Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

dfrenner schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 14:53:
[...]

Nou nou, dat zal wel meevallen denk je niet?
In de afgelopen miljoenen jaren hebben we wel vaker ijstijden en warme periodes gehad, van een volledige zandvlakte tussen Nederland en Engeland, tot een groene Noordpool met een erg aangename temperatuur...

Toch heeft het leven op aarde dit allemaal overleefd en waren het niet fossiele brandstoffen en CO2 door menselijk gebruik die hier invloed op hadden...
Dat is nogal simplistich gesteld. Op geologische tijdschalen zal een flinke opwarming weinig uitmaken (na zo'n 10 miljoen jaar is de soortendiversiteit na een massa-extinctie wel weer hersteld) maar op menselijke tijdschalen zou een herhaling van de Eocene sauna een flinke impact hebben. Door alleen al de zeespiegelstijging van 50 meter kun je alle (mega)steden aan de kust kun je gedag zeggen, van Nederland blijft vrijwel niks over. Weg infrastructuur en dan hebben we het nog niet over de veranderingen in grootschalige neerslagpatronen, toename van verdamping en extreme neerslag en de bijbehorende problemen met landbouw. Mogelijk worden delen van de aarde onbewoonbaar voor mens en menig dier zonder technologische hulp.

De eocene sauna werd grotendeels veroorzaakt door verhoogde CO2 waarden, ongeveer 2x zoveel (of meer) dan nu. Tegen het einde van deze eeuw kunnen we dezelfde concentraties halen, ditmaal door menselijk toedoen) en dus zijn op termijn weer vergelijkbare condities mogelijk.

Maargoed, dit is het verkeerde topic. Hier verder.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
[...]

In de afgelopen miljoenen jaren hebben we wel vaker ijstijden en warme periodes gehad, van een volledige zandvlakte tussen Nederland en Engeland, tot een groene Noordpool met een erg aangename temperatuur...

Toch heeft het leven op aarde dit allemaal overleefd en waren het niet fossiele brandstoffen en CO2 door menselijk gebruik die hier invloed op hadden...
Lekker belangrijk, er zijn al genoeg redenen om er vanaf te willen.

Namelijk luchtkwaliteit en volksgezondheid. Daarnaast maken we als Europa zijnde ieder jaar 400 miljard over naar het Midden-Oosten, met fantastische resultaten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
styno schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 14:31:
[...]

Als we vandaag besluiten te stoppen olie te verbruiken is peak oil al bereikt ;)

[...]

Peak oil heeft dus niet per definitie iets van doen met de technische haalbaarheid van productievolumes per dag of prijzen maar simpelweg met 'hoogste productievolume per dag'. Oorzaak onafhankelijk.
Ok, ja ik bedoel dan inderdaad met de definitie dat de vraag het aanbod overschrijdt.
[...]

Een groene noordpool lijkt me stug. De zee is best diep daar. Een groene zuidpool kan ik me misschien voorstellen. Maar anyway, het gaat er niet om een exacte voorspelling te doen van wat er precies zal gebeuren. Het gaat erom dat de aarde zoals we hem nu kennen, dan niet meer kan bestaan. Daar is men het volgens mij wel aardig over eens in wetenschappelijke kringen.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
PostHEX schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 15:14:
Klinkt geruststellend, totdat je realiseert dat er toentertijd vele diersoorten daardoor zijn uitgestorven.

Maar nonchalance is er ook nu niet echt bij. 7 miljard mensen + water & voedsel tekort = oorlog. Oorlog + massavernietigingswapens = heel slecht voor ons en al het andere leven op Aarde.

Maar naast broeikas effect heb je nog altijd het feit dat verbranding van fossiele brandstoffen long ziektes met zich mee brengt (kanker, astma, etc). Moet je gewoon niet willen.
Ik geloof niet zo in het effect dat CO2 zou hebben...
Ik denk dat bebouwing en ontbossing een veel grotere invloed heeft...

En dus het feit dat de wereldbevolking de afgelopen 200 jaar verzevenvoudigd is.

Ook al zouden we allemaal elektrisch gaan rijden (kost ook heel veel uitstoot om de grondstoffen te delven en de accu's te bouwen, als dit al mogelijk is).

Youtube: DashcamNL

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
dfrenner schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:06:
[...]

Dat hoef je ook niet te geloven, dat is gewoon wetenschappelijk aangetoond.

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
Het maakt niet uit wat jij en ik geloven. De wetenschappelijke gemeenschap komt vrijwel altijd tot de conclusie dat de steeds grotere uitstoot van CO2 voornamelijk te oorzaak is aan de stijging van de globale temperatuur. Er zijn sommige wetenschappers die het daar niet mee eens zijn, maar dan spreek je over 2%. Het laatste wat we nodig hebben is dat de gemiddelde mens een 'mening' hierover gaat stellen, en wetenschappelijk consensus naast zich schuift. De gemiddelde mens heeft jammer genoeg de neiging om alleen waarheden te accepteren die op dat moment handig uit komen.
Ik denk dat bebouwing en ontbossing een veel grotere invloed heeft...
Dit is geen of/of kwestie, maar en/en. De globale bevolking moet én minder CO2 uitstoten, én ontbossing tegen gaan.

Hoe dan ook, iedereen heeft baat bij een schone lucht. Al is het niet om opwarming tegen te gaan, dan wel voor de longen en de huid.

En trouwens: dat het produceren van batterijen niet schoon is een stropopredenering. I.t.t. brandstof, kan je batterijen bijna volledig recyclen. En laten we niet doen alsof het winnen van fossiele brandstof een bepaalde reine onderneming is. Van well-to-wheel, is een EV altijd aanzienlijk efficiënter.

• BezurK
  • Laatst online: 29-01 10:38
Even een ander onderwerp... Bij mij doet NissanConnect EV het niet meer. Zou het met het uitlekken van die hack te maken hebben? Heeft Nissan het systeem uit voorzorg in z'n geheel plat gelegd?

Rookworst zonder R is ook worst.

BezurK schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:41:
Even een ander onderwerp... Bij mij doet NissanConnect EV het niet meer. Zou het met het uitlekken van die hack te maken hebben? Heeft Nissan het systeem uit voorzorg in z'n geheel plat gelegd?
Yep, ze zijn aan het ontdooien:

Afbeeldingslocatie: https://transportevolved.com/wp-content/uploads/2016/02/Transport-EVolved-2016-Nissan-LEAF-Cold-Weather-Ad-4-938x535.jpg

http://numrush.nl/2016/02/25/nissan-haalt-app-offline-na/

en

https://transportevolved....nissan-works-to-fix-flaw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
mcDavid schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:19:
Dat hoef je ook niet te geloven, dat is gewoon wetenschappelijk aangetoond.
Er is alleen tegenwoordig te veel geld gemoeid met het CO2 "probleem". Men kan hier ook onmogelijk meer op terugkomen, als je ziet wat het ons allemaal heeft gekost.

Ik spreek wel eens een Prof. Dr. in de biochemie die veel onderzoek heeft gedaan binnen de spectrometrie en dat is best interessant. Het klinkt allemaal erg ingewikkeld. Het ergste vind ik dat deze mensen het diverse keren hebben willen presenteren aan instanties als het IPCC, maar dat wordt afgewezen. Dat zou binnen de wetenschap niet moeten kunnen. Falsificatie is ook een onderdeel... Daarnaast worden de subsidies en funds bepaald door het veronderstelde probleem. Wie betaalt, bepaalt :)

Maar de tijd zal het leren, straks als iedereen elektrisch rijdt en de temperatuur nog steeds doorstijgt, omdat het delven van grondstoffen en de ontbossing maar door is gegaan. ;)

Maar goed, we dwalen af...

De enige reden dat ik elektrisch zou rijden is de portemonnee...
Wat ik wel weet is dat het huidige beleid veelal nieuwe auto's kopen versterkt.

Persoonlijk voorbeeld: binnen 1,5 jaar weer een neiwue auto lease, vanwege de 14% bijtelling. De winst in uitstoot was welgeteld 1 gram per kilometer. Met die ene gram haal je nooit de productie van de auto eruit helaas...

Wetende dat de productie van een simpele iPad al 130kg CO2 uitstoot met zich meebrengt, wil ik niet eens weten wat de productie van een auto kost. In de nieuwe auto moest ik dus sowieso 130.000 km rijden om die aanschaf van de iPad te "verantwoorden".

De industrie neemt gewoon een groot deel van de uitstoot voor zijn rekening en wegens economische belangen wordt dat nagenoeg niet aangepakt.

Energie neutraal vind ik zeker een mooi doel, maar om een andere reden dan het klimaat. Puur de onafhankelijkheid van fossiele grondstoffen die ooit eindig zijn.

We wachten met smart op nieuwe accu technologieen als het aan mij ligt. De huidige zijn nodig aan vernieuwing toe en er gebeurt maar weinig op dit gebied... Veel onderzoek wel gelukkig. Dus laten we daar onze hoop op vestigen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
dfrenner schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 09:35:
[...]

Er is alleen tegenwoordig te veel geld gemoeid met het CO2 "probleem".
Jij focust je zelf ook veel te veel op het CO2 probleem dan wel broeikas effect.

Andere dingen zijn belangrijker. Zoals het verbeteren van onze luchtkwaliteit.
En economische afhankelijk van oliestaten verminderen.
Daarnaast ook de letterlijke afhankelijkheid, los van geld en prijzen, zonder olie draait onze maatschappij niet.

En zoals ik al eerder zei, we maken elk jaar 400 miljard euro over naar het midden oosten om te kunnen tanken, en dat is niet echt een fantastisch verhaal. Rusland is ook niet een succes verhaal.

Met een elektrische auto blijft er meer geld in onze Europese economie, en tevens drukt het de gezondheidszorg kosten (= meer werkende mensen uiteindelijk)

Nog los van het feit dat we onze totale energievraag verminderen omdat een elektrische auto veel efficienter is.

[ Voor 18% gewijzigd door !null op 26-02-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:26

Snow_King

Konijn is stoer!

!null schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 10:17:
[...]
En zoals ik al eerder zei, we maken elk jaar 400 miljard euro over naar het midden oosten om te kunnen tanken, en dat is niet echt een fantastisch verhaal. Rusland is ook niet een succes verhaal.

