Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
mux schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 10:12:
[...]

Langzame uitrol? Letterlijk iedere straat heeft er hier minstens één, en dat is allemaal in de laatste 2 jaar gebeurd.

(edit: zelfs de Florisstraat in Berkel en Rodenrijs heeft er één, en daar staan géén huizen!)
Dan is het daar een stuk beter geregeld dan hier. Hier in de buurt (inclusief omringende dorpen) komt geen paal bij... In Lisse staat 1 paal voor 23000 inwoners, om even mijn eigen dorp als voorbeeld te pakken (de rest op oplaadpalen.nl is privé)

Heb overigens even de cijfers erbij gepakt (ik was nu toch benieuwd naar een wat objectivere blik hierop :9 )
Als ik naar de RVO cijfers kijk dan waren er 31 dec 2014 8 EVs per paal en 31 maart 2016 11 EVs per paal. Dus de groei van EVs gaat toch echt harder. Ook ben ik dan benieuwd hoeveel van deze palen er zonder subsidie staan, want dat zou uiteindelijk toch moeten gebeuren (maar daar kon ik dan natuurlijk geen cijfers over vinden).

2014: 36937 EVs voor 5421 palen
2015: 90019 EVs voor 7761 palen
(http://www.rvo.nl/onderwe.../stand-van-zaken/cijfers.)

[ Voor 5% gewijzigd door Nivve op 04-05-2016 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Ah... hm, ja ik tel daar ook duidelijk privépalen bij (hoewel die wel veruit het meest gebruikt worden, publieke laadpalen zijn niet zo populair). Maar een hoop mensen hebben hier een zwaardere aansluiting + privélaadpaal voor hun PHEV of EV. Onlangs nog de overburen, die een 14kW lader in de voortuin hebben gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:07:
Maar heel wat minder dan een paar snellaadaansluitingen van 50 kW. Er is eerder al gezegd dat lantaarnpalen blijkbaar op een schoenveter aangesloten zijn, het kost nauwelijks extra om bij het renoveren van een straat een fatsoenlijke kabel neer te leggen.
Als je dan toch opnieuw gaat aanleggen maak er dan gewoon aparte laadpalen van. Dan kan ej de lantaarnpalen gewoon laten zoals ze zijn.
Xpoint schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:58:
Laadpalen die per uur afrekenen lijken me de simpelste oplossing om het voor PHEV's financieel (wat dat is de enigste reden dat ze er staan) minder aantrekkelijk te maken.
Ik weet niet of dat echt helpt. Veel EV rijders zijn nog steeds zakelijk bezig (inclusief ik en jij). Er zijn vast wel bedrijven die wel letten op de vervoerskosten, maar er zijn er natuurlijk genoeg waarbij dat niet uitmaakt. Dat zijn ook de mensen die aan de snelweg tanken ook al is de benzine daar aanzienlijk duurder. Het kost een werkgever gewoon meer (aan gemiste inkomsten) als die mensen een kwartier of langer onderweg zijn naar dat ene tankstations waar het 15 cent per liter goedkoper is.
Zijn er nog mensen met ervaringen in Amersfoort qua laadpalen op handige plekken, zoals een supermarkt? Online is het soms wat moeilijk te zien waar een laadpaal zich bevind ten opzichte van de parkeergarage.
In een supermarkt ben ik meestal niet zo lang dus ik weet niet of dat wel een handige plek is (voor mijn auto). Een Zoe laad natuurlijk sneller dus voor jou ziet dat er waarschijnlijk uit.

Ik laad in Amersfoort gewoon thuis dus ik weet lang niet van alle palen wat er precies in de buurt is. Maar bij het winkelcentrum Emiclaer heb je twee laadpalen staan. 1 aan De Beurs (tegen Het Masker aan) en 1 aan de andere kant op de parkeerplaats aan het "einde" van de Laan naar Emiclaer in de buurt. van De Waag
Op het winkelcentrum zelf kan je nog kiezen uit verschillende supermarkten en andere winkels. De supermarkten zitten dichter in de buurt van de paal op De Beurs.
Langzame uitrol? Letterlijk iedere straat heeft er hier minstens één, en dat is allemaal in de laatste 2 jaar gebeurd.
Toen mijn zwager nog in Berkel woonde kon ik vlak bij laden (vlak bij de ING op het Westerplein). Maar nu woont hij in Bergschenhoek en de dichtstbijzijnde paal staat bij het zwembad De Windas. Maar dat is dus minstens twintig minuten lopen (enkele reis). Daarom ben ik wel blij met het stopcontact op zijn inrit :9
(edit: zelfs de Florisstraat in Berkel en Rodenrijs heeft er één, en daar staan géén huizen!)
Right, maar volgens Google maps wel een heleboel zijstraten die wel vol met huizen staan. Die paal staat trouwens niet in ChargeMap of TheNewMotion app!?!
mux schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:03:
Ah... hm, ja ik tel daar ook duidelijk privépalen bij (hoewel die wel veruit het meest gebruikt worden, publieke laadpalen zijn niet zo populair).
Maar aan al die privé palen heb je helemaal niets als je bij familie (of wat dan ook) op bezoek bent omdat je daar niet kan laden als "vreemdeling". Ik vind het zelf ook irritant dat er behoorlijk wat van die plekken wel in diverse apps staan. Misschien moet ik er een paar keer wel gewoon parkeren en laden.
Maar een hoop mensen hebben hier een zwaardere aansluiting + privélaadpaal voor hun PHEV of EV. Onlangs nog de overburen, die een 14kW lader in de voortuin hebben gezet.
Wat een apart vermogen. Hebben ze een kleine DC-lader ofzo? De meeste prive laadpalen zijn 3,7 (1 fase) of 11 (3 fasen) kW. Of bedoelde je 11 kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:45

aip

Nivve schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 10:29:
[...]

Dan is het daar een stuk beter geregeld dan hier. Hier in de buurt (inclusief omringende dorpen) komt geen paal bij... In Lisse staat 1 paal voor 23000 inwoners, om even mijn eigen dorp als voorbeeld te pakken (de rest op oplaadpalen.nl is privé)
Dat valt mij ook zo op. Bij ons (1 dorp zuidelijker) zijn wel een stuk of 7 openbare plaatsen (2 station, 2 van der valk + een snellader, 2 bij gemeentekantoor), en er komt niets bij. Terwijl de privé laadpalen wel als paddestoelen uit de grond schieten. In ons wijkje (50-60 huizen) weet ik er zo al 6 of 7 te staan/hangen. En dat is dan nog zonder de 'oma-laders' met schuko stekker.

Die bij het gemeentekantoor is standaard bezet door een auto van de gemeente trouwens. Ook het hele weekend.... Dat blijf ik onbegrijpelijk vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door aip op 04-05-2016 11:17 . Reden: gemeenteplek vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Dan woon je waarschijnlijk in een heel dichtbevolkt stukje van Nederland. Kijk voor de gein eens op oplaadpalen.nl en hoe weinig er (in verhouding) in de provincie zijn. Waar ik woon (twee dorpen aan elkaar, ongeveer 22.000 inwoners) zijn 8 laadpalen te vinden.
Een analyse:
1 in/bij een fietsenwinkel, 10A Schuko
3 TheNewMotion 10A Mennekes, lijken me allemaal privé, eentje heeft een Prius Plugin
2 TheNewMotion max 20A Mennekes, ook privé, eentje heeft een Tesla.
1 EV-Box 10A Mennekes bij een bedrijf
1 EV-Box max 20A Mennekes bij een bedrijfspand

Ik vraag me bij die palen van TheNewMotion echt af of je daar zomaar als passant kunt laden. Voor die paal van die Prius-eigenaar is het parkeren al lastig.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
JeroenE schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:11:
Maar aan al die privé palen heb je helemaal niets als je bij familie (of wat dan ook) op bezoek bent omdat je daar niet kan laden als "vreemdeling". Ik vind het zelf ook irritant dat er behoorlijk wat van die plekken wel in diverse apps staan. Misschien moet ik er een paar keer wel gewoon parkeren en laden.
Die kunenn hem toch ook openstellen voor publiek gebruik? Eventueel met winstmarge...
Ik zie juist geen heil in niet-privé palen in woonwijken.

Kost veel geld om te plaatsen en laden is onnodig duur.

Edit:
"2. Het laden via een “slimme en 3 x 16″ EV-laadzuil kan ook, deze paal laadt met 11 kw (3-fase en 16 ampère), geeft inzicht in uw verbruik en maakt afrekenen met uw werkgever mogelijk. U kunt de stroom die u thuis gebruikt via de laadzuil direct verrekenen met uw werkgever door middel van een afrekenmodule in de laadzuil. U krijgt de EV-laadzuil twv € 1.295,- voor een meerprijs van € 750,- in bruikleen gedurende de looptijd van uw operationele leaseovereenkomst. Maandelijks betaalt u € 10,- abonnementskosten. De installatiekosten betaalt u echter zelf en wordt geschat op € 500,-. MisterGreen brengt u in contact met een erkende installateur. Geijkte meting voor de belastingdienst; géén kWh-meter nodig. De paal kan worden opengesteld voor gastgebruik en vergoeding van de stroomkosten. Indien gewenst kunt u uw lolo smart publiceren via www.oplaadpalen.nl."

Dit lijkt me wel iets:
https://www.laadpunt.nl/laadpunt/icu-eve/
één punt exclusief voor mijn auto en de ander publiekelijk toegankelijk.

Mijn buurman heeft deze:
https://www.laadpunt.nl/laadpunt/lolo-smart/

Hier kan hij bij instellen dat andere ook kunnen laden, maar met een maximale vergoeding van (ik dacht) 35 cent per kwh.

Dit zouden we m.i. in woonwijken moeten stimuleren ipv laadplekken aanleggen...

[ Voor 53% gewijzigd door BlakHawk op 04-05-2016 11:33 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:10

vhal

ಠ_ಠ

[...]

Uhm...geheel Lansingerland (de 3B's) heeft er maar 5...en dan nog niet eens een snellader :+

http://www.lansingerland....ische-laadpalen_1037.html

De rest is privé

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 04-05-2016 11:44 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dfrenner schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:22:
Die kunenn hem toch ook openstellen voor publiek gebruik? Eventueel met winstmarge...
Ja dat kan. Vlakbij mijn werk zit een bedrijf die dat heeft gedaan. Dat had ik gezien op de app en had bedacht om daar te laden zo lang het laadpunt bij mijn werk nog niet gereed was. Allen staan er overal hekken en kom je daar dus niet zo maar op het terrein. Ik hen toen TheNewMotion aangeschreven (hun app en "hun" paal). De reactie was dat het bedrijf dit zelfs kon instellen (publiek/prive etc) en dat ze het gingen navragen.

Er is nu wel wat aangepast: er staat nu een Nederlandse tekst bij als je de details van het laadpunt bekijkt: "deze paal is alleen toegankelijk voor werknemers en bezoekers van ons bedrijf".

