Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Er zijn veel mensen die problemen hebben met een auto van een ander. Het inklappen van de spiegels is mij ookw el gebeurd, ik ga er dan vanuit dat het was om er netjes langs te gaan. Voor veel mensen is de auto een status symbool. Men koopt liever een model hoger met een 1,1 liter motor helemaal kaal dan een kleiner model met een beter uitgeruste motor en inrichting.databeestje schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:17:
Voor het eerst dat iemand het nodig vond om de spiegels in te klappen, irritant, wellicht de Mercedes B klasse rijder die ernaast stond die zich superieur wilde voelen of zo. Beetje sneu.
Er is 3 vierkante kilometer ruimte om de auto met 1,45m breed, kunnen de mensen aub dan van andermans auto afblijven.
Nog een stigma minpunt van de kleine afmetingen, los van dat veel mensen er kost wat kost omheen willen. Wellicht het grootse minpunt van de Miev.
En hoe mensen het woord "elektrische auto" kunnen uitspreken als je zegt dat je een elektrische auto hebt en geen Tesla lijkt bijna op hoe iemand braakt of zijn gebit uit spuugt.
Ok, dan heeft het weinig zin om precies te vertellen hoe je het moet doen, omdat het erg specifiek is gericht op deze merken.Damic schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:23:
[...]
Euhm nee geen 1 van de 2 * Damic dieselt nog altijd
Als deze code is opgebruikt kun je een Tesla eigenaar zoeken die je een referral code wil geven.
[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 16-06-2016 08:35 ]
Ehm, Misschien moeten we er geen "post hier al je tesla referral link" topic van maken?mrmrmr schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 04:04:
Als deze code is opgebruikt kun je een Tesla eigenaar zoeken die je een referral code wil geven.

Liefst mijn code gebruiken dan, kom ik een biertje brengen
Facts don't care about your feelings
Inderdaad. Het posten van referral codes hier, is niet de bedoeling!JeroenE schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:15:
[...]
Ehm, Misschien moeten we er geen "post hier al je tesla referral link" topic van maken?
Signatures zijn voor boomers.
Het is geen kortingscode, maar een referral. Die mag je daar ook niet plaatsen...Maasluip schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 09:28:
Voor het aanbieden van kortingscodes is er Meld hier uw kortingscodes/coupons
Het gaat dus NIET om de code zelf maar om het feit dat die referral er is. Ik wist het niet en ik dacht dat het alleen werkte voor de VS.
[ Voor 20% gewijzigd door mrmrmr op 16-06-2016 11:10 ]
Mysterie opgelost, druk 2 keer snel op de lock knop van de sleutel en de auto klapt de spiegels in. Verborgen functionaliteit van de Miev.JeroenK schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:30:
[...]
Er zijn veel mensen die problemen hebben met een auto van een ander. Het inklappen van de spiegels is mij ookw el gebeurd, ik ga er dan vanuit dat het was om er netjes langs te gaan. Voor veel mensen is de auto een status symbool. Men koopt liever een model hoger met een 1,1 liter motor helemaal kaal dan een kleiner model met een beter uitgeruste motor en inrichting.
En hoe mensen het woord "elektrische auto" kunnen uitspreken als je zegt dat je een elektrische auto hebt en geen Tesla lijkt bijna op hoe iemand braakt of zijn gebit uit spuugt.
Overigens kan ik wel relateren naar de soms wat merkwaardige conversaties, als je zegt dat het geen Tesla is hebben ze geen idee wat het dan wel zou zijn (alsof er geen anderen bestaan).
Van de mensen uit mijn woonomgeving merkt je het ook aan het commentaar, als is het niet allemaal slecht bedoeld. Ik melde dat ik nog even de auto moest pluggen "Anders kom je morgen niet op het werk" was zijn reactie. Tja, als je niet tankt, dan kom je ook niet op het werk, wat is je punt. En regelmatig tanken doet hij, een 2744kg Chevrolet Avalanche met 5,3 liter V8 op gas.
De auto van zijn vrouw daarentegen is dan weer de tegenpool met een Peugeot 107, maar deze wordt dan wel weer gebruikt om de kinderen naar school te brengen 500 meter verderop. Ach, de kinderen gaan vanzelf wel een keer op de fiets.
Een andere buurman daarentegen vindt het geweldig, met name omdat het zo stil is.
Had ik laatst ook met een collega. Die had blijkbaar een paar vrienden die erg stellig beweerden dat er naast de tesla geen volelektrische auto's waren. Dan zijn die fransen wel heel erg, zijn ze gewoon in mijn Zoe de benzinetank vergeten te installeren!databeestje schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:49:
[...]
Overigens kan ik wel relateren naar de soms wat merkwaardige conversaties, als je zegt dat het geen Tesla is hebben ze geen idee wat het dan wel zou zijn (alsof er geen anderen bestaan).
Ik had zijn vrienden maar uitgenodigd om in mijn 'plug-in' te rijden. Nooit iets over teruggehoord overigens, vind ik altijd wel weer laf.
De Qubo heeft ook zoiets. Als je twee keer op het open knopje klikt gaat het bestuurdersraam open en met twee keer op het op slot knopje ook weer dicht. Waarom?!?databeestje schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:49:
Mysterie opgelost, druk 2 keer snel op de lock knop van de sleutel en de auto klapt de spiegels in. Verborgen functionaliteit van de Miev.
Nog onhandiger is het aparte knopje om de achterklep open te doen. Die schiet dan gelijk "los" en als je daar op hebt geklikt moet je hem dus altijd met de hand weer dicht doen.
Ach ja, de vader in zijn 1tje in een grote auto en de moeder met het kroost in (bijna) de kleinste auto die er te vinden is. Dat vind ik ook altijd een vage verdeling.De auto van zijn vrouw daarentegen is dan weer de tegenpool met een Peugeot 107, maar deze wordt dan wel weer gebruikt om de kinderen naar school te brengen 500 meter verderop.
Had die Noor die alles op youtube plaatst adhv zijn referrals ook niet al eens een nieuwe Tesla gekregen?mrmrmr schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:43:
Het gaat dus NIET om de code zelf maar om het feit dat die referral er is. Ik wist het niet en ik dacht dat het alleen werkte voor de VS.
Dat is juist handig. Het idee er achter is dat je bij warm weer al van afstand de auto kunt laten afkoelen (lees: je zit op een terras in Italië en je bestelt nog een laatste espresso, twee keer klikken en het raam gaat open dus de warme lucht kan uit de auto, maar op het moment dat je je espresso krijgt komt er een mooi Italiaanse schone voorbij dus je besluit nog even wat langer te blijven zitten. Twee keer klikken en je kunt je Qubo veilig achter latenJeroenE schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:53:
[...]
De Qubo heeft ook zoiets. Als je twee keer op het open knopje klikt gaat het bestuurdersraam open en met twee keer op het op slot knopje ook weer dicht. Waarom?!?
Dat is inderdaad niet handigNog onhandiger is het aparte knopje om de achterklep open te doen. Die schiet dan gelijk "los" en als je daar op hebt geklikt moet je hem dus altijd met de hand weer dicht doen.

Vet stom is dat, m'n vrouw rijdt ook altijd helemaal alleen in haar Mitsu PHEV van de baas terwijl ik de kids dan in onze kleine Cadillac moet vervoeren. Komt wellicht omdat de lease-auto bedoeld is om voor werk te gebruiken.JeroenE schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:53:
Ach ja, de vader in zijn 1tje in een grote auto en de moeder met het kroost in (bijna) de kleinste auto die er te vinden is. Dat vind ik ook altijd een vage verdeling.
Overigens fiets/loop ik 98,46% van de keren en zou ik willen dat de rest dat ook deed. De file voor de stoplichten zijn namelijk langer dan de reistijd lopende en zelfs met regen volstaat een paraplu. De zuinigste auto is degene die het minst gebruikt wordt
Meer ontopic: we missen serieus laadpalen. In de buurt weten we ze te vinden, maar we komen wel heel vaak op plekken waar geen laadpalen zijn, je je rot moet zoeken om te ontdekken dat ze op prive terrein staan of op een plek waar je dan max 30 minuten mag staan (A'dam, in de buurt van station Rai kwam ik die tegen, alsof ik na 30 minuten ben opgeladen. Hing wel zo'n Golfje PHEV aan).
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Hm, misschien, maar in Nederland is het behoorlijk onhandig als per ongeluk je ramen open staan en het gaat regenen. Maar we weten nu in ieder geval hoe het werkt. In het begin dachten we dat we a) vergeten waren dat we de ramen open hadden gedaan of b) er iets stuk was.BB-One schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:59:
Dat is juist handig. Het idee er achter is dat je bij warm weer al van afstand de auto kunt laten afkoelen
Ik dacht dat jij er ook wel eens in reed? Maar dat zal dan wel op tijdstippen zijn dat je vrouw er niet zelf al mee weg is.NiGeLaToR schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:05:
Vet stom is dat, m'n vrouw rijdt ook altijd helemaal alleen in haar Mitsu PHEV van de baas terwijl ik de kids dan in onze kleine Cadillac moet vervoeren. Komt wellicht omdat de lease-auto bedoeld is om voor werk te gebruiken.
