Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Woensdag importkeuring voor de Zero *O*

Gelijk een lakmoesproef voor de motor en mijn rijgedrag, heen en weer naar het keuringsstation is het 130 km en zonder de nog te installeren power tank is de range 167 km gemengd stad en n-weg/snelweg verkeer.

Maar dat is natuurlijk bij een graad of 20 en niet als het vriest, in het ergste geval moet ie even aan de lader bij de Ikea terwijl ik wat led-lampen oppik en me aan de Zweedse balletjes vergrijp :9

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Heb je 'm in Duitsland ofzo gehaald?
En wat bedoel je met een 'power tank' ?

edit: ah, het is een elektrische motor... interessant! 8)

[ Voor 28% gewijzigd door NovapaX op 18-01-2016 21:27 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jup dat scheelde toch wel een duizendje of twee. Dat je er dan zo'n hele constructie voor moet opzetten neem ik maar voor lief.

Normaal zit waar de tank zit bij een Zero een opbergvak maar er is ook een extra accu die je kan aanschaffen voor 2.8 extra kWh:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jwpsBXZ.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben heel benieuwd hoe die je gaat bevallen :) In Duitsland zijn ze een stuk beter te betalen, interessante optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je het niet erg vindt om een model uit 2014 te rijden heb je er al een voor €8.900 en dat is dan met de 11.3kWh accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
ktf schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:59:
[...]

Nee, jij snapt boekhouden niet :P Een investering doet enkel indirect iets met je winst via afschrijving, maar niet direct. Het bouwen van een fabriek geeft geen verlies.

Het is dus mogelijk om jarenlang verlies te draaien zonder failliet te gaan (doordat een bedrijf zichzelf opeet) of enkel winst te maken en wél failliet te gaan (door teveel te investeren). Faillisement gaat namelijk over cash, niet over winst/verlies.
Maar een bedrijf mag zelf kiezen wanneer ze die afschrijvingen doen.
Een aangezien je over winst belasting moet betalen is het fiscaal niet erg aantrekkelijk om winst te maken.

Winst maken is pas nodig als je geld uit het bedrijf wilt halen. Bijvoorbeeld omdat de aandeelhouders dividend willen.
Tot die tijd investeer je het meteen en schrijf je die investering fiscaal af (Tesla). Of je betaalt al je winst aan licenties over je eigen patenten, die je eerder hebt "verkocht" voor $1 aan je dochteronderneming in een belastingparadijs. (apple, starbucks)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ktf schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:59:
[...]

Nee, jij snapt boekhouden niet :P Een investering doet enkel indirect iets met je winst via afschrijving, maar niet direct. Het bouwen van een fabriek geeft geen verlies.

Het is dus mogelijk om jarenlang verlies te draaien zonder failliet te gaan (doordat een bedrijf zichzelf opeet) of enkel winst te maken en wél failliet te gaan (door teveel te investeren). Faillisement gaat namelijk over cash, niet over winst/verlies.
het ging er even om dat iemand hier in het topic zei:
Juup schreef op maandag 18 januari 2016 @ 00:22:
[...]

Jawel Tesla maakt wel verlies. Zie https://www.google.nl/search?q=tesla+2015+profit

Eigenlijk niets van wat jij zegt klopt helemaal.
En het is ook zeer beroerd opgeschreven.
dit heeft niks met jij snapt boekhouden niet te maken:P
een troll newsstation brengt een bericht in de wereld met dat tesla verlies maakt.(vervolgens er niet direct achter zetten dat ze mega investeringen doen en daardoor rood in de cijfers staan)
vervolgens duiken mensen voor de helft in de materie of helemaal niet.
tesla maakt geen verlies

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2016 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Dat ging gisterochtend wel hard met de kWh'tjes, zeker als je er maar 16 hebt :)

Met 1 balkje onder de helft aangekomen op het werk, maar wel warm. Zonder de kachel had ik altijd nog terug gekomen. Toch denk ik dat ik deze zomer maar een stand kachel inbouw voor de volgende winter.

Bij onder nul trekt de kachel van de i-Miev het niet geweldig, een 6kW PTC is niet genoeg. Nou had ik gelukkig wel afgelopen zaterdag de rubberen slangen van de verwarming geisoleerd, dat scheelt altijd weer iets. Typisch ontwerp overigens om vrijwel de gehele verwarmingslus buiten de cabine te realiseren. Het lijkt me handiger om dat allemaal in het interieur in te bouwen, dan lekt de warmte nog naar een nuttige plek :)

Typisch ICE kachel ontwerp waar je altijd genoeg warmte hebt, maar die luxe heb je niet met een elektromobiel.

Overigens nog wel een paar merkwaardige keuze tegengekomen bij de i, zo zit de zekeringbox achter het kachel vloeistof reservoir, niet de meest uitgelezen plek om bij de zekeringen te komen. Zeker niet in het donker of zo. Ook een koplamp vervangen gaat 40 minuten kosten, pfff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
Ik ben op het moment aan het "shoppen" voor een nieuwe auto. Ik rijd op dit moment een benzineslurpende Golf 4 uit '99. Die rijd ik zakelijk, met 40% bijtelling over de dagwaarde - dus lekker goedkoop. Maar ik wil van die benzine af. Ik wil héél graag elektrisch gaan rijden. En dan eigenlijk, het liefst, geen hybride. Dat vind ik half werk.

Maar budget voor een Model S heb ik helaas niet, dus ik zal het moeten doen met relatief weinig actieradius. Ik ben 100% bereid om wat moeite te doen om elektrisch te rijden. Dus een keertje een half uur langs de snelweg wachten vind ik eigenlijk geen probleem (als in: heb ik er voor over). Maar ik vraag me toch af hoe men dit in de praktijk ervaart? Wat zeggen de ervaringsdeskundigen? Valt het stoeien met je range mee of tegen in de praktijk? Mijn ritten bestaan voornamelijk uit rondjes randstad (ik werk als zelfstandige in de media) met af en toe een wat langer uitstapje het land in (max. 100km meestal). Moet te doen zijn, dus, denk ik. Maar nogmaals: is dat ook zo?

En nog een vraag: hoe zit het met degradatie van de accu? De dealer zwijgt hier een beetje over, maar ik heb het idee dat ze dit liever niet zeggen omdat het slecht nieuws is. Ik heb bijvoorbeeld een e-Golf op het oog. Die adverteert met 190km, maar in de praktijk zal het 120-150km max. zijn. Vind ik geen probleem. Maar als dit over 3 of 4 jaar ineens nog maar 80 of 90km is heb ik dus wél een probleem. Hoe zijn de bevindingen met andere merken en modellen op dit vlak? Hoe lost men dit op?

En hoe zit het eigenlijk met opladen? Ik zie een wirwar van aanbieders in de woonwijken en langs de wegen. Moet je nou echt voor elke aanbieden een abonnement/pas hebben? Of is dat meestal uit te wisselen? Hoe weet je dan wat je betaalt? Staat niet op de paal namelijk... Is dat afhankelijk van jouw eigen aanbieder, of van de aanbieder van de paal? Wordt dat onderling verrekend? Ik kan hier nergens eenduidige info over vinden...

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Opladen kan overal met dezelfde pas. Met bijvoorbeeld de app van The New Motion weet je ook altijd wat de kosten bij die paal zijn.

Ik weet niet hoe de e-Golf z'n range daadwerkelijk haalt. Ik weet wel dat mijn Golf GTE met koud weer minder dan 40% van de theoretische range waarmaakt. Dus <20km ipv 50km.

Toevoeging:
Ik heb hier zelf vorige week ook over na zitten denken en toen wat "onderzoek" gedaan. Een Tesla zou voor mij ook nog te duur zijn. Ik zou voor een BMW i3 gaan op dit moment, of anders een e-Golf óf e-Up (als je de ruimte kan missen).

[ Voor 28% gewijzigd door MrAcid op 19-01-2016 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De auto's met het grootste bereik met uitzondering van de Tesla zijn op dit moment de Kia Soul EV (EPA 148km) en de Nissan Leaf 30kWh (EPA 171km). De VW e-Golf heeft een EPA bereik van 83 mijl = 132km.

Zoals hierboven vermeld kan je in principe met een TheNewMotion laadpas (neem het sleutelhanger label!) en een Fastned registratie (App op de telefoon) gebruik maken van de (snel)laders langs de (snel)weg (Chademo/CCS). Koop in ieder geval een auto die een snellaad aansluiting heeft, je slaat jezelf anders voor je hoofd.

Vandaag ging het een stuk beter met de i-Miev naar het werk, 30km gereden, met nog 50km op de range indicator. Zonder kachel e.d. is het bereik 110km, dit zou dus een km of 80 moeten zijn. Let wel, de accu is nagenoeg nieuw.

Mijn bereik is dus grofweg een km of 100, maar met de snelladers is het makkelijk genoeg om in 10-15 minuten genoeg te laden om verder te komen. Je hebt vaak geen 100% accu nodig, maar gewoon genoeg kilometers om tot de bestemming of tot de volgende lader te komen.

Staat er een lader op bestemming en moet je daar langere tijd verblijven dan maakt de snelheid niet zoveel uit. De lader op mijn werk is voor mij maar 3kW, maar dat is meer dan genoeg om zelfs een lege accu binnen een werkdag te laden.

De BMW i3 en de e-Up hebben een merkbaar kleiner bereik, dat dingen zoals een warmtepomp en snellaad aansluiting een optie zijn op de i3 kan ik ook niet waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

databeestje schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 07:25:
Typisch ICE kachel ontwerp waar je altijd genoeg warmte hebt, maar die luxe heb je niet met een elektromobiel.
Dat komt ook omdat de drieling is gebaseerd op een bestaande benzine Mitsubishi.

Wellicht ook interessant voor jou om dit kanaal in de gaten te houden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:38
databeestje schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:07:
De auto's met het grootste bereik met uitzondering van de Tesla zijn op dit moment de Kia Soul EV (EPA 148km) en de Nissan Leaf 30kWh (EPA 171km). De VW e-Golf heeft een EPA bereik van 83 mijl = 132km.

Zoals hierboven vermeld kan je in principe met een TheNewMotion laadpas (neem het sleutelhanger label!) en een Fastned registratie (App op de telefoon) gebruik maken van de (snel)laders langs de (snel)weg (Chademo/CCS). Koop in ieder geval een auto die een snellaad aansluiting heeft, je slaat jezelf anders voor je hoofd.

Vandaag ging het een stuk beter met de i-Miev naar het werk, 30km gereden, met nog 50km op de range indicator. Zonder kachel e.d. is het bereik 110km, dit zou dus een km of 80 moeten zijn. Let wel, de accu is nagenoeg nieuw.

