deze reed op gas?Maasluip schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:06:
Nou vind ik Blitz ook niet heel erg charmant. Mag je drie keer raden rond welke periode onderstaande foto van de vorige Opel Blitz is genomen.
Goed, het is toepasselijk voor het elektrische.
[afbeelding]
Mooi stukje perceptie verschil is dat. Moet je je voorstellen dat je met je smartphone 1-2 keer per week naar een belwinkel moest voor een nieuwe lading stroom. Dat zou niemand accepteren.databeestje schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:30:
[...]
Het gebruik van de laadkabel en snelladers zit er nog niet in, maar dat komt vanzelf wel als de noodzaak er is. Zoals ik ook tegen haar zij, het is niet anders dan een hele grote telefoon opladen.
Tenzij die belwinkel in je eigen huis aanwezig is, dan is het al een heel ander verhaal.mcDavid schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:49:
[...]
Mooi stukje perceptie verschil is dat. Moet je je voorstellen dat je met je smartphone 1-2 keer per week naar een belwinkel moest voor een nieuwe lading stroom. Dat zou niemand accepteren.
Ja, maar daar gaat het dus net om.
Het is volkomen geaccepteerd dat je met je auto elke week naar een bedrijf ergens rijdt dat hopelijk op de route ligt en daar 5-10 minuten bezig bent met een onwelriekende vloeistof voordat je weer verder kan.
Hoe is een auto elke dag thuis inpluggen dan een last? Dat kost je 10 seconden.
Je zou het toch ook te gek vinden dat je om je smartphone te gebruiken elke week bij een winkel langs moet?
Het is volkomen geaccepteerd dat je met je auto elke week naar een bedrijf ergens rijdt dat hopelijk op de route ligt en daar 5-10 minuten bezig bent met een onwelriekende vloeistof voordat je weer verder kan.
Je zou het toch ook te gek vinden dat je om je smartphone te gebruiken elke week bij een winkel langs moet?
Signatures zijn voor boomers.
Wat is precies je/jullie punt? Niemand beweerd dat thuis opladen geen voordeel is. Altijd vol in de ochtend, nooit meer te laat omdat je vergeten bent te tanken.Maasluip schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 15:07:
Ja, maar daar gaat het dus net om.
Maar jouw vergelijking is een oversimplificatie om een elektrische auto er beter uit te laten komen. Op dit moment zou de gemiddelde autogebruiker met een elektrische auto simpelweg nog regelmatig langs de kant van de weg staan om op te laden. Dat kost je zo een half uur. Zelfs als doe je dat maar 1 keer maand, kan je daar ook een maand lang 1 keer per week van tanken.
[ Voor 4% gewijzigd door FreeShooter op 29-01-2016 15:26 ]
Wat vinden jullie van de mening van deze dame?
Naar mijn mening versimpelt ze het wel heel erg. Volgens haar heeft geen enkele EV een range van >180km+. Daarnaast laat ze het overkomen alsof je dus aan het einde van je range ook direct niet meer door kunt rijden. Vergeet ze soms de snelladers door het hele land? Overigens denk ik inderdaad dat een nieuwe EV rijden voor particulieren nog relatief duur uitvalt. Voor zakelijke rijders is het wel degelijk een ander verhaal.
Naar mijn mening versimpelt ze het wel heel erg. Volgens haar heeft geen enkele EV een range van >180km+. Daarnaast laat ze het overkomen alsof je dus aan het einde van je range ook direct niet meer door kunt rijden. Vergeet ze soms de snelladers door het hele land? Overigens denk ik inderdaad dat een nieuwe EV rijden voor particulieren nog relatief duur uitvalt. Voor zakelijke rijders is het wel degelijk een ander verhaal.
Rookworst zonder R is ook worst.
Ik vind benzine eigenlijk best wel lekker ruikenMaasluip schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 15:07:
een onwelriekende vloeistof
Deze laadsnelheid van de standaard lader is wel 1 die je in Europa bijna nergens zal kunnen gebruiken. Dat is net als de Soul een 240V lader op 1 fase. Maar dan op 7,2kW (de Soul gebruikt max 6,6kW). Dat is dus een 32A groep die niet veel mensen zullen hebben. De standaard in Europa (16A groep om te laden) is dus twee keer zo lang doorslapen.ZuinigeRijder schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 17:04:
Met een standaardlader moet je een nachtje slapen vooraleer de Chevrolet Bolt/Opel Blitz weer volledig opgeladen is, met de optionele snellader volstaat een uurtje op het accupakket voor 80% te vullen.
Weet iemand waarom hun snelladen een uur duurt ipv de 30 minuten tot 80% zoals bij andere EV's? Komt dat doordat ze speciale batterijen gebruiken die gewoon niet zo snel kunnen laden? Als je dan toch ver gaat rijden heb je aan het grote accu-pakket eigenlijk alleen voordeel omdat je de eerste rit lekker lang kan rijden. Maar daarna kan je maar net iets sneller laden als een Soul dus daarna blijft de voorsprong min of meer hetzelfde.
1 jaar en 10k km meer dan de Kia geeft.De Opel Blitz zou wel genieten van een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer.
Aha, dat van die sms wist ik niet (maar ook nooit nodig gehad). Ik wist wel dat je hem aan een specifieke tankpas kon koppelen. Ik zie nu dat je met die tankpas ook kan laden bij andere palen. Blijkbaar is dat of veranderd of ik heb destijds niet goed opgelet (toen kon je alleen tanken en niet laden met die pas). I stand corrected. Maar ik blijf het apart vinden dat zij niet mee doen met alle andere laadpassen.Erasmo schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 19:02:
Je kan het ook met een sms doen als je wilt. En je account kan ook gekoppeld worden aan een eventuele tankpas zodat je één factuur krijgt.
Zo heel uniek is dat ook weer niet hoorLuxe hoor, ik mocht ook willen dat ik een auto van de baas had
Remblokken slijt je al minder ivm regeneratief remmen. Banden blijf je natuurlijk wel houden. Onderhoudskosten van elektrische auto's zijn sowieso veel lager dan van brandstof auto's. Geen bougies, geen aandrijfriem, geen motorolie verversen etc. Ze moeten alleen nog iets verzinnen voor de ruitensproeiervloeistofKrisp schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:05:
Op deze manier wordt een EV wel interessant: buiten de reguliere onderhoudszaken (banden, remblokken, etc) heb je dus geen onderhoudskosten meer. Dat wordt goedkoop auto rijden!
Ze heeft niet echt ongelijk, al vraag ik me wel af waar je een EV die zonder problemen 180km kan rijden voor 20k kan kopen. Klinkt meer alsof ze alleen naar de specificaties heeft gekeken en niet de praktijk.
Volledig elektrisch rijden is wel een beetje het echte pionierstadium voorbij (vind ik) maar het is nog lang geen gemeengoed. Dus dat je nu meer betaald dan wanneer het wel gemeengoed zou zijn is nogal logisch. Zo werken de markten nu eenmaal.
Deze dame is natuurlijk ingehuurd om vanuit het financieel oogpunt er naar te kijken. Dat geeft niet, maar als je die mensen altijd volgt dan had niemand nu een PC of gsm gehad. Volgend jaar zijn ze sneller en goedkoper of is het scherm groter en mooier en gaat de batterij langer mee of wat dan ook. Dus je kan beter nog even wachten met er 1 aanschaffen.
Of misschien beter: de SSD. Ik weet niet of jij er 1 in je PC hebt zitten, maar ik wil nooit meer terug. Voor massa-opslag is het (voor mij) nog veel te duur, maar mijn laptop is veel en veel sneller geworden toen de HDD door een SSD is vervangen. Waren al die mensen verkeerd bezig die een SSD kochten toen ze nog veel duurder waren? Als je blijft wachten tot ze net zo duur zijn als een HDD nu is dan ben je nog best een tijdje bezig.
Hoe beviel de Leaf tov de Golf?
Wat ze dus eigenlijk bedoelt is of een EV rijden geschikt is voor "jan modaal". Nee, dat dan nog niet. Maar precies zoals je zegt, alhoewel we de pioniersfase wel voorbij zijn is het nog steeds iets nieuws waar het gros van de mensen weinig van weet of wil weten. De prijzen gaan vast nog wel zakken, zeker als de leasemaatschappijen wat meer vertrouwen krijgen in de restwaarde van de auto's. Ze gingen er 5 jaar geleden volgens mij nog a la Jeremy Clarkson vanuit dat je binnen 3 jaar de hele auto weg kon gooien omdat de batterijen het zouden begeven. Niks is minder waar, weten we intussen.JeroenE schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 07:32:
[...]
Ze heeft niet echt ongelijk, al vraag ik me wel af waar je een EV die zonder problemen 180km kan rijden voor 20k kan kopen. Klinkt meer alsof ze alleen naar de specificaties heeft gekeken en niet de praktijk.
Volledig elektrisch rijden is wel een beetje het echte pionierstadium voorbij (vind ik) maar het is nog lang geen gemeengoed. Dus dat je nu meer betaald dan wanneer het wel gemeengoed zou zijn is nogal logisch. Zo werken de markten nu eenmaal.
Deze dame is natuurlijk ingehuurd om vanuit het financieel oogpunt er naar te kijken. Dat geeft niet, maar als je die mensen altijd volgt dan had niemand nu een PC of gsm gehad. Volgend jaar zijn ze sneller en goedkoper of is het scherm groter en mooier en gaat de batterij langer mee of wat dan ook. Dus je kan beter nog even wachten met er 1 aanschaffen.
Of misschien beter: de SSD. Ik weet niet of jij er 1 in je PC hebt zitten, maar ik wil nooit meer terug. Voor massa-opslag is het (voor mij) nog veel te duur, maar mijn laptop is veel en veel sneller geworden toen de HDD door een SSD is vervangen. Waren al die mensen verkeerd bezig die een SSD kochten toen ze nog veel duurder waren? Als je blijft wachten tot ze net zo duur zijn als een HDD nu is dan ben je nog best een tijdje bezig.
Ja ik heb een SSD in zowel laptop als desktop. Onmisbaar stukje techniek.
Ik heb de proefrit van gisteren moeten verzetten in verband met werk. Ik had gisteren een spoedklusje voor een goede klant wat even voor moest gaan. Ze waren bij Arend Auto in Amersfoort zo aardig om mij de Leaf vandaag vrijwel de hele dag mee te geven. Super tof! Ik ga 'm zometeen ophalen en eind van de dag weer inleveren. Het plan is om een soort "normale zaterdag" te doen met het gezin en klusjes en dergelijke en kijken of dat met de Leaf bevalt. Ik ben zeer, zeer benieuwd. Nu zegt één dagje natuurlijk ook niet alles, maar het is beter dan een blokje om, denk ik dan.Hoe beviel de Leaf tov de Golf?
Beetje hetzelfde als met de solid-state opslag. Mensen die lezen dat je er maar beperkt op kan schrijven en dan redeneren dat ze na 3 jaar weer een hele nieuwe moeten kopen. Net alsof je HDD wel onbeperkt lang mee gaat...BezurK schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 08:16:
Ze gingen er 5 jaar geleden volgens mij nog a la Jeremy Clarkson vanuit dat je binnen 3 jaar de hele auto weg kon gooien omdat de batterijen het zouden begeven. Niks is minder waar, weten we intussen.
In ieder geval wel leuk dat het hele gezin er in (mee) kan rijden. Dan weten ze tenminste waar het om gaat. Veel plezier vandaag! Hopelijk wordt het ook nog even droog zodat je niet alleen met regen en harde wind hoeft te rijden.Het plan is om een soort "normale zaterdag" te doen met het gezin en klusjes en dergelijke en kijken of dat met de Leaf bevalt. Ik ben zeer, zeer benieuwd. Nu zegt één dagje natuurlijk ook niet alles, maar het is beter dan een blokje om, denk ik dan.
De link werkt niet. Maar de uitzending staat op JoepTjoep:BezurK schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 01:19:
Wat vinden jullie van de mening van deze dame?
De Clichés komen weer voorbij.....actieradius en dure aanschafprijs.
Maar men moet kijken naar de TCO en actieradius is in de praktijk bij mij geen probleem.
Zo te horen heeft mevrouw een aantal centjes ontvangen van de OPEC
. Het ergste vind ik nog wel hoe de gewone man/vrouw dit direct gelooft en niet eens meer gaat kijken naar een EV (laat staan zelf een berekening maken mbt kosten of actieradius). Maar leugens/onwaarheden zo stellig verkondigen is toch wel echt een rotstreek richting de groei van EV verkopen, die tenslotte nu écht moeten gaan groeien door de zogeheten early majority.

Grillmeister
Verwijderd
Ik vind d'r redelijk genuanceerd eigenlijk, de TCO is nu om en nabij gelijk (voor de leaserijders is het interessanter) maar het geeft wat praktische nadelen. In de meeste gevallen houdt de actieradius niet bepaald over, zeker niet met dit stormachtige weer of als het erg koud is. Laadpunten zijn er wel maar staan ook met enige regelmaat vol (hier op de universiteit bijvoorbeeld al) en de laadkosten op straat zijn redelijk fors. De komende jaren zijn forse sprongen te verwachten in de TCO (Bolt: $145/kwh lithium), de actieradius en meer concurrentie op de markt.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 10:06:
[...]
De link werkt niet. Maar de uitzending staat op JoepTjoep:
[video]
Maar men moet kijken naar de TCO en actieradius is in de praktijk bij mij geen probleem.
Als ik als particulier nu kijk naar bijv een i3, dan vind het technisch een briljante wagen en zou ik het best willen maar houdt inderdaad de aanschafprijs en afschrijving op het accupakket me tegen. Bij Renault zit je met het probleem van die accu huren waardoor het financiële voordeel tov een benzinewagen marginaal is (stroom goedkoop, accu-afschrijving dicht het gat richting de brandstofprijs grotendeels).
Vermoedelijk zal de situatie de komende jaren verder verbeteren waardoor de EV de logische keus gaat worden omdat het domweg goedkoper is. Met $145/kwh lithium gaat het die kant heel hard op en dat laat ook ruimte om meer accucapaciteit die wagens in te drukken. Als particulier ga ik ook nog een jaar of 3 de kat uit de boom kijken, de markt ontwikkelt zich domweg enorm snel.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2016 10:23 ]
zeker, over 3 jaar wordt de boel een stuk beter betaalbaar en komen er betere modellen op de markt.Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 10:22:
[...]
