Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:30

Snow_King

Konijn is stoer!

ktf schreef op woensdag 16 december 2015 @ 07:58:
[...]

Het staat er impliciet:

[...]

Dat is op zich niet onmogelijk. Tesla stelt dat batterijentechnologie zo'n 8% per jaar wint, en gezien dat de Leaf eind 2010 op de markt kwam, is 2x zoveel capaciteit voor dezelfde omvang en gewicht in 2018 niet eens zo vergezocht. 8% over 7 jaar is namelijk 70% verbetering, dus 70% meer capaciteit voor hetzelfde gewicht.
Lager gewicht is verder ook mooi, want dan kost accelereren minder energie, dus je rijd zuiniger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op woensdag 16 december 2015 @ 05:17:
Ik zit nu een paar weken in Philadelphia en elektrische auto's zie je hier zo goed al niet. Zeker vergeleken met Nederland rijdt er bijna niets rond. De teller staat nu op twee keer een Tesla en 1 keer een Leaf (met kenteken "off oil").

Ok, ik had niet verwacht dat er hier wel veel mensen met een elektrische auto zouden rondrijden. Op de apps kan je ook maar een paar laadpalen in de stad vinden. Blijkbaar toch een heel groot verschil met de staten waarin elektrisch rijden wel wordt gepromoot.

Je ziet hier trouwens wel met enige regelmaat mini Segway's rondrijden die de verkeerde naam "hoverboard" hebben gekregen.
Dat verschilt inderdaad per staat een hoop. In Californië rijden er dan wel weer een hoop rond, en er zijn steeds meer staten waarin Nissan ed. hun ''no charge to charge'' programma naar uitbreiden.

Ik denk dat je wel wat Volts ziet hier en daar? Die schijnen wel erg populair te zijn.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Gisteravond per ongeluk vergeten de laadkabel terug achter in de auto te gooien na een klusje met de achterbank plat, sta ik vandaag dus bij de lader op het werk zonder kabel |:(

Meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om bij de snellader bij het Middenwaard winkelcentrum in Heerhugowaard gebruik te maken. Dit was de eerste keer snelladen met de i-Miev, dus allemaal even nieuw. Op de ABB lader de Chademo stekker geselecteerd, in de auto gestoken en op start geduwd.

Een ferme klik om de stekker te vergrendelen en het laden was onderweg. Nog voordat ik afgerekend had bij de AH (van de gelegenheid een deugd maken) was de auto klaar met laden zag ik via de OVMS.

Helaas was ik vergeten de parkeerkaart mee te nemen, dus koste de tankbeurt toch nog 0,30 euro. Dat is nog goedkoper dan laden op het werk.

Erg fijn een snellaad aansluiting. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Inderdaad, een snellader heb je bíjna nooit nodig... tot je 'm nodig hebt.
Maar die snellader is gratis?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Yup, in zoverre dat de uitrijkaart van het parkeerterrein gratis is als je ook boodschappen doet bij de Appie en de uitrijkaart door ze laat scannen. Alleen geldig als het binnen 30 minuten is :*)

De lading begon met 30% SoC en was klaar met 82%, met een 16kWh accu zou dat neerkomen op net geen 10kWh voor 30 cent. Beter dan de Vandervalk met 50 cent per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wanneer ik naar mijn ouders ga, kan ik gratis laden bij de Lidl. Wordt door de gemeente betaald, maar is geen snellader.

Vandaag iets vreemds gehad bij het laden op het werk. Toen ik de laadpaal aansloot, gaf de boordcomputer aan dat deze 18 uur zou gaan laden 8)7 Aangezien er ook een andere auto aan de (gedeelde) laadpaal stond (BMW-i3) dacht ik dat het meeste vermogen nog naar de andere auto ging.

Echter toen ik de auto van de laadpaal haalde, was er maar een paar procent bijgeladen en had nog maar steeds een bereik van 40 km :( Net genoeg om thuis te komen. Nu staat de auto thuis te laden.

Zou dat een probleem zijn geweest tussen de uitwisseling van de laadpaal en OBC in de auto? De Kia knipperde wel dat hij aan het laden was.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 16-12-2015 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

databeestje schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:52:
Yup, in zoverre dat de uitrijkaart van het parkeerterrein gratis is als je ook boodschappen doet bij de Appie en de uitrijkaart door ze laat scannen. Alleen geldig als het binnen 30 minuten is :*)

De lading begon met 30% SoC en was klaar met 82%, met een 16kWh accu zou dat neerkomen op net geen 10kWh voor 30 cent. Beter dan de Vandervalk met 50 cent per minuut.
Ik zie hem niet op google streetview. Maar als laden er gratis is dan maak ik er binnenkort een paar tussenstopjes. Knappe slagboom die m'n motor binnen houdt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De slagboom is niet van het sterke type. De ABB lader heeft ook CCS
Afbeeldingslocatie: https://dgz1bw.dm2304.livefilestore.com/y2pwrsO8BvHk3faznJW0vIjAqaUJ5rD-T2-L2QoPtgHwD4_D7IngPu9viMLdcS4RIIBMO_QdnQmvrlwivJGP9VQizNt84jlpNi-GStSArt5aEs/Opening%20snellader%20Middenwaard.jpg?psid=1

Deze staat op het grote parkeerterrein aan de noordzijde van de Middenwaard.

5 Stekkers, inclusief 43kW AC.
http://www.goingelectric....waard-Middenwaard-2/5226/

[ Voor 17% gewijzigd door databeestje op 16-12-2015 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Parkeren ze daar bij jullie altijd zo? :X

Of is dat luiigheid? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:43:
[...]

Over welke maat en afstand hebben we het dan? Een Renault Clio break of Seat Ibiza ST heeft mijn voorkeur als maat (met trekhaak) en toch klein genoeg in mijn ogen voor het dagelijks woon werkverkeer. Met 50 of 60kWh accu zou ik Julianadorp-Schiphol in ieder geval moeten redden. Dat is een beetje mijn criteria. Volgens de Google maps is dat 85km enkele reis, dus met 250 echte kilometers hoor je mij niet meer ;)

Overigens wel typerend, er is tot op heden nog geen enkele stationwagen variant elektrisch door geen enkele fabrikant gemaakt. Verschrikkelijk utilitair, maar niet sexy.

En wat krijgen we? Overwegend stadsauto's met 100km bereik en hippe strand auto's (Citroen e-Merhari) zonder dak. Een VW e-Golf variant met 60kWh accu moet toch wel mogelijk zijn onder de 50k euro?
Lijkt mij sterk de egolf(hatchback)?kost nu al 40k met 24kwh denk eerder dat je rond de 60k kwijt bent met zon grote(bijna 3 keer groter)batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

databeestje schreef op woensdag 16 december 2015 @ 20:49:
[afbeelding]

Het is meer dat ik met de motor gewoon via de voetgangersuitgang eruit kan ;)

Weet iemand of er ergens een overzicht is waar je gratis kan vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 22:02:
[...]

Lijkt mij sterk de egolf(hatchback)?kost nu al 40k met 24kwh denk eerder dat je rond de 60k kwijt bent met zon grote(bijna 3 keer groter)batterij
De 4 deurs comfortine is 26k euro met de 1.0 tsi, de egolf is vergelijkbaar. Helaas krijg je nieg veel keuze bij vw over elektrische motoren, vermogen of accu.

Net als nissan met de leaf krijg je geen optie voor het basis model met de grootste accu. Ik gok dat het 2000 voor de motor, 2000 voor de lader en 2000 voor de motor regelaar is. Dan blijft er grofweg 10-12k over voor de accu. Gezien de 37k vanaf prijs kan dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:13:
[...]

De 4 deurs comfortine is 26k euro met de 1.0 tsi, de egolf is vergelijkbaar. Helaas krijg je nieg veel keuze bij vw over elektrische motoren, vermogen of accu.

