Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Stonden die andere laadstations toevallig verder van begroeiing af?JeroenH schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 19:16:
[...]
Dat is ook waar, maar ik zag het bij geen één ander laadstation.
Ook kan het komen door de aanknopingspunten. Bij de Fastned staan er meerdere zuilen dicht bij elkaar, daartussen zie ikzelf ook altijd de spinnen hangen. Bij een enkele snellader is het een stuk lastiger om een fatsoenlijk web te maken.
Of mensen laten ze links liggen, maar ik zie meer mensen bij de fastned staan dan elders. Alhoewel dat natuurlijk niet statistisch onderbouwd is.
Gister nog even vol gas op de A9 gereden, maar ja dan houd ik mijzelf alsnog aan de limiet. De Miev is beperkt tot 130 per uur op de teller, dat is ongeveer 120 op de GPS. Maakt het rijden met een zuidwester 4 overigens niet echt comfortabel. Zo rond de 100 per uur is het allemaal prima.YoshiBignose schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 10:21:
[...]
Was de A7 niet verleidelijk om vol gas te gaan? Vind ik altijd wel
We waren op pad geweest vanuit Julianadorp naar Purmerend, even gestopt bij de Fastned Kruisoord, cappuciono gehaald en daarna bij een knuppeltjesgroene Honda Jazz Hybride gekeken in Purmerend. Misschien een overweging om de Suzuki Swift te vervangen en er met de ruimte iets op vooruit te gaan, maarja, geld. Operationeel net zo duur en om het even.
Vanaf Purmerend doorgestoken naar Uitgeest via de A8 en bij de familie geladen met kabel over de stoep, vanuit daar met volle accu even vol gas over de A9 gereden. Rijden met 100 a 110 op de snelweg is niet zo'n probleem. Met de zuidwester 4 mee was het overigens iets meer dan 22kW vermogen om 130 op te teller te rijden, aerodynamisch is ie niet.
Noorwegen?ollie1965 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 20:34:
In 4 dagen al meer Tesla's, Leaf's, Miev, e-up, e-golf, Zoe,, enz enz gezien als in de laatste 2 jaar in NL.
Rara in welk land ben ik?
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Klopt, rond de steden heel veel, in de afgelegen gebieden veel minder.
Overigens is de gemiddelde snelheid (en maximale).hier ideaal voor de auto's met een kleine range.
Volgens mij zitten ze hier (in de zomer) dichter tegen de testwaarden aan.
Of het klopt wet ik niet maar het lijkt wel of de kentekens allemaal met EL beginnen voor de e auto's.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom

Ik meen ergens gelezen te hebben dat (langdurig) hoge accutemperaturen slecht zijn voor de lange-termijn levensduur van Leaf-accu's. In staten in de VS met hoge temperaturen (en daardoor hogere accutemperaturen) verouderen Leaf-accu's veel sneller.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Dat is het nadeel van luchtcirulatie als koeling, je kan maar zoveel warmte vervoeren met lucht. Veel van de andere fabrikanten zijn overgestapt op vloeistof koeling. Niet alleen Tesla, maar ook de Opel Ampera en Ampera-E alswel de BMW i3 hebben vloeistof koeling. Al is het wel via verschillende methoden, ze haken allen in op de A/C geloof ik.JeroenH schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 22:01:
Net even de accu weer volgeladen bij Fastned Eemnes, maar ik vind de accu maar knap warm blijven:
[afbeelding]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat (langdurig) hoge accutemperaturen slecht zijn voor de lange-termijn levensduur van Leaf-accu's. In staten in de VS met hoge temperaturen (en daardoor hogere accutemperaturen) verouderen Leaf-accu's veel sneller.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Zonder schaalverdeling zegt zo'n balkje natuurlijk weinig. Maar idd, lithium cellen slijten harder als ze warmer zijn. Vooral tijdens het opladen. In principe geldt hoe kouder hoe beter (maar niet onder het vriespunt).JeroenH schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 22:01:
Net even de accu weer volgeladen bij Fastned Eemnes, maar ik vind de accu maar knap warm blijven:
[afbeelding]
Dat kan ik me ook wel voorstellen, het was niet echt geweldig. Ik had even nog het idee om ook naar Wezep te rijden, maar gelukkig heb ik dat niet gedaan anders was ik je alsnog misgelopenJeroenH schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 19:16:
Maar het weer zou zó slecht worden dat ik dat plan maar heb laten varen en gewoon ben gaan rijden.
Maar dat past op zich wel beter bij een rondje IJsselmeerNiet zo kinderachtig geweest om af te snijden via de A6
Ja, dat klopt. Ze hebben vaak ook andere privileges als rijden op busbanen en dat soort zaken. "Elbil" is Noors voor elektrische auto.ollie1965 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 21:41:
Of het klopt wet ik niet maar het lijkt wel of de kentekens allemaal met EL beginnen voor de e auto's.
Ik zou in zo'n Miev ook niet harder durvendatabeestje schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 21:03:
[...]
Gister nog even vol gas op de A9 gereden, maar ja dan houd ik mijzelf alsnog aan de limiet. De Miev is beperkt tot 130 per uur op de teller, dat is ongeveer 120 op de GPS. Maakt het rijden met een zuidwester 4 overigens niet echt comfortabel. Zo rond de 100 per uur is het allemaal prima.
We waren op pad geweest vanuit Julianadorp naar Purmerend, even gestopt bij de Fastned Kruisoord, cappuciono gehaald en daarna bij een knuppeltjesgroene Honda Jazz Hybride gekeken in Purmerend. Misschien een overweging om de Suzuki Swift te vervangen en er met de ruimte iets op vooruit te gaan, maarja, geld. Operationeel net zo duur en om het even.
Vanaf Purmerend doorgestoken naar Uitgeest via de A8 en bij de familie geladen met kabel over de stoep, vanuit daar met volle accu even vol gas over de A9 gereden. Rijden met 100 a 110 op de snelweg is niet zo'n probleem. Met de zuidwester 4 mee was het overigens iets meer dan 22kW vermogen om 130 op te teller te rijden, aerodynamisch is ie niet.
Dat fastned Kruisoord heb ik inderdaad gebouwd zien worden en eerlijk gezegd nog NOOIT een auto zien staan.
Buren naast mij hebben laatst zo'n Honda Jazz gekocht, nieuw. Ziet er best geinig uit en schijnt vrij ruim te zijn. Echt vreemd dat je daar achterin beter zit dan bij m'n Tesla
Daar zeker niet, maar vanaf Zaandam naar Hoorn en vooral na Hoorn is wel een mooi stukje snelweg. Daar heb ik vaak genoeg topsnelheden van auto's kunnen testenJeroenH schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 19:16:
Sowieso had ik zo'n beetje de hele A7 echt bar slecht weer (soms een paar minuten terug naar 80kmu, en ik was niet de enige) maar ik moet zeggen dat op de afsluitdijk niet het beste stukje asfalt van Nederland ligt zeg.
Facts don't care about your feelings
Waarschijnlijk maakt het ook een stuk minder lawaai met vloeistof dan hoe het bij de Zoe is opgelost. Dat ie een piep maakt tijdens laden okee, maar die ventilator maakt ook een takkeherrie.databeestje schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 22:15:
[...]
Dat is het nadeel van luchtcirulatie als koeling, je kan maar zoveel warmte vervoeren met lucht. Veel van de andere fabrikanten zijn overgestapt op vloeistof koeling. Niet alleen Tesla, maar ook de Opel Ampera en Ampera-E alswel de BMW i3 hebben vloeistof koeling. Al is het wel via verschillende methoden, ze haken allen in op de A/C geloof ik.
Frappante is dat die ook aangaat tijdens het langzaamladen aan een stopcontact, was wel irritant moet ik zeggen bij mijn schoonouders. Zit je in de tuin komt die ventilator op de achtergrond
Overigens uberhaupt wel goed om te weten hoe warm die is via het dashboard, ik moet het via de Can uitlezen met CanZE om daar achter te komen.
Maar dan vergelijk je een van de beste automerken ter wereld met een startup.YoshiBignose schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:03:
[...]
Buren naast mij hebben laatst zo'n Honda Jazz gekocht, nieuw. Ziet er best geinig uit en schijnt vrij ruim te zijn. Echt vreemd dat je daar achterin beter zit dan bij m'n Tesla
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
wtf? Zo warm is mijn accu nog nooit geweest, ook niet als het buiten 30 graden is..Meer dan 6 streepjes heb ik nog nooit gezien in mijn Leaf..JeroenH schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 22:01:
[afbeelding]
Hoi..
JeroenH schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 22:01:
[...]
Ik heb mijn accu temperatuur ook nog nooit zo hoog gezien. Doet je koeling het wel?
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Jep...klopt met de kentekens...echter zijn deze nu "op". Dus nu beginnen ze met EK als ik het goed heb. Onze Noorse vriend Bjorn Nyland heeft nu met zijn X een van de laatste EL kentekensollie1965 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 21:41:
[...]
Klopt, rond de steden heel veel, in de afgelegen gebieden veel minder.
Overigens is de gemiddelde snelheid (en maximale).hier ideaal voor de auto's met een kleine range.
Volgens mij zitten ze hier (in de zomer) dichter tegen de testwaarden aan.
