Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:19
NovapaX schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:45:
Overigens rijden we gemiddeld denk ik 1 op 4 met dat ding.
Ik neem aan dat dat een typfoutje is... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 16:58
haha, inderdaad. Ik bedoel 1 op 25, of 4 liter per 100km
(in mijn rekenmachine kwam er een 4 op het scherm, dus ik schrijf rücksichtsloos 1 op 4, terwijl ik de liters per 100 kilometer had uitgerekend)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Afgelopen zaterdag heb ik proefgereden in de Zoe. Was erg leuk. Ook mijn vrouw was verrassend positief, zij twijfelde eerst vooral over de automaat (wij wisselen vaak tussen onze auto's dus zij moet zich daar ook fijn in voelen). En ze is neutraal over elektrisch rijden, vind het wel leuk maar ook wel weer gedoe. In elk geval, de uitkomst was dat zij het nu ook wel ziet zitten.

Mijn baas zou die auto gaan kopen en dus aan mij ter beschikking stellen. We hebben gezien dat er ook wel wat 2013 modellen tweedehands te koop zijn. Qua afschrijving natuurlijk interessant. Die zijn echter allemaal 'quickcharge' aangezien de R motor uit 2015 is volgens mij.

Daarom de vraag: wat is reëel om van een Zoe uit 2013 te verwachten? 90% van het bereik van een nieuwe? Zijn er nog andere redenen om een 2013 model of juist het huidige model (en dan met name de niet-quickcharge) te willen hebben?

De range is wel belangrijk omdat ik een woon-werk afstand van 50km (enkele reis) heb en niet thuis kan laden. Gedurende de werkweek wil ik dus op kantoor laden en op die lading heen en weer kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door mddd op 20-04-2016 10:23 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hier veel en goede informatie over hoe de batterijen degradatie (SOH, State of Health) in elkaar zit over langere tijd:

http://mat4bat.eu/wp-cont...atteries_Gyan_Renault.pdf
http://mat4bat.eu/wp-cont...AT_Project_S-Martinet.pdf
http://mat4bat.eu/wp-cont...utopsies_Delaille_CEA.pdf
http://mat4bat.eu/wp-cont...teries_Grolleau_EIGSI.pdf

Conclusies:
  1. Laat de batterij nooit boven de 60 graden Celcisus komen. Alles boven 40 graden Celcius is slecht.
  2. Voorkom dat de auto 100% opgeladen is voor elke duur (SOC, State of Charge)
  3. snelladen is niet slecht, wanneer de temperatuur en eindwaarde SOC niet te hoog is
Heel belangrijke conclusie is dat de degradatie van de batterij harder achteruitgaat wanneer de auto iedere keer tot 100% opgeladen wordt.

Dit is wat ik doe.
Mijn dagelijkse woon-werkverkeer is 2 x 40 km.
  • Ik laad maar tot 80% op mijn werk (zonnepanelen)
  • Laad pas de volgende dag weer op, op het werk (ongeveer bij 40%, wanneer er niet extra mee gereden is)
  • Wanneer de 100% capaciteit nodig is, laad ik zo op dat deze net voor vertrek 100% is
  • Af en toe een keer de batterij calibreren (1x per maand) door tot 100% te laden, leeg te rijden tot onder 20% en dan weer tot 100% te laden.
Het merendeel van de tijd is dus de batterij SOC tussen 40% en 80%. En in de warme zomer kun je de auto beter in de schaduw zetten, ook bij opladen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Nuttig, dankjewel.

Is de batterijtemperatuur eigenlijk inzichtelijk voor de gebruiker? Ik vermoed van niet?
De omgevingstemperatuur (schaduw, zon) kun je natuurlijk wel een beetje beinvloeden ja.

Ik heb de handleiding natuurlijk bekeken, laden is in te programmeren qua tijd maar volgens mij niet qua SOC (voor de Zoe in elk geval). Dat is wel jammer voor dit soort situaties natuurlijk. Of stel je het dan gewoon in in de tijd, als je weet hoe snel hij ongeveer laadt?

[ Voor 3% gewijzigd door mddd op 20-04-2016 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joeyke87 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:14:
Zo ja, dan nog de twijfel om het bij 1 x 35 A te houden of eventueel naar 3 x 25 A maar dan is het even de vraag of het laden dan wel echt merkbaar sneller gaat. Sowieso moet ik zeggen dat ik ook 11 zonnepanelen heb, dus of het allemaal lukt is misschien ook nog de vraag? Vandaag anders toch nog maar even bellen met Enexis...(en nóg een keer met de gemeente.)
Heb je enig idee wat je (piek) verbruik nu is? Dus als je de oven aan hebt staan voor een pizza, de wasmachine en droger draaien en je besluit toch ook nog even een paar bitterballen te frituren? Plus lichten aan etc.

Als die max ruim onder de 35A zit dan zou je kunnen overwegen daar bij te blijven. Maar als je met een paar apparaten aan al dicht in de buurt komt dan is het waarschijnlijk handiger om een grotere aansluiting te nemen.
BezurK schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:22:
Daar heb ik echter al wel meer dan eens moeten wachten op m'n beurt. Vorige week nog, stond er een Outlander aan de ChaDeMo en dat was de enige daar (Geulenkamp, die heeft 1x CCS en 1x Chademo). Die gozer zat rustig een half uur te bellen en spelletjes op z'n telefoon te doen terwijl ik moest wachten. Dat vond ik wel frustrerend. Trap die benzinemotor gewoon aan en rijd naar huis, pannenkoek! Haha ;) :P
Op de stations waar ik kom hebben ze altijd twee laders en tot nu toe maar max 1 andere auto. Nouja, max 1 die aan het laden was. Soms staan er ook andere auto's geparkeerd.

Op zich snap ik je frustratie wel, maar die mensen mogen natuurlijk ook laden. Misschien moet hij wel omdat hij anders zelf de benzine moet betalen als hij meer dan x liter per maand gebruikt. Dat schijnt tegenwoordig wel vaker voor te komen bij hybride plugins die geleased worden.

Enneh, je had zelf natuurlijk ook een half uur met je telefoon kunnen spelen :P

Maar ik snap je frustratie wel. Laatst ook doorgereden omdat een Leaf net was aangeplugged aan een snellader en ik geen zin had om eerst op hem te wachten. Maar dan moet je die optie wel hebben. En anders had ik op de terugweg wel moeten wachten als hij dan weer bezet was.

Ik ben net gebeld door ConsuWijzer. Je hoort als consument goed ingelicht te zijn over de prijs van een product of dienst voor je er gebruik van maakt. De mevrouw heeft wel 6 keer gevraagd of er ook niet in de buurt prijzen stonden ("misschien op een ander bord of andere paal?"). Ze gaan het in ieder geval doorgeven zodat "ze weten wat er in de markt speelt". Ze geven geen garantie dat ze er zelf wat aan gaan doen.

Haar beste oplossing was dat ik dan zelf moet klagen bij de eigenaar van de paal dat er de prijzen niet duidelijk zijn. Ze wilde verder niet echt naar mij luisteren en ik had geen zin om een hele discussie aan te gaan of de AH wel in de winkel op het schap mag zeggen "zie website voor de prijs" en dat je het verder dan maar moet uitzoeken. Ik had het idee dat ze voornamelijk haar verhaaltje wilde vertellen en dus veel wijzer ben ik er niet van geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
JeroenE: Ik denk dat een deel van het probleem ook zit in het feit dat je als consument mogelijk niet eens een overeenkomst hebt met de partij die de stroom levert. Als jij bij de laadpaal staat van partij A, en je hebt een laadpas van partij B wie bepaalt dan uiteindelijk wat jij betaalt? Dat hangt in eerste instantie af van de voorwaarden van partij B, waar jij zelf een overeenkomst mee hebt. Theoretisch kan die jou een ander tarief rekenen dan wat A aan B doorrekent. Misschien heb jij wel een speciaal abonnement "onbeperkt laden" ofzo. Wat jij precies betaalt, is in elk geval niet volledig in handen van A. Dus wat die ook op de paal zet, het hoeft niet per definitie te kloppen met wat jij betaalt.

[ Voor 7% gewijzigd door mddd op 20-04-2016 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:06
joeyke87 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:14:
[...]

Ik heb een beetje zitten zoeken, maar wat houd load balancing precies is? Wil dit zeggen dat bij 80A de volledige capaciteit naar de auto gaat en dat je dus niks overhoud voor in huis?

Zo ja, dan nog de twijfel om het bij 1 x 35 A te houden of eventueel naar 3 x 25 A maar dan is het even de vraag of het laden dan wel echt merkbaar sneller gaat. Sowieso moet ik zeggen dat ik ook 11 zonnepanelen heb, dus of het allemaal lukt is misschien ook nog de vraag? Vandaag anders toch nog maar even bellen met Enexis...(en nóg een keer met de gemeente.)

Anyway kan niet wachten tot zaterdag :)
Het is allemaal wel makkelijk door te rekenen (en ook waaorm die 7,4kW krap wordt). Vermogen = Spanning * Stroom (P=U*I). Voor het gemak kun je de psanning dus wel vastzetten op 230V (zal wss =-5% afwijken). 7,4kW = 32A*230V. Oftewel, je hele aansluiting zit bijna tegen zijn max, dus houdt slechts 3A*230V over voor apparatuur, dat is te weinig.

Maar ik zou de vraag andersom willen neerzetten: Hoe snel wil je je Nissan Leaf vol kunnen hebben (en welke capaciteit heeft deze?)?

Dan kan je vanuit die wens kijken wat voor aansluiting je nodig gaat hebben. Reken dat de grootste apparaten een piek van ~2kW per stuk hebben (witgoed, droger soms 3kW, waterkoker, koffiezetapparaat). Doorgaans heb je niet meer dan 2 stuks voor lange tijd aan. Dus meer dan 5kW zou ik over het algemeen niet verwachten, tenzij warmtepomp/inductiekoken.

Voor het gemak neem ik even een lading van 22kWh (je hebt 24kWh? maar die gaat ook nooit op). Als je dan geen belasting hebt van je huis, dan kom je op:
3x32A = 22kW = 1uur
3x16A = 11kW = 2uur
1*32A = 7,4kW = ~3 uur
1*16A = 3,7kW = ~6 uur

Eventueel zou je ook kunnen kijken of je 1x40A kan krijgen. Die aansluitingen zijn er ook nog. Dan zou je 8A = ~2kW overhouden voor je huis. Met een slimme laadpaal kun je dan in 3uur vol tanken.

Hoe dan ook, je zonnepanelen hebben geen invloed op enkel of 3-fasige aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mddd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:00:
Nuttig, dankjewel.

Is de batterijtemperatuur eigenlijk inzichtelijk voor de gebruiker? Ik vermoed van niet?
De omgevingstemperatuur (schaduw, zon) kun je natuurlijk wel een beetje beinvloeden ja.

Ik heb de handleiding natuurlijk bekeken, laden is in te programmeren qua tijd maar volgens mij niet qua SOC (voor de Zoe in elk geval). Dat is wel jammer voor dit soort situaties natuurlijk. Of stel je het dan gewoon in in de tijd, als je weet hoe snel hij ongeveer laadt?
Ik heb een konnwei bluetooth OBDII dongle met aan/uit knop die ik kan aansluiten op de OBDII poort van de auto, meestal in de buurt van het stuur. Daarmee kan ik de bandenspanning, batterijtemperatuur, batterij degradatie etc meten voor mijn Kia Soul EV. Hiervoor gebruik ik Torque Pro. Voor de Zoe zijn er ook apps voor op de telefoon. Zo een goede dongle heb je voor ongeveer 13 euro.

Afhankelijk van de batterij grootte en boordcomputer % kun je uitrekenen hoeveel Kwh je moet bijladen. Afhankelijk hoeveel stroom de laadpaal levert, kun je uitrekenen hoeveel vantevoren de lader gemprogrammeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xpoint
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 00:07
JeroenE schreef op woensdag 20 april 2016 @ 04:21:
[...]

