Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

NoFearCreations schreef op zondag 03 april 2016 @ 08:50:
Heb een paar pagina's gelezen, maar wat mij het grootste probleem lijkt voor de normale consument, dus niet de leaserijder, is dat de meeste betaalbare volledig EV's gruwelijk lelijk zijn.
Voor mensen zoals jij is er de e-Golf.
Voor de rest zijn er leuke en praktische auto's.
Laten we over smaak niet gaan twisten ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 19:57

NoFearCreations

3DPrint the world!

Nee, ik zeg niet dat ik een saaie auto wil, dus zeker geen Golf. Met de nieuwe model-3 gaat het zeker de goede kant op.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenE schreef op zondag 03 april 2016 @ 08:20:
[...]
Of de sleurwagen ;)

Maar ik denk dat dat onder het grote publiek niet aan slaat. Waarschijnlijk met redenaties als: maar hoe kan ik dan een lekke band vervangen als ik er niet bij kan komen?

De auto industrie is sowieso erg conservatief. Iedereen doet elkaar na en weinig auto's zijn heel opvallend. En als ze dat wel zijn dan is het vaak juist niet een enorm succes omdat de meeste mensen toch gewoon "gemiddeld" willen zijn. Misschien niet bewust, maar zelfs van mijn Soul vinden veel mensen het al een rare auto. En er rijden genoeg andere vierkante blokkendozen rond dus zo heel erg afwijkend is hij niet eens.
Dat zal het wel een beetje verklaren. Je hebt echter tegenwoordig wel de i3 en i8 die behoorlijk anders zijn. Persoonlijk vind ik die auto's geweldig. Ook de C4 cactus is aardig anders (op een andere manier), en dat is een succesnummer...
NoFearCreations schreef op zondag 03 april 2016 @ 08:50:
Heb een paar pagina's gelezen, maar wat mij het grootste probleem lijkt voor de normale consument, dus niet de leaserijder, is dat de meeste betaalbare volledig EV's gruwelijk lelijk zijn.

I3, Leaf, Prius, enz, zou ik persoonlijk niet dood in gevonden willen worden. En waar de Tesla, Fisker(falliet?) of de I8 wel mooi zijn, zijn die weer niet te betalen. Dat is het gene wat ik zo om me heen hoor.
Aan de andere kant zijn de meeste auto's op de weg niet echt geweldig qua looks, steken deze auto's daar echt zo boven of onder uit? Ik vind bijvoorbeeld een Golf ook niets, of een BMW GT. En dan heb je de al iets duurdere klasse auto's, als je tussen 10 en 20k zoekt is het ook allemaal niet echt geweldig. Naja, een MiTo is wel aardig... dat was het.

Persoonlijk vind ik juist de i3 wel heel erg gaaf. De Prius gaat qua looks achteruit, ik vind persoonlijk model 2 (de 'archetype' Prius) de mooiste, model 3 vind ik al iets minder, en model 4.... what were they thinking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:11

Metro2002

Memento mori

Bartjuh schreef op zondag 03 april 2016 @ 09:53:
[...]

Persoonlijk vind ik juist de i3 wel heel erg gaaf. De Prius gaat qua looks achteruit, ik vind persoonlijk model 2 (de 'archetype' Prius) de mooiste, model 3 vind ik al iets minder, en model 4.... what were they thinking?
Ik vind de model 4 juist weer mooi om te zien :P De 3 vind ik overigens ook geen lelijke auto. De i3 vind ik niet mooi, de i8 is een gaaf ding en de model S en de nieuwe model X vind ik ook erg geslaagd. En zelfs de nissan leaf is imho weinig mis mee qua looks, beetje saai wellicht maar dat is een golf en driekwart van het nederlandse wagenpark net zo goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:02
Laten we het erop houden dat over slechte smaak niet te twisten valt ;)

Anyway, wie rijdt er hier een Tesla eigenlijk? Ik zit toch te twijfelen als ik zo een rekensommetje maak... en aangezien de bijtelling van m'n huidige auto telkens maar begint te stijgen. Is een hybride maar ik vind elektrisch rijden toch wel erg leuk. Zijn er Tesla rijders die toch wat punten hebben waarom ik toch niet zo'n auto zou willen rijden?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:48

Snow_King

Konijn is stoer!

YoshiBignose schreef op zondag 03 april 2016 @ 10:28:
Laten we het erop houden dat over slechte smaak niet te twisten valt ;)

Anyway, wie rijdt er hier een Tesla eigenlijk? Ik zit toch te twijfelen als ik zo een rekensommetje maak... en aangezien de bijtelling van m'n huidige auto telkens maar begint te stijgen. Is een hybride maar ik vind elektrisch rijden toch wel erg leuk. Zijn er Tesla rijders die toch wat punten hebben waarom ik toch niet zo'n auto zou willen rijden?
Ik! Al 120.000km op de teller sinds Sept 2013.

Ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom niet. De Model S is soms wat te groot voor in NL, maar verder een top auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Enige minpunten voor mij zijn het missen van het fluiten van de turbo en het grommen van het blok/uitlaat bij een benzine auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFearCreations schreef op zondag 03 april 2016 @ 09:32:
Nee, ik zeg niet dat ik een saaie auto wil, dus zeker geen Golf. Met de nieuwe model-3 gaat het zeker de goede kant op.
Ik zal er vast spijt van gaan krijgen, maar welke auto < 30K vind jij dan wel mooi?
Bartjuh schreef op zondag 03 april 2016 @ 09:53:
Ook de C4 cactus is aardig anders (op een andere manier), en dat is een succesnummer...
Ja, het is mij niet helemaal duidelijk waarom die dan wel. Maar in principe is dat ook een gewone auto alleen de zijkanten zien er wat afwijkend uit en ze hebben de DRL echt apart in de motorkap zitten. Wellicht komt het ook omdat die auto aantrekkelijk geprijsd is? Voor zakelijk zit hij ook niet in de duurste categorie bijtelling (wel een beetje afhankelijk van de uitvoering).

Misschien ook nog een klein beetje 2CV-appeal. Net alsof je heel anders bent, maar ondertussen heeft de halve straat er ook 1. Ik weet het niet hoor, ik ben geen automarktonderzoeker.
YoshiBignose schreef op zondag 03 april 2016 @ 10:28:
Zijn er Tesla rijders die toch wat punten hebben waarom ik toch niet zo'n auto zou willen rijden?
Ik ben geen Tesla rijder, maar het grootste nadeel is de prijs. Verder is er volgens mij niet heel veel mis mee. Ik hou er zelf niet zo van dat je bijvoorbeeld de hoofdsteunen niet kan verstellen. Maar goed als je er zelf lekker in kan zitten is dat minder belangrijk natuurlijk. Heb je er al eens in gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

calsonic schreef op zondag 03 april 2016 @ 10:33:
Enige minpunten voor mij zijn het missen van het fluiten van de turbo en het grommen van het blok/uitlaat bij een benzine auto.
Dat kan mij echt heel weinig boeien voor mijn dagelijkse auto. Ik ben sneller dan 99% van de auto's op de Nederlandse wegen.

Voor in het weekend heb ik nog een leuke Kawasaki motor, maar die draait nog geen 2.000km per jaar.

Al die Golf Bluemotions en Volvo V40 D2's hebben wel die toffe turbo fluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
:>
Snow_King schreef op zondag 03 april 2016 @ 10:35:
[...]

Dat kan mij echt heel weinig boeien voor mijn dagelijkse auto. Ik ben sneller dan 99% van de auto's op de Nederlandse wegen.

Voor in het weekend heb ik nog een leuke Kawasaki motor, maar die draait nog geen 2.000km per jaar.

Al die Golf Bluemotions en Volvo V40 D2's hebben wel die toffe turbo fluit?
Mijn Fiesta ST klinkt anders fantastisch en is ook supersnel(getuned ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Snow_King schreef op zondag 03 april 2016 @ 10:29:
[...]

Ik! Al 120.000km op de teller sinds Sept 2013.

Ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom niet. De Model S is soms wat te groot voor in NL, maar verder een top auto!
Inderdaad, heb wel een krappe parkeergarage bij m'n appartement... maar het is nog wel even wachten op die Model 3 anders had ik die zeker overwogen.
Die tijd heb ik ook gehad :P laatst nog een stukje in zo'n oude SL500 cabrio maar hoe leuk een V8 ook is, overal piepjes kraakjes en alles gaat stuk. Nu vind ik stilte en rust veel belangrijker :)
JeroenE schreef op zondag 03 april 2016 @ 10:33:
[...]
Ik ben geen Tesla rijder, maar het grootste nadeel is de prijs. Verder is er volgens mij niet heel veel mis mee. Ik hou er zelf niet zo van dat je bijvoorbeeld de hoofdsteunen niet kan verstellen. Maar goed als je er zelf lekker in kan zitten is dat minder belangrijk natuurlijk. Heb je er al eens in gereden?
Het is inderdaad niet goedkoop alhoewel die 70 wel stukken beter betaalbaar is en ik hoef echt niet in 4.2 sec naar de 100. Wat betreft de hoofdsteunen daar had ik over gelezen ja. Ik ben zelf 1.93 dus ik weet niet in hoeverre dat een probleem geeft? Ik heb m'n hoofdsteunen inderdaad altijd vrij hoog in m'n auto nu.

Ga binnenkort wel even stukje in rijden, misschien vind ik het toch niks... maar ben bang voor het tegenovergestelde O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YoshiBignose schreef op zondag 03 april 2016 @ 10:39:
Het is inderdaad niet goedkoop alhoewel die 70 wel stukken beter betaalbaar is en ik hoef echt niet in 4.2 sec naar de 100.
Dat is nu juist een van de leukere dingen aan een Tesla. Langzaam optrekken kan je in iedere willekeurige auto doen...
Ik ben zelf 1.93 dus ik weet niet in hoeverre dat een probleem geeft?
Ik ben bijna tien cm korter, maar ik heb er niet lang genoeg in gezeten om echt een goed oordeel te kunnen vellen. Ik denk dat ik het uiteindelijk niet heel fijn had gevonden. Maar ja, in iedere auto is er wel wat. Wat dat betreft ben ik een echte Nederlander: altijd wat te zeuren :+
Ga binnenkort wel even stukje in rijden, misschien vind ik het toch niks... maar ben bang voor het tegenovergestelde O+
Als je van te voren weet dat het maar heel even is dan is het niet erg. In een achtbaan zit je immers ook niet de hele dag. Maar als je er langer in gaat rijden dan is het misschien niet zo'n goed idee. Voor je het weet wil je er ook 1! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ik geloof je :P maar ik vind 5.8 sec naar de 100 ook snel genoeg. Valt er nog wat te onderhandelen bij een Tesla of is er nog steeds meer vraag dan aanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maar daar krijg je wel 520pk (60d) voor terug :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:17:
[...]

Maar daar krijg je wel 520pk (60d) voor terug :)
Een M5 heeft meer vermogen en klinkt beter ;)
En loopt veel harder als je de begrenzer verwijderd >:)

[ Voor 11% gewijzigd door calsonic op 03-04-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

calsonic schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:23:
[...]

Top misschien, stoplicht sprintje echt niet >:)
De laatste M5 klinkt trouwens niet mooi, een peugeot 1900 gti uit de jaren 90 klonk het zelfde, geen mooi geluid.

YouTube: Tesla Model S P85D vs Ferrari F12 1/4 Mile Drag Racing

F12berlinetta als vervanging van de 599 GTB Fiorano. De 6,3-liter V12 motor levert een vermogen van 740 pk en is daarmee de krachtigste Ferrari voor de openbare weg ooit. De topsnelheid van 340 km/h en sprint van 0 naar 100 km/h in 3,1 seconden zijn ronduit indrukwekkend.

[ Voor 51% gewijzigd door Rol-Co op 03-04-2016 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:30:
[...]

Top misschien, stoplicht sprintje echt niet >:)
De laatste M5 klinkt trouwens niet mooi, een peugeot 1900 gti uit de jaren 90 klonk het zelfde, geen mooi geluid.
Met een kleine tuning zit hij ook al in 3,5 sec op de 100 ;) en loopt 300+ km/u

http://unlimitedtuning1-p...-4-4-bi-turbo-600-pk.html

[ Voor 12% gewijzigd door calsonic op 03-04-2016 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Rol-Co schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:30:
[...]

YouTube: BMW M5 F10 Sound V8 Biturbo Acceleration Tire Smoke Kickdown exhaust Beschleunigung Full Throttle

Zo klinkt een 205 1900 gti ECHT NIET..

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

calsonic schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:37:
[...]

Met een kleine tuning zit hij ook al in 3,5 sec op de 100 ;) en loopt 300+ km/u

http://unlimitedtuning1-p...-4-4-bi-turbo-600-pk.html
Zie edit

Hierboven
Op een filmpje geluid horen is imho onmogelijk, waar ik werk rijden er 2 en is een heel licht schel geluid voor een 8 cillinder, terwijl je een donkerbruine brom verwacht. Ik vind het niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:50:
[...]

Zie edit

Hierboven
Op een filmpje geluid horen is imho onmogelijk, waar ik werk rijden er 2 en is een heel licht schel geluid voor een 8 cillinder, terwijl je een donkerbruine brom verwacht. Ik vind het niks
Hij klinkt wel iets minder heftig als het type M5 ervoor dat ben ik met je eens maar ik vind hem nog steeds goed klinken .
YouTube: BEST of BMW M5 V10!! BURNOUT, DRIFTS, REVS!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 08:45
Zojuist een model 3 gereserveerd. Even getwijfeld toch gedaan , nu hopen dat hij er is voor 31 december 2020. Ben erg benieuwd hoe dit verder gaat lopen. Lijkt me toch dat de "oude" garde toch ook iets moet gaan bedenken er is zo te zien wel een markt voor EV's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 13:07

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op zondag 03 april 2016 @ 08:20:
[...]

Of de sleurwagen ;)

Maar ik denk dat dat onder het grote publiek niet aan slaat. Waarschijnlijk met redenaties als: maar hoe kan ik dan een lekke band vervangen als ik er niet bij kan komen?
Met de huidige auto's? Niet, die hebben geen reserve wiel. :(
De auto industrie is sowieso erg conservatief. Iedereen doet elkaar na en weinig auto's zijn heel opvallend. En als ze dat wel zijn dan is het vaak juist niet een enorm succes omdat de meeste mensen toch gewoon "gemiddeld" willen zijn. Misschien niet bewust, maar zelfs van mijn Soul vinden veel mensen het al een rare auto. En er rijden genoeg andere vierkante blokkendozen rond dus zo heel erg afwijkend is hij niet eens.
Doordat er nog zo weinig te kiezen valt tussen de elektrische auto's valt het me op hoeveel dingen eigenlijk op elkaar lijken. Het lijkt wel of alleen Alfa Romeo iets bijzonders maakt, maar daar gaat het dan ook niet geweldig mee.
Is dit echt of een 1 april grap? Deutsche Post bouwt zelf elektrische bestelauto's.
Toch wel leuk om te zien dat ze er al een tijdje mee bezig zijn. Ik wist niet dat Iveco hier ook mee bezig was, maar als je dan naar de specificaties van de meeste wagens kijkt dan is mijn i-Miev sneller en heeft op de Kangoo na nog meer vermogen ook :P

Een Iveco Daily tot 3.5t met een 60kW motor en een top van 70km/h. Wow, geen wonder dat mensen elektrisch associeren met traag :D Ook die nieuwe "Streetscooter" met een vermogen van 30/45kW is natuurlijk een grap. Jat dan gewoon de complete aandrijving van een Miev en steek dat erin, niks te ontwikkelen en trappen met het hok.

Het is nog even wachten op een Nissan besteller met een grotere accu. Het lijkt wel of Nissan zich nog niet gerealiseerd heeft dat klusbedrijven een ladder op het dak snoeren en dan het restje stroomlijn (wat er nog over was) om zeep helpen. Als die eNV-200 nou 50kWh had ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bij de deutche post is range belangrijker dan snelheid natuurlijk om van deur tot deur te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:24:
Bij de deutche post is range belangrijker dan snelheid natuurlijk om van deur tot deur te komen.
Alleen de Kangoo ZE heeft een grotere range dan de Miev met 170km, de rest is allemaal 80 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ok, dat is niet veel, raar.
Ik had verwacht minder vermogen maar meer afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:29:
Ok, dat is niet veel, raar.
Ik had verwacht minder vermogen maar meer afstand.
Vandaar dat in de discussie over gewicht we het meestal negeren in verband met de luchtweerstand. Je kan elektrische auto's prima met heel veel vermogen uitrusten zonder dat dit veel invloed heeft op het daadwerkelijke verbruik.

