Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:36

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

NovapaX schreef op donderdag 14 april 2016 @ 10:59:
Je koopt in dat geval dus een Leaf van €35k + €6k aan zonnepanelen (ca. 18 stuks, voor 25 megameter rijden per jaar) zodat je je auto voor 7-11 ct/kWh kan 'tanken' (afhankelijk van het beleid van onze overheid)
Of je rekent met 6K zonnepanelen of je rekent met 7-11 cent tanken.
Gelukkig hoef je het niet dubbel uit te geven. dat zou wel prijzig worden.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:58
Nee, zo bedoel ik het natuurlijk ook niet.... Ik bedoel dat dat dan ongeveer de kostprijs is waarmee je dan kan rekenen ;)
Het hele zonnepanelen en salderen verhaal maakt het er overigens niet eenvoudiger op, en is mijns inziens eigenlijk toch wel lichtelijk off-topic.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Salderen maakt het juist makkelijk. Dat betekent dat je de complete opbrengst van je zonnepanelen kunt gebruiken om de prijs te bepalen.
Als je niet mag salderen dan is het veel lastiger. Bijvoorbeeld: overdag wek je 20 kWh op en verbruik je 5 kWh. 's nachts verbruik je 15 kWh.
Met salderen: kost je 20 * 7 cent (of datgene dat de stroom van je PV kost)
Zonder salderen: ???? In het slechtste geval 15 * 18 cent (nachttarief) + 5 * 7 cent (stroom PV, waarschijnlijk in deze situatie meer dan 7 cent)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

NovapaX schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:46:
Nee, zo bedoel ik het natuurlijk ook niet.... Ik bedoel dat dat dan ongeveer de kostprijs is waarmee je dan kan rekenen ;)
Eigenlijk, om volledig correct te zijn, moet je de totale kost delen door de totale opbrengst. Dus €6k (kleine -k, verplicht voor kilo, want grote K is voor Kelvin) delen door wat de panelen al hebben opgeleverd. In het begin is die verhouding verschrikkelijk hoog, maar gelukkig daalt die gestaag en hopelijk tot onder de ongeveer horizontale lijn van netspanning. Vanaf dan is een zonnepaneel een betere koop (over zijn gehele levensduur en totale opbrengst) dan spanning van het net aftappen. Maar tót dan helaas niet! Als er bij wijze van voorbeeld morgen een gigantische hagelstorm over het land trekt en alle zonnepanelen vernielt, is de totale opbrengst van jouw paneel finaal en kan gemakkelijk berekend worden of de kost van de panelen de moeite is geweest.

[ Voor 15% gewijzigd door RuddyMysterious op 14-04-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op donderdag 14 april 2016 @ 10:31:
Nou... die kosten reken je toe aan wat je zonnepanelen produceren, niet aan wat je van de energieleverancier afneemt. Dus die 17+7 komt nergens in een vergelijking voor.
Oke, dat zou dan een beetje dubbelop zijn natuurlijk. Dat zou dan 7 cent (kosten PV) + 10 cent (misgelopen 'winst') zijn en dan zit je natuurlijk weer gewoon op 17 cent.
Of als je het middelt: een kWh kost je 13,7 ct.
Leg je dan nog eens PV op je dak zodat je 5000 kWh meer opwekt, dan kost een kWh weer maar 7 ct.
Right, dat klinkt logischer. Maar dan is de kostprijs van de kWh die je gebruikt dus wel erg afhankelijk van de mix tussen de hoeveelheid die je "duur" moet inkopen en de hoeveelheid die je "goedkoop" zelf kan produceren.

Wat dat betreft snap ik dan wel dat mensen rekenen dat ze 7 cent kWh's in de auto stoppen en 17 cent kWh's gebruiken voor de rest. Zeker als je de PV tegelijk met je auto hebt aangeschaft juist om aan die lage kostprijs te komen.

Hoogleraar Maarten Steinbuch in de bocht?
Ik heb liever ook meer (goedkopere!) snelladers, maar om nu te roepen dat nieuwe laadpalen neerzetten zonde van het geld is vind ik ook wel een beetje overdreven. Die laadpalen in de stad zijn natuurlijk helemaal niet bedoeld om binnen 30 minuten weer te vertrekken. En met 11 kW heb je zelfs een accu van 90kWh van een Tesla X in net iets meer dan 8 uur weer vol. Nouja, behalve dan dat ook Tesla X niet op 3 fasen laad en dus maar 3,7 kW van de 11 kW gebruikt.

Weet iemand waar die 739 euro verlies per jaar voor de gemeente vandaan komt? Is dat omdat Amsterdam op eigen kosten die palen aanlegt ipv door een commerciële partij? Of gaan sowieso de kosten (en baten) naar de gemeente waar een paal staat? Dan snap ik wel waarom er helemaal niet zo heel erg veel te vinden zijn.

Hoe duur zou een bushalte (plus hokje) per jaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
JeroenE schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:23:
[...]

Oke, dat zou dan een beetje dubbelop zijn natuurlijk. Dat zou dan 7 cent (kosten PV) + 10 cent (misgelopen 'winst') zijn en dan zit je natuurlijk weer gewoon op 17 cent.
Ik begrijp niet wat je nu aan het uitrekenen bent?
Je kan je elektriciteit die 7ct/kWh heeft gekost om te produceren (zonnepanelen) 'verkopen' voor 10 ct/kWh. Dat is dus 3ct winst.
Elke zelf opgewekte kWh die je in je auto stopt 'kost' je dus maximaal 10ct. (zolang het salderen nog bestaat en afhankelijk van welke prijs je wilt rekenen, jouw kostprijs of de prijs die je ervoor had kunnen krijgen van je leverancier)
Als het salderen komt te vervallen en vervangen wordt door een terugleveringstarief dan loopt dat misschien op tot 14ct ofzo.
Je komt met zelf opgewekte stroom, gesaldeerd of niet, echt niet aan de 17 ct/kWh.
[...]

Nouja, behalve dan dat ook Tesla X niet op 3 fasen laad en dus maar 3,7 kW van de 11 kW gebruikt.
Een Europese model S met type 2 aansluiting laadt 'gewoon' met 11 kW op 3 fasen, ik zou niet weten waarom een Europese model X dat ook niet gewoon zou doen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:07
ZuinigeRijder schreef op woensdag 13 april 2016 @ 22:55:
Ik voorspel dat volledige elektrische auto's voor lease rijders een impuls gaat krijgen.....en PHEV auto's een knauw na 2016

Geen bijtellingskorting meer na 2016 voor PHEV

Voor plug-in hybride auto’s blijft het halftarief van de wegenbelasting (MRB) ook in de jaren 2019 en 2020 bestaan. De verhoging tot een driekwarttarief in die jaren gaat niet door. De Tweede Kamer wil daarmee vooral de koop van tweedehands plug-in hybrides stimuleren. Deze maatregel wordt gefinancierd door nieuwe plug-in hybrides na 2016 geen bijtellingskorting meer te geven. Het eerder genoemde bijtellingstarief van 17% in 2017 en 19% in 2018 gaat niet door. Er geldt na 2016 voor nieuwe auto’s alleen nog een verlaging (tot 4%) voor volledig elektrische auto’s.

En ook dit is een interessant plaatje:
[afbeelding]
De belasting per kWh en de uitstoot per kilometer voor verschillende type brandstoffen. Bij de belasting op elektriciteit is in deze illustratie uitgegaan van het kleinverbruikerstarief, maar bij laadpalen die onderdeel zijn van een bedrijfsaansluiting kan dit tarief nu al lager liggen.
Dat plaatje is erg scheef. Uit 200g diesel (pakweg 0.25l) haal je net 1kWh aan de krukas van je verbrandingsmotor in een recente dieselwagen. En zo ver ik weet is de belasting en accijnzen op 1l diesel meer dan 20cent (4x5cent).
Misschien rekende ze met 1kWh warmte uit diesel, maar dat is totaal irrelevant, want enkel de gebruikte kWh's aan de wielen zijn vergelijkbaar tussen auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

NovapaX schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:53:
Je kan je elektriciteit die 7ct/kWh heeft gekost om te produceren (zonnepanelen) 'verkopen' voor 10 ct/kWh. Dat is dus 3ct winst.
Elke zelf opgewekte kWh die je in je auto stopt 'kost' je dus maximaal 10ct. (zolang het salderen nog bestaat en afhankelijk van welke prijs je wilt rekenen, jouw kostprijs of de prijs die je ervoor had kunnen krijgen van je leverancier)
Als het salderen komt te vervallen en vervangen wordt door een terugleveringstarief dan loopt dat misschien op tot 14ct ofzo.
Je komt met zelf opgewekte stroom, gesaldeerd of niet, echt niet aan de 17 ct/kWh.
Dat klopt niet, want als je eerst verkoopt aan tien cent, dan moet je weer terugkopen aan zeventien cent om je wagen te kunnen opladen. Salderen (dus je aangeleverde energie aftrekken van je verbruikte energie) is in dat geval goedkoper, want je krijgt dezelfde prijs voor je aangeleverde energie als je zou moeten betalen voor je verbruikte, namelijk zeventien cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:23:
Hoogleraar Maarten Steinbuch in de bocht?
Ik heb liever ook meer (goedkopere!) snelladers, maar om nu te roepen dat nieuwe laadpalen neerzetten zonde van het geld is vind ik ook wel een beetje overdreven. Die laadpalen in de stad zijn natuurlijk helemaal niet bedoeld om binnen 30 minuten weer te vertrekken.
[snip]
In een twitter bericht zei hij ook dat wat de NRC schreef (waar dit artikel naar refereert) niet helemaal was wat hij bedoelde. Dus ik denk dat ze het wat ongenuanceerd hebben opgeschreven.

Voor mij ligt het puur aan de use-case. In een woonwijk is de kans groot dat het voor overnacht parkeren is. Echter laatst stond ik bij Sittard station, daar is 6Kw natuurlijk gewoon raar omdat je er maar een kwartier staat.
Dus voor mij is het inderdaad niet zo simpel als 'het moet allemaal sneller'.
AndRo555 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:54:
[...]

Dat plaatje is erg scheef. Uit 200g diesel (pakweg 0.25l) haal je net 1kWh aan de krukas van je verbrandingsmotor in een recente dieselwagen. En zo ver ik weet is de belasting en accijnzen op 1l diesel meer dan 20cent (4x5cent).
Misschien rekende ze met 1kWh warmte uit diesel, maar dat is totaal irrelevant, want enkel de gebruikte kWh's aan de wielen zijn vergelijkbaar tussen auto's.
Ik snap ook niet waarom ze zo'n rare vergelijking maken en niet gewoon het percentage belasting van wat je betaalt aan de pomp. Dus gewoon 52% van je literprijs is belasting en 60% van je kWh-prijs is belasting. Waarom zou je het beiden naar kWh omzetten? Dat is voor een consument toch niet zo interessant?
(getallen zijn overigens even snel uit de lucht gegrepen als voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

AndRo555 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:54:
[...]