Gefeliciteerd! Nu hoef je toch niet meer te wachten op de 3 :+
Haha, inderdaad. En bedankt. ;)

Na even nadenken was de conclusie toch wel dat het te lang ging duren (waarschijnlijk minimaal 3 jaar, had geen pre-order geplaatst). Ik wil nog steeds wel een Tesla, dus kans is dat dat m'n volgende auto wordt. :+ De Zoe is een stuk goedkoper, vooral als occasion, ideaal dus als instap EV.

Binnenkort dus ook kijken voor de laadpaal en oplaadpas. Mensen met tips / ervaringen? Waar moet ik rekening mee houden met de oplaadpas en zijn er nog verschillen? De parkeergarage is afgesloten en alleen toegankelijk voor bewoners, dus ik zat te denken aan een oplaadpaal met vaste kabel. Makkelijk aansluiten elke dag en bijna 0 risico dat iemand m'n stroom gaat jatten. ;) Nu alleen nog de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik heb een OpenEVSE laadpaal, vaste kabel is zeker een goed idee - maar wees je er van bewust dat met een vaste kabel voor een Zoe je sommige andere auto's uitsluit. Men was immers niet handig met stekkers standaardiseren.

Anderen hebben goede ervaringen met SmartEVSE en als je het uit handen wil geven voldoet alles wel (EV-Box, Laadpaal24). Zorg met een Zoe wel voor een goede aarding en de Type B ALS bij driefasenladen zit lang niet overal bij.

Qua laadpas; mijn pas van The New Motion doet het altijd en de score van 30% van de transacties daadwerkelijk factureren is ook niet slecht.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mddd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:13:
Als jij bij de laadpaal staat van partij A, en je hebt een laadpas van partij B wie bepaalt dan uiteindelijk wat jij betaalt? Dat hangt in eerste instantie af van de voorwaarden van partij B, waar jij zelf een overeenkomst mee hebt. Theoretisch kan die jou een ander tarief rekenen dan wat A aan B doorrekent.
Ja, daarom snapte ik het verhaal dus ook niet dat ik bij de eigenaar van de paal moest zijn.

In dat geval zou partij B mij een lijst moeten geven met alle laadpalen en wat de kosten zijn. Dat is nu echter ook niet zo. Ook al staan veel palen en tarieven wel in bijvoorbeeld de app van The New Motion, ze staan er nog steeds niet allemaal in. Bijvoorbeeld de snelladers van de ANWB. Die staan wel op de kaart, maar geen tariefinformatie. En bij palen van Allego staat dan were "zie de site van Allego" die dan weer doorverwijst naar een andere site en die weer naar nog een andere en zo blijf je bezig en weet je het uiteindelijk nog steeds niet zeker.
Dus wat die ook op de paal zet, het hoeft niet per definitie te kloppen met wat jij betaalt.
Dan moeten ze daar dus wat op verzinnen. Dan maken ze maar een optie om eerst je kaart te scannen en op een scherm te tonen wat het tarief op dat moment zou zijn.
GENETX schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:15:
Voor het gemak neem ik even een lading van 22kWh (je hebt 24kWh? maar die gaat ook nooit op). Als je dan geen belasting hebt van je huis, dan kom je op:
3x32A = 22kW = 1uur
3x16A = 11kW = 2uur
Een Leaf kan niet met 3 fasen laden dus zo snel gaat het nooit worden. Die laden met 1 fase, maximaal 28A of 6,6kW.
1*32A = 7,4kW = ~3 uur
1*16A = 3,7kW = ~6 uur
Mijn Soul laad net zo snel als een Leaf en dus is mijn 32A laadpaal bijna 2 keer zo snel als een 16A laadpaal. Dat klopt ook wel, op de zaak laad ik met 16A en dat duurt dus veel langer dan thuis. Ongeveer 5 a 6 uur meestal. Thuis vaak maar 3 tot 4 uur (als ik ook nog elders ben geweest).
Xpoint schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:16:
Na even nadenken was de conclusie toch wel dat het te lang ging duren (waarschijnlijk minimaal 3 jaar, had geen pre-order geplaatst). Ik wil nog steeds wel een Tesla, dus kans is dat dat m'n volgende auto wordt. :+
Ik weet het nog niet. Eerst zien dat ze tegen die tijd wel (redelijk) vlot te leveren zijn. En dan nog weet ik het niet; ik ben meer van de hatchback dan van de sedan. Een sedan vind ik verspilling van de ruimte om spullen mee te nemen :*)
Als dat klein ogende luikje aan de achterkant blijft waar je je spullen naar binnen moet frutselen dan gaat het hem zeker niet worden.
Binnenkort dus ook kijken voor de laadpaal en oplaadpas. Mensen met tips / ervaringen?
Wij hebben onze dubbele laadpaal zelf geknutseld met [url=http://www.smartevse.nl/]SmartEVSE[/q]. Ik heb er geen sensoren aan hangen om de stroom te limiteren omdat a) voor de Soul een aparte fase is gereserveerd en b) de Qubo minder snel kan laden en ook daar de max van de fase niet overschreden kan worden.

Bij laadpassen is er een enorm verschil. Ik maak er zo infrequent gebruik van dat het waarschijnlijk niet heel veel uitmaakt welke ik heb genomen (maar ik heb dus 1 van The New Motion).

De laadpasvergelijker-link in de Topicstart werkt niet meer zie ik; dat moet nu deze zijn:

http://laadpasvergelijker.nl/

Maar volgens mij klopt die vergelijker sowieso al niet helemaal (destijds ook niet bij de oude). Er worden kosten overgeslagen of niet meegenomen etc.

Ik heb de mijne gekozen omdat je geen abonnement betaald maar je betaalt dan wel iets meer voor de eerst x laadsessies per maand. Omdat ik altijd < x laad is dat dus voordelig.

Het kan ook afhankelijk zijn van bij welke palen je veel denkt te gaan laden. Soms zijn er aanbieders die korting geven als je bij hun eigen palen laad en dan kan dat weer voordeliger zijn.
ik zat te denken aan een oplaadpaal met vaste kabel. Makkelijk aansluiten elke dag en bijna 0 risico dat iemand m'n stroom gaat jatten. ;)
Ik heb ook een vaste kabel het is erg handig omdat je iets minder hoeft te doen om zelf te laden. Als je anderen ook wil laten laden kan het een nadeel zijn als zij een andere aansluiting hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenE op 20-04-2016 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
[b][message=46582869,noline]
Daarom de vraag: wat is reëel om van een Zoe uit 2013 te verwachten? 90% van het bereik van een nieuwe? Zijn er nog andere redenen om een 2013 model of juist het huidige model (en dan met name de niet-quickcharge) te willen hebben?

De range is wel belangrijk omdat ik een woon-werk afstand van 50km (enkele reis) heb en niet thuis kan laden. Gedurende de werkweek wil ik dus op kantoor laden en op die lading heen en weer kunnen.
Verschilt heel erg per Zoe. Mijn Zoe is van Febr 2013 (Frans) en ik heb 102% range volgens CanZE**. Dus een erg gezonde Zoe terwijl ik er in de laatste 8 maanden (toen 2ehands gekocht) 25.000 km doorheen heb gejast (incl snelladen, vaak 100% laden, etc.)
Dus dit wordt een kwestie van proefrit maken denk ik. Alhoewel de accu wel erg moet dalen om de 100km niet meer te kunnen halen, helemaal met de zuinige EV banden.
mddd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:13:
JeroenE: Ik denk dat een deel van het probleem ook zit in het feit dat je als consument mogelijk niet eens een overeenkomst hebt met de partij die de stroom levert. Als jij bij de laadpaal staat van partij A, en je hebt een laadpas van partij B wie bepaalt dan uiteindelijk wat jij betaalt? Dat hangt in eerste instantie af van de voorwaarden van partij B, waar jij zelf een overeenkomst mee hebt. Theoretisch kan die jou een ander tarief rekenen dan wat A aan B doorrekent. Misschien heb jij wel een speciaal abonnement "onbeperkt laden" ofzo. Wat jij precies betaalt, is in elk geval niet volledig in handen van A. Dus wat die ook op de paal zet, het hoeft niet per definitie te kloppen met wat jij betaalt.
In mijn ogen heel simpel. Meneer A zet gewoon een sticker erop met: Wij, A, rekenen voor deze paal €X/kWh. Uw laadpasprovider B kan extra kosten vragen'.
Zelfde als bij kosten voor telefoonnummers, daar melden ze ook gewoon de prijs van het gesprek 'exclusief de kosten van je provider'.

** Zoals ZuinigeRijder aangeeft kan je met een OBDII dongle connectie maken. Voor de Zoe is er een speciale app ontwikkeld 'CanZE' (voor android) die je inzicht geeft in de auto. Zie het renaultforum voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
WoudseHoeve schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:45:
[...]
Inderdaad een goede zaak dat hij toch de moeite neemt om hem op te laden. Mogelijk heeft hij thuis geen laadmogelijkheid.
Hij maakt ook goed gebruik van de tijd, even bellen, wat mail lezen op zijn telefoon (of weet je heel zeker dat het spelletjes waren?) Mogelijk wat vroeg voor een afspraak in de buurt.
Wel een beetje jammer dat je daar problemen mee hebt. Van de wachttijden zal je wel steeds vaker last van hebben naarmate het EV-park groeit en de gemeenten de locale laadmogelijkheden tegenwerken.
We zullen op den duur naar een situatie toe moeten dat iedere parkeerplaats een laadpaal heeft, zodat je altijd en overall kan laden. Vergis je niet dat is niet eens zo ver in de toekomst !
Je hebt helemaal gelijk. Maar toch zou mijn frustratie veel minder groot zijn, of zelfs niet aanwezig, als het een LEAF of enig andere BEV betrof. Vooral ook omdat hij zag dat ik stond te wachten en me compleet negeerde en rustig een half uur afwachtte tot zijn accu van 80% naar 100% ging. En dan de snelweg opdraaien en die benzinemotor weer starten... ;(
ZuinigeRijder schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:40:
Hier veel en goede informatie over hoe de batterijen degradatie (SOH, State of Health) in elkaar zit over langere tijd:

[...]
TS waardig! Het meeste wist ik (gelukkig) al, maar zeker heel boeiend leesvoer! Ik laad overigens mijn LEAF ook zeker de helft van de tijd maar tot 80% en laat hem in principe nooit lang met 100% staan. Het is wel eens gebeurd, maar dan stoorde ik me er ook echt aan. (had het plan te gaan dus auto vol en toen ging de rit niet door, haha)
JeroenE schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:06:

[...]

Op de stations waar ik kom hebben ze altijd twee laders en tot nu toe maar max 1 andere auto. Nouja, max 1 die aan het laden was. Soms staan er ook andere auto's geparkeerd.

Op zich snap ik je frustratie wel, maar die mensen mogen natuurlijk ook laden. Misschien moet hij wel omdat hij anders zelf de benzine moet betalen als hij meer dan x liter per maand gebruikt. Dat schijnt tegenwoordig wel vaker voor te komen bij hybride plugins die geleased worden.

Enneh, je had zelf natuurlijk ook een half uur met je telefoon kunnen spelen :P

Maar ik snap je frustratie wel. Laatst ook doorgereden omdat een Leaf net was aangeplugged aan een snellader en ik geen zin had om eerst op hem te wachten. Maar dan moet je die optie wel hebben. En anders had ik op de terugweg wel moeten wachten als hij dan weer bezet was.

