Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 12:10

ktf

Aan de andere kant vind ik de Fastned planning ook wel een beetje vreemd: Alle stations die enkel zijn uitgevoerd zitten ofwel aan de noordkant, ofwel aan de westkant van de weg. Rijdt ik dus van mijn woonplaats in het zuidwesten naar het noordoosten, Groningen bijvoorbeeld, dan passeer ik 6 oplaadstations, maar allemaal aan de verkeerde kant van de snelweg. Dat had allicht wat meer afgewisseld kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Als iemand nog een speaker adapter ring zoekt voor de i-Miev/Ion/C-Zero, dan staat deze op mijn thingiverse.
http://www.thingiverse.com/thing:1159586

Er is wel standaard bekabeling naar achteren, maar er zitten geen speakers, wel opletten dat de voor speakers 2 Ohm zijn. Zelf heb ik Infinity 6502ix speakers gekozen, deze zijn 3 Ohm, en met de fader op 6 naar achter is dit genoeg.

Nu nog het isolatie materiaal zien te scoren voor de deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ktf schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 22:54:
Aan de andere kant vind ik de Fastned planning ook wel een beetje vreemd: Alle stations die enkel zijn uitgevoerd zitten ofwel aan de noordkant, ofwel aan de westkant van de weg. Rijdt ik dus van mijn woonplaats in het zuidwesten naar het noordoosten, Groningen bijvoorbeeld, dan passeer ik 6 oplaadstations, maar allemaal aan de verkeerde kant van de snelweg. Dat had allicht wat meer afgewisseld kunnen worden?
Het ligt er wel heel erg aan hoe je precies rijdt. Op mijn gebruikelijke route van huis naar werk rij ik tegenwoordig langs 3 Fastned stations. Dat waren er al heel lang twee, maar er is er nog 1 extra bijgekomen.
Pas sinds een week zit er ook 1 op dezelfde weg terug.

Als ik een alternatieve route neem (over Gouda) dan zit er op de heen weg niet 1. Op de terug weg wel (Bijleveld) en ik zag gisteren toevallig dat ze bij De Andel ook bezig zijn. De boog is al aan, maar hij staat nog niet op de kaart dus die zal binnen een weekje of twee ook wel operationeel zijn.

Ik neem aan dat men dit niet heel bewust kiest. Veel schijnt af te hangen van de lokale situatie. Als de gemeente moeilijk doet over vergunningen of er is juist een ingewikkeld probleem om een station te plaatsen dan duurt alles veel langer. Als er een rij bomen staat die net door sommige beschermde vogels worden gebruikt om "over te steken" dan moet je dus een andere oplossing verzinnen.

Ze hebben natuurlijk ook niet de vergunning om op alle tankstations te bouwen, dus het kan ook best zijn dat daarom de "andere kant" wordt overgeslagen. Want als ik over Gouda naar mijn werk rij dan is er weliswaar geen Fastned, maar wel een MisterGreen. Wellicht verkeerde perceptie van mijn kant, maar ik hou niet zo van die "maak iemand anders lid en jij krijgt voordeel" clubjes waarbij je dan "ambassadeur" wordt en op een borrel mag komen Maar wellicht wel succesvol in de snelle zakenmannen wereld die ze blijkbaar proberen aan te spreken.

Misschien komt dit fenomeen ook wel omdat het menselijk brein graag patronen herkent en het dus wel opvalt als je ergens rijdt en aan 1 kant van de snelweg zitten 2 stations en aan de andere kant (nog) geen 1. Op alle andere plekken waar dat niet zo is is het dan "normaal" en denk je er niet over na. In de buurt van Apeldoorn zitten trouwens 4 stations vlak bij elkaar. Maar op de A1 wel in westelijke richting, maar niet in oostelijke richting (de andere twee zitten aan beide zijden van de A50). Langs dezelfde A1 tussen Hengelo en Oldenzaal zitten ze wel aan beide kanten dus daar is het wel "goed".

In ieder geval heb ik door Fastned met mijn elektrische auto de afgelopen maanden vaker op de snelweg de afslag van een benzinepomp genomen dan in de twintig jaar daarvoor :+

De dichtstbijzijnde laadpaal parkeerplaats bij ons huis is trouwens de afgelopen week bijna iedere dag bezet door een Golf GTE. Ik weet nog niet van wie hij is, maar de berijder laadt in ieder geval wel trouw. Wel jammer dat toen er een keer een Ampera aan het laden was de Golf onhandig op straat stond geparkeerd om toch te kunnen laden.
De auto staat er trouwens zo lang dat hij al lang klaar is en officieel er niet meer mag staan. Ik zou zelf ook niet zo maar midden in de nacht mijn bed uit gaan om de auto opzij te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenE op 28-11-2015 08:08 . Reden: stukje over de GTE toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:23
JeroenE schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 08:00:
[...]
De dichtstbijzijnde laadpaal parkeerplaats bij ons huis is trouwens de afgelopen week bijna iedere dag bezet door een Golf GTE. Ik weet nog niet van wie hij is, maar de berijder laadt in ieder geval wel trouw. Wel jammer dat toen er een keer een Ampera aan het laden was de Golf onhandig op straat stond geparkeerd om toch te kunnen laden.
De auto staat er trouwens zo lang dat hij al lang klaar is en officieel er niet meer mag staan. Ik zou zelf ook niet zo maar midden in de nacht mijn bed uit gaan om de auto opzij te zetten.
Zijn er eigenlijk veel elektrische rijders die een telefoonnummer achter de voorruit achter laten als ze aan het laden zijn voor dit soort situaties? Ik kan me zo voorstellen dat je dat doet als je ergens significant langer parkeert dan je nodig hebt om te laden. Wellicht kun je een briefje met jou telefoonnummer achterlaten om in contact te komen als je ook regelmatig van die plek gebruik wilt maken, maar volgens mij heb jij zelf een laadpaal aan huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Paul C schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 14:14:
[...]

Zijn er eigenlijk veel elektrische rijders die een telefoonnummer achter de voorruit achter laten als ze aan het laden zijn voor dit soort situaties? Ik kan me zo voorstellen dat je dat doet als je ergens significant langer parkeert dan je nodig hebt om te laden. Wellicht kun je een briefje met jou telefoonnummer achterlaten om in contact te komen als je ook regelmatig van die plek gebruik wilt maken, maar volgens mij heb jij zelf een laadpaal aan huis?
Daar zat ik ook al over na te denken. Een sticker met bv een QR code en als je die scant kun je de eigenaar een berichtje sturen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:23
Erasmo schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 14:22:
[...]

Daar zat ik ook al over na te denken. Een sticker met bv een QR code en als je die scant kun je de eigenaar een berichtje sturen.
We zitten duidelijk weer op tweakers! :P

Een papiertje met telefoonnummer zou ook voldoende moeten zijn, maar een QR-code... I guess it'll work. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, ik kan gewoon thuis laden; sneller dan aan die paal. Voor mij maakt het in de praktijk natuurlijk niet uit. Maar af en toe stonden er ook wel andere mensen te laden dus vandaar dat het mij opviel.

Misschien nog even aankijken hoe of wat. Om er nu gelijk de eerste dag een briefje onder de ruitenwisser te plakken vond ik ook wat overdreven. Ik heb verder niet gekeken of er al een nummer op de auto stond. Ik vermoed van niet; ik heb daar wel verhalen over gehoord op fora maar in de praktijk nog niet mee gemaakt. Ik laad zelf ook te weinig publiekelijk, denk ik.

Maar het moet natuurlijk straks niet zo worden dat het de vaste parkeerplek van deze golf gaat worden. Daar is het uiteindelijk ook niet voor bedoeld.

Had ik al gemeld dat we positief bericht van de gemeente Nijmegen hadden gekregen? We waren niet de eerste die over het niet kunnen parkeren om te laden bij de laadpalen in Nijmegen hadden geklaagd. Ze geven to dat dit bij de plaatsing niet goed is gegaan. Ze zijn bezig om dit wel te gaan regelen zodat je er alleen mag parkeren als je aan het laden bent. Kan nog eventjes duren, maar uiteindelijk moet het goed komen.
Erasmo schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 14:22:
Want tien cijfers intikken is zo lastig? Ik heb ook het idee dat in een winterseizoen het makkelijker is om met de hand een nummer te ontcijferen achter een beslagen of nat raam dan dat de QR code goed te scannen is. Maar dat is misschien mijn idee. Als de ruiten zijn bevroren dan houd het natuurlijk sowieso op.

