Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RocketKoen schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:11:
[...]

Die gordijntjes zijn puur voor de warmte. Die auto heeft airco, maar dat kost natuurlijk range.
Als je niks meer zien omdat de zon bovenop je hoofd schijnt dan zitten je ogen op een rare plaats. En je hebt een probleem als je ooit uit de auto stapt ;)
Nou... Ik heb een cabrio en een auto met een glazen dak. De zon kan bij beide auto's op een vervelende plek boven je zitten waardoor je graag een petje of zonneklep op hebt. Bij de auto met het glazen dak scheelt het al of ik het dak open heb of dicht (het glas is getint) en als het echt vervelend is kan ik er nog een scherm voor schuiven, maar de zon kan echt wel een stuk hoger dan de zonneklep zitten en toch vervelend zijn. Als die door het open dak naar binnenschijnt dan helpt een zonnebril daar ook niet tegen (of je moet zo'n Bono-bril opzetten).
In een gewone auto heb je daar geen idee van.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haaibaa2 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:02:
Ik denk dat het een langzaam lader is. Ik ga het vanavond proberen.
Meestal klopt de info in de diverse apps wel. je kan de paal ook opzoeken op de site van The New Motion.

Er zijn niet heel veel 22kW palen, bijna allemaal is het 11kW.

Een echte snellader heeft vaste kabels met "enorme" stekkers. Je hebt wel gewone palen met een vaste kabel en stekker maar dat zijn voor zover ik weet allemaal privé palen. De openbare palen hebben altijd een stopcontact waar je zelf een kabel in moet steken.
Ik heb vanmorgen al gemerkt dat de GOM van 186 km naar 120 km ging over een afstand van 40 Km. Ik rijd dus eigenlijk te hard en ik stop te vaak bij stoplichten en zo. Kijken wat er vanavond staat als ik thuis kom.
Stoppen moet je toch wel. Maar eerder het gaspedaal loslaten zodat er energie wordt terug gewonnen werkt goed. Als je op het laatst flink remt dan gaan toch de mechanische remmen mee helpen. En dat is allemaal verloren energie. Dat is bij een brandstofauto trouwens niet anders, alleen kan die geen brandstof terug in de tank stoppen bij het afremmen.

Ook flink optrekken kost behoorlijk energie (maar is wel leuk om te doen).
Gisteren geprobeerd met mijn gemeente te bellen, maar die waren niet aanwezig.
Woon je nog in Lelystad? Op hun website staat hoe of wat.
35ct per Kwh? Dat is toch veel te duur? Kun je dan niet een abonnement nemen of zo om het goedkoper te maken?
Sommige aanbieders hebben eigen palen waar het dan goedkoper is om te laden als je een pas van hun hebt (die dan vaak wel geld kost). Of dat bij jou zo is weet ik niet.

Maar in principe kost een kWh zeg maar 20 cent en die extra 15 cent hebben ze nodig om de kosten van de paal, onderhoud, verbinding met het facturatiesysteem en de auto van de directeur te betalen.

Er zijn trouwens ook wel palen waarbij het goedkoper is, maar 35 cent zie je wel heel vaak. Tenzij je weet dat het bij de palen waar je vaak wil laden goedkoper is kan je beter met 35 cent rekenen. Dan kan het hooguit meevallen ;)
Ik hoop dat de lader bij de sportschool van een iets snellere variant is dan het stopcontact thuis.
Met een gewoon stopcontact kan je op 10A laden en bij een laadpaal met 16A. Dat is dus ruim anderhalf keer zo snel.
Eigenlijk kan ik het dus beter in de winter een keer proberen. Maar 1 keer heen en weer 80 KM, moet altijd wel kunnen toch?
Als je vol begint natuurlijk wel. Mits je de kachel niet op 30 graden zet met de ramen open, 150 km/h gaat rijden en dat soort zaken 8)
Nivve schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:08:
Ook antwoord op de laadsessies met de kaart activeren. Dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren omdat dat niet compatibel is met hun abonnementen en ze niet kunnen zien wie er bij hun een sessie activeert.
Als de kaart aan je Fastned account hangt kunnen ze dat toch prima zien? Ik denk dat het grootste probleem is dat ze geen readers in hun palen hebben zitten.
Ik las op twitter dat TNM wel nog steeds de transactietarieven hanteert, dus dit maakt het wel een duurdere optie dan creditcard of incasso.
Aha, veel betere reden om het niet te doen.
RocketKoen schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:11:
Als je niks meer zien omdat de zon bovenop je hoofd schijnt dan zitten je ogen op een rare plaats.
Heb jij wel eens in een auto met een glazen dak gereden? Gebruik je nooit de zonneklep bij de zij- of voorruit?

Of beter: heb je nog nooit mensen zien lopen met een pet of hoed op tegen de zon in hun ogen of hun hand tegen hun voorhoofd omdat de zon er in schijnt :? Ik weet dat dat meer wordt geassocieerd met zuidelijke landen of Australië of wat dan ook, maar in Nederland heb je dat toch echt ook. Ik zal niet zeggen dat het iedere dag zo is, maar als het wel gebeurd is het echt irritant.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenE op 11-05-2016 09:37 . Reden: sommige palen zijn goedkoper dan 35 cent/ info Lelystad ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:28:
Als de kaart aan je Fastned account hangt kunnen ze dat toch prima zien? Ik denk dat het grootste probleem is dat ze geen readers in hun palen hebben zitten.
Geen idee, ik herhaalde gewoon wat ik terugkreeg van Fastned O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nivve schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:53:
Geen idee, ik herhaalde gewoon wat ik terugkreeg van Fastned O-)
Ja, dat jij dat niet verzonnen hebt snap ik wel :>

Ik snap de logica ook niet waarom je een account wat maandelijks wordt gefactureerd niet aan die kaart kan koppelen. Ik bedoel: geef het dan alsnog per sessie door of 1 keer in de maand alle sessies. Dat is niet iets wat onmogelijk is, maar gewoon een administratief regeltje wat nergens op slaat.

Iemand nog een paarse krokodil gezien toevallig?
RoofTurkey schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:14:
Het zou wat zijn als Tesla, wat gevestigd is op een plek waar de zon zo fel is als een stel stadion lampen, geen rekening heeft gehouden met een felle zon op het dak 8)7 . Maar ik heb er goed vertrouwen in dat de knappe koppen bij Tesla dat 'probleem' al lang opgelost hebben :Y) .
Ik denk dat ik de oplossing van Tesla heb gevonden :+

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenE op 11-05-2016 10:47 . Reden: reply RoofTurkey ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 15:25

RoofTurkey

PredatorKalkoen

En ineens veranderde het imago van de Tesla rijders naar Petjes :+ .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
O ja, belangrijke noot bij mijn verbruik: ik rij op all-season banden. Heeft iemand al eens getest welk effect de banden op de range hebben?

zomer vs winter vs all-season?

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 15:25

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Veneficus schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:45:
O ja, belangrijke noot bij mijn verbruik: ik rij op all-season banden. Heeft iemand al eens getest welk effect de banden op de range hebben?

zomer vs winter vs all-season?
Dit is, neem ik aan, hetzelfde als met ICE auto's. Een winterband zal bij koude temperaturen niet echt meer brandstof verbruiken dan een zomerband bij zomerse temperaturen, volgens mij zelfs iets minder. Maar over het algemeen zal het zo'n 5-10% kunnen schelen met dezelfde kwaliteit banden. All-season zal waarschijnlijk een middenweg daarin zijn, maar meer neigen naar winterband eigenschappen (en dus zuiniger zijn bij lagere temperaturen). Maar 10-15% winst valt er wel te behalen als je nu op zomerbanden gaat rijden tov winterbanden lijkt me.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 16:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

RoofTurkey schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:01:
[...]

En ineens veranderde het imago van de Tesla rijders naar Petjes :+ .
Zolang je die dan niet achterste voren opzet en je in het middel van de auto zit met een bontkraagje :+ 8)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
JeroenE schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 17:21:
[...]

Maakt dat met de airco nog veel uit? Mijn auto vind meestal dat het "maar" 5km scheelt als de airco (of verwarming) aan is. In het begin zie je dat hij veel gebruikt, maar als de auto op temperatuur is dan is het gebruik maar heel weinig.

Ik heb het idee dat het in de theorie wel veel moet schelen, maar in de praktijk niet zo heel erg veel uit maakt.
Ik heb geen idee eigenlijk, ik heb de airco zo minimaal gebruikt dat ik dat niet kan inschatten. Ik heb in ieder geval niet op de GOM gelet, maar op de %-counter op het dashboard (dus ook niet de batterij balkjes), en de gereden kilometers op de trip-counter.

Als het een goed warme dag is kan ik me voorstellen dat de airco wat harder moet werken. Maar dat gaan we tezijnertijd wel meemaken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iedereen trouwens veel plezier bij de meetup MORGEN avond; ik verwacht wel wat posts als we iets heel interessants hebben gemist 8)

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenE op 11-05-2016 18:26 . Reden: Zucht het is natuurlijk pas morgen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 12:06

HeroS

SmartHome Nerd

Zoo, de rit van de BMW i3 is gelukt :)

Om maar meteen met de plus en min punten te beginnen:

+
Ruimtelijk geheel voorin de auto
Dashboard is overzichtelijk en ziet er modern en strak uit
Nagivatie is super (zeker met het grote scherm)
Rijdt heerlijk soepel
Het afremmen als je het gaspedaal los laat is even wennen maar na een tijdje zeer fijn
As je hem even op zijn staart trapt schiet die naar voren en word je echt even in je stoel gedrukt
Kofferbak ruimte is best oke

-
Ruimte achterin voor de passagiers is best krap. Metname de been ruimte. De hoogte is prima.
Zeer onhandig dat je eerst de voordeur moet openen voordat je achterin kunt.
Hij was 100% opgeladen >> en gaf maar 120 km range aan. Ik zat even op de snelweg (5 min.) (ja, heb de top van 150 even gezien/had het elektra erop) en toen had ik nog maar 105 km over. Nu zal met deze test auto niet heel zuinig gereden worden dus die 120 zal in de praktijk wel wat hoger zijn en zeker met de nieuwe zware accu. Maar is wel een punt om rekening mee te houden.

Andere zaken welke mij opvielen. De stijl aan de voorkant van de auto is best breed en stijl. Hierdoor had ik een paar keer dat ik de stoplichten niet kon zien.
Om achterin nog ruimte te houden moet je stoel best naar voren staan.
Je kunt de voorkant van de auto niet zien (dit is even wennen voor mij).
Het dashboard is behoorlijk diep en niet afgewerkt met een heel mooi materiaal.
Het rempedaal heb ik amper aan geraakt. Hij wiebelt ook een beetje als je dit wel doet.

