Prachtige auto, heb alleen wel mijn bedenkingen bij enkel en alleen het scherm in het midden. Het voorbeeld van de Yaris wordt hierboven aangehaald, maar dat is toch wel echt anders dan bij deze Tesla. Maar misschien ook een kwestie van wennen. Hoe zit het met de ruimte achterin en bagage?
Het uiterlijk is wel netjes vind ik, specs zijn ook prima in orde, zeker voor deze prijsklasse. Dashboard wordt hopelijk nog een beetje aangekleed en liefst een teller voor je neus of een heads-up display, heb nu het gevoel alsof ze een losse 15" monitor op een lege middenconsole hebben geplaatst en verder niks.
Ben erg benieuwd wat voor effect dit op de markt gaat hebben en wat de traditionele autobouwers gaan doen.
Ben erg benieuwd wat voor effect dit op de markt gaat hebben en wat de traditionele autobouwers gaan doen.
In 't event wordt aangegeven dat er 5 volwassenen comfortabel in kunnen. Met de nadruk op comfortabel.Blik1984 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:50:
Prachtige auto, heb alleen wel mijn bedenkingen bij enkel en alleen het scherm in het midden. Het voorbeeld van de Yaris wordt hierboven aangehaald, maar dat is toch wel echt anders dan bij deze Tesla. Maar misschien ook een kwestie van wennen. Hoe zit het met de ruimte achterin en bagage?
De voorstoelen staan iets naar voren ten aanzien van een 'standaard' auto. Dit kan doordat er minder onderdelen onder de motorkap liggen. Hierdoor hebben de achterstoelen een stuk meer ruimte.
Bagageruimte weet ik niet precies, maar de stoelen kunnen plat en er kan een surfplank in. Werd letterlijk geroepen door Elon. (Voor mij, als surfer, een must
Leuke auto die Tesla Model 3, net zoals de X overigens, en voor dat geld van slechts €31K kan iedereen er wel 1 aanschaffen
De Mini cooper is er ook een waar de kilometer teller in het centrale dashboard zit/zat. Ik heb er een paar dagen mee gereden en het niet als hinderlijk ervaren.Blik1984 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:50:
De eerste Renault Twingo had dit ook, ik zag het probleem niet zo, maar ik reed toen ook nog geen auto
Ik denk dat we kunnen verwachten dat er een heads-up display op de voorruit komt, dat is veel voor de hand liggender.
Ziet er uit als een knappe wagen, de Opel Ampera-e is geen concurrent iig. Zeker in combinatie met het supercharger netwerk is het geen wedstrijd. Je zou kunnen zeggen, schattig dat GM een auto kan bouwen met een 60kWh accu, maar de rest?
Inderdaad blijft een opel hedatabeestje schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:58:
[...]
De Mini cooper is er ook een waar de kilometer teller in het centrale dashboard zit/zat. Ik heb er een paar dagen mee gereden en het niet als hinderlijk ervaren.
De eerste Renault Twingo had dit ook, ik zag het probleem niet zo, maar ik reed toen ook nog geen autoAlleen al die andere mensen die commentaar gaan geven op je snelheid is dan een beetje meh.
Ik denk dat we kunnen verwachten dat er een heads-up display op de voorruit komt, dat is veel voor de hand liggender.
Ziet er uit als een knappe wagen, de Opel Ampera-e is geen concurrent iig. Zeker in combinatie met het supercharger netwerk is het geen wedstrijd. Je zou kunnen zeggen, schattig dat GM een auto kan bouwen met een 60kWh accu, maar de rest?

35k USD ex. belastingen, dus 40k voor een basis versie en een beetje opleuken zit je op 50k+.calsonic schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:58:
Leuke auto die Tesla Model 3, net zoals de X overigens, en voor dat geld van slechts €31K kan iedereen er wel 1 aanschaffen
Over een eventueel faillissement zou ik me niet zo druk maken. Terecht of niet, er zijn zoveel investeerders die erin geloven, dat ze met gemak nieuw kapitaal kunnen ophalen mocht het nodig zijn.
Ben toch wel positief verrast door de Model 3 zo. Had een beetje het gevoel dat het een grote teleurstelling werd, maar als ik alleen al die mat grijze (met zwarte wielen) versie zie
. Ook de range valt me goed mee voor een 'instap' versie. Het scherm valt dan een beetje tegen, maar volgens mij zit je in de Model 3 wel dichter erop waardoor het misschien wat makkelijker/comfortabeler wordt om te 'screen touchen' dan op de S.
Verder ben ik helemaal om als de markt voor de rest blijft liggen slapen op het gebied van EVs
.

Verder ben ik helemaal om als de markt voor de rest blijft liggen slapen op het gebied van EVs

Grillmeister
40k+ is nog steeds te betalen voor veel mensenknakworst schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:03:
[...]
35k USD ex. belastingen, dus 40k voor een basis versie en een beetje opleuken zit je op 50k+.
Over een eventueel faillissement zou ik me niet zo druk maken. Terecht of niet, er zijn zoveel investeerders die erin geloven, dat ze met gemak nieuw kapitaal kunnen ophalen mocht het nodig zijn.
Is het zeker dat dit al af is dan?Blik1984 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:50:
Kwam op mij meer over dat het een soort tijdelijke oploosing was voor de show en dat er nog wordt gewerkt aan een "af" interieur...
Verder is de lange wachttijd voor de lease natuurlijk een no-go, helaas...
Als hij nu direct beschikbaar zou zijn, zou ik hem zeker overwegen. Maar ik moet een auto eerst zien, voelen, proefrijden en kofferbak "testen" wil ik hem kopen/leasen. Voor dit hele Apple hype gedoe en wachttijden ben ik veel te nuchter. Dan diesel ik nog even verder en kijk over 2 jaar nog eens naar de markt.
Maar één ding is zeker. Laden gaat een serieus probleem worden in Nederland! Ik zie gemeentes geen 20.000 laadpalen per gemeente plaatsen. Snoeren over de stoep laten laopen mag niet, openbaar/bij werk/bijklanten is veel te weinig capaciteit beschikbaar en laden duurt te lang om iedereen aan de beurt te laten komen. Op werk en bij winkelcentra zijn de laasdpalen nu al altijd bezet door plugins...
Edit:
Ik denk dat plugins de grote gehate groep gaat worden door EV rijders
Hij met z'n benzine motor staat op een laadplek en nu kan ik niet laden...
[ Voor 46% gewijzigd door BlakHawk op 01-04-2016 09:36 ]
Ik rij een Prius, dus ik ken het. En ik vind het niet mooi.RocketKoen schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:45:
km-teller in het midden console went heel snel hoor. Mijn Yaris heeft het ook.
Signatures zijn voor boomers.
Ik ben erg enthousiast voor de Tesla Model 3. Voorlopig blijf ik bij mijn huidige auto en wacht ik geduldig op deze auto als mijn eerste EV.
(tenzij er iets beters langskomt, natuurlijk, maar dat lijkt me sterk
)
Elon Musk noemde in een reactie tweet: "You will see the car very clearly, but some important elements will be added and some will evolve.", dus ik denk dat het dashboard nog wel onderhevig is aan veranderingen. Hoop wel dat er iets van een heads-up display in zal komen.
