Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

GoldenSample schreef op maandag 06 juni 2016 @ 18:39:
[...]

Ah kijk, de typische: het moet anders maar ik wil niets aan mijn eigen gedrag veranderen reactie. :P

Betere suggesties dan?
Jazeker:
  • Meer laadpalen
  • Meer parkeerplekken
  • Minder mensen op een locatie proberen te proppen
  • Mensen die niet per se met de auto hoeven (<25km ofzo) stimuleren om niet met de auto te komen
  • Mensen stimuleren met het OV te komen
  • Carpooling stimuleren
  • Hybrids weigeren bij laadpalen :P
Afijn, bij ons specifiek komen de problemen dus voort uit het facilitaire beleid. Als er voldoende vrije parkeerplaatsen waren geweest had ik mijn auto met liefde verzet.

PS en ja, toevallig val ik in die categorie die echt op die locatie moet zijn vanwege de meetopstellingen, is mijn woon-werk afstand 75km, woon ik in een klein dorp waar de OV aansluiting slecht is en er geen andere mensen wonen die bij hetzelfde bedrijf werken dus gaat het voor mij allemaal niet op :+
Voor een pittige verhuisvergoeding ben ik misschien nog wel bereid te verhuizen, maar mijn vrouw niet denk ik...

[ Voor 20% gewijzigd door Shapeshifter op 06-06-2016 19:22 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Shapeshifter schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:19:
[...]

Jazeker:
[ul]
• Meer laadpalen
Wie betaald?
• Meer parkeerplekken
Wie betaald?
Moet je bij je werkgever zijn :P
• Mensen die niet per se met de auto hoeven (<25km ofzo) stimuleren om niet met de auto te komen
Moet je bij je werkgever zijn ;)
Nog hogere belasting op autorijden dus? :P
• Carpooling stimuleren
Tja wie moet dat forceren :+
[/ul]
Denk dat je daar iedereen behalve de PHEV rijder in mee hebt :P
Afijn, bij ons specifiek komen de problemen dus voort uit het facilitaire beleid. Als er voldoende vrije parkeerplaatsen waren geweest had ik mijn auto met liefde verzet.

PS en ja, toevallig val ik in die categorie die echt op die locatie moet zijn vanwege de meetopstellingen, is mijn woon-werk afstand 75km, woon ik in een klein dorp waar de OV aansluiting slecht is en er geen andere mensen wonen die bij hetzelfde bedrijf werken dus gaat het voor mij allemaal niet op :+
Voor een pittige verhuisvergoeding ben ik misschien nog wel bereid te verhuizen, maar mijn vrouw niet denk ik...
Zoals bijna overal is het 'gewoon' weer een centenkwestie. Maar dat mag geen verbazing zijn neem ik aan.

Overigens is zoiets natuurlijk helemaal een probleem in binnensteden waar de parkeerdruk helemaal torenhoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Shapeshifter schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:19:
[...]

Jazeker:
  • Meer laadpalen
  • Meer parkeerplekken
  • Carpooling stimuleren

Hiermee bevestig je toch precies zijn conclusie dat iedereen alles anders moet doen behalve jij? Of ligt dat nou aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

We zijn een onderzoeksinstituut dat anderen de les leest over duurzaam vervoer. Een dergelijk instituut mag best wat geld steken in het goede voorbeeld geven.
Wie betaald?
De werkgever me dunkt, die wil toch graag onze tijd duur kunnen verkopen, dan mag er best geïnvesteerd worden in de medewerkers.
Moet je bij je werkgever zijn :P
Die wil leegstand op andere locaties voorkomen en puur op cijfers stop je dan meer mensen in hetzelfde gebouw, want daar kleven verder natuurlijk geen nadelen aan...
Moet je bij je werkgever zijn ;)
Ze zijn eindelijk begonnen met een pilot en een herziening van het mobiliteitsbeleid, wie weet...
Nog hogere belasting op autorijden dus? :P
Dat is jouw conclusie, waarom zou dat de enige manier zijn?
Tja wie moet dat forceren :+
Er staat stimuleren, niet forceren. Hierin kan de werkgever een rol spelen. Er zijn dergelijke plannen geweest in het verleden, maar dermate slecht uitgewerkt dat het is doodgebloed.
Denk dat je daar iedereen behalve de PHEV rijder in mee hebt :P
Deze meende ik niet echt, maar het zijn wel vaak de PHEVs die na een uurtje al vol zijn en dan de rest van de dag de paal blokkeren, ik sta daadwerkelijk 4-5 uur te laden.
Zoals bijna overal is het 'gewoon' weer een centenkwestie. Maar dat mag geen verbazing zijn neem ik aan.

Overigens is zoiets natuurlijk helemaal een probleem in binnensteden waar de parkeerdruk helemaal torenhoog is.
Uiteraard, ik snap het ook wel, daarom neem ik het mijn mede elektrische rijders op onze locatie ook niet kwalijk als ze er nog staan. Heb natuurlijk gewoon een briefje achter mijn ruit met mijn nummer erop... Parkeerplekje ruilen is dan nog een optie...
mcDavid schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:16:
[...]

Hiermee bevestig je toch precies zijn conclusie dat iedereen alles anders moet doen behalve jij? Of ligt dat nou aan mij?
De stelling was dat ik niets aan mijn gedrag wilde veranderen, dat is onjuist. Het is in mijn situatie vrijwel onmogelijk om "mijn gedrag" te veranderen. Tevens werd er gevraagd om alternatieven, daarvan heb ik er een aantal gegeven. GoldenSample heeft nooit een kader gedefinieerd waar die alternatieven in moesten vallen...

[ Voor 68% gewijzigd door Shapeshifter op 06-06-2016 20:44 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

De vragen waren retorisch, wat ik er mee probeerde aan te geven is dat de laadpalen operators er relatief weinig aan kunnen doen. ;) Ze hebben weinig invloed buiten spelen met de prijs om mensen na het laden uit het parkeervak te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Sterker nog...het onderwerp van het "hoggen" van een laadplek is zelfs bij Tesla een actief onderwerp. Zeker wanneer de massaproductie van de 3 op stoom komt, zal het aantal Tesla's welke kunnen laden bij een SuperCharger gigantisch toenemen. Bij de S en X zit het laden "voor het leven" al in de aanschafprijs, maar voor de 3 is het onbekend van de "tariefstructuur" zal worden. Alleen een pakket voor het leven of toch een pay per visit. Met misschien een prikkel om de auto weg te halen wanneer een bepaald laadniveau is gehaald? Dan wel klaar is met laden.

De EV als concept werkt toch het beste wanneer men thuis kan laden en slechts incidenteel gebruik hoeft te maken van publieke palen (al dan niet fastchargers) of SuperChargers. Zelf ben ik slechts in bepaalde omstandigheden voor publieke palen...EV eigenaren moeten zelf de laadmogelijkheid verzorgen wanneer mogelijk....en de gemeentes zouden dit moeten faciliteren. Let wel...de gemeentes mogen daar best geld voor vragen vind ik.

Zelf heb ik het liefst een regel dat een parkeerplaats voor een 1e auto "gehuurd" kan worden van de gemeente wanneer je geen mogelijkheid hebt de auto op eigen terrein te parkeren. Dan kabel over de stoep onder nette mat met reflectors...al dan niet tussen 19:00 uur en 07:00 uur als je erg bang bent voor struikelende mensen.

Binnenkort ga ik onderzoeken of het haalbaar gaat zijn iets dergelijks in mijn gemeente voor elkaar te krijgen. Zo niet...dan zou het kunnen dat ik mijn reservering bij ome Tesla zal moeten annuleren omdat een heel groot voordeel wegvalt. Een nieuw huis kopen met een oprit, vind ik net iets te ver gaan voor een andere auto ;).

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:59
ik denk dat we er niet aan ontkomen om 'elke' parkeerplaats te voorzien van een laadpaal.
Even een ideetje: In woonwijken gewone langzaam laders van bijvoorbeeld 3,7kW. De nacht is lang genoeg om de auto voldoende op te laden om weer een dag te gebruiken. De gemiddelde auto staat van 8 uur 's avonds tot 7 uur 's ochtends stil bij huis. Uitgaande van 3,7kW houdt dat in dat er in de nacht 40kWh geladen kan worden, betekent een rijbereik van 250 km. De palen worden geëxploiteerd door de gemeente, met een maximale wettelijke mark-up op de kWh prijs en de gemeente heeft ook nog een inkomstenbron er bij....

Voor de keren dat men meer stroom nodig heeft zijn er altijd nog de snelladers. Uitrol is relatief simpel. Je begint gewoon en plaatst nu bijvoorbeeld per 10 parkeerplaatsen een paal, maar je bereid gelijk de aansluiting van de andere palen voor (lees: kabel neerleggen) Is er meer vraag naar palen. Aansluiten en klaar.
Verdienmodel voor de gemeente:
10ct per kWh moet haalbaar zijn. Inkoop 8 ct per kWh + 10 ct (winstopslag) + BTW en andere ongein geeft een tarief van € 0,25 per kWh (bijvoorbeeld); gemiddeld 10kWh per paal per dag is € 1 per paal per dag is € 360 per jaar per paal. Kosten per paal als je groot inkoopt hoeft niet meer te zijn dan € 300. Na 1 jaar de paal al terugverdiend. :)
Levensduur gemiddeld 3 tot 4 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wie gaat m installeren?
Cheese_man schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:06:
Sterker nog...het onderwerp van het "hoggen" van een laadplek is zelfs bij Tesla een actief onderwerp. Zeker wanneer de massaproductie van de 3 op stoom komt, zal het aantal Tesla's welke kunnen laden bij een SuperCharger gigantisch toenemen. Bij de S en X zit het laden "voor het leven" al in de aanschafprijs, maar voor de 3 is het onbekend van de "tariefstructuur" zal worden. Alleen een pakket voor het leven of toch een pay per visit. Met misschien een prikkel om de auto weg te halen wanneer een bepaald laadniveau is gehaald? Dan wel klaar is met laden.

De EV als concept werkt toch het beste wanneer men thuis kan laden en slechts incidenteel gebruik hoeft te maken van publieke palen (al dan niet fastchargers) of SuperChargers. Zelf ben ik slechts in bepaalde omstandigheden voor publieke palen...EV eigenaren moeten zelf de laadmogelijkheid verzorgen wanneer mogelijk....en de gemeentes zouden dit moeten faciliteren. Let wel...de gemeentes mogen daar best geld voor vragen vind ik.

Zelf heb ik het liefst een regel dat een parkeerplaats voor een 1e auto "gehuurd" kan worden van de gemeente wanneer je geen mogelijkheid hebt de auto op eigen terrein te parkeren. Dan kabel over de stoep onder nette mat met reflectors...al dan niet tussen 19:00 uur en 07:00 uur als je erg bang bent voor struikelende mensen.

Binnenkort ga ik onderzoeken of het haalbaar gaat zijn iets dergelijks in mijn gemeente voor elkaar te krijgen. Zo niet...dan zou het kunnen dat ik mijn reservering bij ome Tesla zal moeten annuleren omdat een heel groot voordeel wegvalt. Een nieuw huis kopen met een oprit, vind ik net iets te ver gaan voor een andere auto ;).
Eh je beseft dat dit eigenlijk precies is hoe het nu werkt/werken gaat. Op sommige locaties word er al betaald om een laatpunt neer te morgen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
BB-One schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:29:
Kosten per paal als je groot inkoopt hoeft niet meer te zijn dan € 300. Na 1 jaar de paal al terugverdiend. :)
Levensduur gemiddeld 3 tot 4 jaar?
Een EV box zoals je die thuis gebruikt kost inderdaad niet zo heel veel. Maar zo gauw iets op straat komt te staan en redelijk 'hufterproof' moet zijn praat je wel over iets andere kosten. En je laat de hoogste kosten voor het gemak weg - namelijk het leggen van de kabels en plaatsen van de paal. De kosten van dat werk zijn natuurlijk hoger dan de paal zelf.

Dit alles gezegd hebbend, ik ben het met je eens dat er op niet al te lange termijn véél meer plekken zullen moeten komen. Zodat het inderdaad geen uitzondering meer is dat er een paal in je straat staat, maar dat het normaal is dat er meerdere in elke straat zijn.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:10

Snow_King

Konijn is stoer!

Voor iedereen hier boven, iets verder kijken dan de langzame palen die we nu hebben. De aankomende 10 jaar gaat er veel, heel veel veranderen. Uit de huidige situatie de toekomst bekijken is niet realistisch imho.

Tony Seba heeft weer een mooie talk hier over: YouTube: Clean Disruption - Why Energy & Transportation will be Obsolete by 2030 - Oslo, March 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ga hem even helemaal afkijken, maar het begin is wel direkt to the point. Als iets maar genoeg voordelen geeft, dan is 15 jaar echt geen lange tijd om alles om te gooien. Het voorbeeld van Chili uit Maasluip in "De Duurzame Kroeg Deel 3" geeft al aan dat "overproductie" van PV echt geen utopie is. En als PV-stroom gratis is, dan gaan transportkosten omlaag, dan gaan (industriële) productiekosten omlaag, dan verschuift er heel wat meer dan alleen maar wat pompstationhouders die failliet gaan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Maasluip schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 17:14:
Ik ga hem even helemaal afkijken, maar het begin is wel direkt to the point. Als iets maar genoeg voordelen geeft, dan is 15 jaar echt geen lange tijd om alles om te gooien. Het voorbeeld van Chili uit Maasluip in "De Duurzame Kroeg Deel 3" geeft al aan dat "overproductie" van PV echt geen utopie is. En als PV-stroom gratis is, dan gaan transportkosten omlaag, dan gaan wordt (industriële) productiekosten omlaag, dan verschuift er heel wat meer dan alleen maar wat pompstationhouders die failliet gaan.
Aanrader! Geeft maar weer aan dat je echt niet naar de huidige stand van zaken moet kijken als het op een EV aan komt.

