Oorspronkelijk zat er een kabel met Mennekes aansluiting bij. Maar bij een standaard laadpaal kan je daar niet mee laden. De auto praat geen J1772 en dus denkt de laadpaal dat er geen auto is en kan je niet laden.
Bij navraag bleek dat de bij de autoverkoper de elektricien "wel iets had gedaan met een schakelaar ofzo". Wij hebben toen gekeken wat er gebeurde als je gewoon 240V op de juiste pennen zet en toen riep de auto dus heel blij "bliep-bliep" en ging vrolijk staan laden.
We hebben toen een nieuwe kabel gemaakt met een blauwe 16 A CEE stekker (de beruchte campingstekker) en bijbehorende wandcontactdoos aan de muur. Stekker er in -> auto laden. Hij laad alleen niet met 16A, maar met 13A, maar in ieder geval reden genoeg om er een 16A stekker aan te zetten en niet een huis-tuin-keuken-stekkertje.
Die kabel hebben we nog wel, maar er hangt nu ook een vaste kabel aan de muur zodat je niet de hele tijd loopt te stekkeren. Zo'n CEE stekker is wel leuk met klepjes enzo, maar handiger wordt het daar niet van.
Dat gaat dus al een tijdje goed, maar nu roept de auto nog steeds "bliep-bliep" alleen het laden begint niet echt.
Aan de kant van de auto zit ook een soort camping stekker, alleen niet 1 die je hier dagelijks ziet. Het is een
Buccaneer 900 series connector die heel mooi waterdicht is (IP68) maar je bent wel eerst een minuut bezig om hem aan te sluiten.
Nee, maar ik vraag me dan af of het handig is om dat per huishouden op te lossen door een EV auto aan te schaffen en die als buffer te gebruiken of dat dit beter op een andere grotere schaal opgelost kan worden. We hebben nu tenslotte ook niet allemaal onze eigen kolencentrale in de tuin staan.
Nu accepteer ik dat de meeste mensen daar niet zoveel zin in hebben zolang het niet economisch is, maar ikzelf heb zoiets 'hoe eerder ik opslag kan hebben hoe beter'. Als ik mijn opslag ook kan gebruiken als vervoersmiddel, des te beter. Vandaar de vraag.
Met de auto's die nu in NL (of EU) commercieel te verkrijgen zijn kan dat in ieder geval niet.
Als je dit graag wil kan je het beste kijken of je een tweedehands goedkoop accupack uit een oude LEAF oid kan vinden. Ik heb wel gelezen van mensen uit de USA die een LEAF die een frontale botsing had gehad hebben gekocht. Niet om in te rijden, maar voor het accupack. Die was nog goed en onbeschadigd en goedkoop omdat degene die hem verkocht niet wist dat hij veel geld waard was. Die gebruiken ze nu als persoonlijke energie voorraad. Tesla Powerpack superplus, zeg maar.
Ik kan zo snel niets meer vinden

Wel
de plannen van bedrijven om dit commercieel te doen.
Gefeliciteerd! Je hebt dus de 30kWh variant als ik het goed begrijp? Met gratis snelladen bij FastNed?
Gelukkig heb ik een laadpaal op het werk :-D
Geen enkel probleem dus

Ophalen in Utrecht en vervolgens naar mijn ouders vlakbij Sneek rijden was best spannend, zelfs met de snellader bij Zwolle. Naar Groningen had ik al helemaal niet gered, dan had ik bij Meppel weer moeten laden. Gelukkig komen er volgend jaar weer zo'n 50 FastNed laders bij...
Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar in Pesse zit net naast de snelweg ook een snellader. Dat is ongeveer 60 km van FastNed Bornheim bij Wezep en dan is het nog iets meer dan 50 km naar Groningen. Daar had je dus ook nog kunnen komen als je had gewild. Het is alleen geen lader van FastNed. Gelijk ook erg duur dus, het kost 50 cent per minuut (!) om te laden volgens de site van The New Motion.