Misschien moet iedereen een groene laadschijf krijgen bij aan koop van een EV? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-10 15:09
[...]

Ik heb van the new motion een schijf waar ik mijn verwachtte vertrektijd op zet, met mijn mobiel nr. Gebruik em dagelijks

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 14:44:
Want tien cijfers intikken is zo lastig? Ik heb ook het idee dat in een winterseizoen het makkelijker is om met de hand een nummer te ontcijferen achter een beslagen of nat raam dan dat de QR code goed te scannen is. Maar dat is misschien mijn idee. Als de ruiten zijn bevroren dan houd het natuurlijk sowieso op.

Misschien moet iedereen een groene laadschijf krijgen bij aan koop van een EV? ;)
Het voor mij een tussenweg zodat mensen je kunnen contacteren zonder dat je openbaar met je telefoonnummer loopt te wuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 16:06:
Het voor mij een tussenweg zodat mensen je kunnen contacteren zonder dat je openbaar met je telefoonnummer loopt te wuiven.
Ik heb er zelf geen ervaring mee dus ik weet niet hoe vaak mensen op briefjes kijken die in een elektrische auto liggen.

Het nadeel van een QR code vind ik wel dat je er dan maar van uit gaat dat de ander a) een smartphone heeft en b) een QR code scanner. Een gewoon telefoonnummer kan iedereen met iedere telefoon bellen. Dat zou nog niets eens een mobieltje hoeven te zijn.

Ik heb zo 1-2-3 ook geen goede oplossing hoor, daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Of de app ladidaar benutten, dan kan via kenteken contact gelegd worden (met smartphone)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 10:31
ktf schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 21:36:
Interessant artikel bij NRC:
http://www.nrc.nl/next/20...nelladers-fastned-1559841

[...]

„De stations draaien bij vijftien laadbeurten al break-even. Nu al krijgen drukke stations vier tot vijf bezoeken per dag.”

[...]

Toch jammer dat het nog niet erg opschiet :'(
Ik ben erg blij met FastNed, maar 15 laadbeurten per dag, met 20-60 minuten per klant (de Leaf van bijna leeg naar 100%) betekent gedurende een werkdag tot 100% bezetting van 2 laders (van de 4 laders zijn er volgens mij meestal maar 2 actief).
Dat gaat nog wel even duren...

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Veneficus schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 20:34:
15 laadbeurten per dag, met 20-60 minuten per klant (de Leaf van bijna leeg naar 100%) betekent gedurende een werkdag tot 100% bezetting van 2 laders (van de 4 laders zijn er volgens mij meestal maar 2 actief).
Die 15 laadbeurten zijn geloof ik geen volledige ladingen, als ik de strekking van het artikel volg. Het staat er niet expliciet, maar het lijkt uit te gaan van een laadbeurt van 8kWh. Rekenen met 60 minuten lijkt me dan ook niet helemaal eerlijk.

Als ik reken met 20 minuten en 2 laadpalen, dan zit je op 2.5h per dag vollast. Ze moeten dan natuurlijk niet allemaal op hetzelfde moment komen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waar wordt die 60 minuten opeens vandaan getrokken? :? Op dit moment is de enige auto die met 50kW laadvermogen niet in 20 minuten voor 80% gevuld is de Model S maar ook daarmee heb je binnen 20 minuten ruim voldoende geladen om op je bestemming te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Erasmo schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 21:35:
Waar wordt die 60 minuten opeens vandaan getrokken?
Het staat er nochthans in dezelfde zin bij! ;)
de Leaf van bijna leeg naar 100%
Je kunt bij de meeste auto's alleen tot 80% snelladen, omdat daarna de laadspanning omlaag moet, cell balancing enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je geeft zelf al de reden aan waarom praktisch gezien niemand bij Fastned voor 100% gaat laden aangezien de laatste 20% 40 minuten duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:26

aip

Erasmo schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 23:08:
Je geeft zelf al de reden aan waarom praktisch gezien niemand bij Fastned voor 100% gaat laden aangezien de laatste 20% 40 minuten duurt.
exact. doen wij ook echt nooit. wij laden er niet al te veel, alleen in de weekenden bij uitstapjes. Je wil gewoon niet dagelijks moeten laden op woon-werk verkeer. Door de weeks laden wij thuis op de twee laadpunten voor de Zoe en V60. de enkele keer dat we weg zij in t weekend met de Zoe, dan pakken we fastned (en en keer een allego (geloof ik) bij de vdV). maar daar laad je wat nodig is. 10-12kwh.
en dan rijdt je door. Je zou wel gek zijn, te wachten voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tussen die twee kun je wel mooi het verschil tussen de aanpak van de vergunningshouders op de verschillende rustplaatsen zien. Fastned heeft mooie overdekte laadstations die met minimaal 2 laadplekken en is gereed voor het neerzetten van extra, Allego heeft ergens in de hoek van de parkeerplaats 1 lader weggemoffeld(waar je ook nog eens per minuut betaald ipv kWh :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 14:56

Metro2002

Memento mori

In plaats van die paar oplaadpaaltjes van Fastned kunnen ze wellicht eens investeren in laadpalen bij álle parkeerplekken bij tankstations. Vaak zijn er enorme parkeerterreinen op tankstations bij de snelweg, waarom zetten ze daar niet flink wat losse laadpalen neer. Kan je én even uitrusten en kan je auto opladen.
Misschien komt dat in de toekomst nog maar dat zou mij ideaal lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:41

Snow_King

Konijn is stoer!

Metro2002 schreef op zondag 29 november 2015 @ 10:22:
In plaats van die paar oplaadpaaltjes van Fastned kunnen ze wellicht eens investeren in laadpalen bij álle parkeerplekken bij tankstations. Vaak zijn er enorme parkeerterreinen op tankstations bij de snelweg, waarom zetten ze daar niet flink wat losse laadpalen neer. Kan je én even uitrusten en kan je auto opladen.
Misschien komt dat in de toekomst nog maar dat zou mij ideaal lijken.
Wie is "ze"? Fastned doet dat toch al precies? Bij tankstations langs de snelweg die snelladers plaatsen.

Overigens, het is niet ff een paaltje. Je praat nu over 50kW en dat gaat binnen een paar jaar naar 150kW toe. Dat is niet ff een paaltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik wou al zeggen, daar zijn ze hard mee bezig met pakweg één nieuw station per week. Voor een station heb je toegang nodig tot 300kW en dat is echt niet zo een twee drie geregeld bij de netbeheerder.

Overigens laatst een 'klachten' mailtje gestuurd naar Allego over het tijdsgebonden tarief en dat ik daardoor 4x zoveel betaal per kWh als bv. een Model S. Heb antwoord gekregen maar ik heb toch niet het idee dat degene die het antwoord schreef er veel van snapte:
Geachte heer Erasmo,

Op onze snelladers hanteren wij een tijdgebonden tarief om berijders te bewegen direct af te koppelen na het opladen. Zo kunnen we een zo optimaal mogelijke beschikbaarheid bieden voor onze laders. Inderdaad is dit prijstechnisch minder gunstig naarmate het voertuig minder snel wordt geladen. Overigens geldt dat ook voor de verhouding tussen bijvoorbeeld een Nissan Leaf en een Tesla Model S. De Nissan laadt tot 2 x zo snel als de Tesla.

Om deze reden adviseren wij de berijders van een plugin hybride (max 3,7 kW per uur) om geen gebruik te maken van onze snelladers.

Met vriendelijke groet,

X X
Allego operations
Een Leaf die 2x zo snel laadt als een Model S aan een Chademo paal? :?

[ Voor 72% gewijzigd door Erasmo op 29-11-2015 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Erasmo schreef op zondag 29 november 2015 @ 10:57:
Ik wou al zeggen, daar zijn ze hard mee bezig met pakweg één nieuw station per week. Voor een station heb je toegang nodig tot 300kW en dat is echt niet zo een twee drie geregeld bij de netbeheerder.

Overigens laatst een 'klachten' mailtje gestuurd naar Allego over het tijdsgebonden tarief en dat ik daardoor 4x zoveel betaal per kWh als bv. een Model S. Heb antwoord gekregen maar ik heb toch niet het idee dat degene die het antwoord schreef er veel van snapte:

[...]

