Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:04

aip

Ik moet zeggen - ik vind t ding er niet uitzien (maar dat is een kwestie van smaak) maar - ik vind t wel een heel interessant model, met leuke keuzes en opties. Ben benieuwd wat de volgende stappen van Kia zijn. Misschien dat we met een wat conservatiever model ook nog eens bij Kia uitkomen.

(Als de Zoe over een paar jaar vervangen wordt, voorlopig bevalt die prima, en een tweede elektrische auto gaat niet gebeuren, we hebben een 'reguliere' nodig voor de frequente lange afstanden en trekgewichten)

[ Voor 20% gewijzigd door aip op 02-11-2015 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op maandag 02 november 2015 @ 15:18:
[...]

In theorie zou dit door de laatste 25 (ofzoiets) ritten bepaald moeten worden. Als je altijd dezelfde stijl rijdt dan zou dit na verloop van tijd moeten middelen op dezelfde waarde. Toen ik de auto kreeg vond hij dat er maar 110 km mee gereden kon worden, maar in de loop van de tijd is dat dus omhoog gekropen.

Bij mij staat hij nu tussen de 130 a 140 km bij 100% accu; het exacte getal wisselt wel eens, maar vanochtend was het 138. Die kilometers haal ik ook wel;op de snelweg heb ik hele stukken waar ik maar 100 km/u mag. En op 120 km/u stukken rijd ik ook lang niet altijd zo snel en blijf ik ook nog vaak 100 km/u rijden.

Het langste wat ik ooit gereden heb in deze auto is 155 km. Ik had toen nog 15% over (en 20 km actieradius volgens de teller). Daarbij heb ik wel ongeveer een kwart in files gereden/stil gestaan. De rest heb ik ook maar zo'n 90 km/u gereden (soms achter vrachtwagens, soms niet).
Minder hard rijden helpt enorm voor de actieradius. Ik wist van te voren al dat het zo'n rit ging worden en hoewel ik eerst had gedacht bij Fastned Bijleveld te stoppen heb ik dat uiteindelijk dus niet gedaan.

Ik rijd denk ik veel meer op de snelweg dan jij. Inclusief met enige regelmaat 's ochtends opwarmen gebruikte mijn auto de afgelopen (bijna) 4,5k km: [afbeelding] Dat is dan gemeten met kWh meters voor de aansluiting van de auto dan wel opgave van de laadpas (die her en der nog niet binnen zijn van alle laadbeurten).
Tja, ik kan de echte verbruikte kWh niet meten, omdat ik al 3x gratis 50% bij de Lidl bijgeladen heb en de laadpaal op het werk van de 17 keer laden maar 10 keer in rekening heeft gebracht. En thuis heb ik maar weinig geladen, daar heb ik wel een stroommeter ertussen zitten. Heb uitgerekend dat ik voor 2500 km ongeveer 25 euro betaald heb :P

Ik weet dat bij het laden ook laadverliezen zijn en dat de boordcomputer misschien niet heel nauwkeurig is. Telt nu verwarmen/airco/andere elektrische gadgets nu wel of niet mee met wat de boordcomputer aangeeft? Maar uiteindelijk gaat het hoeveel je kwijt bent aan de stroom.
Ik ben nog niet helemaal overtuigd. Af en toe hoor je de radio overschakelen naar een andere zendmast. Dat is irritant omdat
  1. de uitzendingen blijkbaar niet naadloos zijn en je soms een stukje dubbel hoort of anders een stuk mist
  2. door het wisselen van de zendmast het volume verspringt |:(
Dit gebeurt bij diverse stations; zowel bij bijvoorbeeld Radio 538 als NPO Radio 2. Dus het lijkt niet echt aan de radio-organisatie te liggen.Wellicht wel aan de algemene instelling van de DAB-zendmast.

[...]

Ja, erg handig. Ik vind wel dat de knopjes op de sleutel gevoelig zijn. Ik heb al een paar keer gehad dat bij het weglopen de auto weer open ging omdat in mijn zak blijkbaar het knopje voor openen werd ingedrukt.

Dat de spiegels klappen is wel grappig, alleen als je de auto niet pakt en er alleen langs loopt dan krijg je bijna het gevoel dat je hem teleurstelt door niet in te stappen :+

Voor de rest bevalt het mij ook nog uitstekend. Natuurlijk wel een paar kleine dingetjes die ik net anders had gedaan of verwacht. Soms ook omdat een andere auto die ik eerder had dat al wel heeft en deze niet; dus dat zijn nog meer persoonlijke zaken dan anders.

Het niet hebben van een app om dingen te doen vind ikvoor een EV wel een beetje ouderwets (zei de persoon die een jaar geleden nog niet eens een smartphone had). Je kan niet op afstand zien of je auto al is opgeladen of de klimaatbehandeling al aanzetten omdat je over een half uur vertrekt en dat soort zaken. Ik zou zoiets juist wel verwachten op een dergelijke auto.

Mijn vorige auto's hadden een automatische regen sensor en deze net weer niet. Af en toe nog een beetje aan wennen, maar dat gaat wel goed komen.

In het buitenland kan je de stoelen wel koelen (of in ieder geval de optie nemen) en in NL alleen verwarmen.

Ik mis een glazen dak meer dan ik dacht.

Het automatische licht is minder gevoelig dan mijn vorige auto. Die ging aan op het moment dat je een tunnel in reed. Deze denkt daar iets langer over.
Aan de andere kant gaat mijn licht ook niet meer aan als ik onder een viaduct door ga. Vroeger gebeurde dat wel eens. Met schemer weet ik het nog niet, maar mijn vorige auto schoot daar soms in de knipperlicht modus van.

Je kan dezelfde velgen die onder de auto zitten niet los kopen in NL. Wel in de USA, maar daar zijn ze US$ 450 per stuk, dus ook een beetje duur. Ik moet nog even verzinnen wat ik met de winterbanden wil doen.

Soms springt de automatisch ingestelde voorverwarming op 15 graden. Ik denk dat het komt als je tijdens het rijden op het knopje duwt. Die laat dan alleen zien dat dit tijdens het rijden niet is in te stellen. Maar dat moet ik nog een keertje testen.
Ja, zo zijn er best wat kleine puntjes, voor de een groter dan voor de ander. Ik was niet zo verwend met mijn Opel Agila, dus ben er alleen maar op voorruit gegaan.

Wat betreft de winterbanden weet ik het nog niet. Vorig jaar heb ik de winterbanden helemaal niet op de Agila gehad. Heb zelf een set velgen met winterbanden, dus kon ze zelf wisselen. Dat zal minder makkelijk gaan met de Kia Soul EV. Stalen velgen, bandenspanningsmeter, winterbanden. Is voor TPM nog iets speciaals benodigd? Kun je zelf de banden nog wel wisselen? Waar moet je op letten? Aan de andere kant, ik was blij dat ik winterbanden had, toen ik het echt nodig had.
Er zijn natuurlijk ook wel een heleboel pluspunten. Om er maar eens een te noemen: als je op de snelweg boven op je remmen gaat staan dan hoef je in de Kia je alarmlichten niet meer zelf aan te doen, dat gaat automatisch :X
Dus je hebt al een noodstop moeten maken? Ik heb ook een keer vol op de rem gestaan, bij een rotonde, omdat de auto voor mij plots remde voor een aankomende fietser. Ik reed nog maar langzaam en had een goede reactie en goede remmen.

Valt me op hoeveel verder je achteruit kunt rijden met de achteruitrijcamera. Bij zelf inschatten had ik veel eerder gestopt. Toch wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aip schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:02:
[...]

Ik moet zeggen - ik vind t ding er niet uitzien (maar dat is een kwestie van smaak) maar - ik vind t wel een heel interessant model, met leuke keuzes en opties. Ben benieuwd wat de volgende stappen van Kia zijn. Misschien dat we met een wat conservatiever model ook nog eens bij Kia uitkomen.

(Als de Zoe over een paar jaar vervangen wordt, voorlopig bevalt die prima, en een tweede elektrische auto gaat niet gebeuren, we hebben een 'reguliere' nodig voor de frequente lange afstanden en trekgewichten)
in mijn ogen zijn kia's en hyundai(nieuwe tucson is er vanaf 25k) in feite 'n goedkope Nissan en Honda(nieuwe cr-v kost bijv vanaf 30k das dus 20% duurder en niet eens een grotere auto) maar ja ieder zijn visie en smaak.(kijk eens naar de restwaarde van een Honda en een Hyundai) Maarja alle waarde naar zijn geld(Japan is dan ook het Zwitserland van Azie te noemen) maar dat terzijde.) en dan zwijg ik maar over de volgens veel arabieren beste suv Toyota Land Cruiser(vanaf 70k euro dus 3 tucson ;) . anyways iemand hier met een Nissan Leaf?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 22:31:
[...]

en dan zwijg ik maar over de volgens veel arabieren beste suv off roader Toyota Land Cruiser(vanaf 70k euro dus 3 tucson ;) .
off topic
Let me correct that for you >:)
En van IS :+ en UN, 90% off roaders AUS enz enz enz
Goede wijn behoeft geen krans

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ollie1965 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 00:10:
[...]

off topic
Let me correct that for you >:)
En van IS :+ en UN, 90% off roaders AUS enz enz enz
Goede wijn behoeft geen krans
semi off topic moet ook kunnen er staat tenslotte auto's(ik begin niet over sperziebonen :9 ) vervolgens eindig ik wel weer om een zwengel aan het elektrische gedeelte te geven door te vragen of iemand hier een Nissan leaf heeft. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2015 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-09 15:21

Shapeshifter

Get it over with

Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 00:41:
[...]

... of iemand hier een Nissan leaf heeft. ;)
Zie topic start...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

[...]

semi off topic moet ook kunnen er staat tenslotte auto's(ik begin niet over sperziebonen :9 ) vervolgens eindig ik wel weer om een zwengel aan het elektrische gedeelte te geven door te vragen of iemand hier een Nissan leaf heeft. ;)
Mijn off topic quote was er omdat ik off topic ging, niet omdat ik nou vond dat jij "wilt uit de bocht ging"

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aip schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:02:
In Nederland zitten er geen opties op de Kia Soul EV. Het enige wat je kan kiezen is de kleur. De rest zit er al in (of niet).

Ik zal niet beweren dat ik het de mooiste auto vind die ik ooit heb gezien, maar mijn smaak is niet alledaags ;) Ik ben ook in de minderheid die de Fiat Multipla wel een leuke auto vond. Daarentegen vond ik de Chrysler PT cruiser weer wel lelijk (alleen de cabrio was nog lelijker).

Lelijk vind ik de Kia niet, maar super mooi is weer iets anders. Ik vind het wel een grappige auto om te zien, eigenlijk. En wat lelijke auto's betreft wist mijn schoonvader die een tijdje in een paarse (sorry: aubergine) auto heeft gereden het mooi te verwoorden: "Dat zie je toch niet als je er zelf in rijdt".
we hebben een 'reguliere' nodig voor de frequente lange afstanden en trekgewichten)
Wie weet wat er over tien jaar te koop is. Ik weet nog steeds niet waarom veel EV's niets mogen trekken. Ik kan me niet voorstellen dat het aan de motor ligt. Elektrische motoren kunnen vaak veel meer trekken dan vergelijkbare brandstofmotoren. Ik vermoed dat het voornamelijk met de actieradius te maken heeft.
ZuinigeRijder schreef op maandag 02 november 2015 @ 20:20:
Tja, ik kan de echte verbruikte kWh niet meten, omdat ik al 3x gratis 50% bij de Lidl bijgeladen heb en de laadpaal op het werk van de 17 keer laden maar 10 keer in rekening heeft gebracht. En thuis heb ik maar weinig geladen, daar heb ik wel een stroommeter ertussen zitten. Heb uitgerekend dat ik voor 2500 km ongeveer 25 euro betaald heb :P
Ja, ik blijf het stom vinden dat je onderweg vaak niet kan zien hoeveel je hebt geladen en je dat pas een maand later (en zelfs dan niet eens altijd) online kan zien.

Ik heb pas een 1 keer geladen waarbij ik al van te voren wist dat het niet gemeten werd. Dat was bij vrienden thuis met de stekker en ik was toen de kWH-meter vergeten (het was niet echt de bedoeling daar te laden, maar ze boden het aan). Daar heb ik (ongeveer) de tijd van bijgehouden. Met de stekker laadt het best consequent en ik wist al dat ik hem niet vol zou krijgen.
Telt nu verwarmen/airco/andere elektrische gadgets nu wel of niet mee met wat de boordcomputer aangeeft? Maar uiteindelijk gaat het hoeveel je kwijt bent aan de stroom.
Het is mij niet helemaal duidelijk of hij bij het verbruik ook de verwarming etc mee telt. De laadverliezen natuurlijk niet, want dat kan hij niet weten. Ik vind zelf dat het er wel bij zou moeten zitten. Ook al is die energie niet omgezet in beweging, je hebt hem toch nodig gehad.

In ieder geval is het verbruik wat de boordcomputer aangeeft stukken lager dan wat je er aan energie moet instoppen. Gisteren vond de auto dat ik van huis-werk 16,9 kWh/100 km had gereden. Maar als je kijkt wat er is geladen dan is er 21,29 kWh/100 km in gegaan. Dat is een kwart(!) meer dan de meter aangeeft.
Ja, zo zijn er best wat kleine puntjes, voor de een groter dan voor de ander. Ik was niet zo verwend met mijn Opel Agila, dus ben er alleen maar op voorruit gegaan.
Ik ben er op sommige punten ook wel op vooruit gegaan hoor. Keyless entry, dimmende binnenspiegel, deuren automatisch op slot, automatisch naar binnen klappende spiegels etc. Dat had ik voorheen allemaal niet. En deze auto snapt ook gewoon dat hij zelf zijn licht kan uitdoen als je uit stapt. Veel andere auto's kunnen wel piepen dat je het licht hebt aan gelaten maar kunnen zelf niet bedenken dat ze het ook gewoon uit kunnen doen.
Is voor TPM nog iets speciaals benodigd? Kun je zelf de banden nog wel wisselen? Waar moet je op letten? Aan de andere kant, ik was blij dat ik winterbanden had, toen ik het echt nodig had.
Ik rijd in de winter tot nu toe op dezelfde velgen als de zomerbanden. Wel een aparte set, ik laat niet alleen de banden wisselen. Een collega doet dat laatste overigens wel, maar dan is het wisselen vier keer zo duur als anders dus met een paar keer wisselen had je al beter andere velgen kunnen kopen; niet altijd precies dezelfde velgen natuurlijk. Deze collega heeft overigens geen TPMS.

