Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-09 08:04
JeroenE schreef op maandag 16 november 2015 @ 21:53:
[...]
Nee, dit verwachtingspatroon komt van de manier waarop men nu in een brandstofauto rijdt.
Ja zo bedoelde ik het ook. Ik zei het alleen verkeerd.
JeroenE schreef op maandag 16 november 2015 @ 21:53:
[...]
Dus jij zou het geen probleem vinden als...
Ik had het allemaal niet zo duidelijk opgeschreven. Voor de duidelijkheid, ik ben volledig pro EV he :*)
aip schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 12:48:
[...]
Wel 99% zakelijk, maar niet 99% lease.
Tijdens een proefrit vertelde de Tesla-man idd dat 90% zakelijk werd verkocht in Nederland (al zou ie daarmee ook gewoon 'het overgrote deel' kunnen hebben bedoeld).
In de VS overigens omgekeerd.

Kan je EV's trouwens ook gebruiken als accu in huis (zoals de Tesla Powerwall)? Zou wellicht kunnen helpen om de stroomverbruik-avondpiek wat te dempen?

[ Voor 51% gewijzigd door fruitbakje op 17-11-2015 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE ik heb de oplossing gevonden om auto's die geen IEC 61851 spreken aan openbare palen te kunnen laden:

Type 2 naar Schuko

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3HgRfGV.jpg

Bovenstaande stekker zit al ondersteuning ingebouwd waardoor je bij wijze van spreken zelfs een waterkoker aan een laadpaal zou kunnen hangen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fruitbakje schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:10:
Ik had het allemaal niet zo duidelijk opgeschreven. Voor de duidelijkheid, ik ben volledig pro EV he :*)
Dat snap ik wel, maar ik mag ook wel advocaat van de duivel spelen natuurlijk. Voor mensen die nu een brandstofauto rijden zijn dit allemaal reële bezwaren; of in ieder geval zo worden ze naar mij vaak genoeg geëtaleerd.

En voor een gedeelte hebben ze natuurlijk ook gelijk. Volgende maand ligt het in de planning om naar Frankrijk te rijden. Het is "maar" iets van 500 km (net boven Parijs) maar desondanks heb ik toch twee dagen extra gerekend. Op dag -1 op het gemak er naar toe rijden en het dus niet erg vinden om af en toe een half uurtje te pauzeren om op te laden. En op dag +1 op ons gemak weer terug.

Anderen met een brandstof auto vinden dat niet fijn en gaan dus op de dag zelf extra vroeg vertrekken en op de laatste dag super laat naar huis rijden.

De vraag is wel of ik dat met een brandstofauto ook had gedaan. Wellicht 's ochtends heen nog wel, maar 's avonds terug zeker niet.
Tijdens een proefrit vertelde de Tesla-man idd dat 90% zakelijk werd verkocht in Nederland (al zou ie daarmee ook gewoon 'het overgrote deel' kunnen hebben bedoeld).
Heb je de prijzen wel eens gezien? Ik zou het nog veel vinden als 10% echt prive wordt gekocht. Niet in de laatste plaats omdat het heel gunstig was wegens allerlei zakelijke voordelen.
In de VS overigens omgekeerd.
Ja, daar kennen ze geen MIA, KIA en andere aftrek regelingen voor zakelijk gebruik.
Kan je EV's trouwens ook gebruiken als accu in huis (zoals de Tesla Powerwall)? Zou wellicht kunnen helpen om de stroomverbruik-avondpiek wat te dempen?
Theoretisch wel, maar de meeste auto's kunnen dit niet. Die zijn alleen gemaakt om stroom te laden en niet om te leveren via de laadkabel. Volgens mij zijn er in Japan wel een aantal Toyota's die dit zouden kunnen.

Maar in het algemeen is het ook de vraag hoe je dit als consument zou willen doen. Zou je zelf elektriciteit uit je auto willen gebruiken ipv dure stroom van de leverancier te kopen? Of juist aan de leverancier verkopen in de hoop dat je het een paar uur later goedkoper weer kan inkopen? Slijt je accu hier meer door en is hij daarom eerder "op"? Hoe groot moet het prijsverschil zijn om dit interessant te maken?

Zolang nog niet iedereen een kWh-prijs per uur heeft zal dit zeker niet interessant zijn. Het verschil tussen dal- en piektarief is veel te klein om dit interessant te maken.

Bovendien denk ik dat wanneer half Nederland een EV heeft die dit kan het al snel niet meer interessant zal zijn. Als iedereen om 19:00 de accu van zijn auto wel leeg wil maken om geld te verdienen gaat de prijs daarvan gewoon hard naar beneden zodat je er "niets" me everdient. En om 03:00 gaat de prijs vanzelf toch weer omhoog omdat iedereen dan gaat laden omdat de auto anders de volgende dag niet genoeg energie heeft om naar het werk te kunnen rijden.
Erasmo schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:38:
Bovenstaande stekker zit al ondersteuning ingebouwd waardoor je bij wijze van spreken zelfs een waterkoker aan een laadpaal zou kunnen hangen.
Ha, handig. Al hebben we ondertussen al wel andere spullen besteld. Zulk soort kabels had ik al wel eens eerder gezien, maar nog niet zo goedkoop. Thanks!

Het grootste "nadeel" is wel dat de huidige aansluiting op de Qubo niet op slot kan; die gaat er van uit dat dit aan de kant van de paal is vergrendeld (net als bij mijn Kia overigens). Als je dan deze er tussen zet kan je dus juist wel de kabel van de Qubo meenemen. Loshalen kon altijd al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ehm ik weet even niet meer wat de input is voor jouw Qubo, is dat een huis tuin en keuken stekker?

[ Voor 6% gewijzigd door Erasmo op 17-11-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
JeroenE schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 14:32:
[...]
Theoretisch wel, maar de meeste auto's kunnen dit niet. Zolang nog niet iedereen een kWh-prijs per uur heeft zal dit zeker niet interessant zijn.
Ik heb het meer over zekerheid van energielevering.
De NOS schreef op dinsdag 27 oktober 2015:
http://nos.nl/artikel/206...slecht-rapportcijfer.html
Nuon is volgens Hagens de grootste producent van windenergie in Nederland en de op een na grootste van Europa. Maar daarnaast zijn andere energiebronnen noodzakelijk om ervoor te zorgen dat Europa blijft draaien.
Meneer Hagens heeft gelijk in de zin dat 's avonds als alle inductieplaten aangaan (want we stappen natuurlijk allemaal af van gas) de vraag naar stroom ontzettend piekt. Juist op het moment dat het aanbod van zon (en in mindere mate wind) hard inzakt (Tesla heeft een mooi plaatje). Zonder de kolen- en gascentrales heeft Europa 's avonds, wanneer we dat het meest willen, geen stroom.
Dus zonder opslag van zon- en/of windenergie e.d. is de energietransitie simpelweg niet uit te voeren. De enige manier waarop we die piek kunnen opvangen is opslag1. Dus of het nou economisch is of niet, het is onontkoombaar. Tenzij je weer bewust kiest voor 'catastrophic failure of the planet'.
Nu accepteer ik dat de meeste mensen daar niet zoveel zin in hebben zolang het niet economisch is, maar ikzelf heb zoiets 'hoe eerder ik opslag kan hebben hoe beter'. Als ik mijn opslag ook kan gebruiken als vervoersmiddel, des te beter. Vandaar de vraag.

1 nou ja, kernfusie...? Een globaal elektriciteitsnet dat zon- en/of windenergie opgewekt in de belichte gebieden verplaatst naar donkere gebieden...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 10:31
Zet mij maar in het rijtje van Tweakers met volledig elektrische auto :-)
Ik heb afgelopen zaterdag mijn private lease Leaf Tekna opgehaald bij JustLease in Utrecht. Ga er ongeveer 15k-18k km per jaar mee rijden. Mijn woon-werk afstand is 40 km, dus ik kan goed op en neer, al is het bereik op de snelweg met ~120 km/h slechts zo'n 110 km; in de winter wordt dat dus tricky. Gelukkig heb ik een laadpaal op het werk :-D

Ophalen in Utrecht en vervolgens naar mijn ouders vlakbij Sneek rijden was best spannend, zelfs met de snellader bij Zwolle. Naar Groningen had ik al helemaal niet gered, dan had ik bij Meppel weer moeten laden. Gelukkig komen er volgend jaar weer zo'n 50 FastNed laders bij...

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:37
Veneficus schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 16:58:
Ik heb afgelopen zaterdag mijn private lease Leaf Tekna opgehaald bij JustLease in Utrecht. Ga er ongeveer 15k-18k km per jaar mee rijden. Mijn woon-werk afstand is 40 km, dus ik kan goed op en neer, al is het bereik op de snelweg met ~120 km/h slechts zo'n 110 km; in de winter wordt dat dus tricky. Gelukkig heb ik een laadpaal op het werk :-D

Ophalen in Utrecht en vervolgens naar mijn ouders vlakbij Sneek rijden was best spannend, zelfs met de snellader bij Zwolle. Naar Groningen had ik al helemaal niet gered, dan had ik bij Meppel weer moeten laden. Gelukkig komen er volgend jaar weer zo'n 50 FastNed laders bij...
Als je in de winter dan 100 km/u gaat rijden dan moet dat geen probleem zijn. Voordeel is: rijdt relaxter en ten tweede het scheelt maar maximaal 4 minuten...(uitgaande dat je de 40 km altijd 120 km/u kan rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 14:45:
Ehm ik weet even niet meer wat de input is voor jouw Qubo, is dat een huis tuin en keuken stekker?
Oorspronkelijk zat er een kabel met Mennekes aansluiting bij. Maar bij een standaard laadpaal kan je daar niet mee laden. De auto praat geen J1772 en dus denkt de laadpaal dat er geen auto is en kan je niet laden.

Bij navraag bleek dat de bij de autoverkoper de elektricien "wel iets had gedaan met een schakelaar ofzo". Wij hebben toen gekeken wat er gebeurde als je gewoon 240V op de juiste pennen zet en toen riep de auto dus heel blij "bliep-bliep" en ging vrolijk staan laden.

We hebben toen een nieuwe kabel gemaakt met een blauwe 16 A CEE stekker (de beruchte campingstekker) en bijbehorende wandcontactdoos aan de muur. Stekker er in -> auto laden. Hij laad alleen niet met 16A, maar met 13A, maar in ieder geval reden genoeg om er een 16A stekker aan te zetten en niet een huis-tuin-keuken-stekkertje.

Die kabel hebben we nog wel, maar er hangt nu ook een vaste kabel aan de muur zodat je niet de hele tijd loopt te stekkeren. Zo'n CEE stekker is wel leuk met klepjes enzo, maar handiger wordt het daar niet van.

Dat gaat dus al een tijdje goed, maar nu roept de auto nog steeds "bliep-bliep" alleen het laden begint niet echt.

Aan de kant van de auto zit ook een soort camping stekker, alleen niet 1 die je hier dagelijks ziet. Het is een Buccaneer 900 series connector die heel mooi waterdicht is (IP68) maar je bent wel eerst een minuut bezig om hem aan te sluiten.
fruitbakje schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 15:06:
Dus zonder opslag van zon- en/of windenergie e.d. is de energietransitie simpelweg niet uit te voeren.
Nee, maar ik vraag me dan af of het handig is om dat per huishouden op te lossen door een EV auto aan te schaffen en die als buffer te gebruiken of dat dit beter op een andere grotere schaal opgelost kan worden. We hebben nu tenslotte ook niet allemaal onze eigen kolencentrale in de tuin staan.
Nu accepteer ik dat de meeste mensen daar niet zoveel zin in hebben zolang het niet economisch is, maar ikzelf heb zoiets 'hoe eerder ik opslag kan hebben hoe beter'. Als ik mijn opslag ook kan gebruiken als vervoersmiddel, des te beter. Vandaar de vraag.
Met de auto's die nu in NL (of EU) commercieel te verkrijgen zijn kan dat in ieder geval niet.

Als je dit graag wil kan je het beste kijken of je een tweedehands goedkoop accupack uit een oude LEAF oid kan vinden. Ik heb wel gelezen van mensen uit de USA die een LEAF die een frontale botsing had gehad hebben gekocht. Niet om in te rijden, maar voor het accupack. Die was nog goed en onbeschadigd en goedkoop omdat degene die hem verkocht niet wist dat hij veel geld waard was. Die gebruiken ze nu als persoonlijke energie voorraad. Tesla Powerpack superplus, zeg maar.

