Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:35
Metro2002 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:40:
Dat is fijn voor Tesla. Alleen heeft het overgrote meerendeel van Nederland geen centjes voor een Tesla :P
Helemaal waar natuurlijk, maar dit soort technieken druppelen vanzelf door naar meer betaalbare modellen. We zitten nog aan het begin van de curve. Het zal de komende jaren voor steeds meer mensen interessant worden. Ik vind het wel jammer dat vooral de zakelijke rijder kan profiteren van belastingvoordelen (bijtelling) maar de particuliere rijder nauwelijks. Geen MRB hoeven betalen zet nou niet echt zoden aan de dijk...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
GoldenSample schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 23:02:
[...]

Verminderd longkanker en mijn astma
Verminderd de kans op natte voeten
Niet meer tanken in een tankstation (sochtends altijd een volle tank!)
Lage brandstofkosten
Stil/rust in de auto & bij het wegrijden sochtends

Genoeg redenen? Of zie je straks ook als nadeel dat er geen vloeibare dinosauriërs in gegoten kunnen worden?

En ja als je een EV met een ICE vergelijkt zitten er natuurlijk (grote) nadelen aan. Echter moet je de voordelen ook willen zien.

[afbeelding]
Fijnstof komt bijna meer van banden en remmen af tegenwoordig.
Door de geulen in de straat om het elektranet te verzwaren in heel Nederland? :? :P
In plaats van een centrale plaats om te tanken gaan we nu dus parkeerplaatsen, woningen etc voorzien van laadpalen. Dat is een gigantische operatie. Daarbij is de infrastructuur qua elektra totaal niet toereikend om om 18.00 al die auto's op te laden. Ja, je krijgt smartgrids, maar ik denk dat iedereen alsnog z.s.m. de auto vol wil hebben voor het geval je toch nog 's avonds weg moet. Binnen vijf minuten heb ik mijn wagen- en motorpark gereed voor 350 tot 900 km. En als dat niet zo is, dan kost het onderweg maar een paar minuten. Op de DirectLease tankapp zie je dat we in Nederland veel teveel tankstations hebben.
Lage brandstofkosten
De pest is alleen de hoge aanschaf en in sommige gevallen acculease. Onderweg kan je nog redelijk een poot uitgedraaid worden ook.

Ik mis bij elektrisch rijden nog wel de emotie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Op veel aspecten heb je een goed punt Señor Sjon. Ik ben het niet overal mee eens, maar snap je argumenten. behalve:
Señor Sjon schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:46:
Wat is die emotie dan? De geur? Het lawaai? De trillingen?

Misschien waren er bij de introductie van de eerste auto's ook wel mensen die zeiden 'ik mis dat ik mijn paard moet voeren, ik mis de geur van het zweet en de mest'. Misschien was dát wel de emotie die ze toen hadden.

Het is heel normaal dat een gevoel van gewenning positief aanvoelt en dat het gek is om aan iets nieuws te wennen. Maar ik geloof dat er werkelijk geen enkele reden bestaat waarom ICE rijden meer emotie met zich mee zou moeten brengen dan EV rijden.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:56
SkiFan schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:39:
[...]

Of een Chevrolet Bolt/ Opel E-Ampera.
Die halen dat bereik nog net niet, evenals de nieuwe e-golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
mddd schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:53:
Op veel aspecten heb je een goed punt Señor Sjon. Ik ben het niet overal mee eens, maar snap je argumenten. behalve:

[...]

Wat is die emotie dan? De geur? Het lawaai? De trillingen?

Misschien waren er bij de introductie van de eerste auto's ook wel mensen die zeiden 'ik mis dat ik mijn paard moet voeren, ik mis de geur van het zweet en de mest'. Misschien was dát wel de emotie die ze toen hadden.

Het is heel normaal dat een gevoel van gewenning positief aanvoelt en dat het gek is om aan iets nieuws te wennen. Maar ik geloof dat er werkelijk geen enkele reden bestaat waarom ICE rijden meer emotie met zich mee zou moeten brengen dan EV rijden.
De beleving. Op de motor heb ik een V4 (hence the avatar. ;)) en ben helemaal verliefd op het geluid. Goede vriend heeft een FJR die ik op zich ook wel zou willen, alleen die klinkt nergens naar. :+

Maar goed, daar zou ik wel overheen kunnen komen. Ik zie alleen het decentraliseren van tanken nog niet echt van de grond komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 18:47
Señor Sjon schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:46:
[...]

Fijnstof komt bijna meer van banden en remmen af tegenwoordig.
Laat een EV nou bijna niet hoeven te remmen...
Ander pluspunt geen lawaai meer in de steden/dorpen/woonwijken.
Door de geulen in de straat om het elektranet te verzwaren in heel Nederland? :? :P
Ik ben eerder bang voor de (gigantische?) kosten om de grond bij tankstations te moeten saneren.
In plaats van een centrale plaats om te tanken gaan we nu dus parkeerplaatsen, woningen etc voorzien van laadpalen. Dat is een gigantische operatie. Daarbij is de infrastructuur qua elektra totaal niet toereikend om om 18.00 al die auto's op te laden.
Waarom om 18:00 uur en 'al' die auto's? Omdat iedereen om 18:00 uur thuis komt? Kan wel zo zijn maar de praktijk (bij mij) wijst uit dat ik niet elke dag de auto aansluit om op te laden (ja inderdaad met de beperkte actieradius van 150 km hoef ik zelfs met 17000km/jaar niet dagelijks mijn auto op te laden..) Als de actieradius gaat toenemen, hoef je ook maar een keer per week de stekker er in te steken. Plus waarom niet opladen op je bestemming waar je bent voordat je om 18:00 uur thuis komt?
Ja, je krijgt smartgrids, maar ik denk dat iedereen alsnog z.s.m. de auto vol wil hebben voor het geval je toch nog 's avonds weg moet. Binnen vijf minuten heb ik mijn wagen- en motorpark gereed voor 350 tot 900 km. En als dat niet zo is, dan kost het onderweg maar een paar minuten. Op de DirectLease tankapp zie je dat we in Nederland veel teveel tankstations hebben.
Lage brandstofkosten
De pest is alleen de hoge aanschaf en in sommige gevallen acculease. Onderweg kan je nog redelijk een poot uitgedraaid worden ook.
En dat is niet het geval met benzine/diesel?
Wat vond je van de testritten die je gemaakt hebt in een EV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:39
Blik1984 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:53:
[...]

Die halen dat bereik nog net niet, evenals de nieuwe e-golf.
Krijgen een nagenoeg even groot accupack als de Model 3. Ik denk dat je ze verwisselt met de Volt en Ampera. Die hebben idd een klein bereik.

Ik vind de Bolt qua model vermoedelijk iets praktischer dan een Model 3. Aan de achterkant een groter gat waar je zooi in kunt laden, dat doet het in Europa doorgaans wel erg goed. Ik heb toch vooral een erg praktische auto nodig waarmee ik kan gaan skiën, en die ook bij de Ikea als lastezel gebruikt kan worden. Huidige kar is een Fiat Stilo MultiWagon, en da's een station van het type lomp en hoekig.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waarom buiten de deur laden tegen hogere kosten dan thuis? Je gaat met je ICE toch ook niet langs de snelweg tanken tegen de adviesprijs? Vooral als je bv overcapaciteit zonnepanelen plaatst? Op kantoorparken voorzie ik dezelfde problemen als in woonwijken als EV gemeengoed wordt.

De enige EV die ik er fatsoenlijk uit vind zien, is de Tesla. De rest is maar meh, waarbij de i3 eruit ziet alsof mijn dochtertje met duplo iets gemaakt heeft. Die is door Stevie Wonder ontworpen denk ik maar.

Enige ervaring is met een Ion die binnen notime weer weg was. Bereik van dat ding was krap 100km voor een hele dag laden. In de winter is een collega ermee gestrand door een combi van files en kachel. Maar mijn enige zelf elektrisch rijden ervaring is een heftruck. Het zal best prima rijden als een hele stille auto met alleen afrolgeluid en een hoop koppel hebben. Misschien ben ik dan maar een primitieve petrolhead. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Neuh, maar ik denk dat we qua elektrische auto's nog ergens rond 1920 hangen, terwijl die dingen, en zeker de Tesla's dan, al best wel goed bruikbaar zijn. Volgens mij moet het beste nog komen. Het gaat gelukkig erg hard qua ontwikkelingen en prijsvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Señor Sjon schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:05:
Waarom buiten de deur laden tegen hogere kosten dan thuis? Je gaat met je ICE toch ook niet langs de snelweg tanken tegen de adviesprijs? Vooral als je bv overcapaciteit zonnepanelen plaatst? Op kantoorparken voorzie ik dezelfde problemen als in woonwijken als EV gemeengoed wordt.
Voorzie jij dat of is dat ook nog ergens anders onderbouwd? Wat ik er over gelezen heb zijn de netbeheerders die dit roepen en dan gelijk in één adem melden dat ze daarom meer geld nodig hebben om het netwerk te upgraden. Ze kunnen gelijk hebben maar in eerste instantie hebben ze (bij mij) de schijn tegen.
De enige EV die ik er fatsoenlijk uit vind zien, is de Tesla. De rest is maar meh, waarbij de i3 eruit ziet alsof mijn dochtertje met duplo iets gemaakt heeft. Die is door Stevie Wonder ontworpen denk ik maar.
Dat is een kwestie van smaak en dat heeft niets met een EV te maken.
Enige ervaring is met een Ion die binnen notime weer weg was. Bereik van dat ding was krap 100km voor een hele dag laden.
Tja dat was een van de eerste, zonder (semi)snellaad mogelijkheid, maar op één ervaring moet je niet gelijk alles afschrijven.
In de winter is een collega ermee gestrand door een combi van files en kachel.
Ach ik ken heel veel mensen die stranden met een ICE, combi van koppakkingen, warmteontwikkeling en brand.
Maar mijn enige zelf elektrisch rijden ervaring is een heftruck. Het zal best prima rijden als een hele stille auto met alleen afrolgeluid en een hoop koppel hebben. Misschien ben ik dan maar een primitieve petrolhead. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
BB-One schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:23:
[...]

Voorzie jij dat of is dat ook nog ergens anders onderbouwd? Wat ik er over gelezen heb zijn de netbeheerders die dit roepen en dan gelijk in één adem melden dat ze daarom meer geld nodig hebben om het netwerk te upgraden. Ze kunnen gelijk hebben maar in eerste instantie hebben ze (bij mij) de schijn tegen.

[...]

[...]
Tja dat was een van de eerste, zonder (semi)snellaad mogelijkheid, maar op één ervaring moet je niet gelijk alles afschrijven.

[...]
Ach ik ken heel veel mensen die stranden met een ICE, combi van koppakkingen, warmteontwikkeling en brand.

[...]
Dat is gewoon common sense. Hele wijken zijn afgezekerd met 1x35/40A en bij stadsverwarmings- of hele recente gebieden tot 3x25A. Als je daar vol gas 3,3kW/6.6kW (snel)laders op gaat zetten maal 1.000 woningen dan gaat het best hard met de benodigde capaciteit.

Wellicht is het smaak, maar er wordt wel heel veel verlangd van mensen voor een switch. Niet iedereen ziet een auto als een stuk gereedschap. Ik mag dan een beetje een zwartkijker zijn in het EV landschap, aan de andere kant van de medaille zie ik hier posts langskomen dat alles geen probleem is. In die context quote ik deze nog maar een keer:
YoshiBignose schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:18:
Blijkbaar vinden jullie het vreemd dat mensen daarover vallen. Technologische vooruitgang noemen ze het, maar feitelijk ga je er op achteruit als je ineens dingen niet meer kan die vroeger wel konden. Ja dan kan je met percentages gaan gooien, maar de conclusie is dan gewoon dat het nog niet voor iedereen zinvol is om elektrisch te gaan rijden.

En misschien overdrijven sommige mensen het en gaan ze maar 2x per jaar naar familie aan de andere kant van NL, maar dat zijn juist wel de afstanden waar je een auto voor hebt. M'n auto gaat in 5.8 sec. naar de 100. Zinloos? Ja op zich wel en je gaat echt niet iedere keer vol gas weg. Maar het gaat erom dat je het wel KAN.
Problemen worden soms wel makkelijk weggebagatelliseerd.

[ Voor 30% gewijzigd door Señor Sjon op 17-08-2016 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorig jaar heeft de Nuon het in een straat getest om dat scenario na te bootsen, paar EV's aan de lader, nog wat keukenapparatuur aan maar het gevolg was inderdaad dat de levering eruit klapte: te zwaar belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:30:
Vorig jaar heeft de Nuon het in een straat getest om dat scenario na te bootsen, paar EV's aan de lader, nog wat keukenapparatuur aan maar het gevolg was inderdaad dat de levering eruit klapte: te zwaar belast.
Daar was ik zelf bij...(mijn zoe 'moest' daar laden voor de test.

Maar het was een test, veel auto's op 22kw laden iedereen droger aan en elektrische oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
SkiFan schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:01:
[...]

Krijgen een nagenoeg even groot accupack als de Model 3. Ik denk dat je ze verwisselt met de Volt en Ampera. Die hebben idd een klein bereik.

Ik vind de Bolt qua model vermoedelijk iets praktischer dan een Model 3. Aan de achterkant een groter gat waar je zooi in kunt laden, dat doet het in Europa doorgaans wel erg goed. Ik heb toch vooral een erg praktische auto nodig waarmee ik kan gaan skiën, en die ook bij de Ikea als lastezel gebruikt kan worden. Huidige kar is een Fiat Stilo MultiWagon, en da's een station van het type lomp en hoekig.
Bolt is wel vrij klein hoor, laatst in dit topic over gehad en de Bolt zit tussen een Golf en een Polo in qua grootte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Blik1984 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:37:
[...]

Bolt is wel vrij klein hoor, laatst in dit topic over gehad en de Bolt zit tussen een Golf en een Polo in qua grootte
Had ik gezien, maar doordat het een hatch is ipv een sedan is ie wel veel praktischer. Geef toe, Model 3 is een stuk mooier, al vind ik de Bolt ook bepaald niet lelijk. Neem aan dat een elektrische stationcar vanzelf wel een keer komt als alle andere segmentjes zijn opgevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
BB-One schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:31:
[...]

Daar was ik zelf bij...(mijn zoe 'moest' daar laden voor de test.

Maar het was een test, veel auto's op 22kw laden iedereen droger aan en elektrische oven.
even mijzelf quoten. Kleine toelichting op de testvorig jaar in Lochem. Moest even zoeken naar de toelichting. De test was gericht op het zoveel en zo snel mogelijk belasten van het netwerk. Niet met het idee om te kijken of het netwerk belast was/is tegen de toekomst, maar meer hoe een netwerk reageert op een hoge (piek)belasting.

Ik heb de volgende reactie gevonden van de testcoördinator die reageert op een stukje in de De Stentor (http://www.destentor.nl/r...-groot-verbruik-1.4838896)
Zie vooral het stukje achter 'vervolgens'. Oftewel in ieder geval het netwerk in de wijk in Lochem is bestand tegen de verwachte 2025 situatie.
Hier de experimentcoördinator van het desbetreffende experiment welke onder de vlag van IPIN proeftuin LochemEnergie werd uitgevoerd. De avond bestond uit een representatief scenario voor 2025 (zoals omschreven door de RVO) waarbij 3 laadsessies door een demand-response systeem netjes werden teruggeregeld naar een vermogen waarbij geen sprake meer was van een onhoudbare situatie. Vervolgens vroeg LochemEnergie aan alle bewoners aangesloten op de betreffende elektriciteitskabel om pizza's e.d. tegelijk af te gaan bakken. Ook inductiekookplaten, een jacuzzi, warmtepompen e.d. werden ingezet om tot een zo hoog mogelijke belasting te komen. Dit is niét representatief voor nu of in de nabije toekomst, maar was puur een test om te bekijken wat er gebeurd met het voltage aan het einde van de kabel, alsook power quality aspecten. Daarnaast ging een fasezekering eruit, niet omdat het net overbelast werd, maar vanwege aanraakveiligheid (mocht er ooit een kortsluiting aan het einde van de kabel plaatsvinden, dan moet de zekering er zo snel mogelijk uitspringen om de schade zo klein mogelijk te houden). Zodoende hoeft men zich geen zorgen te maken omdat het net prima in staat is aan de energievraag van vandaag en morgen te voldoen. Netbeheerders zijn elke dag druk bezig het net betrouwbaar en betaalbaar te houden terwijl ook zaken als elektrisch vervoer en PV panelen maximaal gefaciliteerd worden door het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Señor Sjon schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:05:
Zo is het wel >:) en dat bewijst maar weer dat het gewoon nog in de kinderschoenen staat. Het feit dat ze met zulke lelijke designs komen is neem ik aan vanwege aerodynamica om zo maar een zo hoog mogelijke radius te krijgen. Andere reden kan ik niet bedenken om zulke gedrochten te maken.

Daarom vind ik dat veel mensen gelijk hebben dat een EV nog niets voor hun is. Je moet het nu toch echt leuk vinden, gadget freak zijn, of erg veel van het milieu houden. Als ze die nadelen oplossen dan rijdt iedereen EV:

- meer actieradius / sneller laden
- mooier design
- lagere prijs

Alleen wat betreft emotie, Senor Sjon, ben ik het niet met je eens. Ga maar eens een Tesla rijden, je kunt me niet vertellen dat het emotieloos is. Hoogstens geluidloos :*)
BB-One schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:23:

Jawel. Bijna alle EV's die vanaf begin gebouwd zijn als EV (i3, volt, leaf, prius, bolt, imiev etc.) zijn niet mooi, of op z'n netst gezegd APART. De Model S heeft bewezen dat je ook een lage luchtweerstand kan hebben met een mooi design, maar ik zou het ook niet de mooiste auto ooit noemen.