Voor zover ik weet heb je met TPMS drie mogelijkheden.
  1. je wisselt alleen de banden en zet de sensoren dan ook over. De meeste bandentoko's die ik heb gesproken raden dit af omdat de sensoren blijkbaar makkelijk stuk gaan als je ze iedere keer los moet halen en opnieuw monteert
  2. andere set met andere sensoren waarbij de auto vertelt wordt wat de serienummers zijn van de nieuwe sensoren. Dit schijnt alleen Kia te kunnen instellen. Het is me ook niet duidelijk of de auto meerdere sets kan onthouden of dat je dit bij iedere wissel weer opnieuw moet doen
  3. Een andere set met sensoren waarbij de sensoren dezelfde code krijgen als de oude sensoren; net zoals je bij een router het MAC adres kan klonen/instellen
De meeste bedrijven komen met de laatste optie aanzetten.

Als je eenmaal een aparte set hebt met dezelfde sensorcodes als je bestaande set zou je daarna natuurlijk je banden weer zelf kunnen wisselen. Je moet dan wel in de gaten houden welke band op welk wiel zit. Of de auto echt gaat protesteren wanneer je wielen rouleert weet ik ook niet. In ieder geval kan de auto dan niet meer goed aangeven welke band een verkeerde spanning heeft omdat de nummers in zijn systeem niet overeenkomen met de werkelijkheid. Dat hoeft ook niet erg te zijn als je het maar weet dat de band links voor best de band achter kan zijn (en ook nog aan de andere kant als je band geschikt is voor beide richtingen).
Dus je hebt al een noodstop moeten maken?
Noodstop is wat overdreven, maar wel hard remmen.Deze keer stond er voor de verandering een flinke bus links naast mij toen we eenmaal allemaal stil stonden. Daar ligt namelijk ook een (breed) stuk asfalt wat niet bij de officiële rijbaan hoort. Als ik het goed heb gezien reed hij eerst drie auto's achter mij.
Valt me op hoeveel verder je achteruit kunt rijden met de achteruitrijcamera. Bij zelf inschatten had ik veel eerder gestopt. Toch wel handig.
Ik vind die camera niet zo handig. Bij de dealer heb ik al een keer tegen het pand aan gezeten :+
Wat dat betreft heb ik veel liever sensoren die piepen. Gelukkig hoef ik niet al te vaak achter uit in te parkeren. Nouja, thuis eigenlijk altijd, maar daar kan ik gewoon door rijden tot de band tegen de varkensrug rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
[...]

...of iemand hier een Nissan leaf heeft. ;)
Ik heb er 1...wat wil je weten?

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik moet wel erg wennen aan het re-genereren bij gas los.
Omdat ik veel door polders en over dijken rij, heb ik nu last van modder/slik op de weg.
Bij gas los remt hij toch aardig op de motor dat de auto achter neigt om te kwispelen.
Volgens mij is het bij de Fluence niet uit te schakelen.
Kan hem natuurlijk wel in de neutraal tikken maar deze schiet ook snel naar R waardoor de auto ook weer in de ankers gaat. :|

Het lijkt me dan ook wel een iets prettiger gevoel dat als er sneeuw ligt de achterkant blijft volgen, en niet een eigen leven gaat leiden.
Dus maar eens kijken welke maten er nu allemaal onder de Fluence passen.
De meeste sites zijn niet echt duidelijk over of 15 inch ook past.
Daarvan hebben we nog 2 sets liggen die ik dus alleen op stalen velgen hoef te laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Crxtreem schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 09:48:
Ik moet wel erg wennen aan het re-genereren bij gas los.
Omdat ik veel door polders en over dijken rij, heb ik nu last van modder/slik op de weg.
Bij gas los remt hij toch aardig op de motor dat de auto achter neigt om te kwispelen.
Volgens mij is het bij de Fluence niet uit te schakelen.
Kan hem natuurlijk wel in de neutraal tikken maar deze schiet ook snel naar R waardoor de auto ook weer in de ankers gaat. :|

Het lijkt me dan ook wel een iets prettiger gevoel dat als er sneeuw ligt de achterkant blijft volgen, en niet een eigen leven gaat leiden.
Dus maar eens kijken welke maten er nu allemaal onder de Fluence passen.
De meeste sites zijn niet echt duidelijk over of 15 inch ook past.
Daarvan hebben we nog 2 sets liggen die ik dus alleen op stalen velgen hoef te laten leggen.
Je kunt natuurlijk ook niet-digitaal rijden en het gas slechts deels lossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Geen idee of het al langs is gekomen maar er rijden al 30kWh Nissan Leaf demo modellen in Nederland rond...

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!
styno schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:57:
Geen idee of het al langs is gekomen maar er rijden al 30kWh Nissan Leaf demo modellen in Nederland rond...
Hm, dus ongeveer hetzelfde bereik als de Kia, alleen is de Nissan wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:09
Zojuist de winterbanden op de Zoe gelegd. De 205 brede michelin primacy laten in de ochtend (2 graden C) weinig tractie geven bij behouden rijstijl.
Eerste indruk op de 185/65-15 banden (conti TS850): lichter sturen, stillere indruk in de auto, iets meer comfort.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olino.org
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-04-2021
Een berichtje over Australiërs die een elektrische bus introduceren met bereik van 1.000 kilometer http://groenecourant.nl/e...reik-met-1-000-kilometer/
Al heeft een bus een range van 500 km dan kan deze de bestaande dieselbussen al voor een groot deel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 07:43:

Ik rijd in de winter tot nu toe op dezelfde velgen als de zomerbanden. Wel een aparte set, ik laat niet alleen de banden wisselen. Een collega doet dat laatste overigens wel, maar dan is het wisselen vier keer zo duur als anders dus met een paar keer wisselen had je al beter andere velgen kunnen kopen; niet altijd precies dezelfde velgen natuurlijk. Deze collega heeft overigens geen TPMS.

Voor zover ik weet heb je met TPMS drie mogelijkheden.
  1. je wisselt alleen de banden en zet de sensoren dan ook over. De meeste bandentoko's die ik heb gesproken raden dit af omdat de sensoren blijkbaar makkelijk stuk gaan als je ze iedere keer los moet halen en opnieuw monteert
  2. andere set met andere sensoren waarbij de auto vertelt wordt wat de serienummers zijn van de nieuwe sensoren. Dit schijnt alleen Kia te kunnen instellen. Het is me ook niet duidelijk of de auto meerdere sets kan onthouden of dat je dit bij iedere wissel weer opnieuw moet doen
  3. Een andere set met sensoren waarbij de sensoren dezelfde code krijgen als de oude sensoren; net zoals je bij een router het MAC adres kan klonen/instellen
De meeste bedrijven komen met de laatste optie aanzetten.

Als je eenmaal een aparte set hebt met dezelfde sensorcodes als je bestaande set zou je daarna natuurlijk je banden weer zelf kunnen wisselen. Je moet dan wel in de gaten houden welke band op welk wiel zit. Of de auto echt gaat protesteren wanneer je wielen rouleert weet ik ook niet. In ieder geval kan de auto dan niet meer goed aangeven welke band een verkeerde spanning heeft omdat de nummers in zijn systeem niet overeenkomen met de werkelijkheid. Dat hoeft ook niet erg te zijn als je het maar weet dat de band links voor best de band achter kan zijn (en ook nog aan de andere kant als je band geschikt is voor beide richtingen).
Eeen collega had een Renault Laguna en daar had hij winterbanden met gewone stalen velgen zonder TPMS op gemonteerd. Alleen bij het begin gaf deze dan aan dat de bandenspanning niet gemeten kon worden. Dus dat is optie 4, aannemende dat de auto nog wil rijden zonder TPMS signaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 07:43:
[...]

In Nederland zitten er geen opties op de Kia Soul EV. Het enige wat je kan kiezen is de kleur. De rest zit er al in (of niet).
Blijkt dat er nu toch accessoires voor de Kia Soul EV te verkrijgen zijn.

Half lederen bekleding
Parkeerhulp achterzijde
Parkeerhulp voorzijde
Zonweringset
Laadkabel 220volt
Dakdragers
Thule FreeRide 532 fietsdrager
Bagage afscheidingsrek
Rode LED verlichting voetruimte
Witte LED verlichting voetruimte
Instaplijsten vierdelig
Anti-slipbak
Anti-slipmat
Rubberen mattenset vierdelig
Stootlijstenset vierdelig met Soul logo
Achterbumper beschermfolie zwart
Handgreep beschermfolie vierdelig
Lichtmetalen velg 18 inch
TPMS ventielen (bandenspanning sensoren), set van vier stuks
Wielsloten
Set van 4 stalen 16 inch velgen met winterbanden en TPMS sensoren
Lichtmetalen velgenset 16 inch met winterbanden en TPMS sensoren
Miniatuur Kia Soul PS schaal 1:38

Hmmm, complete winterbanden set vanaf 1100 euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Olino.org schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 21:56:
Een berichtje over Australiërs die een elektrische bus introduceren met bereik van 1.000 kilometer http://groenecourant.nl/e...reik-met-1-000-kilometer/
Al heeft een bus een range van 500 km dan kan deze de bestaande dieselbussen al voor een groot deel vervangen.
De claim die ze maken van een factor 5 beter dan bestaande technologie slaat op de vergelijking met lood accu's denk ik.

In het promo filmpje zie ik dat ze voornamelijk veel LifePo4 cellen testen, en met een knappe indeling kan je best een kleine 1000kWh aan accu in een bus stoppen. Meer dan genoeg ruimte om een bodemplaat van accu's te maken. Eigenlijk een beetje als Tesla, die stoppen (net) zoveel accu in de auto om tot een bereik te komen, andere fabrikanten komen met een kleinere hoeveelheid aan die die "95%" van de ritten dekt.

Er kan dus wel 60kWh in een Leaf (en dan zou deze 40k euro kosten), maar ze doen het (nog) niet.

Er wordt echter met geen woord gerept over de prijs van de bus, dus in dat opzicht is het echt een prototype. Nu is het wel dat LifePo4 accu's in grote volumes best aantrekkelijk te prijzen zijn. De energie dichtheid is lager dan van Li-Ion, maar als je de ruimte toch hebt, waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 22:25:
Eeen collega had een Renault Laguna en daar had hij winterbanden met gewone stalen velgen zonder TPMS op gemonteerd. Alleen bij het begin gaf deze dan aan dat de bandenspanning niet gemeten kon worden. Dus dat is optie 4, aannemende dat de auto nog wil rijden zonder TPMS signaal ;)
Ja, dat kan natuurlijk ook... De vraag is dan wel wat de consequenties zijn als je een ongeluk hebt waarbij een slechte band een rol speelt.
Zal je altijd zien. Heb ik gisteren online een set winterbanden besteld en dan kom ik er de volgende dag achter dat er nu wel Kia velgen zijn die er (een beetje) op lijken.

Nouja, nu heb ik in ieder geval banden die ik zelf heb uitgekozen ipv yokohama banden. Als ik zoek dan kan ik van dat merk maar 1 model winterbanden vinden (in de maat die onder de Kia past). Die heeft 72 db, label C voor wegligging en label E voor energie verbruik. Ik heb Nokian WR D4 XL besteld met 69 db, label A voor wegligging en label B voor energie. 960 euro inclusief lichtmetalen-velgen (redelijk standaard 5 spaaks). Die moeten er dan nog wel apart onder gezet worden natuurlijk, maar dat laat ik wel doen bij een lokale garage.Dan kunnen ze gelijk mooi de zomerbanden set opslaan.

Volgens de ANWB test op 205/55 R16 zijn Continental Wintercontact TS850 het beste, maar die zijn niet te krijgen in de maat die onder de Kia zit (205/60 R16).
databeestje schreef op woensdag 04 november 2015 @ 07:41:
Er kan dus wel 60kWh in een Leaf (en dan zou deze 40k euro kosten), maar ze doen het (nog) niet.
Het prijs verschil tussen een de goedkoopste Leaf met 24kWh en de 30kWh variant is 3.235 euro (32.010 vs 35.245 bij het kopen van de accu). Als je dat doortrekt naar een 60kWh dan zou die 51.420 euro worden.

Wat ik trouwens ook opvallend vind is dat bij zowel de 24 kWh als de 30 kWh variant er 5.900 euro prijsverschil is tussen huren en kopen. Aangezien je de batterij alleen huurt vind ik dat wel een beetje vreemd. Je kan dus voor hetzelfde geld zowel een 24 kWh accu kopen als een 30 kWh accu . Maar voor de onderliggende auto moet je wel ruim 3k extra betalen omdat er 30 kWh in past ipv 24 kWh 8)7

Nissan doet vreemde dingen met de prijzen, denk ik dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op woensdag 04 november 2015 @ 08:13:
[...]

Ja, dat kan natuurlijk ook... De vraag is dan wel wat de consequenties zijn als je een ongeluk hebt waarbij een slechte band een rol speelt.

[...]
Ik denk dat het wel los loopt, over het algemeen gaan er wel banden plat bij een aanrijding, dan wordt er voornamelijk naar profiel diepte en het juiste type gekeken. (Zoals winterband in de winter in Duitsland)
Volgens de ANWB test op 205/55 R16 zijn Continental Wintercontact TS850 het beste, maar die zijn niet te krijgen in de maat die onder de Kia zit (205/60 R16).
[...]
Nokian wordt veel in het hoge noorden gebruikt, ik denk niet dat je er een buil aan zal vallen. Het valt me wel op dat ze allemaal heel anders rijden. De Vredestein Snowtrac is niet echt koersvast, zoekt een een beetje onder het remmen en sleet (voor) vrij snel. De Michelin Alpin A2 was zeer slijtvast en door de middenrib een redelijk scherpe stuur band, echter, als je er modder in kreeg bleef je nog kilometers glibberen. Ze konden ook lekker zingen. De Dunlop Winter response beviel ook goed, neutraal rijgedrag, voorspelbaar, hielden het langer vol dan de Vredestein, maar minder dan de Michelin.
Het prijs verschil tussen een de goedkoopste Leaf met 24kWh en de 30kWh variant is 3.235 euro (32.010 vs 35.245 bij het kopen van de accu). Als je dat doortrekt naar een 60kWh dan zou die 51.420 euro worden.
De prijs die ik riep is een beetje natte vinger werk, ze hebben eerder aangegeven dat een accu 5500 dollar was (met inruil), dan is jouw schatting een stuk nauwkeuriger. Voor de i-Miev werd een australische gebruiker 6000 euro voor 16kWh gerekend, maar dat is dan volledig met bak en accu's.

Mijn theorie is dat Nissan de goedkopere Leaf 24 voorraden op wil maken als het ziet dat de grotere veel harder loopt. Een kunstmatig gecreeerd verschil zeg maar. Mocht de Leaf 30 hard gaan dan zijn wellicht ook die prijzen weer onderhandelbaar.