Ik kan zo snel niets meer vinden :( Wel de plannen van bedrijven om dit commercieel te doen.
Gefeliciteerd! Je hebt dus de 30kWh variant als ik het goed begrijp? Met gratis snelladen bij FastNed?
Gelukkig heb ik een laadpaal op het werk :-D
Geen enkel probleem dus :)
Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar in Pesse zit net naast de snelweg ook een snellader. Dat is ongeveer 60 km van FastNed Bornheim bij Wezep en dan is het nog iets meer dan 50 km naar Groningen. Daar had je dus ook nog kunnen komen als je had gewild. Het is alleen geen lader van FastNed. Gelijk ook erg duur dus, het kost 50 cent per minuut (!) om te laden volgens de site van The New Motion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

JeroenE schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:45:
[...]
Met de auto's die nu in NL (of EU) commercieel te verkrijgen zijn kan dat in ieder geval niet.
Met Chademo 1.0 kan dit. In Utrecht staat een vehicle-to-grid paal. Outlanders, Souls en Leafs etc zouden dit dus (evt met firmware update) moeten kunnen.
Zo'n V2G paal is alleen duurder dan de auto...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:56:
Met Chademo 1.0 kan dit. In Utrecht staat een vehicle-to-grid paal. Outlanders, Souls en Leafs etc zouden dit dus (evt met firmware update) moeten kunnen.
Ik weet niet zeker of het met alleen een firmware update is te regelen. Wellicht zitten er nog wel meer zaken niet in die je wel nodig hebt om dit veilig de andere kant op te doen. Als je er op zoekt vind je wel een heleboel aankondigingen (van ondertussen jaren geleden) van diverse fabrikanten dat ze bezig zijn op dit in de toekomst als optie in te bouwen.

Dat kan natuurlijk gewoon een optie in een menuutje zijn, maar wellicht ook nog wat hardware.

Maar in ieder geval gaat het niet met de auto's zoals je ze nu kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:23
Ik geloof niet vehicle2grid voorlopig echt een vlucht gaat nemen. Om meerdere redenen:
  • De levensduur van een EV wordt bepaald door de levensduur van de accu, dus waarom zou iemand die accu extra willen belasten? En al zou dat niet zo zijn dan bestaat de perceptie dat de accu de achilleshiel is.
  • De business case voor back-up power is in west Europa niet aanwezig bij consumenten en voor het bedrijfsleven moet het ook uninterruptable zijn, niet dat iemand net boodschappen aan het doen is als de stroom uitvalt.
  • Voorlopig hebben we nog helemaal geen overvloed aan duurzame energie. Met de beste wil van de wereld gaat dat ook nog wel een aantal jaar duren.
  • Lokaal zijn er misschien wel overschotten (nu nog sporadisch), maar tegen de tijd dat die structureel beginnen te worden zijn netverzwaringen interessanter (Noord Duitsland bijvoorbeeld).
  • De goedkoopste oplossing is altijd nog om eerst alle fossiele centrales uit te zetten. Ja er zijn wel "basislast" centrales, maar die worden steeds flexibeler gemaakt. Als je naar de Duitse stroomproductie kijkt zie je nu al dat de kolencentrales daar verantwoordelijk zijn voor de bulk van de load-following en zelf de bruinkoolcentrales worden nu geüpgraded met systemen om beter te kunnen load-followen.
  • Er zal eerst nog een heleboel "smart-grid" achtige functionaliteit bijkomen. Dit is namelijk het echte laaghangende fruit. En dan bedoel ik niet zo zeer koelkastjes en wasmachines, maar bij de industrie. Overal waar nu op grote schaal aardgas gebruikt wordt om warmte op te wekken kan men tijdens een overschot aan duurzaam diezelfde warmte met weerstandsverwarming opwekken. Deze bedrijven handelen toch al in stroom en kunnen gemakkelijk tientallen of honderden megawatts wegzetten. Denk aan raffinaderijen, zuivel, papier, etc.
  • Ik zie ook nog een grote businesscase bij de stadsverwarmingsnetwerken. Dat is momenteel namelijk zo'n beetje de enige echte "must run" in Nederland, want ja, mensen willen niet in de kou zitten, ook niet als de stroomprijs toevallig negatief is. Ik zie het wel gebeuren dat men weerstandsverwarming gaat installeren bij centrales die aan de stadsverwarming leveren. De netaansluiting is er al en dan kan men opeens van twee walletjes snoepen. Klinkt als iets wat de energiebedrijven wel willen.
  • Accu's zijn maar een deel van de kosten en een snel kleiner wordend deel. Het is veel slimmer om accu's in PV-omvormers te integreren. Je bespaart dan de omvormer voor het terug invoeden vanuit de accu. Je bespaart de gelijkrichter omdat je direct van de PV gelijkstroom kunt pakken. En je kunt de omvormer voor de zonnepanelen verkleinen omdat niet alle stroom direct het net in hoeft te voeden, waardoor je minder piekvermogen nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Proton_ schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:56:
[...]

Zo'n V2G paal is alleen duurder dan de auto...
De kosten van en v2g paal zouden niet zo duur hoeven te zijn, de omvormer is vergelijkbaar met een PV omvormer (~5kW). Ik stel me dan voor dat deze begint in te voeden als de netfrequentie inzakt of via de communicatie met een wijkcentrale doorkrijgt dat de fase verschuift.

De grootste kosten posten zullen wel in het communicatie deel zitten, zeker in combinatie met het publieke net. Voor het woonhuis is dit niet zo moeilijk hier kan je met een slimme meter of 2 kWh tellers al bepalen of invoeding noodzakelijk is.

Met een kastje in de meterkast met wifi, bluetooth of gewoon UTP zou dit voor thuisgebruik prima te communiceren zijn. (Vergelijkbaar met de SMA Home oplossing). Er zijn inmiddels al een paar omvormers geschikt voor een hybride feed-in, Diehl heeft er 1 die gebruikt kan worden icm met de Tesla Powerwall, die ook al een 150 Volt accu spanning heeft. Veel van de andere hybride accu systemen gebruiken accu spanningen van 48 Volt, zoals de solar batterie en de SMA oplossing.

Wat er dan nog overblijft is de Chademo koppeling met de auto, en dan kom je er achter hoe verschrikkelijk duur de EVSE stekkers nog steeds zijn. Een paar honderd euro voor een plastic stekker (zonder electronica) 8)7

Persoonlijk zie ik nog wel wat in het ontsluiten van de Chademo stekker, maar dan meer dat ik mijn SMA 2000HF die ik over heb kan gebruiken als een 2kW omvormer als ik onderweg ben. (Deze ondersteund eiland modus en is galvanisch gescheiden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Paul C schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 18:51:
Ik geloof niet vehicle2grid voorlopig echt een vlucht gaat nemen. Om meerdere redenen:
  • Voorlopig hebben we nog helemaal geen overvloed aan duurzame energie. Met de beste wil van de wereld gaat dat ook nog wel een aantal jaar duren.
  • Lokaal zijn er misschien wel overschotten (nu nog sporadisch), maar tegen de tijd dat die structureel beginnen te worden zijn netverzwaringen interessanter (Noord Duitsland bijvoorbeeld).
Gewoon een kabel van West naar Oost leggen. Zeker als je een supergeleidende kabel neemt is het verlies beperkt en kun je de 2 pieken verspreiden over meerdere tijdzones. Uiteindelijk schijnt de zon altijd!
Eventueel zou je ook naar het zuiden kunnen gaan, daar werken ze toch maar halve dagen, dus ligt de piek op een ander moment ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:58
TheGhostInc schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 19:13:
[...]

Gewoon een kabel van West naar Oost leggen. Zeker als je een supergeleidende kabel neemt is het verlies beperkt en kun je de 2 pieken verspreiden over meerdere tijdzones. Uiteindelijk schijnt de zon altijd!
Eventueel zou je ook naar het zuiden kunnen gaan, daar werken ze toch maar halve dagen, dus ligt de piek op een ander moment ;)
:X

Hoeveel kilometer is die kabel dan wel niet? De supergeleider in Essen ("Apacity") heeft regelmatig een nieuwe voorraad koelstof nodig en de kabel van 1km krimpt 3 meter bij inbedrijfstellen. Ik wil niet weten wat er voor nodig is om zo'n oost-west supergeleider te activeren over duizenden kilometers :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Meh, met conventionele HVDC komt zelfs nog de helft van het vermogen aan dat je er in Australië instopt. Supergeleiding is niet nodig :)

Portugal is al een tijdzone verder en ik ben er nog niet achter wanneer zij werken. Onze klant met een vrieshuis begint in ieder geval pas na 13:00.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Oorspronkelijk zat er een kabel met Mennekes aansluiting bij. Maar bij een standaard laadpaal kan je daar niet mee laden. De auto praat geen J1772 en dus denkt de laadpaal dat er geen auto is en kan je niet laden.

Bij navraag bleek dat de bij de autoverkoper de elektricien "wel iets had gedaan met een schakelaar ofzo". Wij hebben toen gekeken wat er gebeurde als je gewoon 240V op de juiste pennen zet en toen riep de auto dus heel blij "bliep-bliep" en ging vrolijk staan laden.

We hebben toen een nieuwe kabel gemaakt met een blauwe 16 A CEE stekker (de beruchte campingstekker) en bijbehorende wandcontactdoos aan de muur. Stekker er in -> auto laden. Hij laad alleen niet met 16A, maar met 13A, maar in ieder geval reden genoeg om er een 16A stekker aan te zetten en niet een huis-tuin-keuken-stekkertje.

Die kabel hebben we nog wel, maar er hangt nu ook een vaste kabel aan de muur zodat je niet de hele tijd loopt te stekkeren. Zo'n CEE stekker is wel leuk met klepjes enzo, maar handiger wordt het daar niet van.

Dat gaat dus al een tijdje goed, maar nu roept de auto nog steeds "bliep-bliep" alleen het laden begint niet echt.

Aan de kant van de auto zit ook een soort camping stekker, alleen niet 1 die je hier dagelijks ziet. Het is een Buccaneer 900 series connector die heel mooi waterdicht is (IP68) maar je bent wel eerst een minuut bezig om hem aan te sluiten.
Ze kunnen daar ook 2x mennekes maken die vanuit de kabel met de paal praten, dus laden aan de laadpaal moet weer te doen zijn voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

Moet je niet gewoon dit nabouwen aan de auto zijde achter de vulklep?
http://300mpg.org/2015/03/31/the-diy-j1772-charging-adapter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welkom bij de club van bezitters van volledige elektrische auto's. Je bent aan de lijst toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:23
[...]

Jij bent wel meteen heel ambitieus. Laten we eerst zorgen voor voldoende interconnectie tussen buurlanden en voldoende transmissiecapaciteit binnen landen. De meeste interconnecties tussen buurlanden in Europa zijn nog lang niet voldoende om aan de vraag voor stroomuitwisseling te voldoen. Eigenlijk alleen Duitsland en Oostenrijk zijn dusdanig sterk verbonden dat de stroomprijzen in beide landen vrijwel altijd gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Paul C schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 23:34:
[...]

Jij bent wel meteen heel ambitieus. Laten we eerst zorgen voor voldoende interconnectie tussen buurlanden en voldoende transmissiecapaciteit binnen landen. De meeste interconnecties tussen buurlanden in Europa zijn nog lang niet voldoende om aan de vraag voor stroomuitwisseling te voldoen. Eigenlijk alleen Duitsland en Oostenrijk zijn dusdanig sterk verbonden dat de stroomprijzen in beide landen vrijwel altijd gelijk zijn.
Ruim off topic, maar ik vind het wel passen in een topic waar we het vaak over Tesla's hebben:
1km kabel kost 13,5 miljoen, dat betekent dat voorbij Polen (een klein beetje schaalvergroting erbij) grofweg 10 Miljard gaat kosten. Tel er nog een paar Miljard bij om ook even aan te sluiten op de UK
En het grappige is dat zo'n ding zich gewoon terugverdient, Duitsland 'geeft' de zonnestroom al gewoon weg, 1000km verderop betalen ze er waarschijnlijk het 'normale' tarief voor. Leg nog een paar takjes omhoog en omlaag en je kunt weer een paar kolencentrales sluiten.

We spenderen goed €60 Miljard per jaar (EU) aan boterbergen, melkplassen en wijnmeren. Dan mag er ook wel een keer wat geld richting ambitie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 19:37:
Ze kunnen daar ook 2x mennekes maken die vanuit de kabel met de paal praten, dus laden aan de laadpaal moet weer te doen zijn voor je :)
Er zit nu nog geen Mennekes op de auto. Daar willen we dus nog aan knutselen. En dan knutselen we er ook wel bij dat hij op de paal kan laden. Dat is gewoon een weerstand extra dus dat is het probleem niet. Alleen stopt de auto dan niet met laden als de paal dat aangeeft. Als je dat wil moet je er meer logica in maken.