Mijn bereik is dus grofweg een km of 100, maar met de snelladers is het makkelijk genoeg om in 10-15 minuten genoeg te laden om verder te komen. Je hebt vaak geen 100% accu nodig, maar gewoon genoeg kilometers om tot de bestemming of tot de volgende lader te komen.

Staat er een lader op bestemming en moet je daar langere tijd verblijven dan maakt de snelheid niet zoveel uit. De lader op mijn werk is voor mij maar 3kW, maar dat is meer dan genoeg om zelfs een lege accu binnen een werkdag te laden.

De BMW i3 en de e-Up hebben een merkbaar kleiner bereik, dat dingen zoals een warmtepomp en snellaad aansluiting een optie zijn op de i3 kan ik ook niet waarderen.
Vergeet de Renault Zoe niet, eenzelfde bereik (ongeveer)... Snelladen AC op 43kW of 22kW (afhankelijk van model). AC snelladen in de meeste gevallen met een tarief per kWh (ipv per minuut...) Kan heel wat schelen. Kwartiertje op 43kW laden, levert ongeveer 10kW op, is dus op AC ongeveer 2,50 tot 3 euro, met een tarief van € 0,50 per minuut kom je uit op een prijs van € 7,50 voor dezelfde 10kW ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik twijfel nu een beetje tussen de Leaf en de Zoe. Moet ze allebei maar eens gaan bekijken denk ik.
Voordeel van de Zoë is dat ze een stuk goedkoper zijn, met veel lagere km-stand, maar wel met accu-lease. Dus de afschrijving op de aanschafprijs is wat minder, de maandelijkse kosten zijn wat hoger.

Even hardop denken:

Uitgangspunten:
- Ik ga ca. 24 maanden met deze auto doen, daarna moeten we waarschijnlijk toch groter omdat we hopen op gezinsuitbreiding.
- Ik rijd ca. 8.000 km per jaar.
- Ik wil een auto met snellaadfunctie.
- Bij voorkeur een auto uit 2013, dat is gunstig voor de bijtelling

Ik kan een goede Nissan Leaf kopen met ca. 60k km, voor zo'n €16.500,- (http://ww3.autoscout24.nl/classified/275405290?asrc=st|as)
Ik kan een goede Renauls Zoe kopen met ca. 20k km, voor zo'n €13.500,-
(http://ww3.autoscout24.nl/classified/283280295?asrc=st|as)

Na twee jaar schrijf je zo'n €5k af op de Leaf, en zo'n €4k,- op de Zoe, zou dat kloppen?
De Zoe kost me in 24 maanden ca. 2640,- aan accu-lease (+ accu verzekering)

De Zoe is na twee jaar dus zo'n €1.400,- goedkoper.
De Zoe geeft me meer zekerheid v.w.b. de afschrijving omdat een grote variabele (de kwaliteit van de accu) uitgesloten is.

Qua kosten lijkt een Zoë dus interessanter, zeker omdat ik verwacht deze auto veel meer dan 2 jaar te rijden.

Nu heb ik nog een aantal vragen en hoop dat jullie die een beetje kunnen beantwoorden:
- Ik wil bij voorkeur met een App op de telefoon de kachel alvast aan kunnen zetten en de laadstatus controleren. Moet ik daarvoor nog letten op een bepaalde optie bij de leaf of de zoe. (Z.E. connect?)
- Welke is nou groter en/of praktischer qua zitruimte en bagageruimte, ik kan nergens goede vergelijkingen vinden.
- Heeft dat zonnepaneeltje op de Leaf Tekna uitvoeringen nog nut? Of is het meer een hebbeding?

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 12:10

ktf

RocketKoen schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 00:07:
Maar een bedrijf mag zelf kiezen wanneer ze die afschrijvingen doen.
[...]
Tot die tijd investeer je het meteen en schrijf je die investering fiscaal af (Tesla).
Ik ken de wetgeving in de VS niet, maar in Nederland mag dat dus niet. Je moet altijd in redelijke termijn afschrijven, en daar zijn richtlijnen voor. Als een bedrijf een (vracht)auto koopt bijvoorbeeld, en je schrijft die hetzelfde jaar nog 100% af, dan zal de fiscus dat niet goed vinden. Evengoed met allerhande machinerie. Je mag een bedrijfspand bijvoorbeeld ook niet meer afschrijven dan naar een bepaald percentage (60% ofzo) van de WOZ-waarde.

Maargoed, dat is de situatie in Nederland.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 02:25:
een troll newsstation brengt een bericht in de wereld met dat tesla verlies maakt.(vervolgens er niet direct achter zetten dat ze mega investeringen doen en daardoor rood in de cijfers staan)
Nogmaals: je kunt niet diep in de rode cijfers (=verlies maken) door mega-investeringen te doen. Die hebben namelijk niets met elkaar te maken. Misschien dat dat troll newsstation gewoonweg foutieve informatie levert, maar dat heeft niets te maken met investeringen wel of niet meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 10:31
NovapaX schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:43:
Nu heb ik nog een aantal vragen en hoop dat jullie die een beetje kunnen beantwoorden:
- Ik wil bij voorkeur met een App op de telefoon de kachel alvast aan kunnen zetten en de laadstatus controleren. Moet ik daarvoor nog letten op een bepaalde optie bij de leaf of de zoe. (Z.E. connect?)
- Welke is nou groter en/of praktischer qua zitruimte en bagageruimte, ik kan nergens goede vergelijkingen vinden.
- Heeft dat zonnepaneeltje op de Leaf Tekna uitvoeringen nog nut? Of is het meer een hebbeding?
Dit filmpje is wat voor jou: ANWB Zoe vs Leaf

Daarin noemen ze o.a. dat de Leaf een halve meter groter is, wat je duidelijk merkt in de ruimte in het interieur. Ik heb een paar jaar geleden de Zoe ook eens gereden, en hij voelt ook tijdens het rijden een stuk kleiner aan dan de Leaf.

Als je toch naar een Tekna kijkt, dan hoef je je geen zorgen te maken over de genoemde opties. Als het goed is is cruise control en navigatie ook onderdeel van de oudere Tekna's. Nissan heeft EV Connect, waarmee je inderdaad op afstand controle hebt over laden en climate control. Ook hier geldt dat dat voor Tekna's in ieder geval zo is. De meest basis uitvoering va de Leaf mist volgens mij een boel van die opties.
Overigens heeft de Leaf (Tekna) timer instellingen voor de climate control, dus dat hoef je niet handmatig via de app te doen als je weet wanneer je vertrekt.

Het zonnepaneeltje wordt alleen gebruikt voor de accessoires. Je hebt er niets aan in termen van bereik. Als je daar aan zou gaan rekenen kom je er overigens ook snel op uit dat de bijdrage van zo'n paneel verwaarloosbaar is ten opzichte van het totale vermogen dat je verbruikt (10-20 kW).

Je moet even goed kijken naar de exacte uitvoering/jaartal van de auto die je gaat kiezen, want dat maakt met dit soort auto's best veel uit, omdat de wereld eromheen ook heel snel verandert...

edit puntje: in het filmpje hebben ze het over verminderd bereik bij het gebruik van de verwarming. De Leaf zou minder bereik hebben, en de Zoe niet. Dat is natuurlijk onzin, want energieverbruik is energieverbruik. Het enige verschil is dat Nissan je daarvan op de hoogte stelt, en Renault niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Veneficus op 19-01-2016 11:08 ]

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Merk met mijn Fluence ook dat de kachel het wel op temperatuur krijgt, maar ik voel toch een hinderlijke tocht langs het stuur.
Daardoor lijkt het een stuk kouder in de auto.
Bereik zit nu op 80Km met vooraf opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
@Veneficus
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik dacht dat het formaat dus niet zoveel uitmaakte, nu wordt de keuze alleen maar moeilijker ;)

Ik denk toch dat ik beide eens aan een proefrit moet onderwerpen binnenkort. :)

Voor de Leaf moet het inderdaad een Tekna van de tweede helft van 2013 worden. (die heeft ook een warmtepomp-verwarming voor zover ik kan lezen)
Voor de Zoe kijk ik naar een Intens uit dezelfde periode.

[ Voor 31% gewijzigd door NovapaX op 19-01-2016 11:34 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

NovapaX schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:22:
Ik denk toch dat ik beide eens aan een proefrit moet onderwerpen binnenkort. :)
Dat is inderdaad het beste. Probeer ze een weekend mee te krijgen en zorg dat je thuis 's nachts op kan laden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Van de Nissan dealer die ik gesproken heb was het geen probleem om de Leaf voor een paar dagen mee te krijgen ter evaluatie. Niet alle dealers staan hiervoor open, maar de meesten zullen wel iets in plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
databeestje schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:37:
Van de Nissan dealer die ik gesproken heb was het geen probleem om de Leaf voor een paar dagen mee te krijgen ter evaluatie. Niet alle dealers staan hiervoor open, maar de meesten zullen wel iets in plannen.
Een dag zou al mooi zijn, kan de laadpas van de zaak pakken (van de metsubsidie pff) om het snelladen eens te testen. Die bak kan ik overigens altijd nog gebruiken voor de langere stukken of vakantie. Dan rijd die ouwe maar even wat kleiner... :+
Wat dat betreft heb ik een zeer luxe positie: heb gewoon een gratis backup semi-fossiel tot m'n beschikking wanneer ik maar wil (wel even afspreken natuurlijk) en binnen een paar honderd meter van huis.

[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 19-01-2016 12:12 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
NovapaX schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:11:
[...]

Een dag zou al mooi zijn, kan de laadpas van de zaak pakken (van de metsubsidie pff) om het snelladen eens te testen. Die bak kan ik overigens altijd nog gebruiken voor de langere stukken of vakantie. Dan rijd die ouwe maar even wat kleiner... :+
Wat dat betreft heb ik een zeer luxe positie: heb gewoon een gratis backup semi-fossiel tot m'n beschikking wanneer ik maar wil (wel even afspreken natuurlijk) en binnen een paar honderd meter van huis.
Ik zou voor een aantal dagen gaan, om de praktische haalbaarheid ook te testen. De eerste dag hou je je alleen maar bezig met stoplichtsprintjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
NovapaX schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:43:
Even hardop denken:

Uitgangspunten:
- Ik ga ca. 24 maanden met deze auto doen, daarna moeten we waarschijnlijk toch groter omdat we hopen op gezinsuitbreiding.

Onze Leaf kun je instellen in de auto, maar ook via de app die trouwens nog steeds doorontwikkeld wordt. Zit er standaard op.

Leaf is de grotere van de 2. Wij hebben bewust de Leaf gekocht omdat je een wat hogere zit hebt en zeeën van ruimte. Wij krijgen over 6 mnd ons eerste kindje en auto is echt groot genoeg daarvoor.

