• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-11 07:29

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

JeroenE schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 08:25:
maar het is net zoiets dat je niet zou kunnen tanken omdat het slot op je tankdop kapot is
Eerder is het net zoals wanneer de vergrendeling van de LPG- of CNG-aansluiting kapot is: niet helemaal veilig.

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 08:25:
[...]
Hm, aan de ene kant wel fijn dat de auto en melding geeft, maar wel jammer dat dit het laden gelijk blokkeert.

Vergelijkingen zijn lastig, maar het is net zoiets dat je niet zou kunnen tanken omdat het slot op je tankdop kapot is. Dat is natuurlijk ook zo als het slot kapot is terwijl hij dicht zit, maar je begrijpt wat ik bedoel hoop ik ;)

Ik snap wel dat alles kapot kan gaan, maar een motortje wat na 3 jaar kapot gaat vind ik toch wel wat makkelijk om te roepen "sorry, zelf betalen" :(
Vind het nog een aardige vergelijking hoor ;)
En ben het voor de rest helemaal met je eens, was er zelf iig zeker niet blij mee.

edit: Ook ben ik zelf van mening dat je de kinderziekten niet op de pioniers moet afschuiven, die moeten toch je product gaan groot maken en dus (goede!) reclame ervoor gaan maken. Maar Renault denkt daar anders over...
IveGotARuddyGun schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 08:51:
[...]

Eerder is het net zoals wanneer de vergrendeling van de LPG- of CNG-aansluiting kapot is: niet helemaal veilig.
Misschien is dat zo, maar de eerste plugins hadden volgens mij ook geen vergrendeling, dus zo erg onveilig kan het niet zijn geweest.
Ik vond het iig nogal raar dat ik gelijk niet meer kon laden, al was het maar om bij de dealer te komen als dat nodig is (was gelukkig niet nodig, maar ik had geluk dat de dealer op de route lag)

[ Voor 7% gewijzigd door Nivve op 29-08-2016 09:04 ]

IveGotARuddyGun schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 08:51:
Die vergrendeling is geen onderdeel van de veiligheid. Behalve dan de veiligheid van de kabel dat hij niet gejat kan worden. Maar goed, dat is dus bijna hetzelfde als een tankdop die niet (meer) op slot kan, dan kan je de benzine ook uit de tank jatten. Maar bij een EV kan je op die manier geen stroom stelen of onder stroom komen te staan of wat dan ook.

In de Mennekes stekker zitten twee pinnen waarmee de auto en laadpaal "communiceren". Op die manier wordt ook de stroomvoorziening onderbroken als de auto of de laadpaal detecteert dat de verbinding wordt verbroken. Er zijn ook diverse auto's op de markt waarbij de kabel niet door de auto wordt vergrendeld.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:52
Van zowel mensen met een EV die ik ken, als hier en daar op blogs van EV-eigenaren, hoor ik toch dat mensen vrij hoge onderhoudskosten hebben aan hun EV. Een Model S-eigenaar die ik ken rijdt met zijn derde accu rond 8)7 en dat is nog zonder de talloze kleine dingen die hij heeft moeten laten verhelpen. Lease, dus allemaal kosteloos (vanuit zijn perspectief althans), maar dat geeft toch te denken voor het bedrag wat je maandelijks moet reserveren als je zo'n ding zelf aanschaft.. Nu heb ik het gevoel dat de EV's van de "klassieke" merken wat beter in elkaar zitten dan Tesla's, maar toch... ik heb het idee dat de belofte van veel minder onderhoud (nog) niet wordt waargemaakt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

databeestje schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 08:07:
[...]

De Mitsubishi i-Miev/Peugeot ion/Citroen C-Zero zijn voor circa 10k euro te krijgen. De mijne was 5 jaar oud met 58k km op de teller. In de eerste week bleek de accu stuk te zijn, maar is na de verkoop onder *of* de aankoop garantie *of* de 8 jaar garantie van Mitsubishi zelf vervangen. De dealer waar ik deze kocht was overigens een Mitsubishi dealer, dat maakt dat soort garantie zaken een stuk makkelijker.

Als je geen bezwaar hebt tegen een gedateerd interieur en markant uiterlijk krijg je een praktisch woon-werk vervoersmiddel met ruimte voor 4 volwassenen met beenruimte. Bagageruimte is dan weer een minpunt, geen mogelijkheden voor een trekhaak, en een dakkoffer kan alleen met relatief dure dragers.
Dank je voor de informatie.

Het Tesla vleugeldeuren model is zover mij bekend nog de enige elektrische auto met een trekhaak.
Zijn er eigenlijk elektrische auto's waar je een aanhanger aan, aan kunt sluiten? Waarom kunnen aan elektrische auto's in den regel geen aanhangers worden aangesloten? Elektrische motoren staan zover ik de marketing moet geloven bekend om hun trekkracht.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:25
blijhoofd_bennie schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 09:37:
[...]

Het Tesla vleugeldeuren model is zover mij bekend nog de enige elektrische auto met een trekhaak.
Zijn er eigenlijk elektrische auto's waar je een aanhanger aan, aan kunt sluiten? Waarom kunnen aan elektrische auto's in den regel geen aanhangers worden aangesloten? Elektrische motoren staan zover ik de marketing moet geloven bekend om hun trekkracht.
Voornamelijk de range zal het probleem zijn. De Tesla's zijn gewoon de enige auto's die kwalificeren om een caravan te trekken zonder iedere 50 kilometer aan de lader te hoeven.

• JeroenH
Naast de actieradius mogelijk ook maximum totaalgewicht? Met een eigen gewicht van bijna 2500kg (en nog meer voor het 100kWh model) blijft er bij de Model X maar 1000kg over om de combinatie te mogen blijven rijden met een B-rijbewijs.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-12 10:09
Ik heb foto's gezien van een Model S met trekhaak in andere landen, dus het kan zeker wel. Persoonlijk zie ik alleen maar voordelen in het trekken met een Tesla tov andere auto's. Je kan nooit je versnellingsbak slopen en je hebt zelf al een hoog gewicht. Het enige probleem is je RANGE. Dus het wachten is op caravans met een extra 100kwh accu aan boord >:)

Wat betreft onderhoud, bij Tesla moet je ieder jaar zo'n inspectie doen wat niet meer is dan een interieurfilter en batterijtje uit je sleutel denk ik, maar daar betaal je alsnog een klein fortuin voor. Dat er minder onderhoud is, is een feit, maar ze rekenen gewoon alsnog hoge bedragen. Nou is Tesla toch wel een klasse hoger dus als je onderhoud gaat vergelijken met BMW, Audi etc. dan zal het wel ongeveer gelijk zijn. Bij een Nissan of Zoe moet het echter wel een stuk lager zijn lijkt me...

Facts don't care about your feelings

• JeroenH
YoshiBignose schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:07:
Dus het wachten is op caravans met een extra 100kwh accu aan boord >:)
Nee hoor :D

http://e-trailer.nl/

• YoshiBignose

• mcDavid
Dan mag je wel hopen dat er 2 plekjes vrij zijn bij de supercharger, als je daarmee rijdt. Anders win je er alsnog niets mee. (of naja, alleen de eerste etappe kan dan wat langer zijn).

• JeroenH
Als je met een dergelijke combinatie op pad gaat maakt dat de zaak logistiek gezien niet eenvoudiger, nee. Volgens mij is in eerste instantie bedoeld voor achter een brandstofauto.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:36
mcDavid schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:20:
Dan mag je wel hopen dat er 2 plekjes vrij zijn bij de supercharger, als je daarmee rijdt. Anders win je er alsnog niets mee. (of naja, alleen de eerste etappe kan dan wat langer zijn).
Ze hebben de lay-out van nieuwe superchargers al aangepast zodat je met een aanhanger niet de boel blokkeert. En dat je ook niet achteruit weg hoeft te rijden.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o2KLLMw.jpg

TheS4ndm4n#1919

• YoshiBignose
Legendes daar bij Tesla... maar kost wel ff wat meer ruimte zeg. Meestal staan superchargers ergens in een hoekje gepropt waar toch nog plek over was, maar voor dit soort constructies heb je een heel stuk grond nodig.

• Nivve
  • Niet online
[...]

Naast wat de anderen al gemeld hebben is het volgens mij ook een kosten-baten ding. Er zijn al weinig mensen die een EV kopen, en daarvan zullen er zeer weinig proberen hier een caravan achter te hangen.
Dan snap ik wel dat ze geen tijd en geld steken in het mogelijk maken hiervan; denk aan keurigen, chassis aanpassingen, etc.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
JeroenH schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 09:29:
Van zowel mensen met een EV die ik ken, als hier en daar op blogs van EV-eigenaren, hoor ik toch dat mensen vrij hoge onderhoudskosten hebben aan hun EV. Een Model S-eigenaar die ik ken rijdt met zijn derde accu rond 8)7 en dat is nog zonder de talloze kleine dingen die hij heeft moeten laten verhelpen. Lease, dus allemaal kosteloos (vanuit zijn perspectief althans), maar dat geeft toch te denken voor het bedrag wat je maandelijks moet reserveren als je zo'n ding zelf aanschaft.. Nu heb ik het gevoel dat de EV's van de "klassieke" merken wat beter in elkaar zitten dan Tesla's, maar toch... ik heb het idee dat de belofte van veel minder onderhoud (nog) niet wordt waargemaakt.
Het blijft natuurlijk Amerikaans...
Ik hoor veel wisselende verhalen, autobladen roemen de gebruikte kwaliteit, al hoor ik via via van eigenaren juist dat het soms wel te "plastic fantastic" is... Zelf nog nooit in een Tesla gezeten.

Vooral de leaseprijzen vallen mij erg tegen...

Youtube: DashcamNL

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-12 11:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

YoshiBignose schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:46:
Legendes daar bij Tesla... maar kost wel ff wat meer ruimte zeg. Meestal staan superchargers ergens in een hoekje gepropt waar toch nog plek over was, maar voor dit soort constructies heb je een heel stuk grond nodig.
Dit kost toch niet of nauwelijks meer plek dan de conventionele manier met plekken naast elkaar, en het vraagt ook weinig extra ruimte t.o.v. normale parkeerplaatsen. Alleen een halve meter loze ruimte tussen vier plekken in
Vergis je niet: dit zijn 20 plekken die hier staan.

Signatures zijn voor boomers.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-12 14:41

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

Om maar een zin te quoten uit de brochure van de MiEV. "We hebben aan alles gedacht, door geen dakdragers te leveren is het bereik gemaximaliseerd"

De fabrikant maakt dus de keuze in dit geval, wat nergens op slaat. De meeste mensen kopen een auto nou eenmaal als pakezel, soms voor 1 persoon, soms de familie, soms de inboedel. Waarom het praktische nut van zo'n duur apparaat ingeperkt moet worden is een beetje vreemd.

