Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Erasmo schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:58:
Ik denk dat de palen niet meer door gemeentes aangeschaft gaan worden, maar dat de e-parkeerplaatsen verpacht zullen worden aan de laadaanbieders.
Uiteindelijk is het net zoiets als parkeren voor de gemeentes. Het wordt dus wachten totdat de melkkoe aan de melkmachine wordt gehangen ;)

Overigens zou ook een klein beetje schaalvergroting bij de laadpalen kunnen helpen. Dat een laadpaal niet 2 auto's kan laden, maar gewoon meteen 20 of 50 'laadplaatsen' kan beheren. Als er dan een PHEV of zelfs een plofauto op een laadplaats staat dat je dan niet meteen een probleem hebt.
En dan hoeft dat ding ook geen 50 auto's tegelijkertijd met 50KW of zelfs 120KW te kunnen laden. Dan kan het ook een beetje intelligent. Als je dan bij de kaartautomaat je elektriciteit selecteert dat je dan ook meteen even aangeeft hoe belangrijk het is om te laden. Bijvoorbeeld 10KWh in 2 uur 'nodig', met een bijbehorend prijskaartje. Of als het in een hotel is dat je om 7:00 weg wilt rijden met een volle accu.

Het is ook niet zo dat een parkeergarage voor elke parkeerplaats een slagboom en kaartautomaat heeft, nee dat doe je gewoon centraal op een paar plaatsen. En mijn huis heeft ook meer stopcontacten dan de zekering technisch aankan en dat gaat zelden fout. Als we echt zoveel laadpalen gaan plaatsen zal daar ook wel wat aan gaan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:31

Malarky

Wils voor wat ieder

JeroenE schreef op maandag 15 februari 2016 @ 18:00:

Fijn dat het ook zo kan. Bij ons op het werk laad ook sporadisch een medewerker van een bedrijf drie deuren verderop.
Mag ik hier reclame maken voor Steigenberger Hotel Schiphol 8)

Ze hebben 1 parkeerplaats voor de deur. Echt pal naast de deur, je staat vrijwel in de lobby. En wie mag daar gratis parkeren en gratis laden? Iedereen met een plugin! Terwijl hun eigen parkeergarage onder het hotel €23 per dag kost (ook voor gasten) _/-\o_

Ik zit een paar dagen bij een klant een paar panden verderop van 08:00 tot 18:00 en elke dag draait er een vriendelijke Steigenberger de sleutel van de laadpaal om zodat ik kan starten met laden. Niemand die vraagt of ik wel overnacht in dat hotel, en nee ik heb er nog nooit overnacht.

Gisteren blokkeerde een taxi voor de loper vrijwel die parkeerplaats en kwamen er 2! medewerkers ongevraagd naar buiten om mij te helpen met inparkeren en de taxi te vragen iets op te schuiven.

Je voelt je in 1 klap een koning op een troon met een kroon als je daar met je plug-in aan komt rijden. :)

Bij mijn werkgever op kantoor hebben we er in november/december weer ongeveer 100 plugin's bij gekregen, die het moeten doen met slechts 25 laadpalen. Komen wel laadpalen bij, maar voor alsnog zitten we allemaal in 4 whatsapp groepen en worden sommige laadplekken op een dag door 4 auto's gebruikt. Scheelt dat we een zakelijk dienstverlener zijn, dus velen lang niet altijd op kantoor zijn. Maar van partners tot starters; iedereen moet netjes zijn plekje afstaan als de auto vol is en er behoefte is.

Kom zelf redelijk veel bij klanten die geen tot weinig laadplekken hebben, maar zie zeker in parkeergarages vaak wel ergens een stopcontact, welke ik dan even leen. Desnoods laad ik met wat ampère minder om de stoppen te sparen.
[...]
Ik denk dat de palen niet meer door gemeentes aangeschaft gaan worden, maar dat de e-parkeerplaatsen verpacht zullen worden aan de laadaanbieders.
Gemeente Rotterdam kan anders geen genoeg krijgen van haar deal met ev-box. Zoek hier even op Rotterdam: https://eva-charge.com/#search

Als ze zo doorgaan zijn of worden ze snel de nummer 1 laadstad van de wereld. Lees hier trouwens dat Amsterdam nu de wereldwijde laadstad is.
JeroenE schreef op maandag 15 februari 2016 @ 19:47:
[...]

En als je thuis goedkope stroom hebt (geen 23 cent maar veel minder) of zonnepanelen dan is het al helemaal niet leuk om daar te laden.
Vergeet de verlaging van energiebelasting per 2016 niet. 18ct/kWh voor variabel of daltarief is niet onwaarschijnlijk meer. Groene energie al voor een cent meer.
Veneficus schreef op maandag 15 februari 2016 @ 16:03:
[...]
Q-Park rust ook steeds meer parkeergarages uit met laders. Niet veel, maar er is een begin.
Hierbij de logica van de Q-Park klantenservice nadat ik klaagde over hun lage aantal laadpalen in parkeergarages en dat die altijd bezet zijn:

"Wij waarderen het dat u de moeite heeft genomen om ons van uw ervaring op de hoogte te stellen. Het helpt ons service en kwaliteit binnen Q-Park verder te optimaliseren.

Helaas heeft Q-Park ervoor gekozen geen oplaadpunten meer te plaatsen op dit moment. We zijn ervan op de hoogte dat de meeste oplaadpunten langdurig bezet zijn. Hiervoor zoeken wij een oplossing voordat er meer oplaadpunten worden geplaatst."

Oftewel, dat wordt helemaal niets. Ze gaan geen laadpalen in hun garages meer bijplaatsen tot ze erachter gekomen zijn waarom zoveel mensen zo graag zo lang laden. Wat verandert die kennis aan de situatie? Gewoon palen plaatsen!

[ Voor 73% gewijzigd door Malarky op 16-02-2016 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Goed bezig dat hotel, ook dat mag verteld worden. Gelijk maar even ook een klacht bij Q-park gedeponeerd over de laadpalen daar, ook al sneak ik meestal met de motor gratis naar binnen :P
TheGhostInc schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 00:26:
[...]

Uiteindelijk is het net zoiets als parkeren voor de gemeentes. Het wordt dus wachten totdat de melkkoe aan de melkmachine wordt gehangen ;)

Overigens zou ook een klein beetje schaalvergroting bij de laadpalen kunnen helpen. Dat een laadpaal niet 2 auto's kan laden, maar gewoon meteen 20 of 50 'laadplaatsen' kan beheren. Als er dan een PHEV of zelfs een plofauto op een laadplaats staat dat je dan niet meteen een probleem hebt.
En dan hoeft dat ding ook geen 50 auto's tegelijkertijd met 50KW of zelfs 120KW te kunnen laden. Dan kan het ook een beetje intelligent. Als je dan bij de kaartautomaat je elektriciteit selecteert dat je dan ook meteen even aangeeft hoe belangrijk het is om te laden. Bijvoorbeeld 10KWh in 2 uur 'nodig', met een bijbehorend prijskaartje. Of als het in een hotel is dat je om 7:00 weg wilt rijden met een volle accu.

Het is ook niet zo dat een parkeergarage voor elke parkeerplaats een slagboom en kaartautomaat heeft, nee dat doe je gewoon centraal op een paar plaatsen. En mijn huis heeft ook meer stopcontacten dan de zekering technisch aankan en dat gaat zelden fout. Als we echt zoveel laadpalen gaan plaatsen zal daar ook wel wat aan gaan veranderen.
Dat ligt aan de gemeente he :P Hier is parkeren in de hele gemeente gratis wat een aardige publiekstrekker is. Maar het zou me niks verbazen als het die kant uit gaat, flink wat laadpalen en dan een variabel aanbod aan de hand van de vraag, dan is het ook minder erg als de auto een tijdje blijft staan na het optoppen van de batterij.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Gisteren nog maar eens een interview gezien van Elon Musk (daar was JB ook bij aanwezig). Zijn overtuiging is, dat we helemaal niet zoveel laadpalen nodig hebben wanneer auto's een groter bereik krijgen. Er is 1 voorwaarde.....dat men gewoon lekker thuis de auto aan de stekker kan knopen.

Natuurlijk is dat prima te doen wanneer je de auto op eigen terrein kwijt kan (al dan niet in een garage). Echter wordt het wat lastig wanneer de auto niet "voor de deur" op een parkeerplaats staat. Het aller liefst zou ik vanaf mijn voorgevel, haaks over het trottoir naar de parkeerplaats gaan voor de deur zodat een eventuele EV geladen kan worden.

Niets publieke palen, ingewikkelde prijzen, extra administratie, onderhoud en weet ik wat meer. Gewoon een plaats voor de deur die ik kan huren van de gemeente waarnaar ik een kabel mag leggen over het trottoir. Netjes onder een kabelmat natuurlijk. Eventueel met een tijdslot van 19:00 uur tot 07:00 uur zodat overdag het trottoir vrij is.

Voor de woningen die "overblijven". Die dus geen eigen grond hebben voor een auto, dan wel een parkeerplaats haaks op een gevel van de woning, is een publieke paal misschien een oplossing. Maar ik denk dat gemeenten een eind kunnen komen met de "eigen" parkeerplaatsen waar geladen kan worden onder bepaalde knappe voorwaarden.

Overigens zou ik het niet eens raar vinden om voor iedere burger het huren van een parkeerplaats mogelijk te maken in je woonwijk. Wanneer je dat alleen toestaat voor de 1e auto, dan verhoog je de parkeerdruk niet en heb je standaard de keuze "voor de deur"te staan. Hoeft de gemeente niets te kosten. Gewoon kostendekkend verhuren die hap.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie nog wel een markt in lantaarnpalen met geïntegreerde laadpaal. Waarom zou dat niet kunnen, ik neem niet aan dat elke lantaarnpaal zijn eigen aansluiting/EAN nummer heeft, dus waarom kan een laadpaal daar niet op piggybacken?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Maasluip schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 10:33:
Ik zie nog wel een markt in lantaarnpalen met geïntegreerde laadpaal. Waarom zou dat niet kunnen, ik neem niet aan dat elke lantaarnpaal zijn eigen aansluiting/EAN nummer heeft, dus waarom kan een laadpaal daar niet op piggybacken?
Geen idee. Volgens mij las ik ergens in dit topic dat vermogen dan een dingetje kan zijn. Ik zou toch wel met 11kW willen laden ongeveer. Zeker wanneer de standaard accupack rond 2025 ongeveer 60-80kWh wordt.

Eigenlijk vind ik publieke laders die 230V/16A(of zelfs 10A) aanbieden, pure geldverspilling. Maar goed...ik ben ook van mening dat een plugin geen EV is en ook niet als zodanig moet worden behandeld. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 12:21
Ik zie juist een kans voor netbeheerders. Bied openbaar snelladen aan (22kW) met de voorwaarde dat ze zelf het vermogen (beperkt) kunnen regelen om het net stabiel te houden. (als ze veel laadpunten aanbieden hoeven ze het vermogen maar tijdelijk een paar kilowatt terug regelen om al voldoende effect te hebben. Het effect op de laadtijd is dan zeer acceptabel denk ik.

Dan nemen ze gewoon zelf de aansluitkosten van deze (zware) aansluiting voor hun rekening. Als ze dan ook hun eigen laadpunt ontwikkelen wat eventueel kan schakelen tussen de drie verschillende fasen, dan kunnen ze ook nog de belasting op de afzonderlijke fasen beter verdelen.