Net als nissan met de leaf krijg je geen optie voor het basis model met de grootste accu. Ik gok dat het 2000 voor de motor, 2000 voor de lader en 2000 voor de motor regelaar is. Dan blijft er grofweg 10-12k over voor de accu. Gezien de 37k vanaf prijs kan dat wel.
de egolf en hier ken ik het bestaan al 2 jaar van geloof dat hij bijna zon 3 jaar te bestellen is(http://www.volkswagen.nl/...-golf?tab=highlights)kost toch echt vanaf 379(incl. 800 rijklaar)k met 24kwh 3 goede optie's aanklikken en je tikt de 40k aan zei je nou onder de 50k voor 60kwh dacht het niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2015 23:47 ]

Erasmo schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:18:
Ik denk dat je wel wat Volts ziet hier en daar? Die schijnen wel erg populair te zijn.
Nee, nog geen 1. Wel diverse Priussen. Ze hebben hier ook een Prius C die je in NL wel kan krijgen maar dan onder de naam Yaris Hybrid. Die autootjes rijden ook met enige regelmaat voorbij. 1 keer een Toyota Camry Hybrid, die had ik niet eerder gezien.

Ik vind dat er veel niet-USA automerken hier rondrijden. Alleen van de "trucks" (niet de vrachtauto, maar die met een laadbak achterop) is het wel vaker een Amerikaan.

En er zijn hier ook veel meer fietsen dan ik had gedacht, maar dan wel veel racefietsen, fixies of crossfietsen. Een "gewone" zie je bijna niet. Degene die je wel ziet zijn dan huurfietsen.

Autorijden is hier trouwens een niet echt handig vind ik zelf. Ze kunnen slecht rijden en stoppen gewoon midden op straat om iemand uit te laten stappen. Ook al hebben ze net 100 meter eerder een tijd stil gestaan omdat het verkeerslicht op rood stond. Gelukkig doe ik alles lopend en hoef ik zelf niet te rijden want ze houden er ook van om bij iedere kruising STOP-borden te plaatsen of anders een stoplicht. Die werken dan ook nog eens gewoon op tijd en zijn niet aanbod gestuurd zoals vaak wel in NL. En omdat het hier bijna net een vel ruitjespapier is heb je ook iedere 200 meter een kruising.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:00
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ECm2npTvZ4jL9sSAQcKOPKuQ/full.jpg

De laad(paal/kast) is binnen, de kabel is getrokken en in de meterkast zo'n speciale "doepke" zekering/als geplaatst.

Het blokje waar de 5 aderige kabel in moet ken ik niet, kan een eenmaal hierin gedrukte kabel ook weer uit?

Ga zo de kast bevestigen aan de muur en dan de kabel aansluiten, testen duurt nog 2 dagen :)

Zaterdag gaat ie komen....kan niet wachten

[ Voor 22% gewijzigd door MarcelGo op 19-12-2015 16:54 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• Proton_

Proton_

Team Welles

MarcelGo schreef op donderdag 17 december 2015 @ 09:13:
[afbeelding]
Het blokje waar de 5 aderige kabel in moet ken ik niet, kan een eenmaal hierin gedrukte kabel ook weer uit?
Ja, in het vierkante gat prik je een platbekschroevendraaier, hierdoor gaat de klem open. In het ronde gat prik je dan de kabel.
Verwijderen gaat hetzelfde.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MarcelGo
Proton_ schreef op donderdag 17 december 2015 @ 09:23:
[...]

Ja, in het vierkante gat prik je een platbekschroevendraaier, hierdoor gaat de klem open. In het ronde gat prik je dan de kabel.
Verwijderen gaat hetzelfde.
Ok top, dat vermoedde ik al maar bedankt voor de bevestiging!

Verwijderd

databeestje schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:20:
Gisteravond per ongeluk vergeten de laadkabel terug achter in de auto te gooien na een klusje met de achterbank plat, sta ik vandaag dus bij de lader op het werk zonder kabel |:(

Meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om bij de snellader bij het Middenwaard winkelcentrum in Heerhugowaard gebruik te maken. Dit was de eerste keer snelladen met de i-Miev, dus allemaal even nieuw. Op de ABB lader de Chademo stekker geselecteerd, in de auto gestoken en op start geduwd.

Een ferme klik om de stekker te vergrendelen en het laden was onderweg. Nog voordat ik afgerekend had bij de AH (van de gelegenheid een deugd maken) was de auto klaar met laden zag ik via de OVMS.

Helaas was ik vergeten de parkeerkaart mee te nemen, dus koste de tankbeurt toch nog 0,30 euro. Dat is nog goedkoper dan laden op het werk.

Erg fijn een snellaad aansluiting. :D
ik heb het station wel eens bekeken erg mooi afgewerkt.
snelladen kan zelfs gratis geloof ik als je onder de 15 min weer weg bent. stel je laad ongeveer 11 min voor een korte tussenstop kan je ongeveer 9 tot 10kwh erbij laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Ja de lijst kan weer uitgebreid worden, hij is binnen :)

Tweaker Model km per jaar Sinds Commentaar
MarcelGo Zoe 20.000km pj december 2015 prive occasion van april 2014

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SPTEFbMDxjw29P3WbxMtL0ol/full.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door MarcelGo op 19-12-2015 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Gefeliciteerd *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcelGo schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 17:04:

[afbeelding]
Welkom in de kleine club van volledig elektrische particuliere autorijder _/-\o_
Toegevoegd aan de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 19:09:
[...]

Welkom in de kleine club van volledig elektrische particuliere autorijder _/-\o_
Toegevoegd aan de lijst.
Dank nog een paar miljoen overstappers svp...
Dank, zo blij ben ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gefeliciteerd! Hoe is het nu met de laadpaal afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Erasmo schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 23:43:
Gefeliciteerd! Hoe is het nu met de laadpaal afgelopen?
http://www.goedkope-laadp...adpaal-type-2-3-fase/cvlv Deze is het geworden en na het resetten van de Doepke EV zekering/als is alles goed gekomen. Is in de meterkast mooi opgelost zo, een eigen krachtgroep voor de auto. (trok gisteren tijdens het laden ruim 9000 watt...)

EDIT, grrr Doepke knalt er nu steeds uit dus ff niet laden...

[ Voor 6% gewijzigd door MarcelGo op 20-12-2015 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Hoe veel ampere is de automaat/zekering dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Crxtreem schreef op zondag 20 december 2015 @ 19:52:
Hoe veel ampere is de automaat/zekering dan?
16A
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HcUCXsfymlUfVoWPs45Jhn3K/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
Daar kun je natuurlijk geen 9kW mee laden...
16A*wortel(3)*230V = 6.73kW

Bij 9kW heb je 50% overbelasting en knalt een C automaat er na tussen de 2 en 5 min uit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
RocketKoen schreef op zondag 20 december 2015 @ 20:38:
[...]

Daar kun je natuurlijk geen 9kW mee laden...
16A*wortel(3)*230V = 6.73kW

Bij 9kW heb je 50% overbelasting en knalt een C automaat er na tussen de 2 en 5 min uit.
Ik begrijp er niets van...dit heeft mijn elektriciën speciaal besteld en wist van de 400V en laden op hoog vermogen...ik heb de beste man blind vertrouwd.

Wat wel vreemd is dat ie gisteren 2 uur zonder problemen heeft staan laden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
MarcelGo schreef op zondag 20 december 2015 @ 20:41:
[...]

Ik begrijp er niets van...dit heeft mijn elektriciën speciaal besteld en wist van de 400V en laden op hoog vermogen...ik heb de beste man blind vertrouwd.

Wat wel vreemd is dat ie gisteren 2 uur zonder problemen heeft staan laden :/
Ligt er aan hoe hard je aan het laden bent.
Maar je moet bij deze laadpaal dus geen 9kW gaan laden.