In juni komt de nieuwe versie dus dit wacht ik even af. Kan ik er nog even over nadenken. ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/image.axd?picture=/2011/13164449_1150501724983836_3485640310506479043_n.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/image.axd?picture=/2011/13220945_1150501698317172_655614425681412432_n.jpg

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik snap eerlijk gezegd weinig van de i3. Hadden ze niet beter een 2AT als elektrische variant kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Naast de Tesla Motor Company is er nu ook de Nikola Motor Company. Die komt nu met de Nikola One, een 2.000 pk/5.000Nm, 320 kWh plugin hybride class 8 semi (vrachtwagen).
3 assen, 6 motoren en een 400 kW turbine als range extender waar weinig specs van zijn behalve dat die op CNG draait. Het bereik tussen twee stops wordt aangegeven met 1.280-1.920 km, maar dat is natuurlijk inclusief de range extender.

Als je een beetje rekent en stelt dat een Tesla Model S ongeveer 4x zuiniger is dan een vergelijkbare diesel (Model S 20,98 kWh/100 km, diesels met meer dan 250 pk 8,78 liter/100 km = 87,8 kWh/100 km), en je voor een vrachtwagen een verbruik van 33,3 l/100 km neemt, dan zou je met 320 kWh 385 km ver komen. Dat is 4 uur rijden, dan mag je ook wel een keer rusten, en in 45 minuten rusttijd heb je ook weer 80% van de accu vol (als je een fatsoenlijk supercharger hebt).

Interessant concept, voor Nederland en binnenlands vervoer kan dat best wat zijn. Laadpalen bij de laaddocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 16:58
Die vrachtwagen is dus een hybride (geen plug-in, alleen brandstof-tanken)
Wel een efficiënte blijkbaar. Maar voor de Nederlandse markt lijkt me zoiets wat wel met 800V/400A (300kW) geladen kan worden (dus met een stekker, en niet met de turbine) een betere oplossing.

Ik snap ook niet zo goed wat het nut is van dat enorme accu-pack? puur nodig om voldoende vermogen te kunnen leveren? want voor de range hoeven ze het niet te doen.... ding kant toch direct bijgeladen worden door de turbine.

Wel een bruut apparaat zeg!

[ Voor 27% gewijzigd door NovapaX op 12-05-2016 09:03 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
HeroS schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 20:44:
Zoo, de rit van de BMW i3 is gelukt :)

Om maar meteen met de plus en min punten te beginnen:

+
Ruimtelijk geheel voorin de auto
Dashboard is overzichtelijk en ziet er modern en strak uit
Nagivatie is super (zeker met het grote scherm)
Rijdt heerlijk soepel
Het afremmen als je het gaspedaal los laat is even wennen maar na een tijdje zeer fijn
As je hem even op zijn staart trapt schiet die naar voren en word je echt even in je stoel gedrukt
Kofferbak ruimte is best oke

-
Ruimte achterin voor de passagiers is best krap. Metname de been ruimte. De hoogte is prima.
Zeer onhandig dat je eerst de voordeur moet openen voordat je achterin kunt.
Hij was 100% opgeladen >> en gaf maar 120 km range aan. Ik zat even op de snelweg (5 min.) (ja, heb de top van 150 even gezien/had het elektra erop) en toen had ik nog maar 105 km over. Nu zal met deze test auto niet heel zuinig gereden worden dus die 120 zal in de praktijk wel wat hoger zijn en zeker met de nieuwe zware accu. Maar is wel een punt om rekening mee te houden.
Ja ik heb er ook even in gereden en wel overwogen. Eigenlijk precies dezelfde plus en minpunten als jij. Ik ben zelf 1.93 (en vooral lange benen) dus ik vind het altijd wel belangrijk dat er nog een beetje mensen achter mij kunnen zitten. Dat was onmogelijk. De range is echt triest, het is gewoon meer een hybride, maar ik wil geen 15% bijtelling dus moet wel de EV versie nemen en dan zit je dus echt op een gemiddelde van 100 km range.

Nou rij ik niet zo heel veel dus op zich kon het nog wel, maar het is eigenlijk gewoon een kleine auto. Niet erg als je bijvoorbeeld in Amsterdam woont, maar ik heb toch liever ruimte, ook voor passagiers. Dus uiteindelijk toch maar voor de Model S gegaan 8) wel stukje duurder.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NovapaX schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:01:
Die vrachtwagen is dus een hybride (geen plug-in, alleen brandstof-tanken)
Wel een efficiënte blijkbaar. Maar voor de Nederlandse markt lijkt me zoiets wat wel met 800V/400A (300kW) geladen kan worden (dus met een stekker, en niet met de turbine) een betere oplossing.

Ik snap ook niet zo goed wat het nut is van dat enorme accu-pack? puur nodig om voldoende vermogen te kunnen leveren? want voor de range hoeven ze het niet te doen.... ding kant toch direct bijgeladen worden door de turbine.
Wat, je kunt hem niet opladen? Nee, dan snap ik het nut van 320 kWh accu's ook niet. Een beetje extra voor assistentie om de berg op te komen en bij afdalingen bij te laden, maar dan heb je niet zoveel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:04

databeestje

Von PrutsHausen

Ik had eerder verwacht dat de generator/range extender bemeten was op het continue verbruik van de trekker. Ik zie dat elektrische vrachtwagen gemiddeld tussen de 80-120kWh/100km verbruiken, zou een 2 of 3 liter diesel generator dan niet een beter passing zijn met een "Hold" knop op de snelweg of boven de 60km/u?

Overigens is de "Eforce One" die in het wiki artikel staat wel een interresant concept, deze voorziet in zonnepanelen op het dak van de vrachtwagen.

Wellicht moeten we de copmbinatie van trekker en trailer als een geintegreerde oplossing zien. 100-200kWh capaciteit en 200-300kW vermogen in de trekker voor autonoom gebruik met een snellaad stekker. En nog eens 400-600kWh aan de onderzijde van de trailer voor langere afstanden met een snellaad stekker.

De trailers staan vaak langere tijd stil geparkeerd aan een laaddock voor het laden en lossen, die zouden daar prima met 50kW kunnen laden. Door ook de bovenzijde te voorzien van zonnepanelen kan een trailer die los op een terrein staat ook langzaam laden, of in ieder geval niet leeg. Ook handig dat je dan de trailer kan volgen met een tracker, net als de trekker. Iets met diefstal enzo ;)

Door motoren op de assen van de trailer te plaatsen kan daar ook weer remenergie gewonnen worden, dat komt de stabiliteit van de combinatie ook weer ten goede. Uiteraard zouden deze dan ook weer voor aandrijving gebruikt worden, staan in de winter de vrachtwagens ook minder vast op de heuvel. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Maasluip schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:05:
[...]

Wat, je kunt hem niet opladen? Nee, dan snap ik het nut van 320 kWh accu's ook niet. Een beetje extra voor assistentie om de berg op te komen en bij afdalingen bij te laden, maar dan heb je niet zoveel nodig.
The Nikola One’s electric motors are powered by a liquid cooled 320 kWh, lithium-ion battery pack (over 30,000 lithium cells), which is charged by a proprietary onboard Nikola Motor Company turbine. The turbine automatically charges the batteries when needed and eliminates the need to ever “plug-in”. The turbine produces nearly 400 kW of clean energy [...]
Een turbine is over het algemeen sowieso toch efficiënter dan een ouderwetse plofmotor, niet? Ik vind het raar dat men niet meer bezig is met dit concept: een betere soort verbrandingsmotor die énkel dient om 'elentriek' te maken. Ik dacht dat er in Top Gear tien jaar geleden ooit eens zo'n concept was voorgesteld; het merk ben ik vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Wat ik nooit begrijp is al die trailers waar "geluidloos" op staat... Ik woon aan een drukke weg en ik zou een moord doen voor volledig elektrische vrachtwagens. Motoren ook trouwens... maar sinds ik hier aan een druk kruispunt woon realiseer je pas hoe ranzig het allemaal is.

M'n WOZ waarde gaat verdubbelen als iedereen elektrisch rijdt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
YoshiBignose schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:18:
Wat ik nooit begrijp is al die trailers waar "geluidloos" op staat... Ik woon aan een drukke weg en ik zou een moord doen voor volledig elektrische vrachtwagens. Motoren ook trouwens... maar sinds ik hier aan een druk kruispunt woon realiseer je pas hoe ranzig het allemaal is.

M'n WOZ waarde gaat verdubbelen als iedereen elektrisch rijdt :D
Tja, er staat altijd bij dat 'de trailer' geluidloos is, nooit de vrachtwagen zelf (dus het openen van de laadklep en zo kan zonder dat de motor draait). Heb je inderdaad als ze langsrijden geen klap aan |:(

Ik had ook eigenlijk verwacht dat er meer plug-in vrachtwagens al zouden rondrijden. Perfect voor de bebouwde kom (regeneratie in stop-en-go verkeer en stilte) en je hebt gewoon diesel voor de lange ritten. En ze weten dat ze de grote steden straks kunnen blijven bevoorraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pictuner
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-01-2024
Transportbedrijf uit Enschede rijdt met dit ding rond in de stad: https://www.hst.nl/blog/duurzaam-transport/ Ook al wel een goede stap in de richting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:59
JeroenE schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 17:21:

Edit: de reactie van Fastned (waarvan de logica mij ontgaat, maar ik weet dat dat vast aan mij ligt):

Ik zie dat je een zakelijke account hebt. Hierbij is het helaas niet mogelijk om een brandstofpas of laadpas te koppelen aangezien bij een zakelijke account de transacties via een maandelijkse factuur in rekening worden gebracht. Dit is met een laadpas niet mogelijk.

Ik kan je account omzetten naar een particuliere account zodat je wel een pas van The New Motion kunt koppelen. Laat in dat geval even weten wat het telefoonnummer is waarmee je inlogt.
Heb toch een avond lang met iemand van FastNED lopen bakkeleien op Twitter waarbij hij me ervan poogde te overtuigen dat het retehandig opladen is met hun app. Terwijl de auto van m'n vrouw een laadpas heeft en dus door zowel haar als mij gebruikt wordt. Dus, beide een account aanmaken en dan, in theorie, koppelen aan de tankpas. Of, 1 generiek account, voor beide telefoons. Al is dat blijkbaar onhandig als ze dat op het 06-nummer doen wat je gebruikt.

Kortom: wij laden niet op bij FastNED en dat gaat niet gebeuren ook - aangezien ook bij ons de logica ons volledig ontgaat. Dat zij graag onze gegevens ook nog eens zelf in handen hebben snap ik dan weer wel, maar dat is een bijzonder slechte reden om je systeem zo in te richten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:55:
Of, 1 generiek account, voor beide telefoons. Al is dat blijkbaar onhandig als ze dat op het 06-nummer doen wat je gebruikt.
Dat heb ik ook al eens aan ze gevraagd. de TNM pas in de auto kan een collega natuurlijk gewoon gebruiken, maar ik ga mijn telefoon niet meegeven als zij met mijn auto weg gaan.

