Ja, dat is niet marktplaats!

Mijn kenteken is nog dichterbij trouwens

BezurK schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:46:
De kogel is door de kerk! Ik heb vanmiddag getekend voor een briljant witte 2015 Leaf Tekna met 170km op de teller. Gloednieuw, dus. Onwijs blij mee! Laat het EV avontuur maar beginnen. Volgende week mag ik 'm ophalen.

Gefeliciteerd! Heb je hem al of moet je nog een paar dagen wachten?
Je kan beter naar de EPA score kijken. Die is ook niet perfect, maar komt dichter in de buurt van de "werkelijke" kilometers die je met een auto kan rijden. Alleen even de mijlen omrekenen, voor elektrische auto's hoef je gelukkig niet nog meer getallen om te rekenen omdat ze daar ook met kWh's werken. Geen idee waarom ze daar niet zelf een eigen eenheid voor hebben verzonnen

Dat snap ik wel. Op zich stelt het waarschijnlijk niet zo heel veel voor qua kosten. maar als iedereen dat gaat doen natuurlijk wel. Zouden ze ook problemen hebben met het aansluiten van een radio of de zaagmachine?
Dat en het verbruik was wel wat hoger dan fabrieksopgaaf met de ladder en buizen op het dak. De 60 kWh variant zou een end beter te gebruiken zijn, al dan niet met een trekhaak voor korte ritjes.
En met benzine of dieselbusjes halen ze wel precies het opgegeven verbruik?

Ja, wij zijn verwend in Nederland, al denken we daar zelf vaak anders over. Je kan ook regelmatig voor 48ct (of soms zelf 30ct) palen vinden, maar het is heel erg afhankelijk waar je precies moet zijn. Leuk als ergens een goedkope paal is, maar als je er niet (in de buurt) hoeft te zijn heb je er niets aan.
BezurK schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 16:34:
Daar zeg je iets wat me al een poosje als newbe dwars zit. Ik vind de prijzen van laadpalen best ondoorzichtig. Op geen enkele paar wordt op wat voor manier dan ook aangegeven wat het kost om daar te laden.
Nee, dat vind ik ook
heel erg onhandig.
BezurK schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 17:49:
Welke site gebruiken jullie om je routes te plannen? Ik heb TheNewMotion en Oplaadpalen.nl geprobeerd maar de eerste heeft geen routeplanner (alleen kaart) en bij de tweede vind ik de routeplanner zéér beperkt. Is er geen fatsoenlijke site waar je dynamisch je route kunt plannen met ingaven van van-, naar- en via- punten? Waarbij je bv. kunt filteren op snellaadpunten ja/nee en ook makkelijk de afstand kunt bepalen tussen de laadpunten op je route. Eventueel zelfs met ingave van je range, zodat het nog dynamischer wordt.
Als zoiets niet bestaat, moeten we dat toch maken lijkt me?

Ik heb zelf zelden hele ingewikkelde ritten. Wat ik meestal doe is het volgende stappenplan
- kijk hoe ver het is en wat de snelste route is (maw: gewoon de route bepalen). Als het retourtje binnen de range valt is er sowieso geen probleem. Dan kijk ik alleen nog of ik (bij) kan laden op de bestemming, mits ik daar een geruime tijd ben
- kijk of ik onderweg (of zonder al te veel omrijden) een Fastned station kan gebruiken op basis van de locaties op fastned,nl. Meestal probeer ik dan een paar routes tussen verschillende fastned stations en de eindbestemming of vertrekpunt om te zien wat het handigste is
- zoek andere snelladers via de apps (en check hun prijzen)
- kijk in diverse apps of er rond de eindbestemming bijgeladen kan worden en of er niet stiekem een paal is waar je de hoofdprijs voor betaald
Er is voor zover ik weet geen routeplanner waar je op kan geven dat je wil bijladen na maximaal 100 kilometer (of wat dan ook) en dat je niet meer dan zoveel cent per kWh wil betalen. Maar er is dus wel een routeplanner waarbij je de kilometers op kan geven; zie de post OllieMongollie. Die kende ik nog niet. Je moet dan alleen de prijs nog even nakijken.
Je kan ook bij de opties maar een beperkt aantal "ladeverbund" opgeven. Dus bijvoorbeeld alleen "The New Motion" en "FastNed". Zolang je "allego" er uit laat het je de duurste palen van Nederland er in ieder geval niet tussen zitten.
Ik heb wel het voordeel dat de kosten uiteindelijk bij de baas terecht komen, dus ik vind het voorlopig niet erg om bij Fastned te laden zonder abonnement (met zou tot nu toe nog steeds duurder zijn geweest). Ik heb nog nooit bij een hele dure snellader geladen, maar als het niet anders kan dan moet het voor die ene keer toch maar gebeuren.
Handig, die kende ik nog niet! Een paar routes getest en het werkt redelijk ok als je het niet in 1 keer kan halen. Maar je kan niet makkelijk een retourtje uitrekenen, volgens mij. Je kan wel leuk spelen met het aantal kilometers dat je auto zou kunnen rijden etc.
Hier vind je in ieder geval een overzicht van palen. Volgens mij zijn dit veel snelladers. Ik weet niet of er een beter overzicht is van palen waar je ook makkelijker op kan selecteren tussen het type. Op die site gaat het niet en moet je alles per stuk bekijken.