This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dus elke euro die ik Bespaar op het lease bedrag mag ik in eigen zak steken....
Nee een S blijft te duur.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Bij de Leaf zit een 220V laadkabel (langzaamaanladen zegt Fastned dan), en natuurlijk een mennekes kabel om bij een Laadpaal te kunnen laden (beide kabels rond de 6 meter)
Ik heb geen eigen oprit, en er zit ongeveer 3,5m (voortuintje) + 3,5m (stoep) tussen de Leaf (openbare parkeerplek aan stoeprand). Zeker 1,5 meter te kort om iets aan de muur te maken. Wil ik thuis kunnen laden dan dus altijd over de stoep heen, en OF een langere kabel aanschaffen OF laadmogelijkheid net tegen de stoep op eigen terrein aan zetten
Ik woon in een 1920 wijkje met 1x25A aansluitingen, en kan dus evt wel tegen betaling naar 3x25A (kost me minstens eenmalig 350 euro) of zelfs naar 3x32 A (kost me naast de eenmalige Aliander kosten ook >400 euro per jaar meer vastrecht).
Ik zit me nu af te vragen of het wel zinnig is om een laadpaal in de voortuin te zetten. Waarom niet gewoon een zuiltje/kastje met een 220Volt buitenstekker waar ik dan de 220V laadkabel in prik/hang? Het gaat met een laadpaal allemaal wel (iets?) sneller, maar ik ga waarschijnlijk 'm toch overnacht laden + zo nu en dan indien nodig naar een snellader...
Dus: gewoon die stekker gebruiken, en een laadpaal vergeten, goed beschouwt heb ik al een EVSE aan een kabeltje? Is dat een goed idee of mis ik iets?
Grappig, ik heb dezelfde regeling op mijn werk. Is niet heel gebruikelijk dacht ik.Smuggler schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:45:
Ik moet de lease auto gewoon vanuit mijn salaris betalen. De enige grens is dat ik niet onder minimumloon mag uitkomen.
Dus elke euro die ik Bespaar op het lease bedrag mag ik in eigen zak steken....
Nee een S blijft te duur.
Aangezien je 'maar' een hoofdzekering van 25A hebt waar je hele huis al op zit, zou ik zeker niet met 16A (=3,6 kW) je auto gaan laden. Ik zou het bij de thuislader op 10A(?) houden en gewoon een verlengsnoer ofzo gebruiken inderdaad.rduivenvoorde schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:50:
Mensen, als een prille (1 april) Leaf 30kWh bezitter wil het het volgende even tegen jullie aanhouden:
Bij de Leaf zit een 220V laadkabel (langzaamaanladen zegt Fastned dan), en natuurlijk een mennekes kabel om bij een Laadpaal te kunnen laden (beide kabels rond de 6 meter)
Ik heb geen eigen oprit, en er zit ongeveer 3,5m (voortuintje) + 3,5m (stoep) tussen de Leaf (openbare parkeerplek aan stoeprand). Zeker 1,5 meter te kort om iets aan de muur te maken. Wil ik thuis kunnen laden dan dus altijd over de stoep heen, en OF een langere kabel aanschaffen OF laadmogelijkheid net tegen de stoep op eigen terrein aan zetten
Ik woon in een 1920 wijkje met 1x25A aansluitingen, en kan dus evt wel tegen betaling naar 3x25A (kost me minstens eenmalig 350 euro) of zelfs naar 3x32 A (kost me naast de eenmalige Aliander kosten ook >400 euro per jaar meer vastrecht).
Ik zit me nu af te vragen of het wel zinnig is om een laadpaal in de voortuin te zetten. Waarom niet gewoon een zuiltje/kastje met een 220Volt buitenstekker waar ik dan de 220V laadkabel in prik/hang? Het gaat met een laadpaal allemaal wel (iets?) sneller, maar ik ga waarschijnlijk 'm toch overnacht laden + zo nu en dan indien nodig naar een snellader...
Dus: gewoon die stekker gebruiken, en een laadpaal vergeten, goed beschouwt heb ik al een EVSE aan een kabeltje? Is dat een goed idee of mis ik iets?
Als dat voor jou voldoende snel oplaad, waarom moeilijk doen en/of extra kosten maken?
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Ik gok erop dat je met een beetje mazzel er 980 uit kan halen. Soms heb je pech en zit er maar een 150mAh in.Maasluip schreef op maandag 04 april 2016 @ 22:41:
[...]
Er zijn al 9800 mAh 18650 cellen. En dat haal je niet door er meer elektrolyt in te stoppen.
Nee, alles boven de 3000 uit China kan je zo'n beetje universeel afschrijven, de merk cellen komen in de beste vorm nu boven de 3000 uit, 4000 past er op dit moment met normale li-ion alchemie niet in. De Samsunf of LG 3000mAh cellen zijn redelijk gangbaar en goed te verkrijgen zonder meteen nep te krijgen.
Zelfs de nieuwere LG en Samsung cellen hebben al een andere spanning en moet je tot 4,3 of 4,35 Volt laden om aan de 3400mAh cijfers te komen.
Mijn woning is van 1985 en had ook een 25A zekering, deze kan je kostenloos laten wisselen voor een 35A door de Liander. Zo laad ik mijn Miev met 3kW. Tot op heden nog geen probleem gehad met andere apparatuur in huis.rduivenvoorde schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:50:
Leg wat zonnepanelen op je dak en maak van de mogelijkheid gebruik om de meterkast om te bouwen tot een 3x25A, dan kan je meteen een groep voor de auto maken als ie open ligt
[ Voor 28% gewijzigd door databeestje op 05-04-2016 14:27 ]
Bizar slechte regeling, ik vind mijn regeling al niet best met 10% eigen bijdrage. Maar dan betaal ik voor mijn Volvo V60 T3 ongeveer 410 euro netto. Maar dan heb ik wel veel meer auto dan die Clio.tiguan schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:51:
[...]
Grappig, ik heb dezelfde regeling op mijn werk. Is niet heel gebruikelijk dacht ik.
Dan zou ik wel 3x nadenken voordat ik een lease-auto zou nemen
Ik krijg wel 710 euro 420 euro netto extra salaris, zodat er ruimte is om een auto te rijden. Hoe ik dat besteed is aan mij. Bijtelling is voor eigen rekening vinden ze, vandaar dat het bedrag op 710 euro is gezet. Het is gewoon een stuk inzichtelijker hoe het geld wordt uitgegeven, en je hebt er zelf invloed op. Als je meer salaris wilt hebben kan je kiezen een up gaan rijden. Mocht je meer waarde hechten een goede auto, dan kan je zo voor ruim 2000 euro gaan leasen.Blik1984 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 14:32:
[...]
Bizar slechte regeling, ik vind mijn regeling al niet best met 10% eigen bijdrage. Maar dan betaal ik voor mijn Volvo V60 T3 ongeveer 410 euro netto. Maar dan heb ik wel veel meer auto dan die Clio.
Dan zou ik wel 3x nadenken voordat ik een lease-auto zou nemen
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ah, ok. Dat vertelde je er niet bij. Je hebt dus gewoon een budget wat je direct bij je salaris krijgt in plaats van dat het verrekend wordt met het lease-budgetSmuggler schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 14:39:
[...]
Ik krijg wel 710 euro 420 euro netto extra salaris, zodat er ruimte is om een auto te rijden. Hoe ik dat besteed is aan mij. Bijtelling is voor eigen rekening vinden ze, vandaar dat het bedrag op 710 euro is gezet. Het is gewoon een stuk inzichtelijker hoe het geld wordt uitgegeven, en je hebt er zelf invloed op. Als je meer salaris wilt hebben kan je kiezen een up gaan rijden. Mocht je meer waarde hechten een goede auto, dan kan je zo voor ruim 2000 euro gaan leasen.
Bij mijn oude werk had ik een budget waarvan ik een lease-auto kon nemen, als ik eronder zat kreeg ik het restant uitbetaald, erboven moest ik zelf extra inleggen.
Facts don't care about your feelings
nee.YoshiBignose schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 14:44:
Kan je nog wat afdingen of erbij lullen bij aanschaf van een Model S?
Nee, maar ik heb wel gehoord dat je vaak in de winkel nog wat extra swag/kleren dan krijgen.YoshiBignose schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 14:44:
Kan je nog wat afdingen of erbij lullen bij aanschaf van een Model S?
Ja, de gewone stekker lader is ook een EVSE. Voor een Lea heb je op zich geen drie fasen nodig (want dat kan hij toch niet gebruiken). Op zich kan het wel handig zijn om toch 3 fasen aan te laten leggen omdat je dan op een nieuwe fase een laadpaal kan aansluiten en je op die manier niet bang hoeft te zijn dat de hoofdstop er uit vliegt omdat je vergeten bent dat je auto aan het laden was en de frituurpan aan zet terwijl de wasmachine ook al aan het draaien is.rduivenvoorde schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:50:
Langere laadkabels zijn duur en je kan dan bijna beter een gewone 220V kabel gebruiken. Maar in je boekje staat vast dat dat niet mag. Als je dit doet moet je wel een goede kabel nemen die genoeg W aan kan en niet een el cheapo kabeltje waar op het koper is bezuinigd. Enneh, je moet ook wel iets met waterdicht doen want in NL regent het af en toe ook 's nachts.
