Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Iets met ruimte in de auto.JeroenE schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:32:
Ja, dat is zeker jammer! Ik vind dat in bezine auto's trouwens niet veel anders. In mijn vorige auto heb ik ooit 35 liter kunnen tanken, maar bij de 28 liter begon hij al te piepen dat ik moest gaan tanken.
Dat betekende dus ook dat ik minimaal twee keer in de week bij de tank stond om te tanken. Van mij hadden ze er best een 200 liter tank in mogen hangen. Dan had je tenminste ruim twee weken kunnen rijden voor je weer aan de pomp moest gaan staan.
Een tank van 200 liter neemt natuurlijk een stuk meer ruimte in dan 35 liter.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Herkenbaar.JeroenE schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:32:
[...]
In mijn vorige auto heb ik ooit 35 liter kunnen tanken, maar bij de 28 liter begon hij al te piepen dat ik moest gaan tanken.
Met een volle accu heb ik nu minder bereik dan dat ik met mijn vorige auto had als het rode tanklampje aanging.
Het grote verschil is dat ik toen met de brandstofmeter helemaal geen indicatie meer had, terwijl ik nu op de kilometer nauwkeurig wel zie wat kan en wat niet kan.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Niet alleen dat, als het niet een auto is van de Duitse Drie of een direct afgeleide kunnen ze bij het blad al niet echt veel positiefs aan de dag leggen. Nadat ze een ritje in een Opel Ampera gemaakt hebben en dan zeggen dat Opel de hybride techniek veel beter onder de knie heeft dan Toyota (ze voelde de overgang van elektrisch naar benzine bij Toyota en bij de Opel niet) had ik maar besloten alle opmerkingen van het blad als voor ingenomen te beschouwen. Later nog een keer over the Toyota Auris Verso Hybrid, met heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel moete, ja echt heel veel moeite moesten ze toegeven dat de Toyota ietsjes beter was dan de Volkswagen. [In mijn mening bedoelde ze te zeggen dat Toyota ze rechts met een rotgang ingehaald had, maargoed]ZuinigeRijder schreef op zondag 27 september 2015 @ 10:38:
Autoweek on tour: Renault Zoe Clubdag
Het negativisme van de presentatoren voor elektrische auto's straalt ervan af
Het zijn nu eenmaal mensen die graag naar de 6 of 8 cilinders luiteren, kijken, horen, voelen en ruiken. Ze zullen vast een jaar abbonement hebben op het Autotron.
Waar ze wel een beetje gelijk in hebben is wel dat er vanuit de EV-rijders weinig passie uitstraalt. Betrap me zelf er ook op dat ik ook gelijk in de startblokken sta om mijn keuze om elektrisch te rijden rationeel te verdedigen (goedkoper, bijzonder, pionieren), terwijl ik eigenlijk moet zeggen:
"Het rijdt fantastisch en ik wil gewoon niet anders meer! Geen lawaai, heerlijke rust en een koppel als een dolle!"
Waarom zou hij dat niet kunnen? Hij heeft alles mee. Lange wielbasis, gewicht, koppel. Enige reden kan zijn dat je range flink korter word als je veel moet optrekken stoppen.Erasmo schreef op maandag 28 september 2015 @ 17:57:
Zo en is het dan nu klaar met dat eeuwige gezeik dat elektrische auto's niks kunnen trekken?
[video]
Extra accu in de bodem van de aanhanger er bij en voila.....
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Wie in de toekomst een elektrische of een waterstofwagen aankoopt in Vlaanderen heeft recht op een Zero Emission Bonus (en dit voor niet leasing wagens). Deze financiële incentive wordt gemoduleerd, volgens type en kostprijs van de wagen met een maximum van 5000 euro in 2016. De daaropvolgend jaren neemt de ZE-bonus af: 4000 euro in 2017, 3000 euro in 2018 en 2000 euro in 2019. Waterstof- en elektrische wagens stoten geen CO2 noch fijn stof uit.
bron: http://annemieturtelboom....-of-waterstofwagen-koopt/
Tuurlijk, maar dan maken ze de auto maar 2 centimeter hoger ofzoiets. Moet je zien hoeveel liter daar in past als je dat over het hele oppervlakte doet. Ok, het zal wel iets minder moeten zijn ivm veiligheid enzo, maar toch.ZeRoC00L schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:34:
Iets met ruimte in de auto.
Een tank van 200 liter neemt natuurlijk een stuk meer ruimte in dan 35 liter.
Ik heb het nooit helemaal uitgeprobeerd, maar zo erg is het gelukkig ook niet. Volgens de verhalen op internet zou je nog 50km kunnen rijden als mijn vorige auto "---" aan gaf. Gelukkig kom ik nu wel verder met een volle accu dan 50 kmProton_ schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:38:
Met een volle accu heb ik nu minder bereik dan dat ik met mijn vorige auto had als het rode tanklampje aanging.
Met de meeste EV's kan je alsnog wel een (heel klein) stukje rijden. Maar dat is meer bedoeld om aan de kant te komen, meen ik. Ik heb dat met mijn Kia Soul nog niet uitgeprobeerd.Het grote verschil is dat ik toen met de brandstofmeter helemaal geen indicatie meer had, terwijl ik nu op de kilometer nauwkeurig wel zie wat kan en wat niet kan.
Ik heb het wel gezien, maar ik vind het wel een beetje een stukje zonder veel informatie. Misschien omdat ik er al genoeg van af weet? Het meest interessante was dat men over 10 jaar in Noorwegen alleen maar nieuwe elektrische auto's wil toestaan (of wellicht auto's zonder uitstoot). Het werd gepresenteerd als wetgeving die al bestond, maar voor zover ik kon vinden is het alleen nog maar een plan.Olino.org schreef op maandag 28 september 2015 @ 17:20:
Straks om 18:30 op TV bij Eenvandaag http://binnenland.eenvand...auw_door_elektrische_auto
Zondag kwamen we bij de snellader van de ANWB in Rhoon trouwens nog iemand tegen die tegen zijn zin in een elektrische auto reed. We hadden een stukje gewandeld terwijl de Soul stond te laden en bij terug komst stond er een Leaf te wachten om te laden.
De meneer was niet heel erg spraakzaam, maar het kwam er op neer dat zijn werkgever had besloten helemaal groen te gaan. Iedereen had toen een elektrische auto gekregen en hij dus ook. Op kantoor konden ze ook met 11kw snelladen. Zijn grootste probleem was (hoe kan het ook anders) dat hij maar 100km kon rijden. We hebben maar niet gevraagd of de directeur wel een Tesla had gekregen

Heb bij de Autoweek ook maar een review gezet van de Kia Soul EV.
Ben benieuwd of er veel negatieve commentaren komen.
http://www.navigatenorth.nl/
Kan het wel met een EV?
Welke is het best?
Zou wel een stunt zijn ......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Snow King is al naar de poolcircel en terug gereden in zijn Tesla.WoudseHoeve schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:04:
Wie durft ?
Kan het wel met een EV?
Welke is het best?
[afbeelding]
Maar dan moet je wel je route plannen langs laadstations. Dat lijkt me wat lastig bij zo'n route die gemaakt is voor plofauto's.
Nee, dat gaat niet werken. Nog afgezien van de vraag hoeveel liter het daadwerkelijk zal zijn, uit een plaat van (zeg) 1x3 meter en 2 cm hoog kun je niet fatsoenlijk vloeistof pompen, vooral niet als die zich beweegt.JeroenE schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:05:
[...]
Tuurlijk, maar dan maken ze de auto maar 2 centimeter hoger ofzoiets. Moet je zien hoeveel liter daar in past als je dat over het hele oppervlakte doet. Ok, het zal wel iets minder moeten zijn ivm veiligheid enzo, maar toch.
Signatures zijn voor boomers.
Al gedaanWoudseHoeve schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:04:
Wie durft ?
Kan het wel met een EV?
Welke is het best?
[afbeelding]
http://blog.widodh.nl/tag/tesla/
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
1000km per dag .......
Een Tesla met wat extra accu's op de achter bank ?
Als je gaat (Snel)laden in die kleine dorpjes wordt het nog donkerder .....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
De e-Golf is een SUV
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Qua gewicht zal het als snel een SUV zijn en qua uiterlijk een SUF...
Je hebt het in de review ondermeer nog over 'op dit forum' waarmee je Tweakers bedoeld.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:56:
[afbeelding]
[ Voor 54% gewijzigd door styno op 29-09-2015 17:08 ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Stel 80 km/h gemiddeld (de maximum snelheid in Noorwegen, ja er zijn autosnelwegen waar je 110 mag, maar dat zijn er maar een paar in het zuiden, ik maak me sterk dat je in Nederland op meer plekken 130 mag dan in Noorwegen 110), dan ben je al 12,5 uur onderweg.WoudseHoeve schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:24:
Dat weet ik, maar geen 7000km in 7 dagen ....... Is het mogelijk ?
1000km per dag .......
Een Tesla met wat extra accu's op de achter bank ?
Als je gaat (Snel)laden in die kleine dorpjes wordt het nog donkerder .....
Laden is niet zo'n probleem, met een half uur laden heb je 270 km, dus met 2 uur laden kom je ook 1000 km ver, en tijdens laden kun je uitrusten.
Het zal wel mogelijk zijn.