Ja, dus, dat is toch niet handig?! Haal die paal dan uit de app/kaart whatever als je daar niet zo maar kan laden. Ik heb helemaal niets aan kaartjes waar 40 palen op staan, maar er maar 1 daadwerkelijk is te gebruiken als "gewone" voorbijganger.
Ik zie juist geen heil in niet-privé palen in woonwijken.
Er zijn zat woonwijken waar mensen geen eigen oprit hebben. Hoe moeten die mensen dan laden? Alleen maar onderweg?
Kost veel geld om te plaatsen en laden is onnodig duur.
Snelladen is anders veel duurder dan normaal laden (bij de meeste palen dan).
Hier kan hij bij instellen dat andere ook kunnen laden, maar met een maximale vergoeding van (ik dacht) 35 cent per kwh.
Heeft hij een inrit? Vind hij het niet erg als hij thuis komt en iemand anders staat op zijn grond te laden?

Volgens mij is dat ook juridisch een hoop gedoe. Mag je wel zo maar op iemand anders privé grond parkeren? Of mag dat ineens wel als een of andere app op een telefoon zegt dat het wel mag? Ik snap wel dat de politie hier vast geen prioriteit aan geeft, maar het zou toch behoorlijk onhandig zijn als je terug komt en je auto is weggesleept omdat je bij iemand op de inrit stond te laden.

Een ander groot nadeel van dat soort palen vind ik dat je dan weer een abonnement moet hebben. Je moet wel veel "vreemde" laders hebben alleen al het abonnement terug te verdienen. Als je al een abonnement hebt omdat je dat voor je bedrijfsauto wel handig vind dan maakt het niet uit. Maar als privé persoon ga ik natuurlijk geen vijf euro per maand betalen om andere mensen op mijn inrit te laten staan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hier maar 3 openbare palen in de gemeente ;( Ik zit er over te denken om een WOB verzoek in te dienen om op te vragen hoe vaak er gebruik van wordt gemaakt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

vhal schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:42:
[...]

Uhm...geheel Lansingerland (de 3B's) heeft er maar 5...en dan nog niet eens een snellader :+

http://www.lansingerland....ische-laadpalen_1037.html

De rest is privé
Duidelijk, misverstand. Er staan hier honderden privépalen, maar blijkbaar inderdaad maar een paar publieke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:50:
Hier maar 3 openbare palen in de gemeente ;( Ik zit er over te denken om een WOB verzoek in te dienen om op te vragen hoe vaak er gebruik van wordt gemaakt.
Zijn die palen in beheer bij jouw gemeente dan? Ik denk dat de meeste palen in het beheer zijn bij een commerciële partij en dat de gemeente dus helemaal geen inzicht heeft in die gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 12:03:
[...]

Zijn die palen in beheer bij jouw gemeente dan? Ik denk dat de meeste palen in het beheer zijn bij een commerciële partij en dat de gemeente dus helemaal geen inzicht heeft in die gegevens.
Volgens mij is het hier half/half. Een aantal jaar geleden konden ze vrijwel gratis palen laten neerzetten en hebben ze dat gedaan, de infrastructuur erachter is uitbesteed.
Ik sprak laatst wel een ambtenaar die aangaf dat ie wel toegang had tot bepaalde data, dus niet geschoten is altijd mis.

Ik lees ook net op de site dat ze bezig zijn met Allego voor het plaatsen van 'private' palen in de publieke ruimte, ze staan alleen nog niet bij openbaarladen.nl . Vanavond de bijbehorende documenten maar eens goed doorlezen want ik heb wel interesse in een paal in de straat om de motor aan te laden, scheelt weer gezeik met verlengsnoeren en op de stoep parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
JeroenE schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:50:
Er zijn zat woonwijken waar mensen geen eigen oprit hebben. Hoe moeten die mensen dan laden? Alleen maar onderweg?
Nee juist dan bij laadlpalen van anderen.
Heeft hij een inrit? Vind hij het niet erg als hij thuis komt en iemand anders staat op zijn grond te laden?
Nee hij heeft een gewone rijtjeswoning, met een laadpaal aan het hek van zijn voortuin.
Voor de deur openbare parkeergelegenheid. Hij heeft hem in principe voor zijn Prius, maar iedereen mag voor zijn deur parkeren...
Volgens mij is dat ook juridisch een hoop gedoe. Mag je wel zo maar op iemand anders privé grond parkeren? Of mag dat ineens wel als een of andere app op een telefoon zegt dat het wel mag? Ik snap wel dat de politie hier vast geen prioriteit aan geeft, maar het zou toch behoorlijk onhandig zijn als je terug komt en je auto is weggesleept omdat je bij iemand op de inrit stond te laden.
Nee openbare parkeerplekken, zoals heeeeeel veel woonwijken zijn opgebouwd.
Een ander groot nadeel van dat soort palen vind ik dat je dan weer een abonnement moet hebben. Je moet wel veel "vreemde" laders hebben alleen al het abonnement terug te verdienen. Als je al een abonnement hebt omdat je dat voor je bedrijfsauto wel handig vind dan maakt het niet uit. Maar als privé persoon ga ik natuurlijk geen vijf euro per maand betalen om andere mensen op mijn inrit te laten staan 8)7
In veel leasecontracten is het abonnement toch meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-10 15:57

Daniel

Kapitein NCC-1701
Erasmo schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:50:
Hilversum (toch een gemeente van bijna 90.000 inwoners) heeft bij mijn weten een stuk of 5 laadpunten aan de openbare weg, waarvan geen enkele in het centrum - anders dan vier stuks met laag vermogen (1 fase 13A) in een parkeergarage. De rest zijn prive-palen (al dan niet bij bedrijven). Schiet niet echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 12:31:
maar eens goed doorlezen want ik heb wel interesse in een paal in de straat om de motor aan te laden, scheelt weer gezeik met verlengsnoeren en op de stoep parkeren.
Er stond volgens mij niet veel spannends in. Allego rekent per tijd en niet per kWh. Het tarief is afhankelijk van de energie die je afneemt. Als je aan de max van de range zit dan betaal je ongeveer 32 cent per kWh (en 50 cent starttarief). Zit je aan de onderkant van de range dan is het 61 cent per kWh (plus starttarief).
dfrenner schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 13:07:
Nee juist dan bij laadlpalen van anderen.
Ja, maar daar heb je natuurlijk grote kans dat die mensen zelf aan het laden zijn.

Ik zou het o zich niet erg vinden als mensen bij mij laden, mits ik dan wel weet dat ze op tijd weer vertrokken zijn. Als ik zelf om 23:00 thuis kom wil ik mijn auto gewoon kunnen aanprikken en niet wachten tot het bezoek van 3 huizen verderop weg gaat zodat ze hun auto van mijn plek afhalen.
Nee hij heeft een gewone rijtjeswoning, met een laadpaal aan het hek van zijn voortuin.
Voor de deur openbare parkeergelegenheid. Hij heeft hem in principe voor zijn Prius, maar iedereen mag voor zijn deur parkeren...
Ja, maar dus ook een ICE... Voor een plugin is het allemaal wat minder spannend maar als hij een BEV zou hebben dan is het natuurlijk niet leuk als je niet kan laden op je eigen plek.
In veel leasecontracten is het abonnement toch meegenomen?
Ik neem aan van wel, maar een privé rijden de meeste mensen geen leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
JeroenE schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 09:56:
[...]

Er stond volgens mij niet veel spannends in. Allego rekent per tijd en niet per kWh. Het tarief is afhankelijk van de energie die je afneemt. Als je aan de max van de range zit dan betaal je ongeveer 32 cent per kWh (en 50 cent starttarief). Zit je aan de onderkant van de range dan is het 61 cent per kWh (plus starttarief).

[...]

Ja, maar daar heb je natuurlijk grote kans dat die mensen zelf aan het laden zijn.

Ik zou het o zich niet erg vinden als mensen bij mij laden, mits ik dan wel weet dat ze op tijd weer vertrokken zijn. Als ik zelf om 23:00 thuis kom wil ik mijn auto gewoon kunnen aanprikken en niet wachten tot het bezoek van 3 huizen verderop weg gaat zodat ze hun auto van mijn plek afhalen.

[...]

Ja, maar dus ook een ICE... Voor een plugin is het allemaal wat minder spannend maar als hij een BEV zou hebben dan is het natuurlijk niet leuk als je niet kan laden op je eigen plek.

[...]

Volgens mij praten we langs elkaar heen. Half nederland heeft juist geen eigen parkeerplek, enkel openbare parkeergelegenheid voor je deur. Of iemand nou laadt of een diesel er neer zet, je hebt geen recht op die parkeerplek.

Juist dan is "mijn" voorgestelde oplossing veel beter. Juist met het oog op de toekomst als 20% van NL ev rijdt, of 50%...

We moeten niet naar een situatie waar bedrijven openbare parkeerplekken gaan annexeren om vervolgens daar openbare laadpalen te realiseren tegen dure kwh tarieven.

Laat mij in de toekomst maar zelf laden tegen 17 cent per kwh ipv 35 cent nu en in de toekomst een monopolie die de prijzen zou kunnen opdrijven.

Privépalen met een korting (subsidie), waarbij als voorwaarde voor de subsidie wordt gesteld dat de paal opengesteld moet worden voor derden om te laden. Dat is een toekomstvaste oplossing voor woonwijken met louter openbare parkeervorrzieningen. Als jouw paal dan in gebruik is, kun jij bij de buren terecht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 09:56:
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik ga morgen langs de gemeente of ik het een en ander kan bespreken, ik wil graag wel een paal in de straat maar oer tijdseenheid afrekenen zie ik niet zitten met een on-board lader van 1,3KW...
Edit: Gelukkig, ik lees terug dat er niet met slechts één partij wordt gewerkt. Zal zo wel wat meer posten maar ik kan niet kopiëren vanuit die pdf op de telefoon.
Edit 2:
Ad 4 Overeenkomst
Allego B.V., onderdeel van Alliander, heeft zich als eerste aanbieder gemeld voor het plaatsen van oplaadinfrastructuur. Op basis van de Beleidsregels is een overeenkomst opgesteld, die past binnen het gemeentelijk beleid. Belangrijk is dat er geen exclusiviteitsafspraken zijn gemaakt. Ook met andere aanbieders kan deze overeenkomst afgesloten worden.
En dan dit 8)7 Nee wacht dit verdient een 7(8)7 :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2eKfQlBh.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Erasmo op 05-05-2016 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:12
Dat is wel heel erg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:45

MrScratch

I am rubber, you are glue

Dit lijkt me een sabotage actie van een anti electro rijder. Echt zielig, zeg.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Ach met een kabel die lang genoeg is haal je het nog wel, zet je hem horizontaal erachter :)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik hoefde gelukkig niet te laden, heb alleen de motor even aangesloten omdat ik bezig ben om alle laadpalen in de buurt in kaart te brengen op Plugshare. Op de terugweg lag er trouwens een bon achter de wisser :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Erasmo schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 21:28:
Ik hoefde gelukkig niet te laden, heb alleen de motor even aangesloten omdat ik bezig ben om alle laadpalen in de buurt in kaart te brengen op Plugshare. Op de terugweg lag er trouwens een bon achter de wisser :Y)
HAHA!! }) }) }) }) })

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 15:25

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Weet niet of het al bekend was, maar kon het niet vinden hier in ieder geval dus bij deze:
Tesla Is Now Gunning To Produce Half A Million Cars Annually By 2018
Titel spreekt voor zich neem ik aan :) .

