Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shapeshifter schreef op maandag 21 september 2015 @ 09:33:
Als mijn accu op een gegeven moment groot genoeg is om te kiezen... Tja... Overigens in het vervolg maar wel snelladen bij FastNed, want dit is gewoon €1,50/kWh :X
Was het ook een snellader van The New Motion?

Ik heb ook een factuur binnen, maar niet alle sessies staan daar op. Nu zijn er ook wel een paar in september geweest, maar ook niet alle sessies van augustus staan er op. Wellicht omdat die gegevens door andere partijen worden aangeleverd en die niet allemaal even snel zijn.

Er staat 1 gewone sessie op (van een derde partij) en 1 van snelladen bij de snellader in Delfgauw (van The New Motion). Exclusief de transactiekosten was dat 84ct per kWh bij de snellader en 30 ct bij de andere sessie (inclusief BTW allebei).

Dus dat is net zo duur als bij Fastned, afgezien van de transactiekosten die je bij Fastned niet hebt, maar bij TNM wel.

Het was voor mij 6,922 kWh (in 11m38s) voor 4,089 euro (ex BTW, ex starttarief)).

Bij Fastned was het 14,39 kWh (in 25m01s) voor 12,02 euro (inclusief alles).

Bij Allego rekenen ze snelladen niet af in kWh, maar in minuten (samen met een flink starttarief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-09 14:42

Snow_King

Konijn is stoer!

JeroenE schreef op maandag 21 september 2015 @ 11:57:
[...]

Was het ook een snellader van The New Motion?

Ik heb ook een factuur binnen, maar niet alle sessies staan daar op. Nu zijn er ook wel een paar in september geweest, maar ook niet alle sessies van augustus staan er op. Wellicht omdat die gegevens door andere partijen worden aangeleverd en die niet allemaal even snel zijn.

Er staat 1 gewone sessie op (van een derde partij) en 1 van snelladen bij de snellader in Delfgauw (van The New Motion). Exclusief de transactiekosten was dat 84ct per kWh bij de snellader en 30 ct bij de andere sessie (inclusief BTW allebei).

Dus dat is net zo duur als bij Fastned, afgezien van de transactiekosten die je bij Fastned niet hebt, maar bij TNM wel.

Het was voor mij 6,922 kWh (in 11m38s) voor 4,089 euro (ex BTW, ex starttarief)).

Bij Fastned was het 14,39 kWh (in 25m01s) voor 12,02 euro (inclusief alles).

Bij Allego rekenen ze snelladen niet af in kWh, maar in minuten (samen met een flink starttarief).
Heb ook net mijn The New Motion factuur.

Heb langs de A4 recentelijk 16,3kWh geladen voor EUR 10,43. Dat is EUR 0,63 per kWh ex btw.

Bij Fastned heb ik een Standaard Abbonement en zou daar dus een heel stuk goedkoper uit zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snow_King schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:08:
Heb langs de A4 recentelijk 16,3kWh geladen voor EUR 10,43. Dat is EUR 0,63 per kWh ex btw.
Het blijft onhandig dat je op een paal niet kan zien hoe duur het is. Ik heb de app er bij gepakt en zo te zien is het daar bij TNM ook 50 cent per minuut. Kan dat kloppen met je laadtijd?

Het vreemde is wel dat volgens diezelfde app de snellader bij Delfgauw ook 50 cent per minuut wordt gerekend. Nu zou dat voor mij wel ongunstiger zijn geweest, maar apart is het wel.

TNM rekent zelf voor de eerste 20 sessies ook nog eens 35 cent. Dat heb ik blijkbaar eerder over het hoofd gezien :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

JeroenE schreef op maandag 21 september 2015 @ 18:45:
[...]

Het blijft onhandig dat je op een paal niet kan zien hoe duur het is. Ik heb de app er bij gepakt en zo te zien is het daar bij TNM ook 50 cent per minuut. Kan dat kloppen met je laadtijd?

Het vreemde is wel dat volgens diezelfde app de snellader bij Delfgauw ook 50 cent per minuut wordt gerekend. Nu zou dat voor mij wel ongunstiger zijn geweest, maar apart is het wel.

TNM rekent zelf voor de eerste 20 sessies ook nog eens 35 cent. Dat heb ik blijkbaar eerder over het hoofd gezien :|
Ja, ik heb er 25 minuten geladen. Was met de CHAdeMO adapter aan mijn Model S. Ging dus iets van 44kW in. Dan klopt die 16kWh ook wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snow_King schreef op maandag 21 september 2015 @ 20:24:
Ja, ik heb er 25 minuten geladen. Was met de CHAdeMO adapter aan mijn Model S. Ging dus iets van 44kW in. Dan klopt die 16kWh ook wel weer.
Ik moet ook leren lezen. Het was 4,8069 en niet 4,0869. Dan klotp het wel met 50 cent per minuut (en de BTW erbij).

Laden per minuut is voor de Soul eigenlijk nooit echt gunstig omdat de accu te weinig capaciteit heeft en de laadstroom dus ook niet hoog genoeg kan zijn. Als je een grote accu hebt (en die bijna leeg is) dan kan je in de eerste paar minuten flink laden waardoor dit toch nog een "normale" prijs zou (kunnen) zijn.

Alleen als je dit niet kan halen omdat je dat allemaal niet hebt betaal je dus veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Betalen per minuut is in mijn ogen echt raar. Ik zou het vergelijken met betalen voor je water in huis per minuut. Maakt niet uit of je tegelijk een bad vult, iemand onder de douche en een wc die vult of dat je een klein hadafwasje doet. De kosten zouden gelijk zijn.

Misschien willen ze zo voorkomen dat de laadpaal langer dan nodig bezet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb geen idee. Die meeste snelladers kan je sowieso maar tot ergens in de 80% laden en dan stoppen ze vanzelf. Of zou je dan gewoon blijven betalen totdat je je laadpas weer langs de automaat haalt? Ik weet niet of ik dat wel wil proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:37
JeroenE schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 09:01:
Ik heb geen idee. Die meeste snelladers kan je sowieso maar tot ergens in de 80% laden en dan stoppen ze vanzelf. Of zou je dan gewoon blijven betalen totdat je je laadpas weer langs de automaat haalt? Ik weet niet of ik dat wel wil proberen.
Een snellader laadt ook tot boven de 80% alleen niet meer snel. Heb vaak genoeg met mijn Zoe tot 100% opgeladen bij een Allego/TNM snellader. Tot 85% gaat het snel en daarna zegt de Zoe: "Doe het maar rustiger aan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
BB-One schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 09:05:
[...]

Een snellader laadt ook tot boven de 80% alleen niet meer snel. Heb vaak genoeg met mijn Zoe tot 100% opgeladen bij een Allego/TNM snellader. Tot 85% gaat het snel en daarna zegt de Zoe: "Doe het maar rustiger aan".
Dat doen ze omdat anders je batterij heel snel degradeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Skyaero schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 09:31:
[...]

Dat doen ze omdat anders je batterij heel snel degradeert.
Zelfs zonder snellader is het beter om de batterij SOC (State of Charge) gemiddeld zoveel mogelijk op 50% te laten, voor een langere levensduur. Lease rijders zullen daar minder rekening mee houden.
Zie ook deze post..

Jammer genoeg is dit met een beperkte range van de meeste EV niet goed mogelijk. Maar ikzelf, met de Kia Soul EV probeer hier wel rekening mee te houden. Voor normaal woon-werkverkeer rijd ik 2x40 km per dag. Probeer alleen op het werk te laden en laad dan maar tot 80% vol. De volgende dag is de batterij dan ongeveer 30% (ik doe ongeveer 25% batterij capaciteit voor een enkele reis). Diep ontladen is ook heel slecht, dus beter proberen boven de 20% te blijven.

Alleen wanneer ik de grotere range nodig heb, laad ik op tot 100% (op mijn werk en/of thuis). Snelladers gebruik ik helemaal niet.

Dit betekent ook dat een EV niet voor iedereen geschikt is (er moet genoeg marge zijn tussen de normale afstand en de totale range). Wanneer je iedere dag lange afstanden moet rijden en veel moet snelladen en/of diep ontladen/volladen tot 100%, gaat de batterijcapaciteit hard achteruit. Voor een Tesla Model S is die situatie anders, omdat die zo een grote accu heeft en dus bovenstaande in het algemeen minder voorkomt.

Zie ook onderstaand filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 09:57:
[...]

Zelfs zonder snellader is het beter om de batterij SOC (State of Charge) gemiddeld zoveel mogelijk op 50% te laten, voor een langere levensduur. Lease rijders zullen daar minder rekening mee houden.
Zie ook deze post..

Jammer genoeg is dit met een beperkte range van de meeste EV niet goed mogelijk. Maar ikzelf, met de Kia Soul EV probeer hier wel rekening mee te houden. Voor normaal woon-werkverkeer rijd ik 2x40 km per dag. Probeer alleen op het werk te laden en laad dan maar tot 80% vol. De volgende dag is de batterij dan ongeveer 30% (ik doe ongeveer 25% batterij capaciteit voor een enkele reis). Diep ontladen is ook heel slecht, dus beter proberen boven de 20% te blijven.

Alleen wanneer ik de grotere range nodig heb, laad ik op tot 100% (op mijn werk en/of thuis). Snelladers gebruik ik helemaal niet.

Dit betekent ook dat een EV niet voor iedereen geschikt is (er moet genoeg marge zijn tussen de normale afstand en de totale range). Wanneer je iedere dag lange afstanden moet rijden en veel moet snelladen en/of diep ontladen/volladen tot 100%, gaat de batterijcapaciteit hard achteruit. Voor een Tesla Model S is die situatie anders, omdat die zo een grote accu heeft en dus bovenstaande in het algemeen minder voorkomt.

Zie ook onderstaand filmpje.
[video]
Omdat probleem te ondervangen ligt er in de Renault Zoe (en ik denk ook in andere EV's) een grotere accu dan jij als gebruiker ziet. Volgens mij ligt er in de Zoe een accu met een capaciteit van 28 kwh (?) waarvan er dus aan de onderkant 3kwh "niet" gebruikt wordt en aan de bovenkant 3 kwh niet gebruikt wordt. Per saldo gebruik je dus maar 22kwh. Dus zelf op je schermpje maar laden tot 80% en ontladen tot 20% is volgens mij niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BB-One schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:15:
[...]

Omdat probleem te ondervangen ligt er in de Renault Zoe (en ik denk ook in andere EV's) een grotere accu dan jij als gebruiker ziet. Volgens mij ligt er in de Zoe een accu met een capaciteit van 28 kwh (?) waarvan er dus aan de onderkant 3kwh "niet" gebruikt wordt en aan de bovenkant 3 kwh niet gebruikt wordt. Per saldo gebruik je dus maar 22kwh. Dus zelf op je schermpje maar laden tot 80% en ontladen tot 20% is volgens mij niet nodig.
Dat geldt voor een nieuwe accu. De extra capaciteit wordt ook gebruikt om degradatie te maskeren, dus na verloop van tijd wordt de accu slechter en is 100% laden geen 80% laden. Daarnaast geven testen aan dat gemiddeld 50% SOC het beste is.

Het filmpje geeft aan dat dit voor de Nissan Leaf gebruiker dramatisch uitpakte. Op 30.000 miles had de Leaf nog maar 55% capaciteit geloof ik.

Probeer als particulier zo lang mogelijk te doen met de Kia Soul EV (rijd 25.000 km per jaar), dus kies ervoor de batterij zoveel mogelijk te pamperen wanneer het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:24:
[...]

Dat geldt voor een nieuwe accu. De extra capaciteit wordt ook gebruikt om degradatie te maskeren, dus na verloop van tijd wordt de accu slechter en is 100% laden geen 80% laden. Daarnaast geven testen aan dat gemiddeld 50% SOC het beste is.

Het filmpje geeft aan dat dit voor de Nissan Leaf gebruiker dramatisch uitpakte. Op 30.000 miles had de Leaf nog maar 55% capaciteit geloof ik.

Probeer als particulier zo lang mogelijk te doen met de Kia Soul EV (rijd 25.000 km per jaar), dus kies ervoor de batterij zoveel mogelijk te pamperen wanneer het mogelijk is.
Kun je bij de Kia instellen tot hoever hij oplaadt? Bij de Renault Zoe kan dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Van het weekend op een verjaardag geweest waar natuurlijk de elektrische auto aan het woord kwam.
Geprobeerd om de voordelen van een elektrische auto te onderbouwen, maar naar een half uur de strijd maar gestaakt.

Waaronder de afstand die beperkt is.
De lange laadduur vs tanken.
De accu's zijn vervuilender dan de grootste diesels.

Dus deze keer weer niemand kunnen overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:24:
[...]

Dat is een aanname die wij maken. Wij weten niet hoe fabrikanten dat doen. Dat kan per fabrikant en model verschillen.

Fastned heeft ook mooi nieuws: http://fastned.nl/nl/blog...edere-nieuwe-nissan-lea-f
Goed nieuws! Vanaf vandaag wordt er bij iedere nieuwe Nissan LEAF standaard 2 jaar onbeperkt laden bij Fastned meegeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
Crxtreem schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:41:
Van het weekend op een verjaardag geweest waar natuurlijk de elektrische auto aan het woord kwam.
Geprobeerd om de voordelen van een elektrische auto te onderbouwen, maar naar een half uur de strijd maar gestaakt.