Vooralsnog zijn veel van de auto's beperkt door het accu pakket, ga hierbij uit van zeg maar, 3-5C, dus voor een Miev is dat 3x16 ~= 50kW. De BMW i3 is dan weer een uitzondering met 130kW, dat is omgerekend bijna 7C met een 19kWh accu.

De Tesla heeft een maximum van rond de 400kW voor de accu, dat is ongeveer 5C. Naarmate de accu groter wordt is de impact van het vermogen ook minder, net als dat laden sneller gaat is de impact van accelaratie ook kleiner.

Je zou hieruit af kunnen leiden dat de meeste Deutsche Post auto's een accu van maar 10kWh hebben of zo, dan is de 30/45kW motor vermogen redelijk passend. Meer zou dan problematisch worden (zonder koeling van de accu). Snelladen is wellicht ook niet mogelijk met deze auto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
iceme schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:01:
Zojuist een model 3 gereserveerd. Even getwijfeld toch gedaan , nu hopen dat hij er is voor 31 december 2020. Ben erg benieuwd hoe dit verder gaat lopen. Lijkt me toch dat de "oude" garde toch ook iets moet gaan bedenken er is zo te zien wel een markt voor EV's
2020 pas...maar wat ga je tot die tijd rijden dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:15:
Met de huidige auto's? Niet, die hebben geen reserve wiel. :(
Dat weet ik ook, daarom schreef ik het O-) Mijn laatste auto met reservewiel is 3 auto's geleden. Nu moet ik zeggen dat ik in die tien jaar daar voor ook maar 1 keer een band heb vervangen en dat was niet eens in de auto die ik dagelijks reed.
Toch wel leuk om te zien dat ze er al een tijdje mee bezig zijn. Ik wist niet dat Iveco hier ook mee bezig was, maar als je dan naar de specificaties van de meeste wagens kijkt dan is mijn i-Miev sneller en heeft op de Kangoo na nog meer vermogen ook :P
Ik denk dat een postbedrijf niet gek is en heus wel weet wat ze nodig hebben. De "Postman Pat" autootjes zijn ook jaren en jaren gemaakt. Ik denk dat ze dit voornamelijk in de stad gaan gebruiken. Daar mag je niet hard rijden en ze hoeven ook niet heel ver te komen. 's Nachts weer opladen en de bak vullen en de volgende ochtend kan er weer een rondje mee gereden worden. In Duitsland krijg je toch ook steeds meer binnensteden waar je niet met een verbrandingsmotor mag rijden? Daar is zoiets perfect voor natuurlijk.

Maar goed, 1 april sluit ik ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:43

mux

99% efficient!

databeestje schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:46:
Je zou hieruit af kunnen leiden dat de meeste Deutsche Post auto's een accu van maar 10kWh hebben of zo, dan is de 30/45kW motor vermogen redelijk passend. Meer zou dan problematisch worden (zonder koeling van de accu). Snelladen is wellicht ook niet mogelijk met deze auto's?
Je kunt nog even snel laden, de C-rating is alleen maar afhankelijk van tijd (en heeft niks met capaciteit te maken). Je hebt gewoon minder vermogen nodig om te snelladen. Een 10kWh accu kun je op een consumentenlijntje (3x25A) snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Deutsche Post bouwt de goedkoopste auto die voldoet.
Dus met een zo klein mogelijke accu en goedkoopste motor :)
Bij stadsverkeer heb je helemaal niet veel capaciteit nodig, en vermogen al helemaal niet.
Ik denk niet dat het een 1-aprilgrap is, ze zijn er al langer mee bezig.
DHL heeft nog minder vermogen en accu nodig:
Afbeeldingslocatie: http://i.auto-bild.de/ir_img/1/1/4/5/2/1/5/Renault-Twizy-Cargo-als-Postauto-729x486-ac9b90521c506efd.jpg

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En minder laadruimte zo te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:50
calsonic schreef op zondag 03 april 2016 @ 10:37:
:>
[...]

Mijn Fiesta ST klinkt anders fantastisch en is ook supersnel(getuned ;))

[...]
e]calsonic schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:23:
[...]

Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar wat heeft dit te maken met duurzaam en elektrische auto's...

Als je geen alternatief voor geluid en tunen want een fabrikant kan een auto niet goed afstellen........(lees meer vervuiling) zoekt reageer dan niet

Heb nu al spijt van deze reactie |:(

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelGo op 03-04-2016 21:45 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Blijkbaar ervaren mensen een klein effectief toerenbereik en het schokken + vermogensverlies tijdens het schakelen als plezierig. Dit gedrag moet toch softwarematig wel te implementeren zijn in een elektrische auto >:)

En meteen gekoppeld aan de autoradio met je favoriete geluid. Het voordeel is meteen dat dit geluid in de auto blijft, dan kan je het zo hard zetten als je wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 03-04-2016 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:34

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
MarcelGo schreef op zondag 03 april 2016 @ 19:01:
[...]

[...]

Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar wat heeft dit te maken met duurzaam en elektrische auto's...

Als je geen alternatief voor geluid en tunen (lees meer vervuiling) zoekt reageer dan niet

Tunen is dus het tegenovergestelde van extra vervuiling - tunen is het correct afstellen van de motor waardoor de motor minder brandstof verbruikt en dus minder vervuiling produceert ;)

[ Voor 26% gewijzigd door calsonic op 04-04-2016 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

databeestje schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:15:
[...]

Het is nog even wachten op een Nissan besteller met een grotere accu. Het lijkt wel of Nissan zich nog niet gerealiseerd heeft dat klusbedrijven een ladder op het dak snoeren en dan het restje stroomlijn (wat er nog over was) om zeep helpen. Als die eNV-200 nou 50kWh had ...
En een beter interieur 8)7

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Damic schreef op zondag 03 april 2016 @ 20:07:
[...]
En een beter interieur 8)7
Ik ben bang dat de criteria voor een inkoper daar helaas geen rekening mee zal houden. Er worden teveel bedrijven gerund door de boekhouder ben ik bang.

Voor een zelfstandig ondernemer is het een ander verhaal, die moet er zelf tijd in doorbrengen. Mag ik hier uit afleiden dat het interieur van de NV-200 niet geleend is van de Leaf? Ik dacht dat die zijn interieur wel op orde had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

databeestje schreef op zondag 03 april 2016 @ 20:37:
[...]

Ik ben bang dat de criteria voor een inkoper daar helaas geen rekening mee zal houden. Er worden teveel bedrijven gerund door de boekhouder ben ik bang.

Voor een zelfstandig ondernemer is het een ander verhaal, die moet er zelf tijd in doorbrengen. Mag ik hier uit afleiden dat het interieur van de NV-200 niet geleend is van de Leaf? Ik dacht dat die zijn interieur wel op orde had.
Nope NV200 is brak tegenover de leaf.
Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/car/test%20e-nv200/2015-04-05%2009.08.01.jpg
je zit als je rijd (ik toch) met je knie tegen die plastieken knoppenbak van de ruiten.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:08

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

MarcelGo schreef op zondag 03 april 2016 @ 19:01:

>:) Ja je wist dat ie ging komen en hij kwam ook, en nog precies op die manier zoals ik hem verwacht had.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

zo mijn grootste zorg voor de Tesla Model 3 is net door Elon Musk verdwenen.
Er komt een trekhaak mogelijkheid op de Model 3 :)
Geen problemen meer om de fiets mee te nemen met die auto :D.
Nu zijn al mijn redenen om de auto niet te willen verdwenen...

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 08:45
calsonic schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:51:
[...]

2020 pas...maar wat ga je tot die tijd rijden dan ?
Mijn Toyota auris hybrid. Is nog maar paar maand oud dus dat gaat wel lukken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
Smuggler schreef op zondag 03 april 2016 @ 22:02:
Mooi, is voor mij ook wel een belangrijke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Kan hij dan ook wat trekken?