Interessante quote uit het artikel: "The new forecast not only calls for worldwide production of 500,000 cars per year by 2018, but Tesla is aiming at getting started on those Model 3 reservations by manufacturing up to 200,000 of the new compact “affordable” $35,000 EVs by the end of 2017. The goal is for the Model 3 to be production ready by July 1st next year."

[ Voor 38% gewijzigd door RoofTurkey op 06-05-2016 10:24 ]

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:04

databeestje

Von PrutsHausen

YoshiBignose schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:37:
Ach met een kabel die lang genoeg is haal je het nog wel, zet je hem horizontaal erachter :)
Mijn Miev is zo smal, ik pas er makkelijk naast 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

RoofTurkey schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 10:22:
Weet niet of het al bekend was, maar kon het niet vinden hier in ieder geval dus bij deze:
Tesla Is Now Gunning To Produce Half A Million Cars Annually By 2018
Titel spreekt voor zich neem ik aan :) .

Interessante quote uit het artikel: "The new forecast not only calls for worldwide production of 500,000 cars per year by 2018, but Tesla is aiming at getting started on those Model 3 reservations by manufacturing up to 200,000 of the new compact “affordable” $35,000 EVs by the end of 2017. The goal is for the Model 3 to be production ready by July 1st next year."
Waarbij ze ook eerlijk zeggen dat er waarschijnlijk enkele leveranciers zijn die 1 juli niet gaan halen. Desalniettemin een indrukwekkende planning van Musk, kennelijk is hij heel hard bezig om de ontwikkeling veel vaart te geven. Ik ben benieuwd hoe hij dat doet.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Krisp schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 11:13:
[...]

Waarbij ze ook eerlijk zeggen dat er waarschijnlijk enkele leveranciers zijn die 1 juli niet gaan halen. Desalniettemin een indrukwekkende planning van Musk, kennelijk is hij heel hard bezig om de ontwikkeling veel vaart te geven. Ik ben benieuwd hoe hij dat doet.
Zoals altijd zal de planning wel een beetje in de soep lopen (alhoewel er nu schijnbaar wel zware straffen zijn gesteld op het niet halen van deadlines, twee ontslagen zijn al gevallen). Maar met een half jaar of zelfs een jaar vertraging is het alsnog een heel stuk boven de verwachting voordat deze uitspraken gedaan waren. Grote kans dat er nu weer een spike gaat komen in de reserveringen nu er weer hoop is dat je hem in 2018 kunt krijgen :9 .

Grillmeister

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wellicht dat anderen het gemist hebben, maar de BMW i3 gaat de Tesla en Zoe achterna! Standaard met 11kW 3 fase 16A laden!
https://ev-database.nl/auto/1068/BMW-i3-94-Ah

Dat is toch wel een grote stap voorwaarts in de bruikbaarheid van de i3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Crxtreem schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:40:
Gisteren de Fluence bij het Safaripark van de Beekse Bergen geladen.
De paal heeft een normaal stopcontact en een Type 2.
Bij de infobalie kan je de laadpas ophalen voor een borg van 50€.
De paal ziet er uit als een gewone dubbele EV-box maar doet het inderdaad alleen met hun pas. De linkerhelft heeft een schuko onder de klep verstopt.
De rechterhelft is wel fatsoenlijk Type 2.

Door iets met een babyolifant was het voor openingstijd al flink druk, dus de rij liep over de EV-parkeerplaats. Iedereen ging na een vriendelijke vraag netjes opzij. Iedereen? Nee, één man bleef dapper weerstand bieden en bleef met kinderwagen de plek blokkeren.

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 06-05-2016 19:52 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Proton_ schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 19:50:
[...]

Door iets met een babyolifant was het voor openingstijd al flink druk, dus de rij liep over de EV-parkeerplaats. Iedereen ging na een vriendelijke vraag netjes opzij. Iedereen? Nee, één man bleef dapper weerstand bieden en bleef met kinderwagen de plek blokkeren.
Mensen zijn raar, ik begrijp het soms echt niet. Misschien moeten ze ook maar invaliden plaatsen blokkeren, dat is ook onzin O-)

Zonder gekheid, ik snap het echt niet, wordt de wereld er zoveel beter van door het leven van anderen zuur te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tja, ik kan me er ook vooral om verbazen. Het was me al snel duidelijk dat de man gewoon niet voor rede vatbaar was en dan stop ik er geen energie in.
Uiteindelijk daar dus niet geladen omdat de stekkerlader niet mee was en de Type 2 was al bezet.

Anderhalf laadpunt schiet natuurlijk ook niet op met duizenden plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 06-05-2016 21:58 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dfrenner schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 12:06:
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Half nederland heeft juist geen eigen parkeerplek, enkel openbare parkeergelegenheid voor je deur. Of iemand nou laadt of een diesel er neer zet, je hebt geen recht op die parkeerplek.
Maar waarom zou je daar als privé persoon dan wel een laadpaal gaan neerzetten? Dan heb je een laadpaal bij een plek waar je grote kans hebt niet te kunnen laden. Wie gaat dat allemaal doen?
Privépalen met een korting (subsidie), waarbij als voorwaarde voor de subsidie wordt gesteld dat de paal opengesteld moet worden voor derden om te laden. Dat is een toekomstvaste oplossing voor woonwijken met louter openbare parkeervorrzieningen. Als jouw paal dan in gebruik is, kun jij bij de buren terecht...
Dat werkt alleen als iedereen een elektrische auto heeft en ook zelf een laadpaal heeft neergezet. Ik vind het een leuk idee, maar ik denk niet dat dat echt gaat gebeuren. Als je in een rijtjeshuis woont dan is er misschien nog wel wat te organiseren met een kabel vanuit jouw meterkast onder de tuin en stoep door naar een parkeerplaats. Maar bij hoogbouw zie ik dat ook niet snel gebeuren tenzij je kan regelen dat het allemaal tegelijk wordt aangelegd.
Erasmo schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 19:13:
Ik ga morgen langs de gemeente of ik het een en ander kan bespreken, ik wil graag wel een paal in de straat maar oer tijdseenheid afrekenen zie ik niet zitten met een on-board lader van 1,3KW...
Edit: Gelukkig, ik lees terug dat er niet met slechts één partij wordt gewerkt. Zal zo wel wat meer posten maar ik kan niet kopiëren vanuit die pdf op de telefoon.
Sorry, ik had dat niet gepost (maar wel gelezen). Ik weet niet of er veel andere aanbieders zijn die "spontaan" palen plaatsen. Het kan trouwens ook nog zo zijn dat je een gemeente wordt met andere prijsafspraken, maar dat staat vooralsnog nergens vermeld.

In Amersfoort is een soortgelijke regeling van kracht. Er worden alleen palen geplaatst (door commerciele bedrijven) als je binnen 200 meter niet al een beschikbare paal is en je minimaal 9kWh kan laden en je accu (maw: voor de meeste PHEV's dus niet meer). Bovendien moet je er wonen of werken, dus je kan niet zo maar een paal aanvragen omdat je af en toe op visite komt.
YoshiBignose schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:37:
Laatst nog gedaan met iemand die bij "mijn" laadpunt op de zaak had geparkeerd. Wij zitten in een verzamelgebouw en ik had geen zin om 10 bedrijven af te lopen om te vragen of er iemand met een aygo op bezoek was. Helaas was de auto naast die plek ook vertrokken en blijkbaar kon je er met 10 keer steken dan toch achter uit weg rijden. Nouja, hopelijk is de boodschap wel aangekomen.
databeestje schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 15:22:
Dat is toch wel een grote stap voorwaarts in de bruikbaarheid van de i3.
Zeker! Laden met 11kW is zeker niet verkeerd. Nu nog de snellader er standaard bij leveren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 11:23:
[...]
Zeker! Laden met 11kW is zeker niet verkeerd. Nu nog de snellader er standaard bij leveren ;)
Ik meen gelezen te hebben dat dit standaard wordt op de i3 met 33kWh. Klinkt ook wel logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
Ik ben nu onderweg vanuit Sneek naar Amersfoort. Op dit moment zit ik te lunchen bij het AC restaurant bij 't Harde met de Leaf aan de snellader en ik ben blij dat ik binnendoor ben gereden. Met deze wind had ik dat niet over de snelweg gehaald. Een snellader bij Emmeloord zou ideaal zijn.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Artikel in de VK: Positieve effecten elektrische auto op luchtkwaliteit overschat

[mbr]kan je deze post ietsje uitbreiden? Thanks! :) [/mbr]

Het artikel stelt dat het grootste deel van het fijnstof bij auto's wordt veroorzaakt door banden- en wegdekslijtage en door opdwarrelend stof (zo'n 90% volgens het artikel). Dat zou bij elektrische auto's niet minder zijn, en de bandenslijtage meer door het grotere gewicht van elektrische auto's. Er is volgens het artikel nog discussie of dat grotere gewicht ook leidt tot meer opdwarrelend stof, of dat juist door de gladdere onderkant van elektrische auto's er minder stof opdwarreld. Wel stelt het artikel terecht dat er minder remstof is, omdat voor het overgrote deel bij elektrische auto's regeneratief geremd wordt ("op de motor", volgens het artikel).

Ik zou niet weten waarom meer gewicht zou leiden tot meer opdwarrelend stof; dat lijkt mij een functie van de aerodynamica en niet van het gewicht, maar de banden- en wegdekslijtage zie ik wel.

[ Voor 74% gewijzigd door ATS op 09-05-2016 09:18 . Reden: Op verzoek uitgebreid ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tja, maar de accu's worden ook steeds kleiner, lichter en efficiënter. De wegen en banden misschien ook wel ;) Je moet ergens beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het artikel is geplaatst in de categorie wetenschap, maar is nogal licht in de wetenschappelijke details, dat vindt ik jammer. Wellicht dat het in de grote context geplaatst moet worden om te voorkomen dat de "gemiddelde mens" roept dat elektrisch rijden helemaal niet schoner is (wat niet is wat er in het artikel staat) maar enkel deze uitspraak baseert op de titel van het artikel.

De titel betekent letterlijk dat het nog steeds beter is dan de ICE, maar er wordt nergens gespecificeerd (in het artikel) hoeveel.

Even opgezocht, het gaat om deze studie.
http://www.sciencedirect....cle/pii/S135223101630187X

code:
1
    Future policy should focus on reducing vehicle weight.

Zou daar niet bij moeten staan ontwikkeling van slijtvastere banden? Overigens staan veel van de auto's tegenwoordig op de "brandstofzuinige" banden zoals de Continental Ecocontact of de Michelin Energysavers, hebben de banden met een lagere rolweerstand niet een heel andere slijtkarakteristiek?