De 30kWh is (vooralsnog) alleen in een luxer model verkrijgbaar (niet de Visia) wat kunstmatig een groter verschil maakt, maar ik kan het mis hebben. In ieder geval vertekend dat het beeld van het prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als het kon zou ik mijn Marquis voorzien van een EV systeem.
in amerika zijn er bedrijven namelijk die een gewone brandstofauto ombouwen naar EV.
van Honda CRX tot de grote ouderwets V8 auto's.
het concept dat met de basis al heeft maar enkel betaald voor het ombouw. accu kun je huren of kopen.
een kennis van mij die een toyota camry rijd jad voorheen een 3L V6. nu naar electrisch om laten bouwen.
automatisch versnellingsbak en aandrijving is allemaal hetzelfde gebleven. enkel de motor is van brandstof naar electrisch gegaan.
zijn accupack die er nu in zit haalt hij makkelijk 240 mijl mee.
zou dus mooi zijn als dit in nederland ook zou zijn. betaalbaar welteverstaan.

zie link
http://www.ddmotorsystems.com/ElectricVehicles.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olino.org schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 21:56:
In Nederland kan een set trolleylijnen in een stad al een heel groot deel van de buskilometers opvangen. Misschien nog wat goedkoper en duurzamer te realiseren dan elke bus een accupakket van een ton mee te geven.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-09 20:59
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 19:54:
[...]

In Nederland kan een set trolleylijnen in een stad al een heel groot deel van de buskilometers opvangen. Misschien nog wat goedkoper en duurzamer te realiseren dan elke bus een accupakket van een ton mee te geven.. :P
Er rijden in Nederland al elektrische BYD bussen rond. Onder andere op schiermonikoog. Die hebben blijkbaar genoeg aan een range van 240km (met airco, en zonder airco 300km).

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:04
!null schreef op woensdag 04 november 2015 @ 20:09:
[...]

Er rijden in Nederland al elektrische BYD bussen rond. Onder andere op schiermonikoog. Die hebben blijkbaar genoeg aan een range van 240km (met airco, en zonder airco 300km).
De langste buslijn daar is ook maar 5km. En de bus rijdt daar maar 5x per dag (alleen als er een veer aankomt).Dan heb je geen geweldige range nodig :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
databeestje schreef op woensdag 04 november 2015 @ 19:28:

Mijn theorie is dat Nissan de goedkopere Leaf 24 voorraden op wil maken als het ziet dat de grotere veel harder loopt. Een kunstmatig gecreeerd verschil zeg maar. Mocht de Leaf 30 hard gaan dan zijn wellicht ook die prijzen weer onderhandelbaar.
Klopt wat mij betreft als ik zie wat ik een maand geleden voor onze nieuwe 24 kW Tekna afgerekend heb.

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 19:50:
als het kon zou ik mijn Marquis voorzien van een EV systeem.
in amerika zijn er bedrijven namelijk die een gewone brandstofauto ombouwen naar EV.
van Honda CRX tot de grote ouderwets V8 auto's.
het concept dat met de basis al heeft maar enkel betaald voor het ombouw. accu kun je huren of kopen.
een kennis van mij die een toyota camry rijd jad voorheen een 3L V6. nu naar electrisch om laten bouwen.
automatisch versnellingsbak en aandrijving is allemaal hetzelfde gebleven. enkel de motor is van brandstof naar electrisch gegaan.
zijn accupack die er nu in zit haalt hij makkelijk 240 mijl mee.
zou dus mooi zijn als dit in nederland ook zou zijn. betaalbaar welteverstaan.

zie link
http://www.ddmotorsystems.com/ElectricVehicles.php
Er zijn diverse bedrijven in Nederland die dat ook doen, Rebl en New Electric zijn de eerste twee die me zo te binnen schieten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Weer een nieuwe aflevering van Fully Charged, ik wist nog niet dat de
Evoque er al in een elektrisch prototype was.
YouTube: Low Carbon Vehicles review | Fully Charged

Via insideevs.com nog een mooi stukje context uit een interview.

http://insideevs.com/jagu...t-in-jaguars-near-future/

“The range is not the core issue. You can achieve any range you want with electric vehicles. It’s only a question of how many battery stacks you will have and how many kilograms you will carry around. A 2.4-ton [electric] sedan is not an environmentally friendly vehicle.

The issue is that the output of the battery has to become better.”

Lekker hypocriet, de CEO van de fabrikant die notabene de Range Rover Discovery maakt zegt dat een zware elektrische auto niet mileuvriendelijk is |:(

De Sedan referentie heeft betrekking op de Tesla Model S, welke niet 2,4 maar 2,1 ton is, maar goed. Er is vast wel een mooie middenweg te realiseren lijkt me. En als het gewicht op gang is maakt het niet gek veel uit voor het verbruik. Dit in tegenstelling tot een benzine/diesel auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:04

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 19:54:
[...]

Moet je eens kijken hoe oud de trolly bussen in Arnhem inmiddels al zijn. Duurzaamheid ten top _/-\o_

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag voor de tweede keer mijn auto op de zaak opgeladen met een Chinese lader die je kan schakelen tussen 10A en 16A. Werkt tot nu toe prima. Er lijkt ook niets warm(er) te worden. Was net al te laat om te voelen hoe het was na bijna 6 uur laden want de auto zat al vol. Is er ook een combi tussen |:( en *O* ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 20:28:
[...]

Moet je eens kijken hoe oud de trolly bussen in Arnhem inmiddels al zijn. Duurzaamheid ten top _/-\o_
Destijds was sprake van het opdoeken van de lijnen maar ik ben erg blij dat ze zijn gebleven. Het zijn wmb ideale apparaten die echt veel herrie en uitstoot in de stad schelen. Daarnaast regenereren ze direct alle energie weer bij het afremmen waardoor het verbruik fors (ik meen ~30%) lager ligt dan een vergelijkbare dieselbus. Fijne is ook dat je na een paar jaar geen lithiumpakket meer hebt wat tot op heden nauwelijks gerecycled wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:21
databeestje schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 18:20:

De Sedan referentie heeft betrekking op de Tesla Model S, welke niet 2,4 maar 2,1 ton is, maar goed. Er is vast wel een mooie middenweg te realiseren lijkt me. En als het gewicht op gang is maakt het niet gek veel uit voor het verbruik. Dit in tegenstelling tot een benzine/diesel auto.
Ongeveer 10% van het energieverbruik van een auto kan worden herleid naar rolweerstand van de banden en aanverwante zaken. Deze schaalt vrijwel lineair met het gewicht van de auto en niet niet recuperabel.

De andere 90% is een gebruiksafhankelijke split tussen luchtweerstand (niet/nauwelijks effect van de massa), remenergie (schaalt lineair met massa, deels recuperabel) en restwarmte van de aandrijflijn. Elektrische auto's winnen heel veel op de laatste factor en kunnen redelijk winnen op de 2e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 12:46:
Vandaag voor de tweede keer mijn auto op de zaak opgeladen met een Chinese lader die je kan schakelen tussen 10A en 16A. Werkt tot nu toe prima. Er lijkt ook niets warm(er) te worden. Was net al te laat om te voelen hoe het was na bijna 6 uur laden want de auto zat al vol. Is er ook een combi tussen |:( en *O* ?
En hoeveel laad deze dan? 1.6 x 2000 Watt = 3200 Watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:10

ktf

Ik ben momenteel aan de markt voor mijn eerste eigen auto, en overweeg serieus een EV. Nu ben ik druk aan het solliciteren, maar heb een goed gevoel bij die van vandaag :) Helaas geen laadpalen bij de eventuele nieuwe job.

Ik heb gezien dat ik voor ~ € 12000 tweedehands een Citroen C-zero, Peugeot iOn of Mitsubishi i-MiEV kan kopen, en dat past in mijn budget. Helaas is het ongeveer 100km per dag rijden, en hoewel de spec 150-170km zegt, zegt de EPA-cyclus maar 100km, dus dat is heel krap. (ik heb geen enkel probleem met lekker 90km/h kachelen op de snelweg trouwens, doe ik in benzineauto's ook) Zijn er andere suggesties voor mijn budget die nét even wat meer speelruimte geven?

Verder, ik zie dat FastNed van plan is 'ergens volgend jaar' laadstations op mijn route te zetten (Breda-Bergen op Zoom), weet iemand van een 'nauwkeuriger' schema? Voor de tussentijd kan ik omrijden naar het FastNed station onder Dordrecht, maar dat is toch wel 20 minuten per dag extra rijden. Ik zie dat er ook een ANWB oplaadstation in Breda is, heeft iemand daarmee ervaring? Andere mogelijkheden?

[ Voor 5% gewijzigd door ktf op 10-11-2015 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Hier nog wat snelladers:

https://www.google.com/ma...84&spn=0.44008%2C1.056747

Raadpleeg ook de apps van the new motion en Chargemap, denk dat er opties zijn

Ikea gaat ook bij zijn panden laadpalen plaatsen

[ Voor 31% gewijzigd door NielsTn op 10-11-2015 22:43 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 19:39:
En hoeveel laad deze dan? 1.6 x 2000 Watt = 3200 Watt?
10 A * 230 V = 2300 W, 16 A * 230 V = 3680 W. Ik heb er geen stroommeter tussen gehad. De stroommeter die ik heb gaat trouwens ook maar tot 3kW. En handmatig pulsen tellen in de meter kast is ook niet praktisch ;)
Gezien de tijd die de auto zegt te laden klopt de factor 1,6 prima.
ktf schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 22:19:
Helaas is het ongeveer 100km per dag rijden, en hoewel de spec 150-170km zegt, zegt de EPA-cyclus maar 100km, dus dat is heel krap. (ik heb geen enkel probleem met lekker 90km/h kachelen op de snelweg trouwens, doe ik in benzineauto's ook)
Als je echt 90 km/h rijd (en wellicht ook nog achter vrachtwagens blijft hangen?) dan kom je echt wel een stuk verder dan wanneer je 120 km/h rijd. Ik denk dat het in mijn auto misschien wel meer dan 50 km zal schelen. Tussen de 100 km/h en 120 km/h zit er al zeker 40 km. Maar ik heb dit natuurlijk nooit helemaal uitgebreid getest omdat ik geen circuit naast de deur heb liggen ;)
Zijn er andere suggesties voor mijn budget die nét even wat meer speelruimte geven?
Ik ben bang van niet. Er zijn wel auto's die verder komen, maar die zijn ook een stuk duurder.
Verder, ik zie dat FastNed van plan is 'ergens volgend jaar' laadstations op mijn route te zetten (Breda-Bergen op Zoom), weet iemand van een 'nauwkeuriger' schema? Voor de tussentijd kan ik omrijden naar het FastNed station onder Dordrecht, maar dat is toch wel 20 minuten per dag extra rijden.
Omrijden via Dordrecht lijkt mij geen goed idee; je bent dan zo veel aan het omrijden dat het (bijna) geen nut heeft om de elektriciteit in je auto te krijgen.

Voor zover ik weet geeft FastNed geen nauwkeurige planning vrij. Bij Hardinxveld-Giessendam is hij sinds kort open (hoera, nu heb ik drie stations op de heenweg). Net na Meerkerk zijn ze nu aan het bouwen; dan heb ik 1 station op de terugweg.
Ik zie dat er ook een ANWB oplaadstation in Breda is, heeft iemand daarmee ervaring? Andere mogelijkheden?
Het handigste lijkt mij toch om te kijken of je bij je werk kan laden. Mits je daar lang genoeg bent kom je met een gewoon stopcontactlader ook een heel eind. Als je een speciale groep kan krijgen (omdat er toch wat aangelegd moet worden) dan kan je zelfs overwegen om een andere lader er bij te kopen die de groep beter kan benutten door op 16A te laden ipv 10A. Maar dan moet bij het aanleggen daar wel rekening mee gehouden zijn.

Kan je ook niet "in de buurt" bij je werk een gewone laadpaal vinden?
NielsTn schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 22:39:
Ikea gaat ook bij zijn panden laadpalen plaatsen
Ik heb begrepen dat dit Type 2 palen worden en geen snelladers. Het worden wel 22kW palen ipv de standaard 11kW die de meeste palen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

JeroenE schreef op woensdag 11 november 2015 @ 07:22:
Als je echt 90 km/h rijd (en wellicht ook nog achter vrachtwagens blijft hangen?) dan kom je echt wel een stuk verder dan wanneer je 120 km/h rijd. Ik denk dat het in mijn auto misschien wel meer dan 50 km zal schelen.
Het punt is dat EPA highway cycle aangeeft dat deze auto 90km zou kunnen rijden, en daar rijden ze ook maar 78km/h gemiddeld... Ondertussen is de range volgende de NEDC gewoon 150km, en de ANWB rijproef gequote in de eerste post zegt 132km. Elke dag 110km rijden (met soms tegenwind, omleiding, verwarming aan etc) is dan misschien gewaagd?

Wat zijn jullie ervaringen? Denk ik te pessimistisch? Is 120Wh/km haalbaar met zo'n klein autotootje?

Ik wil echt wel wat concessies doen om elektrisch te kunnen rijden, maar met al mijn spaargeld 'op de gok' een auto kopen waarvan ik niet zeker weet of ik er op en neer mee kan voelt toch wel erg onverantwoord. O-)
Kan je ook niet "in de buurt" bij je werk een gewone laadpaal vinden?
Het wordt een duur grapje om ook elke dag het parkeertarief te betalen, en de hele dag bij de Makro stallen zonder daar wat te kopen vind ik op zijn zachtst gezegd vrij asociaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik ben momenteel aan de markt voor mijn eerste eigen auto, en overweeg serieus een EV. Nu ben ik druk aan het solliciteren, maar heb een goed gevoel bij die van vandaag :) Helaas geen laadpalen bij de eventuele nieuwe job.

Ik heb gezien dat ik voor ~ € 12000 tweedehands een Citroen C-zero, Peugeot iOn of Mitsubishi i-MiEV kan kopen, en dat past in mijn budget. Helaas is het ongeveer 100km per dag rijden, en hoewel de spec 150-170km zegt, zegt de EPA-cyclus maar 100km, dus dat is heel krap. (ik heb geen enkel probleem met lekker 90km/h kachelen op de snelweg trouwens, doe ik in benzineauto's ook) Zijn er andere suggesties voor mijn budget die nét even wat meer speelruimte geven?
Nee, ik geloof niet dat er andere opties zijn in dat budget, ik hikte daar ook een beetje tegenaan.

Voor jouw beeldvorming, de i-Miev met 5 jaar oude accu gaf mij 89km op de bereik meter (de dag voordat deze naar de garage ging). Nu was dat wel met een niet lekkere accu, maar wellicht is het representatief voor het bereik van de 5 jaar oude accu.

