 15.000 en 20.000 km uit (eenmalig!) 200 werkdagen a 90 km is.....
(Dat kan toch niet kloppen?? :) dat zo'n laadpaal in 1 jaar is terugverdiend en dat ie dan nog makkelijk 5 jaar kan blijven staan??) Het feest wordt nog groter als hij gelijk de loods vol legt met zonnepanelen (overdag werken = overdag laden = zonnestroom ) (O ja kosten zonnestroom voor ondernemers komen een beetje afhankelijk van hoe je rekent uit tussen de 2 en 5 ct per kWh) Ben je met 10.000 km al quitte en loop je in op de hogere aanschafprijs van een EV (welke zakelijk gezien niet veel duurder is door de fiscale faciliteiten)

Als hij er nog aan wil verdienen stelt hij de laadpaal ook nog open voor externen met een laadpas, lekker 30 ct per kWh rekenen...

[...]

[...]

Nee hoor niks opritten grotendeels laadpalen die door gemeentes zijn geplaatst op verzoek van bewoners die het wel aandurfden om een EV te gaan rijden..

[...]

Zie mijn berekening hierboven. Ik hoop niet dat je baas mee leest, voor je het weet *moet* je een EV :)
Pand is huur, dus zonnepanelen zijn een no go. Tevens is asfalt bestrating opbreken voor laadpalen een dure actie, buiten dat ik bij New Motion al op 1.250 excl. BTW zit excl. installatie voor een 11 kW paal. Dan nog moet je bij die hoeveelheden de hoofdinstallatie verzwaren (meer vastrecht) en groepenkasten aan gaan brengen. En natuurlijk de 10 euro per maand per paal vaste lasten. ;)

En ik heb het over de toekomst, waarbij minstens de helft EV zal moeten zijn in plaats van de fractie van nu. Tesla's zie ik alleen bij ondernemers die het allemaal af kunnen trekken van de belasting. Er komen geregeld ritten langs van 60-100km en waarbij je dan in de woonwijk naast een industriegebied zou moeten parkeren.

Je rekent door je enthousiasme wel heel voordelig voor EV. Niet erg, maar dit is wel heel opportuun.

• BB-One
JeroenH schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:00:
[...]

Mijn enige ervaring met een langzaamlaadpaal ( in de duinparkeergarage in katwijk) ging als volgt:

[list]
• rondje rijden langs de vijf palen waar Outlanders stonden te laden, aanmeren bij de enige vrije paal (5 minuten)
Ben nooit in die parkeergarage geweest maar 5 minuten rijden in een parkeergarage? Kijk langzaamlaadpalen hebben geen nut als je er niet langere tijd blijft staan, verwachting minder dan 3 uur daar staan? Gewoon niet nuttig, tenzij je daarmee net voldoende hebt.
• snoer uit de kofferbak vissen, aansluiten aan beide zijden, pasje voor de paal houden, display korte tijd checken (toch ook wel meerdere minuten)
Als je ergens dagelijks/vaker laadt is het routine en gaat het op de automatische piloot (vaak genoeg thuis gehad dat ik de klep vooraan heb ontgrendeld terwijl ik niet wilde laden en dat ik de volgende ochtend instap en de melding krijg laadklepaansluiting staat open :?
Display checken? Waarvoor? Een blik op de ledring terwijl je wegloopt is vaak voldoende. En als de hoek goed is kan ik ook nog kijken naar het ZE logo bij de stekkeraansluiting is die mooi blauw dan gaat het helemaal goed..
• bij wegrijden pasje voor paal wapperen, stekkers ontgrendelen, snoer in de kofferbak (ook meerdere minuten)
Als je het pasje ertegen aanhoudt in plaats van wapperen gaat het veel sneller max 1 seconde voor de check 1-2 seconden voor het ontkoppelen laadpaal zijde en druk op de knop voor ontgrendelen auto, snoer in de bak 10-15 seconden, boos kijken naar de outlander die daar al 2 dagen staat 3 seconden.
[/list]

En dat voor iets van 15km actieradius erbij.... Met mijn (kleine) ervaring in het achterhoofd was dat nou niet echt een heel zinvolle besteding van tijd. Die 15 km heb ik er bij een fastned lader in één of twee minuten ook bij.
Vandaar ook mijn voorkeur voor 11 kW laders en de 3 uur norm.

