Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

MarcelGo schreef op zondag 06 december 2015 @ 15:31:
Hier een serieus geïnteresseerde in een 2e hands Renault Zoe Intens 2014, kun je goed vinden vanaf zo'n 14k. Ga morgen nog een keer proefrijden.

Zit wel erg op de rand van de actieradius, woonwerk is 135km (snelweg) en laden op het werk kan wel maar niet altijd vrij :-( op Schiphol, zo'n 4km van mijn echte werkplek, dus tussendoor ff checken lukt ook niet echt.

Heb thuis 400V 3 fase in de garage kan ik daarmee nog iets met laden?
Vergis je niet in de accuhuur/verzekering als je een Nederlandse tweedehands koopt.
Import uit Noorwegen (met koopaccu) kan wel eens goedkoper uitvallen.

270 km/dag is wel een hele hoop...

Met krachtstroom in de garage kan je eenvoudig een 11kW lader met vaste kabel ophangen, ideaal. Heb ik ook :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Of de Zoe bij doorverkoop zonder huuraccu-regeling nog waardevast zal blijken, daar zul je zelf bij stil moeten staan.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:50

aip

NielsTn schreef op zondag 06 december 2015 @ 16:46:
Of de Zoe bij doorverkoop zonder huuraccu-regeling nog waardevast zal blijken, daar zul je zelf bij stil moeten staan.
Eens.

Maar anderzijds vraag ik me ook af of de Zoe met huuraccu (en dus 100+ EUR per maand) nou wel waardevast is. Wij hebben hem echt gekocht voor 3-4 jaar, 125-150k rijden, dan zit op op 150-175 en geloven wij t wel. Dan is 'ie afgeschreven. Wat we er dan nog voor krijgen zien we dan wel.

Het is het hele huurconcept dat hier voor onzekerheid zorgt. Daarom is een Zoe leasen ook niet bij alle bedrijven mogelijk. Datzelfde gaat op voor de aanbetaling van de Tesla trouwens, maar daar schreef ik eerder al eens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

fruitbakje schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 16:52:
[...]

Geen Zero ruitje toch, want die zijn er toch niet?
Ik zag laatst dit waar ze op 5:20 melden dat een kuipje 30% extra range geeft. Ik snap niet waarom het voor Zero zo moeilijk is om zo'n kuipje als optie erbij te doen. Wat Gizmag er overigens zelf over zegt in de comments:

[...]
Zero heeft een bescheiden windscherm:

Afbeeldingslocatie: http://www.zeromotorcycles.com/shop/images/large/10-05722.jpg

Maar op de lange termijn knoop ik er een iets grotere kuip op, net zoals je vroeger moest doen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Nu online
aip schreef op zondag 06 december 2015 @ 17:00:
[...]

Eens.

Maar anderzijds vraag ik me ook af of de Zoe met huuraccu (en dus 100+ EUR per maand) nou wel waardevast is. Wij hebben hem echt gekocht voor 3-4 jaar, 125-150k rijden, dan zit op op 150-175 en geloven wij t wel. Dan is 'ie afgeschreven. Wat we er dan nog voor krijgen zien we dan wel.

Het is het hele huurconcept dat hier voor onzekerheid zorgt. Daarom is een Zoe leasen ook niet bij alle bedrijven mogelijk. Datzelfde gaat op voor de aanbetaling van de Tesla trouwens, maar daar schreef ik eerder al eens over.
Ik ben voornemens deze Zoe ook op te rijden. Tis maar om de noodzakelijke vervoersbehoefte te dekken voor mb woon-werkverkeer

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:57
Ik weet niet wat voor banden erop zitten maar dat is wel een belangrijke verbetering. Die open EVSE zal ik me eens in verdiepen!

Misverstandje is 67km enkele reis, ik hoop een retour te kunnen doen zonder laden...

Wat betreft accuhuur, ik vind het wel ok om 130 euro p/mnd te betalen voor +3 jaar, de afschrijving zal daardoor ook beperkter zijn? De eerste 35% is er nu al af _/-\o_

http://www.amazon.de/Rena...trom-Nissan/dp/B00W25V0GY

Is dit wat?

[ Voor 63% gewijzigd door MarcelGo op 06-12-2015 17:29 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

MarcelGo schreef op zondag 06 december 2015 @ 17:19:
Ik weet niet wat voor banden erop zitten maar dat is wel een belangrijke verbetering. Die open EVSE zal ik me eens in verdiepen!

Misverstandje is 67km enkele reis, ik hoop een retour te kunnen doen zonder laden...

Wat betreft accuhuur, ik vind het wel ok om 130 euro p/mnd te betalen voor +3 jaar, de afschrijving zal daardoor ook beperkter zijn? De eerste 35% is er nu al af _/-\o_

http://www.amazon.de/Rena...trom-Nissan/dp/B00W25V0GY

Is dit wat?
In dit geval is het met name de breedte van de banden die hier roet in het bereik gooit, van een 205 naar een 185 breed scheelt een boel. Dat hoeft niet noodzakelijk 15 inch te zijn. De wielen van een i3 zijn bijvoorbeeld 19 inch, maar vrij smal voor een lagere rolweerstand.

Ik ben zelf altijd huiverig voor dat soort maandbedragen, al is het niet wezenlijk anders in hoogte vergeleken met de diesel, die was ook 80 euro per maand. Je zou spreekwoordelijk het gebrek aan wegenbelasting in vergelijk met een andere auto hieraf kunnen trekken.

Voor de laadadapters kan je kant en klaar of zelfbouw kopen. Zo is een EVSE van laadpaal24 vrijwel net zo duur maar uit Nederland. Je kan eventueel ook een 2ehands van marktplaats kopen, daar staan ook 11kw EVbox laadpunten te koop. Zelf heb ik ook de keuze voor een 2ehands EVbox gemaakt, gekocht en geplaatst.

Bij mijn i-Miev zat helaas geen publieke laadkabel, deze komt ook van Marktplaats. Wel iets dat je bij de hand moet hebben mijn inziens als je op stap bent. Voor de minder voorspelbare reizen neem ik de Schuko lader met een 15 meter verlengkabel mee en ook nog een 5 pins rood naar 3 pins blauw CEE stekker voor het geval ik ergens een industrie aansluiting tegenkom.

Voor het laden heb ik vooralsnog alleen de pas van TheNewMotion gebruikt, wellicht dat ik in de toekomst de Fastned app nog een keer kan gebruiken.