Ik overweeg wel om een stand kachel in te bouwen zodat ik in de winter warm kan zitten zonder dat het 20% bereik kost. Op Aliexpress kan je een 2/5kW parking heater kit kopen voor circa 500 euro. De i-Miev in europa heeft geen warmte pomp zoals in de modernere elektrische auto's, en dat zie je terug bij kachel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik heb gezien dat ik voor ~ € 12000 tweedehands een Citroen C-zero, Peugeot iOn of Mitsubishi i-MiEV kan kopen, en dat past in mijn budget. Helaas is het ongeveer 100km per dag rijden[...] Zijn er andere suggesties voor mijn budget die nét even wat meer speelruimte geven?
Als je iets meer budget hebt én wat tijd en energie over, dan kan je met wat shoppen voor €14000 een tweedehands Renault Zoe uit Noorwegen halen. Dat is dan inclusief accu, voor hetzelfde bedrag kan je er ook eentje in Nederland halen maar dan moet je de accu nog huren.
De Zoe redt de 100 km dagelijks wel, ook in de winter.

Anders: elk beetje prik dat je op je werk kan bijladen zorgt er voor dat je het met de C-zero ook makkelijk redt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ktf schreef op woensdag 11 november 2015 @ 09:44:
Het punt is dat EPA highway cycle aangeeft dat deze auto 90km zou kunnen rijden, en daar rijden ze ook maar 78km/h gemiddeld... Ondertussen is de range volgende de NEDC gewoon 150km, en de ANWB rijproef gequote in de eerste post zegt 132km.
De NEDC is veels te positief, die uitslagen kan je beter negeren. Dat geldt trouwens ook voor de ICE auto's hoor. Ik ken niemand die in de praktijk de opgegeven waardes haalt.

Je kan dat allemaal wel halen, maar dan moet je langzaam rijden. In Duitsland zijn er wel die (af en toe) meer dan 200 km rijden op 1 lading. Maar die rijden niet met 130 km/u over de Autobahn maar 70 km/u over een provinciale weg.

De EPA zit veel meer in de buurt van "normaal" rijden, maar ook daar moet je natuurlijk rekening mee houden dat je dat niet haalt als je over de snelweg blaast.
Elke dag 110km rijden (met soms tegenwind, omleiding, verwarming aan etc) is dan misschien gewaagd?
Ik denk dat het wel gewaagd is, maar ik geen echte ervaring met die auto's.Als je altijd met 87 km/u achter een vrachtwagen hangt gaat het misschien wel. Maar dat vind ik geen fijne manier van autorijden dus dat doe ik gewoonlijk niet.

En je moet ook niet iedere keer 10 km bij de afstand die je wil halen tellen :P
Proton_ schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:03:
De Zoe redt de 100 km dagelijks wel, ook in de winter.
Mijn lokale Renault dealer denkt daar trouwens heel anders over. Die vind mijn (enkele) reis van 90km al te riskant voor de Zoe. Maar praktijk ervaringen zijn wat dat betreft natuurlijk wel beter. Ik weet verder ook niet hoe veel ervaring de lokale dealer heeft met het rijden van deze afstanden. Op "normale" dagen zag hij het probleem niet, maar dus juist wel in de winter met tegenwind etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ktf schreef op woensdag 11 november 2015 @ 09:44:
[...]

Wat zijn jullie ervaringen? Denk ik te pessimistisch? Is 120Wh/km haalbaar met zo'n klein autotootje?
Als je op Spritmonitor.de kijkt dan staat daar (voor C-Zero, iOn en i-Miev samen) 11,52 kWh/100 km als zuinigste en gemiddeld 15,3.
Dus het is aan de ondergrens van het verbruik, er is er ook maar eentje die zuiniger rijdt dan 120Wh/km.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JeroenE schreef op woensdag 11 november 2015 @ 10:47:
[...]
Mijn lokale Renault dealer denkt daar trouwens heel anders over. Die vind mijn (enkele) reis van 90km al te riskant voor de Zoe. Maar praktijk ervaringen zijn wat dat betreft natuurlijk wel beter. Ik weet verder ook niet hoe veel ervaring de lokale dealer heeft met het rijden van deze afstanden. Op "normale" dagen zag hij het probleem niet, maar dus juist wel in de winter met tegenwind etc.
Dealers spelen op safe :)
Garanties durven ze niet snel te geven.

Een bereik kleiner dan 100 km houdt in een verbruik van meer dan 22kWh/100km, dat heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik denk dat het realistisch te stellen dat je je rijstijl altijd zodanig aan kan passen (snelheid is de sleutel) dat je op deze afstand thuis komt.

Maar goed, ik heb mijn Zoe sinds mei dus geen winterervaring uit de eerste hand.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Spritmonitor geeft (als je een auto op detail bekijkt) een verbruik per maand. Bij de Zoe met de meeste tankbeurten (15,0 kWh/100 km) varieert het van 12,93 in de zomer tot 18,85 in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Batterijen worden ook slechter na vele kilometers/laden.
De Kia Soul EV heeft een garantie van 7 jaar/150.000 km en garandeert dan een percentage van 70%.
Zou van een reikwijdte van 160 km nog maar 112 km over blijven. En in de winter kun je er dan misschien geen 100 km meer mee rijden.

De anderen hebben een kleiner accu en komen dan nog minder ver.

Eigenlijk is 50 km enkele reis ideaal wanneer je kunt opladen in de buurt van je werk (en thuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:41:
Dealers spelen op safe :)
Garanties durven ze niet snel te geven.
Tuurlijk, dat is ook precies de reden dat ik het heb gevraagd. Als zij heel hard roepen "geen probleem", maar vervolgens blijk ik in de winter na 75 km gereden te hebben stil te staan (zonder dat ik idioot hard had gereden of dat soort zaken) dan was ik natuurlijk gaan klagen.
Ik denk dat het realistisch te stellen dat je je rijstijl altijd zodanig aan kan passen (snelheid is de sleutel) dat je op deze afstand thuis komt.
Je hoeft op de snelweg niet heel hard te rijden. Maar je kan ook niet 60 km/u gaan rijden alleen omdat je anders te weinig bereik hebt.
Maar goed, ik heb mijn Zoe sinds mei dus geen winterervaring uit de eerste hand.
We horen graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ZuinigeRijder schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:38:
Batterijen worden ook slechter na vele kilometers/laden.
De Kia Soul EV heeft een garantie van 7 jaar/150.000 km en garandeert dan een percentage van 70%.
Zou van een reikwijdte van 160 km nog maar 112 km over blijven. En in de winter kun je er dan misschien geen 100 km meer mee rijden.

De anderen hebben een kleiner accu en komen dan nog minder ver.

Eigenlijk is 50 km enkele reis ideaal wanneer je kunt opladen in de buurt van je werk (en thuis).
Mijn Zoe heeft na ca. 30.000km (binnen een jaar) slechts 1% accu-capaciteit ingeleverd.
's winters (met 205-brede banden) is een range (bij Vorst) van 115-120km nog steeds te halen.
Nu winterbanden (15 inch, 185 breed) is bij de zachte periode van deze November 140km ruim te halen.

Wil je range, dan smallere banden. FWIW.
Mijn 17 inch velgen (TechRun) met Michelin Primacy staan dus in de etalage ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

NielsTn schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:43:
[...]

Mijn Zoe heeft na ca. 30.000km (binnen een jaar) slechts 1% accu-capaciteit ingeleverd.
's winters (met 205-brede banden) is een range (bij Vorst) van 115-120km nog steeds te halen.
Nu winterbanden (15 inch, 185 breed) is bij de zachte periode van deze November 140km ruim te halen.

Mijn 17 inch velgen (TechRun) met Michelin Primacy staan dus in de etalage ;)
Onze winterbandjes (ook 15 inch, 185 breed op nieuwe lichtmetalen verlgjes) liggen ook klaar. Ik ben benieuwd of het gaat lukken deze winter, 120km per dag zonder mogelijkheid op te laden tussendoor.

Kost trouwens verdomd weinig, winterbandjes in 15 inch. Als ik dat vergelijk met de 19 inch zomerbandjes van de vorige auto....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NielsTn schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:43:
Hm, had ik toch een Zoe kunnen nemen ;)
Dat is ook de reden waarom een i3 van die smalle banden heeft, voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Hoewel wat aangezet, een leuk artikel van Robin Fransman over elektrische auto's:
http://www.ftm.nl/column/...-dieselauto-meer-te-koop/

En hij heeft gelijk. in 2025 zijn we om. Niet voor niets willen een aantal grote autofabrikanten voor 2020 elektrische auto's hebben rond rijden. Met die auto's kunnen ze voldoende feedback verzamelen om vanaf 2025 enkel elektrische auto's te kunnen produceren. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Krisp op 13-11-2015 11:44 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Krisp schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:41:
Hoewel wat aangezet, een leuk artikel van Robin Fransman over elektrische auto's:
http://www.ftm.nl/column/...-dieselauto-meer-te-koop/

En hij heeft gelijk. in 2025 zijn we om. Niet voor niets willen een aantal grote autofabrikanten voor 2020 elektrische auto's hebben rond rijden. Met die auto's kunnen ze voldoende feedback verzamelen om vanaf 2025 enkel elektrische auto's te kunnen produceren. :)
Ik denk aan 2030 (15 jaar dus) dat 80% van de verkochte auto's EV is.

Dit is de bekende 15 jaar cyclus voor disruptive tecnology's.
Deze klopte voor koetsen(paarden) naar auto's (benzine) en voor de vaste telefoon naar onze huidige smart phones.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

WoudseHoeve schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:50:
[...]

Ik denk aan 2030 (15 jaar dus) dat 80% van de verkochte auto's EV is.

Dit is de bekende 15 jaar cyclus voor disruptive tecnology's.
Deze klopte voor koetsen(paarden) naar auto's (benzine) en voor de vaste telefoon naar onze huidige smart phones.
Veel fabrikanten hebben het (al zeer ambitieuze) doel om per 2025 20% van de verkochte auto's met een vorm van elektrische aandrijving te leveren. Dat zal alleen mogelijk zijn door subsidiëring van die elektrische auto's om deze betaalbaar te maken. Door de overheid, of door een meerprijs van de normale auto's.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoeft niet per sé. Batterijprijzen dalen rap en vaak is een elektrische auto over z'n gehele levensduur nu al goedkoper als zijn plof-equivalent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Erasmo schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:12:
Hoeft niet per sé. Batterijprijzen dalen rap en vaak is een elektrische auto over z'n gehele levensduur nu al goedkoper als zijn plof-equivalent.
Dit. En als de leaseprijzen van elektrische auto's ook daadwerkelijk beter worden dan die van ICE-exemplaren, is binnen no time 50% van alle autoverkopen elektrisch. Dat is waar Robin Fransman gelijk heeft: de Tesla zit midden in het hogere segment, en het marktaandeel is daar opvallend hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

fsfikke schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:00:
[...]
Veel fabrikanten hebben het (al zeer ambitieuze) doel om per 2025 20% van de verkochte auto's met een vorm van elektrische aandrijving te leveren. Dat zal alleen mogelijk zijn door subsidiëring van die elektrische auto's om deze betaalbaar te maken. Door de overheid, of door een meerprijs van de normale auto's.
De aanschaf prijs lijkt nu een probleem..... maar dat was het voor een Smartphone of een auto op benzine tov van de voorganger ook niet.
De oude telefoon koste nog geen 25 euro en een goede smartphone zit op 600 euro. En die gaat maar 2 jaar mee, de oude telefoon bijna een leven lang ......
Die paarden waren vroeger ook niet duur ... en als hij "stuk" ging kan je hem nog opeten ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 12:00:
[...]
Ik denk dat je te voorzichtig bent. Tesla wil in 2020 een half miljoen auto's verkopen. Op de grofweg 75 miljoen auto's die per jaar worden verkocht is dat niet heel veel, maar de Nissan Leaf bijvoorbeeld pakt een groter marktaandeel op dit moment. Daarnaast komt er een hele serie auto's aan van andere merken.
Die merken zullen hun auto's gaan subsidiëren om te voorkomen dat ze de 'boot' missen en om voldoende schaalgrootte te halen om geld te kunnen gaan verdienen.

Als je dit 'plot' op de life cycle:
Afbeeldingslocatie: https://paulgstacey.files.wordpress.com/2010/09/technologyadoptionlifecycle3.jpg

Dan zie je dat Tesla & Nissan samen in 2020 de 'innovators' al over de streep hebben getrokken in de meeste westerse economieën. Dan zitten we al druk in de 'early adopters' fase. Met een gemiddelde levensduur van een jaar of 7 voor een auto gaat het dan hard.

Los daarvan denk ik dat tegen die tijd de discriminatie tegen de benzine en diesel auto echt los gaat. In Duitsland heb je al de 'groene' zone, dat zal heel snel een 'elektrische' zone worden, wat een eventuele meerprijs compleet irrelevant maakt. Je gaat niet 10km lopen omdat je benzine auto iets goedkoper is terwijl je met een elektrische auto gewoon voor de deur mag parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Daarnaast zullen de tankstations meer en meer gaan verdwijnen. Niet omdat ze gedwongen worden maar gewoon omdat er niet voldoende verdiend kan worden aan brandstof omzet. De marge is nu al laag en zal alleen maar lager worden. Alleen de bedrijven die tijdig ombouwen en laadstations toevoegen aan de stations zullen overleven. Dit is nu al aan het gebeuren, nu kunnen ze nog ombouwen naar volledig on bemand maar dat zal straks niet genoeg zijn.

Mijn vrouw werkt als boekhouder voor een bedrijf met een aantal tankstations (familie bedrijf) ik waarschuw ze steeds al voor dit gebeuren maar ze zien de EV's en de laadstations als "concurrent" en willen er niet aan ..... jammer voor ze.

Zo was ik ook laatst bij een "merkloze" garage en heb ze ook verteld dat ze kennis moesten gaan opbouwen over EV's of de boot missen. De merk garages doen dat wel vanuit de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

WoudseHoeve schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:21:
[...]

Zo was ik ook laatst bij een "merkloze" garage en heb ze ook verteld dat ze kennis moesten gaan opbouwen over EV's of de boot missen. De merk garages doen dat wel vanuit de fabrikant.
Aangezien een EV significant minder onderhoud vraagt en een EV (deels) via internet 'onderhouden' kan worden, verwacht ik dat de focus steeds meer op verkoop komt te liggen. Het is niet dat onderhoud wegvalt, maar omdat het -net als met elektronica nu- domweg te complex wordt voor whitelabels.

Kwik-fit en co ontspringt (deels) de dans omdat er voor banden en remschijven nog wel een markt overblijft. Idem voor schadeherstel, alhoewel dat (door alle veiligheidsfeatures, waaronder autopilot) ook onder druk staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:14
Krisp schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:50:
[...]

Aangezien een EV significant minder onderhoud vraagt en een EV (deels) via internet 'onderhouden' kan worden, verwacht ik dat de focus steeds meer op verkoop komt te liggen. Het is niet dat onderhoud wegvalt, maar omdat het -net als met elektronica nu- domweg te complex wordt voor whitelabels.

