Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:08
Je kan overigens niet zomaar 1x25A laden op een 3x25A hoofdzekering.
Daar mag je geen automaat op zetten die >16A is. Anders ben je je selectiviteit kwijt.
Zelfde met 32A laden op een 35A aansluiting.

De vuistregel is dat er 2 "stappen" of een factor 1.6 moet zitten tussen de hoofdzekering en je grootste groep.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:04

databeestje

Von PrutsHausen

Je kan zonder al teveel problemen te verwachten gewoon 1 van de 3 fasen van 25A gebruiken met een 20A B automaat in de meterkast voor de groep van de auto. De zekering in de meterkast van de netbeheerder, is een zeer trage 25A zekering die zelfs met een nacht lang laden op 25A er echt niet uit zal knallen. Over het algemeen doet de netbeheerder er niet moeilijk over als deze er een keertje uit klapt, de eerste keer bij Liander is gratis.

Uiteraard moet de EVSE wel ingesteld worden op een stroom lager dan de automaat. Als je nu een Smart EVSE koopt die de stroom terugregelt zoals de smart evse dan kan je met 1 of 3 fase nooit de hoofdzekering laten klappen. Of dat een kant en klaar apparaat is of een zelfbouw maakt niet uit.

Het mooie daarvan is dat je meteen op de toekomst voorbereid ben als je een auto met 3 fase lader hebt je meteen 11+kW kan laden, de smart EVSE is hetzelfde voor 1 fase als 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich zal het weinig uitmaken of je een 25A/B/C op de groep van de wagen zet, als je die op 25A max instelt komt hij er nooit boven. Normaal is je hoofdaansluiting gezekerd met een 25C waardoor je rustig voor korte tijd een fase kunt overbelasten voordat 'ie eruit klapt. Je moet dan alleen zorgen dat daar de groepen op zitten die je normaal niet zwaar belast. Ook een goede om op te letten, 25A door 2.5mm2 gaat niet onbeperkt, liever 4mm2 of anders heel goed kijken tot welke lengte het mag (weet ik niet uit m'n hoofd, zijn rekentools voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 12:06

HeroS

SmartHome Nerd

Heeft iemand een goed artikel waarom elektrisch rijden minder milieubelastend is dan op benzine/diesel rijden?

Dan kan ik al mijn collega's even de mondsnoeren die allemaal beweren dat elektrisch rijden meer milieubelastend is.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
HeroS schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:12:
Heeft iemand een goed artikel waarom elektrisch rijden minder milieubelastend is dan op benzine/diesel rijden?

Dan kan ik al mijn collega's even de mondsnoeren die allemaal beweren dat elektrisch rijden meer milieubelastend is.
Geen artikel klaar. maar ik kan wel de hoofdargumenten opsommen

1) "Maar elektrische auto's rijden op kolenstroom en dat is vies".
Dan moet je dus niet elektrische auto's wegdoen, maar meer zonnepanelen en windmolens bouwen. Daarnaast stoten moderne kolencentrales een factor 100 minder rotzooi uit dan een benzine/diesel auto. Behalve dan de CO2 uitstoot, maar dat heeft een benzine auto net zo erg.

2) "Die accu's zijn enorm slecht voor het milieu. Omdat met het winnen van lithium enorm veel energie gebruikt wordt en grote open mijnen nodig zijn. En als je ze weggooit zijn ze enorm schadelijk"
Dat klopt. Maar ze zijn ook 99,9% recyclebaar. Dus ze worden niet weggegooid en die milieubelasting heb je maar 1x.

3) "Waterstof is de toekomst".
Waterstofauto's zijn elektrische auto's met een brandstofcel ipv een accu. Alleen waar bij het energietransport en opslag in een accu maar 10% verloren gaat, is dat bij waterstof 90%. Het duurt nog zeker 25 jaar voordat waterstof op hetzelfde niveau zit als accu's nu. En de accu technologie gaat nog steeds heel hard vooruit. Dus over 25 jaar heb je helemaal geen alternatief voor accu's nodig.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn in het topic al een paar keer artikelen of filmpjes gepost meen ik.

Waarom denken zij trouwens dat het vervuilender is? Hebben ze daar wel goede artikelen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phkba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-10 17:02

https://willemsenolivier.wordpress.com/2016/02/04/co2-uitstoot-elektrische-auto/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 15:25

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Omdat het traag is, stinkt, veel lawaai maakt, je vaak naar een pompstation moet dat de voorgenoemde argumenten ook heeft, onderhoud duur is, je afhankelijk bent van olie uit dubieuze bronnen/conflictgebieden, milieubelasting relatief hoog is en ga zo maar door met redenen waarom de benzine/diesel auto eigenlijk niet zo veel soeps is.

Ow en dat specifieke argument is vrij simpel, zelfs een kolencentrale aangedreven EV stoot uiteindelijk minder CO2 uit dan een 'normale' benzine auto. Om over NOx bij diesel auto's maar te zwijgen...

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online

Ons eigen TNO heeft zo'n rapport. Ik weet alleen niet snel of dit het meest recente is van hun.
http://publications.tno.n...S20vf/TNO-2015-R10386.pdf
Er valt vast genoeg te lezen, het komt regelmatig langs (niet op reguliere media natuurlijk, bashen is interessanter).
De Union of Concerned Scientists misschien een goede:
http://www.ucsusa.org/cle...s/life-cycle-ev-emissions (2015)

Overigens zou ik ze eerst terugvragen of ze de globale of lokale emissies bedoelen. Zelfs als een EV op kolenstroom even vies is als een benzine auto; op lokaal gebied wint de Ev natuurlijk altijd (volksgezondheid en zo).

Overigens:
Als de kolencentrales gesloten worden volgend jaar is je EV opeens een stuk schoner de resterende 13 jaar. De benzineauto blijft hetzelfde vuil uitstoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Alleen een debiel zal zeggen dat elektrische auto's slechter voor het milieu zijn. Bovendien gaat het om de stappen die je maakt. Je kunt echt niet zomaar alles omgooien, maar elektrische auto's (motors en scooters) en zonnepanelen zijn een stap in de goede richting.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:59
En de fossiele rijders rijden diesel/benzine/lpg (doorhalen wat niet van toepassing is) omdat dat beter is voor het milieu? Ik vind het langzamerhand een non-discussie aan het worden, aangezien je bij de aanschaf van diesel/benzine/lpg ook niet met TNO-rapporten aan moet komen zetten om aan te tonen dat het beter voor het milieu is, maar heb je het over rijbeleving en andere leuke zaken.

Ik ben in eerste instantie elektrisch gaan rijden omdat het mij geld scheelde (veel! geld).
Pas na de aanschaf ben ik elektrisch rijden heel erg gaan waarderen om de andere dingen, heerlijk rustig in de auto, het koppel en de totale rijbeleving, voor deze zaken neem ik de huidige beperkingen (actieradius) van mijn Zoe voor lief. Nu na bijna twee jaar durf ik hardop te zeggen dat als de kosten gelijk zouden zijn ik zeker weer voor elektrisch rijden zou kiezen (zelfs met het huidige rijbereik) en dat ik als het daadwerkelijke rijbereik richting de 200-250 km zou gaan ik zelfs extra kosten zou accepteren in vergelijking met een benzine/diesel/lpg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Nivve schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:49:
Ons eigen TNO heeft zo'n rapport. Ik weet alleen niet snel of dit het meest recente is van hun.
http://publications.tno.n...S20vf/TNO-2015-R10386.pdf
Alleen al de samenvatting daarvan is zeer interessant!
Aanrader voor precies het soort vragen waar we het hier over hebben.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
De afgelopen weken heb ik doorgebracht in de VS, mooie roadtrip gemaakt in een benzine slurpende auto. Dit heeft mij wel het volgende doen beseffen:
Als je als maatschappij volledig wil overstappen op elektrisch rijden heb je in een land als de VS nog wel een uitdaging gezien de afstanden die je 'moet' afleggen. Dat gezegd hebbende ik denk dat niet het doel moet zijn om volledig over te stappen, het zal in de nabije toekomst een combinatie worden van elektrische auto's waar mogelijk en fossiel waar het niet anders kan. Denk bijvoorbeeld aan de enorme campers/caravans die ze hebben, die krijg je met een gewone auto al niet van zijn plek, maar ook heel praktische zaken, zoals een generator voor het opwekken van elektriciteit gebruikt ook brandstof.

Daarentegen was het ook mooi om te zien dat er in the middle of nowhere (voor mijn gevoel) gewoon een laadpaal staat:
https://www.google.nl/map...36.7438545!4d-111.7536834

Ook zie je in het westen van de VS (in de staten Arizona, Californie, Oregon, Washington) redelijk wat BEV's rijden, dus het kan wel. Waren voornamelijk Tesla's maar ook redelijk veel Leafs, en af en toe een verdwaalde smart dus het kan ook daar...

Wat mij wel tegenviel (als je het hebt over het milieu) is de bijna volledige afwezigheid van zonnepanelen. Tuurlijk liggen er wel soms panelen op een dak, maar als je in woestijn gebied woont, waar je de hele dag de airco aan hebt staan omdat de zon zo fel schijnt, dan heb je volgens mij geen salderingsregeling nodig om een paneel rendabel te krijgen en toch zie je ze daar niet liggen.

