aip schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:02:
Ik moet zeggen - ik vind t ding er niet uitzien (maar dat is een kwestie van smaak) maar - ik vind t wel een heel interessant model, met leuke keuzes en opties. Ben benieuwd wat de volgende stappen van Kia zijn. Misschien dat we met een wat conservatiever model ook nog eens bij Kia uitkomen.
In Nederland zitten er geen opties op de Kia Soul EV. Het enige wat je kan kiezen is de kleur. De rest zit er al in (of niet).
Ik zal niet beweren dat ik het de mooiste auto vind die ik ooit heb gezien, maar mijn smaak is niet alledaags

Ik ben ook in de minderheid die de Fiat Multipla wel een leuke auto vond. Daarentegen vond ik de Chrysler PT cruiser weer wel lelijk (alleen de cabrio was nog lelijker).
Lelijk vind ik de Kia niet, maar super mooi is weer iets anders. Ik vind het wel een grappige auto om te zien, eigenlijk. En wat lelijke auto's betreft wist mijn schoonvader die een tijdje in een paarse (sorry: aubergine) auto heeft gereden het mooi te verwoorden: "Dat zie je toch niet als je er zelf in rijdt".
we hebben een 'reguliere' nodig voor de frequente lange afstanden en trekgewichten)
Wie weet wat er over tien jaar te koop is. Ik weet nog steeds niet waarom veel EV's niets mogen trekken. Ik kan me niet voorstellen dat het aan de motor ligt. Elektrische motoren kunnen vaak veel meer trekken dan vergelijkbare brandstofmotoren. Ik vermoed dat het voornamelijk met de actieradius te maken heeft.
ZuinigeRijder schreef op maandag 02 november 2015 @ 20:20:
Tja, ik kan de echte verbruikte kWh niet meten, omdat ik al 3x gratis 50% bij de Lidl bijgeladen heb en de laadpaal op het werk van de 17 keer laden maar 10 keer in rekening heeft gebracht. En thuis heb ik maar weinig geladen, daar heb ik wel een stroommeter ertussen zitten. Heb uitgerekend dat ik voor 2500 km ongeveer 25 euro betaald heb

Ja, ik blijf het stom vinden dat je onderweg vaak niet kan zien hoeveel je hebt geladen en je dat pas een maand later (en zelfs dan niet eens altijd) online kan zien.
Ik heb pas een 1 keer geladen waarbij ik al van te voren wist dat het niet gemeten werd. Dat was bij vrienden thuis met de stekker en ik was toen de kWH-meter vergeten (het was niet echt de bedoeling daar te laden, maar ze boden het aan). Daar heb ik (ongeveer) de tijd van bijgehouden. Met de stekker laadt het best consequent en ik wist al dat ik hem niet vol zou krijgen.
Telt nu verwarmen/airco/andere elektrische gadgets nu wel of niet mee met wat de boordcomputer aangeeft? Maar uiteindelijk gaat het hoeveel je kwijt bent aan de stroom.
Het is mij niet helemaal duidelijk of hij bij het verbruik ook de verwarming etc mee telt. De laadverliezen natuurlijk niet, want dat kan hij niet weten. Ik vind zelf dat het er wel bij zou moeten zitten. Ook al is die energie niet omgezet in beweging, je hebt hem toch nodig gehad.
In ieder geval is het verbruik wat de boordcomputer aangeeft stukken lager dan wat je er aan energie moet instoppen. Gisteren vond de auto dat ik van huis-werk 16,9 kWh/100 km had gereden. Maar als je kijkt wat er is geladen dan is er 21,29 kWh/100 km in gegaan. Dat is een kwart(!) meer dan de meter aangeeft.
Ja, zo zijn er best wat kleine puntjes, voor de een groter dan voor de ander. Ik was niet zo verwend met mijn Opel Agila, dus ben er alleen maar op voorruit gegaan.
Ik ben er op sommige punten ook wel op vooruit gegaan hoor. Keyless entry, dimmende binnenspiegel, deuren automatisch op slot, automatisch naar binnen klappende spiegels etc. Dat had ik voorheen allemaal niet. En deze auto snapt ook gewoon dat hij zelf zijn licht kan uitdoen als je uit stapt. Veel andere auto's kunnen wel piepen dat je het licht hebt aan gelaten maar kunnen zelf niet bedenken dat ze het ook gewoon uit kunnen doen.
Is voor TPM nog iets speciaals benodigd? Kun je zelf de banden nog wel wisselen? Waar moet je op letten? Aan de andere kant, ik was blij dat ik winterbanden had, toen ik het echt nodig had.
Ik rijd in de winter tot nu toe op dezelfde velgen als de zomerbanden. Wel een aparte set, ik laat niet alleen de banden wisselen. Een collega doet dat laatste overigens wel, maar dan is het wisselen vier keer zo duur als anders dus met een paar keer wisselen had je al beter andere velgen kunnen kopen; niet altijd precies dezelfde velgen natuurlijk. Deze collega heeft overigens geen TPMS.
Voor zover ik weet heb je met TPMS drie mogelijkheden.
- je wisselt alleen de banden en zet de sensoren dan ook over. De meeste bandentoko's die ik heb gesproken raden dit af omdat de sensoren blijkbaar makkelijk stuk gaan als je ze iedere keer los moet halen en opnieuw monteert
- andere set met andere sensoren waarbij de auto vertelt wordt wat de serienummers zijn van de nieuwe sensoren. Dit schijnt alleen Kia te kunnen instellen. Het is me ook niet duidelijk of de auto meerdere sets kan onthouden of dat je dit bij iedere wissel weer opnieuw moet doen
- Een andere set met sensoren waarbij de sensoren dezelfde code krijgen als de oude sensoren; net zoals je bij een router het MAC adres kan klonen/instellen
De meeste bedrijven komen met de laatste optie aanzetten.
Als je eenmaal een aparte set hebt met dezelfde sensorcodes als je bestaande set zou je daarna natuurlijk je banden weer zelf kunnen wisselen. Je moet dan wel in de gaten houden welke band op welk wiel zit. Of de auto echt gaat protesteren wanneer je wielen rouleert weet ik ook niet. In ieder geval kan de auto dan niet meer goed aangeven welke band een verkeerde spanning heeft omdat de nummers in zijn systeem niet overeenkomen met de werkelijkheid. Dat hoeft ook niet erg te zijn als je het maar weet dat de band links voor best de band achter kan zijn (en ook nog aan de andere kant als je band geschikt is voor beide richtingen).
Dus je hebt al een noodstop moeten maken?
Noodstop is wat overdreven, maar wel hard remmen.Deze keer stond er voor de verandering een flinke bus links naast mij toen we eenmaal allemaal stil stonden. Daar ligt namelijk ook een (breed) stuk asfalt wat niet bij de officiële rijbaan hoort. Als ik het goed heb gezien reed hij eerst drie auto's achter mij.
Valt me op hoeveel verder je achteruit kunt rijden met de achteruitrijcamera. Bij zelf inschatten had ik veel eerder gestopt. Toch wel handig.
Ik vind die camera niet zo handig. Bij de dealer heb ik al een keer tegen het pand aan gezeten
Wat dat betreft heb ik veel liever sensoren die piepen. Gelukkig hoef ik niet al te vaak achter uit in te parkeren. Nouja, thuis eigenlijk altijd, maar daar kan ik gewoon door rijden tot de band tegen de
varkensrug rijd.