Met een elektrische auto blijft er meer geld in onze Europese economie, en tevens drukt het de gezondheidszorg kosten (= meer werkende mensen uiteindelijk)

Nog los van het feit dat we onze totale energievraag verminderen omdat een elektrische auto veel efficienter is.
En nu onze politiek en het 'klootjesvolk' dat nog uitleggen. Want de meeste mensen snappen dat niet.

Die vinden nog steeds dat goedkope benzine een 'recht' is..

Daarbij is dit wel een mooi verhaal van Bloomberg: http://www.bloomberg.com/...-there-may-be-no-recovery

Als ik hier in Noorwegen het aantal EV's zie heb ik het gevoel dat het hier al begonnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Jij focust je zelf ook veel te veel op het CO2 probleem dan wel broeikas effect.
Voornamelijk de politiek...
Daarnaast ook de letterlijke afhankelijkheid, los van geld en prijzen, zonder olie draait onze maatschappij niet.

Helemaal mee eens!
Maar dus wel met de juiste beweegredenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 22:03

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

[...]

En waar worden die batterijen geproduceerd/grondstoffen gedelft?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

dfrenner schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 09:35:
De enige reden dat ik elektrisch zou rijden is de portemonnee...
Wat ik wel weet is dat het huidige beleid veelal nieuwe auto's kopen versterkt.

Persoonlijk voorbeeld: binnen 1,5 jaar weer een neiwue auto lease, vanwege de 14% bijtelling. De winst in uitstoot was welgeteld 1 gram per kilometer. Met die ene gram haal je nooit de productie van de auto eruit helaas...
Een beetje een non-argument imho, het is niet zo dat de auto na anderhalf jaar door de shredder gaat.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Damic schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 11:32:
[...]
En waar worden die batterijen geproduceerd/grondstoffen gedelft?
Productie is een ander verhaal, maar jij doelt denk ik op lithium uit Afghanistan?
Ja dat is waar, maar dat is niet de enige plek waar lithium vandaan komt. Ook uit zuid-amerika.

En mijn inziens heb je het toch over verschillende zaken als je een grondstof nodig hebt om een auto te maken, of een "grondstof" nodig hebt om een auto te laten rijden. Met andere worden, dag in dag uit heb je die olie nodig.

Daarnaast wordt veel gerecycled, het is te duur om weg te gooien.
Als de accu ontwikkeling echt klaar is (duurt lang ik weet het) gaan we naar accu's van goedkopere grondstoffen die volledig gerecylced kunnen worden. Maar nu ligt het percentage al hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Erasmo schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 11:43:
Een beetje een non-argument imho, het is niet zo dat de auto na anderhalf jaar door de shredder gaat.
Dat begrijp ik, maar het was ten alle tijden voordeliger geweest, ook voor het milieu, om de oude door te rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

dfrenner schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 11:56:
[...]

Dat begrijp ik, maar het was ten alle tijden voordeliger geweest, ook voor het milieu, om de oude door te rijden...
Daarmee wordt toch ook gewoon doorgereden, weliswaar door een ander persoon maar zo schrikbarend is de milieubelasting van een kentekenoverschrijving ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Tweakers meet-ups aangekondigd, nr. 2 voor Automotive en Mobiliteit. Ik ben erg benieuwd wat Tweakers hier gaat doen, ga in iedergeval het event in de gaten houden: http://tweakers.net/acties/meet_up/meetup2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:51

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Roobje schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 13:34:
Tweakers meet-ups aangekondigd, nr. 2 voor Automotive en Mobiliteit.
Agenda gelijk geblokt, niet net als vorige keer (domotica) bijna naast een kaartje grijpen.
Hopelijk bij Maarten Steinbuch dat zou prachtig zijn.
Bezoek TU/e automotive stond al op mijn lijst om dit jaar te proberen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Tweakers meet-ups aangekondigd, nr. 2 voor Automotive en Mobiliteit. Ik ben erg benieuwd wat Tweakers hier gaat doen, ga in iedergeval het event in de gaten houden: http://tweakers.net/acties/meet_up/meetup2
Staat in de agenda! Neem de Model S mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jammer ik kan vooralsnog niet. De grote vraag is natuurlijk wel of je er kan laden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Snow_King schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 18:27:
[...]

Als je dan toch over de A58 gaat :+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ollie1965 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 19:02:
[...]

Als je dan toch over de A58 gaat :+
De A58 zal ik sowieso af moeten rijden!

Eerst maar eens zien hoe de meetup gaat verlopen met inschrijven. Nu nog in Noorwegen met brak internet.

De Model S doet het ook dit keer weer perfect in de kou, sneeuw en ijs. De traction control van die auto is echt geweldig, een ICE kan dit nooit zo soepel doen.

Nu gewoon met 13A laden bij ons huisje: http://blog.widodh.nl/201...m-to-the-lofoten-islands/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Snow_King schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 18:27:
[...]

Zin in een omweg langs Keulen?
Inschrijven kan nog trouwens niet, scheelt proberen met je brakke internet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 23:27
Wat een vette locatie man. Dat huisje gaat in m'n bookmarks. Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Roobje schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 19:57:
[...]

Zin in een omweg langs Keulen?
Inschrijven kan nog trouwens niet, scheelt proberen met je brakke internet ;)
Is wel erg ver om! ;)
OllieMongollie schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:17:
[...]

Wat een vette locatie man. Dat huisje gaat in m'n bookmarks. Enjoy!
Prachtige locatie en mooie omgeving.

Met een Model S rijd ook heerlijk hier, eigenlijk best tof om weer met een EV vanuit NL hier te staan. Mensen kijken raar naar dat gele nummerbord.

Elke dag op stap met de S en in de nacht kan hij dan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Snow_King schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:24:
[...]

Is wel erg ver om! ;)

[...]
Prachtige locatie en mooie omgeving.

Met een Model S rijd ook heerlijk hier, eigenlijk best tof om weer met een EV vanuit NL hier te staan. Mensen kijken raar naar dat gele nummerbord.

Elke dag op stap met de S en in de nacht kan hij dan laden.
Als je je bedenkt hoor ik het wel

Wellicht dat de Noren nog denken dat je een verdwaalde Zweedse taxi bent, met je gele kenteken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 14:02

databeestje

Von PrutsHausen

Leuk, dit keer maar eens kijken of ik er met de Miev bij kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Gok weer BYD bussen. Die timmeren daar goed mee aan de weg. 324kWh accu er in voor 250km range.
Roobje schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:36:
[...]

Als je je bedenkt hoor ik het wel

Wellicht dat de Noren nog denken dat je een verdwaalde Zweedse taxi bent, met je gele kenteken ;-)
Men blijft raar kijken, dat zeker. Vandaag op stap geweest de bergen in rondom Leknes en op de P keken mensen raar naar het NL kenteken wat door de sneeuw kwam ploegen.

Afbeeldingslocatie: http://blog.widodh.nl//wp-content/uploads/2016/02/car-under-snow-back-768x514.jpg

De 'buurman' stond hier vandaag aan de deur en had gelijk wat vragen over de Model S. Hij zag toen hoe goed ik weg kwam, daarna zei hij dat zijn volgende auto een Dual-Motor Model S ging worden.

Sneeuw was hier 20 to 30cm diep op de meeste plekken. In 14 uur gevallen: http://blog.widodh.nl/201...ormance-of-a-rwd-model-s/

Wel drie dingen weer gemerkt:
  • Accu weer koud, regeneratief remmen werkte niet
  • Laadpoort zat dicht gevroren toen we terug kwamen in de middag. Even met credit card open frommelen. Nieuwe Model S heeft verwarmde laadpoort
  • Pre-heat is ideaal om sneeuw van de auto te krijgen
Verbruik blijft ook aardig laag. Zit gemiddeld op 220Wh/km hier in de sneeuw en bergen. Kachel staat gewoon op 20C en de gemiddelde snelheid is rond de 50km/h.

'Speed kills range' zeggen ze eigenlijk altijd. Dat is helemaal waar.

[ Voor 68% gewijzigd door Snow_King op 27-02-2016 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Snow_King schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:19:
[...]

Gok weer BYD bussen. Die timmeren daar goed mee aan de weg. 324kWh accu er in voor 250km range.

[...]

Wel twee dingen weer gemerkt:
  • Accu weer koud, regeneratief remmen werkte niet
  • Laadpoort zat dicht gevroren toen we terug kwamen in de middag. Even met credit card open frommelen. Nieuwe Model S heeft verwarmde laadpoort
  • Pre-heat is ideaal om sneeuw van de auto te krijgen
Verbruik blijft ook aardig laag. Zit gemiddeld op 220Wh/km hier in de sneeuw en bergen. Kachel staat gewoon op 20C en de gemiddelde snelheid is rond de 50km/h.

offtopic:
Ik tel 3 dingen ;-)

Merk je eigenlijk groot verschil tussen gewone verwarming en stoelverwarming in het totale verbruik (en comfort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Roobje schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 17:59:
[...]

offtopic:
Ik tel 3 dingen ;-)

Merk je eigenlijk groot verschil tussen gewone verwarming en stoelverwarming in het totale verbruik (en comfort)
Ja, daar zit wel een verschil in. Ik heb vaak 19C of 20C. Maar als het koud wordt gaat de stoelverwarming aan.

De stoelverwarming is meen ik 100W per stoel. De kachel van de Model S kán tot 3kW aan vermogen vragen.

Ik zet dus eerder de stoelverwarming op standje 3 dan de kachel een graad hoger.

De kachel warmer zetten kan zo 20Wh/km extra zijn.

Voorverwarming is het gene wat je bij elke EV moet doen. Even de kou die auto uit krijgen zodat je dat niet van de accu hoeft te trekken maar uit de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Leuk, een meet in eindhoven! Bookmark!! Zoe trappelt van ongeduld ;)

[ Voor 27% gewijzigd door NielsTn op 27-02-2016 18:45 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Ja ik zie die meeting ook wel zitten! Retourtje Eindhoven met de LEAF :)

@NielsTn: dit jaar weer DH? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
BezurK schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 19:03:
...
@NielsTn: dit jaar weer DH? :)
Dit jaar geen Duchenne Heroes, al ben en blijf ik trots op DH (dit jaar ben ik zelfs op de wervingsposters te zien).
Ik richt mij eerder op de 2017 editie weer (individueel)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 12:21
Ik woon in Dordt, is een beetje te ver met bakfiets ;-)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BezurK schreef op maandag 22 februari 2016 @ 08:58:
Maar idd, zoals hierboven al gezegd werd, er zijn genoeg publieke palen op Texel dus het wordt laden combineren met leuke uitstapjes ;) Komt goed!
En is het allemaal een beetje goed gekomen?
Stef87 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 18:13:
- onderhoudskosten van een moderne twizy vs. een 13j oude seat arosa (ik denk dat de twizy goedkoper is? Er word maar 5000/6000km gereden per jaar door mijn vriendin in het jaar)
Wellicht kan de Renault-dealer je hier beter bij helpen? Het is ook handiger aankaarten als hij heeft gezegd dat je voor bedrag x wel rond moet komen.