Hun oplossing was dus inderdaad met mijn telefoonnummer plus wachtwoord inloggen op de app op hun telefoon en dan kunnen ze daar laden. Je kan dan later het wachtwoord weer veranderen ofzoiets. Niet dat ik heel bang en dat ze ineens een andere auto gaan laden met mijn gegevens, natuurlijk.

Ik ben het met je eens dat het allemaal niet handig is en voornamelijk gericht op 1 persoon, 1 auto, 1 telefoon. Het "kan" wel. Op de telefoon van mijn partner zit ook gewoon mijn nummer en wachtwoord en dan kan hij het laden starten op zijn telefoon terwijl ik de kabel er in plug :P
maar dat is een bijzonder slechte reden om je systeem zo in te richten.
Dat je het kan starten met een telefoon is nog niet eens zo heel erg. Voor mensen die uit het buitenland oid komen zelfs handig, je hoeft dan niet eerst een NL-pas zien te scoren.

Maar dat ze niet gewoon zijn mee gegaan in het starten en stoppen met een pas snap ik dus ook niet. Zo duur zijn die RFID readers toch ook niet? Een internetverbinding hebben ze al liggen anders kunnen ze de wifi niet aanbieden dus dat zijn ook geen extra kosten.

Maar goed, ik ben geen marketing guru dus ik zal wel iets niet snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Zo, ik ben nu in auditorium van de meetup in Eindhoven!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

NielsTn schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 18:46:
Zo, ik ben nu in auditorium van de meetup in Eindhoven!
Waar zit ?
:)
Ik op links

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
3e rij, nabij camera, grijs T-Shirt

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

NielsTn schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 18:58:
3e rij, nabij camera, grijs T-Shirt
Links achter je

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:36

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ben hier in Luxemburg Stad bij het Novotel met mijn autootje. Voor de grap even aan de receptie gevraagd waar ik mijn auto kan laden. "Nou meneer, rijdt u hem maar even bij onze gevel bij het laadpunt en wij draaien de sleutel om en u kunt gratis laden". Dat is dan wel weer leuk, daar had ik niet op gerekend. O+ _/-\o_

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Novotel City Centre? Dan is ie inmiddels weer weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 11:36

MrScratch

I am rubber, you are glue

Nee, Novotel Kirchberg in de europese wijk. Ik mocht hem de hele nacht laten staan ook nog, dus ik hoop heel erg dat hij er nog staat.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:55:
[...]

1 generiek account, voor beide telefoons. Al is dat blijkbaar onhandig als ze dat op het 06-nummer doen wat je gebruikt.
Wat bedoel je met dit statement? Het is mij niet duidelijk wat 'doen wat je gebruikt' betekent...

Ik zie iig een optie om een telefoon toe te voegen in Fastned, echter ik heb het nog niet gebruikt. Ik nam aan dat dat een tweede telefoon om in te loggen/laadsessie te starten was. Maar dat heb ik dus mis? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Ik heb een smile van oor tot oor al 1,5-2 uur.
Bedankt Solar Team Eindhoven! Het was alleen de strip op en neer maar wat een ervaring.
Weet nog niet of die smile morgenvroeg al van mij gezicht is.

Het enthousiasme is er nog steeds bij deze mensen en ze ontwikkelen nog gewoon door tot binnenkort het nieuwe team het overneemt.

Eens kijken of ik morgen wat foto's kan uploaden

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Nivve schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 23:54:
[...]

Wat bedoel je met dit statement? Het is mij niet duidelijk wat 'doen wat je gebruikt' betekent...

Ik zie iig een optie om een telefoon toe te voegen in Fastned, echter ik heb het nog niet gebruikt. Ik nam aan dat dat een tweede telefoon om in te loggen/laadsessie te starten was. Maar dat heb ik dus mis? :?
Ik begrijp dat je je tankpas alleen kunt koppelen aan je fastned account op basis van je telnr. Dat is niet handig als je met meerdere verschillende telefoons zou werken. Kan zijn dat ik het niet goed begrijp, ben gestopt met te proberen via fastned te laden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ollie1965 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 00:12:
Bedankt Solar Team Eindhoven! Het was alleen de strip op en neer maar wat een ervaring.
Heb je een stukje mogen rijden? 8)
NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:45:
Ik begrijp dat je je tankpas alleen kunt koppelen aan je fastned account op basis van je telnr. Dat is niet handig als je met meerdere verschillende telefoons zou werken.
Maar je Fastned account hangt ook aan een telefoonnummer, dus zo vreemd is dat niet. Op welke andere manier had je dat dan gedacht?

Je kan op een andere telefoon met jouw nummer en wachtwoord inloggen en dan kan je met die tweede (derde, vierde, etc) telefoon ook bij Fastned laden op hetzelfde account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
JeroenE schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 10:33:

Maar je Fastned account hangt ook aan een telefoonnummer, dus zo vreemd is dat niet. Op welke andere manier had je dat dan gedacht?

Je kan op een andere telefoon met jouw nummer en wachtwoord inloggen en dan kan je met die tweede (derde, vierde, etc) telefoon ook bij Fastned laden op hetzelfde account.
Gewoon, met de tankpas :X
M'n vrouw kreeg van de leasemaatschappij te horen dat ze evt kosten voor fastned laden niet gingen vergoeden als ze niet direct op de pas konden koppelen, dus die haakte daar ook al af.

Vind dat erg slecht en jammer, dat een aanbieder van een simpel stopcontact weer een geheel eigen manier van werken erbij fantaseert. Stel je hebt straks - net als nu - 8 verschillende 'tank-station's voor stekkers, krijg je dan ook 8 app's, 8 accounts, 8 facturen en dus 8 keer dat soort onzin zoals je gegevens weg geven? Kansloos, imho.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenE schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 10:33:

Heb je een stukje mogen rijden? 8)
Nee, ik heb de loterij gewonnen en hem maar gelijk gekocht :+

Nee dus, maar uit de foto's kunnen jullie wel wat opmaken denk ik.

Stella Lux
Solar Team Eindhoven Stella Lux
Stella Lux, TunnelStella Lux, frontStella Lux, rear
Stella Lux, detail Nice QR tussen zonnepanelenStella Lux, teamleden (1-2)Stella Lux, teamleden (2-2)
Stella Lux, bestuurder (1-6)Stella Lux, bestuurder (2-6)Stella Lux, bestuurder (3-6)
Stella Lux, bestuurder (4-6)Stella Lux, bestuurder (5-6)Stella Lux, bestuurder (6-6)
Stella Lux, short ride passenger seat (screen shot video)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je de koppeling andersom doet dan moet je aan je tankpasmaatschappij toch ook het nummer van je Fastned account doorgeven? Dat is je telefoonnummer. Dus die heb je dan nog steeds nodig.

Of begrijp ik niet precies wat het probleem met die koppeling nu is?
M'n vrouw kreeg van de leasemaatschappij te horen dat ze evt kosten voor fastned laden niet gingen vergoeden als ze niet direct op de pas konden koppelen, dus die haakte daar ook al af.
Ja, dat is hetzelfde als dat er tankpassen zijn waarbij je niet langs de snelweg kan tanken of alleen bij hele specifieke tankstations en zulk soort zaken.

Ik weet niet welke pas ze daar heeft en of die wel te koppelen is met Fastned, maar dat had je natuurlijk van te voren kunnen uitzoeken.
Vind dat erg slecht en jammer, dat een aanbieder van een simpel stopcontact weer een geheel eigen manier van werken erbij fantaseert.
Dat ben ik wel helemaal met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 16:58
NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:06:
[...]

Gewoon, met de tankpas :X

Vind dat erg slecht en jammer, dat een aanbieder van een simpel stopcontact weer een geheel eigen manier van werken erbij fantaseert. Stel je hebt straks - net als nu - 8 verschillende 'tank-station's voor stekkers, krijg je dan ook 8 app's, 8 accounts, 8 facturen en dus 8 keer dat soort onzin zoals je gegevens weg geven? Kansloos, imho.
Maar sommige tankpassen kun je wel degelijk aan je Fastned account koppelen (in ieder geval Travelcard, MultiTankcard of XXimo pas), en nu de TNM pas dus ook.... Dat is dan toch een aardige oplossing? Niet ideaal, gewoon een kaartlezer in de paal zou veel makkelijker zijn natuurlijk.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
JeroenE schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:28:

Of begrijp ik niet precies wat het probleem met die koppeling nu is?
Dat je een zoektocht moet starten om je auto op te laden :)
Noem me lui, maar stond er om 15min te laden en na 10 min had ik de app geïnstalleerd en moest ik account aanmaken en wist ik niet of het op de tankpas kon. Ben doorgereden en heb later geprobeerd te achterhalen hoe dit werkt en wellicht gaat het wel werken maar laden we voor nu gewoon elders op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ollie1965 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 00:12:
Weet nog niet of die smile morgenvroeg al van mij gezicht is.

Het enthousiasme is er nog steeds bij deze mensen en ze ontwikkelen nog gewoon door tot binnenkort het nieuwe team het overneemt.

Eens kijken of ik morgen wat foto's kan uploaden
Nice! Heb zelf wat foto's op een album op FB gezet. jammer dat we elkaar gemist hebben op de meet-up, maar na de presentatie heb ik nog even bij de Stella Lux gekeken, en toen huiswaarts gekoerst (planning was vrijdagochten 4.30u op te staan voor rit (55km enkele reis) vanuit huis naar Eindhoven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
NovapaX schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:29:
[...]

Maar sommige tankpassen kun je wel degelijk aan je Fastned account koppelen (in ieder geval Travelcard, MultiTankcard of XXimo pas), en nu de TNM pas dus ook.... Dat is dan toch een aardige oplossing? Niet ideaal, gewoon een kaartlezer in de paal zou veel makkelijker zijn natuurlijk.
Het irritantse is dat het dezelfde palen zijn als Allego en TNM e.d. Er is ook gewoon een RFID optie in de paal waar je naartoe kan switchen (via de paal connectie kiezen en bij authenticeren kan je lings van 'tab' wisselen naar RFID). Dus de lezer zit er gewoon in, anders was die optie er niet denk ik zo, alleen fastned gebruikt hem niet...
NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:39:
[...]