Over PV is dit een leuk artikel: http://www.theguardian.co...solar-power-nevada-energy

De link met een EV is daar dus dat veel mensen straks zelf energie opwekken en volledig zelf consumeren in huis en in de auto. Wie weet ontstaan er in wijken ook laadpleinen die volledig off the grid zijn op eigen PV en buffers?

Pas met een EV dus op de huidige situatie te reflecteren op de toekomst.

Snelladen wordt veeeel sneller, accu's worden groter en daarmee de mindere noodzaak om elke nacht te laden.

Ik heb het vaker aangegeven, maar elke P plek een laadpaal is duur. Kabels, laadpalen en infra. Niet rendabel te krijgen.

Kijk nu maar eens naar de statistieken van Amsterdam. Die draaien allemaal hard verlies. Die palen zetten te weinig kWh weg om rendabel te worden. Dat kunnen ze ook niet, want ze zijn te lang bezet door mensen die niet laden. Gedrag van mensen aanpassen dat ze hun auro weghalen gaat erg lastig worden.

Mensen moet je niet beboeten, maar belonen. Dat is best lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat laatst is ook mijn hele probleem met het huidige overheidsbeleid. Lees de memorie Autobrief II . Overal is het: stimuleren = goedkoper maken van. En direkt daarop komt het probleem: je kunt niet teveel stimuleren want dan drogen je inkomsten op.
Nee! Doe het toch eens andersom! Belast eens meer datgene wat je wil dat de mensen niet doen. Belasting op brandstofvoertuigen omhoog. Je hebt al de CO2 toeslag bij aankoop, maak daar een leuke formule van om aankoop van zware verbruikers te belasten. Hetzelfde met je houderschapsbelasting. Je weet wat je wagenpark is, je kunt berekenen wat je veranderingen doen. En dan hoef je niet direkt naar paardenmiddelen te grijpen als "alle diesels onder de 90 gram CO2 geen BPM" of "geen bijtelling voor elektrische voertuigen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
mddd schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:16:
[...]

Een EV box zoals je die thuis gebruikt kost inderdaad niet zo heel veel. Maar zo gauw iets op straat komt te staan en redelijk 'hufterproof' moet zijn praat je wel over iets andere kosten. En je laat de hoogste kosten voor het gemak weg - namelijk het leggen van de kabels en plaatsen van de paal. De kosten van dat werk zijn natuurlijk hoger dan de paal zelf.

Dit alles gezegd hebbend, ik ben het met je eens dat er op niet al te lange termijn véél meer plekken zullen moeten komen. Zodat het inderdaad geen uitzondering meer is dat er een paal in je straat staat, maar dat het normaal is dat er meerdere in elke straat zijn.
De gedachte is ook niet om nu gelijk de schop in de grond te steken, maar wel om dat als gemeentebeleid te hebben. Straatwerk vernieuwen? Elektriciteitskabels er in (mocht dat nog nodig zijn...) En ik denk dat je een hufterproof laadkastje kan hebben voor rond de 300 euro, maar of dat nu 400 is of 500, dat maakt niet uit dat is een kwestie van verrekenen in kWh prijs. Als je er als gemeente 5000 palen afneemt denk ik dat er wel over de prijs te praten valt...
(overigens vraag ik mij af of het leggen van elektriciteitskabels nu zo heel duur is, glasvezel lag er ook zo maar in...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Ach in de toekomst hebben we dit en dan ligt het gewoon op iedere parkeerplaats.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.ecomento.com/wp-content/uploads/2015/07/tesla-wireless-charging-740x425.jpg

Problems solved :9

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ja, de "dock" wordt draadloos door de zon opgeladen zeker :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 17:49:
Nee! Doe het toch eens andersom! Belast eens meer datgene wat je wil dat de mensen niet doen. Belasting op brandstofvoertuigen omhoog. Je hebt al de CO2 toeslag bij aankoop, maak daar een leuke formule van om aankoop van zware verbruikers te belasten. Hetzelfde met je houderschapsbelasting. Je weet wat je wagenpark is, je kunt berekenen wat je veranderingen doen. En dan hoef je niet direkt naar paardenmiddelen te grijpen als "alle diesels onder de 90 gram CO2 geen BPM" of "geen bijtelling voor elektrische voertuigen".
Dat is er al, maar in de praktijk blijkt dat niet altijd goed uit te pakken. De keuze voor lease auto's hangt voornamelijk af van de bijtelling. Dat zag je bijvoorbeeld bij Mitsubishi HPEV's. Ook brandstofprijzen lijken bestuurders weinig te beinvloeden. Draaien aan die knoppen werkt niet zo goed.

We hebben lange termijnmaatregelen nodig. Van diesel moet we af, dus nieuwe diesels zouden we kunnen verbieden binnen 5 jaar. En binnen 10 jaar ook nieuwe benzine auto's. Zoals Noorwegen dat al van plan is. Dat is een effectieve methode die ook nu al stimulerend werkt.

Ik heb een Model 3 gereserveerd, maar ik wacht nog wel of een aantal voorwaarden worden voldaan: 450+ km NEDC bereik, zonder dure package (met dual motor) en overhoudskosten die lager zijn dan een vergelijkbare brandstofauto.

Er zijn twee dingen die we z.s.m. moeten verbeteren: luchtkwaliteit en broeikasgasuitstoot.

Luchtkwaliteit heeft de meeste impact op mensen in dit land. We weten al dat de uitstootnormen die onder laboratoriumomstandigheden worden vastgesteld weinig voorspellende waarde hebben voor de praktijk. Het is daarom zinloos om op die weg door te gaan, ook omdat de ultrafijnstofproductie toeneemt, wat nog erger is dan fijnstof. Autofabrikanten moeten momenteel miljarden investeren in minimale verbeteringen van oude techniek. Dat geld kunnen ze beter besteden aan echte oplossingen. Verschuiven van het probleem is geen fundamentele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 15:25

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Mooi nieuwsbericht van de lokale gemeente:
Uitbreiding elektrische laadpalen in Uden
Geplaatst op dinsdag 31 mei 2016

Gemeente Uden doet mee aan een provinciaal project om het netwerk van openbare laadpalen voor elektrische auto’s uit te breiden. Hiermee wil de gemeente elektrisch rijden stimuleren en zorgen voor voldoende elektrische oplaadpunten voor E-rijders, die niet kunnen parkeren en opladen op eigen terrein en aangewezen zijn op openbare oplaadpunten.

Zowel inwoners van Uden als bedrijven kunnen een aanvraag indienen voor een openbare laadpaal in hun omgeving. De uiteindelijke locatie van de openbare laadpaal wordt bepaald door de gemeente in overleg met de aanbieder van de laadpaal. Naar verwachting zullen in de komende jaren 25 laadpalen in onze gemeente geplaatst worden.

Wethouder Matthie van Merwerode: “Ik ben ervan overtuigd dat elektrisch rijden de toekomst is. Elektrisch vervoer zorgt voor het terugdringen van geluidshinder en CO2 uitstoot en verbetering van de luchtkwaliteit. Als gemeente willen we elektrisch rijden stimuleren onder andere door openbare laadpalen te plaatsen”.

Financiering
De provincie Noord-Brabant en Enexis financieren de proceskosten en een groot deel van een eenmalige bijdrage per laadpaal. Van gemeenten wordt een bijdrage van minimaal € 250,- per laadpaal gevraagd. Gemeente Uden heeft besloten om per laadpaal € 500,- extra bij te dragen om zo het stroomtarief voor de gebruiker met ca. 4 cent per kilowattuur te verlagen.

Aanvragen
Aanvragen voor een openbare elektrische laadpaal kunnen vanaf begin 2017 ingediend worden bij de gemeente.

‘Slim laden, de Brabantse aanpak’
Elektrisch rijden zal de komende jaren toenemen, maar lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren en te laden. Met het project ‘Slim laden, de Brabantse aanpak’ zet de Provincie Noord-Brabant zich in voor elektrisch rijden door het faciliteren van laadinfrastructuur in de openbare ruimte.
Het kost een gemeente (in Brabant) dus minimaal €250,- per laadpaal, iets minder dan de genoemde €300,- dus. Maar helaas staat er ook vermeld dat er naar verwachting de komende jaren (tot 2020?) zo'n 25 palen geplaatst zullen worden. Dit op een inwoneraantal van rond de 50.000 is dus een laadpaal per 2.000 inwoners. Of dat genoeg is durf ik zo niet te zeggen, maar het klinkt in ieder geval erg redelijk als daarbovenop ook nog andere partijen laadpalen blijven neerzetten (een aantal supermarkten hebben er al één of twee op de parkeerplaats staan). Maar goed om te zien dat er gedacht wordt aan mensen die wel elektrisch willen rijden, maar thuis geen oplader kunnen/willen hebben.

Edit: Linkje naar de Brabantse aanpak van het laad'probleem'.
Wat de doelen zijn:
  • In fases publieke laadpalen beschikbaar stellen aan e-rijders in Brabant zonder eigen terrein.
  • Doorgroeien naar 10.000-12.000 laadpunten in 2020.
  • De prijs van een publieke laadpaal halveren.
  • De exploitatiekosten verlagen door verlaging van belastingen en wettelijke tarieven.
  • Slim laden mogelijk maken.
  • Het werkproces versnellen (van aanvraag tot plaatsing).
  • Publiek laden mogelijk maken met lokaal opgewekte duurzame energie.
  • De markt uitdagen en faciliteren om naar rendabele business cases te groeien op het snijvlak van lokale duurzame energie, elektrisch rijden en slim laden.
  • Bijdragen aan en uitbouwen van de koploperspositie van Brabant op het gebied van elektrisch rijden en slimme netten.

[ Voor 13% gewijzigd door RoofTurkey op 08-06-2016 09:03 ]

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mrmrmr schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:01:
[...]

Ik heb een Model 3 gereserveerd, maar ik wacht nog wel of een aantal voorwaarden worden voldaan: 450+ km NEDC bereik, zonder dure package (met dual motor) en overhoudskosten die lager zijn dan een vergelijkbare brandstofauto.
Tegen de tijd dat je een Model 3 kunt kopen kan dat mogelijk zijn.

Tesla geeft zelf een range van 350 km voor de model 3. Als dat vergelijkbare kilometers zijn als met de Model S kilometers dan mag je daar wel 25% van af halen (Tesla claimt zelf 557 km NEDC bereik voor een S90, maar met een verbruik van 200 Wh/km is 450 realistisch). Dus de basis Model 3 wordt 280 km werkelijk bereik en dat zal met een 50-55 kWh accu worden. Laten we optimistisch zijn en zeggen het met 50 kWh haalbaar is, dan heb je voor 450 km bereik 80 kWh nodig en tegen huidige meerprijzen kost dat € 21.000 extra.
De daadwerkelijke kosten zullen wel lager zijn, want 50 kWh aan accu's is al € 35.000. Maar dat is aan huidige prijzen en niet aan 2019 prijzen.
Stel dat de 15% daling voor accu's doorzet, dan heb je over 3,5 jaar 80 kWh voor de prijs van 50 kWh nu en dan heb je je 450 km range voor de prijs van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:01:
Ook brandstofprijzen lijken bestuurders weinig te beinvloeden. Draaien aan die knoppen werkt niet zo goed.
Omdat die ook door de baas betaald worden. En de rijder kan er ook niets aan doen als dit duurder of goedkoper wordt. Bovendien geldt die verandering niet alleen voor die ene persoon, maar voor alle auto's in het wagenpark.

Een bedrijf heeft natuurlijk ook niet voor niets een auto aan iemand in bruikleen gegeven. Die reden veranderd meestal niet als de prijs hoger wordt. De kans dat je een werknemer hebt die het geen probleem vind om een auto in te leveren omdat de benzineprijs is gestegen acht ik niet zo groot. Dus zal een bedrijf die kosten gewoon slikken en hooguit bij de volgende salarisonderhandelingen een puntje van discussie. Mijn directeur wilde iedereen wel graag in een "zuinige" auto, maar er zijn toch ook mensen die niet-zo-zuinige rijden. Met de komst van bijtelling op basis van uitstoot/verbruik is dat wel verbeterd trouwens.
We hebben lange termijnmaatregelen nodig.
Qua milieu is -denk ik- veel meer te halen bij andere uitstootveroorzakers dan alleen de auto's. Neem de stad Rotterdam: heel mooi een milieuzone instellen voor auto's in het centrum. Maar tegelijkertijd wel stoer doen over de cruise schepen die midden in de stad aankomen. Heb je wel eens gezien wat voor uitstoot daar uit komt?!? De politici die dat hebben bedacht vinden het zelf natuurlijk helemaal niet raar.

Van de week weer de Evalia bij Fastned Blommendaal (langs de A15 richting Utrecht) gezien. Ik weet niet zeker of het iedere keer dezelfde is, maar ik denk het wel. Dat is ondertussen bijna het automodel die ik het vaakst zie laden bij Fastned (mijzelf niet meegerekend natuurlijk). Ik heb nog net iets vaker een Leaf gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

GoldenSample schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:42:
Wie gaat m installeren?