Echter als ik dan zie dat de i3 een slechtere weerstandscoëfficiënt heeft dan de oude 5-serie, dan begrijp ik het design al helemaal niet. Je zou bijna denken dat ze express de auto's lelijk hebben gemaakt omdat ze toch liever hebben dat je een ICE koopt... tot nu dan, want nu Tesla begint te groeien zitten ze met een probleem. Als VW een volledig elektrische Golf kan bouwen met een goede range dan zit je gewoon goed, want iedereen houdt van het design van de Golf. Zelfs Renault had met de Zoe het design toch meer als een Clio kunnen houden, maar het moest toch net weer ff vreemder worden.

[ Voor 33% gewijzigd door YoshiBignose op 17-08-2016 13:39 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 22:41

Metro2002

Memento mori

GoldenSample schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 23:02:
[...]

Dat zijn zaken in het algemeen belang en daarin heb je zeker gelijk maar dat is niet iets waar de gemiddelde persoon aan denkt als hij een auto gaat aanschaffen. Daarin telt over het algemeen maar 1 ding: is het praktisch / mooi / snel genoeg voor zijn behoeftes. Dat klinkt egoistisch maar zo redeneert de gemiddelde mens nu eenmaal.
Ik kan niet thuis laden dus ik heb 's ochtends helemaal geen volle tank en als de accu's leeg zijn moet ik eerst omrijden naar een laadstation en een half uur wachten. Een enorm voordeel inderdaad.
Lage brandstofkosten
Alleen als je thuis laadt. Bij een snellaadstation langs de snelweg scheelt de prijs amper met die van een zuinige diesel.
Stil/rust in de auto & bij het wegrijden sochtends
Wel eens in een moderne auto gezeten? Ook enorm stil.
Genoeg redenen? Of zie je straks ook als nadeel dat er geen vloeibare dinosauriërs in gegoten kunnen worden?
Nee, ik zie zelfs geen enkele reden op het argument van het milieu na maar als dat echt je doelstelling is kan je beter de fiets pakken.
Ik neem tenminste aan dat je weet waar de stroom van de gemiddelde electrische auto vandaan komt:

Afbeeldingslocatie: https://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/xxl.jpg

Je zal er maar in de buurt wonen...
kortom: het milieu argument vind ik op zijn zachts gezegd hypocriet.
Als je echt iets voor het milieu wilt doen: Wordt vegetarisch, neem geen kinderen en pak de fiets.
BB-One schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 17:04:
[...]

Het is natuurlijk wel een beetje in het extreme getrokken, maar niet helemaal zo extreem als je een vliegtuig ziet als een vervoermiddel om je van A naar B te brengen. Voor een heel groot deel van mijn vervoersbehoefte heb ik voldoende aan een auto (zeg 95%), maar ik 'moet' dan blijkbaar een vliegtuig hebben omdat een deel van mijn vervoersbehoefte niet vervuld kan worden met een auto.
Nee, je vergelijking slaat nergens op. Ik ga namelijk voor een auto shoppen en wil daarmee de vervoersbehoeften afdekken die ik voor een auto voor ogen heb. En dat is niet de transatlantische oceaan overvliegen. Als ik dat net zo vaak doe als ik de auto pak zou ik inderdaad een privevliegtuig + piloot overwegen ja.
Net zoals mijn vliegtuig ;) Die is ook onderdeel van mijn vervoersbehoefte.
Ik heb pas 3 keer gevlogen in mijn leven dus dat is absoluut geen vast onderdeel van mijn vervoersbehoefte. Als ik slechts 3 keer in mijn leven een auto had nodig gehad had ik ook geen auto gekocht maar gehuurd op dat moment.
En als ik 1 keer per jaar zou vliegen koop ik nog steeds geen vliegtuig, net als dat ik geen auto koop die ik 1 keer per jaar zou gebruiken en ik zou ook mijn auto niet aanpassen als ik slechts 1 keer per jaar een hele lange rit zou willen maken, dan zou ik best een EV overwegen maar ik gebruik mijn auto juist voor lange ritten dus zou het erg dom zijn om een auto te kopen die daar minder goed in is.
JeroenH schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:40:
[...]

Helemaal waar natuurlijk, maar dit soort technieken druppelen vanzelf door naar meer betaalbare modellen. We zitten nog aan het begin van de curve. Het zal de komende jaren voor steeds meer mensen interessant worden. Ik vind het wel jammer dat vooral de zakelijke rijder kan profiteren van belastingvoordelen (bijtelling) maar de particuliere rijder nauwelijks. Geen MRB hoeven betalen zet nou niet echt zoden aan de dijk...
Geen MRB hoeven betalen zou voor mij wel meespelen in de overweging. De MRB is de laatste jaren behoorlijk gestegen namelijk. En inderdaad erg jammer dat er voor particulieren eigenlijk maar weinig geregeld is. Sterker nog, als je bv als particulier nu een hybride wilt kopen omdat je toch enigszins aan het milieu wilt denken dan wordt je volgend jaar gestraft met de volle mep aan MRB en dus betaal je méér dan iemand die een gewone ICE auto heeft omdat hybrides zwaarder zijn. Eerlijker zou een MRB systeem op basis van uitstoot zijn (CO2 maar ook bv roetuitstoot) . Als EVs straks ook weer volledig belast gaan worden wordt het een duur geintje aangezien de meeste EV's ook behoorlijk zwaar zijn.
databeestje schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:28:

Tanken deed ik altijd bij een kwart tank, maar iets waar ik naar uitkeek was het niet. Dus werd het met regelmaat in de ochtend, en hier op de hoek naast het open veld tocht het nogal.
Die kwart tank is nu het bereik wanneer je EV 'vol' is ...

Als ik nog slechts 100km range heb ga ik echt al heel snel een tankstation opzoeken en met een EV is dat dus je volledige bereik :X
Blik1984 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:19:
[...]

Je bedoeld een Tesla Model 3 ;)
Dat zou inderdaad wel eens de killer EV kunnen worden voor jan modaal ja.

En over dat mooi zijn van EV's, ik vind de model S, Renault Zoe en zelfs de Nissan leaf geen lelijke auto's en zodra er een auto formaat Leaf met een range van minstens 300km 2e hands te koop is voor rond de 6k zal ik er best 1 willen kopen.

[ Voor 30% gewijzigd door Metro2002 op 17-08-2016 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Metro2002 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:29:

Als je echt iets voor het milieu wilt doen: Wordt vegetarisch, neem geen kinderen en pak de fiets.
Ik ben het deels met je eens maar zo simpel is het natuurlijk niet. De EV is milieutechnisch gezien echt wel een vooruitgang, maar je kan niet verwachten dat het van de één op de andere dag wonderen gaat verrichten. Elon Musk heeft gelijk dat fossiele brandstoffen ooit op gaan raken dus je kan beter maar zo snel mogelijk beginnen aan het alternatief. En het alternatief is stroom, wat zorgt voor stukken minder CO2 uitstoot. Dat stroom tegenwoordig nog steeds van kolencentrales komt of dat de accu's in de auto's ook niet echt clean worden geproduceerd zal best, maar dat is een tweede stap.

Heb eens bij een BMW dealer gestaan waar iemand in de showroom wel even de motor wilde horen, hele showroom stonk al na 30 sec. gas intrappen. Heb je in de Tesla showroom niet ;) dus ga mij niet vertellen dat uitlaatgassen goed zijn. Het is alleen allemaal relatief en de hele wereld moet meewerken. Gaat echt wel goed komen, maar niet zo snel als sommige mensen hopen vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
Bijna elke (snel)laadplek is voorzien van groene stroom.

95% van de tijd gebruiken wij fastned als we ver weg moeten zijn. Als wij thuis laden is dat greenchoice+3640wattpiek aan zonnepanelen!

Om te zeggen dat alle stroom van kolencentrales komt is natuurlijk onzin, kies een groene energieleverancier en als dat kan: zonpanelen op je dak..

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:28
YoshiBignose schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:43:
[...]

Ik ben het deels met je eens maar zo simpel is het natuurlijk niet. De EV is milieutechnisch gezien echt wel een vooruitgang, maar je kan niet verwachten dat het van de één op de andere dag wonderen gaat verrichten. Elon Musk heeft gelijk dat fossiele brandstoffen ooit op gaan raken dus je kan beter maar zo snel mogelijk beginnen aan het alternatief. En het alternatief is stroom, wat zorgt voor stukken minder CO2 uitstoot. Dat stroom tegenwoordig nog steeds van kolencentrales komt of dat de accu's in de auto's ook niet echt clean worden geproduceerd zal best, maar dat is een tweede stap.

Heb eens bij een BMW dealer gestaan waar iemand in de showroom wel even de motor wilde horen, hele showroom stonk al na 30 sec. gas intrappen. Heb je in de Tesla showroom niet ;) dus ga mij niet vertellen dat uitlaatgassen goed zijn. Het is alleen allemaal relatief en de hele wereld moet meewerken. Gaat echt wel goed komen, maar niet zo snel als sommige mensen hopen vrees ik.
Dat je uberhaupt nog op dit soort halve trollposts reageert joh...

Weer zo iemand die ons komt vertellen dat het alles of niks is, dat het is OF lekker benzine ronken, OF leven in een grot.
Weer zo iemand die er geen oog voor heeft hoeveel energieefficienter het is om energie in een centrale op te wekken, vs in de auto zelf.
Weer zo iemand die het belang niet ziet van de uitstoot bij de centrale laten plaatsvinden, en niet rond ons woongebied.
Maar bovenal, weer zo iemand die zich nauwelijks verdiept heeft in de materie, en maar wat verbale diarree over ons uitstort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En de meeste groene stroom komt weer via certificaten. ;)

Maar waarom niet bv bestaande modellen electrificeren? De Qashqai is bv een populair model, waarom kan zo'n auto niet ontworpen worden als EV? De range zal iets slechter zijn, maar is dat de helft van de Leaf? Of driekwart? Zelfde geldt voor een Clio Estate t.o.v. de Zoë.

Maar wat Metro2002 al zegt. Bij ICE ga je aan tanken denken bij 100km bereik op de boordcomputer, terwijl dat bijna het volle bereik is van de meeste EV's. De Tesla3 heeft als groot manco de kofferback. Ze hadden toch gewoon een liftback kunnen maken als de Octavia of Mondeo? Dan kan je er alweer zoveel meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

YoshiBignose schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:43:

Heb eens bij een BMW dealer gestaan waar iemand in de showroom wel even de motor wilde horen, hele showroom stonk al na 30 sec. gas intrappen. Heb je in de Tesla showroom niet ;)
Nee maar die mensen die op steenworp afstand wonen van die kolencentrale vinden het ook vast wel stinken daar ;)

Het is alleen wel zo dat de overgang naar schonere opwekkingsmethodes centraler geregeld kan worden. Als morgen de Nuon die kolencentrale bij Amsterdam dichtsmijt (ooit wel eens opgevallen dat je daar 80km/u moet rijden op de ring vanwege de vervuiling terwijl die centrale op steenworp afstand van de A10 de lucht staat te verknallen :9 ? ) en er een windmolenpark neerzet zijn gelijk alle auto's die electrisch laden via die centrale schoner geworden.

Maar als het om milieu gaat blijf ik erbij dat EV's een deel van de oplossing zijn maar absoluut niet dé oplossing, daarvoor is de impact van de uitstoot van auto's op het totaalplaatje domweg te klein. Lokale verontreiniging los je ermee op maar wereldwijd gezien en klimaattechnisch gezien lost het bijzonder weinig op.

Even een klein stukje [url=quoten]http://www.groen7.nl/kilo-vlees-gelijk-aan-1-600-km-in-een-auto/[/url]

Uit een onderzoek van de Universiteit van Wenen en het Nederlandse Planbureau voor de Leefomgeving blijkt dat bij de productie van een kilo vlees in Brazilië gemiddeld 335 kg CO2 vrijkomt, evenveel als de uitstoot van een gemiddelde auto in Europa over een lengte van 1.600 km.

We eten in Nederland gemideld 76 kilo vlees per persoon. Dat staat dus gelijk aan 121.600km rijden per jaar ! Met mijn jaar kilometrage zou ik dus 20 jaar (!) auto kunnen rijden om dezelfde CO2 uitstoot te bereiken als 1 jaar vlees eten....

Je kan dus beter even 3 keer nadenken voor je een hamburger bij de Mac bestelt dan of je een EV of ICE gaat aanschaffen.

Ik zie meer heil in wat minder heil zoeken in technologie (dat klinkt best raar he op tweakers) en daarmee je electriciteitsverbruik terugschroeven, niet tig kinderen op aarde neerkwakken (die allemaal ook vlees gaan eten en auto willen rijden later) en wat vaker de fiets pakken.
Ik denk echt dat we qua milieu slechts 2 opties hebben:

- We gaan met 7 miljard mensen allemaal wat primitiever leven (de gemiddelde nederlander verbruikt de resources van 3 aardes (!) ) dus dat betekent niet in een EV stappen ipv een ICE maar op de fiets stappen en helemaal stoppen met autorijden.
- We proberen de wereldbevolking terug te brengen naar sustainable level, en dat is rond de 2 miljard mensen.

Een EV kopen ipv een ICE gaat ons echt niet redden.

Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Stef87 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:51:
Bijna elke (snel)laadplek is voorzien van groene stroom.

95% van de tijd gebruiken wij fastned als we ver weg moeten zijn. Als wij thuis laden is dat greenchoice+3640wattpiek aan zonnepanelen!

Om te zeggen dat alle stroom van kolencentrales komt is natuurlijk onzin, kies een groene energieleverancier en als dat kan: zonpanelen op je dak..
Niet alle energie nee maar wel 95.5%. Nederland loopt enorm achter op de rest van Europa helaas.

En dat terwijl de mogelijkheid om 100% over te stappen op duurzaam er allang is. Kijk bv naar Orkney island of naar bepaalde eilanden in Denemarken die al 100% van hun energie duurzaam opwekken. Op Orkney island rijdt zelfs iedereen een EV, het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Orkney Island heeft al 200 jaar tussen de 17 en 25k inwoners, waarbij er in de laatste 75 jaar 300 mensen afgegaan zijn en stabiliseert iets boven de 21k inwoners. Het heeft een dichtheid van 20 mensen/km² (NL 408/km², 27e wereldwijd), 20/km² komt overeen met Zambia die 193e (van 237) op de lijst van landen staat gesorteerd op bevolkingsdichtheid: Wikipedia: Lijst van landen naar bevolkingsdichtheid

Verder heeft het naar verhouding een enorme kustlijn door de vele eilanden. Denk niet dat het vergelijkbaar is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Metro2002 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:01:
[...]

Niet alle energie nee maar wel 95.5%. Nederland loopt enorm achter op de rest van Europa helaas.

En dat terwijl de mogelijkheid om 100% over te stappen op duurzaam er allang is. Kijk bv naar Orkney island of naar bepaalde eilanden in Denemarken die al 100% van hun energie duurzaam opwekken. Op Orkney island rijdt zelfs iedereen een EV, het kan dus wel.
Nederland stookt relatief veel gas en is daarmee ook op het gebied van niet-duurzame elektriciteit niet heel slecht bezig. Daarnaast, zoals inmiddels ongeveer 3x per pagina opgemerkt wordt in dit topic, is de well to wheel efficiency van een EV gewoon 2x zo hoog dan van een ICE. Dus zelfs als de energie zo grijs is als maar zijn kan, scheelt het al de helft als je elektrisch rijdt.
[...]
[afbeelding]

Je kunt een stuk beter daarnaast wonen dan naast de gemiddelde snelweg. Centrales hebben (naast een overall 2-3x zo hoge efficiency) véél betere fijnstof- en vliegas filters dan een auto. Die waterdamp uit de schoorstenen krijg je echt niets van, en met een beetje mazzel wordt de CO2 ook nog gerecycled door een tuinder bijvoorbeeld.

offtopic:
En mensen adviseren een plant te worden zal idd de CO2 uitstoot verminderen maar lijkt me niet heel realistisch :X

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 17-08-2016 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Nee, ik zie zelfs geen enkele reden op het argument van het milieu na maar als dat echt je doelstelling is kan je beter de fiets pakken.
Ik neem tenminste aan dat je weet waar de stroom van de gemiddelde electrische auto vandaan komt:

[afbeelding]

Het spijt me, maar dat vind ik echt zo verschikkelijk kortzichtig en dom.
Elektrische auto's hebben minder energie nodig. De extra stroom die je moet opwekken wordt meer dan gecompenseerd door de mindere stroom die je nodig hebt om olie op te pompen en te raffineren. Denk je dat raffinaderijen zo milieuvriendelijk zijn?
Afbeeldingslocatie: https://mediahub.olon.demediahub.nl/1218/media/6000/5100/1280X720img-high14030346737105.jpg
Je zou er maar in de buurt wonen...

Daarbij wordt meer en meer hernieuwbare stroom opgewekt. Zonnestroom, windstroom, Noorwegen produceert al 96% van hun stroombehoefte op waterkracht.

In plaats van je druk te maken dat je meer stroom moet opwekken als er meer elektrische auto's komen kun je je beter druk maken dat er meer zonnepanelen en windmolens geïnstalleerd moeten worden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Welke modellen die er wel als een auto uitzien komen er eigenlijk aan? Tesla 3, maar wat nog meer? Als ik het ANWB lijstje zie, word ik wel een beetje droevig. Duur, lage range, topsnelheid van 130-140...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Maasluip schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:32:
[...]

Het spijt me, maar dat vind ik echt zo verschikkelijk kortzichtig en dom.
Elektrische auto's hebben minder energie nodig. De extra stroom die je moet opwekken wordt meer dan gecompenseerd door de mindere stroom die je nodig hebt om olie op te pompen en te raffineren. Denk je dat raffinaderijen zo milieuvriendelijk zijn?
[afbeelding]
Je zou er maar in de buurt wonen...
Ik woon er in de buurt en fiets er elke dag langs en zo ziet het er normaal gesproken niet uit, alleen als ze aan het affakkelen zijn. (gebeurt als failsafe dus geen dagelijkse kost)

En dat er allerlei zooi afgevangen wordt geloof ik best , toch stoot de een EFFICIENTE MODERNE kolencentrale 743 gram CO2 PER KWH aan opgewekte energie uit en de oudere centrales maar liefst 900 gram CO2 per Kwh.