Ik had hem even bezocht in Drachten (nieuwe SC) toen hij op tour was door Europa om zijn X te laten zien. Wat een auto! Niet mijn stijl qua model, maar het zag er allemaal erg netjes en solide uit.
Oh @JeroenH: Deze is natuurlijk erg beroemd: YouTube: Professor Jeff Dahn - WIN Seminar Series
Deze aardige meneer heeft nu met zijn onderzoeksgroep een contract gesloten met Tesla vanaf afgelopen juni. Veel nuttige info in deze lecture. Eigenlijk verplichte kost voor iedereen die allerlei claims over accu's en Li-ion doet
[ Voor 17% gewijzigd door Cheese_man op 22-08-2016 09:36 ]
reserveringshouder Tesla Model 3
Makkelijkste oplossing: Als dat gebeurt gewoon even de eco-knop indrukken et voila de ventilator gaat uit...Nivve schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:12:
[...]
Waarschijnlijk maakt het ook een stuk minder lawaai met vloeistof dan hoe het bij de Zoe is opgelost. Dat ie een piep maakt tijdens laden okee, maar die ventilator maakt ook een takkeherrie.
Frappante is dat die ook aangaat tijdens het langzaamladen aan een stopcontact, was wel irritant moet ik zeggen bij mijn schoonouders. Zit je in de tuin komt die ventilator op de achtergrond
Ach je moet niet alles willen wetenOverigens uberhaupt wel goed om te weten hoe warm die is via het dashboard, ik moet het via de Can uitlezen met CanZE om daar achter te komen.
(zegt degene die net afgelopen weekend 3 extra temperatuur sensoren bij zijn zonneboiler heeft geplaatst, want alleen de temperatuur van het water online kunnen volgen is niet genoeg...
Praktisch vind ik een ja/nee. Natuurlijk kan je op een behoorlijke manier wat meer mensen meenemen. Ook werkt het trekken van allerlei wagens/caravans prima. De "ogen" in de laadruimte om sjorbanden aan vast te maken is super. De achterdeuren hebben zeker voordelen.YoshiBignose schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:36:
Ik zag gisteren ook een X in zuid-oost. Inderdaad ook niet mijn stijl, beetje bol, maar verder wel netjes en vast stukken praktischer dan de S.
Maar de tweede rij kan niet plat. De lengte van de nuttig te gebruiken laadruimte is dus minder dan een S. Wanneer je lange dingen wilt vervoeren, zou je dus eigenlijk de 6 zits optie moeten nemen. Weet ook niet of die "beugel" voor op je trekhaak erg goed werkt voor ski's, etc. Een dakkoffer is handig en kan natuurlijk niet.
De gordels voor zijn verstelbaar...dat is dan wel weer handig.
Als je binnen zit en je doet de achterdeur dicht...dan hoor je echt allerlei klikken en kloinken alsof een kluisdeur dichtgaat. Klinkt erg goed
Elon heeft als klein jongetje een bepaald beeld van auto's in zijn hoofd gehad en bouwt ze nu gewoon. Volgens mij keek hij vaker The Jetsons dan The Flintstones
Yup, snelladen als het warm is met de Leaf, zo kort mogelijk bloot stellen aan de hoge(re) temperatuur. Langzaamladen bleek een groter probleem met deze cellen. Zie video op 5:00Cheese_man schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:33:
Oh @JeroenH: Deze is natuurlijk erg beroemd: YouTube: Professor Jeff Dahn - WIN Seminar Series
Deze aardige meneer heeft nu met zijn onderzoeksgroep een contract gesloten met Tesla vanaf afgelopen juni. Veel nuttige info in deze lecture. Eigenlijk verplichte kost voor iedereen die allerlei claims over accu's en Li-ion doet.
Gaat een beetje tegen het gevoel in, maar meten is weten!
Toch is het jammer dat Honda de elektrische Jazz alleen maar in Californie beschikbaar heeft gesteld, en ook alleen via lease, deze zijn over een paar jaar dus van de weg af. Kon ik er maar eentje hierheen halen via Honda, dan rij ik hem wel afKrisp schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:12:
[...]
Maar dan vergelijk je een van de beste automerken ter wereld met een startup.Bovendien is de Model S sowieso geen ruimtewonder, zeker als je de afmetingen van de auto meeweegt. Met de voortschrijdende techniek en budgetten van Tesla verwacht ik eigenlijk dat de Model 3 zeker zo ruim is voor achterpassagiers is als de Model S.
Dit is naast de Japanse i-Miev de enige auto met de Toshiba SCiB Lithium Titanaat accu's. Ik zou die wel even in een grafiekje bij de Fastned willen zien, deze zijn voor veel zwaarder gebruik geschikt wat dat aangaat. Laden in 15 minuten!
De Model 3 hoofdruimte achterin verwacht ik geen wonderen van, dat zit nou eenmaal in de vorm van het model.
En komt ook door de "dikkere" vloer, door de accupack. Ik ben benieuwd wat hun "intern oprekken" van de binnenruimte voor effect heeft op het uiteindelijke model. Zou dat wel graag willen ervaren voordat ik de order definitief maakdatabeestje schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:12:
[...]
Yup, snelladen als het warm is met de Leaf, zo kort mogelijk bloot stellen aan de hoge(re) temperatuur. Langzaamladen bleek een groter probleem met deze cellen. Zie video op 5:00
Gaat een beetje tegen het gevoel in, maar meten is weten!
[...]
....
De Model 3 hoofdruimte achterin verwacht ik geen wonderen van, dat zit nou eenmaal in de vorm van het model.
Bij beide proefritten reed de Tesla man op de achterbank mee en zat hij ook over dwars op de bank. Ik weet nu wel waarom.
Ik hoop ook dat de Model 3 het wat dat betreft beter doet, maar ook ik verwacht geen wonderen ivm de vorm van de auto.
Ben ook benieuwd hoe verstelbaar de hoofdsteunen en gordels zijn en natuurlijk of de steunen achter in "in te klappen" zijn voor beter zicht. De mogelijkheid tot dakkoffer wil ik overigens ook graag weten. Natuurlijk ook of er native een CCS laadpoort zal worden gebruikt, of weer de "type2"...CCS gaat het bij wet worden in de EU, dus een standaard optie zou super zijn. Of een redelijk betaalbare adapter...als het moet.
De manier waarop "Supercharging" moet worden gekocht, is ook wel belangrijk. Pay per visit of gewoon een "for life" optie kopen. Zelfde vraag komt op voor de 4G internet. Deze is nu gratis bij de S/X voor de eerste zoveel jaar...vermoed dat voor de 3 een en ander moet worden gekocht, of moet worden afgesloten...
[ Voor 8% gewijzigd door Cheese_man op 22-08-2016 11:53 ]
...en dat glazen dak is weer noodzakelijk om genoeg hoofdruimte te bieden achterin. Alles hangt met elkaar samen.Cheese_man schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:51:
De verwachte Y is dan misschien "beter" gezien de meer SUV vorm dat deze auto zou moeten hebben. Aangezien we voorlopig geen "grote" personen achterin hoeven te vervoeren, vind ik de ruimte achter minder van belang. Wel de toegankelijkheid van de kofferbak. Dit zou "gefixt" moeten zijn, maar de "sedan" opening is gewoon een gevolg van de keuze voor een glazen dak. Dus op welke manier ik de tweet van Elon moet lezen, weet ik ook niet.
Afwachten afwachten...
Helaas is dat niet zo. Het optionele stuk is alleen "boven de bestuurder". Dus vanaf het midden van de auto naar achteren is het altijd glas. Tenzij dat anders is geworden door de "fix" waar mr. Musk het over gehad heeft.Contagion schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:01:
Het glazen dak is wel een optie. Zowel helemaal dicht als schuif/kantel als volledig glas wordt mogelijk. Maar hoeveel minder ruimte je hebt zonder glas ben ik ook benieuwd naar. Ik snap ook niet zo goed dat er toch geen hatchback versie gemaakt is. Een sedan is in de USA misschien veel populairder en een Model 3 misschien als 2e auto maar hier in Europa zie je bijna alleen maar hatchbacks (of stations).
Afwachten afwachten...
Dat specifieke gedeelte dak kan dus glas, schuifdak of dicht worden. Maar alleen boven de bestuurder.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik heb er jarenlang in gereden en deze auto staat zeker in mijn top-3 van auto's die ik ooit heb gehad. Helaas gaan ze de elektrische versie niet in Nederland uitbrengen. Voorlopig ook helemaal geen EV van Honda in Nederland dus vandaar een ander merk.YoshiBignose schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:03:
Die "magic seats" achterin zijn 1 van de dingen die ik nog het meeste mis. Het leek een soort gimmick waar je weinig aan hebt, maar als je het eenmaal gewend bent gebruik je het vaker dan je denkt. Komt ook een beetje doordat ik thuis altijd achteruit in parkeer en een tas achter de bestuurdersstoel dus veel handiger is dan een tas in de achterbak. Maar bank omhoog en twee of drie boodschappentassen op de grond zetten werkte prima. Met een bank ben je altijd aan het klooien omdat het dan net niet tussen de voorstoel en de bank past en op de bank juist weer naar voren dreigt te vallen etc.
Over welke wet (Europese richtlijn neem ik aan) heb jij het nu?Cheese_man schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:51:
CCS gaat het bij wet worden in de EU
Heb ik iets gemist?