Maar je tankt 9kWh HHV aan de pomp. Dat er uiteindelijk niks van op de weg terecht komt is niet de schuld van de brandstof, maar van de gebruikte autotechniek.

Als je belastingen heft op energie, doe dat dan op primaire energie. Zo stimuleer je efficiëntere technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
IveGotARuddyGun schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:16:
[...]

Dat klopt niet, want als je eerst verkoopt aan tien cent, dan moet je weer terugkopen aan zeventien cent om je wagen te kunnen opladen. Salderen (dus je aangeleverde energie aftrekken van je verbruikte energie) is in dat geval goedkoper, want je krijgt dezelfde prijs voor je aangeleverde energie als je zou moeten betalen voor je verbruikte, namelijk zeventien cent.
Ja dat klopt. Maar het blijft ook zo dat, als je die kWh niet weer had verbruikt, er iets van 10 cent voor had gekregen. Dus vandaar dat het allemaal helemaal afhankelijk is van met welke waardes je wilt rekenen.
Overigens hebben we allebei gelijk, en bedoelen we hetzelfde.
Volgens mij is het overigens gewoon het makkelijkste en veiligste om voor de berekening van de kosten van je eventueel toekomstige EV uit te gaan van een kWh prijs van 17 ct. Dan kan het, als je een overschot van je zonnepalen, hebt alleen maar meevallen. :)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

NovapaX schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:35:
[...]

Ja dat klopt. Maar het blijft ook zo dat, als je die kWh niet weer had verbruikt, er iets van 10 cent voor had gekregen.
Als je mag salderen, dan is dat gelijk aan verkopen aan de aankoopprijs, dus dan is verkopen ónder de aankoopprijs - zolang je meer verbruikt dan aanlevert weliswaar, anders heb je geen keus - minder lucratief.
Dus vandaar dat het allemaal helemaal afhankelijk is van met welke waardes je wilt rekenen.
Overigens hebben we allebei gelijk, en bedoelen we hetzelfde.
Volgens mij is het overigens gewoon het makkelijkste en veiligste om voor de berekening van de kosten van je eventueel toekomstige EV uit te gaan van een kWh prijs van 17 ct. Dan kan het, als je een overschot van je zonnepalen, hebt alleen maar meevallen. :)
Het kan inderdaad zijn dat we hetzelfde bedoelen, maar het is niet nodig om dat te blijven omrekenen of om gemiddelde opbrengst per kWh te verzinnen voor wat je zonnepanelen bijdragen aan energie, maar om met de echte totale waardes te rekenen en zien hoeveel je panelen ondertussen gekost hebben.

Die gegokte gemiddelde waarde is leuk om mee te werken, maar maakt het zo moeilijk om er nog verder mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:07
mux schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:34:
[...]

Maar je tankt 9kWh HHV aan de pomp. Dat er uiteindelijk niks van op de weg terecht komt is niet de schuld van de brandstof, maar van de gebruikte autotechniek.

Als je belastingen heft op energie, doe dat dan op primaire energie. Zo stimuleer je efficiëntere technieken.
Waarom niet kijken wat er nodig is om x km te rijden in de verschillende technieken (EV,CNG,LPG,Diesel,Benzine,H2,...) en daarop dan de meest vervuilende meer belasten?

Volgens jouw logica (meest efficiënte minst belasten) moet je je EV gaan laden met stroom van een STEG (fossiele brandstof) centrale, die is immers efficiënter dan Nuclear. Hoewel beiden natuurlijk niet zo proper zijn als wind of zon, is de nuclear optie alleszins meer sustainable over langere termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

AndRo555 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:58:
[...]

Waarom niet kijken wat er nodig is om x km te rijden in de verschillende technieken (EV,CNG,LPG,Diesel,Benzine,H2,...) en daarop dan de meest vervuilende meer belasten?

Volgens jouw logica (meest efficiënte minst belasten) moet je je EV gaan laden met stroom van een STEG (fossiele brandstof) centrale, die is immers efficiënter dan Nuclear. Hoewel beiden natuurlijk niet zo proper zijn als wind of zon, is de nuclear optie alleszins meer sustainable over langere termijn.
Maar X kilometer rijden... dat varieert gigantisch. Mijn velomobiel rijdt 3x zo ver op een kWh als een elektrische fiets, welke 10x zo ver komt als een Twizy, welke 2x zo ver komt als een Tesla, welke 2x zo ver komt als een Prius PHEV. Hoe kun je dat belasten? Moet de Prius dan met een nummerbordcheck 120x zoveel belasting afdragen als mijn velomobiel?

De kilometers werken voor geen meter, omdat de efficiëntie van een vervoersmiddel niet afhangt van de brandstof. Er zijn auto's die 1 op 2 rijden en auto's die 1 op 40 rijden. Op exact dezelfde brandstof.

Dus de enige logische manier om aan de pomp te kunnen belasten, is op basis van ofwel primaire energie, ofwel koolstofdioxide-uitstoot (gebaseerd op de koolstof in de brandstof). Dat laatste zou het beste zijn, gezien we daarmee direct het belangrijkste probleem belasten, maar het eerste is waar momenteel ons systeem op is ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Nee, de belasting op de energie zou hetzelfde moeten zijn. Daardoor wordt efficiëntere omzetting van de energie in nuttige arbeid/producten/gebeurtenissen gestimuleerd.
In dat opzicht zou er mijns inziens geen onderscheid gemaakt moeten worden in de verschillende vormen van energie.
Dan moet er wel een sanctie zijn aan het vervuilen bij opwekking of gebruik van die energie, dat is het lastigere aspect. Die sanctie kan verwerkt worden in de prijs van de drager van die energie (bijvoorbeeld diesel en kolen)

[ Voor 11% gewijzigd door NovapaX op 14-04-2016 14:11 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Faraday Future begint met bouw fabriek voor elektrische auto's

Faraday Future wil in de fabriek auto's maken met zijn Variable Platform Architecture, een modulair platform bestaande uit een wielbasis en accu's, dat voor verschillende modellen gebruikt zou kunnen worden. Volgens de bedenkers maakt het modulaire platform het mogelijk om snel een nieuwe auto uit te brengen in elk segment.

[YouTube: https://youtu.be/VrcZRloeQ5Y?t=292]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NovapaX schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:53:
Nee, als je saldeert dan verkoop je niets voor 10 cent maar voor 17 cent.

Stel je gebruikt 100 kWh van je leverancier. Dan zou je 17 euro moeten betalen aan hem.

Als je nu ook 100 kWh hebt opgewekt kan je dat salderen en hoef je de leverancier nog maar 0 euro te betalen. Je "krijgt" dus 17 cent per kWh van de leverancier. Het is niet zo dat je dan nog steeds 7 euro moet betalen 9wat wel zou moeten als je maar 10 cent per kWh krijgt).

Het is wel zo dat je 7 euro kwijt bent aan het opwekken. Vandaar dat je 10 cent "winst" maakt op iedere kWh die je zelf kan opwekken EN kan salderen tegen het tarief van 17 cent.
Een Europese model S met type 2 aansluiting laadt 'gewoon' met 11 kW op 3 fasen, ik zou niet weten waarom een Europese model X dat ook niet gewoon zou doen.
Aha, dan heb ik dat verkeerd onthouden. Nouja, dan maakt het alleen maar makkelijker om te zeggen dat het onzin is ;)
Nivve schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:23:
In een twitter bericht zei hij ook dat wat de NRC schreef (waar dit artikel naar refereert) niet helemaal was wat hij bedoelde. Dus ik denk dat ze het wat ongenuanceerd hebben opgeschreven.
Dat zou kunnen. Maar ik doe niets met twitter en kwam dit bericht wel tegen, dus vandaar. Ik heb ondertussen wel een antwoord op zijn blog gevonden. Eigenlijk schrijft hij daar dat we alle soorten palen nodig hebben. Maar waarom hij dan eerst geroepen heeft dat de huidige palen verouderd zijn voor ze worden geplaatst is me verder niet heel duidelijk.
Echter laatst stond ik bij Sittard station, daar is 6Kw natuurlijk gewoon raar omdat je er maar een kwartier staat.
Of juist de hele dag als je met de trein weg bent en dan is 6kW weer erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
ZuinigeRijder schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:21:
Faraday Future begint met bouw fabriek voor elektrische auto's

Faraday Future wil in de fabriek auto's maken met zijn Variable Platform Architecture, een modulair platform bestaande uit een wielbasis en accu's, dat voor verschillende modellen gebruikt zou kunnen worden. Volgens de bedenkers maakt het modulaire platform het mogelijk om snel een nieuwe auto uit te brengen in elk segment.

[video]
Die conceptcar boiet me niet zo veel, maar wat als het concept van het onderstel met accu's snel aan veel verschillende merken verkocht kan worden voor een acceptabele prijs...

Dat zou een mooie ontwikkeling zijn.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

JeroenE schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:48:
Het is wel zo dat je 7 euro kwijt bent aan het opwekken.
Dat is de veronderstelling, maar dat is maar op één moment tijdens de gehele werkduur van de zonnepanelen echt het geval, laat dat geweten zijn.

Het is leuk om er een gemiddelde op te kleven en een verwachtte levensduur te hanteren, maar nuttiger zou zijn om de actuele waarde te gebruiken. Die waardes aggregeren over een hele populatie van paneelgebruikers zou een correct gemiddelde waarde met correcte spreiding kunnen opleveren.

Of is die zeven cent per kiloWattuur al gebaseerd op dergelijk uitgepuurde informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IveGotARuddyGun schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:33:
[...]

Of is die zeven cent per kiloWattuur al gebaseerd op dergelijk uitgepuurde informatie?
Het is een goed onderbouwde berekening op basis van daadwerkelijke kosten en verwachte opbrengst en levensduur. Maar het staat en valt wel met wat er met het salderen gaat gebeuren, dat kan de berekening totaal veranderen.
Hoeveel kWh/kWp je van je zonnepanelen krijgt ligt aan je opstelling, maar 850-900 is niet overdreven voor een installatie op het zuiden. Zonnepanelen zullen gewoon 25 jaar meegaan zonder noemenswaardig opbrengstverlies en als je een kapotte omvormer na 12,5 jaar meerekent zit je ook wel safe.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
Maasluip schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:42:
[...]

Het is een goed onderbouwde berekening op basis van daadwerkelijke kosten en verwachte opbrengst en levensduur. Maar het staat en valt wel met wat er met het salderen gaat gebeuren, dat kan de berekening totaal veranderen.
Hoeveel kWh/kWp je van je zonnepanelen krijgt ligt aan je opstelling, maar 850-900 is niet overdreven voor een installatie op het zuiden. Zonnepanelen zullen gewoon 25 jaar meegaan zonder noemenswaardig opbrengstverlies en als je een kapotte omvormer na 12,5 jaar meerekent zit je ook wel safe.
In het kort:

Zodra je meer zonnepanelen hebt dan je voor thuis gebruik nodig hebt is het nog goedkoper elektrisch rijden :D allen mee eens :)? 8)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Stef87 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:22:
[...]

