**** Update na 4 maanden rijden met Kia Soul EV (19.000 km) ****
Na 4 maanden heb ik zelf 9.000 km gereden. Toen ik de auto 1 jaar oud kocht als particulier stond de teller op 10.000 km. Verwachting is dat ik iets onder de 30.000 km per jaar ga rijden en dat klopt redelijk met de huidige stand. Nog steeds bevalt de auto uitstekend.
** Winterse omstandigheden **
De winterse omstandigheden (-5 graden celcius) zorgen wel dat de actieradius minder wordt. De boordcomputer geeft bij 100% laden een bereik van 124 km aan, terwijl dit voorheen maximaal 149 km was. Maar de boordcomputer is pessimistisch, dus in de praktijk rijd je meer dan wat de boordcomputer aangeeft. Mijn woon-werk verkeer is 2x40 km. In de praktijk laad ik door de week alleen maar op het werk op (15 eurocent per kWh) en dan nog maar vaak tot 80% omdat dat iets beter voor de batterijen zou zijn. Meestal eindig ik dan weer met 30% op de boordcomputer (40 km is ongeveer 25% minder op de boordcomputer, nu met de winter is dit iets van 28%). Fijn is dat je de auto kunt instellen om voor te verwarmen (en koelen in de zomer), via 2 onafhankelijke instellingen. Dus 's morgens en 's avonds lekker de auto op temperatuur op de ingestelde temperatuur en tijd. Daarvoor moet de auto wel aangesloten zijn op een laadpaal of thuis stopcontact, een half uur voor de ingestelde tijd begint deze dan voor te verwarmen. Jammer is dat er geen App is, zodat je dit vanuit je telefoon kunt instellen, nu zul je het altijd in de auto moeten instellen. Maar wanneer je een vast patroon hebt van vertrekken is dit in de praktijk geen probleem. Met deze kou is stuurverwarming en stoelverwarming erg fijn. En de verwarming staat ook gewoon aan. Wanneer ik er alleen in zit op "Driver only" en de ventilator op de laagste stand. Opvallend is dat de warmtepomp relatief weinig stroom verbruikt, in de Kia Soul EV zit er een van het efficiente type.
** Hoeveel heb ik nu betaald aan laden **
Totaal heb ik 9000 km gereden:
- Thuis heb ik ongeveeer 200 kWh geladen (40 euro, maar kan zonnepanelen overschot gebruiken)
- een 10-tal keren bij de Lidl (gratis)
- 36 keer moeten afrekenen op mijn werk (83 euro).
Betekent dat ik netto ongeveer 1.4 cent per km betaald heb aan stroom.
Op een of andere manier wordt op het werk niet iedere keer de laadsessie geregistreerd en zijn ongeveer 40 laadsessie niet geregistreerd! Elektrisch rijden is al goedkoop rijden, maar dit maakt het nog goedkoper. Probeer zoveel mogelijk op mijn werk laden (waar ze ook zonnepanelen hebben). Jammer genoeg is er niet altijd een laadplek vrij en moet ik tussen de middag dan moeite doen om een van de andere plugin-hybrides (die vaak al na 1 uur vol zijn) weg te krijgen omdat ze de auto niet standaard uit zichzelf wegzetten.
** Hoeveel kWh heb ik totaal geladen **
Aangezien niet alle ritten geregistreerd zijn, weet ik dat niet. Beste kan ik uitgaan van de boordcomputer, hoewel die geen laadverliezen meet. Maar uitgaande van 6 km per kWh (op de snelweg rijd ik in het algemeen 107 op de teller op cruise control), ongeveer 1500 kWh. Ben je niet zo een rustige rijder dan kun je uitgaan van 5 km per kWh, maar betekent ook dat de actieradius minder wordt.