Ergens begrijp ik het wel, mensen zullen mopperen dat ze maar half zo ver komen met een aanhanger of een kwart minder met een dakkoffer. Dan zeg ik, Nou en! Ik wil gewoon even naar de afvalstort of een kastje van de bouwmarkt halen. Als het er niet in past moet het er maar op of achter, en dan blijkt dit eigenlijk altijd binnen de 20km radius te zitten, niet zo'n punt dus.
Geen idee, nog geen kosten gehad eigenlijk. Voor de APK in oktober moet ik wel het linkervoorbandje doen, maar dat is een euro of 60. Het lijkt mij het handigste een Nissan Leaf te vergelijken met een VW Golf/Ford Focus of iets dergelijks. Een Tesla zou je met een BMW 535i moeten vergelijken of een Audi A6 3.0.

De Miev daarentegen moet je vergelijken met de oorspronkelijke Opel Agila/Suzuki Wagon R+, dat is hetzelfde formaat en beperkingen. (Bandjes even duur enzo)

• YoshiBignose
dfrenner schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:03:
[...]

Het blijft natuurlijk Amerikaans...
Ik hoor veel wisselende verhalen, autobladen roemen de gebruikte kwaliteit, al hoor ik via via van eigenaren juist dat het soms wel te "plastic fantastic" is... Zelf nog nooit in een Tesla gezeten.

Vooral de leaseprijzen vallen mij erg tegen...
Plastic fantastic is puur het design, dat kun je zelf zo beoordelen of je het ondermaats vindt of niet. In Europa wordt er wat meer gefocussed op het dashboard, in Amerika meer op het uiterlijk.

Maar omdat het er eenvoudig uitziet wil niet zeggen dat de kwaliteit slecht is. Ik heb een Lexus gereden van 1995 en dat leek op een Toyota van binnen maar 20 jaar later werkt ieder knopje en lampje nog. Ook bij de Kia die ik reed was het design vrij eenvoudig met veel plastic, maar het blijft wel werken.

Bij Tesla is het design vrij minimalistisch + een groot scherm. Dat past goed bij de hele auto en vind ik verder niet storend, al is het glimmende zwart wel wat cheap. Maar veel mensen hebben ook probleempjes met piepjes, kraakjes, ramen die niet helemaal sluiten, sierlijsten die scheef staan etc. Dat is gewoon slordig. Maar goed dit waren vooral de eerste Tesla's, ze hebben in die jaren veel geleerd. Mijn Model S heb ik nu twee maanden en ik heb nauwelijks problemen. Heb wel een lijstje met wat kleine dingetjes maar die zijn niet zo storend. Ik ga binnenkort daar wel even voor bellen zodat ze meteen alles kunnen fixen. Dat is:

- linkerspiegel kan niet ver genoeg naar links (het glas)
- kofferbak sluit je soms maar staat nog dat hij open is
- regensensor is soms kut (maar ja welke niet)
- plasticje bij linkervoet zit beetje los waardoor je soms blijft haken en het nog losser raakt
- rechtsachter windgeruis bij raam (niet altijd, denk dat het dus niet helemaal goed afsluit, of het rubbertje niet goed is)
- sleutel reageert niet altijd als je in de buurt staat waardoor je de kofferbak niet kunt openen, pas als je naar de bestuurdersdeur loopt
- trillend stuur rond 110-130
- charge port opent soms niet bij warm weer, dan moet je eerst een beetje erop slaan (denk omdat het een beetje uitzet)

Ik heb nog nooit een nieuwe auto gekocht en al helemaal niet van dit bedrag dus ik weet ook niet wat normaal is. Maar ik ben geneigd het bij Tesla wel deels te vergeven omdat ze niet zo lang auto's maken. Ik ben er in ieder geval nog steeds heel blij mee 8)

• BlakHawk
YoshiBignose schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:26:
[...]

Plastic fantastic is puur het design, dat kun je zelf zo beoordelen of je het ondermaats vindt of niet. In Europa wordt er wat meer gefocussed op het dashboard, in Amerika meer op het uiterlijk.

Maar omdat het er eenvoudig uitziet wil niet zeggen dat de kwaliteit slecht is. Ik heb een Lexus gereden van 1995 en dat leek op een Toyota van binnen maar 20 jaar later werkt ieder knopje en lampje nog. Ook bij de Kia die ik reed was het design vrij eenvoudig met veel plastic, maar het blijft wel werken.

Bij Tesla is het design vrij minimalistisch + een groot scherm. Dat past goed bij de hele auto en vind ik verder niet storend, al is het glimmende zwart wel wat cheap. Maar veel mensen hebben ook probleempjes met piepjes, kraakjes, ramen die niet helemaal sluiten, sierlijsten die scheef staan etc. Dat is gewoon slordig. Maar goed dit waren vooral de eerste Tesla's, ze hebben in die jaren veel geleerd. Mijn Model S heb ik nu twee maanden en ik heb nauwelijks problemen. Heb wel een lijstje met wat kleine dingetjes maar die zijn niet zo storend. Ik ga binnenkort daar wel even voor bellen zodat ze meteen alles kunnen fixen. Dat is:

- linkerspiegel kan niet ver genoeg naar links (het glas)
- kofferbak sluit je soms maar staat nog dat hij open is
- regensensor is soms kut (maar ja welke niet)
- plasticje bij linkervoet zit beetje los waardoor je soms blijft haken en het nog losser raakt
- rechtsachter windgeruis bij raam (niet altijd, denk dat het dus niet helemaal goed afsluit, of het rubbertje niet goed is)
- sleutel reageert niet altijd als je in de buurt staat waardoor je de kofferbak niet kunt openen, pas als je naar de bestuurdersdeur loopt
- trillend stuur rond 110-130
- charge port opent soms niet bij warm weer, dan moet je eerst een beetje erop slaan (denk omdat het een beetje uitzet)

Ik heb nog nooit een nieuwe auto gekocht en al helemaal niet van dit bedrag dus ik weet ook niet wat normaal is. Maar ik ben geneigd het bij Tesla wel deels te vergeven omdat ze niet zo lang auto's maken. Ik ben er in ieder geval nog steeds heel blij mee 8)
Dit is het grote voordeel voor Tesla, nu nog...
Maar met de Model 3 krijgen ze niet alleen meer early adopters en zullen ze dit soort zaken echt voor elkaar moeten hebben.

Een charge port die niet opent, of de sleutel die niet reageert zijn toch wel zaken die irritaties gaan opwekken.

Maar je lijstje geeft wel weer dat onderhoud best wel een duur geintje kan gaan worden na de garantietermijn.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 15:16

Cheese_man

Waarom kiezen?

@JeroenH; De Model S is natuurlijk een erg kostbare auto. In die klasse zijn de onderhoudskosten sowieso veel hoger dan bij de "betaalbare" modellen. Het vervangen van al die onderdelen die je noemde vonden waarschijnlijk niet "via de lease" plaats, maar gewoon onder garantie. Tesla's hebben een aantal jaar bumper<->bumper garantie en de "drivetrain" (waar de accu onderdeel van is) 8 jaar met onbeperkte km.

De modellen 2013, 2014 hebben heel veel kleine issues gehad als ik de verschillende fora en Youtubers mag geloven. Vanaf 2015/2016 lijkt de betrouwbaarheid beter te zijn.

Voor de motoren lijken behoorlijk vaak vervangen te zijn (drive units). Smeringsproblemen en metaalmoeheid zouden er zijn geweest. Vooral met de uitvoeringen met de "grote" motor op de achteras. Als het goed is, moet Tesla inmiddels nieuwe motoren gebruiken die zijn ontworpen om 1 miljoen km betrouwbaar te zijn. De praktijk zal het leren.

De onderhoudskosten van een Model S liggen met ruim € 400 per jaar (minimaal) een stuk hoger dan mijn huidige C segmenter Citroen C4 benzine (€ 200-300 per jaar). Maar je krijgt er "red carpet" voor terug door een gratis leenauto en reiniging binnen en buiten voor je Tesla (hebben tesla eigenaren gemeld).

Als de Tesla's betrouwbaar blijken na 5 jaar en minimaal 150k km op de teller, dan kunnen ze inderdaad afstand nemen van de ICE's. Omdat dan bij ICE vaak van alles stuk gaat (uitlaatdelen, katalysatoren, allerlei sensoren, roetfilters, etc).

De afschrijving van EV's zal voorlopig wel wat hoger blijven dan voor ICE. De ontwikkelingen gaan gewoon erg hard. Een ICE van 5 jaar oud verschilt minder met het laatste model dan wanneer je hetzelfde verschil bekijkt van een EV.

Het "hoeveel wil ik per maand uitgeven aan een auto" speelt bij mij ook. Ik heb weliswaar een 3 gereserveerd, maar tot de vermoedelijke leverdatum (ergens 2018, begin 2019) heb ik ook een hoop te overwegen.

Natuurlijk praktische "bezwaren" zoals "waar laad ik mijn auto", tot de bruikbaarheid van de auto (kofferbaktoegang, dakkoffer ja/nee, etc) en natuurlijk de uiteindelijk aanschafprijs. Normaal hou ik niet van het "lenen voor een auto", maar als de running costs lager zouden zijn dan mijn huidige auto, dan zou ik dat "budget" moeten kunnen inzetten voor financiering. Als ik me er al overheen kan zetten om zoveel geld uit te geven aan een koekblik op wielen om van A naar B te komen.... ;)
YoshiBignose schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 14:49:
Inderdaad, enige wat ik mis in de Tesla wat de Kia wel had, de gekoelde voorstoel. Klinkt stompzinnig en lijkt bijna niet te werken, maar het is toch net het verschil tussen zweten of lekker zitten :P
De nieuwe P100DL in de configurator heeft andere stoelen gekregen. Wanneer ik de wat meer donkere varianten kies, zie ik geperforeerd leer. Ik heb er geen info over kunnen vinden, maar het lijkt erop dat de nieuwe stoelen van de S mogelijk geventileerd zijn... :).

https://teslamotorsclub.c...ated-seats-model-s.76068/

De witte lijken NIET geventileerd te zijn, de overigen kleuren zouden dat wel zijn.. :+

[ Voor 12% gewijzigd door Cheese_man op 29-08-2016 11:39 ]

reserveringshouder Tesla Model 3

• YoshiBignose
Cheese_man schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:34:

De nieuwe P100DL in de configurator heeft andere stoelen gekregen. Wanneer ik de wat meer donkere varianten kies, zie ik geperforeerd leer. Ik heb er geen info over kunnen vinden, maar het lijkt erop dat de nieuwe stoelen van de S mogelijk geventileerd zijn... :).
Hoorde dat paar maanden terug al inderdaad, maar geen zin om daar op te wachten. Was ook niet nuttig geweest als het alleen op de P100 zit want die kan ik toch niet betalen :P

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

YoshiBignose schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:10:
[...]

