Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:47:
[...]

De Nissan Leaf Accenta met 30kWh accu kost 29.345 euro inclusief BTW voor de particulier.
De Kia Soul EV met 27kWh is vanaf 33.495 euro.
De Renault Zoe is vanaf 21.490 euro maar met verplichte accuhuur, dat is dan weer niet vergelijkbaar.
De Nissan Leaf is voor die prijs ook met accuhuur.
De Nissan Leaf Accenta met 30kWh accu kost 35.245 zonder accuhuur.
In de Kia Soul EV zit ook een 30 kWh accu, alleen is maar 27 kWh beschikbaar voor de actieradius.
Op een of andere manier adverteert Nissan Leaf met de totale grootte van de accu (bij het 24 kWh model is ook maar 21 kWh beschikbaar voor bereik, bij 30 kWh model ook maar 27 kWh?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 12:35
NielsTn schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:31:
[...]

maar.... die thuislader zelf is niet met Schuko aan het lichtnet gekoppeld, maar eerder met zwaardere contactdozen (zoals de 'bekende' blauwe CEE camping-stekker) hoop ik
De wandlader (ABL Sursum) is zelfs helemaal zonder contactdoos aangesloten.
De voedingskabel gaat rechtsreeks naar de meterkast.

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Everest schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 18:50:
[...]

De wandlader (ABL Sursum) is zelfs helemaal zonder contactdoos aangesloten.
De voedingskabel gaat rechtsreeks naar de meterkast.
Aha, spraakverwarring waarbij thuislader met noodlader, mobiele lader werd geassocieerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 12:35
Een plaatje zegt soms meer dan 1000 woorden ;)

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-09 08:04
databeestje schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:47:
[...]

Of dat genoeg is om de lease markt over de streep te trekken in combinatie met 4% bijtelling? Wie gaat het zeggen. Het blijft ook een status symbool, en dat is een Leaf zeker niet, of het wordt geassocieerd met bomen knuffelen ;)
Ah ja, de 'leasemarkt' zal waarschijnlijk als eerste overstag gaan, daar had ik even niet bij stilgestaan.

Overigens om een deel van mijn uitzonderlijk sterk onderbouwde speculatie (ahem) even kracht bij te zetten: http://nos.nl/artikel/208...auto-s-heeft-stekker.html
NOS schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:00:
Zo denkt hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven dat 2018 een belangrijk jaar wordt. "Er komen dan van vijf merken elektrische auto's bij op de markt, die allemaal rond de 30.000 euro kosten en die tenminste 300 kilometer kunnen rijden. Het gaat daarbij om auto's van Tesla, Nissan Leaf, Audi, VW en Chevrolet."
In 2018 zal de verkoop daarom flink aantrekken, verwacht hij, zonder dat dit gedreven wordt door fiscale maatregelen. Het gaat om een 'overgangsmarkt', zegt Steinbuch. In Nederland worden per jaar ongeveer 400.000 auto's verkocht. Dus het duurt nog een tijd voordat grote delen van het wagenpark (gedeeltelijk) elektrisch zijn.
Maar ook:
Erik Kelder van de TU Delft deed samen met wetenschappers uit andere Europese landen onderzoek naar mogelijkheden om de actieradius te vergroten. Dat is gelukt, het aantal kilometers dat een accu blijft werken kan met de nieuwe technologie verdubbeld worden, afhankelijk van het type auto waar de accu in zit. Ook de levensduur wordt ermee verlengd. Maar voordat de technologie ook daadwerkelijk in auto's gebruikt wordt, moeten de nieuwe accu's uitgebreid getest worden.
Als dit project al is voorbijgekomen kan iedereen de rest van dit bericht negeren.
Samenvatting van het project: http://cordis.europa.eu/result/rcn/156096_en.html
De website http://www.euroliion.eu/ is uit de lucht ofzo. Het project is ook afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het is een van de redenen dat hier op het forum we gewoon de capaciteit van de accu als norm gebruiken, of dat meer of minder energie dicht is maakt niet uit. Als je 300km wil rijden moet je ongeveer 60kWh meenemen.

Dat heb je gewoon nodig om tegen de wind in te gaan, daar valt niet superveel te halen zonder met extreem aerodynamische, maar voor de doorsnee automobilist onaantrekkelijk, vorm te komen.

Er is ruimte zat in een auto om daar 60kWh accu in te stoppen, zo lang je dat maar niet probeert te passen in de carrosserie van een benzine voertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
databeestje schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:09:
Het is een van de redenen dat hier op het forum we gewoon de capaciteit van de accu als norm gebruiken, of dat meer of minder energie dicht is maakt niet uit. Als je 300km wil rijden moet je ongeveer 60kWh meenemen.

Dat heb je gewoon nodig om tegen de wind in te gaan, daar valt niet superveel te halen zonder met extreem aerodynamische, maar voor de doorsnee automobilist onaantrekkelijk, vorm te komen.

Er is ruimte zat in een auto om daar 60kWh accu in te stoppen, zo lang je dat maar niet probeert te passen in de carrosserie van een benzine voertuig.
Het gaat dan ook niet om de ruimte voor die accu's.
Het gaat ten eerste om de prijs. Ten tweede om het gewicht.
Voor dat eerste probleem heeft Tesla bijvoorbeeld een hele grote fabriek in aanbouw. Want de hoge prijs is vooral een gevolg van een vraag die veel groter is dan het aanbod.
Voor het gewicht zullen we nieuwe technieken moeten ontwikkelen. Maar voordat die op prijs en beschikbaarheid kunnen concurreren ben je wel 10 of 15 jaar verder.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

RocketKoen schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:25:
[...]

Het gaat dan ook niet om de ruimte voor die accu's.
Voor dat eerste probleem heeft Tesla bijvoorbeeld een hele grote fabriek in aanbouw. Want de hoge prijs is vooral een gevolg van een vraag die veel groter is dan het aanbod.
Voor het gewicht zullen we nieuwe technieken moeten ontwikkelen. Maar voordat die op prijs en beschikbaarheid kunnen concurreren ben je wel 10 of 15 jaar verder.
Wellicht dat het met een jaar of 5 al een stuk beter is gesteld met de prijs, tot die tijd zullen we het moeten doen met wat we hebben. De vraag hoeveel is genoeg zal wellicht nooit beantwoord worden, dit verschilt per persoon waar je de vraag aan stelt. :)

Het gewicht was wel opvallend, dat is 1650kg voor de Bolt met 200pk en 60kWh aan accu. Dat is wel 200kg zwaarder dan een Leaf, maar nog steeds 100 minder dan een Volt/Ampera en 200 minder dan een Mirai.

Er moet nog een hoop mogelijk zijn met betrekking tot de productie techniek, vooralsnog smeren we het op folie en dan rollen of vouwen we dat op tot een accu. Altijd een fascinered proces hoe dingen tot stand komen. Later wordt er dan electrolyt toegevoegd, dat moet dan intrekken, en dan weer vacuum. Wellicht dat met een andere methode er tot hetzelfde resultaat gekomen kan worden zonder dat het produceren van een accu cel uren of dagen duurt.

Stilletjes maar hopen dat er (op een gegeven moment) een markt komt voor "aftermarket" accu vervanging voor bijvoorbeeld mijn Miev accu die in dezelfde bak past. Als met 5 jaar die accu gaat, dan zou ik graag iets "meer" willen dan 16kWh. Als ik de accu van de Smart Electric Drive zie met 17/18kWh dan moet dat haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 12:10

ktf

RocketKoen schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:25:
Die prijs is de afgelopen 5 jaar al met 80% afgenomen. Ik zie niet in waarom het lang zou duren voor deze technieken om op een concurrerend prijsniveau te komen. Sterker nog: voor bepaalde mensen is het nu al goedkoper om een elektrische auto aan te schaffen, getuige bepaalde scenario's besproken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Het is leuk dat ze nu op de radio reclame maken voor de leaf, maar zolang je de afstand met normaal rijden niet kan halen zal dit toch geen succes worden.

Eigenlijk alle mensen die ik gesproken vinden de range en de snelheid waarmee je moet rijden een beperking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-10 13:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Crxtreem schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:12:
Het is leuk dat ze nu op de radio reclame maken voor de leaf, maar zolang je de afstand met normaal rijden niet kan halen zal dit toch geen succes worden.

Eigenlijk alle mensen die ik gesproken vinden de range en de snelheid waarmee je moet rijden een beperking.
Het is jammer dat die mensen vaak niet eens praktijkervaring hebben met een EV. Vaak is dit de "late majority" in de adoption curve die sowieso bij iedere innovatie of verandering in problemen denken ipv mogelijkheden.

Dit zijn meestal de zelfde mensen die gerust een maand salaris per jaar aan de kolenboer overmaken en ondertussen op detelegraaf.nl klagen dat de energie zo duur is :')

In Nederland kan je met het bijna dekkende snellaad netwerk prima uit de voeten met een EV met een praktische actieradius van 175-220km. Met een 30kWh accupakket kan je behoorlijk doorrijden en dan haal je toch nog een actieradius van 150km.

Per 2017 je alleen nog kiezen tussen 4% bijtellingen en 20 of 21% bijtelling, ik weet wel dat veel van die zogenaamde ongemakken toch nog eens kritisch overwogen worden.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 14-01-2016 09:26 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:39

aip

revolution-nl schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:23:
[...]

Per 2017 je alleen nog kiezen tussen 4% bijtellingen en 20 of 21% bijtelling, ik weet wel dat veel van die zogenaamde ongemakken toch nog eens kritisch overwogen worden.
Niet helemaal waar. Er is ook nog de 15% bijtellingsklasse voor de auto's met een uitstoot van 0-50g/km

http://www.belastingdiens...jtelling_auto_van_de_zaak

Dat is een verdubbeling t.o.v. 2015, maar scheelt toch nog 6-10% t.o.v. de niet plugin auto's. Dus ik vermoed dat ook dit jaar de GTE's en dergelijke behoorlijk worden verkocht, maar wat minder dan in 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-10 13:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

aip schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:30:
[...]