Ik denk dat het komt omdat veel mensen daarna gelijk doorgaan naar hun werk en dat met de auto doen. Maar handig is het in ieder geval zeker niet. En met de opstoppingen die ik wel eens heb gezien ook maar de vraag of het echt sneller is.Overigens fiets/loop ik 98,46% van de keren en zou ik willen dat de rest dat ook deed.
Ja, van mij mogen er ook (veel) meer bij komen. Soms is het wel aardig geregeld, maar ook vaak dat er wel palen zijn, maar allemaal bezet.Meer ontopic: we missen serieus laadpalen.
Ach, als je er maar twintig minuten hoeft te zijn en de baas betaald het laadpasje toch, waarom dan niet?(A'dam, in de buurt van station Rai kwam ik die tegen, alsof ik na 30 minuten ben opgeladen. Hing wel zo'n Golfje PHEV aan).
Bij ons in de straat staat er ook regelmatig 1 te laden en het viel me laatst op dat de paal altijd "blauw" blijft als hij er aan hangt (ook na een nacht laden). Bij de Kia wordt de paal "groen" als de auto vol is. Op die manier kan je als Golf-rijder dus altijd volhouden dat je auto aan het laden is terwijl dat misschien niet meer zo is
Is dat misschien een optie van 500 euries?JeroenE schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:35:
Bij ons in de straat staat er ook regelmatig 1 te laden en het viel me laatst op dat de paal altijd "blauw" blijft als hij er aan hangt (ook na een nacht laden). Bij de Kia wordt de paal "groen" als de auto vol is. Op die manier kan je als Golf-rijder dus altijd volhouden dat je auto aan het laden is terwijl dat misschien niet meer zo is
Bij Nissan dan ookNivve schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:33:
[...]
Had ik laatst ook met een collega. Die had blijkbaar een paar vrienden die erg stellig beweerden dat er naast de tesla geen volelektrische auto's waren. Dan zijn die fransen wel heel erg, zijn ze gewoon in mijn Zoe de benzinetank vergeten te installeren!
Ik had zijn vrienden maar uitgenodigd om in mijn 'plug-in' te rijden. Nooit iets over teruggehoord overigens, vind ik altijd wel weer laf.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Klopt en kloptJeroenE schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:35:
Ik dacht dat jij er ook wel eens in reed? Maar dat zal dan wel op tijdstippen zijn dat je vrouw er niet zelf al mee weg is.
Nieuwbouwwijk met ontelbare kleine kinderen en alle clichés gaan op. Klagende ouders die zelf de file waarover ze klagen veroorzaken en te snel door de wijk rijden waar ze anderen van betichtenIk denk dat het komt omdat veel mensen daarna gelijk doorgaan naar hun werk en dat met de auto doen. Maar handig is het in ieder geval zeker niet. En met de opstoppingen die ik wel eens heb gezien ook maar de vraag of het echt sneller is.
Met apps die beschikbaarheid tonen e.d. kom je er wel, maar de dichtheid moet omhoog zodat als er een keer iets niet klopt of stuk is (gebeurt ook best vaak dat ze palen met GPRS authenticatie voor de pas in een parkeerkelder plaatsen.. dat werkt dus.. nooit) je kunt uitwijken. Het maakt voor ons veel uit als we in A'dam zijn en daar niet kunnen opladen dan rijd je in ene 60% op benzine ipv 20% als je wel steevast kunt opladen. Op kantoor bij m'n vrouw is het geregeld, bij een van m'n klanten heb ik een deal met de buren met laadpaal gesloten, maar op andere plekken.. helaas.Ja, van mij mogen er ook (veel) meer bij komen. Soms is het wel aardig geregeld, maar ook vaak dat er wel palen zijn, maar allemaal bezet.
PHEV wordt ook groen, tenzij je de vooraf ingestelde verwarming/koeling weer aanslaat. En tuurlijk, 20 minuten laden is ook 20 minuten laden, maar na 3,5-4 uur zit ie pas vol natuurlijkAch, als je er maar twintig minuten hoeft te zijn en de baas betaald het laadpasje toch, waarom dan niet?
Ik laad 'm zelfs bij winkelcentra op als ik daar even kan staan - heb je een deftige plek en je zorgt ervoor dat die paal er niet voor de katseviool staat denken we dan maar
NB; andere uitdaging: meestal staat ie 's avonds op te laden voor de deur, terwijl we overdag zonnestroom hebben.. ik moet ergens een emmertje stroom gaan bewaren. Auto is er bijna nooit met opladen als de zon er volop is. Onhandig.
[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-06-2016 15:01 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 16-06-2016 20:55 ]
Verwijderd
de standaard leaf stof stoelen zijn echt om te kotsen, koop een model met leren stoelen.Damic schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 20:52:
Ben op kapaza een 1ste gen leaf tegengekomen voor 12k: http://www.kapaza.be/nl/n...e--zero-co2-108661492.htm op het display staat nog 140km range op bij volle batterij, niet slecht vind ik zelf. Moest ik het geld nu hebben en Frans spreken zou ik het wel weten.
Verwijderd
ik zelf heb meerdere scooters/ brommers/fietsen, van beide zo'n beetje uit het top segment(Yamaha TZR, Smart ebike. ik moet zeggen dat een scooter niet veel sneller is als je een speed pedelec hebt. misschien is kijken naar een vespa? ik ga dit jaar mijn eerste vespa kopen een primavera of sprint. verliezen weinig waarde(qua afschrijving is een vespa het goedkoopst van alle brommers op de Honda zoomer na) en de nieuwe modellen met 12" banden rijden zalig. plus zijn er veel handige accessoires voor te krijgen ten opzichte van andere scooters.Metro2002 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:58:
[...]
Ben ook pas aan het rondkijken geweest maar mijn woon-werk afstand is 22km (dus 44km heen en terug). en ik kan je vertellen: Er zijn maar bar weinig e-scooters die dat halen.. En de scooters die het wel kunnen zijn behoorlijk aan de prijs (> 3500 tot maar liefst 5500 euro) Dat haal ik nevernooit niet eruit aan brandstof / onderhoudsbeurt besparing op het leven van dat ding. (een goede benzinescooter kost je rond de 2k)
Met 12km afstand wordt het al een stuk makkelijker aangezien de meeste electrische scooters dat al halen. (24km heen en weer) .
Ook viel het mij op dat aantal e-scooter fabrikanten al niet meer bestaan
Electrische fiets vind ik geen alternatief. Een scooter is veel sneller, zit veel comfortabeler, je kan een intergraal helm op (heerlijk bij regen, tegnewind etc) en je kan gewoon een fatsoenlijk motor regenpak aan zonder dat je eruit ziet als de stig op een fiets. Betere remmen, wegliggen etc.
D'r zullen vast nog wel mensen zijn die dat er voor over hebben ook

Nee, ja, maar zij zijn speciaal want zij hebben haast en al die anderen zijn gewoon lui. Ofzoiets. Een ex-buurvrouw had daar ook een handje van om door de straat te crossenNiGeLaToR schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:00:
te snel door de wijk rijden waar ze anderen van betichten

Ik dacht eigenlijk dat Amsterdam nog wel een stad was waar heel veel van die palen staan. Ik kom er zelden en als het al zo is dan meestal met het OV. Binnenkort gaan we er wel een keer naar toe (Nemo), zal eens uitzoeken of ik in de buurt wel kan laden in een parkeergarage.Het maakt voor ons veel uit als we in A'dam zijn en daar niet kunnen opladen dan rijd je in ene 60% op benzine ipv 20% als je wel steevast kunt opladen.
Hm, tenzij hij zijn auto zo heeft ingesteld om midden in de nacht te verwarmen lijkt me dat dat niet het geval is. Het viel me eigenlijk op omdat hij laatst een keer op rood stond en sindsdien let ik er iets beter op.PHEV wordt ook groen, tenzij je de vooraf ingestelde verwarming/koeling weer aanslaat.
Ja, dat willen wij ook. Het grootste probleem wat we hebben is om te verzinnen wat we nu willen en een beetje betaalbaar is.terwijl we overdag zonnestroom hebben.. ik moet ergens een emmertje stroom gaan bewaren.
Eigenlijk willen we dan het liefst DC laden. Dat is sneller dan de Kia AC kan laden. Maar er bestaan geen betaalbare laders. Je kan wel zelf iets in elkaar knutselen, maar dan ben je nog rond de 5k kwijt. Dus de kans dat het dit wordt is niet zo heel groot .
AC laden kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel van DC naar AC terwijl de auto dan weer van AC naar DC converteert. Dat klinkt niet logisch en ook niet efficiënt.
En we hebben een BMS nodig om de accu's te beheren. Het liefst een die het snapt dat hij kan laden als de zonnepanelen leveren (of nog mooier: alleen als we terugleveren aan het net) en anders niet.
De vraag is dan ook weer of we de PV-converters er ook nog uit moeten halen want anders gaat het van DC op het dak naar AC binnen en dan 10 meter verder weer van AC naar DC in de accu's. Maar we hebben geen handige manier meer om van het dak naar het souterrain te komen met DC kabels. Toen we aan het verbouwen waren hebben we daar nooit aan gedacht want toen waren EV's niet eens in de buurt van handige vervoersmiddelen.
Misschien wordt het dus toch alle conversie verliezen voor lief te nemen en gewoon tig keer van DC naar AC en omgekeerd.
