Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:30

Snow_King

Konijn is stoer!

aip schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:29:
[...]

Zo lang de huidige salderingsregeling geldt, of wanneer je precies laad wanneer de zonschijnt en je genoeg opwekt.....

Maar anders is de 20ct nogsteeds voordelig. Dat maakt nog altijd maar 4 cent per kilometer (in onze Zoe). Dat red ik niet op diesel, en in het verleden ook niet op LPG.

Ik lach me rot. We hebben sinds mei 2100 kWh, dus EUR 430 in de Zoe gestopt hier thuis, en een euro of 50 buitenshuis. Afgerond geen 500 EUR. Daarmee hebben we ruim 11.000 KM afgelegd. Dat maakt 4,5 cent per kilometer inclusief buitenshuis laden bij TNM en Fastned. Kom daar maar eens om met een gewone auto.
Zelfde gaat hier op voor mijn Model S. Gaat bij mij tegen de 10.000kWh per jaar doorheen, ik rijd namelijk ook een krappe 50.000km per jaar.

Ik zit ook op iets van 5 cent/km overall (inclusief SuperChargers). Ik lach mij kapot, maakt mij allemaal bar weinig uit.

En dan heb ik niets eens PV (past niet..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:38
aip schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:29:
[...]

Zo lang de huidige salderingsregeling geldt, of wanneer je precies laad wanneer de zonschijnt en je genoeg opwekt.....

Maar anders is de 20ct nogsteeds voordelig. Dat maakt nog altijd maar 4 cent per kilometer (in onze Zoe). Dat red ik niet op diesel, en in het verleden ook niet op LPG.

Ik lach me rot. We hebben sinds mei 2100 kWh, dus EUR 430 in de Zoe gestopt hier thuis, en een euro of 50 buitenshuis. Afgerond geen 500 EUR. Daarmee hebben we ruim 11.000 KM afgelegd. Dat maakt 4,5 cent per kilometer inclusief buitenshuis laden bij TNM en Fastned. Kom daar maar eens om met een gewone auto.
Ach die salderingsregeling blijft nog wel tot 4 jaar bestaan... Alles wat dan komt is pure winst :9
Ik kom ook uit op dergelijke bedragen. Maar wat ik eigenlijk leuker vind is dat als ik bij mensen op bezoek ben dat ze aanbieden dat ik de auto wel bij hen mag opladen, deden ze nooit toen ik nog een diesel reed ;)
(niet dat het zin heeft omdat te doen, blijf meestal geen 10 uur zitten, maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik snap dat hele afrekenen per tijdseenheid ook niet, natuurlijk wil je niet dat een snellaad plek niet langer dan ~20 minuten in gebruik is maar er moet toch wel een betere manier zijn om dat te bewerkstelligen dan auto's die minder vermogen vragen niet te benadelen. Laat het kostentimertje pas na 20 minuten starten en reken daarvoor af per kWh ofzo.
JeroenE schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:29:
[...]

Dat komt voornamelijk omdat ze het daar veel beter voor elkaar hebben met de regelgeving. Het is vaak heel gunstig om PV te hebben omdat je er zelfs aan kan verdienen. In Nederland zijn er alleen sporadisch subsidieprojecten en daarnaast mag je blij zijn dat je nog iets kan salderen ipv dat je moet betalen om je overschot kwijt te kunnen.
Ach ja, zolang er nog politici zijn die denken dat in Nederland niet vaak genoeg de zon schijnt om er gebruik van te kunnen maken moet je misschien blij zijn met de zaken die er wel zijn.

Volgens mij heb je je verloopje toch al eens laten zien? Had je er geen stofzuiger of een lamp op aangesloten? Of haal ik nu dingen door elkaar?
Haha nee dat was gewoon een Fluke:

Ik ben aardig gek maar de straat rond een laadpaal stofzuigen gaat zelfs mij te ver :D

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
De Fluence kan maximaal op 1fase 16A kaden.
Dus het verschil tussen de noodlader en de paal thuis is weinig verschil.
Toen ik daar over begon aan de balie haakte de man al af.
Waarschijnlijk heeft hij dat verhaal gehoord over de Zoe en denkt dat dat dus ook voor de Fluence geldt.

Overigens gister met een Megane diesel getankt.
En verbaasde me over de brandstofprijs.
0,99€
Dan is het verschil op 20.000Km per jaar toch wel heel klein qua brandstofkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Crxtreem schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:17:
Waarschijnlijk heeft hij dat verhaal gehoord over de Zoe en denkt dat dat dus ook voor de Fluence geldt.
Ah, dan is mijn vermoeden bevestigd en kan het allemaal geen kwaad.
0,99€
Dan is het verschil op 20.000Km per jaar toch wel heel klein qua brandstofkosten.
Alleen jammer van de wegenbelasting, met de Peugeot 206 SW HDI had ik 84 euro per maand zonder nog een meter gereden te hebben. Maar met betrekking tot de brandstofkosten heb je zeker gelijk, dan gaat het bij 20k km van 2705 naar 2540 euro. Tegenover de i-Miev met 995 euro als ik van een hoger gemiddeld gebruik uit ga (maar dat heeft met de kachel te maken :)

https://docs.google.com/s...C4K2kOnQ/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

0,99€
Leuk he lage diesel prijs :p trouwens op sommige plaatsen is het zelfs nog iets lager (0.98ish)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Damic schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:47:
[...]
Leuk he lage diesel prijs :p trouwens op sommige plaatsen is het zelfs nog iets lager (0.98ish)
De belasting op benzine, diesel en lpg wordt begin volgend jaar opnieuw verhoogd. Bij benzine komt er bijna 1 cent per liter bij. Voor diesel betalen consumenten na de jaarwisseling ongeveer 0,6 cent per liter extra. Ook bij lpg is sprake van een verhoging. Daar komt ruim 0,2 cent bij. De verhogingen zijn inclusief btw, die ook over accijnzen wordt geheven.
En voor elektriciteit geen stijging van de energiebelasting. :)

Maarre we rijden toch geen EV voor de kostenbesparing? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:39

aip

BB-One schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:51:
[...]

[...]

Nee, voor de lage bijtelling ;)

Ach, in alle eerlijkheid speelt het beiden mee. Ja, het is leuk elektrisch te rijden en zo onze footprint wat te verlagen. We rijden nu nog 35.000 van de 70.000 die we als gezin rijden fossiel op diesel, de rest elektrisch - 25.000 in de Zoe, 10.000 in de V60. Dat is toch een halvering t.o.v. de situatie dat we 40.000 op diesel en 30.000 op benzine reden en alhoewel het nog altijd veel is, is het een stap in de goede richting die we bewust hebben gezet. (Zolang er niet in heel west-europa snelladers staan van ten minste 50kW, gaan de tweede 35.000 op diesel nog wel even blijven.)

Maar dat het wat voordeliger is, helpt natuurlijk wel. Anders had ik m'n vrouw de Zoe minder makkelijk ingekregen. En nu is ze overtuigd, en vraagt me bijna maandelijks of ik al weet wanneer de Model 3 te bestellen is, of of de tweedehands prijszn van de S al wat gedaald zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

BB-One schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:51:
[...]

Correct, 2 cent per kWh minder
http://polderpv.nl/nieuws...ing_trendbreuk_de_cijfers

Maar het aardgas wordt dan weer duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Net een belletje gehad van de dealer.
Motor is kapot.
Deze veroorzaakte allemaal storing op de Canbus.
Het was best lang zoeken voordat ze het gevonden hadden.
Gelukkig is het garantie werk.
Dus er komt een nieuwe motor uit Frankrijk.
Als het goed is 11 januari weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
Crxtreem schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:21:
Net een belletje gehad van de dealer.
Motor is kapot.
Deze veroorzaakte allemaal storing op de Canbus.
Het was best lang zoeken voordat ze het gevonden hadden.
Gelukkig is het garantie werk.
Dus er komt een nieuwe motor uit Frankrijk.
Als het goed is 11 januari weer terug.
apart verhaal...
Normaal gezien zouden je motorcircuit en je controle circuit (de canbus) galvanisch gescheiden zijn. Maar misschien bedoelt je dealer de motor drive. Zou best kunnen dat die in 1 pakketje zijn geïntegreerd en ze dus niet door de garage los vervangen kunnen worden.

Sowieso apart dat een storing in het motorsysteem je problemen geeft tijdens het opladen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

RocketKoen schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:10:
[...]

apart verhaal...
Normaal gezien zouden je motorcircuit en je controle circuit (de canbus) galvanisch gescheiden zijn. Maar misschien bedoelt je dealer de motor drive. Zou best kunnen dat die in 1 pakketje zijn geïntegreerd en ze dus niet door de garage los vervangen kunnen worden.