De Model X (uiteraard veel groter) kan wel van alles trekken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

trekhaak is voor ook erg belangrijk (fietsen)
maar die notchback-trunk is voor mij een grote spelbederver (vervoer van wat grotere spullen)
zie ook http://jalopnik.com/this-...ook&utm_medium=socialflow
en
https://teslamotorsclub.c...-trunk-deal-killer.67040/
blijf hoopvol op een optie met liftback trunk optie, net als model S

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2016 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nou had ik niet direct plannen om een model 3 te kopen, maar met die kofferbak zijn alle mogelijke plannen inderdaad wel afgeschreven. Ja een trekhaak is zeker mooi dat die er is, maar als ik gewoon mijn fiets wil meenemen is het nog handiger om het voorwiel eruit te draaien, achterbank plat, en fiets in de kofferbak te schuiven. Bij een auto met het formaat van de model 3 moet dat prima kunnen. Maar ik denk niet dat ik iemand moet overtuigen dat dat nooit gaat lukken bij de model 3. Typisch gevalletje van form over function.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

https://twitter.com/elonmusk/status/716731407310196736
blijkbaar past er toch een fiets in de auto. aldus elon musk himself! :)

[ Voor 20% gewijzigd door Smuggler op 04-04-2016 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Smuggler schreef op maandag 04 april 2016 @ 07:54:
Valt me alles mee, ben benieuwd of het past.

En laten we wel wezen: de 3 is een kleinere auto dan de S. Dat betekent dat je niet alles kunt doen met de 3 wat je wel met de S kan. 7 personen meenemen, honden achterin stoppen, wellicht een fiets (ben benieuwd hoe het past)... Het zal allemaal wat lastiger zijn omdat je simpelweg minder ruimte hebt. Ik ben al lang blij dat er een aanhanger achter kan, dan kun je in principe ook genoeg bagage meenemen. :) Ik ben benieuwd hoeveel hij kan trekken.

Ik heb geen reservering gemaakt: tegen de tijd dat de auto goed beschikbaar is (2019/2020) is mijn leven wellicht al heel anders dan dat hij nu is. Bovendien zijn er dan veel meer elektrische auto's beschikbaar, van onder andere Mercedes, BMW, Opel, Toyota en Volvo. Ik wacht die auto's liever af, zodat ik tzt een goede keuze kan maken. Dat er zo'n soort auto voor mij komt, lijkt me echter wel zeker. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik had net voor de grap wat posts van die tweede link van zon4ever gelezen, en het fanboy gehalte was daar wel gigantisch (dit als een pré zien omdat je anders het glas inslaat bij het dicht doen van je kofferbak als je iets wat te groot is erin hebt gedaan bijvoorbeeld, of dat geen enkele andere auto in dat segment een hatchback zou zijn). Misschien met de URL ook wel te verwachten :P
Smuggler schreef op maandag 04 april 2016 @ 07:54:
Ik blijf skeptisch. Oké nu ik nog een keer erover nadenk is een fiets met voorwiel eruit en stuur 90 graden gedraaid redelijk plat, en je moet vooral de pedalen erdoorheen weten te krijgen (wat ik denk dat nog steeds lastig gaat zijn). Maar het blijft sowieso een klote karwei met zo'n mini ingang vergeleken met een hatchback.
Krisp schreef op maandag 04 april 2016 @ 08:13:
[...]

Valt me alles mee, ben benieuwd of het past.

En laten we wel wezen: de 3 is een kleinere auto dan de S. Dat betekent dat je niet alles kunt doen met de 3 wat je wel met de S kan.
Ja het is geen model S, dat de ruimte dan minder is in je kofferbak/achterbank is logisch, maar wat heeft dat met geen hatchback zijn te maken? Als random voorbeeld, elke Toyota vanaf een Aigo tot aan een Avensis heeft veel meer ruimte om zaken in je kofferbak te kunnen stoppen. Met het formaat van een model 3 is er geen enkele reden waarom die ruimte daar zo enorm klein moet zijn. (Behalve dus dat ze die glasplaat als dak op die manier wilde hebben).
Dat er zo'n soort auto voor mij komt, lijkt me echter wel zeker. :)
Afhankelijk van mijn onderhoudskosten verwacht ik binnen 1-3 jaar een nieuwe (tweedehands) auto te kopen. Een 6 jaar daarmee doen moet dan wel probleemloos lukken (of langer), en het zou mij niet verbazen als tegen die tijd de zelfrijdende 'taxis' beginnen op te komen waardoor als je niet voor je woon-werk verkeer een auto nodig hebt dat een alternatief gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Sissors schreef op maandag 04 april 2016 @ 08:57:
[...]

Ja het is geen model S, dat de ruimte dan minder is in je kofferbak/achterbank is logisch, maar wat heeft dat met geen hatchback zijn te maken? Als random voorbeeld, elke Toyota vanaf een Aigo tot aan een Avensis heeft veel meer ruimte om zaken in je kofferbak te kunnen stoppen. Met het formaat van een model 3 is er geen enkele reden waarom die ruimte daar zo enorm klein moet zijn. (Behalve dus dat ze die glasplaat als dak op die manier wilde hebben).
Die glasplaat zit daar (ik weet eigenlijk nog steeds niet of het standaard is op optioneel) om de hoofdruimte te vergroten. Met andere woorden: de auto kon compacter worden, danwel de 'rug' (D-stijl) wat minder bol, waardoor de auto er nog redelijk aantrekkelijk uitziet. Alhoewel de D-stijl nog steeds te hoog is. :P

Mijns inziens heeft Tesla heel bewust een 'sedan' willen maken omdat die wereldwijd beter verkocht wordt, zonder dat daar een groot platform voor moest worden gemaakt. Bovendien moest er iets aan onderscheid met de Model S komen, want eerlijk gezegd vind ik de toegevoegde waarde van de Model S ten opzichte van de Model 3 niet heel hoog. Ja, hij is wat groter, er past meer in (personen en bagage), maar daarna houdt het wel op. Dat is vrij weinig voor een auto die 2x zo duur is.
[...]

Afhankelijk van mijn onderhoudskosten verwacht ik binnen 1-3 jaar een nieuwe (tweedehands) auto te kopen. Een 6 jaar daarmee doen moet dan wel probleemloos lukken (of langer), en het zou mij niet verbazen als tegen die tijd de zelfrijdende 'taxis' beginnen op te komen waardoor als je niet voor je woon-werk verkeer een auto nodig hebt dat een alternatief gaat worden.
Dat is ook een scenario. Ik verwacht echter dat zelfrijdende auto's nog wel even op zich laten wachten. Niet dat ze het niet kunnen, maar de wetgeving is er nog lang niet op aangepast. Dat gaat een aantal jaar duren.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Sissors schreef op maandag 04 april 2016 @ 08:57:
Maar je moet je niet blind staren op het autonoom rijden. Dat is een leuke en welkome feature, maar het maakt verder niet zo gek veel uit.

Want wat jij bedoelt is auto delen. Toegegeven, dat gaat een stuk soepeler als die auto zichzelf verplaatst (maar dan moet er een hoop wetgeving verandert worden, als dit zonder bestuurder gaat).

Maar wat ik bedoel, dit kan nu al. Als je idd niet voor woon-werk verkeer een auto nodig hebt, dan kun je nu al GreenWheels e.d. pakken. Of de taxi, al kan dat wat prijzig worden.

Ik denk niet dat auto huur ala GreenWheels e.a. veel goedkoper gaat worden als er autonoom gereden wordt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:25

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Vanmorgen gemiddeld 157Wh/km gereden op (bijna alleen) de snelweg nota bene. Kwam voornamelijk door het hoge gehalte file, maar toch ook flinke stukken 120/130 kunnen rijden. In een - niet mijn - Model S trouwens, die volgens de fabriek 200Wh/km (toch?) rijdt wat dus een erg ruime inschatting blijkt (itt de sjoemel cijfers bij 'normale' auto's). Als de Model 3 nog zuiniger is dan heb je toch wel echt een heerlijk zuinige auto.