Een Leaf die 2x zo snel laadt als een Model S aan een Chademo paal? :?
Dat persoon dacht denk ik dat de Model S dan op 22kW AC laad. Met de CHAdeMO adapter is dat natuurlijk anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik rij indien mogelijk wel mooi door naar het volgende Fasned station waar je betaalt voor wat je gebruikt en ook nog eens uit de regen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:26

aip

Erasmo schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:44:
Ik rij indien mogelijk wel mooi door naar het volgende Fasned station waar je betaalt voor wat je gebruikt en ook nog eens uit de regen staat.
Precies. Wij hebben in 2015 maar een keer bij een vdV geladen, verder fastned (en thuis/werk natuurlijk, vooral dat). Een ijsje terwijl je wacht bij de fastned is nog eens leuk voor de kids ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Snow_King schreef op zondag 29 november 2015 @ 10:46:
[...]

Wie is "ze"? Fastned doet dat toch al precies? Bij tankstations langs de snelweg die snelladers plaatsen.

Overigens, het is niet ff een paaltje. Je praat nu over 50kW en dat gaat binnen een paar jaar naar 150kW toe. Dat is niet ff een paaltje.
Ja maar die staan vaak net na het tankstation apart en meestal maar 2 tot 4 palen terwijl ernaast een enorm parkeerterrein ligt. Lijkt mij dan logischer om dáár palen neer te zetten en dan een stuk meer dan 4 , meer richting de 10 a 15 bv. Dan kan je parkeren en uitrusten combineren met laden, nu is dat apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Metro2002 schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:41:
Ja maar die staan vaak net na het tankstation apart
Je hebt de discussie en rechtzaak gemist waarbij de snelwegtankstations het recht niet hebben om snelladers langs de snelweg te zetten?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Proton_ schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:47:
[...]

Je hebt de discussie en rechtzaak gemist waarbij de snelwegtankstations het recht niet hebben om snelladers langs de snelweg te zetten?
Ja? Waarom zou dat niet mogen :o ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Metro2002 schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:49:
[...]

Ja? Waarom zou dat niet mogen :o ?
Omdat Fastned ook geen brandstof mag verkopen. Fastned heeft de consessies vekregen om snelladen aan te bieden.

Rijkswaterstaat wil niet dat men op de P heen en weer gaat rijden als twee aanbieders op de zelfde plek elkaar beconcurreren.

En snelladen langs de snelweg moet snel, heel snel. 50kW is al te langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Random link:
http://www.quotenet.nl/Ni...r-laadpalen-update-143682
Er is in 2011 een openbare inschrijving geweest waar iedereen op kon inschrijven, op dat moment hadden de pomphouders geen belangstelling (terwijl het ze expliciet is gevraagd).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Metro2002 schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:41:
Lijkt mij dan logischer om dáár palen neer te zetten en dan een stuk meer dan 4 , meer richting de 10 a 15 bv. Dan kan je parkeren en uitrusten combineren met laden, nu is dat apart.
Heb je ooit gezien hoe rustig het is bij Fastned stations? Meer dan 4 is voorlopig niet nodig. Het is veel te duur.

Een 50kW laadpaal kost 1600 euro per jaar aan vastrecht, als je 0.35c/kWh rekent met een gemiddelde laadbeurt van 20kWh, dan moet je 320 laadbeurten per jaar, per paal hebben om het vastrecht mee te kunnen betalen. Ga je snelladen met 150kW zoals hier gesuggereerd, dan moet je minimaal 1000 laadbeurten per jaar, per paal hebben (3 per dag) om het vastrecht mee te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vandaag een worstkaas scenario gedaan waar ik deed alsof ik al op een Zero reed.
De rit naar m'n werk is iets meer dan 250 km en onder gunstige omstandigheden zou ik het met één tussenstop moeten redden. Vandaag was het qua weer zo ongeveer het tegenovergestelde, met zulke wind ga ik sowieso niet harder dan 100-110 km/h.

Eerste stop langs de A30 netjes 20 minuutjes gewacht voor ik verder ging(met de aangeboden wifi gaat het sneller voorbij dan je denkt) en vervolgens een tweede stop gemaakt in de Beemster. Daar met 10 minuten weggegaan aangezien het dan nog maar 60 kilometer is naar m'n eindbestemming.

Qua extra tijd is het prima acceptabel aangezien ik meestal onderweg sowieso een kwartiertje stop, en mocht je extra motivatie nodig hebben kun je altijd een blik werpen op de prijspaal van het naastgelegen tankstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Even een oude post van mezelf quoten:
ktf schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:02:
Nee, rho is linear afhankelijk met het verbruik en vermogen, net als frontaal oppervlak en weerstandcoefficient. Enkel de snelheid is kwadratisch met het verbruik, en tot de 3e met het vermogen.
Vorig weekend haalde ik een ander tech-savvy persoon op, en we besloten op rustige stukken snelweg eens even wat verbruiksmetingen te doen met een Citroen C2 (benzine). Nu ik de gegevens verwerk, besef ik opeens dat mijn hierboven gequote post niet klopt. 8)7 Grappig genoeg is de curve haast linear, alsof rolweerstand (die grotendeels onafhankelijk is van snelheid) niet meetelt.

Bij luchtweerstand hebben 'we' het haast altijd over kwadratische verhouding. Het kwadraat zit echter in de formule voor weerstandskracht. Bij een 'verbruik per afgelegde afstand' schaalt het verbruik dus linear. Rijd je twee keer zo hard, dan heb je twee keer zoveel energie nodig om de luchtweerstand te overwinnen, bij een gelijke afgelegde afstand..

Laat maar, het klopt wel :P W = Fs, niet W = Ft. Nu nog even kijken waarom die benzineverbruikdata een beetje vreemd fit dan.

[ Voor 16% gewijzigd door ktf op 29-11-2015 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Erasmo schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 23:08:
Dat zou ik zelf in de meeste gevallen ook niet doen, maar op dit moment staan er nog niet genoeg snelladers langs de snelwegen in het noorden om op 80% naar de volgende te kunnen rijden. Dan is het qua tijd om het even of je tot 100% doorlaadt, of de B-wegen neemt en langzamer gaat rijden. Ergens in 2016 komen er ook snelladers tussen Drachten en Sneek en op een paar andere punten, waardoor 100% laden inderdaad niet meer nodig is.

Na 20-30 minuten had ik mijn koffie ook wel op, maar toen kwam er net een VW Polo naast me staan; die vrouw zou de volgende vrijdag haar eigen Leaf op gaan halen en wou wel even weten hoe het laden allemaal ging. Dus daar heb ik nog een half uur mee staan kletsen

[ Voor 16% gewijzigd door Veneficus op 30-11-2015 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:19
Ondanks dat ik zelf geen elektrische auto heb en deze ook voorlopig niet kan/ga kopen, is het toch een interessant topic. Erg interessant om de ervaringen te lezen.

Wat zijn voor jullie de redenen om elektrisch te rijden? Economisch, ecologisch of vooral het gadget-gehalte? Kun je ook zeggen dat het nu, achteraf gezien, economischer is dan een gelijkwaardige ICE auto?

Edit / Ik leef overigens in Frankrijk. Door de grotere afstanden en regelmatige ritjes naar NL is een elektrische auto op het moment niet zo interessant. Desondanks zijn de prijzen hier veel lager. Een 30 KW Nissan Leaf voor 18.5K t.ov. 26K in NL en een I-Miev al vanaf 13.5K.

[ Voor 27% gewijzigd door FreeShooter op 30-11-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-09 15:21

Shapeshifter

Get it over with

Erasmo schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 21:06:
[...]

Ik heb nog niks aangeschaft he ;)

Maar de planning is ongeveer:
€10000 voor de motor
€2500 voor de power tank
€2000 voor de chademo

Plus nog wat kleine kosten voor het halen en het op kenteken zetten.
Nouja, offerte dan :P Was gewoon benieuwd omdat zo'n elektrische motor mij leuk lijkt voor erbij. Echter vind ik ze nog wel aardig aan de prijs, richting de 5k€ wil ik er wel over na gaan denken. Begrijp ik het goed dat die power tank een soort koffer is met een extra accu erin?
Erasmo schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 22:39:
Dit is natuurlijk nog de investeringsfase, je moet zorgen dat je al je stations gereed hebt vóór jan modaal elektrisch gaat rijden.
Maar tegen de tijd dat Jan Modaal elektrisch gaat rijden hebben elektrische auto's een bereik van minstens 200km en bestaat de noodzaak voor snelladen niet meer zo in zo'n klein land als Nederland. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het met mijn LEAF erg fijn dat er snelladers zijn, maar zodra ik ze kan vermijden ga ik dat doen, ze zijn gewoon te duur en niet zo gemakkelijk als laden op je bestemming (als je niet heen en weer kunt rijden)...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Klopt bij normale Zero's zit bij de 'tank' een bergruimte, maar als je de power tank optie neemt wordt daar een extra accu geplaatst.