[...]

Eh je beseft dat dit eigenlijk precies is hoe het nu werkt/werken gaat. Op sommige locaties word er al betaald om een laatpunt neer te morgen zetten.
Het werkt nu juist NIET zo. Na wat onderzoek bij diverse gemeenten, blijkt dat eerst grif werd ingezet op (langzame) publieke laadpalen. Nu de gemeenten dat zelf moeten betalen op voorwaarde een marktpartij daarbij te strikken, zijn de meeste gemeenten daarvan afgestapt.

Er zijn diverse mogelijkheden en in volgorde van conform voor de EV eigenaar:
- eigen laadpunt op eigen terrein en laden auto op openbare ruimte met toestaan snoer over trottoir
- eigen laadpunt openbare ruimte en laden auto openbare ruimte
- publiek laadpunt openbare ruimte
- etc.

Veel gemeenten staan het niet toe een laadsnoer over het trottoir te leggen. En ik heb nog geen enkele gemeente gevonden waar een EV eigenaar een openbare parkeerplaats kan "huren" zodat deze auto geladen kan worden met een snoer over het trottoir.

Je wordt verwezen naar publieke palen als je niet op eigen terrein kunt laden. En dikwijls zou er na een onzekere en langdurige procedure kunnen worden besloten een extra publieke paal neer te zetten wanneer er niet eentje beschikbaar is binnen een bepaalde straal. Lijkt me een kostbare, stroperige manier van het realiseren van laadpunten. Een onzekere situatie voor het laden van de EV is een belangrijke reden af te zien van aanschaf van een dergelijke auto.

Een EV schittert wanneer er gegarandeerd "thuis" kan worden geladen. Veel voordelen gaan verloren wanneer een "tankstation" benadering wordt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Cheese_man schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:27:
Een EV schittert wanneer er gegarandeerd "thuis" kan worden geladen. Veel voordelen gaan verloren wanneer een "tankstation" benadering wordt gekozen.
Mee eens, de zekerheid dat je thuis kan laden is het mooiste. Maar is niet voor iedereen mogelijk.

"Eigen" plekken in de openbare ruimte heeft nogal wat praktische problemen. In veel buurten is de parkeerdruk zodanig dat het niet reëel is om elke EV een eigen, min of meer gegarandeerde parkeerplek te geven. Dat is ook niet efficiënt want een auto staat niet de hele dag te laden maar die plek is wel de hele dag gereserveerd voor áls je wilt gaan laden.

Ik vind het huidige systeem van openbare palen her en der in de buurt nog niet zo gek. Op dit moment zijn er gewoon nog niet zoveel van, waardoor het onhandig kan zijn dat alle 5 EV's uit je straat tegelijk op die ene paal willen laden. Als het aantal EV's en laadpalen groeit, heb je uiteindelijk een situatie die niet veel anders is dan de normale parkeersituatie: als het niet voor de deur kan dan kan het wel een stukje verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Cheese_man schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:27:
[...]

Het werkt nu juist NIET zo. Na wat onderzoek bij diverse gemeenten, blijkt dat eerst grif werd ingezet op (langzame) publieke laadpalen. Nu de gemeenten dat zelf moeten betalen op voorwaarde een marktpartij daarbij te strikken, zijn de meeste gemeenten daarvan afgestapt.

Er zijn diverse mogelijkheden en in volgorde van conform voor de EV eigenaar:
- eigen laadpunt op eigen terrein en laden auto op openbare ruimte met toestaan snoer over trottoir
- eigen laadpunt openbare ruimte en laden auto openbare ruimte
- publiek laadpunt openbare ruimte
- etc.

Veel gemeenten staan het niet toe een laadsnoer over het trottoir te leggen. En ik heb nog geen enkele gemeente gevonden waar een EV eigenaar een openbare parkeerplaats kan "huren" zodat deze auto geladen kan worden met een snoer over het trottoir.

Je wordt verwezen naar publieke palen als je niet op eigen terrein kunt laden. En dikwijls zou er na een onzekere en langdurige procedure kunnen worden besloten een extra publieke paal neer te zetten wanneer er niet eentje beschikbaar is binnen een bepaalde straal. Lijkt me een kostbare, stroperige manier van het realiseren van laadpunten. Een onzekere situatie voor het laden van de EV is een belangrijke reden af te zien van aanschaf van een dergelijke auto.

Bedoelde specifiek dat een publieke laadpaal meer en meer gefinancierd wordt door het bedrijf dat de exploitatie doet. Had ik duidelijker kunnen verwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

mddd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:56:
[...]

Mee eens, de zekerheid dat je thuis kan laden is het mooiste. Maar is niet voor iedereen mogelijk.

"Eigen" plekken in de openbare ruimte heeft nogal wat praktische problemen. In veel buurten is de parkeerdruk zodanig dat het niet reëel is om elke EV een eigen, min of meer gegarandeerde parkeerplek te geven. Dat is ook niet efficiënt want een auto staat niet de hele dag te laden maar die plek is wel de hele dag gereserveerd voor áls je wilt gaan laden.

Ik vind het huidige systeem van openbare palen her en der in de buurt nog niet zo gek. Op dit moment zijn er gewoon nog niet zoveel van, waardoor het onhandig kan zijn dat alle 5 EV's uit je straat tegelijk op die ene paal willen laden. Als het aantal EV's en laadpalen groeit, heb je uiteindelijk een situatie die niet veel anders is dan de normale parkeersituatie: als het niet voor de deur kan dan kan het wel een stukje verderop.
Wanneer je het "reserveren" beperkt tot de eerste auto van een adres en een bepaling opneemt dat dit niet geldt voor adressen met parkeergelegenheid op eigen terrein, dan zal de parkeerdruk zeker niet toenemen. Dat er overdag minder plaatsen beschikbaar zijn is niet zo relevant. Een gemiddelde woonwijk zit bij "ons" ongeveer op 1.5 plek per adres. Dus wanneer je maximaal 1 plek per adres afgeeft, dan blijft feitelijk dezelfde "ruimte" over dan wat nu het geval is. De problemen zijn er natuurlijk vooral na werktijd.

Dure publieke palen en de verplichting een laadpas te nemen, terwijl prima stroom al in je huis aanwezig is, zonder kosten voor de gemeente, komt mij veel minder ideaal over. Bij een publieke paal krijg je straks ook normen...waardoor je "last" gaat krijgen van "paaldruk". Voornamelijk door mensen die de auto laten staan na het laden.

Bovendien zorgt een eigen laadmogelijkheid aan je eigen meterkast ervoor dat je lekker de auto (en accu) op temperatuur hebt bij vertrek.

Als je een EV koopt en je kunt niet op eigen grond laden, dan ben je afhankelijk van de bereidheid van buren (tot diverse straten verderop) om niet voor je deur te parkeren, terwijl ze daar gewoon recht op hebben (de gemeente moet op die manier laden "gedogen"). Of je moet naar een publieke paal, of je valt terug op het "tankstationmodel". Dus daarom zou ik "mijn" toevoeging toejuichen. Ook al zitten er haken en ogen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Even wat groter denken dan de gemeentelijke laadpaal bij het winkelcentrum...
Mijn idee is elke parkeerplek in een woonwijk voorzien van een laadpaal/laadpunt/draadloos systeem of hoe je het ook wilt zien.
In de praktijk (tenminste bij mij in de wijk...) heeft iedereen per saldo een 'eigen' plekje. Formeel niet je eigen plek maar per saldo staat wel je auto elke keer op dezelfde parkeerplek, tenzij er een feestje is bij de buren etc.
Hoeft natuurlijk niet gelijk elke plek te voorzien van een laadmogelijkheid, maar je kan wel op basis van N+X% de plekken voorzien van een laadmogelijkheid. Je koopt een EV je vraagt een laadmogelijkheid aan bij de gemeente, geeft aan bij welke parkeerplaats je deze paal graag zou willen hebben, de gemeente plaatst deze paal en verstrekt je een pasje waarmee je met korting kan laden ("buitenstaanders" kunnen hier ook laden met de gebruikelijke pasjes maar betalen gewoon een 'normaal' tarief) en de gemeente zorgt er voor dat in de wijk evenveel laadmogelijkheden zijn als pasjes in omloop plus nog wat extra palen zodat bij 'fout' parkeren er wellicht nog een andere plek beschikbaar is.
Let wel op: Op dit moment is men nog teveel afhankelijk van de mogelijkheid om 'altijd' op te kunnen laden gezien het rijbereik, maar in de (nabije?) toekomst zal de noodzaak om dagelijks op te moeten laden afnemen en is het ook niet zo erg om een keer een dagje niet te laden. (ik denk dat je uiteindelijk voldoende hebt aan 50% maar dat moet de toekomst maar uitwijzen)
(ikzelf laad op dit moment al niet elke dag op met mijn Zoe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

BB-One schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:40:
Mijn idee is elke parkeerplek in een woonwijk voorzien van een laadpaal/laadpunt/draadloos systeem of hoe je het ook wilt zien.
In de praktijk (tenminste bij mij in de wijk...) heeft iedereen per saldo een 'eigen' plekje. Formeel niet je eigen plek maar per saldo staat wel je auto elke keer op dezelfde parkeerplek, tenzij er een feestje is bij de buren etc.
Hoeft natuurlijk niet gelijk elke plek te voorzien van een laadmogelijkheid, maar je kan wel op basis van N+X% de plekken voorzien van een laadmogelijkheid. Je koopt een EV je vraagt een laadmogelijkheid aan bij de gemeente, geeft aan bij welke parkeerplaats je deze paal graag zou willen hebben, de gemeente plaatst deze paal en verstrekt je een pasje waarmee je met korting kan laden ("buitenstaanders" kunnen hier ook laden met de gebruikelijke pasjes maar betalen gewoon een 'normaal' tarief) en de gemeente zorgt er voor dat in de wijk evenveel laadmogelijkheden zijn als pasjes in omloop plus nog wat extra palen zodat bij 'fout' parkeren er wellicht nog een andere plek beschikbaar is.
Let wel op: Op dit moment is men nog teveel afhankelijk van de mogelijkheid om 'altijd' op te kunnen laden gezien het rijbereik, maar in de (nabije?) toekomst zal de noodzaak om dagelijks op te moeten laden afnemen en is het ook niet zo erg om een keer een dagje niet te laden. (ik denk dat je uiteindelijk voldoende hebt aan 50% maar dat moet de toekomst maar uitwijzen)
Natuurlijk is dat geen slecht idee, alleen ik denk eigenlijk niet echt dat mensen zonder eigen oprit/garage echt de doelgroep zullen zijn van de eerste generatie 'nieuwe' (2017+) EVs. Nieuwe auto's worden, zeker in Nederland, nog steeds voornamelijk geleased of gekocht door de ietwat welvarendere Nederlander en die (die ook nog eens voor een 35k+ auto kiezen) hebben statistisch gezien bijna altijd een eigen oprit/garage. Als iedereen die nieuwe auto's koopt/leased én een eigen oprit/garage heeft volledig elektrisch zou gaan rijden dan zou het aanbod die vraag al bij lange na niet aan kunnen tot tenminste 2020.

Zeker gezien fossiele brandstof auto's niet per se duurder zijn dan EVs in gebruik, zou ik de mensen zonder fatsoenlijke eigen laadmogelijkheid zeker niet aanraden om al aan de EV te gaan. Wacht lekker af totdat er genoeg van rondrijden en er bij zo'n beetje iedere parkeerplaats laadmogelijkheid is (2020-2025 ergens?) en koop dan een tweedehands Model 3/Ampera-E/300km Zoe/etc. Als de levensduur van de 'oude' ICE auto dan ook nog eens bereikt is dan sla je ook meteen twee vliegen in één klap, want wanneer je elektrisch gaat rijden maar je oude ICE auto blijft vrolijk doortuffen dan is het milieu daar natuurlijk ook niet echt mee geholpen.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik wel graag overal en nergens laadpalen zie opduiken om het voor de early adopters makkelijk te maken om andere jaloers te laten worden op EVs :+ .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
RoofTurkey schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:53:
Natuurlijk is dat geen slecht idee, alleen ik denk eigenlijk niet echt dat mensen zonder eigen oprit/garage echt de doelgroep zullen zijn van de eerste generatie 'nieuwe' (2017+) EVs.
Ik denk dat je gelijk hebt dat de grootste groep kopers op dit moment de iets rijkere mensen zijn die een EV via lease of prive koop kunnen krijgen. Dus een flink deel daarvan zal inderdaad een eigen laadplek kunnen hebben.

Tegelijk is het echter belangrijk om het kip-ei probleem te blijven aanpakken. Pro-actief beleid van gemeenten is daarin echt van groot belang.

Zelf ben ik zo iemand, die een EV kan krijgen via mijn werk. Zonder het laadpaal-beleid van de gemeente Utrecht zou dit voor mij niet mogelijk zijn want ik beschik niet over een plek op eigen grond, zelfs niet eens een openbare parkeerplek aangrenzend aan mijn woning. Dus ook een laadkabel over de stoep zou voor mij niet werken.