Misschien moeten we minder autorijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
databeestje schreef op maandag 09 mei 2016 @ 08:48:
Het artikel is geplaatst in de categorie wetenschap, maar is nogal licht in de wetenschappelijke details, dat vindt ik jammer. Wellicht dat het in de grote context geplaatst moet worden om te voorkomen dat de "gemiddelde mens" roept dat elektrisch rijden helemaal niet schoner is (wat niet is wat er in het artikel staat) maar enkel deze uitspraak baseert op de titel van het artikel.
Fijnstof is toch één van de grotere problemen van auto's tegenwoordig, en dat wordt er blijkbaar dus niet beter op bij elektrisch rijden. Op het grotere plaatje met CO2 enzo zal vast weer wat anders te zeggen zijn, maar je lokale luchtkwaliteit als je naast een snelweg woont zal er niet beter op worden als iedereen elektrisch gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Sissors schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:14:
[...]

Fijnstof is toch één van de grotere problemen van auto's tegenwoordig, en dat wordt er blijkbaar dus niet beter op bij elektrisch rijden. Op het grotere plaatje met CO2 enzo zal vast weer wat anders te zeggen zijn, maar je lokale luchtkwaliteit als je naast een snelweg woont zal er niet beter op worden als iedereen elektrisch gaat.
"Niet beter" staat er dus niet; het artikel claimt vooral dat minder scheelt dan gedacht.

Wat overigens meer zou schelen denk ik is zorgen dat mensen met de juiste bandenspanning rijden. Te zachte banden zorgt voor meer bandenslijtage (en meer verbruik, of dat nu elektrisch of fossiel is).

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Sissors schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:14:
[...]

Heb je het artikel gelezen? Er wordt wel degelijk aangegeven dat de fijnstof uitstoot van de remmen aanzienlijk minder is, maar door de grovere partikelen weer minder gevaarlijk zou zijn. Daarnaast komt er naast fijnstof van de rijdende auto nog meer aan verschillende bestandsdelen uit de uitlaat van de auto, het grenst aan naief om dit enkel als CO2 te omschrijven.

De gewicht kwestie is ook wel een discutabel punt. Mijn Peugeot 206 SW Diesel was in zekere opzichten een uitschieter in de emissie normen, deze euro 2 motor is een van de slechter maar er rijden er nog veel van rond. Deze auto woog 1090 kg. De wielbasis van de Miev is 11cm langer dan de 206 SW, typisch. Mijn huidige Mitsubishi Miev weegt 1085kg, maar legt nog steeds dezelfde afstand naar het werk af.

Het lijkt me dan wat simpel om te zeggen dat er geen vooruitgang is geboekt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Het is me wel een raar artikel zeg. Want fijnstof uitstoot verschilt nogal per auto *kuch* dieselgate *kuch* en ik vraag me dus vooral af of er vergeleken is met de meest gunstige ICE auto of een gemiddelde van de ICE auto's die er rondrijden. Daarnaast scheelt het gewicht nu nog een beetje, niet eens veel, maar dat gaat dadelijk flink veranderen.

Batterijen van EVs gaan namelijk alleen nog maar lichter worden per kW en daarnaast zijn er ook zaken die standaard al lichter zijn. Neem bijvoorbeeld de geluidsisolatie, maar ook een volle tank benzine van 60 liter tikt nogal aan natuurlijk.

Wel is het punt duidelijk dat gewicht een belangrijke focus zou moeten worden van de nieuwe generatie auto's, alsmede de slijtage van banden. Misschien dat het wel slim is om auto's automatisch een bandenspanningsmeter mee te geven (zodat deze tijdig kunnen aangeven dat er een lucht bij of uit moet) om zo in ieder geval de mensen die er anders geen aandacht aan geven (waarschijnlijk de meeste mensen :+ ) over de streep te halen om dit goed bij te houden.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ATS schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:21:
[...]

"Niet beter" staat er dus niet; het artikel claimt vooral dat minder scheelt dan gedacht.
databeestje schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:28:
[...]

Heb je het artikel gelezen?
'Daardoor is het aannemelijk dat luchtvervuiling door fijnstof met de invoering van elektrische auto's niet zal afnemen'
Uit het artikel blijkt ook dat nog niet iedereen het helemaal met elkaar eens is, maar dat er ook geen reden is om (significante) verbeteringen in fijnstof niveaus te verwachten met elektrische auto's.
Er wordt wel degelijk aangegeven dat de fijnstof uitstoot van de remmen aanzienlijk minder is, maar door de grovere partikelen weer minder gevaarlijk zou zijn.
Gevaarlijker, of iig een groter probleem voor mensen met Astma. Niet minder gevaarlijk.
Daarnaast komt er naast fijnstof van de rijdende auto nog meer aan verschillende bestandsdelen uit de uitlaat van de auto, het grenst aan naief om dit enkel als CO2 te omschrijven.
Gelukkig deed ik dat ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:42
[...]

De gewicht kwestie is ook wel een discutabel punt. Mijn Peugeot 206 SW Diesel was in zekere opzichten een uitschieter in de emissie normen, deze euro 2 motor is een van de slechter maar er rijden er nog veel van rond. Deze auto woog 1090 kg. De wielbasis van de Miev is 11cm langer dan de 206 SW, typisch. Mijn huidige Mitsubishi Miev weegt 1085kg, maar legt nog steeds dezelfde afstand naar het werk af.
Een Miev is ook geen vergelijkbare auto aan een 206SW. Zet je een Volkswagen Up naast de Miev dan heeft de UP meer ruimte op 77% van het gewicht. Dat gaat aardig richting de kwart uit het artikel. In bedrijfstoestand is er wel wat op af te dingen, want als je er 200 kilo aan mensen en bagage bijtelt is het nog maar 81%.

Het opvallendste aan het artikel vind ik eigenlijk dat fijnstof blijkbaar maar voor een klein deel uit de uitlaat komt. Ik was altijd in de veronderstelling dat vooral dieselmotoren daarvoor verantwoordelijk waren (niet dat ik me er in verdiept had ofzo). Maar goed, fijnstof is natuurlijk nooit het argument geweest om elektrisch te gaan rijden.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

T-MOB schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:56:
[...]

Een Miev is ook geen vergelijkbare auto aan een 206SW. Zet je een Volkswagen Up naast de Miev dan heeft de UP meer ruimte op 77% van het gewicht. Dat gaat aardig richting de kwart uit het artikel. In bedrijfstoestand is er wel wat op af te dingen, want als je er 200 kilo aan mensen en bagage bijtelt is het nog maar 81%.

Het opvallendste aan het artikel vind ik eigenlijk dat fijnstof blijkbaar maar voor een klein deel uit de uitlaat komt. Ik was altijd in de veronderstelling dat vooral dieselmotoren daarvoor verantwoordelijk waren (niet dat ik me er in verdiept had ofzo). Maar goed, fijnstof is natuurlijk nooit het argument geweest om elektrisch te gaan rijden.
De motoren van Zero zijn voor zover ik weet niet zwaarder dan ICE concurrenten. Volgens mij zijn ze zelfs lichter (andere motoren die ik vind zitten rond de 200kg+, terwijl een Zero S met 13kW accu daar pas aan komt). Het lijkt me niet ondenkbaar dat wanneer EV auto's wat meer gemeengoed worden dat daar dezelfde gewichtsverhouding in zal terugkomen.

Tegelijk denk ik nu ook waarom niet twee Zero S'en aan elkaar knopen. 26kW accu, 450kg (met verbindingsstuk). Met een beetje fantasie zie ik zo een nieuwe Ariel Atom geboren worden :P .

Grillmeister

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Op zich is deze informatie niet nieuw, en ook al ontkracht: fijnstof wordt bij ICE-motoren vooral uitgestoten tijdens het raffinage-proces. Als je de levenscyclus in het geheel bekijkt, stoten ICE's 4 keer meer fijnstof uit.

Wat ik mis in het onderzoek (maar ik kan het artikel op ScienceDirect niet lezen), is de mate waarin het gaat om (zeer) kleine fijnstofdeeltjes. Bij mijn weten worden de fijnste deeltjes door de motor zelf uitgestoten, waarbij banden grotere deeltjes uitstoten. Die blijven hoger in de longen zitten, en zijn gemakkelijker weg te werken voor het lichaam. Ik heb dus liever fijnstof van banden dan van motoren. :)

Edit: Tesla heeft vorige week laten zien dat ze de lucht daadwerkelijk schoner kunnen krijgen met hun filters. Nu reed die auto niet, wat natuurlijk de resultaten verslechtert. Maar ik ben wel benieuwd hoe de onderzoekers hierop hebben geanticipeerd.

[ Voor 25% gewijzigd door Krisp op 09-05-2016 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Krisp schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:10:
Edit: Tesla heeft vorige week laten zien dat ze de lucht daadwerkelijk schoner kunnen krijgen met hun filters. Nu reed die auto niet, wat natuurlijk de resultaten verslechtert. Maar ik ben wel benieuwd hoe de onderzoekers hierop hebben geanticipeerd.
Dat zet dat onderzoek wel even flink te kakken :o .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

RoofTurkey schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:29:
[...]

Let wel: dit filter is onafhankelijk van het al dan niet hebben van een ICE. Ook Ford kan zo'n filter implementeren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
RoofTurkey schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:09:
[...]
De motoren van Zero zijn voor zover ik weet niet zwaarder dan ICE concurrenten. Volgens mij zijn ze zelfs lichter (andere motoren die ik vind zitten rond de 200kg+, terwijl een Zero S met 13kW accu daar pas aan komt). Het lijkt me niet ondenkbaar dat wanneer EV auto's wat meer gemeengoed worden dat daar dezelfde gewichtsverhouding in zal terugkomen.
Het zou kunnen dat technologische vooruitgang voor lichtere EV's gaat zorgen. Maar zoals de onderzoekers al aangeven geldt dat ook voor verbrandingsmotoren. Accucapaciteit kost gewoon gewicht, en als je de vergelijking eerlijk wil maken moet je eigenlijk een EV met een actieradius van 600km hebben.
RoofTurkey schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:29:
[...]
Dat Tesla-systeem heeft alleen betrekking op het binnenklimaat van de auto. Leuk voor de directeur die zich een SUV van ruim een ton kan veroorloven. Maar iedereen die naast de snelweg woont is beter af als de beste man een lichtere wagen zou nemen.
Verder is het onderzoek niet te kakken te zetten. Er is gewoon gekeken naar daadwerkelijke emissie van fijnstof van die auto's. Dat is met name relevant vanwege gezondheidseffecten in drukke, dichtbevolkte gebieden. Zelfs als iedereen elektrisch gaat rijden moeten daar nog maatregelen voor worden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

T-MOB schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:38:
[...]

Dat Tesla-systeem heeft alleen betrekking op het binnenklimaat van de auto. Leuk voor de directeur die zich een SUV van ruim een ton kan veroorloven. Maar iedereen die naast de snelweg woont is beter af als de beste man een lichtere wagen zou nemen.
Verder is het onderzoek niet te kakken te zetten. Er is gewoon gekeken naar daadwerkelijke emissie van fijnstof van die auto's. Dat is met name relevant vanwege gezondheidseffecten in drukke, dichtbevolkte gebieden. Zelfs als iedereen elektrisch gaat rijden moeten daar nog maatregelen voor worden genomen.
Het heeft ook effect op de lucht buiten de auto, bovendien komt het ook beschikbaar op de type 3. Check ook even de blogpost van Tesla zelf. In 12 minuten tijd werd 40% van de (onrealistische hoeveelheid) fijnstof uit de lucht gefilterd.