Hoorde dat paar maanden terug al inderdaad, maar geen zin om daar op te wachten. Was ook niet nuttig geweest als het alleen op de P100 zit want die kan ik toch niet betalen :P
In de NL configurator staat het ook al. Blijkbaar zijn de geventileerde stoelen te krijgen bij de "Performance" modellen. Dus een P90D (L) zou ook de bibs kunnen beblazen.... :D Scheelt toch weer...

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

dfrenner schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:33:
[...]

Dit is het grote voordeel voor Tesla, nu nog...
Maar met de Model 3 krijgen ze niet alleen meer early adopters en zullen ze dit soort zaken echt voor elkaar moeten hebben.

Een charge port die niet opent, of de sleutel die niet reageert zijn toch wel zaken die irritaties gaan opwekken.

Maar je lijstje geeft wel weer dat onderhoud best wel een duur geintje kan gaan worden na de garantietermijn.
Ik las laatst een review van de Ford Focus electric, en ook daar was de keyless entry een enorme bron van irritatie en ergernis omdat deze gewoon niet betrouwbaar werkte.

De regensensor op mijn vorige Peugeot 206 deed het maar eens in de 3 maanden bij puur toeval, ik miste een normale interval enorm (want die heb je dan niet meer). Gelukkig heb ik nu een interval stand op de Miev en nog instelbaar ook.

Dus wat dat aangaat hebben alle auto's wel hun nukken, elektrisch of niet, het is zeker niet uniek. Genoeg bestaande fabrikanten die zelfs met vele hoofdbrekens er nog niet aan uit komen.

• YoshiBignose
Cheese_man schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:11:
[...]

In de NL configurator staat het ook al. Blijkbaar zijn de geventileerde stoelen te krijgen bij de "Performance" modellen. Dus een P90D (L) zou ook de bibs kunnen beblazen.... :D Scheelt toch weer...
Is het echt wel waard hoor en ik zweet zelf eigenlijk vrij minimaal :) heb het veel vaker gebruikt dan stoelverwarming, wat ik weer zinloos vind in een auto die je toch vooraf al kan voorverwarmen.
databeestje schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:12:
[...]

Ik las laatst een review van de Ford Focus electric, en ook daar was de keyless entry een enorme bron van irritatie en ergernis omdat deze gewoon niet betrouwbaar werkte.

De regensensor op mijn vorige Peugeot 206 deed het maar eens in de 3 maanden bij puur toeval, ik miste een normale interval enorm (want die heb je dan niet meer). Gelukkig heb ik nu een interval stand op de Miev en nog instelbaar ook.

Dus wat dat aangaat hebben alle auto's wel hun nukken, elektrisch of niet, het is zeker niet uniek. Genoeg bestaande fabrikanten die zelfs met vele hoofdbrekens er nog niet aan uit komen.
Precies, ik vind het allemaal nog vrij minimale dingen en ze gaan het gewoon oplossen dus dat is geen probleem. Ik heb verder dus geen idee hoe het bij nieuwe auto's bij andere merken werkt. Wat ik wel weet is dat ik in m'n Toyota iQ die ik 1.5 jaar heb gereden en m'n broertje nu zo'n 3 jaar echt NOOIT iets stuk is gegaan of niet werkt. Alleen de radiateur een keer door een steentje, hoorde hem leeglopen. Dat zie ik als pure pech.

M'n ouders hebben jaren een Toyota Picnic gereden die ons vaak genoeg naar Frankrijk heeft gebracht. NOOIT iets dat niet werkt. Nou zijn dit ook allemaal vrij kale auto's met weinig opties dus tja, wat er niet op zit kan ook niet stuk. De meeste problemen zitten hem tegenwoordig toch in elektronica.

[ Voor 58% gewijzigd door YoshiBignose op 29-08-2016 12:16 ]

• Nivve
  • Niet online
[...]

Had ik ook met mijn Zoe. Ik klagen op het Renaultforum dat er geen interval op zat: "Had je maar niet het duurdere model moeten nemen!"
|:(

Overigens kan je wel de gevoeligheid veranderen, als je daaraan gewend bent is het wel te doen. Maar als je de ene keer voor miezerregen hem op 4 (max) moet zetten en de andere keer op 1 (min), dan zegt dat toch wel hoe accuraat het is 8)7

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

YoshiBignose schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:13:
.... De meeste problemen zitten hem tegenwoordig toch in elektronica.
En in olieverbruik.... ;). Dat was ik nog vergeten met "onderhoudskosten". Iedere 5000km een liter olie erbij (€ 100 per jaar extra). Dat "hoort" zo bij de dunne olie. Pas bij 1 liter op 4000km willen we pas kijken op jouw kosten...Zucht....

Van zowel mensen met een EV die ik ken, als hier en daar op blogs van EV-eigenaren, hoor ik toch dat mensen vrij hoge onderhoudskosten hebben aan hun EV. Een Model S-eigenaar die ik ken rijdt met zijn derde accu rond 8)7 en dat is nog zonder de talloze kleine dingen die hij heeft moeten laten verhelpen.
Van Tesla eigenaren ken ik die verhalen ook wel (van internet), maar van anderen eigenlijk niet zo veel. Alleen hier van Nivve eigenlijk. Heb jij het ook van andere merken gehoord?
Ja, dat soort dingen wisselt enorm per merk/model. Op de Colt zat ik zelf nog wel eens aan de gevoeligheid te friemelen. Bij de Jazz werkte het eigenlijk altijd wel goed. Op de Kia zit er geen regensensor op dus nu ben ik zelf weer aan het rommelen met harder/zachter. Gelukkig regent het niet zo vaak in Nederland :+

• JeroenH
JeroenE schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:37:
Van Tesla eigenaren ken ik die verhalen ook wel (van internet), maar van anderen eigenlijk niet zo veel. Alleen hier van Nivve eigenlijk. Heb jij het ook van andere merken gehoord?
Nee niet specifiek, alleen hier en daar Leaf-eigenaren die vroeger dan ze verwachten een streepje van hun accu-indicator kwijt zijn (= de eerste 12,5% capaciteitsverlies). Misschien zijn dit allemaal dingen die je moet/kunt verwachten bij deze technologie en/of de vroege fase waarin het zich bevindt. Maar ik zie het allemaal als zaken waarvoor je maandelijks geld opzij moet zetten om het risico af te dekken. En nogmaals, da's op zich niet gek en niet erg, maar het houdt EV-rijden voorlopig buiten het financiële bereik van mensen als ik.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

YoshiBignose schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:07:
Ik heb foto's gezien van een Model S met trekhaak in andere landen, dus het kan zeker wel. Persoonlijk zie ik alleen maar voordelen in het trekken met een Tesla tov andere auto's. Je kan nooit je versnellingsbak slopen en je hebt zelf al een hoog gewicht. Het enige probleem is je RANGE. Dus het wachten is op caravans met een extra 100kwh accu aan boord >:)

Wat betreft onderhoud, bij Tesla moet je ieder jaar zo'n inspectie doen wat niet meer is dan een interieurfilter en batterijtje uit je sleutel denk ik, maar daar betaal je alsnog een klein fortuin voor. Dat er minder onderhoud is, is een feit, maar ze rekenen gewoon alsnog hoge bedragen. Nou is Tesla toch wel een klasse hoger dus als je onderhoud gaat vergelijken met BMW, Audi etc. dan zal het wel ongeveer gelijk zijn. Bij een Nissan of Zoe moet het echter wel een stuk lager zijn lijkt me...
Is range daadwerkelijk het enige probleem bij elektrische auto's al dan niet in combinatie met eigen massa? Zal neem ik aan per merk verschillen? Range zou in onze situatie geen issue zijn voor het rijden naar bijvoorbeeld het afval brengpunt (een paar km). Als achter iedere elektrische auto hoe dan ook een aanhanger kan zou dat, dat alleen idealer maken. Ervaringsdeskundigen hier?

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

blijhoofd_bennie schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:25:
[...]

Is range daadwerkelijk het enige probleem bij elektrische auto's al dan niet in combinatie met eigen massa? Zal neem ik aan per merk verschillen? Range zou in onze situatie geen issue zijn voor het rijden naar bijvoorbeeld het afval brengpunt (een paar km). Als achter iedere elektrische auto hoe dan ook een aanhanger kan zou dat, dat alleen idealer maken. Ervaringsdeskundigen hier?
De Model X heeft een trekhaakoptie. De Model 3 zou (volgens tweet van Elon Musk) ook een dergelijke optie moeten krijgen. Voor praktijkervaringen met een EV met trekhaak, spam ik toch weer Bjorn Nyland (Youtube). Hij heeft een X met trekhaak en heeft inmiddels diverse filmpjes met aanhanger online gezet.

Youtuber Kmanauto heeft een Model S90 D en hij heeft een thirdparty after market trekhaak laten monteren.

Denk dat een optie zoals bij Kmanauto wel bij meer EV's kan, maar je zit toch met de garantiebepalingen van je auto. Geen idee op welke manier dit soort aanpassingen in te passen zijn. Technisch moet het geen enkel probleem zijn.
JeroenH schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:08:
[...]

Nee niet specifiek, alleen hier en daar Leaf-eigenaren die vroeger dan ze verwachten een streepje van hun accu-indicator kwijt zijn (= de eerste 12,5% capaciteitsverlies). Misschien zijn dit allemaal dingen die je moet/kunt verwachten bij deze technologie en/of de vroege fase waarin het zich bevindt. Maar ik zie het allemaal als zaken waarvoor je maandelijks geld opzij moet zetten om het risico af te dekken. En nogmaals, da's op zich niet gek en niet erg, maar het houdt EV-rijden voorlopig buiten het financiële bereik van mensen als ik.
Het onderhoud en de reparaties kunnen misschien wel meevallen, maar jou lezende, blijft de afschrijving een belangrijke post.

Bij een (ik gok maar een budget...) budget van 15k per 5 jaar (3k per jaar), zal het lastig worden een EV als ENIGE gezinsauto te rijden. De eerste auto die echt als primaire auto gebruikt kan worden (ook voor de lange afstanden zonder veel tijd aan laden kwijt te zijn), zal toch de Model 3 moeten zijn (De chevy Bolt heeft het initiële bereik, maar de laadinfra is echt nog lang lang niet in de buurt van Tesla).

Een gemiddelde 3 zal nieuw tegen de € 50k kosten (Elon schat in 42k dollar, dus maal 1.18 voor de NL Europrijs). Na 4 jaar zou deze dan 20-25k zijn. Elon Musk is niet voornemens goedkopere modellen te produceren omdat hij gelooft in de auto autonoom geld te laten verdienen voor de eigenaar door verhuur.