Op hun site is niet veel info te vinden hoe dit "praten" met de paal werkt in hun verloopkabels. Ik vermoed ook eigenlijk dat ze het op dezelfde manier doen zoals wij van plan zijn met de Qubo. Gewoon alleen een extra weerstandje en de paal ziet dan dat er een auto is die wil laden.
Ik denk niet dat er in hun kabel een begrenzer in zit die er voor zorgt dat het aangesloten apparaat maar maximaal 6A kan gebruiken (of zelfs uitzet) als de paal dat aangeeft.
databeestje schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 19:51:
Moet je niet gewoon dit nabouwen aan de auto zijde achter de vulklep?
Achter de vulklep van de Qubo kan je nog gewoon benzine er in gooien omdat er een bezine-standkachel in de auto zit. Je hebt daar dus geen plek om iets te monteren. Afgezien van het feit dat benzine en elektriciteit op 1 plek ook niet zo'n handige combinatie is. In principe hoort het niet te vonken, maar waarom zou je dat risico gaan nemen.

Het idee is om de huidige aansluiting voor de elektriciteit te vervangen door Mennekes inlet zoals databeestje in deze post linkt.

Gisteren trouwens eens een keer achter vrachtwagens blijven rijden. Ik had ook de wind mee en de kachel niet aan. Gelijk de zuinigste lange rit ooit die ik heb gereden. Omgerekend 13,5 kWh per 100 km. Niet echt het beste verbruik wat je kan verzinnen, maar voor mijn auto wel. Op die manier kan je dus in de buurt van de 212 NEDC kilometers komen. Als je met 28kWh rekent kom je dan op 207 km uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus

[...]

Gefeliciteerd! Je hebt dus de 30kWh variant als ik het goed begrijp? Met gratis snelladen bij FastNed?
Nee, ik heb de 24 kWh, van 2015. Op de nieuwe zit volgens mij nog een levertijd tot in 2016 en is een stuk duurder in de lease.
[...]

Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar in Pesse zit net naast de snelweg ook een snellader. Dat is ongeveer 60 km van FastNed Bornheim bij Wezep en dan is het nog iets meer dan 50 km naar Groningen. Daar had je dus ook nog kunnen komen als je had gewild. Het is alleen geen lader van FastNed. Gelijk ook erg duur dus, het kost 50 cent per minuut (!) om te laden volgens de site van The New Motion.
Die zag ik later inderdaad ook, en ook een FastNed lader tussen Meppel en Hoogeveen. Om het in het noorden betrouwbaar te maken zouden ze eigenlijk nog snelladers moeten plaatsen bij Assen, Steenwijk, Emmeloord en Lelystad. Ik ben benieuwd op welke 50+ plekken FastNed van plan is komend jaar te gaan bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Veneficus schreef op woensdag 18 november 2015 @ 09:04:
Nee, ik heb de 24 kWh, van 2015. Op de nieuwe zit volgens mij nog een levertijd tot in 2016 en is een stuk duurder in de lease.
Aha, ik dacht dat die niet zo ver kwam, dus vandaar dat ik dacht dat je de 30kWh versie had. Heb je het bereik al zo ver uitgeprobeerd?
Ik ben benieuwd op welke 50+ plekken FastNed van plan is komend jaar te gaan bouwen...
Op hun site staat een kaartje met de planning, maar niet per station de datum. En voor 2017 is het een stuk onoverzichtelijker omdat de punten dan veel meer gaan overlappen en je dus vaak al niet meer kan zien aan welke kant van de snelweg het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
Proton_ schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 19:31:
Portugal is al een tijdzone verder en ik ben er nog niet achter wanneer zij werken. Onze klant met een vrieshuis begint in ieder geval pas na 13:00.
_O-
[...]

Lokale opslag (V2G of een soort wijkopslag is oid) kan je modulair uitvoeren, als in, per wijk of straat of huis kan je kiezen ja of nee. Je hebt dan alleen maar de toestemming nodig van die betrokken personen. Zo'n kabel moet je in 1x aanleggen. Ik zie dat politiek niet zo snel gebeuren.
Ik vergelijk het een beetje met zon- en windenergie. Zon is makkelijk, modulair, en relatief goedkoop, maar de opbrengst is niet bijzonder goed. Windenergie is in investering veel duurder, veel ingewikkelder, en vergunningtechnisch en politiek veel lastiger, maar levert veel meer energie op. Voor welk van de twee is het meeste draagvlak?
Paul C schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 18:51:
De levensduur van een EV wordt bepaald door de levensduur van de accu, dus waarom zou iemand die accu extra willen belasten? En al zou dat niet zo zijn dan bestaat de perceptie dat de accu de achilleshiel is.
Ja, ik zou zeggen dat dit dus weer een voorbeeld is van een luxe die we gewend zijn die we ons niet kunnen permiteren.
Voorlopig hebben we nog helemaal geen overvloed aan duurzame energie. Met de beste wil van de wereld gaat dat ook nog wel een aantal jaar duren.
Inmiddels zijn er genoeg mensen die wel meer opwekken dan dat ze verbruiken. Ook richt de sociale huursector (i.e. de wooncorporaties e.d.) zich steeds meer op nul-op-de-meter woningen. Als dan de saldering wordt afgeschaft of word gekortwiekt wordt opslag weer net wat interessanter. Juist handig dat we opslag modulair kunnen doen, daar waar nuttig. Niet dat veel mensen in sociale huurwoningen een EV hebben natuurlijk.
Lokaal zijn er misschien wel overschotten (nu nog sporadisch), maar tegen de tijd dat die structureel beginnen te worden zijn netverzwaringen interessanter (Noord Duitsland bijvoorbeeld).
Ik heb geen idee van de orde van groottes, maar ik kan me voorstellen dat de Lianders en de Enexissen er misschien ook wel wat voor over hebben als ze hun net niet hoeven te verzwaren (of juist mogen verlichten).
De goedkoopste oplossing is altijd nog om eerst alle fossiele centrales uit te zetten. Ja er zijn wel "basislast" centrales, maar die worden steeds flexibeler gemaakt.
Ja, natuurlijk is dat nodig. Maar ontwikkelingen (uitzetten van centrales en lokale opslag) mogen best parallel lopen toch?

Klimaattechnisch moeten alle kolencentrales gewoon uit, hoe eerder hoe beter. En dat weten we ook (zowel consumenten, industrie, als politiek), daarom komt er bijvoorbeeld mondjesmaat steeds meer subsidie voor duurzame energie (postcoderoos, SDE+). Die beweging richting duurzaam is er wel. Dus de vraag is niet of kolencentrales worden uitgezet, maar wanneer. Stel het gebeurt over 30 jaar (wanneer het waarschijnlijk al te laat is, maar dat is niet belangrijk voor deze discussie ;) ), hoe vangen we de pieken dan op? Lokale opslag (V2G of anders) of lange kabels?
Ikzelf vind dus dat ik niet mag afwachten totdat er eindelijk een rendabele business case ligt, want dan is het al te laat (al is die, met de gigafactory, er misschien al over 5 jaar). Ik wil liever meer betalen, nu en voor de rest van m'n leven (i.e. minder luxe leven), en daarmee duurzaam zijn, dan luxer leven en over 50 jaar me moeten verantwoorden aan m'n nageslacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
[...]
Ik kan zo snel niets meer vinden :( Wel de plannen van bedrijven om dit commercieel te doen.
InsideEVs schreef december 2014 @ 17:45
If we assume 10-year use of batteries in electric cars (hopefully longer), we are just few years before the time when there will be thousands of old battery packs available. The number of old batteries with 70-80% capacity will then rise every year.
Ik dacht dat de lithiumbatterijen zo makkelijk te recyclen waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom recycelen als ze zonder allemaal die bewerkingen voor een andere toepassing zijn in te zetten?
The world's largest 2nd-use battery storage unit will soon go into operation in the Westphalian town of Lünen. A joint venture between Daimler AG, The Mobility House AG and GETEC, it will be operated from the beginning of next year at the site of REMONDIS SE and marketed in the German electricity balancing sector. A special feature of this venture is the use of second-life battery systems from electric vehicles. In Lünen, systems from the second generation of smart electric drive vehicles are being incorporated into a stationary storage unit with a total capacity of 13 MWh. The process demonstrably improves the environmental performance of electric vehicles, thereby helping to make e-mobility more economically efficient.

[...]

Depending on the model, Daimler AG guarantees its electric vehicle customers a battery life of up to ten years*. However, the battery systems are still fully operational after this point, as the low levels of power loss are only of minor importance when used in stationary storage. It is estimated that the unit can operate efficiently in a stationary application for at least another ten years.

[ Voor 17% gewijzigd door Maasluip op 18-11-2015 11:08 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:41

Snow_King

Konijn is stoer!

Maasluip schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:07:
Waarom recycelen als ze zonder allemaal die bewerkingen voor een andere toepassing zijn in te zetten?

[...]
Dat is ook het gene wat we vooral moeten doen! Ik wil ook best thuis wat Li-Ion die al 50% degraded is. Kan ik prima een buffer mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fruitbakje schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:47:
Ik dacht dat de lithiumbatterijen zo makkelijk te recyclen waren?
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt.

Dat je iets kan recyclen wil toch niet zeggen dat je het product op een andere manier niet nog langer kan gebruiken?

Bijvoorbeeld een glazen pot waar doperwtjes in gezeten hebben. Die kan je heel goed recyclen. Maar je kan het ook gebruiken om restje schroeven in te bewaren. Dat is voor degene die de schroeven wil bewaren goedkoper dan een lege nieuwe glazen pot kopen.

Edit: oeps, te lang gewacht met op "verstuur" klikken

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenE op 18-11-2015 11:49 . Reden: oeps, te lang gewacht met op "verstuur" klikken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
JeroenE schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:27:
[...]

Aha, ik dacht dat die niet zo ver kwam, dus vandaar dat ik dacht dat je de 30kWh versie had. Heb je het bereik al zo ver uitgeprobeerd?
De 24 kWh versie heeft een maximaal bereik van 200 km, hoewel ik ook wel 220 km tegen ben gekomen, maar dat is echt alleen maar heel erg langzaam verkeer, waarschijnlijk in een dorp of zo. De nieuwe zou dus 250 km moeten kunnen halen.

In de praktijk zou die van mij 136-160 km moeten kunnen halen, maar dat is dus met gemengd gebruik. Puur op de snelweg zakt dat heel snel in, en haal je ongeveer 110 km. Dat heb ik dus ervaren van Utrecht naar Bornheim. Dat is 84 km, en toen was mijn accu wel bijna leeg, nog net niet in het rood. Er stond toen nog ~30 km bereik op, wat een extrapolatie is tov je recente rijgedrag (i.e. snelweg).
Naar mijn ouders in Friesland was het nog eens 86 km, maar dan met minder stukken 100 km/h. Daar gaf de auto ook een waarschuwing over, dat ik dat misschien niet ging halen op de 95% accu die ik had na het opladen. Maar goed dat ik 'm door heb laten laden, meer dan 80%, anders was ik ergens gestrand.

Maar toen ik vervolgens van de snelweg af ben gegaan (om het te halen) stond er nog 36 km bereik op de teller, met nog ~20 km te gaan. Het bereik liep sneller af dan de afstand, dus dat vertrouwde ik niet. Maar buiten de snelweg is er voor die 20 km maar 4 km van het bereik afgegaan en kwam ik met nog 32 km bereik aan.

Het lijkt er dus inderdaad op dat het bereik op de snelweg ongeveer 110 km is, gemengd 160 en ik geloof ook wel dat 200 te halen is.
[...]

Op hun site staat een kaartje met de planning, maar niet per station de datum. En voor 2017 is het een stuk onoverzichtelijker omdat de punten dan veel meer gaan overlappen en je dus vaak al niet meer kan zien aan welke kant van de snelweg het is.
Top! Ik kon dit zelf niet vinden op hun website. Die voorziet niet in bijzonder veel informatie :(
Goed om te zien dat er inderdaad binnenkort bij Lelystad, Emmeloord en Beilen (ipv Assen) al laders komen, en in 2017 ook nog bij Steenwijk. En zo te zien ook nog bij De Vonken tussen Drachten en Sneek. Daarmee zijn mijn normale routes allemaal wel goed gedekt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
Maasluip schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:07:

[...]
JeroenE schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:48:
[...]

