Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 14:31
Señor Sjon schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 09:18:
[...]

Volgens mij is het als ondernemer voordeliger om je privepersoon geld te 'lenen' en dan privé een auto te kopen. Nu betaal je een leasebedrag (in bedrijf) én bijtelling (in privé). Dan betaal je een lening terug met voorwaarden die je zelf opstelt en kan je jezelf een kilometervergoeding geven.

Misschien klok/klepel verhaal, maar dit heb ik ergens gelezen. Ik begreep namelijk ook dat de milieukortingen wat aangepakt werden om zakelijk zwaar gesubsidieerd EV te rijden wat in te dammen.
Duidelijk klok/klepel :) (je kunt namelijk als ondernemer geen geld aan jezelf uitlenen...)

Als ondernemer ben je meestal (!) voordeliger uit als je een nieuwe EV via de zaak koopt.
Wat betreft BTW kun je deze volledig terugkrijgen
Inkomstenbelasting, alle kosten aftrekbaar, bij een volledig elektrische auto heb je recht op MIA, oftewel 36% van de investering extra aftrekbaar evt inclusief laadpaal.
Nadeeltje is 4% bijtelling (formeel: correctie op de winst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Maasluip schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 07:50:
Plannetje van alleen EV-auto's van de PvdA is door Kamp vakkundig geblokkeerd
http://www.telegraaf.nl/binnenland/article25492462.ece

[...]

Tja, als je geen visie hebt, dan zie je ook niks.
En verder dus ook gewoon niks doen he? Zet eens een Tesla Model S in als dienstwagen.
Minister Kamp: „Ik zie niet op welke wijze dat gerealiseerd kan worden.”
Wat een trieste dooddoener. Ik maak geen grappen over brildragers maar deze dinosaurus vraagt er wel heel hard om.

Gouverner, c'est prévoir. 'Tis niet aan Kamp besteed kennelijk. 8)7

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

[...]

En verder dus ook gewoon niks doen he? Zet eens een Tesla Model S in als dienstwagen.
2025 was natuurlijk ook wel ambitieus. :P Maar wel jammer dat Kamp er helemaal niets mee doet, want hetzelfde statement in 2030 (of 2028) toepassen is veel reëler. Het gaat erom dat autofabrikanten weten dat ze een achterhoedegevecht voeren als ze nog (zwaar) investeren in ICE's.

Ik mag hopen dat Tesla binnenkort gaat nadenken over vrachtwagens. Behoudens een paar hybride vrachtauto's, is daar nog weinig ontwikkeling te zien. :(

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-10 23:14
Krisp schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:09:
[...]
2025 was natuurlijk ook wel ambitieus. :P Maar wel jammer dat Kamp er helemaal niets mee doet, want hetzelfde statement in 2030 (of 2028) toepassen is veel reëler. Het gaat erom dat autofabrikanten weten dat ze een achterhoedegevecht voeren als ze nog (zwaar) investeren in ICE's.

Ik mag hopen dat Tesla binnenkort gaat nadenken over vrachtwagens. Behoudens een paar hybride vrachtauto's, is daar nog weinig ontwikkeling te zien. :(
Die hebben ook wel een lomp gewicht en daarmee een lomp accupakket nodig. Ik weet niet of een EVTruck een goede oplossing is. Ik zie meer in Trolley-Trucks op de snelwegen en dan eventueel diesel op binnenwegen (niet elk land heeft zo'n dicht snelwegennet als Nederland) en dan een kleine accu voor de laatste 10km in de stad ofzo:
http://www.truckstar.nl/n...emens-test-trolleytrucks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

GENETX schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:16:
[...]

Die hebben ook wel een lomp gewicht en daarmee een lomp accupakket nodig. Ik weet niet of een EVTruck een goede oplossing is. Ik zie meer in Trolley-Trucks op de snelwegen en dan eventueel diesel op binnenwegen (niet elk land heeft zo'n dicht snelwegennet als Nederland) en dan een kleine accu voor de laatste 10km in de stad ofzo:
Ik heb me onvoldoende verdiept in trucks, maar de combinatie waterstof en trolleys kan een heel interessante zijn. Anderzijds: Natuurlijk hebben vrachtwagens lomp dikke accu's nodig, maar er is onder de laadruimte ook lomp veel ruimte beschikbaar. Als Tesla in de bodemplaat 95kWh kwijt kan, moet er in een vrachtwagen zonder veel moeite 500kWh kunnen. Dan heb je het over een gewicht van pakweg 2500kg. Dat is veel, maar ook weer niet zo veel dat ik er van mijn stoel van val. Relatief gezien is de toename zelfs minder dan bij een auto. :)

Edit: Er zijn al verschillende initiatieven in deze richting. Groot voordeel wat ik nu zie, is dat trucks wel een significante hoeveelheid zonnecellen op het dak kunnen leggen, waardoor die een deel van de energie kunnen leveren. Ook hier geldt: de actieradius is nu nog beperkt, maar dat zal over de tijd heen groeien. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Krisp op 29-03-2016 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Krisp schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:37:
[...]

Ik heb me onvoldoende verdiept in trucks, maar de combinatie waterstof en trolleys kan een heel interessante zijn. Anderzijds: Natuurlijk hebben vrachtwagens lomp dikke accu's nodig, maar er is onder de laadruimte ook lomp veel ruimte beschikbaar. Als Tesla in de bodemplaat 95kWh kwijt kan, moet er in een vrachtwagen zonder veel moeite 500kWh kunnen. Dan heb je het over een gewicht van pakweg 2500kg. Dat is veel, maar ook weer niet zo veel dat ik er van mijn stoel van val. Relatief gezien is de toename zelfs minder dan bij een auto. :)
En dan heb je gelijk een oplossing voor het laden (wel weer een diefstal probleem...). Aanhanger staat stil wordt opgeladen en trekker pakt een andere aanhanger...
Hoever zou een vrachtwagen kunnen komen met 500 kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

BB-One schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:46:
[...]

En dan heb je gelijk een oplossing voor het laden (wel weer een diefstal probleem...). Aanhanger staat stil wordt opgeladen en trekker pakt een andere aanhanger...
Hoever zou een vrachtwagen kunnen komen met 500 kWh?
Het verbruik schijnt 130kWh per 100km te zijn. Pakweg 380 km ver? Ik heb geen idee hoe ver een truck normaal gaat, maar ik weet wel dat ze nog al rust moeten houden. Dan is verplicht laden nog geen eens een gekke uitkomst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-10 16:58

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Dat is op binnenlandse ritten (in Nederland) prima te doen lijkt me. Zeker als tijdens het laden/lossen nog even bij-gestekkerd wordt zal er weinig haken en ogen aan hoeven te zitten behalve de aanschaf prijs. Met een prijs van €0,20 per kWh zou het ongeveer net zoveel aan brandstof kosten als een zuinige (1 liter diesel op ~5 km) truck. Alleen op ritjes in de stad zul je zien dat het verschil al snel in het voordeel van de EV truck zal zijn. Om natuurlijk maar te zwijgen over het feit dat zakelijk elektriciteit veel goedkoper is en daarnaast het ook een hele last van het milieu af zal halen (wat op den duur centen zal gaan schelen). Groot voordeel zal daarnaast ook nog zijn dat het zwaartepunt veel lager komt te liggen dan nu het geval is bij trucks en daarnaast is de motor/accu ook veel makkelijker in te delen dan een dikke diesel motor. Wel zal het voor een chauffeur natuurlijk ook veel comfortabeler en rustig zijn zo zonder brullende motor, wat uiteindelijk kan zorgen voor een veiliger verkeer (ook omdat de chauffeur nu meer van zijn/haar omgeving zal horen).

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vergis je niet: gewicht is lading bij vrachtwagens. Je kunt dus 2,5 ton minder lading mee en dat kost ook geld.
Van de andere kant is het lompe gewicht van vrachtwagens natuurlijk erg voordelig voor regeneratief remmen. Wat dat betreft zou je best een systeem kunnen maken met een hulp-elektromotor en een kleinere accu, zolang je maar flink wat stroom in de accu kunt pompen.

Het lijkt me vooral iets wat je bij bijvoorbeeld vuilniswagens kunt inzetten. Sowieso, al het leververkeer verplicht op hybrides zetten. Ik kom bij mijn middagwandeling regelmatig een TPG Post mannetje tegen die met zijn Kangoo brieven en pakketjes rondbrengt. Motor draait constant, uitstappen, brief in de brievenbus, instappen, VROEMMMMMM, in de ankers, uitstappen... etc. Waarom heeft (bijvoorbeeld) Prius Wagon geen lagere TCO voor dat soort toepassingen?

@BB-One: heel dom gerekend: een vrachtwagen verbruikt 30 l/100 km, met diesel is dat 300 kWh/100 km. Maar elektrisch is een stuk zuiniger dan diesel, als je vergelijkt dat een Tesla Model S 20,84 kWh/100km doet en een beetje dikke diesel al gauw 7l/100 km = 70 kWh/100 km doet, dan is 100 kWh/100 km of minder misschien wel realistisch voor een vrachtwagen.
Maar de laadtijd... 180 kWh gaat zelfs met een supercharger op vol vermogen 1,5 uur duren. Dat is een beetje ruimer dan de wettelijke rij- en rustijden.
Natuurlijk kun je overal laden waar je stilstaat... als er de infrastructuur voor is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 22:47
Een vrachtwagen gebruikt ongeveer 30L diesel op 100KM. Dus ongeveer 6 tot 7 keer zoveel als een diesel auto per kilometer. Als je dus een vrachtwagen vergelijkt met de Bolt (60kWh accu) kom je voor een range van 300km uit op een accu van 360-420kWh accu.