Zonnepaneeltje is een hebbedingetje..

Wij hebben de Renault dealer gevraag of we een paar dagen de auto konden proefrijden, dit was geen probleem. Ondertussen hebben we 'm nu zo'n 3 maanden en alweer 10.000 km mee gereden.

Medio 2013 heeft de Leaf een update gekregen waaronder een andere verwarming die veel minder energie verbruikt. Je hebt dus kans dat als je een 2013 Leaf pakt dat het oude type verwarming erin zit. Je kunt het oude model Leaf herkennen aan de kofferbak. Die heeft tussen de veerschotels (net achter de achterbank) een doorlopend hoge bult. Het nieuwe model heeft dat niet (bij de Tekna's zit daar nu een kastje van Bose).

[ Voor 13% gewijzigd door plieshout op 19-01-2016 13:54 ]

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Bedankt voor de tip en het delen van je ervaring!
Ik moet ze inderdaad echt allebei eens bekijken en rijden, want de Leaf van na 2013 is ook tweedehands wel een stuk duurder zeg...

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

NovapaX schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 16:47:
Bedankt voor de tip en het delen van je ervaring!
Ik moet ze inderdaad echt allebei eens bekijken en rijden, want de Leaf van na 2013 is ook tweedehands wel een stuk duurder zeg...
Deze heeft standaard de warmte pomp voor de verwarming, dat scheelt een stuk in het bereik in combinatie met de kachel. Dat is ook iets waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Erasmo schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:12:
[...]

Dat komt ook omdat de drieling is gebaseerd op een bestaande benzine Mitsubishi.

Wellicht ook interessant voor jou om dit kanaal in de gaten te houden:

[video]
Top! Ik heb ook even commentaar achtergelaten op de video. Wel mooi inzichtelijk ook waarom ik koude voeten heb, de vloer blijft letterlijk buitentemperatuur met de kachel in de auto aan.

Ben alleen bang dat de zitting verwarmers van eBay te laat aankomen om daar nog plezier van te hebben :)
Ik ga namelijk 1 van deze pads onder de vloermat monteren zodat de vloer warm is waar de voeten rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Of een stukje schuimisolatie ertussen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Veneficus schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:00:
[...]
Dit filmpje is wat voor jou: ANWB Zoe vs Leaf
[...]
omdat de wereld eromheen ook heel snel verandert...
Leuk filmpje, maar wel summier en gedateerd. In de praktijk is de lader van de Zoe even snel als Chademo en kan er intussen prima thuis in een stopcontact geladen worden.
De Zoe maakt wel een piepgeluid tijdens het laden wat als irritant ervaren kan worden.
De Leaf heeft intussen ook warmtepompverwarming, dus het verschil in features is kleiner geworden. Blijft over de rijbeleving, afwerking en formaat.
Dus moet je een (langere) proefrit maken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

!null schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 19:14:
Of een stukje schuimisolatie ertussen.
Sterker nog, de volledige voetrust is een stuk schuim :)
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/imiev/floormat/IMG_20160119_21899.jpg

Alleen produceert deze geen warmte, en is deze dus net zo koud als de rest van de auto. Ik zal wel even kijken of ik het luchtkanaal om kan buigen van de midden console naar de deur kant. De deuren van de auto zullen kouder zijn dan het midden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Je kan overwegen om de bodemplaat te isoleren met bijv 3-4cm piepschuim. (PIR of PUR, dat hardere gele spul, isoleert nog wat beter.)
Ik weet niet hoeveel het helpt... Warmte stijgt tenslotte op.

De meeste warmte gaat gewoon verloren via de ramen denk ik, daar kun je niets tegen doen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
NovapaX schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:06:
Je kan overwegen om de bodemplaat te isoleren met bijv 3-4cm piepschuim. (PIR of PUR, dat hardere gele spul, isoleert nog wat beter.)
Ik weet niet hoeveel het helpt... Warmte stijgt tenslotte op.

De meeste warmte gaat gewoon verloren via de ramen denk ik, daar kun je niets tegen doen.
jas en handschoentjes aan. verwarming uit ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Proton_ schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 19:18:
[...]

Leuk filmpje, maar wel summier en gedateerd. In de praktijk is de lader van de Zoe even snel als Chademo en kan er intussen prima thuis in een stopcontact geladen worden.
De Zoe maakt wel een piepgeluid tijdens het laden wat als irritant ervaren kan worden.
De Leaf heeft intussen ook warmtepompverwarming, dus het verschil in features is kleiner geworden. Blijft over de rijbeleving, afwerking en formaat.
Dus moet je een (langere) proefrit maken :)
Het filmpje is volgens mij van 2014. Als je op dit moment op zoek bent naar een tweedehands Leaf of Zoe, dan kom je al snel op de 2014 modellen uit. Dan moet je niet niet in de war raken met nieuwere features. Zoals ik ook al zei: goed oppassen met features, want er zit heel veel vooruitgang in elektrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Eens. De beste manier is tijdens een proefrit testen of de auto alles kan wat je wil, dus even langs een snellader en thuis aan het stopcontact. Dan kan je gelijk testen of de kinderwagen/fiets/... past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ze de keuring is goed gegaan *O*

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VKIGJV7.jpg?2

Was de eerste elektrische motor die ze daar ooit hadden dus alle keurmeesters wouden het ding even bekijken :P Tevens was het ook een van de snelste keuringen ooit want stationaire geluidswaardes ed. hoefden niet gemeten te worden, was een kwestie van framenummers vergelijken en door :P

Moest onderweg terug nog wel even bijtanken bij de Ikea:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1BUCdGT.jpg?2

Toen ik vanmorgen vertrok was het -2 dus accucapaciteit was wel wat aan de lage kant. Even een kopje koffie gedronken en wat leds gehaald en weer op weg, kwam thuis met 7%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Erasmo schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:31:
Moest onderweg terug nog wel even bijtanken bij de Ikea:

[afbeelding]

Toen ik vanmorgen vertrok was het -2 dus accucapaciteit was wel wat aan de lage kant. Even een kopje koffie gedronken en wat leds gehaald en weer op weg, kwam thuis met 7%.
Je bent in overtreding! "Uitsluitend elektrische auto's"

*O*

Doe je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10 16:06

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Gefelicitaart!
Betrap me er steeds meer op dat ik "Zero" aan het typen ben in de zoekopdracht balk.
Wie weet, maar dan zal er voor de WAF waarschijnlijk wel eerst 1 de deur uit moeten.

EDIT:
Is hij nu rood of oranje/rood?
databeestje schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:39:
[...]

Je bent in overtreding! "Uitsluitend elektrische auto's"

*O*

Doe je goed.
Prachtige case voor de OVJ/Rechter als je een bekeuring krijgt.
Laten voorkomen, "rechtsongelijkheid" zou dan voor mij het kernwoord zijn.
Met dat woord al eens een seponering gehad in Utrecht voor fout parkeren in de binnenstad (Oude gracht)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 16:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er was toch sowieso wat met motoren en parkeervakken? Iets met je mag niet in het parkeervak parkeren maar op de stoep mag ook niet?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Volgens mij is dit al eens eerder gepost (of heb ik dat zelf gedaan), maar er is real-life data beschikbaar over het bereik van de Leaf (en Ampera) bij verschillende temperaturen.

Afbeeldingslocatie: http://images.thecarconnection.com/lrg/data-from-fleetcarma-on-electric-car-battery-range-variation-with-temperature_100449576_l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Badankt allemaal :)
ollie1965 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:47:
[...]
Gefelicitaart!
Betrap me er steeds meer op dat ik "Zero" aan het typen ben in de zoekopdracht balk.
Wie weet, maar dan zal er voor de WAF waarschijnlijk wel eerst 1 de deur uit moeten.

Is hij nu rood of oranje/rood?

Prachtige case voor de OVJ/Rechter als je een bekeuring krijgt.
Laten voorkomen, "rechtsongelijkheid" zou dan voor mij het kernwoord zijn.
Met dat woord al eens een seponering gehad in Utrecht voor fout parkeren in de binnenstad (Oude gracht)
Haha ik zou dat met alle liefde aanvechten ja :P Hij is echt knaloranje. Ik zou er voor gaan, als je er een uit Duitsland importeert zijn ze zo duur nog niet ;)
Maasluip schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:22:
Er was toch sowieso wat met motoren en parkeervakken? Iets met je mag niet in het parkeervak parkeren maar op de stoep mag ook niet?
Het is een grijs gebied. Meestal wordt het gedoogd als ie niet in de weg staat, de gemiddelde gemeente heeft liever dat er een motor ergens tactisch staat dan dat het nog een bezette parkeerplaats kost.

Op het display kun je trouwens ook het huidige verbruik zien, bij 80 km/h is het 53-58 Wh/km afhankelijk van je houding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vandaag bij de NOS: http://nos.nl/artikel/208...ker-en-halflege-accu.html

Voor veel bestuurders natuurlijk de eerste dagen dat het extra koud is. Dat je stekker vastvriest is natuurlijk wel erg lullig. Ben benieuwd of het vandaag bij Fastned ook drukker was dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Erasmo schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:05:

Voor veel bestuurders natuurlijk de eerste dagen dat het extra koud is. Dat je stekker vastvriest is natuurlijk wel erg lullig. Ben benieuwd of het vandaag bij Fastned ook drukker was dan normaal.
Zoals ik al twitterde, nogal belerende vinger naar E-rijders. Je kan de stekker thuis ook beschermen met zo'n elektrische leidingbeschermer. Tevens zou ik waxine lichtjes uit de auto houden, en een setje alu isodekens paraat houden

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-10 17:30

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb mijn S nu 2,5 jaar en al in de -20C staan laden, nog nooit dit probleem gehad. Wat een onzin weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Maasluip schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:22:
Off topic
Volgens de (lokale) wet mag alleen een 3-wielig (of meer) betaald/zone parkeren in het openbare gebied.
Vervolgens staat er in veel APV's (en dat is dus verschillend per gemeente!) dat er wel motoren (2 wielig) op de stoep mogen staan zolang zij de overige gebruikers hiervan niet hinderen (ruimte forse rolstoel+ 75cm is dan meestal de maat).
Ik kreeg dus een bon terwijl er 2M vrije ruimte was maar in Utrecht was er niet opgenomen in het APV (1992) over parkeren op de stoep. Vervolgens gaf de OVJ aan dat ik op de motorparkeerplaats (de enigste in het betaald gebied) op Vredenburg moest parkeren.
Dat was voor mij vervolgens lachen want ik moest 4 overtredingen (over stoep/fietspad enz) maken om daar te komen. Enfin de seponering was er en de gemeente als wegbeheerder zou ingelicht worden.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

NielsTn schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:07:
[...]