Net als anderen hier heb ik min of meer de auto als investering afgeschreven, vergelijkbaar met mijn zonnepanelen installatie, vooraf een relatief hoge aanschafprijs, maar daarna gaan de maandkosten meteen significant omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-09 15:21

Shapeshifter

Get it over with

MarcelGo schreef op zondag 06 december 2015 @ 17:19:
Ik vind het erg optimistisch om te denken dat dat gaat lukken. Ik haal met mijn 4 jaar oude LEAF de enkele reis in de winter net aan en mijn accu is groter dan die van de ZOE (en nee, ik gebruik geen verwarming oid dan). Zou dat idee dus een beetje laten varen en gaan kijken of er in de buurt van je werk een paal is, want als dat je enkele reis is, is een elektrische auto prima te doen als je op je werk kunt laden.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Nu online
Ter info: mijn Intense Zoe haalt in winter op 17 inch 205/45 net 110km actieradius (vorig jaar getest)

Nu met 15 inch 185 winterbanden is de prognose (bij deze milde temperatuur) ca 150km...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Fastned had ik ook gelezen, lijkt de beste optie
Banden breedte is bepalend voor de rolweerstand -> check
Lader via laadpaal24 ziet er netjes uit net als de oplossing die NielsTn uit België heeft
Dank ik ben weer wat verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 10:31
MarcelGo schreef op zondag 06 december 2015 @ 22:49:
[...]

Fastned had ik ook gelezen, lijkt de beste optie
Banden breedte is bepalend voor de rolweerstand -> check
Lader via laadpaal24 ziet er netjes uit net als de oplossing die NielsTn uit België heeft
Dank ik ben weer wat verder
Ik heb er één bij Laadpaaldirect besteld, wordt over een week geplaatst.

Bedenk even goed wat voor aansluiting je wilt; mijn Leaf kan maar overweg met één fase type 1, maar toch laat ik 3-fasen aanleggen zonder vaste kabel. Dan ben ik wat meer future-proof.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Vandaag even wezen rijden, beetje gehorig door (amateuristische?) deurrubbers maar verder prima, verbruik viel me mee. Nu nog even doorrekenen en kijken of ik de negatieve verhalen van het renault forum voor mezelf kan nuanceren.

Laadpaal24 kan binnen 2 dagen leveren dus dat zit goed. (montage kan ik zelf wel)

Wel een waanzinnige afschrijving, auto kost volgens RDW voorjaar 2014 net geen 29.000,- (ik denk inclusief accu pakket vanwege belastingregels...) en nu onderhandeld op 14.500,- klinkt als een goede deal, waar zit de catch is mijn eerste reactie?? 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door MarcelGo op 07-12-2015 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 12:10

ktf

Morgen ga ik een Leaf bezichtigen en proefrijden (2011, minder dan 40.000km op de teller) die te koop staat voor volgens mij een heel schappelijk bedrag. Zijn er nog dingen waar ik speciaal op moet letten? Volgens de foto in de advertentie is hij nog geen accucapaciteit verloren (alle streepjes naast de range-meter zijn er nog) en volgens de verkoper zijn er geen gebreken.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
NielsTn schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:43:
Ter info: mijn Intense Zoe haalt in winter op 17 inch 205/45 net 110km actieradius (vorig jaar getest)

Nu met 15 inch 185 winterbanden is de prognose (bij deze milde temperatuur) ca 150km...
Valt mij nog allezins mee, op de Zoe zit nu nieuw 17 inch incl nieuwe banden...diefstal bij dealer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ktf schreef op maandag 07 december 2015 @ 17:06:
Morgen ga ik een Leaf bezichtigen en proefrijden (2011, minder dan 40.000km op de teller) die te koop staat voor volgens mij een heel schappelijk bedrag. Zijn er nog dingen waar ik speciaal op moet letten? Volgens de foto in de advertentie is hij nog geen accucapaciteit verloren (alle streepjes naast de range-meter zijn er nog) en volgens de verkoper zijn er geen gebreken.

Alvast bedankt!
Als je voor de proefrit een bluetooth OBD dongle aanschaft of in bezit hebt kan je met LeafSpy kijken wat de staat van de accu is. Bij de i-Miev had dat bij de eerste aanschaf meteen de kapotte accu zichtbaar gemaakt, helaas bleek mijn exemplaar niet geschikt voor de i-Miev achteraf.

Overigens is het wel zo dat bij een kapotte accu cel de auto vrijwel meteen moord en brand roept. Als bij de proefrit de auto ook gewoon schoon en geladen is dan heb je alvast een pluspunt te pakken. Het verschil tussen dealers is vaker extreem, maar bij de elektrische lijkt het wel tot een bijzonder item verheven.

Vandaag de OVMS v2 in de i-Miev aangesloten (maar nog niet ingebouwd) en deze geregistreerd op de website. Nu nog even met een KPN sim, maar het werkt wel. Helaas zijn een aantal andere functionaliteiten niet beschikbaar voor de i, maar gewoon zien of de auto laad en hoeveel km is geen probleem.

Via SMS kan ik iig de status op elk moment opvragen, nu nog op zoek naar een trip logger :) Het zou helemaal geweldig zijn als ik hiermee ook de Airco uit en aan, of laden kan stoppen en starten van afstand.

Kleine tip voor de OVMS, bij het registreren wel opletten dat je overal hoofdletters voor de auto identificatie gebruikt, hier heeft de website in combinatie met de ovms anders wat moeite mee.

Ik zag op de mailinglist voor OVMS dat er nu ook een firmware is om de basic status van de Kia Soul EV uit te lezen, voor de genen die het via een Smartphone app willen kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

databeestje schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:11:
Als je voor de proefrit een bluetooth OBD dongle aanschaft
Dat lukt me niet meer voor morgenochtend. Lijkt me ook wel een beetje brutaal om dat dan maar meteen in een auto te stoppen (moet onder de motorkap neem ik aan?)
Bij de i-Miev had dat bij de eerste aanschaf meteen de kapotte accu zichtbaar gemaakt
Vermoedelijk is de batterijcapaciteit-indicator in de Leaf (die min of meer aangeeft hoe versleten de accu al is dus) hier ook voor te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:43
ktf schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:37:
[...]

Dat lukt me niet meer voor morgenochtend. Lijkt me ook wel een beetje brutaal om dat dan maar meteen in een auto te stoppen (moet onder de motorkap neem ik aan?)
Over het algemeen zit de aansluiting ergens onder je stuur.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:42
ktf schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:37:
[...]

[...]

Vermoedelijk is de batterijcapaciteit-indicator in de Leaf (die min of meer aangeeft hoe versleten de accu al is dus) hier ook voor te gebruiken?
Kan je ook anders zien.. tis ook brutaal een auto verkopen met kapotte accu en dit niet te melden ;)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hmm, deze auto is voor mij volledig onder de radar gebleven maar al gespot bij een Fastned station in Duitsland zo te zien.

http://insideevs.com/hyun...ffered-bev-phev-hev-2016/

De verwachting is Januari, maar welke uitvoeringen allemaal is ook nog niet duidelijk. Alle tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

databeestje schreef op maandag 07 december 2015 @ 20:21:
Hmm, deze auto is voor mij volledig onder de radar gebleven maar al gespot bij een Fastned station in Duitsland zo te zien.

http://insideevs.com/hyun...ffered-bev-phev-hev-2016/

De verwachting is Januari, maar welke uitvoeringen allemaal is ook nog niet duidelijk. Alle tegelijk?
Klopt (ik linkte m op insideevs ;) ). Ik meen dat het een MY 2017 wordt, in BEV, PHEV, HEV versies. Maar heb nog geen bevestiging gezien.

