Zei je nu echt 10.000/maand? Mein lieber Gott! Dat is gemiddeld 300 per dag. Respect voor deze man. BMW zou hem een prijs moeten geven ipv problemen maken!
Ja zijn i3 is bijna twee jaar oud en hij had ruim twee ton op de teller. Hij heeft zijn eigen ICT-bedrijf, werkte heel veel en snellaadde elke werkdag wel vier of vijf keer. Hij is met het ding ook bijna over in Europa wel geweest, vertelde hij. Hij ervaart het snelladen als perfect passend in zijn werkdag. Elk uur tot anderhalf uur weer wat mail wegwerken en administratie doen vind hij wel prima. Overigens was hij al een aanzienlijk deel van de capaciteit van zijn accu kwijt, en hij zit te kijken naa accuvervanging. Met een dergelijk kilometrage kun je dat nog overwegen.
Ik vond het een goed verhaal, en ook een leuke ervaring met zo'n 'grootverbruiker' te praten die dingen doet met zo'n auto die je niet verwacht.
Ik vond het een goed verhaal, en ook een leuke ervaring met zo'n 'grootverbruiker' te praten die dingen doet met zo'n auto die je niet verwacht.
[ Voor 81% gewijzigd door JeroenH op 18-08-2016 15:48 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Waarschijnlijk hebben ze in de garantievoorwaarden alleen een X aantal jaren staan op bepaalde onderdelen. En zijn ze vergeten er een max aantal kilometers op te zettensweikese schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:36:
Zei je nu echt 10.000/maand? Mein lieber Gott! Dat is gemiddeld 300 per dag. Respect voor deze man. BMW zou hem een prijs moeten geven ipv problemen maken!
Tesla had tot voor kort bijvoorbeeld ook een programma waar je de auto na 3 jaar kon terugbrengen voor 50% van de nieuwprijs.
Als er dan al 400.000km op de teller staat is dat best een goede deal
Overigens had Tesla wel in de kleine lettertjes staan dat je max 45kkm op de teller mocht hebben.
Nou zou ik een grapje kunnen maken over bejaarden in het verkeer en trage EV's die uitermate geschikt zijn voor bejaarden... maar ik doe het nietHeroS schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:06:
[afbeelding]
Leuk stukje! gaaf om te zien dat de oudere generatie hierover nadenkt:
http://www.irishtimes.com...cars-at-age-100-1.2757258
Hier zullen de bovenstaande azijnzeikers wel weer wat over te zeiken hebben
Ik zat net eens te kijken wat een Renault Zoe kost en voor de prijs voor het huren van de accu's (halen ze die bij verkoop uit de auto ofzo

Slecht geregeld .
[ Voor 23% gewijzigd door Metro2002 op 18-08-2016 16:00 ]
Configurator van de Zoe gebruiken. Anders hier: https://www.renault.nl/mo...tos/zoe/batterijhuur.html
Bij 5k km en 36 maanden kost het 49/maand. Dat is exclusief kWh en andere voorzieningen.
Bij 5k km en 36 maanden kost het 49/maand. Dat is exclusief kWh en andere voorzieningen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Aardige flimpje over de Nissan Leaf 30kW (deze gast rijdt normaal een Tesla).
YouTube: 30kWh Nissan LEAF review
YouTube: 30kWh Nissan LEAF review
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Thanks, ik kon het echt niet vinden!Señor Sjon schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:15:
Configurator van de Zoe gebruiken. Anders hier: https://www.renault.nl/mo...tos/zoe/batterijhuur.html
Vind het stevig aan de prijs voor weinig kilometers per jaar eigenlijk. Zeker aangezien de Zoe bijna net zo duur is in aanschaf (2e hands dan) als bv de Leaf.
Zou ik ook niet doen, voor je het weet ben je zelf bejaard, zegt deze bijna 68 plusser.Metro2002 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:58:
[...]
Nou zou ik een grapje kunnen maken over bejaarden in het verkeer en trage EV's die uitermate geschikt zijn voor bejaarden... maar ik doe het niet![]()
Ik zat net eens te kijken wat een Renault Zoe kost en voor de prijs voor het huren van de accu's (halen ze die bij verkoop uit de auto ofzo) verwijzen ze je naar de site van Renault.. Nu heb ik niet zo snel dat ik iets niet kan vinden maar ik kan werkelijk NERGENS iets vinden over het huren van accu's op de Renault website
en al helemaal niet wat dat dan moet kosten, hoe het werkt etc.
Slecht geregeld .
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
49/416 is 11,8 ct/km. Rij je minder kilometers, dan wordt de deling ongunstiger, rij je meer kilometers, dan is de toeslag fors. Sommige merken rekenen per kwartaal af, zodat je toch een toeslag krijgt, ondanks dat je binnen de 5k/km jaar blijft. Je moet het uit het nultarief van de MRB halen, want met 4ct/km kWh erbij die ik hier ergens zag, zit je zo al op 16ct/km. Dat is 6 ct/km duurder dan benzine. Met 5.000 km is dat 300 euro in het nadeel van elektrisch.Metro2002 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:33:
[...]
Thanks, ik kon het echt niet vinden!
Vind het stevig aan de prijs voor weinig kilometers per jaar eigenlijk. Zeker aangezien de Zoe bijna net zo duur is in aanschaf (2e hands dan) als bv de Leaf.
Ik zie even door de bomen het bos niet meer
, zijn er serieus zóveel soorten aansluitingen? :

En bij veel laadmogelijkheden kan je alleen met passen opladen maar daar zijn er schijnbaar ook nogal wat van:
Ik zie elaad, thenewmotion, essent, eneco, nuon, travelcard, alfen, mrgreen, chargepnt, evbox.
Is dat om het makkelijk te houden ofzo
?
Stel je staat ergens en je hebt een andere pas, kan je dan helemaal niet opladen? Waarom niet gewoon gewoon pinnen zoals bij reguliere tankstations?
Ik zal wel teveel een control freak zijn maar ik vind het vreselijk verwarrend en zou mijn angst om ergens zonder stroom te stranden bij een laadpaal die je vervolgens niet kan gebruiken flink versterken. , iemand die hier licht op kan laten schijnen?
Het aantal laadpalen valt me overigens weer erg mee, meer dan ik dacht en zelfs 1 waar ik met een kleine omweg zou kunnen opladen als ik woon-werk zou rijden.

En bij veel laadmogelijkheden kan je alleen met passen opladen maar daar zijn er schijnbaar ook nogal wat van:
Ik zie elaad, thenewmotion, essent, eneco, nuon, travelcard, alfen, mrgreen, chargepnt, evbox.
Is dat om het makkelijk te houden ofzo

