Ik begrijp dat er in Nederland in 2015 zo'n 2.500 elektrische personenauto's zijn geregistreerd. Dat is per persoon een heel stuk minder dan in Frankrijk, waar er 17.000 zijn geregistreerd met maar 4 keer de zoveel inwoners.ZuinigeRijder schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:41:
[...]
De cijfers van Nederland staan hier.
Dit is deTop 10 geregistreerde modellen volledig elektrische auto (31-12-2015)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Model Voertuigtype Aantal Verschil t.o.v. vorige maand Tesla Model S Personenauto (BEV) 4.382 +258 Nissan Leaf Personenauto (BEV) 1.280 -16 Renault Zoe Personenauto (BEV) 1.110 +28 Nissan E-VN200 Bedrijfsauto < 3500 (BEV) 603 +13 Renault Kangoo Z.E. Bedrijfsauto < 3500 (BEV) 587 +3 BMW I3 Personenauto (BEV) 533 +24 Smart ForTwo / Electric Drive Personenauto (BEV) 486 -283 Renault Twizy Quadricycle (BEV) 416 +4 Nissan E-VN200 Personenauto (BEV) 213 +3 Volkswagen UP Personenauto (BEV) 139 +1
Hier wordt de elektrische auto bijna uitsluitend zakelijk gereden. Daarom ook dat de Tesla bovenaan staat, mede door de subsidie. Maar voor particulieren geen subsidie (behalve dan geen MRB en BPM).
Nederland is wel koploper in plug-ins.FreeShooter schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 10:56:
[...]
Ik begrijp dat er in Nederland in 2015 zo'n 2.500 elektrische personenauto's zijn geregistreerd. Dat is per persoon een heel stuk minder dan in Frankrijk, waar er 17.000 zijn geregistreerd met maar 4 keer de zoveel inwoners.
Zo zijn er in December meer plug-ins geregistreerd in Nederland, dan in alle andere EU landen samen.
En over het hele jaar staan we ook ruim bovenaan.
Maar dat heeft waarschijnlijk alles te maken met de manier waarop bijtelling werkt in NL.
Wat ik veel interessanter vind is het totaal aantal gereden kilometers elektrisch/fossiel. Het aantal hybrides vertekent het beeld ook heel erg, met name vanwege de Outlanders.RocketKoen schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 11:18:
[...]
Nederland is wel koploper in plug-ins.
Zo zijn er in December meer plug-ins geregistreerd in Nederland, dan in alle andere EU landen samen.
En over het hele jaar staan we ook ruim bovenaan.
Maar dat heeft waarschijnlijk alles te maken met de manier waarop bijtelling werkt in NL.
Wellicht wordt er naar rato veel meer elektrisch gereden in NL dan in FR, vanwege de kleinere afstanden (en daarmee hogere efficiëntie van hybrides/range extenders).
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Ik zie wel steeds vaker geparkeerde plug-ins aan een laadpaal staan. Laatst zelfs zo'n e-golf waar een verlengsnoer uit stak, die door een openstaand raam in het kantoor ernaast gingVeneficus schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 11:43:
[...]
Wat ik veel interessanter vind is het totaal aantal gereden kilometers elektrisch/fossiel. Het aantal hybrides vertekent het beeld ook heel erg, met name vanwege de Outlanders.
Wellicht wordt er naar rato veel meer elektrisch gereden in NL dan in FR, vanwege de kleinere afstanden (en daarmee hogere efficiëntie van hybrides/range extenders).
Maar bijvoorbeeld ook een collega met een outlander, die altijd op benzine rijdt omdat de eigenaar van het kantoorpand geen laadpunten wil maken.
Er zullen vast heel veel "nette" plug-in hybride rijders zijn die de auto netjes overal stekkeren zo veel mogelijk elektrisch rijden. Maar helaas zijn er ook heel veel leaserijders (naar mij idee vooral de Outlanders en Ampera's) die zo'n auto alleen maar hebben vanwege de gunstige bijtelling en werkelijk NOOIT ergens opladen. Gewoon lekker planken met die ICE.
Daarom vind ik de Outlander persoonlijk ook zo'n hypocriet apparaat. De stads-SUV ("PC Hoofttrekker") is het ultieme symbool voor "fuck het milieu", en dan maken ze uitgerekend daar een milieuvriendelijke hybride van? Ze gaan als zoete broodjes en we weten allemaal waarom, haha. Echt niet omdat het zo goed voor het milieu is
Het probleem is intussen verholpen dus vanmiddag kan ik 'm gaan ophalen!
Je stappenplan klinkt overigens logisch. Dat is, met de huidige middelen, denk ik inderdaad de enige manier. Maar ik blijf erbij dat dit makkelijker moet kunnen.
Daarom vind ik de Outlander persoonlijk ook zo'n hypocriet apparaat. De stads-SUV ("PC Hoofttrekker") is het ultieme symbool voor "fuck het milieu", en dan maken ze uitgerekend daar een milieuvriendelijke hybride van? Ze gaan als zoete broodjes en we weten allemaal waarom, haha. Echt niet omdat het zo goed voor het milieu is
Bijna! Ik zou 'm vanochtend ophalen maar de dealer had een internet storing en kon dus het kenteken niet op naam zetten...JeroenE schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:39:
[...]
Gefeliciteerd! Heb je hem al of moet je nog een paar dagen wachten?

Je stappenplan klinkt overigens logisch. Dat is, met de huidige middelen, denk ik inderdaad de enige manier. Maar ik blijf erbij dat dit makkelijker moet kunnen.
[ Voor 29% gewijzigd door BezurK op 10-02-2016 13:00 . Reden: quote toegevoegd ]
Rookworst zonder R is ook worst.
Bijna! Ik zou 'm vanochtend ophalen maar de dealer had een internet storing en kon dus het kenteken niet op naam zetten...JeroenE schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:39:
[...]
Gefeliciteerd! Heb je hem al of moet je nog een paar dagen wachten?

Sorry, dubbelpost

Bij ons op het werk hebben we dat gelukkig goed geregeld, met parkeerplekken met laadpaal op kenteken. Daar staat ook elke dag een Outlander netjes te laden (kuddos). Wat wel elke keer confronterend is zijn de Tesla's die gewoon op normale parkeerplekken staan, omdat ze de paal niet nodig hebbenRocketKoen schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:30:
[...]
Ik zie wel steeds vaker geparkeerde plug-ins aan een laadpaal staan. Laatst zelfs zo'n e-golf waar een verlengsnoer uit stak, die door een openstaand raam in het kantoor ernaast ging
Maar bijvoorbeeld ook een collega met een outlander, die altijd op benzine rijdt omdat de eigenaar van het kantoorpand geen laadpunten wil maken.

Ik snap het wel, het is natuurlijk raar als je iedere dag voor 4 euro elektriciteit (of wat dan ook) kado krijgt terwijl de collega met een diesel niet 4 liter diesel kado krijgt.databeestje schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 10:40:
Goede vraag, daar werd door klanten dus toch anders tegenaan gekeken. Je begint met een achterstand, dat is jammer.
Maar daar kan je -neem ik dan aan- toch gewoon een afspraak over maken dat dat van de prijs af gaat of reeds er af is of wat dan ook.
Aha, op die manier. Voor diesels is dat ook, maar natuurlijk iets minder boeiend omdat je er altijd komt als je net hebt getankt en het niet opvalt of je na 900 of 1000 km weer moet tanken.Ah, sorry, niet duidelijk. Het probleem was niet zozeer dat het verbruik an sich hoger is, net als met diesel, maar dat de actieradius van een km of 100 een probleem werd. Het gaat hier om Friesland, dus ik kan me voorstellen dat de afstanden wat groter waren waardoor het wat lastiger is met een 30kWh accu.
Spannend! Hier regent het nu behoorlijk door, maar daar ben je al gewend in om mee te rijdenBezurK schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:57:
Tja, wachten tot het gemeengoed is dan komt het vast vanzelf... Of anders kijken of de goinelectric variant aangepast kan worden. Ik heb daar niet zo veel verstand van dus aan mij heb je in dit geval niets. Gevalletje beste stuurlui staan aan walJe stappenplan klinkt overigens logisch. Dat is, met de huidige middelen, denk ik inderdaad de enige manier. Maar ik blijf erbij dat dit makkelijker moet kunnen.