Noem me lui, maar stond er om 15min te laden en na 10 min had ik de app geïnstalleerd en moest ik account aanmaken en wist ik niet of het op de tankpas kon. Ben doorgereden en heb later geprobeerd te achterhalen hoe dit werkt en wellicht gaat het wel werken maar laden we voor nu gewoon elders op.
Vergeleken met de drie dagen die het duurde tot ik de TNM pas binnen had, vond ik de vijf minuten bij Fastned toch echt rete snel dat ik kon beginnen met laden. De TNM pas had ik natuurlijk een paar dagen eerder kunnen bestellen zodat ie op tijd binnen was, maar datzelfde kan gezegd worden van je fastned account en de app installeren.

Edit: Gewoon pinnen had natuurlijk nog flexibeler geweest, maar goed.
Ik hoop dat ze op een gegeven moment gewoon je auto via de kabel herkennen (zit in CCS 2.0 volgens mij) en dat je echt alleen maar de kabel erin hoeft te pluggen en je bent klaar. Maar dan moet je auto natuurlijk alsnog weer aangemeld voor zijn, bij nader inzien. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Nivve op 13-05-2016 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:30
Nog even een update over mijn proef rit met de Nissan Leaf 30 Kwh. Met mijn rijstijl gebruik ik ongeveer 30% accu voor een rit van 42 km. Daardoor is de range voor mij zo'n 126 Km. Dat is meer dan genoeg voor 1 dag, maar niet voor 2. Ik heb dus echt ergens een oplaadpunt nodig. Die paal bij mijn fitness is 11 kW en werkte helaas niet (wat is dat toch met niet werkende palen). Bij mijn werk zit een bedrijf in de buurt die een 22 kW laadpaal hebben voor klanten, maar die deed het ook niet. Ik heb daarom mijn gemeente maar gemaild. Kijken wat er mogelijk is om een laadpaal in mijn straat/wijk te krijgen.

Snel laden is trouwens wel een openbaring zeg! _/-\o_ Bij mij in het centrum zit een snel lader en dat is Chademo kabel er in en gaan. En binnen 15 minuten van 20 naar 80 % laden, lukt echt. Hierdoor is het me gelukt om nu al 3 dagen achter elkaar elektrisch te rijden zonder thuis of op het werk te laden.

De Nissan Leaf bevalt trouwens erg goed. Het is een zeer ruime auto, stuk groter dan mijn Twingo. Ik vind de bediening fijn en hij is super luxe uitgevoerd. Optrekken gaat natuurlijk als een dolle en door de bochten gaat ook goed. Als ik niet met het laadpunt probleem zat, had ik deze auto al lang gekocht.
JeroenE schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:28:
[...]
Meestal klopt de info in de diverse apps wel. je kan de paal ook opzoeken op de site van The New Motion.

Er zijn niet heel veel 22kW palen, bijna allemaal is het 11kW.

Een echte snellader heeft vaste kabels met "enorme" stekkers. Je hebt wel gewone palen met een vaste kabel en stekker maar dat zijn voor zover ik weet allemaal privé palen. De openbare palen hebben altijd een stopcontact waar je zelf een kabel in moet steken.

[...]

Stoppen moet je toch wel. Maar eerder het gaspedaal loslaten zodat er energie wordt terug gewonnen werkt goed. Als je op het laatst flink remt dan gaan toch de mechanische remmen mee helpen. En dat is allemaal verloren energie. Dat is bij een brandstofauto trouwens niet anders, alleen kan die geen brandstof terug in de tank stoppen bij het afremmen.

Ook flink optrekken kost behoorlijk energie (maar is wel leuk om te doen).

[...]

Woon je nog in Lelystad? Op hun website staat hoe of wat.

[...]

Sommige aanbieders hebben eigen palen waar het dan goedkoper is om te laden als je een pas van hun hebt (die dan vaak wel geld kost). Of dat bij jou zo is weet ik niet.

Maar in principe kost een kWh zeg maar 20 cent en die extra 15 cent hebben ze nodig om de kosten van de paal, onderhoud, verbinding met het facturatiesysteem en de auto van de directeur te betalen.

Er zijn trouwens ook wel palen waarbij het goedkoper is, maar 35 cent zie je wel heel vaak. Tenzij je weet dat het bij de palen waar je vaak wil laden goedkoper is kan je beter met 35 cent rekenen. Dan kan het hooguit meevallen ;)

[...]

Met een gewoon stopcontact kan je op 10A laden en bij een laadpaal met 16A. Dat is dus ruim anderhalf keer zo snel.

[...]

Als je vol begint natuurlijk wel. Mits je de kachel niet op 30 graden zet met de ramen open, 150 km/h gaat rijden en dat soort zaken 8)

[...]

[...]

Aha, veel betere reden om het niet te doen.

[...]

Heb jij wel eens in een auto met een glazen dak gereden? Gebruik je nooit de zonneklep bij de zij- of voorruit?

Of beter: heb je nog nooit mensen zien lopen met een pet of hoed op tegen de zon in hun ogen of hun hand tegen hun voorhoofd omdat de zon er in schijnt :? Ik weet dat dat meer wordt geassocieerd met zuidelijke landen of Australië of wat dan ook, maar in Nederland heb je dat toch echt ook. Ik zal niet zeggen dat het iedere dag zo is, maar als het wel gebeurd is het echt irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

NielsTn schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:17:

Nice! Heb zelf wat foto's op een album op FB gezet. jammer dat we elkaar gemist hebben op de meet-up, maar na de presentatie heb ik nog even bij de Stella Lux gekeken, en toen huiswaarts gekoerst (planning was vrijdagochten 4.30u op te staan voor rit (55km enkele reis) vanuit huis naar Eindhoven).
Tijdens het einde van de laatste presentatie wilde ik je aanspreken maar ik stond vast een paar rijen hoger. Ben je daarna kwijt geraakt (en ik was gefocust op Stella).
Dacht ook nog Snow_King te zien in de zaal maar verder na de presentaties niet meer.

Verder met 2 teamleden van Solar Team Eindhoven gepraat over van alles en nog wat, zelfs een KISS Airco voor Stella Lux (men dacht in de orde van iets van 15W nodig te hebben)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:39:
Als je wil kan je in ieder geval lokaal iets aanmaken en starten met laden. Probeer dat maar eens met een laadpaal waar je naast staat en je hebt geen RFID pasje.
Noem me lui, maar stond er om 15min te laden en na 10 min had ik de app geïnstalleerd en moest ik account aanmaken en wist ik niet of het op de tankpas kon.
Hoe ben je dan überhaupt bij een Fastned station terecht gekomen als je niet wist hoe het werkte? Ik bedoel: het is niet alsof ze zo goed staat aangegeven langs de snelweg.

Je hebt toch -neem ik aan- van te voren wel eea nagekeken of ben je gewoon gaan rijden in de veronderstelling dat je wel een laadstation tegen zou komen langs de snelweg :?
Ben doorgereden en heb later geprobeerd te achterhalen hoe dit werkt en wellicht gaat het wel werken maar laden we voor nu gewoon elders op.
Als je geen snellader nodig hebt is dat sowieso de goedkoopste optie.
haaibaa2 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:18:
Snel laden is trouwens wel een openbaring zeg! _/-\o_ Bij mij in het centrum zit een snel lader en dat is Chademo kabel er in en gaan. En binnen 15 minuten van 20 naar 80 % laden, lukt echt. Hierdoor is het me gelukt om nu al 3 dagen achter elkaar elektrisch te rijden zonder thuis of op het werk te laden.
Het is dat die snellader het wel doet, anders had ik gevraagd of je pasje wel goed was. Dat kan trouwens nog steeds heel goed zo zijn. Wellicht is hij niet goed geactiveerd voor alle palen en werkt hij alleen bij palen van een bepaalde aanbieder. Of staan die twee palen echt allebei in storing? Dan heb je wel echt precies pech....
Als ik niet met het laadpunt probleem zat, had ik deze auto al lang gekocht.
Snel de laadpaal in de straat organiseren dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
JeroenE schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:54:

Hoe ben je dan überhaupt bij een Fastned station terecht gekomen als je niet wist hoe het werkte? Ik bedoel: het is niet alsof ze zo goed staat aangegeven langs de snelweg.

Je hebt toch -neem ik aan- van te voren wel eea nagekeken of ben je gewoon gaan rijden in de veronderstelling dat je wel een laadstation tegen zou komen langs de snelweg :?
Opportunisme - onderweg naar A'dam staat er eentje naast een regulier tankstation. Dit wist ik. Ik had al een keer langs de A4 richting Utrecht ge-snel-laad en dat ging gewoon met pas. Dus, ik dacht, plugin, swipe, even naar toilet, koffie erbij en 80% gevuld. Uiteindelijk niet geladen, geen koffie en niet naar toilet geweest :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 15:07:
Opportunisme - onderweg naar A'dam staat er eentje naast een regulier tankstation. Dit wist ik. Ik had al een keer langs de A4 richting Utrecht ge-snel-laad en dat ging gewoon met pas. Dus, ik dacht, plugin, swipe, even naar toilet, koffie erbij en 80% gevuld. Uiteindelijk niet geladen, geen koffie en niet naar toilet geweest :D
Hm, aan de ene kant begrijp ik het wel een beetje maar aan de andere kant denk ik "ohja, die mensen die denken dat ze met hun iPhone overal contactloos kunnen betalen omdat het in 1 winkel heeft gewerkt" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
JeroenE schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 15:20:
[...]

Hm, aan de ene kant begrijp ik het wel een beetje maar aan de andere kant denk ik "ohja, die mensen die denken dat ze met hun iPhone overal contactloos kunnen betalen omdat het in 1 winkel heeft gewerkt" :+
Ben principieel voor standaardisatie. Liever overal op een niet-beste manier iets doen, dan soms op de ideale manier en soms op een van de vele andere manieren. Voor mij is dit een typisch geval van - opzouten met je zelf bedachte oplossingen terwijl er geaccepteerde oplossingen zijn. Apple of niet :+

Al met al leerzaam en meteen illustratief hoe deze markt nog moet ontwikkelen. Ik vind het wel jammer dat het zo aan de markt wordt overgelaten - zie bij dezelfde FastNed stations nooit een auto aan de lader hangen dus dat verdwijnt op deze manier vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 15:23:
[...]

Ben principieel voor standaardisatie. Liever overal op een niet-beste manier iets doen, dan soms op de ideale manier en soms op een van de vele andere manieren. Voor mij is dit een typisch geval van - opzouten met je zelf bedachte oplossingen terwijl er geaccepteerde oplossingen zijn. Apple of niet :+

Al met al leerzaam en meteen illustratief hoe deze markt nog moet ontwikkelen. Ik vind het wel jammer dat het zo aan de markt wordt overgelaten - zie bij dezelfde FastNed stations nooit een auto aan de lader hangen dus dat verdwijnt op deze manier vanzelf.
Maar hoe kom je dan ooit aan iets nieuws als je altijd bij de oude gestandaardiseerde niet-beste oplossingen blijft? Dan werkt benzine eigenlijk ook wel heel makkelijk en comfortabel met wel erg veel bereik. Niet het beste, maar wel gestandaardiseerd.
Zo heeft elke betaalmethode weer wat irritants en is niet ideaal. Dan zouden we moeten pinnen bij fastned (meest geaccepteerd), maar dat duurt langer dan een paalnummer smsen (sneller dan de app zelf) en werkt niet goed met abonnementen (member card voor een abo scannen bij de pin?).