Eigenlijk is de conclusie dat we het in Nederland eigenlijk wel redelijk tot goed voor elkaar hebben (kan natuurlijk ook komen omdat de elektriciteit in NL relatief duur is) om zonnepanelen rendabel te krijgen en dat in combinatie met elektrisch rijden...
Nederland heeft gezien de infrastructuur/afstanden de mogelijkheid om volledig over te stappen op elektrisch rijden; Overal in Nederland is elektriciteit voorhanden en de kwaliteit van het netwerk is goed tot heel goed. Dus zet maar overal een laadpaal neer met een zonnepaneeltje ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:35
Wederzijds worden er categorieën (lees appels en peren vergeleken) en geen goede introspectie gepleegd.
De impact op het milieu moet ook in de gaten worden gehouden wat betreft de accu keten en als je kolen gaat stoken om aan de elektriciteit te voldoen kan dat ook milieu gevolgen hebben. De fossiele brandstof keten wordt ook voorzien van subsidie, de belasting inkomsten uit accijns zijn ook maatschappelijke/politieke factoren. Het CO2 verhaal krijgt ook een andere context als de auto toch een kleine factor is t.o.v. bijv. de scheepvaart/luchtvaart.
Dus lijkt de discussie vaak meer met persoonlijke keuzes te maken te hebben en cultuur dan het redden van de planeet. De kneep zit hem vaak in de polarisatie van die keuzes de mensen die benzine rijden hoeven niet slechter te zijn of een slechtere impact te hebben op het milieu als ze bijv. met een autootje van < 750Kg bijna niet rijden en iemand met een Tesla 100000km per jaar rijdt. Het is vaak een discussie over het al dan niet gedrag willen en of kunnen veranderen en het daaruit voortvloeiende gevoel over goed en fout met heel veel externe parameters die niet eenvoudig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:54:Je kan overigens niet zomaar 1x25A laden op een 3x25A hoofdzekering.
Daar mag je geen automaat op zetten die >16A is. Anders ben je je selectiviteit kwijt.
Zelfde met 32A laden op een 35A aansluiting.

De vuistregel is dat er 2 "stappen" of een factor 1.6 moet zitten tussen de hoofdzekering en je grootste groep.
Mocht je één fase volledig reserveren voor je laad mogelijkheid, dan is het echt geen probleem om slechts één stap verschil in zekering te hebben. Daar kan je dan nog wel je zonnepanelen ook op aansluiten, want dat reduceert alleen maar de net-afname. Ook daar is dan één stap in zekering grootte genoeg. De kans dat je omvormer het op een net-belastende manier begeeft terwijl je lader staat te slurpen is nou niet erg groot.
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:55:
Op zich zal het weinig uitmaken of je een 25A/B/C op de groep van de wagen zet, als je die op 25A max instelt komt hij er nooit boven. Normaal is je hoofdaansluiting gezekerd met een 25C waardoor je rustig voor korte tijd een fase kunt overbelasten voordat 'ie eruit klapt. Je moet dan alleen zorgen dat daar de groepen op zitten die je normaal niet zwaar belast.
Ook een goede om op te letten, 25A door 2.5mm2 gaat niet onbeperkt, liever 4mm2 of anders heel goed kijken tot welke lengte het mag (weet ik niet uit m'n hoofd, zijn rekentools voor).
Als alles echt goed is geinstalleert kan je 2,5mm2 tot 20A afzekeren. (Liefst zonder lasdoppen onderweg) Wil je daar boven moet je volgens NEN1010 echt naar 4mm2.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij de "BP Ridderkerk" langs de A15 richting Gorinchem zijn ze al de hele week bezig met wat werkzaamheden in een hoekje van het terrein. Gisteren stond er ineens ook een Leaf met stickers van MisterGreen bij.

Dus ik neem even aan dat daar een snellader van die toko komt. Ik ben benieuwd of dit ook een station wordt met accu-container (90 kWh zit daar in) of dat ze hier wel makkelijk een goede netaansluiting kunnen realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Leuk, en dat hoekje van Nederland was al ruim voorzien :)

Wanneer zouden de stationhouders in de rest van Nederland (Tilburg A58, Waalwijk A59, , A28 Amersfoort, Noordoostpolder, Emmen etc) het gat zien?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q1Q
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

Levensduur accu Leaf:

http://www.greencarreport...-car-to-be-honored-monday

150.000 miles = 240.000 km met een leaf.

UPDATE: Marsh wrote in May 2016, "I have now lost 5 bars. In fact, I am down to 52 percent battery capacity according to LEAF Spy. In 2014, I purchased a 2014 Leaf because replacing the battery in my 2011 car wasn’t an option."]

Hij heeft 5 strepen verloren van de 12 .
Men zegt elke 60k 1 streep inleveren.
Wij inderdaad 1 streep na 60.000 km.

Prijs nieuwe accu? 4000,-?
http://www.egear.nl/nieuwe-accu-nissan-leaf/

Wel iets om over na te denken.

besparing 240.000km / 15 * 1.45 = 23.200 euro
Schatting benzine kosten met auto op benzine die 1 op 15 rijdt.
(Stroom kosten moeten hier weer af maar met diy PV en 95% thuisladen is dit erg goedkoop)

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:40
uitgaande van 8ct/kWh kostprijs voor je stroom. (dat is erg positief gerekend hoor, maar kan prima)
en een verbruik van gemiddeld 0,17kWh/km kom je op:
0,17 * 240000 * 0,08 = € 3264

Dus afgerond zo'n € 3500 aan stroomkosten.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zolang je kan salderen kan je dat keer 2 doen en kost het je gewoon zo'n 17 ct/kWh (geloof dat energieprijs rond dat bedrag zit).

Nog steeds stuk minder dan benzine, maar wel eerlijk rekenen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heh geen dubbelpost bescherming op tweakers?

[ Voor 85% gewijzigd door Sissors op 01-06-2016 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

Q1Q schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:44:
Hij heeft 5 strepen verloren van de 12 .
Men zegt elke 60k 1 streep inleveren.
Wij inderdaad 1 streep na 60.000 km.

Prijs nieuwe accu? 4000,-?
http://www.egear.nl/nieuwe-accu-nissan-leaf/
Wie is men? Als ik kijk naar de Real World Battery Capacity Loss dan is het ~60k km voor het eerste streepje, maar daarna volgen ze veel sneller.

Zo ook bij mij, eerste streepje na ~62.650km en tweede streepje bij 89.452 km (zie hier Shapeshifter in "Elektrische auto's"), zit inmiddels op zo'n 103.000 km. Ben begonnen met informatie opvragen over het vervangen van de accu / cellen, maar het loopt allemaal nog niet zo vlot op het moment. Mogelijk overleef ik volgend jaar de winter anders niet, hoewel ik met hypermilen nog wel wat goed kan maken.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q

Q1Q

"Men" waren wat leaf rijders op twitter.

We zitten hier nu op 77000km (nog 1 streep er af)
Bij 89452 al 2 streepjes is slecht nieuws. :-( Had jou post destijds niet gezien.

mooie site!
User: smirchd charge just beyond 80%. voor no loss.. Al 73185 km gereden.
80% laden doen wij nooit maar zou wel beter geweest zijn.
Mijn ampera gebruikt maar 10kw van de 16kw (en koelt het pakket) De leaf 21 kwh van 24kwh

Hopenlijk valt de prijs van een nieuwe accu mee. Hoor graag als je daar meer over weet.

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:41
Leaf koelt zijn accu niet toch? En de i-Miev wel?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:42:
Leuk, en dat hoekje van Nederland was al ruim voorzien :)
Niet in die richting, andersom wel. Er zitten er twee tussen Gorinchem en Rotterdam.
Wanneer zouden de stationhouders in de rest van Nederland (Tilburg A58, Waalwijk A59, , A28 Amersfoort, Noordoostpolder, Emmen etc) het gat zien?
Volgens mij zijn alle snelweglocaties vergeven maar was er geen enkele pomphouder die de concessie voor de eigen locatie wilde hebben.
PASware schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:48:
Leaf koelt zijn accu niet toch? En de i-Miev wel?
Zowel de i-Miev als de Leaf koelt de accu met lucht en niet met vloeistof. Als je de link volgt denkt men dat dat een oorzaak is waarom de accu degradeert. Maar dat schijnt bij de e-Golf ook zo te zijn en die roepen heel hard dat ze het goed getest hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door JeroenE op 01-06-2016 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 07:59:
Bij de "BP Ridderkerk" langs de A15 richting Gorinchem zijn ze al de hele week bezig met wat werkzaamheden in een hoekje van het terrein. Gisteren stond er ineens ook een Leaf met stickers van MisterGreen bij.