Ik ken maar via-via iemand met een Twizy, maar die vertelt niet graag over zijn kosten :( Ik heb wel het idee dat het tegen valt. Hij heeft ieder jaar een set nieuwe banden nodig. Ik denk dat hij max 10k per jaar rijd. Hij heeft de 80km versie.
- verzekering van een twizy kan ik niet vergelijken bij bijvoorbeeld independer.nl omdat die er niet tussen staat? Iemand ervaring :)?? De arosa zou ook hier best duurder kunnen zijn.
Bij de ANWB kan je hem wel verzekeren, je moet dan brommerverzekering kiezen, een Renault QUAD (wat je zelf al zei) en dan kan je hem kiezen. Wellicht gaat dat bij andere maatschappijen hetzelfde.
De reden dat ik dit vraag is omdat ik stiekem al keek voor een elektrische scooter om elke dag 2x12km te rijden, wat mij tegen houd is rijden in de regen en de (waarschijnlijk) langere reistijd.
Soms is een scooter sneller dan een auto, afhankelijk van de fietspaden, wegen en stoplichten. Maar dat zal je zelf moeten bekijken. Is die paar minuten heel belangrijk? Op zo'n afstand kan dat nooit veel schelen.
Er zijn ook laadpalen voor de zakelijke (gedeelde) plug in hybrides maar of ik er met een twizy kan laden, geen idee :) dit is wel aan te vragen bij het bedrijf.
Een Twizy kan je normaal laden op een stopcontact. Volgens mij is er een optie om een Mennekes stekker te krijgen zodat je kan laden bij een laadpaal. Alleen is dat of/of en niet erbij. Dan kan je dus beter zelf een verloopkabel aanschaffen om bij een paal te kunnen laden.
In gebruikskosten lijkt de twizy, gezien zijn gewicht en evt ondehoudskosten/ verzekering "grof geschat" een van de goedkoopste in gebruik ?
Qua aanschaf zeker en dan voor de verzekering vast ook. Hoe goedkoper je auto hoe goedkoper de verzekering.

Ik vind een Twizy niet te vergelijken met een auto. Het is eerder een scooter+. Ik heb natuurlijk makkelijk praten, maar ik zou hem eerder vergelijken met andere elektrische scooters (of desnoods benzine scooters). Als je per se droog wil zitten dan moet je een dichte cabine nemen en geen Twizy!
Eens in de gaten houden of het voor ons ook wat is (en of de kaarten niet al uitverkocht zijn).
Snow_King schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 23:19:
Ja, dat is zeker waar. Op een ander forum schreef iemand die ongeveer 120km kon rijden (in de kou etc). Nu rijd hij maximaal 87 km/u en trekt langzamer op dan een fiets. Nu haalt hij 160 km onder dezelfde omstandigheden.

Voor de Qubo ook beter nieuws. We hebben een tweedehands lader gevonden via internet. Met die lader is de auto nu weer opgeladen. Helemaal jofel is het nog niet, maar beter dan het was. Kunnen we in ieder geval weer eventjes rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BezurK
NielsTn schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 19:20:
[...]

Dit jaar geen Duchenne Heroes, al ben en blijf ik trots op DH (dit jaar ben ik zelfs op de wervingsposters te zien).
Ik richt mij eerder op de 2017 editie weer (individueel)
Ah, jammer! Ik heb in 2014 de dagvideo's gemaakt van DH, dus de hele week met "het circus" mee geweest. Ik vond het te gek! Dit jaar ga ik 'm fietsen. Sponsorgeld is al over het minimum, dus het gaat definitief door. We hebben wat te kletsen mochten we elkaar bij de meeting tegen komen, denk ik ;)
JeroenE schreef op zondag 28 februari 2016 @ 19:52:
[...]

[...]
Ja, uitstekend! Zelfs m'n vrouw was onder de indruk. En die is tot nu toe nogal kritisch geweest op het hele EV-verhaal. Maar die was toch ook wel positief verbaasd over het gemak van het laden.

Op de heenreis hebben we de snellader bij Middelsloot langs de A7 gepakt. We hadden toen, uit m'n hoofd, nog iets van 20% en hebben geladen tot 90% voordat we weer door gingen. Terwijl de auto aan de lader hing hebben we een lunch gepakt bij het pompstation met de kinderen, en even een toiletbezoek, dus gevoelsmatig zijn we daar helemaal geen tijd verloren. We kwamen uiteindelijk met 30% accu bij de accommodatie op Texel aan, dus dat was helemaal perfect. Geen enkele "range anxiety" gehad eigenlijk. Mijn vrouw werd er wel zenuwachtig van, maar ik had intussen het vertrouwen wel.

De rest van de week hebben we gewoon heel eenvoudig overal waar mogelijk ingeprikt en bijgeladen. Geen enkele keer lang genoeg voor 100% maar dat hoefde ook niet. Ik wilde ook eigenlijk verder onze vakantie of onze dagplanning niet laten afhangen van de auto. Maar dat bleek ook totaal onnodig. Op Texel zijn werkelijk overal waar menigeen z'n auto parkeert laadpalen, ze zijn best slim geplaatst. Centrum De Koog, centrum Den Burg, strand Paal 17, Ecomare, strand bij de vuurtoren, etcetera. Echt overal. En ze werken allemaal prima. De laatste nacht heb ik voor de terugreis de auto in De Koog aan de paal gehangen en terug gelopen naar onze accommodatie. Was uiteindelijk maar twintig minuten lopen, dus dat viel ook best mee. En de volgende ochtend weer ophalen, dus. Dat was het enige moment waarop ik wel echt een soort aanpassing moest doen, maar daar heeft het gezin verder geen last van gehad.

Terug hebben we vanaf Den Helder een mooie toeristische route gereden langs de kustplaatsjes van Noord Holland om uiteindelijk met 15% accu uit te komen bij Akermaat langs de A9. Dus ook dat was perfect uitgekiend. Vanaf daar konden we zo naar huis rijden. Al met al ging het echt vlekkeloos, ik ben nóg meer fan dan ik al was. En zoals ik al zei, ik vond het leuk te merken dat mijn vrouw ook wel de voordelen zag en haar vooroordelen stuk voor stuk ontkracht zag worden.

Wel maakte ik één vreemde situatie mee. We kwamen bij Ecomare voor een bezoekje. Ook daar voor de deur een laadpaal, waar al iemand met een Volvo plug-in bezig was met stekkeren. Hij was een beetje aan het "klooien", hij kwam er geloof ik niet helemaal uit. Wij stapten gewoon uit en in een soort routine deed m'n vrouw de kinderen uitladen en pakte ik de stekker achter uit de auto etc. Die man met de Volvo vroeg aan mij of ik wist hoe het werkte... :? Beetje vreemd, maar goed, ik legde het aan hem uit. Je moet bij die Texelse palen (E-Laad) een kant kiezen voordat je je pas geeft, dat is het enige wat een beetje apart is. Verder gewoon eenvoudig. Maar blijkbaar was het allemaal erg nieuw voor hem. Hij startte het laden aan zijn kant en intussen stonden mijn vrouw en kinderen te popelen naar binnen te gaan dus het ging ietwat gehaast. Ineens zag ik dat mijn auto ook al aan het laden was? Ik had het pasje wel in de buurt gehouden tijdens de uitleg, maar nog niet bewust het laden gestart. Hoe dan ook, ik haalde m'n schouders op ("zal wel") en ging naar binnen.

Nou, je raad het al, na een paar uur kwam ik terug bij de auto en weigerde de paal mijn auto vrij te geven. De Volvo stond er nog en beide auto's waren aan het laden. Als ik mijn pas scande gaf de paal aan dat hij bezet was en geen stekkers vrij had. Oftewel: die eigenaar van de Volvo had beide stekkers geactiveerd? Heel apart. Ik wist niet dat zoiets kon. Ik kon hoog en laag springen maar beide stekkers bleven ferm zitten.

Toen heb ik het storingsnummer van e-laad gebeld en degene die ik aan de telefoon kreeg had nog nooit van zoiets gehoord? M'n vrouw intussen natuurlijk al ietwat geïrriteerd en de kinderen ongeduldig, dus ik wilde snel even een oplossing. Enige wat ze konden doen was op afstand de hele paal een soft reset geven. Dat werkte, beide stekkers werden vrij gegeven. Maar dus ook de plug-in, die daardoor niet meer aan het laden was. Dat heb ik maar even laten omroepen, dus ik hoop dat de eigenaar dat gehoord heeft want intussen waren wij natuurlijk alweer gevlogen. :+

Maar ik blijf het vreemd vinden dat zoiets kan. Dat je per ongeluk elkaars auto incheckt kan ik me nog voorstellen. Dus ik die van hem, hij die van mij. Maar twee auto's inchecken met dezelfde pas? Dat is toch raar? Als je een pas voor de tweede keer presenteert checkt hij toch uit? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Och och och, wat een tenenkrommende Duitse documentaire.
YouTube: [DOKU] ARD - Die Story im Ersten: Das Märchen von der Elektro-Mobilität

En dan nog niet eens dat er honderden laadpunten gemaakt zijn die enkel CCS stekkers hebben en 66% van de bestaande elektrische auto's die in Duitsland rijden niet kunnen laden. Pfff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
BezurK schreef op zondag 28 februari 2016 @ 22:46:
Toen heb ik het storingsnummer van e-laad gebeld en degene die ik aan de telefoon kreeg had nog nooit van zoiets gehoord? M'n vrouw intussen natuurlijk al ietwat geïrriteerd en de kinderen ongeduldig, dus ik wilde snel even een oplossing. Enige wat ze konden doen was op afstand de hele paal een soft reset geven. Dat werkte, beide stekkers werden vrij gegeven. Maar dus ook de plug-in, die daardoor niet meer aan het laden was. Dat heb ik maar even laten omroepen, dus ik hoop dat de eigenaar dat gehoord heeft want intussen waren wij natuurlijk alweer gevlogen. :+
En jij hebt geladen op kosten van de Volvo meneer? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BezurK schreef op zondag 28 februari 2016 @ 22:46:
Ja, uitstekend! Zelfs m'n vrouw was onder de indruk. En die is tot nu toe nogal kritisch geweest op het hele EV-verhaal. Maar die was toch ook wel positief verbaasd over het gemak van het laden.
Goed om te lezen dat het soms ook mee kan vallen :9
Maar twee auto's inchecken met dezelfde pas? Dat is toch raar? Als je een pas voor de tweede keer presenteert checkt hij toch uit? 8)7
Hm, misschien omdat je eerst een specifieke kant moet kiezen dat je op die manier wel twee aansluitingen kan activeren? Op zich zou dat ook wel moeten kunnen, vind ik. Waarom zou je niet op 1 pasje meerdere auto's mogen laden? Dat soort ongein is al net zo idioot als het feit dat je nu voor iedereen apart een ov-chip pas nodig hebt terwijl je voorheen gewoon met 1 strippenkaart met een heel groep kon reizen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
[...]

