Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10 16:06

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

RoofTurkey schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:16:
Daarnaast is het extra gewicht van een grotere accu ook niet altijd gewenst, zeker voor korte eindjes (wanneer een lage range dus prima is) kun je beter wat lichter zijn en vaker moeten laden dan zwaarder zijn met alle bijbehorende negatieve gevolgen (mindere wegligging, hoger verbruik, meer ruimte nodig, langere laadtijd, etc.). Wel zijn 'ze' momenteel druk bezig het gewicht van de accu's terug te dringen: http://evobsession.com/bosch-aim-50-kwh-battery-190kg-pack/
Zoekterm regeneratief remmen
Als je maar goed remt dan valt dat best wel mee. Als je telkens vol op het pedaal gaat staan ga je alles omzetten in warmte (=100% verlies).
Maar het klopt in beginsel, alleen niet zo extreem als veel mensen denken.

Zo raak ik ook niet vaak mijn rempedaal aan bij onze benzineauto, wat helaas alleen effect heeft op geen verbruik en niet op "veel" * terug winnen

* er wordt wel iets terug gewonnen in een moderne benzine auto maar dit is enkele(?) procenten t.o.v. van EV.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

dfrenner schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:55:
[...]

Ik vraag me af of dat wel zo'n probleem is...

e-up doet met een 82pk elektromotor 12kWh / 100km en dan weegt die up 1114kg
Tesla model S 85D doet met +/-335PK elektromotor 16,5kWh / 100km en dan weegt die Tesla bijna 2200kg

Dat gewicht zit lang niet alleen in de accu's en ik neem aan dat de motor van de Tesla ook een stuk meer "verbruikt" dan het kloeintje van de Up.

slechts 4-5 kWh verschil, met het dubbele aan gewicht en het viervoudige aan PK's
Het verbruik van een grote en een kleine elektromotor maakt niet wezenlijk uit, dat is meer een ICE gedachtengang. Dat ding door de wind heen duwen kost gewoon meer dan 20kW, dan maakt de paar procent verschil tussen de motoren niet veel uit. Let wel, de motor van een basis Tesla Model S is 70kW continue, niet veel anders dan de Up!

De Tesla staat op aanzienlijk breder rubber wat een veel grotere impact heeft, maar heeft dan weer een betere Cd waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 16:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Tesla model S 85D doet met +/-335PK elektromotor 16,5kWh / 100km en dan weegt die Tesla bijna 2200kg

Dat gewicht zit lang niet alleen in de accu's en ik neem aan dat de motor van de Tesla ook een stuk meer "verbruikt" dan het kloeintje van de Up.

slechts 4-5 kWh verschil, met het dubbele aan gewicht en het viervoudige aan PK's
Alleen haal je echt geen 16,5 kWh/100km met een Tesla. Op spritmonitor is het gemiddelde 20,78 kwh/100km.

Als je het op gewicht relateert kom je bij een E-Up (12,82 kWh op Spritmonitor) aan 11,5 kwh/100 km/1000 kg en een Tesla 9,45 kwh/100 km/1000 kg.

Je zou andere elektrische voertuigen erbij moeten pakken om te zien of die trend (hoe zwaarder, hoe efficienter) klopt, maar een Tesla verbruikt dus wel ruim 60% meer energie dan een E-Up.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Daarbij is de stroomlijn van de Tesla gunstiger. Dat verkleurt de resultaten een beetje.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-10 15:38

RoofTurkey

PredatorKalkoen

[...]

Mwah, dat is toch wel een beetje appels met peren vergelijken. Het zou pas een prima vergelijking zijn met een eUp met normaal gewicht en eentje met 300kg extra. Het verschil zal ook vooral effect hebben in de stad, wanneer er veel geaccelereerd en geremd wordt. Het grootste voordeel zal hem zitten in de kleinere grootte van de accu per kWh, waardoor er meer accu in dezelfde carrosserie gepropt zal kunnen worden. Want, laten we eerlijk wezen, de 90kWh van een Model S is dan wel een hele hoop, maar nog steeds verre van genoeg om het echt aantrekkelijk te maken (zeker gezien de toch wel hoge aanschafprijs voor de gewone consument, die zich momenteel dan ook niet echt laat overhalen elektrisch te gaan). Per acculading zou eigenlijk 600+km prima haalbaar moeten zijn, net als met een gewone auto. Zeker als je een dikke premium prijs betaalt.

Edit: Even opgezocht wat gewicht nu ongeveer scheelt, het gaat om zo'n 1-2% per ~45kg: http://www.autoblog.com/2...ct-a-vehicles-efficiency/
Dat betekent dus dat 300kg wel degelijk een leuk verschil maakt in actieradius.

[ Voor 8% gewijzigd door RoofTurkey op 22-01-2016 14:45 ]

Grillmeister

Acties:
  • +3 Henk 'm!
**** Update na 4 maanden rijden met Kia Soul EV (19.000 km) ****
Na 4 maanden heb ik zelf 9.000 km gereden. Toen ik de auto 1 jaar oud kocht als particulier stond de teller op 10.000 km. Verwachting is dat ik iets onder de 30.000 km per jaar ga rijden en dat klopt redelijk met de huidige stand. Nog steeds bevalt de auto uitstekend.

** Winterse omstandigheden **
De winterse omstandigheden (-5 graden celcius) zorgen wel dat de actieradius minder wordt. De boordcomputer geeft bij 100% laden een bereik van 124 km aan, terwijl dit voorheen maximaal 149 km was. Maar de boordcomputer is pessimistisch, dus in de praktijk rijd je meer dan wat de boordcomputer aangeeft. Mijn woon-werk verkeer is 2x40 km. In de praktijk laad ik door de week alleen maar op het werk op (15 eurocent per kWh) en dan nog maar vaak tot 80% omdat dat iets beter voor de batterijen zou zijn. Meestal eindig ik dan weer met 30% op de boordcomputer (40 km is ongeveer 25% minder op de boordcomputer, nu met de winter is dit iets van 28%). Fijn is dat je de auto kunt instellen om voor te verwarmen (en koelen in de zomer), via 2 onafhankelijke instellingen. Dus 's morgens en 's avonds lekker de auto op temperatuur op de ingestelde temperatuur en tijd. Daarvoor moet de auto wel aangesloten zijn op een laadpaal of thuis stopcontact, een half uur voor de ingestelde tijd begint deze dan voor te verwarmen. Jammer is dat er geen App is, zodat je dit vanuit je telefoon kunt instellen, nu zul je het altijd in de auto moeten instellen. Maar wanneer je een vast patroon hebt van vertrekken is dit in de praktijk geen probleem. Met deze kou is stuurverwarming en stoelverwarming erg fijn. En de verwarming staat ook gewoon aan. Wanneer ik er alleen in zit op "Driver only" en de ventilator op de laagste stand. Opvallend is dat de warmtepomp relatief weinig stroom verbruikt, in de Kia Soul EV zit er een van het efficiente type.

** Hoeveel heb ik nu betaald aan laden **
Totaal heb ik 9000 km gereden:
  • Thuis heb ik ongeveeer 200 kWh geladen (40 euro, maar kan zonnepanelen overschot gebruiken)
  • een 10-tal keren bij de Lidl (gratis)
  • 36 keer moeten afrekenen op mijn werk (83 euro).
Betekent dat ik netto ongeveer 1.4 cent per km betaald heb aan stroom.

Op een of andere manier wordt op het werk niet iedere keer de laadsessie geregistreerd en zijn ongeveer 40 laadsessie niet geregistreerd! Elektrisch rijden is al goedkoop rijden, maar dit maakt het nog goedkoper. Probeer zoveel mogelijk op mijn werk laden (waar ze ook zonnepanelen hebben). Jammer genoeg is er niet altijd een laadplek vrij en moet ik tussen de middag dan moeite doen om een van de andere plugin-hybrides (die vaak al na 1 uur vol zijn) weg te krijgen omdat ze de auto niet standaard uit zichzelf wegzetten.

** Hoeveel kWh heb ik totaal geladen **
Aangezien niet alle ritten geregistreerd zijn, weet ik dat niet. Beste kan ik uitgaan van de boordcomputer, hoewel die geen laadverliezen meet. Maar uitgaande van 6 km per kWh (op de snelweg rijd ik in het algemeen 107 op de teller op cruise control), ongeveer 1500 kWh. Ben je niet zo een rustige rijder dan kun je uitgaan van 5 km per kWh, maar betekent ook dat de actieradius minder wordt.

** Wat kost (snel)laden bij laadpalen **
Wanneer de stroom/laadpaal van je zelf is en ongeveer 18 eurocent per kWh kost, is dit 3 eurocent per km. En wanneer je overschot hebt van je zonnepanelen natuurlijk nog minder. Let wel op, bij laadpalen moet er meestal veel meer betaald worden. Al snel 30 eurocent per kWh en soms zelf een start tarief. En snelladen is nog duurder, soms wordt per minuut afgerekend, soms per kWh. Bij Fastned snelladen:
  • laden zonder abonnement 0.79 eurocent per kWh
  • laden met standaard abonnement (12 euro per maand), 0.35 eurocent per kWh
  • laden met unlimited abonnement (99 euro per maand), onbeperkt laden
Mede door deze hogere tarieven heb ik alleen maar op het werk, thuis en gratis geladen onderweg. En het bereik van de Kia Soul EV was altijd ver genoeg. Thuis heb ik helemaal geen laadpaal, maar gebruik ik de meegeleverde oplaadkabel/lader die ik gewoon in een stopcontact kan stoppen. Ik heb een een kleine opening aan de onderkant in de garagedeur gemaakt, waar de laadkabel door kan en de meegeleverde lader in het garage stopcontact gestoken kan worden. Laad dan wel maar met 2000 Watt, maar de nacht is lang en anders ben ik minimaal 500 euro kwijt aan een prive laadpaal. Daar kan ik mooi 17.000 km voor rijden. Sterker nog, door gewoon op het stopcontact te laden trekt het opladen minder stroom, dus heb je minder kans dat er samen met het huishouden in totaal teveel stroom gebruikt wordt.
Bij laden overdag wordt de zonneenergie bij zonnepanelen beter gebruikt en hoeft de centrale minder te leveren. Laden via een thuis stopcontact kan wel iets slechter zijn voor de batterijen, omdat hoe langer het laden duurt, hoe slechter het zou zijn. Daarom laad ik zoveel mogelijk op mijn werk. Maar te snel laden zou ook weer niet heel goed zijn, daarom wordt bij snelladen maar tot 83% geladen bij de Kia Soul EV.

** Uitlezen van detail gegevens van de Kia Soul EV **
Voor de Nissan Leaf was er een speciale App (Leaf Spy Pro), waarmee je via een bluetooth OBDII connector gegevens van de CAN-bus kan uitlezen. Ook voor de Kia Soul EV is men bezig om te achterhalen welke gegevens men kan uitlezen (Soul Spy). Via een gedeelde spreadsheet probeert men te achterhalen wat allemaal uit te lezen is en wat het een en ander betekent. Zo een bluetooth OBDII connector kost geen drol, ik heb er een besteld voor 13 euro inclusief verzendkosten via ebay (Konnwei KW902, heeft ook een aan/uit knop). Een garage gebruikt de OBDII connector ook om storingen uit te lezen en de staat van de batterijen uit te lezen. Nu kan ik dit zelf ook via een Android App: Torque Pro.
Deze verbind met de OBDII connector via bluetooth en kun je realtime informatie monitoren, zelfs tijdens het rijden.