De eerste twee zijn 'persoonlijke' argumenten die kun je nooit weerleggen. Wat ik altijd zeg (en soms zet dat mensen aan het denken zeker op een feestje: "Wat zijn er veel mensen hier! Eigenlijk moet je een veel groter huis hebben om al deze mensen te ontvangen en een beetje ruimte te hebben! De reactie die je dan krijgt is meestal iets van "Ja maar we hebben maar 1 of 2 keer per jaar zoveel mensen over de vloer" Mijn reactie is dan: Waarom heb je wel een auto die 600 km autonoom kan rijden en een caravan kan trekken als je dat maar 1-2 keer per jaar doet?

En persoonlijk (!) vind ik het argument dat het tanken langer duurt b*llshit, auto aan de snellader even plassen/koffie halen en je kunt weer verder, duurt echt geen half uur, je hoeft namelijk niet tot vol/80% te laden. Daarnaast stekker ik per maand ongeveer 3-4 keer buiten de deur en dat is inclusief laden op de bestemming, dus het zal 2 keer aan de snellader zijn en ik rij wel 18.000 km per jaar.

het derde argument daarentegen is heel makkelijk te weerleggen: Zie rapport TNO: http://www.rvo.nl/actueel...ch-rijden-tot-70-zuiniger
De genoemde percentages /getallen etc zijn inclusief het maken van de accu en ook inclusief de verwerking van de accu indien ze niet meer bruikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BB-One schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:37:
[...]

Kun je bij de Kia instellen tot hoever hij oplaadt? Bij de Renault Zoe kan dat niet.
Ja, bij uitgesteld opladen. Daar kun je kiezen tussen 80% en 100%, dus ook voor bij een gewone laadpaal of thuis (opladen laten starten op 10 minuten eenheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:06

databeestje

Von PrutsHausen

Crxtreem schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:41:

Dat laatste argument ook :)

"Dus je stelt voor om de olie die we vorige week nog uit de grond hebben gepompt meteen in de fik te steken tegenover een accu die je 10 jaar gebruikt. Mooi verhaal, beetje krom."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BB-One schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 09:05:
De Soul kan tot 94%, maar dan moet je handmatig een tweede sessie starten. Wellicht is dit nog per merk auto/laadstation anders?

Een Zoe laad ook snel met AC en niet met DC zoals veel andere auto's. Dat kan ook nog een verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op maandag 21 september 2015 @ 05:13:
[...]

Ja, daar zit wel wat in. Misschien denk ik wel te ingewikkeld en maakt het voor de auto verzekering helemaal niet uit of hij aan het laden is of gewoon op een parkeerplaats staat.
Nu zit ik net te denken, de WA+Casco heeft toch ook storm dekking, gevallen bomen e.d. Wellicht staat daar ook iets over bliksem onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier is een Amerikaanse site met initiatieven om EV's te promoten.

Zie deze pdf (ev everywhere road to success) voor de initiatieven om een EV tot een success te maken.

quotes:

Why have EVs Everywhere?
  • To reduce U.S. dependence on imported oil and increase national energy security
  • To save money by cutting fuel costs for American families and businesses
  • To protect our health and safety by mitigating the impact of energy production and use on climate change
  • To spur innovation to build U.S. industry and jobs
EV Everywhere battery goals for 2022: $125/kWh cost, 400 Wh/liter energy density, 250 Wh/kg specific energy, and 2000 W/kg specific power

EV Everywhere electric drive system goals for 2022: $8/kW cost, 1.4 kW/kg specific power, 4.0 kW/L power density, and 94% system efficiency, meaning a 55-kW system cost of $440

EV Everywhere materials lightweighting goals for 2022: overall weight reduction goal of almost 30%, which comprises a 35% reduction of the body structure weight, 25% reduction of the chassis and suspension weight, and 5% reduction of the interior weight

New approaches to vehicle interior heating, ventilation, and air conditioning (HVAC) demonstrated a 16.7% reduction in climate control energy compared to a baseline HVAC system. Furthermore, vehicle simulation over various test cycles showed a potential 7% to 15% increase in vehicle range achievable during air conditioner operation.

In addition to technology improvements and cost reductions on the PEV itself, DOE is also accelerating the development and deployment of cost-effective, consumer-friendly PEV charging options.

[ Voor 68% gewijzigd door ZuinigeRijder op 23-09-2015 09:06 . Reden: quotes toegevoegd ]

databeestje schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 12:20:
Nu zit ik net te denken, de WA+Casco heeft toch ook storm dekking, gevallen bomen e.d. Wellicht staat daar ook iets over bliksem onder.
Ja, bliksem staat daar ook tussen; volgens de dame van de administratie is het gewoon gedekt ongeacht of je een kabel hebt aangesloten of niet.

In Oslo hebben ze een parkeergarages omgebouwd naar EV-only:

http://www.elbil.no/elbil...s-biggest-charging-garage

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nee, omdat ik dat niet het juiste gereedschap vind :)
Ieder zijn ding natuurlijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 09:05
Ja, geld van de overheid is bij mij altijd welkom :-). Op zich is het idee niet zo gek, er is heel veel fiscale stimulering voor zakelijke rijders en veel minder voor particuliere rijders. Voor autobrief 2 adviseerde een breed maatschappelijk veld de overheid en die aanbevelingen zijn grotendeels overgenomen. De grote uitzondering was deze subsidie (er werd een bedrag van E5000 genoemd). Je kunt dat natuurlijk ook niet aankondigen (per 01-01-2016 subsidie betekent tot die tijd niks meer verkopen), maar ik zou niet heel verbaasd zijn als er wel een dergelijke regeling gaat komen. Over het nut kun je nog wel twisten, als je voor 30kE een Leaf niet leuk vindt, vind je die dan voor 25kE wel leuk? Maar goed, als je ziet hoe ineffectief de lease maatregelen de laatste jaren waren ...

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
robhuls schreef op woensdag 23 september 2015 @ 12:50:
Ja, geld van de overheid is bij mij altijd welkom :-). Op zich is het idee niet zo gek, er is heel veel fiscale stimulering voor zakelijke rijders en veel minder voor particuliere rijders. Voor autobrief 2 adviseerde een breed maatschappelijk veld de overheid en die aanbevelingen zijn grotendeels overgenomen. De grote uitzondering was deze subsidie (er werd een bedrag van E5000 genoemd). Je kunt dat natuurlijk ook niet aankondigen (per 01-01-2016 subsidie betekent tot die tijd niks meer verkopen), maar ik zou niet heel verbaasd zijn als er wel een dergelijke regeling gaat komen. Over het nut kun je nog wel twisten, als je voor 30kE een Leaf niet leuk vindt, vind je die dan voor 25kE wel leuk? Maar goed, als je ziet hoe ineffectief de lease maatregelen de laatste jaren waren ...
Een groot deel van het probleem zit hem niet in de betaalbaarheid, een groot deel zit hem in lege accu vrees, en een ander deel is wat moet ik in de vakantie*. (mensen willen ook vaak niet veranderen, dat geeft "gedoe")

De meeste particuleren kopen geen nieuwe auto. de grootste markt is het zakelijk rijden, na een aantal jaar stromen die auto's door naar de particuliere markt. Met Euro 5000,00 subsidie wordt een Volkswagen Up Ev van Euro 27.000,00 naar Euro 22.000,00 verlaagd (als de Volkwagen niet handig die subsidie geheel in zijn eigen zak steekt, en de uiteindelijke prijs na aftrek van de subsidie nogsteeds Euro 27.000,00 is).

Je moet wel een hele ideele lease rijder zijn om bij je baas te gaan leuren voor een Volkswagen UP EV terwijl je voor het zelfde geld ook in een grotere (en vaak veel meer status gevende) brandstof aangedreven auto kan rijden. En voor een deel van de lease rijders kan de actieradius wel eens een probleem vormen.

Terwijl de zelfde particulier voor nog geen Euro 10.000,00 een benzine Volkswagen Up (**) kan kopen voor het prijsverschil kan men 126.000 kilometer rijden op benzine. De gemiddelde particulier rijd 8.000 km/jaar. (let op ik heb niet de wegenbelasting en dergelijk er bij op geteld, ook het laden van de EV is niet gratis, en zit er niet bij verdisconteerd.) Het kan gewoon niet uit.

De Euro 5.000,00 subsidie zet geen zoden aan de dijk, en de overheid gaat geen programma optuigen zoals ze met de zonnepanelen gedaan hebben in 2003. Daar hebben ze van geleerd, dat kost te veel. Ik vermoed ook dat de subsidie niet zal zijn voor gebruikte elektrische auto's maar alleen voor nieuwe.

Als je als overheid draagvlak wil creeren moeten ze reclame maken, en andere voordelen geven, als "gratis laden" of meer laadpalen poten in NL. Of bijvoorbeeld een echt gunstig iets hebben als belasting vrije elektriciteit, een vervangend vervoer programma opzetten of serieuze kortingen op O.V.

Het eerste wat moet veranderen is de mindset bij de mensen, je kan kijken of je de EV's meer in de aandacht kan krijgen, en of het mogelijk is om meer merkenen modellen te hebben in het land. Er zijn veel meer merken die een of meerdere EV's hebben maar in NL/Europa niet te krijgen zijn. Waarom?

* Lees: Kinderen naar hockey, die enkele keer dat je verder moet dan je actieradius, de caravan kan niet getrokken worden en vergeet vooral niet "wat moete de buren wel niet denken" en voor veel mensen is de auto ook een stuk status. Liever een grote oude Volvo, Audi, BMW, Passat dan een Dacia Logan MCV of een veel duurdere Volkswagen Up EV of Nissan Leaf.

De eerste Toyota Priussen gaven ook de geitenwollensokken kriebels. En de enige reden dat ze nu veel gereden worden is de 14% bijtelling, net zoals bij de Mitsubishi Outlanders. (leuk voor bij de hockey, grote SUV, kleine bijtelling. Denk er om het Zeeuws meisje woont in veel lease rijders).

** vergeet de drieling niet en de Dacia modellen.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenK op 23-09-2015 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Voor de mensen die een EV-box willen overspuiten voor een "rustige" kleur, met de Motip plastic primer en Lak spuitbussen (van de Gamma) gaat dit prima. De kap zit met 2 inbus schroeven aan de onderkant vast, het werkt het handigste met een haakse inbus sleutel of een haakse torx30.

Toevallig had ik nog een haakse hoek voor schroefbitjes, deze icm met een schroevendraaier een een bitje ging dit ook goed, maar het blijft lastig.

De led ring heb ik minder fel gemaakt met een 3D geprinte PLA voorzetring.

Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/evbox/20150922_172650.jpg

De rest van de foto's hier: http://iserv.nl/files/pics/evbox/

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Maakt me geen bal uit wat voor stimulatie het is maar alles is mee genomen. En laten we wel wezen het grootste deel van de auto rijders zullen overstappen op elektrisch als het goedkoper wordt als een fossiele auto, niet als je het ze lief vraagt.

Inderdaad het Zeeuws meisje maar niet alleen in lease rijders.
Lage bpm, btw, mrb, veel laad palen. Gratis kan niet, tegen kost prijs wel.

Ik zou een EV kunnen kopen voor woon-werk verkeer en andere ritten waarbij ik mezelf alleen verplaats. Maar dan moet ik er een dikke 4WD bij hebben voor zware werk (daar rijd ik nu dus iedere dag in) Maar die is schreeuwend duur in de MRB, dus dat kan niet. MRB moet in de brandstof zitten, simpel.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

databeestje schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:40:
Voor de mensen die een EV-box willen overspuiten voor een "rustige" kleur, met de Motip plastic primer en Lak spuitbussen (van de Gamma) gaat dit prima. De kap zit met 2 inbus schroeven aan de onderkant vast, het werkt het handigste met een haakse inbus sleutel of een haakse torx30.
Ziet er netjes uit!

Aan de binnenkant ook niet veel spannends te zien. Grote 12V voeding, contactor/relais en een doosje die alles controleert. Wel mooi om te zien dat op het control-doosje allerlei extra aansluitingen zitten. Maar wellicht zit de functionaliteit wel verstopt in instellingen waar je niet handig bij kan komen.

Het zal wellicht aan mij liggen, maar het lijkt wel alsof de PP en CP (procimity pilot en control pilot) niet zijn aangesloten op je control-doosje.
WoudseHoeve schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:45:
Maakt me geen bal uit wat voor stimulatie het is maar alles is mee genomen.
Nou, het moet wel soort van effectief zijn anders heb je er niets aan. Je kan wel subsidie geven, maar als niemand er gebruik van maakt is het ook alleen symbool-politiek en in het ergste geval zelfs negatief.