Ik vind d'r redelijk genuanceerd eigenlijk, de TCO is nu om en nabij gelijk (voor de leaserijders is het interessanter) maar het geeft wat praktische nadelen. In de meeste gevallen houdt de actieradius niet bepaald over, zeker niet met dit stormachtige weer of als het erg koud is. Laadpunten zijn er wel maar staan ook met enige regelmaat vol (hier op de universiteit bijvoorbeeld al) en de laadkosten op straat zijn redelijk fors. De komende jaren zijn forse sprongen te verwachten in de TCO (Bolt: $145/kwh lithium), de actieradius en meer concurrentie op de markt.
Als ik als particulier nu kijk naar bijv een i3, dan vind het technisch een briljante wagen en zou ik het best willen maar houdt inderdaad de aanschafprijs en afschrijving op het accupakket me tegen. Bij Renault zit je met het probleem van die accu huren waardoor het financiële voordeel tov een benzinewagen marginaal is (stroom goedkoop, accu-afschrijving dicht het gat richting de brandstofprijs grotendeels).
Vermoedelijk zal de situatie de komende jaren verder verbeteren waardoor de EV de logische keus gaat worden omdat het domweg goedkoper is. Met $145/kwh lithium gaat het die kant heel hard op en dat laat ook ruimte om meer accucapaciteit die wagens in te drukken. Als particulier ga ik ook nog een jaar of 3 de kat uit de boom kijken, de markt ontwikkelt zich domweg enorm snel.
Ik sprak iemand die met snelladers in NL bezig is (noem geen naam) en die gaf aan dat zij verwachten dat laden gratis wordt.
De meeste kosten zitten hem in vaste kosten, maar de kale kWh is het probleem niet. Je koopt een auto en je krijgt daar dan X jaar gratis ladem bij
Een lease vloot gaat ook niet per kWh betalen, die maken een deal en klaar.
Weet iemand trouwens of er bedrijven (in Nederland en omstreken) zijn die gewone ICE auto's ombouwen naar elektrische? Ik zag namelijk deze website: http://www.proteanelectric.com/demonstration-vehicles/ en zag de elektrische Ford F150. Zeker als de prijzen van accu's zo blijven dalen dan kun je denk ik qua kosten voor een goede 50/60k (20k voor een F150 tweedehandsje of een nieuwe zonder ICE en dergelijke erin en dan 30/40k voor accu's en motoren) een mooie elektrische 'murican pick up rijden met een accu pakket erin waar je u tegen zegt (er is tenslotte meer dan voldoende ruimte).

In 2011 (http://www.engadget.com/2...e-stuff-to-make-an-f-150/) werd gemeld dat deze 160km range heeft, wat voor die tijd natuurlijk al best behoorlijk was.
Is dit te makkelijk gedacht, zeker gezien nog geen enkel bedrijf deze richting op lijkt te willen gaan (behalve misschien Elon Musk: http://www.theverge.com/2...ild-electric-pickup-truck) gaat mijn vermoeden hier naar uit, of is dit wel gewoon iets wat mogelijk is?

In 2011 (http://www.engadget.com/2...e-stuff-to-make-an-f-150/) werd gemeld dat deze 160km range heeft, wat voor die tijd natuurlijk al best behoorlijk was.
Is dit te makkelijk gedacht, zeker gezien nog geen enkel bedrijf deze richting op lijkt te willen gaan (behalve misschien Elon Musk: http://www.theverge.com/2...ild-electric-pickup-truck) gaat mijn vermoeden hier naar uit, of is dit wel gewoon iets wat mogelijk is?
Grillmeister
Er zijn er zeker. Sommige bestaan al niet meerRoofTurkey schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 11:50:
Weet iemand trouwens of er bedrijven (in Nederland en omstreken) zijn die gewone ICE auto's ombouwen naar elektrische?
Deze in ieder geval nog wel.
Waarschijnlijk is het financieel niet zo interessant. Onze Qubo is ook een omgebouwde auto. Die was destijds ruim 2 keer zo duur als de ICE variant. Je betaalt immers eerst voor een volledige auto en dan sloop je de ICE eruit om er een elektromotor en zooi batterijen in te maken (die je ook weer moet kopen).
Als je toevallig een auto tegenkomt waarbij alles in orde is met uitzondering van de motor dan is het wellicht wel interessant. Zeker als je van knutselen houd en niet al te veel geeft om het feit dat iets duurder is dan gewoon een nieuwe EV in de showroom halen. Of een tweedehands Model S van marktplaats. OK, die zijn 70k, maar 10k meer mag de pret niet drukken.
Ah zo, jammer dat er dan maar zo weinig bedrijven zijn die dat doen. Voor mij is op dit moment het voornaamste nadeel van de EV dat de keuze zo beperkt is. Of je hebt een gemiddelde hatchback (Nissan Leaf, e-Golf, etc.) of meteen een dikke Sedan/MPV (Model S/X) met dito prijskaartje. Persoonlijk vind ik het leukste van nieuwe techniek juist wanneer het ook in een nieuw/ongebruikelijk jasje komt. Een elektrische variant zou volgens mij de ideale manier zijn om de pick up nu eindelijk eens naar de Europese massa markt te halen. Maar misschien dat ik daarvoor maar gewoon lekker naar dromenland moet verhuizen
.
[ Voor 7% gewijzigd door RoofTurkey op 30-01-2016 13:47 ]
Grillmeister
Je wil een auto die van de grond als EV gemaakt is, niet een halfbakken ICE naar EV conversie.RoofTurkey schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:47:
Ah zo, jammer dat er dan maar zo weinig bedrijven zijn die dat doen. Voor mij is op dit moment het voornaamste nadeel van de EV dat de keuze zo beperkt is. Of je hebt een gemiddelde hatchback (Nissan Leaf, e-Golf, etc.) of meteen een dikke Sedan/MPV (Model S/X) met dito prijskaartje. Persoonlijk vind ik het leukste van nieuwe techniek juist wanneer het ook in een nieuw/ongebruikelijk jasje komt. Een elektrische variant zou volgens mij de ideale manier zijn om de pick up nu eindelijk eens naar de Europese massa markt te halen. Maar misschien dat ik daarvoor maar gewoon lekker naar dromenland moet verhuizen.
Lijkt leuk, maar is gewoon niet goed ontworpen.
Elektrische pick-ups gaan er vanzelf komen, net zoals betere elektrische busjes.
Zeker in de USA is zoiets geweldig, je kan vanaf je main pack 120/240V maken en daarmee je powertools draaien! Uiteraard kán dat met een ICE ook, maar dan moet de motor draaien.
Legio dingen waar men nu nog een (klein) aggegraat voor neer zet kan prima met een grote accu.
Als jij een 60kWh accu hebt en je gebruikt er die dag 5kWh van om je powertools te gebruiken is dat ideaal natuurlijk.
Om die reden gaan we over een aantal jaar fabrikanten zien die dit gat gaan dichten.
Ah, dat klinkt me als muziek in de oren. Ik kan alvast niet wachten tot de elektrische pick ups in de showroom staanSnow_King schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:53:
[...]
Je wil een auto die van de grond als EV gemaakt is, niet een halfbakken ICE naar EV conversie.
Lijkt leuk, maar is gewoon niet goed ontworpen.
Elektrische pick-ups gaan er vanzelf komen, net zoals betere elektrische busjes.
Zeker in de USA is zoiets geweldig, je kan vanaf je main pack 120/240V maken en daarmee je powertools draaien! Uiteraard kán dat met een ICE ook, maar dan moet de motor draaien.
Legio dingen waar men nu nog een (klein) aggegraat voor neer zet kan prima met een grote accu.
Als jij een 60kWh accu hebt en je gebruikt er die dag 5kWh van om je powertools te gebruiken is dat ideaal natuurlijk.
Om die reden gaan we over een aantal jaar fabrikanten zien die dit gat gaan dichten.
Grillmeister
Voor de actieradius problematiek is opladen tijdens rijden misschien een betere oplossing dan meer accu's in de auto te stoppen.

Elektrische auto's zijn enorm in opkomst. Maar het grote nadeel van deze auto's is dat je stil moet staan om hem op te laden. In Engeland zijn ze momenteel met een proef bezig die dit probleem wel eens zou kunnen verhelpen. Highways England test namelijk wegen die elektrische auto's tijdens het rijden kunnen opladen.
Highways England gaat hierbij gebruikmaken van een nieuwe dynamische techniek. Deze techniek lijkt op een inductiesysteem en wordt verwerkt in het wegdek. Hierdoor wordt het mogelijk om elektriciteit door de lucht naar de apparatuur in de auto te sturen.

Elektrische auto's zijn enorm in opkomst. Maar het grote nadeel van deze auto's is dat je stil moet staan om hem op te laden. In Engeland zijn ze momenteel met een proef bezig die dit probleem wel eens zou kunnen verhelpen. Highways England test namelijk wegen die elektrische auto's tijdens het rijden kunnen opladen.
Highways England gaat hierbij gebruikmaken van een nieuwe dynamische techniek. Deze techniek lijkt op een inductiesysteem en wordt verwerkt in het wegdek. Hierdoor wordt het mogelijk om elektriciteit door de lucht naar de apparatuur in de auto te sturen.
Op zich een briljant concept. Zeker gezien (relatief) het hoogste verbruik ook op diezelfde snelwegen is. Zag alleen nu wel na een korte Google dat het geen heel nieuw concept is: http://www.autoweek.nl/ni...techniek-laden-via-wegdek (2012). Wel ziet het er veelbelovend uit als ik het zo lees.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:27:
Voor de actieradius problematiek is opladen tijdens rijden misschien een betere oplossing dan meer accu's in de auto te stoppen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Grillmeister
Technisch zou het lastig zijn maar mogelijk. Zo zullen alle auto's er op aangepast moeten worden. En ze kunnen het nu niet eens eens worden over een stekker.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:27:
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar economisch is het compleet onhaalbaar. Het is nog beter om overal bovenleiding op te hangen.
Eerst moeten alle snelwegen aangepast worden. En er moet een complete stroom infrastructuur aangelegd worden.
Tegen de tijd dat zo'n project af is, heeft iedereen een vliegende auto op koude fusie.
Toch zie ik wel veel meerwaarde in draadloos laden (al is rijdend laden de laatste stap, niet de eerste).
Al de draaddiameter discussies, stekkervormen, vastvriezende luikjes, in de regen je kabel oprollen, vandalisme etc zijn dan irrelevant.
Mijn hoop op standaardisering is nu daar op gericht
Al de draaddiameter discussies, stekkervormen, vastvriezende luikjes, in de regen je kabel oprollen, vandalisme etc zijn dan irrelevant.
Mijn hoop op standaardisering is nu daar op gericht
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nou, het was top! Inderdaad niet erg mooi weer, maar voor het rijden maakte het niet uit. Ik heb zo'n 200km afgelegd rondom Amersfoort en zo veel mogelijk een normale zaterdag aangehouden. Even shoppen, bij vrienden langs, ik had een zakelijke afspraak (even kletsen), dat soort dingen. Ik heb 'm zelfs even aan de Fastned lader gehangen bij Ede op de A30 zodat ik daarna zonder "range anxiety" lekker met 130 terug naar Amersfoort kon. (heen richting Veenendaal lette ik netjes op het verbruik en reed ik dus wat rustiger)JeroenE schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 08:36:
[...]
In ieder geval wel leuk dat het hele gezin er in (mee) kan rijden. Dan weten ze tenminste waar het om gaat. Veel plezier vandaag! Hopelijk wordt het ook nog even droog zodat je niet alleen met regen en harde wind hoeft te rijden.
Maar wat een enorm fijne auto. Ik ben erg onder de indruk. Rijdt echt super, zelfs in de Eco modus die eerst nogal voelt als een soort bejaarden-stand maar als je er aan went rijdt het eigenlijk zelfs wel heel soepel en relaxed. En ik vind de auto eigenlijk verbazingwekkend luxe uitgerust voor een auto in die klasse. Ik stond op een bepaald moment een half uurtje buiten en daarna was de stuurwiel- en stoelverwarming een uitkomst
Ja - ik denk dat ik vandaag de bevestiging heb gekregen die ik zocht. Ook de kinderen vonden de auto geweldig. Mijn vrouw vond de auto op zich helemaal prima, maar is nog steeds niet overtuigd van het hele EV verhaal. Maar dat krijg ik er toch niet uit. Ik zal gewoon eigenwijs zelf de knoop moeten doorhakken en de tijd zal het leren, denk ik. Ik ben in ieder geval om.
Edit: en dan vraag ik me ineens af, val ik nog onder de early adopters of krijg ik de twijfelachtige eer om vroeg in de early majority te zitten?
[ Voor 7% gewijzigd door BezurK op 31-01-2016 09:39 ]
Met neographical vind ik ook dat ze best genuanceerd is. Je moet ook inzien dat dit geen "one size fits all" advies is (of kan zijn). Wat voor jou wel werkt hoeft voor een ander niet te werken. En wat je ze zegt klopt gewoon. Je moet gewoon flink wat geld op de plank hebben liggen wil je een EV auto kopen. Dat hebben niet alle mensen, en dan moet je wel een goedkopere auto kopen. TCO betekent heel weinig als je die € 20.000 extra niet hebt liggen.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 10:06:
[...]
De link werkt niet. Maar de uitzending staat op JoepTjoep:
[video]
Maar van de andere kant zijn er zeker mensen die onrealistische bezwaren hebben tegen EV auto's. Twee collega's van mij kocht bijna tegelijkertijd een nieuwe auto. Voor beiden een tweede auto.
Bij nummer 1 heeft de vrouw een grote stationwagen als leaseauto, rijdt hij zelf 11 km ww-verkeer (retour, "kan niet met de fiets" want het kind moet naar de opvang gebracht worden) en heeft een splinternieuwe Astra gekocht.
Bij nummer 2 hebben ze thuis een MPV en komt zelf met de fiets naar het werk en koopt een tweedehands Peugeot 107.
Toen ik beide zei "waarom niet elektrisch?" was het even stil. Er was nog niet eens aan gedacht terwijl het voor beiden absoluut de beste oplossing zou zijn.
