Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Whahaha
Afbeeldingslocatie: http://www.electriccarpledge.com/data/uploads/electric-vehicle-plug-types.png

Of is dit een repost?

[ Voor 5% gewijzigd door Damic op 24-05-2016 19:56 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

databeestje schreef op maandag 23 mei 2016 @ 16:47:
[...]

Vanaf Julianadorp naar Bospoort is het 95km, dat had ik met tegenwind en normale snelheid niet gered, mocht de vrachtwagen zich niet aangeboden hebben dan was de tussenstop bij "Den Ruyghen Hoek" geweest wat 80km was. Wellicht dat ik met ~0 aan had kunnen komen in Bospoort als ik het er op gegokt had, maar dit is de eerste langere trip met de Miev en met vrouw en kind in de auto wou ik het niet uitproberen 8)

[...]

Dat was ik niet van plan, en over de snelweg heen en terug leek me onzin, dus de paar centen voor de duurdere lader voor lief genomen en de TNM lader gebruikt naast de McDonalds en Tulip Inn. Wel mazzel dat het een locatie is met 2 snelladers naast elkaar. Overigens was ik ook goed bedeeld in en om Den Haag, daar zijn er 3 makkelijk bereikbaar zonder al te veel vliegwerk en in Nootdorp heb ik gebruikt van een langzaam lader om vol te laden om de hoek van het bezoek, dat was prima.
Mocht je trouwens over de A7 bij Hoorn gaan, bij de McDonald's Hoorn staan zo uit mijn hoofd 4x22kW laders. Het is geen snelladen maar als je toch onderweg een lunch oid gaat doen is het wel de moeite waard om er in te pluggen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Moest je die 4 nu eens tezamen kunne gebruiken O-) })

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:04

databeestje

Von PrutsHausen

Erasmo schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 19:57:
[...]

Mocht je trouwens over de A7 bij Hoorn gaan, bij de McDonald's Hoorn staan zo uit mijn hoofd 4x22kW laders. Het is geen snelladen maar als je toch onderweg een lunch oid gaat doen is het wel de moeite waard om er in te pluggen.
Het enige probleem is dat de Miev lader 3kW is, dus het gros van het potentieel gaat verloren. ;)

Wellicht kunnen ze vanuit de EU wetgeving gewoon 3 fase laders voor EVs afdwingen. Klinkt een beetje maf maar is toch wel een dingetje voor gebruik op grote schaal volgens de netbeheerders. Een 11kW lader in de Miev, dat zou awesome zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

databeestje schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 20:18:
[...]

Het enige probleem is dat de Miev lader 3kW is, dus het gros van het potentieel gaat verloren. ;)

Wellicht kunnen ze vanuit de EU wetgeving gewoon 3 fase laders voor EVs afdwingen. Klinkt een beetje maf maar is toch wel een dingetje voor gebruik op grote schaal volgens de netbeheerders. Een 11kW lader in de Miev, dat zou awesome zijn.
Zoiets: YouTube: BNET Auto: Fast-Charging the Mitsubishi I-MiEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

[...]

Wacht, de iMiev heeft toch een ChaDeMo 22kW aan de andere kant zitten? En de accu is zo'n piepkleine capaciteit dat je hem dan alsnog in een halfuur vol hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

mux schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:08:
[...]

Wacht, de iMiev heeft toch een ChaDeMo 22kW aan de andere kant zitten? En de accu is zo'n piepkleine capaciteit dat je hem dan alsnog in een halfuur vol hebt.
Afgelopen zondag bij de ANWB Badhoevedorp even op de paal gekeken en deze gaf daadwerkelijk het vermogen aan. Dat was 100A bij 360 Volt, ongeveer 36kW minus de AC die aan staat om de accu te koelen tijdens het laden (klinkt als een vliegtuig als je in de auto zit :)

Totaal 17 minuten laden tot 80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tiguan schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:22:
Ik had mijn zinnen al een beetje gezet op de e-Golf, dus dat is helemaal mooi nieuws. Hopelijk komt ie dan ook echt eind dit jaar.
Waarom een e-Golf?
RocketKoen schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 08:56:
Ja, je auto moet er overdag voor thuis staan. Dus ik neem aan dat je die dan niet meeneemt naar je werk.
Ah, ik begreep het verkeerd. Ik dacht dat je het over een huis-accu had zoals de Powerwall van Tesla. Jij wil de auto gaan gebruiken al accu. Dat vind ik wel een grappig idee, maar in de praktijk heb je daar natuurlijk weinig aan. Je stopt die accu in een auto om heen en weer te rijden. Als je thuis een accu wil hebben kan je die beter daar laten omdat a) de kans klein is dat hij er niet is als de zon gaat schijnen en b) als je hem gebruikt voor huis dan is het niet logisch om energie te verspillen om de accu heen en weer te rijden.

Als de stroom uitvalt en je kan thuis niets laden en "verderop" wel (snel)laden, dan is het wellicht wel een zinnig idee. Maar ik denk dat dat niet vaak genoeg voorkomt om het daadwerkelijk te organiseren.
Nivve schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:18:
Ik heb hetzelfde. Starter met geen spaargeld (dat ging in de Zoe zitten O-) ) is een lastig iets om 'even' goede initiatieven te ondersteunen. Hoe graag ik ook zou willen...
Vroeger kon je ook voor minder geld mee doen. Ik heb ook een keer voor het schokkende bedrag van 100 euro aandelen gekocht. Nu moest je minimaal 1000 euro inleggen.
Bij deze nieuwe beurs kan je trouwens ook "iedere dag" aandelen kopen, bij de oude ging dat maar 1 keer per week. Ik heb daar verder geen verstand van overigens. Volgens mij verkoopt Fastned ook op de beurs gewoon nog steeds aandelen; dat deden ze op de oude in ieder geval wel.

Ik heb me niet aangemeld bij de nieuwe beurs. Ten eerste omdat ik er geen fijn gevoel bij heb als een bedrijf steeds loopt te wisselen (ook al hebben ze volgens hun natuurlijk hele goede redenen). En ten tweede omdat de nieuwe beurs al gelijk roept dat ze zich niet onder toezicht van welke geschillencommissie dan ook stellen. Dat vond de man van Fatsned die ik daar over sprak wel vreemd want volgens hem was deze juist beter gereguleerd. Maar toen ik het liet zien in de algemene voorwaarden wist hij het eigenlijk ook niet meer.
Bij de nieuwe beurs zitten ook meer kosten; die zijn de komende tijd niet van toepassing voor Fastned, maar dat gaat er natuurlijk uiteindelijk wel komen. Nu gaat het natuurlijk niet om schokkende bedragen, maar als ik zou willen dat ik geld kwijt raak da koop ik er liever een ijsje voor dan heb ik in ieder geval nog een keer plezier er van.
Ze hadden er blijkbaar ook niet op gerekend dat er mensen zijn die niet hun persoonsgegevens aan deze nieuwe partij wil verstrekken dus ze zijn nu aan het verzinnen wat te doen.
Snow_King schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:25:
Vergunningen duren lang en het geld moet er ook zijn. Vervolgens veranderd de markt van EV's snel en proberen ze daar op in te springen.
Ik snap het verhaal van de vergunningen wel en ook dat ze (hopen) dat ze nu minder bezwaren krijgen als ze niet zelf van te voren bekend maken wanneer een station komt. Maar ik neem aan dat ze geen traject op starten als er nog geen geld is om het station te bouwen. Of begrijp ik weer eens niets van bedrijfsvoering?

In ieder geval is het voor de klanten van hun nu dus een groot zwart gat en wellicht raken ze ook mensen kwijt. Het zullen er niet heel veel zijn, maar als je weet dat je over drie maanden wel onderweg kan laden dan ben je misschien wel geneigd om die nieuwe Zoe of Tesla of wat dan ook te bestellen ipv een nieuwe ICE.
Vervolgens veranderd de markt van EV's snel en proberen ze daar op in te springen.
Er worden steeds meer EV's aangekondigd met grotere accu's en ze verwachten nu dat mensen niet meer onderweg willen laden? Of bedoel je iets anders?
mux schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:08:
Wacht, de iMiev heeft toch een ChaDeMo 22kW aan de andere kant zitten?
Bij DC-laden zit de lader in de paal en niet in de auto. Je kan met een 22kW AC laadpaal dus niet laden in je Chademo aansluiting tenzij je een mobiele Chademo-lader bij je hebt. Die zijn helaas duur anders had ik er al lang 1 gekocht (als iemand nog een idee heeft?).

Zelfs al kan je alleen maar 11kW laden (bij een gewone laadpaal) dan is dat nog veel sneller dan met 3,7kW laden die nu mogelijk is met de auto's die niet met drie fasen kunnen laden.
En de accu is zo'n piepkleine capaciteit dat je hem dan alsnog in een halfuur vol hebt.
Ik denk dat je in de war bent met een Outlander PHEV. Daar kan je ongeveer 10 kWh mee laden. Maar ook met Chademo kom je daar maar tot 80% mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:10

Snow_King

Konijn is stoer!

JeroenE schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 07:35:

Ik snap het verhaal van de vergunningen wel en ook dat ze (hopen) dat ze nu minder bezwaren krijgen als ze niet zelf van te voren bekend maken wanneer een station komt. Maar ik neem aan dat ze geen traject op starten als er nog geen geld is om het station te bouwen. Of begrijp ik weer eens niets van bedrijfsvoering?
Je kan prima de vergunning aanvragen en nog niet het geld hebben om te bouwen.

Die vergunning kan soms wel tot meer dan een jaar duren. In een startup als Fastned is een jaar heel ver weg en is geld een probleem van dan, niet van nu.
In ieder geval is het voor de klanten van hun nu dus een groot zwart gat en wellicht raken ze ook mensen kwijt. Het zullen er niet heel veel zijn, maar als je weet dat je over drie maanden wel onderweg kan laden dan ben je misschien wel geneigd om die nieuwe Zoe of Tesla of wat dan ook te bestellen ipv een nieuwe ICE.
Klopt, dat is zeker zo. Al zijn ze zelf ook nog zoekende gok ik zo.
Er worden steeds meer EV's aangekondigd met grotere accu's en ze verwachten nu dat mensen niet meer onderweg willen laden? Of bedoel je iets anders?
Ik bedoel meer de zet om nu ook binnenstedelijke laders te plaatsen. Daar begint vraagt te ontstaan en daar springen ze dus op in lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Bij DC-laden zit de lader in de paal en niet in de auto. Je kan met een 22kW AC laadpaal dus niet laden in je Chademo aansluiting tenzij je een mobiele Chademo-lader bij je hebt. Die zijn helaas duur anders had ik er al lang 1 gekocht (als iemand nog een idee heeft?).
Ah, check. Ik had over de 'AC' heen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

O dat is wel jammer. Ik weet niet of je nog extra geld in de Miev wil steken maar er zijn externe lader op de markt: http://www.emotorwerks.co...eries/category_pathway-17

Gisteren eindelijk te horen gekregen dat de Diginow lader(een afgeleide van bovenstaande lader speciaal voor motors) ook drie fases ondersteunt, dus dat wordt gewoon +1C laden bij 22KW palen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Als ik het geld er voor had zou ik moeten kijken of ik de onboard lader kan vervangen door deze:
http://www.metricmind.com/products/brusa-nlg6/

En de J1772 eruit mikken en vervangen voor een Mennekes 2 socket. (De Chademo zit aan de andere kant) De Brusa is programeerbaar wat het mogelijk zou moeten maken om deze voor de 88 cellen van een Miev te programmeren. Of de Miev het verder ok vind is dan weer een andere vraag, ik geloof dat deze normaal gesproken laden stopt als er meer dan 5kW vermogen gevraagd wordt.