Kwik-fit en co ontspringt (deels) de dans omdat er voor banden en remschijven nog wel een markt overblijft. Idem voor schadeherstel, alhoewel dat (door alle veiligheidsfeatures, waaronder autopilot) ook onder druk staat.
Ja, dat snap ik dus niet aan Tesla. Het schijnt dat het onderhoud van die wagens peperduur is. Misschien dat sommige Amerikanen het wel acceptabel vinden, omdat ze gewend zijn elke 5000km hun olie te vervangen, maar ik zit gewoon lekker op een long-life regime en doe iedere 30.000km onderhoud en zo'n beurt kost bij een universele garage de helft van wat Tesla vraagt voor wat eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:41

Snow_King

Konijn is stoer!

Paul C schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 14:58:
[...]

Ja, dat snap ik dus niet aan Tesla. Het schijnt dat het onderhoud van die wagens peperduur is. Misschien dat sommige Amerikanen het wel acceptabel vinden, omdat ze gewend zijn elke 5000km hun olie te vervangen, maar ik zit gewoon lekker op een long-life regime en doe iedere 30.000km onderhoud en zo'n beurt kost bij een universele garage de helft van wat Tesla vraagt voor wat eigenlijk?
Ik heb in 2 jaar tijd 1x onderhoud laten plegen. Het is verder ook helemaal niet verplicht bij Tesla. Ik heb mij ook voor genomen het nu eens in de X periode te doen.

Met 50.000km per jaar vind ik eens in de 18 maanden een prima interval. Is dan EUR 700,00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat moet er voor 700 euro gedaan worden? Dat is ook 10 uur arbeidsloon, en veel vervangingsonderdelen zullen er niet op de rekening staan.
Als ik zie wat er aan mijn Prius aan onderhoud gedaan moet worden en dan alles wegstreep wat met de verbrandingsmotor te maken heeft dan is het eigenlijk alleen inspecteren van de auto, vooral het controleren van het remsysteem en de ophanging.
En dat kan echt iedereen met een beetje techniekkennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Maasluip schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 15:12:
Wat moet er voor 700 euro gedaan worden? Dat is ook 10 uur arbeidsloon, en veel vervangingsonderdelen zullen er niet op de rekening staan.
Als ik zie wat er aan mijn Prius aan onderhoud gedaan moet worden en dan alles wegstreep wat met de verbrandingsmotor te maken heeft dan is het eigenlijk alleen inspecteren van de auto, vooral het controleren van het remsysteem en de ophanging.
En filters voor o.a. cabinelucht. Maar een Prius die volgens het boekje onderhouden wordt moet elke 15k km naar de dealer en kost dan ook (uit mijn hoofd) €180 voor een kleine beurt en €350 voor een grote. Dan zit je ook op €700 na 45k km.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:14
Snow_King schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 15:02:
[...]

Ik heb in 2 jaar tijd 1x onderhoud laten plegen. Het is verder ook helemaal niet verplicht bij Tesla. Ik heb mij ook voor genomen het nu eens in de X periode te doen.

Met 50.000km per jaar vind ik eens in de 18 maanden een prima interval. Is dan EUR 700,00.
Elke 18 maanden of 75 Mm lijkt me een prima interval.

Maar ik vraag me echt af wat dan €700,- rechtvaardigt?

Het enige wat ik me kan verzinnen dat er moet gebeuren is een nieuw cabinefilter. Banden heeft niets met een beurt te maken en die laat je toch 2x per jaar verwisselen tussen zomer en winter. De remmen zouden ook nog als nieuw moeten zijn (tenzij je echt gek hebt gedaan), idem de remvloeistof. Blijft alleen nog de koelvloeistof over, maar die hoeft in principe ook nooit vervangen te worden.

Ik ga ook zo'n Tesla servicecenter beginnen:
Auto op de brug, even alles met een zaklampje bekijken en goedkeuren. Nieuw luchtfiltertje erin klikken. "Ja meneer, mooie auto heeft u! Dat is dan €700,- alstublieft! :) "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

styno schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 15:27:
[...]

En filters voor o.a. cabinelucht. Maar een Prius die volgens het boekje onderhouden wordt moet elke 15k km naar de dealer en kost dan ook (uit mijn hoofd) €180 voor een kleine beurt en €350 voor een grote. Dan zit je ook op €700 na 45k km.
Ja, maar nogmaals: het meeste is even controleren. Dat doe je natuurlijk 3x als je 3 beurten hebt, maar als je maar 1 beurt hebt doe je dat ook maar 1 keer. Alles wat in de kleine beurt gedaan wordt wordt ook in de grote beurt gedaan.

Ik bedenk me ook: koelvloeistof voor de inverter/(Tesla) batterypack kan prijzig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Je bent natuurlijk als garage ook niet commercieel bezig als je alleen de kosten in rekening brengt, een beetje handelaar vraagt wat de klant er voor over heeft. Tesla rijders hebben poen zat en die kunnen €700 per 50k km prima opbrengen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Zeker als 99% lease is in Nederland ? ( bron=duim)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Als ik de discussie over de Tesla goed begrijp van een rijder is de accu en aandrijflijn niet het probleem, maar met name de andere dingen. Zoals de amerikaan het omschreef "all the things break that won't on any other car", en dat heeft betrekking op dingen zoals het touchscreen en de deur hendels e.d. :)

Goed nieuws, nog een week en dan zou de i-Miev weer gerepareerd moeten zijn, ik ben benieuwd. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Maasluip schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 15:12:
Alles is inclusief, behalve banden. Die €700 is idd het gene wat je betaald, geen onderdelen er bij.

Is het wellicht wat duur? Ja zeker, maar Tesla weer ook dat iemand die een auto van 100k koopt dit kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

WoudseHoeve schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:08:
Zeker als 99% lease is in Nederland ? ( bron=duim)
Ik denk dat dat nogal meevalt. Wel 99% zakelijk, maar niet 99% lease. Veel leasemij-en houden niet van Tesla's aanbetaling gedoe enzo. Alleen als de client die verplichting draagt. Da's ook de reden dat de Zoe niet populair is: de batterijhuur, ook zoiets waar leasemij-en niet van houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Waarom moesten we ook alweer elektrisch gaan rijden? Ik was het even vergeten.

http://www.volkskrant.nl/...eer-madrid-plat~a4185858/

Oh ja, omdat de uitstoot dan niet in de stad plats vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Top 10 geregistreerde modellen volledig elektrische auto (31-10-2015)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Model   Voertuigtype    Aantal  Verschil t.o.v. vorige maand
Tesla Model S   Personenauto (BEV)  3.999   +121
Nissan Leaf Personenauto (BEV)  1.296   -72
Renault Zoe Personenauto (BEV)  1.061   +29
Smart ForTwo / Electric Drive   Personenauto (BEV)  770 +3
Nissan E-VN200  Bedrijfsauto < 3500 (BEV)   630 +1
Renault Kangoo Z.E. Bedrijfsauto < 3500 (BEV)   605 +25
BMW I3  Personenauto (BEV)  500 +9
Renault Twizy   Quadricycle (BEV)   408 +3
Nissan E-VN200  Personenauto (BEV)  210 +1
Volkswagen UP   Personenauto (BEV)  138 +0

Opvallend is dat het aantal Nissan Leaf's terugloopt (export?) en Renault het nog relatief goed doet. Maar kan niet tippen aan de Tesla Model S. Het totaal aantal BEV per maand/jaar is nog zeeeeer bescheiden (0.3%/0.7%).
code:
1
2
3
4
5
6
Registratie EV's ten opzichte van totaal registraties per periode
Registraties in periode 2013    2014    1 jan - 31 okt 2015 oktober 2015
Totaal registraties 419.388 (100%)  390.402 (100%)  340.057 (100%)  39.006 (100%)
Totaal EV registraties  22.415 (5,3%)   15.089 (3,9%)   22.134 (6,5%)   3.693 (9,5%)
 - Waarvan BEV  2.251 (0,5%)    2.664 (0,7%)    2.336 (0,7%)    123 (0,3%)
 - Waarvan E-REV, PHEV  20.164 (4,8%)   12.425 (3,2%)   19.798 (5,8%)   3.570 (9,2%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-09 14:44
Inzake tesla beurt dat omvat het volgende

- int. Filter
- airco vullen / reinigen
- 4 banden balanceren
- uitlijnen
- remvloeistof verversen
- remmen reinigen
- nieuwe ruitenwissers
- updates ed

En natuurlijk alle controle punten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://oi61.tinypic.com/200s120.jpg

Kia Soul Spy
Zie ook een Duitse site.

Voor de Kia Soul EV is men bezig om de CAN bus data uit te lezen/analyseren. Hiervoor heb je een apparaatje nodig om de CAN bus uit te lezen, bijvoorbeeld een ELM327 Bluetooth Scanner. De Nissan Leaf had al de Leaf Spy (Pro).

Onder andere kan men de teruggang van de batterijen opvragen en nog veel meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor de mensen die geen laadpas van de baas hebben, welke gebruiken jullie? Ik ben aan het oriënteren en hoewel het financiële gedeelte goed te vergelijken is(ik kom binnenkort met een overzichtje) hoor ik graag eventuele ervaringen met de klantenservice en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Erasmo schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 17:11:
Voor de mensen die geen laadpas van de baas hebben, welke gebruiken jullie? Ik ben aan het oriënteren en hoewel het financiële gedeelte goed te vergelijken is(ik kom binnenkort met een overzichtje) hoor ik graag eventuele ervaringen met de klantenservice en dergelijke.
Ik gebruik de pas van The new motion, de fastned app en de rf-id token van plugsurfing (buitenland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

NielsTn schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 17:47:
[...]

Ik gebruik de pas van The new motion, de fastned app en de rf-id token van plugsurfing (buitenland)
Hier het zelfde! Alleem plugsurfing dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 14:05:
Opvallend is dat het aantal Nissan Leaf's terugloopt (export?) en Renault het nog relatief goed doet. Maar kan niet tippen aan de Tesla Model S. Het totaal aantal BEV per maand/jaar is nog zeeeeer bescheiden (0.3%/0.7%).
Hm, volgens de cijfers zijn er in oktober 123 BEV's geregistreerd. Maar als je de top 10 bekijkt dan zijn er in oktober 121 Tesla's en 29 Zoe's geregistreerd. Van de I3 is (mij) niet duidelijk of hier ook REX'en bij zitten, maar voor zover ik weet zijn zowel de Tesla en de Zoe alleen volledig elektrisch te verkrijgen. 121 + 29 is meer dan 123. Snap ik iets niet goed?
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 14:19:
Voor de Kia Soul EV is men bezig om de CAN bus data uit te lezen/analyseren. Hiervoor heb je een apparaatje nodig om de CAN bus uit te lezen, bijvoorbeeld een ELM327 Bluetooth Scanner.
Heeft iemand hier nog goede ervaringen met een scanner? Op dealextreme had ik er 1 besteld, maar die kwam nooit. Ook een tweede zou al hier moeten zijn, maar is er dus ook nog niet :(

Ik heb vorige week een (hele dure wifi uitvoering) in Nederland besteld, die was er de volgende dag al. Maar dat apparaatje wordt door mijn laptop niet eens gezien. Mijn telefoon ziet hem wel, maar verliest iedere 30 seconden de verbinding. Daarna is hij dan 25 seconden bezig om dit weer te herstellen. Als dat werkt dan kotm er geen data binnen. Als ik rij dan denkt de app denkt dat ik stil sta en dat soort dingen.

Met de OVMS weet ik nog niet precies wat ik er nu mee aan moet. Op de dev-lijst heeft men het er al (een tijdje) over wat er nu voor de volgende versie gedaan moet worden omdat de hardware die nu nog verkocht wordt blijkbaar steeds lastiger is met ontwikkelen.Dat gaat dan met name om de heoveelheid geheugen die beschikbaar is en hier en daar al te krap wordt om alle functies tegelijk te laden en tevens de GSM aansturing; dat gaat nu nog via G2 en dat schijnt in een aantal landen (zoals de USA) over een paar jaar afgeschaft te worden. Ook de hardware voor deze GSM aansturing is steeds moeilijker te krijgen en nieuwere varianten (G3 en hoger) zijn een stuk duurder.

Dat voelt dan niet lekker aan om op dit moment in te stappen; je zal zien dat ik hem net heb en over drie maanden is er een nieuwe versie en wordt de oude niet meer ondersteunt.
Ik gebruik de pas van The New Motion en de Fastned app. Allebei niet zo vaak, trouwens. Tot nu toe hebben ze het altijd gedaan. De rekening gaat trouwens wel naar de baas ;)

Ik heb sinds vorige week ook een KiWhi pas in huis omdat ik binnenkort naar Frankrijk wil. Daar schijnt dit wel de meest handige pas te zijn. Ik ga niet de electric road movie na doen, trouwens ;)

Mijn Frans is niet zo goed om alles te begrijpen (en google translate vaak niet beter) dus hopelijk gaat het goed komen en stranden we niet bij de eerste fastcharger.
databeestje schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 19:39:
Goed nieuws, nog een week en dan zou de i-Miev weer gerepareerd moeten zijn, ik ben benieuwd. :D
Mooi zo! Wij hebben dan weer slechter nieuws, de Qubo wil niet meer opladen. Nog geen idee waarom, alles lijkt in orde te zijn voor zover wij kunnen achterhalen. Onder de motorkap gaan alle lichtjes en displays aan die normaal ook aan gingen dus dat lijkt allemaal hetzelfde als eerst. We hebben er ook nog niet aan geknutseld om bij openbare laadpalen te kunnen laden, dus dat is het gelukkig ook niet. We zijn nu aan het mailen met de fabrikant in Italië, maar die reageren niet zo snel.

In ander nieuws vertelt Huawei dat ze batterijen ook veel sneller kunnen laden. Helaas nu alleen nog maar kleine capaciteit. Bovendien is de lader ongeveer 10 keer zo groot als de batterij zelf dus in de filmpjes halen ze de batterij uit de telefoon om hem op te laden. Maar toch, wellicht goed nieuws voor EV's als ze dit kunnen schalen naar grotere batterijen en een kleinere lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

JeroenE schreef op zondag 15 november 2015 @ 09:11:
In ander nieuws vertelt Huawei dat ze batterijen ook veel sneller kunnen laden. Helaas nu alleen nog maar kleine capaciteit. Bovendien is de lader ongeveer 10 keer zo groot als de batterij zelf dus in de filmpjes halen ze de batterij uit de telefoon om hem op te laden. Maar toch, wellicht goed nieuws voor EV's als ze dit kunnen schalen naar grotere batterijen en een kleinere lader.
Tja, ik weet niet of dat relevant is. De zwakste schakel is nu toch al de laadelektronica, de elektroaansluiting en de warmte die vrijkomt in de accu's. Nu kunnen veel auto's al 50kW snelladen, en dat geeft al best een hoop problemen. Ik zie 500kW nog niet zo snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ktf schreef op zondag 15 november 2015 @ 09:47:
Tja, ik weet niet of dat relevant is. De zwakste schakel is nu toch al de laadelektronica, de elektroaansluiting en de warmte die vrijkomt in de accu's. Nu kunnen veel auto's al 50kW snelladen, en dat geeft al best een hoop problemen. Ik zie 500kW nog niet zo snel gebeuren.
Het gaat (mij) niet om de capaciteit, maar om de snelheid. Ook bij Tesla duurt het nog een hele tijd voor je accu weer is opgeladen ook al is de capaciteit aanzienlijk. Na 40 minuten op 80% en 75 minuten om helemaal vol te komen.