Er zijn ook wel andere varianten (geweest). De Twizy bijvoorbeeld. Maar ook de Th!nk City of de Mia zijn (in sommige landen) een tijdje populair geweest. Maar niet populair genoeg om echt door te breken en die fabrikanten bestaan niet meer.RoofTurkey schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:47:
Persoonlijk vind ik het leukste van nieuwe techniek juist wanneer het ook in een nieuw/ongebruikelijk jasje komt.
Smaken verschillen. In de USA waren (zijn?) het vaak een van de goedkoopste auto's die je kon kopen en daarom rijden er zo veel. Maar de gemiddelde stadsparkeerplaats in Nederland is helemaal niet op zulke auto's berekend. Dus alleen daarom al lijkt het mij een volkomen onpraktische auto om te hebben.Een elektrische variant zou volgens mij de ideale manier zijn om de pick up nu eindelijk eens naar de Europese massa markt te halen. Maar misschien dat ik daarvoor maar gewoon lekker naar dromenland moet verhuizen.
Wellicht als je het er bij je auto "krijgt". Maar ik denk dat je dan toch na x jaar weer zal moeten gaan betalen. Al is het maar omdat de fabrikant anders geen voordeel heeft van de "tank 3 jaar gratis" reclame.Snow_King schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 10:45:
Ik sprak iemand die met snelladers in NL bezig is (noem geen naam) en die gaf aan dat zij verwachten dat laden gratis wordt.
In het verleden kon je ook overal gratis laden, maar dat is al weer afgeschaft door bijna iedereen. Her en der nog een paal waarbij het wel kan, gesponsord door het bedrijf waar hij staat. Het verbaast me dat er dan nu mensen zijn die daar weer naar terug willen. Ik ben geen econoom, maar als iedereen gratis kan tanken en alleen de mensen die een nieuwe auto kopen (via de aanschaf) betalen om dit te organiseren lijkt me dat geen houdbaar model.
Volgens mij is het nadeel helemaal niet dat je stil moet staan. Bij een ICE moet je ook stil staan om te tanken. Het nadeel is dat je lang stil moet staan om vol te raken (en dan ook nog eens een stuk minder ver kan rijden dan een ICE).ZuinigeRijder schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:27:
Elektrische auto's zijn enorm in opkomst. Maar het grote nadeel van deze auto's is dat je stil moet staan om hem op te laden.
Mooi, heb je dat ook gelijk getest. Wij laden daar ook als we in de buurt van Nijmegen zijn geweest. Meestal maar iets van vijf a tien minuten. Genoeg om weer thuis te kunnen komen.BezurK schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 21:00:
Ik heb 'm zelfs even aan de Fastned lader gehangen bij Ede op de A30 zodat ik daarna zonder "range anxiety" lekker met 130 terug naar Amersfoort kon.
Heb je er lang gestaan? Viel het mee of tegen?
Ja, met koud weer is dat ideaal. Bij ons zit de verwarming alleen op de voorstoelen. Als je alleen of met twee rijd kom je er ook een heel tijd mee weg om de verwarming iets koeler te laten staan, maar wel de stoelen te verwarmen. Als je te ver moet rijden is dat toch minder fijn en zet ik de verwarming op normale stand.Ik stond op een bepaald moment een half uurtje buiten en daarna was de stuurwiel- en stoelverwarming een uitkomst
Het ligt bij EV's heel erg aan je laadsituatie. Als je thuis of op werk kan laden dan is dat heel goedkoop. Zeker op bedrijven waar ze soms maar een paar cent per kWh hoeven te betalen.Edit: en dan vraag ik me ineens af, val ik nog onder de early adopters of krijg ik de twijfelachtige eer om vroeg in de early majority te zitten?Meestal ben ik wel wat eerder in het aannemen van innovaties haha. Dit had tot nu toe een puur financiële reden
Als je heel vaak onderweg moet laden en dus relatief duur bent (tot heel erg duur bij de 50ct/min snelladers) dan is het lastiger om de hoge aanschafprijs terug te verdienen. Idem als je 10k km per jaar rijdt. Zelfs al ben je 15 cent per km goedkoper uit dan is dat maar 1500 euro per jaar. Dan moet je er lang in blijven rijden om de hogere aanschafprijs er uit te halen.
Maar dat geldt natuurlijk voor zo'n beetje iedere nieuwe auto. Als je bij de dealer van het terrein af rijdt is hij al zo veel in waarde gezakt dat je dat eigenlijk nooit meer kan terugverdienen. Wat dat betreft kan je vanuit financieel oogpunt veel beter in een tweedehands auto gaan rijden. En die zijn er voor EV's nog bijna niet.
Als je zoekt zijn er op marktplaats wel een paar te vinden. Het handigste is om dat per merk te doen want als je kiest voor "elektrisch of hybride" dan zie je door de Priussen en andere hybride's de echt EV's niet makkelijk meer.
Ach, en soms doe je iets gewoon omdat je het wel leuk vind. Er zijn genoeg mensen die in een dure auto rijden terwijl ze het in principe helemaal niet nodig hebben. Of het leuk vinden om met een terreinwagen te rijden. Ik geloof best dat er mensen zijn die dat nodig hebben (om door hun weiland te rijden), maar ik denk het gros die er in rijden dat helemaal niet nodig heeft. Net zoals die mensen die in een Porsche Cayenne de kinderen naar school brengen...
Wij hebben al jaren zonnepanelen. Bijna iedereen verklaarde ons voor gek, want dat kon je nooit terugverdienen (dat ging wel trouwens, omdat je toen subsidie kreeg voor de aanschaf). Maar nu zie je overal en nergens de zonnepanelen op huizen verschijnen (mede geholpen door de lage rentestand). Als destijds niemand zonnepanelen had gekocht dan was dat nu nooit gebeurd.
Maar ja, het blijft een gok(je) natuurlijk. De mensen die een Betamax hadden gekocht ipv een VHS hadden wel een betere videorecorder, maar uiteindelijk toch de verkeerde keuze gemaakt.
Als je nu een EV koopt wat is die dan over 5 jaar waard? Niemand die dat zeker weet terwijl ze menen dit voor een ICE wel te weten. Maar als over 4 jaar iedereen massaal een EV koopt (om wat voorreden dan ook) dan zijn die ICE auto's ook ineens niets meer waard. Toen wij ons eerste navigatiesysteem kochten waren die tweedehands nog goed te verkopen. Maar drie jaar later lagen ze voor 100 euro bij de blokker en toen was een tweedehands navigatiesysteem niets meer waard. Ik denk niet dat het met de auto's zo heel snel zal gaan, maar je weet het nooit.
Hm, ik geloof niet dat ik een heel samenhangend verhaal heb geschreven, sorry. Je moet uiteindelijk zelf de beslissing nemen. Ik kan alleen vertellen dat tot nu toe ik er geen spijt van heb maar wel iedere keer plezier.
Een kale kWh kost 5 a 6 cent. Die kan je op diverse manieren terug verdienen of anders verpakken richting je klant.JeroenE schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:47:
[...]
Wellicht als je het er bij je auto "krijgt". Maar ik denk dat je dan toch na x jaar weer zal moeten gaan betalen. Al is het maar omdat de fabrikant anders geen voordeel heeft van de "tank 3 jaar gratis" reclame.
In het verleden kon je ook overal gratis laden, maar dat is al weer afgeschaft door bijna iedereen. Her en der nog een paal waarbij het wel kan, gesponsord door het bedrijf waar hij staat. Het verbaast me dat er dan nu mensen zijn die daar weer naar terug willen. Ik ben geen econoom, maar als iedereen gratis kan tanken en alleen de mensen die een nieuwe auto kopen (via de aanschaf) betalen om dit te organiseren lijkt me dat geen houdbaar model.
Daarom zijn er prima modellen te bedenken waar het laden "gratis" is.
Nee, tien minuutjes. Eigenlijk alleen omdat ik nieuwsgierig was naar het proces. Maar dat ging super eenvoudig, eigenlijk. Ik heb met m'n zoontje bij de BP een kopje koffie en flesje fristi gedronken en toen zijn we weer verder gegaan. Ik geloof iets van 8kWh geladen ofzo.JeroenE schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:47:
[...]
Mooi, heb je dat ook gelijk getest. Wij laden daar ook als we in de buurt van Nijmegen zijn geweest. Meestal maar iets van vijf a tien minuten. Genoeg om weer thuis te kunnen komen.
Heb je er lang gestaan? Viel het mee of tegen?
Viel me alles mee, dus.
Nu kan het wikken wegen gaan beginnen. Nieuwe kopen? Demo model? Occasion? Financial lease? Operational lease? Toch privé gaan rijden? Appels met peren vergelijken

Maar is zo'n elektrische pick-up dan wel interessant hier in NL? Zo'n ding kan dan makkelijk 2500 tot 3000 kilo wegen, ik weet niet of de overheid bereid is om dat te gaan blijven subsidieren. Ik denk zelfs dat een pick-up van formaat F-150 of Thundra dan wel eens ruim boven de 3000 kilo kan uitkomen, mits fatsoenlijke actieradius van laten we zeggen, 300 a 500 km. Volgens mij weegt een Thundra met v8 5.0 al 2700 kilo. Wegenbelasting voor een ondernemer komt uit op geloof ik €154 per kwartaal, voor een particulier zal dit wel iets van €700 zijn?
Eigenlijk zou Tesla na de model 3 met hun visie op de pick-up moeten komen. Eventueel iets minder fors als de klasse F150, bijv. de LS200 klasse. 100/120 kWh pakket erin, en klaar, moet kunnen in 2020. Maar ik denk dat Ford en/of GM hier al mee bezig is, ze zijn niet gek. Vooral Ford, die bakken met geld verdienen met de F150 in de VS.
Eigenlijk zou Tesla na de model 3 met hun visie op de pick-up moeten komen. Eventueel iets minder fors als de klasse F150, bijv. de LS200 klasse. 100/120 kWh pakket erin, en klaar, moet kunnen in 2020. Maar ik denk dat Ford en/of GM hier al mee bezig is, ze zijn niet gek. Vooral Ford, die bakken met geld verdienen met de F150 in de VS.
In principe is elektrisch inderdaad juist voor een tweede auto ideaal. Maar of je dan het financiele plaatje nog goed kan praten betwijfel ik een beetje. Als de tweede auto ook nog 80km per dag rijdt, ja dan gaan de lagere kosten per kilometer een rol spelen. Maar voor iemand die toch op de fiets naar het werk gaat, en enkel soms een tweede auto erbij wil hebben, ik betwijfel of je dan voor elektrisch moet gaan.Maasluip schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:09:
[...]
Met neographical vind ik ook dat ze best genuanceerd is. Je moet ook inzien dat dit geen "one size fits all" advies is (of kan zijn). Wat voor jou wel werkt hoeft voor een ander niet te werken. En wat je ze zegt klopt gewoon. Je moet gewoon flink wat geld op de plank hebben liggen wil je een EV auto kopen. Dat hebben niet alle mensen, en dan moet je wel een goedkopere auto kopen. TCO betekent heel weinig als je die € 20.000 extra niet hebt liggen.
Maar van de andere kant zijn er zeker mensen die onrealistische bezwaren hebben tegen EV auto's. Twee collega's van mij kocht bijna tegelijkertijd een nieuwe auto. Voor beiden een tweede auto.
Bij nummer 1 heeft de vrouw een grote stationwagen als leaseauto, rijdt hij zelf 11 km ww-verkeer (retour, "kan niet met de fiets" want het kind moet naar de opvang gebracht worden) en heeft een splinternieuwe Astra gekocht.
Bij nummer 2 hebben ze thuis een MPV en komt zelf met de fiets naar het werk en koopt een tweedehands Peugeot 107.
Toen ik beide zei "waarom niet elektrisch?" was het even stil. Er was nog niet eens aan gedacht terwijl het voor beiden absoluut de beste oplossing zou zijn.
Je moet het denk ik omdraaien. De eerste auto moet elektrische zijn, daar waar dagelijks meeste kilometer mee gereden wordt. De tweede auto kan dan een lomp grote station station zijn of wat dan ook.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
En wat als nou die lompe station nu de auto is waar dagelijks (of jaarlijks) het meest mee gereden wordt? Wil je ruimte om wat voor reden dan ook, dan is de keuze voor een EV's vrij beperkt.
Dan moet je bij jezelf te rade gaan of je het juiste gereedschap gebruikt 
En de keus valt ook wel mee. Je hebt de Nissan e-NV200, de Renault Kangoo en de Model S is ook niet klein.
Op één of andere manier weet 80% van de automobilisten te doen alsof ze bij de 20% veelrijders horen.
En de keus valt ook wel mee. Je hebt de Nissan e-NV200, de Renault Kangoo en de Model S is ook niet klein.
Op één of andere manier weet 80% van de automobilisten te doen alsof ze bij de 20% veelrijders horen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als arme ambtenaar mag ik het allemaal zelf betalen
Vandaag met een omweg naar de eierboer gegaan voor een dozijn eitjes en gelijk even getest of ik ook met de on-board lader kan laden bij Fastned:

Ik was even bang dat het laadproces niet wilde starten omdat de on-board lader maar 1400W is en er op iedere lader staat dat ie niet voor plug-ins geschikt is, gelukkig begon ie gelijk te laden.
Eens.JeroenE schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:47:
Het ligt bij EV's heel erg aan je laadsituatie. Als je thuis of op werk kan laden dan is dat heel goedkoop. Zeker op bedrijven waar ze soms maar een paar cent per kWh hoeven te betalen.
Als je heel vaak onderweg moet laden en dus relatief duur bent (tot heel erg duur bij de 50ct/min snelladers) dan is het lastiger om de hoge aanschafprijs terug te verdienen. Idem als je 10k km per jaar rijdt. Zelfs al ben je 15 cent per km goedkoper uit dan is dat maar 1500 euro per jaar. Dan moet je er lang in blijven rijden om de hogere aanschafprijs er uit te halen.
Ik denk dat we in de TS gewoon een flowchart moeten maken met kan je thuis laden, kan je op het werk laden, heb je een eigen oprit. Rij je meer/minder dan 20k km per jaar.