Ik ben net gebeld door ConsuWijzer. Je hoort als consument goed ingelicht te zijn over de prijs van een product of dienst voor je er gebruik van maakt. De mevrouw heeft wel 6 keer gevraagd of er ook niet in de buurt prijzen stonden ("misschien op een ander bord of andere paal?"). Ze gaan het in ieder geval doorgeven zodat "ze weten wat er in de markt speelt". Ze geven geen garantie dat ze er zelf wat aan gaan doen.

Haar beste oplossing was dat ik dan zelf moet klagen bij de eigenaar van de paal dat er de prijzen niet duidelijk zijn. Ze wilde verder niet echt naar mij luisteren en ik had geen zin om een hele discussie aan te gaan of de AH wel in de winkel op het schap mag zeggen "zie website voor de prijs" en dat je het verder dan maar moet uitzoeken. Ik had het idee dat ze voornamelijk haar verhaaltje wilde vertellen en dus veel wijzer ben ik er niet van geworden.
Ja, ach, zie boven. Ik was ook niet boos ofzo, hoor. Maar storend vond ik het wel O-)

Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die zich druk maakt om het tarieven-probleem. Ik vind het belachelijk. Toevallig had ik het er afgelopen weekend nog over met een bevriende jurist. Die rijdt zelf niet elektrisch en wist dus ook niet van dit probleem, maar hij vond dat ik zeker een punt had. Zo lang er niet duidelijk een prijs/tarief gecommuniceerd wordt kan er geen sprake zijn van een overeenkomst, juridisch gezien. Dienst/wederdienst.

Misschien moeten we met z'n allen een gecoördineerde actie doen richting consumentenbond of consuwijzer. Misschien een bepaald ministerie? Consumentenprogramma zoals Kassa, Radar of Opgelicht? :D

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 14:31
Ik heb vorig jaar september al een rondje 'belangenverenigingen' gedaan over de onduidelijke tarieven:
Reactie ANWB:

Dank voor uw mail. We zijn het helemaal met u eens. Daarom zit de ANWB in eViolin. Dit is de belangenvereniging van, voor, door laadpasuitgevers en laadpaalexploitanten. Binnen deze vereniging zijn we hard aan het werk om deze prijsinfo op een transparante manier te ontsluiten richting de gebruikers van openbare laadpunten. Kortom, uw signaal is voor een teken dat we met de goeie dingen bezig zijn
Reactie e-violin:
Uw ervaringen over slechte informatie van de laadinfrastructuur is helaas inderdaad de realiteit. Dit betreft zowel prijsinformatie als correcte informatie over de locatie en beschikbaarheid. De informatie is beschikbaar, maar zeer verspreid en niet altijd even betrouwbaar. U heeft ook helemaal gelijk als u stelt dat dit Nederland onwaardig is. Als eViolin zijn we ons dit zeer bewust.

Er wordt inmiddels hard gewerkt aan verbetering om de status van de laadpalen correct te krijgen en te zorgen dat voor, tijdens en na de transactie de prijsinformatie en rekening informatie direct beschikbaar is. eViolin en alle operators en service providers in Nederland zijn daarvoor bezig hun systemen te upgraden. Internationale aansluiting is hierbij eveneens een groot aandachtspunt. We doen dit onder ander door implementatie van nieuwe protocollen en het sluiten van nieuwe overeenkomsten. Helaas is dit echter niet van vandaag op morgen te realiseren.

Afgelopen week heeft het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur in ieder geval een grote stap gezet door funding beschikbaar te stellen om de verbeteringen professioneel en met grote haast aan te kunnen pakken. Ook eViolin is hierbij grote stappen aan het nemen.

Helaas kan ik echter geen datum noemen dat alle problemen zijn opgelost, aangezien we afhankelijk zijn van implementaties door de verschillende partijen. We zitten hier echter wel bovenop. De komende maanden zullen geleidelijk de veranderingen zichtbaar worden en we streven ernaar begin volgend jaar klaar te zijn met de grootste verbeteringen.

Uw oproep helpt ons in ieder geval om de noodzaak tot verbeteringen inzichtelijk te maken bij de leden van eViolin en andere betrokkenen.
en dat was september 2015...

Overigens heb ik twee weken terug ook contact gehad met Consuwijzer (ik had een verzoek bij de ACM ingediend maar da wordt gelijk doorgestuurd naar Consuwijzer. Consuwijzer belde met de vraag dat ze niet helemaal begrepen waar ik advies over wilde hebben. Uitgelegd dat ik geen advies nodig had, maar dat ik een algemene klacht had over de 'handelspraktijken' van de laadpaalaanbieders en dat in mijn ogen de ACM de aangewezen autoriteit is. Oftewel mijn mail bouncet weer terug naar de ACM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afgelopen week de eerste onderhoudsbeurt laten doen voor de Kia Soul EV van augustus 2014 (de eerste serie), die moet om de 15.000 km of per 12 maanden een beurt hebben. Om en om een kleine beurt en dan een grote beurt. Aangezien ik de auto tweedehands gekocht had met 10.000 km (met kleine beurt) en nu de stand 25.000 km was, zou deze een grote beurt moeten hebben. Echter de garage gaf aan dat een kleine beurt ook goed was, omdat er nog niet zoveel mee gereden was. Scheelt toch 62,50 euro. Deze keer dus maar 78,50 euro kwijt.

Hier kun je goed zien wat het verschil is in beurten voor de Soul m.b.t. benzine/diesel/elektrisch:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/KiaSoulEV/SoulOnderhoud2016.jpg

Had ook gevraagd voor een kaart-update. Jammer genoeg was de kaart-update nog niet beschikbaar. Vandaag bericht gehad dat deze er nu wel is, dus moet nog een keer terug om de kaart update te doen (duurt 2 uur). Garage geeft aan dat ik dit niet zelf kan doen :( . De eerste 7 jaren is de kaart update gratis, hoewel het aantal kaart updates blijkbaar niet zo heel snel gaat. Maar ok, binnenkort een bijgewerkte kaart.

Hier is een PDF die aangeeft wat er allemaal gedaan wordt bij een kleine en grote beurt in Duitsland.

Je ziet dat het alleen maar controle is, behalve:
  • pollenfilter (om de 24 maanden)
  • carrosserie inspectie (om de 24 maanden)
  • remvloeistof (om de 24 maanden)
  • koelvloeistof (48 maanden, daarna om de 24 maanden/30.000 km).
JeroenE schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:24:

De laadpasvergelijker-link in de Topicstart werkt niet meer zie ik; dat moet nu deze zijn:

http://laadpasvergelijker.nl/

Maar volgens mij klopt die vergelijker sowieso al niet helemaal (destijds ook niet bij de oude). Er worden kosten overgeslagen of niet meegenomen etc.
Aangepast in topic start.
BezurK schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:37:
TS waardig! Het meeste wist ik (gelukkig) al, maar zeker heel boeiend leesvoer! Ik laad overigens mijn LEAF ook zeker de helft van de tijd maar tot 80% en laat hem in principe nooit lang met 100% staan. Het is wel eens gebeurd, maar dan stoorde ik me er ook echt aan. (had het plan te gaan dus auto vol en toen ging de rit niet door, haha)
Ook aangepast in topic start.

[ Voor 46% gewijzigd door ZuinigeRijder op 20-04-2016 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BezurK schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:22:
[...]

Herkenbaar, inderdaad. Ik heb intussen zo'n 6000km gereden en weet ook prima waar de auto toe in staat is. Dat geeft vertrouwen en rust. Soms rijd ik op plaats van bestemming om voor een andere paal, maar meestal gewoon langs Fastned op de terugweg waar nodig. Daar heb ik echter al wel meer dan eens moeten wachten op m'n beurt. Vorige week nog, stond er een Outlander aan de ChaDeMo en dat was de enige daar (Geulenkamp, die heeft 1x CCS en 1x Chademo). Die gozer zat rustig een half uur te bellen en spelletjes op z'n telefoon te doen terwijl ik moest wachten. Dat vond ik wel frustrerend. Trap die benzinemotor gewoon aan en rijd naar huis, pannenkoek! Haha ;) :P
Dat is inderdaad een van de twee 'oude stijl' Fastned stations. Maar kon je niet met de Leaf op de AC laden terwijl je moest wachten? Het is niet veel in een half uurtje maar iedere kwH telt :P

Edit: Evt kun je ook in Doetinchem of bij Ikea Duiven laden met Chademo :)

[ Voor 3% gewijzigd door Erasmo op 20-04-2016 22:10 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
ZuinigeRijder schreef op woensdag 20 april 2016 @ 20:31:
Afgelopen week de eerste onderhoudsbeurt laten doen voor de Kia Soul EV van augustus 2014 (de eerste serie), die moet om de 15.000 km of per 12 maanden een beurt hebben. Om en om een kleine beurt en dan een grote beurt. Aangezien ik de auto tweedehands gekocht had met 10.000 km (met kleine beurt) en nu de stand 25.000 km was, zou deze een grote beurt moeten hebben. Echter de garage gaf aan dat een kleine beurt ook goed was, omdat er nog niet zoveel mee gereden was. Scheelt toch 62,50 euro. Deze keer dus maar 78,50 euro kwijt.

Hier kun je goed zien wat het verschil is in beurten voor de Soul m.b.t. benzine/diesel/elektrisch:

[afbeelding]
Ja, ik schrok bij de Rio wat een grote beurt kostte, maar dat was zo hoog omdat het maar 1x in de 75.000 km ofzo is, soort andere telling. Bij m'n Optima is het ook allemaal niet heel goedkoop, maar er gaat verder weinig stuk. Had even problemen met m'n scherm, die hebben ze toen vervangen onder garantie en toen had ik ook direct de nieuwe kaart 8) Bij mij was dat niet 7 jaar gratis, kaartupdate was €200 ofzo.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Haha, ik dacht dat de accu altijd zo duur was, maar dat valt bij de Soul wel mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Uit de mail:
https://jedlix.com/nl/
Beste EV rijder,

Vanaf vandaag kan iedere elektrische rijder voordelig en duurzaam opladen met de slim-laden app van Jedlix. Onze gratis app koppelt het opladen van de elektrische auto aan het beschikbare aanbod van duurzame energie: de auto wordt geladen als er veel stroom uit hernieuwbare bronnen als zon en wind beschikbaar is.

Voordelig en groen laden
De app werkt eenvoudig: je stelt je gewenste vertrektijd in en de app zorgt ervoor dat de auto op dat tijdstip volledig geladen is, waarbij zoveel mogelijk duurzame energie geladen wordt. De gebruiker profiteert van de lagere marktprijs op momenten dat er veel duurzame energie opgewekt wordt. Bijvoorbeeld ’s nachts, als er veel aanbod is van windenergie. Op die manier kan dagelijks eenvoudig tot een euro aan oplaadkosten bespaard worden. Het afrekenen van de laadtransactie gaat via de bestaande laadpas. De Jedlix-app houdt de besparingen bij en keert deze aan je uit.

Laadpunten EVnetNL
Iedereen met een volledige elektrische auto of plugin-hybride kan de app gebruiken bij een van de ruim 400 geschikte laadpunten van EVnetNL in Nederland. Later dit jaar zal de app werken op alle 3000 publieke laadpunten van EVnetNL.
De dienst zal de komende tijd ook beschikbaar komen op andere laadnetwerken en voor thuis laden, direct via de auto.

De app is vanaf vandaag gratis beschikbaar voor iOS en Android-telefoons via de onderstaande links.

Drive your own future!
Team Jedlix #ichargesmart

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:47

knakworst

Get more sats!

Interessant concept jedlix. Benieuwd of The New Motion volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Dat Jedlix vind ik een beetje lastig om een oordeel over te vellen. Lijkt me vooral iets voor privépaaltjes en niet voor openbaar laden.
Ik concurreer met 8-10 plugins voor die paal, als ze dan ook nog eens het laden 2 uur gaan uitstellen voor ze beginnen omdat dat goedkoper is, kan ik helemaal niet meer laden.

