Een Tesla kan je overal laden. Nou ja...(nog) niet op CCS, maar wel CHAdeMO en Type 2 AC en via de UMC aan diverse andere stekkers. Dat de snellaadstandaarden voorlopig niet hard genoeg gaan, kan op rekening van onder andere de Europese fabrikanten worden geschoven. Die hebben CCS bedacht.Sissors schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:17:
[...]
Hopelijk wel ja. Als in, voor nu is het natuurlijk een mooi iets voor Tesla bezitters, maar ik hoop toch dat binnen enkele jaren ze gaan verdwijnen en er iig geen nieuwe vergunningen voor worden gegeven. Het lijk mij iig niet de bedoeling dat straks elke fabrikant zijn eigen laadnetwerk gaat opzetten. Daar hebben we standaarden voor, en zou juist een minpunt voor elektrische auto's zijn als dat gebeurd: Ik kan mijn benzine auto overal tanken, als je elektrisch maar op één van de 10 punten kan tanken is dat toch wel minder.
Dus ik ben voor meer laadmogelijkheden en snellere mogelijkheden. Echter...Tesla gaat uit van thuisladen (dagelijks tot 70-80% en voor een lange trip tot 90-100%). Bij dagelijkse trips zou je kunnen laden bij je destination. Voor roadtrips de SuC gebruiken. Briljant in eenvoud. Een Fastned is dan voor een roundtrip handig wanneer je niet zo goed kunt laden bij je eindpunt. Even 15 minuten 50km halen en door naar huis of een SuC.
De berichten dat Tesla per auto verlies maakt, is het gevolg van het jongleren van cijfers door "anti" Tesla "journalisten". De bruto marge per auto is prima in orde (20-25%). De kosten buiten het productieproces zijn wel erg hoog waardoor in 2015 900 miljoen verlies is geleden. Er zal scherp aan de wind gefinancierd worden en de huidige aandelen koersen, aanbetalingen en vertrouwen in de bedrijfsvoering, houden de boel drijvend. Maar voor welk automerk geldt dat niet? Als of bijvoorbeeld de Ampera-e van Opel zoveel meer solvabel is met die verliezen van Opel de afgelopen 20 jaar.
De model 3 is (zoals hier ook gezegd) een make or break fase voor Tesla. Samen met de Gigafactory EN blijkbaar nog iets.....
Tesla heeft afspraken gemaakt met een lokaal mijnbedrijf om een bepaalde hoeveelheid Li te leveren. De mijnen liggen in de buurt van de Gigafactory. Uit het prospecten van de mijn is een theoretische reserve aan Lithium berekend. Blijkbaar is het nog niet helemaal in de praktijk helder of de hoeveelheid er daadwerkelijk is en of binnen een bepaalde tijd op een bepaalde schaal kan worden geleverd. Dat zou allemaal dit jaar/volgend jaar duidelijk moeten worden.
Dus ja...er zijn "what ifs" die de boel voor Tesla kunnen laten ploffen. De strategische besluiten zijn de juiste. De markt voor het product zijn goed ingeschat gezien de hoeveelheid reserveringen. Nu is het voor hen een kwestie van hard werken en hopen op geen rare tegenslagen.
Mijn pro-Tesla houding vergt het melden van een kleine disclaimer. Vorige week heb ik ook een reservering gedaan welke hopelijk zal leiden tot het eigenaarschap van een Model 3 in tweede helft 2019.
[ Voor 37% gewijzigd door Cheese_man op 10-04-2016 14:57 ]
reserveringshouder Tesla Model 3