En het was overigens een Fastned station in Nederland, in D zijn die er voorlopig nog niet.

[ Voor 7% gewijzigd door aip op 07-12-2015 20:28 . Reden: fastned NL ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
ktf schreef op maandag 07 december 2015 @ 17:06:

Alvast bedankt!
Waar te koop en wat noem je een schappelijk bedrag?
In weet namelijk twee Tekna's te koop uit 2015, met 2300-5600 km op de teller (nee, geen 0 te weinig), en die gaan voor ongeveer € 23.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Veneficus schreef op maandag 07 december 2015 @ 21:36:
In weet namelijk twee Tekna's te koop uit 2015, met 2300-5600 km op de teller (nee, geen 0 te weinig), en die gaan voor ongeveer € 23.000.
Haal er 9 mille af, want zoveel spaargeld heb ik dus niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
ktf schreef op maandag 07 december 2015 @ 22:11:
[...]

Haal er 9 mille af, want zoveel spaargeld heb ik dus niet ;)
Just checking :P

Zou zonde zijn om evenveel neer te leggen voor een particuliere tweedehands, terwijl je voor hetzelfde geld een bijna nieuwe demo-auto kunt krijgen.

Heb je private lease overwogen? Zo heb ik 'm ook...

[ Voor 7% gewijzigd door Veneficus op 08-12-2015 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Is me te duur, plus dat ik het zonde vind een nieuwe auto te kopen als ik een tweedehands 'op' kan rijden. Dat laatste is namelijk ook energiebesparing en goed voor het milieu enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:30

Snow_King

Konijn is stoer!

Fastned bouwt nu ook 2 stations in Zeeland langs de A58, beide tussen Goes en Middelburg.

Kan men vd zomer naar het strand met de EV!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Snow_King schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 09:58:
Fastned bouwt nu ook 2 stations in Zeeland langs de A58, beide tussen Goes en Middelburg.

Kan men vd zomer naar het strand met de EV!
Mooi, ik moet toch wel vaak in Zeebrugge zijn maar de Belgische snellaadinfrastructuur schijnt niet zo geweldig te zijn.

En in Den Haag komen ze nu ook met 5 stadstations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Nou, vandaag een proefrit gemaakt in een Leaf. Ik heb mijn rijstijl gecontroleerd en dat is helaas toch een beetje tegengevallen. Ik had gehoopt met 90km/h op de snelweg (op de begrenzer) rond de 140Wh/km uit te komen, maar zat zelfs met wind in de rug eerder richting de 160Wh/km. Dan kom ik wel op mijn werk, maar als ik één keer 120 trap om een vrachtwagen in te halen, kom ik niet meer thuis ;)

Overigens verder een hele fijne auto met alles erop en eraan, maar ik denk dat ik er vanaf zie ;( Nog even een nachtje over slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Nu online
ktf schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:27:
Nou, vandaag een proefrit gemaakt in een Leaf. Ik heb mijn rijstijl gecontroleerd en dat is helaas toch een beetje tegengevallen. Ik had gehoopt met 90km/h op de snelweg (op de begrenzer) rond de 140Wh/km uit te komen, maar zat zelfs met wind in de rug eerder richting de 160Wh/km. Dan kom ik wel op mijn werk, maar als ik één keer 120 trap om een vrachtwagen in te halen, kom ik niet meer thuis ;)

Overigens verder een hele fijne auto met alles erop en eraan, maar ik denk dat ik er vanaf zie ;( Nog even een nachtje over slapen.
proefrit Zoe al gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Nee, ik heb eigenlijk geen zin in zo'n batterijhuurcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste elektrische autogebruikers van Tweakers,

Modbreak:enquetes zonder toestemming vooraf zijn niet toegestaan

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 08-12-2015 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus

Ik heb 'm nu een maand, en mijn bereik in de praktijk is ongeveer 110 km op de snelweg met max 120 km/h. Daarboven gaat het rap achteruit.
De 160-170 km waar jij op had gehoopt haal je alleen buiten de snelwegen, waar je max 80 km/h rijdt. Zelfs de 2016 Leaf gaat geen 160 km op de snelweg halen.

Is het geen optie om een laadpaal bij je werk te laten installeren? Desnoods op eigen kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Veneficus schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:01:
[...]
Is het geen optie om een laadpaal bij je werk te laten installeren? Desnoods op eigen kosten?
Met een gewoon stopcontact aan de gevel voor 16 Ampere of 10 met een mobiele lader ben je denk ik al geholpen. Met 3kW voor 8 uur is een 24kWh accu vol, met 2kW voor 8 uur kan je 16kWh laden op een werkdag, genoeg om thuis te komen denk ik.

Een blauwe CEE stekker aan de gevel is weersbestendig en redelijk robuust. Soms staat er een 2e hands laadpunt te koop op marktplaats, zo ben ik aan mijn laadpunt gekomen, dan kost het zeker geen duizenden euros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
databeestje schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:13:
[...]

Met een gewoon stopcontact aan de gevel voor 16 Ampere of 10 met een mobiele lader ben je denk ik al geholpen. Met 3kW voor 8 uur is een 24kWh accu vol, met 2kW voor 8 uur kan je 16kWh laden op een werkdag, genoeg om thuis te komen denk ik.

Een blauwe CEE stekker aan de gevel is weersbestendig en redelijk robuust. Soms staat er een 2e hands laadpunt te koop op marktplaats, zo ben ik aan mijn laadpunt gekomen, dan kost het zeker geen duizenden euros.
Klopt, maar als je de mogelijkheid wilt behouden om in bijzondere gevallen halverwege de dag naar huis te kunnen, is het handig om wat sneller te kunnen laden dan met 10 A. De mobiele lader is intern beperkt op 10 A, dus dan moet er een laadpunt op 16 A aangesloten worden. Is niet heel veel werk, wel de moeite waard. Kost inderdaad geen duizenden euro's, vandaar mijn opmerking om dat eventueel zelf te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Veneficus schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:21:
[...]

