Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arnold schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 20:02:
Ik denk dat ik de huidige auto doorschuif naar mijn partner, of dat ik hem weg doe, maar daar krijg je niets meer voor dus 'oprijden' is geen gek plan.
Volgens de ANWB een paar duizend euro, erg afhankelijk van je kilometerstand. Maar aangenomen dat er verder niets mee mankeert zou ik er ook liever langer in blijven rijden dan voor een partner een andere kopen voor hetzelfde geld. Tenzij daar dan ook weer veel kilometers mee gemaakt worden natuurlijk, want dan kost het nog veel geld aan benzine.
Eigenlijk als ik op kantoor zou kunnen gaan laden zou ik puur elektrisch woon-werkverkeer kunnen doen, hoef ik niet te tanken en is de Rex alleen voor die momenten dat ik 'onverwacht' weg zou moeten of net ff wat meer range nodig heb. M
Is dat laden op kantoor trouwens al een serieuze optie? Voorheen leek dat toch juist niet te kunnen? Als dat niet te regelen is dan houdt het eigenlijk al op, want als je de helft van de tijd een i3 REX op benzine moet rijden dan spaar je ook niet enorm in de kosten. De vraag is dan of het financieel aantrekkelijk is. Prive voor jou wel want lage bijtelling, maar voor de zaak kan dat anders zijn als ze maar de helft kunnen besparen op de tankbeurten.

Bovendien sta je dan ook iedere dag je i3 vol te gooien. Ik vond 2 a 3 keer in de week tanken al veel te veel.

Je kan ook kijken naar auto's aIs de nieuwe 308SW met 14% (of 20%) bijtelling. Wel diesel en ook schakelen ipv automaat. Een andere collega heeft die genomen voor de lagere bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 14:51
JeroenE schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 20:22:
[...]

Volgens de ANWB een paar duizend euro, erg afhankelijk van je kilometerstand. Maar aangenomen dat er verder niets mee mankeert zou ik er ook liever langer in blijven rijden dan voor een partner een andere kopen voor hetzelfde geld. Tenzij daar dan ook weer veel kilometers mee gemaakt worden natuurlijk, want dan kost het nog veel geld aan benzine.
Daar worden, zoals het er nu uitziet, niet veel kilometers mee gemaakt. Houden is goedkoper.
Hoewel als ik een nieuwe auto zou kopen inruilen misschien ook wel interessant kan zijn.
(Ook met de eerste kleine op komst is een 307 SW handiger dan de huidige Ford Ka (oude model) ;))
JeroenE schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 20:22:
[...]

Is dat laden op kantoor trouwens al een serieuze optie? Voorheen leek dat toch juist niet te kunnen? Als dat niet te regelen is dan houdt het eigenlijk al op, want als je de helft van de tijd een i3 REX op benzine moet rijden dan spaar je ook niet enorm in de kosten. De vraag is dan of het financieel aantrekkelijk is. Prive voor jou wel want lage bijtelling, maar voor de zaak kan dat anders zijn als ze maar de helft kunnen besparen op de tankbeurten.

Bovendien sta je dan ook iedere dag je i3 vol te gooien. Ik vond 2 a 3 keer in de week tanken al veel te veel.

Je kan ook kijken naar auto's aIs de nieuwe 308SW met 14% (of 20%) bijtelling. Wel diesel en ook schakelen ipv automaat. Een andere collega heeft die genomen voor de lagere bijtelling.
Laden op kantoor ben ik over bezig, als dat binnen 6 maanden zou kunnen is het zeer goedkoop om electrisch te gaan rijden. Zo niet dan is een diesel 308SW zeker een optie. Automaat zou ik wel graag houden, veel relaxter in de file.

Even wat uitgezocht. BMW i3 kan je 'maximal' 30 maanden leasen bij 60.000km/jaar. Dus dan even vergelijking gemaakt op basis van die looptijd.

Als ik bij directlease kijk naar auto 2 jaar 6 maanden leasen met 60.000km/jaar (150.000km totaal)
Kost een Peugeot 308 SW Blue Lease Pack 1.6 BlueHDi 120 (5d) 120pk € 762 per maand.
+ 140 euro bijtelling per maand = 902 euro/maand zonder brandstof.

Kosten over 2 jaar 6 maanden = EUR 27060,-

Directlease BMW i3 EUR 1108,- per maand
+ 110 euro bijtelling per maand = 1218 euro/maand zonder brandstof

Kosten over 2 jaar 6 maanden = EUR 36540,-
Als we dan de MIA op 1600 EUR zetten komen we uit op EUR 34940 voor die 2 jaar 6 maanden.

Als ik deze (kortzichtige) berekening doe is een 308SW zonder brandstof (27060) al 7880 euro goedkoper over die 30 maanden dan een i3 zonder brandstof met MIA (34940 ). Kortom 262,66 Euro per maand.

Verbruik 308SW 3,5 liter/100km (fabrieksopgave, in bebouwde kom) = 5250 liter diesel voor 150.000km * 1.28 = 6720 EUR

Verbruik BMW i3 REX is 13,5 kWh per 100 km (0,135 per kilometer) = 20250 km/h vor 150.000km
1 kWh kost 22,16 cent. voor 150.000km heb ik dan EUR 4487,40 nodig.

Peugeot 308SW kost dan inclusief brandstof 33780 EUR voor 30 maaden
BMW i3 Rex kost dan inclusief 'brandstof' 39427 EUR voor 30 maanden

308 SW Diesel is dan 5647,40 goedkoper over 30 maanden.
Oftewel 188,25/maand.

En dan is heel onzeker over hoe het precies zit met die cent/km die BMW op de site heeft staan ivm combo met juist veel/weinig tanken.

Kortom.. ik denk dat een i3 mij 250 euro per maand zeker duurder gaat zijn over 30 maanden.

Alleen als ik de auto koop ipv lease en er dan 5 jaar mee rijd zal het verschil na 5 jaar stuk kleiner zijn, maar het is lastiger die kosten te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-09 20:59
Maar die Peugeot zal in de praktijk wat meer diesel gebruiken. En je hebt het verschil in NOx niet genoemd ;)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

13,5kwh/100 is wat optimistisch als je meer op de snelweg rijdt en een beetje tempo houdt, ik zou het wat hoger zetten :) Belangrijker dan de directe stroomkosten is de afschrijving dan wel revisiekosten van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 14:51
!null schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 13:08:
Maar die Peugeot zal in de praktijk wat meer diesel gebruiken. En je hebt het verschil in NOx niet genoemd ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 13:12:
13,5kwh/100 is wat optimistisch als je meer op de snelweg rijdt en een beetje tempo houdt, ik zou het wat hoger zetten :) Belangrijker dan de directe stroomkosten is de afschrijving dan wel revisiekosten van de accu.
Kortom beide zal zeker niet kloppen, maar daarom houd ik voor beide fabriekscijfers aan.

maar ik denk dat het gewoon een leuke (2e hands) diesel wordt en dan over jaar of 3 opnieuw kijken wat elektrisch doet. helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je kunt ook kijken naar een Prius. Hoeft niet persee een diesel te zijn. Of je kunt kijken naar een LPG auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arnold schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:50:
Daar worden, zoals het er nu uitziet, niet veel kilometers mee gemaakt. Houden is goedkoper.
Hoewel als ik een nieuwe auto zou kopen inruilen misschien ook wel interessant kan zijn.
Vaak krijg je minstens zo veel korting als je geen oude auto inlevert maar alleen een nieuwe koopt. Soms zelf meer. Nouja, je krijgt natuurlijk ook wel de "handelsprijs" extra als je de auto inlevert, maar daar voro kan je zelf geen andere kopen waar wel een kinderzitje achterin past etc.

Fictief: aanschaf 30k - 1k korting of 30k - 3k inruil waarbij inruil = 2k waarde + 1k korting.
Laden op kantoor ben ik over bezig, als dat binnen 6 maanden zou kunnen is het zeer goedkoop om electrisch te gaan rijden. Zo niet dan is een diesel 308SW zeker een optie. Automaat zou ik wel graag houden, veel relaxter in de file.
Als je niet kan laden op kantoor en je woont zo ver weg dan denk ik dat elektrisch rijden nog wel een stap te ver is. Zelfs als je een i3 REX neemt.
berekeningen
Als je een auto least dan kan je daar geen MIA aftrek voor krijgen. Die krijg je alleen als je de auto daadwerkelijk koopt.

Je verbruik zal je (in beide gevallen denk ik) wel te rooskleurig hebben ingeschat. Als je wat meer realistische waardes neemt dan zal dat wel anders uitpakken. Zeker omdat je stadsverkeer neemt en je juist snelweg gaat rijden...

Bij de i3 reken je ook alleen elektriciteit terwijl de reden voor deze auto juist was dat je ook gedeeltelijk op benzine gaat rijden. Dan moet je dat natuurlijk ook in je berekeningen mee nemen.

Zit er vanuit je werkgever geen maximum op je lease budget? Of zitten ze er allebei onder? Als je een "eigen bijdrage" moet bijbetalen voor de auto van de zaak mag je dat weer van je bijtelling aftrekken.

Kan je ook zelf kiezen of de zaak de auto koopt of least? Of bedoel je juist dat jij hem prive gaat leasen of kopen? In dat geval heb je helemaal geen bijtelling (maar ook geen MIA).