[ Voor 9% gewijzigd door Krisp op 09-05-2016 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Krisp schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:36:
[...]

Let wel: dit filter is onafhankelijk van het al dan niet hebben van een ICE. Ook Ford kan zo'n filter implementeren. :)
Dat klopt zeker en hopelijk gebeurt dat ook. Dat zou een mooie afname in fijnstof kunnen betekenen in gebieden waar veel auto's rijden wat vooral nu met al die vervelende pollen natuurlijk mooi meegenomen is. Als Tesla niet (te veel) heeft overdreven met de resultaten dan is de kans natuurlijk ook groot dat er vrij snel andere fabrikanten zijn die hetzelfde gaan maken, aangezien Tesla als één van de weinige in de industrie informatie delen aanmoedigt.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Krisp schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:42:
[...]

Het heeft ook effect op de lucht buiten de auto, bovendien komt het ook beschikbaar op de type 3. Check ook even de blogpost van Tesla zelf. In 12 minuten tijd werd 40% van de (onrealistische hoeveelheid) fijnstof uit de lucht gefilterd.
Ja, in een afgesloten plactic bubble heeft dat een meetbaar effect op de lucht buiten de stilstaande auto. In de praktijk van 2 ton staal die rondcrossed in de buitenlucht zal het effect verwaarloosbaar zijn. Waarschijnlijk produceert de wagen netto nog gewoon fijnstof. Met filter is natuurlijk beter dan zonder filter, maar het is geen oplossing voor het probleem van fijnstof in de buitenlucht. Zou het dat wel zijn dan zouden die filters ook niet in een auto hoeven worden gebouwd. Dan kun je ze gewoon aansluiten op het elektriciteitsnet en 24/7 laten draaien. Heck, dan had Beijing al volgehangen met dat soort filters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De capaciteit van Tesla's filter is echt niet genoeg om een significant effect te hebben op de buitenlucht. Je praat over iets in de orde van 100L/min. De buitenlucht is letterlijk kubieke kilometers groot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 10:04

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

mux schreef op maandag 09 mei 2016 @ 11:37:
De capaciteit van Tesla's filter is echt niet genoeg om een significant effect te hebben op de buitenlucht. Je praat over iets in de orde van 100L/min. De buitenlucht is letterlijk kubieke kilometers groot :P
;) Wie t kleine niet eert, ...

Natuurlijk is het goed dat het in de spot wordt geschoven, de realiteit wil wel dat er vanuit beide kampen (ICE en EV) aan de uitstoot dan wel aan het opwervelen van fijn stof gewerkt moet worden. Aan de andere kant zijn er ook voldoende andere plaatsen waar een flinke hap stof de lucht in gewerkt word. Heb nog stoflongen van de fietsrit, een of andere agrariër was op zijn veld bezig om de toplaag te verstuiven :F

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

mux schreef op maandag 09 mei 2016 @ 11:37:
Klopt, maar doe dat met tienduizenden auto's tegelijk voor langere tijd en je merkt wel degelijk een verschil. ;) Ik was vooral impressed door de tijdsduur waarin ze dat bereikt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 12:06

HeroS

SmartHome Nerd

Woensdag heb ik een afspraak bij de BMW dealer om een proefrit te maken in een i3. Ben zeer benieuwd. Momenteel rij ik een Renault Megane Estate 180GT.

Hier toevallig iemand ook een i3?

Ik ben vooral benieuwd hoe lange tripjes in zijn werk gaan. Nu zal ik 90% van de tijd ruim voldoende hebben aan de range van 200km (nieuwe versie). Maar moet ook weleens van Enkhuizen naar Lichtenvoorde (200 km).

Praktijk ervaring (met lange trips) vind ik moeilijk te vinden voor deze auto.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
HeroS schreef op maandag 09 mei 2016 @ 15:53:
Woensdag heb ik een afspraak bij de BMW dealer om een proefrit te maken in een i3. Ben zeer benieuwd. Momenteel rij ik een Renault Megane Estate 180GT.

Ik ben vooral benieuwd hoe lange tripjes in zijn werk gaan. Nu zal ik 90% van de tijd ruim voldoende hebben aan de range van 200km (nieuwe versie). Maar moet ook weleens van Enkhuizen naar Lichtenvoorde (200 km).

Even op fastned.nl kijken om te zien of je ergens tussendoor kan snelladen?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:52

Snow_King

Konijn is stoer!

HeroS schreef op maandag 09 mei 2016 @ 15:53:

Denk je er wel aan dat er een nieuwe i3 komt met ~34kWh batterij? Daar zou ik dan voor proberen te gaan.

En verder Fastned! Zoals hier boven al wordt aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Er zitten meerdere Fastned stations langs deze route, dat moet wel haalbaar zijn. Op te terugweg is het laden bij de Fastned de Somp aan de A50 wellicht het handigst, vanaf daar is het 113 km naar Enkhuizen en is het dus met 80% van 200km op je sloffen te redden. Op de heenreis zou je ook de Fastned de brink kunnen gebruiken.

De proefrit die ik gereden heb met de i3 een jaar geleden was wel een openbaring, het stuurde vlot en scherp en ook bij putten geeft de koets geen krimp. De kleine kofferbak was wel een dingetje, als de lege plek voor de REx beter gebruikt was kon hier meer kwijt.

De huidige generatie snelladers is vooralsnog beperkt tot 50kW met CCS op dit moment. De huidige i3 laad met 2.2C (~48kW), extrapoleren we dat met de 33kWh accu dan zou dat op circa 72kW maximaal vermogen uitkomen. In de praktijk betekent het in ieder geval dat tot 80% deze wel met 50kW kan laden. (dit zou dan circa 333 km/u zijn? en 5,5 km per minuut bij een verbruik van 15kWh/100km)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op maandag 09 mei 2016 @ 16:47:
De huidige generatie snelladers is vooralsnog beperkt tot 50kW met CCS op dit moment. De huidige i3 laad met 2.2C (~48kW), extrapoleren we dat met de 33kWh accu dan zou dat op circa 72kW maximaal vermogen uitkomen. In de praktijk betekent het in ieder geval dat tot 80% deze wel met 50kW kan laden. (dit zou dan circa 333 km/u zijn? en 5,5 km per minuut bij een verbruik van 15kWh/100km)
Ik heb van Fastned begrepen dat ze samen met Abb en BMW al aan het testen zijn om van 125A naar 200A laders te gaan en zo met ongeveer 100kW te kunnen laden.

Tijdlijn weet ik niet, maar het zou mij niets verbazen als de i3 nu al harder kan dan 125A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Alle bedankt voor de reactie. Klinkt allemaal supergaaf.

Had inderdaad al gezien op Fastned dat er een aantal mogelijkheden zijn. Maar bedankt voor de tips.

Ik zoek iemand met praktijk ervaring bij langere trajecten. Is dat wachten irritant/hoelang moet je wachten in de praktijk/is het druk bij de snelladers?/etc

Volgens Fastned moet je de i3 in 15>20 min naar 80% kunnen brengen. Je moet dan wel de snellaad optie erbij nemen.
Snow_King schreef op maandag 09 mei 2016 @ 16:42:
[...]

Denk je er wel aan dat er een nieuwe i3 komt met ~34kWh batterij? Daar zou ik dan voor proberen te gaan.
Yup, ga voor de nieuwe versie. Deze kost 1.200 euro meer zou gek zijn om dit niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

HeroS schreef op maandag 09 mei 2016 @ 19:00:

Had inderdaad al gezien op Fastned dat er een aantal mogelijkheden zijn. Maar bedankt voor de tips.

Ik zoek iemand met praktijk ervaring bij langere trajecten. Is dat wachten irritant/hoelang moet je wachten in de praktijk/is het druk bij de snelladers?/etc

Volgens Fastned moet je de i3 in 15>20 min naar 80% kunnen brengen. Je moet dan wel de snellaad optie erbij nemen.

[...]

Yup, ga voor de nieuwe versie. Deze kost 1.200 euro meer zou gek zijn om dit niet te doen.
Als het goed is heeft de nieuwe 33kWh snelladen en een 3 fase 16A 11kw lader standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online

[...]

Ik kom regelmatig bij Fastned voor de langere trips (ik heb echter een Zoe) en ik heb nog nooit hoeven wachten (ik word al blij als er iemand staat).
Of het irritant is: Ze hebben gratis wifi en is snel zat om netflix te draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Drukte is er nooit. Staan sowieso twee laders per plek. Ik heb zelf nog nooit hoeven wachten.
Slim!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Snow_King schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 08:09:
[...]

Drukte is er nooit. Staan sowieso twee laders per plek. Ik heb zelf nog nooit hoeven wachten.

[...]

Slim!
Absoluut, een grotere accu betekent niet dat de auto meteen 2 keer zo duurder wordt. Daarom begreep ik ook niet zo goed waarom de keuze is gemaakt om een bepaalde capaciteit uit te leveren, of in ieder geval keuze in de capaciteit. De BMW i3 heeft het juiste ontwerp (fysiek) om voldoende capaciteit of keuze daarin toe te passen. Wellicht dat ze hobbels in het pakket hadden kunnen maken voor de rij voorstoelen en de achterbank, daar had nog 20% geplaatst kunnen worden.

Maargoed, dat is allemaal "backseat driving".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 13:51:
Ik meen gelezen te hebben dat dit standaard wordt op de i3 met 33kWh. Klinkt ook wel logisch
Hm, op die website met meer info over de nieuwe i3 staat dat anders niet. Op de site van BMW.nl is ook alleen maar info te vinden over de huidige versie en niet de nieuwe. Of kijk ik verkeerd? Bij de huidige versie kost een snellader nog ruim 1600 euro erbij.
Snow_King schreef op maandag 09 mei 2016 @ 16:49:
Tijdlijn weet ik niet, maar het zou mij niets verbazen als de i3 nu al harder kan dan 125A
De Soul zou al met 100kW kunnen laden (al is de vraag of dat echt zo is, ChaDeMo is max 400V met 200A = 80kW); in Duitsland heeft Kia 1 station staan met zo'n lader. Die zit geloof ik wel "achter een hek" dus je kan er niet zo maar bij.
Bij de ANWB laders hebben we al een paar keer gehad dat we moesten wachten of iemand op ons moest wachten. Bij Fastned hebben we dat nog niet gehad. Wel een paar keer dat een vrachtwagen onhandig geparkeerd stond en de laadplek lastig was te bereiken. Soms staan er ook andere auto's (die dus niet aan het laden zijn). Maar tot nu toe stonden ze nog niet zo in de weg dat laden onmogelijk was.

Ik vind het zelf niet zo erg omdat het maar af en toe is. Even internetten en de tijd is al weer voorbij. Meestal blijf ik niet langer dan echt nodig (soms wel als ik even niet op let en te veel naar de telefoon staar). Je moet er alleen even rekening mee houden als je ergens op een bepaalde tijd wil zijn.

Het ligt er wel een beetje aan wat "af en toe" is. Is dat 4 keer per jaar of 10 keer in de maand? Dat maakt nog al een verschil.