Als een autofabrikant merkt dat men zelfs met subsidie nog geen auto wil kopen dan zullen ze niet staan te trappelen om nog meer van zulk soort auto's te ontwikkelen of in ieder geval niet hier op de markt brengen.
En laten we wel wezen het grootste deel van de auto rijders zullen overstappen op elektrisch als het goedkoper wordt als een fossiele auto, niet als je het ze lief vraagt.
Nee, daarom. En ik denk niet alleen goedkoper over een tijd van 5 jaar, maar veel sneller. Als de aanschaf heel duur is, maar de maandelijkse kosten laag of het aanschaf bedrag laag maar de maandelijkse kosten hoog dan zullen de meeste mensen toch het laatste kiezen. Anders waren de inkjetprinters al lang uit de winkelschappen verdwenen en kon je alleen nog maar laserprinters kopen.
Ik zou een EV kunnen kopen voor woon-werk verkeer en andere ritten waarbij ik mezelf alleen verplaats. Maar dan moet ik er een dikke 4WD bij hebben voor zware werk (daar rijd ik nu dus iedere dag in) Maar die is schreeuwend duur in de MRB, dus dat kan niet. MRB moet in de brandstof zitten, simpel.
Ja, als je om wat voor reden dan ook toch een andere auto moet hebben dan is het meestal voordeliger die te gebruiken. Tenzij die 1:1 loopt ofzo dan natuurlijk niet. Maar in de meeste gevallen zal dat niet zo zijn en je moet dan wel heel veel kilometers maken om een tweede auto met wat centen per kilometer terug te verdienen. Zelfs al zou je 15 cent per km goedkoper uit zijn dan wil je niet weten hoe lang het duurt eer je een aanschafprijs van 25k van je nieuwe-met-subsidie-EV hebt terug verdiend. En daarna ga je pas goedkoper uit zijn.

De grote hamvraag is hoe je dit kan oplossen voor particulieren op een manier zodat die er ook gebruik van gaan maken. Ik denk zelf dat een aanschafsubsidie niet de beste weg is. Maar een goed antwoord heb ik natuurlijk ook niet.

De overheid heeft al een paar keer het trucje uitgehaald door de MRB eerst niet te heffen, maar na een paar jaar wel. Met HEV's hebben ze dat gedaan en met zuinige dieseltjes nu weer.

Dus of mensen daar op rekenen; ik zelf in ieder geval niet. Ik denk dat dat er over een aantal jaar ook voor ons weer MRB gaat komen.

De overheid wil het geld nu eenmaal binnen krijgen. Als iedereen morgen elektrisch gaat rijden zal je zien dat daar dan ineens ook een extra accijns over wordt geheven om het verlies van de accijns over fossiele brandstof op te vangen.

• JeroenK
databeestje schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:40:

Toevallig had ik nog een haakse hoek voor schroefbitjes, deze icm met een schroevendraaier een een bitje ging dit ook goed, maar het blijft lastig.

De led ring heb ik minder fel gemaakt met een 3D geprinte PLA voorzetring.

[afbeelding]

De rest van de foto's hier: http://iserv.nl/files/pics/evbox/
Wow ziet er mooi uit Databeestje, hij kan weer vele jaren mee!

Waarom heb je een ring geprint om de ledjes minder fel te maken? Was een stroom begrenzing door middel van een extra weerstand niet handige geweest?
WoudseHoeve schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:45:
Maakt me geen bal uit wat voor stimulatie het is maar alles is mee genomen. En laten we wel wezen het grootste deel van de auto rijders zullen overstappen op elektrisch als het goedkoper wordt als een fossiele auto, niet als je het ze lief vraagt.

Inderdaad het Zeeuws meisje maar niet alleen in lease rijders.
Lage bpm, btw, mrb, veel laad palen. Gratis kan niet, tegen kost prijs wel.

Ik ben het niet geheel met je eens, de stimulatie moet zinnig zijn. Dat zie je met de bijtelling ook, de zakelijke rijder wordt beloond. Ik kan me ook voorstellen dat ze een speciale lening/financieringsvorm opzetten en dat je de rente hiervan kan aftrekken zoals bij je hyptheek. Echter heb ik daar ook problemen mee omdat het lenen aanmoedigd en mensen die een EV kopen met eigen geld alsnog gestraft worden. Hetgeeft het gevoel dat vooral andere mensen er beter van worden dan de EV eigenaar.

Ik neem aan dat als jij een dikke 4WD hebt voor je werk datneem ik aan je dan ook een grijs kenteken hebt, iets wat wij als particuleren niet hebben. Ik ben geen voorstander om alle kosten in de brandstof te stoppen, dan zie ik iedere moeder hun kind met een 4WD al de Landrover, Mercedes, BMW en verzin het maar naar school brengen. Want hij is mooi hoog en veilig. Als je een grote zware auto rijd voor je werk heb je een grijs kenteken en heb je hem als particulier dan ben je er bereid er voor te betalen. De MRB is er niet alleen om te betalen voor het gebruik van de weg, maar ook als een regulering, aangezien we niet alles kunnen betsraten of asfalteren.

De laatste keer dat er over kilometer heffing gesproken werd waren de Nederlanders er vrij eensgezind over en is het plan toen bij de enkels afgeschoten. Terwijl als je er goed over nadenkt het geen onredelijke manier is om rijden en auto's te belasten. Deels gebeurd dat ook al in de vorm van de brandstof. Heb je een zuinigere en kleinere auto gebruik je minder en betaal je minder. Het subsidie beleid van de overheid (2009 en 2010) voor kleine auto's was zo'n succes dat de inkomsten van de brandstof accijnzen te hard daalde. Het effect zie je nu inmindere mate (aanpassing van de bijtellingsregeling).

Als er veel elektrisch gereden gaat worden lopen de inkomsten voor de overheid nog verder terug, en dan praat ik over de BPM,MRB en accijnzen op brandstof. Als eerste verwacht ik dat er voor EV's een MRB komt en uiteindelijk komt de kilometer heffing toch, ik verwacht dat de accijnzen op brandstof blijven als een soort van verkapte extra belasting op fossiele brandstoffen. Je ziet nu al dat ze de BPM willen verlagen, maar willen nog steeds het gebruik ontmoedigen van grote en veel brandstof gebruikende auto's.

De inkomsten uit belastingen en accijnzen zijn sinds 2007 met 1,5 tot 2 miljard Euro gedaald voor de overheid. Het PBL heeft twee intressante beleidsstukken over vergroening en stimulering van het wagenpark geschreven. Zeker de moeite waard.
Ik heb de berekening gedaan met de 1 jaar oude Kia Soul EV, en ik kwam netto per jaar op hetzelfde bedrag uit dan mijn Opel Agila op LPG. Afschrijving is wel over 10 jaar uitgesmeerd, de aanschafwaarde is dus even pittig. Maar dan heb je wel veel meer auto.

Niet voor iedereen is de EV geschikt, niet voor diegene die weinig km of heel veel km maakt. De (dagelijkse) afstand moet passen bij de reikwijdte van de EV. En wil je incidenteel moeite doen voor langere afstanden, een andere auto huren of de tweede auto nemen als die er is? En je moet ook een rustige rijder zijn op de snelweg. Veel mensen willen die concessies echter niet doen.

Vandaag bij mijn ouders geweest, enkele reis 80 km. Bij aankomst hadden we nog 54% batterij over, dus theoretisch hadden we ook de terugweg gehaald. Echter 500 meter verderop bij de Lidl in Weert kunnen opladen bij een EV Box laadpaal mode 3. En het opladen was ook nog gratis ook _/-\o_ Kan echter wel alleen opgeladen worden bij openingstijden van de Lidl, omdat de parkeerplaats afgesloten wordt. Deze laadpaal (voor 2 auto's) is echter nergens te vinden op de laadpaal overzichten. Omdat deze niet altijd bereikbaar is :?

Terugweg is de verwarming aan geweest en bij aankomst hadden we 50% over. Bij afhalen was de reikwijdte bij volledig vol 129 km, nu geeft de auto 151 km aan. In de historie kon ik zien dat de ritten voordat ik de auto kreeg het verbruik 17.8 kWh/100 km was. Ik zit nu onder de 15 kWh/100 km. Dus de reikwijdte is rond de 160 echte km (en misschien nog wel meer). Morgen laad ik pas op mijn werk, kom dan aan met een batterij percentage van rond de 30% en laad ik deze weer op tot 80% (wat beter zou zijn voor de batterijen). Alleen wanneer ik de reikwijdte nodig heb laad ik de auto op tot 100% en dan probeer ik dat ook nog te zo te doen dat deze net voor vertrek op 100% zit.

• JeroenK
Niet een maar twee EV's in ons gezin, en geen ICE auto's meer.

Morgen krijgt JeroenE ook zijn EV, zijn Kia Soul EV wel te verstaan. Op dat moment hebben we geen directe beschikking meer over ICE auto's tenzij we ze lenen of huren.

Veel mensen vinden het vooruitstrevend, of zelfs erg voor uitstrevend (andere superlatieven heb ik even achterwege gehouden). Het geeft wel wat extra werk, uitleg en "gedoe". Ook vraagt het wat aanpassingen in onze dagelijkse beslommeringen en de manier van denken.

Onze netaansluiting moet aangepast worden, we gaan van enkel fase 50A 230V naar een drie fase aansluiting van 50A 230V.

We hadden eerst zelf becijfert dat we naar een drie fase 35A 230V zouden moeten, dit zodat we de Kia Soul op een van de fases volledig konden laden met 30A. De Fiat Cubo lust ook wel 13A en niet minder, en als je dan aan het koken ben met 2x 13A, wordt het al snel krapjes. (even alle andere stroom gebruikers buiten beschouwing gelaten)

Dus met een beetje doorrekenen kwamen we er al snel achter dat onze huidige aansluiting eigenlijk al krap is En met twee EV's er bij het op zijn minst heel "spannend" zou worden.

Nadat ik de aanvraag gedaan had kreeg ik dezelfde avond van een vriendelijke Stedin meneer een bericht of ik wel zeker wist dat ik deze aansluiting wilde, Een normale huisaansluiting was enkel fase 35A 230V of bij wat meer energie verbruik een drie fase 25A aansluiting een drie fase 50A 230V aansluiting was behoorlijk kostbaarder. Na een kleine uiteenzetting begreep de meneer dat we toch graag de drie fase 50A 230V aansluiting wilde hebben.

We willen eigenlijk zo min mogelijk gebruik maken van een snellader, dit is vrij duur en kost gedurende de reis extra tijd. Als het niet anders is dan is het jammer, maar het proberen te minimaliseren is geen verkeerd streven. Thuis willen we hem niet aan de paal in de buurt laden, ook al is dat goedkoper dan snelladen, gewone "walstroom" is voordeliger. Al zal dat in eerste instantie wel moeten, de "walstroom" aansluiting is nog niet gerealiseerd.

In de zomer als het licht is gebruiken we minder energie en heb je nog energie van de zonnepanelen, echter in de winter ligt dat anders. Dan gebruik je meer energie uit het net, vroeger donker (minder opbrengst uit de zonnepanelen), kouder buiten, feestdagen, meer verlichting aan e.d.

De meeste energie gebruik je in de avond, als je thuis komt plug je de auto's in en ga je koken en andere dingen in het huishouden doen. Je kan overdag wassen en drogen, maarja we zijn beide veel afwezig en de was kruipt niet vanzelf de wasmachine en droger in (en laten we het over het strijken al helemaal niet hebben).

De Kia kunnen we met 16A laden dan is hij met max 8 uur wer vol geladen. Als je dan s'avonds een weg wil en of laat thuis komt wordt het best spannend of je voldoende bereik hebt of de volgende ochtend weer volledig opgeladen bent.

Als het laden met 30A mogelijk is dan heb je redelijk snel weer een grotere actie radius voor je bezigheden in de avond. Even de andere auto met ICE pakken omdat de EV aan het laden is voor ons geen optie.

Wat men er bij het kopen/krijgen van een EV niet bij verteld is het "gedoe" van het kopen/realiseren van een EVSE, het aansluiten van de EVSE op je groepenkast. In beide gevallen worden de kosten maar even achterwege gelaten.

Gelukkig kan "gedoe" ook een uitdaging zijn, bij het werk van JeroenE krijgen ze nu laad stopcontacten. De andere PHEV gebruikers wilde dat ook wel, maarja als je niet kan laden kan je altijd nog op je benzine motor weg, waarom zou je moeite doen? Met een EV kan dat niet, dus na wat "gedoe" komen er nu laadstopcontacten, ook voor de PHEV gebruikers.

Ander gedoe dus de aanpassing van de groepenkast, ook dat vergt wel wat inlevingsvermogen van zowel ons als de leverancier. Het is ook niet iets wat zo even in 5 minuten geregeld is. Het vergt veel overleg en nadenk werk. Maar we komen er wel.

Buiten al de aanpassingen kosten "gedoe" ook geld. Ik kan me bets voorstellen dat het mensen afschrikt.

Dus ja we gaan het meemaken, het grote geen ICE auto's meer experiment. Gelukkig hebben we wel meer dingen als "eerste" gedaan.

In 1999 hebben we onze vaste telefoon de deur uit gedaan. D emeneer van de Primafoon winkel wist niet wat hij hoorde, en toen wij in 2003 voor 6 kWp aan zonnepanelen op dak wilde leggen zijn we door 4 van de 5 benaderde leveranciers niet eens serieus genomen. De vijfde dacht:"wacht even, misschien maken die mensen een foutje en kan ik ze helpen" en wilde graag bij ons langs komen om het te bespreken. Was samen een heel leuk project.

In alle gevallen werden we als vooruitstrevend of zeer vooruitstrevend tot eigenlijk knetter gek verklaard. Echter zijn er tegenwoordig maar weinig mensen die nog een vaste telefoon hebben, en zijn daken vol zonnepanelen geen uitzondering meer. Ik verwacht dat het autolandschap er over 5 tot 10 jaar heel anders uit ziet en dat zeker een op de 4 a 5 auto's elektrisch is.

