Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:44
BezurK schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:46:
De kogel is door de kerk! Ik heb vanmiddag getekend voor een briljant witte 2015 Leaf Tekna met 170km op de teller. Gloednieuw, dus. Onwijs blij mee! Laat het EV avontuur maar beginnen. Volgende week mag ik 'm ophalen. _/-\o_ :*)
Gefeliciteerd, veel plezier gewenst, ik geniet nog van elke rit, geeft toch een speciaal gevoel!

Weer een voor de lijst in de openingspost...

[ Voor 54% gewijzigd door MarcelGo op 03-02-2016 17:00 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 08:04:
Het motorvermogen van de Model S staat een beetje vreemd op het kenteken. Daar staat "Nettomaximumvermogen: 0 kW" en "Nominaal continu maximumvermogen: 67 kW". Bij sommige 69 kW

[...]

Tesla zelf spreekt ook niet van 772 pk (262 pk voor + 510 pk achter) maar van 539 pk. De begrenzing zit hem in de maximale stroom die uit het accupakket kan worden getrokken. Voordat de ludicrous mode er was was dat 1300 A, tegenwoordig is het 1500 A.
Maar dat kun je blijkbaar niet zomaar vermenigvuldigen met de batterijspanning want dan kom je op een veel hoger getal uit (minstens 366 V * 1500 A maakt 549 kW of 746 pk).

En die topsnelheid van 250 km/h is begrensd. Een 420 pk Audi RS4 haalt ook maar 250 km/h. Omdat die daarop begrensd is. Maar dat is al een keer gezegd.
kwam zojuist dit tegen http://www.kreiselelectri...lectric-porsche-panamera/ met 7 pdk versnellingsbak maakt hij toch gehakt van de tesla zou je zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:52

mb1

Ik verwacht dat dat nog wel zal meevallen, wat denk je van de mechanische verliezen in het transmissie een het 4wd systeem....
de range is met 85 kWh ook maar 450 km volgens de site tegen maximaal 501? voor de Tesla, die 10% verschil zou mij wel ongeveer de mechanische verliezen verklaren!
Topspeed is een kwestie van begrenzen of niet, dat deze 300 km per uur haalt zal inhouden dat deze auto in staat is ongeveer 4x zo snel zijn accu's leeg te rijden tov de eerder genoemde Tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 23:29:
[...]

kwam zojuist dit tegen http://www.kreiselelectri...lectric-porsche-panamera/ met 7 pdk versnellingsbak maakt hij toch gehakt van de tesla zou je zeggen
Ik weet niet wat je punt is?
Misschien leuk voor de performance, maar die versnellingsbak lijkt me volstrekt overbodig en verder niets toevoegen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:21
Leuk voor de specs inderdaad.
Maar die 300 haal je niet zomaar, daarvoor zijn dus andere keuzes gemaakt die voor de rest van de specificaties minder gunstig zijn (versnellingsbak, transmissieverliezen etc.)
Aangezien je echt nooit 300 km/u gaat rijden is dat gewoon zonde van de energie.

Dikke kans dat je die 300 alleen maar haalt bij een SOC van 100%, omdat anders de stromen in de accu veel te hoog worden. Het vermogen wat je nodig hebt om de lucht voor je weg te duwen is met die snelheid niet niks. (luchtweerstand is met de macht 3 gerelateerd aan de snelheid)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Die Porsche, wat een knoppenzee in de middenconsole en een heleboel wijzertjes in het dashbord maar die van de snelheid is zo klein dat ook een boetezee op de loer ligt. Max. 8000 rpm voor de elektrische motor klinkt niet echt high-end en Radio 94MHz, wtf? Nee, hier begin ik niet van te watertanden....

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, het moet natuurlijk wel een Porsche zijn he? Ongetwijfeld met vet bruut benzinemotorgeluid over de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

styno schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:19:
Die Porsche, wat een knoppenzee in de middenconsole en een heleboel wijzertjes in het dashbord maar die van de snelheid is zo klein dat ook een boetezee op de loer ligt. Max. 8000 rpm voor de elektrische motor klinkt niet echt high-end en Radio 94MHz, wtf? Nee, hier begin ik niet van te watertanden....
Snelheidsmeters zijn bij Porsche traditioneel altijd meer weggestopt en de toerenteller centraal. Verder is het ook gewoon een auto 'omdat het kan' en niet bedoeld om praktisch te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NovapaX schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 08:48:
Leuk voor de specs inderdaad.
Maar die 300 haal je niet zomaar, daarvoor zijn dus andere keuzes gemaakt die voor de rest van de specificaties minder gunstig zijn (versnellingsbak, transmissieverliezen etc.)
Aangezien je echt nooit 300 km/u gaat rijden is dat gewoon zonde van de energie.

Dikke kans dat je die 300 alleen maar haalt bij een SOC van 100%, omdat anders de stromen in de accu veel te hoog worden. Het vermogen wat je nodig hebt om de lucht voor je weg te duwen is met die snelheid niet niks. (luchtweerstand is met de macht 3 gerelateerd aan de snelheid)
de panamera heeft wel een veel luxer en mooiere dash. de tesla is twee lcd schermen met de instap mercedes versnellingspook(D,N,R) en thats it. geen middenconsole voor je telefoon etc. de afwerking is nog minder dan een nieuwe C klasse(terwijl dat een instap Mercedes is) daarna komt nog E en S klasse(die te vergelijken is met de panamera) begrijp mij niet verkeerd het is een geweldige auto maar als het een benzinemotor had was het een 35k auto. met andere woorden de drivetrain-accupakket is plus minus 60% van de auto ong waard.
http://insideevs.com/wp-c...or-vs-tesla-model-s-2.jpg
de meeste elektrische auto's hebben fixed gearing waardoor je altijd in de hoogste versnelling optrekt door supersnel te schakelen met pdk(en dat ding is rete snel) ben je op papier sneller. vergeet niet dat de eerste roadster ook 2 versnellingen had maar doordat het te veel problemen gaf bij tesla zijn ze ermee gestopt.
er is een brammo motorfiets die een versnellingsbak heeft hierdoor heeft hij ziek veel koppel in de eerste en tweede. doordat het ding versnellingen heeft heeft hij een veel hogere topsnelheid bij lagere toeren. hoewel dit met fixed gear ratio hetzelfde is trek je bijv veel minder snel op. met een versnelling heb je niet zon sterke motor nodig vergelijk het met je fiets bij een doortrapper moet je veel kracht zetten om je fiets vooruit te krijgen bij versnellingen hoef je veel minder vaak omwentelingen te maken.(hefboomwerking) je zou eens in een benzine auto een testrit moeten maken met modellen waar ze 5(handgeschakeld)6(handgeschakeld/automaat) en 7 versnellingen(automaat) in stoppen. wereld van een verschil

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Nou, doe maar een dragrace dan. Want ik betwijfel of die Porsche zo snel is als een Tesla, in 3 sec naar de 100. Verder zijn het ontwerpkeuzes, om te kijken waar de topsnelheid moet liggen.
En een versnelling is dus echt niet nodig. Dat is juist het mooie van een Tesla, gewoon altijd 1 lange soepele acceleratie zodra je het gaspedaal hebt ingedrukt.

Ik denk dat het prijskaartje van die Porsche een stuk hoger zal liggen (het is geen grote productie zo lijkt het op eerste oog), en ik betwijfel of hij beter zal presteren. Tja, hij zal vast harder kunnen op het rechte eind, maar in acceleratie zal hij niet sneller zijn. En bochtenwerk.. Porsche heeft leuke historie, maar de Model S heeft z'n accu's in de bodem, en een motor per as. Ik zie bij de Porsche nog een volle motorruimte.
Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:10:
de afwerking is nog minder dan een nieuwe C klasse(terwijl dat een instap Mercedes is)
Ik vind dit altijd zo'n onzin. Ik heb zowel met de Model S als met de C klasse gereden. Ik kan me hier niet in vinden, ik vond de Tesla prima afgewerkt. Maar waarschijnlijk heb ik niet lang genoeg de naadjes bestudeerd.

Verder ben ik ook niet echt fan van het 17inch scherm in het dashboard van de Model S, had van mij iets minder lomp gemogen.

Edit: het is wel bekend dat de afwerking in het begin minder was, maar dat is allang verbeterd.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 04-02-2016 11:52 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:44
Ik snap de discussie niet zo over beter/slechter. Wat is er mis met keuze?
Daarnaast is de Model S een geweldig elektrisch platform, maar niet direct de beste auto voor iedereen in de markt. Er zullen mensen zijn die een iets spannender uiterlijk willen dan de S, die het touchscreen niks vinden, of die het heel erg belangrijk vinden dat er iets Duits op de oprit staat. Als deze optie er voor zorgt dat er meer mensen elektrisch gaan rijden is het alleen maar winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:10:
[...]
de meeste elektrische auto's hebben fixed gearing waardoor je altijd in de hoogste versnelling optrekt door supersnel te schakelen met pdk(en dat ding is rete snel) ben je op papier sneller.
Dank je voor wat interpunctie hier en daar ;)
Zeven versnellingen zijn overkill in een EV.
Met slechts twee versnellingen zou een Tesla (of Zoe) al volledig vermogen (~maximale newtons op het asfalt bij elke snelheid) hebben tot 160 mijlen per uur.
Omdat er pas bij 80M/h geschakeld hoeft te worden lijden de 0-60 tijden er ook niet onder.
Op papier maakt een pdk bak dus niets uit voor de 0-60 tijden en kan hij 3 versnellingen overslaan om een hogere topsnelheid te bereiken.
Zie ook vermogens/koppelcurves

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 23:29:
[...]