Het feit dat er in mijn buurt enkele laadpalen staan, waardoor ik met redelijke zekerheid altijd wel ergens in mijn buurt kan laden, is voor mij dé factor die EV-rijden mogelijk maakt.
Wacht lekker af totdat er genoeg van rondrijden en er bij zo'n beetje iedere parkeerplaats laadmogelijkheid is (2020-2025 ergens?)
Daarvoor moet dus wel érgens begonnen worden met de aanleg van de laadmogelijkheden! Als je er vanuit gaat dat mensen hun EV toch wel thuis kunnen laden dan kom je daar dus nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

BB-One schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:40:
Eens van het groter denken. Dat is ook mijn bedoeling. Nu hebben diverse gemeentes reeds beleid dat men onder bepaalde voorwaarden publieke palen in de publieke ruimte zet. Je moet als burger dan zelf een laadpas regelen bij een der aanbieders. De passen in NL zijn vrijwel overal onderling te gebruiken. Echter zou ik niet weten waarom de gemeente op moet draaien voor al die kosten (ondanks dat een marktpartij meedoet bij de aanleg en de particulier het laden betaalt, blijkt toch dat de gemeente tot € 700 per jaar aan die paal onder de streep kwijt zou zijn).

Mijn punt is.....het is in veel gevallen onnodig om deze duurdere procedure te volgen. Naar mijn mening dan. Ik kan me voorstellen dat deze meer bekende procedure wordt ingezet in gebieden waar de parkeerplaats niet haaks via het trottoir te bereiken is vanaf de gevel van de EV eigenaar. Wanneer gemeenten deze procedure opnemen(lang niet alle gemeenten doen dat omdat ze het tegenwoordig zelf moeten betalen), dan levert dat zeker wat op voor een aantal EV rijders.

Echter willen EV rijders het liefst laden aan het eigen laadpunt op een "eigen" parkeerplek. Ik zou het een toevoeging vinden wanneer een gemeente daar richtlijnen voor opstelt waardoor er op een (voor de gemeente) goedkope manier een laadoptie wordt geboden die nog optimaler gebruik van de EV mogelijk maakt.

De opmerking dat we nu nog te afhankelijk zijn van een "permanente" stekker door beperkt bereik, is zeker niet compleet. Het zonder uitstoot op temperatuur brengen van de auto (warm of koud) is een functie welke EV's uniek maken. Draagt bij aan comfort en gebruiksgemak van de EV en zorgt ervoor dat meer mensen een EV overwegen.

Ik preek voor eigen parochie...uiteraard.... Ik woon in een rijtjeshuis met haaks over het trottoir te bereiken parkeerplaatsen. Er zijn twee laadmogelijkheden verderop in de wijk (type 2 Allegro). Deze palen zijn in de avond uren natuurlijk bezet. En ik heb een reservering voor een Model 3. Een goede mogelijkheid tot laden is voor mij erg belangrijk voor ik een auto koop van 40-50k euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

mddd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 14:00:
[...]
Daarvoor moet dus wel érgens begonnen worden met de aanleg van de laadmogelijkheden! Als je er vanuit gaat dat mensen hun EV toch wel thuis kunnen laden dan kom je daar dus nooit.
Er zal dan ergens begonnen moeten worden ja. Alleen ik denk dat het veel interessanter is om gemeentelijke laadpalen juist op plekken te zetten waar zoveel mogelijk mensen ervan gebruik kunnen maken. Bijvoorbeeld op de parkeerplaatsen van winkelcentra, industrie terreinen, uitgaansgelegenheden, enzovoort. Om meteen te beginnen in woonwijken is juist leuk als er maar een handjevol eigenaren zijn, maar dan is het tegelijkertijd ook een heel duur grapje per gebruiker per paal. Terwijl als je eerst de mensen met al een eigen laadplek (of mensen die bereid zijn een stukje van huis te gaan om te laden) probeert extra te helpen met laadplekken waar ze zo nu en dan lang achter elkaar parkeren dan wordt de doelgroep van de huidige EV wat meer aangesproken en komen er zo ook hopelijk over vijf jaar lekker veel EVs in de tweedehandsmarkt. Als dat moment is aangebroken kun je dan in één keer een flinke inhaalslag maken in de woonwijken zonder opritten/garages en dan zullen de kosten per paal een stuk lager zijn (efficiëntere palen tegen die tijd, bulkvoordeel, eenmalig aansluiten tov meerdere keren, etc.) en dat maakt die tweedehands EV markt dan super interessant.

Door goed te focussen op slechts enkele groepen tegelijk kan de EV markt echt hard gaan groeien. De aanpak die er nu heerst (onder gemeenten dan) lijkt meer op paniekvoetbal door de erg reactieve houding. Alhoewel ik wel vind dat onze gemeente het meer dan prima doet - en er zullen vast nog meer gemeenten wel actief meewerken - zijn de meeste gemeenten nog alleen maar aan het reageren op acute problemen van individuele EV'ers en dat is jammer.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
nokiaan958GB schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:49:
Ja, de "dock" wordt draadloos door de zon opgeladen zeker :+
Waarom niet? Nou ja uiteindelijk loopt er wel een kabel ondergronds, maar volgens mij hoeft dat echt niet veel duurder te zijn dan het monteren van een paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:58:Qua milieu is -denk ik- veel meer te halen bij andere uitstootveroorzakers dan alleen de auto's. Neem de stad Rotterdam: heel mooi een milieuzone instellen voor auto's in het centrum. Maar tegelijkertijd wel stoer doen over de cruise schepen die midden in de stad aankomen. Heb je wel eens gezien wat voor uitstoot daar uit komt?!? De politici die dat hebben bedacht vinden het zelf natuurlijk helemaal niet raar.
Mee eens, dieselschepen zijn enorme vervuilers. Sommige landen hebben op dat punt ook maatregelen genomen. Nadelig is dat je de enorme motoren die gemaakt zijn om tientallen jaren dienst te doen er niet zomaar uit krijgt. Als er nu een verbod komt, duurt het erg lang voordat ze zijn verdwenen, anders dan bij auto's. Ik denk ook niet dat er al voldoende uitgekristaliseerde alternatieven zijn.
Maasluip schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:05:
Stel dat de 15% daling voor accu's doorzet, dan heb je over 3,5 jaar 80 kWh voor de prijs van 50 kWh nu en dan heb je je 450 km range voor de prijs van vandaag.
In 2013 heeft Tesla $12.000 genoemd als vervangprijs voor de 85 kWh batterij.

Tesla gaat een ander model batterij gebruiken in de Model 3, niet meer de 18650. Ik verwacht levering in 2018, ik heb hem besteld direct na de presentatie. Qua prijs denk ik aan ongeveer $5000 meer dan de basisprijs van $35.000 voor de maximale battery pack met achterwielaandrijving.

Musk zei dat er jaarlijks ongeveer 4% prijsreductie is van Li-ion batterijen, maar dat was een algemeen cijfer. Jaar over jaar gaat dat hard omlaag zei hij ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

mrmrmr schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:10:

...
Tesla gaat een ander model batterij gebruiken in de Model 3, niet meer de 18650. Ik verwacht levering in 2018, ik heb hem besteld direct na de presentatie. Qua prijs denk ik aan ongeveer $5000 meer dan de basisprijs van $35.000 voor de maximale battery pack met achterwielaandrijving.

Musk zei dat er jaarlijks ongeveer 4% prijsreductie is van Li-ion batterijen, maar dat was een algemeen cijfer. Jaar over jaar gaat dat hard omlaag zei hij ook nog.
De cellen voor de 3 zullen 20700 zijn. Dus iets "dikker" en langer. Er zal ongetwijfeld geprobeerd worden zoveel mogelijk vermogen, goedkoop in een cel te krijgen. Op het Teslaforum zijn er meerdere berekeningen gemaakt. Er is zo minder materiaal nodig, minder materiaal voor de koeling en de energiedichtheid neemt toe. Wie weet of de S en X tegen eind komend jaar ook overgaan op de 20700.

De prijs voor het basismodel wordt in NL waarschijnlijk tegen de €41k (uitgaande van verschil VS prijs Model S en NL prijs Model S). AWD zou "minder dan $5k" meer moeten kosten.

Het zou kunnen dat er twee accupack varianten komen. Ik zie 50 en 66 (70) nog eens over het internet zwerven. Het is natuurlijk niet zeker of je een RWD met "grotere" accu kunt bestellen. Dat kan bij de S inmiddels ook niet meer.

Ergens eind dit jaar zou er nog een event moeten komen van Tesla over autonomy. Waarschijnlijk voor S en X. Komend juli "opening" van Gigafactory. Dan ergens in 2017 de tweede Model 3 event (tweede helft van het jaar?). Dan eerste helft 2017 nieuwe accupacks voor S en X? Stellen ze de S100 tot die tijd uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
RoofTurkey schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 14:25:
]Om meteen te beginnen in woonwijken is juist leuk als er maar een handjevol eigenaren zijn, maar dan is het tegelijkertijd ook een heel duur grapje per gebruiker per paal.
Precies. Het is niet meteen rendabel en dat is juist waarom het zo goed is dat gemeenten de aanleg subsidiëren. Hiermee breng je daadwerkelijk de mogelijkheid van EV-rijden naar meer mensen toe.
Terwijl als je eerst de mensen met al een eigen laadplek (of mensen die bereid zijn een stukje van huis te gaan om te laden) probeert extra te helpen met laadplekken waar ze zo nu en dan lang achter elkaar parkeren dan wordt de doelgroep van de huidige EV wat meer aangesproken
[...]
.. wat leuk is voor de mensen die al EV rijden, maar weinig verandert in de kip-ei situatie.
en komen er zo ook hopelijk over vijf jaar lekker veel EVs in de tweedehandsmarkt. Als dat moment is aangebroken kun je dan in één keer een flinke inhaalslag maken in de woonwijken zonder opritten/garages
Dat weet ik niet. Waarom zouden de huidige mensen die geen oprit hebben, opeens wél twedehands EVs willen gaan kopen? Het oplaadprobleem is voor een tweedehands EV immers nog net zo groot als voor een nieuwe.

Mensen voor wie de aanschafprijs de belemmering is, komen vanzelf aan de beurt door dalende prijzen en groeiende tweedehandsmarkt. Maar mensen voor we 'geen laadplek hebben' een probleem is, die help je alleen door de aanwezigheid van laadplekken in het algemeen te vergroten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

@mddd; Het blijkt dat mensen die bereid zijn een EV te kopen, ook bereid zijn bij te dragen aan een voor hem/haar goede laadmogelijkheid. Als men bij gemeentes dan als eerste de "zelfbouw/trottoir" optie gebruikt, en de duurdere laadpalen (publiekelijk) plaatst als de eerste optie niet mogelijk/onwenselijk is, dan sla je twee vliegen in 1 klap.

Nu is er gewoon een te grote onzekerheid over de uitkomst van besluitvorming over het al dan niet plaatsen van een prettige, beschikbare laadoptie. Dat beïnvloedt de bereidheid een EV te kopen negatief. Nieuw of tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
Weet iemand of je de automatisch toegevoegde laadpalen op de kaart van renault R link kan verwijderen??

Ons thuislaadstation (en de langzame flexicharger) lijken "automagisch" toegevoegd te zijn op de tomtom kaart van Renault R-link.

Uiteraard is dit geen openbare laadplek en heb liever niet dat die gedeeld worden op tomtom als een "gratis" laadpunt.

Ik ben erg benieuwd of andere mensen dit ook hebben gehad?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:02
Stef87 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:50:
Weet iemand of je de automatisch toegevoegde laadpalen op de kaart van renault R link kan verwijderen??

Ons thuislaadstation (en de langzame flexicharger) lijken "automagisch" toegevoegd te zijn op de tomtom kaart van Renault R-link.

Uiteraard is dit geen openbare laadplek en heb liever niet dat die gedeeld worden op tomtom als een "gratis" laadpunt.

Andersom hebben wij bij de configuratie van ons laadpunt aangegeven dat deze niet publiek is en niet gepubliceerd moet worden. Dat is er eentje van bluenewmotion, geen idee of die anders ook hun weg naar TomTom/Renault zouden vinden. Heb je daar al naar gekeken?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Eh, kun je daar dan AdBlue laden? :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Cheese_man schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:49:
Het blijkt dat mensen die bereid zijn een EV te kopen, ook bereid zijn bij te dragen aan een voor hem/haar goede laadmogelijkheid.

[...]

Nu is er gewoon een te grote onzekerheid over de uitkomst van besluitvorming over het al dan niet plaatsen van een prettige, beschikbare laadoptie. Dat beïnvloedt de bereidheid een EV te kopen negatief. Nieuw of tweedehands.
Helemaal mee eens. Als de eigenaar op de een of andere manier directer invloed zou krijgen op die plaatsing zou dat zeker helpen. Dat het dus meer een financiële subsidie wordt in plaats een aanvraag in de hoop dat daaraan gehoor wordt gegeven.

Als ik zelf kon kiezen zou ik ook best een substantieel bedrag willen bijleggen voor een dergelijke constructie waardoor ik een hogere beschikbaarheid van een laadpunt dichtbij mijn voordeur zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

...nou ben zelf niet van subsidie...meer van "plek huren" waar ik een kabel naartoe mag leggen. Mooie is...dat je in principe deze optie aan iedereen kan geven in de wijk voor de 1e auto wanneer men deze niet op eigen terrein kwijt kan. Leuke inkomstenbron gemeente. Is vrijwillig en iedereen kan luxer parkeren. Zal misschien nog wel gaan werken ook. Het huren is alleen voor de "plek voor de deur". Niet voor iemand anders zijn deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
NiGeLaToR schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:01:
[...]