Verder zijn alle andere dingen boven verwachting. Vooral de range, acceleratie en autopilot in the basis versie vind ik erg positief!
Elon Musk noemde in een reactie tweet: "You will see the car very clearly, but some important elements will be added and some will evolve.", dus ik denk dat het dashboard nog wel onderhevig is aan veranderingen. Hoop wel dat er iets van een heads-up display in zal komen.
Ja dit is de auto zoals hij straks geleverd gaat wordendfrenner schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:28:
[...]
Is het zeker dat dit al af is dan?
Kwam op mij meer over dat het een soort tijdelijke oploosing was voor de show en dat er nog wordt gewerkt aan een "af" interieur...
Verder is de lange wachttijd voor de lease natuurlijk een no-go, helaas...
Als hij nu direct beschikbaar zou zijn, zou ik hem zeker overwegen. Maar ik moet een auto eerst zien, voelen, proefrijden en kofferbak "testen" wil ik hem kopen/leasen. Voor dit hele Apple hype gedoe en wachttijden ben ik veel te nuchter. Dan diesel ik nog even verder en kijk over 2 jaar nog eens naar de markt.
Maar één ding is zeker. Laden gaat een serieus probleem worden in Nederland! Ik zie gemeentes geen 20.000 laadpalen per gemeente plaatsen. Snoeren over de stoep laten laopen mag niet, openbaar/bij werk/bijklanten is veel te weinig capaciteit beschikbaar en laden duurt te lang om iedereen aan de beurt te laten komen. Op werk en bij winkelcentra zijn de laasdpalen nu al altijd bezet door plugins...
Dit is een optie ja maar de Focus RS ook.... of misschien wel een Fiesta RS als die uitkomt..... beslissingen ....Xpoint schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:33:
Ik ben erg enthousiast voor de Tesla Model 3. Voorlopig blijf ik bij mijn huidige auto en wacht ik geduldig op deze auto als mijn eerste EV.(tenzij er iets beters langskomt, natuurlijk, maar dat lijkt me sterk
)
Elon Musk noemde in een reactie tweet: "You will see the car very clearly, but some important elements will be added and some will evolve.", dus ik denk dat het dashboard nog wel onderhevig is aan veranderingen. Hoop wel dat er iets van een heads-up display in zal komen.Verder zijn alle andere dingen boven verwachting. Vooral de range, acceleratie en autopilot in the basis versie vind ik erg positief!
[ Voor 27% gewijzigd door calsonic op 01-04-2016 09:37 ]
Kijk eens boven jecalsonic schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:35:
Ja dit is de auto zoals hij straks geleverd gaat worden
"You will see the car very clearly, but some important elements will be added and some will evolve."
Is wel vreemd dan want hij wordt geintroduceerd aan het publiek die hem ook kunnen bestellen en dan krijgen ze uiteindelijk een auto die er iets anders uitzietdfrenner schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:37:
[...]
Kijk eens boven je
"You will see the car very clearly, but some important elements will be added and some will evolve."

Tja, in dit soort gevallen moet je maar hopen dat zaken als betrouwbaarheid goed blijven gelden, want met dergelijke verkoopaantallen en fors hogere vraag dan aanbod, kun je wel eens belangrijke zaken uit het oog verliezen... De tijd zal het leren. Het was voor mij zeker het overwegen waard, maar demate lange levertijden doen het helaas de das om.calsonic schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:39:
Is wel vreemd dan want hij wordt geintroduceerd aan het publiek die hem ook kunnen bestellen en dan krijgen ze uiteindelijk een auto die er iets anders uitziet
[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 01-04-2016 09:43 ]
Je besteld hem nog niet, maar reserveert een productie slot zo ver ik het begrijp (dan krijg je hem dus eerder dan de rest). En genoeg mensen die al gereserveerd hadden voordat er ook nog maar iets duidelijk was.calsonic schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:39:
[...]
Is wel vreemd dan want hij wordt geintroduceerd aan het publiek die hem ook kunnen bestellen en dan krijgen ze uiteindelijk een auto die er iets anders uitziet
Wat is een goeie plek om alle huidige elektrische en aangekondigde elektrische auto's te bekijken (als er ergens een overzicht is)? Ik kijk soms in dit topic, maar weet eerlijk gezegd niet echt wat er allemaal bekend is. Ik ben een fan van Tesla, maar eigenlijk nooit echt verder gekeken. Ik woon sindskort in een nieuw appartement waar ik een laadpaal kan plaatsen in de parkeergarage, dus wil eigelijk z.s.m. elektrisch gaan rijden.
Veel nieuwe autos hebben een lange levertijd - keek zelf naar de Focus RS en die kunnen ze ook pas volgend jaar leveren als je hem nu besteld.dfrenner schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:42:
[...]
Tja, in dit soort gevallen moet je maar hopen dat zaken als betrouwbaarheid goed blijven gelden, want met dergelijke verkoopaantallen en fors hogere vraag dan aanbod, kun je wel eens belangrijke zaken uit het oog verliezen... De tijd zal het leren. Het was voor mij zeker het overwegen waard, maar demate lange levertijden doen het helaas de das om.
Gelukkig is mijn auto net 1,5 jaar oud dus ik heb nog ff voordat ik daadwerkelijk een nieuwe moet(2017)
Productie begint pas over meer dan een jaar.calsonic schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:39:
[...]
Het is ook geen bestelling of pre-order die je doet. Je reserveert alleen je plekje in de wachtrij. Pas als je aan de beurt bent moet je beslissen of je hem ook koopt of niet.
Als de productie start komt er nog een definitieve presentatie. En voordat je kan bestellen kun je al proefritten gaan doen bij de verkooppunten.
Denk dat dat wel mee gaat vallen, dat evolueert natuurlijk ook mee. Lease-beleid is nu al enorm gericht op EV's (4% vs 22% bijtelling), dus dat betekent dat bedrijven mee zullen moeten gaan en laadpalen zullen gaan installeren. Zelfde geldt natuurlijk bij particulieren thuis en ook op openbare plekken zullen meer en meer laadpalen komen. Als ik dat even voor mijn eigen situatie bekijk, dan hoef ik eigenlijk alleen te laden onderweg als ik op vakantie ga of op en neer naar Limburg om te fietsen.dfrenner schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:28:
[...]
Oke goed om te wetenRocketKoen schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:45:
[...]
Productie begint pas over meer dan een jaar.
Het is ook geen bestelling of pre-order die je doet. Je reserveert alleen je plekje in de wachtrij. Pas als je aan de beurt bent moet je beslissen of je hem ook koopt of niet.
Als de productie start komt er nog een definitieve presentatie. En voordat je kan bestellen kun je al proefritten gaan doen bij de verkooppunten.
Voor mij is deze auto zeer zeker een optie.
[ Voor 4% gewijzigd door calsonic op 01-04-2016 09:47 ]
Mijn eerste reactie was dan ook

Maar aangezien ik voor mijn huidige baan op de fiets kan, leek het me toch verstandiger om even geen nieuwe auto te kopen.

Maar aangezien ik voor mijn huidige baan op de fiets kan, leek het me toch verstandiger om even geen nieuwe auto te kopen.
Zie het als een elektrische fietsRocketKoen schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:52:
Mijn eerste reactie was dan ook
[afbeelding]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Die heb ik een gehad. Die zijn een factor 20 goedkoperSmuggler schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:54:
[...]