Verwijderd
Ik heb panelen en ga uitbreiden, maar besef wel dat het op grote schaal niet voldoende gaat zijn voor onafhankelijkheid van fossiel. Zoveel energie door de seizoenen heen opslaan is bijna onmogelijk.
Daarnaast wil je wel als je auto er niet staat dat de stroom alsnog aan het net wordt geleverd. Klinkt als een vrij gecompliceerde setup om een conversieslag te voorkomen
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2016 08:12 ]
Oh, ik heb niet de illusie dat ik volledig op PV kan rijden. Dan heb ik nog een heel groot dak nodig en heel veel panelen. Maar nu hebben we een slimme meter gekregen. De vraag is hoe lang salderen nog blijft bestaan. Met de oude meter ging dat automatisch, maar met die slimme meter dus niet meerVerwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 08:10:
Dat is allemaal hartstikke leuk, maar daadwerkelijk op basis van je PV rijden lukt nauwelijks.
En ja, dan nog is het geen bedrag waar je je zorgen over moet maken. Maar thuis sneller laden is wel iets wat ik leuk zou vinden om te hebben. Niet per se nodig, maar als we het voor elkaar krijgen wel leuk om ipv 4 uur laden gewoon in 30 minuten op 80% te zitten. Dan heb je net een kop thee achter je kiezen en kan je weer door naar een volgende afspraak.
He, je bent tweaker of nietDaarnaast wil je wel als je auto er niet staat dat de stroom alsnog aan het net wordt geleverd. Klinkt als een vrij gecompliceerde setup om een conversieslag te voorkomen
Verwijderd
Klinkt nog steeds als een forse setup met niet zo bar veel toegevoegde waarde, maar dat ben ik
Het sleutelwoord is "zoveel". Langdurige opslag kan wel, en dat komt er wel, vroeger of later.Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 08:10:
Ik heb panelen en ga uitbreiden, maar besef wel dat het op grote schaal niet voldoende gaat zijn voor onafhankelijkheid van fossiel. Zoveel energie door de seizoenen heen opslaan is bijna onmogelijk.
Wateropslag en samengeperste lucht zijn methoden voor grootschalige opslag zonder CO2 opwekking.
Omzetten naar de juiste spanning is redelijk efficient. Conversie van DC naar AC veel minder, laat staan natuurlijk om daarna weer van AC naar DC te gaan.Klinkt nog steeds als een forse setup met niet zo bar veel toegevoegde waarde, maar dat ben ik
[ Voor 20% gewijzigd door mrmrmr op 17-06-2016 08:41 ]
Ik dacht gezien te hebben dat de SmartEVSE ook in te stellen is dat deze laad als er teruggeleverd wordt. Tenminste, er staat een filmpje op Youtube die dit weergeeft.JeroenE schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 08:02:
En we hebben een BMS nodig om de accu's te beheren. Het liefst een die het snapt dat hij kan laden als de zonnepanelen leveren (of nog mooier: alleen als we terugleveren aan het net) en anders niet.
Het gebruiken van de bestaande lader in de auto is wellicht de meest kosten efficiente optie op dit moment.
Het is ook veiliger. Lange DC kabels trekken met 400+ Volt geeft me de kriebels. Voor AC zijn er gewoon aardlek automaten e.d. Als het konijn in de achtertuin de tanden in de kabel zet schakelt de boel gewoon af, met 400 Volt DC, niet zo heel erg. De omvormer zal het wel in de gaten hebben, maar de panelen doen niet met de informatie dat er een konijn aan de kabel hangt.De vraag is dan ook weer of we de PV-converters er ook nog uit moeten halen want anders gaat het van DC op het dak naar AC binnen en dan 10 meter verder weer van AC naar DC in de accu's. Maar we hebben geen handige manier meer om van het dak naar het souterrain te komen met DC kabels. Toen we aan het verbouwen waren hebben we daar nooit aan gedacht want toen waren EV's niet eens in de buurt van handige vervoersmiddelen.
Misschien wordt het dus toch alle conversie verliezen voor lief te nemen en gewoon tig keer van DC naar AC en omgekeerd.
Overigens is het verhaal in combinatie met een P1 poort van een slimme meter of 2 kWh telwerken in de meterkast te meten en vanuit daar aan te sturen. De wat oudere SMA Sunny Island oplossing werkt ook op een vergelijkbare manier en communiceert door middel van Bluetooth met de verschillende apparaten.
D.w.z. De Smart Home praat Bluetooth met de omvormer en de Sunny Island waardoor het laadvermogen van de Sunny Island hier op aangepast wordt.
Een Tesla Powerwall zit tussen de zonnepanelen en je omvormer. Dus die slaat eerst energie op voordat het teruggeleverd wordt. Dan moet je wel nog intelligentie hebben die er bijvoorbeeld voor kan zorgen dat de meter stil blijft staan door een gedeelte van je PV op te slaan en een gedeelte naar de omvormer te sturen waar je huis op draait.Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 08:10:
Daarnaast wil je wel als je auto er niet staat dat de stroom alsnog aan het net wordt geleverd. Klinkt als een vrij gecompliceerde setup om een conversieslag te voorkomen
En ik weet niet hoe de Powerwall dan werkt met de sterk wisselende voltages van PV.
Verwijderd
Ook is deze bewoording vrij duidelijk: de Powerwall is een DC apparaat:
Daarbij: AC kun je niet opslaan. Je moet DC opslaan. En dan is het tussen zonnepanelen en omvormer zetten niet meer omzettingsslagen dan tussen omvormer en openbaar net.Omvormer
De omvormer verandert gelijkstroom afkomstig van zonnepanelen, het elektriciteitsnet en Powerwall in wisselstroom dat in uw huis wordt gebruikt door de verlichting en apparatuur.

[ Voor 16% gewijzigd door Maasluip op 17-06-2016 09:19 ]
Een wijkoplossing is misschien nog beter, maar je weet gewoon dat als je energie gaat opslaan dat de conversie van zon -> stroom -> opslag je ontzettend veel rendement gaat kosten. Dit is een probleem wat we nog op moeten lossen dus
Wie weet moet je het ook opsplitsen in 2 uitdagingen: de auto en je huis. Beide in 1 keer oplossen is wellicht lastig. Je woning zou in de avond kunnen volstaan met led verlichting en een led-tv, plus de nodige toebehoren en dan heb je geen honderden Ah's nodig. Al bespaar je dan ook weer niet zoveel, behalve dat je overdag opgewekte stroom 's avonds gebruikt.
Qua opbrengst in de winter zullen we het hier altijd moeten combineren met getijdestroom en windenergie.
Er zit inderdaad een beetje verschil in.mrmrmr schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 08:38:
[...]
Omzetten naar de juiste spanning is redelijk efficient. Conversie van DC naar AC veel minder, laat staan natuurlijk om daarna weer van AC naar DC te gaan.
Een beetje PV omvormer is 98% efficient dus de maximale theoretische winst is 2%.
Als je de roundtripverliezen in de bufferaccu meerekent ben je dus slechter af.
Je kan vast lager hangend fruit vinden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als stroom overdag goedkoop wordt (sterker nog: als de spotprijs negatief wordt en bedrijven dus geld toe zouden krijgen bij stroomafname) dan is er geen beperking om op het werk te laden (behalve laadpalen). Dan heb je je auto opgeladen en afhankelijk van je woon-werktraject en de range van je EV hoef je thuis helemaal niet meer te laden of kun je de auto gebruiken om je huis van stroom te voorzien.NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:11:
Uitgaande van een einde van de salderingsregeling in 2020 vermoed ik dat er tegen die tijd meer mogelijkheden voor opslag komen. Overigens riepen een aantal mensen ooit dat de auto zelf als accu voor je woning kan fungeren alleen zie ik die niet zo erg als je de hele dag de auto mee neemt en hem 's avonds leeg terug zet. Dan heb je juist een andersom probleem: geen zon, lege accu en behoefte vanuit de woning.
Dan moet je auto een accu krijgen die groter is dan de actieradius die nodig is voor woonwerk + reserve. Dat gaat nog wel even duren en maakt auto's onnodig inefficient. Je gaat dan een te grote accu meeslepen om op je werk op te laden terwijl je hem 's avonds thuis nodig hebt?Maasluip schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:31:
[...]
Als stroom overdag goedkoop wordt (sterker nog: als de spotprijs negatief wordt en bedrijven dus geld toe zouden krijgen bij stroomafname) dan is er geen beperking om op het werk te laden (behalve laadpalen). Dan heb je je auto opgeladen en afhankelijk van je woon-werktraject en de range van je EV hoef je thuis helemaal niet meer te laden of kun je de auto gebruiken om je huis van stroom te voorzien.
Heb dan liever een accu thuis die ik in de auto kan leggen als ik de actieradius wil verlengen
- Zonnepanelen op je dak
- Accu in de woning waar de stroom van de panelen wordt opgeslagen (stel gemiddeld dagelijks verbruik is 8kWh, dan plaats je bijvoorbeeld een accu van 24kWh, kun je het drie dagen uitzingen)
- In de donkere dagen krijgen je panelen de accu niet meer volgeladen dus dan rij je met je auto naar een laadpaal, laad je auto accu vol, rijd naar huis en ontlaad je accu naar de huisaccu.