Klopt, maar als je de mogelijkheid wilt behouden om in bijzondere gevallen halverwege de dag naar huis te kunnen, is het handig om wat sneller te kunnen laden dan met 10 A. De mobiele lader is intern beperkt op 10 A, dus dan moet er een laadpunt op 16 A aangesloten worden. Is niet heel veel werk, wel de moeite waard. Kost inderdaad geen duizenden euro's, vandaar mijn opmerking om dat eventueel zelf te betalen.
Heh, de "mobiele" lader van de Mitsubishi die bij de i zat is beperkt op 14 Ampere, dus wellicht is een andere mobiele lader nog een optie. Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van deze lader, niet zwaar met nog geen 2 kg en instelbaar op 6,10 of 16
http://www.charge-amps.com/spark/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Veneficus schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:01:
De 160-170 km waar jij op had gehoopt haal je alleen buiten de snelwegen, waar je max 80 km/h rijdt. Zelfs de 2016 Leaf gaat geen 160 km op de snelweg halen.
Ik had het over Wh/km, niet over km. ;)
Allicht. Maar het is te kort dag om dat nu nog te regelen. Ik moet volgende week een auto hebben, en dus moet ik nu toch ongeveer wel een keuze maken. Daarbij zijn de parkeerplaatsen v.z.i.w. geen van allen aan de gevel, dus daar zou denk ik de straat voor open moeten.

Het spijt me dat ik jullie teleurstel, maar ik denk dat ik het wereldverbeteren een stapje terugzet. O-) Het is toch al mijn spaargeld, en ik heb niets om op terug te vallen, gezien het mijn eerste auto is. Ik rijd denk ik eerst 2 jaar een superzuinig benzine-occasionnetje voordat ik echt genoeg durf. Op zich lijkt er nu genoeg 'schwung' in de accuontwikkeling te zitten, dat heeft geen hulp van mij nodig ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ktf op 08-12-2015 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
ktf schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:43:
[...]

Ik had het over Wh/km, niet over km. ;)

[...]
Dat weet ik, reken het maar eens na, uitgaande van een 24 kWh accu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Ik heb begrepen dat bij de Leaf MY 2011 slechts 15kWh vrij beschikbaar is, en 3kWh reserve. Met 160Wh/km kom ik op iets meer dan 90km uit, en dat was met 90km/h wind in de rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Erasmo schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:05:
[...]

Mooi, ik moet toch wel vaak in Zeebrugge zijn maar de Belgische snellaadinfrastructuur schijnt niet zo geweldig te zijn.

En in Den Haag komen ze nu ook met 5 stadstations.
Op de terugweg kom je dan wel langs Vliedberg, maar Selnisse op de heenweg ligt ná de afrit richting de N62/Westerschede tunnel.

De twee BP stations eerder op de A58 waren een mooiere locatie geweest.

Valt mij op hoe zuinig een Model S dus kan zijn. Met 90km/h op de snelweg kan mijn Model S ook zo'n 160Wh/km halen. Daar boven gaat het natuurlijk hard.

Net terug van een 2250km roadtrip en zat gemiddeld op 211Wh/km. Dan heb ik wel gewoon 120 a 130 gereden met sommige stukken 150km/h op de Autobahn.
Veneficus schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:21:
[...]

Die 10A is met een goede reden! 16A is écht te veel voor een Schuko. Dat gaat fout en smelten. Een continue load van 8h op een Schuko is niet goed. Heb er al meerdere zien smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Snow_King schreef op woensdag 09 december 2015 @ 09:29:
[...]

Die 10A is met een goede reden! 16A is écht te veel voor een Schuko. Dat gaat fout en smelten. Een continue load van 8h op een Schuko is niet goed. Heb er al meerdere zien smelten.
Daar moet je inderdaad mee oppassen. Als je op 220V wil laden moet je een CEE stekker monteren.
Ik zie het zelf aan het stopcontact waar ik altijd mijn strijkijzer gebruik. Die stekker steek ik nooit onder last in en toch is het stopcontact aardig zwart aan het worden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
Veneficus schreef op maandag 07 december 2015 @ 21:36:
[...]

Waar te koop en wat noem je een schappelijk bedrag?
Is dat in of ex btw?

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Proton_ schreef op zondag 06 december 2015 @ 15:49:
[...]
Met krachtstroom in de garage kan je eenvoudig een 11kW lader met vaste kabel ophangen, ideaal. Heb ik ook :)
Nou lees ik ook over speciale ALS (type B?) ik heb in verband met hoge opstartstromen apparatuur allemaal C-karakteristiek automaten maar ik ben bang dat ik 2 dingen door elkaar haal??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
MarcelGo schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:06:
[...]

Nou lees ik ook over speciale ALS (type B?) ik heb in verband met hoge opstartstromen apparatuur allemaal C-karakteristiek automaten maar ik ben bang dat ik 2 dingen door elkaar haal??
C automaten zijn de standaard in de meterkast. en voor AC laden is de Mennekes type 2 stekker de standaard.
Afbeeldingslocatie: http://zerijden.nl/assets/img/zerijden/mennekes.png

Tot 3,6kW (16A) kun je in principe ook laden met een gewone stekker (bijvoorbeeld met een verloopkabel). Of tot 11kW met een 3 fase stekker. Je gebruikt dan Mode 1.
Maar dat is eigenlijk alleen voor als je ergens eenmalig moet opladen. Of bij buitenlandse oplaadpalen waar je een verloopkabel moet gebruiken.

Met een type 2 stekker kun je mode 2 opladen. Dat betekent dat de stroom pas wordt ingeschakeld als de kabel is aangesloten. Geen vonken dus.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Ik dacht dat C karakteristiek trager reageert zodat je geen last hebt van hoge opstartstroom.

Voor de Zoe is 3 fase met 11Kw perfect en aangezien ik 2 400V 3fase groepen heb dacht ik een type 2 wallbox zelf te kunnen monteren alleen begrijp ik dat van de ALS type B niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

MarcelGo schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:06:
[...]
Nou lees ik ook over speciale ALS (type B?) ik heb in verband met hoge opstartstromen apparatuur allemaal C-karakteristiek automaten
Een aardlekschakelaar (ALS) type B is inderdaad iets anders dan een automaat met B uitschakelkarakteristiek.
De standaard ALS (type A) kan door zijn eenvoudige (=goedkope) opbouw in de war raken met gelijkstroom (DC). In een auto zit een gelijkstroomaccu en bij een auto met een lader die niet galvanisch gescheiden is zoals een Zoe is er een rampscenario denkbaar waarbij er gelijkstroom het wisselstroomnet in loopt. Een normale aardlekschakelaar reageert dan niet meer (ook niet op de AC foutstromen waar hij normaal wel op reageert). Een type B ALS meet deze DC foutstroom wel goed en zal in dit scenario wél uitschakelen. Hierdoor behouden de bestaande type A ALS in de groepenkast hun functie.
Het prijsverschil is ~€200. Je 'moet' weinig maar de B ALS is wel veiliger. Ik heb 'm niet.

Een auto heeft géén hoge opstartstroom, in tegenstelling: de Zoe heeft een softstart.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 09-12-2015 12:54 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Proton_ schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:53:
[...]