Wellicht zou er een volwaardige CAN bus proxy tussen moeten als vertaler, niet onmogelijk, wel lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:54
Relatief betaalbaar met acceptabele range en ik ben ook een beetje VW fan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snow_King schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 09:07:
Je kan prima de vergunning aanvragen en nog niet het geld hebben om te bouwen.
Ja, alleen de logica begrijp ik dan niet. Dat zal vast aan mij liggen, hoor. Als ik zelf iets ga bestellen dan wil ik wel zeker weten dat ik het kan betalen en er niet op gokken dat ik in de tussentijd de staatsloterij win. Blijkbaar is dat voor bedrijven (soms) anders.
Ik bedoel meer de zet om nu ook binnenstedelijke laders te plaatsen. Daar begint vraagt te ontstaan en daar springen ze dus op in lijkt het.
Aha, op die manier. Ja, als ze daar meer denken te kunnen vangen zou ik dat ook doen als ik hun was. Voor de mensen die in die stad wonen (of moeten zijn) misschien wel handig. Voor lange afstandsreizen natuurlijk niet zo.

In Amersfoort zitten trouwens ook twee snelladers. 1tje redelijk tegen de A1 aan en de ander vlak bij het centrum. Dat zijn wel laders waar je voor de tijd moet betalen ipv voor de energie. Ik heb ze nog nooit gebruikt, maar vind het op zich wel fijn dat ze er zijn. Als het een keer nodig is kan je dan toch vlot opladen (en hoef je niet naar Palmpol en terug te rijden).
mux schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 09:16:
Ah, check. Ik had over de 'AC' heen gelezen.
Dat staat er niet heel expliciet, maar de palen zijn in Nederland altijd AC; de snelladers zijn DC maar daarvan staan er niet een heleboel bij een of andere Mac ;)
Erasmo schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:15:
O dat is wel jammer. Ik weet niet of je nog extra geld in de Miev wil steken maar er zijn externe lader op de markt: http://www.emotorwerks.co...eries/category_pathway-17
Die heb ik wel eens eerder gezien, maar ruim 3000 euro vind ik net iets te veel geld. Bovendien is het dan nog niet compleet. Dit is alleen de "voeding". De kabels en controller (en kast en etc) moeten er nog bij.
Gisteren eindelijk te horen gekregen dat de Diginow lader(een afgeleide van bovenstaande lader speciaal voor motors) ook drie fases ondersteunt, dus dat wordt gewoon +1C laden bij 22KW palen :9
Ik kan wel wat aankondigingen vinden, maar een echte website schijnt er niet te zijn (wel watfacebook berichten). Hoe duur is die?
databeestje schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:09:
Als ik het geld er voor had zou ik moeten kijken of ik de onboard lader kan vervangen door deze:
http://www.metricmind.com/products/brusa-nlg6/
Ook interessant :) Maar daar staat weer geen prijs bij (kijk ik er over heen?)
Wellicht zou er een volwaardige CAN bus proxy tussen moeten als vertaler, niet onmogelijk, wel lastiger.
En je moet waterkoeling organiseren voor deze lader. Ik weet niet of er in de iMiev al waterkoeling aanwezig is?
tiguan schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:06:
Relatief betaalbaar met acceptabele range en ik ben ook een beetje VW fan ;)
Er zijn goedkopere auto's die verder rijden (dan de huidige e-Golf) bij andere merken te vinden, dus ik neem aan dat het meer het laatste is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
Als je de Kia Soul en Nissal Leaf bedoelt? Ja die vallen voor mij echt af qua design. De Zoe vind ik nog wel gaan, maar die vind ik weer te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:29:
[...]
Die heb ik wel eens eerder gezien, maar ruim 3000 euro vind ik net iets te veel geld. Bovendien is het dan nog niet compleet. Dit is alleen de "voeding". De kabels en controller (en kast en etc) moeten er nog bij.
[...]
Ik kan wel wat aankondigingen vinden, maar een echte website schijnt er niet te zijn (wel watfacebook berichten). Hoe duur is die?
Het is ook meer iets voor de zelfbouwer/enthousiast nu, maar altijd wel fijn om te weten dat er externe opties zijn.

Dit is de officiële site. Het project heeft helaas wel nogal wat vertraging opgelopen omdat Amerikaanse laadpalen nogal veel verschillende standaarden schijnen te hebben.

Reken op pakweg $3000, ligt er ook aan hoeveel geluk je hebt bij de Douane inklaringsloterij.
Ik doe waarschijnlijk de Chademo weg en ga voor deze lader in de topkoffer. Met +/-12KW laad ik al praktisch op 1C en waar een Chademo staat is vrijwel altijd ook een krachtige Mennekes AC aanwezig.

Het grote voordeel is dat je dan ook toegang hebt tot de zee aan bestemmingspalen die 4-8KW leveren, niet geschikt voor onderweg maar alsnog significant snel als je maar 15KWh hoeft te vullen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 15:25

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Mercedes Benz wil nu voor 2020 vier nieuwe elektrische auto's op de markt brengen in de vorm van, maar niet precies hetzelfde, de C-klasse sedan, S-klasse sedan, GLC-klasse en GLA-klasse. De C-klasse sedan spreekt me het meeste aan, persoonlijk vind ik dat een hele mooie auto en ook zijn die (non-EV in ieder geval) heerlijk comfortabel en luxe. Tov een i3 of eGolf vind ik zo'n wagen veel meer aantrekkingskracht hebben. En om maar te zwijgen over het feit dat MB veel technieken deelt met Tesla (oftewel eindelijk fatsoenlijke pit ipv 10 seconden naar de 100km/u 8) ).

Bron: http://www.autocar.co.uk/...set-release-four-evs-2020

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:29:
[...]

Ook interessant :) Maar daar staat weer geen prijs bij (kijk ik er over heen?)
Dat was voor mij ook even zoeken, het schijnt 6600 euro te zijn met een verplicht 9500 euro ondersteuningscontract. Dat ondersteuningverhaal zal wel te maken hebben om de zelfbouwers af te schrikken, dat is ook een methode natuurlijk.

Een Tesla 11kW lader is een redelijke optie maar niet instelbaar, en daar de software interface voor lospeuteren is ook weer afhankelijk van enthousiasme van techneuten.
[...]
En je moet waterkoeling organiseren voor deze lader. Ik weet niet of er in de iMiev al waterkoeling aanwezig is?
Jazeker, de huidige lader heeft dit al, als de software interface compatibel te maken zou zijn kan deze vervangen worden. Als de Miev aan de stekker zit hoor je deze ook eens in de 60 seconden het koelwater circuleren. Ik geloof dat de meeste laders waterkoeling gebruiken, meestal in de motor loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vandaag ook maar eens begonnen met het regelen van een openbaar laadpunt. In principe heeft de gemeente er geen bezwaar tegen aangezien ik verder dan 200m van de dichtstbijzijnde woon maar ik ga niet met de primaire aanbieder Allego in zee want die rekenen per tijd.

Dus nu begint de speurtocht naar andere aanbieders, zal waarschijnlijk nog een heel uitzoekwerk worden... Ik zal tzt wel een topic in Vervoer openen aangezien er ongetwijfeld meer Tweakers in dezelfde situatie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:17:
Vandaag ook maar eens begonnen met het regelen van een openbaar laadpunt. In principe heeft de gemeente er geen bezwaar tegen aangezien ik verder dan 200m van de dichtstbijzijnde woon maar ik ga niet met de primaire aanbieder Allego in zee want die rekenen per tijd.

Dus nu begint de speurtocht naar andere aanbieders, zal waarschijnlijk nog een heel uitzoekwerk worden... Ik zal tzt wel een topic in Vervoer openen aangezien er ongetwijfeld meer Tweakers in dezelfde situatie zitten.
Mocht je in Noord-Holland zijn dan is Nuon een goede optie, zover ik weet is dat gewoon 35ct/kWh. Ik woon zelf (net aan) in Zuid-Holland en dan is Nuon dus geen mogelijkheid. Voor de rest vooral Allego tegengekomen, maar net als jij ervanaf gezien door de tijdrekening (en twee slechte ervaringen met hun). EVNet heeft weer een extra lijst aan dingen die je moet regelen en beslissen, dus dat is meer voor gemeenten en niet particulieren (al is dat vast niet onmogelijk).

Toen opgegeven en besloten te wachten tot ik de eigen oprit heb (half jaar 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nivve schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:46:
[...]

Mocht je in Noord-Holland zijn dan is Nuon een goede optie, zover ik weet is dat gewoon 35ct/kWh. Ik woon zelf (net aan) in Zuid-Holland en dan is Nuon dus geen mogelijkheid. Voor de rest vooral Allego tegengekomen, maar net als jij ervanaf gezien door de tijdrekening (en twee slechte ervaringen met hun). EVNet heeft weer een extra lijst aan dingen die je moet regelen en beslissen, dus dat is meer voor gemeenten en niet particulieren (al is dat vast niet onmogelijk).

Toen opgegeven en besloten te wachten tot ik de eigen oprit heb (half jaar 8) )
Helaas ik zit in de Achterhoek dus Nuon wordt het niet. Net ook al bot gevangen bij NewMotion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:32

knakworst

Get more sats!

Vandaag ook maar eens begonnen met het regelen van een openbaar laadpunt.
Is je situatie zodanig dat je vanuit je huisaansluiting een paal op straat zou kunnen realiseren? Als de gemeente bereidwillig is zou dat de mogelijkheid wel vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tiguan schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:43:
Als je de Kia Soul en Nissal Leaf bedoelt? Ja die vallen voor mij echt af qua design. De Zoe vind ik nog wel gaan, maar die vind ik weer te klein.
Ja, nu ga je er allemaal parameters bij halen die je eerst niet hebt benoemd :>
Erasmo schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:55:
Het is ook meer iets voor de zelfbouwer/enthousiast nu, maar altijd wel fijn om te weten dat er externe opties zijn.
Ja, ik ben er (nog?) niet echt serieus mee bezig maar het idee is wel om ees te kijken of we een thuisaccu in elkaar kunnen zetten (zoals de Powerwall), maar dan ook met de mogelijkheid om de auto te snelladen vanuit de accu. Dat die er dan weer de hele nacht over doet om vol te komen (of overdag via de PV) dat vind ik niet zo heel erg.
Dit is de officiële site.
Aha, ik hat het domein wel gevonden, maar ik dacht dat dat een ander bedrijf was: je komt dan op een pagina met allemaal "npm module's". Maar ik had even rechts boven in moeten kijken zie ik nu O-)
Reken op pakweg $3000, ligt er ook aan hoeveel geluk je hebt bij de Douane inklaringsloterij.
Met zulke bedragen moet je meestal wel betalen. Op zich is dat niet eens zo heel erg duur. Maar de aansluiting gaat dus niet vai Chademo? Hoe sluit je die dan aan op je motor? Gewoon twee draadjes oid?
databeestje schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:08:
Dat was voor mij ook even zoeken, het schijnt 6600 euro te zijn met een verplicht 9500 euro ondersteuningscontract. Dat ondersteuningverhaal zal wel te maken hebben om de zelfbouwers af te schrikken, dat is ook een methode natuurlijk.
Aha, dus ook niet echt een optie :(
Jazeker, de huidige lader heeft dit al, als de software interface compatibel te maken zou zijn kan deze vervangen worden.
Aha, mooi. Ik weet dat het in de Kia wel zit, maar dat zegt niet alles over andere auto's.