Onder andere heeft men uitgevonden wat er allemaal te monitoren is en hoe in te stellen in Torque Pro:
  • Maximale degradatie % batterijen en welke van de 96 cellen deze maximale degradatie heeft
  • Minimale degradatie % batterijen en welke van de 96 cellen deze minimale degradatie heeft
  • Oplaad % op display (SOC)
  • Oplaad % boordcomputer (SOC BMS)
  • Cumulatieve energie kWh geladen
  • Cumulatieve energie kWh ontladen
  • Operatie tijd
  • Batterij temperatuur per module in graden Celcius (8 modules)
  • Minimale Cell voltage
  • Maximale Cell voltage
  • Battery DC voltage
  • Batterij ampere
  • Cumulatieve ampere geladen
  • Cumulatieve ampere ontladen
  • Accu voltage (ja, er zit ook een gewone 12 volt accu in)
  • Batterij inlaat temperatuur
  • Batterij minimum temperatuur
  • Batterij maximum temperatuur
  • Motor toerental
  • Cel voltage per cel (totaal 96 cellen)
Vanmorgen met -2 graden en zonder voorverwarmen was de temperatuur van de batterijen ongeveer 3 graden Celcius. Bij het rijden warmen ze iets op, bij aankomst op het werk was de temperatuur rond de 8 graden.

** Degradatie van batterijen **
De auto is nu ongeveer 17 maanden oud met 19.000 km op de teller. Men weet nog niet hoe men de gezondheid van de batterijen moet uitlezen (SOH, State of Health) via de OBDII connector.. Zoals hierboven gesproken kan men de maximale degradatie en minimale degradatie uitlezen, maar men weet niet of de formule goed is. De garage kan de SOH uitlezen, maar hoe zo een SOH bepaald wordt is het geheim van de Kia smid. Sommige meten een batterij degradatie van 8%, maar de SOH van de garage geeft nog steeds 100% aan. Waarschijnlijk omdat de Kia Soul EV een batterijenpakket van 30.5 kWh heeft, waarvan er maar 27 kWh voor de actieradius gebruikt wordt. Maar ook is niet duidelijk of die 8% correct is of dat dit misschien door 2 gedeeld moet worden?

Er zijn 2 metingen die verschillend zijn:
  • Oplaad % op display (SOC)
  • Oplaad % boordcomputer (SOC BMS)
Bij mijn auto is bij volledig opgeladen te zijn, de eerste 100% en de tweede 95%. Het verschil is dus 5%. Mijn minimale batterij module degradatie is 10% en maximale 11.6%. Maar ik denk dat deze getallen nog door 2 gedeeld moeten worden, wat overeenkomt met de 5% verschil bij volledig geladen. Het verschil tussen SOC en SOC BMS loopt terug wanneer het batterijenpakket ontladen wordt, bijvoorbeeld 57% tegenover 55%. Ik denk dat de gezondheid van de batterijen dus 5% afgenomen is. Maar doordat er een 30.5 kWh batterijenpakket in ligt en de SOH bepaald wordt t.o.v. de 27 kWh, de SOH nog steeds boven de 100% is. 5% degradatie, betekent nog 29 kWh beschikbaar, zodat de SOH 107% is t.o.v. de 27 kWh. Dus de actieradius zou nog niet verkleind zijn, behalve dan door de koudere temperaturen. De Kia Soul EV garandeert een SOH van 70% na 7 jaar (met een maximum van 150.000 km). Ik denk dat deze 70% t.o.v. de 27 kWh gerekend wordt, dus nog ongeveer 19 kWh resterend voor actieradius. Met een verbruik van 6 km per kWh is de actieradius dan nog maar 114 km. Dit is natuurlijk de garantie, in de praktijk hoop ik dat de degradatie minder is over de jaren heen.

** Totaalkosten per km vergeleken met kleine zuinige auto op LPG **
Voorheen had ik een Opel Agila af-fabriek LPG. Voordat ik de Kia Soul EV aanschafte heb ik natuurlijk een grove kostenberekening gemaakt om te kijken hoeveel de totaalkosten zijn over een aantal jaren gerekend. De aanschafkosten voor een EV zijn natuurlijk hoger dan een ICE auto, maar daarna zijn de kosten lager. Ik geef hier aan wat voor mijn situatie globaal het verschil in kosten is.

Kilometers per jaar: 30.000 km
Geen rekening gehouden met rentekosten/voordeel, maar ik had het geld en rente levert bijna niets op.

Aanschafprijs:
  • Agila af-fabriek LPG 12.000 euro (toen nog zonder BPM, tijdelijke 250 stuks met LPG af fabriek, was nu 5 jaar oud).
  • Kia Soul EV 27.900 euro (1 jaar oud, 10.000 km op teller).
Brandstofkosten per jaar:
  • Agila 1 op 15, LPG 50 euro cent per liter, 3.3 eurocent per km, 1000 euro
  • Soul, 6 km per kWh, 3 eurocent per km, 900 euro (in de praktijk doe ik het voor de helft ivm gratis laden)
Motorrijtuigenbelasting per jaar:
  • Agila (1040 kg, LPG G3), 504 euro
  • Kia, 0 euro
Verzekering (volledige no-claim, all risk) per jaar:
  • Agila 312 euro
  • Soul 356 euro (30% korting op autoverzekering elektrische auto bij ANWB, dus ondanks hoger gewicht/catalogusprijs maar iets meer premie)
Onderhoud per jaar:
  • Agila (2x per jaar beurten, door LPG duurder dan zonder en 5 jaar oude auto) 300+500 = 800 euro
  • Soul 75+135 = 210 euro
Afschrijving per jaar:
  • Agila: 1500 euro per jaar
  • Soul: 2800 euro per jaar (in 10 jaar afschrijven, praktijk moet het nog uitwijzen of de batterijen zo lang meegaan)
Totaal kosten per jaar:
  • Agila 4116 euro, 13.7 eurocent per km.
  • Soul 4266 euro, 14.2 eurocent per km.
Dus in totaal 150 euro per jaar verschil in het voordeel van de Agila. Echter de Kia Soul EV is veel luxer en groter, rijdt beter en ik heb nog voordeel van het gratis laden (-450 euro). Dan zou ik uitkomen op 3826 euro (12.8 eurocent per km) voor de Kia Soul EV.

N.B. Ik ben dus uitgegaan van al een heel goedkope kleine en zuinige conventionele auto om te rijden, dus het voordeel kan groter uitvallen bij andere auto's.

** Conclusie **
Een elektrische auto is helemaal niet zo duur rijden. Wanneer de dagelijkse actieradius afgedekt wordt, is een volledig elektrische auto een uitstekend alternatief voor een conventionele (sjoemel) auto. Doe zelf eens een berekening!!

[ Voor 100% gewijzigd door ZuinigeRijder op 22-01-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 08:45
Specificaties van de Bolt zijn bekend:
http://electrek.co/2016/0...fast-charging-full-specs/

Ik denk dat ze toch wel een paar puntjes hebben laten liggen waarop Tesla flink kan concurreren. Snelladen is optioneel! En als je dan snelladen hebt, dan is dat 90 mi/30min, waarschijnlijk dus ~50kW. Dat moet met de Model 3 beter kunnen.

De gewone lader is 7,2kW. Dat is dus waarschijnlijk een 1-fase lader. Dat wordt in Nederland dus een 3,6kW lader in de praktijk vrees ik, maar ik hoop dat ze net als Tesla een 3-fase lader voor Europa gaat inbouwen. Desondanks heeft Tesla hier een flinke voorsprong met 11kW of zelfs 22kW AC-laden (als dat zo blijft op de Model 3).

Een maximum snelheid van 145 km/u voor een auto met 200pk... Really? 8)7
Niet dat ik vaak zo hard rij, maar als ik een auto koop van €35.000 dan wordt ik er niet echt blij van als hij kunstmatig mank is gemaakt.

En kijk vervolgens eens naar dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://electrek.files.wordpress.com/2016/01/2017-chevrolet-boltev-025.jpg
Volgens mij is het wel duidelijk dat Tesla meer ervaring heeft met het bouwen van compacte drive-trains. Ik snap dat Tesla meer in zijn auto's heeft zitten dan ze met de "skateboards" tonen, maar al die kabels en kastjes voor de vermogenselektronica zitten bij Tesla direct in het verlengde van de motor in 1 geïntegreerde module.

Dit zijn trouwens de specs:
Afbeeldingslocatie: https://electrek.files.wordpress.com/2016/01/bolt-ev-full-specs.png?w=1500&h=4606

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-10 17:30

Snow_King

Konijn is stoer!

Paul C schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 18:21:

Ik denk dat ze toch wel een paar puntjes hebben laten liggen waarop Tesla flink kan concurreren. Snelladen is optioneel! En als je dan snelladen hebt, dan is dat 90 mi/30min, waarschijnlijk dus ~50kW. Dat moet met de Model 3 beter kunnen.

De gewone lader is 7,2kW. Dat is dus waarschijnlijk een 1-fase lader. Dat wordt in Nederland dus een 3,6kW lader in de praktijk vrees ik, maar ik hoop dat ze net als Tesla een 3-fase lader voor Europa gaat inbouwen. Desondanks heeft Tesla hier een flinke voorsprong met 11kW of zelfs 22kW AC-laden (als dat zo blijft op de Model 3).

Niet dat ik vaak zo hard rij, maar als ik een auto koop van €35.000 dan wordt ik er niet echt blij van als hij kunstmatig mank is gemaakt.

[afbeelding]
Volgens mij is het wel duidelijk dat Tesla meer ervaring heeft met het bouwen van compacte drive-trains. Ik snap dat Tesla meer in zijn auto's heeft zitten dan ze met de "skateboards" tonen, maar al die kabels en kastjes voor de vermogenselektronica zitten bij Tesla direct in het verlengde van de motor in 1 geïntegreerde module.

[afbeelding]
Snelladen optioneel, serieus..... Elke EV hoort dat gewoon standaard te hebben!

Een EV is alleen functioneel als hij dat kan.

Verder lijkt het net een ICE met zo veel spul onder de kap, bizar hoe veel slangen en kabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 08:45
Snow_King schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 18:34:
[...]

Snelladen optioneel, serieus..... Elke EV hoort dat gewoon standaard te hebben!

Een EV is alleen functioneel als hij dat kan.

Verder lijkt het net een ICE met zo veel spul onder de kap, bizar hoe veel slangen en kabeltjes.
Het is en blijft een ICE fabrikant. Op zich hebben ze Tesla erkent als bedreiging en zijn daarom deze auto gaan ontwikkelen, maar volgens mij onderschatten ze het niveau van Tesla grondig. De auto ziet er van buitenaf al uit als een ICE, maar wat mij ook echt met stomheid sloeg was wat de chief engineer tijdens een testritje tegen de reporter zei:
"on your 10.2" screen, the biggest in General Motors." (YouTube: 2017 Chevrolet Bolt EV interior walkthrough)

(Ik vind 'm zelf niet heel enthousiast klinken in het algemeen, maar als hij dat zegt lijkt het bijna alsof hij zelf ook vindt dat het belachelijk klinkt...)

Maar goed, is dat het grootste wat je bij GM kunt krijgen? En wat een lelijke interface. Mijn Nokia 6020 deed dat zelfs beter. En dan ook nog eens die knoppenzee eronder geplakt... :X

GM Bolt middenconsole

[ Voor 7% gewijzigd door Paul C op 22-01-2016 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Snelladen is optioneel! En als je dan snelladen hebt, dan is dat 90 mi/30min, waarschijnlijk dus ~50kW. Dat moet met de Model 3 beter kunnen.
SAE heeft gefaald bij het vastleggen van de CCS standaarden.
[afbeelding]
Daar staat ook de hele luchtverversing en warmtepomp op.
[afbeelding]
Ik mis de tow rating en bagageruimte nog :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Paul C schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 19:57:
[...]

Het is en blijft een ICE fabrikant. Op zich hebben ze Tesla erkent als bedreiging en zijn daarom deze auto gaan ontwikkelen, maar volgens mij onderschatten ze het niveau van Tesla grondig. De auto ziet er van
In de specs staat Tesla niet als key competitor, aan de andere kant denk ik dat je een Leaf of i3 ook niet serieus als bedreiging kan zien voor dit model, het is wellicht de eerste die er tussen in het midden zit.

De grote hoeveelheid slangen is iets wat misschien in een versie 2 compacter wordt, deze stap heeft de Leaf ook ondergaan.

Overigens heeft de motor een holle as zodat deze unit wel compact is, het is dan oprecht een aandrijflijn wisselen. Het differentieel zit in het verlengde van de as.