De nieuwe Leaf zal toch ook de € 35k wel halen....dus als je max 15k wilt uitgeven en er 5 jaar in wilt rijden, dan is dat voorlopig een lastige zaak. Dan is misschien een 4 jaar oude Bolt/Leaf wel mogelijk. Maar dan is het de vraag of dat een "volledige" auto is voor de koper. Dat zal ook afhangen van de laadinfra rond 2022 (beschikbaarheid, laadsnelheid (150kW CCS) en kosten per kWh).

[ Voor 45% gewijzigd door Cheese_man op 29-08-2016 13:47 ]

• YoshiBignose
Technisch zie ik alleen maar voordelen van trekken met EV tov een ICE (en vooral benzine). Heb met de Picnic nog weleens een BMW getrokken en toen stonk de koppeling :P

• mcDavid
Het punt is gewoon dat de range voor een groot deel afhangt van de weerstand van het voertuig. Gooi een fietsendragertje op een gestroomlijnd voertuig en ga er 120 mee rijden, dan kan de range zomaar halveren. De vraag is of mensen dat accepteren als je range sowieso al vrij laag is.

Natuurlijk zijn er zat voorbeelden te verzinnen waarin het geen enkel probleem is, maar je kunt je voorstellen dat een fabrikant geen zin heeft in gezeur van mensen die ineens halverwege hun werk stil staan omdat ze de fiets mee wouden.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:23
Vrijdag heb ik een proefrit in de e-Golf, ik ben heel benieuwd. Jammer dat ik per se voor naar Naarden moet en niet gewoon een dealer in de buurt zo'n ding heeft staan. Maar kennelijk is er zo weinig vraag naar dat ze alleen bij Pon zo'n ding hebben staan.

• Contagion
  • Laatst online: 08-12 15:22
@Cheese_man: je hebt inderdaad hetzelfde dilemma als ik. Ik heb ook een Model 3 reservering gedaan maar ik ben zeer benieuwd hoe de kosten gaan afwegen tegen mijn huidige auto. Hoe dan ook is de aanschaf van waarschijnlijk ten minste €41.000 Euro ($35.000 * BTW en import) veel meer dan ik ooit voor een auto zou willen uitgeven, maar de 'coolness' factor van een Tesla en het idee dat je echt vooraan zit in stroom van de vooruitgang telt toch mee. Qua ruimte kan je een Polo Bluemotion ook weer niet vergelijken met de Model 3 maar dan komen praktische zaken als kofferbak of zitruimte achterin toch ook weer in de vergelijking (zeker als je dan prijsklasse vs ruimte tegenover elkaar zet, voor het geld van een Model 3 koop je ook een Octavia station). Hopelijk financiert de overheid tzt een beetje extra mee.

En over trekhaak: ik geloof dat het ook voor een deel met homologatie te maken heeft. Hoewel een Model S voldoende trekkracht heeft, moet er voor een trekhaak ook typegoedkeuring worden uitgegeven. Dat kost een fabrikant meer geld en een Amerikaan zal in het algemeen zijn Model S niet kopen om er een aanhanger achter te hangen. Nederlanders willen allemaal een trekhaak voor het ritje naar de Gamma of Ikea of anders wel voor de fietsendrager.

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Contagion schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:19:
@Cheese_man: je hebt inderdaad hetzelfde dilemma als ik. Ik heb ook een Model 3 reservering gedaan maar ik ben zeer benieuwd hoe de kosten gaan afwegen tegen mijn huidige auto. Hoe dan ook is de aanschaf van waarschijnlijk ten minste €41.000 Euro ($35.000 * BTW en import) veel meer dan ik ooit voor een auto zou willen uitgeven, maar de 'coolness' factor van een Tesla en het idee dat je echt vooraan zit in stroom van de vooruitgang telt toch mee. Qua ruimte kan je een Polo Bluemotion ook weer niet vergelijken met de Model 3 maar dan komen praktische zaken als kofferbak of zitruimte achterin toch ook weer in de vergelijking (zeker als je dan prijsklasse vs ruimte tegenover elkaar zet, voor het geld van een Model 3 koop je ook een Octavia station). Hopelijk financiert de overheid tzt een beetje extra mee.

En over trekhaak: ik geloof dat het ook voor een deel met homologatie te maken heeft. Hoewel een Model S voldoende trekkracht heeft, moet er voor een trekhaak ook typegoedkeuring worden uitgegeven. Dat kost een fabrikant meer geld en een Amerikaan zal in het algemeen zijn Model S niet kopen om er een aanhanger achter te hangen. Nederlanders willen allemaal een trekhaak voor het ritje naar de Gamma of Ikea of anders wel voor de fietsendrager.
Gedeelde smart... ;).

Maar zaken als verzekering, garantie (ook 4 jaar zoals de S?) en de mogelijkheid tot thuisladen (met krappe 19ct/kWh is dat prettiger dat steeds naar een Fasned of andere paal moeten gaan) zijn nog een mysterie.

Van de overheid hoef je denk ik niet veel te verwachten. Hoewel de adviezen die Wiebes/Kamp hebben gekregen wel pleiten voor ondersteuning van EV, is het maar de vraag of die adviezen gevolgd gaan worden. Wiebes is de put aan het vergiftigen vlak voordat aanvullend onderzoek naar een aanschafsubsidie wordt afgerond en gepubliceerd. De VVD zal morbidcus tegen subsidie zijn (zij willen petro subsidiëren door H2 als oplossing te blijven roeptoeteren). D66 praat in het nieuwe programma slechts over "investeren in laadpalen". Letterlijk het LAATSTE wat de overheid zou moeten doen. CDA zal ook niet zwaar op BEV gaan inzetten. Dan blijft er eigenlijk niets over.

Dus hoewel het advies aan Wiebes en Kamp "het inzetten op reductie van luchtvervuiling en niet alleen CO2 reductie" is...EN dat er vanaf 2025/35 alleen maar EV's verkocht mogen worden....is het maar de vraag wat er komt, onder welke voorwaarden dat zal zijn en hoelang de maatregelen gaan standhouden.

JeroenH schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:08:
Nee niet specifiek, alleen hier en daar Leaf-eigenaren die vroeger dan ze verwachten een streepje van hun accu-indicator kwijt zijn (= de eerste 12,5% capaciteitsverlies).
Hm, ok. Maar ik zou dat niet onderhoud noemen, maar eerder bij de afschrijving. Als je na 300k km de motor in een brandstofauto moet vervangen of reviseren is dat dan ook een auto die ineens duur is in onderhoud of eerder onderdeel van de afschrijving waardoor een auto met dezelfde leeftijd maar 4 keer zo veel km op de teller minder waard is?

Of een soort combinatie afhankelijk van de interval waarmee zulk soort dingen moeten gebeuren?

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-12 14:40
Geluk bij een ongeluk geluk.

Van het werk mag ik sinds kort rondrijden in een bmw i3, wel met REX. Zowel zakelijk als prive.

Echter heb ik een poos geleden een nieuwbouw woning gekocht waar ik met de voordeur grens aan een plein zonder parkeerplekken, soort binnenplaatsje. Zodoende alleen parkeren in de openbare ruimte.

Nu kwam ik er gelukkig achter dat er reeds een aanvraag is ingediend voor een dubbele laadpaal 40 meter van mijn nieuwe woning! Toch lekker thuis opladen! als alles doorgaat

[ Voor 3% gewijzigd door Oggy op 29-08-2016 14:51 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Oggy schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:51:
Geluk bij een ongeluk geluk.

Van het werk mag ik sinds kort rondrijden in een bmw i3, wel met REX. Zowel zakelijk als prive.

Echter heb ik een poos geleden een nieuwbouw woning gekocht waar ik met de voordeur grens aan een plein zonder parkeerplekken, soort binnenplaatsje. Zodoende alleen parkeren in de openbare ruimte.

Nu kwam ik er gelukkig achter dat er reeds een aanvraag is ingediend voor een dubbele laadpaal 40 meter van mijn nieuwe woning! Toch lekker thuis opladen! als alles doorgaat
Nice! Jammer dat je niet echt "thuis" kunt laden. Blijft privé goedkoper dan aan een publieke paal. Maar ik neem aan dat je een pasje hebt "gekregen"? Nu maar hopen dat je de palen betrouwbaar kunt gebruiken:

- niet te vaak al een EV op de plaats staat
- de paal in storing staat
- geICEd wordt

• Oggy
Cheese_man schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:55:
[...]

Nice! Jammer dat je niet echt "thuis" kunt laden. Blijft privé goedkoper dan aan een publieke paal. Maar ik neem aan dat je een pasje hebt "gekregen"? Nu maar hopen dat je de palen betrouwbaar kunt gebruiken:

- niet te vaak al een EV op de plaats staat
- de paal in storing staat
- geICEd wordt
Ja, inclusief pas(jes), eentje van EV-box,

Volgens mij plaatst de investerende partij alleen oplaadpalen met een mennekes stekker, welke de i3 heeft.

Ben tot zover geen storing bij laadpalen tegengekomen. Is jou ervaring dat dit wel redelijk vaak gebeurd?

En wat is gelCEd?

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Oggy schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:03:
[...]

Volgens mij plaatst de investerende partij alleen oplaadpalen met een mennekes stekker, welke de i3 heeft.

Ben tot zover geen storing bij laadpalen tegengekomen. Is jou ervaring dat dit wel redelijk vaak gebeurd?

En wat is gelCEd?
(helaas) geen ervaring. Geen EV eigenaar (nog). ICE staat voor Internal Combustion Engine. Wanneer een EV plaats wordt bezet door een benzine/diesel auto, noemen mensen dat (vaak) geICE'd :).

Mennekes (type2) is de standaardstekker. De Zoe en de i3 kunnen daar prima aan lurken. Ook diverse PHEV's.

Oggy schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:51:
Gefeliciteerd! Heb je ook een snellader er in zitten? Is het de 22kW of 33kW versie?
Alle openbare laadpalen in Nederland hebben een Mennekes aansluiting. Alleen snelladers hebben dat niet, die hebben zelf een stekker aan de paal zitten. Daar zijn dan drie smaken van (de meeste palen hebben ze alle drie).
Ben tot zover geen storing bij laadpalen tegengekomen.
Je ervaring komt vanzelf wel, maar heel vaak gebeurt weet ik ook niet. Wel dat de paal in mijn straat al een tijdje stuk is en de aanbieder "de paal niet kent". Muppets.
En wat is gelCEd?
Dat er een brandstofauto staat op de plek om te laden zodat een elektrische auto niet kan laden. Als je een lang snoer hebt kan het soms toch wel.

ICE = Internal Combustion Engine.

• Nivve
  • Niet online
[...]

En wat is gelCEd?
Zolang je geen Zoe rijdt zit het qua storingen wel snor volgens mij :9
(edit: De Zoe is erg gevoelig, de anderen een stuk minder)

[ Voor 5% gewijzigd door Nivve op 29-08-2016 15:12 ]

• Oggy
JeroenE schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:09:
[...]
Gefeliciteerd! Heb je ook een snellader er in zitten? Is het de 22kW of 33kW versie?