Ik heb nog even verder gezocht en vond deze site die in een Leaf een aantal Brusa laders heeft ingebouwd. Hij schakelt die "gewoon" in als hij ziet dat de gewone lader begint met laden en weer uit als de lader uit gaat. Dat is misschien ook een idee. Hij geeft ook een site waar je die Brusa's kan kopen. Die hij heeft gebruikt kosten daar 3k US$. de 664 staat er ook bij, die staat in de lijst voor 6k US$. Ik kan zo snel niet vinden dat je ook nog veel geld moet betalen voor een of ander contract.
Aha, ik heb er geen ervaring mee, maar wens je vast veel succes. Is Ecotap misschien wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

knakworst schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 15:17:
[...]
Is je situatie zodanig dat je vanuit je huisaansluiting een paal op straat zou kunnen realiseren? Als de gemeente bereidwillig is zou dat de mogelijkheid wel vergroten.
De parkeerplaatsen hier zijn aan de andere kant van de straat dus dat gaat lastig worden. Mijn laatste mogelijkheid zou een meubelzaak verderop in de straat zijn, misschien mag daar wel een paaltje komen kunnen ze gelijk weer een extra service aan klanten bieden :P
JeroenE schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 15:26:
[...]
Ja, nu ga je er allemaal parameters bij halen die je eerst niet hebt benoemd :>
[...]
Ja, ik ben er (nog?) niet echt serieus mee bezig maar het idee is wel om ees te kijken of we een thuisaccu in elkaar kunnen zetten (zoals de Powerwall), maar dan ook met de mogelijkheid om de auto te snelladen vanuit de accu. Dat die er dan weer de hele nacht over doet om vol te komen (of overdag via de PV) dat vind ik niet zo heel erg.
[...]
Aha, ik hat het domein wel gevonden, maar ik dacht dat dat een ander bedrijf was: je komt dan op een pagina met allemaal "npm module's". Maar ik had even rechts boven in moeten kijken zie ik nu O-)
[...]
Met zulke bedragen moet je meestal wel betalen. Op zich is dat niet eens zo heel erg duur. Maar de aansluiting gaat dus niet vai Chademo? Hoe sluit je die dan aan op je motor? Gewoon twee draadjes oid?
[...]
Aha, ik heb er geen ervaring mee, maar wens je vast veel succes. Is Ecotap misschien wat?
Vanaf een thuisaccu kun je wel lekker snel DC laden ja, zo veel spul heb je dan ook niet nodig om te laden. Een kastje wat dient als interface tussen auto en accu en een spanningsomzetter.

Laden gaat niet meer via de aux port, dat is me te traag met ''slechts'' 80-90 Ampere. Er zit een kit bij waarmee je direct de controller in kan laden.

Ecotap ziet er interessant uit, ik zal ze morgen eens bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 17:51:
Vanaf een thuisaccu kun je wel lekker snel DC laden ja, zo veel spul heb je dan ook niet nodig om te laden. Een kastje wat dient als interface tussen auto en accu en een spanningsomzetter.
De Kia heeft een Chademo aansluiting voor DC laden. Dus je hebt een Chademo stekker nodig en een kastje wat Chademo met de auto kan praten. Die zijn nogal duur :( Tenminste, ik vind 1700 US$ best veel geld; goedkoper heb ik het nog niet gezien. Je hebt dan wel een 3D geprinte stekker ipv een "echte".

Stel dat je voor 5k kllar kan zijn dan kan je de komende 4 jaar voor iets meer dan een tientje per maand "afschrijving" snel laden. dat klinkt op zich niet heel duur, maar of je er met 5k bent is
Laden gaat niet meer via de aux port, dat is me te traag met ''slechts'' 80-90 Ampere. Er zit een kit bij waarmee je direct de controller in kan laden.
Alleen Ampere zegt niets over de snelheid van laden. Het maakt nogal verschil of dat met 5V is of met 400V :P

Als ik het goed begrijp hebben zij iets gemaakt wat je rechtstreeks op de Zero aan kan sluiten; dat bestaat natuurlijk niet voor de Soul. Dus dan zit ik nog steeds vast aan Chademo tenzij ik zelf ga knutselen en dat zie ik even niet zo 1-2-3 gebeuren. Ik denk niet dat je makkelijk op een andere manier bij de accu in de auto kan komen. Bij een motor is dat waarschijnlijk makkelijker omdat je daar aan alle kanten bij kan komen. Bij een auto zit er gewoon veel plaatwerk en andere zaken in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
aip schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 18:06:
[...]

Daarnaast wordt ook bewust niet meer vooraf gecommuniceerd, want de ervaring heeft geleerd dat dergelijke aankondigingen tot alleen maar meer bezwaarprocedures en dergelijke heeft gezorgd.
Dit klopt, dat hebben ze al vaker aangevoerd als reden, maar dat zorgt er aan de andere kant dus ook dat mensen als ik niet snel geneigd zijn te investeren.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 07:37:
[...]
De Kia heeft een Chademo aansluiting voor DC laden. Dus je hebt een Chademo stekker nodig en een kastje wat Chademo met de auto kan praten. Die zijn nogal duur :( Tenminste, ik vind 1700 US$ best veel geld; goedkoper heb ik het nog niet gezien. Je hebt dan wel een 3D geprinte stekker ipv een "echte".

Stel dat je voor 5k kllar kan zijn dan kan je de komende 4 jaar voor iets meer dan een tientje per maand "afschrijving" snel laden. dat klinkt op zich niet heel duur, maar of je er met 5k bent is
Helaas zijn de stekkers inderdaad vrij duur, voor mij was ook de inlaat het duurste gedeelte van de opstelling. Voor de batterijen kun je eventueel een pakket gebruiken uit een gecrashte plug-in, daarmee heb je al een aardige thuisbuffer.
[...]
Alleen Ampere zegt niets over de snelheid van laden. Het maakt nogal verschil of dat met 5V is of met 400V :P
Als ik het goed begrijp hebben zij iets gemaakt wat je rechtstreeks op de Zero aan kan sluiten; dat bestaat natuurlijk niet voor de Soul. Dus dan zit ik nog steeds vast aan Chademo tenzij ik zelf ga knutselen en dat zie ik even niet zo 1-2-3 gebeuren. Ik denk niet dat je makkelijk op een andere manier bij de accu in de auto kan komen. Bij een motor is dat waarschijnlijk makkelijker omdat je daar aan alle kanten bij kan komen. Bij een auto zit er gewoon veel plaatwerk en andere zaken in de weg.
Uiteraard is er meer dan Ampère alleen maar ik zit toch vast aan de spanning van mijn batterij(±110V) dus stroom is de enige variabele. Er zijn meerdere manieren om de Super Charger aan te sluiten op de motor, via de externe laadpoort is het makkelijkst, dat is gewoon met een grote Anderson plug maar daarmee ben je wel gelimiteerd aan de stroom.
Je moet via de controller:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wkPmKCf.png
laden met een speciale kit als je de volledige kracht van de lader wilt hebben, je gebruikt dan in principe dezelfde weg als met regeneratief remmen. Het enige nadeel van zo'n open systeem is natuurlijk wel dat je alles weer waterdicht moet afwerken.
JeroenE schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 15:26:
[...]
Net gebeld met Ecotap, ze willen in principe wel een paal komen plaatsen in de openbare ruimte.
Alleen zijn de kosten nog al aan de hoge kant want zo'n openbare paal heeft natuurlijk wel hogere eisen.
Vreemd genoeg claimt Allego gratis te komen plaatsen, hoe ze dat doen is me een raadsel eerlijk gezegd.

Waar ik wel héél blij mee ben is dat Ecotap laadpalen gaat plaatsen op het terrein van de Marine in Den Helder :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:14
Erasmo schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:52:
Net gebeld met Ecotap, ze willen in principe wel een paal komen plaatsen in de openbare ruimte.
Alleen zijn de kosten nog al aan de hoge kant want zo'n openbare paal heeft natuurlijk wel hogere eisen.
Vreemd genoeg claimt Allego gratis te komen plaatsen, hoe ze dat doen is me een raadsel eerlijk gezegd.
Een ander verdienmodel he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:52:
Helaas zijn de stekkers inderdaad vrij duur, voor mij was ook de inlaat het duurste gedeelte van de opstelling. Voor de batterijen kun je eventueel een pakket gebruiken uit een gecrashte plug-in, daarmee heb je al een aardige thuisbuffer.
Ja, de batterijen is een ander verhaal. Ik vind het alleen jammer dat het zo'n dure business is om aan de stekker en communicatiekastjes te komen. Je zou toch verwachten dat het allemaal wat simpeler zou zijn. Ik snap ook wel dat het geen tientje kan kosten omdat de markt (nog) veel te klein is. Maar als je een echte stekker koopt ben je zonder problemen 2500US$ verder (zonder transport en inklaring etc), Dat vind ik toch wel veel voor een "stukkie metaal".
Uiteraard is er meer dan Ampère alleen maar ik zit toch vast aan de spanning van mijn batterij(±110V) dus stroom is de enige variabele.
Ja, ik weet niet de voltages van alle EV's uit mijn hoofd. De Qubo zit rond de 230V en de Kia op 350V geloof ik. Dat is dus al twee tot drie keer meer kW's (bij dezelfde A) dan voor de Zero.
Er zijn meerdere manieren om de Super Charger aan te sluiten op de motor, via de externe laadpoort is het makkelijkst, dat is gewoon met een grote Anderson plug maar daarmee ben je wel gelimiteerd aan de stroom.
Aha, die zitten ook aan de accu kabels van de Qubo, die ken ik wel. In de Kia weet ik het niet omdat alles te netjes verborgen is en ik niet gelijk alles overhoop wil halen. Het blijft toch een auto van de baas...
Het enige nadeel van zo'n open systeem is natuurlijk wel dat je alles weer waterdicht moet afwerken.
Aha, dus je gaat de nieuwe charger permanent op je motor vastmaken en dan met een Mennekes stekker aansluiten op de laadpalen?
Die verdienen het terug door meer te rekenen aan degene die komen laden. Dus zeg maar de goedkope printers met peperdure inkt methode.
Waar ik wel héél blij mee ben is dat Ecotap laadpalen gaat plaatsen op het terrein van de Marine in Den Helder :)F
Mooi! Hebben ze er niet per ongeluk 1 teveel besteld? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stef87 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 16:59:
[...]
Zijn er hier mensen die wel een noemenswaardig verschil hebben gemerkt met de r240 motor, in de positieve zin?? Ik moest laatst op 22KW laden bij fastned omdat sommige stations een bug hebben waardoor je niet op 43KW kon laden, dit scheelt echt enorm.
De "bug" zit in de oudere ZOE's en niet de snelladers. De ZOE's zetten een harmonische verstoring op het net wat bij een aantal stations zo erg wordt dat het laden stopt: https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/215321627.
[...]
Bij deze nieuwe beurs kan je trouwens ook "iedere dag" aandelen kopen, bij de oude ging dat maar 1 keer per week. Ik heb daar verder geen verstand van overigens. Volgens mij verkoopt Fastned ook op de beurs gewoon nog steeds aandelen; dat deden ze op de oude in ieder geval wel.
Op de oude beurs was sprake van een doorlopende uitgifte van nieuwe certificaten, maar nu loopt de uitgifte van certificaten in batches. Dus je kunt je alleen in een bepaalde periode inschrijven op nieuwe certificaten. Er worden - behalve deze periodes - geen nieuwe certificaten uitgegeven.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2016 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Weet iemand of er rond (tot een kilometer) UMC Utrecht laadplekken te vinden zijn? Ik ken de plaatsen in P&R de Uithof en twee van een bedrijf.
Ik ben benieuwd naar meer keus, de komende tijd moet ik er een paar keer naar toe en moet dan ter plekke laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens oplaadpalen.nl zijn er ook een paar bij de Hogeschool Utrecht aan de Daltonlaan (net aan de andere kant van de A27). Afhankelijk van waar je moet zijn kunnen die ook nog eens dichterbij je locatie zijn. Anders nog iets verder naar Utrecht, Pythagoraslaan, Boylelaan, worden er nog een stuk of 20 aangegeven.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Ik moet in het UMC Utrecht zijn, dat is een 'kale' plek op de apps die ik gebruik, vandaar.
De andere kant van de snelweg is te ver lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kan zijn dat ze er wel zijn maar nog niet op de apps staan. Beste is even bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
Gisteren vanuit eindhoven naar Den Bommel gereden met de Zoe..!