Nissan verkoopt ook nog steeds een Leaf zonder Chademo in amerika voor het kale model. Handig? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ZuinigeRijder schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:20:

Op een of andere manier wordt op het werk niet iedere keer de laadsessie geregistreerd en zijn ongeveer 40 laadsessie niet geregistreerd! Elektrisch rijden is al goedkoop rijden, maar dit maakt het nog goedkoper. Probeer zoveel mogelijk op mijn werk laden (waar ze ook zonnepanelen hebben). Jammer genoeg is er niet altijd een laadplek vrij en moet ik tussen de middag dan moeite doen om een van de andere plugin-hybrides (die vaak al na 1 uur vol zijn) weg te krijgen omdat ze de auto niet standaard uit zichzelf wegzetten.
Goede update. Om een of andere reden heb ik het zelfde bij mijn laadaccount, er is nog geen een sessie geregistreerd terwijl ik er al meerdere achter de rug heb. Niet dat ik klaag :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-10 13:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Paul C schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 19:57:
[...]

Het is en blijft een ICE fabrikant. Op zich hebben ze Tesla erkent als bedreiging en zijn daarom deze auto gaan ontwikkelen, maar volgens mij onderschatten ze het niveau van Tesla grondig. De auto ziet er van buitenaf al uit als een ICE, maar wat mij ook echt met stomheid sloeg was wat de chief engineer tijdens een testritje tegen de reporter zei:
"on your 10.2" screen, the biggest in General Motors." (YouTube: 2017 Chevrolet Bolt EV interior walkthrough)

(Ik vind 'm zelf niet heel enthousiast klinken in het algemeen, maar als hij dat zegt lijkt het bijna alsof hij zelf ook vindt dat het belachelijk klinkt...)

Maar goed, is dat het grootste wat je bij GM kunt krijgen? En wat een lelijke interface. Mijn Nokia 6020 deed dat zelfs beter. En dan ook nog eens die knoppenzee eronder geplakt... :X

[afbeelding]
Ik vind de Bolt als voertuig wel geslaagd. Goede actieradius met een goede ergonomie. Het lijkt mij een serieuze concurrent voor de reeks bestaande EV's in het C segment. De afwerking van het dashboard vind ik persoonlijk wel heel erg triest. Zo'n plastic interieur kan toch echt niet meer anno 2016 :X

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

revolution-nl schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 10:14:
[...]

Ik vind de Bolt als voertuig wel geslaagd. Goede actieradius met een goede ergonomie. Het lijkt mij een serieuze concurrent voor de reeks bestaande EV's in het C segment. De afwerking van het dashboard vind ik persoonlijk wel heel erg triest. Zo'n plastic interieur kan toch echt niet meer anno 2016 :X
Maarwel knoppen voor de kachel e.d. dat kan mij wel bekoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

databeestje schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 16:22:
[...]

Maarwel knoppen voor de kachel e.d. dat kan mij wel bekoren.
Ik heb nu alles in een touchscreen en ik vind dat perfect. Temperatuur staat toch altijd vast. Ontwaseming is een apart knopje. Heerlijk voor het oog zo strak rustig opgeruimd dashboard.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 23-01-2016 16:38 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hier ook een knoppen fan voor de meest gebruikte functies, die kun je tenminste goed bedienen zonder je ogen van de weg af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:59

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat een bende bij GM weer.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 12:10

ktf

revolution-nl schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 10:14:
Zo'n plastic interieur kan toch echt niet meer anno 2016 :X
Waar is het interieur van jouw auto van gemaakt dan? Dat het er niet uitziet als plastic, maakt nog niet dat het geen plastic is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Massief plastic kost minder energie om te produceren en is beter recyclebaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 10:31
Vraagje voor Leaf-rijders:

De (Android) app zegt dat je bij het remote aanzetten van de climate control een mailtje krijgt wanneer dat gedaan is. Heeft iemand dat ooit gehad? Bij mij gaat de climate control wel aan, maar ik krijg daar geen melding van.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
Werkt bij mij!

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Hmmm. Als ik op You+Nissan kijk, bij de FAQs, wordt er gezegd dat ik op een gerelateerde website die instelling moet doen. Als ik daarop klik kom ik op een verouderde site terecht die doorlinkt naar https://www.ev.nissanconnect.jp/EV/ . Er bestaat geen nederlandse versie hiervan, en toch is deze pagina in het Nederlands. Ik kan daar niet inloggen met mijn bestaande You+Nissan account, en als ik me wil registreren is de landkeuze beperkt tot Japan.... 8)7

Ervaring mee?

edit: overigens is het nog steeds vreemd dat ik twee online pagina's heb voor de Leaf: de blauwe interface Carwings sectie en een nieuwere wit/rode interface van You+Nissan.

[ Voor 12% gewijzigd door Veneficus op 25-01-2016 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Blijkbaar is een nieuwe auto ontwerpen nog best een uitdaging.
Ook Apple lijkt er niet zonder kleerscheuren vanaf te komen.

En dan zie je dat BMW gewoon de boot af houdt met Apple.... ook niet zo heel gek. Als ze nu een 'samenwerking' zouden starten dan krijg je het zelfde als Samsung & Apple met de iPhone.
(De eerste iPhone was technisch gewoon een Samsung telefoon)
BMW gaat duidelijk niet een concurrent in het zadel helpen die uiteindelijk meer cash heeft dan ze zelf waard zijn.

Overigens zie je hier wel dat het plan van Tesla niet 'vreemd' was. Zij zijn 'nu al' op het punt waar Apple misschien in 2019 gaat zijn. En dat 'een blik engineers' niet genoeg is om maar even een auto te ontwerpen.
Apple heeft meer dan duizend man aan dit project werken, als die per stuk $100k per jaar kosten (wat weinig is met kantoor e.d. erbij), dan verbrand Apple meer geld per jaar dan Tesla in de eerste 5 jaar heeft gebruikt. Faraday Future is ook zo'n geld verbrandende machine, wapperen met een Miljard voor een fabriek is leuk, maar dan moet je wel een auto hebben om er te produceren. Een concept auto kan iedereen in zijn garage wel in elkaar knutselen.

Ik hoop alleen niet dat dit de markt negatief gaat beïnvloeden, dat achterlijke claims bij bedrijven die nooit gaan leveren de verwachting van kopers gaat bepalen. Dat Tesla een 100k auto met een range 400km levert en dat Apple daarna voor 50k een auto met een range van 800km beloofd en Farady Future dan dus voor 25k een auto met 1600km range moet beloven. En dat je dan in de kroeg staat en je buurman vertelt over die auto van 10k die op en neer naar Nice kan op een lading, maar dat de auto industrie een grote conspiracy is en dat ze die niet willen verkopen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10 16:06

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

In dat kader ook MB is langs geweest in Silicon valley.
Respect naar beiden maar geen duidelijk antwoord.
Google zoekopdracht

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
Ik heb vandaag m'n eerste proefrit gemaakt in de e-Golf. Wat een fantastische auto! Prachtig design (ja, ik houd van Duits design) en super rijgedrag. De weg was ietwat glad en dat merk je meteen met voorwielaandrijving en zo veel koppel. Een klein beetje teveel "gas" vanuit stilstand en de wielen slippen al door. Dat is even aanpassen. Ik heb een paar weken geleden in de Model S kunnen rijden via een kennis - en dat is toch wel een auto van een heel andere klasse. Dat merk je goed. Maar, daar is het prijskaartje ook naar. En die is zelfs bij de Golf nog vrij hoog vind ik. Zeker als je ziet dat de praktische range zo rond de 120km ligt. Dat is toch wel fors minder dan de 30kWh Leaf.

Ik heb vrijdag een proefrit in de Leaf en dan ga ik een keuze maken. Ga ik voor mooi, relatief duur en kortere range of ga ik voor niet zo mooi, super goed ontwikkeld product met grotere range én een wat liever prijskaartje... Ik weet het nog niet.

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is het zakelijk of privé?
Zakelijk zou ik me er minder druk om maken, omdat je links en rechts toch al wat voordeeltjes pakt, zelfs al valt het geheel wat tegen.

Met de e-Golf zou ik een beetje 'twijfel' hebben. Ik ben zelf best fan van de VW-groep (had een lease Seat Leon). VW zit nu natuurlijk een beetje op de blaren van de misère van de afgelopen tijd. De grote vraag is hoe dat gaat uitspelen. Gaat de e-Golf de manier worden waarop VW het publiek en de overheid wil terugwinnen of gaan ze een andere route in. Beiden zijn gevaarlijk, het kan zijn dat dadelijk de e-Golf ineens fors in prijs daalt, wat niet goed is voor de restwaarde of dat VW besluit een model uit te brengen op basis van de Seat voor een scherpe prijs en je zit met een model dat amper geleverd wordt/is.

Ik weet het, het is een beetje FUD, maar ik ben door VW niet overtuigd dat de e-Golf 'het wordt'. Zo bieden ze ook nog een aardgas variant aan. En die variant werd tegelijkertijd met de e-Golf aangekondigd maar was wel op tijd klaar. De prio lijkt niet echt op elektrisch te liggen bij VW (IMHO).
De website van VW is trouwens hilarisch: Uit onze eigen opgave blijkt dat onze 2 elektrische auto's het zuinigst zijn.... jep, dat vertrouw ik ook echt nog! Zelfs als de ANWB daarna 'heel onafhankelijk' er een lijstje van maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door TheGhostInc op 26-01-2016 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
TheGhostInc schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:22:
[...]

Is het zakelijk of privé?
Zakelijk zou ik me er minder druk om maken, omdat je links en rechts toch al wat voordeeltjes pakt, zelfs al valt het geheel wat tegen.

Met de e-Golf zou ik een beetje 'twijfel' hebben. Ik ben zelf best fan van de VW-groep (had een lease Seat Leon). VW zit nu natuurlijk een beetje op de blaren van de misère van de afgelopen tijd. De grote vraag is hoe dat gaat uitspelen. Gaat de e-Golf de manier worden waarop VW het publiek en de overheid wil terugwinnen of gaan ze een andere route in. Beiden zijn gevaarlijk, het kan zijn dat dadelijk de e-Golf ineens fors in prijs daalt, wat niet goed is voor de restwaarde of dat VW besluit een model uit te brengen op basis van de Seat voor een scherpe prijs en je zit met een model dat amper geleverd wordt/is.

Ik weet het, het is een beetje FUD, maar ik ben door VW niet overtuigd dat de e-Golf 'het wordt'. Zo bieden ze ook nog een aardgas variant aan. En die variant werd tegelijkertijd met de e-Golf aangekondigd maar was wel op tijd klaar. De prio lijkt niet echt op elektrisch te liggen bij VW (IMHO).
De website van VW is trouwens hilarisch: Uit onze eigen opgave blijkt dat onze 2 elektrische auto's het zuinigst zijn.... jep, dat vertrouw ik ook echt nog! Zelfs als de ANWB daarna 'heel onafhankelijk' er een lijstje van maakt.
Inderdaad zakelijk. Maar ik ben het geheel met je eens. Ik heb ook zo mijn twijfels. Al is het alleen al omdat het een eerste generatie EV is voor VW, terwijl bijv. de Leaf al jaren rondrijdt en veel beter doorontwikkeld is. Leuk dat VW al decennia lang degelijke auto's maakt, een EV is wel even iets anders natuurlijk.