Ik weet verder niet waar de stroom bij jouw situatie begrensd wordt. In de laadpaal of door de auto?
In elk geval zul je op 1 van de 2 moeten instellen dat hij niet zoveel stroom mag vragen. 7kW lijkt me de bovengrens.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

3×230×16 = 11 kVA. Bij een fatsoenlijke lader is het kVA vermogen vrijwel gelijk aan het kW vermogen, dus 11 kW.

Waarop begrenst zo'n auto eigenlijk het laden, is dat stroom of vermogen of nog wat anders?

"ruim 9000 watt" = Hoeveel Watt precies? Nu nog iets weten over de netspanning en arbeidsfactor en asymmetrie 8)7

[ Voor 50% gewijzigd door Dre op 20-12-2015 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Dre schreef op zondag 20 december 2015 @ 20:47:
3×230×16 = 11 kVA.

Waarop begrenst zo'n auto eigenlijk het laden, is dat stroom of vermogen of nog wat anders?
Het is een Zoe, die pakt volgens mij wat maximaal mogelijk is ik vermoed vermogen?

De laadkast is een type 3, deze dus....

Art.nr. 2014020
Laadpaal mode 3, type 2, 16A, 3-fase, vaste kabel Dit laadpunt beschikt over een vaste laadkabel Type 2 (62196 connector). De laadkabelstekker kan opgehangen worden aan de bijbehorende houder. Vanaf € 309,- incl BTW kunnen wij een standaard laadpaal installatie verzorgen. Specificaties: …

[ Voor 36% gewijzigd door MarcelGo op 20-12-2015 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Vraag eens aan een handige buurman of hij de stroom kan meten met een "deelbare True RMS stroomtang".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Dre schreef op zondag 20 december 2015 @ 20:53:
Vraag eens aan een handige buurman of hij de stroom kan meten met een "deelbare True RMS stroomtang".
Da's nou jammer, hier ben ik de meestal de buurman die ze iets vragen O+

Maar dat het een 16A zekering is is geen probleem?..ik heb trouwens 230V tussen de middelste pool en de rechter pool in de mennekes steker zonder dat de lader werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
MarcelGo schreef op zondag 20 december 2015 @ 20:59:
[...]

Maar dat het een 16A zekering is is geen probleem...ik heb trouwens 230V tussen de middelste pool en de rechter pool in de mennekes steker zonder dat de lader werkt?
Ligt er aan welke je met rechts bedoelt.
Afbeeldingslocatie: http://www.groen7.nl/files/2013/01/mennekes-stekker1.jpg
Tussen earth en neutral zou geen spanning moeten staan (dan heb je waarschijnlijk wel een aardfout, of de kabel verkeerd aangesloten).
Dat je op L1/2/3 een spanning meet ten opzichte van aarde of neutral kan kloppen. Dan gebruikt je laadpaal of auto de pilot functie niet (de hoofdstroom pas inschakelen als er stroom (laagspanning) loopt over het pilot contact.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Tussen earth en neutral staat 230V, en de kabel zit vast aan de laadkast heb ik zo gekregen...

[ Voor 46% gewijzigd door MarcelGo op 20-12-2015 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Zou kunnen, zo te zien wordt je Nul geschakeld en is dan dus nu zwevend:

http://tweakers.net/ext/f/ECm2npTvZ4jL9sSAQcKOPKuQ/full.jpg

Meten is weten, maar weet wat je meet ;)

[Edit]
Of kan je de stekker onder spanning zetten, zonder dat er een auto zit aangesloten?

[ Voor 36% gewijzigd door Dre op 20-12-2015 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Dre schreef op zondag 20 december 2015 @ 21:15:
Zou kunnen, zo te zien wordt je Nul geschakeld en is dan dus nu zwevend:

http://tweakers.net/ext/f/ECm2npTvZ4jL9sSAQcKOPKuQ/full.jpg

Meten is weten, maar weet wat je meet ;)

[Edit]
Of kan je de stekker onder spanning zetten, zonder dat er een auto zit aangesloten?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RV7m4wI6XpnIpSz05eHPdYmy/full.jpg

als de middelste aarde is hebben we wel een 230V probleempje....

[ Voor 6% gewijzigd door MarcelGo op 20-12-2015 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op woensdag 16 december 2015 @ 20:49:
[afbeelding]

wat doet die volvo daar met zijn plofmotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcelGo schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 17:04:

[afbeelding]
als ik de zoe zie krijg ik altijd een soort twingo gevoel.Hoewel franse altijd zeer aparte dingen maken en vaak net iets te scherpe hoeken in de auto wat het dan weer erg lelijk(lees hideous) maakt zoals de vel satis, de vorige megane, of bijv de avantime die achterlichten 8)7 . hoewel ik het model van de zoe kan waarderen qua verhoudingen voor met achter bijv.. ook is het achterlicht van renault eindelijk is fatsoenlijk te noemen. het is ook een echte aparte verschijnen en een stuk mooier dan de smalle citroen/mitsu golfkarretjes hoewel die easyparking zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 03:04:
[...]

wat doet die volvo daar met zijn plofmotor
Dat is een plugin, iets met promotie van de Middenwaard, gok ik aan de hand van de promotie vlag die er stond. Ook maar een foto die ik ergens van het internet geplukt heb.
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 03:14:
[...]

als ik de zoe zie krijg ik altijd een soort twingo gevoel.Hoewel franse altijd zeer aparte dingen maken en vaak net iets te scherpe hoeken in de auto wat het dan weer erg lelijk(lees hideous) maakt zoals de vel satis, de vorige megane, of bijv de avantime die achterlichten 8)7 . hoewel ik het model van de zoe kan waarderen qua verhoudingen voor met achter bijv.. ook is het achterlicht van renault eindelijk is fatsoenlijk te noemen. het is ook een echte aparte verschijnen en een stuk mooier dan de smalle citroen/mitsu golfkarretjes hoewel die easyparking zijn.
Tja, de markt is op dit moment anno 2015 gewoon erg karig in dat respect. Er zijn gewoon bar weinig elektrische auto's, en de vormgeving is ook niet altijd even gelukkig gekozen.

De golfkarretjes waar jij het over hebt zijn gewoon auto's die voldoen aan de Japanse Kei norm, dat betekent korter dan 3m40 en smaller dan 1m20. Dan krijg je een vrij dozig gebruiksvoorwerp in de vorm van zeg maar een Suzuki Wagon R+. In dat opzicht heeft die rare i-Miev/C-zero/Ion nog best een redelijke stroomlijn over sommige andere blokkendozen. Als is een Cda van 0,33 niet om over naar huis te schrijven.

Door de zeer karige markt, en relatief weinig fabrikanten die er uberhaupt zelf een gemaakt hebben, betekent het dat de 2e hands markt ook zo goed als niet functioneert. Zeker iets wat de tijd zal oplossen.

Nu ik meer dan duizend kilometer gereden heb met de i-Miev ben ik er persoonlijk wel tevreden mee. De auto voldoet prima waarvoor deze gemaakt is, maar heeft nog niet iets van karakter laten zien. Dat is niet noodzakelijk slecht, het is meer een "appliance". De cruise control kan me wel bekoren, omdat zonder het geluid af en toe lastig is om een snelheid vast te houden.

Verder is de 50kW motor meer dan genoeg voor gewoon woon-werk verkeer met 80 kmh. Af en toe een stukje over de snelweg geweest (A9) en ook dat gaat prima, je kan zonder problemen de 110kmh halen, en dat is voor mij genoeg. De wegligging op de snelweg valt mij persoonlijk in ieder geval erg mee.

Dat de auto voorzien is van een snellader, ook al zit deze aan de onderzijde van de markt, is een pluspunt. Het maakt (soms) het verschil tussen wel en niet bruikbaar, en die 10-20 minuten (afhankelijk van hoe leeg deze is) is best overkomelijk. De indruk die andere forum rijders gaven komt in dat opzicht wel overeen met mijn ervaring. Nu is een snellader bij een winkelcentrum wel een uitkomst voor een snelle boodschap, maar langs de snelweg is het wellicht een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:12:
[...]