Daarover heeft Engineering Explained ook een mooie video gemaakt trouwens (niet de Model 3, maar over de zuinigheid van EVs): YouTube: 5 Reasons To Buy An Electric Car. Tevens ook een handige video om aan twijfelaars te laten zien :).

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RoofTurkey schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:50:

Model S trouwens, die volgens de fabriek 200Wh/km (toch?) rijdt wat dus een erg ruime inschatting blijkt
Ligt eraan welke cijfers je kiest.
Volgens NEDC (europa):
70D: 70 kWh 442 km = 158 Wh/km
90D: 90 kWh 550 km = 163 Wh/km
P90D: 90 kWh 505 km = 178 Wh/km

Volgens EPA (US):
70D: 70 kWh 386 km = 181 Wh/km
90D: 90 kWh 463 km = 194 Wh/km
P90D: 90 kWh 434 km = 207 Wh/km

Op spritmonitor.de is het gemiddelde 204 Wh/km.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Een algemene vraag over ev-verbruik. Als ik met mijn benzine auto naar het werk rijd, dan verbruik ik meer wanneer ik file heb dan wanneer ik constant 100 kan rijden. Hoe ligt die verhouding bij ev-auto's?

Je moet nog steeds optrekken/remmen natuurlijk. Maar als je op een rustige manier file rijdt (niet op de bumper van je voorganger) dan kun je misschien wel redelijk wat terughalen door regeneratie? ev-rijders, wat is jullie ervaring hiermee ten opzichte van een benzine auto?

Dus: is het file-effect erger of minder erg in verhouding tot een verbrandingsmotor?

(Achtergrond: via werkgever mag ik wellicht een Leaf of een Zoe kopen. Enkele reis afstand is 51 km. Gaat het lukken om die, ook in de winter en bij file, heen-en-weer te rijden zonder laden?)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

mddd schreef op maandag 04 april 2016 @ 11:37:
Een algemene vraag over ev-verbruik. Als ik met mijn benzine auto naar het werk rijd, dan verbruik ik meer wanneer ik file heb dan wanneer ik constant 100 kan rijden. Hoe ligt die verhouding bij ev-auto's?

Je moet nog steeds optrekken/remmen natuurlijk. Maar als je op een rustige manier file rijdt (niet op de bumper van je voorganger) dan kun je misschien wel redelijk wat terughalen door regeneratie? ev-rijders, wat is jullie ervaring hiermee ten opzichte van een benzine auto?

Dus: is het file-effect erger of minder erg in verhouding tot een verbrandingsmotor?

(Achtergrond: via werkgever mag ik wellicht een Leaf of een Zoe kopen. Enkele reis afstand is 51 km. Gaat het lukken om die, ook in de winter en bij file, heen-en-weer te rijden zonder laden?)
Persoonlijk is mijn ervaring (Model S tov 1.6 diesel Ford Fiesta) dat dit verschil niet zo heel groot is, voornamelijk doordat een EV zwaarder is en dus de voordelen daarmee redelijk verminderd worden. Dat neemt niet weg dat het wel een heel stuk rustiger rijdt en er geen start/stop systeem nodig is om geen energie te verspillen met stationair draaien.

Een nieuwe Leaf kan die afstand volgens mij makkelijk overbruggen, mits je de grootste accu neemt. Maar daar zijn hier volgens mij genoeg ervaringsdeskundige voor te vinden, dus ik denk dat je vrij snel een accuraat antwoord kunt verwachten :P.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Achtergrond: via werkgever mag ik wellicht een Leaf of een Zoe kopen. Enkele reis afstand is 51 km. Gaat het lukken om die, ook in de winter en bij file, heen-en-weer te rijden zonder laden?
De 30kWh versie gaat dat altijd redden, met de 24kWh versie volgens mij ook wel, maar dat kunnen mensen hier wel vertellen.

Maar er is een verschil tussen elke keer de stekker erin moeten gooien en die ene keer, als het weer afgrijselijk is geweest en alles file rijden was, de auto een keertje aan de lader moeten hangen.
Dus als jouw werkgever in dat geval wel iets kan met een verlengsnoer door het raam, dan doe je dat in NL misschien 1 of 2x in het jaar. En bij een zachte winter zelfs helemaal niet.

Worst case moet je op zo'n dag maar buiten de deur lunchen, zodat je je auto even een uurtje kunt laden. Veel zul je nooit te kort komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je echt stil staat gebruikt je EV geen stroom om zichzelf voort te bewegen. Maar wellicht wel om de kachel of airco te gebruiken. Een benzine motor gebruikt wel benzine als je stil staat, tenzij je een auto hebt met een Stop-Start systeem.
Ja, je kan wel wat terug halen, maar natuurlijk nooit alles. Ik heb het nooit zo vergeleken met een benzine auto omdat ik gemiddeld altijd dezelfde hoeveelheid file heb en nooit een keer een hele tijd helemaal geen (of juist heel veel extra). Bovendien was mijn laatste benzine-auto een hybride dus die kon ook al energie terug winnen tijdens een file.
De belangrijkste manier om te besparen is minder hard te rijden. Dat scheelt echt veel meer dan je denkt. Als je een file hebt waar je niet heel de tijd hoeft te stoppen of stil te staan maar gewoon een beetje langzaam kan doorrijden dan is dat veel zuiniger dan 120 km/u zonder file.
Enkele reis afstand is 51 km. Gaat het lukken om die, ook in de winter en bij file, heen-en-weer te rijden zonder laden?)
En je werkgever wil geen laadmogelijkheid maken? Dat is echt het makkelijkste en dan weet je zeker dat je geen problemen hebt om terug te komen. Ook handig als je nog even onderweg boodschappen wil doen ofzoiets.

Ik heb 90 km enkele reis; destijds vond de Renault Zoe dealer dat te riskant maar hier op het forum is men een andere mening toe gedaan. Met de Soul ben ik nooit onder de 20% aangekomen dus die 12 km extra had vast ook wel eens gekund. Maar het is natuurlijk ook niet geweldig voor je accu om hem iedere dag helemaal leeg te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:50

Mijn ervaring is dat rustig file rijden de actieradius behoorlijk vergroot, ik rij 67km enkele reis en haal geen retour met de Zoe, nu het weer warmer begint te worden waarschijnlijk wel...ik rij bijna alleen snelweg A6-A1-A9 regelmatig file en van de week kwam ik thuis met 55% accu na wat file. Op de snelweg rij ik wel zo rond de 102-104 dus niet in de ECO stand.

Als je de nieuwe R240 koopt en 15" banden gebruikt zou ik het ook in de winter wel aandurven, marge is dan ongeveer 20 a 30 km bij 102km retour... :P

[ Voor 9% gewijzigd door MarcelGo op 04-04-2016 12:55 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Laatst online: 29-01 10:38

Constant 100 is bij een EV ook best zuinig. Eigenlijk constant 90 km/u nog beter. File rijden is in een EV helemaaaal zuinig, tenzij je de kachel of airco hoog hebt - want die verbruikt dan natuurlijk volop. Als je stapvoets rijdt, verbruikt de motor zeer weinig. Maar elke keer starten en stoppen is wel weer verlies natuurlijk. De regeneratie is maar een klein beetje.

Ik heb zelf een 24kWh LEAF en 51km heen en terug is prima te doen. Zelfs op de snelweg. Maar let dan wel op je snelheid. Met 80km/u haal ik (weersafhankelijk) tussen de 130 - 150km. Ga je 120 of zelfs 130 rijden dan is het minder dan 100. Ik heb het een keer gepresteerd om met haast vanuit Amsterdam naar huis (Nijkerk) te rijden. Hier en daar over de snelheidslimiet en waar mogelijk gewoon 130 - 135. Het is een afstand van zo'n 60km en ik vertrok met 100%. Ik kwam thuis met 15%. Terwijl ik diezelfde rit had kunnen doen met ruim 50% resterend als ik netjes 90 - 100 had gereden.

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Bedankt voor jullie inzichten! Ik heb nog niet in beide auto's gereden. Dus ik weet nog niet welke mijn voorkeur gaat hebben bij het uitproberen. Voor mijn gebruik is de Leaf met 30 kWh natuurlijk wel helemaal een veilige optie.