Zie het als een elektrische fietsmet dak tegen de regen
En kwa onderhoud ed. een factor 100 waarschijnlijkRocketKoen schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:55:
[...]
Die heb ik een gehad. Die zijn een factor 20 goedkoper
Verwijderd
Nonsens. De gemiddelde aanschafprijs van een auto in NL ligt rond de 18k, de gemiddelde prijs van een nieuwe auto rond de 25k.calsonic schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:25:
[...]
40k+ is nog steeds te betalen voor veel mensen
Dit is de belangrijkste auto van het decennium totnogtoe. Erg fraaie auto. Snel, ongetwijfeld extreem veilig, ongetwijfeld extreem betrouwbaar, geen herrie/uitstoot.
Wut? Voor bedrijven in de lease misschien, maar mensen die even 40k over hebben voor een auto? Dat zijn er toch een stuk minder.calsonic schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:25:
[...]
40k+ is nog steeds te betalen voor veel mensen
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Will the Model 3 help Tesla's bottom line?FreeShooter schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:39:
[...]
Het is zeker iets om in gedachten te houden. Maar een afnemende salestrend van Model S en een mislukking van de X, kun je daar bronnen van geven? Zover ik weet is de Model X al uitverkocht voor 2016 en de Model S verkoopt elk kwartaal weer meer dan het kwartaal ervoor.
“Model S sales have flattened, and Model X is turning into a disappointment, and now nothing is going to happen until the Model 3 comes out – probably not until mid- to late-2018,” carped hedge fund manager Mark Spiegel, of Stanphyl Capital Management, a long time Tesla doubter.
Given that, Spiegel said, the success of the Model 3 may not even help Tesla’s actual bottom line. The company sold more cars than ever in its 2015 fourth quarter, but experienced greater losses.
“The Model 3 will not save the company,” Spiegel said. “The Model 3 is going to speed up the end of the company.”
http://www.latimes.com/bu...3-20160331-htmlstory.html
Doet me denken aan een column van de oud CEO van BMW in de Autoweek begin dit jaar. Kwam er ook neer dat Tesla het niet ging redden en dat Elektrisch rijden niet de toekomst heeft. Een typisch gevalletje van een petrolhead die spreekt voor eigen parochie.jerh schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:42:
[...]
Will the Model 3 help Tesla's bottom line?
“Model S sales have flattened, and Model X is turning into a disappointment, and now nothing is going to happen until the Model 3 comes out – probably not until mid- to late-2018,” carped hedge fund manager Mark Spiegel, of Stanphyl Capital Management, a long time Tesla doubter.
Given that, Spiegel said, the success of the Model 3 may not even help Tesla’s actual bottom line. The company sold more cars than ever in its 2015 fourth quarter, but experienced greater losses.
“The Model 3 will not save the company,” Spiegel said. “The Model 3 is going to speed up the end of the company.”
Tesla gaat het wel redden, al is het maar vanwege de massale steun die het krijgt over de gehele wereld
Ik ken er anders genoeg die dat bedrag gewoon neerleggen voor een auto hoor (ben er zelf ook 1 vanSeñor Sjon schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:32:
[...]
Wut? Voor bedrijven in de lease misschien, maar mensen die even 40k over hebben voor een auto? Dat zijn er toch een stuk minder.
Voor 18k heb je echt niet een nieuwe auto waar je mee voor de dag kunt komenVerwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:27:
[...]
Nonsens. De gemiddelde aanschafprijs van een auto in NL ligt rond de 18k, de gemiddelde prijs van een nieuwe auto rond de 25k.
Dit is de belangrijkste auto van het decennium totnogtoe. Erg fraaie auto. Snel, ongetwijfeld extreem veilig, ongetwijfeld extreem betrouwbaar, geen herrie/uitstoot.

[ Voor 41% gewijzigd door calsonic op 01-04-2016 10:50 ]
Omdat jij en je kennissenkring zo gefortuneerd zijn, betekent natuurlijk nog niet dat dat voor iedereen geldt.calsonic schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:48:
[...]
Ik ken er anders genoeg die dat bedrag gewoon neerleggen voor een auto hoor (ben er zelf ook 1 van)
[...]
Voor 18k heb je echt niet een nieuwe auto waar je mee voor de dag kunt komen
Dan moet je toch bijna wel vinden dat het grootste gedeelte van het Nederlands wagenpark verpauperd is? En dan zul je je er toch ook wel iets bij voor kunnen stellen dat andere mensen wellicht minder hoge eisen stellen aan het begrip "voor de dag" komen, anders zouden ze zich immers iedere dag de ogen uit de kop schamen.calsonic schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:48:
Verwijderd
Je lijkt graag te pronken met je financiële situatie. Gefeliciteerd daarmee!calsonic schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:48:
[...]
Ik ken er anders genoeg die dat bedrag gewoon neerleggen voor een auto hoor (ben er zelf ook 1 van)
[...]
De gemiddelde NIEUWE auto kost 25k, maar niet iedereen kan zich een nieuwe auto veroorloven. 18k is een gemiddelde van alle auto's die worden gekocht, nieuw of occasion. Voor met grote afstand de meeste mensen geldt dat ze geen 40k neer kunnen of willen leggen voor een auto.
Grote BS wat je zegt natuurlijk pronken is een woord wat je zelf blijkbaar graag gebruikt want het raakt kant nog wal hier we hebben het niet over een porsche of ferrariVerwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:57:
[...]
Je lijkt graag te pronken met je financiële situatie. Gefeliciteerd daarmee!
De gemiddelde NIEUWE auto kost 25k, maar niet iedereen kan zich een nieuwe auto veroorloven. 18k is een gemiddelde van alle auto's die worden gekocht, nieuw of occasion. Voor met grote afstand de meeste mensen geldt dat ze geen 40k neer kunnen of willen leggen voor een auto.
40K voor de auto valt best mee 
Geen wegenbelasting -> belasting voordeel van 1,200 per jaar zolang het duurt.
Weinig oplaadkosten -> 3000 euro voordeel per jaar. (gratis superchargers)
Weinig onderhoud -> 600 euro voordeel per jaar voordeel
Dus een voordeel van 4800 euro de eerste jaren dat je de auto bezit tegenover een ander auto.
Na 5 jaar rijden heb je dus 24000 euro voordeel tegenover een auto van een standaard 25/20K auto. en ben je dus goedkoper uit op langer termijn.
Tevens is de auto niet 40K, maar de basis is maar 35K in nederland.
En je hebt gewoon een veel vettere beter presterende auto dan het huidige aanbod.
Ik verwacht echt een lease topper, maar ook prive een intressante auto.
Werd eens tijd.
Ken een hoop mensen waarvoor dat nogsteeds te veel is en niet verder kijken dan 10K voor een auto.
Maar kijk eens rond als je rijdt. de meeste auto's vallen toch in de catogorie 20K+.
Dus een voordeel van 4800 euro de eerste jaren dat je de auto bezit tegenover een ander auto.
Na 5 jaar rijden heb je dus 24000 euro voordeel tegenover een auto van een standaard 25/20K auto. en ben je dus goedkoper uit op langer termijn.