Overigens heb ik nog nooit een andere EV naast me zien staan bij een TNM/Allego/Greenflux lader maar al een heel aantal keer bij Fastned.
Ik vind dat altijd een beetje zinloze anecdotes, is afhankelijk van zoveel verschillende factoren (zoals ik vaker bij Fastned sta, dat is voor mij de bias)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 15:23:
Nederland is het walhalla voor veel mensen. Je kan hier -behalve Fastned dus- met 1 laadpas overal laden. In veel landen is dat helemaal niet zo en heb je dus wel voor iedere aanbieder een andere pas nodig. Heel handig als het allemaal lokale energiemaatschappijtjes zijn en je dus voor iedere grote stad weer een andere pas nodig hebt.

1 manier voor echt alles zou nog veel beter zijn, dat ben ik met je eens.
zie bij dezelfde FastNed stations nooit een auto aan de lader hangen dus dat verdwijnt op deze manier vanzelf.
Van mij hoeft Fastned niet te blijven, maar netwerk van niet al te dure snelladers is toch wel fijn. Nu op die andere 150 plekken nog ;)

Ik zie er toch -af en toe- mensen laden. Nog niet zo vaak als aan langzame palen, maar echt onlogisch vind ik dat ook niet. Ik rij ook wel eens lege tankstations voorbij 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Nivve schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 16:22:
[...]

Maar hoe kom je dan ooit aan iets nieuws als je altijd bij de oude gestandaardiseerde niet-beste oplossingen blijft? Dan werkt benzine eigenlijk ook wel heel makkelijk en comfortabel met wel erg veel bereik. Niet het beste, maar wel gestandaardiseerd.
Zo heeft elke betaalmethode weer wat irritants en is niet ideaal. Dan zouden we moeten pinnen bij fastned (meest geaccepteerd), maar dat duurt langer dan een paalnummer smsen (sneller dan de app zelf) en werkt niet goed met abonnementen (member card voor een abo scannen bij de pin?).
Tuurlijk is iets nieuws proberen prima, alleen in dit geval - na ampele overwegingen, avondje twitter discussies en verhaal in dit topic is mijn conclusie: er is geen andere reden dan datamining door Fastned om voor deze oplossing te kiezen én de marktstandaard niet te volgen. Dat mag, maar doen wij niet aan mee. Keuzes, die ieder voor zich mag maken.
JeroenE schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 16:24:
[...]

Nederland is het walhalla voor veel mensen. Je kan hier -behalve Fastned dus- met 1 laadpas overal laden. In veel landen is dat helemaal niet zo en heb je dus wel voor iedere aanbieder een andere pas nodig. Heel handig als het allemaal lokale energiemaatschappijtjes zijn en je dus voor iedere grote stad weer een andere pas nodig hebt.

1 manier voor echt alles zou nog veel beter zijn, dat ben ik met je eens.
Het hoort ook bij volwassen worden van de markt en komt samen met innovatie op het gebied van betalen. In dit geval ervaar ik het als onhandig, voor die ene keer dat ik er gebruik van maak. Mocht ik dagelijks bij een fastned hut willen laden zou ik de moeite wel nemen, maar nu niet.
Van mij hoeft Fastned niet te blijven, maar netwerk van niet al te dure snelladers is toch wel fijn. Nu op die andere 150 plekken nog ;)

Ik zie er toch -af en toe- mensen laden. Nog niet zo vaak als aan langzame palen, maar echt onlogisch vind ik dat ook niet. Ik rij ook wel eens lege tankstations voorbij 8)
Juich ik overigens toe - hoe meer elektrisch, hoe beter. Van de week buuf nog 's uitgelegd dat (PH)EV een stap is en geen doel. Werkgever van m'n vrouw laat mensen rijden in PHEV met een brandstof limiet. Er wordt elke dag driftig gewisseld om laadplekjes, voeg een financiele prikkel toe en mensen rijden zoveel elektrisch als mogelijk O-)

Edit: m'n eigen tankpas werd bij een Firezone niet geaccepteerd vandaag - sta je dan met je 'universele' tankpas geactiveerd voor alle tankstations :> (/me rijdt zelf het tegenovergestelde van een EV 8)7 )

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-05-2016 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ruitje binnen gekregen van Ebay:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Avl7Nuo.jpg?1

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cZKKprO.jpg?1

Voor €50 een mooi dingetje, zal de stroomlijn wel ten goede komen. Later dit weekend afstellen en kijken in hoeverre het invloed heeft op de Wh/km.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 17:37:
er is geen andere reden dan datamining door Fastned om voor deze oplossing te kiezen én de marktstandaard niet te volgen.
Ze denken daar zelf natuurlijk anders over. Maar ik begrijp jouw conclusie niet helemaal. De app heeft geen rare permissies; ze vragen niet eens toegang tot je contacten etc terwijl heel veel apps dat wel doen.

En als jij een paal beheerd met een RFID lezer dan weet je net zo goed welke paas waar, wanneer en hoeveel komt laden (bij jouw palen). Die data heb je dus toch al.

Welke data verzamelen ze dan nog meer volgens jou?
Edit: m'n eigen tankpas werd bij een Firezone niet geaccepteerd vandaag - sta je dan met je 'universele' tankpas geactiveerd voor alle tankstations :> (/me rijdt zelf het tegenovergestelde van een EV 8)7 )
Ach ja, er kan zo veel mis gaan. Ik heb wel eens een pas gekregen waarmee ik geen LPG kon tanken. Toch onhandig als je baas dat wel wil. En met de pas die ik als vervanging kreeg kon ik alleen LPG tanken. Maar ik had toch nog steeds benzine nodig (om te starten) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:41
Erasmo schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 19:50:
Ruitje binnen gekregen van Ebay:

[afbeelding]

[afbeelding]

Voor €50 een mooi dingetje, zal de stroomlijn wel ten goede komen. Later dit weekend afstellen en kijken in hoeverre het invloed heeft op de Wh/km.
Best een mooie oplossing, ben ook wel nieuwsgierig of dit meetbaar helpt. Blijf het vreemd vinden dat Zero hier zelf niets mee doet :?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
ollie1965 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:19:
[...]

Nee, ik heb de loterij gewonnen en hem maar gelijk gekocht :+

Nee dus, maar uit de foto's kunnen jullie wel wat opmaken denk ik.

Stella Lux
Solar Team Eindhoven Stella Lux
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]
Super cool! Heb in mijn studententijd wel eens in een solarboat gevaren waar ik me tegenaan bemoeid had. Voer voor geen meter :7, maar wel leuk. De eco-marathon auto waar ik ook aan deelgenomen heb paste ik helaas niet in ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
Aanstaande maandag zijn wij als het goed is eigenaar van een ''Pearl White'' renault zoe intens quickcharge uit 2014 met 38.000km, in vrijwel nieuwstaat! (Eindelijk)

Zodra die thuis staat en ik tijd heb zal een een aantal foto's plaatsen =)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MarcelGo schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 20:25:
[...]

Best een mooie oplossing, ben ook wel nieuwsgierig of dit meetbaar helpt. Blijf het vreemd vinden dat Zero hier zelf niets mee doet :?
Zero heeft wel ruitjes hoor:

Afbeeldingslocatie: http://www.zeromotorcycles.com/shop/images/large/10-08058.jpg

Alleen wel een stukje kleiner en 5 keer zo duur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
JeroenE schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 19:53:

Welke data verzamelen ze dan nog meer volgens jou?
Geen idee, de Fastned medewerker meldde dat via twitter - men zou nu direct inzicht in laadgedrag kunnen geven, terwijl dat met de tankpas alleen na een vertraging zou zijn. Dat is een argument, maar meestal weet ik het na het opladen nog wel dat ik heb opgeladen, dus als er een dagje tussen zit vind ik dat niet een reden om een nieuwe app te introduceren.

Wat me vooral irriteerde was dat je daar staat, 'even' een app moet installeren, 'even' je persoonlijke gegevens aan weer een ander bedrijf moet geven en 'even' niet direct met je tankpas - die door de baas verstrekt is - kon betalen. Oftewel: nieuwe app, prive info weggegeven voor je zakelijke auto, geen garantie op goede afhandeling financiële deel. En ja - het werkt ongetwijfeld en is prima te doen voor de dagelijkse snelladers, maar voor ons heeft het 0 meerwaarde en voor de werkgever/leasetoko die de auto verstrekt heeft ook (althans, die stellen niet te garanderen dat de kosten te declareren zijn).

Overigens heeft FastNed in Q1 van 2016 2250 actieve klanten mogen verwelkomen. Daar is nog wel ruimte voor verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Weet niet of het ook voor Nederland geldt, maar in Duitsland komt een nieuw instapmodel :Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/q6eh5o5g890b0pe/IMG_20160514_171102.jpg?dl=0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Roobje schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 17:18:
Weet niet of het ook voor Nederland geldt, maar in Duitsland komt een nieuw instapmodel
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/q6eh5o5g890b0pe/IMG_20160514_171102.jpg?dl=1
Ftfy

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als aanvulling op het aanbod elektrische fabrieksauto's kan je ook een (klassieke) auto die je zelf mooi vind ombouwen, zoals deze Vovo 240.
YouTube: Volvo 240 conversion to electric drive by New Electric