In het kort:

Zodra je meer zonnepanelen hebt dan je voor thuis gebruik nodig hebt is het nog goedkoper elektrisch rijden :D allen mee eens :)? 8)
Het is pas goedkoper als je voor hetzelfde geld dat je in totaal hebt gespendeerd méér energie hebt kunnen krijgen van eigen zonnepanelen dan wanneer je dat geld hebt uitgegeven aan energie die je van het spanningsnet aftapt. Tot dan zijn de zonnepanelen duurder gebleken en is het de bedoeling om zo snel mogelijk uit de kosten te komen.

Dit is toch dezelfde probleemstelling als het verschil berekenen tussen een huis huren en een huis kopen. Je bent met kopen goedkoper af, op lange termijn maar niet op korte.

EDIT: Eigenlijk zou het meest ideaal zijn als je kan salderen en als je exact even veel verbruikt als aanlevert, want dat zou zeggen dat je uiteindelijk nul verbruikskosten zal hebben. Als je meer aanlevert, dan krijg je daarvoor minder terugbetaald dan moest je dat gebruiken om te salderen (toch?) terwijl de kosten voor extra panelen niet minder zijn, dus die berekening is iets anders.

[ Voor 19% gewijzigd door RuddyMysterious op 14-04-2016 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Gelukkig ik heb een kaartje.
Nu de rest nog allemaal regelen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 13:07

databeestje

Von PrutsHausen

Heeft iemand hier toevallig een rekensheet liggen voor een Renault Zoe? En anders, waar moet ik mee rekening houden? Ik zag 17kWh/km voorbij komen als verbruik en behalve de snelladers van Fastned niet veel andere opties voor 43kW AC onderweg.

Het zou dan gaan om een pendel Assen - Heerhugowaard, dat is circa 180-190km. Op het kantoor kan er met 11kW geladen worden. En onderweg zag ik in de oostelijke richting wel een lader van Fastned op de A31, maar niet in de andere richting. De lader bij Zurich staat alleen als Chademo op de plugshare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

databeestje schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:05:
Ik zag 17kWh/km voorbij komen als verbruik en behalve de snelladers van Fastned niet veel andere opties voor 43kW AC onderweg.
http://ac-lader.nl geeft er nog een paar aan, oa bij Heerenveen en langs de A32.
Het zou dan gaan om een pendel Assen - Heerhugowaard, dat is circa 180-190km.
Op het kantoor kan er met 11kW geladen worden. En onderweg zag ik in de oostelijke richting wel een lader van Fastned op de A31, maar niet in de andere richting. De lader bij Zurich staat alleen als Chademo op de plugshare.
Elke rit snelladen, dat word je snel zat denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 14-04-2016 20:24 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Heeft iemand hier toevallig een rekensheet liggen voor een Renault Zoe? En anders, waar moet ik mee rekening houden? Ik zag 17kWh/km voorbij komen als verbruik en behalve de snelladers van Fastned niet veel andere opties voor 43kW AC onderweg.

Het zou dan gaan om een pendel Assen - Heerhugowaard, dat is circa 180-190km. Op het kantoor kan er met 11kW geladen worden. En onderweg zag ik in de oostelijke richting wel een lader van Fastned op de A31, maar niet in de andere richting. De lader bij Zurich staat alleen als Chademo op de plugshare.
Ik zou zorgen dat je op 15 inch banden rijdt (michelin E-V), met extra lucht.
Daarnaast eco-mode actieveren en max 94kmh op de teller de snelweg benutten.
Tomtom live abo zeker nemen ivm file/ongevallen (elke 2-3 minuten accurate info voor de navigatie)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IveGotARuddyGun schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:33:
Dat is de veronderstelling, maar dat is maar op één moment tijdens de gehele werkduur van de zonnepanelen echt het geval, laat dat geweten zijn.
Ja, maar volgens die redenatie heb je ook geen afschrijving op je auto tot het moment dat je hem verkoopt en weet wat de waarde daling is. Of heb je ook geen onderhoudskosten per km in het eerste jaar tot dat je voor de eerste beurt gaat. Die prijs zakt dan ook weer tot je een tweede beurt hebt en schiet dan stijl omhoog om daarna weer af te vlakken.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar de meeste mensen rekenen toch anders. Die zeggen "ik ga er 5 jaar in rijden; dat is dan xyz kilometer gereden; dan verkoop ik hem voor ongeveer zo veel dus de afschrijving per km is dan (aanschaf - verkoop) / totaal km. Met onderhoud idem etc. Natuurlijk is dit veel verzonnen en weet je pas achteraf of het klopt of heel veel afwijkt.
Ik heb gewoon de voorbeeldbedragen aangehouden die al een paar keer zijn gebruikt. Ik betaal tussen de 17 en 18 ct (dal en piektarief).

Voor de PV is het lastig omdat er regelmatig veranderingen zijn geweest mbt subsidieregelingen en dat soort ongein. Bovendien kan ik mijn inverters wel uitlezen maar het gaat lastig en meestal vergeet ik het en dan ben ik weer data kwijt. Maar even natte vingerwerk zit ik inderdaad tussen de 5 cent en 6 cent in per kWh. Voorheen ging het beter, maar nu in een ander huis met minder gunstige dakvlakken (en verder het binnenland in) dus er komen minder kWh's uit de inverters.

Als ik het doortrek en de inverters gaan niet stuk dan heb ik na 25 jaar een kostprijs van iets minder dan 3 cent; als ze wel stuk gaan en ik ben 2500 euro kwijt voor nieuwe wordt het ruim 4 centt

Wij hebben wel geluk gehad met de toenmalige subsidie regeling, anders hadden we over 25 jaar een kostprijs van ruim 31 cent gehad -O-
12 jaar geleden waren de panelen (zonder subsidie) veel duurder dan ze nu zijn; grofweg is de prijs nu maar een kwart van destijds. Ofzoiets, ik volg de prijzen al een tijdje niet meer echt.
Het zou dan gaan om een pendel Assen - Heerhugowaard, dat is circa 180-190km.
Oeps, dat is wel erg ver voor een enkele reis. Zelfs al heb je een ICE wordt je daar niet echt vrolijk van. Dat is alleen al twee uur rijden zonder files en zonder (snel)laden.
Ik weet niet of het een heeeele leuke andere baan is, maar in dat geval zou ik eerder kijken naar andere huizen in de buurt van Assen dan naar een andere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Proton_ schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:23:
[...]

http://ac-lader.nl geeft er nog een paar aan, oa bij Heerenveen en langs de A32.
[...]

Elke rit snelladen, dat word je snel zat denk ik.
Goed om te zien dat er nog meer zijn, dat is fijn. De grijze op de afsluitdijk van Mistergreen is afgelopen februari toegekend zag ik zo snel (breezanddijk). Zal me benieuwen wanneer deze daadwerkelijk gerealiseerd word.

Het is een collega van mij, het eerder niet veel beter met Groningen - Heerhugowaard :/
NielsTn schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:36:
[...]

Ik zou zorgen dat je op 15 inch banden rijdt (michelin E-V), met extra lucht.
Daarnaast eco-mode actieveren en max 94kmh op de teller de snelweg benutten.
Tomtom live abo zeker nemen ivm file/ongevallen (elke 2-3 minuten accurate info voor de navigatie)
Behalve stil staan voor de sluizen valt het geloof ik wel mee, en dan verbruikt een EV niet zo veel. Op dit moment rijdt hij een eco diesel met cruise control ivm verbruik e.d.
JeroenE schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:42:
[...]

Oeps, dat is wel erg ver voor een enkele reis. Zelfs al heb je een ICE wordt je daar niet echt vrolijk van. Dat is alleen al twee uur rijden zonder files en zonder (snel)laden.
Ik weet niet of het een heeeele leuke andere baan is, maar in dat geval zou ik eerder kijken naar andere huizen in de buurt van Assen dan naar een andere auto.
Correct, een beste reis, hij doet het inmiddels al jaren, dus wellicht is het gewoon volharding. We zullen het maar in het midden laten :D

Zelfs een Leaf 30kWh red het niet, dan kom je echt uit bij de auto's voor 2017, de Opel Ampera-E op zijn vroegst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:05:
Correct, een beste reis, hij doet het inmiddels al jaren, dus wellicht is het gewoon volharding. We zullen het maar in het midden laten :D
Een beetje koppigheid is mij niet onbekend, maar je kan ook overdrijven 8)7
Zelfs een Leaf 30kWh red het niet, dan kom je echt uit bij de auto's voor 2017, de Opel Ampera-E op zijn vroegst.
Met andere woorden: hij heeft een Tesla nodig, die redden het wel. Maar ja, dat is te duur natuurlijk.

Zijn er geen schattige dorpjes in Noord-Holland waarbij de huizenprijzen nog relatief laag zijn? Het maakt niet uit als het in the middle of nowhere ligt, een stukkie rijden is blijkbaar niet erg :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het zou dan gaan om een pendel Assen - Heerhugowaard, dat is circa 180-190km. Op het kantoor kan er met 11kW geladen worden. En onderweg zag ik in de oostelijke richting wel een lader van Fastned op de A31, maar niet in de andere richting.
Dit is wel redelijk extreem!
We hebben het hier over 390km per dag? 5 dagen per week? 46 weken per jaar? Dat komt op 90.000km per jaar uit!

Volgens mij kom je dan automatisch uit bij Tesla, omdat alle andere merken het aantal km's dusdanig beperken dat je na een jaar al geen garantie meer hebt en je accu waarschijnlijk ook de geest aan het geven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online

Voor ik mijn Zoe kocht rekende ik alles door in Excel en daarna in een zelfgemaakte tool. Conclusie was echter altijd; Zoe is duurder door de accuhuur (al rekende ik wel enkel in tweedehands, starter zijnde :9 ), maar heeft chameleon lader en ziet er niet belachelijk uit 8)

Ik neem even aan dat je 17 kWh/100 km bedoelde in je post.
De 17 kWh per 100 km klopt wel aardig. Ik heb nu in mijn auto de laatste 4k km staan en een gemiddelde van 16,4 kWh/100km. Dit is dus een mix van 130 op de snelweg maar ook 95 eco stand, afhankelijk van de range die ik nodig heb (ongeveer 50/50. Woon-werk is 130km/h, bij geen file, en de rest eco).

Daarnaast denk ik bij die afstand: Misschien liever voor een plugin of wachten op de Ampera-e / model 3. Ik ben geen fan van plugins, maar dit is juist dè use-case voor die dingen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Nivve op 15-04-2016 06:56 . Reden: volledige quote ivm duidelijkheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xpoint
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 00:07
Vandaag proefrit gehad in onder andere de Zoe. 8) Presteerde boven mijn verwachtingen, ik ben compleet verkocht. _/-\o_ Ze hadden ook net een occasion binnen die precies was wat ik zocht, dus grote kans dat ik straks in een EV rij. :)

Ik zal binnenkort wat meer informatie delen voor de geïnteresseerden, nu is net m'n eten klaar. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:26
morgen een proefrit maken in een Nissan Leaf uit 2015. Ben zeer benieuwd, kom nu van een Mercedes C180 uit 2009 af. Ben nu ook zo'n 325 per maand kwijt aan verzekering + MRB + benzine.

