Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:16

databeestje

Von PrutsHausen

Proton_ schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:09:
[...]

Dat een oversimplificatie zijn.
Er is geen simpel lineair verband tussen accugrootte en kilometers, het is veel meer afhankelijk van snelheid dan bij ICEs (en minder van rijstijl en motorvermogen).
Sterker, ik wil helemaal geen range-meter of procenten maar gewoon een kWh-balkje.

Wat jij wil weten is het worst case bereik, maar dat is zelden interessant voor real-life situaties.
Ik ga grofweg uit van een verbruik tussen de 15-20kWh per 100km, dat dekt de meeste elektrische auto's. Daaruit kan je een "soort van" verband leggen tussen de accu capaciteit van de auto en het bereik. Er zal tussen hier en daar wel wat water door de sluis gaan, maar het is een redelijke houvast.

Daaruit volgt dat je ook een redelijk kan schatten met hoeveel kilometer je kan laden. Stel dat je laad met circa 45kW, dan kan je met een verbruik van 15kWh/100km redelijkerwijs stellen dat je laad met 300km/u. In het ongunstige gebruikscijfer zou het dan 250km/u.

Ik denk dat de poster doelt op het citeren van de EPA cijfers in plaats van de NEDC cijfers, deze komen redelijk in de buurt van de normale verbruikscijfers. Het is dan ook op een 30 minuten rij cyclus gebaseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
mrmrmr schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 23:56:
Lithium is geen zeldzaam metaal overigens, het is een kwestie van meer mijnen ('t werkwoord).
offtopic:
is het werkwoord dan niet delven? B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-10 20:59
Over al die cijfers bij elektrische auto’s, dat komt volgens mij voort uit onwetendheid/zorgen bij de normale/potentiele gebruiker. Die stellen (in hun ogen) simpele vragen maar krijgen antwoord van een techneut (en iedereen weet dat een techneut niet op hetzelfde niveau communiceert als de gemiddelde gebruiker)

Ik ben gewoon gestopt met het uitleggen van het verschil tussen een 3.7kW, 11kW en 43kW paal, laat staan het verschil tussen AC/DC laden. Ik antwoord nu gewoon op de vraag hoe snel duurt het voordat ie weer vol is? Bij een snellader (zo’n geel ding langs de snelweg, je kent het wel) kun je met ongeveer 15 minuten heel ver komen, bij mij thuis duurt het 2 uur. Meestal is er dan de verbazing dat het bij een snellader maar zo kort duurt en dan geef ik aan dat het echt maar even plassen, kopje koffie halen, terugslenteren en vertrekken is :)

Voor degene die dan nog meer vragen stellen kun je met cijfers gaan goochelen en vaak blijft het dan bij een uitleg dat mijn laadpaal thuis (11kW) net zoveel stroom verbruikt als 5 wasdrogers die gelijktijdig staan te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

databeestje schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:31:
[...]
Ik ga grofweg uit van een verbruik tussen de 15-20kWh per 100km, dat dekt de meeste elektrische auto's. Daaruit kan je een "soort van" verband leggen tussen de accu capaciteit van de auto en het bereik.
Precies, 'grofweg' met een marge van 25% om verschillen tussen auto's te dekken.
Tel daar bij op 25% verschil tussen zomer en winter, 25% voor secundair en snelweg, 10% voor rijstijl, 5% voor belading en het bereik is niet meer in een ééndimensionaal kengetal te vangen.

Sinds de secundaire weg voor mijn vrouw is afgesloten en ze dus 2 km snelweg heeft op het woon-werkverkeer is ons gemiddelde verbruik 10% gestegen. Zelfde auto, zelfde afstand, zelfde chauffeur.

Hiervoor zijn gestandaardiseerde testomstandigheden. Als koper moet je weten in hoeverre de omstandigheden van de test overeenkomen met jouw use case.

Als mensen mij vragen hoe ver je komt op een accu is mijn antwoord dus ook 'tussen de 80 en 200 km'.
Alleen maar 80 roepen geeft het verkeerde beeld (dat doe je alleen als je vol in de begrenzer naar huis gaat) en 200 is ook niet het juiste antwoord.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Maar dat is bij een brandstofauto toch niet veel anders... misschien dat de uitersten wat hoger zijn bij elektrisch rijden, maar een brandstofauto is ook minder zuinig bij korte afstanden of koud weer. Toch reken je op een gegeven moment wel met een gemiddeld verbruik van je auto. Als iemand zegt ik rijd gemiddeld 1 op 22 in m'n diesel dan kun je er wel vanuit gaan dat hij veel snelweg rijdt. En als iemand 1 op 10 haalt in z'n brandstofauto heeft hij of een dikke motor, of hij doet er alleen maar boodschappen mee.

Ik ga niet zeggen mijn auto verbruikt tussen de 1 op 13 en 1 op 19 terwijl dat best wel de realiteit is op basis van omstandigheden.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 21:48
Probleem is dat dit verschil bij een ICE wat minder erg is. Als je een range tussen de 450 - 650 KM hebt op benzine/diesel/whatever dan kom je nog steeds overal met 1 'tank'.
Als je tussen de 80-200 haalt moet je soort van plannen.

Dus ja, zowel elektrisch als fossiel heb je een range die niet in 1 constante te bevatten is (enkel een gemiddelde over x KM bijvoorbeeld). Maar omdat het gemiddelde, in absolute zin, bij een EV meestal kleiner is dan bij ICE zou het hier een probleem kunnen zijn.

Als iemand naar mijn mileage vraagt (LPG) roep ik ook een gemiddelde van 1:10. (in de zomer rond de 1:11 en in de winter eerder 1:9)

edit: oops, thx voor de spellingscontrole

[ Voor 14% gewijzigd door enterz op 22-06-2016 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Nog een groter probleem is dat auto's met een verbrandingsmotor in drie minuten zijn volgetankt en je kan direct weer zo veel rijden, wat moeilijker gaat met die elektrische (@enterz: met een -k, niet met een -c ;)) wagens.

Vanaf dat het gemiddelde bereik van de elektrische wagens ver boven de grens van het dagelijks gemiddelde ligt, zelfs in het slechtste geval, dan zal die angst automatisch wegvallen. Nog even?

EDIT: in plaats van gemiddeld energieverbruik te kennen, lijkt het mij leuker om te weten wat een auto per kilometer gemiddeld kost (álle kosten inbegrepen). Zo is het pas duidelijk dat een elektrische wagen uiteindelijk goedkoper is dan een wagen met een verbrandingsmotor.

[ Voor 24% gewijzigd door RuddyMysterious op 22-06-2016 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 16:59:
Het gaat over 1,15 miljoen "electric vehicles" t/m 2015, waarvan ~600k BEV (Battery Electric Vehicle) en de rest is PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Er zijn 477k EV's bijgekomen in 2015, een groei van 70% ten opzichte van 2014.
Aha, mooi gevonden. Het is dus inderdaad twee keer hetzelfde nieuws ;)
Enig idee welk vakje zit tussen "Germany" en "Others"? Die kleur staat niet in de legenda. Of is hebben ze gewoon de verkeerde kleur voor "others" gekozen en is het bovenste andere kleurtje gekomen door een schaduw effect?
De verhouding BEV:PHEV is anders dan ik dacht. Ik had een groter aandeel PHEV verwacht.
Ja, dat komt denk ik doordat in Nederland de situatie zo is. Dat is dan weer een gevolg van de fiscale regels mbt de PHEV's in Nederland. Dat geldt denk ik voor BEV's ook. Als die hetzelfde belast zouden zijn als een ICE dan weet ik niet of ik wel een BEV van de zaak had gevraagd. Ze zijn immers anderhalf keer zo duur als een ICE en daar gaat de bijtelling over. Dat hij per kilometer goedkoper zijn merk ik persoonlijk nergens aan. Nu was dat wel een goed verhaal om hem te krijgen omdat de baas natuurlijk wel de variabele kosten ook moet betalen.

Het blijft natuurlijk wel even afwachten hoe dat echt gaat. In het verleden heb ik ook (verplicht) een auto met LPG gereden, maar dat was niet echt een succes. Uiteindelijk was het niet duurder dan wanneer ik alleen benzine had gereden maar goedkoper was het eigenlijk ook niet en dat was destijds natuurlijk wel de insteek.
Veneficus schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:04:
Voor huidige elektrische auto's wordt al aangegeven hoeveel km/min je kunt laden, maar dat kan niet per lader aangegeven worden, omdat dat afhankelijk is van de auto. De Tesla verbruikt bijvoorbeeld meer dan een Leaf.
Het is ook nog afhankelijk van de lader omdat je niet bij iedere paal of snellader even snel kan laden. Eigenlijk is het een combinatie van beide natuurlijk. Een Leaf en een Kia laden even snel aan een 3,7kW laadpaal. Maar de Leaf laad 3 keer sneller bij een 11kW laadpaal terwijl de Kia hetzelfde tempo blijft aanhouden. Die gaat pas sneller laden bij een 22kW laadpaal (en de Leaf ook weer?).

En bij DC laden ben je ook afhankelijk van de snelheid van de lader en de auto.
Proton_ schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:09:
Er is geen simpel lineair verband tussen accugrootte en kilometers, het is veel meer afhankelijk van snelheid dan bij ICEs (en minder van rijstijl en motorvermogen).
Rijstijl is vaak ook de oorzaak voor een andere snelheid, natuurlijk ;)
Sterker, ik wil helemaal geen range-meter of procenten maar gewoon een kWh-balkje.
Dat zou ik ook wel willen, maar dat gaat denk ik niet komen. In ICE's zit ook geen liter balkje, maar een Vol/Leeg wijzertje. In de Kia zit dat ook (zonder het aantal % te laten zien). Maar ook daar hebben ze getruckt want de eerste blokje gaat minder snel weg dan de rest van de blokjes. Ik geloof dat ze allemaal ongeveer 8% aangeven, maar de bovenste is 12%.
Wat jij wil weten is het worst case bereik, maar dat is zelden interessant voor real-life situaties.
Ja, het lijkt mij ook niets. Stopt je auto dan als je aan de 200km zit want dat is immers je bereik? Of kan je in de zomer dan nog 20 km rijden en in de winter nog 1 km? Dan heb je er nog niets aan.

Onlangs waren wij familie ophalen op Schiphol en is mijn schoonmoeder meegereden met ons. Op zich hadden we de eindbestemming zonder problemen gehaald, maar omdat we daar alleen "langzaam" kunnen laden en dat met een lege accu nogal lang duurt zijn we onderweg bij een Fastned station gestopt. We hebben daar een kleine 10 minuten geladen zodat we weer richting de 80% zaten. Bij aankomst bleek inderdaad dat wij niet heel veel later aan kwamen dan de andere familie die met een ICE aan het rijden was (het hielp op zich wel dat schoonvader ook altijd 100 rijdt en niet harder).

Schoonmoeder was onder de indruk. Ze vond dat het snelladen helemaal niet zo lang duurde. Dat er in die 10 minuten net zoveel was geladen als anders 5 uur aan een gewoon stopcontact vond ze helemaal mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
IveGotARuddyGun schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:46:
Nog een groter probleem is dat auto's met een verbrandingsmotor in drie minuten zijn volgetankt en je kan direct weer zo veel rijden, wat moeilijker gaat met die elektrische (@enterz: met een -k, niet met een -c ;)) wagens.

Vanaf dat het gemiddelde bereik van de elektrische wagens ver boven de grens van het dagelijks gemiddelde ligt, zelfs in het slechtste geval, dan zal die angst automatisch wegvallen. Nog even?
Wat is 'ver' boven het dagelijks gemiddelde? 15.000 km op jaarbasis is gemiddeld 41 km/dag... Zelfs bij 30.000 km jaar is het gemiddelde 82 km per dag.

