Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

BezurK schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 05:55:
nieuws: LG: markt voor elektrische auto's zal groeien door 'Tesla-syndroom'

Toen ik de titel zag, wist ik zeker dat dezelfde discussie er weer onder zou staan :F :D Zo voorspelbaar... Net als jaren terug onder elk nieuwsartikel over SSD's, of tien jaar geleden over Linux. Moet je kijken hoe beide technieken nu in de markt staan... ;)
Ik vind de discussie daar al vele malen meer genuanceerd dan pakweg een jaar terug. Tegenwoordig worden positieve geluiden zelfs geupvote, kwam daar een jaar geleden maar eens om. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
unclero schreef op donderdag 28 april 2016 @ 23:35:
Dus hij heeft me de keuze opgelegt: een Outlander of een Soul.
Ik kies natuurlijk voor de Soul, omdat die volledig electrisch is, en niet zo'n lomp hok is als een Outlander. (ik ben geen held in parkeren)
Er zouden meer van zulk soort bazen moeten zijn :>
De Soul heeft wel een achteruitrijcamera maar geen sensoren. Die mis ik eigenlijk nog steeds. Ik had gehoopt dat het beter zou gaan na verloop van tijd, maar dat is dus nog niet zo bij mij. Als je die dingen fijn vind zou ik ze er gelijk op laten zetten.
Maar nu zit ik met een probleem: ik wil een oplaadpunt hebben in de parkeergarage. En moet dus met de VVE om de tafel. Heeft iemand ervaringen met VVE's en oplaadpalen op hun parkeerplek?
Van wat ik van anderen heb begrepen varieert dat tot "geen sprake van" naar "geen probleem". Je zal dus zelf moeten ondervinden hoe dat bij jou VVE is. Ben je wel eens bij vergaderingen geweest? Ik denk dat je dan zelf wel een inschatting kan maken.

In principe zou het aan (laten) leggen geen probleem moeten zijn. De elektriciteit voor het oplaad punt kan gewoon van een meter worden voorzien zodat die verrekend kan worden met jou (en jij weer met de baas).

De vraag is dan wel of ze akkoord gaan met alleen een meter of dat ze vinden dat er een hele aparte aansluiting moet komen die door de netbeheerder wordt beheerd. Dat laatste is natuurlijk veel duurder.
Als je die aansluiting alleen hebt voor je laadpaal kan je dit in principe weer aan de zaak door belasten.

Maar je hebt dus ook kans dat het een "ken het niet, weet het niet dus wil het niet" verhaaltje wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Blergh, ik heb daar ook geen zin in. Veel ouderen ook in mijn appartement... en uiteindelijk moet er inderdaad wel administratief wat gedaan worden om zo de servicekosten van alleen jou te verhogen met het extra energieverbruik.

Gelukkig is mijn kantoor om de hoek dus ik denk dat ik daar maar gewoon standaard oplaadt. Is in principe voldoende want ik rij toch niet zoveel.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 15:25

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Bij de meeste VvE's is het geen probleem als je al een eigen parkeerplaats hebt én het via de eigen meterkast gaat, oftewel als het al je eigen keuze is/was :+ . Wanneer je ineens van 'gedeelde' parkeerplekken naar eentje speciaal voor jou gaat is dat vaak al probleem numero uno, want dat is niet eerlijk en dus moet er een vergoeding tegenover staan, maar hoe hoog die is is moeilijk te bepalen dus stemmen de zuurpruimen vaak tegen (helaas zijn er ook nog eens vaak veel zuurpruimen in appartementen). Dan krijg je het probleem met het verrekenen van de stroom, maar dat is vaak dan weer geen probleem mits het goed wordt uitgelegd, omdat dit heel netjes kan worden bijgehouden via de paal en volgens mij bij sommige palen zelfs automatisch afgeschreven kan worden (net als bij een publieke paal).

Als ik jou was zou ik me dus vooral afvragen of het claimen van een eigen parkeerplek, indien je die niet al had, mogelijk gaat zijn. Indien dat mogelijk is dan is de paal zelf slechts een formaliteit :9 .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
We hebben gelukkig wel vaste parkeerplekken :P Wat voor stroomaansluiting zit er eigenlijk meestal bij zo'n parkeerplaats?

[ Voor 12% gewijzigd door YoshiBignose op 29-04-2016 09:24 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Is het mogelijk om jouw eigen stroom bij je parkeerplaats te krijgen? Dat zou volgens mij het meest ideaal zijn. Dan is er bijna niets waar men over kan zeuren, enkel dat er wellicht wat geboord moet worden om kabels te leggen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:18
YoshiBignose schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:23:
We hebben gelukkig wel vaste parkeerplekken :P Wat voor stroomaansluiting zit er eigenlijk meestal bij zo'n parkeerplaats?
Ik heb zelf ook een eigen parkeerplaats op het binnenterrein van een VvE, en heb dit al een keer uitgezocht omdat ik volgend jaar indien de werkgever het toelaat ook een elektrische auto wil nemen. Hier staat een compleet stappenplan, moet je even de brochure downloaden.

https://www.nederlandvve....unt-vve-elektrische-auto/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 20:43

unclero

MB EQA ftw \o/

JeroenE schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 07:02:
Er zouden meer van zulk soort bazen moeten zijn :>
De Soul heeft wel een achteruitrijcamera maar geen sensoren. Die mis ik eigenlijk nog steeds. Ik had gehoopt dat het beter zou gaan na verloop van tijd, maar dat is dus nog niet zo bij mij. Als je die dingen fijn vind zou ik ze er gelijk op laten zetten.
Jij hebt een Soul? Heb je er positieve ervaringen mee? Ik wil het ding namelijk zowel als woonwerk inzetten, als voor lange roadtrips (woonwerk doe ik met mijn brommer, waar ik ook tourritten mee rijd, mijn terreinwagen is meer voor als het hondenweer is, en voor in het weekend even in de buurt door het bos raggen, lange afstanden leg ik daar niet mee af).
Van wat ik van anderen heb begrepen varieert dat tot "geen sprake van" naar "geen probleem". Je zal dus zelf moeten ondervinden hoe dat bij jou VVE is. Ben je wel eens bij vergaderingen geweest? Ik denk dat je dan zelf wel een inschatting kan maken.
Het aantal VVE-leden is op de vingers van twee handen te tellen, en de meerderheid zijn van die milieubewuste types van middelbare leeftijd, zegmaar.
En ik heb een eigen parkeerplek, maar daar moet dus een stroompunt op, naar de meterkast van de VVE. Mijn buurvrouw heeft er een voor haar electrische scootmobiel, dus ik denk dat het wel mogelijk zou zijn.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
unclero schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:07:
Jij hebt een Soul? Heb je er positieve ervaringen mee?
Ja en ja.
Ik wil het ding namelijk zowel als woonwerk inzetten, als voor lange roadtrips (woonwerk doe ik met mijn brommer, waar ik ook tourritten mee rijd, mijn terreinwagen is meer voor als het hondenweer is, en voor in het weekend even in de buurt door het bos raggen, lange afstanden leg ik daar niet mee af).
Ehm, wil je nu wel of niet woon-werk gaan rijden? Of bedoel je te zeggen: alleen als het regent?

Ik rijd er (bijna) iedere dag woon-werk mee. 90 km heen en ook weer terug. Af en toe een ander ritje erbij. Ik kan zowel thuis als op de zaak laden. Thuis redelijk snel want wij hebben een grotere aansluiting genomen waardoor ik met 35A kan laden (maar de Soul kan maar max 28,5 A). Op de zaak wat langzamer op 16A. Wel met een buiten-wandcontactdoos trouwens, maar dan wel 1 die er voor gemaakt is om 16A aan te kunnen.

Hele lange afstanden heb ik er nog niet mee gereden. Ik heb wel een paar keer meer gereden dan de EPA range, dus dat kan wel. De 212km NEDC range heb ik nog niet gehaald. Het schijnt wel te kunnen als je echt niet veel harder dan 70 a 80 gaat. Volgens mij is 300 km ongeveer het langste wat ik achter elkaar heb gereden, maar dan natuurlijk wel onderweg een paar keer snelladen (en op het einde ook weer).
Het aantal VVE-leden is op de vingers van twee handen te tellen, en de meerderheid zijn van die milieubewuste types van middelbare leeftijd, zegmaar.
Weinig leden want het is een klein gebouw? Of bedoel je weinig actieve leden?

De omschrijving klinkt in ieder geval wel gunstig. Wat waarom zou een milieubewust persoon niet voor elektrisch rijden zijn? Dat is toch ook de reden dat jij je rokende terreinwagen weg doet? })

Enneh, die elektrische scooter komt natuurlijk ook als je huidige brommer de geest geeft...
En ik heb een eigen parkeerplek, maar daar moet dus een stroompunt op, naar de meterkast van de VVE. Mijn buurvrouw heeft er een voor haar electrische scootmobiel, dus ik denk dat het wel mogelijk zou zijn.
Een scootmobiel laadt wel langzamer op denk ik. Ik neem even aan met max 10A; ik kon zo snel wel een heleboel websites met scootmobielen vinden maar geen die ook vermeld wat voor elektrische aansluiting je nodig hebt.

Met 10A kan je een Soul ook laden (de meegeleverde stopcontactlader doet dat namelijk) alleen duurt het dan wel langer om hem vol te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
Zijn er nog meer elektrische rijders in het noorden die wel eens richting midden/zuiden moeten? Is het jullie wel eens opgevallen dat de meeste snelladers maar in één richting staan?

Ik woon in Groningen, maar wil volgend weekend vanuit Sneek naar Amersfoort. Om dat te halen moet ik binnendoorroutes opzoeken tussen snelwegen, om bij laders te komen die in de goede richting staan, omdat ik over de snelweg de afstand naar de eerste snelladers net wel of net niet ga halen.

Ik ga nu deze twee delen aan elkaar plakken:
https://goo.gl/maps/hHDq4Cyqr4u
https://goo.gl/maps/4UYBE6XYuxm

De weg terug ga ik naar Groningen, wat gelukkig wat makkelijker is.

Het is toch bizar dat er bijvoorbeeld langs de A6 in Flevoland alleen maar snelladers naar het noorden staan, maar niet richting zuiden. Alsof je maar één kant op zou gaan. En Drenthe is helemaal een bende; je kunt niet eens met de auto vanuit Groningen naar Emmen en terug.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 13:07

databeestje

Von PrutsHausen

Datzelfde gevoel heb ik ook met de afsluitdijk, deze is vooralsnog maar in 1 richting goed te doen. Er komt aan de N31 "het strand" wel een Fastned, maar de vergunning is er nog niet. Niet dat je daar nu veel aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Veneficus schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 13:25:
Zijn er nog meer elektrische rijders in het noorden die wel eens richting midden/zuiden moeten? Is het jullie wel eens opgevallen dat de meeste snelladers maar in één richting staan?
Ja, dat is op heel veel plekken zo. Er zijn gewoon nog weinig stations. Vooral als je liever niet bij dure snelladers wil laden is dat het geval. Maar echt niet alleen in het noorden hoor. Als je vanuit Nijmegen naar Rotterdam gaat heb je pas de eerste Fastned bij Gorinchem en daarna bij Noordtunnel nog 1. De andere kant op staat er (nog) geen 1. Of vanuit Rotterdam naar het zuiden op de A16 of A29 staat er wel 1, maar andersom niet. Of vanuti Rotterdam naar Utrecht; daar heb je er twee en andersom niet. Wel een Mister Green trouwens, maar die is dus (veel) duurder.
Om dat te halen moet ik binnendoorroutes opzoeken tussen snelwegen, om bij laders te komen die in de goede richting staan, omdat ik over de snelweg de afstand naar de eerste snelladers net wel of net niet ga halen.
In Nederland heb je zoveel afslagen dat je meestal niet meer dan 10 a 15 km om moet rijden, als je er eerst voorbij moet rijden, bij de eerste afslag keren en dan na het laden weer bij de eerste afslag moet keren. Ga je dat dan echt niet halen naar Fastned in Wezep? Volgens google maps is de afstand van Oppenhuizen 93,2 km en dat is dus inclusief omrijden naar het station (maar nog niet de paar extra kilometers om weer te kunnen keren naar Amersfoort).

