Nog even over dit artikel.
Dit artikel is geschreven door twee Nederlanders (Als jullie tweakers zijn, kom naar dit topic!)
Victor R.J.H. Timmers en Peter A.J. Achten. Beide werkzaam voor INNAS.
(Victor trouwens als stagaire). INNAS is bezig om een nieuwe generatie ICE te ontwikkelen:
http://www.innas.com/free-piston-engines.html
Nou wil ik niet zeggen dat iemand die een ICE ontwikkelt geen gedegen onderzoek doet, en als EV enthousiast ben ik natuurlijk ook niet zonder bias, maar laten we wel even duidelijk zijn welke bias er is en welke kant op.
Verder zegt INNAS over zichzelf:
we are not an academic institute.
http://www.innas.com/index.html#about
Dat zegt ook al wel iets, ookal zegt het niet alles natuurlijk, maar goed om in gedachte te houden.
Verder presenteert het artikel zelf geen nieuwe informatie.
Sommige citaten:
Despite the lack of direct research, there is significant indirect evidence for the positive relationship between weight and nonexhaust PM emissions
en
Many studies and emission inventories suggest that heavier vehicle categories emit more PM.
en ook:
2.1. Hypothesised influence of weight
It can be hypothesised that each of the sources of non-exhaust PM emissions should be influenced by vehicle weight.
Ja als we zo beginnen... alles kan wel 'be hypothesised '. Zo kan ik het ook.
Het spijt me, maar ik vind het niet overtuigend overkomen.
Het komt over als:
A ) zwaardere auto's stoten meer PM uit
B ) electrische auto's zijn zwaarder
-->
C ) electrische auto's stoten meer PM uit.
Hier wordt flink voor bij gegaan aan het feit dat heus niet alles hetzelfde is tussen een ICE en een EV. Zoals dat een EV veel minder remt. Dit zeggen ze even in het verbruik van remolie, maar niet als het de remschijven betreft die ook veel uitstoot volgens hen... Juist dan zou een EV ookal is hij zwaarder juist minder uitstoten. (Omdat ze minder op de schijven remmen.)
Omdat zoveel andere dingen juist ook anders zijn, zou het enige dat zoden aan de dijk zet nieuwe data zijn, ipv gespeculeer... En laat het artikel dat nu nou net niet bieden.
P.S.
Ja excuses... PM is een Engelse afkorting voor fijnstof... In dit artikel in het bijzonder allemaal rommel die niet door verbranding uit een auto komt, maar door slijtage (remmen) en banden op de weg en zo. (Bedankt RocketKoen!)
[
Voor 8% gewijzigd door
Semyon op 10-05-2016 12:32
]