Helaas vindt het vrouwtje het een lelijke auto(op basis van de foto's). Hopelijk bedenkt ze zich morgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
joeyke87 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:04:
Helaas vindt het vrouwtje het een lelijke auto(op basis van de foto's). Hopelijk bedenkt ze zich morgen :)
Ach, als je er in ziet zie je daar weinig van :+

Met een beetje geluk gaat het net zoals bij anderen in dit topic. Eerst lijkt het niets, daarna moet je moeite doen om er zelf in te kunnen rijden :P

Vandaag was ik een parkeergarage (in Utrecht) die op z'n website zichzelf op de borst klopt dat ze laadpalen hebben. Dat klopte wel, maar ondanks dat de garage minstens half leeg was waren alle vier de plekken bezet. Twee waren (nog) wel aan het laden, de andere twee (een Outlander PHEV en Prius Plug-in) waren niet (meer) aan het laden. Ik heb maar een mailtje gestuurd of ze niet meer palen moeten plaatsen...

Ik heb vandaag ook (eindelijk) eens met de ACM gebeld. Of eigenlijk ConsuWIjzer want zo heet hun consumenten-tak. Ze wisten zo 1-2-3 geen antwoord of aanbieders verplicht zijn tariefinformatie duidelijk op de palen te zetten. Ik had wel het idee dat hij begreep wat mijn probleem was. Ze gaan het verder uit zoeken en volgende week komen ze met een antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Heh, onderweg naar Schiphol met de Swift ingehaald op de A9 door een witte Peugeot iOn richting Amsterdam (Met 2 mensen voorin, wel zo knus). Ik reed zelf maar 100km/u op rechterbaan, de iOn ging iets van 105/110 en verdween aan de horizon.

Grappig om te zien dat de vorm door de 2ehands markt beter geaccepteerd wordt. Ook al zijn er maar 500 in Nederland bij elkaar verdeeld over de 3 merken.

Over smaak valt niet te twisten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Over het tarieven gebeuren. Ik heb het aangekaard bij het bestuur van de VER (Vereniging Elektrische Rijders) en die zeggen het als één van hun actieve taken te beschouwen. Dus wie weet dat er nog wat van komt binnenkort.

Zover ik heb nagelezen op het internet is het bij producten verplicht om in de buurt van het product een tarief te hebben staan. Klonk redelijk hard, behalve als ze gaan zeggen dat het een 'service' is om te laden, ipv een product.
(zocht even naar de link, maar kan het zo snel niet vinden. was een site van de overheid waar het op stond.

[ Voor 10% gewijzigd door Nivve op 15-04-2016 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nivve schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 21:24:
behalve als ze gaan zeggen dat het een 'service' is om te laden, ipv een product.
Dan moeten ze ook alle tarieven bij aanvang communiceren.

Dus als er in Amsterdam een paal staat die 1 cent per kWh duurder is, dan zullen ze VOORDAT je het contract aangaat daarover moeten informeren. Dus alle tarieven moeten eenvoudig vindbaar zijn op de website of op een andere manier aan jou zijn gecommuniceerd.

Kijk maar eens naar mobiele roaming tarieven. Elke provider (Vodafone) heeft ergens een heel overzicht staan van alle tarieven op dit moment, bij de verschillende abonnementen voor ALLE landen.

Leveren aan consumenten is niet leuk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Actieradius verbeterde Nissan Leaf en Renault Zoe met temperaturen rond de 7 graden

'Oude' Nissan Leaf 163 km
'Oude' Renault Zoe 176 km
'Nieuwe' Renault Zoe 184 km
'Nieuwe' Nissan leaf 197 km

Dus nieuwe Nissan Leaf komt 34 km verder, de nieuwe Renault Zoe maar 8 km :+

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 16-04-2016 16:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joeyke87
Vanaf volgende week zaterdag de trotse eigenaar van een Leaf uit 2015 :)

Meteen maar even een pas besteld bij the new motion. Wel vraag ik me af wat de mogelijkheden zijn met een eigen laadpaal voor de deur (geen eigen oprit, zit een stoep tussen.) Is het een probleem om een wandpaal aan mijn muur te monteren en dat de kabel dan een anderhalve meter over de stoep loopt naar de auto? Of is dit niet toegestaan / is er een vergunning nodig (den bosch). Of zijn er andere opties?

Ps. Wat rijdt de leaf heerlijk en wat een ruimte, had minder verwacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

joeyke87 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 17:23:
Top! Gefeliciteerd!
Meteen maar even een pas besteld bij the new motion. Wel vraag ik me af wat de mogelijkheden zijn met een eigen laadpaal voor de deur (geen eigen oprit, zit een stoep tussen.) Is het een probleem om een wandpaal aan mijn muur te monteren en dat de kabel dan een anderhalve meter over de stoep loopt naar de auto? Of is dit niet toegestaan / is er een vergunning nodig (den bosch). Of zijn er andere opties?

Er zijn nog een paar topics over waar hier over gediscussieerd is en wordt, inclusief kabelgate. Het hangt heel erg van de gemeente af, er zijn er een aantal die kabels over de stoep met een loopmat toestaan, anderen dogen het, en sommige gemeenten stellen je strafbaar.

Ik zou dus even contact zoeken. Tevens kan je in sommige gemeenten een oplaadpaal in jouw wijk aanvragen, dan markeren ze een parkeerplek(en) voor het laden.

Het zelf onder de straat door leggen van kabels afgemonteerd op een hardhouten paal wordt door de meeste gemeenten niet gewaardeerd, en ze rekenen een iets ander uur tarief als deze onvrijwillig zonder overleg weg gehaald wordt.

Het zou wel 1 van de betere oplossingen zijn als er een paal aan de stoep staat zodat je binnen een meter of 10 bij de stekker kan komen, dat is minder overlast dan een kabel over de stoep. Dan kan je nog steeds met de eigen aansluiting laden voor circa 20 cent en eventueel salderen met zonnepanelen e.d.

De elektrische auto's die de accu onder de auto hebben en er bij het ontwerp rekening mee hebben gehouden hebben best een knappe binnenruimte. De Opel Ampera was voor mij dan ook een afknapper met de tunnel in het midden. De ruimte kan op die manier wel heel anders ingedeeld worden.

Ik kijk dan ook met smart uit naar de Opel Ampera-e, die heeft een vlakke vloer en hierdoor een stuk meer passagier ruimte. Bij de BMW i3 lag ook een mooie kans maar is er bij de BEV een groot leeg gat achtergelaten waar de mogelijke generator in kan. Zo is er toch een hoop (kofferbak) ruimte verloren gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paar tegels optillen kabel leggen en weer terug leggen 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:22

Er is een heel topic geweest over iemand die dit deed. Bij hem werd de kabel/loopmat telkens gejat door een bejaarde vrouw :') Ook een hele berg "anonieme" aangiftes dat het gevaarlijk zou zijn enzo.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:05
Jezus wat triest. Mijn gemeente opperde ook dat ik op die manier maar moest opladen :P Ben benieuwd hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mensen hebben wat moeite met veranderingen, zelfs als ze beter voor je zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
RocketKoen schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 18:45:
[...]

Er is een heel topic geweest over iemand die dit deed. Bij hem werd de kabel/loopmat telkens gejat door een bejaarde vrouw :') Ook een hele berg "anonieme" aangiftes dat het gevaarlijk zou zijn enzo.
Dat was een geniaal topic 8)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
--dubbelpost--

[ Voor 98% gewijzigd door Stef87 op 16-04-2016 23:37 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 16:13:
Actieradius verbeterde Nissan Leaf en Renault Zoe met temperaturen rond de 7 graden

'Oude' Nissan Leaf 163 km
'Oude' Renault Zoe 176 km
'Nieuwe' Renault Zoe 184 km
'Nieuwe' Nissan leaf 197 km

Dus nieuwe Nissan Leaf komt 34 km verder, de nieuwe Renault Zoe maar 8 km :+
Leuk filmpje! Bedankt

Wat mij op valt is dat de ''oude'' Zoe die maar 8km minder zou halen en de non-EV band/velg combinatie heeft. De 17inch fabrieksvelgen zouden 5-10% van je actieradius af snoepen. De ''nieuwe'' zoe heeft wel de 16inch EV banden.

In de praktijk lijkt de nieuwe motor in de Zoe eerder ''nadelig'' te zijn? Je kan immers niet meer snelladen op 43KW maar maximaal op 22kw
Heeft iemand een link of topic titel? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
Gefeliciteerd! Ik heb zelf sinds een maand of 3 een 2015 Leaf en hij bevalt nog steeds uitstekend. Sterker nog, ik ga alleen maar meer van die auto houden. Intussen staat er bijna 6000km op de teller! (gekocht met 200km)

Welke uitvoering heb je?

Het verschilt per gemeente hoe men daar mee om gaat. Wat men hier boven zegt: er zijn al topics over. Ik woon ook aan een openbare weg zonder eigen oprit of P-plaats. Ik heb gewoon de gemeente (Nijkerk) gebeld en het geval uitgelegd. Ze gedogen het leggen van een laadkabel over de stoep maar alleen als hij DWARS over de stoep ligt (dus echt hoek van 90 graden) en hij voorzien is van een dikke rubberen kabelmat. Ik heb dat nu een week of 6 en nog geen gedoe gehad. Geen klagende buren, geen gestolen mat, geen telefoontjes van de gemeente. Ik hoop dat dat zo blijft want het bevalt uitstekend om lekker voor de deur te kunnen laden _/-\o_

Mijn advies: bel je gemeente!

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stef87 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 23:35:
[...]

Leuk filmpje! Bedankt

Wat mij op valt is dat de ''oude'' Zoe die maar 8km minder zou halen en de non-EV band/velg combinatie heeft. De 17inch fabrieksvelgen zouden 5-10% van je actieradius af snoepen. De ''nieuwe'' zoe heeft wel de 16inch EV banden.

In de praktijk lijkt de nieuwe motor in de Zoe eerder ''nadelig'' te zijn? Je kan immers niet meer snelladen op 43KW maar maximaal op 22kw
Ik vond de tekst en filmpje verwarrend, want volgens mij haalde de oude Zoe zelfs 8 km meer. Wanneer je gebruik van snelladen nodig hebt, is de keus makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gefeliciteerd!
Stef87 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 23:35:
Heeft iemand een link of topic titel? :D
Oplaadkabelgate

Hij staat in de Tweakers Lounge, dus wellicht kan je daar (nog) niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
JeroenE schreef op zondag 17 april 2016 @ 08:32:
[...]

Gefeliciteerd!

[...]

Oplaadkabelgate

Hij staat in de Tweakers Lounge, dus wellicht kan je daar (nog) niet in.
Haha, van 11.30 tot 02.00uur dat gelezen, wat een verhaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
BezurK schreef op zondag 17 april 2016 @ 00:19
[...]