De angst van mensen is niet realistisch (maar dat is angst eigenlijk altijd).
EDIT: in plaats van gemiddeld energieverbruik te kennen, lijkt het mij leuker om te weten wat een auto per kilometer gemiddeld kost (álle kosten inbegrepen). Zo is het pas duidelijk dat een elektrische wagen uiteindelijk goedkoper is dan een wagen met een verbrandingsmotor.
Dat is een vraag die nooit in zijn algemeenheid beantwoord kan worden. Net zoals dat je die vraag niet kan beantwoorden voor een ICE. Hangt af van teveel variabelen.

Het enige wat ik je kan vertellen is dat ik gemiddeld 200 kWh per maand thuis laad (=€ 40 p.m.) plus gemiddeld genomen nog € 20 per maand buiten de deur. Dus in totaal € 60 (inclusief BTW) per maand aan 'brandstofkosten' voor gemiddeld ongeveer 1400 km/maand. Oftewel een 4 cent per km.
Voor de auto van mijn vrouw (diesel, punto evo) komt het uit op 5,7 cent per km aan brandstof.

Onderhoud elektrische auto (Renault Zoe) is bijna een lachertje laatst een beurt (30.000km 2 jaar): wordt mij vooraf gemeld dat die beurt 72 euro kost (heb factuur nog niet gezien, dus weet niet of dat in of exclusief BTW is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mensen die nu al elektrisch rijden nemen de langere laadtijd vergeleken met de pomp voor lief. Aan de andere kant, ik doe dit relatief weinig (9 keer in een half jaar), vrijwel alle laadbeurten zijn thuis of op het werk.

Wat betreft het gemiddelde bereik is het wel een dingetje, hier kan je heel mooi zien dat de theorie en de praktijk uit elkaar lopen. De rekenkundige man heeft doorgerekend hoeveel je "nodig hebt en dat het niet aansluit bij wat je "wil"" :+

Met de 100km in de Miev blijk ik het afgelopen half jaar prima uit de voeten te kunnen voor woon-werk verkeer en de paar ritten met snellader buiten de actieradius.

Zou ik een auto willen met een groot bereik? Tuurlijk, omdat het gewoon nog makkelijker in gebruik is. Hier is duidelijk sprake van een verschil tussen wat er noodzakelijk is voor "woon-werk" en wat wenselijk is.

In mijn situatie zou ik graag iets meer dan 200km willen hebben, want, met 220km kan ik naar Schiphol op en neer om familie op te halen zonder te hoeven laden. Meer dan 200km gebeurt zo sporadisch dat ik het voor lief neem om hem ergens aan een snellader te hangen.

De kosten voor de elektrische auto zijn wat lastig in te schatten met betrekking tot de afschrijving. Dat is een grote onbekende factor. Toch, we kunnen er wel een poging aan wagen.

Aanschafprijs: 10k euro.
MRB tot en met 2020: 0,- euro
Kilometers per jaar: 20k km
Verbruik: 15kWh/100km
kWh prijs: 30 cent (combinatie thuisladen a 20ct, en publiek 35ct).
Verzekering: 29 euro p/m all-risk ANWB (actie elektrische auto's)

Elektrisch verbruik:
(20000 / 100) * 15 = 3000kWh/p/j = 900 euro
900 / 20000 = 0,045 = 4,5 cent per kilometer.

Verzekering:
(12 * 29) / 20000 = 1,74 cent per kilometer.

Afschrijving van 7200 euro over 5 jaar:
1440 / 20000 = 7,2 cent per kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
JeroenE schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:14:
[...]

Onlangs waren wij familie ophalen op Schiphol en is mijn schoonmoeder meegereden met ons. Op zich hadden we de eindbestemming zonder problemen gehaald, maar omdat we daar alleen "langzaam" kunnen laden en dat met een lege accu nogal lang duurt zijn we onderweg bij een Fastned station gestopt. We hebben daar een kleine 10 minuten geladen zodat we weer richting de 80% zaten. Bij aankomst bleek inderdaad dat wij niet heel veel later aan kwamen dan de andere familie die met een ICE aan het rijden was (het hielp op zich wel dat schoonvader ook altijd 100 rijdt en niet harder).

Schoonmoeder was onder de indruk. Ze vond dat het snelladen helemaal niet zo lang duurde. Dat er in die 10 minuten net zoveel was geladen als anders 5 uur aan een gewoon stopcontact vond ze helemaal mooi.
Weet je wat het vreemde is? Dat is nu bijna altijd de reactie van mensen. O dat valt erg mee, wat staan we hier al weer tien minuten?

Zelfde verhaal over iets langzamer rijden. Gisteren twijfelgevalletje ga ik het wel of niet halen zonder even te lurken bij een snellader. Besloten dat ik het ging halen als ik 100 km/u ging rijden (totale afstand ruim 140 km!). Navigatie gaf bij vertrek aan dat ik om 21:57 thuis zou komen (gebaseerd op max snelheid, uiteindelijk draaide ik om 22:05 de inrit op (met nog 4%....) Ja gewoon 100 km/u rijden scheelt op zo'n afstand een whopping 8 minuten, rond het even naar boven af scheelt dus tien hele minuten. Vraag je dat aan iemand dan is zijn/haar reactie dat het zeker wel een half uur scheelt. Kwestie van een keertje meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alle kosten kan ik niet geven. Ik heb geen inzicht in alle gegevens (auto van de zaak en ik heb geen idee wat de verzekeringskosten zijn) of ik weet ze nog niet (wat gaat mijn auto over x jaar opbrengen bij verkoop?).

Ik kan je wel vertellen dat hij nu ongeveer 4,5 cent per km kost aan elektriciteit. Mijn vorige auto kostte 9,1 cent per km aan benzine (Honda Jazz hybride).
BB-One schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:25:
Weet je wat het vreemde is? Dat is nu bijna altijd de reactie van mensen. O dat valt erg mee, wat staan we hier al weer tien minuten?
Ja precies. Wij vergeten de tijd zelf ook wel eens en dan sta je eigenlijk langer te laden dan echt nodig was :X
Ja gewoon 100 km/u rijden scheelt op zo'n afstand een whopping 8 minuten, rond het even naar boven af scheelt dus tien hele minuten.
Ja, het scheelt helemaal niet zo veel. En tien minuten klinkt voor sommige mensen ook heel erg lang. Want ze zijn zelf altijd maar een "paar minuten" aan het tanken. Ik probeer wel eens uit te leggen dat het mij ongeveer een kwartier kost (er heen rijden, tanken, afrekenen en weer terug rijden). Als je echt onderweg kan tanken is dat natuurlijk wel iets anders, maar ik moest toch altijd omrijden. Tanken langs de snelweg ging niet met mijn tankpas. Nu mag ik gelukkig wel langs de snelweg laden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 17:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenE schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:14:
[...]

Dat zou ik ook wel willen, maar dat gaat denk ik niet komen. In ICE's zit ook geen liter balkje, maar een Vol/Leeg wijzertje. In de Kia zit dat ook (zonder het aantal % te laten zien). Maar ook daar hebben ze getruckt want de eerste blokje gaat minder snel weg dan de rest van de blokjes. Ik geloof dat ze allemaal ongeveer 8% aangeven, maar de bovenste is 12%.
Degene die ooit heeft bedacht dat een klein aantal blokjes een goed alternatief was voor een analoge meter mogen ze standrechtelijk executeren. En dat merken als Audi dat zelfs in een "premium" auto durven gebruiken is van zo'n niveau van gebruikershaat, dat is niet meer te filmen.
Ik begrijp best dat met onregelmatig gevormde benzinetanken het een beetje lastig is om een exact kloppende meter te maken, maar met huidige technieken waar een analoge meter toch digitaal wordt aangestuurd kun je dat zonder problemen calibreren zodat het wel 100% klopt.

Een Tesla kan je heel nauwkeurig vertellen hoe vol de accu is, daar hoef je echt geen benadering van 8 of 10 blokjes voor te gebruiken. Een telefoon geeft je toch ook de acculading op een procent nauwkeurig? Dat is exact dezelfde technologie.
Echt, het is totaal geen probleem om dat te laten zien, alleen hebben autofabrikanten heel vreemde ideeën over welke informatie een automobilist wil hebben.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

BB-One schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:15:
Wat is 'ver' boven het dagelijks gemiddelde? 15.000 km op jaarbasis is gemiddeld 41 km/dag... Zelfs bij 30.000 km jaar is het gemiddelde 82 km per dag.

De angst van mensen is niet realistisch (maar dat is angst eigenlijk altijd).
Mensen leggen niet élke dag diezelfde afstand af. Als het gaat om woonwerkverkeer, dan leggen ze die afstand meestal maximaal maar (52-2-4)*5 (== 230) keer per jaar af, en niet 365 keer. Dat is dus bij 15.000 al gauw 65,2km per dag, en bij 30.000km het dubbele. Natuurlijk is er vrijwel niemand die helemaal niet autorijdt tijdens de weekends, maar dit is maar om aan te geven...

Constant op de limiet van het bereik rijden is ook niet prettig, wat doe je dan als je ineens ergens moet zijn waar je niet raakt zonder even bij te laden? Goh.

Ik vind het wel fijn dat Nissan beweert de tweede generatie Leaf een grote upgrade aan bereik te geven. Meer is niet altijd beter, maar de hele tijd tegen de grens schurken zorgt wel vaker voor overschrijdingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
ollie1965 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:55:
[...]

Ik ben ook wel een Petrol Head vanuit het standpunt dat ik techniek mega vind.

Alleen hebben de auto's van dit moment weinig techniek in zich (motorisch gezien).
Op motor techniek is er sinds eind jaren '80 weinig (wereld schokkende) verbetering geweest.
Meer voort borduren op bekende technieken of technieken samen laten smelten.

Als ik zie wat het aantal PK/Liter (oeps kW/L ;) ) was eind jaren '80 en nu dan heeft men of weinig gedaan of men is uit ontwikkeld.

Nee voor echte beleving ben ik op 2 (gemotoriseerde) wielen te vinden.
Maar ja, alle autorijders (inclusief Formule 1 rijders) zijn watjes............* ;)

* Er is alleen maar een motorrijder F1 kampioen geweest en niet andersom. Een Moto GP rijder doet een testritje in een F1 en zet een snelste trainingstijd... I rest my case :+
Blijf hier maar lezen dat verbrandings motoren anno 2016 zijn uit ontwikkeld en de laatste decennia nauwelijks zijn veranderd.

De TDI was is toch een revolutie in diesel motoren? Kent U ze nog de Mercedes w123 200 D?
Verbruik van 1:20 met een benzine middenklasser was 20 jaar geleden ondenkbaar.
Het einde van de carburateur een zegening voor verbruik prestaties en milieu.
De bij de brandstof injectie behorende ECU. (vooral in de MOTO GP een "game changer")
Recent nog de ontwikkeling van de HCCI verbrandings kamer.

Nee hoor ICE zijn nog springlevend en nog lang niet uit ontwikkeld.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:02:
Degene die ooit heeft bedacht dat een klein aantal blokjes een goed alternatief was voor een analoge meter mogen ze standrechtelijk executeren.
Ik kan het percentage wel opvragen, maar dat staat op de midden console en niet op het dashboard.
Echt, het is totaal geen probleem om dat te laten zien, alleen hebben autofabrikanten heel vreemde ideeën over welke informatie een automobilist wil hebben.
Ik weet inderdaad nog wel meer zaken. De auto kan aangeven hoeveel kwh/100 km het verbruik is (tot je de tripteller reset). Helemaal mooi, staat een leuk getal. Het huidige gebruik kan je echter NIET zien. Dat is een balkje met waardes vanaf 0 t/m 60 (ja, zestig). Probeer jij dan maar eens het verschil te zien tussen 10 en 15. Dat gaat dus niet. Maar er boven kan ik wel lezen dat het 16.8 kWh/100km is voor de rit tot nu toe.

In ICE is dat trouwens ook niet veel anders hoor. De Soul zegt kWh/100 km maar mijn vorige benzine auto zei l/100 km en deed precies hetzelfde met een nauwkeurig getal per rit en een onleesbaar balkje voor het huidige verbruik.

