ZuinigeRijder schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:19:
De Kia geeft pessimistisch aan hoeveel er nog gereden kan worden (ongeveer 148 km bij 100% geladen, 112 km bij 80% geladen), terwijl er meer mee gereden kan worden. Bij 40 km gereden, gaar er ongeveer 30 km vanaf. Denk dat ik gemiddeld 15 kWh per 100 km rijd.
In theorie zou dit door de laatste 25 (ofzoiets) ritten bepaald moeten worden. Als je altijd dezelfde stijl rijdt dan zou dit na verloop van tijd moeten middelen op dezelfde waarde. Toen ik de auto kreeg vond hij dat er maar 110 km mee gereden kon worden, maar in de loop van de tijd is dat dus omhoog gekropen.
Bij mij staat hij nu tussen de 130 a 140 km bij 100% accu; het exacte getal wisselt wel eens, maar vanochtend was het 138. Die kilometers haal ik ook wel;op de snelweg heb ik hele stukken waar ik maar 100 km/u mag. En op 120 km/u stukken rijd ik ook lang niet altijd zo snel en blijf ik ook nog vaak 100 km/u rijden.
Het langste wat ik ooit gereden heb in deze auto is 155 km. Ik had toen nog 15% over (en 20 km actieradius volgens de teller). Daarbij heb ik wel ongeveer een kwart in files gereden/stil gestaan. De rest heb ik ook maar zo'n 90 km/u gereden (soms achter vrachtwagens, soms niet).
Minder hard rijden helpt enorm voor de actieradius. Ik wist van te voren al dat het zo'n rit ging worden en hoewel ik eerst had gedacht bij Fastned Bijleveld te stoppen heb ik dat uiteindelijk dus niet gedaan.
Ik rijd denk ik veel meer op de snelweg dan jij. Inclusief met enige regelmaat 's ochtends opwarmen gebruikte mijn auto de afgelopen (bijna) 4,5k km:

Dat is dan gemeten met kWh meters voor de aansluiting van de auto dan wel opgave van de laadpas (die her en der nog niet binnen zijn van alle laadbeurten).
DAB+ is ook fijn, gebruik geen FM meer.
Ik ben nog niet helemaal overtuigd. Af en toe hoor je de radio overschakelen naar een andere zendmast. Dat is irritant omdat
- de uitzendingen blijkbaar niet naadloos zijn en je soms een stukje dubbel hoort of anders een stuk mist
- door het wisselen van de zendmast het volume verspringt

Dit gebeurt bij diverse stations; zowel bij bijvoorbeeld Radio 538 als NPO Radio 2. Dus het lijkt niet echt aan de radio-organisatie te liggen.Wellicht wel aan de algemene instelling van de DAB-zendmast.
Ook is het handig dat de sleutel in je zak/jas kunt laten zitten en toch de deuren open maken, sluiten en starten. De spiegels kunnen ook automatisch dichtgeklapt/opengeklapt worden wanneer je in de buurt komt.
Ja, erg handig. Ik vind wel dat de knopjes op de sleutel gevoelig zijn. Ik heb al een paar keer gehad dat bij het weglopen de auto weer open ging omdat in mijn zak blijkbaar het knopje voor openen werd ingedrukt.
Dat de spiegels klappen is wel grappig, alleen als je de auto niet pakt en er alleen langs loopt dan krijg je bijna het gevoel dat je hem teleurstelt door niet in te stappen
Voor de rest bevalt het mij ook nog uitstekend. Natuurlijk wel een paar kleine dingetjes die ik net anders had gedaan of verwacht. Soms ook omdat een andere auto die ik eerder had dat al wel heeft en deze niet; dus dat zijn nog meer persoonlijke zaken dan anders.
Het niet hebben van een app om dingen te doen vind ikvoor een EV wel een beetje ouderwets (zei de persoon die een jaar geleden nog niet eens een smartphone had). Je kan niet op afstand zien of je auto al is opgeladen of de klimaatbehandeling al aanzetten omdat je over een half uur vertrekt en dat soort zaken. Ik zou zoiets juist wel verwachten op een dergelijke auto.
Mijn vorige auto's hadden een automatische regen sensor en deze net weer niet. Af en toe nog een beetje aan wennen, maar dat gaat wel goed komen.
In het buitenland kan je de stoelen wel koelen (of in ieder geval de optie nemen) en in NL alleen verwarmen.
Ik mis een glazen dak meer dan ik dacht.
Het automatische licht is minder gevoelig dan mijn vorige auto. Die ging aan op het moment dat je een tunnel in reed. Deze denkt daar iets langer over.
Aan de andere kant gaat mijn licht ook niet meer aan als ik onder een viaduct door ga. Vroeger gebeurde dat wel eens. Met schemer weet ik het nog niet, maar mijn vorige auto schoot daar soms in de knipperlicht modus van.
Je kan dezelfde velgen die onder de auto zitten niet los kopen in NL. Wel in de USA, maar daar zijn ze US$ 450 per stuk, dus ook een beetje duur. Ik moet nog even verzinnen wat ik met de winterbanden wil doen.
Soms springt de automatisch ingestelde voorverwarming op 15 graden. Ik denk dat het komt als je tijdens het rijden op het knopje duwt. Die laat dan alleen zien dat dit tijdens het rijden niet is in te stellen. Maar dat moet ik nog een keertje testen.
Er zijn natuurlijk ook wel een heleboel pluspunten. Om er maar eens een te noemen: als je op de snelweg boven op je remmen gaat staan dan hoef je in de Kia je alarmlichten niet meer zelf aan te doen, dat gaat automatisch