Sowieso apart dat een storing in het motorsysteem je problemen geeft tijdens het opladen.
Als ik de oplossing van Renault goed begrijp is de motor regelaar tegelijk de lader van de auto. Opzich bijzonder vernuftig door de mogelijkheid voor energie terugwinning via de motorrem ook in te zetten voor het laden van de accu.

Zo kan je effectief 3 fase zo de motor controller in steken en met ~40kW laden.

Nou gebruikt de motor van de Zoe sleepringen, en ik weet niet zeker of dit bij de Fluence ook zo is. Maar het zou best kunnen dat deze niet goed afschakelt en hierdoor storing veroorzaakt. Zoals RocketKoen hierboven schrijft zou dat best 1 geheel kunnen zijn in verband met het koelcircuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Klopt dat laadsysteem hebben ze de ''chameleon charger/controller'' genoemd, vernuftig systeem.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
databeestje schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:17:
[...]

Als ik de oplossing van Renault goed begrijp is de motor regelaar tegelijk de lader van de auto. Opzich bijzonder vernuftig door de mogelijkheid voor energie terugwinning via de motorrem ook in te zetten voor het laden van de accu.

Zo kan je effectief 3 fase zo de motor controller in steken en met ~40kW laden.

Nou gebruikt de motor van de Zoe sleepringen, en ik weet niet zeker of dit bij de Fluence ook zo is. Maar het zou best kunnen dat deze niet goed afschakelt en hierdoor storing veroorzaakt. Zoals RocketKoen hierboven schrijft zou dat best 1 geheel kunnen zijn in verband met het koelcircuit.
De motor in de Fluence is een synchrone motor (AC). De accu's zijn DC. Daar tussen zit dus een regelaar (Drive) die bij normaal gebruik DC omzet in AC voor versnellen, en AC omzet in DC voor (regeneratief) remmen.
Het is inderdaad best slim om dat ding ook te gebruiken als lader. Dan koppel je de motor los van de drive, en sluit je de laadpaal aan op de AC kant.
Dan zal inderdaad je drive stuk zijn. Die zit namelijk ook op de CAN bus.
Het is alleen wel heel apart dat de auto wel nog gewoon kon rijden. Misschien kon hij alleen niet meer omschakelen van rijden naar opladen (relais stuk ofzo).
Maar zo'n drive is enorm complex. Als ze op mijn werk een storing geven mogen we ze ook alleen vervangen door een spare, en dan de complete drive door de fabrikant laten herstellen. En daar lopen toch allemaal elektro mensen van MBO tot TU niveau rond. Dus als wij dat niet mogen dan zal je automonteur er waarschijnlijk ook af moeten blijven.

[ Voor 11% gewijzigd door RocketKoen op 30-12-2015 16:42 ]

TheS4ndm4n#1919

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Elektrische autosport wordt ook steeds volwassener.
Eerst was al in het nieuws dat de Formule E in de US populairder is dan de Formule 1 (al zegt dat meer over de stand van de F1), nu kunnen EVs ook al meekomen in al serieuze off-road rallys.
Ik ben benieuwd of ze wat aandacht van de media krijgen in de Dakar-verslaglegging. Coronels plan met de elektrische buggy is nooit wat geworden helaas.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• RocketKoen
Proton_ schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:43:
Elektrische autosport wordt ook steeds volwassener.
Eerst was al in het nieuws dat de Formule E in de US populairder is dan de Formule 1 (al zegt dat meer over de stand van de F1), nu kunnen EVs ook al meekomen in al serieuze off-road rallys.
Ik ben benieuwd of ze wat aandacht van de media krijgen in de Dakar-verslaglegging. Coronels plan met de elektrische buggy is nooit wat geworden helaas.
Niet heel vreemd.
Je kan met de accu's heel makkelijk een laag zwaartepunt creëren. Erg handig voor een rally wagen. En je zit met een hoog koppel op lage snelheid, wat ook erg aantrekkelijk is.
En als je 4WD wilt hoef je niet moeilijk te doen met kwetsbare overbrengingen onder je auto. Gewoon een 2e motor erbij hangen.

TheS4ndm4n#1919

• Proton_

Proton_

Team Welles

Volgens die logica hadden er nooit ICE rallyauto's geweest ;)
De 1kWh/2km en het gebrek aan superchargers in de Andes en 200 km special stages is toch wel lang een dingetje geweest.
Nu zit er 150 kWh in een auto die hetzelfde weegt als een Tesla :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:08
En dan ook nog het feit dat je bij langdurig hoge belasting, wel te maken hebt met hogere temperaturen, ik geloof in de elektromotor.

Als je met een Tesla echt gaat racen, gaat hij na een tijdje geloof ik minder vermogen afgeven, omdat anders het e.e.a. te warm wordt.

Dus het is zeker vooruitgang.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Grappig om het zo te brengen, maar het koelsysteem van raceauto's is vaak significant anders vergeleken met de straat auto's. Ze hebben bij Tesla een afweging gemaakt voor kortdurende belasting over langdurige belasting, ik begrijp het wel. Zoals Snow_King al opmerkte, de standaard Tesla Model S motor is 70kW continue, dus helemaal vreemd is het niet. Dat is goed voor iets van 180kmh continue.

Zo lang alles juist bemeten wordt voor de toepassing dan komt het allemaal goed :)

Er staan bij files ook nog genoeg ICE auto's langs de kant met een kokende motor, dat is dan weer het andere uiterste. (stilstaand oververhit).

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 12:10

ktf

!null schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:25:
En dan ook nog het feit dat je bij langdurig hoge belasting, wel te maken hebt met hogere temperaturen, ik geloof in de elektromotor.
Bij een ICE moet je grofweg twee keer het opgebrachte vermogen koelen (100kW vermogen = 200kW koeling, dus 30% efficient), terwijl je bij een elektromotor maar 10% van het vermogen hoeft te koelen (100kW vermogen = 10kW koeling, 90% efficient). Dat lijkt me sterk dus.

• !null
ktf schreef op donderdag 31 december 2015 @ 12:00:
[...]

Bij een ICE moet je grofweg twee keer het opgebrachte vermogen koelen (100kW vermogen = 200kW koeling, dus 30% efficient), terwijl je bij een elektromotor maar 10% van het vermogen hoeft te koelen (100kW vermogen = 10kW koeling, 90% efficient). Dat lijkt me sterk dus.
Maar opwarming is wel de reden dat je niet continue het volledige motorvermogen kunt aanspreken.
Wellicht zit het dan in de bekabeling?

Of het zit wel in de motor en het is veel minder dan bij een ICE, maar het is ook een veel kleinere ruimte. Want een benzine of diesel motor heeft veel meer volume en massa.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

!null schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:25:

Als je met een Tesla echt gaat racen, gaat hij na een tijdje geloof ik minder vermogen afgeven, omdat anders het e.e.a. te warm wordt.

Dus het is zeker vooruitgang.
Als je met een Tesla gaat rijden gaat hij na een tijdje al minder vermogen afgeven. Dat is Tesla-eigen: met een volle accu kun je meer stroom trekken dan met een deels volle accu.
Waarschijnlijk is het zelfs gewoon de aard van het elektrische beestje en merk je dat bij de meeste EV auto's niet omdat die geen 300+ pk hebben.

Signatures zijn voor boomers.

• ktf
  • Laatst online: 01-10 12:10

ktf

Oke, mijn vorige post was enigszins gechargeerd ;)

Vermogensbeperking zit meestal in het warm worden van de batterijen. Een ICE heeft er niet zo'n moeite mee als hij (gemiddeld) 200 graden warmer wordt, een elektromotor kan prima 50 graden warmer worden, maar een accu wil je zo koud mogelijk houden.

Daar komt bij dat je de koelleidingen bij een ICE door het motorblok kan laten lopen, en het motorblok metaal is wat goed warmte verdeelt. Bij een elektromotor is koeling al wat lastiger en accupacks zijn al helemaal lastig vanwege de grote inhoud en de warmteisolatie van de gebruikte materialen.

Daarbij: bij een ICE zijn de krachten in de motor vaak de beperkende factor. Bij een elektromotor zijn warmteontwikkeling en efficiëntie zo ongeveer de enige problemen. Een elektromotor wordt vaak dus op het randje wat betreft warmteafvoer gedimensioneerd.

• !null
Misschien is opwarming van het accu pakket inderdaad een groter probleem. Ik weet het ook niet.

In ieder geval heeft die rally auto deze problemen niet, en dat zie ik als een vooruitgang. Of iig nuttige research voor uiteindelijk straat auto's.

Het is wel komisch dat een benzine auto veel meer warmte genereert, maar eigenlijk geen probleem heeft om continu vol vermogen te rijden (mits koelsysteem in orde is natuurlijk). Het is er immers op gedimensioneerd, als het goed is. Ik kan mijn oude racertje er in ieder geval wel continue van langs geven op het circuit, ook op een hete dag en hij wordt niet heet.