Voor de middenconsole geldt hetzelfde. Je kan daar verschillende waardes in verschillende schermen opvragen. Maar de waardes die ik fijn vind om (af en toe) te bekijken staan allemaal op andere schermen. En sommige waardes staan 3 klikken diep terwijl je dan door schermen moet gaan die ik helemaal niet interessant vind.

Voor de lampen is de Soul gelukkig wel slim genoeg. Als je die hebt aangezet(ipv de automatische stand) dan doet hij zijn lichten toch uit als je de auto uitzet en op slot doet. Veel van mijn vorige auto's begonnen dan met piepen dat je vergeten was het licht uit te doen en je deed het portier open. Maar als je weet wat het probleem is (en ook wat de oplossing is), doe daar dan wat aan ipv een enorm kabaal te maken... Een collega van mij had 15 jaar geleden al een auto die dat ook deed dus het kan gewoon. Alleen vinden fabrikanten het blijkbaar handiger om herrie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Speedster schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:12:
Blijf hier maar lezen dat verbrandings motoren anno 2016 zijn uit ontwikkeld en de laatste decennia nauwelijks zijn veranderd.

De TDI was is toch een revolutie in diesel motoren?
Je bedoelt common rail?
Er waren nog enkele 'rokende' diesels rond de millennium wissel in productie, maar dat waren 'oude' modellen die op de nominatie stonden om te worden vervangen.
Dus dat is een techniek die 'pas' 20 jaar oud is (1995 begon het) en die eigenlijk al 15 jaar gewoon de standaard is voor nieuwe motoren. Overigens bestaat het idee pas honderd jaar ;)

Maar ik had het dan ook meer over de 'volgende' Porsche 911. Is dat nog een leuke auto voor een Petrol Head? Zijn de verbeteringen die zij doorvoeren goed voor de 'fun' factor?
Vroeger had je een Porsche 'nodig' op de Autobahn, tegenwoordig hangt een VW Polo GTI net zo hard op je bumper, waarachter waarschijnlijk een ongeduldige VW Golf R loopt te knipperen...
Overigens heb ik al van meerdere mensen gehoord dat de Boxer eigenlijk een leukere auto is dan de 911 (mensen die ze beiden een tijd hebben gehad), maar vaak kopen ze een 911 omdat hij 'duurder' is en ze 'meer' willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenE schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:36:
[...]

In ICE is dat trouwens ook niet veel anders hoor. De Soul zegt kWh/100 km maar mijn vorige benzine auto zei l/100 km en deed precies hetzelfde met een nauwkeurig getal per rit en een onleesbaar balkje voor het huidige verbruik.
Met dat verschil dat l/100 km in een verbrandingsauto meestal erg onnauwkeurig is. Niet alleen in afwijking, maar ook in spreiding van de afwijking. Verbruik van een LiIon accu is erg nauwkeurig te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

TheGhostInc schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:03:
[...]
Maar ik had het dan ook meer over de 'volgende' Porsche 911. Is dat nog een leuke auto voor een Petrol Head? Zijn de verbeteringen die zij doorvoeren goed voor de 'fun' factor?
Vroeger had je een Porsche 'nodig' op de Autobahn, tegenwoordig hangt een VW Polo GTI net zo hard op je bumper, waarachter waarschijnlijk een ongeduldige VW Golf R loopt te knipperen...
Overigens heb ik al van meerdere mensen gehoord dat de Boxer eigenlijk een leukere auto is dan de 911 (mensen die ze beiden een tijd hebben gehad), maar vaak kopen ze een 911 omdat hij 'duurder' is en ze 'meer' willen.
De nieuwe boxster met de 4 cylinder turbo maakt vooralsnog een goede indruk wat ik van verschillende impressies zag. Je kan natuurlijk lang discussieren over het karakteristieke boxer geluid, iets wat ik vanuit de oude Alfa Romeo tijd al mis. Dat was ook 1 van de punten bij *elk* review van een Alfa toendertijd, de motor maakte "meer geluid". Terwijl het voor veel alfisten juist een verkooppunt was. ;)

Het is wel zo dat met elektrisch het verbruik niet hoeft te lijden onder de rij-ervaring. Een elektrische Boxster met zeg 300 pk haalt dezelfde verbruikscijfers als een Nissan Leaf met 100 pk. Het elektrisch vermogen zegt weinig over het daadwerkelijk verbruik als je ermee naar het werk rijdt. Uiteraard is 300pk aan vermogens electronica duurder dan 100pk, dat is dan ook de premium waarvoor je betaalt (net als het interieur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
IveGotARuddyGun schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:05:
[...]

Mensen leggen niet élke dag diezelfde afstand af. Als het gaat om woonwerkverkeer, dan leggen ze die afstand meestal maximaal maar (52-2-4)*5 (== 230) keer per jaar af, en niet 365 keer. Dat is dus bij 15.000 al gauw 65,2km per dag, en bij 30.000km het dubbele. Natuurlijk is er vrijwel niemand die helemaal niet autorijdt tijdens de weekends, maar dit is maar om aan te geven...

Constant op de limiet van het bereik rijden is ook niet prettig, wat doe je dan als je ineens ergens moet zijn waar je niet raakt zonder even bij te laden? Goh.

Ik vind het wel fijn dat Nissan beweert de tweede generatie Leaf een grote upgrade aan bereik te geven. Meer is niet altijd beter, maar de hele tijd tegen de grens schurken zorgt wel vaker voor overschrijdingen.
Dat was dus ook mijn opmerking... Gemiddeld rijdt men dus 40 km/dag een beetje BEV heeft dat keer 3 aan boord, waarbij je ook nog bij kan laden op plaats van bestemming. Dus theoretisch ruim voldoende, maar toch is de angst aanwezig dat je nergens kan komen als je maar 150km rijbereik hebt, terwijl ik gisteren in de praktijk heb bewezen dat in een dag een kleine 400 km goed haalbaar is zonder mijzelf op te offeren, het enige offer dat ik gebracht heb is dat ik mijn auto op een bestemming 300 meter verder heb gezet (bij een laadpaal) waar ik hem anders niet had neergezet. (wat overigens achteraf ook een betere plaats was want de parkeerplek dichterbij mijn bestemming bleek later een vogelschijt magneet :*) )

Dus mijn theorie is dat je dus niks aan een theorie hebt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

databeestje schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:18:
Het is wel zo dat met elektrisch het verbruik niet hoeft te lijden onder de rij-ervaring. Een elektrische Boxster met zeg 300 pk haalt dezelfde verbruikscijfers als een Nissan Leaf met 100 pk. Het elektrisch vermogen zegt weinig over het daadwerkelijk verbruik als je ermee naar het werk rijdt. Uiteraard is 300pk aan vermogens electronica duurder dan 100pk, dat is dan ook de premium waarvoor je betaalt (net als het interieur).
Goh, zowel de aandrijving als de batterijen moeten voorzien zijn om 220kW te kunnen leveren, dat is heel wat meer dan 73kW die een wagen van 100pk moet leveren. Geen idee of dat de componenten groter en zwaarder zal maken, maar ik kan het mij wel inbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
JeroenE schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:36:
[...]

Voor de lampen is de Soul gelukkig wel slim genoeg. Als je die hebt aangezet(ipv de automatische stand) dan doet hij zijn lichten toch uit als je de auto uitzet en op slot doet. Veel van mijn vorige auto's begonnen dan met piepen dat je vergeten was het licht uit te doen en je deed het portier open. Maar als je weet wat het probleem is (en ook wat de oplossing is), doe daar dan wat aan ipv een enorm kabaal te maken... Een collega van mij had 15 jaar geleden al een auto die dat ook deed dus het kan gewoon. Alleen vinden fabrikanten het blijkbaar handiger om herrie te maken.
Ik ken geen moderne auto die dit niet heeft om eerlijk te zijn. Al mijn recente auto's (VW, Lexus, Volvo) hebben dit al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Inderdaad, heb ook nooit begrepen waarom oude auto's dit niet deden. Dachten mensen toen dat je je auto soms als lamp wilde gebruiken voor het picknicken in de avond ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

IveGotARuddyGun schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:25:
[...]
Goh, zowel de aandrijving als de batterijen moeten voorzien zijn om 220kW te kunnen leveren, dat is heel wat meer dan 73kW die een wagen van 100pk moet leveren. Geen idee of dat de componenten groter en zwaarder zal maken, maar ik kan het mij wel inbeelden.
Je punt? Is het daarom niet een Porsche Boxster? En is die niet duurder dan een VW EOS met een 120pk TSI? Tuurlijk is de auto met meer vermogen duurder, maar dat was niet helemaal het punt dat ik probeerde te maken.

De 60kWh accu van de Chevrolet Bolt kan circa 200kW leveren, en met andere cellen en configuraties is er nog aanzienlijk meer uit te purren. 8)

Wat ik probeerder te verduidelijken is waar een huidige Porsche Boxster heeft een gemiddeld verbruik van 7,4l/100km heeft met 300pk en 8,1l/100km in de 350pk vorm, datzelfde concept in elektrische vorm deze hetzelfde verbruik zou hebben in zowel 300pk of als 350pk. Het motor vermogen bepaalt niet daadwerkelijk meer het energiegebruik, wel hoe snel je op de 100 komt (en dat kan dan wel weer meer energie kosten >:) )

En ik gok dat deze elektrisch rond de 18-20kWh/100km zal zitten met knappe (niet eco) banden. Vergelijkbaar met een Model S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
IveGotARuddyGun schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:25:
[...]
Er zal wat meer koper in moeten en wat grotere vermogensschakelaars e.d. maar dat is niet significant t.o.v. het totaalgewicht van de auto.
Het belangrijkste is dat de efficiëntie er niet onder lijdt, wat met ICE's wel zo is. Een grotere ICE heeft een hoger verbruik, een grotere elektromotor niet (of iig, niet significant). Daarom zijn zuinige benzine-auto's haast per definitie niet vooruit te branden, terwijl (nog veel zuiniger) elektrische auto's best pittig kunnen zijn.
BB-One schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:24:
[...]

Dat was dus ook mijn opmerking... Gemiddeld rijdt men dus 40 km/dag een beetje BEV heeft dat keer 3 aan boord, waarbij je ook nog bij kan laden op plaats van bestemming. Dus theoretisch ruim voldoende, maar toch is de angst aanwezig dat je nergens kan komen als je maar 150km rijbereik hebt, terwijl ik gisteren in de praktijk heb bewezen dat in een dag een kleine 400 km goed haalbaar is zonder mijzelf op te offeren, het enige offer dat ik gebracht heb is dat ik mijn auto op een bestemming 300 meter verder heb gezet (bij een laadpaal) waar ik hem anders niet had neergezet. (wat overigens achteraf ook een betere plaats was want de parkeerplek dichterbij mijn bestemming bleek later een vogelschijt magneet :*) )

Dus mijn theorie is dat je dus niks aan een theorie hebt. 8)
Die theorie klopt niet. Wat je gemiddeld rijdt is helemaal niet relevant, het gaat erom wat je maximaal op een dag rijdt. Als je iedere werkdag 5km naar je werk rijdt en weer terug, en ieder weekend je schoonouders wilt bezoeken aan de andere kant van het land, ga je geen auto kopen met een range van 100-150km.

Daarnaast zijn mensen te stug om zelfs maar concessies te doen aan hun jaarlijkse caravanvakantie naar zuid-frankrijk. Zelfs als het energetisch nergens op slaat rijdt men gerust het hele jaar met een zware SUV naar het werk, om 1x per jaar dat ritje te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TheGhostInc schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:03:
[...]

De vraag is: wat is een "petrol head" en wat voor auto wil die? Wil je de experience van een handgeschakelde auto? Het kan vast ingebouwd worden dat je een pedaal moet indrukken om een pook te bewegen en in die tijd kun je niet accelereren. Het motorgeluid is ook na te bootsen. Geur misschien wat minder, een open tankje benzine monteren waar zo geleidelijk aan wat van in de cabine terechtkomt zal wel een gezondheidsgevaar zijn.

Allemaal dingen waar van ik denk "waarom wil je dat?".
Heeft een Tesla Model S met ludicrous mode geen fun factor?