Je review heb ik gelezen, maar waarom heb je voor de kwaliteit maar 4 sterren gegeven? Uit de review komt juist niets naar voren wat een kwaliteit van 4 sterren kan verklaren?ZuinigeRijder schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:56:
[afbeelding]
De betrouwbaarheid is natuurlijk een persoonlijke inschatting, wat met zelf nog geen 1000 km gereden moeilijk te geven is. Deze is vooral gebaseerd op de verwachting van de levensduur van de batterijen. Na 10.000 km zijn die in ieder geval nog goed, maar degradatie zal er toch gaan komen. Maar Kia Soul EV heeft wel andere (betere?) batterijen dan de Nissan Leaf, dus daarom heb ik 4 sterren gegeven.JeroenK schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 19:17:
[...]
Je review heb ik gelezen, maar waarom heb je voor de kwaliteit maar 4 sterren gegeven? Uit de review komt juist niets naar voren wat een kwaliteit van 4 sterren kan verklaren?
Ah, aangepast en verwezen naar tweakers "Elektrische auto's".styno schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:58:
Je hebt het in de review ondermeer nog over 'op dit forum' waarmee je Tweakers bedoeld.
Hm, daar heb ik verder geen verstand van. Dan maar onder de voorstoelen. Daar ligt meestal toch alleen maar rommel of pennen die je hebt laten vallen waar je niet meer bij kan. Ik bedoel, wat kan er mis gaan als je op 100 liter benzine zit? Niets toch?Maasluip schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:15:
Nee, dat gaat niet werken. Nog afgezien van de vraag hoeveel liter het daadwerkelijk zal zijn, uit een plaat van (zeg) 1x3 meter en 2 cm hoog kun je niet fatsoenlijk vloeistof pompen, vooral niet als die zich beweegt.
De Honda Fit is ook geen SUV (geen 4-wiel aandrijving). In Europa heet dit model trouwens Jazz. De Amerikaanse EPA rating is 82 mijl dus ongeveer 130 km.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:24:
RVO Special: Toekomstige EV modellen
In de USA wordt dit een "compliance car" genoemd: de fabrikant bouwt ze alleen omdat ze anders geen brandstof auto's mogen verkopen in Californië. Als ik het goed heb is Honda nu zelfs helemaal met de productie gestopt.
Ik vraag me af hoe men er bij komt dat deze auto naar Nederland zou gaan komen?
Volgens de tabel zou de Chevrolet Bolt ongeveer 28k eur gaan kosten terwijl men (denkt) dat de prijs ongeveer 38k$ is. Dan rekenen ze met een koers van ongeveer 1,30 dollar per euro. Dat is al weer een tijdje geleden!
De rest heb ik niet echt bekeken. Mag ik zeggen dat het bij mij overkomt als een soort samenvatting van pers aankondigingen gemixt met het idee dat de auto's echt geproduceerd gaan worden en daarna besprenkeld met de hoop dat de modellen ook in Europa te verkrijgen zullen zijn?
Ik snap wel dat sommige modellen uiteindelijk echt gemaakt gaan worden, maar ik ben meer van "eerst zien, dan geloven" wat dat betreft. Anders had ik al in een betaalbare Tesla kunnen rijden
Lijkt wel wel apart om een SUV met een caravan te zien bij een SC
Erg knap wat ze gedaan hebben met de deuren, dat is toch wel een knap stukje techniek. Het monteren van sensoren in de deuren die door het metaal werken zonder dat er zo'n stomme dop in zit is natuurlijk winst. Dat zijn het soort kleine dingen waarbij mensen denken aan Steve Jobs, de lat hoger leggen, het kan en moet beter.
Het blijft een engineering powerhouse, ik hoop dat ze zo blijven. Ook al ziet de auto eruit als een grotere S, er is onderhuids meer ontwikkeling gedaan dan bij andere merken. Soms heb ik het idee dat autofabrikanten niet zo goed de wensen van de mensen begrijpen of weten te vertalen.
De specifieke hulpstuk aansluiting is ook zoiets waar ik wel nut inzie, fietsendragers monteren op een trekhaak is zo 1999, dat kunnen we beter. Onwaarschijnlijk dat andere fabrikanten het over gaan nemen, maar goed.
Ja, natuurlijk bestaan daar sensoren voor. Maar die vond ik lelijk.
Dus hebben we een compleet nieuwe sensor uitgevonden.
http://eauto.si/metron-sh...ble-cc01-j1772-yazaki-16a
Edit: Ik lees de reactie nu pas beter, nee, de lader communiceert met de auto via het CP contact van de auto. De EVSE vertelt de auto hoeveel deze kan laden via dit signaal. Dus nee, je kan er niet wat voor zetten die dit doet. Wellicht dat je via een Smart EVSE (eerder vermeld) thuis een kabel kan maken die aan de hand van het stroom verbruik in het huis dit automatisch voor je aanpast. Dat zal het antwoord zijn dat je zoekt.Henri. schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:51:
Er zijn laadkabels te koop waar je de ampere afgifte kan regelen tussn de 6 en 16A, nu vraag ik mij af of er ook kastjes zijn die je direct in het stopcontact kan steken en waarmee je de ampere afgifte kan begrenzen?
Er zijn een aantal mobiele laders die hier een knopje voor hebben zodat je dit kan regelen.
http://www.nrgkick.com/home/nrgkick-shop/
Nog mooier, je kan hem krijgen met Bluetooth voor monitoring en energie meter, had ik niet verwacht. Zit een knopje op voor het laadvermogen
Wellicht dat je de Spark nog mooier vindt.
http://charge-amps.com/spark/
Iets anders, video van The Verge van de Model X
[ Voor 23% gewijzigd door databeestje op 30-09-2015 13:11 . Reden: Spark kabel toegevoegd. ]
databeestje schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:00:
Iets anders, video van The Verge van de Model X

Is de Model X gevaarlijk? Of is die persoon niet doodgereden tegen de muur.
Bij het renault forum is iemand het gelukt om op min 8 uit te komen...Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Maar theoretisch heb je als je accu's leeg zijn nog ongeveer 3kwh over dus als je heel rustig rijdt zou je theoretisch nog iets van 20 km moeten kunnen rijden...(Er schijnt nl in de Zoe in totaal 28kwh aan accu's te liggen waarbij de onderste en bovenste 3 kwh niet gebruikt worden) Ik heb het zelf nog niet geprobeerd...JeroenE schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:05:
Ik heb het nooit helemaal uitgeprobeerd, maar zo erg is het gelukkig ook niet. Volgens de verhalen op internet zou je nog 50km kunnen rijden als mijn vorige auto "---" aan gaf. Gelukkig kom ik nu wel verder met een volle accu dan 50 km
[...]
Met de meeste EV's kan je alsnog wel een (heel klein) stukje rijden. Maar dat is meer bedoeld om aan de kant te komen, meen ik. Ik heb dat met mijn Kia Soul nog niet uitgeprobeerd.
Ook grappig om te zien, ze verkopen accu uitbreidingen voor de i-Miev en de e-Golf van 9 en 12 duizend euro. Deze passen dan in de kofferbak, dat gaat dus wel ten koste van de koffer ruimte.Henri. schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:51:
Er zijn laadkabels te koop waar je de ampere afgifte kan regelen tussn de 6 en 16A, nu vraag ik mij af of er ook kastjes zijn die je direct in het stopcontact kan steken en waarmee je de ampere afgifte kan begrenzen?
Mijn pa is binnenkort jarig en het is een hoog decennium jaartal
Ik gaf toen aan dat hij een keer naar de Renault dealer moet rijden voor een test rit in de Zoe maar dat durft hij dan weer niet. Ook kan hij nu nog goed rijden en mankeert hij nog niets maar je weet nooit met mensen op leeftijd, dus wil hem die ervaring in zijn schoot werpen, hij zit al zijn hele leven in de auto's en autotechniek dus ik weet zeker dat hij het heel leuk zal vinden.
Nou heb ik zelf ook wel een keer zin om de Tesla model s eens te ervaren dus dacht ik huur een Tesla voor een dag, kan ik begin van de dag wat testen, spelen, ervaren en dan eind van de middag mijn pa ophalen zodat hij zelf kan ervaren plus dat hij naar het etentje kan rijden en terug.
Maar nu het geval,
Als ik rond kijk waar ik een Tesla kan huren zie ik alleen particulieren die hun auto verhuren, zijn deze niet te huur bij verhuur bedrijven? Waarom is dat? Als het niet anders kan moet het maar particulier maar iets zegt me dat het vreemd is.
Dan vraag je je af waarom een Tesla, hoofdzaak is omdat we dan met 7 personen in 1 auto passen maar het lijkt me ook de apartste EV van het moment.
Iemand die een bedrijf weet die ze verhuurd? Liefst omgeving zuid Holland.
Is de Tesla ook thuis te laden op een 220 wcd?
Ja een Tesla kan je ook via het stopcontact laden, maar hebben wel minimaal 10A nodig.Rol-Co schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 22:17:
Ev fans, een vraagje
Maar nu het geval,
Als ik rond kijk waar ik een Tesla kan huren zie ik alleen particulieren die hun auto verhuren, zijn deze niet te huur bij verhuur bedrijven? Waarom is dat? Als het niet anders kan moet het maar particulier maar iets zegt me dat het vreemd is.
Dan vraag je je af waarom een Tesla, hoofdzaak is omdat we dan met 7 personen in 1 auto passen maar het lijkt me ook de apartste EV van het moment.
Wat is er erg aan om een Tesla particulier te huren? Zeker via SnappCar heb je redelijk wat mogelijkheden en zijn ze ook netjes verzekerd.
Benader de mensen eens zou ik zeggen, en wil je echt niet van een particulier huren Google eens op Teslo model S huren zuid holland. Dan kom je vaak bij trouw auto bedrijven terecht, deze zijn vaak duurder en als jepech hebt alsnog van een particulier.
Ik ben wel benieuwd wta je vader er vand vind om in een EV te rijden, laat het ons weten.