(die proeven lopen nu ook wel, daar was pas ook een bericht van op de frontpage geloof ik)
Maar door een win-win situatie te creëren is het wellicht mogelijk om de hoge kosten voor zware aansluitingen deels terug te leggen bij de netbeheerder omdat die er ook zijn voordeel uit haalt.
Bij black-outs of brown-outs kunnen ze dan ook de laadpunten later dan de 'normale' verbruiksaansluitingen (gefaseerd) inschakelen als de boel weer stabiel is.

[ Voor 25% gewijzigd door NovapaX op 16-02-2016 11:22 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de rijder die nu een tankpas heeft zal het vrijwel niet uitmaken waar ie laad. En als je vaak van een openbare laadpaal gebruik maakt dan betaal je na x keer laden ook geen starttarief mer.
Ben je nu niet in de war met het transactietarief van je pas aanbieder? Daar heb je vaak dat je per keer betaalt met een maximum van x euro. Maar dat zegt natuurlijk niets over het starttarief van de laadpaal exploitant.
Als PHEV rijder maakt het nog minder uit, want dure stroom is nog steeds goedkoper dan benzine.
Dat is waar. Je vergeet snel hoe dat zat met benzine tanken O-)
TheGhostInc schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 00:26:
Bij een gewone laadpaal is het nu gebruikelijk dat je zelf een kabel meeneemt. Dat is op zich wel handig want iedere paal heeft dezelfde aansluiting, maar de auto's (en motoren) niet.

Meer dan twee parkeerplekken zal dus best lukken. Ik heb ook wel eens een plekje verderop gestaan. Maar niet veel mensen hebben 30 meter dikke (en dure) kabel in de auto liggen dus ik denk dat het hooguit bij een handje vol parkeerplaatsen zal zijn.

Of je moet het zo maken dat iedere plek wel een aansluiting om te laden heeft, maar dat je maar op een paar plekken deze kan activeren.
Malarky schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 08:26:
Ze hebben 1 parkeerplaats voor de deur. Echt pal naast de deur, je staat vrijwel in de lobby. En wie mag daar gratis parkeren en gratis laden? Iedereen met een plugin! Terwijl hun eigen parkeergarage onder het hotel €23 per dag kost (ook voor gasten) _/-\o_
Netjes!
Bij mijn werkgever op kantoor hebben we er in november/december weer ongeveer 100 plugin's bij gekregen, die het moeten doen met slechts 25 laadpalen. Komen wel laadpalen bij, maar voor alsnog zitten we allemaal in 4 whatsapp groepen en worden sommige laadplekken op een dag door 4 auto's gebruikt.
Oh ja, ik heb ooit wel eens ergens gewerkt waar een andere afdeling ook overstapte op "flexplekken", Toen heel hip (nu nog?). Een persoonlijk karretje/koffertje met wat spullen die je mee kon nemen naar een buro waar nog niemand zat. Aanmelden op de telefooncentrale zodat die wist waar je werkte. Heel futuristisch.
Men had uitgerekend dat men hooguit 80% van de medewerkers binnen had op een gemiddelde werkdag en op deze manier werd er dus op kosten bespaard.

Wel lullig voor die twee keer in de maand dat er een bijeenkomst/vergadering was en diverse mensen dus geen eigen buro hadden om aan te werken. Ik weet niet hoe het is afgelopen, ik was eerder weg dan het experiment eindigde.
Kom zelf redelijk veel bij klanten die geen tot weinig laadplekken hebben, maar zie zeker in parkeergarages vaak wel ergens een stopcontact, welke ik dan even leen. Desnoods laad ik met wat ampère minder om de stoppen te sparen.
Ik heb dat nog nooit gedaan (maar ook nooit echt nodig gehad). Aan de ene kant vind ik het een beetje not done om zo maar een stekker in een stopcontact te stoppen zonder overleg, maar aan de andere kant snap ik het wel.
Gemeente Rotterdam kan anders geen genoeg krijgen van haar deal met ev-box. Zoek hier even op Rotterdam: https://eva-charge.com/#search
Wellicht dat in Rotterdam wel alle palen er op staan, maar elders niet? Bijvoorbeeld de drie dichtstbijzijnde palen bij mijn huis staan er al niet in.
Oftewel, dat wordt helemaal niets. Ze gaan geen laadpalen in hun garages meer bijplaatsen tot ze erachter gekomen zijn waarom zoveel mensen zo graag zo lang laden. Wat verandert die kennis aan de situatie? Gewoon palen plaatsen!
Ik kan ook wel vertellen waarom: waarom niet? Als je er staat kan je lekker laden en waarom zo je weer een kwartier van je (prive)tijd verspillen om de auto weg te zetten zodat iemand anders kan laden? Bovendien is je auto dan niet meer warm als je vertrekt omdat hij niet aangesloten zit op de stroom })
Juist daarom is het dus niet handig. Als je jouw auto er op aansluit dan heb je kans dat de stop al springt omdat die berekend is op het aantal palen en niet veel meer.

Dus dan moet je toch de straat open graven om de kabels anders aan te sluiten. Dan kan je beter laadpalen bij de parkeerplekken zetten ipv in een lantarenpaal bouwen. Bij ons in de straat zijn de parkeervakken trouwens "in het midden" en staan de palen aan de zijkant van de weg. Dus daar zou het niet kunnen werken, tenzij je het niet erg vind dat iedereen over je laadkabel moet rijden. En ik denk dat fietsers dat ook niet leuk zouden vinden.
Cheese_man schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 10:38:
Eigenlijk vind ik publieke laders die 230V/16A(of zelfs 10A) aanbieden, pure geldverspilling. Maar goed...ik ben ook van mening dat een plugin geen EV is en ook niet als zodanig moet worden behandeld. >:)
Ik kan je nu niet helemaal volgen, Die 16A palen zijn allemaal 11kW. Alleen veel(PH)EV's kunnen maar op 1 fase laden waardoor ze dus niet die 11 gebruiken, maar maximaal 3,6kW.

Als de auto's die je in Europa kan kopen nu eens rekening houden met de Europese standaard ipv alles op de Amerikaanse (en Aziatische?) markt te richten zou het laden in Europa lang niet zo'n probleem zijn. De meeste auto's zouden dan "overal" in een paar uur vol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

JeroenE schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:33:
Ik kan je nu niet helemaal volgen, Die 16A palen zijn allemaal 11kW. Alleen veel(PH)EV's kunnen maar op 1 fase laden waardoor ze dus niet die 11 gebruiken, maar maximaal 3,6kW.

Als de auto's die je in Europa kan kopen nu eens rekening houden met de Europese standaard ipv alles op de Amerikaanse (en Aziatische?) markt te richten zou het laden in Europa lang niet zo'n probleem zijn. De meeste auto's zouden dan "overal" in een paar uur vol zijn.
Uiteraard heb ik het dan over de enkele fase palen. De 3fase AC palen zijn natuurlijk prima. De PHEV vind ik echt een overbodig concept. Een auto zo marginaal "verbeteren" door een elektromotor en accu in te stoppen. Elektrisch rijden is zeker 100% superieur aan ICE. De FULL EV zou ondersteund moeten worden, omdat dit concept daadwerkelijk in de praktijk voordelen biedt. Maar dat is inhoudelijk een andere discussie.

Over de laadpalen... Ik hou er gewoon van om met gezond verstand het probleem eerst zo klein mogelijk te maken waardoor de oplossing van het probleem eenvoudiger en goedkoper kan worden. Vergelijk het maar met een huis waar je PV panelen op het dak wilt leggen. Wanneer je je stroomverbruik terugdringt, wordt de te installeren set kleiner en goedkoper.

Zo zie ik dat met laadpalen ook. Geef eerst de particulier de ruimte om in zijn laadbehoefte te voorzien zonder hier meteen gemeenschapsgeld voor uit te trekken. Faciliteer en reken daar geld voor. Het hoeft allemaal niet gratis. Het "laadprobleem" wat overblijft (bij flatgebouwen en huizen die niet grenzen aan een redelijk te gebruiken parkeerplaats) is kleiner wanneer je de "de rest" door goed beleid "door de markt" laat oplossen. Mensen investeren echt wel in laadmogelijkheden, wanneer er redelijke regels zijn. Maar goed. Dat zijn mijn 2 centen maar natuurlijk. Wie weet durf ik het aan om de gemeente waar ik woon aan te schrijven hierover. Al moet ik zeggen dat logisch nadenken en redelijkheid niet direct als # in me opkomen wanneer ik denk aan gemeentepolitiek... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Meer dan twee parkeerplekken zal dus best lukken. Ik heb ook wel eens een plekje verderop gestaan. Maar niet veel mensen hebben 30 meter dikke (en dure) kabel in de auto liggen dus ik denk dat het hooguit bij een handje vol parkeerplaatsen zal zijn.

Of je moet het zo maken dat iedere plek wel een aansluiting om te laden heeft, maar dat je maar op een paar plekken deze kan activeren.
Exact!

De 'complexiteit' zit in de laadcontroller, met een beetje 'multiplexen' kun je prima onafhankelijke stopcontacten maken die aan de 'juiste' controller worden gehangen. En die kabel is uiteindelijk ook maar een paar euro tot een tientje de meter. (64A kabel, dat zal ergens rond de 10mm2 worden?) Een 'losse' laadkabel is ook nog eens wat duurder de meter dan een kabel die aan de muur kan worden bevestigd (minder slijtage enz.)
Zeker in een parkeergarage kun je vrij eenvoudig alle kabels over de muur/het plafond laten lopen en per parkeerplaats een stopcontact maken.
Voed dan je zonnepanelen nog in op de laadcontroller en je hebt helemaal een feestje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Waarom nemen supermarkten geen voorbeeld aan Aldi (Süd) in Duitsland. Elk dak vol met zonnepanelen en gratis snelladen voor klanten. Blijkbaar kan het zelfs bij de discounter uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Duitsland heeft wel wat andere regels rondom zonne en windenergie.

Maar ik ben het met je eens. Gewoon alle daken volplempen, mooi of lelijk boeit niet. Over 30 jaar kunnen we dan nog een keer kijken (met de stand van de techniek dan) of we misschien wat regels gaan invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cheese_man schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:54:
Uiteraard heb ik het dan over de enkele fase palen. De 3fase AC palen zijn natuurlijk prima. De PHEV vind ik echt een overbodig concept. Een auto zo marginaal "verbeteren" door een elektromotor en accu in te stoppen. Elektrisch rijden is zeker 100% superieur aan ICE. De FULL EV zou ondersteund moeten worden, omdat dit concept daadwerkelijk in de praktijk voordelen biedt. Maar dat is inhoudelijk een andere discussie.
Ik snap heel goed dat ze die dingen maken. Je moet eens weten hoe veel mensen mij voor gek verklaren omdat "je met een elektrische auto nergens kan komen". De plugins bieden die mensen houvast om wel ergens te komen.

Als je niet overal waar je vaak komt kan laden (geen plek thuis, geen laadpaal op kantoor) dan kan het ook een uitkomst zijn.

Maar dat is dus allemaal een beetje kip-ei. Als er niet genoeg laadmogelijkheden zijn wil 'niemand' een EV en zolang er niet genoeg EV's zijn heeft het geen zin om op iedere parkeerplek een laadpunt te maken.