Stel ze komen om 7 aan na het werk, dan wachten tot 9 om te laden en dan gaan ze dus de nacht over omdat ze pas vol zijn om 12-1 uur 's nachts. Dat terwijl ik nu mijn auto om 9 kan neerzetten en om 11 hem eventueel voor een andere plugin kan verplaatsen (de Zoe laadt gelukkig een stuk sneller dan de plug-ins; op 8 KW).
Dus voor privé heel leuk, maar voor publiek... zoveel palen zijn er al niet

Overigens over het 80% laden: Iedereen zegt dat 80% beter is, maar als je van de auto al maar tot ongeveer 90% kan laden (bij de Zoe is 4kWh, van de 26, afgeschermd, dus 2kWh aan de bovenkant), hoeveel zin heeft het dan om jezelf nog meer restricties op te leggen door maar tot 80% te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knakworst schreef op donderdag 21 april 2016 @ 22:22:
Interessant concept jedlix. Benieuwd of The New Motion volgt.
Leuk voor de toekomst maar met onze huidige duurzame opwek nauwelijks interessant, dat wordt toch wel opgeslurpt in het net :) Wel leuk verder hoor, de reden dat ik zo'n soort constructie thuis wil bouwen is als voorbereiding op het afschaffen van het salderen. Met twee warmtepompen in huis zo kan ik redelijk mijn verbruik sturen, zeker met 200L water en een vloerverwarming als buffer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 16:58
Hij stelt daarom niet voor niets dat 'men' (dat zijn niet de 'groenen' maar 'gewoon zakenlui die voor het geld gaan') die energie gewoon niet wil hebben voor die prijs.
Kortom: belachelijk project, maar omdat er zoveel stakeholders zijn en zoveel op het spel staat is het iets wat kunstmatig in leven wordt gehouden. De stekker eruit trekken 'kost teveel'. Dat zie je veel te vaak gebeuren met dit soort prestige projecten die in een vergevorderd stadium overbodig of eigenlijk niet haalbaar blijken te zijn. Dat resulteert in struisvogelgedrag. (degenen die in dat traject eigenlijk zouden moeten beslissen om de stekker eruit te trekken hebben teveel financieel belang in het voltooien van het project, de overheid betaalt wel, want die staat garant voor een minimale stroomprijs.... echt belachelijk eigenlijk)

[ Voor 19% gewijzigd door NovapaX op 22-04-2016 09:50 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 15:25

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Ziet er uit als een Chinese namaak Tesla :/ . Maar natuurlijk wel goed dat er weer een fabrikant aan boord van de EV trein lijkt te springen. Maar ik zou hem absoluut niet kopen, ook al kost die de helft van een Model 3 voor dezelfde of betere specs :Y) .

Grillmeister

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RoofTurkey schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:37:
[...]

Ziet er uit als een Chinese namaak Tesla :/ . Maar natuurlijk wel goed dat er weer een fabrikant aan boord van de EV trein lijkt te springen. Maar ik zou hem absoluut niet kopen, ook al kost die de helft van een Model 3 voor dezelfde of betere specs :Y) .
Dan wil je waarschijnlijk zeker niet rijden in deze budget EV.

Bij 3.30mtr lengte en 1.60mtr breedte lijkt het een ideaal vervoermiddel voor in de grote steden. De actieradius bedraagt iets van 140km. In India zelf gaan deze, als E20 aangeduide karretjes voor nog geen 9 mille over de plank, maar als ze zijn aangepast voor de veel kritischer Europese markt kost de kleine Mahindra al snel 16.500 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RoofTurkey schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:37:
[...]

Nou, als Tesla doorzet met alleen dat scherm op de middenconsole dan is het voor mij juist niet een Model 3. Ik vind deze Honda wel te pruimen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Maasluip schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:24:
[...]

Nou, als Tesla doorzet met alleen dat scherm op de middenconsole dan is het voor mij juist niet een Model 3. Ik vind deze Honda wel te pruimen.
Er komt geheid nog een HUD of iets dergelijks bij achter/boven het stuur dus daar niks te klagen, vind een HUD trouwens ook veel fijner werken dan een analoog metertje wat voor maar moeilijk te lezen is als je ook nog goed op de weg wilt letten. En laten we eerlijk wezen, een mooie HUD/metertjes/whatever kan een Tweaker zelf nog wel maken, maar het design van een hele auto fixen? No way :P .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nou, ik moet het nog maar eens zien met een HUD. Ik heb ook een HUD met de snelheid en dat is gewoon minder goed afsleesbaar dan een dashboard. Ik betwijfel ten zeerste of ik een HUD mooier ga vinden dan een dashboard a la Model S of iets digitaals zoals VW en Audi tegenwoordig aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Maasluip schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:37:
Nou, ik moet het nog maar eens zien met een HUD. Ik heb ook een HUD met de snelheid en dat is gewoon minder goed afsleesbaar dan een dashboard. Ik betwijfel ten zeerste of ik een HUD mooier ga vinden dan een dashboard a la Model S of iets digitaals zoals VW en Audi tegenwoordig aanbieden.
De HUD van Audi werkt imho erg goed en is erg duidelijk af te lezen. Maar zoals eerder gezegd is zelf een aantal metertjes in elkaar knutselen ook niet zo gek moeilijk, dus dat zou ik eerder als kans tot personalisatie zien :9 .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Om nou een auto van 35k te kopen zodat je daarna kan gaan knutselen om nog een beetje fatsoenlijk dashboard te krijgen gaat me ook wel erg ver persoonlijk.

Overigens vind ik weinig mis met die Honda, enkel dat rechte stuk achterspatbord ofzo vind ik niks. Maar als je dan wel fatsoenlijk dashboard + kofferbak krijgt is dat ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Chevrolet Bolt batterijen detail foto's

Afbeeldingslocatie: https://chargedevs.com/wp-content/uploads/2016/04/GM-Chevrolet-Bolt-EV-Battery-7.jpg

Van links naar rechts:
  • eerste generatie Volt
  • tweede generatie Volt
  • Spark EV
  • Chevrolet Bolt EV
Afbeeldingslocatie: https://chargedevs.com/wp-content/uploads/2016/04/GM-Chevrolet-Bolt-EV-Battery.jpg

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=9qt4iUjpjeU]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mercedes AA Class volledig elektrische Luxury Sedan op Duracell batterijen

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=arQ8_PW-RiA]

Verkocht zonder batterijen :9~

EDIT: Mercedes-Benz vond de grap van deze televisieshow Saturday Night Live wel goed, en reageerde zo:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/33k39u8.png

[ Voor 30% gewijzigd door ZuinigeRijder op 23-04-2016 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 13:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De discussie over de beprijzing van kernenergie hoort niet thuis in dit topic en is verplaatst naar de kroeg. Verder zijn er een aantal losse posts "gearchiveerd". Het kan zijn dat de discussie wat gaten heeft daardoor.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Interessante detail informatie over de Tesla Model S, X, en Model 3 en de batterij

Inside the Tesla battery:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=VbVpPSa6glA]

Tesla Quality and Battery Degradation:

Tesla charging and more Model 3 interesting details:

Model 3 Details Part Deux:

[ Voor 11% gewijzigd door ZuinigeRijder op 23-04-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:26
Zo laadpaal is thuis al geïnstalleerd :) (gewoon gegaan voor 3,6 uitvoering.)

Opladen leek goed te gaan, stop ik de stekker erin dan begint (vanaf de voorzijde gezien) het linkse blauwe lampje te branden. Helaas slechts voor een minuut of 2, daarna hoor ik een soort ontkoppelgeluid en stopt het opladen. Ook het gele lampje 'auto' brand dan niet meer. Ook als ik hem op lock stopt het laden na die 2 minuten. Als ik op het dashboard kijk dan zie ik nog wel een groen stekker icoontje branden, zou het wellicht toch mogelijk zijn dat ie aan het opladen is? En dat er simpelweg geen lampje meer brand omdat de accu erg lees (8%). Of misschien doe ik iets anders fout? In ieder geval staat de timer op off, en is er verder ook geen timer ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
joeyke87 schreef op zondag 24 april 2016 @ 14:19:
Zo laadpaal is thuis al geïnstalleerd :) (gewoon gegaan voor 3,6 uitvoering.)

Opladen leek goed te gaan, stop ik de stekker erin dan begint (vanaf de voorzijde gezien) het linkse blauwe lampje te branden. Helaas slechts voor een minuut of 2, daarna hoor ik een soort ontkoppelgeluid en stopt het opladen. Ook het gele lampje 'auto' brand dan niet meer. Ook als ik hem op lock stopt het laden na die 2 minuten. Als ik op het dashboard kijk dan zie ik nog wel een groen stekker icoontje branden, zou het wellicht toch mogelijk zijn dat ie aan het opladen is? En dat er simpelweg geen lampje meer brand omdat de accu erg lees (8%). Of misschien doe ik iets anders fout? In ieder geval staat de timer op off, en is er verder ook geen timer ingesteld.
Welke laadpaal/uitvoering heb je? En welke auto/uitvoering?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Stef87 schreef op zondag 24 april 2016 @ 15:26:
[...]

Welke laadpaal/uitvoering heb je? En welke auto/uitvoering?
https://www.laadpaal24.nl/Laadpaal-Nissan-Leaf

Auto: Nissan Leaf Acenta 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zolang die aan't laden is, moeten normaal die blauwe leds op je dash blijven pinken of ze moeste het gewijzigd hebben.
Dus <33% 1ste led pinken
tussen 33 en 66% led 1 aan en 2 pinken
>66% led 3 pinken en 1+2 aan
Volledig opgeladen: de 3 leds faden in en uit

[ Voor 51% gewijzigd door Damic op 24-04-2016 16:21 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Damic schreef op zondag 24 april 2016 @ 16:11:
Zolang die aan't laden is, moeten normaal die blauwe leds op je dash blijven pinken of ze moeste het gewijzigd hebben.
Dus <33% 1ste led pinken
tussen 33 en 66% led 1 aan en 2 pinken
>66% led 3 pinken en 1+2 aan
Volledig opgeladen: de 3 leds faden in en uit
Morgen maar eens even rondbellen dan. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb je zo'n trage lader van Nissan zelf? Zoja probeer daar eens mee.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Ja heb ik, kan misschien vanavond wel even proberen. Ben alleen wel bang dat de kabel het nie haalt naar de woning, daarnaast lees ik dat een verlengsnoer wordt afgeraden i.v.m. warmte. Maar het zal wellicht voor 10 minuten testen geen ramp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Laatst online: 30-09 18:46
joeyke87 schreef op zondag 24 april 2016 @ 16:51:
Ja heb ik, kan misschien vanavond wel even proberen. Ben alleen wel bang dat de kabel het nie haalt naar de woning, daarnaast lees ik dat een verlengsnoer wordt afgeraden i.v.m. warmte. Maar het zal wellicht voor 10 minuten testen geen ramp zijn.
Inderdaad even proberen, met een goede verlengkabel lijkt me dat dat geen probleem moet zijn? Of even aan de buren vragen indien je het wel haalt?
Daarna waarschijnlijk even laadpaal24 bellen :)

Succes, laat ook even weten wanneer het weer werkt!

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeyke87
Stef87 schreef op zondag 24 april 2016 @ 17:06:
[...]

Inderdaad even proberen, met een goede verlengkabel lijkt me dat dat geen probleem moet zijn? Of even aan de buren vragen indien je het wel haalt?
Daarna waarschijnlijk even laadpaal24 bellen :)

Succes, laat ook even weten wanneer het weer werkt!
Thnx, doe ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
joeyke87 schreef op zondag 24 april 2016 @ 16:51:
Je moet gewoon even letten op de maximale stroom die je verlengsnoer mag hebben. De "noodlader" trekt 10 Ampère , en dat doe ik ook wel geregeld met een verlengsnoer als ik bij mijn ouders ben. Als het een haspel is, wel even zorgen dat die helemaal uitgerold is, ook al heb je niet de volle lengte nodig.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 13:07

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb een tas met de mobiele lader en 15 meter camping snoer, dat is 15 meter neopreen 3x2,5mm2 met blauwe CEE stekkers. Daar kun je zonder problemen uren mee laden.