Neemt niet weg dat ik de e-Golf eruit vind zien en vind rijden als een échte VW - en dat bedoel ik positief. Alles is gewoon écht netjes afgewerkt, compleet, strak. Ik houd er wel van. Maar dan nog is €42k (met een paar opties) voor een EV met 120km praktische range best "aan de prijs".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dat is bijna dezelfde prijs als een i3 met warmtepomp en snellaad aansluiting, en heel toevallig, ook 120km, maar probeer er dan weer niet teveel in te stoppen :)

De Leaf met 30kWh is een redelijk goed uitgeruste auto, met warmtepomp en snellaad aansluiting. De vormgeving is dan weer een beetje meh, je kan er overigens wel, net als de Golf een kinderwagen overdwars in de kofferbak kwijt :)

Het buitenbeentje is de Kia Soul Ev, dat is de meeste waar voor je geld, 27kWh bruikbaar, warmtepomp en Chademo stekker. En voor die 34.000 euro krijg je dan een redelijk rijk uitgeruste auto, geen idee wat je er nog aan toe zou willen voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

databeestje schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:39:
Dat is bijna dezelfde prijs als een i3 met warmtepomp en snellaad aansluiting, en heel toevallig, ook 120km, maar probeer er dan weer niet teveel in te stoppen :)

De Leaf met 30kWh is een redelijk goed uitgeruste auto, met warmtepomp en snellaad aansluiting. De vormgeving is dan weer een beetje meh, je kan er overigens wel, net als de Golf een kinderwagen overdwars in de kofferbak kwijt :)

Het buitenbeentje is de Kia Soul Ev, dat is de meeste waar voor je geld, 27kWh bruikbaar, warmtepomp en Chademo stekker. En voor die 34.000 euro krijg je dan een redelijk rijk uitgeruste auto, geen idee wat je er nog aan toe zou willen voegen.
De Golf heeft eigenlijk als enige voordeel dat deze een normale uitstraling heeft aan de buitenkant en een hoge afwerking van het interieur. De totale productbeleving hebben ze heel erg goed op orde. De techniek is inderdaad stukken minder dan de concurrentie.

Helaas is de techniek niet altijd leidend in de keuze. Uitstraling en productbeleving staat bij de gemiddelde Nederlander toch hoger op het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
databeestje schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:39:

Als je het hebt over uiterlijk :P Bij mij staat de Leaf dan bovenaan, dan de Soul en daarna de Golf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
revolution-nl schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:50:
[...]

Helaas is de techniek niet altijd leidend in de keuze. Uitstraling en productbeleving staat bij de gemiddelde Nederlander toch hoger op het lijstje.
Volgens mij staat prijs daar nog veel verder boven. Zakelijke rijders niet meegeteld zal bijna elke auto uiteindelijk vanwege het prijskaartje gekozen zijn, vandaar dat er ook zo veel Franse auto's in Nederland rijden.

Maar om met de golf/leaf discussie mee te gaan, ik zou de leaf verkiezen boven de golf. Hoewel de Golf een goede en mooi afgewerkte auto is, is het een auto ontworpen om zowel ICE als Hybride als ev te zijn (en dan vooral ice) door dit alles te willen kunnen moet je concessies doen waardoor de Leaf gewoonweg de superieure ev is. Daarnaast zie je vrij weinig van de buitenkant als je er in zit ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 12:10

ktf

Roobje schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 19:30:
Zakelijke rijders niet meegeteld zal bijna elke auto uiteindelijk vanwege het prijskaartje gekozen zijn, vandaar dat er ook zo veel Franse auto's in Nederland rijden.
Ach, wat heet. Ik snap niet dat er blijkbaar zo'n groot deel van Nederland zo veel verdient dat ze allemaal auto's van > 20.000€ kunnen rijden. En maar klagen dat we het slecht hebben. Wat mij betreft: Klein maar fijn. En laten we wel wezen: kleine auto's zijn het zuinigst.

[ Voor 3% gewijzigd door ktf op 26-01-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
ktf schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:16:
[...]

Ach, wat heet. Ik snap niet dat er blijkbaar zo'n groot deel van Nederland zo veel verdient dat ze allemaal auto's van > 20.000€ kunnen rijden. En maar klagen dat we het slecht hebben. Wat mij betreft: Klein maar fijn. En laten we wel wezen: kleine auto's zijn het zuinigst.
Ik spreek per segment. Uiteindelijk zie je dat Nederlanders vaker kwantiteit boven kwaliteit. Zowel bij kleine auto's als bij grote auto's, want ook bij kleine auto's zijn er verschillen in verbruik enzo.

En vooral ook aanschafprijs. Lage aanschafprijs gaat voor lage verbruiksprijs en dat is voor de elektrische auto probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
[...]

De mensen die geld genoeg hebben klagen niet :P
Je hoort alleen de mensen die het hardst schreeuwen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]

[afbeelding]
Tesla model s doet 250km/h bij 700pk.
Ice motor 220pk 250km/h eindoverbrenging/versnellingsbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:56:
[...]

Maar de natuurwetten zeggen dat je geen 700pk nodig hebt voor 250km/h. De gewone Model S 70 doet 230km/h en heeft 235-245kW, dat is niet helemaal 700pk, maar wel ergens rond de 320pk

De 85D en P85(D) halen wel de 249km/h, dat is 315kW+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:18:
[...]

Maar de natuurwetten zeggen dat je geen 700pk nodig hebt voor 250km/h. De gewone Model S 70 doet 230km/h en heeft 235-245kW, dat is niet helemaal 700pk, maar wel ergens rond de 320pk

De 85D en P85(D) halen wel de 249km/h, dat is 315kW+
http://m.autowereld.com/n...p85d-heeft-een-vanafprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:56:
[...]

Audi RS4 doet 250 km/h met 420 pk. Your point?

Die auto's zijn begrensd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
[...]

Slechts ongeveer 15% van autoaankopen betreft nieuwe auto's. Het grootste deel van de mensen zal lang geen € 20.000 voor een auto hebben betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Een elektromotor heeft op hoge toeren ook last van veldverzwakking. Dan zit je op je maximale vermogen, maar voorbij je nominale toeren. Hoe hoger je toerental, des te lager je koppel.
Afbeeldingslocatie: http://people.ucalgary.ca/~aknigh/vsd/intro/images/figs/dc_regions.jpg
Dus voor een hoge topsnelheid heb je een flinke motor nodig. Of een versnellingsbak :P En de Tesla heeft geen versnellingsbak.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

RocketKoen schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 09:49:
Een elektromotor heeft op hoge toeren ook last van veldverzwakking. Dan zit je op je maximale vermogen, maar voorbij je nominale toeren. Hoe hoger je toerental, des te lager je koppel.
[afbeelding]
Dus voor een hoge topsnelheid heb je een flinke motor nodig. Of een versnellingsbak :P En de Tesla heeft geen versnellingsbak.
Ik geloof dat de vaste gear ratio van de voorste motor bij het dubbel motor model anders is zodat deze in een ander gebied uitkomt.

Aangezien de voorste motor waarschijnlijk niet al zijn koppel kwijt kan in het onderste gebied zou het me niet verbazen. Had Bjorn daarmee niet zijn afstandsrecord neergezet door alleen de voorste motor te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
databeestje schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:17:
[...]

Ik geloof dat de vaste gear ratio van de voorste motor bij het dubbel motor model anders is zodat deze in een ander gebied uitkomt.

Aangezien de voorste motor waarschijnlijk niet al zijn koppel kwijt kan in het onderste gebied zou het me niet verbazen. Had Bjorn daarmee niet zijn afstandsrecord neergezet door alleen de voorste motor te gebruiken?
Als je een elektromotor onder het nominale toerental gebruikt dan gebruik je de maximale stroom, maar met een lagere spanning. (zodat koppel=spanning/frequentie gelijk blijft).
Maar omdat je weestandsverliezen=I2R, zijn die onafhankelijk van je snelheid.
Als je dus onder de nominale snelheid gaat rijden, kun je beter een kleine motor hebben.

De nominale snelheid van de model S drivetrain zit overigens zo rond de 90 km/u.

Overigens ga ik hier uit van een ideale AC motor. Auto's gebruiken permanente magneet AC motoren en die curves zijn weer net iets ingewikkelder. Maar het principe is hetzelfde.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

RocketKoen schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:43:
[...]

Als je een elektromotor onder het nominale toerental gebruikt dan gebruik je de maximale stroom, maar met een lagere spanning. (zodat koppel=spanning/frequentie gelijk blijft).
Maar omdat je weestandsverliezen=I2R, zijn die onafhankelijk van je snelheid.
Als je dus onder de nominale snelheid gaat rijden, kun je beter een kleine motor hebben.

De nominale snelheid van de model S drivetrain zit overigens zo rond de 90 km/u.

Overigens ga ik hier uit van een ideale AC motor. Auto's gebruiken permanente magneet AC motoren en die curves zijn weer net iets ingewikkelder. Maar het principe is hetzelfde.
Het is een synchroon AC motor, je past de snelheid van het draaiveld aan naar het gewenste toerental. De stroom van het veld pas je aan, niet de spanning zover ik weet. De snelheidsregelaar van de motor weet door middel van Hall sensoren waar de rotor zich bevindt.

Het motormanagement weet ten alle tijden de snelheid van de motoren, hierdoor kan deze zeer accuraat de stroomsterkte van het veld regelen en hoeveel vermogen erin gestopt wordt. Geen idee waar je de continue stroomsterkte vandaan haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

RocketKoen schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 09:49:
Een versnellingsbak ruilt koppel voor hoeksnelheid en helpt je dus niet om harder te gaan in het constant-vermogengebied van een motor.
Daarbuiten wel, maar dan ziet het plaatje er anders uit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 08:08:
[...]

Audi RS4 doet 250 km/h met 420 pk. Your point?

Die auto's zijn begrensd.
Lees even de andere comments ervoor dan snap je het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
databeestje schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:50:
[...]

Het is een synchroon AC motor, je past de snelheid van het draaiveld aan naar het gewenste toerental. De stroom van het veld pas je aan, niet de spanning zover ik weet. De snelheidsregelaar van de motor weet door middel van Hall sensoren waar de rotor zich bevindt.

Het motormanagement weet ten alle tijden de snelheid van de motoren, hierdoor kan deze zeer accuraat de stroomsterkte van het veld regelen en hoeveel vermogen erin gestopt wordt. Geen idee waar je de continue stroomsterkte vandaan haalt.
Ja, er zijn 3 manieren om een AC motor aan te sturen:
  1. Scalar Control (V/F)
  2. Field-Orientation Control (FOC).
  3. Direct Torque Control (DTC).
Ik gebruikte de eerste in mijn voorbeeld, want die is een stuk makkelijker uit te leggen. Jij hebt het over de 2e.
In werkelijkheid zit er waarschijnlijk een DTC drive in. Want V/F is niet erg precies en FOC voor grote vermogens is erg duur en zou te groot worden om in een auto te stoppen.

En ipv hall sensoren gebruik je een optische encoder. Veel hogere resolutie en geen last van interferentie (hall sensoren in een grote eletromagneet is niet handig).
Overigens is die voor een V/F of DTC drive helemaal niet nodig.

Leesvoer voor de geïnteresseerden. Anders raken we te ver offtopic :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Om het allemaal wat minder theoretisch te maken, de vermogenskromme van een Zoe:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EM3h3zwOH8OLtS2pmKLahuUN/full.png
(uit http://www.scribd.com/doc/256077973/Renault-Zoe-2013-pdf , verplicht leesvoer voor Zoe-rijders ;))

Duidelijk zichtbaar zijn de gebieden constant-koppel (stroombegrensd), constant-vermogen en vanaf 100 km/u vermogensterugval en uiteindelijk de elektronische begrenzing.

Een versnellingsbak zou dus zin hebben vanaf 100 km/u; als schakelen de motor terugbrengt naar het gebied van 25 km/u is er van 25 tot 400 km/u het volledige vermogen beschikbaar.
Het is duidelijk dat dat geen zin heeft voor een gewone consumentenauto en dat daarom de versnellingsbak is weggelaten.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 27-01-2016 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Volgens die grafiek is de nominale snelheid van de motor + overbrenging in een zoë 22km/u
Dat is iets wat ik bij een hybride zou verwachten, niet bij een auto die ook op de snelweg moet met zijn elektromotor.
Ik heb ook altijd geleerd dat je een motor niet moet gaan belasten bij meer dan 2x nominale snelheid. Al lijkt de vermogensdip bij de Zoë pas bij 4x nominaal te komen.

Verklaart wel waarom je hier niets mee mag/kan trekken en met een Tesla wel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

RocketKoen schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:18:
Ik heb ook altijd geleerd dat je een motor niet moet gaan belasten bij meer dan 2x nominale snelheid.
Verklaart wel waarom je hier niets mee mag/kan trekken en met een Tesla wel.
Waarom? De motor wordt actief gekoeld dus zolang het werkpunt onder de curve is, kan je doen wat je wil. Een aanhanger verandert dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Proton_ schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:35:
[...]