Wij gaan het alvast proberen

• JeroenK
ZuinigeRijder schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:10:
Ik heb de berekening gedaan met de 1 jaar oude Kia Soul EV, en ik kwam netto per jaar op hetzelfde bedrag uit dan mijn Opel Agila op LPG. Afschrijving is wel over 10 jaar uitgesmeerd, de aanschafwaarde is dus even pittig. Maar dan heb je wel veel meer auto.

Niet voor iedereen is de EV geschikt, niet voor diegene die weinig km of heel veel km maakt. De (dagelijkse) afstand moet passen bij de reikwijdte van de EV. En wil je incidenteel moeite doen voor langere afstanden, een andere auto huren of de tweede auto nemen als die er is? En je moet ook een rustige rijder zijn op de snelweg. Veel mensen willen die concessies echter niet doen.
Ja de aanschafwaarde is het grootste probleem waar men tegen aan hikt, de termijn van 10 jaar is ook wel lang. Ik vraag me af of je Opel Agila op LPG in dezelfde klasse zit als auto dan je Kia Soul EV. Daar moet je wel voor compenseren denk ik wil je een goed vergelijk kunnen maken.

Juist voor de mensen die eigenlijk altijd kleine stukjes rijden in steden enzo is een EV goed geschikt, je hebt veel laad mogelijkheden en je kan met een kleinere (dus goedkopere) accu af. Ik ben met je eens dat de actieradius van de EV moet passen bij je reisafstanden.

Mensen willen vooral gewoon het zelfde blijven ervaren, het mag wel veranderen, maar niet anders zijn.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:01
Zo, aangenomen op een nieuwe functie. Reisafstand van 166km enkel naar 75km enkel. Nu eens hard gaan nadenken wat de meest handige optie is:
1) auto behouden (Citroen C1 = relatief goedkoop rijden);
2) auto verkopen en met OV naar het werk (totale enkele reistijd 15min extra);
3) auto verkopen en EV auto op de kop tikken.

Heb al wel uitgerekend dat optie 2 het van optie 1 wint qua kosten per jaar (mede door beleid werkgever om OV beter te vergoeden dan de auto). Heb zelf wel oren naar optie 3, eens zien wat er voor een mogelijkheden qua 'goedkope' EV auto's er zijn en of deze dan van optie 2 kan winnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Niek_ op 23-09-2015 22:26 ]

• JeroenK
Niek_ schreef op woensdag 23 september 2015 @ 22:24:
Zo, aangenomen op een nieuwe functie. Reisafstand van 166km enkel naar 75km enkel. Nu eens hard gaan nadenken wat de meest handige optie is:

Heb al wel uitgerekend dat optie 2 het van optie 1 wint qua kosten per jaar (mede door beleid werkgever om OV beter te vergoeden dan de auto). Heb zelf wel oren naar optie 3, eens zien wat er voor een mogelijkheden qua 'goedkope' EV auto's er zijn en of deze dan van optie 2 kan winnen.
Hallo Niek,

Wat versta je onder goedkoop, en kan je op je werk laden?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

JeroenK schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:02:

Onze netaansluiting moet aangepast worden, we gaan van enkel fase 50A 230V naar een drie fase aansluiting van 50A 230V.

We hadden eerst zelf becijfert dat we naar een drie fase 35A 230V zouden moeten, dit zodat we de Kia Soul op een van de fases volledig konden laden met 30A. De Fiat Cubo lust ook wel 13A en niet minder, en als je dan aan het koken ben met 2x 13A, wordt het al snel krapjes. (even alle andere stroom gebruikers buiten beschouwing gelaten)
50A!? Waarom niet iets als smart charging toepassen? Je moet met 3x25A prima uit de voeten kunnen. De ene auto op L1, de andere op L2 en het huis op L3.

50A kost je serieus veel geld per jaar aan vastrecht.

• Niek_
JeroenK schreef op woensdag 23 september 2015 @ 22:41:
[...]

Hallo Niek,

Wat versta je onder goedkoop, en kan je op je werk laden?
Ik weet nog niet 100% zeker of er een laadmogelijkheid op het werk is. Morgen eens navragen.

Tsja, goedkoop. Verwacht voor m'n huidige auto ongeveer €6000 te krijgen. Die kan 1-op-1 over in de EV, hoe minder ik daarna hoef bij te betalen hoe beter. Ben nu een C1 gewend, dus praktisch elke auto is op z'n minst gelijkwaardig qua comfort e.d.

M'n maandelijkse kosten met de C1 zijn nu:
Wegenbelasting €20
Verzekering €33
Onderhoud €20
Afschrijving €150
Qua brandstof rij ik nu 1:17 (95% snelwegkilometers waarbij ik 130km/h rij) verwacht voor m'n nieuwe werkplek maandelijks 166 liter te tanken = €265
Vergoeding vanuit werkgever is €265 per maand. Blijft dus €223 over die ik zelf betaal om op m'n werk te komen.

OV wordt volledig vergoed, kost me wel een eigen bijdrage van €50 per maand.

OV wint dus dik op het gebied van €'s. Alhoewel ik het ondertussen wel gewend ben om maandelijks 'fors' te betalen om op m'n werk te komen.

De mogelijke besparing die een EV auto mij op kan leveren is voor zover ik kan nagaan
- wegenbelasting -€20
- verzekering zal 't zelfde blijven
- onderhoud zal ongeveer 't zelfde zijn
- afschrijving ligt aan de auto
- brandstof moet een besparing op kunnen leveren
ZuinigeRijder schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:10:
Echter 500 meter verderop bij de Lidl in Weert kunnen opladen bij een EV Box laadpaal mode 3. En het opladen was ook nog gratis ook _/-\o_ Kan echter wel alleen opgeladen worden bij openingstijden van de Lidl, omdat de parkeerplaats afgesloten wordt. Deze laadpaal (voor 2 auto's) is echter nergens te vinden op de laadpaal overzichten. Omdat deze niet altijd bereikbaar is :?
Gratis palen zijn er niet meer zo veel in Nederland, dus dat is wel mazzel. In de meeste apps bestaat de mogelijkheid om aan te geven of er beperkte toegang is. Dat kan dan zowel qua tijd als bijvoorbeeld "alleen voor klanten" zijn. Dat laatste staat er trouwens wel vaak bij, ook al is de paal gewoon aan de kant van de weg.

Hoe kom je aan die reden dat de paal er niet op de kaart staat?

Ik kon hier wel lezen dat in Groesbeek en Stein een laadpaal staat die met zonnepanelen op het dak van de supermarkt wordt gevoed. Voor zover ik zie staan die laadpalen ook niet in de diverse apps genoemd.
Niek_ schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:22:
Verwacht voor m'n huidige auto ongeveer €6000 te krijgen
Op de site van de ANWB kan je het opzoeken.
OV wint dus dik op het gebied van €'s.
En je hebt ook nog de situatie dat het je maar een kwartiertje extra kost. Dat is niet heel veel!

Ik kan wel op mijn werk komen met het OV maar omdat ik op een industrieterrein werk is de aansluiting knudde. Er is wel een bushalte is, maar die sluit niet aan bij mijn reis (althans niet via 9292.nl). Ik heb er ooit wel naar gekeken, maar de bus rijdt ook maar drie keer 's ochtends en drie keer 's middags dus heel handig is die halte ook niet.

Volgens 9292.nl doe ik er altijd minimaal 2u15 over en dat is dan inclusief 4 aparte stukken met een ander vervoersmiddel (bus, trein, metro, bus) en dan een kwartier lopen aan het eind. De enkele reis met OV is mijn heen+weer reis met de auto inclusief de gebruikelijke files.

Op zich heb je in het OV wel tijd om een boek te lezen of zulk soort dingen die je achter het stuur niet kan doen.
- verzekering zal 't zelfde blijven
Alleen als je een WA verzekering neemt. Als je meer dekking wil dan is de prijs afhankelijk van de waarde van je auto dus dit zal met een (dure) EV dus ook navenant hoger zijn.
- onderhoud zal ongeveer 't zelfde zijn
75 voor een kleine beurt en 150 voor een grote met een interval van 15k km voor de Soul. Dus dat is inderdaad iets van 20 euro per maand. Ik weet niet hoe dat bij de Renaults etc zit.

Heb je met de C1 ook zulke goedkope beurten? Mijn Honda Jazz hoeft maar iedere 20k km naar de garage maar dat is volgens mij altijd wel een paar honderd euro. Dat is de standaard prijs; er is verder nooit wat aan de hand. Alleen bij de 120k beurt was het een hele dure want dan schroeven ze de halve motor uit elkaar om de bougies te vervangen ofzoiets.
- brandstof moet een besparing op kunnen leveren
Reken op 5kWh per km dan zit je meestal wel goed. Dat zou je (ruim gerekend) zo'n 7000kWh per jaar nodig hebben om heen en weer te rijden naar je werk. Met een prijs van 25ct is dat dan 146 euro in de maand.

Als je handige Fastned stations op je reis hebt liggen dan kan je voor 100 euro in de maand klaar zijn als je hun onbeperkte abonnement neemt. Maar dat is dan wel alleen snelladen en je staat dan dus iedere keer met laden een half uur onderweg wat te internetten (of alvast je mail te lezen als je op het netwerk van de zaak kan inloggen). Op de A50 bij Slenk zit er 1 dicht in de buurt van Arnhem. Maar het ligt er aan waar je naar toe gaat natuurlijk.

Als je met de auto iedere reis een half uur moet laden dan ben je zelfs langzamer dan met het OV...

Wanneer je kan laden op je werk is dat wel handiger. Dan ben je twee minuten per dag bezig om de kabel aan te sluiten en 's avonds weer weg te halen. Dat is bij elkaar (voor mij) sneller dan naar het tankstation rijden, tanken en afrekenen. En dan heb ik het er nog niet over als je soms moet wachten omdat er al andere mensen aan het tanken zijn.

Als het goed is komen ze vandaag op de zaak de stopcontacten aanleggen. Ze worden alleen pas woensdag echt aangesloten omdat ze dan de elektriciteit uit kunnen zetten. Ik heb alvast maar een verlengsnoer meegenomen naar de zaak :+

• JeroenK
Snow_King schreef op woensdag 23 september 2015 @ 22:45:
[...]

50A!? Waarom niet iets als smart charging toepassen? Je moet met 3x25A prima uit de voeten kunnen. De ene auto op L1, de andere op L2 en het huis op L3.

50A kost je serieus veel geld per jaar aan vastrecht.
Wel met 3x 25A ga ik het niet redden, Speciaal al niet omdat het huis alleen nu op 50A zit en dat dat wel redelijk kritisch is. Smart charging is heel leuk, als je thuis komt en dan niet meer weg gaat. De praktijk is hierin anders. Als je nu thuis komt en je gaat niet gelijk laden maar wacht tot een uur of 22:00 heb je eigenlijk niet genoeg stroom om in de avond nog eens ergens heen te gaan. De Kia moet om 05:00 gereed zijn en als je laat er mee thuis komt heb je niet genoeg uren om het op 16A te laden en wil je hem op 30A laden.

Wij hebben geen alternatief vervoer anders dan elektrische auto's als je dan een miscalculatie maakt dan kan je niet "alsnog" de door een brandstofmotor aangedreven auto gebruiken. Die is er niet.

Het onderhandelen met de Fiat Qubo is heel simpel, deze wil stroom en wel 13A. Met minder neemt deze auto geen genoegen. De auto is van voordat de J1772 standaard officieel werd en onderhandeld niet met een lader. Dat is nu ook een klein issue als ik er mee op pad gaat. Ik kan hem nog niet in de openbare laadpaal steken, verder is het bereik wat beperkt met max. 100 km.

Onze huidige aansluiting is een 50A aansluiting deze is al serieus duurder dan een standaard 35A en een 3 x 25A, als we overstappen naar een 3x 25A gaat er meer stroom naar de auto's en blijft er minder over voor het huis. Dat is zo wie zo al geen optie. De kookgroep trekt nu al uit 1 fase 2x 13A, dit is nu zodanig geconfigureerd dat we dat niet kunnen aanpassen.

Met 3x 35A kunnen we goed wegkomen als we alleen de Kia Soul of de Fiat Qubo zouden hebben, dan hebben we meer capaciteit in huis en hebben we een fase voor de auto. Echter hebben we twee auto's. En ligt ons hoogverbruik dus ook s'avonds, ook omdat we beide overdag weg zijn en een van de auto's weer vroeg "vol" moet zijn om de reis naar het werk aan te kunnen.

Ik heb nog even overwogen om voor het huis drie fase 35A te doen en dan voor de Kia een tweede stroomaansluiting enkel fase 35A. In je vast recht maakt het niets meer uit, de aanleg kosten voor een extra aansluiting hakt er dan in en ook voor de groepenkast komen er dan extra kosten bij.

Verder ben ik ook niet uigegaan van een gemiddelde belasting maar heb ik gekeken waar onze piekbelasting ligt. Met het rijden met alleen EV's zijn er al genoeg dingen waar je rekening mee moet houden. Je baas bellen dat je vandaag niet komt werken, of veel later bent in verband met een lege accu/te weinig actieradius wordt niet echt gewaardeerd.