Het enige echte grote voordeel van een ICE is dat hoe hard je ook trapt, na 5 minuten stoppen kun je weer doortrappen. Met een elektrische auto duurt dat nog altijd een beetje langer.
Maar dat is niet echt iets wat specifiek voor petrol heads is. Ook Jan Burgerman heeft daar "last" van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Maasluip schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:38:
[...]

De vraag is: wat is een "petrol head" en wat voor auto wil die? Wil je de experience van een handgeschakelde auto? Het kan vast ingebouwd worden dat je een pedaal moet indrukken om een pook te bewegen en in die tijd kun je niet accelereren. Het motorgeluid is ook na te bootsen. Geur misschien wat minder, een open tankje benzine monteren waar zo geleidelijk aan wat van in de cabine terechtkomt zal wel een gezondheidsgevaar zijn.

Het enige echte grote voordeel van een ICE is dat hoe hard je ook trapt, na 5 minuten stoppen kun je weer doortrappen. Met een elektrische auto duurt dat nog altijd een beetje langer.
Maar dat is niet echt iets wat specifiek voor petrol heads is. Ook Jan Burgerman heeft daar "last" van.
Sja als ik een vergelijking mag trekken: Op mijn zweefvliegclub hadden we vroeger een lierinstallatie voorzien van een grote, brullende amerikaanse V8 motor. Sinds een paar jaar zijn we over op een gloednieuwe elektrische lier met slechts een regelschuifje.
Vrijwel iedereen is het er over eens dat het lieren nu minder leuk is, de 'romantiek' is er vanaf. Maar toch is iedereen blij met het ding. Want je komt helemaal niet om te lieren, je komt om te zweefvliegen. En dat gaat nu gepaard met een stuk minder kosten, minder storingen en minder onderhoud.

Het zelfde geldt denk ik voor auto's. Natuurlijk zullen er hobbyisten zijn die het leuk zullen blijven vinden om een ICE te bedienen, zoals er nu ook mensen graag met oldtimers rondrijden. Maar 99% van de auto's zijn gewoon om met zo min mogelijk gedoe van A naar B te komen. En als dat makkelijker, goedkoper en veiliger kan, boeit het niemand dat de romantiek er vanaf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
mcDavid schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:37:
[...]

[...]

Die theorie klopt niet. Wat je gemiddeld rijdt is helemaal niet relevant, het gaat erom wat je maximaal op een dag rijdt. Als je iedere werkdag 5km naar je werk rijdt en weer terug, en ieder weekend je schoonouders wilt bezoeken aan de andere kant van het land, ga je geen auto kopen met een range van 100-150km.

Daarnaast zijn mensen te stug om zelfs maar concessies te doen aan hun jaarlijkse caravanvakantie naar zuid-frankrijk. Zelfs als het energetisch nergens op slaat rijdt men gerust het hele jaar met een zware SUV naar het werk, om 1x per jaar dat ritje te kunnen maken.
Dat is dus precies wat ik zeg, het verhaal begon met:

In mijn beleving ligt het gemiddelde bereik op dit moment ruim boven het gemiddelde gebruik, namelijk 2,5 tot 3 keer en toch is die angst er. dus ik vraag mij af hoever je daarboven moet gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tja, VERANDERING... je weet hoe mensen zijn. Het maakt niet uit welk voorbeeld je noemt, het kost gewoon tijd. Uiteindelijk als er echt vooruitgang is, en dat is een elektrische auto, komt het uiteindelijk er wel door. In begin alleen de nerds, uiteindelijk is er geen enkel goed argument meer te noemen voor een ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 15:25

RoofTurkey

PredatorKalkoen

[...]

Mijn vader vindt zijn Model S heel erg fijn alleen hij zou toch veel liever een Audi A6 of Porsche 911 rijden. Waarom? Simpelweg omdat het veel meer verfijnd is en de beleving is al met al gewoon veel indrukwekkender. Een Model S is in het begin vooral leuk door de nieuwigheid die het heeft en alledaags heel praktisch en financieel voordelig, maar als je echt van auto rijden houdt dan is een Model S waarschijnlijk niet je ideale auto binnen dat budget.

Een Porsche Mission E gaat hier waarschijnlijk wel verandering in brengen, want het is - denk ik - niet de elektrische aandrijving die het geheel minder indrukwekkend maakt, maar het niveau van afwerking en verfijning dat bij Tesla mist.

Een Leaf en eGolf zitten bijvoorbeeld in een totaal andere klasse en daar denk ik dat beide auto's al lang en breed dezelfde ervaring weten te bieden als hun benzine en diesel concullega's. Op de actie radius na natuurlijk, maar die ontwikkeling begint nu toch echt vaart te krijgen.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-10 11:51
YoshiBignose schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:50:
Tja, VERANDERING... je weet hoe mensen zijn. Het maakt niet uit welk voorbeeld je noemt, het kost gewoon tijd. Uiteindelijk als er echt vooruitgang is, en dat is een elektrische auto, komt het uiteindelijk er wel door. In begin alleen de nerds, uiteindelijk is er geen enkel goed argument meer te noemen voor een ICE.
Ik zou graag willen, maar mijn argument voor een ICE is dat ik thuis niet kan opladen (hooguit kabel over de stoep, maar dan nog niet zeker dat ik daar ook bijkan met mijn auto) en er in mijn dorp letterlijk 1 openbare laadpaal te vinden is (>20.000 inwoners).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
PatrickH89 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:53:
[...]

Ik zou graag willen, maar mijn argument voor een ICE is dat ik thuis niet kan opladen (hooguit kabel over de stoep, maar dan nog niet zeker dat ik daar ook bijkan met mijn auto) en er in mijn dorp letterlijk 1 openbare laadpaal te vinden is (>20.000 inwoners).
De gemeente heeft jouw aanvraag voor het plaatsen van een (openbare) laadpaal in de straat waar je parkeert geweigerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:53

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Een beetje laat als ik zo alle reacties al zie staan......
Speedster schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:12:
[...]

De TDI was is toch een revolutie in diesel motoren? Kent U ze nog de Mercedes w123 200 D?
Ja, een echte "Renndiesel", Maar TDI was naar mijn mening echt geen revolutie maar evolutie
Verbruik van 1:20 met een benzine middenklasser was 20 jaar geleden ondenkbaar.
Het einde van de carburateur een zegening voor verbruik prestaties en milieu.
Zeg dat tegen de eerste (be)rijders van inspuiting eens... bij de meeste modellen ging het verbruik eerst omhoog.....
De bij de brandstof injectie behorende ECU. (vooral in de MOTO GP een "game changer")
Recent nog de ontwikkeling van de HCCI verbrandings kamer.

Nee hoor ICE zijn nog springlevend en nog lang niet uit ontwikkeld.
Persoonlijk vind ik het dus evolutie.
Maar we zitten in Elektrische auto's ... ik stop er even mee. Als je wilt verder in de kroeg dan.

*Ollie heeft in een ver verleden nog aan racemotoren gesleuteld en meerdere keren op een startgrid gestaan (zelfs op Philip Island).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10 07:01
http://www.autoblog.com/2...san-200-mile-leaf-coming/

In 2017 als 2018 model of in 2018...

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Laatst online: 30-07 09:39
ollie1965 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:04:
Een beetje laat als ik zo alle reacties al zie staan......

[...]

Ja, een echte "Renndiesel", Maar TDI was naar mijn mening echt geen revolutie maar evolutie

[...]

Zeg dat tegen de eerste (be)rijders van inspuiting eens... bij de meeste modellen ging het verbruik eerst omhoog.....

[...]

Persoonlijk vind ik het dus evolutie.
Maar we zitten in Elektrische auto's ... ik stop er even mee. Als je wilt verder in de kroeg dan.

*Ollie heeft in een ver verleden nog aan racemotoren gesleuteld en meerdere keren op een startgrid gestaan (zelfs op Philip Island).
Revolutie heb ik nooit beweerd.

Het generaal afzeiken van ICE daar ging het mij meer om.

Kroeg? Sorry kroegen heb ik al deccenia lang geen goesting meer aan.

Wat wil Ollie zeggen met dit onderschrift?

[ Voor 17% gewijzigd door Speedster op 22-06-2016 16:38 ]

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:06:
Met dat verschil dat l/100 km in een verbrandingsauto meestal erg onnauwkeurig is. Niet alleen in afwijking, maar ook in spreiding van de afwijking. Verbruik van een LiIon accu is erg nauwkeurig te bepalen.
Dat weet ik niet,maar ik geloof je gelijk. Wellicht dat de getallen in de auto zelf wel kloppen, maar voor de kostenberekening heb je ook te maken met de kWh's die je moet laden (en betalen) en niet wat de auto opslaat en kan verbruiken.
Blik1984 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:27:
Ik ken geen moderne auto die dit niet heeft om eerlijk te zijn. Al mijn recente auto's (VW, Lexus, Volvo) hebben dit al.
Ik weet niet wat "recent" is, maar mijn Honda van 6 jaar geleden deed dat dus niet en mijn Nederlandse Mitsubishi van 11 jaar geleden ook niet :(
Wil je de experience van een handgeschakelde auto?
Dat heb ik ook al nooit goed begrepen. Ik kan heus wel schakelen, maar waarom zou ik willen? Laat die auto dat lekker zelf bepalen 8)

Nu met de Kia is het helemaal mooi, die hoeft helemaal niet meer te schakelen, ook niet automatisch.
Het motorgeluid is ook na te bootsen.
Volgens mij zijn er zelfs ICE auto's waar je mps'tjes van sportauto's kan laten afspelen zodat je denkt dat je in een snellere/duurdere auto rijdt.
BB-One schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:56:
De gemeente heeft jouw aanvraag voor het plaatsen van een (openbare) laadpaal in de straat waar je parkeert geweigerd?
Kan je die niet pas aanvragen als je een EV hebt of kan bewijzen dat je hem gaat krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
Op mijn 16e had ik een opgevoerde schakelbrommer en een tijdje een tweetakt wedstrijdkart, op mijn 18e meteen een motor en een aantal daarna. Auto rijdt ik pas vanaf de geboorte van de kids en mijn eerste 'eigen' auto was een twee liter Qashqai CVT, ik geloof dat de kwalificatie 'petrolhead' wel een beetje van toepassing is.

Eigenlijk al na de proefrit, maar na twee maanden in de Leaf helemaal, ben ik ervan overtuigd dat de BEV, behalve puntje range, in alle opzichten superieur is aan een ICE auto. En dan hebben we het nog niet eens over een Tesla of zo, maar een tweedehandsje,

Bij mij komt steeds het woord 'effortless' naar boven. Bij het wegrijden, bij het accelereren van b.v. 80-100 of 120, geen getril, geen gebrul uit de uitlaat, geen kickdown of terugschakelen, nee, gewoon moeiteloos accelereren.

Het is dus niet 'generaal afzeiken' van ICE, al na korte tijd in een EV besef je dat ICE snel zal worden waar het op rijdt: een dode dino...

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:11
Blik1984 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:27:
[...]

Ford doet 't ook niet, stom genoeg :P, ook al heb ik een lichtsensor. Ik rij momenteel een Focus uit 2013.

[ Voor 10% gewijzigd door tiguan op 22-06-2016 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
UniMatrix schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:40:
al na korte tijd in een EV besef je dat ICE snel zal worden waar het op rijdt: een dode dino...
Die vind ik erg mooi :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardolie komt overigens niet van dinosauriërs, maar de uitdrukking komt toch redelijk vaak voorbij dacht ik? Ik lees hem wel vaker in het Engels dan in het Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
JeroenE schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:36:
[...]

[...]

Kan je die niet pas aanvragen als je een EV hebt of kan bewijzen dat je hem gaat krijgen?
Zou het echt niet weten, maar mij opmerking was meer cynisch bedoelt richting de opmerking van Patrickh89 dat hij een BEV zou kopen als hij bij hem thuis kon opladen, maar dat er maar één laadpaal in het hele dorp te vinden is.
op zich heel logisch (ik zou ook geen BEV willen hebben als ik niet kon opladen) maar de 'schuld'ergens anders eerleggen zonder daar zelf wat aan te hebben gedaan/proberen te doen :|

[ Voor 16% gewijzigd door BB-One op 22-06-2016 14:54 . Reden: verkeerde tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
JeroenE schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:47:
[...]