Niet helemaal waar. Er is ook nog de 15% bijtellingsklasse voor de auto's met een uitstoot van 0-50g/km

http://www.belastingdiens...jtelling_auto_van_de_zaak

Dat is een verdubbeling t.o.v. 2015, maar scheelt toch nog 6-10% t.o.v. de niet plugin auto's. Dus ik vermoed dat ook dit jaar de GTE's en dergelijke behoorlijk worden verkocht, maar wat minder dan in 2015.
Die 15% is enkel in 2016. Ik had het over 2017 en dan gaan ook de sjoemelhybrides naar de 20%. Daarom denk ik dat vanaf 2017 de EV écht zal doorbreken in Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 14-01-2016 09:35 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

revolution-nl schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:35:
[...]

Die 15% is enkel in 2016. Ik had het over 2017 en dan gaan ook de sjoemelhybrides naar de 20%. Daarom denk ik dat vanaf 2017 de EV écht zal doorbreken in Nederland.
Ik moet toch echt de slaap eens uit mijn ogen wassen. Dacht 2016 te lezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:06

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Was dit van RVO al voorbij gekomen?
http://www.rvo.nl/onderwe...n/stand-van-zaken/cijfers

Afbeeldingslocatie: http://www.rvo.nl/sites/default/files/styles/agnl_wysiwyg_100/public/2016/01/groeicurve%20electrische%20voertuigen.png?itok=PEPSTiCG

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Hmm, 50 zware voertuigen? Zouden dat elektrische heftrucks zijn die op kenteken zijn gezet? Ik ken namelijk geen plug-in hybride bedrijfswagens, en ik zit in de business :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ktf schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 06:02:
Hmm, 50 zware voertuigen? Zouden dat elektrische heftrucks zijn die op kenteken zijn gezet? Ik ken namelijk geen plug-in hybride bedrijfswagens, en ik zit in de business :P
Ik denk bussen.

edit: Nevermind. die hebben een eigen kopje.
Maar vrachtwagens dan? Ze waren er mee aan het experimenteren.

[ Voor 19% gewijzigd door RocketKoen op 15-01-2016 07:21 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EMOSS bouwt bestaande vrachtwagens om naar elektrisch.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Er zijn inderdaad een aantal bedrijven druk bezig om een systeem te ontwikkelen waarmee je vrachtwagens kan retrofitten tot plug-in.

Tevens schieten de laadpunten ook uit de grond als paddestoelen:
Afbeeldingslocatie: http://www.rvo.nl/sites/default/files/styles/agnl_wysiwyg_100/public/2016/01/laadpunten.png?itok=RWUVrhUj

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Laadpunt voor vrachtwagens? Laden als je aan het loadingdock staat. Krijgt "laad" direkt een dubbele betekenis.
Wij maken hier op het bedrijf gebruik van Terberg terminal tractors en ik heb me al lang afgevraagd waarom die bakken 250 pk moeten zijn en constant lopen.
Maar Terberg maakt blijkbaar ook elektrische varianten. Volgens mij zou hybride voor zoiets ook heel acceptabel zijn en beter zijn voor de inzettijd (wat bij dat soort voertuigen toch een grote factor in de kosten is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nee voor auto's alhoewel je er ook een vrachtwagen aan kan hangen natuurlijk :P

Waarom zoveel vermogen? Koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Opvallend de afname van:
Smart ForTwo / Electric Drive Personenauto (BEV) 486 -283

Export :? of in de schredder 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 11:30:
[...]

Opvallend de afname van:
Smart ForTwo / Electric Drive Personenauto (BEV) 486 -283

Export :? of in de schredder 8)7
Car2go failliet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Maasluip schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 07:27:
Is dat niet een doorstart/nieuwe start van het bedrijf wat eerder al retrofit van bedrijfswagens deed in Oosterhout?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Erasmo schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 11:22:

Waarom zoveel vermogen? Koppel.
Uiteraard. Maar dat is dus uitermate geschikt om elektrisch of hybride te doen. Kortstondig veel vermogen (en een elektromotor levert veel koppel bij lage toerentallen) en als je op snelheid bent kan de accu bijgeladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 21:26

Deze reactie volg ik niet helemaal.
De leaf heeft een prima actieradius bij normale rijsnelheden.
Wat bedoel jij precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

"snelheid waarmee je moet rijden" ?? je moet niks. Snelheid en verbruik hangen met elkaar samen net als fossiele auto's.

Ik vind de uitstoot van CO2 andere andere meuk een beperking.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik mag maar hooguit 80 km/h op alle wegen die naar mijn werkgever gaan, dat is ook een beperking.

Op de snelweg rij ik 100/110 km/h ook als ik 130 mag. Dat deed ik met mijn 2.0 diesel ook al, het mag, het moet niet. Sneller dan de vrachtwagens om niet hierdoor ingehaald te worden. De auto's rijden er maar omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:36
revolution-nl schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:23:
[...]

Het is jammer dat die mensen vaak niet eens praktijkervaring hebben met een EV. Vaak is dit de "late majority" in de adoption curve die sowieso bij iedere innovatie of verandering in problemen denken ipv mogelijkheden.

Dit zijn meestal de zelfde mensen die gerust een maand salaris per jaar aan de kolenboer overmaken en ondertussen op detelegraaf.nl klagen dat de energie zo duur is :')

In Nederland kan je met het bijna dekkende snellaad netwerk prima uit de voeten met een EV met een praktische actieradius van 175-220km. Met een 30kWh accupakket kan je behoorlijk doorrijden en dan haal je toch nog een actieradius van 150km.

Ik doe dagelijks alleen al aan woon-werk verkeer 142km. Hier komt dan af en toe extra km bij voor naar klanten/events/andere divisies. Met een EV zou ik het echt niet fijn vinden om bijna iedere dag, of elke 2 dagen iets van 20 minuten te staan bij een laadstation. Of elke keer de auto in te moeten pluggen bij parkeren. Ik kan me wel voorstellen dat als je eenmaal bezitter bent van een dergelijke EV, dat je dit dan voor lief neemt, omdat je het er dan mee moet doen.

Nu haal ik makkelijk 1100~1200km op een enkele tankbeurt diesel, en het tanken kost me maar 1x pakweg 10 minuten in de week/10 dagen. Dit zal waarschijnlijk mn laatste diesel worden van het werk, want ik gok zo dat EV's met 500~700km actieradius gemeengoed zullen zijn tegen de tijd dat m'n huidige uit contract gaat, wat over 4 jaar al is. Natuurlijk is er al de Tesla model S, maar dat is geen auto voor de massa, want: 2 ton gewicht en prijs van grofweg €80k. Vind het ook jammer dat Tesla niet priority heeft gegeven aan de model 3, maar in plaats daarvan de model X eerst op de markt wilde brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:38
Trishul schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 15:38:
[...]

Ik doe dagelijks alleen al aan woon-werk verkeer 142km. Hier komt dan af en toe extra km bij voor naar klanten/events/andere divisies. Met een EV zou ik het echt niet fijn vinden om bijna iedere dag, of elke 2 dagen iets van 20 minuten te staan bij een laadstation. Of elke keer de auto in te moeten pluggen bij parkeren. Ik kan me wel voorstellen dat als je eenmaal bezitter bent van een dergelijke EV, dat je dit dan voor lief neemt, omdat je het er dan mee moet doen.
Dus 71 km heen en 71 km terug?
Thuis laden - op werkplek laden - thuis laden, wanneer sta je twintig minuten bij een laadstation?
Bij 142 km heen en 142 km terug?
Tja dan hangt het er van af welke EV je neemt of dat haalbaar is en dan nog sta je niet twintig minuten bij een laadstation. Je laadt tot hoeveel je nodig hebt.
(ik heb laatst nog 3 minuten bij een snellader gestaan, just to be sure dat ik genoeg had om thuis te komen (achteraf bleek dat het niet nodig was, maar dat is een ander verhaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
BB-One schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 15:48:
[...]

Dus 71 km heen en 71 km terug?
Thuis laden - op werkplek laden - thuis laden, wanneer sta je twintig minuten bij een laadstation?
Bij 142 km heen en 142 km terug?
Tja dan hangt het er van af welke EV je neemt of dat haalbaar is en dan nog sta je niet twintig minuten bij een laadstation. Je laadt tot hoeveel je nodig hebt.
(ik heb laatst nog 3 minuten bij een snellader gestaan, just to be sure dat ik genoeg had om thuis te komen (achteraf bleek dat het niet nodig was, maar dat is een ander verhaal)
Nog helemaal vergeten, er zal dan ook iets moeten veranderen bij de afdelingen wagenparkbeheer bij bedrijven. Ik heb nu een contract met 40k km p/j o.b.v. 4 jaar, en een EV is dan op dit moment onmogelijk. Wel zie je dat ze al beginnen met het uitfaseren van de stelling 'diesel by default', benzine komt steeds meer voor, en er loopt een pilot met de Nissan Leaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Sowieso staan die bussen niet op kenteken, dus ze staan niet in dat overzicht.
Maasluip schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 07:27:
Dat zijn ws hoofdzakelijk lichte trucks (<3500kg) lijkt me? Wat mij vooral opvalt is dat het aantal vrij stabiel is. 39 eind 2013, 50 eind 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

ktf schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 16:24:
[...]

