Contagion schreef op zondag 12 juni 2016 @ 13:57:
Wat betreft Model 3 prijs; als je op dit moment letterlijk de Euro prijs (als getal) tegen de Dollar prijs (als getal) uitzet dan is een Model S of X 16%-18% duurder in Euro (S60 = 66000$ vs 78000Eur ~18%). Dan zou een Model 3 inderdaad ook geen 35.000 maar 41.000 Euro gaan kosten. Maar Tesla Nederland heeft gesuggereerd dat een basis Model 3 in Europa 35.000 Euro zal gaan kosten (
http://www.rtlnieuws.nl/e...derland-35000-euro-kosten). Hopelijk wordt het dus net zo als nu voor veel computer-onderdelen geldt: de USA $-prijs = Euro hier prijs.
Ik heb ook een reservering geplaatst op de Model 3 maar ik denk dat ik 41.000 Euro voor het basismodel echt teveel ga vinden. Misschien dat de overheid vanaf 2017 nog subsidie gaat geven op EVs maar dat is afwachten.
Die berekening heb ik ook al vaak gemaakt en op diverse plekken gepost op het internet. Ik denk dat een 40k+ heel erg logisch is om te verwachten. Het bericht van RTL lijkt gunstig, maar helaas blijken journalisten zich nog eens te verslikken in dit soort stukjes. We weten pas "echt" wat de prijs gaat worden wanneer de configurator opengaat voor de reserveringshouders. Aan de hand van de configuratie ontvangen ze dan een koopcontract met een (zo goed mogelijk geschatte) prijs waarmee men dan akkoord moet gaan. Overigens is dit het laatste moment om je reservering te "bumpen" (lager op de lijst laten zetten), dan wel te annuleren.
Het zal dus wachten worden tot ergens in 2018...want de auto's van 2017 zullen waarschijnlijk "op" zijn nadat ze zijn uitgeleverd aan Tesla-medewerkers en S/X eigenaren in de VS. Wanneer er echt 300k stuks van de 3 gebouwd gaan worden in 2018, dan lijkt het logisch dat deze productie voldoende moet zijn voor de mensen in Europa die in de eerste week een reserveringen hebben gedaan.
Voor de 3 zou een "D" "minder dan $5k extra moeten kosten. Het zou kunnen dat er meerdere capaciteiten accu geleverd gaat worden, maar of en hoe is nog duister. AutoPilot hardware is standaard, maar door recente uitspraken van Elon Musk is (nog) niet duidelijk welke capaciteit deze hardware heeft....het zou zomaar kunnen gaan om hardware voor "autonomous driving".
SuperCharging "kan" met de 3, maar je zult voor daadwerkelijk gebruik moeten betalen. Hoe is onbekend, mogelijk een pakket te koop voor "levenslang, gratis"...maar kan nog op alle manieren worden ingevuld. Alleen de hardware is dus gratis.
Ik ben nog wel nieuwsgierig naar een tweede Model 3 event (volgend jaar?) en dat er meer bekend wordt over de mogelijkheden van het dak...een dakkoffer zou toch wel handig zijn. Ook ben ik benieuwd naar de uiteindelijke versie van de "kofferbakklep". Toch wordt de 3 al snel erg duur denk ik....
41k (base: 50-55kWh)
3.5k (D)
10k (accupack uitbreiding: 65-70kWh)
3.5k (AutoPilot)
1k (kleurtje)
2k (SuperCharging or life)
Komt je rond de 60k uit. En dan hebben we het niet eens over, trekhaak, andere velgen, luxe interieur, geluidssysteem, luchtvering, etc. Als deze opties ook naar de 3 komen.
Ik zal zeker de configurator invullen tegen die tijd en pas afzien van de koop wanneer het toch te duur is, dan wel dat ik echt geen knappe laadoptie rond het huis kan organiseren.