Ik weet dat bij Tesla ook de accu's gekoeld worden, maar ik kan me voorstellen dat je die hoeveelheid warmte ontwikkeling niet zomaar kan koelen. Al is ook dat kwestie van dimensioneren.

En natuurlijk verhaal wat Maasluip zegt.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wat mij vooral opviel is het gelijke speelveld: de auto doet mee in het normale klassement (startnummer 369), met dezelfde regels. Sommige stukken van de rally zijn 500km+ dus ik ben benieuwd hoe het opladen gaat verlopen (ik gok een 200 kVA aggregaat op biodiesel).
Lijkt me ook een mooie proef voor de organisatie.
5) CHALLENGE NRJ:
“ALTERNATIVE ENERGY”
b) These Vehicles must have sufficient range to cover the distance from the Bivouac to the
Finish of the Selective Section, except for 100% electric Vehicles which may, upon request,
and after approval, ask for a change of battery(ies) / recharge(s) at bike refuelling (refuelling point organised for bikes through out the Event), at the Start of the Selective Section, the Finish of the Selective Section, and possibly at CPs, with a maximum of one battery / recharge change every 250 km.

• RocketKoen
Een elektromotor heeft een bepaalde temperatuursklasse. Dat is de delta T van de motor. Hoe hoog deze mag zijn is bepaald door je materiaalkeuze. En de stroom waarbij je deze grens bereikt is het nominale vermogen van je motor. (Je kan een elektromotor dus meer "vermogen" geven door hem beter te koelen).
Maar het duurt relatief lang voordat deze temperatuur stabiel is. Daarom kun je een elektromotor best een paar minuten met 200% of meer belasten. De motor drive is een IGBT schakeling, en die kan heel wat minder hebben. Als je die overbelast (voor bijvoorbeeld acceleratie) wordt de nominale stroom die hij kan leveren zonder door te branden meteen een stuk kleiner.

Bij het ontwerpen van een aandrijving moet je dus een afweging maken. Je kan een drive + motor kiezen die altijd "vol gas" kan. Bijvoorbeeld voor een rally auto. Maar je kan ook een systeem kiezen dat maar 5 seconden full power kan (zoals de Tesla), voor de helft van de prijs.

De accu's worden ook warm. Maar die zijn relatief makkelijk om te koelen, als je ze goed ontwerpt (zoals Telsa, niet zoals Boeing...). Dus dat hoeft geen beperking te zijn.

Grootste probleem tot nu toe was dat zo'n systeem gewoon te zwaar werd om nog mee te racen. Maar blijkbaar begint het nu toch mogelijk te worden.

[ Voor 4% gewijzigd door RocketKoen op 31-12-2015 16:20 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Met oud en nieuw weer gebruik gemaakt van de snellader bij Vandervalk, dit keer 11 minuten voor 5,5kWh en empirisch vastgesteld dat 75% accu genoeg is om met omweg weer thuis te komen. Aangezien we maar een paar keer per jaar naar Uitgeest gaan maakt het niet zoveel uit. De volgende keer dat ik hem nodig heb zijn we alweer een half jaar verder en is er misschien al wat veranderd :)

Wellicht dat langs de snellader van de Middenwaard op de terugweg een optie is voor de volgende keer. Aangezien het tegen 02.00 was op de terugweg had ik niet zo'n zin om nog 10 minuten bij een lader te staan. Heeft dus ook met een beetje voorkeur te maken. Omdat deze lader (Akersloot) zo dicht bij de bestemming was heb ik deze op de heenweg gebruikt.

Als ik de lader van de Middenwaard gebruik op de heenweg krijg ik er geen 5kWh in, dus moet het op de terugweg.

Hoe dan ook goedkoper dan met de Swift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 21:34:
Met oud en nieuw weer gebruik gemaakt van de snellader bij Vandervalk, dit keer 11 minuten voor 5,5kWh en empirisch vastgesteld dat 75% accu genoeg is om met omweg weer thuis te komen. Aangezien we maar een paar keer per jaar naar Uitgeest gaan maakt het niet zoveel uit. De volgende keer dat ik hem nodig heb zijn we alweer een half jaar verder en is er misschien al wat veranderd :)

Wellicht dat langs de snellader van de Middenwaard op de terugweg een optie is voor de volgende keer. Aangezien het tegen 02.00 was op de terugweg had ik niet zo'n zin om nog 10 minuten bij een lader te staan. Heeft dus ook met een beetje voorkeur te maken. Omdat deze lader (Akersloot) zo dicht bij de bestemming was heb ik deze op de heenweg gebruikt.

Als ik de lader van de Middenwaard gebruik op de heenweg krijg ik er geen 5kWh in, dus moet het op de terugweg.

Hoe dan ook goedkoper dan met de Swift.
er staat een fastned bij heemskerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 01:37:
[...]

er staat een fastned bij heemskerk
Dat klopt, bij de Total aan de A9, probleem is dat ik daar niet makkelijk terug kan, ik moet dan een heel stuk verder rijden over de A9 om te keren om op bestemming te komen, leek me niet makkelijk.

Overigens zijn er ook 2 gewone palen, 1 bij het NS station en 1 bij Bob's, beiden zijn een paar kilometer van bestemming af, is wel wat lastig als je met kind en kinderwagen op stap bent ;)

Ik ga een mailtje sturen aan de gemeente Uitgeest of ze een gewone paal bij de Jumbo willen plaatsen, dat is met een paar honderd meter om de hoek in de woonwijk, niet aan de rand van het dorp. Ik heb maar een paar uur nodig voor het laden met 3kW, de accu is niet zo groot. Met 2 uurtjes heb ik er al 5kWh bij. Zo snel raak ik nooit weg bij de familie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:23

Shapeshifter

Get it over with

Shapeshifter schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 08:58:
Ik had vanochtend een streepje minder op mijn batterijcapaciteitindicator (dus niet hoe vol de batterij zit, maar hoe vol hij kan). Dat wil zeggen dat mijn batterij na 3,5 jaar en ~62650km ongeveer 15% in capaciteit achteruit is gegaan. Niet dat ik er heel veel van merk, hij rijdt nog min of meer even ver als toen ik hem een jaar geleden kocht.

Nissan schijnt al een tijdje replacement batteries aan te bieden voor $5500 (in de VS tenminste) exclusief montage e.d. maar zolang ik het red naar mijn werk ga ik daar geen gebruik van maken. Rond 2020 wil ik eens kijken of er mooie tweedehands Tesla 3's / Nissan LEAF 2's op de markt zijn en anders misschien een replacement die tegen die tijd nog wel iets goedkoper geworden zal zijn.
Vanochtend was het weer raak en had ik weer een streepje minder :( Ging sneller dan ik had verwacht. Heb bij thuiskomst de auto meteen even uitgelezen via ODBII en hij heeft nu een SOH van 78% wat redelijk overeen lijkt te komen met de 21,25% verlies die hier wordt gerapporteerd. Er staat nu 89.452 km op de teller en daarmee lijkt mijn batterij zich goed te houden in vergelijking met anderen.

Iemand die ongeveer rond dezelfde kilometerstand zijn streepje verloor had ook zo'n 30.000km tussen de eerste en de tweede en zo'n 39.000 kilometer tussen de tweede en de derde. Waarschijnlijk verlies ik dus mijn derde zo rond de 128.500 km. Hij heeft ook zijn vierde en vijfde streepje al verloren en als ik zijn kilometerstanden extrapoleer op die van mij en uitreken hoeveel de range daarmee afneemt zal ik over anderhalf jaar niet meer genoeg range hebben om naar mijn werk te kunnen rijden. Dan moet ik dus een nieuwe accu of een nieuwe auto. Hij moet binnenkort weer voor onderhoud dus kan ik meteen even vragen of de nieuwe 30kWh accu erin past en hoeveel dat moet kosten...

Oh, en deze LEAF op marktplaats heeft 81.210 km op de teller staan en mist ook twee streepjes. Ik zou dus ook nog ongeveer 15k€ voor mijn auto kunnen vragen.

[ Voor 32% gewijzigd door Shapeshifter op 06-01-2016 09:54 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Shapeshifter schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:49:
[...]

Vanochtend was het weer raak en had ik weer een streepje minder :( Ging sneller dan ik had verwacht. Heb bij thuiskomst de auto meteen even uitgelezen via ODBII en hij heeft nu een SOH van 78% wat redelijk overeen lijkt te komen met de 21,25% verlies die hier wordt gerapporteerd. Er staat nu 89.452 km op de teller en daarmee lijkt mijn batterij zich goed te houden in vergelijking anderen. 2020 zal ik wel niet gaan halen, maar als een battery replacement niet belachelijk duur is wil ik dat nog wel overwegen over een jaartje. Zal bij de volgende beurt eens navragen hoeveel zoiets zou moeten kosten.