Sowieso staan die bussen niet op kenteken, dus ze staan niet in dat overzicht.
.
Wat ik me dan afvraag: waar staan de trolley-bussen? Dat zijn immers óók full electric vehicles. Geen BEV, dat dan weer niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10 15:04
aip schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 16:27:
[...]
Wat ik me dan afvraag: waar staan de trolley-bussen? Dat zijn immers óók full electric vehicles. Geen BEV, dat dan weer niet ;)
Trams vallen toch ook niet onder full electric vehicles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

aip schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 16:27:
Wat ik me dan afvraag: waar staan de trolley-bussen?
Lees onderaan de tabel: * inclusief trolleybussen en een aantal hybride bussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ktf schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 16:24:
[...]

Dat zijn ws hoofdzakelijk lichte trucks (<3500kg) lijkt me? Wat mij vooral opvalt is dat het aantal vrij stabiel is. 39 eind 2013, 50 eind 2015.
Nee, lees de link. Bedrijfswagens < 3500 kg zijn er 1460, bedrijfswagens > 3500 kg (per definitie vrachtwagen) zijn er 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
[...]
Vind het ook jammer dat Tesla niet priority heeft gegeven aan de model 3, maar in plaats daarvan de model X eerst op de markt wilde brengen.
Dat heeft alles te maken met marge, duurdere auto's geven meer marge, dus meer budget voor Tesla om te blijven innoveren en overeind te blijven. Het is dus wachten tot telsa het aan durft en kan om de 3 te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Roobje schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 17:59:
[...]

Dat heeft alles te maken met marge, duurdere auto's geven meer marge, dus meer budget voor Tesla om te blijven innoveren en overeind te blijven. Het is dus wachten tot telsa het aan durft en kan om de 3 te maken
Innovators beslissen vooral op basis van specificaties en veel minder op de prijs (aldus mijn docent bedrijfskunde). Op zich is het dus geen slechte tactiek om high end wagens te maken.
En als je kijkt naar het aantal Tesla's op de weg vergeleken met de "goedkope" modellen van de andere fabrikanten, dan heeft die docent gelijk :P

Pas als de elektrische auto wat meer ingeburgerd is wordt het belangrijk dat je een model hebt voor de massa.
Daarnaast heeft Tesla toch nog niet de productiefaciliteiten om een massa product te maken. Ze kunnen de orders van de S en X nog niet eens bijhouden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Maasluip schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 17:18:
[...]

Nee, lees de link. Bedrijfswagens < 3500 kg zijn er 1460, bedrijfswagens > 3500 kg (per definitie vrachtwagen) zijn er 50.
Ik bedoelde ik dacht dat die ombouwservice vooral voor lichte vrachtwagens was (wat niet zo blijkt te zijn trouwens), de rest van mijn reactie ging over zware vrachtwagens. Dat had ik inderdaad niet zo helder neergezet.
Vind het ook jammer dat Tesla niet priority heeft gegeven aan de model 3, maar in plaats daarvan de model X eerst op de markt wilde brengen.
Ik denk dat je dat verkeerd ziet. De tijd die je nodig hebt om van ontwerp tot serieproductie te komen is al snel 2 a 3 jaar. (Ik werk bij een bedrijf dat productielijnen ontwerpt, dus heb daar redelijk zicht op :P ) Gezien dat ze Model 3 voor dit jaar hadden gepland kun je m.i. niet zeggen dat ze 'prioriteiten' kunnen stellen.

De spullen zijn al besteld, de fabriek staat er al en waarschijnlijk zijn zelfs de lijnen zijn al in aanbouw. Veel autofabrikanten kondigen hun modellen pas officieel aan als er de productie al loopt, of rond de 3 maanden daarvoor. Productievoorbereiding kun je niet 'even' in de ijskast zetten, ze hebben gewoon wat vertraging. Dat kan allerlei redenen hebben: late productwijzigingen lijken me waarschijnlijk gezien dat het een (qua lengte) nieuw platform betreft.

[ Voor 7% gewijzigd door ktf op 15-01-2016 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
ktf schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:06:
[...]

Ik bedoelde ik dacht dat die ombouwservice vooral voor lichte vrachtwagens was (wat niet zo blijkt te zijn trouwens), de rest van mijn reactie ging over zware vrachtwagens. Dat had ik inderdaad niet zo helder neergezet.

[...]

Ik denk dat je dat verkeerd ziet. De tijd die je nodig hebt om van ontwerp tot serieproductie te komen is al snel 2 a 3 jaar. (Ik werk bij een bedrijf dat productielijnen ontwerpt, dus heb daar redelijk zicht op :P ) Gezien dat ze Model 3 voor dit jaar hadden gepland kun je m.i. niet zeggen dat ze 'prioriteiten' kunnen stellen.

De spullen zijn al besteld, de fabriek staat er al en waarschijnlijk zijn zelfs de lijnen zijn al in aanbouw. Veel autofabrikanten kondigen hun modellen pas officieel aan als er de productie al loopt, of rond de 3 maanden daarvoor. Productievoorbereiding kun je niet 'even' in de ijskast zetten, ze hebben gewoon wat vertraging. Dat kan allerlei redenen hebben: late productwijzigingen lijken me waarschijnlijk gezien dat het een (qua lengte) nieuw platform betreft.
Laat ze dan maar flink investeren, zodat m'n volgende auto een echte EV wordt. Zou leuk zijn, een model 3 rijden als volgende auto. Ik moet nog tot 2019 met m'n volvo, misschien heeft volvo dan ook z'n full EV aandrijflijn gereed. Dan wordt het weer een volvo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
ktf schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:06:
[...]

Ik denk dat ze de Model 3 nog steeds aan het ontwerpen zijn. Dat deden ze met de Model X tot in afgelopen voorjaar/zomer (problemen met de achterdeuren toch...?). De Model X hebben ze in 2012 aangekondigd, pas 2 jaar daarna werd de fabriek omgetoold. Nog een jaar later ging ie in productie. De Model 3 is nog niet eens aangekondigd.

Overigens vind ik de planning van Roadster --> Model S --> Model 3 niet meer dan bijzonder verstandig (met de Model X die ze er even hebben tussen gepropt). Niemand had een Model 3 gekocht als ze daar eerdere prioriteiten hadden gelegd. Zelfs Google had Tesla dan niet hoeven hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door fruitbakje op 15-01-2016 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:45:
[...]

Oorspronkelijk zat er een kabel met Mennekes aansluiting bij. Maar bij een standaard laadpaal kan je daar niet mee laden. De auto praat geen J1772 en dus denkt de laadpaal dat er geen auto is en kan je niet laden.
http://modularevpower.com...e_Control_development.htm

Tadaa, bouw dat in de auto in met een J1772 stopcontact en dan zou je bij publieke palen met normale kabels moeten kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

ollie1965 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 12:03:
[...]

Is dat niet een doorstart/nieuwe start van het bedrijf wat eerder al retrofit van bedrijfswagens deed in Oosterhout?
Ja een zelf quote, de naam van het vorige bedrijf kwam boven drijven.

Het antwoord is ja
AGV
EMOSS

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
Car2Go is van Daimler. Dus alle Smarts waren van de fabrikant.

In de statistieken zal dat best vertekenen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

fruitbakje schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 20:49:
Dat deden ze met de Model X tot in afgelopen voorjaar/zomer (problemen met de achterdeuren toch...?). De Model X hebben ze in 2012 aangekondigd, pas 2 jaar daarna werd de fabriek omgetoold.
Dat zijn details, het casco is in die fase in ieder geval bekend. Daarbij, er is wel een verschil tussen een lijn voor een auto van meer dan een ton en een middenklasser, vooral qua productievolume. Voor Model 3 zullen ze een compleet nieuwe lijn neer moeten zetten. Gezien de voorbereidingstijd zeg ik dus: dat balletje rolt momenteel al enige tijd, dat kan niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Tesla heeft daarom aan het begin van hun plannen een flinke bestaand fabrieksterrein + gebouwen gekocht die vanaf S t/m 3 dekking geeft aan hun productielijnen. Zie hiervoor ook de documentaire van National Geographic, erg interressant/revolutonair;

http://m.natgeotv.com/ca/...s/brand-new-tesla-factory

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En hoe het afgelopen is in de rally:
Villa Carlos Paz, 15 January 2016 – After completing ten stages at the 38th Dakar Rally, as well as each and every one of its more than 700 way points, the ACCIONA 100% EcoPowered bids farewell to the toughest test in the world.
The ACCIONA was disqualified from the race yesterday due to a delay at the starting line of the special phase of the tenth stage. This delay was due to a necessary battery recharge following the epic Fiambalá stage, and to ensure the pilots’ recovery after tremendous wear the night before.
Helaas.
Te laat gefinisht, niet op tijd opgeladen voor de volgende start.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Falcon schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 14:02:
Tesla heeft daarom aan het begin van hun plannen een flinke bestaand fabrieksterrein + gebouwen gekocht die vanaf S t/m 3 dekking geeft aan hun productielijnen.
Een gebouw is stap 1, de machinerie inrichten is heel wat anders. Dat laatste kan pas als het ontwerp (van de carrosserie iig) grotendeels af is.
Zie hiervoor ook de documentaire van National Geographic, erg interressant/revolutonair;
In het filmpje zelf is niets revolutionairs te zien, zo doen andere fabrikanten dat ook. Uiteraard doet National Geographic alsof het heel bijzonder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ergens zit er wel een kern in, in een interview gaf 1 van de engineers van de Chevrolet Bolt aan dat de volledig andere constructie van de auto het op sommige punten lastif maakte.

De sandwich constructie voor accu gaf geheel andere resultaten bij de crash berekeningen waardoor deze niet met de bestaande modellen te vergelijken waren. Om die reden hebben ze een andere crash structuur aan de voorzijde van de auto gemaakt ter vervanging van de "motor".

