Ik zie juist het nut van langzame palen srijgen, als je thuis komt plug je hem aan en kan je rustig 8 a 10 uur op 11 kWh laden. Zelfs je Tesla P100D zit dan weer vol. Snelladen zal zeker een vlucht nemen, snellere laders zie ik niet snel in steden in woonwijken geplaatst worden.
Menesis schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:07:
Het is echt aan de overheid om het succes van EVs te bepalen.
In Noorwegen heb je een aantal leuke voordelen en zijn er een flink aantal laadplaatsen. Eén van de voordelen is dat EVs op de busbaan mogen (de andere is geen tol betalen en geen BTW op de koop), rij je zo langs de meeste files. Was erg leuk om eens zelf te doen in een P85 afgelopen weekend

Maar nu zijn er zo veel tesla´s rond Oslo dat er ´s ochtends EV files staan op de busbanen.
Een ander voordeel in Noorwegen wat in Nederland nog jaaaren gaat duren is dat 96% van de stroom via duurzame bron wordt gegenereerd en je dus echt schoon rijdt. Bovendien laad je een Tesla 85 op voor omgerekend 4 euro. Wat dat betreft loopt Nederland echt achter. Ook bijv. Portugal heeft 3 maanden op 95% groene stroom gedraaid...
In Nederland heb je ook voordelen, geen BPM, geen wegenbelasting. Veel verzekeraars bieden een lagere premie. Helaas is de troom in NL lang niet zo voordelig als in Noorwegen.
Een groot deel van de Noren vind het met een Tesla over de busbaan rijden niet echt netjes. Ook daar zijn het voornamelijk zakenmensen die een Tesla kunnen kopen en afschrijven.
quote]
Snow_King schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:26:
[...]
Ik ga het blijven herhalen, over en over.
Het is onrealistisch om te verwachten dat elke P-plek in Nederland een eigen laadplaaltje krijgt. Dat is economisch en ecologisch (grondstoffen!) niet te verantwoorden.
Mensen zonder eigen oprit kunnen niet verwachten elke avond hun EV vol te laden.
Dat er snelladers bij Supermarkten, woon boulevards, bioscopen e.d. komen ben ik zeker van, dus laden wanneer je stil staan.
Maar elke avond elke auto in NL aan de laadpaal op publiek terrein? Nee, dat is gewoon véél en véél te duur.
Economisch gezien zijn snelladers dan veel betere opties. Die snelheden gaan ook naar de 300kW toe, dan gaat laden heel erg snel.
[/quote]
Ik denk dat het met de laadpalen op publieke plekken niet snel genoeg gaat, een laadpaal heeft een EVSe en een 3 fase aansluiting nodig. Ik geloof er niet in dat je veel DC snel laadpalen gaat krijgen in een wijk. Deze zijn juist gevoeliger voor onderhoud vanwege de AC/DC omzetting.
Je kan palen wel slimmer plaatsen door meerdere aansluitingen op een paal zodat je niet bij ieder plekje gelijk ene paal moet plaatsen maar een per 4 a 5. zeker als je dan een iets langere laadkabel hebt kan je er makkelijk bij. Iedere plek hoeft zeker niet maar veel meer dan nu zou wel heel fijn zijn.
BB-One schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:45:
We hebben het hier de hele tijd over "vol" laden en dan het liefst dagelijks. Dat is dus niet nodig, nu al niet maar in de toekomst zeker niet. Mijn normale door de weeks gebruik is ongeveer 20-30 km per dag. Ik sluit de Zoe slechts om de dag aan de laadpaal.
Om de vergelijking met een ICE te maken die tank je toch ook niet elke dag vol?
Als je een Ev hebt met een groot bereik zou je inderdaad niet iedere dag hoeven laden. Helaas is het bereik voor velen nu nog beperkt. Beginnen met een volle accu is zeker fijn. De bouwers van mijn auto adviseren om hem zo snel mogelijk weer op te laden, diep ontladen is veel slechter voor je accu dan iedere keer laden. Ook het 100% vol laden zagen ze niet als een probleem, onder de 20% van de capaciteit komen wel.
Een ICE heeft een veel groter bereik en die kan je niet voor de deur goedkoop vol tanken. Het bijna leeg rijden van een ICE is veel minder een probleem dan met een EV. Bij iedere tankstation kan je je ICE snelladen, helaas geld dit nog niet voor je EV.
blijhoofd_bennie schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:53:
Zijn er mensen met ervaring met de Fiat Fiorino? Kan deze op een standaard 220 volt stekker aangesloten worden? De verkoper zegt van wel, maar als er hier ervaring deskundigen zijn (De Jeroen series is jullie Fiat dezelfde auto?). Kan al met al weinig vinden over de Fiat Florino namelijk.
Help is welkom.
Ik weet niet welke Fiat Fiorino je gezien hebt, de onze is omgebouwd door Micro-Vett en die lust zo stroom uit het stopcontact (ik weet niet of dat er ook 3 fase uitvoeringen zijn). Er zijn door meerdere ombouwers Fiats omgebouwd. Meer informatie over wat je gezienhebt is wel fijn om je verder te kunnen helpen. Helaas kan hij niet zonder kleine aanpassing stroom nemen uit de publieke laadpaal. Het protocol is nieuwer dan de auto/
Dat zie je vaker, zeker bij winkelcentra staan ze dan bij de ingang. Iets wat ik wel jammer vind omdat er veel ICE rijders zijn die hun auto daar dan toch parkeren ook al is het een EV plek. Men beseft niet dat een EV rijder zonder laden minder ver of niet thuis kan komen zonder extra te laden.
Een EV plek verder weg van deingang is handiger, dan zal men minder snel hun ICE er parkeren.
Het ligt erg aan de agent, maar parkeren op een EV plek wordt door een deel gezien als parkeren op een invalide plaats. Nu het er voor bekeuren nog...
BB-One schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:48:
[...]
Maar waarom een 'gegarandeerde' plek? Gewoon laadpalen plaatsen niks geen speciale verbodsborden of wat dan ook erbij. Iedereen kan daar gaan staan, EV of ICE. Laadpalen midden tussen 2 of 4 parkeerplekken, kun je er 'altijd' bij. In woonwijken kun je dan bij wijze van spreken elke parkeerplek voorzien van 3.7kW laadpalen. Auto's staan er toch de hele nacht dus snelheid doet er niet zo heel veel toe. Voor de kosten van een procedure om een parkeerplek alleen voor elektrische auto's te maken, heb je ook al een laadpaal, zeker als iemand een zienswijze gaat indienen. Dus je kunt als gemeente kiezen we maken een speciale parkeerplek met 1 laadpaal of we plaatsen twee laadpalen (en als je die gunstig plaatst heb je al 4 tot 8 potentiële parkeerplekken met laadmogelijkheid.
(overigens ben ik voorstander van 11kW palen, maar daar heeft niet iedere EV wat aan, maar ik wel