Andersom hebben wij bij de configuratie van ons laadpunt aangegeven dat deze niet publiek is en niet gepubliceerd moet worden. Dat is er eentje van bluenewmotion, geen idee of die anders ook hun weg naar TomTom/Renault zouden vinden. Heb je daar al naar gekeken?
Fyi:
Wij hebben een laadbox met vaste kabel van laadpaal24.nl (gekregen), plug-in charge.

Bedoel je dat je met je thenewmotion laadpaal jullie dat aan moesten geven bij het (laten) plaatsen? Wij hebben zoiets niet gehad namelijk, is dat alleen als je een "slimme" laadpaal hebt met speciale functies etc?

**edit** Ik heb ergens gelezen (of dat is mij verteld?) dat alle laadplekken af en toe automatisch worden geupdate.

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 08-06-2016 16:20 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Cheese_man schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:11:
...nou ben zelf niet van subsidie...meer van "plek huren" waar ik een kabel naartoe mag leggen.
Nu bedoelen we twee verschillende dingen (ik vermoed omdat onze woonsituaties verschillend zijn ;) ):

Jij bedoelt het "huren" van een plek voor je deur.

Ik bedoel dat gemeenten, in plaats van een gratis door hen aangelegde paal, een soort gezamenlijk betaalde paal zouden kunnen neerzetten. Jij betaalt eraan mee en als ruil mag jij mede bepalen waar hij precies komt en krijg je een wat lager tarief (zoals BB-One voorstelde). Dus voor jouw is het "jouw" paal maar tegelijk is het een openbare paal voor andere mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:02
Stef87 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:17:
[...]

Fyi:
Wij hebben een laadbox met vaste kabel van laadpaal24.nl (gekregen), plug-in charge.

Bedoel je dat je met je thenewmotion laadpaal jullie dat aan moesten geven bij het (laten) plaatsen? Wij hebben zoiets niet gehad namelijk, is dat alleen als je een "slimme" laadpaal hebt met speciale functies etc?
Newmotion heeft een omgeving waarin we kunnen inloggen en aankunnen geven wie er mogen laden (laadpasnummers bijvoorbeeld) en dus of het een publiek of prive punt is. Ook kun je de locatie op de Google maps aangeven. Aangezien die van ons op eigen terrein staat zou een publieke vermelding dubbel onhandig zijn :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

mddd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:19:
[...]

Nu bedoelen we twee verschillende dingen (ik vermoed omdat onze woonsituaties verschillend zijn ;) ):

Jij bedoelt het "huren" van een plek voor je deur.

Ik bedoel dat gemeenten, in plaats van een gratis door hen aangelegde paal, een soort gezamenlijk betaalde paal zouden kunnen neerzetten. Jij betaalt eraan mee en als ruil mag jij mede bepalen waar hij precies komt en krijg je een wat lager tarief (zoals BB-One voorstelde). Dus voor jouw is het "jouw" paal maar tegelijk is het een openbare paal voor andere mensen.
Ah ;).

Dat zal ook lastig worden denk ik. Gezien het feit dat je regelmatig een 300m afstand ziet in de beleidsregels tot een reeds beschikbare paal. Een premium betalen als particulier zodat de gemeente een publieke paal kan plaatsen voor iedereen en jij alleen mogelijk goedkoper laden op een locatie naar keuze?

Dan heb je nog steeds geen exclusiviteit. Bovendien heb je een "standaard" laadpas nodig en bemoeien gemeentes zich niet met de exploitatie. Dus of je een "korting" uberhaupt kan krijgen, zal me verbazen. Maar goed. Er zijn vele creatieve oplossingen te bedenken. Creativiteit voor burgers heb ik gemeentes nog niet vaak op kunnen betrappen, maar goed....het is nog geen 2018.

Ondertussen verzamel ik veel relevante informatie en ga ik eens broeden op welke manier ik contact opneem met "mijn" gemeente. Eentje die eigenlijk op dit vlak wil samenwerken met andere gemeentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:18
Volgens de Twitter van Amsterdam elektrisch zijn er de laatste tijd weer iets van 80 nieuwe laadpalen bij gekomen in de stad.

https://twitter.com/020elektrisch

Doen ze goed, ze liggen denk ik wel op schema om de 4000 palen in 2018 te hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door menzo op 08-06-2016 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Wij hebben een renault zoe,
Laatst hebben wij bij een allego laadpaal geladen en ik wilde jullie volgende vragen:

- Volgens TheNewMotion (onze laadpas) hebben wij daar 22.40 kWh geladen
- De renault zoe heeft maar 22kWh (ik meen) beschikbaar in de accu?
- Er zat nog 14% in de accu toen wij hem gingen opladen (dus nog 3.08kwh?)

De vraag is dus: is dit normaal? Zijn dit de (vrij grote?) laadverliezen? Kost het (veel) stroom om op te laden?

(Of, betalen wij straks iets teveel? Het gaat meer om de feiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:48

knakworst

Get more sats!

20% laadverlies is gebruikelijk ja. Zie ook http://www.renaultforum.nl/forum/laadverlies-t18456.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:10:
Nadelig is dat je de enorme motoren die gemaakt zijn om tientallen jaren dienst te doen er niet zomaar uit krijgt. Als er nu een verbod komt, duurt het erg lang voordat ze zijn verdwenen, anders dan bij auto's.
Als je goed voor je auto zorgt gaat die ook tientallen jaren mee. Die mogen Rotterdam ook niet meer in? Ik zie niet in waarom je aan de ene kant een 'paar' auto's wil weren maar aan de andere kant schepen binnen laat varen die veel meer vervuilen. En het is ook niet alsof de nieuwe schepen veel minder vervuilend zijn. Daar werkt het natuurlijk net zo als bij de auto's. Als je geen milieu eisen stelt dan gaat ook niemand daar iets aan doen.
Stef87 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 19:43:
De vraag is dus: is dit normaal? Zijn dit de (vrij grote?) laadverliezen? Kost het (veel) stroom om op te laden?
Je hebt altijd laadverliezen, maar dat is wel veel. Ik weet dat een Zoe eigenlijk het liefst 43 kW wil laden, dan heb je het minst verlies. Hoe minder stroom, hoe groter de verliezen, maar ik weet de exacte cijfers niet. Een Zoe laadt helemaal inefficiënt als het maar 1 fase is en niet fasen. Veel laadpalen hebben fasen, maar niet allemaal. Weet je wat voor soort paal het is?

Was er (per ongeluk) een klimaatregeling geactiveerd? Dat kost ook energie maar als je niet redelijk vlot in stapt dan is de auto natuurlijk al weer afgekoeld (of opgewarmd) en merk je daar niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-10 09:54
Idee:

Als iemand een laadpaal wil; betaald hij 1000 euro aan de gemeente en de gemeente plaatst op de plek die de burger aanwijst een laadpaal met twee aansluitingen. De aangewezen plek wordt vervolgens exclusief gereserveerd voor de auto van de burger, op kenteken. (zolang je die auto hebt)

- Laadpalen komen op de plekken die mensen willen.
- Gegarandeerd een afnemer voor de elektriciteit.
- Extra stimulans om elektrisch te rijden
- Vrije (ongereserveerde) laadplek voor bezoekers
- Extra inkomsten uit boetes voor foutparkerende ICE auto's :P

* Betalen door afschaffen/verminderen bestaande voordelen?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:13

MrScratch

I am rubber, you are glue

Stef87 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 19:43:
Wij hebben een renault zoe,
Laatst hebben wij bij een allego laadpaal geladen en ik wilde jullie volgende vragen:

- Volgens TheNewMotion (onze laadpas) hebben wij daar 22.40 kWh geladen
Ik weet het antwoord op je vraag niet over laadverliezen, maar begrijp ik goed dat je met een NewMotion pas bij een Allego paal hebt geladen?

Ik stond vandaag toevallig in Tilburg bij een laadplek met 2 verschillende laders naast elkaar. Een van BrabantNet (geloof ik) en de ander van Allego. Normaal gebruik ik altijd die van BrabantNet, maar die was bezet en daarom de allego paal geprobeerd (met 2 stekkeringangen voor 1 parkeerplek trouwens). Maar beide stekkeringangen wilden niet gaan werken. Pas erover leverde foutmelding op, keer op keer.

Toen naar andere laadpaal van Brabantnet gereden en die deedt het feilloos.Heb net in de newmotion kaart gekeken en alleen de Brabantnet paal staat er op. Iemand die weet hoe dat zit?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
Stef87 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:50:

Wees niet bang die staat alleen in je eigen rlink . De Zoe neemt die op als je daar x keer geladen hebt. Deze wordt niet publiekelijk bekend gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Cheese_man schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:24:
[...]

Ah ;).

Dat zal ook lastig worden denk ik. Gezien het feit dat je regelmatig een 300m afstand ziet in de beleidsregels tot een reeds beschikbare paal. Een premium betalen als particulier zodat de gemeente een publieke paal kan plaatsen voor iedereen en jij alleen mogelijk goedkoper laden op een locatie naar keuze?

Dan heb je nog steeds geen exclusiviteit. Bovendien heb je een "standaard" laadpas nodig en bemoeien gemeentes zich niet met de exploitatie. Dus of je een "korting" uberhaupt kan krijgen, zal me verbazen. Maar goed. Er zijn vele creatieve oplossingen te bedenken. Creativiteit voor burgers heb ik gemeentes nog niet vaak op kunnen betrappen, maar goed....het is nog geen 2018.

Ondertussen verzamel ik veel relevante informatie en ga ik eens broeden op welke manier ik contact opneem met "mijn" gemeente. Eentje die eigenlijk op dit vlak wil samenwerken met andere gemeentes.
Wat ik bedoelde is juist afzien van die 300 meter regels. Gewoon een paal plaatsen als die gevraagd wordt op de plek die gevraagd wordt. Daarnaast snap ik niet dat een paal een gemeente 700 eur per jaar kost. Je moet dan als gemeente ook de stroom verkopen! Dan levert het ook wat op en dan kun je mij niet wijsmaken dat het 700 per jaar kost, kun je m.i. elk jaar een paal van kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
JeroenE schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:14:
[...]

Je hebt altijd laadverliezen, maar dat is wel veel. Ik weet dat een Zoe eigenlijk het liefst 43 kW wil laden, dan heb je het minst verlies. Hoe minder stroom, hoe groter de verliezen, maar ik weet de exacte cijfers niet. Een Zoe laadt helemaal inefficiënt als het maar 1 fase is en niet fasen. Veel laadpalen hebben fasen, maar niet allemaal. Weet je wat voor soort paal het is?

Was er (per ongeluk) een klimaatregeling geactiveerd? Dat kost ook energie maar als je niet redelijk vlot in stapt dan is de auto natuurlijk al weer afgekoeld (of opgewarmd) en merk je daar niets meer van.
Het was een 11kw laadpaal(3fasen?), geen climate control aan gehad.

(Wij hebben toen 153km gereden vanaf de laatste fastned, aangekomen voorbij den bommel en hadden daar 14% over)

Als het goed is moeten we ook nog 40 minuten extra betalen (omdat we na 40min nadat de auto vol was wij hem pas op hebben gehaald, en je betaald per uur?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Stef87 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 23:41:
[...]

(Wij hebben toen 153km gereden vanaf de laatste fastned, aangekomen voorbij den bommel en hadden daar 14% over)

Als het goed is moeten we ook nog 40 minuten extra betalen (omdat we na 40min nadat de auto vol was wij hem pas op hebben gehaald, en je betaald per uur?)
Van de allegro site:
Het tarief van het laden wordt berekend op basis van de daadwerkelijke laadtijd (en dus niet de tijd dat de auto aangesloten is).
Dus je kosten bij een Allegro paal met een Thenewmotion pasje worden:

€0,35(transactie TNM) + €0,50 (starttarief Allegro) + € 3,60 (per uur)

Aangezien je een dikke 2 uur hebt geladen, kom je op 8 à 9 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wirf schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:45:
Als iemand een laadpaal wil; betaald hij 1000 euro aan de gemeente en de gemeente plaatst op de plek die de burger aanwijst een laadpaal met twee aansluitingen. De aangewezen plek wordt vervolgens exclusief gereserveerd voor de auto van de burger, op kenteken. (zolang je die auto hebt)
Right, ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Want dan gaan andere mensen in de straat klagen dat een openbare plek wordt afgenomen en nu voor maar 1 hele specifieke auto wordt gereserveerd.

Ik zou dat zelf ook niet eerlijk vinden als allerlei plekken in de straat ineens een bordje krijgen dat alleen een specifieke auto daar mag parkeren.
- Gegarandeerd een afnemer voor de elektriciteit.
Als iedere EV er mag parkeren dan heb je nog veel meer mogelijkheden voor klanten. Die ene persoon die hem heeft aangevraagd plus iedereen die er toevallig is.
- Vrije (ongereserveerde) laadplek voor bezoekers
Waar met een beetje pech dan al een ICE op staat en je dus alsnog niet kan laden.