Tevens is de auto niet 40K, maar de basis is maar 35K in nederland.
En je hebt gewoon een veel vettere beter presterende auto dan het huidige aanbod.
Ik verwacht echt een lease topper, maar ook prive een intressante auto.
Werd eens tijd.
Ken een hoop mensen waarvoor dat nogsteeds te veel is en niet verder kijken dan 10K voor een auto.
Maar kijk eens rond als je rijdt. de meeste auto's vallen toch in de catogorie 20K+.
[ Voor 11% gewijzigd door Smuggler op 01-04-2016 11:13 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Makkelijk rekenen zo.Smuggler schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:12:
40K voor de auto valt best mee
Na 5 jaar rijden heb je dus 24000 euro voordeel
- Geen wegenbelasting? Tegen de tijd dat de Model 3 komt heb je nog 1 à 2 jaar wegenbelasting vrij rijden.
- 3000 euro voordeel per jaar aan verbruik. Dat is met een diesel die op 1/20 rijdt ongeveer 60.000km, en dan moet je nog geen cent uitgeven aan opladen. Laad jij altijd en alleen maar opladen bij superchargers ergens langs de snelweg?
- Onderhoud: daar wil ik nog wel in meegaan.
Je zal ongetwijfeld besparen maar het gaat dan om centen of een tiental cent per kilometer. Jouw berekening is niet serieus te nemen

Verwijderd
En dan is na een jaar of wat de accu op. Is je auto meteen total loss. Nieuwe accu van een Model S kost 40k oid? Model 3 zal vast minder capaciteit hebben, maar 25k ben je dan al snel kwijt.
Ontwaarding zal dan ook extreem zijn. Neem je dat ook ff mee in je berekening?
De huidige Model S heeft een 8 jaar garantie op de accu en de motor ongeacht de kilometers. Dat is een vergelijkbare garantie als de andere elektrische auto producenten.Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:28:
En dan is na een jaar of wat de accu op. Is je auto meteen total loss. Nieuwe accu van een Model S kost 40k oid? Model 3 zal vast minder capaciteit hebben, maar 25k ben je dan al snel kwijt.
https://www.teslamotors.com/blog/infinite-mile-warranty
Mijn 5 jaar oude Miev heeft ook een nieuwe accu onder garantie gekregen met een enkele kapotte cel. Er zijn ook Nissan Leaf rijders die een nieuwe accu gekregen hebben door capactiteitsverlies (in Amerika)
Toch m'n creditcard maar getrokken.... Ziet er naar uit dat ik daar wel 3 kinderzitjes achterin kan krijgen (of twee en een stoelverhoger tegen die tijd denk ik) 
En lijkt ook wel voldoende laadruimte te hebben inderdaad.
Alles onder de motto's: "Baat het niet, dan schaadt het niet.", "wie niet waagt, wie niet wint" en "Beter mee verlegen dan om verlegen."
Alles onder de motto's: "Baat het niet, dan schaadt het niet.", "wie niet waagt, wie niet wint" en "Beter mee verlegen dan om verlegen."
[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 01-04-2016 11:35 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Voor een hedgefund manager heeft hij vrij weinig van economie begrepen. Of waarschijnlijker, hij heeft aandelen Tesla geshort en probeert nu wanhopig de koers naar beneden te krijgen.jerh schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:42:
[...]
Will the Model 3 help Tesla's bottom line?
Tesla zit nog steeds in de ramping-up fase van bedrijfsvoering. Als je in die fase winst maakt doe je het niet goed.
Het gaat nu om marktaandeel en productiecapaciteit. En als de markt stabiliseert dan ga je winst maken.
Of route 2: Je verkoopt het bedrijf voor een hoop geld aan iemand die al productiecapaciteit of marktaandeel heeft (bijvoorbeeld whatsapp of nest).
Tegen de tijd dat ie geleverd wordt hebben ze zelf een rijbewijs.NovapaX schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:35:
Toch m'n creditcard maar getrokken.... Ziet er naar uit dat ik daar wel 3 kinderzitjes achterin kan krijgen (of twee en een stoelverhoger tegen die tijd denk ik)
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik vind de Tesla Model 3 echt wel overhyped. Komt pas over een paar jaar en zal ook wel kinderziektes hebben. Er zijn nu al genoeg alternatieven indien je geen range van >200 km nodig hebt, zelfs tweedehands. Tegen die tijd kijk ik wel wat de stand van de techniek is, rijd nu lekker verder met mijn super rijdende Kia Soul EV koekblik met een cw waarde van 0.35. 153 km/uur op de teller (=145 echte kilometers) is ook snel genoeg voor mijn dagelijkse 2x40 km
Maar in het algemeen rijd ik maar 100 km per uur, in alle stilte lekker luisterend naar de radio.
Gelijk heb je. De meeste mensen zouden ook met een kleinere range 99% van de ritten kunnen doen. Zeker als je nog een tweede auto hebt, is dat geen probleem.ZuinigeRijder schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:23:
Ik vind de Tesla Model 3 echt wel overhyped. Komt pas over een paar jaar en zal ook wel kinderziektes hebben. Er zijn nu al genoeg alternatieven indien je geen range van >200 km nodig hebt, zelfs tweedehands. Tegen die tijd kijk ik wel wat de stand van de techniek is, rijd nu lekker verder met mijn super rijdende Kia Soul EV koekblik met een cw waarde van 0.35. 153 km/uur op de teller (=145 echte kilometers) is ook snel genoeg voor mijn dagelijkse 2x40 kmMaar in het algemeen rijd ik maar 100 km, in alle stilte lekker luisterend naar de radio.
En klein aspect niet te vergeten, hoeveel je in de komende jaren ook zou besparen, je zal alsnog 35-40k op tafel moeten leggen om die auto te kunnen kopen. Privé leasing zal ook wel screening op zitten en promoten van PL's moet je toch al niet doen.FreeShooter schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:24:
Je zal ongetwijfeld besparen maar het gaat dan om centen of een tiental cent per kilometer. Jouw berekening is niet serieus te nemen
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Aangezien ik over een jaar wel bijna over moet op electrisch rijden (wordt door mijn bedrijf min of meer door de strot geduwd), heb ik de gemeente waar ik woon gevraagd hoe ze met laadpalen omgaan. Die plaatsen ze dus iig niet en zijn er ook niet in mijn woonwijk. Maar ik mocht wel een snoer over de stoep laten lopen met een mat er overheen. Leuk, maar dan moet ik wel toevallig de mazzel hebben dat ik pal voor mijn deur kan parkeren.dfrenner schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:28:
[...]
De vergelijking tussen Tesla en traditionele autobedrijven gaat gewoon mank, en de belangrijkste reden daarvoor is dat Tesla op dit moment funding kan aantrekken waar het maar wil, door de grote (emotionele) waarde die het merk op dit moment heeft. Puur cijfermatig gaan ze het op dit moment niet redden, maar dat hebben velen ook jaren geroepen over google, facebook etc. Uiteindelijk is het een volledige andere manier van bedrijfsvoering, groei in aantallen en reputatie zijn belangrijker dan de winst of marges erop. Dat komt later wel, en dat financier je door gewoon meer geld op te halen.RocketKoen schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:59:
[...]