Ik rijd al jaren in een automaat en het is geweldig. Ik vergeet altijd weer terug te schakelen als ik per ongeluk in een schakelauto aan het rijden ben. Als je dat wil houden kan je nog volgens mij geen 14% diesel auto's krijgen. Dan kan je ook terecht bij een Auris of Prius. Dat zijn ook helemaal geen verkeerde auto's maar natuurlijk niet in staat om enkele reis helemaal elektrisch te rijden.
Alleen als ik de auto koop ipv lease en er dan 5 jaar mee rijd zal het verschil na 5 jaar stuk kleiner zijn, maar het is lastiger die kosten te berekenen.
Ja, dat is een stuk lastiger omdat je niet weet wat de auto over 5 jaar gaat opbrengen. Als je een "bekende" auto neemt dan kan je wel (ongeveer) opzoeken wat er over 5 jaar met de prijs is gebeurd. Nouja, als er ondertussen geen schandaaltje komt waarbij je auto betrokken is. Maar bij veel elektrische auto's zijn er nog helemaal geen jarenlange statistieken waarbij je een startpunt hebt. Alleen van de Tesla en de Leaf zijn er regelmatig tweedehands te koop waardoor je een beetje een indruk kan krijgen.

Ik denk daarom ook wel dat de leaseprijzen fors zijn, de lease maatschappijen weten het zelf ook niet en willen geen risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Kleine update van de i-Miev, contact gehad met de dealer en even navraag gedaan, er is uiteindelijk een geheel nieuwe accu bestelt door Mitsubishi Nederland.
Echter moet deze per boot uit Japan komen, dus dat gaat nog even duren. Er waren kennelijk meer problemen met de accu dan enkel de cel.

Nou is er door GS Yuasa een terugroepactie geweest voor de oorspronkelijke LEV50 accu cellen naar aanleiding van het Boeing Dreamliner incident. Wellicht dat het 1 van de redenen is geweest die Mitsubishi NL heeft meegenomen in hun beslissing. Deze i-Miev is van de 1ste lichting uit 2010 en is wellicht nooit teruggeroepen geweest.

Het goede nieuws, ik rij straks een 5 jaar oude i-Miev met een nieuwe accu als het zo loopt. Ik ben benieuwd of ik dan ook de nieuwere LEV50N cellen krijg die in de 2013 en later in gebruik is, dat zou wel logisch zijn (Outlander PHEV e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als het ooit een terugroepactie was, moet je nu nog aftikken of valt het onder de garantie?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dit is hoe dan ook garantie, waarschijnlijk valt dit onder de 8 jaar garantie van Mitsubishi zelf, daarnaast had ik de auto de week ervoor gekocht, dus was het ook garantie.

Het verschil is dat de ene door Japan betaalt wordt, en de andere door de dealer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En databeestje is de spekkoper met z'n gloednieuwe accu :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:19
Arnold schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:50:
[...]
Verbruik BMW i3 REX is 13,5 kWh per 100 km (0,135 per kilometer) = 20250 km/h vor 150.000km
1 kWh kost 22,16 cent. voor 150.000km heb ik dan EUR 4487,40 nodig.
Gelukkig maakt Fastned het mogelijk om deze berekening wat eenvoudiger te maken (mits je langs hun stations komt en het past in je levensstijl).

30 maanden = 3000 Euro voor de elektriciteit met hun flatrate 100 Euro per maand abonnement.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://pers.kia.com/wp-content/uploads/2015/10/TUE51-816x530.jpg

De roadtrip door Europa door studenten met een Kia Soul EV staat nu op de Kia site.

Met de elektrische Soul EV trokken de zes studenten in drie weken tijd van Nederland via België en Luxemburg naar Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Monaco, Frankrijk en Spanje en weer terug naar Nederland, totaal ongeveer 4500 km. Onderweg kampeerde de studenten op verschillende prachtige locaties en diende de Soul EV als multifunctionele vakantieauto.

Hier is de wervingsvideo, waar men de auto leveranciers vroeg om het beschikbaar stellen van een volledig elektrische auto.

Afbeeldingslocatie: https://i.vimeocdn.com/video/537625420.jpg?mw=700&mh=394De video van het resultaat van de reis staat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grappig filmpje over leaserijder (Tesla Model S P85D) tegen coureur (McLaren 650 S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-09 17:33
ZuinigeRijder schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 10:01:
[afbeelding]

De roadtrip door Europa door studenten met een Kia Soul EV staat nu op de Kia site.

Met de elektrische Soul EV trokken de zes studenten in drie weken tijd van Nederland via België en Luxemburg naar Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Monaco, Frankrijk en Spanje en weer terug naar Nederland, totaal ongeveer 4500 km. Onderweg kampeerde de studenten op verschillende prachtige locaties en diende de Soul EV als multifunctionele vakantieauto.

Hier is de wervingsvideo, waar men de auto leveranciers vroeg om het beschikbaar stellen van een volledig elektrische auto.

[afbeelding]De video van het resultaat van de reis staat hier.
Ha dat is leuk! Ik dacht ik zal hem nog even hier in dit topic delen! Maar dan staat hij er al. _/-\o_
We hebben onze ervaringen ook opgeschreven en tabellen en grafieken toegevoegd over de groei van het CHAdeMO netwerk. Evenals hoeveel laadpunten werkten en welke route we gereden hebben (als iemand een mooi startpunt wil hebben) Dit zal het meest interessante zijn voor de technische mensen. De video is vooral een sfeerbeeld om te laten zien dat het mogelijk is om een relaxte vakantie te hebben met een elektrische auto.
https://electricroadmovie.atavist.com/nl

[Vimeo: https://vimeo.com/140863857]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
walletje-w schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:54:
Evenals hoeveel laadpunten werkten en welke route we gereden hebben (als iemand een mooi startpunt wil hebben)
Misschien ligt het aan mij, maar jullie route sluit niet altijd aan bij de laadpunten 8)7 Op sommige plekken is er zelfs een "dubbele" route. Bijvoorbeeld als je vanaf Nancy naar rechts gaat dan heb je een route "boven" en een route "onder". Of hebben jullie de ene met de Soul en de ander met de Picanto gereden?

Mijn Frans is zeer slecht, maar als ik de website van KiWhi bekijk dan lees ik daar dat je 24 euro per jaar moet betalen en ook je kaart moet opladen. Weet jij beter hoe dat werkt? Of is dat toekomstmuziek en is het vooralsnog gratis om te gebruiken en komt het betalen pas in de toekomst?

Verder wel leuk om te lezen, natuurlijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Hoe tof het ook is, mijn motor heb ik puur voor de lol. Rijd er zo'n 2.000km per jaar mee. Daar vind ik het brullen gewoon geweldig.

Verder 50.000km per jaar 100% elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:09:
Goed nieuws voor de motorrijders!
Als ik het goed begrijp kan je dan tot ongeveer 42A op 1 fase laden met een Mennekes stekker.

Staan zulke palen überhaupt in NL? De meeste komen niet meer dan 16A en hier en daar heb je 32A palen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Snow_King schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:55:
[...]

Hoe tof het ook is, mijn motor heb ik puur voor de lol. Rijd er zo'n 2.000km per jaar mee. Daar vind ik het brullen gewoon geweldig.

Typisch Tesla rijder gedrag. Hoeveel achterbanden in 50K ?

Zonnepanelen goed voor die 15000 kWh ? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

[...]
Ik niet, als er weer eens op zondag een motor clubje voorbij komt en de pijpen lekker laten knallen "want dat klinkt zo lekker" ..... niet als je er die dag al vijftig gehoord hebt ..... dan mag het van mij wat rustiger (elektrisch zou mooi zijn, kan je ook van de mooie stille omgeving genieten).
(ik woon aan een toeristische route in het groene hart)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:04

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

WoudseHoeve schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:27:
[...]

Ik niet, als er weer eens op zondag een motor clubje voorbij komt en de pijpen lekker laten knallen "want dat klinkt zo lekker" ..... niet als je er die dag al vijftig gehoord hebt ..... dan mag het van mij wat rustiger (elektrisch zou mooi zijn, kan je ook van de mooie stille omgeving genieten).
Leven en laten leven. Ik wordt ook niet blij als omringende buren iedere avond de vuurkorf aanzetten of als men in de winter verkeerd hout stookt. Wat te denken van boeren die troep achter laten op de weg.

Wat te denken van figuren die met hun sjoemeldiesels NOX uitbraken onder mijn slaapkamerraam :P

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:59

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

[...]

Nou maak je borst maar nat :+
YouTube: Isle 2013 - Electric Bike (electric sportbike sound)
YouTube: How Formula E sounds - Donington tests compilation
[...]

Die slijt meer van het stilstaan dan het rijden, als daar een oliemonster van genomen wordt denk ik dat je er ongewenste dingen er in tegen komt.

[ Voor 12% gewijzigd door ollie1965 op 13-10-2015 12:54 . Reden: link update ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
revolution-nl schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:47:
[...]

Leven en laten leven. Ik wordt ook niet blij als omringende buren iedere avond de vuurkorf aanzetten of als men in de winter verkeerd hout stookt. Wat te denken van boeren die troep achter laten op de weg.

Wat te denken van figuren die met hun sjoemeldiesels NOX uitbraken onder mijn slaapkamerraam :P
Eens, maar met luid applaus ontvangen is het andere uiterste.

Electrische motoren zijn een zeer goede ontwikkeling en ik denk er meer en meer aan om de oude fossiele beestjes (1979 en 2005) stil te laten staan en te vervangen met een nul-emissie modelletje. Zeer goed met een kleine PV installatie te compenseren overigens 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ja, die rechte vertanding van de race versnellingsbakken maakt het er niet stiller op. Gelukkig hebben gewone personen auto's en motoren helische tandwielen, dat is een stuk stiller en sterker. (met uitzondering van de achteruit)

Maar ja, die laatste 2 procent transmissie verlies is in de racerij het ongemak van het geluid waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:04

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kdeboois schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:59:
[...]