In dat opzicht zou je kunnen zeggen dat Tesla hier een voorloper in was, BMW met de i3 was al een bijzonder verhaal in verband met het CFRP chassis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
kdeboois schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 09:09:
[...]

Car2Go is van Daimler. Dus alle Smarts waren van de fabrikant.

In de statistieken zal dat best vertekenen.
Klopt, het kan dus zijn dat in Amsterdam de zaken niet goed zijn en auto's in andere Europese steden ingezet worden. Maar ik volg car2go al een tijd niet meer, vandaar de vraag/veronderstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
ktf schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 13:42:
[...]

Dat zijn details, het casco is in die fase in ieder geval bekend. Daarbij, er is wel een verschil tussen een lijn voor een auto van meer dan een ton en een middenklasser, vooral qua productievolume. Voor Model 3 zullen ze een compleet nieuwe lijn neer moeten zetten. Gezien de voorbereidingstijd zeg ik dus: dat balletje rolt momenteel al enige tijd, dat kan niet anders.
Ik ben wel benieuwd. Als die nieuwe lijn voor de 3 in de Fremont fabriek moet komen...Is daar plek? Aangezien ze nu al moeite hebben om er voldoende S'en en X'en uit te gooien. Of is de 'traagheid' van die productie enkel debet aan te lage batterijproductie? (wat met die nieuwe schuur natuurlijk opgelost wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:30

Snow_King

Konijn is stoer!

fruitbakje schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 20:06:
[...]

Ik ben wel benieuwd. Als die nieuwe lijn voor de 3 in de Fremont fabriek moet komen...Is daar plek? Aangezien ze nu al moeite hebben om er voldoende S'en en X'en uit te gooien. Of is de 'traagheid' van die productie enkel debet aan te lage batterijproductie? (wat met die nieuwe schuur natuurlijk opgelost wordt).
Batterijproductie is het grootste probleem begrijp ik altijd. De fabriek in Freemont produceerde vroeger 500.000 auto's per jaar. Aan oppervlakte ligt het daar iig niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf

ktf

fruitbakje schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 20:06:
Ik ben wel benieuwd. Als die nieuwe lijn voor de 3 in de Fremont fabriek moet komen...Is daar plek?
Oke, laat ik eens wat proberen uit te leggen :P

In de productie van een auto heb je een hoop stappen. Voor de 'normale' productiemethoden met metaal begin je met een plaat waaruit je verschillende subonderdeeltjes stanst en dieptrekt. Deze worden vervolgens in verschillende stappen (robotisch) in elkaar gelast. Dit zijn min of meer 'lopende banden', de eerste groep robots doet een paar lasjes, dan doet de volgende groep robots de volgende paar lassen etc. Voordat het casco er staat zijn de verschillende onderdelen vaak al honderden robots gepasseerd. Dan moet de aandrijflijn er nog in, mist het interieur nog en is het geheel nog niet gespoten.

Elke groep robots (ook wel stations genoemd) is ontworpen voor een bepaalde productiesnelheid. Die productie kun je achteraf enkel verhogen door de downtime te verlagen (dat is meestal maximaal 10%), je personeel in meer shifts te laten werken (3 i.p.v. 2 shifts, doorwerken in de weekenden etc.) of door een *compleet* nieuwe lijn neer te zetten.

Bij het ontwerpen van de lijn gaat men dus uit van een bepaalde productiesnelheid. Ontwerp je een lijn voor 50 stuks per dag, dan werkt dat totaal anders dan 300 stuks per dag. Hoe hoger de productiesnelheid, hoe meer robots je gebruikt, en hoe minder je elke robot laat doen.

Tesla zal dus goed geschat hebben als ze de vraag maar moeizaam bij kunnen benen. Een extra lijn is dan waarschijnlijk weer te veel.

Vaak worden die hallen ruim opgezet en wordt er 10 a 20 jaar vooruit gepland. Zo'n fabriek staat dus vaak jaren half leeg. Bij bestaande faciliteiten gaan de lijnen voor een oud model eruit om ruimte te maken voor een nieuw model.

Het is iig allemaal een zaak van lange adem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wel onhandig dat Tesla nog verlies maakt.
Als een extra lijn wel voor zwarte cijfers kan zorgen maakt het misschien makkelijker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ik denk niet dat er in de Tesla fabriek (die in de VS dan) plek is om veel extra productielijnen op te zetten.
Die fabriek begon met 2500 auto's in 2012. 6893 in 2013. In 2015 was de prognose 50.000.
En om de productielijn voor de Model X er in te passen moest de hele fabriek 2 weken dicht om de bestaande productielijnen opnieuw in te delen.

Nu zijn ze aan die gigafactory aan het bouwen. Maar omdat de pre-orders voor de powerwall/pack zo hard gingen liggen er al plannen voor een 2e (ze hebben het land al gekocht en de vergunningen rond).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
RocketKoen schreef op zondag 17 januari 2016 @ 00:47:
Ik denk niet dat er in de Tesla fabriek (die in de VS dan) plek is om veel extra productielijnen op te zetten.
Die fabriek begon met 2500 auto's in 2012. 6893 in 2013. In 2015 was de prognose 50.000.
En om de productielijn voor de Model X er in te passen moest de hele fabriek 2 weken dicht om de bestaande productielijnen opnieuw in te delen
Sorry, think again. Wikipedia: NUMMI
Vroeger deed men 50.000 auto's in 2 maanden in dat complex.

Dat de boel even omgebouwd moest worden voor de X, zal komen doordat die op dezelfde basis gebouwd wordt als de S, en dus (grotendeels) op dezelfde productielijn gebouwd zal worden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De productielijn van de 3 komt in China:

http://www.teslarati.com/...el-3-china-starting-2017/

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Alleen voor de Chinese markt. Om importheffing te voorkomen. Daarom staat er ook een in Tilburg.
mcDavid schreef op zondag 17 januari 2016 @ 02:08:
[...]

Sorry, think again. Wikipedia: NUMMI
Vroeger deed men 50.000 auto's in 2 maanden in dat complex.

Dat de boel even omgebouwd moest worden voor de X, zal komen doordat die op dezelfde basis gebouwd wordt als de S, en dus (grotendeels) op dezelfde productielijn gebouwd zal worden lijkt me.
Ligt er ook aan hoeveel van de productie op locatie gedaan wordt. Veel auto fabrieken zetten de auto eigenlijk alleen in elkaar (zoals Tesla Tilburg)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het lijkt me ook efficiënter om halffabricaten over de plas te verschepen dan complete auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
Erasmo schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:59:
Het lijkt me ook efficiënter om halffabricaten over de plas te verschepen dan complete auto's.
Wat ze in Tilburg deden was niet meer dan de batterij in de auto tillen en remvloeistof toevoegen. De auto zelf was al door Quality Control in de VS gegaan (om daarna de batterij eruit te halen en alles te verschepen). Ging inderdaad puur om belasting.
Afgelopen jaar hebben ze de fabriek hier wel een upgrade gegeven toch? Die gaat nu nog meer doen dus.

Kijkend naar
ktf schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 23:09:
[...]

Oke, laat ik eens wat proberen uit te leggen :P

*verhaal*

Het is iig allemaal een zaak van lange adem.
en af en toe een berichtje over Tesla lezende
"We will develop local supply chains," he said. "So if we have a factory in Europe, more of the components will come from European suppliers, so too in China or in Japan. If we're producing vehicles in a market, it's just logical we would be sourcing more from that market.".
kan ik me voorstellen dat ze inderdaad liever niet te veel willen investeren in productiecapaciteit voor de S en X in Fremont. Ze kijken al naar meer productie in Nederland (auto's), Duitsland (batterijen), China, wat de druk op Fremont kan verlichten. Ook kan ik me voorstellen dat het Amerikaanse continent over 5 jaar niet zo heel veel meer, misschien zelfs minder, S'en en X'en koopt dan nu. Fremont hoeft dan veel minder van die auto's te maken voor de andere continenten (die hebben dan hun eigen fabrieken), dus de huidige lijn voldoet dan prima.
Het is wat ktf zegt, het is veel logischer om je nu in Fremont vol op de lijn van de 3 te focussen. Zeker aangezien Tesla er op hoopt dat de verkoop en productie van die auto een veelvoud gaat zijn van de S en de X.

Dat ze geen zwarte cijfers hebben komt juist omdat ze alles (en nog een beetje) weer opnieuw investeren in uitbreiding van productie, super-charger-network, R&D, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
RocketKoen schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:13:
[...]

Alleen voor de Chinese markt. Om importheffing te voorkomen. Daarom staat er ook een in Tilburg.

[...]