[...]
Alle openbare laadpalen in Nederland hebben een Mennekes aansluiting. Alleen snelladers hebben dat niet, die hebben zelf een stekker aan de paal zitten. Daar zijn dan drie smaken van (de meeste palen hebben ze alle drie).

[...]
Je ervaring komt vanzelf wel, maar heel vaak gebeurt weet ik ook niet. Wel dat de paal in mijn straat al een tijdje stuk is en de aanbieder "de paal niet kent". Muppets.

[...]
Dat er een brandstofauto staat op de plek om te laden zodat een elektrische auto niet kan laden. Als je een lang snoer hebt kan het soms toch wel.

ICE = Internal Combustion Engine.
Auto over genomen, was voorheen pool. 22 kWh model.

• Contagion
Oh ja, nog een leuke over een trekhaak en elektrische auto's: YouTube: 2017 Bentley Bentayga vs. 2016 Tesla Model X P90D Ludicrous - Head 2...

Vanaf 3:16 (zou vanzelf moeten gaan als je op de link klikt) :+

[ Voor 10% gewijzigd door Contagion op 29-08-2016 15:48 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

mcDavid schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:43:
Het punt is gewoon dat de range voor een groot deel afhangt van de weerstand van het voertuig. Gooi een fietsendragertje op een gestroomlijnd voertuig en ga er 120 mee rijden, dan kan de range zomaar halveren. De vraag is of mensen dat accepteren als je range sowieso al vrij laag is.

Natuurlijk zijn er zat voorbeelden te verzinnen waarin het geen enkel probleem is, maar je kunt je voorstellen dat een fabrikant geen zin heeft in gezeur van mensen die ineens halverwege hun werk stil staan omdat ze de fiets mee wouden.
In principe correct, en ik denk dat de redenatie juist is. Helaas zijn de mensen die zich dat wel realiseren gedupeerd omdat de optie ontnomen wordt. Vanuit de fabrikant geredeneerd vindt ik het allemaal wel erg makkelijk, waarom niet gewoon de discussie aangaan en duidelijk uitleg geven? (En gooi die NEDC range gewoon meteen weg, onzin)

En dat is jammer.

• Contagion
Volgens mij is dat dus niet de redenatie maar dat homologatie extra kost vanwege trekgewicht. Omdat de meeste mensen een Model S niet kopen voor hun aanhanger zit het er dus niet bij. De Model X wordt meer gezien als gezinsauto en heeft het wel.

[edit 1] Draadje op TMC https://teslamotorsclub.c...mologatie-trekhaak.26711/

[edit 2] Ook een leuke als je wel een trekhaak hebt: http://insideevs.com/vide...h-mounted-range-extender/ een range extender als aanhanger :)

[edit 3] Brink verkoopt er dus wel een, maar 'zonder trekgewicht' https://brink.eu/nl-nl/trekhaken/merken/tesla/model-s.html

Afbeeldingslocatie: https://brink.eu/media/cache/largepreview/productimages/640x480/000000_597834_3.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door Contagion op 29-08-2016 17:16 ]

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-12 21:34
Contagion schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:48:
Oh ja, nog een leuke over een trekhaak en elektrische auto's: YouTube: 2017 Bentley Bentayga vs. 2016 Tesla Model X P90D Ludicrous - Head 2...

Vanaf 3:16 (zou vanzelf moeten gaan als je op de link klikt) :+
"He wacht, zit er nou nog wat achter....?"
_O-

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-12 22:09
De kosten van een Tesla over 65.000 mijl in 2 jaar, en de staat van de auto na die periode.

https://medium.com/@Steve...p-6b6ae66b3c10#.kxqbm2idq

• YoshiBignose
Vind het wel een beetje makkelijk geluld allemaal. Ergens tussen al zijn gebrabbel vind je dat de hele aandrijflijn en motor vervangen zijn rond de 70k miles, zegt toch niet heel veel goeds...

[ Voor 5% gewijzigd door YoshiBignose op 29-08-2016 23:04 ]

• RocketKoen
YoshiBignose schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 23:03:
Vind het wel een beetje makkelijk geluld allemaal. Ergens tussen al zijn gebrabbel vind je dat de hele aandrijflijn en motor vervangen zijn rond de 70k miles, zegt toch niet heel veel goeds...
Dat hebben blijkbaar heel veel Tesla's uit dat bouwjaar gehad.
slechte kwaliteit lagers in de motor ofzo.

Maar op de drivetrain zit wel 8 jaar garantie.
En uit de kwartaalcijfers van Tesla blijkt dat de uitgaven aan garantie reparaties sinds begin dit jaar heel hard dalen. Dus als het goed is, is het nu opgelost.

TheS4ndm4n#1919

• YoshiBignose
RocketKoen schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 08:37:
[...]

En uit de kwartaalcijfers van Tesla blijkt dat de uitgaven aan garantie reparaties sinds begin dit jaar heel hard dalen. Dus als het goed is, is het nu opgelost.
Hope so... alhoewel, waarschijnlijk haal ik die kilometerstand niet eens in 5 jaar dus dan heb ik misschien alweer een nieuwe auto >:)

• RocketKoen
YoshiBignose schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:37:
[...]

Hope so... alhoewel, waarschijnlijk haal ik die kilometerstand niet eens in 5 jaar dus dan heb ik misschien alweer een nieuwe auto >:)
Stond je trouwens toevallig gisteren ochtend in de file op de A12? :P
Zat de hele tijd een witte model S met facelift achter me ;)
Eerste facelift die ik in het wild heb gezien.

TheS4ndm4n#1919

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:04

Snow_King

Konijn is stoer!

YoshiBignose schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 23:03:
Bij mij ook gedaan. Niets mis met de motor, maar productiefout in een lager.

Tesla deed nergens moeilijk over en heeft alles vervangen. Ik kreeg overigens geen nieuwe, maar een refurbished drive-train. Sindsdien nergens meer problemen mee.

Mijn S is uit September 2013 en wordt nu bijna 3 met 140.000km op de teller.

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

RocketKoen schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 08:37:
[...]

Uit een filmpje van een tesla-eigenaar bleek dat er een "grap" onder eigenaren zou leven. Namelijk...dat men elkaar begroet met een hoeveelheid vingers omhoog. Dat zou overeenkomen met het nummer van de drive-unit dat nu in de auto zit....

Er was een "smerings" probleem, maar er schijnt ook een "metaalmoeheid" probleem te zijn geweest. De huidige drive-units zouden deze problemen niet moeten kennen. En het lijkt te gaan over de "grote" units op de achteras. Dus de P85 en P85+ modellen. Mogelijk ook de P85/90D modellen. De "gewone" D's met twee kleinere units hebben het probleem als het goed is niet gehad....

• YoshiBignose
Snow_King schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 12:33:
[...]

Bij mij ook gedaan. Niets mis met de motor, maar productiefout in een lager.

Tesla deed nergens moeilijk over en heeft alles vervangen. Ik kreeg overigens geen nieuwe, maar een refurbished drive-train. Sindsdien nergens meer problemen mee.

Mijn S is uit September 2013 en wordt nu bijna 3 met 140.000km op de teller.
Inderdaad je hoort ook dat het bij iedereen gewoon netjes vervangen is dus in dat opzicht is het geen probleem. En wat vind jij de voor- en nadelen van je Tesla na 140.000 km ermee gereden te hebben?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

YoshiBignose schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:04:
[...]

Inderdaad je hoort ook dat het bij iedereen gewoon netjes vervangen is dus in dat opzicht is het geen probleem. En wat vind jij de voor- en nadelen van je Tesla na 140.000 km ermee gereden te hebben?
Voordelen? Wow, heb je even? Ik sta op het punt een '3 year ownership' blogpost te maken. 26-09 heb ik mijn auto 3 jaar, dus dan komt die post ook. Die link deel ik hier dan wel.

In het kort:
- Rijd ge-wel-dig
- Elke ochtend vol
- Opbergruimte

Nadelen?
- Brede auto
- Ruimte achterin is iets te laag (3 cm)
- 120kW SuperChargers vind ik inmiddels langzaam

Verder zal ik nooit meer een ICE-auto kopen, nooit. Ook geen hybride. 100% elektrisch is wat ik hier na direct weer koop.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hybride is een andere naam voor een compromis, in het geval een serie hybride zoals de BMW i3 met REx is dat de uitzondering, hier is het volledige (elektrische) vermogen beschikbaar zonder de REx, dat is wezenlijk anders dan de "gewone" hybride. (~100pk ICE, ~30kW elektrisch).

Zodoende is de REx ook een stuk minder, maar constant, aanwezig dan hybrides waarvan de CVT in de toeren schiet met de ICE om gang te maken.

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Snow_King schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:17:
[...]

Voordelen? Wow, heb je even? Ik sta op het punt een '3 year ownership' blogpost te maken. 26-09 heb ik mijn auto 3 jaar, dus dan komt die post ook. Die link deel ik hier dan wel.

In het kort:
- Rijd ge-wel-dig
- Elke ochtend vol
- Opbergruimte

Nadelen?
- Brede auto

Verder zal ik nooit meer een ICE-auto kopen, nooit. Ook geen hybridge. 100% elektrisch is wat ik hier na direct weer koop.
Klinkt goed!

En wat vind je van de volgende (veel gehoorde) klachten? Groot zijn ze niet, maar toch:

- geen verstelbare gordel voor
- geen verstelbare hoofdsteun voor
- geen opbergvakken portieren
- hoofdsteunen achterbank niet in te klappen
- geen waypoints bij navigatie
- kortste route navi en niet snelste route

Zouden voor mij niet direct dealbreakers zijn (dat is de prijs wel van de S/X :) ), maar soms zijn het de kleine dingen die het doen.

Ik zou zelf bijvoorbeeld "geïntegreerde" zonneschermen in de achterportieren willen zien....zoals op de nieuwe C4 Picasso te bestellen zijn (onder andere).

Wat vind je van de "remmende voorsprong" met de auto waar je mee te maken hebt. Zoals ontbreken van Autopilot en andere verbeteringen?

• YoshiBignose
Snow_King schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:17:
[...]

In het kort:
- Rijd ge-wel-dig
- Elke ochtend vol
- Opbergruimte

Nadelen?
- Brede auto

Verder zal ik nooit meer een ICE-auto kopen, nooit. Ook geen hybridge. 100% elektrisch is wat ik hier na direct weer koop.
Ben het overal met je eens :P vind de ruimte achterin te laag zowel qua hoofdruimte als beenruimte. Ik reed hiervoor een Kia Optima en daar zat je achter echt stukken beter, terwijl de auto even lang en zeker niet breder is.

Ik ben zelf 1.93 en vind het jammer dat achter mij zitten toch niet echt relaxed is tenzij je vrij klein bent
Cheese_man schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:46:
[...]

Klinkt goed!