Een elektrische auto die stilstaat (dat is nu nog goedkoop door 0,- MRB) verdient zijn geld zeker niet terug.
In een maand tijd zijn er nu nog 1 Miev en 1 C Zero in mijn regio bijgekomen die ik regelmatig spot, kennelijk wordt een van de goedkoopste toch particulier verkocht.Maar dat geldt natuurlijk voor zo'n beetje iedere nieuwe auto. Als je bij de dealer van het terrein af rijdt is hij al zo veel in waarde gezakt dat je dat eigenlijk nooit meer kan terugverdienen. Wat dat betreft kan je vanuit financieel oogpunt veel beter in een tweedehands auto gaan rijden. En die zijn er voor EV's nog bijna niet.
Als je zoekt zijn er op marktplaats wel een paar te vinden. Het handigste is om dat per merk te doen want als je kiest voor "elektrisch of hybride" dan zie je door de Priussen en andere hybride's de echt EV's niet makkelijk meer.
Het elektrische filter van autoscout24 is overigens een stuk beter, die laad voor het grootse deel echt elektrische auto's zien en geen minder hybrides. Zet het filter op elektrisch en dan tot 50k km en de meeste hybrides vallen er tussenuit. Het valt me op hoeveel er nog te koop staat.
http://occasions.autoscou...ults=20&page=1&event=addB||mileage&dtr=s
Iemand een elektrische pickup voor minder dan 5000? http://ww3.autoscout24.nl/classified/275962596?asrc=st|as
Voor het geld van een C zero/Miev/Ion kan je natuurlijk ook in de incarnatie van de Suzuki Super Carry gaan rijden
Wat ook goed is om te zien is dat de Zoe van 2013 circa 12k doet 2e hands, maar dan moet er nog wel accu huur afgedragen worden.
Eens, in die zin dat alleen de auto die meeste kilometers maakt en je het meeste in je uppie in zit elektrisch moet zijn. Niet wezenlijk anders dan de situatie zoals deze voor diesel rijders is, daar moet je kilometers mee maken.!null schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:12:
Je moet het denk ik omdraaien. De eerste auto moet elektrische zijn, daar waar dagelijks meeste kilometer mee gereden wordt. De tweede auto kan dan een lomp grote station station zijn of wat dan ook.
allemaal scootmobielen op autoscout 
En pas bij de 5e twizzy had ik door dat dat er geen was
Verwijderd
mensen maken brommobielen en twizy, smarts altijd belachelijk maar laten wij dingen even op een rijtje zetten een fiat panda met een brommobielblok(2cilinder) en ja klinkt net zo heb je al vanaf 8k nieuw een aygo c1 en 107 kost niet veel meer. om alles even in het juiste perspectief te zetten een chatanet instapper kost net geen 15k maar ook aixam's kosten ook al op zn minst 10k een stuk duurder dan de aygo brommobielen ehh auto's. een twizy is alleen al rete duur door de accuhuur ik snap ook niet dat mensen dan zeggen dat dat ding bijna niks kost.RocketKoen schreef op zondag 31 januari 2016 @ 16:34:
allemaal scootmobielen op autoscout
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2016 16:41 ]
Maar ik bedoel deze dingenVerwijderd schreef op zondag 31 januari 2016 @ 16:40:
[...]
mensen maken brommobielen en twizy, smarts altijd belachelijk maar laten wij dingen even op een rijtje zetten een fiat panda met een brommobielblok(2cilinder) en ja klinkt net zo heb je al vanaf 8k nieuw een aygo c1 en 107 kost niet veel meer. om alles even in het juiste perspectief te zetten een chatanet instapper kost net geen 15k maar ook aixam's kosten ook al op zn minst 10k een stuk duurder dan de aygo brommobielen ehh auto's. een twizy is alleen al rete duur door de accuhuur ik snap ook niet dat mensen dan zeggen dat dat ding bijna niks kost.

Ik vroeg me echt af wat die dingen op een auto site doen.
Then again. Dit is ook een auto:

Verwijderd
RocketKoen schreef op zondag 31 januari 2016 @ 16:52:
[...]
Maar ik bedoel deze dingen
[afbeelding]
[afbeelding]
dat kan je zowat ook hele auto's noemen qua prijs.RocketKoen schreef op zondag 31 januari 2016 @ 16:52:
[...]
Maar ik bedoel deze dingen
[afbeelding]
[afbeelding]
https://www.mangomobility...iel/scootmobiel-fr-1.html bijna 6k
Verwijderd
autoish ophanging.Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2016 @ 16:56:
[...]
[...]
dat kan je zowat ook hele auto's noemen qua prijs.
https://www.mangomobility...iel/scootmobiel-fr-1.html bijna 4k
Zo, met onze Phev inmiddels de 10.000km gepasseerd. We proberen onderweg tegenwoordig af en toe een snellader uit, zodat we toch weer 25km extra op stroom kunnen rijden. Alleen als we toch even stoppen voor koffie ofzo, maar we doen ons best er wel voor. Fastned valt af, hun eigen systeem met app+account+gedoe valt buiten de opties van zakelijk laden en werkt flink op de irritatie qua gebruiksgemak. Andere snellaadpunten doen gewoon met de laadpas en bliep, laden maar.
Overigens doet een phev ook snelladen, al staat er inderdaad op de laders dat plugin hybrides niet ondersteund worden. Begrijp niet helemaal waarom dat is, de auto werd binnen 20 minuten tot 80% van het zichtbare laadcapaciteit weer opgeladen.
Het valt dus vooral qua gebruiksgemak nog te verbeteren, zelfs met de beste wil moet je veel moeite doen om te laden. Laadpaal zoeken, hopen dat ie vrij is, hopen dat ie werkt (er zijn er bijzonder veel stuk valt ons op) en dan hopen dat ie laadt (keer of 5 gehad dat de paal en de auto het niet eens worden en het laden steeds stopt). Aan de andere kant is het ook gewoon pionieren, maar rijden we echt zoveel mogelijk op stroom. Blijft wel leuk om mensen die er ook mee bezig zijn te ontmoeten en op vreemde plekken soms gewoon aan te bellen bij mensen of bedrijven of we even hun paal mogen lenen
Ook komen er snel veel palen bij, sommige parkeergarages tref je in ene 20 laadpalen, andere weer 0. Ook staat het niet altijd aangegeven in de laadpalen app's, dus je moet ook gewoon zoeken en onthouden waar je kunt laden.
Overigens doet een phev ook snelladen, al staat er inderdaad op de laders dat plugin hybrides niet ondersteund worden. Begrijp niet helemaal waarom dat is, de auto werd binnen 20 minuten tot 80% van het zichtbare laadcapaciteit weer opgeladen.
Het valt dus vooral qua gebruiksgemak nog te verbeteren, zelfs met de beste wil moet je veel moeite doen om te laden. Laadpaal zoeken, hopen dat ie vrij is, hopen dat ie werkt (er zijn er bijzonder veel stuk valt ons op) en dan hopen dat ie laadt (keer of 5 gehad dat de paal en de auto het niet eens worden en het laden steeds stopt). Aan de andere kant is het ook gewoon pionieren, maar rijden we echt zoveel mogelijk op stroom. Blijft wel leuk om mensen die er ook mee bezig zijn te ontmoeten en op vreemde plekken soms gewoon aan te bellen bij mensen of bedrijven of we even hun paal mogen lenen
Ook komen er snel veel palen bij, sommige parkeergarages tref je in ene 20 laadpalen, andere weer 0. Ook staat het niet altijd aangegeven in de laadpalen app's, dus je moet ook gewoon zoeken en onthouden waar je kunt laden.
[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 31-01-2016 17:35 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Maar bijna niemand heeft die ruimte dagelijks nodig. Ja voor sommige beroepen ja, maar verder...vhal schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:58:
En wat als nou die lompe station nu de auto is waar dagelijks (of jaarlijks) het meest mee gereden wordt? Wil je ruimte om wat voor reden dan ook, dan is de keuze voor een EV's vrij beperkt.
Leuke ideeën inderdaad. +- 2 jaar geleden in de VS ook een startup gehoord die iets dergelijks wilde doen met inductie/resonantie (ik gok dezelfde techniek) om een auto in +- 0,5 mile weer halfvol te tanken. Bij 30 MPH heb je dan dus 1 minuut de tijd en laten we eens zeggen dat men een "bescheiden" 10kWh wil bijladen in die tijd, dan hebben ze dus een vermogen van 600kW nodig.... Die rekensom deden ze zelf overigens niet, maar het moge zijn dat dat (voorlopig) compleet onrealistisch is... En ik vraag me ook af welke accu dat leuk vindt (~50C)ZuinigeRijder schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:27:
[afbeelding]
[afbeelding]

Klopt, grootste probleem is dat er geen tweedehands markt is. De actieradius is, zeker als je er een benzineauto naast houdt, prima voor het gemiddelde woon-werkverkeer, maar juist mensen die alleen naar werk en terug rijden krijgen doorgaans geen leaseauto en zoveel particuliere nieuwkopers zijn er niet meer.!null schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:51:
[...]
Maar bijna niemand heeft die ruimte dagelijks nodig. Ja voor sommige beroepen ja, maar verder...
Even fantaserend: ze ontwikkelen momenteel fietspaden die zonne-energie opwekken... Stel dat je dat opschaalt naar autosnelwegformaat, dan heb je daar je energiebron. Zet dan nog wat windturbines neer en je kunt de energie die zij opwekken doorsturen naar de accu's van de elektrische auto's. Maar wie weet zijn er tegen die tijd ook andere energiebronnen (kernfusie?) die aan onze gestegen energiebehoefte in een klap ruimschoots voldoen.GENETX schreef op zondag 31 januari 2016 @ 21:57:
[...]
Leuke ideeën inderdaad. +- 2 jaar geleden in de VS ook een startup gehoord die iets dergelijks wilde doen met inductie/resonantie (ik gok dezelfde techniek) om een auto in +- 0,5 mile weer halfvol te tanken. Bij 30 MPH heb je dan dus 1 minuut de tijd en laten we eens zeggen dat men een "bescheiden" 10kWh wil bijladen in die tijd, dan hebben ze dus een vermogen van 600kW nodig.... Die rekensom deden ze zelf overigens niet, maar het moge zijn dat dat (voorlopig) compleet onrealistisch is... En ik vraag me ook af welke accu dat leuk vindt (~50C)![]()
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Dat is wel waar ja. Maar aan de andere kant, er zijn wel gewoon tweedehands Nissan Leafs en Mitsubishi Imievs te koop. Zoiets zal het voor mij ook wel worden een keer. Als ik niet voor een elektrische motor ga. Maar allemaal toekomst muziek helaas, eerst ben ik met m'n huis bezig van het gas af te krijgen.Grrrrrene schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:14:
[...]
Klopt, grootste probleem is dat er geen tweedehands markt is. De actieradius is, zeker als je er een benzineauto naast houdt, prima voor het gemiddelde woon-werkverkeer, maar juist mensen die alleen naar werk en terug rijden krijgen doorgaans geen leaseauto en zoveel particuliere nieuwkopers zijn er niet meer.
Een elektrische motor is op dit moment de goedkoopste(en leukste!) optie
Ja zeker maar incl motor rijbewijs ben ik toch wel eventjes wat euro's verder. Heb helaas andere prioriteiten.
Ik hoop dat je koude fusie bedoeld want kern fusie is er al een tijdjeGrrrrrene schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:14:
[...]
Klopt, grootste probleem is dat er geen tweedehands markt is. De actieradius is, zeker als je er een benzineauto naast houdt, prima voor het gemiddelde woon-werkverkeer, maar juist mensen die alleen naar werk en terug rijden krijgen doorgaans geen leaseauto en zoveel particuliere nieuwkopers zijn er niet meer.
[...]
Even fantaserend: ze ontwikkelen momenteel fietspaden die zonne-energie opwekken... Stel dat je dat opschaalt naar autosnelwegformaat, dan heb je daar je energiebron. Zet dan nog wat windturbines neer en je kunt de energie die zij opwekken doorsturen naar de accu's van de elektrische auto's. Maar wie weet zijn er tegen die tijd ook andere energiebronnen (kernfusie?) die aan onze gestegen energiebehoefte in een klap ruimschoots voldoen.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik begrijp wel dat je een bedrijfsgesponsorde (snel)laadpaal kan hebben ; bij de IKEA of ander winkelcentrum etc. Maar hoe dit dan zou moeten gaan lopen bij een station langs de snelweg is mij niet helemaal duidelijk.Snow_King schreef op zondag 31 januari 2016 @ 12:00:
Een kale kWh kost 5 a 6 cent. Die kan je op diverse manieren terug verdienen of anders verpakken richting je klant.
Daarom zijn er prima modellen te bedenken waar het laden "gratis" is.
Maar ook in de stad zijn er genoeg plekken waar je niet eens gratis kan parkeren. Dus als het voor die grote groep automobilisten al niet lukt om iets gratis te organiseren ben ik benieuwd waarom dat wel zou gaan voor een hele specifieke kleine groep.
Nouja, ik begrijp wel vaker dingen niet dus ik ben benieuwd wanneer het gratis laden weer terug komt
Aha, gewoon je gezinsleden omkopen met lekkernijen zodat ze vanzelf bij mama gaan zeuren om een elektrische autoBezurK schreef op zondag 31 januari 2016 @ 12:37:
Nee, tien minuutjes. Eigenlijk alleen omdat ik nieuwsgierig was naar het proces. Maar dat ging super eenvoudig, eigenlijk. Ik heb met m'n zoontje bij de BP een kopje koffie en flesje fristi gedronken en toen zijn we weer verder gegaan. Ik geloof iets van 8kWh geladen ofzo.