Stel je staat ergens en je hebt een andere pas, kan je dan helemaal niet opladen? Waarom niet gewoon gewoon pinnen zoals bij reguliere tankstations?
Ik zal wel teveel een control freak zijn maar ik vind het vreselijk verwarrend en zou mijn angst om ergens zonder stroom te stranden bij een laadpaal die je vervolgens niet kan gebruiken flink versterken. , iemand die hier licht op kan laten schijnen?
Het aantal laadpalen valt me overigens weer erg mee, meer dan ik dacht en zelfs 1 waar ik met een kleine omweg zou kunnen opladen als ik woon-werk zou rijden.
[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 18-08-2016 16:56 ]
Ja bizar he, en volgens mij snijdt de EV-industrie hiermee zichzelf flink in de vingers. Ze zijn waar de mobiele-telefoonindustrie 15 jaar geleden was in dat opzicht.Metro2002 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:55:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer, zijn er serieus zóveel soorten aansluitingen? :
Ja, hoewel er wel "overkopelende passen" zijn zoals bv. de The New Motion. Maar ook iets waardoor je ziet dat het toch nog wel in de kinderschoenen staat. Ik heb in de afgelopen twee dagen bij drive verschillende laders opgeladen en daar geen problemen mee gehad. Bij twee was het een kwestie van met het pasje wapperen, en bij FastNed regel je het met een app.En bij veel laadmogelijkheden kan je alleen met passen opladen maar daar zijn er schijnbaar ook nogal wat van:
-edit-
Overigens is de laadinfrastructuur wel zeer afhankelijk van het mobiele telefoon/-data netwerk. Bij FastNed dus direct (smartphone werkt om wat voor reden dan ook niet -> no charge for you) maar ook indirect; volgens mij communiceren de meeste laders via 3G o.i.d. met hun hoofdkwartier. Dat is toch nog wel een dingetje, als door een storing van (bv.) Vodafone alle laders in een regio niet meer werken. Oef.
[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 18-08-2016 17:13 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Maak maar een rekensom met de vergelijkbare Clio en waarschijnlijk kom je niet goedkoper uit over zeg 5 jaar. De Zoe is ook niet echt mooier vind ik persoonlijk, maar EV rijdt wel lekkerder.Metro2002 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:33:
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door YoshiBignose op 18-08-2016 17:31 ]
Facts don't care about your feelings
.
[ Voor 99% gewijzigd door Proton_ op 18-08-2016 20:24 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Type 3 kom je alleen hier en daar in Frankrijk tegen, dat was een Legrand idee voordat de EU standaardiseerde op Type 2. Schuko is leuk voor scooters en e-bikes en heb jij ook in je achtertuinMetro2002 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:55:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer, zijn er serieus zóveel soorten aansluitingen? :
[afbeelding]
Combo is voor snelladen en komt in de praktijk alleen voor bij een paal die ook Chademo (ook snelladen) heeft. Die kom je niet snel tegen op een parkeerplaats in de stad
Als je het filter toepast zie je dat alles in Nederland in ieder geval Type 2 heeft.
Elke pas doet het op elke publieke paal (excl Fastned). De verschillen zitten in facturatie en evt. abonnementskosten.Ik zie elaad, thenewmotion, essent, eneco, nuon, travelcard, alfen, mrgreen, chargepnt, evbox.
Een pinterminal is duurder dan de hele paal.Stel je staat ergens en je hebt een andere pas, kan je dan helemaal niet opladen? Waarom niet gewoon gewoon pinnen zoals bij reguliere tankstations?
Maar NFC was een goed idee geweest, zelfs (of juist) met de €25 beperking.
Ja, je kunt jezelf overtuigen met een proef-weekendIk zal wel teveel een control freak zijn maar ik vind het vreselijk verwarrend en zou mijn angst om ergens zonder stroom te stranden bij een laadpaal die je vervolgens niet kan gebruiken flink versterken. , iemand die hier licht op kan laten schijnen?
Neem een voorbeeld aan JeroenH
Ook volstrekt onnodig. De one plug to rule them all bestaat ook al even...JeroenH schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 17:10:
[...]
Ja bizar he, en volgens mij snijdt de EV-industrie hiermee zichzelf flink in de vingers. Ze zijn waar de mobiele-telefoonindustrie 15 jaar geleden was in dat opzicht.
FastNed heeft ook eigen wifi, ik hoop dat die bedraad isOverigens is de laadinfrastructuur wel zeer afhankelijk van het mobiele telefoon/-data netwerk. Bij FastNed dus direct (smartphone werkt om wat voor reden dan ook niet -> no charge for you) maar ook indirect; volgens mij communiceren de meeste laders via 3G o.i.d. met hun hoofdkwartier. Dat is toch nog wel een dingetje, als door een storing van (bv.) Vodafone alle laders in een regio niet meer werken. Oef.
[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 18-08-2016 20:25 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Er zijn inderdaad diverse soorten palen en nog meer soorten passen. Maar, afgezien van specifieke oplossingen zoals Fastned, kun je volgens mij wel elke pas met elke paal gebruiken. De tarieven kunnen wat verschillen die ze elkaar toerekenen, maar voor zover ik weet hoort alles wel met alles samen te werken.Metro2002 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:55:
Is dat om het makkelijk te houden ofzo?
Toch? Ervaringsdeskundigen?
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
In publiek wel in industrie niet zo, zie maar naar al de elektrische vorkliften/reach trucks, full drive by wire, van aanloop weerstanden naar full mosfet sturing, alleen de batterijen zijn nog van lood enzo omdat ze toch gewicht moeten hebben.SkiFan schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:07:
Ja, daar dacht ik ook al aan natuurlijk. Maar de ontwikkelingen hebben van 1910 tot 2000 natuurlijk wel redelijk stilgestaan.
[ Voor 15% gewijzigd door Damic op 18-08-2016 20:42 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Jup werkt gewoon overal.mddd schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 20:29:
[...]
Er zijn inderdaad diverse soorten palen en nog meer soorten passen. Maar, afgezien van specifieke oplossingen zoals Fastned, kun je volgens mij wel elke pas met elke paal gebruiken. De tarieven kunnen wat verschillen die ze elkaar toerekenen, maar voor zover ik weet hoort alles wel met alles samen te werken.
Toch? Ervaringsdeskundigen?
Verder 'NFC' hoe denk je dat die laadpaal werkt? Contactloos pinnen doet het alleen niet want een pin terminal in elke paal is duur. Verder geen paniek, betalen via creditcard in een app kan her en der al en zal groter worden.
Overigens kost een laadpas bij veel partijen niets.
Ook daar wordt langzaam naar Lithium overgestapt omdat het goedkoper wordt met minder onderhoud.Damic schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 20:41:
[...]
In publiek wel in industrie niet zo, zie maar naar al de elektrische vorkliften/reach trucks, full drive by wire, van aanloop weerstanden naar full mosfet sturing, alleen de batterijen zijn nog van lood enzo omdat ze toch gewicht moeten hebben.
Ik bedoelde specifiek een laadpaal activeren met een bestaande bankpas.GoldenSample schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 21:24:
Verder 'NFC' hoe denk je dat die laadpaal werkt? Contactloos pinnen doet het alleen niet want een pin terminal in elke paal is duur.
De laadpassen nu gebruiken Mifare Classic wat niet echt hoogstaande encryptie is.
Iets anders.
Vandaag weer 300 kilometer met een Golf GTE plug-in hybride gereden, dit keer met volle accu.
Waar de GTE met een koude, lege accu een erg droevige en onrustige auto is, rijdt deze met volle accu wel acceptabel.
Wegrijden blijft twijfelend, als je een EV gewend bent druk je het gas snel te ver in (er gebeurt immers helemaal niets voor een halve seconde) waarna je opeens met piepende banden wegspringt. Dat moet beter kunnen. Ook voel je de DSG bak terugschakelen bij het remmen.
Misschien zijn dit instellingen die aangepast kunnen worden, maar ik kon moeilijk wennen aan het totale gebrek aan regeneratie bij gas loslaten en de navigatie met onduidelijke kleuren (blauw op blauw) en aanwijzingen (soms 'ga rechts rijden' als ze 'neem NU de afslag' bedoelt).
De score na ~150 km filerijden en 150 km normaal snelweggebruik: 20 liter euro 95 en 3 kWh (want hij heeft zoveel knopjes en instellingen dat ik hem ongemerkt in 'battery hold' had gezet
180 kWh dus; 1.7 km/kWh.
Eemakker? Daar heb ik nog nooit geladen.JeroenH schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:31:
Gisteravond uit mijn werk even voor het eerst bij een FastNed-station geladen:
Heel knap dat hij het voor elkaar krijgt om zo veel te rijden en dan ook nog te werken! Maar het kan dus wel als je werk heb wat je ook gedeeltelijk in de auto kan doen. Hij is natuurlijk ook spekkoper om maar 99 euro per maand te betalen voor de energie in zijn auto. Dat is net iets minder dan 1 cent per km....Hij heeft zelfs problemen met BMW omdat die zeggen dat hij te veel kilometers rijdt met wat zij beschouwen als een stadsauto.
Ik neem tenminste even aan dat hij niet eens meer de moeite doet om elders te laden
Op de lagere school/basisschool zat ik met drie Jeroenen in de klas. Dat was nog voor de tijd dat je met 40+ kinderen in 1 klas zat. Ben jij er niet aan gewend dat je niet de enige bent? Op mijn huidige werk was ik negen jaar wel de enige, maar sinds een paar jaar zijn we toch ook weer met twee.Hebben we hier nou een JeroenE, een JeroenK en een JeroenH?Spaar ze allemaal
Ja, dat is dus de reden waarom diverse mensen hier vinden dat accuhuur geen goed idee is. Anderen vinden weer van wel want je hebt geen gezeur over je accu. Misschien is het juist wel de reden waarom een Zoe net zo duur is als een Leaf tweedehands terwijl er nieuw wel prijsverschil is. Let er trouwens wel op dat je ook Leafs hebt waarbij de accu gehuurd is!Metro2002 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:33:
Net zoals in iedere tankstation. Als daar de verbinding er uit ligt kan je ook niet meer pinnen. Die zijn dan wel ingericht op cash betalingen (en de laadpaal niet), maar dan moet je dat zelf ook wel bij je hebben.JeroenH schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 17:10:
Overigens is de laadinfrastructuur wel zeer afhankelijk van het mobiele telefoon/-data netwerk.
In Nederland wel, maar in het buitenland vaak niet. Vooral Duitsland schijnt heel erg te zijn met iedere aanbieder zijn eigen pas.GoldenSample schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 21:24:
Jup werkt gewoon overal.
Maar dan heb je toch weer die dure pinterminal nodig? ANders doet je bankpas het niet. Ik zou het in ieder geval niet accepteren dat mijn bankpas is te gebruiken voor betalingen waar je niet (al is het eens in de zo veel keer) je pincode in moet toetsen. Dat moet je bij andere betalingen immers ook.Proton_ schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 21:45:
Ik bedoelde specifiek een laadpaal activeren met een bestaande bankpas.
Ik kom ze onderweg ook steeds vaker tegen.Waar de GTE met een koude, lege accu een erg droevige en onrustige auto is, rijdt deze met volle accu wel acceptabel.
Verwijderd
En dat valt me dan weer heel erg mee, die accu in de i3 is niet ruim bemeten en wordt met dit gedrag wel enorm vaak gecycled... Dat is het voordeel van een Tesla met z'n 300km bereid: 1000x laden betekent 3 ton op de teller..JeroenH schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:40:
Ja zijn i3 is bijna twee jaar oud en hij had ruim twee ton op de teller. Hij heeft zijn eigen ICT-bedrijf, werkte heel veel en snellaadde elke werkdag wel vier of vijf keer. Hij is met het ding ook bijna over in Europa wel geweest, vertelde hij. Hij ervaart het snelladen als perfect passend in zijn werkdag. Elk uur tot anderhalf uur weer wat mail wegwerken en administratie doen vind hij wel prima. Overigens was hij al een aanzienlijk deel van de capaciteit van zijn accu kwijt, en hij zit te kijken naa accuvervanging. Met een dergelijk kilometrage kun je dat nog overwegen
BMW zou zuinig moeten zijn op deze man ipv moeilijk doen. Perfecte testcase...
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2016 22:04 ]
Het wordt nog iets gecompliceerder omdat je rekening moet houden met wat jou auto gebruikt, overigens zijn daar eigenlijk maar 2 keuzes in.Metro2002 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:55:
[afbeelding]
Je auto heeft "Type-1 met Chademo" of "Type 2 met Type 2 Combo". Ik heb andere combinaties nog niet gezien, wel auto's zonder snellaad poort, wat compleet achterlijk is. (hallo Mercedes B250e)
Alle mobiele laders die je van fabrikanten mee krijgt hebben hier in NL een Schuko stekker, die heb ik er zelf afgehaald voor een blauwe CEE 16A "camping stekker" met een verloop naar Shucko. Daarnaast heb ik een verlengkabel met "camping" stekkers, want dat kan in de regen blijven liggen en is 16A geschikt
De andere varianten zoals de 3 a/c kom je eigenlijk nergens tegen. Alle publieke palen in NL met een socket zijn Type 2. Voor mijn Miev is het dus een Type 2 (paal) naar Type-1 (auto), de signalering is wel hetzelfde.
https://www.renault.nl/mo...-autos/zoe/brochures.htmlMetro2002 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:33:
[...]
Zie prijslijst staan ook de prijzen voor de huur in. Huur accu is inclusief Renault Assistance, kun je je Anwb lidmaatschap de deur uit doen.
Voor een tweedehands Zoe in vergelijking met een leaf. De meeste Zoe's zijn uit 2013/2014 en de leafs uit 2011/2012
Let overigens wel op: Veel bedrijven adverteren met EV's ex. BTW, oftewel tel er even 21% bij op...
Bedankt (ook anderen) voor de antwoorden. Dat er niet bij elke paal een pinterminal staat snap ik maar bij bv grote benzinestations zou ik het niet meer dan logisch vinden.GoldenSample schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 21:24:
[...]
Jup werkt gewoon overal.
Verder 'NFC' hoe denk je dat die laadpaal werkt? Contactloos pinnen doet het alleen niet want een pin terminal in elke paal is duur. Verder geen paniek, betalen via creditcard in een app kan her en der al en zal groter worden.
Overigens kost een laadpas bij veel partijen niets.
Goed om te weten dat elke pas gewoon overal op werkt, is dat ook in het buitenland zo? (Duitsland niet dus lees ik maar bv in Frankrijk en België ? )
Dat was me ook al opgevallen ja, en nog erger, de een doet het wel en de ander niet. Krijg je een mooi vertekend beeld door.BB-One schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:26:
[...]
https://www.renault.nl/mo...-autos/zoe/brochures.html
Zie prijslijst staan ook de prijzen voor de huur in. Huur accu is inclusief Renault Assistance, kun je je Anwb lidmaatschap de deur uit doen.
Voor een tweedehands Zoe in vergelijking met een leaf. De meeste Zoe's zijn uit 2013/2014 en de leafs uit 2011/2012
Let overigens wel op: Veel bedrijven adverteren met EV's ex. BTW, oftewel tel er even 21% bij op...
Alles staat of valt met of er wel of geen MRB gerekend wordt of gaat worden. 50 euro per maand aan accuhuur ipv 30 of 40 euro per maand MRB is nog te overzien maar én MRB én accuhuur en je wilt eigenlijk nooit meer met de fiets omdat je auto zoveel kost om stil te laten staan op de parkeerplaatsYoshiBignose schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 17:21:
[...]
Maak maar een rekensom met de vergelijkbare Clio en waarschijnlijk kom je niet goedkoper uit over zeg 5 jaar. De Zoe is ook niet echt mooier vind ik persoonlijk, maar EV rijdt wel lekkerder.

Ik vind de ZOE en de Leaf wel de 2 leukste (enigszins betaalbare) electrische auto's om te zien.
[ Voor 51% gewijzigd door Metro2002 op 19-08-2016 09:37 ]
Je zou ook eens in het buitenland kunnen kijken (in ieder geval voor de Zoe) scheelt zo 2 tot 3000 euroMetro2002 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:29:
[...]
Ik vind de ZOE en de Leaf wel de 2 leukste (enigszins betaalbare) electrische auto's om te zien.
Voor tweedehands de Zoe is Bleeker in Purmerend (niet de Renault dealer) volgens zeggen op het Renault forum een goede om een tweedehands zoe te kopen. Hij importeert dergelijke zoe's vanuit het buitenland, vnl Frankrijk.
Je kan ook een Twizy halen 

Mag gewoon op de snelweg (de 80km versie).

[ Voor 72% gewijzigd door YoshiBignose op 19-08-2016 10:51 ]
Oke even resume:
Je hebt eigenlijk als standaard een type 2 connector (mennekes? ) aan de kant van de oplaadpaal/ het oplaadpunt en die wordt (neem ik aan) standaard meegeleverd? Wordt er ook een kabel met type schuko (huis/tuin/keuken aansluiting? ) meegeleverd of verschilt dat per auto? En ik begrijp dat snelladen (dus in een half uur tot 80% vol) met chademo aansluiting gaat. Zit dat bv standaard op een Leaf en wordt zo'n kabel ook meegeleverd (dus in totaal 3 laadkabels? ) ??
Had ook als tip gelezen om bij meerdere aanbieders een abonnement voor opladen af te sluiten (desnoods een paar gratis zoals bij de ANWB ) als backup, dat is natuurlijk wel een slimme tip.
Zo'n 24Kwh leaf heeft overigens wel een vrij slechte range vind ik, 130km opgegeven zal misschien 100 km in de praktijk zijn. Maargoed, misschien is tegen de tijd dat ik voor een EV ga shoppen de 30Kwh leaf al enigszins betaalbaar aan het worden.
Best vervelend als je niet thuis kan opladen, dan wil je eigenlijk alleen maar fastchargen en moet je best wel wat tijd extra incalculeren voor laden.
Theoretisch kan ik wel een lang verlengsnoer neerleggen omdat ik meestal wel rondom mijn huis ergens kan parkeren (hoekwoning) maar of dat lang heel blijft
?
Edit: Hier een heel verhaal over oplaadkabels:
https://www.thenewmotion....type-laadkabels-stekkers/
De chademo snellaadkabels hangen dus standaard bij fastchargers dus daar heb je geen eigen kabel voor nodig maar dan rijst de vraag: Past elke chademo fastcharge kabel op elke EV? Is dat wél een standaard.
En het moet me echt even van het hart maar wát een ongekende zooi van "standaarden".
Dus in de praktijk:
Je hebt een thuislaadkabel (type 1)
Je hebt een laadpaalkabel (type 2)
(ik neem aan dat je deze kabels allebei bij de auto krijgt ? )
Bij een fastcharger heb je een chademo kabel die vastzit aan de oplaadpaal.
Heb ik het zo een beetje goed samengevat?
Je hebt eigenlijk als standaard een type 2 connector (mennekes? ) aan de kant van de oplaadpaal/ het oplaadpunt en die wordt (neem ik aan) standaard meegeleverd? Wordt er ook een kabel met type schuko (huis/tuin/keuken aansluiting? ) meegeleverd of verschilt dat per auto? En ik begrijp dat snelladen (dus in een half uur tot 80% vol) met chademo aansluiting gaat. Zit dat bv standaard op een Leaf en wordt zo'n kabel ook meegeleverd (dus in totaal 3 laadkabels? ) ??
Had ook als tip gelezen om bij meerdere aanbieders een abonnement voor opladen af te sluiten (desnoods een paar gratis zoals bij de ANWB ) als backup, dat is natuurlijk wel een slimme tip.
Zo'n 24Kwh leaf heeft overigens wel een vrij slechte range vind ik, 130km opgegeven zal misschien 100 km in de praktijk zijn. Maargoed, misschien is tegen de tijd dat ik voor een EV ga shoppen de 30Kwh leaf al enigszins betaalbaar aan het worden.
Best vervelend als je niet thuis kan opladen, dan wil je eigenlijk alleen maar fastchargen en moet je best wel wat tijd extra incalculeren voor laden.
Theoretisch kan ik wel een lang verlengsnoer neerleggen omdat ik meestal wel rondom mijn huis ergens kan parkeren (hoekwoning) maar of dat lang heel blijft