Zoals JeroenE al aangeeft, het idee is inderdaad om op mijn werk een laadpunt te maken. Zodat hij daar overdag kan laden. Want thuis heb ik geen parkeerplek dus ik ben aangewezen op de laadpalen van de gemeente. Wat ik daarbij als een nadeel van de Leaf zie, is het laden op 1 fase. De Zoe kan uit zo'n laadpaal (trouwens ook uit een laadstation thuis of op het werk) sneller laden, als ik het goed heb gelezen. Dat lijkt me handig als je bijvoorbeeld uit het werk komt met een half volle accu en 's avonds weer ergens naartoe wilt.

Hebben jullie ervaringsdeskundigen daar nog ideeën over? Maakt dit verschil inderdaad uit of is dat meer een marketing voordeel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 14:31
mddd schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:04:
Bedankt voor jullie inzichten! Ik heb nog niet in beide auto's gereden. Dus ik weet nog niet welke mijn voorkeur gaat hebben bij het uitproberen. Voor mijn gebruik is de Leaf met 30 kWh natuurlijk wel helemaal een veilige optie.

Zoals JeroenE al aangeeft, het idee is inderdaad om op mijn werk een laadpunt te maken. Zodat hij daar overdag kan laden. Want thuis heb ik geen parkeerplek dus ik ben aangewezen op de laadpalen van de gemeente. Wat ik daarbij als een nadeel van de Leaf zie, is het laden op 1 fase. De Zoe kan uit zo'n laadpaal (trouwens ook uit een laadstation thuis of op het werk) sneller laden, als ik het goed heb gelezen. Dat lijkt me handig als je bijvoorbeeld uit het werk komt met een half volle accu en 's avonds weer ergens naartoe wilt.

Hebben jullie ervaringsdeskundigen daar nog ideeën over? Maakt dit verschil inderdaad uit of is dat meer een marketing voordeel? :)
In mijn beleving is dat geen marketing voordeel... Het komt wel eens voor dat ik erg blij ben dat ik thuis met 11kw kan laden.
Dus heb je de keuze dan zou ik voor 3-fasen laden gaan. Dat gezegd hebbende: Als er in je buurt een snellader is dan heb je in die sporadische gevallen dat je wat sneller moet laden ook die mogelijkheid (maar dat gaat je 'geld' kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:40

aip

Dat moet je redden. Mijn vrouw doet een retourtje (afhankelijk van de route en drukte) van 57-64 km enkele reis - dus 114-128 km ook in de winter in de Zoe (een oude, dus Q210). Daarbij let ze dan wel op dr snelheid in de winter en is het ook nog voor zo'n 20-25 km een 70km weg. Maar dan gaat dat eigenlijk altijd wel. Ze heeft deze winter 2 of 3 keer een tussenstop bij Fastned gemaakt, verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 14:31

Voor mij geldt (Zoe) fileverbruik is stuk lager dan bij de ICE, rustig de Zoe laten kruipen (oftewel: voetje van de rem) is vaak voldoende (kun je uren volhouden).
Met de Zoe ga je die afstand halen (ik kan dat ook halen en ik heb 17 inch techruns), wel zul je in de winter wel iets moeite moeten doen (90 km/u op de snelweg?) om zonder natte bilspleet thuis te komen, maar na een tijdje weet je gewoon exact hoever je kan gaan.
Ik weet bijvoorbeeld dat als ik de snelweg af ga ik nog een rijbereik moet hebben van 7 km (terwijl ik dan nog 10 km moet rijden!) Laatste stuk is nl 60 km/u. Met het voorgaande kom ik dan thuis met nog 'ruim' 2% lading :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
-

[ Voor 100% gewijzigd door plieshout op 05-04-2016 08:00 ]

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Allemaal bedankt voor de info! Echt fijn om wat praktijk input te hebben! Dat maakt het een stuk beter om te beslissen.
50 km enkele reis zou je zelfs kunnen overwegen om alleen bij de werkgever te laden.. 8)
Dat is inderdaad wel de bedoeling (in elk geval de meeste dagen). Ik heb zelf geen parkeerplek dus laden bij mij thuis moet via een openbare (duurdere) laadpaal. Of ik moet kunnen afspreken dat ik bij de auto een laadpas krijg op kosten van de zaak. In verhouding zijn dat de kosten niet. Zeker als ik het meeste laden toch daar kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Meer specificaties en duidelijkheid met betrekking tot Model 3 specificaties.

http://insideevs.com/tesl...eals-tons-of-new-details/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb wat beelden van die achterkant gezien, en ik vind dat wel de designfout van de eeuw. Dat ze geen hatchback hadden kunnen ontwerpen is natuurlijk kul, andere fabrikanten lukt het ook.
Ik betwijfel heel sterk dat ik ooit een model 3 zal kopen. Dan spaar ik liever door voor een model S. :/

[ Voor 21% gewijzigd door Maasluip op 04-04-2016 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:01
Wat mogen we van het bereik verwachten in tien jaar?

Efficiëntie van lithium batterijen verbetert lineair met 15% per jaar. Als je dat doorrekent vanaf bereik 350km nu kom je over 10 jaar op 350*1.15^10 = 1415 kilometer.

En dat is bij huidige trend maar er zijn allemaal ontwikkelingen in de maak die efficiëntie batterijen kunnen doen versnellen:

http://www.pocket-lint.co...hs-and-power-over-the-air

Zijn er nog bepaalde limitaties waar ik aan moet denken of is het heel plausibel dat over 10 jaar bereik geen issue meer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Heeft iemand hier trouwens ervaring met het upgraden van de interne lader van de LEAF? Dat is bij mij eigenlijk nog het enige minpunt: ik heb een 3,3kW lader aan boord. Ik lees hier en daar dat je met 3rd party apparatuur een heel eind komt, zelfs tot 13kW! Maar zoiets zou ik zelf nooit kunnen installeren. Weet toevallig iemand een adresje waar ik dat zou kunnen laten doen? Lijkt me toch top om gewoon 3x16A te kunnen doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hertog_Martin schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:11:
Wat mogen we van het bereik verwachten in tien jaar?

Efficiëntie van lithium batterijen verbetert lineair met 15% per jaar. Als je dat doorrekent vanaf bereik 350km nu kom je over 10 jaar op 350*1.15^10 = 1415 kilometer.
15% toename elk jaar is niet lineair natuurlijk ;) Dat is exponentiële toename.

Maar goed, als je het over een Tesla met supercharger hebt dan vind ik dat met 400 km bereik ook niet echt een issue is. Het opent natuurlijk wel de markt voor zwaardere voertuigen (busjes/bussen/vrachtwagens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Het is ook de vraag hoe lang die stijging van 15% voortgezet kan worden. Tot nu toe is de tactiek om meer energie in een 18650 cel te proppen, simpelweg meer elektrolyt erin stoppen door de elektrodes en scheidingen dunner te maken. Dat hou je natuurlijk nooit tot het oneindige vol en volgens mij zitten we met de huidige ~3500mAh per cel redelijk tegen de limiet aan.
Misschien kan er nog geïnnoveerd worden om de kostprijs omlaag te krijgen, maar uiteindelijk zal er toch echt een wetenschappelijke doorbraak moeten komen om de capaciteit verder op te kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roobje schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 13:34:
Tweakers meet-ups aangekondigd, nr. 2 voor Automotive en Mobiliteit. Ik ben erg benieuwd wat Tweakers hier gaat doen, ga in iedergeval het event in de gaten houden: http://tweakers.net/acties/meet_up/meetup2
Nog steeds niet meer informatie, maar de datum is wel verschoven naar 12 mei (was 28 april).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

mcDavid schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:39:
Het is ook de vraag hoe lang die stijging van 15% voortgezet kan worden. Tot nu toe is de tactiek om meer energie in een 18650 cel te proppen, simpelweg meer elektrolyt erin stoppen door de elektrodes en scheidingen dunner te maken. Dat hou je natuurlijk nooit tot het oneindige vol en volgens mij zitten we met de huidige ~3500mAh per cel redelijk tegen de limiet aan.
Misschien kan er nog geïnnoveerd worden om de kostprijs omlaag te krijgen, maar uiteindelijk zal er toch echt een wetenschappelijke doorbraak moeten komen om de capaciteit verder op te kunnen voeren.
Er zijn al tien jaar lang doorbraken die we 'binnen 5 jaar' commercieel terug zouden zien, dus geen zorgen ;)
De theoretische rek is er in ieder geval nog lang niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
JeroenE schreef op maandag 04 april 2016 @ 20:40:
[...]