Maar op een gegeven moment raak je er bedreven in.

• BB-One
Señor Sjon schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:26:
[...]

Pand is huur, dus zonnepanelen zijn een no go. Tevens is asfalt bestrating opbreken voor laadpalen een dure actie, buiten dat ik bij New Motion al op 1.250 excl. BTW zit excl. installatie voor een 11 kW paal. Dan nog moet je bij die hoeveelheden de hoofdinstallatie verzwaren (meer vastrecht) en groepenkasten aan gaan brengen. En natuurlijk de 10 euro per maand per paal vaste lasten. ;)
Hebben we het over 1 laadpaal of over 60 laadpalen? En bij newmotion moet zijn voor een te dure laadpaal...
Waarvoor is is die 10 euro vaste lasten? die heb je alleen als je ook externen wil laten laden

Bij mij (thuis) was laadpaal installeren inclusief verzwaring van 1 fase naar 3 fase en 11kW laadpaal omgerekend 1300 euro inclusief BTW, maar dat was ook verplichte winkelnering (eh kreeg ongeveer 1000 euro korting van Renault "Gratis laadpaal") dus per saldo 300 euro betaald.
En ik heb het over de toekomst, waarbij minstens de helft EV zal moeten zijn in plaats van de fractie van nu. Tesla's zie ik alleen bij ondernemers die het allemaal af kunnen trekken van de belasting. Er komen geregeld ritten langs van 60-100km en waarbij je dan in de woonwijk naast een industriegebied zou moeten parkeren.
In de "toekomst" heeft de EV een rijbereik van 300 tot 500 km dus hoef je deze discussie helemaal niet te voeren.
Je rekent door je enthousiasme wel heel voordelig voor EV. Niet erg, maar dit is wel heel opportuun.
Waar ga ik dan mis in mijn berekening? Stel laadpaal is 2x zo duur dan heb je hem in 2 jaar eruit en nog sneller als je meer laadt. Bijvoorbeeld 1 paal per 2 auto's.

• Nivve
  • Niet online
blijhoofd_bennie schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:53:
Ben mij aan het oriënteren naar een 100 procent elektrisch rijden. Zijn er tips en tricks waar op te letten bij de aanschaf van een 2de hands auto van plus / minus tussen de 5 en 10 jaar met 10.000 tot 40.000 op de teller?

Zijn er mensen met ervaring met de Fiat Fiorino? Kan deze op een standaard 220 volt stekker aangesloten worden? De verkoper zegt van wel, maar als er hier ervaring deskundigen zijn (De Jeroen series is jullie Fiat dezelfde auto?). Kan al met al weinig vinden over de Fiat Florino namelijk.

Help is welkom.
Zoek je specifiek een bedrijfswagen? Als ik zoek op die Fiat kom ik namelijk daarop uit. Als dat zo is kan je ook naar een Kangoo ZE of een Nissan Evalia kijken (Kangoo kan alleen niet snelladen).
Ik weet ook niet waarom je per se 5-10 jaar aanhoudt, heeft dat een budget technische reden? Waarvoor wil je hem gaan gebruiken?

• BlakHawk
BB-One schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:12:
Wat ik duidelijk wilde maken (maar dus blijkbaar niet goed is gelukt); Ja bij een dergelijk aantal kilometers op een moet je vooraf een plannetje maken(overigens groot woord, voor even kijken waar moet ik zijn is daar een laadpaal?), maar als het plan of de uitvoering daarvan wijzigt zijn de faciliteiten in Nederland nu al zo goed voor elkaar dat er dus helemaal geen noodgrepen uitgehaald hoeven te worden. (want die frappucino bij starbucks was hoe dan ook gehaald :) )
Het klinkt anders als veel gedoe...
Ik ben niet een persoon die graag koffie gaat zitten drinken langs de kant va de weg...

Ik wil vooral bij woon/werk zo snel mogelijk op werk zijn en zo snel mogelijk weer thuis...
Ik heb een hekel aan tanken, omdat ik het echt verspilling van mijn tijd vind.

Daarom is juist thuisladen bij een EV aantrekkelijk.
databeestje schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:16:
De marketing van de nieuwe Opel Ampera-E is toch wel een tikje anders dan we gewend zijn. Meer een gevoel van verlangen creeeren dan benadrukken hoe groen het allemaal niet is. Dat is een goede richting (denk ik) en veel meer in lijn met andere marketing van andere modellen.