[...]

Wellicht kan de Renault-dealer je hier beter bij helpen? Het is ook handiger aankaarten als hij heeft gezegd dat je voor bedrag x wel rond moet komen.

Ik ken maar via-via iemand met een Twizy, maar die vertelt niet graag over zijn kosten :( Ik heb wel het idee dat het tegen valt. Hij heeft ieder jaar een set nieuwe banden nodig. Ik denk dat hij max 10k per jaar rijd. Hij heeft de 80km versie.

[...]

Bij de ANWB kan je hem wel verzekeren, je moet dan brommerverzekering kiezen, een Renault QUAD (wat je zelf al zei) en dan kan je hem kiezen. Wellicht gaat dat bij andere maatschappijen hetzelfde.

[...]

Soms is een scooter sneller dan een auto, afhankelijk van de fietspaden, wegen en stoplichten. Maar dat zal je zelf moeten bekijken. Is die paar minuten heel belangrijk? Op zo'n afstand kan dat nooit veel schelen.

[...]

Een Twizy kan je normaal laden op een stopcontact. Volgens mij is er een optie om een Mennekes stekker te krijgen zodat je kan laden bij een laadpaal. Alleen is dat of/of en niet erbij. Dan kan je dus beter zelf een verloopkabel aanschaffen om bij een paal te kunnen laden.

[...]

Qua aanschaf zeker en dan voor de verzekering vast ook. Hoe goedkoper je auto hoe goedkoper de verzekering.

Ik vind een Twizy niet te vergelijken met een auto. Het is eerder een scooter+. Ik heb natuurlijk makkelijk praten, maar ik zou hem eerder vergelijken met andere elektrische scooters (of desnoods benzine scooters). Als je per se droog wil zitten dan moet je een dichte cabine nemen en geen Twizy!

[...]

Eens in de gaten houden of het voor ons ook wat is (en of de kaarten niet al uitverkocht zijn).

[...]

Ja, dat is zeker waar. Op een ander forum schreef iemand die ongeveer 120km kon rijden (in de kou etc). Nu rijd hij maximaal 87 km/u en trekt langzamer op dan een fiets. Nu haalt hij 160 km onder dezelfde omstandigheden.

Voor de Qubo ook beter nieuws. We hebben een tweedehands lader gevonden via internet. Met die lader is de auto nu weer opgeladen. Helemaal jofel is het nog niet, maar beter dan het was. Kunnen we in ieder geval weer eventjes rijden.
Een allrisk verzekering zou mij 21 euro per maand kosten voor een twizy.

En ik bedoelde met regen/nat worden juist een scooter, dan word je kletsnat, met een twizy bijna niet :)

Het is een makkelijke auto de twizy, remmen en banden vervangen volgens een vriend van mij die bij renault werkt.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stef87 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 08:53:
Een allrisk verzekering zou mij 21 euro per maand kosten voor een twizy.
Wij voor de Qubo iets van 425 per jaar, maar goed dat is heel afhankelijk van schadevrije jaren etc. Vorige auto was 375.

Scheelt het veel met je huidige auto?
En ik bedoelde met regen/nat worden juist een scooter, dan word je kletsnat, met een twizy bijna niet :)
Hm, misschien moet je er eerst een tijdje in rijden en verander je dan vanzelf van mening })
Maar je wordt natuurlijk wel minder snel nat dan zonder dakje.
Het is een makkelijke auto de twizy, remmen en banden vervangen volgens een vriend van mij die bij renault werkt.
Komt het ook bekend voor dat je ieder jaar de banden moet vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BezurK
!null schreef op maandag 29 februari 2016 @ 08:26:
[...]

En jij hebt geladen op kosten van de Volvo meneer? :P
Ik denk het O-)
JeroenE schreef op maandag 29 februari 2016 @ 08:48:
[...]

Goed om te lezen dat het soms ook mee kan vallen :9
Zeker!
[...]

Hm, misschien omdat je eerst een specifieke kant moet kiezen dat je op die manier wel twee aansluitingen kan activeren? Op zich zou dat ook wel moeten kunnen, vind ik. Waarom zou je niet op 1 pasje meerdere auto's mogen laden? Dat soort ongein is al net zo idioot als het feit dat je nu voor iedereen apart een ov-chip pas nodig hebt terwijl je voorheen gewoon met 1 strippenkaart met een heel groep kon reizen :X
Ja daar heb je een punt. Waarschijnlijk is het bij die palen dus ook gewoon mogelijk. Dat bleek in ieder geval. Maar in dit geval was het niet de bedoeling en uiteindelijk best onhandig. Maar gelukkig was het binnen 5 minuten geregeld via het storingsnummer. Voor hetzelfde geld had ik moeten wachten tot die beste man met z'n gezin bij de de auto zou aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
[...]

De bandenslijtage zal vooral met rijstijl (plankend vol gas wegsprinten) te maken hebben, gevolgd op de tweede plaats de bandenspanning.
FYI: mijn 17inch Michelin banden (205) zijn na ruim 30.000km nog ruim voldoende voorzien van profile op voorbanden.
kwestie van eerst laten rollen en dan versnellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
JeroenE schreef op maandag 29 februari 2016 @ 09:36:
[...]

Wij voor de Qubo iets van 425 per jaar, maar goed dat is heel afhankelijk van schadevrije jaren etc. Vorige auto was 375.

Scheelt het veel met je huidige auto?

[...]

Hm, misschien moet je er eerst een tijdje in rijden en verander je dan vanzelf van mening })
Maar je wordt natuurlijk wel minder snel nat dan zonder dakje.

[...]

Komt het ook bekend voor dat je ieder jaar de banden moet vervangen?
Ja:

De seat arosa kost 40 euro per maand verzekering + 25 euro MRBelasting, en 50euro aan brandstof per maand (Totaal excl onderhoud is dan 115 euro per maand) onderhoud voor een arosa is toch wel wat duurder dan een twizy lijkt het.

Bij een Twizy is het 51euro batterij + 22 euro verzekering + ''gratis'' bijladen van het +/- 1000kwh overschot van de zonnepanelen.

Kanttekening is wel dat ik (op losse banden na, ivm niet hebben bandenapparaat) vrij makkelijk overal bij zou kunnen bij een Twizy en ik met mijn autotechnicus voorgrond dit makkelijk op onze oprit kan doen. De distributieriem en/of olie voor de deur doen zie ik niet zo zitten bij de Arosa :P

Wat mijn vriend die bij renault werkt wel zij is dat er maar 1 aanbieder is (continental) die banden voor de twizy maakt, op autobandenmarkt kosten die 55eur per stuk (best prijzig) en bij het vervangen van de remschijven moet je de hele naaf vervangen (al zijn die niet zo duur)

Zelf heb ik 128km op mijn grande punto gezet en ik rij nog op de originele banden (winter 35 a 40K kilometers de rest is zomerbanden) met nog voldoende profiel 3-3.5mm op de zomerbanden en 5-6 op de winterbanden. (Ik rij dus vrij rustig :P)

Bij een twizy kan je al diverse soorten ''ramen'' plaatsen? Zachte alsmede harde ramen waardoor je voor 95% droog zit als ik het internet mag geloven.

Thanks voor alle reacties!

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:38
Stef87 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 15:43:
[...]

Ja:

De seat arosa kost 40 euro per maand verzekering + 25 euro MRBelasting, en 50euro aan brandstof per maand (Totaal excl onderhoud is dan 115 euro per maand) onderhoud voor een arosa is toch wel wat duurder dan een twizy lijkt het.

Bij een Twizy is het 51euro batterij + 22 euro verzekering + ''gratis'' bijladen van het +/- 1000kwh overschot van de zonnepanelen.
Als je even uitgaat van eenzelfde onderhoudskosten lijkt het mij een duidelijk verschil, wel is een twizy geen auto, je gaat er dus wel iets op achteruit qua comfort (warmte/droog etc) maar als jij dat geen echt probleem vindt dan heb je en een leuke besparing en een erg leuk vervoermiddel!
(ik zelf heb ook al eens 'stiekem' gekeken om een Twizy aan te schaffen 'voor de leuk'.
Totale kosten zijn mij gewoon te veel of ik zou mijn motor moeten weg doen (en dát is net een stapje te veel)
Die keren dat ik een leen twizy mee had, heb ik mij er bijzonder mee vermaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zeg, combineren dan maar, even een motor bestellen bij Zero motorcycles :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
BB-One schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:12:
[...]

Als je even uitgaat van eenzelfde onderhoudskosten lijkt het mij een duidelijk verschil, wel is een twizy geen auto, je gaat er dus wel iets op achteruit qua comfort (warmte/droog etc) maar als jij dat geen echt probleem vindt dan heb je en een leuke besparing en een erg leuk vervoermiddel!
(ik zelf heb ook al eens 'stiekem' gekeken om een Twizy aan te schaffen 'voor de leuk'.
Totale kosten zijn mij gewoon te veel of ik zou mijn motor moeten weg doen (en dát is net een stapje te veel)
Die keren dat ik een leen twizy mee had, heb ik mij er bijzonder mee vermaakt!
De seat Arosa word slechts 5-7 duizend KM mee gereden per jaar (dan kan vriendin droog/warm naar het werk) en heeft in 2jaar nog nooit de snelweg gezien. Als we immers ver weg moeten gaan dan is de grande punto eco-diesel het goedkoopst en dan ruilen we eventueel van auto als we niet samen weg gaan!