Hoeveel Kwh aan accucapaciteit heeft een Nissan leaf ook alweer? 24Kwh ? Kom je zo'n 150km ver mee. Als dat allemaal opgewekt is met kolen dan heb je dus per kilometer een CO2 uitstoot van :
24 x 900 / 150km = 144 gram CO2 per kilometer.

Gascentrales doen het al iets beter met met een kleine 500 gram CO2 per opgewekte Kwh.

Daarmee redt je een Co2 uitstoot van 80 gram per Km.
Daarbij wordt meer en meer hernieuwbare stroom opgewekt. Zonnestroom, windstroom, Noorwegen produceert al 96% van hun stroombehoefte op waterkracht.
We wonen niet in Noorwegen en zoals ik al aangaf wekt Nederland nog 95,5% van zijn stroom op via fossiele brandstoffen.
In plaats van je druk te maken dat je meer stroom moet opwekken als er meer elektrische auto's komen kun je je beter druk maken dat er meer zonnepanelen en windmolens geïnstalleerd moeten worden.
Ben ik dan ook helemaal voorstander van. Wat mij betreft wordt het verplicht om bij nieuwbouwwoningen direct zonnepanelen te installeren ipv dakpannen en komt er een enorm windmolenpark in de Noordzee.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 17-08-2016 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
[...]

Dat zijn zaken in het algemeen belang en daarin heb je zeker gelijk maar dat is niet iets waar de gemiddelde persoon aan denkt als hij een auto gaat aanschaffen. Daarin telt over het algemeen maar 1 ding: is het praktisch / mooi / snel genoeg voor zijn behoeftes. Dat klinkt egoistisch maar zo redeneert de gemiddelde mens nu eenmaal.
[...]

Ik kan niet thuis laden dus ik heb 's ochtends helemaal geen volle tank en als de accu's leeg zijn moet ik eerst omrijden naar een laadstation en een half uur wachten. Een enorm voordeel inderdaad.
Even een paar dingen rechtzetten: In eerste instantie heb/had je het over 'men' (dus de mensen in het algemeen) nu is de switch gemaakt van men naar jou persoonlijk. Ik kan niet voor jou beslissen, maar statistisch gezien is een EV met het huidige rijbereik voor de grote massa ruim voldoende voor 90-95% van hun vervoersbehoefte. De discussie is dat men ook een auto wil hebben die ook voldoet voor die resterende 5%-10%.

Ik heb het al vaker hier gezegd je moet niet in een EV rijden het mag!
[...]

Alleen als je thuis laadt. Bij een snellaadstation langs de snelweg scheelt de prijs amper met die van een zuinige diesel.
Fastned 19 ct /kwh?
[...]

[...]

[afbeelding]

Kul argument, pak even het onderzoek erbij waarbij de vergelijking is gemaakt tussen CO2 uitstoot van een EV en een ICE met daarbij opgenomen het verschil in energiemix. Plus dat centrale opwekking van energie beter te reguleren is.
Edit: Gevonden: http://www.rvo.nl/sites/d...ktrische%20Voertuigen.pdf
Daar hadden we het volgens mij niet over.
[...]

Nee, je vergelijking slaat nergens op. Ik ga namelijk voor een auto shoppen en wil daarmee de vervoersbehoeften afdekken die ik voor een auto voor ogen heb. En dat is niet de transatlantische oceaan overvliegen. Als ik dat net zo vaak doe als ik de auto pak zou ik inderdaad een privevliegtuig + piloot overwegen ja.
En dat is precies mijn punt. Hoe vaak per jaar heb jij met de auto een bereik van meer dan 150km nodig? En van die keren, hoe vaak kun je dan niet een kwartiertje missen om te snelladen en van die keren die er dan nog overblijven, hoe vaak kun je dan niet je 'vervoersprobleem' anders oplossen op een relatief eenvoudige manier (snappcar?/vliegtuig?/OV + plus taxi?) En hoeveel keren hou je dan over dat het niet op te lossen is?
(mijn praktijkervaring van de afgelopen twee jaar: 0 keer (waarbij ik meerdere keren het vliegtuig heb genomen :) en geen gebruik heb hoeven te maken van de andere opties))

Wat ik bedoel te zeggen is het is niet het een of het ander, je zult het moeten zoeken in combinaties. Want een ding is duidelijk, de olie raakt een keer op en er zijn heel veel zaken waar we wel olie voor nodig zullen hebben, nu maar ook in de toekomst. Beter is dan om te zorgen dat we er langer van kunnen genieten door nu minder te gebruiken.
[...]
Ik heb pas 3 keer gevlogen in mijn leven dus dat is absoluut geen vast onderdeel van mijn vervoersbehoefte. Als ik slechts 3 keer in mijn leven een auto had nodig gehad had ik ook geen auto gekocht maar gehuurd op dat moment.
En als ik 1 keer per jaar zou vliegen koop ik nog steeds geen vliegtuig, net als dat ik geen auto koop die ik 1 keer per jaar zou gebruiken en ik zou ook mijn auto niet aanpassen als ik slechts 1 keer per jaar een hele lange rit zou willen maken, dan zou ik best een EV overwegen maar ik gebruik mijn auto juist voor lange ritten dus zou het erg dom zijn om een auto te kopen die daar minder goed in is.
Jij koopt geen vliegtuig voor 1 vlucht per jaar, maar zou je het vreemd vinden als ik het wel doe?
(en dan niet zeggen dat ik zelf moet weten wat ik doe, maar gewoon uit de grond van je hart)
Jij koopt namelijk geen vliegtuig omdat je een vliegtuig maar een paar keer 'nodig' hebt, je wilt wel een auto met een rijbereik van minimaal 350km omdat je die, hoe vaak, nodig hebt?
[...]
Geen MRB hoeven betalen zou voor mij wel meespelen in de overweging. De MRB is de laatste jaren behoorlijk gestegen namelijk. En inderdaad erg jammer dat er voor particulieren eigenlijk maar weinig geregeld is. Sterker nog, als je bv als particulier nu een hybride wilt kopen omdat je toch enigszins aan het milieu wilt denken dan wordt je volgend jaar gestraft met de volle mep aan MRB en dus betaal je méér dan iemand die een gewone ICE auto heeft omdat hybrides zwaarder zijn. Eerlijker zou een MRB systeem op basis van uitstoot zijn (CO2 maar ook bv roetuitstoot) . Als EVs straks ook weer volledig belast gaan worden wordt het een duur geintje aangezien de meeste EV's ook behoorlijk zwaar zijn.
De heffingsmaatstaf van de MRB is natuurlijk totaal van de gekke. De enige link die je er tussen kunt leggen is dat een zwaardere auto de weg eerder kapot maakt (als je er op rijdt..). Vandaar ook het idee van een aantal jaar geleden van kilometerheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Kleine correctie: 19 ct per Kwh + 24 euro per maand
Anders is het 35 of 79 cent per Kwh. Volgens de blog van fastned kan die prijs alleen door subsidies zo laag zijn, de werkelijke prijs ligt op 1 euro per Kwh.

https://fastned.nl/nl/blog/post/derde-blogpost

De prijs van publiek laden
Laden ‘buiten de deur’ kan bij reguliere laadpalen (3 tot 11 kW) en bij snelladers (50 kW). Bij een laadpaal is de prijs meestal rond de 30 cent per kWh. Echter, de werkelijke kosten van een kWh ligt eerder rond 1 Euro (berekening o.b.v. publicaties Stichting E-Laad). Laadpalen worden in Nederland dan ook stevig gesubsidieerd door lokale overheden

Maargoed, je rijdt 150km, kost je 24Kwh aan stroom = 0.16Kwh per kilometer = 0,0304 euro per km
Je rijdt 150km 1 op 24 op diesel = 6.25 liter diesel a 1,05 = 6,5625 euro = 0,04375 per km.

Zóveel scheelt dat dus niet.
En dat is precies mijn punt. Hoe vaak per jaar heb jij met de auto een bereik van meer dan 150km nodig?
Minimaal een keer per maand.
Jij koopt geen vliegtuig voor 1 vlucht per jaar, maar zou je het vreemd vinden als ik het wel doe?
Ja
(en dan niet zeggen dat ik zelf moet weten wat ik doe, maar gewoon uit de grond van je hart)
Jij koopt namelijk geen vliegtuig omdat je een vliegtuig maar een paar keer 'nodig' hebt, je wilt wel een auto met een rijbereik van minimaal 350km omdat je die, hoe vaak, nodig hebt?
Vaker dan 1 keer per jaar. En nogmaals, als ik ergens een flink geld tegenaan gooi moet het wel alles kunnen wat ik van dat ding verwacht. Jij koopt toch ook dingen op basis van wat je verwacht met het ding te gaan doen? Je gaat toch niet bewust iets aanschaffen wat minder kan dan je wilt terwijl het alternatief dat alles wel kan én goedkoper is en gewoon beschikbaar is?

Eens even kijken, ik wil een draadloze koptelefoon, niet dat ik dat ding nou zo vaak draadloos zal gebruiken maar het komt wel eens voor maar misschien slechts 5% van de tijd. Even kijken, de draadloze is nog goedkoper ook maarja op tweakers vinden ze die 5% van de tijd maar onzin dus laat ik maar gewoon een bedrade koptelefoon kopen .............. WANT WAAROM NIET!
En van die keren, hoe vaak kun je dan niet een kwartiertje missen om te snelladen en van die keren die er dan nog overblijven, hoe vaak kun je dan niet je 'vervoersprobleem' anders oplossen op een relatief
eenvoudige manier (snappcar?/vliegtuig?/OV + plus taxi?) En hoeveel keren hou je dan over dat het niet op te lossen is?
Alles kan, handig is anders en bij echt lange stukken ronduit extreem irritant dus waarom zou ik kiezen voor iets dan minder handig is.
Wat ik bedoel te zeggen is het is niet het een of het ander, je zult het moeten zoeken in combinaties. Want een ding is duidelijk, de olie raakt een keer op en er zijn heel veel zaken waar we wel olie voor nodig zullen hebben, nu maar ook in de toekomst. Beter is dan om te zorgen dat we er langer van kunnen genieten door nu minder te gebruiken.
Kul argument, pak even het onderzoek erbij waarbij de vergelijking is gemaakt tussen CO2 uitstoot van een EV en een ICE met daarbij opgenomen het verschil in energiemix. Plus dat centrale opwekking van energie beter te reguleren is.
Edit: Gevonden: http://www.rvo.nl/sites/d...ktrische%20Voertuigen.pdf
EV's zijn schoner, dat ontken ik ook niet maar ze zijn niet uitstootloos (leuk woord voor galgje) en daarom noem ik het milieuargument enigszins hypocriet, zeker als je daarnaast lekker elke avond een biefstuk op je bord smijt en 6 kinderen hebt. Dat zijn namelijk véél grotere bijdragers aan klimaatverandering (zoals ik net al aangaf, 1 jaar vlees eten staat voor mij gelijk aan 20 jaar autorijden in een ICE voertuig )

Dus als het écht om het milieu gaat kan je beter 1 dag in de week geen vlees meer eten (wat gelijk staat aan de CO2 uitstoot van 16.000km autorijden) dan een EV kopen. Dat bedoel ik ermee te zeggen.

Nogmaals, ik heb NIETS tegen electrische auto's en zou er , ondanks de nadelen, zelf ook wel 1 willen maar op het moment vind ik het nog geen echte concurrent.

[ Voor 33% gewijzigd door Metro2002 op 17-08-2016 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Metro2002 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:41:

Ben ik dan ook helemaal voorstander van. Wat mij betreft wordt het verplicht om bij nieuwbouwwoningen direct zonnepanelen te installeren ipv dakpannen en komt er een enorm windmolenpark in de Noordzee.
Bij mij in de buurt wordt nu een nieuw wijkje uit de grond gestampt. En op ieder huis zitten standaard minimaal 2 (!! 8)7 ) zonnepanelen. Is nog verder optioneel uit te breiden. Klein begin, maar het is in ieder geval een begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qwerty-273 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:33:
Denk daarbij aan 1100 km enkele reis (dus totaal 2200km in een weekend als ik heen en weer ga), vliegen is dan zeker sneller maar dan komt het punt van hoeveel bagage je mee kan/mag nemen en dat is ook behoorlijk aan de prijs.
Ik weet niet wat je iedere maan aan het verhuizen bent, maar je zou bijna zeggen: koop het dubbel en laat een andere op 1100 km van je huis staan. Of rijd je steeds ergens anders naar toe??

Maar dat zijn inderdaad afstanden waar je nu een EV nog niet heel handig kan gebruiken tenzij je een Tesla neemt en je onderweg langs genoeg superchargers kan rijden.
(die voor de helft van die afstand maar zeer sporadisch voorkomen - waarbij je dan ook nog diep de stad in moet omdat ze niet bij de snelweg in de buurt zijn).
Ik weet niet hoe het in de rest van Europa zit (of waar alle superchargers zitten), maar in Nederland is dit juist niet zo. De meeste snelladers vind je langs of vlakbij de snelweg. Er zijn er maar sporadisch die in een stad(centrum) zitten. In Den Haag zijn ze er nu wel een aantal in de stad aan het bouwen en her en der zijn ze ook wel, maar echt niet veel.

Is dat in andere landen heel anders? Ik heb wel eens gekeken om naar Frankrijk te rijden, maar ook daar zitten de meeste in de buurt van een snelweg of by hypermarche's aan de rand van een stad(je) en dus zeker niet ergens in het midden.
Ik wacht dus op een veel betere europese dekking van laadpunten/netwerken, en tegen die tijd verwacht ik dat de keuze uit modellen ook wel goed zit, met een betaalbaar prijskaartje.
Tja, dat is met allerlei nieuwe technieken natuurlijk zo. Alleen moeten er genoeg mensen zijn die genoegen nemen met de beperkingen die er zijn anders komt het nooit van de grond. De eerste digitale draagbare telefoon in Nederland kon ej alleen gebruiken als je binnen 150 meter van de mast stond. Bovendien kon je alleen bellen en niet eens gebeld worden(!). Toch was het behoorlijk populair omdat het veel goedkoper was dan ATF-3 etc.

Ik snap wel dat je daarom nog niet zou willen, maar als iedereen altijd op de 2.0 versie wacht komt er natuurlijk nooit meer iets van de grond.
Señor Sjon schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:28:
Dat is gewoon common sense. Hele wijken zijn afgezekerd met 1x35/40A en bij stadsverwarmings- of hele recente gebieden tot 3x25A. Als je daar vol gas 3,3kW/6.6kW (snel)laders op gaat zetten maal 1.000 woningen dan gaat het best hard met de benodigde capaciteit.
Dat is niet snel laden, dat is gewoon laden. 22 kW kan je met wat fantasie en discussie misschien nog wel snelladen noemen, maar lager toch echt niet.

Dat die wijken zo zijn afgezekerd heeft de netbeheerder natuurlijk ook gewoon gedaan. Dat komt natuurlijk ook doordat we in Nederland gewend zijn om als huishouden een groot gedeelte van de energiebehoefte uit gas te halen ipv elektriciteit. Dus ik begrijp het wel, maar dan zou je denken dat de netbeheerders daar wat aan gaan doen. Maar dat doen ze natuurlijk ook niet behalve "lalalalalalala, geld" roepen. Maar goed, dat is een beetje hetzelfde dat de netbeheerders het liefst alle zonnepanelen van de daken af willen hebben want daar kan ons net blijkbaar ook niet tegen.
Dat is alleen bij Fastned en niet bij andere aanbieders en bovendien alleen als je een abonnement neemt. En dat vind ik eerlijk gezegd een vreemd model, je neemt ook geen abonnement bij de Shell. En nu is het alleen Fastned die dat heeft, maar als je straks bij allerlei andere aanbieders goedkoper wil laden moet je daar dan ook een abonnement nemen?
De heffingsmaatstaf van de MRB is natuurlijk totaal van de gekke. De enige link die je er tussen kunt leggen is dat een zwaardere auto de weg eerder kapot maakt (als je er op rijdt..). Vandaar ook het idee van een aantal jaar geleden van kilometerheffing.
Ja, want het idee dat de zwaarste auto's het meeste betalen is natuurlijk een vreemd idee. Vrachtwagens betalen immers het meest van iedereen. Oh nee, wacht... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Metro2002 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:41:
Ik woon er in de buurt en fiets er elke dag langs en zo ziet het er normaal gesproken niet uit, alleen als ze aan het affakkelen zijn. (gebeurt als failsafe dus geen dagelijkse kost)

En dat er allerlei zooi afgevangen wordt geloof ik best , toch stoot de een EFFICIENTE MODERNE kolencentrale 743 gram CO2 PER KWH aan opgewekte energie uit en de oudere centrales maar liefst 900 gram CO2 per Kwh.

Hoeveel Kwh aan accucapaciteit heeft een Nissan leaf ook alweer? 24Kwh ? Kom je zo'n 150km ver mee. Als dat allemaal opgewekt is met kolen dan heb je dus per kilometer een CO2 uitstoot van :
24 x 900 / 150km = 144 gram CO2 per kilometer.

Gascentrales doen het al iets beter met met een kleine 500 gram CO2 per opgewekte Kwh.

Daarmee redt je een Co2 uitstoot van 80 gram per Km.
Wat, en benzine en diesel komen gratis en voor niks (en dus ook geen uitstoot!) uit de grond borrelen op de plaats waar jij tankt? De opboring, verplaatsing, raffinage en verdeling kost namelijk ook best wat energie, en méér dan het delven enleveren van kolen aan een grote krachtcentrale.