Ik kan me niet herinneren dat ik een echte 1 fase laadpaal ben tegen gekomen. Nu staat het er meestal ook niet op dus misschien weet ik het gewoon niet. Aan mijn auto kan je het verder ook niet zien.
In de apps kan je wel opgeven dat je vanaf een bepaalde amperage de palen wil zien, maar niet tot en met. Of ik kon dat zo snel niet vinden in ieder geval.
TheGhostInc schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 12:45:
De 'complexiteit' zit in de laadcontroller, met een beetje 'multiplexen' kun je prima onafhankelijke stopcontacten maken die aan de 'juiste' controller worden gehangen. En die kabel is uiteindelijk ook maar een paar euro tot een tientje de meter. (64A kabel, dat zal ergens rond de 10mm2 worden?) Een 'losse' laadkabel is ook nog eens wat duurder de meter dan een kabel die aan de muur kan worden bevestigd (minder slijtage enz.)
32A kabel heb ik vorig jaar voor 15 euro de meter gekocht. 64A kabel heb ik nog niet gezien, maar die zal vast duurder zjjn. Maar dat zal Natuurlijk zal het wel goedkoper worden als je een hele rol besteld ipv maar een paar meter. Maar dat zal wellicht maar een paar euro zijn. 16A kabbel eas 12 euro meen ik en voor die drie euro extra wilde ik wel future-proof zijn. Als je naar iedere parkeerplek een kabel gaat leggen ben je natuurlijk wel lekker veel meters aan het maken.
Zeker in een parkeergarage kun je vrij eenvoudig alle kabels over de muur/het plafond laten lopen en per parkeerplaats een stopcontact maken.
Ja in parkeergarages wel. Ik denk dat de meeste parkeerplekken in ons land in de open lucht zijn en niet in een parkeergarage.
TheGhostInc schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:25:
Maar ik ben het met je eens. Gewoon alle daken volplempen, mooi of lelijk boeit niet. Over 30 jaar kunnen we dan nog een keer kijken (met de stand van de techniek dan) of we misschien wat regels gaan invoeren.
In Amersfoort zijn er blijkbaar burgerinitiatieven om "zonnevelden" aan te leggen en dat gaat men nu onderzoeken. De logica daarvan in Nederland ontgaat mij ook volkomen. Er zijn nog meer dan genoeg daken waar je die dingen op kwijt kan dus waarom zou je nu al een weiland omtoveren tot opstelplek van zonnepanelen 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenE op 16-02-2016 19:51 . Reden: [ ipv ] ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

JeroenE schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:42:
[...]
32A kabel heb ik vorig jaar voor 15 euro de meter gekocht. 64A kabel heb ik nog niet gezien, maar die zal vast duurder zjjn.
Voor een laadpaal gebruik je denk ik grondkabel; 5x 10 mm² is €10/meter.
https://www.vekto.nl/ymvk...l/5-aderig/10-mm-2/149376
Totaal ongeschikt voor een stekker ;)
[edit] vieraderig + aardscherm zal ook genoeg zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 16-02-2016 15:10 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-09 08:04
JeroenE schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:42:
[...]
In Amersfoort zijn er blijkbaar burgerinitiatieven om "zonnevelden" aan te leggen en dat gaat men nu [url=https://amersfoort.notudoc.nl/cgi-bin/showdoc.cgi/action=view/id=1348603/type=pdf/Raadsvoorstel_en_-besluit_Haalbaarheidsstudie_naar_duurzame_energielandschappen_in_Amersfoort.pdf]onderzoeken]/url]. De logica daarvan in Nederland ontgaat mij ook volkomen. Er zijn nog meer dan genoeg daken waar je die dingen op kwijt kan dus waarom zou je nu al een weiland omtoveren tot opstelplek van zonnepanelen 8)7
Gelukkig zegt het college zelf al:
Onze voorkeur gaat uiteraard uit naar zoveel mogelijk benutten van het dakpotentieel van
bedrijfsgebouwen, kantoren en woningen in de bestaande stad. Zonnepanelen lenen zich uitstekend voor dubbel grondgebruik. Vanuit het huidige milieubeleid zetten wij hier al op in.
Ik denk dat die mensen in Amersfoort een buurtzonnecentrale willen en blijkbaar geen bruikbaar dak kunnen vinden (geen eigenaar die z'n dak voor 20+ jaar wil opgeven misschien?). En als blijkt dat zonnepanelen op een veld ook een positief rendement opleveren, waarom dan niet?
Persoonlijk zou ik me als gemeente meer proberen in te zetten voor windmolens, aangezien 1 windmolen meer produceert dan 10 voetbalvelden aan zonneweides. Ik weet zeker dat je die voetbalvelden aan grond een nuttigere besteding kan geven. Maar goed, waarschijnlijk niet politiek opportuun vanwege horizonvervuiling en geluidsoverlast e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Dat lijkt me veel te duur? Ik verwacht eerder dat een rij lantaarnpalen op één aansluiting met een zekering van bijv. 6 A zit.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waar moet die zekering dan zitten? Volgens mij worden lantaarnpalen op het openbare net aangesloten en in de paal zit een zekering.
De inkomende kabel is dan wat een huishouden ook binnen krijgt, 35A minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De bekabeling van lantaarnpalen is natuurlijk gedimensioneerd op de relatief lage stromen die die palen nodig hebben.
Als je daar laadpalen van wilt maken zul je de (ingegraven) bekabeling moeten vervangen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Laatst online: 02:31

Malarky

Wils voor wat ieder

[...]

Oh ja, ik heb ooit wel eens ergens gewerkt waar een andere afdeling ook overstapte op "flexplekken",
Snap het ook weer wel van de werkgever. Als er 100 man opeens (nouja, het aflopende bijttelingsfeestje was wel een goede indicator) met een plugin komen aanzetten zet je er niet ineens 100 palen bij. In de eerste plaats niet omdat we een dienstverlener zijn waarbij personeel in de basis bij klanten werkt. In de 2e plaats niet omdat er een groot tekort aan parkeerplekken is in de parkeergarage en brandstof auto's niet mogen/kunnen parkeren op lege pluggin plaatsen. Er is namelijk geen 09:00 - 17:00 parkeerregime, mensen komen en gaan heel de dag door van klanten en weet ik waar.
Wellicht dat in Rotterdam wel alle palen er op staan, maar elders niet? Bijvoorbeeld de drie dichtstbijzijnde palen bij mijn huis staan er al niet in.
https://eva-charge.com/ is van EV-Box en toont uitsluitend EV-Box palen. Mijn ervaring is dat ze daarin vrij compleet zijn (iets achter lopen op werkelijkheid). Zijn de 3 palen bij jouw huis alleen zeker weten EV-Box?

Oftewel het overzicht van palen in Rotterdam op eva-charge is alleen nog maar de palen van EV-Box. Als je die van The New Motion en anderen er nog bij neemt, gaat dat om een hele serieuze dekking.
Cheese_man schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:54:
[...]

Uiteraard heb ik het dan over de enkele fase palen. De 3fase AC palen zijn natuurlijk prima. De PHEV vind ik echt een overbodig concept.
Rij zelf een GTE met onbeperkt laden (en parkeerkosten) en brandstof grotendeels zelf afrekenen. Waarom zou het niet handig zijn dat ik overal kan laden? Veel van mijn ritjes zijn korter dan de actieradius of in de stad. Op het moment dat ik op elke plek van bestemming kan laden rij ik vrijwel volledig elektrisch. Natuurlijk 1 fase gaat niet zo snel, maar de accu is ook niet zo groot bij auto's met kleine actieradius. Gebeurd mij zelden dat ik te kort kom doordat ik te korte tijd had om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag een brief thuis gekregen:
Geachte Kia Soul EV rijder,

Het is gebleken dat een belangrijke technische verbetering doorgevoerd dient te worden aan uw Kia Soul EV. In enkele gevallen is gebleken, dat er een speling kan optreden in de stuurinrichting. Dit kan leiden tot bijgeluiden en een afwijkend gevoel in de besturing en in een uiterst geval is het mogelijk dat het voertuig onbestuurbaar wordt. Om dit te voorkomen, is het nodig om een technische verbetering uit te voeren aan het stuurhuis van uw Kia Soul EV. We verzoeken u dringend om uw Kia Soul EV door een van de Kia Soul EV dealerschappen te laten controleren en te modificeren.

Bij voorkeur maakt u vooraf een afspraak voor het uitvoeren van de controle. Wij verzoeken u om dit spoedig te doen, zodat uw Soul EV op korst mogelijke termijn kan worden gecontroleerd. Vanzelfsprekend zijn voor u geen kosten aan de reparatie verbonden. Houdt u rekening met een tijdsduur voor de reparatie van circa twee uur.
......
Ze schermen met dringend en spoedig terwijl het probleem al vanaf half november vorig jaar bekend was 8)7

Ik moet binnen twee maanden voor de tweede beurt en ben van plan dit dan te laten doen. Want hoewel de reparatie kosteloos is, kost het toch tijd. En nu 2x binnen korte tijd bij de garage te zijn :'( Het liefste zie ik helemaal geen garage :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Wat is een beurt eigenlijk bij een EV? Eventjes remmen checken?
Wat kost een beurt, en wat krijg je ervoor?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 20:16:
Wat is een beurt eigenlijk bij een EV? Eventjes remmen checken?
Wat kost een beurt, en wat krijg je ervoor?
Zie deze post.
Elke Kia profiteert van een garantie van 7 jaar of 150.000 km opeen nieuwe auto (onbeperkte garantie tot 3 jaar, vanaf 4 jaar geldt de limiet van 150.000 km). Deze garantie van bumper tot bumper is gratis en overdraagbaar aan volgende eigenaren, op voorwaarde dat de auto regelmatig wordt onderhouden conform de onderhoudsplanning. Dit is iedere 15.000 km, om en om een kleine (75 euro) en grote beurt/controle (135 euro). Ik heb gevraagd wat er dan gedaan werd, aangezien er niet veel draaiende onderdelen zijn. De verkoper wist dat niet, dus haalde de monteur erbij. Het is voornamelijk controle (batterijen, remmen, remolie, koelvloeistof) en bijwerken van de software. Wanneer de accu's niet meer tot 100% opladen, kunnen ze ook de accu's regenereren, zodat deze weer meer capaciteit krijgen. De kosten zijn dus vooral manuren.
Oftewel, je betaalt voor het updaten van de software en controle. Jammer dat dit om de 15.000 km moet gebeuren bij de Kia Soul EV. 1x per jaar was ook wel genoeg geweest. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:09:
Voor een laadpaal gebruik je denk ik grondkabel; 5x 10 mm² is €10/meter.
https://www.vekto.nl/ymvk...l/5-aderig/10-mm-2/149376
Totaal ongeschikt voor een stekker ;)
[edit] vieraderig + aardscherm zal ook genoeg zijn.
Plus twee aders voor de aansturing van de auto. Maar dat hoeft natuurlijk geen 10mm2 te zijn, 0.5mm2 is genoeg.
fruitbakje schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:58:
Gelukkig zegt het college zelf al:
Ja, gelukkig wel. Ze zijn (waren?) ook bezig om te kijken of ze op sportcomplexen zonnepanelen kunnen laten leggen door bewonerscoöperaties . Ik heb er destijds nog naar gekeken, maar vond het toen veel te duur.
Persoonlijk zou ik me als gemeente meer proberen in te zetten voor windmolens, aangezien 1 windmolen meer produceert dan 10 voetbalvelden aan zonneweides. Ik weet zeker dat je die voetbalvelden aan grond een nuttigere besteding kan geven. Maar goed, waarschijnlijk niet politiek opportuun vanwege horizonvervuiling en geluidsoverlast e.d.
Dat gaan ze gelukkig ook onderzoeken (bijvoorbeeld bij knooppunt Hoevelaken).
Malarky schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 17:54:
In de eerste plaats niet omdat we een dienstverlener zijn waarbij personeel in de basis bij klanten werkt.
Ik kan me het wel voorstellen, maar vaag is het natuurlijk wel. Dan draag je dus juist wel bij aan de beeldvorming dat dit alleen maar wordt gedaan voor de bijtelling en het je verder geen lor interesseert of die mensen elektrisch rijden of niet.
https://eva-charge.com/ is van EV-Box en toont uitsluitend EV-Box palen. Mijn ervaring is dat ze daarin vrij compleet zijn (iets achter lopen op werkelijkheid). Zijn de 3 palen bij jouw huis alleen zeker weten EV-Box?
Nee, dat was juist mijn punt. Je kan op die website de laadpaaldichtheid van Rotterdam dus niet met andere plaatsen vergelijken omdat in die plaatsen misschien wel veel palen van een andere aanbieder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JeroenE schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 20:59:
[...]
Plus twee aders voor de aansturing van de auto. Maar dat hoeft natuurlijk geen 10mm2 te zijn, 0.5mm2 is genoeg.
Dan begreep ik je niet goed.
Het idee is om met één EVSE meerdere sockets op grote afstand te bedienen? Dan heb je aan 7x2.5mm² genoeg.
De kosten van het vandalismebestendig buitenstopcontact zijn overigens veel hoger dan de kosten van de EVSE+relais.
De standaard laadkabel is 5 meter; met een centraal gelegen (vierdubbele?) laadpaal kunnen 8 parkeerplaatsen bediend worden.
Zie voor inspiratie hier: https://hackaday.io/project/3939-j1772-hydra