De chademo snellaadkabels hangen dus standaard bij fastchargers dus daar heb je geen eigen kabel voor nodig maar dan rijst de vraag: Past elke chademo fastcharge kabel op elke EV? Is dat wél een standaard.
En het moet me echt even van het hart maar wát een ongekende zooi van "standaarden".
Dus in de praktijk:
[ Voor 50% gewijzigd door Metro2002 op 19-08-2016 11:23 ]
Daar was een apart topic over
laten we het erop houden dat het helpt als je goed bevriend bent met de buren. En eventueel boa's 
Ik heb een overdekte gedeelde parkeergarage, maar die is van de VVE feitelijk. Zou vast wel een paal kunnen plaatsen maar dat betekent best wat rompslomp en dan moeten ze mij extra servicekosten gaan rekenen. Gezien de gemiddelde leeftijd 50+ is zal ik wel veel tegenstand krijgen, geen zin in. Heb dus alleen een paal op m'n kantoor geïnstalleerd. Woon toch maar 5 min. er vanaf dus kan daar altijd vol laden.
Ik heb een overdekte gedeelde parkeergarage, maar die is van de VVE feitelijk. Zou vast wel een paal kunnen plaatsen maar dat betekent best wat rompslomp en dan moeten ze mij extra servicekosten gaan rekenen. Gezien de gemiddelde leeftijd 50+ is zal ik wel veel tegenstand krijgen, geen zin in. Heb dus alleen een paal op m'n kantoor geïnstalleerd. Woon toch maar 5 min. er vanaf dus kan daar altijd vol laden.
Dat mag een motorrijbewijs A1 ook met max 11 kW, maar is het aan te raden? Met ware doodsverachting wordt je door alles en iedereen ingehaald. De zuiging van vrachtwagens drukt je opzij, etc. Doodeng lijkt me dat.YoshiBignose schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:51:
[afbeelding]
Ik vond het best meevallen, wel veel lawaai en wind ja. Meestal haalt ie de 85 km/u wel. Niet heel veel langzamer dan de gemiddelde EV'er hier rijdt in z'n Leaf of Zoe
Correct, voor de 50 en 80km/u wegen van en naar het werk waar anders een (e-)scooter of iets dergelijks gebruikt wordt is het een oplossing, zeker niet een passende oplossing voor al het forens verkeer. Het is wel zo dat de Twizzy een oplossing is voor mensen die een slecht evenwichtsgevoel hebben, het is ook een stuk veiliger dan een scooter of fiets als verkeersdeelnemer.Señor Sjon schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:01:
[...]
Dat mag een motorrijbewijs A1 ook met max 11 kW, maar is het aan te raden? Met ware doodsverachting wordt je door alles en iedereen ingehaald. De zuiging van vrachtwagens drukt je opzij, etc. Doodeng lijkt me dat.
Het zou voor mij best kunnen om naar het werk op en neer te pendelen, maar handig is anders. Nu zit ik droog en uit de wind, en kan ik uit het werk mijn zoon ophalen van de opvang met een Isofix zitje op de achterbank. Als je dan toch veel geld uitgeeft, dan maar met 4 zitplaatsen en ramen
- Correct, de standaard is de Type 2 aan de kant van de paal. Deze wordt niet altijd meegeleverd, met mijn 2e hands Miev heb ik deze zelf gekocht op MP (~150 euro). Deze gebruik je voor de publieke palen.Metro2002 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:53:
Oke even resume:
Je hebt eigenlijk als standaard een type 2 connector (mennekes? ) aan de kant van de oplaadpaal/ het oplaadpunt en die wordt (neem ik aan) standaard meegeleverd? Wordt er ook een kabel met type schuko (huis/tuin/keuken aansluiting? ) meegeleverd of verschilt dat per auto? En ik begrijp dat snelladen (dus in een half uur tot 80% vol) met chamedo aansluiting gaat. Zit dat bv standaard op een Leaf en wordt zo'n kabel ook meegeleverd (dus in totaal 3 laadkabels? ) ??
- Correct, deze wordt vrijwel altijd meegeleverd, deze zat standaard bij de Miev, wellicht dat er dealers zijn die ze eruit halen, maar dat zou slinks zijn.
- De Chademo of CCS snellaad aansluiting is niet op alle auto's standaard, zo kan je een Leaf of een BMW i3 vinden die verkocht is zonder deze stekker (niet handig, vermijden).
- De snellaad kabel Chademo, CCS en Type 2 43kW zit altijd vast aan de snellader, deze kabel is namelijk vrij dik en meestal niet langer dan 3 meter. Deze hoef je dus niet aan te schaffen en kan je dus ook niet vergeten.
Ik geloof niet dat de 'Schuko' als standaard oplaadmethode erg gewenst is. Dat duurt gewoon lang. Op de plek waar je doorgaans oplaadt, moet je gewoon een degelijk laadpunt installeren. Op zijn minst een echte 3.7 kW aansluiting (dus 230V, 16A) maar eigenlijk beter meer. Om deze reden wordt de Zoe in elk geval niet standaard met een dergelijke kabel geleverd.Metro2002 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:53:
Wordt er ook een kabel met type schuko (huis/tuin/keuken aansluiting? ) meegeleverd of verschilt dat per auto?
Zoals je zelf hieronder al aangeeft, snelladers hebben kabels zoals een benzinepomp. Ook al omdat de stromen zo groot zijn dat je 'normale' kabel die je thuis of bij een openbaar punt gebruikt, niet dik genoeg is voor die stroomsterktes. Chademo is een veelgebruikte standaard maar je hebt ook CCS. Beide kabels hangen aan een snellader (Fastned in elk geval). En sommige auto's kunnen 'snelladen' met dezelfde kabel als normaal (AC laden).En ik begrijp dat snelladen (dus in een half uur tot 80% vol) met chamedo aansluiting gaat. Zit dat bv standaard op een Leaf en wordt zo'n kabel ook meegeleverd (dus in totaal 3 laadkabels? ) ??
[ Voor 7% gewijzigd door mddd op 19-08-2016 11:20 ]
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Dus bij bv Fastned krijg je alle 3 de opties, type 2 snelladen, Chademo en CCS.mddd schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:16:
[...]
Ik geloof niet dat de 'Schuko' als standaard oplaadmethode erg gewenst is. Dat duurt gewoon lang. Op de plek waar je doorgaans oplaadt, moet je gewoon een degelijk laadpunt installeren. Op zijn minst een echte 3.7 kW aansluiting (dus 230V, 16A) maar eigenlijk beter meer. Om deze reden wordt de Zoe in elk geval niet standaard met een dergelijke kabel geleverd.
[...]
Zoals je zelf hieronder al aangeeft, snelladers hebben kabels zoals een benzinepomp. Ook al omdat de stromen zo groot zijn dat je 'normale' kabel die je thuis of bij een openbaar punt gebruikt, niet dik genoeg is voor die stroomsterktes. Chademo is een veelgebruikte standaard maar je hebt ook CCS. Beide kabels hangen aan een snellader (Fastned in elk geval). En sommige auto's kunnen 'snelladen' met dezelfde kabel als normaal (AC laden).
Het begint intussen allemaal wat duidelijker te worden maar pff wat een hoop informatie. Kan je nagaan wat de gemiddelde consument hier allemaal van denkt. Die zien toch door de bomen het bos niet meer? Die raken al in paniek als er ook E10 of 'vpower' verkocht wordt bij de pomp
Dat is een oude tip en eigenlijk onzin. Ergens in mijn auto liggen ook nog wat backup pasjes. Nooit nodig gehad, zou echt moeten zoeken om ze te vinden.Metro2002 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:53:
Samenvatting is volgens mij correct.Zo'n 24Kwh leaf heeft overigens wel een vrij slechte range vind ik, 130km opgegeven zal misschien 100 km in de praktijk zijn. Maargoed, misschien is tegen de tijd dat ik voor een EV ga shoppen de 30Kwh leaf al enigszins betaalbaar aan het worden.
Theoretisch kan ik wel een lang verlengsnoer neerleggen omdat ik meestal wel rondom mijn huis ergens kan parkeren (hoekwoning) maar of dat lang heel blijft?
De ChaMeDo snellaadkabels hangen dus standaard bij fastchargers dus daar heb je geen eigen kabel voor nodig maar dan rijst de vraag: Past elke ChaMeDo fastcharge kabel op elke EV? Is dat wél een standaard.
Dus in de praktijk:
Bij een fastcharger heb je een ChaMeDo kabel die vastzit aan de oplaadpaal.
Maar volgens mij maakt men het moeilijker dan het feitelijk is met de stekkers. Zeker ook type 1 en type 2 (was het nou type 1 die ik had of was het type 2?)
Je hebt gewoon een stekker die geschikt is voor het opladen van je BMW/Nissan/Renault of wat dan ook. Oftewel aan autozijde verschilt het maar de andere kant is altijd Type 2.
Het concept van de twizzy is prima maar 80 op de snelweg is wel een garantie om je pensioen niet te halen.YoshiBignose schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:51:
[afbeelding]
Dan koop ik liever een electrische motorfiets zoals de Zero of e-scooter. Kan ik ook gewoon in mijn schuur opladen.
Zelfs een A1 motorfiets kan meestal wel harder dan 80km/u, meestal zo rond de 90-100km/u en zelfs dát is al niet prettig op de snelweg, het feit dat je niet harder kán vooral.Señor Sjon schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:01:
[...]
Dat mag een motorrijbewijs A1 ook met max 11 kW, maar is het aan te raden? Met ware doodsverachting wordt je door alles en iedereen ingehaald. De zuiging van vrachtwagens drukt je opzij, etc. Doodeng lijkt me dat.
YupMetro2002 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:26:
[...]
Dus bij bv Fastned krijg je alle 3 de opties, type 2 snelladen, Chademo en CCS.
Het begint intussen allemaal wat duidelijker te worden maar pff wat een hoop informatie. Kan je nagaan wat de gemiddelde consument hier allemaal van denkt. Die zien toch door de bomen het bos niet meer? Die raken al in paniek als er ook E10 of 'vpower' verkocht wordt bij de pomp

Duidelijk!
Volgende auto wordt waarschijnlijk een EV dan
Maar voorlopig knorren we nog even met de hybride rond, die heb ik immers nog maar pas.
Wel weer jammer dat Fastned besloten heeft dat heel de omgeving Rotterdam geen fastchargers nodig heeft.