Dat je iets kan recyclen wil toch niet zeggen dat je het product op een andere manier niet nog langer kan gebruiken?
Respectievelijk euh, geen idee, en euh ja waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Veneficus schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:51:
De 24 kWh versie heeft een maximaal bereik van 200 km, hoewel ik ook wel 220 km tegen ben gekomen, maar dat is echt alleen maar heel erg langzaam verkeer, waarschijnlijk in een dorp of zo. De nieuwe zou dus 250 km moeten kunnen halen.
Ja, dat zijn de NEDC kilometers. Die kan je inderdaad halen. Maar niet als je op de snelweg lekker aan het rijden bent.
Dat is 84 km, en toen was mijn accu wel bijna leeg, nog net niet in het rood. Er stond toen nog ~30 km bereik op, wat een extrapolatie is tov je recente rijgedrag (i.e. snelweg).
Ja, is dat zo? In de Kia in ieder geval niet. Als je langzamer gaat rijden dan kan je bij wijze van spreke 10 km rijden en er gaat dan maar 6 km (of wat dan ook) van je bereik af. Maar zelfs al heb je 50 km gereden dan kloppen de echte kilometers nog steeds niet met de bereik kilometers. Blijkbaar reageert dat op een Leaf veel sneller.
Top! Ik kon dit zelf niet vinden op hun website. Die voorziet niet in bijzonder veel informatie :(
Als je dit plaatje zelf wil vinden dan ga je naar fastned.nl. Dan een beetje naar beneden scrollen (afhankelijk van de grootte van je browser window). Daar staat een grote gele knop met "Bekijk alle 44 stations" en daar net onder een witte knop met de tekst "Waar komt Fastned nog meer?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
JeroenE schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:47:

Ja, is dat zo? In de Kia in ieder geval niet. Als je langzamer gaat rijden dan kan je bij wijze van spreke 10 km rijden en er gaat dan maar 6 km (of wat dan ook) van je bereik af. Maar zelfs al heb je 50 km gereden dan kloppen de echte kilometers nog steeds niet met de bereik kilometers. Blijkbaar reageert dat op een Leaf veel sneller.
Ze hebben de software van de Leaf afgelopen jaar een update gegeven om dit beter te maken. Eerder reageerde het systeem veel sterker, toen extrapoleerde het schijnbaar aan de hand van de laatste 500 meter (!). Naar mijn mening zijn ze nu iets te ver doorgeschoten naar de andere kant, maar er zijn zoveel variabelen die invloed hebben dat ik me kan voorstellen dat dat best lastig is om goed te krijgen.

Zoals ik al aangaf ging hij van 36 naar 32 km bereik met 20 km rijden. Dat ging zonder dat ie tussendoor omhoog is gegaan. Hij convergeerde dus in ongeveer dezelfde tijd als ik aan het rijden was, wat best traag is.
Als je dit plaatje zelf wil vinden dan ga je naar fastned.nl. Dan een beetje naar beneden scrollen (afhankelijk van de grootte van je browser window). Daar staat een grote gele knop met "Bekijk alle 44 stations" en daar net onder een witte knop met de tekst "Waar komt Fastned nog meer?".
oeps 8)7

Nog een ander onderwerp: heeft iemand anders hier ook problemen (gehad) met het activeren van Carwings? Nissan is er al mee bezig, maar het lukt nog niet heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Veneficus schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:20:
[...]
Naar mijn mening zijn ze nu iets te ver doorgeschoten naar de andere kant, maar er zijn zoveel variabelen die invloed hebben dat ik me kan voorstellen dat dat best lastig is om goed te krijgen.
De oplossing is -zoals vaker- om de boel te vereenvoudigen in plaats van complexer te maken.
In dit geval lijkt het mij een verbetering om een guessometer te vervangen door een display met kWh in de accu en een display met de actuele Wh/km of kWh/100 km.
Na twee dagen rijden heb je dan een idee van de invloed van snelheid/omstandigheden/rijstijl op je verbruik en afstand en raakt de auto niet in de war als je eens wat anders doet.
Het scheelt bijvoorbeeld zo 20 kilometer op een accu of ik rijd of mijn vrouw, dus afhankelijk van wie er het laatst gereden heeft klopt de schatting van de auto niet of klopt de schatting héél erg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Veneficus schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:20:
Ze hebben de software van de Leaf afgelopen jaar een update gegeven om dit beter te maken. Eerder reageerde het systeem veel sterker, toen extrapoleerde het schijnbaar aan de hand van de laatste 500 meter (!). Naar mijn mening zijn ze nu iets te ver doorgeschoten naar de andere kant, maar er zijn zoveel variabelen die invloed hebben dat ik me kan voorstellen dat dat best lastig is om goed te krijgen.
Ja, de Kia berekent het op basis van de afgelopen x ritten. Ik geloof dat dat 25 is. Omhoog heb ik het nooit zien gaan. Het voordeel is dat 1 "snelle" rit niet gelijk er voor zorgt dat de volgende dag je bereik is gehalveerd. Maar uiteindelijk gaat hij ook maar langzaam omhoog (of omlaag). Tegenwoordig begin ik vaak met een stand ergens achter in de 140 km, maar toen ik hem kreeg begon hij op 121 km.
Proton_ schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:29:
De oplossing is -zoals vaker- om de boel te vereenvoudigen in plaats van complexer te maken.
In dit geval lijkt het mij een verbetering om een guessometer te vervangen door een display met kWh in de accu en een display met de actuele Wh/km of kWh/100 km.
Na twee dagen rijden heb je dan een idee van de invloed van snelheid/omstandigheden/rijstijl op je verbruik en afstand en raakt de auto niet in de war als je eens wat anders doet.
Het scheelt bijvoorbeeld zo 20 kilometer op een accu of ik rijd of mijn vrouw, dus afhankelijk van wie er het laatst gereden heeft klopt de schatting van de auto niet of klopt de schatting héél erg niet.
Ja, ik zou wel veel meer dingen willen aanpassen. Zo heb je display met de gemiddelde kWh/100km. Die kan je zelf resetten (of automatisch door de auto als je start). Je zit dan in een getal wat de waarde is sinds de laatste reset. Bijvoorbeeld 13,8 kWh/100km. Heel leuk. Maar voor het "huidige gebruik" heb je daar niets aan. Daar hebben ze iets anders voor verzonnen. Een balkje met aan de linkerkant 0 en aan de rechterkant 60. Die schiet dan heen en weer aan de hand van de huidige waarde. Leuk, maar volkomen waardeloos om er iets mee te kunnen.

Op de midden console kan je het gebruik in kW zien (maar niet in kWh/100km). Die gebruik ik ook regelmatig, maar om er te komen moet je 4 keer ergens op klikken waaronder een aantal volkomen nutteloze displays. Het zou veel fijner zijn als ik dat kon aanpassen zodat die keuze die ik wel gebruik een stuk eerder komt.

Of de display in streepjes van de hoeveelheid accucapaciteit. Die zijn verdeeld in 3 blokken De eerste 6 streepjes, dan nog 1 met 6 streepjes en de laatste met 3 streepjes en 3 rode streepjes. Dat s 18 streepjes in totaal en je zou dus denken ongeveer 5,5% per streepje. Maar niet alle streepjes zijn gelijk. Het eerste streepje gaat pas weg als de accucapaciteit op 88% zit.

Ja, ik weet het, ik ben een zeur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Is er voor de Kia al een LeafSpy/ CanZE app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:10:
Is er voor de Kia al een LeafSpy/ CanZE app?
Die zijn er nog niet. Ze zijn er wel mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 12:10

ktf

Goedenavond allen,

Voor werk-thuis forenzen overweeg ik een elektrische auto. Ik heb het eerder op dit forum al eens gehad over een Citroen C-Zero/Peugeot Ion, maar misschien wil ik toch wel mijn budget een beetje oprekken voor een tweedehands Nissan Leaf. Blijkbaar zijn die al voor rond de ~15.000 euro te vinden.

Ik stuitte op dit interessante rapport: https://www.tqmmaster.nl/public/nissan-leaf-nl.pdf Ik zie hier wat erg vreemde data. Zo wordt er gesteld dat een verbruik van 135Wh/km 'optimistisch' en 'beter dan gemiddeld' is, en toch zegt de schrijver dat hij een actieradius van gemiddeld 91km heeft. Een van de twee cijfers kan natuurlijk niet kloppen...

edit: meer dingen in dat rapport waar ik me van afvraag of jullie het ook hebben: er wordt gesteld dat in de wintermaanden de actieradius de helft is van de zomermaanden (65 vs 110km), dat lijkt me wel heel drastisch? Verder suggereert de data dat de auto met 100km/h net zo zuinig rijdt als met 120km/h, dat lijkt me sterk eerlijk gezegd.

Weet iemand nog andere interessante cijferstaatjes? Ik houd van cijfertjes :+

[ Voor 18% gewijzigd door ktf op 18-11-2015 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
ktf schreef op woensdag 18 november 2015 @ 20:29:
http://www.fleetcarma.com...ge-loss-electric-vehicle/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
De winter komt eraan, dus iedereen krijgt weer range anxiety? ;)

Wat is het effect van 'garage stalling' op de range?
Ik kan me namelijk voorstellen dat je daarom in de winter de auto niet alleen thuis in de garage zet (als je die hebt), maar eventueel ook op je bestemming kiest voor een parkeergelegenheid die wat 'warmer' is. Zeker als je in de stad parkeert heb je legio mogelijkheden, dan zou dat kunnen 'helpen'. Al is het alleen maar om je batterij ook wat te sparen.

Grote vraag is dan echter of de batterij tijdens het rijden niet gewoon alsnog ijskoud wordt en je er weinig mee opschiet of gaan we Tesla's met een rotgang bij het stoplicht zien vertrekken om de accu wat te verwarmen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-09 20:59
Het zal minimaal zijn, want de accu levert gewoon minder capaciteit omdat hij op dat moment koud is. Dat hij de uren daarvoor lekker warm is geweest zal niet zoveel helpen gok ik.
Het is volgens mij niet zo dat een batterij energie verliest omdat hij koud is, maar wellicht heb ik dat verkeerd.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je gewoon rondrijdt raakt je batterij vanzelf op temperatuur.

• TheGhostInc
  • Niet online
!null schreef op woensdag 18 november 2015 @ 22:38:
Het zal minimaal zijn, want de accu levert gewoon minder capaciteit omdat hij op dat moment koud is. Dat hij de uren daarvoor lekker warm is geweest zal niet zoveel helpen gok ik.
Het is volgens mij niet zo dat een batterij energie verliest omdat hij koud is, maar wellicht heb ik dat verkeerd.
Maar een Tesla kan zo veel vermogen trekken uit het accu pack dat het zelfs oververhit. Dat zou betekenen dat in winter cruisen op de Autobahn met een hoge snelheid hetzelfde bereik geeft als in de zomer.
Erasmo schreef op woensdag 18 november 2015 @ 22:38:
Als je gewoon rondrijdt raakt je batterij vanzelf op temperatuur.
Dus als de batterij nooit koud is geweest heb ik exact dezelfde range als in de zomer, aangezien de batterij niet meer afkoelt?

Ik zou me dus zomaar kunnen voorstellen dat 'rustig' rijden in de winter minder oplevert dan in de zomer, aangezien je in de winter dan de accu wat minder op temperatuur houdt.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:19

mb1

TheGhostInc schreef op donderdag 19 november 2015 @ 02:01:
[...]
Dus als de batterij nooit koud is geweest heb ik exact dezelfde range als in de zomer, aangezien de batterij niet meer afkoelt?
Nee, in de winter is de lucht namelijk veel kouder en dichter de luchtweerstand is dan hoger.
Ook is een nat wegdek niet echt bevordelijk voor de rolweerstand.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En staat de verwarming vaak aan. Sowieso is de bedrijfstemperatuur van de accu's hoger dan kamertemperatuur als je aan het rijden bent.

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-09 15:21

Shapeshifter

Get it over with

Goedenavond allen,

Voor werk-thuis forenzen overweeg ik een elektrische auto. Ik heb het eerder op dit forum al eens gehad over een Citroen C-Zero/Peugeot Ion, maar misschien wil ik toch wel mijn budget een beetje oprekken voor een tweedehands Nissan Leaf. Blijkbaar zijn die al voor rond de ~15.000 euro te vinden.

Ik stuitte op dit interessante rapport: https://www.tqmmaster.nl/public/nissan-leaf-nl.pdf Ik zie hier wat erg vreemde data. Zo wordt er gesteld dat een verbruik van 135Wh/km 'optimistisch' en 'beter dan gemiddeld' is, en toch zegt de schrijver dat hij een actieradius van gemiddeld 91km heeft. Een van de twee cijfers kan natuurlijk niet kloppen...

edit: meer dingen in dat rapport waar ik me van afvraag of jullie het ook hebben: er wordt gesteld dat in de wintermaanden de actieradius de helft is van de zomermaanden (65 vs 110km), dat lijkt me wel heel drastisch? Verder suggereert de data dat de auto met 100km/h net zo zuinig rijdt als met 120km/h, dat lijkt me sterk eerlijk gezegd.

Ik heb een LEAF uit 2011 met nu zo'n 85.000km op de teller (vergelijkbaar met de LEAFs die je voor 15k€ gaat vinden op marktplaats). Eerste streepje van mijn accucapaciteit is verdwenen, dus mijn accu zal nog ongeveer 80-85% van de originele capaciteit hebben. Ik weet niet wat mijn gemiddelde verbruik is, omdat dit hevig lijkt te fluctueren (volgens mij is de meting van mijn POD Point erg onnauwkeurig). Mijn woon-werk rit is zo'n 70km waarvan ik zo'n 30km 80km/u rijd en zo'n 40km 100km/u. Meestal als ik aankom zit de accu nog voor 25-30% vol. Het is afgelopen winter niet erg koud geweest, maar heb enkele keren bij -5 graden celsius gereden en kwam toen met een vrijwel lege accu aan. Ik vermoed dat ik nu met dergelijke temperaturen zo'n 75km zou kunnen rijden, dat zou dan 15-20% minder zijn dan gebruikelijk. Ik hield voorheen altijd 20% minder aan in de winter.