Een aardlekschakelaar (ALS) type B is inderdaad iets anders dan een automaat met B uitschakelkarakteristiek.
De standaard ALS (type A) kan door zijn eenvoudige (=goedkope) opbouw in de war raken met gelijkstroom (DC). In een auto zit een gelijkstroomaccu en bij een auto met een lader die niet galvanisch gescheiden is zoals een Zoe is er een rampscenario denkbaar waarbij er gelijkstroom het wisselstroomnet in loopt. Een normale aardlekschakelaar reageert dan niet meer (ook niet op de AC foutstromen waar hij normaal wel op reageert). Een type B ALS meet deze DC foutstroom wel goed en zal in dit scenario wél uitschakelen. Hierdoor behouden de bestaande type A ALS in de groepenkast hun functie.
Het prijsverschil is ~€200. Je 'moet' weinig maar de B ALS is wel veiliger. Ik heb 'm niet.

Een auto heeft géén hoge opstartstroom, in tegenstelling: de Zoe heeft een softstart.
Ok ik zou dus een ALS op de krachtstroomgroep kunnen/moeten vervangen (door een type b) en verder gewoon de wallbox aansluiten op 1 van de bestaande krachtgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Inderdaad :)
Gewoon met een rode stekker eraan, wel zo makkelijk. Als je nog eens gaat kamperen bij de boer neem je 'm gewoon mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Proton_ schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:58:
Inderdaad :)
Gewoon met een rode stekker eraan, wel zo makkelijk. Als je nog eens gaat kamperen bij de boer neem je 'm gewoon mee :)
Gelijk de volgende vraag beantwoord, dat voorkomt ook overbelasting doordat ik laad en houtbewerk... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Idealiter bouw je de ALS in de wallbox, voor als je de lader ergens anders gebruikt.

Voorbeeld van zo'n ALS:
http://www.mattes-shop.de...hp?A=64015&p1=955&p2=1866

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Oeps, dat is een goeie. Inderdaad ex BTW. Ik had er helemaal niet bij stilgestaan, omdat het occasions zijn...
Dus alsnog iets van 28-30 k€ :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Zo, feestje..Zoe gekocht, levering 19 december :)

Nu de domper ;w , gelijk bij laadpaal24 een 3 fase 11kW lader besteld, wordt ik net gebeld, CMM module is niet leverbaar, verwachte levertijd 1 a 2 weken. Balen en voor dat geld niet zo gauw een alternatief kunnen vinden....heb ik straks een lege Zoe voor de deur staan...

[ Voor 8% gewijzigd door MarcelGo op 09-12-2015 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

MarcelGo schreef op woensdag 09 december 2015 @ 16:53:

Nu de domper ;w , gelijk bij laadpaal24 een 3 fase 11kW lader besteld, wordt ik net gebeld, CMM module is niet leverbaar, verwachte levertijd 1 a 2 weken. Balen en voor dat geld niet zo gauw een alternatief kunnen vinden....heb ik straks een lege Zoe voor de deur staan...
Ook niet even een Schuko lader of anders een publieke laadpaal in de buurt? Of anders even Fastned om de hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 23:27
Een nieuwe of tweedehands? Was die op voorraad in Nederland dat die zo snel wordt geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Balen en voor dat geld niet zo gauw een alternatief kunnen vinden....heb ik straks een lege Zoe voor de deur staan...
Openbare paal (heb je een laadpas?) of een kennis met een type 2 schukolader (andere Zoe, Golf, Audi, Volvo).
Waar in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Proton_ schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:29:
[...]

Openbare paal (heb je een laadpas?) of een kennis met een type 2 schukolader (andere Zoe, Golf, Audi, Volvo).
Waar in NL?
De schukolader van onze Volvo maakt onze Zoe hoogst ongelukkig - een aantal maal gebruikt en vaak een 'rode neus'. Dus ik zou toch mikken op een openbare paal of fastned voor die paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
De Zoe is van april 2014 (nog geen 9000km), locatie straks is Lelystad, bij ons in de woonwijk geen laadmogelijkheid...

[ Voor 8% gewijzigd door MarcelGo op 09-12-2015 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MarcelGo schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:41:
De Zoe is van april 2014, locatie straks is Lelystad, bij ons in de woonwijk geen laadmogelijkheid...
Ik zou zeggen bel de gemeente eens, in het beste geval staat er binnenkort een nieuwe publieke laadpaal in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Erasmo schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:46:
[...]

Ik zou zeggen bel de gemeente eens, in het beste geval staat er binnenkort een nieuwe publieke laadpaal in de wijk.
Dat denk ik niet 8) allemaal vrijstaande huizen hier met minimaal 2 parkeerplaatsen op eigen erf :>

Kijk nu bij laadpaaldirect, charge-up en laadpaaloplossingen......goedkope-laadpaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Nu online
MarcelGo schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:41:
De Zoe is van april 2014, locatie straks is Lelystad, bij ons in de woonwijk geen laadmogelijkheid...
Volgens mij staat er in het centrum van Lelystad een 43kW snellader opgesteld (met pas van TNM te benutten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

MarcelGo schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:50:
[...]
Kijk nu bij laadpaaldirect, charge-up en laadpaaloplossingen......goedkope-laadpaal....
Marktplaats?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MarcelGo schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:50:
[...]

Dat denk ik niet 8) allemaal vrijstaande huizen hier met minimaal 2 parkeerplaatsen op eigen erf :>

Dan zit je voor je eigen laadpaal wel in een ideale positie. Tot die tijd kun je hier laden in Lelystad volgens plugshare:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OtX3AJA.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
NielsTn schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:29:
[...]

Volgens mij staat er in het centrum van Lelystad een 43kW snellader opgesteld (met pas van TNM te benutten)
Is een tussenoplossing, maar zit hier iets vertrouwd tussen misschien?

http://www.laadoplossingen.nl/Wall-box-3-Fase-Type-2
http://www.goedkope-laadp...adpaal-type-2-3-fase/cvlv
http://www.laadpaaldirect...ype-2-3-fase-11-22kw.html

Ben wel een beetje overweldigd met zoveel steun :o

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 09-12-2015 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Je zou ook bij Ratio kunnen kijken. Ook niet zo duur meen ik: http://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Gefeliciteerd!

Wat helemaal mijn klomp brak was dat ik afgelopen zondag de N9 opdraaide en er een witte Citroen C zero vanaf de andere kant kwam, zonder bestickering, dus wellicht particulier. Er zijn er maar 150 van in Nederland, dus dat is best exclusief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Dank, is goed om te lezen/zien dat er steeds meer komen!!