Mailtje uitgezet bij Sygic of ze navigatie met integratie van Snelladers kunnen integreren.
Iets in de orde van "Snellader 300 meter rechts" of "Volgende Snellader 25km" langs de route. Dat zou ik wel leuk vinden, als je in kan geven dat je 80km kan rijden met 80% accu en deze je succesvol langs de laders stuurt om op bestemming te komen.
Iets in de orde van "Snellader 300 meter rechts" of "Volgende Snellader 25km" langs de route. Dat zou ik wel leuk vinden, als je in kan geven dat je 80km kan rijden met 80% accu en deze je succesvol langs de laders stuurt om op bestemming te komen.
Daar zou je je nog wel eens lelijk in kunnen vergissen. De meeste Outlanders zijn/worden gekocht door zelfstandig ondernemers, en geen leasebakken. Die van mij dus ook. Veel Outlander rijders maken er een sport van zoveel mogelijk te laden, maar hebben gewoon zo'n wagen nodig om bijv regelmatig aanhangers te trekken. Electrisch rijden is een stuk goedkoper dan met benzine, als je als zelfstandig ondernemer zowel aanschaf als brandstof zelf moet betalen is de keuze makkelijk.BezurK schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:57:
Bij mij zelf en ook een viertal Outlander rijders die ik ken werkt het zo. Het slechte imago van Outlanders is veel van-horen-zeggen en Telegraaf praat.
Hier ook een hoop collega's die voor de volgende auto een stekker-auto zouden kiezen. Als dat betekent dat ze een eigen parkeerplek krijgen bij de laadpaal (die waarschijnlijk ook nog vlak naast de ingang zou zijn). Nu heeft alleen de directie een gereserveerde plekVeneficus schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:31:
[...]
Bij ons op het werk hebben we dat gelukkig goed geregeld, met parkeerplekken met laadpaal op kenteken. Daar staat ook elke dag een Outlander netjes te laden (kuddos). Wat wel elke keer confronterend is zijn de Tesla's die gewoon op normale parkeerplekken staan, omdat ze de paal niet nodig hebben
Dat vinden ze een beter argument dan het milieu of de prijs van brandstof (want toch tankpas)
Ik denk dat het gewoon anekdotisch is. Zo staat er bij mij op het station waar ik vertrek regelmatig een Outlander op de elektrische laadplek zonder op te laden (erboven hangt een bordje met 'Uitsluitend voor elektrische voertuigen'). Dat betekent niet dat iedereen dat doet. Dat geldt overigens net zo goed voor jouw ervaring denk ik 
Ik heb niet eens een (PH)EV, maar dat frustreert mij zelfs, laat staan de Leaf die niet bij de laadpaal kan staan omdat die lambal er staat.
Ik heb niet eens een (PH)EV, maar dat frustreert mij zelfs, laat staan de Leaf die niet bij de laadpaal kan staan omdat die lambal er staat.
[ Voor 10% gewijzigd door PatrickH89 op 10-02-2016 14:41 ]
Bordje aanpassen naar: Uitsluitend voor OPLADEN elektrische voertuigen. En wordt er niet geladen gewoon weg laten slepen, of blokkeren met een wielklem.PatrickH89 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:40:
Ik denk dat het gewoon anekdotisch is. Zo staat er bij mij op het station waar ik vertrek regelmatig een Outlander op de elektrische laadplek zonder op te laden (erboven hangt een bordje met 'Uitsluitend voor elektrische voertuigen'). Zo ook met jouw ervaring.
Staat er daarna nooit meer...
(wil je het helemaal goed doen: Op het bordje nog toevoegen, maximaal 4 uur)
Lijkt mij de beste oplossing inderdaad, maar dat gebeurt waarschijnlijk pas als er EV gebruikers klagen dat ze daar niet kunnen staan vanwege die Outlander. Je laatste suggestie lijkt me dan weer minder praktisch aangezien het een treinstation is. Niet echt haalbaar om je auto even weg te halen als je daar 2 uur voor in de trein zit op een werkdagBB-One schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:43:
[...]
Bordje aanpassen naar: Uitsluitend voor OPLADEN elektrische voertuigen. En wordt er niet geladen gewoon weg laten slepen, of blokkeren met een wielklem.![]()
Staat er daarna nooit meer...
(wil je het helemaal goed doen: Op het bordje nog toevoegen, maximaal 4 uur)
Wij hebben geen leaseauto's of tankpas; als wij ergens heen moeten staat er een vloot Hertz auto's klaarRocketKoen schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:40:
[...]
Hier ook een hoop collega's die voor de volgende auto een stekker-auto zouden kiezen. Als dat betekent dat ze een eigen parkeerplek krijgen bij de laadpaal (die waarschijnlijk ook nog vlak naast de ingang zou zijn). Nu heeft alleen de directie een gereserveerde plek
Dat vinden ze een beter argument dan het milieu of de prijs van brandstof (want toch tankpas)
Maar het punt van een parkeerplek voor de deur blijkt een hele sterke motivator te zijn; dat hebben wij ingevoerd voor carpoolers. Helaas staan bij ons de laadpalen niet voor de deur, maar op een grote parkeerplaats elders op het terrein. Maar ik mag nu dus wel kiezen of ik wil laden op mijn eigen parkeerplek of voor de deur wil parkeren, want ik carpool ook
In Eindhoven is het weer anders geregeld: daar heeft de campus een aantal grote parkeergarages met een rits laadplekken, en daarnaast ook nog laadpalen verspreid over de campus.
Ik kan me ook voorstellen dat kleinere bedrijven best moeite hebben om de infrastructuur goed te krijgen. Wij hebben een enorm vermogen tot onze beschikking, waar zelfs tientallen auto's geen significante invloed op gaan hebben. Maar veel bedrijven, met name gewone kantoorpanden, zijn echt niet berekend op de stroom die nodig is om een behoorlijk aantal auto's tegelijk op te laden.
edit: en wat betreft kostenregeling: wij laten € 10 per maand inhouden op het salaris, en daarvoor krijg je een eigen plek en onbeperkt laden (fair-use).
[ Voor 4% gewijzigd door Veneficus op 10-02-2016 14:53 ]
Je hoeft er natuurlijk ook geen snelladers neer te zetten he.Veneficus schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:50:
[...]
Wij hebben geen leaseauto's of tankpas; als wij ergens heen moeten staat er een vloot Hertz auto's klaarDus brandstof zou wel een incentive kunnen zijn, al is het bij ons toch voornamelijk het tech-gehalte van elektrische auto's (we blijven met z'n allen toch een stel nerds bij Philips).
Maar het punt van een parkeerplek voor de deur blijkt een hele sterke motivator te zijn; dat hebben wij ingevoerd voor carpoolers. Helaas staan bij ons de laadpalen niet voor de deur, maar op een grote parkeerplaats elders op het terrein. Maar ik mag nu dus wel kiezen of ik wil laden op mijn eigen parkeerplek of voor de deur wil parkeren, want ik carpool ook
In Eindhoven is het weer anders geregeld: daar heeft de campus een aantal grote parkeergarages met een rits laadplekken, en daarnaast ook nog laadpalen verspreid over de campus.
Ik kan me ook voorstellen dat kleinere bedrijven best moeite hebben om de infrastructuur goed te krijgen. Wij hebben een enorm vermogen tot onze beschikking, waar zelfs tientallen auto's geen significante invloed op gaan hebben. Maar veel bedrijven, met name gewone kantoorpanden, zijn echt niet berekend op de stroom die nodig is om een behoorlijk aantal auto's tegelijk op te laden.
Het lijkt me juist makkelijker bij een bedrijf.
Ten eerste heb je waarschijnlijk al genoeg vermogen op je hoofdaansluiting. Moet je alleen even een slimme laadpaal installeren die zich aanpast aan het beschikbare vermogen op de lijn.
En ten tweede betaal je als bedrijf veel minder per kWh.
Haha dat zou wel een mooie actie zijn...PatrickH89 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:48:
[...]
Lijkt mij de beste oplossing inderdaad, maar dat gebeurt waarschijnlijk pas als er EV gebruikers klagen dat ze daar niet kunnen staan vanwege die Outlander. Je laatste suggestie lijkt me dan weer minder praktisch aangezien het een treinstation is. Niet echt haalbaar om je auto even weg te halen als je daar 2 uur voor in de trein zit op een werkdag
Ik schrijf altijd een net briefje dat ik onder de ruitenwisser schuif met het verzoek de volgende keer ergens anders te parkeren of anders daadwerkelijk op te laden aangezien er mensen zijn die wel de laadpaal 'moeten' gebruiken.
(Overigens is bij de inrichting van parkeerterreinen ook wel wat te verbeteren. Laadpalen staan nu meestal naast de gehandicaptenplaatsen (oftewel mooi vooraan) Zet de laadpalen nu gewoon achter op de parkeerplaats of ergens halverwege, scheelt veel ergernis voor alle partijen en daarmee 'misbruik'.)
Is een treinstation sowieso geen onlogische plek om een speciale parkeerplek voor laden te hebben?PatrickH89 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:48:
Je laatste suggestie lijkt me dan weer minder praktisch aangezien het een treinstation is. Niet echt haalbaar om je auto even weg te halen als je daar 2 uur voor in de trein zit op een werkdag
De meeste mensen zullen er of heel kort zijn (Marieke afhalen op het station) of juist heel lang (want weg met de trein).
Het idee van P+R is natuurlijk ook dat je naar een station in de buurt gaat en niet eerst 80 km rijdt om dan pas verder met de trein te gaan. Dus de meeste mensen die daar parkeren om verder te gaan met de trein zullen niet eens heel ver leeg zijn, lijkt mij.
Zie ik een categorie over het hoofd die "even heen en weer" gaan met de trein en dus maar een paar uur parkeren?
Van mij hoeft de EV parkeerplek ook niet per se de tweede (of derde na de directie) te zijn.BB-One schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:55:
(Overigens is bij de inrichting van parkeerterreinen ook wel wat te verbeteren. Laadpalen staan nu meestal naast de gehandicaptenplaatsen (oftewel mooi vooraan) Zet de laadpalen nu gewoon achter op de parkeerplaats of ergens halverwege, scheelt veel ergernis voor alle partijen en daarmee 'misbruik'.)
Dat vermogen op een hoofdaansluiting kan nog wel eens tegenvallen, helemaal bij een kantoorpand. Bij een (klein/middelgroot) kantoorpand is het verwachte stroomverbruik standaard niet heel hoog. Technologiebedrijven en laboratoria zijn hier veel beter op ingesteld. Als ik zo op de websites van energiebedrijven kijk is 3 x 80 A al veel voor een klein bedrijf. Daar kun je dus niet zomaar 20 laadpalen op 16 A neerzetten, laat staan 32 A.RocketKoen schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:54:
[...]
Je hoeft er natuurlijk ook geen snelladers neer te zetten he.
Het lijkt me juist makkelijker bij een bedrijf.
Ten eerste heb je waarschijnlijk al genoeg vermogen op je hoofdaansluiting. Moet je alleen even een slimme laadpaal installeren die zich aanpast aan het beschikbare vermogen op de lijn.
En ten tweede betaal je als bedrijf veel minder per kWh.
Wij hebben een klein kantoor bij een woning (ik woon daar niet, maar mijn collega/compagnon), paar werkplekken. 3x25A is ruim voldoende voor het 'normale' gebruik.
We hebben nu een 'stopcontactlader' waar de Outlander altijd aan hangt. Ga ik echter een EV rijden dan moet er wel een laadpaal komen, het liefst op 3x16A zodat ik hem na een afspraak op vrijdagochtend nog aardig vol heb voor het weekend. Thuis laden kan best, maar de stroom die ik op kantoor pak is sowieso fiscaal aftrekbaar.
(heb nu nog geen auto, maar als er een komt wordt het een EV)
Dan zit je al met een 'probleem' omdat er groepen zijn hier op kantoor en in de bovenliggende woning die regelmatig even ruim meer dan 10A trekken. (kantoormachine/printer, waterkoker etc.)
3x35A is echter al weer een stuk duurder, laat staan 3x80A... Dan is een laadpaal van TheNewMotion voor de deur waarschijnlijk een stuk voordeliger dan het aansluiten/aanleggen van een eigen laadpaal.
We hebben nu een 'stopcontactlader' waar de Outlander altijd aan hangt. Ga ik echter een EV rijden dan moet er wel een laadpaal komen, het liefst op 3x16A zodat ik hem na een afspraak op vrijdagochtend nog aardig vol heb voor het weekend. Thuis laden kan best, maar de stroom die ik op kantoor pak is sowieso fiscaal aftrekbaar.
Dan zit je al met een 'probleem' omdat er groepen zijn hier op kantoor en in de bovenliggende woning die regelmatig even ruim meer dan 10A trekken. (kantoormachine/printer, waterkoker etc.)
3x35A is echter al weer een stuk duurder, laat staan 3x80A... Dan is een laadpaal van TheNewMotion voor de deur waarschijnlijk een stuk voordeliger dan het aansluiten/aanleggen van een eigen laadpaal.
[ Voor 8% gewijzigd door NovapaX op 10-02-2016 15:23 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Kudo's voor die Golf eigenaarRocketKoen schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:30:
[...]
Ik zie wel steeds vaker geparkeerde plug-ins aan een laadpaal staan. Laatst zelfs zo'n e-golf waar een verlengsnoer uit stak, die door een openstaand raam in het kantoor ernaast ging
Hoezo aardig vol voor het weekend? Als je maar comfortabel thuis kan komen kun je daar laden of bij een laadpaal in de buurt.NovapaX schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:21:
Wij hebben een klein kantoor bij een woning (ik woon daar niet, maar mijn collega/compagnon), paar werkplekken. 3x25A is ruim voldoende voor het 'normale' gebruik.
Ik moet bijvoorbeeld 11km rijden naar het station. Ik kan me voorstellen dat het nog wel zinvol is om een elektrische auto voor die ritjes te gebruiken. Als je dan bijvoorbeeld geen mogelijkheid hebt tot thuisladen zou het nuttig kunnen zijn. Verder vind ik sowieso dat er bij elke grote parkeerruimte toch wel een laadpaaltje of wat zouden mogen staan.JeroenE schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:58:
[...]
Is een treinstation sowieso geen onlogische plek om een speciale parkeerplek voor laden te hebben?
De meeste mensen zullen er of heel kort zijn (Marieke afhalen op het station) of juist heel lang (want weg met de trein).
Het idee van P+R is natuurlijk ook dat je naar een station in de buurt gaat en niet eerst 80 km rijdt om dan pas verder met de trein te gaan. Dus de meeste mensen die daar parkeren om verder te gaan met de trein zullen niet eens heel ver leeg zijn, lijkt mij.
Zie ik een categorie over het hoofd die "even heen en weer" gaan met de trein en dus maar een paar uur parkeren?
[...]
Van mij hoeft de EV parkeerplek ook niet per se de tweede (of derde na de directie) te zijn.
Het thuis komen is het probleem niet, dat kan ook lopend in ca. 8 minuten. Maar als ik steeds thuis moet laden a 20kWh per laadbeurt, 2x in de week, gaat dat een beetje in de papieren lopen, wat ook makkelijk fiscaal aftrekbaar zou moeten zijn.Erasmo schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:28:
[...]
Kudo's voor die Golf eigenaarVoor de rest blijven pushen bij de gebouweigenaar, op een gegeven moment moet het er toch echt van komen.
[...]
Hoezo aardig vol voor het weekend? Als je maar comfortabel thuis kan komen kun je daar laden of bij een laadpaal in de buurt.
(het is mijn eigen zaak, dus het is niet dat ik maar vind dat de baas het moet betalen, ik vind vooral dat de belastingdienst er niet van hoeft te profiteren dat ik elektrisch rijd)
Bovendien zijn er vlakbij mijn huis geen laadpalen waar je een beetje snel kan laden, die op kantoor zou dan de dichtstbijzijnde zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 10-02-2016 15:44 ]
Sparql TV wiki
Dat is geen probleem met een bijdehante laadpaal zoals http://www.smartevse.nlNovapaX schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:21:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Daar heb ik inderdaad al eens naar zitten kijken en staat ook op de nominatie voor toepassing mocht het ooit zo ver komen
Sparql TV wiki
Het is gewoon fiscaal aftrekbaar hoor, je kan gewoon de kosten van de elektriciteit om je auto op te laden ten laste van je winst brengen als je ondernemer bent. (formeel mag het zelfs op basis van schatting, maar mijn ervaring is: hang er een kWh meter tussen) Als werknemer mag je de kWh kosten ook declareren bij je werkgever. Ook hier geldt dat het op basis van schatting mag, maar advies: hang er een kWh meter tussen.NovapaX schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:41:
[...]
Het thuis komen is het probleem niet, dat kan ook lopend in ca. 8 minuten. Maar als ik steeds thuis moet laden a 20kWh per laadbeurt, 2x in de week, gaat dat een beetje in de papieren lopen, wat ook makkelijk fiscaal aftrekbaar zou moeten zijn.
(het is mijn eigen zaak, dus het is niet dat ik maar vind dat de baas het moet betalen, ik vind vooral dat de belastingdienst er niet van hoeft te profiteren dat ik elektrisch rijd)
Bovendien zijn er vlakbij mijn huis geen laadpalen waar je een beetje snel kan laden, die op kantoor zou dan de dichtstbijzijnde zijn.
Sterker nog, je kan ook gewoon thuis een laadpunt aan de muur hangen die je koppelt aan je laadpas, komt het allemaal netjes op de verzamelfactuur.
Tuurlijk vind ik het goed om daar een EV voor te gebruiken. Maar stel dat je dan 3kWh hebt gebruikt (inclusief verwarmen etc). Dan ben je dus in 1 uur weer vol. Dan is het niet sociaal om dan 9 uur (of hoe lang je ook met de trein weg bent) een laadpaal te blokkeren terwijl je na een uur al iemand anders had kunnen laten laden.PatrickH89 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:31:
Ik moet bijvoorbeeld 11km rijden naar het station. Ik kan me voorstellen dat het nog wel zinvol is om een elektrische auto voor die ritjes te gebruiken.
Het is natuurlijk wat anders als je eerst een week of twee heen en weer rijdt en dan een keer een hele dag moet laden om weer vol te komen. Dan ben je echt de hele tijd aan het laden en niet nog geen 15% van de tijd.
Als er overal bosjes laadpalen staan is dat natuurlijk minder een probleem. Bij de laadpaal bij ons in de straat staat men vaak al dubbel geparkeerd om met twee auto's te kunnen laden (er is maar 1 gereserveerde plek). Vaak staat er ook een hele nacht een PHEV terwijl die in 2,5 uur al helemaal vol is.Als je dan bijvoorbeeld geen mogelijkheid hebt tot thuisladen zou het nuttig kunnen zijn. Verder vind ik sowieso dat er bij elke grote parkeerruimte toch wel een laadpaaltje of wat zouden mogen staan.
Nu snap ik ook wel dat die mensen niet om 19:30 willen parkeren en dan om 22:00 de auto willen verplaatsen. Maar het zou wel fijn zijn als dat verplichter zou zijn. Dan kan die GTE ook normaal laden en hoeft hij niet de weg te blokkeren.
Je hebt ook nog 3x50 (dat hebben wij nu).NovapaX schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:21:
Een openbare paal kan wel voordelig zijn. Als je hem altijd kan gebruiken als het nodig is (en de buurman hem dus ook niet wil gebruiken). En vooral als je er niet al te vaak gebruik van maakt. Voor het verschil tussen 3x16 en 3x50 kan je heel veel opslag op de kWh's betalen bij een openbare paal. Vooral de sprong tussen 3x25 en 3x35 is erg groot, tussen 3x35 en 3x50 valt dan relatief "mee".
Dat zal ook de reden zijn waarom veel openbare palen maar 11kW zijn. Het is goedkoper om er daar 3 van neer te zetten (qua elektrische aansluiting) dan 1 paal met 22kW.
Tenzij je heel veel laadt is het vaak net zo duur om gewoon zelf de kosten te declareren. Dan kan de baas geen BTW aftrekken, maar het voordeel daarvan is niet zo groot op kleine bedragen. En dan hoef je niet de abonnementskosten etc te betalen. Volgens mij had ik uitgerekend dat het een paar tientjes per jaar scheelt voor de hoeveelheid die ik gebruikt.Erasmo schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:49:
Sterker nog, je kan ook gewoon thuis een laadpunt aan de muur hangen die je koppelt aan je laadpas, komt het allemaal netjes op de verzamelfactuur.
Verwijderd
Hello,
I saw that you did some communication with the BMS. How have you done this? I am only getting this on the serial console:
I saw that you did some communication with the BMS. How have you done this? I am only getting this on the serial console:
Thanks, ArtemFW Version EXT_I.4.7.1.DB.MUX--Protocollo Esteso
Inizializzazione....
Inizializzazione....
OK!
Trasmettere t per ottenere lo stato delle tensioni.
Trasmettere config per entrare in Configuration Mode.
Do you have a Micro-Vett Qubo too? If you press the t then you'll get the the cell voltages.Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 21:11:
Bij oplaadpalen.nl kun je ook een route plannen en selecteren welke laadmogelijkheden je wil hebben. Je kunt ook je voertuig kiezen. Jammer genoeg moet je zelf nog kijken waar je het beste kunt laden op de route. Handiger zou het zijn wanneer je de range kan invoeren en dat de routeplanner dan een optimale route met de geselecteerde laadmogelijkheden berekend.OllieMongollie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 17:57:
Bij Goingelectric hebben ze zoiets, maar heb 't echter nog nooit gebruikt vanwege het gebrek aan een elektrische autoWeet dus ook niet of 't een beetje goed werkt voor de Nederlandse laadinfra.
http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/
Ja, precies wat ik bedoel. Daarnaast kun je bij oplaadpalen.nl maar 1 "via" kiezen terwijl je soms voor langere routes ook wel 2 of meer palen moet inplannen.ZuinigeRijder schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:38:
[...]
Bij oplaadpalen.nl kun je ook een route plannen en selecteren welke laadmogelijkheden je wil hebben. Je kunt ook je voertuig kiezen. Jammer genoeg moet je zelf nog kijken waar je het beste kunt laden op de route. Handiger zou het zijn wanneer je de range kan invoeren en dat de routeplanner dan een optimale route met de geselecteerde laadmogelijkheden berekend.
Ik heb overigens vanmiddag m'n Leaf op mogen halen. Ik heb als een kind zo blij terug in de auto gezeten. Heel onwerkelijk allemaal. M'n eerste nieuwe auto, en dan ook nog eens een EV. Echt te gek!
Ik heb alleen "ruzie" met Carwings? Ik heb een account aangemaakt, geactiveerd en de gegevens in de auto ingevoerd. Toch krijg ik op de NissanConnect app een foutmelding? "Service niet beschikbaar". Wat gaat er mis?