+- 170km rijden op de accu en type2 & CHAdeMO snelladen, dus zeker niet aleen een 'science-project'

hier een voorbeeld dat je als 'automotive-tweaker' ook zelf aan de slag kunt met het ombouwen van je favoriete automobiel:

http://www.oudevolvo.nl/ev-combi/

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:04
Vandaag eigenaar geworden van een Prius uit 2006. Weinig km (133.000). Het is de Tech uitvoering, schijnt de meest luxe te zijn. De extra's keyless-entry is makkelijk, maar ook parkassist, en nog wat lekker spul zit er op. Nog beetje wennen aan de hybride-techniek maar voelt super comfortabel. De CVT is fantastisch soepel ook. Nu maar eens kijken hoe we met een goede rijstijl het verbruik lekker laag kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stef87 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 23:34:
Aanstaande maandag zijn wij als het goed is eigenaar van een ''Pearl White'' renault zoe intens quickcharge uit 2014 met 38.000km, in vrijwel nieuwstaat! (Eindelijk)
Gefeliciteerd! Mooie deal gekregen voor de punto?
NiGeLaToR schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 10:26:
Geen idee, de Fastned medewerker meldde dat via twitter - men zou nu direct inzicht in laadgedrag kunnen geven, terwijl dat met de tankpas alleen na een vertraging zou zijn. Dat is een argument, maar meestal weet ik het na het opladen nog wel dat ik heb opgeladen, dus als er een dagje tussen zit vind ik dat niet een reden om een nieuwe app te introduceren.
Klinkt eerlijk gezegd ook als een non-argument. Net alsof zij niet weten dat er iemand bij hun paal heeft geladen en dat ze dat pas te horen krijgen als de passen-aanbieder hun dat heeft verteld. Maw net zo'n onzin als dat je een prive-account moet hebben om te kunnen afrekenen via een TNM-pas.
Oftewel: nieuwe app, prive info weggegeven voor je zakelijke auto, geen garantie op goede afhandeling financiële deel. En ja - het werkt ongetwijfeld en is prima te doen voor de dagelijkse snelladers, maar voor ons heeft het 0 meerwaarde en voor de werkgever/leasetoko die de auto verstrekt heeft ook (althans, die stellen niet te garanderen dat de kosten te declareren zijn).
Ben ik nog steeds met je eens, maar ik had me van te voren verdiept in een elektrische auto dus ik wist al dat je bij Fastned niet kon laden Dus ik heb die app gewoon in de baas zijn tijd geïnstalleerd, de gegevens van ons bedrijf opgegeven en de financiële administratie heeft het rekeningnummer geverifieerd in de app. Dus het wordt gewoon bij het bedrijf afgeschreven.

Nu was dat natuurlijk niet zo'n probleem want het heeft geloof ik 5 minuten geduurd en het hoefde maar 1 keer. Als je dat 40 keer moet doen voor even zo veel aanbieders dan is dat natuurlijk minder leuk.
Overigens heeft FastNed in Q1 van 2016 2250 actieve klanten mogen verwelkomen. Daar is nog wel ruimte voor verbetering.
Ze hebben ook de gratis laden in de eerste maand geïntroduceerd (vandaar het verschil in omzet en afzet groei, denk ik) dus of het actieve klanten blijven zullen ze nog maar moeten afwachten.
thunder68 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 19:26:
Nu maar eens kijken hoe we met een goede rijstijl het verbruik lekker laag kunnen krijgen.
Anticiperen en zo min mogelijk remmen. Maar dat is eigenlijk in iedere moderne auto hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op zondag 15 mei 2016 @ 09:37:
[...]

Anticiperen en zo min mogelijk remmen. Maar dat is eigenlijk in iedere moderne auto hetzelfde.
Met de Miev rij ik tegenwoordig vrijwel uitsluitend in B, dan heb ik regeneratief remmen met 15kW, dat blijkt in de praktijk voldoende te zijn om zonder extra remmen aan te sluiten in de rij. Gewoon net voorbij het 150 meter bord het pedaal loslaten en dan kom je met 30km/u aan bij de rotonde.

Het is wel jammer dat de remlichten van de Miev niet aan gaan bij motorremmen, dat doet de BMW i3 wel beter. Remlicht activatie bij meer dan 8kW remmen lijkt me wel toepasselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
databeestje schreef op zondag 15 mei 2016 @ 09:45:
Met de Miev rij ik tegenwoordig vrijwel uitsluitend in B, dan heb ik regeneratief remmen met 15kW, dat blijkt in de praktijk voldoende te zijn om zonder extra remmen aan te sluiten in de rij. Gewoon net voorbij het 150 meter bord het pedaal loslaten en dan kom je met 30km/u aan bij de rotonde.
Ik rij in de Soul ook in B, behalve op de snelweg. Daar alleen als er file is. O de snelweg rij ik meestal met CC aan, maar ik vind het irritant dat als je die afschakelt terwijl je nog in de B zit je dan gelijk echt remt. in D vertraag je ook wel, maar meer vergelijkbaar met een benzine auto waar je het gas van los laat.
Het is wel jammer dat de remlichten van de Miev niet aan gaan bij motorremmen, dat doet de BMW i3 wel beter. Remlicht activatie bij meer dan 8kW remmen lijkt me wel toepasselijk.
De Soul doet zijn remlichten automatisch aan, maar waar de grens precies zit weet ik niet. Ik meen dat het afhankelijk is van de deceleratie en niet zo zeer het opgenomen vermogen (al hangen die natuurlijk ook wel samen). Bij lage snelheden gebeurt het in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bummer m'n ruitje is toch net te klein, krijg de volle bak wind in m'n gezicht:

http://imgur.com/YnYWYgQ

Wh/km was wel omlaag zag ik met een testritje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
[...]

C
Daar in een hybride-newby ben wist ik niet waar de B voor stond. Dus gelijk ff gezocht; B van berg. Dan remt hij dus meer af bij gaslos en regenereer je meer als ik het goed begrijp? Zal het eens testen in de Prius..
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

thunder68 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 20:47:
[...]

C
Daar in een hybride-newby ben wist ik niet waar de B voor stond. Dus gelijk ff gezocht; B van berg. Dan remt hij dus meer af bij gaslos en regenereer je meer als ik het goed begrijp? Zal het eens testen in de Prius..
Bedankt voor de tip!
B van "braking" lijkt me logischer ;)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
JeroenE schreef op zondag 15 mei 2016 @ 09:37:
[...]

Gefeliciteerd! Mooie deal gekregen voor de punto?
Best een goede prijs!, 4000euro voor de punto (ingeruild) maar daar tegenover een HELE strakke deal gemaakt bij Auto Bleeker in Purmerend, bij de dealers betaal je een stuk meer!

Zojuist thuis in Eindhoven na het uittesten van 2 Fastned stations :)

Rit:
-Vanaf Purmerend vertrokken naar Fastned naast Leiden (22KW laden was door bekend probleem het maximale op die lokatie)
- Vanuit Fastned Leiden naar schiedam gereden en met diverse familie wat rondjes gereden
- Via schiedam weer doorgereden naar Fastned ''De Zuidpunt' na Dordrecht
- Na het laden op 43KW (tot 99%) naar huis gereden in Eindhoven met 45KM geschatte actieradius over bij aankomst!

Het gaat om een witte Renault Zoe Intens, quickcharge, Pearl White uit 2014 met 38800km bij aanschaf. Deze auto is geïmporteerd uit frankrijk en Auto Bleeker handelt alleen in Elektrische auto's. Momenteel heeft Auto Bleeker 20(+?) Zoe's, een aantal Nissan Leafs en een paar Toyota hybrides staan.

Bij de auto hebben wij een ''Flexcharger'' erbij gekregen waarmee je 10A of 14A kan kan laden op het stopcontact, daarnaast krijgen wij ook binnenkort de wallbox van laadpaal24.nl (3x16A) thuisgestuurd van Auto Bleeker met vaste laadkabel, wij hoeven alleen de montage te laten verzorgen..!

Foto bij eerste keer laden @Fastned (1e maand is gratis) wij zijn heel blij!:

Pearl White Zoe Intens 2014, QC

(Meer foto's volgen later, morgen de auto binnen nog even poetsen omdat ik hem eerder heb opgehaald heeft gerrit 1000x zijn excuses aangeboden dat hij hem niet meer kon poetsen van binnen, in het kort: een hele toffe man die samen met zijn vader handelt in enkel elektrische auto's!)

Ik heb gevraagd of Gerrit een foto wilt maken van 10 a 15+ renault zoe's op een rij zodat ik die foto ook hier kan plaatsen!

De auto rijdt heerlijk :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 15-05-2016 23:58 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op zondag 15 mei 2016 @ 14:52:
Bummer m'n ruitje is toch net te klein, krijg de volle bak wind in m'n gezicht:
Jammer! Is het in de praktijk ook zo of alleen op het plaatje? Want als ik zo kijk dan heeft een langere ruit om dit te voorkomen pas zin tenzij je hem tot voor je kin door kan trekken.
Bedankt voor de tip!
Zoals Shapeshifter schreef is het de B van Brake. De auto remt dan meer af en genereert meer energie om in de accu te stoppen. Bij sommige auto's kan je dit niet met de pook instellen, maar in een menu zelf. Meestal heb je dan ook meer opties. Volgens mij is dat bijvoorbeeld bij de Outlander PHEV op die manier. In de Soul heeft de ECO knop ook nog effect op het remmen, als je die uitzet remt hij minder af. Maar dat heb ik eigenlijk altijd aan staan.

Dit proces is natuurlijk niet 100% efficiënt dus het blijft voordeliger om niet te remmen. Binnen de stad rij ik dus meestal wel in B, dat is wel makkelijk omdat je minder het rempedaal hoeft aan te raken.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk of het efficiënter is als je zelf remt terwijl hij in B staat dan in D. Voor mijn gevoel zou dat niet uit moeten maken. De software zou kunnen weten hoeveel er maximaal afgeremd kan worden door te regenereren en hoeft de mechanische rem pas te activeren als de bestuurder het pedaal zo diep intrapt dat je over de max heen gaat. Maar er zijn mensen die beweren dat je in B meer regenereert, ook al rem je niet zo hard dat je de mechanische rem activeert.

Het is een beetje lastig om dat goed na te bootsen; probeer maar eens zo veel mee remmen dat je precies op "B" uitkomt terwijl je in "D" staat, dus tja... Gelukkig hoef ik niet zo heel vaak hard te remmen. Maar als ik dat al doe dan kijk ik meestal niet hoeveel energie er weer in de accu wordt gestopt ;)
Stef87 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 23:42:
- Na het laden op 43KW (tot 99%) naar huis gereden in Eindhoven met 45KM geschatte actieradius over bij aankomst!
Dus met dit redelijke weer kan je makkelijk van Schiedam naar Eindhoven rijden (of andersom). Moet je daar dan natuurlijk wel lang genoeg blijven om langzaam weer vol te laden :)
Bij de auto hebben wij een ''Flexcharger'' erbij gekregen waarmee je 10A of 14A kan kan laden op het stopcontact
Ik heb ook zo'n soort lader (uit China) en die kan je schakelen tussen 10A en 16A. Dat laatste gebruik ik op mijn werk (want daar is alles op 16A berekend), de 10A als ik elders via een stopcontact laad.

Ook met 14A moet je wel oppassen als je dat aansluit op plekken waar je niet precies weet hoe het is aangelegd. Je kan dan beter 10A gebruiken om te voorkomen dat je de boel overbelast (brandgevaar).
morgen de auto binnen nog even poetsen omdat ik hem eerder heb opgehaald
Kon je niet wachten tot maandag? :P
Wel fijn dat je hem toch eerder kon komen halen! *O*
De auto rijdt heerlijk :*)
Beter dan een Twizy? })

Enneh, je moet je autoscout link nog even verwijderen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
C
Bedankt voor de tip!
Met B remt hij op de motor zoals een conventionele auto (want, compressie), i.p.v. op één van de twee elektromotoren.