Nog steeds niet meer informatie, maar de datum is wel verschoven naar 12 mei (was 28 april).
Bedankt voor het doorgeven, heb het direct in mijn agenda aangepast. Ziet er naar uit dat het past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Capaciteit wordt vrijwel volledig bepaald door de kathodemateriaal, en dat gebruikt momenteel zware metalen, die relatief weinig elektronen per gram kunnen accepteren (LiCoO2 bijv.). Als je alleen Lithium + LiOH als elektroliet had, en dan iets extreem lichts als oxidator (bijv. pure zuurstof of koolstof), dan zou een lithium-ioncel makkelijk het vijfvoudige aan energie kunnen bevatten. Dat is de befaamde lithium-luchtbatterij.

Maarja, lithium-luchtbatterijen zijn op het moment nog echt pure science fiction. Er zitten technische problemen aan die nog volledig buiten het bereik van engineering zijn op het moment. Hier hoef je niet op te rekenen.

Kijkend naar de alternatieven, is er maar één haalbare technologie die echt significant betere energiedichtheid gaat hebben dan wat je met verbeteringen in bestaand li-ion kunt halen: lithium flowbatterijen. Dat zijn in essentie brandstofcellen, maar dan met ionische vloeistoffen en elektronen die door een reactiemembraan gaan ipv protonen (daarom ook wel electron exchange membrane (EEM) fuel cells genoemd i.t.t. proton exchange membrane (PEM) fuel cells). Daarmee is ~3-4x huidige capaciteit te halen met praktische, goedkope vloeistoffen.

TL;DR: 15% per jaar gaan we niet volhouden, het zal ergens op 3-4x de huidige capaciteit afvlakken. Behalve als er echt ontzettend grote doorbraken komen op hele korte termijn. Dat is nooit te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:11:
En dat is bij huidige trend maar er zijn allemaal ontwikkelingen in de maak die efficiëntie batterijen kunnen doen versnellen:

http://www.pocket-lint.co...hs-and-power-over-the-air
Ik kan je de 10 jaar oude nieuwsberichten op tweakers wel linken waar exact hetzelfde wordt beweerd :P. Een goede rule-of-thumb: Als een nieuwsbericht het heeft over een enorme wetenschappelijke doorbraak is het kul. Ja het gebeurd, maar veelal zijn het kleine stappen. En zelfs als er ineens een compleet nieuwe techniek komt, dan staat die in de kinderschoenen en is de oude al ver doorontwikkeld, waardoor het alsnog een kleine stap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Maasluip schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:40:
[...]

15% toename elk jaar is niet lineair natuurlijk ;) Dat is exponentiële toename.

Maar goed, als je het over een Tesla met supercharger hebt dan vind ik dat met 400 km bereik ook niet echt een issue is. Het opent natuurlijk wel de markt voor zwaardere voertuigen (busjes/bussen/vrachtwagens).
Oops :$ helemaal gelijk.

400km is nog wel beetje problematisch. Bij koud weer heb je dan 350 en dan is Groningen op en neer vanuit Nijmegen niet haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Hertog_Martin schreef op maandag 04 april 2016 @ 21:28:
[...]

400km is nog wel beetje problematisch. Bij koud weer heb je dan 350 en dan is Groningen op en neer vanuit Nijmegen niet haalbaar.
Maar hoevaak komt het voor dat je van Groningen naar Nijmegen rijdt en dan zonder te stoppen weer rechtsomkeert maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Dan laad je onderweg voor de kilometers die je nog mist :)
je laad bij fastnet met 250km/u.
Dus als je nog 50km erbij wilt tanken duurt dat: 12 minuten.

Of je pakt een Tesla fastcharger (als je een tesla rijdt) en die laad met 600km/u en je kan na 5 minuten al thuis komen. En de volgende ochtend heb je weer een volle accu voor de volgende dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Mja maar als je als bv accountmanager of consultant veel op de weg bent en tijd is van belang kom je toch meer in de problemen dan met een zuinige diesel. Zo ervaren twijfelaars het iig ook nog sterk. 1500km range zou helemaal een einde maken aan de ICE auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er zijn al 9800 mAh 18650 cellen. En dat haal je niet door er meer elektrolyt in te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hehe.... en denk je dat die ook echt 9800mAh halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Ja, zeker net zoals die geweldige SSD aanbieding :+

If it's to good to be true....

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als ik hier zie dat 2900 mAh in 2009 was, 3400 mAh uiterlijk voor maart 2012 gepland was in 4000 mAh uiterlijk maart 2013 en we nu alweer 3 jaar verder zijn, waarom niet? Heb je tests?
3500 mAh is iig niet de huidige stand van techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BezurK
Hertog_Martin schreef op maandag 04 april 2016 @ 21:28:
[...]

Mijn familie had als kritiek op mijn LEAF dat ik er niet eens mee op en neer naar Groningen kon. Toevallig ben ik afgelopen weekend op en neer naar Groningen geweest. Ruim 400km. Appeltje eitje. Fastnet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BezurK schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:53:
Hier en daar over de snelheidslimiet en waar mogelijk gewoon 130 - 135. Het is een afstand van zo'n 60km en ik vertrok met 100%. Ik kwam thuis met 15%. Terwijl ik diezelfde rit had kunnen doen met ruim 50% resterend als ik netjes 90 - 100 had gereden.
En hoeveel minuten sneller was je nu op die afstand?

Van het weekend heb ik 87 km gereden met 52% resterend. In de buurt kon ik wel laden bij een paal dus aangesloten. Daar is toen 25% bij geladen eer ik weer weg ging. Op de terugweg heb ik van 77% naar 36% gereden (waarschijnlijk het grootste verschil wegens wind tegen/wind mee). Dat was dan wel achter een vrachtwagen (die waren er niet zo veel) of anders 88 km/u op de teller. Ik heb er 1u10 over gereden terwijl het volgens Google Maps 58 minuten (zonder file) is.
Hertog_Martin schreef op maandag 04 april 2016 @ 22:05:
Mja maar als je als bv accountmanager of consultant veel op de weg bent en tijd is van belang kom je toch meer in de problemen dan met een zuinige diesel.
Tuurlijk, die moeten dus ook vooral niet in een EV gaan rijden. Net als mijn collega die wel zou willen, maar twee kinderen heeft op niet al te populaire sporten en dus het hele weekend half Nederland door rijd voor competitie wedstrijden. Die komt dan op plaatsen waar hij wel zou kunnen komen met een EV, maar hij kan daar nergens laden. Dus dan komt hij niet meer (op tijd) terug voor de volgende rit.
Zo ervaren twijfelaars het iig ook nog sterk. 1500km range zou helemaal een einde maken aan de ICE auto's.
De meeste twijfelaars die ik ken rijden per dag helemaal niet zo veel. Maar ja, de vakantie naar Zuid-Spanje is belangrijk en moet en zal per se met de auto gebeuren die al voor de deur staat en het moet in 12 uur te rijden zijn.
BezurK schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 03:55:
Ruim 400km. Appeltje eitje. Fastnet _/-\o_
Ja, geweldig is dat. Maar ze heten Fastned ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Tweakers Meet-up Automotive
.................................................
Potv.... Klantendag van een leverancier, met 1 onderwerp wat ik op de agenda heb gezet. -O-
Maar 1 voordeel ..... het is in 's-Hertogenbosch en de reistijd tussen HT en EHV is 30 minuten (zal iets meer zijn in de praktijk) en starttijd meet-up is 17.30 uur.....