En ook langs de A15 hadden er wel wat meer gemogen Maargoed, hopelijk breidt het nog uit.
[ Voor 44% gewijzigd door Metro2002 op 19-08-2016 12:30 ]
Bereik van de 24 kWh Leaf: zie een stuk terug in deze thread voor praktijkcijfers. Op de snelweg in de praktijk 110 km, gemengd gebruik 140-160 km.Metro2002 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:53:
Zo'n 24Kwh leaf heeft overigens wel een vrij slechte range vind ik, 130km opgegeven zal misschien 100 km in de praktijk zijn.
[...]
[...]
Laadtijd: bij een fastcharger sta je een keer een kwartiertje, afhankelijk van hoe leeg je 'm hebt en hoe vol je 'm wilt hebben. Voor de meeste dagen is 80% ruim voldoende.
Laadkabels: er komen twee kabels bij de Leaf: 1x Schuko en 1x type 1 naar type 2. Dus je thuislaadpaal moet je gewoon een type 2 Mennekes female maken, geen vaste kabel (tenzij je voor je volgende auto de kabel van de laadpaal wilt vervangen).
Chademo zit altijd vast aan de laadpaal.
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Kun je ook niet voller laden dan 80% bij een fastcharger? Dus stel je hebt een uurtje ergens en wil hem helemaal vol laden, kan dat of stopt het laden gewoon altijd bij 80% vol?Veneficus schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:36:
[...]
Bereik van de 24 kWh Leaf: zie een stuk terug in deze thread voor praktijkcijfers. Op de snelweg in de praktijk 110 km, gemengd gebruik 140-160 km.
Laadtijd: bij een fastcharger sta je een keer een kwartiertje, afhankelijk van hoe leeg je 'm hebt en hoe vol je 'm wilt hebben. Voor de meeste dagen is 80% ruim voldoende.
Laadkabels: er komen twee kabels bij de Leaf: 1x Schuko en 1x type 1 naar type 2. Dus je thuislaadpaal moet je gewoon een type 2 Mennekes female maken, geen vaste kabel (tenzij je voor je volgende auto de kabel van de laadpaal wilt vervangen).
Ook bij hele stukken 130/uur of slipstreamend achter een vrachtwagen? Zijn EV's aan het eind van hun latijn bij 130-140/uur of is het gewoon een elektronische begrenzing?Veneficus schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:36:
[...]
Bereik van de 24 kWh Leaf: zie een stuk terug in deze thread voor praktijkcijfers. Op de snelweg in de praktijk 110 km, gemengd gebruik 140-160 km.
Kan wel. Na 80% gaat het laden langzamer om schade te voorkomen. Maar de Leaf heeft een setting waarbij hij maar tot 80% laadt, bepaald door de auto zelf. Die setting gebruik ik doordeweeks altijd, om de levensduur van de accu niet onnodig te verkorten.Metro2002 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:39:
[...]
Kun je ook niet voller laden dan 80% bij een fastcharger? Dus stel je hebt een uurtje ergens en wil hem helemaal vol laden, kan dat of stopt het laden gewoon altijd bij 80% vol?
Twizy is (erg) leuk voor lokaal verkeer. Je zit relatief droog en uit de wind. ik heb ooit gekeken of het wat was voor erbij, oftewel motor de deur uit en twizy (tweedehands) aanschaffen. Uiteindelijk niet gedaan want de prijzen zijn aan de forse kant voor een hobby plus dat je dan aanloopt tegen de accuhuur. Mijn huidige motor kost me de kop niet, 8 euro per maand aan MRB, verzekering ook zoiets per maand dus vaste lasten bedragen 240 euro per jaar en dat zou bij een Twizy voor de accuhuur al ruim 500 eur zijn en dat vind ik te veel.Metro2002 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:30:
[...]
Het concept van de twizzy is prima maar 80 op de snelweg is wel een garantie om je pensioen niet te halen.
Dan koop ik liever een electrische motorfiets zoals de Zero of e-scooter. Kan ik ook gewoon in mijn schuur opladen.
[...]
Zelfs een A1 motorfiets kan meestal wel harder dan 80km/u, meestal zo rond de 90-100km/u en zelfs dát is al niet prettig op de snelweg, het feit dat je niet harder kán vooral.
Je gaat met een Leaf liever geen 130 rijden, ook niet achter een vrachtwagen. Het verbruik neemt zo dramatisch toe met snelheid dat je heel hard inlevert op bereik. Dit is ook waar voor ICE's, maar dat merk je niet zo snel omdat dat uitmiddelt over een veel groter bereik.Señor Sjon schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:40:
[...]
Ook bij hele stukken 130/uur of slipstreamend achter een vrachtwagen? Zijn EV's aan het eind van hun latijn bij 130-140/uur of is het gewoon een elektronische begrenzing?
Het vermogen van een Leaf is 80 kW (109 pk) wat in principe genoeg is voor een hogere topsnelheid, maar volgens mij is 'ie elektronisch begrensd. Ik heb zelf nog niet harder gereden dan 145 of zo.
Maar je wordt tenminste niet nat en er kan ook nog iemand achter je zitten. Opladen kan ook gewoon met een 220v stekker. Ja als je crashed ben je naar de klote, dat kloptMetro2002 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:30:
[...]
Het concept van de twizzy is prima maar 80 op de snelweg is wel een garantie om je pensioen niet te halen.
Ja dat zat mij ook tegen anders vond ik het nog wel leuk voor erbij.BB-One schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:42:
[...]
Twizy is (erg) leuk voor lokaal verkeer. Je zit relatief droog en uit de wind. ik heb ooit gekeken of het wat was voor erbij, oftewel motor de deur uit en twizy (tweedehands) aanschaffen. Uiteindelijk niet gedaan want de prijzen zijn aan de forse kant voor een hobby plus dat je dan aanloopt tegen de accuhuur. Mijn huidige motor kost me de kop niet, 8 euro per maand aan MRB, verzekering ook zoiets per maand dus vaste lasten bedragen 240 euro per jaar en dat zou bij een Twizy voor de accuhuur al ruim 500 eur zijn en dat vind ik te veel.
[ Voor 41% gewijzigd door YoshiBignose op 19-08-2016 11:51 ]
Dan is EV voorlopig niets voor mij.Veneficus schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:45:
[...]
Je gaat met een Leaf liever geen 130 rijden, ook niet achter een vrachtwagen. Het verbruik neemt zo dramatisch toe met snelheid dat je heel hard inlevert op bereik. Dit is ook waar voor ICE's, maar dat merk je niet zo snel omdat dat uitmiddelt over een veel groter bereik.
Het vermogen van een Leaf is 80 kW (109 pk) wat in principe genoeg is voor een hogere topsnelheid, maar volgens mij is 'ie elektronisch begrensd. Ik heb zelf nog niet harder gereden dan 145 of zo.
Ik rij op de snelweg 115 waar ik 130 mag. Hiervoor had ik aardig snelle auto's, maar ik vind het eigenlijk zelfs wel relaxter rijden...Señor Sjon schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:51:
[...]
Dan is EV voorlopig niets voor mij.Ik houd het nog geen vijf minuten vol op de rechterbaan met 100 waar je 120 mag.
[ Voor 13% gewijzigd door Veneficus op 19-08-2016 11:52 ]
Ik eerder 140.

Ja dat zijn leasebak snelheden
308, Leon's, V40's...
[ Voor 25% gewijzigd door YoshiBignose op 19-08-2016 11:53 ]
Met m'n Volvo en Jaguar deed ik dat ook, maar het went heel snel.
Dat is maar sinds enkele jaren waar voor verbrandingsmotoren; vroeger verbruikte een twee liter benzinemotor gewoonweg veel, of je nu zuinig reed of niet.Veneficus schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:45:
Dit is ook waar voor ICE's, maar dat merk je niet zo snel omdat dat uitmiddelt over een veel groter bereik.
Het zit er bij de mensen nog niet ingebakken dat je door traag, voorzichtig en anticiperend te rijden je gemakkelijk je bereik met een kwart of meer kan doen toenemen. Dat is dus een uitgespaarde volle tank per drie tot vier tankbeurten! Tsjing tsjing.
Ik doe af en toe een poging om zo te rijden, maar ik heb er echt het geduld niet voor. Nu krijgt men bij een pak koekjes een rijbewijs op de ring Rotterdam en zijn er hele legioenen aan vrachtwagens vanaf de Maasvlakte, dus ik rij liever door. Erger me ook dood aan personenauto's op de linkerbaan die met 100 gaan inhalen waar je 120-130 mag.
Een keer extra tanken kost 5-10 minuten. Traag rijden kost me minstens een halfuur per tank. Doorrijden = profit.
@hierboven. Ik heb juist het idee dat het niet opschiet met het verbruik van ICE. Had heel vroeger een 2.0 GTi Celica en daar kon je makkelijk 1:13 mee rijden, want de auto was erg laag en dus minder frontaal oppervlakte. 25 jaar later rijden de meeste 2 liters nog steeds 1:12 o.i.d..
Een keer extra tanken kost 5-10 minuten. Traag rijden kost me minstens een halfuur per tank. Doorrijden = profit.
@hierboven. Ik heb juist het idee dat het niet opschiet met het verbruik van ICE. Had heel vroeger een 2.0 GTi Celica en daar kon je makkelijk 1:13 mee rijden, want de auto was erg laag en dus minder frontaal oppervlakte. 25 jaar later rijden de meeste 2 liters nog steeds 1:12 o.i.d..
[ Voor 23% gewijzigd door Señor Sjon op 19-08-2016 12:00 ]
Dat is altijd waar geweest, pure fysica. Je luchtweerstand gaat kwadratisch met de snelheid, en dan komt de (in)efficientiecurve van de motor er nog overheen. Alleen heeft een benzineauto vaak een bereik van tussen de 500 en 1000 km, waardoor het even doortrappen op een stukje van 20 km niet terug te zien is.IveGotARuddyGun schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:54:
[...]
Dat is maar sinds enkele jaren waar voor verbrandingsmotoren; vroeger verbruikte een twee liter benzinemotor gewoonweg veel, of je nu zuinig reed of niet.
Het zit er bij de mensen nog niet ingebakken dat je door traag, voorzichtig en anticiperend te rijden je gemakkelijk je bereik met een kwart of meer kan doen toenemen. Dat is dus een uitgespaarde volle tank per drie tot vier tankbeurten! Tsjing tsjing.
Bij een auto met een bereik van 130 km is dit een stuk duidelijker.
Het went heel erg snel en qua reistijd maakt het ook helemaal niets uit, plus dat het veel relaxter is. En bijkomend voordeel de fanmail uit Leeuwarden is gestopt...Veneficus schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:53:
[...]
Met m'n Volvo en Jaguar deed ik dat ook, maar het went heel snel.
@senorsjon: Je zou het eens een week gewoon moeten proberen: Cruisecontrol op 110, als je dan gaat inhalen even doortrekken naar de 120-130 weer maar rechts en terug naar 110. Je hartslag gaat omlaag je ergert je veel minder aan medeweggebruikers behalve dan aan die lui die met 150 km aan komen rijden en denken dat het sneller gaat om op het laatste moment vol in de ankers te gaan