EDIT1: Daarnaast stoot zo goed als geen enkele fossieleverbrandingswagen die op dezelfde manier gebruikt wordt als een 24kWh-Leaf-die-op-150km-van-vol-naar-leeg-is-gegaan máár 80g/km uit, dat is zeker een pak meer. Neem nu deze statistieken, daar zie je meteen dat een wagen die gemiddeld 3,6l/100km diesel verbruikt een CO2-uitstoot heeft van 94g/km, terwijl ik een klein bruin vermoeden heb (al weet ik het niet zeker, die is al lang doorgespoeld) dat de gemiddelde pendelaar of autobestuurder een minder zuinige wagen en een minder zuinig rijgedrag heeft. Een verbruik van 5,0l/100km diesel is gelijk aan een uitstoot van 134g/km, maar zelfs dat verbruik halen weinig mensen die máár 150km zouden halen in een volle leaf met 24kWh in de 'tank'.

EDIT2: De meeste recente Nissan Leaf haalt blijkbaar een gemiddeld verbruik van 13,80kWh/100km, dat geeft een uitstoot met de allersmerigste kolencentralte van máár 124,2g/km.

[ Voor 33% gewijzigd door RuddyMysterious op 17-08-2016 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 12:25

Qwerty-273

Meukposter

JeroenE schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:59:
Ik weet niet wat je iedere maan aan het verhuizen bent, maar je zou bijna zeggen: koop het dubbel en laat een andere op 1100 km van je huis staan. Of rijd je steeds ergens anders naar toe??
Soms andere plekken, maar de vaste plek daar staan spullen wel dubbel - maar soms wil je iets meenemen of juist een nieuwe aanschaf in A mee naar B, of vice versa.
Ik weet niet hoe het in de rest van Europa zit (of waar alle superchargers zitten), maar in Nederland is dit juist niet zo.
Is dat in andere landen heel anders? I
Ja, dat is behoorlijk anders, ik zit dan ook voornamelijk in de centraal europese hoek.
Op het kaartje https://www.tesla.com/nl_NL/supercharger&rct?redirect=no is er nog weinig oostelijk van Duitsland. En de voorspelling voor eind 2016, laat ook nog maar wenig meer zien - een paar strategische punten waar je dan echt voor moet gaan plannen.

ChargeMap DriveElectric en EV-Charging laten ook weinig zien oostelijk van Duitsland - en de punten die er zijn liggen voornamelijk in de steden... en zijn ook vaak niet snelladers of slechts 1 aansluiting. Het is daar nog gewoon wachten totdat de infra goedkomt.

Ook bijvoorbeeld bij het rondkijken voor een nieuwbouw appartement met een parkeerplaats in de parkeergarage, de ontwikkelaar kijkt je verbaast aan bij de vraag of het mogelijk zou zijn om een laadpaal/punt te realiseren bij de parkeerplekken die je aanschaft. Want ik was de eerste die met die "rare" vraag kwam.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

JeroenE schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:59:
[...]

Tja, dat is met allerlei nieuwe technieken natuurlijk zo. Alleen moeten er genoeg mensen zijn die genoegen nemen met de beperkingen die er zijn anders komt het nooit van de grond. De eerste digitale draagbare telefoon in Nederland kon ej alleen gebruiken als je binnen 150 meter van de mast stond. Bovendien kon je alleen bellen en niet eens gebeld worden(!). Toch was het behoorlijk populair omdat het veel goedkoper was dan ATF-3 etc.
Je geeft het hier zelf al aan: Mobiel bellen, hoe beperkt ook, had een voordeel t.o.v het alternatief. Maar niemand gaat een mobiele telefoon kopen die alleen binnen 150 meter van de mast te gebruiken is én alleen kan uitbellen ... als er ook mobiele telefoons zijn die je overal kan gebruiken én waarmee je gebeld kan worden.

En dat is nu net ene beetje waar EV's mee worstelen. Ze zijn net als de door jou genoemde draagbare telefoons terwijl er ook telefoons zijn die wél overal bereik hebben én waarmee je gebeld kan worden en nog erger: die kosten nog minder ook.

Het enige argument in het voordeel van jouw draagbare telefoon met baggerbereik zou zijn dat ze het milieu niet belasten omdat ze volledig te recyclen zijn (bijvoorbeeld)

Dus wat zou de concument kiezen?
;)
IveGotARuddyGun schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:11:

EDIT2: De meeste recente Nissan Leaf haalt blijkbaar een gemiddeld verbruik van 13,80kWh/100km, dat geeft een uitstoot met de allersmerigste kolencentralte van máár 124,2g/km.
Een prius gebruikt volgens sprintmonitor gemiddeld 4,51 l /100km

Per liter benzine komt er schijnbaar 2392 gram CO2 vrij = 10787,92 gram CO2 per 100km = 108 gram CO2 per kilometer.

:/
IveGotARuddyGun schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:11:
Een verbruik van 5,0l/100km diesel is gelijk aan een uitstoot van 134g/km, maar zelfs dat verbruik halen weinig mensen die máár 150km zouden halen in een volle leaf met 24kWh in de 'tank'.
5 liter diesel per 100km haal je zonder enige moeite in een moderne eco diesel en dan kan je gewoon 130km/u rijden op de snelweg. Ik rij voor mijn werk regelmatig met een skoda octavia diesel en ik kachel daar op snelwegen gewoon overal de Vmax en het verbruik is eigenlijk altijd beter dan 5l/100km. Meestal zit het rond de 4,5l per 100km

Ik vermoed dat als je 130km/u op de snelweg met een leaf gaat rijden die 150km range al een prestatie op zich wordt.

[ Voor 36% gewijzigd door Metro2002 op 17-08-2016 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:23:
Ook bijvoorbeeld bij het rondkijken voor een nieuwbouw appartement met een parkeerplaats in de parkeergarage, de ontwikkelaar kijkt je verbaast aan bij de vraag of het mogelijk zou zijn om een laadpaal/punt te realiseren bij de parkeerplekken die je aanschaft. Want ik was de eerste die met die "rare" vraag kwam.
Grappig dat je het noemt. Appartement van een collega van mij wordt later dit jaar opgeleverd. Daar hebben ze alvast de volledige kelder voorzien van de nodige bedrading om dit mogelijk te maken. Ieder die wil kan dus met minimale moeite een laadpunt installeren. Er zijn dus wel ontwikkelaars die vooruitzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Metro2002 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:27:

Per liter benzine komt er schijnbaar 2392 gram CO2 vrij = 10787,92 gram CO2 per 100km = 108 gram CO2 per kilometer.

Inderdaad! Raar dat men diesel dus blijft pushen als brandstof voor de meest gunstige CO2-uitstoot.

Los daarvan is een EV in het allerergste geval maar iets slechter dan de zuinigste benzinehybride (zonder uitstoot van raffinage erbij te rekenen!), bij gascentrales is het direct een pak beter, en bij wind- en zonne-energie is het nog een pak beter.

Wat was je punt dus ook alweer?
5 liter diesel per 100km haal je zonder enige moeite in een moderne eco diesel en dan kan je gewoon 130km/u rijden op de snelweg. Ik rij voor mijn werk regelmatig met een skoda octavia diesel en ik kachel daar op snelwegen gewoon overal de Vmax en het verbruik is eigenlijk altijd beter dan 5l/100km. Meestal zit het rond de 4,5l per 100km

Ik vermoed dat als je 130km/u op de snelweg met een leaf gaat rijden die 150km range al een prestatie op zich wordt.
Dat verbruik van 'minder dan vijf liter zonder enige moeite' lijkt een grove overschatting.

Ik kan best geloven dat *jij* een zo laag gemiddelde kan behalen, maar dan kan een EV-rijder dat ook. Ten tweede moet je eerder 110 rijden dan 130 om onder de vijf liter te komen met een moderne turbodiesel als je gemengde trajecten aflegt.

[ Voor 36% gewijzigd door RuddyMysterious op 17-08-2016 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Ik mag de komende week in deze Leaf rondrijden:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CqC523RWEAAT3pw.jpg

Gistermiddag opgehaald, gisteravond wat rondgetoerd met een paar vrienden. Vanochtend ermee naar mijn werk, het is wel een heel fijne auto hoor. Met mijn forensafstand van 35km zou ik makkelijk twee dagen naar mijn werk heen en weer kunnen rijden zonder op te hoeven laden. Het weekend wil ik een lang stuk gaan rijden, misschien wel een rondje IJsselmeer, om te kijken hoe het snelladen onderweg in de praktijk nou gaat. Ik denk nu al wel te weten dat deze auto prima in mijn gebruikspatroon zou passen. Maar ja, die aanschafprijs he (of beter gezegd: de afschrijving dan he...).

Het enige nadeel van een week zo'n ding rijden is dat ik straks niet meer zo tevreden ben over mijn Prius als ik was...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
IveGotARuddyGun schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:38:
[...]

Inderdaad! Raar dat men diesel dus blijft pushen als brandstof voor de meest gunstige CO2-uitstoot.

Los daarvan is een EV in het allerergste geval maar iets slechter dan de zuinigste benzinehybride (zonder uitstoot van raffinage erbij te rekenen!), bij gascentrales is het direct een pak beter, en bij wind- en zonne-energie is het nog een pak beter.

[...]

Dat verbruik van 'minder dan vijf liter zonder enige moeite' lijkt een grove overschatting.

Ik kan best geloven dat *jij* een zo laag gemiddelde kan behalen, maar dan kan een EV-rijder dat ook. Ten tweede moet je eerder 110 rijden dan 130 om onder de vijf liter te komen met een moderne turbodiesel als je gemengde trajecten aflegt.
De Octavia is een apart voorbeeld. Ben nu aan mijn tweede bezig en die is zuiniger dan het 14% model (1:18,1@50k km > 1:19,2@7k km) terwijl hij soepeler rijdt. Wel is filerijden echt funest voor je verbruik. En ik ben verre van een zuiniger rijder met snelheden die sommige EV's niet eens halen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Señor Sjon schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:56:
De Tesla3 heeft als groot manco de kofferback. Ze hadden toch gewoon een liftback kunnen maken als de Octavia of Mondeo? Dan kan je er alweer zoveel meer mee.
Volgens mij willen ze daar idd nog wat aan doen om deze beter toegankelijk te maken (t.o.v. de prototypes die al geshowed zijn). Dat is echter niet zo makkelijk als het lijkt. Door het volledig glazen dak zou ongeveer de halve auto op moeten scharnieren om een "liftback" constructie te kunnen maken. En een normaal formaat achterruit gaat ook niet lukken omdat er dan een draagbalk zou komen te zitten precies op de plek waar je hoofd zit als je op de achterbank zit.

Volgens mij is de model 3 vooral een experiment op het gebied van indeling. Hoewel de buitenkant oogt als een "klassieke" auto proberen ze aan de binnenkant zoveel mogelijk ruimte te benutten die ineens vrijkomt omdat er geen uitlaat, benzinetank of powerplant meer in hoeft. Ik ben erg benieuwd hoe dat uitpakt, want dit gaan we op meer plekken terug zien dan alleen de achterklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Diesel bevat meer energie dus ook al is de CO2 uitstoot per verbrande liter hoger, als je minder liters verbruikt door de hogere efficiency stoot je minder CO2 uit.
Ik pakte hier natuurlijk een prius, een hybride auto. Dat die schoner zijn dan diesels verbaasd me helemaal niets.

Diesels mogen wmbt liever vandaag dan morgen verboden worden om nieuw verkocht te worden. Net als bv alles met een tweetakt motor.

Niks, je hebt gelijk en dat heb ik ook al eerder aangegeven als argument vóór de EV.

Ik kan best geloven dat *jij* een zo laag gemiddelde kan behalen
Zonder moeite mag ik wel toevoegen, als ik naar klanten rij ben ik niet alleen maar bezig met zuinig rijden en rij ik ook overal gewoon de Vmax.
En als je op sprintmonitor kijkt zie je dat er ook mensen zijn die het nog beter doen dan ik met slechts 4,06l per 100km Het was trouwens de 110PK versie, gemiddelde verbruik daarvan ligt op 5,34l/100km en daar zitten dus ook leaserijders bij die nergens op letten.
, maar dan kan een EV-rijder dat ook. Ten tweede moet je eerder 110 rijden dan 130 om onder de vijf liter te komen met een moderne turbodiesel als je gemengde trajecten aflegt.
Nee dus. Dat is echt gewoon niet waar. 5l op 100km haal je als je gewoon normaal overal de maximumsnelheid rijdt en met het verkeer mee rijdt.

Ik heb wel eens een ritje écht zuinig aan gedaan (niet harder dan 100km/u, achter vrachtwagens slipstreamen waar mogelijk etc) en toen was het verbruik over een rit van 312km

Afbeeldingslocatie: https://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/2012-06-14144536.jpg

Dat was wel de meest inspannende rit van mijn leven :X :P

[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 17-08-2016 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is de vorige Octavia :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Hallo, joehoe, ik post een foto van een elektrische auto tussen al het dieselgeneuzel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Klopt, de nieuwe is voor mijn gevoel wat minder zuinig, die heb ik nog niet onder de 4,4l/100km gekregen met zuinig rijden . Meestal ligt het zo rond de 4,6l/100km met gewoon normaal rijden.
JeroenH schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:56:
Hallo, joehoe, ik post een foto van een elektrische auto tussen al het dieselgeneuzel ;)
JeroenH schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:45:

[afbeelding]

Gistermiddag opgehaald, gisteravond wat rondgetoerd met een paar vrienden. Vanochtend ermee naar mijn werk, het is wel een heel fijne auto hoor. Met mijn forensafstand van 35km zou ik makkelijk twee dagen naar mijn werk heen en weer kunnen rijden zonder op te hoeven laden. Het weekend wil ik een lang stuk gaan rijden, misschien wel een rondje IJsselmeer, om te kijken hoe het snelladen onderweg in de praktijk nou gaat. Ik denk nu al wel te weten dat deze auto prima in mijn gebruikspatroon zou passen. Maar ja, die aanschafprijs he (of beter gezegd: de afschrijving dan he...).

Het enige nadeel van een week zo'n ding rijden is dat ik straks niet meer zo tevreden ben over mijn Prius als ik was...
Mooie auto en mooie kleur! Veel plezier ermee :)

Ook al een abbo bij Fastned of laad je thuis op?

[ Voor 65% gewijzigd door Metro2002 op 17-08-2016 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
ik was al aan het typen ;)

Mooi! Geniet er van, ik heb je een aantal posts terug al gewaarschuwd, gaat je geld kosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
:) En we zijn benieuwd naar je ervaringen! Gaat het om prive-koop of zakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Metro2002 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:53:
Diesel bevat meer energie dus ook al is de CO2 uitstoot per verbrande liter hoger, als je minder liters verbruikt door de hogere efficiency stoot je minder CO2 uit.
Naast het voordeel van een hogere volumetrische energiedichtheid (duizend euro voor die woorden! 8)) is de verbrandingscyclus bij een dieselmotor inderdaad ook effciënter. Beide voordelen zorgen ervoor dat een dieselwagen significant minder liters verbrandt per genormeerde afgelegde afstand. Maar mensen vergeten vaak dat een verbrande liter diesel 10,4% méér CO2-uitstoot maakt dan een liter benzine.
Ik pakte hier natuurlijk een prius, een hybride auto. Dat die schoner zijn dan diesels verbaasd me helemaal niets.
Diesels mogen wmbt liever vandaag dan morgen verboden worden om nieuw verkocht te worden. Net als bv alles met een tweetakt motor.
Volledig akkoord! Stinkdingen.
Niks, je hebt gelijk en dat heb ik ook al eerder aangegeven als argument vóór de EV.
Dat was dan een foute inschatting van mijn kant, excuses.
Zonder moeite mag ik wel toevoegen, als ik naar klanten rij ben ik niet alleen maar bezig met zuinig rijden en rij ik ook overal gewoon de Vmax.

[...]

Nee dus. Dat is echt gewoon niet waar. 5l op 100km haal je als je gewoon normaal overal de maximumsnelheid rijdt en met het verkeer mee rijdt.

Ik heb wel eens een ritje écht zuinig aan gedaan (niet harder dan 100km/u, achter vrachtwagens slipstreamen waar mogelijk etc) en toen was het verbruik over een rit van 312km

[afbeelding]

Dat was wel de meest inspannende rit van mijn leven :X :P
De boordcomputer (in mijn Ford turbodiesel) is vrij accuraat als ik niet let op het verbruik, maar wanneer ik zuinig probeer te rijden toont hij gauw een halve liter verbruik lager dan in werkelijkheid.

Verbruik reken ik dan ook uit aan de pomp om daarna direct de boordcomputer een scheef oog te geven: gore leugenaar. Natuurlijk zijn ze niet allemaal even slechtgemanierd, het kan goed zijn dat de octavia zijn computer beter heeft opgevoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
BB-One schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:58:
ik was al aan het typen ;)

Mooi! Geniet er van, ik heb je een aantal posts terug al gewaarschuwd, gaat je geld kosten ;)
Yes ik had het gezien en ik heb het geveol dat je gelijk gaat krijgen. Echter, ik heb ook het gevoel dat ik in een gat zit tussen jonge tweedehands Leafs (oud model) die ik me kan veroorloven maar die niet de actieradius hebben die ik wil, en dit nieuwe model die per maand meer kost dan ik kwijt wil zijn aan een auto maar die een actieradius lijkt te hebben waar ik makkelijk mee uit de voeten kan.

Interessante puzzel waarvan de stukjes de komende paar jaar flink zullen veranderen.
mddd schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:00:
:) En we zijn benieuwd naar je ervaringen! Gaat het om prive-koop of zakelijk?
Ervaringen volgen zeker (kijk ook op twitter @SolarWebsite). Ik heb deze momenteel alleen te leen, maar ik kan met mijn huidige werk niet zakelijk rijden. En particulier EV rijden is financieel gewoon (nog) moeizaam. Maar wie weet...