Eens, maar met luid applaus ontvangen is het andere uiterste.

Electrische motoren zijn een zeer goede ontwikkeling en ik denk er meer en meer aan om de oude fossiele beestjes (1979 en 2005) stil te laten staan en te vervangen met een nul-emissie modelletje. Zeer goed met een kleine PV installatie te compenseren overigens 8)
Eens!

Motorrijden doe ik alleen voor de fun, en daarbij maak ik geregeld tripjes naar het buitenland. Door de ontbrekende laadinfra in het buitenland is een EV op dit moment echt nog geen optie. Ik zie dat overigens ook niet snel gebeuren.

In het buitenland kom ik met een actieradius van 200km met de plofmotor soms zelf al krap uit.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

kdeboois schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:26:
[...]

Typisch Tesla rijder gedrag. Hoeveel achterbanden in 50K ?

Zonnepanelen goed voor die 15000 kWh ? >:)
Ik heb er nu 100.000km op staan en ga nét mijn derde set banden kopen.

Helaas staat mijn huis niet goed voor zonnepanelen.
[...]

Snap je punt volledig, dat zal ik niet ontkennen. Op een motorfiets vind ik de ICE gewoon erg leuk.
ollie1965 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:51:
[...]

Die slijt meer van het stilstaan dan het rijden, als daar een oliemonster van genomen wordt denk ik dat je er ongewenste dingen er in tegen komt.
Dat zou wel eens kunnen ja. Motor heb ik in 2011 nieuw gekocht, sindsdien altijd wel goed onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snow_King schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:55:
Palletwagen eronder, opkrikken en draaien zodat het huis wel goed staat :+

Oost/west valt ook nog wel redelijk wat te halen, maar natuurlijk wel minder opbrengst dan wanneer het wel optimaal staat. Het blijft altijd lastig vergelijken, maar wij kunnen maximaal 85% halen van wat we in ons eerste huis haalden waar de panelen wel lekker zuidzuidwest de hele dag in de volle zon lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zou een elektrische motor wel prettig vinden als dit veel betaalbaarder zou zijn. Bijvoorbeeld als je die straks voor 5000 euro zou kunnen kopen 2e hands. En dan veel besparen op het woon-werk verkeer.
Een ander voordeel is dat hij gewoon in de voortuin is te parkeren en op te laden.
Een gezinswagen vereist een hogere investering en verbruikt ook veel meer elektriciteit per km.

Edit: ik denk ik kijk even, maar er is dus al het e.e.a. betaalbaar:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/260920669?asrc=st|as
Snow_King schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:55:
[...]
Ik heb er nu 100.000km op staan en ga nét mijn derde set banden kopen.

Wat is de orientatie van je dak? Of staat er een flatgebouw voor?
Meet Oost-West moet je wel iets meer uitgeven (iets langere tvt) maar het kan nog steeds. Je kunt dan twee setjes zonnepanelne op 1 omvormer (2 strings) zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 13-10-2015 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

!null schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:45:
Ik zou een elektrische motor wel prettig vinden als dit veel betaalbaarder zou zijn. Bijvoorbeeld als je die straks voor 5000 euro zou kunnen kopen 2e hands. En dan veel besparen op het woon-werk verkeer.
Een ander voordeel is dat hij gewoon in de voortuin is te parkeren en op te laden.
Een gezinswagen vereist een hogere investering en verbruikt ook veel meer elektriciteit per km.

[...]

Meet Oost-West moet je wel iets meer uitgeven (iets langere tvt) maar het kan nog steeds. Je kunt dan twee setjes zonnepanelne op 1 omvormer (2 strings) zetten.
Ik kan 5 panelen kwijt en heb veel last van slagschaduw van mijn buren op dat deel op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

databeestje schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:00:
[...]

Ja, die rechte vertanding van de race versnellingsbakken maakt het er niet stiller op. Gelukkig hebben gewone personen auto's en motoren helische tandwielen, dat is een stuk stiller en sterker. (met uitzondering van de achteruit)

Maar ja, die laatste 2 procent transmissie verlies is in de racerij het ongemak van het geluid waard.
Iemand die de techniek snapt (maar is de benaming helisch? bij mij is het gewoon rechte en schuine vertanding) .
Overigens is de versnellingsbak bij een motor toch al een verhaal apart t.o.v. een weg auto (sequentieel) en is redelijk recht vertand.

Ollie heeft vroeger als semi hobby in een motorzaak geholpen om te leren en ook nog op de startgrid van verschillende circuits gestaan voor hulp

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://i1.wp.com/cleantechnica.com/files/2015/10/honda_power_exporter_9000-570x380.jpg?fit=570%2C570

Heb jij ook een DC Chademo aansluiting?

Honda Power 9000 maakt het mogelijk om de auto batterij te gebruiken voor je huis (Vehicle 2 Home), wanneer er stroomuitval is of voor het overschot van zonne energie 's avond te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://i1.wp.com/gas2.org/wp-content/uploads/2015/10/Honda-Power-Exporter-2.jpg?w=900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ollie1965 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:58:
[...]

Iemand die de techniek snapt (maar is de benaming helisch? bij mij is het gewoon rechte en schuine vertanding) .
Overigens is de versnellingsbak bij een motor toch al een verhaal apart t.o.v. een weg auto (sequentieel) en is redelijk recht vertand.

Ollie heeft vroeger als semi hobby in een motorzaak geholpen om te leren en ook nog op de startgrid van verschillende circuits gestaan voor hulp
Ja, sorry, de naam is niet helemaal correct. Het lijkt erop dat helicoidaal de juiste term is, de vertanding is schuin, maar er speelt nog iets meer mee :) Dit zie je nog beter bij een haakse vertanding.
In het engels noemen ze het Helical cut gears, en die naam heb ik verbasterd.

Zo lang de lagers van de bak de zijdelingse belasting goed op kunnen vangen is er eigenlijk geen probleem.

Voor mijn 3D printer heb ik een "Herringbone" oftewel een vissegraat vertanding geprint, daar zit vrijwel geen speling in, met een groter contact oppervlak. Iets wat relatief makkelijk te printen is, maar in een freesbank toch iets meer moeite kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

ZuinigeRijder schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:26:
[afbeelding]

Honda Power 9000 maakt het mogelijk om de auto batterij te gebruiken voor je huis (Vehicle 2 Home), wanneer er stroomuitval is of voor het overschot van zonne energie 's avond te gebruiken.

[afbeelding]
Ideaal voor de zakelijke Evalia's voor aannemers/servicemonteurs/hoveniers/...
Gewoon 9kW uit je bus, heerlijk.
Gezien de geschiedenis mogen we blij zijn als Honda ook een 230V (of zelfs 400V) 50Hz variant op de markt brengt en deze in Europa gaat leveren.

Dat CCS niet vanaf dag 1 V2G ondersteunt (en dit dus niet kan) snap ik niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Er zijn foto's van de 2016 line up van Zero uitgelekt. Heb er een glimp van gezien maar de cache is niet meer toegankelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En nu officieel geïntroduceerd: http://insideevs.com/zero...e-faster-charging-wvideo/

Iets meer prik in de batterij, een optionele snellader, de motor heeft minder last van de hitte en extra R modellen waar de R voor race staat :9

Helaas geen DC-ingang of een klein kuipje -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/2000807333.jpeg

Tweakers: Volvo komt met eerste elektrische auto in 2019

quote:
Het vermoeden bestaat dat de elektrische auto een vergelijkbare maat heeft als de S60. De elektrische sedan moet een afstand kunnen afleggen van vijfhonderd kilometer, waarmee het de directe concurrentie met de komende Tesla Model 3 aan moet gaan. Volvo verwacht dat tien procent van de verkochte auto's van het bedrijf elektrisch is in 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.smartdriving.nl/wp-content/uploads/2015/10/Afstandsrecord.jpg

3 tips voor laden van li-ion batterijen

1. Tussen 40 en 60% houden
2. Niet in de hitte
3. Niet iedere dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Voor de Zoe en andere Renault ZE rijders:
http://canze.fisch.lu
Android app die nuttige dingen uit de CAN-bus trekt. Ideaal voor tunen van je rijstijl of troubleshooten van laadproblemen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Een leuke presentatie van JB Straubel met betrekking tot accu's, model 3 en emissies.
YouTube: Tesla Motors - JB Straubel - University of Nevada, Reno - 10/11/15

Een paar dingen uit de video
- (relatief) lokaal sourcen van materialen voor de accu's
- Geen emissies voor de GF, geen gas aansluiting
- Model 3 krijgt een ander ontwerp accu en motor

Nu was er al eerder gesproken over het gebruik van grotere accu cellen zoals de 22700 cellen geloof ik. Wat betreft de motor weet ik het niet zeker, wellicht dat hier een hybride inductie/ferriet motor zoals de BMW i3 gebruikt een optie is.

Het als doelstelling emissie vrij houden van de Gigafactory is ook wel een markante keuze, en opmerkelijk rechtlijnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ze willen voorkomen dat iemand roept dat de productie niet zonder fossiele brandstoffen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:45:

[...]

duur is niet te koop zei mijn vorige werkgever en betaalbaar is een ruim begrip 't is maar net vaak waar je prioriteiten liggen veel mensen roken en spenderen zo 3k op jaarbasis dan is op 3 jaar 10k weggerookt. heb je toch een mooie zero voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 09:22:
[...]

duur is niet te koop zei mijn vorige werkgever en betaalbaar is een ruim begrip 't is maar net vaak waar je prioriteiten liggen veel mensen roken en spenderen zo 3k op jaarbasis dan is op 3 jaar 10k weggerookt. heb je toch een mooie zero voor.
Haha klopt, maar ik heb net al genoeg geinvesteerd in nieuw huis enzo. Onze Yaris vervangen door een EV zou ik wel leuk vinden, maar de Yaris is erg betaalbaar. En een EV is goedkoper in de lasten, maar effe 10 a 15K uitgeven, nee dat zit er niet in.