Ik zou zelf kijken om een grotere aansluiting te nemem (meer fases eventueel ook grotere zekeringen) en een (zelfbouw) kastje maken op 1 van de nieuwe fases. En dan het liefst 1 met een vaste kabel er aan, dan hoef je nog maar aan 1 kant de kabel in te prikken. 2 kanten is ook niet erg, maar toch meer werk.
Bedankt voor jullie reaktie(s), maar dit stukje lees ik vaak, maar begrijp ik niet. Je kunt toch nooit 3 fasen direkt in de auto prikken? Er zit toch altijd een laadpaal/EVSE tussen?JeroenE schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 14:55:
[...]
Voor een Leaf heb je op zich geen drie fasen nodig (want dat kan hij toch niet gebruiken).
Dus evt een 3x16A laadpaal (ev-box heeft die geloof ik), en dan kun je die toch gewoon gebruiken voor de Leaf?
Je laad dan niet met 3 fasen, maar 'gebruikt' wel de drie fasen om tot een hoger vermogen (11 kW?) te komen dan die 3.6 kW die je theoretisch(!) met een 1F16A aanluiting zou kunnen?
Er komt steeds meer duurzame stroom uit zon en wind. Die groei gaat zo hard dat we straks op bepaalde momenten zelfs meer aanbod van stroom hebben dan er vraag is. Om die overvloed ten volle te benutten zullen we dus stroom op moeten slaan en op het beste moment gaan gebruiken. Hoe? Dat kan het beste door de snel groeiende vloot van elektrische auto’s slim op te laden via Smart Charging. Met moderne en slimme technieken zorgen we ervoor dat de elektrische auto op het juiste moment geladen wordt: bijvoorbeeld midden in de nacht als het hard waait en er verder weinig vraag naar stroom is. Of in de middag als de kracht van de zon het grootst is.
Wat ik altijd moeilijk vind met die optimale situaties is dat die optimale situaties niet bestaan. Je komt thuis met je volledig elektrische auto en de accu is intussen leeg. Leuk dat je systeem dan bedenkt dat je pas in de nacht moet gaan opladen maar als je 's avonds opeens nog even weg moet, dan is je auto niet opgeladen en kan je niet weg. Idem voor als je nog capaciteit in je auto over hebt, het grid bedenkt, ah daar kan ik mooi nog even wat uithalen want de volgende morgen hoeft deze auto pas weer te rijden... Ook dan is 's avonds plotseling wegmoeten geen optie meer. Hoe gaan we dat probleem oplossen?ZuinigeRijder schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 15:34:
[video]
Er komt steeds meer duurzame stroom uit zon en wind. Die groei gaat zo hard dat we straks op bepaalde momenten zelfs meer aanbod van stroom hebben dan er vraag is. Om die overvloed ten volle te benutten zullen we dus stroom op moeten slaan en op het beste moment gaan gebruiken. Hoe? Dat kan het beste door de snel groeiende vloot van elektrische auto’s slim op te laden via Smart Charging. Met moderne en slimme technieken zorgen we ervoor dat de elektrische auto op het juiste moment geladen wordt: bijvoorbeeld midden in de nacht als het hard waait en er verder weinig vraag naar stroom is. Of in de middag als de kracht van de zon het grootst is.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
mee eens. Ik zorg wel zelf bij thuisladen dat ik in dal-uren 'werk', een meestal betekend het dat mijn Zoe rond 2 uur s'nachts zijn laadproces start. Tegen tijd dat ik vertrek is de accu opgeladen en nog opgewarmd ook van het laden.Gé Brander schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 15:59:
[...]
Wat ik altijd moeilijk vind met die optimale situaties is dat die optimale situaties niet bestaan. Je komt thuis met je volledig elektrische auto en de accu is intussen leeg. Leuk dat je systeem dan bedenkt dat je pas in de nacht moet gaan opladen maar als je 's avonds opeens nog even weg moet, dan is je auto niet opgeladen en kan je niet weg. Idem voor als je nog capaciteit in je auto over hebt, het grid bedenkt, ah daar kan ik mooi nog even wat uithalen want de volgende morgen hoeft deze auto pas weer te rijden... Ook dan is 's avonds plotseling wegmoeten geen optie meer. Hoe gaan we dat probleem oplossen?
Op het werk wordt de Zoe gekoppeld en tegen 1200u is deze vol. Mooi in balans, want de grootste stroom zal op kantoren mn airco's zijn die dan hun verbruik tot zich nemen.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Je kan het problemen bedenken noemen maar het is gewoon een feit dat je hiermee minder flexibel bent dan met een benzine auto. Ik ben zelf volledig overtuigd van elektrisch rijden en hoop van harte dat mijn volgende auto de Tesla model 3 gaat worden. Echter ik wil het laden en ontladen wel zelf in de hand houden en niet door iets of iemand laten regelen die bedenkt wat handig is. Ik wil weg kunnen rijden als ik dat wil en hierin niet beperkt worden. Dat is er nu ook niet met de benzine auto's. Er wordt geen benzine uit de auto gehaald op piekmomenten en er weer bij gedaan op dalmomenten...NielsTn schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:03:
[...]
mee eens. Ik zorg wel zelf bij thuisladen dat ik in dal-uren 'werk', een meestal betekend het dat mijn Zoe rond 2 uur s'nachts zijn laadproces start. Tegen tijd dat ik vertrek is de accu opgeladen en nog opgewarmd ook van het laden.
Op het werk wordt de Zoe gekoppeld en tegen 1200u is deze vol. Mooi in balans, want de grootste stroom zal op kantoren mn airco's zijn die dan hun verbruik tot zich nemen.Problemen bedenken is 1, maar maak ze aub niet groter... wees realistisch... (gericht ook aan Netbeheerders)
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Dan heb je alsnog de piek van 17.00-20.00 die men juist wil vermijden met een smart grid.menzo schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:21:
Je moet een minimum charge kunnen instellen. Zodat de auto onmiddelijk naar iets van 80km doet laden en daarna pas slim gaat doen kwa laden en ontladen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dit soort systemen werken pas echt goed als er een manier is voor bedrijven om realtime in te spelen op elektriciteitsvraag en -aanbod op een smart grid. Dan is er bedrijfsmatig incentive om systemen op te zetten die gemiddeld over heel veel klanten een optimale situatie verzorgen.Gé Brander schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:28:
[...]
Je kan het problemen bedenken noemen maar het is gewoon een feit dat je hiermee minder flexibel bent dan met een benzine auto. Ik ben zelf volledig overtuigd van elektrisch rijden en hoop van harte dat mijn volgende auto de Tesla model 3 gaat worden. Echter ik wil het laden en ontladen wel zelf in de hand houden en niet door iets of iemand laten regelen die bedenkt wat handig is. Ik wil weg kunnen rijden als ik dat wil en hierin niet beperkt worden. Dat is er nu ook niet met de benzine auto's. Er wordt geen benzine uit de auto gehaald op piekmomenten en er weer bij gedaan op dalmomenten...
Momenteel is er nog niet zoiets; het kost ongeacht wanneer je een kWh verbruikt evenveel geld, en de energiemaatschappij moet maar zorgen dat alles stabiel is. Dat model werkt niet meer met relatief onbetrouwbare producenten zoals zon/wind, en relatief grote piekverbruikers zoals auto's. En zolang ergens geen economisch motief voor is.... wordt het zelden populair of wijdverbreid.
Ik begrijp goed dat dat de manier is om hier mensen voor geïnteresseerd te krijgen. Geld is altijd een goede motivator. Echter waar het mij om gaat heeft niets met het geld te maken.mux schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 18:02:
[...]
Dit soort systemen werken pas echt goed als er een manier is voor bedrijven om realtime in te spelen op elektriciteitsvraag en -aanbod op een smart grid. Dan is er bedrijfsmatig incentive om systemen op te zetten die gemiddeld over heel veel klanten een optimale situatie verzorgen.
Momenteel is er nog niet zoiets; het kost ongeacht wanneer je een kWh verbruikt evenveel geld, en de energiemaatschappij moet maar zorgen dat alles stabiel is. Dat model werkt niet meer met relatief onbetrouwbare producenten zoals zon/wind, en relatief grote piekverbruikers zoals auto's. En zolang ergens geen economisch motief voor is.... wordt het zelden populair of wijdverbreid.
Ik wil het zelfde gebruiksgemak als de benzine auto voor de elektrische auto. Er zijn nog wat hobbels te gaan voordat de elektrische auto net zo flexibel is als de benzine auto.
Voor benzine op dit moment:
- Vrijwel overal kunnen tanken (helaas niet thuis)
- Binnen vijf minuten klaar met tanken
- Altijd weten waar je aan toe bent met je tank
- Thuis kunnen laden
- Minder CO2 uitstoot per gereden kilometer (alhoewel sommige mensen denken dat het niet zo is)
- Langzaam laden (ja ik weet dat je snel kan laden, maar dan heb je geen 'volle tank' in korte tijd)
- Afhankelijk van de temperatuur een groot verschil in bereik
- Met smartgrid kan je auto leeggetrokken worden en ben je de sjaak als je 's avonds opeens ergens heen moet dat je dan niet ver komt omdat een 'smartgrid' bedacht heeft je elektra te kunnen gebruiken
Daarom rij ik nu (en de vorige twee auto's gewone hybride) een plugin hybride, volledige flexibiliteit die er ook is met benzine auto's maar voor de korte ritten rij ik vrijwel alleen maar elektrisch. De volgende stap zal zijn naar een volledig elektrische over een jaar of drie. Ik hoop, en ga er eigenlijk van uit, dat mijn bezwaren (niet op veel plaatsen kunnen snel laden/groot bereik op een lading/flexibel zijn in het smart grid gebeuren)dan wel opgelost zullen zijn.