Huawei zegt nu in 2 minuten tot 68% te kunnen komen. Dat is veel interessanter, want dan zou het elektrisch laden bijna net zo lang duren als fossiele brandstof tanken. Ok, misschien niet je tank helemaal vol, maar wel voor 2/3e. Veel mensen die ik spreek vinden het "lange laden" maar niets, namelijk.

Maar goed, zoals altijd: eerst maar eens zien dat het in de praktijk kan werken. Zij zijn al de zoveelste die aankondigen snel te kunnen laden, maar ik geloof niet dat er van al deze producenten er al 1 is die het daadwerkelijk kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:04
JeroenE schreef op zondag 15 november 2015 @ 10:42:
[...]

Het gaat (mij) niet om de capaciteit, maar om de snelheid. Ook bij Tesla duurt het nog een hele tijd voor je accu weer is opgeladen ook al is de capaciteit aanzienlijk. Na 40 minuten op 80% en 75 minuten om helemaal vol te komen.

Huawei zegt nu in 2 minuten tot 68% te kunnen komen. Dat is veel interessanter, want dan zou het elektrisch laden bijna net zo lang duren als fossiele brandstof tanken. Ok, misschien niet je tank helemaal vol, maar wel voor 2/3e. Veel mensen die ik spreek vinden het "lange laden" maar niets, namelijk.

Maar goed, zoals altijd: eerst maar eens zien dat het in de praktijk kan werken. Zij zijn al de zoveelste die aankondigen snel te kunnen laden, maar ik geloof niet dat er van al deze producenten er al 1 is die het daadwerkelijk kan leveren.
Het hoeft van mij echt niet naar 2 minuten.
Snelladen doe je eigenlijk alleen op lange ritten. Dus dan zou ik dat willen combineren met mijn rustpauzes.
Dus dan wil je een auto die 4,5 uur kan rijden en daarna in 45 min weer opgeladen is voor nog eens 4,5 uur. (wettelijke minimale rustpauze). Of 2 uur rijden en opladen in 15 min (aangeraden rustpauze voor niet professionals).

Bij kortere ritten kun je prima thuis of op je bestemming laden. Tenminste, als EV's zo ver zijn ingeburgerd dat je er van uit kan gaan dat je op je bestemming kan bijladen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
[...]

Heeft iemand hier nog goede ervaringen met een scanner? Op dealextreme had ik er 1 besteld, maar die kwam nooit. Ook een tweede zou al hier moeten zijn, maar is er dus ook nog niet :(
Ik heb deze gekocht: http://www.ebay.de/itm/261571386974

Werkt perfect voor de Leaf met Leaf spy app..
Duurt ongeveer een week voor ik hem had.

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Het gaat (mij) niet om de capaciteit, maar om de snelheid.
Misschien moet je mijn post nog eens lezen: ik had het over kW, niet over kWh!
Huawei zegt nu in 2 minuten tot 68% te kunnen komen. Dat is veel interessanter
Om de accu van een Tesla S op te laden (die is 85kWh) in 2 minuten heb je een vermogen van 2550kW nodig. Als daar 0.5% van verloren gaat door de interne weerstand van de accu (en dat is bijzonder weinig) werkt de accu als een verwarmingselement van 13kW: duidelijk funest voor de warmteontwikkeling. Je hebt dus actieve koeling nodig.

Daarbij, het vastrecht voor een 5MW aansluiting (voor een snellaadstation met 2 aansluitingen) is onbetaalbaar: € 160.000 per jaar. Als er 10.000 auto's per jaar bij zo'n station laden (dat is 30 per dag), dan is dat 16 euro per auto, alleen al voor vastrecht! Dan moet de daadwerkelijke transport en energiekosten er nog bij komen. Verder denk ik ook niet dat de netbeheerder blij is met zulke plotselinge pieken in de opname.

Tenslotte: de elektronica die de middenspanning (10kV) omzet naar een batterijspannin (~300V) gaat een gigantische ruimte innemen. De laadkabel tenslotte, moet zo ontzettend dik worden dat je hem niet met de hand op kan tillen. Uiteraard moet de bedrading in de auto zelf ook heel dik worden uitgevoerd.

Punt is dus: de laadsnelheid van de accu is al lang het probleem niet meer. Er zijn namelijk al langer accu's te koop die zo snel laden als die van Huawei. Het probleem zijn de trafo's en de kabels.

Edit: ter referentie, we hebben het hier over een laadstroom bij 300V van 8500A. NEN1010 gaat niet tot zulke hoge stromen, maar bij een stroom van 750A heb je al een kerndoorsnede van 630mm² nodig, dus een ader van 28mm diameter. Met 2 van die aders heb je dan al 22kg aan koper bij een leiding van 2 meter land. Bij een tienvoudige stroom heb je dan minimaal 10x zoveel koper nodig, weegt je slang zo'n 250kg. Dat zie ik niemand tillen.

[ Voor 15% gewijzigd door ktf op 15-11-2015 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hier ook TNM, maar weinig ervaringen. Ik heb maar 45 kWh afgerekend sinds mei. Volgens mij missen er wel een paar laadsessies van de zomervakantie op de afrekening.
[...]
Ik heb deze: http://www.dx.com/p/konnw...white-402892#.Vkhlse41jqA
Doet het niet met CanZE+ Fairphone, wel met CanZE+LG G4.

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 15-11-2015 13:10 . Reden: Spuit 11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[...]
De enige auto's waar ik van weet die sneller laden hebben gehad zijn de Japanse i-Miev met de Toshiba SCiB accu's, die konden zeer snel laden.

Nadeel van de SCiB (Lithium Titanaat) is de lagere celspanning (en dus energiedichtheid) waardoor deze nog maar 10kWh had (6 minder dan Li-Ion dus). Ik geloof dat de Honda Jazz elektrisch in Amerika deze ook gebruikt heeft, de rest van de wereld heeft deze auto's nooit gezien, jammer eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RocketKoen schreef op zondag 15 november 2015 @ 10:56:
Snelladen doe je eigenlijk alleen op lange ritten. Dus dan zou ik dat willen combineren met mijn rustpauzes.
Dus dan wil je een auto die 4,5 uur kan rijden en daarna in 45 min weer opgeladen is voor nog eens 4,5 uur. (wettelijke minimale rustpauze). Of 2 uur rijden en opladen in 15 min (aangeraden rustpauze voor niet professionals).
Als je bij familie op bezoek wil en je kan het niet heen en weer halen is het anders helemaal niet leuk om halverwege een half uur stil te staan. Dan willen mensen -net zoals nu- gewoon even een paar minuten tanken. De rustpauze halen ze bij de familie wel in.

Natuurlijk is dat niet nodig als je bij de familie wel zou kunnen laden, maar dat is toch in veel gevallen in NL niet zo. En al kan je het wel, wie mag dan laden op de verjaardag? Oom A, oom B of toch nicht C?

En dan heb je nog de mensen die rond rijden in een auto en op bezoek bij diverse klanten gaan. Dan is het ook "zonde van de tijd" als je iedere dag een aantal keer een half uur moet wachten.
Bedankt!
ktf schreef op zondag 15 november 2015 @ 12:33:
Misschien moet je mijn post nog eens lezen: ik had het over kW, niet over kWh!
Allebei die eenheden zeggen toch niets over de snelheid van het laden of begrijp ik het niet?
Tenslotte: de elektronica die de middenspanning (10kV) omzet naar een batterijspannin (~300V) gaat een gigantische ruimte innemen. De laadkabel tenslotte, moet zo ontzettend dik worden dat je hem niet met de hand op kan tillen. Uiteraard moet de bedrading in de auto zelf ook heel dik worden uitgevoerd.
Ja, ik snap wel dat er nog een heleboel problemen bij kunnen komen. Je kan ook de laadspanning van de accu hoger maken. Huawei zegt zelf helemaal niet zo veel over hoe dit allemaal zou moeten werken. Zoals gewoonlijk wanneer men zulke dingen roept, eigenlijk.

In de USA zijn er diverse mensen die gewone auto's ombouwen tot elektrische auto's. Vaak hebben die in de schuur een batterij aan accu's staan die ze relatief langzaam laden. Als ze dan gaan rijden en de auto is leeg dan sluiten ze de auto aan om snel te laden. Natuurlijk ben je dan weer een tijd bezig voor al je accu's weer vol zijn en je nog een keer kan laden. Maar op die manier heeft de elektriciteitproducent in ieder geval geen hoge piek.

Mijn Kia heeft trouwens ook al actieve koeling bij het laden.Als het warm wordt begint hij te blazen. Maar ik geloof niet dat hij daar al de airco voor aan doet. Of ik heb het in ieder geval nog niet meegemaakt.
Punt is dus: de laadsnelheid van de accu is al lang het probleem niet meer. Er zijn namelijk al langer accu's te koop die zo snel laden als die van Huawei. Het probleem zijn de trafo's en de kabels.
Aha, dat wist ik niet. Heb je toevallig een link of naam waar ik mee kan zoeken?
databeestje schreef op zondag 15 november 2015 @ 13:51:
Nadeel van de SCiB (Lithium Titanaat) is de lagere celspanning (en dus energiedichtheid) waardoor deze nog maar 10kWh had (6 minder dan Li-Ion dus). Ik geloof dat de Honda Jazz elektrisch in Amerika deze ook gebruikt heeft, de rest van de wereld heeft deze auto's nooit gezien, jammer eigenlijk.
Aha, ik heb hier wat op wikipedia gevonden. Blijkbaar gaat in december 2016 een "trolleybus zonder bovenleiding" rijden in Zwitserland.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenE op 15-11-2015 14:15 . Reden: reactie op databeestje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

JeroenE schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:02:
Allebei die eenheden zeggen toch niets over de snelheid van het laden of begrijp ik het niet?
Wel dus, anders had ik het niet zo stellig gezegd ;)

kWh is een hoeveelheid energie, in dit geval een batterijcapaciteit. kW is een vermogen, in dit geval laadvermogen. Om een hoeveelheid energie (kWh) te verplaatsen in een bepaalde tijd (h) heb je een vermogen nodig (kWh/h = kW). Voor een bepaalde laadtijd bij een bepaalde capaciteit heb je dus een vastliggend vermogen nodig. Hoe sneller je laad, hoe meer vermogen.
Ja, ik snap wel dat er nog een heleboel problemen bij kunnen komen. Je kan ook de laadspanning van de accu hoger maken. Huawei zegt zelf helemaal niet zo veel over hoe dit allemaal zou moeten werken.
Huawei zegt het wel: voor smartphone-accu's is dit allemaal niet zo moeilijk. 100W kun je prima uit een stopcontact trekken. Dat de voeding die je nodig hebt zo groot is als de smartphone zelf zeggen ze er voor het gemak niet bij nee, dat klopt.
In de USA zijn er diverse mensen die gewone auto's ombouwen tot elektrische auto's. Vaak hebben die in de schuur een batterij aan accu's staan die ze relatief langzaam laden. Als ze dan gaan rijden en de auto is leeg dan sluiten ze de auto aan om snel te laden. Natuurlijk ben je dan weer een tijd bezig voor al je accu's weer vol zijn en je nog een keer kan laden. Maar op die manier heeft de elektriciteitproducent in ieder geval geen hoge piek.
Op zich een goed idee, alleen slijt de accu van een laadstation natuurlijk wel veel harder dan die van een auto. Allicht is werken met vliegwielen dan een beter optie, maar je zult hoe dan ook aan peak-shaving moeten doen.
Mijn Kia heeft trouwens ook al actieve koeling bij het laden.Als het warm wordt begint hij te blazen. Maar ik geloof niet dat hij daar al de airco voor aan doet. Of ik heb het in ieder geval nog niet meegemaakt.
Ik weet dat de i-Miev, Ion en C-Zero de airco gebruiken om batterijen te koelen.
Aha, dat wist ik niet. Heb je toevallig een link of naam waar ik mee kan zoeken?
Reeds genoemd: Wikipedia: Lithium–titanate battery. Bestaat al jaren
Zie bijvoorbeeld http://www.eetimes.com/au...tion_id=36&doc_id=1325358 daar staat binnen 6 minuten op 80%, en dat spul wordt dus al toegepast en kun je dus al gewoon kopen.

Daarom zeg ik: de accu is niet het probleem, maar de infrastructuur. In 2 minuten laden gaat nooit lukken, het tweede grote probleem is daarom verwachtingspatroon. Ga er gewoon van uit: laden in 10 minuten, sneller gaat gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]
Natuurlijk is dat niet nodig als je bij de familie wel zou kunnen laden, maar dat is toch in veel gevallen in NL niet zo. En al kan je het wel, wie mag dan laden op de verjaardag? Oom A, oom B of toch nicht C?

En dan heb je nog de mensen die rond rijden in een auto en op bezoek bij diverse klanten gaan. Dan is het ook "zonde van de tijd" als je iedere dag een aantal keer een half uur moet wachten.
Grote delen van Nederland hebben elke drie straten een dubbele 11kW paal.
Anders is schukoladen met 2 kW (14 km/h in mijn geval) soms ook genoeg, zeker als je kan mee-eten of logeren. Extra gezellig :)

Voor rondrijdmensen zijn EVs nog niet bijster geschikt. Zeker niet omdat het niet zo'n beste indruk maakt als je als vertegenwoordiger gelijk wat stroom 'jat'.
kW = laadsnelheid, kWh = opgeslagen energie.
Een accu van 1kWh opladen met 1 kW duurt 1h. Dat de kW (kilowatt) en de h (uur) terugkomen is geen toeval.

20 kWh opladen met 40kW duurt (20*kW*h)/(40*kW) = 1/2h

Als je 15 kWh hebt bijgeladen in anderhalf uur is dat dus met 15kWh/1.5h = 10kW gemiddeld gegaan.