En wat vind je van de volgende (veel gehoorde) klachten? Groot zijn ze niet, maar toch:

Zouden voor mij niet direct dealbreakers zijn (dat is de prijs wel van de S/X :) ), maar soms zijn het de kleine dingen die het doen.

Ik zou zelf bijvoorbeeld "geïntegreerde" zonneschermen in de achterportieren willen zien....zoals op de nieuwe C4 Picasso te bestellen zijn (onder andere).

Wat vind je van de "remmende voorsprong" met de auto waar je mee te maken hebt. Zoals ontbreken van Autopilot en andere verbeteringen?
Dat zijn inderdaad kleine dingetjes maar zeker wel nadelen. Vind het vooral vervelend dat de hoofdsteun voor niet omhoog/omlaag kunnen. Met 1.93 zit ik eigenlijk net niet lekker tegen de hoofdsteun.

Navi is vrij matig. Opbergvakken achterin ontbreken (heb zelf een middenarmsteun gekocht met bekerhouders voor achterin).

[ Voor 38% gewijzigd door YoshiBignose op 30-08-2016 13:52 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Klinkt goed!

De Navi kan ik mij wel in vinden, de rest eigenlijk niet.

Maar zo kreeg ik eerder dit jaar wel ineens Spotify er bij in mijn auto, super gaaf!

De Nav is soms gewoon niet geweldig, maar dat accepteer ik gewoon. Die in mijn Toyota hier voor was een nog groter drama.
[...]
Dat wist ik vanaf dag 1.

Maar ik heb al wel 140.000km en 3 jaar Model S kunnen rijden, iemand die er vandaag pas 1 koopt niet.

De mijne gaat over 2 jaar weg en dan zie ik het wel weer.

Hij voldoet nog steeds en ben nog altijd blij er mee te mogen rijden.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-12 18:07
Hoe asociaal kan iemand zijn, dit is serieus en ik kwam hier recent achter.
Lees het onderstaande verhaal dat ik naar EVNET heb gestuurd met een bijpassende titel:

''Hoe kan ik een openbare laadpaal bezetten zodat ik er ALTIJD enkel zelf kan laden?''

Beste EVnetNL,

Bij de onderstaande openbare laadpaal heb ik een klacht over de (hoofd, danwel enkele) gebruiker.

Bij deze laadpaal staat tot nu toe 99% van de tijd een (witte?) Toyota Prius plug-in hybride, deze eigenaar heeft hoogstwaarschijnlijk ook een blauwe toyota aygo en heeft zo een slinkse manier gevonden om de laadpaal voor ENKEL zichzelf te reserveren..!

Ik zal uitleggen hoe deze persoon dat doet:

Meneer heeft 2 parkeerplekken in bereik van de (openbare) laadpaal langs de weg en bezit (denk ik) twee voertuigen: Benzine Toyota Aygo en een plugin Toyota Prius-plugin:

Meneer gaat in ochtend weg en ontgrendelt alleen de laadkabel aan zijn prius, schopt vervolgens de laadkabel onder zijn eigen benzine (of zijn partner) toyota Aygo, vervolgens zit er dus de hele dag een laadkabel van deze man in de laadpaal en kunnen o.a. wij niet opladen!
Als deze plek waar de man vaak al bijna dubbel parkeert bezet is, kan hij zijn Toyota Aygo verplaatsen en zo ALTIJD zijn laadkabel in zijn prius stoppen bij thuiskomst.

Deze man moet hard worden aangepakt, dit is nog asocialer dan een benzine auto die (per ongeluk) een keer parkeert op een laadplek.

Deze man steelt/fraudeert dus mogelijk ook van EVNET door bewust de laadpaal bezet te houden door er een enkel uiteinde van een laadkabel in vast te laten zitten (tot meneer weer uit werk terug is?).

Ik hoor graag wat jullie hier tegen kunnen doen zodat de asociale eigenaar dit niet meer doet..!

Tevens laat de man de auto er ALTIJD staan, zelfs als zijn prijs-plug in al lang vol is.. Wij rijden enkel elektrisch en hebben niet de keuze om op benzine te rijden, dit is dus erg storend..!

Graag verneem ik jullie reactie,

Met vriendelijke groeten,

S.

Lokatie laadpaal:

Paalcode:EVnetNL PNB-REE0108
Adres:Tongelresestraat 336A
pc/plaats:5642 NE Eindhoven
Status:Laadpunten vrij: 0 bezet: 0 in storing: 1
website:http://www.evnet.nl
tel:0800-3522365
prijs:jaarabonnement

**EXTRA***

Zie hier de (toenmalige?) grijze Aygo incl prius, helaas hier niet met laadkabel erin geprikt om te bezetten:

https://www.google.com/ma...tNc_zQ!2e0!7i13312!8i6656

Mogelijk moet je alleen even een rondje draaien om te kunnen zien waar dit is:

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 30-08-2016 15:36 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• YoshiBignose
Tja, ik zou er altijd eerst wat van zeggen tegen hem zodat jullie met wat afspraken toch beide van de paal gebruik kunnen maken.

Anderzijds, toen ik m'n Tesla de eerste dag had, heb ik hem ook aan een openbare laadpaal gezet en de volgende dag was m'n auto bekogeld met eieren. Ik heb de hoop in de mensheid allang opgegeven :)

• BlakHawk
Ik snap het boeiende aan autopilot niet.
Ik zou de optie helemaal niet willen hebben als het geld scheelde...

Ik zie het hetzelfde als automatisch inparkeren. Ik heb het 1 keer gebruikt om te kijken hoe het werkt, daarna nooit meer gebruikt.

Ik moet gewoon zelf rijden.
Stef87 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:21:
Lees het onderstaande verhaal dat ik naar EVNET heb gestuurd met een bijpassende titel:

''Hoe kan ik een openbare laadpaal bezetten zodat ik er ALTIJD enkel zelf kan laden?''

Beste EVnetNL,

Bij de onderstaande openbare laadpaal heb ik een klacht over de (hoofd, danwel enkele) gebruiker.

Bij deze laadpaal staat tot nu toe 99% van de tijd een (witte?) Toyota Prius plug-in hybride, deze eigenaar heeft hoogstwaarschijnlijk ook een blauwe toyota aygo en heeft zo een slinkse manier gevonden om de laadpaal voor ENKEL zichzelf te reserveren..!

Meneer heeft 2 parkeerplekken in bereik van de (openbare) laadpaal langs de weg en bezit (denk ik) twee voertuigen: Benzine Toyota Aygo en een plugin Toyota Prius-plugin:

Meneer gaat in ochtend weg en ontgrendelt alleen de laadkabel aan zijn prius, schopt vervolgens de laadkabel onder zijn eigen benzine (of zijn partner) toyota Aygo, vervolgens zit er dus de hele dag een laadkabel van deze man in de laadpaal en kunnen o.a. wij niet opladen!
Als deze plek waar de man vaak al bijna dubbel parkeert bezet is, kan hij zijn Toyota Aygo verplaatsen en zo ALTIJD zijn laadkabel in zijn prius stoppen bij thuiskomst.

Deze man moet hard worden aangepakt, dit is nog asocialer dan een benzine auto die (per ongeluk) een keer parkeert op een laadplek.

Deze man steelt/fraudeert dus mogelijk ook van EVNET door bewust de laadpaal bezet te houden door er een enkel uiteinde van een laadkabel in vast te laten zitten (tot meneer weer uit werk terug is?).

Ik hoor graag wat jullie hier tegen kunnen doen zodat de asociale eigenaar dit niet meer doet..!

Tevens laat de man de auto er ALTIJD staan, zelfs als zijn prijs-plug in al lang vol is.. Wij rijden enkel elektrisch en hebben niet de keuze om op benzine te rijden, dit is dus erg storend..!

S.

Lokatie laadpaal:

**EXTRA***

Zie hier de (toenmalige?) grijze Aygo incl prius, helaas hier niet met laadkabel erin geprikt om te bezetten:

Kabel doorknippen? >:)

Serieus: het wordt tijd dat PHEV's niet meer mogen laden aan laadpalen, maar enkel EV's...

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-12 10:49
Ik begrijp hieruit dat hij zijn laadsessie nooit beëindigt? (want anders zou de kabel toch ontgrendeld worden).
Kun je dan niet gewoon lekker op zijn kosten laden?
(ik kan alleen zo snel geen verloopkabels vinden van type1 naar type2 >:) )

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• PimEffting
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-12 09:28
Stef87 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:21:

Beste EVnetNL,

S.

Lokatie laadpaal:

**EXTRA***

Op facebook heb je een hele groep met dit soort gedrag:
https://www.facebook.com/groups/iceholes.ev/

Aan de (elektrische) schandpaal wat mij betreft.

• Stef87
YoshiBignose schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:40:
Tja, ik zou er altijd eerst wat van zeggen tegen hem zodat jullie met wat afspraken toch beide van de paal gebruik kunnen maken.
Ik heb er maar een paar keer willen laden (wanneer dat uit kwam) alleen dat kan dus nooit.
dfrenner schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:44:
Kabel doorknippen? >:)
Serieus: het wordt tijd dat PHEV's niet meer mogen laden aan laadpalen, maar enkel EV's...
Dat zou op termijn wel moeten denk ik :o
NovapaX schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:51:
Ik begrijp hieruit dat hij zijn laadsessie nooit beëindigt? (want anders zou de kabel toch ontgrendeld worden).
(ik kan alleen zo snel geen verloopkabels vinden van type1 naar type2 >:) )
Ik raak zijn kabel niet aal, die stopt hij onder zijn toyota aygo (misschien morgen even foto maken, of met geluk straks!) Ik denk dat hij met zijn plugin-prius de stekker er zo uit kan halen?? Iemand die dit kan bevestigen?

Op een ander zijn kosten laden lijkt mij een leuke garantie voor krassen :P zeker bij zo'n persoon
PimEffting schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:57:
Op facebook heb je een hele groep met dit soort gedrag:
https://www.facebook.com/groups/iceholes.ev/

Aan de (elektrische) schandpaal wat mij betreft.
Alleen deze man is een plugin-ev rijder en presteert dit ook :D met geluk hebben jullie zo een foto! Moet langs de supermarkt en rij er langs

[ Voor 13% gewijzigd door Stef87 op 30-08-2016 16:00 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• BlakHawk
Stef87 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:59:
Op een ander zijn kosten laden lijkt mij een leuke garantie voor krassen :P zeker bij zo'n persoon
Dashcam...

• YoshiBignose
Huh inderdaad, hij laat dus zijn kabel gewoon los hangen? Kun je die dan niet gewoon gebruiken voor jouw EV :P

Ik dacht trouwens dat er ook zoiets bestond dat je je kabel als de auto vol is eruit kan trekken (aan de kant van de laadpaal). Of heb ik dat mis?
[...]