Dus, toevallig, kom ik met deze hele simpele berekening ook uit op 130kWh per 100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 12:21
Ik denk dat er toch nog een heleboel valt te winnen in de luchtweerstand (en ook de rolweerstand) van de gemiddelde vrachtauto... als die grote dieselmotor onder de cabine weg kan zie ik wel wat mogelijkheden, niet alleen voor de luchtweerstand, maar ook de verkeersveiligheid (chauffeur die lager kan zitten, kleinere dode hoeken etc.)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 21:57
ATS schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 07:10:
[...]

Dus jij zou range inleveren voor een grill die je technisch niet nodig hebt, puur omdat je dat visueel mooier vindt? Volgens mij is het een kwestie van gewenning: auto's hebben al zolang een grill voorop dat je die daar verwacht en het er raar uit ziet als hij er niet zit. Maar elektrische auto's hebben geen radiator en dus geen grill nodig. Het levert alleen maar weerstand op. En dus zal je ze zien verdwijnen.
Klopt ik zou er een stukje range voor in leveren, sterker nog mijn huidige auto ( Zoe) heb ik cosmetisch ook wat aangepakt en dat kost me een aantal km's range..

Het is een keuze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

NovapaX schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 12:20:
Ik denk dat er toch nog een heleboel valt te winnen in de luchtweerstand (en ook de rolweerstand) van de gemiddelde vrachtauto... als die grote dieselmotor onder de cabine weg kan zie ik wel wat mogelijkheden, niet alleen voor de luchtweerstand, maar ook de verkeersveiligheid (chauffeur die lager kan zitten, kleinere dode hoeken etc.)
Ook daar zal e.e.a. gedaan kunnen worden, maar feit blijft dat er vaak een bak achter zit die minimaal 2,20m hoog is. Daar kom je niet omheen, en die verzorgt uiteindelijk het overgrote deel van de weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-10 19:44
Mochten vrachtwagens electrisch worden dan voorspel ik zelfrijdende containers binnen 5 jaar na invoering van electrisch rijden. Je koppelt er zo 30 achtereen. Hele autoindustrie veranderd de komende 10 jaar. Kamp? Kamp lachen we gewoon uit.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
Krisp schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:54:
[...]

Ook daar zal e.e.a. gedaan kunnen worden, maar feit blijft dat er vaak een bak achter zit die minimaal 2,20m hoog is. Daar kom je niet omheen, en die verzorgt uiteindelijk het overgrote deel van de weerstand.
Daarom is elektrische aandrijving volgens mij met name nuttig voor road trains, niet voor de kleine combinaties die in Nederland rijden. Zo'n road train vereist een gigantisch koppel om op gang te komen, waar de elektromotor in het voordeel is, maar als ie éénmaal rijdt is er niet veel meer vermogen voor nodig dan voor gewone vrachtwagens. De luchtweerstand is dan per lading veel lager. En dan gaat het al snel op een gewone trein lijken...

[ Voor 3% gewijzigd door Veneficus op 29-03-2016 14:22 ]

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je stipt nu wel een goed punt aan. Ga in hemelsnaam geen elektrische busjes maken. Het soort coureurs wat daarin rijdt moet niet teveel mogelijkheden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Road trains in het Nederlandse verkeer? Hmmm

Op de grote vrachtroutes een aparte vrachtverkeer baan met een trolley systeem zou aardig wat uitstoot kunnen besparen. En op Tweakers was eerder ook al een nieuwsbericht over auto-pilot voor vrachtwagens.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 13:07

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

Herkenbaar, het is dezelfde man die geen probleem zag in de gaswinning, het zijn tenslotte maar betrekkelijk weinig mensen. *kuch*

Even door het commentaar heen gebladerd kwam ik maar 1 reactie tegen die enig hout sneed, en ook die zei exact hetzelfde in andere woorden. Het plan van de PvdA klinkt veel extremer dan het in werkelijkheid is. Het gaat hier tenslotte om de nieuw verkoop in 2030, dat betekent dat in 3 generaties we het gros van de auto's via de 2e hands markt vervangen hebben. In 14 jaar lijkt het me realistisch dat het overgrote deel een vervangend model heeft dat bij de wensen van de mensen aansluit.

Tuurlijk moet er nog wel het een en ander gestuurd worden, want de nonsens die in de reacties op het artikel staan zijn niet van de lucht. We hebben geen nieuwe kerncentrales nodig, de RVO heeft dit al door laten rekenen en beantwoord in de kamer met de antwoorden op "Autobrief 2.0" en kwam uit op een toename van 15-20% bovenop het bestaande elektriciteitsverbruik bij gelijkblijvende omstandigheden.

Het laden van de auto's is iets wat met de tijd beter wordt, daar hoeven we nu nog niet al te veel op te sturen, maar moeten we er wel rekening mee houden. Wellicht dat het slimmer laden van de Liander gecombineerd zou kunnen worden in een laadpuls die meegaat op het lichtnet vanaf het lokale middenspanning net zodat laadpalen in de wijk hiermee kunnen omgaan. Ik zou het niet erg vinden iig, miscshien dat de netbeheerder deze beschikbaar zou moeten stellen, dat zou een bijzonder grote motivatie voor consumenten over een zelf aangeschafte paal.

Uiteraard hou je de mogelijkheid om zelf (via de bediening van de laadpaal) alsnog met hoger vermogen te laden omdat je nog door moet. De rest van de auto's kan lekker na middernacht beginnen :)

Afgelopen week ben ik op vakantie geweest met de Suzuki Swift (met dakkoffer) naar de andere kant van het land, dit was 160km heen en 160km terug. Totaal afgelegde afstand was 415km, dat betekent dat ik ter plekke slechts 95km afgelegd heb. Dat is dus prima te doen met een Miev ;)
Het verbruik van de Swift met circa 6l/100km was redelijk te noemen, we zijn via de Enkhuizer dijk gegaan en hebben de snelwegen gemeden in verband met de dakkoffer, dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

De keuze was meer gemaakt omdat ik nog geen dak dragers heb voor de Miev en wel voor de Swift. Volgend jaar gaan we het dan ook anders doen. Nu het weer een beetje bij trekt, doet de actieradius het ook, deze geeft nu 120-130km aan.
Maasluip schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:32:
Je stipt nu wel een goed punt aan. Ga in hemelsnaam geen elektrische busjes maken. Het soort coureurs wat daarin rijdt moet niet teveel mogelijkheden krijgen.
Lijkt me dat daar dan meteen de winst het grootste is, het scheelt in ieder geval een hoop diesel uitstoot in de woonwijk. Alleen daarvoor zou ik het al doen, en je kan de elektrische modellen ook mooi knijpen in de software, net als met de Tesla Taxis van Schiphol.

[ Voor 8% gewijzigd door databeestje op 29-03-2016 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dat trolley systeem voor vrachtvervoer is eigenlijk gewoon best geniaal, en een bewezen techniek. (spoor)
Op de grotere snelwegen kan dan op elektra gereden worden en de accu's weer bijgeladen worden om het laatste stuk buiten de snelweg te overbruggen. (dat is vaak niet meer dan 30km retour, dus een 60kWh accu zou dan ruim voldoende moeten zijn, of hybride natuurlijk, maar dan verhoog je de complexiteit van het voertuig en de weer zo enorm)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

GENETX schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:16:
[...]

Schiphol rijd met BYD bussen voor het vervoer op het vliegveld, daar kan je best een end mee komen. Onderschat niet het gewicht van 40 mensen met koffers die de bus binnen komen, dan vallen de accu's misschien wel mee :)
NovapaX schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 16:19:
Dat trolley systeem voor vrachtvervoer is eigenlijk gewoon best geniaal, en een bewezen techniek. (spoor)
Op de grotere snelwegen kan dan op elektra gereden worden en de accu's weer bijgeladen worden om het laatste stuk buiten de snelweg te overbruggen. (dat is vaak niet meer dan 30km retour, dus een 60kWh accu zou dan ruim voldoende moeten zijn, of hybride natuurlijk, maar dan verhoog je de complexiteit van het voertuig en de weer zo enorm)
Misschien heeft iemand een idee wat de BYD bussen die Schiphol aangeschaft heeft gekost hebben, die rijden rond met circa 300kWh geloof ik. Ze laden overigens met een relatief gezapige snelheid, maar dat is meer omdat het gewoon allemaal in de nacht kan.

[ Voor 31% gewijzigd door databeestje op 29-03-2016 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie dit overzicht al eens bestudeerd? http://www.anwb.nl/auto/besparen/top-10-zuinige-autos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik zie daar onder andere ook een eTrafic en eDucato
http://www.anwb.nl/auto/t...0-elektrische-bestelautos

vind ik nergens op internet terug... waar halen ze die vandaan?

ah hebbes, niet goed gezocht: http://drive-bd.com/#vehicles

[ Voor 13% gewijzigd door NovapaX op 29-03-2016 16:42 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ja, en het stoorde mij enorm, het vergelijken van sommige bijzonder kleine auto's (Kei klasse) met een B, C of D segment auto lijkt mij totaal niet representatief. Het verbruik van de elektrische auto's ligt dusdanig dicht bij elkaar dat dit geen zinnig beeld geeft mijn ziens.