Maar dat doet de planner van Goingelectric toch? Je kan zelfs de auto kiezen en de presets worden dan ingevuld. Ik weet alleen niet of het aanbod van snellaadpunten in Nederland up to date is, maar misschien dat we daar wat informatie over kunnen uitwisselen.ZuinigeRijder schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:38:
[...]
Bij oplaadpalen.nl kun je ook een route plannen en selecteren welke laadmogelijkheden je wil hebben. Je kunt ook je voertuig kiezen. Jammer genoeg moet je zelf nog kijken waar je het beste kunt laden op de route. Handiger zou het zijn wanneer je de range kan invoeren en dat de routeplanner dan een optimale route met de geselecteerde laadmogelijkheden berekend.
Leuk!BezurK schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:50:
[...]
Ja, precies wat ik bedoel. Daarnaast kun je bij oplaadpalen.nl maar 1 "via" kiezen terwijl je soms voor langere routes ook wel 2 of meer palen moet inplannen.
Ik heb overigens vanmiddag m'n Leaf op mogen halen. Ik heb als een kind zo blij terug in de auto gezeten. Heel onwerkelijk allemaal. M'n eerste nieuwe auto, en dan ook nog eens een EV. Echt te gek!
Ik heb alleen "ruzie" met Carwings? Ik heb een account aangemaakt, geactiveerd en de gegevens in de auto ingevoerd. Toch krijg ik op de NissanConnect app een foutmelding? "Service niet beschikbaar". Wat gaat er mis?
Verwijderd
Thanks, I will try it out.JeroenE schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:03:
[...]
Do you have a Micro-Vett Qubo too? If you press the t then you'll get the the cell voltages.
I have a Micro Vett Doblo. It has 90 x 100Ah LiPo cells.
But it is broken. It ask for a charge but does not charge.
When trying to start the car I hear releais clicking. And I get 365V in the battery line. A few seconds later the relais is clicking again and there is no power anymore.
The same when trying to charge it. The charger and all fans are getting on and I can see 365V and after a few seconds I get 0V.
I suspect that one battery cell might be bad and the BMS is shutting down...
Ok, here is what I get:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
| FW Version EXT_I.4.7.1.DB.MUX--Protocollo Esteso Inizializzazione.... Inizializzazione.... OK! Trasmettere t per ottenere lo stato delle tensioni. Trasmettere config per entrare in Configuration Mode. ************************************************************ Valore delle tensioni del pacco batterie 00-00-bc-b2 002 4.063 4.062 4.060 4.3 4.5 00-00-b6-f9 003 4.068 4.061 4.052 5.4 5.8 00-00-b9-24 004 4.068 4.055 4.051 5.5 5.6 00-00-bc-b3 005 4.057 4.056 4.051 4.8 4.5 00-00-bf-64 006 4.069 4.066 4.058 5.8 5.8 00-00-c7-57 007 4.063 4.060 4.044 4.9 5.0 00-00-b6-fa 008 4.058 4.050 4.045 5.9 5.5 00-00-b9-25 009 4.050 4.046 4.047 5.3 5.2 00-00-bc-b4 010 4.047 4.046 4.039 4.8 4.5 00-00-bf-65 011 4.056 4.053 4.052 5.8 5.7 00-00-c7-58 012 4.051 4.049 4.046 5.1 4.7 00-00-b6-fb 013 4.040 4.044 3.930 5.8 3.1 00-00-b9-26 014 4.041 4.040 4.018 5.3 5.6 00-00-bc-b5 015 4.035 4.039 4.038 4.9 N.C. 00-00-bf-66 016 4.047 4.047 4.010 5.7 5.8 00-00-c7-59 017 4.016 4.041 4.027 5.1 5.0 00-00-b6-fc 018 4.016 4.018 4.011 5.5 5.7 00-00-b9-27 019 4.022 4.029 4.031 5.5 5.3 00-00-bc-b6 020 4.051 4.060 4.057 N.C. N.C. 00-00-bf-67 021 4.029 4.034 4.050 5.8 N.C. 00-00-c7-5a 022 4.036 4.044 4.035 4.9 N.C. 00-00-b6-fd 023 4.031 3.948 4.010 N.C. N.C. 00-00-b9-28 024 4.027 4.017 4.012 N.C. N.C. 00-00-bf-68 025 4.050 4.038 4.053 N.C. N.C. 00-00-c7-5b 026 4.055 4.053 4.034 N.C. N.C. 00-00-ca-72 027 4.060 4.062 4.056 6.2 6.2 00-00-ca-73 028 4.047 4.053 4.049 6.2 6.1 00-00-ca-74 029 4.047 4.047 3.989 6.2 6.0 00-00-ca-75 030 4.007 4.010 3.994 6.2 6.1 00-00-ca-76 031 4.033 4.035 4.014 N.C. N.C. ************************************************************ SOC: .000A/h LEM: + 599.838A PWM: 0% Vtot: 363.609V Tl: 2.287V Til: 2.662V Tih: 2.737V Ricarica Prec OK Vmin: 3.930 Vmax: 4.069 DVserL: .019 -4- Apertura R42L per Ric Prec Ok ************************************************************ Integrale di corrente Ist-1 Lo-1 Ist-2 Lo-2 Ist-3 Lo-3 00-00-b9-24 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-b6-f9 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-bc-b2 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-b9-25 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-bf-64 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-c7-57 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-b6-fa .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-bc-b3 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-b9-26 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-bf-65 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-c7-58 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-b6-fb .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-bc-b4 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-b9-27 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-bf-66 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-c7-59 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-b6-fc .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-bc-b5 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-b9-28 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-bf-67 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-c7-5a .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-b6-fd .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-bc-b6 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-bf-68 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-c7-5b .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-ca-72 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-ca-73 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-ca-74 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-ca-75 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 00-00-ca-76 .000 .000 | .000 .000 | .000 .000 TotC: 75 Icoef: 85 Tcoef: 89 Tl: 2.287V Til: 2.662V Tih: 2.737V Vmin: 3.929V 00-00-b6-fb n 3 Inizializzazione.... Inizializzazione.... OK! Trasmettere t per ottenere lo stato delle tensioni. Trasmettere config per entrare in Configuration Mode. ************************************************************ Potenze dissipate ET-1 PI-1 ET-2 PI-2 ET-3 PI-3 00-00-ca-72 .002 1.216 | .002 1.218 | .002 1.216 00-00-b6-f9 .002 1.219 | .002 1.218 | .002 1.214 00-00-b9-24 .002 1.219 | .002 1.216 | .002 1.215 00-00-bc-b2 .002 1.218 | .002 1.218 | .002 1.217 00-00-bf-64 .002 1.220 | .002 1.219 | .002 1.217 00-00-c7-57 .002 1.218 | .002 1.218 | .002 1.211 00-00-b6-fa .002 1.216 | .002 1.215 | .002 1.212 00-00-b9-25 .002 1.214 | .002 1.213 | .002 1.213 00-00-bc-b3 .002 1.216 | .002 1.216 | .002 1.214 00-00-bf-65 .002 1.216 | .002 1.216 | .002 1.215 00-00-c7-58 .002 1.215 | .002 1.213 | .002 1.213 00-00-b6-fb .002 1.211 | .002 1.212 | .000 .000 00-00-b9-26 .002 1.212 | .002 1.211 | .002 1.205 00-00-bc-b4 .002 1.214 | .002 1.212 | .002 1.211 00-00-bf-66 .002 1.214 | .002 1.214 | .002 1.202 00-00-c7-59 .002 1.205 | .002 1.212 | .002 1.208 00-00-b6-fc .002 1.203 | .002 1.204 | .002 1.202 00-00-b9-27 .002 1.205 | .002 1.208 | .002 1.209 00-00-bc-b5 .002 1.208 | .002 1.210 | .002 1.210 00-00-bf-67 .002 1.208 | .002 1.209 | .002 1.213 00-00-c7-5a .002 1.209 | .002 1.213 | .002 1.210 00-00-b6-fd .002 1.208 | .000 .000 | .002 1.201 00-00-b9-28 .002 1.207 | .002 1.205 | .002 1.203 00-00-bc-b6 .002 1.213 | .002 1.217 | .002 1.215 00-00-bf-68 .002 1.214 | .002 1.210 | .002 1.216 00-00-c7-5b .002 1.215 | .002 1.216 | .002 1.208 00-00-ca-73 .002 1.214 | .002 1.216 | .002 1.214 00-00-ca-74 .002 1.214 | .002 1.214 | .002 1.196 00-00-ca-75 .002 1.200 | .002 1.202 | .002 1.198 00-00-ca-76 .002 1.209 | .002 1.210 | .002 1.204 ************************************************************ Potenza istantanea: 106.6W Energia dissipata: .1Wh Vmin: 3.929V 00-00-b6-fb n 3 Vmax: 4.069V 00-00-bf-64 n 1 |
[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2016 00:47 ]
Gefeliciteerd! Ik kan je zeggen, dat gevoel blijft nog wel evenBezurK schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:50:
[...]
Dat Carwings initialiseren kan soms nog wat vervelend zijn. Er moeten een paar dingen apart voor elkaar zijn:
1) Je moet je account op de website hebben aangemaakt
2) De SIM van de auto moet geactiveerd zijn
3) De Carwings functionaliteit van de auto moet bij Nissan in het systeem aangezet zijn
4) Je auto moet gekoppeld zijn aan je account
Vaak gaat het mis bij punt 3. Dit zou voor de verkoop al gedaan moeten zijn, maar om de één of andere reden gaat dit gewoon niet goed. Als je Nissan mailt (netherlands@nissan-services.eu) kunnen zij dit voor je fixen. Het duurde bij mij even voordat ze gevonden hadden wat er niet aan stond, maar uiteindelijk hebben ze het wel voor elkaar gekregen.
Hi,Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 21:11:
Hello,
[...]
Thanks, Artem
Tweakers.net is a Dutch forum, so please talk Dutch here.
Also this topic is not the correct place to ask, it is a topic for general discussion about electric cars. You have a very specific problem that is better to be discussed somewhere else.
[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 11-02-2016 08:47 ]
Voor de mensen die het goedkopere model van Tesla in het oog houden.
De visuele look zal op 31 maart bekend worden.
Voor de mensen met krapper budget wordt het net iets langer wachten, gezien (zoals bij de vorige modellen) eerst de duurdere versie (met veel opties) wordt uitgebracht.
bron: http://insideevs.com/tesl...-options-cars-made-first/
alsook de vergadering van de cijfers van 2015KW4 vorige nacht.
De visuele look zal op 31 maart bekend worden.
Voor de mensen met krapper budget wordt het net iets langer wachten, gezien (zoals bij de vorige modellen) eerst de duurdere versie (met veel opties) wordt uitgebracht.
bron: http://insideevs.com/tesl...-options-cars-made-first/
alsook de vergadering van de cijfers van 2015KW4 vorige nacht.
Ik heb de app intussen werkend gekregen. Ik krijg contact met de auto en kan prima de laadstatus inzien en clima aan/uitzetten. Maar via de site lukt het nog niet. Ik kan wel inloggen, maar daar krijg ik de melding dat mijn account nog bevestigd moet worden en dat ik moet wachten op een mail. Gek genoeg heb ik die mail al lang gehad, daar stond in dat alles klaar was om mijn gegevens in de auto in te voeren. Heel apart, er is ergens iets mis gegaan.Veneficus schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 08:37:
[...]
Gefeliciteerd! Ik kan je zeggen, dat gevoel blijft nog wel evenIk zit na 3 maanden nog steeds met een grijns op mijn gezicht als ik het geluid van remmen en optrekken hoor.
Dat Carwings initialiseren kan soms nog wat vervelend zijn. Er moeten een paar dingen apart voor elkaar zijn:
1) Je moet je account op de website hebben aangemaakt
2) De SIM van de auto moet geactiveerd zijn
3) De Carwings functionaliteit van de auto moet bij Nissan in het systeem aangezet zijn
4) Je auto moet gekoppeld zijn aan je account
Vaak gaat het mis bij punt 3. Dit zou voor de verkoop al gedaan moeten zijn, maar om de één of andere reden gaat dit gewoon niet goed. Als je Nissan mailt (netherlands@nissan-services.eu) kunnen zij dit voor je fixen. Het duurde bij mij even voordat ze gevonden hadden wat er niet aan stond, maar uiteindelijk hebben ze het wel voor elkaar gekregen.
Ik heb de klantenservice gebeld en ze zijn het aan het uitzoeken voor me... We wachten af
De Opel Ampera is dood, lang leve de Opel Ampera
http://media.opel.com/med...battery-electric-car.html
Daar is ie dan, officieel aangekondigd voor 2017
Dus toch niet de Opel Blitz.databeestje schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:49:
De Opel Ampera is dood, lang leve de Opel Ampera
Ik had Voltair-e beter gevonden...BezurK schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 15:09:
[...]
Dus toch niet de Opel Blitz.De Chevy Bolt gaat dus Opel Ampera-e heten.
"have a longer range on a full charge than most electric cars"
Dat is niet zo lastig. Met 200 km ben je dan al klaar.
Dat is niet zo lastig. Met 200 km ben je dan al klaar.
Signatures zijn voor boomers.
Dat is wel USA specifiek, en alleen als belastingvoordelen daar blijven. Maar als dat zo is, kan het natuurlijk op de lange termijn positief voor ons zijn, op de korte termijn juist negatief.
Even een verslagje van mijn Leaf ervaringen tot nu toe. In één woord: geweldig! Het zijn tot nu toe allemaal korte ritjes geweest, waarbij ik thuis of op kantoor goed tussendoor kon laden. Het is toch een heel fijn idee dat je auto bij laadt terwijl je zelf andere zaken aan het doen bent. Dan doen benzine auto's niet
Komende dagen wordt wel de vuurdoop voor die auto. Ik moet voor werk vanavond naar Rotterdam (spoedklusje), morgen naar Utrecht (dat is dan weer wat minder ver
) en maandag naar Netterden in de Achterhoek. Dat wordt dus een beroep doen op het snellaadnetwerk in het land. Ik heb het al gecheckt, allemaal prima te doen. Op de heenweg naar Rotterdam moet ik helaas een Allego lader gaan gebruiken, die vind ik erg duur - maar het moet maar. Terug kan ik (gratis) aan de Fastned lader. Top!
Verder vind ik de auto heerlijk. Het comfort is echt hoger dan je bij zo'n auto zou verwachten. Alles voelt gewoon super stevig, sjiek, netjes afgewerkt. Gisteravond was ik onder de indruk van de LED verlichting rondom! Dat ziet er echt gaaf uit. En de leren bekleding met stoelverwarming maakt het helemaal af
Ja, ik ben erg blij met m'n keuze tot nu toe!
Een hele vooruitgang t.o.v. m'n 17 jaar oude Golf 4 die ik hiervoor reed. Bottomline kost die auto bijna net zo veel in TCO. Bizar toch?
Komende dagen wordt wel de vuurdoop voor die auto. Ik moet voor werk vanavond naar Rotterdam (spoedklusje), morgen naar Utrecht (dat is dan weer wat minder ver
Verder vind ik de auto heerlijk. Het comfort is echt hoger dan je bij zo'n auto zou verwachten. Alles voelt gewoon super stevig, sjiek, netjes afgewerkt. Gisteravond was ik onder de indruk van de LED verlichting rondom! Dat ziet er echt gaaf uit. En de leren bekleding met stoelverwarming maakt het helemaal af
Nee, dat klopt. Fijn dat het zo goed bevalt. Al komen de meeste irritaties natuurlijk pas na een tijdje naar boven.BezurK schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:32:
Even een verslagje van mijn Leaf ervaringen tot nu toe. In één woord: geweldig! Het zijn tot nu toe allemaal korte ritjes geweest, waarbij ik thuis of op kantoor goed tussendoor kon laden. Het is toch een heel fijn idee dat je auto bij laadt terwijl je zelf andere zaken aan het doen bent. Dan doen benzine auto's niet
Als je de A27 naar Gorinchem neemt en dan de A15 naar Rotterdam kan je op de A15 gelijk als eerste afslag een Fastned station vinden. Verderop, net voor de Noordtunnel zit een tweede. Ik denk dat je de tweede zeker moet kunnen halen, maar wellicht zie ik dat verkeerd?Op de heenweg naar Rotterdam moet ik helaas een Allego lader gaan gebruiken, die vind ik erg duur - maar het moet maar. Terug kan ik (gratis) aan de Fastned lader. Top!
En geen commentaar over de camerasysteem?BezurK schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:32:
Verder vind ik de auto heerlijk. Het comfort is echt hoger dan je bij zo'n auto zou verwachten. Alles voelt gewoon super stevig, sjiek, netjes afgewerkt. Gisteravond was ik onder de indruk van de LED verlichting rondom! Dat ziet er echt gaaf uit. En de leren bekleding met stoelverwarming maakt het helemaal afJa, ik ben erg blij met m'n keuze tot nu toe!
Een hele vooruitgang t.o.v. m'n 17 jaar oude Golf 4 die ik hiervoor reed. Bottomline kost die auto bijna net zo veel in TCO. Bizar toch?