CCS levert nu max 50kW, maar zou op redelijk korte termijn naar 150kW kunnen en er staat een variant op de roadmap voor 350kW. Waarbij de laatste vermoed ik 800V zal zijn.
Via google:
https://speakev.com/threads/model-3-ccs-charging.17732/
At the risk of sounding a stuck record, I think it depends on when they first get EU type approved.
If they don't have the body panel dies set for accepting the larger CCS port (which on US cars I'm not seeing) they are in a race with the EU/ACEA 2017 deadline mandating CCS for any new model that has DC charging to be CCS equipped.
As much as you would like not to hear it both institutions (EU and ACEA) are clear on the direction they are headed.
ACEA are perfectly clear in their road map too. There has been a well published plan to hit 2017 as a requirement for WVTA requiring any car capable of DC charging to have the CCS port since 2013 (maybe earlier). Given in effect they set WVTA which is then ratified into EU statute, it IS going to happen. (No matter how much you stick your fingers in your ears and think the world is full of fluffy warm CHAdeMO enthusiasts within the EU)
I've quoted various articles on this from both organisations which are a matter of public record. So I'll let you Google it as frankly I CBA to do it again.
So as it stands, at best maybe the 2017 target will slip. Though why the lobbyists from VW / Mennekes / et al that have pushed this through will let it slide is beyond me. Maybe you feel like enlightening us?
One thing is almost certain, Tesla are hugely unlikely to put a CHAdeMO inlet on the cars. If you were a Model 3 reservation holder you at least have a fighting chance of CCS which flawed as it maybe from a user-friendliness POV, would be infinitely better than a multi hundred pound optional extra of a clunky CHAdeMO adapter.
The only way Tesla are going to do this though will be legislatively driven. You should be cheering it on, as it opens up the market to everyone. (Which is the exact thinking behind the ACEA's decision).
Yes it should have been CHAdeMO given it's massive head start, but that ship has sailed, and the knives have clearly been out for that standard for a long time.
[ Voor 66% gewijzigd door Cheese_man op 22-08-2016 12:37 ]
Ah, bedankt voor de tip. Zal het volgende keer eens proberenBB-One schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:45:
[...]
Makkelijkste oplossing: Als dat gebeurt gewoon even de eco-knop indrukken et voila de ventilator gaat uit...
[...]
Ach je moet niet alles willen weten![]()
(zegt degene die net afgelopen weekend 3 extra temperatuur sensoren bij zijn zonneboiler heeft geplaatst, want alleen de temperatuur van het water online kunnen volgen is niet genoeg...)
(en ik check de CanZE ook alleen maar om de snelheid van laadpalen te meten. Te veel moeite nu om de temp erbij te pakken)
We gaan het zien, aangezien Tesla niet dom is verwacht ik niet dat ze hier tegen de wind in zullen gaan, en er rekening mee houden. Ze zullen hier gewoon een DC combo plug in doen, met de kanttekening dat het Type 2 deel de SC Type-2 toelaat. Op die manier kan je met 50kW laden bij publieke snelladers en 120-150kW bij de SuperChargers.Cheese_man schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:51:
Ben ook benieuwd hoe verstelbaar de hoofdsteunen en gordels zijn en natuurlijk of de steunen achter in "in te klappen" zijn voor beter zicht. De mogelijkheid tot dakkoffer wil ik overigens ook graag weten. Natuurlijk ook of er native een CCS laadpoort zal worden gebruikt, of weer de "type2"...CCS gaat het bij wet worden in de EU, dus een standaard optie zou super zijn. Of een redelijk betaalbare adapter...als het moet.
Overigens is het wel zo dat publieke snelladers natuurlijk vrij zijn om alle 3 de stekkers aan te bieden. Aangezien er nu nog auto's nieuw verkocht worden met Chademo verwacht ik niet dat deze spontaan verdwijnen. Waar laten we dan eigenlijk de 43kW Type-2 snellader, afscheid nemen?
Nieuwe type goedkeuringen in 2017 zou best kunnen, voor bestaande Leaf en Kia modellen is het natuurlijk al gegeven, dat kunnen ze niet zomaar intrekken. Zou wel een mooie rechtszaak worden als dat gaat gebeuren
Noorwegen. Ik kom er net vandaanollie1965 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 20:34:
In 4 dagen al meer Tesla's, Leaf's, Miev, e-up, e-golf, Zoe,, enz enz gezien als in de laatste 2 jaar in NL.
Rara in welk land ben ik?
Geen prijzen te winnen, reactie hangt af van gratis WiFi.
Nee, Tesla is alles behalve dom. Hooguit eigenzinnig, eigenwijs en een tikkie tegendraads. Zoals ik het het liefst ziedatabeestje schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:37:
[...]
We gaan het zien, aangezien Tesla niet dom is verwacht ik niet dat ze hier tegen de wind in zullen gaan, en er rekening mee houden. Ze zullen hier gewoon een DC combo plug in doen, met de kanttekening dat het Type 2 deel de SC Type-2 toelaat. Op die manier kan je met 50kW laden bij publieke snelladers en 120-150kW bij de SuperChargers.
Overigens is het wel zo dat publieke snelladers natuurlijk vrij zijn om alle 3 de stekkers aan te bieden. Aangezien er nu nog auto's nieuw verkocht worden met Chademo verwacht ik niet dat deze spontaan verdwijnen. Waar laten we dan eigenlijk de 43kW Type-2 snellader, afscheid nemen?
Nieuwe type goedkeuringen in 2017 zou best kunnen, voor bestaande Leaf en Kia modellen is het natuurlijk al gegeven, dat kunnen ze niet zomaar intrekken. Zou wel een mooie rechtszaak worden als dat gaat gebeuren
Volgens mij is CHAdeMO ook zeker niet verboden, maar de auto's met typegoedkeuring in EU zullen inderdaad ongetwijfeld CCS aan boord moeten hebben. En de laadstations op openbare weg welke DC aanbieden, moeten dat minimaal doen met CCS. Dat je er dan een CHAdeMO naast hangt of een AC, maakt dan niet uit.
Zelfs voor Tesla zelf is dat geen probleem omdat hun SC's niet op verzorgingsplaatsen langs de snelweg staan (daar is FastNed al
Zal nog wel even duren voordat Tesla met een officieel bericht komt voor EU denk ik.
Ik dacht ook wat jij dacht...dus alles destijds weer opgezocht en afgeluisterd. Veel media hadden dit niet goed begrepenContagion schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:41:
@cheese_man: ok dat wist ik niet, ik dacht dat het metalen deel dan verder zou doorlopen maar inderdaad, het passagiersgedeelte is sowieso glas.
Hopelijk is er snel een nieuwe party voor de 3 zodat een hoop vragen beantwoord kunnen worden....zoals accupack grootte. We weten nu alleen maar dat de cellen groter zijn geworden, maar het pack niet dikker. En de "base" pack is < 60 kWh. Nog erg mysterieus dus.
[ Voor 17% gewijzigd door Cheese_man op 22-08-2016 14:51 ]
Ja oke, praktisch in zijn klasse dan, dus tov een X6 of GLE coupeCheese_man schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 10:44:
[...]
Praktisch vind ik een ja/nee. Natuurlijk kan je op een behoorlijke manier wat meer mensen meenemen. Ook werkt het trekken van allerlei wagens/caravans prima. De "ogen" in de laadruimte om sjorbanden aan vast te maken is super. De achterdeuren hebben zeker voordelen.
Idem voor 'supercharging' waar eerder stond 'supercharging capable'. Overigens is die laatste nu dus eigenlijk weer gunstiger!
Het is maar een gerucht, maar wat ik hoorde is dat AC verdwijnt bij de nieuwe generatie laders.databeestje schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:37:
[...]
We gaan het zien, aangezien Tesla niet dom is verwacht ik niet dat ze hier tegen de wind in zullen gaan, en er rekening mee houden. Ze zullen hier gewoon een DC combo plug in doen, met de kanttekening dat het Type 2 deel de SC Type-2 toelaat. Op die manier kan je met 50kW laden bij publieke snelladers en 120-150kW bij de SuperChargers.
Ik heb dus geen source om dit te bevestigen en ik weet niet in hoeverre dit waar is.
Maar als Zoe-eigenaar zou ik dit wel erg jammer vinden, ook al is het te begrijpen (ik weet niet in hoeverre dit kosten scheelt). Gelukkig is nederland al redelijk dekkend, dus zelfs als het klopt dan valt het nog mee.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
De Q210 variant (=43 kW AC) is al uit 2012 en uniek in zijn soort gebleven, dus dat is wel begrijpelijk.
Renault is de focus een beetje kwijt geloof ik. De update van de Kangoo EV laat ook veel te lang op zich wachten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
plieshout schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:13:
wtf? Zo warm is mijn accu nog nooit geweest, ook niet als het buiten 30 graden is..Meer dan 6 streepjes heb ik nog nooit gezien in mijn Leaf..