Voor een hedgefund manager heeft hij vrij weinig van economie begrepen. Of waarschijnlijker, hij heeft aandelen Tesla geshort en probeert nu wanhopig de koers naar beneden te krijgen.
Tesla zit nog steeds in de ramping-up fase van bedrijfsvoering. Als je in die fase winst maakt doe je het niet goed.
Het gaat nu om marktaandeel en productiecapaciteit. En als de markt stabiliseert dan ga je winst maken.
Of route 2: Je verkoopt het bedrijf voor een hoop geld aan iemand die al productiecapaciteit of marktaandeel heeft (bijvoorbeeld whatsapp of nest).
Kan me niet voorstellen dat dat een werkbaar beleid blijft, met het oog op de hoeveelheid EV's die de markt gaan overspoelen de komende jaren.tiguan schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:45:
[...]
Aangezien ik over een jaar wel bijna over moet op electrisch rijden (wordt door mijn bedrijf min of meer door de strot geduwd), heb ik de gemeente waar ik woon gevraagd hoe ze met laadpalen omgaan. Die plaatsen ze dus iig niet en zijn er ook niet in mijn woonwijk. Maar ik mocht wel een snoer over de stoep laten lopen met een mat er overheen. Leuk, maar dan moet ik wel toevallig de mazzel hebben dat ik pal voor mijn deur kan parkeren.
In Utrecht kun je er gewoon subsidie voor aanvragen, 500 euro
Dat, en laten we ook beleid niet vergeten:Sander schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:45:
[...]
De vergelijking tussen Tesla en traditionele autobedrijven gaat gewoon mank, en de belangrijkste reden daarvoor is dat Tesla op dit moment funding kan aantrekken waar het maar wil, door de grote (emotionele) waarde die het merk op dit moment heeft. Puur cijfermatig gaan ze het op dit moment niet redden, maar dat hebben velen ook jaren geroepen over google, facebook etc. Uiteindelijk is het een volledige andere manier van bedrijfsvoering, groei in aantallen en reputatie zijn belangrijker dan de winst of marges erop. Dat komt later wel, en dat financier je door gewoon meer geld op te halen.
http://www.nrc.nl/nieuws/...ver-elektrische-autos-aan
De auto is de makkelijkste vorm van mobiliteit die je emissievrij* kunt maken. Dus die regel- en wetgeving gaat daar zeker op aansturen. Alleen de EU autolobby zal dat tegen proberen te houden (want die lopen qua innovativiteit fors achter), maar het zit er gewoon aan te komen. Niet alleen qua CO2, maar ook om de steden leefbaar te houden. In China bijvoorbeeld gaat dit verhaal nog veel sneller spelen vanwege smog.
M.a.w. de elektrische auto heeft verreweg het meest zonnige toekomstperspectief van alle alternatieven. Of Tesla het gaat worden is wel de vraag, maar ik denk dat ze best een aardige niche in de markt hebben weten te veroveren. Vooral qua brand image spelen ze het gewoon slim.
* Als in; geen uitstoot bij de auto zelf.
Lijkt me idd ook niet prettig. Maar we gaan het wel zienBlik1984 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:55:
[...]
Kan me niet voorstellen dat dat een werkbaar beleid blijft, met het oog op de hoeveelheid EV's die de markt gaan overspoelen de komende jaren.
We gaan ook gewoon veel, veel, veel meer snelladers zien die met veel hogere vermogens dan nu kunnen laden. Niet elke EV zal elke avond aan de stekker hangen.Blik1984 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:55:
[...]
Kan me niet voorstellen dat dat een werkbaar beleid blijft, met het oog op de hoeveelheid EV's die de markt gaan overspoelen de komende jaren.
In Utrecht kun je er gewoon subsidie voor aanvragen, 500 euro
De plofauto is een feature phone, de Nissan Leaf is de eerste Symbian smartphone, Tesla maakt de i-Phone.
Wat een auto
Audi (voorsprong door techniek
)en BMW kunnen hun borst nat maken. Niemand zit straks meer te wachten op die achterlijk fossiele plofkoetsen waarmee je de uitstraling hebt van een dinosaurus.
Als ondernemer wordt je straks niet meer serieus genomen als je met zo'n plofkoets met techniek uit een ver verleden komt voorrijden.
Met een Tesla straal je innovatie en voorruitgang uit
Kom ik aan met mijn nox gifdiesel
Wat een auto
Audi (voorsprong door techniek
Als ondernemer wordt je straks niet meer serieus genomen als je met zo'n plofkoets met techniek uit een ver verleden komt voorrijden.
Kom ik aan met mijn nox gifdiesel

[ Voor 34% gewijzigd door revolution-nl op 01-04-2016 13:42 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dit kan beter en mooier...tiguan schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:45:
Aangezien ik over een jaar wel bijna over moet op electrisch rijden (wordt door mijn bedrijf min of meer door de strot geduwd), heb ik de gemeente waar ik woon gevraagd hoe ze met laadpalen omgaan. Die plaatsen ze dus iig niet en zijn er ook niet in mijn woonwijk. Maar ik mocht wel een snoer over de stoep laten lopen met een mat er overheen. Leuk, maar dan moet ik wel toevallig de mazzel hebben dat ik pal voor mijn deur kan parkeren.
Ik ben fel voorstander van persoonlijke laadpalen bij huizen en niet die officele gedrochten waar je 35 cent - 79cent per kwh aftikt.
Op het moment dat iedereen zo'n ding heeft, maakt het niet uit of je hem bij jezelf of bij de buurman inprikt. Gewoon met zo'n pasje mogelijk, zoadat je er wel zelf voor betaalt i.p.v. de buurman.
Is sleuven maken in de stoep niet veeel makkelijker/mooier/goedkoper/beter?
Sleuven voor de kabels, zo struikelt niemand erover, geen gedoen met matten...
Uit het artikel:Morrar schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:57:
[...]
Dat, en laten we ook beleid niet vergeten:
http://www.nrc.nl/nieuws/...ver-elektrische-autos-aan
Hoe zat het ook alweer met 130km/u op de snelwegen?“Wat nu gebeurt, is een politiek vluggertje”, zei VVD-woordvoerder Bosman vorige week tijdens het debat.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Ja en nee. Ja dat heeft gewerkt voor een hoop, en Tesla is ver genoeg en groot genoeg dat er altijd wel iemand is die ze wil opkopen als het echt mis gaat.Sander schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:45:
[...]
De vergelijking tussen Tesla en traditionele autobedrijven gaat gewoon mank, en de belangrijkste reden daarvoor is dat Tesla op dit moment funding kan aantrekken waar het maar wil, door de grote (emotionele) waarde die het merk op dit moment heeft. Puur cijfermatig gaan ze het op dit moment niet redden, maar dat hebben velen ook jaren geroepen over google, facebook etc. Uiteindelijk is het een volledige andere manier van bedrijfsvoering, groei in aantallen en reputatie zijn belangrijker dan de winst of marges erop. Dat komt later wel, en dat financier je door gewoon meer geld op te halen.
Maar nee omdat er tegenwoordig een groot aantal voorbeelden zijn van 'unicorns' die op die manier denken, miljarden waard zijn volgens investeerders, en enkel verlies maken omdat ze toch wel geld aantrekken om ervoor te compenseren. Totdat van de ene op de andere dag investeerders er toch iets minder zin in hebben, en een week later is het bedrijf dat net nog een miljard waard was failliet en niemand wil er een cent in steken meer: Alleen luchtkastelen bouwen op geld van investeerders gaat niet werken.