Maarre...welke LED verlichting rondom? Heb jij een toffe feature die ik niet heb?
Misschien weten de mensen het hier: waarom heeft een Renault Zoé met een 43kWh lader 30km minder afstand dan de 23kWh lader (NEDC 210 vs 240km)? Ze wegen evenveel hebben dezelfde motor en wrs ook dezelfde batterij alleen de lader is "anders".
[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 12-02-2016 19:16 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Klopt het dat er nog steeds geen 1 echt goede Android app is om laadpalen te vinden?
Ik rij een GTE (dus geen Fastned) en krijg nauwelijks brandstof vergoed van de baas, overigens wel onbeperkt laden. Kom redelijk veel bij klanten (steeds nieuwe adressen) en kan parkeerkosten onbeperkt declareren (straat of dure parkeergarages). Oftewel een beleid waardoor je maximaal gaat sterkeren. Mijn werkgever kent dan ook een klimaatneutrale autoleaseregeling.
Ik gebruik zelf:
NUON: Snelle, overzichtelijke applicatie, met correcte statusindicatie, die helaas achterloopt met EV-Box laadpunten. Gebruik deze wel het meeste.
Next Charge: App voelt ouderwets aan, maar is wel snel en heeft redelijk wat status informatie. Heeft juist de palen die NUON mist (ook privé palen van laders als Allego).
Plugsurfing: bekende complete app, die helaas voor vrijwel geen 1 ev-box paal statusinformatie doorgeeft (en laat ev-box duizenden? palen in Rotterdam geplaatst hebben en juist bij veel bedrijven). App toont ook regelmatig onjuist aantal laadpunten op locatie.
Eneco: is vaak meer up-to-date dan NUON, maar mist vrijwel altijd status informatie. Toont ook weinig kleine leveranciers.
The New Motion: App start al 2 jaar verbijsterend traag op Android en daar wordt massaal over geklaagd in de app store. Na start wel een van de meest complete.
Chargenet: app van EV-box die ook veel private palen bij bedrijven laat zien, maar is wel puur Ev-box. Helaas nog geen status informatie in Android, schijnt er wel aan te komen. Legt het in gebruik erg af ten opzichte van Nuon.
Jammer dat het in 2016 nog steeds zo droevig gesteld is
. Mijn laadpas van EV-box doet het overal, maar nu nog alle laadpunten snel kunnen vinden.
En ohjah, omdat die vraag weer gaat komen. Waarom ik een GTE rij? Hoe klimaatvriendelijker de auto hoe hoger het leasebudget. Ben net afgestudeerd en dit is mijn 1e werkgever, ben al blij zat dat ik direct met een goed uitgeruste GTE kan beginnen, terwijl ik in principe heel de dag op een locatie of kantoor zit.
Ik rij een GTE (dus geen Fastned) en krijg nauwelijks brandstof vergoed van de baas, overigens wel onbeperkt laden. Kom redelijk veel bij klanten (steeds nieuwe adressen) en kan parkeerkosten onbeperkt declareren (straat of dure parkeergarages). Oftewel een beleid waardoor je maximaal gaat sterkeren. Mijn werkgever kent dan ook een klimaatneutrale autoleaseregeling.
Ik gebruik zelf:
NUON: Snelle, overzichtelijke applicatie, met correcte statusindicatie, die helaas achterloopt met EV-Box laadpunten. Gebruik deze wel het meeste.
Next Charge: App voelt ouderwets aan, maar is wel snel en heeft redelijk wat status informatie. Heeft juist de palen die NUON mist (ook privé palen van laders als Allego).
Plugsurfing: bekende complete app, die helaas voor vrijwel geen 1 ev-box paal statusinformatie doorgeeft (en laat ev-box duizenden? palen in Rotterdam geplaatst hebben en juist bij veel bedrijven). App toont ook regelmatig onjuist aantal laadpunten op locatie.
Eneco: is vaak meer up-to-date dan NUON, maar mist vrijwel altijd status informatie. Toont ook weinig kleine leveranciers.
The New Motion: App start al 2 jaar verbijsterend traag op Android en daar wordt massaal over geklaagd in de app store. Na start wel een van de meest complete.
Chargenet: app van EV-box die ook veel private palen bij bedrijven laat zien, maar is wel puur Ev-box. Helaas nog geen status informatie in Android, schijnt er wel aan te komen. Legt het in gebruik erg af ten opzichte van Nuon.
Jammer dat het in 2016 nog steeds zo droevig gesteld is
En ohjah, omdat die vraag weer gaat komen. Waarom ik een GTE rij? Hoe klimaatvriendelijker de auto hoe hoger het leasebudget. Ben net afgestudeerd en dit is mijn 1e werkgever, ben al blij zat dat ik direct met een goed uitgeruste GTE kan beginnen, terwijl ik in principe heel de dag op een locatie of kantoor zit.
[ Voor 6% gewijzigd door Malarky op 12-02-2016 19:21 ]
Plugshare is wel een aardige. Overigens kun j de GTE gewoon aan Fastned hangen als het goed is, probeer het binnenkort eens zou ik zeggen.
De volgende auto's zijn voorbeelden van plug-ins die niet kunnen (snel)laden bij Fastned:Erasmo schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 19:23:
Plugshare is wel een aardige. Overigens kun j de GTE gewoon aan Fastned hangen als het goed is, probeer het binnenkort eens zou ik zeggen.
- Volkswagen Golf GTE
- Volkswagen Passat GTE
Dus je bedoeld dat ik wel kan 1 fase 16A daar kan laden? Lees overigens wel dit: het is niet mogelijk op te laden en betalen met een laadpas, dus dat schiet al niet op. Maar dan nog, 1 fase laden is 3 minuten wachten om 1km te kunnen rijden. Schiet langs de snelweg dus niet echt op.
Mist ook de nieuwste ev-box palen en heeft helemaal geen statusinformatie? Juist dat blijkt tegenwoordig veel belangrijker. Tijdens kantooruren zijn in veel parkeergarages en bij bedrijven alle laadpunten bezet.Erasmo schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 19:23:
Plugshare is wel een aardige.
Inderdaad geen status informatie maar wel een heleboel locaties, ze worden door de users toegevoegd.Malarky schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 19:37:
[...]
De volgende auto's zijn voorbeelden van plug-ins die niet kunnen (snel)laden bij Fastned:
- Volkswagen Golf GTE
- Volkswagen Passat GTE
Dus je bedoeld dat ik wel kan 1 fase 16A daar kan laden? Lees overigens wel dit: het is niet mogelijk op te laden en betalen met een laadpas, dus dat schiet al niet op. Maar dan nog, 1 fase laden is 3 minuten wachten om 1km te kunnen rijden. Schiet langs de snelweg dus niet echt op.
Mist ook de nieuwste ev-box palen en heeft helemaal geen statusinformatie? Juist dat blijkt tegenwoordig veel belangrijker. Tijdens kantooruren zijn in veel parkeergarages en bij bedrijven alle laadpunten bezet.
Ik stond laatst nog als test met een elektrische motor met slechts 1,4kW laadvermogen te laden bij Fastned dus het kan technisch wel. Sommige laadpassen kunnen aan een account gekoppeld worden, misschien de moeite waard om uit te zoeken? En geef toe dat het verre van praktisch is maar als je toch toevallig aan pauze toe bent kun je net zo goed even bijladen.
De originele motor is van ?.......? en heeft maximaal 210km bereik, de nieuwe versie is een door Renault zelf ontwikkelde motor en die heeft maximaal 240km bereik met hetzelfde accupakket.Damic schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 19:11:
Misschien weten de mensen het hier: waarom heeft een Renault Zoé met een 43kWh lader 30km minder afstand dan de 23kWh lader (NEDC 210 vs 240km)? Ze wegen evenveel hebben dezelfde motor en wrs ook dezelfde batterij alleen de lader is "anders".
Voor zover ik het begrepen heb.
[ Voor 3% gewijzigd door MarcelGo op 12-02-2016 20:44 ]
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
De Zoé heeft 2 "verschillende" motor keuzes de 23kW lader of de 43kW lader.
* Damic gaat zien of ie de juiste papieren vind
Betere link: http://www.renault.be/nl/.../technische-kenmerken.jsp
Daar kun je kliezen tussen de R240 of de Q210 (life/zen/intense zijn uitrustings niveau's)
R240:
>Versnelde oplaadbeurt Versneld Oplaadbeurt (22 kW)
Snelle oplaadbeurt -
>Standaard oplaadbeurt Standaard Oplaadbeurt (3,2 kW)
Maximaal oplaad vermogen 22 kW
>Continu vermogen 43 kW (60ch)
Q210:
Snelle oplaadbeurt Snel Oplaadbeurt (43 kW)
Maximaal oplaad vermogen 43 kW
in vet = hetzelfde
* Damic gaat zien of ie de juiste papieren vind
Betere link: http://www.renault.be/nl/.../technische-kenmerken.jsp
Daar kun je kliezen tussen de R240 of de Q210 (life/zen/intense zijn uitrustings niveau's)
R240:
Snelle oplaadbeurt -
Maximaal oplaad vermogen 22 kW
Q210:
Snelle oplaadbeurt Snel Oplaadbeurt (43 kW)
Maximaal oplaad vermogen 43 kW
in vet = hetzelfde
[ Voor 75% gewijzigd door Damic op 12-02-2016 20:57 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Precies de Q210 is de "oude" versie de R240 de nieuwe
http://evobsession.com/re...-in-range-from-new-motor/
http://www.autoliefhebber...-voor-renault-p-3902.html
Daar staan de verschillen uitgelegd
http://evobsession.com/re...-in-range-from-new-motor/
http://www.autoliefhebber...-voor-renault-p-3902.html
Daar staan de verschillen uitgelegd
[ Voor 19% gewijzigd door MarcelGo op 12-02-2016 21:03 ]
Maar de nieuwe kan je niet snel laden met 43kW
ik weet nu niet of dit veel uitmaakt bij snel laad palen?