Wat ik er van begrijp heeft de Leaf als één van de weinig productie elektrische auto's geen actief accutemperatuurmanagementsysteem (3x de woordwaardeVeneficus schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:17:
![]()
Ik heb mijn accu temperatuur ook nog nooit zo hoog gezien. Doet je koeling het wel?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
CCS is door Duitsers "bedacht". De Fransen wilden (Type1) AC. Dat Renault de Duitsers niet is "gevolgd" de afgelopen tijd, lijkt me logisch. Fransen zijn eigenwijs en doen het liefst het tegenovergestelde van de Duitsers. Renault en Nissan hebben warme banden (gehad?). Nissan is Japans en dus CHAdeMO. Wanneer beide "partners" hun eigen standaard hebben, sluiten ze niet snel aan bij de andere partij.Proton_ schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:03:
Ik vind het eigenlijk al onbegrijpelijk dat de Zoe R240 variant (=max 22 kW AC laden) uit 2015 geen CCS heeft gekregen.
De Q210 variant (=43 kW AC) is al uit 2012 en uniek in zijn soort gebleven, dus dat is wel begrijpelijk.
Renault is de focus een beetje kwijt geloof ik. De update van de Kangoo EV laat ook veel te lang op zich wachten.
Maar nu dus door richtlijnen/wetgeving wordt de CCS DE standaard voor snelladen in de EU.
Maar het is goed om te lezen dat daar wat aan gaat gebeuren.
Vind het zelf trouwens wel mee vallen, iig 1 stekker voor AC is enorm fijn.
AC verdwijnen? Gaat no way gebeuren, dan worden laadpalen veel en veel te duur. (Hint, een publieke AC laadpaal is weinig meer dan een meterkast, simpel regelbordje, paar kWh meters en een modem. Een DC lader heeft daar nog een enorme trafo bij zitten).Nivve schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:44:
[...]
Het is maar een gerucht, maar wat ik hoorde is dat AC verdwijnt bij de nieuwe generatie laders.
Ik heb dus geen source om dit te bevestigen en ik weet niet in hoeverre dit waar is.
Maar als Zoe-eigenaar zou ik dit wel erg jammer vinden, ook al is het te begrijpen (ik weet niet in hoeverre dit kosten scheelt). Gelukkig is nederland al redelijk dekkend, dus zelfs als het klopt dan valt het nog mee.
[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 22-08-2016 16:25 ]
Als sinds-vanmiddag-mede-Zoe-rijder zou ik dat ook jammer vindenNivve schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:44:
Het is maar een gerucht, maar wat ik hoorde is dat AC verdwijnt bij de nieuwe generatie laders.
Ik denk dat kostenoverwegingen op dit punt niet zo enorm zullen meespelen - een AC lader is immers heel simpel. Een 43 kW (of 22 kW) lader is volgens mij niks ingewikkelder dan een 3 fasen laadpaal die je thuis of op kantoor hebt. De componenten daarvan zijn simpel en goedkoop. Het schakelt in principe gewoon de netvoeding aan of uit. Hoe hoog de stroom daarvan is, maakt nauwelijks uit.
Als een auto ergens heel lang staat ('s nachts, thuis) zet het wel zoden aan de dijk natuurlijk.
Hoe zien de ervaren e-rijders dat?
-edit-
N.a.v. de post onder mij. Ook het laden met lagere stromen zou op DC sneller gaan dan met AC. Ik stond in Katwijk aan een laadpaal die volgens de New Motion app 11kW kon leveren. Echter, de onboard lader van deze Leaf kan maar 6,6kW aan, dus dat is waar het laadproces op begrensd wordt. Als die laadpaal nu 11 kW DC kon leveren had het bijna twee keer zo snel gegaan.... maar ik snap het argument van de prijs van een laadpaal.
[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 22-08-2016 16:59 ]
Voor niet-snellaad palen natuurlijk niet. Die wil je zo simpel mogelijk hebben. Maar ik zou me kunnen voorstellen, als er te weinig vraag is, dat de 43 kW dan verdwijnt op snellaadstations. Aan de andere kant, het handige voor bedrijven als Fastned is dat aan 1 paal een DC EN een AC laadactie kan gebeuren, juist omdat AC laden zo simpel werkt van de paal uit gezien. Dus waarom zou je die klanten dan niet willen hebben al zijn het er misschien weinig..GoldenSample schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:24:
AC verdwijnen? Gaat no way gebeuren, dan worden laadpalen veel en veel te duur. (Hint, een publieke AC laadpaal is weinig meer dan een meterkast, simpel regelbordje, paar kWh meters en een modem. Een DC lader heeft daar nog een enorme trafo bij zitten).
Al met al denk/hoop ik dat AC laden voorlopig nog wel beschikbaar blijft.
Uiteindelijk zal AC laden "leuk worden voor thuis". Wanneer je 11-22 kW kunt laden via AC, is dat natuurlijk leuk. Maar dan wel voor auto's met redelijk beperkte accu's. Als de huidige ontwikkelingen doorzetten en je 200+ km wilt "bijladen", dan doe je dat liever via DC. Zeker wanneer CCS inderdaad binnenkort 150 kW (en over 5 jaar misschien wel 350kW) gaat aanbieden. De Tesla's zitten nu rond de 100-150 kW (recentelijk max op 145kW voor de laadapparatuur; de auto's laden volgens overlevering met een max van 100-120kW).mddd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:30:
[...]
Voor niet-snellaad palen natuurlijk niet. Die wil je zo simpel mogelijk hebben. Maar ik zou me kunnen voorstellen, als er te weinig vraag is, dat de 43 kW dan verdwijnt op snellaadstations. Aan de andere kant, het handige voor bedrijven als Fastned is dat aan 1 paal een DC EN een AC laadactie kan gebeuren, juist omdat AC laden zo simpel werkt van de paal uit gezien. Dus waarom zou je die klanten dan niet willen hebben al zijn het er misschien weinig..
Al met al denk/hoop ik dat AC laden voorlopig nog wel beschikbaar blijft.
Voor bijvoorbeeld parkeerplaatsen bij een Ikea (of andere shopsessie) zou je met 11kW "uit moeten kunnen". Na twee uur heb je toch 100-150 km erbij.
Waarom? De meeste ritjes doe je naar je werk en met 11 kW heb je in een nacht ook 660 km bijgeladen. Dan zit je Tesla ook vol. Voor onderweg naar je vakantieadres voldoet dat natuurlijk niet, maar juist voor auto's met grote accu's is 's nachts op een lager vermogen laden interessant. Want met die auto's hoef je overdag minder te snelladen.Cheese_man schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 17:07:
[...]
Uiteindelijk zal AC laden "leuk worden voor thuis". Wanneer je 11-22 kW kunt laden via AC, is dat natuurlijk leuk. Maar dan wel voor auto's met redelijk beperkte accu's.
Signatures zijn voor boomers.
Precies....Leuk voor thuis. Beter had ik kunnen zeggen...Maasluip schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 17:14:
[...]
Waarom? De meeste ritjes doe je naar je werk en met 11 kW heb je in een nacht ook 660 km bijgeladen. Dan zit je Tesla ook vol. Voor onderweg naar je vakantieadres voldoet dat natuurlijk niet, maar juist voor auto's met grote accu's is 's nachts op een lager vermogen laden interessant. Want met die auto's hoef je overdag minder te snelladen.
AC is ALGEMEEN leuk voor thuis, dan wel tijdens werk (lange laadtijden van >5 uur).
Voor onderweg eigenlijk niet nuttig, want DC laden is veel sneller...zeker binnenkort.
Zeker in Nederland. Iedereen laadt thuis of op het werk tot honderden kilometers vol. Dan kan je heel Nederland door zonder bijladen en heb je echt maar een paar strategisch geplaatste superchargers nodig.
Persoonlijk denk ik dat het hele supersnelladen meer een ontwikkeling is voor de gemoedsrust van het grote publiek. Als je een auto hebt met een een 60kWh accu, kun je ruim 300 km rijden. Ga je laden met bijvoorbeeld 100kW hoef je maar twintig minuten te staan om weer een acceptabele hoeveelheid erin te stoppen (rekenend vanaf 0% naar 80%) en twintig minuten is zo voorbij. Heb je een accu van 90 kWh dan 'moet' je al stoppen voordat je accu leeg is (2 uur rijden, kwartier rust, iemand?) en kun je al weer bijladen. Maar als de wens van het publiek er is...Cheese_man schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 17:07:
[...]
Uiteindelijk zal AC laden "leuk worden voor thuis". Wanneer je 11-22 kW kunt laden via AC, is dat natuurlijk leuk. Maar dan wel voor auto's met redelijk beperkte accu's. Als de huidige ontwikkelingen doorzetten en je 200+ km wilt "bijladen", dan doe je dat liever via DC. Zeker wanneer CCS inderdaad binnenkort 150 kW (en over 5 jaar misschien wel 350kW) gaat aanbieden. De Tesla's zitten nu rond de 100-150 kW (recentelijk max op 145kW voor de laadapparatuur; de auto's laden volgens overlevering met een max van 100-120kW).
Voor bijvoorbeeld parkeerplaatsen bij een Ikea (of andere shopsessie) zou je met 11kW "uit moeten kunnen". Na twee uur heb je toch 100-150 km erbij.
Ik verwacht eigenlijk dat zodra de auto's met het rijbereik zijn wat men blijkbaar nodig vindt (zeg 350 km) en de verwachting dat er in de toekomst met weet ik niet hoeveel kW per seconde geladen kan worden dat het publiek er achter komt dat dat hele supersnelladen totaal niet nodig is en dat je met 11 kW "standaard" heel ver kan komen en dan elke snelweg om de honderd kilometer een snellader van zeg 100kW, meer heb je dan niet nodig.