Met de overstap komen er best veel dingen kijken en zijn er aanpassingen nodig in de werk en denk wijze. De toekomst in kijkend denk ik dat we al redelijk wat op ons pad hebben. Met de nieuwe net aansluiting zitten we stevig in ons jasje, mocht hete en overkill zijn kunnen we altijd nog terug stappen, dit is op een of andere manier veel makkelijker en goedkoper. Verder zit ik er niet op te wachten dat ik door een onvolkomenheidje Stedin moet bellen dat er een hoofdzekering kapot is.
Niek_ schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:22:
[...]

Ik weet nog niet 100% zeker of er een laadmogelijkheid op het werk is. Morgen eens navragen.

Tsja, goedkoop. Verwacht voor m'n huidige auto ongeveer €6000 te krijgen. Die kan 1-op-1 over in de EV, hoe minder ik daarna hoef bij te betalen hoe beter. Ben nu een C1 gewend, dus praktisch elke auto is op z'n minst gelijkwaardig qua comfort e.d.
Wel ik hoop wel dat je kan laden op je werk, anders kan hetw el eens spannend worden.

Uitgaande dat je kan laden op je werk kan je overwegen de Elektrische drieling:

Citroen C-Zero, Peugot iOn, Mitsubishi Imiev. Door of een goede deal hier te vinden of een import uit Frankrijk (laatst een onderzocht voor een Citroen C-Zero zie een van mijn eerdere posts).

Of een gebruikte Nissan Leaf incl accu aan te schaffen. Ik ben bang dat er wel geld bij moet dan.

Verder kan je de Nissal Leaf en de Renault Zoe, deze worden ook wel te koop aangeboden, hier komt dan nog wel de accu huur bij. Je kan ook overwegen deze in de "private lease" te gooien, kijk dan even naar je kilometers die je reid en de accu huur.

Mocht je niet kunnen laden wordt het bets spannend, wil je dan snelladen lans de snelweg, duur al snel 20 minuten. Of je kan een Tesla overwegen :Y, met een Kia Soul jou je bij beheert rijgedrag ook wel op en neer kunnen. Maarja die zijn gebruikt nog niet heel voordelig.

Om echt iets ziings te kunnen zeggen moetje wetenof je op je werk kan laden.

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenK op 24-09-2015 08:09 ]

• Q1Q
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

Ik wil even wat toevoegen aan de hoofdzekering discussie enz..

Wij hebben ook 2 EV's een Ampera en een Leaf
1. Ik heb 1 x 35A Hoofdzekering.(Een stop) Deze kun je best enige tijd (zeker een uur) overbelasten naar zon 45A deze zijn zeer traag. Is misschien niet aan te raden maar het kan wel.

2. Ik heb een Ratio lader waar bij je Amperes van het laden kan regelen in stappen. 6/10/12/15A.
Meestal laden we langzaam met 6 of 10A. Men kan tijdens het laden het aantal amperes opvoeren of verlagen. Na het eten koken voer ik soms het tempo wel eens op. Is wat anders dan automatisch smartcharching :-)

De Ampera of Leaf is zelden helemaal leeg. Laad ook op het werk. afstand enkel is 38 km.
http://www.jk-evsolutions...er-type1-1f16a-grijs.html
We hebben ook een podpoint die alleen 16A doet.

3. Een gebruikte Leaf van 2011 verliest bij elke 60.0000km 1 van zijn 12 streepjes accu capaciteit. Is een aantal maanden geleden gebeurd. De Ampera heeft na 85000 nog geen merkbare achteruit gang. Verbruik na 45000 km 1 op 100 op benzine. Zeer veel op stroom gereden.

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
Is er iemand hier die toevallig zo'n OBD uitleesapparaatje heeft liggen om de HGR waarde te controleren van een Leaf, of een adresje waar ik zo'n lezer vandaag kan bestellen en morgen in huis heb?

Hoi..

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op woensdag 23 september 2015 @ 18:20:
[...]

Ziet er netjes uit!

Aan de binnenkant ook niet veel spannends te zien. Grote 12V voeding, contactor/relais en een doosje die alles controleert. Wel mooi om te zien dat op het control-doosje allerlei extra aansluitingen zitten. Maar wellicht zit de functionaliteit wel verstopt in instellingen waar je niet handig bij kan komen.

Het zal wellicht aan mij liggen, maar het lijkt wel alsof de PP en CP (procimity pilot en control pilot) niet zijn aangesloten op je control-doosje.
Dit zal wel hetzelfde doosje zijn dat ze ook gebruiken voor de paal met RFID lezer, wellicht dat dat het verklaart. Alleen het paarse draadje control pilot is aangesloten, wellciht omdat dit voor een Type 1 plug is. Bij een Type 2 zal deze wellicht aangesloten zijn. Dit is een paal met een vaste kabel, dus die moet je er even bij denken :)
JeroenK schreef op woensdag 23 september 2015 @ 18:28:
[...]

Waarom heb je een ring geprint om de ledjes minder fel te maken? Was een stroom begrenzing door middel van een extra weerstand niet handige geweest?
Dat is een goeie, daar had ik zelf nog niet aan gedacht, helaas is het vandaag geen weer om de paal even open te maken. Een witte PLA voorzetring spreid het licht ook wat meer waardoor het niet 12 felle schijnwerpende leds te maken.
JeroenK schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:02:
Veel mensen vinden het vooruitstrevend, of zelfs erg voor uitstrevend (andere superlatieven heb ik even achterwege gehouden). Het geeft wel wat extra werk, uitleg en "gedoe". Ook vraagt het wat aanpassingen in onze dagelijkse beslommeringen en de manier van denken.
ik hoor jullie ;)
Wat men er bij het kopen/krijgen van een EV niet bij verteld is het "gedoe" van het kopen/realiseren van een EVSE, het aansluiten van de EVSE op je groepenkast. In beide gevallen worden de kosten maar even achterwege gelaten.
Yup, een stuk installatie kabel (20 euro), een groep voor in de kast (aardlekautomaat B16, 40 euro), divers kleine materialen voor bevestiging (20 euro). Een dag van de tijd omdat je een kabel onder de grond door moet spitten en deze om wat voor reden dan ook helemaal geen zin heeft om gewoon door het gat te gaan, onbetaalbaar.
Gelukkig kan "gedoe" ook een uitdaging zijn, bij het werk van JeroenE krijgen ze nu laad stopcontacten. De andere PHEV gebruikers wilde dat ook wel, maarja als je niet kan laden kan je altijd nog op je benzine motor weg, waarom zou je moeite doen? Met een EV kan dat niet, dus na wat "gedoe" komen er nu laadstopcontacten, ook voor de PHEV gebruikers.
Pff, breek me de bek niet open. Die discussie is mij vorige maand erg slecht gevallen, het is uiteindelijk na "gedoe" toch er doorheen. Al heb ik nog geen idee wat voor tarief er op het werk gerekend gaat worden.
Buiten al de aanpassingen kosten "gedoe" ook geld. Ik kan me bets voorstellen dat het mensen afschrikt.
Mij collega kijk mij ook een beetje vreemd aan dat ik meteen een publieke laadkabel, een verlengsnoer van 15 meter met CEE stekkers en een permanente thuislader had aangeschaft. Als je het wil, dan moet je er wel voor gaan, anders zit je jezelf alleen maar in de weg.
plieshout schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:04:
Is er iemand hier die toevallig zo'n OBD uitleesapparaatje heeft liggen om de HGR waarde te controleren van een Leaf, of een adresje waar ik zo'n lezer vandaag kan bestellen en morgen in huis heb?
Voor de Miev heb ik deze variant nodig omdat deze snel genoeg is om realtime de accu status uit te lezen van de CAN bus met de Android App CanIon.
http://www.diagnoseappara.../608/OBDLink-LX-Bluetooth

Wel wat aan de prijs vergeleken met alle ELM327 kloons van eBay, maar die zijn niet snel genoeg voor de Miev. Ik heb wel een OBD adapter liggen met zo'n chip van Fixd (zie android App) en is ook gewoon een Bluetooth OBD dongle. Wellicht heb jij er wel wat aan?

Ik begreep dat de Leaf in ieder geval een stuk minder kritisch is in dat respect.

[ Voor 66% gewijzigd door databeestje op 24-09-2015 12:37 ]

databeestje schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:20:
Dit zal wel hetzelfde doosje zijn dat ze ook gebruiken voor de paal met RFID lezer, wellicht dat dat het verklaart. Alleen het paarse draadje control pilot is aangesloten, wellciht omdat dit voor een Type 1 plug is. Bij een Type 2 zal deze wellicht aangesloten zijn. Dit is een paal met een vaste kabel, dus die moet je er even bij denken :)
Aha, ik denk dat op het plaatje waar ik keek dat niet was te zien omdat jij de vaste kabel niet meer had aangesloten.

Waarschijnlijk zit de PP dan in de stekker aangesloten. In een type 1 stekker zit een switch waardoor de auto kan zien dat je stekker er uit wil halen (en de auto stopt met laden). In een type 2 stekker heb je dat niet.
Niek_ schreef op woensdag 23 september 2015 @ 22:24:

Optie 2 is het beste voor het milieu.
De CO2-vergelijker van de NS zet treinreizen en autoritten - op conventionele brandstoffen, elektrisch en hybride - naast elkaar. De CO2-gegevens zijn berekend door Milieu Centraal. Van Utrecht naar Amsterdam, een rit van circa 39 kilometer, stoot een trein volgens de vergelijker gemiddeld 1,2 kg CO2 uit, een kleine elektrische auto komt tot 1,8 kg CO2. Een compacte benzineauto komt maar liefst tot een uitstoot van 4,8 kg CO2. Lokaal stoot de volledig elektrische auto natuurlijk helemaal niets uit, de opwekking van stroom is dus naar alle waarschijnlijkheid in het vergelijk meegenomen. Waar niet aan is gedacht, is dat een elektrische auto ook op zonne-energie kan rijden.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Deze vergelijking is gebaseerd op het laden van de EV met grijze stroom....
Bijna alles laad mogelijkheden worden gevoed door groene stroom, en als je het zelf opwekt met zonnen panelen is het nog beter, dan voeg je echt wat toe aan de mix.

Maar goed dat is te verwachten van de NS (wij van WC-eend adviseren .... WC-eend)
Dat geeft milieucentraal hier ook toe. in de conversatie .....

[ Voor 10% gewijzigd door WoudseHoeve op 24-09-2015 16:14 ]

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Die berekening klopt gewoon niet:
In Nederland uitstoot CO2 energiemix (2012 was dat 446 gram CO2 per kWh).

EV: 1kWh per 7km -> 39/7 = 5.6kWh
CO2 uitstoot: 5.6 * 0.446 = 2.5 kg

Benzine auto volgens test CO2 uitstoot van 130 g/km
39 * 0.130 = 4.7 kg

MAAR bij EV is de uitstoot van de productie van de energiebron meegenomen en voor de brandstofauto niet.

Van Tank2Well naar Well2Well is een factor 1.19 voor benzine (http://wikimobi.nl/wiki/i...oeikaseffect_van_een_auto)

Ofwel:

EV: 2.5kg
ICE: 5.6kg

reserveringshouder Tesla Model 3

• Niek_
JeroenK schreef op donderdag 24 september 2015 @ 07:52:
[...]

Wel ik hoop wel dat je kan laden op je werk, anders kan hetw el eens spannend worden.

Uitgaande dat je kan laden op je werk kan je overwegen de Elektrische drieling:

Citroen C-Zero, Peugot iOn, Mitsubishi Imiev. Door of een goede deal hier te vinden of een import uit Frankrijk (laatst een onderzocht voor een Citroen C-Zero zie een van mijn eerdere posts).

Of een gebruikte Nissan Leaf incl accu aan te schaffen. Ik ben bang dat er wel geld bij moet dan.

Verder kan je de Nissal Leaf en de Renault Zoe, deze worden ook wel te koop aangeboden, hier komt dan nog wel de accu huur bij. Je kan ook overwegen deze in de "private lease" te gooien, kijk dan even naar je kilometers die je reid en de accu huur.

Mocht je niet kunnen laden wordt het bets spannend, wil je dan snelladen lans de snelweg, duur al snel 20 minuten. Of je kan een Tesla overwegen :Y, met een Kia Soul jou je bij beheert rijgedrag ook wel op en neer kunnen. Maarja die zijn gebruikt nog niet heel voordelig.

Om echt iets ziings te kunnen zeggen moetje wetenof je op je werk kan laden.
:( Kan niet laden op het werk. "Ja we hebben er wel even naar gekeken om een laadpaal neer te zetten, maar dit werd te duur." Volgens mij kom ik nu in een heel ander segment van auto's terecht (minimaal 150km op 1 lading).

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat is wel wat optimistisch rekenen. Uiteindelijk zorgt het kopen van een EV voor een extra last op het electriciteitsverbruik, wat in de praktijk betekent dat een extra schepje kolen of extra dot gas gegeven wordt, de zon gaat er niet harder van schijnen en de wind gaat er niet harder van waaien. Voor de transitie van ICE naar EV zal je de marginale berekening moeten maken van de milieuwinst van dit extra kolen/gas verbruik ten opzichte van minder benzine/diesel productie en verbruik. Problematischer nog is het meenemen van de subsidie kant - moet je ook de misgelopen zonnepanelen meerekenen die je met het subsidiebedrag had kunnen plaatsen?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dreamvoid schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:46:
de zon gaat er niet harder van schijnen en de wind gaat er niet harder van waaien
Als (indien) alle elektriciteitsverbruik door EVs met groene stroom gebeurt, vermoed ik dat de hogere vraag naar groencertificaten wel degelijk zorgt voor extra molens en panelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Niek_ schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:38:
[...]