[ Voor 37% gewijzigd door Damic op 12-02-2016 21:04 ]
Dat is inderdaad de keuze die je moet maken..., ja dat scheelt aanzienlijk bij Fastned oid...
[ Voor 33% gewijzigd door MarcelGo op 12-02-2016 21:07 ]
Typisch Frans, als ze echt iedereen over willen hadden ze beter die functie er bij ingestoken

De Q210 heeft een ingenieus laadsysteem hiervoor gebruikt ie de motor, bij de R240 hebben ze dit niet kunnen gebruiken dus is de keuze ga ik voor bereik door lichtere motor en andere verbeteringen of verwacht ik vaak onderweg te moeten laden en kies ik voor snelladen.
Ligt denk ik aan het gebruik van de auto. Ik heb gekozen voor de Quick Charge. Vooral omdat ik vaak op de snelweg zit, en de extra range van de 240 blijkbaar nihil is. Dan heb ik liever dat, wanneer ik moet bijladen langs de snelweg, dit snel kan. Maar wat ik al zei, het ligt aan je use case.Damic schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 21:04:
Maar de nieuwe kan je niet snel laden met 43kWik weet nu niet of dit veel uitmaakt bij snel laad palen?
Dank je beide. Eens gaan horen voor de Q210 dan. Wat rijden jullie eigenlijk als totale afstand met een lading?
Ik rij ergens tussen 130km en 160km. Wel met opmerking dat ik dit voorjaar de Techruns 17 inch vervang door 15 inch (meer actieradius, comfort)
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Daar heb je gelijk in. We zullen het gaan merkenJeroenE schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:56:
[...]
Nee, dat klopt. Fijn dat het zo goed bevalt. Al komen de meeste irritaties natuurlijk pas na een tijdje naar boven.
Had ik inderdaad ook kunnen doen. Vandaag ging het wat dat betreft niet zo goed. Ik moest vanaf Nijkerk naar Utrecht (apparatuur ophalen) en dan door naar Rotterdam. Ik had een uur extra reistijd ingepland omdat ik wist dat ik onderweg (Woerden) moest laden. Het plan was om met een volle accu te vertrekken maar door omstandigheden lukte dat niet. Ik was wat later op het werk vanochtend (ik kan bij m'n kantoor laden) waardoor er niet genoeg tijd was om vol te laden. Daar bovenop kwam nog dat ik dik 45 minuten in de file heb gestaan voor Utrecht. Ik had dus, eenmaal op de A12, nog maar een kwartiertje speling. Ik kon dus maar een kwartiertje laden, maar daar zat ik niet zo over in want waar ik heen ging (kop van zuid) zijn een aantal AC laders beschikbaar en ik moest daar toch wel even zijn. Rotterdam haalde ik ook makkelijk en netjes op tijd met iets van 25% accu (40km plusminus). Maar helaas: alle laadpunten bezet en geen tijd om een alternatief te zoeken want m'n klant stond te wachten... Na de klus, 23:00 's avonds, moest ik dus op pad met te weinig lading. De dichtstbijzijnde Fastnet is Andel op de A12 en dat was geloof ik 37km - dat durfde ik niet aan. Gelukkig hebben ze in het centrum van Rotterdam een aantal Allego snelladers dus die heb ik maar opgezocht. Daar heb ik even tien minuutjes geladen zodat ik genoeg had om bij de Fastnet te komen. Eenmaal daar moest ik dus wéér laden, nu tot zeker 85% om thuis te kunnen komen en dat duurde een goede 45 minuten. Al met al nogal een onderneming. Had allemaal voorkomen kunnen worden als er gewoon een AC lader beschikbaar was op de plaats van bestemming en/of als ik wat langer op de heenweg had kunnen laden. Dit was allemaal net niksAls je de A27 naar Gorinchem neemt en dan de A15 naar Rotterdam kan je op de A15 gelijk als eerste afslag een Fastned station vinden. Verderop, net voor de Noordtunnel zit een tweede. Ik denk dat je de tweede zeker moet kunnen halen, maar wellicht zie ik dat verkeerd?
Zo! Daar zeg je wat! Ik moet dat ding nog leren vertrouwen, dat wel, maar wát een toffe functie is datVeneficus schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 12:17:
[...]
En geen commentaar over de camerasysteem?Dat is voor mij echt de beste feature; inparkeren was nog nooit zo makkelijk... (hoezo, spiegels op stoeprandstand? Stoeprandcamera!
)
Maarre...welke LED verlichting rondom? Heb jij een toffe feature die ik niet heb?
Ja, voor zover ik weet heeft de 2015 Tekna uitvoering geen enkele halogeen lamp aan boord? Alles LED, volgens mij. De koplampen en achterlichten in ieder geval.
Ja, dat is niet zo fijn. Ik denk dat je tegenwoordig op drukke locaties er op moet rekenen dat de laadpunten vaak bezet zijn. Ik gebruik ze zelf niet zo heel vaak, maar ook in parkeergarages zie ik steeds vaker dat de laadplekken al bezet zijn. Op zich natuurlijk geweldig; die PHEV's etc worden dus wel opgeladen. Maar wel onhandig als je er toch op gerekend had om er gebruik van te maken om weer weg te komen. Op een eindbestemming probeer ik dan ook nooit helemaal leeg aan te komen tenzij ik zeker weet dat ik er kan laden (thuis of op het werk).BezurK schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 01:17:
Rotterdam haalde ik ook makkelijk en netjes op tijd met iets van 25% accu (40km plusminus). Maar helaas: alle laadpunten bezet en geen tijd om een alternatief te zoeken want m'n klant stond te wachten...
Fastned bij de Noordtunnel is dichterbij, maar wel aan de verkeerde kant van de weg, Dan moet je er dus af en keren (en na het laden weer keren om verder te rijden). Maar dat was alsnog iets van 24 km, dus dat zat ook al dicht tegen je grens aan. Ik begrijp ook wel dat je daar (nog?) niet mee wil experimenteren. Ik ben tegenwoordig ook wat voorzichtiger nadat ik een Fastned station maar net had gehaald.Na de klus, 23:00 's avonds, moest ik dus op pad met te weinig lading. De dichtstbijzijnde Fastnet is Andel op de A12 en dat was geloof ik 37km - dat durfde ik niet aan.
Het voordeel van die hele dure laders is wel dat je er in geval van nood altijd kan laden omdat je zeker weet dat iemand zijn auto daar "per ongeluk" een nachtje heeft laten staan.Gelukkig hebben ze in het centrum van Rotterdam een aantal Allego snelladers dus die heb ik maar opgezocht. Daar heb ik even tien minuutjes geladen zodat ik genoeg had om bij de Fastnet te komen.
Dat is wel lang? De Soul gaat ook wel steeds langzamer laden en zeker boven de 80% lijkt het haast niet op te schieten (maar als je vergelijkt met een gewone laadpaal natuurlijk nog steeds sneller). Meestal kan ik wel ergens tussen de 70% en 80% stoppen omdat ik dan al genoeg heb om thuis te komen.Eenmaal daar moest ik dus wéér laden, nu tot zeker 85% om thuis te kunnen komen en dat duurde een goede 45 minuten.
Volgens het boekje zou die in 45 minuten wel op de 90% moeten kunnen komen. Dan moet je hem wel na 83% nog een keer het laadproces starten. Dat heb ik in de praktijk dus nooit gedaan. Ik heb het wel een keer willen doen, maar ik wist niet dat je opnieuw moest starten dus was hij niet verder geladen dan 83%. Dat had ik pas door toen ik weer bij de auto terug was

Ja, niet zo hard rijdt verder door. Qua tijd scheelt het vaak niet eens zo heel erg veel; het is meer de perceptie dat je veel sneller bent als je harder rijdt. Je moet eens weten hoe vaak ik bij Utrecht wordt ingehaald door "snelle" auto's die ik dan bij Gorinchem weer tegen kom omdat zij toevallig een stuk langer achter twee vrachtwagens die elkaar aan het inhalen waren moesten blijven.Ach, het is een leerproces. Ik vertrok uiteindelijk met 89km op de GOM en 69 snelwegkilometers op de navigatie. Dat vond ik nog best spannend, de nav gaf ook aan dat ik onderweg nog een lader moest zoeken. Ik hoopte er dus maar op dat ik die 20km marge niet op de snelweg zou verliezen want dan hing ik. Maar ik kwam netjes thuis met 23km op de GOM. Gewoon de hele weg lekker rustig aan 100km/u op de CC gereden. Prima
Dat is in het algemeen toch zo met snelladers? Qua snelheid kun je het beste snelladen tot je netzoveel lading hebt dat je de volgende snellader kunt halen.JeroenE schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 06:29:
[...]
Dat is wel lang? De Soul gaat ook wel steeds langzamer laden en zeker boven de 80% lijkt het haast niet op te schieten (maar als je vergelijkt met een gewone laadpaal natuurlijk nog steeds sneller). Meestal kan ik wel ergens tussen de 70% en 80% stoppen omdat ik dan al genoeg heb om thuis te komen.
Goed, ik weet niet hoe het met kosten zit (starttarief?).
Wat je ook eens kunt doen is bepalen wat de optimale rijsnelheid is met energieverbruik en laadtijd. Het blijkt dat met de superchargers van Tesla de optimale rijsnelheid echt hoog ligt (160 km/h als je de ruimte hebt om constant te rijden). Hoe lager de laadsnelheid, hoe lager de optimale rijsnelheid natuurlijk.
En als het druk is dan geldt dat al helemaal niet meer: steeds optrekken en afremmen is uiteraard onzuiniger dan op een lagere snelheid constant rijden.
Signatures zijn voor boomers.
Snelladen boven de 80% is niet mogelijk, daarboven vinden de cellen het niet zo leuk.
Gelukkig is het snellaad netwerk fijnmazig genoeg om thuis te komen, in het ergste geval moet je een bakkie extra pakken bij het naburige tankstation terwijl je wat langer wacht.
Gelukkig is er wifi bij Fastned dus je kunt in ieder geval nog productief bezig zijn.
Gisteren de Zero weggebracht voor de Chademo aansluiting. Qua range zou ik Amsterdam net moeten kunnen halen maar dan moet je er na 15km niet achter komen dat je portemonnee nog op de keukentafel ligt
Anyway, bij Ikea Duiven heb je een erg fijne laadpaal staan, helaas was die al bezet door een Mercedes traaglader.
Gelukkig bleek er een nieuwe lader die nog nergens aangegeven stond bij de Mediamarkt er naast te zijn.
Loop ik weer terug naar de Ikea voor een bakje koffie zie ik dit

Gelijk maar eens bij de klantenservice gevraagd of ze daar ook een bordje kunnen ophangen want anders zie je ze echt niet gelijk
Het leven van een autopionier gaat niet over rozen
Gelukkig is er wifi bij Fastned dus je kunt in ieder geval nog productief bezig zijn.
Gisteren de Zero weggebracht voor de Chademo aansluiting. Qua range zou ik Amsterdam net moeten kunnen halen maar dan moet je er na 15km niet achter komen dat je portemonnee nog op de keukentafel ligt

Anyway, bij Ikea Duiven heb je een erg fijne laadpaal staan, helaas was die al bezet door een Mercedes traaglader.
Gelukkig bleek er een nieuwe lader die nog nergens aangegeven stond bij de Mediamarkt er naast te zijn.