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 17-08-2016 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

IveGotARuddyGun schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:01:

Verbruik reken ik dan ook uit aan de pomp om daarna direct de boordcomputer een scheef oog te geven: gore leugenaar. Natuurlijk zijn ze niet allemaal even slechtgemanierd, het kan goed zijn dat de octavia zijn computer beter heeft opgevoed.
Ik check het altijd een paar keer en dan weet ik de afwijking. In de octavia is het redelijk accuraat en ook mijn honda civic hybrid is redelijk spot on ook al had ik gelezen dat die afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Octavia BC wijkt bij mij meestal 1 km af. Dus 1:20 BC is 1:19 werkelijk, hoewel excessen tot 1,5 ook voorkomen. Waarschijnlijk door stationair filerijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

En wat met de CO2-uitstoot van het oppompen van olie en het raffineren daarvan? Het kost al een kWh per liter voor het raffineren, dat is ook al 2,2 kg extra dus 22 gram per kilometer.

Je moet je energie niet richten op het schoppen tegen de "vermeende" milieuvriendelijkheid van elektrische auto's, je moet schoppen tegen het niet willen verduurzamen van de elektriciteitsproductie. Met het eerste bereik je namelijk helemaal niks. Goed, misschien verruil je de uitstoot op de ene plek 1:1 met uitstoot op de andere plek, maar dan is het dus om het even. Richt je op iets waar het wel uit maakt.
En als je daar succes hebt dan hebben we tenminste elektrische auto's en moeten we ook niet nog eens die transitie door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
JeroenH schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:02:
[...]

Yes ik had het gezien en ik heb het geveol dat je gelijk gaat krijgen. Echter, ik heb ook het gevoel dat ik in een gat zit tussen jonge tweedehands Leafs (oud model) die ik me kan veroorloven maar die niet de actieradius hebben die ik wil, en dit nieuwe model die per maand meer kost dan ik kwijt wil zijn aan een auto maar die een actieradius lijkt te hebben waar ik makkelijk mee uit de voeten kan.

Interessante puzzel waarvan de stukjes de komende paar jaar flink zullen veranderen.

[...]

Ervaringen volgen zeker (kijk ook op twitter @SolarWebsite). Ik heb deze momenteel alleen te leen, maar ik kan met mijn huidige werk niet zakelijk rijden. En particulier EV rijden is financieel gewoon (nog) moeizaam. Maar wie weet...
Praat met je baas zou ik zeggen. Baas koopt/least auto, stel dat de kosten per maand 500 euro (ex BTW zijn, jij levert iets minder (werkgeverslasten zijn ook lager) dan 500 euro bruto salaris in (let op! Kan invloed hebben op eventuele ww pensioen rechten en WIA etc) en jij rijdt omgerekend voor netto 250 euro per maand een nieuwe EV 8) en je baas heeft als voordeel dat jij geen zakelijke kilometers meer mag declareren.

Terugkoopverplichting in het contract opnemen eventueel met een afschrijvingsprognose en je baas blijft niet met een auto zitten als jij weg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Maasluip schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:10:
[...]

En wat met de CO2-uitstoot van het oppompen van olie en het raffineren daarvan? Het kost al een kWh per liter voor het raffineren, dat is ook al 2,2 kg extra dus 22 gram per kilometer.

Je moet je energie niet richten op het schoppen tegen de "vermeende" milieuvriendelijkheid van elektrische auto's, je moet schoppen tegen het niet willen verduurzamen van de elektriciteitsproductie. Met het eerste bereik je namelijk helemaal niks. Goed, misschien verruil je de uitstoot op de ene plek 1:1 met uitstoot op de andere plek, maar dan is het dus om het even. Richt je op iets waar het wel uit maakt.
En als je daar succes hebt dan hebben we tenminste elektrische auto's en moeten we ook niet nog eens die transitie door.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Zodra de electriciteitsproductie verduurzaamd worden EV's stukken milieuvriendelijker. Maar ik kijk even naar het heden. En hedentendage is er nog maar bar weinig altertieve energie opwekking en zijn EV's niet extreem veel schoner dan een ICE. Zoals ik al aangaf als het milieu hét argument is voor EV's dan zijn er véél makkelijkere manieren om de CO2 uitstoot per persoon te beperken (zoals ik al eerder aangaf 1 keer in de week geen vlees eten staat gelijk aan een heel jaar autorijden) , dat was waar mijn hele betoog om ging.

Want veel meer dan 'het milieu' kwam er niet naar voren als voordeel van een EV terwijl er wel flinke nadelen kleven aan een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
BB-One schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:14:
Praat met je baas zou ik zeggen. Baas koopt/least auto, stel dat de kosten per maand 500 euro (ex BTW zijn, jij levert iets minder (werkgeverslasten zijn ook lager) dan 500 euro bruto salaris in (let op! Kan invloed hebben op eventuele ww pensioen rechten en WIA etc) en jij rijdt omgerekend voor netto 250 euro per maand een nieuwe EV 8) en je baas heeft als voordeel dat jij geen zakelijke kilometers meer mag declareren.

Terugkoopverplichting in het contract opnemen eventueel met een afschrijvingsprognose en je baas blijft niet met een auto zitten als jij weg gaat.
Ik zou zoiets graag willen maar ik werk voor een ziekenhuis. Voor een parkeerkaart heb ik al moeten vechten, een leaseauto hebben ze hier nog nooit van gehoord. Maar, je weet nooit, ik zal het eens laten vallen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
JeroenH schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:18:
[...]

Ik zou zoiets graag willen maar ik werk voor een ziekenhuis. Voor een parkeerkaart heb ik al moeten vechten, een leaseauto hebben ze hier nog nooit van gehoord. Maar, je weet nooit, ik zal het eens laten vallen :P
Kun je ook nog gaan vechten voor een laadpaal...

wat je misschien ook als argument kan gebruiken: Jullie hebben het milieu toch hoog in het vaandel staan, draag dat dan ook uit! :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 17:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

CO2 is wel het minst schadelijke wat uit een diesel auto komt. Ik heb liever een V8 op benzine onder mijn slaapkamer raam draaien dan een NOx uitbrakende ECO-Diesel :r.

Waarom die kankerverwekkende gifauto's nog niet verboden of fiscaal benadeelt zijn is mij een raadsel? Het is krankzinnig dat veelrijders nog steeds in een diesel ingeduwd worden.

Back on-topic. Het is zonde om dit topic te vervuilen met fossiele plofmotoren :+

[ Voor 28% gewijzigd door revolution-nl op 17-08-2016 16:35 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nog maar een filmpje van de ANWB over het rijbereik in de praktijk:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Dat is niet waar.

Als ik CC op 130-140 vast zet, zit ook mijn Focus diesel tussen de 4,5-5,0 l/100km.

Het is enkel door mijn rechtervoet en terugschakelen naar zijn 4 dat het een stuk hoger ligt.
En in de steden van stoplicht naar stoplicht is met mijn rijstijl funest voor het verbruikt.

Maar ik denk ook dat ik geen 300km in een Tesla ga redden ;)
Metro2002 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:18:
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Zodra de electriciteitsproductie verduurzaamd worden EV's stukken milieuvriendelijker. Maar ik kijk even naar het heden. En hedentendage is er nog maar bar weinig altertieve energie opwekking en zijn EV's niet extreem veel schoner dan een ICE. Zoals ik al aangaf als het milieu hét argument is voor EV's dan zijn er véél makkelijkere manieren om de CO2 uitstoot per persoon te beperken (zoals ik al eerder aangaf 1 keer in de week geen vlees eten staat gelijk aan een heel jaar autorijden) , dat was waar mijn hele betoog om ging.

Want veel meer dan 'het milieu' kwam er niet naar voren als voordeel van een EV terwijl er wel flinke nadelen kleven aan een EV.
Waarom moeten we wachten met het verduurzamen van de energieproductie op de EV?
Het is gewoon erg lastig om 100% groen te zijn in energie verbruik. Zonder EV is het al niet haalbaar, laat staan met EV...

Ik vind een EV een goed idee, omdat we schadelijke stoffen in steden daardoor verminderen, laat dat voorop staan. Maar we moeten eens af van de symboolpolitiek inzake energieopwekking.

We kunnen op papier groen zijn, omdat we mogen salderen en omdat energiebedrijven in de zomer grote hoeveelheden overcapaciteit groene energie mogen opkopen en dat wegschrijven tegen de grijze stroom. Echter netto resultaat, het is leuk dat het over was, maar het helpt niet mee...

Zelfs een Tesla wall gaat in de huidige vorm niet helpen, omdat zonnepanelen op daken in de winter in sommige gevallen slechts <10% van het aantal kWh in de zomer opwekken. Je moet dan wel een hele grote overcapaciteit op je dak plaatsen, wil je het kunnen redden om 100% groen te zijn. MAar het dak is niet groot genoeg en het is totaal niet rendabel om zo veel overcapaciteit te hebben.
revolution-nl schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:32:
CO2 is wel het minst schadelijke wat uit een diesel auto komt. Ik heb liever een V8 op benzine onder mijn slaapkamer raam draaien dan een NOx uitbrakende ECO-Diesel :r
Klopt... Helaas mogen veel mensen niets anders leasen dan diesel en is EV veeeel te duur in de lease.

Ik houd overigen ook sterk rekening met de mogelijkheid dat de huidige vorm van EV een tijdelijke is en dat er opeens een heel goed idee wordt uitgewerkt. Het zal niet de eerste keer zijn...

EV blijft er duur, zwaar etc.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dfrenner schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:40:

Waarom moeten we wachten met het verduurzamen van de energieproductie op de EV?
Het is gewoon erg lastig om 100% groen te zijn in energie verbruik. Zonder EV is het al niet haalbaar, laat staan met EV...
Daar moeten we ook niet mee wachten, we lopen al ver achterop bij andere landen. We moeten juist 100% inzetten op alternatieve energie. EV's of niet.
Klopt... Helaas mogen veel mensen niets anders leasen dan diesel en is EV veeeel te duur in de lease.
Bijtelling voor EV's is véél lager dan reguliere wagens (4% vs 21%)
Ik houd overigen ook sterk rekening met de mogelijkheid dat de huidige vorm van EV een tijdelijke is en dat er opeens een heel goed idee wordt uitgewerkt. Het zal niet de eerste keer zijn...

EV blijft er duur, zwaar etc.
Ik ga er niet vanuit, tenzij waterstof ineens een vlucht neemt en opgewekt kan worden middels alternatieve energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

dfrenner schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:40:
Dat is niet waar.

Als ik CC op 130-140 vast zet, zit ook mijn Focus diesel tussen de 4,5-5,0 l/100km.

Het is enkel door mijn rechtervoet en terugschakelen naar zijn 4 dat het een stuk hoger ligt.
En in de steden van stoplicht naar stoplicht is met mijn rijstijl funest voor het verbruikt.
Ik heb het niet over momentaan maar over gemiddeld verbruik. Ik schurk met mijn Focus diesel tegen de 5,0 (zonder CC) als ik ongeveer 125km/u rij, maar dat blijf ik niet rijden, en daarbij moet nog worden bijgeteld dat de motor vaak koud is bij het net starten (of rij jij een hele tank leeg in één keer? 8)) en dat stoppen en optrekken eveneens brandstof verspilt.

Ik heb het dus over gemiddeld verbruik over een hele tank: getankte hoeveelheid gedeeld door gereden afstand op die tank, aangenomen dat je even vol tankt als de vorige keer.

Ik zit de laatste maanden altijd onder de 5,0l/100km, maar dat komt puur omdat ik bijna nooit de maximumsnelheid rij (maar liever 100 tot 110) en omdat ik liefst zo weinig mogelijk rem en in de plaats daarvan mijn kinetische energie gebruik om uit te bollen zonder te verbruiken op dat moment. Maar vanaf dat het weer winter is en de mensen zo irritant rijden dat ik weer mijn geduld verlies (vaak wanneer het slecht weer of druk is) waardoor ik liever die bende wagens passeer dan ertussen te blijven hangen, dan gaat dat direct weer naar de 5,0 en hoger. En dan let ik er heel goed op dat ik zo min mogelijk de airco gebruik, zowel warm als koud! In de winter gebruik ik hem wel als ik ruiten moet ontdooien; een nadeel van buiten parkeren.

Anywaaaay, zoals gezegd vertrouw ik liever op geaggregeerde getallen (c.f. spritmonitor) dan anekdotes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

IveGotARuddyGun schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:51:
[...]

Ik heb het niet over momentaan maar over gemiddeld verbruik. Ik schurk met mijn Focus diesel tegen de 5,0 (zonder CC) als ik ongeveer 125km/u rij, maar dat blijf ik niet rijden, en daarbij moet nog worden bijgeteld dat de motor vaak koud is bij het net starten (of rij jij een hele tank leeg in één keer? 8)) en dat stoppen en optrekken eveneens brandstof verspilt.

Ik heb het dus over gemiddeld verbruik over een hele tank: getankte hoeveelheid gedeeld door gereden afstand op die tank, aangenomen dat je even vol tankt als de vorige keer.

Ik zit de laatste maanden altijd onder de 5,0l/100km, maar dat komt puur omdat ik bijna nooit de maximumsnelheid rij (maar liever 100 tot 110) en omdat ik liefst zo weinig mogelijk rem en in de plaats daarvan mijn kinetische energie gebruik om uit te bollen zonder te verbruiken op dat moment. Maar vanaf dat het weer winter is en de mensen zo irritant rijden dat ik weer mijn geduld verlies (vaak wanneer het slecht weer of druk is) waardoor ik liever die bende wagens passeer dan ertussen te blijven hangen, dan gaat dat direct weer naar de 5,0 en hoger. En dan let ik er heel goed op dat ik zo min mogelijk de airco gebruik, zowel warm als koud! In de winter gebruik ik hem wel als ik ruiten moet ontdooien; een nadeel van buiten parkeren.

Anywaaaay, zoals gezegd vertrouw ik liever op geaggregeerde getallen (c.f. spritmonitor) dan anekdotes.
50kWh/100km met de bijbehorende herrie,trillingen, onderhoud (turbo, injectoren, SCR etc etc etc), NOx uitstoot en stank. Mooi man! 8)7

Kunnen we het nu weer over autorijden 2.0 hebben? Als ik verhalen wil lezen over fossiele plofmotoren dan ga ik wel naar autoweek.nl

Daar kwam ik b.t.w. nog een leuke video tegen van de Rima Concept one vs een Ferrari plofkoets.
YouTube: Rimac Concept One vs LaFerrari

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
revolution-nl schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 17:02:
[...]

Kunnen we het nu weer over autorijden 2.0 hebben? Als ik verhalen wil lezen over fossiele plofmotoren dan ga ik wel naar autoweek.nl
Het gaat om de vergelijking? Zelf zet je er onder een filmpje tussen een EV en een ICE dus ik zie het verschil niet...

Die Rimac is trouwens wel tof 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:22

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Metro2002 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:37:

[video]
Hier gebruiken ze de "oude" e-golf toch? Dan wordt nieuwe golf met in theorie 300km range een auto die waarschijnlijk 200+ km gaat halen een interessante optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
revolution-nl schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 17:02:
[...]

50kWh/100km met de bijbehorende herrie,trillingen, onderhoud (turbo, injectoren, SCR etc etc etc), NOx uitstoot en stank. Mooi man! 8)7

Daar kwam ik b.t.w. nog een leuke video tegen van de Rima Concept one vs een Ferrari plofkoets.
YouTube: Rimac Concept One vs LaFerrari
Ik weet niet of je echt nog jong bent, maar ik lees nu al een tijdje mee en je komt echt over als een jaar of 12.

Elektrisch rijden zoals nu geïntroduceerd, wordt nog niet het nieuwe autorijden. De eerste auto met benzinemotor wat ook een veredelde koets zonder paard.

Ik heb niet tegen een EV en zou er best ook één willen. Maar er zijn een aantal zaken, waardoor het niet kan. Accu's zoals nu gebruikt, zijn erg duur en worden relatief snel afgeschreven.

In de lease moet er een C segment stationwagon als EV komen die maximaal 30k gaat kosten. Daarnaast moet ik nog zien of de accus echt goedkoper gaan worden. We gebruikten dezelfde lupos al in laptops en dergelijke. Is er dan echt nog schaalvergroting mogelijk waardoor de kosten fors omlaag gaan!? (serieuze vraag).

De tijd zal het leren en ik ben echt niet tegen ev, maar we moeten wel realistisch bljven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[video]
Jammer dat ze het niet even samenvatten:
actieradius (km)verbruik (Wh/km)
Merk/ModelkWhopgegevenpraktijkopgegevenpraktijk
Mitsubishi iMiev16160132100121
Smart Electric Drive17.6145156121113
Nissan Leaf24199157121153
BMW i322160172138128
Renault Zoe22210175105126
Volkswagen Golf24.2190177127137
Tesla Model S90502424179212

En jammer dat ze de Kia Soul en de Mercedes B-klasse niet ook getest hebben. Die hebben allebei meer capaciteit dan de rest, uitgezonderd de Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Maasluip schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 19:12:
[...]