Ik ben absoluut een voorstander van het smart grid maar niet in de vorm van het ontladen van de auto en bijladen van de auto zoals hierboven besproken werd. Maar dat is een persoonlijke voorkeur en ik begrijp dat het misschien met andere methoden wel goed kan.
Dus wel. De laadpaal doet niet meer dan de schakelaar omzetten. Er zit geen transformator in ofzo. Een leaf gebruikt maar 1 fase op maximaal 28A (als er een 6,6kw lader in zit)rduivenvoorde schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 15:21:
[...]
Bedankt voor jullie reaktie(s), maar dit stukje lees ik vaak, maar begrijp ik niet. Je kunt toch nooit 3 fasen direkt in de auto prikken? Er zit toch altijd een laadpaal/EVSE tussen?
Dus evt een 3x16A laadpaal (ev-box heeft die geloof ik), en dan kun je die toch gewoon gebruiken voor de Leaf?
Je laad dan niet met 3 fasen, maar 'gebruikt' wel de drie fasen om tot een hoger vermogen (11 kW?) te komen dan die 3.6 kW die je theoretisch(!) met een 1F16A aanluiting zou kunnen?
Sparql TV wiki
Ik denk dat het begrip "smart grid" ook niet te zeer overladen moet worden. Ik denk niet dat er een smart grid komt waar de energieproducenten kunnen kiezen om private opslag naar wil te kunnen inzetten. Ik denk ook niet dat dat nodig is.Gé Brander schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 18:26:
[...]
Ik ben absoluut een voorstander van het smart grid maar niet in de vorm van het ontladen van de auto en bijladen van de auto zoals hierboven besproken werd. Maar dat is een persoonlijke voorkeur en ik begrijp dat het misschien met andere methoden wel goed kan.
Volgens mij is het voldoende om elektrische auto's (elektrische opslagapparaten) dat zelf te laten beslissen: daalt de netspanning of -frequentie onder een bepaald punt, help dan het net door stroom in te voeren.
Het probleem van het toekomstige net (met meer fluctuerende opwek) lijkt me meer in de korte fluctuaties te zijn. Als je een net hebt dat gewoon de capaciteit niet heeft om alle energie op te wekken die gevraagd wordt, dan ben je gevaarlijk bezig. En ik denk ook niet dat het tot dat soort dingen komt in ontwikkelde landen zoals het onze
Signatures zijn voor boomers.
Ja, minuten slechts - waarschijnlijk.JeroenE schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 07:24:
[...]
En hoeveel minuten sneller was je nu op die afstand?
Van het weekend heb ik 87 km gereden met 52% resterend. In de buurt kon ik wel laden bij een paal dus aangesloten. Daar is toen 25% bij geladen eer ik weer weg ging. Op de terugweg heb ik van 77% naar 36% gereden (waarschijnlijk het grootste verschil wegens wind tegen/wind mee). Dat was dan wel achter een vrachtwagen (die waren er niet zo veel) of anders 88 km/u op de teller. Ik heb er 1u10 over gereden terwijl het volgens Google Maps 58 minuten (zonder file) is.
Haha, idd. Soms is dat de eerste reactie als men hoort dat ik een EV rijd. Eerste vraag: "Hoe ver kun je dan?". Met als reactie: "en hoe doe je dat dan met de vakantie?!"De meeste twijfelaars die ik ken rijden per dag helemaal niet zo veel. Maar ja, de vakantie naar Zuid-Spanje is belangrijk en moet en zal per se met de auto gebeuren die al voor de deur staat en het moet in 12 uur te rijden zijn.

Klopt. Damn you, autocorrect[...]
Ja, geweldig is dat. Maar ze heten Fastned
Rookworst zonder R is ook worst.
Met 40K km/jaar kan je een Zoe of Leaf leasen voor €540/maand (ex btw). Netto + bijtelling blijft er dan iets van €400/maand netto over.Smuggler schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:29:
[...]
Onze huidige clio is 23K (14%)en kost ons 680 in de lease. Maar de wegenbelasting die er spontaan bij kwam werd door de werkgever opgevangen. en de auto kost ons nu 502,9 euro netto. per maand.
Het gemak van tanken in je Clio kost je dus zo'n €3 per dag
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
https://www.ornl.gov/news...ireless-charging-vehicles
[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 05-04-2016 21:02 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
De keuze ligt sowieso bij de private opslag, het enige wat kan gebeuren is dat de prijzen dusdanig flexibel worden dat het gaat lonen om het te doen. Maar jij gaat inderdaad geen Tesla Powerwall aan de muur hangen als de energieproducent hem gewoon uit kan zetten... 'Sorry, we draaien liever gewoon de kolen er door heen'Maasluip schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 19:52:
Ik denk niet dat er een smart grid komt waar de energieproducenten kunnen kiezen om private opslag naar wil te kunnen inzetten.
Juist die 'micro fluctuaties' zijn helemaal niet spannend. Aan de ene kant kan het net gewoon een beetje variëren. Aan de andere kant kun je vrij eenvoudig op wijkniveau kleine buffers inbouwen, afhankelijk van de duur en piek van zo'n fluctuatie kan dat met batterijen/accu's (fluctuaties van ~ uur) of condensatoren (fluctuaties van ~ minuut).Maasluip schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 19:52:
Volgens mij is het voldoende om elektrische auto's (elektrische opslagapparaten) dat zelf te laten beslissen: daalt de netspanning of -frequentie onder een bepaald punt, help dan het net door stroom in te voeren.
Het probleem van het toekomstige net (met meer fluctuerende opwek) lijkt me meer in de korte fluctuaties te zijn. Als je een net hebt dat gewoon de capaciteit niet heeft om alle energie op te wekken die gevraagd wordt, dan ben je gevaarlijk bezig.
Daarnaast moeten die fluctuaties ook 'syncen' met het net. Bij de enorme aantallen van het net zie je juist dat fluctuaties minder sterk worden. Een late werker koppelt net zijn auto los, terwijl een vroege werker alweer thuis is.
Het invoeren van stroom zal altijd op een manier 'gestimuleerd' moeten worden. Stel je kWh kost 20 eurocent, die stop je in je accu (eff. 90% over) en daarna wil je hem weer in het net duwen, dan krijg je dus nog maar 18 eurocent terug en ben je 2 eurocent 'verloren' en je accu raakt 'op'. De enige optie is als je de accu kunt laden met bijvoorbeeld 5 eurocent en weer het net op kunt sturen bij 25 eurocent.
Hooguit krijg je met zonnepanelen dat mensen accu capaciteit aan de omvormer gaan hangen om langer zelfvoorzienend te zijn als je amper iets terugkrijgt voor je kWh. Maar die systemen zijn ook weer ingericht om de meest ideale situatie voor de klant te krijgen en niet voor het net. Dus zo lang mogelijk de meter stil laten staan, ongeacht de staat van het net. In de winter heb je dan een enorm probleem.
Een smartgrid zal (IMHO) altijd moeten gaan over flexibele energieprijzen en de bijkomende marktwerking.
Een dictatuur werkt niet en vergis je niet 10.000 Tesla's die 'tegenwerken' leggen in een keer je netwerk plat als ze 5 minuten snelladen en direct daarna 5 minuten maximaal terugleveren! Heb je echter ook 10.000 Nissan Leaf's in je netwerk, dan zullen die tijdens het dal maar wat graag gaan leveren voor die 2 euro per kWh en hun batterij maar al te graag voor -2 euro per kWh daarna weer opladen.
Maar als je in jouw voorbeeld voor 7 ct met zonnepanelen opwekt maar niet gebruikt en voor terug leveren krijg je overdag maar 5 ct, maar 's avonds 10, dan kan je het prima opslaan en 's avonds weer terug leveren als jou buurman zijn EV inplugt (en jij niet thuis bent, anders wil je het natuurlijk zelf verbruiken)TheGhostInc schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:24:
[...]
Het invoeren van stroom zal altijd op een manier 'gestimuleerd' moeten worden. Stel je kWh kost 20 eurocent, die stop je in je accu (eff. 90% over) en daarna wil je hem weer in het net duwen, dan krijg je dus nog maar 18 eurocent terug en ben je 2 eurocent 'verloren' en je accu raakt 'op'. De enige optie is als je de accu kunt laden met bijvoorbeeld 5 eurocent en weer het net op kunt sturen bij 25 eurocent.
Hooguit krijg je met zonnepanelen dat mensen accu capaciteit aan de omvormer gaan hangen om langer zelfvoorzienend te zijn als je amper iets terugkrijgt voor je kWh. Maar die systemen zijn ook weer ingericht om de meest ideale situatie voor de klant te krijgen en niet voor het net. Dus zo lang mogelijk de meter stil laten staan, ongeacht de staat van het net. In de winter heb je dan een enorm probleem.