Dat is een plugin, iets met promotie van de Middenwaard, gok ik aan de hand van de promotie vlag die er stond. Ook maar een foto die ik ergens van het internet geplukt heb.

[...]

Tja, de markt is op dit moment anno 2015 gewoon erg karig in dat respect. Er zijn gewoon bar weinig elektrische auto's, en de vormgeving is ook niet altijd even gelukkig gekozen.

De golfkarretjes waar jij het over hebt zijn gewoon auto's die voldoen aan de Japanse Kei norm, dat betekent korter dan 3m40 en smaller dan 1m20. Dan krijg je een vrij dozig gebruiksvoorwerp in de vorm van zeg maar een Suzuki Wagon R+. In dat opzicht heeft die rare i-Miev/C-zero/Ion nog best een redelijke stroomlijn over sommige andere blokkendozen. Als is een Cda van 0,33 niet om over naar huis te schrijven.

Door de zeer karige markt, en relatief weinig fabrikanten die er uberhaupt zelf een gemaakt hebben, betekent het dat de 2e hands markt ook zo goed als niet functioneert. Zeker iets wat de tijd zal oplossen.

Nu ik meer dan duizend kilometer gereden heb met de i-Miev ben ik er persoonlijk wel tevreden mee. De auto voldoet prima waarvoor deze gemaakt is, maar heeft nog niet iets van karakter laten zien. Dat is niet noodzakelijk slecht, het is meer een "appliance". De cruise control kan me wel bekoren, omdat zonder het geluid af en toe lastig is om een snelheid vast te houden.

Verder is de 50kW motor meer dan genoeg voor gewoon woon-werk verkeer met 80 kmh. Af en toe een stukje over de snelweg geweest (A9) en ook dat gaat prima, je kan zonder problemen de 110kmh halen, en dat is voor mij genoeg. De wegligging op de snelweg valt mij persoonlijk in ieder geval erg mee.

Dat de auto voorzien is van een snellader, ook al zit deze aan de onderzijde van de markt, is een pluspunt. Het maakt (soms) het verschil tussen wel en niet bruikbaar, en die 10-20 minuten (afhankelijk van hoe leeg deze is) is best overkomelijk. De indruk die andere forum rijders gaven komt in dat opzicht wel overeen met mijn ervaring. Nu is een snellader bij een winkelcentrum wel een uitkomst voor een snelle boodschap, maar langs de snelweg is het wellicht een ander verhaal.
De aygo c1 en 107 hebben geloof ik ook 50kw,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:23
Och heck, de Seicento wist zelfs de 140 te halen met 29 Kw (39 PK). Nou hoeft die geen 400 kilo aan accu's mee te slepen, maar dan nog.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewicht is op snelheid nauwelijks een probleem, de luchtweerstandig is leidend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

SkiFan schreef op maandag 21 december 2015 @ 12:04:
Och heck, de Seicento wist zelfs de 140 te halen met 29 Kw (39 PK). Nou hoeft die geen 400 kilo aan accu's mee te slepen, maar dan nog.
Toch zit er een aardig verschil in gevoel en geluid tussen deze auto's om die snelheid te halen. Ik moet zeggen dat ik wel het idee had dat ik heel erg hard ging in mijn Peugeot 106 1.4D met 130 op de snelweg. Al dan niet met oordoppen ;)

Nu druk ik af en toe gewoon het pedaal dieper in gaat het "ding" harder zonder toenemende geluidsproductie, het rijdt wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:23
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 12:19:
Gewicht is op snelheid nauwelijks een probleem, de luchtweerstandig is leidend :)
Snapte ik al, maar met 400 kilo accu's erbij zou het koppel bij zo'n motortje wel een probleem gaan worden :)

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ach, de miev heeft 180nm koppel, dat is bijna net zoveel als de 200nm die mijn 2.0 diesel had met 90 pk. Die 1.0 3 cylinder benzine daarentegen, dat is niet helemaal hetzelfde. Toen ik daar mee reed met passagier en bepakking kwam ik af en toe wel lastig weg, zeker niet wat je vlot noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
Vraagje aan mede Leaf gebruikers:

Ik programmeer de Leaf elke dag dat ie om 06:30 voor 80% geladen moet zijn. Als ik 'm dan eind van de middag thuis in de garage zet en aansluit piept ie ook keurig 2x dat ie voor uitgesteld laden ingesteld staat en hij gaat dan dus ook nog niet laden. De volgende ochtend heb ik dan een mail in m'n mailbox waarin hij keurig meld dat ie 80% vol zit. Dit is 9 van de 10x al ergens tussen 01:30 en 05:00. Hij is dus al veel vroeger tot 80% geladen dan gewenst was. Dus niet rond de geprogrammeerde tijd van 06:30.

Zijn er meer mensen die de Leaf geprogrammeerd laden en dat deze vaak al eerder klaar is dan eigenlijk gepland?

Wij laden thuis middels een laadpaal 3,7 kw. Op het werk simpel met de standaard 2KW lader in het stopcontact.

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:55

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Hij doet toch precies wat je wil? Voor 6:30 heeft hij 80% geladen, prima.

Of wil je dat hij dan de hele nacht door trager gaat laden om dan exact om 6:30 klaar te zijn?

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-09 08:04
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 11:33:
Hij doet toch precies wat je wil? Voor 6:30 heeft hij 80% geladen, prima.

Of wil je dat hij dan de hele nacht door trager gaat laden om dan exact om 6:30 klaar te zijn?
Ik denk dat het gaat om het moment wanneer de Leaf begint met laden. Die wil hij zo hebben dat de auto niet eerder dan 6.30 op 80% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-09 18:52

MieJuul

3970Wp

Ik denk dat hij zich afvraagt waarom de leaf zo vroeg begint met laden.
Je zou een intelligenter strategie verwachten, beetje zoals een moderne klokthermostaat doet.
Aan de hand van de nog aanwezige lading bepalen wanneer met laden begonnen moet worden zodat om 6.30 aan de doelstelling is voldaan.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
@ Fruitbakje en Miejuul: correct.

Het is beter voor de accu namelijk. En de functie lijkt wel @ random in te schakelen.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die deze ervaring hebben, of dat er in de auto/laadpaal wellicht iets stuk is.

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Wat ik in dit verhaal lees, lijkt ie een tijd uit te kiezen waarmee ie, zelfs vanaf "leeg" precies op tijd die 80% kan halen, ook al issie niet leeg, en daarmee eerder klaar. Dus inderdaad niet de meest slimme strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het is wel mooi als de accu warm is van het laden als je op een koude ochtend weg wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
plieshout schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 12:18:
@ Fruitbakje en Miejuul: correct.

Het is beter voor de accu namelijk. En de functie lijkt wel @ random in te schakelen.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die deze ervaring hebben, of dat er in de auto/laadpaal wellicht iets stuk is.
Ik heb geen Leaf, maar volgens mij kun je gewoon de start tijd, eind tijd en laden tot 80% instellen.
Dus begint deze gewoon te laden op start tijd en stopt wanneer deze op 80% zit of de eindtijd bereikt is?

Wanneer je weet hoeveel % batterij de auto heeft, kun je ongeveer uitrekenen hoelang de leaf opgeladen moet worden. Dus stel daarop de start-tijd in, zodat deze ongeveer op de gewenste tijd op 80% zit.