Een andere optie is de (dure) snellader van Allego in Lelystad op de Waagpassage 3.
Ik ga nu deze twee delen aan elkaar plakken:
Dat is ook een (dure) snellader van Allego. Wil je zeggen dat je die zelfs over de snelweg niet kan halen? Dat is 86 km, dat moet toch wel kunnen? Jouw "omweg" zorgt dat het 82 km is. Met een Leaf hoor je toch niet ergens tussen de 82 en 86 km te stranden?!? Of begrijp ik iets niet? :?

Je hebt trouwens best kans dat je op die kortere route meer verbruikt omdat je gegarandeerd een paar keer moet stoppen en weer op gang komen. Op de snelweg kan je gewoon in (bijna) hetzelfde tempo door blijven rijden en dat kost nu minder energie dan op gang komen.

Als ik op de goingelectric site de route in vul en kies voor een standaard Nissan Leaf (dus niet de 30kWh) dan laat die planner die je zelfs tot aan Eemnes rijden (inclusief keren!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Onder normale omstandigheden kan ik op de snelweg zo'n 100 km halen, maar met het weer van de laatste tijd wil ik er niet op gokken dat ik met flinke tegenwind en kou een probleem krijg.

Overigens is het binnendoor vaak wel gunstiger, omdat de snelheid daar aanzienlijk lager ligt, wat veel meer oplevert dan het extra kost aan optrekken.

En die in Wezep staat dus inderdaad de verkeerde kant op. Die heb ik wel gepakt toen ik de Leaf in Utrecht op moest halen; zuid-noord is goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

JeroenE schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 13:06:
Ehm, wil je nu wel of niet woon-werk gaan rijden? Of bedoel je te zeggen: alleen als het regent?
Alleen als het regent en/of de buitentemperatuur gelijk of lager is als 5 graden celsius. En af en toe in het weekend mee weg ofzo.
Weinig leden want het is een klein gebouw? Of bedoel je weinig actieve leden?
Klein gebouw, plus de helft is huur, dus zit er iemand van de verhuurcorporatie op die stoel.
Enneh, die elektrische scooter komt natuurlijk ook als je huidige brommer de geest geeft...
Ik hoop het, want ik weet uit ervaring dat er in China genoeg degelijke & comfortabele electrische scooters op de markt zijn die range halen die ik er minstens in wil hebben zitten. Maar het lijkt wel alsof niemand in Nederland denkt dat er markt is voor tourscooters (bij onze tourclub denken ze daar anders over), dus ze worden helaas niet geimporteerd.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Veneficus schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:40:
Onder normale omstandigheden kan ik op de snelweg zo'n 100 km halen, maar met het weer van de laatste tijd wil ik er niet op gokken dat ik met flinke tegenwind en kou een probleem krijg.
Ok, ik vind dat niet zo heel erg ver eigenlijk.
Overigens is het binnendoor vaak wel gunstiger, omdat de snelheid daar aanzienlijk lager ligt, wat veel meer oplevert dan het extra kost aan optrekken.
Op de snelweg mag je ook 80 km/u rijden natuurlijk... Als je achter een vrachtwagen blijft hangen dan is je snelheid best redelijk. Die rijden vaak zo rond de 84 a 90 km/u. Daar kom je toch een heel eind mee. Die paar minuten dat je sneller bent door 120 km/u te rijden is (ook) voor lange afstanden verwaarloosbaar.

Zeker als je daarom het laatste stuk binnendoor gaat rijden om snelheid te verminderen om er toch nog te komen. Dan kan je net zo goed de hele tijd (iets) langzamer gaan rijden.

Als ik heel ver moet dat is mijn snelheid ook aanzienlijk lager. Heen en weer naar de zaak kan ik makkelijk de maximum snelheid rijden, behalve als het erg koud is en storm tegen en dat soort zaken. Maar zelfs met 5 graden zoals afgelopen week kom ik dan toch nog aan met 25% to 35% over en dan heb ik gewoon stukken 130 km/u gereden (en natuurlijk ook hele stukken 100 km/u omdat je daar niet harder mag).
unclero schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:58:
Alleen als het regent en/of de buitentemperatuur gelijk of lager is als 5 graden celsius. En af en toe in het weekend mee weg ofzo.
Weekendje weg kan natuurlijk vanalles betekenen. Hoe ver is je woon-werk? Krijg je trouwens op de zaak wel een laadpaal?
Klein gebouw, plus de helft is huur, dus zit er iemand van de verhuurcorporatie op die stoel.
Ohja, met een verhuurder er bij is het wat lastiger. Die corporaties hebben vaak minimaal 51% van de huizen dus als losse eigenaar trek je dan altijd aan het kortste eind omdat de verhuurder in zijn eentje genoeg stemmen heeft om iets tegen te houden (of door te drukken).
Aan de andere kant hebben die meestal ook geen probleem met een elektriciteitsleiding extra; zeker als zij niet voor de kosten op hoeven te draaien om dat aan te legen.
Maar het lijkt wel alsof niemand in Nederland denkt dat er markt is voor tourscooters (bij onze tourclub denken ze daar anders over), dus ze worden helaas niet geimporteerd.
Gat in de markt dus? Snel een handeltje beginnen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
JeroenE schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:05:
[...]

Ok, ik vind dat niet zo heel erg ver eigenlijk.

[...]

Op de snelweg mag je ook 80 km/u rijden natuurlijk... Als je achter een vrachtwagen blijft hangen dan is je snelheid best redelijk. Die rijden vaak zo rond de 84 a 90 km/u. Daar kom je toch een heel eind mee. Die paar minuten dat je sneller bent door 120 km/u te rijden is (ook) voor lange afstanden verwaarloosbaar.
Waarschijnlijk sowieso verwaarloosbaar als je de laadtijd meerekend neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

JeroenE schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:05:
Weekendje weg kan natuurlijk vanalles betekenen. Hoe ver is je woon-werk? Krijg je trouwens op de zaak wel een laadpaal?
In het weekend weg, betekent meer: "met de wapens naar de schietvereniging", het enige wat ik niet met de brommer doe ;). Maar dat is een dorpje verderop. Of van die dingetjes als met vrienden naar de sauna (paar dorpjes verder) of ergens picknicken ofzo. Geen lange afstanden, want dat doe ik met de brommer.

De baas is bezig om op de zaak (50km verderop) laadpalen te krijgen, maar hij is nog in gevecht met de eigenaar van het pand. En anders kan ik bij de baas voor de deur laden (100 meter verderop) of van de laadpalen op het dorpsplein (200 meter verderop) gebruik maken, dus dat is het probleem niet.
Ohja, met een verhuurder er bij is het wat lastiger. Die corporaties hebben vaak minimaal 51% van de huizen dus als losse eigenaar trek je dan altijd aan het kortste eind omdat de verhuurder in zijn eentje genoeg stemmen heeft om iets tegen te houden (of door te drukken).
Aan de andere kant hebben die meestal ook geen probleem met een elektriciteitsleiding extra; zeker als zij niet voor de kosten op hoeven te draaien om dat aan te legen.
Deze verhuurder is erg makkelijk hierin. Bij heel veel dingen die wij voorstelden (led-verlichting in de hallen, bewakingscamera's, glasvezelnetwerk) was het vaak: "Als de VVE akkoord is, doen we mee, plus we sponsoren een deel". Maar dat ging dan om dingen die zij dan weer mochten aanleggen.
Gat in de markt dus? Snel een handeltje beginnen! :+
Typegoedkeuringen krijgen is een duur feestje, helaas :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hehe de Zero is eindelijk klaar *O* Duurde maar twee maanden ;w

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roobje schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:15:
Waarschijnlijk sowieso verwaarloosbaar als je de laadtijd meerekend neem ik aan.
Mijn auto kan 80% in 30 minuten laden (volgens mij is het iets langer, maar goed dat is de opgave van de fabrikant). 80% van 27 kWh = 21,6 kWh in een half uur dus dat is gemiddeld laden met 43 kW.

Ik weet alleen niet zo 1-2-3 wat de verbruiken bij verschillende snelheden zijn. Dat is ook lastig omdat iets als tegenwind of een heuveltje op al roet in het eten gooit. Ik heb dat verder nog niet echt nauwkeurig genoeg bijgehouden. Ik heb wel data van mijn gemiddelde snelheid over de hele rit, maar dat zegt niet zo veel. ALs ik gemiddeld 60 km/h heb gereden dan heb ik gewoon ergens een kwartier (of langer) file gehad en de rest van de tijd wel gewoon 100 km/u (of wat dan ook) gereden.

Maar als ik zou moeten kiezen denk ik dat je niet snel zo veel meer gebruikt dat je meer tijd kwijt bent aan laden dan de snelheidswinst is. Maar dat komt dan ook omdat je veel sneller laad hoe leger je accu is. Dus dat geeft wel een raar gevolg omdat je als je langzamer rijd je er langer over doet en uiteindelijk wel de "langzame" laadtijd mee pakt, maar geen profijt hebt van de "snelle" laadtijd omdat je accu niet ver genoeg leeg is om sneller te laden die je wel gehad zou hebben als je sneller had gereden.

Maar ik heb geen hele harde cijfers om dit te onderbouwen. Iemand anders wel?

Mijn redenatie om bij lange afstanden toch langzaam te rijden is dat ik dan juist wel (makkelijker) een snellader kan halen of net 1 overslaan en de volgende pakken. Stil staan lijkt toch nog steeds een beetje verloren tijd al kan je die wel vullen met wat spelen op een smartphone (of een boek lezen natuurlijk). Soms ga je dan bijna te ver, trouwens dus overdrijven moet je ook niet doen.
unclero schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:22:
De baas is bezig om op de zaak (50km verderop) laadpalen te krijgen, maar hij is nog in gevecht met de eigenaar van het pand. En anders kan ik bij de baas voor de deur laden (100 meter verderop) of van de laadpalen op het dorpsplein (200 meter verderop) gebruik maken, dus dat is het probleem niet.
Ok, dat is dus ook op zich de afstand niet. Als je alleen daar kan laden kan je in de buurt ook nog wel wat rondjes rijden. Als je safe wil spelen dan kan je een kilometer of 30 rijden voor je niet meer genoeg zou hebben om weer bij de laadpaal (vlak)bij je werk te komen.

Dat ligt er ook wel een beetje aan of je met 120 km/u naar je werk kan rijden en dat ook doet of dat je veel provinciaal hebt en dus niet harder dan 80 of 100 kan rijden.

Ik weet niet waar je woont en of je wel in de buurt van een Kia dealer zit die de Soul EV mag verkopen. Dat mogen namelijk niet alle Kia dealers! Dat is wel een beetje onhandig omdat je dan altijd een eindje moet rijden om naar de dealer te gaan. Ik heb een dag of 3 in de Soul proef gereden. De dealer in Utrecht heeft daar op zich wel ervaring mee (er waren zelfs mensen die hem een week hadden mee gehad). Dus op zich heb je wel mogelijkheden om het iets beter te testen dan bij de meeste gewone autio's. Alhoewel ik daar eigenlijk nooit heb gevraagd of ik er zo lang proef in zou mogen rijden...
Maar dat ging dan om dingen die zij dan weer mochten aanleggen.
Aha, klinkt als: zorgen dat je een offerte krijgt van de elektricien die zij altijd gebruiken om zaken aan te leggen.
Typegoedkeuringen krijgen is een duur feestje, helaas :/.
Dus hebben al die anderen die nog niet in dit gat zijn gesprongen dan misschien toch gelijk? }) :+
Erasmo schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 18:11:
Hehe de Zero is eindelijk klaar *O* Duurde maar twee maanden ;w
Eindelijk! Morgen halen? Volgende week wordt het mooier weer (zeggen ze) dus kan je lekker motor rijden 8)
ZuinigeRijder schreef op woensdag 20 april 2016 @ 20:31:
Aangezien ik de auto tweedehands gekocht had met 10.000 km (met kleine beurt) en nu de stand 25.000 km was, zou deze een grote beurt moeten hebben. Echter de garage gaf aan dat een kleine beurt ook goed was, omdat er nog niet zoveel mee gereden was.
Hm, mijn auto heeft een maand geleden zijn eerste beurt (grote!) gehad. Ze vonden toen nog niet dat een kleine beurt wel genoeg zou zijn. Ik denk zelf eigenlijk ook wel dat 15k km veel te kort is voor de interval. Maar goed, het moet voor de garantie.
Eigenlijk had de beurt al een maand daarvoor geweest moeten zijn, maar het was heel erg druk ivm de terugroepactie vanwege de stuurkolom.