Het lijkt dat je bij de dealer vanaf ongeveer 5000 euro een 2e hands Twizy koopt, ik moet mijn vriendin alleen zo gek krijgen om in de grande punto naar haar werk te gaan i.p.v. de seat arosa en die Punto word niet zo snel warm :P.
Een nieuwe renault twizy is het i.i.g. niet waard vind ik.

Zelf lijkt de Twizy me ook stiekem gewoon een leuke besparing naast de lagere kosten, binnenkort eens een proefritje aanvragen denk ik voor de Twizy opladen is ook geen probleem want we hebben een oprit voor de deur.

=)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:17:
Ik zeg, combineren dan maar, even een motor bestellen bij Zero motorcycles :P
Ook al naar gekeken, 2 redenen om het niet te doen:
- Geen elektrische toermotor
- gewoon teveel geld (ik zeg niet dat ze te duur zijn :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een 2014 demo model heb je al voor minder dan €9000 met slechts iets van 1000-2000 op de teller. En ja, het zijn geen toermodellen maar met een goede voorruit is alleen fietsen goedkoper voor ww-verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stef87 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:39:
Zelf lijkt de Twizy me ook stiekem gewoon een leuke besparing naast de lagere kosten, binnenkort eens een proefritje aanvragen denk ik voor de Twizy opladen is ook geen probleem want we hebben een oprit voor de deur.

=)
Dat valt tov een kleine auto bar tegen door de abonnementskosten van de Twizy. Enige optie is om het ding met gekochte accu uit Noorwegen halen wil je er qua kosten wat aan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:05:
[...]

Dat valt tov een kleine auto bar tegen door de abonnementskosten van de Twizy. Enige optie is om het ding met gekochte accu uit Noorwegen halen wil je er qua kosten wat aan doen...
Lees even mijn voorgaande bericht? :) ik kom netto een stuk goedkoper uit met een Twizy dan bij een 13j oude seat arosa waar ik ook MRB en een hogere verzekeringspremie voor betaal (die niet eens all-risk is)

Enig idee waar en hoe je er eentje importeert en hoeveel dat kost? Info is altijd welkom. :)

Kopie voorgaande reactie:

[ Voor 24% gewijzigd door Stef87 op 29-02-2016 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:57

vhal

ಠ_ಠ

Aah, de Twizy :)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/BQf0qO4QxaQQKjLBVLfraLY1/full.jpg

Had hem vorig jaar een dagje mee toen mijn auto voor onderhoud moest. Vermakelijk ding, al is de zitting/vering nou niet bepaald rugvriendelijk. De snelweg zou ik niet zo 1-2-3 doen maar de 80kmwegen zijn geen probleem.

Zag gister nog een Tesla in de straat staan die ik niet kon. Bleek de auto van de een DHL-bezorger te zijn... 8)7 :X Helaas trekt die auto ook wel fout volk aan, bij de lokale super stond zo'n P85D met drie 'snelle' gasten erin die het parkeerterrein verliet met een idote acceleratie, zo hard dat een MPV bijna die Tesla in zijn flank kreeg :X

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-10 20:06

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Stef87 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:10:
[...]

Lees even mijn voorgaande bericht? :) ik kom netto een stuk goedkoper uit met een Twizy dan bij een 13j oude seat arosa waar ik ook MRB en een hogere verzekeringspremie voor betaal (die niet eens all-risk is)

Enig idee waar en hoe je er eentje importeert en hoeveel dat kost? Info is altijd welkom. :)

Kopie voorgaande reactie:

[i]De seat arosa kost 40 euro per maand verzekering + 25 euro MRBelasting, en 50euro aan brandstof per maand (Totaal excl onderhoud is dan 115 euro per maand) onderhoud voor een arosa is toch wel wat duurder dan een twizy lijkt het.
De twizy is niet goedkoper, je rekent de afschrijving namelijk niet mee ;)
Eigenlijk de reden dat ik de businesscase niet rond krijg om onze 16 jaar oude boodschappen auto (Nissan Micra, ding is onverwoestbaar) om te ruilen voor een EV.

De Twizy is overigens eenvoudig op te voeren zodat de top verhoogd wordt naar 97km/h.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 29-02-2016 20:16 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor €10K heb je een nieuwe Noorse Twizy zonder batterijhuur (denk ik, mijn Noors is niet zo goed).
https://www.renault.no/ad...isliste-Twizy-01-2016.pdf
Leuk tripje om 'm op te halen ;)
Tweedehands kan ik niet vinden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
revolution-nl schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:13:
[...]

Eigenlijk de reden dat ik de businesscase niet rond krijg om onze 16 jaar oude boodschappen auto (Nissan Micra, ding is onverwoestbaar) om te ruilen voor een EV.

De Twizy is overigens eenvoudig op te voeren zodat de top verhoogd wordt naar 97km/h.
Voor de seat kunnen we nog 2000 euro krijgen (met geluk iets meer, facelift model 2003-2008/9) twizy's waar ik voor kijk kosten 4500-5500 euro :) dan hebben we het over 2500-3500 euro investering.

Bij de arosa moet de distributieriem eens worden vervangen, de uitlaat misschien wel volgend jaar en niet te spreken over alle filters en vloeistoffen.

Zolang we geen nieuwe kopen valt de afschrijving wel mee lijkt me?

Ennn... Waar kan je die opvoeren tot 97? Iets van 90/94 lijkt me wel handig voor als je stukje snelweg moet rijden :)?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NielsTn schreef op maandag 29 februari 2016 @ 10:52:
De bandenslijtage zal vooral met rijstijl (plankend vol gas wegsprinten) te maken hebben, gevolgd op de tweede plaats de bandenspanning.
Hm, hij is niet echt het type om heel snel weg te rijden, maar ik heb hem natuurlijk niet achter na gereden om dat te controleren. Hij heeft ook diverse motoren gereden (hij heeft ook een echte auto etc) en daar heeft hij die slijtage nooit gehad.

Ik weet het, het is een beetje vaag n=1 verhaal, maar ik wilde het alleen even meegeven dat het iets is om mogelijk in de gaten te houden.
In een Micra passen veel meer boodschappen dan in een Twizy. Dat lijkt me een veel groter nadeel voor de vervanging van een boodschappenautootje! :+
Stef87 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 15:43:

Ja, dat is dus precies waarom ik een Twizy niet zou nemen. je betaalt alleen aan de accuhuur dus al meer dan je nu aan de brandstof betaalt! Je hebt dan wel als voordeel dat je voor weinig kan laden maar gratis is dat ook niet.

Ik weet niet wat je schadevrije jaren zijn, maar als ik op independer een Seat Arosa uit juli 2003 invoer met handgeschakeld, de een na hoogste uitvoering (ik neem aan dat je geen Sport uitvoering met een betere motor hebt), een max van 7500 km per jaar geboren op 1-1-1987 en en 5 schade vrije jaren zit je met WA + beperkt casco op nog geen 17 euro per maand. Wellicht een idee om eerst ook eens naar je verzekering van de Arosa te kijken voor je dat gelijk als voordeel gaat gebruiken.
Kanttekening is wel dat ik (op losse banden na, ivm niet hebben bandenapparaat) vrij makkelijk overal bij zou kunnen bij een Twizy en ik met mijn autotechnicus voorgrond dit makkelijk op onze oprit kan doen. De distributieriem en/of olie voor de deur doen zie ik niet zo zitten bij de Arosa :P
Nee, dat je niet aan je Arosa knutselt op je oprit snap ik. Zijn er geen garages bij jullie in de buurt waar je voor weinig zelf aan ej auto kan knutselen? Wij hebben ook wel eens een dergelijke garage gebruikt om zelf aan de Qubo te knutselen (de benzine tank van de verwarming was lek). Een brug kunnen gebruiken is super handig als je aan de onderkant van je auto moet zijn.

Wat zou je trouwens wel aan de Twizy willen doen? Er gaat geen olie of bougies in dus zo veel is er denk ik niet zelf aan te knutselen.

Dat is -denk ik- wel echt een voordeel van een Twizy. Een elektrische motor heeft minder onderhoud nodig dan een brandstofmotor. Zolang andere onderdelen ook blijven werken (zoals een lader :X ) hoef je er weinig aan te doen.
Bij een twizy kan je al diverse soorten ''ramen'' plaatsen? Zachte alsmede harde ramen waardoor je voor 95% droog zit als ik het internet mag geloven.
Daar heb ik me nooit in verdiept. Ik ken alleen de uitvoering met deuren. En nu ik er over nadenk weet ik eigenlijk niet of in de Twizy die ik wel 'ken' ook ramen zitten of niet. Als ze er wel inzitten dan zijn het van die zachte.
Stef87 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:39:
Het lijkt dat je bij de dealer vanaf ongeveer 5000 euro een 2e hands Twizy koopt, ik moet mijn vriendin alleen zo gek krijgen om in de grande punto naar haar werk te gaan i.p.v. de seat arosa en die Punto word niet zo snel warm :P.
Met andere woorden je bent nu al gewend om in de kou te zitten als je in je auto rijdt? Een Twizy tocht wel meer dan een auto en heeft helemaal geen verwarming. Dus ook niet 1 die pas na 8 minuten warm wordt.

In het verleden hebben wij trouwens bij een Cuore in de winter 75% van de radiator afgeschermd met een stuk karton en wat tiewraps. Dan kon hij de warmte minder goed kwijt en was hij dus wel snel op temperatuur. Alleen als je ver ging rijden moest je dat dan wel even weghalen.
Zelf lijkt de Twizy me ook stiekem gewoon een leuke besparing naast de lagere kosten,
Ehm, lagere kosten en leuke besparing is hetzelfde >:) Wellicht bedoel je een leuke gadget? 8) De meeste leuke gadgets kosten juist geld :P

Ik wil je helemaal niet van een Twizy afhouden ofzo. Als je hem wil rijden moet je het vooral doen. Ik denk alleen dat je er wel rekening mee moet houden dat het een stuk minder comfortabel is dan een auto (ook al is dat een oude Arosa) en er een reden is waarom niet iedereen die nu met een klein autootje rijd om droog en warm naar het werk te gaan nog niet in een Twizy rijdt.Ik denk dat veel mensen toch waarde hechten aan de droge en warme plek om te zitten.