Als je hem voor de zaak koopt heb je nog een paar extra voordeeltjes als zijn die tegenwoordig niet meer zo mooi als een paar jaar geleden toen de PHEV's de deur uit vlogen. Maar goed, dan heb je weer bijtelling etc. Wellicht is het handiger om hem privé te hebben en dan per kilometer te declareren aan de zaak. Dat zal je zelf even moeten uitzoeken. Het voordeel van lease is natuurlijk wel dat je van te voren weet wat het kost. Aan het eind van de rit kom je dan niet voor een verrassing te staan (die zowel positief als negatief kan zijn).Nu kan het wikken wegen gaan beginnen. Nieuwe kopen? Demo model? Occasion? Financial lease? Operational lease? Toch privé gaan rijden? Appels met peren vergelijken
Ik heb bijna medelijden!Erasmo schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:39:
Als arme ambtenaar mag ik het allemaal zelf betalen
Ik ben nog nooit bij een Fastned station geweest waar ze ook een gewone laadpaal hadden. Zo te zien is dit 1 uit de begin periode vanwege de houten paal in het midden. Ik wist niet dat ze toen ook gewone laad-aansluitingen maakten. Vlakbij mijn woonplaats is het eerste Fastned station ooit, maar daar laad is dus nooit. Als ik weg ga dan ben ik eigenlijk altijd wel volgeladen dus heeft het weinig zin om na 15 km al weer te gaan laden.Ik was even bang dat het laadproces niet wilde starten omdat de on-board lader maar 1400W is en er op iedere lader staat dat ie niet voor plug-ins geschikt is, gelukkig begon ie gelijk te laden.
Ik vind een pas ook handig(er), maar het laden via de app niet heel veel ingewikkelder. Er zijn ook tankpassen die je wel aan je Fastned account kan koppelen zodat je uiteindelijk 1 rekening krijgt.NiGeLaToR schreef op zondag 31 januari 2016 @ 17:32:
Zo, met onze Phev inmiddels de 10.000km gepasseerd. We proberen onderweg tegenwoordig af en toe een snellader uit, zodat we toch weer 25km extra op stroom kunnen rijden. Alleen als we toch even stoppen voor koffie ofzo, maar we doen ons best er wel voor. Fastned valt af, hun eigen systeem met app+account+gedoe valt buiten de opties van zakelijk laden en werkt flink op de irritatie qua gebruiksgemak. Andere snellaadpunten doen gewoon met de laadpas en bliep, laden maar.
Maar waar laad je dan wel? Bij die dure 50ct/min laders? Of heb jij nog een paar laders in de buurt die niet van Fastned zijn, maar ook niet 50ct/min? Ik weet er wel een paar te staan (oa bij Delfgauw). In de apps kan je jammer genoeg niet op prijs filteren.
Stuk heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt. Dat het laden niet altijd goed gaat is wellicht ook de reden waarom men op de palen plakt dat je er met een plugin-hybride niet kan laden? Dan zijn ze het blijkbaar zat als mensen bellen om te vrgane waarom het niet werkt.Laadpaal zoeken, hopen dat ie vrij is, hopen dat ie werkt (er zijn er bijzonder veel stuk valt ons op) en dan hopen dat ie laadt (keer of 5 gehad dat de paal en de auto het niet eens worden en het laden steeds stopt).
In veel apps kan je zelf palen toevoegen die er nog niet op staan. Als iedereen dat zou doen dan zou het allemaal beter kloppen.Ook komen er snel veel palen bij, sommige parkeergarages tref je in ene 20 laadpalen, andere weer 0. Ook staat het niet altijd aangegeven in de laadpalen app's, dus je moet ook gewoon zoeken en onthouden waar je kunt laden.
Flinke tegenwind helpt ook niet echt. Vandaag kwam ik aan op mijn werk met 23% over. Zo weinig heb ik nog nooit gehad bij aankomst. Gelukkig hoeft hij maar 6u30 op 16A te laden en dan is hij weer vol. Ik heb niet hard gereden, 104 op de teller (is 99 op de gps). Ik heb wel gewoon gereden en ben niet achter vrachtwagens blijven hangen. Het verschil merkte je trouwens wel als je er 1 ging inhalen. Dus als je zuinig wil rijden is dat toch wel aan te raden.ZuinigeRijder schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:20:
De winterse omstandigheden (-5 graden celcius) zorgen wel dat de actieradius minder wordt.
Bij mij is dat hetzelfde, 100% bij de een 95% bij de ander. Mijn minimale degradatie is 8,5 en de maximale 10,2.Bij mijn auto is bij volledig opgeladen te zijn, de eerste 100% en de tweede 95%. Het verschil is dus 5%. Mijn minimale batterij module degradatie is 10% en maximale 11.6%. Maar ik denk dat deze getallen nog door 2 gedeeld moeten worden, wat overeenkomt met de 5% verschil bij volledig geladen.
23,5% tov 23% was het net bij mij. Op het display staan alleen hele getallen, dus die halve procent is er gewoon afgevallen.Het verschil tussen SOC en SOC BMS loopt terug wanneer het batterijenpakket ontladen wordt, bijvoorbeeld 57% tegenover 55%.
Er was in 1 jaar tijd voor 3 huishoudens aan elektriciteit opgewekt, klinkt leuk, maar het is gewoon veel te duur. Voor het geld dat erin is gegaan had bijna heel krommenie PV op het dak gehad. Wikipedia: SolaroadDamic schreef op maandag 01 februari 2016 @ 06:41:
[...]
Ik hoop dat je koude fusie bedoeld want kern fusie is er al een tijdjeen die solar road ways zijn goed voor de verlichting maar daar stopt het ook. Ze hebben daar serieus met getallen gegoocheld.
Voor 3,5 Miljoen had er 3MW aan PV gerealiseerd kunnen worden.
Nee, wellicht kunnen we op diverse parkeerterreinen een afdak met PV realiseren en daar gewoon een lader bijzetten. Dat moet kostentechnisch wel haalbaar zijn. Al kost de stellage en de beveiliging waarschijnlijk nog het meeste (ivm diefstal e.d.)
Zie joe Tesla het soms doet met hun snel laders, dak er boven en zonnepanelen erop.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
In principe nooit echt gedaan bij snellader, maar heb de lader bij de Shell langs de A2 (Abcoude) ontdekt bijvoorbeeld. Prijs was me niet duidelijk, maar Fastned met 0,79/kWh vond ik ook niet echt goedkoop. Een abo afsluiten gaat hem ook niet worden, want het gaat om incidenteel gebruik.JeroenE schreef op maandag 01 februari 2016 @ 07:23:
Ik vind een pas ook handig(er), maar het laden via de app niet heel veel ingewikkelder. Er zijn ook tankpassen die je wel aan je Fastned account kan koppelen zodat je uiteindelijk 1 rekening krijgt.
Maar waar laad je dan wel? Bij die dure 50ct/min laders? Of heb jij nog een paar laders in de buurt die niet van Fastned zijn, maar ook niet 50ct/min? Ik weet er wel een paar te staan (oa bij Delfgauw). In de apps kan je jammer genoeg niet op prijs filteren.
Waren geen snelladers waar dit optrad, alleen gewone laders. Heb wel een theorie ook - veel van die palen hebben een SIM kaart en gebruiken gprs om te checken of je pas mag laden en die staan dan in parkeergarages. Ik zie dan de groene ring heel lang knipperen en uiteindelijk rood worden, wellicht krijgt ie geen bereik/signaal. In Alkmaar laatst een paal waar 1 van de 2 kanten gewoon niet reageerde, andere kant werkte wel. Heb heel soms dat m'n paal thuis ook een rood knipperend lampje geef, dan haal ik de stroom eraf, erop en hij doet het weer.Stuk heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt. Dat het laden niet altijd goed gaat is wellicht ook de reden waarom men op de palen plakt dat je er met een plugin-hybride niet kan laden? Dan zijn ze het blijkbaar zat als mensen bellen om te vrgane waarom het niet werkt.
Goeie tip, gaan we doen!In veel apps kan je zelf palen toevoegen die er nog niet op staan. Als iedereen dat zou doen dan zou het allemaal beter kloppen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Gisteren een testrit gemaakt in een Tesla Models S p90D Ludicrous. Man..wat een auto... 762pk 
Ondanks de gigabak aan vermogen viel er wel normaal mee te rijden al was de breedte van de auto wel erg wennen (rijdt zelf dagelijks in een Daihatsu Cuore).
Dit is niet de eerste electrische auto waar ik in heb gereden heb (Zoe, Fluence, Ampera), maar wel de meest bijzondere en volwassene.
Nu wachten op de Model 3.
Ondanks de gigabak aan vermogen viel er wel normaal mee te rijden al was de breedte van de auto wel erg wennen (rijdt zelf dagelijks in een Daihatsu Cuore).
Dit is niet de eerste electrische auto waar ik in heb gereden heb (Zoe, Fluence, Ampera), maar wel de meest bijzondere en volwassene.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Dat is in het algemeen nog steeds goedkoper dan 50ct/min. Alleen als je helemaal leeg bent en maar een paar minuten aan het laden bent is het dat goedkoper.NiGeLaToR schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:38:
In principe nooit echt gedaan bij snellader, maar heb de lader bij de Shell langs de A2 (Abcoude) ontdekt bijvoorbeeld. Prijs was me niet duidelijk, maar Fastned met 0,79/kWh vond ik ook niet echt goedkoop. Een abo afsluiten gaat hem ook niet worden, want het gaat om incidenteel gebruik.
Op shell.nl kan ik geen station bij Abcoude vinden. De dichtstbijzijnde is de Shell op de Muntbergweg 20 in Amsterdam. Daar is het 29 ct/kWh (ex-BTW).
Maar dan sta je dus een paar uur te laden om 25 km te kunnen rijden of zie ik dat verkeerd?Waren geen snelladers waar dit optrad, alleen gewone laders.
Aha, dat. Dat heb ik ook wel eens gehad bij een openbare paal. Uiteindelijk deed die paal het wel toen ik mijn pas er echt 30 seconden voor had gehouden. Bij de meeste palen is een seconde genoeg, maar bij deze blijkbaar niet. Of misschien was hij gewoon opnieuw zijn verbinding aan het initialiseren, dat kan natuurlijk ook.Heb wel een theorie ook - veel van die palen hebben een SIM kaart en gebruiken gprs om te checken of je pas mag laden en die staan dan in parkeergarages. Ik zie dan de groene ring heel lang knipperen en uiteindelijk rood worden, wellicht krijgt ie geen bereik/signaal. In Alkmaar laatst een paal waar 1 van de 2 kanten gewoon niet reageerde, andere kant werkte wel. Heb heel soms dat m'n paal thuis ook een rood knipperend lampje geef, dan haal ik de stroom eraf, erop en hij doet het weer.
Bij de Hornbach in Utrecht moet je de pas er ook 5 seconden voor houden. Dat wijt ik meer aan een NFC scanner die niet continu werkt, maar slechts eens in de zoveel tijd kijkt of hij een pas kan vinden.
Maar als je paal thuis af en toe ook problemen geeft dan ligt het wellicht toch meer aan de auto dan aan de paal? Al is het dan wel apart dat het helpt om de stroom er af te halen en weer er op te zetten. Misschien loopt er toch ergens een klein lekstroompje?
Ging hij niet piepen? Dat deed de Tesla waarin ik reed wel als hij dacht dat je de vluchtstrook ging nemen.PASware schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:34:
Het was vooral wennen op het terrein van Tesla zelf, er zat een kleine slinger in de smalle afrit naar de weg, met mijn eigen auto kan het rechtdoor, maar een Tesla is er te breed voor,JeroenE schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:53:
[...]
Ging hij niet piepen? Dat deed de Tesla waarin ik reed wel als hij dacht dat je de vluchtstrook ging nemen.
Het automatisch sturen is ook een aparte gewaarwording.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Vergis me dan ook in de locatie, het is deze:JeroenE schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:53:
[...]
Dat is in het algemeen nog steeds goedkoper dan 50ct/min. Alleen als je helemaal leeg bent en maar een paar minuten aan het laden bent is het dat goedkoper.
Op shell.nl kan ik geen station bij Abcoude vinden. De dichtstbijzijnde is de Shell op de Muntbergweg 20 in Amsterdam. Daar is het 29 ct/kWh (ex-BTW).
http://www.eneco.com/nl/n...gs-a2-in-gebruik-genomen/
Beter dan niets - betreft overigens geen volwaardige EV, maar de PHEV. We koppelen hem bij elk winkelcentrum, parkeergarage of andere openbare laadpaal aan - gewoon omdat het kan. Elke km extra elektrisch is meegenomen. Snelladen is uiteraard handiger, maar die zijn er gewoon (te) weinig.Maar dan sta je dus een paar uur te laden om 25 km te kunnen rijden of zie ik dat verkeerd?
Die thuis doet het ook heel soms als de auto er niet aan hangt (kom je thuis en staat ie te knipperen) - volgens de monteur raakt ie dan z'n ontvangst even kwijt. In het begin gebeurde het overigens wel eens, maar hij doet het nu al een hele tijd prima. Ook met dit stormachtige weer als er een hele laadcyclus vol wind en regen op staat gaat dat prima - ook de stop gaat er nooit uit, dus heb geen verdenken van een stroomprobleempje.Maar als je paal thuis af en toe ook problemen geeft dan ligt het wellicht toch meer aan de auto dan aan de paal? Al is het dan wel apart dat het helpt om de stroom er af te halen en weer er op te zetten. Misschien loopt er toch ergens een klein lekstroompje?
Overigens tanken we inmiddels zo'n 60-70,- aan stroom per maand, dat is meer dan ons huishouden verbruikte. Zal dus m'n PV installatie praktisch moeten verdubbelen om weer 0kWh per jaar uit te komen. Dat zal bij een vol-EV wel echt een bak kWh's zijn!
De maand factuur voor de Miev is circa 40 euro, en thuis komt daar nog 30 euro bij schat ik. De Miev voor 400km in de week kost dan ongeveer hetzelfde.NiGeLaToR schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:18:
Overigens tanken we inmiddels zo'n 60-70,- aan stroom per maand, dat is meer dan ons huishouden verbruikte. Zal dus m'n PV installatie praktisch moeten verdubbelen om weer 0kWh per jaar uit te komen. Dat zal bij een vol-EV wel echt een bak kWh's zijn!
Het jaarverbruik kon ik al niet dekken met de PV, en het oost-west dak is al vol, dat wordt lastig
Ik vrees dat een Miev zonder ICE een stuk efficiënter z'n stroom kwijt kan dan een bijna 2 ton wegende PHEV. Vind 15-25kWh/100km niet erg zuinig over komen. En windgevoelig, van de week tegenwind was ie na 25km snelweg leeg, terug 43km precies gehaald op stroom.databeestje schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:30:
[...]
