Crxtreem schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:11:
Het is wel mooi dat zeer 300km kunnen halen, maar het zou ook leuk zijn dat ze het laden efficiënter kunnen maken.
Als je thuis of op het werk alleen een 1 fase 16A aansluiting hebt, duurt het toch best lang voordat je een volle accu hebt.
Op zich klopt je opmerking, hoe groter de accu hoe langer het duurt om deze op te laden bij dezelfde laadsnelheid.
Maar: even op basis van de Zoe, deze kan laden op 11kW. Hiervoor heb je wel een 3 fase aansluiting nodig. Kost niets extra's per maand (behalve dan het eenmalig aanpassen van je aansluiting (als je die al niet hebt)).
Stel dat je voor een 300 km bereik je een accu nodig hebt van 40kWh. In theorie is die dan in 5 uur vol (van 0 tot 100%). Lijkt mij geen probleem, plus dat je hem nooit helemaal leeg neerzet, dus in de praktijk zal het ongeveer 3 uur zijn en hij is vol.
Heb je het over laden op een 1 fase 16A, dan zal het van 0 tot 100% iets van 9 uur duren? Wat in de praktijk dan effectief iets van 5 uur zal zijn?
Let wel: de accu moet niet vol zijn voordat je weer weg rijdt

Je kan ook met een accu die nog maar 60% vol is wegrijden...(schijnt ook nog beter voor je accu te zijn niet helemaal vol laden...)
Gebeurt mij regelmatig, in de zin van 1 keer per maand: Kom thuis met 5% (of minder

), sluit de Zoe aan (11kw lader), ga even eten etc. Anderhalf uur later, kan ik met mijn Zoe al weer iets van 80 km rijden, in 99% van de gevallen ruim voldoende voor een avondritje naar vrienden/sport etc. Voor die ene procent dat dit niet geldt, plan ik de boel wel anders en rij even langs een snellader danwel laad overdag alvast even ergens anders op. En dat is mij in 2 jaar nog maar iets van 2 keer gebeurd, met de opmerking dat ik het wellicht ook had gehaald zonder extra opladen, maar better safe than sorry...
Met een 300 km basisbereik zal ik minder vaak met 5% (of minder) aankomen, dus het aanvullen tot een bereik van zeg 100 km zal ook minder tijd kosten.
Heb je het over laden op 1 fase dan zal het verhaal wellicht iets anders zijn, maar dan heb je het in mijn geval wellicht over 4 keer per jaar dat je, om te voorkomen dat je naar een snellader moet, even iets moet plannen...