YouTube: Opel Ampera-e Drag Challenge vs. Astra TCR, ADAM R2 and OPC
Tijdens van 7sec 0-100 zijn best leuk voor een auto inderdaad. Maar wat doet het met het bereik?
Ik zie nu erg veel Tesla rijders die als een oude sok rijden... Loopt het bereik erg snel terug bij een zware rechtervoet?
JeroenH schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:28:
[...]

Met twee jonge kinderen in kinderzitjes ging het uitstekend, meer dan voldoende plek. Een derde stoeltje er tussen lijkt me niet makkelijk gaan in de Leaf. Ze vonden het ook mooi, hun commentaar was "mooi blauw autootje!" :D En de dingen die ze opvallen... bizar. Mijn prius piept (binnen) als hij in zijn achteruit staat, de Leaf doet dat niet. De allereerste keer dat ik thuis aankwam en achteruit inparkeerde kwam er vanaf de achterbank "de auto piept niet!" WTF?

Dit is de beste foto die ik van het dynamische duo in de auto heb:

[afbeelding]

Maar misschien is dat mijn instelling. Ik rijd met mijn Prius ook niet hard (nooit harder dan 100 km/u, harder is binnen NL mijn idee qua tijdwinst echt zinloos), dus daarvoor hoefde ik met de Leaf ook niet echt iets anders te doen.
Maar wat doet 150km/u met het verbruik? Loopt het erg snel terug of valt het mee?
BB-One schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:46:
Waarom zou men een eigen plek moeten hebben? Met het toenemende bereik hoef je niet elke dag te laden. Hoeft nu vaak al niet.
Dat hoeft ook zeker niet...
We moeten in woonwijken met openbare parkeergelegenheid zo snel mogelijk beginnen met subsidie te verstrekken op dit soort palen:
https://www.thenewmotion.com/producten/laadpalen/icu-eve/

Gewoon in prive bezit, maar verplicht opengesteld voor derden (in ruil voor aankoop subsidie).
Twee aansluitingen voor naastliggende parkeerplekken, geen gereserveerde plekken.
Als genoeg mensen met een EV zoiets overwegen, kun je overal wel laden...

- Geen onnodige overhead in laadpartijen.
- Privé erg goedkoop laden (16cent/kWh)
- Geen verlies van parkeergelegenheid door reserveringen

Enige wat nog zal moeten is wat sleuven in de stoeptegels trekken, goedkoop en simpel.
Señor Sjon schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:56:
Goed, ik rij sowieso 90 km/dag w-w. Dan zou een Leaf ongeveer 3 ritten kunnen doen en moet ik beurtelings thuis en op kantoor laden. Maar afspraak op een dag? Dan kan ik het al vergeten. Het laadnetwerk is ruk in de regio Rijnmond. Tesla heeft een acceptabel bereik, alleen dat valt niet van het prijskaartje te zeggen.

Tja wij wonen in zo'n straat. Ver buiten het centrum en van parkeerbeheer af.
Als de straat vol is, gooi ik hem ook op die EV plek neer. Het is niet alsof parkeerbeheer op hun fietsjes helemaal naar onze straat gaan fietsen (30 minuten) om 4 parkeerplekken in de wijk te controleren.

Daarom is "mijn oplossing" hiervoor veel beter. En anders kun je beter wat groen opofferen om een laadstation te creëren in de wijk. Maar niet in bestaande perkeergelegenheid, verstopt in de wijk.
BB-One schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:48:
[...]

Toch vind ik zo'n onnodige partij ertussen zonde van het geld...
Die rekent 35 cent per kWh. Thuis heb je zelf 16 cent per kWh...

We maken ons zo druk om de benzineprijzen, maar meer dan het dubbele betalen voor stroom vinden we allemaal prima.
Señor Sjon schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:19:
In een centrum vind ik het minder erg dan voor mijn deur.
In centra heb je altijd parkeerproblemen, maar ik ben bewust ver van het centrum gaan wonen omdat ik graag voor de deur parkeer. Dat doe ik dan dus ook ;)
JeroenH schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:00:
Tja, die laadpaal bij ons in de straat wordt ook uitsluitend door een PHEV en GTE gebruikt. Volgens de regels mogen ze er alleen laden, daarna geldt ook voor hen een parkeerverbod.
Je raadt het al, ze zetten hem er neer als ze thuiskomen en zetten hem pas weg als ze de volgende dag naar werk gaan.