In mijn auto heeft altijd een tik gezeten als je ging remmen. Het remmen gaat wel prima trouwens. Maar soms is het net Lingo. Ik vond het niet belangrijk genoeg om er speciaal voor terug te gaan, maar bij de beurt hebben ze er naar gekeken. Ze hebben het wel gehoord, maar niet gevonden. Dinsdag was hij dus weer een dag bij de dealer om het uit te zoeken. Ze hebben het wel gevonden; er is een klepje in de remvloeistofpomp die af en toe tikt. Het schijnt dat er zelfs wat Koreanen bij betrokken zijn geweest om het uit te zoeken.

Nu moeten ze eerst bij het hoofdkantoor een code aanmaken zodat de garage het onderdeel kan bestellen :F Ze hopen hem over een paar weken dan te hebben en dan kunnen ze hem vervangen. Blijkbaar zit hij ver weg want volgens het boekje duurt het 6 uur om het te repareren. Wel allemaal onder garantie natuurlijk, maar wel jammer dat ik hem zo vaak kwijt ben. Een leen-Soul hebben ze nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Haha nee ik sprong al op de leenmotor voor ik had opgehangen, gelijk de hele avond gereden tot ik net met 5% accu thuis ben gekomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:44

aip

JeroenE schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 19:04:
[...]
Ik weet niet waar je woont en of je wel in de buurt van een Kia dealer zit die de Soul EV mag verkopen. Dat mogen namelijk niet alle Kia dealers! Dat is wel een beetje onhandig omdat je dan altijd een eindje moet rijden om naar de dealer te gaan.
Dat vin'nik ook wel een dingetje. Wij hadden laatst de eerste grote beurt (279 EU, inclusief vervanging 12V accu), maar om daar nou standaard 25 minuten naar Aalsmeer of Den Haag/Loosduinen voor te rijden? Dat vind ik echt wel een tegenvaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat valt toch wel mee? Het is ook niet zo dat je er iedere week zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:44

aip

Erasmo schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 20:31:
Dat valt toch wel mee? Het is ook niet zo dat je er iedere week zit...
Tuurlijk, dat is ook wel zo. Maar in NL zijn we nu eenmaal wel nogal verwend, met een dealer van elk merk in elk flutdorp (ook het mijne). Dus dat zal gewenning zijn. maar toch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

JeroenE schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 19:04:
Ok, dat is dus ook op zich de afstand niet. Als je alleen daar kan laden kan je in de buurt ook nog wel wat rondjes rijden. Als je safe wil spelen dan kan je een kilometer of 30 rijden voor je niet meer genoeg zou hebben om weer bij de laadpaal (vlak)bij je werk te komen.
Ik zie dat ik in mijn eigen stad (Nijmegen) ook aardig keus heb uit laadpalen, maar het liefst heb ik 'm in mijn eigen parkeergarage.
Ik weet niet waar je woont en of je wel in de buurt van een Kia dealer zit die de Soul EV mag verkopen. Dat mogen namelijk niet alle Kia dealers! Dat is wel een beetje onhandig omdat je dan altijd een eindje moet rijden om naar de dealer te gaan. Ik heb een dag of 3 in de Soul proef gereden. De dealer in Utrecht heeft daar op zich wel ervaring mee (er waren zelfs mensen die hem een week hadden mee gehad). Dus op zich heb je wel mogelijkheden om het iets beter te testen dan bij de meeste gewone autio's. Alhoewel ik daar eigenlijk nooit heb gevraagd of ik er zo lang proef in zou mogen rijden...
Dat is een hele goede. Ik kom uit Nijmegen dus, zit daar een Kia dealer in de buurt die de elektrische Soul in het assortiment heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aip schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 20:00:
Dat vin'nik ook wel een dingetje. Wij hadden laatst de eerste grote beurt (279 EU, inclusief vervanging 12V accu), maar om daar nou standaard 25 minuten naar Aalsmeer of Den Haag/Loosduinen voor te rijden? Dat vind ik echt wel een tegenvaller.
Ja, handig is anders. Ik snap op zich de redenatie er achter wel, maar het is toch weer zo'n kromme cirkelredenering. Als je als lokale dealer maar 1 zo'n auto in de drie jaar verkoopt dan snap ik wel dat je daar geen geld in wil stoppen om een monteur te hebben die er verstand van heeft en dat soort zaken. Aan de andere kant: als je er geen in de showroom hebt staan dan kan je er ook nooit 1 verkopen.

Hopelijk lukt het met het huidige model om er genoeg te verkopen zodat andere dealers ook graag de Soul gaan verkopen. Maar vooralsnog denk ik niet dat het heel snel zal gaan gebeuren.
unclero schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 21:28:
Ik zie dat ik in mijn eigen stad (Nijmegen) ook aardig keus heb uit laadpalen, maar het liefst heb ik 'm in mijn eigen parkeergarage.
Je eigen laadpunt is natuurlijk het handigste. De laatste keer dat ik in Nijmegen was waren er wel diverse laadpalen, maar men was "vergeten" er een bordje bij te hangen dat het een plek was om te laden. Dus stonden er gewone auto's geparkeerd (want: dichtstbijzijnde plek voor de winkels) en konden we niet laden. Ze gaan dit wel aanpassen hebben ze beloofd, maar ik weet niet of dit al is gedaan.

Let er ook een beetje op dat er toch veel mensen zijn die hun laadpunt "openbaar" hebben staan. Ik heb zelf nog nooit bij zo'n laadpunt op iemand anders oprit geladen. Ik denk altijd dat ze het fout hebben ingesteld, maar zelfs al zou dat wel goed zijn dan neem ik aan dat het meer in de bedoeling ligt om af en toe iemand te laten laden en niet dat de "buurman" zijn auto altijd bij hun komt parkeren en laden.
Dat is een hele goede. Ik kom uit Nijmegen dus, zit daar een Kia dealer in de buurt die de elektrische Soul in het assortiment heeft?
Niet heel dicht bij, de dichtstbijzijnde is Den Bosch. Hier is de lijst. Ik weet niet waar je werkt, misschien zit er wel een dealer daar in de buurt.

Ik vind trouwens wel dat behalve de randstad ook het zuiden van het land goed bedeeld is qua dealers. Den Bosch, EIndhoven en Helmond liggen relatief dicht bij elkaar. In het noorden had je vroeger alleen Zwolle en die is er blijkbaar mee gestopt. Misschien zijn ze daar te nuchter voor die nieuwerwetse dingen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Voor mij is het in ieder geval een no-go, het is meer dan 90km en meer dan een uur rijden naar Amsterdam. er zit helaas niks boven Amsterdam, en dat is jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 16:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Verkopers leren het ook niet......
Sportuitlaat op een I3 _O-
http://ww3.autoscout24.nl/classified/286954868?asrc=st|as

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat zien ik ook bij 2dehands en kapaza, turbo voor je nissan leaf of renault zoe :F

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BezurK
  • Laatst online: 29-01 10:38
http://tweakers.net/acties/meet_up/meetup2

Gaan er nog mensen uit dit topic heen? Ik heb in ieder geval een ticket! Zou leuk zijn als wij EV rijders een eigen, gereserveerde hoek op de parkeerplaats zouden krijgen ;)

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:36

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ja ik ga er naar toe, maar heb nog geen elektrische auto onder mijn kont, die staan de komende 2 jaar nog in bestelling.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het is 2 uur en 10 minuten en 202km vanuit Julianadorp, dat is me even te gortig, laat staan dat ik nog moet laden onderweg (3 keer). Zelf met de Swift is het een stap te ver, ik zou dan diep in de nacht thuis komen. Wellicht komen deze sprekers nog als een VoD beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
BezurK schreef op zondag 01 mei 2016 @ 18:47:
http://tweakers.net/acties/meet_up/meetup2

Gaan er nog mensen uit dit topic heen? Ik heb in ieder geval een ticket! Zou leuk zijn als wij EV rijders een eigen, gereserveerde hoek op de parkeerplaats zouden krijgen ;)
Ik ben erbij, laadplek hoeft niet, ben op de vestdijk reeds gratis opgeladen

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Ik heb een kaartje, maar ik weet nog niet zeker of ik kan. (werk kwam er tussen) Daarnaast ben ik ook niet laaiend over het programma, überhaupt niets over EV (maarja, ik val in de herhaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De opmerking van Volvo in een ander interview gaf me niet echt een warm gevoel me betrekking tot autonomie. Die viel direct Tesla aan omdat het een "luxe" cruise control is (level 2) en dat alleen level 4 (volledig autonoom) goed genoeg is.

De crux is dat de Tesla op dit moment een van de best functionerende systemen heeft tussen verschillende autofabrikanten en deze door de lucht via software updates verbeterd wordt. Veel van de concurenten leveren wel iets vergelijkbaars maar zonder de updates (door de lucht).

Moeten we dan maar niet vooruit gaan met de productie vloot tot volledig autonoom beschikbaar is? De suggestie die door Volvo gewekt werd was dat semi-autonoom gevaarlijk was doordat je bij een ingreep niet "bij" bent door afleiding. Misschien wel, misschien niet. De noodstops en uitwijken voor ander verkeer is iets wat nu al gebeurd. Ik ben niet van mening dat ik het beter kan.

Als ik zie hoeveel mensen op dit moment al afgeleid zijn onderweg dan denk ik dat alleen al het invoeren van level 2 al een aanzienlijk verbetering is voor de maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Ja, ik ben er, maar niet elektrisch.

Hopelijk nog iets van Storm meepikken.
Wat betreft het programma, ja nog niet "geweldig" maar het eerste begin is er, vul vooral aan in het topic. En wat nu niet is kan de volgende keer gewoon.
En wat betreft het "bekritiseren" van een concurrent. Tja het is de automarkt dat is toch iets anders dan een IT/open source project.
Maar stel vooral open vragen om de mensen tot inzicht te laten komen.
Ik weet er ieder geval een aantal voor Volvo, of ik ze ga stellen hangt af van de presentatie.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik vraag me af hoe ze de wetgeving aan gaan pakken/navigeren. Omdat volledig autonoom nog niet mogelijk is en/of toegestaan is. De schuldvraag blijft een beetje een topic.

Met de huidige systemen is het duidelijker, in ieder geval in Amerika, level 2 en 3 vallen onder de verantwoordelijkheid van de bestuurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

BMW heeft zijn i3 met grotere accu geïntroduceerd. In de praktijk wordt het bereik nu 200km, waardoor de auto meteen praktisch bruikbaar wordt in Nederland. :)

De aanduidingen van de batterij zijn wel verwarrend: 60Ah en 96Ah zeggen niets. Het was 22kWh, nu 35kWh (gok ik). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Krisp schreef op maandag 02 mei 2016 @ 07:49:

De aanduidingen van de batterij zijn wel verwarrend: 60Ah en 96Ah zeggen niets. Het was 22kWh, nu 35kWh (gok ik). :)
Hoe zo? Bij een incrementele update lijkt me het niet dat ze de spanning gaan aanpassen aan een batterij. Dan zegt Ah net zo veel als kWh. Daarnaast is het gebruik van (m)Ah heel gebruikelijk in de aanduiding van batterijcapaciteit bij smartphones en laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ah zegt helemaal niets als je de spanning van de batterij niet weet. 50Ah op een 12 Volt accu is heel wat anders als op een 200V batterij. Gewoon heel onhandig om dat te gebruiken voor een EV batterij, tenzij men niet wil dat je het vergelijkt met andere EV's

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Roobje schreef op maandag 02 mei 2016 @ 08:02:
[...]

Hoe zo? Bij een incrementele update lijkt me het niet dat ze de spanning gaan aanpassen aan een batterij. Dan zegt Ah net zo veel als kWh. Daarnaast is het gebruik van (m)Ah heel gebruikelijk in de aanduiding van batterijcapaciteit bij smartphones en laptops.
Omdat laptopaccu's gestandaardiseerd zijn op 10,8-11,1V (ja, zelfs Apple). Daarmee wordt het vergelijkbaar. Voor auto's is dat (nog) lang niet het geval, waardoor deze capaciteit niets zegt.