Zo'n elektrische motor wordt denk ik rap betaalbaar. Nu al voor 4000 euro, en dan waarschijnlijk voor 1 euro 100km rijden. Dat is al zoveel besparing dat je er prima het motorrijbewijs voor zou kunnen halen. (wat meestal een slecht idee is, motorrijden is meestal nauwelijks goedkoper)

En ik kan hem gewoon in de kleine voortuin zetten en laden. Kan de oprit ook weer gebruikt worden voor de andere auto. Scheelt weer in de parkeerproblemen, voor mezelf maar ook voor de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.rvo.nl/sites/default/files/styles/agnl_wysiwyg_100/public/2015/09/Groeicurve%20elektrische%20voertuigen.png?itok=g9xpOpNm

RDW heeft de cijfers bijgewerkt voor volledig elektrische auto's.
In plaats van 6, noemen ze nu:

Top 10 geregistreerde modellen volledig elektrische auto (30-09-2015)

Opvallend is dat de Volkswagen UP op 138 staat, terwijl uit mijn eigen telling maar op 58 kwam vorige maand.
Ook "Nissan E-VN200" staat er 2x in, ook apart als bedrijfsauto.

Het aantal laadpunten gaat ook gestaag omhoog. Het aantal snellaadpalen is van 254 naar 408 gegaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.rvo.nl/sites/default/files/styles/agnl_wysiwyg_100/public/2015/10/Laadpunten%2030%20september%202015_0.png?itok=lUSsEbXq

De Kia Soul EV staat in Nederland niet in de top 10, terwijl deze in Duitsland de derde maand achter elkaar bovenaan staat, 1479 maal verkocht in 2015.

[ Voor 12% gewijzigd door ZuinigeRijder op 20-10-2015 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Alles staat hier in de startblokken om een Zero S te kopen *O* Behalve de werkgever want daar komt op z'n vroegst pas in 2016 een laadpaal -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Erasmo schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:53:
Alles staat hier in de startblokken om een Zero S te kopen *O* Behalve de werkgever want daar komt op z'n vroegst pas in 2016 een laadpaal -O-
Feli iig! Altijd goed als er meer EV's op de weg komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Houd je kruit nog maar even droog hoor ;) Al hebben ze aangegeven dat ze een paar laadpalen willen plaatsen, voor het daadwerkelijk gerealiseerd is duurt meestal wel even bij defensie.

[ Voor 3% gewijzigd door Erasmo op 20-10-2015 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 09:05
Opvallend goede maand voor de Leaf, 115 stuks is 8.4% van het hele park. Is dit het gevolg van de introductie van de 30kW Leaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robhuls schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:52:
[...]

Opvallend goede maand voor de Leaf, 115 stuks is 8.4% van het hele park. Is dit het gevolg van de introductie van de 30kW Leaf?
Of lease auto's die voor het eind van het jaar nog op naam gezet worden icm betere range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 09:05
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 22:06:
[...]

Of lease auto's die voor het eind van het jaar nog op naam gezet worden icm betere range.
Bijtelling op elektrisch is en blijft toch 4%? De plugins gaan van 7% naar 15% maar die zijn grotendeels al uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Hier een technisch innovator die er echt niets van begrijpt, wordt nog gepubliceerd ook in de "hierinderegio".
Afbeeldingslocatie: http://woudsehoeve.nl/content/tweakers/20151020_104904.jpg

over tien tot 15 jar "zelfvoorzienend in hun aandrijving ....
Licht cellen ?? obv verf of "geleiding van lucht weerstand" ??? en wat dacht je van Opwekken van energie uit de wrijvingweerstand van banden.... ( perpetuum mobile )
_O-

Werkt zelfs bij de VU .......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

WoudseHoeve schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:56:
Licht cellen ?? obv verf of "geleiding van lucht weerstand" ??? en wat dacht je van Opwekken van energie uit de wrijvingweerstand van banden.... ( perpetuum mobile )
_O-
Ja maar nano! Dat kan alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Relletje rondom de degelijkheid van Tesla: http://daskapital.nl/2015/10/oh_noes_tesla_kapot.html

Aandeel dropte 10% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:29
Kan iemand bevestigen/ontkennen dat voor een elektrische motor wél motorrijtuigenbelasting betaald moet worden? Ik lees op de website van de belastingdienst dat vanaf 2016 alleen elektrische auto’s vrijgesteld zijn van mrb. Zou het vreemd vinden als je voor een elektrische motor vervolgens wel mrt moet betalen. Helaas is de belastingtelefoon tot 1700 bereikbaar, dus dat wordt morgen een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb ze onlangs nog gebeld met de zelfde vraag en je hoeft geen mrb te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Erasmo schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:13:
Ik heb ze onlangs nog gebeld met de zelfde vraag en je hoeft geen mrb te betalen.
Top, bedankt voor je reactie.
Ergens wel slordig dat er in alle documentatie enkel over auto's gesproken wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jup, welke fiets heb je op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Erasmo schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:35:
Jup, welke fiets heb je op het oog?
De Zero S (2016) heeft m'n voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

WoudseHoeve schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:56:
Hier een technisch innovator die er echt niets van begrijpt, wordt nog gepubliceerd ook in de "hierinderegio".
[afbeelding]

over tien tot 15 jar "zelfvoorzienend in hun aandrijving ....
_O-

Werkt zelfs bij de VU .......
Ik mis ergens het werken bij VU, en de 2 verschillende foto's geven mij de indruk dat er 2 zijn.
1 die behoorlijk spiritueel bezig is en 1 die in de GIS hoek werkzaam is
Of wel de spirituele zie ik dit wel schrijven (foto is ook beter gelijkend) en bij reiki enz (http://www.spiritualspeakers.nl/nl/spreker/richard-de-jeu-) haak ik toch echt af.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Zwaar overdreven als je het mij vraagt. 100.000km op mijn teller en nog steeds super tevreden.

1x is mijn drive unit vervangen vanwege een brom, maar stil heb ik nog nooit gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag de eerste afrekening gekregen van het laden op mijn werk (laadpas van Greenflux, 15 eurocent per kWh).

10x laden op de rekening, terwijl ik 17 keer geladen heb 8)7
Is in ieder geval goedkoop. Weet niet waarom het niet geregistreerd is, maar heeft wel altijd geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zitten er gaten in? Misschien worden de laatste sessies wel op de volgende rekening meegenomen.
Niek_ schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 19:03:
[...]

De Zero S (2016) heeft m'n voorkeur.
Mooi ding, ik wil ook een S maar dat wordt er waarschijnlijk een uit 2014 ivm de prijs, ik moet ook een powertank en diginow superlader hebben en dan ben je zo 5k extra kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:22
Honda gaat met een apparaat komen om je EV als accu voor noodstroom te gebruiken:
http://www.cnet.com/news/hondas-power-exporter-9000/

Wel interessant dat dat dus blijkbaar in de Chademo standaard zit ingebakken. Iets dat ik helemaal niet wist! Dat maakt V2G oplossingen ook een stuk makkelijker omdat het de autofabrikanten dus eigenlijk buitenspel zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:29:
Zitten er gaten in? Misschien worden de laatste sessies wel op de volgende rekening meegenomen.
Ja er zitten gaten in en de laatste laadsessies staan er wel op. Wel zie ik dat 1 laadpaal maar 1x geregistreerd is, de andere 9x. Misschien dat die andere een probleem had met registreren? Weet niet wanneer ik welke paal had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Erasmo schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:29:
Mooi ding, ik wil ook een S maar dat wordt er waarschijnlijk een uit 2014 ivm de prijs, ik moet ook een powertank en diginow superlader hebben en dan ben je zo 5k extra kwijt.
Hier zelfde uitdaging en zelfde werkgever ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Niek_ schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:03:
Kan iemand bevestigen/ontkennen dat voor een elektrische motor wél motorrijtuigenbelasting betaald moet worden? Ik lees op de website van de belastingdienst dat vanaf 2016 alleen elektrische auto’s vrijgesteld zijn van mrb. Zou het vreemd vinden als je voor een elektrische motor vervolgens wel mrt moet betalen. Helaas is de belastingtelefoon tot 1700 bereikbaar, dus dat wordt morgen een poging wagen.
Beetje late reactie, ik betaal geen mrb voor mijn elektrische motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En een alias in VV :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Nog vaak raak ik in discussie met mensen die maar fel tegenstander van de EV blijven en heilig geloven in het feit dat we gewoon een ICE blijven rijden.

De standaard redenen:

- Een EV rijd op kolencentrales, dus niet schoon
- Die accu kost veeeeeeel meer energie op te maken dan hij ooit zal opleveren
- 2 uur rijden en 8 uur laden

Het eerste punt is sowieso al weerlegt door TNO, punt 2 is ook niet waar aangezien de Tesla Gigafactory volledig op Zonne energie zal gaan draaien en het 3e punt hoef ik denk ik niet uit te leggen.

Probleem is vooral, deze mensen zijn zo biased, wat ik ook aan argumenten en feiten aan draag, het wordt allemaal in de wind geslagen.

Hebben jullie dit 'probleem' ook? Ik denk namelijk dat het belangrijk is dat mensen geïnformeerd zijn over de EV, want hij gaat er komen.