Toch lullig als je met je Zoe of Leaf aankomt rijden...

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Nivve schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:58:
[...]

Zoek je specifiek een bedrijfswagen? Als ik zoek op die Fiat kom ik namelijk daarop uit. Als dat zo is kan je ook naar een Kangoo ZE of een Nissan Evalia kijken (Kangoo kan alleen niet snelladen).
Ik weet ook niet waarom je per se 5-10 jaar aanhoudt, heeft dat een budget technische reden? Waarvoor wil je hem gaan gebruiken?
De 5 tot 10 jaar moest 5 tot 6 jaar zijn. Typo mijnerzijds. Mijn vraag is eigenlijk: is 5 tot 6 jaar oud voor een elektrische auto? Hoe zit het na zoveel jaar met de levensvatbaarheid van de accu en motor?

Het type auto is standaard inderdaad een bedrijfsauto kwam ik (ook) achter. De auto in kwestie is echter een personenauto, omdat ze er een achterbank in hebben geplaatst (Multi Vett model?). Het vehikel gaat worden ingezet voor woon- en werkverkeer plus boodschappen. Het model in kwestie vervult deze wens vandaar de keuze. (een bedrijfsauto is geen vereiste)

Renault vind ik persoonlijk geen optie. Heb geen behoefte om maandelijks te moeten betalen. In dat geval zou ik ook voor een hoger geprijsde elektrische leaseauto kunnen gaan kijken (waar ik geen behoefte naar heb).

En het belangrijkste Nederlandse aspect, het budget. Deze auto past binnen het budget :+

[ Voor 3% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 25-08-2016 14:37 ]

• Nivve
  • Niet online
blijhoofd_bennie schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 14:33:
[...]

De 5 tot 10 jaar moest 5 tot 6 jaar zijn. Typo mijnerzijds. Mijn vraag is eigenlijk: is 5 tot 6 jaar oud voor een elektrische auto? Hoe zit het na zoveel jaar met de levensvatbaarheid van de accu en motor?

Het type auto is standaard inderdaad een bedrijfsauto kwam ik (ook) achter. De auto in kwestie is echter een personenauto, omdat ze er een achterbank in hebben geplaatst (Multi Vett model?). Het vehikel gaat worden ingezet voor woon- en werkverkeer plus boodschappen. Het model in kwestie vervult deze wens vandaar de keuze. (een bedrijfsauto is geen vereiste)

Renault vind ik persoonlijk geen optie. Heb geen behoefte om maandelijks te moeten betalen. In dat geval zou ik ook voor een hoger geprijsde elektrische leaseauto kunnen gaan kijken (waar ik geen behoefte naar heb).

En het belangrijkste Nederlandse aspect, het budget. Deze auto past binnen het budget :+
Kan je aangeven wat het budget (ongeveer) is?

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
dfrenner schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 14:31:
Tja wij wonen in zo'n straat. Ver buiten het centrum en van parkeerbeheer af.
Als de straat vol is, gooi ik hem ook op die EV plek neer. Het is niet alsof parkeerbeheer op hun fietsjes helemaal naar onze straat gaan

Tja, die laadpaal bij ons in de straat wordt ook uitsluitend door een PHEV en GTE gebruikt. Volgens de regels mogen ze er alleen laden, daarna geldt ook voor hen een parkeerverbod.
Je raadt het al, ze zetten hem er neer als ze thuiskomen en zetten hem pas weg als ze de volgende dag naar werk gaan.

Toch lullig als je met je Zoe of Leaf aankomt rijden...
Zelf zeg he dat het lullig is als je aan komt rijden en een PHEV bezet de laadpaal? Maar eerder zeg je zelf dat je met je ICE auto lekker parkeert op een EV laadplek.

Ik vind het asociaal, parkeer dan lekker in de berm o.i.d. Zodat je i.i.g. Niet een EV rijder in de weg zit....