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:57
Maasluip schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 17:29:
Waar moet die zekering dan zitten? Volgens mij worden lantaarnpalen op het openbare net aangesloten en in de paal zit een zekering.
De inkomende kabel is dan wat een huishouden ook binnen krijgt, 35A minimaal.
Meestal niet.
Tenminste, alle systemen die ik heb gezien hadden een schakelkastje met de binnenkomende voeding, aardlekschakelaar (soms een kWh meter) en een rits automaten. Uit elke automaat ging een paar honderd meter kabel (3G2,5mm2)met een X aantal lantaarnpalen eraan.
De hoofdschakelaar zat verbonden met een signaalontvanger die het aan/uit signaal ontving en regelde wanneer de palen aan/uit gingen.

Oplaadpunten maken in een lantaarnpaal stuit dus op een paar problemen.
1) De kabel is niet dik genoeg voor een grotere stroom
2) Er staat geen spanning op als het licht is
3) De zekering is niet berekend op grote lasten.

Het kan natuurlijk wel bij nieuwbouw, maar dan sluit je eigenlijk een lantaarnpaal aan op een netwerk van laadpalen. En dat maakt het inschakelen van palen een stuk lastiger.
En ik denk niet dat er de komende 20 jaar genoeg elektrische auto's rond rijden om de aanleg van een laadpaal bij elke parkeerplek te motiveren. Kost een hoop geld.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Uiteindelijk komen wel op een systeem uit van draadloos laden, en dan wel ingebouwd op zeer veel parkeerplekken. Maar dan praat je denk ik over decennia.

Het is een beetje afhankelijk van waar de autofabrikanten (of juist de tech-bedrijven die een e-auto ontwikkelen) mee aan komen zetten. Er zijn diverse geruchten dat draadloos laden daar onderdeel van is. Dat het onderzocht wordt staat buiten kijf, of het een haalbare oplossing gaat worden zonde teveel verlies en met voldoende vermogen is de vraag.

En ik weet het, draadloos laden is voorlopig (en in principe altijd) veel minder efficiënt dan stekkers en heeft veel andere nadelen.
Maar gebruiksgemak gaat het gewoon winnen van de veel goedkopere en technisch veel eenvoudigere oplossing (de stekker)
Maar het kan ook zijn dat er 'automatische' systemen komen die de auto automatisch inpluggen o.i.d.
(Dat dit er nog niet is voor brandstof verbaast me enigszins, een soort drive-in tankstation waarbij je niet meer uit hoeft te stappen en met die vieze troep en een of ander ongebruiksvriendelijk pistool hoeft te kliederen.)

Edit: als ze 15 jaar geleden al op 86% zaten met een vermogen van 6,6 kW (en zelfs 50kW demonstreerden) is er zeker tegenwoordig vast wel een hoop mogelijk zou je denken: Wikipedia: Magne Charge

[ Voor 10% gewijzigd door NovapaX op 17-02-2016 09:22 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Draadloos laden is prima te doen. Tenminste, op parkeerplaatsen. Niet die fabeltjes van snelwegen die je auto opladen die je in de media ziet.

Technisch dan...
Grote obstakel is dat alle fabrikanten het eens moeten worden over een standaard.
En die moet dan ook in 1 keer goed zijn, want backwards compatibility wordt een probleem als je na implementatie nog dingen wil aanpassen.

Want al die verschillende laadpaal stekkers die je nu hebt zijn op te lossen met verloopkabeltjes of meerdere types laadcontacten op 1 paal. Maar bij draadloos kan dat eigenlijk niet.

En dan moeten de auto's ook nog zo'n ding aan boord krijgen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
TheGhostInc schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:25:
Duitsland heeft wel wat andere regels rondom zonne en windenergie.

Hoezo andere regels, grote kans dat de base load van zo'n supermarkt, overdag hoger ligt als het maximale vermogen van de installatie. En wanneer niet, dan nooit meer als 3x80 A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 22:01:
Dan begreep ik je niet goed.
Het idee is om met één EVSE meerdere sockets op grote afstand te bedienen? Dan heb je aan 7x2.5mm² genoeg.
Dat is niet mijn idee, maar die van TheGostInc. Daarom ook de dikke kabels, vanwege het (eventueel) laden met 64A ipv 16A.
De kosten van het vandalismebestendig buitenstopcontact zijn overigens veel hoger dan de kosten van de EVSE+relais.
Ik weet niet eens of je de Mennekes wel vandalismebestendig hebt. Degene die ik tot nu toe heb gezien kan je zo volproppen met kauwgom, takjes of weet ik veel wat zodat ze onbruikbaar worden.

Bij de paal bij ons in de straat zat er een metalen schuif die omhoog en omlaag kon. Ik neem aan dat dat vanzelf ging als je de pas erbij hield. Achter de schuif zit een opening met daar een Mennekes stopcontact in.

Maar ik geloof dat na 2 maanden de schuiven aan beide zijden al continu open stonden (en dat doen ze nog steeds). Waarschijnlijk werkte dat in de praktijk toch ook niet zo mooi als in het lab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Een laadpaal hoeft ook niet echt vandalisme proof. Dat is de lantaarnpaal ook niet en je auto al helemaal niet.
En als ze tegenwoordig wat willen slopen dan steken ze je auto in brand of je banden lek. Dat is een stuk duurder dan een laadpaal met takjes erin.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Laatst online: 29-01 10:38
Ik heb vandaag voor het eerst een e-Golf in het wild gespot! Bij Fastned Palmpol. Er zaten twee dames met STORK bedrijfskleding in. Te roken en zich overduidelijk te vervelen, haha. Ik kan het verkeerd hebben maar ik had niet het idee dat ze het erg leuk vonden dat ze moesten laden ;)

Ze keken ook ietwat verbaasd toen ik met m'n enorm tevreden grijns mijn auto inplugde :P Ik vind het nog steeds briljant. Niet alleen het hele idee dat je voor weinig rijdt, en dat het simpelweg de toekomst is (beetje pioniersgevoel) maar ook gewoon de hele rij-ervaring. Het is zó veel lekkerder rijden dan een ICE auto. De complete ervaring is zó veel fijner. Geen stank, geen getril, geen herrie, geen versnellingen. Alles is zo veel soepeler, directer, minder ingewikkeld. Het is gewoon puur rijden. Maar goed, dat zullen jullie allemaal kunnen beamen... ;)

Ik heb mijn vader vandaag voor het eerst in mijn auto laten rijden. Zijn eerste EV ervaring, dus ik liet hem meteen maar zelf rijden voor de ultieme ervaring. Hij is groot auto liefhebber en heeft menig sportieve en zeer luxe auto gehad. Grappig om te zien hoe enorm hij onder de indruk was. Niet alleen van de features en uitvoering van de Leaf, maar vooral van de rij-ervaring. Hij vond het fantastisch! Erg leuk. Hij wilde meteen alles van me weten. Hoe, wat, waar, welke modellen, kosten, mogelijkheden. Volgens mij heb ik een zieltje gewonnen >:)

[ Voor 24% gewijzigd door BezurK op 17-02-2016 21:55 . Reden: toevoeging ]

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

OK, OK, vandalismebestandig is te sterk gesteld :)
Wat ik bedoelde is dat bijvoorbeeld een RVS paal alleen al duurder is dan een EVSE (pilot signaal generator) + 3fase meter. En dan moet er hoedanook een Type 2 stopcontact in met actuator (€100+) en een behuizing op.

Als je zo goedkoop mogelijk een hele parkeerplaats van laadplekken wil voorzien denk ik niet dat bezuinigen op de EVSE's veel zin heeft. Taglezers/authenticatie centraal regelen heeft dan meer zin, dan is een seriële verbinding naar de EVSE's (powerline communicatie?) voldoende.

Ik denk wel dat EV-Box nu voldoende marge heeft ;)

BezurK schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 21:52:
Ik heb vandaag voor het eerst een e-Golf in het wild gespot! Bij Fastned Palmpol. Er zaten twee dames met STORK bedrijfskleding in. Te roken en zich overduidelijk te vervelen, haha. Ik kan het verkeerd hebben maar ik had niet het idee dat ze het erg leuk vonden dat ze moesten laden ;)
Misschien mochten ze elkaar niet? Ik heb geen idee, hoor. Zeker als je zo'n auto voor je werk moet rijden lijkt het mij niet zo'n probleem. Je werkgever weet dan dat je er langer over doet omdat je moet laden etc. Gratis extra pauze.

Misschien ruzie wie op de wifi mocht en wie zijn databundel moest gebruiken?

Alleen als je er dan in het weekend (prive) mee weg wil is dat wat anders. Maar ik neem aan dat ze dat niet in bedrijfskleding doen.
Hij vond het fantastisch! Erg leuk. Hij wilde meteen alles van me weten. Hoe, wat, waar, welke modellen, kosten, mogelijkheden. Volgens mij heb ik een zieltje gewonnen >:)
Ja, het is erg grappig om te zien dat mensen ontdekken dat het geweldig is. Vooral als ze van te voren zoiets hebben van "jajaja, het zal wel".
Proton_ schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:13:
OK, OK, vandalismebestandig is te sterk gesteld :)
Wat ik bedoelde is dat bijvoorbeeld een RVS paal alleen al duurder is dan een EVSE (pilot signaal generator) + 3fase meter
Het hoeft natuurlijk geen RVS te zijn. Ik heb geen idee hoe duur die straatkasten zijn van de kabelboeren, telecom etc. Daar stop je ook makkelijk een paar contactdozen in, lijkt mij. Die dingen staan ook jaren buiten en zijn voor zover ik weet gewoon van staal. Ik heb proberen op te zoeken en kan genoeg sites vinden, maar dat zijn allemaal van die "neem contact met osn op voor een offerte" zaken.
Als je zo goedkoop mogelijk een hele parkeerplaats van laadplekken wil voorzien denk ik niet dat bezuinigen op de EVSE's veel zin heeft. Taglezers/authenticatie centraal regelen heeft dan meer zin, dan is een seriële verbinding naar de EVSE's (powerline communicatie?) voldoende.
Powerline communicatie zal wel niet lukken. Dat is erg gevoelig voor allerlei storingen (maw koelkast aan, signaal weg) en ik heb zo maar het idee dat een paar ladende auto's die storingen wel zal veroorzaken.