Iemand die ongeveer rond dezelfde kilometerstand zijn streepje verloor had ook zo'n 30.000km tussen de eerste en de twee en 39.000 kilometer tussen de tweede en de derde. Waarschijnlijk verlies ik dus mijn derde zo rond de 128.500 km, als ik door de winter van 2016/2017 heen kom hoef ik denk ik pas mid 2017 iets te gaan regelen.
Vergeet niet dat temperatuur ook een flinke invloed heeft. Of staat je auto binnen?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

RocketKoen schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:13:
[...]
Vergeet niet dat temperatuur ook een flinke invloed heeft. Of staat je auto binnen?
Dat de temperatuur invloed heeft op de capaciteit snap ik, maar ik weet niet zeker hoe die SOH bepaald wordt, het zou kunnen dat de invloed daarop een stuk minder is...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Shapeshifter schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:16:
[...]

Dat de temperatuur invloed heeft op de capaciteit snap ik, maar ik weet niet zeker hoe die SOH bepaald wordt, het zou kunnen dat de invloed daarop een stuk minder is...
SoC metingen zijn juist heel erg onnauwkeurig.

Voor een goede meting moet je een begin-of eindpunt hebben in de spanning (vol of leeg). En constant de stroom meten. Het resultaat hiervan zie je op je range indicator.
Maar om te meten hoever de batterij slijt moet je een begin en een eindpunt hebben in de spanning + de integraal van de stroom tijdens het leegrijden of volledig opladen.

Je hebt wel van die accutesters die in 30 sec de SoC van je accu meten. Maar die kijken vooral naar de spanningsdip onder belasting en zijn erg afhankelijk van bijvoorbeeld temperatuur. Ze zitten er makkelijk 20% naast.

Maar een elektrische auto ga je lieven niet leegrijden om je BMS te calibreren. Zeker omdat de range indicatie onnauwkeuriger wordt naarmate de accu leeg raakt. (want hij telt eigenlijk het aantal elektronen dat er uit de accu is gegaan, en vergelijkt dat met hoeveel hij denkt dat er in zaten).

Daarom werkt het capaciteits indicatortje in je auto zeer waarschijnlijk met een voorspellend algoritme. Hij geeft weer hoeveel capaciteit de fabrikant denkt dat je batterij nog heeft op basis van het gelogde gebruik. Eventueel gecompenseerd voor defecte cellen (in een accu met meerdere strings zoals de Tesla).

Die indicatie zal vaak expres lager zijn dan de werkelijkheid. Omdat de gevolgen van 5% te laag inschatten (jij bent iets minder blij met je auto) veel minder ernstig zijn dan 5% te hoog (jij staat stil op de snelweg terwijl je dacht nog 10km te kunnen rijden).

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 05-01-2016 20:49 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RocketKoen schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:48:
[...]

SoC metingen zijn juist heel erg onnauwkeurig.
Volgens mij meet Shapeshifter SOH (State of Health) en niet SOC (State of Charge).
Ik neem aan dat dit een waarde is die uitgelezen kan worden met OBDII met b.v. Leaf SPy Pro en dat die waarde niet direct gerelateerd is aan SOC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik weet dat bij de i-Miev de boordcomputer meer logica ingebouwd heeft om het bereik te bepalen, zo wordt er nu en dan een calibratie uitgevoerd als de accu geladen wordt vanaf leeg. Deze houdt onder andere ook een Ah capaciteit van de accu cellen bij, en dat zou dan weer relateren aan de SoH zoals de Leaf ook heeft. Het zou me niet verbazen dat de Leaf een vergelijkbaar algoritme heeft om deze waarden te calibreren.

Uiteraard hoef je de accu niet leeg te rijden, maar aangezien het af en toe gewoon voorkomt wordt die gelegenheid door de boordcomputer wel aangegrepen :)

Hoeveel capaciteit de accu's nog hebben met de jaren is toch wel een grote onbekende, en is ook niet onderling te vergelijken tussen de verschillende merken door de markante verschillen van chemische samenstelling. Vingers gekruist zeggen ze dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

ZuinigeRijder schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 08:52:
[...]

Volgens mij meet Shapeshifter SOH (State of Health) en niet SOC (State of Charge).
Ik neem aan dat dit een waarde is die uitgelezen kan worden met OBDII met b.v. Leaf SPy Pro en dat die waarde niet direct gerelateerd is aan SOC?
Correct, ik weet alleen niet hoe die SOH nou precies bepaald wordt, maar hij lijkt redelijk onafhankelijk van temperatuur te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Hoe doen jullie het eigenlijk met het verrekenen van het verbruik bij de laadpaal thuis?

Ik heb in mijn Laadpaal een MID kWh-meter zitten, dus het verbruik kan ik juist aflezen.
Alleen vraag ik me af welk bedrag hier voor betaald moet worden?

Heb even mijn jaarafrekeningen nageplozen van Essent, maar kan niet echt duidelijk vinden wat ik nu betaal per kWh.
Ik heb namelijk de laatste paar jaar meer terug geleverd dan dat ik verbruikt heb.

Of is hier een wettelijk bepaald bedrag voor net zoals standaard kilometervergoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

In principe is het elektriciteits tarief 21-23 cent per kWh, per 2016 gaat de energiebelasting omlaag en wordt het 2 cent minder. Wat er dan gaat gebeuren als er meer geproduceerd wordt is een goede vraag, ga je met de elektrische auto nu genoeg gebruiken om weer een netto gebruiker te worden?

Wellicht dat de P en O afdeling van jouw werkgever dit niet zo vaak krijgt en ze een standaard kWh vergoeding uitbetalen.

Ik zag dat de belastingvrije voet voor reiskosten vergoeding inmiddels naar 19 cent per km was opgetrokken, dat is dan weer wat veel. Zoveel krijg ik echt niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
@ ShapeShifter: ik heb je een pb gestuurd.

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Crxtreem schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:56:
Hoe doen jullie het eigenlijk met het verrekenen van het verbruik bij de laadpaal thuis?

Ik heb in mijn Laadpaal een MID kWh-meter zitten, dus het verbruik kan ik juist aflezen.

Heb even mijn jaarafrekeningen nageplozen van Essent, maar kan niet echt duidelijk vinden wat ik nu betaal per kWh.
Ik heb namelijk de laatste paar jaar meer terug geleverd dan dat ik verbruikt heb.

Of is hier een wettelijk bepaald bedrag voor net zoals standaard kilometervergoeding?
Ik houd al 3 jaar gewoon 21 cent aan en declareer dat bij mijn eigen BV. Maak in Excel een spreadsheet, sla op als PDF en gaat de administratie in.

Zo declareer ik 5500kWh per jaar.

Accountant ook nog nooit over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:06

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Snow_King schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:08:
[...]

Ik houd al 3 jaar gewoon 21 cent aan en declareer dat bij mijn eigen BV. Maak in Excel een spreadsheet, sla op als PDF en gaat de administratie in.

Zo declareer ik 5500kWh per jaar.

Accountant ook nog nooit over gehoord.
Als je een "standaard tarief" rekent zal ook niemand gaan klagen/roepen/uitzoeken.
Zelfs de blauwe enveloppen fabriek (wat zal de nieuwe naam worden?) houd een range aan voordat ze je doorlichten ("door de kelder" noemen ze dat daar).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Crxtreem schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:56:

Ik verreken met mijn werkgever het tarief dat ik betaal aan het elektriciteitsbedrijf. Ik heb een aparte kWh meter laten plaatsen en op basis daarvan stuur ik elke drie maanden een overzicht van de verbruikte kWh maal het bedrag dat ik betaal aan de elektriciteitsmaatschappij.

Loonbelasting technisch zijn deze elektriciteitskosten intermediaire kosten (oftewel kosten die bij de werkgever (="eigenaar" auto) horen) Dit moet tegen kostprijs.

Uit een besluit van de staatssecretaris (BLKB2015-0106M)
"Wel acht ik het denkbaar dat werkgever en werknemer overeenkomen dat de werknemer de feitelijk verbruikte elektriciteit voor een ter beschikking gestelde auto tegen kostprijs doorlevert aan de werkgever. Tot de kostprijs behoren in zo’n geval ook de kosten van een meter om het feitelijke verbruik te kunnen vaststellen. Een dergelijke overeenkomst heeft geen gevolgen voor de vaststelling van het loon en daarmee de loonheffingen."

En iets verder in het besluit staat dat dit ook geldt voor ondernemers.

Maarre je weet niet wat je betaalt voor je stroom? :X Hoe kun je dan ooit controleren of de factuur correct is en of je niet meer betaalt dan nodig is?