Laatst nog bij een Allego lader gestaan, aangezien die per minuut (omgerekend) een vermogen rekent hield ik de tijd bij. Moesten ongeveer 15 minuten laden om de bestemming (ruim) te kunnen halen. Wat zegt mijn vrouw als ik haar er subtiel op wijs dat het tijd is om te gaan,: "O, nu al?"

Voorlopig denk ik dat de groei in het aantal elektrische auto's, dit scenario van minder vaak laden per EV, ruimschoots zal overstemmen.Contagion schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 17:19:
In dat licht snap ik dus ook eigenlijk totaal niet dat er zoveel Fastned chargers staan/komen. Als je straks heel snel kan laden (a la Testla Supercharger) dan heb je er toch veel minder nodig.
Zeker in Nederland. Iedereen laadt thuis of op het werk tot honderden kilometers vol. Dan kan je heel Nederland door zonder bijladen en heb je echt maar een paar strategisch geplaatste superchargers nodig.
Verwijderd
Ik ben overigens begonnen met een motorrijbewijs en kijk stiekem met een schuin oog naar een Zero. Zodra ik het rijbewijs heb ga ik zo'n ding voor een weekend zien te lenen
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2016 17:52 ]
In Europa is de Leaf (en alles met een type 1 stekker) gehandicapt.JeroenH schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:27:
Ik heb de afgelopen week het langzaam laden op een bestemming als redelijk zinloos ervaren. Eerst (soms nog best wat) moeite doen om een laadpaal te vinden die niet is bezet door een Outlander, en dan kom je er na een uur achter dat er maar tien of vijftien kilometer bijgeladen is. Nauwelijks de moeite waard. Die afstand heb je er bij een snellader in nog geen minuut bij.
Hoe zien de ervaren e-rijders dat?
De 6.6 kW lader is geënt op het split phase netwerk van de VS/Japan waar 240V als krachtstroom geldt (2*120V).
In de EU vind je driefase (3*230V, 400V tussen de fases) bij 16A bij de publieke palen. Je Leaf zal dus bij een 11 kW paal maar één van de drie fases, dus maar 3.7 kW kunnen gebruiken. En dat is traaag.
Bij een 22 kW paal kan de Leaf wel 6.6 kW trekken.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Onderweg is laden op 43kw AC net zo snel of soms zelfs sneller dan 50kw DC, plus je kan de auto tot 100% opladen i.p.v. 81% bij DC.Cheese_man schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 17:17:
[...]
AC is ALGEMEEN leuk voor thuis, dan wel tijdens werk (lange laadtijden van >5 uur).
Voor onderweg eigenlijk niet nuttig, want DC laden is veel sneller...zeker binnenkort.
(Snelheden kan je bij fastned inzien, 30-80% duurt gemiddeld 18min voor een oude leaf en dan is net zo snel als 43kw AC bij fastned bij 30-80%, het accupakket heeft ongeveer een gelijke capaciteit, al komt de Zoe gemiddeld verder per kWh)
In de praktijk is is het momenteel het makkelijkst om een Zoe snel op te laden in alle situaties. Bij laadpalen haal je altijd het maximale (11/22kw) in de praktijk is een "cameleon" lader op AC dus (op tesla DC supercharger van 100-150kw na) meestal het snelst.
Bij het laden op een 11kw laadpaal op bestemming, bijvoorbeeld bij een familiebezoek, is de Zoe in max 2uur vol. Per uur laad je 60-75km actieradius.
De tijd zal leren wat er komt en gaat
[ Voor 12% gewijzigd door Stef87 op 22-08-2016 18:59 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Net even aan het zoeken geweest, blijkt deze meneer per Juni bij Tesla in dienst te komen dit jaar. Geen idee of dat ook door gegaan is.Cheese_man schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:33:
[...]
Deze aardige meneer heeft nu met zijn onderzoeksgroep een contract gesloten met Tesla vanaf afgelopen juni. Veel nuttige info in deze lecture. Eigenlijk verplichte kost voor iedereen die allerlei claims over accu's en Li-ion doet.
Verwijderd
Ik hoop dat dat intussen een beetje recht getrokken is.
Contagion schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 17:19:
In dat licht snap ik dus ook eigenlijk totaal niet dat er zoveel Fastned chargers staan/komen. Als je straks heel snel kan laden (a la Testla Supercharger) dan heb je er toch veel minder nodig.
Praktisch alle ICE auto's hebben een radius van meer dan 500 km (volgens mij is een gemiddelde van 650-700 niet heel gek). En toch staat Nederland vol met tankstations...YoshiBignose schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:42:
Ben ook wel benieuwd wat dat Fastned gaat doen. Het helpt wel dat je bij een Leaf bijvoorbeeld 4 jaar gratis kan laden bij die snelladers, dat is handig voor lange afstanden. Voor de rest laad je thuis. Ik vraag me af in hoeverre laadpalen bij normale parkeerplaatsen of parkeergarages nog zinvol zijn als we allemaal radiussen hebben van 500+
Als je dan de tankstations in de steden vervangt door thuisladen, dan heb je uiteindelijk dus plusminusongeveer evenveel snellaadstations langs de snelweg nodig hebben als er nu tankstations zijn. En in parkeergarages is wel zo praktisch als je een dagje een stad of attractie gaat bezoeken.
Wat ik van je links heb begrepen is dat ze dit al heel lang roepen, maar het besluit nog niet daadwerkelijk is genomen. Tevens is er onduidelijk wat er nu precies bedoeld wordt met openbaar. Is het openbaar als je eerst een pasje moet aanvragen om er gebruik van te kunnen maken (denk aan de Makro)? Bovendien staat er alleen dat er tenminste CCS moet zijn, niet dat je geen Chademo meer mag aanbieden. Dus ik denk dat het allemaal wel redelijk mee valt en er (helaas?) dus geen keiharde eisen komen.Cheese_man schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:27:
CCS is de Europese standaard voor snelladen. Als ik het goed heb begrepen van iemand bij ABB, is het vanaf komend jaar verplicht om een CCS lader aan te bieden wanneer een laadstation op openbare grond wordt gerealiseerd.
Jaja maar het is er allemaal nog niet. Kia heeft al 100kW Chademo laders laten zien (een paar jaar geleden al!) maar die kan je verder ook nergens vinden. Wat dat betreft roept men altijd heel hard dat het snel beter wordt, maar in de praktijk gaat het voor mijn gevoel tergend langzaam.CCS levert nu max 50kW, maar zou op redelijk korte termijn naar 150kW kunnen en er staat een variant op de roadmap voor 350kW. Waarbij de laatste vermoed ik 800V zal zijn.
En hoe bevalt het na bijna een dagje rijden?mddd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:27:
Als sinds-vanmiddag-mede-Zoe-rijder zou ik dat ook jammer vinden
Ja, als je maar kort ergens bent heeft het niet heel veel zin om hem aan te sluiten. Als het niet te ingewikkeld is doe ik het altijd wel. Als je bezoek uitloopt dan heb je toch meer geladen dan je dacht en ook 15 km extra kan net het verschil zijn tussen thuis komen of moeten stoppen. Bovendien is het goedkoper dan snelladenJeroenH schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:27:
Ik heb de afgelopen week het langzaam laden op een bestemming als redelijk zinloos ervaren. Eerst (soms nog best wat) moeite doen om een laadpaal te vinden die niet is bezet door een Outlander, en dan kom je er na een uur achter dat er maar tien of vijftien kilometer bijgeladen is. Nauwelijks de moeite waard. Die afstand heb je er bij een snellader in nog geen minuut bij.
Het probleem is niet de laadpaal, maar de lader in de auto. In de EU zouden ze gewoon minimaal een 11 kW AC lader moeten plaatsen ipv die onhandige 6,6 kW laders waar je in 90% van de palen maar 3,7 kW van kan gebruiken. Ik verwacht niet dat daar veel prijs verschil in zit.Als die laadpaal nu 11 kW DC kon leveren had het bijna twee keer zo snel gegaan....
Op de zaak moet ik vandaag 6 uur laden om weer vol te komen (op 16A, 3,7 kW). Als dit met 11 kW zou kunnen dan was ik in 2 uur klaar geweest. Dan had er nog iemand kunnen laden op hetzelfde laadpunt. En als je ook overdag de auto kan verzetten (en niet alleen in de pauze) dan zouden er vier auto's kunnen laden. Maar ja, dat gaat dus niet want ik heb dus al de "hele" werkdag nodig om op te laden dus ben ik de enige die er per dag staat te laden. Nu is het niet zo druk met EV's hier dus dat kan prima, maar het is wel allemaal een beetje jammer omdat dit met weinig moeite zo veel beter zou kunnen zijn.