Groot voordeel: je kan met je huidige ICE ook eens proberen of je het heel erg vind. Ga gewoon een paar keer 20 minuten stil staan op de parkeerplaats bij het FastNed station waar je zou gaan laden.

Ik zie soms andere elektrische auto's laden, maar niet erg vaak. Onderweg wel regelmatig (niet iedere dag). Gisteren een i-Miev (van Stedin) en een Kia Soul (aan de andere kant, dus die flitste voorbij) maar meestal zijn het Tesla's. Plugins zie ik heel vaak, toevallig vanochtend zelfs een Fisker Karma. Die had ik nog niet eerder onderweg gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-10 17:02
Vanaf vanmiddag mag ik een paar dagen proef rijden in een Nissan Leaf 30 Kwh. Ik wil vooral graag weten of ik de afstand woon-werk van 40 Km, dus 80 km per dag een paar keer kan doen. Volgens opgaaf zou dat makkelijk 2 keer of heel misschien zelfs wel 3 keer moeten lukken. Bij mij thuis en op het werk kan ik niet laden, maar bij mijn sportschool zit een lader, daar kan ik dan drie keer per week een anderhalf uur laden.

Ik heb 2 jaar geleden een week in een iMiev gereden, en die had zeker niet genoeg bereik voor mij. Buiten dat het een veel te kleine auto is voor mijn smaak. Hopelijk bevalt de Leaf beter qua range en ruimte, want elektrisch rijden smaakt wel naar meer.

Hebben jullie nog dingen waar ik op moet letten? Iemand die nog iets wil weten van deze auto wat ik dan deze week kan uitzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:45

knakworst

Get more sats!

Is het een langzaam of een snellader bij de sportschool. Als je op je werk en thuis (in de buurt?) echt niet kan laden wordt het een lastig verhaal, 3 keer heen en weer (240km) moet je niet op willen gokken, ik zou er niet op rekenen dat je dat redt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haaibaa2 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:24:
Vanaf vanmiddag mag ik een paar dagen proef rijden in een Nissan Leaf 30 Kwh. Ik wil vooral graag weten of ik de afstand woon-werk van 40 Km, dus 80 km per dag een paar keer kan doen. Volgens opgaaf zou dat makkelijk 2 keer of heel misschien zelfs wel 3 keer moeten lukken. Bij mij thuis en op het werk kan ik niet laden, maar bij mijn sportschool zit een lader, daar kan ik dan drie keer per week een anderhalf uur laden.
De onrealisctische opgave van de NEDC test bedoel je? Daar moet je echt niet op rekenen. 1 keer gaat makkelijk en 2 keer meestal ook, als je een beetje oplet (en niet 130 km/u rijdt). Maar 3 keer kan je echt vergeten, dat gaat niet lukken.

Nouja, het gaat heel misschien wel 3 keer als je niet harder dan 60 km/u rijdt. Maar dat is niet zo neem ik aan?

Ik denk dat je ook voor de 2e keer er niet echt op moet rekenen. Nu lukt het vast wel. Redelijk weer en niet heel veel wind. Maar in de winter met storm tegen en de kachel aan haal je dat niet.
Hebben jullie nog dingen waar ik op moet letten?
Je hebt een betere laadplek in de buurt van je huis of op je werk nodig. Ook al is het maar een "simpele" wandcontactdoos waar je een stekker in moet stoppen. Als je er lang genoeg bent dan laad je wel weer genoeg op om thuis te komen en de volgende dag weer naar je werk (of andersom natuurlijk).

In veel gemeentes kan je een gratis (openbare) laadpaal aanvragen, maar je moet dan wel rond de 35 cent per kWh betalen (ipv de 20 cent thuis of op je werk nog minder als er veel wordt gebruikt). Dat aanvragen kan vaak alleen als je kan aantonen dat je ergens woont of werkt en het niet mogelijk is een eigen laadpaal te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Voor het volledig laden met een 30kWh leaf met een 3kW lader gaat het tegen een uur of 8-9 duren voordat deze vol is, met een anderhalf uur bij de sportschool ga je het niet halen.

Het lijkt me iets te optimistisch zoals hierboven aangegeven om uit te gaan van NEDC, het EPA bereik van 107 mijl (170km) is goed haalbaar.

Overigens gaat het met de Miev een stuk beter met het milde weer, ik rij nu heen en weer naar het werk en kom dan met circa 50km bereik over thuis. Dat is met de 60km woon-werk een praktisch bereik van 110km. In de winter met de kachel is het maar 80 km. Dat is dus wel een pittige tik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:57:
Overigens gaat het met de Miev een stuk beter met het milde weer, ik rij nu heen en weer naar het werk en kom dan met circa 50km bereik over thuis. Dat is met de 60km woon-werk een praktisch bereik van 110km. In de winter met de kachel is het maar 80 km. Dat is dus wel een pittige tik.
Zeker, dat warme weer is fijn. Gisteren Middelburg -> Groningen gereden. 378km totaal, 178Wh/km gemiddeld. Gewoon 120 gereden. 68kWh verbruikt voor deze rit.

Normaal voor een Model S is 200Wh/km en daar zat ik dus flink onder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo, heb een warme belangstelling om ook (deels) elektrisch te gaan rijden.
zijn er mensen die uit eigen ervaring kunnen vertellen wat het elekt bereik is op alleen autoweg bij constant 100kmh van de 24kWh nissan leaf? en dezelfde vraag voor de opel ampera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snow_King schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:13:
Zeker, dat warme weer is fijn. Gisteren Middelburg -> Groningen gereden. 378km totaal, 178Wh/km gemiddeld. Gewoon 120 gereden. 68kWh verbruikt voor deze rit.
Mijn Soul zei van de week weer eens 147 km bereik. Dat is wel wat anders dan de 121 km waar hij een tijd lang op heeft gestaan met het koude weer.
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:32:
hallo, heb een warme belangstelling om ook (deels) elektrisch te gaan rijden.
zijn er mensen die uit eigen ervaring kunnen vertellen wat het elekt bereik is op alleen autoweg bij constant 100kmh van de 24kWh nissan leaf? en dezelfde vraag voor de opel ampera?
Van een Ampera weet ik het niet, maar daarmee kan je "overal" tanken natuurlijk.

Volgens Veneficus haalt hij ongeveer 100 km met zijn Leaf. Hij heeft nog niet gezegd hoe hard hij rijdt. Maar ik denk dat je daar wel ongeveer op moet rekenen. Mijn Kia Soul heeft een (iets) grotere accu en haalt met slecht weer in de winter zo'n 110 km, maar met goed weer rij ik makkelijk 160km. En als je 90 km/u rijd nog wel verder.

Wat is de afstand die je wil rijden? Meestal is die minder makkelijk aan te passen dan de auto :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
  • Laatst online: 01:37
Nog even over dit artikel.

Dit artikel is geschreven door twee Nederlanders (Als jullie tweakers zijn, kom naar dit topic!)
Victor R.J.H. Timmers en Peter A.J. Achten. Beide werkzaam voor INNAS.
(Victor trouwens als stagaire). INNAS is bezig om een nieuwe generatie ICE te ontwikkelen:
http://www.innas.com/free-piston-engines.html

Nou wil ik niet zeggen dat iemand die een ICE ontwikkelt geen gedegen onderzoek doet, en als EV enthousiast ben ik natuurlijk ook niet zonder bias, maar laten we wel even duidelijk zijn welke bias er is en welke kant op.

Verder zegt INNAS over zichzelf:
we are not an academic institute.
http://www.innas.com/index.html#about
Dat zegt ook al wel iets, ookal zegt het niet alles natuurlijk, maar goed om in gedachte te houden.

Verder presenteert het artikel zelf geen nieuwe informatie.

Sommige citaten:
Despite the lack of direct research, there is significant indirect evidence for the positive relationship between weight and nonexhaust PM emissions
en
Many studies and emission inventories suggest that heavier vehicle categories emit more PM.
en ook:
2.1. Hypothesised influence of weight
It can be hypothesised that each of the sources of non-exhaust PM emissions should be influenced by vehicle weight.
Ja als we zo beginnen... alles kan wel 'be hypothesised '. Zo kan ik het ook.

Het spijt me, maar ik vind het niet overtuigend overkomen.
Het komt over als:
A ) zwaardere auto's stoten meer PM uit
B ) electrische auto's zijn zwaarder
-->
C ) electrische auto's stoten meer PM uit.

Hier wordt flink voor bij gegaan aan het feit dat heus niet alles hetzelfde is tussen een ICE en een EV. Zoals dat een EV veel minder remt. Dit zeggen ze even in het verbruik van remolie, maar niet als het de remschijven betreft die ook veel uitstoot volgens hen... Juist dan zou een EV ookal is hij zwaarder juist minder uitstoten. (Omdat ze minder op de schijven remmen.)
Omdat zoveel andere dingen juist ook anders zijn, zou het enige dat zoden aan de dijk zet nieuwe data zijn, ipv gespeculeer... En laat het artikel dat nu nou net niet bieden.

P.S.
Ja excuses... PM is een Engelse afkorting voor fijnstof... In dit artikel in het bijzonder allemaal rommel die niet door verbranding uit een auto komt, maar door slijtage (remmen) en banden op de weg en zo. (Bedankt RocketKoen!)

[ Voor 8% gewijzigd door Semyon op 10-05-2016 12:32 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
Ik heb afgelopen weekend een duurtest gedaan met de Nissan Leaf Tekna 30Kw. Ritje van Assen naar Amersfoort (ongeveer 160km). Ik heb 100km/u gereden op de snelweg, grotendeels met cruise control, airco uit (af en toe even aan om wat verkoeling in de cabine te blazen, maar dan ook gelijk weer uit). Eco-stand aan en in de B-modus (alhoewel je op de snelweg niet heel erg veel nut hebt van de B-modus als je door kan rijden). En opletten dat je je pedaal niet vol intrapt als je de snelweg op gaat, goed anticiperen op de mensen om je heen en het grootste deel van de invoegstrook gebruiken om op te trekken. En niet als een jan doedel een vrachtwagen met 100km/u inhalen, maar even doortrappen, ervoor zetten en regeneratief weer op de 100km/u terug laten komen.

Vertrokken met 100% accu, trip meter erbij aan, en met 20% restant in de accu aangekomen in Amersfoort. Lijkt me dat ik ook wel 180KM had kunnen rijden. Op de terugweg bij Fastned geladen tot 83%, en weer met 100KM/u terug naar Assen. Op m'n sloffen gehaald :-) (en nog 10% range over toen ik daar aankwam. Wind mee op de terugweg misschien :-) .

Al met al weet ik nu heel goed welke wagen er gaat komen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:59
En PM staat in dit geval voor?....

Ik kan die afkorting nergens terug vinden in het originele artikel.

[ Voor 51% gewijzigd door tiguan op 10-05-2016 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 07:19
tiguan schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:39:
En PM staat in dit geval voor?....

Ik kan die afkorting nergens terug vinden in het originele artikel.
particulate matter. oftewel fijnstof.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

jinxedworld schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:26:

Al met al weet ik nu heel goed welke wagen er gaat komen :-).
Top, dat zijn de berichten die ik wil lezen :) Hoelang duurde het laden bij Fastnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
HeroS schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:59:
[...]