We zijn ook nog per ongeluk te ver doorgereden richting het westen voorbij den bommel zodat we weer terug moesten rijden.

De eerste laadpaal werkte niet "laden onmogelijk" storing, plus we hadden geen blauwe schijf in de auto liggen...

Het tweede laadpunt was bezet met plug-in hybrides (vol, uiteraard..) toen weer door naar een 3e laadpunt van Allego, waar je helaas per uur moest betalen, maar die werkte wel..!

Leuk om te zien dat 150km+ met de climate control aan best te doen is als met eco-mode aan rijdt. We hadden 152km gereden vanaf het laatste laadpunt en er zat nog 14% in toen we gingen opladen.

(Ik weet nu wat range anxiety is, haha)

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 28-05-2016 15:10 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 07:23:
Op de oude beurs was sprake van een doorlopende uitgifte van nieuwe certificaten, maar nu is de uitgifte van certificaten alleen in tranches.
Ik ben geen belegger en ik heb geen idee wat je met tranches bedoelt. Vandale.nl kent dat woord niet.Als ik de Engelse definitie lees dan lijkt het een manier te zijn om van verschillende aandelen het risico te verspreiden in verschillende categorieën. Zeg maar wat men in het verleden zo vaak heeft gedaan dat niemand meer wist wat ze nu eigenlijk kochten en een onderdeel van de oorzaak van de crash en de noodzaak banken te redden in de afgelopen jaren. Maar ik zie niet in wat dat te maken heeft met de handel in 1 specifiek bedrijf.
Allego is een dochterbedrijf van netbeheerder Alliander. Die netbeheerder heeft vorig jaar EUR 323 miljoen winst gemaakt met netbeheer: http://www.nu.nl/beurs/39...nst-bij-minder-omzet.html. Dus eigenlijk wordt de aanleg van de "gratis" paal betaald door de energieklanten in het verzorgingsgebied van Alliander.
Ik zie niet in hoe je die conclusie trekt. Dat een bedrijf een dochterbedrijf is van een ander wil niet per se zeggen dat het hoofdbedrijf het dochter bedrijf steunt (of andersom!). Dan moet je echt in de boeken duiken. In het nieuwsbericht wat je linkt staat daar helemaal niets over.

Volgens de ACM doet Allego niets (meer) verkeerd nadat ze hun werkwijze hebben aangepast; al is het financiële gedeelte niet onderzocht.

Andere vraag: ben jij dezelfde die bij Fastned werkt? Als je uit naam van een bedrijf reageert is het de bedoeling dat jullie een bedrijfsaccount gebruiken. Als je op persoonlijke titel reageert mag dat natuurlijk wel.
Stef87 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 14:52:
Leuk om te zien dat 150km+ met de climate control aan best te doen is als met eco-mode aan rijdt. We hadden 152km gereden vanaf het laatste laadpunt en er zat nog 14% in toen we gingen opladen.
Het is altijd jammer als palen onnodig bezet zijn of niet werken :( Daar wordt je niet vrolijk van...

Hoe hard heb je gereden? Vandaag zijn we heen en weer naar Nijmegen gereden. Op locatie was er geen paal in de buurt waar je kan laden (zijn er gewoon niet). We hebben rustig aan gereden dus 100 of 90 km/u en een paar kleine stukjes achter een vrachtwagen. Die waren er bijna niet of ze reden de andere kant op na 3 afslagen. Wij hadden ook de climate aan -in dit geval de airco- omdat het anders gewoon te warm was.

Uiteindelijk net geen 160 km gereden en nog 12% over toen we thuis kwamen. Dat heb ik ondertussen al zo vaak gedaan dat ik er niet eens meer zenuwachtig van wordt. Let maar op, over een tijdje is dat voor jullie ook normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
JeroenE schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 19:19:
[...]
[...]

Het is altijd jammer als palen onnodig bezet zijn of niet werken :( Daar wordt je niet vrolijk van...

Hoe hard heb je gereden? Vandaag zijn we heen en weer naar Nijmegen gereden. Op locatie was er geen paal in de buurt waar je kan laden (zijn er gewoon niet). We hebben rustig aan gereden dus 100 of 90 km/u en een paar kleine stukjes achter een vrachtwagen. Die waren er bijna niet of ze reden de andere kant op na 3 afslagen. Wij hadden ook de climate aan -in dit geval de airco- omdat het anders gewoon te warm was.

Uiteindelijk net geen 160 km gereden en nog 12% over toen we thuis kwamen. Dat heb ik ondertussen al zo vaak gedaan dat ik er niet eens meer zenuwachtig van wordt. Let maar op, over een tijdje is dat voor jullie ook normaal.
Het meest hebben wij op 96km/u gereden met cc, het maximale op eco mode tenzij je het pedaal ''doordrukt / kickdown'' met de airco/radio gewoon aan.
Vrachtwagens hebben we gewoon ingehaald met 100-120 en in de buurt van de bestemming (Den Bommel) was het voornamelijk 80 km/u rijden (max snelheid)

Ik hoop dat het wat sneller normaal voelt :*) toch best zenuwachtig geworden, vooral toen we door hadden dat we een stuk te ver waren gereden en ik niet kon laden bij de (van tevoren) geplande laadpaal.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stef87 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 19:33:
Ik hoop dat het wat sneller normaal voelt :*) toch best zenuwachtig geworden, vooral toen we door hadden dat we een stuk te ver waren gereden en ik niet kon laden bij de (van tevoren) geplande laadpaal.
Op zich heb ik dat met iedere ICE auto ook gehad, de ene auto kan verder rijden voor je weer hoeft te tanken en hoe nieuwer de auto's waren hoe eerder het lampje van de brandstof aan leek te gaan (terwijl je er dan nog een heel eind mee kon rijden). In het begin is dat onpraktisch, maar als je een maal doorhebt hoe ver je (ongeveer) kan komen en dat je nog best 80km kan rijden als het lampje aan gaat dan ben je ook niet gelijk zenuwachtig meer als dat gebeurd.

Het nadeel van een EV is natuurlijk wel dat je niet makkelijk een jerrycannetje elektronen mee kan nemen en die in je accu gieten mocht je toch stil komen te staan. In een (ver) verleden deed ik dat benzine wel eens, maar ik heb het nooit daadwerkelijk gebruikt.
knakworst schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 17:28:
Heeft iedereen het bericht van de social charging app meegekregen?
Ik heb hem eindelijk eens geïnstalleerd. Wat ik op zich wel heel leuk vind is dat je kan zien wanneer een paal voor het laatst is gebruikt. Dat lijkt mij voor plannen ook handig want dan heb je toch een beetje een indicatie of het een paal is waarbij regelmatig wordt geladen of niet (als in: laatste gebruik gisteren om 08:25 of juist niet bekend/4 dagen geleden).
Als ze nu ook daadwerkelijk stickers zouden hebben (nu alleen een plaatje op hun site) en dan hopelijk ook in het Engels ipv alleen Nederlands dan zou ik die zeker op de palen in de buurt plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JeroenE schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 19:19:
[...]

Ik ben geen belegger en ik heb geen idee wat je met tranches bedoelt. Vandale.nl kent dat woord niet.Als ik de Engelse definitie lees dan lijkt het een manier te zijn om van verschillende aandelen het risico te verspreiden in verschillende categorieën. Zeg maar wat men in het verleden zo vaak heeft gedaan dat niemand meer wist wat ze nu eigenlijk kochten en een onderdeel van de oorzaak van de crash en de noodzaak banken te redden in de afgelopen jaren. Maar ik zie niet in wat dat te maken heeft met de handel in 1 specifiek bedrijf.
Wat hij bedoelt is dat in het begin FastNed continue aandelen/certificaten uitgaf voor een vaste prijs. Oftewel nieuwe aandelen waren continue beschikbaar (en hierdoor kwam er geen handel op gang; waarom voor 12 euro een bestaand certificaat overnemen als er nog steeds nieuwe worden uitgegeven voor 10 euro).

Nu doen ze het dus in Tranches, waarbij er t/m 19 mei nieuwe aandelen certificaten voor 10 euro werden uitgegeven (dus eigen vermogen voor fastned), echter sinds die datum verstreken is zijn er dus alleen certificaten beschikbaar door ze over te kopen van anderen.

Dus de certificaten blijven beschikbaar, maar FastNed zelf geeft ze nu maar een beperkte periode uit, daarbuiten moet je ze (met een mark-up) van andere handelaren bemachtigen.
Als je direct Fastned wil steunen moet je ze dus in de tranches kopen (direct 10 euro per certificaat voor nieuwe stations), als je indirect prima vind, koop je ze buiten de tranches (meer beurswaarde is een mogelijk hoger bedrag bij de volgende tranche).

Ik wist niet hoe je kennis lag, dus heb het zo duidelijk mogelijk uit proberen te leggen hoe ik het heb begrepen (Wat ook niet tot detail hoeft te kloppen ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door Nivve op 29-05-2016 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nivve schreef op zondag 29 mei 2016 @ 12:30:
Nu doen ze het dus in Tranches, waarbij er t/m 19 mei nieuwe aandelen certificaten voor 10 euro werden uitgegeven (dus eigen vermogen voor fastned), echter sinds die datum verstreken is zijn er dus alleen certificaten beschikbaar door ze over te kopen van anderen.
Als ik het goed begrijp is "tranche" dus eigenlijk een ander woord voor aandelenuitgifte door een bedrijf? Of certificaten van aandelen in dit geval dan.

Heeft Fastned nu al bekend heeft gemaakt dat het de komende tijd geen nieuwe certificaten gaat verkopen of kunnen ze in principe volgende week weer een nieuwe uitgifte gaan doen? Ik bedoel: als de koers zo hard stijgt omdat iedereen dan blijkbaar graag wil mee doen zouden ze gek zijn om geen graantje mee te pikken en nieuw geld binnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JeroenE schreef op zondag 29 mei 2016 @ 17:52:
[...]