[ Voor 4% gewijzigd door BB-One op 06-01-2016 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://static.moniteurautomobile.be/imgcontrol/images_tmp/clients/moniteur/c680-d465/content/medias/images/news/16000/800/90/Kia-Soul-EV-Autonomous-2.jpg

Innovatie / Kia waagt zich aan de autonome wagen

quotes:

Kia lanceert het submerk Drive Wise, gewijd aan de ontwikkeling van technieken voor autonoom rijden. De eerste Kia die zelfstandig zal kunnen rijden, is voorzien voor 2030. De semiautonome modellen staan voor 2020 op de planning.

De toekomstige Drive Wise-technologieën van Kia die op de CES 2016 worden getoond, omvatten autonoom rijden op snelwegen (Highway Autonomous Driving), autonoom rijden in de stad (Urban Autonomous Driving), het volgen van een voorligger (Preceding Vehicle Following), een noodstopsysteem (Emergency Stop System), een rijhulpsysteem voor filerijden (Traffic Jam Assist) en een nieuwe functie voor autonoom parkeren (Autonomous Parking & Out) waarbij de bestuurder zijn wagen vanop afstand kan parkeren.

De Drive Wise-technologieën zullen eveneens de interactie vergemakkelijken tussen de bestuurder en zijn voertuig, dankzij nieuwe functies, zoals bediening met gebaren of vingerafdruksensoren. De bestuurder zal dus enkel zijn vinger op een sensor moeten plaatsen om de wagen automatisch aan zijn voorkeuren te laten aanpassen (muziek, temperatuur, rij-informatie, enzovoort).

Een Kia Soul EV zal er dienen als proefkonijn. De auto zal uitgerust zijn met een reeks sensoren, een radar, een lidar en camera's, maar zal om te kunnen communiceren met zijn omgeving ook gebruikmaken van V2V- en V2I-technologie (communicatie tussen voertuigen en tussen voertuigen en infrastructuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ollie1965 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:32:
[...]

Als je een "standaard tarief" rekent zal ook niemand gaan klagen/roepen/uitzoeken.
Zelfs de blauwe enveloppen fabriek (wat zal de nieuwe naam worden?) houd een range aan voordat ze je doorlichten ("door de kelder" noemen ze dat daar).
Daarom, dat dacht ik ook. Gewoon in alle redelijkheid in rekening brengen en dan gaat er geen haan naar kraaien.

Ik noteer met grote regelmaat de kilometerstand van mijn auto plus de kWh stand van de aparte meter.

5300kWh voor 48.000km zal de fiscus ook niet raar vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik kan wel merken dat het elektrisch rijden impact heeft op het huisverbruik, waar ik vroeger 200kWh in een wintermaand gebruikte, zit ik nu na 6 dagen al op 100kWh. Nou moet ik daar wel bij zeggen dat we met de kerst en oud en nieuw ook al de nodige kilometers meer gemaakt hebben dan anders. (naast het werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:04:
Ik kan wel merken dat het elektrisch rijden impact heeft op het huisverbruik, waar ik vroeger 200kWh in een wintermaand gebruikte, zit ik nu na 6 dagen al op 100kWh. Nou moet ik daar wel bij zeggen dat we met de kerst en oud en nieuw ook al de nodige kilometers meer gemaakt hebben dan anders. (naast het werk)
Zet dat eens weg tegen brandstof wat je voorheen zou tanken!

Mijn collega heeft nu overigens een Tesla Roadster en hij is van plan deze weg te doen. Hij denkt er over een Leaf te gaan rijden. Ver hoeft hij eigenlijk nooit en dan kan hij prima nog de 2e ICE pakken of mijn Model S.

Grappig om dus te zien dat iemand van een Roadster naar een Leaf gaat. Waarom geen S? Voor die prijs koop je 3 Leaf's en hij heeft de range niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dan zie je maar hoeveel energie er besteed wordt aan autorijden.
Wanneer je uitgaat van 6 km per kWh verbruik je bij 30.000 km per jaar 5000 kWh 8)7
Dat is meer stroom dan dat ik verbruik in het totale huishouden, inclusief warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Mja, op fossiele brandstof had het een flink stuk meer geld gekost, daar staat wel tegenover dat je afschrijft op je accupakket. Al met al is het ongeveer even duur, alleen dan heel anders verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Snow_King schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:41:
Grappig om dus te zien dat iemand van een Roadster naar een Leaf gaat. Waarom geen S? Voor die prijs koop je 3 Leaf's en hij heeft de range niet nodig.
Het is hooguit een vooruitgang in comfort en afwerking denk ik, dat zal de reden zijn. En wellicht houdt hij er nog geld aan over?

De Roadster is erg rap, maar het is wel vergelijkbaar met een Lotus, en dan bedoel ik ook de afwerking en zaken zoals een flimsy motorkapje enzo. Ik vroeg aan vriend van me, zit die kap nou goed dicht? Hmm weet ik niet. Ik duw die kap even aan, gaat het alarm af :+

Maar wel erg leuk speelgoed. Liefst zou ik mijn MR2 er op inruilen, maarja die dingen zijn nog aan prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Dat is geen 'huisverbruik', dat is 'huisverbruik' en 'vervoersverbruik' ;)
Hiervoor haalde je het laatste bij de pomp. Nu kan je twintig zonnepanelen op je dak leggen en koop je je 'vervoersverbruik' af voor de komende X-jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de afschrijving van de accu na, die significant is, en alleen wanneer salderen in de huidige vorm blijft bestaan (evaluatie 2020 gepland..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:56:
Op de afschrijving van de accu na, die significant is, en alleen wanneer salderen in de huidige vorm blijft bestaan (evaluatie 2020 gepland..).
De auto was 10k euro 2ehands, en ik ben van plan om er 5 jaar mee te rijden zodat ik dan een Chevrolet Bolt (Opel Trixx?) kan gaan rijden. De afschrijving is dan een stuk minder. Om het in verhouding te zetten, de Peugeot 206 SW die weg ging had ik ook 4k euro in 3,5 jaar afgeschreven. Dan is dit voor een 2e hands auto ook weer niet zo allemachtig veel verschil, al is dat persoonlijk.

http://www.chevrolet.com/bolt-ev-electric-vehicle.html

Inmiddels al de eerste paar duizend kilometer op de teller staan sinds de aanschaf, nog geen spijt. De vervoerskosten zijn wel wat hoger geworden omdat het laden op het werk voor 30 cent per kWh gaat. Stiekem had ik gehoopt dat ze dit voor de kostprijs (15 cent) zouden doen, maar helaas, de kosten voor de paal en het abbo van EV-Box moet er ook uitgehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Net een belletje gehad dat de Fluence weer klaar is.
Alleen moet hij wel weer bij de ZE dealer opgehaald worden.

Blijft toch wel een manco van elektrisch rijden.
Als ik op mijn werk naar buiten kijk kan ik een vestiging van de Renault dealer zien, maar de ze dealer zit 45 kilometer verderop. (beide van Indumij).
Intern transport was niet mogelijk, dus nu gaan er 2 collega's van mij de auto halen.

Begreep wel dat ik voor een normale onderhoudsbeurt vanaf dit jaar wel bij de normale dealer terecht kan.
Alleen als het over het ZE gedeelte gaat hij naar de ZE dealer moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan dit zien als goed nieuws, je kan dit ook zien als slecht nieuws dat ze nog altijd ver van kostendekkend draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja, dat is simpelweg nog te vroeg. Maar in 2019 zal het in ieder geval wel duidelijk zijn, doorgaan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een omzet van nog geen 25k in Q3 2015 na 3 jaar, én een deal met nissan voor de komende 4-jaar waar ze waarschijnlijk niet veel aan verdienen ben ik toch wel érg skeptisch of het een houdbaar concept is. 15 miljoen krediet is dan wel érg veel. Want laten we eerlijk zijn: groeien met 10% per maand is niet heel erg lastig als de verkoop van de elektrische auto een eindejaarsspurt neemt en je omzet is maar €22,5k... in een kwartaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:54:
Met een omzet van nog geen 25k in Q3 2015 na 3 jaar, én een deal met nissan voor de komende 4-jaar waar ze waarschijnlijk niet veel aan verdienen ben ik toch wel érg skeptisch of het een houdbaar concept is. 15 miljoen krediet is dan wel érg veel. Want laten we eerlijk zijn: groeien met 10% per maand is niet heel erg lastig als de verkoop van de elektrische auto een eindejaarsspurt neemt en je omzet is maar €22,5k... in een kwartaal!
Laten we eerlijk zijn, er rijden volgens RVO.NL per eind 2015 pas ca 10.000 full electric auto's rond. Dat bezien valt de 25k omzet mij eigenlijk nog best mee.

Fastned zit simpelweg in een typische kip-ei positie. De vraag is er nog niet, maar ze hopen dat die er komt als er meer elektrische modellen op de markt komen. Die gaan er zeker komen - kijk naar alle aangekondigde modellen, en ze hopen het uit te zingen totdat die in grote getalen op de weg komen. Als ze dat redden, dan hebben ze met 200+ locaties een prachtige positie. Dus in die zin beschouw ik dit als goed nieuws - het geeft ze de tijd tot 2019, en veel nieuwe modellen worden in de periode 2017-2019 verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-10 13:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ZuinigeRijder schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:18:
[...]