Hij zonnepanelen is het enige probleem dat bewolking (lokaal) voor fluctuaties kan zorgen. Maar verder zit het grootste elektriciteitsverbruik op het moment dat de zon schijnt.Roobje schreef op woensdag 06 april 2016 @ 08:39:
[...]
Maar als je in jouw voorbeeld voor 7 ct met zonnepanelen opwekt maar niet gebruikt en voor terug leveren krijg je overdag maar 5 ct, maar 's avonds 10, dan kan je het prima opslaan en 's avonds weer terug leveren als jou buurman zijn EV inplugt (en jij niet thuis bent, anders wil je het natuurlijk zelf verbruiken)
Opslag van energie is snaachts veel belangrijker. Wind en getijde centrales wekken dan net zoveel energie op als overdag. Maar er wordt vrijwel niets meer gebruikt. Elektrische auto's of zo'n powerwall zouden een hele mooie buffer vormen. Nu wordt de energie van windmolenparken snachts vaak weggegooid.
"'s nachts vrijwel niets gebruiken" is natuurlijk wat overdreven. De piekbelasting in Nederland overdag is zo'n 14GW, 's nachts daalt dit tot circa 10 GW. Overigens is de nameplate windcapaciteit (maximaal vermogen) op dit moment 3.4 GW. Er wordt dus op dit moment nooit teveel windenergie geproduceerd, zelfs niet in combinatie met zon à circa 1 GWp.RocketKoen schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:11:
[...]
Hij zonnepanelen is het enige probleem dat bewolking (lokaal) voor fluctuaties kan zorgen. Maar verder zit het grootste elektriciteitsverbruik op het moment dat de zon schijnt.
Opslag van energie is snaachts veel belangrijker. Wind en getijde centrales wekken dan net zoveel energie op als overdag. Maar er wordt vrijwel niets meer gebruikt. Elektrische auto's of zo'n powerwall zouden een hele mooie buffer vormen. Nu wordt de energie van windmolenparken snachts vaak weggegooid.
Als er teveel energie geproduceerd wordt is dit het gevolg van inflexibiliteit bij de overige generatoren. Met name veel kolen- en kerncentrales vinden het niet fijn om terug te regelen tot onder hun minimumlast vermogen want dat betekend dat ze uitgeschakeld moeten worden en later weer opgestart, wat extra energie en slijtage kost. Dat minimum vermogen wordt vaak ook wel must-run capaciteit genoemd in combinatie met bijvoorbeeld WKK's die op industrieterreinen voor proceswarmte en stoom zorgen en als bijproduct elektriciteit leveren. Die sturen niet op elektriciteit maar op hun primaire dienst: warmte. Het gevolg is dan ook dat industriele gas-WKK's maar vooral bruinkool en kerncentrales blijven leveren zelfs als dit met verlies gebeurt. Zie de grafiek hieronder:

[Bron]
Voorlopig is één van de goedkoopste en makkelijkste methodes om meer zon- en windenergie in het grid op te nemen het flexibeler maken van het overige aanbod (door bijvoorbeeld oude zeer-inflexibele kolencentrales uit te schakelen of te vervangen) of door flexibele vraag toe te voegen (elektrische auto's?).
Curtailment van windenergie gebeurt overigens meestal doordat er transmissielimieten zijn (of uitval van transmissiecapaciteit) en niet op basis van overproductie.
[ Voor 3% gewijzigd door styno op 06-04-2016 11:13 ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Door een windturbine stil te zetten terwijl deze technisch zou kunnen leveren en er voldoende windaanbod is. Als je de turbine niet curtailed had hij anders elektriciteit opgegwekt, die potentiele opwek is dus "weggegooid".BB-One schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:06:
Wellicht een domme vraag die nu bij mij opkomt even afgezien of er windenergie of kolenenergie wordt weggegooid, kun je elektriciteit 'weggooien'?
Bij een kolencentrale kun je stoom over de bypass (i.p.v. de turbine) sturen waarbij je dus ook minder elektriciteit opwekt dan je had kunnen doen.
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
Ja en nee. Je kan een lampje of verwarming (kleine schaal) laten branden als het niet nodig is maar echt weggooien, ongebruikt, kan niet. Je zal altijd de vraag en aanbod op elkaar aan moeten laten sluiten. Je kan bij te weinig vraag alleen bepaalde opwekkers minder laten opwekken of zelfs uitzetten.BB-One schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:06:
Wellicht een domme vraag die nu bij mij opkomt even afgezien of er windenergie of kolenenergie wordt weggegooid, kun je elektriciteit 'weggooien'?
Wat Styno dus zegt hierboven. Het is potentiële energie weggooien...
[ Voor 5% gewijzigd door Gé Brander op 06-04-2016 11:13 ]
Wat styno zegt en die grafiek laat zien is nu exact de reden waarom op de achtergrond experts al tientallen jaren aan het roepen zijn dat we van kernenergie en kolen af moeten. Nog afgezien van de politieke en milieu-redenen, zijn het plants die per definitie niet op een laag pitje kunnen draaien. Die inflexibiliteit is ook zonder renewables een gigantisch probleem, omdat we in Europa een volledig geïntegreerd elektriciteitsnetwerk nastreven waar brown/blackouts geheel kunnen worden vermeden, zelfs in de meest extreme gevallen, door directe import/export over het ringnetwerk. Dit kan alleen als er ook snel (op de orde van minuten) kan worden gethrottled in energie.
Bliksemgeneratoren ofzo
Maar weggooien als in 'laten verdwijnen' is onmogelijk, maar dat geldt niet alleen voor energie, maar met alles.
(iets met wetten van behoud van energie enzo)
[ Voor 27% gewijzigd door NovapaX op 06-04-2016 11:16 ]
Sparql TV wiki
HehNovapaX schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:13:
En als het al opgewekt is zul je het dus gewoon moeten weggooien door het onnodig te verbruiken...
Bliksemgeneratoren ofzodan hebben we nog iets spectaculairs om naar te kijken en is het niet helemaal weggegooid
Maar weggooien als in 'laten verdwijnen' is onmogelijk, maar dat geldt niet alleen voor energie, maar met alles.
(iets met wetten van behoud van energie enzo)
Tijdelijke overproductie zorgt voor een lichte verhoging van de frequentie: turbines 'zien' minder last en gaan daarom sneller draaien. Daarop zal de primaire reserve reageren door snel minder vermogen te produceren en zo het grid weer in balans brengen waarna secundaire en tertiaire regelkringen het overnemen.
Overigens is primaire reserve vreselijk duur en de benodigde hoeveelheid is bovendien sterk afhankelijk van de grootste centrale in het grid, dus ook daar is het handig wanneer de grote kern/kolencentrales verdwijnen. Grid-connected batterijen beginnen inmiddels een aardig aandeel in de primaire reserve markt in te pikken. Dat is imho een goede ontwikkeling want dat betekend dat die dienst veel efficienter (als in: sneller, nauwkeuriger en met minder energieverlies) uitgevoerd kan worden dan met traditionele centrales.
Verwijderd
Ja, er zijn veel wegen die helpen Rome te bereikenmux schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:26:
Om nog niet te spreken van de mogelijkheden om eindelijk haalbare HVDC-lijnen te implementeren op grote schaal en weg te doen met AC hoogspanningsmasten
Ook een mooie business case (en technische uitdaging) is het gezamelijk aanbieden van auto accu's als primaire reserve. Het gaat bij primaire reserve vooral om vermogen dat geleverd (of opgenomen) kan worden en minder om de hoeveelheid MWh. Daarvoor zijn auto accu's perfect en heeft bovendien weinig invloed op de levensduur van de accu.
Ik heb veel geleerd van een aantal blogs (renewables international en energytransition.de) vanwege de toegankelijkheid en benadering van het energievraagstuk vanuit maatschappelijk/democratisch en hernieuwbare energie oogpunt. Diverse gridstudies en publicaties van gridoperators brengen je op technisch vlak een heel stuk verder, zoals deze van eigen bodem over windinpassing: Ummels 2009. Qua financiele informatie is Bloomberg New Energy Finance erg interessant (je kunt veel interviews/presentaties op youtube vinden van de CEO Michael Liebreich)Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:27:
Ik vind dit overigens erg interessante materie, waar valt hier meer informatie over te lezen?
[ Voor 5% gewijzigd door styno op 06-04-2016 11:34 ]
Verwijderd
Overigens zou ik de accu van mijn auto niet willen gebruiken als spons voor het net. Alleen om op te laden wanneer het toch al nodig is, dan mag de laadsnelheid prima fluctueren, maar niet om hem als powerwall te gebruiken voor het net. Of er moet wel zo'n heftige premium hierop staan, maar anders zou ik zuinig zijn op de cycles van de accu...
Ook in het duurzame kroeg topic is in het verleden over deze dingen uitgebreid gediscussieerd en er zitten een paar energie experts.mux schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:34:
(also: eindeloze discussies op tweakers.net en reddit)
Begrijpelijk, maar ik probeerde juist duidelijk te maken dat primaire reserve niet inhoud dat de accu gecycled wordt. Er is voor primaire reserve namelijk vaak maar een paar minuten vermogen (laden/ontladen) nodig. In de praktijk zou dit dus kunnen betekenen dat er slechts 1-2% van de accu gebruikt wordt waar je een extra zakcentje mee zou kunnen verdienen zonder dat dit noemenswaardige slijtage oplevert.Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:35:
ThanksLeesvoer!