Als ik het goed begrijp is "tranche" dus eigenlijk een ander woord voor aandelenuitgifte door een bedrijf? Of certificaten van aandelen in dit geval dan.

Heeft Fastned nu al bekend heeft gemaakt dat het de komende tijd geen nieuwe certificaten gaat verkopen of kunnen ze in principe volgende week weer een nieuwe uitgifte gaan doen? Ik bedoel: als de koers zo hard stijgt omdat iedereen dan blijkbaar graag wil mee doen zouden ze gek zijn om geen graantje mee te pikken en nieuw geld binnen halen.
'Aandelenuitgifte' is inderdaad wat ze met tranche bedoelen.
Of ze snel weer nieuwe uitgiftes doen, dat denk ik niet. Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel animo was in de laatste uitgifte dat er al vele investeerders staan te springen voor nieuwe certificaten.

Ik heb geen weet van wanneer een nieuwe uitgifte gepland staat, dus dat zou meer speculatie zijn. Maar ik gok dat ze dat even laten voor wat het is. Kunnen ze ook aan de koers mooi zien wanneer er wat meer animo is voor een eventuele nieuwe uitgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Iemand ervaring met deze laad"palen":

http://www.laadpaaldirect...ocket-3-fase-11-22kw.html

Ik vind wel mooi dat ie niet zo opvallend is en hoef geen rare functies. Maar dit is mennekes, die zit standaard niet op een Tesla toch? Dus dan moet ik een aparte kabel kopen?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:40
Tesla's in europa hebben gewoon de mannekes stekkers.
(Deze hebben ze volgens mij iets aangepast zodat ze wel overal te gebruiken zijn maar de superchargers er een hogere stroom dan de standaard spec doorheen kunnen duwen.)

[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 30-05-2016 11:43 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

YoshiBignose schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:36:

Ik vind wel mooi dat ie niet zo opvallend is en hoef geen rare functies. Maar dit is mennekes, die zit standaard niet op een Tesla toch? Dus dan moet ik een aparte kabel kopen?
Zover ik weet heeft de Tesla gewoon een Type-2 Mennekes, ze hebben er echter wel een nokje bovenin gemaakt zodat deze ook Supercharger Mennekes Type-2 plug pakt. De Supercharger stekker kan overigens niet in andere auto's.

Gewoon de standaard plug dus. Werkt prima, geen speciale kabels nodig naar mijn weten.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Tesla-type-2-model-s-charge-port-inlet-0996.jpgg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Een Model S/X heeft gewoon een Type 2 ingang. (Mennekes is een fabrikant!)

Geen speciale Tesla kabels nodig in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:09
JeroenE schreef op zondag 29 mei 2016 @ 17:52:
[...]
Tranche is een woord dat niet alleen voor aandelenuitgiftes wordt gebruikt. Letterlijk vertaald uit het frans betekent het "plakje". Het wordt in het Nederlands vaker gebruikt voor zaken die in delen worden uitgegeven / verstrekt. Bij het steunpakket voor de Grieken wordt er bijvoorbeeld over een tranche gesproken als er weer een deel van het geld wordt overgemaakt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In principe maakt de aansluiting op de auto zelf niet uit; er zit er een kabel bij die je kan aansluiten op de standaard aansluiting van de laadpalen in Europa en die is overal hetzelfde.

Alleen als je een vaste stekker aan je laadpaal hebt dan maakt het wel uit. Dat is bij de snelladers zo, maar bij prive palen zie je dat ook. Dat maakt het leven wel handiger want dan hoef je nog maar 1 stekker er in te stoppen ipv twee. Bovendien heb je de kabel altijd bij de hand en niet in een vakje onderin je kofferruimte waar je misschien net spullen hebt liggen of wat dan ook.

Het nadeel is natuurlijk wel dat je misschien over vijf jaar (of waaneer dan ook) bij een andere EV een andere stekker aan je paal moet maken of dat vrienden met een andere aansluiting op hun EV niet bij jou kunnen laden.
T-MOB schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:55:
Het wordt in het Nederlands vaker gebruikt voor zaken die in delen worden uitgegeven / verstrekt.
Aha, op die manier. Waarom moeilijke woorden gebruiken terwijl je gewoon "in gedeeltes" kan schrijven. Ik zie nu dat hij zijn post heeft aangepast naar "batches" O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
Vraag aan de heren 100% EV rijders: op welke banden rijden jullie, en bevalt het?

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

JeroenE schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:03:
[...]

In principe maakt de aansluiting op de auto zelf niet uit; er zit er een kabel bij die je kan aansluiten op de standaard aansluiting van de laadpalen in Europa en die is overal hetzelfde.

Alleen als je een vaste stekker aan je laadpaal hebt dan maakt het wel uit. Dat is bij de snelladers zo, maar bij prive palen zie je dat ook. Dat maakt het leven wel handiger want dan hoef je nog maar 1 stekker er in te stoppen ipv twee. Bovendien heb je de kabel altijd bij de hand en niet in een vakje onderin je kofferruimte waar je misschien net spullen hebt liggen of wat dan ook.

Het nadeel is natuurlijk wel dat je misschien over vijf jaar (of waaneer dan ook) bij een andere EV een andere stekker aan je paal moet maken of dat vrienden met een andere aansluiting op hun EV niet bij jou kunnen laden.

[...]
Wij zijn bij ons thuis best lui ( :9 ), maar hebben (expres) geen vaste lader. Wel zit de kabel altijd in de lader voor de Model S, onderweg wordt die toch alleen bij SC's geladen en in het geval die wel ooit ergens anders moet laden dan gaat het kabeltje hopsakee in de kofferbak mee. Maar het is natuurlijk een kleine moeite om hem altijd mee te nemen. Maar een vaste lader zou ik niet snel nemen, simpelweg omdat je nul vrijheid hebt en dat is juist het mooie van EV rijden, de enorme vrijheid van je eigen tankstation die je ook gewoon kunt delen met vrienden/familie/tweede auto :) .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

plieshout schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:24:
Vraag aan de heren 100% EV rijders: op welke banden rijden jullie, en bevalt het?
Op de Miev zat bij de aankoop voor en achter Continental Eco Contact, weet niet exact welke versie. Bij vochtig koud wegdek slaat voor vrij snel het ABS aan, bij droog weer is het uiteraard een stuk minder. De grip van de 145 voorbanden is door de breedte altijd een compromis. De achterbanden zijn met 175 minder een issue, daar merk ik helemaal niet zoveel van. Het geluid valt me alles mee, het windgeruis is veel heftiger.

Wat er hierna onder komt ben ik nog niet over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu op de standaard banden die er onder zitten; in de winter heb ik op Nokian WR D4 gereden. Dat bevalt/beviel prima.

De Nokians heb ik voornamelijk uitgezocht omdat a) stil zijn en b) ze goed uit de testen kwamen (die ik kon vinden). Bij een EV heb je veel meer last van bandgeluid dan bij een ICE.
RoofTurkey schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:25:
Maar een vaste lader zou ik niet snel nemen, simpelweg omdat je nul vrijheid hebt en dat is juist het mooie van EV rijden, de enorme vrijheid van je eigen tankstation die je ook gewoon kunt delen met vrienden/familie/tweede auto :)
Ik heb voor mijn auto een aparte kWh meter voor de baas; daar zit nu ook een vaste stekker aan voor de Soul. Als ik een andere EV krijg dan schroef ik de stekker er wel af en zet er een ander op.

Voor de Qubo hebben we een vaste kabel (met hele aparte aansluiting voor op de auto). De bedoeling is wel dat er ook nog een Type 2 aansluiting bij komt en ook gelijk een CEE stopcontact zodat we buiten makkelijker met apparaten aan de slag kunnen (al is het alleen de stofzuiger).

Als het een keer helemaal af is dan zal ik het wel posten in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

JeroenE schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:48:
[...]

Ik heb voor mijn auto een aparte kWh meter voor de baas; daar zit nu ook een vaste stekker aan voor de Soul. Als ik een andere EV krijg dan schroef ik de stekker er wel af en zet er een ander op.

Voor de Qubo hebben we een vaste kabel (met hele aparte aansluiting voor op de auto). De bedoeling is wel dat er ook nog een Type 2 aansluiting bij komt en ook gelijk een CEE stopcontact zodat we buiten makkelijker met apparaten aan de slag kunnen (al is het alleen de stofzuiger).

Als het een keer helemaal af is dan zal ik het wel posten in dit topic.
Ah zo, wij hebben voor het bijhouden een pasje (van the new motion en een andere volgens mij). De baas vergoedt dat dan netjes, ook als er ergens op locatie (betaald) wordt geladen. Maar bij ons is al regelmatig bezoek van collega's met plug ins geweest en die kunnen de mogelijkheid om bij ons te laden altijd wel waarderen, als dat niet zo was dan was een vaste lader misschien wel het makkelijkste geweest. Maar goed, alles is beter dan naar zo'n pompstation moeten en dan weer eens wachten op een stel oudjes die niet snappen hoe het werkt en hulp weigeren omdat "voor je het weet de portemonnee ineens weg is" :/ .

Grillmeister

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:16
sweikese schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 15:46:
[...]

Ga eens 90-95 rijden en zie eens wat dat met de range doet :+

Ik weet het, 95 is langzaam en het schiet voor geen meter op. Soms is het zelfs gevaarlijk omdat mensen er niet op rekenen dat je zo traag rijdt. (gevalletje Rosberg - Hamilton in Barcelona afgelopen weekend :+ ) Laat die wegpiloten maar langs racen. Ze rijden zich toch wel klem achter een inhalende vrachtwagen bijvoorbeeld. En meestal kom ik dan weer langszij met mijn pruttelgangetje :*)

Serieus. Zoek een vrachtwagen op en 'sukkel' daar achteraan. Ik bedoel niet bumperkleven maar wel zelfde snelheid rijden. Je komt bijna dubbel zover als wanneer je 120 km/u rijdt! Ik moest laatst naar Weert op en neer, 50km enkele reis. Vrouwlief had dat vorige week gedaan en redde het niet (vrouwen...). Zij had 110-120 gereden. Ik reed 95 op de teller (vrachtwagen-snelheid) en had bij thuiskomst nog 30% over.

Als je maar wilt... :*) Snelheid is meedogenloos voor je accu.
Gisteren weer hetzelfde ritje den bosch > breda gereden. Enige verschil: 2 personen i.p.v. 4 personen.

Heb keurig 90 / 95 gereden en wat een verschil! Ik vetrok met 95% en kwam aan met 60%. Op de terugreis bij thuiskomst had ik nog 24% over, zeer tevreden dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
databeestje schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:45:
[...]

Zover ik weet heeft de Tesla gewoon een Type-2 Mennekes, ze hebben er echter wel een nokje bovenin gemaakt zodat deze ook Supercharger Mennekes Type-2 plug pakt. De Supercharger stekker kan overigens niet in andere auto's.

Gewoon de standaard plug dus. Werkt prima, geen speciale kabels nodig naar mijn weten.
[afbeelding]g
Oke mooi. Vaste kabel vind ik iets minder omdat er dan constant een kabel hangt (die mensen zouden kunnen slopen ofzo)... is idd wel makkelijker maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoofTurkey schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:58:
Maar bij ons is al regelmatig bezoek van collega's met plug ins geweest en die kunnen de mogelijkheid om bij ons te laden altijd wel waarderen
Ja, dat snap ik wel. Mijn collega's vinden dat ik te ver weg woon dus die komen niet langs ;)
Ik heb natuurlijk ook het voordeel dat er vlakbij al twee palen staan dus daar kunnen mensen ook al laden als ze willen.