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• YoshiBignose

Tijdens van 7sec 0-100 zijn best leuk voor een auto inderdaad. Maar wat doet het met het bereik?
Ik zie nu erg veel Tesla rijders die als een oude sok rijden... Loopt het bereik erg snel terug bij een zware rechtervoet?
Ja. Hoorde van iemand dat hij met zijn Tesla maar een range van ongeveer 150 km haalt, hij gaat altijd vol gas weg :9

Bij mij is het zo erg ook weer niet, maar ik merk dat snel rijden op de snelweg het ergste is. Op zich valt snel optrekken nog wel mee, immers kun je ook weer sneller je gas los laten bij goed anticiperen (en regenereer je weer wat). 150 km/u rijden kost aanzienlijk veel radius dus dan moet je genoeg over hebben en niet te ver rijden.

Ik heb eigenlijk maar 1 andere auto gereden met een aanzienlijk vermogen en dat was een Lexus LS met een 4 liter V8. Voor mijn gevoel maakte het daar qua verbruik niet zoveel uit of je 120 km/u of 160 km/u ging maar dat kan ook slecht ingeschat zijn van mij. Korte stukjes waren killing, dat heeft een EV niet. Ik reed gemiddeld 1 op 8. Als je die vergelijking maakt dan is de Tesla nog steeds superzuinig bij een zware rechtervoet (en gaat zelfs nog harder dan die V8) alleen moet je verhoudingsgewijs wel weer snel laden :P
[...]

[...]

In een centrum vind ik het minder erg dan voor mijn deur.
In centra heb je altijd parkeerproblemen, maar ik ben bewust ver van het centrum gaan wonen omdat ik graag voor de deur parkeer. Dat doe ik dan dus ook ;)
Blergh, dat is waar ik nu het meeste hekel aan heb. Ga ik naar Amsterdam, parkeer ik m'n auto in een parkeergarage, maar is de EV plek gewoon TE krap voor m'n Tesla. Moest laatst al m'n spiegels inklappen om uberhaupt de garage in te kunnen.... zucht :'(

Ik zeg altijd hoe groter hoe beter maar dat gaat toch niet altijd op >:)

[ Voor 19% gewijzigd door YoshiBignose op 25-08-2016 15:11 ]

• Señor Sjon
Stef87 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 15:07:
[...]

Zelf zeg he dat het lullig is als je aan komt rijden en een PHEV bezet de laadpaal? Maar eerder zeg je zelf dat je met je ICE auto lekker parkeert op een EV laadplek.

Ik vind het asociaal, parkeer dan lekker in de berm o.i.d. Zodat je i.i.g. Niet een EV rijder in de weg zit....
Lol, luister eens naar jezelf. ;)

Parkeren in de berm is gewoon een bon en vele malen asocialer dan parkeren op een plekje waar misschien het afgelopen jaar pas een laadpaal is gekomen. Het is geen vaste reservering voor die enkeling met een EV..

@Yoshi.
Meeste oude garages in Amsterdam zijn smal, daar loop je met een C-segment al te schutteren soms.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 25-08-2016 15:13 ]

• BlakHawk
Stef87 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 15:07:

Tja, ik vind het asociaal en visieloos om op deze manier openbare parkeergelegenheid op te offeren.
Gelukkig voor de EV rijder is er 99% van de tijd genoeg plek...
Señor Sjon schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 15:12:
Lol, luister eens naar jezelf. ;)

Parkeren in de berm is gewoon een bon en vele malen asocialer dan parkeren op een plekje waar misschien het afgelopen jaar pas een laadpaal is gekomen. Het is geen vaste reservering voor die enkeling met een EV..
Klopt Politie doet niets aan parkeren zo lang je niet op de stoep staat ofzo...

Dus parkeren op een EV plek is voor parkeerbeheer, maar op de stoep is wel voor politie, dacht ik...

Makkelijke afweging. Maar goed ik zet hem wel zo snel mogelijk weer weg als er een andere plek vrij is, daar kunnen de GTE en PHEV nog wat van leren...

• JeroenH
Maar wat doet 150km/u met het verbruik? Loopt het erg snel terug of valt het mee?
Nee dat valt zeker niet mee. Ik denk dat je bij die snelheid nog niet de helft, misschien nog niet een derde, van de actieradius overhoudt die je zou hebben bij 100 km/u.

• BlakHawk
JeroenH schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 15:16:
Nee dat valt zeker niet mee. Ik denk dat je bij die snelheid nog niet de helft, misschien nog niet een derde, van de actieradius overhoudt die je zou hebben bij 100 km/u.
Hmmm dat is wel fors...

Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.