Een snoertje voor de grasmaaier e.d. met gewone shucko stekker moet je niet langdurig willen gebruiken.

Wel een opsteker gisteren, een complimentje dat de passagier ruimte achterin de Miev beter is dan de Peugeot 206 die ik hiervoor had. Er is nu plek voor de benen, genoeg ruimte voor het hoofd en je klimt er niet uit, maar je stapt eruit.

Oprecht verbaasde mensen :D

Overigens viel het me alles mee hoe het reed en optrok met 4 volwassenen in de auto. Ook op de snelweg allemaal geen probleem met opgang komen. Wel een aantekening laten maken bij de receptie van VanDerValk of er ook langzaamlaadpalen komen voor mensen die een paar uur verblijven voor het eten. Ze hebben enkel de snellader staan op dit moment. Er scheen eerder naar gevraagd te zijn, ik zal het moeten geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 16:34
Afgelopen zaterdag zowel de Renault Zoe als de Nissan Leaf mogen proefrijden. Het is een eerste ervaring met electrisch rijden, maar zeker een goede. De auto's zijn aardig aan elkaar gewaagd en ik zal het aanbod van occasions van beide types volgen en de keus tussen beide kon wel eens die worden welke op dat moment het voor ons mooiste aanbod heeft.

Wat ik me alleen wel afvroeg (en wat mogelijk de keus toch een kant op kan sturen) is dat de Nissan Leaf de mogelijkheid biedt om in het accupakket individuele cellen te vervangen mochten die stuk zijn. Bij de Zoe is het mij niet duidelijk of dit mogelijk is. Bij accuhuur zou dat ook niet relevant zijn, maar als we voor de Zoe gaan dan zou ik een willen waarbij er geen accuhuur is, dus vandaar deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
tsjoender schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:23:
... maar als we voor de Zoe gaan dan zou ik een willen waarbij er geen accuhuur is, dus vandaar deze vraag.
Kan dat dan? Ook bij een tweedehands is de accu toch van Renault? Je kan de auto doorverkopen maar de nieuwe eigenaar moet dan toch het accucontract overnemen? Hoe kom je dan aan een Zoe inclusief accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 16:34
mddd schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:15:
[...]

Kan dat dan? Ook bij een tweedehands is de accu toch van Renault? Je kan de auto doorverkopen maar de nieuwe eigenaar moet dan toch het accucontract overnemen? Hoe kom je dan aan een Zoe inclusief accu?
De Renault dealer had een occasion staan waarbij de accuhuur afgekocht was. Volgens hun was dit niet een import uit het buitenland en zag je dit wel enkel meer bij occasions. Als de auto destijds met accuhuur geleverd is en dit contract is nog niet afgelopen, dan moet dat contract inderdaad mee naar de volgende eigenaar bij verkoop. Voor mij was dit eerlijk gezegd ook een "meevaller" want ik had in eerste instantie de Zoe al als minder interssant bestempeld door die accuhuur, nu wordt die serieus meegenomen als optie.

[ Voor 12% gewijzigd door tsjoender op 25-04-2016 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 16:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Misschien niet helemaal on topic, maar zeker relevant.

Bij toeval ontdekt, accu's kunnen tig duizend keer worden opgeladen (100.000 +)

https://news.uci.edu/research/all-powered-up/
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acsenergylett.6b00029

En als het dan ook nog buiten het lab goed gaat werken hoeven we het hier minder te hebben over SOH als we ons aan de regels houden van niet te warm, te veel/te weinig laden.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wow, dat zou wat zijn als laptop batterijen tientallen jaren meegaan, dat zou een gigantische recycling slag schelen. Als dit de productie haalt met een vergelijkbare energiedichtheid heeft dat gigantische gevolgen voor de markt van heel erg veel producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
Moest van Laadpaal24 ff een foto maken van de binnenkant. De bruine kabel zat blijkbaar verkeerd aangesloten |:(

Nu werkt het gelukkig wel, laat het laden maar beginnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Meer mensen hier met een laadpaal van laadpaal24? Wat zijn de alternatieven? Ik moet ook even kijken wat ik ga aanschaffen voor m'n Tesla. Vroeger hadden we hier krachtstroom op kantoor maar omdat dit €50 extra kostte per maand hebben we dit opgezegd. Is het noodzakelijk op een kantoor? Ik heb er niet zoveel verstand van maar volgens mij heb je dus 3x32A ofzo lopen. We zitten hier met zo'n 4 man, wat pc's, tv's, TL bakken... is er dan nog genoeg vermogen over voor het laden van de auto overdag?

Ik heb me er een beetje in verdiept en ik zie dat je grofweg drie mogelijkheden hebt:

1x16A, 3x16A en 3x32A. Dus 3.7kw, 11kw en 22kw. In principe is deze laatste voor mij niet per se nodig, aangezien ik vrij weinig rijd en de auto er meestal gewoon de hele dag aanhangt, desnoods 's nachts. Is dit 11kw laden te doen op een normale huis- tuin en keukenaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
"1 x iets" is 'normale stroom' (1 fase). "3 x iets" is krachtstroom (3 fasen).
Als je niet over krachtstroom beschikt is het beste wat je haalt 32A op 1 fase en dat is ongeveer 7.5 kW.

Hoeveel je over hebt, hangt af van de totale capaciteit van de aansluiting (kun je navragen bij de netbeheerder). Als je bijvoorbeeld een 1 x 35A aansluiting hebt dan heb je dus naast laden met 32A niet zo veel meer over. Als je dan een waterkoker aanzet zit je over je limiet. Of als je veel kantoor apparatuur aan hebt staan ook. Als je een aansluiting hebt van 1 x 50A dan zal het wel lukken, dan heb je waarschijnlijk wel voldoende ruimte naast het laden.

Een oplossing kan zijn om een slimme lader te nemen die kan terugschakelen op basis van het totale verbruik van je pand. Er wordt dan een sensor geplaatst op de hoofdleiding en die geeft aan de lader door wanneer de totale belasting te groot gaat worden.

Aanvulling
Kijk even na wat er precies is veranderd, als er eenmaal een 3 fasen aansluiting is, is het niet zo voor de hand liggend om werkelijk terug te gaan naar een 1 fase aansluiting. Misschien zijn jullie bijvoorbeeld van 3x 50 naar 3x 25 teruggegaan en dan heb je dus wel degelijk nog krachtstroom mogelijk.

[ Voor 35% gewijzigd door mddd op 25-04-2016 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:44

aip

YoshiBignose schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:02:
Meer mensen hier met een laadpaal van laadpaal24? Wat zijn de alternatieven? Ik moet ook even kijken wat ik ga aanschaffen voor m'n Tesla. Vroeger hadden we hier krachtstroom op kantoor maar omdat dit €50 extra kostte per maand hebben we dit opgezegd. Is het noodzakelijk op een kantoor? Ik heb er niet zoveel verstand van maar volgens mij heb je dus 3x32A ofzo lopen. We zitten hier met zo'n 4 man, wat pc's, tv's, TL bakken... is er dan nog genoeg vermogen over voor het laden van de auto overdag?

Ik heb me er een beetje in verdiept en ik zie dat je grofweg drie mogelijkheden hebt:

1x16A, 3x16A en 3x32A. Dus 3.7kw, 11kw en 22kw. In principe is deze laatste voor mij niet per se nodig, aangezien ik vrij weinig rijd en de auto er meestal gewoon de hele dag aanhangt, desnoods 's nachts. Is dit 11kw laden te doen op een normale huis- tuin en keukenaansluiting?
Op een 'normale' 3x25 aansluiting (wat de meeste huizen sinds medio jaren 90 wel hebben) is 11kW prima te doen. Wat pc's en verlichting moet dan prima uit de resterende 6-7kW ruimte (3*9*230) kunnen. Wellicht wel zaak te zorgen dat de groepen een beetje evenwichtig verdeeld zijn, dat wel.

Nb. wij hebben hier ook een 11kW model van laadpaal24, met (lange) vaste kabel. Optisch is een lolo mooier, maar deze voldoet prima. Ik heb er een houten kastje omheen gemaakt, en dat was goed voor de WAF.

[ Voor 7% gewijzigd door aip op 25-04-2016 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus

Ik heb 'm hier vandaan:

http://www.laadpaaldirect.nl/

Mijn Leaf kan maar 1 fase aan, maar ik heb wel een 3x16A laten installeren met het oog op de toekomst (lees: Tesla). Inclusief installatie met extra groep laten plaatsen ongeveer € 1250 voor een simpele versie met sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zou wel even inventariseren hoeveel stroom je kantoorruimte kan trekken en wat de hoofdzekering is. Als dat 3x25A is dan hou je natuurlijk maar weinig over als je ook 3x16A gaat laden. Dat is dan nog maar 2 kW per fase die je over hebt, en met een magnetron en een waterkoker op een groep kun je al problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Maasluip schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:03:
[...]

Ik zou wel even inventariseren hoeveel stroom je kantoorruimte kan trekken en wat de hoofdzekering is. Als dat 3x25A is dan hou je natuurlijk maar weinig over als je ook 3x16A gaat laden. Dat is dan nog maar 2 kW per fase die je over hebt, en met een magnetron en een waterkoker op een groep kun je al problemen krijgen.
Mee eens. Onderschat ook niet de hoeveelheid vermogen die in een kantoorpand in verlichting gaat zitten.

Standaard TL is enkele tientallen Watt per stuk, LED zit daar een factor 10 onder. Een sommetje is snel gemaakt:

Klein kantoor: 4 ruimtes, per stuk 8-10 TL lampen. 4 * 10 * 30 W = 1200 W

Tel daar de PC's bij op (350 W per stuk, nog eens 1400 W) en dan ben je al aardig op weg naar je limiet...

---

leuke sidenote: het vervangen van lampen door LED klinkt als een hele snelle winst in energieverbruik, maar mensen vergeten dat de restwarmte een groot van het jaar nuttig gebruikt wordt, en direct in mindering gebracht wordt op het stookvermogen. Het kan uit omdat verlichting ook aan staat in de zomer, en elektriciteit duurder is dan gas. Of het echt snel uit kan hangt dus sterk af van de locatie.

[ Voor 19% gewijzigd door Veneficus op 25-04-2016 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Inderdaad, dat vermoeden had ik dus al. Toch misschien maar krachtstroom weer terughalen dan, liever ook het zekere voor het onzekere. De frituur staat toch af en toe wel aan voor wat frikandellen bij de lunch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-10 15:57

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik had thuis (ben inmiddels verhuisd) 3x25A en dat ging op zich prima. M'n Tesla kon dan op 11kW laden. Opladen begon altijd om 23:30, een nacht is dan lang genoeg om weer aan 90% SOC te komen: uiterlijk om 06:00 uur in de ochtend een volle accu.

Als je 3x16A gebruikt voor de auto kan je vooropgesteld dat je groepen evenwichtig verdeeld zijn nog zo'n 6000 Watt aan vermogen kwijt. Voor een stevige kantoorinrichting lijkt het me wat aan de krappe kant, hoewel je altijd wat kan spelen door het laadvermogen niet maximaal te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

http://www.volkskrant.nl/...lektrische-auto~a4289153/

Dat is budget voor zeker 250.000 auto's. Valt me niet mee eigenlijk.

[mbr]kan je deze post ietsje uitbreiden? Thanks! [/mbr]

Deze zag ik wat laat. Kort en goed gaat D eletrische auto's en PHEV's subsidieren, met bedragen tot 5k. Budget is 1.2Mrd. Dat klinkt veel, maar komt afhankelijk van de mix neer op 250.000 tot 400.000 auto's. Wat op een markt als Duitsland wat mij betreft niet veel is. Ik had meer verwacht.