De grootste drukte bij de dichtstbijzijnde paal lijkt overigens nu voorbij te zijn. Ik denk dat ze nu een laadpaal op eigen terrein hebben gekregen (ik weet niet wie het zijn, dus weet het niet zeker).
Maar goed, alles is beter dan naar zo'n pompstation moeten en dan weer eens wachten op een stel oudjes
Zelfs al hoef je niet (lang) te wachten dan nog is het thuis en op de zaak laden stukken sneller. Maar ja, collega's snappen dat niet. Ik probeer het niet meer te veranderen, al kwam er laatst wel eentje vragen of ik geen goedkope EV wist voor zijn vrouw (want die rijd maximaal 30 km).
joeyke87 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:30:
Heb keurig 90 / 95 gereden en wat een verschil! Ik vetrok met 95% en kwam aan met 60%. Op de terugreis bij thuiskomst had ik nog 24% over, zeer tevreden dus :)
Mooi zo. Twee verschillende dagen vergelijken vind ik wel lastig. Je zit toch met andere wind, andere temperatuur etc.
YoshiBignose schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:56:
Oke mooi. Vaste kabel vind ik iets minder omdat er dan constant een kabel hangt (die mensen zouden kunnen slopen ofzo)... is idd wel makkelijker maar ja.
En daar ben je dan niet bang voor het kastje alleen of als de kabel er in zit omdat je aan het laden bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Op mijn Zoe heb ik de 17" Tech runs. Rijden heerlijk maar erg onzuinig en lawaaiig. Voor winterbanden heb ik 16" Alpine 4 (Michelin, denk ik) en die zijn een stuk stiller. Qua verbruik redelijk gelijk aan de tech runs denk ik.

De tech runs doen nu 14-15kW bij 25 graden bij 95km/u. De Alpine 4 deden 17-18kW bij 8 graden bij 95km/u afgelopen winter (beide sets waren 2.8 bar).
Nu ben ik nieuwsgierig bij dezelfde temp... van de herfst maar even meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Stef87 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 14:52:
Het tweede laadpunt was bezet met plug-in hybrides (vol, uiteraard..)
Waarom kun je de stekker niet gewoon eruit halen als hij vol is?
Is toch veel efficienter?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
dfrenner schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:14:
[...]

Is toch veel efficienter?
Uhm ik?... Volgens mij zit de kabel vast tot de eigenaar zijn pas er langs haalt? Al had ik hem er uit kunnen trekken, dan had ik niet bij de laadpaal kunnen parkeren.

Gisteren in Qpark eindhoven weer hetzelfde verhaal: de enige laadplekken bezet door (mitsubishi) PHEV's, uiteraard weer vol geladen en de plek bezetten.
Deze kans gegrepen om qpark te mailen met de suggestie om meer plekken te maken en de mogelijkheid om te weten of er plek is om te laden vóór het inrijden.

Ik snap waarom PHEV rijders ook altijd willen inpluggen, dat zou ik zelf waarschijnlijk ook doen.. Echter blijft het tot nu toe best storend om voornamelijk PHEV's te zien die alle laadplekken bezetten als ik een keer écht moest laden.

Gelukkig krijgen we morgen een 11kw laadbox vaan laadpaal24 die we bij de auto hebben gekregen nu ook gemonteerd! (deze wel op eigen kosten)

Social charging app heb ik ook geinstalleerd met de hoop dat vele anderen dat ook doen ;)

**edit**
Hoe hebben jullie de vaste laadkabel van (zeg) 4meter opgehangen? Als het er niet uit ziet dan maken we wel een mooie kast o.i.d. om die box te verbergen.

[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 30-05-2016 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Stef87 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:11:
[...]

Uhm ik?... Volgens mij zit de kabel vast tot de eigenaar zijn pas er langs haalt? Al had ik hem er uit kunnen trekken, dan had ik niet bij de laadpaal kunnen parkeren.

Gisteren in Qpark eindhoven weer hetzelfde verhaal: de enige laadplekken bezet door (mitsubishi) PHEV's, uiteraard weer vol geladen en de plek bezetten.
Deze kans gegrepen om qpark te mailen met de suggestie om meer plekken te maken en de mogelijkheid om te weten of er plek is om te laden vóór het inrijden.

Ik snap waarom PHEV rijders ook altijd willen inpluggen, dat zou ik zelf waarschijnlijk ook doen.. Echter blijft het tot nu toe best storend om voornamelijk PHEV's te zien die alle laadplekken bezetten als ik een keer écht moest laden.

Gelukkig krijgen we morgen een 11kw laadbox vaan laadpaal24 die we bij de auto hebben gekregen geplaatst..!

Social charging app heb ik ook geinstalleerd met de hoop dat vele anderen dat ook doen ;)
De vraag was eerder algemeen.

Waarom kun je een auto die opgeladen is niet eerder ontkoppelen dan dat de eigennaar zijn pasje er langs haalt?

Dat moet toch beter kunnen?
Softwarematig is de transactie op dat moment toch gewoon te sluiten?

Dit gaat een groter en groter probleem worden!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JeroenE schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:09:
[...]

En daar ben je dan niet bang voor het kastje alleen of als de kabel er in zit omdat je aan het laden bent?
Dat kastje valt niet echt heel erg op en als ik aan het laden ben dan heb ik wel ongeveer zicht op de auto dus is er geen probleem. Ik weet niet hoe jullie erover denken? Ik zie eigenlijk zelden op openbaar terrein gewoon een kabel hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
dfrenner schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:15:
[...]

De vraag was eerder algemeen.

Waarom kun je een auto die opgeladen is niet eerder ontkoppelen dan dat de eigennaar zijn pasje er langs haalt?

Dat moet toch beter kunnen?
Softwarematig is de transactie op dat moment toch gewoon te sluiten?

Dit gaat een groter en groter probleem worden!
Bij sommige laadpalen betaal je per uur/minuut, maar die zijn niet zo populair (ik wilde immers ook eentje waar ik per afname zou betalen, die deed het alleen niet) als je auto dus met maar 3.6kw kan laden bij een 11kw punt dan kost je dat veel meer geld (allego palen zijn bijv 2.80 a 3.xx euro per uur)

De zoe kan gelukkig wel 11/22kw laden bij de openbare palen dus het heeft ons maar een paar euro extra gekost t.o.v. betalen per kwh.

Een ideale oplossing zou zijn:

- meer plekken waar je kan laden
- een aantal langzamere laadplekken (voor enkel
Phev en snellere plekken voor EV?)
- bij laadplekken waar staat dat je de auto binnen xx minuten na vol weg moet halen, met bordje oid.
- meerdere sockets per paal, bijvoorbeeld 4 sockets waar er maar 2 tegelijk gebruikt kunnen worden, dan start laden na xx uur of minuten (bijvoorbeeld met indicatie op display van paal hoe lang dat duurt, als de andere nog laden)

Echter is het helemaal oplossen lastig, wat als je een laadfout krijgt en de auto dus nog niet vol is maar wel volgeladen lijkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
[...]

Qpark welke vestiging in Eindhoven? Qpark Heuvelgallerie heeft idd vaak volle laadplekken.
Of bij mijn werk (buiten kantoortijd vaak asl Qpark te benutten (avonduren)), daar is laden gratis: gewoon aanknopen en druk op de knop (wel met ca. 3,7kW, maar toch).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
NielsTn schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:29:
[...]

Qpark welke vestiging in Eindhoven? Qpark Heuvelgallerie heeft idd vaak volle laadplekken.
Of bij mijn werk (buiten kantoortijd vaak asl Qpark te benutten (avonduren)), daar is laden gratis: gewoon aanknopen en druk op de knop (wel met ca. 3,7kW, maar toch).
Inderdaad, qpark heuvelgallerie! Ik heb het hoofdkantoor ook een mail gestuurd met de suggestie om er iets mee te doen.
Als ik er alleen wil parkeren om ook te kunnen laden is het fijn als dat dan daadwerkelijk ook kan.
Inrijden, kijken voor een plek--> volle phev's, uitrijden + betalen is ook lekker handig 😓

3.7kw, gratis is uiteraard ook niet verkeerd!

**edit**
Ik heb ook al de intratuin(en) gemaild, die gaan dit jaar nog groene parkeerplekken maken om te laden kreeg ik als reactie.

Als alle EV rijders af en toe een mail sturen naar de bedrijven waar ze regelmatig komen zou dat ons allemaal helpen..!

[ Voor 14% gewijzigd door Stef87 op 30-05-2016 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:45

aip

[...]

**edit**
Hoe hebben jullie de vaste laadkabel van (zeg) 4meter opgehangen? Als het er niet uit ziet dan maken we wel een mooie kast o.i.d. om die box te verbergen.
Ik heb een tuinslanghouder van gardena opgehangen onder dat kastje, waar de 12 meter opgerold zit. Dan van tuinhout een kastje er omheen gebouwd, pianoscharniertje en magneetsluiters gemonteerd en klaar was kees. Werk al een jaar prima.

(Meestal staat de Zoe er direct naast, maar in de winter laden we vaak beide auto's tegelijk op, dan staat hij aan het eind van de oprit, vandaar de 12 meter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

**edit**
Krulsnoer!
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/evbox/20150922_172650.jpgg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dfrenner schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:14:
Omdat je dan de kabel mee kan nemen? Dat is natuurlijk niet handig. Sommige auto's vergrendelen de kabel ook zelf, maar veel ook niet. Mijn Soul kan het niet, het nieuwere model in de USA kan het wel.

Al zouden alle kabels bij de auto ook vast zitten, wat ga je er dan mee doen? Als je hem oprolt en op de grond legt heb je kans dat hij na een regenbui ineens midden in een plas ligt. Dat is voor je contactpunten ook niet geweldig.

Enneh, als jij de kabel er uit trekt dan is mijn auto morgenochtend niet lekker warm/koel :+
Ik heb hem meestal op de grond liggen naast een steunpilaar (ons huis is apart). Maar ik heb ook een (metalen! kleur grijs) houder voor tuinslangen gemonteerd. Zo'n half maantje, weet je wel? Daar kan je hem opgerold ophangen. Volgens mij heb ik ook nog een houder (via china) besteld voor de stekker, maar die hangt nog niet. Als ik me niet vergis heb ik die houder bij de Hornbach gehaald, de Gamma, Karwei etc had alleen plastic.
YoshiBignose schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:23:
Dat kastje valt niet echt heel erg op en als ik aan het laden ben dan heb ik wel ongeveer zicht op de auto dus is er geen probleem. Ik weet niet hoe jullie erover denken? Ik zie eigenlijk zelden op openbaar terrein gewoon een kabel hangen...
Komt jouw privé laadpaal op openbaar terrein?

Hier in de buurt heeft bijna iedereen op zijn privé paal een kabel zitten (of altijd aangesloten, natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
aip schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:09:
[...]

Ik heb een tuinslanghouder van gardena opgehangen onder dat kastje, waar de 12 meter opgerold zit. Dan van tuinhout een kastje er omheen gebouwd, pianoscharniertje en magneetsluiters gemonteerd en klaar was kees. Werk al een jaar prima.