Oftewel je hebt zo de mogelijkheid om off-grid te gaan.(Vraag is dan wel wat je met de overtollige stroom doet in de zomermaanden...)
Dat vind ik dan niet echt 'off grid gaan'. Ja, je hebt dan misschien geen huisaansluiting meer, maar in de donkere maanden speel je zelf voor 'elektriciteits vervoerder' door je accu aan het net op te laden en thuis te ontladen. Ik denk als je dat gaat uitrekenen, dat het dan al heel snel efficiënter is om je huis gewoon op het net aangesloten te laten in plaats van opladen-rijden-ontladen.BB-One schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:41:
- In de donkere dagen krijgen je panelen de accu niet meer volgeladen dus dan rij je met je auto naar een laadpaal, laad je auto accu vol, rijd naar huis en ontlaad je accu naar de huisaccu.
[...]
Oftewel je hebt zo de mogelijkheid om off-grid te gaan.(Vraag is dan wel wat je met de overtollige stroom doet in de zomermaanden...)
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Volgens mij hoor je mij dat ook niet roepen - heb het nog even terug gelezen en... nee, het staat er echt niet. Maar, wellicht dat ik me niet goed uitdruk, laat ik het nog eens proberenMaasluip schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:36:
Dus een Tesla is onnodig inefficient? Ik kan me vergissen, maar ik heb nog niemand horen roepen dat die Tesla's zo'n belachelijk grote accu hebben en dat het wel wat minder kan. Volgens mij wil iedereen juist meer capaciteit (misschien niet de Tesla-bezitters maar wel de Zoe, Leaf en Soul-bezitters).
Als je je auto wilt gebruiken als structurele energie opslag, dan moet je dus altijd een deel van de acculading hebben om je huis mee te voeden. In plaats van dat je hem leeg rijdt - oplaadt - leeg rijdt - oplaadt ga je hem opladen - rijden - huis voeden - rijden - opladen. Oftewel: de accu's moeten meer capaciteit hebben dan nodig om te rijden.
Dat komt inefficient over, omdat je dan dus een auto gaat beladen met accu's om kWh's mee heen en weer te slepen. Je wilt immers opladen op goedkoopste moment en afgeven op het duurste moment. Mijn voorstel: modulaire accu's die je in je auto kunt hangen als het nodig is, maar thuis kunt laten (en laden) als het niet nodig is. Schijnbaar was Elon Musk me weer voor, want die heeft al zo'n oplossing op de markt gebracht, enige wat die niet kan is in de kofferbak om de range van een Tesla te vergroten
Electrische auto's zoals een Tesla zijn bijzonder zwaar en dat gewicht gaat ten koste van je efficiëntie. Daarom mijn hersenscheet om dus niet nog meer accu's per definitie in een auto te hangen.
Mee eens. Maar er is wel zoiets als onbalans in het net. Als er meer stroom geleverd wordt dan gebruikt, zal de spanning op gaan lopen en die willen we graag binnen bepaalde grenzen houden. Het net moet in balans zijn, en dus is er regeling van productie en gebruik nodig.mcDavid schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:58:
Overtollige stroom bestaat niet.
Dat zou kunnen. Dan ga je dus minder produceren. Het probleem is hierbij: wie bepaalt dit. Hoe weet jouw systeem dat er 'genoeg' stroom is en dat hij dus minder moet gaan produceren. Dat is lastig te realiseren. Bovendien ga je dan eigenlijk zonne-energie weggooien, die prima gebruikt had kunnen worden. Bijvoorbeeld door andere (vieze) centrales terug te schalen, of door de stroom nuttig te gebruiken (opslag in stuwdam-systemen etc).Als je panelen te veel zouden opwekken kun je ze gewoon kortsluiten (of iets minder rigoureus: je mppt op een lager werkpunt laten regelen).
98% is de beste omvormer op de top van zijn kunnen in een perfecte situatie. In de praktijk is het veel minder efficient. Je hebt het dus over de minimale theoretische winst van alleen de omzetting.Proton_ schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:26:
Een beetje PV omvormer is 98% efficient dus de maximale theoretische winst is 2%.
Mwoah, een hoax zou ik het niet noemen. Het is meer een limiet op de stroom die danwel kan worden afgenomen of geproduceerd op enig moment. Sure, je kan een miljoenmiljard PV panelen kwijt die voor minder dan 1% van hun capaciteit worden gebruikt... Maar of dat gewenst is... Een beetje overcapaciteit en dan curtailment toepassen op een paar piekdagen is inderdaad prima. Maar er zit een omslagpunt in kosten/baten bij toepassing van curtailment.mcDavid schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:58:
Overtollige stroom bestaat niet. Als je panelen te veel zouden opwekken kun je ze gewoon kortsluiten (of iets minder rigoureus: je mppt op een lager werkpunt laten regelen). Dat er een maximum zit aan de hoeveelheid pv-panelen dat het net aankan is dus een hoax, hooguit gevoed doordat de huidige systemen gebrekkige regelapparatuur hebben die niet met zulke situaties kan omgaan.
[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 17-06-2016 10:42 ]
Daarvoor moeten we toe naar dynamische energieprijzen. Zolang mensen hun stuwmeer vol willen pompen of auto/powerwall op willen laden is er vraag en zal de energieprijs dus positief zijn. Als er echt te veel geproduceerd kan de prijs 0 of zelfs negatief worden en dan schakelt je zonnestroom installatie natuurlijk direct af (of regelt terug).mddd schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:08:
[...]
Dat zou kunnen. Dan ga je dus minder produceren. Het probleem is hierbij: wie bepaalt dit. Hoe weet jouw systeem dat er 'genoeg' stroom is en dat hij dus minder moet gaan produceren. Dat is lastig te realiseren. Bovendien ga je dan eigenlijk zonne-energie weggooien, die prima gebruikt had kunnen worden. Bijvoorbeeld door andere (vieze) centrales terug te schalen, of door de stroom nuttig te gebruiken (opslag in stuwdam-systemen etc).
Een centrale die fossiele brandstof verstookt staat op dat punt al lang uit, want die draait al verlies als de energieprijs nog relatief hoog in de positieve cijfers staat.
Dat mechanisme is er al. Je omvormer schakelt uit bij een te hoge spanning en een te hoge frequentie. Beide zijn indicaties dat er teveel vermogen aan het net geleverd wordt (wat je vind ik best als "overtollige stroom" kunt klassificeren). Als er dus echt teveel het net in gaat dan schakelen onze PV omvormers volkomen automatisch uit en helpen daarmee het net te stabiliseren.mddd schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:08:
[...]
Dat zou kunnen. Dan ga je dus minder produceren. Het probleem is hierbij: wie bepaalt dit. Hoe weet jouw systeem dat er 'genoeg' stroom is en dat hij dus minder moet gaan produceren. Dat is lastig te realiseren. Bovendien ga je dan eigenlijk zonne-energie weggooien, die prima gebruikt had kunnen worden. Bijvoorbeeld door andere (vieze) centrales terug te schalen, of door de stroom nuttig te gebruiken (opslag in stuwdam-systemen etc).
Voor die tijd (tenminste, zo gaat dat in duitsland) zijn windmolens en PV-installaties op industriële schaal al afgeschakeld, want die kunnen wel vanuit de netbeheerder beheerd worden.
Dus de ongeregelde installaties (thuisinstallaties) zullen als laatste van het net gaan. Daarbij is er nog lang niet genoeg PV om dat te laten gebeuren. Zelfs in Duitsland is er nog altijd een flinke baseload van bruinkool en kernenergie die nodig is om het land van stroom te voorzien.
In Duitsland heb je dan nog pumpspeicherkraftwerke die je kunt inschakelen om belasting op het net te zetten. Die hebben we in Nederland niet, maar je zou in een ultiem geval bijvoorbeeld de straatverlichting aan kunnen zetten (geen idee hoeveel belasting dat is, het is maar een voorbeeld).
Of het efficiënter is weet ik niet, je bespaart wel wat kosten op je huisaansluiting, maar bent je heffingskorting wel weer kwijt en de mogelijkheid om je 'overtollige' stroom te verkopen aan het net. Dus hangt van je situatie af of het geld oplevert. Maar voor sommigen is geld niet altijd de leidend...mddd schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:58:
[...]
Dat vind ik dan niet echt 'off grid gaan'. Ja, je hebt dan misschien geen huisaansluiting meer, maar in de donkere maanden speel je zelf voor 'elektriciteits vervoerder' door je accu aan het net op te laden en thuis te ontladen. Ik denk als je dat gaat uitrekenen, dat het dan al heel snel efficiënter is om je huis gewoon op het net aangesloten te laten in plaats van opladen-rijden-ontladen.
Ik zelf heb een keer de berekening gemaakt in excel, in de wintermaanden kwam het dan neer op ongeveer eens in de 3-4 dagen de accu van je auto misbruiken. wat dus inhoudt dat je die dag dan 2 keer moet laden, namelijk 1x voor je huis en de tweede keer om de volgende dag met je auto weer weg te kunnen. Lijkt mij persoonlijk niet praktisch, dus dan kom je op het punt dat je hele garage/schuur volstaat met accu's om de donkere dagen te overbruggen
Het 'voordeel' dat we hebben is dat de meeste woonhuizen in de donkere dagen ook behoorlijk wat warmtevraag hebben. Combineer dat met een WKK-verwarmingsketel (die ook gewoon al bestaan) en je kunt het hele jaar off-the-grid. Alleen nog een aardgas aansluiting nodig (of een tank).BB-One schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:08:
[...]