Top, dat zijn de berichten die ik wil lezen :) Hoelang duurde het laden bij Fastnet?
Ik heb er een kwartiertje gestaan, prima te doen in het mooie weer :-). Ook wel lekker, na 160km rijden even de benen strekken. Alleen de bestelbusjes die onder het afdak parkeren om maar in de schaduw spul over te kunnen laden, en dan de uitrit blokkeren... Dat was een beetje jammer. Dus ik ben via de inrit er maar weer uit gereden, had geen zin om ze aan te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
RocketKoen schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:45:
[...]

particulate matter. oftewel fijnstof.
Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen PM2.5 en PM10. In het artikel komt niets terug over de grootte van de fijnstof en daardoor moeilijk te zeggen. de 2.5 zijn veel kleiner en richten meer schade aan omdat het in het bloed komt en zijn moeilijker te filteren. Bij remmen komt vooral PM10 vrij, welke vooral in de longen komt en minder schadelijk is. De PM2.5 komt juist van verbrandingsmotoren.

Het is dus appels met peren vergelijken.

https://www3.epa.gov/pm/basic.html
https://www.quora.com/Wha...he-atmospheric-pollutants

[ Voor 7% gewijzigd door Roobje op 10-05-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Roobje schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 13:08:
[...]

Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen PM2.5 en PM10. In het artikel komt niets terug over de grootte van de fijnstof en daardoor moeilijk te zeggen. de 2.5 zijn veel kleiner en richten meer schade aan omdat het in het bloed komt en zijn moeilijker te filteren. Bij remmen komt vooral PM10 vrij, welke vooral in de longen komt en minder schadelijk is. De PM2.5 komt juist van verbrandingsmoten.

Het is dus appels met peren vergelijken.

https://www3.epa.gov/pm/basic.html
https://www.quora.com/Wha...he-atmospheric-pollutants
En laat een EV nou weinig remmen. 124.000km inmiddels en mijn remblokken en schijven zijn nog als nieuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
JeroenE schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:43:
[...]

Mijn Soul zei van de week weer eens 147 km bereik. Dat is wel wat anders dan de 121 km waar hij een tijd lang op heeft gestaan met het koude weer.

[...]

Van een Ampera weet ik het niet, maar daarmee kan je "overal" tanken natuurlijk.

Volgens Veneficus haalt hij ongeveer 100 km met zijn Leaf. Hij heeft nog niet gezegd hoe hard hij rijdt. Maar ik denk dat je daar wel ongeveer op moet rekenen. Mijn Kia Soul heeft een (iets) grotere accu en haalt met slecht weer in de winter zo'n 110 km, maar met goed weer rij ik makkelijk 160km. En als je 90 km/u rijd nog wel verder.

Wat is de afstand die je wil rijden? Meestal is die minder makkelijk aan te passen dan de auto :P
Volgens mij heeft de Soul een 30 kWh accu, tegenover mijn 24 kWh, dus die getallen lijken wel aardig te kloppen.

Mijn verbruik (op gevoel, niet echt gemeten):

100% charge
koud (7 C)
warm (20 C)
80 km/h
120 km
160 km
115 km/h
100 km
120 km

Oftewel, in de winter kijk ik op de snelweg niet naar de GOM, maar puur naar het weergegeven accu-percentage. Deze getallen gelden overigens NIET bij zware wind, waar je snel tientallen procenten meer verbruikt.

Mijn langste routinematige afstand leg ik af tussen Groningen en Oppenhuizen, zo'n 80 km. Ik rij dan 115 km/h op de snelweg, en neem de binnenweg vanaf Joure. Dan hou ín de winter zo'n 20-30% over. Afgelopen weekend heb ik voor het eerst in warm weer gereden, en toen ging het zo goed dat ik er niet bij Joure afgegaan ben, maar over de snelweg ben doorgereden, en alsnog 30% over had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Vanaf vandaag met de TNM-pas betalen bij Fastned. Voor een bezitter van een windows-phone wat universeel niet wordt ondersteund, wordt ik hier heel blij van (al werkte het per SMS ook prima en snel).
_/-\o_

https://www.nxchange.com/nl/Fastned/community

Edit: Er wordt op hun site nog nergens hierover gesproken, dus dat wordt hoop ik snel geupdate.

[ Voor 16% gewijzigd door Nivve op 10-05-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Veneficus schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 14:05:
Volgens mij heeft de Soul een 30 kWh accu, tegenover mijn 24 kWh, dus die getallen lijken wel aardig te kloppen.
27 kWh. Men denkt dat er 30 in zit, maar je kan 27 effectief gebruiken.
Oftewel, in de winter kijk ik op de snelweg niet naar de GOM
Voor mijn gebruikelijke ritten kijk ik er al niet eens meer naar anders dan "hahaha, je zit weer behoorlijk te laag" :+
Mijn langste routinematige afstand leg ik af tussen Groningen en Oppenhuizen, zo'n 80 km. Ik rij dan 115 km/h op de snelweg, en neem de binnenweg vanaf Joure. Dan hou ín de winter zo'n 20-30% over.
Ik rij iedere dag 90 km heen en dan ook weer terug. Zelfs met het koudste weer en tegen wind ben ik nooit onder de 20% restant accu gekomen. Vandaar mijn 110 km bereik in de winter. 90 * 1,2 = 108. Dan rij ik meestal wel max 100 km/u om met het weer rekening mee te houden.
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst in warm weer gereden, en toen ging het zo goed dat ik er niet bij Joure afgegaan ben, maar over de snelweg ben doorgereden, en alsnog 30% over had.
Gisteren had ik na 90 km (met 100 km/u) nog 49% over :9
Nivve schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 14:06:
Vanaf vandaag met de TNM-pas betalen bij Fastned. Voor een bezitter van een windows-phone wat universeel niet wordt ondersteund, wordt ik hier heel blij van (al werkte het per SMS ook prima en snel).
_/-\o_
Je kon in de app al een paar andere passen koppelen. Nu blijkbaar ook TNM. Maar het starten en stoppen gaat nog steeds met de app. Je kan je pasje niet tegen de paal houden. Dus ik denk dat er verder weinig veranderd, anders dan dat alles nu op 1 rekening komt ipv twee verschillende. Ik weet niet of je het ook kan koppelen als je niet de app gebruikt, maar SMSjes moet sturen omdat er geen app voor je telefoon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
JeroenE schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 15:09:
[...]

27 kWh. Men denkt dat er 30 in zit, maar je kan 27 effectief gebruiken.
Dat had ik gezien, maar ik wist niet wat de effectieve capaciteit van de Leaf is, dus de "ruwe" data is dan een eerlijkere vergelijking, 24 vs 30.

edit: laten we het meteen goed doen voor de volledigheid:

Nissan Leaf: 24 --> 21.3 = -11.3%
Kia Soul: 30.5 --> 27 = -11.5%

Ik ben zelf nog niet op het punt beland dat ik 100 km/h ga rijden op de snelweg, maar misschien dat dat nog komt :P

[ Voor 31% gewijzigd door Veneficus op 10-05-2016 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Veneficus schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 15:26:
[...]

Dat had ik gezien, maar ik wist niet wat de effectieve capaciteit van de Leaf is, dus de "ruwe" data is dan een eerlijkere vergelijking, 24 vs 30.

Net opgezocht: de Leaf heeft effectief ~21 kWh. Alle getallen hier zijn afgerond; ze hebben beide >10% minder beschikbaar.
Zo schijnt een 85kWh Model S maar 81kWh te zijn en is er 76kWh beschikbaar voor rijden.

Ik kom na 124.000km op ongeveer 72kWh die ik nog kan gebruiken voordat ik stil sta. (Laatste getest).

Tesla is hier het meeste vage over, want een 85kWh accu zou dus fysiek maar 81kWh zijn. Zo zou de 70kWh iets van 68 zijn en de 90kWh zo'n 86kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 15:09:

[...]

Je kon in de app al een paar andere passen koppelen. Nu blijkbaar ook TNM. Maar het starten en stoppen gaat nog steeds met de app. Je kan je pasje niet tegen de paal houden. Dus ik denk dat er verder weinig veranderd, anders dan dat alles nu op 1 rekening komt ipv twee verschillende. Ik weet niet of je het ook kan koppelen als je niet de app gebruikt, maar SMSjes moet sturen omdat er geen app voor je telefoon is.
Bij het herlezen van het stuk denk ik dat je gelijk hebt. Wel een beetje een domper, als iets me niet veel uitmaakt is het wel op welke factuur het nu eigenlijk terechtkomt. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Snow_King schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 15:29:
[...]
Zo schijnt een 85kWh Model S maar 81kWh te zijn en is er 76kWh beschikbaar voor rijden.

Ik kom na 124.000km op ongeveer 72kWh die ik nog kan gebruiken voordat ik stil sta. (Laatste getest).

Tesla is hier het meeste vage over, want een 85kWh accu zou dus fysiek maar 81kWh zijn. Zo zou de 70kWh iets van 68 zijn en de 90kWh zo'n 86kWh.
Het aantal herwinbare kWh uit de accu heeft niet te maken met dat er magisch capaciteit verdwijnt, maar omdat er toch altijd een paar procent van de capaciteit van je accu verloren gaat in verliezen, met name bij hard accelereren. De nominale (en werkelijke) capaciteit bij een gestandaardiseerde ontlaadsnelheid (waarschijnlijk 0.5C) is dus de 70, 85 of 90kWh die op het accupakket staat, maar de werkelijke hoeveelheid die je motoren uiteindelijk instroomt is een heel klein beetje lager omdat er wat energie wegvalt in de accu als je hem harder dan 0.5C ontlaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jinxedworld schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:26:
Ik heb 100km/u gereden op de snelweg, grotendeels met cruise control, airco uit (af en toe even aan om wat verkoeling in de cabine te blazen, maar dan ook gelijk weer uit). Eco-stand aan en in de B-modus (alhoewel je op de snelweg niet heel erg veel nut hebt van de B-modus als je door kan rijden).
Maakt dat met de airco nog veel uit? Mijn auto vind meestal dat het "maar" 5km scheelt als de airco (of verwarming) aan is. In het begin zie je dat hij veel gebruikt, maar als de auto op temperatuur is dan is het gebruik maar heel weinig.

Ik heb het idee dat het in de theorie wel veel moet schelen, maar in de praktijk niet zo heel erg veel uit maakt.
Nivve schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 15:30:
Bij het herlezen van het stuk denk ik dat je gelijk hebt. Wel een beetje een domper, als iets me niet veel uitmaakt is het wel op welke factuur het nu eigenlijk terechtkomt. :|
In de app kan ik de betaalmethode niet kiezen. Volgens de help heb je een persoonlijk account nodig om dit wel te kunnen koppelen. Maar ik heb juist een zakelijk account omdat de baas de rekening betaald. Dus dat is ook een beetje jammer. Dan blijft hij dus toch twee rekeningen krijgen.