Zoals ik al twitterde, nogal belerende vinger naar E-rijders. Je kan de stekker thuis ook beschermen met zo'n elektrische leidingbeschermer. Tevens zou ik waxine lichtjes uit de auto houden, en een setje alu isodekens paraat houden
En toch zullen er hoopjes mensen vanmorgen bij een laadpaal hebben gestaan waarin de stekker vast zat, voor hetzelfde geld was het hun slot geweest. Ik denk dat veel mensen er gewoon niet stil bij hebben gestaan dat een laadkabel vast kan vriezen, zo vaak vriest het ook niet stevig en helemaal niet aan de kust.

Oh ik kreeg trouwens net een mailtje van Fastned, aankomende maand gratis laden. Hebben meer mensen er een gekregen? De 29ste wordt mijn Chademo ingebouwd als alles volgens de planning verloopt dus hopelijk kan ik nog een graantje meepikken.

[ Voor 3% gewijzigd door Erasmo op 20-01-2016 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Hier geen mail van Fastned, maar ik heb dan ook geen abonnement (doe via de app laden)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Geloof er niks van dat het ding daadwerkelijk is vastgevroren. In Noorwegen rijden hele hordes mensen met Tesla's rond bij -20C, daarvan vriezen de stekkers ook niet vast? Die type2 Mennekes stekkers zijn volgens mij ontworpen (geen bewegende [metalen] delen) om hier prima mee om te gaan.

Wat ik denk: bestuurder heeft auto open gemaakt, is gaan krabben, heeft na 2 tot 5 minuten de stekker eruit willen trekken - maar dat werkt na een seconde of 30 al niet meer, je moet dan opnieuw de auto ontgrendelen (want de stekker zit ook "in" de auto op slot). Ik heb dit zelf ook al eens gehad bij mij GTE - die vergrendeling gaat er best wel snel weer op. Heeft niks met vorst te maken.

Verhaaltje afmaken: hij heeft de auto op slot gedaan en is weer naar binnen gegaan, heeft een verlengsnoer en föhn gehaald, heeft de auto opnieuw opengeklikt met de afstandsbediening en is geen föhnen en eraan gaan sjorren - vervolgens ging hij er wél uit. :+

[ Voor 10% gewijzigd door MrAcid op 20-01-2016 15:51 . Reden: verhaaltje afgemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 01-10 15:25

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik had er maandag last van. Stekker was wat vochtig op zondag vanwege regen en in de nacht had het gevroren. Ik kreeg de stekker er eerst niet uit. Ik dacht dat er iets mis was met het autoslot en stond 5 minuten te rommelen en te vloeken. Toen extra kracht gezet en kwam ie los. Toen voelde ik me vrij dom, dat ik niet aan die mogelijkheid had gedacht.

Dus praktijkcase helaas hier gebeurd. En de range is ook vrij matig op het moment, maar dat kan ook het probleem van de Golf GTE in het algemeen zijn :-(

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Laatst online: 13-09 16:44
MrAcid schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:49:
[...]
Geloof er niks van dat het ding daadwerkelijk is vastgevroren. In Noorwegen rijden hele hordes mensen met Tesla's rond bij -20C, daarvan vriezen de stekkers ook niet vast?
Een verschil met Noorwegen is wel dat het daar langere tijd koud is. De eerste nacht dat het vriest slaat al het vocht uit de lucht neer en moet je krabben, daarna is de lucht kurkdroog. (vandaag de ijskrabber ook niet nodig gehad) Een combinatie van vochtige lucht en kou is dus eigenlijk best zeldzaam.
Daarnaast vind ik dit nieuws van niks, sloten en raamrubbers vriezen ook gewoon vast, maar dat zie je dan weer niet bij de NOS.

Wat betreft verminderd bereik: Een Tesla (zoals in het voorbeeld gebruikt wordt) heeft echt geen halvering van het bereik, eerder 10% minder. Voor EV's zonder warmtepomp/met wat minder geavanceerde warmtehuishouding zou dit nog wel kunnen kloppen, maar bij Tesla zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 01-10 15:25

MrScratch

I am rubber, you are glue

Killing Time schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:24:
[...]
Wat betreft verminderd bereik: Een Tesla (zoals in het voorbeeld gebruikt wordt) heeft echt geen halvering van het bereik, eerder 10% minder. Voor EV's zonder warmtepomp/met wat minder geavanceerde warmtehuishouding zou dit nog wel kunnen kloppen, maar bij Tesla zeker niet.
Je zou hier zeker een punt kunnen hebben. Gisteren reed ik met de airco/clima uit en opeens was mijn range een heel stuk beter. Dat lijkt echt een groot effect te hebben.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 07:09
Mwoah, dat rijbereik kan nogal behoorlijk dalen!
http://ieeexplore.ieee.or...emperature&newsearch=true

Van +23 graden naar -20 graden scheelt ~25% in rijbereik. Als je de verwarming ook nog aanzet gaat dat zelfs dik door de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 17:39

aip

GENETX schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:30:
Mwoah, dat rijbereik kan nogal behoorlijk dalen!
http://ieeexplore.ieee.or...emperature&newsearch=true

Van +23 graden naar -20 graden scheelt ~25% in rijbereik. Als je de verwarming ook nog aanzet gaat dat zelfs dik door de helft.
En dat hangt dus nogal af van welke verwarming. De Zoe heeft een warmtepomp, de GTE (volgens mij) een eenvoudige weerstandsverwarming (gloeispiraal). Dat scheelt alvast een factor 3 ofzo.Ik merk bij onze Zoe op een dag als vandaag bij normaal gebruik een range van 110-115km, van de zomer was dat 135-140. Dat is zeker wel een 15, bijna 20%, maar geen 50%. En nee, ik gebruik dan niet de eco stand, dus de warmtepomp staat te loeien. (Letterlijk, het lawaai dat dat ding onder mijn slaapkamerraam maakt tijdens het ontdooien valt mij niet mee - maar scheelt wel krabben :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-09 08:04
Erasmo schreef op maandag 18 januari 2016 @ 22:39:
Jup dat scheelde toch wel een duizendje of twee. Dat je er dan zo'n hele constructie voor moet opzetten neem ik maar voor lief.
[...]
Als je het niet erg vindt om een model uit 2014 te rijden heb je er al een voor €8.900 en dat is dan met de 11.3kWh accu.
Waar vind je het prijsverschil tussen Nederland en Duitsland? Als ik gewoon (te) simpel op de NL en DE versies van de Zero site kijk zie ik lang geen €2000 verschil. Gewoon DE dealers zelf bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De i-Miev heeft ook een PTC (weerstand) heater, met de -5c en de kachel op max schiet het bereik naar circa 65km, terwijl deze zonder kachel op 110 km staat.

Met de kachel op de hoogste gewone stand maar niet ontdooien scheelt het 10km, en dan kan ik 75km rijden. 2 nokjes onder de hoogste stand is meer dan 80km, primas. De volgende elektrische auto maar kopen met een warmte pomp. :)

Voor mij maakt het bereik niet zo heel veel uit, als je maar 35km hoeft en een laadpunt op het werk hebt is het gewoon ouderwets kachel aan en knorren met het hok. Soms vergeet je even dat je in een elektrische auto rijdt.

Vandaag de moeders opgestuurd naar Spanje voor 3 maanden, dus met de Swift naar schiphol op en neer, pff, even wennen hoor. Ineens hoor ik bijgeluiden in alles. Dat wegrijden vanuit z'n 1 komt ineens erg spartaans over, daarna gaat het wel weer met schakelen. Kan niet wachten tot ik de trip heen en terug elektrisch kan maken.
Snow_King schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:26:
[...]

Ik heb mijn S nu 2,5 jaar en al in de -20C staan laden, nog nooit dit probleem gehad. Wat een onzin weer.
Bij mijn stekker was er vocht van gedooide sneeuw tussen het rubber van de knop van mijn J1772 stekker gekomen waardoor het lastig was deze in te drukken voor het ontgrendelen, iets harder de knop induwen was genoeg en toen kwam deze uit de houder. (hij zat nog niet eens in de auto).

[ Voor 21% gewijzigd door databeestje op 20-01-2016 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-10 17:30

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 18:38:

Bij mijn stekker was er vocht van gedooide sneeuw tussen het rubber van de knop van mijn J1772 stekker gekomen waardoor het lastig was deze in te drukken voor het ontgrendelen, iets harder de knop induwen was genoeg en toen kwam deze uit de houder. (hij zat nog niet eens in de auto).
Ah ja, J1772, maar dat is geen Type 2 :)

Type 2 is wel een iets mooiere stekker wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

Mijn LEAF moet weer een beurt dus heb alvast eens gevraagd wat het moet kosten om het accupakket te laten vervangen (hoeft waarschijnlijk pas over 1-2 jaar). Blijkt dat het 30kWh pakket niet past in mijn 2011 versie (ondanks dat hij precies dezelfde maat heeft :( ), jammer maar helaas. Afhankelijk van de prijs en het moment dan toch maar eens nadenken of ik niet wil upgraden in plaats van vervangen...

[ Voor 6% gewijzigd door Shapeshifter op 20-01-2016 20:02 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
De accu kopen (bij aankoop van een leaf) kost je €5900. Dus ik neem aan dat een replacement ook zo rond die prijs is.
Maar leasen is €79/maand. Dus ik neem aan dat nissan zelf rekent op een levensduur van 7 jaar of meer.

Misschien dat de prijs wat lager ligt als ze restwaarde over de oude accu meerekenen. De grondstoffen zijn namelijk prima recyclebaar en erg kostbaar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Snow_King schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:05:
[...]
Ah ja, J1772, maar dat is geen Type 2 :)

Type 2 is wel een iets mooiere stekker wat dat betreft.
Ach het werkt, al is het verwarmen van een stekker makkelijker dan de vergrendeling in de type 2 socket.

Wat ik overigens begreep van het GTE verhaal is dat vocht in de stekker bevroor en de vergrendeling blokkeerde. Dat is dan weer een lastig verhaal.
Shapeshifter schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:01:
Mijn LEAF moet weer een beurt dus heb alvast eens gevraagd wat het moet kosten om het accupakket te laten vervangen (hoeft waarschijnlijk pas over 1-2 jaar). Blijkt dat het 30kWh pakket niet past in mijn 2011 versie (ondanks dat hij precies dezelfde maat heeft :( ), jammer maar helaas. Afhankelijk van de prijs en het moment dan toch maar eens nadenken of ik niet wil upgraden in plaats van vervangen...
Zover we weten is het nieuwe pakket niet compatibel met de management unit van de oudere Leaf. Wellicht dat ze over zijn gestapt op een langere string, maar dan nog, een BMS is opnieuw te programmeren. Tenzij de het BMS maar tot 96S gaat en de nieuwe 30kWh accu 102S is of iets dergelijks, dan begrijp ik het wel. Al zou je dan het BMS vervangen voor een nieuwe, dan zal je zien dat die dan weer niet met de oude management unit "praat".