@Pronton_ mooi onderwerp zelfbouw, ik weet er niet genoeg van en voel nu een beetje tijdsdruk, zal er niet van komen helaas. Ga denk ik voor de goedkoopste optie, als ik het zo zie is aanpassen altijd nog mogelijk

[ Voor 65% gewijzigd door MarcelGo op 09-12-2015 21:03 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Velen van jullie hebben waarschijnlijk de concept car al gezien, maar de E-Mehari gaat gewoon daadwerkelijk in productie :D

Afbeeldingslocatie: http://insideevs.com/wp-content/uploads/2015/12/citreon-e-maheri-3.jpg

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Erasmo schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:06:
Velen van jullie hebben waarschijnlijk de concept car al gezien, maar de E-Mehari gaat gewoon daadwerkelijk in productie :D

[afbeelding]
Die auto is onder een andere naam al lang op de markt. mag ik u voorstellen: de Bolloré Bluesnummer.
Afbeeldingslocatie: http://www.webtimemedias.com/sites/files/gallery/wtm/photos/Bluesummer_Bollore_VoitureElectrique_500x270.jpg
Vind de poging van Citroen dan ook niet sterk, en baal een beetje dat ze daar de Mehari-titel voor gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Krisp op 10-12-2015 09:10 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
Erasmo schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:06:

[afbeelding]
Die heb ik wel eens bij de Intertoys gezien. Met Barbie erin :P

TheS4ndm4n#1919

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Krisp schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:09:
Vind de poging van Citroen dan ook niet sterk, en baal een beetje dat ze daar de Mehari-titel voor gebruiken.
Want je bent verknocht aan de oude Mehari?
Het is toch helemaal hip om "de oude modellen" nieuw leven in te blazen.
Ik geloof dat zo'n modelletje op veel zonnige vakantiebestemmingen een heel mooie oplossing is voor de verhuur.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ollie1965 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:17:
[...]

Want je bent verknocht aan de oude Mehari?
Het is toch helemaal hip om "de oude modellen" nieuw leven in te blazen.
Ik geloof dat zo'n modelletje op veel zonnige vakantiebestemmingen een heel mooie oplossing is voor de verhuur.
De Mehari was een ontzettend goedkope auto, die licht was en enigszins terreinwaardig. De nieuwe Mehari kost 17.000 euro ex belastingen, en dan mag je ook nog accuhuur à 79 euro per maand betalen. Dat heeft niets meer te maken met het originele concept. Bovendien ligt er een elektromotor in waar je niet niet eens fatsoenlijk de snelweg mee op kan.

[ Voor 10% gewijzigd door Krisp op 10-12-2015 10:27 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Krisp schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:25:
[...]

De Mehari was een ontzettend goedkope auto, die licht was en enigszins terreinwaardig. De nieuwe Mehari kost 17.000 euro ex belastingen, en dan mag je ook nog accuhuur à 79 euro per maand betalen. Dat heeft niets meer te maken met het originele concept. Bovendien ligt er een elektromotor in waar je niet niet eens fatsoenlijk de snelweg mee op kan.
Met andere woorden het is enkel een productiemodel om de gemiddelde uitstoot van de vervuilende PSA vloot naar beneden te brengen.

Je vraagt je toch af wanneer PSA serieus werk gaat maken van efficiënte (PH)EV's

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Krisp schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:25:
[...]

Ik geloof niet dat er nog een "oude tijd/concept" van auto's terug komt vanuit de commerciële hoek.
Zie de 500, mini enz.
Zeker was alles wat op de eend was gebaseerd goedkoop/licht enz, basisconcept bijna niks aan gewijzigd en verder maar doorgaan met produceren.

Ollie heeft ooit 3 mnd een Dyane gehad en een 2CV Sahara mee mogen maken (met oordoppen in)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• ktf

ktf

ollie1965 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:38:
Ik geloof niet dat er nog een "oude tijd/concept" van auto's terug komt vanuit de commerciële hoek.
Zie de 500, mini enz.
Zeker was alles wat op de eend was gebaseerd goedkoop/licht enz, basisconcept bijna niks aan gewijzigd en verder maar doorgaan met produceren.
Dat kan ook helemaal niet, want je kunt met de huidige veiligheidseisen helemaal geen model zoals de eend op de markt brengen. De staalplaat van de 2CV is zo ongelofelijk dun, als je ertegen blaast springt er al een deuk in bij wijze van spreken. Kreukelzones heb je natuurlijk al helemaal niet. Het is geen kwestie van onwil, het kan gewoon niet meer.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Op deze manier blijft de wereld natuurlijk in de waan dat elektrisch alleen voor speelgoed autos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Papieren voor de Zero zijn getekend, voorschot is gestort en de levering bij de dealer wordt in week 51-52 verwacht. Nu hopen dat ze hem bij m'n huis eruit willen gooien want de motor staat nu in Alkmaar en de dealer is in Happurg. Maw de vrachtwagen komt op 5 km m'n huis voorbij :')

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aNHNagq.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Erasmo op 11-12-2015 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ktf schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:00:
[...]

Dat kan ook helemaal niet, want je kunt met de huidige veiligheidseisen helemaal geen model zoals de eend op de markt brengen. De staalplaat van de 2CV is zo ongelofelijk dun, als je ertegen blaast springt er al een deuk in bij wijze van spreken. Kreukelzones heb je natuurlijk al helemaal niet. Het is geen kwestie van onwil, het kan gewoon niet meer.
Maar toch weet Citroen met de Cactus een prachtig model uit te brengen wat relatief goedkoop is. De Mehari had wat mij betreft eenzelfde concept moeten zijn. Of er dan een elektrische motor in moet zitten laat ik in het midden, maar 17.000 euro neerleggen voor een auto die nauwelijks van z'n plek komt is niet heel attractief. Dan koop ik de 21e eeuwse Mehari wel: de Cactus dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Erasmo schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 17:47:
Papieren voor de Zero zijn getekend, voorschot is gestort en de levering bij de dealer wordt in week 51-52 verwacht. Nu hopen dat ze hem bij m'n huis eruit willen gooien want de motor staat nu in Alkmaar en de dealer is in Happurg. Maw de vrachtwagen komt op 5 km m'n huis voorbij :')

[afbeelding]
Nope not going to happen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Erasmo schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 17:47:
Gefeliciteerd, wordt een leuk ritje vanaf Alkmaar ;-) (erheen met het OV |:()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Damic schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 18:38:
[...]
Nope not going to happen.
Niet geschoten is altijd mis.
MarcelGo schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 19:21:
[...]

Gefeliciteerd, wordt een leuk ritje vanaf Alkmaar ;-) (erheen met het OV |:()
Ik woon niet in Alkmaar daar staat de motor nu. Ik woon op de grens NL-DE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ey das leuk maar dan moet ik een ander rijbewijs gaan halen :(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ktf schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:00:
[...]

Ah, eindelijk iemand die de nederlandse veiligheidseisen kent.

Vroeg mij af hoe bijvoorbeeld een fabrikant uit India een onveilige auto in Nederland op de markt mag brengen. Of was die niet onveilig genoeg O-)
En een auto als bijvoorbeeld een smart of een up kan toch nooit dezelfde veiligheid bereiken als een Passat, Mondeo of Insignia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Erasmo schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 19:41:
[...]

Niet geschoten is altijd mis.

[...]