Of het efficiënter is weet ik niet, je bespaart wel wat kosten op je huisaansluiting, maar bent je heffingskorting wel weer kwijt en de mogelijkheid om je 'overtollige' stroom te verkopen aan het net. Dus hangt van je situatie af of het geld oplevert. Maar voor sommigen is geld niet altijd de leidend...
Ik zelf heb een keer de berekening gemaakt in excel, in de wintermaanden kwam het dan neer op ongeveer eens in de 3-4 dagen de accu van je auto misbruiken. wat dus inhoudt dat je die dag dan 2 keer moet laden, namelijk 1x voor je huis en de tweede keer om de volgende dag met je auto weer weg te kunnen. Lijkt mij persoonlijk niet praktisch, dus dan kom je op het punt dat je hele garage/schuur volstaat met accu's om de donkere dagen te overbruggen
edit: En een andere oplossing is natuurlijk gewoon 3x zoveel zonnepanelen op je dak. Voor- en achtertuin vol en als dat nog niet genoeg is desnoods je pleintje bestraten met solar-roadway. We hadden immers net besloten dat je nooit teveel PV kunt hebben
[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 17-06-2016 11:22 ]
Maar we gaan sowieso meer acculading hebben dan we nodig hebben om te rijden. Anders had elke forens ondertussen wel een MiEV in huis. Mijn Zoe heeft 150km range. Dat is dus eigenlijk ook al gigantisch inefficient, want er zit meer acculading in dan ik nodig heb (ik heb 70km nodig elke dag). Zelfs met deze kleine range zou ik al meer kunnen laden op mijn werk en dan thuis die paar kWh kunnen gebruiken voor de was of mijn PC.NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:03:
[...]
Volgens mij hoor je mij dat ook niet roepen - heb het nog even terug gelezen en... nee, het staat er echt niet. Maar, wellicht dat ik me niet goed uitdruk, laat ik het nog eens proberen![]()
Als je je auto wilt gebruiken als structurele energie opslag, dan moet je dus altijd een deel van de acculading hebben om je huis mee te voeden. In plaats van dat je hem leeg rijdt - oplaadt - leeg rijdt - oplaadt ga je hem opladen - rijden - huis voeden - rijden - opladen. Oftewel: de accu's moeten meer capaciteit hebben dan nodig om te rijden.
Dat komt inefficient over, omdat je dan dus een auto gaat beladen met accu's om kWh's mee heen en weer te slepen. Je wilt immers opladen op goedkoopste moment en afgeven op het duurste moment. Mijn voorstel: modulaire accu's die je in je auto kunt hangen als het nodig is, maar thuis kunt laten (en laden) als het niet nodig is. Schijnbaar was Elon Musk me weer voor, want die heeft al zo'n oplossing op de markt gebracht, enige wat die niet kan is in de kofferbak om de range van een Tesla te vergroten![]()
Electrische auto's zoals een Tesla zijn bijzonder zwaar en dat gewicht gaat ten koste van je efficiëntie. Daarom mijn hersenscheet om dus niet nog meer accu's per definitie in een auto te hangen.
De auto's gaan nu eenmaal naar 50kWh omdat de toereikende range van nu toch echt niet genoeg is voor jan met de pet (of 100kWh als mensen echt heel bekrompen zijn).
Een grote accu heeft dan gewoon straks twee voordelen:
- Thuis de zonne-energie gebruiken die je auto op het werk heeft opgeslagen
- De optie/vrijheid om onverwachts 'ver' te kunnen rijden (zonder eerst een modulaire accu ergens op te halen)
- Geen extra accu je auto in tillen elke zaterdag voor de rit naar je ouders net buiten de range die je normaal rijdt.
Dat ik dan structureel 15 kWh/100km verbruik ipv 14 kWh/100km, daar gaat de luie ik niet wakker van liggen. Dan rij ik wel 5km/u langzamer tot de volgende file
Er zijn al dynamische energieprijzen, alleen niet voor de consument. Dus op het moment dat stroom heel goedkoop (of zelfs negatief van prijs) wordt dan gebeuren die dingen al. Alleen niet thuis maar wel in de industrie.mcDavid schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:03:
[...]
Daarvoor moeten we toe naar dynamische energieprijzen.
Zolang mensen hun stuwmeer vol willen pompen of auto/powerwall op willen laden is er vraag en zal de energieprijs dus positief zijn. Als er echt te veel geproduceerd kan de prijs 0 of zelfs negatief worden en dan schakelt je zonnestroom installatie natuurlijk direct af (of regelt terug).
Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld grote koelhuizen (denk aan distributiecentra van supermarkten etc). Bij lage tarieven kunnen die hun koeling wat harder zetten. Dan kan die daarna weer wat minder hard. Zo zijn er wel meer industrieën die als buffer kunnen werken voor de elektriciteitsvraag.
Niet per se. Gascentrales wel, die kunnen vrij snel op- en afschakelen. Maar een kolencentrale draait gerust een paar uur met verlies, want om echt uit te gaan schakelen kost nóg meer gezien de langere tijd om hem weer op gang te krijgen.Een centrale die fossiele brandstof verstookt staat op dat punt al lang uit, want die draait al verlies als de energieprijs nog relatief hoog in de positieve cijfers staat.
Dan is het voordeel dat je leuk kunt schuiven met kWh's, maar je lost geen probleem op. Off the grid is dan nog steeds onmogelijk, tenzij je accepteert dat je in het donker zit als je vrouw 's avonds de auto naar sport paktNivve schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:21:
Dat ik dan structureel 15 kWh/100km verbruik ipv 14 kWh/100km, daar gaat de luie ik niet wakker van liggen. Dan rij ik wel 5km/u langzamer tot de volgende file
Ik snap dat 'range' altijd groter zal zijn zolang je niet in 5 min vol kunt tanken, maar om auto's stuctureel grotere accu's te geven met als specifiek doel je huis te voorzien van stroom is en blijft inefficiënt imho. Maargoed, als dat de oplossing is die haalbaar is, dan doen we dat
Als je kijkt naar de zelfrijdende auto + uber-achtige oplossingen dan gaat je range gebruikt worden voor auto-delen. Stel, je moet om 08:00 op je werk zijn. Ik om 09:00. Jouw auto rijdt jou naar kantoor, je stapt uit en je auto rijdt door om mij te halen, nadat ik ben afgeleverd, haalt ie iemand anders op die naar het ziekenhuis moet, etc etc. Zodra je auto leeg is gaat ie naar een afgelegen laadpunt om te laden om je vervolgens 's avonds weer op te pikken en naar huis te brengen.
Ik denk dat héél veel energieverslindende bedrijven hun bedrijfsvoering hierop aan zullen passen zodra die prijzen echt dynamisch worden. Als je in de zomer voor een fractie van de prijs aluminium kunt produceren, doe je dan wat meer en in de winter wat minder. En in de spits als iedereen zijn EV aan het rijden is ipv opladen, kun je mooi je kantoorpand op temperatuur brengen.mddd schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:21:
[...]
Er zijn al dynamische energieprijzen, alleen niet voor de consument. Dus op het moment dat stroom heel goedkoop (of zelfs negatief van prijs) wordt dan gebeuren die dingen al. Alleen niet thuis maar wel in de industrie.
Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld grote koelhuizen (denk aan distributiecentra van supermarkten etc). Bij lage tarieven kunnen die hun koeling wat harder zetten. Dan kan die daarna weer wat minder hard. Zo zijn er wel meer industrieën die als buffer kunnen werken voor de elektriciteitsvraag.
Als dat maar vaak genoeg gebeurt worden dat soort centrales vanzelf onrendabel en verdwijnen.Niet per se. Gascentrales wel, die kunnen vrij snel op- en afschakelen. Maar een kolencentrale draait gerust een paar uur met verlies, want om echt uit te gaan schakelen kost nóg meer gezien de langere tijd om hem weer op gang te krijgen.
En nog een heel groot voordeel:Nivve schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:21:
[...]
Een grote accu heeft dan gewoon straks twee voordelen:
- Thuis de zonne-energie gebruiken die je auto op het werk heeft opgeslagen
- De optie/vrijheid om onverwachts 'ver' te kunnen rijden (zonder eerst een modulaire accu ergens op te halen)
- Geen extra accu je auto in tillen elke zaterdag voor de rit naar je ouders net buiten de range die je normaal rijdt.
- een grote accu is sneller te laden dan een kleine accu.
De benodigde laadtijd per km bereik schaalt vrijwel 1:1 met de grootte van de accu. Als de accu 2x zo groot is kun je met dezelfde laadtijd 2x zo ver komen.
Absoluut. Die overgang is nu aan het beginnen in de grote industrie (het voorbeeld van de koelingen is een reële case). Dynamische contracten zullen langzaamaan van grote industrie naar kleinere bedrijven en tenslotte naar consumenten komen.mcDavid schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:27:
Ik denk dat héél veel energieverslindende bedrijven hun bedrijfsvoering hierop aan zullen passen zodra die prijzen echt dynamisch worden.
Helemaal mee eens. En hoe sneller hoe beter!Als dat maar vaak genoeg gebeurt worden dat soort centrales vanzelf onrendabel en verdwijnen.