Het verbruik wordt in grote mate door de aerodynamica bepaalt, en dat een VW e-Golf minder elektriciteit gebruikt dan een Nissan Leaf komt mij een beetje raar over. Dat doet mij denken dat het hier om de fabrieksopgaven gaat.

Grofweg zit al het elektrisch materiaal tussen de 15 en 22kWh/100km. Waarbij de Tesla Model S met 22kWh/100km het hoogste, het lijkt me alleen niet realistisch om een Tesla Model S met een Leaf of een VW e-Up! te vergelijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
http://www.nrc.nl/nieuws/...ver-elektrische-autos-aan

Lekker politiek correct, ernaar streven... Nu hopen op een regering die er ook een tastbaar doel aan vast plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Laatst online: 29-01 10:38
databeestje schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 16:47:
[...]

Ja, en het stoorde mij enorm, het vergelijken van sommige bijzonder kleine auto's (Kei klasse) met een B, C of D segment auto lijkt mij totaal niet representatief. Het verbruik van de elektrische auto's ligt dusdanig dicht bij elkaar dat dit geen zinnig beeld geeft mijn ziens.

Het verbruik wordt in grote mate door de aerodynamica bepaalt, en dat een VW e-Golf minder elektriciteit gebruikt dan een Nissan Leaf komt mij een beetje raar over. Dat doet mij denken dat het hier om de fabrieksopgaven gaat.

Grofweg zit al het elektrisch materiaal tussen de 15 en 22kWh/100km. Waarbij de Tesla Model S met 22kWh/100km het hoogste, het lijkt me alleen niet realistisch om een Tesla Model S met een Leaf of een VW e-Up! te vergelijken ;)
Dat zijn idd fabrieksopgaven. Lekker weinig zeggend overzicht dus. We weten allemaa dat de LEAF geen 199km range heeft (eerder 150-160). Net als de e-Golf, die heb ik gereden en haat echt geen 190. Meer 110-130 in die richting.

En op basis daarvan het verbruik berekenen is dus behoorlijk onzin.

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Roobje schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 16:58:

Lekker politiek correct, ernaar streven... Nu hopen op een regering die er ook een tastbaar doel aan vast plakt.
Dat is te hopen, maar dit is beter dan niets. De VVD is nu al furieus hierover. Over kortzichtig gesproken. Je zou zeggen dat ze het zouden zien als een kans...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 12:10

ktf

ATS schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 17:15:
De VVD is nu al furieus hierover. Over kortzichtig gesproken. Je zou zeggen dat ze het zouden zien als een kans...
VVD stond altijd voor minder regels, dus op zich begrijp ik het. Tel daarbij op dat ze nu iets populistischer te werk gaan sinds de opkomst van Wilders, dan is het m.i. een logische reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS

ATS

ktf schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 17:24:
[...]

VVD stond altijd voor minder regels, dus op zich begrijp ik het. Tel daarbij op dat ze nu iets populistischer te werk gaan sinds de opkomst van Wilders, dan is het m.i. een logische reactie.
Correctie: Ze staan voor minder regels voor het bedrijfsleven. Niet voor burgers.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 12:10

ktf

ATS schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 17:35:
Correctie: Ze staan voor minder regels voor het bedrijfsleven. Niet voor burgers.
Oh, ik vind het belastingstelsel er met de laatste revisie anders wel op vooruit gegaan.

En wie werken er ook alweer bij bedrijven? Ohja, burgers. Net alsof bedrijven en burgers twee compleet gescheiden werelden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik begrijp je :) ... En er zit wat in idd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
[...]

Ook is het overzicht niet consistent.
In de Renault Zoe is 22 kWh beschikbaar en ze geven een norm van 13,6 kWh per 100km. Dat zou dus (100*22)/13,6=161 km range zijn. Toch iets anders dan de range die ernaast staat vermeld: 210. Zelfs met de echte grootte van de accu (22 kWh is slechts de bruikbare hoeveelheid) kom je er niet eens aan met dat normverbruik: (100*26)/13,6=191 km.

Ze zijn de ANWB; kunnen ze niet even zelf een rondje rijden met die dingen en deze waardes dus van een enkele bron verkrijgen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS

ATS

ktf schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 17:55:
[...]

Oh, ik vind het belastingstelsel er met de laatste revisie anders wel op vooruit gegaan.

En wie werken er ook alweer bij bedrijven? Ohja, burgers. Net alsof bedrijven en burgers twee compleet gescheiden werelden zijn.
Off topic rant:
Je beseft dat de reëele inkomens van burgers al twee decennia achteruit gaan en de lasten van die burgers omhoog, terwijl bedrijven steeds minder belasting betalen en meer sparen & uitkeren aan hun aandeelhouders? En helaas zijn het inderdaad grotendeels gescheiden werelden: een bedrijf kan meestal straffeloos allerlei vervuiling veroorzaken waar de gemeenschap dan voor opdraait (Thermphos is een recent voorbeeld), maar als je als burger je vuilnisbak te vroeg buiten zet heb je dikke kans op een boete aan je broek. Bij bedrijven worden de verantwoordelijken zelden persoonlijk getroffen: ze lopen weg met de winsten in de vorm van bonussen of dikke dividenten, maar zijn niet thuis als de troep opgeruimd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

[...]

Ik ben dan wel benieuwd naar jouw heldere visie.
De techniek is er nog niet klaar voor, de markt is er nog niet klaar voor laat staan de energievoorziening cq laadinfrastructuur voor een algehele omschakeling.
Als ik hier levertijden van Tesla hoor gaat dat ook nog eens leuk worden. Of vindt je dat de overheid auto's moet gaan produceren? Mensen in de steden een autoverbod opleggen kan natuurlijk ook O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Niets doen en afwachten is geen visie. Dat is meelopen met de stroom, reactionair regeren. Kamp zou een goede ARP'er zijn.

De techniek is er wel klaar voor. De markt moet je sturen. Ik ben het met je eens als je zegt dat 2025 misschien te kort dag is, maar daarom moet je een visie ontwikkelen. En die visie is het aantrekkelijker maken van EV en het minder aantrekkelijk maken van verbrandingsvoertuigen. De overheid stuurt al decennia met belastingtarieven, misschien zelfs vooral bij de auto. Verhoog geleidelijk aan de belasting op aanschaf en rijden van brandstofauto's. Op die manier kijken mensen vanzelf naar EV. Net zoals mensen "vanzelf" kleine en zuinige auto's gingen kopen toen de BPM en MRB daarop afgeschaft werd.

Het enige waar je voor moet waken is te veel subsidie te geven. Beter verhoog je belastingen op het ene dan verlaag je het op het andere. Op die manier is het voor de overheid veel handelbaarder (geen gekke effecten dat je inkomsten te laag worden als het gesubsidieerde te populair wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Roobje schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 16:58:

Toch ook in dit artikel de stemmingmakerij, ik zie niet in waarom dat nodig is. Het gaat hier om de nieuw verkoop. In dezelfde lijn kan je ook stellen dat de 15% die in 2017 voor de diesels boven op de wegenbelasting gaat hetzelfde doet.
Straks andere auto kopen? Begin maar met sparen, met aangenomen PvdA motie is uw huidige auto niets meer waard & nieuwe auto veel duurder!
Gezien de huidige markt, waar een groot deel (van de nieuw verkoop) door de lease markt bepaald wordt en prive maar een betrekkelijk klein deel is zie ik niet zo goed in wat het probleem is. Daarnaast verdwijnen de bestaande auto's niet zomaar van de weg, veel gaan er snel tot 20 jaar mee of nog langer.

Ik kon een 5 jaar oude elektrische auto 2e hands kopen voor 10k euro, dus 5k euro voor een 10 jaar oude elektrische auto? Misschien, misschien nog niet eens. De restwaarde van een elektrische auto met 100km bereik in 2020 is niet echt je van het, maar voor een deel van de bevolking zeker bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:02
Niets doen en afwachten is soms voldoende. We zijn toch ook tot dit punt gekomen? Zoals altijd begint het eerst mondjesmaat en werkt het allemaal nog net niet lekker, maar uiteindelijk is het de toekomst wel. Je ziet dat er genoeg bedrijven zijn die innoveren en er genoeg subsidies worden gegeven voor elektrisch rijden / elektrische infrastructuur. Het probleem is gewoon dat het nu voor vele nog te duur is en te onhandig.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:27
Huidig beleid qua lease-auto's zorgt er sowieso al voor dat er een flinke sloot aan elektrische auto's zal worden afgenomen. Helemaal vanaf volgend jaar als er ook wat alternatieven komen met wat meer bereik. Nu zijn er nig niet veel keuzes, maar over 2 a 3 jaar is er voldoende om te kiezen. Waarom zou je dan 22% bijtelling betalen als je ook met 4% kan volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:22

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

BB-One schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 09:35:
Duidelijk klok/klepel :) (je kunt namelijk als ondernemer geen geld aan jezelf uitlenen...)