Ik woon niet in Alkmaar daar staat de motor nu. Ik woon op de grens NL-DE.
Ohh typisch gevalletje niet goed lezen, maar kun je hem niet in Alkmaar ophalen? Duitsland ivm belastingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MarcelGo schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 22:32:
[...]

Ohh typisch gevalletje niet goed lezen, maar kun je hem niet in Alkmaar ophalen? Duitsland ivm belastingen?
Om een of andere reden zijn Duitse dealers €2000 goedkoper. Ja dan haal ik hem wel met een busje op in het slechtste geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
nokiaan958GB schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 21:44:
[...]

Vroeg mij af hoe bijvoorbeeld een fabrikant uit India een onveilige auto in Nederland op de markt mag brengen. Of was die niet onveilig genoeg O-)
En een auto als bijvoorbeeld een smart of een up kan toch nooit dezelfde veiligheid bereiken als een Passat, Mondeo of Insignia?
De Nederlandse veiligheidseisen zijn gewoon dat je door de APK heen komt. En je moet ergens in de EU een typegoedkeuring halen (je mag de meest lakse of corrupte instantie zelf uitzoeken).

Zelfs botsproeven zijn niet verplicht. Al kiest EURO NCAP meestal zelf wel de meest populaire modellen uit voor een test.
Maar bij die botsproeven testen ze aanrijdingen met stilstaande objecten, voetgangers en andere auto's. Maar bij de aanrijding met andere auto's simuleren ze een aanrijding met een auto van hetzelfde gewicht.
Dus een 2CV zou in de test op een blok van 600kg knallen, terwijl een Prius op een blok van 1800kg knalt.

In de praktijk kan het natuurlijk voorkomen dat je met je Up wordt aangereden door een vrachtwagen. En dan ben je ondanks de 5 sterren van de Up nog steeds zo plat als een dubbeltje.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

nokiaan958GB schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 21:44:
Oke, verkeerde woordkeuze: niet zozeer veiligheidseisen, als wel verwachtingen wat betreft veiligheid. Die Euro NCAP test bijvoorbeeld, is geen eis, maar een kritische consument let er uiteraard wel op.

Als je steken laat vallen, denk ik dat consumenten je op termijn toch wel aan kunnen klagen voor letsel door schuld o.i.d. Blijkbaar neemt die Indiase fabrikant gewoon meer risico. Neem als voorbeeld eens de Ford Pinto, lees je bijvoorbeeld hier even in: Wikipedia: Ford Pinto Er is absoluut geen sprake van regels die zijn overtreden, maar toch heeft het Ford klauwen met geld en flink reputatieschade opgeleverd. Ford wist namelijk van een onveilige situatie in de auto die zich voor kon doen met dodelijk letsel als gevolg, maar hebben daar niets aan gedaan om kosten te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dit en je vorige reactie lezende kan ik nu gefundeerd reageren dat ik het niet met je eens ben.

Waarom zou iemand die voor z'n portemonee of voor het milieu kiest niet de keuze kunnen maken voor een lichte en zuinige auto en dus onveiligere auto? Je kunt afwegen dat omdat je nauwelijks kilometers maakt het financiele aspect belangrijker vindt.

De "lelijk eend" was uit gebruiksoogpunt natuurlijk een geweldige wagen. Uiteraard zonder alle luxe die we nu kennen maar een cabrio die om te toveren was in een bestelbus vind ik nog steeds erg bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Omdat de overheid vind dat mensen tegen zichzelf beschermd moeten worden, en dan met een flinke saus van "omdat een enkeling er niet mee om kan gaan is het voor iedereen verboden" dr overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
nokiaan958GB schreef op zondag 13 december 2015 @ 16:54:
Dit en je vorige reactie lezende kan ik nu gefundeerd reageren dat ik het niet met je eens ben.

Waarom zou iemand die voor z'n portemonee of voor het milieu kiest niet de keuze kunnen maken voor een lichte en zuinige auto en dus onveiligere auto? Je kunt afwegen dat omdat je nauwelijks kilometers maakt het financiele aspect belangrijker vindt.

De "lelijk eend" was uit gebruiksoogpunt natuurlijk een geweldige wagen. Uiteraard zonder alle luxe die we nu kennen maar een cabrio die om te toveren was in een bestelbus vind ik nog steeds erg bijzonder.
Er zijn genoeg van dat soort auto's op de markt hoor. Alleen niemand hier koopt ze.
Of wil ze verkopen ivm rechtszaken als er iemand dood gaat nadat hij te hard over een drempel reed.

Maar in landen als China en India is er wel vraag naar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

AlexanderB schreef op zondag 13 december 2015 @ 18:31:
Omdat de overheid vind dat mensen tegen zichzelf beschermd moeten worden, en dan met een flinke saus van "omdat een enkeling er niet mee om kan gaan is het voor iedereen verboden" dr overheen.
Lekker gechargeerd. :) Maar het gaat hier niet alleen om individuele vrijheid, je bent niet alleen op de weg immers.

Stel je even voor dat je een aanrijding veroorzaakt, per ongeluk natuurlijk. Jij rijdt een veilige zware auto, de ander een goedkoop kartonnen barrel en krijgt daarom zwaar lichamelijk letsel terwijl jij alleen geschrokken zonder ook maar een schaafwond uitstapt. Aansprakelijkheid?
Of je rijdt in een Euro NCAP -5 auto geheel per ongeluk een fietser/voetganger aan die daardoor veel meer lichamelijk letsel oploopt dan nodig. Is dat een paar duizend Euro besparing waard?

Ik vind het meer dan prima dat de overheid kaders schept waarbinnen we een fatsoenlijke maatschappij draaien: Wil je de openbare weg op met honderden kilo's staal om je heen dan is maatschappelijk gezien een fatsoenlijk veilige auto wenselijk.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Mwha, ik snap prima dat dr regels nodig zijn om het verkeer veilig te houden voor iedereen, maar door alle verplichte veiligheidstroep (en luxe troep) worden auto's gewoon steeds groter en zwaarder, terwijl ze van binnen niet ruimer en, ondanks betere motoren, nauwelijks zuiniger worden.
Wil je zuinig (of rendabel elektrisch) rijden, dan moet de auto gewoon lichter en gestroomlijnder (ipv de huidige trend van steeds hoger) worden.

Of wellicht het concept "auto" kritisch bekijken en wegdoen wat je niet nodig hebt.
-Perse 2-3 naast elkaar zitten
-Perse 5+ zitplaatsen in een voertuig dat 95% van de tijd door 1-2 personen gebruikt wordt
-Perse laadvermogen/laadruimte, als je het niet gebruikt (ik gebruik het bijvoorbeeld zelf wel, daarom heb ik een auto)
-Perse 4 wielen; 3 of 2 (2 kan ook met gyroscoop zodat je geen steunwielen nodig hebt) kan ook.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.trendhunterstatic.com/thumbs/enclosed-motorcycle-the-peraves-monotracer.jpeg
Ik zou best wel zo iets willen rijden, liefst zelfs elektrisch, maar heb (nog) geen motorrijbewijs, of 20k euro voor zo'n ding.