Naar mijn idee gaat 2020 een omslagpunt worden waarna je in 2025 voor gek wordt verklaard nog een nieuwe ICE te kopen.

De weg die we hebben te gaan is echter nog lang, behoorlijk lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik denk al eerder, met de nieuwe Leaf en Bolt als voorloper. Over een niet al te lange tijd zullen de plug-ins en eerste elektrische auto's vanaf de leasemarkt de tweedehandsmarkt op rollen en vanaf dan zal het snel gaan.

Heeft jouw Tesla trouwens ook al autopilot? :9

Edit: Trouwens @JeroenE: Ik weet niet of de batterijen van je Fiat het aankunnen maar is zo'n lader niet interessant voor jou? http://www.emotorwerks.co...ested/category_pathway-17

[ Voor 33% gewijzigd door Erasmo op 27-10-2015 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De manier hoe ik de discussie in ga is ietsje anders, ik probeer niet de mensen te overtuigen, maar enkel duidelijk te maken dat de (elektrische) auto voor mijn uitgangspunten prima past. En dan met name met betrekking tot de discussie over het bereik.

Wellicht heb ik gewoon mazzel met de mensen om mij heen, die zijn vooralsnog niet met de uitstoot onzin aangekomen.

De uitstoot discussie draai ik meestal zo. "Dus jij stelt voor dat het beter is om de bezine voor je deur in de fik te steken waar de kinderen spelen dan in een centrale ver van de bewoonde wereld?".
De accu productie draai ik ook om. "Dus jij stelt voor dat het beter is om de olie die vorige week uit de grond is gekomen in de fik te steken (voor de deur) dan een accu te produceren die je 10 jaar gebruikt?"

Zelfs mijn i-Miev uit 2010 kan ik 20 minuten 80% laden bij een Chademo lader. De 16kWh accu is met 3kW laden in minder dan 6 uur vol, ik haal de 8 niet eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Erasmo schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:33:
Ik denk al eerder, met de nieuwe Leaf en Bolt als voorloper. Over een niet al te lange tijd zullen de plug-ins en eerste elektrische auto's vanaf de leasemarkt de tweedehandsmarkt op rollen en vanaf dan zal het snel gaan.
Die zijn denk ik nog nét te duur, maar laten we het hopen.
Heeft jouw Tesla trouwens ook al autopilot? :9
Nee, ik heb een 'classic' Model S uit 2013. Daar zit de hardware niet op. Ga het dus ook niet krijgen.
databeestje schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:39:
De manier hoe ik de discussie in ga is ietsje anders, ik probeer niet de mensen te overtuigen, maar enkel duidelijk te maken dat de (elektrische) auto voor mijn uitgangspunten prima past. En dan met name met betrekking tot de discussie over het bereik.

Wellicht heb ik gewoon mazzel met de mensen om mij heen, die zijn vooralsnog niet met de uitstoot onzin aangekomen.

De uitstoot discussie draai ik meestal zo. "Dus jij stelt voor dat het beter is om de bezine voor je deur in de fik te steken waar de kinderen spelen dan in een centrale ver van de bewoonde wereld?".
De accu productie draai ik ook om. "Dus jij stelt voor dat het beter is om de olie die vorige week uit de grond is gekomen in de fik te steken (voor de deur) dan een accu te produceren die je 10 jaar gebruikt?"

Zelfs mijn i-Miev uit 2010 kan ik 20 minuten 80% laden bij een Chademo lader. De 16kWh accu is met 3kW laden in minder dan 6 uur vol, ik haal de 8 niet eens :)
Goede punten. Het is niet zo zeer dat ik mensen wil overtuigen, alleen eigenlijk hebben veel mensen oog/oorkleppen op als het hier om gaat.

Ze willen eigenlijk niets anders. Verandering is eng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Snow_King schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:25:
Goede punten. Het is niet zo zeer dat ik mensen wil overtuigen, alleen eigenlijk hebben veel mensen oog/oorkleppen op als het hier om gaat.

Ze willen eigenlijk niets anders. Verandering is eng.
Met een Tesla lijkt het me niet moeilijk ze te overtuigen.
Laat ze een ijsje halen in jouw auto via een Supercharger en ze staan opeens aan jouw kant in de discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edit: Trouwens @JeroenE: Ik weet niet of de batterijen van je Fiat het aankunnen maar is zo'n lader niet interessant voor jou? http://www.emotorwerks.co...ested/category_pathway-17
Voor de Fiat hebben we er (nog) niet naar gekeken. Voor de Kia wel, maar je moet er dan zoveel andere "rommel" bij hebben dat het niet leuk meer is. Je zit dan al snel op 5k US$, alles moet dan nog naar NL (plus invoerrechten plus BTW) en dan zit er nog niet eens een waterdichte kast bij. Dat moet er dan ook nog bij georganiseerd worden.

Dat is allemaal net even iets boven het "wij hebben ons eigen CHAdeMO station"-budget.

Rebbl heeft een VW transport omgebouwd naar CHAdeMO laden maar ik heb verder nog geen contact met hen gehad of zoiets ook "simpel" in de Fiat is te krijgen.

Vooralsnog een beetje algeheel gebrek aan vrije tijd om er aan te besteden, dat is eigenlijk de hoofdreden.

Het komt ook wel een beetje omdat het belangrijkste al werkend is. De Fiat is te laden op 220V en met de afstanden die er mee worden gereden is dat nooit een probleem. Zelfs als hij helemaal leeg is dan is hij in een nacht weer op te laden.

De Soul kan tegenwoordig laden met 32A (al gebruikt hij dat niet helemaal). Het langste tot nog toe was 3u45 laden. Hij moest toen 82% bij laden en (inclusief de auto opwarmen 's ochtends) was dat 24,75 kWh.

Het idee is dat we straks een kast aan de muur hebben hangen waar we twee auto's mee kunnen laden. De kast hangt er trouwens al, maar nu zitten er alleen nog maar vaste kabels aan vast. We willen ook nog twee Mennekes aansluitingen en ook twee CEE stekkers (blauw en rood). De ene zullen we wel regelmatig gebruiken, al is het maar om de auto te stofzuigen; de rode waarschijnlijk niet maar als we toch bezig zijn dan kunnen we hem net zo goed ophangen.

Je kan straks (met een sleuteltje) selecteren welke aansluiting je wil gebruiken. Die sit er ook al in, alleen werkt nu alleen nog maar de standen "uit" en "vaste kabel".

Het eerste idee voor de Fiat is om te kijken of we het zo ver kunnen krijgen dat we bij een openbare laadpaal kunnen opladen; dan zijn we al een stuk verder dan alleen thuis opladen. Het kunnen snelladen is dan wellicht een volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:49:
Het eerste idee voor de Fiat is om te kijken of we het zo ver kunnen krijgen dat we bij een openbare laadpaal kunnen opladen; dan zijn we al een stuk verder dan alleen thuis opladen. Het kunnen snelladen is dan wellicht een volgende stap.
Is dit niet een optie, deze adapter vraagt aan de laadpaal 3 fase 11kw, dan krijg je gewoon prik van de paal en zou deze moeten kunnen laden lijkt mij?

http://eauto.si/metron-sh...apter-type-2-din-3-x-16-a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Proton_ schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:33:
[...]

Met een Tesla lijkt het me niet moeilijk ze te overtuigen.
Laat ze een ijsje halen in jouw auto via een Supercharger en ze staan opeens aan jouw kant in de discussie :)
Dat denk je, maar al snel komen de bezwaren om de hoek:

- Kan geen kar trekken. Ookal kan de Model X dat wel
- Is een auto voor de rijke lui en belastingontduikers
- Batterij is na 3 jaar kapot

Ik woon in Zeeland en wellicht heb ik daar wat meer te maken met traditionele mensen, dat kán natuurlijk ook.

Al zijn er ook mensen geweest die super enthousiast waren, mensen van wie ik het niet zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:01:
Is dit niet een optie, deze adapter vraagt aan de laadpaal 3 fase 11kw, dan krijg je gewoon prik van de paal en zou deze moeten kunnen laden lijkt mij?
Ja, zoiets willen we maken; alleen dan gelijk met de aansluiting die op de auto past en niet daar ook weer een ander extra kabeltje tussen.

Op termijn willen we ook wel de aansluiting op de auto aanpassen. Dat is niet een hele handige aansluiting omdat je er eerst een dop af moet schroeven en dan de stekker er weer op moet schroeven.

De bedoeling is dat dat ook een Mennekes aansluiting wordt zodat het schroeven verleden tijd is.

Hoe is het met jouw nieuwe accu trouwens? Zit hij al op een of andere boot of moeten ze hem in Japan eerst nog maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Snow_King schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:02:
[...]

Ik woon in Zeeland en wellicht heb ik daar wat meer te maken met traditionele mensen, dat kán natuurlijk ook.

Al zijn er ook mensen geweest die super enthousiast waren, mensen van wie ik het niet zou verwachten.
Nu is dat niet vreemd: een EV is een serieus andere auto en vraagt om een andere manier van rijden. Dat zijn we nog niet gewend, en daarom zien we vooral de nadelen. De voordelen ('s ochtends altijd een volle tank, stilte, soepel rijgedrag, milieuvriendelijk) zien die mensen niet en/of kunnen ze nog niet goed beoordelen. Pas als men gewend is, zul je mensen zien overstappen. Daarom is het belangrijk dat er een groep early adaptors is die wil instappen en andere mensen laten zien dat het wel kan. Dan komt de meute vanzelf.

Hetzelfde heeft gespeeld voor de introductie van telefoons, internet, en gaat nog spelen voor bijvoorbeeld warmtepompen als vervanging van de HR-ketel.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:14
[...]