Of maakt hij gehakt van de versnellingsbak? ;)

Een bekende reden waarom elektrische auto's nauwelijks versnellingsbakken gebruiken is dat ze een dusdanig koppel produceren dat een standaard bak daar moeite mee heeft. Nu is dit natuurlijk geen standaard bak, maar een 300kW benzine motor is qua karakteristiek wel iets anders dan een 300kW elektro motor.
Bedenk maar zo, wat gebeurd er in een benzine auto als er 'iets' mis gaat, zoals de koppeling te snel laten opkomen? Motor slaat af. Dus jouw 300kW is gereduceerd tot 0, maar los daarvan, een plofmotor heeft altijd wat tijd nodig om vermogen te gaan leveren, zelfs met zoiets als launchcontrol heb je misschien 100kW tot je beschikking, wat dan binnen een paar seconde oploopt naar 300kW. Het koppel loopt normaal aardig gelijk mee. En dat piekt ergens op 500Nm.
Nu doe je dat met een elektro motor, in plaats van af te slaan gaat de motor meer stroom trekken, als je dat niet begrenst kan die 300kW motor prima een halve seconde het dubbele opnemen (of misschien zelfs het tienvoudige). En al dat vermogen wordt omgezet in koppel.
Dus je versnellingsbak die berekent was op misschien 200Nm vanaf stilstand en 500Nm als hij lekker draait, die gaat ineens 1000Nm of meer op z'n dak krijgen vanaf stilstand. En in die 'fractie van een seconde' tussen het moment dat de motor al dat koppel levert en het moment dat alles gaat draaien, staat al dat moment op een paar kleine tandwieltjes die stilstaan. En dan blijven de tandjes ook echt stilstaan... terwijl de as begint te draaien :+

Plaatje ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1vkYB.jpg
Een Tesla roadster, met 'maar' 200kW tikt de 3000Nm aan. Terwijl die camaro met 300kW, dus 1,5 keer meer vermogen, pas bij 50km/u piekt. En tegen die tijd draait die bak al op snelheid en is het 'eenvoudiger' om al dat koppel en vermogen te verwerken. Net zo goed als stilstaande (slippende) banden amper grip hebben en draaiende banden enorm veel grip hebben.

Ik ben dus heel benieuwd hoeveel versnellingsbakken die jongens al gereviseerd/gesloopt hadden voordat ze de juiste 'mix' van onderdelen en afstelling hadden. Zelfs de GT3 had maar 350kW.

Overigens niet bedoelt als negatief ofzo, meer als aanvulling dat een eenvoudige 'swap motor' niet werkt bij high performance auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BezurK
  • Laatst online: 29-01 10:38
Wat ik begreep was dat ook exact het grote probleem bij Tim Coronel's elektrische buggy avontuur voor Dakar wat toen uiteindelijk niet door ging. Ze kregen in die kleine buggy geen enkele bak/dif combi werkend zonder alles in no-time aan gort te draaien. Alleen vrachtwagen onderdelen zijn af-fabriek bestand tegen zulk koppel maar dat is allemaal te groot en zwaar. Daarom inderdaad vrij knap van de EV fabrikanten (met name Tesla met de PxxD) om dat goed en betrouwbaar te krijgen.

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 12:10

ktf

Zo, dan is het iedereen hier meteen duidelijk waarom alle dieseltreinen al 80 jaar diesel-elektrisch zijn en waarom grote schepen óf de schroef direct op de as hebben, óf diesel-elektrisch zijn. Op dat formaat werken mechanische* versnellingsbakken gewoon niet meer. :+

*Technisch gezien kun je diesel-elektrisch ook diesel-met-elektr(on)ische-versnellingsbak noemen, maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Net lees ik dit: http://nos.nl/artikel/208...op-diesel-en-benzine.html

Hoewel de titel de lading niet dekt, staan er wel wat interessante quotes
"Het idee dat we in korte tijd afscheid kunnen nemen van fossiele brandstoffen is alleen mogelijk als we collectief armoede omarmen. Ik denk niet dat dat iets is wat ook politici haalbaar zullen achten."
Ik denk dat fossiele brandstoffen voor personenauto's op zich wel binnen 15 jaar flink kunnen worden teruggedrongen. Uiteraard zal het lang duren voordat ook op de tweedehands markt de elektrische auto's in de meerderheid zijn, maar de balans zal vooral afhangen van de benzineprijzen en belastingen vermoed ik.

Fossiele brandstoffen zitten natuurlijk wel veel meer dingen: ik denk dat vooral de vervanging in schepen problematisch is. Elektrische aandrijving geen probleem (dat zijn veel schepen al), maar de scheepsdiesel vervangen door iets duurzaams... Syngas misschien? Waterstof? Dan hebben we natuurlijk ook gewoon de vrachtauto's nog, daar zit vooralsnog geen schot in de zaak.

Op zich denk ik dat hij een sterk punt heeft. Of we over 30 jaar nog steeds massaal op benzine en diesel rondrijden in de klasse onder 10 ton lijkt me echter sterk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat met name de transportsector een probleem is qua vervoer, maar de oplossing zal niet alleen in de elektrificatie van de transportsector liggen. Het grootste probleem, en daar willen we met z'n allen niet aan, is dat we domweg teveel kilometers maken. Voor vervoer, vakanties, you name it. Je kunt het wel elektrisch afleggen maar dan nog is de footprint stevig.

Bottomline is dat als we serieus dit probleem aan willen pakken ons gedrag en inrichting van de maatschappij enorm op de kop moeten. Da's inderdaad lastig te verkopen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
ktf schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 17:43:
Op zich denk ik dat hij een sterk punt heeft. Of we over 30 jaar nog steeds massaal op benzine en diesel rondrijden in de klasse onder 10 ton lijkt me echter sterk.
De enige vraag is: 'Willen we?'.

Die 'armoede omarmen' is gewoon FUD. Dat zou betekenen dat al die 'groene' dingen ons welvaart kosten. Terwijl Tesla enorm veel werkgelegenheid genereert in een westers land. Juist die plofauto's worden gemaakt in goedkope landen, helemaal de onderdelen. Hoogwaardige technologische ontwikkeling is juist iets wat wij als westerse landen 'nodig' hebben.

Ik denk dat onze politiek op zoek moet naar een setje ballen. En dan niet van het type 'Wilders, veeg alle ellende over de grens', maar van het type 'Groen, tenzij....'
Dus elektrische taxi's en geen vergunning meer voor iets anders. Zonnepanelen op het dak, of anders ook geen HRA of huursubsidie. Auto van de zaak is altijd een elektrische en uiteindelijk rekeningrijden voor de plofauto. En als het echt niet gaat, dan laten we de burger eerst door 4 hoepels springen voordat we de uitzondering maken, in plaats van nu, waarbij groen vaak 4 hoepels betekent.

Binnen 10 jaar kunnen we 80+% van ons wagenpark prima elektrisch hebben en kunnen we waarschijnlijk ook wel 80% van onze 'groene stroom'-capaciteit actief hebben. En al die kosten die we maken? Die gaan ons STEENRIJK maken!
NL weet al alles van watermanagement (tot en met onze koning), na zo'n operatie zijn we ook de expert op groene energie en elektrisch rijden. Instabiel stroomnet? Huur een NL-er in en die geeft de oplossing!

... maar wacht even.... kunnen we even een reden bedenken waarom we dit niet moeten doen? Want ik heb mijn ballen thuis op het nachtkastje laten liggen :+

Ps. We hebben een TU die praktisch het beste Hyperloop ontwerp heeft gemaakt en de 3TU's zijn geniaal met zonneauto's en we komen intern niet verder dan de ... Fyra :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-09 08:04
Ik voel enige frustratie ;) .

Misschien dat in het 'westen' elektrisch vervoer (niet de logistiekbranche) nog wel behoorlijk elektrificeert. Zeker als de zelfrijdende taxi's een beetje van de grond komen. Maar dan heb je nog heel Azië, Afrika, Latijns-Amerika. Daar is nóg veel minder besef van de verontreiniging die ICE's met zich mee brengen (zowel broeikasgas als luchtverontreiniging). Niet dat ik nou een expert ben, maar ik vraag me af of over 30 jaar dat besef inmiddels even ver is als ons besef nú.
En aangezien dat de grootste groeimarkten zijn, zijn de woorden van onze Ben niet zo heel gek. De woorden
"Benzine en diesel worden de komende 30 jaar alleen nog maar belangrijker als brandstof voor onze auto's"
bedoel ik dan. Ook met
"Uiteindelijk zal het toch gaan om economische prikkels die ervoor zorgen dat u, ik en andere consumenten minder CO2 uitstoten."
heeft ie wel een punt denk ik. Zeker sinds 1987 (met Brundtland) 'weten' we immers al dat het fout gaat. Bijna 30 jaar later, hoeveel mensen in de wereld hebben die lange termijnvisie omarmt? Driekwart van de wereld denkt gewoon korte termijn, en dat ga je echt niet veranderen. Zij die lange termijn denken moeten daarom andere, korte termijn stimuli verzinnen om die driekwart over te halen. De economische prikkels.

Ben is een beetje de kritiek op Shell zat zo klinkt het. En tsjah, is Shell als olie-/gasleverancier de schuldige, of juist de consumenten die fossiele elektriciteit afnemen? Daar waar een vraag is, blijft gewoon een aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Je bedoelt dat we naar een probleem aan het kijken zijn dat pas tig jaar wordt voorspeld?
(En dan mag je zelf invullen welk probleem, keuze uit: pensioenen/vergrijzing, woningen, global warming...)
fruitbakje schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:40: Maar dan heb je nog heel Azië, Afrika, Latijns-Amerika.
Het mooie is dat die landen geen 'installed base' hebben. Zoals wij hier van analoog/vast, naar 2G, naar 3G en 4G gaan, zo gaan zij gewoon in een keer naar 4G. Wij hebben allemaal 2 auto's voor de deur staan, zij misschien 0,2 in sommige landen. Dus hun 'pijn' is veel minder dan die van ons.
En veel van die landen hebben enorm veel zon, dus een paar zonnepanelen op het dak van het gemeenschapsgebouw, de laadpunten ervoor en zo'n dorp of stad is ineens zelfvoorzienend.

Overigens weten ze in Azie heel goed wat luchtvervuiling is, dus als we lang genoeg wachten, dan lossen zij het op en dan hoeven wij niks (meer) te doen. En met een beetje dictatoriale leider kunnen zij veel sneller handelen! Fabriekje met staatssteun etc.

Maar uhm... elektrische auto's... mijn handen jeuken om een Nissan Leaf te halen, maar ben nog aan het twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
TheGhostInc schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:50:
Maar uhm... elektrische auto's... mijn handen jeuken om een Nissan Leaf te halen, maar ben nog aan het twijfelen.
Waar twijfel je aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:46

databeestje

Von PrutsHausen

Er zijn slechtere keuzes die je kan maken. In de lijn van het verhaal zouden mensen mij ook al een bomen knuffelaar kunnen zien. Ik denk dat het wel meevalt, maar begaan met het milieu ben ik onbewust wel, onder andere met zonnepanelen, en een elektrische auto. Maar ook een zelfbouw windmolen, een aandeel in een windmolen vereniging en terugbrengen van het huisverbruik. Zelfs het plastic en karton wordt gescheiden.

Kleine moeite, groot plezier.