Dus ik neem even aan dat daar een snellader van die toko komt. Ik ben benieuwd of dit ook een station wordt met accu-container (90 kWh zit daar in) of dat ze hier wel makkelijk een goede netaansluiting kunnen realiseren.
Grappig, ik kwam het volgende artikel tegen die het wat toelicht, ze hebben het hier over 51 batterijen tot een "superbatterij" van 90kWh ;)

http://alfen.pr.co/127977...ellaadstation-a2-haarrijn

Met andere woorden, net zoveel wat er in een Tesla zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JeroenE schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:57:
Volgens mij zijn alle snelweglocaties vergeven maar was er geen enkele pomphouder die de concessie voor de eigen locatie wilde hebben.
http://www.tankpro.nl/bra...ljoenenclaim-tegen-staat/
Er is weinig dat ze tegenhoudt het zonder concessie te doen..
Zowel de i-Miev als de Leaf koelt de accu met lucht en niet met vloeistof. Als je de link volgt denkt men dat dat een oorzaak is waarom de accu degradeert. Maar dat schijnt bij de e-Golf ook zo te zijn en die roepen heel hard dat ze het goed getest hebben.
Lucht of vloeistofkoeling kan allebei werken, maar er moet wel actieve koeling zijn (tot onder omgevingstemperatuur). De Zoe bijvoorbeeld heeft een onafhankelijke aircoverdamper voor de accu, die verder luchtgekoeld is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De grootste beperking in uitrol zijn imho tot nu toe de netbeheerder en het vergunningencircus.

Edit: Allego is trouwens wel snel, ze hebben vandaag al mijn motor toegevoegd in de aanvraagprocedure.

Goed nieuws voor de Gelderlanders, de Chademo lader van Ikea Duiven wordt op dit moment onder handen genomen en ze hebben extra mennekes punten geplaatst. In totaal nu dus 1x Chademo en 5x mennekes bij Ikea duiven, ze zijn echt goed bezig daar *O*

[ Voor 13% gewijzigd door Erasmo op 01-06-2016 14:16 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ikea Delft heeft 10 of 12x Type 2 in de garage. Een hoop in ieder geval. Daar kan ik eigenlijk altijd inprikken, maar het is wel dynamisch vermogen. YMMV dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
databeestje schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 12:53:
Ja, maar dan in een container ipv een auto. Ik wist niet dat het hergebruikte accu's waren, maar dat verklaart het misschien wel. Dan heb je natuurlijk meer ruimte nodig als de capaciteit is terug gelopen. En die container hoeft ook nog niet vol te zijn natuurlijk.

Op de site van MisterGreen staat er ook een filmpje over met Vincent Everts, maar dat is meer reclame voor MisterGreen dan dat er nuttige info wordt gegeven.

Volgens het filmpje wordt het voornamelijk gebruikt om eea op te vangen als er meer dan 1 auto staat te laden omdat de netaansluiting daar niet voor geschikt is. Gemiddeld wordt er op die locatie voor 12 minuten geladen (maar ze zeggen niet hoe vaak dat gebeurd). In de tijd dat het duurt voor de volgende auto komt laden ze de accu weer bij.
Proton_ schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:03:
Er is weinig dat ze tegenhoudt het zonder concessie te doen..
Blijkbaar. Ik heb al vaker gelezen over "we gaan ze tegenhouden", maar tot nu toe blijkbaar niet gedaan, niet gelukt, of nog geen uitslag.
Lucht of vloeistofkoeling kan allebei werken, maar er moet wel actieve koeling zijn (tot onder omgevingstemperatuur). De Zoe bijvoorbeeld heeft een onafhankelijke aircoverdamper voor de accu, die verder luchtgekoeld is.
Ik denk dat er in dit opzicht vanuit wordt gegaan dat luchtkoeling alleen met omgevingslucht is. Zodra je dingen gaat verdampen etc ben je natuurlijk niet alleen meer met lucht bezig. Anders zou mijn vriezer ook alleen luchtgekoeld zijn. Of snap ik dat verkeerd?
Erasmo schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:58:
In totaal nu dus 1x Chademo en 5x mennekes bij Ikea duiven, ze zijn echt goed bezig daar *O*
In Amersfoort hebben ze geen snellader maar wel sinds een paar maanden 4 laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Grappig, ik kwam het volgende artikel tegen die het wat toelicht, ze hebben het hier over 51 batterijen tot een "superbatterij" van 90kWh ;)

Met het voordeel dat je met een simpele 3x25A aansluiting heel ver komt. Er zijn nog maar weinig auto's met zo'n grote accu en op die manier kun je continu op laag vermogen de batterij laden en die kan op hoog vermogen tot 3 auto's vullen voordat die leeg is.
Je moet alleen goed uitrekenen wat je dutycycle is, maar je zult ze komende tijd niet gauw 50 kW continu nodig hebben.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:49:
Anders zou mijn vriezer ook alleen luchtgekoeld zijn. Of snap ik dat verkeerd?
Ja :)

Een airco is bijvoorbeeld ook een luchtkoeling. Maar die lucht wordt eerst afgekoeld.
Zo werkt het in de Zoe als ik het goed begrijp: de airco koelt de lucht die in de accu geblazen wordt.
Maar dat is dus nog steeds een vorm van luchtkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
[...]

Wat een simpel maar briljant idee! _/-\o_ Een doel voor de oude batterijen en niet de hoge kosten voor een stroom aansluiting en bijna volledig groene stroom aangevuld met wat grijze stroom!
Er kunnen dus 90kWh/15 (gemiddelde lading?) 6 Zoe's laden voordat die accu leeg is en de container makkelijk uitbreiden indien dit niet voldoende blijkt zonder de aansluiting te moeten verhogen. Bij 3x25A aansluiting is volgens mij die accu in 5-6 uur weer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Proton_ schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:48:
Ikea Delft heeft 10 of 12x Type 2 in de garage. Een hoop in ieder geval. Daar kan ik eigenlijk altijd inprikken, maar het is wel dynamisch vermogen. YMMV dus ;)
Dynamisch vermogen is niet erg, die vervelende plug-ins zitten toch zo vol :P
JeroenE schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:49:
[...]
In Amersfoort hebben ze geen snellader maar wel sinds een paar maanden 4 laadpalen.
Die zijn inderdaad vrij nieuw, ze staan nog niet eens op plugshare.
Maar over het algemeen een goede trend met steeds meer IKEA's met palen, je bent er meestal toch wel een tijdje.
Een van de weinige bedrijven die serieus meer palen plaatst dan de paal die ze bij een leasende werknemer hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Je hoeft niet eens het volledige vermogen uit de accu te halen, als je vanuit de accu bijvoorbeeld 50kW levert, en tegelijkertijd vanuit het net weer met 11kW in de accu stopt is er nog 40kW vanuit de accu.

Op die manier is er 1/5e minder capaciteit nodig voor de accu, of meer auto's die je kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
BB-One schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:42:
[...]

Wat een simpel maar briljant idee! _/-\o_ Een doel voor de oude batterijen en niet de hoge kosten voor een stroom aansluiting en bijna volledig groene stroom aangevuld met wat grijze stroom!
Er kunnen dus 90kWh/15 (gemiddelde lading?) 6 Zoe's laden voordat die accu leeg is en de container makkelijk uitbreiden indien dit niet voldoende blijkt zonder de aansluiting te moeten verhogen. Bij 3x25A aansluiting is volgens mij die accu in 5-6 uur weer vol.
Ik heb zelf de hoop dat straks de accu's voor thuis ook zo bereikbaar zijn. 2 Accus in de garage die overdag opladen (zonnepanelen en het net) en dan lekker thuis met 43kw laden 8)
Denk niet dat het nodig zal zijn of het iets financieel oplevert, maar klonk als een leuk idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nivve schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:14:
[...]

Ik heb zelf de hoop dat straks de accu's voor thuis ook zo bereikbaar zijn. 2 Accus in de garage die overdag opladen (zonnepanelen en het net) en dan lekker thuis met 43kw laden 8)
Denk niet dat het nodig zal zijn of het iets financieel oplevert, maar klonk als een leuk idee.
Denk dat je beter traag laad en als je het echt nodig hebt een snel laad functie hebt. Waarom zou je in een half uur je batterijen 's nachts willen opladen als je toch meer dan 4h hebt?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Damic schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:43:
[...]
Denk dat je beter traag laad en als je het echt nodig hebt een snel laad functie hebt. Waarom zou je in een half uur je batterijen 's nachts willen opladen als je toch meer dan 4h hebt?
Meer als ik thuis kom en na spullen pakken gelijk weer weg moet, niet voor overnacht laden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Met snel laad functie dus.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Nivve schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:06:
[...]

Meer als ik thuis kom en na spullen pakken gelijk weer weg moet, niet voor overnacht laden ;)
Het mooie van de Zoe is dat deze een 3 fase AC lader heeft, als je thuis een grote accu bak hebt en een ~40kW PV omvormer dan kan je genoeg vermogen thuis het net op zetten dat je de hoofdzekering er niet uit blaast. Een oude auto accu heeft een spanning van tegen de 400 volt DC, dat lusten de PV omvormers wel.

Laden is ook niet onmogelijk, de logica in een stuurkastje is de missende link.

Edit: Een 25kW omvormer voor weinig ;)
http://www.ebay.de/itm/KA...c5ac14:g:V2wAAOSwHjNWAVCo

[ Voor 12% gewijzigd door databeestje op 01-06-2016 21:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Renault Zoe met ~40 kWh, 300 km nog dit jaar beschikbaar?
http://www.autoweek.nl/ni...ote-actieradius-op-komst/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mddd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:09:
Ja :)

Een airco is bijvoorbeeld ook een luchtkoeling.
En de vloeistof in de compressor telt dan niet mee?