Mmmmm starttijd is net wel/niet haalbaar.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
Edit: leren lezen... :O

[ Voor 199% gewijzigd door plieshout op 05-04-2016 08:08 ]

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ollie1965 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 07:34:
Mmmmm starttijd is net wel/niet haalbaar.
Volgens de agenda van de vorige meetup was 17:30-19:00 de "ontvangst met drankje", dat zal -denk ik- met deze meetup ook wel zoiets zijn.
plieshout schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 08:07:
In de praktijk laad je in NL of normaal met 3,3 kW of met de Chademo snellader. Reden is dat de 6,6 kW over 1 fase een 35A hoofdzekering in huis nodig heeft, en dat kost in NL redelijk wat geld elk jaar weer.
Snel naar een Ikea met 22kW laders, daar kan het wel :+
Maar die 22kW laadpalen zijn dun gezaaid in NL, dat klopt helaas -O-

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenE op 05-04-2016 08:19 . Reden: was een reactie kwijt geraakt :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Mja maar als je als bv accountmanager of consultant veel op de weg bent en tijd is van belang kom je toch meer in de problemen dan met een zuinige diesel. Zo ervaren twijfelaars het iig ook nog sterk. 1500km range zou helemaal een einde maken aan de ICE auto's.
Ik ben met enige regelmaat ook onderweg door Nederland, maar ik plan altijd genoeg tijd tussen afspraken vanwege file, uitloop enzo. een beetje extra voor laden kan prima. Heb ik meteen tijd om alle gemiste oproepen en ongelezen e-mails te verwerken. Helaas wil de baas nog geen model s voor me aanschaffen :-(

Goed voorbeeld dat het prima kan is onze eigen Snow_King, rijdt ook voor zijn bedrijf door heel Nederland (en daar buiten) naar zijn klanten in zijn Model S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

BezurK schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 03:55:
[...]

Mijn familie had als kritiek op mijn LEAF dat ik er niet eens mee op en neer naar Groningen kon. Toevallig ben ik afgelopen weekend op en neer naar Groningen geweest. Ruim 400km. Appeltje eitje. Fastnet _/-\o_
Zeker als het laden bij Fastned naar de 150kW en later 350kW gaat met CCS 2.0. Dan is het echt geen enkel probleem meer.

Ik vind zelf 50kW laden nu wat te langzaam.
Roobje schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 08:19:
[...]

Ik ben met enige regelmaat ook onderweg door Nederland, maar ik plan altijd genoeg tijd tussen afspraken vanwege file, uitloop enzo. een beetje extra voor laden kan prima. Heb ik meteen tijd om alle gemiste oproepen en ongelezen e-mails te verwerken. Helaas wil de baas nog geen model s voor me aanschaffen :-(

Goed voorbeeld dat het prima kan is onze eigen Snow_King, rijdt ook voor zijn bedrijf door heel Nederland (en daar buiten) naar zijn klanten in zijn Model S.
Precies! 50.000km per jaar is geen enkel probleem in een Model S.

Vanmorgen over de 120.000km gereden en zal voordat mijn S in September 3 jaar wordt de 150.000km wel aan tikken.

Als mijn Model 3 komt ergens eind 2018 gok ik wel iets van 250.000km op de teller te hebben staan.

In Nederland is er overigens al een Model S met 200.000km op de teller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
Een EV is op dit moment ook niet voor iedereen, zo realistisch moeten we ook zijn. En dat is niet alleen vanwege het bereik maar ook vanwege de prijs. Niet iedereen kan 40k neerleggen voor een auto en niet iedereen kan leven met 350 km bereik.

Voor mij zou het nu een prima optie zijn, maar toen ik iedere dag minimaal 250 km in de auto zat bij mijn oude baan wordt het al veel meer een twijfelgeval. Want je hebt natuurlijk weinig zin om iedere dag te moeten bijladen of last te hebben van range-anxiety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Snow_King schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:12:
In Nederland is er overigens al een Model S met 200.000km op de teller.
Ronald Serné ?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:45
RocketKoen schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:39:
[...]

Voor bijtelling telt het moment dat de auto op naam wordt gezet.
Voor fiscale aftrek volgens mij de datum op de factuur.

Maar in beide gevallen is je reservering geen koop, dus de regels van dit jaar kun je vergeten.
Gewoon reserveren en hopen dat de voordelen niet ineens worden afgeschaft.
Bedankt. Het zal wel goedkomen met de voordelen tegen die tijd. Duurder dan brandstof rijden zal het zowieso niet zijn. Denk inderdaad aan om er één te reserveren, zeker gezien de mogelijkheid om alles te cancellen (het wordt óf een model 3, óf iets goedkopers, een polo of zo. Ben een beetje autominded-af aan het raken, maar Tesla vind ik wel heel top)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Het is mij opgevallen dat elektische auto's erg goedkoop zijn in de lease:

50K PHEV kost mij bruto lease 1000 euro per maand + 256 euro netto bijtelling (15%)
een 26K clio kost mij 770 euro bruto lease + 184 euro bijtelling (21%). = 454 (770*0,59) + 184 = 638 netto per maand

Als model 3 (50K versie) op dezelfde manier bereken als de PHEV en de S. krijg ik:
1000 euro bruto + 70 bijtelling (4%). = 590 + 70 = 660 euro per maand netto.

dus voor 22 euro meer dan een aangeklede renault clio kan ik een redelijk aangeklede model 3 rijden??? ik baal steeds meer dat ik nog 2 jaar moet wachten.

Ik zie steeds minder redenen om het niet te doen.

*alles berekend met de lease tool van mijn werk:
40Kkm/j. inclusief brandstof. en europese tankpas.

[ Voor 7% gewijzigd door Smuggler op 05-04-2016 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:09
Wat een geld voor een Clio, dan zit er zeker echt alles op? Wat zijn verder de voorwaarden van die lease, want €770,- per maand klinkt wel erg duur een Clio.

Mijn Ford Focus diesel kost 'maar' €574,- per maand met 25K km/j.

Ah met 40K wordt 't inderdaad een ander verhaal.

[ Voor 13% gewijzigd door tiguan op 05-04-2016 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Smuggler schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:19:
Het is mij opgevallen dat elektische auto's erg goedkoop zijn in de lease:

50K PHEV kost mij bruto lease 1000 euro per maand + 256 euro netto bijtelling (15%)
een 26K clio kost mij 770 euro bruto lease + 184 euro bijtelling (21%). = 454 (770*0,59) + 184 = 638 netto per maand

Als model 3 (50K versie) op dezelfde manier bereken als de PHEV en de S. krijg ik:
1000 euro bruto + 70 bijtelling (4%). = 590 + 70 = 660 euro per maand netto.

dus voor 22 euro meer dan een aangeklede renault clio kan ik een redelijk aangeklede model 3 rijden??? ik baal steeds meer dat ik nog 2 jaar moet wachten.

Ik zie steeds minder redenen om het niet te doen.

*alles berekend met de lease tool van mijn werk:
40Kkm/j. inclusief brandstof. en europese tankpas.
Alleen zijn overige kosten, zoals onderhoud en afschrijving, ook een stuk lager bij zo'n model 3 (als ik alle momenteel bekende factoren meeneem in de glazen bol). Dus grote kans dat het tegen die tijd zelfs goedkoper is om een 50k EV te leasen dan een 26k ICE 8) . Maar dit fenomeen hebben we in Nederland nu al vaak genoeg gezien, zoals bij de eerste PHEVs. Dat werd later steeds weer langzaamaan minder gunstig, dus dat zal met dit niet veel anders zijn. Oftewel de bijtelling voor EVs gaat ook gewoon weer richting de 21% over een aantal jaartjes.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

tiguan schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:23:
Wat een geld voor een Clio, dan zit er zeker echt alles op? Wat zijn verder de voorwaarden van die lease, want €770,- per maand klinkt wel erg duur een Clio.

Mijn Ford Focus diesel kost 'maar' €550,- per maand met 25K km/j.
ik moet rekenen met 40K km/j.

Ja moest de vergelijking een beetje naar elkaar toe trekken, was de duurste basisversie die ik kon vinden van een clio diesel.

Onze huidige clio is 23K (14%)en kost ons 680 in de lease. Maar de wegenbelasting die er spontaan bij kwam werd door de werkgever opgevangen. en de auto kost ons nu 502,9 euro netto. per maand.

maar wilde het verschil opzoeken tussen een nieuwe clio en model 3. En het viel mij gewoon opeens op :D.

Pagina: 1 ... 58 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.