** Wat kost (snel)laden bij laadpalen **
Wanneer de stroom/laadpaal van je zelf is en ongeveer 18 eurocent per kWh kost, is dit 3 eurocent per km. En wanneer je overschot hebt van je zonnepanelen natuurlijk nog minder. Let wel op, bij laadpalen moet er meestal veel meer betaald worden. Al snel 30 eurocent per kWh en soms zelf een start tarief. En snelladen is nog duurder, soms wordt per minuut afgerekend, soms per kWh. Bij Fastned snelladen:
- laden zonder abonnement 0.79 eurocent per kWh
- laden met standaard abonnement (12 euro per maand), 0.35 eurocent per kWh
- laden met unlimited abonnement (99 euro per maand), onbeperkt laden
Mede door deze hogere tarieven heb ik alleen maar op het werk, thuis en gratis geladen onderweg. En het bereik van de Kia Soul EV was altijd ver genoeg. Thuis heb ik helemaal geen laadpaal, maar gebruik ik de meegeleverde oplaadkabel/lader die ik gewoon in een stopcontact kan stoppen. Ik heb een een kleine opening aan de onderkant in de garagedeur gemaakt, waar de laadkabel door kan en de meegeleverde lader in het garage stopcontact gestoken kan worden. Laad dan wel maar met 2000 Watt, maar de nacht is lang en anders ben ik minimaal 500 euro kwijt aan een prive laadpaal. Daar kan ik mooi 17.000 km voor rijden. Sterker nog, door gewoon op het stopcontact te laden trekt het opladen minder stroom, dus heb je minder kans dat er samen met het huishouden in totaal teveel stroom gebruikt wordt.
Bij laden overdag wordt de zonneenergie bij zonnepanelen beter gebruikt en hoeft de centrale minder te leveren. Laden via een thuis stopcontact kan wel iets slechter zijn voor de batterijen, omdat hoe langer het laden duurt, hoe slechter het zou zijn. Daarom laad ik zoveel mogelijk op mijn werk. Maar te snel laden zou ook weer niet heel goed zijn, daarom wordt bij snelladen maar tot 83% geladen bij de Kia Soul EV.
** Uitlezen van detail gegevens van de Kia Soul EV **
Voor de Nissan Leaf was er een speciale App (Leaf Spy Pro), waarmee je via een bluetooth OBDII connector gegevens van de CAN-bus kan uitlezen. Ook voor de Kia Soul EV is men bezig om te achterhalen welke gegevens men kan uitlezen (Soul Spy). Via een gedeelde spreadsheet probeert men te achterhalen wat allemaal uit te lezen is en wat het een en ander betekent. Zo een bluetooth OBDII connector kost geen drol, ik heb er een besteld voor 13 euro inclusief verzendkosten via ebay (Konnwei KW902, heeft ook een aan/uit knop). Een garage gebruikt de OBDII connector ook om storingen uit te lezen en de staat van de batterijen uit te lezen. Nu kan ik dit zelf ook via een Android App: Torque Pro.
Deze verbind met de OBDII connector via bluetooth en kun je realtime informatie monitoren, zelfs tijdens het rijden.
Onder andere heeft men uitgevonden wat er allemaal te monitoren is en hoe in te stellen in Torque Pro:
- Maximale degradatie % batterijen en welke van de 96 cellen deze maximale degradatie heeft
- Minimale degradatie % batterijen en welke van de 96 cellen deze minimale degradatie heeft
- Oplaad % op display (SOC)
- Oplaad % boordcomputer (SOC BMS)
- Cumulatieve energie kWh geladen
- Cumulatieve energie kWh ontladen
- Operatie tijd
- Batterij temperatuur per module in graden Celcius (8 modules)
- Minimale Cell voltage
- Maximale Cell voltage
- Battery DC voltage
- Batterij ampere
- Cumulatieve ampere geladen
- Cumulatieve ampere ontladen
- Accu voltage (ja, er zit ook een gewone 12 volt accu in)
- Batterij inlaat temperatuur
- Batterij minimum temperatuur
- Batterij maximum temperatuur
- Motor toerental
- Cel voltage per cel (totaal 96 cellen)
Vanmorgen met -2 graden en zonder voorverwarmen was de temperatuur van de batterijen ongeveer 3 graden Celcius. Bij het rijden warmen ze iets op, bij aankomst op het werk was de temperatuur rond de 8 graden.
** Degradatie van batterijen **
De auto is nu ongeveer 17 maanden oud met 19.000 km op de teller. Men weet nog niet hoe men de gezondheid van de batterijen moet uitlezen (SOH, State of Health) via de OBDII connector.. Zoals hierboven gesproken kan men de maximale degradatie en minimale degradatie uitlezen, maar men weet niet of de formule goed is. De garage kan de SOH uitlezen, maar hoe zo een SOH bepaald wordt is het geheim van de Kia smid. Sommige meten een batterij degradatie van 8%, maar de SOH van de garage geeft nog steeds 100% aan. Waarschijnlijk omdat de Kia Soul EV een batterijenpakket van 30.5 kWh heeft, waarvan er maar 27 kWh voor de actieradius gebruikt wordt. Maar ook is niet duidelijk of die 8% correct is of dat dit misschien door 2 gedeeld moet worden?