Mijns inziens is het verschil meer dat er bij luchtkoeling helemaal geen vloeistof wordt gebruikt. Net zoals de Kevers luchtkoeling hadden terwijl andere auto's wel met koelvloeistof en een radiator werkten. Die radiator wordt natuurlijk ook aan de lucht gekoeld, maar toch zegt men van die auto's niet dat ze luchtkoeling hebben.

Anders is alles altijd luchtkoeling omdat (uiteindelijk) altijd ergens iets aan de lucht wordt gekoeld.

Maar ik weet niet precies hoe een Leaf in elkaar steekt en waarom men zegt dat de batterijen slechter worden vanwege de luchtkoeling en dit bij bijvoorbeeld een Tesla niet zo is. Een Tesla circuleert vloeistof rond de batterijen, maar die vloeistof wordt daarna natuurlijk ook aan de lucht gekoeld. Volgens jou zo dat dus allebei luchtkoeling moeten heten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Ik bedoelde idd exact wat jij zei met je post. Ik las blijkbaar te snel over je eerste reactie heen en dacht dat je suggereerde dat langzaam laden sowieso beter was. Maar nu zie ik dat je dacht dat ik altijd 43 kw wilde laden, maar dat is inderdaad niet het geval.

Overigens; eerste auto snelladen voor noodgevallen en dan de tweede de hele nacht langzaam laden is een optie. Heb je altijd een auto vol staan. Moet ik alleen wel een tweede EV hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JeroenE schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 06:43:
[...] Een Tesla circuleert vloeistof rond de batterijen, [...]
En bij de Zoe circuleert er lucht tussen de cellen. Dat is het verschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vloeistof geleid de warmte een stuk beter weg van de cellen dan lucht, het is veel effectiever, maar zwaarder. Bij de aankomende Opel Ampera-E levert LG Chem een glycol loop maar wordt enkel de onderzijde van de accu gekoeld of verwarmd.
http://www.hybridcars.com...ling-and-gearbox-details/

Bij de Tesla zit de koelrib met vloeistof gevlochten door het accupakket heen en worden vrijwel alle losse cellen goed gekoeld, ook in het midden. Als je een mono-blok accu hebt (prismatic) dan is de temperatuur in het midden een stuk hoger dan aan de aluminium buitenzijde. Het is fundamenteel lastiger te koelen.

Overigens komt ook statistieken om de hoek voor een betrouwbare accu, het is betrouwbaarder om cellen eerst parallel te zetten en dan in serie. Bij de Miev is n=1, waardoor het bijzonder storingsgevoelig is. Bij de Leaf is het al n=3, wat een stuk beter is voor uitval. Bij de Tesla is het n=74, dat is misschien dan weer overkill.

Nu gaat Tesla voor het nieuwe model over op de 26650 geloof ik, of een 22650 (die nog niet als standaard bestaat) waardoor je met circa n=30 uit de voeten kan. Hoe dan ook een stuk minder productie intensief en makkelijker en sneller te bouwen. En vooral goedkoper. Voordeel is ook dat je met dezelfde productie techniek dit ook in de S en X accu kan gebruiken door dezelfde hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 08:30:
In 1 zin samengevat wat ik onhandig probeerde te vertellen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Tof dat er zoveel ontwikkeling in zit. Ik weet nog niet hoe ik me nu voel gezien mijn lopende Zoe bestelling..

Tegen de tijd dat een upgrade echt beschikbaar is, rijd ik al een tijd in mijn Zoe, denk ik dan maar!

Er werd al een tijd gesproken over mogelijk upgraden van je bestaande wagen maar bij een gloednieuwe zal dat financieel niet heel aantrekkelijk zijn vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 08:30:
Dat snap ik wel, maar in principe zou dit niet heel veel uit moeten maken hoe je het koelt als het maar voldoende is. Nouja, lucht koelt veel slechter dan vloeistof natuurlijk. Maar het ging hier om de Leaf en niet de Zoe. Volgens mij koelt de Leaf de lucht ook niet.

Maar waarom noemt men de Tesla dan niet luchtgekoeld maar vloeistof gekoeld? Dat is toch hetzelfde principe als mijn vriezer (die circuleert ook koelvloeistof aan de binnenkant en die wordt aan de buitenkant weer aan de lucht gekoeld) en volgens jullie is dat ook luchtkoeling.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp het niet :?

In het bericht van de grotere accu in de Zoe staat trouwens niet of deze ook met beide motoren worden geleverd of lees ik er over heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:04:
[...]

In het bericht van de grotere accu in de Zoe staat trouwens niet of deze ook met beide motoren worden geleverd of lees ik er over heen?
En ik zie ook nog niets over CCS ipv AC laden staan. Dus daar wacht ik ook nog op O-)

Edit:
mddd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 08:59:
[...]

Tof dat er zoveel ontwikkeling in zit. Ik weet nog niet hoe ik me nu voel gezien mijn lopende Zoe bestelling..

Tegen de tijd dat een upgrade echt beschikbaar is, rijd ik al een tijd in mijn Zoe, denk ik dan maar!

Er werd al een tijd gesproken over mogelijk upgraden van je bestaande wagen maar bij een gloednieuwe zal dat financieel niet heel aantrekkelijk zijn vrees ik.
Ach ja, 95% van je ritten heb je toch geen profijt van die extra range schat ik zo ;)

[ Voor 93% gewijzigd door Nivve op 02-06-2016 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Q1Q schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:44:
Hopenlijk valt de prijs van een nieuwe accu mee. Hoor graag als je daar meer over weet.
IJdele hoop :P De dealer adviseert om bij onvoldoende capaciteit het gehele accupakket te vervangen in plaats van individuele cellen. Het vervangen van het accupakket kost ongeveer 9 k€ inclusief BTW.

Kortom, over 2 jaar is de auto waarschijnlijk minder waard dan het kost om het accupakket te vervangen (als de kosten tegen die tijd nog steeds zo hoog zijn)...

Voor mij ziet het er dus naar uit dat ik eerder een nieuwe auto koop dan het pakket laat vervangen.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 19:22:
Die zijn inderdaad vrij nieuw, ze staan nog niet eens op plugshare.
Ik heb geprobeerd toe te voegen en ik weet al waarom ik dat destijds niet gelijk had gedaan. Je kan niet meer dan 1 paal opgeven en het invoeren op die app vind ik ook niet handig. Als ik tijd genoeg heb maak ik vanmiddag nog wel een foto.
Shapeshifter schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:12:
IJdele hoop :P De dealer adviseert om bij onvoldoende capaciteit het gehele accupakket te vervangen in plaats van individuele cellen. Het vervangen van het accupakket kost ongeveer 9 k€ inclusief BTW.
Wel apart dat het in euro's twee keer zo duur is als in dollars. hebben ze de wisselkoers wel goed ingetikt? 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door JeroenE op 02-06-2016 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
[...]

Kortom, over 2 jaar is de auto waarschijnlijk minder waard dan het kost om het accupakket te vervangen (als de kosten tegen die tijd nog steeds zo hoog zijn)...

Voor mij ziet het er dus naar uit dat ik eerder een nieuwe auto koop dan het pakket laat vervangen.
Behalve dan dat bij Renault de accu gehuurd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

BB-One schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:17:
[...]

Behalve dan dat bij Renault de accu gehuurd wordt...
Wat heeft Reneault hiermee te maken? Toen ik moest kiezen tussen een Zoe en een LEAF zou ik voor de Zoe circa €10,- per maand accuverzekering en circa €150,- per maand aan accuhuur moeten gaan betalen voor de eerste 30.000 km en daar bovenop een toeslag van € 0,05 per kilometer boven die 30k km. Laat ik conservatief zijn en 5.000 km extra per jaar rekenen, dan is dat nog eens zo'n €20,- per maand extra. Komt op € 180,- per maand totaal, of € 2.160 per jaar. Ofwel, was ik Zoe gaan rijden had ik na 4 jaar ook die 9k€ betaald... Nu kan ik tenminste nog kiezen of ik de accu laat vervangen of voor een nieuw model met grotere accu ga ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Shapeshifter op 02-06-2016 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
Shapeshifter schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:23:
[...]

Wat heeft Reneault hiermee te maken?
Dat vraag ik mij nu ook af :? ... Ik dacht dat jij reageerde op:
[...]

Maar dat was dus niet zo.

Maar even terzijde je rekensommetje klopt natuurlijk niet helemaal, bij de Leaf heb je de accu eerst moeten aanschaffen, dus dat moet je er dan wel af halen en bij renault had je dan 'gratis' een nieuwe accu gehad (en wellicht een met meer bereik?)

[ Voor 14% gewijzigd door BB-One op 02-06-2016 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De komende weken kan je gewoon "jetlag" als excuus gebruiken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 11:25
Ik hoop dat Tesla de vampire drain nog wat kan terugdringen met de model 3. 10kwh op weekbasis vind ik wel wat veel.
https://teslamotorsclub.c...ting-vampire-drain.66555/

Bij lage km's op jaarbasis <15000 telt dit toch serieus door vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Je hebt toch praktisch altijd de auto wel aan het stroom thuis? Enige situatie waarbij dit vervelend is zou misschien zijn als je op vakantie bent geweest en je auto staat op het vliegveld ofzo...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

gerre1 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:56:
Ik hoop dat Tesla de vampire drain nog wat kan terugdringen met de model 3. 10kwh op weekbasis vind ik wel wat veel.