Ah is een aanduiding voor stroomsnelheid (amperage per uur). Wil je de capaciteit weten, dan heb je ook het voltage nodig en die geven ze niet vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
Van het weekend een testrit gemaakt in de Leaf 30kw Tekna. Wat een fijne wagen is dat zeg! hele dag gereden, paar keer Fastned gepakt om bij te laden, bevalt ook goed. Qua ruimte is het helemaal prima (met z'n vijven past prima, twee volwassenen en drie kinderen, waarvan 2 nog in kinderstoeltjes). En plenty ruimte in de koffer.

Komend weekend nog een duurtest doen, van Assen naar Amersfoort, en retour, eens kijken of die afstanden te doen zijn (pak 'm beet 160km enkele reis). Eventueel tussendoor snelladen, dan moet dat wel goed komen.

Word lekker met 100 over de snelweg cruisen :-). Maar ik ben in ieder geval om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Krisp schreef op maandag 02 mei 2016 @ 08:42:
[...]

Omdat laptopaccu's gestandaardiseerd zijn op 10,8-11,1V (ja, zelfs Apple). Daarmee wordt vergelijken logisch. Voor auto's is dat (nog) lang niet het geval, waardoor deze capaciteit niets zegt.

Ah is een aanduiding voor stroomsnelheid (amperage per uur). Wil je de capaciteit weten, dan heb je ook het voltage nodig en die geven ze niet vrij.
Heb je ook gelijk in, maar zoals ik al zij. Bij de i3 is het prima te zien dat elektrische lading (stroomperr uur, amperage bestaat niet) zorgt voor de 60% capaciteitsverhoging. Het laat ook zien dat BMW bij deze upgrade puur de Ah verhoogt heeft en niet het de spanning.

Hadden ze kWh kunnen gebruiken? Ja, maar de elektrische lading gebruiken is ook prima en mijns inziens niet verwarrend

edit: Daarnaast heeft elektrische lading Ah geen direct verband met de stroomsterkte(stroomsnelheid) A, een batterij van 40 Ah kan een maximale on- /oplaadcapaciteit hebben van 4 A, of van 4 mA, bijv.

[ Voor 10% gewijzigd door Roobje op 02-05-2016 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:19
databeestje schreef op maandag 02 mei 2016 @ 06:56:
Ik vraag me af hoe ze de wetgeving aan gaan pakken/navigeren. Omdat volledig autonoom nog niet mogelijk is en/of toegestaan is. De schuldvraag blijft een beetje een topic.

Met de huidige systemen is het duidelijker, in ieder geval in Amerika, level 2 en 3 vallen onder de verantwoordelijkheid van de bestuurder.
Volgens de wet is de fabrikant aansprakelijk als het ongeval is veroorzaakt door een fout in de auto.
De fabrikant moet dat ook afdekken met een aansprakelijkheidsverzekering (net als een bestuurder dat moet)
Een aantal grote fabrikanten hebben al laten weten dat ze dit wereldwijd gaan doen

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Roobje schreef op maandag 02 mei 2016 @ 09:03:
elektrische lading (stroom per uur, amperage bestaat niet)
Niet stroom per uur, maar stroom maal tijd. Want stroom is Ampère en dat is Coulomb per seconde, dus de capaciteit wordt aangeduid in Coulomb, wat de eenheid van elektrische lading is.

Helaas zijn we daarmee nog niet zo ver om te weten hoeveel energie het bevat; dat kan beter uitgedrukt worden in Wattuur (Wh), wat staat voor V*A*h, met [V] == [J/C] en [A] == [C/s], dus effectief [J/s*h].
Krisp schreef op maandag 02 mei 2016 @ 08:42:
Omdat laptopaccu's gestandaardiseerd zijn op 10,8-11,1V (ja, zelfs Apple). Daarmee wordt het vergelijkbaar. Voor auto's is dat (nog) lang niet het geval, waardoor deze capaciteit niets zegt.

Laptopbatterijen zijn altijd 10,8 tot 11,1V, want het zijn telkens lithiumcellen met een drie-in-serie-schakeling, waarbij we de voltages dus mogen optellen. Aangezien een lithium-ion-cel *altijd* (om chemische redenen) rond de 3,7V opwekt, is het niet moeilijk om in te zien dat een laptopbatterij niet veel anders kan geven dan 11,1V. Daarom trouwens ook dat laptopbatterijen vaak bestaan in configuraties van veelvouden van drie cellen: drie, zes of negen cellen. Maar altijd veelvouden van drie om het voltage van 11,1V te kunnen garanderen, want dat kan enkel door drie cellen in serie te schakelen. Door verschillende drie-in-serie naast elkaar in parallel te schakelen kan de last worden verdeeld, dus bevat de batterij meer energie bij eenzelfde spanning.

Ah is trouwens geen stroomsnelheid, maar (ladings-)capaciteit. Stroom is zelf al een ladingsnelheid, want [A] == [C/s].

[ Voor 54% gewijzigd door RuddyMysterious op 02-05-2016 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 16:58
De nieuwe Macbook heeft een accu met een spanning van krap 7,6V , twee cellen in serie dus.
Verder klopt het verhaal natuurlijk prima.

Ik vraag me af waarom BMW niet gewoon de capaciteit van de accu wil geven.
In feite zou de testafstand gewoon representatief moeten zijn, en moet je daarop gewoon 'eerlijk' kunnen vergelijken

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
IveGotARuddyGun schreef op maandag 02 mei 2016 @ 10:13:
[...]

Niet stroom per uur, maar stroom maal tijd. Want stroom is Ampère en dat is Coulomb per seconde, dus de capaciteit wordt aangeduid in Coulomb, wat de eenheid van elektrische lading is.
klopt, by bad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
databeestje schreef op maandag 02 mei 2016 @ 06:56:
Dit vind ik echt van die FUD.

Een auto/bestuurder is gewoon WA verzekerd, ook als je 180km/u of door rood rijdt. Maar ook als het voertuig gebreken heeft ben je nog verzekerd (binnen grenzen uiteraard).
De vraag is vooral welke verzekering een autonome auto nodig heeft. Valt dit stuk uiteindelijk gewoon onder de verzekeraar van de bestuurder of via de fabrikant. Maar eigenlijk is dat een beetje schuiven, want er zal een verzekeraar dit risico gaan afdekken en de consument betaald dit uiteindelijk. Als ik 100 euro moet betalen voor de levensduur van mijn auto of dat ik 100 euro meer betaal voor de auto en de fabrikant doet het... dat is voor mij gelijk.

Overigens heb ik afgelopen weekeind een flink stuk gereden (1000+km) en op de snelweg 2 zware ongelukken gezien. En beiden waren duidelijk te voorkomen geweest door autonome auto's!
De 1 was een eenzijdig ongeluk en de ander was een auto die op een stilstaand voertuig was geklapt.
Ik zat trouwens op de boot vanuit de UK, maar daar hebben ze nog geen laadpalen! Bij de overtocht naar de Isle of Mull was er wel een laadpunt bij de 'wachtplaats'. wat ideaal is als je toch voor de boot een uurtje moet wachten! Ook bij Dover/Calais/Duinkerken moet je ~45 minuten van te voren aanwezig zijn (tijdens de zomer zelfs eerder 90 minuten). Ideaal om dan je auto te laden en nog even een hamburger te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Het knapste vind ik nog hoe we dit een groot probleem vinden, terwijl vroeger onze vierwielers ook gewoon autonoom reden. Paard en wagen heb ik het dan over en daar is gewoon netjes een wet voor gemaakt destijds dat de bestuurder altijd verantwoordelijk is over zijn/haar dier of machine in het geval van schuld bij een ongeluk of iets anders waarbij schade vergoed moet worden (kan zo even alleen een USA bron vinden: http://www.lawfirms.com/r...ms/liability-accident.htm).

Dus waar hebben we het eigenlijk over?

Grillmeister

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Paard en wagen is niet autonoom, die worden nog steeds bestuurd. Dat is iets anders dan een autonome wagen zonder enige vorm van menselijke sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:05
Volgens mij is het (inmiddels) ook geen issue meer. Zoals RocketKoen zegt hebben een aantal grote fabrikanten al laten weten de aansprakelijkheid af te dekken. Ik verwacht dat de anderen zullen (moeten) volgen. Ik geloof heilig in de toekomst van autonome auto's. Ik denk dat het binnen afzienbare tijd gezien wordt zoals we nu 'dronken rijden' zien: ontzettend gevaarlijk.

Ik denk echter dat acceptatie onder de massa de grootste uitdaging is. Wij Tweakers zijn uiteraard no-nonsense wetenschappelijk volk die de statistieken geloven en begrijpen. Maar om de gemiddelde mens - die anekdotische argumenten en drogreden gebruiken - te overtuigen lijkt me ontzettend lastig. Dan krijg je uitspraken zoals "Piet reed al 40 jaar zonder ongeluk en na een week in een autonome auto heeft die een dodelijk ongeluk dus het is veel onveiliger" en "Ja, 90% veiliger dan de gemiddelde automobilist maar als ik zie hoe mensen rijden dan ben ik wel 95% beter!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
FreeShooter schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:58:
Ik denk echter dat acceptatie onder de massa de grootste uitdaging is.
Ik denk dat dat juist reuze meevalt.
Het is een financiële afweging. Een chauffeur kost gauw 15 euro per uur (studentchauffeur voor 14,50 per uur). Als we even zeggen dat een gemiddelde auto 1000-2000 uur rijdt, voordat hij economisch wordt afgeschreven dan kost de huidige 'autonome ;) ' auto dus 15-30k extra. Dus alleen voor de 'happy few'.
Maar als ik een uurtje kan slapen in de auto, of nog even die notities kan uitwerken van een meeting, dan word ik productiever.
Mijn baas kan dus overwegen om niet een gewone auto van de zaak te geven, maar juist een autonome, zodat ik 'harder' kan werken. Maar ook parkeren is soms een issue. Ik ken genoeg opdrachten waarbij je zo 15-30 euro per dag aan kosten hebt. Over 200 facturabele dagen heb je het dan over 3000-6000 euro per jaar. Over 3-5 jaar looptijd kun je dan dus gaan overwegen om andere oplossingen te bedenken, dan heb je dus 9.000 tot 30.000 euro te besteden!

Er zal dus heel snel een 'circuit' ontstaan van dienstverlening rondom die auto's. Waarbij de auto naar een parkeerlocatie rijd, daar aan de lader komt te hangen en later weer terugkomt.
Dat zie je nu al rondom Schiphol (lang parkeren), die gaan 'heel snel om' naar een model dat ook hier op inspeelt.
FreeShooter schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:58:
Dan krijg je uitspraken zoals "Piet reed al 40 jaar zonder ongeluk en na een week in een autonome auto heeft die een dodelijk ongeluk dus het is veel onveiliger" en "Ja, 90% veiliger dan de gemiddelde automobilist maar als ik zie hoe mensen rijden dan ben ik wel 95% beter!"
Maar dat zijn de mannen die een of andere ex-lease of koekblik rijden. In de detachering, waar heel veel km's worden gemaakt, hoor ik dit soort kroegpraat niet. En dat zijn nu juist de mensen die de 'autopool' vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Het lijkt mij alleen maar beter als fabrikanten de aansprakelijkheid afdekken ipv de individuele gebruiker. Dat maakt het voor de fabrikant direct aantrekkelijk om er alles aan te doen zijn autopilot zo veilig mogelijk te maken en indien mogelijk te verbeteren dmv updates.
Een consument heeft weinig inzicht in de veiligheid, behalve misschien een keurmerkje dat de autopilot aan bepaalde minimumeisen voldoet, en kan dus geen onderbouwde keus maken die deze ontwikkeling zou stimuleren.