Ik vind dat er nog veel te weinig staan. Als je vertrekt vanuit Utrecht naar Groningen dan heb je op andere plekken een snellader "nodig" dan wanneer je vanuit Gouda naar Assen rijdt. Het kan nu allemaal vaak wel, maar dan moet je soms "te vroeg" laden omdat je anders de volgende snellader niet meer haalt.Contagion schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 17:19:
Er zijn nog genoeg mensen in het topic die niet thuis kunnen laden (en soms op hun werk ook niet). Ik maak ook regelmatig mee dat als ik op bezoek ga bij mensen de laadpaal in de buurt bezet is. Om een half uur te gaan lopen heb ik dan meestal geen zin in om iemand tee vragen om me op te komen halen bij de laadpaal schiet ook zijn doel een beetje voorbijIedereen laadt thuis of op het werk tot honderden kilometers vol.
Als je op alle tankstations langs (of vlak naast) de snelweg kan snelladen dan zou het rijden al een stuk makkelijker worden en hoef je niet meer per se bij vertrek al je laadpunten al uitgezocht te hebben.heb je echt maar een paar strategisch geplaatste superchargers nodig.
Dat komt omdat ik geen benzinetank in de tuin kan leggen... Plus ook dat veel tankstations op dit moment eigenlijk geen bestaansrecht hebben, maar men weet het hoofd boven water te houden met secundaire verkoop.Veneficus schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:38:
[...]
[...]
Praktisch alle ICE auto's hebben een radius van meer dan 500 km (volgens mij is een gemiddelde van 650-700 niet heel gek). En toch staat Nederland vol met tankstations...
Precies! Maar vergeet niet dat ook in de dorpen en steden er (snel)laadmogelijkheden moeten zijn.Als je dan de tankstations in de steden vervangt door thuisladen, dan heb je uiteindelijk dus plusminusongeveer evenveel snellaadstations langs de snelweg nodig hebben als er nu tankstations zijn. En in parkeergarages is wel zo praktisch als je een dagje een stad of attractie gaat bezoeken.
Wat betreft de snelwegen is het zoals ik het inschat heeft fastned met haar concessies wel een redelijk goede dekking heeft langs de Nederlandse snelwegen. Moeten ze wel die concessies gaan uitvoeren....
Gisteren toevallig nog een discussie over gehad. Die secundaire verkoop is dus ook iets waar Fastned nu voor knokt, omdat ze dat nu niet mogen doen.BB-One schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:17:
[...]
Dat komt omdat ik geen benzinetank in de tuin kan leggen... Plus ook dat veel tankstations op dit moment eigenlijk geen bestaansrecht hebben, maar men weet het hoofd boven water te houden met secundaire verkoop.
[...]
Precies! Maar vergeet niet dat ook in de dorpen en steden er (snel)laadmogelijkheden moeten zijn.
Wat betreft de snelwegen is het zoals ik het inschat heeft fastned met haar concessies wel een redelijk goede dekking heeft langs de Nederlandse snelwegen. Moeten ze wel die concessies gaan uitvoeren....
Wat betreft die concessies: klopt, hun plaatje met 200+ stations is dekkend. Maar het schiet nog niet echt op. Ben benieuwd waar ze na de bouwvak als eerste gaan bouwen.
Dat komt ook omdat hun idee is dat ze gaan bouwen zo snel mogelijk nadat de vergunning verstrekt is. En aangezien die vergunningen langs de provincies en gemeentes moeten is daar niet echt een touw aan vast te knopen hoe lang het duurt voordat ze die krijgen.
edit: Oja, en ze zijn afhankelijk van de aansluiting op het stroomnet (trafo) die de netbeheerder moet maken.
[ Voor 55% gewijzigd door NovapaX op 23-08-2016 09:34 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Er was op de site van fastned een overzicht van de planning maar die hebben ze om concurrentieredenen (bezwaarprocedures?) weggehaald.JeroenH schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:29:
Is ergens te zien waar Fastned concessies heeft? En waar momenteel stations in aanbouw zijn?
Wat het dichtst in de buurt komt:
https://s3-eu-west-1.amaz...ner_image_extra_large/143
Zoals eerder in het topic genoemd leg je inderdaad geen benzinetank in de tuin maar kan je wel een elektrische thuislaadplek realiseren.
Ik rijd dagelijks ongeveer 125 km heen en weer naar mijn werk en toch zijn er maar 2 tankstations waar ik 'regelmatig' kom. De een is de goedkoopste maar ligt niet zo op de route. De ander is duurder maar praktischer.
Als ik straks thuis elektrisch kan laden dan verwacht ik helemaal nooit bij een laadplek in te pluggen behalve een snellader als ik die vanwege de range nodig heb. Dat zal dan zijn bij reizen naar het buitenland. Elke dag vertrek is als het ware toch met mijn tank vol i.t.t. wat met ICEs het geval is natuurlijk.
Vandaar mijn opmerking over 'te veel fastned'. Voor nu ben ik het met je eens, je hebt ze nodig alleen gebruikt niemand ze omdat er weinig EVs zijn. Maar straks zijn er meer EVs alleen hebben die een veel hogere range dus wie staat er dan regelmatig daar? Alleen als dat qua kosten interessant is zou ik het overwegen maar dan moet een kWh echt niet duurder zijn dan thuis. Of goedkoper DAN sta ik er elke dag even
Zoals ik boven net zei, het langdurig blootstellen aan laden (aldanniet bij hoge temperatuur) is schadelijker voor een Lithium accu dan kortstondig met 1C.Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 17:51:
Dan nog ben i khet wel eens met de redenering: als straks die accu's goed zijn voor een 350-450km, dan volstaat 99% van de tijd thuisladen voor iedereen. Nog goedkoper ook in den regel en kan gewoon rustig gebeuren, beter voor de accu ook..
Thuis "rustig" laden is dus slechter voor de accu, heb je dat kleine stukje video van deze man vanaf 5 minuten niet gezien? Lithium laden met ergens tussen de 0.5C en 2C afhankelijk van temperatuur en koeling is prima. Een 60kWh accu laden met 3kW (1/20C) is dus niet bevoorderlijk. Zelfs met 11kW is het nog 1/6C, dat kan dus sneller.
Wij hebben een product in de markt met daarin een Lithium Ion batterij. Deze batterijen worden maximaal 1/7C geladen en naarmate de batterij voller wordt neemt de laadsnelheid verder af. Elke dag en gedurende de hele nacht staan deze apparaten in opladers. De oudsten zijn ongeveer 7 jaar en die batterijen hebben nog een behoorlijke capaciteit. Er is zeer weinig uitval ook al zijn veel exemplaren meer dan eens ontladen tot 2.4V (een tijd naast de lader gelegen en pas dan tript de beveiliging van de batterij zelf).
Ik denk dat temperatuur en overladen schadelijker is dan langzaam laden.
Volgens mij zijn de concessies openbaar (geen idee waar te vinden), omdat het een openbare veiling/loting was.JeroenH schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:29:
Is ergens te zien waar Fastned concessies heeft? En waar momenteel stations in aanbouw zijn?
Maar ze publiceren hun geplande bouwvolgorde bewust niet wegens tegenwerking door pomphouders e.a.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Met name in combinatie met 60 graden is het probleem, in combinatie met een hoge spanning. Uiteraard verwacht ik niet dat je anderhalf uur video gaat bekijken, maar het is zeker de moeite als het je ding is.Contagion schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:51:
Ik heb het filmpje niet gezien maar ik kan me niet voorstellen dat het echt zo erg is voor batterijen. Wellicht wel voor je efficiency van het laden.
Correct, je zou eens moeten kijken tot welke spanning deze geladen worden. Zo wordt de accu in de Chevrolet Volt geladen tot maximaal 4,03 Volt. (Quote uit de video van deze man). Op die manier gaan Lithium batterijen best lang mee, dat laatste stukje is het meest schadelijk. Je moet ze in ieder geval niet weg leggen op 4,2 Volt.Wij hebben een product in de markt met daarin een Lithium Ion batterij. Deze batterijen worden maximaal 1/7C geladen en naarmate de batterij voller wordt neemt de laadsnelheid verder af. Elke dag en gedurende de hele nacht staan deze apparaten in opladers. De oudsten zijn ongeveer 7 jaar en die batterijen hebben nog een behoorlijke capaciteit. Er is zeer weinig uitval ook al zijn veel exemplaren meer dan eens ontladen tot 2.4V (een tijd naast de lader gelegen en pas dan tript de beveiliging van de batterij zelf).
Ik denk dat temperatuur en overladen schadelijker is dan langzaam laden.
Overigens laden wij altijd op tot 4.2V maar dus maar op 90mA (batterij van 700mA). Tussen 4.0 en 4.2V loopt deze 90mA lineair terug naar 0mA.
Op een aantal oudere (niet meer op de nieuwe meen ik) hebben ze soortgelijke plaatjes ook nog hangen. Of zijn die ondertussen ook al weer verwijderd? Ik let er niet meer zo heel goed op eigenlijk, maar ik heb ze in het verleden zeker zien hangen.BB-One schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:35:
Wat het dichtst in de buurt komt:
https://s3-eu-west-1.amaz...ner_image_extra_large/143
Bij de Mister Green langs de A27 vlak bij knooppunt Gorinchem hebben ze waarschijnlijk tegen hun doorrijhoogtebescherming gereden. Of hoe heet dat? Zo'n uit de klauwen gewassen nietje die er voor zorgt dat een vrachtwagen er niet kan komen maar personen auto's wel.
Hij staat behoorlijk scheef en er zitten allemaal rode linten omgewikkeld. Waarom dat ding daar staat weet ik ook niet, ze hebben in ieder geval nu nog geen afdak dus daar had het niet voor gehoeven.