Het verschilt per gemeente hoe men daar mee om gaat. Wat men hier boven zegt: er zijn al topics over. Ik woon ook aan een openbare weg zonder eigen oprit of P-plaats. Ik heb gewoon de gemeente (Nijkerk) gebeld en het geval uitgelegd. Ze gedogen het leggen van een laadkabel over de stoep maar alleen als hij DWARS over de stoep ligt (dus echt hoek van 90 graden) en hij voorzien is van een dikke rubberen kabelmat. Ik heb dat nu een week of 6 en nog geen gedoe gehad. Geen klagende buren, geen gestolen mat, geen telefoontjes van de gemeente. Ik hoop dat dat zo blijft want het bevalt uitstekend om lekker voor de deur te kunnen laden _/-\o_

Zorg dat je eea zwart op wit krijgt... Mondelinge verklaringen zijn weinig overlegbaar in discussies met derden (of gemeente)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
NielsTn schreef op zondag 17 april 2016 @ 10:38:
[...]

Zorg dat je eea zwart op wit krijgt... Mondelinge verklaringen zijn weinig overlegbaar in discussies met derden (of gemeente)
Ja, daar heb je een punt :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Stef87 schreef op zondag 17 april 2016 @ 10:15:
[...]

Haha, van 11.30 tot 02.00uur dat gelezen, wat een verhaal!
8) 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Leuke video van Engineering Explained met betrekking tot de techniek achter Formule E, aanzienlijk meer technische achtergrond dan de video's van Formule E zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
BezurK schreef op zondag 17 april 2016 @ 00:19:
[...]

Gefeliciteerd! Ik heb zelf sinds een maand of 3 een 2015 Leaf en hij bevalt nog steeds uitstekend. Sterker nog, ik ga alleen maar meer van die auto houden. Intussen staat er bijna 6000km op de teller! (gekocht met 200km)

Welke uitvoering heb je?

[...]

Thnx allemaal!

Het is de Acenta uitvoering, uit 2005 met 6000 km op de teller.

Zojuist ook even de gemeente gebeld, ik moest echter een mailtje sturen... dus wordt vervolgd.

Mag ik vragen welk merk / type laadpaal je hebt en hoe snel deze oplaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

BezurK schreef op zondag 17 april 2016 @ 00:19:
[...]

Welke uitvoering heb je?

[...]

Dit wordt (hopelijk) voor mij ook in 2019 actueel. Tenminste...wanneer Elon nummer 300.000 van de model 3 op de boot zet. :)

Ik woon ook aan het trottoir met daaraan sluitend "fileparkeren". Een laadkabel haaks onder een mat is prima mogelijk. De APV doorgespit, maar helaas. Ik woon in een gemeente die daar (nog) niet over na heeft gedacht. Er stond wel dat het is toegestaan een doek op het trottoir te leggen (mits veilig) om daar een gedachte op te uiten. Dus in het ergste geval kan ik dat misschien "benutten" 8).

Het liefst zou ik de plaats "willen hebben" op wat voor manier dan ook. Natuurlijk kan ik proberen in overleg te gaan met directe buren tegen die tijd, maar de parkeerdruk in de wijk is pittig en ik kan natuurlijk niet voorkomen dat anderen gebruik gaan maken van de openbare parkeerplek voor de deur. Iets van een vergunning, of huur ten aanzien van de plek zou helemaal goed zijn. Maar of dat gaat lukken..... :?

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Cheese_man schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:41:
[...]
Iets van een vergunning, of huur ten aanzien van de plek zou helemaal goed zijn. Maar of dat gaat lukken..... :?
Misschien als je eerst aan je linker been invalide wordt, dat je dan een plekje kunt krijgen :X Voor Elektrisch heb je toch alleen rechts nodig.

Maar serieus, het is inderdaad onhandig. In mijn straat zijn openbare parkeerplekken aan de overkant. Dus een draad is al helemaal geen optie. Jammer. Er komt gelukkig wel een laadpaal van de gemeente binnenkort. Dus als mijn Zoe doorgaat dan kan ik daar terecht.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nivve schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 21:24:
Zover ik heb nagelezen op het internet is het bij producten verplicht om in de buurt van het product een tarief te hebben staan. Klonk redelijk hard, behalve als ze gaan zeggen dat het een 'service' is om te laden, ipv een product.
Ik kwam op de site van de ACM nog wat tegen over Allego. Andere partijen hadden blijkbaar geklaagd omdat Liander via Allego elektriciteit leverde en dat mogen ze als netbeheerder niet doen.

Die werkwijze is daarom aangepast. Als je wat doorklikt dan kom je op deze brief van de ACM uit waar veel meer informatie in staat dan in het bericht op de website. Op pagina 3 staat oa dat men heeft aangevoerd dat ze geen elektriciteit verkopen, maar een meeromvattende dienst om te kunnen laden. Dat is -als ik het goed begrijp- dus de insteek die hierboven geopperd wordt dat het een service is. De ACM heeft echter geoordeeld dat dit toch gezien moet worden als de verkoop van elektriciteit.

Het is verder niet tot een rechtszaak gekomen omdat men de werkwijze heeft aangepast. Dat kan natuurlijk ook een financiële afweging zijn (naar de rechter kost meer dan het ooit oplevert) maar ik put er wel een beetje hoop uit dat men hier toch ook zelf heeft bedacht dat het inderdaad gewoon verkoop is en geen "service".

Ik heb ook antwoord van de parkeergarage in Utrecht: ze gaan geen extra laadpalen plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
20 april is m'n Model S definitief in bestelling.... ik kan nu nog cancellen. maar ik heb al mazzel dat ik de facelift krijg tegen de oude prijs dus dat zou erg dom zijn... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
joeyke87 schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:33:
[...]

Thnx allemaal!

Het is de Acenta uitvoering, uit 2005 met 6000 km op de teller.

Zojuist ook even de gemeente gebeld, ik moest echter een mailtje sturen... dus wordt vervolgd.

Mag ik vragen welk merk / type laadpaal je hebt en hoe snel deze oplaad?
Ik neem aan dat je 2015 bedoeld? ;) Maar met 6k op de teller is'ie nog praktisch nieuw! Gaaf.

Ik heb een unit van Laadpaal24, werkt perfect! Laden gaat gewoon met 3,3kW, dus reken maar uit hoe lang dat duurt aan de hand van hoe leeg je accu is ;) Maar van volledig leeg naar volledig vol kun je op goed 8 uur rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
BezurK schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:43:
[...]

Ik neem aan dat je 2015 bedoeld? ;) Maar met 6k op de teller is'ie nog praktisch nieuw! Gaaf.

Ik heb een unit van Laadpaal24, werkt perfect! Laden gaat gewoon met 3,3kW, dus reken maar uit hoe lang dat duurt aan de hand van hoe leeg je accu is ;) Maar van volledig leeg naar volledig vol kun je op goed 8 uur rekenen.
Haha idd 2015 natuurlijk.

Heel toevallig heb ik vandaag iemand gesproken van Laadpaal24. Woning is voorzien van 1 x 35 Ampere maar een 7,4 kW werd afgeraden omdat je dan niks meer overhoud voor stroom. Heb hier verder totaal geen verstand van dus ik geloof de beste man maar op zijn woord. De auto is blijkbaar verder wel een uitvoering incl. 6,6 kW laad optie.

Maar goed waarschijnlijk wordt het toch de 3,3 uitvoering dan. Nu nog wachten op een antwoord van de gemeente...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

joeyke87 schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:06:
[...]

Haha idd 2015 natuurlijk.

Heel toevallig heb ik vandaag iemand gesproken van Laadpaal24. Woning is voorzien van 1 x 35 Ampere maar een 7,4 kW werd afgeraden omdat je dan niks meer overhoud voor stroom. Heb hier verder totaal geen verstand van dus ik geloof de beste man maar op zijn woord.
Daar heeft die man gelijk in. Het beschikbare vermogen van jouw aansluiting 8kW. Zonder rekening te houden met blind vermogen is bij volle belasting van de lader nog maar 600 W beschikbaar voor de rest van je huis wat in de meeste gevallen niet genoeg zal zijn.

Dit soort situaties vraagt eigenlijk om een SmartEVSE-achtige oplossing, die op basis van de de huidige belasting het beschikbare vermogen aan de auto doorgeeft. Dus als je 's nachts geen gebruik hebt kan de auto op 6.6kW laden maar schakelt deze automatisch terug naar een lager laadvermogen als de wasmachine en koffiezet automaat aanstaan.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joeyke87 schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:06:
Heel toevallig heb ik vandaag iemand gesproken van Laadpaal24. Woning is voorzien van 1 x 35 Ampere maar een 7,4 kW werd afgeraden omdat je dan niks meer overhoud voor stroom. Heb hier verder totaal geen verstand van dus ik geloof de beste man maar op zijn woord. De auto is blijkbaar verder wel een uitvoering incl. 6,6 kW laad optie.
Je auto kan met maximaal 28 Ampere laden: 6,6 kW / 240 V = 27,5 . Dus als je in totaal maar 35 hebt dan blijft er inderdaad weinig over. Als je een waterkoker aan zet zit je al over de limiet (en dat is dan zonder rekening te houden met andere elektriciteitsverbruikers). Nu zal de hoofdstop daar niet gelijk van springen, maar handig is dat natuurlijk niet.

Mocht ooit iemand anders gaan laden die wel de 7,4kW kan gebruiken dan gebruikt die al 31A. Dan blijft er nog minder over.
Maar goed waarschijnlijk wordt het toch de 3,3 uitvoering dan.
Of een zwaardere aansluiting, maar dat kost natuurlijk wel meer geld (kan je navragen bij je netbeheerder). Ik ben in ieder geval wel blij dat ik thuis met 6,6 kW kan laden :9

Nog een andere oplossing is een laadpaal als de SmartEVSE. Daar kan je sensoren aan hangen die meten hoeveel stroom er elders wordt gebruikt en dan regelt hij de laadsnelheid van de auto naar beneden. Maar die moet je wel zelf in elkaar knutselen.

Bij The New Motion hebben ze die optie tegenwoordig ook, maar dan moet je natuurlijk wel bij hun een abonnement hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:22
Ik ben wel benieuwd om welke terreinen dit gaat:
Fastned heeft een overeenkomst gesloten met NS Stations voor de bouw van drie snellaadstations voor elektrische auto's.

Op braakliggende terreinen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zullen snellaadstations gebouwd worden, maakt Fastned dinsdag bekend. NS Stations is eigenaar van deze terreinen.

Fastned werkt aan een Europees netwerk van snellaadstations langs snelwegen De overeenkomst met NS Stations biedt het bedrijf de mogelijkheid ook op verschillende stedelijke locaties neer te strijken.

De komende tijd wordt besproken of er op nog meer locaties snellaadstations gebouwd zullen worden.
http://www.nu.nl/economie...laadstations-fastned.html

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
Ik ben groot van van FastNed, maar ik vind het wel jammer dat ze nu al schakelen naar het plaatsen in steden, zonder dat ze eerst hun "belofte" hebben vervuld en een degelijk netwerk langs de snelwegen voor elkaar hebben.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Het is toch niet het een of het ander? Beide kan. Ik kan me voorstellen dat het makkelijker is om deals te sluiten in de stad (zoals met NS) dan langs de snelwegen waar je waarschijnlijk flink moet betalen om rechten te krijgen. Voor tankstations zijn er aanbestedingen die miljoenen kosten om je te mogen vestigen voor een paar jaar. Ik denk dat het het meer als extra moet zien dan als 'in plaats van'.