Zo doe ik dit met de Kia Soul EV ook, stel gewoon de start-tijd bijvoorbeeld op 3.00 uur 's nachts in en maximaal laden tot 80%, zodat deze op de gewenste tijd ongeveer 80% opgeladen is. Nadeel is natuurlijk dat je iedere keer de start-tijd moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het helpt natuurlijk niet dat de laadpaal dynamisch het vermogen aan mag passen. De auto weet helemaal niet waar hij van uit mag gaan.
Ik denk dat de functie inderdaad bedoeld is zoals hierboven beschreven: je mag tussen deze tijdstippen laden zolang SOC<80% en niet: zorg dat je precies om dit tijdstip de 80% aanstipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
Het is zo ontworpen dat als je geen starttijd instelt maar alleen een eindtijd, dat ie zelf kijkt hoeveel lading hij nog heeft, en hoe lang hij nodig heeft om tot 80% te komen. Alleen bij mij lijkt dat dus niet te werken.

Zojuist kom ik thuis met nog 18% lading. Auto weer ingesteld zoals normaal, en bij het insteken van de stekker gaat ie direct laden. Veel te vroeg, want van 23:30 naar 06:30 is 7 uur x ca. 17% per uur is ca. 110%. dat kan dus nooit.

Vervolgens stekker eruit en opnieuw erin, en nu gaat ie wel in 'rust' i.p.v. meteen laden.

De laadpaal past zich voor zover ik weet niet dynamisch aan. Hij 'zuigt' altijd ca. 3,6 kw (gemeten).

Met name wat databeestje zegt is inderdaad erg handig. Dat schijnt erg veel te schelen in de kou (die er nog niet is)

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maar de Leaf heeft toch gewoon een voorverwarmings functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Erasmo schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:41:
Maar de Leaf heeft toch gewoon een voorverwarmings functie?
Voor de cabine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waar anders voor, de brandstofmotor? :D

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Maasluip schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:51:
Waar anders voor, de brandstofmotor? :D
Niet voor de accu zover ik weet. Laat ik het zo zeggen, je kan natuurlijk de accu laden, waardoor deze warm wordt.

Of, als de accu al geladen is stroom in de verwarming steken om deze *nogmaals* op te warmen voor gebruik. Situatie 1 lijkt me verbruikstechnisch een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als de feature niet doet wat er in de handleiding staat, is er wat mis natuurlijk :)
Klinkt als een bug in de auto omdat de laadpaal niets weet van de instelling.

Maar het gaat waarschijnlijk over 0,2 kWh of iets dergelijks.
De Zoe heeft een warmtepomp-wisselaar om de accu heen zitten, dus met preheaten van de cabine kan de accu ook worden opgewarmd. De Leaf heeft volgens mij een weerstandverwarming en luchtkoeling van de accu, dan kost het wat meer energie, maar vergeleken met gewoon rijden is het peanuts.
Laden met 3 kW zal de accu ook niet meetbaar opwarmen ben ik bang. Als ik met 11 kW oplaad springt er ook geen fan aan, tenzij het 25 graden is buiten.
Het kortere bereik in de winter wordt vooral door de cabineverwarming veroorzaakt. Om dat te verminderen moet je toch (ingeplugd) voorverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:35
MarcelGo schreef op zondag 20 december 2015 @ 20:59:
[...]

Maar dat het een 16A zekering is is geen probleem?..ik heb trouwens 230V tussen de middelste pool en de rechter pool in de mennekes steker zonder dat de lader werkt?
Beste MarcelGo,

Naar mijn ervaring is die 16A toch echt te krap. Zie ook dit draadje:
http://www.renaultforum.n...pact-laadpaal-t18144.html

mvg
Guido

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Everest schreef op woensdag 23 december 2015 @ 19:13:
[...]

Beste MarcelGo,

Naar mijn ervaring is die 16A toch echt te krap. Zie ook dit draadje:
http://www.renaultforum.n...pact-laadpaal-t18144.html

mvg
Guido
Hoi Guido, ik heb ervoor gekozen geen extra geld uit te geven het is allemaal duur genoeg en kon de kast omruilen voor een icu compact mini (ziet er degelijk uit) op 1 fase...dus 3,7kw overwegend dat ik zelden of nooit binnen een paar uur weer een grote afstand rij.

Hij laadt nu prima, alleen langzamer, geen weigeringen of storingen. (heb dus de combi automaat laten hangen in de groepenkast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Zonde, nu weet ik nog niet wat de oorzaak was. Een handige buurman had het snel kunnen meten. (Lelystad is me net wat te ver)

[ Voor 51% gewijzigd door Dre op 23-12-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everest
Ja dat is een mooie oplossing. Zelf heb ik er ook geen moeite mee dat het laden wat langer duurt, kwestie van gewenning.
En bijkomend voordeel is dat je in principe nu meer zelf opgewekte zonnestroom kunt tanken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everest
Dre schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:35:
Zonde, nu weet ik nog niet wat de oorzaak was. Een handige buurman had het snel kunnen meten. (Lelystad is me net wat te ver)
Volgens mij heeft de Zoe bij het laden op 3 fasen minimaal 11kW nodig, ipv 9 , het zal teveel van het goede zijn geweest voor de 16A veiligheid :/

[ Voor 11% gewijzigd door Everest op 23-12-2015 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Everest schreef op woensdag 23 december 2015 @ 21:10:
[...]
Volgens mij heeft de Zoe bij het laden op 3 fasen minimaal 11kW nodig, ipv 9 , het zal teveel van het goede zijn geweest voor de 16A veiligheid :/
Bij mij laadt-ie prima op 3x12A.

• Everest
Kan best, zou er niet trots op zijn (wel eens een IR foto van de groepenkast gemaakt?) Sorry ben altijd wat korzelig op dit late tijdstip, niets persoonlijks. ;)
Maar wellicht is de netspanning mooi hoog, is er goede bekabeling gebruikt, en heel belangrijk: Een kwalitatief goed laadstation met dikke bedrading en een degelijke stekker zodat de verliezen minimaal zijn en de stroom laag blijft.

• Proton_

Proton_

Team Welles

:?
De laadpaal geeft de maximale stroom aan, die bij mij 12A is. Mijn 3fase paal staat nu dus ingesteld op 8.2 kW en dat vindt Zoe (bj mei 2015) prima.

Door dunnere kabels wordt de stroom niet hoger?

• RocketKoen
Proton_ schreef op donderdag 24 december 2015 @ 08:39:
:?
De laadpaal geeft de maximale stroom aan, die bij mij 12A is. Mijn 3fase paal staat nu dus ingesteld op 8.2 kW en dat vindt Zoe (bj mei 2015) prima.

Door dunnere kabels wordt de stroom niet hoger?
Dunne kabels zorgen voor spanningsval over de kabel. Hierdoor is de spanning bij je auto lager. Om dan met hetzelfde vermogen te kunnen laden moet de stroom omhoog.
Zeker bij wat langere kabels is het belangrijk dat je ze niet te dun neemt.

Maar het effect is in de orde van grootte van 1% per 10m bij 2,5mm2 kabel. En 1,5% bij 1,5mm2 kabel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De spanningsval is goed na te rekenen als het nodig is.

Ondertussen is m'n DS bij de dealer aangekomen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aTVIAVI.jpg

Maandag halen met de aanhanger en met een beetje geluk staat ie dit jaar nog op kenteken *O*

• MarcelGo
Mooi hoor, gefeliciteerd!! Veel veilige eco kilometers!!

ps vraag me wel af waarom ze niet een stroomlijn kit als optie leveren...

[ Voor 67% gewijzigd door MarcelGo op 24-12-2015 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja het is jammer maar ook wel begrijpelijk. Ze zetten nu al hun R&D in op batterij en motor om daar hun voorsprong op te behouden en ook zonder kuip is het toch beste wat er in de markt is nu(motoren van €40.000 niet mee tellende) .
De meeste worden sowieso verkocht voor in de grote steden en ritjes over de spreekwoordelijke dijken en door het bos en daar is een kuip geen must.