Ja, dan zie je maar hoeveel energie er besteed wordt aan autorijden.
Wanneer je uitgaat van 6 km per kWh verbruik je bij 30.000 km per jaar 5000 kWh 8)7
Dat is meer stroom dan dat ik verbruik in het totale huishouden, inclusief warmtepomp.
Tja en moet je nagaan dat dit bij een plofmotor zelfs een equivalent van 20.000kWh per 30.0000km is.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:54:
Maar ze zijn wel een early investor. Als de bal eenmaal gaat rollen, dan hebben zij al die stations en contracten al lopen. Dat vereist nu wat risico en durfkapitaal, maar kan zich straks flink terugbetalen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aip schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:09:
[...]

Laten we eerlijk zijn, er rijden volgens RVO.NL per eind 2015 pas ca 10.000 full electric auto's rond. Dat bezien valt de 25k omzet mij eigenlijk nog best mee.

Fastned zit simpelweg in een typische kip-ei positie. De vraag is er nog niet, maar ze hopen dat die er komt als er meer elektrische modellen op de markt komen. Die gaan er zeker komen - kijk naar alle aangekondigde modellen, en ze hopen het uit te zingen totdat die in grote getalen op de weg komen. Als ze dat redden, dan hebben ze met 200+ locaties een prachtige positie. Dus in die zin beschouw ik dit als goed nieuws - het geeft ze de tijd tot 2019, en veel nieuwe modellen worden in de periode 2017-2019 verwacht.
ik hoop het voor ze, maar met het aantal stations eind november moesten ze 15 'tank'beurten per dag hebben om kostendekkend te draaien, de drukste stations hadden er 4 á 5 per dag, gemiddeld 1.5 per dag. Ik zie het in 3 jaar niet vertienvoudigen, of er moet een accu-ontwikkeling zijn waardoor de range drastisch vergroot wordt. We zullen zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:25:
[...]

ik hoop het voor ze, maar met het aantal stations eind november moesten ze 15 'tank'beurten per dag hebben om kostendekkend te draaien, de drukste stations hadden er 4 á 5 per dag, gemiddeld 1.5 per dag. Ik zie het in 3 jaar niet vertienvoudigen, of er moet een accu-ontwikkeling zijn waardoor de range drastisch vergroot wordt. We zullen zien!
http://fastned.nl/nl/blog/post/the-fastned-freedom-plan

Interessant stuk waarin Fastned heel duidelijk hun verwachtingen uiteenzet. Of dat gaat lukken? Ik hoop het. Zou mooi zijn.

(en anders - zei hij cynisch - is er wel iemand die uit de failliete boedel de tent overkoopt zonder schuldenlast ....)

[ Voor 3% gewijzigd door aip op 08-01-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets zegt mij dat dit een gevalletje boedeltje overkopen voor 1 euro wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:19:
[...]

Je kan dit zien als goed nieuws, je kan dit ook zien als slecht nieuws dat ze nog altijd ver van kostendekkend draaien...
Dat is vooral logisch. Zoals de rest zegt, kip-ei. Ik vind dit juist goed nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:23
Iets zegt me dat een grote range de vijand van onderweg laden is. Juist met het groter worden van de range, zul je m logischerwijs minder onderweg hoeven op te laden, omdat ie 's avonds gewoon thuis aan de prik kan.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 08:45
SkiFan schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 19:09:
Iets zegt me dat een grote range de vijand van onderweg laden is. Juist met het groter worden van de range, zul je m logischerwijs minder onderweg hoeven op te laden, omdat ie 's avonds gewoon thuis aan de prik kan.
Juist met het groter worden van de accu's zullen elektrische auto's niet alleen meer het domein zijn van mensen met een oprit bij het huis. Snelladen moet daarvoor ook nog wel een stuk sneller worden, maar daar zorgt die grotere accu dan ook weer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Paul C schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 19:23:
[...]

Juist met het groter worden van de accu's zullen elektrische auto's niet alleen meer het domein zijn van mensen met een oprit bij het huis. Snelladen moet daarvoor ook nog wel een stuk sneller worden, maar daar zorgt die grotere accu dan ook weer voor.
Zie daar bij ook: http://fastned.pr.co/1112...t-aan-race-voor-snelladen

Snelladen gaat veel sneller worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Crxtreem schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:14:
Net een belletje gehad dat de Fluence weer klaar is.
Alleen moet hij wel weer bij de ZE dealer opgehaald worden.

Blijft toch wel een manco van elektrisch rijden.
Als ik op mijn werk naar buiten kijk kan ik een vestiging van de Renault dealer zien, maar de ze dealer zit 45 kilometer verderop. (beide van Indumij).
Intern transport was niet mogelijk, dus nu gaan er 2 collega's van mij de auto halen.

Begreep wel dat ik voor een normale onderhoudsbeurt vanaf dit jaar wel bij de normale dealer terecht kan.
Alleen als het over het ZE gedeelte gaat hij naar de ZE dealer moet.
Blij dat de auto weer gemaakt is, het is lastig omdat het allemaal nog relatief nieuw is. Het landschap zal overigens wel veranderen met de jaren, er zullen vast wel meer ZE dealers komen, net als er nu meer snelladers komen.

Mocht er ooit buiten de garantie iets met de accu moeten gebeuren dan denk ik dat een onafhankelijke partij als REBBL misschien een optie is. (vervangen enkel accu cel e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Paul C schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 19:23:
[...]

Da's natuurlijk ook weer zo, overigens, ondanks dat ik nu 1 diesel en 2 benzine's rij, ben ik absoluut voorstander van elektrisch rijden. Die ene benzine blijft echter altijd wel, een langzaam klassiek wordende Fiat barchetta van 20 jaar oud in uitstekende toestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SkiFan schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 23:12:
[...]

Da's natuurlijk ook weer zo, overigens, ondanks dat ik nu 1 diesel en 2 benzine's rij, ben ik absoluut voorstander van elektrisch rijden. Die ene benzine blijft echter altijd wel, een langzaam klassiek wordende Fiat barchetta van 20 jaar oud in uitstekende toestand.
de poormen's 550 barchetta. :) een soort boxster. anyways wist je dat de auto als alfa was ontworpen genaamd Tipo B Spider 176. toch een van de mooiere fiat's ooit op de klassieke 500 na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

YouTube: Stage 5 - Inside Dakar 2016 - Acciona
Tot nu toe loopt het lekker, alleen een toptijd zit er niet in :)
Opladen op de stage kost een hoop (race)tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 23:34:
[...]

de poormen's 550 barchetta. :) een soort boxster. anyways wist je dat de auto als alfa was ontworpen genaamd Tipo B Spider 176. toch een van de mooiere fiat's ooit op de klassieke 500 na.
Dat als Alfa klopt niet, zou je wel verwachten overigens als je de styling ziet. De auto is ontworpen door Fiat in het Centro Stile, de mijne draagt ook de handtekening van de ontwerper, Andreas Zapatinas, en van de eigenaar van de fabriek, Bruno Maggiora. Die fabriek, Maggiora, is een oude Lancia fabriek waar vroeger de Delta Integrales en Kappa's Coupé's gemaakt werden.

Het is een bijzonder prettige auto. Goede wegligging. Voor mij was het toen de keuze tussen een MX5 (zie je al overal), de barchetta en de MG-F/TF (K-series blokken zijn nogal bekend om koppakkingsproblemen). De barchetta vond ik met afstand de mooiste van de 3. Heb de auto zelf voorzien van leer (zwart met gele stepnaad). Voor de rest is alles eraan verbeterd wat er te verbeteren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Proton_ schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 09:27:
YouTube: Stage 5 - Inside Dakar 2016 - Acciona
Tot nu toe loopt het lekker, alleen een toptijd zit er niet in :)
Opladen op de stage kost een hoop (race)tijd.
Leuk om te zien dat ze 2 rem pedalen hebben, waarschijnlijk kregen ze het motor management niet voor de deadline compleet met elektrisch remmen in combinatie met het bestaande rem pedaal.

De accu bestaat uit 15k cellen, grofweg 2 keer zo veel als een Tesla Model S met 7104 cellen. Wellicht hebben ze letterlijk Tesla accu modules erin gestopt met koeling en al ;)
Op zich niet eens zo'n gek idee, dan heb je genoeg accu voor circa 150kW continue vermogen.