De auto's die laden bij de paal in onze straat zijn trouwens weer terug. Blijkbaar toch tegelijkertijd op vakantie geweest ofzo. Vanochtend zag ik dat ze het voor elkaar hebben gekregen om allebei op ene parkeerplek te staan en te laden. Meestal is de niet gereserveerde plek bezet door andere auto's dus wat dat betreft blijkbaar een gelukje voor de Golf.
MrScratch schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:38:
Heb net in de newmotion kaart gekeken en alleen de Brabantnet paal staat er op. Iemand die weet hoe dat zit?
Misschien is het een paal die niet openbaar is? Anders moet je contact opnemen met Allego (of TNM,) maar die zullen vast wel het nummer van de paal nodig hebben etc.
Stef87 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 23:41:
Ja, 11kW is 3 fasen met een max van 16A per fase.
Ik heb nog nooit bij een paal van Allego geladen, maar wat Cheese_man schreef zou het moeten zijn. Het is al irritant dat sessies vaak pas veel later in TNM verschijnen, maar dat ze daar niet gelijk het bedrag bij kunnen zetten vind ik ook raar. Wat dat betreft is het bij hun allemaal een beetje net-niet-af. je kan in hun omgeving ook wel oude sessies zien, maar niet de oude facturen etc.
knakworst schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 17:28:
Heeft iedereen het bericht van de social charging app meegekregen?
Heeft iemand wel eens contact met die club gehad. Ik heb ze destijds ene mailtje gestuurd omdat ze in de voorwaarden die bij het installeren van de app worden getoond verwijzen naar een privacy regeling maar die loopt dus dood op een 404. Maar een reactie heb ik nog niet van ze gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
MrScratch schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:38:
[...]

Ik weet het antwoord op je vraag niet over laadverliezen, maar begrijp ik goed dat je met een NewMotion pas bij een Allego paal hebt geladen?

Ik stond vandaag toevallig in Tilburg bij een laadplek met 2 verschillende laders naast elkaar. Een van BrabantNet (geloof ik) en de ander van Allego. Normaal gebruik ik altijd die van BrabantNet, maar die was bezet en daarom de allego paal geprobeerd (met 2 stekkeringangen voor 1 parkeerplek trouwens). Maar beide stekkeringangen wilden niet gaan werken. Pas erover leverde foutmelding op, keer op keer.

Toen naar andere laadpaal van Brabantnet gereden en die deedt het feilloos.Heb net in de newmotion kaart gekeken en alleen de Brabantnet paal staat er op. Iemand die weet hoe dat zit?
Ik heb hetzelfde gehad in Ter Aar. Ook een openbare Allego paal (staat openbaar op hun site), echter TheNewMotion pas werkte er niet.
Ik had het niet nodig, ik wilde weten of de paal het deed, maar vond het toch raar.

De snelladers werken wel met de TNM pas, al kom ik er niet meer door de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 12:06

HeroS

SmartHome Nerd

databeestje schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:06:

Uiteraard moet de EVSE wel ingesteld worden op een stroom lager dan de automaat. Als je nu een Smart EVSE koopt die de stroom terugregelt zoals de smart evse dan kan je met 1 of 3 fase nooit de hoofdzekering laten klappen. Of dat een kant en klaar apparaat is of een zelfbouw maakt niet uit.
Ik heb een zoektocht gedaan naar zo'n smart EVSE (kant en klaar) maar ik kan zie niet vinden. Kan natuurlijk zijn dat ik niet goed zoek. Weet jij er toevallig eentje?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 11:25
Tesla heeft terug een 60 editie uitgebracht om de prijs te drukken (is eigenlijk een 75 die softwarematig teruggebracht is).
Resultaat is dat het basismodel terug wat goedkoper is.

bron: https://www.teslamotors.com/nl_BE/models/design?redirect=no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10 07:01
Hallo mede E-tweakers,

sinds 20 april heb ik particulier een tweedehands Leaf van 2012 en ik ben er erg blij mee :) het rijdt echt super! Ik hoop op de 'surprise' aankondiging van Nissan van een vet uitziende 60kWh Leaf in de loop van dit jaar of begin volgend jaar om de concurrentie met de Ampera-E en de Model 3 aan te gaan.

Ik reageer even op een paar onderwerpen die ik sinds 1 juni langs heb zien komen.

Gekocht met 'volledige' accu capaciteit, 12 streepjes en 87.000km. Van de week zoals al verwacht is 'het eerste' streepje er af gegaan bij ca. 89.000 km )-: Maar goed, nog niet slecht gezien de KM-stand.

Wat me wel over de steep heeft getrokken is de plaatsing van een publieke laadpaal 'om de hoek' begin dit jaar. Ik kan nu thuis zowel als op het werk laden. Woon-werk is 85km heen en terug met 60km snelweg.

Ik heb zonnepanelen en stroom over, zou dus graag eigen stroom laden maar mag zelfs niet voor de deur stilstaan (onderbroken gele streep). Met een wallbox aan de gevel zou ik nog 15 meter kabel nodig hebben tot de dichtsbijzijnde parkeerplek. Ik zou dus graag zien dat gemeenten meewerken aan privaat verlengde aansluitingen en dergelijke. Ik ben best bereid 1000 euro te investeren in een door mij gedeeltelijk van zonnestroom voorziene semi-publieke laadplek waar ik de helft betaal van wat ik nu aan de publieke paal betaal. Overigens bleek vanochtend in de Hoorzitting / rondetafelgesprek Elektrisch rijden van de tweede kamer dat bijna alle belangenorganistaies ervoor zijn om de stroom uit laadpalen onder een dusdanig belastingtarief te laten vallen dat thuisladen en publiek laden even duur wordt. Ik hoop echt dat dat er door komt!

Als laatste heb ik een vraag i.v.m. laadgedrag, wat is beter voor de accu???

De opties zijn:

1 x per werkdag 100% opladen en op 1 lading heen en weer - of-
2 x per werkdag laden tot 80%

op 80% heen en weer lukt niet. De accu is nu dus nog 85% en bij volledig opladen rijd ik op 85 km 9 'bars' van de 12 weg. Uit mijn laad- en km-administratie komt een verbruik van 6 km / kWh naar voren wat aardig lijkt te kloppen met de theorie dat de accu nu nog maar een 'usable capacity' heeft van 18 kWh. (85% van 21,3 kWh) 1 'bar' is dan 1,5 kWh en mijn eigen waarneming is dat ik daar tussen de 8 en 10 km ver mee kom.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

HeroS schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:00:
[...]

Ik heb een zoektocht gedaan naar zo'n smart EVSE (kant en klaar) maar ik kan zie niet vinden. Kan natuurlijk zijn dat ik niet goed zoek. Weet jij er toevallig eentje?
Je bedoeld volledig in een behuizing met relais e.d.? Die zijn er niet.

Je kan de module los verkrijgen: http://www.smartevse.nl/buying

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 21:08
UniMatrix schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:29:
Als laatste heb ik een vraag i.v.m. laadgedrag, wat is beter voor de accu???

De opties zijn:

1 x per werkdag 100% opladen en op 1 lading heen en weer - of-
2 x per werkdag laden tot 80%
Je accu slijt vooral van het vasthouden van een lading. En dan vooral als hij vol is.
Wat je wilt voorkomen is dat hij 100% geladen is. En dan zo een tijd blijft staan. Bijvoorbeeld als je vrijdag thuis komt van je werk en hem oplaadt. Maar dan maandag pas weer gaat rijden.

Tot 80% laden is ook lastig, want zover ik weet gaat de lader gewoon door tot de accu vol is. Tenzij je handmatig onderbreekt. Dus dan zou je steeds moeten timen hoe laat je de stekker er uit moet trekken.

Als je op je werk kan laden, zou ik het daar doen. Dan staat hij weliswaar een paar uur met 100% lading. Maar als je thuis zou laden dan staat hij de hele nacht zo. En als je de auto na je werk nog nodig hebt voor boodschappen ofzo dan heb je nog een halve accu. En dan kun je snachts alsnog opladen zodat je op je werk komt.
Het enige lastige is als je geen garantie hebt dat je op je werk kan laden. Omdat de paal al bezet is bijvoorbeeld. Dan heb je niet genoeg stroom om thuis te komen en moet je een alternatief gaan zoeken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
gerre1 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:20:
Tesla heeft terug een 60 editie uitgebracht om de prijs te drukken (is eigenlijk een 75 die softwarematig teruggebracht is).
Resultaat is dat het basismodel terug wat goedkoper is.

bron: https://www.teslamotors.com/nl_BE/models/design?redirect=no
Is wel heel minimaal, scheelt maar €1000 ofzo. Bovendien is de upgrade naar 75 voor 10k vrij prijzig en heeft niet echt heel veel range extra tov m'n 70. Marketingtechnisch vind ik het ook wel apart... 60 en 90 klinkt als een behoorlijk verschil, terwijl de verschillen wel meevallen (1 sec sneller naar 100, 150 km meer NEDC range).

Anderzijds is het verschil tussen 60 en 75 (10k) en 75 en 90 (ook 10k) wel mooi berekend op zich. De 90 heeft als voordeel de hogere topsnelheid.

[ Voor 9% gewijzigd door YoshiBignose op 09-06-2016 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
RocketKoen schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:50:
[...]
Tot 80% laden is ook lastig, want zover ik weet gaat de lader gewoon door tot de accu vol is. Tenzij je handmatig onderbreekt. Dus dan zou je steeds moeten timen hoe laat je de stekker er uit moet trekken.
De Leaf heeft een menu-optie waarin je aan kunt geven dat ie maar tot 80% mag laden. Die gebruik ik standaard doordeweeks en ik laat 'm alleen tot 100% laden als ik weet dat ik dat de volgende dag nodig ga hebben.

Hij houdt zich alleen niet aan die setting wanneer de climate control aan gaat op de timer terwijl hij aan de lader hangt. Blijkbaar gaat hij dan op normale snelheid proberen te laden om daarmee het energieverbruik van de climate control op te vangen, in plaats van alleen dat benodigde vermogen van de laadpaal te vragen. Ik kwam laatst bij mijn auto terwijl hij op 80% gelimiteerd was, maar ook op de timer aan het koelen was, en toen stond hij op 90%.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Veneficus schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:48:
[...]

De Leaf heeft een menu-optie waarin je aan kunt geven dat ie maar tot 80% mag laden. Die gebruik ik standaard doordeweeks en ik laat 'm alleen tot 100% laden als ik weet dat ik dat de volgende dag nodig ga hebben.

Hij houdt zich alleen niet aan die setting wanneer de climate control aan gaat op de timer terwijl hij aan de lader hangt. Blijkbaar gaat hij dan op normale snelheid proberen te laden om daarmee het energieverbruik van de climate control op te vangen, in plaats van alleen dat benodigde vermogen van de laadpaal te vragen. Ik kwam laatst bij mijn auto terwijl hij op 80% gelimiteerd was, maar ook op de timer aan het koelen was, en toen stond hij op 90%.
Dan zou ik gewoon altijd op 80% laden. Als je tenminste zowel thuis als op werk zeker kan laden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:09:
[...]

Right, ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Want dan gaan andere mensen in de straat klagen dat een openbare plek wordt afgenomen en nu voor maar 1 hele specifieke auto wordt gereserveerd.

Ik zou dat zelf ook niet eerlijk vinden als allerlei plekken in de straat ineens een bordje krijgen dat alleen een specifieke auto daar mag parkeren.

............
Dat heet volgens mij postieve discriminatie.

Dat doen ze ook bij vrouwen die ze voortrekken om een stoel in directies te geven met als doel meer vrouwen aan de leiding.

Als het doel maar hoog genoeg is dan heiligt het de middelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

YoshiBignose schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:48:
[...]

Is wel heel minimaal, scheelt maar €1000 ofzo.
Toch wel hoor, de S70 was in Nederland € 84.100, de S60 is nu € 78.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Nee de S70 was € 79.200, tenminste dat is waar ik hem voor besteld had in april ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan heb je net geluk gehad. Blijkbaar is op 19 april de prijs verhoogd:
http://www.autoweek.nl/nieuws/tesla-model-s-stijgt-in-prijs/

Ik weet 100% zeker dat ik hem verleden week voor € 84.100 in de prijslijst heb zien staan. Standaard kreeg je de 4WD te zien met een hogere prijs, dit was de prijs voor de 2WD.
De 90 is ook in prijs verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Oh ja klopt, dat was toen aangekondigd dus ik had snel alvast de bestelling geplaatst.... nu heb ik de facelift tegen de oude prijs :) :P

Maar goed dus een prijsverhoging en 2 maanden later in principe weer een verlaging. Alhoewel die 60 wel iets mindere specs heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
RocketKoen schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:50:
[...]
Je accu slijt vooral van het vasthouden van een lading. En dan vooral als hij vol is.
Wat je wilt voorkomen is dat hij 100% geladen is. En dan zo een tijd blijft staan. Bijvoorbeeld als je vrijdag thuis komt van je werk en hem oplaadt. Maar dan maandag pas weer gaat rijden.

Ik heb een generatie 1 en je kunt niet globaal tot 80% laden instellen. Ik heb een timer ingesteld voor alle dagen en dan van 06:00 tot 23:00 die tot 80% laadt. In de praktijk werkt het zo dat als je in die tijd inplugt hij meteen tot 80% laadt. Als ik 100% wil dan gebruik ik de 'charge timer off'-knop en dit werkt perfect.

Ik heb een aantal weken steeds 80% geladen. Deze week op het werk 100% en dan heen- en weer is wel relaxed omdat ik dan thuis niet de auto hoef te laden &na 2 uur verplaatsen, want ik haal hem natuurlijk netjes weg als hij vol is O-) (In t.t. de Ampera en Outlander rijders die het laadpunt ook gebruiken...)