Er is wel een windscherm verkrijgbaar en wellicht komt die er ook op later:
Afbeeldingslocatie: http://f.tqn.com/y/motorcycles/1/S/-/x/0/-/2015-Zero-SR.jpg

Er zijn ook wel wat mensen die er een kuip op hebben gezet, bijvoorbeeld deze racer:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5Vlm7qN.jpg

Er is ook iemand die een Zero compleet gevetterd heeft voor optimale stroomlijn maar dat gaat me weer een beetje te ver:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1RrYoZ9.png

Er zijn in ieder geval genoeg mogelijkheden om het ding wat te verbeteren en dat gaat ook zeker gebeuren. Vroeger zat er ook geen kuip op de meeste motors en moest je er zelf een opzetten dus gelukkig is er al een markt en het installeren stelt ook niet bijster veel voor.

Maar eerst het laaghangende fruit, zuinige wegbanden er onder zodra de huidige versleten zijn en kijken of dat voorspatbord wat beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:06

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Erasmo schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 10:48:
Maar eerst het laaghangende fruit, zuinige wegbanden er onder zodra de huidige versleten zijn en kijken of dat voorspatbord wat beter kan.
Voordat je daar aan gaat sleutelen(aanname dat je de positie/model wilt aanpassen):
Kijk waar de koeling zit en hoe de windgeleiding is.
Ik kan me begin jaren '90 nog een model herinneren waarbij er vele een laag model spatbord hadden gemonteerd op een semi off road motor, de motoren kregen stuk voor stuk ik de zomer koelingsproblemen (toen nog lucht/olie koeling).
Wat bleek het hoge spatbord gaf een bepaalde luchtstroom wat goed was voor de koeling, en het lage spatbord "deed niks".

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Er zijn een paar gevalletjes bekend van cutbacks door oververhitting, maar dat zijn lui die in Las Vegas of Australië de hele dag stoplichtsprintjes doen of het circuit op gaan. Als je op de weg rijdt heb je in principe geen problemen en al helemaal niet in Nederland.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yc4v2by.jpg

Die stekels achter de batterij zijn de koellichamen van de motor die zelf ook al buitenboord hangt. Als je een uurtje over hebt hier wordt er uitvoerig over de koeling en de nieuwe motor gesproken: klikkerdeklik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Proton_ schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:41:
Maar het gaat waarschijnlijk over 0,2 kWh of iets dergelijks.
De Zoe heeft een warmtepomp-wisselaar om de accu heen zitten, dus met preheaten van de cabine kan de accu ook worden opgewarmd. De Leaf heeft volgens mij een weerstandverwarming en luchtkoeling van de accu, dan kost het wat meer energie, maar vergeleken met gewoon rijden is het peanuts.
Laden met 3 kW zal de accu ook niet meetbaar opwarmen ben ik bang. Als ik met 11 kW oplaad springt er ook geen fan aan, tenzij het 25 graden is buiten.
Het kortere bereik in de winter wordt vooral door de cabineverwarming veroorzaakt. Om dat te verminderen moet je toch (ingeplugd) voorverwarmen.
Even een kleine steekproef, als ik de i laad met 3kW stijgt de accu temperatuur met 2 graden van 11 naar 13 graden. Wel is het zo dat in de winter met de vrieskou de interne weerstand van de accu een stuk hoger is, waardoor de accu ook relatief meer opwarmt ten opzichte van het opgenomen vermogen. Er zijn meer mensen die significant verschil zien met de accu als deze geladen wordt voor het weg gaan, zoals eerder geschetst.

Let wel, dat is Canada met -10 tot -20 enzo, niet echt hollands klimaat. Hier zal het aanzetten van de kachel het grootste probleem zijn. Overigens ervaar ik de kachel van de i als goed genoeg en zie ik er voorlopig vanaf om hier een standkachel in te bouwen.

Vandaag gebruik gemaakt van de snellader bij de Vandervalk Akersloot, niet de goedkoopste optie met 50 cent per minuut, maar hij doet wat hij doen moet. Wel even opletten, deze doet alleen 22kW AC of Chademo, geen CCS plug. Uiteindelijk 15 minuten gestaan, en thuisgekomen met 30%, dat had 5 nog ietsje korter gekunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op donderdag 24 december 2015 @ 18:22:
Maandag halen met de aanhanger en met een beetje geluk staat ie dit jaar nog op kenteken *O*
Gefeliciteerd! Hopelijk verloopt alles vlotjes en kan je dit jaar nog een rondje op je motor rijden :Y

We hebben in de USA een tweede Leave gezien. Het was niet dezelfde (hij had een andere kleur). Geen andere (of dezelfde) Tesla's meer gezien.

En -het is echt waar- we hebben zelfs een witte I-Miev zien rijden. Zonder reclame! Hij was alleen zo voorbij dus we hebben er niet lang van kunnen genieten.

Afgelopen week een keertje meegereden in een Toyata Camry Hybrid en een Nissan Altima Hybrid als passagier. Reden prima, maar verder niet spectaculair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

databeestje schreef op zondag 27 december 2015 @ 01:16:
[...]

Even een kleine steekproef, als ik de i laad met 3kW stijgt de accu temperatuur met 2 graden van 11 naar 13 graden. Wel is het zo dat in de winter met de vrieskou de interne weerstand van de accu een stuk hoger is, waardoor de accu ook relatief meer opwarmt ten opzichte van het opgenomen vermogen. Er zijn meer mensen die significant verschil zien met de accu als deze geladen wordt voor het weg gaan, zoals eerder geschetst.

Let wel, dat is Canada met -10 tot -20 enzo, niet echt hollands klimaat. Hier zal het aanzetten van de kachel het grootste probleem zijn. Overigens ervaar ik de kachel van de i als goed genoeg en zie ik er voorlopig vanaf om hier een standkachel in te bouwen.

Vandaag gebruik gemaakt van de snellader bij de Vandervalk Akersloot, niet de goedkoopste optie met 50 cent per minuut, maar hij doet wat hij doen moet. Wel even opletten, deze doet alleen 22kW AC of Chademo, geen CCS plug. Uiteindelijk 15 minuten gestaan, en thuisgekomen met 30%, dat had 5 nog ietsje korter gekunt.
Dus als ik het goed reken heb je 5,5 kWh gekocht voor €7,50 ? (22kW /4=5,5 ) dat is zeker niet goedkoop nee, dat kost je thuis €1,15. 8)7
Voor deze prijzen ga ik hier ook een aansluiting maken, lucratieve buisiness.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Rol-Co schreef op zondag 27 december 2015 @ 08:53:
[...]
Dus als ik het goed reken heb je 5,5 kWh gekocht voor €7,50 ? (22kW /4=5,5 ) dat is zeker niet goedkoop nee, dat kost je thuis €1,15. 8)7
De Chademo zal met 30-50kW geladen hebben, dus ~8-12 kWh in de accu gepompt hebben. Dat is dan al half zo duur ;)
Maar als je kan, moet je zeker een DC snellader in je voortuin zetten. Ik betwijfel daarentegen of het lucratief is, ben er nog niet een onder de €10.000 tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wat Rol-Co boven zegt zat aardig in de buurt, 5,9kWh in 15 minuten tijd. Als het nou 50 cent per kWh was geweest dan was ik met 3 euro klaar geweest, nog steeds 30 cent per kWh meer dan thuis, maar ook dat is geen optie.

Opzich snap ik de tarieven van VdV wel om de laadplekken vrij te houden, maar met dit soort tarieven is het niet leuk. De volgende keer rij ik wel even door naar de Middenwaard en gebruik ik de snellader daar, die is 30 cent per 15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op zondag 15 november 2015 @ 09:11:
[...]