Als ik het goed begreep hebben ze een generator op de proeven staan bij de motorfiets brandstof stops (want die moeten ook regelmatig). Met een beetje 100kVa generator kan je al redelijk vlot laden, al weet ik niet precies wat ze daar gebruiken. Je kan natuurlijk ook meteen onderhoud aan de auto doen wat je anders in de avond in het donker in het Bivac had moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Een aparte rem voor regeneratief remmen is niet zo raar eigenlijk. In bijvoorbeeld vrachtwagens en bussen zit dat ook (al is het vaak een hendel).
Je wilt als bestuurder de controle hebben over welke rem je gebruikt. Zodat je bijvoorbeeld bij een afdaling alleen op de elektromotor remt, want je schijfremmen zouden te heet worden.
Voor de gemiddelde automobilist is dat te ingewikkeld, dus daar probeert een computer voor je te beslissen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-09 08:04
RocketKoen schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 11:27:
Een aparte rem voor regeneratief remmen is niet zo raar eigenlijk. In bijvoorbeeld vrachtwagens en bussen zit dat ook (al is het vaak een hendel).
Je wilt als bestuurder de controle hebben over welke rem je gebruikt. Zodat je bijvoorbeeld bij een afdaling alleen op de elektromotor remt, want je schijfremmen zouden te heet worden.
Voor de gemiddelde automobilist is dat te ingewikkeld, dus daar probeert een computer voor je te beslissen.
Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde bus- of vrachtwagenchauffeur nou ook niet heel veel moeite gaat doen om telkens te kiezen tussen pedaal of hendel (dus dat in de praktijk alleen het pedaal wordt gebruikt). Hoeveel bussen en vrachtwagens hebben uberhaupt een elektromotor die die opgewekte energie kunnen gebruiken?
Ik ga nu overigens wel een beetje weg van de rally-auto waar het eigenlijk over ging ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
fruitbakje schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 14:18:
[...]

Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde bus- of vrachtwagenchauffeur nou ook niet heel veel moeite gaat doen om telkens te kiezen tussen pedaal of hendel (dus dat in de praktijk alleen het pedaal wordt gebruikt). Hoeveel bussen en vrachtwagens hebben uberhaupt een elektromotor die die opgewekte energie kunnen gebruiken?
Ik ga nu overigens wel een beetje weg van de rally-auto waar het eigenlijk over ging ;).
Die motor wordt niet gebruikt voor aandrijving. De opgewekte energie wordt gewoon afgefakkeld (remweerstand).
En ja, de bestuurder moet telkens die keuze maken. Al is het niet heel moeilijk. Om te stoppen gebruik je je gewone rem. De elektrische is voor als je versnelt zonder dat je gas geeft (berg afwaarts).
Als je daar namelijk je schijfrem voor gebruikt dat wordt deze na een paar km zo heet dat hij niet meer werkt.
En dat is niet handig als je nog niet onder aan de berg bent.
In plaats daarvan laat je het gas los en regel je je snelheid met de elektische rem tijdens een afdaling.
Iemand met een C of D rijbewijs moet dat weten en kunnen.

Overigens is 2 rempedalen in de racerij helemaal niet uitzonderlijk. F1 wagens hebben bijvoorbeeld 2 pedalen voor de schijfremmen (voor en achter) en een knopje op het stuur voor de regeneratieve rem.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Inderdaad, een retarder is vrij gangbaar op vrachtwagens. De chauffeurs die hem niet weten te gebruiken vind je doorgaans in de grindbak onderaan de helling.

Ook de D15 waar ik op gereden heb had een dubbel rempedaal: één voor linksachter en één voor rechtsachter. Geen remmen op de voorwielen :)

Ik denk dat met het zoeken van de randjes, wat je in de Dakar rally zeker doet, twee rempedalen (of een rempedaal en dubbelwerkend gaspedaal) een eenvoudigere, voorspelbaardere en dus betere oplossing is dan een softwarematige mix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ik vind het eigenlijk verrassender dat ze een handmatige 6-speed versnellingsbak hebben in een elektrische auto.
Het lijkt erop dat ze een elektromotor in een bestaand ontwerp hebben ingeknutseld in plaats van een elektrische drivetrain ontwikkelen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Goede vraag, ik denk dat er een ruimer koppel/toerental bereik gevraagd wordt dan er op de plank te vinden is.
Van mijn Zoe weet ik dat het vermogen op 130 km/u wat minder is dan bij 30 km/u. Als een auto door moet lopen tot 200 km/u+ is een schakelbare transmissie toch wel handig. En misschien is een zesbak dan wel de enige beschikbare met rallyspecs :)
De Storm tourmotor heeft ook 2 versnellingen, en die is zeker vanaf de grond ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wellicht Tesla vragen om volgend jaar mee te doen met een Model X in Dakar trim?
Buizenframe + 150kWh + Tesla aandrijfllijn = resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjn
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 15:47

wjn

RocketKoen schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 15:23:
Ik vind het eigenlijk verrassender dat ze een handmatige 6-speed versnellingsbak hebben in een elektrische auto.
Het lijkt erop dat ze een elektromotor in een bestaand ontwerp hebben ingeknutseld in plaats van een elektrische drivetrain ontwikkelen.
Ook elektromotoren hebben een optimaal toerenbereik, dus een versnellingsbak is zo gek nog niet.

Bijv. Tesla Model S heeft geen versnellingsbak, en daar heeft de auto vanaf halverwege het snelheidsbereik last van. In de praktijk merk je daar niet zoveel van, omdat dat al ca. 125km/h is en dat voldoende is voor dagelijks gebruik, zeker in de USA of Canada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 12:35
Zou toch voorzichtig zijn met zo'n noodlader.
De noodlader met schuko stekker die ik bij mijn Renault Kangoo had gekocht laadt met 10 ipv 16A.
Normaal gebruik ik thuis altijd de 16A wandlader.
Of het nou door het noodlaadsnoer kwam is niet helemaal duidelijk, maar na 2x gebruik van dit snoer kreeg de computer kuren en stond dagen later vast in "motorstoring" Gevolg, afgesleept en onder garantie een nieuwe laadunit met motor gekregen.
Inmiddels dik 20.000 probleemloze kms verder, maar ik gebruik dat noodsnoer niet meer..

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Noodsnoer is het verkeerde woord, er zit de exact zelfde electronica in, met een zelfde relais als in een gewone paal. Het enige wat deze dingen doen is een signaal aan de auto geven hoeveel stroom ze mogen afnemen, en daarna het relais inschakelen. Het is gewoon 230 Volt, echt niet anders.

Wat de thuislader doet is het mogelijk maken om gebruik te maken van de stroom onderweg bij iemand thuis zonder dat de zekering in de meterkast springt. Mijn mobiele lader is 16A, dat is onhandig omdat dan de kans bestaat dat ik de zekering in de meterkast eruit laat klappen en er helemaal niet meer geladen worden.

Tevens, 16A langdurig over een Schuko, niet doen. Die zijn niet geschikt voor langdurig 16A, waar 10A geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 12:35
Dus we bedoelen hetzelfde, alleen noemen we de dingen anders ;)
Noodsnoer of noodlader of zoals Renault het noemt "oplaadsnoer voor incidenteel gebruik" =10A met schuko
Mijn thuislader hangt gewoon bij mij aan de wand, laadt met 16A, thuis ;)

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier video's over de Bolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
Automatische noodstop op basis van camerabeelden, dus geen radar-achtige dingen? Dus niet voorbereid op autonomous driving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:49
Everest schreef op zondag 10 januari 2016 @ 20:22:
Dus we bedoelen hetzelfde, alleen noemen we de dingen anders ;)
Noodsnoer of noodlader of zoals Renault het noemt "oplaadsnoer voor incidenteel gebruik" =10A met schuko
Mijn thuislader hangt gewoon bij mij aan de wand, laadt met 16A, thuis ;)
maar.... die thuislader zelf is niet met Schuko aan het lichtnet gekoppeld, maar eerder met zwaardere contactdozen (zoals de 'bekende' blauwe CEE camping-stekker) hoop ik

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
fruitbakje schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:05:
[...]

Automatische noodstop op basis van camerabeelden, dus geen radar-achtige dingen? Dus niet voorbereid op autonomous driving?
Het is geen Tesla he. Je krijgt bij andere fabrikanten geen compleet nieuwe features nadat je de auto al gekocht hebt. Zodra dit model in productie is, gaat alle R&D naar het volgende model. En moet je over 3 jaar gewoon weer een nieuwe kopen als je de nieuwste snufjes wilt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
Nou ja, GM probeert met Lyft in de toekomst nog een rol van betekenis te spelen toch? Op een gegeven moment moeten ze auto's uit rusten met sensoren die daarmee kunnen leren. Met die data kan je dan een zelfrijdend systeem bouwen. Maar zolang ze geen auto met sensoren uitrusten...
De Bolt leek me een mooi moment om daar mee te beginnen. Dus wel A zeggen door te investeren in Lyft, maar geen B zeggen door je eigen autopark daar op aan te passen...? En heel ingewikkeld is een forward radarsysteem niet, elke auto met adaptive cruisecontrol heeft dat toch? Daarbij klinkt een camera niet echt als heel betrouwbaar voor een noodstop, maar dat kan aan mij liggen.
Ik kan me voorstellen dat er nu toch nog genoeg mensen zijn die nog even wachten totdat meer bekend is over de Model 3.