[ Voor 53% gewijzigd door aip op 26-04-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Daniel schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:42:
[...]

Ik had thuis (ben inmiddels verhuisd) 3x25A en dat ging op zich prima. M'n Tesla kon dan op 11kW laden. Opladen begon altijd om 23:30, een nacht is dan lang genoeg om weer aan 90% SOC te komen: uiterlijk om 06:00 uur in de ochtend een volle accu.

Als je 3x16A gebruikt voor de auto kan je vooropgesteld dat je groepen evenwichtig verdeeld zijn nog zo'n 6000 Watt aan vermogen kwijt. Voor een stevige kantoorinrichting lijkt het me wat aan de krappe kant, hoewel je altijd wat kan spelen door het laadvermogen niet maximaal te zetten.
Ja als het voor 's nachts laden is dan is het wel te doen, maar overdag terwijl er mensen aan het werk zijn dus minder. Is het makkelijk om het laadvermogen in te stellen of moet je dan een speciale "paal" hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:44
YoshiBignose schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:39:
Inderdaad, dat vermoeden had ik dus al. Toch misschien maar krachtstroom weer terughalen dan, liever ook het zekere voor het onzekere. De frituur staat toch af en toe wel aan voor wat frikandellen bij de lunch :)
Dat levert je wel een stuk duurdere electriciteitsaansluiting op.
Wat waarschijnlijk prettiger (en op termijn goedkoper) is is smart charging. Hierbij houdt een sensor bij hoe veel er 'over' is op de aansluiting. Staan er op een moment geen grote verbruikers aan kan je 3x25A laden, zet je de frituurpan aan wordt de laadpaal gewoon teruggeknepen naar 3x16 of 3x10. Dit betekent dat je zelf geen kopzorgen hebt, en mocht je wel een keer snel moeten laden (of komt bezoek met een bijna lege auto) is dat geen enkel probleem.
Maxem en Lolo hebben bijvoorbeeld zo'n systeem. Ik weet dat een Maxem smart charging systeem voor particulieren ongeveer even veel kost als de hogere aansluitwaarde in een jaar kost. Snel terugverdiend dus.

edit:
Vermogen is trouwens bijna altijd via dip-switches in de paal aan te passen, maar hou er rekening mee dat een hoofdzekering die er uit vliegt in een kantoor voor serieuze problemen en verloren productiviteit kan zorgen. Op de gok op hoog vermogen laden is thuis niet zo'n probleem, maar op de zaak echt niet aan te raden.

[ Voor 13% gewijzigd door Killing Time op 25-04-2016 21:25 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-10 15:57

Daniel

Kapitein NCC-1701
YoshiBignose schreef op maandag 25 april 2016 @ 17:59:
[...]

Ja als het voor 's nachts laden is dan is het wel te doen, maar overdag terwijl er mensen aan het werk zijn dus minder. Is het makkelijk om het laadvermogen in te stellen of moet je dan een speciale "paal" hebben?
Kan in de auto, hij onthoudt dat per gps locatie: dus als je hem op bijv. max 8 of 10A zet zal hij standaard met niet meer dan dat opladen op die locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
aip schreef op maandag 25 april 2016 @ 17:01:
http://www.volkskrant.nl/...lektrische-auto~a4289153/

Dat is budget voor zeker 250.000 auto's. Valt me niet mee eigenlijk.

[mbr]kan je deze post ietsje uitbreiden? Thanks! [/mbr]
Duitsland gaat de aanschaf van volledig elektrische auto's stimuleren. Automobilisten die een elektrische auto kopen, krijgen vijfduizend euro subsidie, meldt Reuters. Voor plug-inhybrides zou een subsidie van drieduizend euro gelden. De regeling geldt niet voor auto's boven de 60 duizend euro.

Het Duitse ministerie van Financiën zou de maatregelen morgen bekendmaken. Het wilde niet reageren op de berichten van Reuters, dat zegt documenten te hebben ingezien. De subsidie wordt verstrekt tot de pot van 1,2 miljard euro leeg is, en loopt tot 2018. Daarna is er voor elektrische auto's een subsidie van drieduizend euro en tweeduizend voor plug-in hybrides.

In Nederland worden fiscale voordelen voor plugins juist afgebouwd. De maatregel wordt gefinancierd door de Duitse overheid en de industrie, is de bedoeling. Beide zullen de helft bijdragen.
Interessante ontwikkeling. Vooral de bovengrens van 60.000,- euro is voor de ontwikkeling van betaalbare EV goed! Jammer dat PHEV nog steeds zo sterk worden gesubsidieerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Roobje schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 08:35:
[...]

[...]

Interessante ontwikkeling. Vooral de bovengrens van 60.000,- euro is voor de ontwikkeling van betaalbare EV goed! Jammer dat PHEV nog steeds zo sterk worden gesubsidieerd.
De aanschafprijs is wat mij betreft niet de grootste drempel voor mensen om zo'n auto te kopen, sterker nog in Nederland waar vooral nieuw geleased wordt is de TCO veel interessanter (en die is al dik in orde wat mij betreft). Hetgeen waar mensen wel tegenaan lopen is dat er totaal geen keuze is in EVs.

Ofwel je hebt genoeg geld en gaat voor de Model S, of je moet 'genoegen' nemen met een Leaf/Soul/Zoe/Miev/etc. Terwijl ICE auto's een gigantische keuze bieden, waar je helemaal kunt kijken wat er bij je budget en wensen past. Wil je bijvoorbeeld een station wagen dan valt een EV al af. Wil je iets wat ook op een zandweg goed presteert en redelijk betaalbaar is (<50k), dan valt de EV ook af. Wil je graag een sportieve hatchback, ook dan valt de EV af. En dan is er nog merkvoorkeur, interieur afwerking en noem het maar op waarmee mensen kiezen die in EV land gewoon bijna geen keuze meer opleveren. Dat is denk ik veel belangrijker dan of je 5.000€ korting krijgt of niet.

Ze zouden dat geld veel beter in nieuwe bedrijven kunnen stoppen die niet bang zijn om te vooruit te kijken (net als Tesla, Faraday future, etc.) en wel degelijk dit soort alleman auto's willen bouwen en daarmee luisteren naar de vraag van de consument. Dat zal uiteindelijk de gevestigde orde dwingen om minstens hetzelfde te investeren in de alleman EV markt en dan gaan die prijzen vanzelf wel 5.000+ euro naar beneden ;) .

En het voornaamste vind ik dat bestaande autofabrikanten niet gesponsord moeten worden voor deze poging om er goedkoop vanaf te komen door bijvoorbeeld een EV te maken van een bestaand model waarna alle voordelen voor de ICE versie blijven (bij de alom populaire eGolf bijvoorbeeld, die minder bagageruimte, acceleratie, range, luxe en een hogere prijs heeft dan zijn dino vretende broertjes). Die bedrijven zouden wat mij betreft geen kans moeten maken op (indirecte) subsidie's aangezien er totaal geen intentie lijkt te zijn om richting de toekomst te gaan.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:42
RoofTurkey schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 09:34:
[...]
En het voornaamste vind ik dat bestaande autofabrikanten niet gesponsord moeten worden voor deze poging om er goedkoop vanaf te komen door bijvoorbeeld een EV te maken van een bestaand model waarna alle voordelen voor de ICE versie blijven (bij de alom populaire eGolf bijvoorbeeld, die minder bagageruimte, acceleratie, range, luxe en een hogere prijs heeft dan zijn dino vretende broertjes). Die bedrijven zouden wat mij betreft geen kans moeten maken op (indirecte) subsidie's aangezien er totaal geen intentie lijkt te zijn om richting de toekomst te gaan.
Die bedrijven zouden volgens het vrije markt principe vanzelf gestraft worden omdat niemand hun crappy EV wil kopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

RocketKoen schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:16:
[...]

Die bedrijven zouden volgens het vrije markt principe vanzelf gestraft worden omdat niemand hun crappy EV wil kopen.
Die kans zit er dik in, maar voor we op het punt zijn waar andere bedrijven net zoveel slagkracht hebben als de huidige bedrijven (die vooral groot zijn geworden in de tijd van de grote oorlogen door, je raad het al, subsidie's zowel direct als indirect) zijn we alweer tig jaar verder. En dat is natuurlijk helemaal prima, was het niet dat het milieu op deze manier een flinke extra klap te verwerken zal krijgen. Om over de impact op onze gezondheid, waar het verschil nog veel groter zal zijn tussen EVs of ICEs, maar te zwijgen :X .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
RoofTurkey schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 09:34:
Ze zouden dat geld veel beter in nieuwe bedrijven kunnen stoppen die niet bang zijn om te vooruit te kijken (net als Tesla, Faraday future, etc.) en wel degelijk dit soort alleman auto's willen bouwen en daarmee luisteren naar de vraag van de consument.
Het is niet de taak van de overheid om te kiezen welk bedrijf het wel of niet verdient. En dat zeg ik als links ingesteld persoon :) Het stimuleren van groen gedrag IS een taak van de overheid omdat het uiteindelijk de situatie voor iedereen verbetert.

Ik vind het heel goed wat ze in Duitsland doen. Nederland zou dat ook moeten doen. Ik vind het heel raar dat zoveel maatregelen enkel maar op de bedrijven gericht zijn zoals MIA (investeringsaftrek voor duurzame zaken), de bijtellingsregelingen etc. Mede daardoor is juist het zakelijk rijden zo populair. Terwijl er geen fundamentele reden is waarom een particulier niet dezelfde voordelen zou moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

mddd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:42:
[...]

Het is niet de taak van de overheid om te kiezen welk bedrijf het wel of niet verdient. En dat zeg ik als links ingesteld persoon :) Het stimuleren van groen gedrag IS een taak van de overheid omdat het uiteindelijk de situatie voor iedereen verbetert.

Ik vind het heel goed wat ze in Duitsland doen. Nederland zou dat ook moeten doen. Ik vind het heel raar dat zoveel maatregelen enkel maar op de bedrijven gericht zijn zoals MIA (investeringsaftrek voor duurzame zaken), de bijtellingsregelingen etc. Mede daardoor is juist het zakelijk rijden zo populair. Terwijl er geen fundamentele reden is waarom een particulier niet dezelfde voordelen zou moeten krijgen.
Natuurlijk is het niet de taak van de overheid, maar het zou wel slim zijn als ze het wel deden. Kijk maar eens naar het verschil in start up kansen per land, dan zie je toch echt dat dergelijke bedrijven wel degelijk meer kans op overleven hebben in de States tov hier in Europa en toevallig komen daar nu ook de meeste nieuwe grote bedrijven vandaan. Facebook, Tesla, Snapchat en ga zo maar door komen allemaal uit Amerika. Zou dat toeval zijn of zou dat een direct gevolg zijn van het gunstige klimaat dat Amerika heeft gecreëerd voor slimmeriken die liever zelf innoveren dan een dertien in een dozijn werknemer te worden van een groot bedrijf dat nooit klein is geweest?