Waarom? De motor wordt actief gekoeld dus zolang het werkpunt onder de curve is, kan je doen wat je wil. Een aanhanger verandert dat niet.
Als je iets wil trekken heb je koppel nodig. En koppel verdwijnt als sneeuw voor de zon als je in het veldverzwakkingsgebied komt.
Bij de Tesla is dat bij ongeveer 90km/u (85 bij de SP. 100 bij de X en de S85D). Bij de Zoe bij 22km/u al.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je wil versnellen heb je ook koppel nodig, net als voor het opzij duwen van lucht :)

De Zoe heeft tot 100 km/u de beschikking tot 65 kW waar een 1999 Twingo het met 45 kW moet doen (en met 5 versnellingen zal je niet op elke snelheid het volle vermogen kunnen gebruiken). Bij dezelfde snelheid heeft de Zoe dus 44% meer koppel.
En de zwakste van de twee mag wél 600 kg trekken.

Een Tesla heeft een ander type motor dan een Zoe en hele andere aansturing. Dat die pas zijn hele vermogen heeft bij 85 km/u is een (logische) ontwerpkeuze, daaronder trekken de banden het toch niet ;)

Plaatje van de Tesla Model S, in de basis hetzelfde als de Zoe (maar met way more power & torque):
Afbeeldingslocatie: http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=23100&d=1370283832

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 27-01-2016 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
Ik kom via deze link in m'n Carwings: https://youplus.nissan.nl...te/carwings/overview.html

Hier kan ik vrijwel alles instellen, controleren en bedienen.

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
plieshout schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:10:
Ik kom via deze link in m'n Carwings: https://youplus.nissan.nl...te/carwings/overview.html

Hier kan ik vrijwel alles instellen, controleren en bedienen.
Ik ben er intussen uit. Ik weet nog steeds niet wat die Japanse link doet, maar ik heb 'm gelukkig niet nodig.
De instellingen die ik zocht staan onder "Berichten" in het Carwings portal. Ik had daar niet gekeken, omdat ik dacht dat dat een soort inbox was, maar daar staan de instellingen voor email berichten van de status 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
We zijn weer terug in Nederland. De Qubo doet het nog steeds niet, maar we hebben ondertussen wel contact met de leveranciers van de onderdelen van de auto. Die reageren gelukkig beter dan de fabrikant. We hebben nu ook wat schema's en meer details in huis. Nu ligt de bal weer even bij ons, maar wegens chronisch gebrek aan tijd is er nog niet veel aan gedaan. We hebben nu tijdelijk een goedkope (oude) ICE aangeschaft zodat er toch nog gereden kan worden door allebei tegelijk.
BezurK schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:33:
Inderdaad zakelijk. Maar ik ben het geheel met je eens. Ik heb ook zo mijn twijfels. Al is het alleen al omdat het een eerste generatie EV is voor VW, terwijl bijv. de Leaf al jaren rondrijdt en veel beter doorontwikkeld is. Leuk dat VW al decennia lang degelijke auto's maakt, een EV is wel even iets anders natuurlijk.
Ik heb zelf nooit in de Golf gereden; dat die veel te duur zou zijn wist ik al van te voren dus dat had geen zin om daar heel erg naar te gaan kijken.

De meeste EV's zijn trouwens "eerste generatie". Er zijn maar een paar fabrikanten die meerdere modellen op de markt hebben gebracht. Maar ik denk wel dat een merk als Tesla er beter over nadenkt als VW. Al was het maar omdat bij VW toch een hoop ICE bloed stroomt en er dus dingen gedaan worden vanwege "dat doen we altijd al zo" zonder altijd na te denken of dat wel nodig is.

Ik heb uiteindelijk een (ex-demo) Soul aan de haak geslagen. Dat rijdt voor mij prima. Als de range niet zo heel spannend is voor jou kan je naar nog veel meer auto's kijken. Je zit wel met die paar dagen in de maand dat je wel veel wil rijden.Nouja, daar hebben anderen ook al ideeën over geschreven en ik heb ook niet echt nieuwe inzichten.

Qua ervaring kan ik je wel het volgende vertellen: je went redelijk snel aan de korte actieradius. Het is wel zo dat we voor "nieuwe" ritten eerst even bezig zijn om te puzzelen waar we gaan (snel)laden. Gelukkig is dit voor de meeste ritten die we regelmatig rijden niet zo'n probleem.

Laatst moesten we in Sprang-Capelle zijn (marktplaats...). Vanuit Amersfoort is dat best een eindje rijden en vanwege de kou is de actieradius wat kleiner. We hadden uitgerekend dat we waarschijnlijk wel er eerst naar toe konden rijden en dan op de terugweg bij Fastned bij de BP Hank laden. Mocht het tegenvallen dan konden we ook eerst er af, keren, laden, dan een stukje doorrijden en keren om weer naar het zuiden te gaan. Tegen de tijd dat we langs de BP reden (aan de andere kant van de snelweg) wisten we al dat we dat gelukkig niet hoefden te doen.

Eenmaal aangekomen (en weer vertrokken) hadden we ook al uitgerekend dat we waarschijnlijk de Fastned bij Meerkerk ook wel konden bereiken. Dat is ook gebeurd. Toen we aankwamen stond de auto op 16 km radius en 15% accu over. We hadden toen ruim 127 km gereden. Toen we vertrokken stond de actieradius op 115 km...

Aan de ene kant komt het omdat de radius conservatief wordt ingeschat, maar het grootste verschil komt omdat wij gewoon wat rustiger hebben gereden. Meestal rijden we zo'n 100 km/u maar deze keer hadden we maar 90 km/u gereden omdat we wisten dat er een "lange" rit aan zat te komen.

Nu heb ik in het verleden met een ICE ook wel eens langzaam gereden om benzine te sparen, dus heel nieuw was het niet. Destijds had ik een tankpas die alleen bij 1 specifieke keten werkte die alleen lokale pompen hebben (en dus niet langs de snelweg). De dichtstbijzijnde bij de zaak is een paar kilometer, maar destijds vanuit huis ongeveer 45 kilometer verderop (dat is later wel veranderd gelukkig).

Als je per se altijd 130 km/u wil kunnen rijden dan is dat natuurlijk een hele omschakeling. Ik reed vroeger ook harder, maar veel tijd scheelt het niet. Het scheelt wel stress of ik het wel haal of niet.

Ik weet niet of je lange ritten altijd naar andere locaties zijn of redelijk dezelfde. In het laatste geval zou je eens kunnen kijken waar je kan snelladen om er te komen. Het voordeel van een ICE is dat je altijd net kan doen alsof je niet ver kan rijden en dus ook rustig even 20 minuten ofzoiets op de parkeerplaats kan gaan staan. Mijn ervaring is dat met een smartphone en internetten de tijd veel harder gaat dan je denkt. Ik heb wel eens ergens een half uur gestaan terwijl ik maar twintig minuten nodig had om op de plek van bestemming te komen :+

Anyway, als je een keer een klein stukje in een Kia Soul wil rijden (en je hebt geen zin om naar de dealers in Zwolle of Utrecht te gaan) dan mag je wat mij betreft ook wel een keertje langs komen. Amersfoort is niet zo ver van Nijkerk/Hoevelaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:17:
[...]

ik zag net om ong net voor 4en een zilver/witte imiev staan langs de N9,was jij dat? later reed de imiev weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:04:
[...]

ik zag net om ong net voor 4en een zilver/witte imiev staan langs de N9,was jij dat? later reed de imiev weer.
Hah, nee, dat was ik niet. Er rijdt in de omgeving HHW nog een zilvergrijs metallic Miev in de rondte, deze zag ik maandagochtend op de kruising bij Langedijk. Wellicht een beller en geen carkit, die geen prent van 230 euro wil.

Er is ook nog een witte Citroen C Zero die met enige regelmaat bij het winkelcentrum in Julianadorp vertoeft. Nu dat deze auto's 2ehands op de markt komen voor een veel schappelijker aanschafprijs komen ze nu in de handen van particulieren.

Het heeft even geduurd, maar nadat ze de meeste van de tijd versleten hebben op een parkeer terrein (denk ik) mogen ze eindelijk aan de bak. Tenminste, als een auto van 5 jaar minder dan 15k km op de teller heeft leidt ik dat daar een beetje uit af. Vergelijkbaar met sommige 3/4 jaar oude Nissan Leafs met hele lage kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
oooh... elektrische auto's worden gebashed ;)

http://www.gelderlander.n...arnhem-1.5665375#comments

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Pfff, als ik het gemiddelde autoweek.nl draadje lees dan wordt ik al een beetje verdrietig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grappig om te zien dat de auto's lang niet zo lelijk zijn als je hem naast een 107/aygo/c1 plaatst. hoeveel wh per km verbruikt de imiev op de n9?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
JeroenE schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:23:

[...]

Anyway, als je een keer een klein stukje in een Kia Soul wil rijden (en je hebt geen zin om naar de dealers in Zwolle of Utrecht te gaan) dan mag je wat mij betreft ook wel een keertje langs komen. Amersfoort is niet zo ver van Nijkerk/Hoevelaken.
Dankjewel voor je zinnige toevoeging. Ik ben echt al een week dagelijks aan het nadenken over de mogelijkheid om over te stappen op een EV. Ik rijd veelal dezelfde ritjes binnen de randstad. Een aantal klanten in Hilversum en Amsterdam, prima afstanden. Maar soms, onregelmatig, wat verder en dan door het hele land. Geen vaste adressen. Elke keer als ik me de laatste dagen bedenk waar ik de afgelopen jaren geweest ben pak ik oplaadpalen.nl of de TheNewMotion app erbij om te kijken of ik die rit had kunnen doen met de EV. Blijkt elke keer prima te kunnen, mits je natuurlijk gewoon wat extra rijd inplant om te snelladen. Maar onbereikbaar is het nooit, merk ik. Dus ik begin steeds zekerder van m'n zaak te worden dat ik het gewoon moet doen. Mijn vrouw is helaas minder overtuigd. Als ik het doe, en het levert een keertje ergernis op, dan kan ik rekenen op een "zie je nou wel!!" reactie denk ik ;)

Ik zag vandaag een Soul EV staan bij de AH in Nijkerk. Toch wel een mooie auto! Ik houd me graag aanbevolen om eens een proefritje bij je te komen maken, want inderdaad - de dealers zitten best ver weg. Ik wacht eerst even vrijdag af, dan mag ik bij de Nissan dealer een Leaf aan de tand gaan voelen.
En weer, zoals altijd, met dezelfde ongeldige argumenten. Elke keer weer dat gezeur over de kolencentrales en de belasting op het milieu van de bouw van EV's. Al lang en breed bewezen onzin. Maar helaas blijken zulke "mythes" nogal hardnekkig. Gevoed door angst voor verandering. Arme zielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BezurK schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:49:
[...]

Dankjewel voor je zinnige toevoeging. Ik ben echt al een week dagelijks aan het nadenken over de mogelijkheid om over te stappen op een EV. Ik rijd veelal dezelfde ritjes binnen de randstad. Een aantal klanten in Hilversum en Amsterdam, prima afstanden. Maar soms, onregelmatig, wat verder en dan door het hele land. Geen vaste adressen. Elke keer als ik me de laatste dagen bedenk waar ik de afgelopen jaren geweest ben pak ik oplaadpalen.nl of de TheNewMotion app erbij om te kijken of ik die rit had kunnen doen met de EV. Blijkt elke keer prima te kunnen, mits je natuurlijk gewoon wat extra rijd inplant om te snelladen. Maar onbereikbaar is het nooit, merk ik. Dus ik begin steeds zekerder van m'n zaak te worden dat ik het gewoon moet doen. Mijn vrouw is helaas minder overtuigd. Als ik het doe, en het levert een keertje ergernis op, dan kan ik rekenen op een "zie je nou wel!!" reactie denk ik ;)

Ik zag vandaag een Soul EV staan bij de AH in Nijkerk. Toch wel een mooie auto! Ik houd me graag aanbevolen om eens een proefritje bij je te komen maken, want inderdaad - de dealers zitten best ver weg. Ik wacht eerst even vrijdag af, dan mag ik bij de Nissan dealer een Leaf aan de tand gaan voelen.