Gelijk maar eens bij de klantenservice gevraagd of ze daar ook een bordje kunnen ophangen want anders zie je ze echt niet gelijk
En volgens mij is die linkse wagen geen PHEV of puur elektrisch (of het moest een omgebouwde zijn)
Nee dat is dan vreemd genoeg zo'n parkeerplaats voor lui met kinderzitjes.
De R240 heeft nog steeds hetzelfde Chameleon systeem, maar is geoptimaliseerd voor lagere vermogens - de Q210 heeft dramatisch laadrendement bij <6 kW laden (iets van 70-80% geloof ik). Voor de thuisladers met een 3.6 KW lader is de R240 dus sneller opgeladen met beter wall-to-wheel rendement.MarcelGo schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 21:12:
De Q210 heeft een ingenieus laadsysteem hiervoor gebruikt ie de motor, bij de R240 hebben ze dit niet kunnen gebruiken dus is de keuze ga ik voor bereik door lichtere motor en andere verbeteringen of verwacht ik vaak onderweg te moeten laden en kies ik voor snelladen.
De R240 is lichter, wat efficiënter en heeft luchtkoeling in plaats van vloeistofkoeling en door deze aanpassingen is-ie ook wat goedkoper (althans dat zegt Renault, het zal al schelen dat de R240 door Renault zelf gebouwd wordt en niet bij Continental besteld wordt).
Wat wel onvergeeflijk is dat de R240 niet met CCS geleverd wordt. Dat had voor €500 zeker moeten lukken en dan waren beide uitvoeringen even duur geweest. De Q210 had dan geen bestaansrecht meer.
Als de accu koud is begint het terugregelen van de laadsnelheid eerder.BezurK schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 01:17:
[...]
Eenmaal daar moest ik dus wéér laden, nu tot zeker 85% om thuis te kunnen komen en dat duurde een goede 45 minuten.
Zie http://www.renaultforum.n...s-t17675-400.html#p147721 (voor de plaatjes moet je helaas wel inloggen).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Klopt. 'helaas' zijn de kleine stadslichtjes aan de voorzijde en de kentekenverlichting nog old skool lampjes met een hele andere kleur. Ik heb die ondertussen zelf vervangen zodat de kleur gelijk is aan de LED dimlichten.BezurK schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 01:17:
[...]
...Ja, voor zover ik weet heeft de 2015 Tekna uitvoering geen enkele halogeen lamp aan boord? Alles LED, volgens mij. De koplampen en achterlichten in ieder geval.
Hoi..
Vandaag met de Miev naar de Ikea in Haarlem geweest, dat is ongeveer 70km rijden, op zich geen ramp, maar vantevoren besloten te laden bij de Fastned Akermaat langs de A9. Dat bleek een goede keuze.
Bij de Ikea aangekomen stond er een Volvo v60 plugin aan de AC en een Outlander PHEV aan de Chademo. De Outlander was niet eens aan het laden, deze was na 0,5kWh eruit geklapt met een fout.
Lekker wel, sta je dan met je volledige elektrisch mobiel.
Wellicht als deze lader nou niet strak naast de ingang geplaatst was, dan werd deze plaats niet door plugins "misbruikt" om lekker dichtbij te staan. Uiteindelijk toen ik uit de Ikea kwam en mijn zoon in de auto gemeubeld had laade de Volvo in en kwam die plek weer vrij.
Achteruit ingeparkeerd op de vrijgekomen plek kwam ik tot een flauwe ontdekking, de Outlander was met de Chademo afgeslagen, maar deze stekker was vergrendeld aan de auto zijde en ging er dus niet uit. De paal had de stekker inmiddels vrijgegeven.
Uiteindelijk maar gewoon op pad gegaan, gelukkig had ik een vooruitziende blik door gewoon Fastned te gebruiken, daar laten de mensen tenminste de auto niet staan. In de avond bij familie het 15 meter verleng snoer uitgerold en daar met de mobiele lader geladen. Waar een wil is, is een weglaadpunt, ik was voorbereid en had dit keer de snoeren mee.
Bij de Ikea aangekomen stond er een Volvo v60 plugin aan de AC en een Outlander PHEV aan de Chademo. De Outlander was niet eens aan het laden, deze was na 0,5kWh eruit geklapt met een fout.
Wellicht als deze lader nou niet strak naast de ingang geplaatst was, dan werd deze plaats niet door plugins "misbruikt" om lekker dichtbij te staan. Uiteindelijk toen ik uit de Ikea kwam en mijn zoon in de auto gemeubeld had laade de Volvo in en kwam die plek weer vrij.
Achteruit ingeparkeerd op de vrijgekomen plek kwam ik tot een flauwe ontdekking, de Outlander was met de Chademo afgeslagen, maar deze stekker was vergrendeld aan de auto zijde en ging er dus niet uit. De paal had de stekker inmiddels vrijgegeven.
Uiteindelijk maar gewoon op pad gegaan, gelukkig had ik een vooruitziende blik door gewoon Fastned te gebruiken, daar laten de mensen tenminste de auto niet staan. In de avond bij familie het 15 meter verleng snoer uitgerold en daar met de mobiele lader geladen. Waar een wil is, is een weglaadpunt, ik was voorbereid en had dit keer de snoeren mee.
Klopt het dat er bij die Ikea in Duiven ook een snellader is? Ik moet maandag vanuit Nijkerk richting de Achterhoek. Een pitstop in Duiven zou super zijn. Is dat zo'n duur Allego ding?Erasmo schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 10:32:
Snelladen boven de 80% is niet mogelijk, daarboven vinden de cellen het niet zo leuk.
[...]
Anyway, bij Ikea Duiven...
[...]
Edit: intussen Plugshare app ontdekt, thx! Er is idd Chedemo en voor zover dat klopt: gratis?! Nice
[ Voor 10% gewijzigd door BezurK op 13-02-2016 23:58 ]
dat is inderdaad lastig. Ik moet bekennen dat ik er ook wel eens 'misbruik' van maak met de phev. Maar dan laad ik wel gewoon op (via een standaard type2 lader, de Chademo gebruiken we bijna nooit.)
Sparql TV wiki
De snellader in Haarlem is een drama. Heb ik ook altijd ruzie mee. Nog maar niet te spreken over al die plugins die voor de deur willen staan......databeestje schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:05:
Vandaag met de Miev naar de Ikea in Haarlem geweest, dat is ongeveer 70km rijden, op zich geen ramp, maar vantevoren besloten te laden bij de Fastned Akermaat langs de A9. Dat bleek een goede keuze.
Nadat ik vorig jaar naar Noorwegen en Zweden ben geweest ga ik het dit jaar weer doen in hartje winter met de Model S!
Mijn vriendin is een beetje "jaloers" op mijn vader dat ik vorig jaar met hem die mooie trip heb gedaan. Ga dit keer naar de Lofoten in Noorwegen. Bijna 3.000km rijden vanaf Nederland.
Het is daar nu al weer tussen de -5C en -15C en sneeuwt weer flink. Heb er weer zin in!
Zal op mijn blog weer het een en ander bij houden: http://blog.widodh.nl/201...electric-to-norway-again/
[ Voor 41% gewijzigd door Snow_King op 14-02-2016 12:03 ]
Ikea Duiven heeft 1 combo laad paal staan met Chademo en Mennekes (wel zelf de kabel meenemen).BezurK schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 23:52:
[...]
Klopt het dat er bij die Ikea in Duiven ook een snellader is? Ik moet maandag vanuit Nijkerk richting de Achterhoek. Een pitstop in Duiven zou super zijn. Is dat zo'n duur Allego ding?
Edit: intussen Plugshare app ontdekt, thx! Er is idd Chedemo en voor zover dat klopt: gratis?! Nice
SNelheid/vermogen is dacht ik 11kW, heb er recent gestaan. Echter het is dringen (heb zelf bij de selfservice een verzoek tot a ) betere indicatie WAAR de laadpalen staan, en b) uitbreiding ervan.
Betreft geen Allego.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik heb liever dat je wel laadt met een PHEV dan niet op een L2, en het is ook begrijpelijk dat je niet halverwege je rondje bij de IKEA gaat afkoppelen. Het probleem ligt hier gewoon bij het tekort aan laadpalen dat met iedere verkochte (PH)EV groter wordt.NovapaX schreef op zondag 14 februari 2016 @ 10:05:
dat is inderdaad lastig. Ik moet bekennen dat ik er ook wel eens 'misbruik' van maak met de phev. Maar dan laad ik wel gewoon op (via een standaard type2 lader, de Chademo gebruiken we bijna nooit.)
Gelukkig hebben steeds meer spelers door dat als je dan toch een laadpaal plaatst het amper duurder is om er een met twee aansluitingen te doen, dat scheelt al een hoop.
Hij is van The New Motion, of het gratis is durf ik niet te zeggen. Ik heb er nu twee keer geladen maar het staat nog niet op de factuur hier, dat kan natuurlijk ook aan een vertraging bij de administratieve kant liggen.BezurK schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 23:52:
[...]
Klopt het dat er bij die Ikea in Duiven ook een snellader is? Ik moet maandag vanuit Nijkerk richting de Achterhoek. Een pitstop in Duiven zou super zijn. Is dat zo'n duur Allego ding?
Voor de terugweg kun je in ieder geval terecht bij Fastned aan de A18 richting Arnhem.
Sterker nog, zoals je een paar post hierboven kan zien zijn er nog 2 extra L2 laders verstopt.NielsTn schreef op zondag 14 februari 2016 @ 12:17:
[...]
Ikea Duiven heeft 1 combo laad paal staan met Chademo en Mennekes (wel zelf de kabel meenemen).
SNelheid/vermogen is dacht ik 11kW, heb er recent gestaan. Echter het is dringen (heb zelf bij de selfservice een verzoek tot a ) betere indicatie WAAR de laadpalen staan, en b) uitbreiding ervan.
Betreft geen Allego.
Klopt, dat doen we ook vaak. Maar als je bijna bij de eindbestemming bent kan het ook fijn zijn om zo veel mogelijk te laden. Vooral als je weet dat je daar niet al te lang blijft en niet of alleen langzaam kan laden,Maasluip schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 09:15:
Dat is in het algemeen toch zo met snelladers? Qua snelheid kun je het beste snelladen tot je netzoveel lading hebt dat je de volgende snellader kunt halen.
Dat verschilt per aanbieder. Bij Fastned heb je geen starttarief, bij snelladers van Allego en The New Motion verschilt dat per locatie voor zover ik weet.Goed, ik weet niet hoe het met kosten zit (starttarief?).
De laadtijd an sich is niet afhankelijk van je rijsnelheid. Alleen de hoeveelheid die nog in je accu zit is daar van afhankelijk. Die hoeveelheid is natuurlijk weer wel afhankelijk van de hoeveelheid kilometers die je hebt gereden en hoe snel dat ging.Wat je ook eens kunt doen is bepalen wat de optimale rijsnelheid is met energieverbruik en laadtijd.
Het klopt dus wel dat het niet altijd "zin" heeft om langzaam te rijden als je weet dat je gaat snelladen. Als je er dan 5 minuten langer over doet om op het station te komen en je hebt daar mee (ik noem maar wat) 2 kWh bespaard heb je daar niet veel aan als blijkt dat je die 2 kWh in minder dan 3 minuten had kunnen bij laden. Desalniettemin is het voor het milieu/kosten natuurlijk wel nog steeds beter om langzamer te rijden.
Voor zover ik weet ligt de optimale snelheid om zo ver mogelijk te kunnen komen met de Soul ergens tussen de 60 en 80 km/u. Dat is snel genoeg om kilometers te maken en langzaam genoeg zo dat je niet veel energie "verspild" aan de snelheid. In Duitsland zijn er mensen die zo daadwerkelijk meer dan 200 km op 1 lading hebben gereden.
Voor de Kia maakt het optimaliseren van de reis qua tijd denk ik niet zo heel veel uit, de accu heeft te weinig capaciteit en het laden gaat niet snel genoeg om je er echt heel druk over te maken. De snellaadstations zijn ook nog maar "her en der" te vinden.
Dat is natuurlijk anders voor Tesla die voor lange afstandsritten (wat in hun geval dan niet maar 100 km is) juist op hele specifieke plekken de stations heeft gebouwd zodat je juist wel met een flinke snelheid van station 1 naar station 2 kan rijden om daar weer snel bij te laden voor de trip naar station 3 etc.
Veel auto's kan je tot ergens rond 90% laden. De Soul ook, alleen moet je het laden na 83% opnieuw starten om door te laden naar 91%. Volgens mij doet de Leaf wel stoppen, maar gaat die daarna vanzelf weer verder.Erasmo schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 10:32:
Wel gelijk de nieuwe palen toegevoegd in de apps?Gelukkig bleek er een nieuwe lader die nog nergens aangegeven stond bij de Mediamarkt er naast te zijn.
Ja, dat is wel heel erg verstopt. Misschien zijn ze er nog niet zo lang? De Ikea is bezig overal laadpalen te maken. Wij hebben het bij "onze" al eens nagevraagd maar ze weten ook niet precies wanneer en waar (op het terrein) die komen. Het schijnt wel zo te zijn dat je er als Ikea Famliy lid gratis zou kunnen laden. Bij de klantenservice kan je dan een kaart halen om de paal te ontgrendelen. De dame aan wie ik het destijds vroeg wist zelf ook nog niet precies hoe het ging werken dus echt duidelijk werd het niet.Gelijk maar eens bij de klantenservice gevraagd of ze daar ook een bordje kunnen ophangen want anders zie je ze echt niet gelijk
Er zijn wel meer plekken waar ze heel erg "verstopt" zijn. In Nijmegen zijn er een aantal waar niet eens een bord bij staat. Als je niet weet dat ze er zouden moeten zijn rij je er zo voorbij. En omdat er (nog) geen borden bij staan zijn de plekken ook vaak bezet door ICE auto's.
Gisteren een aantal mensen bezocht en deze keer niet eens de snelladers gebruikt. Bij mijn zus de auto in het stopcontact en bij vrienden in de buurt aan een openbare paal. Daar werden we dan ook gelijk aangesproken door iemand die wel eens wilde weten hoe het nu zat met elektrisch rijden.
Als je dan maar lang genoeg bij iedereen blijft plakken dan raakt je auto ook vol en heb je onderweg geen oplader meer nodig
We zagen op weg naar huis bij De Andel wel een witte Zoe laden; alle andere FastNed stations waren zonder gebruikers.
Vrijdag is de lader van Qubo naar Italie gestuurd. Het lijkt er nu heel erg op dat die niet meer goed werkt. De aansturing vanuit de BMS lijkt in orde voor zover wij kunnen nagaan met de voltmeter en de scoop. Maar het laden start niet. Hopelijk kunnen ze wat vinden en is de reparatie niet al te duur.
Typisch, op de site en de app van The New Motion zelf staan die palen niet eens!Erasmo schreef op zondag 14 februari 2016 @ 13:45:
Hij is van The New Motion, of het gratis is durf ik niet te zeggen. Ik heb er nu twee keer geladen maar het staat nog niet op de factuur hier, dat kan natuurlijk ook aan een vertraging bij de administratieve kant liggen.
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenE op 14-02-2016 14:03 . Reden: reactie op Erasmo toegevoegd ]
Ter verduidelijking; 90% op je display is je bruikbare capaciteit, ik doelde op de werkelijke capaciteit met de boven en onder marges.JeroenE schreef op zondag 14 februari 2016 @ 13:46:
[...]
Veel auto's kan je tot ergens rond 90% laden. De Soul ook, alleen moet je het laden na 83% opnieuw starten om door te laden naar 91%. Volgens mij doet de Leaf wel stoppen, maar gaat die daarna vanzelf weer verder.
[...]
Wel gelijk de nieuwe palen toegevoegd in de apps?![]()
[...]
Ja, dat is wel heel erg verstopt. Misschien zijn ze er nog niet zo lang? De Ikea is bezig overal laadpalen te maken. Wij hebben het bij "onze" al eens nagevraagd maar ze weten ook niet precies wanneer en waar (op het terrein) die komen. Het schijnt wel zo te zijn dat je er als Ikea Famliy lid gratis zou kunnen laden. Bij de klantenservice kan je dan een kaart halen om de paal te ontgrendelen. De dame aan wie ik het destijds vroeg wist zelf ook nog niet precies hoe het ging werken dus echt duidelijk werd het niet.
Er zijn wel meer plekken waar ze heel erg "verstopt" zijn. In Nijmegen zijn er een aantal waar niet eens een bord bij staat. Als je niet weet dat ze er zouden moeten zijn rij je er zo voorbij. En omdat er (nog) geen borden bij staan zijn de plekken ook vaak bezet door ICE auto's.
Gisteren een aantal mensen bezocht en deze keer niet eens de snelladers gebruikt. Bij mijn zus de auto in het stopcontact en bij vrienden in de buurt aan een openbare paal. Daar werden we dan ook gelijk aangesproken door iemand die wel eens wilde weten hoe het nu zat met elektrisch rijden.
Als je dan maar lang genoeg bij iedereen blijft plakken dan raakt je auto ook vol en heb je onderweg geen oplader meer nodig![]()
We zagen op weg naar huis bij De Andel wel een witte Zoe laden; alle andere FastNed stations waren zonder gebruikers.
Vrijdag is de lader van Qubo naar Italie gestuurd. Het lijkt er nu heel erg op dat die niet meer goed werkt. De aansturing vanuit de BMS lijkt in orde voor zover wij kunnen nagaan met de voltmeter en de scoop. Maar het laden start niet. Hopelijk kunnen ze wat vinden en is de reparatie niet al te duur.
[...]
Typisch, op de site en de app van The New Motion zelf staan die palen niet eens!
Uiteraard gelijk toegevoegd, ik werk wel alleen met plugshare omdat die het compleetst is.
Wel goed nieuws dat ze bij alle Ikea's laadpalen willen zetten. Er komt zoveel volk dat er er altijd wel iemand bij zit die kan laden onder het winkelen, gratis voor mensen met de clubkaart zou natuurlijk nog mooier zijn
Nu hopen dat ze bij nieuwe aanleg het gelijk goed aanpakken en minimaal een aansluiting of 10 realiseren.
Tip voor de mensen die OVMS overwegen voor het monitoren van de elektrische auto, hier gebruik ik nu een Simyo prepaid sim in voor SMS en internet en gebruik deze zonder speciale internetbundel.
Het blijkt dat de OVMS zo weinig data over stuurt dat deze door Simyo wordt afgerond naar 0. Nu een week later staat er nog hetzelfde tegoed op als vorige week, minus 20 cent voor 2 SMS configuratie berichten.
Toch wel erg makkelijk zo'n app voor de telefoon die je binnen een minuut een berichtje stuurt als het laden stopt en je van afstand het laden mee kan controleren.
Het blijkt dat de OVMS zo weinig data over stuurt dat deze door Simyo wordt afgerond naar 0. Nu een week later staat er nog hetzelfde tegoed op als vorige week, minus 20 cent voor 2 SMS configuratie berichten.
Toch wel erg makkelijk zo'n app voor de telefoon die je binnen een minuut een berichtje stuurt als het laden stopt en je van afstand het laden mee kan controleren.
Aha, dat had ik niet zo begrepen. Dat die aanduidingen verschillen is wel een beetje jammer, maar natuurlijk wel begrijpelijk. Een "leek" zal niet snappen dat zijn auto de laatste paar procent niet oplaad en waarom de auto niet meer wil rijden terwijl er nog 5% in zit...Erasmo schreef op zondag 14 februari 2016 @ 16:06:
Ter verduidelijking; 90% op je display is je bruikbare capaciteit, ik doelde op de werkelijke capaciteit met de boven en onder marges.
Ik geloof dat er maar 2 of 4 per vestiging kwamen. Hopelijk breiden ze het wel uit als het erg aanslaat.Nu hopen dat ze bij nieuwe aanleg het gelijk goed aanpakken en minimaal een aansluiting of 10 realiseren.
Ja, ik weet het nog niet. Aan de ene kant wil ik het wel, aan de andere kant zijn ze al eens bezig geweest om nieuwe hardware te verzinnen. Je kan er natuurlijk op wachten dat als ik het vandaag koop men morgen met een aankondiging komt. Ik geloof dat voor de Soul eea al werkt, maar dat men daar ook tegen limieten op loopt van gegevens die opgevraagd kunnen worden. De hardware die ze nu gebruiken schijnt lang niet alles weer te kunnen geven. Gewoon omdat er niet genoeg geheugen is om van alle accucellen apart allerlei waardes op te slaan en door te sturen.databeestje schreef op zondag 14 februari 2016 @ 18:50:
Nouja, wie weet komt het er nog eens van. Voorlopig vermaak ik me nog wel met alleen een OBD-dongle en een app op mijn telefoon die ik alleen kan gebruiken als ik in de buurt van de auto ben vanwege de BlueTooth.
In onder andere PlugSurfing wel en die heeft het over een starttarief van 2,50 en 26ct/min voor de Chademo 51.9kW en 50ct starttarief en 35ct/kW voor de Type2.JeroenE schreef op zondag 14 februari 2016 @ 13:46:
[...]
Typisch, op de site en de app van The New Motion zelf staan die palen niet eens!
Volgens mij staan die 2 aansluitingen al wel in de Eneco laden app. Staat helaas nu bij van wie de palen zijn. Sowieso geen ev-box, want die is wel up-to-date met eva-charge.com.Erasmo schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 10:32:
[ Voor 38% gewijzigd door Malarky op 14-02-2016 23:58 ]
Wie kan mij uitleggen waarom je als consument zo veel moeite moet doen om er achter te komen wat het laden bij een bepaalde paal kost? En dan nóg weet je het soms niet zeker? Dat is toch een rare manier van een koopovereenkomst sluiten? Ik vind het toch allemaal erg ondoorzichtig, hoor. Waarom staat er niet standaard op het scherm (of met een sticker) ik een bepaald formaat de prijsstelling? Dat zou toch niet meer dan logisch zijn? En eerlijk tegenover de consument? Ik voel me soms best een beetje in de maling genomen eerlijk gezegd.
Zie je het voor je dat je bij de Shell gaat tanken met je tankpas en dat je er een maand later, bij het ontvangen van je factuur, pas achter komt of die tankbeurt per minuut, per liter of per tankbeurt afgerekend moest worden? En dan ook nog met een sterk wisselend starttarief? Ohhh en soms €3 per liter, soms €0,99. Zoiets zou toch ondenkbaar zijn?! Waarom is het met laadpalen dan wél zo?
Zie je het voor je dat je bij de Shell gaat tanken met je tankpas en dat je er een maand later, bij het ontvangen van je factuur, pas achter komt of die tankbeurt per minuut, per liter of per tankbeurt afgerekend moest worden? En dan ook nog met een sterk wisselend starttarief? Ohhh en soms €3 per liter, soms €0,99. Zoiets zou toch ondenkbaar zijn?! Waarom is het met laadpalen dan wél zo?
Ik heb geen idee hoe accuraat die app is. Zo te zien kan je er als gebruiker niets aan toevoegen dus wat dat betreft zal het niet zo zijn dat een onverlaat er verkeerde data in heeft gezet. Aan de andere kant staan veel palen waar ik regelmatig laad niet in die app dus ik kan ook niet controleren of de gegevens die ik wel weet kloppen. Twee palen waar ik wel eens laad staan er wel in, maar de kosten kloppen niet.Malarky schreef op zondag 14 februari 2016 @ 23:51:
In onder andere PlugSurfing wel en die heeft het over een starttarief van 2,50 en 26ct/min voor de Chademo 51.9kW en 50ct starttarief en 35ct/kW voor de Type2.
Nouja, ik heb natuurlijk geen laadpas van Plugsurfing. Dus misschien kloppen ze wel als je met hun pas laad. Maar in dat geval kan je beter een andere pas nemen want dan ben je veel goedkoper uit!
Ik ben het helemaal met je eens en ik heb geen idee waarom dat zo is. Wellicht historisch gegroeid omdat vroeger het laden vaak gratis was omdat eea met subsidie werd aangelegd.BezurK schreef op maandag 15 februari 2016 @ 06:59:
Wie kan mij uitleggen waarom je als consument zo veel moeite moet doen om er achter te komen wat het laden bij een bepaalde paal kost? En dan nóg weet je het soms niet zeker? Dat is toch een rare manier van een koopovereenkomst sluiten? Ik vind het toch allemaal erg ondoorzichtig, hoor.
Ik heb ook geen idee waar je precies moet zijn om te klagen over dit fenomeen. Iemand wel?
Ik zou beginnen bij de (eigenaar van de) palen waar je zelf veel laadt? Overkoepelend zou ik dit aankaarten bij de ANWB en Consumentenbond.
Ik vermoed dat het grote aandeel van leaserijders/zakelijke rijders hier debet aan is. Laadpas van de zaak maakt dat het "er niet toe doet" wat het kost.
Ik vermoed dat het grote aandeel van leaserijders/zakelijke rijders hier debet aan is. Laadpas van de zaak maakt dat het "er niet toe doet" wat het kost.
Ah, ok, ik dacht dat je iets van fancy uitstapverlichting of zo aan de zijkant had. Maar inderdaad, alle hoofdverlichting is LED, om het allemaal zo zuinig mogelijk te maken. Net als de speciaal ontwikkelde low-power Bose speakers.BezurK schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 01:17:
[...]
Zo! Daar zeg je wat! Ik moet dat ding nog leren vertrouwen, dat wel, maar wát een toffe functie is datIk noem het de GTA-camera, trouwens
Ja, voor zover ik weet heeft de 2015 Tekna uitvoering geen enkele halogeen lamp aan boord? Alles LED, volgens mij. De koplampen en achterlichten in ieder geval.
En wat betreft de camera, een tip: als je achteruit rijdt, en de basis van de muur net onderaan het beeld zit heb je nog genoeg ruimte om de achterklep open te doen. Jammer genoeg gaat de camera automatisch uit boven een bepaalde snelheid.
En weer dagelijks je blog kijken. Mooi gebied, beetje eiland "hoppen", "bij de laatste supercharger terug en rechts af"Snow_King schreef op zondag 14 februari 2016 @ 11:22:
Nadat ik vorig jaar naar Noorwegen en Zweden ben geweest ga ik het dit jaar weer doen in hartje winter met de Model S!
Mijn vriendin is een beetje "jaloers" op mijn vader dat ik vorig jaar met hem die mooie trip heb gedaan. Ga dit keer naar de Lofoten in Noorwegen. Bijna 3.000km rijden vanaf Nederland.
Het is daar nu al weer tussen de -5C en -15C en sneeuwt weer flink. Heb er weer zin in!
Zal op mijn blog weer het een en ander bij houden: http://blog.widodh.nl/201...electric-to-norway-again/
Ik zal een inhuur nogmaals attenderen op je blog. Toen hij 2 maanden geleden met een PHEV (Volvo T8) aankwam vroeg ik hem waarom hij nou niet een Model S had gekocht. Na een aantal antwoorden en vragen van mij weer hierop moest hij toegeven dat het koud water vrees moest zijn.
Zijn rijstijl en km per dag rechtvaardigen gewoon een S, overigens wel altijd opladen (thuis en bestemming)
Ik zie trouwens dat Tesla ook "destination charging" gaat doen. The future's looking bright
[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 15-02-2016 10:15 . Reden: Net gelezen, andere route dan ik dacht ]
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
OK, de snellader bij de Ikea duiven is defect. Scherm is uit, lampjes branden rood, geen mogelijkheid tot laden. Best balen als je op doorreis bent en die lader nodig had... Gelukkig is er 5km verderop in Arnhem een snellader (chademo) op een industrieterrein. M'n redding! Er stond een Prius plug-in op de parkeerplaats dus ik kon er niet bij maar gelukkig zag de eigenaar vd auto dat en kwam hij hem aan de kant zetten. Zeer aardig! Ik had nog 35km op de GOM en met de dichtstbijzijnde Fastned op 27km afstand vond ik dat best krap
Had je wel gehaald hoorBezurK schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:38:
Ik had nog 35km op de GOM en met de dichtstbijzijnde Fastned op 27km afstand vond ik dat best krap
Hoi..
Nu we het toch over laadpalen hebben, benaderen jullie ook actief de werkgever/supermarkt/gemeente om extra palen en zoja hoe pakken jullie het aan?
Edit: BMW heeft een nieuwe versie van de i8, rood staat de auto zeker goed
Hopen dat ze het kastje binnenkort wat kleiner weten te maken, ik zou het wel graag op de motor willen.databeestje schreef op zondag 14 februari 2016 @ 18:50:
Tip voor de mensen die OVMS overwegen voor het monitoren van de elektrische auto, hier gebruik ik nu een Simyo prepaid sim in voor SMS en internet en gebruik deze zonder speciale internetbundel.
Ai bummer, ik hoopte daar morgen even te stoppen. Net even met TNM gebeld en het blijkt dat eigenlijk alleen de sticker van hun is, Allego is de echte exploitant. Die bevestigen na een tijdje zoeken naar de juiste paal inderdaad de storing, als het goed is wordt ik teruggebeld als ze meer weten.BezurK schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:38:
OK, de snellader bij de Ikea duiven is defect. Scherm is uit, lampjes branden rood, geen mogelijkheid tot laden. Best balen als je op doorreis bent en die lader nodig had... Gelukkig is er 5km verderop in Arnhem een snellader (chademo) op een industrieterrein. M'n redding! Er stond een Prius plug-in op de parkeerplaats dus ik kon er niet bij maar gelukkig zag de eigenaar vd auto dat en kwam hij hem aan de kant zetten. Zeer aardig! Ik had nog 35km op de GOM en met de dichtstbijzijnde Fastned op 27km afstand vond ik dat best krap
Edit: BMW heeft een nieuwe versie van de i8, rood staat de auto zeker goed