Aanvulling: Rechten zijn blijkbaar niet zozeer het probleem want Fastned heeft al voor 200 locaties de rechten.

[ Voor 18% gewijzigd door mddd op 19-04-2016 11:56 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Veneficus schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 11:34:
[...]

Ik ben groot van van FastNed, maar ik vind het wel jammer dat ze nu al schakelen naar het plaatsen in steden, zonder dat ze eerst hun "belofte" hebben vervuld en een degelijk netwerk langs de snelwegen voor elkaar hebben.
Ze zeiden altijd dat ze vooral wachten op de vergunning voor al die andere locaties die ze nog moeten bouwen. Dus in die strekking wel logisch, als ze toch moeten wachten op die locaties, waarom dan nog langer wachten met andere locaties als die ook nog een stuk sneller gerealiseerd kunnen worden?

Ben wel benieuwd of dat alsnog langs de gemeentes moet of dat het echt alleen maar een 'OK' stempel van de NS is, wat dus veel sneller kan gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Nivve op 19-04-2016 12:06 . Reden: Quote toegevoegd voor de duidelijkheid. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Nivve schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:04:
[...]

Ze zeiden altijd dat ze vooral wachten op de vergunning voor al die andere locaties die ze nog moeten bouwen. Dus in die strekking wel logisch, als ze toch moeten wachten op die locaties, waarom dan nog langer wachten met andere locaties als die ook nog een stuk sneller gerealiseerd kunnen worden?
Ik snap niet goed waarom ze zouden wachten op vergunningen, als ze al 200 concessies voor langs snelwegen hebben. Volgens mij wachten ze steeds op de volgende ronde geld, zodat ze verder kunnen bouwen. Alleen nu schuiven ze steeds andere activiteiten in de planning die ten koste gaat van het uitbreiden langs de Nederlandse snelwegen; dit hebben ze ook zo gedaan met de Tesla adapters. Toen daar naar gevraagd werd is ook expliciet gezegd dat ze pas verder gingen uitbreiden nadat alle adapters geplaatst waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nivve schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:04:
Ben wel benieuwd of dat alsnog langs de gemeentes moet of dat het echt alleen maar een 'OK' stempel van de NS is, wat dus veel sneller kan gaan.
Met een beetje geluk kunnen ze in ieder geval sneller elektriciteit aangelegd krijgen. Ik ga er even vanuit dat de NS het niet zo erg vind om een aftakking te maken vanuit hun eigen voorzieningen. Langs de snelweg schijnt dat ook nog wel eens voor vertraging te zorgen.

Of de gemeentes er nog iets over te zeggen hebben ligt -denk ik- voornamelijk aan wat de huidige bestemming is van die braakliggende terreinen. Je kan niet zo maar overal een winkeltje beginnen, ook niet als de eigenaar van de grond het geen probleem vind.
Veneficus schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:10:
[...]
Ik snap niet goed waarom ze zouden wachten op vergunningen, als ze al 200 concessies voor langs snelwegen hebben. Volgens mij wachten ze steeds op de volgende ronde geld, zodat ze verder kunnen bouwen. Alleen nu schuiven ze steeds andere activiteiten in de planning die ten koste gaat van het uitbreiden langs de Nederlandse snelwegen; dit hebben ze ook zo gedaan met de Tesla adapters. Toen daar naar gevraagd werd is ook expliciet gezegd dat ze pas verder gingen uitbreiden nadat alle adapters geplaatst waren.
Waarschijnlijk waren die adapters de kosten niet (in vergelijking met een heel station) en hopen ze op die manier meer binnen te halen.

Ik weet niet hoe de deal met de NS in elkaar zit; wellicht financiert de NS de aanleg ook gedeeltelijk? Omdat zij op die manier meer mensen proberen in de trein te krijgen. Al schijnt de hoeveelheid mensen in de trein tegenwoordig een probleem te zijn, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 15:25

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Het zal ook voornamelijk te maken hebben met het feit dat mensen veel liever bestemmingsladen dan onderweg. Althans dat idee krijg ik vaak, gezien je makkelijk met iedere moderne (24+ kW) EV wel naar een grote stad/bezienswaardigheid kunt komen (van helemaal het noorden naar het zuiden en vice versa daar gelaten), maar dat er dan vaak lang niet voldoende over is om een beetje comfortabel terug te komen. Dan onderweg een half uur verliezen is voor veel mensen toch een no go, terwijl de auto vervolgens wel 5+ uur een beetje staat te niksen bij de bestemming.

Daarom denk ik dat juist in grote steden (bij NS stations) laadstations een goede zet zijn. En natuurlijk zijn er al andere partijen aanwezig in de buurt, maar als je dan zo'n pasje hebt van Fastned wil je daar toch ook graag helemaal mee klaar zijn en niet dan ook nog een andere partij nodig moeten hebben.

Grillmeister

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 14:31
RoofTurkey schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:23:
Het zal ook voornamelijk te maken hebben met het feit dat mensen veel liever bestemmingsladen dan onderweg. Althans dat idee krijg ik vaak, gezien je makkelijk met iedere moderne (24+ kW) EV wel naar een grote stad/bezienswaardigheid kunt komen (van helemaal het noorden naar het zuiden en vice versa daar gelaten), maar dat er dan vaak lang niet voldoende over is om een beetje comfortabel terug te komen. Dan onderweg een half uur verliezen is voor veel mensen toch een no go, terwijl de auto vervolgens wel 5+ uur een beetje staat te niksen bij de bestemming.

Daarom denk ik dat juist in grote steden (bij NS stations) laadstations een goede zet zijn. En natuurlijk zijn er al andere partijen aanwezig in de buurt, maar als je dan zo'n pasje hebt van Fastned wil je daar toch ook graag helemaal mee klaar zijn en niet dan ook nog een andere partij nodig moeten hebben.
Maar dan heb je geen snellaadstations nodig. Dan voldoen "standaard" laadpalen. Overigens bij een snellaadstation sta je echt geen half uur. Dat "half uur" komt uit de koker van de marketing, binnen een half uur tot 80% opgeladen. Je komt nooit met 0% aanrijden en het laadt snel tot 80% van de accucapaciteit en als je onderweg bent blijf je nooit een half uur staan. Mijn record aan een snellader is nu 35 minuten (maar dat kwam omdat het eten wat langer duurde ;)
Meestal sta ik er 15-20 minuten. (of zoals laatst 4 minuten )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

BB-One schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:34:
[...]

Maar dan heb je geen snellaadstations nodig. Dan voldoen "standaard" laadpalen. Overigens bij een snellaadstation sta je echt geen half uur. Dat "half uur" komt uit de koker van de marketing, binnen een half uur tot 80% opgeladen. Je komt nooit met 0% aanrijden en het laadt snel tot 80% van de accucapaciteit en als je onderweg bent blijf je nooit een half uur staan. Mijn record aan een snellader is nu 35 minuten (maar dat kwam omdat het eten wat langer duurde ;)
Nee, snel laden is dan natuurlijk niet nodig (soms natuurlijk wel als je even snel iemand af zet, even een hapje wilt eten, etc.). Maar als je toch al een abonnement bij Fastned hebt is het ook weer zoiets om dan een paar euro aan een andere partij te betalen, toch? Hierdoor kunnen ze denk ik toch veel mensen over de streep trekken om een abonnement te nemen, hetgeen wat uiteindelijk het geld in het laatje zal moeten brengen om de groei te kunnen blijven financieren.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Veneficus schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:10:
[...]
Je bedoelt dat ze nu maar gewoon een beetje moeten bouwen langs de snelweg zonder vergunning? Ik zie niet in hoe dat fout zou kunnen gaan...

Bovendien is het vaak ook wachten tot de netbeheerder eindelijk eens de aansluitingen oplevert, dat samen met de bureaucratische hordeloop zijn de grootse factoren die voor vertraging zorgen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

JeroenE schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:32:

Of een zwaardere aansluiting, maar dat kost natuurlijk wel meer geld (kan je navragen bij je netbeheerder). Ik ben in ieder geval wel blij dat ik thuis met 6,6 kW kan laden :9
Upgrade van een 1x35 (40) Ampere aansluiting kost per maand niets extra, alleen het ombouwen eenmalig.
Als de kabel al 3 fase is dan kost het standaard 200 euro, dan krijg je een nieuwe meter.
Als ook de kabel moet worden aangepast dan wordt het duurder.
Kan je simpel opzoeken op de website van de netbeheerder ( liander wel)

Wel zelf even de huidige "stoppen kast" even vervangen voor een driefase versie met een dike hoofdschakelaar en wat extra groepen. Kost ook niet meer als 200 euro.

Beide heb ik pas nog bij mijn dochter gedaan. Omdat ik de stoppen kast al had geupgrade kon de monteur direct de 3 fasen aansluiten op de nieuwe hoofdschakelaar. "kkdwd" :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Erasmo schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:53:
[...]

Je bedoelt dat ze nu maar gewoon een beetje moeten bouwen langs de snelweg zonder vergunning? Ik zie niet in hoe dat fout zou kunnen gaan...

Bovendien is het vaak ook wachten tot de netbeheerder eindelijk eens de aansluitingen oplevert, dat samen met de bureaucratische hordeloop zijn de grootse factoren die voor vertraging zorgen.
Ze hebben de vergunningen al. Die concessies zijn vergunningen met speciale bestemming en monopolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
BB-One schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:34:
[...]

Met dezelfde redenering zou je ook geen tankstations langs de snelwegen hoeven hebben, omdat die ook wel in steden aanwezig zijn (ook nog goedkoper). Toch draaien tankstations langs snelwegen prima omzet.

Die laadtijden worden meestal wel aangegeven met 20-80%, niet van 0-80%. Ik laad mijn Leaf in ongeveer 30 minuten van 20-80% aan de snellader, en de laatste 20% duurt nog eens een half uur, mocht ik dat echt nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Veneficus schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:07:
[...]

Ze hebben de vergunningen al. Die concessies zijn vergunningen met speciale bestemming en monopolie.
Iets genuanceerder, ze hebben de verloting gewonnen, maar je moet voor dat wat je gaat plaatsen *op* de concessie wel degelijk vergunningen hebben. Ze moeten dan ook binnen 1,5 jaar van het verlenen van vergunning gerealiseerd worden, niet vanaf de verloting.

Daarnaast heeft Liander redelijk veel achterstand in het netwerk zitten waardoor er op veel rustplekken/stations geen middenspanning trafo staat (630kVA).