Laatst heb ik een lange rit gemaakt waarbij ik moest snelladen, het was toen zo'n 12 graden celsius. Het eerste stuk was 90km, waarvan ik zo'n 10km ongeveer 50km/u heb gereden en 80km 100km/u. Toen ik aankwam was de accu leeg (0km range). Het tweede stuk na het snelladen was 74km, waarvan ik zo'n 6km 50km/u heb gereden en zo'n 68km 100km/u wederom was de accu daarna leeg (0km range). Bij -5 graden celsius zal dit dus zo'n 20% minder zijn...

Oh, ik gebruik overigens nooit de verwarming (heb het niet snel koud). Wel ontwasem ik af en toe de voorruit.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Leuk leesvoer over het laadgedrag aan de andere kant van de plas: http://avt.inel.gov/pdf/arra/SummaryReport.pdf

Allereerst begrijp ik niet helemaal waarom hij vind dat 13,5 beter dan gemiddeld is. Op het plaatje waar dit getal staat heeft hij immers de score 3 wat precies in het midden zit. Je zou dus verwachten dat hij eigenlijk een gemiddelde rijder is en helemaal niet iemand die bovengemiddeld zuinig rijdt.

Met 91 bedoel je neem ik aan de mediaan die hij opgeeft van zijn "veilige" actieradius? Dat is de actieradius met maximaal 15kWh verbruik (en de laatste 4kWh in je accu laat zitten). Maar de mediaan is het middelste getal van al zijn getallen. Dat is niet hetzelfde als het gemiddelde, wat de 13,5 wel is.

Extreem voorbeeld. Stel je hebt de getallen 1, 2, 2, 2, 2, 2, 200. De mediaan is dan 2. Dat is namelijk het middelste getal. Maar het gemiddelde is 211 / 7 = 30,14.

Wiskunde A is vele te lang geleden, eigenlijk.

Verder houdt hij in zijn "saferange" het regeneratief remmen uit de vergelijking. iemand enig idee waarom hij dat zou doen? De saferange wordt daar juist groter van omdat je net zo ver hebt gereden, maar net doet alsof je de teruggewonnen energie niet hebt gebruikt.
Volgens mij is de waarde op bladzijde 16 in de grafiek is 70 km. Dat is wel bij de koudste temperatuur ooit waar hij mee heeft gereden. Als je kijkt op de volgende bladzijde dan is winter bij hem 80 km bereik tov zomer 110 km. Vind ik nog veel, maar het is "maar" 27% minder en niet de helft!
Op Spritmonitor kan je wel wat vinden. Daar is het gemiddelde trouwens 17,36 kWh/100 km dus wat dat betreft zou hij wel degelijk beter dan gemiddeld zijn met zijn 13,5 kWh/100 km

Het grote nadeel van Spritmonitor is wel dat het een gemiddelde is van diverse mensen die het ook leuk vinden om hun gebruik bij te houden. Je weet echter niet hoe ze rijden. Langzaam of snel, vlot of sloom, koukleum met kachel op 24 graden of iemand die pas gaat nadenken bij -3 om eens een jas aan te doen, allemaal korte ritjes of juist 1 lange, etc. Ik denk dat snelheid een van de grootste invloeden op je verbruik is. Maar ik vermoed ook dat je beter 20 km constant 70 kan rijden dan hetzelfde stuk max 50 maar dan wel iedere kilometer moeten stoppen voor een verkeerslicht.

Een andere invloed die hij niet gebruikt is de windsnelheid. Rijden met -3 graden maar wel windstil is misschien wel zuiniger dan rijden met 10 graden maar tegen een flinke storm in. Ik weet ook niet of dat echt zo is trouwens,. En ik weet ook niet hoe je makkelijk de windsnelheid onderweg zou kunnen meten.

• TheGhostInc
  • Niet online
mb1 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 08:03:
Nee, in de winter is de lucht namelijk veel kouder en dichter de luchtweerstand is dan hoger.
Temperatuur (°C)Luchtdichtheid van droge lucht (kg/m³)
-151,368
-101,342
-51,317
01,292
51,269
101,247
151,225
201,204
251,184
301,165

Aangezien dat tot de 3de moet bij verbruikt vermogen zou dit het inderdaad (grotendeels) kunnen verklaren.
mb1 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 08:03:
Ook is een nat wegdek niet echt bevordelijk voor de rolweerstand.
Maar het is natuurlijk niet continu nat. Vandaar dat ik nog even aan het zoeken was naar de exacte reden van soms wel 25% minder bereik. Als het namelijk de accu zelf zou zijn of een ander stuk techniek, dan is er mogelijk een 'technische' oplossing.

Maar om dit op te lossen zouden we naar autonome auto's moeten gaan die in treintjes dicht achter elkaar kunnen rijden.

• ktf

ktf

TheGhostInc schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:39:
Aangezien dat tot de 3de moet bij verbruikt vermogen zou dit het inderdaad (grotendeels) kunnen verklaren.
Nee, rho is linear afhankelijk met het verbruik en vermogen, net als frontaal oppervlak en weerstandcoefficient. Enkel de snelheid is kwadratisch met het verbruik, en tot de 3e met het vermogen.
JeroenE schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:32:
Met 91 bedoel je neem ik aan de mediaan die hij opgeeft van zijn "veilige" actieradius?
Ohja, check. Gemiddelde is 96km, mediaan was 91km. Dan alsnog, 96km*135Wh/km = 13kWh, geen 15kWh, geen 19kWh en ook geen 24kWh.
Verder houdt hij in zijn "saferange" het regeneratief remmen uit de vergelijking.
Nee toch? Volgens mij staat er safeRange = 15 kWh / ((kwhConsumption - kwhGeneration) / rangePerTrip) en rekent hij regeneratief dus wel mee?
Op Spritmonitor kan je wel wat vinden.
Mooi, cijfertjes! ;)
ktf schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:02:
Nee toch? Volgens mij staat er safeRange = 15 kWh / ((kwhConsumption - kwhGeneration) / rangePerTrip) en rekent hij regeneratief dus wel mee?
In zijn voorbeeld geeft de auto aan dat er 12,7 kWh is verbruikt en dat er 0,4 kWh is opgewekt bij het remmen.

Vervolgens gaat hij dus zijn "safe range" uit rekenen met 12,7 -/- 0,4 = 12,3 kWh.

Ik snap niet waarom dat is. De auto heeft toch 12,7 kWh gebruikt om die 54,6 km te rijden en niet maar 12,3 kWh?

Heel mooi dat je 0,4 kWh hebt kunnen "terug" krijgen door te remmen (en nog leuker dat je dat kan opvragen), maar ik snap niet waarom je die 0,4 kWh dan niet mee telt om uit te rekenen hoe ver je kan rijden.

Zie ik het helemaal verkeerd? Of begrijp ik niet goed hoe een Leaf deze cijfers produceert?

Het enige wat ik zo snel kon verzinnen was dat hij uit wil reken hoe ver je komt zonder ooit te remmen of iets in die richting. Maar ja, dan moet hij eigenlijk als je hebt geremd ook de tussentijdse extra verbruik om weer te versnellen er ook uit halen. En het verbruik van de kachel, airco, radio, lichten etc ook allemaal uti zijn verbruiksgetallen halen. Dan krijg je alleen zo'n theoretisch getal waar je niets mee kan omdat je in de praktijk wel de kachel en lichten aan doet terwijl je naar je favoriete zender aan het luisteren bent.
maar misschien wil ik toch wel mijn budget een beetje oprekken voor een tweedehands Nissan Leaf. Blijkbaar zijn die al voor rond de ~15.000 euro te vinden.
Dit vergat ik nog te melden, vorige keer was ik het ook al vergeten :(
Je moet er nog even bij stil staan of je wel "al je spaargeld" moet aanspreken om een EV te gaan rijden. Op zich ben ik voor dat iedereen een EV gaat rijden, daar niet van. Maar een EV is wel duur in aanschaf en als je er uiteindelijk niet mee op je werkt komt (of eigenlijk niet meer terug naar huis) dan is dat erg zonde natuurlijk.

• ktf

ktf

JeroenE schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:11:
Ik snap niet waarom dat is. De auto heeft toch 12,7 kWh gebruikt om die 54,6 km te rijden en niet maar 12,3 kWh?
Bruto heeft de auto 12.7kWh verbruikt. Netto echter maar 12.3kWh, omdat er 0.4kWh terug in de accu is gestopt, en die kun je dus alsnog (opnieuw) gebruiken.

Althans, dat neem ik aan. Als die 12.7kWh netto i.p.v. bruto is, dan klopt de berekening niet inderdaad.
JeroenE schreef op donderdag 19 november 2015 @ 12:11:
Je moet er nog even bij stil staan of je wel "al je spaargeld" moet aanspreken om een EV te gaan rijden. Op zich ben ik voor dat iedereen een EV gaat rijden, daar niet van. Maar een EV is wel duur in aanschaf en als je er uiteindelijk niet mee op je werkt komt (of eigenlijk niet meer terug naar huis) dan is dat erg zonde natuurlijk.
Wat ga ik anders met mijn spaargeld doen? Bij een bank levert het momenteel toch niets op. Na aankoop houd ik m.i. genoeg spaargeld over om leuke dingen mee te doen.
ktf schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:59:
Bruto heeft de auto 12.7kWh verbruikt. Netto echter maar 12.3kWh, omdat er 0.4kWh terug in de accu is gestopt, en die kun je dus alsnog (opnieuw) gebruiken.
Aha, op die manier. Ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat het verbruik inclusief de terugwinning is. Maar omdat hij allerlei waardes anders kan uitlezen zal dat in dit geval wel anders zijn. Bovendien is mijn snappertje vandaag niet zo goed, dus dat helpt ook al niet.

Het verbaasd me eigenlijk dat hij niet gewoon de kWh / 100 km uit zijn auto kan halen. Het meest interessante is trouwens niet wat de auto zegt, maar de stroommeter die je rekening bepaald.
Na aankoop houd ik m.i. genoeg spaargeld over om leuke dingen mee te doen.
Prima, dat je het voor jezelf goed kan verantwoorden is het belangrijkste. Maar ik wil zelf ook nog wel eens alleen de voordelen zien en niet de nadelen (of andersom), dus vandaar dat ik het vroeg :D

Van de week heb ik de Kia een paar keer laten voorverwarmen. Nouja, meestal doe ik dat wel, maar nu heb ik ook de meterstanden opgeschreven voor ik naar bed ging.
De eerste keer heeft hij 10 graden extra verwarmd (12 buiten naar 22 binnen). Dat was 1,04 kWh.
De andere keer 6 graden (13 buiten, naar binnen 19). Dat was 0,80 kWh.
Wellicht waaide het de ene keer wel harder, dus dat kan ook nog schelen. Dat kan ik zelf niet meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Is er iemand hier die al eerdere ervaring heeft met een OVMS kastje voor in de elektrische auto zodat het mogelijk is om deze van afstand (via de mobiel) te monitoren?

Recent is er via de website ook een firmware beschikbaar gekomen voor de i-Miev http://www.openvehicles.com/

De hardware is met 126 euro voor kastje, programmer en antennes allezins redelijk geprijsd.
https://www.fasttech.com/search?ovms

Er is wel een data sim nodig, maar dit kan prepaid zijn. Via SMS is ook de status opvraagbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 14:37:
Is er iemand hier die al eerdere ervaring heeft met een OVMS kastje voor in de elektrische auto zodat het mogelijk is om deze van afstand (via de mobiel) te monitoren?

Recent is er via de website ook een firmware beschikbaar gekomen voor de i-Miev http://www.openvehicles.com/

De hardware is met 126 euro voor kastje, programmer en antennes allezins redelijk geprijsd.
https://www.fasttech.com/search?ovms

Er is wel een data sim nodig, maar dit kan prepaid zijn. Via SMS is ook de status opvraagbaar.
Zit bij mijn collega al een jaar of 4 in zijn Tesla Roadster. Is wel de v1, maar werkt al jaren goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dat is goed om te horen, versie 2 besteld in Amerika, nu maar even wachten wanneer deze komt.

De selectie pre-paid data sim kaarten is teleurstellend voor dit doeleind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Was net bij Ikea Duiven om een foto te maken van het laadstation voor Plugcharge, raakte ik aan de praat met een kersverse Soul eigenaar die daar stond te laden. Helaas was hij tijdens het winkelen slachtoffer geworden van een stekkertrekker en moest ie nog vanaf 30% laden. Toen ik vroeg waarom hij via Mennekes laadde en niet via de Chademo aansluiting ernaast vertelde hij dat de dealer het sterk had afgeraden en hij het niet aandurfde.