Ligt er ook aan hoeveel van de productie op locatie gedaan wordt. Veel auto fabrieken zetten de auto eigenlijk alleen in elkaar (zoals Tesla Tilburg)
Weer mis. In Tilburg staat echt geen productielijn. Alle tesla's worden volledig in Amerika geproduceerd. Vervolgens wordt ivm de importheffingen de drivetrain en nog wat dingen eruit gehaald en worden ze naar Tilburg verscheept. Het enige wat ze in Tilburg doen is dat bouwpakketje weer in elkaar schroeven en het papierwerk op orde maken. Van productie is echt geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
In de documentaire van National Geo over Tesla is ook duidelijk te zien dat de fabriek die vroeger van Toyota was, ten tijde van de docu voor ongeveer 10% in gebruik was. Het is vooral de productielijnen die uitgebreid moeten worden, maar of die investering direct Tesla uit de rode cijfers halen waarschijnlijk niet, ander zouden we al 3 hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eerst wat informatie van de Kia Soul EV die in mijn bezit is. Ik heb mijn auto 1 jaar oud gekocht met 10.000 km op de teller. Het was een van de eerste Kia Soul EV demo modellen die in Nederland op de markt kwam (2014-08-26). Ik heb geen idee hoe de auto het eerste jaar is bereden en hoe het laad gedrag is geweest. Momenteel staat de teller op 18709 km (dus ik heb 8709 km in ~4 maanden gereden). De meting beneden heb ik gedaan:
  • 0 graden Celsius buitentemperatuur,
  • State of Charge was 57%
  • Getoonde range was 65 km (70 km zonder climate control)
Ik heb een Konnwei KW902 bluetooth dongle via ebay besteld (13 euro) en heb daar de OBDII data mee uitgelezen van mijn Kia Soul EV (met dank aan het Soul Spy forum):

2101 data
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
State of Charge of Battery(BMS)   55.00   % (display = 57%)      
Available Charge Power   90.00   kW      
Available Discharge Power   90.00   kW      
Battery Current   6.00   Ah      
Battery DC Voltage   362.80   V      
Battery Module 1 Temperature   8.00   °C      
Battery Module 2 Temperature   7.00   °C      
Battery Module 3 Temperature   8.00   °C      
Battery Module 4 Temperature   7.00   °C      
Battery Module 5 Temperature   7.00   °C      
Battery Module 6 Temperature   7.00   °C      
Battery Module 7 Temperature   7.00   °C      
Battery Module 8 Temperature   8.00   °C      
Max Cell Voltage   3.78   V      
Max Cell Voltage No.   1.00         
Min Cell Voltage   3.76   V      
Min Cell Voltage No.   19.00         
Auxiliary Battery Voltage   14.20   V      
Cumulative Charge Current    10562.00   Ah      
Cumulative Discharge Current   10705.20   Ah      
Cumulative Charge Energy   3886.60   kWh      
Cumulative Discharge Energy   3816.30   kWh      
Cumulative Operating Time   4860756.00   Sec   56.26   days
Inverter Capacitor Voltage   36.20   V      
Isolation Resistance   1000.00   kOhm

2105 data
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Battery Inlet Temperature   7.00   °C
Battery Min Temperature   7.00   °C
Battery Max Temperature   8.00   °C
Available Charge Power   90.00   kW
Available Discharge Power   90.00   kW
Airbag H/wire Duty   80.00   %
Battery Heater 1 Temperature   0.00   °C
Battery Heater 2 Temperature   0.00   °C
Max Deterioration   11.60   %
Max Deterioration Cell No   3.00   
Min Deterioration   10.00   %
Min Deterioration Cell No   15.00   
SOC Display   57.00   %

Het lijkt er dus op dat ik al 11% batterij degradatie heb met 18709 km gereden na ongeveer 17 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 14:30:
Ik mag maar hooguit 80 km/h op alle wegen die naar mijn werkgever gaan, dat is ook een beperking.

Op de snelweg rij ik 100/110 km/h ook als ik 130 mag. Dat deed ik met mijn 2.0 diesel ook al, het mag, het moet niet. Sneller dan de vrachtwagens om niet hierdoor ingehaald te worden. De auto's rijden er maar omheen.
Rij je op de N9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nu haal ik makkelijk 1100~1200km op een enkele tankbeurt diesel, en het tanken kost me maar 1x pakweg 10 minuten in de week/10 dagen. Dit zal waarschijnlijk mn laatste diesel worden van het werk, want ik gok zo dat EV's met 500~700km actieradius gemeengoed zullen zijn tegen de tijd dat m'n huidige uit contract gaat, wat over 4 jaar al is. Natuurlijk is er al de Tesla model S, maar dat is geen auto voor de massa, want: 2 ton gewicht en prijs van grofweg €80k. Vind het ook jammer dat Tesla niet priority heeft gegeven aan de model 3, maar in plaats daarvan de model X eerst op de markt wilde brengen.
ik hoor veel mensen praten over batterijen en stuff maar als ik ze vervolgens om ampere volt of 18650 , D C cellen vraag dan weten ze opeens niets. vervolgens weer wat op het nieuws gehoord en ja hoor dat zal de toekomst wel zijn. 15 jaar geleden zou er nu al betaalbare auto's zijn die konden vliegen. afin
onzin 500-700km,gaan geen gemeengoed worden de komende 10 jaar . dit gaat met de huidige gang van zaken lang niet zo snel de leaf wat een redelijk betaalbare auto is zit nu op 30kwh en dat zal niet veranderen. we zien een 1-2% accu verbetering per jaar ongeveer. in 2012 hadden wij 85kwh nu 90kwh in dezelfde pack van de tesla. dat is 5/85ste deel in 4 jaar oftewel net geen 6% in 4 jaar=1,5% per jaar accu verbetering. trek je dit door naar 30 jaar geleden dan kom je op dezelfde 1,5% accu grote en wat prijs betreft de grootste klappen qua goedkoper worden zijn er al uit. het kan nu niet meer met 100den per kwh goedkoper worden dit zal met zeer kleine percentages per jaar gaan.
ook moeten mensen voor lief nemen dat ze niet snel willen laden dit is nergens voor nodig op grote trips na dan(kan je beter een auto huren of met trein.vliegtuig-liever niet- gaan). ik denk dat wij slimmer moeten gaan laden ipv sneller. laden naar gebruik en vooral s'nachts met overdag bijladen tijdens parkeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2016 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik denk dat accu's wel degelijk nog flink goedkoper kunnen worden. De prijs wordt nu volgens mij voornamelijk bepaald door de markt, niet door de productiekosten. Op het moment zit de vraag gewoon gigantisch in de groei, en de productie groeit maar nauwelijks hard genoeg mee. Als de vraag wat stabiliseert of de productie flink sneller kan groeien, kan die prijs dus nog aardig zakken lijkt me.
Capaciteit is een ander verhaal. Daarvoor zijn technologische doorbraken nodig, en die zijn moeilijk te plannen. Ik voorzie op dit moment eerder een toekomst waarin grotere verbruikers zoals vrachtwagens e.d. een brandstofcel meekrijgen als range extender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op zondag 17 januari 2016 @ 23:02:
Ik denk dat accu's wel degelijk nog flink goedkoper kunnen worden. De prijs wordt nu volgens mij voornamelijk bepaald door de markt, niet door de productiekosten. Op het moment zit de vraag gewoon gigantisch in de groei, en de productie groeit maar nauwelijks hard genoeg mee. Als de vraag wat stabiliseert of de productie flink sneller kan groeien, kan die prijs dus nog aardig zakken lijkt me.
Capaciteit is een ander verhaal. Daarvoor zijn technologische doorbraken nodig, en die zijn moeilijk te plannen. Ik voorzie op dit moment eerder een toekomst waarin grotere verbruikers zoals vrachtwagens e.d. een brandstofcel meekrijgen als range extender.
het feit dat de wereld maar vast wil houden aan vrachtwagens waarom niet soort metro/tramsysteem wat voor verplaatsing van producten verzorgt en dan evt de hele grote/zware dingen wel met de vrachtwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Zou je gewoon leestekens en iets van zinsopbouw willen gebruiken? Dan zijn je posts misschien wat minder onleesbaar.

Metro's en trams rijden ook niet op toverkracht. En naar iedere winkel en ieder bedrijfspand spoorrails en bovenleiding aanleggen met de nodige wissels zodat andere trams nog kunnen passeren, is natuurlijk wel héél erg onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2016 @ 23:11:
het feit dat de wereld maar vast wil houden aan vrachtwagens waarom niet soort metro/tramsysteem wat voor verplaatsing van producten verzorgt en dan evt de hele grote/zware dingen wel met de vrachtwagen.
Ja hoor als jij even investeert in een landelijk dekkend netwerk dan willen anderen daar vast graag gebruik van maken.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juup schreef op zondag 17 januari 2016 @ 23:50:
[...]

Ja hoor als jij even investeert in een landelijk dekkend netwerk dan willen anderen daar vast graag gebruik van maken.
crowdfunding anyone :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nokiaan958GB schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 23:32:
Wel onhandig dat Tesla nog verlies maakt.
Als een extra lijn wel voor zwarte cijfers kan zorgen maakt het misschien makkelijker :+
ze maken geen verlies, ze investeren de winst weer in nieuw kapitaal, daardoor heeft het bedrijf een net lost. dat is heel wat anders dan verlies maken/draaien(verlies maakt) zoals jou tekst overkomt voor de leek.belastingtechnisch is dat het meest gunstige.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2016 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 00:13:
ze maken geen verlies, ze investeren de winst weer in nieuw kapitaal. dat is heel wat anders dan verlies maken zoals jou tekst overkomt voor de leek.belastingtechnisch is dat het meest gunstige.
Jawel Tesla maakt wel verlies. Zie https://www.google.nl/search?q=tesla+2015+profit

Eigenlijk niets van wat jij zegt klopt helemaal.
En het is ook zeer beroerd opgeschreven.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juup schreef op maandag 18 januari 2016 @ 00:22:
[...]

Jawel Tesla maakt wel verlies. Zie https://www.google.nl/search?q=tesla+2015+profit

sorry grammer N
dan moet je dit eens lezen.
http://www.autoblog.com/2...t-lose-4000-each-model-s/
The issue is that all that money, all $47 million (and then some), was not spent just on building and delivering Model S vehicles. As the main source of this number (Reuters) points out:
In other words, at least some of that $47 million was "lost" by spending money for the future. Tesla spend $359 million last quarter alone as it works on things like the Gigafactory and getting its plant ready to build the Model X this fall.

Tesla spend 359million last quarter alone as it works on things like the gigafactory and RTB Model X.

bottom line:
winst is gebruikt voor de gigafactory etc.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2016 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Yup, veel andere wegen om van boven naar beneden te komen zijn er niet in de kop van noord holland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:30

Snow_King

Konijn is stoer!