Nee hoor, er zijn zat mensen die dat helemaal niet kunnen realiseren (denk flatgebouw), denk woonwijken met huizen zonder inrit.Contagion schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:41:
Zoals eerder in het topic genoemd leg je inderdaad geen benzinetank in de tuin maar kan je wel een elektrische thuislaadplek realiseren.
Die mogen allemaal dus geen EV rijden volgens jou?
Sure, die komen voor jou goed uit. Maar die andere 6 waar je langs rijd staan daar echt niet alleen als versiering. Die worden weer gebruikt door mensen die op een andere plek wonen etc.Ik rijd dagelijks ongeveer 125 km heen en weer naar mijn werk en toch zijn er maar 2 tankstations waar ik 'regelmatig' kom.
Tuurlijk, dat kan ik nu gelukkig ook omdat ik zowel thuis als op het werk wel kan laden. Maar Fastned gaat echt niet overleven als er te weinig gebruik van wordt gemaakt. Net zoals tankstations ook dicht zullen gaan als minder mensen brandstof komen kopen.behalve een snellader als ik die vanwege de range nodig heb. Dat zal dan zijn bij reizen naar het buitenland.
Je hebt natuurlijk op zich gelijk dat er minder nodig zijn (alleen meer laders?) als iedereen een EV heeft die 1000 km kan rijden en iedereen ook thuis kan laden. Alleen dat laatste gaat dus al niet gebeurem, en het eerste is een mooie utopie maar zie ik binnen 5 jaar ook echt niet gebeuren. En als je in de tussenliggende periode niets hebt voor de mensen die overwegen een EV te kopen dan gaat het er ook nooit komen.
Goedkoper zal wel niet gebeuren tenzij ze enorme omzetten krijgen. Maar dat duurt nog wel even denk ik.Alleen als dat qua kosten interessant is zou ik het overwegen maar dan moet een kWh echt niet duurder zijn dan thuis. Of goedkoper DAN sta ik er elke dag even.
Maar ik rij nu ook bijna nooit langs een leeg tankstation. Wel eens in het weekend 's avonds laat. Maar anders staan er echt altijd auto's te tanken. Geen idee waarom want 2 km verderop is het 10 cent goedkoper. Maar ja, dat is minder handig en blijkbaar hebben genoeg mensen/bedrijven het er voor over als ze makkelijk langs de snelweg kunnen tanken.
Men is nog druk aan het onderzoeken natuurlijk, maar heel langzaam laden (relatief voor de batterij natuurlijk) is ook niet geweldig lijkt het.Contagion schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:51:
Ik heb het filmpje niet gezien maar ik kan me niet voorstellen dat het echt zo erg is voor batterijen. Wellicht wel voor je efficiency van het laden.
Maar dat is ook al drie keer zo snel als 1/20C... Er zal vast ergens een optimum zitten, afhankelijk van de batterij.Deze batterijen worden maximaal 1/7C geladen
Ik denk ook dat temperatuur belangrijker is. Maar in een kantoor (ofzoiets) is de temperatuur meestal redelijk constant in tegen stelling tot auto's die in de volle zon of juist in de sneeuw staan te laden. Of laden jullie ook buiten op een parkeerplaats?Ik denk dat temperatuur en overladen schadelijker is dan langzaam laden.
1 dagje maar?Appie Heijn schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:13:
Als het goed is volgende week een werkdag de vernieuwde i3 mee. De versie zonder REX dus dat wordt even plannen van te voren. Dagje vanaf Drachten naar Leeuwarden, Groningen, Hilversum, Breda en terug naar Drachten. Ruim 600km. Dat is even wat anders dan een rondje ijselmeer
Als het lukt hoef je dan geen REX?
In principe is 1 dag voor mij wel voldoende. Ik rij om de dag dus een dag thuis de i3 op de oprit voegt niet veel toe 😉
Heb de i3 (met kleinere accu en REX) al eens gereden op een avondje Ik test hem nu puur of het matcht met mijn werkdag invulling en om het comfort op lange afstand te testen. Heb in mijn huidige Golf namelijk ergo seats met massage en verwarming.
Ik wil mij wel wat aanpassen maar hoeveel nodig is en ik zelf haalbaar/praktisch acht is even zoeken.
Misschien eens tomme suggestie, maar kunnen ze dan de BMS niet de batterijen laten onderverdelen in 'partities'?JeroenE schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:24:
[...]
Men is nog druk aan het onderzoeken natuurlijk, maar heel langzaam laden (relatief voor de batterij natuurlijk) is ook niet geweldig lijkt het.
[...]
Maar dat is ook al drie keer zo snel als 1/20C... Er zal vast ergens een optimum zitten, afhankelijk van de batterij.
Dan kan je met 11kw gewoon de eerste 22kWh van de batterij opladen, waarbij de tweede (en daarna derde) 22 kWh gewoon daarna komen? Zo laadt je toch alles op 0,5C, ongeacht de grootte van de batterij.
Of is dat niet handig ivm ontladen en dergelijk?
Helaas, cellen zijn eerst parallel en daarna is serie. Je kan niet de bovenste helft laden en de onderste niet, want daardoor zou je 1 helft van de accu voorbij de uitersten trekken bij laden of ontladen. De BMS probeert juist de volledige string van 96 cellen tot een duizendste van een volt gelijk te houden zodat alle cellen met een vergelijkbare spanning stijgen en dalen.Nivve schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:49:
[...]
Misschien eens tomme suggestie, maar kunnen ze dan de BMS niet de batterijen laten onderverdelen in 'partities'?
Dan kan je met 11kw gewoon de eerste 22kWh van de batterij opladen, waarbij de tweede (en daarna derde) 22 kWh gewoon daarna komen? Zo laadt je toch alles op 0,5C, ongeacht de grootte van de batterij.
Of is dat niet handig ivm ontladen en dergelijk?
Bij het opsplitsen van het parallel deel zou je een volle cel van 4 volt na het laden bij gebruik weer parallel zetten met een cel van 3,4 Volt. Zoals je kan verwachten zijn dat best knappe stromen die er dan ontstaan. Een enkele cel van een i-Miev is bijvoorbeeld geschikt voor 200 Ampere, dat gaat dus niet goed. De rest heeft alleen maar grotere accu's en stromen
edit: deze data (en chart) is trouwens wel interessant voor batterijcapaciteit vs 'ouderdom' https://docs.google.com/s...d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg
[ Voor 18% gewijzigd door Contagion op 23-08-2016 11:04 ]
Dat zijn dus 96 "compartimenten" in serie, dat moet als 1 geheel geladen worden. Binnen 1 compartiment (74 cellen parallel) kan je geen spanningsverschil hebben en dus ook niet meten.Contagion schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:00:
Hmm, ik zou eigenlijk niet weten waarom het niet zou kunnen. Wellicht is het qau kosten niet interessant maar je zou best elke cel zijn individuele oplader/BMS kunnen geven. Voor zo ver ik me van filmpjes kan herinneren heeft een Tesla ook 'compartimenten' die gemonitord kunnen worden en waarbij slechte cellen of delen kunnen worden uitgeschakeld.
Verwijderd
Volgens mijn kun je prima 96 cellen in serie zetten in een compartiment, en die compartimenten parallel zetten.
Die compartimenten kun je dan eerst individueel opladen, maar die moet je dan ook individueel ontladen... moeten je compartimenten wel groot genoeg zijn om voldoende vermogen (optrekken en remmen) te kunnen verwerken.
Als je de compartimenten individueel oplaad en vervolgens parallel schakelt moeten ze wel allemaal exact op hetzelfde niveau geladen zijn, anders heb je vuurwerk.
Sparql TV wiki
Kijk, dat scheelt el een heleboel. Hopelijk vergeten ze niet dat je wel de snellader er in moet hebben
Tuurlijk, als 1 dag genoeg is dan is het zo. Je meot er wel rekening mee houden dat dit op zich een gunstig jaargetijde is (tenzij zo heet dat je continu de airco hebt draaien). In de winter heb je minder bereik.Ik wil mij wel wat aanpassen maar hoeveel nodig is en ik zelf haalbaar/praktisch acht is even zoeken.
Ik denk in theorie wel, maar dan heb je dus ook drie laders nodig om ze tegelijk op te laden om ze op hetzelfde niveau te houden. En dan ben je dus eigenlijk ieder gedeelte alsnog met 3,7 kW aan het laden dus ben je niet veel opgeschoten tov 1 lader voor de hele batterij. Je moet geen lege en volle batterijen gaan mixen (ook bij gewone batterijen in een apparaat niet heel handig) en aangezien je nooit precies weet hoe lang men gaat laden kan je er geen rekening mee houden dat je bij aanvang van het laden altijd weer helemaal vol komt te zitten en je tijd genoeg hebt om alle drie de delen netjes op te laden.Nivve schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:49:
Misschien eens tomme suggestie, maar kunnen ze dan de BMS niet de batterijen laten onderverdelen in 'partities'?