Ik wou dat dat van mijn gemeente mocht want dan kon ik praktisch gratis laden (zonnepanelen) i.p.v. 32 cent per kWh betalen bij een publieke laadpaal...tiguan schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:45:
[...]
@dfrenner: precies mijn idee, allemaal een laadpunt aan de gevel (en zonnepanelen op het dak). Stroom wordt gewoon verrekend via laadpassen en tarief is veel lager.
[ Voor 10% gewijzigd door UniMatrix op 01-04-2016 14:06 ]
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Hadden ze al door en één had al toegegeven dat Tesla gewoon alles goed heeft gedaan.revolution-nl schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:32:
Audi (voorsprong door techniek)en BMW kunnen hun borst nat maken.
Misschien onder gesneeuwd in al het andere nieuws
ollie1965 in "Elektrische auto's"
Stefan Niemand: Tesla did everything right
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Nog eens over het NRC artikel:
Uit het energieakkoord (P. 101):Zowel Kamp als de VVD vindt die opdracht in strijd met het Energieakkoord. Kamp heeft de motie daarom vorige week ontraden. In dat Energieakkoord is vastgelegd dat een verbod op verkoop van benzine- en dieselauto’s pas in 2035 aan de orde mag zijn.
Het PvdA voorstel om in 2025 alleen nog elektrisch te verkopen lijkt niet tegenstrijdig te zijn met de doelstelling dat alle nieuw verkochte auto's vanaf 2035 emissievrij kunnen rijden. Als in, er staat niet in dat dit niet voor 2035 het geval mag zijn.Zero-emissie. Via een ingroeimodel met tussendoelen zijn vanaf 2035 alle nieuw verkochte personenauto’s in staat om CO2-emissievrij te rijden
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Hoe graag ik/wij ook iedereen elektrisch zien rijden zo snel als maar kan lijkt mij dergelijke wettelijke sturing niet bevorderlijk. Liever zie ik dat de overheid flink groene energie parken subsidieert en daarnaast toepassingen van die energie (waaronder dus ook elektrische auto's), eventueel zelfs gecombineerd met extra belasting op niet 'groene' alternatieven. Dan dwing je net zo goed de grootste groep naar schone alternatieven, maar zonder de vrije wil af te nemen.
Zelf ben ik vooral bang dat het verbieden van fossiele brandstof voertuigen dieselgate achtige situatie's gaat opleveren waar we in de praktijk niet beter van worden terwijl de 'verkeerde' bedrijven geld verdienen omdat ze doen alsof.
Zolang als unieke spelers als Tesla meedoen in de automarkt komt die overgang er echt wel en ook voor 2025 (misschien niet 100%, maar het meeste zal dan wel over moeten zijn). Daarom is het ook belangrijk dat ze niet failliet gaan, want dan kan de olielobby weer roet in het elektrische eten gooien en moeten we dadelijk blij zijn met de marginale CO2 verminderingen die we nu voorgeschoteld krijgen door de autobouwers...
Zelf ben ik vooral bang dat het verbieden van fossiele brandstof voertuigen dieselgate achtige situatie's gaat opleveren waar we in de praktijk niet beter van worden terwijl de 'verkeerde' bedrijven geld verdienen omdat ze doen alsof.
Zolang als unieke spelers als Tesla meedoen in de automarkt komt die overgang er echt wel en ook voor 2025 (misschien niet 100%, maar het meeste zal dan wel over moeten zijn). Daarom is het ook belangrijk dat ze niet failliet gaan, want dan kan de olielobby weer roet in het elektrische eten gooien en moeten we dadelijk blij zijn met de marginale CO2 verminderingen die we nu voorgeschoteld krijgen door de autobouwers...
Grillmeister
Ben ik het wel mee eens. Ik ben in principe ook voorstander van zo min mogelijk overheidsbemoeienis. Ik geloof hierin wel dat met de juiste prikkels het vanzelf gaat gebeuren. Laat de overheid/provincie/gemeente in ieder geval de infrastructuur gaan stimuleren, want dat houdt een hoop mensen op dit moment sowieso nog tegen. Maar een totaalverbod ben ik niet echt voorstander van. Ik kan ook erg genieten van een Ferrari/ Lambo/Maserati/Porsche op de wegRoofTurkey schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:00:
Hoe graag ik/wij ook iedereen elektrisch zien rijden zo snel als maar kan lijkt mij dergelijke wettelijke sturing niet bevorderlijk. Liever zie ik dat de overheid flink groene energie parken subsidieert en daarnaast toepassingen van die energie (waaronder dus ook elektrische auto's), eventueel zelfs gecombineerd met extra belasting op niet 'groene' alternatieven. Dan dwing je net zo goed de grootste groep naar schone alternatieven, maar zonder de vrije wil af te nemen.
De overgang naar elektrisch rijden zal ook komen omdat duurzame energie al goedkoper is dan fossiel opgewekte energie.
YouTube: Tegenlicht Kort: De doorbraak van duurzaam.
In veel landen is zonne-energie al goedkoper, zelfs in een oliestaat. Bloomberg voorspelt hierdoor zelfs een "oil crash":
Bij een oil crash gaan de oliemaatschappijen op de fles en kun je niet meer tanken, of mondjesmaat en peperduur tanken.
Ik denk dat een derdehands Nissan Leaf met een ietwat gare accu tegen die tijd goud waard zal zijn.
In veel landen is zonne-energie al goedkoper, zelfs in een oliestaat. Bloomberg voorspelt hierdoor zelfs een "oil crash":
Bij een oil crash gaan de oliemaatschappijen op de fles en kun je niet meer tanken, of mondjesmaat en peperduur tanken.
Ik denk dat een derdehands Nissan Leaf met een ietwat gare accu tegen die tijd goud waard zal zijn.
spoiler:
Want zo zal je de tweedehands ex-lease die ik binnenkort ga aanschaffen tegen die tijd wel kunnen omschrijven
.
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
iddrevolution-nl schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:32:
De plofauto is een feature phone, de Nissan Leaf is de eerste Symbian smartphone, Tesla maakt de i-Phone.
Wat een auto
Audi (voorsprong door techniek)en BMW kunnen hun borst nat maken. Niemand zit straks meer te wachten op die achterlijk fossiele plofkoetsen waarmee je de uitstraling hebt van een dinosaurus.
Kom ik aan met mijn nox gifdiesel![]()
Is al iets bekend over de fiscale voorwaarden van een Tesla 3 (onder voorbehoud)? Mijn auto moet nou net eind 2017/ medio 2018 ingeruild worden. Ik lees net dat de aanbetaling maar 1000 euro was..
Hoe zit dat met die voorbestellingen? Profiteren die van de huidige regeling of is het afwachten wat t.z.t. de stand van zaken is?
[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 01-04-2016 15:54 ]
Dan mag je toch hopen dat dit niet zal gebeuren, want dan komen we er pas echt achter voor hoeveel % we nog afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen voor onze "groene" energie.UniMatrix schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:17:
De overgang naar elektrisch rijden zal ook komen omdat duurzame energie al goedkoper is dan fossiel opgewekte energie.