Aardolie komt overigens niet van dinosauriërs, maar de uitdrukking komt toch redelijk vaak voorbij dacht ik? Ik lees hem wel vaker in het Engels dan in het Nederlands.
Klopt, ben ik me van bewust :). Ach, ben een EV n00b, en ik moet de uitdrukking toch ergens voor het eerst tegenkomen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het niet zo is dan ga ik snel nog even wat laadpalen laten aanvragen door vrienden etc ;) Gemeentes zijn natuurlijk ook niet gek en je kan voor zover ik weet dus niet "zo maar" een laadpaal aanvragen.
jinxedworld schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:50:
Klopt, ben ik me van bewust :). Ach, ben een EV n00b, en ik moet de uitdrukking toch ergens voor het eerst tegenkomen ;).
Dat is ook weer waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

BB-One schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:48:
[...]

Zou het echt niet weten, maar mij opmerking was meer cynisch bedoelt richting de opmerking van Patrickh89 dat hij een BEV zou kopen als hij bij hem thuis kon opladen, maar dat er maar één laadpaal in het hele dorp te vinden is.
op zich heel logisch (ik zou ook geen BEV willen hebben als ik niet kon opladen) maar de 'schuld'ergens anders eerleggen zonder daar zelf wat aan te hebben gedaan/proberen te doen :|
Met overleg van een offerte of bewijs van bestelling gaan diverse partijen hier serieus mee aan de slag. Dat was van de website van openbaarladen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:22
JeroenE schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:47:
[...]

Een plastic speelgoed-dino is ook gemaakt van zijn "voorouders"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
mcDavid schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:37:

[...]

Ik doe dat juist precies wel :) 5x p/w 11km heen plus terug, in weekend ouders of schoonouders/vrienden bezoeken die 120/140km ver wonen, met een renault Zoe :) en dat gaat prima.

Ben ik dan gek? Win er 200 euro per maand mee tov eco diesel en we rijden luxer.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Stef87 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:11:
in weekend ouders of schoonouders/vrienden bezoeken die 120/140km ver wonen
Mag en kan je dan bij hen bijladen, of is dat niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
IveGotARuddyGun schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:27:
[...]

Ik zie een beetje op tegen het moeten "bietsen voor stroom" als er geen openbare laadpaal in de buurt is.
Voor woon-werk verkeer wil ik gerust elektrisch gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Stef87 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:11:
[...]

Ik doe dat juist precies wel :) 5x p/w 11km heen plus terug, in weekend ouders of schoonouders/vrienden bezoeken die 120/140km ver wonen, met een renault Zoe :) en dat gaat prima.

Ben ik dan gek? Win er 200 euro per maand mee tov eco diesel en we rijden luxer.
Nee tuurlijk niet, als dat werkt hartstikke prima. Maar als ze 20-30km verder gewoond hadden, zou dat ritje waarschijnlijk niet meer kunnen. Althans niet zonder iedere keer een stop te maken bij een snellader, wat niet alleen tijd kost maar het plaatje financieel ook minder aantrekkelijk maakt. Zou je in dat geval nog steeds voor een Zoë gekozen hebben?

Of even anders geredeneerd, stel dat je 2 auto's zou hebben, 1 voor woon werk verkeer en 1 voor familiebezoek. Watvoor range moest die eerste auto dan hebben? 15km zou zat zijn.

Dat gemiddelde van 50km per dag wat jij rijdt, komt op geen enkele manier terug in de eisen voor de range. En daar ging het mij om: dat het gemiddelde gewoon geen relevante rekenfactor is. De mediaan zou voor de situatie met 2 auto's wel interessant zijn, met 1 auto is alleen het maximum interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

CappieL schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:35:
[...]

Ik zie een beetje op tegen het moeten "bietsen voor stroom" als er geen openbare laadpaal in de buurt is.
De snellaad infrastructuur is in Nederland inmiddels al behoorlijk dekkend. Bietsen voor stroom is dan ook totaal niet nodig

Alleen FastNed:
Afbeeldingslocatie: http://www.zerauto.nl/wp-content/uploads/2014/05/fastned_kaart1.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 22-06-2016 15:47 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

revolution-nl schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:46:
[...]

De snellaad infrastructuur is in Nederland inmiddels al behoorlijk dekkend. Bietsen voor stroom is dan ook totaal niet nodig

Alleen FastNed:
[afbeelding]
Je hebt de verkeerde kaart, dit is de planning :D

Afbeeldingslocatie: http://www.zerauto.nl/wp-content/uploads/2014/05/fastned_kaart1.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door databeestje op 22-06-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

databeestje schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:47:
[...]

Ja ik zag het :o

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Ik wou net zeggen, heb geen 3 Fastned stations rond Alkmaar...

[Edit] en de planning van 2015 hebben ze volgens mij ook niet gehaald...

[ Voor 38% gewijzigd door UniMatrix op 22-06-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

UniMatrix schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:48:
Ik wou net zeggen, heb geen 3 Fastned stations rond Alkmaar...
That would be glorious

(kaartje in de andere post gestoken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
databeestje schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:49:
[...]

That would be glorious

(kaartje in de andere post gestoken)
Akermaat heb ik een keer geladen en bij Motel Akersloot staat ook een snellader (niet van Fastned)...
... waarvan de stekker omwikkeld was met ducttape...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Aanvraag van openbare laadpaal afgewezen ;( De reden die ze geven is dat ik via de brandgang achterom in de achtertuin kan komen met de motor en daar nu maar moet laden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
mcDavid schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:41:
[...]

Nee tuurlijk niet, als dat werkt hartstikke prima. Maar als ze 20-30km verder gewoond hadden, zou dat ritje waarschijnlijk niet meer kunnen. Althans niet zonder iedere keer een stop te maken bij een snellader, wat niet alleen tijd kost maar het plaatje financieel ook minder aantrekkelijk maakt. Zou je in dat geval nog steeds voor een Zoë gekozen hebben?
Even een antwoord wat je wellicht niet zou verwachten. Bij de aanschaf van mijn zoe was inderdaad mijn idee dat de Zoe voor de korte ritjes gebruikt zou gaan worden, alles verder weg dan zeg ongeveer het rijbereik zouden we gaan doen met onze fiat punto evo. Wat blijkt het in de praktijk te zijn, we doen bijna alles met de Zoe, alleen op skivakantie gaan we met de fiat. Waarom? Het rijdt zo heerlijk en dan neem je dat kopje koffie onderweg gewoon op de koop toe, plus dat het ook nog onthaastend werkt.

Mijn schoonouders wonen ook 'te ver' weg net iets meer dan de helft van het rijbereik (en bij hun in de buurt geen laadpaal :( We moeten dan op de terugweg even bijladen, helaas geen snellader op/langs de route en je gelooft het niet maar we laden dan even tien-vijftien minuten bij een 11kW lader. Terwijl dus op dat moment onze diesel gewoon thuis stil staat, dus die kunnen we gewoon pakken, maar blijkbaar doen we dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 08-10 17:54
[...]
... Het motorgeluid is ook na te bootsen. ...
Motorgeluid is toch al nep bij een aantal ICEs.

[ Voor 32% gewijzigd door DaCoTa op 22-06-2016 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
DaCoTa schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:14:
[...]

Motorgeluid is toch al nep bij een aantal ICEs.
Hoho, het gaat hier om de "Pedestrian Warning Sound" :)

Motorgeluid = nivo kinderfietsje met iets tussen je spaken om geluid na te bootsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

BB-One schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:13:
[...]

Even een antwoord wat je wellicht niet zou verwachten. Bij de aanschaf van mijn zoe was inderdaad mijn idee dat de Zoe voor de korte ritjes gebruikt zou gaan worden, alles verder weg dan zeg ongeveer het rijbereik zouden we gaan doen met onze fiat punto evo. Wat blijkt het in de praktijk te zijn, we doen bijna alles met de Zoe, alleen op skivakantie gaan we met de fiat. Waarom? Het rijdt zo heerlijk en dan neem je dat kopje koffie onderweg gewoon op de koop toe, plus dat het ook nog onthaastend werkt.

Mijn schoonouders wonen ook 'te ver' weg net iets meer dan de helft van het rijbereik (en bij hun in de buurt geen laadpaal :( We moeten dan op de terugweg even bijladen, helaas geen snellader op/langs de route en je gelooft het niet maar we laden dan even tien-vijftien minuten bij een 11kW lader. Terwijl dus op dat moment onze diesel gewoon thuis stil staat, dus die kunnen we gewoon pakken, maar blijkbaar doen we dat niet.
Herkenbaar, uiteindelijk gingen we ook met de Miev naar Den Haag en niet met de Swift. Als we dakdragers voor de Miev kunnen vinden gaan denk ik ook wel naar andere bestemmingen. Voor de Swift hebben we al dakdragers waar de koffer op kan. Zou kan je met de compacte auto toch op stap als je babyspullen mee moet.

Nu is het wel zo dat hier sprake van is als we met z'n 3en op stap gaan. Als mijn vrouw zelfstandig naar de andere kant van het land rijd neemt ze toch meestal de Swift, al oppert ze het wel. Het heeft met een stukje zelfvertrouwen te maken, en vertrouwn van mijn kant. Al heeft ze met de Miev al meerdere keren de snellader gebruikt op verschillende locaties. Ook de gewone laadkabel en mobiele kabel is geen punt.

Het verschil is, ik plan dingen, gebruik de plugshare app en heb wat geografisch orientatie vermogen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
IveGotARuddyGun schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:27:
[...]
Onze situatie:

- Wij laden thuis op de oprit (overschot aan stroom van zonnepanelen) en gaan altijd ''vol'' weg met de beschikbare 22kWh in de accu.

- Op de heenweg laden wij 3.xx kWh, a 1.xx euro bij fastned met abbo(is eigenlijk niet perse nodig, maar spreiden zo de laadtijd voor de terugweg)
- Op de terugweg laden wij 6.xx kWh, a 2.xx euro bij en komen met +/-17% accu lading over weer thuis

Dit is ongeveer 8-10min laden heen plus terug afhankelijk van omstandigheden
[...]

Stroom ''bietsen'' is niet nodig, bij sommige mensen zou dat waarschijnlijk wel kunnen maar dat is niet nodig. Als het ons beter uit komt kunnen we ook vaak wel redelijk in de buurt gebruik maken van laadpalen. (Maar dit bespaart niet perse tijd t.o.v. even stoppen bij fastned, waar vooralsnog altijd gelijk plek is, bij laadpalen moet je vaak een stukje verder lopen en zoeken naar een vrije plek)
mcDavid schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:41:
[...]

Of even anders geredeneerd, stel dat je 2 auto's zou hebben, 1 voor woon werk verkeer en 1 voor familiebezoek. Watvoor range moest die eerste auto dan hebben? 15km zou zat zijn.

Dat gemiddelde van 50km per dag wat jij rijdt, komt op geen enkele manier terug in de eisen voor de range. En daar ging het mij om: dat het gemiddelde gewoon geen relevante rekenfactor is. De mediaan zou voor de situatie met 2 auto's wel interessant zijn, met 1 auto is alleen het maximum interessant.
Als ze 20/30km verder zouden wonen dan hadden wij nog steeds elektrisch gereden en zou er niet veel veranderen aan onze situatie.

Wij hebben ook een Seat arosa uit 2003/2004 (benzine) waar slechts 2500 a 4000km per jaar mee word gereden (vriendin naar het werk)

Sterker nog: mijn vriendin is nu met de Zoe naar haar familie en ik wissel dan van auto naar de seat arosa op benzine en rij dan 2x11.5km naar en van het werk. De persoon die het verste weg wilt gaan, rijdt dus elektrisch
revolution-nl schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:46:
[...]