Overigens zou ik de accu van mijn auto niet willen gebruiken als spons voor het net. Alleen om op te laden wanneer het toch al nodig is, dan mag de laadsnelheid prima fluctueren, maar niet om hem als powerwall te gebruiken voor het net. Of er moet wel zo'n heftige premium hierop staan, maar anders zou ik zuinig zijn op de cycles van de accu...
Stel: 85 kWh accu, maximaal vermogen 10 kW, op-/ontladen 5 minuten = ~1kWh. Neem 1000 auto's en je hebt al een primaire reserve van 10 MW tegen een niet noemenswaardige belasting/slijtage op je accu. Neem 10.000 EV's en je concurreert met 100 MW op de lucratieve primaire reserve markt. Een aggregator van EV's zou met slimme statistiek kunnen bepalen hoeveel capaciteit er op elk moment beschikbaar is en deze aanbieden aan de markt van Tennet. Ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat de wetgever dit op een gegeven moment verplicht gaat stellen, net als dat nu al grootschalige PV en wind energie bij moet dragen aan de gridkwaliteit (met vooral reactief vermogen en fault ride-through).
[ Voor 8% gewijzigd door styno op 06-04-2016 11:46 ]
De complexiteit van ons huidige energienet is al dusdanig dat de elektrische auto niet meer dan een 'blipje' is op dit geheel op dit moment. En het is ook nog eens onderhevig aan allerlei veranderingen die misschien wel veel meer impact hebben. Wel of geen kernenergie bijvoorbeeld.
Overigens zie je nu ook al natuurlijk een klein beetje regulering. Een (grotere) stroomaansluiting kost ook geld en dat limiteert ook je piekverbruik. Als je dadelijk 2 of 3 elektrische auto's in de garage hebt staan moet je misschien zelf ook gaan nadenken over rustig laden vs. snelladen. Zeker als dat auto's zijn die >50kWh accu's hebben en met >10kW kunnen laden!
"Ommezwaai
In het jaarverslag kondigde Shell al aan investeringen in wind- en zonne-energie te gaan doen
Logica
‘Shell is goed in grote technologisch ingewikkelde projecten’"
Bron en meer informatie: http://fd.nl/ondernemen/1...ergie-het-kan-niet-anders
Edit: Dus waarschijnlijk gaan ze gewoon lekker mee met de stroom (pun intended) en blijven ze ook in de toekomst nog een grote speler op gebied van auto energie.
Edit 2: Daarnaast is de ontwikkeling richting elektrisch rijden ook nog niet zo snel als dat wij hier hopen. Peugeot heeft bijvoorbeeld aangekondigd 26 nieuwe modellen de komende jaren te maken, waarvan maar iets van 4 (?) volledig elektrisch en een aantal inpluggende flinstone mobielen. Oftewel, zo snel zal het allemaal wel niet gaan. Zeker in de 2de en 3de wereldlanden zal de ontwikkeling nog ongelooflijk lang op zich laten wachten en dat is - helaas - toch wel het grootste deel van de wereld.
[ Voor 50% gewijzigd door RoofTurkey op 06-04-2016 13:51 ]
Grillmeister
Waarom denk ik dat:
- Men stelt dat heel Nederland massaal zijn elektrische auto om 6 uur aan het net gaat hangen, ik denk met het toenemen van het rijbereik dit zeker niet gaat gebeuren. Zelfs met mijn Zoe doe ik dit niet elke dag.
- Er zal ook een afname zijn van stroomgebruik op die momenten (de tankstations hoeven bijvoorbeeld geen brandstof meer rond te pompen); wellicht een druppeltje op de gloeiende plaat, maar er zullen vast wel meer zaken zijn die veranderen, bijvoorbeeld wasmachines die vanuit de zonneboiler worden verwarmd)
- De mensen zonder het geluk van een eigen laadpaal zullen overdag/onderweg naar huis gaan laden, dat zal op de tijdstippen zijn wanneer nu de pompen van de tankstations draaien. Dit zal waarschijnlijk bij snelladers zijn, die zullen vanuit kosten overweging wél accu's gaan gebruiken (zonnepanelen om deze gedurende de dag op te laden) en daarmee zal de invloed op het net beperkt zijn.
- Het elektriciteitsnetwerk wordt steeds groter er worden steeds meer landen aan elkaar geknoopt en daarmee wordt alles veel meer afgevlakt.
Wat ik wil zeggen, ik denk dat het uiteindelijk wel zal meevallen, maar het is natuurlijk wel goed om het in de gaten te houden. Even heel groot denkend: Ik denk dat we in een schitterende tijd leven die achteraf bezien als dé omwenteling van een fossiel tijdperk naar een elektrisch (non-fossiel) tijdperk zullen aanduiden. Een soort van solar-revolutie. De voorverkoop van Tesla is wat mij betreft de indicatie dat die omwenteling gaat komen (wellicht al is?). (ik moet overigens nog zien dat ze het gaan waarmaken en of de klanten zolang kunnen wachten) Naar mijn bescheiden mening leveren de grote jongens van nu een achterhoede gevecht en slechts op basis van angst hun laatste bastions zullen verdedigen. (het netwerk kan het niet aan, we krijgen black-outs, dus we moeten altijd grote centrales hebben, we moeten flexibele prijzen hebben voor elektriciteit etc etc)
Als Shell hun investeringen in zon- en windenergie doen zoals ze dat in het verleden deden dan is het vooral vanwege de greenwashing: marginale investeringen in duurzame energie t.o.v. hun primaire inkomstenbron: olie en gas maar wel een prominente plek op frontpage en reclame uitingen.RoofTurkey schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:37:
Helemaal niet zo heel gek hoor:
"Ommezwaai
In het jaarverslag kondigde Shell al aan investeringen in wind- en zonne-energie te gaan doen
Logica
‘Shell is goed in grote technologisch ingewikkelde projecten’"
Bron en meer informatie: http://fd.nl/ondernemen/1...ergie-het-kan-niet-anders
Edit: Dus waarschijnlijk gaan ze gewoon lekker mee met de stroom (pun intended) en blijven ze ook in de toekomst nog een grote speler op gebied van auto energie.
Hermann Scheer heeft het heel lang geleden al eens gezegd:
VPRO Tegenlicht - Here comes the sun, 2008 (34:05)Also, the energy companies that used to sell oil, gas, coal, uranium will have to disapear because they cannot sell wind or solar radiation. Those energy companies will try to postpone this, but society as a whole cannot wait for the last of oil, gas, coal or uranium is consumed. So these companies will have to go.
Dat laatste geloof ik dus niet.RoofTurkey schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:37:
Zeker in de 2de en 3de wereldlanden zal de ontwikkeling nog ongelooflijk lang op zich laten wachten en dat is - helaas - toch wel het grootste deel van de wereld.
Eind jaren '80 begin jaren '90 wij draaiden nog grotendeels op 7EN centrale's, alle derde wereld landen namen AXE van Ericsson.
Ik liep met een mobiele telefoon en in de derde wereld landen was men al op GSM.
(In) India gaat men tig keer zo snel als in NL met Solar. Waarom? Solar is goedkoper dan conventionele centrales.
Voorbeelden genoeg als je ze wilt vinden.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Natuurlijk, alleen diezelfde landen rijden nu vaak nog met auto's rond waar wij de vorige eeuw al afscheid van hebben genomen. En auto's is het enige wat telt in dit topicollie1965 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:03:
[...]
Dat laatste geloof ik dus niet.
Eind jaren '80 begin jaren '90 wij draaiden nog grotendeels op 7EN centrale's, alle derde wereld landen namen AXE van Ericsson.
Ik liep met een mobiele telefoon en in de derde wereld landen was men al op GSM.
(In) India gaat men tig keer zo snel als in NL met Solar. Waarom? Solar is goedkoper dan conventionele centrales.
Voorbeelden genoeg als je ze wilt vinden.
Grillmeister
Shell solar heeft best wel hele interessante dingen gedaan rond de eeuwwisseling. Het zal me niks verbazen als ze er serieus over hebben nagedacht om verder te gaan in de markt, ware het niet dat op dat moment de siliciumprijzen nog veel te hoog lagen om binnen redelijke tijd een winstgevende markt aan te boren.styno schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:57:
Als Shell hun investeringen in zon- en windenergie doen zoals ze dat in het verleden deden dan is het vooral vanwege de greenwashing: marginale investeringen in duurzame energie t.o.v. hun primaire inkomstenbron: olie en gas maar wel een prominente plek op frontpage en reclame uitingen.
Ik denk dat ze ergens rond 2004/2005 een executive decision hebben gemaakt: we gaan door in olie en stoppen (effectief) met de solar markt, want [interne redenen]. Daar houden ze nu aan vast, en het logische vervolg is dat ze alle bedrijfsmatige manieren aangrijpen om hun winst te blijven maximaliseren; lobbyen, counteradvertising, etc. Immers; hun bedrijfsmodel is fundamenteel gedoemd. Er is geen enkel groeipad in olie voor de toekomst.
Aan de andere kant: vele regeringen hebben belachelijk goede deals uitgeschreven (zo goed als blanco cheques) voor fracking en oliezanden. "hier, ga in Alberta teerzanden uitmijnen en jullie krijgen gegarandeerd X dollar per barrel + marktprijs". Puur bedrijfsmatig kan ik heel goed zien waarom ze liever gegarandeerde winst in een veilige markt nastreven dan potentiele winst in een nieuwe markt.