Als iemand het aan mij vraagt zegt ik direct dat je het niet moet doen, als je eenmaal EV gereden heb wil je niet meer terig naar een ICE auto.
[ Voor 17% gewijzigd door JeroenK op 02-10-2015 08:16 ]
Ik weet niet waar je een Tesla kan huren. Ik zou hem niet graag op een wcd laden, dat gaat veel te langzaam; zeker als je de auto maar 1 (of 2) dagen hebt.Rol-Co schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 22:17:
Vraag een (gratis) pasje aan om te laden en laad gewoon bij een paal in de buurt. Als je er 1 hebt die 22kW kan leveren is dat helemaal mooi, dan kan je dubbel zo snel laden als een standaard laadpaal. Voor het laden op zich moet je natuurlijk wel betalen!
Achterin kan je als volwassene helemaal niet zitten. Dat gaat dus alleen als 2 van die 7 nog kinderen zijn. En dan ook niet de "ik ben 12 maar al wel 1,60m hoog" varianten.
[ Voor 6% gewijzigd door JeroenE op 02-10-2015 08:29 ]
De meeste Tesla's zullen toch wel gratis laden bij de supercharger hebben?JeroenE schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 08:27:
[...]
Vraag een (gratis) pasje aan om te laden en laad gewoon bij een paal in de buurt. Als je er 1 hebt die 22kW kan leveren is dat helemaal mooi, dan kan je dubbel zo snel laden als een standaard laadpaal. Voor het laden op zich moet je natuurlijk wel betalen!
Van € 87.000 naar € 241.000WoudseHoeve schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 09:15:
denemarken-verdrievoudigt-prijs-van-tesla-model-s
Ze zijn gewoon jaloers......

Dat kan niet kloppen.
Volgens mij ben je boekhouderMaasluip schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 09:26:
[...]
De meeste Tesla's zullen toch wel gratis laden bij de supercharger hebben?
[...]
Van € 87.000 naar € 241.000Dat slaat echt nergens op, maar het artikel klopt ook niet. Eerst wordt er gezegd dat de belasting 180% verhoogd wordt (dat is niet verdrievoudiging, dat is 2,8 keer), later wordt er gezegd dat de aanschafprijs hierdoor verdrievoudigd wordt.
Dat kan niet kloppen.
Het probbleem is natuurlijk deze mindset :
quote: "De Deense econoom Marcus Asplund verklaart tegenover het persbureau dat de verkoop van Tesla’s in het land ongetwijfeld zal dalen door de nieuwe maatregelen, maar dat de Amerikaanse fabrikant van luxe elektrische auto’s ook wel profiteerde van het vorige beleid. "
Ze worden niet als milieu vriendelijke vervoer oplossingen gezien maar als LUXE AUTOS.
Gewoon jaloers dus.
In Nederland ook trouwens.
Nee hoor. Alleen tijdens roadtrips, verder niet zo veel.Maasluip schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 09:26:
[...]
Al mijn laden doe ik thuis
Verwijderd
De hoeveelheid subsidie die in NL werd uitgegeven stond in geen verhouding tot de milieuwinst, het geld kon en kan veel nuttiger ingezet worden met fors meer effect.WoudseHoeve schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 09:45:
Ze worden niet als milieu vriendelijke vervoer oplossingen gezien maar als LUXE AUTOS.
Gewoon jaloers dus.
In Nederland ook trouwens.
Heren dan voor jullie reactie
Particulier lijkt me dat het meer "gezeur" kan opleveren, verhuur bedrijven zijn daar wat zakelijker in denk ik.
Al behandelen we de auto gewoon netjes, beter dan de gemiddelde Nederlander denk ik, zoals ik al riep zit de familie al hun hele leven in de auto's.
Dan toch maar eens een paar benaderen, de prijs van huren voor een dag schommelt ook nog al zag ik en sommige voor 19:00 terug, dat lijkt me niet handig met een etentje.
Het thuis laden op een 230wcd word dus niks, op zoek naar een lader in de testrit lijkt me dan het ideaalst.
Wat betreft de 7 personen, er zijn 2 kinderen bij onder de 160 dus ik denk dat dat wel gaat lukken. Het zijn ieder geval geen 7 x 2 bij 4 volwassenen.
Ik weet niet vertel ? (bron)Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 09:50:
[...]
De hoeveelheid subsidie die in NL werd uitgegeven stond in geen verhouding tot de milieuwinst, het geld kon en kan veel nuttiger ingezet worden met fors meer effect.
Ik vind trouwens de term "subsidie" niet juist.
De belasting op het bezit van auto's bijzonder on duurzaam. Als we dat naar het verbruik en de werkelijk vervuiling verschuiven is het geen "subsidie" meer maar gewoon lagere werkelijke kosten.
Het is ook lastig te bepalen. Wat is de auto die anders gekocht zou worden? Bijvoorbeeld een BMW 520 betaal je bijna 7000 euro BPM voor, maar voor een M5 betaal je ruim 35000 euro BPM.WoudseHoeve schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:13:
[...]
Ik weet niet vertel ? (bron)
De belasting op het bezit van auto's bijzonder on duurzaam. Als we dat naar het verbruik en de werkelijk vervuiling verschuiven is het geen "subsidie" meer maar gewoon lagere werkelijke kosten.
Welk bedrag loopt de overheid nu mis?
Je kunt dus altijd gratis laden bij de supercharger. Dat je dat niet doet is iets anders.Snow_King schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 09:49:
[...]
Nee hoor. Alleen tijdens roadtrips, verder niet zo veel.
Al mijn laden doe ik thuis
Verwijderd
Nouja, zeker met de regelingen van twee jaar geleden (MIA, KIA, zelfstandigenaftrek en nog wat posten) kon je wel spreken van subsidie, een collega heeft een V60 hybrid destijds kunnen kopen met een kostenpost van, na aftrek van alle subsidies en 0% bijtelling, 18k incl. 5 jaar bijtelling. Dat betekent al een toelage van +-50K op de auto (ding kostte om en nabij de 70K) plus 0,14*70000*5*0,52=25500 aan misgelopen bijtelling. Totaal: ruim 75K aan subsidie.WoudseHoeve schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:13:
Ik weet niet vertel ? (bron)
In dit geval is de CO2 besparing niet al te groot, mede door die dieselmotor. Maar stel dat je het als overheid handig had gedaan en zeg een 25% (exorbitant veel, ook de kleinere regelingen waren binnen no-time volgeschreven, maar als voorbeeld) subsidie op zonnepanelen had gegeven voor dat zelfde bedrag, dan had je incl privaat geld een bedrag van ~300K kunnen mobiliseren en daarmee een kleine 230kwp aan zonnepanelen kunnen realiseren. Daadwerkelijke opbrengsten zeg een 0,8*230000=184.000kwh/jaar, oftewel bij 300gram CO2/kwh in NL een 184000*300/1000/1000=55,2 ton CO2 per jaar kunnen besparen.
Al rijdt een Tesla met volledig duurzame stroom met 0 uitstoot en zou een BMW 530D vervangen die 40dkm/jaar rijdt, dan nog zou die "maar" 5,36ton CO2/jaar besparen. Ik ben pro elektrisch rijden, maar als je reëel kijkt dan zal eerst de energiemix moeten worden aangepakt. Als je dat voor elkaar hebt worden de elektrische auto's sowieso veel interessanter. Bijkomend voordeel, goed voor de handelsbalans.
Helemaal mee eens trouwensWoudseHoeve schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:13:
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2015 11:09 ]
Kabel kan dus niet gejat worden. Erg fijn om te weten ;-)
Het is inderdaad de vraag of de fiscale regelingen nu geld hebben gekost of niet. Zou er anders ook een auto gekocht zijn van 70k ? Of was het gebleven bij een auto van 35k?Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:43:
[...]
Nouja, zeker met de regelingen van twee jaar geleden (MIA, KIA, zelfstandigenaftrek en nog wat posten) kon je wel spreken van subsidie, een collega heeft een V60 hybrid destijds kunnen kopen met een kostenpost van, na aftrek van alle subsidies en 0% bijtelling, 18k incl. 5 jaar bijtelling. Dat betekent al een toelage van +-50K op de auto (ding kostte om en nabij de 70K) plus 0,14*70000*5*0,52=25500 aan misgelopen bijtelling. Totaal: ruim 75K aan subsidie.
In dit geval is de CO2 besparing niet al te groot, mede door die dieselmotor. Maar stel dat je het als overheid handig had gedaan en zeg een 25% (exorbitant veel, ook de kleinere regelingen waren binnen no-time volgeschreven, maar als voorbeeld) subsidie op zonnepanelen had gegeven voor dat zelfde bedrag, dan had je incl privaat geld een bedrag van ~300K kunnen mobiliseren en daarmee een kleine 230kwp aan zonnepanelen kunnen realiseren. Daadwerkelijke opbrengsten zeg een 0,8*230000=184.000kwh/jaar, oftewel bij 300gram CO2/kwh in NL een 184000*300/1000/1000=55,2 ton CO2 per jaar kunnen besparen.
Al rijdt een Tesla met volledig duurzame stroom met 0 uitstoot en zou een BMW 530D vervangen die 40dkm/jaar rijdt, dan nog zou die "maar" 5,36ton CO2/jaar besparen. Ik ben pro elektrisch rijden, maar als je reëel kijkt dan zal eerst de energiemix moeten worden aangepakt. Als je dat voor elkaar hebt worden de elektrische auto's sowieso veel interessanter. Bijkomend voordeel, goed voor de handelsbalans.
[...]