:( Kan niet laden op het werk. "Ja we hebben er wel even naar gekeken om een laadpaal neer te zetten, maar dit werd te duur." Volgens mij kom ik nu in een heel ander segment van auto's terecht (minimaal 150km op 1 lading).
Die zelfde reactie kreeg ik ook, maar zijn ze wel bereid dat je de mobiele "thuis" lader mee mag nemen naar het werk. Je bent er waarschijnlijk de gehele dag.

Overigens lopen de kosten voor een publieke paal nogal uit een, mijn werkgever kreeg een offerte voor een dubbele ev-box voor circa 4000 euro, en ik geloof dat daar het elektra werk bij inzat.

Wellicht kunnen ze een aparte groep met een blauwe CEE (16A) stekker aan de gevel maken, dat is haalbaar voor een paar honder euro. Dan kan je een zelfbouwe EVSE of een andere lader van Marktplaats ophangen.

Wellicht onderhandelen om de EVSE kosten te splitsen? Voor 350 euro kan je een 2e hands EVbox van marktplaats kopen. Dan hoeft enkel de 16A groep nog geregeld te worden.

• Dreamvoid
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:50:
Als (indien) alle elektriciteitsverbruik door EVs met groene stroom gebeurt, vermoed ik dat de hogere vraag naar groencertificaten wel degelijk zorgt voor extra molens en panelen.
Goed maar dat geldt voor alle stroomverbruikers, dat is niet iets specifiek voor EV's.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Maar dan is het ook te kort door de bocht om de aanname te doen dat een toename van EVs samengaat met hoger kolenverbruik :)
Juist bij EVs letten mensen op of de stroom wel groen is.

• Niek_
databeestje schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:50:
[...]

Die zelfde reactie kreeg ik ook, maar zijn ze wel bereid dat je de mobiele "thuis" lader mee mag nemen naar het werk. Je bent er waarschijnlijk de gehele dag.

Overigens lopen de kosten voor een publieke paal nogal uit een, mijn werkgever kreeg een offerte voor een dubbele ev-box voor circa 4000 euro, en ik geloof dat daar het elektra werk bij inzat.

Wellicht kunnen ze een aparte groep met een blauwe CEE (16A) stekker aan de gevel maken, dat is haalbaar voor een paar honder euro. Dan kan je een zelfbouwe EVSE of een andere lader van Marktplaats ophangen.

Wellicht onderhandelen om de EVSE kosten te splitsen? Voor 350 euro kan je een 2e hands EVbox van marktplaats kopen. Dan hoeft enkel de 16A groep nog geregeld te worden.
Goed meegedacht, bedankt. Helaas is mijn werkgever iets te groot/star om dit soort uitzonderingen toe te staan. Zelfs een waterkoker mag je niet van thuis meenemen bij wijze van spreken.

• Dreamvoid
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:56:
Maar dan is het ook te kort door de bocht om de aanname te doen dat een toename van EVs samengaat met hoger kolenverbruik :)
Juist bij EVs letten mensen op of de stroom wel groen is.
Maar als dit enkel het administratief verschuiven van groene stroom van andere gebruikers naar EV-gebruikers is dan verandert er niets. De overheid zou voor EV als nieuwe stroomverbruikende categorie kunnen eisen dat alle verbruik direct gekoppeld moet worden met even grote nieuw gebouwde duurzame stroomopwek, maar tot nu toe is dat niet het geval en is fysiek gezien wel degelijk "een extra schepje kolen". Niet dat EV daarmee slecht is overigens, de grote voordelen qua lokaal uitgestoten fijnstof/NOx/etc zijn er nog steeds.
Met mijn zonnepanelen was ik inderdaad bijna 100% dekkend over 1 jaar gezien. Maar in de winter verbruik ik meer dan dat ik opwek. In de zomer juist andersom. Aangezien mijn ferraris meter toch op bijna nul uitkwam heb ik grijze stroom. Nu ben ik overgestapt op groene stroom (en de overstappremie is een bonus).

Merendeel ga ik laden op het werk waar ze zonnepanelen hebben. Maar die stroom wordt anders ook wel gebruikt. Dus duurzamer is dat niet.

• JeroenK
Dreamvoid schreef op donderdag 24 september 2015 @ 17:14:
[...]

Maar als dit enkel het administratief verschuiven van groene stroom van andere gebruikers naar EV-gebruikers is dan verandert er niets. De overheid zou voor EV als nieuwe stroomverbruikende categorie kunnen eisen dat alle verbruik direct gekoppeld moet worden met even grote nieuw gebouwde duurzame stroomopwek, maar tot nu toe is dat niet het geval en is fysiek gezien wel degelijk "een extra schepje kolen". Niet dat EV daarmee slecht is overigens, de grote voordelen qua lokaal uitgestoten fijnstof/NOx/etc zijn er nog steeds.
Gelukkig zijn EV's zelfs als ze gevoed worden met door kolen opgewekte elektricitijd nog steeds minimaal 30% zuigiger dan de diesels

http://www.rvo.nl/actueel...ch-rijden-tot-70-zuiniger

Wil je dat de overheid voor de EV jou voorstel hanteerd, moet je gelijkwaardige eisen stellen aan de brandstof auto, vind je niet?

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenK op 24-09-2015 20:13 ]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-09 12:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Al voorbij gekomen?
Als de bedenker van Li-Ion iets nieuws bedenkt en het is/lijkt beter.

Enfin
Wikipedia: Sodium-ion battery

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

In ieder geval een accu type met toekomst, deze biedt dezelfde Ah waardes vergelijkbaar met lood accus, maar daar zonder kapot te gaan bij volledig leeg. Nadeel is dan wel de 50 cycles waar ze nu nog tegenaan hikken.

Ook interresant om te zien dat de Sodium Ion Fosfaat als alternatief voor de LifePo een optie wordt, met name goedkoper. => thuis accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Even nieuws over een elektrisch tweewielig voertuig:

http://www.telegraaf.nl/b...torfiets_ontworpen__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zoals normaal bij Telegraaf een vrij nietszeggend stukje. Motome is er een tijd terug ook langs geweest:

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-09 12:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Een van de leden van het team is hier toch ook al langs geweest?
Of was het in de kroeg?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wat nieuws over de i-Miev, deze is naar ergens in Nederland vervoerd omdat er maar een paar dealers waren van Mitsubishi die werkzaamheden aan de accu mochten doen.

Er was dus toch een accu cel stuk, deze valt onder de 8 jaar fabrieksgarantie, en de auto is op transport gezet ter reparatie, netjes!

Nu nog wachten totdat deze klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 17:26:
Wat nieuws over de i-Miev, deze is naar ergens in Nederland vervoerd omdat er maar een paar dealers waren van Mitsubishi die werkzaamheden aan de accu mochten doen.

Er was dus toch een accu cel stuk, deze valt onder de 8 jaar fabrieksgarantie, en de auto is op transport gezet ter reparatie, netjes!

Nu nog wachten totdat deze klaar is.
Fijn. Hoop dat je weer snel kunt ZEN rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vanavond is Elon Musk bij de opening van de 2e fabriek in Tilburg las ik op nu.nl, zit daar nog iemand van T.net tussen?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 19:10:
Vanavond is Elon Musk bij de opening van de 2e fabriek in Tilburg las ik op nu.nl, zit daar nog iemand van T.net tussen?
Ik had een uitnodiging, maar ik was met mijn Model S aan het rijden naar München, waar ik nu ook ben.
databeestje schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 19:10:
Afbeeldingslocatie: http://i.obstorage.nl/a8095dbd39ed435282578cbfea7486d3/opener/Tesla_wil_meer_productie_Tilburg_(foto_Rob_EngelaarInfocus).jpg

Omroep Brabant heeft een fotoserie op de site staan.

Musk ging ook in op vragen over het dieselschandaal bij concurrent Volkswagen. Hij suggereerde dat de Duitse autobouwer 'het pad naar herstel van vertrouwen' kan inslaan door ook op elektrische auto's in te zetten. "Met fossiele brandstoffen is de grens bereikt, er is amper nog vooruitgang mogelijk. Ik begrijp dat techneuten die onder grote druk staan met dit soort bedrog komen. Het is hun enige optie.”

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:15

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

www.teslamotorsclub.com/s...ands-%28Dutch%29/page2274

Geweldig zo'n Tesla.
Ik houd het voorlopig maar bij mijn Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D en mijn Volkswagen Polo blue GT.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

janesh schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 16:29:
www.teslamotorsclub.com/s...ands-%28Dutch%29/page2274

Geweldig zo'n Tesla.
Ik houd het voorlopig maar bij mijn Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D en mijn Volkswagen Polo blue GT.
Ja want met een VW Polo TSI en DSG is nooooooit wat aan de hand :')

Ik heb een collega met een Golf GTE naast het feit dat hij met pluggen 6.6l/100km rijdt is bij 30.000km het accupakket al vervangen.

Je beseft hopelijk wel dat Tesla ongeveer 5 jaar voorloopt op de concurrentie en wat dat betreft een pionier is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lhpUDCY.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 26-09-2015 16:35 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Tsja, Peugeot met de ketting van de 1.6 THP dan, dat was ook niet het doorslaande succes. Of hun 1.6 HDI met roetfilter waarvan de banjo bout verstopte. Eerder was gepost dat bij 130k km de Punto ook problemen had.

Een lokale garage waar ik de 206 altijd in onderhoud had kon over sommige auto's ook boeken schrijven. Ook de 2.0 TDI's zaten daar tussen met een kop revisie. En hetzelfde PSA 1.6 diesel blok zat ook in de Volvo, die stond daar ook voor een nieuwe.

Geen enkel merk zal gevrijwaard zijn, of blijven. Het blijft grotendeels mechanische ellende ;)

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:15

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

revolution-nl schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 16:33:
Voorlopig heb ik wat mijn Volkswagen betreft nog drie en een half jaar fabrieksgarantie zonder km beperking ;) en ja ik rij met de 1.4 ACT geregeld 5.0l/100 km

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Ik heb een collega met een Golf GTE naast het feit dat hij met pluggen 6.6l/100km rijdt is bij 30.000km het accupakket al vervangen.

Je beseft hopelijk wel dat Tesla ongeveer 5 jaar voorloopt op de concurrentie en wat dat betreft een pionier is.

[afbeelding]
Hoe lopen ze 5 jaar voor op de concurentie? Ik kan ook zeggen dat de concurrentie 5 jaar voor loopt met het leveren van betaalbare elektrische auto's op Tesla.

• plieshout
Vandaag (geheel onverwacht) een - demo - Leaf gekocht. We gingen eigenlijk alleen maar kijken hoe een bepaalde kleur in het echt was. Eenmaal daar in goed gesprek gekomen, en een hele nette prijs kunnen onderhandelen.

't is een Tekna in donkergrijs met alles er op en er aan. Over 2 weken wordt ie afgeleverd.

Daarbij worden over 2 weken ook 44 stuks TSMC 165w panelen geïnstalleerd, dus voorlopig is de portemonnee weer leeg.

Hoi..

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hatseflats! Gefeliciteerd, je krijgt er zeker een knap stuk auto voor terug.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 11:55:
[...]
...
Musk ging ook in op vragen over het dieselschandaal bij concurrent Volkswagen. Hij suggereerde dat de Duitse autobouwer 'het pad naar herstel van vertrouwen' kan inslaan door ook op elektrische auto's in te zetten. "Met fossiele brandstoffen is de grens bereikt, er is amper nog vooruitgang mogelijk. Ik begrijp dat techneuten die onder grote druk staan met dit soort bedrog komen. Het is hun enige optie.”
Dat is een waarheid als een koe.

Allerhande thermodynamische apparaten zijn inmiddels behoorlijk uitgekauwd, of het nu gaat om stoomturbines, gasturbines, zuigermotoren, etc, er is nauwelijks ruimte meer voor verbetering. De enige manier is om er accu's en elektromotoren aan te knopen en dmv 'synergie' de efficiëntie nog wat op te schroeven.

Daarom is een betere weg voor conventionele verbrandingsmotor auto's om te richten op gewicht, en vooral aerodynamica. Daar is wel veel te winnen. Maarja, veel mensen vinden dat niet esthetisch (kammback, airfoil, etc vormen), of willen graag in een suv(f) rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
plieshout schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 18:39:
Vandaag (geheel onverwacht) een - demo - Leaf gekocht. We gingen eigenlijk alleen maar kijken hoe een bepaalde kleur in het echt was. Eenmaal daar in goed gesprek gekomen, en een hele nette prijs kunnen onderhandelen.
Gefeliciteerd! Is het nog gelukt om de batterij uit te lezen met de OBD aansluiting?
ZuinigeRijder schreef op zondag 20 september 2015 @ 22:29:
- laad op wanneer het niet te warm is ('s nachts is beter)
Hier is ook een pdf te vinden van onderzoek met vier Leafs. Twee werden alleen gewoon geladen en de andere twee alleen met snelladen. Na 50k miles was van de oorspronkelijke 21 kWh in de batterij nog maar 15,4 over in de auto's die gewoon werden geladen en 14,1 kWh in de auto's die werden snel geladen. Dat is een verschil van 6% (tov de oorspronkelijke capaciteit). De onderzoekers vonden dat niet veel in vergelijking met het feit dat de batterij sowieso al meer dan een kwart van de capaciteit was verloren.
Hun conclusie was dan ook dat het in Arizona het erg warm is waardoor waarschijnlijk de batterij snel achteruit gaat en dat ze dit nog een keer willen testen in koudere omstandigheden om dit te kunnen staven.