[ Voor 3% gewijzigd door Erasmo op 15-02-2016 13:11 ]
Buiten dat vind ik het van de zotte dat we als eindgebruikers zelf palen moeten toevoegen in allerhande apps. Terwijl alle palen die er zijn in de wereld gewoon aan Internet gekoppeld zijn (hoe kun je anders laadtransactie starten met een willekeurige laadpas) en vrijwel allemaal eigendom zijn en beheerd en uitgelezen worden op afstand! door een paar grote bedrijven.JeroenE schreef op maandag 15 februari 2016 @ 08:24:
Ik ben het helemaal met je eens en ik heb geen idee waarom dat zo is. Wellicht historisch gegroeid omdat vroeger het laden vaak gratis was omdat eea met subsidie werd aangelegd.
Ik heb ook geen idee waar je precies moet zijn om te klagen over dit fenomeen. Iemand wel?
Had dan echt niemand kunnen bedenken dat een paar up-to-date en open API's voor laadpalen ervoor zorgt dat elke app gewoon 100% accuraat alle palen toont + statusinformatie + eventueel defect + huidige kostenplaatje.
Laadpalen toevoegen het voelt voor mij als een Google medewerker die handmatig websites aan de zoekmachine toevoegt heel de dag door. Je verzint het toch niet. Als het nu om een paar palen ging van een willekeurige Chinese leverancier en geïnstalleerd door een handige tweaker ala, maar dat die pochers (zie hun website) van The New Motion en EV-Box hun palen zo slecht georganiseerd hebben....
Terwijl als ik de EV-Box klantenservice bel over een paal ziet een medewerker letterlijk binnen een seconde waar ik sta, hoeveel transacties die paal vandaag deed, hoeveel ampere er door heen ging, etc.
New motion app'je doet het vrij aardig toch? Zie je in ieder geval hun eigen palen.Malarky schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:51:
Laadpalen toevoegen het voelt voor mij als een Google medewerker die handmatig websites aan de zoekmachine toevoegt heel de dag door. Je verzint het toch niet. Als het nu om een paar palen ging van een willekeurige Chinese leverancier en geïnstalleerd door een handige tweaker ala, maar dat die pochers (zie hun website) van The New Motion en EV-Box hun palen zo slecht georganiseerd hebben....
Terwijl als ik de EV-Box klantenservice bel over een paal ziet een medewerker letterlijk binnen een seconde waar ik sta, hoeveel transacties die paal vandaag deed, hoeveel ampere er door heen ging, etc.
Heb een hele avond debat gevoerd (op Twitter) met Fastnet over hun aanpak - met eigen account, eigen app en weer een ander systeem. Zelf vonden ze het geweldig, maar wij gebruiken dus geen Fastnet laders omdat er al een tankpas van de baas is die we niet aan een persoonlijk account gaan koppelen. Net alsof je bij de Shell komt en eerst moet registreren, een app moet downloaden etc, om te tanken. Dat is geen vooruitgang, maar achteruitgang. Belangrijkste argument: dan kunnen we je meer info geven over je laadgedrag. Oftewel: dan kunnen we je gegevens ook nog even lekker gebruiken voor ons eigen gewin.
Enfin, we kwamen er niet uit met Fastnet en gebruiken hun laadpalen dus niet zolang ze niet gewoon de laadpas accepteren. Jammer.
Gelukkig heb ik vrienden gemaakt met een naburig bedrijf van de klant waar ik vandaag voor werk en die een laadpaal hebben - de PHEV (ja 100% EV komt nog, we doen gewoon alsof) staat dus netjes te laden. Ga voor ik weg ga de kachel ook alvast even opstoken, dan red ik het ICE-loos tot thuis (airco/kachel aan tijdens rijden = ICE aan met dit weer
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Sommige gemeentes hebben een speciale aanvraagprocedure, dat is helaas niet landelijk geregeld. Waar dat niet zo is moet je wellicht direct bij de gemeenteraad gaan lobbyen.Erasmo schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:07:
Nu we het toch over laadpalen hebben, benaderen jullie ook actief de werkgever/supermarkt/gemeente om extra palen en zoja hoe pakken jullie het aan?
Supermarkten is een tricky punt, want wie beheert daar de parkeerplaats. Bij veel winkelcentra (met supermarkt) zie ik ze al wel staan. Q-Park rust ook steeds meer parkeergarages uit met laders. Niet veel, maar er is een begin.
Zoals ik al aangaf hebben we ze hier bij Philips in Drachten in overleg met het management laten plaatsen. Maar ook hier ging een aardige lobby aan vooraf; wij hebben een paar jaar geleden in het kader van sustainability week een paar elektrische auto's een dag geleend voor proefritjes, en de Leaf en Ampera zelfs een week voor volledig gebruik in de carpool. Zo mensen enthousiast gemaakt, en vervolgens met keiharde cijfers duidelijk gemaakt dat het onvermijdelijk was dat elektrische auto's er gingen komen, en dat we daar in moeten faciliteren.
Hm, de ANWB heeft het op hun eigen palen ook niet eens staan. Maar dat is misschien nog wel een goede.MrAcid schreef op maandag 15 februari 2016 @ 08:44:
Ik zou beginnen bij de (eigenaar van de) palen waar je zelf veel laadt? Overkoepelend zou ik dit aankaarten bij de ANWB en Consumentenbond.
Het is trouwens lang niet altijd duidelijk van wie een paal is. Zeker niet omdat soms al de gegevens niet meer kloppen omdat die stichting/organisatie is opgehouden en de boel heeft doorverkocht aan een ander etc.
Ja, dat zal waarschijnlijk wel een goede reden kunnen zijn. Maar je ziet toch ook wel kokmen dat er tankpassen zijn waarbij je niet meer bij dure snelwegstations benzine mag tanken en alleen maar bij goedkope. Alleen voor het laden kan een dure paal ook rustig midden in een woonwijk of industriegebied staan.Ik vermoed dat het grote aandeel van leaserijders/zakelijke rijders hier debet aan is. Laadpas van de zaak maakt dat het "er niet toe doet" wat het kost.
Mijn werkgever wel, maar de verhuurder wil geen paal. Dus nu alleen een stopcontact om te laden, maar daarmee redt ik het ook. Nadeel is wel dat het nu ook per se "onze" stopcontacten zijn en je dus niet iets hebt om het open te stellen voor de rest van de wereld.Erasmo schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:07:
De gemeente had bij ons in de straat al een paal neergezet. Ik heb het nog wel eens nagekeken op de website, maar daar staat al iets van "alle aanvragen die we konden zijn verwerkt en we gaan eens heel hard bedenken of we zelf nog wat gaan doen".
Ik weet niet of een supermarkt wel de juiste plek is om te kunnen laden. Ik vermoed namelijk dat die geen dure snellader gaan neerzetten en bij een "langzame" paal is een uurtje laden denk ik een beetje aan de korte kant. Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat mijn auto maar met 1 fase wil laden en niet met 3