Helemaal mee eens trouwensGeef dan gelijk weer subsidie op de bedrijfsfiets waardoor die nog aantrekkelijker wordt, de besparing die uit elke fietskilometer ipv de auto komt kan ook geen elektrische auto tegenop. Genoeg collega's hier die op 3km van het werk wonen en de auto pakken, come on zeg.
Wat wel zo is, de overheid heeft waarschijnlijk de beschikbaarheid van de plugins onderschat. Ze hadden volgens mij niet gedacht dat een dergelijke lage CO2 uitstoot haalbaar zou zijn met dergelijke 'zware' auto's. Idee was naar mijn mening goed, implementatie slecht (meerdere faciliteiten beschikbaar) uitvoering nog slechter (namelijk geen 'subsidie' op het gebruik maar op de aanschaf)...
Denk dat ze met de huidige voorstellen op een betere weg zijn, om de doelstelling te halen namelijk het elektrificeren van het auto bestand. Naar mijn mening is dat de enige manier op dit moment om de afgesproken CO2 doelstellingen te behalen. Waterstof zou er ook een zijn, maar is op dit moment praktisch niet beschikbaar. Kan volgend jaar natuurlijk geheel anders zijn.
Goed initiatief maar dat is niet genoeg! De prijs van de wagens is nogal aan de hoge kant.gerre1 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:53:
Voor de Vlamingen onder ons:
Wie in de toekomst een elektrische of een waterstofwagen aankoopt in Vlaanderen heeft recht op een Zero Emission Bonus (en dit voor niet leasing wagens). Deze financiële incentive wordt gemoduleerd, volgens type en kostprijs van de wagen met een maximum van 5000 euro in 2016. De daaropvolgend jaren neemt de ZE-bonus af: 4000 euro in 2017, 3000 euro in 2018 en 2000 euro in 2019. Waterstof- en elektrische wagens stoten geen CO2 noch fijn stof uit.
bron: http://annemieturtelboom....-of-waterstofwagen-koopt/
Beter zou zijn dat de autobouwers hun prijs doen zakken en het rij-bereik verhogen. Waarom dat nog niet is gedaan is hier goed verwoord, kon het niet beter zeggen.
Ik ben geïnteresseerd in een electrische wagen maar 100 km is echt te weinig. Ook woon ik in de stad en heb geen garage. Op het werk ook geen laadpalen. Waar ga ik hem opladen? Moet ik mijn auto aan een laadpunt plaatsen en vervolgens met de bus naar huis, enkele uren later terug met de bus naar mijn auto?
Neen dat gaat niet.
En voor de geïnteresseerden van de battery pack Tesla.
Ik denk het wel, maar dan moet je daar ook wel bij in de buurt wonen. Als je een uurtje moet rijden om er te komen en weer terug dan hoeft dat niet sneller te zijn dan een paar uur laden bij jezelf in de buurt.Maasluip schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 09:26:
Je kan het denk ik het beste een bij de verhuurder navragen wat er qua lengte een beetje achter in past. Ik heb zelf geen Tesla en het verder ook niet uitgebreid nagemeten.Rol-Co schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 09:51:
Wat betreft de 7 personen, er zijn 2 kinderen bij onder de 160 dus ik denk dat dat wel gaat lukken. Het zijn ieder geval geen 7 x 2 bij 4 volwassenen.
Ik kon zo snel ook alleen de minumum hoogte vinden en nergens de maximum. Hier is een filmpje van Tesla.
Volgende week op 6 en 7 oktober is er een beurs over ecomobiliteit. Ik ga er zelf niet heen, maar wellicht wel wat voor anderen.
Niet elke Model S heeft 7 stoelen, het kan nog tegenvallen om er één te vinden.Rol-Co schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 09:51:
Ik denk niet dat er eerst "energie mix" aanpassen kan zijn en daarna pas elektrificatie van het auto bestand. Die dingen gaan zo lang mee, je moet het simultaan aanpakken.Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:43:
De huidige 30km woon werk net even te ver voor de fiets....Helemaal mee eens trouwensGeef dan gelijk weer subsidie op de bedrijfsfiets waardoor die nog aantrekkelijker wordt, de besparing die uit elke fietskilometer ipv de auto komt kan ook geen elektrische auto tegenop. Genoeg collega's hier die op 3km van het werk wonen en de auto pakken, come on zeg.
Dat is het nadeel van landelijk wonen gecombineerd een high tech baan.
Jammer genoeg kan ik een EV nog niet betalen en het is geen 4WD. Mogelijk als er over een paar jaar voldoende PHEV's op de markt komen uit de lease markt, maar dat duurt nog wel 4 tot 5 jaar. Ik zorg al wel vast voor de zonnepanelen
Ik zit eigenlijk te wachten op een ombouw kit voor mijn Defender 90 TD5.
Zonder dollen ik denk dat er een flinke markt komt voor conversie kits voor bestaande auto's
Renault Twizy wellicht iets voor je? Als je die tweedehands aanschaft met zijruiten(!) en je gebruikt hem voor dergelijke afstanden, dan rijd je en elektrisch en bespaar je het milieu maar ook je portemonnee...WoudseHoeve schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 13:50:
[...]
Ik denk niet dat er eerst "energie mix" aanpassen kan zijn en daarna pas elektrificatie van het auto bestand. Die dingen gaan zo lang mee, je moet het simultaan aanpakken.
[...]
De huidige 30km woon werk net even te ver voor de fiets....
Dat is het nadeel van landelijk wonen gecombineerd een high tech baan.
Jammer genoeg kan ik een EV nog niet betalen en het is geen 4WD. Mogelijk als er over een paar jaar voldoende PHEV's op de markt komen uit de lease markt, maar dat duurt nog wel 4 tot 5 jaar. Ik zorg al wel vast voor de zonnepanelen
Zonder dollen ik denk dat er een flinke markt komt voor conversie kits voor bestaande auto's
Ik denk dat er ook wel markt is voo rhet ombouwen, zeker voor auto's zoasl de genoemde Defender. Ik vraag me alleen af of je een auto zomaar kan ombouwen naar elektrisch. Iets met de RDW enzo.. en keuren...WoudseHoeve schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 13:50:
En de andere vraag is of het economisch is of eigenlijk heel erg niet economisch.
Daar moet ik wel op letten inderdaad, ik heb nog wat tijd.Proton_ schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 13:00:
[...]
Niet elke Model S heeft 7 stoelen, het kan nog tegenvallen om er één te vinden.
Deze is 7 pers
http://www.teslahuren.eu/over-de-auto/
Er worden nu ook veel Defenders of oudere versies omgebouwd van diesel naar benzine ivm de oldtimer regeling en wegenbelasting.JeroenK schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:00:
[...]
Ik denk dat er ook wel markt is voor het ombouwen, zeker voor auto's zoasl de genoemde Defender. Ik vraag me alleen af of je een auto zomaar kan ombouwen naar elektrisch. Iets met de RDW enzo.. en keuren...
En de andere vraag is of het economisch is of eigenlijk heel erg niet economisch.
Dit is heel simpel, je zet er een andere motor in en gaat naar de RDW om te keuren.
De Defender zo als die nu door staatsbosbeheer wordt gebruikt. Ze doen er nu "safari's" mee in de duinen.
Deze is ook gebaseerd op de normale aandrijving etc onder de wagen, alleen de motor is vervangen.
Heb ik naar gekeken maar:BB-One schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 13:59:
[...]
Renault Twizy wellicht iets voor je? Als je die tweedehands aanschaft met zijruiten(!) en je gebruikt hem voor dergelijke afstanden, dan rijd je en elektrisch en bespaar je het milieu maar ook je portemonnee...
1) Accu huur vind ik niks, ik neem ook geen mobiel abbo met telefoon, ik koop er een.
2) 80km/h op de snelweg vind ik wat magertjes ...
Dat laatste is te verhelpen - ze zijn eenvoudig te chippen naar 95km/h las ik - en dat vind ik voor de 10 km snelweg die ik per dag in de spits rij meer dan genoeg. De rest is toch een 70 weg of binnenstad (N44 en Den Haag verder in).WoudseHoeve schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:29:
[...]
Heb ik naar gekeken maar:
1) Accu huur vind ik niks, ik neem ook geen mobiel abbo met telefoon, ik koop er een.
2) 80km/h op de snelweg vind ik wat magertjes ...
Het eerste is voor onze Zoe geen probleem, voor een fun-auto'tje erbij die je hartje winter toch een maand of 3 stilzet wat ons betreft wel. Dat was de belangrijkste reden er niet een voor 4,5k EUR uit Dld te halen twee maanden terug.
Wat leuk zijn ze zeker
Een collega van mij heeft een Twizzy en die rijd er ook mee in de winter, ja je moet je jas aan houden er zit geen kachel in. Het is goed te doen aldus hem.aip schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:32:
[...]
Dat laatste is te verhelpen - ze zijn eenvoudig te chippen naar 95km/h las ik - en dat vind ik voor de 10 km snelweg die ik per dag in de spits rij meer dan genoeg. De rest is toch een 70 weg of binnenstad (N44 en Den Haag verder in).
Het eerste is voor onze Zoe geen probleem, voor een fun-auto'tje erbij die je hartje winter toch een maand of 3 stilzet wat ons betreft wel. Dat was de belangrijkste reden er niet een voor 4,5k EUR uit Dld te halen twee maanden terug.
Wat leuk zijn ze zeker
De accu is wel een probleem, ik hou ook niet van "leasen" zeker niet omdat de rest van het voertuig wel van jou is. Of de accu zou heel makkelijk vervangbaar moeten zijn (dat is het niet).