Dus als Europa nog enigszins relevant wil blijven is het wel degelijk van belang om juist de kleine innovator die moet opboksen tegen grote namen (indirect) centjes te geven. Een groot bedrijf, Volkswagen bijvoorbeeld, heeft meer dan genoeg reserves op kunnen bouwen om vandaag de dag wat extra's te stoppen in de ontwikkeling van goede EVs. Waarom zou daar in godsnaam nog 5k per auto bij moeten?! Is dat soms een leuke fooi voor de sjoemel software affaire? Om maar te zwijgen over het feit dat de VAG een mooie deal heeft met de Nederlandse politie die schijnbaar niet eens wordt verbroken wanneer de wet wordt overtreden 8)7 .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
RoofTurkey schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:59:
[...]Zou dat toeval zijn of zou dat een direct gevolg zijn van het gunstige klimaat[...]
Gunstig klimaat dat klopt. Het is daar makkelijker om risico te nemen dan hier. Maar nogmaals, dat geldt voor alle bedrijven. Volkswagen USA heeft te maken met hetzelfde ondernemingsklimaat als Tesla of wie dan ook.
Waarom zou daar in godsnaam nog 5k per auto bij moeten?! Is dat soms een leuke fooi voor de sjoemel software affaire?
Het is niet zo dat VW 5k krijgt. De consument krijgt 5k. En wanneer je dat krijgt is duidelijk: als de auto die je koopt aan bepaalde voorwaarden voldoet. Het maakt niet uit waar de auto dan vandaan komt. Het idee is dat je consumenten stuurt om het goede te doen, en daarmee de vraag stuurt. Het is dan aan de bedrijven om op die vraag in te spelen. Volgens mij is dat een prima aanpak. Ik zie dit niet als het voortrekken van VW of wie dan ook. Het stimuleert immers alle producenten om EV's te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:20
RoofTurkey schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:59:
[...]

Natuurlijk is het niet de taak van de overheid, maar het zou wel slim zijn als ze het wel deden. Kijk maar eens naar het verschil in start up kansen per land, dan zie je toch echt dat dergelijke bedrijven wel degelijk meer kans op overleven hebben in de States tov hier in Europa en toevallig komen daar nu ook de meeste nieuwe grote bedrijven vandaan. Facebook, Tesla, Snapchat en ga zo maar door komen allemaal uit Amerika. Zou dat toeval zijn of zou dat een direct gevolg zijn van het gunstige klimaat dat Amerika heeft gecreëerd voor slimmeriken die liever zelf innoveren dan een dertien in een dozijn werknemer te worden van een groot bedrijf dat nooit klein is geweest?
Nederland staat juist bekend als een prima land voor start-ups.

Reden dat Amerikaanse bedrijven direct zo groot en bekend worden is dat ze direct een enorme afzetmarkt hebben (heel Amerika, 330 miljoen inwoners) en de Westerse wereld heel erg gefocust is op Amerika. Kijk naar Amerikaanse artiesten bijvoorbeeld, hitjes in Amerika staan bijna direct garant voor succes in Europa. Andersom is dat nooit het geval. De afzetmarkt is een stuk kleiner, waardoor budgetten lager zijn en er minder mogelijkheden zijn tot expansie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

mddd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:22:
*knip*
Het is niet zo dat VW 5k krijgt. De consument krijgt 5k. En wanneer je dat krijgt is duidelijk: als de auto die je koopt aan bepaalde voorwaarden voldoet. Het maakt niet uit waar de auto dan vandaan komt. Het idee is dat je consumenten stuurt om het goede te doen, en daarmee de vraag stuurt. Het is dan aan de bedrijven om op die vraag in te spelen. Volgens mij is dat een prima aanpak. Ik zie dit niet als het voortrekken van VW of wie dan ook. Het stimuleert immers alle producenten om EV's te bouwen.
Natuurlijk krijgt VW die centjes niet direct, maar ze hun klanten krijgen voor een brakke eGolf net zoveel als dat BMW krijgt voor een i3. Terwijl de een toch echt meer R&D kosten heeft opgeleverd en dus logischerwijs ook duurder is, maar tegelijk ook meer betekend voor de toekomst.

Edit: Het voornaamste wat ik persoonlijk mis is een fatsoenlijke één zitter die uit te breiden valt naar een twee, drie of zelfs vierzitter. Dit lijkt mij prima mogelijk en neemt meteen één van de grootste nadelen van moderne auto's weg. Namelijk dat ze geschikt moeten zijn voor die paar keer in het jaar dat er meerdere mensen in moeten, terwijl veruit de meeste tijd auto's maar door één persoon tegelijk gebruikt worden.

Dit lijkt me persoonlijk niet heel moeilijk te realiseren met een soort trike achtige constructie op de basis van een uitvergrote Formula Ford. Voeg daar nog een modulair kofferbak iets aan toe en je hebt een auto die goed is voor woon-werk verkeer en voor die ene vakantie. Of denk ik nu te makkelijk?

[ Voor 38% gewijzigd door RoofTurkey op 26-04-2016 11:32 ]

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
RoofTurkey schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:26:
[...]Of denk ik nu te makkelijk?
Niemand houdt je tegen om zoiets te gaan bouwen!

Maar even serieus, wat jij ziet als een gemis vindt iemand anders misschien helemaal geen probleem. En het beoordelen op 'hoeveel research is hierin gegaan' lijkt me ook geen goede oplossing. Er zijn genoeg projecten waar miljarden aan research in zit, maar die gewoon niet praktisch zijn of die om een andere reden mislukken. En sommige auto's zoals de Leaf of de Zoe zijn misschien relatief weinig innovatief maar wel een reële optie voor een vrij grote groep consumenten.

De beste manier om meer mensen aan het elektrisch rijden te krijgen, is om te stimuleren dat ze die auto's kopen. Wat voor auto het dan precies is maakt weinig uit voor de doelstelling: meer EV's op de weg, waardoor het ook weer aantrekkelijker wordt om te investeren in laad-infrastructuur. Zodat we de kritische grens sneller bereiken dat het voor de massa een normale optie wordt om elektrisch te rijden. Mij maakt het niet uit of iemand nu in een "brakke" Golf rijdt of een hippe Tesla. Beide helpen mee om de overgang naar elektrisch rijden te realiseren.

[ Voor 6% gewijzigd door mddd op 26-04-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Of, zoals in sommige gevallen worden de auto's duurder met de prijs van de subsidie en kan er meer winst gemaakt worden. Het zou niet de eerste markt zijn waar via die weg de subsidie verkapt in de aanschafprijs verwerkt wordt.

Zoals anderen ook al aangaven, meer keuze zou beter zijn en dit gedeeltelijk voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Het is juist wel de taak van de overheid vind ik. Linksom of rechtsom kost het de staat, de belastingbetalers dus, geld om in vervuilende diesels en benzine auto's te rijden. Voorkomen is beter dan genezen, en dat geldt allerminst voor fijnstof. Waarom moeten we wel allemaal betalen voor de behandeling van pijnstof-gerelateerde ziektes en niet voor het voorkomen van zulke ziektes? Natuurlijk heeft het ook een keerzijde, zoals in Noorwegen dat je juist auto gebruik an zich stimuleert, maar het blijven verhogen van de brandstof prijzen blijft een hekelpunt bij de meeste politieke partijen, en vooral in Duitsland vanwege de grote ICE-autoindustrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
databeestje schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:54:
Zoals anderen ook al aangaven, meer keuze zou beter zijn en dit gedeeltelijk voorkomen.
100% mee eens. Als het iets normaler wordt om elektrisch te rijden (zoals wanneer er niet 0.5% maar bijvoorbeeld 20% van alle nieuwe auto's elektrisch is) dan wordt het natuurlijk veel interessanter om modellen in de markt te zetten. Ook aan de kant van de industrie is immers een kip/ei probleem. Kleine aantallen levert weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

mddd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:53:
[...]
Niemand houdt je tegen om zoiets te gaan bouwen!
Ben al druk bezig met schetsen en onderzoeken, maar kostentechnisch is het natuurlijk nooit interessant om zoiets zelf te bouwen :+ .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hell, zelf ombouwen is niet meer te doen qua kosten... Je moet tegenwoordig ook een stralingstest doen die zwaar geld kost, nog even los van de projectkosten en RDW goedkeuring :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:03:
Hell, zelf ombouwen is niet meer te doen qua kosten... Je moet tegenwoordig ook een stralingstest doen die zwaar geld kost, nog even los van de projectkosten en RDW goedkeuring :X
Pfoe, wat een gekte. Dacht dat goedkeuring qua kosten wel meeviel voor een zelfbouw project. Maar dan blijft het waarschijnlijk bij een digitaal concept, maar ik vind dat iemand hier toch iets mee moet doen en tijd heb ik op zich genoeg :9 .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

RoofTurkey schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:00:
[...]

Ben al druk bezig met schetsen en onderzoeken, maar kostentechnisch is het natuurlijk nooit interessant om zoiets zelf te bouwen :+ .
Ik ben erg benieuwd of er een conversie markt gaat ontstaan voor bestaande modellen. Ik kan me voorstellen dat er wellicht in de verre toekomst verder aan de wetgeving gesleuteld gaat worden. Ik zie het niet ondenkbaar dat op een gegeven moment de diesel eraan gaat. (in ieder geval voor personenvervoer).

Zo sta ik helemaal niet negatief tegenover een elektrische landrover defender :D

Niet dat ik ook maar ergens met het ding terecht kan, maar het ziet er gewoon leuk uit. En met elektrisch kan een deel van de grote negatieve punten ook aangepakt worden. Zoals 100 rijden op de snelweg zonder gehoorbescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
databeestje schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:06:
[...]Ik zie het niet ondenkbaar dat op een gegeven moment de diesel eraan gaat. (in ieder geval voor personenvervoer).
Inderdaad. Het lijkt er op dat we redelijk tegen de grenzen van het mogelijke zitten. Het is moeilijk voor fabrikanten om zowel zuinig als schoon te zijn met een dieselmotor. Als de normen blijven opschuiven en we de wérkelijke uitstoot meten, dan zou het goed kunnen dat diesel gewoon niet meer kan. (Wat betreft het meten, volgens mij voldoen ze op dit moment al niet aan de normen bij praktijkmetingen, laat staan als die strenger worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

[...]

Ik ben erg benieuwd of er een conversie markt gaat ontstaan voor bestaande modellen. Ik kan me voorstellen dat er wellicht in de verre toekomst verder aan de wetgeving gesleuteld gaat worden. Ik zie het niet ondenkbaar dat op een gegeven moment de diesel eraan gaat. (in ieder geval voor personenvervoer).

Zo sta ik helemaal niet negatief tegenover een elektrische landrover defender :D

Niet dat ik ook maar ergens met het ding terecht kan, maar het ziet er gewoon leuk uit. En met elektrisch kan een deel van de grote negatieve punten ook aangepakt worden. Zoals 100 rijden op de snelweg zonder gehoorbescherming.
Ik zou inderdaad zo mijn defender TD5 motor vervangen door een elektrische aandrijving.
het nadeel is dan dat je de aandrijf assen en tussen bakken zo gaat horen :)

Waarom zou je met een Landrover Defender nergens terecht kunnen ?
Het is jammer dat de wegenbelasting zo hoog is voor een dergelijke auto. Anders zou ik er allang een Ev naast hebben voor woonwerk verkeer. Er is alleen nog geen ev met 4wd die 3500kg mag trekken. Een Outlander PHEV komt er nog het dichtst in de buurt met 1500kG.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
[...]

Zoiets?
https://janvanbrecht.word...che-landrover-bij-de-rdw/

Overigens over de modulaire auto's: zal dat niet erg lastig zijn ivm keuringen? Een beperkte vorm (elke mogelijkheid apart getest) zou wel kunnen, maar brengt dus ook weer extra kosten voor keuringen met zich mee.
Overigens zou ik er zo voor gaan. Ik zit vaak in mijn eentje in de Zoe, en ik vind het wel een grote bak om mezelf even 30 km te verplaatsen (en dat is nog een kleine hatchback). Denk zelf om ook te beginnen om voor een Zero te sparen (en het bijbehorende motorrijbewijs).
Maar ja, dan heb ik nog meer voertuig als ik hem naast de auto houdt, dus in dat opzicht niet heel efficient |:(

[ Voor 0% gewijzigd door Nivve op 26-04-2016 13:05 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Off topic.