Heeft iemand hier nog goede ervaringen met een scanner? Op dealextreme had ik er 1 besteld, maar die kwam nooit. Ook een tweede zou al hier moeten zijn, maar is er dus ook nog niet :(

Ik heb vorige week een (hele dure wifi uitvoering) in Nederland besteld, die was er de volgende dag al. Maar dat apparaatje wordt door mijn laptop niet eens gezien. Mijn telefoon ziet hem wel, maar verliest iedere 30 seconden de verbinding. Daarna is hij dan 25 seconden bezig om dit weer te herstellen. Als dat werkt dan kotm er geen data binnen. Als ik rij dan denkt de app denkt dat ik stil sta en dat soort dingen.

Met de OVMS weet ik nog niet precies wat ik er nu mee aan moet. Op de dev-lijst heeft men het er al (een tijdje) over wat er nu voor de volgende versie gedaan moet worden omdat de hardware die nu nog verkocht wordt blijkbaar steeds lastiger is met ontwikkelen.Dat gaat dan met name om de heoveelheid geheugen die beschikbaar is en hier en daar al te krap wordt om alle functies tegelijk te laden en tevens de GSM aansturing; dat gaat nu nog via G2 en dat schijnt in een aantal landen (zoals de USA) over een paar jaar afgeschaft te worden. Ook de hardware voor deze GSM aansturing is steeds moeilijker te krijgen en nieuwere varianten (G3 en hoger) zijn een stuk duurder.

Dat voelt dan niet lekker aan om op dit moment in te stappen; je zal zien dat ik hem net heb en over drie maanden is er een nieuwe versie en wordt de oude niet meer ondersteunt.
En heb je de Kia Soul EV al kunnen uitlezen met de Bluetooth V1.5 ELM327 OBDII? Ben ook aan het overwegen zo een goedkope ELM327 bluetooth aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op maandag 28 december 2015 @ 11:58:
En heb je de Kia Soul EV al kunnen uitlezen met de Bluetooth V1.5 ELM327 OBDII? Ben ook aan het overwegen zo een goedkope ELM327 bluetooth aan te schaffen.
Nee, maar ik heb ook nog geen tijd gehad om er mee te spelen. Ik zit nu in de USA en kan het voorlopig nog niet proberen.

Voor ik vertrok heb ik hem wel heel even aangesloten gehad, maar het was in ieder geval niet zo dat alles binnen 5 minuten goed werkte. Dat kan natuurlijk aan van alles liggen (en waarschijnlijk voornamelijk aan mij :X ) dus ik moet daar even wat meer tijd in steken om goed antwoord te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Hmmm, tijdens het rijden kreeg ik de melding in mijn fluence "Laden onmogelijk"
thuis de stekker er toch maar in gedaan,maar de auto knippert niet.

Hopen dat de auto zich toch nog bedenkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zit ie nu in een stopcontact of in een laadpaal?

Vandaag eindelijk de Zero gehaald, ik denk niet dat ik ooit een toffere laadpaal ga vinden als bij die dealer _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7O0uAde.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Nu nergens in.
Volgens de renault service lijn moet ik de auto op slot doen zonder laadsnoer.
Na 10 minuten reset het systeem schijnbaar,en kan het zijn dat het werkt.
Heb hem al aan de noodlader gehad, en aan mijn laadpaal thuis.

Morgen maar naar de ZE dealer en hopen dat ze tijd hebben, en eventueel een vervanger.
Kan nu nog 45Km en de dealer is 17Km rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wel over 10 minuten weten we meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Helaas.
Morgen dan maar naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:49
Hier vandaag een xenon set in de Zoe geplaatst. Werkt als een speer!

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 29-12-2015 00:36 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:14:
Zit ie nu in een stopcontact of in een laadpaal?

Vandaag eindelijk de Zero gehaald, ik denk niet dat ik ooit een toffere laadpaal ga vinden als bij die dealer _/-\o_
Ik neem aan de laadpaal, maar dan met verloop naar schuko? Het is inderdaad een mooie laadopstelling!
Crxtreem schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 00:35:
Helaas.
Morgen dan maar naar de dealer.
Balen! Niets is onhandiger dan een elektrische auto die niet wil laden. Nouja, een fossiele auto met een tankdop die niet opengaat is ook niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Een van de grotere nadelen van de meeste Lithium accu's is het gebruik van grote blok cellen in 1 string. Dit is statistisch niet handig. Stel dat je 100 cellen hebt van 99,993 procent betrouwbaarheid, dan is dat in 1 string nog maar ~83%.

Temeer doordat het BMS voorkomt dat je deze alsnog probeert te laden of te gebruiken.

De oplossing zoals Tesla in de Model S accu gebruikt is statistisch betrouwbaarder. Deze bestaat uit circa 7104 cellen, waar bij 96 "cellen" in serie feitelijk bestaat uit 74 parallel. Een 96S74P configuratie dus.
http://www.teslamotorsclu...o-Inside-the-battery-pack
http://www.teslamotors.wiki/wiki/Battery_Pack

Op deze manier krijg je de statistische betrouwbaarheid in ieder geval een stuk omhoog naar over de 90%. Bij het kortsluiten van een enkele cel raak je feitelijk wel meteen een paar procent van de *volledige* capaciteit kwijt doordat het BMS voorkomt dat je de andere cellen teveel belast. De accu faalt dan ook een stuk prettiger.

Ik weet hoe lastig het is aangezien ik met de i-Miev in een vergelijkbare situatie zat, ik gok dat ook hier 1 van de accu cellen niet meer in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 02:32:
[...]

Ik neem aan de laadpaal, maar dan met verloop naar schuko? Het is inderdaad een mooie laadopstelling!

[...]

Balen! Niets is onhandiger dan een elektrische auto die niet wil laden. Nouja, een fossiele auto met een tankdop die niet opengaat is ook niet handig.
Dat verloopje is van mij maar het hele dak van de dealer lag vol, zelfs eind december had het nog een output van bijna 80kW. Sowieso lag er bizar veel pv in zuid Duitsland.
Hij rijdt nu zelf ook al op een 2016 DSR en een Zoë. Elektrische scooters en motoren verkopen is iets wat iet doet naast zijn bedrijf wat zelf vlakke plaat boilers maakt en grote zon/hout/elektro verwarmingssystemen ontwerpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Vanochtend naar de ZE dealer geweest.
Na 2 uur hadden ze eindelijk tijd om de auto een diagnoseprogramma te laten draaien.
Daar kwam een complete lijst met foutmeldingen uit.
Ze hadden ook geen tijd om er aan te werken omdat ze maar 1 monteur hebben die aan electrische auto's mag werken.
Misschien dat het van de week nog lukt.

Vervangend vervoer kon ook alleen op betaling.

Gelukkig konden ze me wel naar mijn werk brengen waar gelukkig nog een auto stond.

Bij mijn polo kon de garage altijd binnen 10 minuten een diagnose uit de auto halen.
Dan weet je gelijk waar je aan toe ben.
Schijnt bij Renault een gevaar voor je leven te zijn bij een electrische auto om dat al te doen.

Dus het was weer een lekker dagje weg met de kinderen.
En we weten nog niet wat het euvel precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Tsja, een OBD stekker inpluggen levert nog niet direct levensgevaar op, maar ik begrijp het wel. De materie voor de auto monteurs is zo wezenlijk verandert, met de gebruikelijke 12 of 24 volt systemen was er niets aan de hand en kon je letterlijk overal met de hand aanzitten. Met de hoge gelijkspanning van de tractie accu is dat een heel ander verhaal.

Sterkte in ieder geval, blijkt maar weer hoe veel coulance de Mitsubishi dealer had dat ik 2 maanden een vervangende auto had. Daar was ik erg blij mee.

Gelukkig is er in ieder geval een gekwalificeerde monteur in jouw garage, dat is niet even gebruikelijk als het klinkt. Ik weet van de Zoe dat deze kieskeurig is met de lader en de aarding van de installaties, maar in het geval van de Fluence is het andere techniek. Mijn intuitie zegt dat er hier wellicht een accu cel stuk is, dan ben ik benieuwd hoe ze het op gaan lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Wat ze wel konden vertellen was dat de auto te vaak met de bijgeleverde oplader geladen wordt.
Dat schijnt niet goed te zijn. :?
Hij moet volgens hun echt aan een paal opgeladen worden.