Ironie; je collega ophalen met je Miev waarvan zijn auto ermee gestopt is met een lekke koppakking (over en sluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik denk de maandelijkse huur kosten accupakket, is voor mij eigenlijk ook de dealbreaker.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ik woon in de UK (tijdelijk/permanent) en dan zit dat stuur aan de andere kant. Als ik over een paar jaar weer terug zou willen :)F , dan ben ik bang dat ik fors moet afschrijven. Daarom woon ik ook in een huurhuis, omdat ik kopen voor een kortere tijd niet zag zitten (zeker met die Engelse huizen), waardoor een laadpunt ook iets lastiger is.
En daarnaast wilde ik eigenlijk een 'Engelse' auto, dus ik dacht aan een Mini of Land Rover... niet een Nissan

Ik heb overigens nu een Citroen C1 die ik zelf net een volledige onderhoudsbeurt heb gegeven, dus ik rijd al zuinig en voordelig. Die heb ik 'tijdelijk' gekocht toen ik niet uit de discussie kwam Elektrisch of VK.
Een Tesla (Lotus :) ) Roadster heb ik serieus bekeken, maar een kinderwagen gaat daar echt niet in passen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-09 08:04
[...]

Het mooie is dat die landen geen 'installed base' hebben. Zoals wij hier van analoog/vast, naar 2G, naar 3G en 4G gaan, zo gaan zij gewoon in een keer naar 4G. Wij hebben allemaal 2 auto's voor de deur staan, zij misschien 0,2 in sommige landen. Dus hun 'pijn' is veel minder dan die van ons.
Ja dat is inderdaad zo! Nergens vast internet, maar de 4g netwerken draaiden spotgoedkoop terwijl KPN hier nog niet eens met testen was begonnen (althans, dit was in Costa Rica 2 jaar terug zo).
Tegelijkertijd zie je daar geen enkele laadpaal, dus geen enkele elektrische auto, zelfs vrijwel geen hybrides, van roetfilters hebben ze nog nooit gehoord, en eisen aan raffinage van brandstof zijn even hoog als hier 30 jaar geleden (bij wijze van spreken, ik leef nog niet zo lang). Diezelfde brandstof is de helft van wat het in Nederland kost, en nóg klagen ze steen en been over de prijzen. Het is bepaald niet politiek opportuun om daar binnenkort een milieubelasting op brandstof te heffen.
Dus wat gaat harder de komende tijd, hun 'milieubesef' of de economische groei (als in, iedereen 2 auto's)?
Ik denk dus die economische groei, waardoor ze dus wel een redelijke installed base hebben, voordat ze eindelijk over milieu beginnen te praten. Maar goed, koffiedik kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door fruitbakje op 04-02-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

TheGhostInc schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 19:19:
[...]
Ik woon in de UK (tijdelijk/permanent) en dan zit dat stuur aan de andere kant. Als ik over een paar jaar weer terug zou willen :)F , dan ben ik bang dat ik fors moet afschrijven.
Private lease wat voor je?
Nissan maakt het accupakket in de UK, dus het is bijna een Britse auto ;)
http://www.autoblog.com/2...an-leaf-uk-battery-plant/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

TheGhostInc schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 19:19:
[...]

En daarnaast wilde ik eigenlijk een 'Engelse' auto, dus ik dacht aan een Mini of Land Rover... niet een Nissan
Proton_ schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 19:38:
[...]

Private lease wat voor je?
Nissan maakt het accupakket in de UK, dus het is bijna een Britse auto ;)
http://www.autoblog.com/2...an-leaf-uk-battery-plant/
Sterker nog, gehele auto wordt in UK gemaakt, in hun Sunderland plant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Precies. En Mini is juist erg Nederlands :+ (dan wel Duits)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

TheGhostInc schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:23:
Juist die plofauto's worden gemaakt in goedkope landen, helemaal de onderdelen.
Neehoor. De gehele carrosserie, vanaf het plaatstaal totaan de assemblage gebeurt gewoon hier. Volvo heeft zijn fabrieken in Zweden, Mercedes in Duitsland, BMW maakt de Mini's in Engeland en in Nederland (Nedcar), Ford had haar Europese fabrieken in Genk, enzovoort. De motor, toch wel het belangrijkste deel van de auto, wordt ook gewoon in Europa vervaardigd. DAF trucks komen gewoon van de band in Eindhoven rollen.

Tuurlijk, dat een deel van de bedrading uit China komt (denk eerlijk gezegd van niet), de lampjes misschien ook en allicht de radio. Maar 90% van de waarde wordt gewoon hier in Europa toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ktf schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:07:
[...]

Neehoor. De gehele carrosserie, vanaf het plaatstaal totaan de assemblage gebeurt gewoon hier. Volvo heeft zijn fabrieken in Zweden, Mercedes in Duitsland, BMW maakt de Mini's in Engeland en in Nederland (Nedcar), Ford had haar Europese fabrieken in Genk, enzovoort. De motor, toch wel het belangrijkste deel van de auto, wordt ook gewoon in Europa vervaardigd. DAF trucks komen gewoon van de band in Eindhoven rollen.

Tuurlijk, dat een deel van de bedrading uit China komt (denk eerlijk gezegd van niet), de lampjes misschien ook en allicht de radio. Maar 90% van de waarde wordt gewoon hier in Europa toegevoegd.
De grote merken produceren wereldwijd, het is echt al lang niet meer zo dat Europeese auto's ook echt uit Europa komen. R&D, dat doen ze wel in hun thuisbasis, op dat gebied zijn bijv. de Chinezen echt hopeloos. Maar zodra het product af is kunnen ze het prima produceren daar.

Ik ben benieuwd wat voor een impact de subsidieregeling gaat hebben die in Duitsland voor de deur staat. Zou mooi zijn als de verkoop van BEVs/PHEVs hier wat aantrekt. Er staan bij BMW genoeg van zulke modellen in de pipeline :)
TheGhostInc schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:23:
[...]
Ps. We hebben een TU die praktisch het beste Hyperloop ontwerp heeft gemaakt en de 3TU's zijn geniaal met zonneauto's en we komen intern niet verder dan de ... Fyra :F
offtopic:
Met het ontwerp van de Hyperloop en de Nuna heeft de TU niet veel meer te maken dan dat ze kantoor en werkplaats beschikbaar stellen. Verder doen de studenten het allemaal op eigen kracht. Natuurlijk met op de achtergrond theoretische kennis van hun studie, maar het in de praktijk brengen is weer een heel ander verhaal.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:42:
[...]

Of maakt hij gehakt van de versnellingsbak? ;)

Een bekende reden waarom elektrische auto's nauwelijks versnellingsbakken gebruiken is dat ze een dusdanig koppel produceren dat een standaard bak daar moeite mee heeft. Nu is dit natuurlijk geen standaard bak, maar een 300kW benzine motor is qua karakteristiek wel iets anders dan een 300kW elektro motor.
Bedenk maar zo, wat gebeurd er in een benzine auto als er 'iets' mis gaat, zoals de koppeling te snel laten opkomen? Motor slaat af. Dus jouw 300kW is gereduceerd tot 0, maar los daarvan, een plofmotor heeft altijd wat tijd nodig om vermogen te gaan leveren, zelfs met zoiets als launchcontrol heb je misschien 100kW tot je beschikking, wat dan binnen een paar seconde oploopt naar 300kW. Het koppel loopt normaal aardig gelijk mee. En dat piekt ergens op 500Nm.
Nu doe je dat met een elektro motor, in plaats van af te slaan gaat de motor meer stroom trekken, als je dat niet begrenst kan die 300kW motor prima een halve seconde het dubbele opnemen (of misschien zelfs het tienvoudige). En al dat vermogen wordt omgezet in koppel.
Dus je versnellingsbak die berekent was op misschien 200Nm vanaf stilstand en 500Nm als hij lekker draait, die gaat ineens 1000Nm of meer op z'n dak krijgen vanaf stilstand. En in die 'fractie van een seconde' tussen het moment dat de motor al dat koppel levert en het moment dat alles gaat draaien, staat al dat moment op een paar kleine tandwieltjes die stilstaan. En dan blijven de tandjes ook echt stilstaan... terwijl de as begint te draaien :+

Plaatje ter verduidelijking:
[afbeelding]
Een Tesla roadster, met 'maar' 200kW tikt de 3000Nm aan. Terwijl die camaro met 300kW, dus 1,5 keer meer vermogen, pas bij 50km/u piekt. En tegen die tijd draait die bak al op snelheid en is het 'eenvoudiger' om al dat koppel en vermogen te verwerken. Net zo goed als stilstaande (slippende) banden amper grip hebben en draaiende banden enorm veel grip hebben.

Ik ben dus heel benieuwd hoeveel versnellingsbakken die jongens al gereviseerd/gesloopt hadden voordat ze de juiste 'mix' van onderdelen en afstelling hadden. Zelfs de GT3 had maar 350kW.

Overigens niet bedoelt als negatief ofzo, meer als aanvulling dat een eenvoudige 'swap motor' niet werkt bij high performance auto's.
een bugatti versnellingsbak;) nee maar zonder grappen dit is allemaal elektronisch te regelen btw heb jij het over voetkoppelingen ik heb het over semiautomaten. je hebt brabus sl geloof ik met 1100nm die dan het elektronisch tegenhoud tot minder koppel(dat was bij het 2006 sl model) tegenwoordig heeft brabus http://www.brabus.com/en/...=5&klasse=76&modell=23094 de sl 850 1450nm op de versnellingsbak dus het moet wel kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2016 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

fsfikke schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:18:
[...]

De grote merken produceren wereldwijd, het is echt al lang niet meer zo dat Europeese auto's ook echt uit Europa komen. R&D, dat doen ze wel in hun thuisbasis, op dat gebied zijn bijv. de Chinezen echt hopeloos. Maar zodra het product af is kunnen ze het prima produceren daar.
Mwah daar ga je toch echt wat kort door de bocht, kwaliteit en consistentie zijn wel degelijk onderdeel van de afweging die gemaakt wordt bij veel onderdelen. In een specifiek geval was het zelfs een kwestie bij een relatief simpel gietstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
ktf schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:07:
[...]

Grote onderdelen zijn relatief duur in transport, dus die 'moet' je maken waar je ze nodig hebt. Tenzij je Airbus heet ;). Maar als je gaat kijken naar duurdere componenten, zoals airbags, dan kom je heel veel 'not made here' logootjes tegen.

Maar de belangrijke vraag is ook waar de kennis vandaan komt. Het is leuk dat er een fabriek in Born staat, maar al die robotica, waar komt die vandaan? Zeker bij bijvoorbeeld een fabriek van Toyota gaan ze die echt niet volkruien met Duits spul, nee, dat is een kopie van spul dat ze in hun thuisland gebruiken.
En het is precies die glijdende schaal waar je voor moet oppassen. Het is leuk dat er 20 man in ploegendienst een verfstraat runnen, maar die 200 man die hem ontworpen & gebouwd hebben zijn de mensen die de meeste waarde hebben toegevoegd.