Op deze manier staat hij ca. 6 uur 100% vol op het werk.

Maar als volgeladen stilstaan schadelijker is dan vaker laden dan lijkt het me duidelijk.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
UniMatrix schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:18:
[...]
Maar als volgeladen stilstaan schadelijker is dan vaker laden dan lijkt het me duidelijk.
Een groot deel van de slijtage komt ook van laden. Maar daar gaat het enkel om de hoeveelheid lading.
Dus of je nu 2x van 60% naar 100% laadt of 1x van 20% naar 100%, dat maakt niks uit.
Maar omdat je bij de 2e methode veel minder lang met een volle accu zit scheelt het wel een hoop slijtage.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
@RocketKoen: Dank voor je info!

Ik heb aardig wat 'leermomentjes' gehad met de eerste generatie Leaf die ik met toekomstige occasionkopers wil delen...

Om Carwings te gebruiken moet de 'TCU' (Telematics Communication Unit) geactiveerd worden, Deze kan nooit geactiveerd zijn of gedeactiveerd worden als de auto lang niet gebruikt wordt, b.v. een paar maanden bij een autobedrijf in de verkoop. Dit kan alleen de merkdealer en die vroeg in mijn geval ca. € 100... Koop je bij een niet-Nissan dealer moet je dus met een gang naar een merkdealer rekening houden. Bij een Nissan dealer vind ik het bij de aflevering horen.

Toen ze de TCU geactiveerd hadden 'ging mijn navigatiedisplay ineens niet meer helemaal terug in het dashboard', ze hebben hem gesloopt dacht ik, maar het is een feature: door het 'eject'-knopje ingedrukt te houden kun je de hoek instellen... (dank aan mynissanleaf.com forum)

Mijn range ging ineens enorm omlaag, toch een miskoop gedaan! Maar ik dacht slim te zijn: zet alleen de blower aan voor wat koelte maar niet de airco. Wat blijkt:... als je de Climate Control unit ook maar aan zet en de buitentemperatuur onder een bepaalde grens ligt gaat hij de verwarming pre-heaten en dat vreeeeet... (generatie 1 Leaf's only)

Gewoon twee dagen met de kachel aan gereden... :X :D

Oplossing: een mod waardoor je wel de blower (en veel belangrijker: de ontwaseming) kunt gebruiken zonder dat die kachel gaat pre-heaten.Een Noorse Leaf-rijder heeft dit bedacht..

Op een gegeven moment, na laden, veranderde mijn display bij aanzetten in een 'kerstboom' van lichtjes EN KON IK NIET RIJDEN. Na een paar keer aan-uit weer wel en daarna ook steeds, tot ik weer ging laden... Na een paar (weekeind) dagen zo modderen kwam ik, gelukkig thuis, echt niet meer weg.

Het mynissanleaf.com - forum leerde echter dat het meest waarschijnlijke de 12v accu was, allerlei onlogische weirde shit kan er optreden als die gaar is was de samenvatting van allerlei threads hierover.

Gelukkig was de Kwik-fit om de hoek bereid ter plaatse er een nieuwe accu in te hangen en alles was weer gewoon... Wederom € 100.

Wat heb ik geleerd? Als de 12v accu het niet doet, doet de Leaf niks, nada, noppes. De 12v accu start alle (management) systemen en doet de initalisatie, pas als dat afgerond is voedt een omvormer vanuit de aandrijfaccu de 12v systemen en laadt de 12v accu bij indien nodig.

Ook geleerd: je kunt hem jumpstarten, startkabels :P zolang het 12v syseem maar doorstart tot de 'grote accu' het overneemt en daarna kun je rijden.

Waarom na het laden? Tijdens laden is de aandrijfaccu afgekoppeld en wordt het hele laadsysteem gevoed uit de 12v accu. Deze kan hierdoor leegraken, zeker als hij minder wordt.

Waarom heb ik maar 1x een accu waarschuwingslichtje gezien en daarna weken lang niet meer? Nobody knows!

Je moet het even weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HeroS schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:00:
Gaat het je echt om dat model of om de functionaliteit? Want The New Motion verkoopt Lolo's en die kan je ook (via een draadje) op de P1 aansluiting van een slimme meter aansluiten. Zij noemen dat "dynamic load balancing". Maar het fijne weet ik er ook niet van af. Er zijn vast ook nog andere leveranciers die dit hebben.
nokiaan958GB schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 18:01:
Dat doen ze ook bij vrouwen die ze voortrekken om een stoel in directies te geven met als doel meer vrouwen aan de leiding.
Sure, maar dan staat niet in de advertentie "Alleen Wilhelmina Jansen geboren op 10 juni 1966, wonend op de Koninging Maximalaan 34 hoeft te reageren op deze advertentie want we willen alleen haar". Dan staat er ook gewoon iets als "vrouwen genieten de voorkeur" of hoe dat tegenwoordig gedaan wordt.

Dus gewoon iedere EV daar laten laden op die publieke plek en niet alleen die ene hele specifieke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
Dit laatste is dus de discussie die je moet voorkomen. Oftewel de gemeente moet daar pragmatisch mee omgaan. Een bewoner heeft in de meeste gevallen een 'vaste' parkeerplek. Dat kan die bewoner heel goed zelf aangeven.

Liggen de parkeerplekken naast elkaar zet dan een laadpaal in het midden van de 'vaste' parkeerplek dan heb je al twee parkeerplekken waar geladen kan worden (hoeven geen 2 aansluitingen te zijn, maar je hebt wel 2 plaatsen waar je je auto neer kan zetten). Helemaal een feest als de parkeerplekken per 4 gesitueerd zijn. (2 naast elkaar en 2 aan de korte kant) Heb je gelijk 4 plekken waar je kan gaan staan als je wil laden.

Las net op het renaultforum dat in België een laadpaalprovider een paal heeft die de stekker ontkoppelt zodra er niet meer geladen wordt... Helemaal fantastisch! (voor degene met een auto waar de kabel niet vergrendelt aan auto zijde jammer, maar dat is voor hen eventueel een probleem en dat hoeft geen probleem te worden voor de rest van de 'wereld'.)

Plaats dan als gemeente gelijk nog een paal als je een verzoek krijgt tot het plaatsen van een laad mogelijkheid. Dan heb je altijd meer mogelijkheden/keuzes als iemand anders er toch parkeert. Zet er eventueel een bordje bij met het verzoek ergens anders te parkeren indien je auto niet geschikt is om te laden. Geen verbod of wat dan ook. Mocht het de spuigaten uitlopen kan je als bewoner altijd bij de 'foutparkeerder' langs gaan en vragen of hij/zij de auto ergens anders neer wil zetten. Is er angst om dat te vragen, dan kan de bewoner altijd iemand van de gemeente vragen (of wijkagent?) om daar even langs te gaan. We moeten het verhaal niet moeilijker maken dan het is.

Het valt mij op dat er altijd oplossingen gezocht worden voor 'problemen' die slechts sporadisch voorkomen, zeg in 15% van de gevallen. Dat betekent dat het dan in 85% van de gevallen gewoon werkt. Oftewel ik blijf pleiten voor gewoon doen, mouwen opstropen en palen neerzetten!

Daarmee laat je als gemeente zien dat je oog hebt voor het milieu (geen lawaai/fijnstof/ultrafijnstof of wat dan ook in je gemeente).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Mijn idee is dat er bij de aansluiting waar het laden gestopt is na een uur een rood lampje gaat branden en de kabel vrijgegeven wordt. Iedereen kan dan zien dat de auto al minstens een uur vol is... Op het moment dat het lampje tussen 23:00 en 07:00 gaat branden hoef je de auto niet weg te halen.

Buiten die tijden ben je minimaal bekeurbaar en op verzoek van een EV (dus niet PHEV) rijder wegsleepbaar >:)

Je krijgt toch een seintje dat je auto vol is met al die telematica en apps, dus...

Een variant waarbij de gemeente eventuele kosten van palen kan terugverdienen: het systeem meldt aan parkeerbeheer dat de hierboven beschreven situatie ontstaan is...

Nog beter: een routeplanner-app maakt een route voor parkeerbeheer langs alle laadpunten waar auto's al langer dan een uur niet staan te laden >:) >:) >:)

IoT :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
UniMatrix schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:30:

Nog beter: een routeplanner-app maakt een route voor parkeerbeheer langs alle laadpunten waar auto's al langer dan een uur niet staan te laden >:) >:) >:)
:+

Dit zouden ze gewoon een keer als stunt moeten doen. Niet meteen bekeuren, maar wel een briefje met dezelfde kleur onder de wissers leggen met een waarschuwing dat ze asociaal bezig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Veneficus schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:32:
[...]

:+

Dit zouden ze gewoon een keer als stunt moeten doen. Niet meteen bekeuren, maar wel een briefje met dezelfde kleur onder de wissers leggen met een waarschuwing dat ze asociaal bezig zijn...
Inclusief exact tijdstip dat het laden is gestopt...
Mijn idee is dat er bij de aansluiting waar het laden gestopt is na een uur een rood lampje gaat branden en de kabel vrijgegeven wordt. Iedereen kan dan zien dat de auto al minstens een uur vol is... Op het moment dat het lampje tussen 23:00 en 07:00 gaat branden hoef je de auto niet weg te halen.

Buiten die tijden ben je minimaal bekeurbaar en op verzoek van een EV (dus niet PHEV) rijder wegsleepbaar >:)

Je krijgt toch een seintje dat je auto vol is met al die telematica en apps, dus...
*kuch* Ken jij de app van Renault nog niet *kuch*
Een variant waarbij de gemeente eventuele kosten van palen kan terugverdienen: het systeem meldt aan parkeerbeheer dat de hierboven beschreven situatie ontstaan is...
En de opbrengst van de bekeuringen worden gebruikt voor nieuwe palen! (niet om de reeds geplaatste palen terug te verdienen)

[ Voor 13% gewijzigd door BB-One op 10-06-2016 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
BB-One schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:33:
[...]

*kuch* Ken jij de app van Renault nog niet *kuch*
Vast dezelfde als die van Nissan die onlangs gehackt is...

Ik krijg keurig een ouderwetsch mailtje als het opladen gestopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

IoT :9
Beetje naar natuurlijk als je een bespreking hebt die uitloopt of iets dergelijks. Wat mij betreft is het dan beter om alle tijd na het laden (of na al 30+ minuten niet laden bijvoorbeeld) gewoon parkeergeld te vragen. Dan maakt iedereen de afweging of hij/zij die plek nog wel nodig heeft en in de meeste gevallen zal de auto snel verdwijnen met al die gierige Hollanders :)F .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
UniMatrix schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:38:
[...]

Vast dezelfde als die van Nissan die onlangs gehackt is...

Ik krijg keurig een ouderwetsch mailtje als het opladen gestopt is.
Ik krijg die mailtjes ook alleen niet altijd "op tijd". Soms duurt het wel meer dan een uur...
Maar ik moet eerlijk zeggen de laatste weken gaat het gevoelsmatig wel beter met de meldingen. Nu alleen nog het voorverwarmen/koelen via de app beter regelen. Maar ja er moet wat te wensen overblijven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Technisch gezien hoeft er niemand langs te gaan aangezien de auto een ID kan meezenden. Sancties opleggen kan volledig automatisch.

Overigens vind ik dat laadpalen 24 uur beschikbaar moeten zijn wanneer laden is afgelopen. Er zijn in de toekomst veel mensen die 's-nachts (meestal laat of zeer vroeg) onderweg zijn en een laadpaal nodig hebben. Nu is dat nog niet van heel groot belang omdat veel laadpalen nogal traag zijn, maar als er veel snelladers komen wordt dat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
RoofTurkey schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:38:
[...]

Beetje naar natuurlijk als je een bespreking hebt die uitloopt of iets dergelijks. Wat mij betreft is het dan beter om alle tijd na het laden (of na al 30+ minuten niet laden bijvoorbeeld) gewoon parkeergeld te vragen. Dan maakt iedereen de afweging of hij/zij die plek nog wel nodig heeft en in de meeste gevallen zal de auto snel verdwijnen met al die gierige Hollanders :)F .
Klopt, zitten haken en ogen aan. Er zijn natuurlijk allerlei situaties te bedenken waarin het niet redelijk is de auto weg te halen.

Als je toch al parkeergeld moet betalen is dat geen extra stimulans om de auto weg te halen.
mrmrmr schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:41:
[...]

Technisch gezien hoeft er niemand langs te gaan aangezien de auto een ID kan meezenden. Sancties opleggen kan volledig automatisch.

Overigens vind ik dat laadpalen 24 uur beschikbaar moeten zijn wanneer laden is afgelopen. Er zijn in de toekomst veel mensen die 's-nachts (meestal laat of zeer vroeg) onderweg zijn en een laadpaal nodig hebben. Nu is dat nog niet van heel groot belang omdat veel laadpalen nogal traag zijn, maar als er veel snelladers komen wordt dat anders.
Ha, sinds ik met de Leaf rijdt komt er geen fanmail van het CJIB meer binnen :P

Denk dat het met de acceptatie van elektrisch rijden niet op gaat schieten als je om 04:00 je bed uit moet om de auto te verplaatsen :o

Snelladen = tanken = 'volgooien en wegwezen', daar blijf je bij of je drinkt een tankstation koffie met zo'n sandwich vol conserveringsmiddelen en gaat weer, max 20 min.