Stroom en spanning zijn bijzaak, als je het vermogen weet.
Heel verwarrend voor vooral Amerikanen omdat die moeilijk doen met Level 1, Level 2 en Amps waarbij het soms op 110, soms 120V en soms op 240V (split phase) is. Een vermogen in kW rekent veel lekkerder.
In de Zoe heeft de accu zijn eigen aircoverdamper, maar de airco gaat pas aan als de accu te warm wordt.
Hierdoor vindt er soms een laadpauze plaats die sommige laadpalen in de war brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ktf schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:26:
Wel dus, anders had ik het niet zo stellig gezegd ;)

kWh is een hoeveelheid energie, in dit geval een batterijcapaciteit. kW is een vermogen, in dit geval laadvermogen. Om een hoeveelheid energie (kWh) te verplaatsen in een bepaalde tijd (h) heb je een vermogen nodig (kWh/h = kW). Voor een bepaalde laadtijd bij een bepaalde capaciteit heb je dus een vastliggend vermogen nodig. Hoe sneller je laad, hoe meer vermogen.
Maar nu ga je twee eenheden delen. In het berichtje waar ik op reageerde schreef je alleen dat er auto's zijn die met 50kW kunnen laden.

Mijn reactie daarop is dus dat het mij niet om de capaciteit ging, maar om de snelheid. Met alleen "50 kW" zeg je niets over de snelheid. De snelheid waarmee het laden klaar is weet je pas als je weet of die auto een 200 kWh accu of een 2 kWh accu heeft. Vandaar mijn verwijzing naar Tesla die weliswaar met 120 kW kan laden, maar nog steeds 'lang' moet laden (in vergelijking met fossiele brandstof tanken).
Ik weet dat de i-Miev, Ion en C-Zero de airco gebruiken om batterijen te koelen.
Wellicht de Kia ook, maar ik heb het nog niet meegemaakt. Ik zit ook niet vaak in de auto tijdens het laden; en qua buitentemperatuur is het ook nog niet echt nodig.
Daarom zeg ik: de accu is niet het probleem, maar de infrastructuur. In 2 minuten laden gaat nooit lukken, het tweede grote probleem is daarom verwachtingspatroon. Ga er gewoon van uit: laden in 10 minuten, sneller gaat gewoon niet.
10 minuten zou ik ook al een verbetering vinden, trouwens :)

Laatst hebben we dat trouwens ook gedaan. In 10 minuten 6kWh in de accu bij Fastned zodat we thuis konden komen.
Proton_ schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:31:
Grote delen van Nederland hebben elke drie straten een dubbele 11kW paal.
Ik was laatst in Nijmegen en dar was dat helaas niet zo. In het centrum kan je in aardig wat parkeergarages wel laden, maar in de buitenwijken bijna nergens.

Had ik dat hier niet al geschreven?
Anders is schukoladen met 2 kW (14 km/h in mijn geval) soms ook genoeg, zeker als je kan mee-eten of logeren. Extra gezellig :)
Tuurlijk, heb ik ook al eens gedaan. Officieel mag je trouwens geen verlangkabel gebruiken, maar in de praktijk werkt dat wel (als je zelf een goede mee neemt natuurlijk).
Voor rondrijdmensen zijn EVs nog niet bijster geschikt. Zeker niet omdat het niet zo'n beste indruk maakt als je als vertegenwoordiger gelijk wat stroom 'jat'.
Misschien niet geschikt, maar ze zijn er wel. Het hoeft niet eens een vertegenwoordiger te zijn, er zijn ook genoeg servicemonteurs die allerlei kleine klusjes doen.

Voor mij is EV prima geschikt (met hier een daar een kleine aanpassing). Voor dagelijks gebruik in ieder geval zonder problemen. In het weekend soms wat minder.

Maar de meerderheid met wie ik spreek vind het maar niets omdat je niet ver kan rijden en ook al niet overal "snel" kan tanken omdat ze dat nu wel kunnen.
Stroom en spanning zijn bijzaak, als je het vermogen weet.
Dat snap ik wel, maar alleen de "50 kW" zegt dus niets over de snelheid waarmee je klaar bent met laden.
Heel verwarrend voor vooral Amerikanen omdat die moeilijk doen met Level 1, Level 2 en Amps waarbij het soms op 110, soms 120V en soms op 240V (split phase) is. Een vermogen in kW rekent veel lekkerder.
Ja, Amerikanen maken alles moeilijk. Level 2 is altijd 240V. Voor ons is dat een enkele fase, maar in de USA dus twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[...]
Op zich een goed idee, alleen slijt de accu van een laadstation natuurlijk wel veel harder dan die van een auto. Allicht is werken met vliegwielen dan een beter optie, maar je zult hoe dan ook aan peak-shaving moeten doen.
Vliegwielen zijn prima dingen, maar met name voor de overgang van Netspanning naar generator bij een stroomstoring. Zeg maar 250kW voor 30 seconden. Het laden van een auto voor 20 minuten is niet 1 van die dingen :)

Vliegwielen zijn (praktisch gezien) voor extreem kort gebruik, als het ook maar iets langer is dan is een UPS systeem met een accu goedkoper te implementeren.

Het scenario van een accu buffer voor het laden van een auto is niet nieuw en wordt actief door Tesla toegepast bij de grotere supercharger installaties. De accu's van een laadstation gaan niet veel eerder stuk, de accu's zijn overwegend slecht in opladen (wat lang mag duren) en redelijk goed in ontladen. De levensduur is dus niet wezenlijk anders.

Laat ik het zo zeggen, de gemiddelde Lithium accu kan je met 1C laden, en met 3C ontladen. Praktisch gezien betekent dat dus, met een accu buffer van 100kWh, laden in een uur, ontladen in 20 minuten.

Neem ik voor het gemak even een knappe lithium cel erbij, de Samsung 25R series.
http://www.aliexpress.com...01527_3,searchweb201560_9

Deze kan je laden met 4 Ampere (1.5C) en ontladen met 20 Ampere (8C), met zo een buffer accu zou je dus 100kWh in 60/8 = 7,5 minuut eruit kunnen stampen. Dat is best pittig :)
[...]

Ik heb vorige week een (hele dure wifi uitvoering) in Nederland besteld, die was er de volgende dag al. Maar dat apparaatje wordt door mijn laptop niet eens gezien. Mijn telefoon ziet hem wel, maar verliest iedere 30 seconden de verbinding. Daarna is hij dan 25 seconden bezig om dit weer te herstellen. Als dat werkt dan kotm er geen data binnen. Als ik rij dan denkt de app denkt dat ik stil sta en dat soort dingen.
Ik kan mijn adapter wel opsturen zodat je kan kijken of deze werkt, dit is de bluetooth adapter van het FIXD kickstart project. Deze is helaas niet geschikt voor de i-Miev, hij is niet snel genoeg. Misschien dat deze wel voor je werkt.

Ik bestel binnenkort de OBDLink LX, deze is geschikt voor de Canion Android App.
Ik gebruik de pas van The New Motion en de Fastned app. Allebei niet zo vaak, trouwens. Tot nu toe hebben ze het altijd gedaan. De rekening gaat trouwens wel naar de baas ;)
Ik heb sinds vorige week ook een KiWhi pas in huis omdat ik binnenkort naar Frankrijk wil. Daar schijnt dit wel de meest handige pas te zijn. Ik ga niet de electric road movie na doen, trouwens ;)

Mijn Frans is niet zo goed om alles te begrijpen (en google translate vaak niet beter) dus hopelijk gaat het goed komen en stranden we niet bij de eerste fastcharger.
De sleutelhanger van TNM is iets wat me op langere termijn wel praktisch lijkt icm met de laadpaal van het werk.

Ik gebruik Google translate op de telefoon nog wel eens als ad-hoc vertaler in het buitenland, zo kon ik in Spanje bij een garage bedrijf een andere accu regelen voor de camper.
Mooi zo! Wij hebben dan weer slechter nieuws, de Qubo wil niet meer opladen. Nog geen idee waarom, alles lijkt in orde te zijn voor zover wij kunnen achterhalen. Onder de motorkap gaan alle lichtjes en displays aan die normaal ook aan gingen dus dat lijkt allemaal hetzelfde als eerst. We hebben er ook nog niet aan geknutseld om bij openbare laadpalen te kunnen laden, dus dat is het gelukkig ook niet. We zijn nu aan het mailen met de fabrikant in Italië, maar die reageren niet zo snel.
Dat is pas balen, ik dacht mijn situatie lastig was, maar dit spant wel de kroon denk ik. Ik ben niet bekend met de Lithium accu van de Qubo, maar ik weet wel dat veel "maatwerk" accu systemen die achteraf ingebouwd zijn nog wel stugge verbindingen gebruikten tussen de onderlinge accu cellen, deze gaan door de thermische werking nog wel eens los waarna de BMS over het algemeen ingrijpt.

Dit probleem is iets dat veel voorkomt bij "grote cel" accu systemen met stugge verbinding, zoals bijvoorbeeld de LifePo4 elektrische fiets accu's waarbij dit ook vaak voorkomt.

Zo ben ik er laatst achter gekomen dat er een hele industrie is die de accu-anti-slip-borgring ontwikkeld heeft. Veel van de nieuwere zelfbouw gebruiken nu gevlochten verbindingsklemmen die trilling opvangen. Blijft nog steeds het probleem van de moer of bout, maar daar zijn dus speciale borgringen voor gemaakt.

Corrosie op de terminals komt ook nog wel eens voor door het gebruik van verschillende metalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

JeroenE schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:47:
Mijn reactie daarop is dus dat het mij niet om de capaciteit ging, maar om de snelheid. Met alleen "50 kW" zeg je niets over de snelheid.
Wel dus! Het is zelfs recht evenredig met de snelheid!

De laadsnelheid werd door Proton_ net ook uitgedrukt in km/h. Oftewel het bereik (in km) dat je laadt in één uur. Uiteraard is het verbruik per auto anders, maar het ligt meestal tussen de 120 en 250Wh/km. Als je dus met 50kW laadt en je redelijk zuinig rijdt (verbruik 150Wh/km), dan is je laadsnelheid dus 330km/h.

Als je laadsnelheid definieert als 'tijd van leeg tot vol' dan moet je alsnog laadenergie delen door laadvermogen. Ik kan er gewoon niks anders van maken, hoe je het ook went of keert, voor elke berekening van laadsnelheid heb je een laadvermogen nodig. Laadsnelheid is dus altijd evenredig met laadvermogen.

Edit: om het nog duidelijker te maken, in de specifieke post waar je het nu over hebt vergeleek ik 50kW met 500kW. 500kW is een 10x zo hoge laadsnelheid als 50kW, ongeacht de energie-inhoud. Ik zag het niet gebeuren, laden met 500kW (vanwege allerlei praktische beperkingen), maar mocht het er van komen, dan gaat laden dus 10x zo snel, als de accu's het aankunnen.

[ Voor 19% gewijzigd door ktf op 15-11-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
JeroenE schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:47:

[...]

Laatst hebben we dat trouwens ook gedaan. In 10 minuten 6kWh in de accu bij Fastned zodat we thuis konden komen.
Nee we hebben in 10 minuten 6 kW geladen. (in jou bewering zouden we 1kW geladen hebben, namelijk 6kWh/6 (6x 10 minuten=1 uur).
[...]

Ik was laatst in Nijmegen en dar was dat helaas niet zo. In het centrum kan je in aardig wat parkeergarages wel laden, maar in de buitenwijken bijna nergens.
En daar waar de lader stond in de wijk in Nijmegen was geen parkeerplaats gereserveerd voor elektrische auto's dus stonden er allemaal ICE's geparkeerd. De paal staat er al een tijd, maar had bij elkaar nog maar voor 250kW/h aan stoom afgegeven (de kW/h meter kon van buiten worden afgelezen).
@ Databeestje

Dat is pas balen, ik dacht mijn situatie lastig was, maar dit spant wel de kroon denk ik. Ik ben niet bekend met de Lithium accu van de Qubo, maar ik weet wel dat veel "maatwerk" accu systemen die achteraf ingebouwd zijn nog wel stugge verbindingen gebruikten tussen de onderlinge accu cellen, deze gaan door de thermische werking nog wel eens los waarna de BMS over het algemeen ingrijpt.
Het probleem ligt eerder tussen de omvormer, en lader, het lijkt er tot nu toe op dat er geen vermogen uit de lader komt. Met de PC konden we de BMS uitlezen en zagen de spanningen van de cel. De Qubo rijd ook nog gewoon, ik wil alleen de accu niet leeg rijden. Ben ondertussen in contact met de fabriek om te kijken of wij het zelf kunnen oplossen met hulp op afstand.

[ Voor 31% gewijzigd door JeroenK op 15-11-2015 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JeroenK schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:11:
[...]
Nee we hebben in 10 minuten 6 kW geladen. (in jou bewering zouden we 1kW geladen hebben, namelijk 6kWh/6 (6x 10 minuten=1 uur).
E zei het goed. In 10 minuten 6 kWh energie geladen is 36 kW laadvermogen (6 kWh/(1/6 h))
[...]

En daar waar de lader stond in de wijk in Nijmegen was geen parkeerplaats gereserveerd voor elektrische auto's dus stonden er allemaal ICE's geparkeerd. De paal staat er al een tijd, maar had bij elkaar nog maar voor 250kW/h aan stoom afgegeven (de kW/h meter kon van buiten worden afgelezen).
kWh. kW/h is iets heel anders :)
ICEs zijn vervelend. Moeten we gauw vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Nope in tien minuten 6kWh, dus er is met 36kW geladen. Een Watt is niets meer of minder dan een vermogen van 1 Joule per seconde, dus als je met 36kW laadt dan pomp je 36000 Joules per seconde in je auto. Je haalt vermogen en verbruik door elkaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Erasmo op 15-11-2015 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Dat is ook ee echt probleem. De business case van publieke laadpalen is heel lastig.

Ik geloof op langere termijn bij grote adoptie niet in publieke palen. Op de oprit, snelladen en op strategische bestemmingen. Niet elke P in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:50:
Ik kan mijn adapter wel opsturen zodat je kan kijken of deze werkt, dit is de bluetooth adapter van het FIXD kickstart project. Deze is helaas niet geschikt voor de i-Miev, hij is niet snel genoeg. Misschien dat deze wel voor je werkt.
Heel erg bedankt voor je aanbod, maar ik heb er nu ook al 1 in Duitsland besteld.
Ik bestel binnenkort de OBDLink LX, deze is geschikt voor de Canion Android App.
Aha, ik had dus de MX Wifi variant besteld. Het kan aan mijn andere apparatuur liggen, maar die kan ik in ieder geval niemand aanraden.
We kunnen een klein beetje met de BMS praten. Dat ziet er allemaal normaal uit:
FW Version EXT_I.4.7.1.FR.MUX--Protocollo Esteso

Inizializzazione....
Inizializzazione....
OK!
Trasmettere t per ottenere lo stato delle tensioni.
Trasmettere config per entrare in Configuration Mode.