Op een Engels forum las ik iets over een duits forum waar ze Kreisel Electric zo ver hadden dat als er 10 Twizzy eigenaren een nieuwe accu bij hen zouden kopen dat ze het gingen ontwikkelen.
Voor de liefhebbers:
https://speakev.com/threa...wizy-battery-option.9393/
Zo'n koop accu is leuk, maar voor 6-7k ex btw wel heul veul. Voor dat bedrag plus een twizy koop je ook een i-miev. Minder leuk, wel functioneler. Dat zou mij dus net een beetje afschrikken.JeroenK schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 15:55:
[...]
Een collega van mij heeft een Twizzy en die rijd er ook mee in de winter, ja je moet je jas aan houden er zit geen kachel in. Het is goed te doen aldus hem.
De accu is wel een probleem, ik hou ook niet van "leasen" zeker niet omdat de rest van het voertuig wel van jou is. Of de accu zou heel makkelijk vervangbaar moeten zijn (dat is het niet).
Op een Engels forum las ik iets over een duits forum waar ze Kreisel Electric zo ver hadden dat als er 10 Twizzy eigenaren een nieuwe accu bij hen zouden kopen dat ze het gingen ontwikkelen.
Voor de liefhebbers:
https://speakev.com/threa...wizy-battery-option.9393/
Verwijderd
Importeren vanuit NoorwegenWoudseHoeve schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:29:
[...]
Heb ik naar gekeken maar:
Natuurlijk wel.... Het vervoer is maar een deel van het totale verbruik en met de huidige energiemix is het gebruik van een EV niet bijzonder interessant. Als er dan belastinggeld aan co2-emissies uit moet worden gegeven besteed het dan efficiënt.WoudseHoeve schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 13:50:
[...]
Ik denk niet dat er eerst "energie mix" aanpassen kan zijn en daarna pas elektrificatie van het auto bestand. Die dingen gaan zo lang mee, je moet het simultaan aanpakken.
Dat is wel wat ver maar het kan, we hebben hier mensen op Tweakers die het doen. Zeker met een speed pedelec haal je een 30-35 gemiddeld waardoor je in stedelijk gebied alsnog ongeveer even snel zou kunnen zijn als met de auto, maar dan voor een fractie van de kosten en emissies van zowel een auto met ICE of een EV. Ook die laatste is niet bepaald emissievrij, een ebike wint dat alsnog met straatlengtes voorsprong qua uitstoot.De huidige 30km woon werk net even te ver voor de fiets....
Al zouden de EV's alleen maar gevoed worden vanuit kolen gestookte centrales lig de uitstoot nogsteeds 30% lager dan als je diesel aangedreven auto's zou hebben.Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:19:
Natuurlijk wel.... Het vervoer is maar een deel van het totale verbruik en met de huidige energiemix is het gebruik van een EV niet bijzonder interessant. Als er dan belastinggeld aan co2-emissies uit moet worden gegeven besteed het dan efficiënt.
Alleen al voor de uitstoot is het intressant om elektrisch te rijden. We moeten zeker naar de energie mix kijken hoe wij onze stroom opwekken, niet alleen vanwege de uitstoot.
De olie kopen we vaak in bij landen/regimes die we op zijn minst "dubieus" kunnen noemen. We creeren er een afhankelijkheid van en een continue geldstroom naar toe. Voor gas zijn we ruimschoots "zelf voorzienend" indien we geen enorme hoeveelheden zouden exporteren. Maar we willen onze Groningse medebewoners van dit land ook een bevingsvrij bestaan geven dus het gebruik extreem beperken.
Een mooie combinatie van zonnestroom, windkracht, water kracht en nog andere slimme manieren van lokaal energie opwekken en opslaan zou zeker goed zijn.
[...]
Ja je ziet dat de auto lobby erg goed is in Den Haag, zo ook de grote energie maatschappijen zijn knap vertegenwoordigd, want van die 75K bijdrage hadden we inderdaad ook zonnepanelen kunnen kopen, en die gebruiken voor het opwekken van energie, ze gaan langer mee, en dienen een groter doel.Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:43:
[...]
Nouja, zeker met de regelingen van twee jaar geleden (MIA, KIA, zelfstandigenaftrek en nog wat posten) kon je wel spreken van subsidie, een collega heeft een V60 hybrid destijds kunnen kopen met een kostenpost van, na aftrek van alle subsidies en 0% bijtelling, 18k incl. 5 jaar bijtelling. Dat betekent al een toelage van +-50K op de auto (ding kostte om en nabij de 70K) plus 0,14*70000*5*0,52=25500 aan misgelopen bijtelling. Totaal: ruim 75K aan subsidie.
Helaas vind men in Nederland het maar niets dat de mensen zelf energie op wekken, dan raak je de grip en de (belasting) inkomsten kwijt. In Duitsland is de subsidie wel erg extreem geweest. Echter zie ik graag daken vol met zonnepanelen om goedkoper stroom op te wekken (ook al leid dat tot een overschot aan energie). Een opslag systeem met huis/auto accu's zou daarin ook een mooie oplossing zijn.
Verder kunnen we denken aan mest vergisting voor gas, en wind molens (er zullen vast nog meer opties zijn maar mijn geest is even uitgeput). Indien noodzakelijk elektriciteitcentrales gestookt op gas voor tekorten, of import van overschotten uit energie opwekking door waterkracht.
Al denk ik dat wil je stappen maken je niet alleen op je energiemix moet concentreren, je zal ook naar je mobiliteit moeten kijken. Als je de mix erg veranderd dan zie je dat je meer fluctuaties krijgt in de opwekkingskant, deze fluctuaties moeten wel opgevangen worden. Bij het opvangen van de fluctuaties komen de EV's en huis accu's weer om de hoek zetten. Waarom zouden we elektriciteit exporteren als we genoeg vraag kunnen hebben uit het binnenland.
Duitsland financiert soms met de subsidies op zonnepanelen/wind energie de goedkope stroom in NL, zeker op winderige en zonnige dagen hebben ze een enorm overschot. Die energie wordt verhandeld op de beurs maar jij en ik niets van terug van deze voordeeltjes op onze afrekening, het voordeel blijft hangen bij de energie maatschappijen.
Als er in Duitsland meer vraag naar stroom was geweest hadden ze dat tegen normale tarieven kunnen verhandelen in plaats van het kado te doen aan het buitenland en onze schonere gascentrales daar door buiten spel te zetten. (Kolen centrales kan je niet zo makkelijk bij en af schakelen). Ze gooien soms 2x subsidie tegen de zelfde kW. Eerst aan de opwekkings kant en dan nog eens om er vanaf te komen.....
Als er een grote laad infrastructuur is en een grote vraag dan zou dat beter in balans zijn dan dat het nu is. Dan kan de EV* en huisaccu deels ook als buffer te laten fungeren. Door de EV en huis accu's "sneller" te laden als er een energie overschot is en minder "snel" of niet (de huis accu's) als er geen energie overschot is. Dan is er wel overcapaciteit maar wordt deze gestuurd en gebuffert binnen eigen land en verstoort deze minder/niet de energievoorziening in een ander land. Zeker de energie die je dan opslaat in de huisaccu's kan je in de avond gebruiken om een deel van de vraag te compenseren zodat je s'avonds minder energie op hoef te wekken uit niet vernieuwbare bronnen, of deze energie gebruikt om de EV opnieuw te laden.
*De gedachte dat een EV als een soort van bidirectionele verplaatsbare energie opslag gebruikt kan worden vind ik op zijn minst "intressant" meestal gaan ze redelijk "vol" van locatie A naar een locatie B waar ze beduidend "leger" of "leeg" aankomen en eigenlijk weer geladen moeten worden omdat ze de energie voor verplaatsing gebruikt hebben. Hoe men dat in de praktijk voor zich ziet hoe een EV dan weer energie gata leveren zonder brandstofcel weet ik nog niet. Een EV is in mijn ogen vooral een grote gebruiker. En de brandstofcel zie ik nog niet direct als een oplossing, en ik twijfel er wel eens aan of de brandstofcel grootschalig ingezet gaat worden.
Tijdens natuurkunde op de middelbare school hadden ze het er al over, maar nooit over een EV, altijd een brandstofcel. Inmiddels heeft de EV zijn intrede gedaan, en ligt er een behoorlijke laad infrastructuur, en kan je maar op 2 plaatsen, een in Rhoon en een in Helmond. Mocht je ooit gaan snelladen bij de ANWB in Rhoon, het is 100 meter lopen en dan ben je op een van de twee waterstof tank stations in NL.
Leuk stukje over de waterstof auto:
http://www.tankpro.nl/bra...t-er-straks-niet-meer-is/
Als je de alleen energie mix gaat veranderen, dan creeer je snel een zelfde situatie als in Duitsland, dat moeten we zien te voorkomen, dus niet alleen aan de opwekkings kant maar ook aan de gebruikskant mogen we dan stimuleren. maar dan wel zinnig, in plaats van alleen voertuigen in het hogere segment.
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenK op 02-10-2015 18:43 ]
Waarom er een HEPA filter in de model X is geplaatst.....
......... Hier het antwoord
Dit , hierom en hierom
Dat heeft hij ook echt gezegd tijdens de presentatieollie1965 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 00:41:
Omdat het altijd leuker kan.
Waarom er een HEPA filter in de model X is geplaatst.....
......... Hier het antwoord
Is Tesla bezich een Uber achtige dienst voor te bereiden van een Model X welke als "selfdriving taxi" werkt?
Bron: https://medium.com/@gavin...ight-of-hand-ea2b078ed8e6
Leuk met plaatjes: http://www.treehugger.com...omething-plain-sight.html
Leuke gedachte, hersenkronkel welke mogelijk is, vooral als het geven van een antwoord eerst een pauze van 6 seconden is en vervolgens een ontwijking van de vraag......