[ Voor 4% gewijzigd door fruitbakje op 13-01-2016 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik vind vooral het feit dat deze een 60kWh accu krijgt érg mooi. Dat is een serieuze stap in accu capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RocketKoen schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 11:27:
Ik vind het een tweede rempedaal wel een beetje een oude stijl van denken. Een moderne EV rij je toch eigenlijk maar met één pedaal. Als je het gaspedaal los laat regenereer je volledig wil je de auto zo lang mogelijk laten rollen dan laat je hem niet helemaal los en laat je hem gliden.

Moet je abrupt stoppen dan pak je de fossiele "affakkelrem" erbij :P

De regeneratie die veel EV's nu hebben zou wat mij betreft echt wel een stuk agressiever mogen zijn, ik denk dat hem dit bewust niet toepast omdat mensen die niet gewend zijn.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat is wat de Bolt heeft: in L regenereert hij tot stilstand. Het irritante automaat-gekruip doet-ie dan ook niet.
Voor een raceauto, waar het hier over ging, gelden andere overwegingen.

Het nadeel van de Bolt is het 50kW snelladen. Met een bijna-Tesla accu is <1C laden wel magertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Proton_ schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:31:
Dat is wat de Bolt heeft: in L regenereert hij tot stilstand. Het irritante automaat-gekruip doet-ie dan ook niet.
Voor een raceauto, waar het hier over ging, gelden andere overwegingen.

Het nadeel van de Bolt is het 50kW snelladen. Met een bijna-Tesla accu is <1C laden wel magertjes.
Misschien is de gebruikte Lithium accu van een andere chemische samenstelling die 0,7C laden toe staat, dan zou het wel weer aardig passen. Hogere dichtheid gekozen over laad en ontlaad stroom in verband met fysieke beperkingen (afmetingen).

Wat ik mijzelf afvroeg bij de lancering van deze auto, wat voor effect dit zal hebben op de bestaande markt met 20-30kWh accu. Ik stel me voor dat dit (direct) serieuze gevolgen heeft voor de nieuwe verkoop markt en op den duur voor de 2e hands markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

databeestje schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:06:
[...]

Wat ik mijzelf afvroeg bij de lancering van deze auto, wat voor effect dit zal hebben op de bestaande markt met 20-30kWh accu. Ik stel me voor dat dit (direct) serieuze gevolgen heeft voor de nieuwe verkoop markt en op den duur voor de 2e hands markt.
Als je een nieuwe auto aanschaft en deze een paar jaar wilt rijden dan zou ik serieus rekening houden met een hogere afschrijving.

De vraag naar een plofauto zal na 2020 waarschijnlijk ieder jaar verder afenemen door het grotere aandeel in de markt van de EV / grotere maatschappelijk acceptatie / betere laad infra / sterk verbeterde techniek en fiscaal beleid.

Ik weet nu al zeker dat er na mijn euro6 gifauto een EV komt. In tegenstelling tot twee jaar terug is de laadinfra- nu aanwezig, mijn werkgever gaat erin mee en de actieradius is toegenomen.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 13-01-2016 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
revolution-nl schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:14:
[...]

Ik vind het een tweede rempedaal wel een beetje een oude stijl van denken. Een moderne EV rij je toch eigenlijk maar met één pedaal. Als je het gaspedaal los laat regenereer je volledig wil je de auto zo lang mogelijk laten rollen dan laat je hem niet helemaal los en laat je hem gliden.
Er is wel een verschil tussen een race/rally wagen en de straat versie.
Aan de ene kant wil een ervaren coureur misschien niet dat een computer bepaalt welke rem gebruikt moet worden.
Aan de andere kant mag het misschien niet volgens het wedstrijd reglement (elektronische hulpmiddelen).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mooi, dat schopt Renault misschien wakker om iets zinnigs te doen met hun accuhuurmodel :)
Bijvoorbeeld door (tegen een hogere huur) een 40kWh accu te kunnen laten plaatsen.

AFAIK is CCS zodanig gefutureproofed dat op het moment er praktisch maar met 50kW mee geladen wordt. De connector laat 200A toe maar met een accuspanning van 400V is dat ook maar 80 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
revolution-nl schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:17:
[...]

Als je een nieuwe auto aanschaft en deze een paar jaar wilt rijden dan zou ik serieus rekening houden met een hogere afschrijving.

De vraag naar een plofauto zal na 2020 waarschijnlijk ieder jaar verder afenemen door het grotere aandeel in de markt van de EV / grotere maatschappelijk acceptatie / betere laad infra / sterk verbeterde techniek en fiscaal beleid.
Hogere vraag naar EV's zou de afschrijving van EV's (in de 20-30kWh range of anders) toch lager moeten maken?

Het duurt nog even voordat deze op de markt komt, en dan zal ie toch nog rond de €35k kosten. Een Leaf/Soul EV (ik weet niks van de Renault) heb je al voor €10k minder. Al kan ik me voorstellen dat de meeste mensen die €10k voor een 2x zo grote accu en dus radius wel willen slikken. Maar ook kan ik me voorstellen dat die Leaf en Soul enz. net wat beter uitontwikkeld al zijn...?
Het blijft ook een hatchback he. De Leaf is al aan de prijs voor een hatchback, de Bolt wordt wéér een stukje duurder. En er leven toch vooral Nederlanders in Nederland ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

fruitbakje schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:26:
[...]

Hogere vraag naar EV's zou de afschrijving van EV's (in de 20-30kWh range of anders) toch lager moeten maken?
Je klopt ik had het over de afschrijving van een plofauto, die zal de komende jaren toenemen bij een EV zal dit niet het geval zijn.

Zolang EV's maatschappelijk geaccepteerd zijn zullen de occasions ook harder gaan lopen. Vergeet niet dat we nu pas in het eerste stadium zitten.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/archive/4/45/20110714211709!DiffusionOfInnovation.png

[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 13-01-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
databeestje schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:06:
[...]
revolution-nl schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:17:
[...]
databeestje had het over EV's volgens mij. Dit terzijde.
revolution-nl schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:30:
[...]
Zolang EV's maatschappelijk geaccepteerd zijn zullen de occasions ook harder gaan lopen. Vergeet niet dat we nu pas in het eerste stadium zitten.
We blijven bezig met speculeren! Tov ICE's denk ik dat het nog wel even duurt voordat we bij de early majority komen, als in nog minstens 5 jaar. Zolang de EV's 20-30% duurder blijven dan hun ICE evenknie terwijl de range relatief laagt blijft, zie ik mensen niet zo snel massaal overstappen. Ik kan me voorstellen dat binnen de EV-markt Nissan, Kia en Renault een beetje zenuwachtig worden van de Bolt, maar dat de EV-markt als geheel niet opeens veel harder zal groeien (ten koste van de ICE-markt).

[ Voor 35% gewijzigd door fruitbakje op 13-01-2016 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

fruitbakje schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:26:
[...]

Het duurt nog even voordat deze op de markt komt, en dan zal ie toch nog rond de €35k kosten. Een Leaf/Soul EV (ik weet niks van de Renault) heb je al voor €10k minder. Al kan ik me voorstellen dat de meeste mensen die €10k voor een 2x zo grote accu en dus radius wel willen slikken. Maar ook kan ik me voorstellen dat die Leaf en Soul enz. net wat beter uitontwikkeld al zijn...?
Het blijft ook een hatchback he. De Leaf is al aan de prijs voor een hatchback, de Bolt wordt wéér een stukje duurder. En er leven toch vooral Nederlanders in Nederland ;).
De Nissan Leaf Accenta met 30kWh accu kost 29.345 euro inclusief BTW voor de particulier.
De Kia Soul EV met 27kWh is vanaf 33.495 euro.
De Renault Zoe is vanaf 21.490 euro maar met verplichte accuhuur, dat is dan weer niet vergelijkbaar.

De meerprijs ten opzichte van de bestaande auto's is substantieel, ik ben erg benieuwd waar de markt voor gaat kiezen. Het is wel zo dat met een EV met 300km (EPA) deze wellicht een stuk werkbaarder wordt voor de forensen, ook zonder laadpalen op het werk.

Of dat genoeg is om de lease markt over de streep te trekken in combinatie met 4% bijtelling? Wie gaat het zeggen. Het blijft ook een status symbool, en dat is een Leaf zeker niet, of het wordt geassocieerd met bomen knuffelen ;)

Het formaat kan ik niet helemaal inschatten, maar deze zou kleiner zijn dan de Leaf (C segment) maar een B segment formaat hebben zoals de Zoe en de Soul.
Pagina: 1 ... 41 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.