Dit is dus ook mijn idee.

Als ik 1x per week op de heen en terugweg (geen haast, want het is weekend!) er 10 minuten langer over doe en wij zo 200 euro per maand (12.000 euro per 5 jaar!) besparen en ook nog een luxere auto rijden dan mijn ex eco-diesel? >:) wie heeft daar dan bezwaren tegen?
Dit is in mijn ogen maar een klein nadeel die ik afzet tegen alle andere voordelen.
BB-One schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:13:
[...]

Even een antwoord wat je wellicht niet zou verwachten. Bij de aanschaf van mijn zoe was inderdaad mijn idee dat de Zoe voor de korte ritjes gebruikt zou gaan worden, alles verder weg dan zeg ongeveer het rijbereik zouden we gaan doen met onze fiat punto evo. Wat blijkt het in de praktijk te zijn, we doen bijna alles met de Zoe, alleen op skivakantie gaan we met de fiat.
Exact, wij hadden onze grande punto 1.3 multijet diesel zelfs ingeruild voor een zoe, na een weloverwogen beslissing =)

[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 22-06-2016 17:23 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
databeestje schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:47:
[...]

[afbeelding]
Helaas is hun plaatje van 2014 bij lange na niet gehaald, laat staan dat ze hun visie van 2015 gaan halen...

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Niet super wetenschappelijke test van Bjorn Nyland met betrekking tot de S 70D, hierbij komt deze uit op circa 17,5kWh/100km, en dat is dan weer een redelijk getal als je het vergelijkt met andere elektrische auto's. En ook niet belachelijk hoog voor een auto van dit formaat.

De instapper 60D heeft dezelfde accu en aandrijving in vergelijking met de 70/75D, dat zouden geen beroerde scores zijn. YouTube: Tesla Model S 70D facelift energy consumption test

[ Voor 11% gewijzigd door databeestje op 23-06-2016 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is dat niet 175 Wh/km als je 100 km/h rijdt? Dat zegt niet zo gek veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
BB-One schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:48:
[...]

Lekker makkelijk reageren. Een openbare laadpaal aanvraag moet alleen al een half jaar ter inzage liggen op het gemeentehuis zodat andere inwoners bezwaar kunnen maken. Komt nog bij dat als er 1 openbare laadpaal plek natuurlijk niet altijd beschikbaar is voor mij. Volgens mij mag ik het toch zeker wel belachelijk vinden dat er op 23000 inwoners een openbare laadpaal te vinden is of niet?

Los hiervan heb ik binnenkort misschien een (Hybride met stekker?) EV als bedrijfsauto als alles geregeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Toch kom ik dit steeds vaker tegen, lease van een Model 3.
Volgens mij kan het nog niet maar onderstaande lijkt anders te doen geloven.

Model3 Lease

Op de site van Terberg lijkt het dat ze een aantal reservering hebben met meerdere creditcards lijkt mij.
Zouden ze proberen Tesla te verleiden als ze tig aanmeldingen hebben om ook voor hen even iets te laten produceren (vooraan in de rij)?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
ollie1965 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:58:
Toch kom ik dit steeds vaker tegen, lease van een Model 3.
Volgens mij kan het nog niet maar onderstaande lijkt anders te doen geloven.

[afbeelding]

Op de site van Terberg lijkt het dat ze een aantal reservering hebben met meerdere creditcards lijkt mij.
Zouden ze proberen Tesla te verleiden als ze tig aanmeldingen hebben om ook voor hen even iets te laten produceren (vooraan in de rij)?
Ik zie het meer als een 'lokkertje' om naar hun site te gaan en daar andere auto's proberen aan te smeren.
Zolang de consumentenprijs nog niet bekend is, geven zij nog geen vaste leaseprijs op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
Ik vind het wel een ERG hoog bedrag wat Terberg ervoor denkt te gaan vragen.

EUR 635,- * 60 maanden = EUR 38.100,-

Je betaalt de volledige wagen, plus een beetje. Terberg houdt de auto na afloop contract, en de restwaarde naa verkoop in de handel verdwijnt daar ook in de zakken. Zo kan ik ook wel auto's gaan verleasen :-)

(ondanks dat het allemaal nog speculatie is natuurlijk, voor deze prijzen ga ik er niet mee in zee :-) ).

[ Voor 4% gewijzigd door jinxedworld op 24-06-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wat mij verbaaste uit het artikel nieuws: Zweden opent stukje snelweg met bovenleiding voor hybride trucks is dat de vrachtwagens diesel hybrides zijn.

Ik had juist verwacht dat deze volelektrisch met accu zouden zijn zodat deze ook stadskernen in mogen. Je hoeft de trekker dan ook maar met 1 aandrijfsysteem uit te rusten.

Er wordt daarentegen wel weer gesproken over het opladen van de elektrische bussen voor de langere ritten, dat zou toch wel een uitkomst zijn als je deze constructie in NL over de snelwegen zou realiseren. Rust de bus of trekker uit met een 200kWh en je kan overal in Nederland komen met de vrachtwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
jinxedworld schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:04:

Je betaalt de volledige wagen, plus een beetje. Terberg houdt de auto na afloop contract, en de restwaarde naa verkoop in de handel verdwijnt daar ook in de zakken. Zo kan ik ook wel auto's gaan verleasen :-)

(ondanks dat het allemaal nog speculatie is natuurlijk, voor deze prijzen ga ik er niet mee in zee :-) ).
Dat is normaal bij leasen hoor.

Maak maar eens een calculatie op bijvoorbeeld directlease.nl, daar betaal je ook de hele auto + een beetje meer.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
jinxedworld schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:04:

Je doet net alsof Terberg houdt de auto na contract en restwaarde na verkoop in de handel verdwijnt in hun zakken 2 voordelen voor Terberg zijn die je kunt optellen. Dit is gewoon 1 en hetzelfde voordeel natuurlijk.

Verder is het moeilijk te bepalen, is het bijvoorbeeld inclusief 5 jaar opladen, winterbanden, vervangende auto bij onderhoud etc. of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
ZeRoC00L schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:24:
[...]

Dat is normaal bij leasen hoor.

Maak maar eens een calculatie op bijvoorbeeld directlease.nl, daar betaal je ook de hele auto + een beetje meer.....
Ik begrijp dat je natuurlijk extra betaald als je leased, maar dit is wel aardig exorbitant. Ook betaal je niet de hele auto in geval van Full Operational Lease (en niet Financial lease, daar gaat het voorbeeld van Terberg niet over). Zie de volgende rekenvoorbeelden:

Nissan Leaf 30KWh Tekna (Berekend op Athlon.nl)
Consumentenprijs: € 37.690,-
Aantal maanden: 60
KM per jaar:25.000 KMM
Prijs per maand:€ 519,-
TOTAAL NA 60 MAAND:€ 31.114,-
Verschil met Consumentenprijs:€ 6.576,-

Tesla Model 3 (Op basis van het rekenvoorbeeld van Terberg)
Consumentenprijs:€ 35.000,-
Aantal maanden:600
Prijs per maand:€ 635,-
TOTAAL NA 60 MAAND:€ 38.1000
Verschil met Consumentenprijs:€ - 3.100,-]

Mag je mij uitleggen waarom ik met een duurdere uitvoering van de Nissan Leaf onder de streep veel goedkoper uit ben dan bij Terberg Leaseing met een goedkopere uitvoering van de Model III.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

jinxedworld schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:35:
Mag je mij uitleggen waarom ik met een duurdere uitvoering van de Nissan Leaf onder de streep veel goedkoper uit ben dan bij Terberg Leaseing met een goedkopere uitvoering van de Model III.
Omdat Terberg denkt (of hoopt) dat mensen die prijs er wel voor over hebben? Of zou dat te makkelijk gedacht zijn?

Tesla is zowat de Apple van de automarkt: hip en mythisch van status.

[ Voor 7% gewijzigd door RuddyMysterious op 24-06-2016 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
Blik1984 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:34:
[...]

Je doet net alsof Terberg houdt de auto na contract en restwaarde na verkoop in de handel verdwijnt in hun zakken 2 voordelen voor Terberg zijn die je kunt optellen. Dit is gewoon 1 en hetzelfde voordeel natuurlijk.

Verder is het moeilijk te bepalen, is het bijvoorbeeld inclusief 5 jaar opladen, winterbanden, vervangende auto bij onderhoud etc. of niet.
Ja, dat is hetzelfde. Jij krijgt de auto niet, maar Terberg houdt deze. Terberg verkoopt dan de auto, dus de restwaarde is voor Terberg. Heel logisch, en dat zei ik toch ook? (had het misschien wel wat beter kunnen formuleren, eensch :) ).

Tsja, qua pakketten maak je het zo gek als je zelf wilt, maar dan nog, dan weegt het nog steeds niet op tegen mijn berekening :-)
IveGotARuddyGun schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:38:
[...]

Omdat Terberg denkt (of hoopt) dat mensen die prijs er wel voor over hebben? Of zou dat te makkelijk gedacht zijn?
Dat zou zomaar kunnen, ik ben er niet één van ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 15:25

RoofTurkey

PredatorKalkoen

databeestje schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:13:
[...]
Er wordt daarentegen wel weer gesproken over het opladen van de elektrische bussen voor de langere ritten, dat zou toch wel een uitkomst zijn als je deze constructie in NL over de snelwegen zou realiseren. Rust de bus of trekker uit met een 200kWh en je kan overal in Nederland komen met de vrachtwagen.
Het bijkomende gemak in Nederland tov Zweden is natuurlijk ook dat alles hier redelijk dicht op elkaar zit en dat zo'n beetje alle grote snelwegen ook flink gebruikt worden en dus de kosten per auto/vrachtwagen/bus relatief erg laag zullen zijn zelfs al zou je alle grote snelwegen voorzien van volledige bovenleidingen. Hopelijk wordt het snel door ontwikkeld en gaat onze staat er direct mee aan de slag als het goed lijkt te werken op de test stukken.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

databeestje schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 13:13:

Ik had juist verwacht dat deze volelektrisch met accu zouden zijn zodat deze ook stadskernen in mogen. Je hoeft de trekker dan ook maar met 1 aandrijfsysteem uit te rusten.

NL is klein, en Scania produceert voor de hele wereld, volledig E zou in eerste instantie te kostbaar zijn voor de ontwikkeling.
Het komt echt wel en ik denk dan aan een brandstofcel systeem voor echt lange(re) afstanden (ja met alle negatieve dingen die er aan kleven met waterstof).

EDIT:
Voorzien nog wel wat problemen met bovenleidingen, speciaal transport (hoogte), bruggen te laag met leidingen er onderdoor voor standaard hoogte van 4 meter

[ Voor 8% gewijzigd door ollie1965 op 24-06-2016 14:09 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ollie1965 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:07:
[...]

NL is klein, en Scania produceert voor de hele wereld, volledig E zou in eerste instantie te kostbaar zijn voor de ontwikkeling.
Dus maken we een trekker met 2 aandrijflijnen erin, volelektrisch en diesel. Mik de diesel overboord en je hebt er nog 1. Het scheelt gewoon geld om te maken. Want in dit geval heeft de elektro motor genoeg vermogen om de volledige combinatie te trekken. Het is geen prius hybride met een hulpmotor ;)
Het komt echt wel en ik denk dan aan een brandstofcel systeem voor echt lange(re) afstanden (ja met alle negatieve dingen die er aan kleven met waterstof).

EDIT:
Voorzien nog wel wat problemen met bovenleidingen, speciaal transport (hoogte), bruggen te laag met leidingen er onderdoor voor standaard hoogte van 4 meter
Juist door de accu buffer hoef je hier geen rekening mee te houden, je maakt het jezelf anders nodeloos moeilijk. Dus in het geval van bruggen en viaducten houd de bovenleiding 500 meter van te voren op zodat je niet met je ding er vol in haakt :)

Op 2 baans wegen wissel je de bovenleiding om en om af per kilometer of 2, dan kan je met extreem vervoer daartussen slalommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
[...]