Juup schreef op maandag 18 januari 2016 @ 00:22:
[...]

Voor een groeiend bedrijf als Tesla is het heel logisch dat ze geen winst maken. Eerst zaaien en later pas oogsten.

Al hun geld gaat richting R&D en investeringen in de toekomst.

Journalisten die hier graag een popi-jopi headline mee scoren snappen dat (moedwillig?) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op maandag 18 januari 2016 @ 07:50:
[...]

Yup, veel andere wegen om van boven naar beneden te komen zijn er niet in de kop van noord holland :)
afschuwelijke weg en dan vooral de medeweggebruikers die zich niet aan de 80km/h limiet houden en gevaarlijke inhaalmanoeuvre uitvoeren, tot aan touringbussen aan toe die er gewoon met 100km/h rijden. ik geloof dat er al 40 jaar plannen zijn om het 4baans te maken. Leuk als fastned er een station zet:D 4 stuks op de a7 maar niks op de N9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

databeestje schreef op maandag 18 januari 2016 @ 07:50:
[...]

Wat dacht je van de A7 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:36:
[...]

ik hoor veel mensen praten over batterijen en stuff maar als ik ze vervolgens om ampere volt of 18650 , D C cellen vraag dan weten ze opeens niets. vervolgens weer wat op het nieuws gehoord en ja hoor dat zal de toekomst wel zijn. 15 jaar geleden zou er nu al betaalbare auto's zijn die konden vliegen. afin
onzin 500-700km,gaan geen gemeengoed worden de komende 10 jaar . dit gaat met de huidige gang van zaken lang niet zo snel de leaf wat een redelijk betaalbare auto is zit nu op 30kwh en dat zal niet veranderen. we zien een 1-2% accu verbetering per jaar ongeveer. in 2012 hadden wij 85kwh nu 90kwh in dezelfde pack van de tesla. dat is 5/85ste deel in 4 jaar oftewel net geen 6% in 4 jaar=1,5% per jaar accu verbetering. trek je dit door naar 30 jaar geleden dan kom je op dezelfde 1,5% accu grote en wat prijs betreft de grootste klappen qua goedkoper worden zijn er al uit. het kan nu niet meer met 100den per kwh goedkoper worden dit zal met zeer kleine percentages per jaar gaan.
ook moeten mensen voor lief nemen dat ze niet snel willen laden dit is nergens voor nodig op grote trips na dan(kan je beter een auto huren of met trein.vliegtuig-liever niet- gaan). ik denk dat wij slimmer moeten gaan laden ipv sneller. laden naar gebruik en vooral s'nachts met overdag bijladen tijdens parkeren.
Uh... Geen touw aan vast te knopen op je eerste stuk. Ik zie eerder iets in snelladers, dan overal maar zoveel mogelijk opladen. Ik hou niet van snelle accu-degradatie. En ik kan me echt niet voorstellen dat we over 4 jaar geen betaalbare EV zullen hebben (<€50k, of misschien zelfs 40k), ontwikkelingen gaan hard met steeds meer partijen die instappen, grotere fabrieken, China, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De Bolt heeft 60kWh voor pak m beet 40.000 euro, er is voor gekozen om maar 30kWh in de Leaf te stoppen, dat is een keuze van de fabrikant. Een dubbele hoeveelheid accu maakt de auto niet 2 maal zo duur. Onder de 50.000 euro moet in dat opzicht dan ook prima haalbaar zijn.

Je kan best veel accu kwijt in een auto als hier in het ontwerp rekening is mee gehouden. Je kan natuurlijk als Mercedes ook proberen om een 9kWh accu pack in de GLE 500e te stoppen en de ruimte van de kofferbak te halveren :(

Afbeeldingslocatie: http://insideevs.com/wp-content/uploads/2016/12/15A68-750x563.jpg
http://insideevs.com/merc...-phev-lifecycle-analysis/

In die stomme i-Miev heb ik 16kWh zonder dat het mij cabineruimte kost, en in dit slagschip hebben ze de helft maar letterlijk in de kofferbak gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Kijk inderdaad maar naar Tesla: 90kWh en dan nog een flinke bagageruimte achter én voor.

Ik ben zelf aan het kijken naar een e-auto.
In principe doen we alles met de (bak)fiets, maar met twee kleine kids en familie die wat verder weg woont is een autootje voor de deur toch wel handig. Een auto lenen kan vaak wel, maar dan moet ik die eerst op gaan halen en twee autostoelen erin zetten.
Bovendien kan ik hem zakelijk aanschaffen en dan gewoon de bijtelling (of liever geen bijtelling) betalen.

Nu zie ik diverse Renault Zoe's te koop staan van 2013 (nog even 0% bijtelling dus) en met zo'n 20k km op te teller.
Ik begrijp ook dat het 2016 model, behalve een grotere accu, niet groter is ofzo. Klopt dat?

Ik wil binnenkort eens ergens een proefritje maken, om te kijken hoe het rijd, en of het een beetje groot/praktisch genoeg is.

Een tweedehands doe je volgens mij geen miskoop aan. Nu 12-13k voor een mooie, en over een aantal jaar voor 6-7k de deur uit. (met de accu in de huur/lease natuurlijk, dat is wel een klein nadeeltje voor mij gevoel)
Het liefst zou ik nog even wachten met de aanschaf van een auto totdat ze net wat groter zijn en net iets meer bereik hebben.
(De B-klasse eDrive komt qua formaat aardig in de buurt, alleen het bereik moet voor het mooie nog wat omhoog (300 km officieel, dus 250 km realistisch haalbaar onder bijna alle omstandigheden. De Tesla model S is, helaas, gewoon net wat te duur, ook tweedehands....)

Iemand nog goede ideeën of inzichten?
Oh, en als iemand hier een Zoë in de regio Dordrecht heeft... 8)

[ Voor 16% gewijzigd door NovapaX op 18-01-2016 11:16 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
De prijs wordt nu volgens mij voornamelijk bepaald door de markt, niet door de productiekosten. Op het moment zit de vraag gewoon gigantisch in de groei, en de productie groeit maar nauwelijks hard genoeg mee. Als de vraag wat stabiliseert of de productie flink sneller kan groeien, kan die prijs dus nog aardig zakken lijkt me.
[The Gigafactory] will begin production of batteries in 2017 with the help of strategic partners Panasonic, before reaching full capacity in 2020, but it's a big task. "The fundamental property of the Gigafactory, which will unlock the substantial amount of 30 percent economic improvement [in the Model 3] is involved simply in economies of scale, and a vertically integrated facility," O'Connell says.
[...]
By 2020, Tesla plans to be making more battery cells than all the lithium-ion battery makers combined managed in 2013. The upshot of all this? A 30 percent battery cost saving, and a Model 3 that costs $35,000, not $100,000.
Bron
Vraag en aanbod speelt ongetwijfeld mee. Maar economies of scale alleen al kunnen tegen 2020 voor 30% aan kosten schelen.

[ Voor 4% gewijzigd door fruitbakje op 18-01-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Die gigafactory zal ongetwijfeld een goeie impact hebben, maar ook in Azië zitten ze niet stil hoor. Het zal me niets verbazen als de totale productie van lithium-cellen op dit moment ook al meer dan het dubbele is van 2013. Tegen de tijd dat het 2020 is, zal de Tesla fabriek echt niet meer in de buurt van het halve marktaandeel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:36:
ik hoor veel mensen praten over batterijen en stuff maar als ik ze vervolgens om ampere volt of 18650 , D C cellen vraag dan weten ze opeens niets.
Jij weet de boring en slag van jouw auto of toekomstige auto wel? (Ik neem even aan dat je op brandstof rijdt)

Wat bijvoorbeeld ook heel veel ICE bashers & rijders niet weten is dat de Toyota Prius daadwerkelijk een andere benzine motor heeft met een Atkinson cycle. Daarmee is/was de Toyota Prius revolutionair. Vooral doordat we nu door doorontwikkeling die dingen op meer plaatsen terug gaan zien.
Feit is gewoon dat ontwikkeling pas 'op gang' komt als het daadwerkelijk commercieel wordt ingezet en dat alles wat niet commercieel wordt ingezet ook gewoon weer doodgaat. Zo is de Wankel motor een mooi voorbeeld. Dat is technologie die 'op het randje' zit, misschien komt er nog een doorbraak (zoals in de Audi A1 e-tron), maar misschien sterft het weer af.

Net zoals de iPhone niet 'nieuw' was, alle onderdelen kon je zo bestellen bij Samsung. Zo is de Tesla ook niet 'nieuw'. Er zit weinig (hardware) in die echt 'cutting edge' techologie is/was, zeker niet voor de 'grote jongens'.
Dus als Tesla gelijk is aan Apple, dan is de Roadster gelijk aan de iPhone, de Model S/3 de 3GS en kijk je dan naar de smartphones, dan wordt het NU pas leuk! Het 'concept' is nu bewezen en nu kun je gaan doorontwikkelen en kunnen ze echt specifiek gaan ontwikkelen. Bij Tesla zie je dat terug in de motoren, elke zoveel tijd wordt de aandrijflijn weer 'herzien', kleine incrementele wijzigingen, maar door de schaalgrootte direct in te voeren. Voor 1000 motoren ga je niet een productielijn ombouwen, voor 10.000 misschien al wel, voor 50.000 is het geen enkel probleem meer.