Vreemde is dat hij dus al een week opgeladen wordt aan mijn ZE-ready laadpaal van laadpaal24.
Dus zou ik eerder verwachten dat hij die storing geeft op mijn werk.
Daar laad ik hem aan een buitenstopcontact met het bijgeleverde oplader.

Ik snap ook wel dat de auto's vrij gevaarlijk zijn om aan te sleutelen.
Maar een diagnose uitlezen is zo gedaan.
Dan kunnen ze de klant toch vertellen of het verder zoeken wordt of dat het vrij snel op te lossen is.
Nu heb ik vakantie,maar onder werktijd zo lang wachten is toch wel erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 15:25:
Dat verloopje is van mij maar het hele dak van de dealer lag vol, zelfs eind december had het nog een output van bijna 80kW. Sowieso lag er bizar veel pv in zuid Duitsland.
Dat komt voornamelijk omdat ze het daar veel beter voor elkaar hebben met de regelgeving. Het is vaak heel gunstig om PV te hebben omdat je er zelfs aan kan verdienen. In Nederland zijn er alleen sporadisch subsidieprojecten en daarnaast mag je blij zijn dat je nog iets kan salderen ipv dat je moet betalen om je overschot kwijt te kunnen.
Ach ja, zolang er nog politici zijn die denken dat in Nederland niet vaak genoeg de zon schijnt om er gebruik van te kunnen maken moet je misschien blij zijn met de zaken die er wel zijn.

Volgens mij heb je je verloopje toch al eens laten zien? Had je er geen stofzuiger of een lamp op aangesloten? Of haal ik nu dingen door elkaar?
Crxtreem schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:12:
Wat ze wel konden vertellen was dat de auto te vaak met de bijgeleverde oplader geladen wordt.
Kan het zijn dat de BMS met "druppelladen" niet alle functies kan uitvoeren? Volgens mij kan een EV ook op die manier de cellen balanceren, maar wellicht wordt dat in jouw auto nog niet gedaan?

Het zal vast ergens in het boekje staan, maar persoonlijk vind ik het een krom verhaal. Als dat niet de bedoeling is dan moet je het ook niet zo makkelijk maken om dat wel te doen. Dus net als een reservewiel de lader ver weg verstopt in de kofferbak of onder de auto en alleen aan te sluiten als je die met een krik hebt opgetild om de aansluiting te kunnen bereiken.

Mijn Kia dealer vind ook zoiets, maar dan precies andersom. Je zou niet te vaak mogen snelladen.

Jammer dat deze dealer niet sneller in staat was om iets te vertellen (ook al was het maar dat ze nog langer moeten zoeken). Had je gebeld van te voren of was je er op goed geluk heen gereden?

Misschien hoopten ze wel dat je in de tussentijd een nieuwe auto ging uitzoeken in de showroom? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Crxtreem schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:12:
Ik weet niet uit mijn hoofd wat het maximale laadvermogen is van de Fluence. Maar als het een 10 Ampere "thuis/nood" laadpunt is dan heb je het evengoed nog over minimaal 2-2,5kW, dat is een uur of 10 laden oid. Nou is het wel zo dat langdurig laden voor meer Lithium afzetting zorgt wat problemen kan kan geven. Laden met 1C zou een kW of 22 zijn is ideaal, een afweging tussen thermische opbouw en kortere Lithium afzetting.

Als deze thuislader 2kW is en aan de paal ook maar 3kW dan maakt dat ook niet het verschil. ;)
Vreemde is dat hij dus al een week opgeladen wordt aan mijn ZE-ready laadpaal van laadpaal24.
Dus zou ik eerder verwachten dat hij die storing geeft op mijn werk.
Daar laad ik hem aan een buitenstopcontact met het bijgeleverde oplader.
De eerste week dat ik de i-Miev had maakte het niet uit of ik de EVbox thuis, een publieke paal of de thuislader gebruikte, als de accu half vol was kreeg ik er niets meer bij.
Ik snap ook wel dat de auto's vrij gevaarlijk zijn om aan te sleutelen.
Maar een diagnose uitlezen is zo gedaan.
Dan kunnen ze de klant toch vertellen of het verder zoeken wordt of dat het vrij snel op te lossen is.
Nu heb ik vakantie,maar onder werktijd zo lang wachten is toch wel erg lang.
De auto is niet gevaarlijk om aan te sleutelen als je het een elektricien laat doen, die weet hoe hij er mee om moet springen. Dat is een materie die voor "automonteurs" nieuw is. Genoeg monteurs gekend die de grootste moeite met elektra hadden.

Bij de Mitsubishi dealer werd hier ook nog een beetje wazig over gedaan, maar als het duidelijk is kan het snel gaan. Ik hoop wel dat als het de accu is ze er nog 1 in Frankrijk hebben. Die 2 maanden uit Japan duurde me heel erg lang.

Als je via een OBD dongle de accu cel status uit kan lezen zoals LeafSpy of CanIon dan weet je zelf meestal al wat er aan de hand is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 27 december 2015 @ 08:53:
[...]

dit is de reden waarom elektrisch rijden nooit echt iets gaat worden de komende 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 03:24:
dit is de reden waarom elektrisch rijden nooit echt iets gaat worden de komende 10 jaar.
Er zijn ook aanbieders waarbij je geen onmogelijk tarief hoeft te betalen. Maar als je pech hebt zitten die iet in de buurt. In Amersfoort staat ook zo'n snellader waar je 50 cent per minuut moet betalen. Hij wordt wel gebruikt, maar ik zou het zelf alleen in noodgevallen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:38
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 03:24:
[...]

Want?

Omdat er één aanbieder is die een snellader aanbiedt en een 'absurd' bedrag vraagt voor het gebruik daarvan? Als je snelladers ziet als "noodoplossing" dan valt de prijs erg mee. En denk anders eens aan Fastned. Voor 100 euro per maand onbeperkt snelladen.

Hangt er trouwens ook nog van af hoe snel je auto kan laden, met mijn Zoe die 43 kw aan kan valt 50 cent per minuut wel weer mee (niet goedkoop maar valt mee kom je ergens rond de 70 ct per kWh uit).
(Het leuke van de Zoe is dat bij veel van de snelladers het AC snelladen gewoon 25 ct per kWh kost.)

Als je het snelladen als noodoplossing ziet en voornamelijk aan bestemmingsladen doet, ach dan lach je je rot. Kreeg laatst de factuur van drie keer buiten de deur laden, 2 keer gratis geladen (parkeergarage in Utrecht) en een keer bij een snellader a 25 ct per kWh totaal € 2,83 (incl BTW)! Heb ik voor dat bedrag toch ruim 200 km gereden...
Voor het thuisladen: zonnepanelen op je dak, effectieve kostprijs per kWh 7 ct. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:39

aip

BB-One schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:06:
[...]

Voor het thuisladen: zonnepanelen op je dak, effectieve kostprijs per kWh 7 ct. _/-\o_
Zo lang de huidige salderingsregeling geldt, of wanneer je precies laad wanneer de zonschijnt en je genoeg opwekt.....

Maar anders is de 20ct nogsteeds voordelig. Dat maakt nog altijd maar 4 cent per kilometer (in onze Zoe). Dat red ik niet op diesel, en in het verleden ook niet op LPG.

Ik lach me rot. We hebben sinds mei 2100 kWh, dus EUR 430 in de Zoe gestopt hier thuis, en een euro of 50 buitenshuis. Afgerond geen 500 EUR. Daarmee hebben we ruim 11.000 KM afgelegd. Dat maakt 4,5 cent per kilometer inclusief buitenshuis laden bij TNM en Fastned. Kom daar maar eens om met een gewone auto.
Pagina: 1 ... 40 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.