De maand factuur voor de Miev is circa 40 euro, en thuis komt daar nog 30 euro bij schat ik. De Miev voor 400km in de week kost dan ongeveer hetzelfde.
Het jaarverbruik kon ik al niet dekken met de PV, en het oost-west dak is al vol, dat wordt lastig
Heeft er iemand ervaring met de backoffice software van EVBox? Is er een API die gequeried kan worden?
Een klein ontwikkelbedrijf heeft een paar van deze EVboxen staan, en willen een soort van interne website maken waar de eigen werknemers op kunnen zien of de palen in gebruik zijn en wat de status van het laden is (laden, klaar of error).
En eventueel wanneer het laden klaar is dat de betreffende eigenaar een SMSje krijgt.
Dit helpt de doorstroming aan de paal en het 'swappen' van autos gedurende de dag.
De website zelf ontwikkelen is het probleem niet, alleen het verkrijgen van de info is me niet zo duidelijk.
Ik kan op de evbox website niet echt instructies vinden hoe de backend omgeving geautomatiseerd uit te lezen is.
Een klein ontwikkelbedrijf heeft een paar van deze EVboxen staan, en willen een soort van interne website maken waar de eigen werknemers op kunnen zien of de palen in gebruik zijn en wat de status van het laden is (laden, klaar of error).
En eventueel wanneer het laden klaar is dat de betreffende eigenaar een SMSje krijgt.
Dit helpt de doorstroming aan de paal en het 'swappen' van autos gedurende de dag.
De website zelf ontwikkelen is het probleem niet, alleen het verkrijgen van de info is me niet zo duidelijk.
Ik kan op de evbox website niet echt instructies vinden hoe de backend omgeving geautomatiseerd uit te lezen is.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Oh, Mister Green. Ik hou niet van die "ons-kent-ons maak iemand anders lid en laad dan zelf gratis" constructies. Volgens TheNewMotion kost het daar 2,95 euro om te starten en dan 30 ct/min. Dus als je 20 minuten laadt ben je net geen 9 euro kwijt. Ik weet niet hoeveel er in je PHEV kan. Iets van 9 kWh als hij helemaal vol is? Dus als je dan tot 80% bent is dat 7 kWh en heb je ongeveer 1,24 per kWh betaald.NiGeLaToR schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:18:
Vergis me dan ook in de locatie, het is deze:
http://www.eneco.com/nl/n...gs-a2-in-gebruik-genomen/
Dat je tijdens het winkelen hem op een gewone laadpaal aansluit snap ik wel. Maar snelladen waar je per minuut betaald is echt zonde van je geld. Zeker met een PHEV waar je maar relatief weinig in kan stoppen (maar er wel net zo lang over doet). Maar het is wel heel goed voor het milieu natuurlijkBeter dan niets - betreft overigens geen volwaardige EV, maar de PHEV. We koppelen hem bij elk winkelcentrum, parkeergarage of andere openbare laadpaal aan - gewoon omdat het kan. Elke km extra elektrisch is meegenomen. Snelladen is uiteraard handiger, maar die zijn er gewoon (te) weinig.
Ik heb thuis in ongeveer 4 maanden 1105 kWh geladen. En dan ben ik ook nog eens 6 weken niet thuis geweest. Mijn administratie loopt een beetje achter, dus ik weet zo niet precies hoeveel alles bij elkaar geladen is (nog afgezien van de laadsessies die je nog niet kan nakijken).Overigens tanken we inmiddels zo'n 60-70,- aan stroom per maand, dat is meer dan ons huishouden verbruikte. Zal dus m'n PV installatie praktisch moeten verdubbelen om weer 0kWh per jaar uit te komen. Dat zal bij een vol-EV wel echt een bak kWh's zijn!
Onze PV was al niet genoeg om het gebruik af te dekken en dat zal nu wel niet beter zijn geworden. JeroenK heeft -tot zijn auto niet meer wilde laden- 299 kWh geladen. Maar dat is dan ook de enige plek waar hij laadt.
Wij vragen ons wel af of we straks (als hij weer kan laden) niet boven de 10k kWh per jaar uit komen. Vooral omdat op de nieuwe meter niet meer automatisch wordt gesaldeerd zoals op de oude Ferraris meter wel gebeurde. Op alle sites van energievergelijkingen mag je maar max 10k kWh opgeven als verbruik.
Volgens mij vervallen dan allerlei milieutoeslagen en zijn de kWh's boven de 10K voordeliger (en PV dus zelfs minder gunstig).
Helaas betaal je over de eerste 10MWh nog steeds de hoge energie belasting, alles boven de 10MWh wordt dan met de lagere energie belasting in rekening gebracht. Dus jouw stelling klopt wel aardig.
Aan de andere kant, kom je uit op bijvoorbeeld 12MWh, dan ga je toch al snel weer terugverdienen. Tot de 50MWh betaal je evengoed nog ~11-12 cent per kWh. Voor 10MWh is dat grofweg 2100 euro (met 21 cent per kWh), 220 euro voor de 10-12 MWh (met 11 cent per kWh), dan kom je gemiddeld nog uit op 19,3 cent per kWh. voor de volledige rekening.
Blijft het natuurlijk wel zo dat als je maar 2MWh aan opbrengst in een jaar hebt, je feitelijk maar 220 euro saldeert en geen 420 euro. Alles daarna gaat dan weer voor het "volle" pond.
Aan de andere kant, kom je uit op bijvoorbeeld 12MWh, dan ga je toch al snel weer terugverdienen. Tot de 50MWh betaal je evengoed nog ~11-12 cent per kWh. Voor 10MWh is dat grofweg 2100 euro (met 21 cent per kWh), 220 euro voor de 10-12 MWh (met 11 cent per kWh), dan kom je gemiddeld nog uit op 19,3 cent per kWh. voor de volledige rekening.
Blijft het natuurlijk wel zo dat als je maar 2MWh aan opbrengst in een jaar hebt, je feitelijk maar 220 euro saldeert en geen 420 euro. Alles daarna gaat dan weer voor het "volle" pond.
Nah, tanken met de tankpas van de baas, dus dat ging soepel. Dat is met fastned weer lastiger kregen we van de tankpastoko terug - dus die mijden we vooralsnog maar.JeroenE schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:57:
[...]
Oh, Mister Green. Ik hou niet van die "ons-kent-ons maak iemand anders lid en laad dan zelf gratis" constructies. Volgens TheNewMotion kost het daar 2,95 euro om te starten en dan 30 ct/min. Dus als je 20 minuten laadt ben je net geen 9 euro kwijt. Ik weet niet hoeveel er in je PHEV kan. Iets van 9 kWh als hij helemaal vol is? Dus als je dan tot 80% bent is dat 7 kWh en heb je ongeveer 1,24 per kWh betaald.
Met snelladen gaf ie er na 20 minuten de brui aan en was de accu 80% vol. Maar inderdaad - relatief duur, al is de sport om zo min mogelijk benzine te gebruikenDat je tijdens het winkelen hem op een gewone laadpaal aansluit snap ik wel. Maar snelladen waar je per minuut betaald is echt zonde van je geld. Zeker met een PHEV waar je maar relatief weinig in kan stoppen (maar er wel net zo lang over doet). Maar het is wel heel goed voor het milieu natuurlijk
Sowieso sinds een deel energietax is verschoven van kWh naar M3 kuub is PV minder interessant. Dat is gewoon de 'straf' voor PV, die dubbelhard aankomt bij mensen die al meer dan gemiddeld M3's moesten afrekenen (sociale woningbouw uit jaren 60' bijvoorbeeld). Maargoed, sommige dingen doe ik minder/niet voor het geld, maar meer/wel uit principe.Wij vragen ons wel af of we straks (als hij weer kan laden) niet boven de 10k kWh per jaar uit komen. Vooral omdat op de nieuwe meter niet meer automatisch wordt gesaldeerd zoals op de oude Ferraris meter wel gebeurde. Op alle sites van energievergelijkingen mag je maar max 10k kWh opgeven als verbruik.
Volgens mij vervallen dan allerlei milieutoeslagen en zijn de kWh's boven de 10K voordeliger (en PV dus zelfs minder gunstig).
Poe, nu wordt het me wel moeilijk gemaakt. Ik ging in eerste instantie voor een 2016 model Leaf met 30kWh accu, liefst in de Tekna uitvoering (vooral vanwege het 17" lichtmetaal - het oog wil ook wat, en de leren bekleding - want veel kilometers en soms kinderen achterin).
Maar die versie kost dus toch nog €39k nieuw (incl BTW). Daar schrok ik nog wel een beetje van.
En toen kwam ik deze tegen. Een 2015 Tekna met 24kWh accu. Omdat het een ex-demo is, en het de laatste in de serie is (volgens de dealer, ik heb ze gesproken) is hij heel scherp geprijsd. En omdat het technisch geen occasion is valt hij fiscaal nog binnen de MIA norm - wat voor mij heel interessant is.
De keuze is nu dus €39k voor een 30kWh of €25k voor een 24kWh. Dat de laatste 500km op de teller heeft, vind ik bijna irrelevant. Ga ik dus echt €14.000 betalen voor die 6kWh extra? Bwahhhhhh ik denk het niet?
Maar die versie kost dus toch nog €39k nieuw (incl BTW). Daar schrok ik nog wel een beetje van.
En toen kwam ik deze tegen. Een 2015 Tekna met 24kWh accu. Omdat het een ex-demo is, en het de laatste in de serie is (volgens de dealer, ik heb ze gesproken) is hij heel scherp geprijsd. En omdat het technisch geen occasion is valt hij fiscaal nog binnen de MIA norm - wat voor mij heel interessant is.
De keuze is nu dus €39k voor een 30kWh of €25k voor een 24kWh. Dat de laatste 500km op de teller heeft, vind ik bijna irrelevant. Ga ik dus echt €14.000 betalen voor die 6kWh extra? Bwahhhhhh ik denk het niet?
[ Voor 7% gewijzigd door BezurK op 01-02-2016 19:36 . Reden: url toegevoegd ]
Helaas hier niet, maar hier ook een klein ontwikkelbedrijf met 3 EV-boxenJackBol schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:33:
Heeft er iemand ervaring met de backoffice software van EVBox? Is er een API die gequeried kan worden?
Als je wat gevonden hebt houd ik me aanbevolen.
Ik ben voor een tweedehands 30.4 kWh Kia Soul EV gegaan voor onder de 28.000 euro. Heb je ook in de Kia Soul EV al een proefrit gemaakt?[b][message=45718509,noline]
Nee, daar heb ik nog niet in gereden. Een "echte" tweedehands is ook minder interessant i.v.m. de 36% MIA op nieuwe auto's. Dus het voordeel moet meer dan pak 'm beet 20% zijn wil voor mij een occasion aantrekkelijker worden, en dan nog...ZuinigeRijder schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:59:
[...]
Ik ben voor een tweedehands 30.4 kWh Kia Soul EV gegaan voor onder de 28.000 euro. Heb je ook in de Kia Soul EV al een proefrit gemaakt?
Wat rijdt jouw Soul gemiddeld met die 30kWh? (27 effectief, toch?)
Zelf ondervind ik met de Miev ook met enige regelmaat een EV Box die niet met de Miev wil praten. Deze gaat dan 3 seconden naar blauw, en dan terug naar groen.NiGeLaToR schreef op zondag 31 januari 2016 @ 17:32:
Het valt dus vooral qua gebruiksgemak nog te verbeteren, zelfs met de beste wil moet je veel moeite doen om te laden. Laadpaal zoeken, hopen dat ie vrij is, hopen dat ie werkt (er zijn er bijzonder veel stuk valt ons op) en dan hopen dat ie laadt (keer of 5 gehad dat de paal en de auto het niet eens worden en het laden steeds stopt).
Als ik het contact aan zet met de blower aan gaat de paal weer naar blauw, deze detecteert dan de ventilatie stand. Wellicht dat dit bij de Outlander ook gebeurt met de stekker erin, dat zou een overeenkomst met de andere Mitsubishi zijn.
Mijn score bij de EV Box palen is 50/50.
Hmm, zou het de 'vent required' zijn waar EVboxen op stoppen... donderdag de Zoe in de ecostand opladen, misschien vindt-ie de EV Box dan liever.
In de eco-stand zet de auto de accukoeling later (of helemaal niet) aan.
In de eco-stand zet de auto de accukoeling later (of helemaal niet) aan.
Gemiddeld rijd ik ongeveer 6 km per kWh, helft snelweg en helft binnenwegen. In de winter gaat het richting 5 km per kWh. JeroenE rijdt meer snelweg en komt rond de 5 km per kWh uit geloof ik. In de praktijk kun je dus 135 tot 160 km halen.BezurK schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:19:
[...]
Nee, daar heb ik nog niet in gereden. Een "echte" tweedehands is ook minder interessant i.v.m. de 36% MIA op nieuwe auto's. Dus het voordeel moet meer dan pak 'm beet 20% zijn wil voor mij een occasion aantrekkelijker worden, en dan nog...
Wat rijdt jouw Soul gemiddeld met die 30kWh? (27 effectief, toch?)
Stroom infrastructuur = lantaarnpalen?RocketKoen schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:43:
[...]
Maar economisch is het compleet onhaalbaar. Het is nog beter om overal bovenleiding op te hangen.
Eerst moeten alle snelwegen aangepast worden. En er moet een complete stroom infrastructuur aangelegd worden.
Tegen de tijd dat zo'n project af is, heeft iedereen een vliegende auto op koude fusie.
Snelwegen aanpassen: de vervangcyclus van ZOAB is ongeveer 10 jaar, dus dat zou je sowieso moeten combineren. Maar in principe zou een compleet wegennet in 10-20 jaar aangepast kunnen worden.
Waarom zou dat economisch dan niet haalbaar zijn?
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Waarschijnlijk is dit per bedrijfsvorm afhankelijk? De boekhouder had het (grof) voor mij uitgerekend en het was maar iets van rond de 2500 euro voor de Soul. Dus uiteindelijk was tweedehands zonder MIA toch nog veel voordeliger. Maar goed, er staat nu geen tweedehands te koop op marktplaats dus daar heb je verder niet zo veel aan.BezurK schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:19:
Nee, daar heb ik nog niet in gereden. Een "echte" tweedehands is ook minder interessant i.v.m. de 36% MIA op nieuwe auto's. Dus het voordeel moet meer dan pak 'm beet 20% zijn wil voor mij een occasion aantrekkelijker worden, en dan nog...