Voor batterijen/accu's is het niet anders. We zitten net in de periode dat het idee van een auto op elektriciteit 'werkt'. De accu van een Tesla is ook niet veel meer dan het beste wat er nu op de plank lag voor een goede prijs. Maar nu kunnen ze daadwerkelijk onderzoek gaan testen en toepassen.
Vanaf 2017 verwacht ik dan ook een flinke 'boost' in accu technologie. Misschien niet direct extra capaciteit, maar ook in prijs. De eerste SSD's (2000) waren ook absurd, nu 15 jaar later is SSD niet meer weg te denken en is de HDD dadelijk 'de niche' markt. Over 15 jaar is de plofauto misschien wel de 'niche'!
De prijs wordt nu volgens mij voornamelijk bepaald door de markt, niet door de productiekosten.
Dit is gewoon kroegpraat!
Dat Tesla een mega fabriek kan neerzetten is voornamelijk doordat ze weten wie de klant is... Tesla!
Als de Chinezen dachten dat ze op dezelfde schaal zouden kunnen verdienen dan was er een 2x zo grote fabriek neergezet (met hulp van de overheid) net zoals met de zonnepanelen gebeurde. In de RAM of Flash markt zie je hetzelfde. Misschien een jaar of 2 wat prijsdruk omhoog om daarna snoeihard weer omlaag te schieten. De paar jaar dat ze dan 30% extra verdienen zijn ze de jaren daarna gewoon weer kwijt! En een paar jaar later veert de prijs gewoon weer terug door overnames/faillissementen & de vraag die het aanbod weer heeft ingehaald.

[ Voor 13% gewijzigd door TheGhostInc op 18-01-2016 11:58 . Reden: Vraag en aanbod ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Krijg ik net een belletje van Reaal verzekeringen dat ze m'n motor toch niet accepteren, want ''elektrische voertuigen zijn te nieuw, we weten niet hoe we daar mee om moeten gaan'' :F.

Nu kan ik dus twee dagen voor registratie een nieuwe verzekeraar gaan uitzoeken :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
TheGhostInc schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:48:

[...]

Dat Tesla een mega fabriek kan neerzetten is voornamelijk doordat ze weten wie de klant is... Tesla!
Als de Chinezen dachten dat ze op dezelfde schaal zouden kunnen verdienen dan was er een 2x zo grote fabriek neergezet (met hulp van de overheid) net zoals met de zonnepanelen gebeurde. In de RAM of Flash markt zie je hetzelfde. Misschien een jaar of 2 wat prijsdruk omhoog om daarna snoeihard weer omlaag te schieten. De paar jaar dat ze dan 30% extra verdienen zijn ze de jaren daarna gewoon weer kwijt! En een paar jaar later veert de prijs gewoon weer terug door overnames/faillissementen & de vraag die het aanbod weer heeft ingehaald.
Uiteraard is het kroegpraat, ik heb er geen harde cijfers bij en dat beweer ik ook niet. Maar je hoeft echt niet uit te leggen dat Tesla niet de enige is die investeert in Li-Ion productie. Feit is gewoon dat je in alle facetten van technologie, steeds meer lithium accu's tegen komt. We hebben steeds meer mobiele devices als laptops, telefoons, tablets (niet alleen wij, maar voornamelijk minder westerse landen maken hier juist nu een gigantische groei in door). Daarnaast stoppen we die dingen tegenwoordig in drones, zaklampen, camera's, scheerapparaten en in accuboormachines. Ook vliegtuigbouwers hebben steeds meer lithium accu's nodig en dan heb ik de hele automotive industrie nog niet eens genoemd (plus vast nog tig toepassingen waar ik zo snel niet op kom).

De enige manier dat het fysiek mogelijk is dat er aan al die toenemende vraag voldaan wordt, is dat er bijna op dagelijkse basis extra productiecapaciteit bij komt. En dat betekent dat er op dit moment keihard geïnvesteerd wordt, en dat kost geld.

Daarnaast denk ik dat de productiekosten ook gewoon lager kunnen. Om te produceren heb je nog grondstoffen nodig. Op dit moment wordt er veel meer lithium geproduceerd dan dat er gerecycled wordt. Hoe meer apparaten we hebben, hoe meer we er weg doen, dus hoe meer lithium er gerecycled zal worden. En dat zal ook de prijs kunnen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
NovapaX schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:05:
Kijk inderdaad maar naar Tesla: 90kWh en dan nog een flinke bagageruimte achter én voor.

Ik ben zelf aan het kijken naar een e-auto.
In principe doen we alles met de (bak)fiets, maar met twee kleine kids en familie die wat verder weg woont is een autootje voor de deur toch wel handig. Een auto lenen kan vaak wel, maar dan moet ik die eerst op gaan halen en twee autostoelen erin zetten.
Bovendien kan ik hem zakelijk aanschaffen en dan gewoon de bijtelling (of liever geen bijtelling) betalen.

Nu zie ik diverse Renault Zoe's te koop staan van 2013 (nog even 0% bijtelling dus) en met zo'n 20k km op te teller.
Ik begrijp ook dat het 2016 model, behalve een grotere accu, niet groter is ofzo. Klopt dat?

Ik wil binnenkort eens ergens een proefritje maken, om te kijken hoe het rijd, en of het een beetje groot/praktisch genoeg is.
Formaat Zoe is inderdaad niet gewijzigd.
Een tweedehands doe je volgens mij geen miskoop aan. Nu 12-13k voor een mooie, en over een aantal jaar voor 6-7k de deur uit. (met de accu in de huur/lease natuurlijk, dat is wel een klein nadeeltje voor mij gevoel)
Accuhuur kan ook een voordeel zijn. 1 je hebt nu niet de aanschaf en de afschrijving.
Accu capaciteit onder een bepaald niveau --> nieuwe accu.
Vergeten te laden / lege accu? --> renault assistance komt je halen
Het uiteindelijke voor- of nadeel hangt af van je feitelijke rijgedrag (aantal kilometers per jaar) en je financiële situatie.
Het liefst zou ik nog even wachten met de aanschaf van een auto totdat ze net wat groter zijn en net iets meer bereik hebben.
(De B-klasse eDrive komt qua formaat aardig in de buurt, alleen het bereik moet voor het mooie nog wat omhoog (300 km officieel, dus 250 km realistisch haalbaar onder bijna alle omstandigheden. De Tesla model S is, helaas, gewoon net wat te duur, ook tweedehands....)

Iemand nog goede ideeën of inzichten?
Oh, en als iemand hier een Zoë in de regio Dordrecht heeft... 8)
Bereik is zo overrated... :)

Even voorbeeldje van afgelopen zaterdag in totaal bijna 400 km gereden in de Zoe. Van oost Nederland naar onze hoofdstad (bijeenkomst van anderhalf uur), vandaar naar de hofstad (bezoek vrienden) en vandaar weer naar de havenstad (bezoek vrienden) en toen weer terug naar het oosten. De zoe heeft bij elk bezoek rustig staan laden, m.u.v. het laatste bezoek en alleen op de terugweg hebben we even bij een snellader gestaan (en een kopje koffie gedronken)
(Ik heb overigens de regel: Afgezien van noodgevallen/bijzondere omstandigheden: kan ik binnen 250 meter van mijn doel geen laadpaal vinden dan gaat de zoe niet aan de laadpaal dan bezoek ik wel even onderweg een 43kw lader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Het is meer gemak inderdaad.
Moeder met twee jonge kinderen loopt niet zo makkelijk een paar honderd meter om bij tante X twee straten verderop de auto aan de lader te zetten.

Natuurlijk komt dat niet veel voor, en is het een compromis, maar dat neemt niet weg dat je een ritje van iets meer dan een uur prima zonder tussenstop kan doen. Maar als je op je bestemming niet kunt laden moet je wel even stoppen op de terugweg. (en dat is ook niet altijd heel handig, in je eentje, met twee kinderen)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
NovapaX schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:48:
Het is meer gemak inderdaad.
Moeder met twee jonge kinderen loopt niet zo makkelijk een paar honderd meter om bij tante X twee straten verderop de auto aan de lader te zetten.
Ik heb geen kinderen maar ik doe het gewoon niet uit luiheid :) icm met het niet handig vinden.
Natuurlijk komt dat niet veel voor, en is het een compromis, maar dat neemt niet weg dat je een ritje van iets meer dan een uur prima zonder tussenstop kan doen. Maar als je op je bestemming niet kunt laden moet je wel even stoppen op de terugweg. (en dat is ook niet altijd heel handig, in je eentje, met twee kinderen)
Want? Je blijft even tien minuten in je auto zitten gooit een filmpje op je r-link (schermpje in de Renault) of draait even k-3 op luid volume en net als je daar genoeg van hebt kun je al weer verder rijden (bij mij is het acceptatie niveau van k-3 beperkt tot 5 minuten maar ik denk dat een beetje ouder dat wel moet kunnen rekken naar 10 minuten. ;)

(wat ik hier mee wil zeggen is staar je niet blind op de genoemde tijden: van in een half uur van 0 naar 80%, want in de meeste gevallen (hoop ik) kom je niet met 0 aan bij een snellader en meestal hoef je niet naar 80%, oftewel vaak sta je echt niet langer dan 10-15 minuten ergens te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wankel gaat niet echt meer doorbreken wat Mazda ook probeert. Volgende tech zien ik doorbreken als er paar motoren bouwers het overnemen als generator: http://liquidpiston.com/technology/how-it-works/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Je hebt gelijk inderdaad, hoe snel zit je bijvoorbeeld op 50%?

Misschien binnenkort toch maar even hier kijken:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/263929828?asrc=st|as

Helaas geen 2013 model, dus geen 0% bijtelling.
(niet dat ik zo'n krent ben, maar het is mijn eigen bedrijf, dus het gaat allemaal al van de winst af, hoe minder ik aan de belastingdienst overmaak, hoe beter :P )

En voor die enkele keer dat ze verder moet pakt doen we wel autootje ruilen en pakt ze maar de PHEV die hier ook 80% van de tijd voor kantoor stil staat.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 10:31
NovapaX schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:18:
2015 24kWh Leaf hier.