VDL en DAF zijn schitterende bedrijven, maar het zijn wel bedrijven die 'hulp' nodig hebben. DAF wordt uiteraard flink geholpen door zaken als de nieuwe Euro norm. Daarvoor heb je R&D nodig, wat zij goed kunnen. VDL met hun bussen trouwens ook.
Maar herrinner je die Chinese auto (LandWind) nog die geen sterren in de NCAP test haalde? Een paar jaar later hadden een stel Chinezen gewoon de beste.

Ikzelf heb dit een beetje gezien rondom connectoren. Daar zie je steeds minder ontwikkeling gebeuren in Europa en steeds meer richting China gaan. Bedrijven als AMP, met roots in 's-Hertogenbosch, nu TE Connectivity zijn gericht op productiebedrijven en dan zie je dat vooral de low budget markt zich gewoon helemaal afspeelt in China en omgeving. Als het niet extreem specialistisch wordt (qua connector) zit je meteen in het chinees engels te overleggen. En elke paar jaar schuift dat 'extreem specialistisch' weer een stukje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

TheGhostInc schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 23:23:
Het is leuk dat er een fabriek in Born staat, maar al die robotica, waar komt die vandaan?
In ieder geval voor een deel bij mijn werkgever. Ik werk er dagelijks mee. :+ Het grootste deel van de systeemintegrators is verder Duits.

[ Voor 14% gewijzigd door ktf op 05-02-2016 05:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
ktf schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 05:49:
[...]
In ieder geval voor een deel bij mijn werkgever. Ik werk er dagelijks mee. :+ Het grootste deel van de systeemintegrators is verder Duits.
Duits, niet Nederlands!

Dus die 'bezigheidstherapie' voor die werknemers in Born is leuk, maar de kennis zit in Duitsland bij de producent (BMW/Mini) en zijn toeleveranciers (veel Duits).

De Eindhoven regio is natuurlijk geweldig, met bedrijven als DAF, VDL, (FEI), VanDerLande & ASML houden we een stuk kennis en ontwikkeling in eigen land/hand. Maar het is ook meteen het grote voorbeeld Philips, van wat er gebeurd als je de zaken verkoopt aan het buitenland.
De kennis die je verliest zit echt niet alleen in het maken van een TV, maar de campus van Philips had ook enorm veel productietechnologie in huis. Waar trouwens ASML heel dankbaar gebruik van heeft gemaakt bij de eerste TwinScan. Dingen als lineaire motoren bijvoorbeeld, of trillingsdemping. Niet alleen het product, maar ook 'hoe maak je' een product.

Anyhow... ik ga binnenkort eens wat proefritten maken in een Leaf. En mijn huisbaas vragen of ik een laadpaal mag ophangen (dat mag wel, maar het is handig even te vragen voordat ik een gat in de muur maak van rond 40 >:) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf

ktf

TheGhostInc schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 16:12:
Dus die 'bezigheidstherapie' voor die werknemers in Born is leuk, maar de kennis zit in Duitsland bij de producent (BMW/Mini) en zijn toeleveranciers (veel Duits).
Wat een ontzettend zwartgallig beeld. Het is niet zo dat je zo'n lijn gewoon van de plank af koopt, om het tot een goed einde te brengen heb je van alle kanten goed management nodig. Maargoed, als jij denkt dat Nederland last heeft van braindrain dan is dat je goed recht. Ik zie het liever wat positiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kogel is door de kerk! Ik heb vanmiddag getekend voor een briljant witte 2015 Leaf Tekna met 170km op de teller. Gloednieuw, dus. Onwijs blij mee! Laat het EV avontuur maar beginnen. Volgende week mag ik 'm ophalen. _/-\o_ :*)
Gefeliciteerd. Wanneer je in de startpost wil komen, wil je dan de volgende vragen beantwoorden:
  • Tweaker
  • Model
  • km per jaar
  • Sinds
  • Commentaar
Zie voorbeelden bij "Tweakers met volledige elektrische auto"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:56:
[...]
je hebt brabus sl geloof ik met 1100nm die dan het elektronisch tegenhoud tot minder koppel
Ook de Brabus megamotor heeft 0 Nm bij 0 rpm. Daar valt weinig aan tegen te houden (hoewel, vlak de startmotor niet uit ;) ).
Langzaam draaiende tandwielen => koppel drukt de oliefilm tussen de tanden weg => hoge slijtage.
Bij snel draaiende tandwielen wordt er juist olie tussen geperst en kan de overbrenging dus meer koppel aan.
(niet mijn expertise, dat hebben wat collega's zo uitgelegd :))
Feit is dat een transmissie aan een elektromotor consequent aan hogere eisen moet voldoen dan waar de ingenieurs verwacht hadden mee weg te komen.

Nissan heeft dat met de Leaf goed voor elkaar, die doet de reductie in twee stappen.
Leaf, met tussenas
Zoe, in 1 keer een 1:9 reductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:51:
[...]

Ook de Brabus megamotor heeft 0 Nm bij 0 rpm. Daar valt weinig aan tegen te houden (hoewel, vlak de startmotor niet uit ;) ).
Langzaam draaiende tandwielen => koppel drukt de oliefilm tussen de tanden weg => hoge slijtage.
Bij snel draaiende tandwielen wordt er juist olie tussen geperst en kan de overbrenging dus meer koppel aan.
(niet mijn expertise, dat hebben wat collega's zo uitgelegd :))
Feit is dat een transmissie aan een elektromotor consequent aan hogere eisen moet voldoen dan waar de ingenieurs verwacht hadden mee weg te komen.

Nissan heeft dat met de Leaf goed voor elkaar, die doet de reductie in twee stappen.
Leaf, met tussenas
Zoe, in 1 keer een 1:9 reductie
tuurlijk heeft hij 0nm bij 0rpm als de motor stationair draait draait hij geen 0rpm 8)7 tenzij je natuurlijk een tesla brabus(roadster of model s) hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 00:09:
tuurlijk heeft hij 0nm bij 0rpm als de motor stationair draait draait hij geen 0rpm 8)7 tenzij je natuurlijk een tesla brabus(roadster of model s) hebt
Het hele punt wat Proton_ probeert te maken is dat versnellingsbakken bij 0rpm snel slijten, omdat je dan geen smering hebt. Verbrandingsmotoren hebben dan ook geen koppel, dus is het niet zo'n probleem. Elektromotoren dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ktf schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 12:35:
[...]

Het hele punt wat Proton_ probeert te maken is dat versnellingsbakken bij 0rpm snel slijten, omdat je dan geen smering hebt. Verbrandingsmotoren hebben dan ook geen koppel, dus is het niet zo'n probleem. Elektromotoren dus wel.
Een motor slijt helemaal niet bij 0rpm hij staat namelijk dan uit. Wat is zwaarder 100kg steen of 100kg wol? Logica mensen benzine dieselmotoren draaien allemaal net onder de 1k rpm tussen de 800 en 950.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf

ktf

Lees nou eens: er staat versnellingsbak, niet motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Samenvattend:
* twee versnellingen kunnen de topsnelheid van een Model S verbeteren, maar niet de 0-100 tijd.
* optrekken bij een stoplicht is in een EV veel sneller en soepeler te doen, dus mensen doen dat ook, hierdoor wordt de overbrenging ook veel zwaarder belast. Niet onoverkomelijk, wel anders dan bij ICEs.

Overigens: volgens mij wil de Golf GTE bij regenereren ook nog wel eens schakelen. Ik ervaar dat als oncomfortabel.
(Ik moet eens een stuk rijden in de Golf met een volle accu, misschien heb ik dan wat positiefs te zeggen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Toevallig fietste ik zojuist langs een verkeerslicht ergens buiten de bebouwde kom. Vooraan stond een Tesla die geruisloos optrok, daarachter iemand in zo'n aziatische SUV/crossoverbak die hem met heel erg veel lawaai probeerde bij te houden.
:')

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hier nog een vergelijkingstest tussen 6 EV's (in het duits).

Afbeeldingslocatie: http://autorevue.at/files/uploads/2016/02/elektroauto-vergleich-reichweite-bmw-i3-kia-soul-ev-mercedes-b250e-renault-zoe-vw-egolf-35.jpg

Duidelijk is te zien dat NEDC range niets zegt. Op papier zou de Renault Zoe het verst moeten komen. Uiteindelijk gaat het vooral om de grootte van de batterijen.
N.B. Een Nissan Leaf met 30 kWh zou rond de 160 km halen indien deze net zo zuinig is als een 24 kWh versie (30 kWh versie heeft een hoger gewicht).
Sehr realistische Tatsächliche Reichweiten
Die Reichweite eines Elektroautos ist extrem von den Rahmenbedingungen abhängig. Das sehr gute Wetter (keine Heizung, keine Klimaanlage notwendig) wurde durch hohe gefahrene Geschwindigkeiten (Überland, Autobahn) wettgemacht, so dass unter günstigen Bedingungen doch längere Reichweiten möglich erscheinen – aber auch noch kürzere, wenn es wirklich kalt wird.
De actieradius is gehaald bij hogere temperaturen (geen verwarming en airco gebruikt), maar wel snelwegen en hogere snelheden.