Als je kijkt naar een tweedehands FX zijn die al prima geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-09 20:59
Maar je ziet ze nog bijna nooit tweedehands, of zie ik het verkeerd?

Ik vind de elektrische motor een mooi alternatief voor het woon/werk verkeer. Lekker voor 1 euro per 100km tussen de files door. Bij ons zou dan de gezinsbak waarschijnlijk wel weg kunnen, waardoor de enorm lompe vuile 4x4 camper de gezinsbak zou worden. Maar voor die paar ritjes kan dat wel, als je daarvoor een auto weg kunt laten vallen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

In Duitsland staan er meer te koop, ik weet niet welke afstand je voor ww-verkeer moet afleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het Nederlands gemiddelde, 36 km oid.

Het is niet iets voor nu, maar misschien over een jaar ofzo. Ik moet ook nog het motorrijbewijs halen, nog een extra investering. Maar tijdje terug kwam er al eens eentje (in Nederland) voorbij voor 4000 euro. Duurder dan ons hatchbackje, maar dat haal je er gauw uit met de kosten besparingen. Dat was niet een erg sportief ding, maar zo'n soort van grote scooter waar je wat rechter op zit. Prima voor mij, het sportieve daagt me toch alleen maar uit.
Als ik dan echt de dagelijkse auto weg doe (een prima Yaris), dan kan ik die wegstrepen tegen de aanschaf van de 2e hands elektrische motor, en bespaar ik vermoedelijk in de richting van 200 euro per maand. Geen wegenbelasting, verzekering vermoedelijk minder, en voornamelijk de brandstofkosten veel lager. En ik kan hem zo in het voortuintje parkeren, ideaal. Waarbij de oprit dan nog bezet wordt door de camper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Shapeshifter schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:44:
Maar tegen de tijd dat Jan Modaal elektrisch gaat rijden hebben elektrische auto's een bereik van minstens 200km en bestaat de noodzaak voor snelladen niet meer zo in zo'n klein land als Nederland.
Hetzelfde kun je zeggen voor alle pompstations aan de snelweg, en ze staan er nog steeds ;)
FreeShooter schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:18:
Wat zijn voor jullie de redenen om elektrisch te rijden?
Ik rijd nog niet elektrisch, maar overweeg sterk dit op korte termijn te doen.

De hoofdreden is eigenlijk overtuiging. Een benzine- of dieselmotor is een razend ingewikkeld ding waar vanalles aan kapot kan. Stom genoeg voel ik me veel veiliger bij een apparaat waar de mechanische onderdelen tot een minimum aantal zijn beperkt en vervangen zijn door (complexe) elektronica, en dan heb ik zelf nog wel mechanica gestudeerd. 8)7 Verder vind ik het gaaf dat je geen versnellingsbak hebt (vaste versnelling), direct vol koppel etc.

Ook voel ik me altijd schuldig de auto te pakken. Waar kan neem ik de fiets, ook al is het lelijk weer. Met een elektrische auto voel ik me minder schuldig dan in een benzineauto.

Economisch is het echt totaal oninteressant voor mij. Ik betaal ruim meer voor deze gemoedsrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Wat zijn voor jullie de redenen om elektrisch te rijden? Economisch, ecologisch of vooral het gadget-gehalte? Kun je ook zeggen dat het nu, achteraf gezien, economischer is dan een gelijkwaardige ICE auto?
Voor mij zijn de redenen ecologisch en het gadget-gehalte. Economisch is het nog lastig, gezien de hoge aanschafwaardes en gebrek aan tweedehandsmarkt. Bij mij kan het uit vanwege de hoge kosten van mijn vorige auto.

Mijn kostenplaatje:

Afbeeldingslocatie: http://imganuncios.mitula.net/2000_jaguar_xj_4dr_sdn_green_99081935635145509.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.nissanusa.com/content/dam/nissan/vehicles/2016/leaf/colors-photos/360/exterior/qab/01.jpg
Jaguar XJ8
Nissan Leaf
Belasting
90
Verzekering
40
Brandstof
>300
40
Onderhoud
100
Lease
490
TOTAAL
530
530

Dit is op basis van € 1.60 per liter benzine, 1:7 verbruik van de Jaguar, € 0.20/kWh en 18000 km/jaar

En dan reken ik nog niet mee dat ik zou moeten sparen voor een nieuwe auto als ik de Jaguar had gehouden (anderen rekenen met afschrijving, ik doe daar niet aan) en ik negeer ook de vermindering van elektrakosten door het gaan gebruiken van dag/nacht tarief en mijn laadpaal op het werk.
Dag/nacht tarief gaat een paar tientjes per jaar schelen en de paal op het werk kost me € 10 per maand voor onbeperkt laden, maar daar zal ik denk iets minder dan € 10 netto mee besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Op 1 staat bij mij de 'ecologische' redenen - misschien dat de huidige generatie EVs nog wat dubieus is op dit gebied, maar zonder steun aan deze generatie zal de volgende niet beter zijn.
Dat heeft ons getriggerd om een proefrit te maken, waarna mijn vrouw ook om was: een EV rijdt veel ontspannender.
Vervolgens gaf mijn werkgever me de mogelijkheid deze budgetneutraal uit mijn bruto salaris te leasen, met alle boekhoudkundige tamtam erbij en eraf is mijn netto salaris nu zo'n €190 lager.
Dat is goedkoper dan mijn vorige auto, dus ik rijd nu luxer (preheat!), lekkerder, zuiniger en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ondanks dat ik zelf geen elektrische auto heb en deze ook voorlopig niet kan/ga kopen, is het toch een interessant topic. Erg interessant om de ervaringen te lezen.

Edit / Ik leef overigens in Frankrijk. Door de grotere afstanden en regelmatige ritjes naar NL is een elektrische auto op het moment niet zo interessant. Desondanks zijn de prijzen hier veel lager. Een 30 KW Nissan Leaf voor 18.5K t.ov. 26K in NL en een I-Miev al vanaf 13.5K.
Tja, ik ben een particulier die overgestapt is van een Opel Agila op LPG naar een Kia Soul EV.
Ik reed al heel voordelig, 1 op 15 met een LPG prijs van 50 eurocent is nog geen 3.5 eurocent per km.
En toch was ik iets goedkoper uit per km, inclusief afschrijving (10 jaar), verzekering, onderhoud, MRB, etc. op een tweedehands Kia Soul EV van 1 jaar oud en 10.000 km op de teller.

Ik rijd nu schoner, luxer, stiller als voorheen en ben uiteindelijk per km niet duurder uit :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is ook niet duurder. Alleen de particulier struikelt over de aanschaf.

Met de elektrische motor is het echt veel goedkoper met 1 cent per km. Voor mij zou het zelfs betekenen dat ik een auto weg zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Paar dingen:
- Vooruitstrevend
- Gaaf
- Mooie techniek

Daarnaast wil ik zo min mogelijk uitstoot veroorzaken, maar tegelijk wel zo goed mogelijk mijn leven kunnen leven.

Ook wil ik mijn geld niet zien verdwijnen naar diverse rare regimes die er vervolgens weer oorlogen mee voeren.

Een ICE is ook nodeloos complex en achterhaald. Laatst moest mijn Model S voor onderhoud en ik kreeg een gloednieuwe BMW 520i van Tesla als leenauto via Sixxt. Zou ik opzich een mooie auto moeten vinden, maar wat voelde het toch als een gigantische stap terug. Ik zou er nooit meer een kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:37

vhal

ಠ_ಠ

Tsja, elke auto is natuurlijk behelpen als je van het EV summum afkomt wat Tesla heet. :z Om dan een ICE dan achterhaald te noemen vind ik persoonlijk niet fair, al helemaal niet daar de gros van de Tesla rijders puur het ding rijdt vanwege de toenmalige subsidies danwel 0% bijtelling.