Nu is het dus even kijken of wij het zelf kunnen financieren met goedkeuring van de VvE dat wij het dak daarvoor gebruiken en dan gebruiken we die groene energie lekker zelf wel
Grillmeister
Inderdaad, vervuilende producten langzaamaan duurder maken (bijv. door belastingen) wordt door economen vaak als de beste methode gezien om schonere alternatieven aantrekkelijk te maken. Ongewenste producten/diensten duurder maken i.p.v. gewenste producten/diensten te subsidieren heeft grote voordelen waaronder dat overheid inkomsten niet ineens afnemen (of uitgaven omhoog) door subsidies te verstrekken.RoofTurkey schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:46:
Tsja, we stemmen nu eenmaal met ons geld in onze kapitalistische samenleving. Bijna niemand lijkt ook bereidt te zijn om meer geld te betalen voor groene energie tov grijze energie. Persoonlijk zou ik zeker voor zijn om grijze stroom extra te belasten om zo de groene energie te stimuleren. Wij hebben zelf bijvoorbeeld met onze VvE zonnepanelen overweegt, maar gaan ze niet op het, perfect geschikte, dak leggen omdat grijze stroom 'veel' goedkoper is (op de berekende termijn in ieder geval). Dit gaat dan misschien om een paar euro per maand als het niet minder is... Naar andere voordelen, zoals het milieu of het kleinere effect van een stroomstoring wordt niet eens gekeken.
Nu is het dus even kijken of wij het zelf kunnen financieren met goedkeuring van de VvE dat wij het dak daarvoor gebruiken en dan gebruiken we die groene energie lekker zelf wel. Ben alleen bang dat de anderen niet willen dat het op 'hun' dak komt als zij er geen financieel voordeel van hebben
.
Verwijderd
Enige alternatief daarvoor lijkt me overigens de kilometerheffing, dus daar gaan we weer
Mwah, in Nederland hebben we wat mij betreft genoeg luxe per persoon. Dus als ik geen financieel voordeel zou halen uit duurzaam zijn, dan kan me dat ook echt gestolen worden. Sterker nog, ik zou prima 10% minder 'vrij' te besteden hebben als dat betekent dat Nederland een stuk duurzamer zou zijn. Maar goed, cash is king en dus gaat men liever wat langer door met dinosauriërs verbranden, omdat elektrisch rijden 'zo duur' isVerwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 15:22:
Tja, dat hebben we gedaan door bv. energiebelasting te introduceren, maar zodra het gaat werken "kost" het opeens geld (nee, het doet wat het beoogt, mensen gebruiken minder stroom of wekken meer op). Zo gaat het straks ook met de elektrische auto vermoed ik, omdat men straks een goed deel van de accijnsinkomsten kwijt is en kwh's niet echt gelabeled zijn "kost" het geld en zal er weer worden belast.
Enige alternatief daarvoor lijkt me overigens de kilometerheffing, dus daar gaan we weer

Grillmeister
Sparql TV wiki
En terugverdientijd interesseert me niet! Want wat is bijvoorbeeld de terugverdientijd van een (elektrische) auto?
(en zo met hangen en wurgen weer een beetje terug on topic
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2015-40987.html
Weet niet of ze daar al aan het bouwen zijn.
Dat is de eerste op de A15 vanaf Rotterdam richting Oost (naar Rotterdam richting West zijn er al twee, hardinxveld en alblasserdam)
Ik zie het op zich wel rooskleurig in voor Fastned als ik zo naar de ontwikkeling kijk....
Sparql TV wiki
De vraag is natuurlijk wel hoe lang die vergunningen nog gratis blijven. De pomphouders hebben een vergunning tot 2024 en FastNed tot 2027. Daarna zal het spannend worden.NovapaX schreef op woensdag 06 april 2016 @ 16:27:
Ik zie het op zich wel rooskleurig in voor Fastned als ik zo naar de ontwikkeling kijk....
Overigens zijn de pomphouders ook aan het kijken om laadpalen aan te gaan bieden. Daarmee zou FastNed weleens een concurrent erbij kunnen krijgen op al die locaties.
Was het niet zo dat er laadpalen in de steden staan weg te roesten omdat ze uiteindelijk niet rendabel waren en niet gebruikt werden? Of is de populatie ondertussen dusdanig dat ook die palen weer 'gereanimeerd' zijn?
https://zoek.officielebek...=0&sorttype=1&sortorder=4
Daar zat ik al een tijd naar uit te kijken, dan kan ik later dit jaar met de elektrische waggel naar Zandvoort voor de historische Grand Prix!
Verwijderd
Met een elektrische auto naar een Grand Prix gaan, de ironie haha.databeestje schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:13:
Yay, de andere kant van de A9 krijgt ook een Fastned bij Twaalfmaat
Daar zat ik al een tijd naar uit te kijken, dan kan ik later dit jaar met de elektrische waggel naar Zandvoort voor de historische Grand Prix!
Je hebt anders tegenwoordig ook Formula EVerwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:30:
[...]
Met een elektrische auto naar een Grand Prix gaan, de ironie haha.
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:30:
[...]
Met een elektrische auto naar een Grand Prix gaan, de ironie haha.
En wat dacht je van de Formula Student races? Met deelname van twee Nederlandse universiteiten (Eindhoven & Delft). Dit is natuurlijk nog een studentencompetitie, maar ook in de autosport is belangstelling voor elektrisch rijden en de innovatie daar omheen.
Formula Student (FS) is Europe's most established educational motorsport competition, run by the Institution of Mechanical Engineers. (...) Universities from across the globe are challenged to design and build a single-seat racing car in order to compete in static and dynamic events, which demonstrate their understanding and test the performance of the vehicle.
Waarom heb je eigenlijk geen "tegen benzine" lijstje gemaakt?Gé Brander schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 18:26:
Voor benzine op dit moment:
Geen schadelijke uitlaatgassen waar je rijdt (wellicht wel bij de plek waar energie wordt opgewekt); lekker stil als je met 130 over de snelweg rijdt; geen lekkende motorolie op de straat; pedaal indrukken is gelijk power, je hoeft niet te wachten tot de motor sneller gaat draaien; minder onderhoudskostenVoor elektrisch op dit moment:
Eigenlijk kan je overal laden waar een stopcontact is. Dus ook als je ergens op bezoek bentThuis kunnen laden
Als ik snel laad dan doe ik dat sowieso alleen maar voor de kWh's die ik nodig heb. Langer laden is niet nodig, dat kan je later langzamer (en goedkoper) doen.Langzaam laden (ja ik weet dat je snel kan laden, maar dan heb je geen 'volle tank' in korte tijd)
Dat is bij benzine auto's ook zo. In de winter stond ik vaker te tanken dan in de zomer. Maar het is inderdaad zo dat het verschil bij elektrische auto's groter is.Afhankelijk van de temperatuur een groot verschil in bereik
Vanochtend in ieder geval nog niet; ik zou er ook wel blij mee zijn, dan heb ik weer een extra plek om te laden als het nodig is. Onderweg van werk naar huis kan ik nu alleen bij Blommendaal terecht (langs de A27 bij Meerkerk). Als je van de snelweg af gaat zit daar ook een (dure!) snellader bij de Autogrill/Starbucks. Dat was van te voren mijn "noodvoorziening" maar ik heb er uiteindelijk nooit geladen. Blommendaal werd redelijk vlot geopend nadat ik de EV heb gekregen en dat station is handiger en goedkoper.NovapaX schreef op woensdag 06 april 2016 @ 16:27:
Weet niet of ze daar al aan het bouwen zijn.
Langs de A27 bij Scheiwijk zit er ondertussen ook daadwerkelijk 1.Vorige maand is die neergezet toen het station een make-over heeft gekregen. Alleen is dat dus een gewone laadpaal en geen snellader. De meest voor de hand liggende reden dat men zoiets heeft gemaakt ipv een snellader lijkt te zijn dat ze er geen verstand van hebben. Tot nu toe heb ik er nog nooit iemand zien laden. Maar goed, bij de Fastned stations zie ik ook meestal niemand staan te laden.TheGhostInc schreef op woensdag 06 april 2016 @ 16:42:
Overigens zijn de pomphouders ook aan het kijken om laadpalen aan te gaan bieden. Daarmee zou FastNed weleens een concurrent erbij kunnen krijgen op al die locaties.
In Amersfoort komen er alleen (af en toe) wat bij. Ik geloof niet dat er al weggehaald zijn.Was het niet zo dat er laadpalen in de steden staan weg te roesten omdat ze uiteindelijk niet rendabel waren en niet gebruikt werden? Of is de populatie ondertussen dusdanig dat ook die palen weer 'gereanimeerd' zijn?
Zijn er hier echt mensen die dat doen? Ik zou toch niet als ik ergens op bezoek ben telkens willen vragen of ik ergens mijn verlengsnoer van 50m mag instoppen zodat ik mijn auto kan opladen. (En als ik bij de gemiddelde familie verjaardag kijk, waar dus wel wat meer auto's zijn, dan is een verlengsnoer van 100m geen overbodige luxe).JeroenE schreef op donderdag 07 april 2016 @ 07:01:
[...]