Als ik al zie wat ze aan ons bedrijf hebben durven te vragen voor drie "simpele" WCD's aan de buitenkant van het pand denk ik dat als je dit professioneel wil laten aanleggen het wel behoorlijk in de papieren gaat lopen.
Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/articleimage/14403/1000.jpeg

laadsystemen die in straatverlichting of in het dak van parkeergarages zijn te bouwen

De Leviamp combineert een opvallende verlichting met een laadoplossing die uit het plafond naar beneden klapt. Als er een gewone benzine-auto parkeert zit de laadpaal dan ook niet in de weg.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:02

databeestje

Von PrutsHausen

ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:45:
[afbeelding]

laadsystemen die in straatverlichting of in het dak van parkeergarages zijn te bouwen

De Leviamp combineert een opvallende verlichting met een laadoplossing die uit het plafond naar beneden klapt. Als er een gewone benzine-auto parkeert zit de laadpaal dan ook niet in de weg.
Die hangen toch altijd aan de wand?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als die laadpaal tegen de muur staat zit die ook niet in de weg.
Maar goh, laadpalen in lantaarnpalen. Daar had ik nog niet aan gedacht. O-)

Afbeeldingslocatie: http://www.egear.be/wp-content/uploads/2016/02/Hyundai-IONIQ-rijbereik.jpg

Volgens het Britse Autocar magazine krijgt de 100% elektrische Hyundai IONIQ een rijbereik van 250 km.

Hyundai zou voor de elektrische IONIQ een range van 155 mijl of 250 km vooropstellen. Men zegt er niet bij of ze daarmee reële of officiële range bedoelen maar ik vermoed dat het om het laatste gaat. 250 km is immers de standaard voor elektrische wagens die momenteel op de markt zijn. De Nissan LEAF 30 kWh heeft een officieel rijbereik van 250 km, de Renault ZOE 240 km en de Mercedes B250e 230 km.

Eind 2016 op de Belgische markt

Volgens de Belgische Hyundai invoerder komen zowel de elektrische als de hybride IONIQ nog in 2016 op de markt, namelijk in het vierde kwartaal. Volgende maand zal de auto te zien zijn op het autosalon van Genève dat de deuren opent van 3 tot 13 maart.
Maasluip schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:53:
Als die laadpaal tegen de muur staat zit die ook niet in de weg.
Wel makkelijk :+

Afbeeldingslocatie: http://www.mittelbayerische.de/imgserver/_thumbnails/images/34/3179000/3178986/779x467.jpg

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:54:
Hyundai zou voor de elektrische IONIQ een range van 155 mijl of 250 km vooropstellen. Men zegt er niet bij of ze daarmee reële of officiële range bedoelen maar ik vermoed dat het om het laatste gaat. 250 km is immers de standaard voor elektrische wagens die momenteel op de markt zijn. De Nissan LEAF 30 kWh heeft een officieel rijbereik van 250 km, de Renault ZOE 240 km en de Mercedes B250e 230 km.
Even een oneerbiedig voorstel van mijn kant, kunnen we aub niet meer NEDC bereik quoten uit persberichten? Die slaan namelijk helemaal nergens op en daar is niemand mee geholpen. Dit is niet persoonlijk bedoeld maar meer een observatie.

Als we de 30% regel hanteren zou dit uitkomen op iets meer dan 100 mijl EPA wat neer komt op circa 160 km, net als een Leaf 30 kWh

• TheGhostInc
  • Niet online
databeestje schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:01:
Even een oneerbiedig voorstel van mijn kant, kunnen we aub niet meer NEDC bereik quoten uit persberichten? Die slaan namelijk helemaal nergens op en daar is niemand mee geholpen. Dit is niet persoonlijk bedoeld maar meer een observatie.
Met plofauto's heb je toch een beetje hetzelfde. Daar is het verbruik in werkelijkheid ook anders en dan sta je toch vaker bij een tankstation dan gepland.

Maar heel oneerbiedig gezegd, zit er nu echt nog zoveel verschil tussen deze auto's? Als ik 30kWh accu heb, dan heb ik, uhm, 30kWh capaciteit. Die accu's lijken allemaal nog sprekend op elkaar ook. Dan zit er nog een elektromotor in die... ja... heel efficiënt is. Dan blijft het een beetje bij aerodynamica en andere sluipposten.

Als je dan een eGolf, i3 of Leaf naast elkaar zet, dan valt het (als ik me niet verkijk) allemaal binnen 10%. De Model S komt volgens mij iets hoger uit, maar ja, dat is ook wel een iets andere auto.

En de verschillen worden in de toekomst waarschijnlijk alleen maar kleiner doordat de techniek verbeterd, maar dat vooral zal betekenen meer efficiency. Dus die paar procent die je nu kwijt raakt in de auto zal alleen maar minder worden.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:47
Maasluip schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:53:
Leuk idee, alleen een groot probleem in Nederland (en wellicht ook Duitsland?). Voor zover ik weet worden lantaarnpalen soms ook aangesloten op een hulpader in de laagspanningskabels. Die hebben maar een beperkte capaciteit, dus ik vraag me af of je daar uberhaupt een auto aan toe wilt voegen...

Sowieso wordt dat nog weer een leuke kwesite. Openbare verlichting heeft namelijk een 6A aansluiting (goedkoper bij de netbeheerder) dan ipv een 35A/3x25A aansluiting.

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 18-02-2016 15:31 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TheGhostInc schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:18:
[...]

Met plofauto's heb je toch een beetje hetzelfde. Daar is het verbruik in werkelijkheid ook anders en dan sta je toch vaker bij een tankstation dan gepland.
Je zou toch denken dat het bij elektrische auto's veel meer overeen moet komen. Bij auto's met verbrandingsmotoren heb je alle ongein van start-stop dat onevenredig veel meegenomen wordt, de vraag in welke versnelling je moet accelereren en zo.
Bij een elektrische auto zijn er veel minder variabelen. Er is sowieso geen verbruik bij stilstand en langzaam optrekken is gewoon een kwestie van het gas niet te ver indrukken.
Maar goed, het geeft wel te denken als er gewoon geen correlatie tussen NEDC verbruik en werkelijk verbruik is: ZuinigeRijder in "Elektrische auto's"

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 12:10

ktf

TheGhostInc schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:18:
Ja en nee.

Als je met een ICE op de snelweg 90km/h gaat cruisen, zul je in veel gevallen *zuiniger* rijden dan de specificatie. Dat komt om dat een plofauto op die snelheid ongeveer op zijn zuinigst loopt. Mijn vaders diesel heeft 27km/L als specificatie, maar ik haal als ik mijn best doe 35km/L.

Bij een elektroauto geldt echter: hoe langzamer, hoe zuiniger, totdat bij een km op 30 per uur je geluidsinstallatie meer begint te verbruiken dan de tractie. Daarom is de afwijking van de NEDC bij elektro-auto's *veel* groter dan bij plofauto's: die test is bij veel lagere snelheden.

Overigens lijken veel mensen niet te bevatten dat dit voor een groot deel een continentaal-Europees probleem is. In Groot-Britannie, grote delen van de VS en Japan om maar een paar eerste-wereld-landen te noemen, mag je nergens 130km/h knallen. Hier een mooi plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/29/World_Speed_Limits.svg/640px-World_Speed_Limits.svg.png

[ Voor 20% gewijzigd door ktf op 18-02-2016 18:58 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

databeestje schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:01:
[...]

Toen ik nog bij Volkswagen werkte was dat ook een keer onderdeel van discussie. Klanten hebben niks aan een NEFZ waarde van 190 km als ze in de winter niet eens de helft halen. Uiteindelijk gekozen om klanten eerlijk te informeren door realistische(re) waardes voor het bereik te communiceren. Maar niemand snijdt zichzelf graag in de vingers, als de concurrenten minder conservatief zijn in hun berekeningen kan de klant je daar natuurlijk op afrekenen. En dat geeft meteen ook aan waarom de NEFZ waarde interessant blijft, om datgene waar het voor bedoelt is: auto's onder elkaar vergelijken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Grappig dat de ANWB er net een artikeltje aan gewijd heeft. Een 30% afwijking ook bij benzine auto's is toch wel een dingetje. http://www.anwb.nl/auto/n...016?ovaherk=news-and-tips

Ik begrijp dat er vergelijkende waardes moeten zijn tussen de auto's, maar dan moeten de cijfers die op papier staan natuurlijk wel ergens op slaan. Als er staat dat het gemiddeld verbruik van de Mitsubishi Spacestar 4,2l/100km is en deze vervolgens in de praktijk 5,2l/100km (zelf gestest voornamelijk ~80km/h) verbruikt dan is dat iets waar de klant wel rekening mee moet houden, want voor het praktijkverbruik betaal je uiteindelijk, of dat nu elektrisch of wat dan ook is.

Het verbruik van de Miev staat er als 120Wh/km fabrieksopgaaf, maar in de praktijk met de winter en de kachel aan is het eerder 180Wh/km. Niet geheel onbelangrijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:50

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

databeestje schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:07:
Grappig dat de ANWB er net een artikeltje aan gewijd heeft. Een 30% afwijking ook bij benzine auto's is toch wel een dingetje. http://www.anwb.nl/auto/n...016?ovaherk=news-and-tips

Ik begrijp dat er vergelijkende waardes moeten zijn tussen de auto's, maar dan moeten de cijfers die op papier staan natuurlijk wel ergens op slaan. Als er staat dat het gemiddeld verbruik van de Mitsubishi Spacestar 4,2l/100km is en deze vervolgens in de praktijk 5,2l/100km (zelf gestest voornamelijk ~80km/h) verbruikt dan is dat iets waar de klant wel rekening mee moet houden, want voor het praktijkverbruik betaal je uiteindelijk, of dat nu elektrisch of wat dan ook is.

Het verbruik van de Miev staat er als 120Wh/km fabrieksopgaaf, maar in de praktijk met de winter en de kachel aan is het eerder 180Wh/km. Niet geheel onbelangrijk :)
En in de zomer met de airco aan is dat ook niet mis :(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Damic schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 18:25:
[...]
En in de zomer met de airco aan is dat ook niet mis :(
Veel erger dan de 4kW die m'n heater verstookt als de auto bevroren is kan het niet zijn hoop ik? ;) Hoeveel verstookt een airco als het buiten bloedheet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik hoop dat je de heater in stand sauna zet als je aan de lader hangt, trouwens verwarmingsweerstanden zijn zo goed als resistief en een airco pomp is een motor dus inductief.

Wat een airco verbruikt weet ik niet maar volgens mij (in de env200) was dit toch een paar kW owja dit was als het buiten een graad of 15 was :)

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 19-02-2016 18:33 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Damic schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 18:32:
Ik hoop dat je de heater in stand sauna zet als je aan de lader hangt, trouwens verwarmingsweerstanden zijn zo goed als resistief en een airco pomp is een motor dus inductief.

Wat een airco verbruikt weet ik niet maar volgens mij (in de env200) was dit toch een paar kW owja dit was als het buiten een graad of 15 was :)
Een beetje elektrische verwarming is tegenwoordig een warmtepomp met een COP van 4 of beter. Dat scheelt je dus een factor 4 op het energieverbruik.
Alleen dat rendement stort flink in als het echt koud wordt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RocketKoen schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 19:01:
[...]

Een beetje elektrische verwarming is tegenwoordig een warmtepomp met een COP van 4 of beter. Dat scheelt je dus een factor 4 op het energieverbruik.
Alleen dat rendement stort flink in als het echt koud wordt.
Ach, hard rijden is nog erger. Met mijn koekblik verbruik ik 16 kW bij 100 km/uur en meer dan 2x zoveel bij 130 km/uur :Y Mijn warmtepomp is een van de betere, die springt maar af en toe een beetje aan bij "driver only".