Als ondernemer ben je meestal (!) voordeliger uit als je een nieuwe EV via de zaak koopt.
Wat betreft BTW kun je deze volledig terugkrijgen
Inkomstenbelasting, alle kosten aftrekbaar, bij een volledig elektrische auto heb je recht op MIA, oftewel 36% van de investering extra aftrekbaar evt inclusief laadpaal.
Nadeeltje is 4% bijtelling (formeel: correctie op de winst)
Off topic
Welke klok en klepel bedoel je?
dga leent geld van bv Heerlijk zo'n hypotheek aan jezelf verstrekken :+

En in het geval van een auto kan het waarschijnlijk "beter uit" via de BV

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarschijnlijk bedoelt BB-One dat een rechtspersoon geen geld aan zichzelf kan uitlenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
YoshiBignose schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:00:
Niets doen en afwachten is soms voldoende. We zijn toch ook tot dit punt gekomen? Zoals altijd begint het eerst mondjesmaat en werkt het allemaal nog net niet lekker, maar uiteindelijk is het de toekomst wel. Je ziet dat er genoeg bedrijven zijn die innoveren en er genoeg subsidies worden gegeven voor elektrisch rijden / elektrische infrastructuur. Het probleem is gewoon dat het nu voor vele nog te duur is en te onhandig.
Ja en nee, uiteindelijk spreken we met de portemonnee en zullen we ongetwijfeld op een punt komen waarbij we uit ons zelf omschakelen naar emissieloze voertuigen. Het probleem daarbij is dat we niet weten wanneer dat is en hoe het klimaat en de luchtvervuiling er tegen die tijd uit ziet. Wij hebben IMHO als huidige generatie natuurlijk de taak om de aardbol zo achter te laten als we hem opgekomen zijn, zodat de generaties die na ons komen ook nog een normaal leven kunnen leiden. Ik ben van mening dat de regering daar ook een rol in speelt en daarbij een sturende rol kan spelen door enerzijds eerst EV te promoten zodat het zich sneller ontwikkeld en daardoor betaalbaarder en bruikbaarder maakt en anderzijds daarna fossiele brandstoffen te ontmoedigen. Natuurlijk is het niet zo zwart-wit, heb je natuurlijk een economie die op olie gebouwd is, maar niets doen helpt ook niet. Uiteindelijk kan de overheid zeggen, in de komende 5(?) jaren gaan we EV (sterk) ondersteunen (directe en indirecte subsidie) en daarna, wanneer de markt volwassener wordt, fossiele brandstoffen ontmoedigen en de investering van EV terug verdienen aan de belasting op fossiele brandstoffen en voertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
ollie1965 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 22:27:
[...]

Off topic
Welke klok en klepel bedoel je?
dga leent geld van bv Heerlijk zo'n hypotheek aan jezelf verstrekken :+

En in het geval van een auto kan het waarschijnlijk "beter uit" via de BV
Dat is nu juist de klok en de klepel. :) Een BV is een aparte rechtspersoon en als de B.V. geld leent van zijn aandeelhouder leent hij niet van zichzelf maar van zijn aandeelhouder. (of andersom)

Als je het hebt over als ondernemer heb je het over een natuurlijk persoon (lees: jij of ik) die als eenmanszaak (IB-ondernemer) actief is. En fiscaal (en juridisch) kun je niet van jezelf lenen.

(Ik weet van heel veel mensen dat zij zichzelf en hun eigen B.V. als één zien, maar dat is (gelukkig) niet zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

BB-One schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 09:32:

Dat is nu juist de klok en de klepel. :) Een BV is een aparte rechtspersoon en als de B.V. geld leent van zijn aandeelhouder leent hij niet van zichzelf maar van zijn aandeelhouder. (of andersom)

Als je het hebt over als ondernemer heb je het over een natuurlijk persoon (lees: jij of ik) die als eenmanszaak (IB-ondernemer) actief is. En fiscaal (en juridisch) kun je niet van jezelf lenen.

(Ik weet van heel veel mensen dat zij zichzelf en hun eigen B.V. als één zien, maar dat is (gelukkig) niet zo)
Ja, echt off topic.....
Maar die kende ik wel, ik weet dat hier veel ZZP'ers zijn maar ook die een BV hebben, ik denk dat de meeste DGA's van een kleine BV deze constructie niet kennen.
En over Natuurlijk Persoon, .... NP, NNP, BAG, nHR, WOZ, BLAU, GEMMA, NORA, RSGB om maar even wat te roepen (zie mijn profiel).
En dan ben ik zelf ook nog DGA :+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.d-tool.nl/images/blog/D-Tool-Electric-car.JPG

Hoe duurzaam is de elektrische auto nu echt?

Ranking

Over de gehele levenscyclus wat is dan de ranking? Een ranking van de type voertuigen:
  • Elektrische auto op groene stroom (15,4 ton CO2)
  • Elektrische auto op grijze stroom (38,5 ton CO2)
  • Pug-in hybrides (38,5 – 55 ton CO2)
  • Brandstof auto (55 ton CO2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Dat artikel is een hele fijne, simpele, inzage in waarom elektrisch rijden het nieuwe nieuwe rijden wordt. Meer bewustzijn per kilometer, minder kilometers, standaard al minder CO2 uitstoot en netjes CO2 uitstoot gecentraliseerd buiten de steden. Wel heb ik een beetje gemist welke specifieke modellen nu vergeleken worden, wat me toch wel enigszins belangrijk lijkt (een Leaf tegenover een Audi R8 V10 zetten lijkt me bijvoorbeeld niet heel eerlijk :P).

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Over Audi gesproken.

Stefan Niemand: Tesla did everything right

Dat is een flinke pluim.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoofTurkey schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 12:52:
Dat artikel is een hele fijne, simpele, inzage in waarom elektrisch rijden het nieuwe nieuwe rijden wordt. Meer bewustzijn per kilometer, minder kilometers, standaard al minder CO2 uitstoot en netjes CO2 uitstoot gecentraliseerd buiten de steden. Wel heb ik een beetje gemist welke specifieke modellen nu vergeleken worden, wat me toch wel enigszins belangrijk lijkt (een Leaf tegenover een Audi R8 V10 zetten lijkt me bijvoorbeeld niet heel eerlijk :P).
In het algemeen worden de 'gemiddelde' waardes genomen.
Voor vergelijkbare auto's , is dit document van de "Mercedes-Benz B-Class Electric Drive" interessant, die tegenover de B 180 gezet wordt.

Afbeeldingslocatie: http://insideevs.com/wp-content/uploads/2015/12/11.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

RoofTurkey schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 12:52:
Dat de CO2 uitstoot buiten de steden plaatsvindt maakt niet uit. Daar gaat het veel meer om andere uitstoot, zoals roetdeeltjes en NOX, en die houdt je natuurlijk inderdaad buiten de deur. Ook fijnstof is relevant, en ook daar scoren elektrische auto's beter dan fossiel omdat ze voor het grootste deel regeneratief remmen in plaats van remschoenen te verpulveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

ZuinigeRijder schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 13:40:
[...]

In het algemeen worden de 'gemiddelde' waardes genomen.
Voor vergelijkbare auto's , is dit document van de "Mercedes-Benz B-Class Electric Drive" interessant, die tegenover de B 180 gezet wordt.

[afbeelding]
Ah, nog steeds een flink verschil dus. Maar een zuinige A/B segment auto zal dan toch niet heel veel meer CO2 in de lucht brengen dan een moderne EV wat dus betekent dat je als 1 op 20+ rijder beter niet over kunt stappen (om zo ook de CO2 uitstoot ten tijde van productie niet te hebben), maar beter door kunt rijden tot hij niet meer werkt en dan pas over stappen.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ATS schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 13:46:
[...]

Dat de CO2 uitstoot buiten de steden plaatsvindt maakt niet uit. Daar gaat het veel meer om andere uitstoot, zoals roetdeeltjes en NOX, en die houdt je natuurlijk inderdaad buiten de deur. Ook fijnstof is relevant, en ook daar scoren elektrische auto's beter dan fossiel omdat ze voor het grootste deel regeneratief remmen in plaats van remschoenen te verpulveren.
Dit is natuurlijk sowieso een probleem met levenscyclusanalyses en afgeleiden daarvan (zoals Carbonfoodprints): Wat neem je wel of niet mee & nog belangrijker; welke uitstoot/gebruik van materialen/land/vermindering van biodiversiteit etc. weeg je af tot iets anders?

Maw: stel ik maar auto A en auto B, auto B stoot meer CO2 uit maar auto A heeft weer een grote impact op het gebruik van schoon water?

Schoon water is in Nederland ruim beschikbaar, conclusie: auto A is 'beter', echter als je die zelfde auto nu ergens in Azië laat maken waar men met droogte kampt?

Van daar ook dat een goede LCA enkel 'ruwe' cijfers geeft voor de eco-factoren, het wegen, dat moet je zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoofTurkey schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 13:48:
[...]

Ah, nog steeds een flink verschil dus. Maar een zuinige A/B segment auto zal dan toch niet heel veel meer CO2 in de lucht brengen dan een moderne EV wat dus betekent dat je als 1 op 20+ rijder beter niet over kunt stappen (om zo ook de CO2 uitstoot ten tijde van productie niet te hebben), maar beter door kunt rijden tot hij niet meer werkt en dan pas over stappen.
Een verbruik van 5.4 liter/100 km voor de B 180 is ook bijna 1 op 19. Een jonge auto wordt toch weer doorverkocht, die is nog niet aan zijn levenseinde. Dus dat zou geen reden zijn om nu niet over te stappen. Maar belangrijker is of je wel of niet gebruik kunt maken van duurzaame energie voor het laden, anders valt het milieu voordeel minder uit.

Op het werk hebben ze zonnepanelen (100.000 kW opwek per jaar) en laadpalen. Thuis heb ik ook zonnepanelen/overschot. Dus ik probeer zoveel mogelijk overdag op te laden.