NB dit waren Leafs waarbij de accu niet gekoeld kan worden door de auto bij het laden. Bij nieuwe Leafs kan dit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Autoweek on tour: Renault Zoe Clubdag

Het negativisme van de presentatoren voor elektrische auto's straalt ervan af :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op zondag 27 september 2015 @ 09:28:

Hier is ook een pdf te vinden van onderzoek met vier Leafs. Twee werden alleen gewoon geladen en de andere twee alleen met snelladen. Na 50k miles was van de oorspronkelijke 21 kWh in de batterij nog maar 15,4 over in de auto's die gewoon werden geladen en 14,1 kWh in de auto's die werden snel geladen. Dat is een verschil van 6% (tov de oorspronkelijke capaciteit). De onderzoekers vonden dat niet veel in vergelijking met het feit dat de batterij sowieso al meer dan een kwart van de capaciteit was verloren.
Hun conclusie was dan ook dat het in Arizona het erg warm is waardoor waarschijnlijk de batterij snel achteruit gaat en dat ze dit nog een keer willen testen in koudere omstandigheden om dit te kunnen staven.

NB dit waren Leafs waarbij de accu niet gekoeld kan worden door de auto bij het laden. Bij nieuwe Leafs kan dit wel.
6% vind ik toch erg veel, maar de ontwikkelingen in batterijen staan niet stil, dus de ene batterij is niet de andere.

Volgens mij worden de batterijen bij de Kia Soul EV ook niet gekoeld bij het laden, maar het materiaal is wel anders, wat te zien is in de onderstaande video.

Maar volgens mij, hoewel niet iedere batterij hetzelfde is, zijn de volgende tips nog steeds goed voor de batterij, hoewel het effect met nieuwere batterijen misschien minder is. Deze zijn ook van dit forum gehaald. In de praktijk natuurlijk niet altijd mogelijk, omdat dat soms de range limiteert
  • Probeer volledig leegladen te voorkomen, beter is om maximaal tot 20% te ontladen, het is zelfs beter om niet meer dan 60-70% te ontladen
  • Levensduur van de batterijen is het langst wanneer de gemiddelde oplaad percentage van de batterij 50% is
  • Voor de accu is het niet optimaal (slecht wil ik het niet noemen) om lang op 100% geladen te zijn. Een hele handige truc is om te laden voor vertrek i.p.v. meteen nadat je thuis komt.
  • Probeer snelladen te voorkomen omdat dit in het algemeen slechter is voor de levensduur
  • Zelfs zonder snellader is het beter om de batterij SOC (State of Charge) gemiddeld zoveel mogelijk op 50% te laten, voor een langere levensduur.
  • Ik kan ook wel een paar andere scenario's bedenken waarbij je niet tot 100% wil laden. Bijvoorbeeld als thuis laden duurder is dan op je werk: je wil dan thuis precies genoeg laden op op je werk te komen. Of als je bijvoorbeeld in bergachtig gebied woont en altijd eerst een kilometer afdaalt naar het dal, dan is het zonde voor de remmen om met een volle accu te starten.
  • Het is beter om de batterij niet op laden voordat deze onder de 80% zit
  • Wanneer het niet nodig is om tot 100% op te laden, is opladen tot maar 80% beter voor de levensduur
  • Laad op wanneer het niet te warm is ('s nachts is beter in de zomer) en niet te koud
  • Na 10 jaar is de capaciteit nog gemiddeld 65% in het Nederlandse klimaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
JeroenE schreef op zondag 27 september 2015 @ 09:28:
[...]

Gefeliciteerd! Is het nog gelukt om de batterij uit te lezen met de OBD aansluiting?
Dank je. Ik heb niet meer kunnen uitlezen. Sterker nog, ik heb de auto niet in het echt gezien, en dus ook nog niet gereden. Ik neem de gok dat de batterij die nu 1 jaar en ca. 7.500 km oud is nog niet veel geleden kan hebben. Bij meer km's had ik dit zeker wel willen controleren, nu durf ik 'm wel aan. Ik ga op m'n gemak zo'n apparaatje bestellen en dan ga ik het proberen te monitoren.

Ik kan dus ook op de lijst bijgevoegd worden:

Nissan Leaf Tekna, bouwjaar 2014, ca. 7.500 km
Zakelijk gekocht
verwacht ca. 30.000 km per jaar te rijden.

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

ZuinigeRijder schreef op zondag 27 september 2015 @ 10:38:
Autoweek on tour: Renault Zoe Clubdag

Het negativisme van de presentatoren voor elektrische auto's straalt ervan af :-(

[video]
Er is duidelijk dissonantie bij de presentatoren te horen. Aan de ene kant zijn ze gewend aan een ICE incl. lawaai, stank en gerammel en dat noemen ze dan 'gevoel' maar aan de andere kant merken ze dat elektrisch schoon(er) is, stiller, relaxter en goedkoper. Ja, dat zijn best grote voordelen en dan gaat het botsen.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!
plieshout schreef op zondag 27 september 2015 @ 11:12:
[...]

Dank je. Ik heb niet meer kunnen uitlezen. Sterker nog, ik heb de auto niet in het echt gezien, en dus ook nog niet gereden. Ik neem de gok dat de batterij die nu 1 jaar en ca. 7.500 km oud is nog niet veel geleden kan hebben. Bij meer km's had ik dit zeker wel willen controleren, nu durf ik 'm wel aan. Ik ga op m'n gemak zo'n apparaatje bestellen en dan ga ik het proberen te monitoren.

Ik kan dus ook op de lijst bijgevoegd worden:

Nissan Leaf Tekna, bouwjaar 2014, ca. 7.500 km
Zakelijk gekocht
verwacht ca. 30.000 km per jaar te rijden.
De lijst begint al te groeien.

TweakerModelkm per jaarSindsCommentaar
Snow_KingTesla Model S (RWD, 85kWh) 2013500002013 SeptZakelijk, nieuw gekocht
ShapeshifterNissan Leaf 2011400002014 FebParticulier, Tweedehands gekocht met 18.000 km op de teller
BB-OneRenault Zoe 2014180002014 JuniAuto van de zaak
NielsTnRenault Zoe ZE Intense 2014300002014 OktNieuw gekocht
aipRenault Zoe ZE Intense 2013250002015 MeiZakelijk, Tweedehands gekocht met 13.000 KM bij aankoop, onder andere als autoweek duurtester gebruikt
masermexCitroen C-Zero 2012100002015 JuniZakelijk, Ex lease auto sept 2012. 4500 km op de teller. Goede aanvulling op Outlander PHEV.
CrxtreemRenault Fluence ZE 2012200002015 AugAuto van de zaak, jaar geleden tweedehands aangeschaft voor een duurzaam project, project is afgelopen, dus kwam de auto vrij, 18.000 km op de teller.
databeestjeMitsubishi i-Miev 2010200002015 AugParticulier, Tweedehands gekocht met 59.000 km op de teller
JeroenKFiat Qubo 201175002015 AugParticulier, 4.5 jaar oud gekocht, MicroVett, 10.000 km op de teller
ZuinigeRijderKia Soul EV 2014250002015 SeptParticulier, Tweedehands gekocht (1 jaar oud, 10.000 km op de teller)
JeroenEKia Soul EV 2014400002015 SeptBedrijfsauto, Tweedehands gekocht (1 jaar oud, 10.000 km op de teller)
plieshoutNissan Leaf Tekna 2014300002015 OktZakelijk gekocht, ongeveer 7.500 km op de teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!
styno schreef op zondag 27 september 2015 @ 11:13:
[...]

Er is duidelijk dissonantie bij de presentatoren te horen. Aan de ene kant zijn ze gewend aan een ICE incl. lawaai, stank en gerammel en dat noemen ze dan 'gevoel' maar aan de andere kant merken ze dat elektrisch schoon(er) is, stiller, relaxter en goedkoper. Ja, dat zijn best grote voordelen en dan gaat het botsen.
Die ene presentator spant toch de kroon, die is heel geïnteresseerd met suikerklontjes aan het spelen 8)7 De andere kan nog enigszins de voordelen zien van een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De Soul doet het goed in Duitsland:

Afbeeldingslocatie: http://insideevs.com/wp-content/uploads/2015/09/19.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op zondag 27 september 2015 @ 13:26:
De Soul doet het goed in Duitsland:

[afbeelding]
Inderdaad, staat op nummer 1 in augustus in Duitsland. Maar zou voor een (groot) gedeelte uit export naar Noorwegen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:03

mb1

ZuinigeRijder schreef op zondag 27 september 2015 @ 11:23:
[...]

Die ene presentator spant toch de kroon, die is heel geïnteresseerd met suikerklontjes aan het spelen 8)7 De andere kan nog enigszins de voordelen zien van een EV.
Had je deze ook al eens bekeken dan?

YouTube: Tesla Model S P85D Supercharger roadtrip: Netherlands to Norway for AC/DC - English subtitled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het maakt me niet uit of ze in Duitsland of Noorwegen rond rijden als ze maar als warme broodjes over de toonbank gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Voor mijn afstuderen aan de TU Delft ben ik bezig met een onderzoek naar elektrische auto's. Op dit moment zoek ik nog mensen die elektrisch/plug-in rijden en bereid zijn zich te laten interviewen door mij. Het interview zelf gaat telefonisch en duurt maximaal 10-15 minuten. Zouden geïnteresseerden mij een berichtje kunnen sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Eh, helaas is mijn rij-ervaring beperkt tot een 500 km geweest voordat deze naar de garage moest, maar opzich wel interesse.

Gaat het specifiek om zakelijk of prive rijders, kan je hier iets meer toelichting op geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Zakelijk, privé, maakt niet uit. Het gaat voornamelijk om hoe er omgegaan wordt met de auto in relatie met het huis en energieverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hier in huis log ik wel het verbruik met een Flukso, maar ik hou het verbruik van de auto niet apart bij. De Flukso had maar 2 puls ingangen en tevens geen ruimte meer in de meterkast voor een extra kWh meter. De slimme meter had ik met de zonnepanelen toch al geen bal aan, dus heb ik 2 losse kWh meters voor het meten.

Omdat ik een oprit heb kon ik het laadpunt gewoon aan de schuur hangen zodat deze op een huis groep zit. Wel de hoofdzekering laten verzwaren naar 35A zodat ik gewoon met 16A kan laden. Als je stroom nodig hebt om te laden, dan maakt het mij persoonlijk niet zoveel uit waar het vandaan komt. (Al is mijn stroom wel van groene afkomst). Je hebt het gewoon nodig.

Nou had ik al zonnepanelen, maar dat dekte het huisverbruik al niet, en het dak is op ;)
Het is opzich wel een leuke compensatie van de rekening, dat wel. Het betekent in ieder geval dat je zou kunnen argumenteren dat het autoverbruik van de zonnestroom is, of het huisverbruik, maar niet beide :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
plieshout schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 18:39:

't is een Tekna in donkergrijs met alles er op en er aan. Over 2 weken wordt ie afgeleverd.

Daarbij worden over 2 weken ook 44 stuks TSMC 165w panelen geïnstalleerd, dus voorlopig is de portemonnee weer leeg.
Gefeliciteerd, ik wens je veel fijne en veilige elektrische kilometers toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09 07:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

[afbeelding]
Normaal gezien is met een TSI of TFSI inderdaad bar weinig mis, met de DSG is sinds de Golf 5 ook weinig mis. Alsof een Tesla nooit kapot gaat, kom op zeg...
1:15 is best prima eigenlijk, doorsnee 2.0 TFSI in een (onze) GTI doet 1:10, is natuurlijk ook een heel ander soort auto.

Daarnaast is die foto heel leuk en moet ik er wel om lachen, maar ik wil je even op het hart drukken dat het alleen TDI's betreft en dan ook nog eens van een bepaalde serie: EA 189 motoren. Daarnaast voldoen ze prima aan de Europese Euro 6 eisen, maar dit is eigenlijk iets voor een ander topic.

Tesla ligt inderdaad "gigantisch" voorop qua vermogen en range, betaalbaarheid is (begrijpelijk, en logisch) een ander punt en voor de doorsnee Nederlander is zo'n ding bij lange na niet te betalen. Wat echter wel een punt is, is dat de accu's ook maar een beperkt aantal keer laden meegaan zoals iedere accu, en dat is natuurlijk nog een punt waarop veel verbeterd kan worden.

Denk niet dat er de komende jaren een elektrische auto voor de deur komt te staan. Het klinkt allemaal leuk en aardig, maar als je een beetje realistisch gaat kijken kun je beter een tweedehands Golf 6 of 7 met een TSI/TDI kopen voor een zacht prijsje. Het scheelt je bakken met geld (wat overigens sowieso gezegd kan worden over nieuwe en tweedehands auto's), huidige benzineprijzen hoef je het ook niet voor te laten, en als je op vakantie gaat naar Oostenrijk of Frankrijk ben je niet 4 uur in totaal kwijt aan laden. Caravan trekken wordt je tegenwoordig ook steeds moeilijk gemaakt met dat downsizing, met elektrische auto's mag je nog geen fietsendrager op je trekhaak hangen. Zonnepanelen hebben m.i. ook geen enkel nut, aanschaf is torenhoog en het rendement is verschrikkelijk laag, zonder subsidie moet je al helemaal van de kaart af zijn geschoven om die dingen aan te schaffen. Als je een elektrische auto hebt kan ik me echter meer vinden in die keuze, je bent dan toch al een hoop geld kwijt aan stroom en je kunt dan een deel van de stroomkosten terugkrijgen d.m.v. je zonnepanelen.