Dit , hierom en hierom
Bedankt voor deze info!JeroenE schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:32:
[...]
Klinkt exact als mijn gebruik, alleen ga ik tegenwoordig niet zo heel vaak de deur uit en hoef ik dus weinig rekening te houden met nog meer kilometers onderweg naar klanten.
Dat kan je oplossen door eventueel wel op de zaak een laadmogelijkheid te regelen; al is het maar een stopcontact op een aparte groep. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je daar veel langer op moet laden dan bij een laadpaal. Dus als je een laadpaal kan regelen is dat veel handiger. Dat scheelt ongeveer een factor anderhalf.
Als je dus na aankomst al vlot weer weg wil naar klanten dan heb je eigenlijk ook te weinig tijd om op te laden. Tenzij de klanten in de buurt zitten en het met de kilometers wel meevalt. Een andere oplossing is om een andere auto (van een collega?) te lenen om naar de klant te gaan en weer terug naar kantoor.
Het laadprobleem kan je ook oplossen om onderweg snel te laden. Je bent dan in ongeveer een half uur weer tot (ruim) 80% geladen. Hoe lang dat precies duurt is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid die er nog in zit. Onlangs heb ik van 30% naar 83% geladen in 22 minuten.
Snelladen is wel duurder dan gewoon laden thuis of op de zaak en je staat dus onderweg een tijdje stil. Afhankelijk van je werk wellicht niet per se erg (bijvoorbeeld gebruiken om nog wat mails te beantwoorden). Maar dan moeten er wel snellaad stations in de buurt zitten of op weg naar de klanten.
Als ik er financieel voor mezelf uit kan komen lijkt het toch een i3 REX (nieuw of misschien zelfs 2e hands).
Hoe ver komt hij met zijn i3 in de praktijk?Arnold schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 13:49:
Bedankt voor deze info!Ik heb ondertussen wat meer onderzoek gedaan... en heb een nieuwe collega met een BMW i3 die in zelfde situatie als mij zit.En ook qua kilometers in de buurt komt.
Voor zover ik het goed heb onthouden kan je met de REX iets van 10 liter tanken waarmee je dan ongeveer 125 km ver kan rijden. Maar de max snelheid is dan ook maar iets van 100 km/u meen ik. Alleen dat laatste kan ik zo snel nergens meer vinden, volgens mij kwam dat terloops ter sprake in een filmpje van iemand die met de i3 door Europa aan het rijden was. Het kan ook best zijn dat hij maar zo langzaam reed om die 125 km te halen en niet na 80 km al weer moest tanken.
Dus als je dat echt overweegt dan zou ik dat voor de zekerheid nog maar eens opzoeken; de kans bestaat wel dat ik het niet helemaal goed heb onthouden omdat de i3 qua prijs al helemaal buiten mijn bereik
Voor veel dingen die op de Soul al standaard zitten (snelladen bijvoorbeeld) moet je bij de i3 allemaal extra voor betalen.
Puur electrisch komt ze (JeroenE schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 15:25:
[...]
Hoe ver komt hij met zijn i3 in de praktijk?
Voor zover ik het goed heb onthouden kan je met de REX iets van 10 liter tanken waarmee je dan ongeveer 125 km ver kan rijden. Maar de max snelheid is dan ook maar iets van 100 km/u meen ik. Alleen dat laatste kan ik zo snel nergens meer vinden, volgens mij kwam dat terloops ter sprake in een filmpje van iemand die met de i3 door Europa aan het rijden was. Het kan ook best zijn dat hij maar zo langzaam reed om die 125 km te halen en niet na 80 km al weer moest tanken.
Dus als je dat echt overweegt dan zou ik dat voor de zekerheid nog maar eens opzoeken; de kans bestaat wel dat ik het niet helemaal goed heb onthouden omdat de i3 qua prijs al helemaal buiten mijn bereik
Voor veel dingen die op de Soul al standaard zitten (snelladen bijvoorbeeld) moet je bij de i3 allemaal extra voor betalen.
De REX heeft een 9 liter tank, waar je dan ook ongeveer 100km ver mee komt. Dan kom je totaal op 200 tot 240 km zonder dat je 'op moet letten'. Ik begreep niet dat er snelheid issues zijn dan, maar zal dat idd nog even navragen.
De Soul is alleen volledig elektrisch helaas. Ik weet ook nog niet zeker of de BMW voor mij haalbaar is, maar ik zit nu op de 600 tot 750 euro alleen al aan benzinekosten per maand...
Hier staat:Arnold schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 16:29:
[...]
Puur electrisch komt ze () in de zomer zo'n 140 en in de winter 100km ver.
De REX heeft een 9 liter tank, waar je dan ook ongeveer 100km ver mee komt. Dan kom je totaal op 200 tot 240 km zonder dat je 'op moet letten'. Ik begreep niet dat er snelheid issues zijn dan, maar zal dat idd nog even navragen.
De Soul is alleen volledig elektrisch helaas. Ik weet ook nog niet zeker of de BMW voor mij haalbaar is, maar ik zit nu op de 600 tot 750 euro alleen al aan benzinekosten per maand...
De range-extender schakelt automatisch in als er nog zo’n 6 kilometer elektrische range over is. De kleine motor past zijn rpm netjes aan naar de omstandigheden. Op de snelweg snort hij bij 100 km/u gelijkmatig; bij 120 km/u wordt hij echt aan het werk gezet, maar kan het meer dan een uur lang goed bijbenen. Pas bij 130 km/u worden de laatste elektrische reserves aangesproken.
+ Je kan hem al eerder aanzetten (bij < 75% lading begreep ik) om de accu op peil te houden, zodat je niet in de buurt van de 6km 'hoeft' te komen.ZuinigeRijder schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 17:03:
[...]
Hier staat:
De range-extender schakelt automatisch in als er nog zo’n 6 kilometer elektrische range over is. De kleine motor past zijn rpm netjes aan naar de omstandigheden. Op de snelweg snort hij bij 100 km/u gelijkmatig; bij 120 km/u wordt hij echt aan het werk gezet, maar kan het meer dan een uur lang goed bijbenen. Pas bij 130 km/u worden de laatste elektrische reserves aangesproken.
[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 07-10-2015 18:36 ]
http://www.mtt-eu.com/applications/range-extender
Wel supercool, een 100.000 rpm GT zoemend in je auto
[ Voor 5% gewijzigd door robhuls op 07-10-2015 20:03 ]
Zat clubs die hier aan werken, maar als de grote fabrikanten (en/of de Musks van deze wereld) niet willen houdt het gewoon op.
Nog meer mensen die het kunnen en willen: http://static.bladonjets....rbine-genset-dec-2014.pdf
Inclusief 100 liter tank en aanverwanten, in een auto kan het een stuk kleiner.
Ik associeer gasturbines met veel dingen maar stilte is er niet een van.Proton_ schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 18:21:
Ik snap nog steeds niet dat ze geen gasturbine in de i3 REX gehangen hebben. Stiller, minder trillingen, en je loopt er niet mee voor gek. Nu is het een raar uitziende auto met motorfietsblok, anders was het echt een future car geweest.
Ik ken ze ook vooral van heli's en marineschepen.Erasmo schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 22:55:
[...]
Ik associeer gasturbines met veel dingen maar stilte is er niet een van.
Daar wil je liever niet bij in de buurt staan
Het voordeel van benzine is dat je dat een tank(je) natuurlijk wel sneller is gevuld dan een accu. Dus ook al moet je iedere 100 km tanken dan nog kost je dat relatief weinig tijd. Wel weer veel meer dan in een volledige benzine auto natuurlijk.Arnold schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 16:29:
Puur electrisch komt ze () in de zomer zo'n 140 en in de winter 100km ver.
Fixed it for youDe Soul is alleen volledig elektrisch helaas gelukkig.
Echt? heb je een auto die zo onzuinig is of rij je heel veel meer dan die 180 km per dag?Ik weet ook nog niet zeker of de BMW voor mij haalbaar is, maar ik zit nu op de 600 tot 750 euro alleen al aan benzinekosten per maand...
Mijn vorige auto reed ruim 9 ct per km, maar 10 rekent makkelijker
Die had ik nog niet eerder gezien. Iets verderop staat wel die 100 km per 8 liter (dus 125 per tank), maar dan wel met tegenwind en 100-110 km per uur. Dus dat sluit wel een beetje aan bij wat ik heb onthouden. Ik kan het exacte filmpje ook niet meer vinden. Daar ben ik wel vaker slecht in
200 Wh/km als je 120 km/h rijdt is 24 kW continu. Dat is ook wat in een i3 REX ligt. Alleen kun je dat ook uit een motor van half dat formaat halen: de Fiat twinair motor haalt 67 kW/l, de REX motor doet 38.robhuls schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:02:
BMW had misschien geen gasturbine op de plank liggen en wel een motorfiets blok. Wat zou je nodig hebben, iets van 15 kW?
De REX motor lijkt ook wel een gede-tunede motorfietsmotor, 25 kW en een koppel van niks.
Als ik en thuis en op kantoor kan gaan laden hoef ik, onder normale omstandigheden, niet te tanken.JeroenE schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 08:00:
[...]
Het voordeel van benzine is dat je dat een tank(je) natuurlijk wel sneller is gevuld dan een accu. Dus ook al moet je iedere 100 km tanken dan nog kost je dat relatief weinig tijd. Wel weer veel meer dan in een volledige benzine auto natuurlijk.
iedere 100km 9 liter tanken is idd veel vaker dan elke 500km nu, maar dat is zo gebeurd idd.
haha iets meer range en ik zou het met je eens zijn
Mijn auto kost ongeveer 14ct per km aan benzine (ja zo onzuinig.. 2.0 liter benzine + automaat...)JeroenE schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 08:00:
[...]