Er zit gewoon een deep sleep functie op mocht je zo min mogelijk stroom willen verliezen. Die 10kWh lijkt veel per week, maar eerlijk is eerlijk is dat echt helemaal niks in het grote plaatje.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
gerre1 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:56:

Ja, kijk even hoe die gast aan zijn 10kWh komt.
Hij vergelijkt de kWh meter op zijn paal met de range in zijn auto.

1) De range die je auto aangeeft is een schatting. Er bestaat nog geen techniek die kan meten hoeveel kWh er in een accu zit.
2) De lader heeft geen 100% rendement. Daar verlies je dus ook altijd wat.
3) De temperatuur heeft een enorme invloed op de capaciteit van je accu.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Om het goed te meten moet je de auto helemaal volladen, dan een tijdje laten staan en dan weer volladen. Zorgen dat het accupakket op dezelfde temperatuur is als bij de eerste keer volladen en je weet precies hoeveel lading je verloren hebt. Of dat dan komt doordat de auto stroom trekt of dat de accu zelf leegloopt weet je dan nog niet.

Maar hoe hij het meet is inderdaad niet iets waar je conclusies uit moet trekken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]

Zelf vermoed ik dat Autoweek over dit artikel gestruikeld is:
http://www.automobile-pro...ult-zoe-300-km-autonomie/
en dit slecht vertaald heeft.
De echte boodschap was:
De Swiss Edition komt dit jaar en 'we zijn bezig met een 300km versie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
Proton_ schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:15:
[...]

Zelf vermoed ik dat Autoweek over dit artikel gestruikeld is:
http://www.automobile-pro...ult-zoe-300-km-autonomie/
en dit slecht vertaald heeft.
De echte boodschap was:
De Swiss Edition komt dit jaar en 'we zijn bezig met een 300km versie'.
Top..!

Even via google vertaald staat hier dat ze ook kijken naar het uitwisselen van zoe's met ''oude'' accu's:

Zullen zij huidige klanten 'upgrade' van hun auto voor een accu efficiënter?

"Strategie van Renault is duidelijk. We zullen de autonomie van de Zoe's verdubbelen in de komende jaren. We gaan op zoek meer dan 300 kilometer in het echte gebruik, of 400 km op de NEDC. We zijn nu een marktleider in Europa en we zijn van plan om dit te blijven!

Toch zijn wij van mening dat er twee routes: één gericht op de kosten, met de autonomie als ze nu zijn, en de tweede gericht op de prestaties met toenemende autonomie. Renault zal beginnen op beide en blijf ervan overtuigd dat veel klanten hebben al genoeg met de huidige autonomie. Iedereen hoeft niet 300 kilometer!

De uitwisselbaarheid van de accu is in behandeling en zal afhangen van zowel de technische mogelijkheden, de juridische en economische omstandigheden ten opzichte van klanten. Het is een evenwicht te vinden.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:21
Kan de link ff niet doorzetten maar Renault Austria heeft bevestigd dat dit eraan komt en een retrofit programma (bron zoepionierin en martijnev op twitter)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
MarcelGo schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 16:00:
Kan de link ff niet doorzetten maar Renault Austria heeft bevestigd dat dit eraan komt en een retrofit programma (bron zoepionierin en martijnev op twitter)
Dit is het beste wat ik kon vinden op twitter:

https://twitter.com/MartijnEV/status/738311727754956801

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Dus het is nu vooral een beetje de vraag of het nu wel eind 2016 is of 'de komende jaren' zoals die google translate van Stef87 aangeeft...
Als ik het zelf zo interpreteer dan komt de Swiss edition eind 2016 en werken ze nog aan de 300km Zoe v2.0. Dus dat kan best half 2017 zijn ipv eind dit jaar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Handig, een website met praktische verbruiksdata van verschillende elektrische auto's in een lease vloot.
https://avt.inl.gov/vehicle-button/2012-mitsubishi-i-miev

Daar hadden ze ook 2 model 2012 i-Miev auto's rijden en houden daar het praktische verbruik e.d. van bij. Grappig om te zien dat deze in een paar jaar tijd toch 33-35k kilometer afgelegd hebben waarvan 80% van de tijd met de airco aan :) En een gemiddelde trip lengte van maar 5 kilometer 8)

Ze geven hier ook netjes het verbruik op van langdurig snelweg verbruik, dit is bij 100km/u 185kWh/100km, dat bevestigd iig mijn gevoeld dat ik de 95km naar Bospoort nooit zonder vrachtwagen bij wind tegen gehaald zou hebben. Voor 90km/u zou het 150kWh/100km zijn, dan klopt het wel aardig dat ik met 20% resterend aan kwam.

In de accu test staat verder nog dat bij 4500 mijl de accu capaciteit 14,6kWh was, en 2 jaar later naar 12,3kWh. Dat is best een heftig verloop. Het komt dan wel weer overeen met de ervaringen van anderen dat de capaciteit bij de kleinere accu's door de diepere ontlading harder naar beneden gaat.

Ik ben erg benieuwd wat voor praktische gevolgen heeft voor mijn Miev, ik houd niet echt een spreadsheet met data bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Nivve schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 16:07:
Dus het is nu vooral een beetje de vraag of het nu wel eind 2016 is of 'de komende jaren' zoals die google translate van Stef87 aangeeft...
In dat Franstalige artikel staat heel duidelijk dat er nog geen tijdlijn is maar dat ze werken aan 300 echte kilometers. Als men dat nu zegt is het wel duidelijk dat dat niet dit jaar al komt.

Ik denk inderdaad dat de "300 km" incorrect met de "2016" is samengebracht vanwege die Swiss editie.

Wat betreft de upgrade van bestaande wagens, ook op dat punt is dit artikel een stuk minder stellig. "We wegen de voors en tegens af" daar komt het zon beetje op neer. En volgens mij zijn dit officiële uitspraken van Renault dus die lijken mij sterker dan wat ergens op een meeting is gezegd. Als iemand daar heeft gezegd "ik geloof dat wij vast iets voor bestaande klanten zullen regelen" kan dat al snel tot een "er komt zeker een upgrade" gerucht leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

https://mobile.twitter.co...status/738312104290193408
but they said nothing about when the new battery will come and how much it will cost to upgrade.
Lijkt me dus een misser van Autoweek.
Het nieuws is ook niet dat er een 300 km Zoe komt, dat is sowieso een kwestie van tijd, maar dat het dit jaar al zou zijn: vóór de Bolt en Model 3.
Dat zou wel echt een stunt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:31
databeestje schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 16:34:
Ze geven hier ook netjes het verbruik op van langdurig snelweg verbruik, dit is bij 100km/u 185kWh/100km, ...
Weet je dat zeker? Dat is een vol uur 185kW aan vermogen leveren. Oftewel continu 'plankgas' met 250pk.

En met een accu die 14,6 kWh kan leveren kom je dan ongeveer 12,7 km ver. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

dreamscape schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 22:54:
[...]

Weet je dat zeker? Dat is een vol uur 185kW aan vermogen leveren. Oftewel continu 'plankgas' met 250pk.

En met een accu die 14,6 kWh kan leveren kom je dan ongeveer 12,7 km ver. ;)
Eehh, ik denk dat er nog een komma tussen moet :D

Dat zou dus 18,5kWh/100km moeten zijn. Sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:31
databeestje schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 07:43:
[...]

Eehh, ik denk dat er nog een komma tussen moet :D

Dat zou dus 18,5kWh/100km moeten zijn. Sorry!
Of gewoon 1000 km. Ik vermoedde al dat het zoiets was, maar vond het al te laat op de avond worden om de boel nog even na te rekenen :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Het is wel mooi dat zeer 300km kunnen halen, maar het zou ook leuk zijn dat ze het laden efficiënter kunnen maken.

Als je thuis of op het werk alleen een 1 fase 16A aansluiting hebt, duurt het toch best lang voordat je een volle accu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Crxtreem schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:11:
Het is wel mooi dat zeer 300km kunnen halen, maar het zou ook leuk zijn dat ze het laden efficiënter kunnen maken.

Als je thuis of op het werk alleen een 1 fase 16A aansluiting hebt, duurt het toch best lang voordat je een volle accu hebt.
Dat heeft weinig met efficiëntie te maken maar gewoon hoeveel stroom je beschikbaar hebt. Sommige auto's hebben inderdaad wat meer laadverlies bij lage vermogens, maar het belangrijkste is gewoon: als je weinig stroom hebt, duurt het lang voor hij vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Crxtreem schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:11:

Op zich klopt je opmerking, hoe groter de accu hoe langer het duurt om deze op te laden bij dezelfde laadsnelheid.
Maar: even op basis van de Zoe, deze kan laden op 11kW. Hiervoor heb je wel een 3 fase aansluiting nodig. Kost niets extra's per maand (behalve dan het eenmalig aanpassen van je aansluiting (als je die al niet hebt)).