8)7 Wtf Kia dealer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dealers, breek me de bek niet open :) Een uitzondering snapt EVs; bij deze nogmaals bewezen.

In ander nieuws: Tesla roept auto's terug om de gordel te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 16:07:
De selectie pre-paid data sim kaarten is teleurstellend voor dit doeleind.
Je hebt ook aanbieders zoals Choozze met hun Zero aanbieding waar je voor 25 euro een sim kan kopen en daarna niet meer hoeft te betalen. Tenzij je meer dan 100MB gebruikt, maar het data verbruik schijnt met de OVMS wel mee te vallen. Natuurlijk alleen in NL, als je in het buitenland bent moet je wel betalen. Je kan ook via SMS werken, daar heb je er ook 100 van per maand.

Niet iedereen is er enthousiast over; zie ook het topic. Zelf heb ik er weinig problemen mee, maar ik bel ook niet vaak en dataverkeer werkt voor zover ik het nodig heb altijd goed.
Erasmo schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 18:33:
Toen ik vroeg waarom hij via Mennekes laadde en niet via de Chademo aansluiting ernaast vertelde hij dat de dealer het sterk had afgeraden en hij het niet aandurfde.

8)7 Wtf Kia dealer 8)7
De man van de dealer die ik sprak was ook niet helemaal te spreken over de CHAdeMO aansluiting. Sterker nog, ze hebben een hele mooie lader naast de ingang staan. Die gebruiken ze bijna nooit (er staat zelfs een benzine KIA voor geparkeerd). Ik heb het gevraagd en ze doen het alleen als ze meerdere proefritten per dag hebben en iemand de accu zo ver leeg heeft gereden dat ze hem met de gewone lader niet meer op tijd redelijk vol kunnen krijgen voor de volgende persoon.

Op zich staat trouwens ook in het boekje van de KIA dat je wel kan snelladen, maar dat dit slecht is voor je batterij en dat je beter normaal kan laden. Dus dat ze dit zo aan klanten vertellen begrijp ik vanuit hun oogpunt ook wel.

Maar ik ben eigenwijs, dus ik gebruik het gewoon wel als het uitkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het is grotendeels om een eventuele verantwoordelijkheid mee af te zwakken. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je hem alleen met Chademo laadt, het bms kan beter z'n werk doen als ie rustig aan de celletjes op kan toppen.
Maar als je in Duiven staat en je moet naar Nijmegen is het geen enkel probleem om de accu in tien minuutjes tot 60% oid vol te gooien zodat je het op een comfortabele manier kan halen, als je hem dan thuis weer aan de langzaamlader hangt kan het bms alles weer mooi balanceren indien nodig.

Check trouwens deze retro review over de GM EV1:

Laden via inductie, interessant. Helaas zijn de meeste gesloopt want ik ben best benieuwd naar wat ie zou doen als je er moderne accu's in doet.

[ Voor 19% gewijzigd door Erasmo op 21-11-2015 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wat wel frappant is bij dit review dat ze ook in 1997 een bereik opgaven van 70-90 mijl, dat is niet anders dan de huidige elektrische auto's, maar toen deed GM het met loodzuur accu's. Dezelfde T structuur voor de accu gebruikt GM met de Volt nog steeds.

Dit zou betekenen dat de accu van de EV1 ook een vergelijkbare grote moet hebben gehad als de huidige met circa 20kWh. Even zoeken, Wikipedia: General Motors EV1

Ja hoor, de loodaccu variant had 18kWh en later gevolgd door een NiMh variant met 26kWh. Dat zijn nog steeds formaten die in een huidige auto niet misplaatst zouden zijn :)

Ook toen gebruikten ze al een 3 fase motor, dus niet veel anders

[ Voor 9% gewijzigd door databeestje op 21-11-2015 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Erasmo schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 10:41:
Het is grotendeels om een eventuele verantwoordelijkheid mee af te zwakken. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je hem alleen met Chademo laadt, het bms kan beter z'n werk doen als ie rustig aan de celletjes op kan toppen.
Dit klinkt in mijn oren als een ontwerpfout en/of je eigen product niet vertrouwen.
Niet voor niets dat snelladen niet meer snel gaat als de cellen 80% vol zijn, dat is onder andere om de cell balancing te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Erasmo schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 10:41:
Dat verschilt heel erg per auto. Zo zijn er ook mensen die aangeven dat té langzaam laden juist niet goed is.

Zie ook deze video: YouTube: Why do Li-ion Batteries die ? and how to improve the situation?

Ik laad mijn Model S elke dag met 22kW en dat zou dus beter zijn dan altijd met 3,6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:53
Snow_King schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 15:23:
[...]

Dat verschilt heel erg per auto. Zo zijn er ook mensen die aangeven dat té langzaam laden juist niet goed is.

Zie ook deze video: YouTube: Why do Li-ion Batteries die ? and how to improve the situation?

Ik laad mijn Model S elke dag met 22kW en dat zou dus beter zijn dan altijd met 3,6kW
De rule of thumb is dat je het beste kan laden/ontladen tot 1C. Je Tesla accu zou laden met 60kW dus prima moeten vinden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Snow_King schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 15:23:
Je hebt nu ook een excuus om 130 te rijden waar mogelijk: snel ontladen is ook belangrijk :+

Maar serieus, wat ik hieruit opmaak is dat zo snel mogelijk laden belangrijk is, zolang je de temperatuur kunt beheersen. Ik heb altijd de vuistregel geleerd: 10 graden heter maakt een reactie 2x zo snel. Zolang 2x zo snel laden dus de accu minder dan 10 graden heter maakt, is het beter om 2x zo snel te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Interresant, Subaru heeft ooit een Lithium Vanadium accu ontworpen, maar deze is nooit commercieel geproduceerd. Alleen de Subaru G4e prototype heeft deze "gebruikt".

Wikipedia: Lithium vanadium phosphate battery

Er zijn wel een paar prototypes geweest maar niks commercieels. De laad en ontlaad curve van deze samenstelling is overigens bijzonder. Deze heeft 3 niveaus op van ontlading, in praktisch opzicht onhandig, na het eerste deel gaat het accu vermogen wezelijk omlaag.

Afbeeldingslocatie: http://forscienceblog.files.wordpress.com/2013/09/lisvo-discharge.png

Productiekosten was ook niet echt iets over te vinden, wat ik wel tegenkwam was een artikeltje van GS Yuasa die in 2011 op de battery summit een prototype mee hadden. Dat is dezelfde fabrikant van de accu voor Mitsubishi BEV en PHEV accu's.

Wellicht 1 van de revolutionaire accu technieken die het niet tot productie gehaald heeft. De solid state lithium accu is ook zo een revolutie, maar deze worden vooralsnog in grotes van enkele mAh geproduceerd, voornamelijk voor medische toepassingen. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

RocketKoen schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 15:38:
[...]

De rule of thumb is dat je het beste kan laden/ontladen tot 1C. Je Tesla accu zou laden met 60kW dus prima moeten vinden.
Klopt, 1C is prima te doen. Ik zou dus met 85kW kunnen laden.

Een Soul daarintegen heeft een 30kWh accu, die wil je dus met maximaal 30kW laden.

Dat verhaal over snelladen gaat vooral over het feit dat je het niet moet doen als het 30C buiten is en dan elke dag 3x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snow_King schreef op zondag 22 november 2015 @ 10:21:
[...]

Klopt, 1C is prima te doen. Ik zou dus met 85kW kunnen laden.

Een Soul daarintegen heeft een 30kWh accu, die wil je dus met maximaal 30kW laden.

Dat verhaal over snelladen gaat vooral over het feit dat je het niet moet doen als het 30C buiten is en dan elke dag 3x.
Hier nog een ander artikel, welke suggereert dat de Kia Soul EV met 2C of zelfs hoger opgeladen kan worden?.

The Kia Soul EV supports a 93 mile (or more) range, and 100 kiloWatt charging rate, with a 27 kiloWatt-hour battery pack. Some claim that a small pack like this cannot charge at such a rate without damaging the pack. Supposedly the rule of thumb is to not charge faster than 2x the pack capacity, so a Soul EV should max out at 54 kiloWatts charging rate.

That “rule of thumb” is a way of describing a 2C charging rate (1C means a 1 hour charging time, and 2C means a 1/2 hour charging time). The actual safe charging rate (“safe” meaning both actual safety from events like fire, and “safe” as in not damaging the pack) depends on the battery chemistry. Some chemistries can charge at a higher C rate than other chemistries. Did Kia choose battery technology that can charge at a 4-5C rate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ZuinigeRijder schreef op zondag 22 november 2015 @ 15:06:
[...]

Hier nog een ander artikel, welke suggereert dat de Kia Soul EV met 2C of zelfs hoger opgeladen kan worden?.

The Kia Soul EV supports a 93 mile (or more) range, and 100 kiloWatt charging rate, with a 27 kiloWatt-hour battery pack. Some claim that a small pack like this cannot charge at such a rate without damaging the pack. Supposedly the rule of thumb is to not charge faster than 2x the pack capacity, so a Soul EV should max out at 54 kiloWatts charging rate.

That “rule of thumb” is a way of describing a 2C charging rate (1C means a 1 hour charging time, and 2C means a 1/2 hour charging time). The actual safe charging rate (“safe” meaning both actual safety from events like fire, and “safe” as in not damaging the pack) depends on the battery chemistry. Some chemistries can charge at a higher C rate than other chemistries. Did Kia choose battery technology that can charge at a 4-5C rate?
4C bij Li-ion kan nog wel zonder directe schade. Het is alleen niet erg goed voor de levensduur.
Voor opladen heb ik niet direct een voorbeeld. Maar bij ontladen zie je het vaak bij drones. Vanwege het gewicht ontladen die vaak ook op zo'n 4C (15 min vliegtijd). En die accu's verslijten behoorlijk snel.

Het de grootste boosdoener is de warmte die wordt opgewekt tijdens zo hard (ont)laden door de interne weerstand van de accu. Als je goed koelt (ook tussen de cellen) zou je snel moeten kunnen laden zonder problemen.
Of inderdaad een andere chemie.

[ Voor 7% gewijzigd door RocketKoen op 22-11-2015 16:04 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Als het geheugen mij bij staat gebruikt Kia Lithium Polymeer cellen, die zijn relatief gezien erg licht en energie dicht, vergelijkbaar met de modelbouw accu's. Hoog ontladen bij deze accu's varieert erg sterk, 30C of meer continue is niet vreemd.

Het laden varieert heel erg sterk, de meeste goedkope HobbyKing Turnigy lipo's mogen maar met 1C geladen worden. Als je echter iets meer uitgeeft kan je echter gewoon een Lipo vinden die je met 5C mag laden. http://www.teamorion.com/...acing-drone-batterie.html

De lipo accu zet relatief minder uit dan een vergelijkbare 18650 door de Polymeer structuur. Het grootste probleem met de Polymeer pouch cellen is eigenlijk de veiligheid, deze is gevoeliger voor thermische ontsporing, deze brand dan vaak door het polymeer heen waarna deze deftig in de brand gaat.

Een polymeer laag geeft een lagere weerstand, maar is dan weer gevoeliger dan sommige andere methoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteravond gingen we even naar het oosten van het land om iets te halen (lang leve marktplaats). Na thuiskomst gelijk aan de lader gehangen al wist ik al van te voren dat ik de auto niet helemaal vol zou krijgen. Ik moest al omrijden vanwege een ongeluk op de A2 waardoor de A27 ook vast stond dus het begon al niet handig.

Toen we wegreden zat er 76% in de auto. Dat was meer dan genoeg om bij een Fastned station te komen.

Bij de A50 zijn we die even gevolgd en gekeerd bij de eerste afrit zodat we bij Fastned De Slomp konden laden. Daar hebben we voor het eerst meegemaakt dat er twee auto's tegelijk aan het laden waren. Bovendien was de andere precies dezelfde auto als de onze. Ik heb er nog een foto van gemaakt, maar degene van wie die auto was bleef er stug in zitten te roken. Het was ook wel koud natuurlijk. Toen hij uitstapte om zijn kabel af te koppelen keek hij niet vrolijk. Geen idee waarom, hij mag immers in zo'n mooie auto rijden ;)

We hebben zelf opgeladen tot 82%. We hadden al berekend dat dat meer dan genoeg zou zijn om ergens te komen en daarna verder te rijden tot een ander Fastned station.

Op de weg terug kwamen we in de buurt van Fastned Vundelaar (vanuit het oosten ligt dat station voor Apeldoorn). Volgens de auto kon hij nog 20 km rijden en Fastned De Hucht was 15 km verderop (net na Apeldoorn).

Nouja, dan rijden we wel door. Hoe leger de auto hoe sneller hij laadt, was de gedachte. Alleen ga je die kant wel een heuveltje op dus de km's gaan iets sneller dan je denkt.