Afbeeldingslocatie: http://autorevue.at/files/uploads/2016/02/elektroauto-vergleich-ladezeiten-bmw-i3-kia-soul-ev-mercedes-b250e-renault-zoe-vw-egolf-35.jpg

De Mercedes B heeft als misser dat deze niet kan snelladen 8)7

Afbeeldingslocatie: http://autorevue.at/files/uploads/2016/01/elektroauto-vergleich-bmw-i3-kia-soul-ev-mercedes-b250e-renault-zoe-vw-egolf-10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://autorevue.at/files/uploads/2016/01/elektroauto-vergleich-bmw-i3-kia-soul-ev-mercedes-b250e-renault-zoe-vw-egolf-9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://autorevue.at/files/uploads/2016/01/elektroauto-vergleich-bmw-i3-kia-soul-ev-mercedes-b250e-renault-zoe-vw-egolf-6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://autorevue.at/files/uploads/2016/01/elektroauto-vergleich-bmw-i3-kia-soul-ev-mercedes-b250e-renault-zoe-vw-egolf-18.jpg

Afbeeldingslocatie: http://autorevue.at/files/uploads/2016/01/elektroauto-vergleich-bmw-i3-kia-soul-ev-mercedes-b250e-renault-zoe-vw-egolf-15.jpg

Afbeeldingslocatie: http://autorevue.at/files/uploads/2016/01/elektroauto-vergleich-bmw-i3-kia-soul-ev-mercedes-b250e-renault-zoe-vw-egolf-8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://autorevue.at/files/uploads/2016/01/elektroauto-vergleich-bmw-i3-kia-soul-ev-mercedes-b250e-renault-zoe-vw-egolf-5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://autorevue.at/files/uploads/2016/01/elektroauto-vergleich-bmw-i3-kia-soul-ev-mercedes-b250e-renault-zoe-vw-egolf-4.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door ZuinigeRijder op 06-02-2016 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De geruchten van een upgrade voor de e-Golf worden soort van bevestigd, niet van een upgrade van de huidige met 10-20% oid, maar voor de volgende Golf (8).

http://insideevs.com/next...volkswagen-e-golf-to-get/

Met 300 echte km bereik, maar dan wel eind 2018 of begin 2019, dat is dus nog wel een paar jaar weg, zeg maar gerust 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Waarom moet een "schakel" hendel nog altijd een hendel zijn en waarom MOET dat in het midden steken, kan dit niet een knop zijn op het dashboard. 8)7 |:( 8)7 |:( heb je meer plek voor een arm opbergvakje.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Damic schreef op zondag 07 februari 2016 @ 08:02:
Waarom moet een "schakel" hendel nog altijd een hendel zijn en waarom MOET dat in het midden steken, kan dit niet een knop zijn op het dashboard. 8)7 |:( 8)7 |:( heb je meer plek voor een arm opbergvakje.
Een soort van flipper zoals bij de i3 om door de "verzetten" heen te gaan werkt best prettig. En zoals je zegt kan dat best een knop op het dashboard zijn (Renault iemand?)

Zelfs Dodge RAM heeft hiermee geexperimenteerd.
Afbeeldingslocatie: http://i.usatoday.net/communitymanager/_photos/drive-on/2012/04/06/knobx-large.jpg

De volgorde van de knoppen heeft overigens een historische oorzaak/noodzaak, laten we daar nog even niet van afstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgorde kan ik nog snappen, maar de plek

OWja en Renault/VW/Kia snappen het niet, ik heb nog geweten dat de hendel van de automaat gewoon aan het stuur zat.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Damic schreef op zondag 07 februari 2016 @ 08:22:

OWja en Renault/VW/Kia snappen het niet, ik heb nog geweten dat de hendel van de automaat gewoon aan het stuur zat.
Dat wisselt heel sterk en ik kan het de anderen niet kwalijk nemen. Zelfs BMW heeft hier binnen de eigen modellen geen lijn in. Een BMW i8 heeft een (niet helemaal intuitieve) schakelpook in de midden console. De BMW i3 heeft deze als een draaiknop rechts boven het stuur.

Maar zelfs tussen de BMW benzine modellen verschilt het, bij de 760i is het weer een schakelpook aan het stuur, in navolging van veel amerikaanse auto's.

Bij mijn Miev is het een relatief grote pook in de midden console, ook al is het (letterlijk!) een setje met schakelaars. Dat hadden ze dus elektrisch kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zeker nu nog bij elektrische wagens met weinig kWh telt elke gram.

Zoals de e-NV200 dat ik heb getest (*ik had de cargo):
Afbeeldingslocatie: http://www.van-boven.nl/uploads/images/auto/e-NV200-1int.jpg
What a waste of space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Damic schreef op zondag 07 februari 2016 @ 08:44:
Zeker nu nog bij elektrische wagens met weinig kWh telt elke gram.

Zoals de e-NV200 dat ik heb getest (*ik had de cargo):
[afbeelding]
What a waste of space
Aan de andere kant, zet er een willekeurige bouwvakker in en deze kan er mee weg rijden zonder maar iets op te zoeken. ;)

Het is een afweging in dit geval tussen vooringenomen standpunten over wat de mensen verwachten, niet omdat we het niet anders kunnen maken. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bouwvakker kan er niets mee doen, veel mag je niet laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Damic schreef op zondag 07 februari 2016 @ 08:48:
Bouwvakker kan er niets mee doen, veel mag je niet laden
Dat is een ander punt waar regelmatig problemen mee zijn. Dat gaf de installateur ook aan waar ik de laadpaal van overkocht.

Ze hadden met regelmaat discussie over de gebruikte stroom als ze op locatie wouden of gingen laden. Het was voor hun 1 van de doorslaggevende redenen om te stoppen met de elektrische bestelbus.

Dat en het verbruik was wel wat hoger dan fabrieksopgaaf met de ladder en buizen op het dak. De 60 kWh variant zou een end beter te gebruiken zijn, al dan niet met een trekhaak voor korte ritjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
databeestje schreef op zondag 07 februari 2016 @ 08:09:
[...]

De volgorde van de knoppen heeft overigens een historische oorzaak/noodzaak, laten we daar nog even niet van afstappen.
Daar ben ik het niet geheel mee eens. De 'pook' van de Leaf is gewoon DOM gemaakt. Wil ik vooruit moet ik de knop naar links en naar achter bewegen, wil ik achteruit moet ik de knop naar links en naar voren bewegen. Heb serieus al vaker gehad dat ik onbewust verkeerd schakelde en de verkeerde kant opging. Het is gewoon niet logisch.

Ze hebben een ander systeem gemaakt ten opzichte van de traditionele pook, wat ik op zich kan toe juichen (traditioneel ga je van P naar R naar N naar D), maar ze hadden dat meteen logisch moeten indelen. Nu zit de P in het midden en moet je naar voren schakelen om achteruit te rijden en andersom.. |:( |:( |:(

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Damic schreef op zondag 07 februari 2016 @ 08:22:

Heb je al eens een e-Golf gereden? Dan had je gemerkt dat die plek helemaal niet zo gek is.

Hint: Je kan er meer mee dan alleen schakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 07-02-2016 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

plieshout schreef op zondag 07 februari 2016 @ 10:52:
Daar ben ik het niet geheel mee eens. De 'pook' van de Leaf is gewoon DOM gemaakt. Wil ik vooruit moet ik de knop naar links en naar achter bewegen, wil ik achteruit moet ik de knop naar links en naar voren bewegen. Heb serieus al vaker gehad dat ik onbewust verkeerd schakelde en de verkeerde kant opging. Het is gewoon niet logisch.
De reden dat ze dit gedaan hebben: Veel vroege Leaf-eigenaren waren ex-Prius, en die had het ook zo. Citroen DS5 (Hybrid4) net hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
plieshout schreef op zondag 07 februari 2016 @ 10:52:
[...]

Ze hebben een ander systeem gemaakt ten opzichte van de traditionele pook, wat ik op zich kan toe juichen (traditioneel ga je van P naar R naar N naar D), maar ze hadden dat meteen logisch moeten indelen. Nu zit de P in het midden en moet je naar voren schakelen om achteruit te rijden en andersom.. |:( |:( |:(
Ik heb meer mensen dat horen zeggen. Gek genoeg vind ik het juist heel logisch. Als je vooruit rijdt, word je naar achter gedrukt. Ik vind naar achteren trekken om "op" te schakelen daardoor juist heel logisch. Het is overigens op een schakelkart of in een race/rally auto met sequentiele bak net zo. Naar achter is op-, naar voren is terugschakelen. Ook veel andere productie-auto's (o.a. Audi met tiptronic en Porsche dacht ik) hebben dat ook.

Daarnaast heeft (voor zover ik weet) elke auto met een automatische bak (met pook) de volgorde P-R-N-D van voor naar achter. Dus van P naar D is de pook naar achter trekken. Dat is al decennia zo volgens mij. In ieder geval in alle automaten waar ik in gereden heb, en dat zijn er heel wat.
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 16:41:
[...]

Gefeliciteerd. Wanneer je in de startpost wil komen, wil je dan de volgende vragen beantwoorden:
  • Tweaker
  • Model
  • km per jaar
  • Sinds
  • Commentaar
Zie voorbeelden bij "Tweakers met volledige elektrische auto"
Model: 2015 Leaf Tekna - Wit
KM p/ jaar: ca. 25.000
Sinds: Feb 2016
Commentaar: Zakelijke rijder. Ex-demo gekocht met 170km op de teller.

[ Voor 17% gewijzigd door BezurK op 07-02-2016 21:20 . Reden: TS vragen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
ktf schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 16:35:
Maargoed, als jij denkt dat Nederland last heeft van braindrain dan is dat je goed recht. Ik zie het liever wat positiever.
Ik ben juist erg positief over de sector, maar dat komt omdat ze het ondanks de overheid goed doen. Ik zou graag wat braingain stimulans zien vanuit de overheid. Een belastingvoordeel voor Starbucks valt daar niet onder ;).

Even over de Nissan Leaf, ik zit een beetje te zoeken naar een model (in de UK) en ik schrik een beetje van de afschrijving. Een nieuwe Nissan Leaf zonder lease gaat vanaf zo'n GBP 21k (met lease GBP 16K). Maar als ik dan naar gebruikte modellen kijk, dan gaat de prijs hard omlaag. Daarnaast is het sowieso een drama met zoeken, want je weet nooit zeker of het Flex/Leaf model is tenzij het er expliciet bij zetten. Op autotrader is het net zo erg.

Ik rijd nu een Citroen C1, die schrijven grofweg lineair af in ~7 jaar. (8k, 1k per jaar) Maar ik vind 1/3 van de prijs eraf voor een auto die misschien 10.000 km heeft gereden en een jaar oud is wel erg fors. De showroom inrijden lijkt zo al GBP 1-2k te kosten, daarna eruit rijden kost nog eens zoiets en de eerste km's gaat er nog een keer zoiets vanaf.

Nieuw kopen is een prima optie, de 30kWh versie zou dan kunnen. Maar met dit soort afwaardering krijg ik minder zin in dat 'nieuwe luchtje' ;)
Je zou bijna de goedkoopste zoeken en dan je accu vernieuwen als hij het niet meer doet. Ik weet niet wat de accu qua prijs exact doet, maar dat is minder dan de afschrijving van de eerste 10k km.