Edit: de reactie van Fastned (waarvan de logica mij ontgaat, maar ik weet dat dat vast aan mij ligt):

Ik zie dat je een zakelijke account hebt. Hierbij is het helaas niet mogelijk om een brandstofpas of laadpas te koppelen aangezien bij een zakelijke account de transacties via een maandelijkse factuur in rekening worden gebracht. Dit is met een laadpas niet mogelijk.

Ik kan je account omzetten naar een particuliere account zodat je wel een pas van The New Motion kunt koppelen. Laat in dat geval even weten wat het telefoonnummer is waarmee je inlogt.
Veneficus schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 15:26:
Ik ben zelf nog niet op het punt beland dat ik 100 km/h ga rijden op de snelweg, maar misschien dat dat nog komt :P
Had je in ieder geval niet binnendoor hoeven rijden om bij het Harde te laden :+ Maar een maaltijd onderweg is ook niet verkeerd natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenE op 10-05-2016 18:07 . Reden: reactie van Fastned ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Rondleiding Yes please

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 10-05-2016 18:37 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ugh, die voorkant. Zo Voldemort. :r

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Maasluip schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 19:57:
Tja dat is nu eenmaal een toekomst zo van die snuiten, je hebt toch geen extra koeling meer nodig dus sluiten die handel en aerodynamischer maken. Wat me meer tegensteekt is dat glazen dak, hoeveel weegt dat wel niet EN wat met de zon?????

[ Voor 13% gewijzigd door Damic op 10-05-2016 20:57 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
Ik vind het wel mooi :9

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Damic schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:57:
Wat me meer tegensteekt is dat glazen dak, hoeveel weegt dat wel niet EN wat met de zon?????
De bovenkant is getint.
En het extra glas weegt zo'n 15-20kg. Niet echt boeiend op een auto die waarschijnlijk 2000kg zal wegen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja dat is nu eenmaal een toekomst zo van die snuiten, je hebt toch geen extra koeling meer nodig dus sluiten die handel en aerodynamischer maken. Wat me meer tegensteekt is dat glazen dak, hoeveel weegt dat wel niet EN wat met de zon?????
In mijn vorige auto had ik ook een glazen dak. Dat zat er gewoon bij, heb ik niet speciaal besteld of uitgezocht. Maar eigenlijk vond ik het wel fijn. Je auto is gewoon veel lichter. In de zomer doe je gewoon het dak "dicht". Er zat een mechanisme die dan een wat "plankjes" er voor schuift en dan merk je bijna geen verschil met een normaal dak.

Ik weet niet of in de Tesla's het dak ook dicht kan. Ik heb het nog niet gezien (maar ook niet speciaal op gezocht). In het filmpje wat pas is gepost wordt zelfs beweerd dat ze een glazen dak hebben gekozen omdat het dunner is dan een normaal dak. Dat is vast zo, maar natuurlijk niet als je een dak dicht hebt zitten. Dus misschien kan dat wel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik denk dat het niet kan, vooral omdat het ook een beetje bol loopt. Bovendien was er te weinig hoofdruimte door de accu en daarom was inderdaad dat glazen dak nodig, dat extra dun is.

Ach gelukkig hebben wij in NL daar weinig nadeel van, op enkele dagen paar jaar :P als de airco maar goed werkt... en stoelventilatie als optie graag. Heb ik m'n Kia zelfs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Misschien breekt een kentekenplaat het nog een beetje op, maar dat is inderdaad niet echt mijn smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YoshiBignose schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 08:25:
Ik denk dat het niet kan, vooral omdat het ook een beetje bol loopt.
De meeste autodaken lopen bol anders blijft er water op staan ;)
Bovendien was er te weinig hoofdruimte door de accu en daarom was inderdaad dat glazen dak nodig, dat extra dun is.
Maar bij alle auto's waarvan ik het heb gezien is het mechanisme om het dak dicht te doen wel aardig recht. Er zit dan alleen op sommige plekken meer ruimte tussen het glas en de afdichting.

Dus als dit echt gedaan is om ruimte te winnen dan is het niet logisch om er iets voor te maken wat het juist weer te niet doet.
Ach gelukkig hebben wij in NL daar weinig nadeel van, op enkele dagen paar jaar :P als de airco maar goed werkt... en stoelventilatie als optie graag. Heb ik m'n Kia zelfs :P
Uit ervaring kan ik vertellen dat het echt enorm irritant is als de zon door je dak in je ogen schijnt. Dat heeft op zich niet eens met de temperatuur te maken, maar alleen met de stand van de zon en richting waarin je rijdt. Daarom is het wel fijn als je het dicht kan doen.

Nu ik er meer over nadenk heb ik volgens mij wel eens een filmpje van Bjørn Nyland gezien waarbij hij zo'n gordijntje met plakvoetjes (die je normaal op de achterzijruiten doet) aan zijn dak had zitten. Daar ging het filmpje op zich niet over.

Even gezocht, ik heb het filmpje gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-10 17:02
Leuk zoveel reacties!
knakworst schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:32:
Is het een langzaam of een snellader bij de sportschool. Als je op je werk en thuis (in de buurt?) echt niet kan laden wordt het een lastig verhaal, 3 keer heen en weer (240km) moet je niet op willen gokken, ik zou er niet op rekenen dat je dat redt.
Ik denk dat het een langzaam lader is. Ik ga het vanavond proberen.
De onrealisctische opgave van de NEDC test bedoel je? Daar moet je echt niet op rekenen. 1 keer gaat makkelijk en 2 keer meestal ook, als je een beetje oplet (en niet 130 km/u rijdt). Maar 3 keer kan je echt vergeten, dat gaat niet lukken.

Nouja, het gaat heel misschien wel 3 keer als je niet harder dan 60 km/u rijdt. Maar dat is niet zo neem ik aan?

Ik denk dat je ook voor de 2e keer er niet echt op moet rekenen. Nu lukt het vast wel. Redelijk weer en niet heel veel wind. Maar in de winter met storm tegen en de kachel aan haal je dat niet.
Ik heb vanmorgen al gemerkt dat de GOM van 186 km naar 120 km ging over een afstand van 40 Km. Ik rijd dus eigenlijk te hard en ik stop te vaak bij stoplichten en zo. Kijken wat er vanavond staat als ik thuis kom.
Je hebt een betere laadplek in de buurt van je huis of op je werk nodig. Ook al is het maar een "simpele" wandcontactdoos waar je een stekker in moet stoppen. Als je er lang genoeg bent dan laad je wel weer genoeg op om thuis te komen en de volgende dag weer naar je werk (of andersom natuurlijk).

In veel gemeentes kan je een gratis (openbare) laadpaal aanvragen, maar je moet dan wel rond de 35 cent per kWh betalen (ipv de 20 cent thuis of op je werk nog minder als er veel wordt gebruikt). Dat aanvragen kan vaak alleen als je kan aantonen dat je ergens woont of werkt en het niet mogelijk is een eigen laadpaal te realiseren.
Gisteren geprobeerd met mijn gemeente te bellen, maar die waren niet aanwezig. Zal het in de loop van de week weer eens proberen. 35ct per Kwh? Dat is toch veel te duur? Kun je dan niet een abonnement nemen of zo om het goedkoper te maken?
Voor het volledig laden met een 30kWh leaf met een 3kW lader gaat het tegen een uur of 8-9 duren voordat deze vol is, met een anderhalf uur bij de sportschool ga je het niet halen.
Het lijkt me iets te optimistisch zoals hierboven aangegeven om uit te gaan van NEDC, het EPA bereik van 107 mijl (170km) is goed haalbaar.
Ik hoop dat de lader bij de sportschool van een iets snellere variant is dan het stopcontact thuis.
Eigenlijk kan ik het dus beter in de winter een keer proberen. Maar 1 keer heen en weer 80 KM, moet altijd wel kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 17:21:
In de app kan ik de betaalmethode niet kiezen. Volgens de help heb je een persoonlijk account nodig om dit wel te kunnen koppelen. Maar ik heb juist een zakelijk account omdat de baas de rekening betaald. Dus dat is ook een beetje jammer. Dan blijft hij dus toch twee rekeningen krijgen.
Ik heb net hetzelfde antwoord gehad. Gelukkig had ik alleen een zakelijk account voor de maandelijkse afrekening en kan ik zo weer terug naar particulier.
Ook antwoord op de laadsessies met de kaart activeren. Dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren omdat dat niet compatibel is met hun abonnementen en ze niet kunnen zien wie er bij hun een sessie activeert. Beetje jammer.

Ik las op twitter dat TNM wel nog steeds de transactietarieven hanteert, dus dit maakt het wel een duurdere optie dan creditcard of incasso.

Edit:
haaibaa2 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:02:
Gisteren geprobeerd met mijn gemeente te bellen, maar die waren niet aanwezig. Zal het in de loop van de week weer eens proberen. 35ct per Kwh? Dat is toch veel te duur? Kun je dan niet een abonnement nemen of zo om het goedkoper te maken?

[...]

Eigenlijk kan ik het dus beter in de winter een keer proberen. Maar 1 keer heen en weer 80 KM, moet altijd wel kunnen toch?
35 cent is nog wel de gesubsidieerde variant, is nog wel eens duurder bij een puur commerciele paal (allego bijvoorbeeld, tijdtarief). Nuon wilde bijvoorbeeld geen laadpaal voor mij realiseren omdat dit simpelweg niet rendabel is zonder een extra afspraak met de gemeente.

Zelfs met -5 (edit: graden celcius buiten) kon ik met mijn Zoe en de onzuinige banden de 100km halen. Niet harder dan 110, maar zo snel gaat de range gelukkig niet achteruit. Verbruik is met die temp volgens mij 18-19kWh per 100km.
Edit: Dat was het verbruik bij 95-100. Bij 110 zal dat wel 22 zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Nivve op 11-05-2016 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JeroenE schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:02:
[...]

Uit ervaring kan ik vertellen dat het echt enorm irritant is als de zon door je dak in je ogen schijnt. Dat heeft op zich niet eens met de temperatuur te maken, maar alleen met de stand van de zon en richting waarin je rijdt. Daarom is het wel fijn als je het dicht kan doen.

Nu ik er meer over nadenk heb ik volgens mij wel eens een filmpje van Bjørn Nyland gezien waarbij hij zo'n gordijntje met plakvoetjes (die je normaal op de achterzijruiten doet) aan zijn dak had zitten. Daar ging het filmpje op zich niet over.

Even gezocht, ik heb het filmpje gevonden.
Die gordijntjes zijn puur voor de warmte. Die auto heeft airco, maar dat kost natuurlijk range.
Als je niks meer zien omdat de zon bovenop je hoofd schijnt dan zitten je ogen op een rare plaats. En je hebt een probleem als je ooit uit de auto stapt ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

[...]
Wat me meer tegensteekt is dat glazen dak, hoeveel weegt dat wel niet EN wat met de zon?????
Het zou wat zijn als Tesla, wat gevestigd is op een plek waar de zon zo fel is als een stel stadion lampen, geen rekening heeft gehouden met een felle zon op het dak 8)7 . Maar ik heb er goed vertrouwen in dat de knappe koppen bij Tesla dat 'probleem' al lang opgelost hebben :Y) .

Grillmeister

Pagina: 1 ... 65 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.