(Meestal staat de Zoe er direct naast, maar in de winter laden we vaak beide auto's tegelijk op, dan staat hij aan het eind van de oprit, vandaar de 12 meter).
Laad je dan in de zomer je kabel opgerold tijdens het opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Roobje schreef op maandag 30 mei 2016 @ 20:37:
[...]

Laad je dan in de zomer je kabel opgerold tijdens het opladen?
Ja, en dat gaat prima. Wordt niet eens handwarm. Was wel een gokje bij het bestellen, maar dat is goed uitgepakt ;)

De aders zijn kennelijk dik genoeg. (weet nu even niet hoe dik, en het weer nodigt mij niet uit nu te gaan kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
aip schreef op maandag 30 mei 2016 @ 21:17:
[...]

Ja, en dat gaat prima. Wordt niet eens handwarm. Was wel een gokje bij het bestellen, maar dat is goed uitgepakt ;)

De aders zijn kennelijk dik genoeg. (weet nu even niet hoe dik, en het weer nodigt mij niet uit nu te gaan kijken)
Hoeveel vermogen jas je er doorheen?
Ik zou het toch niet aanraden, al niet voor de levensduur van je kabel. Daarnaast kan je kabel als spoel gaan werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

11kw, dus 16A per ader.

En tsja, die levensduur. De WAF maakt de afweging op dat punt toch 'doorslaand' - die gaat echt niet blij zijn met het dagelijks op- en afrollen van 12m kabel. Maar in de winter is die lengte wél echt nodig, ivm het voorverwarmen van de beide auto's. Daarvoor moet de Zoe aan t net hangen. (De V60 niet, maar logistiek betekend dat het elke ochtend om 645 verzetten van een auto om met de andere te kunnen vertrekken.... dat gaat écht niet vliegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn kabel is maar twee meter en hoeft dus niet opgerold, met de stekker in de houder raakt de kabel de grond niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:51
Oprollen hoeft niet slecht te zijn. In de industrie liggen die dingen ook in een kabelgoot en in je huis zitten ze in een buisje.
Al is de regel voor kabelgoten over het algemeen dat je niet meer dan 2 lagen kabels erin legt. Dus als je je rondje groot genoeg maakt kun je de kabel prima op zo'n hanger laten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JeroenE schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:28:
[...]

Komt jouw privé laadpaal op openbaar terrein?

Hier in de buurt heeft bijna iedereen op zijn privé paal een kabel zitten (of altijd aangesloten, natuurlijk).
Ja op een oprit neem ik aan? Dit is op een industrieterrein, waar iedereen kan rijden en parkeren zeg maar. En dan aan ons pand gemonteerd... het zal heus wel meevallen maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, bij hun eigen huis. Ik dacht dat je het over een privé laadpaal had. Op openbare heb ik dat nog nooti gezien. Maar ik neem aan dat jullie dus ook eigen parkeerplaatsen bij het bedrijfspand hebben?
Dit is op een industrieterrein, waar iedereen kan rijden en parkeren zeg maar. En dan aan ons pand gemonteerd... het zal heus wel meevallen maar toch.
Aan het bedrijfspand waar ik werk zitten een stuk of vijf stopcontacten (waarvan drie van ons bedrijf). Nu zitten wij wel vrij afgelegen dus er komt eigenlijk niemand langs die er niet hoeft te zijn. Als je een industrieterrein midden in een grote stad hebt zitten dan heb je wellicht meer kans op vandalisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ja officieel is het niet echt een parkeerplaats maar gewoon tegen het pand aan. Maar parkeer daar altijd en is verder geen probleem. Jullie hebben dus ook zonder kabel bij jullie bedrijf dus zo raar is mijn redenatie niet toch. Ja, het is iets meer werk met aansluiten iedere dag maar goed dat neem ik voor lief, bovendien hoef ik niet eens iedere dag op te laden omdat m'n werk om de hoek is :P Had beter een Twizzy kunnen halen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YoshiBignose schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:03:
Jullie hebben dus ook zonder kabel bij jullie bedrijf dus zo raar is mijn redenatie niet toch.
Ik zeg niet dat het raar is, maar voor privé heb ik liever een kabel. De verhuurder van het pand wil geen EVSE aan de muur dus daarom zit er alleen een stopcontact. Daar kan ik geen vaste kabel aan vast maken om te laden (zonder een EVSE op te hangen) dus dat was hier de beperkende factor.

Op de zaak moet ik dus wel iedere dag de kabel uit de auto halen en in zowel de muur als de auto inpluggen.
Had beter een Twizzy kunnen halen :')
Of een (elektrische) fiets :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik heb wel een fiets :P en met dit soort weer fiets ik wel vaker maar soms is het vervelend met tassen of als je toch nog naar een klant moet in de middag.

Maar nog iets. We hebben nu 3x25a dus dit moet ik verhogen naar 3x35a. Dit was hier vroeger ook maar hadden we toen weg laten halen omdat we het niet nodig hadden, toen niet echt bij stil gestaan. 3x16a is dan haalbaar, maar 3x32a is dan teveel. Dan zou ik naar 3x50a moeten zetten maar dat is best prijzig per maand. Op zich hoef ik toch niet vaak te laden dus lijkt me 11kw voldoende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

YoshiBignose schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:25:
Ik heb wel een fiets :P en met dit soort weer fiets ik wel vaker maar soms is het vervelend met tassen of als je toch nog naar een klant moet in de middag.

Maar nog iets. We hebben nu 3x25a dus dit moet ik verhogen naar 3x35a. Dit was hier vroeger ook maar hadden we toen weg laten halen omdat we het niet nodig hadden, toen niet echt bij stil gestaan. 3x16a is dan haalbaar, maar 3x32a is dan teveel. Dan zou ik naar 3x50a moeten zetten maar dat is best prijzig per maand. Op zich hoef ik toch niet vaak te laden dus lijkt me 11kw voldoende...
3x35A is zo'n 700 euro per jaar duurder, lijkt mij niet nodig. Kan je beter gewoon op 3x16A laden en iets in Smart Charging investeren. Scheelt flink wat vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Is 3x16A mogelijk als je 3x25A hebt in een kantoorpand met zo'n 4 personen?

Hoe werkt dat smart charging precies dan? Heb je dan aparte paal nodig?

[ Voor 33% gewijzigd door YoshiBignose op 31-05-2016 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YoshiBignose schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:25:
Ja, ik hoef eigenlijk nooit op stel en sprong naar een klant (in het algemeen al niet vaak) en mijn laptoptas is altijd hetzelfde :+
Dan zou ik naar 3x50a moeten zetten maar dat is best prijzig per maand. Op zich hoef ik toch niet vaak te laden dus lijkt me 11kw voldoende...
Het is me niet helemaal duidelijk of je nu iets wil vragen of alleen vertellen. Wij hebben wel 3x50A genomen. De Kia laadt maar op 1 fase op maximaal 28A en heeft dus een 32A groep nodig. Dan heb je dus sowieso minimaal 3x35A nodig. Omdat we ook een andere EV hebben die alleen op 13A wil laden hebben wij wel een 3x50A aansluiting genomen. 1 keer 35A plus 1 keer 16A over van de tweede fase zou ook wel kunnen, maar dan was alles wel "precies pas". Nu hebben we iets meer ruimte.

Maar het is dus een beetje afhankelijk van wat je allemaal nog meer wil aansluiten (en gebruiken) terwijl je aan het laden bent. Als je alleen een waterkoker gebruikt dan trek je al snel 9 a 10A en zit je dus net op de grens van de stop (die ook niet gelijk springt overigens). Dan moet de rest van de gebruikers al op een andere fase komen.

Misschien kan je auto ook redelijk laden op 10A? Dat zou je in je EVSE kunnen instellen (als je EVSE dat kan!) en heb je nog meer ruimte, maar gaat het laden wel langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
In principe staat m'n auto er toch de hele dag en rijd ik niet veel dus snelheid is niet heel erg. Het mooiste zou zijn als hij kon meten inderdaad hoeveel hij maximaal kan gebruiken zonder dat de stoppen eruit vliegen. Bestaat dat? Heet dat smart charging of EVSE? Als dat niet te duur is, dan is het inderdaad handiger om daar in te investeren dan in die €700 vastrecht per jaar of zelfs €1200 bij 50A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
YoshiBignose schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:51:
Bestaat dat? Heet dat smart charging of EVSE?
EVSE is de naam voor oplaadapparatuur in het algemeen, en de communicatiestandaard die daarin wordt gebruikt. Wat jij omschrijft bestaat inderdaad, het is mogelijk om de stroom door je hoofdaansluiting te meten en op die basis de oplader zijn maximum te laten bijstellen. Er moet dan dus een sensor in je meterkast komen die de stroom meet en dat moet kunnen communiceren met je laadpunt.

Dit is zo'n sensor: http://www.stegen.com/nl/...mart-evse-controller.html

En je moet dan dus een laadpunt hebben die die informatie kan begrijpen.

[ Voor 14% gewijzigd door mddd op 31-05-2016 10:00 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Snow_King schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:53:
[...]
Een Model S/X heeft gewoon een Type 2 ingang. (Mennekes is een fabrikant!)

Geen speciale Tesla kabels nodig in Europa.
Net zoals Luxaflex maar in de Europese EV-wereld is Mennekes tegenwoordig gewoon een synoniem voor type 2 stekker.

Nu we het toch over laadpalen hebben bij de palen van Eneco kun je tegenwoordig al 'slim' laden: https://jedlix.com/nl/

Heb het nog maar één keer uitgeprobeerd aangezien de dichtstbijzijnde paal die er mee om kan gaan 30km verderop staat. Mijn sessie was te kort om echt effect te hebben maar ik kreeg wel een notificatie op de telefoon toen ik het laden startte en stopte met de pas.

Aan de ene kant is het mooi dat het slim laden begint te komen aan de andere kant staan de palen helaas al vaak te vol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In principe staat m'n auto er toch de hele dag en rijd ik niet veel dus snelheid is niet heel erg. Het mooiste zou zijn als hij kon meten inderdaad hoeveel hij maximaal kan gebruiken zonder dat de stoppen eruit vliegen. Bestaat dat? Heet dat smart charging of EVSE? Als dat niet te duur is, dan is het inderdaad handiger om daar in te investeren dan in die €700 vastrecht per jaar of zelfs €1200 bij 50A.
EVSE is gewoon de algemene benaming voor de laadpaal logica die er voor zorgt dat de auto ook echt gaat laden.

Je hebt SmartEVSE die dat kan, maar dan moet je wel zelf iets in elkaar knutselen. Je hebt tegenwoordig ook laadpalen die het zelfde aan kunnen (mits je een slimme meter hebt meen ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Kijk hier bijvoorbeeld eens naar: https://www.thenewmotion.com/producten/laadpalen/

Je kan dit ook zelf bouwen met een Raspberry Pi en een slimme meter of je koopt dus een kant en klaar product.

Dat hoge vastrecht is echt niet nodig, heel erg zonde van het geld elk jaar. Van dat geld kan je heel veel kilometers rijden!

Ik laad mijn auto gewoon altijd om 01:00 en is daarmee in de ochtend altijd vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Interessant... die new motion paal lader aan de muur is ook niet zo duur, kom op € 949 ex... zal wel even contact met ze opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Net met Allego gebeld want mijn motor staat er niet bij bij de aanvraag pagina en dan kom je niet verder.