Daarnaast denk ik dat de acceptatie heel snel zal gaan op het moment dat autopilot goedkoper wordt dan "gewone" auto's. Nu is het nog een luxe-feature, maar er komt geheid een tijd dat de verzekering voor een autonome auto (of je die nu in de aanschafprijs verwerkt of maandelijks betaalt) dusdanig goedkoper is dat juist een stuurwiel de luxe-feature wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

mcDavid schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:44:
Een consument heeft weinig inzicht in de veiligheid, behalve misschien een keurmerkje dat de autopilot aan bepaalde minimumeisen voldoet, en kan dus geen onderbouwde keus maken die deze ontwikkeling zou stimuleren.
Aangezien dit wel degelijk uitvoerig getest wordt en meegenomen in de veiligheidsscore van een nieuwe auto door bijvoorbeeld het NCAP, kan de consument dit wel degelijk zelf goed vergelijken. Wel zal het inderdaad minder snel de OTA updates pushen dan wanneer de fabrikant daar direct een financiële boost van zou zien.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik dacht zaterdag misschien een E-Valia bij Fastned De Kroon (Nieuwegein) gezien te hebben; gistermiddag stond er een E-Valia bij Fastned Den Bout (Hardinxveld-Giessendam). Misschien wel dezelfde.

Ik kwam bij mijn zoektocht deze presentatie tegen. Hier hebben ze gegevens van de vier grote steden geanalyseerd. Het meest opvallende vond ik wel dat er blijkbaar palen zijn waar mensen 48 uur aan vast zitten (maw: het hele weekend) en soms zelf nog meer dan dat (vrijdag of maandag thuis werken??).
Roobje schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:15:
Hm, ik wilde van de week al eens een beetje proberen of ik wat meer kan achterhalen. Ik kon zo snel in ieder geval nergens data vinden over het gebruik van mij auto bij diverse snelheden. Volgens de display is het gebruik bij 100 km/u ongeveer 18 kWh/100 km en bij 130 km/u 27 kWh/100km. Ik heb het idee dat dat laatste een beetje te weinig is, maar dat komt vooral omdat ik wel een aantal stukken heb waar ik 130 km/u mag rijden maar er nog wel eens vrachtwagentjes elkaar willen inhalen waardoor het niet kan (zoals gisteren). Vandaag ging het iets beter. Maar het blijft een korte afstand dus of ik er in geslaagd ben representatief te zijn weet ik niet zeker.

Stel dat je dit precies 100 km kan volhouden dan heb je dus bij 130 km/u 9 kWh extra verbruikt tov 100 km/u.

Je bent daardoor wel bijna 14 minuten sneller 100 km verder.

Als je met 43 kW kan laden dan heb je (43/60) * 9 = 6,45 minuten nodig om de 9 kWh extra te kunnen laden. Dat betekent dus dat je een snelheidswinst zou hebben van ongeveer 7,5 minuut.

Tot zover de theorie althans. Doe ik iets verkeerd?
Veneficus schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 15:40:
Behalve de Soul hebben we ook een elektrische Fiat Qubo, Dat is wel een auto van een generatie (of twee?) terug dus een aantal dingen zijn wel beduidend minder. 1 van die zaken is het laden van de accu bij het remmen. Dat kan hij gewoon met minder capaciteit dan de Soul kan doen. En omdat het een omgebouwde "gewone" auto is kan hij ook maar maximaal 100 km/u.

Nu is mijn partner een paar weken achter elkaar op pad geweest op zaterdag. Hij rijdt meestal provinciaal omdat de Qubo dus niet heel hard kan en bovendien er wel een tijdje over doet om op die maximum snelheid te komen. Hij gebruikt dan ongeveer 10 kWh om heen en weer te rijden (het is ongeveer 50 km heen en weer).

Nu is er halverwege een grote verbouwing gaande op de provinciale weg en de omleidingen zijn niet handig (stukken over 30 km/u industrieterrein met heeeel veel hobbels). Dus hij heeft nu een paar keer over de snelweg gereden en tot zijn verbazing blijkt dat eigenlijk minder kWh's te gebruiken. Vooral als hij een tijdje achter een vrachtwagen kan rijden is het veel gunstiger,

Het scheelt maar 1 tot anderhalve kWh op 50 km (de snelweg is maar ietsjes langer). Maar goed, als je net op het randje rijdt dan is dat wellicht toch het verschil.

Op zijn binnendoor route zitten wel aardig wat stoplichten, dus dat is waarschijnlijk de grootste oorzaak. Ik weet niet of op jouw stukje binnendoor van toepassing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xpoint
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 00:07
Gister middag m'n Renault Zoe opgehaald. *O* Eerste rit vanaf Utrecht over de A28 en daarna A1 richting Fastnet bij Barneveld ging goed (ongeveer 40km). De auto is snel zat en heb hele stukken 130 gereden (139 was m'n max snelheid). Eenmaal bij Fastned nog zo'n (ben het vergeten, maar volgens mij) 60% charge over. Viel me nog wel mee, gezien de warme zon en de hoge snelheid. Daarna in 30 minuten naar de 95% (80% was al binnen 15 minuten). 's Avonds nog aan een publieke paal met ~58%. Toen ik na 45min terugkwam weer 85%. Valt allemaal mee dus. Ik heb praktisch de hele middag en avond rondjes gereden. :+

Vanochtend was het wat kouder en ik moet ook gelijk de snelweg op. Binnen een paar minuten al 10km bereik minder vanwege de verwarming (in de toekomst kan dit natuurlijk gewoon via de laadpaal, zodra ik die heb). Daarna in 15 minuten van ~50% opgeladen naar ~82% bij Fastned (lang leve de eerste gratis maand 8) ) onder het genot van de frisse (snelweg)lucht en mijn ontbijt ;) .

Auto voldoet volledig aan mijn verwachtingen. Rijdt heerlijk soepel en stil. Ik wil nooit meer terug naar een ICE auto. :*) Reacties van familie en vrienden zijn ook erg leuk en positief! Enige nadeel is dat ik tijdens m'n werk wat meer uitkijk naar het einde van de dag, zodat ik weer kan autorijden. ;)

Tot zo ver het dagboek van een nieuwe EV rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xpoint schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:34:
Gister middag m'n Renault Zoe opgehaald. *O*
Gefeliciteerd! Pas maar op dat je niet te veel mensen aansteekt die in de buurt wonen en dan op dezelfde paal willen laden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Leuk, Xpoint!
Wat voor model heb je? En hoe lang moest je wachten? Ik (nou ja mijn baas) ga er binnenkort ook een bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Xpoint: Proficiat met de Zoe! om tijd/geld te besparen bij Fastned, vanaf ca. 90% duurt het 'aftanken' veel langer (en dus duurder). het is vaak op doorreis handiger om dan af te koppelen en verder te rijden (en pas op eindpunt volledig tot 100% te laden).

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 03-05-2016 13:03 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Xpoint schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:34:
...........

Auto voldoet volledig aan mijn verwachtingen. Rijdt heerlijk soepel en stil. Ik wil nooit meer terug naar een ICE auto. :*) Reacties van familie en vrienden zijn ook erg leuk en positief! Enige nadeel is dat ik tijdens m'n werk wat meer uitkijk naar het einde van de dag, zodat ik weer kan autorijden. ;)

Tot zo ver het dagboek van een nieuwe EV rijder.
Dit is altijd erg leuk om te lezen! Klinkt exact hoe ik voor het eerst met de Zoe op pad ging 9 maanden terug (en eigenlijk hoe ik nog steeds op pad ga door heel nederland 8).
Die maand gratis FastNed had ik in het begin ook wel willen hebben, klinkt erg lekker!
Overigens gaat het laden sneller als je vanaf 30% ipv 60% gaat laden, maar kans is groot dat je dat wel al wist ;)

Ik hoop dat je meer succes hebt met mensen aansteken dan ik, in mijn omgeving blijven ze sceptisch (op mijn broer na, die is helemaal om na 'Revenge of the electric car' gezien te hebben >:) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
NielsTn schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:03:
@Xpoint: Proficiat met de Zoe! om tijd/geld te besparen bij Fastned, vanaf ca. 90% duurt het 'aftanken' veel langer (en dus duurder). het is vaak op doorreis handiger om dan af te koppelen en verder te rijden (en pas op eindpunt volledig tot 100% te laden).
Langer is bij FastNed toch gewoon nog steeds even duur? Of zijn dan de laadverliezen hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Nivve schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:04:
[...]

Langer is bij FastNed toch gewoon nog steeds even duur? Of zijn dan de laadverliezen hoger?
Maar duurder dan thuis. Je moet bij snelladers gewoon net zoveel opladen als je nodig hebt om je volgende "gewone" laadpunt te bereiken. Helaas staan de snelladers op veel plekken zo ver uit elkaar dat je de 100% wel nodig hebt, met name in het noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xpoint
NielsTn schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:03:
Ik ben van plan om elke ochtend zo lang ik nog geen eigen laadpaal heb de auto naar 80% op te laden. Voldoende voor mijn woon/werk retourtje en volgens mij ook het snelst qua laden.
mddd schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:59:
Leuk, Xpoint!
Wat voor model heb je? En hoe lang moest je wachten? Ik (nou ja mijn baas) ga er binnenkort ook een bestellen :)
Het betreft een Renault Zoe Intens Quickcharge uit (einde) 2013, een occasion dus. Had 22 april getekend en gisteren opgehaald, dus net iets meer dan 2 weken gewacht.

Volgens de verkoper hebben ze aardig wat voorraad, dus het lijkt me dat een nieuwe auto ook redelijk snel geleverd kan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Xpoint op 03-05-2016 13:20 . Reden: Informatie toegevoegd over verkoop uit voorraad ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 10:04

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

JeroenE schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:25:
snipzz..

Ik kwam bij mijn zoektocht deze presentatie tegen. Hier hebben ze gegevens van de vier grote steden geanalyseerd. Het meest opvallende vond ik wel dat er blijkbaar palen zijn waar mensen 48 uur aan vast zitten (maw: het hele weekend) en soms zelf nog meer dan dat (vrijdag of maandag thuis werken??).

snipzz..
Idd, verderop in de wijk staat een laadpaal en daaraan 'hangen' altijd de twee zelfde auto's. In t weekend komen ze nauwelijks of niet van de laadplek/paal af.
Nu ben ik niet in t gelukkige bezit van een plugin of een echte EV en heb er dus geen last van, maar het heeft er de schijn van dat de twee opladers de paal 'in bezit' hebben genomen. Ben benieuwd of ze afstand doen van 'hun' stekkerplek als er een derde of een gast EV/plugin zich aanmeldt. Vooralsnog denken ze dat ze t de enige zijn en onderstrepen dit door na het voltooien van t opladen hun auto te laten staan.
Hetzelfde trouwens hier bij mijn werk, sinds een maand op twee, vier stuks openbare plaatsen met een paal, maar iedereen denkt, 'wie 't eerst komt, 't eerst maalt en hem niet weghaalt'.

EV, zou btw wel wat zijn als 2e auto, woon-werk retour is ca. 70 km, nu nog wat prijsvriendelijker :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Pantagruel op 03-05-2016 13:25 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Pantagruel schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:23:
[...]

Idd, verderop in de wijk staat een laadpaal en daaraan 'hangen' altijd de twee zelfde auto's. In t weekend komen ze nauwelijks of niet van de laadplek/paal af.
Nu ben ik niet in t gelukkige bezit van een plugin of een echte EV en heb er dus geen last van, maar het heeft er de schijn van dat de twee opladers de paal 'in bezit' hebben genomen. Ben benieuwd of ze afstand doen van 'hun' stekkerplek als er een derde of een gast EV/plugin zich aanmeldt. Vooralsnog denken ze dat ze t de enige zijn en onderstrepen dit door na het voltooien van t opladen hun auto te laten staan.
Hetzelfde trouwens hier bij mijn werk, sinds een maand op twee, vier stuks openbare plaatsen met een paal, maar iedereen denkt, 'wie 't eerst komt, 't eerst maalt en hem niet weghaalt'.

EV, zou btw wel wat zijn als 2e auto, woon-werk retour is ca. 70 km, nu nog wat prijsvriendelijker :'(
De gemeente een bordje laten plaatsen 'uitsluitend voor opladen' oid. Mocht de lamp/ring groen zijn, kan/mag de BOA gaan schrijven.
Ikzelf laat/laad ;) altijd een blauwe kaart achter mijn voorruit met contactinformatie zodat ik evt. bereikt kan worden, mocht een EV-rijder dringend aan de laadpaal geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-10 15:57

Daniel

Kapitein NCC-1701
NielsTn schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:28:
[...]