We hebben daarbij het volgende geleerd:
  • Als je nog maar 6% hebt dan wil de Kia niet meer vertellen hoeveel km je kan rijden en moet je het doen met "---"
  • 3,5 km voor Fastned ging het turtle-lichtje aan (weten we dat die het ook doet)
  • Als je dan 75 gaat rijden dan wordt je ingehaald door vrachtwagens
  • Het turtle lampje kan ook knipperen als de Kia het steeds minder leuk vind
  • Je kan met 1% accu nog gewoon 75 rijden
  • dat ik daar dan toch wel een beetje zenuwachtig van word
  • 1% lading veel langer in het display blijft staan dan 5, 4, 3 en 2
  • Je op de Fastned lader niet kan zien hoe snel hij laad dus we geen idee hebben of het echt sneller ging
  • De volgende keer laden we wel bij Fastned Vundelaar
Gelukkig zijn er een paar plaatjes...

Afgelopen weekend is trouwens de Qubo half gedemonteerd met hulp van een handige zwager die wel weet hoe je een bumper er simpel af krijgt en dat soort zaken. Het slechte nieuws is dat de zekeringen in de lader gewoon in orde zijn. De lader lijkt ook te werken, er komt gewoon (hoog)spanning op de kabels te staan. We kunnen alleen "los" niet simpel testen of hij ook stroom levert. Hij wordt aangestuurd vanuit de BMS met een PWM signaal en hoe dat precies werkt weten we (nog) niet.

De motor en inverter zijn trouwens van AnsaldoBreda dus de Fyra grappen kunnen gemaakt worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

JeroenE schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 08:50:
Bij de A50 zijn we die even gevolgd en gekeerd bij de eerste afrit zodat we bij Fastned De Slomp konden laden. Daar hebben we voor het eerst meegemaakt dat er twee auto's tegelijk aan het laden waren.
Heb daar nog nooit een auto zien staan en ik let er altijd op maargoed, ik kom daar dan ook vooral in het weekend langs...

Leuk ervaringsverslag trouwens :)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Fanfare, na 2 maanden weg te zijn geweest is de Miev eindelijk weer thuis, meteen weer wat extra kilometers bereik erbij. Nu heb ik 3 cijfers nodig om het bereik te tonen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 08:50:
We hebben daarbij het volgende geleerd:
  • Als je nog maar 6% hebt dan wil de Kia niet meer vertellen hoeveel km je kan rijden en moet je het doen met "---"
  • 3,5 km voor Fastned ging het turtle-lichtje aan (weten we dat die het ook doet)
  • Als je dan 75 gaat rijden dan wordt je ingehaald door vrachtwagens
  • Het turtle lampje kan ook knipperen als de Kia het steeds minder leuk vind
  • Je kan met 1% accu nog gewoon 75 rijden
  • dat ik daar dan toch wel een beetje zenuwachtig van word
  • 1% lading veel langer in het display blijft staan dan 5, 4, 3 en 2
  • Je op de Fastned lader niet kan zien hoe snel hij laad dus we geen idee hebben of het echt sneller ging
  • De volgende keer laden we wel bij Fastned Vundelaar
Ik had maandag morgen ook zoiets meegemaakt, het voelt dan toch minder prettig.
Had mijn auto aan de lader gezet, omdat ik niet meer op het werk kon komen (minder dan 40 km bereik), laden starten om 5 uur in de morgen en 's morgens ook voorverwarmen (8 uur).

Dus de auto was lekker voorverwarmd, maar het bereik gaf maar 34 km aan. Had ik dus het laden vanaf 5 uur ingesteld, maar de weekdag van maandag was niet aangevinkt :(

Tja, maandag was het dus onder nul graden, maar toch maar vertrokken. Het bereik ging harder dan normaal achteruit, ook omdat de warmtepomp ook aansloeg terwijl "verwarmen" uit stond. Het eerste stuk op de binnenweg rustig gereden en op de snelweg dezelfde snelheid als het vrachtverkeer. Uiteindelijk ging bij mij het bereik indicatie ook uit onder de 7%. Maar haalde het dus ruimschoots :$

Toen waren ook nog alle laadplaatsen bezet door plugin hybrides, terwijl de boordcomputer aangaf: laad direct. Moest tot de middag wachten tot er plaats was :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:47:
[...]

Ik had maandag morgen ook zoiets meegemaakt, het voelt dan toch minder prettig.
Had mijn auto aan de lader gezet, omdat ik niet meer op het werk kon komen (minder dan 40 km bereik), laden starten om 5 uur in de morgen en 's morgens ook voorverwarmen (8 uur).
Waarom laat je het laden pas starten om 5 uur 's morgens en niet gelijk op het moment dat je de auto aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

BB-One schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:38:
[...]

Waarom laat je het laden pas starten om 5 uur 's morgens en niet gelijk op het moment dat je de auto aansluit?
Ik doe dat met mijn Model S ook, dan start ik om 03:00 met laden.

Zo is mijn accu warm in de ochtend en netjes vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
styno schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 09:23:
Heb daar nog nooit een auto zien staan en ik let er altijd op maargoed, ik kom daar dan ook vooral in het weekend langs...
Ik rij er heel af en toe wel eens langs en ik heb er wel eens eerder iemand zien staan. Ik meen zelfs een PHEV.

De meeste stations die ik regelmatig tegen kom zijn lastig te beklijken omdat er vrachtwagens geoparkeerd staan die het zicht ontnemen.

De grootste uitzondering is Fastned Blommendaal. Die is nu dus ook open. Zondag heb ik er geladen. Op het laatste bord op de parkeerplaats wijst de pijl alleen naar rechts/rechtdoor terwijl je links moet. Dat gaan ze nog aanpassen (of wellicht al gedaan ondertussen).
Dus de auto was lekker voorverwarmd, maar het bereik gaf maar 34 km aan. Had ik dus het laden vanaf 5 uur ingesteld, maar de weekdag van maandag was niet aangevinkt :(
Oeps, ook niet handig. Ik heb wel eens dat hij niet is voorverwarmd, dat is toch minder onhandig. Kon je niet als nog "even" laden om genoeg bereik te hebben? Moet je per se om een bepaalde tijd op je werk zijn?
Tja, maandag was het dus onder nul graden, maar toch maar vertrokken. Het bereik ging harder dan normaal achteruit, ook omdat de warmtepomp ook aansloeg terwijl "verwarmen" uit stond.
Wellicht ging die de accu verwarmen?
Uiteindelijk ging bij mij het bereik indicatie ook uit onder de 7%. Maar haalde het dus ruimschoots :$
Ja, ruimschoots >:) We komen wel vaker thuis aan met rond de 10%, dit was voor ons de eerste keer echt zo laag.

In het ergste geval kan je KIA helpdesk bellen om je te laten vervoeren naar het dichtstbijzijnde laadpunt. Wij wisten gelukkig al wel dat we dan ook niet naar een langzame paal werden gebracht omdat Fastned nu eenmaal (bijna) in zicht was en er geen paal dichterbij was.
databeestje schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 09:45:
Fanfare, na 2 maanden weg te zijn geweest is de Miev eindelijk weer thuis, meteen weer wat extra kilometers bereik erbij. Nu heb ik 3 cijfers nodig om het bereik te tonen ;)
Gefeliciteerd! Hopelijk kan je er lang mee blijven rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Snow_King schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:45:
[...]

Ik doe dat met mijn Model S ook, dan start ik om 03:00 met laden.

Zo is mijn accu warm in de ochtend en netjes vol.
Tenzij er een storinkje op de lijn zit en het laden niet start.. sta je 's ochtends met een lege accu. :(
Maar wat is het nut van een warme(re) accu 's ochtends bij vertrek?

Ik zelf vind het zo snel mogelijk vol zijn belangrijker, dus bij thuiskomst aan de lader en mocht er dan 's avonds of 's nachts iets gebeuren (of gewoon nog ergens heen gaan) dan heb ik in ieder geval genoeg actieradius. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BB-One schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:38:
[...]

Zie deze post.
Wilde net genoeg laden om genoeg range te hebben om op het werk te komen en niet de batterij helemaal leeg te rijden. Beter is dat dan ook te doen net voordat je vertrekt, omdat de batterij op temperatuur is.
Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk op het werk bij te laden (tot 80%). Dus een paar uur laden net voor vertrek geeft 20% extra batterij capaciteit (ik kan alleen maar aangeven tot 80% of 100% te laden (of niet :( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:20:
[...]

Oeps, ook niet handig. Ik heb wel eens dat hij niet is voorverwarmd, dat is toch minder onhandig. Kon je niet als nog "even" laden om genoeg bereik te hebben? Moet je per se om een bepaalde tijd op je werk zijn?
Had geen zin om nog even te wachten. Zou net moeten kunnen, maar dan zit je toch meer op kolen dan anders. Garantie uit het verleden is geen garantie voor de toekomst (zeker met de koude temperaturen)
Wellicht ging die de accu verwarmen?
Ja, dat doet ie inderdaad automatisch indien nodig.
[...]
Ja, ruimschoots >:) We komen wel vaker thuis aan met rond de 10%, dit was voor ons de eerste keer echt zo laag.

In het ergste geval kan je KIA helpdesk bellen om je te laten vervoeren naar het dichtstbijzijnde laadpunt. Wij wisten gelukkig al wel dat we dan ook niet naar een langzame paal werden gebracht omdat Fastned nu eenmaal (bijna) in zicht was en er geen paal dichterbij was.
Hoop dat niet nodig te hebben :+
Volgende keer beter opletten met instellen. Handiger zou inderdaad via een App zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:48:
[...]

Zie deze post.
Wilde net genoeg laden om genoeg range te hebben om op het werk te komen en niet de batterij helemaal leeg te rijden. Beter is dat dan ook te doen net voordat je vertrekt, omdat de batterij op temperatuur is.
Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk op het werk bij te laden (tot 80%). Dus een paar uur laden net voor vertrek geeft 20% extra batterij capaciteit (ik kan alleen maar aangeven tot 80% of 100% te laden (of niet :( ).
Het laden tot 80% en het maximaal ontladen tot 20% zit toch al ‘ingebakken’ in je accu? De accu capaciteit die je beschikbaar hebt is kleiner dan de feitelijk ingebouwde capaciteit. Dus als jij op je schermpje ziet staan 80% lading, dan zit je accu grofweg maar voor 64% vol (80%van 80%)!
Voor de Renault Zoe geldt bijvoorbeeld dat er een (voorzover ik weet) 28 kWh accu in ligt, hiervan is voor de gebruiker maar 22kWh beschikbaar, oftewel 3 kWh aan de onderkant en 3kWh aan de bovenkant wordt “niet” gebruikt om te voorkomen dat er te vol wordt geladen dan wel te veel wordt ontladen.

Zie voor bijvoorbeeld Tesla dit plaatje:
http://www.teslamotorsclu...mentid=44514&d=1393958731

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BB-One schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:44:
[...]

Het laden tot 80% en het maximaal ontladen tot 20% zit toch al ‘ingebakken’ in je accu? De accu capaciteit die je beschikbaar hebt is kleiner dan de feitelijk ingebouwde capaciteit. Dus als jij op je schermpje ziet staan 80% lading, dan zit je accu grofweg maar voor 64% vol (80%van 80%)!
Voor de Renault Zoe geldt bijvoorbeeld dat er een (voorzover ik weet) 28 kWh accu in ligt, hiervan is voor de gebruiker maar 22kWh beschikbaar, oftewel 3 kWh aan de onderkant en 3kWh aan de bovenkant wordt “niet” gebruikt om te voorkomen dat er te vol wordt geladen dan wel te veel wordt ontladen.

Zie voor bijvoorbeeld Tesla dit plaatje:
http://www.teslamotorsclu...mentid=44514&d=1393958731
Het beste is om de gemiddelde State Of Charge zo laag mogelijk te houden, volgens onderzoeken

a lower average SOC (to a point, down to 30% SOC) over time will result in a longer battery life, and a higher average SOC over time will result in a shorter battery life.

Afbeeldingslocatie: http://www.electricvehiclewiki.com/images/c/c8/ArrheniusFactorSandia-XL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 17:02:
[...]

Het beste is om de gemiddelde State Of Charge zo laag mogelijk te houden, volgens onderzoeken

a lower average SOC (to a point, down to 30% SOC) over time will result in a longer battery life, and a higher average SOC over time will result in a shorter battery life.

[afbeelding]
Ik heb nu even naar die grafiek zitten staren, maar heel eerlijk gezegd snap ik er niets van. Deze grafiek heeft het toch over de temperatuur van de accu in relatie met de SOC en de afname van de capaciteit in weken... 8)7 Maar als de conclusie is dat je gemiddeld zo laag mogelijke SOC moet hebben dan zal dat vast zo zijn... I'm lost.