Afbeeldingslocatie: https://bodypegasus.files.wordpress.com/2010/03/grafiek-luchtweerstand.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-02-2016 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 19:11:
[...]

Ach, hard rijden is nog erger. Met mijn koekblik verbruik ik 16 kW bij 100 km/uur en meer dan 2x zoveel bij 130 km/uur :Y Mijn warmtepomp is een van de betere, die springt maar af en toe een beetje aan bij "driver only".

[afbeelding]
Als ze de koeling van de motor en accu kunnen gebruiken voor verwarming van de auto kan dat een hoop schelen als je onderweg bent. Net als bij een ICE

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RocketKoen schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 19:41:
[...]

Als ze de koeling van de motor en accu kunnen gebruiken voor verwarming van de auto kan dat een hoop schelen als je onderweg bent. Net als bij een ICE
Inderdaad wordt bij de Kia Soul EV de restwarmte gebruikt voor de verwarming. Echter de warmte die vrijkomt bij een EV is beduidend minder dan bij een ICE, zeker bij deze lage temperaturen. De accu's blijven relatief koud. Maar alle beetjes helpen bij de Soul oOo *O* oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-10 17:30

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:07:

Ik vertrek morgen ochtend weer naar Noorwegen met de S voor een rit van 6.000km. Gok dat ik toch wel gemiddeld op 220Wh/km uit ga komen. Iets minder zuinig dat de Miev ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Snow_King schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 22:42:
[...]

Ik vertrek morgen ochtend weer naar Noorwegen met de S voor een rit van 6.000km. Gok dat ik toch wel gemiddeld op 220Wh/km uit ga komen. Iets minder zuinig dat de Miev ;)
Veel plezier. In Noorwegen staan in ieder geval al aardig wat super chargers. Ga je weer richting Noordkaap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Erasmo schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 23:02:
[...]

Veel plezier. In Noorwegen staan in ieder geval al aardig wat super chargers. Ga je weer richting Noordkaap?
Veel Supercharger en CHAdeMO. Ga de poolcirkel over naar de Lofoten eilanden.

Vind het een prachtige reis, maar ook zo tof om met een EV te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Snow_King schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 07:00:
[...]

Veel Supercharger en CHAdeMO. Ga de poolcirkel over naar de Lofoten eilanden.

Vind het een prachtige reis, maar ook zo tof om met een EV te doen.
Ga je weer een blogje doen?

Ik hoop met de Zero eind lente ook Chademo hoppend richting Noordkaap te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Erasmo schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 09:17:
[...]

Ga je weer een blogje doen?

Ik hoop met de Zero eind lente ook Chademo hoppend richting Noordkaap te gaan.
Ja, zeker doen, mooie rit! Mijn blog ga ik weer bij houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://thewirecutter5.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/02/01-electric-vehicles-kia-soul-ev-630.jpg

Kia Soul EV de beste elektrische auto.
Engels, maar geeft veel informatie over andere elektrische auto's en waar op te letten.

Wrapping it up

The Kia Soul EV is the best of what’s currently available among affordable EVs. It has a useful range of 93 miles and all the necessary equipment to help drivers make the most of the range available. It’s also a handy, useful, and practical package that hasn’t made sacrifices in its transition from gas to electric power, and the price is reasonable if you qualify for the full federal tax credit. If price is no concern for you, get a Tesla; otherwise, the Kia Soul EV is the best of what you’ll find out there.

Afbeeldingslocatie: http://thewirecutter.com/wp-content/uploads/2016/02/07-electric-vehicles-kia-soul-interior-630.jpg

Afbeeldingslocatie: http://thewirecutter.com/wp-content/uploads/2016/02/09-electric-vehicles-kia-soul-console-630.jpg

Afbeeldingslocatie: http://thewirecutter.com/wp-content/uploads/2016/02/08-electric-vehicle-kia-soul-630.jpg

Afbeeldingslocatie: http://thewirecutter5.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/02/electric-vehicle-GIF-630.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

...in de USA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Er staat nu een post dat de Hyundai Ioniq een 28kWh accu krijgt in de BEV variant. Daat maakt deze hetzelfde als de rest. Dat zou neer komen op circa 105 mijl epa. Zegmaar 150 km.

Op zich wel logisch, het is een basis model dat zowel als ice, phev en bev gemaakt gaat worden. Dan kan je maar zoveel accus kwijt.

We wachten maar gewoon op de Opel Ampera-e die ons 2017 in sleept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Net op Discovery was er een programma over Rolls-Royce, over het ontwikkelen van de custom eisen van klanten.
Dat zou toch eens een geweldige partnership met Tesla kunnen zijn, een elektrische Rolls. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
Ze hebben daar alle auto's getest die we hier ook hebben toch...? En volgens mij hebben de reviewers nou niet per sé andere eisen dan wij hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

fruitbakje schreef op zondag 21 februari 2016 @ 11:32:
[...]

Ze hebben daar alle auto's getest die we hier ook hebben toch...? En volgens mij hebben de reviewers nou niet per sé andere eisen dan wij hier.
Geen Renault of BYD, om maar wat te noemen. Ook geen Nissan Evalia.
Dan nog is het een terechte winnaar denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:18

empy

Rijdt rondjes

Maasluip schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 23:11:
Net op Discovery was er een programma over Rolls-Royce, over het ontwikkelen van de custom eisen van klanten.
Dat zou toch eens een geweldige partnership met Tesla kunnen zijn, een elektrische Rolls. :)
Die is er wel in prototype geweest, de phantom EX102 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maasluip schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 23:11:
Als je jezelf toch een RR kan veroorloven kan er ook nog wel een Tesla af om de powertrain over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Tesla en BMW Group die samen werken in producten? Lijkt me niet, ook omdat de buren in Stuttgart al met Tesla hebben samen gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier in Nederland is er nog alleen maar de Renault extra te verkrijgen en die is niet beter dan de Kia Soul EV ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

ZuinigeRijder schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:10:
[...]
Hier in Nederland is er nog alleen maar de Renault extra te verkrijgen en die is niet beter dan de Kia Soul EV ;)
Proton_ in "Elektrische auto's"
Eens.
Hoewel de Evalia met een 30kWh accu wel eens heel hoog zou kunnen scoren.
De Zoe moet een software upgrade, grotere accu en CCS hebben om na 2016 nog mee te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
En de leaf zou voor het mooie met 11 of 22 Kw op 3 fasen moeten kunnen laden via een type 2 stekker.
Doordat die nu op 1 fase kan laden ben je thuis praktisch beperkt tot 16a (=3,6kW) dus 8 uur laden voor 30kWh. En snel laden op bestemming zit er niet echt in zo (welk laadpunt doet nou 7kW op 1 fase?)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/t24xuggaty9c_wd640.jpg/volkswagen-moet-mogelijk-elektrische-autos-maken-in-vs.jpg

Volkswagen moet mogelijk elektrische auto's maken in VS

Volkswagen moet mogelijk als goedmakertje voor het dieselschandaal elektrische auto's gaan produceren in de Verenigde Staten.

Volgens Welt am Sonntag wordt besproken of en in welke omvang Volkswagen elektrische auto's kan gaan bouwen in zijn fabriek in Chattanooga, in de staat Tennessee.

Het bedrijf zou daarnaast als straf verplicht kunnen worden mee te werken aan de opbouw van een netwerk van laadpalen in de VS.

De Amerikaanse overheid zou het schandaal rond Volkswagen op die manier willen aangrijpen om de verkoop van elektrische auto's een impuls te geven. Die bleef de laatste jaren namelijk ver achter bij de eigen doelstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:25

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ZuinigeRijder schreef op zondag 21 februari 2016 @ 17:43:
[afbeelding]

Volkswagen moet mogelijk als goedmakertje voor het dieselschandaal elektrische auto's gaan produceren in de Verenigde Staten.

Volgens Welt am Sonntag wordt besproken of en in welke omvang Volkswagen elektrische auto's kan gaan bouwen in zijn fabriek in Chattanooga, in de staat Tennessee.

Het bedrijf zou daarnaast als straf verplicht kunnen worden mee te werken aan de opbouw van een netwerk van laadpalen in de VS.

De Amerikaanse overheid zou het schandaal rond Volkswagen op die manier willen aangrijpen om de verkoop van elektrische auto's een impuls te geven. Die bleef de laatste jaren namelijk ver achter bij de eigen doelstellingen.
Best ironisch dat het bedrijf wat hybrid nog niet heel lang verketterde nu wellicht verplicht moet meewerken aan de elektrificering van het wagenpark in de VS :P

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
NovapaX schreef op zondag 21 februari 2016 @ 16:58:
En de leaf zou voor het mooie met 11 of 22 Kw op 3 fasen moeten kunnen laden via een type 2 stekker.
Doordat die nu op 1 fase kan laden ben je thuis praktisch beperkt tot 16a (=3,6kW) dus 8 uur laden voor 30kWh. En snel laden op bestemming zit er niet echt in zo (welk laadpunt doet nou 7kW op 1 fase?)
Hoezo? Hij ondersteund toch gewoon 32A op 1 fase? Ik laad bij de meeste palen echt wel sneller dan 8 uur, hoor. Ik heb thuis ook gewoon een 32A lader (1 fase).

Ik ga morgen ineens een leuke tour maken. We gaan een midweekje met het gezin naar Texel. Zouden we met de ICE van mijn vrouw doen (want station, makkelijker) maar die heeft het gisteren begeven. Koppeling (drukgroep) kapot. Het zoveelste probleem het afgelopen jaar. Super balen, natuurlijk. Maar eigenlijk alleen vanwege de kosten, want nu "moeten" we morgen met de Leaf naar Texel en dat vind ik natuurlijk alleen maar leuk 8)

Enige jammere is dat we op het park de auto niet mogen/kunnen laden. Ze willen zelfs geen regulier stopcontact beschikbaar stellen. Ik ben dus aangewezen op de publieke laadpalen en die zijn minstens een km of 3 bij ons verblijf vandaan. Dus even inprikken en teruglopen wordt 'm niet. Nog even zien hoe we dat gaan doen, dus. Dat wordt denk ik uit eten en laden, boodschappen doen en laden, uitje naar Ecomare en laden, etc. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
Is er iemand die ervaring heeft met de Twizy en onderhouds kosten?

Gezien het een "quad" is op papier, wat betekent dit met de verzekering?
Voor iemand iemand uit 87' : wat kost een allrisk verzekering met 4/5 schadevrije jaren?

**edit**
Wij hebben momenteel een seat arosa 1.4 benzine uit 2003 (model 2003-2008) en een voormalig MRB vrije grande punto 1.3 multijet uit december 2011

Gezien we allebij redelijk dicht bij het werk wonen overweeg ik de arosa te ruilen voor een twizy (en dat moet rendabel zijn betreft totaal plaatje)

Wij hebben ook een (verwachting) overschot van 1000kwh per jaar van de zonnepanelen

[ Voor 51% gewijzigd door Stef87 op 21-02-2016 19:15 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:15
databeestje schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 22:53:
Er staat nu een post dat de Hyundai Ioniq een 28kWh accu krijgt in de BEV variant. Daat maakt deze hetzelfde als de rest. Dat zou neer komen op circa 105 mijl epa. Zegmaar 150 km.

Op zich wel logisch, het is een basis model dat zowel als ice, phev en bev gemaakt gaat worden. Dan kan je maar zoveel accus kwijt.

