Het is misschien ook niet een zwart of wit situatie, er zit een hoop grijs gebied ergens in het midden. Voor de vertegenwoordiger die 60k per jaar rijd (wat eigenlijk waanzin is om zo lang in een auto te leven). Er zullen vast wel benzine en diesel auto's beschikbaar blijven, tegen een prijs. De auto industrie is denk ik te log om binnen 10 jaar te schakelen.
Zoals een Noorwegen zal de BPM op elektrische auto's wellicht laag blijven, en de BPM op diesel hoger dan benzine. Er zal vast wel iets voor bedacht worden om het "budget neutraal" te realiseren.
Technische problemen zijn er nog velerlei. Hoe je bijvoorbeeld bij de Efteling duizenden (snel)laadpalen paraat krijgt, laadinfrastructuur onderweg en bijvoorbeeld de capaciteit van de accu's (welke nog fors omhoog moet).
Het accuverhaal zal voor de consument ook aantrekkelijker moeten worden. Ik zie niet 123 particulieren forse bedragen voor batterijhuur betalen.
De laadpalen bij de efteling van 3 of 11kW is genoeg, je kan redelijkerwijs aannemen dat mensen een volledige dag in de Efteling doorbrengen. Zelfs een Tesla is met 8 uur van leeg naar vol met 11kW. Dat is meer dan genoeg. Uiteraard moeten er nog heel wat palen bij in dat opzicht.
Voor langs de snelweg zijn de snelladers van o.a. Fastned met 80% in 30 minuten goed genoeg. Fastned is al bezig met 100kW voor de CCS standaard, tegen de tijd dat er auto's voor komen gaan ze het mogelijk maken om daarmee te laden. Ze willen in dat opzicht meegroeien met de ontwikkeling van de auto's. Voor de concessies en vergunningen hebben ze 2 jaar nodig gehad, maar wel op de meeste plaatsen een middenspanning station (630kVA) zodat 150 of 300kW geen probleem is.
Op die manier kan laden van grotere accu's net zo snel als de huidige kleinere accu's maar krijg je er wel veel meer kilometers in. Mensen zullen dus niet noodzakelijk 30 minuten laden. Als je een 60kWh accu hebt en maar 20kWh (~100km) nodig hebt om thuis te komen dan zout je na pak em beet 5 minuten met 100kW weer op. Niet langer stilstaan dan nodig is.
Misschien moeten zakelijke rijders onderweg gewoon een complete accupack kunnen wisselen. Als je xxx euro per uur kost kun je toch niet onderweg een uur bij (of langer) aan een laadpaal wachten?
Genoeg problemen om op te lossen dus.
Zie bovenstaand, laden wat je nodig hebt als je het nodig hebt. Het begrip van vol is rekbaar in dat opzicht. Juiste de grotere accu's zorgen ervoor dat deze issue minder nijpend is. Met een 80kWh kan je realistisch rond de 400km rijden, dat zijn beste ritten.
Maar ook met kleinere accu's is er best winst te halen. Met de benzine auto gaan we niet 2 of 3 keer op een dag tanken, maar elektrisch is het toch even anders. Afgelopen weekend ook weer 120km op stap geweest met de Miev, een uurtje bij de schoonmoeder stil gestaan, de kabel uit gerold en 3kWh geladen, niet vol, wel 20km erbij
Zo komt de hele familie thuis zonder verder laden en moeilijk doen. Laden als het uitkomt, het ding staat toch weg te roesten voor de deur. Dat redt ie prima zonder mijn hulp
Er zullen altijd alternatieven blijven voor bepaalde beroepen, zoals snelkoeriers, storingsmonteurs e.d. Dit zou ook kunnen met een benzine in plaats van een diesel. En ik denk dat de overheid die keuze gaat stimuleren los van de elektrische mobiliteit.
De markt beinvloeden kan het kleine NL waarschijnlijk mondjesmaat terwijl ik vind dat je markten zoveel mogelijk z'n gang moet laten gaan. Als ik nu al levertijden van reguliere auto's lees in het leaseautotopic dan ben ik niet optimistisch. Er zullen ook meer fabrikanten in NL actief moeten worden om een redelijk product voor een redelijke prijs te krijgen.
Nog meer belasting op huidige vervoermiddelen lijkt me zeer onwenselijk als je optelt wat jaarlijks aan bpm, mrb, accijnzen en btw wordt betaald.
Misschien is het meer een verschuiving van belasting, en ik denk dat we het er over eens zijn dat de lease markt wel redelijk verstorend werkt. Zonder een auto die in het segment die aansluit bij de huidige belastingregels hebben sommige fabrikanten het heel moeilijk gehad.
Jouw voorbeeld snijdt wel hout, in Engeland worden orders voor de BMW 330e gecancelled omdat deze niet voor de deadline van de regeling geleverd kunnen worden. Hier had BMW gegokt op vraag voor 2000 stuks maar bleek dit een veelvoud te zijn. Maak een auto die de mensen willen hebben en hij wordt verkocht, ze waren er zelf nog niet helemaal op voorbereid.
Mitsubishi heeft het met de Outlander begrepen en collectief de gehele Outlander productie naar Europa gestuurd. Ook fijn voor Mitsubishi, een auto verkopen met marge