[...]

En weer, zoals altijd, met dezelfde ongeldige argumenten. Elke keer weer dat gezeur over de kolencentrales en de belasting op het milieu van de bouw van EV's. Al lang en breed bewezen onzin. Maar helaas blijken zulke "mythes" nogal hardnekkig. Gevoed door angst voor verandering. Arme zielen.
ik dat geval is een opel ampera wel iets voor je. de wegenbelasting is wel iets aan de hoge kant. helaas kan de ampera niet snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:51:
[...]

ik dat geval is een opel ampera wel iets voor je. de wegenbelasting is wel iets aan de hoge kant.
Ik heb ook lang getwijfeld over hybride, inderdaad. Ik kreeg van een kennis ook al een mooie C-Max hybride met 7% bijtelling aangeboden, maar nee... Ik vind het half werk. Ik rijd dan liever nog even door met m'n fossiele brandstof auto. Ik wil ICE of EV, niets ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Proton_ schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:54:
Als je wil versnellen heb je ook koppel nodig, net als voor het opzij duwen van lucht :)

De Zoe heeft tot 100 km/u de beschikking tot 65 kW waar een 1999 Twingo het met 45 kW moet doen (en met 5 versnellingen zal je niet op elke snelheid het volle vermogen kunnen gebruiken). Bij dezelfde snelheid heeft de Zoe dus 44% meer koppel.
En de zwakste van de twee mag wél 600 kg trekken.

Een Tesla heeft een ander type motor dan een Zoe en hele andere aansturing. Dat die pas zijn hele vermogen heeft bij 85 km/u is een (logische) ontwerpkeuze, daaronder trekken de banden het toch niet ;)

Plaatje van de Tesla Model S, in de basis hetzelfde als de Zoe (maar met way more power & torque):
[afbeelding]
Je begint goed, maar daarna ga je het vermogen vergelijken terwijl je het over koppel moet hebben.
Koppel is hetgene wat je gebruikt om vooruit te komen. Vermogen is hoeveel energie je daarvoor (nuttig) gebruikt.

Die Twingo heeft een koppel van 93Nm bij 2500rpm. In de 5e versnelling betekent 2500rpm bij deze auto 90km/u. Precies de max snelheid voor een auto met aanhanger.
De Zoe begint netjes met 220Nm van 0 tot 20, maar duikt onder de 93Nm bij ongeveer 60km/u. Bij 90km/u is er nog 60Nm over.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BezurK schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:52:
[...]

Ik heb ook lang getwijfeld over hybride, inderdaad. Ik kreeg van een kennis ook al een mooie C-Max hybride met 7% bijtelling aangeboden, maar nee... Ik vind het half werk. Ik rijd dan liever nog even door met m'n fossiele brandstof auto. Ik wil ICE of EV, niets ertussen.
zo'n ampera is net zo elektrisch als je zelf bent(de afstanden die je rijd). als de ritjes steeds korter zijn dan 50 a 60km dan kan dat prima volledig elektrisch

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2016 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:51:
[...]

ik dat geval is een opel ampera wel iets voor je. de wegenbelasting is wel iets aan de hoge kant.
Als er geen gebruik gemaakt hoeft te worden van de zittingen achter dan is het best een aardige auto. Het was voor mij een van de grotere minpunten waar ik over viel, de wegenbelasting is er ook een zoals je opmerkt. Het andere waren de capacitieve knoppen van het dashboard, werkt wel, maar klikt niet wat voor mij persoonlijk niet prettig is. Het nieuwe model heeft weer klik knopjes.

Voor het formaat auto viel de binnenruimte mij erg tegen, de 2e hands aanschaf prijs was nog pittig met 19k euro, maar het was niet de goedkoopste van marktplaats oid.

Van de pak-m-beet 1850 kg wordt er 125kg gecompenseerd geloof ik, maar dan nog betaal je 50% tarief over het resterende gewicht, dat resulteert toch in een 518,- euro per jaar aan wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-10 20:35
RocketKoen schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:53:
[...]

Je begint goed, maar daarna ga je het vermogen vergelijken terwijl je het over koppel moet hebben.
Koppel is hetgene wat je gebruikt om vooruit te komen. Vermogen is hoeveel energie je daarvoor (nuttig) gebruikt.

Die Twingo heeft een koppel van 93Nm bij 2500rpm. In de 5e versnelling betekent 2500rpm bij deze auto 90km/u. Precies de max snelheid voor een auto met aanhanger.
De Zoe begint netjes met 220Nm van 0 tot 20, maar duikt onder de 93Nm bij ongeveer 60km/u. Bij 90km/u is er nog 60Nm over.
Nog al irrelevant om over koppel te spreken en dan te gaan vergelijken zonder de overbrengingsverhouding in rekening te gaan brengen. In 5e versnelling heeft die ICE twingo veel minder koppel aan de wielen dan in 1e.

Daarom reken je gewoon veel beter met vermogen. Vermogen gelevert door de motor = vermogen aan de wielen. (even de aandrijflijnverliezen verwaarloosd)
Meer vermogen beschikbaar aan de wielen = meer acceleratiemogelijkheid en hogere topsnelheid (bij zelfde gewicht en lucht+rol weerstand.)
Dus de Zoe is krachtiger bij 90km/u.

Vermogen = koppel * hoeksnelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Over de Ampera:
- Het is geen elektrische auto, dus enigszins off-topic.
- Je betaalt voor onderdelen die je helemaal niet wil hebben (een brandstofmotor) en ruimte die je eigenlijk helemaal niet in wilt leveren (brandstoftank)
- Je betaalt meer bijtelling (aanschafprijs is hoger en de bijtelling is hoger)
- Je betaalt wegenbelasting
- Hij heeft een 16kWh accu en een rijberijk van slechts 60km.
- Snelladen is niet mogelijk, dus hij is niet zo elektrisch als hij zou willen. bij lange na niet zelfs!

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Maar helaas blijken zulke "mythes" nogal hardnekkig. Gevoed door angst voor verandering. Arme zielen.
de mythes komen doordat adverteerders/verkopers/dealers etc van elektrische auto's roet in het eten gooien met opmerkingen als 100% schoon, of de zero emission label van de Leaf dit soort foute nuance verschillen zorgen ervoor dat er een soort tegen offensief komt. om materie zoals elektrisch rijden in het juiste perspectief te zien vergt aardig wat interesse en veel onderzoek. het probleem met mythes is dat de opdringerige types in de kroeg onwaarheden verkopen terwijl ze dronken zijn. ik moet ook altijd lachen als ik mensen hoor zeggen ja maar elektrisch rijden de range is te kort. als ik dan vraag hoeveel km's ze per jaar rijden dan blijkt het dat ze 10.15. tot max 25k km per jaar rijden op dagbasis is dat dus max70km per dag. vervolgens kom je dan in een soort discussie ja maar je wilt ook op vakantie met je auto ik leg ze dan uit dat een autohuur nog schoner en voordeliger is dan een brandstof auto blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
NovapaX schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:00:
Over de Ampera:
- Je betaalt voor onderdelen die je helemaal niet wil hebben (een brandstofmotor) en ruimte die je eigenlijk helemaal niet in wilt leveren (brandstoftank)
- Snelladen is niet mogelijk, dus hij is niet zo elektrisch als hij zou willen. bij lange na niet zelfs!
Exact de redenen waarom ik dus geen hybride wil. Pertinent niet. Ik vind het vlees noch vis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de Ampera:
de aandrijving is elektrisch van de ampera. zodra de accu leeg is krijg hij voeding van een soort range extender

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2016 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-09 08:04
databeestje schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:57:
[...]

Als er geen gebruik gemaakt hoeft te worden van de zittingen achter dan is het best een aardige auto. Het was voor mij een van de grotere minpunten waar ik over viel, de wegenbelasting is er ook een zoals je opmerkt. Het andere waren de capacitieve knoppen van het dashboard, werkt wel, maar klikt niet wat voor mij persoonlijk niet prettig is. Het nieuwe model heeft weer klik knopjes.
Ik vond de knoppenzee zelf al vervelend. Na een jaar zat ik nog steeds te zoeken waar sommige knoppen zaten. En de brede stijlen, waardoor een aantal fietsers goed geschrokken zijn... Maar dat ligt natuurlijk ook aan mij. Hoedanook, off-topic idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

BezurK schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:02:
[...]

Exact de redenen waarom ik dus geen hybride wil. Pertinent niet. Ik vind het vlees noch vis.
In mijn specifieke geval was dit een belangrijke reden, alleen vol elektrisch is tot en met 2020 wegenbelasting vrij. Zonder dat voordeel kwam de rekensom een stuk minder gunstig uit.

Overigens, hartelijk dank voor de tip van de korting op de verzekering voor elektrische auto's bij de ANWB, voor 3 euro minder is de auto nu All-Risk verzekerd ipv WA+ : *O*
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:46:
[...]

grappig om te zien dat de auto's lang niet zo lelijk zijn als je hem naast een 107/aygo/c1 plaatst. hoeveel wh per km verbruikt de imiev op de n9?
Kleine auto's worden altijd propperig door de afmetingen, je kan niet winnen. Zo kom ik er regelmatig een Aygo tegen met een middenuitlaat in de aangepaste achterbumper met een spoiler op het dak. Zelfs met de duurste velgen wordt het geen Alfa Romeo Guillietta. Je kan er wel knap 4 mensen in stoppen zonder dat er iemand tegen het plafond zit. Knus is het wel ;)

De Miev kan iets wat veel andere opties niet konden, dat is heel goedkoop rijden. De vorm neem ik dan voor lief, niet dat er veel keuze is in het kleinste en goedkoopste degment. Een auto blijft toch vaak een budget ding, een Leaf of Zoe vielen beiden buiten budget.

Vandaag met een klein beetje kachel van hier naar daar en weer terug gereden. Ik kwam thuis met nog 27km in de accu, dus dat verbruik valt me alles mee, aangezien het bij elkaar 60km heen en terug is betekent dat realistisch 90km met een beetje kachel aan.

De Miev heeft geen echte verbruiksmeter, maar een OBD dongle staat nog op de verlanglijst zodat ik deze ook kan gebruiken met de CanIon app op de telefoon, die geeft daadwerkelijk kWh/m cijfers. De fabrieksopgaaf is 15kWh/100km. In de winter ga je iets meer gebruiken, maar boven de 20kWh/km kom ik niet denk ik. De slechtste dag was zondermeer de dag dat het -5 was met de kachel vol aan.

Zelfs als voor elektrisch rijden wegenbelasting ingevoerd gaat worden is deze auto een van de allergoedkoopste (op gewicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

RocketKoen schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:53:
[...]
Mechanica is leuk :)
Vermogen is hoe snel je energie gebruikt.

Uiteindelijk gaat het om de kracht op het asfalt, en dan zie je dat dat evenredig is met motorkoppel * overbrenging / wielstraal of eenvoudigweg vermogen / snelheid. Bij 90 km/u zet de Zoe dus 2600 newton op het asfalt en een Twingo (sorry dat ik daarover begon) 1800 N als de versnellingen gunstig zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik ben anders dik tevreden met de 180Nm koppel uit de 50kW motor van de Miev, met de vaste overbrenging blijft het meeste daar wel van over, er komt verhoudingsgewijs niet veel draaiende massa bij in de aandrijflijn met de snelheid van het motor toerental.

Als we dat vergelijken met de benzine motor dan kunnen we een vliegwiel (massa op de krukas) en een koppeling (massa op de krukas) en een versnellingsbak achter wege laten. Laten we voor het gemak stellen dat de versnellingsbak in versnelling weinig verschil maakt met een vaste overbrenging (beestje simpel, maar toch). Dan zijn we toch een hoop draaiende massa op de krukas kwijt geraakt.