Dan is er nog de discussie over hoe ver een elektrische auto kan rijden. Ik heb nu 30.5 kWh aan batterijen in mij Kia Soul EV (27 kWh voor rijden). Daar heb ik genoeg aan. Een tweemaal grotere batterij (60 kWh) die aangekondigd zijn voor de komende modellen, zijn weliswaar fijn voor een grotere range, maar wanneer je daar bijna nooit gebruik van maakt, is dit ook vernietiging van 'resources'. Maar men komt niet af van het idee dat je overal met de auto moet kunnen komen zonder tussenladen. Huren of autodelen is ook een optie, zeker wanneer het maar een tiental keer per jaar voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

ZuinigeRijder schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 14:39:
[...]

Een verbruik van 5.4 liter/100 km voor de B 180 is ook bijna 1 op 19. Een jonge auto wordt toch weer doorverkocht, die is nog niet aan zijn levenseinde. Dus dat zou geen reden zijn om nu niet over te stappen. Maar belangrijker is of je wel of niet gebruik kunt maken van duurzaame energie voor het laden, anders valt het milieu voordeel minder uit.

Op het werk hebben ze zonnepanelen (100.000 kW opwek per jaar) en laadpalen. Thuis heb ik ook zonnepanelen/overschot. Dus ik probeer zoveel mogelijk overdag op te laden.

Dan is er nog de discussie over hoe ver een elektrische auto kan rijden. Ik heb nu 30.5 kWh aan batterijen in mij Kia Soul EV (27 kWh voor rijden). Daar heb ik genoeg aan. Een tweemaal grotere batterij (60 kWh) die aangekondigd zijn voor de komende modellen, zijn weliswaar fijn voor een grotere range, maar wanneer je daar bijna nooit gebruik van maakt, is dit ook vernietiging van 'resources'. Maar men komt niet af van het idee dat je overal met de auto moet kunnen komen zonder tussenladen. Huren of autodelen is ook een optie, zeker wanneer het maar een tiental keer per jaar voorkomt.
Ik vraag me dan echt af waar ze voor brandstoffen beginnen te rekenen met het energieverbruik. Als je bij elektrische auto's gaat rekenen vanaf het verbruik van de centrale, moet je dan bij brandstofauto's niet gaan rekenen bij de raffinage of zoiets? Ik krijg het gevoel dat er gewoon gekeken wordt naar de energie-inhoud van kant-en-klare benzine daar, maar ik hoop dat ik er naast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ATS schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:01:
[...]

Ik vraag me dan echt af waar ze voor brandstoffen beginnen te rekenen met het energieverbruik. Als je bij elektrische auto's gaat rekenen vanaf het verbruik van de centrale, moet je dan bij brandstofauto's niet gaan rekenen bij de raffinage of zoiets? Ik krijg het gevoel dat er gewoon gekeken wordt naar de energie-inhoud van kant-en-klare benzine daar, maar ik hoop dat ik er naast zit.
In de grafiek hadden ze dacht ik de raffinage erin gezet, en deze kwam wel redelijk overeen met 20%.

Op de spritmonitor is het verbruik van de B-Klasse iets hoger dan fabrieksopgaaf. (6,5)
http://www.spritmonitor.d...ml?fueltype=2&powerunit=2

Ook voor elektriciteit komt de stroomlijn om de hoek, daar is het rond de 20kWh/100km
http://www.spritmonitor.d...ml?fueltype=5&powerunit=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ATS schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:01:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://insideevs.com/wp-content/uploads/2015/12/11.png

"Fuel Production" staat netjes in de grafiek, net zoals "Electricity Generation".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Ah, ja, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Als je dan de uitstoot vergelijkt met hydro power, moet je dan eens kijken wat een verschil! Voor mij geldt ook dat ik extra zonnepanelen heb laten plaatsen na de aanschaf van mijn EV. dus ik kom ergens in het midden uit...

Maar even heel bot en kort door de bocht geredeneerd, de uitstoot, carbon footprint of wat dan ook interesseert mij eigenlijk niet zo veel. Tuurlijk is het belangrijk, maar mijn afweging destijds is in eerste instantie puur financieel geweest, in de loop van het 'proces' is het milieu ook nog even om de hoek komen kijken, maar nu ik een EV heb: Het rijdt gewoon fantastisch!
(ik rij nu al bijna twee jaar met een grijns op mijn gezicht rond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 11:25
Bij deze wat vertier:

Getunede Tesla model S van Will I AM

YouTube: will.i.am remixes a Tesla Model S

Iemand enig idee wat voor velgen dit zijn?

Bijbedenking => Ooit in mijn studententijd :) een jaar of 10 geleden, speelde ik wel eens Gran Turismo 2.
In dit spel had je ook volle (of volledige) velgen. Zou dit ook een positieve invloed hebben op de range van de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

gerre1 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:14:

In dit spel had je ook volle (of volledige) velgen. Zou dit ook een positieve invloed hebben op de range van de auto?
Ik ben meer bang voor de koeling van de remschijven na een aantal keer flink aanhoudend remmen.

Mooi is duidelijk een persoonlijke smaak ;)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:50:
Niets doen en afwachten is geen visie. Dat is meelopen met de stroom, reactionair regeren. Kamp zou een goede ARP'er zijn.

De techniek is er wel klaar voor. De markt moet je sturen. Ik ben het met je eens als je zegt dat 2025 misschien te kort dag is, maar daarom moet je een visie ontwikkelen. En die visie is het aantrekkelijker maken van EV en het minder aantrekkelijk maken van verbrandingsvoertuigen. De overheid stuurt al decennia met belastingtarieven, misschien zelfs vooral bij de auto. Verhoog geleidelijk aan de belasting op aanschaf en rijden van brandstofauto's. Op die manier kijken mensen vanzelf naar EV. Net zoals mensen "vanzelf" kleine en zuinige auto's gingen kopen toen de BPM en MRB daarop afgeschaft werd.

Het enige waar je voor moet waken is te veel subsidie te geven. Beter verhoog je belastingen op het ene dan verlaag je het op het andere. Op die manier is het voor de overheid veel handelbaarder (geen gekke effecten dat je inkomsten te laag worden als het gesubsidieerde te populair wordt).
Gelukkig kijk jij er ook anders tegenaan dan in het PvdA plan gezien je reactie.
Misschien heb je wel dezelfde mening als vriend Kamp :+

Technische problemen zijn er nog velerlei. Hoe je bijvoorbeeld bij de Efteling duizenden (snel)laadpalen paraat krijgt, laadinfrastructuur onderweg en bijvoorbeeld de capaciteit van de accu's (welke nog fors omhoog moet).
Het accuverhaal zal voor de consument ook aantrekkelijker moeten worden. Ik zie niet 123 particulieren forse bedragen voor batterijhuur betalen.
Misschien moeten zakelijke rijders onderweg gewoon een complete accupack kunnen wisselen. Als je xxx euro per uur kost kun je toch niet onderweg een uur bij (of langer) aan een laadpaal wachten?
Genoeg problemen om op te lossen dus.

De markt beinvloeden kan het kleine NL waarschijnlijk mondjesmaat terwijl ik vind dat je markten zoveel mogelijk z'n gang moet laten gaan. Als ik nu al levertijden van reguliere auto's lees in het leaseautotopic dan ben ik niet optimistisch. Er zullen ook meer fabrikanten in NL actief moeten worden om een redelijk product voor een redelijke prijs te krijgen.
Nog meer belasting op huidige vervoermiddelen lijkt me zeer onwenselijk als je optelt wat jaarlijks aan bpm, mrb, accijnzen en btw wordt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die accu wissel had Renault iets op maar is geflopt (to soon) en, Tesla heeft het ook bij hun Model S dus het zou kunnen dat ze ook zo va ndie wissel stations zouden gaan bouwen, maar dat kost meer dan een hoop SuperChargers.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

nokiaan958GB schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 22:16:
[...]

Gelukkig kijk jij er ook anders tegenaan dan in het PvdA plan gezien je reactie.
Misschien heb je wel dezelfde mening als vriend Kamp :+
Het is misschien ook niet een zwart of wit situatie, er zit een hoop grijs gebied ergens in het midden. Voor de vertegenwoordiger die 60k per jaar rijd (wat eigenlijk waanzin is om zo lang in een auto te leven). Er zullen vast wel benzine en diesel auto's beschikbaar blijven, tegen een prijs. De auto industrie is denk ik te log om binnen 10 jaar te schakelen.

Zoals een Noorwegen zal de BPM op elektrische auto's wellicht laag blijven, en de BPM op diesel hoger dan benzine. Er zal vast wel iets voor bedacht worden om het "budget neutraal" te realiseren.
Technische problemen zijn er nog velerlei. Hoe je bijvoorbeeld bij de Efteling duizenden (snel)laadpalen paraat krijgt, laadinfrastructuur onderweg en bijvoorbeeld de capaciteit van de accu's (welke nog fors omhoog moet).
Het accuverhaal zal voor de consument ook aantrekkelijker moeten worden. Ik zie niet 123 particulieren forse bedragen voor batterijhuur betalen.
De laadpalen bij de efteling van 3 of 11kW is genoeg, je kan redelijkerwijs aannemen dat mensen een volledige dag in de Efteling doorbrengen. Zelfs een Tesla is met 8 uur van leeg naar vol met 11kW. Dat is meer dan genoeg. Uiteraard moeten er nog heel wat palen bij in dat opzicht.