We wachten maar gewoon op de Opel Ampera-e die ons 2017 in sleept.
Ik zie het ook nu. Als dit klopt gaat het hem niet worden helaas :|

The all-electric version of the IONIQ – named simply “electric”, which will be released in the US in August/September, comes equipped with a 28 kWh battery supplied by LG Chem (under the back seat), which is good for 169 km/105 miles of range in South Korea. We had earlier hoped the IONIQ would at least up the ante to 120 – 130 miles of range.

Dan toch maar wachten op de Opel Ampera-e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

BezurK schreef op zondag 21 februari 2016 @ 19:02:
[...]
Enige jammere is dat we op het park de auto niet mogen/kunnen laden. Ze willen zelfs geen regulier stopcontact beschikbaar stellen. Ik ben dus aangewezen op de publieke laadpalen en die zijn minstens een km of 3 bij ons verblijf vandaan. Dus even inprikken en teruglopen wordt 'm niet. Nog even zien hoe we dat gaan doen, dus. Dat wordt denk ik uit eten en laden, boodschappen doen en laden, uitje naar Ecomare en laden, etc. :+
Alle strand opgangen hebben een laadpaal gekregen. Er is evengoed nog wel wat goodwil bij de texelaars. Gelukkig zijn er al wat jaren laadpalen. Onder andere ook bij supermarkten, zoals een spar in de zuidpunt van het eiland.

Ik was ook positief verrast dat er een paal bij de sluftervallei staat, aangezien we hier met de wandelroute gemiddeld 2 tot 4 uur doorbrengen is dat lang niet verschrikkelijk. Het restaurant daar kan ik ook aanraden, daar eten we altijd lekker. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NovapaX schreef op zondag 21 februari 2016 @ 16:58:
Een 22 kW laadpunt kan dat dus wel. Alleen zijn die er niet zo heel veel volgens mij.
BezurK schreef op zondag 21 februari 2016 @ 19:02:
[...]
Hoezo? Hij ondersteund toch gewoon 32A op 1 fase? Ik laad bij de meeste palen echt wel sneller dan 8 uur, hoor. Ik heb thuis ook gewoon een 32A lader (1 fase).
Het zou veel handiger zijn als al die Aziatische/Amerikaanse auto's 3-fasen ondersteunen. Dan kan je bij zowat elke openbare paal op 11 kW laden en ben je dus nog veel sneller klaar.

Heb jij wel 22 kW palen in de buurt staan? Hier zijn ze allemaal 11 kW, helaas.
Enige jammere is dat we op het park de auto niet mogen/kunnen laden. Ze willen zelfs geen regulier stopcontact beschikbaar stellen.
Verlengsnoer door een bovenlichtje? Ik neem aan dat in het huisje wel een waterkoker zit en die trekken meestal ook wel >2kW. Dus op 10A zou je gewoon moeten kunnen laden. Officieel wordt het niet aangeraden, maar ik gebruik met enige regelmaat een verlengsnoer en tot nu toe is er niets in de brand gevlogen. Ik laad op die manier meestal wel overdag en onder redelijk toezicht.
Stef87 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 19:11:
Gezien we allebij redelijk dicht bij het werk wonen overweeg ik de arosa te ruilen voor een twizy (en dat moet rendabel zijn betreft totaal plaatje)
Bij een Twizy moet je altijd accu huur betalen en dat maakt dat het minstens net zo duur is als benzine; alleen de accuhuur is al minimaal 5 ct/km en dan moet je nog aardig wat rijden ook.

Als je gratis stroom hebt dan is de totaalprijs wellicht niet hoger, maar ik neem aan dat je overdag de Twizy op de zaak hebt staan en niet thuis aan het laden op de zonnepanelen? Als je een terugdraaiende meter hebt (en dus geen slimme meter) dan is dat natuurlijk wel zo.

Een (elektrische) brommer is goedkoper, als je het per se rendabel wil houden. In een Twizy zit je ook niet droog maar natuurlijk wel droger dan op een brommer.

Afgelopen vrijdag ook een lekker dagje gereden. Eerst van Amersfoort naar Nijmegen. Helaas waren in de parkeergarage alle plekken bezet. Ik had van te voren nog wel gekeken op de apps. Daar stond dat er nog 1 paal was waar niet werd geladen. Dat klopte op zich wel, alleen stond er wel een Ampera geparkeerd met stekker in de paal die niet (meer?) aan het laden was. Geen zin om verder te zoeken/lopen dus maar geparkeerd op een gewone plek.
De volgende stop was (in de buurt van) Spijkenisse. Fastned bij Gorinchem gingen we niet halen. Dat was wel gelukt als we wel hadden kunnen laden in Nijmegen.
Dus via Oss gereden en daar bij Fastned geladen. In Rhoon geladen bij de ANWB en op locatie in een gewoon stopcontact zodat we 's avonds in 1 keer weer terug konden rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
[b]JeroenE schreef op maandag 22 februari 2016 @ 08:35

[..]

Verlengsnoer door een bovenlichtje? Ik neem aan dat in het huisje wel een waterkoker zit en die trekken meestal ook wel >2kW. Dus op 10A zou je gewoon moeten kunnen laden. Officieel wordt het niet aangeraden, maar ik gebruik met enige regelmaat een verlengsnoer en tot nu toe is er niets in de brand gevlogen. Ik laad op die manier meestal wel overdag en onder redelijk toezicht.

[...]
we zitten op Kustpark Texel (Roompot) waar ze centrale parkeerplaatsen hebben. Geen auto naast het huisje, dus. Maar idd, zoals hierboven al gezegd werd, er zijn genoeg publieke palen op Texel dus het wordt laden combineren met leuke uitstapjes ;) Komt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 03-10 11:37

MrScratch

I am rubber, you are glue

BezurK schreef op maandag 22 februari 2016 @ 08:58:
[...]

we zitten op Kustpark Texel (Roompot) waar ze centrale parkeerplaatsen hebben. Geen auto naast het huisje, dus. Maar idd, zoals hierboven al gezegd werd, er zijn genoeg publieke palen op Texel dus het wordt laden combineren met leuke uitstapjes ;) Komt goed!
Nou, reden dus om niet naar dit park te gaan. Dit noem ik nou niet echt een klantvriendelijke houding. Gelukkig zijn er ook parken die het anders doen op Texel.

Maar, inderdaad een positieve houding is het best. Maak er een laadfeestje van met uitstapjes. Komt het helemaal goed. Genoeg palen inderdaad zo op de laadpalenkaart te zien.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
ZuinigeRijder schreef op zondag 21 februari 2016 @ 17:43:
[afbeelding]

Tegelijkertijd laten ze de subsidie op Tesla's vervallen. Eigenlijk logisch natuurlijk, je kan dat onmogelijk eeuwig laten doorlopen.
Wel weer bizar dat ze het in de VS zo hebben geconstrueerd dat je met een hoger inkomen juist meer subsidie krijgt dan met een lager inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
fruitbakje schreef op maandag 22 februari 2016 @ 10:38:
[...]

Wel weer bizar dat ze het in de VS zo hebben geconstrueerd dat je met een hoger inkomen juist meer subsidie krijgt dan met een lager inkomen.
Als ik het zo lees is het hetzelfde als onze hypotheekrenteaftrek en andere aftrekposten. Je kunt niet meer van de belasting aftrekken dan dat je in de eerste instantie had moeten betalen. Daar kun je niet $7500 in mindering brengen op de belasting als je maar $5000 had moeten betalen, dat kan hier ook niet (enkele constructies zoals loonmiddeling daargelaten).

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Stef87 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 19:11:
Is er iemand die ervaring heeft met de Twizy en onderhouds kosten?

Gezien het een "quad" is op papier, wat betekent dit met de verzekering?
Voor iemand iemand uit 87' : wat kost een allrisk verzekering met 4/5 schadevrije jaren?

**edit**
Wij hebben momenteel een seat arosa 1.4 benzine uit 2003 (model 2003-2008) en een voormalig MRB vrije grande punto 1.3 multijet uit december 2011

Wij hebben ook een (verwachting) overschot van 1000kwh per jaar van de zonnepanelen
Wellicht is een Peugeot Ion/Citroen C-Zero/Mitsubishi i-Miev 2e hands ongeveer net zo duur als een Twizy met accu huur. Echter zit je dan wel droog. En door de kleine accu kan je met 3kW laden prima uit de voeten.

Mocht er na 2020 wegenbelasting voor elektrische auto's komen dan zijn deze automatisch een van de goedkoopste in verband met gewicht (1100 kg) of verbruik (12kWh/100km). Wellicht dat je alleen op basis van de wegenbelasting al een case kan maken voor zo'n "vervoersmiddel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
databeestje schreef op maandag 22 februari 2016 @ 13:53:
[...]

Wellicht is een Peugeot Ion/Citroen C-Zero/Mitsubishi i-Miev 2e hands ongeveer net zo duur als een Twizy met accu huur. Echter zit je dan wel droog. En door de kleine accu kan je met 3kW laden prima uit de voeten.

Mocht er na 2020 wegenbelasting voor elektrische auto's komen dan zijn deze automatisch een van de goedkoopste in verband met gewicht (1100 kg) of verbruik (12kWh/100km). Wellicht dat je alleen op basis van de wegenbelasting al een case kan maken voor zo'n "vervoersmiddel".
De accuhuur voor een Twizy zou 51 euro per maand kosten.

Op het moment betalen wij per maand 25/26 euro wegenbelasting (/mrb) per maand voor de arosa.

Tot 2020 betaal je iig geen mrb voor een Twizy? Zodra je dat wel moet doen zal de belasting ook lager uitvallen voor een "quad"? Het netto verschil is exclusief brandstof/onderhoud 25 euro per maand meer i.v.m. De accu huur.

Deze vragen kan ik dus nog niet echt beantwoord krijgen dmv google en vergelijkingssites om de resterende 25 euro p/maand te rechtvaardigen:

- onderhoudskosten van een moderne twizy vs. een 13j oude seat arosa (ik denk dat de twizy goedkoper is? Er word maar 5000/6000km gereden per jaar door mijn vriendin in het jaar)
- seat arosa heeft ongeveer 50 euro per maand kosten aan benzine, de twizy heeft eventueel een beschikking over 1000kwh per jaar aan overschot zonnepanelen
- verzekering van een twizy kan ik niet vergelijken bij bijvoorbeeld independer.nl omdat die er niet tussen staat? Iemand ervaring :)?? De arosa zou ook hier best duurder kunnen zijn.

De reden dat ik dit vraag is omdat ik stiekem al keek voor een elektrische scooter om elke dag 2x12km te rijden, wat mij tegen houd is rijden in de regen en de (waarschijnlijk) langere reistijd.

Nu rijd ik door de week 5x(12x2) km met mijn fiat grande punto (zuinig ding, ex mrb vrij) onze familie woont ver weg net als onze vrienden dus die auto moet voorlopig wel blijven :)

Er zijn ook laadpalen voor de zakelijke (gedeelde) plug in hybrides maar of ik er met een twizy kan laden, geen idee :) dit is wel aan te vragen bij het bedrijf.

Volgens mijn onderzoek zijn dit de laagste prijzen voor de volgende gebruikte elektrische autos:

- Twizy: 5500euro excl. accuhuur
- Imiev/c-zero: 11.000+ euro
- Nissan Leaf: 13.000 euro
- Renault Zoe: 12 a 14k excl accuhuur

In gebruikskosten lijkt de twizy, gezien zijn gewicht en evt ondehoudskosten/ verzekering "grof geschat" een van de goedkoopste in gebruik ?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Inmiddels heb ik er weer bijna 2.000km op zitten door Noorwegen heen en het valt mij op hoe laag mijn verbruik is.