De gemeente een bordje laten plaatsen 'uitsluitend voor opladen' oid. Mocht de lamp/ring groen zijn, kan/mag de BOA gaan schrijven.
Ikzelf laat/laad ;) altijd een blauwe kaart achter mijn voorruit met contactinformatie zodat ik evt. bereikt kan worden, mocht een EV-rijder dringend aan de laadpaal geraken.
Ik denk niet dat je de gebruiksduur van een parkeerplaats op deze manier variabel mag maken. Het reserveren van plaatsen voor een bepaalde categorie voertuigen mag, maar zolang iemand aan de voorwaarden voldoet (vergunning, aangesloten, er is betaald etc) mag die blijven staan. Je krijgt anders rechtsongelijkheid: de ene elektrische rijder moet na een half uur weg, terwijl een ander uren van dezelfde plek gebruik zou mogen maken.
De enige mogelijkheid is denk ik er een blauwe zone van maken, waarbij je niet langer dan een X aantal uren mag staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nivve schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:04:
Ja, bij Fastned wel. Bij Allego (en een paar andere aanbieders) betaal je per minuut ipv per hoeveelheid elektriciteit. Dan is het niet handig om lang te blijven laden, tenzij je het echt nodig hebt natuurlijk.

De Soul laad redelijk vlot op to 79%. Daarna gaat het snel achteruit met de snelheid. Ik ben nog nooit zo geduldig geweest om te wachten hoe lang het dan duurt tot de lader afslaat en daarna nog een keer te starten tot 92%. Op zich zou dat nog steeds wel gunstig moeten zijn (kwa tijd) omdat bij de meeste gewone laadpalen de Soul niet zo heel snel laad. Maar ja, daar stap ik dan uit en ga ik ergens op bezoek. Dus dat het daar dan een uur duurt voor 10% er bij is minder interessant dan het kwartier (of wat dan ook) wat ik langs de snelweg stil sta.
Daniel schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:43:
Ik denk niet dat je de gebruiksduur van een parkeerplaats op deze manier variabel mag maken.
Natuurlijk is dat wel zo. Als je niet meer aan de omschrijving voldoet moet je er weg zijn. Dat is hetzelfde als bij het bordje "alleen laden/lossen". Daar mag je met je auto en 1 doosje die je er uit wil halen ook geen half uur blijven staan omdat iemand anders met een verlengde en verhoogde bestelbus wel een half uur nodig heeft om alles uit en in te laden en jij anders "benadeeld" zou zijn.

Ik snap ook wel dat niet iedereen precies na 5 seconden zijn auto kan verplaatsen, maar om er dagen te blijven staan terwijl je in een paar uur vol bent geladen is natuurlijk kolder.
BezurK schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:56:
Maar vanochtend was ik even bij de ANWB in Utrecht om een langer ritje mogelijk te maken en die bleef hangen op 42A. Zelfs direct toen ik inprikte met nog 11% accu. Is die snellader dan defect? Of ligt dat aan m'n auto? Het valt me op dat het nogal eens verschilt.
Ik stond zaterdag weer eens bij de ANWB in Rhoon en ik heb eea eens in de gaten gehouden. Het duurde ongeveer een half uur om van ongeveer 30% naar 80% te gaan. Via de OBD-II adapter kon ik zien dat er niet sneller dan ongeveer 33kW werd geladen. Gisteren heb ik bij Fastned ongeveer hetzelfde gedaan. Maar daar ging het laden in twintig minuten en met ongeveer 44kW.

Wellicht zijn de laders van de ANWB toch gewoon langzamer dan de laders van Fastned? Ik kom niet vaak genoeg bij andere aanbieders, maar als ik daar weer eens ben zal ik op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Daniel schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:43:
[...]Ik denk niet dat je de gebruiksduur van een parkeerplaats op deze manier variabel mag maken.
Wat betreft parkeren heb je gelijk. Maar de crux is: dit zijn geen parkeerplaatsen. Het zijn laadplaatsen. En dus, als je niet aan het laden bent dan moet je plaats maken voor iemand die wel wil laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:43
Ik heb ook nog geen elektrische auto, maar ik maak vaak gebruik van de elektrische Smarts van Car2GO in Amsterdam. Daar zie je ondanks de "grote" hoeveelheid laadpalen vaak PHEVs staan die niet meer aan het laden zijn of soms niet eens zijn gestart met laden,(lampjes van de ring zijn uit) alleen met de stekker er in. Dat kan heel nadelig zijn als je een Car2GO hebt met minder dan 25% want die moet je aan de laadpaal achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-10 15:57

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ow laat duidelijk zijn dat ik ook een bloedhekel heb aan PHEV's die hun drie AA-batterijtjes in een kwartier vol hebben en vervolgens een dag lang blijven staan op een laadplek, terwijl ik m'n range terug zie lopen. In Amsterdam is dat probleem vaak niet zo heel groot vanwege het grote aantal beschikbare laadplekken, maar in gemeentes waar ze zeldzamer zijn is het wel een probleem.

Ik vraag me gewoon af of het mogelijk is de gebruiksduur van een laadplek af te laten wijken van die van omliggende normale parkeerplaatsen, zonder dat je willekeur krijgt. Ik ben helemaal voor vol = wegwezen, maar hoe controleer je dat betrouwbaar. Ik kan mijn auto instellen om met maar 1A op te laden, dan doet hij er aan een normale 16A 3-fase paal bijna drie dagen over om vol te lopen. Al die tijd mag ik gewoon blijven staan. Wat als de paal in storing schiet en het laden stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Veneficus schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:15:
[...]

Maar duurder dan thuis. Je moet bij snelladers gewoon net zoveel opladen als je nodig hebt om je volgende "gewone" laadpunt te bereiken. Helaas staan de snelladers op veel plekken zo ver uit elkaar dat je de 100% wel nodig hebt, met name in het noorden.
Ligt eraan of je thuis kan laden of niet ;)
(Ik heb geen oprit en Fastned is voor mij even duur als de lokale paal. *heeft fastned abo voor de lange ritten*)

Ah, je post was een beetje dubbelzinnig verwoord dan. Klinkt een beetje alsof de laatste 10 procent duurder is omdat het langzaam gaat. Ik dacht dus dat je in de war was met de 50ct/min laders van de andere aanbieders langs de snelweg, waar dat zeker het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Ik denk dat dit iets is wat in de toekomst wel opgelost wordt maar op dit moment is het inderdaad een grijs gebied.

Hoe groot de 'oneerlijkheid' is hangt natuurlijk ook af van de locatie. In mijn Vinex wijk gaat het enkel om het ongemak van een ander die ook wil laden. Maar in hartje grote stad speelt er natuurlijk ook een financiële motivatie om op een gratis plek te blijven staan.

Om praktisch en eerlijk te handhaven zou bijvoorbeeld:
- er een minimum laadvermogen kunnen worden gehandhaafd zodat je niet dagenlang kunt blijven "laden"
- de paal kunnen aangeven hoe lang hij al klaar is zodat een handhaver daar naar kan kijken. bijvoorbeeld een bepaalde periode na 'vol' springt een signaal op rood
- de paal een tarief kunnen rekenen voor het parkeren nadat de laadtijd klaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

mddd schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:40:
- de paal een tarief kunnen rekenen voor het parkeren nadat de laadtijd klaar is
Dat is een goed idee, maar dat tarief moet wel snel escaleren naar boettetarief en niet gewoon parkeertarief. Bijvoorbeeld. Eerste uur na laden enkele euros per uur, daarna vijf euro erbij, dan twintig, dan vijftig, dan getakeld worden (met alle kosten vandien). =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo

Hoe groot de 'oneerlijkheid' is hangt natuurlijk ook af van de locatie. In mijn Vinex wijk gaat het enkel om het ongemak van een ander die ook wil laden. Maar in hartje grote stad speelt er natuurlijk ook een financiële motivatie om op een gratis plek te blijven staan.

Om praktisch en eerlijk te handhaven zou bijvoorbeeld:
- er een minimum laadvermogen kunnen worden gehandhaafd zodat je niet dagenlang kunt blijven "laden"
- de paal kunnen aangeven hoe lang hij al klaar is zodat een handhaver daar naar kan kijken. bijvoorbeeld een bepaalde periode na 'vol' springt een signaal op rood
In Amsterdam zijn de plekken ook niet gratis, maar het voordeel is wel dat je sneller een lege plek hebt gevonden. Zeker in het centrum zie je dat de laadplekken vaak de enige vrije plaatsen zijn. Daar maken PHEV bezitters met 10Km range graag gebruik van, als een soort privé parkeerplaats.

Ik zou voor de regel van laden+2uur zijn, en dan je auto verplaatsen. Met misschien als uitzondering na 22:00, omdat dan de kans dat er nog iemand komt lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Zow, ik heb wat los gepeuterd ;)
NielsTn schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:28:
[...]

Tja, niet iedereen is zo netjes/welwillend om zich bekend te maken en een verzoek aan te nemen.
mddd schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:58:
[...]

Wat betreft parkeren heb je gelijk. Maar de crux is: dit zijn geen parkeerplaatsen. Het zijn laadplaatsen. En dus, als je niet aan het laden bent dan moet je plaats maken voor iemand die wel wil laden.
Ik heb de indruk dat ze zich een beetje verbergen achter het feit dat niet iedereen weet wie exact de gebruiker/eigenaar is van de plugin/EV en het er op aan laten komen. Binnenkort krijg ik een gast over de vloer met een EV, ben benieuwd of een van de gebruikers t veld zal ruimen (er van uitgaande dat de voldoende geladen is natuurlijk).
menzo schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:08:
Ik heb ook nog geen elektrische auto, maar ik maak vaak gebruik van de elektrische Smarts van Car2GO in Amsterdam. Daar zie je ondanks de "grote" hoeveelheid laadpalen vaak PHEVs staan die niet meer aan het laden zijn of soms niet eens zijn gestart met laden,(lampjes van de ring zijn uit) alleen met de stekker er in. Dat kan heel nadelig zijn als je een Car2GO hebt met minder dan 25% want die moet je aan de laadpaal achterlaten.
Dat is inderdaad beduidend minder. Hier bij t UvA (A'dam Sci Park) staan ook vaak twee Car2Go Smarts aan de paal, heb eigenlijk nooit gekeken of dit openbare of 'Car2Go only' laadplaatsen zijn.
Daniel schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:24:
Ow laat duidelijk zijn dat ik ook een bloedhekel heb aan PHEV's die hun drie AA-batterijtjes in een kwartier vol hebben en vervolgens een dag lang blijven staan op een laadplek, terwijl ik m'n range terug zie lopen. In Amsterdam is dat probleem vaak niet zo heel groot vanwege het grote aantal beschikbare laadplekken, maar in gemeentes waar ze zeldzamer zijn is het wel een probleem.

Ik vraag me gewoon af of het mogelijk is de gebruiksduur van een laadplek af te laten wijken van die van omliggende normale parkeerplaatsen, zonder dat je willekeur krijgt. Ik ben helemaal voor vol = wegwezen, maar hoe controleer je dat betrouwbaar. Ik kan mijn auto instellen om met maar 1A op te laden, dan doet hij er aan een normale 16A 3-fase paal bijna drie dagen over om vol te lopen. Al die tijd mag ik gewoon blijven staan. Wat als de paal in storing schiet en het laden stopt?
Bij de laadpaal/plek in de wijk hangt er een PHEV aan de ene stekker, aan de andere hangt een Opel Ampera, voor de laatste kan ik iets meer sympathie voelen dan voor de PHEV.

Het zou de gebruiker idd. sieren als deze uit eigen beweging zijn volgeladen auto zou verplaatsen, alleen lijkt gezond verstand en galant gedrag tegenwoordig op de bon te zijn .

Hier bij t werk staan enkel plugins bij de laadpaal, gratis parkeren, gesubsidieerd opladen en als extra 'bonus' minder ver lopen tot de ingang van het pand dan de standaard parkeerplaats (100 m slenteren is me toch een afstand ), win-win op alle fronten |:( .