De laadtijd is een beetje afhankelijk van de omstandigheden, want de laadstroom wordt beperkt op basis van dingen als accutemperatuur en lading. Van 50% naar 100% laden duurt veel langer dan van 0% naar 50%.

Maar uit de praktijk: van 30% naar 80% duurt ongeveer een kwartiertje, van 0-80% ongeveer een half uur, en de laatste 20% duurt nog eens een half uur. Dat heb ik in de praktijk ook ondervonden, omdat ik mijn Leaf in Utrecht opgehaald heb en naar het noorden moest, waarvoor ik echt de volle accu nodig had vanaf het FastNed station bij Zwolle.

Had iemand hier niet eens een linkje gepost met laadtijden vs percentage en temperatuur of zoiets?

---
edit: een snelle Google levert veel vergelijkbare plaatjes op: KLIK

De meeste plaatjes beginnen bij 50% lading, en geven dan inderdaad 10-15 minuten voor 50-80%, dus 0-50% zal vergelijkbaar zijn, gezien het exponentiele verband.

[ Voor 29% gewijzigd door Veneficus op 18-01-2016 14:35 ]

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:48:
[...]

Jij weet de boring en slag van jouw auto of toekomstige auto wel? (Ik neem even aan dat je op brandstof rijdt)

Wat bijvoorbeeld ook heel veel ICE bashers & rijders niet weten is dat de Toyota Prius daadwerkelijk een andere benzine motor heeft met een Atkinson cycle. Daarmee is/was de Toyota Prius revolutionair. Vooral doordat we nu door doorontwikkeling die dingen op meer plaatsen terug gaan zien.
Feit is gewoon dat ontwikkeling pas 'op gang' komt als het daadwerkelijk commercieel wordt ingezet en dat alles wat niet commercieel wordt ingezet ook gewoon weer doodgaat. Zo is de Wankel motor een mooi voorbeeld. Dat is technologie die 'op het randje' zit, misschien komt er nog een doorbraak (zoals in de Audi A1 e-tron), maar misschien sterft het weer af.

Net zoals de iPhone niet 'nieuw' was, alle onderdelen kon je zo bestellen bij Samsung. Zo is de Tesla ook niet 'nieuw'. Er zit weinig (hardware) in die echt 'cutting edge' techologie is/was, zeker niet voor de 'grote jongens'.
Dus als Tesla gelijk is aan Apple, dan is de Roadster gelijk aan de iPhone, de Model S/3 de 3GS en kijk je dan naar de smartphones, dan wordt het NU pas leuk! Het 'concept' is nu bewezen en nu kun je gaan doorontwikkelen en kunnen ze echt specifiek gaan ontwikkelen. Bij Tesla zie je dat terug in de motoren, elke zoveel tijd wordt de aandrijflijn weer 'herzien', kleine incrementele wijzigingen, maar door de schaalgrootte direct in te voeren. Voor 1000 motoren ga je niet een productielijn ombouwen, voor 10.000 misschien al wel, voor 50.000 is het geen enkel probleem meer.

Voor batterijen/accu's is het niet anders. We zitten net in de periode dat het idee van een auto op elektriciteit 'werkt'. De accu van een Tesla is ook niet veel meer dan het beste wat er nu op de plank lag voor een goede prijs. Maar nu kunnen ze daadwerkelijk onderzoek gaan testen en toepassen.
Vanaf 2017 verwacht ik dan ook een flinke 'boost' in accu technologie. Misschien niet direct extra capaciteit, maar ook in prijs. De eerste SSD's (2000) waren ook absurd, nu 15 jaar later is SSD niet meer weg te denken en is de HDD dadelijk 'de niche' markt. Over 15 jaar is de plofauto misschien wel de 'niche'!

[...]

Ja boring en slag heeft met de cilinder te maken. Geloof diameter van de cilinderkop maal de astand dat de krukas/cilinder doet. Toevallig autoliefhebber hier en weet ook basis dingen over de wankel, rx8 gave auto:) van zo'n auto moeten ze eigenlijk weer een model maken maar dan met plugin systeem.

Edit: zie nu dat ze daar dus wel mee bezig zijn http://www.autoweek.nl/ni...rx-vision-met-wankelmotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 10:31
@ZuinigeRijder : In het overzicht van de eerste post is de nieuwe Leaf nog niet verwerkt

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
NovapaX schreef op maandag 18 januari 2016 @ 14:18:

Misschien binnenkort toch maar even hier kijken:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/263929828?asrc=st|as

Helaas geen 2013 model, dus geen 0% bijtelling.
(niet dat ik zo'n krent ben, maar het is mijn eigen bedrijf, dus het gaat allemaal al van de winst af, hoe minder ik aan de belastingdienst overmaak, hoe beter :P )

En voor die enkele keer dat ze verder moet pakt doen we wel autootje ruilen en pakt ze maar de PHEV die hier ook 80% van de tijd voor kantoor stil staat.
Rekensom is grofweg: 50% bijladen is: 50% van 22/43 * 60 minuten = 15,34 minuten

In de praktijk zal het iets langer zijn, "handshake" met lader etc plus aftoppen door batterij management systeem etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf

ktf

Snow_King schreef op maandag 18 januari 2016 @ 08:24:
Al hun geld gaat richting R&D en investeringen in de toekomst.

Journalisten die hier graag een popi-jopi headline mee scoren snappen dat (moedwillig?) niet.
Of juist wel? Investeringen hebben namelijk *niets* met winst of verlies te maken, maar met cashflow. Dat is iets heel anders. Als je geld investeert gaat dat ten kostte van je cash, niet van je winst. Wat wél ten kostte gaat van je winst zijn afschrijvingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:27:
De Bolt heeft 60kWh voor pak m beet 40.000 euro, er is voor gekozen om maar 30kWh in de Leaf te stoppen, dat is een keuze van de fabrikant. Een dubbele hoeveelheid accu maakt de auto niet 2 maal zo duur. Onder de 50.000 euro moet in dat opzicht dan ook prima haalbaar zijn.

Je kan best veel accu kwijt in een auto als hier in het ontwerp rekening is mee gehouden. Je kan natuurlijk als Mercedes ook proberen om een 9kWh accu pack in de GLE 500e te stoppen en de ruimte van de kofferbak te halveren :(

[afbeelding]
http://insideevs.com/merc...-phev-lifecycle-analysis/

In die stomme i-Miev heb ik 16kWh zonder dat het mij cabineruimte kost, en in dit slagschip hebben ze de helft maar letterlijk in de kofferbak gestopt.
dit hebben ze gedaan voor de europese markt waar vooral in nederland lekker veel belasting is te ontvangen. bij lange afstanden haalt deze gle zeker niet 1 op 10. eerder richting 1 op 7 dit soort auto's doen het perfect op Wikipedia: New European Driving Cycle Nedc tests waarbij ze 'n onrealistisch traject doen om tot een brandstofvebruik te komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2016 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ktf schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:56:
[...]

Of juist wel? Investeringen hebben namelijk *niets* met winst of verlies te maken, maar met cashflow. Dat is iets heel anders. Als je geld investeert gaat dat ten kostte van je cash, niet van je winst. Wat wél ten kostte gaat van je winst zijn afschrijvingen.
je snapt het punt niet, het punt is dat mensen denken dat tesla verlies 'draait' en dat ook onder aan de streep doet maar vervolgens beseffen mensen niet dat er een half miljard naar de gigafactory gaat zonder deze investering had tesla dus winst gehad. In hoe verre is het dan juist om te schetsen dat tesla niet winstgevend is. er zijn veel soorten trucjes in belastingland waarbij je tesla als goed voorbeeld kunt nemen. neem bijv. de fabriek in Tilburg :'( die bouwt helemaal niks! het enige wat ze doen is de auto afmonteren om vervolgens import kosten te kunnen ontwijken(de auto komt in een aantal losse delen naar nederland waarbij de delen in tilburg weer samen komen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2016 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voor de Renault kijkers: er is nog de Fluence ook he ;) of een Kangoo ZE of heel klein en open ne Twizzy :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf

ktf

Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:18:
je snapt het punt niet, het punt is dat mensen denken dat tesla verlies 'draait' en dat ook onder aan de streep doet maar vervolgens beseffen mensen niet dat er een half miljard naar de gigafactory gaat zonder deze investering had tesla dus winst gehad.
Nee, jij snapt boekhouden niet :P Een investering doet enkel indirect iets met je winst via afschrijving, maar niet direct. Het bouwen van een fabriek geeft geen verlies.

Het is dus mogelijk om jarenlang verlies te draaien zonder failliet te gaan (doordat een bedrijf zichzelf opeet) of enkel winst te maken en wél failliet te gaan (door teveel te investeren). Faillisement gaat namelijk over cash, niet over winst/verlies.

[ Voor 3% gewijzigd door ktf op 18-01-2016 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Vandaag een stuk in een Golf GTE gereden.

Ik ben geen fan.

Vooral met een lege accu is-ie springerig, onrustig, rare vertragingen, lawaai... echt geen fijne auto voor in de stad.
En (voor mijn gevoel) een kwartier gezocht (ook in de handleiding) naar de knop voor het laadklepje. Die er dus niet is. Natuurlijk wel voor de benzineklep, die heb je immers vaker nodig 8)7

Volelektrisch is het wel OK, tot de accu veel te snel leeg is en maar met 3.6 kW geladen kan worden ;).

Maar goed, het rijdt. Lange stukken zonder pauze. Stoelen OK, stuur OK, omgeving OK. Veel knopjes met afkortingen, de handleiding heb je echt nodig met wat oefening als je comfortabel wil rijden, maar dat is geen echt minpunt denk ik.

Mijn voorkeur gaat nog uit naar de Zoe (of twee, voor dat geld).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.