IveGotARuddyGun schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:46:
Nog een groter probleem is dat auto's met een verbrandingsmotor in drie minuten zijn volgetankt en je kan direct weer zo veel rijden, wat moeilijker gaat met die elektrische (@enterz: met een -k, niet met een -c

) wagens.
Vanaf dat het gemiddelde bereik van de elektrische wagens ver boven de grens van het dagelijks gemiddelde ligt, zelfs in het slechtste geval, dan zal die angst automatisch wegvallen. Nog even?
EDIT: in plaats van gemiddeld energieverbruik te kennen, lijkt het mij leuker om te weten wat een auto per kilometer gemiddeld kost (álle kosten inbegrepen). Zo is het pas duidelijk dat een elektrische wagen uiteindelijk goedkoper is dan een wagen met een verbrandingsmotor.
Mensen die nu al elektrisch rijden nemen de langere laadtijd vergeleken met de pomp voor lief. Aan de andere kant, ik doe dit relatief weinig (9 keer in een half jaar), vrijwel alle laadbeurten zijn thuis of op het werk.
Wat betreft het gemiddelde bereik is het wel een dingetje, hier kan je heel mooi zien dat de theorie en de praktijk uit elkaar lopen. De rekenkundige man heeft doorgerekend hoeveel je "nodig hebt en dat het niet aansluit bij wat je "wil""
Met de 100km in de Miev blijk ik het afgelopen half jaar prima uit de voeten te kunnen voor woon-werk verkeer en de paar ritten met snellader buiten de actieradius.
Zou ik een auto willen met een groot bereik? Tuurlijk, omdat het gewoon nog makkelijker in gebruik is. Hier is duidelijk sprake van een verschil tussen wat er noodzakelijk is voor "woon-werk" en wat wenselijk is.
In mijn situatie zou ik graag iets meer dan 200km willen hebben, want, met 220km kan ik naar Schiphol op en neer om familie op te halen zonder te hoeven laden. Meer dan 200km gebeurt zo sporadisch dat ik het voor lief neem om hem ergens aan een snellader te hangen.
De kosten voor de elektrische auto zijn wat lastig in te schatten met betrekking tot de afschrijving. Dat is een grote onbekende factor. Toch, we kunnen er wel een poging aan wagen.
Aanschafprijs: 10k euro.
MRB tot en met 2020: 0,- euro
Kilometers per jaar: 20k km
Verbruik: 15kWh/100km
kWh prijs: 30 cent (combinatie thuisladen a 20ct, en publiek 35ct).
Verzekering: 29 euro p/m all-risk ANWB (actie elektrische auto's)
Elektrisch verbruik:
(20000 / 100) * 15 = 3000kWh/p/j = 900 euro
900 / 20000 = 0,045 = 4,5 cent per kilometer.
Verzekering:
(12 * 29) / 20000 = 1,74 cent per kilometer.
Afschrijving van 7200 euro over 5 jaar:
1440 / 20000 = 7,2 cent per kilometer.