[video]
Ik denk dat een derdehands Nissan Leaf met een ietwat gare accu tegen die tijd goud waard zal zijn.![]()
spoiler:Want zo zal je de tweedehands ex-lease die ik binnenkort ga aanschaffen tegen die tijd wel kunnen omschrijven.
Leuk dat mensen zonnepanelen hebben en op papier groen zijn, maar dit is enkel mogelijk door salderen. Zo werkt dat ook "in het groot". We kunnen 100% groene energie afnemen doordat energiebedrijven "salderen". Op bepaalde momenten meer groene enegrie inkopen, zodat 100% gedekt is en op andere momenten keihard afhankelijk zijn van grijze energie...
Helaas hebben we in NL geen stuwmeren om de opslag makkelijke te kunenn regelen.
Huh, we zijn toch verbonden met die uit Noorwegen?dfrenner schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 16:02:
[...]
Helaas hebben we in NL geen stuwmeren om de opslag makkelijke te kunenn regelen.
Grillmeister
Hahaha, wat als:revolution-nl schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:32:
Plofauto is een feature phone
De nissan leaf is de eerste Symbian smartphone
De Tesla is een Windows Mobile telefoon
En de échte iPhone moet nog komen.
Zo veel verschillen een Tesla en een Leaf niet van elkaar, qua techniek...
Dat wist ik niet, maar even gelezen:RoofTurkey schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 16:06:
Huh, we zijn toch verbonden met die uit Noorwegen?
Dus ze gebruiken fossiele stroom om dat meer te vullen.... Omdat onze grijze nachtstroon goedkoop is.Via de NorNed-kabel kunnen Nederlandse marktpartijen duurzaam (door waterkracht) geproduceerde elektriciteit uit Noorwegen importeren. In Nederland verbruiken we 's nachts minder elektriciteit dan overdag; Noorwegen heeft 's nachts een relatief hoog energieverbruik. Noorwegen geeft er de voorkeur aan 's nachts voordeliger elektriciteit uit Nederland te importeren. Noorwegen kan dan de stuwmeren overdag gebruiken om energie tijdens onze dure piekuren aan te kunnen bieden.
Basislast centrales zullen we denk ik zelf nooit van af geraken. Toch is daar nog een hoop mogelijk, als we in eerste instantie maar de overstap kunnen maken van kolen naar gas denk ik dat we aardig op weg zijn. Het zou mij overigens niets verbazen als we 's nachts importeren uit Frankrijk om door te verkopen aan Noorwegen...dfrenner schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 16:10:
[...]
Dat wist ik niet, maar even gelezen:
[...]
Dus ze gebruiken fossiele stroom om dat meer te vullen.... Omdat onze grijze nachtstroon goedkoop is.
Ik ben wel benieuwd hoeveel vermogen PV we zouden kunnen plaatsen op industriepanden. Dat moet toch een best aantal vierkante meters zijn. Hoeveel GWp zou dat zijn? Is er niet een stagiar die we het kunnen laten uitzoeken
Wanneer wordt de meeste stroom gebruikt? 's nachts of overdag?dfrenner schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 16:02:
[...]
Dan mag je toch hopen dat dit niet zal gebeuren, want dan komen we er pas echt achter voor hoeveel % we nog afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen voor onze "groene" energie.
Leuk dat mensen zonnepanelen hebben en op papier groen zijn, maar dit is enkel mogelijk door salderen. Zo werkt dat ook "in het groot". We kunnen 100% groene energie afnemen doordat energiebedrijven "salderen". Op bepaalde momenten meer groene enegrie inkopen, zodat 100% gedekt is en op andere momenten keihard afhankelijk zijn van grijze energie...
De door zonnepanelen opgewekte stroom wordt gewoon gebruikt, die hoeft op dat moment niet opgewekt te worden door een kolencentrale. Dus de uiteindelijke energiemix is wel groener (minder grijs)
Probleem voor de netbeheerder zit in het snel kunnen opvangen van de wisselingen, wat overigens op grote schaal ook wel meevalt. Er schiet niet in een keer een wolk voor de zon in heel Nederland/Europa.
Zelfs met de zonsverduistering bleek het uiteindelijk wel mee te vallen, met de voorspelbare snelheid waren centrales hier goed in staat het verschil op te vangen.BB-One schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 16:28:
[...]
Wanneer wordt de meeste stroom gebruikt? 's nachts of overdag?
De door zonnepanelen opgewekte stroom wordt gewoon gebruikt, die hoeft op dat moment niet opgewekt te worden door een kolencentrale. Dus de uiteindelijke energiemix is wel groener (minder grijs)
Probleem voor de netbeheerder zit in het snel kunnen opvangen van de wisselingen, wat overigens op grote schaal ook wel meevalt. Er schiet niet in een keer een wolk voor de zon in heel Nederland/Europa.
Mede door die schommelingen is opslag in het netwerk zo nodig. Juist de pieken en dalen op het net zijn kostbaar. Elektrische auto's zouden daarin een sleutelrol kunnen spelen. Op een volle acculading kan een huishouden best even toe.
Nog over het energieakkoord en het NRC artikel; Kamp en de VVD zullen ongetwijfeld tegen zijn. Maar laten we eerlijk zijn; niemand in de energiehoek neemt Kamp serieus. Die man zit zo diep in de zakken van de aardgas en olie, dat is echt een politieke farce. Z'n aanpak in Groningen was ook niet echt lekker voor de VVD.
De vraag is ook of je als bedrijf nog heel veel langer wilt gaan inzetten op dat soort politieke lobbyisten als de beweging zo sterk de andere kant op gaat. Met andere woorden; steek je als autofabrikant liever 100k in EU lobby (huidige strategie) of in de ontwikkeling van een nieuw businessmodel rond elektrisch?
Nog over het energieakkoord en het NRC artikel; Kamp en de VVD zullen ongetwijfeld tegen zijn. Maar laten we eerlijk zijn; niemand in de energiehoek neemt Kamp serieus. Die man zit zo diep in de zakken van de aardgas en olie, dat is echt een politieke farce. Z'n aanpak in Groningen was ook niet echt lekker voor de VVD.
De vraag is ook of je als bedrijf nog heel veel langer wilt gaan inzetten op dat soort politieke lobbyisten als de beweging zo sterk de andere kant op gaat. Met andere woorden; steek je als autofabrikant liever 100k in EU lobby (huidige strategie) of in de ontwikkeling van een nieuw businessmodel rond elektrisch?
[ Voor 3% gewijzigd door Morrar op 01-04-2016 17:16 ]
Oplaadpunt kan ik gewoon thuis laten maken maar het enige grote nadeel voor mij is dat je dan niet met de auto op vakantie kunt naar bv Italië.
Denk dat ik toch maar een paar jaar wacht met de aanschaf van een EV totdat het meer is ingeburgerd en je overal (snel) kunt opladen.
Denk dat ik toch maar een paar jaar wacht met de aanschaf van een EV totdat het meer is ingeburgerd en je overal (snel) kunt opladen.