Met de toegenomen 'applificatie' en connectiviteit van de auto zou deze je toch een melding kunnen geven dat t opladen klaar is.
IveGotARuddyGun schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:56:
[...]

Dat is een goed idee, maar dat tarief moet wel snel escaleren naar boettetarief en niet gewoon parkeertarief. Bijvoorbeeld. Eerste uur na laden enkele euros per uur, daarna vijf euro erbij, dan twintig, dan vijftig, dan getakeld worden (met alle kosten vandien). =)
Als uiteindelijk blijkt dat het gezond verstand niet werkt, dan dwingen ze de 'handhaver' vanzelf tot dit soort conclusies.
menzo schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 15:00:
[...]

In Amsterdam zijn de plekken ook niet gratis, maar het voordeel is wel dat je sneller een lege plek hebt gevonden. Zeker in het centrum zie je dat de laadplekken vaak de enige vrije plaatsen zijn. Daar maken PHEV bezitters met 10Km range graag gebruik van, als een soort privé parkeerplaats.

Ik zou voor de regel van laden+2uur zijn, en dan je auto verplaatsen. Met misschien als uitzondering na 22:00, omdat dan de kans dat er nog iemand komt lager is.
Klinkt idd redelijk, hoewel er altijd zeurpieten bliijven ;)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Wellicht een keer het testen waard: Gratis laden, maar als die vol is veel gaan betalen? Zo ontmoedig je het gebruik van een laadplek als parkeerplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Pantagruel schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 15:13:
Zow, ik heb wat los gepeuterd ;)

[...]

Dat is inderdaad beduidend minder. Hier bij t UvA (A'dam Sci Park) staan ook vaak twee Car2Go Smarts aan de paal, heb eigenlijk nooit gekeken of dit openbare of 'Car2Go only' laadplaatsen zijn.
Ik pak op het Science park vaak een car2go, De auto's op de Carolina MacGillavrylaan staan aan de openbare laadpaal, maar gelukkig staan er bijna nooit PHEVs die plekken te bezetten. Je hebt ook bij het sportcentrum 2 speciale Car2GO only parkeerplaatsen maar zonder oplaadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Pantagruel schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 15:13:

[...]

Bij de laadpaal/plek in de wijk hangt er een PHEV aan de ene stekker, aan de andere hangt een Opel Ampera, voor de laatste kan ik iets meer sympathie voelen dan voor de PHEV.
Met PHEV bedoel je neem ik aan de Mitubishi Outlander PHEV? En wat is dan het verschil? Een Ampera is ook een PHEV. Als diens accu leeg is dan heeft die ook nog een verbrandingsmotor om verder te komen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Handhaven is natuurlijk onzin. Weg zetten ook, als ik om 23:30 thuis komt en inplug kan ik hem niet na 2 uur weer weg zetten .....

Alle parkeerplaatsen moeten gewoon een stopcontact krijgen.
Hoe ver is dat nog weg? 10 jaar?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

menzo schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:03:
[...]

Ik pak op het Science park vaak een car2go, De auto's op de Carolina MacGillavrylaan staan aan de openbare laadpaal, maar gelukkig staan er bijna nooit PHEVs die plekken te bezetten. Je hebt ook bij het sportcentrum 2 speciale Car2GO only parkeerplaatsen maar zonder oplaadpaal.
Die twee car2Go 'branded' parkeerplaatsen bij de sportschool heb ik gezien, die zijn idd zonder laadpaal. De nieuw aangelegde laadpalen/plaatsen zijn aan de 'achterkant'van het Sci park (406) en liggen niet zo in t zicht. Doorgaans hangen er enkel plugins aan de palen (zojuist nog gekeken, dezelfde: 1x PHEV, 1x golf-e, 1x Audio A3 als vanochtend en 1 plek vrij (was de 2e PHEV )
Maasluip schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:16:
[...]

Met PHEV bedoel je neem ik aan de Mitubishi Outlander PHEV? En wat is dan het verschil? Een Ampera is ook een PHEV. Als diens accu leeg is dan heeft die ook nog een verbrandingsmotor om verder te komen.
Klopt, bij de PHEV krijg ik wel t idee dat er snel een minimale accu is in gekwakt om de subsidie regel te gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Pantagruel op 03-05-2016 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:32

Snow_King

Konijn is stoer!

WoudseHoeve schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:19:
Handhaven is natuurlijk onzin. Weg zetten ook, als ik om 23:30 thuis komt en inplug kan ik hem niet na 2 uur weer weg zetten .....

Ik denk: Nooit

Waarom? Veel te duur en veel te veel koper. In dit topic is deze discussie al veel vaker langs gekomen, dus hem helemaal opnieuw starten hoeft denk ik niet.

Snelladen gaat veel, veel, veel sneller worden waardoor de behoefte voor langzaam laden steeds minder wordt.

Op slimme plekken ga je nog semi-snel hebben, maar ik geloof niet in elke P een eigen laadplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Snow_King schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:22:
[...]
Waarom? Veel te duur en veel te veel koper. In dit topic is deze discussie al veel vaker langs gekomen, dus hem helemaal opnieuw starten hoeft denk ik niet.
Snelladen gaat veel, veel, veel sneller worden waardoor de behoefte voor langzaam laden steeds minder wordt.
Op slimme plekken ga je nog semi-snel hebben, maar ik geloof niet in elke P een eigen laadplek.
Daar zou best wel eens zo kunnen zijn. de enige reden dat ik zelf een laadpaal zou hebben is de prijs van de stroom , maar ja die blijft ook zakken ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik denk dat dit iets is wat in de toekomst wel opgelost wordt maar op dit moment is het inderdaad een grijs gebied.

Laat ik het iets nuanceren, ik *moet* kunnen laden, het is voor mij geen ongemak als ik niet kan laden, ik heb geen brandstof motor die even aanspringt ofzo ;)

Dus ook in een Vinex wijk moet een volledig EV voorrang kunnen krijgen op een hybride, het is een technische eigenschap van de auto die dit mijn inziens afdwingt.

Zoals ik in dit draadje eerder opmerkte is het zonde om naar de Ikea Haarlem te gaan en daar 2 hybrides te zien naast een snellader. Dat is nu je reinste kolder. Opzouten met die dingen zodat ze vrij blijven voor volledig elektrische auto's die geen keuze hebben, hybrides wel. Zet 10 van die 3kW palen neer voor de hybrides achter op het terrein, maak het van mij part een laad eiland. Mensen die echt willen laden lopen dat stukje wel.

Het is ook de motivatie achter het verbod op hybrides bij de Fastned stations, die zouden dan onevenredig lang geblokkeerd worden, en dat kost omzet. De Outlander is de uitzondering, deze heeft een Chademo stekker voor "echt" snelladen, al is het beperkt tot iets van 20-24kW in verband met de grote van de accu.

Dus ja, wat mij betreft zouden mensen die pluggen de auto weg moeten halen als deze vol is. En uit ervaring kan ik je vertellen dat de mensen die een EV rijden wel redelijk goed weten hoe lang het ongeveer duurt voordat deze vol is met de paal waar ze stekkeren.

Simpel gezegd, een 8kWh hybride is met 3 uur *altijd*, en ook *altijd* vol. Is ie 90% vol, neem je genoegen en zet het ding weg, daar doe je iemand anders een plezier mee, zelfs als je deze nooit gezien hebt omdat je de volgende dag weer naar het werk gaat.

Mijn inziens moet de leveranciers hier ook een rol in gaan spelen. Deze zouden gewoon notificaties moeten sturen als er geen vermogen meer afgenomen wordt.
WoudseHoeve schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:19:

Het lijkt me redelijk dat als je tegen middernacht aankomt je dit niet redelijkerwijs kan verwachten. Het lijkt me wel redelijk dat mensen die om 6 uur thuis komen met een hybride en aan een openbare paal stekkeren deze na een uur of 3 vrij maken voor anderen. Als er dan tegen 22:00 de volgende aanprikt is dat ergens midden in de nacht, daar gaat niemand voor op staan.

Een Nissan Leaf staat zomaar 6-8 uur te laden met 3kW, als die de nacht daar door brengt is het toch prima. Je zou zelfs kunnen stellen dat het onhandiger is om de BEV eerst aan te sluiten. Dat is mooi tegenstrijdig met mijn punt hierboven.

Het zit in de details, in overleg is er altijd van alles mogelijk, maar dan moet er samenwerking zijn van beide partijen. Hopen op hopen.

[ Voor 19% gewijzigd door databeestje op 03-05-2016 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Snow_King schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:22:
[...]

Ik denk dat dat ook nog ver weg ligt (waarom? In Finland kan het ook) maar elke lantaarnpaal ombouwen naar laadpunt is een mooi begin. Natuurlijk heeft dat ook meer nodig dan even een stopcontactje eraan hangen, maar vooral in woonwijken is snel laden minder belangrijk dan veel laadpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Maasluip schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 19:56:
[...]

Ik denk dat dat ook nog ver weg ligt (waarom? In Finland kan het ook) maar elke lantaarnpaal ombouwen naar laadpunt is een mooi begin. Natuurlijk heeft dat ook meer nodig dan even een stopcontactje eraan hangen, maar vooral in woonwijken is snel laden minder belangrijk dan veel laadpunten.
Is ook al vaak voorbij gekomen. Maar parkeerverwarming verbruikt niet zo veel vermogen en staat slechts een half uurtje aan. Daarnaast verdwijnen ze steeds meer omdat nieuwere auto's veel al ingebouwde hebbe parkeerverwarming. (en Scandinavië heeft sowieso een andere cultuur wat betreft omgaan met andermans bezittingen aka hufterproofness)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij is al een paar keer voorbij gekomen, maar herhaling is de kracht van reclame toch?
Binnenkort krijg ik een gast over de vloer met een EV, ben benieuwd of een van de gebruikers t veld zal ruimen (er van uitgaande dat de voldoende geladen is natuurlijk).
Als ze nu de auto niet verplaatsen zullen ze dat anders niet spontaan wel gaan doen. Dus wat is er in deze situatie anders? Ga je om laten roepen dat de eigenaar van de auto met kenteken ME-01-ST zijn auto weg moet halen? O fiets als "wil 1 van de 4 eigenaren van ..."? Dat laatste zal denk ik sowieso niet werken omdat ze dan alle vier denken "een ander doet het vast al".
Hier bij t werk staan enkel plugins bij de laadpaal, gratis parkeren, gesubsidieerd opladen en als extra 'bonus' minder ver lopen tot de ingang van het pand dan de standaard parkeerplaats (100 m slenteren is me toch een afstand ), win-win op alle fronten |:( .
Ik heb ook nooit begrepen waarom de palen voor aan moeten staan. Zet ze gewoon in het midden. Bij mijn werk zijn de parkeerplekken trouwens ook dicht bij de ingang. Dat had voor mij ook niet gehoeven ook al ben ik altijd de eerste op kantoor en kon ik daar toch al parkeren. Maar de directeur wilde dat graag want dat scheelde x meter kabels leggen (hij kan soms op het waanzinnige bezuinigen voor 2 dubbeltjes) :X
Met de toegenomen 'applificatie' en connectiviteit van de auto zou deze je toch een melding kunnen geven dat t opladen klaar is.
Mijn auto heeft dat helaas niet. Gelukkig laat hij na 10 seconden wel zien hoe lang hij er over gaat doen. Dat is dan alleen bij laden via de normale lader, niet via de snellader. Voor zover ik heb gezien is dat eigenlijk altijd wel correct.

En wat ik in deze context dus ook niet begrijp is al die initiatieven om een EV accu te gaan gebruiken om om dal momenten stroom op te slaan en op piek momenten weer te gebruiken en/of al die andere "smart-grid" dingen als midden in de nacht laden als het tarief 0,003 cent goedkoper is.

Dat werkt alleen als er altijd (dezelfde!) auto aan de paal zit gekoppeld tijdens zowel het dal als piek moment of het zorgt er voor dat een aangekoppelde auto eerst 6 uur niets doet en dan als een dolle gaat laden om op tijd vol te zijn.