Stel dat je voor een 300 km bereik je een accu nodig hebt van 40kWh. In theorie is die dan in 5 uur vol (van 0 tot 100%). Lijkt mij geen probleem, plus dat je hem nooit helemaal leeg neerzet, dus in de praktijk zal het ongeveer 3 uur zijn en hij is vol.

Heb je het over laden op een 1 fase 16A, dan zal het van 0 tot 100% iets van 9 uur duren? Wat in de praktijk dan effectief iets van 5 uur zal zijn?

Let wel: de accu moet niet vol zijn voordat je weer weg rijdt ;) Je kan ook met een accu die nog maar 60% vol is wegrijden...(schijnt ook nog beter voor je accu te zijn niet helemaal vol laden...)

Gebeurt mij regelmatig, in de zin van 1 keer per maand: Kom thuis met 5% (of minder 8) ), sluit de Zoe aan (11kw lader), ga even eten etc. Anderhalf uur later, kan ik met mijn Zoe al weer iets van 80 km rijden, in 99% van de gevallen ruim voldoende voor een avondritje naar vrienden/sport etc. Voor die ene procent dat dit niet geldt, plan ik de boel wel anders en rij even langs een snellader danwel laad overdag alvast even ergens anders op. En dat is mij in 2 jaar nog maar iets van 2 keer gebeurd, met de opmerking dat ik het wellicht ook had gehaald zonder extra opladen, maar better safe than sorry...
Met een 300 km basisbereik zal ik minder vaak met 5% (of minder) aankomen, dus het aanvullen tot een bereik van zeg 100 km zal ook minder tijd kosten. :)

Heb je het over laden op 1 fase dan zal het verhaal wellicht iets anders zijn, maar dan heb je het in mijn geval wellicht over 4 keer per jaar dat je, om te voorkomen dat je naar een snellader moet, even iets moet plannen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

BB-One schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:43:
[...]
Gebeurt mij regelmatig, in de zin van 1 keer per maand: Kom thuis met 5% (of minder 8) ), sluit de Zoe aan (11kw lader), ga even eten etc. Anderhalf uur later, kan ik met mijn Zoe al weer iets van 80 km rijden, in 99% van de gevallen ruim voldoende voor een avondritje naar vrienden/sport etc. Voor die ene procent dat dit niet geldt, plan ik de boel wel anders en rij even langs een snellader danwel laad overdag alvast even ergens anders op. En dat is mij in 2 jaar nog maar iets van 2 keer gebeurd, met de opmerking dat ik het wellicht ook had gehaald zonder extra opladen, maar better safe than sorry...
Met een 300 km basisbereik zal ik minder vaak met 5% (of minder) aankomen, dus het aanvullen tot een bereik van zeg 100 km zal ook minder tijd kosten. :)
[...]
Is het niet heel erg slecht om dergelijke accu's tot onder de 20% lading te laten komen (volgens mij zelfs een stuk slechter dan boven de 80%)? Of zit dit al in de software van de auto ingebakken dat die gewoon de gebruiker niet de laatste 20% laat gebruiken of iets dergelijks?

Volgens mij kan dit een flink verschil maken in levensduur van je accu, van bijna geen slijtage als je hem altijd tussen 20-80% houdt tot binnen twee jaar 20/30% (ik noem maar iets, geen idee wat hier de echte cijfers voor zijn, maar flink is het wel) capaciteitsverlies als je hem daar wel regelmatig in onder laat komen. Ook aan het laden houden terwijl die al vol is schijnt een no go te zijn als je een lange levensduur wilt. Althans dit is met moderne smartphones zo, dus ik neem aan dat die vlieger bij EVs ook opgaat.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
RoofTurkey schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:22:
[...]

Is het niet heel erg slecht om dergelijke accu's tot onder de 20% lading te laten komen (volgens mij zelfs een stuk slechter dan boven de 80%)? Of zit dit al in de software van de auto ingebakken dat die gewoon de gebruiker niet de laatste 20% laat gebruiken of iets dergelijks?

Volgens mij kan dit een flink verschil maken in levensduur van je accu, van bijna geen slijtage als je hem altijd tussen 20-80% houdt tot binnen twee jaar 20/30% (ik noem maar iets, geen idee wat hier de echte cijfers voor zijn, maar flink is het wel) capaciteitsverlies als je hem daar wel regelmatig in onder laat komen. Ook aan het laden houden terwijl die al vol is schijnt een no go te zijn als je een lange levensduur wilt. Althans dit is met moderne smartphones zo, dus ik neem aan dat die vlieger bij EVs ook opgaat.
Het exacte technische verhaal (en cijfers) moet ik je schuldig blijven, maar in de zoe zit een grotere accu van waarvan aan de onderkant en bovenkant hiermee rekening gehouden wordt. Oftewel als de auto zegt dat ie 100% vol is dan is hij feitelijk niet 100% vol, maar bijvoorbeeld iets van 85%. Als de auto zegt "ga maar duwen, ik ben leeg" dan is de accu nog niet echt helemaal leeg. Als ik het dus heb over 5% vol, dan heb ik het over het percentage wat de auto aan mij als gebruiker meldt.

Daarnaast: Het is niet mijn accu, maar die van Renault >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
RoofTurkey schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:22:
Het klopt dat het slechter is voor de accu als je met grote regelmaat diep ontlaadt (dus richting 0) of heel vol laadt (richting 100). Vooral als je dat volladen ook nog eens met hoge snelheid doet.

Natuurlijk weet men dit, en zijn er maatregelen om dit probleem te beperken. Er is daarom altijd extra capaciteit aanwezig. Dus als je accu officieel 20 kWh is dan is die in werkelijkheid bijvoorbeeld 24 kWh zodat je de bovenste en onderste 2 kWh in feite nooit benut. Dan gebruik je in feite dus al 10-90 in plaats van 0-100.

Daarnaast gaan snelladers langzamer laden als de accu vol begint te raken, om de kwaliteit dus niet te veel achteruit te laten gaan door overladen.

Tenslotte, de software in de auto zal zorgen dat hij niet blijft doorladen als hij vol is. Het is bij mijn weten niet slecht om de auto lang aan de lader te laten. De auto kan zelf tegen de lader zeggen 'ik ben klaar'.

Edit:
Dit alles gezegd hebbend, het maakt nog steeds uit hoe je laadt. Het ideale geval is dat je uit de buurt blijft van de onder- en bovenkant. Maar ja dat is niet altijd praktisch. Bijvoorbeeld als je gewoon de volledige capaciteit nodig hebt om te komen waar je wilt :)

[ Voor 9% gewijzigd door mddd op 03-06-2016 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

BB-One schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:28:
[...]

Het exacte technische verhaal (en cijfers) moet ik je schuldig blijven, maar in de zoe zit een grotere accu van waarvan aan de onderkant en bovenkant hiermee rekening gehouden wordt. Oftewel als de auto zegt dat ie 100% vol is dan is hij feitelijk niet 100% vol, maar bijvoorbeeld iets van 85%. Als de auto zegt "ga maar duwen, ik ben leeg" dan is de accu nog niet echt helemaal leeg. Als ik het dus heb over 5% vol, dan heb ik het over het percentage wat de auto aan mij als gebruiker meldt.

Daarnaast: Het is niet mijn accu, maar die van Renault >:)
Ah zo, zou natuurlijk ook gek zijn als de fabrikant dit niet zou hebben gedaan.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Kijk Noorwegen snapt het tenminste.

'Noorwegen dicht bij verbod op verkoop benzineauto’s per 2025' http://nu.nl/economie/427...enzineautos-per-2025.html (via @NUnl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

mddd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:33:
[...]

Het klopt dat het slechter is voor de accu als je met grote regelmaat diep ontlaadt (dus richting 0) of heel vol laadt (richting 100). Vooral als je dat volladen ook nog eens met hoge snelheid doet....
Helaas niet juist. Het maakt niet uit met welke snelheid je laadt (binnen de marges van specificaties van je pack).

Hetgeen Li-ion echt niet tegen kan is een langere periode een hoge state of charge (boven 80%) en hoge temperatuur. Vooral langdurig een hoge temp (60 plus) tijdens het laden schijnt funest te zijn. Met hoeveel vermogen je dan laadt is veel minder van belang.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
HeroS schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 09:29:
Kijk Noorwegen snapt het tenminste.

'Noorwegen dicht bij verbod op verkoop benzineauto’s per 2025' http://nu.nl/economie/427...enzineautos-per-2025.html (via @NUnl)
Goeie actie inderdaad. Persoonlijk denk/hoop ik dat het tegen die tijd mosterd na de maaltijd is. Als je ziet hoe snel ev's ontwikkelen kun je je afvragen of je over 9 jaar überhaupt nog een ice auto zou willen kopen. Maar het zal hoe dan ook een goeie impuls zijn voor de ontwikkeling, gezien dit gewoon gegarandeerde afname van ev's betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q

Q1Q

[...]