Mitsubishi iMiev1616013210.012.1
Smart Electric Drive17.614515612.111.3
Nissan Leaf2419915712.115.3
BMW i32216017213.812.8
Renault Zoe2221017510.512.6
Volkswagen Golf24.219017712.713.7
Tesla Model S9050242417.921.2

En jammer dat ze de Kia Soul en de Mercedes B-klasse niet ook getest hebben. Die hebben allebei meer capaciteit dan de rest, uitgezonderd de Tesla.
Plus dat het opgegeven rijbereik het officiële NEDC rijbereik is. Voor bijvoorbeeld de Zoe geeft Renault aan dat dat niet gehaald gaat worden in de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Qwerty-273 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:23:
Soms andere plekken, maar de vaste plek daar staan spullen wel dubbel - maar soms wil je iets meenemen of juist een nieuwe aanschaf in A mee naar B, of vice versa.
Tja, de meeste mensen rijden niet 1100 km om iets te gaan ophalen wat ze hebben gekocht. Prima als jij dat wel doet, maar dat is geen "typisch" gebruik, lijkt mij.
Ja, dat is behoorlijk anders, ik zit dan ook voornamelijk in de centraal europese hoek.
Hm, in Duitsland lijken ze anders ook redelijk langs de weg te zitten. Ok, hier en daar ook in steden, maar dan zijn er 3 of 4 in de buurt.
ChargeMap DriveElectric en EV-Charging laten ook weinig zien oostelijk van Duitsland - en de punten die er zijn liggen voornamelijk in de steden... en zijn ook vaak niet snelladers of slechts 1 aansluiting. Het is daar nog gewoon wachten totdat de infra goedkomt.
Ik kijk zelf meestal op goingelectric.de. Als je kiest voor Chademo als stekker en dan "zoekt" zie je alleen de snelladers van Chademo; idem kan je doen voor CCS. Dan zie je er wel wat meer, maar het zijn er inderdaad veel minder dan in NL (en wij vinden al dat er weinig zijn). In bijvoorbeeld Praag zitten ze allemaal in de stad, maar in Brünn dan toch ook een paar op uitvalswegen.
Want ik was de eerste die met die "rare" vraag kwam.
Iemand moet de eerste zijn 8)
Je geeft het hier zelf al aan: Mobiel bellen, hoe beperkt ook, had een voordeel t.o.v het alternatief.
Nee, mobiel digitaal bellen had bijna geen voordelen. Met een ATF-3 toestel (NMT900) kon je wel gewoon gebeld worden en hoefde je geen pieper te hebben en daarna naar het postkantoor gaan (waar veel masten stonden) om daadwerkelijk te gaan bellen. Oftewel, alleen "nerds" hadden die dingen.
Maar niemand gaat een mobiele telefoon kopen die alleen binnen 150 meter van de mast te gebruiken is én alleen kan uitbellen ... als er ook mobiele telefoons zijn die je overal kan gebruiken én waarmee je gebeld kan worden.
Toch is het een tijdje redelijk populair geweest. Maar toen de GSM's op de markt kwamen was het er snel mee gedaan.
En dat is nu net ene beetje waar EV's mee worstelen. Ze zijn net als de door jou genoemde draagbare telefoons terwijl er ook telefoons zijn die wél overal bereik hebben én waarmee je gebeld kan worden en nog erger: die kosten nog minder ook.
Nou, precies mijn punt ja. Maar als niemand die dingen had gekocht was GSM er misschien nooit gekomen. Welke fabrikant gaat nu producten maken voor een markt waar niemand iets wil kopen?
Señor Sjon schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:56:
Maar wat Metro2002 al zegt. Bij ICE ga je aan tanken denken bij 100km bereik op de boordcomputer, terwijl dat bijna het volle bereik is van de meeste EV's.
Ja, beetje vreemd is het wel. Ik moet wel zeggen dat ik het bereik van mijn EV veel beter kan voorspellen dan van de brandstofauto's die ik heb gereden. Die wilden af en toe ook wel eens flink naar beneden tellen. EN die gaan inderdaad rustig bij 100 km al piepen dat je moet gaan tanken. Dat komt natuurlijk ook dat wanneer je niet op tijd gaat tanken je geen meter meer kan rijden en je kan niet even aanbellen om te vragen of je een glaasje brandstof kan krijgen. Een EV kan je in ieder fatsoenlijk stopcontact laden })
De vorige keer dat je postte reageerde je ook niet op vragen over hoe, wat of waarom :P
YoshiBignose schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:29:
Het feit dat ze met zulke lelijke designs komen is neem ik aan vanwege aerodynamica om zo maar een zo hoog mogelijke radius te krijgen. Andere reden kan ik niet bedenken om zulke gedrochten te maken.
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat je zulke modellen ook als brandstofauto hebt (de Kia Soul is in de USA best populair) of zoiets als BMW waarvan de verkopers het blijkbaar al afraden om mee op de snelweg te gaan. Ze hebben die auto gewoon ontworpen als tweede autootje, boodschappenkar of om de kids naar school te brengen. Hartstikke handig omdat je dan wel in al die steden mag rijden waar je met een oudere brandstofauto niet meer mag komen, maar ze gaan er dan wel van uit dat je in de buurt woont en het dus weinig uitmaakt omdat je niet al te hard rijdt.
Daarom vind ik dat veel mensen gelijk hebben dat een EV nog niets voor hun is.
Ik zal niemand willen dwingen een EV te rijden. En natuurlijk vind ik speeltjes leuk, maar voor mij is hij ook functioneel genoeg. Het is geen oldtimer waar ik maar 1 keer in de maand mee rijd en het juist leuk is als er weer eens iets stuk gaat zodat je er eerst aan kan sleutelen.
Mijn grootste voordeel is dat hij veel voordeliger is vanwege de lagere bijtelling. De kosten voor de werkgever komt het zo'n beetje op hetzelfde uit. Dat is dan wel omdat ik een ex-demo auto heb, nieuw was het wel veel duurder geweest. Het grootste verschil is de lagere km kosten, lager onderhoud en geen MRB. De verzekering is ongeveer hetzelfde. De grote onbekende is natuurlijk de afschrijving, maar heel "gek" als je een brandstofauto koopt en je rijd daar 40k per jaar mee dan schrijft die ook af als een dolle.

Een ander groot voordeel vind ik dat het een stuk rustiger is onderweg qua geluid. En ik reed hiervoor geen 0.9 turbo 3 cilinder die net vooruit te branden is maar wel veel herrie maakt, maar een Honda Jazz Hybrid die ik destijds ook al heel erg stil vond tov de auto daarvoor.
Wellicht was de Kia Soul nog niet daadwerkelijk te leveren en/of wilde Kia hun net nieuwe model niet gelijk uitlenen? Ik weet niet precies wanneer de film is gemaakt. Voor de Mercedes was het sowieso te vroeg, die kwam volgens mij pas in december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

[...]

Mitsubishi iMiev1616013210.012.1
Smart Electric Drive17.614515612.111.3
Nissan Leaf2419915712.115.3
BMW i32216017213.812.8
Renault Zoe2221017510.512.6
Volkswagen Golf24.219017712.713.7
Tesla Model S9050242417.921.2

(psst, factor 10 te laag in je Wh/km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mux schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 21:31:
[...]

(psst, factor 10 te laag in je Wh/km)
Oeps ja. Wat was ik denkende. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 11:42

databeestje

Von PrutsHausen

[video]
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je het ding laad voordat deze leeg is 8)
Ik ben al weer meer dan 15k km verder met de kleinste goedkoopste en minste actieradius elektrische auto. Wat is het probleem ook alweer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

dfrenner schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 19:02:
[...]

Ik weet niet of je echt nog jong bent, maar ik lees nu al een tijdje mee en je komt echt over als een jaar of 12.
Ik weet niet zo goed wat deze suggestieve openingszin met de inhoud van doen heeft en wat de toegevoegde waarde is? Misschien dat de jeugd op deze manier met elkaar in discussie gaat, mijn omgangsnormen zijn anders.
Elektrisch rijden zoals nu geïntroduceerd, wordt nog niet het nieuwe autorijden. De eerste auto met benzinemotor wat ook een veredelde koets zonder paard.

Ik heb niet tegen een EV en zou er best ook één willen. Maar er zijn een aantal zaken, waardoor het niet kan. Accu's zoals nu gebruikt, zijn erg duur en worden relatief snel afgeschreven.

In de lease moet er een C segment stationwagon als EV komen die maximaal 30k gaat kosten. Daarnaast moet ik nog zien of de accus echt goedkoper gaan worden. We gebruikten dezelfde lupos al in laptops en dergelijke. Is er dan echt nog schaalvergroting mogelijk waardoor de kosten fors omlaag gaan!? (serieuze vraag).

De tijd zal het leren en ik ben echt niet tegen ev, maar we moeten wel realistisch bljven
Ik snap overigens niet zo goed waarom zich hier steeds weer lieden aandienen die claimen dat hun ICE zo zuinig is en dat de uitstoot enkel uit Co2 bestaat. Als je het verbruik van een ICE omrekent naar kWh dan is een ICE energetisch een ramp, idem dito als je kijkt naar alle uitlaatgassen die in de directe omgeving terecht komen. Wil je zo nodig het verbruik melden van je "eco" ICE dan zijn daar ook andere topics voor.

Objectief gezien is een EV (zelfs anno 2016) op nagenoeg alle fronten superieur aan een ICE.

Bijvoorbeeld:
- Aanzienlijk minder geluidsproductie in het voordeel van de berijder en de directe omgeving
- Koppel & vermogenskromme
- Prestaties.
- Onderhoud en betrouwbaarheid, de aandrijflijn is immers aanzienlijk simpeler qua opzet dan een ICE
- Uitstoot in de directe omgeving. Geen uitlaatgassen en een verminderde hoeveel fijnstof van de remmen.
- De benodigde energie kan direct gewonnen worden uit duurzame energie.
- Efficiency. Jouw C segment eco diesel doet 50kWh/100km bij 125km/h, een Tesla van een aantal segmenten hoger met 3x zoveel vermogen doet dan +/- 25kWh/100km.

Objectief gezien is een ICE enkel in het voordeel ten aanzien van "energie"stations, actieradius en prijs.

- De laadinfrastructuur. Dit blijft een beperking ondanks de enorme groei van de infrastructuur van de laatste jaren. Ik verwacht dat de infrastructuur binnen nu en vijf jaar geen beperking meer is.

- Actieradius en prijs. Door de enorme schaalvergroting in de productie van accupakketten zal de capaciteit de komende jaren aanzienlijk toenemen waarbij de prijs per kWh drastisch zal dalen.

Tony Seba's(YouTube: The Electric Vehicle Disruption - End Of Oil by 2030) toont in zijn presentatie precies aan waarom de EV de toekomst heeft en waarom de hoogtij dagen van de ICE achter ons liggen.

Is een EV dan op dit moment autorijden 2.0? Dat hangt op dit moment nog heel erg van je use case af. Wat is je reisprofiel, in wat voor segment ben je in de markt voor auto tot wat zijn de laadmogelijkheden binnen je regio?

Een jaar terug heb ik twee dagen een Renault Zoe gereden als vervangend vervoer, toen ik weer in mijn 308 T9 Euro 6 diesel stapte was het alsof ik terugging in de tijd qua aandrijflijn.

De mens is meer dan een rationeel wezen waardoor objectieve parameters vaak onderschikt zijn aan de subjectieve parameters. De mens is niet gemaakt is voor verandering, het is niet voor niets dat rogers innovation curve keer op keer bewezen wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 18-08-2016 09:03 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Ik zit hier in Noorwegen en die rijden de Leafs rond alsof het blaadjes aan de boom zijn en wordt je links en rechts ingehaald door een E-Up of E-Golf, rijden de tesla's rond alsof het BMW 5 en 7 series zijn, rijden de I-miev drieling rond en zie je die op iedere hoek van de straat. Ook de Kia soul zie je zo vaak in het straatbeeld dat hij niet eens bijzonder meer is. Zelfs de Th!ink City's vrolijken het straadbeeld op als een lelijke eend of oude kever. De Zoe is ook behoorlijk van de partij en zie je regelmatig ook de Nissan Evalia personenwagen of de E-NV200 zijn geen onbekende. Ook de BMW I3 met zijn bijzondere verschijning zie je hier regelmatig, En verder natuurlijk de in grote hoeveelheden geproduceerde hybrides.

Dit ondanks dat de laad infrastructuur in de dorpen nog lang niet zo is als in Nederland, en snelladers niet zo wijd en breid geplaatst zijn als door Allego, Mistergreen, GoGreen of Fastned.

Het kan dus wel, als ik hier met de Noren praat is een elektrische auto zeker een optie voor ze. Ondanks de afstanden of gebrek aan directe laadpunten.

Over het uiterlijk en de vorm van EV's kunnen we lang discusseren, ik vind ze er zeker niet lelijk uit zien. En ja de Tesla vind ik van de EV's het minst mooi en dan maakt het niet uit of het een S X E of dadelijk de Y wordt.

De discussie over de range vind ik altijd een bijzondere, alsof je na 150 of 180 km ineens niet meer rijden kan, de wielen vallen er af en de auto stort in. Een brandstof auto rijd altijd door en hoef je niet te tanken. Gelukkig duurt het tangen van een brandstof auto maar een paar minuten en het laden van een EV als ne een half uur. Uit ervaring weet ik dat het tanken met een brandstof auto meer duur dan een par minuten, al snel een minuut of 7 a 8 en tevens uit ervaring weet ik dat het laden veel minder duurt dan een half uur een minuut of 15 a 18.

Verder is het zo, dat als moet laden omdat ik bijna in de buurt ben ik niet mijn auto helemaal vollaad bij de snellader, ik neem daar genoeg stroom om aan te komen en koppel dan de auto thuis aan de lader. Of aan de publieke laadpaal in de buurt bij mijn aankomstpunt. Helaas moet ik wel eens accepteren dat ik niet altijd pal voor het adres waar ik moet zijn mijn auto kan aansluiten. Maar de afstand naar een laadpaal is vaak veel korter dan naar een brievenbus lopen.
Metro2002 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:11:
[...]

Waarom (op het milieuaspect na, ik snap dat we op een gegeven moment wel moeten maar dat moment is niet nu ) zou je dan voor een EV kiezen die op langere afstanden méér planning vergt, méér tussenstops vergt, langere reistijden creeert en verder geen enkel voordeel biedt ten opzichte van een auto met ICE én daarbovenop nog eens duurder is.
Misschien is het moment om over te stappen al wel gepasseerd, en dan wel het millieu aspect meenemend. Vaak hoor ik argumenten als van dan moeten ze eens beginnen met het vliegtuig, of de industrie of de landbouw. Maar er is niet eerst een ander punt aanpakken. het punt ligt bij jezelf, naar een ander wijzen is altijd makkelijker. Ik vraag wel eens wat doe je zelf.

Als jij kan accepteren dat een huisje Helmond in de zomer net zo veel vakantie is als de Turkse riviera (let op slechts een voorbeeld) of dat je niet iedere dag vlees hoeft te eten, of een deel van je warm water uit een zonneboiler haalt of zonnepanelen op je dak legt als alternatieve manier van stroom opwekken dan draag je ook bij aan het minder CO2 uitstoten. Het kost allemaal geld (wat je niet eet aan vlees moet wel vervangen worden en is ook niet gratis)

Meer planning valt mee, als je eenmaal weet waar je de snelladers kan vinden dan hoef je niet echt iets verder te plannen, je hoef ook geen 50 km om te rijden voor een snellader.

Als ik naar het buitenland op vakantie ging met de auto keek ik ook waar de tankstations waren en hoe ver ik nog kon rijden, als ik er vaker kwam wist ik ze zo te vinden. Zo is het ook met het rijden met een EV, het is net alsof je voor het eerst in een vreemd land bent en je ook niet weet waar je tanken moet dus bereid je je er op voor. Geen rare gedachte toch?

Omdat veel mensen niet willen inleveren op gebruikservaring en gemak (er wordt even aan voorbij gegaan dat we misschien wel op te grote voet geleeft hebben) moet een EV beter zijn dan een ICE. Terug gaan in gebruikservaring of gebruiksgemak dat kunnen we niet tolereren. Raar.

Zeker omdat we geen hormoon vlees willen, geen chloor kip, geen genetisch gemodificeerde groenten, er mag geen bestrijdingsmiddelen op ons fruit zitten. Zware metalen mogen niet in ons drinkwater, zo ook hormoon verstoorders niet. Daar willen we zelf dingen voor laten of ander eten kopen die dat niet hebben. Geen kunstmatige toevoegingen aan ons voedsel. geen mogelijk enge ziektes veroorzakers in het speelgoed of kleding van onze kinderen.

Maar we willen niets inleveren om de lucht die we inademen zowel jij, ik als onze kinderen minder giftig te maken? alleen omdat we dan 18 minuten moeten laden in plaats van 8 minuten tanken. Raar...
disclaimer: ik zou best een EV willen en zou leren leven met de beperkingen omdat ik gewoon een ubernerd ben.
Dan had je er al lang eentje gehad. Ook ik ben gek van bijzondere dingen en heb een 5 jaar oude EV gekocht vorig jaar, gewoon omdat ik het wilde proberen, en nee ik had geen 70K nodig. En ja de auto heeft zijn beperkingen in snelheid en afstand. En toch iedere keer als ik er in rij dan wordt ik weer heel erg blij. En aan de buitenkant zie je niet dat het een EV is.
Ik ga uit van 3 keer per jaar, dat lijkt me niet heel veel toch? Vervang Ikea door bouwmarkt of wat dan ook waar je nog wel eens lange rommel mee moet slepen.
Koop je spullen bij een bouwmarkt* die voor Euro 12,50 per uur (de eerste twee uur) een bus ter beschikking steld inclusief gebruik van de brandstof met een maximale gereden afstand van 100 km. Dan hou je ook nog eens geld over voor leuke dingen. (*ze zijn eht heel veel voordeliger dan de meest bekende bouwmarkten)

[willen = kunnen] Alleen willen een hoop mensen geen moeite doen, het werkt toch, het gaat fijn zo.
Qwerty-273 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:33:
Ik zou graag EV willen rijden, het grootste punten zijn de beperkte keuze in modellen, het prijskaartje daarvan, en ook het probleem dat ik regelmatig (minstens 1x per maand) lange ritten maak. Denk daarbij aan 1100 km enkele reis (dus totaal 2200km in een weekend als ik heen en weer ga), vliegen is dan zeker sneller maar dan komt het punt van hoeveel bagage je mee kan/mag nemen en dat is ook behoorlijk aan de prijs.
Met benzine/diesel is het gewoon hup en gaan, je kan stoppen wanneer het uitkomt om te eten/rusten bij ieder tankstation - terwijl je met EV je vast zit aan de oplaadpunten (die voor de helft van die afstand maar zeer sporadisch voorkomen
Met betrekking tot de opmerking prijs ben ik het met je eens ze zijn duurder, maar zet daar tegenover het prijsverschil in de krachtstof, als je het verschil in prijs van de elektriciteit t.o.v. benzine of diesel dan zou je die besparing eens van de aanschap prijs moeten afhalen. Dan zullen ze nogsteeds niet goedkoop zijn, maar het prijsverschil is aanmerkelijk minder.