Qua range ben ik (nog) niet heel kritisch, als het elektrisch kan, dan zal ik het elektrisch doen, als dat niet kan, dan doe ik het wel op benzine. Het aantal laadpunten is beperkt in de regio (in mijn stad... 2), maar dat is uiteindelijk ook de 'sport'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 23:16
Elke auto schrijft het eerste jaar hard af. In dat jaar betaal je de marge + de reguliere afschrijving. Dat zal bij een EV niet anders zijn aangezien de constructie niet anders is. Na zo'n drie jaar ben je ongeveer de helft kwijt tov de oorspronkelijke aanschaf. Daarna gaat het meer geleidelijk. Er is een rede dat een hoop mensen een auto kopen van 3 à 4 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Volgens mij geld voor zo'n beetje elke nieuwe auto dat de drempel van de dealer het duurste moment is. Inderdaad in het goedkoopste segment misschien wat minder, maar zeker in het luxere segment is dat wel waar. En helaas vallen EV's nog steeds wel in dat segment. Het is niet de massa.

Persoonlijk vind ik het met de afschrijving ná dat moment nog erg meevallen. Men zei een paar jaar terug nog dat ze binnen 5 jaar waardeLOOS zouden zijn. Dat blijkt erg mee te vallen. Dezelfde trend zie je in andere EV's die al even mee gaan (zoals de Tesla Model S).

Een Leaf nieuw kopen en na een jaar weg doen is een erg duur geintje. Maar dat geldt voor zo'n beetje elke auto natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Tot nu toe valt de afschrijving op de Tesla Model S me nog erg mee eigenlijk. Voor minder dan €70K heb je nog geen Tesla. :) De Leaf schrijft wel wat harder af, maar dat kan ook goed verklaard worden door de actieradius die in het begin nog onder de maat was (±120km). Dat gaat m.i. een belangrijke maatstaf zijn voor elektrische auto's: hoe ver komt de auto (nog) op een accu?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Oké je bent "pissed off" omdat je zo lang hebt moeten wachten op de onthulling van de auto, vervolgens begin je je aan alles te ergeren en schrijft dat zonder te nuanceren ook nog eens op een blog.

Waarschijnlijk doe je achter de schermen nog wat en vervolgens krijg je een telefoontje

Hoe erg moet je iemand ergeren voordat er zoiets gebeurd.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wellicht dat de gedachten gang hier is dat Elon het eerder iemand gunt die wel naar de Model X uit kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BezurK schreef op zondag 07 februari 2016 @ 21:01:
[...]

Model: 2015 Leaf Tekna - Wit
KM p/ jaar: ca. 25.000
Sinds: Feb 2016
Commentaar: Zakelijke rijder. Ex-demo gekocht met 170km op de teller.
Start post geupdate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BezurK
ollie1965 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 07:46:
Oké je bent "pissed off" omdat je zo lang hebt moeten wachten op de onthulling van de auto, vervolgens begin je je aan alles te ergeren en schrijft dat zonder te nuanceren ook nog eens op een blog.

Waarschijnlijk doe je achter de schermen nog wat en vervolgens krijg je een telefoontje

Ik ben groot fan van Elon. In mijn ogen kan hij weinig fout doen, kijk wat hij allemaal goed doet! Maar, in dit geval, vind ik het vrij megalomaan om na zo'n blogpost de auto van de man te ontzeggen. Serieus, dat vind ik van weinig klasse. Behoorlijk arrogant. Bied je excuses aan - volgens mij was dat na zo'n dramatisch evenement voor je KLANTEN best op z'n plek. Maar nee, mensen moeten niet zeuren en blij zijn dat ze zijn auto's mógen kopen? Lijkt me een niet heel goede houding tegenover je klanten. Hoe lang de wachtlijst ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
databeestje schreef op maandag 08 februari 2016 @ 08:50:
Wellicht dat de gedachten gang hier is dat Elon het eerder iemand gunt die wel naar de Model X uit kijkt.
Maar de persoon in kwestie keek ook enorm uit naar zijn Model X, hij is naast fanboy ook kritisch en dat zulke klanten/fans zijn de beste. Misschien wat overdreven en zielig van die meneer, lekker Amerikaans, maar de actie van Tesla vind ik te ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

En daarom zou ik graag meer info achter deze casus willen hebben.
Kan me niet voorstellen dat een bestelling geannuleerd wordt omwille van een negatieve blog.
Hoeveel zou iemand als Elon Musk al niet over zich heen krijgen, dit zou toch gewoon van zijn rug moeten afglijden?
Als dat niet zo is, en dit werkelijk vanwege de negatieve berichtgeving....
Ja, hij heeft een aantal doelen in zijn leven en wil die bereiken "kosten wat het kost", verhalen zijn er genoeg wat hij "eist" van zijn medewerkers.
Nou is Stewart Alsop ook een redelijk "weird person" dus er zal mogelijk meer gebotst hebben.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
BezurK schreef op maandag 08 februari 2016 @ 09:37:
Maar nee, mensen moeten niet zeuren en blij zijn dat ze zijn auto's mógen kopen?
Dit is niet je gemiddelde 'John Doe'.

Dit is een investeerder die waarschijnlijk tientallen Miljarden in beheer heeft en zelf waarschijnlijk ook een flinke duit waard is. In plaats van dat deze meneer een beetje gaat lopen zeveren van de zijlijn had deze meneer ook prima de concurrent van Tesla kunnen oprichten, of een paar Miljard kunnen investeren, zodat de presentatie meer inhoud had.

Waarschijnlijk dat Elon Musk hem daarom eruit heeft 'gedonderd'. Dit is geen 'normale' klant, dit zijn mensen die 'betere dingen' te doen hebben dan gaan lopen klagen over het 'vertraagde nieuwe speeltje'. Dit is een man die verdomd goed weet hoe de wereld werkt en wat de impact is van zijn uitspraken. Daarmee is dit dus ook geen uitspraak van een klant, maar eerder een politieke uitspraak. Een uitspraak die Tesla ook kan schaden en waarschijnlijk heeft gedaan! En dat weet Elon Musk ook. Dat hij hem eruit heeft geknikkerd is puur symbolisch (Alsop kan dat ding zo via via regelen, genoeg rijke vriendjes).

Stewart Alsop eindigt deze blog dan ook met een hoop FUD, vragen over de capaciteiten van Musk en zijn team. Eigenlijk twijfel ik dan ook sterk aan de motivatie van deze meneer. Je weet dat een bedrijf als Tesla 'op z'n tenen loopt' om te presteren en Musk heeft een track record om grotere veranderingen in de markt te bewerk stellen. Waarom zou je jezelf dan 'als klant' zo negatief uitlaten, terwijl je publiek (van de blog) voor een groot deel investeerders is!
Helemaal het stuk over dat hij zijn klanten na de release mogelijk slecht zou behandelen. Kijk naar de Model S en je weet hoe Tesla kijkt naar de klanten. (Volgens mij beter dan elke andere autofabrikant). Deze 'vraag' is alleen bedoeld om Tesla in diskrediet te brengen. Als Alsop echt zo fan was van Tesla, dan was hij die 2,5 uur gratis met zijn Model S komen aancruisen! (via het Super Charger netwerk).

Dus (IMHO) _/-\o_ voor Musk. De kritiek op het event was mogelijk best terecht, maar Alsop heeft dat vooral gebruikt als basis voor een volle aanval op Tesla/Musk en dan mag Musk reageren. En dat heeft hij gedaan als een baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

TheGhostInc schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:01:
[...]

Dit is niet je gemiddelde 'John Doe'.

Dit is een investeerder die waarschijnlijk tientallen Miljarden in beheer heeft en zelf waarschijnlijk ook een flinke duit waard is.

.....................
Hoeveel hij waard is ... zou het niet weten https://www.crunchbase.com/person/stewart-alsop/investments
Geboren onder een goed gesternte.
Waarschijnlijk dat Elon Musk hem daarom eruit heeft 'gedonderd'. Dit is geen 'normale' klant, .............
Nee normaal is hij niet als je zoiets durft te voorspellen death of mainframe
Een ding weet ik, doe geen voorspellingen in techniek, Gartner probeert het maar die hebben het ook wel eens mis.
Dus (IMHO) _/-\o_ voor Musk. De kritiek op het event was mogelijk best terecht, maar Alsop heeft dat vooral gebruikt als basis voor een volle aanval op Tesla/Musk en dan mag Musk reageren. En dat heeft hij gedaan als een baas.
Maar is dat een goede zet?
Ik kan iemand niet leuk vinden maar ga ik daarom mijn imago (als bedrijf') mogelijk beschadigen?
Het is nu grotendeel fanboyism (innovators/begin early adoptors) wat de auto koopt, maar is de meanstream hier ook van gediend?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
ollie1965 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:26:
Maar is dat een goede zet?
Ik kan iemand niet leuk vinden maar ga ik daarom mijn imago (als bedrijf') mogelijk beschadigen?
Het is nu grotendeel fanboyism (innovators/begin early adoptors) wat de auto koopt, maar is de meanstream hier ook van gediend?
Early adopters (waarom moeten dat fanboys zijn?) zijn bereid een klein offer te maken (bijvoorbeeld iets langer wachten of soms een iets minder 'af' product of meer storingen) om wel als eerste een product te krijgen. Zij vinden de voordelen van 'voorop' lopen belangrijker dan de veiligheid van de bestaande producten.

Tegen de tijd dat Tesla 'mainstream' wordt, dan is het normaal gesproken de bedoeling dat de onvolkomenheden er uit zijn en het product geschikt is voor de massa. Tegen die tijd is een 'klunzige' productpresentatie 'not done' en mag Musk/Tesla afgerekend worden op vertragingen en problemen.
Overigens zie je dat ook bij de bestaande merken. Op dag 1 de nieuwste Golf proberen te kopen betekent geen folders, geen proefrit. Als je daar moeite mee hebt, dan kun je de oude kopen of gewoon even geduld hebben!

Tot die tijd heeft deze meneer de keuze: Of hij is een early adopter (die best een beetje mag klagen ;) ), Of hij is gewoon een consument die weinig heeft met de idealen van Tesla.
Maar aangezien deze meneer de competentie van het hele team van Tesla/Musk in twijfel trekt, heb ik sterk het vermoeden dat hij geen van beiden is. De 'mainstream' consument komt niet op een 'launch' van een auto en een 'early adopter' interesseert het verder ook weinig als de oprichter een keer hakkelend door de presentatie gaat. Zij staan daar voor zichzelf, zij zijn daar om te zien hoe hun toekomst eruit ziet.
Als je lekker wilt worden gemaakt met leuke speeltjes, dan kun je bij bijvoorbeeld Ferrari naar binnenlopen, daar willen ze je best even 'wine & dine'-n voordat je die handtekening zet! Daar hebben ze een mooie showroom met opgepoetste modellen die de hele dag staan te wachten op een goed gevulde portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
ollie1965 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 07:46:

Wat slecht van Tesla zeg...
Gaat wel heel erg ver.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

TheGhostInc schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:59:
[...]