Voor langs de snelweg zijn de snelladers van o.a. Fastned met 80% in 30 minuten goed genoeg. Fastned is al bezig met 100kW voor de CCS standaard, tegen de tijd dat er auto's voor komen gaan ze het mogelijk maken om daarmee te laden. Ze willen in dat opzicht meegroeien met de ontwikkeling van de auto's. Voor de concessies en vergunningen hebben ze 2 jaar nodig gehad, maar wel op de meeste plaatsen een middenspanning station (630kVA) zodat 150 of 300kW geen probleem is.

Op die manier kan laden van grotere accu's net zo snel als de huidige kleinere accu's maar krijg je er wel veel meer kilometers in. Mensen zullen dus niet noodzakelijk 30 minuten laden. Als je een 60kWh accu hebt en maar 20kWh (~100km) nodig hebt om thuis te komen dan zout je na pak em beet 5 minuten met 100kW weer op. Niet langer stilstaan dan nodig is.
Misschien moeten zakelijke rijders onderweg gewoon een complete accupack kunnen wisselen. Als je xxx euro per uur kost kun je toch niet onderweg een uur bij (of langer) aan een laadpaal wachten?
Genoeg problemen om op te lossen dus.
Zie bovenstaand, laden wat je nodig hebt als je het nodig hebt. Het begrip van vol is rekbaar in dat opzicht. Juiste de grotere accu's zorgen ervoor dat deze issue minder nijpend is. Met een 80kWh kan je realistisch rond de 400km rijden, dat zijn beste ritten.

Maar ook met kleinere accu's is er best winst te halen. Met de benzine auto gaan we niet 2 of 3 keer op een dag tanken, maar elektrisch is het toch even anders. Afgelopen weekend ook weer 120km op stap geweest met de Miev, een uurtje bij de schoonmoeder stil gestaan, de kabel uit gerold en 3kWh geladen, niet vol, wel 20km erbij :)

Zo komt de hele familie thuis zonder verder laden en moeilijk doen. Laden als het uitkomt, het ding staat toch weg te roesten voor de deur. Dat redt ie prima zonder mijn hulp ;)

Er zullen altijd alternatieven blijven voor bepaalde beroepen, zoals snelkoeriers, storingsmonteurs e.d. Dit zou ook kunnen met een benzine in plaats van een diesel. En ik denk dat de overheid die keuze gaat stimuleren los van de elektrische mobiliteit.
De markt beinvloeden kan het kleine NL waarschijnlijk mondjesmaat terwijl ik vind dat je markten zoveel mogelijk z'n gang moet laten gaan. Als ik nu al levertijden van reguliere auto's lees in het leaseautotopic dan ben ik niet optimistisch. Er zullen ook meer fabrikanten in NL actief moeten worden om een redelijk product voor een redelijke prijs te krijgen.
Nog meer belasting op huidige vervoermiddelen lijkt me zeer onwenselijk als je optelt wat jaarlijks aan bpm, mrb, accijnzen en btw wordt betaald.
Misschien is het meer een verschuiving van belasting, en ik denk dat we het er over eens zijn dat de lease markt wel redelijk verstorend werkt. Zonder een auto die in het segment die aansluit bij de huidige belastingregels hebben sommige fabrikanten het heel moeilijk gehad.

Jouw voorbeeld snijdt wel hout, in Engeland worden orders voor de BMW 330e gecancelled omdat deze niet voor de deadline van de regeling geleverd kunnen worden. Hier had BMW gegokt op vraag voor 2000 stuks maar bleek dit een veelvoud te zijn. Maak een auto die de mensen willen hebben en hij wordt verkocht, ze waren er zelf nog niet helemaal op voorbereid. :D

Mitsubishi heeft het met de Outlander begrepen en collectief de gehele Outlander productie naar Europa gestuurd. Ook fijn voor Mitsubishi, een auto verkopen met marge 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:02
Outlander haha... klant van me zat ver in de 52% belasting dus kocht ook zo'n ding. Ja kostte netto geen drol meer, maar heeft hem nog nooit aan een laadpaal gehangen. Ding zuipt wel zeg, 1 op 9 rijdt hij :')

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gerre1 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:14:
Bijbedenking => Ooit in mijn studententijd :) een jaar of 10 geleden, speelde ik wel eens Gran Turismo 2.
Ja, daarom heeft de Kia Soul EV ook (bijna) dichte velgen.

Edit: ik kan geen goede bronnen vinden (maw nergens op een Kia website) maar de brandstof Soul zou een drag coefficient van 0,38 hebben en de EV 0,35 (en de Leaf 0,28).

De velg die onder de eerste hybride Honda's zat werd door diverse mensen "putdeksel" genoemd. Afbeeldingslocatie: http://images.thecarconnection.com/lrg/2008-honda-civic-hybrid-4-door-sedan-wheel-cap_100276399_l.jpg
YoshiBignose schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 08:22:
Outlander haha... klant van me zat ver in de 52% belasting dus kocht ook zo'n ding. Ja kostte netto geen drol meer, maar heeft hem nog nooit aan een laadpaal gehangen. Ding zuipt wel zeg, 1 op 9 rijdt hij :')
En wat denk je dan dat de niet-PHEV versie gebruikt? Dat ontloopt elkaar niet heel veel hoor. Als hij zuinig had willen rijden had hij een andere auto moeten kopen. Maar ik neem aan dat dat niet zijn doel is geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenE op 31-03-2016 11:09 . Reden: drag coefficient ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor diegene die een engelstalig magazine over detail informatie met alles wat met elektrische auto's te maken heeft wil lezen, kan hier terecht.

Uit het issue 17 van jan/feb 2015:

Afbeeldingslocatie: https://chargedevs.com/wp-content/uploads/2015/03/Fleet-Karma.jpg

Deze grafiek geeft het effect weer van de temperatuur op de energie consumptie van enkele types BEV.
Gelukkig is het in ons kikkelandje niet zo vaak heel koud (en ook niet heel warm).
In mijn Kia Soul EV kwam ik uit op 20% tot 25% hoger verbruik bij temperaturen onder nul.

Gelukkig wordt het weer warmer, minder bij te laden 8)

Afbeeldingslocatie: https://chargedevs.com/wp-content/uploads/2015/03/FleetCarma-FIG-4.png

En dit is het effect op de range van de Leaf voor de oudere modellen.

[ Voor 32% gewijzigd door ZuinigeRijder op 31-03-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Laatst online: 29-01 10:38
ZuinigeRijder schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:19:
Voor diegene die een engelstalig magazine over detail informatie met alles wat met elektrische auto's te maken heeft wil lezen, kan hier terecht.

Uit het issue 17 van jan/feb 2015:

[afbeelding]

Deze grafiek geeft het effect weer van de temperatuur op de energie consumptie van enkele types BEV.
Gelukkig is het in ons kikkelandje niet zo vaak heel koud (en ook niet heel warm).
In mijn Kia Soul EV kwam ik uit op 20% tot 25% hoger verbruik bij temperaturen onder nul.

Gelukkig wordt het weer warmer, minder bij te laden 8)

[afbeelding]

En dit is het effect op de range van de Leaf voor de oudere modellen.
Interessante grafieken. Ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat de temperatuur invloed had op de capaciteit van de accu ipv het verbruik van de motor? 8)7 Dit is voor mij echt nieuwe info. Dus een koudere accu betekent minder efficient in het gebruik? Waar gaat die stroom dan naartoe? Heeft iemand hier wat meer info over?

Mijn aanname was altijd gewoon dat (bijvoorbeeld) de LEAF een totale accu capaciteit heeft van 24kWh bij ideale omstandigheden, en dat bij hogere óf lagere temperaturen dit kon afwijken?

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:07

Snow_King

Konijn is stoer!

Vanmorgen om 10:00 een reservering geplaatst voor twee Tesla Model 3! Naar de store in Rotterdam gegaan.

Vannacht gaan we dan de onthulling zien van de Model 3! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 10:34

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

netjes, mijn bevestigingsmail kwam om 10:04 binnen, had helaas 3 wachtende voor mij. (kwam ook pas om 8:45 aan :( ).
Ook hier 2 Tesla model 3's. 1 voor mij en 1 voor mijn wederhelft :).
Morgen staat de wekker om 5:00 zodat ik kan zien wat ik besteld heb :D
Ik heb hem in eindhoven besteld.
En nu 2 jaar wachten. dan heb ik nog wat tijd om geld bij elkaar te sparen. :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 16:54
is het niet een beetje voorbarig om zelfs vóór de onthulling al 2 Model 3's te kopen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Je koopt een reservering die je kosteloos mag annuleren. De prijs van de reservering wordt in mindering gebracht op de aankoopprijs. Bijna 0-risk dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 16:54
MrAcid schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:13:
Je koopt een reservering die je kosteloos mag annuleren. De prijs van de reservering wordt in mindering gebracht op de aankoopprijs. Bijna 0-risk dus.
Ik neem aan dat de aankoopprijs dan al wel bekend was, anders weet je niet wat je 24 maanden lang apart moet zetten.

dat ga je vanavond vast wel horen...