Gezien je reisafstand van 2200 km in een weekeinde gok ik ook dat je het merendeel van je tijd in je auto zit om te sturen. je kan echt niet 5 uur lang 200 km/h rijden... de reisafstand is zodanig dat je inderdaad in jou geval beter een zuinige diesel kan rijden. Een EV is zeker nu niet voor iedereen geschikt, maar er worden wel argumenten aangehaald die discutabel zijn waarom veel mensen het niet willen. En laten we de olifant in de kamer ook even benoemen, een auto is heel vaak een status symbool. En op het ogenblik is buiten de Tesla een EV al snel als een Buckler pilsje voor veel mannen....
waarbij je dan ook nog diep de stad in moet omdat ze niet bij de snelweg in de buurt zijn).
Ik wacht dus op een veel betere europese dekking van laadpunten/netwerken.
Hierop hebben anderen reeds uitgebreid gereageerd
Appie Heijn schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:20:
Pff kwam net een i3 tegen, bestuurder bumperkleven, link/rechts zwenken. Als een malle accelereren 7(8)7
Tja toen kon ik het niet laten om even de cruise op 150 te zetten, toen op 155. Flauwe heh als je weet dat vmax 150 is van de i3 >:)
databeestje schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:28:
[...]

Ach, ik werd ingehaald bij het stoplicht (het was nog groen, dubbele baan) en deze haalde wel 2 auto's in. Daarna zat ik na 10km er weer direct achter en heb ik er nog eens 10km achteraan gereden.

Ik was er niet rouwig om, afstand houden was deze rijder niet toebedeeld. De voorgangers hebben het gemerkt.
Waarschijnlijk rijd hij voornamelijk BMW i3 vanwege de bijtelling. De bestuurder zegt niets over de kwaliteiten van de auto gelukkig.
coolbvrobin schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 00:35:
[...]
En als je geen plaats hebt Voor je huis, hoe wil je hem dan snachts opladen. ?
Op de algemene laadpaal tussen je huis en de brievenbus?
Señor Sjon schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:56:
[...]

Maar goed, daar zou ik wel overheen kunnen komen. Ik zie alleen het decentraliseren van tanken nog niet echt van de grond komen.
Hoezo niet, dat is er nu toch ook al? Niet iedereen staat bij de Shell of Esso. Juist met een EV komt het decentrale tanken nog meer en veel verder. Tankstations zijn er te veel in NL, er komt vanzelf een moment dat ze gaan sluiten.
SkiFan schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:20:
Neuh, maar ik denk dat we qua elektrische auto's nog ergens rond 1920 hangen, terwijl die dingen, en zeker de Tesla's dan, al best wel goed bruikbaar zijn. Volgens mij moet het beste nog komen. Het gaat gelukkig erg hard qua ontwikkelingen en prijsvorming.
Hoe bedoel je rond 1920? Wat is er dan mis aan een EV dat hij nog bijna 100 jaar terug gezet wordt door jou?
Señor Sjon schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:28:

Ohh common sense? Toen wij onze aansluiting lieten veradneren naa 3x50A was dat geen probleem, De kabels liggen al 10tallen jaren in 3 fase geschikt to 63A tot aan de huizen, alleen zekeren we lager af. De infrastructuur was het probleem niet, en gelukkig kunnen de zekeringen makkelijker vervangen worden dan de kabels.
Problemen worden soms wel makkelijk weggebagatelliseerd.
Of heel makkelijk gemaakt omdat men niet wil. (mag men best zeggen dat men het niets vind of eng vind of niet uitgelachen wil worden door de buren. Niemand hoeft daarom milieu correct te zijn).

Mijn vorige auto was geheel goed en mankeerde niets maar ik deed heb weg omdat ik deze op elektriciteit veel leuker vond. Er worden vaak argumenten verzonnen waarom iets niet of juist wel gedaan is terwijl er een heel ander motief aan de beslissing ten grondslag lag (arugmenten: ik kreeg een hele goede inruilprijs, ik wil er mee naar de andere kant van het land kunnen rijden zonder te laden).
YoshiBignose schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:29:
[...]

Zo is het wel >:) en dat bewijst maar weer dat het gewoon nog in de kinderschoenen staat. Het feit dat ze met zulke lelijke designs komen is neem ik aan vanwege aerodynamica om zo maar een zo hoog mogelijke radius te krijgen. Andere reden kan ik niet bedenken om zulke gedrochten te maken.
Kia Soul, E-Up, E-golf? hele normale auto's maar ik vind het ontwerp niet een argument om te zegge dat iets in de kinderschoenen staat dat geld dan ook voor een ICE, Chevrolet PT-Cruiser, Dacia Logan MCV, Fiat Multipla, Citroen Cactus, Kia Picanto, Nissan (P)juke, Volkswagen Phaeton, BMW I330 station... allemaal ICE's met minimaal een dubieus uiterlijk, laten we over de premium merken het nog maar niet hebben met hun slechte ontwerpen. Gelukkig is het uiterlijk smaak en geen kwaliteits kenmerk.
[...]

Status? en net iets meer dan de buurman ook al kan hij zich dat eigenlijk niet veroorloven?
En dan op je voor en achter buurman moeten wachten bij het tank station waat je langs moet omdat je tank leeg is met je ICE in de ochtend (net zo als bij al die anderen) vergeet je maar iedereen die vanuit zijn woonwijk weer naar zijn werk vertrekt?

Ik heb een tijd op een tankstation gestaan maandag en dinsdag ochtend zijn het ergst in zulke gevallen, dat men dan 10 a 15 minuten wachten moest was niet ongebruikelijk
Ja zelfs in een premium merk, en toch is mijn EV stiller en trilt hij niet. Ook heb ik geen zwaar gebrom.
De laadpalen geven groene stroom. Daar gaan alle laadoplossing aanbieders voor. Zo ook de stroom die ik gebruik NL wind en zonnestroom, geen bijstook biomassa.

Het millieu is een goed argument, en ondanks dat de vermogens voor het laden van een EV hoog zijn vind ik dat je zuinig met energie en middelen meot omgaan. Dus ja ook de kleine beetjes helpen. Lamp vervangen voor een zuiniger, metalen scheiden, papier appart, plastic appart, proberen zo min mogelijk nutteloze verpakkingen te kopen. Minder vlees eten biologische producten kopen... Alles helpt.
Metro2002 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:55:

Vaker dan 1 keer per jaar. En nogmaals, als ik ergens een flink geld tegenaan gooi moet het wel alles kunnen wat ik van dat ding verwacht. Jij koopt toch ook dingen op basis van wat je verwacht met het ding te gaan doen? Je gaat toch niet bewust iets aanschaffen wat minder kan dan je wilt terwijl het alternatief dat alles wel kan én goedkoper is en gewoon beschikbaar is
Dat is dus ook het probleem, iedereen wil 100% kunnen met zijn auto, maar dat lukt nooit. Er moet altijd een compromis gesloten worden. Helaas is een auto een emotioneel iets en niet rationeel.

Kijk maar hoeveel grote personen auto's er overdag in de file staan met maar 1 persoon er in. En thusi moet moeder en de kinderen en de weekboodschappen allemaal in de Suzuki Alto* (of andere kleine auto's). Zodoende dat het bezoek aan de Ikea (of andere bouwmarkt/woonwarenhuis) niet resulteert in laten bezorgen of 2x rijden.

Maar er worden nog steeds aanhangers, busjes, en dakkoffers verhuurt. Het lijkt er wel op dat men er niet in slaagt om een auto te vinden die 100% van de wensen afdekt, zuinig is en toch snel optrekt bij het stoplicht en in Duitsland mee kan op de autobahn.

Op mijn werk ook, wilde iemand perse een Passat station voor de ene keer dat ze per jaar op vakantie gingen. Wat is het probleem om dan een dakkoffer te hebben of een auto te huren? ga je daarvoor maandelijks 40 euro meer uit even, en een auto nemen die veel meer verbruikt per km hoger zit in de verzekering? Ja dus.

Juist als men het strevenniet op 100% zet maar minder 90% wordt er meer gebruik gemaakt van de alternatieven en worden die daarmee betaalbaarder. En ja we moeten dat het stukje status ook wel van ons af kunnen zetten.
Nogmaals, ik heb NIETS tegen electrische auto's en zou er , ondanks de nadelen, zelf ook wel 1 willen maar op het moment vind ik het nog geen echte concurrent.
Misschien concurreren ze niet altijd met jou toepassing, maar als je gaat verhuizen huur je ook een bus, want hetgaat niet in je personen auto. Het zelfde geld voor je EV....
JeroenH schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:45:
Veel plezier! en laat weten wat je er van vond.

Zo bijgewerkt :-)

• Blik1984
Metro2002 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:45:
[...]

Bijtelling voor EV's is véél lager dan reguliere wagens (4% vs 21%)
Een werkgever kijkt niet naar de bijtelling, die kijkt naar de exploitatie-kosten van een lease-auto (kosten per km). Vanwege de hoge afschrijving is een elektrische auto op dit moment nog altijd veel duurder dan een ICE

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Blik1984 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 08:49:
Een werkgever kijkt niet naar de bijtelling, die kijkt naar de exploitatie-kosten van een lease-auto (kosten per km). Vanwege de hoge afschrijving is een elektrische auto op dit moment nog altijd veel duurder dan een ICE
Die hoge afschrijving is enerzijds angst voor het nieuwe binnen de tweedehandsmarkt en anderzijds puur (slecht) gokken.

• Señor Sjon
Denk dat de meeste leasemaatschappijen die mening niet delen. ;)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
IveGotARuddyGun schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:00:
[...]

Die hoge afschrijving is enerzijds angst voor het nieuwe binnen de tweedehandsmarkt en anderzijds puur (slecht) gokken.
Niet echt. Veel EV's van 5 jaar oud leveren nu nog maar een fractie van de nieuwwaarde op. Veel minder dan een ICE met dezelfde leeftijd en kilometers.

Volgens mij is dat aan de ene kant omdat de technologie zo snel gaat nu. Als een nieuw model veel beter is dan wordt het oude model veel sneller minder waard.
Daarnaast zijn EV's nu nog echt iets voor de innovators/early adopters. En die willen vaak toch "het nieuwste" en niet de techniek van 5 jaar geleden.
En dan is er nog de angst dat de accu moet worden vervangen. Waardoor die misschien sneller wordt afgeschreven dan nodig is.

En leasemaatschappijen gebruiken die cijfers om de afschrijving op een nieuwe auto te bepalen.

[ Voor 7% gewijzigd door RocketKoen op 18-08-2016 09:24 ]

TheS4ndm4n#1919

• Señor Sjon
Ook wordt het bedrijven heel aantrekkelijk gemaakt met veel subsidie om aan EV te beginnen, maar juist particulieren betalen het volle pond.

@JeroenK
Als 1 iemand 3x63 (succes met capaciteitstarief trouwens) neemt, dan is het niet zo spannend. Gaan hele straten dit doen, dan wordt dit wel problematisch. Netbeheerders leggen voor een woonwijk echt geen industrie-infrastructuur aan.

[ Voor 46% gewijzigd door Señor Sjon op 18-08-2016 09:34 ]

• YoshiBignose
JeroenK schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 00:30:

Over het uiterlijk en de vorm van EV's kunnen we lang discusseren, ik vind ze er zeker niet lelijk uit zien. En ja de Tesla vind ik van de EV's het minst mooi en dan maakt het niet uit of het een S X E of dadelijk de Y wordt.

[...]

Kia Soul, E-Up, E-golf? hele normale auto's maar ik vind het ontwerp niet een argument om te zegge dat iets in de kinderschoenen staat dat geld dan ook voor een ICE, Chevrolet PT-Cruiser, Dacia Logan MCV, Fiat Multipla, Citroen Cactus, Kia Picanto, Nissan (P)juke, Volkswagen Phaeton, BMW I330 station... allemaal ICE's met minimaal een dubieus uiterlijk, laten we over de premium merken het nog maar niet hebben met hun slechte ontwerpen. Gelukkig is het uiterlijk smaak en geen kwaliteits kenmerk.
Wat.. maak je nou een typfout? Je vindt de Tesla de minst mooie EV? :')

Ik had de Soul expres niet genoemd omdat dit geen EV auto was in eerste instantie en zo ook niet is gebouwd, maar dat is inderdaad ook een lelijke (en ik ben een Kia fan).

Natuurlijk had je ook mooie en lelijke ICE's, maar bij de EV's is het wel opvallend dat ze bijna allemaal niet mooi zijn, of tenminste gewaagd. Ik vind de Citroen Cactus geen lelijke auto, zelfs wel geinig, maar kan begrijpen waarom mensen dat wel vinden. Volgens mij is dit ook de insteek van zo'n auto, het is wat anders. Maar waarom zou je dat bij EV's doen? Je maakt al een product dat duurder is en nog wat nadelen kent t.o.v. een ICE en dan koppel je er ook nog eens een vreemd design aan. Dan vind ik het niet gek dat mensen liever in een E-golf of GTE rijden, dan hebben ze hun oude vertrouwde design.

Ik snap trouwens niet helemaal waarom je een Phaeton of 3-serie Touring noemt naast een Multipla maar goed, je hebt gelijk dat het ook een kwestie van smaak is. En over slechte smaak valt niet te twisten ;)

• BlakHawk
revolution-nl schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 22:54:
Ik weet niet zo goed wat deze suggestieve openingszin met de inhoud van doen heeft en wat de toegevoegde waarde is? Misschien dat de jeugd op deze manier met elkaar in discussie gaat, mijn omgangsnormen zijn anders.
Nou ja, ik lees al een tijdje mee en het valt me op dat je in iedere post weer terugvalt op woorden als "plofmotor" etc. Elektrisch rijden is zeker niet het walhalla en we moeten gewoon realistisch en kritisch blijven, zodat de techniek een sprong naar voren krijgt.
Ik snap overigens niet zo goed waarom zich hier steeds weer lieden aandienen die claimen dat hun ICE zo zuinig is en dat de uitstoot enkel uit Co2 bestaat. Als je het verbruik van een ICE omrekent naar kWh dan is een ICE energetisch een ramp, idem dito als je kijkt naar alle uitlaatgassen die in de directe omgeving terecht komen. Wil je zo nodig het verbruik melden van je "eco" ICE dan zijn daar ook andere topics voor.
Nou ja, het was iets wat voortborduurde op de uitstoot van een EV en een ICE.
Het gaat gewoon om de bewustwording dat de elektriciteit die we gebruiken ook zeker niet groen is.
Objectief gezien is een EV (zelfs anno 2016) op nagenoeg alle fronten superieur aan een ICE.
Als je prijs, afschrijving en ruimte buiten beschouwing laat... Misschien wel ja.
Objectief gezien is een ICE enkel in het voordeel ten aanzien van "energie"stations, actieradius en prijs.
Klopt, toch is dat heel belangrijk, vooral de prijs.
- De laadinfrastructuur. Dit blijft een beperking ondanks de enorme groei van de infrastructuur van de laatste jaren. Ik verwacht dat de infrastructuur binnen nu en vijf jaar geen beperking meer is.
Oh dat zal nog wel het miste van de "problemen" zijn. Hier is altijd wel een oplossing voor te vinden, misschien kost het iets meer tijd.
- Actieradius en prijs. Door de enorme schaalvergroting in de productie van accupakketten zal de capaciteit de komende jaren aanzienlijk toenemen waarbij de prijs per kWh drastisch zal dalen.
Dat moet ik nog zien, het is niet alsof we nieuwe accutechnieken gebruiken. De lupo's die we nu in EV's stoppen, gebruiken we al tientallen jaren in laptops. Er zal best ruimte zijn voor schaalvergroting en kostenbesparingen, maar ik verwacht hier geen forse besparingen. De tijd zal het leren...
Is een EV dan op dit moment autorijden 2.0? Dat hangt op dit moment nog heel erg van je use case af. Wat is je reisprofiel, en in wat voor segment ben je in de markt voor auto?
Voor 80% is een Leaf te klein en een Tesla te duur...
Een jaar terug heb ik twee dagen een Renault Zoe gereden als vervangend vervoer, toen ik weer in mijn 308 T9 Euro 6 diesel stapte was het alsof ik terugging in de tijd qua aandrijflijn.
Tuurlijk rijdt het beter en is de aandrijflijn veel soepeler en fijner.
De mens is meer dan een rationeel wezen waardoor objectieve parameters vaak onderschikt zijn aan de subjectieve parameters. De mens is niet gemaakt is voor verandering, het is niet voor niets dat rogers innovation curve keer op keer bewezen wordt.
Ik denk dat heel veel mensen best elektrisch willen rijden, maar dat het gewoon veel te duur is.
Daarnaast rijdt half Nederland in een station en willen ze niet op ruimte inleveren.

Dat neemt niet weg dat accu's gewoon heel duur zijn en de levensduur alles behalve gegarandeerd is. Hoe verkoopbaar is een Tesla van 10 jaar oud?

Het feit dat een leasemij meer vraagt voor een Tesla model S per maand dan een BMW van dezelfde prijs, leert mij dat of onderhoudskosten een stukje hoger liggen, of de afschrijving een stuk groter is dan gedacht.
En dat terwijl een BMW van een ton ook gigantisch afschrijft.
Nou ja de fabrikant geeft ook aan dat het na 10 jaar een stuk minder wordt met accu's. Wat doet het na 15 jaar is van essentieel belang voor de tweedehands markt. Het vooruitzicht bepaalt de prijs.