Zoals ik al zei, ik vind het niet echt een vergelijking met een auto. Ik vind het eerder een scooter+ (want je zit droog tov een scooter etc). En in vergelijking met een scooter is hij dus wel een stuk duurder, zowel in aanschaf als rijden. Dus dat past beter in mijn beeld van een dure gadget O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
JeroenE schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:32:
[...]

Hm, hij is niet echt het type om heel snel weg te rijden, maar ik heb hem natuurlijk niet achter na gereden om dat te controleren. Hij heeft ook diverse motoren gereden (hij heeft ook een echte auto etc) en daar heeft hij die slijtage nooit gehad.

Ik weet het, het is een beetje vaag n=1 verhaal, maar ik wilde het alleen even meegeven dat het iets is om mogelijk in de gaten te houden.

[...]

In een Micra passen veel meer boodschappen dan in een Twizy. Dat lijkt me een veel groter nadeel voor de vervanging van een boodschappenautootje! :+

[...]

Ja, dat is dus precies waarom ik een Twizy niet zou nemen. je betaalt alleen aan de accuhuur dus al meer dan je nu aan de brandstof betaalt! Je hebt dan wel als voordeel dat je voor weinig kan laden maar gratis is dat ook niet.

Ik weet niet wat je schadevrije jaren zijn, maar als ik op independer een Seat Arosa uit juli 2003 invoer met handgeschakeld, de een na hoogste uitvoering (ik neem aan dat je geen Sport uitvoering met een betere motor hebt), een max van 7500 km per jaar geboren op 1-1-1987 en en 5 schade vrije jaren zit je met WA + beperkt casco op nog geen 17 euro per maand. Wellicht een idee om eerst ook eens naar je verzekering van de Arosa te kijken voor je dat gelijk als voordeel gaat gebruiken.

[...]

Nee, dat je niet aan je Arosa knutselt op je oprit snap ik. Zijn er geen garages bij jullie in de buurt waar je voor weinig zelf aan ej auto kan knutselen? Wij hebben ook wel eens een dergelijke garage gebruikt om zelf aan de Qubo te knutselen (de benzine tank van de verwarming was lek). Een brug kunnen gebruiken is super handig als je aan de onderkant van je auto moet zijn.

Wat zou je trouwens wel aan de Twizy willen doen? Er gaat geen olie of bougies in dus zo veel is er denk ik niet zelf aan te knutselen.

Dat is -denk ik- wel echt een voordeel van een Twizy. Een elektrische motor heeft minder onderhoud nodig dan een brandstofmotor. Zolang andere onderdelen ook blijven werken (zoals een lader :X ) hoef je er weinig aan te doen.

[...]

Daar heb ik me nooit in verdiept. Ik ken alleen de uitvoering met deuren. En nu ik er over nadenk weet ik eigenlijk niet of in de Twizy die ik wel 'ken' ook ramen zitten of niet. Als ze er wel inzitten dan zijn het van die zachte.

[...]

Met andere woorden je bent nu al gewend om in de kou te zitten als je in je auto rijdt? Een Twizy tocht wel meer dan een auto en heeft helemaal geen verwarming. Dus ook niet 1 die pas na 8 minuten warm wordt.

In het verleden hebben wij trouwens bij een Cuore in de winter 75% van de radiator afgeschermd met een stuk karton en wat tiewraps. Dan kon hij de warmte minder goed kwijt en was hij dus wel snel op temperatuur. Alleen als je ver ging rijden moest je dat dan wel even weghalen.

[...]

Ehm, lagere kosten en leuke besparing is hetzelfde >:) Wellicht bedoel je een leuke gadget? 8) De meeste leuke gadgets kosten juist geld :P

Ik wil je helemaal niet van een Twizy afhouden ofzo. Als je hem wil rijden moet je het vooral doen. Ik denk alleen dat je er wel rekening mee moet houden dat het een stuk minder comfortabel is dan een auto (ook al is dat een oude Arosa) en er een reden is waarom niet iedereen die nu met een klein autootje rijd om droog en warm naar het werk te gaan nog niet in een Twizy rijdt.Ik denk dat veel mensen toch waarde hechten aan de droge en warme plek om te zitten.

Zoals ik al zei, ik vind het niet echt een vergelijking met een auto. Ik vind het eerder een scooter+ (want je zit droog tov een scooter etc). En in vergelijking met een scooter is hij dus wel een stuk duurder, zowel in aanschaf als rijden. Dus dat past beter in mijn beeld van een dure gadget O-)
Ik kijk vanavond even voor een andere autoverzekering voor de arosa (staat oo vriendin haar naam, iets minder schadevrije jaren) het is geen sport model, maar wel een 1.4 motor (iets vlotter ding dan een 1.0, dat wel)
Daar besparen zou idd goed kunnen!(net als op de punto waarschijnlijk)

Een scooter is het nét niet voor ons, natgeregend op werk, langere reistijd, niet fijn :p

mocht er een twizy komen dan vervangt die iig de arosa en komt niet als 3e voertuig.

Tot vorig jaar heb ik nog kunnen werken aan de punto en arosa bij een garage waar ik heb gewerkt, dat gaat niet meer nu helaas.

We gaan iig eerst eens een proefrit maken, een straffe vering en een direct gevoel met goede wegligging lijkt me wel fijn, ik vond dat iig geen nadeel in een vorige auto die ik heb gehad.

Ja, de accu lease of huur is best prijzig, maar als ik een occasion koop met een dure accu er in die later kapot blijkt, is ook duur buiten garantie.. Het is inderdaad zeker belangrijk dit mee te nemen in eventuele beslissingen!

Het is dat we eigenlijk best met 1 auto af kunnen als er iemand van ons zou willen fietsen in de regen, maar dat is in eindhoven veel stilstaan bij stoplichten en voor mij (12km x2 op een werkdag) een extra uur reistijd totaal op een dag.

Is er niet iemand op tweakers met een twizy die "harde" ramen heeft? =)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:54

aip

Stef87 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:43:
[...]

Is er niet iemand op tweakers met een twizy die "harde" ramen heeft? =)
Ik heb wel eens gekeken naar een twizy (als derde auto, naast de Zoe en V60D6), en voor zover ik weet zijn de ' harde' ramen ook plexi dus niet echt hard.

Als de batterijhuur kon worden voorkomen (bijvoorbeeld door ipv 4,5-5 nu, 7 te betalen) dan leek het mij een leuk ding. Maar maandelijks ca 80-100 EUR voor een derde auto' tje, nog naast de oldtimers.... dat kon ik thuis niet verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Is een Miev niet gewoon een Twizy met harde ramen ;) Die kost enkel 30 euro verzekering, zit je uit de wind en droog, je kan er ook nog gewoon boodschappen mee doen of 4 mensen vervoeren. Mijn Miev was 10k euro op de kop af, lijkt me dat de huidige 11k euro prijzen onderhandelbaar zijn.

Jeroen had eerder ook al gemeld dat een elektrische auto uit het buitenland halen niet onvoordelig kan zijn, hier zit geen BPM op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

databeestje schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:56:
Is een Miev niet gewoon een Twizy met harde ramen ;) Die kost enkel 30 euro verzekering, zit je uit de wind en droog, je kan er ook nog gewoon boodschappen mee doen of 4 mensen vervoeren. Mijn Miev was 10k euro op de kop af, lijkt me dat de huidige 11k euro prijzen onderhandelbaar zijn.

Jeroen had eerder ook al gemeld dat een elektrische auto uit het buitenland halen niet onvoordelig kan zijn, hier zit geen BPM op.
Dan moet je in belgie al niet aaan komen kloppen, I-Miev niet te vinden Citroen C-Zero ook niet maar de Peugeot iOn wel voor 13499

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 01-03-2016 19:15 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

Ik probeer mij op basis van bovenstaande foto een voorstelling te maken van wat er gebeurt als je op de snelweg met 97km/h een klapband krijgt. Denk dat ik een hartverzakking zou krijgen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Damic schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 19:15:
[...]

Dan moet je in belgie al niet aaan komen kloppen, I-Miev niet te vinden Citroen C-Zero ook niet maar de Peugeot iOn wel voor 13499
Ik zie ze in Madrid staan vanaf 7,5K maar dat is wel heel vaak laden voordat je hier bent :+
Je zou dan even op een trailer moeten halen uiteraard.

Maar de I-mievs zijn niet veel goedkoper in omringende landen.

Of een Peugeot Ion ten oosten van Parijs:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/285143681?asrc=st|as

Ziet er uit als een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

!null schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:55:
[...]

Ik zie ze in Madrid staan vanaf 7,5K maar dat is wel heel vaak laden voordat je hier bent :+
Je zou dan even op een trailer moeten halen uiteraard.

Maar de I-mievs zijn niet veel goedkoper in omringende landen.

Of een Peugeot Ion ten oosten van Parijs:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/285143681?asrc=st|as

Ziet er uit als een goede deal.
Vergeet niet al de kosten mee te rekenen (trailer, diesel, taksen, eten en drinken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Damic schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:57:
[...]
Vergeet niet al de kosten mee te rekenen (trailer, diesel, taksen, eten en drinken)
Inderdaad. Je hebt het denk ik grofweg over een prijsverschil van 2000 euro, daarvoor moet je zelf nagaan of je de moeite wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

En wrs Frans spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:54

aip

nokiaan958GB schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:38:
[...]

Ik probeer mij op basis van bovenstaande foto een voorstelling te maken van wat er gebeurt als je op de snelweg met 97km/h een klapband krijgt. Denk dat ik een hartverzakking zou krijgen 8)7
heb je wel eens een klapband gehad? Ik wel, met een BMW 5-serie met 115-120. Geloof me, dat is geen leuke ervaring, maar ik heb niet het idee dat dat met een twizy veel enger zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
!null schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:00:
[...]

Inderdaad. Je hebt het denk ik grofweg over een prijsverschil van 2000 euro, daarvoor moet je zelf nagaan of je de moeite wil doen.
Wat moet je eigenlijk verwachten als bij een imiev czero of een ion je accu defect is?