[ Voor 6% gewijzigd door CappieL op 31-03-2016 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 10:34

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

De aankoopprijs in nederland is vanaf 35.000 euro is de voorspelling.
De vraag is wat voor auto je dan krijgt. dus ik ga uit van 40.000 tot 45.000 euro per auto uiteindelijk.
De auto's worden niet hetzelfde. 1 krijgt waarschijnlijk de max range en de andere de minimale range.
We hebben nu ook 2 auto's maar de momenten dat we allebei verweg moeten tegelijk... is afgelopen 4 jaar geteld op maarliefst 1x. en dan kan je alsnog opladen indien dat het geval gaat zijn.
Ik zie het over 2 jaar wel :).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Dit artikel benoemt een aantal interessante details die 'gelekt' zouden zijn: http://www.autoblog.nl/ni...een-energizer-bunny-85931

Korte samenvatting
  • Front redelijk gelijk aan Model X
  • 80kWh batterij, waarschijnlijk als (duurste) optie, goed voor een range van 300 mijl/~500 km (meer dus dan de S90D)
  • 4 seconden naar de honderd vanaf stilstand ( 8) )
  • Dikke uitvoering, met bovengenoemde eigenschappen, kost waarschijnlijk zo tussen de 50 en 60 duizend piek
Edit: Naar mijn mening een hele nette prijs als dit klopt voor zo'n uitvoering. Als je kijkt naar een A4/3-serie met wat extra's ben je ook al bijna zoveel geld kwijt, alleen dan zit je qua onderhoud, brandstof, etc. toch niet zo goed qua kostenplaatje en de ruimte (gezien er geen motorblok in ligt) en snelheid is ook een stuk minder bij die concurrenten. Maar, dit is natuurlijk niet het soort prijs dat de massa markt kan veroveren (de instapprijs ook al niet imo). Dus het is maar goed dat ze er relatief weinig kunnen produceren, zodat er toch nog een mooi overschot aan vraag is tov het aanbod. Iets wat altijd fijn is bij een dergelijk innovatief product (je wilt natuurlijk niet dat iedereen erin rondrijdt als je zelf denkt voorop te lopen :9 ).

Zelf zal ik hem dan alleen wel voor dat geld links laten liggen, dan heb ik veel liever een goedkopere elektrische auto (B segment oid) icm een elektrische motorfiets. Dan ben je qua kosten nog een stuk gunstiger uit gok ik zo en je hebt iets meer vrijheid.

[ Voor 47% gewijzigd door RoofTurkey op 31-03-2016 14:03 ]

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

CappieL schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:11:
is het niet een beetje voorbarig om zelfs vóór de onthulling al 2 Model 3's te kopen? :)
Tja, ik heb mijn Model S ook in 2010 gereserveert. Ik heb vertrouwen in Tesla!

Mijn Model S is over 2,5 jaar 5 jaar oud en wil hem dan graag wisselen voor een mooie afgeladen Model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Wat ik me op dit moment afvraag is, of Tesla blijft bij gratis Supercharger per auto. In het begin het kon de Model S 40 het niet, de 60 had het als 2k optie. Het lijkt me, door de grote afname bij Tesla de druk op het netwerk vergroot wordt, wellicht dat daar nog een addertje onder het gras zit en je straks toch boven de 40k uitkomt voor het basis model met SC? Geen idee, onderbuikgevoel.

[ Voor 4% gewijzigd door Roobje op 31-03-2016 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:11

aip

Snow_King schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:54:
Vanmorgen om 10:00 een reservering geplaatst voor twee Tesla Model 3! Naar de store in Rotterdam gegaan.

Vannacht gaan we dan de onthulling zien van de Model 3! :)
Hier ook twee gereserveerd, om 12u in Den Haag. Was niet echt druk daar overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Roobje schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 14:19:
Wat ik me op dit moment afvraag is, of Tesla blijft bij gratis Supercharger per auto. In het begin het kon de Model S 40 het niet, de 60 had het als 2k optie. Het lijkt me, door de grote afname bij Tesla de druk op het netwerk vergroot wordt, wellicht dat daar nog een addertje onder het gras zit en je straks toch boven de 40k uitkomt voor het basis model met SC? Geen idee, onderbuikgevoel.
Dat vraag ik mij ook af. Ik zou het niet raar vinden als je op termijn gewoon X euro per jaar moet betalen om er te kunnen laden.

Voor nu is denk ik het gratis laden makkelijker zodat je niet een hele backoffice hoeft te hebben er voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Snow_King schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 14:43:
[...]

Dat vraag ik mij ook af. Ik zou het niet raar vinden als je op termijn gewoon X euro per jaar moet betalen om er te kunnen laden.

Voor nu is denk ik het gratis laden makkelijker zodat je niet een hele backoffice hoeft te hebben er voor.
Eens, dat is denk ik een valide reden, naar mijn mening zouden laadpalen op parkeerterreinen achter een slagboom geen rfid lezer moeten hebben. Gewoon een 11kW sokkel plaatsen elke 4 parkeerplekken, dan komen de meeste met de kabel er wel bij.

Elke laadstation uitrusten met een lezer en internet, etc. lijkt me gewoon te duur. Ik zit te wachten voor de open parkeerterreinnen op de eerste betaalpaal (met pinpas) waarbij je aangeeft dat je paal 33b wil gebruiken en dan deze activeert als je toch een kaartje moet hebben.

Gewoon vanuit de centrale paal de kabels naar de verschillende palen aansturen, dat scheelt een hoop gedoe lijkt me. Zijn de palen bij de parkeerplaatsen ook een stuk goedkoper. Al zal het wel vanaf een stuk of 30 parkeerplaatsen interessant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-10 11:30
Ik zou meer zitten met de aansluitwaarde van een heel veld vol van die dingen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik heb besloten toch nog maar geen reservering voor een model 3 te gaan doen. Ik moet voordat hij geleverd kan worden waarschijnlijk toch al wel een auto kopen, en dan maakt het ook niet uit als ik een paar maanden langer zou moeten wachten. (al zal dat wel een tweedehands worden)
Voor m'n gevoel loop ik een beetje te veel op de feiten vooruit door een auto te reserveren wanneer je niet eens weet of het wel bij de (gezins)situatie past.... :P

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 31-03-2016 15:27 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Señor Sjon schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 15:13:
Ik zou meer zitten met de aansluitwaarde van een heel veld vol van die dingen.
Dat is iets wat de Smartevse in de centrale paal regelt, die weet wat de aansluitwaarde is. Zo kan het best zijn dat sommige 3 fasen gebruikers maar 6A krijgen zodat de enkel fase gebruikers wel 2 of 3kW hebben. zodra er auto's vol zijn zal het vermogen opgeschroefd worden bij enkele andere gebruikers.

Er zijn al een paar van dit soort oplossingen. Lijkt me redelijk haalbaar op een 3x80A aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik neem aan dat iedereen redelijk vlot zijn auto geladen wil hebben? Of moet je een vertrektijd ingeven zodat ie ook zo vol mogelijk is?
RoofTurkey schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:50:
[...]elektrische motorfiets. [...]
Just no. :P Ik hou van mijn V4. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Señor Sjon schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 15:34:
Ik neem aan dat iedereen redelijk vlot zijn auto geladen wil hebben? Of moet je een vertrektijd ingeven zodat ie ook zo vol mogelijk is?

[...]

Ach ja, ik heb geen ervaring met normale motoren dus daar kan ik mij niet in vinden. Maar wel in het feit dat het me super handig lijkt gewoon op een 'normaal' stopcontact mijn snelle vervoersmiddel te kunnen inpluggen en de volgende ochtend weer makkelijk 200+ kilometer te kunnen maken zonder te veel last van files en mét een heerlijke acceleratie zonder uitlaatgassen :). Daarnaast is het ook een stuk zuiniger dan een auto, <nederlander>dus dat scheelt weer een paar centen :*) </nederlander>.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Señor Sjon schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 15:34:

[...]

Heh, een beetje stalinistisch, maar wat iedereen wil is niet altijd in het grote belang. ;) Als ie snel vol moet is een snellader een beter keuze, daar zit natuurlijk wel een prijs aan vast, maar kost dan niet de wereld.

Je kan helaas niet altijd beide krijgen, er zitten ook voordelen aan, als jouw auto bij de "gratis" paal staat zullen de meeste er niet over vallen als die er iets langer staat. Een auto laten staan bij de snellader (IKEA?) is over het algemeen niet zo goed geaccepteerd.

Het winkelcentrum de Middenwaard in Heerhugowaard is dan een uitzondering, daar staat een ABB Terra 53 CJG en een aantal 22kW palen alswel een aantal plaatsen met 11kW. Zoals je kan verwachten zijn de plekken naast de ABB maximaal 30 minuten, ik combineer het meestal met een kleine boodschap. Voor langer winkelen is de langzamere plek geschikt, daar kan je straffeloos een paar uur staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als nou de range met werkelijk gebruik boven de 3-400km komt, dan hoef je al die openbare parkeerterreinen natuurlijk niet vol te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
BezurK schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:49:
[...]

Interessante grafieken. Ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat de temperatuur invloed had op de capaciteit van de accu ipv het verbruik van de motor? 8)7 Dit is voor mij echt nieuwe info. Dus een koudere accu betekent minder efficient in het gebruik? Waar gaat die stroom dan naartoe? Heeft iemand hier wat meer info over?

Mijn aanname was altijd gewoon dat (bijvoorbeeld) de LEAF een totale accu capaciteit heeft van 24kWh bij ideale omstandigheden, en dat bij hogere óf lagere temperaturen dit kon afwijken?
In mijn ervaring is de range uit de batterij met hetzelfde gebruik exact hetzelfde. Ik denk eerder dat het de kachels/warmtepompen zijn die dat verbruik omhoog kieperen (en winterbanden eventueel).
Ik rijd 130 met 10 graden, maar ook een paar maanden terug bij -5 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nivve schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 16:05:
[...]