Als ik zou moeten kiezen, dan zou ik zeker een EV overwegen (i3 bijv) maar de aanschafprijs en de ROI blijven een nadeel. Daarnaast zijn er andere praktische redenen om er niet voor te kiezen. Een kleine EV ala Zoë etc is bijna niet te doen met 2 kinderen die nog in kinderstoeltjes zitten en de nodige bagage met zich meesleuren. Een EV-station is er niet zover ik weet.. :P

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 30-11-2015 20:29 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-09 15:21

Shapeshifter

Get it over with

ktf schreef op maandag 30 november 2015 @ 17:49:
[...]

Hetzelfde kun je zeggen voor alle pompstations aan de snelweg, en ze staan er nog steeds ;)

[...]

Ik rijd nog niet elektrisch, maar overweeg sterk dit op korte termijn te doen.

De hoofdreden is eigenlijk overtuiging. Een benzine- of dieselmotor is een razend ingewikkeld ding waar vanalles aan kapot kan. Stom genoeg voel ik me veel veiliger bij een apparaat waar de mechanische onderdelen tot een minimum aantal zijn beperkt en vervangen zijn door (complexe) elektronica, en dan heb ik zelf nog wel mechanica gestudeerd. 8)7 Verder vind ik het gaaf dat je geen versnellingsbak hebt (vaste versnelling), direct vol koppel etc.

Ook voel ik me altijd schuldig de auto te pakken. Waar kan neem ik de fiets, ook al is het lelijk weer. Met een elektrische auto voel ik me minder schuldig dan in een benzineauto.

Economisch is het echt totaal oninteressant voor mij. Ik betaal ruim meer voor deze gemoedsrust.
Ik heb nog nooit langs de snelweg getankt en ken geen niet-leaserijders die dat doen, nee wacht, ik ken niemand die dat doet, zelfs mijn pa die wel een leasebak heeft doet het niet.

Ik ben vooral om economische redenen elektrisch gaan rijden, voor mij is het goedkoper omdat ik veel kilometers maak en op mijn werk kan laden. Inmiddels ben ik er wel een beetje verknocht aan geraakt, geen versnellingsbak hebben is zo relaxt en gewoon lekker weg kunnen trekken verveelt nooit. Het gebrek aan herrie is ook erg fijn. Het milieu-aspect woog nooit zo mee, maar vind het nu eigenlijk wel een mooie bonus. Het is vooral fijn om mensen mee op hun plek te zetten als ze smug gaan lopen doen over hun hybrides, vooral omdat ik het juist niet om die reden ben gaan doen :+

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

vhal schreef op maandag 30 november 2015 @ 20:28:
Tsja, elke auto is natuurlijk behelpen als je van het EV summum afkomt wat Tesla heet. :z Om dan een ICE dan achterhaald te noemen vind ik persoonlijk niet fair, al helemaal niet daar de gros van de Tesla rijders puur het ding rijdt vanwege de toenmalige subsidies danwel 0% bijtelling.
Nee, begrijp mij niet verkeerd. Ik ben een fan van elke EV. Ik heb de luxe dát ik een Model S kon kopen, maar dat heb ik met alle overtuiging gedaan.

Al in 2010 heb ik mijn reservering geplaatst toen er helemaal niets over MIA/VAMIL e.d. bekend was, ook de bijtelling niet.

Sinds ik echter elektrisch rijd boeien ICE's mij totaal niet meer. Ik vind het een achterhaald en verouderd concept. Autobladen lees ik niet meer bij de tandarts, allemaal geneuzel over brandstof motoren, ik vind het saai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor mijn auto was het motief niet zo zeer economisch. De baas betaalde voorheen de benzine en nu de elektriciteit. Natuurlijk heb ik het wel als argument naar hem gebruikt ;)

Van jouw andere opties speelt het gadget gehalte waarschijnlijk het grootste aandeel, maar "het milieu" speelt ook mee. Maar zelf vind ik de belangrijkste reden dat elektrisch rijden gewoon veel fijner is dan rijden op brandstof. Vooral stiller vind ik erg fijn. De trillingen zijn ook minder, al heb ik daar zelf meestal geen last van. Als je rijdt is de auto natuurlijk niet trillingsvrij, je rijdt immers over de weg. Maar bij het stoplicht heb je in ieder geval niet het idee dat het raam er uit rammelt terwijl ik dat in (oudere) prive auto's wel eens heb gehad.

Voor de prive auto is dat eigenlijk ook de voornaamste reden. Rustig, stil en zoeven maar. Misschien toch ooit nog eens het Jetsons geluid inbouwen...
Shapeshifter schreef op maandag 30 november 2015 @ 20:33:
Ik heb nog nooit langs de snelweg getankt en ken geen niet-leaserijders die dat doen, nee wacht, ik ken niemand die dat doet, zelfs mijn pa die wel een leasebak heeft doet het niet.
Toch zijn er zat mensen die het doen. Tenzij je op hele rustige tijdstippen rijdt staat er bij ieder station altijd wel een auto te tanken. Bij Fastned stations is het juist een uitzondering als ik er wel iemand zie staan. En de helft van de tijd is het dan een schoonmaak ploeg, de politie die een bekeuring staat uit te delen of gewoon mensen die met zijn alleen droog staan te kletsen. En dat is alleen nog maar van de afgelopen twee weken ;)
geen versnellingsbak hebben is zo relaxt en gewoon lekker weg kunnen trekken verveelt nooit.
Nee, dat is zo. Ik rijd al heel lang automaat; ik werk in de automatisering dus waarom zou je dan expres handmatige handelingen gaan inbouwen in je dagelijkse routine terwijl dat niet nodig is :+
Wat dat betreft kunnen zelf rijdende auto's mij niet snel genoeg komen (oke, oke, transport technology is voor vervoer mijn grootste droom).

Niet schakelen is voor mij geen bonus (meer). Lekker wegtrekken is soms wel leuk. Mijn auto is zo'n beetje de langzaamste die er te koop is en desondanks kan je zonder veel moeite de meeste mensen er uit rijden. Alleen als ze wel goed kunnen schakelen (en ze een snelle auto hebben) gaat dat niet. Maar eerlijk gezegd was dat voorheen ook niet anders. Een CVT trekt ook flink door als je maar gas geeft.

Maar ik probeer het wel een beetje rustig aan te doen, dat is beter voor je bereik O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:37

.
In eerste instantie puur economisch, mijn auto was aan vervanging toe en was eigenlijk een miskoop geweest (tweedehands maar veel reparaties) Ik was dus aan het kijken naar een nieuwere auto. Via mijn werk was het altijd al mogelijk om een auto van de zaak te hebben, maar daar heb ik nooit voor gekozen ivm bijtelling + verplichting om 4-5 jaar in dezelfde auto te rijden. Ik liet mijn leasebudget gewoon uit betalen en kon daarnaast tot een bepaalde grens mijn zakelijke km ook nog declareren. Het was voor mij altijd voordeliger om een goede ;) tweedehands auto te kopen en daar in te rijden.
Ik ben toen ook gaan kijken en gaan rekenen aan een renault zoe. Afhankelijk van hoe ik het rekensommetje maakte kwam ik voor mijzelf op een voordeel van € 200 tot ongeveer € 400 (netto!!) per maand. (ik reed hiervoor wel een klasse hoger dus de vergelijking is niet helemaal eerlijk vandaar ook het verschil). Overigens de Renault is aangeschaft door mijn werkgever dus ik heb mijn leasebudget in moeten leveren...
Maar: 1 proefrit gemaakt en ik was verkocht, wat een rust...
Maar 2: Ook vanuit milieu overwegingen ben ik langzamerhand overtuigd van het nut van een EV. Ik heb gelijktijdig bij de aanschaf (extra) zonnepanelen op mijn dak laten plaatsen.

Maar conclusie is eigenlijk wel: we hebben 2 auto's nodig, één daarvan blijft elektrisch en wellicht als het rijbereik van EV's acceptabel wordt wellicht dat alle 2 wel elektrisch worden. (we hebben het al gehad over het inruilen van de diesel voor een ampera o.i.d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

BB-One schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 10:56:
[...]