Soort paal (snellader / langzaam) en lokatie (woonwijk / openbare voorzieningen) moet denk ik uitmaken in regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BB-One schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:21:
Dit laatste is dus de discussie die je moet voorkomen. Oftewel de gemeente moet daar pragmatisch mee omgaan. Een bewoner heeft in de meeste gevallen een 'vaste' parkeerplek. Dat kan die bewoner heel goed zelf aangeven.
Misschien in wat kleinere plaatsen of rustige wijken. Maar ik ken ook mensen die helemaal geen "vaste" plek hebben. Als ze geluk hebben dan staan ze in de buurt en als ze pech hebben 4 straten verderop.

Zelfs bij ons in de straat staan de mensen op de algemene parkeerplaats zelden op dezelfde plek en ik woon nog in een straat waar geen verkeer doorheen rijdt dat hier niet specifiek naar toe komt.
Las net op het renaultforum dat in België een laadpaalprovider een paal heeft die de stekker ontkoppelt zodra er niet meer geladen wordt... Helemaal fantastisch! (voor degene met een auto waar de kabel niet vergrendelt aan auto zijde jammer, maar dat is voor hen eventueel een probleem en dat hoeft geen probleem te worden voor de rest van de 'wereld'.)
Ja, ik heb zo'n auto en ik begrijp ook niet waarom de auto niet vast zet. Staat het er met hele grote letters op bij die provider? Want ik kan me voorstellen dat mensen bij wie de kabel zoek is dan toch die provider aansprakelijk willen stellen omdat juist overal de kabel wel in de laadpaal wordt vergrendeld.
Op het moment dat het lampje tussen 23:00 en 07:00 gaat branden hoef je de auto niet weg te halen.
Want mensen die niet op de standaard kantoortijden werken hoeven niet te laden?
Er zijn nog zat auto's die dat niet kunnen. De Kia is er 1 van :(
RoofTurkey schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:38:
Beetje naar natuurlijk als je een bespreking hebt die uitloopt of iets dergelijks.
Dan haal je hem toch weg voor je bespreking begint? Of in de rookpauze of wat dan ook. Vroeger toen je nog muntjes in de parkeerautomaat moest gooien vond trouwens niemand het een probleem als je even ging bijvullen.
UniMatrix schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:53:
Ha, sinds ik met de Leaf rijdt komt er geen fanmail van het CJIB meer binnen :P
En weer een tegenvaller voor onze minister van Financiën... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
JeroenE schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 15:03:
[...]

Misschien in wat kleinere plaatsen of rustige wijken. Maar ik ken ook mensen die helemaal geen "vaste" plek hebben. Als ze geluk hebben dan staan ze in de buurt en als ze pech hebben 4 straten verderop.
Waar dan ook een laadpaal staat. (Denk groter...) Ik heb het niet over het plaatsen van 1 paal. En mocht het zo zijn dat je meermalen niet kunt laden omdat de laadplek bezet is, dan kan de gemeente er wat aan doen ofwel verbod voor ice instellen ofwel meer palen plaatsen. Dit is dan voor de 15% waar het algemene niet op gaat.
Zelfs bij ons in de straat staan de mensen op de algemene parkeerplaats zelden op dezelfde plek en ik woon nog in een straat waar geen verkeer doorheen rijdt dat hier niet specifiek naar toe komt.

[...]

Ja, ik heb zo'n auto en ik begrijp ook niet waarom de auto niet vast zet. Staat het er met hele grote letters op bij die provider? Want ik kan me voorstellen dat mensen bij wie de kabel zoek is dan toch die provider aansprakelijk willen stellen omdat juist overal de kabel wel in de laadpaal wordt vergrendeld.
Want? Je klaagt ook een parkeergarage aan omdat je auto wordt leeggehaald als je de autodeur niet op slot hebt gedaan, want er zit zo'n mannetje bij de ingang?

Misschien moet je eerder bij de autofabrikant zijn...
[...]

Want mensen die niet op de standaard kantoortijden werken hoeven niet te laden?
Die hebben de ruimte op hun werkplek om te laden want de kantoormensen zijn thuis en laden thuis in de straat...
[...]

Er zijn nog zat auto's die dat niet kunnen. De Kia is er 1 van :(

[...]

Dan haal je hem toch weg voor je bespreking begint? Of in de rookpauze of wat dan ook. Vroeger toen je nog muntjes in de parkeerautomaat moest gooien vond trouwens niemand het een probleem als je even ging bijvullen.
Helemaal mee eens. (en wie heeft een bespreking in een woonwijk? (ik noem dat borrelen en dan mag ik daarna niet meer rijden :D )
[...]

En weer een tegenvaller voor onze minister van Financiën... :+
Ach die harkt dan veel extra belasting binnen op de elektriciteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Die belasting gaat omlaag als het aan bijna alle belangengroeperingen ligt, men wil publiek laden net zo duur (of goedkoop) maken als thuisladen door de stroom uit laadpalen onder een ander tarief te laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
UniMatrix schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 15:30:
Die belasting gaat omlaag als het aan bijna alle belangengroeperingen ligt, men wil publiek laden net zo duur (of goedkoop) maken als thuisladen door de stroom uit laadpalen onder een ander tarief te laten vallen.
Tja waar hebben we dit eerder gezien?

Hypotheekrenteaftrek anyone?

Over 20 jaar is dat voordeel in de zak van de exploitant verdwenen...

Deze belastingverlaging zou alleen van toepassing moeten zijn in combinatie met een maximale prijs.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Prijsplafonds zijn niet effectief in competitieve markten. Hoeksteen van economische theorie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
YoshiBignose schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:48:
Is wel heel minimaal, scheelt maar €1000 ofzo. Bovendien is de upgrade naar 75 voor 10k vrij prijzig en heeft niet echt heel veel range extra tov m'n 70. Marketingtechnisch vind ik het ook wel apart... 60 en 90 klinkt als een behoorlijk verschil, terwijl de verschillen wel meevallen (1 sec sneller naar 100, 150 km meer NEDC range).
De upgrade van 60 naar 75 is enorm duur met € 9.500. Een geheel nieuw 85kWh accupakket kost $12.000.

Nog maar een jaar geleden was 60 naar 70 nog de helft goedkoper (omgerekend per kWh). Ik zie liever een eerlijk prijsmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
mux schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 15:39:
Prijsplafonds zijn niet effectief in competitieve markten. Hoeksteen van economische theorie :)
Als ik hoor dat fastbned 85 cent rekent, zijn ze hard nodig ;)

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
mux schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 15:39:
In die zin is het wel leuk de reader te lezen die hoort bij de hoorzitting elektrische mobiliteit die de vaste kamercommissie EZ gisteren heeft gehouden. Ik heb de hele ochtend online gevolgd en het was best leuk:

- Bart Lubbers van Fastned pleit voor markt, markt en het bedrijfsleven, snelladen is natuurlijk de toekomst :)
- De RAI en BMW huilen dat er geen subsidie meer is voor PHEV's :>
- De netbeheerders e.d. willen het lagere belastingtarief voor laadstroom.
- ANWB & Co willen aanschafsubsidie op EV's en laadtegoed voor PHEV-kopers
- Er is angst dat de garagebranche op de fles gaat omdat de auto's zo weinig onderhoud nodig hebben >:)
- Men is bang dat alle ex-lease (PH)EV's naar het buitenland gaan en zo de 'subsidie geexporteerd wordt'.

En nog meer maar dit is me zo 1-2-3 bijgebleven.

Ook het stuk "Maak elektrisch rijden Groot" (n.a.v. de motie Groot) is leuk om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
UniMatrix schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 16:02:
[...]

- Er is angst dat de garagebranche op de fles gaat omdat de auto's zo weinig onderhoud nodig hebben >:)
Er zijn in de geschiedenis wel meer branches op de fles gegaan wegen technologische vooruitgang. Dat hoort er nou eenmaal bij. Hoeveel schoorsteenvegers en lantaarnopstekers ken jij in je omgeving? 8)7

---

Hahahaha "DEZE READER IS UITSLUITEND BESTEMD VOOR INTERN GEBRUIK EN VOOR DEELNEMERS AAN HET GESPREK"

WOB?

[ Voor 12% gewijzigd door Veneficus op 10-06-2016 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Je zou het niet zeggen als de prijzen van onderhoud van de luxe Tesla's bekijkt. Die liggen behoorlijk hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
UniMatrix schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 16:02:
Tsja..
Dat is net zoiets als oncologen die klagen over de teruglopende verkoop van sigaretten :+

En ook al hebben ze minder onderhoud nodig. Je hebt wel weer een hoop werk in het aanleggen en storingen oplossen van laadpalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

mrmrmr schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 16:15:
Je zou het niet zeggen als de prijzen van onderhoud van de luxe Tesla's bekijkt. Die liggen behoorlijk hoog.
Kost geen drol het onderhoud van een Tesla. Zeker niet vergeleken met een Audi A6/BMW 5-serie/etc. Je hoeft vrijwel nooit een servicebeurt te laten uitvoeren en je hebt maar heel weinig bewegende onderdelen die bij ICE auto's vaak juist voor dure reparatie's kunnen zorgen (distributieriem, koppeling, turbo en ga zo maar door). Ook heb je iets van 5 jaar garantie (of was het nu 8 jaar?) dus eventuele dure accu problemen zul je zelf niet te hoeven lappen. Geen idee wat een normale beurt kost voor een S, maar kan me niet voorstellen dat dat al die andere argumenten in één klap onderuit haalt.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
mrmrmr schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 16:15:
Klein detail is natuurlijk dat dat onderhoud volledig door Tesla zelf gedaan wordt. Ook is Tesla een uitzondering; overige merken hebben hier minder last van, mede door meer ervaring in het daadwerkelijk bouwen van auto's.

Hoe dan ook hebben elektrische auto's in principe veel minder onderhoud nodig, simpelweg omdat er veel minder slijtageonderdelen in zitten. Let op: minder, niet geen. Maar wat er mechanisch overblijft is niet heel moeilijk (lees: duur) om te onderhouden; variabele versnellingsbak? Niet aanwezig. Distributieriem? Nope. Koppakking? Wasda? Zelfs geen olie of bougies waar geld aan verdiend kan worden. Dus ja, er zal inderdaad een heleboel gaan veranderen in garagewereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Even een heel andere vraag. Morgen ga ik naar Utrecht blijkbaar mag je daar gratis parkeren zolang je oplaadt.
Van de site van de gemeente utrecht:
Het parkeren van uw elektrische auto op een openbare oplaadlocatie is in 2016 gratis zolang u laadt. Zodra u klaar bent met laden, is het de bedoeling dat u zo snel als mogelijk plaats maakt voor andere elektrische rijders zodat de openbare oplaadlocaties zo efficiënt mogelijk worden gebruikt.
Maar mag je ook parkeren (en laden) op een plek alleen voor vergunninghouders? Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@RoofTurkey

Kijk maar eens naar de prijzen op de site van Tesla. Er wordt ook over geklaagd. Ook rechtstreeks naar Elon Musk zelf toen hij kortgeleden in Nederland was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
mrmrmr schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 16:28:
@RoofTurkey

Kijk maar eens naar de prijzen op de site van Tesla. Er wordt ook over geklaagd. Ook rechtstreeks naar Elon Musk zelf toen hij kortgeleden in Nederland was.
Die tarieven vallen m.i. nog wel mee (ik zeg dus niet dat het goedkoop is!), komt neer op 475 euro per jaar (of 20.000 km) Kijk je bij bijvoorbeeld mercedes (A-klasse) begint een kleine beurt ook bij EUR 280 (excl olie etc) en een grote beurt voor 400 euro (ook excl olie etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
BB-One schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 16:37:
Die tarieven vallen m.i. nog wel mee (ik zeg dus niet dat het goedkoop is!), komt neer op 475 euro per jaar (of 20.000 km) Kijk je bij bijvoorbeeld mercedes (A-klasse) begint een kleine beurt ook bij EUR 280 (excl olie etc) en een grote beurt voor 400 euro (ook excl olie etc)
De gemiddelde prijs per jaar/20.000 km voor een 4 jaarlijkse cyclus is € 701.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 10-06-2016 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

mrmrmr schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 16:28:
@RoofTurkey

Vergeleken met een Kia Picanto zijn die prijzen redelijk hoog ja, maar absoluut niet vergeleken met een andere dure grote sedan. Dan is er ook nog natuurlijk het argument dat Tesla amper ervaring hiermee heeft en dus gewoon simpelweg duurder is, omdat het allemaal nog niet super efficient gaat. Maar ik vind 612 euro per jaar (als je vier jaar vooruitbetaald) nog eigenlijk best een goede deal voor een dikke sedan.

Dan is er natuurlijk ook nog het argument dat Tesla nog absoluut geen massaverkoper is en dus zijn de grote kostenposten slechts te verdelen onder een klein groepje eigenaren. Wanneer de 3 komt zal dit fors gaan zakken en zul je zien dat de prijzen misschien zelfs wel halveren. En, als laatste, zul je ook geen last hebben van de eerder genoemde dure onderdelen die kapot kunnen gaan op een ICE auto. Dat zijn namelijk pas de écht hoge kosten :9 .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
mrmrmr schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 16:41:
[...]

De gemiddelde prijs per jaar/20.000 km voor een 4 jaarlijkse cyclus is € 701.
Niet verder gekeken dan eerste servicebeurt, die is 475 euro, krijg je wel nieuwe ruitewisserbladen _/-\o_
Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.