Ik begrijp dat je natuurlijk extra betaald als je leased, maar dit is wel aardig exorbitant. Ook betaal je niet de hele auto in geval van Full Operational Lease (en niet Financial lease, daar gaat het voorbeeld van Terberg niet over). Zie de volgende rekenvoorbeelden:

Nissan Leaf 30KWh Tekna (Berekend op Athlon.nl)
Consumentenprijs: € 37.690,-
Aantal maanden: 60
Prijs per maand:€ 519,-
TOTAAL NA 60 MAAND:€ 31.114,-
Verschil met Consumentenprijs:€ 6.576,-

Nutteloos om te vergelijken aangezien je niet precies weet wat incl en excl is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
Blik1984 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:35:
[...]

Nutteloos om te vergelijken aangezien je niet precies weet wat incl en excl is
10k is niet nutteloos, maar een enorm verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een leasemaatschappij nog nooit de consumentenprijs zien afrekenen voor een auto.

Een beetje Google geeft percentages van 5% korting op een auto zonder inruil en leasemaatschappijen zijn daarnaast ook goed in onderhandelen. Dus het zou me niks verbazen als die ergens ~10% korting sowieso al pakken.
In jouw geval tik je dus al 3-4k van de consumentenprijs af. Daarnaast weet ik niet hoe opties meetellen. Die zijn namelijk voordelig voor de fabrikant, dus het zou best kunnen dat op een 'fully loaded' versie je meer korting krijgt dan het kale instapmodel. In jouw rekenvoorbeeld kan het goed zijn dat je daar al de helft van je kosten 'kwijt' bent.

De andere kant is het onderhoud. Ook daar onderhandelen de leasemaatschappijen hard. Zij betalen voor onderhoud dus ook nooit de consumenten prijs. In jouw rekenvoorbeeld zit je in de 'duurste' schaal van Tesla qua onderhoud, wat dus neerkomt op bijna 5.000 euro.
Terwijl een Nissan Leaf in dezelfde periode volgens sommige bronnen 400 euro kost.

Dus als je 4.000 euro afschaaft van de aankoopprijs en 4.000 euro afschaaft van de onderhoudskosten, dan is die 10.000 euro verschil die jij vindt al bijna helemaal verklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

databeestje schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:20:
[...]

Dus maken we een trekker met 2 aandrijflijnen erin, volelektrisch en diesel. Mik de diesel overboord en je hebt er nog 1. Het scheelt gewoon geld om te maken. Want in dit geval heeft de elektro motor genoeg vermogen om de volledige combinatie te trekken. Het is geen prius hybride met een hulpmotor ;)

Juist door de accu buffer hoef je hier geen rekening mee te houden, je maakt het jezelf anders nodeloos moeilijk. Dus in het geval van bruggen en viaducten houd de bovenleiding 500 meter van te voren op zodat je niet met je ding er vol in haakt :)

Op 2 baans wegen wissel je de bovenleiding om en om af per kilometer of 2, dan kan je met extreem vervoer daartussen slalommen.
Snap ik maar afstanden NL is iets anders dan noord/zuid/diagonalen in S, N, RUS of AUS,
Infrastuctuur daar aanleggen op voorgestelde methode is, zoals eerder gezegd, te kostbaar per Km/vervoer/intensiteit.

Ja die E truck voor stads en regio vervoer komt wel (is er al).
Lange afstanden met bovenleidingen en kleine buffer accu is afhankelijk van afstanden/intensiteit/huidige infrastructuur/kunstwerken/geo enz enz
Filebericht 2025:
Op de A28 staat een file van 35 kilometer vanwege een gebroken bovenleiding.
Verkeer is in beide richtingen geblokkeerd.
ProRail is onderweg en verwacht een reparatietijd van 8 uur
:+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
[...]
Is de genoemde 35k voor de tesla niet veel waarschijnlijker 40k in nederland?
Ik dacht dat 35k de dollarprijs zou zijn in de US, dus dat er in Europa toch eerder met 40k rekening gehouden diende te worden.
Of is de europese prijs toch echt 35k? Dat heb ik dan namelijk gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:11
Europees misschien wel, maar NL gooit er altijd nog een flinke zooi BPM bovenop he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Geen BPM voor een elektrische auto :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ollie1965 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:18:
[...]

Snap ik maar afstanden NL is iets anders dan noord/zuid/diagonalen in S, N, RUS of AUS,
Infrastuctuur daar aanleggen op voorgestelde methode is, zoals eerder gezegd, te kostbaar per Km/vervoer/intensiteit.
Dat vindt ik nogal een boute uitspraak eerlijk gezegd. Van veel verschillende voorstellen om over lange afstand elektrisch te vervoeren is dit bijzonder haalbaar. Het is een redelijk complex verhaal van infrastructuur en techniek in de trekker.

Het doel hier is niet de goedkoopste optie perse, maar de goedkoopste optie met minder uitstoot, dan wordt het aantal optie al een stuk kleiner. En dan niet een beetje minder uitstoot, maar vrijwel geen uitstoot.
Ja die E truck voor stads en regio vervoer komt wel (is er al).
Lange afstanden met bovenleidingen en kleine buffer accu is afhankelijk van afstanden/intensiteit/huidige infrastructuur/kunstwerken/geo enz enz
Tuurlijk, is het afhankelijk van factoren, maar een bufferaccu van 200kWh geeft deze wel de mogelijkheid om circa 50-75km autonoom af te leggen, dit geeft enorm veel flexibiliteit in het gebruik. Het is feitelijk dan ook een elektrische vrachtwagen die je al hebt, maar dan met bovenleiding ondersteuning.
[...]
Filebericht 2025:
Op de A28 staat een file van 35 kilometer vanwege een gebroken bovenleiding.
Verkeer is in beide richtingen geblokkeerd.
ProRail is onderweg en verwacht een reparatietijd van 8 uur
:+
Heh, aangezien de langste stukken wellicht maar 10km zullen zijn waar deze per 2km actief zijn is het prima mogelijk om even aan de VID te vragen om een X boven de weg te gooien en de werkwagen even ter plaatse kan. Het is minder lastig dan bij het spoor iig. Zo zou je ervoor kunnen kiezen om deze buiten de spits te repareren. Je laad traject is alleen 2km korter geworden en nu maar 8km.

Maar als je naar Frankrijk zou moeten kom je er zeker onderweg nog genoeg tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 21:08
Maasluip schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:41:
Geen BPM voor een elektrische auto :9
Waarschijnlijk wel BTW.
Dat soort internationale prijzen zijn vaak ex BTW

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
RocketKoen schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:15:
[...]

Waarschijnlijk wel BTW.
Dat soort internationale prijzen zijn vaak ex BTW
Je kunt gewoon op de website van Tesla de Amerikaanse prijs vergelijken met de Nederlandse (incognito mode gebruiken). Daar is al duidelijk dat de Model S in Nederland veel duurder is dan in de VS.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
PatrickH89 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:30:
[...]

Lekker makkelijk reageren. Een openbare laadpaal aanvraag moet alleen al een half jaar ter inzage liggen op het gemeentehuis zodat andere inwoners bezwaar kunnen maken. Komt nog bij dat als er 1 openbare laadpaal plek natuurlijk niet altijd beschikbaar is voor mij. Volgens mij mag ik het toch zeker wel belachelijk vinden dat er op 23000 inwoners een openbare laadpaal te vinden is of niet?

Los hiervan heb ik binnenkort misschien een (Hybride met stekker?) EV als bedrijfsauto als alles geregeld kan worden.
Geef ik gelijk toe, is inderdaad makkelijk reageren, maar dat is jouw opmerking dat het "belachelijk" is dat er maar 1 laadpaal in het dorp te vinden is ook. Want dan is mijn wedervraag: Wat heb je er aan gedaan om te zorgen dat er meer palen in jullie dorp gaan komen?
Heb je de gemeente al gebeld om te melden dat je dat belachelijk vindt?

En heb je al gemeld dat je het vreemd vindt dat er een bezwaarprocedure is tegen het plaatsen van een laadpaal? (overigens het hoeft geen half jaar ter inzage te liggen, de hele procedure duurt maximaal 6 maanden, klein verschil, nog steeds belachelijk lang, maar toch)

Plus volgens mij is er namelijk geen bezwaarprocedure nodig voor het plaatsen van een laadpaal, maar een bezwaarprocedure tegen het exclusief maken van een parkeerplek oftewel een paal kan gewoon geplaatst worden en dan kan na de bezwaarprocedure er een speciaal bord bij geplaatst worden, waardoor deze exclusief voor (B)EV wordt. Dus een gemeente die ballen heeft plaatst een laadpaal, met eventueel een bordje er bij "vriendelijk verzoek om hier alleen met een (B)EV te staan" en gaat dan de procedure in om die parkeerplek exclusief te maken. Helaas hebben gemeenten vaak niet de ballen, want het makkelijkste zou zijn als ze een collectieve procedure zouden beginnen waarbij gewoon voor elke straat wordt vastgesteld dat 10% van de parkeerplekken aangewezen kan worden voor een (B)EV laadplek. Ben je in één keer klaar, hoef je bij een verzoek alleen maar het rekensommetje erop los te laten en je kunt de paal plaatsen, maar ja als ik de baas zou zijn van het land ;)

Daarnaast, en dat is ook al eerder aangegeven kun je al voor dat je een (B)EV aanschaft overleggen bij de gemeente wat de mogelijkheden zijn en bij mijn weten hebben de meeste gemeenten wel het beleid dat elke aanvraag goedgekeurd wordt mits voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden.

Maarre: Mooi dat je (waarschijnlijk) een EV hebt kunnen regelen!
(Even als aanvulling, zelfs als je een full BEV hebt, hoeft de laadpaal echt niet altijd beschikbaar te zijn.
Dat is iets wat je jezelf wijs maakt (deed ik ook de eerste maanden, bij wijze van spreken constante stress als ik ergens naar toe reed, het zou toch niet zo zijn dat mijn beoogde paal bezet is, en wat doe ik dan, hoe kom ik weer thuis? op een gegeven moment komt het besef dat je die ene laadpaal niet perse nodig hebt er is altijd een andere en in geval van extreme nood zijn er altijd de woekerpalen van Allego met een tarief van € 30 per uur... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Yes ik kreeg een telefoontje dat ik volgende week al m'n Tesla kan ophalen >:) 8) :*)

Heb nog niet eens een paal... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
BB-One schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:43:
dat er maar 1 laadpaal in het dorp te vinden is ook.
Doet mij onwillekeurig denken aan "the only gay in the village" van Little Britain. :+
YoshiBignose schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 17:01:
Yes ik kreeg een telefoontje dat ik volgende week al m'n Tesla kan ophalen >:) 8) :*)

Heb nog niet eens een paal... :/
Gefeliciteerd! d:)b

Je kunt intussentijd toch met een gewone geaarde stekker opladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
BB-One schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:43:
[...]

Geef ik gelijk toe, is inderdaad makkelijk reageren, maar dat is jouw opmerking dat het "belachelijk" is dat er maar 1 laadpaal in het dorp te vinden is ook. Want dan is mijn wedervraag: Wat heb je er aan gedaan om te zorgen dat er meer palen in jullie dorp gaan komen?
Heb je de gemeente al gebeld om te melden dat je dat belachelijk vindt?