Plus als je (zeker in de spits) dan uiteindelijk bij het verkeerslicht naast degene staat (jij rechterbaan, hij/zij meestal links) en dat dan links vooraan iemand niet oplet waardoor hij/zij achter jou moet aansluiten
Edit: Ik klink bijna profetisch/bekeerd, maar voor de Renault Zoe reed ik dus een Alfa 159 (gechiptuned etc) en op de snelweg bijna altijd linkerbaan. Ik heb destijds gekozen voor de Zoe puur om financiele redenen en was dus echt benauwd om de 'snelheid' te missen, maar heel eerlijk gezegd mis ik het totaal niet, zelfs op de motor rijd ik nu rustiger op de snelweg, met heel af en toe een kleine uitschieter...
[ Voor 17% gewijzigd door BB-One op 19-08-2016 12:07 ]
Tegenwoordig zit er ook in veel ICE's zo'n MPG indicatortje.Veneficus schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:01:
[...]
Dat is altijd waar geweest, pure fysica. Je luchtweerstand gaat kwadratisch met de snelheid, en dan komt de (in)efficientiecurve van de motor er nog overheen. Alleen heeft een benzineauto vaak een bereik van tussen de 500 en 1000 km, waardoor het even doortrappen op een stukje van 20 km niet terug te zien is.
Bij mij gaat hij van 1:18 op de CC met 80kmh naar 1:13 bij 135kmh.
Overigens is de luchtweerstand wel kwadratisch. Maar je rolweerstand is linear afhankelijk van de snelheid.
En je totale weerstand moet je weer delen door de snelheid, omdat je door de hogere snelheid meer afstand aflegt.
Mwah dat het niet uitmaakt qua reistijd is natuurlijk onzin, want dat doet het wel degelijk. En dat lijkt misschien per dag niets, maar als je dat na een jaar optelt is dat toch wel wat. Als je die tijdwinst dan afzet tegen de extra brandstofkosten valt het allemaal wel mee. Het is het niet waard als je daardoor gestrest achter het stuur zit zoals heel veel mensen. Ik vind het soms lekkerder om harder te rijden en soms niet. Maar je ziet mij echt niet achter een vrachtwagen aansluiten bij een stoplicht, wat ik zat mensen zie doen. Daar is m'nn leven echt te kort voor hoor
Ik had het over dat de inefficiëntie van oude verbrandingsmotoren de zuinigheid bij lagere snelheden quasi tenietdeed.Veneficus schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:01:
Dat is altijd waar geweest, pure fysica. Je luchtweerstand gaat kwadratisch met de snelheid, en dan komt de (in)efficientiecurve van de motor er nog overheen. Alleen heeft een benzineauto vaak een bereik van tussen de 500 en 1000 km, waardoor het even doortrappen op een stukje van 20 km niet terug te zien is.
Mijn insteek was ook over gemiddelde zuinigheid, niet over een korte piek. Maar inderdaad, een korte piek ga je sneller merken als het bereik nog weinig is. Zo ook bij verbrandingsmotoren: als je nog 130km kan rijden met de restjes in de tank, dan gaat het wél uitmaken of je zuinig rijdt of als een zot begint te rijden, zelfs al is het maar voor even.
Ja, ik reed in m'n oude BMW altijd 1 op 10, of het nou binnenstad of 150 km/u snelweg was.IveGotARuddyGun schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:09:
[...]
Ik had het over dat de inefficiëntie van oude verbrandingsmotoren de zuinigheid bij lagere snelheden quasi tenietdeed.
Mijn insteek was ook over gemiddelde zuinigheid, niet over een korte piek. Maar inderdaad, een korte piek ga je sneller merken als het bereik nog weinig is. Zo ook bij verbrandingsmotoren: als je nog 130km kan rijden met de restjes in de tank, dan gaat het wél uitmaken of je zuinig rijdt of als een zot begint te rijden, zelfs al is het maar voor even.
Klopt. Daarom gaat je verbruik PER KM ongeveer lineair met je snelheid, of zelfs harder.RocketKoen schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:06:
[...]
Overigens is de luchtweerstand wel kwadratisch. Maar je rolweerstand is linear afhankelijk van de snelheid.
En je totale weerstand moet je weer delen door de snelheid, omdat je door de hogere snelheid meer afstand aflegt.
Maar dit is dan ook exact het punt. Met een grote tank ga je het verschil in verbruik niet merken aan de pomp; of je nou elke 7 of 8 dagen moet tanken, dat is voor je gevoel hetzelfde. Maar het bereik van een elektrische auto is op dit moment maximaal de afstand waarbij je met een ICE het al benauwd zou krijgen. Gelukkig is het geschatte huidige bereik aardig nauwkeurig, dus die range anxiety verdwijnt ook snel.IveGotARuddyGun schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:09:
[...]
Ik had het over dat de inefficiëntie van oude verbrandingsmotoren de zuinigheid bij lagere snelheden quasi tenietdeed.
Zowel binnenstad als snelweg zijn relatief uitersten, beide onzuinig ;-) Daartussenin (80 km/h) zou je waarschijnlijk wel zuiniger rijden, op een efficienter punt van de motor en zonder het vele remmen en optrekken.YoshiBignose schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:10:
[...]
Ja, ik reed in m'n oude BMW altijd 1 op 10, of het nou binnenstad of 150 km/u snelweg was.
Mijn hartslag gaat eerder omhoog met voor mijn gevoel langzaam sukkelen.BB-One schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:02:
[...]
Het went heel erg snel en qua reistijd maakt het ook helemaal niets uit, plus dat het veel relaxter is. En bijkomend voordeel de fanmail uit Leeuwarden is gestopt...
@senorsjon: Je zou het eens een week gewoon moeten proberen: Cruisecontrol op 110, als je dan gaat inhalen even doortrekken naar de 120-130 weer maar rechts en terug naar 110. Je hartslag gaat omlaag je ergert je veel minder aan medeweggebruikers behalve dan aan die lui die met 150 km aan komen rijden en denken dat het sneller gaat om op het laatste moment vol in de ankers te gaan![]()
Plus als je (zeker in de spits) dan uiteindelijk bij het verkeerslicht naast degene staat (jij rechterbaan, hij/zij meestal links) en dat dan links vooraan iemand niet oplet waardoor hij/zij achter jou moet aansluiten
Edit: Ik klink bijna profetisch/bekeerd, maar voor de Renault Zoe reed ik dus een Alfa 159 (gechiptuned etc) en op de snelweg bijna altijd linkerbaan. Ik heb destijds gekozen voor de Zoe puur om financiele redenen en was dus echt benauwd om de 'snelheid' te missen, maar heel eerlijk gezegd mis ik het totaal niet, zelfs op de motor rijd ik nu rustiger op de snelweg, met heel af en toe een kleine uitschieter...
Ik kan tegenwoordig doorrijden in de spits en ik haal aan het begin van het traject vaak een collega in. Op 35km scheelt het toch zo 6-7 minuten.
Dat lijkt mij dan toch enkel voor een benzine te gelden. Ik heb zelf een diesel (318d-2013 en als ik altijd op eco stand rij, en voorzichtig beheerst ga, dan kom ik op een gemiddelde van 4.8l/100km. Dit is dus 110 op de snelweg en een rustige rijstijl.IveGotARuddyGun schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:54:
[...]
Dat is maar sinds enkele jaren waar voor verbrandingsmotoren; vroeger verbruikte een twee liter benzinemotor gewoonweg veel, of je nu zuinig reed of niet.
Als ik altijd gas geef(sport stand) waar het kan 135 op de snelweg en regelmatig eens goed doortrek als ik vooraan aan het licht sta, dan kom ik op 5.7l/100 km. Een beduidend verschil maar geen extra tank op 4 tankbeurten, eerder op 5.5 tankbeurten. Met een benzine kan je natuurlijk wel hoger in toeren wat nefast zal zijn voor het verbruik. Met mijn Diesel is de puf er toch uit eens ik over de 3500toeren ben.
Het aanbod betaalbare E.V.'s(vanaf 30000euro) die iets of wat range(250+km) en power(0-100 <=8.5s) hebben is op dit moment nog bedroevend naar mijn mening en eisen. Ik hoop dat de Tesla Model 3 dit opentrekt en dat andere fabrikanten eindelijk eens met wat komen. Er zijn alvast heel wat auto's aangekondigd maar voorlopig nog niet veel van te zien.
Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB
Waarom niet? Als je dat met je EV elke tankbeurt gaat doen, dan doe je dat bij een verbrandingsmotor makkelijk vijf tot acht keer per tankbeurt, want zo verhoudt de tank zich tot de batterijen van een EV qua capaciteit. Als je dat zo vaak zal doen bij een verbrandingsmotor, dan zal je dat best zien in je bereik. Eenmalig natuurlijk niet, maar daar vertrouw ik ook niet op. ;-)Veneficus schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:15:
Maar dit is dan ook exact het punt. Met een grote tank ga je het verschil in verbruik niet merken aan de pomp; of je nou elke 7 of 8 dagen moet tanken, dat is voor je gevoel hetzelfde.
Ik krijg het niet benauwd van 175km te zien op mijn resterend bereik. Een bereik van 5 kilometer is iets anders, maar ik rij graag op de limiet. Ik denk dan ook dat ik best goed overweg zou kunnen met een volledig elektrische wagen, behalve dat de uitstapjes naar de familie en schoonfamilie zullen leiden tot het schooien om elentriek.Maar het bereik van een elektrische auto is op dit moment maximaal de afstand waarbij je met een ICE het al benauwd zou krijgen. Gelukkig is het geschatte huidige bereik aardig nauwkeurig, dus die range anxiety verdwijnt ook snel.
Dat is dan toch nog steeds de moeite? Stel nu dat je altijd zo zuinig zou rijden, dan kan je zeggen dat je ongeveer elke vijf tankbeurten een tankbeurt minder moet betalen terwijl je even ver kan rijden. Tsjing tsjing!FragileM64 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:21:
Een beduidend verschil maar geen extra tank op 4 tankbeurten, eerder op 5.5 tankbeurten.
[ Voor 14% gewijzigd door RuddyMysterious op 19-08-2016 12:25 ]
Zo eens rond aa nhet kijken en verdorie, precies op het stuk waar ik altijd woon-werk rij zijn er eigenlijk geen fastchargers te vinden. Ja , eentje van de Total en als je dan kijkt hoe je daar moet betalen kom je op een niet werkende website uit. (plug to drive) Voor de rest allemaal standaard oplaadpalen waar je dus een uur of 4 mag staan voor je opgeladen bent. Dat is natuurlijk alleen interessant als zo'n ding in de buurt staat van waar je woont. Een stukje omrijden en een half uurtje opladen vind ik geen probleem maar mijn auto op 2 km afstand van huis 4 uur lang neerzetten lijkt me niet zo'n strak plan.
Hopelijk komen er straks gewoon standaard bij alle pompstations fastchargers. Er zitten verdorie weet niet hoeveel tankstations in Spijkenisse (waar ik woon) maar niet 1 biedt er (fastcharge) opladen aan.
Edit: ben blijkbaar niet de enige http://www.rijnmond.nl/ni...len-auto-s-in-Spijkenisse
Hopelijk komen er straks gewoon standaard bij alle pompstations fastchargers. Er zitten verdorie weet niet hoeveel tankstations in Spijkenisse (waar ik woon) maar niet 1 biedt er (fastcharge) opladen aan.
Edit: ben blijkbaar niet de enige http://www.rijnmond.nl/ni...len-auto-s-in-Spijkenisse
[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 19-08-2016 13:11 ]
Zoe is elektronisch begrensd op ~135 km/h (~145 op de teller). Zij zou wel harder kunnen, vermogen genoeg. Je voelt het meteen als je de begrenzing raakt.
Maar als je gaat racen wil je misschien een andere overbrenging om meer vermogen op hoge snelheid te hebben (de veldverzwakking begint nu bij 100 km/u).
Zie ook
Proton_ in "Elektrische auto's"
Maar als je gaat racen wil je misschien een andere overbrenging om meer vermogen op hoge snelheid te hebben (de veldverzwakking begint nu bij 100 km/u).
Zie ook
Proton_ in "Elektrische auto's"
Ik rij nog regelmatig 130 in de Zoe naar mijn werk als het rustig is / ik lekker vroeg wegga. Als je bestemming binnen de range valt (wat 90% van de keren zo is) dan is dat geen probleem en kar je lekker door.
De meeste tijd dat ik 100 rij is dat omdat het druk is op de weg. Gewoon 100 rechtdoor zonder manouvres vind ik een stuk relaxter dan al het gehannes op de linkerbanen (ik erger me dan constant aan mensen, en gezien de gezichtsuitdrukkingen ben ik niet de enige
).
En daarnaast idd het tijdsverschil. Hoe vaak je wel niet panische mensen je ziet inhalen om ernaast te staan bij de volgende file... nog nutteloos ook. Als het druk is staat iedereen links te wachten tot het doorrijdt, maar je weet al van te voren dat dat geen zin heeft, dus daar doe ik dan geen moeite meer voor.
Van de week vanuit Lisse naar Gent geweest en daarna Sittard en Tilburg aangedaan (respectievelijk; vakantiebestemming, schoonouders, afhaal van een pakketje), dus weer een lekker ritje met de Zoe. Prima te doen met Fastned op de heenweg en laden op de bestemmingen. Gent ook lekker 22kw, dus lekker rap vol (leve de cameleon lader).
Wel wat tijd kwijt geweest aan het laden, maar die files hakten er nog meer in (Gent-centrum hadden we niet eens meer tijd voor, 2 uur vertraging
)
De meeste tijd dat ik 100 rij is dat omdat het druk is op de weg. Gewoon 100 rechtdoor zonder manouvres vind ik een stuk relaxter dan al het gehannes op de linkerbanen (ik erger me dan constant aan mensen, en gezien de gezichtsuitdrukkingen ben ik niet de enige
En daarnaast idd het tijdsverschil. Hoe vaak je wel niet panische mensen je ziet inhalen om ernaast te staan bij de volgende file... nog nutteloos ook. Als het druk is staat iedereen links te wachten tot het doorrijdt, maar je weet al van te voren dat dat geen zin heeft, dus daar doe ik dan geen moeite meer voor.
Van de week vanuit Lisse naar Gent geweest en daarna Sittard en Tilburg aangedaan (respectievelijk; vakantiebestemming, schoonouders, afhaal van een pakketje), dus weer een lekker ritje met de Zoe. Prima te doen met Fastned op de heenweg en laden op de bestemmingen. Gent ook lekker 22kw, dus lekker rap vol (leve de cameleon lader).
Wel wat tijd kwijt geweest aan het laden, maar die files hakten er nog meer in (Gent-centrum hadden we niet eens meer tijd voor, 2 uur vertraging
Hier heb ik ook onze Zoe (intens uitvoering 2014) gekocht! Erg vriendelijke man (Gerrit) en wij hebben er een flexi-charger bij gekregen naast de normale laadkabel (dus heel af en toe kunnen wij met stopcontact opladen, dit is voor ons erg handig bij bezoek van schoonfam. en familie) samen met een mooie laadbox van laadpaal24.nl zodat wij met 11kw thuis kunnen opladenBB-One schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:50:
[...]
Je zou ook eens in het buitenland kunnen kijken (in ieder geval voor de Zoe) scheelt zo 2 tot 3000 euro![]()
Voor tweedehands de Zoe is Bleeker in Purmerend (niet de Renault dealer) volgens zeggen op het Renault forum een goede om een tweedehands zoe te kopen. Hij importeert dergelijke zoe's vanuit het buitenland, vnl Frankrijk.
Voor een mooie ingevoerde renault zoe ben je daar op het juiste adres, tegen een zeer schappelijke prijs! Uiteindelijk hebben wij daar onze 5j oude eco diesel ook tegen een eerlijke prijs in kunnen ruilen bij de deal.
Wij hebben sinds eind Mei al flink rondgereden en regelmatig verre ritten gemaakt
**Edit**
Zonder extra's of inruil beginnen de Zoe's rond de 10k dacht ik, voor de niet Zen/Intens uitvoeringen. Toen wij er waren had hij er 22 staan, vrijwel allemaal met zeer lage KM-standen
[ Voor 18% gewijzigd door Stef87 op 19-08-2016 14:09 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Zo te zien kan je bij het Carlton hotel in Spijkenisse wel snelladen? Kan alleen niet vinden of dat alleen voor gasten is. Waarschijnlijk wel. Even een kopje koffie doen dusMetro2002 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:35:
Zo eens rond aa nhet kijken en verdorie, precies op het stuk waar ik altijd woon-werk rij zijn er eigenlijk geen fastchargers te vinden. Ja , eentje van de Total en als je dan kijkt hoe je daar moet betalen kom je op een niet werkende website uit. (plug to drive) Voor de rest allemaal standaard oplaadpalen waar je dus een uur of 4 mag staan voor je opgeladen bent. Dat is natuurlijk alleen interessant als zo'n ding in de buurt staat van waar je woont. Een stukje omrijden en een half uurtje opladen vind ik geen probleem maar mijn auto op 2 km afstand van huis 4 uur lang neerzetten lijkt me niet zo'n strak plan.
Me Tarzan, U nix!
Alleen voor gasten idd.doc schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:53:
[...]
Zo te zien kan je bij het Carlton hotel in Spijkenisse wel snelladen? Kan alleen niet vinden of dat alleen voor gasten is. Waarschijnlijk wel. Even een kopje koffie doen dus
Als je de tijd hebt is dat niet erg. Ik gebruik het iedere werkdag om op mijn werk te laden. Op zich had ik liever een paal gehad, dat is gewoon handiger. Maar ja, de eigenaar van het pand wil die niet aan zijn pand, maar een stopcontact mocht wel. Die sit op een aparte groep, met goede kabels dus ik laad daar ook gewoon met 16A. Je kan op diverse plekken op internet gewoon een schuko lader kopen die je kan instellen op 10A of 16A.mddd schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:16:
Ik geloof niet dat de 'Schuko' als standaard oplaadmethode erg gewenst is. Dat duurt gewoon lang.
Ik heb twee collega's met plugin hybrides en die laden ook op de zaak met hun stopcontactlader. Van de Outander is hij al stuk gegaan. Die gebruikt nu mijn lader. Voor hem ook makkelijker, want mijn snoer is een meter langer zodat hij gewoon kan parkeren en niet achteruit. Wij hebben schuine plekken dus achteruit parkeren is onhandig. Bij de Outlander zit het oplaadpunt achter op de auto. Met zijn eigen kabel haalde hij vanaf daar het stopcontact op de muur niet.
De ander heeft een C-max Energy. Zijn lader is nu ook stuk gegaan. Gelukkig was (na 3 weken wachten) de nieuwe lader voor de Outlander aangekomen (garantie). Dus die gebruikt nu de lader van de Outlander.
Waarschijnlijk ook omdat een Zoe inefficiënt oplaad met slechts 1 fase op 10A .Om deze reden wordt de Zoe in elk geval niet standaard met een dergelijke kabel geleverd.
Een Tesla heeft een Type 2 laadpoort. En je kan hem ook met Chademo laden dmv een adapter. Telt dat ook?databeestje schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 22:23:
Je auto heeft "Type-1 met Chademo" of "Type 2 met Type 2 Combo". Ik heb andere combinaties nog niet gezien, wel auto's zonder snellaad poort, wat compleet achterlijk is. (hallo Mercedes B250e)