Eigenlijk kan je overal laden waar een stopcontact is. Dus ook als je ergens op bezoek bent
Dat lijkt me meer een theoretische optie in een uitzonderlijke situatie, maar dat wil je (lijkt mij) echt niet standaard doen met je auto.
Ik denk dat het ook meer is voor als je een nachtje bij je vriendin blijft slapen. En niet zozeer voor het verjaardagsbezoek van je nichtje.Sissors schreef op donderdag 07 april 2016 @ 07:24:
[...]
Zijn er hier echt mensen die dat doen? Ik zou toch niet als ik ergens op bezoek ben telkens willen vragen of ik ergens mijn verlengsnoer van 50m mag instoppen zodat ik mijn auto kan opladen. (En als ik bij de gemiddelde familie verjaardag kijk, waar dus wel wat meer auto's zijn, dan is een verlengsnoer van 100m geen overbodige luxe).
Dat lijkt me meer een theoretische optie in een uitzonderlijke situatie, maar dat wil je (lijkt mij) echt niet standaard doen met je auto.
* JeroenE meldt zich. Volgens mij heb ik het pas 1 keer echt gevraagd (en ik wist al dat het antwoord ja zou zijn) omdat zij midden in de polder wonen en er dus geen laadpaal in de buurt is. De meeste andere mensen waar ik laad hebben het zelf aangeboden. Soms al vooraf, soms tijdens het bezoek waarbij ik dan een eind verderop aan een laadpaal aan het laden ben en ze vinden dat ik de volgende keer niet zo ver moet lopen om bij hun te komen.Sissors schreef op donderdag 07 april 2016 @ 07:24:
Zijn er hier echt mensen die dat doen?
Tot nu toe ben ik de enige met een elektrische auto dus het probleem dat er al 30 anderen aan het laden zijn is er niet echt. De mensen die het aanbieden hebben ook allemaal plek op eigen terrein die dan voor ons wordt vrij gehouden.(En als ik bij de gemiddelde familie verjaardag kijk, waar dus wel wat meer auto's zijn, dan is een verlengsnoer van 100m geen overbodige luxe).
Waarom niet? Tenzij je een Zoe hebt is het laden op een stopcontact echt niet onhandig ofzoDat lijkt me meer een theoretische optie in een uitzonderlijke situatie, maar dat wil je (lijkt mij) echt niet standaard doen met je auto.
Als ik met een uurtje of wat laden weer thuis kan komen zonder onderweg te hoeven stoppen bij Fastned heb ik dat veel liever dan daar wel te stoppen.
Als ik bij de familie in Uitgeest op bezoek ben dan bieden ze het zelf ook aan. Met de verlengkabel van 15 meter red ik dat prima. Ze zetten dan de eigen auto even weg zodat het plekje voor de deur vrij is.Sissors schreef op donderdag 07 april 2016 @ 07:24:
[...]
Zijn er hier echt mensen die dat doen? Ik zou toch niet als ik ergens op bezoek ben telkens willen vragen of ik ergens mijn verlengsnoer van 50m mag instoppen zodat ik mijn auto kan opladen. (En als ik bij de gemiddelde familie verjaardag kijk, waar dus wel wat meer auto's zijn, dan is een verlengsnoer van 100m geen overbodige luxe).
Het scheelt namelijk nogal als ik de snellader van Allego bij VdV niet hoef te gebruiken a 50 cent per minuut.
Signatures zijn voor boomers.
Als in de toekomst EVs meer gemeengoed zijn geworden en de meeste mensen een laadpaal thuis hebben dan is het netjes aan elkaar afrekenen vrij simpel, misschien zelfs wel automatisch? Dan scan je gewoon je pasje en wordt je verbruik/kosten netjes bijgehouden.Sander schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:17:
Wacht maar tot mensen continue bezoek met EV's krijgen en dan de afrekening van de energie leverancier... Ik vind het persoonlijk toch wel iets dat je maar niet zomaar als vanzelfsprekend moet zien, omdat je een ander op kosten jaagt. En om nou gelijk weer een paar euro te gaan neerleggen is ook weer zo wat.
Natuurlijk is het een beetje ongemakkelijk, maar dat houdt de stereotype Nederlander ook niet tegen om in het restaurant 'Dutch' te gaan
Grillmeister
Uiteraard zouden ze dan bij ons opladen en ik was al aan het kijken naar onderdelen voor twee smart evse's (3x 25A). Maarja, ook de Kia kan maar op één fase laden en dan duurt 25A of minder toch heel lang voordat ze zonder problemen weer in één ruk naar huis kunnen. En om die oudjes nu elke keer een half uur ergens 's avonds laat in de kou langs de snelweg te parkeren was na lang inpraten ook hun een beetje teveel van het goede. Uiteindelijk toch maar voor een ICE gegaan.
TL:DR Bij ons was er geeneens discussie over wel of niet opladen en ik kan me ook niet voorstellen dat iemand anders in de familie er een probleem van zou maken. Ook bij vrienden niet.
True, tegelijkertijd als je dat 2 avonden in de week hebt gedurende meerdere uren en in het weekend ook overdag dan tikt het toch aardig aan. Uiteindelijk geef ik mijn bezoek toch ook geen benzinegeld?Maasluip schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:22:
Ik weet niet hoe vaak jij bezoek krijgt, maar een uur laden aan 16A kost 72 cent. Als ik daar op zit te kijken dan verwacht ik dat mijn bezoek ook zijn eigen bier en nootjes meeneemt
Persoonlijk boeit dit mij niet, maar ik heb het al meegemaakt 3jr geleden bij de Tesla Roadster van iemand op een verjaardag dat er een opmerking over gemaakt werd. In hoeverre dat jaloezie is of krenterigheid is wederom niet iets dat mij veel boeit. Ik zie het alleen wel gebeuren dat als mensen straks permanent bij het aanrijden gelijk de stekker erin steken bij hun bezoek dat dat wel tot frictie gaat leiden.
[ Voor 29% gewijzigd door Sander op 07-04-2016 09:30 ]
Gewoon zelf ook een EV gaan rijden en daarna de bezoekjes 50:50 afwisselen. Zij naar jou en jij daana naar hun. Opgelost, ook meteen voor de hapjes, drankjes en wc-bezoekjesSander schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:26:
[...]
True, tegelijkertijd als je dat 2 avonden in de week hebt gedurende meerdere uren en in het weekend ook overdag dan tikt het toch aardig aan. Uiteindelijk geef ik mijn bezoek toch ook geen benzinegeld?

Idd, persoonlijk zullen die paar euro's me niet echt wat schelen, maar je zou ze de kost moeten geven!styno schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:30:
[...]
Gewoon zelf ook een EV gaan rijden en daarna de bezoekjes 50:50 afwisselen. Zij naar jou en jij daana naar hun. Opgelost, ook meteen voor de hapjes, drankjes en wc-bezoekjes![]()
Voor bezoekjes van 130km ver moet je denk ik toch aan de Tesla. Of de snellader.styno schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:25:
Mijn hoogbejaarde ouders wilden persé als laatste auto in hun leven een elektrische aanschaffen. Achtergrond: de beide kinderen en kleinkinderen wonen op ~130km, vooral snelweg. En dan is met de (betaalbare) modellen uiteraard zaak om te gaan laden, bij sommigen op de heenreis al, zeker in de winter. Na veel wikken en wegen (i3 was favoriet door hoge zit maar viel al snel af op bereik) moest het een showroom model Kia Soul EV worden en er was zelfs al proefrit gemaakt in Amersfoort-verweggistan.
Uiteraard zouden ze dan bij ons opladen en ik was al aan het kijken naar onderdelen voor twee smart evse's (3x 25A). Maarja, ook de Kia kan maar op één fase laden en dan duurt 25A of minder toch heel lang voordat ze zonder problemen weer in één ruk naar huis kunnen. En om die oudjes nu elke keer een half uur ergens 's avonds laat in de kou langs de snelweg te parkeren was na lang inpraten ook hun een beetje teveel van het goede. Uiteindelijk toch maar voor een ICE gegaan.
TL:DR Bij ons was er geeneens discussie over wel of niet opladen en ik kan me ook niet voorstellen dat iemand anders in de familie er een probleem van zou maken. Ook bij vrienden niet.
Overigens hoef je bij de snellader niet in de kou te staan hoor. Zit meestal wel een wegrestaurant bij waar je op je gemak een kopje koffie kan doen.
Ik zie niet vaak een wegrestaurant in het noorden/oosten, wel van die kleine hokjes. Maar ook daar kun je koffie krijgen inderdaad. Over 'buiten in de kou' was een beetje overdreven maar je snapt het punt natuurlijk wel.RocketKoen schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:33:
[...]
Voor bezoekjes van 130km ver moet je denk ik toch aan de Tesla. Of de snellader.
Overigens hoef je bij de snellader niet in de kou te staan hoor. Zit meestal wel een wegrestaurant bij waar je op je gemak een kopje koffie kan doen.
Maar mogelijk hebben ze die concessies al?