Misschien is het in Zeeland erger, misschien niet, maar overal zijn wel mensen die stug willen vasthouden aan wat ze kennen. Die mensen veranderen gewoon heel langzaam. Ik persoonlijk probeer het altijd maar te accepteren dat sommige mensen gewoon echt niet willen veranderen en besteed mijn aandacht liever aan mensen die wel open staan voor nieuwe dingen en zienswijzen. Met dezelfde moeite kun je een veelvoud aan open minded mensen op een nieuw inzicht brengen. Als de meer stugge mensen vervolgens zien dat meer mensen in hun omgeving "om" zijn, dan zullen zij hun mening ook langzaam aanpassen. Dat is volgens mij ook de enige manier; "stugge" mensen veranderen pas als ze veel mensen in hun omgeving zien die het al hebben gedaan.

Tegenwoordig hoef ik niemand meer te overtuigen van het nut en rendement van zonnepanelen. 5 jaar geleden had ik bij ieder feestje wel een discussies met iemand die er niet in geloofde. Inmiddels hoor ik die geluiden nooit meer en ken ik verschillende mensen in mijn omgeving die heel blij zijn met hun zonnepanelen. Net enige regelmaat schakelt er weer iemand over. Met elektrische auto's gaat hetzelfde gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

databeestje schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:39:
Trouwens grappig dat ze in de nieuwe Zero motors al zo goed als 16kWh weten te proppen, gaat snel de ontwikkeling.
JeroenE schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:49:
[...]

Voor de Fiat hebben we er (nog) niet naar gekeken. Voor de Kia wel, maar je moet er dan zoveel andere "rommel" bij hebben dat het niet leuk meer is. Je zit dan al snel op 5k US$, alles moet dan nog naar NL (plus invoerrechten plus BTW) en dan zit er nog niet eens een waterdichte kast bij. Dat moet er dan ook nog bij georganiseerd worden.

Dat is allemaal net even iets boven het "wij hebben ons eigen CHAdeMO station"-budget.

Rebbl heeft een VW transport omgebouwd naar CHAdeMO laden maar ik heb verder nog geen contact met hen gehad of zoiets ook "simpel" in de Fiat is te krijgen.

Vooralsnog een beetje algeheel gebrek aan vrije tijd om er aan te besteden, dat is eigenlijk de hoofdreden.

Het komt ook wel een beetje omdat het belangrijkste al werkend is. De Fiat is te laden op 220V en met de afstanden die er mee worden gereden is dat nooit een probleem. Zelfs als hij helemaal leeg is dan is hij in een nacht weer op te laden.

De Soul kan tegenwoordig laden met 32A (al gebruikt hij dat niet helemaal). Het langste tot nog toe was 3u45 laden. Hij moest toen 82% bij laden en (inclusief de auto opwarmen 's ochtends) was dat 24,75 kWh.

Het idee is dat we straks een kast aan de muur hebben hangen waar we twee auto's mee kunnen laden. De kast hangt er trouwens al, maar nu zitten er alleen nog maar vaste kabels aan vast. We willen ook nog twee Mennekes aansluitingen en ook twee CEE stekkers (blauw en rood). De ene zullen we wel regelmatig gebruiken, al is het maar om de auto te stofzuigen; de rode waarschijnlijk niet maar als we toch bezig zijn dan kunnen we hem net zo goed ophangen.

Je kan straks (met een sleuteltje) selecteren welke aansluiting je wil gebruiken. Die sit er ook al in, alleen werkt nu alleen nog maar de standen "uit" en "vaste kabel".

Dan zou ik qua toekomstbestendigheid voor een CCS aansluiting gaan. Die kun je dan nu aan de normale laadpaal hangen met mennekes en later wellicht ooit ook aan een DC lader met de juiste bms etc. Maar dan heb je in ieder geval al de juiste aansluiting.

Ik heb rebel net een mailtje gestuurd over de mogelijkheden voor aftermarket Chademo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:13:
[...]

Ja, zoiets willen we maken; alleen dan gelijk met de aansluiting die op de auto past en niet daar ook weer een ander extra kabeltje tussen.

Op termijn willen we ook wel de aansluiting op de auto aanpassen. Dat is niet een hele handige aansluiting omdat je er eerst een dop af moet schroeven en dan de stekker er weer op moet schroeven.

De bedoeling is dat dat ook een Mennekes aansluiting wordt zodat het schroeven verleden tijd is.

Hoe is het met jouw nieuwe accu trouwens? Zit hij al op een of andere boot of moeten ze hem in Japan eerst nog maken?
In principe kan je dus de aansluiting in de auto vervangen voor een Mennekes type 2 plug, en dan intern een weerstand en diode plaatsen voor het ontsluiten van de laadpaal. Dan werkt het helemaal zoals het bedoelt is. Lijkt me verreweg de makkelijkste en goedkoopste oplossing om dat in 1 keer te realiseren.

De prijs voor een inbouw socket voor in de auto is wel pittig aan de prijs naar mijn mening, maar als het past is het mooi.
http://www.lichtbrenger-w...t-type2-ip54-p-14101.html

Ik zie dat ze de type 1 inlet ook hebben, dat scheelt 100 euro, geen idee of je 16 of 32 Ampere nodig hebt, dat ben ik even kwijt, sorry.

Oh wacht, op Aliexpress is deze iets goedkoper, 80 euro voor de variant voor 1 fase tot 32 Ampere.
http://www.aliexpress.com...=2114.01020208.8.9.Ua7az8

Zitten er zelfs 2 lampjes in de inlet om status te tonen, wellicht kan je 1 van de 2 lampjes gebruiken voor de ingebouwde lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Krisp schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:14:
[...]

Nu is dat niet vreemd: een EV is een serieus andere auto en vraagt om een andere manier van rijden. Dat zijn we nog niet gewend, en daarom zien we vooral de nadelen. De voordelen ('s ochtends altijd een volle tank, stilte, soepel rijgedrag, milieuvriendelijk) zien die mensen niet en/of kunnen ze nog niet goed beoordelen. Pas als men gewend is, zul je mensen zien overstappen. Daarom is het belangrijk dat er een groep early adaptors is die wil instappen en andere mensen laten zien dat het wel kan. Dan komt de meute vanzelf.

Hetzelfde heeft gespeeld voor de introductie van telefoons, internet, en gaat nog spelen voor bijvoorbeeld warmtepompen als vervanging van de HR-ketel.
Dat is ook zo. Toevallig gisteren nog een discussie en daar haalde ik het "internet" en "iphone" argument aan, het antwoord: "Auto's mag je niet vergelijken met die adoptie, dat is namelijk totaal iets anders".

Afijn, we gaan het zien. Ik koop in ieder geval nooit meer een ICE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:13:
[...]
Helemaal vergeten, deze is op de kop af 5 weken bij de garage. Deze is uiteindelijk naar de Nederlandse Mitsubishi importeur vertrokken, en die hebben uiteindelijk besloten een nieuwe accu te bestellen uit Japan, en wat ik lees op het myimiev.com forum is dat het transport voor Amerikanen 4-6 weken duurt. Dit zou inhouden dat ik nog circa 3 weken moet wachten totdat deze klaar is.

Wat de mijn mij vertelde was dat deze mee zou komen met de auto's op de boot, beetje lastig voor te stellen, maar het zou ook zomaar kunnen. Voor 250kg aan accu verschepen zal niet goedkoop zijn.

Voorlopig knor ik nog met een Mitsubishi Spacestar in de rondte, wel netjes dat ze deze beschikbaar stellen voor de duur van de reparatie. Maar dan wel een model zonder centrale vergrendeling, dat is dan weer jammer, voor de rest prima goedkoop vervoer van A naar B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:50:
Dan zou ik qua toekomstbestendigheid voor een CCS aansluiting gaan. Die kun je dan nu aan de normale laadpaal hangen met mennekes en later wellicht ooit ook aan een DC lader met de juiste bms etc. Maar dan heb je in ieder geval al de juiste aansluiting.
CSS zit niet echt in mijn systeem, dus daar heb ik niet eens aan gedacht. Er staat al een auto met CHAdeMO voor de deur dus dan zou er een lader moeten zijn met twee kabels + stekker. Die kabels + stekker zijn heel erg duur; ik geloof dat een kabel met CHAdeMO stekker iets van 1500 US$ was. En dat was dan al in "China"! Los heb ik ze nog niet gezien (maar ook niet heel hard gezocht).

Hetzelfde eigenlijk voor een inlet, daar heb ik ook niet naar gezocht...
Ik heb rebel net een mailtje gestuurd over de mogelijkheden voor aftermarket Chademo.
Ik ben benieuwd! Dan zal ik ze er niet mee lastig vallen 8)
databeestje schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:02:
In principe kan je dus de aansluiting in de auto vervangen voor een Mennekes type 2 plug, en dan intern een weerstand en diode plaatsen voor het ontsluiten van de laadpaal. Dan werkt het helemaal zoals het bedoelt is. Lijkt me verreweg de makkelijkste en goedkoopste oplossing om dat in 1 keer te realiseren.
Juist. Alleen is het niet helemaal volgens de standaard omdat de auto altijd door zal gaan met laden op 13A ook al zegt de paal dat hij minder moet laden (of zelfs moet stoppen). Dat is ook wel te maken, maar dan moet je veel meer knutselen en dat zal dan (zoals de auto nu werkt) altijd zijn of laden of stoppen.