En heb je al gemeld dat je het vreemd vindt dat er een bezwaarprocedure is tegen het plaatsen van een laadpaal? (overigens het hoeft geen half jaar ter inzage te liggen, de hele procedure duurt maximaal 6 maanden, klein verschil, nog steeds belachelijk lang, maar toch)

Plus volgens mij is er namelijk geen bezwaarprocedure nodig voor het plaatsen van een laadpaal, maar een bezwaarprocedure tegen het exclusief maken van een parkeerplek oftewel een paal kan gewoon geplaatst worden en dan kan na de bezwaarprocedure er een speciaal bord bij geplaatst worden, waardoor deze exclusief voor (B)EV wordt. Dus een gemeente die ballen heeft plaatst een laadpaal, met eventueel een bordje er bij "vriendelijk verzoek om hier alleen met een (B)EV te staan" en gaat dan de procedure in om die parkeerplek exclusief te maken. Helaas hebben gemeenten vaak niet de ballen, want het makkelijkste zou zijn als ze een collectieve procedure zouden beginnen waarbij gewoon voor elke straat wordt vastgesteld dat 10% van de parkeerplekken aangewezen kan worden voor een (B)EV laadplek. Ben je in één keer klaar, hoef je bij een verzoek alleen maar het rekensommetje erop los te laten en je kunt de paal plaatsen, maar ja als ik de baas zou zijn van het land ;)

Daarnaast, en dat is ook al eerder aangegeven kun je al voor dat je een (B)EV aanschaft overleggen bij de gemeente wat de mogelijkheden zijn en bij mijn weten hebben de meeste gemeenten wel het beleid dat elke aanvraag goedgekeurd wordt mits voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden.

Maarre: Mooi dat je (waarschijnlijk) een EV hebt kunnen regelen!
(Even als aanvulling, zelfs als je een full BEV hebt, hoeft de laadpaal echt niet altijd beschikbaar te zijn.
Dat is iets wat je jezelf wijs maakt (deed ik ook de eerste maanden, bij wijze van spreken constante stress als ik ergens naar toe reed, het zou toch niet zo zijn dat mijn beoogde paal bezet is, en wat doe ik dan, hoe kom ik weer thuis? op een gegeven moment komt het besef dat je die ene laadpaal niet perse nodig hebt er is altijd een andere en in geval van extreme nood zijn er altijd de woekerpalen van Allego met een tarief van € 30 per uur... O-)
Als je per dag 120km rijdt moet de paal dus wel elke dag beschikbaar zijn met de huidige (betaalbare) tweedehands EVs. Overigens snap ik niet zo goed waarom ik het niet belachelijk mag vinden hoe de procedure werkt zonder ALLES in het werk gesteld te hebben om dat ook te doen. Het is beyond bizar dat je zo met het vingertje komt wijzen. Ik heb nergens in de voorwaarden van GoT gelezen dat het verplicht is om een laadpaal aan te vragen en alle politieke middelen in te zetten om iets te doen aan een situatie die je constateert.

Tip, doe eens normaal. Je hebt geen idee in wat voor staat (los van wat ik heb gezegd) mijn plannen zijn voor een EV (misschien ben ik me aan het orienteren en misschien heb ik uberhaupt geen geld om een EV te kopen, gewoon een paar opties). Ik vind dit een hele rare manier van reageren op een simpele post zoals ik die plaatste, ontzettend onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
jinxedworld schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:36:
[...]

10k is niet nutteloos, maar een enorm verschil.
Ja, maar als je niet weet waar de tarieven op gebaseerd zijn kun je het ook niet vergelijken. Zo is het ook nog onbekend wat een Tesla aan afschrijving doet, dus zit er een hogere marge op qua afschrijving bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
mrmrmr schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 17:24:
[...]

Gefeliciteerd! d:)b

Je kunt intussentijd toch met een gewone geaarde stekker opladen?
Dat is waar en anders even een publieke paal in de buurt zoeken, zag laatst om de hoek zo'n dubbele staan terwijl er altijd maar 1 GTE staat. Wel super krappe plek met hoge stoep... echt een hel voor een Model S :( oh wacht maar kan m'n autopilot gebruiken natuurlijk. >:)

[ Voor 6% gewijzigd door YoshiBignose op 24-06-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
PatrickH89 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 17:43:
[...]

Als je per dag 120km rijdt moet de paal dus wel elke dag beschikbaar zijn met de huidige (betaalbare) tweedehands EVs. Overigens snap ik niet zo goed waarom ik het niet belachelijk mag vinden hoe de procedure werkt zonder ALLES in het werk gesteld te hebben om dat ook te doen. Het is beyond bizar dat je zo met het vingertje komt wijzen. Ik heb nergens in de voorwaarden van GoT gelezen dat het verplicht is om een laadpaal aan te vragen en alle politieke middelen in te zetten om iets te doen aan een situatie die je constateert.
Dat is niet wat ik schreef, jij reageerde op de opmerking dat mensen moeilijk willen veranderen dat jij kiest voor een ICE (het argument voor een ICE) omdat er maar een laadpaal in je dorp is en je niet thuis kunt opladen. Daar reageerde ik op, want in mijn beleving is dat argument pas valide als je geprobeerd hebt er wat aan te doen/veranderen en dat niet gelukt is.
Alles begint nog steeds bij jezelf. En dat houdt heus niet in dat je alle politieke middelen moet in zetten, maar een aanvraag voor een extra laadpaal is dan in mijn beleving het minste wat je kan doen.
Tip, doe eens normaal. Je hebt geen idee in wat voor staat (los van wat ik heb gezegd) mijn plannen zijn voor een EV (misschien ben ik me aan het orienteren en misschien heb ik uberhaupt geen geld om een EV te kopen, gewoon een paar opties). Ik vind dit een hele rare manier van reageren op een simpele post zoals ik die plaatste, ontzettend onnodig.
Ik kan nergens lezen dat er andere argumenten waren om geen EV te kopen/aan te schaffen, het enige wat ik lees is dat er geen laadpaal is. Mijn excuses als ik je andere argumenten heb gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren reed er 1 bij ons door de wijk. Ik ben geen held met snel foto's maken op een telefoon dus hij was al een eindje weg eer ik een foto had gemaakt.

Het is sowieso al een week waar ik veel andere EV's heb gezien. Twee Tesla's tegelijk laden bij Fastned Blommendaal (1tje "achterstevoren"), een paar keer een Leaf zien rijden en nu dus de DHL auto.
Wij doen het regelmatig en ik heb er (dus) geen problemen mee. Het is natuurlijk ook volkomen vrijblijvend, anders laad ik onderweg wel ergens op bij een snellader. De meeste mensen vinden het niet eens vreemd dat ik het vraag en het is me ook al een aantal keer zelf aangeboden ("als je komt dan kan je hier gewoon opladen hoor") voor ik er naar kon vragen.

Bezoekers mogen hier ook laden maar gezien het gebrek aan ander EV's in de familie of vriendenkring is dat nog nooit gebeurd. Als ik een bezinekraantje had waarmee hun tank vol te druppelen was mogen ze dat wat mij betreft ook. Maar ik kan thuis geen benzine maken, alleen elektriciteit...
Nivve schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:36:
Is de genoemde 35k voor de tesla niet veel waarschijnlijker 40k in nederland?
Waarschijnlijk wel, maar de genoemde leaseprijs is daar wel op gebaseerd (inclusief BTW). Als de prijs hoger wordt dan gaat het lease bedrag ook omhoog.
PatrickH89 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 17:43:
Als je per dag 120km rijdt moet de paal dus wel elke dag beschikbaar zijn met de huidige (betaalbare) tweedehands EVs
Ja, en dan wil je dus niet afhankelijk zijn van een openbare laadpaal die al bezet kan zijn door andere mensen. Ook al waren er 50 laadpalen in je dorp geweest, als die allemaal bezet zijn als je thuis komt heb je daar nog niets aan.

Je ging toch met de trein naar je werk (bij een station waar altijd een PHEV stond te laden)? Of ben je van werk veranderd?
Je hebt geen idee in wat voor staat (los van wat ik heb gezegd) mijn plannen zijn voor een EV (misschien ben ik me aan het orienteren en misschien heb ik uberhaupt geen geld om een EV te kopen, gewoon een paar opties).
Aan de andere kant: het enige wat je hier tot nog toe hebt geroepen is dat er weinig palen bij jou in de buurt zijn. Dat is voor op zich niets nieuws, dat is bijna overal zo. Gemeentes hebben in het algemeen geen geld (meer) dus die gaan dat heus niet uit zichzelf aanleggen. Zolang er dus niemand vraagt hoe dat zit zal de situatie niet veranderen.

Ik ken geen mensen die een BEV hebben die GEEN laadpaal hebben waar ze altijd kunnen laden (thuis of op het werk). Met een PHEV zie je dat wel vaker omdat zij gewoon door kunnen rijden op benzine en het voor hun dus geen probleem is als de accu leeg is.

Edit:
Nieuw record optrekken in elektrische auto en hier een filmpje.

[ Voor 2% gewijzigd door JeroenE op 25-06-2016 12:42 . Reden: Nieuw record ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
JeroenE schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 10:54:

Ja, en dan wil je dus niet afhankelijk zijn van een openbare laadpaal die al bezet kan zijn door andere mensen. Ook al waren er 50 laadpalen in je dorp geweest, als die allemaal bezet zijn als je thuis komt heb je daar nog niets aan.

Je ging toch met de trein naar je werk (bij een station waar altijd een PHEV stond te laden)? Of ben je van werk veranderd?
Klopt, het scheelt alleen een half uur in reistijd, dus per auto heeft mijn voorkeur. Er is sinds kort sprake van dat er een auto van de zaak komt. Een BEV is waarschijnlijk door redenen een beetje lastig (60-70km enkele reis, afhankelijk van de route) en er is op het moment nog geen mogelijkheid om bij kantoor te laden (en thuis dus ook niet, hooguit kabel over de stoep). Ik wil voordat het zover is nog wel even overleggen of het mogelijk is om aan (een van) beide zijden een oplaadpaal te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PatrickH89 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:03:
Een BEV is waarschijnlijk door redenen een beetje lastig (60-70km enkele reis, afhankelijk van de route) en er is op het moment nog geen mogelijkheid om bij kantoor te laden (en thuis dus ook niet, hooguit kabel over de stoep).
Informeer in ieder geval alvast bij je gemeente hoe of wat (vaak staat het ook op de website). Dan weet je wat er nodig kan zijn om een laadpaal in de buurt te regelen.

Ik rij 90 km naar de zaak en dat gaat prima, maar ik kan zowel thuis als op kantoor laden. Op kantoor alleen met een stopcontact. Die moest wel apart aangelegd worden. Dat was op zich wel handig want daarom is die nu ook geschikt voor 16A. Ik heb zelf een andere lader gekocht die dat met een stopcontact kan laden. De laders die je bij een auto krijgt laden namelijk met 10A. Dat scheelt toch al een factor anderhalf. Op zich heb k het niet nodig want in de uren dat ik op de zaak ben kan ik mijn auto ook met 10A vol krijgen. Maar ik vind het wel fijn als hij wat eerder vol is. Dan hoef je niet onderweg te laden als je toch nog even tussendoor weg bent.

Thuis was voor mij niet moeilijk. Ik kan op eigen grond parkeren dus dat was in principe niet veel anders dan laadpaal aan de muur schroeven en klaar.

Als je niet zowel thuis als op kantoor kan laden weet ik niet of ik het wel zou doen. Af en toe snelladen vind ik geen probleem, maar als je iedere dag bij een snellader staat omdat je thuis niet kan laden dan kan je bijna net zo goed met de trein gaan qua reistijd. En dan moet er ook nog 1 handig op de route zitten.

Als je toch een ICE gaan nemen moet je even kijken welke je wil en hoe het zit met de bijtelling. Volgend jaar worden de tarieven weer anders en van de ene auto gaan ze dan omhoog maar van de andere auto omlaag. Nu heb je 15%, 21% en 25% en straks alleen nog maar 22% (en natuurlijk 4% voor BEV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-10 18:10

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik ben op dit moment met de Model S op vakantie in Zwitserland. Op de camping met 6A laden, lekker langzaam, maar genoeg.

Valt mij op hoe veel laadpalen er zijn! Ik ben in Locarno en zie naast de dure bolides van Ferrari ook veel Model S, Leaf, i3 en ook elektrische motor scooters.

Bergen rijden blijft leuk. ICE's pesten met lekker snel naar boven na een haarspeltbocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die campings gaan daar ook snel genoeg van krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Snow_King schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:59:

Bergen rijden blijft leuk. ICE's pesten met lekker snel naar boven na een haarspeltbocht :)
En berg af weer veel energie terug krijgen!

Dit , hierom en hierom

Pagina: 1 ... 73 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.