Voor de duidelijkheid: ik geloof niet dat windmolens geld kosten, maar dat wordt/werd wel vaak gezegd.
[ Voor 5% gewijzigd door mddd op 17-06-2016 11:35 ]
En kolencentrales vaak opstarten is ook slecht voor het milieu. Niettemin zijn we in Nederland momenteel kampioen kolencentrales bouwen. Een desinvestering van miljarden. Dat is een parlementaire enquete waard.Niet per se. Gascentrales wel, die kunnen vrij snel op- en afschakelen. Maar een kolencentrale draait gerust een paar uur met verlies, want om echt uit te gaan schakelen kost nóg meer gezien de langere tijd om hem weer op gang te krijgen.
Hoe dan ook, stroom op momenten zonder zon of wind is en wordt flink duurder. Dat is ook wenselijk, want er moeten ook financiële redenen zijn om meer te doen aan opslag.
http://www.z24.nl/onderne...ratis-stroom-laden-646498
Goede zet! Zouden meer bedrijven (snel) moeten doen! Hier in de buurt (Assen) hebben we een Fastned zitten bij Haren, en een snellader in een achteraf schimmig gebiedje in Assen zelf (bedrijventerrein), een snellader op een plek waar ik normaal m'n wagen kan laden, en me ook nog eens niks kost, juig ik aan alle kanten toe!
tl;dr LIDL plaatst extragratis snellaadpalen
[ Voor 3% gewijzigd door jinxedworld op 17-06-2016 11:35 ]
En wat in het artikel staat: dit geeft mensen een reden om naar de Lidl te gaan. Andere supermarktketens zullen dit ook zien en ook laadpalen gaan installeren om het voordeel voor de Lidl weg te nemen.
Goede ontwikkeling! Zo creëer je een stroomversnelling (pardon the pun).
Alsof de gemiddelde Lidl-klant een elektrische auto heeft (als ze überhaupt al een auto hebben).jinxedworld schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:34:
Ik kom net dit tegen:
http://www.z24.nl/onderne...ratis-stroom-laden-646498
Goede zet! Zouden meer bedrijven (snel) moeten doen! Hier in de buurt (Assen) hebben we een Fastned zitten bij Haren, en een snellader in een achteraf schimmig gebiedje in Assen zelf (bedrijventerrein), een snellader op een plek waar ik normaal m'n wagen kan laden, en me ook nog eens niks kost, juig ik aan alle kanten toe!
tl;dr LIDL plaatst extragratis snellaadpalen
Hiermee zullen ze wel een nieuwe bron van klanten aanboren.
Halsteren, Zaandam, Wolvega en Tilburg hebben er als eerste een (1). Die zal dus wel vaak bezet zijn, vooral in een stad.
Nou, ik heb bijna een EV, en ik kom ook bij de LIDL (en de Jumbo). Jouw opmerking is wel aardig stereotyperend. Als ik zie wat voor volume er in de karretjes word gedrukt, dat zie ik niet in twee fietstassen passen. Maar dit terzijde.CappieL schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:57:
[...]
Alsof de gemiddelde Lidl-klant een elektrische auto heeft (als ze überhaupt al een auto hebben).
Juist een goede ontwikkeling, hoe je het ook wend of keert. Ja, ze zullen vast ook nieuwe klanten hiermee aanboren, goed stuk marketing!
[ Voor 6% gewijzigd door jinxedworld op 17-06-2016 12:45 ]
Het is inderdaad aardig stereotyperend. Bij de Lidl bij mij in de buurt komen ze ook niet op de fiets. Daar lopen ze met de winkelwagentjes (=wagens) de straat uit en worden ze op de galerij gezet (of naast de ingang), of met de welbekende boodschappentrolley.jinxedworld schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:44:
[...]
Nou, ik heb bijna een EV, en ik kom ook bij de LIDL (en de Jumbo). Jouw opmerking is wel aardig stereotyperend. Als ik zie wat voor volume er in de karretjes word gedrukt, dat zie ik niet in twee fietstassen passen. Maar dit terzijde.
Juist een goede ontwikkeling, hoe je het ook wend of keert. Ja, ze zullen vast ook nieuwe klanten hiermee aanboren, goed stuk marketing!
Wellicht heeft het ook met de buurt te maken waar 'mijn' Lidl zich bevindt.
Hoe gaan ze trouwens voorkomen dat "niet-klanten" bij die palen gaan laden?
Het feit dat het in het nieuws is dat Lidl de plannen heeft voor gratis laden, is goede marketing voor hen. Sowieso heeft Lidl de laatste jaren enorm ingezet op marketing (reclame op radio, TV en sponsoring van programma's). Voorheen hadden ze geen "luxer" assortiment (Delicieux).
Het grappige is; in Nederland zijn Lidl en Aldi juist luxewinkels geworden en allang geen prijsvechters meer. De grootste markt voor deze twee 'prijsvechters'? Bovenmodale babyboomers.CappieL schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:57:
[...]
Alsof de gemiddelde Lidl-klant een elektrische auto heeft (als ze überhaupt al een auto hebben).
Juist daar zul je veel elektrische auto's vinden, zeker nu ze nog aan de dure kant zijn. Lijkt me dus een slimme zet.
(in een paar andere landen zijn Lidl en Aldi nog wel echte prijsvechters, daar is het een andere zaak - in NL zijn er veel goedkopere winkels met een veel jonger, beneden-modaler winkelpubliek, bijvoorbeeld Albert Heijn)
[ Voor 16% gewijzigd door mux op 17-06-2016 13:04 ]
Klopt, om helemaal van de grid te gaan dan ga je het zo niet redden. Maar dat zal niet de beslissende factor zijn als mensen hun auto gaan uitzoekenNiGeLaToR schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:27:
[...]
Dan is het voordeel dat je leuk kunt schuiven met kWh's, maar je lost geen probleem op. Off the grid is dan nog steeds onmogelijk, tenzij je accepteert dat je in het donker zit als je vrouw 's avonds de auto naar sport pakt![]()
Ik snap dat 'range' altijd groter zal zijn zolang je niet in 5 min vol kunt tanken, maar om auto's stuctureel grotere accu's te geven met als specifiek doel je huis te voorzien van stroom is en blijft inefficiënt imho. Maargoed, als dat de oplossing is die haalbaar is, dan doen we dat
Als je kijkt naar de zelfrijdende auto + uber-achtige oplossingen dan gaat je range gebruikt worden voor auto-delen. Stel, je moet om 08:00 op je werk zijn. Ik om 09:00. Jouw auto rijdt jou naar kantoor, je stapt uit en je auto rijdt door om mij te halen, nadat ik ben afgeleverd, haalt ie iemand anders op die naar het ziekenhuis moet, etc etc. Zodra je auto leeg is gaat ie naar een afgelegen laadpunt om te laden om je vervolgens 's avonds weer op te pikken en naar huis te brengen.
Maar eigenlijk praten we dan langs elkaar heen omdat we een andere vraagstelling hebben ('Hoe ga je off the grid' tegen 'hoe laadt je op de zon') en lossen we beide een ander probleem op

Dat uber voorbeeld geloof ik niet zo. Als al het vervoer evenredig verdeelt is over de dag dan geef ik je helemaal gelijk, echter dit is niet zo. Zolang we nog steeds de spits hebben qua werken (dus geen 24-uurs economie), zal de gemiddelde uber auto tussen de spitsperioden in stil staan.
Die paar ritjes naar het ziekenhuis e.d. benutten dan verreweg niet de capaciteit van die auto's (zelfde als nu met het OV buiten de spits). Dus die gaan overdag toch echt aan een laadpaal staan. 'S avonds leveren ze in het net voor het grote gebruik en 's nachts weer aan de laadpaal voor de volgende dag.
[ Voor 10% gewijzigd door Nivve op 17-06-2016 13:16 ]
Ja, als je wat amperemeters om je stroomdraden heen hangt dan kan hij dat ook. Maar 4 van de 7 keer ben ik sowieso niet thuis als de zon schijnt en de andere drie dagen ook met enige regelmaat niet. Dus daar heb ik niet zo veel aan.databeestje schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 08:45:
Ik dacht gezien te hebben dat de SmartEVSE ook in te stellen is dat deze laad als er teruggeleverd wordt.
Ik hoef niet per se offgrid, en ik denk ook niet dat dat gaat lukken. Maar ik heb ook geen zin om straks ieder jaar een redelijk aantal kWh's aan het energiebedrijf kado te doen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:11:
Wie weet moet je het ook opsplitsen in 2 uitdagingen: de auto en je huis. Beide in 1 keer oplossen is wellicht lastig. Je woning zou in de avond kunnen volstaan met led verlichting en een led-tv, plus de nodige toebehoren en dan heb je geen honderden Ah's nodig. Al bespaar je dan ook weer niet zoveel, behalve dat je overdag opgewekte stroom 's avonds gebruikt.
Ik neem aan dat het 50kW zal zijn. Dat zijn de meeste ABB laders, voor zover ik weet. Ik weet het eigenlijk niet, maar een beetje Lidl zal wel een behoorlijke energieaansluiting hebben vanwege alle koeling (niet alleen de vriezers, maar ook de airco etc).mrmrmr schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:06:
Goede ontwikkeling. Ze hebben het over 10 laadpalen, snelladers en 20 minuten opladen. Geen melding van laadvermogen.