Je moet het eerst een tijdje gebruikt hebben dan snap je het wel :) maar inderdaad als je niet veel snelwegkilometers maakt en vroeger dan ook de cruise control niet gebruikt dan is het niet nuttig voor jou.

Ik heb automatisch inparkeren ook pas 1x gebruikt en moet toch zeggen dat ik hem netter had weten te krijgen hoor, maar goed misschien als de situatie komt waarbij ik echt HEEL strak moet fileparkeren dat het wel handig is.

[ Voor 56% gewijzigd door YoshiBignose op 30-08-2016 16:32 ]

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:44
Vriendelijk vragen aan de eigenaar of hij dat niet meer wil doen. Maar ik zou eerst kijken of de laadpaal ontgrendeld is en anders EVnet bellen als de kabel aangesloten is en zeggen dat de paal in storing is en of zij deze even kunnen herstarten.

en anders purschuim in stekker die onder de Aygo ligt (zei ik dat nu echt :? )

[ Voor 5% gewijzigd door BB-One op 30-08-2016 16:31 ]

• RocketKoen
Laadkabelgate 2.0

TheS4ndm4n#1919

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42
YoshiBignose schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:29:
Huh inderdaad, hij laat dus zijn kabel gewoon los hangen? Kun je die dan niet gewoon gebruiken voor jouw EV :P
Niet als hij snel zijn eigen andere auto erop zet

• YoshiBignose
Nou en er is toch nog een parkeerplek :P

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

[...]

Ik zie het hetzelfde als automatisch inparkeren. Ik heb het 1 keer gebruikt om te kijken hoe het werkt, daarna nooit meer gebruikt.

Ik moet gewoon zelf rijden.
[...]
Het scheelt zeker geld om die optie niet af te nemen. De hardware zit standaard op de auto's, zo ook de veiligheidsopties. Volgens mij is standaard cruise control ook standaard. De Comfort functies zoals Traffic Aware cruise control, AutoSteer, AutoLaneChange, etc, zitten in het autopilot" optiepakket.

Geen idee of ik het zou willen. Feit is dat de "oude" Tesla diverse hardware mist. Ondertussen ontwikkelt Tesla de auto continu. Zowel hardwarematig als softwarematig. Je koopt dus altijd de beste Tesla die er op een gegeven moment is. Sommigen vinden het jammer "last" te hebben van de remmende voorsprong door de snelle ontwikkelingen. Maar natuurlijk lang niet iedereen.

• Stef87
YoshiBignose schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:32:
Nou en er is toch nog een parkeerplek :P
Er is nog een plek ernaast, maar deze laadpaal heeft maar 1 socket, dus effectief blokkeer je het gebruik van andere mensen :+

Jullie hebben gelukt! Ik heb wat foto's gemaakt, straks online zetten (even het kenteken blurren) er was toevallig plek om even te stoppen en een duidelijke foto te maken. :9

• YoshiBignose
Ach die kabel is lang genoeg lijkt me, camera erop mikken en jouw auto er neer zetten met zijn kabel :D kijken wat hij doet als ie terugkomt.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:06
[b]dfrenner schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:44:[/b
Want ?

Je vergeet even dat de PHEV rijders van het eerste uur mee hebben geholpen aan dat er überhaupt een laad infrastructuur is.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Stef87
Hier de foto bij het verhaal van: ''De man met een openbare privé laadpaal!''

Geen plek om te laden als ik weer thuis kom?!? Dan zet ik mijn toyota Aygo toch opzij :X

Privé Openbare laadpaal?!

[ Voor 67% gewijzigd door Stef87 op 30-08-2016 19:05 ]

• YoshiBignose
Volgens mij kan je zo'n kabel toch gewoon eruit halen, of anders gebruiken?

En die laadpaal is toch voor de plek aan de rechterkant, waar het bord staat, niet de linker?

Heb nog nooit iemand gezien die z'n kabel gewoon erin laat hangen, dan moet toch niet kunnen :')
kdeboois schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 19:02:
[...]

Want ?

Je vergeet even dat de PHEV rijders van het eerste uur mee hebben geholpen aan dat er überhaupt een laad infrastructuur is.
Precies, dan ontmoedig je zo nog meer om te laden en rijden ze echt alleen maar op benzine. Laadpalen in winkelcentra etc. zijn eigenlijk juist het meest zinvol voor PHEV rijders omdat ze zo'n korte actieradius hebben en je meestal maar een paar uurtjes max. gaat winkelen. Theoretisch heb je met een Tesla of een redelijke EV met volle batterij dat soort laadpalen veel minder nodig.

[ Voor 76% gewijzigd door YoshiBignose op 30-08-2016 19:12 ]

• Stef87
YoshiBignose schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 19:09:
Volgens mij kan je zo'n kabel toch gewoon eruit halen, of anders gebruiken?

En die laadpaal is toch voor de plek aan de rechterkant, waar het bord staat, niet de linker?

Heb nog nooit iemand gezien die z'n kabel gewoon erin laat hangen, dan moet toch niet kunnen :')
Dat klopt, het bord en de paal staan op die andere plek, waar normaal zijn plugin-prijs staat die (max 15km tot 80km/? elektrisch) doet. Maar omdat meneer daar ook bij kan vanaf de plek waar de Aygo staat, maakt dat denk ik niet uit? Ze kunnen gewoon de aygo ergens anders gaan parkeren en dus altijd opladen (wat maar een paar minuten duurt, zelfs op 3.7kw :P)

Ik zou niet zo snel aan iemand anders zijn kabel trekken (zelfs in deze situatie), tenzij ik echt geen andere keuze en ik sta te ver weg van alternatieven.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Misser: een openbare paal met 1 socket.
Maar dit is het best op te lossen met een telefoontje naar het storingsnummer.
Kabel netjes oprollen onder de Aygo.

En een briefje onder de ruitenwisser waarin je beleefd uitlegt dat openbare laadpunten voor iedereen bruikbaar moeten zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Nivve
  • Niet online
YoshiBignose schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 19:09:

[...]

Precies, dan ontmoedig je zo nog meer om te laden en rijden ze echt alleen maar op benzine. Laadpalen in winkelcentra etc. zijn eigenlijk juist het meest zinvol voor PHEV rijders omdat ze zo'n korte actieradius hebben en je meestal maar een paar uurtjes max. gaat winkelen. Theoretisch heb je met een Tesla of een redelijke EV met volle batterij dat soort laadpalen veel minder nodig.
Ja, same here.
Ik had eens een briefje achtergelaten bij een Mercedes plugin omdat hij van zaterdagochtend tot zaterdagavond aan het laden was (edit: Wat betekent, om half 10 vol en de rest van de dag onnodig de laadpaal bezet). Ik als EV wilde ook wel even lurken, dus ik had een (nette) brief achtergelaten.
Meneer belde 's avonds netjes op om uit te leggen dat hij overdag niet bij zijn werk weg kon. Fair enough dacht ik zo, en liet het er daar maar bij.

Echter nu zie ik hem nooit meer aan de paal staan op zaterdag, wat ik dan toch weer jammer vind. Ik mag dan afhankelijk zijn van die dingen, ik heb liever dat ik dan op zaterdag even 15 minuten extra pak bij fastned waarbij hij toch weer 30km aan benzine/CO2 uitspaart en op zijn accu rijdt. Bovendien heb ik maar af en toe op zaterdag de paal nodig, dus elke keer dat ik nu daar laadt (130km range) laadt hij vier keer niet. Dus netto 0 ;(

Het gedrag van veel PHEVs mag best anders, maar om nu te zeggen dat ze minder recht hebben op een laadpaal vind ik heel erg averechts werken voor het doel dat wij voor ogen hebben (of iig ik voor ogen heb).

[ Voor 10% gewijzigd door Nivve op 30-08-2016 20:42 ]

• YoshiBignose
Tja dat is ook wel flauw. Het systeem van samen delen werkt ook niet, mensen zijn nou eenmaal klootzakken of gewoon laks. Heb ik bij de benzinepomp ook vaak genoeg gehad hoor, dan zie je dat er iemand achter je staat die ook wil tanken en dan gaan ze na het betalen eerst nog in hun auto ff hun gezicht opmaken... en krijg je een middelvinger als je toetert :)

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Blij dat ik volgende week een prive laadpaal krijg... :) Een straat verderop staat een publieke paal, maar elke keer daar opladen en heen lopen is al weinig motiverend. Zit een bonus/malus op het verbruik (PHEV), dus dat is wel een goede motivatie.

Divide and conquer.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:00

Metro2002

Memento mori

YoshiBignose schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:54:
Tja dat is ook wel flauw. Het systeem van samen delen werkt ook niet, mensen zijn nou eenmaal klootzakken of gewoon laks. Heb ik bij de benzinepomp ook vaak genoeg gehad hoor, dan zie je dat er iemand achter je staat die ook wil tanken en dan gaan ze na het betalen eerst nog in hun auto ff hun gezicht opmaken... en krijg je een middelvinger als je toetert :)
Wat dacht je van mensen die parkeren bij de luchtcompressor, ook altijd zo fijn.
tiguan schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:55:
Vrijdag heb ik een proefrit in de e-Golf, ik ben heel benieuwd. Jammer dat ik per se voor naar Naarden moet en niet gewoon een dealer in de buurt zo'n ding heeft staan. Maar kennelijk is er zo weinig vraag naar dat ze alleen bij Pon zo'n ding hebben staan.
Het is toch redelijk gebruikelijk in de autowereld om dan de auto van een andere dealer te lenen? Ik heb in het verleden ook wel eens moeten wachten op een proefrit omdat de uitvoering die ik zou willen gaan kopen niet bij dealer A was, maar wel bij dealer B aan de andere kant van het land. Die ging dan mee vanaf dealer B als hij een autolevering kreeg en dan door naar dealer A (en vice versa neem ik aan).

De Kia Soul EV kan je maar bij een beperkt aantal dealers kopen. Dat heeft dus ook als nadeel dat je bij die dealers moet zijn voor onderhoud. De rest van de dealers heeft er geen verstand van/geen training gehad/de juiste spullen niet etc. Een band kunnen ze natuurlijk wel vervangen en de ruiten ook, maar zodra er iets technisch met de aandrijving of de accu is dan kunnen ze het niet.

Ik zou als ik jou was dan ook eens goed navragen hoe dat bij deze auto zit. Kan jouw lokale dealer wel het onderhoud doen of moet je dan ook iedere keer terug naar de dealer in Naarden?
Snow_King schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:05:
De mijne gaat over 2 jaar weg en dan zie ik het wel weer.
Waarom zou je hem over twee jaar al weg doen?
NovapaX schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:51:
Voor zover ik weet werkt dat niet. Als de kabel is ontkoppeld dan kan je hem niet zonder meer opnieuw aankoppelen en verder gaan met laden. Anders zou je namelijk bij een auto die wel aan het laden is dat ook kunnen doen. Gewoon er naast gaan staan en dan zijn kabel in jouw auto prikken.