)
Als de palen bij bosjes gepoot worden helemaal handig. Ze zouden dit al moeten dien als ze een paal plaatsen en dan 1 of 2 plekjes nu reserveren en als er ruismschoots voldoende aansluitpunten zijn de speciale privilege plekken weer algemene plekken maken.
En ja als je een paal aanlegt doe dan gelijk een 11 kWh paal. Ook al hebben sommige er niets aan verwacht ik dat in de toekomst de EV's allemaal een 11 kWh lader aan boord hebben.
JeroenH schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:00:
[...]
En dat voor iets van 15km actieradius erbij.... Met mijn (kleine) ervaring in het achterhoofd was dat nou niet echt een heel zinvolle besteding van tijd. Die 15 km heb ik er bij een fastned lader in één of twee minuten ook bij.
Als je een 11kWh lader had had je 45 kilometer kunnen laden. Zeker als je wat langer ergens blijft is het wel heel fijn als je kan laden. voor korte bezoekjes is het niet zinnig. maar 45 km in ene uur vind ik wel fijn.
(helaas heeft mijn qubo maar een 3kwh lader

)
.
dfrenner schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 14:31:
[...]
Tijdens van 7sec 0-100 zijn best leuk voor een auto inderdaad. Maar wat doet het met het bereik?
Ik zie nu erg veel Tesla rijders die als een oude sok rijden... Loopt het bereik erg snel terug bij een zware rechtervoet?
[...]
Als accu's snel veel vermogen moeten leveren dan heeft dat een grote impact op de beschikbare energie in de accu. Hij is dan "sneller" leeg. Veelvuldig snel een groot vermogen vragen warmt je accu ook snel op
dfrenner schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 14:31:
[...]
Tja wij wonen in zo'n straat. Ver buiten het centrum en van parkeerbeheer af.
Als de straat vol is, gooi ik hem ook op die EV plek neer. Het is niet alsof parkeerbeheer op hun fietsjes helemaal naar onze straat gaan fietsen (30 minuten) om 4 parkeerplekken in de wijk te controleren.
Daarom is "mijn oplossing" hiervoor veel beter. En anders kun je beter wat groen opofferen om een laadstation te creëren in de wijk. Maar niet in bestaande perkeergelegenheid, verstopt in de wijk.
[...]
Toch lullig als je met je Zoe of Leaf aankomt rijden...
Als er meer EV plekken en laadpunten zijn dan verwacht ik dat het met de speciale plekken voor EV's gedaan is. Zolang ze schaars zijn is het een vorm van subsidie om het gebruik van een EV te stimuleren (we vinden het geweldig dat ze het in Noorwegen doen en bewonderen ze er om, maar niet als het ineens in NL gebeurd bij ej voor de deur.
Jammer dat jezelf je ICE er neer zet op een EV plek, precies zoals je zelf zegt. Misschien vrind je ooit eens een briefje onder je ruitewisser dat het jammer was dat je je auto daar geparkeerd hebt en dat iemand nu moet snelladen omdat hij/zij geen stroom heeft kunnen nemen.
Moet jij je eens voorstellen hoe het andersom zou zijn. Waarschijnlijk zou je erg ontstemt zijn, misschien wel erg boos...
Waarschijnlijk id het de enige laadplek in een vrij grote omgeving en had de EV rijder er geen bezwaar tegen om een 300 meter te lopen naar zijn auto zoday hij kon laden. En dat terwijl jij hem een meter of 50 verder had kunnen zetten en hij/zij had kunnen laden.
Gelukkig kijken we altijd vooral naar ons zelf, en houden we geen rekening met een ander.
Parkeren in de berm zou ik ook niet doen. Maar parkeren op een algemene invaliden parkeerplaats beschouw je wel als asociaal. En een een EV plaats is wel degelijk een plek met een vaste reserving voor de enkeling die een EV rijd. Net zo als invalide plekken dat zijn voor mensen met een invalide kaart.
Respect! wat goed, dat deed ik met onze camper ook als ik 2 plekjes in nam (was ook erg breed). Ik kan zo'n instelling erg waarderen. Leg jeook beide kaartjes voor het raam?