In de racerij geld dat je begint met verlichten van het vliegwiel en de koppeling, dan de aandrijflijn en als laatste de wielen voor de grootste winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:44
Als het wat minder vanuit de mechanica bekeken wordt:
Is het niet mogelijk dat er op een Zoë geen goede plek is om een trekhaakbeugel te monteren? (accupack dat in de weg zit op montagepunten oid)
Of, waarschijnlijker: van de Twingo rijden er duizenden rond, dus dan renderen de kosten van typegoedkeuring wel. Met de paar honderd Zoë's die rondrijden wordt dat relatief een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:59

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:08:
[...]

de aandrijving is elektrisch van de ampera. zodra de accu leeg is krijg hij voeding van een soort range extender
FOUT: deze is mechanisch koppelbaar direct met de motor ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Killing Time schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 20:42:
Is het niet mogelijk dat er op een Zoë geen goede plek is om een trekhaakbeugel te monteren? (accupack dat in de weg zit op montagepunten oid)
Of, waarschijnlijker: van de Twingo rijden er duizenden rond, dus dan renderen de kosten van typegoedkeuring wel. Met de paar honderd Zoë's die rondrijden wordt dat relatief een stuk duurder.
Op goingelectric.de forum zijn er die eea uitgevoerd hebben. Ik waag me er niet aan, fiets (29er mtb of race) gaat gewoon in de auto

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

databeestje schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 20:10:
Ik ben anders dik tevreden met de 180Nm koppel uit de 50kW motor van de Miev,
[...]
In de racerij geld dat je begint met verlichten van het vliegwiel en de koppeling, dan de aandrijflijn en als laatste de wielen voor de grootste winst.
De iMiev is relatief licht, dus dat is lekker vlot :)
Ook met de kleine bandjes wordt het koppel al snel een leuke acceleratie.

In de racerij wil je weinig impulsmoment in de aandrijflijn omdat je vaak moet schakelen. Je kunt pas vermogen geven in een volgende versnelling als de motor minder toeren maakt en de koppeling weer helemaal aangegrepen heeft.
Lesje van de Deutz D15: schakelen is lastig omdat als je de koppeling intrapt, het voertuig eerder stilstaat dan dat de motor van 2400 rpm (=max) naar 1600 rpm gezakt is. Vliegwiel van ~16 kg...
Dubbel clutchen, tandenpoetsen en gaan dus.
Grotendeels niet van toepassing bij elektrische aandrijving. Als er al geschakeld moet worden, kan je met een fatsoenlijke drive de rotor in milliseconden desnoods van richting veranderen.

Re trekhaak voor een Zoe: Tja, ze zijn er wel (Clio basis), maar ik vraag me af waarom het trekgewicht op '0' is vastgesteld en niet 'ongespecificeerd' is gebleven. Dat is het verschil tussen 'we willen het niet' en 'we nemen de moeite van het testen niet'. Het laatste begrijp ik, het eerste niet.
Ach ja, ik heb het geaccepteerd bij aanschaf ;) (nou ja, lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Killing Time schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 20:42:
Je kan er wel een trekhaak op laten maken. Dat kan in principe op elke auto. Maar dan mag je er alleen een fietsendrager op zetten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maar soms, onregelmatig, wat verder en dan door het hele land. Geen vaste adressen.
Dat is natuurlijk lastig om van te voren te bekijken. Je hebt alleen de resultaten uit het verleden en niet uit de toekomst ;)

Ik weet niet wat je precies met soms bedoeld. 1 of 2 keer per maand of 1 of 2 keer per jaar is nogal een verschil. Als je dit wel met enige vooraankondiging weet (en niet: kan je NU naar puntje-puntje komen) zou je eventueel nog een auto kunnen huren als het niet haalbaar is. Maar als je dat 3 keer in de maand moet doen dan is dat natuurlijk ook super onhandig.
oplaadpalen.nl of de TheNewMotion app erbij om te kijken of ik die rit had kunnen doen met de EV.
Ik gebruik ook The New Motion app (op de website kan je niet filteren op type paal) of ChargeMap app of Plugshare app. Vaak weten ze hetzelfde, soms zit er toch een verschil in.
Dus ik begin steeds zekerder van m'n zaak te worden dat ik het gewoon moet doen. Mijn vrouw is helaas minder overtuigd. Als ik het doe, en het levert een keertje ergernis op, dan kan ik rekenen op een "zie je nou wel!!" reactie denk ik ;)
Tja, dat laatste kan je nooit vermijden natuurlijk. Heb je dat nu nooit omdat jij linksaf wil en zij rechtsaf? :o Ik heb zelf geen vrouw dus ik kan je alleen maar wijzen op reacties van andere tweakers in dit topic (deze zelfs dubbel). ZuinigeRijder heeft een vrouw heeft die liever in een Twizzy rijdt, maar dat is natuurlijk weer iets anders.
Ik kan je alleen een simpel ritje aanbieden, maar bij de Kia dealer in Utrecht heb ik de auto eerst een paar dagen geleend (zaterdagmiddag ophalen, dinsdagmiddag weer terug brengen). Ik begreep uit de reactie dat veel mensen dit aan de dealer vragen en het gebeurd soms dat iemand een week in de auto rijd.

Bij ons in de straat staat een laadpaal. Die heeft er hele tijd gestaan waarin hij maar sporadisch werd gebruikt. Tegenwoordig staat er bijna altijd een auto bij. Een Ampera staat er heel vaak (soms zo vaak dat ik afvraag of hij wel vertrekt). Soms een PHEV en met enige regelmaat een Golf. Soms parkeren ze zelfs op de weg (heel onhandig) om met twee tegelijk te kunnen laden.

Op zich een mooie ontwikkeling, maar heel af en toe laad ik ook wel eens bij een losse laadpaal. Ik heb daar nog nooit meegemaakt dat iemand anders aan het laden was. Maar gezien het verschil van gebruik in mijn straat kan je daar tegenwoordig ook niet meer op rekenen.
Erasmo schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:12:
Krijg ik net een belletje van Reaal verzekeringen dat ze m'n motor toch niet accepteren, want ''elektrische voertuigen zijn te nieuw, we weten niet hoe we daar mee om moeten gaan'' :F.
De Soul is (via de zaak) ook gewoon bij Reaal verzekerd. Wellicht hebben ze daar niet goed opgelet? De Soul was in Nederland immers ook met ICE te koop.
Erasmo schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 23:27:
Goede update. Om een of andere reden heb ik het zelfde bij mijn laadaccount, er is nog geen een sessie geregistreerd terwijl ik er al meerdere achter de rug heb. Niet dat ik klaag :P
Dat ligt heel erg aan de aanbieder van de paal. Mijn ervaring is dat palen van The New Motion (waar ik een pas van heb) wel redelijk snel in het overzicht staan. Maar als het van een andere aanbieder is dan duurt dat vaak echt weken. Het lijkt er op alsof ze dat maar 1 keer per maand onderling uitwisselen. En als je net na die ronde hebt geladen dan duurt het dus "een eeuwigheid" voor de sessie in je account te zien is.

Waarom ze dat niet gewoon iedere dag (of a la minute) kunnen uitwisselen weet ik ook niet. Vroeger was communicatie duur met telefoontikken en dat soort zaken, maar met "internet" is dat toch een beetje vervallen, lijkt mij. Misschien hebben ze bedacht dat 1 keer per maand per paal een overzicht zippen en via gprs sturen net 2 cent aan data kosten scheelt.

Hoe bevalt het heen en weer rijden op de Zero? Heb je al een officiële wcd waar je mag laden op je werk of is er al vooruitgang in de laadpaal die ze dit jaar zouden gaan plaatsen?
databeestje schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 00:09:
Tadaa, bouw dat in de auto in met een J1772 stopcontact en dan zou je bij publieke palen met normale kabels moeten kunnen laden.
Precies. Maar wij willen een Mennekes stopcontact :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:47:

Tja, dat laatste kan je nooit vermijden natuurlijk. Heb je dat nu nooit omdat jij linksaf wil en zij rechtsaf? :o Ik heb zelf geen vrouw dus ik kan je alleen maar wijzen op reacties van andere tweakers in dit topic (deze zelfs dubbel). ZuinigeRijder heeft een vrouw heeft die liever in een Twizzy rijdt, maar dat is natuurlijk weer iets anders.
Mijn vrouw heeft niet zoveel moeite met de Miev, al was het wel even omschakelen van de handbak naar een automaat, maar nu kijkt ze er niet meer naar om.

Het gebruik van de laadkabel en snelladers zit er nog niet in, maar dat komt vanzelf wel als de noodzaak er is. Zoals ik ook tegen haar zij, het is niet anders dan een hele grote telefoon opladen.
[...]

Precies. Maar wij willen een Mennekes stopcontact :P
Is de signalering niet hetzelfde gebleven maar enkel de stekker anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:30:
Mijn vrouw heeft niet zoveel moeite met de Miev, al was het wel even omschakelen van de handbak naar een automaat, maar nu kijkt ze er niet meer naar om.
Ik rij al jaren automaat, ik moet juist weer wennen aan een schakel-auto. Laatst weer in een gehuurd busje gereden. Toch even wennen. Gelukkig slaan diesels niet zo snel af als je de koppeling niet intrapt als je afremt :+
Is de signalering niet hetzelfde gebleven maar enkel de stekker anders?
In een "goede" J1772 stekker zitten ook contactjes op de ontgrendelingsknop (in de praktijk dus vaak niet). Daar keek deze schakeling dacht ik ook naar? Op een Mennekes stekker zit geen knop om te ontgrendelen.

Het komt wel goed hoor, maar het belangrijkste is weer dat de auto überhaupt kan laden :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:01:
[...]

In een "goede" J1772 stekker zitten ook contactjes op de ontgrendelingsknop (in de praktijk dus vaak niet). Daar keek deze schakeling dacht ik ook naar? Op een Mennekes stekker zit geen knop om te ontgrendelen.

Het komt wel goed hoor, maar het belangrijkste is weer dat de auto überhaupt kan laden :|
In de Mennekes stekker verbreekt het Pilot contact als eerste (door kortere pin) wat genoeg tijd zou moeten zijn om het vermogen af te schakelen. De vaste laadkabel van mijn EV-Box thuis doet dit overigens netjes, als ik de knop op de hendel indruk stopt deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q1Q
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

Over de Ampera:
Ik rij prive een ampera in Zuid holland. De wegenbelasting is daar het hoogst van NL. Ik ga deze maand voor het eerst 38 euro p/m betalen. (456 per jaar) ik heb zelf met de auto 52000km gereden. Gem benzine verbruik is 0,9 liter per 100 gereden. Beenruimte achterin is net zo matig als in een bmw 3 serie. Mijn zoon kan er wel prima zitten.

Het rijbereik van slechts 60 schrijft u. Ik reed deze week nog 76km op 1 lading. Mijn record is 86km in de zomer. Ik doe wel mijn best om zover mogelijk te komen maar deze range geeft aan wat er mogelijk is.

Ik vind het een fijne auto. Auto heeft een zeer stille elektomoter met veel trekkracht en een goede wegligging (De Leaf heeft een fluittoon in de motor) De Accu capaciteit is nog volledig na 92k zover ik kan zien. Bij leaf (2011) is dat al 1/12 minder na 60k..

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Q1Q schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:54:
[...]

Ik vind het een fijne auto. Auto heeft een zeer stille elektomoter met veel trekkracht en een goede wegligging (De Leaf heeft een fluittoon in de motor)
Ik vind die fluittoon nou net één van de charmes van de Leaf. Die klinkt nog een beetje futuristisch.

Overigens is die toon volgens mij het pedestrian warning system; die toon is afhankelijk van snelheid en versnelling, en is vanaf 0 omhoog hoorbaar tot 30 km/h, en naar beneden weer vanaf 25 km/h. Is ook handmatig uit te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:47:
[...]
De Soul is (via de zaak) ook gewoon bij Reaal verzekerd. Wellicht hebben ze daar niet goed opgelet? De Soul was in Nederland immers ook met ICE te koop.
[...]