Verloopkabels bestaan niet, maar zou je eventueel wel zelf kunnen maken. Dat voldoet dan natuurlijk niet aan de norm! Net zoals er nu geen verlengingskabels zijn, terwijl dat in principe gewoon zou kunnen. Je moet dan bij een dergelijke kabel wel zorgen dat je geen weerstand gebruikt (die zit er normaal in om aan te geven hoeveel ampere de kabel aan kan). Je kan zo'n kabel dan ook alleen voor verlenging gebruiken en niet om zelf te laden. Maar goed, dat ging eigenlijk toch al niet omdat je voor het verlengen een andere stekker nodig hebt
YoshiBignose schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:29:
Ik dacht trouwens dat er ook zoiets bestond dat je je kabel als de auto vol is eruit kan trekken (aan de kant van de laadpaal). Of heb ik dat mis?
De kabel blijft vergrendeld totdat je met je pasje de sessie beëindigd (of de leverancier de paal reset). Anders zou iedereen binnen de kortste keren zijn kabel kwijt zijn.
YoshiBignose schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:54:
Heb ik bij de benzinepomp ook vaak genoeg gehad hoor, dan zie je dat er iemand achter je staat die ook wil tanken en dan gaan ze na het betalen eerst nog in hun auto ff hun gezicht opmaken...
Of je staat te wachten en blijkt dat ze binnen koffie aan het drinken zijn of een broodje kroket aan het eten of ...

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

JeroenE schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:41:
[...]

Waarom zou je hem over twee jaar al weg doen?
Ik zou dan ineens bijtelling gaan betalen over de nieuwwaarde van een voertuig van 5 jaar oud. Dat is doodzonde.

Of ik haal hem naar privé toe of verkoop hem en koop een nieuwe S of een Model 3.

• YoshiBignose
Snow_King schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:57:
[...]

Ik zou dan ineens bijtelling gaan betalen over de nieuwwaarde van een voertuig van 5 jaar oud. Dat is doodzonde.

Of ik haal hem naar privé toe of verkoop hem en koop een nieuwe S of een Model 3.
Ach, maar waarschijnlijk is de bijtelling van EV's dan nog steeds 4% dus niet echt schokkend. Anderzijds heb ik het nooit langer dan 3.5 jaar volgehouden in dezelfde auto :P

• YoshiBignose
[...]

De kabel blijft vergrendeld totdat je met je pasje de sessie beëindigd (of de leverancier de paal reset). Anders zou iedereen binnen de kortste keren zijn kabel kwijt zijn.
Nou ja hij blijft natuurlijk wel vast aan de kant van je auto, maar dan zou je inderdaad lolbroeken hebben die hem uit de paal halen. Toch vind ik het niet zo heel raar dat als je auto vol is, hij ontkoppelt aan de kant van de laadpaal. Mocht iemand een lange kabel hebben met een parkeerplek verderop dan kan hij tenminste gewoon laden.

• tiguan
[...]
Ik zou als ik jou was dan ook eens goed navragen hoe dat bij deze auto zit. Kan jouw lokale dealer wel het onderhoud doen of moet je dan ook iedere keer terug naar de dealer in Naarden?
Goeie tip! Thanks. Zal ik zeker ff vragen. :)

Ze konden wel een e-Golf verplaatsen naar een andere dealer, maar dan moest ik betalen voor de auto, alsof het een huur auto is. Daar had ik niet zo'n zin in.

[ Voor 18% gewijzigd door tiguan op 31-08-2016 09:51 ]

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-12 10:49
Probleem is wel dat lang niet alle auto's (EV's en PHEV's) een vergrendeling van de kabel aan de auto-zijde hebben.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Proton_

Proton_

Team Welles

Na het laden of een storing één uur/twee uur/(nader te bepalen door een commissie wijze mannen) grace period waarna de kabel ontkoppeld wordt aan de laderzijde lijkt me redelijk en voorkomt grotendeels zo'n DOS attack op een laadpaal.

En het geeft de Type 2 auto's een voordeeltje (vergrendeling aan de autozijde) wat weer een duwtje richting de One Standard To Rule Them All is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Snow_King schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:57:
De bijtelling van een nieuwe auto zal niet minder zijn, dus op zich maakt het qua kosten niet veel uit :+ Natuurlijk wel als je een goedkoper model neemt. Ach, wie weet hoe de regels over twee jaar weer zijn...
YoshiBignose schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:18:
Nou ja hij blijft natuurlijk wel vast aan de kant van je auto
Nee, bij veel auto's met een Yazaki stekker (de Japanse/Amerikaanse ipv Europese stekker) wordt die bij de auto niet vergrendeld. Het kan wel, maar het zit er niet op. Daarom wordt het dus bij de paal pas vergrendeld als je het pasje er weer voor houdt.

Het was handiger geweest als het een verplichting was dat de auto de kabel vergrendeld, dan had het inderdaad wel gekund en dat had een hoop ergernis gescheeld.
tiguan schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:50:
Ze konden wel een e-Golf verplaatsen naar een andere dealer, maar dan moest ik betalen voor de auto, alsof het een huur auto is. Daar had ik niet zo'n zin in.
Vaag hoor, klinkt wel alsof ze niet willen dat je er een koopt.
Proton_ schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 10:12:
Na het laden of een storing één uur/twee uur/(nader te bepalen door een commissie wijze mannen) grace period waarna de kabel ontkoppeld wordt aan de laderzijde lijkt me redelijk en voorkomt grotendeels zo'n DOS attack op een laadpaal.
Als het maar duidelijk is dat het zo werkt!
En het geeft de Type 2 auto's een voordeeltje (vergrendeling aan de autozijde) wat weer een duwtje richting de One Standard To Rule Them All is.
Type 1 auto's kan je ook vergrendelen. Maar het schijnt (scheen?) een eis uit de USA te zijn zodat bij nood de auto altijd losgekoppeld kan worden door de brandweer ofzoiets. Dat werd althans bij de Nederlandse Kia dealer beweerd. In de USA kan het huidige model Soul de stekker ook vergrendelen. Dat gaat dan tegelijk met de sloten van de deuren.

• YoshiBignose
JeroenE schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 10:20:

Nee, bij veel auto's met een Yazaki stekker (de Japanse/Amerikaanse ipv Europese stekker) wordt die bij de auto niet vergrendeld. Het kan wel, maar het zit er niet op. Daarom wordt het dus bij de paal pas vergrendeld als je het pasje er weer voor houdt.
Welke DWAAS had dat bedacht :/

Dezelfde dwazen die 240V een hele zware aansluiting vinden :X

• Proton_

Proton_

Team Welles

En 40A veiliger vinden dan 400V.
En 5% gridverliezen acceptabel vinden (Nederland zit stevig onder de 3%).
Andere wereld :)

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:08
Als brandweerman zijnde is het idd steeds gecompliceerder mbt elektrische voertuigen, geen uniforme beveiliging, geen universele knop/handel om auto spanningsvrij te maken. Gelukkig hebben we een CRS(Crash recovery systeem) waar o.a. dit soort info in staat.

Echter wanneer een auto staat te fikken naast een laadpaal en andere auto's en het snoer zit er nog in dan hoop ik toch echt dat de laadpaal in storing gaat. Ben benieuwd wat de echte motivatie voor USA is m.b.t. brandweer.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• tiguan
JeroenE schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 10:20:

Vaag hoor, klinkt wel alsof ze niet willen dat je er een koopt.
Ja ook weer niet helemaal 100% waar. Ze zeiden erbij, als je kan garanderen dat je 'm bij ons koopt, dan kost de proefrit niks. Maar onze leasemaatschappij doet liever/voordeliger zaken met dealers in hun buurt en dat is dus Amersfoort enz.

Ik kan natuurlijk wel vragen om de Golf te laten leveren door een dealer uit mijn buurt, maar dat is niet gunstig voor de leaseprijs. Dus dan maar op deze manier.

[ Voor 4% gewijzigd door tiguan op 31-08-2016 12:09 ]

Appie Heijn schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:47:
Als brandweerman zijnde is het idd steeds gecompliceerder mbt elektrische voertuigen, geen uniforme beveiliging, geen universele knop/handel om auto spanningsvrij te maken.
Dat is bij brandstofauto's toch ook niet zo, of hebben die wel allemaal op dezelfde plek een afsluiter voor de brandstof zitten?
Echter wanneer een auto staat te fikken naast een laadpaal en andere auto's en het snoer zit er nog in dan hoop ik toch echt dat de laadpaal in storing gaat.
De laadpaal gaat pas in storing als hij een fout detecteert. Dus wegvallen van de "communicatie" of een aardingsfout. Dat hoeft natuurlijk niet gelijk te gebeuren, net zoals bij een beginnende brand in een woning ook niet gelijk de zekeringsautomaat hoeft te klappen als men een verlengsnoer overbelast en die aan het smeulen is.
tiguan schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 12:08:
Ja ook weer niet helemaal 100% waar. Ze zeiden erbij, als je kan garanderen dat je 'm bij ons koopt, dan kost de proefrit niks. Maar onze leasemaatschappij doet liever/voordeliger zaken met dealers in hun buurt en dat is dus Amersfoort enz.
Aha, de VW-importeur zit in Leusden natuurlijk, misschien kopen ze hem dan wel daar. Dat is natuurlijk wel iets anders. Eigenlijk zou er voor deze situatie iets moeten zijn dat de proefrit-dealer de kosten kan laten betalen door de aanschaf-dealer. Nouja, dat zal er wel nooit komen.

Ik heb daar zelf nooit last van omdat ons bedrijf de auto's zelf koopt (bij de dealer waar je hebt proefgereden) en het gaat dus niet via een leasemaatschappij..
Ik kan natuurlijk wel vragen om de Golf te laten leveren door een dealer uit mijn buurt, maar dat is niet gunstig voor de leaseprijs. Dus dan maar op deze manier.
Kan ook tegenvoorstel zijn: ik wil hem dan wel bij jou kopen, maar dan wel voor (ongeveer) dezelfde prijs als de dealer die de leasemaatschappij normaal gebruikt. Maar dat zal deze dealer dan ook vast niet willen.

[ Voor 39% gewijzigd door JeroenE op 31-08-2016 13:08 . Reden: reactie tiguan ]

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:08
JeroenE schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:03:
[...]
Dat is bij brandstofauto's toch ook niet zo, of hebben die wel allemaal op dezelfde plek een afsluiter voor de brandstof zitten?

[...]
Dat is niet helemaal vergelijkbaar. Als de brandweer iemand uit moet knippen, zonder dat de boel in de hens staat, hebben ze bij een brandstofauto niet zoveel om zich druk om te maken.

Bij een elektrische auto kun je op dat moment veel erger veroorzaken. Daarom heeft Tesla ook mooi exacte instructies en gemarkeerde kniplocaties, ook om de spanning te onderbreken.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.