In eerste instantie puur economisch, mijn auto was aan vervanging toe en was eigenlijk een miskoop geweest (tweedehands maar veel reparaties) Ik was dus aan het kijken naar een nieuwere auto.
Herkenbaar, de auto die ik (2e hands) had gekocht bleek toch niet zuiver op de graat te zijn, deze had ik voornamelijk aangeschaft wegens de lage kilometerstand voor het motorblok, gekocht met 114k, verkocht met 190k km.

Bij een reparatie aan een kapotte draagarm was duidelijk zichtbaar dat de kering van het krukaslager niet meer lekker was getuige de natte olieplek aan die zijde van de motor beschermplaat. Dat was na een paar jaar historie met de auto de spreekwoordelijke druppel om op zoek te gaan.

Eerder had ik mijzelf al voorgenomen dat de volgende auto elektrisch zou worden. Een proefrit in een BMW i3 was dan ook zeker een bevestiging dat dit mij wel zou bevallen.

Niet veel later heb ik in een excel sheet een rekensom gemaakt met de pure gebruikskosten van de auto's (we hebben er 2) zonder onderhoud of afschrijving. Vervolgens heb ik daar ook nog een paar andere auto's ingezet voor de vergelijking.

Hier kwam de volgende sheet uit: https://docs.google.com/s...C4K2kOnQ/edit?usp=sharing
dk
Als het geen elektrische auto was geworden dan had er een auto formaat Toyota Aygo voor de deur gekomen, niet de meest rooskleurige vooruitblik. De overdekte brommers werken op zich prima maar ontnemen mij elk rijplezier, wat te verwachten is van de goedkoopste klasse auto's.

Zelfs ten opzichte van de Aygo is de i nog 1000 euro per jaar goedkoper om te rijden (exclusief afschrijving). Hoe dan ook een significante vooruitgang voor het aankomende jaar.

Doordat ik particulier rijd is er geen auto van de zaak of bijtelling, ik doe het met een reiskostenvergoeding die de afgelopen 16 jaar al vast staat op 130 euro. Alleen jammer dat autorijden wel duurder is geworden.
Maar conclusie is eigenlijk wel: we hebben 2 auto's nodig, één daarvan blijft elektrisch en wellicht als het rijbereik van EV's acceptabel wordt wellicht dat alle 2 wel elektrisch worden. (we hebben het al gehad over het inruilen van de diesel voor een ampera o.i.d)
In onze situatie is de Peugeot 206 SW HDi weg gegaan en de Suzuki Swift gebleven als 2e auto. We hebben voor de Suzuki ook dragers en een dakkoffer voor de vakanties e.d.

Voor de Peugeot is een Mitsubishi i teruggekomen, en nu dat er eindelijk kilometers gemaakt kunnen worden is het erg fijn. Het bereik met de nieuwe accu is ook een plus, 100 kilometer met de kachel aan is prettig. Zonder kachel gaf deze 130 km aan, en dat is meer dan genoeg voor de 35 kilometer woon-werk op en neer.

Het afschrijving verhaal van de elektrische auto moet ik nog gaan zien, ook de diesel heeft flink afgeschreven, deze kocht ik voor 6750 en ging weg voor 2250, daar is ook 4000 euro in rook opgegaan in bijna 3,5 jaar.

De Mitsu is zeker geen luxe auto, maar toch een significante upgrade waar ik vandaan kom. Er is nu een cruise control, een werkende airco, elektrische ramen rondom. Er zit zelfs een lederen stuurwiel in om vast te houden :)

De auto rijdt lang niet slecht, door de accu plaatsing is het prima sturen, de vering is niet overdreven hard of zacht, en het rollen valt best mee. De elektromobiel rijdt in zekere zin vergelijkbaar met de diesel, meteen koppel bij het wegrijden en afremmen op de motor. Fijn.

Met de storm van de afgelopen dagen is wel duidelijk dat de auto smal en hoog is, stuur vasthouden, niks aan de hand, maar wel opletten. Men hoeft zich ten opzichte van de 1.0 3 cylinders niet meer druk te maken over het laten afslaan van de motor bij het optrekken, dat is me meerdere malen gebeurd, of hinderlijker nog, het koppelingspunt missen en buiten het toerenbereik veel te langzaam optrekken :|

Ook voel je niet het bewegen van de ruitenwissers terug in het stuur, een discutabel pluspunt (ten opzichte van de Mitsu Spacestar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

databeestje schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 11:25:
Ook voel je niet het bewegen van de ruitenwissers terug in het stuur
Huh, hoe werkte dat? Namen de ruitenwissermotors zoveel vermogen op dat je spanning inzakte en de stuurbekrachtiging ermee stopte ofzo? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op zondag 29 november 2015 @ 21:57:
Vandaag een worstkaas scenario gedaan waar ik deed alsof ik al op een Zero reed.
De rit naar m'n werk is iets meer dan 250 km en onder gunstige omstandigheden zou ik het met één tussenstop moeten redden. Vandaag was het qua weer zo ongeveer het tegenovergestelde, met zulke wind ga ik sowieso niet harder dan 100-110 km/h.

Eerste stop langs de A30 netjes 20 minuutjes gewacht voor ik verder ging(met de aangeboden wifi gaat het sneller voorbij dan je denkt) en vervolgens een tweede stop gemaakt in de Beemster. Daar met 10 minuten weggegaan aangezien het dan nog maar 60 kilometer is naar m'n eindbestemming.

Qua extra tijd is het prima acceptabel aangezien ik meestal onderweg sowieso een kwartiertje stop, en mocht je extra motivatie nodig hebben kun je altijd een blik werpen op de prijspaal van het naastgelegen tankstation.
Je geeft toch wel gas bij als je een vrachtwagen inhaalt? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ktf schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:11:
[...]

Huh, hoe werkte dat? Namen de ruitenwissermotors zoveel vermogen op dat je spanning inzakte en de stuurbekrachtiging ermee stopte ofzo? :P
Bij de Mitsu Spacestar voel je het heen en weer gaan (keerpunt van de ruitenwisser) terug in het stuur als je stilstaat bij het stoplicht. Dat getuigt mij van minimale demping ofdat de ruitenwisser motor letterlijk aan de carresorie geschroeft zit zonder rubbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Net een principeovereenkomst gesloten voor de Zero DS *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Gisteren voor het eerst meer kilometers in 1 dag afgelegd dan het bereik van de auto. Fijn dat er een laadpaal op het werk is, dan heb ik vanuit het werk weer 100 kilometer bereik (met de kachel aan). Bij thuiskomst de auto weer aan de lader gezet voor een uurtje waarna de vrouw er weer mee vandoor ging voor nog een keer op en neer. Deze was niet helemaal vol maar gaf wel 85 km aan op de indicator. (35 km heen en weer)

Achteraf gezien bleek dat de juiste keuze, de vergadering waar ze voor kwam bleek uiteindelijk afgelast. Had ze met de Swift gegaan dan had ze 7,50 euro aan benzine kwijt geweest, nu was het 12kWh a 21 cent voor 2,50.

Uiteindelijk kwam ze thuis met 14km over, gezien de afstand nog een redelijke buffer. Zo lang het cijfertje rechts groter is dan de afstand dan kom je met de i gewoon aan, deze blijkt wel betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:33:
Gisteren voor het eerst meer kilometers in 1 dag afgelegd dan het bereik van de auto. Fijn dat er een laadpaal op het werk is, dan heb ik vanuit het werk weer 100 kilometer bereik (met de kachel aan). Bij thuiskomst de auto weer aan de lader gezet voor een uurtje waarna de vrouw er weer mee vandoor ging voor nog een keer op en neer. Deze was niet helemaal vol maar gaf wel 85 km aan op de indicator. (35 km heen en weer)

Achteraf gezien bleek dat de juiste keuze, de vergadering waar ze voor kwam bleek uiteindelijk afgelast. Had ze met de Swift gegaan dan had ze 7,50 euro aan benzine kwijt geweest, nu was het 12kWh a 21 cent voor 2,50.