IMHO moet het BMS gewoon de accu "module" in waarbij deze gewoon aan de auto aangeeft wat het is en wat deze ervan kan verwachten (categorie Chademo). Verder zou de auto management unit zich niet met de accu moeten bemoeien tenzij deze zegt, ok, waarschuwing of stop.

Af en toe krijg ik nog het idee dat er net iets teveel maatwerk van het e.e.a. is gemaakt. Aan de andere kant, met de benzine auto's werd dit ook nooit verlangd, dus ergens begrijp ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-10 13:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Shapeshifter schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:01:
Dit artikel kwam ik laatst tegen
https://transportevolved....-with-older-nissan-leafs/

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ah, juist ja, de nieuwe accu bestaat uit minder modules (24) dan de oude (48), dus als ze een canbus naar canbus filter/switch ertussen zetten zouden ze deze informatie toch aan de auto aan kunnen bieden alsof het een 48 modules systeem is.

Je kan het wel oplossen, maar dan moet je het natuurlijk wel willen. Theoretisch is dit haalbaar met een microcontroller met 2 seperate canbussen die de nodig informatie tussen de 2 systemen uitwisselt. Wellicht dat ze op een later moment een vergelijkbaar systeem zullen realiseren als ze denken dat er een markt voor is.

Wat ik een andere youtube video gezien heb van een 2011 Leaf in Amerika waar de accu van vervangen werd is de HVDC connector van het pack ook anders dan het oorspronkelijke model en was er het nodige modificatie werk aan de auto voor nodig. Dit komt dan ook bovenop een eventuele "vertaal" unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier een duitse vergelijking van de reikwijdte van verschillende elektrische auto's:

De tweede meting is de praktijkmeting, van 100% volgeladen tot stilstand met kouder weer en overdag, zonder verwarming en zonder licht aan.

- Mercedes B ed: 200/155 km. Batterie 28 kWh. Ladezeit 2:11 Std für 80 % bei 6,7 kW Wechselstrom
- Renault Zoe Z.E.: 225/131 km. Batterie 22 kWh. Ladezeit 1:00 Std. für 80 % bei 22 kW Wechselstrom
- Kia Soul EV: 212/154 km. Batterie 27 kWh. Ladezeit 38 min für 80 % bei 50 kW Gleichstrom
- VW Golf E: 190/134 km. Batterie 24,2 kWh. Ladezeit 33 min für 80 % bei 40 kW Gleichstrom
- Nissan Leaf: 199/128 km. Batterie 24 kWh. Ladezeit 28 min auf 80 % bei 50 kW Gleichstrom
- BMW i3: 190/125 km. Batterie 18,8 kWh. Ladezeit 29 min auf 80 % bei 50 kW Gleichstrom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
ZuinigeRijder schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:33:
Hier een duitse vergelijking van de reikwijdte van verschillende elektrische auto's:

De tweede meting is de praktijkmeting, van 100% volgeladen tot stilstand met kouder weer en overdag, zonder verwarming en zonder licht aan.

- Mercedes B ed: 200/155 km. Batterie 28 kWh. Ladezeit 2:11 Std für 80 % bei 6,7 kW Wechselstrom
- Renault Zoe Z.E.: 225/131 km. Batterie 22 kWh. Ladezeit 1:00 Std. für 80 % bei 22 kW Wechselstrom
- Kia Soul EV: 212/154 km. Batterie 27 kWh. Ladezeit 38 min für 80 % bei 50 kW Gleichstrom
- VW Golf E: 190/134 km. Batterie 24,2 kWh. Ladezeit 33 min für 80 % bei 40 kW Gleichstrom
- Nissan Leaf: 199/128 km. Batterie 24 kWh. Ladezeit 28 min auf 80 % bei 50 kW Gleichstrom
- BMW i3: 190/125 km. Batterie 18,8 kWh. Ladezeit 29 min auf 80 % bei 50 kW Gleichstrom
Mooie vergelijking!

Bedankt iedereen voor de antwoorden over de laadpalen overigens (boven). Nu rest mij alleen nog de vraag in hoeverre men in de praktijk worstelt met de actieradius? Hebben de EV rijders hier het onderschat? Is het een blok aan je been? Of valt het allemaal wel mee en is het bangmakerij van de onwetende (fossielrijdende) medemens?

Ik wil de auto namelijk zakelijk gaan rijden. Verreweg het meeste zal zijn woon-werk verkeer en ritjes naar draaidagen en klanten, etc. Allemaal makkelijk binnen de 100km. Maar een enkele keer rijd ik toch wel 200 of 300km op een dag en zal ik dus met een EV moeten vertrouwen op het Fastned netwerk van snelladers. Het lijkt mij nu een kwestie van rekening mee houden en tijd voor inplannen - ik zou het er graag voor over hebben. Maar zie ik het dan door een roze bril? Als jullie 100% eerlijk zijn, wat is jullie mening daarover?

Overigens is m'n grootste favoriet nog steeds wel de eGolf, vanwege het zakelijke uiterlijk - niet te opvallend. Maar als ik ook naar de portemonnee en actieradius kijk zijn een Soul EV of Leaf ook goede alternatieven. Twijfel twijfel. Toch maar eens in allemaal een proefrit maken :D

[ Voor 0% gewijzigd door BezurK op 21-01-2016 07:42 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

BezurK schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 07:42:
[...]

Mooie vergelijking!

Bedankt iedereen voor de antwoorden over de laadpalen overigens (boven). Nu rest mij alleen nog de vraag in hoeverre men in de praktijk worstelt met de actieradius? Hebben de EV rijders hier het onderschat? Is het een blok aan je been? Of valt het allemaal wel mee en is het bangmakerij van de onwetende (fossielrijdende) medemens?
Het is een beperking waar je rekening mee moet houden, als je dat doet is het best wel mogelijk om ergens te komen ;)

Mijn woon werk verkeer valt prima binnen de 80km bij koud weer met de kachel aan, en het moet gek lopen wil je niet ergens een stekker vinden.
Ik wil de auto namelijk zakelijk gaan rijden. Verreweg het meeste zal zijn woon-werk verkeer en ritjes naar draaidagen en klanten, etc. Allemaal makkelijk binnen de 100km. Maar een enkele keer rijd ik toch wel 200 of 300km op een dag en zal ik dus met een EV moeten vertrouwen op het Fastned netwerk van snelladers. Het lijkt mij nu een kwestie van rekening mee houden en tijd voor inplannen - ik zou het er graag voor over hebben. Maar zie ik het dan door een roze bril? Als jullie 100% eerlijk zijn, wat is jullie mening daarover?
Zover ik zie hebben alle Fastned station meer dan 1 lader staan, het lijkt me sterk dat je er 1 tegenkomt waar alle laders buiten werking zijn. De grote stroomstoring van 2015 buiten beschouwing gelaten, als heel Noord Holland zonder stroom zit kom je nergens.
Overigens is m'n grootste favoriet nog steeds wel de eGolf, vanwege het zakelijke uiterlijk - niet te opvallend. Maar als ik ook naar de portemonnee en actieradius kijk zijn een Soul EV of Leaf ook goede alternatieven. Twijfel twijfel. Toch maar eens in allemaal een proefrit maken :D
Ik laat dit maar even hier achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
[...]

Ik heb mijn Leaf (2015, 24 kWh) sinds november. Ik woon in Groningen en de langste afstand die ik in één keer rij is naar mijn ouders vlakbij Sneek (~80 km). Ik gebruik 'm normaal voor woon-werk verkeer naar Drachten, waar ik een eigen laadpaal heb.

Alles bij elkaar is het belangrijkste punt tijd. Het is vaak niet de vraag of je een afstand gaat halen (dat kun je al snel behoorlijk goed inschatten), maar hoe lang je er over wilt gaan doen en of je het dan ook nog haalt. Omdat je bereik hard inzakt met snelheid is het een trade-off: als je hard rijdt moet je eerder aan de lader; dus als je een lange afstand rijdt is het vaak om het even of je rustig aan rijdt (misschien zelfs over binnenwegen) en dan in één keer doorrijdt, of dat je harder over de snelweg rijdt, maar vervolgens wel ergens een half uur aan de snellader moet. Beide opties duren langer dan met een stinkbak met 130 over de snelweg te rijden, dus daar moet je rekening mee houden.
Op kortere afstanden is het meer afhankelijk van de exacte afstand en de tijd die je doorbrengt op je bestemming. Als je niet in één keer heen en weer kunt moet je tijd rekenen voor het laden op je bestemming. Dan kan het vaak uit om toch onderweg een snellader te pakken in plaats van ter plekke aan een trage lader te zitten.

Specifiek voor jou: als je op één dag niet meer dan 100 km rijdt, dan haal je dat makkelijk. Met 200-300 km op een dag moet je wel gaan plannen. Maar dan nog, je zult dan waarschijnlijk 3x een half uur moeten laden aan een snellader (tot 80%), wat op een volledige dag niet noodzakelijk een ramp is.

Over welke regio hebben we het hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
[...]

Mooie vergelijking!

Om heel eerlijk te zijn:
Ik zag destijds het rijbereik erg negatief in, ondanks dat toch gekozen voor een Renault Zoe. Uiteindelijke conclusie: Rijbereik is geen probleem. Voor mij (ongeveer 17.000 km per jaar) slechts 1 a 2 keer per maand even een kwestie van plannen/vantevoren kijken, waar ga ik heen en waar kan ik laden? Mijn tip kies een auto die ook kan semi-snelladen. Zoals bijvoorbeeld de renault Zoe op 11kW (3fase). Steeds meer laadpalen bieden die mogelijkheid en dan ga je ergens heen. Zet je auto aan de laadpaal, hebt een afspraak van bijvoorbeeld een uurtje en je auto is weer helemaal vol. Heb je geen centje pijn.
Zie ergens in deze thread een beschrijving van een trip van afgelopen week door 'heel' Nederland van ongeveer 400 km, niks aan het handje.