Dat ligt heel erg aan de aanbieder van de paal. Mijn ervaring is dat palen van The New Motion (waar ik een pas van heb) wel redelijk snel in het overzicht staan. Maar als het van een andere aanbieder is dan duurt dat vaak echt weken. Het lijkt er op alsof ze dat maar 1 keer per maand onderling uitwisselen. En als je net na die ronde hebt geladen dan duurt het dus "een eeuwigheid" voor de sessie in je account te zien is.

Waarom ze dat niet gewoon iedere dag (of a la minute) kunnen uitwisselen weet ik ook niet. Vroeger was communicatie duur met telefoontikken en dat soort zaken, maar met "internet" is dat toch een beetje vervallen, lijkt mij. Misschien hebben ze bedacht dat 1 keer per maand per paal een overzicht zippen en via gprs sturen net 2 cent aan data kosten scheelt.

Hoe bevalt het heen en weer rijden op de Zero? Heb je al een officiële wcd waar je mag laden op je werk of is er al vooruitgang in de laadpaal die ze dit jaar zouden gaan plaatsen?
Wellicht anders omdat jij een zakelijke verzekering hebt?
1x per maand is wel een beetje erg traag dan, de data is in principe gewoon beschikbaar en een koppeling zou makkelijk aan te leggen moeten zijn.

Ik ga helaas nog niet op de Zero naar het werk, de power tank is vertraagd tot de eerste week van februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:43:
In de Mennekes stekker verbreekt het Pilot contact als eerste (door kortere pin) wat genoeg tijd zou moeten zijn om het vermogen af te schakelen. De vaste laadkabel van mijn EV-Box thuis doet dit overigens netjes, als ik de knop op de hendel indruk stopt deze.
Ik dacht dat de J1772 variant ook verschillende lengtes had, vanwege dezelfde reden.
Veneficus schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 12:01:

Overigens is die toon volgens mij het pedestrian warning system; die toon is afhankelijk van snelheid en versnelling, en is vanaf 0 omhoog hoorbaar tot 30 km/h, en naar beneden weer vanaf 25 km/h. Is ook handmatig uit te zetten..
Op de Soul zit dat ook. Een of ander vaag "wiebel" toontje. Als het nu het Jetsons geluidje was geweest... Je kan het helaas niet uitzetten (staat wel in de handleiding, maar de optie bestaat niet in het instellingen menu in de auto). Ik vind het ook een irritant geluidje, maar echt last heb ik er niet van. Je hoort het wel en als je het eenmaal hebt gehoord dan herken je het.
Gelukkig rijd ik niet zo vaak lange afstanden maar 25 km/u.
Misschien trek ik ooit wel een keer de stekker uit de speaker. Je kan daar niet heel simpel bij.
Erasmo schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 12:04:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Dat soort zaken hoef ik niet zelf te regelen, ik krijg alleen de groene kaart die ik in het dashboardkastje gooi.
1x per maand is wel een beetje erg traag dan, de data is in principe gewoon beschikbaar en een koppeling zou makkelijk aan te leggen moeten zijn.
Vind ik ook, maar blijkbaar denken de aanbieders daar anders over. Aan de andere kant heb je in Nederland maar 1 pas nodig (met als enige uitzondering FastNed). In andere landen heb je vaak per aanbieder een pas en kunnen sommige mensen er mee kwartetten.
Ik ga helaas nog niet op de Zero naar het werk, de power tank is vertraagd tot de eerste week van februari.
Jammer! :( Maar de eerste week van februari is nog meer 3 dagen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
JeroenE schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 12:11:
Als het nu het Jetsons geluidje was geweest...
Geen grap: ik heb een paar jaar geleden bij het Europees Parlement het verzoek ingediend om, als er een vereiste zou komen aan geluid voor EV's, dit het Jetson geluidje zou worden. Kreeg ik een brief terug dat ze dachten dat ik een grap maakte :(
Vind ik ook, maar blijkbaar denken de aanbieders daar anders over. Aan de andere kant heb je in Nederland maar 1 pas nodig (met als enige uitzondering FastNed). In andere landen heb je vaak per aanbieder een pas en kunnen sommige mensen er mee kwartetten.
Voor FastNed heb je helemaal geen pas nodig, dus die telt eigenlijk niet eens mee ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Veneficus op 28-01-2016 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gewoon als je wegrijdt de bel van een Amsterdamse tram. Weet je zeker dat iedereen (behalve toeristen) zich snel uit de voeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Maasluip schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 12:16:
Gewoon als je wegrijdt de bel van een Amsterdamse tram. Weet je zeker dat iedereen (behalve toeristen) zich snel uit de voeten maken.
Behalve toeristen....en iedereen die niet in de randstad woont 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:32
Q1Q schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:54:
[...]

Ik rij prive een ampera in Zuid holland. De wegenbelasting is daar het hoogst van NL. Ik ga deze maand voor het eerst 38 euro p/m betalen. (456 per jaar) ik heb zelf met de auto 52000km gereden. Gem benzine verbruik is 0,9 liter per 100 gereden. Beenruimte achterin is net zo matig als in een bmw 3 serie. Mijn zoon kan er wel prima zitten.

Het rijbereik van slechts 60 schrijft u. Ik reed deze week nog 76km op 1 lading. Mijn record is 86km in de zomer. Ik doe wel mijn best om zover mogelijk te komen maar deze range geeft aan wat er mogelijk is.

Ik vind het een fijne auto. Auto heeft een zeer stille elektomoter met veel trekkracht en een goede wegligging (De Leaf heeft een fluittoon in de motor) De Accu capaciteit is nog volledig na 92k zover ik kan zien. Bij leaf (2011) is dat al 1/12 minder na 60k..
Je vergeet nog een belangrijk punt. Het is één van de weinige plugins die ook echt volledig elektrisch kan rijden (ook boven de 100 km/h). Bijna alle andere schakelen dan snel de ICE in.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Veneficus schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 12:14:
Voor FastNed heb je helemaal geen pas nodig, dus die telt eigenlijk niet eens mee ;)
Klopt, maar je hebt dus wel een smartphone nodig (ok, zelfs ik heb die tegenwoordig). Je hebt wel het "probleem" dat je dus twee verschillende facturen krijgt ipv alles op 1. Dus heel handig dat ze per se apart willen zijn vind ik het niet.
kdeboois schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 13:47:
Je vergeet nog een belangrijk punt. Het is één van de weinige plugins die ook echt volledig elektrisch kan rijden (ook boven de 100 km/h). Bijna alle andere schakelen dan snel de ICE in.
Bij de Mitsubishi Outlander PHEV gebeurt dat volgens mijn collega pas boven de 120 km/u. Maar ik heb er zelf nooit in gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
De outlander van 'ons' doet dat ook wel hoor. Tot 125 km/u. Maar boven de 90 dan moet je niet te snel accelereren inderdaad want dan komt de brandstofmotor erbij.
De accu van dat ding is voor het mooi wat te klein (10kwh), je haalt de 40km net. Verder wel een heerlijke auto.
Er had ook een elektromotor-only knopje in moeten zitten, dan kon je tenminste een beetje lekker wegrijden bij het verkeerslicht zonder dat ie gelijk begint te loeien.

Overigens rijd hij bij ons denk ik meer dan 80% op elektrische energie. Wat best een mooie score is voor een outlander. (Mijn zwager verkoopt die dingen en ruilt wel eens in van 3 jaar oud die letterlijk maar 1 keer opgeladen zijn... Bij de aflevering) :X

[ Voor 22% gewijzigd door NovapaX op 28-01-2016 14:04 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:32
JeroenE schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:01:
Bij de Mitsubishi Outlander PHEV gebeurt dat volgens mijn collega pas boven de 120 km/u. Maar ik heb er zelf nooit in gereden.
De Ampera kan echt volledig elektrisch tot Vmax (169 km/h op de teller). Ongeacht hoe snel je dat doet.

De directe koppeling van de ICE Range Extender heb ik wel geteld 1x meegemaakt in 120k+ km

Verder heeft hij twee electromotoren die op hoge snelheden beide aan de slag gaan zodat het rendement hoger is doordat de hoofdmotor op een lager toerental kan draaien... mooie techniek ;)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 12:04:
[...]

Bij mij krijg ik per 3 maanden een rekening van Greenflux. En dan staan er een heleboel dagen tussendoor er niet tussen, terwijl ik dan wel geladen heb. Zoedoende een rekening van 3 maanden voor nog geen 60 euro :9 En van het kwartaal tevoren zijn ze ook niet gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Chevrolet Bolt kloon gaat hier waarschijnlijk de Opel Blitz EV heten.

De Chevrolet Bolt/Opel Blitz is een elektrisch aangedreven hatchback wiens elektromotor een piekvermogen van 204 pk combineert met een maximumkoppel van 360 Nm. En dat volstaat om in amper 7 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid bedraagt een iets minder indrukwekkende 145 km/u.

De lithium-ionbatterijen van LG Electronics-makelij hebben een capaciteit van 60 kWu, wegen 435 kilogram en beloven een elektrische autonomie van 320 kilometer. Met een standaardlader moet je een nachtje slapen vooraleer de Chevrolet Bolt/Opel Blitz weer volledig opgeladen is, met de optionele snellader volstaat een uurtje op het accupakket voor 80% te vullen.

In de Verenigde Staten gaat de Chevrolet Volt een 37.000 dollar kosten, inclusief ecokortingen zakt de factuur naar een 30.000 dollar. De Opel Blitz zou zijn huid net iets duurder verkopen, want aan de binnenspiegel bengelt een prijskaartje van een 40.000-tal euro. Dat is duurder dan de BMW i3.

De Opel Blitz zou wel genieten van een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ZuinigeRijder schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 16:59:
[...]
Bij mij krijg ik per 3 maanden een rekening van Greenflux. En dan staan er een heleboel dagen tussendoor er niet tussen, terwijl ik dan wel geladen heb. Zoedoende een rekening van 3 maanden voor nog geen 60 euro :9 En van het kwartaal tevoren zijn ze ook niet gecorrigeerd.
Tijd om wat proefladingen te doen, als er hier ook zo veel mist dan laad ik voortaan lekker aan de paal :P
JeroenE schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:01:
Klopt, maar je hebt dus wel een smartphone nodig (ok, zelfs ik heb die tegenwoordig). Je hebt wel het "probleem" dat je dus twee verschillende facturen krijgt ipv alles op 1. Dus heel handig dat ze per se apart willen zijn vind ik het niet.
Je kan het ook met een sms doen als je wilt. En je account kan ook gekoppeld worden aan een eventuele tankpas zodat je één factuur krijgt.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Dat soort zaken hoef ik niet zelf te regelen, ik krijg alleen de groene kaart die ik in het dashboardkastje gooi.
Luxe hoor, ik mocht ook willen dat ik een auto van de baas had :P
Jammer! :( Maar de eerste week van februari is nog meer 3 dagen weg!
En dan moet er ook nog de Chademo aan gebouwd worden. Maar soit, met druk maken is ie geen dag eerder klaar. Vond vandaag wel eindelijk het nieuwe kentekenpasje in de bus dus ik kan eindelijk de platen laten drukken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Welk marketinggenie verzint zowel de Volt en Bolt namen... ik vind ze leuk maar een mixup is te makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ZuinigeRijder schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 17:04:
De Chevrolet Bolt kloon gaat hier waarschijnlijk de Opel Blitz EV heten.

[...]

De Opel Blitz zou wel genieten van een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer.
Op deze manier wordt een EV wel interessant: buiten de reguliere onderhoudszaken (banden, remblokken, etc) heb je dus geen onderhoudskosten meer. Dat wordt goedkoop auto rijden! :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nou vind ik Blitz ook niet heel erg charmant. Mag je drie keer raden rond welke periode onderstaande foto van de vorige Opel Blitz is genomen.
Goed, het is toepasselijk voor het elektrische.
Afbeeldingslocatie: http://www.worldwarphotos.info/wp-content/gallery/germany/wehrmacht_trucks/opel_blitz/Opel_Blitz_Wehrmacht_truck_4.jpg

Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.