[ Voor 4% gewijzigd door AlexanderB op 15-12-2015 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En dan kom je dus uit bij een Twizzy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09 21:02
ik zou 80% van mijn gereden kilometers prima kunnen maken in een elektrische smart. (max 2 pers. en wat bagageruimte)

Maar zowel kostentechnisch als gemakstechnisch is het nog niet interessant om de resterende 20% te moeten rijden met een deelauto. Dan doe ik liever mijn best om zoveel mogelijk korte ritjes te vermijden, en te gaan fietsen.

edit : het bleek dat ik 20% van de km's heb gereden met een grotere belading dan in een smart past, of over een grotere afstand dan haalbaar is met een 'betaalbare' electrische auto. Maar: met een Tesla vv. het grootste accu pakket zou het percentage minder dan 5% geweest zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door 5-o-clock-shade op 15-12-2015 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

5-o-clock-shade schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:45:

edit : het bleek dat ik 20% van de km's heb gereden met een grotere belading dan in een smart past, of over een grotere afstand dan haalbaar is met een 'betaalbare' electrische auto. Maar: met een Tesla vv. het grootste accu pakket zou het percentage minder dan 5% geweest zijn.
Over welke maat en afstand hebben we het dan? Een Renault Clio break of Seat Ibiza ST heeft mijn voorkeur als maat (met trekhaak) en toch klein genoeg in mijn ogen voor het dagelijks woon werkverkeer. Met 50 of 60kWh accu zou ik Julianadorp-Schiphol in ieder geval moeten redden. Dat is een beetje mijn criteria. Volgens de Google maps is dat 85km enkele reis, dus met 250 echte kilometers hoor je mij niet meer ;)

Overigens wel typerend, er is tot op heden nog geen enkele stationwagen variant elektrisch door geen enkele fabrikant gemaakt. Verschrikkelijk utilitair, maar niet sexy.

En wat krijgen we? Overwegend stadsauto's met 100km bereik en hippe strand auto's (Citroen e-Merhari) zonder dak. Een VW e-Golf variant met 60kWh accu moet toch wel mogelijk zijn onder de 50k euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Erasmo schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:45:
En dan kom je dus uit bij een Twizzy.
Ik wacht nog ff tot ie in m'n budget valt, maar inderdaad, dat is een beetje het idee, lichter voertuig ipv een 2 ton wegende GT-wagen met overheidssubsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

databeestje schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:43:
[...]

Over welke maat en afstand hebben we het dan? Een Renault Clio break of Seat Ibiza ST heeft mijn voorkeur als maat (met trekhaak) en toch klein genoeg in mijn ogen voor het dagelijks woon werkverkeer. Met 50 of 60kWh accu zou ik Julianadorp-Schiphol in ieder geval moeten redden. Dat is een beetje mijn criteria. Volgens de Google maps is dat 85km enkele reis, dus met 250 echte kilometers hoor je mij niet meer ;)

Overigens wel typerend, er is tot op heden nog geen enkele stationwagen variant elektrisch door geen enkele fabrikant gemaakt. Verschrikkelijk utilitair, maar niet sexy.

En wat krijgen we? Overwegend stadsauto's met 100km bereik en hippe strand auto's (Citroen e-Merhari) zonder dak. Een VW e-Golf variant met 60kWh accu moet toch wel mogelijk zijn onder de 50k euro?
Het antwoord is onderweg: http://cleantechnica.com/...vanced-technology-center/

5 jaar geleden was dit technisch gewoon nog niet mogelijk. Nissan/Renault en Tesla hebben hier veel baanbrekend werk gedaan, en ik ben er van overtuigd dat dit soort auto's de definitieve doorbraak van EV's gaan betekenen. Zeker als de wereld in het licht van Parijs steeds meer incentives gaat aanbieden voor EV's, zijn dit soort auto's straks niet aan te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:07
Krisp schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:35:
[...]

Het antwoord is onderweg: http://cleantechnica.com/...vanced-technology-center/

5 jaar geleden was dit technisch gewoon nog niet mogelijk. Nissan/Renault en Tesla hebben hier veel baanbrekend werk gedaan, en ik ben er van overtuigd dat dit soort auto's de definitieve doorbraak van EV's gaan betekenen. Zeker als de wereld in het licht van Parijs steeds meer incentives gaat aanbieden voor EV's, zijn dit soort auto's straks niet aan te slepen.
Ik zie in dit artikel niet dat er daadwerkelijk iets verbeterd is aan de accu. Betekend dat er ongeveer 250-300 kg extra aan batterijen in de auto zullen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

databeestje schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:43:
[...]
Renault Kangoo 5-persoons en de Nissan e-NV200 komen een eind in de richting toch?
De Kangoo mag zelfs wat trekken geloof ik.

Alleen te kleine accu voor jouw eisen :) (en de Kangoo kan niet snelladen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zit nu een paar weken in Philadelphia en elektrische auto's zie je hier zo goed al niet. Zeker vergeleken met Nederland rijdt er bijna niets rond. De teller staat nu op twee keer een Tesla en 1 keer een Leaf (met kenteken "off oil").

Ok, ik had niet verwacht dat er hier wel veel mensen met een elektrische auto zouden rondrijden. Op de apps kan je ook maar een paar laadpalen in de stad vinden. Blijkbaar toch een heel groot verschil met de staten waarin elektrisch rijden wel wordt gepromoot.

Je ziet hier trouwens wel met enige regelmaat mini Segway's rondrijden die de verkeerde naam "hoverboard" hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

FreeShooter schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:54:
[...]

Ik zie in dit artikel niet dat er daadwerkelijk iets verbeterd is aan de accu. Betekend dat er ongeveer 250-300 kg extra aan batterijen in de auto zullen komen?
Het zal een combinatie van beiden zijn. Deels is de capaciteit per kg verhoogd, anderzijds zal er domweg meer accu in de auto zitten. Ik weet dat Nissan voor de komende Leaf meer composieten toepast, en dat zal niet zijn omdat het gewicht toch al zo laag is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

FreeShooter schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:54:
Het staat er impliciet:
Nissan showed off a new 60-kWh battery pack at the ATS, which is packed in what looked to be the same configuration as the current LEAF battery
Dat is op zich niet onmogelijk. Tesla stelt dat batterijentechnologie zo'n 8% per jaar wint, en gezien dat de Leaf eind 2010 op de markt kwam, is 2x zoveel capaciteit voor dezelfde omvang en gewicht in 2018 niet eens zo vergezocht. 8% over 7 jaar is namelijk 70% verbetering, dus 70% meer capaciteit voor hetzelfde gewicht.
Pagina: 1 ... 39 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.