Wellicht moet je het boek even lezen wat ik eerder in dit topic gelinked had, ze hadden zelf ook niet verwacht 2 jaar met een vergunning bezig te zijn. Af en toe posten we hier ook links naar de rijksoverheid als er een vergunning toegewezen wordt. Zo is nu Twaalfmaat aan de A9 goedgekeurd, en nog geen 2 weken daarna zag ik 2 hoogwerkers en een container naast het tankstation staan, ze gaan daar dus eerdaags beginnen. Ze schakelen heel snel. En binnen 2 weken staat er een mooie gele boog 8)

Mistergreen daarentegen heeft in februari een vergunning verkregen voor een snellader op de afsluitdijk (breezanddijk) bij het monument, heeft iemand daar al activiteit gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Veneficus schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:11:
[...]

Met dezelfde redenering zou je ook geen tankstations langs de snelwegen hoeven hebben, omdat die ook wel in steden aanwezig zijn (ook nog goedkoper). Toch draaien tankstations langs snelwegen prima omzet.

Die laadtijden worden meestal wel aangegeven met 20-80%, niet van 0-80%. Ik laad mijn Leaf in ongeveer 30 minuten van 20-80% aan de snellader, en de laatste 20% duurt nog eens een half uur, mocht ik dat echt nodig hebben.
Volgens mij ging het over snelladers op parkeerplaatsen bij NS-stations. Daar heb je ze imho niet nodig.

Maarre de Leaf laadt toch snel via Chademo ? Dat gaat toch met max 63kW, dan moet je toch echt binnen 15 minuten wel 60% van 24 kW = 14.4 binnen hebben als je het hebt over laden van 20%-80%?
(ik rij een zoe dus het kan zijn dat ik de laadsnelheid van een leaf overschat, maar een zoe laadt effectief rond de 40 kWh, dus theoretisch is bij een Zoe laden van 20% naar 80% 13kW dus in 20 minuten gepiept. De leaf zou dat dan nog 1/3 sneller kunnen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Heb Enexis gesproken zij gaven aan dat verzwaren naar 3 x 25 mogelijk is voor € 207. Netwerkkosten blijven gelijk maar als ik 3 x 35 zou willen schiet het maandbedrag ook flink omhoog. Zou 3 x 25 dan een optie zijn waarmee het laden ook echt wat sneller gaat?

Ik wacht ook nog steeds op antwoord van de gemeente, de vraag voor de laadpaal is inmiddels al naar 3 afdelingen doorgestuurd: milieu, stadstoezicht en naar een prive adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
RoofTurkey schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:23:
Maar je laat niet je auto bij FastNed staan om even te gaan winkelen. Dus eigenlijk is er voor die langere ritten waar je het over hebt niet echt een verschil in de stationplaatsen en snelwegplaatsen. Bij beiden sta je twintig minuten onderweg stil.
Aangenomen dat de Fastneds in de stad dus nog steeds snelladers zijn en geen langzamere palen zijn.
BB-One schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:25:
[...]
Volgens mij ging het over snelladers op parkeerplaatsen bij NS-stations. Daar heb je ze imho niet nodig.
Het klopt in mijn mening wel redelijk met de uitleg in het artikel dat de locaties bij uitvalswegen zouden liggen. Dat past in FastNed zijn visie dat de mensen dus eind van de week even fastned pakken om bij te laden voor de volgende week. Voor stadsrijders of forenzen zonder laadpaal in Den Haag die dan af en toe de Haagse FastNed aan doen en dan weer een paar dagen door kunnen (misschien bij 300+km EVs een wat toepasselijker scenario dan momenteel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
[...]

Maarre de Leaf laadt toch snel via Chademo ? Dat gaat toch met max 63kW, dan moet je toch echt binnen 15 minuten wel 60% van 24 kW = 14.4 binnen hebben als je het hebt over laden van 20%-80%?
(ik rij een zoe dus het kan zijn dat ik de laadsnelheid van een leaf overschat, maar een zoe laadt effectief rond de 40 kWh, dus theoretisch is bij een Zoe laden van 20% naar 80% 13kW dus in 20 minuten gepiept. De leaf zou dat dan nog 1/3 sneller kunnen.)
Fastned stations gaan met max 50kW begreep ik, en volgens mij ondersteund de LEAF ook niet heel veel meer ondanks dat de ChaDeMo standaard dat mogelijk wel doet.

Overigens is het handig als je probeert kWh (energie capaciteit eenheid - denk aan liters brandstof) en kW (vermogen) niet door elkaar te halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:47

knakworst

Get more sats!

joeyke87 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:27:
Heb Enexis gesproken zij gaven aan dat verzwaren naar 3 x 25 mogelijk is voor € 207. Netwerkkosten blijven gelijk maar als ik 3 x 35 zou willen schiet het maandbedrag ook flink omhoog. Zou 3 x 25 dan een optie zijn waarmee het laden ook echt wat sneller gaat?

Ik wacht ook nog steeds op antwoord van de gemeente, de vraag voor de laadpaal is inmiddels al naar 3 afdelingen doorgestuurd: milieu, stadstoezicht en naar een prive adres.
Dat klopt, reken wel dat naast de 207 euro je ook een 3-fase schakelaar nodig hebt.

Bedrijven als the new motion kunnen producten leveren die alle beschikbare capaciteit inzetten dmv load balancing.

https://www.thenewmotion....s/dynamic-load-balancing/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
BezurK schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:12:
[...]

Overigens is het handig als je probeert kWh (energie capaciteit eenheid - denk aan liters brandstof) en kW (vermogen) niet door elkaar te halen ;)
Dat is meer vingerdyslexie ;) of sneller denken dan je typt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Als je iemand wegbrengt naar de trein kun je mooi inpluggen terwijl je ze uitzwaait, en vergeet ook niet dat bij vrijwel ieder wat groter station een rits taxi's staat die de komende jaren meer en meer zullen elektrificeren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
[...]

Theorie en praktijk verschillen nog al eens. Bij accu's ligt dat onder andere aan de temperatuur: die mag niet te hoog oplopen. Als de temperatuur stijgt schakelt de lader terug naar een lager vermogen. Dus als je met een warme/hete accu aan komt (wat langs de snelweg meestal wel het geval is), dan laadt hij minder snel, maar ook tijdens het laden zelf warmt de accu op, wat de laadsnelheid beperkt naarmate je langer aan het laden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WoudseHoeve schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 12:59:
Beide heb ik pas nog bij mijn dochter gedaan. Omdat ik de stoppen kast al had geupgrade kon de monteur direct de 3 fasen aansluiten op de nieuwe hoofdschakelaar. "kkdwd" :)
Wij hebben ook een andere aansluiting genomen. Ik weet niet wat kkdwd betekent, maar als je zelf iet bang bent om je groepenkast te veranderen valt het allemaal wel mee inderdaad.Maar gratis is het natuurlijk niet.
joeyke87 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:27:
Ja, wel sneller maar niet op zijn snelst. 25 A is max 6 kW. Volgens de site van Enexis kan je ook 1 x 80A krijgen voor dezelfde maandelijkse kosten. Dak krijg je er dus 45A bij en dat is meer dan genoeg om snel te kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

JeroenE schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:18:
[...]
Wij hebben ook een andere aansluiting genomen. Ik weet niet wat kkdwd betekent, maar als je zelf iet bang bent om je groepenkast te veranderen valt het allemaal wel mee inderdaad.Maar gratis is het natuurlijk niet.
kkdwd = Kind Kan De Was Doen .....
En inderdaad voor niets komt de zon op (.nl)

Als je niet weet wat je doet moet je het laten doen. Maar ook dan "valt het mee". Afhankelijk hoe alles uitkomt zal een installlateur daar 2 tot 3 uur mee bezig zijn.

Als je dan ook nog een 20A automaat op wasmaschine aansluiting zet en een stoppenkastje met 2x 16A bij de wasmachine kunnen die ook tegelijk draaien. Ook al si de aansluit waarde van mijn warmtepomp droger een stuk lager.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:47

knakworst

Get more sats!

JeroenE schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:18:
[...]

[...]

Ja, wel sneller maar niet op zijn snelst. 25 A is max 6 kW. Volgens de site van Enexis kan je ook 1 x 80A krijgen voor dezelfde maandelijkse kosten. Dak krijg je er dus 45A bij en dat is meer dan genoeg om snel te kunnen laden.
Je kan load balancen over de 3x25A. 80A gaat niet lukken, dat is alleen voor onbemeten aansluitingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xpoint
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 00:07
Financiering voor de Renault Zoe is goedgekeurd. :*) Nu nog wachten op de dealer, zal ook niet te lang duren. Daarna kan ik mij officieel een elektrische rijder noemen! Voel me net een kind die wacht op z'n verjaardag, ben aardig enthousiast. :+

Het betreft een occasion uit 2013 met maar 3000km op de teller, wat wel erg bijzonder weinig is. Blijkbaar van een ouder stel geweest waar de man een Tesla Model S had en deze als 2e auto had aangeschaft. Verhaal is dus wel geloofwaardig. :) Occasion was net dezelfde dag binnen als mijn proefrit en was in de uitvoering die ik graag wilde, dus gelijk getekend (onverstandig, maar ik wist voor de proefrit ook al wel dat ik deze auto wilde, mits de proefrit beviel).

Uitdaging eerste maand / 1,5 maand gaat het laden worden. Parkeergarage onder m'n appartement is nog niet opgeleverd. Daarna zsm de laadpaal plaatsen. Tot die tijd zit er een Fastned locatie op m'n route, dus even genieten van de eerste gratis maand. >:) Wel 15~20 minuten extra reistijd elke dag tot m'n laadpaal er staat (ik rij zo'n 70km per dag), maar dat heb ik er wel voor over. Dan eet ik wel even een broodje, hoef ik dat niet thuis te doen. ;)

Ik ben wel wat zenuwachtig voor de "niet standaard" ritten straks waar ik op locatie een laadpaal moet zoeken. Die zoek je van te voren uit natuurlijk, maar kan bezet zijn als je aankomt. Ben dus benieuwd hoe dit in de praktijk zal uitpakken. Gok dat je er voor moet zorgen dat er altijd alternatieven in de buurt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Xpoint schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:57:
Financiering voor de Renault Zoe is goedgekeurd. :*) Nu nog wachten op de dealer, zal ook niet te lang duren. Daarna kan ik mij officieel een elektrische rijder noemen! Voel me net een kind die wacht op z'n verjaardag, ben aardig enthousiast. :+

Het betreft een occasion uit 2013 met maar 3000km op de teller, wat wel erg bijzonder weinig is. Blijkbaar van een ouder stel geweest waar de man een Tesla Model S had en deze als 2e auto had aangeschaft. Verhaal is dus wel geloofwaardig. :) Occasion was net dezelfde dag binnen als mijn proefrit en was in de uitvoering die ik graag wilde, dus gelijk getekend (onverstandig, maar ik wist voor de proefrit ook al wel dat ik deze auto wilde, mits de proefrit beviel).