Uiteindelijk kwam ze thuis met 14km over, gezien de afstand nog een redelijke buffer. Zo lang het cijfertje rechts groter is dan de afstand dan kom je met de i gewoon aan, deze blijkt wel betrouwbaar.
Afbeeldingslocatie: http://images0.tcdn.nl/autovisie/autovisie_foto/article24811929.ece/BINARY/q/Mitsubishi+i-Miev-3.jpg

Mitsubishi zet de komende jaren in op elektrificatie van zijn modellen, maar voor de i-Miev is binnen het toekomstige programma geen toekomst meer weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Jammer dat de autovisie de bron niet linkt, het komt hier vandaan.
http://www.autonews.com/a...n-electrified-u-s-rebound

Maar dat is met name gericht op de Amerikaanse markt, wat er verderop in het artikel staat is de volgende quote.
In Japan, Mitsubishi will also introduce a minicar -- to serve a strong segment in the domestic market -- with a gasoline drivetrain and an optional electric one. But to maximize r&d resources, Mitsubishi won't pursue another dedicated EV such as the i-MiEV, Masuko said.
Hier doelt Mitsubishi met minicar op het Kei segment, waar de Mitsubishi i ook uit vandaan komt. Aangezien dit segment in Japan een belangrijke markt is zullen ze hier voor blijven produceren. Er komt dus een Mitsubishi Kei auto die benzine of elektrisch is, de vraag is of deze ook naar Europa komt, gezien de verkopen in Amerika denk ik dat deze niet daar aangeboden zal worden.

Aangezien de huidige i voor 2016 nog steeds in Amerika aangeboden wordt (om aan de wetgeving te voldoen) zal dit nog wel even blijven. Er is dan nog steeds noodzaak voor een elektrische auto met 60 mijl bereik en het stuur aan de linkerkant. Mocht Californie (CARB) bedenken dat een hybride genoeg is dan laten ze dit model vallen als een baksteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.egear.be/wp-content/uploads/2015/11/Kia-Soul-EV-Duitsland.jpg

Kia omzeilt CO2-regels door export van Duitse Soul EV’s naar Noorwegen

Via Duitsland naar Noorwegen

Wat doe je als je die Europese CO2-norm niet haalt? Je brengt een middelmatig attractieve elektrische auto (die 0 g CO2/km uitstoot) op de markt, schrijft die in in Duitsland en je versast die vervolgens naar Noorwegen. Zo breng je je gemiddelde CO2-uitstoot omlaag. Dat is wat Kia/Hyundai aan het doen is volgens het Duitse blad Der Spiegel.

Best verkochte elektro-auto in Duitsland

Dat zou meteen verklaren waarom de Kia Soul EV de best verkochte elektrische auto is in Duitsland. In 2015 werden er al 2459 op kenteken gezet, op een totaal van 8.721 verkochte elektrische auto’s (100% elektrisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ehm aparte fotokeuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ziet er best goed uit! Ik ben echt benieuwd. Ook hoe snel hij kan snelladen ed.

Ik heb vandaag weer 820km gereden naar Berlijn via de SuperChargers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Vanochtend stond een Tesla met knipperlichten aan op de vlucht stook van de A44 net voorbij de aansluiting met de A4 ......

Toen vroeg ik me af, als hij gesleept moet worden, kan dat zo maar? (mijn 4wd Defender niet)
1) Of moet hij op een grote wagen opgehaald worden.
2) Of kan je hem slepen en laad hij dan bij ?

Wat kan er stuk zijn, computer?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik weet dat een Leaf gesleept kan worden, als je dan zachtjes remt kan je met de regen ook wat capaciteit in de accu laden. Ik vermoed dat de Tesla dit ook toestaat (alsof je een heuvel afrijd).

Wellicht een platte band en in afwachting van de wegenwacht, de trend is tegenwoordig dat auto's geen reserve band meer hebben en enkel een schuimkit, en als die niet werkt ben je SOL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
WoudseHoeve schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:35:
Vanochtend stond een Tesla met knipperlichten aan op de vlucht stook van de A44 net voorbij de aansluiting met de A4 ......

Toen vroeg ik me af, als hij gesleept moet worden, kan dat zo maar? (mijn 4wd Defender niet)

Hij kan ook tot de bodem leeg zijn, maar zou idd ook stuk kunnen zijn.

Maar waarom zou hij niet gesleept kunnen worden. En waarom zou je Defender niet gesleept kunnen worden? Gewoon de bak in z'n vrij zetten. Of bedoel je op een sleepwagen met twee wielen omhoog? Kan nog steeds maar vind center diff niet zo leuk.
Maar zo'n Tesla heeft geen center diff. Lijkt me prima als je de Tesla in z'n vrij kan zetten. Dat is dan weliswaar meer software dan mechanisch, maar even goed lijkt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Laatst online: 22:37
!null schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:45:
[...]

Hij kan ook tot de bodem leeg zijn, maar zou idd ook stuk kunnen zijn.

Maar waarom zou hij niet gesleept kunnen worden. En waarom zou je Defender niet gesleept kunnen worden? Gewoon de bak in z'n vrij zetten. Of bedoel je op een sleepwagen met twee wielen omhoog? Kan nog steeds maar vind center diff niet zo leuk.
Maar zo'n Tesla heeft geen center diff. Lijkt me prima als je de Tesla in z'n vrij kan zetten. Dat is dan weliswaar meer software dan mechanisch, maar even goed lijkt me prima.
Bij mijn weten mag je een automaat in principe niet slepen omdat de bak dan niet gesmeerd wordt omdat de oliepomp dan 'stil' staat terwijl de aandrijfassen wel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

BB-One schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:48:
[...]

Bij mijn weten mag je een automaat in principe niet slepen omdat de bak dan niet gesmeerd wordt omdat de oliepomp dan 'stil' staat terwijl de aandrijfassen wel draaien.
Daarom zet je hem toch in de N?

Elektrische auto met enkele overbrenging is overigens niet echt een "automaat", al rijdt deze er wel als een. De "versnellingspook" is meer een schakelaar dan iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hier alle antwoorden:

https://www.teslamotors.c...de_assistance_extract.pdf

Dus je moet hem op een autoambulance zetten, maar ze leggen toch wel even uit hoe hij gesleept kan worden (met kabel) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Laatst online: 13-09 16:44
Een Tesla rijdt zichzelf ook niet zomaar op een autoambulance. In dat document wordt beschreven hoe de lier van de ambulance aangekoppeld moet worden om hem er achterop te slepen.

Daarnaast kan er inderdaad een band lek zijn. (reservewiel is niet eens een optie bij Tesla, hooguit een plaksetje, wat dan wel weer een optie is) Naar mijn weten is de enige veelvoorkomende storing die je echt gestrand achterlaat een probleem met de 12-volt accu. Andere 'kwaaltjes' zetten je niet direct stil langs de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Net de L2-Schuko converter opgehaald, ziet er goed uit. Vanavond een testje met wat kerstverlichting oid bij de dichtsbijzijnde laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

WoudseHoeve schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:35:

Ik stond laatst een keer met een lekke band. Dat gebeurd ook met een Tesla...

Een Model S kan je in "Tow Mode" zetten, dan kan je hem gewoon slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wow, dit is wel een mooie illustratie van het CO2 probleem. Wat je niet kan zien is er niet zeggen mensen wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 11:58

BCM

!null schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:45:
[...]

En waarom zou je Defender niet gesleept kunnen worden?
Beetje OT, maar goed: Tussenbak van de Defender wordt gesmeerd vanaf de aandrijvende kant. Zouden de wielen draaien zonder dat de motor draait, loopt de tussenbak schade op. De auto kan wel gesleept worden, maar dan moeten de tussenassen er tussen uitgehaald worden. Dat is best wel wat werk. (16 boutjes met moeren (9/16) en de helft is altijd lastig te bereiken). Platte wagen is dan makkelijker.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

databeestje schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 08:56:
Wow, dit is wel een mooie illustratie van het CO2 probleem. Wat je niet kan zien is er niet zeggen mensen wel eens.

[video]
De vraag is of je daar CO2 ziet of een combinatie van allerlei gassen. Als je de IR-straling van CO2 wilt isoleren dan zul je een smal band filter moeten maken dat alleen de straling tussen 5 en 7,5 μm doorlaat omdat je anders ook signaturen krijgt van andere IR-actieve gasen (o.a. H2O en CH4).

De makers van dit filmpje hebben zo'n filter aan een FLIR toegevoegd. Met een IR-filter van 0.4 μm breed rond de 4.3 μm zitten ze midden in één de CO2 banden waar H2O juist nauwelijks actief is:
Afbeeldingslocatie: http://earthobservatory.nasa.gov/Features/Tyndall/Images/absorption.gif
(Bovenstaande geeft absorptie van IR in de atmosfeer weer)

Mooi spul :)

[ Voor 10% gewijzigd door styno op 04-12-2015 15:26 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De L2-Schuko plug:

Kon vandaag pas een filmpje maken omdat m'n laadpas nog niet was geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Laatst online: 23:27
Private

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Oeps, gefikst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
BCM schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:44:
[...]