Over 1861km zit ik op 210Wh/km. Dat met snelweg door Duitsland en Denemarken en daarna in de temperaturen onder 0 door Noorwegen rijden.

Valt mij hoe hoe belachelijk veel EV's je hier ziet. Vooral Model S en Leaf's, maar ook redelijk veel Zoe's en heb ook enkele Kia's gezien.

Voor de mensen die het leuk vinden, een stukje blog er bij: http://blog.widodh.nl/2016/02/from-middelburg-to-trondheim/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Snow_King schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:02:
Inmiddels heb ik er weer bijna 2.000km op zitten door Noorwegen heen en het valt mij op hoe laag mijn verbruik is.

Over 1861km zit ik op 210Wh/km. Dat met snelweg door Duitsland en Denemarken en daarna in de temperaturen onder 0 door Noorwegen rijden.

Valt mij hoe hoe belachelijk veel EV's je hier ziet. Vooral Model S en Leaf's, maar ook redelijk veel Zoe's en heb ook enkele Kia's gezien.

Voor de mensen die het leuk vinden, een stukje blog er bij: http://blog.widodh.nl/2016/02/from-middelburg-to-trondheim/
Leuk man :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-10 13:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Snow_King schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:02:
Inmiddels heb ik er weer bijna 2.000km ...................Noorwegen ....................

Ik had verwacht dat je niet in dezelfde "laadproblemen" zou trappen (koude nacht).

En Lillehammer was ook (mogelijk) druk vanwege http://www.nocnsf.nl/lillehammer2016

Ben ik ineens naar Noorwegen vakanties aan het kijken.........

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ollie1965 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 23:35:
[...]

Ik had verwacht dat je niet in dezelfde "laadproblemen" zou trappen (koude nacht).

En Lillehammer was ook (mogelijk) druk vanwege http://www.nocnsf.nl/lillehammer2016

Ben ik ineens naar Noorwegen vakanties aan het kijken.........
Ik had eigenlijk verwacht dat -7C niet koud genoeg was, wel dus.

Ik had verder alle tijd, dus geen probleem!

En de spelen hadden er ook mee te maken gok ik ja. Toch mooi om 10 stalls vol te zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Stef87 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 18:13:
[...]
De accuhuur voor een Twizy zou 51 euro per maand kosten.

Op het moment betalen wij per maand 25/26 euro wegenbelasting (/mrb) per maand voor de arosa.

Tot 2020 betaal je iig geen mrb voor een Twizy? Zodra je dat wel moet doen zal de belasting ook lager uitvallen voor een "quad"? Het netto verschil is exclusief brandstof/onderhoud 25 euro per maand meer i.v.m. De accu huur.
Ik had verwacht dat de Twizy die 80km gaat als een auto geclassificeerd zou worden, apart.
De eerste Twizy die op autoscout24 staat bekeken, kenteken in de RDW gestoken en daar komt uit dat het driewieler is. https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=19xdj1

Dan is het dus een drie wieler bij deze :D

Op dit moment kost de Miev mij 30 euro verzekering all-risk via de ANWB en gebruik ik ongeveer 80 euro elektra per maand in combinatie met thuis en laden via TNM. Dat is voor 60.208 - 61.925 (05-01-2016 - 05-02-2016). ~1700km.
De reden dat ik dit vraag is omdat ik stiekem al keek voor een elektrische scooter om elke dag 2x12km te rijden, wat mij tegen houd is rijden in de regen en de (waarschijnlijk) langere reistijd.
Daarom heb ik gekozen voor een dak en deuren met ramen :+
Nu rijd ik door de week 5x(12x2) km met mijn fiat grande punto (zuinig ding, ex mrb vrij) onze familie woont ver weg net als onze vrienden dus die auto moet voorlopig wel blijven :)

Er zijn ook laadpalen voor de zakelijke (gedeelde) plug in hybrides maar of ik er met een twizy kan laden, geen idee :) dit is wel aan te vragen bij het bedrijf.
Jawel, de Twizy heeft een Schuko met krulkabel in een bakje voorop zitten voor het laden, er zijn verloopkabels voor laadpalen zodat je deze kan gebruiken, dat wordt door anderen op het forum ook al gedaan voor onder andere elektrische motorfietsen.

Een van de doorslaggevende dingen voor mij was de Chademo snellaad aansluiting op de Miev, dan kan ik met 30kW de snelladers gebruiken en relatief makkelijk wat verder komen als ik dat wil. Dat werkt erg prettig.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

databeestje schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:00:
[...]

Ik had verwacht dat de Twizy die 80km gaat als een auto geclassificeerd zou worden, apart.
De eerste Twizy die op autoscout24 staat bekeken, kenteken in de RDW gestoken en daar komt uit dat het driewieler is. https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=19xdj1

Dan is het dus een drie wieler bij deze :D
Dat is een regel die al ver terug gaat en waar motorvoertuigen met een leeg gewicht van minder dan 400 kg officieel als motorfiets worden aangemerkt waardoor je ze dus ook met rijbewijs A mag besturen.
En dan worden ze officieel driewieler genoemd, ook als ze vier wielen hebben.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
En dat mag het leeggewicht zijn exclusief de accu's, als ik het goed heb.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/fwsxzsla5pvw_wd1280.jpg/

Elektrische auto Nissan Leaf eenvoudig te hacken

Tja, de Nissan Leaf app communiceert met een website die niet erg secure is. Met het VIN number kun je informatie opvragen van Nissan Leaf eigenaars. En is ook te hacken.
Oliemaatschappijen onderschatten de opmars van de elektrische-auto

Op dit moment zijn er ongeveer een miljard auto’s op de wereld. Volgens de OPEC zal slechts één procent van alle auto’s in 2040 een stekker hebben. Maar daar zou de OPEC ze wel eens goed fout kunnen zitten. In 2020 zijn elektrische auto’s sneller, goedkoper en veel makkelijker in gebruik dan benzineauto’s. En in tegenstelling tot de OPEC, verwachten de productenen van elektrische auto’s in de nabije toekomst nog veel meer elektrische auto’s met een stekker te verkopen. Wat als mensen daardoor geen olie meer afnemen? Volgens de berekeningen in het filmpje is het duidelijk: als de cijfers kloppen is peak oil dichterbij dan we denken en kan het binnen tien jaar zover zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.zerauto.nl/wp-content/uploads/2016/02/56c622131e00002100702603.jpeg

Het is tijd om de elektrische auto opnieuw te killen

In de jaren ’90 slaagden olie- en autobedrijven erin de elektrische auto om zeep te helpen. Miljardairs Charles en David Koch beramen een nieuwe moord.

Koch Industries is een Amerikaanse multinational. Via dochterondernemingen is de groep actief in onder meer de gas- chemie- en uiteraard de oliesector. De conservatieve broers willen zo’n 9 miljoen euro per jaar investeren in hun kruistocht tegen de elektrische auto. Ja, echt. Dat geld gaat naar campagnevoering tegen de EV.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ZuinigeRijder schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 11:21:

Volgens de berekeningen in het filmpje is het duidelijk: als de cijfers kloppen is peak oil dichterbij dan we denken en kan het binnen tien jaar zover zijn.
Volgens mij is dat niet helemaal de definitie van peak oil. Volgens mij is de algemene gedachte achter peak oil dat dat het punt is waarop de maximale olieproductie bereikt kan worden en waarna de olieprijs stijgt door achterblijvend aanbod.

Een situatie waar de olieproductie piekt vanwege afnemende vraag is anders omdat de olieprijs daarna niet stijgt en dus ook geen negatieve effecten op de economie heeft.
Met elektrische auto's en hernieuwbare energiebronnen kan de peak oil zoals altijd gevreesd werd wel eens helemaal niet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Het is te hopen dat we "peak oil" nooit zullen behalen. Als we ooit op dat punt komen is het vrijwel zeker dat álle fossiele brandstoffen die in de aardkorst zitten, gedelft zullen worden. Althans, tot op het punt dat we allemaal verdrinken in de zee of verbranden in de woestijn.

• styno
  • Laatst online: 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

mcDavid schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 14:03:
Het is te hopen dat we "peak oil" nooit zullen behalen. Als we ooit op dat punt komen is het vrijwel zeker dat álle fossiele brandstoffen die in de aardkorst zitten, gedelft zullen worden. Althans, tot op het punt dat we allemaal verdrinken in de zee of verbranden in de woestijn.
Als we vandaag besluiten te stoppen olie te verbruiken is peak oil al bereikt ;)
Peak oil is the point in time when the maximum rate of crude oil extraction is reached, after which the rate of extraction is expected to begin to decline… forever.
Peak oil heeft dus niet per definitie iets van doen met de technische haalbaarheid van productievolumes per dag of prijzen maar simpelweg met 'hoogste productievolume per dag'. Oorzaak onafhankelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door styno op 25-02-2016 14:34 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• NielsTn
  • Laatst online: 02-10 13:49
ZuinigeRijder schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 11:13:...
Elektrische auto Nissan Leaf eenvoudig te hacken

Tja, de Nissan Leaf app communiceert met een website die niet erg secure is. Met het VIN number kun je informatie opvragen van Nissan Leaf eigenaars. En is ook te hacken.
De Renault Zoe schijnt toch betere beveiliging te hebben. Louter een VIN nummer is onvoldoende, er vindt nog meer authenticatie plaats.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
mcDavid schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 14:03:
Nou nou, dat zal wel meevallen denk je niet?
In de afgelopen miljoenen jaren hebben we wel vaker ijstijden en warme periodes gehad, van een volledige zandvlakte tussen Nederland en Engeland, tot een groene Noordpool met een erg aangename temperatuur...

Toch heeft het leven op aarde dit allemaal overleefd en waren het niet fossiele brandstoffen en CO2 door menselijk gebruik die hier invloed op hadden...

Youtube: DashcamNL

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

styno schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 14:31:
[...]

Als we vandaag besluiten te stoppen olie te verbruiken is peak oil al bereikt ;)

[...]

Peak oil heeft dus niet per definitie iets van doen met de technische haalbaarheid van productievolumes per dag of prijzen maar simpelweg met 'hoogste productievolume per dag'. Oorzaak onafhankelijk.
Maar de periode na peak oil wordt gewoonlijk geassocieerd met stijgende olieprijzen en achterblijvende groei en minder beschikbaarheid van olie, omdat de productie daalt maar de vraag niet.
Dat is in dat scenario van Bloomberg niet het geval. Daar daalt de vraag maar de productie niet.

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
dfrenner schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 14:53:
[...]

Nou nou, dat zal wel meevallen denk je niet?
In de afgelopen miljoenen jaren hebben we wel vaker ijstijden en warme periodes gehad, van een volledige zandvlakte tussen Nederland en Engeland, tot een groene Noordpool met een erg aangename temperatuur...

Toch heeft het leven op aarde dit allemaal overleefd en waren het niet fossiele brandstoffen en CO2 door menselijk gebruik die hier invloed op hadden...
Klinkt geruststellend, totdat je realiseert dat er toentertijd vele diersoorten daardoor zijn uitgestorven.

Maar nonchalance is er ook nu niet echt bij. 7 miljard mensen + water & voedsel tekort = oorlog. Oorlog + massavernietigingswapens = heel slecht voor ons en al het andere leven op Aarde.

Maar naast broeikas effect heb je nog altijd het feit dat verbranding van fossiele brandstoffen long ziektes met zich mee brengt (kanker, astma, etc). Moet je gewoon niet willen.
Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.