Valore delle tensioni del pacco batterie

00-00-bf-18 002     3.689     3.684     3.691       N.C.      N.C.
00-00-bb-b0 003     3.691     3.690     3.691       N.C.      N.C.
00-00-bb-c8 004     3.686     3.682     3.681       N.C.      N.C.
00-00-bb-f8 005     3.692     3.689     3.689       N.C.      N.C.
00-00-bc-a0 006     3.689     3.680     3.679       N.C.      N.C.
00-00-bc-e0 007     3.687     3.690     3.690       N.C.      N.C.
00-00-bb-b1 008     3.686     3.686     3.682       N.C.      N.C.
00-00-bb-c9 009     3.678     3.680     3.679       N.C.      N.C.
00-00-bb-f9 010     3.689     3.691     3.685       N.C.      N.C.
00-00-bc-a1 011     3.685     3.686     3.682       N.C.      N.C.
00-00-bc-e1 012     3.685     3.686     3.685       N.C.      N.C.
00-00-bb-b2 013     3.684     3.679     3.684       N.C.      N.C.
00-00-bb-ca 014     3.678     3.674     3.684       N.C.      N.C.
00-00-bb-fa 015     3.681     3.686     3.686       N.C.      N.C.
00-00-bc-a2 016     3.685     3.678     3.684       N.C.      N.C.
00-00-bc-e2 017     3.689     3.684     3.690       N.C.      N.C.
00-00-bb-b3 018     3.687     3.686     3.689      16.6      15.4
00-00-bb-cb 019     3.681     3.684     3.684      16.2      15.3
00-00-bb-fb 020     3.686     3.687     3.689      17.8      16.9
00-00-bc-a3 021     3.685     3.685     3.685      16.4      15.4
00-00-bc-e3 022     3.687     3.684     3.685      15.9      14.6
00-00-bb-b4 023     3.680     3.679     3.682       N.C.      N.C.
00-00-bb-cc 024     3.680     3.678     3.678       N.C.      N.C.
00-00-bb-fc 025     3.684     3.679     3.687       N.C.      N.C.
00-00-bc-a4 026     3.680     3.674     3.682       N.C.      N.C.
00-00-bc-e4 027     3.681     3.676     3.679       N.C.      N.C.
00-00-bb-b5 028     3.679     3.689     3.689       N.C.      N.C.
00-00-bb-cd 029     3.679     3.687     3.684       N.C.      N.C.
00-00-bb-fd 030     3.682     3.686     3.684       N.C.      N.C.
00-00-bc-a5 031     3.680     3.686     3.687       N.C.      N.C.
00-00-bc-e5 032     3.679     3.685     3.689       N.C.      N.C.
00-00-bb-b6 033     3.687     3.689     3.687       N.C.      N.C.
00-00-bb-ce 034     3.681     3.686     3.687       N.C.      N.C.
00-00-bb-fe 035     3.689     3.681     3.680       N.C.      N.C.
00-00-bc-a6 036     3.690     3.686     3.689       N.C.      N.C.
00-00-bc-e6 037     3.682     3.687     3.682       N.C.      N.C.
00-00-bb-b7 038     3.687     3.679     3.669      15.1      16.0
00-00-bb-cf 039     3.690     3.692     3.692      15.2      16.2
00-00-bb-ff 040     3.691     3.682     3.687      16.6      17.3
00-00-bc-a7 041     3.686     3.686     3.689      15.4      16.1
00-00-bc-e7 042     3.691     3.687     3.686      14.4      15.2
00-00-bf-19 043     3.684     3.681     3.684       N.C.      N.C.
00-00-bf-1a 044     3.682     3.679     3.682       N.C.      N.C.
00-00-bf-1b 045     3.686     3.689     3.685      17.4      16.6
00-00-bf-1c 046     3.681     3.680     3.679       N.C.      N.C.
00-00-bf-1d 047     3.679     3.687     3.693       N.C.      N.C.
00-00-bf-1e 048     3.679     3.689     3.691       N.C.      N.C.
00-00-bf-1f 049     3.689     3.687     3.689      16.0      16.9
SOC:    36.023A/h  LEM: +     .586A  PWM:        0%   Vtot:   265.317V
Tl:    3.201V Til:    3.443V Tih:    3.540V
Vmin:    3.669V Vmed:    3.685V  Vmax:    3.693V
Marcia attiva  S:   50

Integrale di corrente
                Ist-1      Lo-1      Ist-2      Lo-2      Ist-3      Lo-3
00-00-bf-18      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-b0      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-c8      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-f8      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bc-a0      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bc-e0      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-b1      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-c9      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-f9      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bc-a1      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bc-e1      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-b2      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-ca      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-fa      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bc-a2      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bc-e2      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-b3      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-cb      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-fb      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bc-a3      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bc-e3      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-b4      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-cc      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-fc      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bc-a4      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bc-e4      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-b5      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-cd      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-fd      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bc-a5      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bc-e5      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-b6      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-ce      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-fe      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bc-a6      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bc-e6      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-b7      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-cf      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bb-ff      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bc-a7      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bc-e7      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bf-19      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bf-1a      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bf-1b      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bf-1c      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bf-1d      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bf-1e      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
00-00-bf-1f      .000      .000 |     .000      .000 |     .000      .000
TotC:      97   Icoef:     100   Tcoef:      97
Tl:    3.201V Til:    3.443V Tih:    3.540V
Vmin:    3.669V 00-00-bb-b7 n       3

Het klopt dat hij met 002 begint te tellen. De N.C. en alle nullen in het tweede overzicht zijn ook zoals het hoort; op de voorbeeld plaatjes staan die ook.

Dus dat lijkt allemaal wel te kloppen. Ons idee is dat wellicht in de lader een zekering oid zit waardoor de lader wel aan gaat (dat kunnen we zien) maar niet daadwerkelijk aan het laden slaat. We zitten nu dus op antwoord te wachten of het zoiets zou kunnen zijn.
ktf schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:53:
De laadsnelheid werd door Proton_ net ook uitgedrukt in km/h. Oftewel het bereik (in km) dat je laadt in één uur. Uiteraard is het verbruik per auto anders, maar het ligt meestal tussen de 120 en 250Wh/km. Als je dus met 50kW laadt en je redelijk zuinig rijdt (verbruik 150Wh/km), dan is je laadsnelheid dus 330km/h.
Aha, nu snap ik waar het mis ging in onze communicatie. Zoals gewoonlijk ligt dat waarschijnlijk aan mij ;)
Ik bedoelde niet de laadsnelheid an sich, maar de tijd die het duurt dat batterijen weer op een bepaald percentage vol zitten.Dat heeft op zich wel met elkaar te maken, maar het gaat dan ook om de laadsnelheid in combinatie met de capaciteit van de accu.
Als je laadsnelheid definieert als 'tijd van leeg tot vol' dan moet je alsnog laadenergie delen door laadvermogen. Ik kan er gewoon niks anders van maken, hoe je het ook went of keert, voor elke berekening van laadsnelheid heb je een laadvermogen nodig. Laadsnelheid is dus altijd evenredig met laadvermogen.
Je hebt dan wel het laadvermogen nodig, maar aan het vermogen alleen heb je dus niets. Het feit dat je accu's kan laden met 50 kW wil niet zeggen dat je een AA accu voor je speelgoed autootje in een halve seconde kan opladen (ik heb niet uitgerekend of die halve seconde klopt). Want die accu kan je helemaal niet laden met 50 kW. Die moet je "gewoon" 4 of 8 uur in de lader hebben zitten voor hij vol is.

Ik denk dat we wel hetzelfde begrijpen, alleen over een andere snelheid aan het kletsen waren.
Proton_ schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:56:
ICEs zijn vervelend. Moeten we gauw vanaf.
Op zich vind ik het niet eens raar dat daar auto's stonden. Het is de parkeerplaats het dichtst bij de winkels. Er staat geen bord dat je niet mag parkeren. En de laadpaal ziet er uit als een standaard telefoon of kabel-tv verdeelkast die overal en nergens op straat staan.
Snow_King schreef op zondag 15 november 2015 @ 17:28:
Ik geloof op langere termijn bij grote adoptie niet in publieke palen. Op de oprit, snelladen en op strategische bestemmingen. Niet elke P in NL.
Elke P zal denk ik ook niet zo snel gebeuren. Maar het zou wel fijn zijn als er wat meer zouden staan. Natuurlijk is het ook wel kip-en-ei. Geen auto's geen laadpalen nodig, geen laadpalen geen auto's die kunnen laden.

In binnensteden vind ik het nu al redelijk goed geregeld. Tenminste, als ik daar kom dan sta ik meestal in een parkeergarage en er zijn er al heel veel die laadpalen hebben. Een collega (die met zijn Outlander PHEV) parkeert en laadt altijd op zulke plekken. "Kan je lekker dicht bij de ingang staan" aldus zijn commentaar.

Vanochtend eerste lange rit op winterbanden (ja, echt heeel hard nodig met dit weer). Bij aankomst 35% over. Dat valt niet tegen vorige week had ik een keer 38%. Dus het lijkt op zich niet zo heel veel uit te maken qua verbruik.

[ Voor 1% gewijzigd door JeroenE op 16-11-2015 07:37 . Reden: winterbanden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

JeroenE schreef op maandag 16 november 2015 @ 05:12:
Aha, nu snap ik waar het mis ging in onze communicatie. Zoals gewoonlijk ligt dat waarschijnlijk aan mij ;)
Ik bedoelde niet de laadsnelheid an sich, maar de tijd die het duurt dat batterijen weer op een bepaald percentage vol zitten.Dat heeft op zich wel met elkaar te maken, maar het gaat dan ook om de laadsnelheid in combinatie met de capaciteit van de accu.
Dat is net zoiets als iemand bellen die jouw kant op komt: hoe snel loop je? 5km/h. Ja, ik bedoel, hoe snel ben je hier? Oh, over 6 minuten :P
Je hebt dan wel het laadvermogen nodig, maar aan het vermogen alleen heb je dus niets. Het feit dat je accu's kan laden met 50 kW wil niet zeggen dat je een AA accu voor je speelgoed autootje in een halve seconde kan opladen (ik heb niet uitgerekend of die halve seconde klopt). Want die accu kan je helemaal niet laden met 50 kW. Die moet je "gewoon" 4 of 8 uur in de lader hebben zitten voor hij vol is.
Uiteraard, maar dan is het laadvermogen dus ook geen 50kW, want dat kan niet met AA's. Dat het beschikbare vermogen 50kW is zegt inderdaad niks. Het laadvermogen is dan 1.5V * 1A = 1.5W, uitgegaan van een slimme lader die in 2.5 uur kan laden. Echter, als je auto + oplader + aansluiting 50kW aankan, dan laadt je met 50kW. Dat verschil doet niks af aan dat het (uiteindelijke) laadvermogen recht evenredig is met welke (toepasselijke) grootheid je ook als laadsnelheid kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Helaas nog geen vermelding van dichtheid, maar het aantal laad cycli en de C rating zijn zeker niet slecht.
nieuws: Sony demonstreert all-solid-state-accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-09 08:04
[...]
Als je bij familie op bezoek wil en je kan het niet heen en weer halen is het anders helemaal niet leuk om halverwege een half uur stil te staan. Dan willen mensen -net zoals nu- gewoon even een paar minuten tanken. De rustpauze halen ze bij de familie wel in.

[...]
het tweede grote probleem is daarom verwachtingspatroon. Ga er gewoon van uit: laden in 10 minuten, sneller gaat gewoon niet.
Dit verwachtingspatroon hierboven is natuurlijk gerelateerd aan accucapaciteit en daarmee aan de range van de auto.
Wellicht off-topic en een misschien trollerig:
<klimaatactivist-modus>
Als je de verwachting hebt 'ik ga op vakantie naar de Alpen (of verder) en wil niet meer 10 minuten kwijt zijn aan tanken', heb je eigenlijk geen grip op de realiteit. Of je moet bewust kiezen voor 'catastrophic failure of the planet' kiezen, maar ik ga er vanuit dat wij gezonde mensen dat niet doen ;). Ik ben niet zo vaak in dit topic, maar ik denk dat dit eigenlijk niet de plek is om het hier over te hebben...? >:)
</klimaatactivist-modus>

Overigens rij ik zelf ook nog wel eens in een Passat waarmee ik na 10 minuten tanken weer 1000km kan gaan. Maar ik eis/verwacht het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De terugroepactie voor de Kia Soul EV heeft wat productie datums meegekregen, ik weet niet zeker of de Europese er ook onder vallen.

http://insideevs.com/kia-...fault-with-steering-gear/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fruitbakje schreef op maandag 16 november 2015 @ 15:44:
Dit verwachtingspatroon hierboven is natuurlijk gerelateerd aan accucapaciteit en daarmee aan de range van de auto.
Nee, dit verwachtingspatroon komt van de manier waarop men nu in een brandstofauto rijdt. Het komt niet bij mensen op dat het echt veel minder werk is om -in mijn geval- 's avonds thuis en 's ochtends op mijn werk de stekker in de auto te steken dan 1 keer in de twee dagen ergens naar toe te rijden om vloeistof in mijn auto te pompen. Pas als ik ze dat uitleg begrijpen ze het een beetje en dan nog vraag ik me af of dat wel echt zo is.

Het grootste probleem waar men daarna mee komt is inderdaad de vakantie of de familie in noordoost Groningen (of zuidwest Zeeuws Vlaanderen).
Of je moet bewust kiezen voor 'catastrophic failure of the planet' kiezen, maar ik ga er vanuit dat wij gezonde mensen dat niet doen ;)
<evilmode>Ik snap ook niet waarom die mensen die vinden dat mensen het vreselijkste zijn wat de aarde ooit over komen is niet de conclusie trekken dat zelf onderdeel van het probleem zijn en de voor de hand liggende oplossing niet uitvoeren om er voor te zorgen dat zijn geen onderdeel van het probleem meer zijn</evilmode>
Overigens rij ik zelf ook nog wel eens in een Passat waarmee ik na 10 minuten tanken weer 1000km kan gaan. Maar ik eis/verwacht het niet.
Dus jij zou het geen probleem vinden als je als onderdeel van de sjoemel-schandaal voortaan iedere 500 kilometer naar de garage moet rijden zodat ze weer wat additieven in je auto kunnen stoppen? Moeten ze natuurlijk wel even wat spullen demonteren voor ze erbij kunnen dus je kan een uurtje of twee op de bank zitten en een bekertje kraanwater krijgen.

Dan zou jij gewoon dat daadwerkelijk doen en niet bij je zelf een manier verzinnen om zo snel mogelijk de auto te lozen en een ander te krijgen waarbij dat niet hoeft?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Ach, de planeet redt zich wel, de natuur past zich wel aan... Het is vooral de vraag of de mensheid het zal overleven :)
Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.