Mijn auto kan 80% in 30 minuten laden (volgens mij is het iets langer, maar goed dat is de opgave van de fabrikant). 80% van 27 kWh = 21,6 kWh in een half uur dus dat is gemiddeld laden met 43 kW.
Ik weet alleen niet zo 1-2-3 wat de verbruiken bij verschillende snelheden zijn. Dat is ook lastig omdat iets als tegenwind of een heuveltje op al roet in het eten gooit. Ik heb dat verder nog niet echt nauwkeurig genoeg bijgehouden. Ik heb wel data van mijn gemiddelde snelheid over de hele rit, maar dat zegt niet zo veel. ALs ik gemiddeld 60 km/h heb gereden dan heb ik gewoon ergens een kwartier (of langer) file gehad en de rest van de tijd wel gewoon 100 km/u (of wat dan ook) gereden.
Maar als ik zou moeten kiezen denk ik dat je niet snel zo veel meer gebruikt dat je meer tijd kwijt bent aan laden dan de snelheidswinst is. Maar dat komt dan ook omdat je veel sneller laad hoe leger je accu is. Dus dat geeft wel een raar gevolg omdat je als je langzamer rijd je er langer over doet en uiteindelijk wel de "langzame" laadtijd mee pakt, maar geen profijt hebt van de "snelle" laadtijd omdat je accu niet ver genoeg leeg is om sneller te laden die je wel gehad zou hebben als je sneller had gereden.
Maar ik heb geen hele harde cijfers om dit te onderbouwen. Iemand anders wel?
Mijn redenatie om bij lange afstanden toch langzaam te rijden is dat ik dan juist wel (makkelijker) een snellader kan halen of net 1 overslaan en de volgende pakken. Stil staan lijkt toch nog steeds een beetje verloren tijd al kan je die wel vullen met wat spelen op een smartphone (of een boek lezen natuurlijk). Soms ga je dan
bijna te ver, trouwens dus overdrijven moet je ook niet doen.
unclero schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 16:22:
De baas is bezig om op de zaak (50km verderop) laadpalen te krijgen, maar hij is nog in gevecht met de eigenaar van het pand. En anders kan ik bij de baas voor de deur laden (100 meter verderop) of van de laadpalen op het dorpsplein (200 meter verderop) gebruik maken, dus dat is het probleem niet.
Ok, dat is dus ook op zich de afstand niet. Als je alleen daar kan laden kan je in de buurt ook nog wel wat rondjes rijden. Als je safe wil spelen dan kan je een kilometer of 30 rijden voor je niet meer genoeg zou hebben om weer bij de laadpaal (vlak)bij je werk te komen.
Dat ligt er ook wel een beetje aan of je met 120 km/u naar je werk kan rijden en dat ook doet of dat je veel provinciaal hebt en dus niet harder dan 80 of 100 kan rijden.
Ik weet niet waar je woont en of je wel in de buurt van een Kia dealer zit die de Soul EV mag verkopen. Dat mogen namelijk niet alle Kia dealers! Dat is wel een beetje onhandig omdat je dan altijd een eindje moet rijden om naar de dealer te gaan. Ik heb een dag of 3 in de Soul proef gereden. De dealer in Utrecht heeft daar op zich wel ervaring mee (er waren zelfs mensen die hem een week hadden mee gehad). Dus op zich heb je wel mogelijkheden om het iets beter te testen dan bij de meeste gewone autio's. Alhoewel ik daar eigenlijk nooit heb gevraagd of ik er zo lang proef in zou mogen rijden...
Maar dat ging dan om dingen die zij dan weer mochten aanleggen.
Aha, klinkt als: zorgen dat je een offerte krijgt van de elektricien die zij altijd gebruiken om zaken aan te leggen.
Typegoedkeuringen krijgen is een duur feestje, helaas

.
Dus hebben al die anderen die nog niet in dit gat zijn gesprongen dan misschien toch gelijk?

Eindelijk! Morgen halen? Volgende week wordt het mooier weer (zeggen ze) dus kan je lekker motor rijden

ZuinigeRijder schreef op woensdag 20 april 2016 @ 20:31:
Aangezien ik de auto tweedehands gekocht had met 10.000 km (met kleine beurt) en nu de stand 25.000 km was, zou deze een grote beurt moeten hebben. Echter de garage gaf aan dat een kleine beurt ook goed was, omdat er nog niet zoveel mee gereden was.
Hm, mijn auto heeft een maand geleden zijn eerste beurt (grote!) gehad. Ze vonden toen nog niet dat een kleine beurt wel genoeg zou zijn. Ik denk zelf eigenlijk ook wel dat 15k km veel te kort is voor de interval. Maar goed, het moet voor de garantie.
Eigenlijk had de beurt al een maand daarvoor geweest moeten zijn, maar het was heel erg druk ivm de terugroepactie vanwege de stuurkolom.
In mijn auto heeft altijd een tik gezeten als je ging remmen. Het remmen gaat wel prima trouwens. Maar soms is het net Lingo. Ik vond het niet belangrijk genoeg om er speciaal voor terug te gaan, maar bij de beurt hebben ze er naar gekeken. Ze hebben het wel gehoord, maar niet gevonden. Dinsdag was hij dus weer een dag bij de dealer om het uit te zoeken. Ze hebben het wel gevonden; er is een klepje in de remvloeistofpomp die af en toe tikt. Het schijnt dat er zelfs wat Koreanen bij betrokken zijn geweest om het uit te zoeken.
Nu moeten ze eerst bij het hoofdkantoor een code aanmaken zodat de garage het onderdeel kan bestellen

Ze hopen hem over een paar weken dan te hebben en dan kunnen ze hem vervangen. Blijkbaar zit hij ver weg want volgens het boekje duurt het 6 uur om het te repareren. Wel allemaal onder garantie natuurlijk, maar wel jammer dat ik hem zo vaak kwijt ben. Een leen-Soul hebben ze nog niet.