Het is minder efficiënt (want je regenereert niet meer, én de motor gaat niet meer uit tijdens afremmen), maar dat voorkomt dat hij continu de remmen gaat gebruiken zodra de accu's vol zitten (en de remmen dus te heet kunnen worden, én veel meer slijten).

Kortom, niet gebruiken, tenzij in de bergen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 16-05-2016 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op maandag 16 mei 2016 @ 08:44:
[...]

Jammer! Is het in de praktijk ook zo of alleen op het plaatje? Want als ik zo kijk dan heeft een langere ruit om dit te voorkomen pas zin tenzij je hem tot voor je kin door kan trekken.
Ik ga verder prutsen met de afstelling, misschien nog een spoiler erop. Maar goed dit was ook maar een goedkoop ruitje van ebay om mee aan te freubelen want het plan is nog steeds om er een tourkuip op te zetten. Met mijn lengte van 1,89m zit ik ook aan de kant van de hoge ruitjes natuurlijk :P

[ Voor 7% gewijzigd door Erasmo op 16-05-2016 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

[...]

Dat rem licht is nu standaard geworden voor de veiligheid maar die eerste elektrische auto's hadden dat niet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:39
De iMiev heeft ook geen remgeneratie met pedaal, zoals wel anderen. Dat lijkt me dat de keuze heeft beinvloed om geen remlampjes te laten branden, en verklaart ook waarom een iMiev een b stand heeft, maar een leaf niet. Daar wordt je verwacht het met het pedaal te doen. Al ben ik wat sneu dat de leaf er weer geen remgeneratie ingooit met cruise control heuveltje af. Dat doen andere weer wel.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

C
Bedankt voor de tip!
Wel, je hebt een hybride, ik heb een volelektrische auto, de B kan best iets anders betekenen in een Prius, het is imho niet echt een elektrische auto, er zit geen stekker aan om op te laden denk ik? Of is dit een van de zeldzame plug-in modellen. Ik dacht dat daar niet heel veel van verkocht waren.

De Opel Ampera heeft bijvoorbeeld de L stand die hetzelfde doet als de B in mijn auto. Bij conventionele automaten wordt de L ook wel eens gebruikt om hem in een "versnelling" vast te zetten. De meeste elektrische auto's hebben geen echte versnellingen meer. Volelktrisch is een vaste overbrenging, hybrides hebben vaak een CVT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:55
Gisteren mijn 1e 'lange afstand' ritje gehad: van den bosch naar holland casino breda (en terug).

De leaf had 100% bij vertrek en gaf hierbij een indicatie van 134 km aan. Ik heb de hele rit op eco B gereden en heb enkel luchtcirculatie aan gehad. Daarnaast reed ik continu op cruise control 110 km.

Desondanks ben ik toch teleurgesteld over het verbruik. Eenmaal aangekomen in breda gaf de batterij nog slechts 51% aan. Bijna de helft dus verbruikt op een ritje van slechts 45 km. Ik was dus een beetje bang of ik de terugreis wel zou halen, gelukkig was er toevallig nog net 1 laatste oplaadpaal vrij in de parkeergarage...

Ik had eigelijk gehoopt van de te verwachten 134 km er zeker toch wel 120 km van zou halen. Maar gezien het verbruik op de heenreis ben ik bang dat ik niet verder zou komen dan totaal zo'n 100 km.

Meer eigenaren met een leaf waarbij dit herkenbaar is? Accu zou nog zijn volle sterkte moeten hebben lijkt me, auto komt uit 2015 en er staat zo'n 4300 km op de teller.

Edit: mocht het nog een verschil maken: de auto was beladen met 4 personen :)

[ Voor 4% gewijzigd door joeyke87 op 16-05-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-10 15:07

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

databeestje schreef op maandag 16 mei 2016 @ 11:01:
[...]

De Opel Ampera heeft bijvoorbeeld de L stand die hetzelfde doet als de B in mijn auto. Bij conventionele automaten wordt de L ook wel eens gebruikt om hem in een "versnelling" vast te zetten. De meeste elektrische auto's hebben geen echte versnellingen meer. Volelktrisch is een vaste overbrenging, hybrides hebben vaak een CVT.
De L stand in mijn toenmalige Civic Hybrid hielt de CVT hoger in de toeren en regenereerde ook meer bij het loslaten van het gas.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

joeyke87 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 11:17:
Gisteren mijn 1e 'lange afstand' ritje gehad: van den bosch naar holland casino breda (en terug).

De leaf had 100% bij vertrek en gaf hierbij een indicatie van 134 km aan. Ik heb de hele rit op eco B gereden en heb enkel luchtcirculatie aan gehad. Daarnaast reed ik continu op cruise control 110 km.

Desondanks ben ik toch teleurgesteld over het verbruik. Eenmaal aangekomen in breda gaf de batterij nog slechts 51% aan. Bijna de helft dus verbruikt op een ritje van slechts 45 km. Ik was dus een beetje bang of ik de terugreis wel zou halen, gelukkig was er toevallig nog net 1 laatste oplaadpaal vrij in de parkeergarage...

Ik had eigelijk gehoopt van de te verwachten 134 km er zeker toch wel 120 km van zou halen. Maar gezien het verbruik op de heenreis ben ik bang dat ik niet verder zou komen dan totaal zo'n 100 km.

Meer eigenaren met een leaf waarbij dit herkenbaar is? Accu zou nog zijn volle sterkte moeten hebben lijkt me, auto komt uit 2015 en er staat zo'n 4300 km op de teller.

Hoe lang heb je hem al en wat reed je hiervoor? In mijn ervaring speelt rijstijl namelijk een grote rol. Als je ver wilt komen moet je gewoon langzaam optrekken, remmen vermijden en zoveel mogelijk cruizen (en als je echt ver wil komen gebruik je geen airco en hang je hem achter een vrachtwagen ;) ).

Mijn LEAF uit 2011 met <85% capaciteit haalt nog net 90km als ik zuinig rijd (zonder te hypermilen). Dus het lijkt me dat jij veel meer uit je auto moet kunnen halen als je nog iets bewuster gaat rijden.

Oh, en die range indicator van de LEAF zegt echt helemaal niets, je kunt daar op het begin rustig 20% afhalen en dan nog is hij weinig bruikbaar. Gewoon kijken naar het percentage (wat een luxe, ik heb alleen balkjes :( ). Elk balkje is ~7.5km bereik bij mij, bij jou zou het toch wel 10km moeten zijn. Overigens heb ik het donkerbruine vermoeden dat de onderste 2 balkjes stiekem meer energie representeren dan de bovenste 2...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:55
Shapeshifter schreef op maandag 16 mei 2016 @ 13:02:
[...]

Hoe lang heb je hem al en wat reed je hiervoor? In mijn ervaring speelt rijstijl namelijk een grote rol. Als je ver wilt komen moet je gewoon langzaam optrekken, remmen vermijden en zoveel mogelijk cruizen (en als je echt ver wil komen gebruik je geen airco en hang je hem achter een vrachtwagen ;) ).

Mijn LEAF uit 2011 met <85% capaciteit haalt nog net 90km als ik zuinig rijd (zonder te hypermilen). Dus het lijkt me dat jij veel meer uit je auto moet kunnen halen als je nog iets bewuster gaat rijden.

Oh, en die range indicator van de LEAF zegt echt helemaal niets, je kunt daar op het begin rustig 20% afhalen en dan nog is hij weinig bruikbaar. Gewoon kijken naar het percentage (wat een luxe, ik heb alleen balkjes :( ). Elk balkje is ~7.5km bereik bij mij, bij jou zou het toch wel 10km moeten zijn. Overigens heb ik het donkerbruine vermoeden dat de onderste 2 balkjes stiekem meer energie representeren dan de bovenste 2...
Ik heb hem nu een klein maandje, reed hiervoor een Mercedes C180. Toen was mijn rijstijl nogal wat sportiever (140) Nu rij ik dus al op de rechterrijbaan met zo'n 110. Ik moet wel zeggen dat ik bij het invoegen op de snelweg het pedaal vol intrap (weliswaar op eco). Misschien kan ik hier nog een beetje winst mee halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Hierbij nog een foto van alle Renault Zoe's die Auto Bleeker op voorraad had staan toen wij onze Zoe kwamen ophalen.

Bijna alle kleuren op de foto van de actuele voorraad, de missende grijze kleur staat nog bij de Renault dealer:
(Klik voor groot plaatje:)
Zoe's bij elkaar

Wij hebben tevens een STUK minder hoeven uitgeven dan bij de Renault dealer(s) die ook heel vaak bij Gerrit en zijn vader Renault Zoe's (in bulk) inkopen.

Je kan hier voor een leuke prijs ook een originele Renault Flexicharger halen zodat je via het stopcontact kan opladen. (Wij hebben die er ''gratis'' bij gekregen) mocht je dat willen kan je ook laadpalen en walboxen met korting kopen bij Gerrit, van laadpaal24.nl.

[ Voor 81% gewijzigd door Stef87 op 16-05-2016 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 11:51
joeyke87 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 13:15:
[...]

Ik heb hem nu een klein maandje, reed hiervoor een Mercedes C180. Toen was mijn rijstijl nogal wat sportiever (140) Nu rij ik dus al op de rechterrijbaan met zo'n 110. Ik moet wel zeggen dat ik bij het invoegen op de snelweg het pedaal vol intrap (weliswaar op eco). Misschien kan ik hier nog een beetje winst mee halen.
Bij een ICE motor kost optrekken op de oprit je veel brandstof omdat je hoog in de toeren klimt, vaak op een koude motor.
Met maar 1 versnelling maakt het bij je EV (volgens mij) niks uit.
ECO rijden met een EV zit vooral in het laag houden van je maximum snelheid. En rustig remmen zodat je je accu's kan laden ipv je schijfremmen verhitten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Spreek je het nou uit als Zohey of Zohi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YoshiBignose schreef op maandag 16 mei 2016 @ 19:55:
Spreek je het nou uit als Zohey of Zohi?
Of zoe(f). Maar ik zeg eigenlijk so-ie. Geen idee of dat klopt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Erasmo schreef op maandag 16 mei 2016 @ 09:23:
[...]

Ik ga verder prutsen met de afstelling, misschien nog een spoiler erop. Maar goed dit was ook maar een goedkoop ruitje van ebay om mee aan te freubelen want het plan is nog steeds om er een tourkuip op te zetten. Met mijn lengte van 1,89m zit ik ook aan de kant van de hoge ruitjes natuurlijk :P
"Flip up" werkt goed Zo iets of zo bijvoorbeeld

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JeroenE schreef op maandag 16 mei 2016 @ 20:51:
[...]