Waarom moeten dat fanboys zijn?...............
Nee niet fanboys van het merk maar van elektrisch rijden.
Maar ook onder sommige rijders van het merk zie ik wel trekken van de term (als ik de forums lees).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

TLer schreef op maandag 08 februari 2016 @ 06:55:
Elke auto schrijft het eerste jaar hard af. In dat jaar betaal je de marge + de reguliere afschrijving.
TheGhostInc geeft een Citroen C1 als voorbeeld. Dat is een van de reeks auto's die dus niet hard afschrijven in het eerste jaar. Maar inderdaad, dat is de minderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ktf schreef op maandag 08 februari 2016 @ 17:23:
[...]

TheGhostInc geeft een Citroen C1 als voorbeeld. Dat is een van de reeks auto's die dus niet hard afschrijven in het eerste jaar. Maar inderdaad, dat is de minderheid.
Ik kan het je nog sterker vertellen, dat spul schrijft bijna linear af tegen de levensduur. Heel apart :P

Afschrijving is inderdaad nog wel een lastige met elektrische auto's, de leasewagens die geliefd zijn daargelaten. Ik ben benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

nieuws: Google integreert mogelijk draadloze laadtechniek in zijn zelfrijdend...

Mijn hemel, het commentaar... er is geen beginnen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:44
Ik kon me er ook niet toe zetten...elektrisch rijden en groene stroom is zo eenvoudig te bedenken maar nee...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Je ziet, zelfs op Tweakers, inderdaad toch steeds de kortzichtige vooroordelen weer terugkomen in elke discussie. Maar wel veel minder dan normaal. Je merkt toch dat technisch aangelegd volk over het algemeen iets ruimdenkender is wat de toepassing van technologische vooruitgang betreft. Op het gemiddelde EV nieuwsitem op nu.nl of de Telegraaf wordt véél kortzichtiger gereageerd. Dan zie je vaak door de vooroordeelbomen het groene bos niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ach, het zijn de aanloopproblemen. Zodra de portemonnee gaat spreken is het gros van de mensen snel om. Ik kan me niet voorstellen dat ze daadwerkelijk begaan zijn met het milieu en dan met droge ogen kunnen beweren dat een ICE de way to go is.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MarcelGo schreef op maandag 08 februari 2016 @ 23:13:
[...]

Ik kon me er ook niet toe zetten...elektrisch rijden en groene stroom is zo eenvoudig te bedenken maar nee...
Dat de stroom groen is betekent natuurlijk nog niet dat verspilling geen probleem is. Al helemaal zolang nog maar een heel klein deel van de opgewekte stroom groen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:13
Krisp schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:20:
Ach, het zijn de aanloopproblemen. Zodra de portemonnee gaat spreken is het gros van de mensen snel om. Ik kan me niet voorstellen dat ze daadwerkelijk begaan zijn met het milieu en dan met droge ogen kunnen beweren dat een ICE de way to go is.
Ach dat trekt allemaal wel bij. Een jaar of 5 geleden (nog maar kort geleden!!) liet ik zonnepanelen plaatsen. (Felle) reacties toen waren:
- Zonnepanelen waren slechter voor het milieu dan gewoon kolen stoken
- Zonnepanelen leverden niets op
- Zonnepanelen waren lelijk (hier had men wel een klein beetje gelijk)

Degene die het meest fel tegen waren, zitten nu de 'hele dag' op een app te kijken wat hun zonnepanelen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Power Tank zit er in, toch weer 2,9 kWh extra :9 Moet vanmiddag in Duitsland zijn, dus denk eens kijken wat een L2 paal daar doet. 56 cent per kWh :o

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Erasmo schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:42:
Power Tank zit er in, toch weer 2,9 kWh extra :9 Moet vanmiddag in Duitsland zijn, dus denk eens kijken wat een L2 paal daar doet. 56 cent per kWh :o
Daar zeg je iets wat me al een poosje als newbe dwars zit. Ik vind de prijzen van laadpalen best ondoorzichtig. Op geen enkele paar wordt op wat voor manier dan ook aangegeven wat het kost om daar te laden. En als ik online ga zoeken wat (bijvoorbeeld) de publieke paal van de gemeente bij mij om de hoek kost dan zegt de ene site "jaarabonnement" en de andere 0.35€ p/kWh. En de gemeente heeft al helemaal geen idee. Hoe kan ik hier wijs uit worden voordat ik m'n stekker in een hele dure paal steek? Ik vind het gek dat dat zomaar zo ondoorzichtig mag?

Of mis ik iets? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.anwb.nl/bestanden/w620/content/gallery/anwb/portal/auto/themas/elektrisch-rijden/elektrisch-rijden.jpg%5B2%5D

Is elektrisch rijden geschikt voor jou?

Wat is 'Elektrisch Rijden geschikt voor jou?'
'Elektrisch Rijden geschikt voor jou?' is een project op het gebied van elektrisch vervoer. De ANWB informeert en adviseert leden over mobiliteitsmogelijkheden en elektrisch rijden is er daar één van. Door mee te doen met dit project krijg je antwoord op de vraag: is een elektrische auto iets voor mij?

Wat heb je eraan om mee te doen?
Door inzicht te geven in je rijgedrag kan de ANWB een ‘oordeel’ geven of je je ritten met een elektrische auto had kunnen afleggen en we rekenen dan gelijk uit wat je had kunnen besparen wanneer je elektrisch had gereden..

Hoe werkt het?
Met een ANWB dongel worden je ritten drie maanden lang geregistreerd. Na drie maanden sturen we je een analyse met een geschikt/ongeschikt oordeel én de kosten die je zou hebben bespaard.

Afbeeldingslocatie: http://www.anwb.nl/bestanden/content/gallery/anwb/portal/auto/connected-car/anwb-connected-car-dongel-en-app
De ANWB dongel krijg je thuis gestuurd en is eenvoudig te plaatsen met de handleiding die erbij geleverd wordt. De dongel werkt alleen in auto’s jonger dan 12 jaar.

Wat zijn de kosten?
Deelname aan dit project is mogelijk met een persoonsgebonden ANWB-lidmaatschap . Het gebruik van de dongel is gratis. De dongel blijft eigendom van de ANWB, deze stuur je terug na afloop van het project.

Geef je op!
Weten of elektrisch rijden voordeliger zou zijn voor jou? Doe dan mee en geef je op! Stuur je naam en e-mailadres op naar info@anwb-elektrisch.nl en wij sturen je een vragenlijst toe. Hopelijk ben jij één van de 200 deelnemers naar wie wij op zoek zijn!

Privacy voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

De dongel werkt alleen in auto’s jonger dan 12 jaar.
Hm, mijn 21 jaar oude mechanische diesel heeft inderdaad geen OBD2 poort. :+

Wat gebeurt dr als je deze dongle in een elektrische auto steekt? :P

[ Voor 19% gewijzigd door AlexanderB op 09-02-2016 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Welke site gebruiken jullie om je routes te plannen? Ik heb TheNewMotion en Oplaadpalen.nl geprobeerd maar de eerste heeft geen routeplanner (alleen kaart) en bij de tweede vind ik de routeplanner zéér beperkt. Is er geen fatsoenlijke site waar je dynamisch je route kunt plannen met ingaven van van-, naar- en via- punten? Waarbij je bv. kunt filteren op snellaadpunten ja/nee en ook makkelijk de afstand kunt bepalen tussen de laadpunten op je route. Eventueel zelfs met ingave van je range, zodat het nog dynamischer wordt.

Als zoiets niet bestaat, moeten we dat toch maken lijkt me? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 23:27
Bij Goingelectric hebben ze zoiets, maar heb 't echter nog nooit gebruikt vanwege het gebrek aan een elektrische auto :'( Weet dus ook niet of 't een beetje goed werkt voor de Nederlandse laadinfra.

http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/

[ Voor 17% gewijzigd door OllieMongollie op 09-02-2016 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AlexanderB schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 17:03:
[...]

Hm, mijn 21 jaar oude mechanische diesel heeft inderdaad geen OBD2 poort. :+

Wat gebeurt dr als je deze dongle in een elektrische auto steekt? :P
Ik heb ook een dongle en daarmee kan ik verschillende zaken van de Kia Soul EV uitlezen, o.a. de bandenspanning en temperatuur van de banden.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/KiaSoulEV/TorqueProKiaSoulEV.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:35
Waarom op OBD? Die dingen zou je op je dashboard moeten kunnen toveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

t_captain schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 20:45:
Waarom op OBD? Die dingen zou je op je dashboard moeten kunnen toveren!
Als het aan EA lag kon je het kopen in een DLC pakket :+

De banden spanning en temperatuur zou je eigenlijk zo moeten kunnen zien alleen de temperatuur van de batterij is zo onzinnig als wat (voor het gros van de consument) dat de ontwikkelaars het niet in de gui steken.

[ Voor 31% gewijzigd door Damic op 09-02-2016 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.energiesparen.be/sites/default/files/thumbnails/image/ZEVcampagnebeeld.jpg

Waarom is dit niet mogelijk in ons kikkerlandje?

Een premie tot 5.000 euro voor een elektrische auto!

Vanaf 1 januari 2016 kunt u een premie krijgen voor een nieuwe elektrische wagen of een nieuwe wagen op waterstof. De premie geldt voor alle zero-emissie-voertuigen en bedraagt maximaal 5.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:29
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 23:09:
[afbeelding]

Waarom is dit niet mogelijk in ons kikkerlandje?

Een premie tot 5.000 euro voor een elektrische auto!

Vanaf 1 januari 2016 kunt u een premie krijgen voor een nieuwe elektrische wagen of een nieuwe wagen op waterstof. De premie geldt voor alle zero-emissie-voertuigen en bedraagt maximaal 5.000 euro.
In Frankrijk krijg je 6.300 euro ecologische premie bij het aanschaffen van een elektrische auto. Daarop krijg je nog eens €3.700 als je een oude diesel van voor 2001 inruilt. Er zijn maanden geweest waarbij je, in combinatie met een speciale deal bij Renault, een ZOE R240 Life kon krijgen voor €9.990 + 50 euro per maand voor de batterij :D

Edit / Ik bedenk me nu: In Frankrijk betaal je geen wegenbelasting, op geen enkele auto. Hier zit het in de prijs inbegrepen op brandstof (en nog steeds minder dan in NL...) en door middel van tolwegen. Dus deels van deze bonus is ook omdat ze geen voordeel kunnen geven op de wegenbelasting.