We hebben zelf ook overwogen zonnepanelen aan te schaffen. We hebben een groot dak op zuid-oost zijde van ~16 bij ~10 meter waar dus een boel paneeltjes op zouden passen, maar voordat je die gigantische investering terug hebt, heb je wel een heel aantal kW verstookt :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

kuusj98 schreef op zondag 27 september 2015 @ 23:31:
[...]

We hebben zelf ook overwogen zonnepanelen aan te schaffen. We hebben een groot dak op zuid-oost zijde van ~16 bij ~10 meter waar dus een boel paneeltjes op zouden passen, maar voordat je die gigantische investering terug hebt, heb je wel een heel aantal kW verstookt :+
Ik denk dat je je hier in verkeerd hebt laten informeren, of het was heel lang geleden. Het is super betaalbaar nu.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je een elektrische auto hebt kan ik me echter meer vinden in die keuze, je bent dan toch al een hoop geld kwijt aan stroom en je kunt dan een deel van de stroomkosten terugkrijgen d.m.v. je zonnepanelen.
Voor de stoomkosten hoef je echt geen zonnepanelen aan te schaffen. Op benzine rijden is veel duurder dan op stroom. En al helemaal als je 1:10 rijdt. Maar van het geld wat je bespaart kan je natuurlijk prima zonnepanelen op je dak leggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je goed inkoop lukt het met een z/o dak in ± 6 jaar. Zelf zit ik op een terugverdientijd van ±6,5 jaar, op het zuid dak van pa en ma gaat het richting de ±5 jaar (opbrengsten zijn hoger dan verwacht).

Zeker icm elektrisch vervoer is het erg leuk. Ik heb nog geen elektrische auto (denk dat ik nog een jaar of 2-3 wacht tot het iets meer mainstream is, d'r komen een fors aantal nieuwe EV's aan, keuze = goed en je betaalt nu wel een vrij fors premium) maar wel een elektrische fiets. Op een goede dag aan opbrengsten kan ik een 2500-4000km fietsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 14:51
Vanaf volgende week ga ik naar ~180km per dag (~90 heen, ~90 terug) met de auto voor woon-werk verkeer. Daar komt waarschijnlijk nog wat kilometers klantbezoek bij, maar niet elke dag.

Op dit moment rijd ik een Peugeot 307 SW met 2 liter benzinemotor en automaat... Rijd 1:10 / 1:11... Kortom... handig is anders ;) Dus ik ben aan het kijken of ik of een diesel ga nemen (volkswagen zal wel korting geven :P) of dat ik electrisch/hybride moet gaan rijden. Ik ben grote fan van electrisch rijden, maar omdat een Tesla out-of-budget is zal het (denk ik) een hybride moeten worden.

Ik kan (nog) niet electrisch laden op het werk (maar daar is mogelijk wat aan te doen), waardoor eigenlijk alles 100% electrisch afvalt gezien de ranges van alle auto's op de markt.

Ik heb getwijfeld over de BMW i3 Rex, maar dat komt eigenlijk allemaal net niet uit met range, tenzij ik met 80 km/u op de rechterbaan ga rijden. Ook is die niet handig als ik overdag naar een klant zou moeten.
Hoewel het ook een optie is dat ik de 307SW erbij houd voor als dat soort dagen voorkomen....

Maar misschien is hier iemand met andere/vergelijkbare ervaringen en of tips? Misschien zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De BMW i3 heeft trouwens 4 zitplaatsen. Misschien wel handig om even te noemen. Met de 180km moet je wel op locaties A en B laden om er zeker van te zijn de afstand te kunnen rijden met de huidige modellen (exclusief Tesla).. Heel misschien de nieuwe Leaf die extra km nu kan rijden op zijn accu-pakket.. maar als je veel snelweg rijd (gem. 120km/u) en de weersomstandigheden minder zijn (sneeuw, harde wind).. vraag ik mij af of je het echt elke dag gaat halen.

Ik ben bang dat je net nog iets te vroeg bent, als je echt de 180km per dag zonder laden zou willen rijden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 14:51
Falcon schreef op maandag 28 september 2015 @ 10:29:
De BMW i3 heeft trouwens 4 zitplaatsen. Misschien wel handig om even te noemen. Met de 180km moet je wel op locaties A en B laden om er zeker van te zijn de afstand te kunnen rijden met de huidige modellen (exclusief Tesla).. Heel misschien de nieuwe Leaf die extra km nu kan rijden op zijn accu-pakket.. maar als je veel snelweg rijd (gem. 120km/u) en de weersomstandigheden minder zijn (sneeuw, harde wind).. vraag ik mij af of je het echt elke dag gaat halen.

Ik ben bang dat je net nog iets te vroeg bent, als je echt de 180km per dag zonder laden zou willen rijden.
4 zitplaatsen is geen probleem. Ik vervoer nu ook misschien 2x per jaar 5 mensen. We zijn nu nog met z'n 2en (in maart wel met 3 ;)). Die i3 zou net even wat grotere range extender moeten hebben zodat je met 100km/u gemiddeld 300 km kan halen per dag. Dan is het niet 100% electrisch, maar zijn alle gevallen die nu 'net aan' of 'net niet' zijn zeker weten geen probleem.

Ik heb zelf ook het idee dat ik net te vroeg ben. Misschien 2016 eens afwachten dan en tot die tijd de hoge kosten voor huidige auto alleen al voor benzine 'slikken' (25/30 euro/dag met beetje de huidige prijzen voor euro 95).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olino.org
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-04-2021
We hebben weer een mooi artikel, nu van de heer Steinbuch op onze site geplaatst, over de kosten van elektrisch rijden voor de particulier. Met excel kan je berekeningen maken of een elektrische wagen nu al voordelig voor je is.(Minder kost) http://www.olino.org/arti...at-kost-elektrisch-rijden

Uiteraard zijn er meer redenen om elektrisch te gaan rijden. Leuk, pioniers, milieu, zelf met zonnepanelen je brandstof maken enzovoorts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Tesla ligt inderdaad "gigantisch" voorop qua vermogen en range, betaalbaarheid is (begrijpelijk, en logisch) een ander punt en voor de doorsnee Nederlander is zo'n ding bij lange na niet te betalen. Wat echter wel een punt is, is dat de accu's ook maar een beperkt aantal keer laden meegaan zoals iedere accu, en dat is natuurlijk nog een punt waarop veel verbeterd kan worden.
Het is jammer dat geen enkele fabrikant durft om een auto zoals een Leaf met 50 kWh in de markt te zetten, dit zou de auto 10k euro duurder maken, maar er zit zo'n gat in het elektrisch segment dat genoeg mensen er 1 zouden kopen, al dan niet zakelijk. Die auto's komen na 3 of meer jaar op de 2e hands markt waar wij van zouden kunnen profiteren.

Helaas heeft geen enkele fabrikant de "durf" deze te maken. Technisch maakt het niet zo veel uit, en ze zouden er nog steeds niet op verliezen.

In dat opzicht kan je zeggen dat de markt nog niet werkt, er is maar 1 fabrikant die het snapt.
Denk niet dat er de komende jaren een elektrische auto voor de deur komt te staan. Het klinkt allemaal leuk en aardig, maar als je een beetje realistisch gaat kijken kun je beter een tweedehands Golf 6 of 7 met een TSI/TDI kopen voor een zacht prijsje. Het scheelt je bakken met geld (wat overigens sowieso gezegd kan worden over nieuwe en tweedehands auto's),
De 2e hands markt voor elektrische auto's is in die zin interessant dat er aanzienlijk op de lease auto's is afgeschreven door Lease maatschappijen e.d.
huidige benzineprijzen hoef je het ook niet voor te laten, en als je op vakantie gaat naar Oostenrijk of Frankrijk ben je niet 4 uur in totaal kwijt aan laden.
Geen idee, we hebben 2 auto's. Met die ene rij ik naar het werk, met de andere kunnen we op vakantie. Dat is wel een luxe positie.
Caravan trekken wordt je tegenwoordig ook steeds moeilijk gemaakt met dat downsizing, met elektrische auto's mag je nog geen fietsendrager op je trekhaak hangen.
Ook zo'n keuze van fabrikanten die ik niet snap, laat die mensen toch 2x per jaar een karretje trekken met de Seat Ibiza 1.2 TDI.
Zonnepanelen hebben m.i. ook geen enkel nut, aanschaf is torenhoog en het rendement is verschrikkelijk laag, zonder subsidie moet je al helemaal van de kaart af zijn geschoven om die dingen aan te schaffen. Als je een elektrische auto hebt kan ik me echter meer vinden in die keuze, je bent dan toch al een hoop geld kwijt aan stroom en je kunt dan een deel van de stroomkosten terugkrijgen d.m.v. je zonnepanelen.
Huh? Welk jaar was dat? Geen rendement? Heb jij dan wel een spaarrekening met meer dan 8% rendement?
Op die 4000 euro had ik 70 euro rente in een jaar gehad, nu verdien ik er bijna 450 euro per jaar mee. Hoe is dat een belachelijke investering?

Ik zou je aanraden het even door te rekenen, dat heb ik met de elektrische auto ook gedaan, en daarom is de diesel nu weg.
Als je neerlegt wat je verbruikt kan je tot 2020 salderen, daarna gebruik je evengoed een deel van de stroom altijd direct, en dat is altijd 1 op 1 gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arnold schreef op maandag 28 september 2015 @ 09:49:
Vanaf volgende week ga ik naar ~180km per dag (~90 heen, ~90 terug) met de auto voor woon-werk verkeer. Daar komt waarschijnlijk nog wat kilometers klantbezoek bij, maar niet elke dag.
Klinkt exact als mijn gebruik, alleen ga ik tegenwoordig niet zo heel vaak de deur uit en hoef ik dus weinig rekening te houden met nog meer kilometers onderweg naar klanten.

Dat kan je oplossen door eventueel wel op de zaak een laadmogelijkheid te regelen; al is het maar een stopcontact op een aparte groep. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je daar veel langer op moet laden dan bij een laadpaal. Dus als je een laadpaal kan regelen is dat veel handiger. Dat scheelt ongeveer een factor anderhalf.

Als je dus na aankomst al vlot weer weg wil naar klanten dan heb je eigenlijk ook te weinig tijd om op te laden. Tenzij de klanten in de buurt zitten en het met de kilometers wel meevalt. Een andere oplossing is om een andere auto (van een collega?) te lenen om naar de klant te gaan en weer terug naar kantoor.

Het laadprobleem kan je ook oplossen om onderweg snel te laden. Je bent dan in ongeveer een half uur weer tot (ruim) 80% geladen. Hoe lang dat precies duurt is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid die er nog in zit. Onlangs heb ik van 30% naar 83% geladen in 22 minuten.

Snelladen is wel duurder dan gewoon laden thuis of op de zaak en je staat dus onderweg een tijdje stil. Afhankelijk van je werk wellicht niet per se erg (bijvoorbeeld gebruiken om nog wat mails te beantwoorden). Maar dan moeten er wel snellaad stations in de buurt zitten of op weg naar de klanten.
Hoewel het ook een optie is dat ik de 307SW erbij houd voor als dat soort dagen voorkomen....
Maar dan betaal je dus wel dubbel wegenbelasting, verzekering en dat soort zaken. Dan moet je wel heel gunstig een BEV kunnen krijgen wil je met alleen het verschil in brandstof maar wel de extra kosten van je andere auto in totaal goedkoper uit zijn. Ik weet niet om hoeveel dagen het gaat en of je dit al redelijk op tijd weet, maar anders kan je dan wellicht beter af en toe een auto(tje) huren dan er een tweede auto op na te houden die je maar zelden gebruikt.
Misschien zie ik wat over het hoofd?
Behalve Tesla hebben alle EV's het grote probleem van de actieradius. Voor regelmatig kleine afstanden is het geen probleem (en dat is het gros van de mensen). Maar als je altijd al ver (voor een EV) moet rijden en dan af en toe ook nog extra ver dan is het op dit moment niet te doen, behalve met een Tesla.
databeestje schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:23:
Het is jammer dat geen enkele fabrikant durft om een auto zoals een Leaf met 50 kWh in de markt te zetten, dit zou de auto 10k euro duurder maken, maar er zit zo'n gat in het elektrisch segment dat genoeg mensen er 1 zouden kopen, al dan niet zakelijk. Die auto's komen na 3 of meer jaar op de 2e hands markt waar wij van zouden kunnen profiteren.
Ja, dat is zeker jammer! Ik vind dat in bezine auto's trouwens niet veel anders. In mijn vorige auto heb ik ooit 35 liter kunnen tanken, maar bij de 28 liter begon hij al te piepen dat ik moest gaan tanken.

Dat betekende dus ook dat ik minimaal twee keer in de week bij de tank stond om te tanken. Van mij hadden ze er best een 200 liter tank in mogen hangen. Dan had je tenminste ruim twee weken kunnen rijden voor je weer aan de pomp moest gaan staan.
Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.