Ik rij veel snelweg, maar wel meestal maar 100 km/u. Dat is min of meer net zo snel, rijd rustiger en je komt verder. Af en toe als ik weet dat het "spannend" wordt dan rij ik nog rustiger, maar dat resulteert dan ook regelmatig dat ik dan toch nog een Fastned verder kan rijden. Als je 100 rijd kan dat soms ook, maar soms wordt het dan wel echt spannend. Als je provinciaal rijdt dan is het nog zuiniger.Wat rijdt jouw Soul gemiddeld met die 30kWh? (27 effectief, toch?)
Hier kan je mijn verbruik zien. Ik reken er op dat ik rond de 100 km altijd kan halen, zelfs over een paar jaar als de accu slechter zou kunnen worden. Of dat gaat lukken moet ik natuurlijk afwachten.
Nu is 120 met forse tegenwind geen probleem, zonder wind (en mooie temperaturen) is het 150+. Maar zulke afstanden rij ik dan weer niet vaak genoeg om daar hele stellige uitspraken over te doen.
Als je niet heel regelmatig zo ver hoeft te rijden dan heb je aan 24kWh natuurlijk genoeg. Ik weet niet hoeveel km je ritje van Nijkerk-Amsterdam precies is. Het ligt er dan ook aan of je daar kan laden of niet. Bij de ANWB in Naarden staat een snellader, waar je tijdens openingstijden kan laden. Ik ben daar nog nooit geweest, maar die in Rhoon gebruik ik wel eens. Dus al kan je in Amsterdam niet laden kan je op de (terug) weg dat wel doen. Mits je niet midden in de nacht rijd, want dan zijn ze dus dicht.
Ik weet de cijfers eigenlijk niet, maar ik kan me niet voorstellen dat een paar (led)lantaarnpalen evenveel stroom gebruiken als je nodig hebt om diverse auto's op te kunnen laden.Veneficus schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 00:35:
Stroom infrastructuur = lantaarnpalen?
Wilde je dan alleen laten opladen als de lantarenpalen uit zijn?
Hoe zou het moeten werken als er file is en er staan 40 auto's op een stuk waar normaal maar 8 auto's tegelijk rijden? Die willen dan ook tegelijk laden en dan moet je dat wel kunnen leveren.
Voor jou info: Ik heb 3-4 maanden geleden een zelfde Tekna gekocht met ietsje meer km op de teller uit 2014 voor minder dan 20K ex btw, en nog goed voor de MIA. Er zit dus nog wat rek in..;)BezurK schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:35:
...En toen kwam ik deze tegen. Een 2015 Tekna met 24kWh accu. Omdat het een ex-demo is, en het de laatste in de serie is (volgens de dealer, ik heb ze gesproken) is hij heel scherp geprijsd. En omdat het technisch geen occasion is valt hij fiscaal nog binnen de MIA norm - wat voor mij heel interessant is.
Hoi..
Top! Goed om te weten. Dankjewel.plieshout schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:12:
[...]
Voor jou info: Ik heb 3-4 maanden geleden een zelfde Tekna gekocht met ietsje meer km op de teller uit 2014 voor minder dan 20K ex btw, en nog goed voor de MIA. Er zit dus nog wat rek in..;)
Trouwens, vraagje aan de Leaf rijders. Ik hoor en lees regelmatig dingen over het "conditioneren" van je accupakket. Zoals NOOIT lager dan 5% gaan, liever niet te regelmatig opladen tot 100%, etcetera.
Vraag ik me twee dingen af: is dat wel echt nodig? Doet de interne electronica van die hypermoderne auto dat niet al zelf? En twee: als de rijder dat dus wel zelf in de gaten moet houden, is er dan een functie om bv. het laden automatisch bij 95% te laten stoppen? Als hij overnacht ingeprikt zit zal zoiets toch wel moeten, dan?
Om voor ondernemers nog voordelig te zijn (MIA) moet deze voor 26-03-2016 verkocht zijn aan die ondernemer. Als je geduld hebt... Kun je daar nog wel een voordeeltje uit halen door te wachten of te onderhandelen. Voor de verkoper wordt deze auto een stuk minder waard (minder courant) op 26-03...BezurK schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:35:
Poe, nu wordt het me wel moeilijk gemaakt. Ik ging in eerste instantie voor een 2016 model Leaf met 30kWh accu, liefst in de Tekna uitvoering (vooral vanwege het 17" lichtmetaal - het oog wil ook wat, en de leren bekleding - want veel kilometers en soms kinderen achterin).
Dat is niet helemaal waar:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-8550.html
Anders had daar het woordje 'én' moeten staan.
In het betreffende artikel 2a lid 1 van de Wet op de omzetbelasting staat onder onderdeel f:
Dat kan dus ook een auto van 2 jaar oud zijn met 5.000 km op de teller.Goedkeuring
Voor milieuvriendelijke voertuigen die op de milieulijst staan, geldt dat deze als niet eerder gebruikt bedrijfsmiddel mogen worden aangemerkt als deze voldoen aan de vereisten voor nieuwe vervoermiddelen (landvoertuigen), zoals opgenomen in artikel 2a, eerste lid, onderdeel f, van de Wet op de omzetbelasting 1968. Dat komt neer op maximaal zes maanden na eerste ingebruikneming of ten hoogste 6000 kilometer.
In het betreffende artikel 2a lid 1 van de Wet op de omzetbelasting staat onder onderdeel f:
f. nieuwe vervoermiddelen: voor het personen- of goederenvervoer bestemde schepen met een lengte van meer dan 7,5 m, luchtvaartuigen met een totaal opstijggewicht van meer dan 1550 kg en landvoertuigen die zijn uitgerust met een motor van meer dan 48 cc cilinderinhoud of met een vermogen van meer dan 7,2 kW, met uitzondering van zeeschepen en luchtvaartuigen als bedoeld in de bij deze wet behorende tabel II, onderdeel a, post 3, wanneer op het tijdstip van de levering:
1°. na het tijdstip van eerste ingebruikneming van het landvoertuig niet meer dan zes maanden, dan wel van het schip of luchtvaartuig niet meer dan drie maanden, zijn verstreken; of
2°. het vervoermiddel, als het een landvoertuig betreft ten hoogste 6000 km heeft afgelegd, als het een schip betreft ten hoogste 100 uren heeft gevaren, dan wel als het een luchtvaartuig betreft ten hoogste 40 uren heeft gevlogen;
[ Voor 56% gewijzigd door NovapaX op 02-02-2016 09:44 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Mmm, wow. Dat veranderd de zaak. Dan valleen ineens heel erg veel occasions onder deze voorwaarden. NiceNovapaX schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:40:
[...]
Dat kan dus ook een auto van 2 jaar oud zijn met 5.000 km op de teller.
Als ik overigens zoek op AutoScout naar Leaf's onder de 5000km zie ik er best een aantal met maar een paar km op de teller voor rond de €20k excl BTW. Maar zo te zien zijn die allemaal excl accupakket. De advertentie die ik zag van vd Bunte is incl accu. Dat scheelt dus wel enorm. Lijkt haast te mooi om waar te zijn?
[ Voor 26% gewijzigd door BezurK op 02-02-2016 09:47 ]
Niet helemaal waar, wel op AutoScout24JeroenE schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 04:54:
[...]
Waarschijnlijk is dit per bedrijfsvorm afhankelijk? De boekhouder had het (grof) voor mij uitgerekend en het was maar iets van rond de 2500 euro voor de Soul. Dus uiteindelijk was tweedehands zonder MIA toch nog veel voordeliger. Maar goed, er staat nu geen tweedehands te koop op marktplaats dus daar heb je verder niet zo veel aan.
Het kenteken komt verdacht dicht in de buurt van die van mij
Lantaarnpalen zitten per 10-20 achter een 16A automaat. Per elektrische auto moet je zo'n 20kW laadvermogen installeren wil je de accu op peil houden. Als je dan kijkt hoeveel auto's er op een stukje weg zitten. Dan krijg je vermogens waar de HSL nog van gaat blozen.Veneficus schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 00:35:
[...]
Stroom infrastructuur = lantaarnpalen?
Snelwegen aanpassen: de vervangcyclus van ZOAB is ongeveer 10 jaar, dus dat zou je sowieso moeten combineren. Maar in principe zou een compleet wegennet in 10-20 jaar aangepast kunnen worden.
Waarom zou dat economisch dan niet haalbaar zijn?
De kosten om dat aan te leggen zijn astronomisch. Plus dat alle auto's aangepast moeten worden.
Daarnaast lost het een probleem op dat er niet is.
95% van het verkeer zijn korte ritjes die met een fatsoenlijke accu en genoeg laadpalen op de bestemming kunnen worden afgedekt.
Voor de overige 5% heb je dan de plug-in hybrides. Of die blijven lekker op benzine rijden totdat accu's groot genoeg zijn of waterstof rendabel wordt.
En als je incidenteel verder moet dan je actieradius, dan stop je onderweg bij een snellader.
Oeps ik zou zeggen : Dat is helemaal niet waarNovapaX schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:40:
[...]
Dat kan dus ook een auto van 2 jaar oud zijn met 5.000 km op de teller.
[...]
Weer wat geleerd. Ging altijd uit van "en" maar is dus "of"
(om het verhaal dan helemaal goed te hebben, het is niet 5.000 km maar 6.000 km)
Agreed.RocketKoen schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:57:
[...]
Lantaarnpalen zitten per 10-20 achter een 16A automaat. Per elektrische auto moet je zo'n 20kW laadvermogen installeren wil je de accu op peil houden. Als je dan kijkt hoeveel auto's er op een stukje weg zitten. Dan krijg je vermogens waar de HSL nog van gaat blozen.
De kosten om dat aan te leggen zijn astronomisch. Plus dat alle auto's aangepast moeten worden.
Daarnaast lost het een probleem op dat er niet is.
95% van het verkeer zijn korte ritjes die met een fatsoenlijke accu en genoeg laadpalen op de bestemming kunnen worden afgedekt.
Voor de overige 5% heb je dan de plug-in hybrides. Of die blijven lekker op benzine rijden totdat accu's groot genoeg zijn of waterstof rendabel wordt.
En als je incidenteel verder moet dan je actieradius, dan stop je onderweg bij een snellader.
Daarnaast heeft de overheid ook simpelweg niet de capaciteit om iets dergelijks te realiseren voordat de technologie veranderd. Tegen de tijd dat overheid zelfs maar begint aan het bouwen van iets dergelijks, verwacht ik dat bereik geen issue meer is of dat we al kijken naar de volgende technologie voor autorijden.
Je kan wel instellen in de Leaf dat je niet meer dan 80% vol laad om de accu te sparen (ook bij langzaam laden) Maar we gebruiken deze optie nooit. Als je een nieuwe leaf hebt met een goede range is dit misschien wel een optie. Wij zijn na 60k al 1 streepje van de 12BezurK schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:27:
[...]
Top! Goed om te weten. Dankjewel.
Trouwens, vraagje aan de Leaf rijders. Ik hoor en lees regelmatig dingen over het "conditioneren" van je accupakket. Zoals NOOIT lager dan 5% gaan, liever niet te regelmatig opladen tot 100%, etcetera.
Vraag ik me twee dingen af: is dat wel echt nodig? Doet de interne electronica van die hypermoderne auto dat niet al zelf? En twee: als de rijder dat dus wel zelf in de gaten moet houden, is er dan een functie om bv. het laden automatisch bij 95% te laten stoppen? Als hij overnacht ingeprikt zit zal zoiets toch wel moeten, dan?
zie ook: http://www.greencarreport...other-electric-car/page-2
[ Voor 5% gewijzigd door Q1Q op 02-02-2016 11:50 . Reden: aanvulling ]
Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco
In de tussentijd zit iedereen in de hyperloopFreeShooter schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 11:17:
[...]
Agreed.
Daarnaast heeft de overheid ook simpelweg niet de capaciteit om iets dergelijks te realiseren voordat de technologie veranderd. Tegen de tijd dat overheid zelfs maar begint aan het bouwen van iets dergelijks, verwacht ik dat bereik geen issue meer is of dat we al kijken naar de volgende technologie voor autorijden.
Bedankt voor de tips!
Zit ik weer met het volgende... Ik wil (uiteraard) de auto thuis kunnen opladen. Nu heb ik alleen geen eigen oprit of carport, we parkeren onze auto aan de straat. Tussen onze voortuin en de straat zit een smal trottoir. Nu was het blijkbaar zo dat in deze gevallen de gemeente (Nijkerk) gratis een publieke laadpaal zou installeren waar je gebruik van mag maken. Echter, het geld is op, dus sinds 1 januari doet de gemeente daar niet meer aan. Dus ik vroeg hoe ik dan m'n auto moet opladen en toen kreeg ik doodleuk: "geen idee, zoek het maar uit". Lekker dan!
Gelukkig wilden ze mij wel, op eigen risico, toestemming geven om een laadkabel (onder een matje) over het trottoir te laten lopen. Ik kan dus een wallbox naast m'n voordeur gaan installeren en een lange kabel trekken. Niet de meest elegante oplossing als je mij vraagt, maar qua kWh prijs natuurlijk wel het voordeligst. Zeker als ik in de toekomst nog zonnepanelen ga installeren en de auto overdag zou kunnen laden.
Maar dan komt nu de keuze voor een laadpunt. Ik schrok me kapot van de kosten! Zo ingewikkeld zijn die apparaten toch ook weer niet? Waarom moet zoiets €1000 kosten? Hoe dan ook, met welke aanbieders/leveranciers hebben jullie goede ervaringen? Ik heb tot nu toe een offerte van EV-Box en TheNewMotion, maar ik zit er ook aan te denken om er zelf een te bestellen (een BlackBox ofzo) en te laten installeren. Die laatsten hebben dan alleen vaak weer geen manier om het verbruik te meten en declareren (ik rijd de auto zakelijk).