Hm, dat ken ik niet. Waar heb je dat gevonden? Ik kan alleen wat vinden over een snellader ergens in de buurt van Schiphol en in België. Daar kan je blijkbaar alleen per tien minuten betalen en dat kost vier euro. Dat is goedkoper dan 50 cent per minuut, maar als je vijftien minuten wil laden moet ej toch voor twintig betalen zodat het weer duurder is...Metro2002 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:35:
Zo eens rond aa nhet kijken en verdorie, precies op het stuk waar ik altijd woon-werk rij zijn er eigenlijk geen fastchargers te vinden. Ja , eentje van de Total en als je dan kijkt hoe je daar moet betalen kom je op een niet werkende website uit. (plug to drive)
De dichtstbijzijnde snellader bij Spijkenisse zit bij de ANWB in Rhoon langs de Groene Kruisweg. Dat is vlak bij de A15. Daarna Van der Valk in Ridderkerk (net geen Barendrecht). Die zit iets verder van de snelweg af. Daarna waarschijnlijk die in Rotterdam centrum (Couwenburg, vlakbij het Hofplein), maar dat komt omdat je voor Fastned eerst de snelweg af moet om dan weer richting Rotterdam te rijden. Binnenkort(?) komt er wel 1 voor de Noordtunnel van Mister Green, maar ik heb geen idee wanneer die er precies komt.
Maar goed, als je net op de Maasvlakte werkt dan heb je daar minder aan natuurlijk.
Nee, dat is niet heel handig. Maar zo weinig palen zijn er ook niet in Spijkenisse. 2 kilometer is langer dan je denkt, dat is een klein half uurtje lopen. Als je op de site van TNM kijkt kan je zien dat er ondertussen wel meer dan vijf palen in Spijkenisse staan.Een stukje omrijden en een half uurtje opladen vind ik geen probleem maar mijn auto op 2 km afstand van huis 4 uur lang neerzetten lijkt me niet zo'n strak plan.
Ik weet niet of het alleen voor gasten is, ik ben er nog nooit geweest om te laden. Het zijn trouwens gewone laadpalen bij het Carlton, er staat daar geen snellader.doc schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:53:
Zo te zien kan je bij het Carlton hotel in Spijkenisse wel snelladen? Kan alleen niet vinden of dat alleen voor gasten is. Waarschijnlijk wel. Even een kopje koffie doen dus
Mijn ervaring bij zulk soort plekken is dat er helemaal geen bordjes bij staan behalve "alleen elektrisch laden". Gisteren geladen bij Van der Valk in Ridderkerk. Toen we kwamen aanrijden stond er al een Outlander aan de snellader (zij hebben er ook een bordje bij staan: max 30 minuten). Maar die was niet aan het laden. Gelukkig was de kabel lang genoeg zodat ik er naast kon staan en alsnog laden. Na een kwartier weer verder gereden, maar niemand gezien die bij die Outlander hoorde. En ook geen personeel die kwam kijken of men wel op tijd weg ging of wat dan ook. Ik moet binnenkort toch eens wat papier in mijn auto leggen zodat ik (nette) briefjes bij mensen onder de ruitenwisser kan doen.
Zit je ondertussen al in Frankrijk of moet je nog vertrekken?Stef87 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:56:
Wij hebben sinds eind Mei al flink rondgereden en regelmatig verre ritten gemaakt
[ Voor 0% gewijzigd door JeroenE op 20-08-2016 13:05 . Reden: TNM is .com, niet .nl ]
De enige snelladers in de buurt van Spijkenisse zitten inderdaad in Rhoon (bij de ANWB? ) en bij de Ikea Barendrecht. Alle laders in Spijkenisse zijn van het type 'ik heb 4 uur nodig' en zijn dus niet interessant behalve als je in de buurt woont en ik woon er helaas bij geen 1 in de buurt.JeroenE schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 11:14:
Nee, dat is niet heel handig. Maar zo weinig palen zijn er ook niet in Spijkenisse. 2 kilometer is langer dan je denkt, dat is een klein half uurtje lopen. Als je op de site van TNM kijkt kan je zien dat er ondertussen wel meer dan vijf palen in Spijkenisse staan.
Ik weet niet of het alleen voor gasten is, ik ben er nog nooit geweest om te laden. Het zijn trouwens gewone laadpalen bij het Carlton, er staat daar geen snellader.
Ik woon in Spijkenisse en werk in Schiedam en zoals je ziet is dat fastcharge niemandsland