Beetje OT, maar goed: Tussenbak van de Defender wordt gesmeerd vanaf de aandrijvende kant. Zouden de wielen draaien zonder dat de motor draait, loopt de tussenbak schade op. De auto kan wel gesleept worden, maar dan moeten de tussenassen er tussen uitgehaald worden. Dat is best wel wat werk. (16 boutjes met moeren (9/16) en de helft is altijd lastig te bereiken). Platte wagen is dan makkelijker.
Weet ik allemaal, cardanas eruit enzo. Maar aan een touw kan hij wel gesleept worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:53
databeestje schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 08:56:

[video]
Wel jammer dat mensen dus gaan liegen en bedriegen.
Dit filmpje is namelijk fake. Die magische camera die CO2 ziet, ziet hitte...
Kijk bijvoorbeeld daar de fel oplichtende wielen van auto's. Ook een EV zou volgens deze camera flinke hoeveelheden CO2 uitstoten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Ik mag halverwege 2016 op zoek naar een andere (lease) auto. Staat er nog wat betaalbaars leuks op stapel? die 2017 Bolt bv is erg interessant maar komt een jaar te laat, audi A3 e-tron zou me ook in staat stellen 90% van mijn ritten electrisch te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoe is je rijpatroon en je budget?

[ Voor 23% gewijzigd door Erasmo op 05-12-2015 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Woon/Werk is ongeveer 20 km enkele reis, op mijn werk is een laadpaal beschikbaar (of word geplaatst) dus laden overdag is geen probleem. Totale benodigde actieradius is wel een km of 300 gezien het feit dat ik minimaal 1x in de week 150 km verderop moet zijn zonder mogelijkheid daar te laden.

Budget is uiteraard volledig afhankelijk van de lease maatschappij :-) maar dat is iets om later uit te vechten met onze wagenpark beheerder, op zich kan ik zelf ook bijleggen etc.

[ Voor 23% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 05-12-2015 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Die wekelijkse rit is van waar naar waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
utrecht -> brussel (kantoor in een afgelegen deel zonder laadmogelijkheden in de buurt) dus het lieft rij je dan ook weer gewoon gelijk door naar huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

_-= Erikje =-_ schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 12:34:
utrecht -> brussel (kantoor in een afgelegen deel zonder laadmogelijkheden in de buurt) dus het lieft rij je dan ook weer gewoon gelijk door naar huis :)
Zelfs geen stopcontact?

Tenzij je een Tesla koopt is dat niet te doen zonder onderweg bij te laden. Wat op zich geen probleem hoeft te zijn, binnen twintig minuten kun je weer op weg met een 80% volle accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

_-= Erikje =-_ schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 12:31:
Woon/Werk is ongeveer 20 km enkele reis, op mijn werk is een laadpaal beschikbaar (of word geplaatst) dus laden overdag is geen probleem. Totale benodigde actieradius is wel een km of 300 gezien het feit dat ik minimaal 1x in de week 150 km verderop moet zijn zonder mogelijkheid daar te laden.
Model S of i3 REX zijn dan de beste opties, maar alle PHEVs zouden werken.
Verwacht in 2016 geen wonderen maar kleine verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
nee, het parkeerterrein is niet voorzien van stroom, uiteraard zou een tussenstop bij een snellader mogelijk zijn. Al klinkt die 2015 Bolt ook niet verkeerd (40 mile electrisch, daarna op gas verder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Proton_ schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 12:51:
[...]

Model S of i3 REX zijn dan de beste opties, maar alle PHEVs zouden werken.
Verwacht in 2016 geen wonderen maar kleine verbeteringen.
Model S ligt waarschijnlijk behoorlijk boven het lease budget, de i3 vind ik echt afschuwelijk :+ maar gelukkig verschillen smaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

_-= Erikje =-_ schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 12:51:
nee, het parkeerterrein is niet voorzien van stroom, uiteraard zou een tussenstop bij een snellader mogelijk zijn. Al klinkt die 2015 Bolt ook niet verkeerd (40 mile electrisch, daarna op gas verder)
Volt bedoel je neem ik aan. Kijk eens op www.plugshare.com daar kun je de snellaadstations naast je route zien en kijken of het uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Nee, ik bedoelde de 2016 Bolt. 50 miles elektrisch en de rest op gas, klinkt op papier niet verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat is dus de Volt, niet de Bolt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

_-= Erikje =-_ schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:22:
Nee, ik bedoelde de 2016 Bolt. 50 miles elektrisch en de rest op gas, klinkt op papier niet verkeerd
Je noemt in je posts afwisselend de 2017, 2015 en de 2016 Bolt. En volgens mij is het een auto die pas net getoond is, dus welke bedoel je nou precies :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

_-= Erikje =-_ schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:22:
Nee, ik bedoelde de 2016 Bolt. 50 miles elektrisch en de rest op gas
De Bolt is volelectrisch (alleen accu), de Volt hybride (accu + benzine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-09 08:04
Erasmo schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 19:11:
Ook komt er een kuipruitje op dus ik verwacht dat de range hetzelfde al dan niet meer zal zijn vergeleken met een S.
Geen Zero ruitje toch, want die zijn er toch niet?
Ik zag laatst dit waar ze op 5:20 melden dat een kuipje 30% extra range geeft. Ik snap niet waarom het voor Zero zo moeilijk is om zo'n kuipje als optie erbij te doen. Wat Gizmag er overigens zelf over zegt in de comments:
Talking to Zero, they're aware of the efficiency opportunities offered by aerodynamics. As to why they haven't done anything about it yet, I think it's two things - firstly, the company line is that the naked bike style is 'in' right now and they like the tough looks of the bikes they've designed so far. Secondly, perhaps it's something to do with coming from a dirt bike heritage. But they're aware of it, and since range is the #1 concern of most riders, we may yet see a faired Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
fsfikke schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 14:01:
[...]

Je noemt in je posts afwisselend de 2017, 2015 en de 2016 Bolt. En volgens mij is het een auto die pas net getoond is, dus welke bedoel je nou precies :p
Dat klopt ik bedoel dus de 2016 Volt, die zou phev zijn. de 2017 Bolt zou Full EV worden voor zover ik nu gezien heb. Ik haalde inderdaad wat jaren door elkaar en wat modellen :D

[ Voor 4% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 05-12-2015 20:16 . Reden: Mind fuckup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Kleine praktische complicatie maar ook een meevaller met de Mitsubishi i, de achter zetels hebben standaard een isofix beugel, dus de family fix kan er zo in. Wat dan weer lastig blijkt te zijn om de maxi-cosi tussen de voorstoel en de achterbank te krijgen.

Alleen als de voorstoel een stuk naar voren gaat kan de maxi-cosi in de family fix geduwd worden voor de vergrendeling. Verder is het prima vervoeren, mijn vrouw is 1,83 en paste zelfs in die stand er nog goed in, dat kon slechter. Niemand die zal beweren dat de i een grote auto is, maar het ging toch allemaal mee (inclusief zak van sinterklaas en de verzorgingstas)

Wat je wel duidelijk merkt met de storm tegen over de N9 is dat het verbruik dan een stuk hoger ligt. Ik ben nog steeds in afwachting van de OVMS waarmee ik dat makkelijk kan loggen. Aan de andere kant, de terugrit was het tegenovergestelde met de wind in de rug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:45
Hier een serieus geïnteresseerde in een 2e hands Renault Zoe Intens 2014, kun je goed vinden vanaf zo'n 14k. Ga morgen nog een keer proefrijden.

Zit wel erg op de rand van de actieradius, woonwerk is 135km (snelweg) en laden op het werk kan wel maar niet altijd vrij :-( op Schiphol, zo'n 4km van mijn echte werkplek, dus tussendoor ff checken lukt ook niet echt.

Heb thuis 400V 3 fase in de garage kan ik daarmee nog iets met laden? :?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Met 3 fase en een open evse oplossing kun je goed laden met de zoe.

Je 17 inch (205) inruilen naar 15 inch (185) levert ook ca 20-25 km extra actieradius op

[ Voor 41% gewijzigd door NielsTn op 06-12-2015 15:47 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.