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
HonswijckBezurK schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:13:
Heeft iemand enig idee wanneer er eindelijk een Fastned komt op de A1 Amersfoort - Amsterdam? Zou mooi zijn, ergens in beide richtingen zoals op meer plekken (A30) het geval is. Ter hoogte van Diemen of Muiderberg ofzo. Naarden misschien?
https://zoek.officielebek...=2&sorttype=1&sortorder=4
Staat alleen niet bij welke partij
Verder zie ik nog geen vergunningen (tip. zoek op energielaadpunt)
Goedkoop? Is in drie jaar een afschrijving van 7.000 tot 12.000 euro...mddd schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:02:
Mijn baas is steeds enthousiaster over de EVen kijkt nu serieus naar een nieuwe of tweedehands Zoe voor mij. In verband daarmee mijn vraag: zijn er bij een EV (specifiek: Renault Zoe) zaken om op te letten? Bepaalde punten van slijtage of anderszins? We zien dat er auto's van 3 jaar oud zijn met 20.000km die voor 13000 Euro worden verkocht. Dat vind ik relatief goedkoop klinken. Is daar iets mis mee of zie ik dat verkeerd?
Door parallel import vanuit Frankrijk liggen de prijzen voor tweedehands Zoe relatief laag. In Frankrijk kreeg (krijg?) je een premie van ongeveer 7.000 euro bij aanschaf van een EV.
Aangezien de accu's gehuurd moeten worden hoef je niet te kijken naar de staat van de accu's ;-)
Oftewel qua aandachtspunten is het net een gewone auto alleen hoef je niet te vragen wanneer de distributieriem vervangen is
lijkt het wel Fastned te zijn wat daar een concessie heeft.
Toch wel lastig dat ze tegenwoordig niet meer specifiek (kunnen) zijn in de toekomstige locaties en de planning.
Ik kwam dit net ook nog tegen:
https://www.google.com/ma...dfI.kS-MyCTidnoc&hl=en_US
maar kan geen bronvermeldingen vinden
Ik heb er geen tijd voor, maar met een beetje zoeken kun je aardig de toekomstige locaties in kaart brengen: bijvoorbeeld
(Breesaap B.V. is een investeerder in Fastned, dus dat worden zeer waarschijnlijk dus ook allemaal Fastned locaties. zie: https://startupjuncture.c...s-30-game-stars-under-30/)
[ Voor 63% gewijzigd door NovapaX op 07-04-2016 11:37 ]
Sparql TV wiki
Ze gaan eigenlijk best wel hard... alleen kun je vaak niet makkelijk aan de 'andere kant' van de snelweg komen, daardoor lijkt de dekking op het kaartje wat beter dan hij daadwerkelijk is...
Even doorbouwen nog en opschalen naar 150kW en dan per 1-1-2019 de verkoop van fossiel verbieden
[ Voor 32% gewijzigd door NovapaX op 07-04-2016 11:48 ]
Sparql TV wiki
Het is sowieso overdreven. Ze rijden toch ook niet "in de kou" naar huis? De kachel (en airco) doet het gewoon als je aan het laden bent dus dat maakt geen verschil met rijden. Je moet alleen inderdaad wel twee keer extra uit- en instappen.styno schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:36:
Over 'buiten in de kou' was een beetje overdreven maar je snapt het punt natuurlijk wel.
Volgens hun onduidelijke waar komen we nog meer overzicht krijgen ze dit jaar wel een station in de buurt van Diemen/Muiden richting Amersfoort, maar meer niet. Dat zou dan bij de BP Honswijck zijn. Er staat in deze bekendmakingen niet bij wie de aanvraag heeft gedaan. Of kijk ik ergens over heen?BezurK schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:13:
Heeft iemand enig idee wanneer er eindelijk een Fastned komt op de A1 Amersfoort - Amsterdam? Zou mooi zijn, ergens in beide richtingen zoals op meer plekken (A30) het geval is. Ter hoogte van Diemen of Muiderberg ofzo. Naarden misschien?
Ik kan zonder problemen naar Schiphol heen en weer rijden, maar altijd handig om -voor het geval dat- onderweg een extra snellaadpunt te hebben, zeker als die wel 24/7 open is.
Je kan nu al bij de ANWB in Naarden laden, maar alleen tijdens de openingstijden. Dat heb ik daar nog nooit zelf gedaan.
Ik meen te herinneren dat het aanleggen van de elektriciteit door de netbeheerder ook voor veel vertraging zorgt.databeestje schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:40:
De snelheid van de vergunningen is wel een puntje waar Fastned tegenaan hikt. Ik geloof dat in 2 weken tijd het station gebouwd wordt na verlening van de vergunning. Dat zal er wel iets mee te maken hebben.
Ik bedoelde dat ik 13000 goedkoop vind voor zo'n nieuwe auto. Dus anders gezegd: dat de afschrijving dan inderdaad wel heel flink is geweest.BB-One schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:25:
Goedkoop? Is in drie jaar een afschrijving van 7.000 tot 12.000 euro...
Goed punt van de import. Ik kan me voorstellen dat ook huidige belastingvoordelen in Nederland (minder groot maar toch) mee kunnen wegen in de lagere reële verkoopwaarde.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Aangenomen dat ze rustige rijders zijn, zou het me verbazen als je 130km enkele reis met een Nissan Leaf 30kWh niet haalt zolang het geen -20 is. Sowieso zou een BMW i3 met REX ook een optie zijn (alhoewel je natuurlijk kunt discussieren of dat een EV is)RocketKoen schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:33:
[...]
Voor bezoekjes van 130km ver moet je denk ik toch aan de Tesla. Of de snellader.
Daar heb je dan als gepensioneerde weer geen last van.
Zembla uitzending terugkijken: geen vuiltje aan de lucht
Toen minister Schultz van Infrastructuur onlangs de maximumsnelheid op nog meer snelwegen verhoogde, laaide de discussie rond luchtkwaliteit weer op. Vaststaat dat door hogere snelheden meer giftige stoffen vrijkomen. Eén daarvan is fijnstof. Uit onderzoek blijkt dat fijnstof onder andere longkanker kan veroorzaken. Volgens minister Schultz blijft de blootstelling aan fijnstof binnen de gestelde norm. Maar wetenschappers stellen dat er ook onder de norm gezondheidsschade voor mensen optreedt. En hoe zit het met het nog kleinere en minstens zo gevaarlijke ultrafijnstof? Vorig jaar werden rond Schiphol verhoogde concentraties gemeten. Grondig onderzoek naar de gezondheidseffecten in de regio komt maar niet van de grond. Zembla onderzoekt: Wie zet in het dossier fijnstof onze gezondheid centraal?
Maasluip schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:22:
Ik weet niet hoe vaak jij bezoek krijgt, maar een uur laden aan 16A kost 72 cent. Als ik daar op zit te kijken dan verwacht ik dat mijn bezoek ook zijn eigen bier en nootjes meeneemt

Maar helaas, er zijn wel mensen die zo denken.
Persoonlijk wel eens iets meegemaakt, letterlijk "we hebben er niet op gerekend dat je mee eet, maar wij gaan direct eten".
Enfin zelf zou ik zo iets niet eens over mijn lippen krijgen en zou ik vragen van welke afhaal variant we iets gaan halen.
[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 07-04-2016 12:56 . Reden: typo ]
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Klopt, ik haal zelfs met de LEAF op-en-neer vanuit Nijkerk naar Amsterdam wel. Maar alleen als ik met 100% vertrek en dat lukt niet altijd. Dus een Fastned voor de terugweg zou ideaal zijn. Vandaar.JeroenE schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:58:
[...]
Volgens hun onduidelijke waar komen we nog meer overzicht krijgen ze dit jaar wel een station in de buurt van Diemen/Muiden richting Amersfoort, maar meer niet. Dat zou dan bij de BP Honswijck zijn. Er staat in deze bekendmakingen niet bij wie de aanvraag heeft gedaan. Of kijk ik ergens over heen?
Ik kan zonder problemen naar Schiphol heen en weer rijden, maar altijd handig om -voor het geval dat- onderweg een extra snellaadpunt te hebben, zeker als die wel 24/7 open is.
Je kan nu al bij de ANWB in Naarden laden, maar alleen tijdens de openingstijden. Dat heb ik daar nog nooit zelf gedaan.
[...]
Overigens heb ik om die reden dus al wel 2 keer bij de ANWB gestaan, maar die "snellader" is helaas begrensd op iets van 16 - 18kW... Zelfs met een vrijwel lege accu komt hij daar niet boven de 45A uit. En dat terwijl een Fastned daar toch gewoon 120A doorheen knalt in het begin.
Gaan ze niet gigantisch in de problemen komen op moment dat er (laten we extreem gaan) 13 miljoen auto's in de nacht aan het lichtnet worden gehangen? Ik hoor dan simpele van 1,2 tot 1,5kW/u, maar zie die snelladers tot over de 6kW/u gaan, zelfs een compleet huishouden verbruikt dat niet in avond.RoofTurkey schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:23:
Natuurlijk is het een beetje ongemakkelijk, maar dat houdt de stereotype Nederlander ook niet tegen om in het restaurant 'Dutch' te gaan. Daarnaast is het gewoon veel beter voor het milieu dat elektrisch rijden, dus als ieder daar zijn steentje in ieder geval aan probeert bij te dragen is dat ook voor ieder een voordeel op de lange termijn.
Geen uitstoot van de auto, maar de energie moet toch ook ergens vandaan worden gehaald? Geen idee wat beetje windmolen/zonnepaneel kan leveren (in de nacht heb je daar toch niets aan), maar hoeveel beter is dat beter voor het milieu dan?
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Dit topic is gesloten.