Ik kan niet vinden hoeveel dat zou kosten via google. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Als het om de Mitsubishi i-Miev gaat, deze heeft een 100.000km en 8 jaar garantie, mijn accu is onder de garantie vervangen (door de Mitsubishi dealer waar ik deze kocht). Het duurde alleen wel 2 maanden. De Peugeot/Citroen heeft slechts 5 jaar garantie, dus als de auto bij een Peugeot/Citroen garage verkocht wordt en binnen de 5 jaar stuk gaat kan je daar aankloppen op fabrieksgarantie.

Buiten de garantie moet je het natuurlijk zelf regelen, maar deze auto is relatief servicebaar ontworpen, dat scheelt een boel. Wellicht dat het handig is om een van de EV bedrijven in Nederland hiervoor te benaderen. Mechanisch is het allemaal geen probleem, maar moet je wel voorzichtig zijn met gelijk hoogspanning.

Losse accu cellen kan je in Duitsland kopen voor circa 150 euro per stuk, daarna ben je circa 4 uur kwijt om de accu er onder vandaan te halen, de cel te vervangen, en weer terug te plaatsen. JeroenE heeft hier nog een keer een Youtube video van geplaatst. YouTube: 2015-08-29 - Citroen C-Zero - Zellentausch

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stef87 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:43:
Een scooter is het nét niet voor ons, natgeregend op werk, langere reistijd, niet fijn :p
Ja, ik begrijp dat je niet op een scooter wil. Op zich valt het met de regen wel mee, maar desondanks is het toch niet fijn als je wel nat op je werk komt.
Ja, de accu lease of huur is best prijzig, maar als ik een occasion koop met een dure accu er in die later kapot blijkt, is ook duur buiten garantie.. Het is inderdaad zeker belangrijk dit mee te nemen in eventuele beslissingen!
Ja, aan de andere kant betaal je in 5 jaar 3000 euro alleen aan de huur en ik vraag me af of je voor dat geld ook niet gewoon een nieuwe accu zou kunnen kopen. Er zit geen enorm grote accu in een Twizy. Als ik het goed heb ruim 6kWh. Ik heb al eens uitgerekend dat bij een Leaf 6kWh ongeveer 3200 euro kost. Dus ik vermoed dat je rond die prijs ook wel uit zal komen voor een accu van de Twizy. Het grote nadeel is natuurlijk dat er geen markt is voor die accu's omdat iedereen ze huurt. Dus een random accu-boer zal ze niet maken omdat er geen vraag naar is. Ik heb wel eens gelezen dat er Duitsers zijn die hun Twizy hebben getweaked met grotere accu's. Wellicht kan je daar nog eens naar zoeken? Die hebben misschien ook meer info over de kosten.
databeestje schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:56:
Is een Miev niet gewoon een Twizy met harde ramen ;)
En je hebt wel verwarming! Het is wel twee keer zo duur natuurlijk. Persoonlijk zou ik verder sparen voor een iMiev en de Twizy overslaan. maar goed, wij hebben ook geen iMiev gekocht maar een omgebouwde Fiat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:48
Mooi filmpje over hoe snel het kan gaan...

http://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelGo op 02-03-2016 12:25 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://i.obstorage.nl/7e7a50d0ab724851b8cb7eaaca4e676e/opener/Milieudefensie_noemt_de_cijfers_%27dramatisch%27_.jpg

Alarmerende cijfers over luchtvervuiling door 130 op de snelwegen

Ik heb dit nooit begrepen, het verhogen van de snelheid naar 130. Het verbruik en de uitstoot van vervuilende stoffen is substantieel hoger bij hogere snelheden, niet alleen C02, maar ook andere stoffen.

Ook een elektrische auto verbruikt meer bij een hogere snelheid, dus indirect is er ook luchtvervuiling, aannemende dat geen 100% groene stroom gebruikt wordt of dat dit anders ergens voor gebruikt kon worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.mdpi.com/sensors/sensors-15-14946/article_deploy/html/images/sensors-15-14946-g003-1024.png

Het verbruik gaat exponentieel omhoog boven de 100 km/uur :'(
Ik let tegenwoordig weer meer op de snelheid met mijn BEV en de range wordt beduidend beter, ook (of vooral) met de winterse temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:45
Tja de luchtweerstand neemt ook exponentieel toe, zou er een correlatie zijn :+

Afbeeldingslocatie: https://bodypegasus.files.wordpress.com/2010/03/grafiek-luchtweerstand.jpg?w=300&h=180

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[pedantic] het is een polynoom, geen exponentieel verband [/pedantic]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
@zuinigerijder: de aanpassing van de maximumsnelheid is dan ook geen milieumaatregel, maar een soort kado van onze regering waarmee een deel van de bevolking zich weer wat vrijer etc. etc. voelt...

voor het milieu is het bezopen, het kost ook meer brandstof dus daar gaat de overheid er weer op vooruit, maar er is geen rationele reden om het besluit te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-09 08:04
Was 130 eerst niet een eis van de PVV, zodat ze gedoogsteun zouden geven aan een minderheidskabinet een aantal kabinetten terug alweer?
Volgens mij is het heel simpel hoor, de gemiddelde Nederlander wil 130 kunnen rijden. Het parlement is en/of hoort een samenstelling te hebben die de bevolking representeert. Ergo, het parlement besluit (of gaat akkoord) om 130 in te stellen.
Nadenkende mensen weten dat de nadelen sterker zijn dan de voordelen. Maar mensen in het algemeen zijn nou eenmaal geen homo economici.
Ik bedoel, er zijn mensen die roken. Hoe bizar is dat eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Wat mij opvalt is dat er helemaal niet veel mensen 130 rijden. Bij mij in de buurt (oosten van het land) ruimte genoeg op de snelweg maar het gros van de mensen rijdt toch 110-120.
(sinds ik een EV heb rij ik zelf ook die snelheid ivm het polynome of exponentiele verband ;) en vaak rij je dan inderdaad in treintjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Alhoewel ik het milieu erg belangrijk vind, 130 km p/u rijden is toch wel fijn wanneer je op een rustige weg aan het rijden bent.

Zelf rij ik 2 a 3 keer per maand buiten de spits 2x 130km, als het dan heel rustig op de weg is vraag ik mij af of het écht zoveel uit maakt met een grande punto 1.3 diesel (ex-mrb vrije auto met 95gr co2) 110/120 of 130 rij.

Mede door de toenmalige stimulering van (o.a. Eco-diesels) van de overheid kon je vanaf 11.000 euro een nieuwe auto kopen die 3jaar belastingvrij is/was geweest (mrb). Dit noem ik positieve stimulatie.

Als de overheid bijvoorbeeld tijdelijk de BTW op EV's verlaagd voor particulieren (desnoods groene stroom thuis verplichten), kunnen meer mensen een EV kopen.

Door de hoge aanschafprijs van een EV in combinatie met de "range anxiety" en dus de (meestal) korte actieradius is het soms erg ongunstig om nu al over te stappen als een EV voor het gros van het volk nog "toekomst" is (hoor ik iig op verjaardagen, zelf denk ik daar anders over..!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Stef87 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:51:
Alhoewel ik het milieu erg belangrijk vind, 130 km p/u rijden is toch wel fijn wanneer je op een rustige weg aan het rijden bent.

Zelf rij ik 2 a 3 keer per maand buiten de spits 2x 130km, als het dan heel rustig op de weg is vraag ik mij af of het écht zoveel uit maakt met een grande punto 1.3 diesel (ex-mrb vrije auto met 95gr co2) 110/120 of 130 rij.
Kijk maar eens op de boordcomputer naar het actuele verbruik als je de auto op cruise control zet bij 110 en bij 130....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Het is gewoon een fijn idee dat je af en toe gewoon in kan halen zonder meteen een (absurd hoge) boete te krijgen. Dat het toegestaan is wil niet zeggen dat iedereen altijd overal 130 rijdt, waar die bangmakerijcijfers overigens wel op zijn gebaseerd om niet geheel onbewust een vertekend beeld te geven.
Uiteraard verbruik je meer, om precies te zijn 69% meer dan bij 100 km/h, maar dat is een keuze die je maakt. Als je wind mee hebt valt dat extra verbruik wel weer mee en kan je je voordeel doen door iets harder te rijden, mocht je haast hebben o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

FastNed timmert lekker aan de weg, een Chademo naar Tesla adapter op alle 50 stations.
http://insideevs.com/fast...-at-50-fast-charge-sites/

[ Voor 29% gewijzigd door databeestje op 02-03-2016 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Fr33z schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:15:
@zuinigerijder: de aanpassing van de maximumsnelheid is dan ook geen milieumaatregel, maar een soort kado van onze regering waarmee een deel van de bevolking zich weer wat vrijer etc. etc. voelt...

voor het milieu is het bezopen, het kost ook meer brandstof dus daar gaat de overheid er weer op vooruit, maar er is geen rationele reden om het besluit te rechtvaardigen.
Het scheelt in het boetebedrag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-09 08:04
Stef87 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:51:
Maakt niet uit met wat voor ICE (of EV) je rijdt. Natuurkunde is natuurkunde. Stijgende weerstand is stijgende weerstand. Die 80km/h-op-de-snelweg zones in de randstand bestaan niet (alleen) om filedruk of ongelukken te verminderen*. En zoals VVN gisteren zei:
De woordvoerder wijst er wel op dat de reistijd nauwelijks korter is geworden sinds de invoering van de nieuwe maximumsnelheid.
* ook daar bleek dus uit metingen dat met 100+ km/h max toelaatbare waarden van emissies werden overschreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
gop1 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 16:43:
Het is gewoon een fijn idee dat je af en toe gewoon in kan halen zonder meteen een (absurd hoge) boete te krijgen. Dat het toegestaan is wil niet zeggen dat iedereen altijd overal 130 rijdt, waar die bangmakerijcijfers overigens wel op zijn gebaseerd om niet geheel onbewust een vertekend beeld te geven.
Uiteraard verbruik je meer, om precies te zijn 69% meer dan bij 100 km/h, maar dat is een keuze die je maakt. Als je wind mee hebt valt dat extra verbruik wel weer mee en kan je je voordeel doen door iets harder te rijden, mocht je haast hebben o.i.d.
zonder te veel flamewar te krijgen, je eerste argument kan niet kloppen. Als de snelheidslimiet 120 is en je wilt iemand inhalen die 120 rijdt, moet je vaak 5 a 10km/u harder rijden. Gevolg kan zijn een boete als je heel erg pech hebt. Als de limiet wordt verhoogd, schuift dit hele verhaaltje mooi op.