Enfin, er zijn voorzichtige verhuisplannen dus wellicht moet ik dan maar gewoon gelijk rekening houden met de aanwezigheid van een garage met electra aansluiting
[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 20-08-2016 11:48 ]
Bestel een hoop visitekaartjes en doe die in je handschoenenkastje, heb er standaard een paar in de knip voor auto's die ICE-en.JeroenE schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 11:14:
[...]
Mijn ervaring bij zulk soort plekken is dat er helemaal geen bordjes bij staan behalve "alleen elektrisch laden". Gisteren geladen bij Van der Valk in Ridderkerk. Toen we kwamen aanrijden stond er al een Outlander aan de snellader (zij hebben er ook een bordje bij staan: max 30 minuten). Maar die was niet aan het laden. Gelukkig was de kabel lang genoeg zodat ik er naast kon staan en alsnog laden. Na een kwartier weer verder gereden, maar niemand gezien die bij die Outlander hoorde. En ook geen personeel die kwam kijken of men wel op tijd weg ging of wat dan ook. Ik moet binnenkort toch eens wat papier in mijn auto leggen zodat ik (nette) briefjes bij mensen onder de ruitenwisser kan doen.
Ja, dat is bij de ANWB. Wel achter een hek, maar ze zijn redelijk lang open. Alleen 's nachts kan je die niet gebruiken.Metro2002 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 11:43:
De enige snelladers in de buurt van Spijkenisse zitten inderdaad in Rhoon (bij de ANWB? )
Ohja, die was ik nog vergeten.en bij de Ikea Barendrecht.
Ja, in Spijkenisse zelf zijn alleen gewone laadpalen. Maar in iedere wijk staat er wel minstens 1, al heb ik ik ze zeker niet allemaal bezocht. Dus wellicht zit er hier en daar ook nog een laadpaal bij op een inrit. Zeker in de Maaswijk zitten er behoorlijk wat, en dat ziet er wel naar uit als inritlaadplekken,Alle laders in Spijkenisse zijn van het type 'ik heb 4 uur nodig' en zijn dus niet interessant behalve als je in de buurt woont en ik woon er helaas bij geen 1 in de buurt.
Maar volgens mij zit er dus in iedere wijk wel minstens 1, maar dat kan nog steeds een eindje wandelen zijn natuurlijk. En als je iedere dag een half uur moet lopen om je auto te kunnen gebruiken dan kan je inderdaad bijna net zo goed op de fiets naar je werk gaan want dan ben je niet veel sneller. Bovendien zijn de laadpalen daar ook niet per ongeluk gekomen dus je hebt best kans dat ze redelijk vaak bezet zijn door andere mensen met een EV. Je zou eens een keer 's avonds uit je werk moeten kijken welke er vrij zijn of niet. Je hoeft niet langs te rijden, in een aantal apps kan je dat tegenwoordig ook zien (oa Social Charging of TNM).
Ja, dat is helaas zo. Maar daar is Spijkenisse niet alleen in hoor, er zijn nog genoeg plekkenwaar dat zo is.Ik woon in Spijkenisse en werk in Schiedam en zoals je ziet is dat fastcharge niemandsland
Op zich zou je dan wel eens in de zo veel keer over Rhoon kunnen rijden en dan via de Groene Kruisweg naar huis (wel opletten op alle flitspalen). Maar de vraag is dan of je het niet erg vind om dat iedere drie werkdagen te doen...
Hoeft niet eens per se een garag te zijn (heb ik ook niet), maar een oprit om te parkeren is dan wel handig. Of anders een huis vlak bij een laadpaalEnfin, er zijn voorzichtige verhuisplannen dus wellicht moet ik dan maar gewoon gelijk rekening houden met de aanwezigheid van een garage met electra aansluiting
TNM heeft ook nette kaartjes met heldere tekst en ruimte voor bv een mobiel nummerErasmo schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 11:53:
[...]
Bestel een hoop visitekaartjes en doe die in je handschoenenkastje, heb er standaard een paar in de knip voor auto's die ICE-en.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Op hun site kon ik zo snel niets vinden. Waar zit dat verstopt?NielsTn schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 13:58:
TNM heeft ook nette kaartjes met heldere tekst en ruimte voor bv een mobiel nummer
https://www.thenewmotion..../laadplek-bezet-kaartjes/JeroenE schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 18:39:
[...]
Op hun site kon ik zo snel niets vinden. Waar zit dat verstopt?
https://www.thenewmotion....ublieke-laadpunten-en-nu/
[ Voor 17% gewijzigd door NielsTn op 20-08-2016 19:24 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Dat is dus niet wat ik schrijf. ik zeg dat als ik een langere afstand rijd ik het niet bezwaarlijk vind om dan eens te snelladen. jij doet nu net alsof ik alleen laad bij een snellader. Ik sluit mijn auto aan als ik ergens ben, dus ook thuis en vertrek dan met een volle accu. Het verschil wordt geen 72 minuten. de tijd die ik thuis laad of als ik ergens ben tel ik niet verder mee als laadtijd. Als ik bij een snellader sta telt die tijd wel mee. Als ik nog 50 km moet dan laad voldoende energie om er te komen maar ik ga mijn auto niet maximaal opladen.Metro2002 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:16:
[...]
ten eerste is het niet 18 minuten ipv 8 minuten omdat ik niet elke 100-150km aan de pomp sta maar elke 500 a 600km. Dus dan wordt het verschil al 72 minuten vs 8 minuten.
Hierin verschilt het gebruik van een EV erg met een ICE. Een EV kan ik overal laden waar ik zijn moet, dus ook thuis. Een ICE kan je helaas niet thuis vol tanken (sommige op aardgas rijdens auto's wel maar ook niet heel erg snel).
Het laden aan een snellader kan je dan ook niet 1 op 1 vergelijken met het tanken (vind ik).
Je hebt veelover voor een betere wereld. Ik hoop dat de keuze voor geen kinderen een bewuste keuze is en geen belemmering op andere vlakken. Wel of niet hebben van kinderen m.b.t. het milieu is een moeilijke als iedereen het doet dan is binnenkort onze soort uitgestorven. Waarmee je misschien zou kunnen denken dat het elimineren van de mensheid de meest effectieve methode van het milieu verbeteren.Ten tweede: Wat doe ik voor het milieu:
- Ik heb geen kinderen
- We letten op ons energieverbruik, we gebruiken bv slechts een derde van wat een gemiddeld huishouden aan stroom gebruikt.
- Ik rij in een hybride auto en gebruik de auto in het algemeen spaarzaam, korte afstanden fiets ik.
- Ik pak meerdere keren per week de fiets naar mijn werk ipv de auto (22km enkele reis) en doe dat gewoon op eigen kracht, dus geen ebike oid.
- Ik pak bij voorkeur de scooter ipv de auto voor de andere dagen zodat ik én niet meewerk aan het fileprobleem én sneller ben én met een gemiddeld verbruik van > 1 op 40 ook nog eens een klein beetje aan het milieu denk. (en ja het is een 4 takt)
- Vliegvakanties doen we bijna nooit (slechts 3 keer gevlogen in mijn leven)
- We eten niet elke dag vlees, eten regelmatig kliekjes etc.
Ik ben het met je eens dat er meer dingen zijn die veel meer impact kunnen hebben, ik vind dat alle dingen die kunnen bijdragen zouden moeten worden gedaan. En ook wij doen meer dan alleen EV rijden om het milieu minder te belasten. Het 10 minuten extra wachten bij een snellader als dat nodig is is er een van.Al die dingen hebben véél meer impact dan of ik die 6.000km die ik jaarlijks met de auto afleg met een EV doe of met een ICE. Daarom zeg ik: Een EV kopen puur zodat je kan zeggen dat je goed bezig bent voor het milieu en intussen bv elke dag een dikke biefstuk op je bord kwakken en computers 24/7 aan laten staan is hypocriet. (ik zeg niet dat alle EV rijders dat doen maar áls je dat doet is het hypocriet om anderen een schuldgevoel over het rijden in een ICE aan te praten)
De EV's rijden we dan ook niet om te roepen kijk eens wat goed voor het milieu maar wel om aan te tonen dat het anders kan.
Zo winnen we warmte terug met een doucepijp WTW van de douche om het koude water te verwarmen, hebben we een zonneboiler (ook al beweert iedereen dat je dat nooit terugverdient (dat was ook niet het argument om hem te kopen)) hebben we zonne panelen om op een alternatieve manier een deel van de elektriciteit die we gebruiken op te wekken. Hebben we vloerverwarming geinstalleerd en vervangen we ramen voor zuinigere ramen. Ook de afzuigunits in huis zijn van het zuinige variant zodat energieverbruik daarvan verminderd is.
Ik begrijp van je dat jij inderdaad vakanties in de buurt zoekt in plaats daar voor ver te vliegen.
Je frustratie over het op de borst kloppen van kijk mij eens in mijn EV goed voor het milieu kan ik me voorstellen. Zo geloof ik direct dat de meeste Tesla's niet gekocht zijn vanwege het EV rijden maar vooral vanwege de bijtelling. Een particulier zal niet zomaar een EV als een Tesla kopen. Je merkte ook wel dat zakelijk de diverse belasting aftrekken een hoofdreden waren voor vele. Dat zag je ook bij de Prius en de Mitshubishi outlander PHEF.
Prive vliegen doen wij zelden, tot nu toe 3x voor vakantie en eenmalig noodzakelijk. Voor mijn werk moet ik helaas wel meer vliegen al kies ik net zo makkelijk voor een ander soort transport asl dat redelijker wijs mogelijk is (b.v naar Parijs treinen ipv vliegen).
Ik wil niet weten hoe jou financien er uit zien, maar wij wilde graag EV rijden en hadden het er voor over om andere dingen te laten. Als je heel graag EV wil rijden zijn er zeker mogelijkheden. Helaas denk ik dat voor je gegeven budget he top dit moment erg lastig wordt. Maar zoals JeroenE zei voor 10K kom je een heel eind. Je koopt er geen nieuwe EV voor helaas.Ja want ik heb het geld liggen voor een EV. Knap dat jij dat kan zien zeg. Newsflash: Ik heb het geld NIET liggen voor een EV en als ik een EV zou kopen zou het waarschijnlijk een Ampera worden of een plug in hybride, zowel de voordelen van electrisch als de voordelen van een ICE.
Was het maar zo simpelJeroenK schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:27:
[...]
Je hebt veelover voor een betere wereld. Ik hoop dat de keuze voor geen kinderen een bewuste keuze is en geen belemmering op andere vlakken. Wel of niet hebben van kinderen m.b.t. het milieu is een moeilijke als iedereen het doet dan is binnenkort onze soort uitgestorven.
Ik ben een rondje IJsselmeer aan het plannen met de Leaf morgen. Het wordt slecht weer, en het is voor het eerst dat ik zoiets doe, dus ik joud het conservatief. Drie keer FastNed snelladen: Medemblik, Heerenveen en Zwolle (ik woon in Hilversum). Langste etappe is 108 km (Medemblik - Heerenveen).
Stom dat ik mijn CD's in onze eigen auto heb laten liggen, even maar een paar nieuwe branden voor morgen. Laptop mee om tijdens het laden verslag te doen op de social media en zo (@solarwebsite op Twitter).
-edit-
Vandaag trouwens naar het Aviodrome geweest, dat is 2x 40km voor mij. Geen centje pijn natuurlijk, gewoon een fijn ritje. Mijn tweeling van 2½ is ook om: "mooi blauw autootje
"
Stom dat ik mijn CD's in onze eigen auto heb laten liggen, even maar een paar nieuwe branden voor morgen. Laptop mee om tijdens het laden verslag te doen op de social media en zo (@solarwebsite op Twitter).
-edit-
Vandaag trouwens naar het Aviodrome geweest, dat is 2x 40km voor mij. Geen centje pijn natuurlijk, gewoon een fijn ritje. Mijn tweeling van 2½ is ook om: "mooi blauw autootje
[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 20-08-2016 20:58 ]
Verwijderd
Wups,verkeerde topic, was voor het elektrische fietsentopic bedoeld 
--
100km gedaan vandaag, was er prima weer voor
Accu wel twee keer geladen zodat ik gewoon op standje turbo kon maar fuck it, daar is 'ie voor
--
100km gedaan vandaag, was er prima weer voor
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2016 23:45 ]
Helaas niet, kiwhi pas is het kantoor niet behulpzaam, hangen gewoon op, antwoorden nooit op mijn emails (telefonisch wel gehoord dat ze ze hebben gezien)JeroenE schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 11:14:
Zit je ondertussen al in Frankrijk of moet je nog vertrekken?
Werkt nog steeds niet (en het maakt niet meer uit ook nu, dus gevraagd om mijn geld terug al weet ik zeker dat ze niet reageren, misschien VISA maar eens bellen.)
Wij hebben besloten niet te gaan en andere plannen gemaakt (hadden ook nog maar 1.5week over..) volgende keer beter! Sodetrel is wel behulpzaam bij het aanvragen van een pasje.
[ Voor 13% gewijzigd door Stef87 op 20-08-2016 21:18 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ik vandaag stukje A7 gereden, heenweg 110 km/u, terugweg 150 km/u. Op de heenweg had ik een average van 160 wh/u. Niet slecht, dan haal je bijna wel 400 km op een hele accu denk ik. Terugweg was iets van 250 wh/u
Ik reed vandaag met nog 50 km elektrisch bereik (105 km/u ) vanuit Almelo, naar fastned langs de A1 tussen Deventer en Apeldoorn.
Op de brug over de IJssel nog 6 km over.
Toch wel fijn dat de range extender in mijn i3 rex het onhoorbaar overnam voor de laatste 3 km.
Geen bereik angst, die ik inmiddels ook ken in mijn i-miev en dat is €24 mrb per maand mij beslist waard.
Op de brug over de IJssel nog 6 km over.
Toch wel fijn dat de range extender in mijn i3 rex het onhoorbaar overnam voor de laatste 3 km.
Geen bereik angst, die ik inmiddels ook ken in mijn i-miev en dat is €24 mrb per maand mij beslist waard.
[ Voor 3% gewijzigd door janesh op 21-08-2016 00:29 ]
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Zover ik weet zijn ze ermee gestopt. Ten minste dat zeiden ze toen ik hun daarover mailde
Hahahaha. CDs ...JeroenH schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 20:57:
Ik ben een rondje IJsselmeer aan het plannen met de Leaf morgen. Het wordt slecht weer, en het is voor het eerst dat ik zoiets doe, dus ik joud het conservatief. Drie keer FastNed snelladen: Medemblik, Heerenveen en Zwolle (ik woon in Hilversum). Langste etappe is 108 km (Medemblik - Heerenveen).
-edit-
Vandaag trouwens naar het Aviodrome geweest, dat is 2x 40km voor mij. Geen centje pijn natuurlijk, gewoon een fijn ritje. Mijn tweeling van 2½ is ook om: "mooi blauw autootje"