Al die dingen zorgen juist voor een lager efficiënt gebruik van de palen ipv het te verhogen. Ik vind het wel leuke ideeën, maar doe dat als iedereen al kan laden waar hij/zij wil en er altijd vijf palen in de straat over zijn ipv nu terwijl er nog vaak een te kort is aan palen in de straten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 21:26:
En wat ik in deze context dus ook niet begrijp is al die initiatieven om een EV accu te gaan gebruiken om om dal momenten stroom op te slaan en op piek momenten weer te gebruiken en/of al die andere "smart-grid" dingen als midden in de nacht laden als het tarief 0,003 cent goedkoper is.

Dat werkt alleen als er altijd (dezelfde!) auto aan de paal zit gekoppeld tijdens zowel het dal als piek moment of het zorgt er voor dat een aangekoppelde auto eerst 6 uur niets doet en dan als een dolle gaat laden om op tijd vol te zijn.

Al die dingen zorgen juist voor een lager efficiënt gebruik van de palen ipv het te verhogen. Ik vind het wel leuke ideeën, maar doe dat als iedereen al kan laden waar hij/zij wil en er altijd vijf palen in de straat over zijn ipv nu terwijl er nog vaak een te kort is aan palen in de straten.
Dat is inderdaad waar ik ook bang voor ben, helemaal na die Jetlix (of hoe heet die app) van een week geleden. Allemaal leuk en aardig, maar ik concureer met 8-10 plugins bij een enkele paal, dan heeft een smart grid nu niet echt veel zin. Kan ik straks daar nooit meer terecht.
Zie dat eerder bij privé palen dan openbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Je mocht er toch maar 2 bestellen?
Of mochten lease bedrijven ook mee(r) bestellen?
Ik kende alleen de inkoop combinatie van Mister Green

Oh wacht even, misschien bedoelen ze dit.
http://insideevs.com/elon...an-be-placed-for-model-3/
https://twitter.com/elonmusk/status/726213728278962176

"Tig" keer boeken met dezelfde credit card.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Wat Ollie zegt, je mocht er vanaf het begin af aan al maar twee bestellen. Dit is dus gewoon handhaving van de regel zoals die er al was. Niet veel bijzonders dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ollie1965 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 23:02:
[...]

Je mocht er toch maar 2 bestellen?
Of mochten lease bedrijven ook mee(r) bestellen?
Ik kende alleen de inkoop combinatie van Mister Green

Oh wacht even, misschien bedoelen ze dit.
http://insideevs.com/elon...an-be-placed-for-model-3/
https://twitter.com/elonmusk/status/726213728278962176

"Tig" keer boeken met dezelfde credit card.
Zoals vaker het geval is bleek er iemand onderzoek gedaan te hebben naar de mogelijkheden het proces uit te buiten. Het was dus mogelijk met dezelfde creditcard meer dan 2 auto's te reserveren.

Inmiddels is er een opschoon actie geweest, maar het bleek om minder dan een procent van de orders te gaan. Een storm in een glas water dus.

Er wordt nogal veel in de aandelen gehandeld en veel gespeculeerd (hoe kan het ook anders) waardoor het aandeel enigzins giftig is. Dat wil niet zeggen dat er geen geld mee te verdienen valt natuurlijk. Als de koers hard genoeg naar beneden gaat kan er namelijk ook winst gemaakt worden als je een gegarandeerde minimale prijs voor je aandeel kan krijgen.

De bron was enigzins rancuneus, de suggestie dat het om de helft van het aantal pre-orders ging en de Tesla medewerkers zelf allemaal een order geplaatst zouden hebben is natuurlijk een rooie haring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Overigens is die twijfel of ze wel die 400k orders kunnen leveren geen groot geheim 8)7
Gezien Tesla in 2020 van plan is 500k auto's te leveren, is dit dus een twijfel die ze weken geleden al kunnen hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Nivve op 04-05-2016 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Roobje schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 20:59:
[...]

Is ook al vaak voorbij gekomen. Maar parkeerverwarming verbruikt niet zo veel vermogen en staat slechts een half uurtje aan. Daarnaast verdwijnen ze steeds meer omdat nieuwere auto's veel al ingebouwde hebbe parkeerverwarming. (en Scandinavië heeft sowieso een andere cultuur wat betreft omgaan met andermans bezittingen aka hufterproofness)
Dat is wat ik zeg: als je lang kunt staan en op elke parkeerplaats een aansluiting hebt, dan zijn grote vermogens niet zo hard nodig. De meeste mensen zullen hun auto 12 uur voor hun deur hebben staan, 12 uur met 6 kW laden geeft je ook 360 km reikwijdte. Hetzelfde in parkeergarages of op bedrijfsparkeerterreinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 22:36

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Nivve schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 07:50:
[...]

Overigens is die twijfel of ze wel die 400k orders kunnen leveren geen groot geheim 8)7
Gezien Tesla in 2020 van plan is 500k auto's te leveren, is dit dus een twijfel die ze weken geleden al kunnen hebben.
Dat niet alleen,
Tegen de tijd dat ze kunnen produceren zal de wachtlijst over een miljoen wagens zijn....

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Maasluip schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 07:58:
[...]

Dat is wat ik zeg: als je lang kunt staan en op elke parkeerplaats een aansluiting hebt, dan zijn grote vermogens niet zo hard nodig. De meeste mensen zullen hun auto 12 uur voor hun deur hebben staan, 12 uur met 6 kW laden geeft je ook 360 km reikwijdte. Hetzelfde in parkeergarages of op bedrijfsparkeerterreinen.
6kW is nog steeds een behoorlijk vermogen, zeker omdat dat per auto is. Als je lantaarnpalen zou uitrusten met stopcontacten dan heb je 2 tot 4 van die aansluitingen per paal schat ik. Dan heb je het al over 24kW. Dat is heel wat meer dan dat lampje bovenin de paal gebruikt, en dus heel wat meer dan waar de aansluiting voor ontworpen is.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar heel wat minder dan een paar snellaadaansluitingen van 50 kW. Er is eerder al gezegd dat lantaarnpalen blijkbaar op een schoenveter aangesloten zijn, het kost nauwelijks extra om bij het renoveren van een straat een fatsoenlijke kabel neer te leggen. Er is ook gezegd dat lantaarnpalen uit staan als het licht is en er dan geen spanning is, mijn elektriciteitsmeter schakelt ook automagisch op nachtstroom. Lantaarnpalen kun je ook op omgevingslicht laten schakelen.

Ik zeg ook niet dat je met de bestaande infra alles kunt oplossen, maar het lijkt een beetje een alles of niets discussie te zijn: het is er niet dus het kan niet.
Ik zeg: je kunt veel meer dan "het kan niet". Er zijn zoveel meer oplossingen dan in het oude stramien blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
ATS schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 08:48:
[...]

6kW is nog steeds een behoorlijk vermogen, zeker omdat dat per auto is. Als je lantaarnpalen zou uitrusten met stopcontacten dan heb je 2 tot 4 van die aansluitingen per paal schat ik. Dan heb je het al over 24kW. Dat is heel wat meer dan dat lampje bovenin de paal gebruikt, en dus heel wat meer dan waar de aansluiting voor ontworpen is.
Daarnaast heeft zo'n motorverwarming in Scandinavië vaak 6, max 10A. Dan kom je uit op 2,3 kW.
En owja, die parkeerverwarming zit alleen op privé/gehuurde parkeerplekken, niet op de openbare weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 23:06
Maasluip schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:07:
Maar heel wat minder dan een paar snellaadaansluitingen van 50 kW. Er is eerder al gezegd dat lantaarnpalen blijkbaar op een schoenveter aangesloten zijn, het kost nauwelijks extra om bij het renoveren van een straat een fatsoenlijke kabel neer te leggen. Er is ook gezegd dat lantaarnpalen uit staan als het licht is en er dan geen spanning is, mijn elektriciteitsmeter schakelt ook automagisch op nachtstroom. Lantaarnpalen kun je ook op omgevingslicht laten schakelen.

Ik zeg ook niet dat je met de bestaande infra alles kunt oplossen, maar het lijkt een beetje een alles of niets discussie te zijn: het is er niet dus het kan niet.
Ik zeg: je kunt veel meer dan "het kan niet". Er zijn zoveel meer oplossingen dan in het oude stramien blijven hangen.
Schoenveter, tsja, 6A dus 1380W, sommige auto's willen niet eens zo traag laden...

Het netwerk uitbreiden is gewoon een erg kostbare zaak. Sowieso zou ik ze dan aansluiten op de normale kabel inderdaad. Met slimme lantaarns is idd ook veel mogelijk. Daarnaast, boven de 1kW aan laadcapaciteit/huis moet men sowieso gaan oppassen, dat kan lang niet elk net/trafo aan. Als je complete wijken van laadpalen gaat voorzien denk ik dat 500W/huis met het huidige net de max is.

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 04-05-2016 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Naast de technische discussie. Gezien de langzame uitrol van de openbare palen kan ik me goed voorstellen dat de snelladerdekking eerder volwassen is dan de langzaamladerdekking en deze laatste dus te laat is om nog nodig te zijn.
Of is mijn zicht op de langzame laadpalen te beperkt om dit te kunnen zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xpoint
Hoe is het mogelijk! :+ Gisteren een rondje gereden met m'n baas, beetje de EV promoten en een laadpaal pushen natuurlijk. ;) Lopen we een rondje om de auto, zit er een schroef in de rechter achterband! Dikke pech dus, valt niets aan te doen. Gelukkig was een garage niet ver weg en gelijk een plug erin laten zetten, kan er nu nog wel voorzichtig mee rijden. Helaas zit de schade aan de zijkant, dus er moet een nieuwe band onder. Geluk is dat de andere band in goede staat is, dus ik hoef maar 1 band te vervangen. Alsnog een duur grapje, het zijn geen goedkope banden. Kan vast goedkoper, maar gezien ik de auto nog maar net heb laat ik het liever bij de dealer doen. Gelukkig hebben deze een locatie in mijn woonplaats.

De discussie over PHEV's die alle laadpalen innemen is overigens interessant. Ik had het al een tijdje in de gaten gehouden, maar je ziet inderdaad ~90% van de tijd enkel PHEV's bij laadpalen staan en niet EV's. Gezien ik zonder laadpaal in sommige gevallen simpelweg niet kan thuiskomen is dit inderdaad een uitdaging. Laadpalen die per uur afrekenen lijken me de simpelste oplossing om het voor PHEV's financieel (wat dat is de enigste reden dat ze er staan) minder aantrekkelijk te maken. Social awareness kweken is ook een optie, maar zal weinig impact hebben vermoed ik. Meer laadpalen zal in de loop van tijd toch gebeuren, dus laten we hopen dat we over 10 jaar net zoveel palen hebben als parkeerplaatsen.

Ik ben ook voorstander van het minder aantrekkelijk maken van de parkeerplaatsen met een laadpaal qua afstand. Achterin of in het midden is prima, en dan heb ik ook niet het gevoel dat ik onnodig wordt "voorgetrokken" ten opzichte van normale parkeerplaatsen. Laten we de goede parkeerplaatsen maar reserveren voor de mensen die slecht ter been zijn. :)

Ik ga nog wel eens naar een IMAX voorstelling bij Pathe in Amsterdam. Dan parkeer ik onder de ArenA. Laatst daar ook gezocht en ze hebben een hele rij parkeerplaatsen met laadpalen. O+ Niet direct bij de ingang / uitgang, maar gewoon aan de zijkant in het midden. Prima zo!

Zijn er nog mensen met ervaringen in Amersfoort qua laadpalen op handige plekken, zoals een supermarkt? Online is het soms wat moeilijk te zien waar een laadpaal zich bevind ten opzichte van de parkeergarage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Nivve schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:39:
Naast de technische discussie. Gezien de langzame uitrol van de openbare palen kan ik me goed voorstellen dat de snelladerdekking eerder volwassen is dan de langzaamladerdekking en deze laatste dus te laat is om nog nodig te zijn.
Of is mijn zicht op de langzame laadpalen te beperkt om dit te kunnen zeggen?
Langzame uitrol? Letterlijk iedere straat heeft er hier minstens één, en dat is allemaal in de laatste 2 jaar gebeurd.

(edit: zelfs de Florisstraat in Berkel en Rodenrijs heeft er één, en daar staan géén huizen!)

[ Voor 8% gewijzigd door mux op 04-05-2016 10:13 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.