(Ben blij dat renault eigenaar is van mijn accu en dat ik mij niet bezig hoef te houden met laden tot 80%) Zeker niet met de afnemende capaciteit nu het weer kouder wordt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:25
[...]
Toen waren ook nog alle laadplaatsen bezet door plugin hybrides, terwijl de boordcomputer aangaf: laad direct. Moest tot de middag wachten tot er plaats was :'(
Volgens de populaire media laden die nooit !

We zijn echt toe aan een goed systeem om op afstand aan te geven dat je een laadplek wil reserveren. Met een BEV kan je het er gewoon niet op gokken.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
BB-One schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 17:20:
[...]

Ik heb nu even naar die grafiek zitten staren, maar heel eerlijk gezegd snap ik er niets van. Deze grafiek heeft het toch over de temperatuur van de accu in relatie met de SOC en de afname van de capaciteit in weken... 8)7 Maar als de conclusie is dat je gemiddeld zo laag mogelijke SOC moet hebben dan zal dat vast zo zijn... I'm lost.

(Ben blij dat renault eigenaar is van mijn accu en dat ik mij niet bezig hoef te houden met laden tot 80%) Zeker niet met de afnemende capaciteit nu het weer kouder wordt :(
Vergelijk het onderste lijntje als je de temperatuur niet als factor mee wilt nemen.
De batterij die constant vol was, had 2x zoveel capaciteit verloren als degene die gemiddeld 60% geladen was.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

kdeboois schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 18:04:
[...]

Volgens de populaire media laden die nooit !

We zijn echt toe aan een goed systeem om op afstand aan te geven dat je een laadplek wil reserveren. Met een BEV kan je het er gewoon niet op gokken.
Snelladen moet gewoon nog 3x tot 4x zo snel en ook grotere accu's van zo'n 50kWh. Dan kunnen gewoon snelladers gebruiken en daar 10 min laden.
BB-One schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 17:20:
de afname van de capaciteit in weken
De Y-as gaat niet over de SOC lading die de batterij kwijt raakt (wegens zelfontlading), maar de capaciteit die definitief verloren is en je dus ook niet meer in je accu kan laden.
BB-One schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:44:
Maar dan zit in jouw accu dus ook maar 10% aan de bovenkant en 10% aan de onderkant. En niet 20% boven en 20% onder.

Volgens Kia zit er een 27kWh accu in de Soul. Hier wordt geschreven dat ze denken dat er eigenlijk een 30kWh accu in zit (in het artikel in de derde paragraaf van onderen). Als je hier een aantal KIA battery tests aan klikt dan hebben ze daar ook gemeten dat er 30kWh in zit.

Het idee dat men heeft is dat Kia de bruikbare kWh's opgeeft ipv de totale capaciteit van de accu. Dat betekent dus dat Kia ongeveer 10% speling in totaal heeft in de accu.

Of dat Kia al extra speling heeft ingebouwd zodat ze niet te veel hoeven te vrezen van de 7 jaar garantie op de accu >:)

Oh, als er mensen nog zin hebben om een survey in te vullen van de TU Dresden: Engels en Duits.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Eindelijk antwoord van de toko die Chademo in kan bouwen, de totale kosten voor alles zijn €2117 als je zelf voor een topkoffer zorgt.

Heb ondertussen ook een mooie fiets gevonden in Duitsland, het enige wat nu nog tussen kwijlen en kopen zit is toestemming om via het stopcontact te laden op het werk tot er een laadpaal is geïnstalleerd.

• TheGhostInc
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:55:
Volgens Kia zit er een 27kWh accu in de Soul. Hier wordt geschreven dat ze denken dat er eigenlijk een 30kWh accu in zit (in het artikel in de derde paragraaf van onderen). Als je hier een aantal KIA battery tests aan klikt dan hebben ze daar ook gemeten dat er 30kWh in zit.

Het idee dat men heeft is dat Kia de bruikbare kWh's opgeeft ipv de totale capaciteit van de accu. Dat betekent dus dat Kia ongeveer 10% speling in totaal heeft in de accu.

Of dat Kia al extra speling heeft ingebouwd zodat ze niet te veel hoeven te vrezen van de 7 jaar garantie op de accu >:)
Dit is uiteindelijk een simpele statistische (bedrijfseconomische) rekensom.
In dit geval maak je alles 10% duurder/groter in de hoop dat meer dan 10% dan geen garantieclaim doet in vergelijking met de situatie zonder 10% extra capaciteit. Vooral als er meer EV's op de weg komen zullen er merken zijn die 'accepteren' dat er af en toe een accupack sneuvelt.

Als er dadelijk een accupack uitkomt dat maar 4 jaar meegaat, maar minder dan de helft kost van de huidige accupacks dan krijg je mogelijk budgetauto's die je veel sneller afschrijft.
Het is een beetje hetzelfde met de kleine benzine auto's, soms zie je een kleine auto die €1000 goedkoper is in aanschaf, maar als je dan het verbruik bekijkt dan betaal je die €1000 heel snel aan brandstofkosten.

Overigens loop je hier ook weer tegen een sociaal fenomeen aan. Rijkere mensen kunnen eerder een EV betalen dan armere mensen. Als de prijs per km (fors) lager ligt voor EV dan zullen juist de rijken hiervan profiteren.
Erasmo schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:11:
Eindelijk antwoord van de toko die Chademo in kan bouwen, de totale kosten voor alles zijn €2117 als je zelf voor een topkoffer zorgt.
Ruim 2k voor een CHAdeMO lader? Dat klinkt niet heel duur!
Heb ondertussen ook een mooie fiets gevonden in Duitsland, het enige wat nu nog tussen kwijlen en kopen zit is toestemming om via het stopcontact te laden op het werk tot er een laadpaal is geïnstalleerd.
Het lastigste zal wellicht zijn om te kunnen weten of het een aparte groep is waar je dus redelijk makkelijk een "waterkoker" bij kan prikken. Meestal als er zulke groepen zijn dan hebben die al een doel
TheGhostInc schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:29:
Overigens loop je hier ook weer tegen een sociaal fenomeen aan. Rijkere mensen kunnen eerder een EV betalen dan armere mensen. Als de prijs per km (fors) lager ligt voor EV dan zullen juist de rijken hiervan profiteren.
“The reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they managed to spend less money.

Take boots, for example. He earned thirty-eight dollars a month plus allowances. A really good pair of leather boots cost fifty dollars. But an affordable pair of boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like hell when the cardboard gave out, cost about ten dollars. Those were the kind of boots Vimes always bought, and wore until the soles were so thin that he could tell where he was in Ankh-Morpork on a foggy night by the feel of the cobbles.

But the thing was that good boots lasted for years and years. A man who could afford fifty dollars had a pair of boots that'd still be keeping his feet dry in ten years' time, while the poor man who could only afford cheap boots would have spent a hundred dollars on boots in the same time and would still have wet feet.

This was the Captain Samuel Vimes 'Boots' theory of socioeconomic unfairness.”

― Terry Pratchett, Men at Arms: The Play

Om het een heel klein beetje zijdelings on topic te houden heeft Jeroen nu mijn fiets geëlektrificeerd (op de zijne paste het voorwiel met motor niet) zodat hij morgen toch nog elektrisch naar zijn werk kan komen.

Dat gaat trouwens behoorlijk hard. Je hebt 6 standen. 2 is net is langzamer dan mijn normale tempo en 3 iets sneller. 6 is de "waarom heb ik geen helm op"-stand.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op donderdag 26 november 2015 @ 21:55:
[...]

Ruim 2k voor een CHAdeMO lader? Dat klinkt niet heel duur!

[...]

Het lastigste zal wellicht zijn om te kunnen weten of het een aparte groep is waar je dus redelijk makkelijk een "waterkoker" bij kan prikken. Meestal als er zulke groepen zijn dan hebben die al een doel
Relatief gezien niet, veel goedkoper wordt het niet geïnstalleerd en al.

Het vermogen is het probleem niet, het is het administratieve gedoe. Ik heb zojuist een L2-shucko verloop besteld dus als ze echt moeilijk gaan doen hang ik hem wel aan een laadpaal in de buurt.

[ Voor 15% gewijzigd door Erasmo op 26-11-2015 22:24 ]

Erasmo schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:05:
Relatief gezien niet, veel goedkoper wordt het niet geïnstalleerd en al.

Het vermogen is het probleem niet, het is het administratieve gedoe. Ik heb zojuist een L2-shucko verloop besteld dus als ze echt moeilijk gaan doen hang ik hem wel aan een laadpaal in de buurt.
Ja, dat is altijd lastig als je netjes wil zijn. Iemand anders had de stekker er in gestoken en dan had er wellicht niemand wat van gezegd... Maar ik snap volkomen dat je dat niet wil doen.

Ik heb ook een week de stekker er gewoon ingestoken in de hal. Maar dat was voornamelijk omdat ze er zo lang over deden om het laadpunt aan te leggen })

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb besloten om er gewoon voor te gaan en zo de aanleg aan te wakkeren, gelukkig is een motor lekker klein en weet ik veel rustige wcd's :P Uiteraard komt er wel een kWh meter tussen voor de registratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op donderdag 26 november 2015 @ 23:07:
Ik heb besloten om er gewoon voor te gaan en zo de aanleg aan te wakkeren, gelukkig is een motor lekker klein en weet ik veel rustige wcd's :P Uiteraard komt er wel een kWh meter tussen voor de registratie.
Desnoods briefje er op met "Bel Erasmo voor je aan de stekker zit". Of ze er naar kijken weet je niet, maar dan heb je in ieder geval kans dat ze bellen en je niet bij een halfvolle motor terug komt.

Je hebt wel gelijk dat het vaak helpt (niet altijd!) als er al een bepaalde situatie is. Dan zijn mensen eerder geneigd wat te doen dan in hypothetische situaties.

Weet je al wanneer je hem ongeveer zou krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het is nog even wachten op antwoord van een bod uit Duitsland, mocht het bevallen ga ik er met een bestelauto naar toe. Maar dan moet ie nog op kenteken, de power tank moet nog ingebouwd worden en dan kan ie door om de Chademo aansluiting te krijgen.

Ik hoop alles rond de jaarwisseling rond te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 08:47:
Het is nog even wachten op antwoord van een bod uit Duitsland
Aha, (ook) een tweedehansie dus? ;)

Uit welk jaar komt jouw Zero S dan? Of is er weinig verschil tussen de modellen? Op de website zag ik zo snel alleen de 2016 versie staan.
Ik hoop alles rond de jaarwisseling rond te hebben.
Oh, dat is dan al best snel dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het is een demo model uit '15 met zo'n 4000km op de teller, zo goed als nieuw helemaal als je van plan bent 600km per week weg te klokken.

Maar de kop van de prijs is er al af dus dat scheelt een hoop. Ik heb nu een DS op het oog, iets minder range maar dat komt vooral door de allroad banden die vervangen gaan worden door zuinige wegbanden.
Ook komt er een kuipruitje op dus ik verwacht dat de range hetzelfde al dan niet meer zal zijn vergeleken met een S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-09 15:21

Shapeshifter

Get it over with

Erasmo schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 19:11:
Het is een demo model uit '15 met zo'n 4000km op de teller, zo goed als nieuw helemaal als je van plan bent 600km per week weg te klokken.

Maar de kop van de prijs is er al af dus dat scheelt een hoop. Ik heb nu een DS op het oog, iets minder range maar dat komt vooral door de allroad banden die vervangen gaan worden door zuinige wegbanden.
Ook komt er een kuipruitje op dus ik verwacht dat de range hetzelfde al dan niet meer zal zijn vergeleken met een S.
Wat was je nou ongeveer kwijt?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Shapeshifter schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 20:01:
[...]

Wat was je nou ongeveer kwijt?
Ik heb nog niks aangeschaft he ;)

Maar de planning is ongeveer:
€10000 voor de motor
€2500 voor de power tank
€2000 voor de chademo

Plus nog wat kleine kosten voor het halen en het op kenteken zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Interessant artikel bij NRC:
http://www.nrc.nl/next/20...nelladers-fastned-1559841
Momenteel wordt er gemiddeld per Fastnedstation anderhalf keer per dag ‘getankt’, blijkt uit een berekening op basis van de hoeveelheid door Fastned geleverde kilowattuur (14.000 in september) en een minimale laadbeurt van 8 kWh (goed voor 50 kilometer in een Nissan Leaf). Het bedrijf rekent 0,79 eurocent per kWh en zet dus per kleine laadbeurt iets meer dan 6 euro om.
En
„De stations draaien bij vijftien laadbeurten al break-even. Nu al krijgen drukke stations vier tot vijf bezoeken per dag.”
Toch jammer dat het nog niet erg opschiet :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dit is natuurlijk nog de investeringsfase, je moet zorgen dat je al je stations gereed hebt vóór jan modaal elektrisch gaat rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Erasmo op 27-11-2015 22:40 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.