Wat betreft het begrip tijd:
Waar ik heel bang voor was was het volgende: Ik reed altijd op de linkerbaan, iets harder dan de max snelheid en was dus bang dat ik dat zou gaan missen. Hoe verkeerd gedacht. Ik rij nu op de snelweg rond de 110 km/u heerlijk relaxed, met die snelheid ook nog een redelijk rijbereik en het verschil in reistijd? Een paar minuten over (hele) grote afstanden, maar ik kom wel uitgerust aan :)
(voor een indicatie: afgelopen weekend gaf mijn navigatie aan dat ik nog 90 km moest rijden (grotendeels snelweg) en dat dat ongeveer een uur zou duren. Ik heb een rustige snelheid aangehouden en was 4 hele minuten later thuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 23:27
Ik ben momenteel ook in de markt en vind de range ook nog wel 'een dingetje'. Wat is jerange met een Zoe als je 110km/u rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
OllieMongollie schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:34:
Ik ben momenteel ook in de markt en vind de range ook nog wel 'een dingetje'. Wat is jerange met een Zoe als je 110km/u rijdt?
Ga maar uit van ongeveer 100 km, afhankelijk van de weersomstandigheden. In de praktijk valt het waarschijnlijk iets hoger uit, omdat je vaak het eerste en laatste deel van de reis niet op de snelweg zit, en dat scheelt enorm (factor 2-3 in verbruik). Dus de overgebleven range op het moment dat je van de snelweg gaat zie je waarschijnlijk nog steeds staan wanneer je op je bestemming aankomt, omdat die laatste kilometers veel zuiniger gereden worden, en de GOM dat compenseert.

(ik heb een Leaf, geen Zoe, maar op basis van de capaciteit van de accu's zou dit ongeveer moeten kloppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
OllieMongollie schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:34:
In de lente-zomer-herfst ruim boven de 100km, zo rond de 115-120 km. Verbruik volgens het display als ik 110km rij is 21-22 kW. Theoretisch is dat dus 1 uur vol te houden en daarmee kom je dus op 110 km uit.
Maar omdat je ook naar de snelweg toe moet rijden etc kom je dus daar bovenuit (en op sommige snelwegen mag je niet harder dan 100 ;) )
Maar tenzij je dagelijks meer dan honderd kilometer enkele reis moet rijden is het bereik totaal geen issue. Die "ene" keer dat je dan een keer onderweg moet snelladen danwel laden op bestemming is dan echt geen probleem.
Wij hebben hier thuis nog een diesel staan. Als het niet zo was dat we allebei een auto nodig hebben voor ons werk, denk ik dat de diesel ongebruikt zou blijven. (Als er op termijn (jaar of 3?) een vervanging gezocht moet worden voor de diesel denk ik dat het een FEV wordt, mits op dat moment er natuurlijk mooi geprijsde tweedehands exemplaren te koop zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Gisteren is het 50e Fastned station officieel geopend. Helaas maakt Fastned niet meer publiekelijk bekend waar ze de volgende gaan bouwen (iets met obstructie door andere partijen). Is iemand al ergens opgevallen dat men begonnen is met preparaties voor een volgend station? Dat moet namelijk nogal opvallen, en de geplande locaties hebben ze wel gewoon op de website staan.
Ik hoop dat ze snel meer op de A7 tussen Groningen en Sneek gaan bouwen, maar daar zijn ze in ieder geval nog niet begonnen (daar komt er volgens de planning nog één aan de andere kant bij Mienscheer en aan weerszijden bij de Vonken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zou je dat met bouwvergunningen niet kunnen uitvinden? Laatst zag ik dat op de A18 wel wat bomen waren gekapt op de rustplaats aldaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Erasmo schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 14:43:
Zou je dat met bouwvergunningen niet kunnen uitvinden? Laatst zag ik dat op de A18 wel wat bomen waren gekapt op de rustplaats aldaar.
Exact dit soort observaties zijn dus nuttig 8)
Alleen staat er maar 1 station op de A18 in hun planning, en die staat als het goed is al bij Geulenkamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Veneficus schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 14:53:
[...]

Exact dit soort observaties zijn dus nuttig 8)
Alleen staat er maar 1 station op de A18 in hun planning, en die staat als het goed is al bij Geulenkamp?
Ja het is een van de eerste stations, al gebouwd voor 2015. Ook staat het icoontje op de planningskaart aan de andere kant van de snelweg dan waar nu al een station staat?

Ik wil opzich wel de vergunningen checken of Fastned daar ook een vergunning heeft maar dan moet ik wel even zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
databeestje schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 07:51:
[...]

Het is een beperking waar je rekening mee moet houden, als je dat doet is het best wel mogelijk om ergens te komen ;)

Mijn woon werk verkeer valt prima binnen de 80km bij koud weer met de kachel aan, en het moet gek lopen wil je niet ergens een stekker vinden.

[...]

Zover ik zie hebben alle Fastned station meer dan 1 lader staan, het lijkt me sterk dat je er 1 tegenkomt waar alle laders buiten werking zijn. De grote stroomstoring van 2015 buiten beschouwing gelaten, als heel Noord Holland zonder stroom zit kom je nergens.

[...]

Ik laat dit maar even hier achter.
[video]
Dat ik ergens strand maak ik mij ook niet zo'n zorgen over, laders genoeg idd. Ik zou mij meer zorgen maken over de ergernis die ontstaat als je bijvoorbeeld haast hebt, te laat bent, wat dan ook en dan tóch ook nog moet omrijden om een half uur aan de lader te gaan omdat je anders überhaupt niet thuis komt. Dat lijkt me op den duur toch wel irritant. Maar ja, hoe vaak komt dat voor? Zeker nu Fastned keihard bezig is met meer en meer stations door het hele land. Lijkt me? Maar ik ben dus vooral benieuwd naar eerlijke meningen van ervaringsdeskundigen.

Dankjewel voor het filmpje! Klinkt als een no-brainer als ik hem moet geloven. Prima wagen. Maar dat uiterlijk kan ik toch nog steeds niet helemaal aan wennen. Het is toch een beetje een bejaardenmobiel. Maar dat zal vast aan mij liggen :X
Veneficus schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 09:12:
[...]

Ik heb mijn Leaf (2015, 24 kWh) sinds november. Ik woon in Groningen en de langste afstand die ik in één keer rij is naar mijn ouders vlakbij Sneek (~80 km). Ik gebruik 'm normaal voor woon-werk verkeer naar Drachten, waar ik een eigen laadpaal heb.

Alles bij elkaar is het belangrijkste punt tijd. Het is vaak niet de vraag of je een afstand gaat halen (dat kun je al snel behoorlijk goed inschatten), maar hoe lang je er over wilt gaan doen en of je het dan ook nog haalt. Omdat je bereik hard inzakt met snelheid is het een trade-off: als je hard rijdt moet je eerder aan de lader; dus als je een lange afstand rijdt is het vaak om het even of je rustig aan rijdt (misschien zelfs over binnenwegen) en dan in één keer doorrijdt, of dat je harder over de snelweg rijdt, maar vervolgens wel ergens een half uur aan de snellader moet. Beide opties duren langer dan met een stinkbak met 130 over de snelweg te rijden, dus daar moet je rekening mee houden.
Op kortere afstanden is het meer afhankelijk van de exacte afstand en de tijd die je doorbrengt op je bestemming. Als je niet in één keer heen en weer kunt moet je tijd rekenen voor het laden op je bestemming. Dan kan het vaak uit om toch onderweg een snellader te pakken in plaats van ter plekke aan een trage lader te zitten.

Specifiek voor jou: als je op één dag niet meer dan 100 km rijdt, dan haal je dat makkelijk. Met 200-300 km op een dag moet je wel gaan plannen. Maar dan nog, je zult dan waarschijnlijk 3x een half uur moeten laden aan een snellader (tot 80%), wat op een volledige dag niet noodzakelijk een ramp is.

Over welke regio hebben we het hier?
Dankje voor de reactie! We hebben het hier over regio Amersfoort. Ik woon in Nijkerk, heb een kantoor in Hoevelaken (7km verderop) en mijn klanten zitten voornamelijk in de randstad. Veel Amsterdam, Hilversum, etc. Maar voor opnames moet ik soms het hele land door. Van Limburg tot Groningen. Voor zulke dagen lijkt een EV me toch wel een offer. Ik vind het een behoorlijk dilemma of ik dat ervoor over ga hebben. Want ik wil het oprecht heel graag... En uiteindelijk heb ik 1 of 2 keer per maand hooguit zo'n grote afstand te overbruggen. Dus ja... Moeilijk!
BB-One schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 09:38:
[...]

Om heel eerlijk te zijn:
Ik zag destijds het rijbereik erg negatief in, ondanks dat toch gekozen voor een Renault Zoe. Uiteindelijke conclusie: Rijbereik is geen probleem. Voor mij (ongeveer 17.000 km per jaar) slechts 1 a 2 keer per maand even een kwestie van plannen/vantevoren kijken, waar ga ik heen en waar kan ik laden? Mijn tip kies een auto die ook kan semi-snelladen. Zoals bijvoorbeeld de renault Zoe op 11kW (3fase). Steeds meer laadpalen bieden die mogelijkheid en dan ga je ergens heen. Zet je auto aan de laadpaal, hebt een afspraak van bijvoorbeeld een uurtje en je auto is weer helemaal vol. Heb je geen centje pijn.
Zie ergens in deze thread een beschrijving van een trip van afgelopen week door 'heel' Nederland van ongeveer 400 km, niks aan het handje.

Wat betreft het begrip tijd:
Waar ik heel bang voor was was het volgende: Ik reed altijd op de linkerbaan, iets harder dan de max snelheid en was dus bang dat ik dat zou gaan missen. Hoe verkeerd gedacht. Ik rij nu op de snelweg rond de 110 km/u heerlijk relaxed, met die snelheid ook nog een redelijk rijbereik en het verschil in reistijd? Een paar minuten over (hele) grote afstanden, maar ik kom wel uitgerust aan :)
(voor een indicatie: afgelopen weekend gaf mijn navigatie aan dat ik nog 90 km moest rijden (grotendeels snelweg) en dat dat ongeveer een uur zou duren. Ik heb een rustige snelheid aangehouden en was 4 hele minuten later thuis...
Super! Goed om te horen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Erasmo schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:02:
[...]

Ja het is een van de eerste stations, al gebouwd voor 2015. Ook staat het icoontje op de planningskaart aan de andere kant van de snelweg dan waar nu al een station staat?

Ik wil opzich wel de vergunningen checken of Fastned daar ook een vergunning heeft maar dan moet ik wel even zoeken...
Ik zie geen dubbel icoontje op hun planningkaart? Als er aan weerszijden van de weg een station komt staat dat op andere plekken duidelijk aangegeven. Meer is natuurlijk altijd beter, maar het zou me wel verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
BezurK schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:04:
[...]