(telefoon + aux geen optie? Bluetooth? USB?)
Niet beledigend bedoeld, maar zelfs in de alto van mijn vriendin zit een aux ingang. En dan heb je toch snel heel veel muziek beschikbaar.
Tja bij de Nuon app kun je al tijden lang of een bericht sturen of een laadpunt volgen waarna je automatisch een notificatie krijgt als het punt vrij is.Nivve schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 01:01:
[...]
Zover ik weet zijn ze ermee gestopt. Ten minste dat zeiden ze toen ik hun daarover mailde![]()
[...]
Hahahaha. CDs ...![]()
(telefoon + aux geen optie? Bluetooth? USB?)
Niet beledigend bedoeld, maar zelfs in de alto van mijn vriendin zit een aux ingang. En dan heb je toch snel heel veel muziek beschikbaar.
Zo simpel kan het zijn
De laatste versie van the new motion app geeft ook sinds deze maand notificaties af (laadproces onderbroken ed).GoldenSample schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 02:13:
[...]
Tja bij de Nuon app kun je al tijden lang of een bericht sturen of een laadpunt volgen waarna je automatisch een notificatie krijgt als het punt vrij is.
Zo simpel kan het zijn
Duurt even maar zijn ze ook daar wakker geworden dat dat wel handig is.NielsTn schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 02:29:
[...]
De laatste versie van the new motion app geeft ook sinds deze maand notificaties af (laadproces onderbroken ed).
Vandaag rondje IJsselmeer met de Leaf. Hier te volgen (update elke 5 min).
Grappig eerste keer laden zit er ook al weer op...
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Apart, de ene is alleen half in het Frans en je kan niets in de winkelwagen krijgen. Hij zegt wel dat hij het doet, maar je kan nergens "verder" onm te bestellen. Gezien het bericthtje van Nivve denk ik dan ook maar dat het allemaal niet meer bestaat en men een beetje vergeten is om dit goed op te ruimen.
Jammer, ik was wel nieuwsgierig geweest hoe het was gegaan. Misschien moeten wij dan toch maar een keertje gaan om te kijken hoe of watStef87 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 21:17:
Wij hebben besloten niet te gaan en andere plannen gemaakt (hadden ook nog maar 1.5week over..) volgende keer beter! Sodetrel is wel behulpzaam bij het aanvragen van een pasje.
Ik ben wel benieuwd hoe die Nuon app mij dan gaat bereiken als ik sta te laden en jij mij een berichtje wil sturen via die app. Ik neem aan dat dat alleen werkt als je zelf ook die app hebt en op de een of andere manier je kaart gekoppeld. Dat is de manier hoe de Social Chargign app werkt. Of werkt dit alleen als je een Nuon pasje hebt?GoldenSample schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 02:13:
Tja bij de Nuon app kun je al tijden lang of een bericht sturen of een laadpunt volgen waarna je automatisch een notificatie krijgt als het punt vrij is.
Ik wil vaak niet eens weten als een laadpunt vrij komt. Als iemand staat te laden dan is het zo, klaar. Wat ik wel zou willen is mensen kunnen bereiken als ze wel aangekoppeld zijn, maar niet meer aan het laden. Want ik maak met enige regelmaat mee dat een Ampera vrijdag om 17:34 is aangekoppeld, maar de zaterdag om 14:53 nog steeds op die plek staat. En dan zijn ze dus al lang klaar met laden maar staan ze wel de paal te bezetten zodat ik niet kan laden. Ik heb dan echt niet de illusie dat ze dat over vijf minuten wel komen doen, die blijven dan gewoon staan tot ze weg gaan op maandagochtend.
Veel plezier! Rijden alleen om het rijden of ga je ook nog wat leuks doen onderweg (behalve dan het monument op de Afsluitdijk)?JeroenH schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 08:09:
Vandaag rondje IJsselmeer met de Leaf.
Edit: Je bent al weer thuis
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenE op 21-08-2016 14:24 . Reden: JeroenH is weer thuis ]
Was de A7 niet verleidelijk om vol gas te gaan? Vind ik altijd welJeroenH schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 08:09:
Vandaag rondje IJsselmeer met de Leaf. Hier te volgen (update elke 5 min).
Zo, weer thuis (al een tijdje). 350km gereden, drie keer geladen: Medemblik (30 min), Heerenveen (30 min) en Elburg (10 min omdat ik nét niet durfde door te rijden). Het ging eigenlijk perfect, maar wat een hondenweer zeg, vooral in het noorden. Verder alleen even gestopt bij het monument op de afsluitdijk.
De Fastned lader in Heerenveen had spinnenwebben over de laadconnectoren. Die wordt niet veel gebruikt
Later meer, ben best wel gaar. Zoveel rijd ik normaal gesproken niet.
De Fastned lader in Heerenveen had spinnenwebben over de laadconnectoren. Die wordt niet veel gebruikt
Nee, ik ook niet zo vaak. Niet echt uit kunnen rusten tijdens je stops?JeroenH schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 14:42:
Zag dat je al terug was. Heb je de Leaf 30kw versie?JeroenH schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 14:42:
Zo, weer thuis (al een tijdje). 350km gereden, drie keer geladen: Medemblik (30 min), Heerenveen (30 min) en Elburg (10 min omdat ik nét niet durfde door te rijden). Het ging eigenlijk perfect, maar wat een hondenweer zeg, vooral in het noorden. Verder alleen even gestopt bij het monument op de afsluitdijk.
Hier schreef hij van wel.HeroS schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 14:46:
Zag dat je al terug was. Heb je de Leaf 30kw versie?
Eerst alles perse op de fiets willen doen en nu rondjes IJsselmeer niet omdat het moet maar omdat het kan ?!
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
En ik kan dus niet thuis opladen en waarschijnlijk kan het allergrootste deel van de bevolking niet thuis opladen straks als EV's meer gemeengoed worden dus dan moet je uitgaan van snelladers en dan is de tijd die je kwijt bent aan snelladen vs tanken wel degelijk een fors verschil in tijd.JeroenK schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:27:
[...]
Dat is dus niet wat ik schrijf. ik zeg dat als ik een langere afstand rijd ik het niet bezwaarlijk vind om dan eens te snelladen. jij doet nu net alsof ik alleen laad bij een snellader. Ik sluit mijn auto aan als ik ergens ben, dus ook thuis en vertrek dan met een volle accu. Het verschil wordt geen 72 minuten. de tijd die ik thuis laad of als ik ergens ben tel ik niet verder mee als laadtijd. Als ik bij een snellader sta telt die tijd wel mee. Als ik nog 50 km moet dan laad voldoende energie om er te komen maar ik ga mijn auto niet maximaal opladen.
Hierin verschilt het gebruik van een EV erg met een ICE. Een EV kan ik overal laden waar ik zijn moet, dus ook thuis. Een ICE kan je helaas niet thuis vol tanken (sommige op aardgas rijdens auto's wel maar ook niet heel erg snel).
Voor veel mensen helaas dus wel realiteit.Het laden aan een snellader kan je dan ook niet 1 op 1 vergelijken met het tanken (vind ik).
Onze wereldbevolking heeft altijd tussen de 500 miljoen en 1 miljard geschommeld, nu zijn wel met ruim 7 miljard, natuurlijk heeft dat een extreme impact op het milieu. Als we weer terug zouden gaan naar 1 miljard zouden we niet alleen allemaal op het niveau van westerlingen kunnen leven maar ook nog eens allemaal een brullende V8 in het vooronder hebben , de kachel constant laten branden, gewoon omdat het kan, en elke dag biefstuk eten en dan nog zou het beter voor het milieu zijn dan wat we nu doen.....Je hebt veelover voor een betere wereld. Ik hoop dat de keuze voor geen kinderen een bewuste keuze is en geen belemmering op andere vlakken. Wel of niet hebben van kinderen m.b.t. het milieu is een moeilijke als iedereen het doet dan is binnenkort onze soort uitgestorven. Waarmee je misschien zou kunnen denken dat het elimineren van de mensheid de meest effectieve methode van het milieu verbeteren.
Onze soort sterft echt niet zomaar uit, als we 2 kinderen per gezin nemen hou je de status quo in evenwicht.
Ik vind autorijden wel leuk maar heb er zeker geen enorme hoeveelheden geld voor over. Heb ook jarenlang zonder auto gedaan omdat ik er toen geen een nodig had (slechts 10km woon-werk afstand , prima te fietsen)Ik wil niet weten hoe jou financien er uit zien, maar wij wilde graag EV rijden en hadden het er voor over om andere dingen te laten. Als je heel graag EV wil rijden zijn er zeker mogelijkheden. Helaas denk ik dat voor je gegeven budget he top dit moment erg lastig wordt. Maar zoals JeroenE zei voor 10K kom je een heel eind. Je koopt er geen nieuwe EV voor helaas.
Een lange proefrit is gewoon een goed idee. Dat zouden meer mensen moeten doenkdeboois schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:35:
Eerst alles perse op de fiets willen doen en nu rondjes IJsselmeer niet omdat het moet maar omdat het kan ?!
Ik vandaag ook maar weer even gecruised, daarna opgeladen bij de superchargers in zuid-oost tussen de mocro taxi's
ach ja, gelukkig heb ik de facelift dan is er tenminste nog iets anders.

[ Voor 6% gewijzigd door YoshiBignose op 21-08-2016 15:57 ]
Het is wachten op de eerste auto's met LTO batterijen die zijn binnen 5 minuten weer op 80%. Het grootste probleem hierin is nu al de snellader. De Doblo die ik heb heeft 50 kWh aan accu's en 40 kWh aan beschikbaar vermogen. De cellen kunnen met 3c geladen worden (150kWh) echter is er geen lader die nu zo veel vermogen kan aanbieden.Metro2002 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:43:
[...]
En ik kan dus niet thuis opladen en waarschijnlijk kan het allergrootste deel van de bevolking niet thuis opladen straks als EV's meer gemeengoed worden dus dan moet je uitgaan van snelladers en dan is de tijd die je kwijt bent aan snelladen vs tanken wel degelijk een fors verschil in tijd.
Ik weet niet hoe het bij jou zit, ik heb wel gezien dat er in Spijkenisse verschrikkelijk weinig laadpalen staan. Een voordeel is wel dat de gemeente Nissewaard nu wel de mogelijkheid bied een publieke paal aan te vragen als je geen mogelijkheid hebt om op eigen grond te laden. Dan wordt hij bij je in de buurt aangelegd. Maar je moet wel wonen of werken in Spijkenisse en aan kunnen tonen dat je een EV of een Plugin hebt.
Daarom zei ik eerder al dat het punt waarop we ons leven hadden moeten aanpassen en naar alternatieven over moeten gaan al gepasseerd is. We kunnen als bevolking naar elkaar en naar de politiek wijzen maar moeten we bij ons zelf beginnen. Een EV alleen is niet de oplossing, slechts een oplossing voor een deel(tje).Onze wereldbevolking heeft altijd tussen de 500 miljoen en 1 miljard geschommeld, nu zijn wel met ruim 7 miljard, natuurlijk heeft dat een extreme impact op het milieu. Als we weer terug zouden gaan naar 1 miljard zouden we niet alleen allemaal op het niveau van westerlingen kunnen leven maar ook nog eens allemaal een brullende V8 in het vooronder hebben , de kachel constant laten branden, gewoon omdat het kan, en elke dag biefstuk eten en dan nog zou het beter voor het milieu zijn dan wat we nu doen.....
De aangoei in Nederland is 1,7 kind per vrouw gemiddeld. Dit bied perspectieven voor de toekomst.Onze soort sterft echt niet zomaar uit, als we 2 kinderen per gezin nemen hou je de status quo in evenwicht.
Het plan was eerst om er met het gezin een dagje van te maken. Even kijken in Medemblik, hapje eten in Heerenveen of Leeuwarden, nog even uitstappen in Zwolle. Maar het weer zou zó slecht worden dat ik dat plan maar heb laten varen en gewoon ben gaan rijden. Behalve de laadstops ben ik alleen even gestopt bij het monument op de afsluitdijk. Als Hilversummer moest dat door Dudok ontworpen ding natuurlijk wel een keer van dichtbij zien. Het kan trouwens flink wat onderhoud gebruiken.JeroenE schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 10:18:
Veel plezier! Rijden alleen om het rijden of ga je ook nog wat leuks doen onderweg (behalve dan het monument op de Afsluitdijk)?
Dat is ook waar, maar ik zag het bij geen één ander laadstation.Edit: Je bent al weer thuisSpinnenwebben wil trouwens niet per se zeggen dat het weinig gebruikt is. Mijn auto zit ook wel eens onder en dan heb ik hem pas een "paar" uur geleden geparkeerd.
Sowieso had ik zo'n beetje de hele A7 echt bar slecht weer (soms een paar minuten terug naar 80kmu, en ik was niet de enige) maar ik moet zeggen dat op de afsluitdijk niet het beste stukje asfalt van Nederland ligt zeg.YoshiBignose schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 10:21:
Was de A7 niet verleidelijk om vol gas te gaan? Vind ik altijd wel
Nou het rijden was zeker het eerste gedeelte nogal intensief door het slechte weer, dat was het denk ik meer. Tijdens de stops een beetje de social media bijwerken om de vragen te beanwoorden. Herstel; om elke keer dezelfde vraag te beantwoorden: "is dat laden nou niet vervelend?"JeroenE schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 14:44:
Nee, ik ook niet zo vaak. Niet echt uit kunnen rusten tijdens je stops?
De 30kWh-versie ja. Echt merkbaar t.o.v. het eerste model, samen met het feit dat de kachel veel efficiënter is (warmtepomp vs gloeispiraal).HeroS schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 14:46:
Zag dat je al terug was. Heb je de Leaf 30kw versie?
Yes. Tijden veranderen, levensfasen veranderen. Dit rondje was een test om mezelf te overtuigen dat het zonder problemen mogelijk is langere afstanden af te leggen met zo'n ding. En als jij een week een Leaf te leen krijgt om te testen, laat jij hem dan voor de deur staan?kdeboois schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:35:
Dit was de route:

Niet zo kinderachtig geweest om af te snijden via de A6
Dus je had het ook wel met 2 keer laden kunnen redden?JeroenH schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 19:16:
[...]
De 30kWh-versie ja. Echt merkbaar t.o.v. het eerste model, samen met het feit dat de kachel veel efficiënter is (warmtepomp vs gloeispiraal).
[...]
Hoeveel km had je nog over in Medemblik?
Ja, als de laadstations wat anders verdeeld zouden zijn geweest, en/of ik zou wat meer lef gehad hebben, dan had ik het met twee keer laden kunnen redden.HeroS schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 19:28:
Dus je had het ook wel met 2 keer laden kunnen redden?
Ik begon in Hilversum met 186 km op de klok en had in Medemblik nog 75 km over. Dat is op zich interessant, want volgens Google maps is die afstand 84 km. Ik heb alle tijden/afstanden genoteerd en zal dat nog even verwerken, later.Hoeveel km had je nog over in Medemblik?
Dit topic is gesloten.