Uitdaging eerste maand / 1,5 maand gaat het laden worden. Parkeergarage onder m'n appartement is nog niet opgeleverd. Daarna zsm de laadpaal plaatsen. Tot die tijd zit er een Fastned locatie op m'n route, dus even genieten van de eerste gratis maand. >:) Wel 15~20 minuten extra reistijd elke dag tot m'n laadpaal er staat (ik rij zo'n 70km per dag), maar dat heb ik er wel voor over. Dan eet ik wel even een broodje, hoef ik dat niet thuis te doen. ;)

Ik ben wel wat zenuwachtig voor de "niet standaard" ritten straks waar ik op locatie een laadpaal moet zoeken. Die zoek je van te voren uit natuurlijk, maar kan bezet zijn als je aankomt. Ben dus benieuwd hoe dit in de praktijk zal uitpakken. Gok dat je er voor moet zorgen dat er altijd alternatieven in de buurt zijn?
Het valt allemaal idd wel mee als je je tijd nuttig gebruikt. Ik heb ook al meerdere malen gehad dat de publieke paal bezet is en ik met te weinig wegga (Leve de vele plugins en geen eigen paal). Dan neem ik simpelweg mijn ontbijt mee en ga ik 20 minuten eerder weg (kkdwd?).

Ik heb ondertussen al aardig wat lange ritten gehad en ook het (gebrek aan) plannen is nooit echt een zorg geweest. En dan wil ik benadrukken dat mijn luiheid het altijd wint van het plannen van de rit, ook al weet ik dat ik mezelf ermee in de vingers snijdt (ik had niet in 2013 een EV moeten hebben). Gaat ook altijd goed want er is altijd wel een laadpaal in de buurt. Laat wel zien hoe goed de dekkingsgraad van nederland ondertussen is.
Overigens reken ik hier snelladers mee omdat ik dat nooit zo'n probleem vind. Laadpalen naast je bestemming kan natuurlijk even lopen zijn >:) Alhoewel dat ook vaak wel te vinden is.

Edit:
En natuurlijk veel plezier gewenst straks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Veel plezier er mee! Wij hebben ook zojuist besloten onze eco-diesel te koop te zetten en een Zoe Intens te gaan kopen! Zodra mijn Grande Punto verkocht is kunnen wij gaan shoppen. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WoudseHoeve schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:45:
kkdwd = Kind Kan De Was Doen .....
Aha, de uitdrukking een kind kan de was doen kende ik wel maar de afkorting niet.
Als je dan ook nog een 20A automaat op wasmaschine aansluiting zet en een stoppenkastje met 2x 16A bij de wasmachine kunnen die ook tegelijk draaien. Ook al si de aansluit waarde van mijn warmtepomp droger een stuk lager.
Wij hebben de wasmachine en droger altijd al op een aparte groep gehad (behalve in onze eerste huurflat uit de jaren 60). Dan heb je sowieso geen gedonder.
knakworst schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:54:
Je kan load balancen over de 3x25A. 80A gaat niet lukken, dat is alleen voor onbemeten aansluitingen.
Jammer, het was ook te mooi om waar te zijn. Wij hadden eerst een 50A aansluiting (destijds zo bij ieder huis in de straat opgeleverd) en zelfs dat wilde men vaak niet geloven omdat het "veel te hoog" zou zijn voor een 1 fase aansluiting bij consumenten thuis.

Maar die 28A kan je niet load balancen over de 3 fasen voor zover ik weet. De auto wil dat uit 1 fase hebben. Dus je hebt eigenlijk altijd al een overbelasting van 3A. Ik snap wel dat een stop daar niet gelijk van springt. Maar als het wel een keer 30 graden is in de zomer en je auto staat ook nog 4 tot 5 uur te laden weet ik niet of dat wel zo is. Bovendien hou ik er niet zo van om van te voren al te weten dat je altijd je spullen aan het overbelasten bent. Als het fout gaat zal men altijd roepen: dat had je niet moeten doen; eigen schuld, dikke bult.
Dan kan je beter de laadpaal afregelen dat hij 25A (of minder) aan de auto opgeeft als maximale capaciteit.

Bovendien zou ik in dat geval gewoon 1 fase reserveren voor het laden van de auto en er niets anders op aansluiten. Dan hoef je er ook geen rekening mee te houden dat je iets niet kan gebruiken als de auto aan het laden is. Tegen de tijd dat je zo veel apparaten hebt dat je met de andere 2x 25A niet meer uit komt kan je altijd nog zien wat te doen.
Gefeliciteerd! Nu hoef je toch niet meer te wachten op de 3 :+
In de praktijk was ik in het begin wel een beetje zenuwachtig, maar nu niet meer. Ik weet hoe ver ik ongeveer kan komen en dat geeft rust. Wel al een paar keer gehad dat een laadpaal bezet was en ook de snellader bij de ANWB is soms bezet. Bij FastNed kon ik tot nog toe altijd terecht zonder wachten. Als een laadpaal bezet is dan zoek ik soms een andere, maar meestal rij ik op de terugreis dan langs een snellader ipv gelijk naar huis.
Stef87 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 23:00:
Veel plezier er mee! Wij hebben ook zojuist besloten onze eco-diesel te koop te zetten en een Zoe Intens te gaan kopen! Zodra mijn Grande Punto verkocht is kunnen wij gaan shoppen. >:)
Gefeliciteerd, hopelijk gaat de verkoop van je andere auto vlot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
knakworst schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:54:
[...]

Ik heb een beetje zitten zoeken, maar wat houd load balancing precies is? Wil dit zeggen dat bij 80A de volledige capaciteit naar de auto gaat en dat je dus niks overhoud voor in huis?

Zo ja, dan nog de twijfel om het bij 1 x 35 A te houden of eventueel naar 3 x 25 A maar dan is het even de vraag of het laden dan wel echt merkbaar sneller gaat. Sowieso moet ik zeggen dat ik ook 11 zonnepanelen heb, dus of het allemaal lukt is misschien ook nog de vraag? Vandaag anders toch nog maar even bellen met Enexis...(en nóg een keer met de gemeente.)

Anyway kan niet wachten tot zaterdag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
JeroenE schreef op woensdag 20 april 2016 @ 04:21:
[...]

In de praktijk was ik in het begin wel een beetje zenuwachtig, maar nu niet meer. Ik weet hoe ver ik ongeveer kan komen en dat geeft rust. Wel al een paar keer gehad dat een laadpaal bezet was en ook de snellader bij de ANWB is soms bezet. Bij FastNed kon ik tot nog toe altijd terecht zonder wachten. Als een laadpaal bezet is dan zoek ik soms een andere, maar meestal rij ik op de terugreis dan langs een snellader ipv gelijk naar huis.

[...]
Herkenbaar, inderdaad. Ik heb intussen zo'n 6000km gereden en weet ook prima waar de auto toe in staat is. Dat geeft vertrouwen en rust. Soms rijd ik op plaats van bestemming om voor een andere paal, maar meestal gewoon langs Fastned op de terugweg waar nodig. Daar heb ik echter al wel meer dan eens moeten wachten op m'n beurt. Vorige week nog, stond er een Outlander aan de ChaDeMo en dat was de enige daar (Geulenkamp, die heeft 1x CCS en 1x Chademo). Die gozer zat rustig een half uur te bellen en spelletjes op z'n telefoon te doen terwijl ik moest wachten. Dat vond ik wel frustrerend. Trap die benzinemotor gewoon aan en rijd naar huis, pannenkoek! Haha ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
En dan te bedenken dat ie het niet eens op de accu haalt tot de volgende ChaDeMo lader...
Nee, we laden de outlander ook zo vaak mogelijk, maar niet onderweg bij een snellader.
(We pakken indien mogelijk wel altijd een lader op bestemming, maar met max. 3,6kW gaat dat niet zo snel...)

In een half uur 'snel' laden voor ca. 35km bereik is gewoon pure tijdverspilling van jezelf en degene die je laat wachten op de snellader |:(

[ Voor 20% gewijzigd door NovapaX op 20-04-2016 09:28 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

NovapaX schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:26:
En dan te bedenken dat ie het niet eens op de accu haalt tot de volgende ChaDeMo lader...
Nee, we laden de outlander ook zo vaak mogelijk, maar niet onderweg bij een snellader.
(We pakken indien mogelijk wel altijd een lader op bestemming, maar met max. 3,6kW gaat dat niet zo snel...)

In een half uur 'snel' laden voor ca. 35km bereik is gewoon pure tijdverspilling van jezelf en degene die je laat wachten op de snellader |:(
Dat natuurlijk wel, maar desalniettemin wel respect ervoor dat meneer überhaupt de moeite neemt om zijn plugin hybride zoveel mogelijk elektrisch te gebruiken. Liever dat iedere plugin'er zo zou zijn dan hoe er nu mee om wordt gegaan (gemiddeld verbruik is vaak nog ~1:10*, dan kun je toch echt beter een zuinige sedan/station gaan rijden).

Edit: *van de 4 outlanders waarvan ik de gegevens in heb kunnen zien, uiteenlopend van 1:15 tot 1:7.

[ Voor 6% gewijzigd door RoofTurkey op 20-04-2016 09:40 ]

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

BezurK schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:22:
[...]
Herkenbaar, inderdaad. Ik heb intussen zo'n 6000km gereden en weet ook prima waar de auto toe in staat is. Dat geeft vertrouwen en rust. Soms rijd ik op plaats van bestemming om voor een andere paal, maar meestal gewoon langs Fastned op de terugweg waar nodig. Daar heb ik echter al wel meer dan eens moeten wachten op m'n beurt. Vorige week nog, stond er een Outlander aan de ChaDeMo en dat was de enige daar (Geulenkamp, die heeft 1x CCS en 1x Chademo). Die gozer zat rustig een half uur te bellen en spelletjes op z'n telefoon te doen terwijl ik moest wachten. Dat vond ik wel frustrerend. Trap die benzinemotor gewoon aan en rijd naar huis, pannenkoek! Haha ;) :P
Inderdaad een goede zaak dat hij toch de moeite neemt om hem op te laden. Mogelijk heeft hij thuis geen laadmogelijkheid.
Hij maakt ook goed gebruik van de tijd, even bellen, wat mail lezen op zijn telefoon (of weet je heel zeker dat het spelletjes waren?) Mogelijk wat vroeg voor een afspraak in de buurt.
Wel een beetje jammer dat je daar problemen mee hebt. Van de wachttijden zal je wel steeds vaker last van hebben naarmate het EV-park groeit en de gemeenten de locale laadmogelijkheden tegenwerken.
We zullen op den duur naar een situatie toe moeten dat iedere parkeerplaats een laadpaal heeft, zodat je altijd en overall kan laden. Vergis je niet dat is niet eens zo ver in de toekomst !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dat klopt, deels.
Het aanvullend voordeel van een hybride is dat binnen de bebouwde kom de uitstoot en geluid nagenoeg nul is, omdat je op dat stuk snelweg/provinciale weg de accu weer een beetje bijgevuld hebt.

Overigens rijden we gemiddeld denk ik 1 op 4 met dat ding.
Dat 'ding' is overigens niet van mijzelf maar gebruiken we zakelijk en gezamenlijk prive. Ik ben wel aan het kijken naar een tweedehands leaf. Liefst eentje van eind 2013 met koop-accu.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX

Sparql TV wiki

Pagina: 1 ... 62 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.