Dankje voor de reactie! We hebben het hier over regio Amersfoort. Ik woon in Nijkerk, heb een kantoor in Hoevelaken (7km verderop) en mijn klanten zitten voornamelijk in de randstad. Veel Amsterdam, Hilversum, etc. Maar voor opnames moet ik soms het hele land door. Van Limburg tot Groningen. Voor zulke dagen lijkt een EV me toch wel een offer. Ik vind het een behoorlijk dilemma of ik dat ervoor over ga hebben. Want ik wil het oprecht heel graag... En uiteindelijk heb ik 1 of 2 keer per maand hooguit zo'n grote afstand te overbruggen. Dus ja... Moeilijk!
You're welcome.

Heb je een eigen bedrijf? Zo ja, dan zou je je accountant eens moeten vragen of je niet heel gunstig een Tesla kunt fixen. Onze huisfotograaf heeft dat ook gedaan, en dat kostte hem (zijn bedrijf) netto maar 30% van de cataloguswaarde.

Maar als we het over "normale" scenarios hebben: als het 1 of 2 keer per maand gaat over een lange afstand, die je van tevoren weet, is het dan niet een optie om op die dagen een roetbak te huren bij Bo-Rent of zo? De huur van een paar tientjes op zo'n dag bespaar je dik op de brandstof voor je EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Veneficus schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:14:
[...]

You're welcome.

Heb je een eigen bedrijf? Zo ja, dan zou je je accountant eens moeten vragen of je niet heel gunstig een Tesla kunt fixen. Onze huisfotograaf heeft dat ook gedaan, en dat kostte hem (zijn bedrijf) netto maar 30% van de cataloguswaarde.

Maar als we het over "normale" scenarios hebben: als het 1 of 2 keer per maand gaat over een lange afstand, die je van tevoren weet, is het dan niet een optie om op die dagen een roetbak te huren bij Bo-Rent of zo? De huur van een paar tientjes op zo'n dag bespaar je dik op de brandstof voor je EV.
Was een Tesla voor sommige bedrijfjes niet een tijdje goedkoper dan een Golf? Dan is het wel een no-brainer natuurlijk :P
Veneficus schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:07:
[...]

Ik zie geen dubbel icoontje op hun planningkaart? Als er aan weerszijden van de weg een station komt staat dat op andere plekken duidelijk aangegeven. Meer is natuurlijk altijd beter, maar het zou me wel verbazen.
Ik ook niet maar dat station stond ook niet op de kaart terwijl het al eerder dan 2015 gerealiseerd was. En dan nog staat het huidige station aan de andere kant dan het icoontje op de kaart.

Edit: Ik heb even gezocht en het lijkt erop dat Fastned ook de vergunning heeft voor Stille Wald langs de A18.

[ Voor 6% gewijzigd door Erasmo op 21-01-2016 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Erasmo schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:16:
[...]

Edit: Ik heb even gezocht en het lijkt erop dat Fastned ook de vergunning heeft voor Stille Wald langs de A18.
Op de voorpagina van dat rapport staat wel degelijk een dubbele aanduiding op de A18.

Een snelle blik op het planningsplaatje en voorpagina laat aardig wat verschillen zien, ook duidelijk rond Groningen

edit: op die voorpagina staan er zo'n 150-160, wat al veel meer is dan de 130 op het planningsplaatje. Ze gaan ze dus niet op die volgorde daadwerkelijk plaatsen.

Overigens zag ik in het filmpje van opening van de 50e dat de nieuwe stations een bord hebben met lampjes die aangeven welke actief zijn? Heeft iemand daar een foto van? Ik weet wel dat andere stations ook een kaart hebben met ofwel de huidige locaties, of de planning, maar ik had er nog geen één met lampjes gezien.

[ Voor 9% gewijzigd door Veneficus op 21-01-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Veneficus schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:14:
[...]

You're welcome.

Ja, klopt, ik heb een eigen bedrijf. Maar zo'n beetje met een jaaromzet twv basis uitvoering Tesla - dus dat zit er voorlopig nog niet echt in ;) Denk ik.

Wat ik in ieder geval van mijn accountant begreep is het voordeel op een EV: geen BPM, 36% milieu investeringsaftrek en geen MRB. Daar bovenop als rijder natuurlijk slechts 4% bijtelling. Maar dan nog weegt de aanschaf wel mee. Een auto van €80.000 is wel wat anders dan €40.000; ongeacht die 36% extra aftrek die je kunt genieten. Oh, en geen BTW natuurlijk maar dat geldt voor alle zakelijke auto's, met of zonder ICE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
Inderdaad leuk, die fiscale regelingen, maar je moet het ding uiteindelijk nog wel betalen... :D
Het volledige aankoopbedrag moet gewoon aan de dealer overgemaakt worden. (zij het in termijnen via een financial lease constructie of gewoon direct.)

Het idiote van die MIA/VAMIL en de EIA is dat het bedrijfsmiddel nieuw moet zijn, dus als je verstandig en bewust een tweedehands auto koopt heb je er niets aan. Lekker duurzaamheid blijven stimuleren hoor, ze leren het vast wel een keer.... :S

[ Voor 18% gewijzigd door NovapaX op 21-01-2016 16:49 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
NovapaX schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:46:
Het idiote van die MIA/VAMIL en de EIA is dat het bedrijfsmiddel nieuw moet zijn, dus als je verstandig en bewust een tweedehands auto koopt heb je er niets aan. Lekker duurzaamheid blijven stimuleren hoor, ze leren het vast wel een keer.... :S
Een 2e hands EV stimuleert ook niet echt he. Want er komt geen EV voor bij op de weg.
Het zou wel een prijsdrukkend effect moeten hebben op de waarde van een 2e hands auto.
Als een normale auto van €100.000 na x jaar nog €50.000 waard is. Is een vergelijkbare auto waar €25.000 subsidie op zat, na diezelfde periode nog maar €37.500 waard.

Wat ik wel krom vind is dat bedrijven die subsidies kunnen krijgen, maar als je hem particulier wilt kopen heb je pech gehad.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

RocketKoen schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 17:11:
[...]

Een 2e hands EV stimuleert ook niet echt he. Want er komt geen EV voor bij op de weg.
Het zou wel een prijsdrukkend effect moeten hebben op de waarde van een 2e hands auto.
Als een normale auto van €100.000 na x jaar nog €50.000 waard is. Is een vergelijkbare auto waar €25.000 subsidie op zat, na diezelfde periode nog maar €37.500 waard.

Wat ik wel krom vind is dat bedrijven die subsidies kunnen krijgen, maar als je hem particulier wilt kopen heb je pech gehad.
Het is natuurlijk wel subsidie in de vorm van belastingaftrek, je trekt het van de winst af waardoor je er niet over hoeft af te dragen. Dat maakt het ook een stuk minder doorzichtig. Het is natuurlijk wel een manier om deze auto's op de 2e hands markt te krijgen.

Nu maar hopen dat de verkoop van volledig elektrische (lease) markt in 2017 echter harder gaat door het grotere verschil met de rest. Dat is nodig voor mijn volgende >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
databeestje schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 17:56:
[...]

Het is natuurlijk wel subsidie in de vorm van belastingaftrek, je trekt het van de winst af waardoor je er niet over hoeft af te dragen. Dat maakt het ook een stuk minder doorzichtig. Het is natuurlijk wel een manier om deze auto's op de 2e hands markt te krijgen.

Nu maar hopen dat de verkoop van volledig elektrische (lease) markt in 2017 echter harder gaat door het grotere verschil met de rest. Dat is nodig voor mijn volgende >:)
Nou ja, ik wil de aanschaf van mijn auto ook wel van de inkomstenbelasting aftrekken als dat zou mogen :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
RocketKoen schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 18:05:
[...]

Nou ja, ik wil de aanschaf van mijn auto ook wel van de inkomstenbelasting aftrekken als dat zou mogen :P
Ik ben het met je eens dat het onderscheid inderdaad vrij oneerlijk is. Voor de ondernemer of werknemer (auto van de zaak) zijn de voordelen veel groter. Als consument heb je alleen maar te maken met een (relatief) heel dure auto die goedkoop is qua MRB en brandstof. Alsnog een goede deal, maar inderdaad verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
Regelgeving aangaande in aanmerking komen voor de MIA bij een EV: auto moet nieuw geleverd worden. Indien de auto niet nieuw is (b.v. ex-demo) mag de auto maximaal 6 maanden oud zijn met onbeperkt aantal km's OF ouder dan 6 maanden en maximaal 6.000 km op de teller hebben.

Dus vind je b.v. een leaf van 1 jaar oud met 5.750 km op de teller dan kom je nog in aanmerking voor de MIA.

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
In deze video wordt gesproken over problemen bij het laden. Je plugt je auto in, volgende ochtend blijkt hij niet opgeladen door een foutmelding en gestopte laad-actie. Volgens de reviewer een probleem met de laadpalen. Nu is deze video alweer ruim 2 jaar oud - is dit nog steeds een probleem?

YouTube: Welkom duurtest - Renault Zoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Erasmo schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:16:
[...]
Was een Tesla voor sommige bedrijfjes niet een tijdje goedkoper dan een Golf? Dan is het wel een no-brainer natuurlijk :P
Ja, er is heel veel mogelijk zoek en gij zult vinden (of je jezelf laat adviseren en ja dat kost soms wat geld) maar een klein voorbeeld energie investerings aftrek, kleinschaligen investerings aftrek (EIA en KIA).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

BezurK schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:15:
In deze video wordt gesproken over problemen bij het laden. Je plugt je auto in, volgende ochtend blijkt hij niet opgeladen door een foutmelding en gestopte laad-actie. Volgens de reviewer een probleem met de laadpalen. Nu is deze video alweer ruim 2 jaar oud - is dit nog steeds een probleem?

YouTube: Welkom duurtest - Renault Zoe
Dit is onze Zoe, de 4-KLL-42. Hebben wij na de autoweek test gekocht.

En nee. Deze journalist moet zich een beetje schamen, want zijn vooringenomenheid is toch echt wel stuitend. En ter illustratie: ik ben (wij zijn, de baas meegerekend) bepaald niet ICE schuw. We hebben een Zoe, een V60D6, een BMW 525TDS (Uit de voorloopserie, met M5 koeling etc. uit 1991 - ja, dat klopt, toen werden ze nog niet aan consumenten geleverd), een DS21 uit 1973 en een B11L Traction. Dus het is bepaald niet zo dat wij geen autoliefhebbers zijn.

Maar deze man heeft gewoon geen open vizier, om met Koos Spee te spreken.