Echt? heb je een auto die zo onzuinig is of rij je heel veel meer dan die 180 km per dag?
Mijn vorige auto reed ruim 9 ct per km, maar 10 rekent makkelijkerDus dan zit je op minimaal 6000 km per maand. Als ik dan even met 23 werkdagen * 180 km reken dan moet je per maand nog ruim 1800 km extra rijden aan klant bezoek (en andere prive dingen). Dat is wel iets meer dan "af en toe naar een klant", lijkt me?
Als je dan uitgaat van alleen woon-werkverkeer a 255 dagen per jaar dan zit je al op 535,50 per maand.
Ik rijd ongeveer 15.000km buiten woon-werk per jaar + nu opeens erbij 46.000 km voor woon-werk = 61.000 km * 14 cent voor benzine = 711,66 per maand alleen aan benzine...
Ik denk dat de thermische beperkingen van de beschikbare ruimte hier het grootste probleem waren. Ik geloof best dat ze meer dan 25kW uit het blok kunnen halen, maar met ~20% moet daar nog steeds een 100kW(?) thermische energie afgevoerd worden.Maasluip schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 08:38:
[...]
200 Wh/km als je 120 km/h rijdt is 24 kW continu. Dat is ook wat in een i3 REX ligt. Alleen kun je dat ook uit een motor van half dat formaat halen: de Fiat twinair motor haalt 67 kW/l, de REX motor doet 38.
De REX motor lijkt ook wel een gede-tunede motorfietsmotor, 25 kW en een koppel van niks.
Tja, dan is EV leuk om mee te vergelijken, maar iedere moderne diesel kan daar ook al ruim op besparen en dan zit je ook niet met de range. Je hebt nu gewoon de verkeerde auto voor jouw aantal KM's. Volgens je eigen berekening rijdt je ongeveer 170 km per dag (als je letterlijk iedere dag van het jaar zou rijden), maar gezien je de auto in het weekend/vakantie (hopelijk) ook wel eens zal laten staan neem ik aan dat het wel hoger is door de week en dat je dus met een I3 toch wel erg regelmatig aan de benzinepomp staat voor 10 litertjes.Arnold schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 09:30:
[...]
Mijn auto kost ongeveer 14ct per km aan benzine (ja zo onzuinig.. 2.0 liter benzine + automaat...)
Als je dan uitgaat van alleen woon-werkverkeer a 255 dagen per jaar dan zit je al op 535,50 per maand.
Ik rijd ongeveer 15.000km buiten woon-werk per jaar + nu opeens erbij 46.000 km voor woon-werk = 61.000 km * 14 cent voor benzine = 711,66 per maand alleen aan benzine...
Zou daarom eens kijken in het segment van de Model S (qua range) of anders bij Plug-in hybrides/reguliere verbrandingsmotoren oid die beter passen bij jouw aantal KM's.
Je hebt toch wel vakantie, neem ik aan? Dat scheelt al weer wat op je jaar kilometers.Arnold schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 09:30:
Mijn auto kost ongeveer 14ct per km aan benzine (ja zo onzuinig.. 2.0 liter benzine + automaat...)
Ik ben sowieso voorstander voor iedereen een EV, maar het ligt er dus aan of je vaak of niet naar een klant moet en of je alternatief vervoer hebt of kan regelen.
Als je af en toe weg moet je en je dus 1 keer per maand ofzoiets 3 keer moet tanken om bij een klant te komen is dat nog wel te doen. Maar als je dat regelmatig moet doen wordt je er ook niet vrolijk van, denk ik.
Wat voor auto is dat dan? Wij heb vroeger een camper gehad die dat ook ongeveer weeg reed (ja, een camper op benzine). Maar die woog (gevuld) rond de 3 ton. Hier voor reed ik een Honda Jazz Hybrid. Die vond ik al niet super-zuinig, maar goed ik rij veel snelweg en dat verbruikt nu eenmaal meer.
Wordt het een prive auto of zakelijk? Zakelijk heb je ook voordeel mbt bijtelling en dat soort zaken, maar prive heb je dat natuurlijk niet.
Ik zou ook eens kijken wat de kosten zijn als je een andere ICE auto neemt die goedkoper rijd. Wellicht een goedkope VW-diesel?
Zijn er trouwens mensen die goede tips hebben wat te doen met natte laadkabels? Ik schud hem zo veel mogelijk droog en er ligt nu ook een handdoekje in de auto, maar echt handig is dat ook niet.
Juist, ik kan sowieso met een moderne diesel flink besparen. Dat is ook zeker een optie, maar ik zou graag als ik toch een nieuwe auto moet (deels) electrisch gaan.De Model S is qua kosten gewoon even maatje te hoog. Model 3 over 5 jaar weer zou bijvoorbeeld leuk zijnSander schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:07:
[...]
Tja, dan is EV leuk om mee te vergelijken, maar iedere moderne diesel kan daar ook al ruim op besparen en dan zit je ook niet met de range. Je hebt nu gewoon de verkeerde auto voor jouw aantal KM's. Volgens je eigen berekening rijdt je ongeveer 170 km per dag (als je letterlijk iedere dag van het jaar zou rijden), maar gezien je de auto in het weekend/vakantie (hopelijk) ook wel eens zal laten staan neem ik aan dat het wel hoger is door de week en dat je dus met een I3 toch wel erg regelmatig aan de benzinepomp staat voor 10 litertjes.
Zou daarom eens kijken in het segment van de Model S (qua range) of anders bij Plug-in hybrides/reguliere verbrandingsmotoren oid die beter passen bij jouw aantal KM's.
Een Outlander PHEV is ook wel een optie, maar ik zie eigenlijk alleen een i3 als goede vervanger.
Als ik thuis en op het werk electrisch kan laden ga ik helemaal juist niet veel bij de pomp staan, maar als het nodig is kan ik met de REX toch ver genoeg komen.
Lijstje wat ik nu onderzoek qua kosten:
1. i3 Rex
2. Outlander PHEV
3. "reguliere" moderne diesel
Waar ik bij de i3 wat meer budget zou vrijmaken.
Ja ik had beter met 200 dagen kunnen rekenen. Dus laten we uitgaan van 600 euro per maand benzine.JeroenE schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:26:
[...]
Je hebt toch wel vakantie, neem ik aan? Dat scheelt al weer wat op je jaar kilometers.
Ik ben sowieso voorstander voor iedereen een EV, maar het ligt er dus aan of je vaak of niet naar een klant moet en of je alternatief vervoer hebt of kan regelen.
Als je af en toe weg moet je en je dus 1 keer per maand ofzoiets 3 keer moet tanken om bij een klant te komen is dat nog wel te doen. Maar als je dat regelmatig moet doen wordt je er ook niet vrolijk van, denk ik.
Wat voor auto is dat dan? Wij heb vroeger een camper gehad die dat ook ongeveer weeg reed (ja, een camper op benzine). Maar die woog (gevuld) rond de 3 ton. Hier voor reed ik een Honda Jazz Hybrid. Die vond ik al niet super-zuinig, maar goed ik rij veel snelweg en dat verbruikt nu eenmaal meer.
Wordt het een prive auto of zakelijk? Zakelijk heb je ook voordeel mbt bijtelling en dat soort zaken, maar prive heb je dat natuurlijk niet.
Ik zou ook eens kijken wat de kosten zijn als je een andere ICE auto neemt die goedkoper rijd. Wellicht een goedkope VW-diesel?
Ik rijd een Peugeot 307 SW uit 2003 nu de heb ik 'gekregen' dus goedkoper kon niet echt
Ik heb tot nu nooit meer dan 15.000km per jaar gereden, dus maakte de 'dure' benzinekosten niet echt uit.
Ik heb nog nooit een nieuwe auto gekocht...
Auto kan ik zakelijk kopen, maybe ook leasen maar ben geen voorstander er dan weer 5 jaar aan vast maandbedrag te zitten. Ik ben daar nog niet helemaal over uit.Zakelijk moet het wel 'zeer snel' gebeuren zodat ik wat MIA voordelen en 7% bijtelling kan genieten (en beschikbaarheid...)
Wat ik hierboven al zei, het is niet dat ik perse een elektrisch auto 'moet', maar ik zou graag er op overstappen.En ik weet dat een i3 Rex niet 100% electrisch is, maar het is wel een hele mooie oplossing voor komende 5 jaar.
[ Voor 39% gewijzigd door Arnold op 08-10-2015 11:40 ]
Het bespaarde geld gooi je op een rekening en koop je straks een Model 3 van
True, maar omdat je bij een i3 Rex EUR 9450,- uit de Milieu Investerings Aftrek kan halen, is de meerprijs nu goed mee te leven. Een Outlander PHEV kan zo'n EUR 1687,50 MIA opleveren. Die Model 3 komt er over 5 jaar dan mogelijk wel!null schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:40:
@Arnold, ik zou nu al overstappen op een veel zuinigere wagen, eventueel ook LPG. Is veel schoner.
Het bespaarde geld gooi je op een rekening en koop je straks een Model 3 van
Ik zou de Outlander toch nog verder onderzoeken. Ik hoor veel negatiefs over het werkelijk verbruik, met name op de langere ritten waar de benzinemotor toch een aardige slurper blijkt te zijn.Arnold schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:28:
[...]