Pfff hoe kan dat nu 9.000,00 euro kosten als in de USA een prijs van 4000,--UDS wordt genoemd :-( 8)7
In dat geval is een andere auto kopen inderdaad de beste optie. Ik zal het bij mij dealer ook eens navragen. Die 9.000,-- is die voor het nieuwe 30kw pakket? O-)
By the way in de sloop al vaak gebruikte ampera accu's gezien voor ronde 1750,- (ook een keer op MP)
Misschien komt de leaf accu ook een keer voorbij.
Tip:Zo veel mogelijk snachts (of in de schaduw laden) met dit warme weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Overigens ook een interessante paper dat nu naar de kamer is gegaan:
https://www.tweedekamer.n...2016Z11075&did=2016D22951
Niet bijster in-depth, maar goed genoeg denk ik zo.

Overigens ongerelateerd:
Ik heb mijn broer weten te overtuigen om naar een elektrische brommer (zoever is miss toepasselijker 8) ) te kijken als optie (auto zou alleen voor incidenteel gebruik zijn, en dan vond ie een EV te duur). Is er hier bij sommigen ervaring met deze dingen? Met name een range van boven de 50/60 km en tweedehands.

Ik heb zelf een beetje rondgekeken, maar ik weet niet precies waar ik op moet letten bij de tweewiel EVs. Hoe lang gaan de accu's mee, dus hoe oud kan hij zijn met nog steeds de vermelde range, dat soort dingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Nivve op 06-06-2016 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Cheese_man schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 09:33:
[...]

Helaas niet juist. Het maakt niet uit met welke snelheid je laadt (binnen de marges van specificaties van je pack).

Hetgeen Li-ion echt niet tegen kan is een langere periode een hoge state of charge (boven 80%) en hoge temperatuur. Vooral langdurig een hoge temp (60 plus) tijdens het laden schijnt funest te zijn. Met hoeveel vermogen je dan laadt is veel minder van belang.
Die hoge temperatuur komt dan weer van hoge laadstromen. Dus het maakt wel degelijk uit.
Zelfs met goede koeling koel je alleen de buitenkant van de cellen.

Maar als ze het over schade door hoge laadstroom hebben, dan hebben ze het over >>1C
Dus je accu van 0 tot 100% laden in veel minder dan een uur. Dat soort vermogens kom je nog niet tegen bij snelladers.
Nivve schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:24:
Overigens ook een interessante paper dat nu naar de kamer is gegaan:
https://www.tweedekamer.n...2016Z11075&did=2016D22951
Niet bijster in-depth, maar goed genoeg denk ik zo.

Overigens ongerelateerd:
Ik heb mijn broer weten te overtuigen om naar een elektrische brommer (zoever is miss toepasselijker 8) ) te kijken als optie (auto zou alleen voor incidenteel gebruik zijn, en dan vond ie een EV te duur). Is er hier bij sommigen ervaring met deze dingen? Met name een range van boven de 50/60 km en tweedehands.

Ik heb zelf een beetje rondgekeken, maar ik weet niet precies waar ik op moet letten bij de tweewiel EVs. Hoe lang gaan de accu's mee, dus hoe oud kan hij zijn met nog steeds de vermelde range, dat soort dingen.
Je moet heel goed letten op de staat van de accu's. Dus een proefritje om te kijken hoe ver je er nog mee komt.
En het type accu. Mijn buurman had bijvoorbeeld zo'n ding. En die had hem aan de druppel lader gehangen in de winter. Goed idee als het een lood-accu was geweest. Maar het was Li-ion. En hij was de helft van de capaciteit kwijt.

[ Voor 40% gewijzigd door RocketKoen op 06-06-2016 10:30 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Q1Q schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:47:
[...]

Pfff hoe kan dat nu 9.000,00 euro kosten als in de USA een prijs van 4000,--UDS wordt genoemd :-( 8)7
In dat geval is een andere auto kopen inderdaad de beste optie. Ik zal het bij mij dealer ook eens navragen. Die 9.000,-- is die voor het nieuwe 30kw pakket? O-)
By the way in de sloop al vaak gebruikte ampera accu's gezien voor ronde 1750,- (ook een keer op MP)
Misschien komt de leaf accu ook een keer voorbij.
Tip:Zo veel mogelijk snachts (of in de schaduw laden) met dit warme weer.
Het 30 kWh pakket past niet in de oudere LEAFs, of beter gezegd, de optie wordt niet aangeboden (fysiek zou het moeten passen, maar het batterij management systeem zal er wel niet mee om kunnen gaan)...
BB-One schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:31:
Maar even terzijde je rekensommetje klopt natuurlijk niet helemaal, bij de Leaf heb je de accu eerst moeten aanschaffen, dus dat moet je er dan wel af halen en bij renault had je dan 'gratis' een nieuwe accu gehad (en wellicht een met meer bereik?)
Bij de LEAF koop je het pakket, waardoor de aanschafprijs iets hoger ligt. Financieel gezien zal leasen voor korte termijn voordeliger zijn, maar voor langere termijn onvoordeliger. Door het pakket te kopen neem je het risico dat hij snel stuk gaat, maar profiteer je van lagere kosten als hij langer mee gaat. Ik zal eerlijk toegeven dat de 9k€ mij tegenvalt na alle berichtgeving, maar wie weet dat dit bedrag in de toekomst nog iets omlaag gaat, of dat er een markt ontstaat voor onofficiele accupakketvervangboeren. Ik kan me goed voorstellen dat mensen met een leaseconstructie zich ook gebonden voelen aan de auto. Als je immers een nieuwe auto koopt als je accu op begint te raken in plaats van aanspraak te maken op de batterijvervanging, waarom heb je dan al die jaren betaald (ook al is dat sunk cost fallacy). Zeker omdat het 30kWh pakket niet gaat passen in mijn LEAF wil ik kijken naar een andere auto in plaats van een nieuw accupakket...

[ Voor 64% gewijzigd door Shapeshifter op 06-06-2016 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij tankstation Scheiwijk (op de A27 richting het zuiden, net voor Gorinchem) zijn ze ook bezig op de parkeerplaats. Dat blijkt ook een MisterGreen te worden volgens deze link.

Bij de (langzaam) lader op dat tankstation heb ik nog nooit iemand zien laden. Afgelopen weekend wel 4 auto's bij een Fastned station zien staan. 1 keer een Mercedes busje wat daar blijkbaar had geparkeerd en op een ander station stonden een motor (niet aan het laden) plus een Volkswagen Polo of Golf met een open motorkap en een busje van de ANWB er naast.
Nivve schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:24:
Is er hier bij sommigen ervaring met deze dingen?
Misschien kan je hier nog wat nuttigs vinden?
Shapeshifter schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:39:
Het 30 kWh pakket past niet in de oudere LEAFs, of beter gezegd, de optie wordt niet aangeboden (fysiek zou het moeten passen, maar het batterij management systeem zal er wel niet mee om kunnen gaan)...
Dat is voor Leaf's die in de USA rijden toch niet anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

JeroenE schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:53:
Dat is voor Leaf's die in de USA rijden toch niet anders?
Dat zal voor de LEAF's in de USA inderdaad niet anders zijn, maar toch is daar de prijs lager ;) Ik begin haast te vermoeden dat het een truc is om mensen nieuwe auto's te laten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shapeshifter schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:57:
Dat zal voor de LEAF's in de USA inderdaad niet anders zijn, maar toch is daar de prijs lager ;) Ik begin haast te vermoeden dat het een truc is om mensen nieuwe auto's te laten kopen.
Het is inderdaad lager. De helft lager :X
En het gaat ook nog eens over forse bedragen dus het is niet iets wat een verschil kan zijn door verzendkosten of dat soort zaken.

Nu kan het natuurlijk heel goed zijn dat de prijs in US$ zonder belasting is (dat is daar namelijk heel gebruikelijk) en de prijs in euro's inclusief maar dan nog is het een enorm verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserdesign
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-08 20:59
Cheese_man schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 09:33:
[...]

Vooral langdurig een hoge temp (60 plus) tijdens het laden schijnt funest te zijn. Met hoeveel vermogen je dan laadt is veel minder van belang.
Meer vermogen tijdens het laden resulteert in hogere batterij temperatuur dus het maakt WEL uit met hoeveel vermogen je laad

moooooooooh fx8350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Shapeshifter schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:39:
[...]

[...]

Bij de LEAF koop je het pakket, waardoor de aanschafprijs iets hoger ligt. Financieel gezien zal leasen voor korte termijn voordeliger zijn, maar voor langere termijn onvoordeliger. Door het pakket te kopen neem je het risico dat hij snel stuk gaat, maar profiteer je van lagere kosten als hij langer mee gaat.
Nou ja 'iets' hoger? Ik kijk even op de website van Nissan is het verschil tussen een 24kWh 'flex' (=huur accu) en 24kWh 'normaal' (=koop) bijna € 6.000. Dus je hebt al € 6000 betaalt voor de accu bij aanschaf.

