@RocketKoen: Dank voor je info!
Ik heb aardig wat 'leermomentjes' gehad met de eerste generatie Leaf die ik met toekomstige occasionkopers wil delen...
Om Carwings te gebruiken moet de 'TCU' (Telematics Communication Unit) geactiveerd worden, Deze kan nooit geactiveerd zijn of gedeactiveerd worden als de auto lang niet gebruikt wordt, b.v. een paar maanden bij een autobedrijf in de verkoop. Dit kan alleen de merkdealer en die vroeg in mijn geval ca. € 100... Koop je bij een niet-Nissan dealer moet je dus met een gang naar een merkdealer rekening houden. Bij een Nissan dealer vind ik het bij de aflevering horen.
Toen ze de TCU geactiveerd hadden 'ging mijn navigatiedisplay ineens niet meer helemaal terug in het dashboard', ze hebben hem gesloopt dacht ik, maar het is een feature: door het 'eject'-knopje ingedrukt te houden kun je de hoek instellen... (dank aan mynissanleaf.com forum)
Mijn range ging ineens enorm omlaag, toch een miskoop gedaan! Maar ik dacht slim te zijn: zet alleen de blower aan voor wat koelte maar niet de airco. Wat blijkt:... als je de Climate Control unit ook maar aan zet en de buitentemperatuur onder een bepaalde grens ligt gaat hij de verwarming pre-heaten en dat vreeeeet... (generatie 1 Leaf's only)
Gewoon twee dagen met de kachel aan gereden...
Oplossing: een mod waardoor je wel de blower (en veel belangrijker: de ontwaseming) kunt gebruiken zonder dat die kachel gaat pre-heaten.
Een Noorse Leaf-rijder heeft dit bedacht..
Op een gegeven moment, na laden, veranderde mijn display bij aanzetten in een 'kerstboom' van lichtjes EN KON IK NIET RIJDEN. Na een paar keer aan-uit weer wel en daarna ook steeds, tot ik weer ging laden... Na een paar (weekeind) dagen zo modderen kwam ik, gelukkig thuis, echt niet meer weg.
Het mynissanleaf.com - forum leerde echter dat het meest waarschijnlijke de 12v accu was, allerlei onlogische weirde shit kan er optreden als die gaar is was de samenvatting van allerlei threads hierover.
Gelukkig was de Kwik-fit om de hoek bereid ter plaatse er een nieuwe accu in te hangen en alles was weer gewoon... Wederom € 100.
Wat heb ik geleerd? Als de 12v accu het niet doet, doet de Leaf niks, nada, noppes. De 12v accu start alle (management) systemen en doet de initalisatie, pas als dat afgerond is voedt een omvormer vanuit de aandrijfaccu de 12v systemen en laadt de 12v accu bij indien nodig.
Ook geleerd: je kunt hem jumpstarten, startkabels

zolang het 12v syseem maar doorstart tot de 'grote accu' het overneemt en daarna kun je rijden.
Waarom na het laden? Tijdens laden is de aandrijfaccu afgekoppeld en wordt het hele laadsysteem gevoed uit de 12v accu. Deze kan hierdoor leegraken, zeker als hij minder wordt.
Waarom heb ik maar 1x een accu waarschuwingslichtje gezien en daarna weken lang niet meer? Nobody knows!
Je moet het even weten...
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4