Juist, ik kan sowieso met een moderne diesel flink besparen. Dat is ook zeker een optie, maar ik zou graag als ik toch een nieuwe auto moet (deels) electrisch gaan.De Model S is qua kosten gewoon even maatje te hoog. Model 3 over 5 jaar weer zou bijvoorbeeld leuk zijn![]()
Een Outlander PHEV is ook wel een optie, maar ik zie eigenlijk alleen een i3 als goede vervanger.
Als ik thuis en op het werk electrisch kan laden ga ik helemaal juist niet veel bij de pomp staan, maar als het nodig is kan ik met de REX toch ver genoeg komen.
Lijstje wat ik nu onderzoek qua kosten:
1. i3 Rex
2. Outlander PHEV
3. "reguliere" moderne diesel
Waar ik bij de i3 wat meer budget zou vrijmaken.
Ik weet niet in welk segment je zoekt maar wat denk je van een Golf GTE of Audi eTron? Zeker in de lease erg aantrekkelijk.
Nee, dat snap ik. Als je weinig rijdt zijn de variabele kosten het probleem vaak niet.Arnold schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:28:
Ik rijd een Peugeot 307 SW uit 2003 nu de heb ik 'gekregen' dus goedkoper kon niet echt
De kans is dan wel groter dat het 3, misschien 4 jaar is omdat lease maatschappijen niet graag een auto willen leasen die uiteindelijk meer dan 250k km heeft gereden.Auto kan ik zakelijk kopen, maybe ook leasen maar ben geen voorstander er dan weer 5 jaar aan vast maandbedrag te zitten.
Ik ben niet tegen een i3 REX, maar je moet wel weten dat je het voor de goede redenen doet en of je niet met minder geld uit te geven ook uit kan komenWat ik hierboven al zei, het is niet dat ik perse een elektrisch auto 'moet', maar ik zou graag er op overstappen.En ik weet dat een i3 Rex niet 100% electrisch is, maar het is wel een hele mooie oplossing voor komende 5 jaar.
Je weet dat dat alleen de aftrekpost is en dat het (netto) dus een veel lager bedrag is? Volgens mij is dat netto maar 20% of 25%. Net zoals een aftrekpost op je inkomstenbelasting ook maar 40% of 50% is afhankelijk van je belastingpercentage. Voor de Kia had de boekhouder in ieder geval uitgerekend dat het MIA voordeel "maar" ongeveer 2000 euro zou zijn.True, maar omdat je bij een i3 Rex EUR 9450,- uit de Milieu Investerings Aftrek kan halen, is de meerprijs nu goed mee te leven.
Volgens mij rijdt mijn collega met een PHEV ongeveer 1:10 als hij alleen op benzine rijdt (hij is nu op vakantie dus ik kan het niet even navragen).Sander schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:12:
Ik zou de Outlander toch nog verder onderzoeken. Ik hoor veel negatiefs over het werkelijk verbruik, met name op de langere ritten waar de benzinemotor toch een aardige slurper blijkt te zijn.
Ja dat heb ik ook gehoord.. dan schiet ik er 'weinig' mee op en kan ik beter een diesel nemen.Sander schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:12:
[...]
Ik zou de Outlander toch nog verder onderzoeken. Ik hoor veel negatiefs over het werkelijk verbruik, met name op de langere ritten waar de benzinemotor toch een aardige slurper blijkt te zijn.
Ik weet niet in welk segment je zoekt maar wat denk je van een Golf GTE of Audi eTron? Zeker in de lease erg aantrekkelijk.
Golf GTE en Audi eTron zijn niet meer te krijgen dit jaar.. en dus wordt het dan 15% bijtelling....
Dan hoop ik dat de Model 3 niet te lang op zich laat wachtenJeroenE schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:43:
[...]
De kans is dan wel groter dat het 3, misschien 4 jaar is omdat lease maatschappijen niet graag een auto willen leasen die uiteindelijk meer dan 250k km heeft gereden.
Maar als ik de auto aanschaf ipv lease dan maak dat aantal km natuurlijk minder uit.
Nee ik doe het vooral omdat ik graag groen zou willen rijden nu ik toch een 'nieuwe' auto moet kopen.JeroenE schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:43:
Ik ben niet tegen een i3 REX, maar je moet wel weten dat je het voor de goede redenen doet en of je niet met minder geld uit te geven ook uit kan komen
het gaat me natuurlijk ook om het geld, maar juist elektrisch zou voor mij persoonlijk meerwaarde hebben ook qua gevoel.
[/quote]
Ja het klopt natuurlijk niet hoe ik het zo zeg, maar dat voordeel heb ik als ik een diesel koop al helemaal niet natuurlijk.JeroenE schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:43:
Je weet dat dat alleen de aftrekpost is en dat het (netto) dus een veel lager bedrag is? Volgens mij is dat netto maar 20% of 25%. Net zoals een aftrekpost op je inkomstenbelasting ook maar 40% of 50% is afhankelijk van je belastingpercentage. Voor de Kia had de boekhouder in ieder geval uitgerekend dat het MIA voordeel "maar" ongeveer 2000 euro zou zijn.
ik hoor dat vaker, als dat echt klopt dan valt die gewoon af.JeroenE schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:43:
Volgens mij rijdt mijn collega met een PHEV ongeveer 1:10 als hij alleen op benzine rijdt (hij is nu op vakantie dus ik kan het niet even navragen).
Maar ik wil het niet voornamelijk doen om de kosten. Ik wil het gewoon vooral doen omdat ik graag elektrisch zou willen rijden. Dat ik daarmee, mogelijk, ook kan besparen op mijn kosten, of mijn kosten gelijk kan houden maar dan een nieuwe elektrische auto rijd is extra reden om nu goed te kijken naar een elektrische auto.
[ Voor 65% gewijzigd door Arnold op 08-10-2015 13:05 ]
Dan is een verbruik van 1:10 of 1:13 helemaal niet verschrikkelijk. Het is wat lastiger om dat het helaas maar 1 van de weinige keuzes is. De (phev) markt komt eigenlijk net te laat op gang.
Van een familielid die tot vorige week een Golf GTE in optie had en inmiddels een Passat GTE (1 van de 1e) rijdt weet ik dat er zeker nog wel een hoop uit voorraad leverbaar is. Je moet alleen wel echt even bij de dealers of leasemij's aankloppen.Arnold schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:55:
[...]
Ja dat heb ik ook gehoord.. dan schiet ik er 'weinig' mee op en kan ik beter een diesel nemen.
Golf GTE en Audi eTron zijn niet meer te krijgen dit jaar.. en dus wordt het dan 15% bijtelling....
Dankje! Ik moet dus gewoon even meer rondbellen dan blijkbaar!Sander schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:43:
[...]
Van een familielid die tot vorige week een Golf GTE in optie had en inmiddels een Passat GTE (1 van de 1e) rijdt weet ik dat er zeker nog wel een hoop uit voorraad leverbaar is. Je moet alleen wel echt even bij de dealers of leasemij's aankloppen.
Dat is dan beter alternatief als een Outlander...
[ Voor 5% gewijzigd door Arnold op 08-10-2015 14:04 ]
Ben benieuwd of op de nieuwe stations gelijk de zwaardere laders worden uitgerold.
Hoe is het een beter alternatief? Die dingen zijn flink onzuinig als de accu leeg is. Ok, misschien wat beter dan de Outlander maar niet veel. En de Outlander is een serieus grote en zware autoArnold schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:46:
[...]
Dankje! Ik moet dus gewoon even meer rondbellen dan blijkbaar!
Dat is dan beter alternatief als een Outlander...
Wat was je van plan te doen met de auto die je nu al hebt? Weg doen of als tweede auto voor een eventuele partner ofzoiets?Arnold schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:55:
Maar ik wil het niet voornamelijk doen om de kosten. Ik wil het gewoon vooral doen omdat ik graag elektrisch zou willen rijden. Dat ik daarmee, mogelijk, ook kan besparen op mijn kosten, of mijn kosten gelijk kan houden maar dan een nieuwe elektrische auto rijd is extra reden om nu goed te kijken naar een elektrische auto.
Wellicht is het qua kosten nog wel te dragen als je een volledig elektrische auto neemt voor de normale woon-werk kilometers en voor die paar dagen dat je langer onderweg bent de auto te gebruiken die je nu al hebt.
Maar dat is dan heel erg afhankelijk van hoe vaak je langer onderweg bent en of je dat van te voren weet en niet a la minute onderweg hoeft te gaan en dat soort zaken.
Super bedankt trouwens voor deze discussie! Ik krijg zo veel stof tot nadenken en denk ik ook voor eventuele andere interessant?JeroenE schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 19:44:
[...]
Wat was je van plan te doen met de auto die je nu al hebt? Weg doen of als tweede auto voor een eventuele partner ofzoiets?
Wellicht is het qua kosten nog wel te dragen als je een volledig elektrische auto neemt voor de normale woon-werk kilometers en voor die paar dagen dat je langer onderweg bent de auto te gebruiken die je nu al hebt.
Maar dat is dan heel erg afhankelijk van hoe vaak je langer onderweg bent en of je dat van te voren weet en niet a la minute onderweg hoeft te gaan en dat soort zaken.
Ik denk dat ik de huidige auto doorschuif naar mijn partner, of dat ik hem weg doe, maar daar krijg je niets meer voor dus 'oprijden' is geen gek plan.
Eigenlijk als ik op kantoor zou kunnen gaan laden zou ik puur elektrisch woon-werkverkeer kunnen doen, hoef ik niet te tanken en is de Rex alleen voor die momenten dat ik 'onverwacht' weg zou moeten of net ff wat meer range nodig heb. M
Dit topic is gesloten.