Ben je nu niet in de war met het transactietarief van je pas aanbieder? Daar heb je vaak dat je per keer betaalt met een maximum van x euro. Maar dat zegt natuurlijk niets over het starttarief van de laadpaal exploitant.
Als PHEV rijder maakt het nog minder uit, want dure stroom is nog steeds goedkoper dan benzine.
Dat is waar. Je vergeet snel hoe dat zat met benzine tanken

TheGhostInc schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 00:26:
Overigens zou ook een klein beetje schaalvergroting bij de laadpalen kunnen helpen. Dat een laadpaal niet 2 auto's kan laden, maar gewoon meteen 20 of 50 'laadplaatsen' kan beheren. Als er dan een PHEV of zelfs een plofauto op een laadplaats staat dat je dan niet meteen een probleem hebt.
Bij een gewone laadpaal is het nu gebruikelijk dat je zelf een kabel meeneemt. Dat is op zich wel handig want iedere paal heeft dezelfde aansluiting, maar de auto's (en motoren) niet.
Meer dan twee parkeerplekken zal dus best lukken. Ik heb ook wel eens een plekje verderop gestaan. Maar niet veel mensen hebben 30 meter dikke (en dure) kabel in de auto liggen dus ik denk dat het hooguit bij een handje vol parkeerplaatsen zal zijn.
Of je moet het zo maken dat iedere plek wel een aansluiting om te laden heeft, maar dat je maar op een paar plekken deze kan activeren.
Malarky schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 08:26:
Ze hebben 1 parkeerplaats voor de deur. Echt pal naast de deur, je staat vrijwel in de lobby. En wie mag daar gratis parkeren en gratis laden? Iedereen met een plugin! Terwijl hun eigen parkeergarage onder het hotel €23 per dag kost (ook voor gasten)

Netjes!
Bij mijn werkgever op kantoor hebben we er in november/december weer ongeveer 100 plugin's bij gekregen, die het moeten doen met slechts 25 laadpalen. Komen wel laadpalen bij, maar voor alsnog zitten we allemaal in 4 whatsapp groepen en worden sommige laadplekken op een dag door 4 auto's gebruikt.
Oh ja, ik heb ooit wel eens ergens gewerkt waar een andere afdeling ook overstapte op "flexplekken", Toen heel hip (nu nog?). Een persoonlijk karretje/koffertje met wat spullen die je mee kon nemen naar een buro waar nog niemand zat. Aanmelden op de telefooncentrale zodat die wist waar je werkte. Heel futuristisch.
Men had uitgerekend dat men hooguit 80% van de medewerkers binnen had op een gemiddelde werkdag en op deze manier werd er dus op kosten bespaard.
Wel lullig voor die twee keer in de maand dat er een bijeenkomst/vergadering was en diverse mensen dus geen eigen buro hadden om aan te werken. Ik weet niet hoe het is afgelopen, ik was eerder weg dan het experiment eindigde.
Kom zelf redelijk veel bij klanten die geen tot weinig laadplekken hebben, maar zie zeker in parkeergarages vaak wel ergens een stopcontact, welke ik dan even leen. Desnoods laad ik met wat ampère minder om de stoppen te sparen.
Ik heb dat nog nooit gedaan (maar ook nooit echt nodig gehad). Aan de ene kant vind ik het een beetje not done om zo maar een stekker in een stopcontact te stoppen zonder overleg, maar aan de andere kant snap ik het wel.
Wellicht dat in Rotterdam wel alle palen er op staan, maar elders niet? Bijvoorbeeld de drie dichtstbijzijnde palen bij mijn huis staan er al niet in.
Oftewel, dat wordt helemaal niets. Ze gaan geen laadpalen in hun garages meer bijplaatsen tot ze erachter gekomen zijn waarom zoveel mensen zo graag zo lang laden. Wat verandert die kennis aan de situatie? Gewoon palen plaatsen!
Ik kan ook wel vertellen waarom: waarom niet? Als je er staat kan je lekker laden en waarom zo je weer een kwartier van je (prive)tijd verspillen om de auto weg te zetten zodat iemand anders kan laden? Bovendien is je auto dan niet meer warm als je vertrekt omdat hij niet aangesloten zit op de stroom

Maasluip schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 10:33:
Ik zie nog wel een markt in lantaarnpalen met geïntegreerde laadpaal. Waarom zou dat niet kunnen, ik neem niet aan dat elke lantaarnpaal zijn eigen aansluiting/EAN nummer heeft, dus waarom kan een laadpaal daar niet op piggybacken?
Juist daarom is het dus niet handig. Als je jouw auto er op aansluit dan heb je kans dat de stop al springt omdat die berekend is op het aantal palen en niet veel meer.
Dus dan moet je toch de straat open graven om de kabels anders aan te sluiten. Dan kan je beter laadpalen bij de parkeerplekken zetten ipv in een lantarenpaal bouwen. Bij ons in de straat zijn de parkeervakken trouwens "in het midden" en staan de palen aan de zijkant van de weg. Dus daar zou het niet kunnen werken, tenzij je het niet erg vind dat iedereen over je laadkabel moet rijden. En ik denk dat fietsers dat ook niet leuk zouden vinden.
Ik kan je nu niet helemaal volgen, Die 16A palen zijn allemaal 11kW. Alleen veel(PH)EV's kunnen maar op 1 fase laden waardoor ze dus niet die 11 gebruiken, maar maximaal 3,6kW.
Als de auto's die je in Europa kan kopen nu eens rekening houden met de Europese standaard ipv alles op de Amerikaanse (en Aziatische?) markt te richten zou het laden in Europa lang niet zo'n probleem zijn. De meeste auto's zouden dan "overal" in een paar uur vol zijn.