En ja, het wordt toch een Allego paal, ook al ben ik in principe tegen kosten per tijdseenheid per laden. Helaas vraagt de goedkoopste andere aanbieder die een paal wil plaatsen €3000 voor een openbare paal, en daar kun je flink wat uurtjes mee laden.

Laatste kans op een andere paal is dat de meubelzaak tegenover mijn huis samen een paal wil plaatsen op hun parkeerterrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 12:06

HeroS

SmartHome Nerd

Dag Alle,

Ik heb ook een vraag over het laden. Ik zie de bomen door het bos niet meer. Ik wil een Nissan Leaf (30kw) gaan rijden. Deze kan volgens mij max 7,2 kwh laden.

Volgens mij heb ik 4 opties:

1x 16A (is beschikbaar)
>> 3,7kwh (12 uur laden)
>> Stopcontact aansluiting buiten

1x 32A (verzwaring)
>> ?? kwh (?? uur laden)
>> Stopcontact aansluiting buiten?

3x 25A (verzwaring)
>> ?? kwh (?? uur laden)
>> Laadpaal

3x 32A (verzwaring en meer vast recht kosten?)
>> ?? kwh (4 uur laden)
>> Laadpaal

Klopt bovenstaande? Kan iemand de blanks invullen. Bedankt!

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt er sterk aan wat je hoofdaansluiting is.... Als je enkelfasig bent aangesloten wordt driefasen laden erg moeilijk. Heb je 1x35A dan kun je je afvragen of je wel op 32A wilt laden. Paar honderd watt die bijschakels en je hoofdzekering vliegt er na een tijdje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:51
HeroS schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:24:
Dag Alle,

Ik heb ook een vraag over het laden. Ik zie de bomen door het bos niet meer. Ik wil een Nissan Leaf (30kw) gaan rijden. Deze kan volgens mij max 7,2 kwh laden.

Volgens mij heb ik 4 opties:

1x 16A (is beschikbaar)
>> 3,7kwh (12 uur laden)
>> Stopcontact aansluiting buiten

1x 32A (verzwaring)
>> ?? kwh (?? uur laden)
>> Stopcontact aansluiting buiten?

3x 25A (verzwaring)
>> ?? kwh (?? uur laden)
>> Laadpaal

3x 32A (verzwaring en meer vast recht kosten?)
>> ?? kwh (4 uur laden)
>> Laadpaal

Klopt bovenstaande? Kan iemand de blanks invullen. Bedankt!
Je moet er altijd rekening mee houden dat je groep een stapje kleiner is dan je hoofdzekering.

De 16A groep die je nu hebt heeft minimaal een 1x25A hoofdzekering.

Met 1x32A kun je dus een groep van 25A maken. = 1*25*230=5750W
Met 3x25A kun je een groep van 3x16A maken = 3*16*230=11kW
Met 2x32A kun je een groep van 3x25A maken = 3*25*230=17,25kW

Ik weet alleen niet of de leaf ook 3 fase kan laden. Maar dat weet iemand anders hier vast wel.

[ Voor 4% gewijzigd door RocketKoen op 31-05-2016 10:37 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RocketKoen schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:36:
Ik weet alleen niet of de leaf ook 3 fase kan laden. Maar dat weet iemand anders hier vast wel.
Nee, dat kunnen ze niet (zie ook de startpost waar eea is verzameld, maar de 30kWh Leaf staat daar nog niet bij).

Dat is hetzelfde als met de Kia Soul. Als je sneller wil laden moet je dus minimaal een 3 keer 35A aansluiting hebben zodat je 1 32A groep kan maken die je gebruikt voor het laden van de auto.

De auto zelf gebruikt maar 28A (6,6 kW) overigens. Sneller gaat de lader niet (heeft te maken met de elektriciteitsvoorziening in de USA en Japan enzo).

Er is altijd laadverlies etc, maar in principe kan je de capaciteit van de accu delen door het vermogen waarmee je kan laden. Dus 30 kWh / 6,6 kW = 4,54 uur. Dus zeg maar 5 uur laden van helemaal leeg naar helemaal vol.

Ik weet niet precies hoe je aan die 10 uur komt voor 16A laden bij de 30kW versie? De 24kWh Leaf zit volgens de boekjes in 6,5 uur vol en 24 / 3,7 = 6,49 ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Erasmo schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:02:

Nu we het toch over laadpalen hebben bij de palen van Eneco kun je tegenwoordig al 'slim' laden: https://jedlix.com/nl/

Heb het nog maar één keer uitgeprobeerd aangezien de dichtstbijzijnde paal die er mee om kan gaan 30km verderop staat. Mijn sessie was te kort om echt effect te hebben maar ik kreeg wel een notificatie op de telefoon toen ik het laden startte en stopte met de pas.

Aan de ene kant is het mooi dat het slim laden begint te komen aan de andere kant staan de palen helaas al vaak te vol...
Dat is ook mijn 'gripe' met de app (naast dat ik een windows phone heb). Ik ben al uitgeweken van mijn thuispaal naar alternatieven omdat hij gewoon te vaak bezet is (ik hebb geen oprit). Als deze nog langer bezet is dan kan ik er echt nooit meer gebruik van maken...

Meer iets voor privé punten dan openbaar, echter het wordt nu andersom ingevoerd... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Alle bedankt voor de reacties.

Dus om sneller te laden (met de Leaf) heeft het alleen maar zin om naar 3x35A te gaan. Zodat je 1x35A kan gebruiken om te laden?
Wat een kosten verhoging van zo'n 1.200 euro p/j met zich mee brengt.

3x25A en dan 1x25A gebruiken zou ook kunnen maar dan bespaar je misschien maar 3 uur laadtijd?
JeroenE schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:45:
[...]

Ik weet niet precies hoe je aan die 10 uur komt voor 16A laden bij de 30kW versie? De 24kWh Leaf zit volgens de boekjes in 6,5 uur vol en 24 / 3,7 = 6,49 ??
Staat op de Nissan website >> 10A >> 12 uur laden (van 0 > 100%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met 3x25A en dan 25A laden kun je op zich doen, hoewel je de selectiviteit dan breekt (max 16A op 25A hoofdzekering aldus NEN, maar dat is voor zover ik weet een advies, geen wet). Dat betekent echter wel dat je goed moet kijken hoe je je fasen gaat belasten, de grootverbruikers moeten dan wel van die fase af gehaald worden of niet gebruikt worden als de auto laadt.

Een lichte overbelasting gaat een tijdje goed (als je een moderne meterkast hebt zijn de hoofdzekeringen vaak 25C automaten), maar nog een keer 10-12A voor je droger of wasmachine erop zal wel leiden tot afschakelen :) Met smeltzekeringen zou ik het zeker niet doen, dan moet de netbeheerder langskomen om je stroomvoorziening te herstellen en dat is duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HeroS schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:08:
Dus om sneller te laden (met de Leaf) heeft het alleen maar zin om naar 3x35A te gaan. Zodat je 1x35A kan gebruiken om te laden?
Ja, je moet dan een 32A groep aanleggen op 1 fase. Dan kan je dus op die fase alleen laden (met 28A) en eventueel nog een groep aanleggen waar je maximaal 7A van kan gebruiken. Als je niet aan het laden ben kan je die fase natuurlijk wel gebruiken, maar dan moet je dat wel goed weten te ondervangen.
3x25A en dan 1x25A gebruiken zou ook kunnen maar dan bespaar je misschien maar 3 uur laadtijd?
Hoe bedoel je besparen? De Leaf kan nooit met 3 fasen laden dus 3x25A en 1x25A is voor de Leaf hetzelfde.

Je zou op 25A zekering ook een groep van 20A of 25A kunnen aansluiten en dat dan ook op je EVSE instellen op 18A of 24A. De auto zou dan maximaal met dat vermogen mogen laden. Ik weet niet of de lader dat ook daadwerkelijk doet, maar in principe zou het moeten kunnen.
Staat op de Nissan website >> 10A >> 12 uur laden (van 0 > 100%).
10A is laden op een standaard stopcontact. 16A is laden bij een laadpaal (met een eigen groep).

Dat is niet hetzelfde. De een is met 2,3 kW (net zoiets als een waterkoker dus), de ander met 3,7 kW. Dat is dus een factor anderhalf verschil!

Je kan ook stopcontactladers kopen die met 16A kunnen laden. Maar dan moet de bekabeling en het stopcontact ook echt tegen 16A kunnen. In de meeste huis-tuin-keuken situaties is dat niet zo omdat er op gerekend wordt dat die 16A over diverse stopcontacten wordt verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Een 'consumenten' aansluiting is vaak 1x35A of 3x25A.
Daarboven betaal je de hoofdprijs.
(sommigen kunnen dacht ik ook nog 1x80A krijgen voor dezelfde prijs, geluksvogels.... )

Als je een slimme meter hebt, of in ieder geval 'slim' wilt laden kun je volgens mij het beste 1x35A nemen.
Je kunt je Leaf dan op 28A (max) laden, en het vermogen terugschroeven als de droger of vaatwasser aanspringt. (zodat de stroom door de aansluiting gelimiteerd is)

Anders kun je denk ik beter 3x25A nemen en een 20A groep alleen op een fase voor het laden (of 25A, wel wat riskant maar kan denk ik prima)
En dan de thuisverbruikers verdelen over de andere twee fasen.

[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 31-05-2016 11:44 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

JeroenE schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:36:

[...]

Hoe bedoel je besparen? De Leaf kan nooit met 3 fasen laden dus 3x25A en 1x25A is voor de Leaf hetzelfde.

Je zou op 25A zekering ook een groep van 20A of 25A kunnen aansluiten en dat dan ook op je EVSE instellen op 18A of 24A. De auto zou dan maximaal met dat vermogen mogen laden. Ik weet niet of de lader dat ook daadwerkelijk doet, maar in principe zou het moeten kunnen.
Ik bedoel:

3 fase, 32A laten aanleggen
>> dan kun je 1x32A exclusief gebruiken voor de auto
>> dan heb ik waarschijnlijk 4 uur laadtijd?
>> meer vastrecht, capaciteitkosten, etc

3 fase 25A laten aanleggen
>> dan kun je 25A exclusief gebruiken voor de auto
>> dan heb ik waarschijnlijk 6 uur laadtijd?
>> geen extra kosten (behalve aanleg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Nee, zoals vermeld laad hij op max 28A,
Dus theoretisch 5,2 uur (25A) vs 4,6 uur. (28A)

Richting de 100% gaat het laden minder snel. Dus is het eerder 6,2 vs 5,6 uur.

Scheelt een half uurtje denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 31-05-2016 11:47 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

NovapaX schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:47:
Nee, zoals vermeld laad hij op max 28A,
Dus theoretisch 5,2 uur (25A) vs 4,6 uur. (28A)

Richting de 100% gaat het laden minder snel. Dus is het eerder 6,2 vs 5,6 uur.

Scheelt een half uurtje denk ik.
Oke thanks!, dan heeft 3x35 geen zin, kost alleen maar geld.

Van 1x16A naar 3x 25A heeft wel zin omdat dit de laadtijd halveert en geen extra maandelijkse kosten met zich mee brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HeroS schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:49:
Van 1x16A naar 3x 25A heeft wel zin omdat dit de laadtijd halveert en geen extra maandelijkse kosten met zich mee brengt.
Nee, het halveert niet, het scheelt ongeveer 1/3. Dus van 8:30 naar 6:00 ofzoiets. Maar dan kan dat nog steeds fijn zijn natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenE op 31-05-2016 11:52 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.