Twintig minuten in de Lidl zijn vind ik trouwens nog redelijk kort. Ik ben er meestal langer.
Er staat ook niet bij of het gereserveerde plekken worden of niet. En of ze er iets aan doen als een ICE er parkeert. Er staan ook met enige regelmaat mensen op de invalideplekken of de kinderwagenplekken die niet invalide zijn en geen kinderwagen hebben en daar zie ik ze ook nooit tegen optreden.
Ik weet niet hoe het in Lansingerland is, maar hier in Amersfoort zijn de Lidl, Aldi en de Jumbo nog steeds echt goedkoper dan de AH. Er zit ook een Boni , maar daar ben ik nog nooit geweest.mux schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:04:
(in een paar andere landen zijn Lidl en Aldi nog wel echte prijsvechters, daar is het een andere zaak - in NL zijn er veel goedkopere winkels met een veel jonger, beneden-modaler winkelpubliek, bijvoorbeeld Albert Heijn)
[ Voor 16% gewijzigd door tiguan op 17-06-2016 13:21 ]
Maar 'zien' is jouw meningtiguan schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:20:
Hier zie ik 't ook eerder andersom hoor. Bovenmodaal shopt bij AH, het 'tokkievolk' bij Aldi. En Jumbo is voor iedereen geschikt.
Maar goed, volledig off-topic
http://www.groen7.nl/mijl...ische-autos-op-de-wereld/
In het artikel waar ze naar linken staat helemaal nergens "eind 2015", alleen dat het in 2015 is gebeurd.menzo schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:35:
De mijlpaal van 1 miljoen elektrische auto's is doorbroken! Hopen dat het volgende miljoen zeer snel doet volgen.
Er staat ook niet bij wat ze verstaan onder "electric vehicles" dus dit kan ook gewoon inclusief PHEV's zijn.
Bij het miljoen PHEV's in september 2015 werden trouwens ook "highway legal, light-duty all-electric cars" meegeteld. Sterker nog in het NL artikel staat zelfs dat er bij dat getal 62% all electric vehicles zaten, zoals de Leaf.
Dus ik denk eerlijk gezegd dat dit gewoon twee keer hetzelfde nieuws is
/spelbreker
Dit is expliciet de formule die Aldi en Lidl nastreven. Ze zijn rond 2011 overgegaan van hun oude prijsvechtersformule naar een 'luxe voor weinig'-formule, met EDLP (vergelijkbaar met Jumbo - geen aanbiedingen, maar 'every day low pricing'). Gemiddeld klopt dit ook; Aldi en Lidl zijn iets duurder dan het gemiddelde en hebben een gemiddeld winkelend publiek dat meer verdient en ouder is dan de rest van de supermarkten.JeroenE schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:16:
Ik weet niet hoe het in Lansingerland is, maar hier in Amersfoort zijn de Lidl, Aldi en de Jumbo nog steeds echt goedkoper dan de AH. Er zit ook een Boni , maar daar ben ik nog nooit geweest.
AH en Jumbo zijn vrij universele winkels; het zijn de marktleiders dus iedereen komt er en ze hebben producten voor iedere prijs.
*ja dat is sarcastisch bedoeld
Waar haal jij die cijfers vandaan? Ik heb net boodschappen bij de Lidl gedaan: 19,05 euro. Als ik (ongeveer) dezelfde producten opzoek op ah.nl en jumbo.nl ben ik 25,09 euro en 22,19 euro kwijt. Ik weet niet welke supermarkten dan allemaal goedkoper zijn om de Lidl in het gemiddelde te krijgen? Dan zou er nog een paar moeten zijn met een prijs van 13 en 16 euro?mux schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:50:Aldi en Lidl zijn iets duurder dan het gemiddelde en hebben een gemiddeld winkelend publiek dat meer verdient en ouder is dan de rest van de supermarkten.
In ieder geval wil de Lidl ook nog laadpalen neerzetten (was hier niet iemand die daar regelmatig laden als hij bij zijn schoonouders op bezoek ging?). Dat heb ik een AH of Jumbo nog nooit zien roepen.
Produkt | Lidl | AH | Jumbo |
---|---|---|---|
Biologisch rundergehakt 300gr | € 2,25 | € 3,00 | € 2,79 |
Boterhamzakjes 120 stuks | € 0,55 | € 0,60 | € 0,55 |
Earl grey thee 25x 1 kops (AH&Jumbo 20x) | € 0,69 | € 0,75 | € 0,69 |
Bloemkool | € 1,29 | € 1,99 | € 1,99 |
Courgette | € 0,59 | € 0,65 | € 0,63 |
Bananen per kg | € 0,99 | € 1,89 | € 0,99 |
Biologische vrije uitloop eieren 6 stuks L | € 1,49 | € 1,55 | € 1,39 |
Italiaanse roerbakmix 400gr | € 1,39 | € 1,99 | € 1,89 |
Tomatenketchup 500ml | € 0,79 | € 0,68 | € 0,89 |
Zalmfilet met huid vers 280gr | € 4,99 | € 6,64 | € 6,00 |
"Luxe" brood (zonnepittenbrood) | € 1,49 | € 2,09 | € 1,74 |
Witte druiven pitloos 500gr | € 1,99 | € 2,29 | € 1,99 |
Volle melk 1l | € 0,55 | € 0,97 | € 0,65 |
----- | ----- | ----- | |
Totaal | € 19,05 | € 25,09 | € 22,19 |
Ik ga bijna altijd naar de AH maar hier komen ook erg veel sloebers daar. Dat is meer omdat er in de buurt niet veel anders is en de meeste mensen daar toch niet voor willen omrijden.
Facts don't care about your feelings
Een parlementaire enquete over investeringen van nutsbedrijvenmrmrmr schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:34:
[...]
En kolencentrales vaak opstarten is ook slecht voor het milieu. Niettemin zijn we in Nederland momenteel kampioen kolencentrales bouwen. Een desinvestering van miljarden. Dat is een parlementaire enquete waard.
.............

Vraag ze dan ook even of ze in de vergelijking ook de kosten van het sluiten (en ontmantelen) van een kerncentrale meenemen ?
"Nieuwe kolencentrales kosten samenleving 26 miljard euro"
Me dunkt dat er wat te onderzoeken valt.
[ Voor 58% gewijzigd door mrmrmr op 17-06-2016 23:30 ]
[ Voor 22% gewijzigd door databeestje op 18-06-2016 11:37 ]
Van voren zijn ze heel makkelijk te herkennen inderdaad: indien grill dan geen EV, indien dichte plaat in kleur van de auto dan wel EV.databeestje schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 11:31:
Net een zilvergrijze Kia Soul gespot op de N9 richting Den Helder, aan het frontje te zien was dit er een met stekker. Dit is de eerste elektrische Soul die ik gespot heb in de noordkop.
Het gaat over 1,15 miljoen "electric vehicles" t/m 2015, waarvan ~600k BEV (Battery Electric Vehicle) en de rest is PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Er zijn 477k EV's bijgekomen in 2015, een groei van 70% ten opzichte van 2014.JeroenE schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:46:
Er staat ook niet bij wat ze verstaan onder "electric vehicles" dus dit kan ook gewoon inclusief PHEV's zijn.

De verhouding BEV:PHEV is anders dan ik dacht. Ik had een groter aandeel PHEV verwacht.
Had ik ook gedacht. Ik denk nu, dat waarschijnlijk in Nederland de PHEV flink oververtegenwoordigd is door onze rare subsidie regels (bijtelling). Als die vreemde prikkel in het buitenland minder is, kan ik me voorstellen dat een PHEV helemaal niet zo'n aantrekkelijke keus is en dat je eerder een zuinige ICE of een BEV kiest. Want een PHEV is duurder en ingewikkelder dan een ICE en minder efficiënt dan een BEV.mrmrmr schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 16:59:
[...]
De verhouding BEV:PHEV is anders dan ik dacht. Ik had een groter aandeel PHEV verwacht.
[ Voor 0% gewijzigd door mddd op 18-06-2016 23:11 . Reden: Typo's ]
Nu is de pas volgens mij een RFID tag. Weten jullie of het mogelijk is om die te kopieren naar een andere tag?
Daar heb je wel een lezer en productieapparatuur voor nodig. Ik heb geen idee of het kopieren als dienst wordt aangeboden. Er zijn zaken waar je materiaal kunt kopen, ik zou daar eens informeren of ze e.e.a. voor je kunnen regelen.
Edit:
Een aanbieder uit de VS: http://www.clonemykey.com/
Met wat geluk wordt niet de hele kaart gebruikt en kan je hem bijknippen en in een pasfotosleutelhanger proppen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik had ook al gevraagd om een extra pas, maar zelfs dat is niet mogelijk. Overigens wel een goed idee van die foto-sleutelhanger.
Daar hoef je geen kaart voor te slopen, dat kun je zien door een lampje achter de kaart te houden.Proton_ schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 21:48:
Vraag er 2 aan en sloop er eentje om uit te zoeken hoe groot de antenne is
Met wat geluk wordt niet de hele kaart gebruikt en kan je hem bijknippen en in een pasfotosleutelhanger proppen.
Heb mijn laadpas geprobeerd te klonen maar helaas lukt het niet met de apparatuur die hier in huis is.