Als je wind mee hebt valt het helemaal niet mee, want bijna iedereen rijdt heen- en terug, dus dan werkt het weer in je nadeel. Verder is haast hebben altijd funest voor energieverbruik en voor je boetes ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Probleem is dat bij 130 je verbruik niet evenredig met je tijdwinst op 100 km is je tijdwinst 4 minuten en opzichte van 120. En dan alleen als je niet moet remmen voor die gene die met 110/120 een vrachtwagen inhaalt.

In Duitsland zie je ook weinig mensen 130+ rijden op de autobahn (je ziet ze wel vaak omdat het onderlinge verschil met jou ongeveer 0 is) En vooral deze snelheidsverhoging werkt alleen op 3 baanswegen of als iedereen dezelfde snelheid rijdt.

Uiteindelijk moet de overheid er gewoon voor zorgen dat het consistent is. Niet 130 en tussen 6h en 19h 100 of 120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:37:
[afbeelding]

Alarmerende cijfers over luchtvervuiling door 130 op de snelwegen

Ik heb dit nooit begrepen, het verhogen van de snelheid naar 130. Het verbruik en de uitstoot van vervuilende stoffen is substantieel hoger bij hogere snelheden, niet alleen C02, maar ook andere stoffen.

Ook een elektrische auto verbruikt meer bij een hogere snelheid, dus indirect is er ook luchtvervuiling, aannemende dat geen 100% groene stroom gebruikt wordt of dat dit anders ergens voor gebruikt kon worden.

[afbeelding]

Het verbruik gaat exponentieel omhoog boven de 100 km/uur :'(
Ik let tegenwoordig weer meer op de snelheid met mijn BEV en de range wordt beduidend beter, ook (of vooral) met de winterse temperaturen.
Als je vergeet je TV uit te doen produceer je dus indirect ook ook luchtverontreiniging :P
Of als je onzuinige apparaten in huis haalt
Of als je als 2e auto een Hummer koopt
Of met een vliegtuig op vakantie gaat
Of...............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

nokiaan958GB schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 19:01:
[...]

Als je vergeet je TV uit te doen produceer je dus indirect ook ook luchtverontreiniging :P
Of...............
De buurman met de Chevrolet Avalanche 4.8l V8 boodschapjes gaat doen bij de supermarkt op nog geen kilometer.

Ik denk graag dat ik een stukje van zijn uitstoot compenseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Of...............
Yep, daarom gaat de wereld naar de ....... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Of...............
....als je s'avonds aan het genieten bent van je biefstukje,
of... als je begint aan kinderen...

Als je kinderloos blijft is eigenlijk alles geoorloofd en kan je zonder schaamte 2x per jaar op vliegvakantie, een v8 rijden en iedere avond een lekker stukje vlees eten :D

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 02-03-2016 20:34 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Stef87 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:22:
[...]

Ennn... Waar kan je die opvoeren tot 97? Iets van 90/94 lijkt me wel handig voor als je stukje snelweg moet rijden :)?!
Stond laatst een advertentie op Marktplaats. Als je zoekt op tuning twizy of tuningbox twizy in Google dan vind je wel wat adresjes.

YouTube: Renault Twizy 0 - 97 km/t Chip Tuning

[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 02-03-2016 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://www.bright.nl/sites/default/files/styles/article_940_528_x2/public/content/images/2016/02/29/SAM_0456_0.JPG

Duurtest nissans elektrische busje evalia e-nv200 deel 1

quote:
We rijden 2 weken met de Nissan Evalia e-NV200. Het enige 7-persoons busje dat 100% elektrisch is. Waarom je er eigenlijk niet in wil rijden. En waarom je eigenlijk wel moet.

In elektrische auto's heb je inmiddels keuze in Koreaans, Japans, Duits en Amerikaans. Chique of sober. 'Ludicrous' of budgetvriendelijk. Als het om transport van meer dan een paar kinderen gaat is het aanbod dunner. Sterker nog; Renault heeft een elektrische Kangoo (die amper groter is dan een reguliere auto) en er is deze Nissan Evalia e-NV200. Een kruising tussen het utilitaire busje van Nissan (de NV200) en de eerste mainstream elektrische auto van de huidige generatie; de Nissan Leaf. Wie een Leaf gereden heeft en een NV200 weet precies wat hij kan verwachten. Accu, elektromotor en infotainment komen allemaal uit de Leaf. De rest uit het busje. Is dat een vruchtbare kruising geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
ZuinigeRijder schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 22:52:
[afbeelding]

quote:
We rijden 2 weken met de Nissan Evalia e-NV200. Het enige 7-persoons busje dat 100% elektrisch is. Waarom je er eigenlijk niet in wil rijden. En waarom je eigenlijk wel moet.

In elektrische auto's heb je inmiddels keuze in Koreaans, Japans, Duits en Amerikaans. Chique of sober. 'Ludicrous' of budgetvriendelijk. Als het om transport van meer dan een paar kinderen gaat is het aanbod dunner. Sterker nog; Renault heeft een elektrische Kangoo (die amper groter is dan een reguliere auto) en er is deze Nissan Evalia e-NV200. Een kruising tussen het utilitaire busje van Nissan (de NV200) en de eerste mainstream elektrische auto van de huidige generatie; de Nissan Leaf. Wie een Leaf gereden heeft en een NV200 weet precies wat hij kan verwachten. Accu, elektromotor en infotainment komen allemaal uit de Leaf. De rest uit het busje. Is dat een vruchtbare kruising geweest?
Leuk zo'n busje!

Ik hoop dat het snel mainstream gaat worden, elektrisch rijden =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://insideevs.com/wp-content/uploads/2016/03/140363_1_5-750x533.jpg

Afbeeldingslocatie: http://insideevs.com/wp-content/uploads/2015/12/103767_1_5-750x455.jpg

Nissan announced the largest second life battery storage and vehicle-to-grid project ever

The Japanese company intends to equip its new regional office in France with 100 vehicle-to-grid bi-directional chargers (CHAdeMO) supplied by Enel, with a energy storage system combining 64 LEAF packs installed by Eaton.

ESS will be rated for about ~1 MWh energy (64 x 24 kWh would mean 1.5 MWh if they were new, so these packs each have approximately 67% of original capacity.).

There is also idea to do similar project in other markets.

[ Voor 11% gewijzigd door ZuinigeRijder op 02-03-2016 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach, de link naar dit filmpje stond al in het bericht die Snow_King in een post had gezet, dus eigenlijk ben je al 6 dagen te laat >:)
Roobje schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 17:31:
Probleem is dat bij 130 je verbruik niet evenredig met je tijdwinst op 100 km is je tijdwinst 4 minuten en opzichte van 120. En dan alleen als je niet moet remmen voor die gene die met 110/120 een vrachtwagen inhaalt.
Mijn gemiddelde tijdsverschil tussen maximaal 105 km/u (op de teller) en Vmax + 5 km/u (op de teller) is ongeveer 5 minuten. Nu zitten daar ook stukken bij waar de Vmax 100 km/u is (dus geen verschil in mijn snelheid) en sinds kort ook een paar stukjes 130 km/u extra. Ik mocht dat al op bepaalde stukken, maar met de nieuwe extra stukken heb ik het nog niet echt uitgetest. Maar die 10 kilometer extra 130 km/u zal het grootste verschil niet zijn.

Het grootste verschil in mijn reistijd zijn de stoplichten. Als je alle stoplichten op groen had staan en hard reed kan je wel twintig minuten sneller zijn dan wanneer je langzaam reed en bij alle stoplichten moest wachten.
Hm, ik begrijp dit stukje niet helemaal. Van Leeuwarden naar Zwolle zit Fastned bij Heerenveen aan de "verkeerde" kant van de snelweg. Bovendien ben je dan nog maar iets van 40 km onderweg. Is die bus dan al zo ver leeg dat je lekker kan bijladen? Jammer dat ze er niet bij vertellen hoe of wat. Ik had wel willen weten dat ze van x% naar 93% hadden geladen (of wat dan ook).
Zit er in Frnakrijk zo veel verschil tussen dag en nacht tarief? Ik kan me haast niet voorstellen dat je dit economisch kan krijgen, maar goed het idee is natuurlijk wel erg leuk. Wij hebben ook al heel lang het idee om een "huis accu" te maken, maar tot nu struikelt dat over het aantal lood accu's dan wel de prijs van Lithium accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ZuinigeRijder schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 22:52:
[afbeelding]

quote:

Nou, wat een test zeg. Ze moeten van Leeuwarden naar Zwolle en denken dat nog niet eens te halen, ondanks de beloofde 170 km range.
En daarna 2 alinea's ranten op overheidsbeleid en ICE auto's.

Niets over hoe hij rijdt, hoe snel, hoe stil, hoe soepel, hoe veel plaats.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

JeroenE schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 07:50:
[...]

[...]

Zit er in Frnakrijk zo veel verschil tussen dag en nacht tarief? Ik kan me haast niet voorstellen dat je dit economisch kan krijgen, maar goed het idee is natuurlijk wel erg leuk. Wij hebben ook al heel lang het idee om een "huis accu" te maken, maar tot nu struikelt dat over het aantal lood accu's dan wel de prijs van Lithium accu's.
Je kan als je een slimme meter hebt voor "tempo" tarief kiezen. Een dag vantevoren laat EDF weten welke kleur het is, en dan weet je je tarief. Ook is er een verschil tussen dag en nacht tarief. Er zijn 3 kleuren. Dus in totaal 6 tarieven. Op rode dagen (als het heel koud is, Frankrijk verwarmt veel op elektra), is het toptarief overdag ruim 60 cent per kwh. Dus er zijn inderdaad grote verschillen.

https://particulier.edf.f...o/la-couleur-du-jour.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 13:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Inderdaad.. vaag artikel :D. Daarnaast heeft de e-NV200 nog niet het nieuwe accu-pakket zoals deze nu beschikbaar is in de Leaf.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-10 16:00
Maasluip schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 08:29:
[...]

Nou, wat een test zeg. Ze moeten van Leeuwarden naar Zwolle en denken dat nog niet eens te halen, ondanks de beloofde 170 km range.
En daarna 2 alinea's ranten op overheidsbeleid en ICE auto's.

Niets over hoe hij rijdt, hoe snel, hoe stil, hoe soepel, hoe veel plaats.
dat volgt volgende week
Volgende week in onze duurtest meer vanaf de bestuurdersstoel.
Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.