In mijn ervaring is de range uit de batterij met hetzelfde gebruik exact hetzelfde. Ik denk eerder dat het de kachels/warmtepompen zijn die dat verbruik omhoog kieperen (en winterbanden eventueel).
Ik rijd 130 met 10 graden, maar ook een paar maanden terug bij -5 ;)
Het verschil zit hem in de luchtweerstand. Om mezelf maar eens te quoten:

Temperatuur (°C)Luchtdichtheid van droge lucht (kg/m³)
-151,368
-101,342
-51,317
01,292
51,269
101,247
151,225
201,204
251,184
301,165

Een auto heeft vooral luchtweerstand, vandaar ook de extra lange vrachtwagens, die verbruiken bijzonder weinig extra brandstof terwijl er flink wat extra lading mee gaat.

Ik snapte namelijk ook niet hoe het kon dat je in de winter minder bereik had. Een Tesla accu heeft namelijk koeling nodig, dus 'te koud' zou de accu nooit moeten zijn (of je trekt een keer flink op) en de verwarming... als ik die autojongens een beetje ken, dan zetten ze gewoon een chauffeur met bontjas in de auto.

Benzine/diesel auto's hebben hier waarschijnlijk iets minder last van, want die hele koude lucht zorgt ook voor meer lucht in de cylinders (een natuurlijk turbo), dus de motor zal iets beter lopen. En zijn verder zo inefficient dat de extra warmte voor in je interieur niks uitmaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Señor Sjon schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 15:56:
Als nou de range met werkelijk gebruik boven de 3-400km komt, dan hoef je al die openbare parkeerterreinen natuurlijk niet vol te bouwen.
Dat is ook waar Fastned op richt.

Het is niet te doen elke P vol te zetten met laadpalen.

Laden gaat ook naar 150kW en snel door richting de 350kW. Dan hoef je niet echt de moeite te doen om een P met laadpaal te zoeken. Laden is toch zo weer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:29
Toch afgezien van reservering. Die duizend euro kan ik niet makkelijk genoeg missen en het zou zuurder zijn als daardoor niet op vakantie kan dan dat ik langer op een Tesla moet wachten als ik die over twee jaar kan betalen überhaupt.

Wel om 05:15 de wekker voor live event

[ Voor 8% gewijzigd door Hertog_Martin op 31-03-2016 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenE schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 08:37:
[...]
Ja, daarom heeft de Kia Soul EV ook (bijna) dichte velgen.

Edit: ik kan geen goede bronnen vinden (maw nergens op een Kia website) maar de brandstof Soul zou een drag coefficient van 0,38 hebben en de EV 0,35 (en de Leaf 0,28).

De velg die onder de eerste hybride Honda's zat werd door diverse mensen "putdeksel" genoemd. [afbeelding]
Nog beter is om de wielen helemaal achter de carrosserie te verbergen, zoals de Citroen DS (BX in mindere mate), de (eerste) Insight, en de VW XL1. Een kammback vorm is ook gunstig, alsmede een gladde onderzijde (met elektrische auto's vaak een stuk makkelijker te realiseren).

Ik snap ook niet waarom er niet gewoon een grote fabrikant een auto maakt a la XL1, maar dan betaalbaar. Massa-product en geen te gekke dingen als overal carbon e.d. Laag gewicht, en ultra-lage CW-waarde door vorm. En daar een goede accu + elektromotor, dan kom je zo 400+ km zonder een mega-giga-accupakket. Want je zit zo aan <100Wh/km dan. Ik kan moeilijk een goede reden bedenken waarom dat voor een grote fabrikant niet haalbaar zou zijn om zoiets betaalbaar in elkaar te kunnen zetten. Misschien olie-lobby? Misschien de hoeveelheid staal benodigd om de auto voldoende veilig te maken? Vraag? (maar is dat niet een kip-ei probleem?) Misschien gebrek aan ballen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Als het over het geluid gaat kan ik me nog wat voorstellen, koppel/vermogen nee. Elektrisch is daar nou juist mega in
VFR, RSV achtig ?
Koppel is het leuke waar ik altijd mee speel, veel leuker dan vermogen.

Wie weet kan ik hier de WAF iets omhoog krijgen voor een E motor als er binnen kort 1 de deur uit gaat (pekelfiets met bijna 301.000km op de teller).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
VFR 800 Fi met open Hotcam. Dat geluid (en tegelijkertijd beesten/wielrenners repellant >:)) zie ik nog niet zo snel komen bij een elektrische motorfiets. Speakertjes zijn onacceptabel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:56
Model 3 presentatie gezien
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zip65b3.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HITVD31.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iDtePip.png

Instapmodel:
$35.000
5 zitplaatsen
0-100 binnen 6 sec
215 miles EPA range
Autopilot standaard.
Levering eind 2017

Andere dingen:
Supercharger netwerk gaat het komende jaar verdubbelen en gewone laadpalen x4.
Aantal service/sales locaties verdubbelen.
Toen de presentatie was afgelopen stonden er al 115.000 pre-orders :P

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 01-04-2016 08:06 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
Zelf het Tesla 3 event niet gekeken maar toch wat info.

Elon geeft aan dat er nu al 115.000 gereserveerd zijn. :D

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/b5mSmd9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XnJKm6d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kPrUv0j.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pPt6hbt.jpg

In LA kwam hij langs om te bedanken. :)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ce5LMM_UAAA9RXs.jpg

Smaken verschillen maar ik vind het in ieder geval een erg mooie auto. Ik vraag me af hoe de Bolt hiermee kan concurreren.

Edit / RocketKoen was me voor. :)

[ Voor 15% gewijzigd door FreeShooter op 01-04-2016 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

FreeShooter schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:06:
Elon geeft aan dat er nu al 115.000 gereserveerd zijn. :D
Om even de schaal aan te geven: dat is ruim $115 miljoen liquide middelen die even naar Tesla geschoven worden. Maar ook een ordercatalogus van minimaal $4 miljard, maar vermoedelijk $5-6 miljard. Wat alleen al vandaag is aangemaakt.

Ik ken maar 1 auto die in de buurt komt van dit getal, en dat is de Citroen DS. Daar kregen ze er op de eerste dag op de beurs al 12.000 orders. Nu was dat een andere tijd, maar het zet deze model 3 wel in perspectief.

[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 01-04-2016 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 21:48
Rebroadcast van het Tesla 3 event is te vinden op youtube : YouTube: Tesla Model 3 Launch - ReBroadcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bah, dat dasboard. Niks recht voor je? Moet je alles van het scherm in het midden aflezen? Ook die trend om dat scherm zo los op het dashboard te monteren (Mercedes C-klasse) vind ik erg goedkoop uitzien.
En de voorkant kan me ook niet zo bekoren. Dan had ik echt nog liever een gekrompen Model S gezien.
Nee, geen positieve indruk.

[ Voor 27% gewijzigd door Maasluip op 01-04-2016 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
Maasluip schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:17:
Bah, dat dasboard. Niks recht voor je? Moet je alles van het scherm in het midden aflezen? En de voorkant kan me ook niet zo bekoren. Dan had ik echt nog liever een gekrompen Model S gezien.
Het dashboard is nog niet af, begrijp ik. Je ziet bijvoorbeeld ook geen ventilatie. Dus het is tot nog toe onduidelijk of er wel of geen speedometer in komt of dat je het centraal afleest van het scherm. Het scherm is overigens 15".

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/o1AhZ/87116444cb.jpg

Edit / Lijkt er toch op dat je het afleest op het scherm. Zie linksbovenin.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ce7ljvdW4AMqZ4R.jpg:orig

[ Voor 11% gewijzigd door FreeShooter op 01-04-2016 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
MrAcid schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:13:
tesla kan natuurlijk failliet gaan..... analisten hebben het in usa over make or break. En dat model 3 niet te lang op zich moet laten wachten, gezien de afnemende salestrend in model s en de mislukking van de x.

En de concurrentie begint langzaam wakker te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
jerh schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:28:
[...]

tesla kan natuurlijk failliet gaan..... analisten hebben het in usa over make or break. En dat model 3 niet te lang op zich moet laten wachten, gezien de afnemende salestrend in model s en de mislukking van de x.

Het is vooral Tesla zelf die Tesla failliet kan laten gaan, de concurrentie niet echt.
Elon zei het zelf al toe ze al hun patenten open stelde, Tesla kan nooit alleen de wereld van elektrische auto's voorzien, daar zijn er te veel auto's voor. Opkomende concurrentie is alleen maar goed voor Tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
[...]

Het is zeker iets om in gedachten te houden. Maar een afnemende salestrend van Model S en een mislukking van de X, kun je daar bronnen van geven? Zover ik weet is de Model X al uitverkocht voor 2016 en de Model S verkoopt elk kwartaal weer meer dan het kwartaal ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:56
km-teller in het midden console went heel snel hoor. Mijn Yaris heeft het ook.
[...]

De concurrentie slaapt juist nog.
Die zijn nu inderdaad wat leuke auto's aan het ontwikkelen. Maar ze kunnen ze nooit op grote schaal produceren. Daar worden gewoon niet genoeg accu's voor geproduceerd in de wereld.
Tesla heeft de markt voor elektrische auto's flink aangewakkerd. En straks gaan ze cashen omdat alle concurrenten accu's komen kopen.
Of ze houden de accu's voor zichzelf en dan winnen ze de concurrentiestrijd met auto's verkopen. Totdat er een nieuwere/beter techniek komt en de concurrent is ze voor.

Maar je kan altijd beursanalisten vinden die een bepaald bedrijf geweldig vinden of die de ondergang voorspellen. In de werkelijkheid verdien je meer geld als je aandelen koopt op basis van het advies van een oerang oetang.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.