4 jaar maal 150 euro per maand accuhuur + verzekering etc betaal je bij Renault in 4 jaar een bedrag van afgerond € 8.000. Bij Nissan heb je al € 6.000 betaalt (nl bij aanschaf) dus het verschil is slechts € 2.000. Dus heel kort door de bocht de risicopremie bij Renault bedraagt € 41 per maand gerekend over 4 jaar. (rentevoordeel bestaat tegenwoordig bijna niet meer :'( dus daar zie ik even vanaf)
Ik zal eerlijk toegeven dat de 9k€ mij tegenvalt na alle berichtgeving, maar wie weet dat dit bedrag in de toekomst nog iets omlaag gaat, of dat er een markt ontstaat voor onofficiele accupakketvervangboeren. Ik kan me goed voorstellen dat mensen met een leaseconstructie zich ook gebonden voelen aan de auto. Als je immers een nieuwe auto koopt als je accu op begint te raken in plaats van aanspraak te maken op de batterijvervanging, waarom heb je dan al die jaren betaald (ook al is dat sunk cost fallacy). Zeker omdat het 30kWh pakket niet gaat passen in mijn LEAF wil ik kijken naar een andere auto in plaats van een nieuw accupakket...
Is er bij Nissan niet een rekenfoutje gemaakt met de dollarkoers :) ? Is die € 9.000 inclusief inleveren van de oude accu of kun je die ook nog terug verkopen? Zo'n oude accu is geen 'afval'. Deze kan nog heel goed hergebruikt worden, al was het maar voor thuisopslag van zonnestroom voor de mensen die off-grid willen.Of zie hiervoor de berichten over snelladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:27:
[...]
Je moet heel goed letten op de staat van de accu's. Dus een proefritje om te kijken hoe ver je er nog mee komt.
En het type accu. Mijn buurman had bijvoorbeeld zo'n ding. En die had hem aan de druppel lader gehangen in de winter. Goed idee als het een lood-accu was geweest. Maar het was Li-ion. En hij was de helft van de capaciteit kwijt.
Ik zal erop letten. Ik nam maar aan dat alles Lithium-ion was, maar ik zal het erbij vragen.
JeroenE schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:53:
[...]
Misschien kan je hier nog wat nuttigs vinden?
Ah, wist niet dat die er was. Zo zie je maar weer dat ik gewoon beter de search van te voren had kunnen gebruiken |:(
Dank voor de link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

Nivve schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:01:
[...]
Ik zal erop letten. Ik nam maar aan dat alles Lithium-ion was, maar ik zal het erbij vragen.

[...]

Ah, wist niet dat die er was. Zo zie je maar weer dat ik gewoon beter de search van te voren had kunnen gebruiken |:(
Dank voor de link!
Je zal verbaasd zijn hoeveel accu's nog non LI zijn.
Heb zelf ook zo'n (snor) scootertje gehad, was een een heel simpel chinees ding, nieuw gekocht voor 500 euro. Niet eens gekeken hoeveel het vermogen was, maar je kon er makkelijk 35km mee rijden.

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
prelude36a schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:51:
[...]

Je zal verbaasd zijn hoeveel accu's nog non LI zijn.
Heb zelf ook zo'n (snor) scootertje gehad, was een een heel simpel chinees ding, nieuw gekocht voor 500 euro. Niet eens gekeken hoeveel het vermogen was, maar je kon er makkelijk 35km mee rijden.
De goedkope zijn inderdaad vaak op basis van lood accu's. In Elektrische fietsen zag je dat vroeger ook nog veel. Maar daar zijn ze een stuk sneller verdwenen omdat Li-ion een stuk lichter is. Maar 5kg meer of minder merk je in een scooter niet zo snel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Li-ion is ook aanzienlijk goedkoper dan alle andere technieken. Loodaccu's zijn alleen op papier (en bij extreem langzaam laden/ontladen) nog marginaal goedkoper voor sommige toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
BB-One schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:39:
[...]

Nou ja 'iets' hoger? Ik kijk even op de website van Nissan is het verschil tussen een 24kWh 'flex' (=huur accu) en 24kWh 'normaal' (=koop) bijna € 6.000. Dus je hebt al € 6000 betaalt voor de accu bij aanschaf.

4 jaar maal 150 euro per maand accuhuur + verzekering etc betaal je bij Renault in 4 jaar een bedrag van afgerond € 8.000. Bij Nissan heb je al € 6.000 betaalt (nl bij aanschaf) dus het verschil is slechts € 2.000. Dus heel kort door de bocht de risicopremie bij Renault bedraagt € 41 per maand gerekend over 4 jaar. (rentevoordeel bestaat tegenwoordig bijna niet meer :'( dus daar zie ik even vanaf)
Waar ik zojuist ben achter gekomen is dat er ook ''Renault route mobiel'' pechhulp is inbegrepen bij het leasen/verzekeren van de accu (voor ons is het 15.000km p/j + verzekering voor 96.xxeuro) het is vergelijkbaar met ANWB pechhulp.
Ik kan dus mooi in oktober onze ANWB pechhulp opzeggen zolang we met de Zoe rijden! Ik wist dit eerst niet, werd getipt door de vriendelijke elektrische autohandelaar =)

Anwb europa pechhulp+woonplaatsservice, vervangend vervoer in het buitenland kost ook 100-160 euro per jaar +/- (even geschat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
Stef87 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:22:
[...]

Waar ik zojuist ben achter gekomen is dat er ook ''Renault route mobiel'' pechhulp is inbegrepen bij het leasen/verzekeren van de accu (voor ons is het 15.000km p/j + verzekering voor 96.xxeuro) het is vergelijkbaar met ANWB pechhulp.
Ik kan dus mooi in oktober onze ANWB pechhulp opzeggen zolang we met de Zoe rijden! Ik wist dit eerst niet, werd getipt door de vriendelijke elektrische autohandelaar =)

Anwb europa pechhulp+woonplaatsservice, vervangend vervoer in het buitenland kost ook 100-160 euro per jaar +/- (even geschat)
En men sleept/brengt je naar een laadpaal als je 'leeg' komt te staan... Gelukkig nog niet nodig gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het zou me niks verbazen als de ANWB binnenkort een kWh of 2 mee neemt in de busjes met een snellaad aansluiting. Daarmee moet je het wel naar de dichtstbijzijnde paal redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Beste elektrisch rijder,

Gemeenten en Nuon streven naar zo efficiënt mogelijk gebruik van openbare laadpunten. In de praktijk blijft een deel van de auto’s echter vaak onnodig lang bij een laadpunt staan. Recent stuurden wij u een enquête om te onderzoeken hoe we elektrisch rijders kunnen stimuleren om hun auto te verplaatsen zodra deze vol is geladen. Daarin heeft u gezamenlijk een voorkeur uitgesproken voor een nieuwe tariefstructuur. Deze willen wij nu graag samen met u testen in de praktijk.

Wie kan er meedoen?
Voor deze proef is Nuon op zoek naar 20 elektrisch rijders die regelmatig laden op openbare laadpunten van Nuon, bijvoorbeeld in de gemeente Amsterdam of Utrecht.

Hoe gaan we het doen?
De proef zal starten in de maand juni en duurt 3 weken. Voorafgaand aan de proef lichten wij u in over de tariefstructuur. Tijdens de proef kunt u gewoon blijven laden met uw Nuon-laadpas. Wekelijks sturen we u per mail een update van uw laadsessies en de bijbehorende tarieven. Aan het einde van de testperiode krijgt u zoals altijd een factuur. Deze wijkt gegarandeerd niet meer dan 10% af van uw gebruikelijke facturen. Vervolgens gaan wij graag eenmalig kort telefonisch met u in gesprek over uw ervaringen.

Waarom meedoen?
Uw ervaring heeft invloed op de keuze van gemeenten en Nuon voor nieuwe laadtarieven. En als dank voor uw deelname ontvangt u een tegoedbon van bol.com t.w.v. 25 euro.

Aanmelden & vragen
Indien u geïnteresseerd bent in deelname ontvangen we graag onderstaande gegevens: Naam, email, telefoonnummer, Nuon-Laadpasnummer, automerk en autotype, gemeente waar u regelmatig laadt en of u leaserijder bent of niet. Deze kunt u mailen naar emobility@nuon.com. Hier kunt u ook terecht voor vragen. Tevens kunt u bellen naar +31 88 363 7991.
Met vriendelijke groet,

Nuon Emobility
Ja, dat is leuk Nuon, maar ik kan nu al wel raden wat het in gaat houden: aan het begin is het iets goedkoper en naarmate je langer staat wordt het steeds duurder zeker.

Natuurlijk is het fijn als mensen hun auto wegzetten als deze vol is, maar bij ons op de zaak is er al te weinig parkeerruimte. Ofwel, ik haal mijn auto pas weg als ik hem ergens anders kan neerzetten. Ik heb zo'n vermoeden dat een dergelijke pilot mij weinig financieel voordeel op gaat leveren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Shapeshifter schreef op maandag 06 juni 2016 @ 17:45:
[...]

Ja, dat is leuk Nuon, maar ik kan nu al wel raden wat het in gaat houden: aan het begin is het iets goedkoper en naarmate je langer staat wordt het steeds duurder zeker.

Natuurlijk is het fijn als mensen hun auto wegzetten als deze vol is, maar bij ons op de zaak is er al te weinig parkeerruimte. Ofwel, ik haal mijn auto pas weg als ik hem ergens anders kan neerzetten. Ik heb zo'n vermoeden dat een dergelijke pilot mij weinig financieel voordeel op gaat leveren :P
Ah kijk, de typische: het moet anders maar ik wil niets aan mijn eigen gedrag veranderen reactie. :P

Betere suggesties dan?
Pagina: 1 ... 69 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.