Of zoe(f). Maar ik zeg eigenlijk so-ie. Geen idee of dat klopt of niet.
Ik zeg ook altijd so-ie maar laatst hoorde ik dus so-hey en dat klinkt niet vind ik... is een reden om hem niet te kopen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:51
RocketKoen schreef op maandag 16 mei 2016 @ 14:16:
[...]

Bij een ICE motor kost optrekken op de oprit je veel brandstof omdat je hoog in de toeren klimt, vaak op een koude motor.
Het kost je vooral brandstof omdat je snelheid wint (kinetische energie) en zolang je de motor niet extreem in de toeren jaagt bij volgas gaat dat ook nog al efficiënt (zover dat kan bij een ICE). In een beetje turbodiesel kan dat perfect aan 80% het gaspedaal ingedrukt bij vol koppel, zo wat het efficiëntste werkingsgebied van de motor.
Daarentegen zal een EV ook gewoon de nodige batterijcapaciteit verbruiken bij vollast, echter zal daar de spreiding tussen vollast en deellast optrekken veel minder zijn dan bij een ICE. Daarnaast zijn dan factoren zoals warmteontwikkeling in de batterij (afhankelijk van hoe goed de koeling is), en andere weer belangrijken in de (totale) efficiëntie van een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 11:51
AndRo555 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:55:
[...]

Het kost je vooral brandstof omdat je snelheid wint (kinetische energie) en zolang je de motor niet extreem in de toeren jaagt bij volgas gaat dat ook nog al efficiënt (zover dat kan bij een ICE). In een beetje turbodiesel kan dat perfect aan 80% het gaspedaal ingedrukt bij vol koppel, zo wat het efficiëntste werkingsgebied van de motor.
Daarentegen zal een EV ook gewoon de nodige batterijcapaciteit verbruiken bij vollast, echter zal daar de spreiding tussen vollast en deellast optrekken veel minder zijn dan bij een ICE. Daarnaast zijn dan factoren zoals warmteontwikkeling in de batterij (afhankelijk van hoe goed de koeling is), en andere weer belangrijken in de (totale) efficiëntie van een EV.
De kinetische energie is puur afhankelijk van je eindsnelheid. Niet of je er 3 seconden over deed om daar te komen of 15

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 22:05
YoshiBignose schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:53:
[...]

Ik zeg ook altijd so-ie maar laatst hoorde ik dus so-hey en dat klinkt niet vind ik... is een reden om hem niet te kopen O-)
Het is me onduidelijk of je het spelt met een accent (zoé) of zonder (zoe). Op de Renault website staat het altijd in hoofdletters waarbij je het accent sowieso weglaat. Maar omdat het een Franse auto is, lijkt me het dat je het uitspreekt als zo-ee. Zonder H, die spreek je in het Frans sowieso niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
Bartjuh schreef op maandag 16 mei 2016 @ 09:04:
[...]

Met B remt hij op de motor zoals een conventionele auto (want, compressie), i.p.v. op één van de twee elektromotoren.

Het is minder efficiënt (want je regenereert niet meer, én de motor gaat niet meer uit tijdens afremmen), maar dat voorkomt dat hij continu de remmen gaat gebruiken zodra de accu's vol zitten (en de remmen dus te heet kunnen worden, én veel meer slijten).

Kortom, niet gebruiken, tenzij in de bergen.
Thanks voor de uitleg! Ik snappum!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 12:19
FreeShooter schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:10:
[...]

Het is me onduidelijk of je het spelt met een accent (zoé) of zonder (zoe). Op de Renault website staat het altijd in hoofdletters waarbij je het accent sowieso weglaat. Maar omdat het een Franse auto is, lijkt me het dat je het uitspreekt als zo-ee. Zonder H, die spreek je in het Frans sowieso niet uit.
Antwoord: YouTube: TV commercial ZOE Experience: Renault ZOE Chute du Mur Lancement 60s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ollie1965 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:52:
[...]

"Flip up" werkt goed Zo iets of zo bijvoorbeeld
Ik ken het maar die zijn duurder dan het ruitje zelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
Semyon schreef op maandag 16 mei 2016 @ 09:35:
De iMiev heeft ook geen remgeneratie met pedaal, zoals wel anderen. Dat lijkt me dat de keuze heeft beinvloed om geen remlampjes te laten branden, en verklaart ook waarom een iMiev een b stand heeft, maar een leaf niet. Daar wordt je verwacht het met het pedaal te doen. Al ben ik wat sneu dat de leaf er weer geen remgeneratie ingooit met cruise control heuveltje af. Dat doen andere weer wel.
Ehm, waar heb je deze informatie vandaan? De Leaf (24 kWh, 2015) heeft wel degelijk een B stand, en hij regenereert ook gewoon op cruise control.
joeyke87 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 11:17:

Zie mijn eerdere posts. Ik heb een nieuwe Leaf uit 2015, 24 kWh met intussen zo'n 8000 km op de teller. Op de snelweg, cruise control op 115 km/h, is het bereik ongeveer 100 km. Dit kun je het beste aflezen aan de hand van de verbruiksmeter in het eco menu. Die geeft dan ongeveer 20 kW aan, wat ook de effectieve capaciteit is van je accu. Dan zou je dus een uur moeten kunnen rijden (=115 km), maar daar moet je nog wat vanaf trekken voor optrekken, inhalen etc. En inderdaad de volle belading van 4 personen maakt zeker uit. (Harde) tegenwind kan ook 10-30% schelen.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:39
Veneficus schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 08:54:
[...]

Ehm, waar heb je deze informatie vandaan? De Leaf (24 kWh, 2015) heeft wel degelijk een B stand, en hij regenereert ook gewoon op cruise control.
Interessant. De twee Leafs die mijn werkgever heeft hebben alleen een D en Eco. Als je heuvelafwaards gaat gaat bij deze de snelheid in het cruise control venster knipperen als je de snelheid overschreid die je gezet hebt.

Misschien een latere update? 'Wij' hadden een van de eerste modellen.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Semyon schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:01:
[...]

Interessant. De twee Leafs die mijn werkgever heeft hebben alleen een D en Eco. Als je heuvelafwaards gaat gaat bij deze de snelheid in het cruise control venster knipperen als je de snelheid overschreid die je gezet hebt.

Misschien een latere update? 'Wij' hadden een van de eerste modellen.
De 2011 modellen hebben geen B stand (eerste generatie), mijne heeft hem ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Stef87 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 14:01:
Hierbij nog een foto van alle Renault Zoe's die Auto Bleeker op voorraad had staan toen wij onze Zoe kwamen ophalen.

Bijna alle kleuren op de foto van de actuele voorraad, de missende grijze kleur staat nog bij de Renault dealer:
(Klik voor groot plaatje:)
[afbeelding]

Wij hebben tevens een STUK minder hoeven uitgeven dan bij de Renault dealer(s) die ook heel vaak bij Gerrit en zijn vader Renault Zoe's (in bulk) inkopen.

Je kan hier voor een leuke prijs ook een originele Renault Flexicharger halen zodat je via het stopcontact kan opladen. (Wij hebben die er ''gratis'' bij gekregen) mocht je dat willen kan je ook laadpalen en walboxen met korting kopen bij Gerrit, van laadpaal24.nl.
Hebben ze hier ook Zoe's met een koopaccu (uit Noorwegen/UK)? Ik wil best graag voor een Zoe gaan, maar niet op basis van een leaseconstructie. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Semyon schreef op maandag 16 mei 2016 @ 09:35:
De Miev heeft zeker wel remgeneratie met pedaal, dat is duidelijk zichtbaar op de console als je remt. Als ik in D rijdt dan is dit een groot deel van het blauwe regen deel, als ik de rem dan zacht aanraak gaat deze nog verder het blauwe deel in.

Op de C stand waar de motorrem maar 5kW is kan je dit nog duidelijker zien. Maargoed, er is wel degelijk "blended braking", waarbij er sprake is van motorrem en fysieke rem. Ook als je de cruise control gebruikt gaat deze helling af hergenereren tot het maximum van de motorrem stand (D, B of C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Krisp schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:31:
[...]

Hebben ze hier ook Zoe's met een koopaccu (uit Noorwegen/UK)? Ik wil best graag voor een Zoe gaan, maar niet op basis van een leaseconstructie. :)
Nee, dat is door Renault NL bepaald. Je zal dus evt zelf moeten importeren (auto uit UK, stuur aan rechter kant...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Noorwegen heeft het stuur wel aan onze kant :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Proton_ schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:27:
Noorwegen heeft het stuur wel aan onze kant :)
klopt... maar de opmerking is meer om te voorkomen dat je 'even' iets gaat importeren.. Tenzij ombouw je hobby is ;)
Vraag blijft OF Renault Noorwegen nog wel enige vorm van medewerking behoeft te verlenen bij import door nederlander. Iets met o.a. (consumenten) recht (zal ook verschillen tussen NL en Noorwegen dunkt me)

[ Voor 27% gewijzigd door NielsTn op 17-05-2016 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:09:
[...]
De kinetische energie is puur afhankelijk van je eindsnelheid. Niet of je er 3 seconden over deed om daar te komen of 15
Ik dacht altijd dat er meer verliezen* waren bij een hogere laadstroom, vandaar dat langzaam optrekken beter was voor de range. Oftewel, dat bij vol optrekken met 73kW de verliezen 15% zijn, terwijl bij 40kW (ECO-stand van de ZOE) de verliezen maar 10% zijn. De cijfers gebruik ik hier puur om het punt uit te leggen, niet als bewijs voor het fenomeen; Ik heb geen idee wat de exacte verliezen zijn.

*Verliezen = warmteontwikkeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

NielsTn schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:48:
[...]

klopt... maar de opmerking is meer om te voorkomen dat je 'even' iets gaat importeren.. Tenzij ombouw je hobby is ;)
Vraag blijft OF Renault Noorwegen nog wel enige vorm van medewerking behoeft te verlenen bij import door nederlander. Iets met o.a. (consumenten) recht (zal ook verschillen tussen NL en Noorwegen dunkt me)
Ja, daarom ben ik ook enigszins huiverig om dat te doen. Alternatief is om alsnog een Nissan te kopen, maar het scheelt al snel veel geld, temeer omdat ik 35-40K km per jaar verwacht te rijden. Grote vraag is waar je de batterij koopt ter vervanging: Renault NL zal het waarschijnlijk niet doen. Renault NO zal dus de batterij moeten leveren, wat een aantal complicaties met zich mee gaat brengen.

Dat is de reden dat ik vermoedelijk alsnog voor Nissan ga, alhoewel die duurder is.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.