Dus het idee was om eerst maar eens te kijken of het gaat lukken of niet.
Oh wacht, op Aliexpress is deze iets goedkoper, 80 euro voor de variant voor 1 fase tot 32 Ampere.
Ja, ze zijn in China besteld. Ik meen voor 60 US$ maar dan wel 16A versie met een stuk kabel er al aan vast. Maar ik heb het niet zelf besteld dus de exacte details weet ik even niet.

Het enige nadeel is natuurlijk wel dat je er dan twee maanden op moet wachten, maar dat komt meestal vanzelf goed.
Snow_King schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:05:
Dat is ook zo. Toevallig gisteren nog een discussie en daar haalde ik het "internet" en "iphone" argument aan, het antwoord: "Auto's mag je niet vergelijken met die adoptie, dat is namelijk totaal iets anders".
Wie koopt er nu nog een rolletje film en wie schiet alles met zijn digitale camera? Die laatste ligt trouwens ook vaak al weer in de kast ligt omdat de telefoon goed genoeg is, maar dat is een ander verhaal; misschien is dat wel vergelijkbaar met de waterstof-auto die nu echt binnenkort gaat komen })

Dat is misschien een betere vergelijking. De foto-op-film bestond al erg lang, maar in een relatief korte tijd verdrongen door digitaal fotograferen. Nu is het alleen een niche markt voor de paar liefhebbers die het nog wel willen doen.

Volgens mij staat er in de FastNed-story ook ergens een opmerking dat men met een oude fotorolletjes camera en nieuwe digitale camera op tafel legde als dit argument ter sprake kwam.
Ehh? 8)7
Dit zou inhouden dat ik nog circa 3 weken moet wachten totdat deze klaar is.
Dan moet hij er nog wel in enzo, dus dat zal ook wel even duren. Straks een (vroeg) Sinterklaaskadootje dus! <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je al een ChaDeMo auto hebt is het inderdaad wel handig om het daar bij te houden. Een inlet kost zo uit mijn hoofd $800 maar dan heb je ook nog een kastje nodig wat met de lader praat. Tsjah als je met hoge vermogens gaat spelen zijn one-off oplossingen aardig aan de prijs.

Ik heb ondertussen al antwoord en hun hebben het door www.newelectric.nl laten uitvoeren. Ik hoop iemand met een Zero in de buurt van Amsterdam te kunnen overtuigen om een meting uit te laten voeren om te kijken of het past.

Als dat niet lukt moet ik zelf naar A'dam en met een demo model even langs komen maar dat is nogal een eind voor me(+300km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Erasmo schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:08: Ik hoop iemand met een Zero in de buurt van Amsterdam te kunnen overtuigen om een meting uit te laten voeren om te kijken of het past.

Als dat niet lukt moet ik zelf naar A'dam en met een demo model even langs komen maar dat is nogal een eind voor me(+300km).
Hee, deze vraag heb ik ook op een ander forum voorbij zien komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]
Geen argumenten tegen het principe van EVs, hoogstens tegen de uitvoering van de Model S.
Aantoonbaar onjuist.

Tja, dat weet jij ook natuurlijk allemaal.
Domheid is niet te genezen.

Een Zoe roept minder afgunst op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:14
YouTube: Elon Musk hints that Tesla could compete with Uber - Q2 2015 Earnings Call (8.5.15) AUDIO
"Is this a real opportunity for Tesla, providing autonomous vehicles to ride sharing firms or does Tesla just cut out the middleman and sell on demand electric mobility services directly from the company on it's own platform?"
Zeer interessant dat Elon Musk deze vraag niet beantwoord, maar alleen zegt: "That's an insightfull question.". Wat mij betreft kunnen ze niet snel genoeg beginnen met dit systeem! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Henri. schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 19:01:
[...]

Hee, deze vraag heb ik ook op een ander forum voorbij zien komen :+
Welke van de twee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Paul C schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 08:27:
YouTube: Elon Musk hints that Tesla could compete with Uber - Q2 2015 Earnings Call (8.5.15) AUDIO

[...]

Zeer interessant dat Elon Musk deze vraag niet beantwoord, maar alleen zegt: "That's an insightfull question.". Wat mij betreft kunnen ze niet snel genoeg beginnen met dit systeem! :o
Aha geluid bij mijn link ollie1965 in "Elektrische auto's"

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik kwam vandaag in een artikel een verwijzing tegen naar de Denza welke op de Chinese markt sinds begin van het jaar aan de man gebracht wordt.

Op zich wel een interresante auto, het heeft het formaat van de Leaf, een C segmenter gebouwd in samenwerking met Daimler. Wat opmerkelijk is dat deze een 47kWh accu heeft met LifePo4 cellen in plaats van de gebruikelijk Li-Ion cellen. Dat zou betekenen dat deze Chinese EV een grotere accu heeft dan de andere beschikbare modellen voor de west europese markt (met uitzondering van Tesla).

Volgens de informatie die ik kon vinden kost deze auto circa 60.000 dollar. De kans dat deze auto ooit naar de west europese wereld komt lijkt me bijzonder klein.
YouTube: DENZA - китайский электромобиль на базе старого Mercedes B-class

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Snow_King schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:23:
Nog vaak raak ik in discussie met mensen die maar fel tegenstander van de EV blijven en heilig geloven in het feit dat we gewoon een ICE blijven rijden.

De standaard redenen:

- Een EV rijd op kolencentrales, dus niet schoon

Het eerste punt is sowieso al weerlegt door TNO, punt 2 is ook niet waar aangezien de Tesla Gigafactory volledig op Zonne energie zal gaan draaien en het 3e punt hoef ik denk ik niet uit te leggen.

Probleem is vooral, deze mensen zijn zo biased, wat ik ook aan argumenten en feiten aan draag, het wordt allemaal in de wind geslagen.
Toch hebben ze een punt voor de huidige situatie in Nederland. In Zeeland helemaal, want daar staat nog zo'n antieke kerncentrale. Ook niet echt schoon te noemen.

TNO keek voornamelijk naar CO2 emissie en dat is maar een deel van de discussie.

Kolen verbruik is NL weer toegenomen en dat komt misschien wel door de nep groene stroom leveranciers die een verschuiving veroorzaken.

Mijn tip: zorg er zelf voor dat al jouw huishoud & mobiliteits verbruik echt duurzaam wordt opgewekt en de discussie op dat punt is klaar. Wel doen hè ;)

[ Voor 5% gewijzigd door kdeboois op 01-11-2015 11:45 . Reden: grammar & facts ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/myauto/27/15e/1d730_600.jpg

Update van het rijden met de Kia Soul EV.

Nu in totaal 3350 km gereden sinds 17 september 2015. Betekent dat ik dan rond de 28.000 km per jaar zou rijden.

Hoe bevalt het rijden in een elektrische auto na 1.5 maand? Nou, uitstekend. Super stil en soepel rijden met de traploze automaat. Heb geen een keer last gehad van het bang zijn dat de reikwijdte niet ver genoeg is. Sterker nog, bijna altijd laad ik maar tot 80% op omdat dit beter is voor de accu. De Kia geeft pessimistisch aan hoeveel er nog gereden kan worden (ongeveer 148 km bij 100% geladen, 112 km bij 80% geladen), terwijl er meer mee gereden kan worden. Bij 40 km gereden, gaar er ongeveer 30 km vanaf. Denk dat ik gemiddeld 15 kWh per 100 km rijd.

Opladen doe ik het merendeel op het werk en daar had ik een meevaller, omdat van de 17 laadbeurten maar 10 afgerekend werden. Thuis laad ik alleen op wanneer het nodig is en dat doe ik op een normaal stopcontact met de apart bijgeleverde laadkabel. Hij laad dan 2000 Watt, in de praktijk genoeg om 's nachts weer vol te laden, wanneer het nodig is. Ik bespaar me dus een laadpaal thuis.

Wanneer ik alleen in de auto zit, heb ik de ventilatie op "Driver only" staan. Stuurverwarming is lekker wanneer het kouder is, in het algemeen gebruik ik de warmtepomp verwarming nog weinig.

De Cruise control werkt fijn, omdat deze op het stuur zit. En je kunt ook eenvoudig sneller/langzamer door de knopjes op het stuur. DAB+ is ook fijn, gebruik geen FM meer.

Ook is het handig dat de sleutel in je zak/jas kunt laten zitten en toch de deuren open maken, sluiten en starten. De spiegels kunnen ook automatisch dichtgeklapt/opengeklapt worden wanneer je in de buurt komt. Wanneer je achter de auto staat kun je ook de kofferbak openen met de sleutel in je zak. Toch erg handig, je bent zo gewend aan dit sleutel gedrag. Je krijgt er 2 identieke sleutels bij, eventueel voor je partner of als reserve sleutel.

Heb nog geen negatieve zaken, of het moet zijn dat de auto snel vuil wordt }:O doordat ik een route heb waar veel modder op de weg ligt, door de vrachtwagens die zand afvoeren.

[ Voor 11% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-11-2015 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZuinigeRijder schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:19:
[afbeelding]

Update van het rijden met de Kia Soul EV.

Nu in totaal 3350 km gereden sinds 17 september 2015. Betekent dat ik dan rond de 28.000 km per jaar zou rijden.

Hoe bevalt het rijden in een elektrische auto na 1.5 maand? Nou, uitstekend. Super stil en soepel rijden met de traploze automaat. Heb geen een keer last gehad van het bang zijn dat de reikwijdte niet ver genoeg is. Sterker nog, bijna altijd laad ik maar tot 80% op omdat dit beter is voor de accu. De Kia geeft pessimistisch aan hoeveel er nog gereden kan worden (ongeveer 148 km bij 100% geladen, 112 km bij 80% geladen), terwijl er meer mee gereden kan worden. Bij 40 km gereden, gaar er ongeveer 30 km vanaf. Denk dat ik gemiddeld 15 kWh per 100 km rijd.