Verkoopcijfers 2015 in Frankrijk:
Afbeeldingslocatie: http://www.automobile-propre.com/wp-content/uploads/2011/03/immat-VP-2015-12.gif

Typisch ook dat Fransen vooral Renault kopen. Terwijl in NL de ZOE volgens mij zelfs iets minder verkoopt dan de Nissan Leaf.

[ Voor 10% gewijzigd door FreeShooter op 10-02-2016 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:27

vhal

ಠ_ಠ

FreeShooter schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 08:15:
Typisch ook dat Fransen vooral Renault kopen. Terwijl in NL de ZOE volgens mij zelfs iets minder verkoopt dan de Nissan Leaf.
Zo gek is het niet dat een inwoner uit Frankrijk een Franse auto koopt, half Frankrijk rijdt in Renault of PSA... ;)

...en laat de gemiddelde Fransman nou net een tikkeltje trotser zijn op hun nationale product dan de gemiddelde 'Hollander'

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 10-02-2016 08:24 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Stop eens met jaloers maken ;(

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:29
vhal schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 08:23:
[...]

Zo gek is het niet dat een inwoner uit Frankrijk een Franse auto koopt, half Frankrijk rijdt in Renault of PSA... ;)

...en laat de gemiddelde Fransman nou net een tikkeltje trotser zijn op hun nationale product dan de gemiddelde 'Hollander'
Daar ben ik me van bewust, ik woon in Frankrijk ;)

Ik kan zo snel de verkoopcijfers van NL niet vinden. Staan de aantallen in vergelijking met FR? Ik woon in het oosten van Frankrijk en zie hier bijna geen elektrische auto's of laadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:45:
Niet helemaal waar, wel op AutoScout24
Het kenteken komt verdacht dicht in de buurt van die van mij :>
Ja, dat is niet marktplaats! :+ Mijn kenteken is nog dichterbij trouwens 8)
Gefeliciteerd! Heb je hem al of moet je nog een paar dagen wachten?
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 15:42:
Duidelijk is te zien dat NEDC range niets zegt. Op papier zou de Renault Zoe het verst moeten komen. Uiteindelijk gaat het vooral om de grootte van de batterijen.
Je kan beter naar de EPA score kijken. Die is ook niet perfect, maar komt dichter in de buurt van de "werkelijke" kilometers die je met een auto kan rijden. Alleen even de mijlen omrekenen, voor elektrische auto's hoef je gelukkig niet nog meer getallen om te rekenen omdat ze daar ook met kWh's werken. Geen idee waarom ze daar niet zelf een eigen eenheid voor hebben verzonnen ;)
databeestje schreef op zondag 07 februari 2016 @ 08:52:
Ze hadden met regelmaat discussie over de gebruikte stroom als ze op locatie wouden of gingen laden. Het was voor hun 1 van de doorslaggevende redenen om te stoppen met de elektrische bestelbus.
Dat snap ik wel. Op zich stelt het waarschijnlijk niet zo heel veel voor qua kosten. maar als iedereen dat gaat doen natuurlijk wel. Zouden ze ook problemen hebben met het aansluiten van een radio of de zaagmachine?
Dat en het verbruik was wel wat hoger dan fabrieksopgaaf met de ladder en buizen op het dak. De 60 kWh variant zou een end beter te gebruiken zijn, al dan niet met een trekhaak voor korte ritjes.
En met benzine of dieselbusjes halen ze wel precies het opgegeven verbruik? :?
Erasmo schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:42:
Ja, wij zijn verwend in Nederland, al denken we daar zelf vaak anders over. Je kan ook regelmatig voor 48ct (of soms zelf 30ct) palen vinden, maar het is heel erg afhankelijk waar je precies moet zijn. Leuk als ergens een goedkope paal is, maar als je er niet (in de buurt) hoeft te zijn heb je er niets aan.
BezurK schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 16:34:
Daar zeg je iets wat me al een poosje als newbe dwars zit. Ik vind de prijzen van laadpalen best ondoorzichtig. Op geen enkele paar wordt op wat voor manier dan ook aangegeven wat het kost om daar te laden.
Nee, dat vind ik ook heel erg onhandig.
BezurK schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 17:49:
Welke site gebruiken jullie om je routes te plannen? Ik heb TheNewMotion en Oplaadpalen.nl geprobeerd maar de eerste heeft geen routeplanner (alleen kaart) en bij de tweede vind ik de routeplanner zéér beperkt. Is er geen fatsoenlijke site waar je dynamisch je route kunt plannen met ingaven van van-, naar- en via- punten? Waarbij je bv. kunt filteren op snellaadpunten ja/nee en ook makkelijk de afstand kunt bepalen tussen de laadpunten op je route. Eventueel zelfs met ingave van je range, zodat het nog dynamischer wordt.

Als zoiets niet bestaat, moeten we dat toch maken lijkt me? :)
Ik heb zelf zelden hele ingewikkelde ritten. Wat ik meestal doe is het volgende stappenplan
  1. kijk hoe ver het is en wat de snelste route is (maw: gewoon de route bepalen). Als het retourtje binnen de range valt is er sowieso geen probleem. Dan kijk ik alleen nog of ik (bij) kan laden op de bestemming, mits ik daar een geruime tijd ben
  2. kijk of ik onderweg (of zonder al te veel omrijden) een Fastned station kan gebruiken op basis van de locaties op fastned,nl. Meestal probeer ik dan een paar routes tussen verschillende fastned stations en de eindbestemming of vertrekpunt om te zien wat het handigste is
  3. zoek andere snelladers via de apps (en check hun prijzen)
  4. kijk in diverse apps of er rond de eindbestemming bijgeladen kan worden en of er niet stiekem een paal is waar je de hoofdprijs voor betaald
Er is voor zover ik weet geen routeplanner waar je op kan geven dat je wil bijladen na maximaal 100 kilometer (of wat dan ook) en dat je niet meer dan zoveel cent per kWh wil betalen. Maar er is dus wel een routeplanner waarbij je de kilometers op kan geven; zie de post OllieMongollie. Die kende ik nog niet. Je moet dan alleen de prijs nog even nakijken.

Je kan ook bij de opties maar een beperkt aantal "ladeverbund" opgeven. Dus bijvoorbeeld alleen "The New Motion" en "FastNed". Zolang je "allego" er uit laat het je de duurste palen van Nederland er in ieder geval niet tussen zitten.

Ik heb wel het voordeel dat de kosten uiteindelijk bij de baas terecht komen, dus ik vind het voorlopig niet erg om bij Fastned te laden zonder abonnement (met zou tot nu toe nog steeds duurder zijn geweest). Ik heb nog nooit bij een hele dure snellader geladen, maar als het niet anders kan dan moet het voor die ene keer toch maar gebeuren.
OllieMongollie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 17:57:
Bij Goingelectric hebben ze zoiets, maar heb 't echter nog nooit gebruikt vanwege het gebrek aan een elektrische auto :'( Weet dus ook niet of 't een beetje goed werkt voor de Nederlandse laadinfra.
Handig, die kende ik nog niet! Een paar routes getest en het werkt redelijk ok als je het niet in 1 keer kan halen. Maar je kan niet makkelijk een retourtje uitrekenen, volgens mij. Je kan wel leuk spelen met het aantal kilometers dat je auto zou kunnen rijden etc.
FreeShooter schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 08:49:
Ik woon in het oosten van Frankrijk en zie hier bijna geen elektrische auto's of laadpalen.
Hier vind je in ieder geval een overzicht van palen. Volgens mij zijn dit veel snelladers. Ik weet niet of er een beter overzicht is van palen waar je ook makkelijker op kan selecteren tussen het type. Op die site gaat het niet en moet je alles per stuk bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FreeShooter schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 08:49:
[...]

Daar ben ik me van bewust, ik woon in Frankrijk ;)

Ik kan zo snel de verkoopcijfers van NL niet vinden. Staan de aantallen in vergelijking met FR? Ik woon in het oosten van Frankrijk en zie hier bijna geen elektrische auto's of laadpalen.
De cijfers van Nederland staan hier.

Dit is deTop 10 geregistreerde modellen volledig elektrische auto (31-12-2015)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Model   Voertuigtype    Aantal  Verschil t.o.v. vorige maand
Tesla Model S   Personenauto (BEV)  4.382   +258
Nissan Leaf Personenauto (BEV)  1.280   -16
Renault Zoe Personenauto (BEV)  1.110   +28
Nissan E-VN200  Bedrijfsauto < 3500 (BEV)   603 +13
Renault Kangoo Z.E. Bedrijfsauto < 3500 (BEV)   587 +3
BMW I3  Personenauto (BEV)  533 +24
Smart ForTwo / Electric Drive   Personenauto (BEV)  486 -283
Renault Twizy   Quadricycle (BEV)   416 +4
Nissan E-VN200  Personenauto (BEV)  213 +3
Volkswagen UP   Personenauto (BEV)  139 +1

Hier wordt de elektrische auto bijna uitsluitend zakelijk gereden. Daarom ook dat de Tesla bovenaan staat, mede door de subsidie. Maar voor particulieren geen subsidie (behalve dan geen MRB en BPM).

[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 10-02-2016 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:27

vhal

ಠ_ಠ

Je ziet wel waar de S voor staat ;) Jammer eigenlijk dat het voor de particuliere rijder de drempel een stuk hoger blijft om echt over te stappen van ICE naar EV. De Zoë en de Leaf zijn beter bereikbaar maar dan wel tweedehands.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:39:
[...]

Dat snap ik wel. Op zich stelt het waarschijnlijk niet zo heel veel voor qua kosten. maar als iedereen dat gaat doen natuurlijk wel. Zouden ze ook problemen hebben met het aansluiten van een radio of de zaagmachine?
Goede vraag, daar werd door klanten dus toch anders tegenaan gekeken. Je begint met een achterstand, dat is jammer.
[...]

En met benzine of dieselbusjes halen ze wel precies het opgegeven verbruik? :?
Ah, sorry, niet duidelijk. Het probleem was niet zozeer dat het verbruik an sich hoger is, net als met diesel, maar dat de actieradius van een km of 100 een probleem werd. Het gaat hier om Friesland, dus ik kan me voorstellen dat de afstanden wat groter waren waardoor het wat lastiger is met een 30kWh accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

vhal schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 10:27:
Je ziet wel waar de S voor staat ;) Jammer eigenlijk dat het voor de particuliere rijder de drempel een stuk hoger blijft om echt over te stappen van ICE naar EV. De Zoë en de Leaf zijn beter bereikbaar maar dan wel tweedehands.
Ik ben benieuwd wat die schipholtaxi's over 3-5 jaar met een paar ton op de teller op de tweedehandsmarkt gaan doen.

Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.