Dat laat onverlet dat de chameleon-lader en de initiële laadinfrastructuur geen vriendjes waren, maar tegenwoordig hebben wij geen problemen met laden meer. Dat werkt allemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
Idd, journalist is erg vooringenomen. Ook met brandstof auto's neemt het verbruik drastisch toe boven de 100km/u (tgv de luchtweerstand)

Kameraad met een 2013 model had wel paar keer een 'rode neus' of laadproblemen, maar sinds lange tijd werkt eea perfect.
Ikzelf (2014 model, 38000km) ook geen problemen. Tip: rij op bandenmaat 15inch (185/65) en verruim je actieradius met 20km tov de 17inch Techrun velgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik heb nog wel eens dat met de EV-boxen op mijn werk eerst 30x de laadsessie wordt afgebroken voordat in 1x de accu gevuld wordt.
Daar heb ik geen last van, ik zit er toch 8 uur en de auto en laadpaal kunnen dat zonder mij uitvechten. Vreemd is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Proton_ schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:04:
Ik heb nog wel eens dat met de EV-boxen op mijn werk eerst 30x de laadsessie wordt afgebroken voordat in 1x de accu gevuld wordt.
Daar heb ik geen last van, ik zit er toch 8 uur en de auto en laadpaal kunnen dat zonder mij uitvechten. Vreemd is het wel.
Ik heb ook af en toe ruzie met sommige EV Box laadpunten waarbij deze van groen naar blauw gaat en na 3 seconden weer naar groen gaat.

Volgens EV-box ligt het aan de auto. Wel typerend dat ze het niet allen hebben, de box op het werk functioneert prima, de box bij Elektropartners op de hoek doet het dan weer niet. De box voor Castricum station ook niet.

Ik had al een email naar de servicedesk gestuurd van EV-Box, maar die kon er niet zoveel mee, behalve "het zal wel aan de pas liggen".

Wat ik vastgesteld heb is dat de EV-box wel reageert op de "ventilatie stand" van de auto en dan blauw wordt. Dit kan je zien onder het kopje "Signaling" als status D
Wikipedia: SAE J1772

Om dit verder te troubleshooten zou ik dus de CP-PE spanning moeten meten, wellicht valt deze buiten de 6 Volt +/-1Volt. Het kan zijn dat "oudere" EV Boxen misschien te "krap" staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
plieshout schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 20:02:
Regelgeving aangaande in aanmerking komen voor de MIA bij een EV: auto moet nieuw geleverd worden. Indien de auto niet nieuw is (b.v. ex-demo) mag de auto maximaal 6 maanden oud zijn met onbeperkt aantal km's OF ouder dan 6 maanden en maximaal 6.000 km op de teller hebben.

Dus vind je b.v. een leaf van 1 jaar oud met 5.750 km op de teller dan kom je nog in aanmerking voor de MIA.
Bedankt voor deze aanvulling! Dat had ik zelf nog niet gevonden... (nu deed de site van de RVO het gisteren ook niet goed)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Nog een andere vraag:
Bij de Nissan leaf lees ik over de 6,6 kW lader. Dat is het maximale vermogen wat via standaard laadaansluiting afgenomen wordt dus?
Een laadpaal die 22kW levert (3 fase 20A), waar er steeds meer van staan tegenwoordig, wordt dus niet 'volledig' gebruikt.

Hoe zit dat met de Zoë?

Want bij zo'n laadpaal ben je binnen 2 uur weer gevuld, maar als er maar 6,6 kW wordt afgenomen duurt het zeker 4 uur.

Is dit nieuw trouwens?: https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/215321627

[ Voor 8% gewijzigd door NovapaX op 22-01-2016 09:36 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
NovapaX schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:29:
Nog een andere vraag:
Bij de Nissan leaf lees ik over de 6,6 kW lader. Dat is het maximale vermogen wat via standaard laadaansluiting afgenomen wordt dus?
Een laadpaal die 22kW levert (3 fase 20A), waar er steeds meer van staan tegenwoordig, wordt dus niet 'volledig' gebruikt.

Hoe zit dat met de Zoë?

Want bij zo'n laadpaal ben je binnen 2 uur weer gevuld, maar als er maar 6,6 kW wordt afgenomen duurt het zeker 4 uur.
Wat betreft de Leaf:

De Leaf heeft géén 3-fasen aansluiting. Hij kan wel hogere stromen via 1 fase gebruiken, en die 6,6 kW lader zou gebruik kunnen maken van 1 fase 20/32 A. Normale huishouden hebben deze aansluiting niet, en die 6,6 kW lader is ook géén standaard feature van de Leaf, maar een (dure) optie. Als je thuis per sé gebruik wil maken van sneller laden (en dus 6,6 kW in plaats van 3,3 kW), dan moet je een zwaardere zekering laten plaatsen (20 of 32 A), wat tot hogere vastrechtkosten leidt.
Ik heb voor mijn Leaf wél een 3-fasen laadpaal laten plaatsen, op 3x16 A. Hiermee is ie aardig future-proof, omdat de Europese standaard voor elektrische auto's wel 3-fasen is. Dat de Leaf ze niet gebruikt maakt niet uit, dat communiceert de auto zelf met de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:04:
Toen ik een zoektocht had voor mijn Fluence kwam ik ook verschillen tegen in de laadpalen/boxen.
Het schijnt dat voor Renault ook speciale ZE-ready boxen zijn.

Misschien is dat het probleem dat de auto slecht communiceert met een niet ZE-ready paal?

ZE ready 1.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

NovapaX schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:29:
Nog een andere vraag:

Hoe zit dat met de Zoë?

Is dit nieuw trouwens?: https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/215321627
De Zoe kan op een fase, maar ook gewoon op drie fasen opladen. Doet 'ie bij ons thuis beiden prima. Maximaal kan 3 fasen 63A (dacht ik), dat maakt de 43kWh wat je o.a. bij Fastned kan laden. Voor thuis zou ik zeggen dat 11kWh voldoende is, dat kan nog prima op een gewone 3x25A aansluiting. Wij laden op die manier tegelijk zowel de Zoe en de V60 op, de laatste zet ik dan wel op 10A ipv de 13 max.

Over Fastned: ja, dat is nieuw. Ze hebben wat problemen nu ze de nieuwste stations kennelijk op middenspanning aan het net hangen. Om die reden is op de nieuwe stations de maximale laadstroom nu op 22kWh AC gezet. Inmiddels is duidelijk dat het alleen op Zoe's uit de eerste series gaat, en overweegt Fastned kennelijk op de 'getroffen' stations 1 laadpunt te maximaliseren op 22kWh, de ander gewoon op 43kWh te zetten, zodat de nieuwe Zoe's wel op 43kWh kunnen laden (althans, de Zoe Q210, de R240 kan sowieso maximaal 22kWh aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Het valt me op dat er nog maar weinig voortgang zit in actieradius...
Is het probleem dat als je 90kWh in een Renault gooit, dat hij ook tegen de 80k gaat kosten?

Zijn de accu's zo duur?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
dfrenner schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:51:
Is het probleem dat als je 90kWh in een Renault gooit, dat hij ook tegen de 80k gaat kosten?

Zijn de accu's zo duur?
Nog niet zo lang geleden waren accu's goed voor ongeveer de helft (!) van de kosten van een elektrische auto. Dat gaat rap omlaag, maar het geeft wel aan dat het zeker een grote factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Crxtreem schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:06:
[...]
Misschien is dat het probleem dat de auto slecht communiceert met een niet ZE-ready paal?
Er is maar één standaard relevant, en dat is niet ZE-Ready.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

dfrenner schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:51:

Zijn de accu's zo duur?
Nee, het probleem is niet zozeer de prijs in dat opzicht. Als we de Nissan Leaf als voorbeeld nemen, welke leverbaar is met 24 of 30kWh dan zit hier ongeveer 3000 euro tussen, echter zijn de uitvoeringen ook iets verschillend wat vergelijken lastiger maakt.

Die kromme vergelijking betekent 3000 euro per 6kWh, dus 15.000 euro voor nog eens 30kWh. (Voor een totaal van 60kWh) Dit zou een Leaf 50.000 euro maken.

Dat is een beetje aan de hoge kant, als we een wat recenter voorbeeld nemen van de introductie van de Chevrolet Bolt, deze heeft standaard 60kWh en gaat 38.000$ kosten. Hier werd een kostprijs van 145$/kWh genoemd, het is niet duidelijk of dat een volledig accu systeem betreft, maar dat zou uitkomen op 60*145 = 8700$.

Laten we voor het gemak roepen dat een 60kWh accu tussen de 10 en 15 duizend euro kost ten opzichte van de rest van de auto. Met 15-20 zou je dus een 90kWh kunnen "maken".

Het grotere probleem waar veel van de huidige modellen tegenaan lopen is het gebrek aan ruimte, de meeste proberen het binnen het bestaande auto formpje te passen zoals de Zoe en de Leaf. Dan loop je tegen ruimte beperkingen aan. De Bolt en ook de i3 gebruiken een skateboard chassis, daar kan je veel makkelijker de ruimte mee benutten.

Zoals Tesla ook laat zien kan je best 90kWh aan accu kwijt in een auto zonder dat het ten koste gaat van de binnenruimte. Dan moet je alleen wel de auto in den beginsel om de accu heen ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-10 15:38

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Daarnaast is het extra gewicht van een grotere accu ook niet altijd gewenst, zeker voor korte eindjes (wanneer een lage range dus prima is) kun je beter wat lichter zijn en vaker moeten laden dan zwaarder zijn met alle bijbehorende negatieve gevolgen (mindere wegligging, hoger verbruik, meer ruimte nodig, langere laadtijd, etc.). Wel zijn 'ze' momenteel druk bezig het gewicht van de accu's terug te dringen: http://evobsession.com/bosch-aim-50-kwh-battery-190kg-pack/

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
RoofTurkey schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:16:
Daarnaast is het extra gewicht van een grotere accu ook niet altijd gewenst, zeker voor korte eindjes (wanneer een lage range dus prima is) kun je beter wat lichter zijn en vaker moeten laden dan zwaarder zijn met alle bijbehorende negatieve gevolgen (mindere wegligging, hoger verbruik, meer ruimte nodig, langere laadtijd, etc.). Wel zijn 'ze' momenteel druk bezig het gewicht van de accu's terug te dringen: http://evobsession.com/bosch-aim-50-kwh-battery-190kg-pack/
Ik vraag me af of dat wel zo'n probleem is...

e-up doet met een 82pk elektromotor 12kWh / 100km en dan weegt die up 1114kg
Tesla model S 85D doet met +/-335PK elektromotor 16,5kWh / 100km en dan weegt die Tesla bijna 2200kg

Dat gewicht zit lang niet alleen in de accu's en ik neem aan dat de motor van de Tesla ook een stuk meer "verbruikt" dan het kloeintje van de Up.

slechts 4-5 kWh verschil, met het dubbele aan gewicht en het viervoudige aan PK's

Youtube: DashcamNL

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.