[ Voor 32% gewijzigd door calsonic op 01-04-2016 17:45 ]
Heb je hier al eens gekeken??calsonic schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 17:41:
Oplaadpunt kan ik gewoon thuis laten maken maar het enige grote nadeel voor mij is dat je dan niet met de auto op vakantie kunt naar bv Italië.
https://www.teslamotors.com/nl_NL/supercharger
Hier gaat het enkel om de tesla supercharge stations, niet eens de universele meegerekend. Lijkt me dat dat prima te doen is in in ieder geval tot noord italie
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Düsseldorf->autotreincalsonic schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 17:41:
het enige grote nadeel voor mij is dat je dan niet met de auto op vakantie kunt naar bv Italië.
Of ontspannen in drie dagen met snelladers en veel cappucchino
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Denk dat het toch de volgende generatie wordt met een grotere actieradius en meer/snellere oplaadpunten.
[ Voor 4% gewijzigd door calsonic op 01-04-2016 18:07 ]
calsonic schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 17:41:

Unlimited range for cars
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=u6UZ6XOOF24]
De tijd zal het leren. Ik ben het wel eens met de stelling van een aantal analysten die stellen dat model 3 bepalend is voor de toekomst van Tesla. En als die te laat uitkomt, kunnen ze wel eens achter het net vissen.Blik1984 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:45:
[...]
Doet me denken aan een column van de oud CEO van BMW in de Autoweek begin dit jaar. Kwam er ook neer dat Tesla het niet ging redden en dat Elektrisch rijden niet de toekomst heeft. Een typisch gevalletje van een petrolhead die spreekt voor eigen parochie.
Tesla gaat het wel redden, al is het maar vanwege de massale steun die het krijgt over de gehele wereld
Ik zag iemand anders in deze thread schrijven dat het om het geloof van de investereerders gaat en dat is ook mijn mening. Zolang dat goed blijft is funding geen probleem, maar komen er problemen met de levering van model 3 dan kan het snel verkeerd gaan. En ze hebben alles geopensourced, dus de technology is wellicht ook niet zoveel waard.
We gaan het zien
Voor bijtelling telt het moment dat de auto op naam wordt gezet.stefijn schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:48:
[...]
idd
Is al iets bekend over de fiscale voorwaarden van een Tesla 3 (onder voorbehoud)? Mijn auto moet nou net eind 2017/ medio 2018 ingeruild worden. Ik lees net dat de aanbetaling maar 1000 euro was..
Hoe zit dat met die voorbestellingen? Profiteren die van de huidige regeling of is het afwachten wat t.z.t. de stand van zaken is?
Voor fiscale aftrek volgens mij de datum op de factuur.
Maar in beide gevallen is je reservering geen koop, dus de regels van dit jaar kun je vergeten.
Gewoon reserveren en hopen dat de voordelen niet ineens worden afgeschaft.
Lees ik er u overheen of staat inderdaad nergens hoeveel je Cw-waarde met zo'n aanhangsel verslechtert?
Denk dat CW waarde minder uitmaakt dan het gewicht. Hangt toch uit de wind achter de auto.nokiaan958GB schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 22:18:
[...]
Lees ik er u overheen of staat inderdaad nergens hoeveel je Cw-waarde met zo'n aanhangsel verslechtert?
Maar Kamp is behoorlijk bijgedraaid hoor. http://nos.nl/artikel/208...energie-echt-voorbij.htmlMorrar schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 17:15:
Nog over het energieakkoord en het NRC artikel; Kamp en de VVD zullen ongetwijfeld tegen zijn. Maar laten we eerlijk zijn; niemand in de energiehoek neemt Kamp serieus. Die man zit zo diep in de zakken van de aardgas en olie, dat is echt een politieke farce.
De transitie gaat momenteel gewoon zo hard dat de politiek het niet kan bijhouden. Als een dief in de nacht. Over 20 jaar en misschien al eerder rijden we in elektrische auto's en worden onze huizen elektrisch verwarmd. Dat is geen politiek besluit, maar technologische vooruitgang. Daar hebben we geen idealen voor nodig. Gemak en euro's gaan hiervoor zorgen.
Bijna goed. Bijtelling is datum eerste toelating. Fiscale aftrek (ik neem aan de de MIA/EIA/VAMIL wordt bedoeld) gaat op het moment van het aangaan van de verplichting.RocketKoen schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:39:
[...]
Voor bijtelling telt het moment dat de auto op naam wordt gezet.
Voor fiscale aftrek volgens mij de datum op de factuur.
Maar in beide gevallen is je reservering geen koop, dus de regels van dit jaar kun je vergeten.
Gewoon reserveren en hopen dat de voordelen niet ineens worden afgeschaft.
De reservering is dus niet relevant, dus de conclusie klopt: de regels van dit jaar kun je vergeten.
Op constante snelheid is het gewicht juist vrijwel irrelevant.ZuinigeRijder schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 23:03:
[...]
Denk dat CW waarde minder uitmaakt dan het gewicht. Hangt toch uit de wind achter de auto.
Riekt overigens zeer sterk naar een 1 april grap. Het kan, vind het opzich zeker een goed idee, maar eerst zien dan geloven.
Energy transfer takes place via a coupling that is not rigidly fixed. When the energy of the autonomous Nomad battery has been exhausted it uncouples itself and drives back to the basis station for recharging. Another autonomous Nomad battery takes over seamlessly.
[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 02-04-2016 02:18 ]
Laten we het hopen!blissard schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 23:51:
[...]
Maar Kamp is behoorlijk bijgedraaid hoor. http://nos.nl/artikel/208...energie-echt-voorbij.html
De transitie gaat momenteel gewoon zo hard dat de politiek het niet kan bijhouden. Als een dief in de nacht. Over 20 jaar en misschien al eerder rijden we in elektrische auto's en worden onze huizen elektrisch verwarmd. Dat is geen politiek besluit, maar technologische vooruitgang. Daar hebben we geen idealen voor nodig. Gemak en euro's gaan hiervoor zorgen.
In mijn nieuwbouwhuis gaat de gasleiding nog enkel naar mijn CV, maar ik zou die graag afsluiten.
Onze beide auto's graag een EV (Nu nog een Ford Ka er bij) en alles elektrisch.
De politiek heeft hier zeker niet alle invloed, maar kan op bepaalde plekken wel prima helpen.
De echte moet ook nog komen, maar om dat mogelijk te maken zullen eerste de wetten, accutechniek en bouwmethodes wereldwijd aangepast moeten worden. Zo zijn de oorspronkelijke frictieremmen nog steeds verplicht als backup. Hierdoor hebben de auto's nog steeds zware remsystemen en aandrijfassen. Een stuurinrichting hoeft natuurlijk ook niet meer mechanisch te zijn. Daarnaast moeten de productiekosten van carbon nog omlaag, een goede elektrische auto is immers licht. Minder gewicht betekent immers kleinere accu's, kleinere electromotoren die dan in de wielen geplaatst kunnen worden. dit gaat allemaal nog jaren duren dus ik denk dat we mogen stellen dat tesla mooi op de juiste weg is.dfrenner schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 16:07:
[...]
Hahaha, wat als:
Plofauto is een feature phone
De nissan leaf is de eerste Symbian smartphone
De Tesla is een Windows Mobile telefoon
En de échte iPhone moet nog komen.
Zo veel verschillen een Tesla en een Leaf niet van elkaar, qua techniek...
En ooh wat was ik destijds blij met mijn eerste Qtec windows smartphone.