• Señor Sjon
Ik vis er even een paar uit om ellenlange quotes te voorkomen.
Bijvoorbeeld:
- Aanzienlijk minder geluidsproductie in het voordeel van de berijder en de directe omgeving
- Prestaties.
- Efficiency. Jouw C segment eco diesel doet 50kWh/100km bij 125km/h, een Tesla van een aantal segmenten hoger met 3x zoveel vermogen doet dan +/- 25kWh/100km.
Geluid komt voornamelijk van banden en rijwind bij snelheden vanaf 70-80/uur. Tussen EV en ICE zit daar niet zoveel verschil tussen. Als ik mijn huidige diesel vergelijk met de oude TDi, dan is het een wereld van verschil.
Prestaties vind ik juist tegenvallen. Buiten de Tesla haalt de rest max 130-140. Bij 130/uur (135-140 op de teller) kan mijn terreurdiesel het uren volhouden, heck zelfs mijn LeopardII (Rav4) houdt dat wel vol, maar comfortabel is anders. :+.
Efficiency is leuk, maar de Tesla is ook 3-4x zo duur. Jammer genoeg, want dat is de enige auto die ik acceptabel vind als EV qua prestaties en bereik, hoewel 300pk wel wat overdone is. :+

• SkiFan
[...]

Hoe bedoel je rond 1920? Wat is er dan mis aan een EV dat hij nog bijna 100 jaar terug gezet wordt door jou?
Helemaal niks, wat ik bedoelde is dat ICE auto's eigenlijk wel min of meer uitontwikkeld zijn, terwijl we bij elektrische auto's nog veel ontwikkelingen voor ons hebben qua verbeteringen. Ik vind het eigenlijk wonderbaarlijk en bijzonder dat elektrische auto's na zo'n korte ontwikkelperiode al zo ontzettend bruikbaar en goed zijn, terwijl ze vermoedelijk nog veel bruikbaarder en beter gaan worden.

• Señor Sjon
Hoezo? De eerste auto's waren ook elektrisch. Eigenlijk zijn ze veel langer bezig. :+

• SkiFan
Ja, daar dacht ik ook al aan natuurlijk. Maar de ontwikkelingen hebben van 1910 tot 2000 natuurlijk wel redelijk stilgestaan.

• Blik1984
[...]

Dat zal best, maar die kosten krijgt de werkgever wel voorgeschoteld van de lease-maatschappij

• DaCoTa
  • Laatst online: 10-10 12:42
dfrenner schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:43:
[...]
Nou ja de fabrikant geeft ook aan dat het na 10 jaar een stuk minder wordt met accu's. Wat doet het na 15 jaar is van essentieel belang voor de tweedehands markt. Het vooruitzicht bepaalt de prijs.
Het geeft ook de mogelijkheid om na 10 jaar je auto een uprade qua range te geven. Ik ga er niet van uit dat dat alle fabrikanten dat mogelijk zullen maken, maar lijkt me wel een interessant gegeven.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

JeroenE schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:58:

Ja, beetje vreemd is het wel. Ik moet wel zeggen dat ik het bereik van mijn EV veel beter kan voorspellen dan van de brandstofauto's die ik heb gereden. Die wilden af en toe ook wel eens flink naar beneden tellen. EN die gaan inderdaad rustig bij 100 km al piepen dat je moet gaan tanken. Dat komt natuurlijk ook dat wanneer je niet op tijd gaat tanken je geen meter meer kan rijden en je kan niet even aanbellen om te vragen of je een glaasje brandstof kan krijgen. Een EV kan je in ieder fatsoenlijk stopcontact laden })
Ik kan wel een jerrycan brandstof meenemen en de ANWB kan me ook met wat extra peut weer in no time weer op weg krijgen. Gaan ze jouw EV ook even weer op weg helpen met een kannetje stroom :P ? ;)
databeestje schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 22:26:
[...]

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je het ding laad voordat deze leeg is 8)
Ik ben al weer meer dan 15k km verder met de kleinste goedkoopste en minste actieradius elektrische auto. Wat is het probleem ook alweer?
Dat is ook ongeveer wat ik aan kilometers op mijn fiets heb staan. Is het daarmee direct een concurrent voor een auto met ICE? :P

Maar we willen niets inleveren om de lucht die we inademen zowel jij, ik als onze kinderen minder giftig te maken? alleen omdat we dan 18 minuten moeten laden in plaats van 8 minuten tanken. Raar...
ten eerste is het niet 18 minuten ipv 8 minuten omdat ik niet elke 100-150km aan de pomp sta maar elke 500 a 600km. Dus dan wordt het verschil al 72 minuten vs 8 minuten.

Ten tweede: Wat doe ik voor het milieu:
- Ik heb geen kinderen
- We letten op ons energieverbruik, we gebruiken bv slechts een derde van wat een gemiddeld huishouden aan stroom gebruikt.
- Ik rij in een hybride auto en gebruik de auto in het algemeen spaarzaam, korte afstanden fiets ik.
- Ik pak meerdere keren per week de fiets naar mijn werk ipv de auto (22km enkele reis) en doe dat gewoon op eigen kracht, dus geen ebike oid.
- Ik pak bij voorkeur de scooter ipv de auto voor de andere dagen zodat ik én niet meewerk aan het fileprobleem én sneller ben én met een gemiddeld verbruik van > 1 op 40 ook nog eens een klein beetje aan het milieu denk. (en ja het is een 4 takt)
- Vliegvakanties doen we bijna nooit (slechts 3 keer gevlogen in mijn leven)
- We eten niet elke dag vlees, eten regelmatig kliekjes etc.

Al die dingen hebben véél meer impact dan of ik die 6.000km die ik jaarlijks met de auto afleg met een EV doe of met een ICE. Daarom zeg ik: Een EV kopen puur zodat je kan zeggen dat je goed bezig bent voor het milieu en intussen bv elke dag een dikke biefstuk op je bord kwakken en computers 24/7 aan laten staan is hypocriet. (ik zeg niet dat alle EV rijders dat doen maar áls je dat doet is het hypocriet om anderen een schuldgevoel over het rijden in een ICE aan te praten)
Dan had je er al lang eentje gehad.
Ja want ik heb het geld liggen voor een EV. Knap dat jij dat kan zien zeg 8)7 . Newsflash: Ik heb het geld NIET liggen voor een EV en als ik een EV zou kopen zou het waarschijnlijk een Ampera worden of een plug in hybride, zowel de voordelen van electrisch als de voordelen van een ICE.
En dan op je voor en achter buurman moeten wachten bij het tank station waat je langs moet omdat je tank leeg is met je ICE in de ochtend (net zo als bij al die anderen) vergeet je maar iedereen die vanuit zijn woonwijk weer naar zijn werk vertrekt?

Ik heb een tijd op een tankstation gestaan maandag en dinsdag ochtend zijn het ergst in zulke gevallen, dat men dan 10 a 15 minuten wachten moest was niet ongebruikelijk
Ik heb volgens mij nog nooit in de ochtend getankt voor ik naar mijn werk moet. Doe ik altijd 's middags voor ik naar huis rij, meestal 1 keer per maand.
We Are Borg schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 18:56:
[...]

Hier gebruiken ze de "oude" e-golf toch? Dan wordt nieuwe golf met in theorie 300km range een auto die waarschijnlijk 200+ km gaat halen een interessante optie
Dat zal inderdaad een interessante auto worden ja.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 18-08-2016 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Al die dingen hebben véél meer impact dan of ik die 6.000km die ik jaarlijks met de auto afleg met een EV doe of met een ICE. Daarom zeg ik: Een EV kopen puur zodat je kan zeggen dat je goed bezig bent voor het milieu en intussen bv elke dag een dikke biefstuk op je bord kwakken en computers 24/7 aan laten staan is hypocriet. (ik zeg niet dat alle EV rijders dat doen maar áls je dat doet is het hypocriet om anderen een schuldgevoel over het rijden in een ICE aan te praten)
Dit is een heel erg belangrijk punt. Er zit een hoop 'virtue signalling' in het kopen van een EV, maar het is niet persé de beste keuze die je kunt maken (zie ook een discussie een paar weken geleden over mijn overdenkingen om wel/niet een EV te kopen). Zeker nu EVs nog relatief duur en zeldzaam zijn is het beter om die EVs door 'veelgebruikers' te laten kopen (want: groter effect op het milieu) dan door mensen zoals Metro2002 en bijv. ik, die sub-10Mm per jaar rijden.

Daarnaast laat ik meerdere computers 24 uur per dag aanstaan, maar die verbruiken maar een paar watt ;)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
Metro2002 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:16:
[...]

Ik kan wel een jerrycan brandstof meenemen en de ANWB kan me ook met wat extra peut weer in no time weer op weg krijgen. Gaan ze jouw EV ook even weer op weg helpen met een kannetje stroom :P ? ;)
sleepkabel + regeneratief remmen ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
DaCoTa schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:57:
Het geeft ook de mogelijkheid om na 10 jaar je auto een uprade qua range te geven. Ik ga er niet van uit dat dat alle fabrikanten dat mogelijk zullen maken, maar lijkt me wel een interessant gegeven.
Niet als dat je 30k kost...
mux schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:21:
Dit is een heel erg belangrijk punt. Er zit een hoop 'virtue signalling' in het kopen van een EV, maar het is niet persé de beste keuze die je kunt maken (zie ook een discussie een paar weken geleden over mijn overdenkingen om wel/niet een EV te kopen). Zeker nu EVs nog relatief duur en zeldzaam zijn is het beter om die EVs door 'veelgebruikers' te laten kopen (want: groter effect op het milieu) dan door mensen zoals Metro2002 en bijv. ik, die sub-10Mm per jaar rijden.

Daarnaast laat ik meerdere computers 24 uur per dag aanstaan, maar die verbruiken maar een paar watt ;)
Grootste impact blijft vliegen...
Van één keer heen en weer vliegen naar zuid frankrijk, kun je het hele jaar in je ICE rondkarren.

Ik stoot in ieder geval minder CO2 uit met een jaar lang in mijn ICE rondkarren, dan iemand met een Tesla, die vervolgens naar vakantie vliegt. En dan laat ik zelfs buiten beschouwing dat die stroom in je Tesla ook uitstoot meebrengen. Dus voordat we ICE verbieden, kunnen we beter vliegvakanties verbieden... Of fors belasten.

Het gaat allemaal om bewustwording... We worden dom gehouden...
En het merendeel gelooft het nog ook...

Metro2002 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:16:
Ik kan wel een jerrycan brandstof meenemen
Tuurlijk, ik zeg niet dat je die dingen nooit meer weg krijgt. Maar handiger is het niet.
Gaan ze jouw EV ook even weer op weg helpen met een kannetje stroom :P ? ;)
In theorie kunnen ze ook een paar accu's meenemen en een DC lader en dan is hij ook zo weer onderweg. Kost wel iets meer tijd om hem helemaal vol te krijgen, maar ze gooien ook geen 60 liter in jouw brandstof tank.

Alleen hebben ze dat nu niet bij vanwege a) hele dure lader en b) gebeurd te weinig en dus doen ze de auto wegslepen naar de dichtstbijzijnde laadpaal .
Ja want ik heb het geld liggen voor een EV. Knap dat jij dat kan zien zeg 8)7
Nee, natuurlijk niet. Maar een tweedehands EV kan je al voor rond de 10k kopen. Dat is niet enorm veel duurder dan dat menigeen aan een tweedehands brandstof auto uitgeeft.
Ik heb volgens mij nog nooit in de ochtend getankt voor ik naar mijn werk moet. Doe ik altijd 's middags voor ik naar huis rij, meestal 1 keer per maand.
Je kan het trouwens beter wel 's ochtends doen, 's middags is de brandstof meestal duurder. De pomphouders weten ook wel dat veel mensen 's ochtends eerst na hun werk scheuren ("shit, alweer bijna te laat") en het 's middags minder erg vinden als ze later thuis zijn.
Er zijn ook mensen die roepen dat je dat moet doen omdat het 's ochtends koeler is en dus 1 liter meer brandstof is dan 's middags. Maar ik geloof dat niet zo omdat die tanks in de grond zitten waardoor de temperatuur relatief constant is.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

JeroenE schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:40:
Nee, natuurlijk niet. Maar een tweedehands EV kan je al voor rond de 10k kopen. Dat is niet enorm veel duurder dan dat menigeen aan een tweedehands brandstof auto uitgeeft.
Het is 2x zoveel als ik normaliter uitgeef aan een 2e hands auto. Als je normaal gesproken inderdaad voor die prijs gaat rondshoppen is het inderdaad niet duurder.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

JeroenE schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:40:
Er zijn ook mensen die roepen dat je dat moet doen omdat het 's ochtends koeler is en dus 1 liter meer brandstof is dan 's middags. Maar ik geloof dat niet zo omdat die tanks in de grond zitten waardoor de temperatuur relatief constant is.
Sterker nog, die tanks worden actief op temperatuur gehouden zodat de dichtheid gegarandeerd is. Bij sommige pompstations zie je een lampje branden met de aanduiding '15°C'.
Metro2002 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:46:
Het is 2x zoveel als ik normaliter uitgeef aan een 2e hands auto. Als je normaal gesproken inderdaad voor die prijs gaat rondshoppen is het inderdaad niet duurder.
Ik had hier gekeken voor de gemiddelde prijs van tweedehands auto's. Ik kon geen betere informatie vinden, maar dat kan ook aan mijn zoekkunsten liggen.
IveGotARuddyGun schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:16:
Sterker nog, die tanks worden actief op temperatuur gehouden zodat de dichtheid gegarandeerd is. Bij sommige pompstations zie je een lampje branden met de aanduiding '15°C'.
Aha, dat wist ik niet. Ik heb zo'n lampje nog nooit gezien. Met een beetje geluk hoef ik er ook nooit meer naar te zoeken ;)

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

JeroenE schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:32:
Aha, dat wist ik niet. Ik heb zo'n lampje nog nooit gezien. Met een beetje geluk hoef ik er ook nooit meer naar te zoeken ;)
Volgens iets op het internet is dat iets specifiek voor België en wordt het volume omgerekend naar een 15°-equivalent ipv die temperatuur te handhaven.

Edit: blijkbaar is België koploper in het implementeren van wetgeving rond het gelijkstellen van volumes brandstof, zodat koop en verkoop daarvan correcter verloopt en er geen toevalligheden kunnen zorgen voor winst of verlies. Accijnzen worden zo ook correcter geheven.

Meer informatie te vinden op het interwebs.

[ Voor 34% gewijzigd door RuddyMysterious op 18-08-2016 12:50 ]

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:47

Snow_King

Konijn is stoer!

IveGotARuddyGun schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:16:
[...]

Wow, daar verspillen we dus ook nog energie aan bij een ICE?

Dan gaat well to wheel nog verder omlaag!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Snow_King schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:54:
[...]

Wow, daar verspillen we dus ook nog energie aan bij een ICE?

Dan gaat well to wheel nog verder omlaag!
Nee, blijkbaar worden geleverde volumes naar de wagen omgerekend naar 15°C-equivalente volumes.

Zo is het niet nodig om energie te verspillen, maar wordt er wel correct betaald. Zo gebeurt het dus ook 'dat je soms méér kan tanken dan anders', maar dat komt alleen maar omdat je equivalente liters te zien krijgt op het display ipv werkelijke liters.
IveGotARuddyGun schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:41:
Edit: blijkbaar is België koploper in het implementeren van wetgeving rond het gelijkstellen van volumes brandstof, zodat koop en verkoop daarvan correcter verloopt en er geen toevalligheden kunnen zorgen voor winst of verlies. Accijnzen worden zo ook correcter geheven.
Aha, op die manier. Het zou mij logischer lijken om dit niet aan de uitgang te doen, maar aan de ingang maar ja, dat zal wel aan mij liggen. Maar ik word altijd kriegel van opmerkingen in de links als "dit kost de pomphouders geld, we hebben een oplossing (die ook geld kost!) maar de automobilist merkt er niets van hoor, echt waar niet".

Ergens moet dat geld toch vandaan komen en aangezien ze dit niet corrigeren bij de aanvoer maar bij de afvoer lijkt me toch dat de automobilist dit aan het betalen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeroS
  • Laatst online: 10-10 10:54

HeroS

SmartHome Nerd

Afbeeldingslocatie: https://www.irishtimes.com/polopoly_fs/1.2757257.1471301298!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_620_330/image.jpg

Leuk stukje! gaaf om te zien dat de oudere generatie hierover nadenkt:
http://www.irishtimes.com...cars-at-age-100-1.2757258

Hier zullen de bovenstaande azijnzeikers wel weer wat over te zeiken hebben >:)

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
JeroenE schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:58:
De vorige keer dat je postte reageerde je ook niet op vragen over hoe, wat of waarom :P
Touché _/-\o_

Veel plezier! en laat weten wat je er van vond.

Zo bijgewerkt :-)
Dat zal ik zeker doen!

Gisteravond uit mijn werk even voor het eerst bij een FastNed-station geladen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CqElmCvXgAAUbv0.jpg

Een pijnloze ervaring, en zelfs erg leuk omdat ik een tijdje met een i3-rijder heb staan praten die tegen de 10000 km(!) per maand rijdt. Hij heeft zelfs problemen met BMW omdat die zeggen dat hij te veel kilometers rijdt met wat zij beschouwen als een stadsauto.

Hebben we hier nou een JeroenE, een JeroenK en een JeroenH? ;) Spaar ze allemaal :D
Metro2002 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:58:
Ook al een abbo bij Fastned of laad je thuis op?
Ik kan thuis voor de deur niet makkelijk laden (verlengsnoer uit het slaapkamerraam en auto op de stoep is niet briljant), maar ik heb een laadpaal om de hoek. Tot dusver heb ik eigenlijk alleen nog maar getankt bij snellaadstations. Voor nu kan ik daar prima mee leven. Nissan heeft een laadpas meegeleverd die overal werkt.

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 18-08-2016 15:33 ]

Pagina: 1 ... 85 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.