Wat een keuzes komen er nog ff kijken bij het aanschaffen van een EV, haha
Zit ik weer met het volgende... Ik wil (uiteraard) de auto thuis kunnen opladen. Nu heb ik alleen geen eigen oprit of carport, we parkeren onze auto aan de straat. Tussen onze voortuin en de straat zit een smal trottoir. Nu was het blijkbaar zo dat in deze gevallen de gemeente (Nijkerk) gratis een publieke laadpaal zou installeren waar je gebruik van mag maken. Echter, het geld is op, dus sinds 1 januari doet de gemeente daar niet meer aan. Dus ik vroeg hoe ik dan m'n auto moet opladen en toen kreeg ik doodleuk: "geen idee, zoek het maar uit". Lekker dan!
Gelukkig wilden ze mij wel, op eigen risico, toestemming geven om een laadkabel (onder een matje) over het trottoir te laten lopen. Ik kan dus een wallbox naast m'n voordeur gaan installeren en een lange kabel trekken. Niet de meest elegante oplossing als je mij vraagt, maar qua kWh prijs natuurlijk wel het voordeligst. Zeker als ik in de toekomst nog zonnepanelen ga installeren en de auto overdag zou kunnen laden.
Maar dan komt nu de keuze voor een laadpunt. Ik schrok me kapot van de kosten! Zo ingewikkeld zijn die apparaten toch ook weer niet? Waarom moet zoiets €1000 kosten? Hoe dan ook, met welke aanbieders/leveranciers hebben jullie goede ervaringen? Ik heb tot nu toe een offerte van EV-Box en TheNewMotion, maar ik zit er ook aan te denken om er zelf een te bestellen (een BlackBox ofzo) en te laten installeren. Die laatsten hebben dan alleen vaak weer geen manier om het verbruik te meten en declareren (ik rijd de auto zakelijk).
De moderne elektronica laat zien hoeveel % er in de accu zit, jij bepaalt hoe leeg je hem wilt rijden.BezurK schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:27:
[...]
De accu mag gerust onder de 20% komen, maar liever niet dagelijks meen ik. Wij proberen dat in elk geval te voorkomen. hetzelfde geldt voor 100% laden, wij laden minimaal de helft van de tijd maar tot 80% vol omdat we daar ook voldoende aan hebben. Ga in elk geval niet laden als je nog +80% in de accu hebt, dat vindt ie echt niet fijn. Je kunt de Leaf instellen dat hij op een bepaald tijdstip van een dag 80% of 100% vol zit. Kan b.v. handig zijn om gebruik te maken van het goedkopere nacht tarief.
Zie voor conditioneren van de accu ook de startpost, daar zit een erg handig linkje in met tips.
Hoi..
Installeren kan natuurlijk ook gewoon zelf, hooguit even een extra groep in de meterkast laten aanleggen + eventueel kabel
Wij hebben onze Lolo gewoon zelf geïnstalleerd, het enige dat een installateur gedaan heeft is een groep aanleggen.
[ Voor 68% gewijzigd door Mar.tin op 02-02-2016 13:03 ]
Wij hebben onze laadpaal van laadpaal24.nl. Ook hiervoor zie de startpost met handige linkjes!
Hoi..
Wellicht wil de gemeente een eigen aangeschafte paal gedogen. Zie ook een voorgaand topic Oplaadkabelgate: we've got her! wat hierin wellicht nog handig leesvoer is. Als de gemeente het gedoogd en je hebt het in schrift, dan prima.BezurK schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 12:58:
Zie ook het volgende topic, voor als je handig bentMaar dan komt nu de keuze voor een laadpunt. Ik schrok me kapot van de kosten! Zo ingewikkeld zijn die apparaten toch ook weer niet? Waarom moet zoiets €1000 kosten? Hoe dan ook, met welke aanbieders/leveranciers hebben jullie goede ervaringen? Ik heb tot nu toe een offerte van EV-Box en TheNewMotion, maar ik zit er ook aan te denken om er zelf een te bestellen (een BlackBox ofzo) en te laten installeren. Die laatsten hebben dan alleen vaak weer geen manier om het verbruik te meten en declareren (ik rijd de auto zakelijk).
Zelfbouw Laadpaal ervaringen
Ik heb deze Ratio lader met een normaal snoer van 10 meter. (Krulsnoer is niet handig. Dit hangt in de lucht. Daar val je overheen)
Niet duur en deze is uniek, want heeft een keuze schakelaar voor de laadsnelheid.
Ik laad veel op 6A en 10A. Want de nacht duur lang. Maar het kan ook op 12A en 15A.
http://www.jk-evsolutions...er-type1-1f16a-grijs.html
De mijne komt van MP voor 300.
Niet duur en deze is uniek, want heeft een keuze schakelaar voor de laadsnelheid.
Ik laad veel op 6A en 10A. Want de nacht duur lang. Maar het kan ook op 12A en 15A.
http://www.jk-evsolutions...er-type1-1f16a-grijs.html
De mijne komt van MP voor 300.
[ Voor 4% gewijzigd door Q1Q op 02-02-2016 14:30 ]
Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco
Volgens mij zijn de meningen er nog over verdeeld hoe schadelijk het is om helemaal te (ont)laden. In andere toepassingen van lithium accu's wordt dat volgens mij inderdaad altijd door de software geregeld. Is dat ook niet de reden dat je niet de volle 24 kWh tot je beschikking hebt?BezurK schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:27:
[...]
De Leaf heeft inderdaad een "long life" setting; daarmee laadt 'ie niet verder dan 80%. In de praktijk laat ik die altijd aanstaan, baat het niet dan schaadt het niet. Alleen als ik denk dat ik meer bereik nodig ga hebben laat ik heb tot 100% opladen.
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Verwijderd
Waarom pk aangeven en motorvermogens optellen? Twee afzonderlijke motorvermogens kun je nooit bij elkaar optellen.PASware schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:34:
Gisteren een testrit gemaakt in een Tesla Models S p90D Ludicrous. Man..wat een auto... 762pk
Dat doet me eraan denken... Hoe staat dat eigenlijk op het kentekenbewijs genoteerd? Grootste van de twee? Opgeteld? Samen gemeten bij één toerental/snelheid?Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 17:49:
Waarom pk aangeven en motorvermogens optellen? Twee afzonderlijke motorvermogens kun je nooit bij elkaar optellen.
Sowieso is het hele concept pk's zoals we dat kennen vrij hol: het is een maximumvermogen, en dat is bij een verbrandingsmotor maar over een heel kort toerenbereik beschikbaar. Daarom kun je elektro-pk's, verbrandings-pks-in-een-auto en verbrandings-pks-in-een-vrachtauto al niet met elkaar vergelijken. Toch wordt het massaal gedaan. Dan is pks bij elkaar optellen m.i. nog het minste probleem
(moet je eens proberen een 300pk vrachtwagendiesel te vergelijken met een 300pk personenwagenbenzine... raakt kant noch wal)
[ Voor 7% gewijzigd door ktf op 02-02-2016 19:00 ]
Verwijderd
ik heb er wel eens aangedacht om 2x 250watt motor op een fiets te monteren maar zodra de een of de ander meer of minder vermogen heeft gaan ze elkaar tegen werken de extra motor in front is alleen om te helpen accelereren verkooptechnisch natuurlijk cool om te zeggen 700pk(691) . ook best wel logisch als je kijkt naar de topsnelheid van niet eens 250km/h een benzine auto van pak em beet 400pk haalt de 300km/hktf schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 18:59:
[...]
Dat doet me eraan denken... Hoe staat dat eigenlijk op het kentekenbewijs genoteerd? Grootste van de twee? Opgeteld? Samen gemeten bij één toerental/snelheid?
Sowieso is het hele concept pk's zoals we dat kennen vrij hol: het is een maximumvermogen, en dat is bij een verbrandingsmotor maar over een heel kort toerenbereik beschikbaar. Daarom kun je elektro-pk's, verbrandings-pks-in-een-auto en verbrandings-pks-in-een-vrachtauto al niet met elkaar vergelijken. Toch wordt het massaal gedaan. Dan is pks bij elkaar optellen m.i. nog het minste probleem
(moet je eens proberen een 300pk vrachtwagendiesel te vergelijken met een 300pk personenwagenbenzine... raakt kant noch wal)
Maar die zitten doorgaans niet binnen 3.2 seconden op de 100km/uVerwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:56:
[...]
ik heb er wel eens aangedacht om 2x 250watt motor op een fiets te monteren maar zodra de een of de ander meer of minder vermogen heeft gaan ze elkaar tegen werken de extra motor in front is alleen om te helpen accelereren verkooptechnisch natuurlijk cool om te zeggen 700pk(691) . ook best wel logisch als je kijkt naar de topsnelheid van niet eens 250km/h een benzine auto van pak em beet 400pk haalt de 300km/h
Leg eens uit, waarom kan dat nooit? Als je de curves boven elkaar legt klopt het vrij aardig...Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 17:49:
[...]
Waarom pk aangeven en motorvermogens optellen? Twee afzonderlijke motorvermogens kun je nooit bij elkaar optellen.
Of bedoel je dat de rest van de drivetrain dat vermogen niet kwijt kan?
De maximumsnelheid is begrensd en zegt dus weinig. Het is natuurlijk wel zo dat het vermogen bij hoge snelheid afneemt en dankzij de versnellingsbak is dat bij een gemiddelde ICE niet zo. Race-EVs hebben dan ook vaak wel een versnellingsbak.
Teken de powercurve van een hypothetische Tesla maar die twee versnellingen heeft
[ Voor 39% gewijzigd door Proton_ op 02-02-2016 20:22 ]
Verwijderd
ongeveer net als bij roeiers op het moment dat er 1 niet in de maat aan het roeien is en minder kracht dan zorgt dit voor weerstand. technisch is het anders maar dit is de makkelijkste manier van uitleggen.Proton_ schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:08:
[...]
Leg eens uit, waarom kan dat nooit? Als je de curves boven elkaar legt klopt het vrij aardig...
Of bedoel je dat de rest van de drivetrain dat vermogen niet kwijt kan?
De maximumsnelheid is begrensd en zegt dus weinig. Het is natuurlijk wel zo dat het vermogen bij hoge snelheid afneemt en dankzij de versnellingsbak is dat bij een gemiddelde ICE niet zo. Race-EVs hebben dan ook vaak wel een versnellingsbak.
Teken de powercurve van een hypothetische Tesla maar die twee versnellingen heeft
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2016 03:19 ]
Deze motoren zijn wel elektronisch geregeld, dus lopen ze wel precies in de maat. Het zijn geen twee domme motoren die gewoon altijd maximaal vermogen leveren ofzo.
Het motorvermogen van de Model S staat een beetje vreemd op het kenteken. Daar staat "Nettomaximumvermogen: 0 kW" en "Nominaal continu maximumvermogen: 67 kW". Bij sommige 69 kW
Maar dat kun je blijkbaar niet zomaar vermenigvuldigen met de batterijspanning want dan kom je op een veel hoger getal uit (minstens 366 V * 1500 A maakt 549 kW of 746 pk).
En die topsnelheid van 250 km/h is begrensd. Een 420 pk Audi RS4 haalt ook maar 250 km/h. Omdat die daarop begrensd is. Maar dat is al een keer gezegd.
Tesla zelf spreekt ook niet van 772 pk (262 pk voor + 510 pk achter) maar van 539 pk. De begrenzing zit hem in de maximale stroom die uit het accupakket kan worden getrokken. Voordat de ludicrous mode er was was dat 1300 A, tegenwoordig is het 1500 A.Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:56:
[...]
ik heb er wel eens aangedacht om 2x 250watt motor op een fiets te monteren maar zodra de een of de ander meer of minder vermogen heeft gaan ze elkaar tegen werken de extra motor in front is alleen om te helpen accelereren verkooptechnisch natuurlijk cool om te zeggen 700pk(691) . ook best wel logisch als je kijkt naar de topsnelheid van niet eens 250km/h een benzine auto van pak em beet 400pk haalt de 300km/h
Maar dat kun je blijkbaar niet zomaar vermenigvuldigen met de batterijspanning want dan kom je op een veel hoger getal uit (minstens 366 V * 1500 A maakt 549 kW of 746 pk).
En die topsnelheid van 250 km/h is begrensd. Een 420 pk Audi RS4 haalt ook maar 250 km/h. Omdat die daarop begrensd is. Maar dat is al een keer gezegd.
Wees niet bang om op dit technisch forum het gewoon goed uit te leggenVerwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 03:17:
[...]
ongeveer net als bij roeiers op het moment dat er 1 niet in de maat aan het roeien is en minder kracht dan zorgt dit voor weerstand. technisch is het anders maar dit is de makkelijkste manier van uitleggen.
De Model S heeft asynchrone motoren, hierdoor levert een klein verschil in toerental meer koppel op voor de langzaamste motor. Dus ook als je weinig moeite doet zal het vermogen vrij goed verdeeld worden. In realiteit hebben beide motoren een eigen aansturing, wat het makkelijker maakt om het dynamisch gedrag goed te regelen.
Bij elektronisch gecommuteerde BLDC motoren (zoals in een fiets) moet je veel meer moeite doen om het goed te krijgen. De meest eenvoudige manier is om beide motoren stroom (=koppel) begrensd te laten werken, als de controllers dat toelaten. Toerental en vermogen volgen daar dan vanzelf uit.
Je kunt dit eenvoudig testen met twee computerfans in serie aan een labvoeding.
Dat deden ze wel [met teveel pk's adverteren] en dat is slecht gevallen bij een aantal kopers van de P85D:Maasluip schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 08:04:
Het motorvermogen van de Model S staat een beetje vreemd op het kenteken. Daar staat "Nettomaximumvermogen: 0 kW" en "Nominaal continu maximumvermogen: 67 kW". Bij sommige 69 kW
[...]
Tesla zelf spreekt ook niet van 772 pk (262 pk voor + 510 pk achter) maar van 539 pk. De begrenzing zit hem in de maximale stroom die uit het accupakket kan worden getrokken. Voordat de ludicrous mode er was was dat 1300 A, tegenwoordig is het 1500 A.
http://www.teslamotorsclu...-owners-of-P85D-in-Norway
De kogel is door de kerk! Ik heb vanmiddag getekend voor een briljant witte 2015 Leaf Tekna met 170km op de teller. Gloednieuw, dus. Onwijs blij mee! Laat het EV avontuur maar beginnen. Volgende week mag ik 'm ophalen.
Dit topic is gesloten.