Opladen doe ik het merendeel op het werk en daar had ik een meevaller, omdat van de 17 laadbeurten maar 10 afgerekend werden. Thuis laad ik alleen op wanneer het nodig is en dat doe ik op een normaal stopcontact met de apart bijgeleverde laadkabel. Hij laad dan 2000 Watt, in de praktijk genoeg om 's nachts weer vol te laden, wanneer het nodig is. Ik bespaar me dus een laadpaal thuis.

Wanneer ik alleen in de auto zit, heb ik de ventilatie op "Driver only" staan. Stuurverwarming is lekker wanneer het kouder is, in het algemeen gebruik ik de warmtepomp verwarming nog weinig.

De Cruise control werkt fijn, omdat deze op het stuur zit. En je kunt ook eenvoudig sneller/langzamer door de knopjes op het stuur. DAB+ is ook fijn, gebruik geen FM meer.

Heb nog geen negatieve zaken, of het moet zijn dat de auto snel vuil wordt }:O doordat ik een route heb waar veel modder op de weg ligt, door de vrachtwagens die zand afvoeren.
mag ik weten waarom je voor een kia(Koreaan/taiwanees?) bent gegaan en niet voor een japanse auto zoals de Nissan Leaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Tja, als Samsung naast vrachtschepen ook auto's zou maken, dan wist ik het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:51:
[...]

mag ik weten waarom je voor een kia(Koreaan/taiwanees?) bent gegaan en niet voor een japanse auto zoals de Nissan Leaf?
Grotere accu, grotere reikwijdte.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

databeestje schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:55:
Tja, als Samsung naast vrachtschepen ook auto's zou maken, dan wist ik het wel :)
Laat Samsung dat nou ook doen Samsung cars Renault Koleos was gewoon een Samsung Koleos, maar sinds begin deze eeuw grotendeels in handen van Renault.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:51:
[...]

In de Kia Soul EV zit een accu van 30 kWh (27 kWh voor reikwijdte), in de Nissan Leaf een accu van 24 kWh (21 kWh voor reikwijdte). Daarnaast is de Nissan Leaf langer (4.45 meter t.o.v. 4.14 meter, de Kia past beter bij mij op de oprit) en vind ik de Kia Soul EV kwa model mooier. Dat laatste is natuurlijk persoonlijk. Verder is de Kia Soul EV super compleet, inclusief batterijen, aansluitkabel voor stopcontact en laadpaal, snelladen in 30 minuten en daardoor relatief goedkoper dan andere EV's.

Nu is er sinds kort ook een 30 kWh Nissan Leaf te krijgen met meer reikwijdte, maar ik weet niet of dit weer de totale batterijgrootte is. Want dan zou deze net zoveel capaciteit hebben dan de Kia Soul EV.

Ik weet dat er in Nederland nog niet veel Kia Soul EV's verkocht zijn, over de hele wereld nog maar 5000. Maar de Kia heeft wel 7 jaar garantie op alles (tot 150.000 km).

[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-11-2015 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waarom zou je sowieso een auto uitkiezen op basis van het land waar het merk is opgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ollie1965 schreef op zondag 01 november 2015 @ 16:29:
[...]

Laat Samsung dat nou ook doen Samsung cars Renault Koleos was gewoon een Samsung Koleos, maar sinds begin deze eeuw grotendeels in handen van Renault.
Leuk om te lezen, net even een stukje van de wikipedia erover gelezen. Dit schijnt wel een nieuw licht op het verhaal, Samsung SDI levert al enige tijd accu's voor elektrische auto's voor onder andere de BMW i3, ik had wel verwacht dat deze misschien meer samenwerking met Renault zouden doen.

In het daglicht van wat een vertegenwoordiger van GM in een interview liet weten dat een hoop van de Chevrolet Bolt door LG Chem geproduceerd wordt, waaronder aandrijving, boordcomputer en interieur, verwacht ik dat er meer Accu fabrikanten verschuiven richting semi auto productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:19:
De Kia geeft pessimistisch aan hoeveel er nog gereden kan worden (ongeveer 148 km bij 100% geladen, 112 km bij 80% geladen), terwijl er meer mee gereden kan worden. Bij 40 km gereden, gaar er ongeveer 30 km vanaf. Denk dat ik gemiddeld 15 kWh per 100 km rijd.
In theorie zou dit door de laatste 25 (ofzoiets) ritten bepaald moeten worden. Als je altijd dezelfde stijl rijdt dan zou dit na verloop van tijd moeten middelen op dezelfde waarde. Toen ik de auto kreeg vond hij dat er maar 110 km mee gereden kon worden, maar in de loop van de tijd is dat dus omhoog gekropen.

Bij mij staat hij nu tussen de 130 a 140 km bij 100% accu; het exacte getal wisselt wel eens, maar vanochtend was het 138. Die kilometers haal ik ook wel;op de snelweg heb ik hele stukken waar ik maar 100 km/u mag. En op 120 km/u stukken rijd ik ook lang niet altijd zo snel en blijf ik ook nog vaak 100 km/u rijden.

Het langste wat ik ooit gereden heb in deze auto is 155 km. Ik had toen nog 15% over (en 20 km actieradius volgens de teller). Daarbij heb ik wel ongeveer een kwart in files gereden/stil gestaan. De rest heb ik ook maar zo'n 90 km/u gereden (soms achter vrachtwagens, soms niet).
Minder hard rijden helpt enorm voor de actieradius. Ik wist van te voren al dat het zo'n rit ging worden en hoewel ik eerst had gedacht bij Fastned Bijleveld te stoppen heb ik dat uiteindelijk dus niet gedaan.

Ik rijd denk ik veel meer op de snelweg dan jij. Inclusief met enige regelmaat 's ochtends opwarmen gebruikte mijn auto de afgelopen (bijna) 4,5k km: Spritmonitor.de Dat is dan gemeten met kWh meters voor de aansluiting van de auto dan wel opgave van de laadpas (die her en der nog niet binnen zijn van alle laadbeurten).
DAB+ is ook fijn, gebruik geen FM meer.
Ik ben nog niet helemaal overtuigd. Af en toe hoor je de radio overschakelen naar een andere zendmast. Dat is irritant omdat
  1. de uitzendingen blijkbaar niet naadloos zijn en je soms een stukje dubbel hoort of anders een stuk mist
  2. door het wisselen van de zendmast het volume verspringt |:(
Dit gebeurt bij diverse stations; zowel bij bijvoorbeeld Radio 538 als NPO Radio 2. Dus het lijkt niet echt aan de radio-organisatie te liggen.Wellicht wel aan de algemene instelling van de DAB-zendmast.
Ook is het handig dat de sleutel in je zak/jas kunt laten zitten en toch de deuren open maken, sluiten en starten. De spiegels kunnen ook automatisch dichtgeklapt/opengeklapt worden wanneer je in de buurt komt.
Ja, erg handig. Ik vind wel dat de knopjes op de sleutel gevoelig zijn. Ik heb al een paar keer gehad dat bij het weglopen de auto weer open ging omdat in mijn zak blijkbaar het knopje voor openen werd ingedrukt.

Dat de spiegels klappen is wel grappig, alleen als je de auto niet pakt en er alleen langs loopt dan krijg je bijna het gevoel dat je hem teleurstelt door niet in te stappen :+

Voor de rest bevalt het mij ook nog uitstekend. Natuurlijk wel een paar kleine dingetjes die ik net anders had gedaan of verwacht. Soms ook omdat een andere auto die ik eerder had dat al wel heeft en deze niet; dus dat zijn nog meer persoonlijke zaken dan anders.

Het niet hebben van een app om dingen te doen vind ikvoor een EV wel een beetje ouderwets (zei de persoon die een jaar geleden nog niet eens een smartphone had). Je kan niet op afstand zien of je auto al is opgeladen of de klimaatbehandeling al aanzetten omdat je over een half uur vertrekt en dat soort zaken. Ik zou zoiets juist wel verwachten op een dergelijke auto.

Mijn vorige auto's hadden een automatische regen sensor en deze net weer niet. Af en toe nog een beetje aan wennen, maar dat gaat wel goed komen.

In het buitenland kan je de stoelen wel koelen (of in ieder geval de optie nemen) en in NL alleen verwarmen.

Ik mis een glazen dak meer dan ik dacht.

Het automatische licht is minder gevoelig dan mijn vorige auto. Die ging aan op het moment dat je een tunnel in reed. Deze denkt daar iets langer over.
Aan de andere kant gaat mijn licht ook niet meer aan als ik onder een viaduct door ga. Vroeger gebeurde dat wel eens. Met schemer weet ik het nog niet, maar mijn vorige auto schoot daar soms in de knipperlicht modus van.

Je kan dezelfde velgen die onder de auto zitten niet los kopen in NL. Wel in de USA, maar daar zijn ze US$ 450 per stuk, dus ook een beetje duur. Ik moet nog even verzinnen wat ik met de winterbanden wil doen.

Soms springt de automatisch ingestelde voorverwarming op 15 graden. Ik denk dat het komt als je tijdens het rijden op het knopje duwt. Die laat dan alleen zien dat dit tijdens het rijden niet is in te stellen. Maar dat moet ik nog een keertje testen.

Er zijn natuurlijk ook wel een heleboel pluspunten. Om er maar eens een te noemen: als je op de snelweg boven op je remmen gaat staan dan hoef je in de Kia je alarmlichten niet meer zelf aan te doen, dat gaat automatisch :X
Pagina: 1 ... 35 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.