Of anders een systeem waarbij je de accu ook in net zo veel partities leeg maakt. Dat zou ik dan eerder doen, maar dat is misschien te omslachtig om te maken? Je moet dan en goede mogelijkheid hebben om van deel A naar deel B te switchen, zowel tijdens het rijden als tijdens het laden. Wat als je net van A naar B bent geswitcht en men rijdt de berg af en gaat alleen maar regenereren? Dan moet je weer terug naar A (want B is nog vol) en als men stopt en optrekt weer naar B (want A nog niet goed geladen) etc. Ik denk dat men geen zin heeft in die complexiteit voor (waarschijnlijk) relatief weinig opbrengst.
En hoe voorkomt hij dan dat de ene cel de ander aan het opladen slaat?Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:19:
Het in onbalans raken van de cellen lijkt niet zo'n dramatisch probleem. D'r bouwt een knakker op Youtube zijn eigen accupakketten zelfs van afgeschreven cellen uit laptopvoedingen e.d. zonder ze uberhaupt te balanceren. Gaat al tijden prima, nauwelijks verloop tussen de cellen.
De betrouwbaarheid van serie-parallel != parallel-serie. Heeft met een stukje statistiek te maken. Zelfs dan, zoals je opmerkt, moet de serie strings dezelfde spanning hebben. Leeg is een string 350 Volt, en vol over de 400, wordt lastig.NovapaX schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:21:
Nouja, je kunt parallele cellen 96 maal in serie zetten, of 96 cellen in serie parallel zetten.
Volgens mijn kun je prima 96 cellen in serie zetten in een compartiment, en die compartimenten parallel zetten.
Die compartimenten kun je dan eerst individueel opladen, maar die moet je dan ook individueel ontladen... moeten je compartimenten wel groot genoeg zijn om voldoende vermogen (optrekken en remmen) te kunnen verwerken.
Als je de compartimenten individueel oplaad en vervolgens parallel schakelt moeten ze wel allemaal exact op hetzelfde niveau geladen zijn, anders heb je vuurwerk.
Klinkt wel als veel gedoe dat er geen serieuze partij er gebruik van gaat maken, helemaal als de voordelen niet of nauwelijks in kaart zijn gebracht. Iig bedankt voor de info, veel geleerd
YouTube: My Nissan Leaf is a dirty car, should you believe it?
Beetje blabla fimpje maar 1/2 halverwege en aan het eind vind ik hem wel sterk.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Ik geloof het niet, een maand geleden heb ik Sygic nog maar eens lastig gevallen, nog geen andere terugkoppeling gehad dan "We weten van het bestaan, maar hebben nog niets in de planning staan".Appie Heijn schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:18:
Weet iemand of de i3 een navigatie heeft waar je alle punten die je wil aandoen in kan voeren zodat hij met de meest efficiente route komt met oplaadpunten. Tomtom had zoiets vroeger wel, echter zonder laadpunten uiteraard
Ik heb nog geen enkele planner gevonden die zoiets doet. Het dichtst in de buurt komen planners die de meest efficiente route plannen en dan de snelladers aangeven die in de buurt zitten. Maar nog geen die daadwerkelijk laders meeneemt in de route. Als zoiets bestaat hou ik me ook aanbevolenAppie Heijn schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:18:
Weet iemand of de i3 een navigatie heeft waar je alle punten die je wil aandoen in kan voeren zodat hij met de meest efficiente route komt met oplaadpunten. Tomtom had zoiets vroeger wel, echter zonder laadpunten uiteraard
Het makkelijkst is volgens mij vooralsnog om de kaart van TNM of Plugshare erbij te pakken met een snellader-filter.
Het enige dat mist is het snel bepalen van de afstand of benodigde energiegebruik tussen twee punten op de kaart. Dat zou al een heleboel schelen. (nu moet je steeds google maps ofzo erbij pakken om de afstand tussen twee locaties te bepalen)
(op google maps kun je overigens wel handmatig zoveel tussenstops toevoegen als je wilt en makkelijk van volgorde veranderen)
Sparql TV wiki
Beter zou zijn om zelf adressen in te vullen, dan de keuze krijgen of nav ze mag husselen voor meest efficiente route met in achtneming van snelladers.
Of indien je aan tijden gebonden bent voor bepaalde adressen dan oorspronkelijke invoervolgorde hanteren maar wel met laadadvies.
Actieradius laten bepalen op basis van laatste ritten.
Het zal er wel eens van komen.
Dat zijn serieuze programmeer-uitdagingen om daar een algoritme voor de ontwikkelen.
Maar inderdaad een gat in de markt.
Er zijn natuurlijk wel pathfinding-algoritmes (Dijkstra natuurlijk) maar variabelen als maximum snelheid, energieverbruik etc. maken het allemaal nogal ingewikkeld natuurlijk.
Sparql TV wiki
En de sites die ik ken waar dat laatste weer wel kan daar kan je dan maar 1 bestemming opgeven. Dus je blijft dan inderdaad zelf zitten met een paar keer intikken en kijken wat het handigste is en een beetje schatten hoeveel je gebruikt. Op GoingElectric kan je wel een route ingeven met meerdere punten. Je moet dan wel zelf de volgorde bepalen. Je kan het instellen dat hij alleen de snellaadstations langs de route laat zien, maar die moet je dan toch zelf "kiezen"
Je hebt ook losse navigatie systemen die routes uit kunnen rekenen. Volgens mij bepaalde modellen van Garmin of TomTom. Maar ook daar heb je weer geen laadpunten
Ik weet niet of een Tesla dat beter doet. Wel voor rijden naar 1 bestemming, maar niet of je ook een "rondje" kan rijden.
Dit lijkt toch wel aardig in de richting te komen.
Dit dus... plus dat de inschatting van het verbruik/restactieradius ook continu wijzigt. Rij je de hele weg met 130 km/u of rij je 100 km/u maakt een wezenlijk verschil of je moet laden danwel of je er aan voorbij kan rijden.NovapaX schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:57:
Het probleem is gewoon dat het aantal mogelijkheden meer dan exponentieel toeneemt met het aantal mogelijke bestemmingen en laadpunten. (zeker wanneer er sprake mag zijn van een willekeurige volgorde)
Dat zijn serieuze programmeer-uitdagingen om daar een algoritme voor de ontwikkelen.
Er zijn natuurlijk wel pathfinding-algoritmes (Dijkstra natuurlijk) maar variabelen als maximum snelheid, energieverbruik etc. maken het allemaal nogal ingewikkeld natuurlijk.
Hoeveel % zijn ze nog na hoeveel km?
Al vast bedankt!!
Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco
Voor zover ik het zelf merk is het nog precies hetzelfde als ik hem kreeg. Ik heb wel het idee dat mijn auto iets minder ver komt dan de test auto waar ik mee heb gereden. Maar dat is al sinds het begin en verder niet gewijzigd.Q1Q schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:27:
@JeroenE, Kun je al iets zeggen over hoe de batterij van de Kia Soul het doen?
Hoeveel % zijn ze nog na hoeveel km?
Ik weet niet of je via OBD als het percentage kan uitlezen wat de Soul zelf vind. De laatste keer dat ik hier naar keek wist men nog niet waar dit te vinden was en/of was het altijd 100% dus had je er niet veel aan. Ik zal binnenkort eens kijken of er vorderingen op dit gebied zijn.
Ik heb hem ondertussen ongeveer 11 maanden. Nog iets meer dan een maandje en dan is heb ik hem een jaar. Km stand is ondertussen bijna 48k km.
Hoe staat het met jouw Leaf?
Het meest stomme is dat de huidige Sygic aangeeft hoeveel kilometer het volgende tankstation is als je op de snelweg rijdt. De auto geeft aan hoe ver je kan komen op het dashboard, die data combineer ik dan zelf wel.Appie Heijn schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:47:
Gat in de markt, wat ik gelezen heb is dat bmw nav wel op de kaart aangeeft tot waar je kan komen met huidig actieradius dmv een cirkel. Je kan dan zien of je tussentijds moet laden.
Als Sygic dus in plaats van tankstation alleen snelladers hier weer zou geven ben je er toch voor de lange ritten? Als alleen dat als optie gegeven zou worden kan je nog mopperen over de hoeveelheid laadpunten die aangeboden worden. Meh.
Voor een laadpaal in een stad lijkt de plugshare opzich wel een knappe oplossing, maar dan moet je de Schuko wel uitfilteren. Helaas kan je alleen op de website alleen snelladers selecteren, maar niet met de app, daar moet je het settings menu in duiken, raar.
Maar die algoritmes (VRP: Vehicle Routing Problem, ook wel Traveling Salesman) zijn er al en worden in de logistiek overal gebruikt (met heuristieken natuurlijk), dus dat is het probleem niet. Ik denk eerder dat de markt zo klein is dat nog geen bedrijf deze use-case heeft overwogen om naast hun huidige business in te voeren.NovapaX schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:57:
Het probleem is gewoon dat het aantal mogelijkheden meer dan exponentieel toeneemt met het aantal mogelijke bestemmingen en laadpunten. (zeker wanneer er sprake mag zijn van een willekeurige volgorde)
Overigens, is dit niet een functie die al in de Tesla's aanwezig is? Dat dacht ik iig altijd, maar misschien heb ik dat altijd verkeerd begrepen. (Edit: hiermee doel ik op; ik wil van a naar b. Model S, geef maar aan bij welke Superchargers ik onderweg moet laden)
[ Voor 5% gewijzigd door Nivve op 23-08-2016 15:23 ]
Dit topic is gesloten.