De kans dat het pasje alleen een ID bevat zonder verdere logica acht ik ook klein, juist omdat kopiëren dan veel te makkelijk zou zijn.
YouTube: eRally Zoe | Fully Charged
[ Voor 33% gewijzigd door Xpoint op 23-06-2016 10:00 . Reden: Video is niet meer unlisted ]
Ik vind mijzelf een laffe Petrol Head, dus ik kan een mooie auto of mooie techniek wel waarderen.
Maar ik moet eerlijk toegeven dat de laatste generaties sportauto's mij niet echt meer kunnen bekoren.
Het is toch een beetje alsof je op een Segway een marathon doet (dat is toch 2 uur staan...). Waar is de 'uitdaging' gebleven. Moderne sportauto's zijn zo goed dat de 'sport' een beetje eruit begint te gaan.
In die zin denk ik dat een leuke klassieke auto, in een modern jasje, veel meer zal aanspreken voor een Petrol Head dan een Bugatti Veyron of laatste generatie Porsche of Ferrari... want het is bijna wachten totdat die lane assist krijgen en gewoon zelf een rondje rijden
En dan kun je net zo goed een elektrische auto halen, die in de toekomst gewoon sneller is
Petrol Heads zijn volgens mij daarmee dadelijk historici.
Net zoals WWII een hele mooie periode was voor 'fans', toen was een tank nog gewoon een tank, geen digitaal 'battle station'.
Een Petrol Head is als een paardenliefhebber uit die tijd... je hoeft niet mee met de tijd, er komt gewoon niks nieuws meer bij... Er zijn ook geen paarden met 6 benen gekomen als 'concurrent'.
[ Voor 8% gewijzigd door TheGhostInc op 21-06-2016 12:41 . Reden: paardenliefhebber ]
Interessant. Ik hoop eigenlijk dat mijn volgende auto ten minste 60kWh kan zijn en <30k€ (tweedehands LEAF / Bolt / Model 3). Ben benieuwd of dat realistisch is binnen 2-3 jaar, vrees van niet.Today, we finally got confirmation that the next-gen Leaf will indeed have a 60-kWh pack. Kazuo Yajima, Nissan's global director of EV and HEV engineering, told AutoblogGreen that "It's coming," referring to a 60-kWh Leaf. "I'm sorry I cannot say when," he said. We spoke with Yajima at EVS29, a large electric vehicle symposium happening this week in Montreal, Canada.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Maar: Tesla heeft dit jaar de consumentenprijzen van extra capaciteit verdubbeld ten opzichte van vorig jaar.
Wat ik van de dealer heb begrepen komt de nieuwe Leaf pas begin 2019.Shapeshifter schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 18:14:
http://www.autoblog.com/2...san-200-mile-leaf-coming/
[...]
Interessant. Ik hoop eigenlijk dat mijn volgende auto ten minste 60kWh kan zijn en <30k€ (tweedehands LEAF / Bolt / Model 3). Ben benieuwd of dat realistisch is binnen 2-3 jaar, vrees van niet.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Model 3 leveringen beginnen ook pas eind 2018 in Europa, ben bang dat dat niet gaat lukken binnen 3 jaar.HeroS schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:05:
[...]
Wat ik van de dealer heb begrepen komt de nieuwe Leaf pas begin 2019.
Ik ben ook wel een Petrol Head vanuit het standpunt dat ik techniek mega vind.TheGhostInc schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:38:
[...]
Ik vind mijzelf een laffe Petrol Head, dus ik kan een mooie auto of mooie techniek wel waarderen.
...................................................................
Alleen hebben de auto's van dit moment weinig techniek in zich (motorisch gezien).
Op motor techniek is er sinds eind jaren '80 weinig (wereld schokkende) verbetering geweest.
Meer voort borduren op bekende technieken of technieken samen laten smelten.
Als ik zie wat het aantal PK/Liter (oeps kW/L
Nee voor echte beleving ben ik op 2 (gemotoriseerde) wielen te vinden.
Maar ja, alle autorijders (inclusief Formule 1 rijders) zijn watjes............*
* Er is alleen maar een motorrijder F1 kampioen geweest en niet andersom. Een Moto GP rijder doet een testritje in een F1 en zet een snelste trainingstijd... I rest my case
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
mrmrmr schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 19:26:
Volgens Elon Musk is het 4% daling per jaar.
Maar: Tesla heeft dit jaar de consumentenprijzen van extra capaciteit verdubbeld ten opzichte van vorig jaar.
(vanaf 11:46)
Goed, laptop LiIon batterij prijzen (prijs per kWh) zijn van 1985 tot 2010 met ~14% per jaar gedaald en sinds 2010 is de daling gestegen tot 16%.
En hoe Tesla zijn auto's prijst heeft vrij weinig met de kost van batterijen te maken maar meer met dat ze nu toch wel eens een keer geld willen gaan verdienen. Als je in laag volume auto's maakt kun je het je nog veroorloven om wat verlies te draaien, maar als je meer gaat verkopen is dat niet zo'n goed idee.
De energiedichtheid neemt toe met ongeveer 5% per jaar volgens Musk.
De NCA batterij die Tesla gebruikt in auto's bestaat uit nikkel, kobalt, aluminium en grafiet met een siliciumoxide laag en wat lithium ("zout in de salade"). Het is anders dan een typische laptop batterij.
Ik ben geen fan van de manier van beprijzen van Tesla met de Model S (goedkope 60 versus dure 75/90). Hopelijk wordt de beprijzing inzichtelijker en logischer met de Model 3. Misschien ijdele hoop, maar ik denk dat het wel ten goede komt aan de geloofwaardigheid en acceptatie.
Ergens is het toch achterlijk dat ik me niet meer kan herinneren dat de brandstofopgave van een auto klopte met het daadwerkelijke verbruik (in de jaren '90 kan ik me al herinneren dat die getallen zwaar optimistisch waren). Hoeveel geloofwaardigheid hou je dan over. En dan hebben we het nog niet gehad over het VW schandaal.mrmrmr schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 23:56:
geloofwaardigheid en acceptatie.
Overigens word ik er nu ook weer lichtelijk moe van dat je allerlei getallen ziet bij elektrische auto's en dat je daarna op internet moet nazoeken 'wat dat nu eigenlijk in real life betekent'.
Misschien wordt dat wel de 'Apple' aanpak:
Deze auto kan 200km rijden. <punt>
Geen 'range' die oploopt als je rustig rijdt of terugloopt als je hard rijdt. Niet minuten/uren laden in kW, wat dan in procenten gemeten wordt bij je batterij, wat dan weer vertaald naar een aantal km's.
'Deze lader laadt met 5km per minuut'. Na 5 minuten heb je 25km erbij.
Anyhow, ik ga eens zoeken naar een 2de hands Leaf met het stuur aan de 'right side'.
Nog tips? (Behalve de koop/huur batterij en de staat van de batterij)
Dit gaat net zo min op voor elektrische auto's als voor brandstofauto's. Ook het bereik van je brandstofauto gaat harder omlaag als je harder rijdt.TheGhostInc schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 00:22:
[...]
Geen 'range' die oploopt als je rustig rijdt of terugloopt als je hard rijdt. Niet minuten/uren laden in kW, wat dan in procenten gemeten wordt bij je batterij, wat dan weer vertaald naar een aantal km's.
Voor huidige elektrische auto's wordt al aangegeven hoeveel km/min je kunt laden, maar dat kan niet per lader aangegeven worden, omdat dat afhankelijk is van de auto. De Tesla verbruikt bijvoorbeeld meer dan een Leaf.
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Dat zou een oversimplificatie zijn.TheGhostInc schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 00:22:
Overigens word ik er nu ook weer lichtelijk moe van dat je allerlei getallen ziet bij elektrische auto's en dat je daarna op internet moet nazoeken 'wat dat nu eigenlijk in real life betekent'.
Er is geen simpel lineair verband tussen accugrootte en kilometers, het is veel meer afhankelijk van snelheid dan bij ICEs (en minder van rijstijl en motorvermogen).
Sterker, ik wil helemaal geen range-meter of procenten maar gewoon een kWh-balkje.
Wat jij wil weten is het worst case bereik, maar dat is zelden interessant voor real-life situaties.
Zowel Greeppeace als het AD maken een enorme fout. Of het bewuste manipulatie of onwetendheid is kan ik niet zeggen.mrmrmr schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 23:20:
"Gdf en E.on: Miljardenclaims bij sluiting kolencentrales"
"Nieuwe kolencentrales kosten samenleving 26 miljard euro"
Me dunkt dat er wat te onderzoeken valt.
Ze copy/pasten de uitstoot van een gemiddelde kolencentrale (per MW) naar de nieuwe centrales. En berekenen daaruit de milieuschade.
Wat betreft CO2 komt dat redelijk overeen. Maar de echt schadelijke stoffen (NOx, fijnstof, zwavel, zware metalen) worden in die nieuwe centrales allemaal afgevangen. Dat komt dus niet in de lucht. Van het fijnstof maken ze bijvoorbeeld gipsplaten.
Maar laat eerst iedereen maar eens een elektrische auto hebben. Dat is zelfs op kolenstroom een stuk beter voor het milieu dan zo'n sjoemeldiesel.
Dit topic is gesloten.