Bij een winkel als Ikea ben je meestal juist wel uren bezig dus is een beetje langzaam laden niet zo heel erg,
Ja, het is heel vreemd. Waarschijnlijk wil iedereen zijn eigen koninkrijkje blijven beheren en vooral niets met elkaar delen. Nouja. in ieder geval kan je met iedere laadpas bij ieder openbaar laadpunt laden (behalve Fastned). In andere landen kan dat al vaak niet eens en heb je een stapel kaarten nodig om te kunnen laden.Malarky schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:51:
Buiten dat vind ik het van de zotte dat we als eindgebruikers zelf palen moeten toevoegen in allerhande apps. Terwijl alle palen die er zijn in de wereld gewoon aan Internet gekoppeld zijn (hoe kun je anders laadtransactie starten met een willekeurige laadpas) en vrijwel allemaal eigendom zijn en beheerd en uitgelezen worden op afstand! door een paar grote bedrijven.
Daar komt over een paar jaar vast een dure consultant voor....Had dan echt niemand kunnen bedenken dat een paar up-to-date en open API's voor laadpalen ervoor zorgt dat elke app gewoon 100% accuraat alle palen toont + statusinformatie + eventueel defect + huidige kostenplaatje.
Nou, de paal bij Duiven waar huns ticker op staat bestaat niet in de app. Nu blijtk dat dus geen paal van hun te zijn, maar van iemand anders. Hele handig dat dan wel jouw sticker er op zit...NiGeLaToR schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:50:
New motion app'je doet het vrij aardig toch? Zie je in ieder geval hun eigen palen.
Ook de snellader in Delfgauw staat niet op hun kaart terwijl hij volgens de factuur wel van hunzelf is. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je op hun site wel kan kiezen voor zoeken op "charge point id", maar dat dit helemaal niet werkt. Of in ieder geval niet met de waardes die ze zelf op de factuur zetten.
Fijn dat het ook zo kan. Bij ons op het werk laad ook sporadisch een medewerker van een bedrijf drie deuren verderop.Gelukkig heb ik vrienden gemaakt met een naburig bedrijf van de klant waar ik vandaag voor werk en die een laadpaal hebben - de PHEV (ja 100% EV komt nog, we doen gewoon alsof) staat dus netjes te laden.
Als ik bij mijn gemeente naar 'laadpaal' of 'laadpalen' zoek nul resultatenVeneficus schreef op maandag 15 februari 2016 @ 16:03:
[...]
Sommige gemeentes hebben een speciale aanvraagprocedure, dat is helaas niet landelijk geregeld. Waar dat niet zo is moet je wellicht direct bij de gemeenteraad gaan lobbyen.
Supermarkten is een tricky punt, want wie beheert daar de parkeerplaats. Bij veel winkelcentra (met supermarkt) zie ik ze al wel staan. Q-Park rust ook steeds meer parkeergarages uit met laders. Niet veel, maar er is een begin.
Zoals ik al aangaf hebben we ze hier bij Philips in Drachten in overleg met het management laten plaatsen. Maar ook hier ging een aardige lobby aan vooraf; wij hebben een paar jaar geleden in het kader van sustainability week een paar elektrische auto's een dag geleend voor proefritjes, en de Leaf en Ampera zelfs een week voor volledig gebruik in de carpool. Zo mensen enthousiast gemaakt, en vervolgens met keiharde cijfers duidelijk gemaakt dat het onvermijdelijk was dat elektrische auto's er gingen komen, en dat we daar in moeten faciliteren.
Hier is onlangs een nieuwe Aldi gebouwd, mooi moment om gelijk een laadpaal in de parkeerplaats te doen maar helaas.
Ook bij de supermarkt is een lader op zijn plaats, helemaal als je inderdaad op 3 fasen kan laden of een PHEV hebt. Als je toch stil staat kun je net zo goed laden.JeroenE schreef op maandag 15 februari 2016 @ 18:00:
Mijn werkgever wel, maar de verhuurder wil geen paal. Dus nu alleen een stopcontact om te laden, maar daarmee redt ik het ook. Nadeel is wel dat het nu ook per se "onze" stopcontacten zijn en je dus niet iets hebt om het open te stellen voor de rest van de wereld.
De gemeente had bij ons in de straat al een paal neergezet. Ik heb het nog wel eens nagekeken op de website, maar daar staat al iets van "alle aanvragen die we konden zijn verwerkt en we gaan eens heel hard bedenken of we zelf nog wat gaan doen".
Ik weet niet of een supermarkt wel de juiste plek is om te kunnen laden. Ik vermoed namelijk dat die geen dure snellader gaan neerzetten en bij een "langzame" paal is een uurtje laden denk ik een beetje aan de korte kant. Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat mijn auto maar met 1 fase wil laden en niet met 3![]()
Bij een winkel als Ikea ben je meestal juist wel uren bezig dus is een beetje langzaam laden niet zo heel erg,
laden.
Mijn werkgever(Defensie) laat op dit front in ieder geval verschrikkelijk steken vallen, op mijn kazerne waar duizenden mensen werken zijn 0 laadmogelijkheden

Dat moet binnenkort wel veranderen lijkt meErasmo schreef op maandag 15 februari 2016 @ 18:30:
[...]
Mijn werkgever(Defensie) laat op dit front in ieder geval verschrikkelijk steken vallen, op mijn kazerne waar duizenden mensen werken zijn 0 laadmogelijkheden
Defensie verklaart de oorlog aan fossiele brandstoffen
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ja en nee, de supermarkt bezoeker niet, maar er is wel parkeerplek en deze is redelijk centraal gelegen in de dorpskernen en leefgemeenschap.JeroenE schreef op maandag 15 februari 2016 @ 18:00:
[...]
Ik weet niet of een supermarkt wel de juiste plek is om te kunnen laden. Ik vermoed namelijk dat die geen dure snellader gaan neerzetten en bij een "langzame" paal is een uurtje laden denk ik een beetje aan de korte kant. Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat mijn auto maar met 1 fase wil laden en niet met 3
Laat ik het zo zeggen, als de Jumbo Uitgeest (letterlijk in het midden) een paar laadplaatsen zou maken is dat uitstekend geschikt voor bezoekjes bij de familie en hooguit een paar honderd meter lopen. Dat redden we wel met de kinderwagen.
Er zijn over het algemeen genoeg algemene parkeerterreinen met faciliteiten eromheen binnen de leefgemeenschap dat publieke palen daar voor bezoekend publiek dat volektrisch rijdt daar ook gewoon kan laden. Die zullen het er wel voor over hebben.
Het zal natuurlijk wel een investering van circa 5-10k per dubbele laadpaal zijn (11kW), maar strategisch genoeg dat deze ook door de mensen gebruikt kunnen worden zonder dat deze bij personen "letterlijk" voor de deur gemaakt worden.
Voor het laden van je accu inderdaad wel. Maar als je kijkt naar de kosten is kort laden helemaal niet fijn.Erasmo schreef op maandag 15 februari 2016 @ 18:30:
Ook bij de supermarkt is een lader op zijn plaats, helemaal als je inderdaad op 3 fasen kan laden of een PHEV hebt. Als je toch stil staat kun je net zo goed laden.
Een PHEV laad ook maar op 1 fase en niet op 3. Als je een uur staat en je hebt 3 kWh geladen zou ik daar 60+3*35 = 165 cent aan kwijt zijn. Daar kan je thuis meer dan twee keer zo veel voor laden. De prijs per kWh is dan 55 cent (ipv 35 zonder starttarief).
Het is natuurlijk wel zo dat hoe sneller je bij zo'n paal kan laden hoe handiger het is. Als je in een uur 3 kWh kan laden kost dat je 375 cent en dan is het nog maar anderhalf keer zo duur dan thuis en 41,67 cent per kWh.
En als je thuis goedkope stroom hebt (geen 23 cent maar veel minder) of zonnepanelen dan is het al helemaal niet leuk om daar te laden.
Ja, maar dan wil je dus eigenlijk dat een supermarkt een laadpaal gaat neerzetten en 1 van zijn parkeerplaatsen opofferen zodat jij gezellig bij tante Truus thee kan gaan drinken. Ik kan me voorstellen dat die ondernemer daar echt niet op zit te wachten.databeestje schreef op maandag 15 februari 2016 @ 19:21:
Ja en nee, de supermarkt bezoeker niet, maar er is wel parkeerplek en deze is redelijk centraal gelegen in de dorpskernen en leefgemeenschap.
Ik weet niet hoe het in Uitgeest is, maar bij de meeste supermarkten die ik ken is het zaterdag (en zondags tegenwoordig ook) vaak dringen en zoeken naar een plek om überhaupt te kunnen parkeren.
Ik weet het niet hoor. Iedereen hier in de straat was behoorlijk uit zijn hum omdat er 1 plek weg was die voor de laadpaal was gereserveerd. Het heeft ook jaren geduurd voor er echt daadwerkelijk meer dan sporadisch gebruik van werd gemaakt. En voor zover ik weet zijn dat inderdaad mensen van een paar straten verderop, niet eens echt heel dicht in de buurt.Er zijn over het algemeen genoeg algemene parkeerterreinen met faciliteiten eromheen binnen de leefgemeenschap dat publieke palen daar voor bezoekend publiek dat volektrisch rijdt daar ook gewoon kan laden. Die zullen het er wel voor over hebben.
Maar zulke algemene palen zou je dan ook uit algemene middelen moeten betalen; de gemeentes die de parkeerterreinen beheren en niet een of andere ondernemer die daar zijn winkel in de buurt heeft.
Zeg maar tussen nu en een jaar of 10 verschijnen de eerste laadpalen.fsfikke schreef op maandag 15 februari 2016 @ 18:35:
[...]
Dat moet binnenkort wel veranderen lijkt me
Defensie verklaart de oorlog aan fossiele brandstoffen
Voor de rijder die nu een tankpas heeft zal het vrijwel niet uitmaken waar ie laad. En als je vaak van een openbare laadpaal gebruik maakt dan betaal je na x keer laden ook geen starttarief mer.JeroenE schreef op maandag 15 februari 2016 @ 19:47:
[...]
Voor het laden van je accu inderdaad wel. Maar als je kijkt naar de kosten is kort laden helemaal niet fijn.
Een PHEV laad ook maar op 1 fase en niet op 3. Als je een uur staat en je hebt 3 kWh geladen zou ik daar 60+3*35 = 165 cent aan kwijt zijn. Daar kan je thuis meer dan twee keer zo veel voor laden. De prijs per kWh is dan 55 cent (ipv 35 zonder starttarief).
Het is natuurlijk wel zo dat hoe sneller je bij zo'n paal kan laden hoe handiger het is. Als je in een uur 3 kWh kan laden kost dat je 375 cent en dan is het nog maar anderhalf keer zo duur dan thuis en 41,67 cent per kWh.
En als je thuis goedkope stroom hebt (geen 23 cent maar veel minder) of zonnepanelen dan is het al helemaal niet leuk om daar te laden.
[...]
Ja, maar dan wil je dus eigenlijk dat een supermarkt een laadpaal gaat neerzetten en 1 van zijn parkeerplaatsen opofferen zodat jij gezellig bij tante Truus thee kan gaan drinken. Ik kan me voorstellen dat die ondernemer daar echt niet op zit te wachten.
Ik weet niet hoe het in Uitgeest is, maar bij de meeste supermarkten die ik ken is het zaterdag (en zondags tegenwoordig ook) vaak dringen en zoeken naar een plek om überhaupt te kunnen parkeren.
[...]
Ik weet het niet hoor. Iedereen hier in de straat was behoorlijk uit zijn hum omdat er 1 plek weg was die voor de laadpaal was gereserveerd. Het heeft ook jaren geduurd voor er echt daadwerkelijk meer dan sporadisch gebruik van werd gemaakt. En voor zover ik weet zijn dat inderdaad mensen van een paar straten verderop, niet eens echt heel dicht in de buurt.
Maar zulke algemene palen zou je dan ook uit algemene middelen moeten betalen; de gemeentes die de parkeerterreinen beheren en niet een of andere ondernemer die daar zijn winkel in de buurt heeft.
Als PHEV rijder maakt het nog minder uit, want dure stroom is nog steeds goedkoper dan benzine.
Ik denk dat de palen niet meer door gemeentes aangeschaft gaan worden, maar dat de e-parkeerplaatsen verpacht zullen worden aan de laadaanbieders.
Dit topic is gesloten.