Nee laat mij maar gaan voor eentje die heel blijft >:)
No flame war intended

Waarom zou anders de UN, half AUS en iedere opstandeling met een Landcruiser rijden.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
Zo! Ik ga ook meedoen met de gesprekken hier!

Al een tijdje bezig met het informatie vergaren omtrent EV rijden, uiteraard mezelf flink vergaapt aan Tesla, maar helaas riant buiten mijn budget (ook mijn lease-budget). Maar, aangezien ik in Juli een leaseauto voor het werk mag uitzoeken is dit wel het moment om naar EV rijden te gaan, en helaas te kort dag om op de Model 3 te wachten.

Stukje achtergrond: In de functie die ik uitoefen heb ik recht op een leaseauto, of op een vergoeding als ik afzie van een leaseauto. Nu heb ik sowieso een auto nodig, en is het goedkoper om via het werk te regelen dan dat ik zelf ga kopen/private leasen. Nu hebben we geen enorm dagelijks bereik nodig (langste rit is 60km retour), en zit ik vrij snel veilig qua range. En, het fijne is, als ik een EV lease via het werk, dan regelt mijn werkgever dat er een paal/gevellader bij/aan mijn huis komt, welke de laadkosten doorzet naar mijn werkgever. Ideaal! Ook krijg ik er een laadpas bij voor laadpalen en Fastned (ik geloof dat ze The New Motion daarvoor inzetten).

Komende zaterdag een proefrit in de Nissan Leaf 30kw Tekna (welke het uiteindelijk ook gaat worden, mocht de rit bevallen).

Zijn er al ervaringen met de 30kw versie hier op het forum? Heb wel autotests gelezen van de ANWB (en andere sites, vooral USA en GB), maar ben erg benieuwd wat voor bereik mensen real world halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ollie1965 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:25:
Off topic.

Nee laat mij maar gaan voor eentje die heel blijft >:)
No flame war intended

Waarom zou anders de UN, half AUS en iedere opstandeling met een Landcruiser rijden.
Typo bij de bestelling landcruiser rover.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Dat bereik houdt niet echt over, maar waarschijnlijk meer dan prima voor de gemiddelde LR rijder (voetbalvrouwen en dierendokters) :P .
Overigens over de modulaire auto's: zal dat niet erg lastig zijn ivm keuringen? Een beperkte vorm (elke mogelijkheid apart getest) zou wel kunnen, maar brengt dus ook weer extra kosten voor keuringen met zich mee.
Overigens zou ik er zo voor gaan. Ik zit vaak in mijn eentje in de Zoe, en ik vind het wel een grote bak om mezelf even 30 km te verplaatsen (en dat is nog een kleine hatchback). Denk zelf om ook te beginnen om voor een Zero te sparen (en het bijbehorende motorrijbewijs).
Maar ja, dan heb ik nog meer voertuig als ik hem naast de auto houdt, dus in dat opzicht niet heel efficient |:(
De lastigheid van het modulaire systeem zal best meevallen als de modulaire onderdelen simpelweg inklapbaar zijn (en dus niet helemaal losgekoppeld kunnen/hoeven worden). Het grootste euvel is waarschijnlijk om een dergelijke auto ook helemaal praktisch te benutten.

Maar als het budget niet uitmaakt kun je makkelijk koolstofvezel, luchtvering en andere luxe materialen/componenten gebruiken en dan zou het prima mogelijk moeten zijn om een echte alleskunner te maken.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

WoudseHoeve schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:54:
[...]

Ik zou inderdaad zo mijn defender TD5 motor vervangen door een elektrische aandrijving.
het nadeel is dan dat je de aandrijf assen en tussen bakken zo gaat horen :)
Ik zat meer te denken aan het gebruiken van 2 Mitsubishi i-Miev auto's van de sloop en dan de bestaande aandrijflijnen voor en achter en midden verwijderen. Hier plaats je dan de Miev motor met diff terug waardoor je wel 4WD hebt, maar zonder midden diff. De motor en diff zijn geschikt voor 50kW met 180Nm elk, dat zou wel goed moeten gaan. Als je deze kan vinden met accu's dan kan je 16kWh accu (44s2p) aan elke zijde van het ladder chassis doen met de service plug in het midden. Hierdoor is het nog steeds 330Volt maar met 32Ah. De spartaanse accu bouw techniek van de Miev leent zich hier iets makkelijker voor dan sommige anderen :)

Door gebruik te maken van bestaande techniek is goedkeuring een stuk makkelijker bij de RDW sinds de regels aangescherpt zijn. Je moet dan wel de stabiliteits controle permanent uitzetten omdat de Miev verwacht dat alle wielen niet even snel draaien (voor en achter maat is anders).

Het meeste maatwerk gaat zitten in aangepaste aandrijfassen tussen de wielen en de Miev diffs, het bouwen van een accu bak en het inbouwen van een Miev dashboard. Ook moeten 2 motor controllers op 1 CAN bus maar gaan werken. Makkelijk is het niet, er zijn verder heel weinig 4wd elektrische auto's.
jinxedworld schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:25:

Zijn er al ervaringen met de 30kw versie hier op het forum? Heb wel autotests gelezen van de ANWB (en andere sites, vooral USA en GB), maar ben erg benieuwd wat voor bereik mensen real world halen.
Bezurk heeft er een paar maanden geleden 1 gekocht. De meeste anderen hebben de 24kWh, feitelijk dezelfde auto en rijervaring als de 30kWh. Ik geloof dat iedereen er wel tevreden mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

databeestje schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:19:
[...]

Ik zat meer te denken aan het gebruiken van 2 Mitsubishi i-Miev auto's van de sloop en dan de bestaande aandrijflijnen voor en achter en midden verwijderen. Hier plaats je dan de Miev motor met diff terug waardoor je wel 4WD hebt, maar zonder midden diff. De motor en diff zijn geschikt voor 50kW met 180Nm elk, dat zou wel goed moeten gaan. Als je deze kan vinden met accu's dan kan je 16kWh accu (44s2p) aan elke zijde van het ladder chassis doen met de service plug in het midden. Hierdoor is het nog steeds 330Volt maar met 32Ah. De spartaanse accu bouw techniek van de Miev leent zich hier iets makkelijker voor dan sommige anderen :)
Klinkt als een outlander PHEV :) mogelijk minder maatwerk .... mmmmm
Wel een wat dikkere accu zien te vinden ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

WoudseHoeve schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:59:
[...]

Klinkt als een outlander PHEV :) mogelijk minder maatwerk .... mmmmm
Wel een wat dikkere accu zien te vinden ....
Tja, een Outlander heeft de electronica en aandrijflijn voor en achter al, accu's kan je groter maken door meer cellen parallel te zetten. Probleem is meer dat ik verwacht dat deze gaat klagen als de ICE mist :)

Evengoed, je kan wel meerdere PHEV accu's op de kop tikken, er staan er al een paar op onderdelen sites van schade auto's. Als je de extra cel(len) per cel parallel zet en dus de serie spanning in tact houdt kan het BMS er ook nog wat mee en lijkt het net echt.

Je zou er wel in totaal 3 moeten hebben om aan de 36kWh te komen. Alleen een hybride aandrijflijn lijkt me nogal complex om in te bouwen en werkend te krijgen. Misschien dat het wel werkt zonder ICE, geen idee.

Edit: NM, er dus een kastje voor de Outlander voor een pure EV modus. https://speakev.com/threa...for-outlander-phev.15754/

[ Voor 6% gewijzigd door databeestje op 26-04-2016 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:24:
[...]

Nederland staat juist bekend als een prima land voor start-ups.
En uit eerste hand kan ik je vertellen dat dat complete BS is, NL is waardeloos voor een startup. Buitenlandse medewerkers halen is alleen leuk als je ze gelijk 50k+ per jaar betaald, optie of aandelenregelingen zijn zo uitgekleed (door al het misbruik uit verleden), dat het eigenlijk niet meer realistisch is etc etc etc.

Grote +1 hier voor meer consument gerichte stimuleringsmaatregelen, wat er bij de oosterburen gebeurd zou in NL ook prima binnen de MIA regeling gebracht kunnen worden, en daarnaast ook voor particulieren beschikbaar gemaakt worden. Verkoop je de auto binnen X maanden na aanschaf dan moet je de 5k ook terugbetalen. De 5k korting overbrug het prijsgat tussen ICE en EV in de kleine middenklasse enigzins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

WoudseHoeve schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:30:
[...]

Typo bij de bestelling landcruiser rover.
Overclassed _O-

Ollie moest even nadenken voordat het kwartje viel

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Er is een mailing naar i3 eigenaren in Engeland/Amerika uit gegaan dat per juli er een 50% toename van capaciteit komt als een optie. Dat zou neerkomen op net geen 200km EPA met een beetje rekenwerk. Wellicht dat het in de praktijk wel een km of 200 praktisch kan zijn.

Ander voordeel is dat snelladen nu standaard wordt in plaats van een optie, en deze zou circa 2500 extra kosten. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

databeestje schreef op donderdag 28 april 2016 @ 20:33:
Er is een mailing naar i3 eigenaren in Engeland/Amerika uit gegaan dat per juli er een 50% toename van capaciteit komt als een optie. Dat zou neerkomen op net geen 200km EPA met een beetje rekenwerk. Wellicht dat het in de praktijk wel een km of 200 praktisch kan zijn.

Ander voordeel is dat snelladen nu standaard wordt in plaats van een optie, en deze zou circa 2500 extra kosten. Ik ben benieuwd.
Klopt. Hier wat meer info:

http://insideevs.com/conf...increase-arrives-in-july/

Hier wordt melding gemaakt van ca 33kWh accu, 195 EPA (die i.t.t. de NEDC de werkelijkheid wat meer benaderd). Klinkt best veelbelovend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:03

Snow_King

Konijn is stoer!

aip schreef op donderdag 28 april 2016 @ 21:28:
[...]

Klopt. Hier wat meer info:

http://insideevs.com/conf...increase-arrives-in-july/

Hier wordt melding gemaakt van ca 33kWh accu, 195 EPA (die i.t.t. de NEDC de werkelijkheid wat meer benaderd). Klinkt best veelbelovend!
De cellen zijn van 60Ah naar 94Ah gegaan, rekensom is dus simpel.

De accu is nu 22kWh: 22 / 60 * 94 = 34

Dan is 34kWh dus helemaal niet raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 20:43

unclero

MB EQA ftw \o/

Mijn baas vind het niet meer van deze tijd om mij met een met modder besmeurde, rokende terreinauto op kantoor te laten komen. Dus hij heeft me de keuze opgelegt: een Outlander of een Soul.
Ik kies natuurlijk voor de Soul, omdat die volledig electrisch is, en niet zo'n lomp hok is als een Outlander. (ik ben geen held in parkeren)

Maar nu zit ik met een probleem: ik wil een oplaadpunt hebben in de parkeergarage. En moet dus met de VVE om de tafel. Heeft iemand ervaringen met VVE's en oplaadpalen op hun parkeerplek?

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Laatst online: 29-01 10:38
nieuws: LG: markt voor elektrische auto's zal groeien door 'Tesla-syndroom'

Toen ik de titel zag, wist ik zeker dat dezelfde discussie er weer onder zou staan :F :D Zo voorspelbaar... Net als jaren terug onder elk nieuwsartikel over SSD's, of tien jaar geleden over Linux. Moet je kijken hoe beide technieken nu in de markt staan... ;)

Maar wat zeggen jullie, "Tesla-syndroom"? Dat vind ik een veel interessantere discussie. Kun je spreken van een syndroom? Ik zou eerder spreken van Tesla-mode of Tesla-hype, en dan bedoel ik het positief. Tesla is zéker debet aan het openbreken van de markt, Tesla maakt(e) EV's cool, daar kunnen we het toch intussen wel over eens zijn.

Rookworst zonder R is ook worst.

Pagina: 1 ... 63 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.