Er zijn 2 metingen die verschillend zijn:
- Oplaad % op display (SOC)
- Oplaad % boordcomputer (SOC BMS)
Bij mijn auto is bij volledig opgeladen te zijn, de eerste 100% en de tweede 95%. Het verschil is dus 5%. Mijn minimale batterij module degradatie is 10% en maximale 11.6%. Maar ik denk dat deze getallen nog door 2 gedeeld moeten worden, wat overeenkomt met de 5% verschil bij volledig geladen. Het verschil tussen SOC en SOC BMS loopt terug wanneer het batterijenpakket ontladen wordt, bijvoorbeeld 57% tegenover 55%. Ik denk dat de gezondheid van de batterijen dus 5% afgenomen is. Maar doordat er een 30.5 kWh batterijenpakket in ligt en de SOH bepaald wordt t.o.v. de 27 kWh, de SOH nog steeds boven de 100% is. 5% degradatie, betekent nog 29 kWh beschikbaar, zodat de SOH 107% is t.o.v. de 27 kWh. Dus de actieradius zou nog niet verkleind zijn, behalve dan door de koudere temperaturen. De Kia Soul EV garandeert een SOH van 70% na 7 jaar (met een maximum van 150.000 km). Ik denk dat deze 70% t.o.v. de 27 kWh gerekend wordt, dus nog ongeveer 19 kWh resterend voor actieradius. Met een verbruik van 6 km per kWh is de actieradius dan nog maar 114 km. Dit is natuurlijk de garantie, in de praktijk hoop ik dat de degradatie minder is over de jaren heen.
** Totaalkosten per km vergeleken met kleine zuinige auto op LPG **
Voorheen had ik een Opel Agila af-fabriek LPG. Voordat ik de Kia Soul EV aanschafte heb ik natuurlijk een grove kostenberekening gemaakt om te kijken hoeveel de totaalkosten zijn over een aantal jaren gerekend. De aanschafkosten voor een EV zijn natuurlijk hoger dan een ICE auto, maar daarna zijn de kosten lager. Ik geef hier aan wat voor mijn situatie globaal het verschil in kosten is.
Kilometers per jaar: 30.000 km
Geen rekening gehouden met rentekosten/voordeel, maar ik had het geld en rente levert bijna niets op.
Aanschafprijs:- Agila af-fabriek LPG 12.000 euro (toen nog zonder BPM, tijdelijke 250 stuks met LPG af fabriek, was nu 5 jaar oud).
- Kia Soul EV 27.900 euro (1 jaar oud, 10.000 km op teller).
Brandstofkosten per jaar:- Agila 1 op 15, LPG 50 euro cent per liter, 3.3 eurocent per km, 1000 euro
- Soul, 6 km per kWh, 3 eurocent per km, 900 euro (in de praktijk doe ik het voor de helft ivm gratis laden)
Motorrijtuigenbelasting per jaar:- Agila (1040 kg, LPG G3), 504 euro
- Kia, 0 euro
Verzekering (volledige no-claim, all risk) per jaar:- Agila 312 euro
- Soul 356 euro (30% korting op autoverzekering elektrische auto bij ANWB, dus ondanks hoger gewicht/catalogusprijs maar iets meer premie)
Onderhoud per jaar:- Agila (2x per jaar beurten, door LPG duurder dan zonder en 5 jaar oude auto) 300+500 = 800 euro
- Soul 75+135 = 210 euro
Afschrijving per jaar:- Agila: 1500 euro per jaar
- Soul: 2800 euro per jaar (in 10 jaar afschrijven, praktijk moet het nog uitwijzen of de batterijen zo lang meegaan)
Totaal kosten per jaar:- Agila 4116 euro, 13.7 eurocent per km.
- Soul 4266 euro, 14.2 eurocent per km.
Dus in totaal 150 euro per jaar verschil in het voordeel van de Agila. Echter de Kia Soul EV is veel luxer en groter, rijdt beter en ik heb nog voordeel van het gratis laden (-450 euro). Dan zou ik uitkomen op 3826 euro (12.8 eurocent per km) voor de Kia Soul EV.
N.B. Ik ben dus uitgegaan van al een heel goedkope kleine en zuinige conventionele auto om te rijden, dus het voordeel kan groter uitvallen bij andere auto's.
** Conclusie **
Een elektrische auto is helemaal niet zo duur rijden. Wanneer de dagelijkse actieradius afgedekt wordt, is een volledig elektrische auto een uitstekend alternatief voor een conventionele (sjoemel) auto. Doe zelf eens een berekening!!
[
Voor 100% gewijzigd door
ZuinigeRijder op 22-01-2016 14:47
]