Wel met 3x 25A ga ik het niet redden, Speciaal al niet omdat het huis alleen nu op 50A zit en dat dat wel redelijk kritisch is. Smart charging is heel leuk, als je thuis komt en dan niet meer weg gaat. De praktijk is hierin anders. Als je nu thuis komt en je gaat niet gelijk laden maar wacht tot een uur of 22:00 heb je eigenlijk niet genoeg stroom om in de avond nog eens ergens heen te gaan. De Kia moet om 05:00 gereed zijn en als je laat er mee thuis komt heb je niet genoeg uren om het op 16A te laden en wil je hem op 30A laden.
Wij hebben geen alternatief vervoer anders dan elektrische auto's als je dan een miscalculatie maakt dan kan je niet "alsnog" de door een brandstofmotor aangedreven auto gebruiken. Die is er niet.
Het onderhandelen met de Fiat Qubo is heel simpel, deze wil stroom en wel 13A. Met minder neemt deze auto geen genoegen. De auto is van voordat de J1772 standaard officieel werd en onderhandeld niet met een lader. Dat is nu ook een klein issue als ik er mee op pad gaat. Ik kan hem nog niet in de openbare laadpaal steken, verder is het bereik wat beperkt met max. 100 km.
Onze huidige aansluiting is een 50A aansluiting deze is al serieus duurder dan een standaard 35A en een 3 x 25A, als we overstappen naar een 3x 25A gaat er meer stroom naar de auto's en blijft er minder over voor het huis. Dat is zo wie zo al geen optie. De kookgroep trekt nu al uit 1 fase 2x 13A, dit is nu zodanig geconfigureerd dat we dat niet kunnen aanpassen.
Met 3x 35A kunnen we goed wegkomen als we alleen de Kia Soul of de Fiat Qubo zouden hebben, dan hebben we meer capaciteit in huis en hebben we een fase voor de auto. Echter hebben we twee auto's. En ligt ons hoogverbruik dus ook s'avonds, ook omdat we beide overdag weg zijn en een van de auto's weer vroeg "vol" moet zijn om de reis naar het werk aan te kunnen.
Ik heb nog even overwogen om voor het huis drie fase 35A te doen en dan voor de Kia een tweede stroomaansluiting enkel fase 35A. In je vast recht maakt het niets meer uit, de aanleg kosten voor een extra aansluiting hakt er dan in en ook voor de groepenkast komen er dan extra kosten bij.
Verder ben ik ook niet uigegaan van een gemiddelde belasting maar heb ik gekeken waar onze piekbelasting ligt. Met het rijden met alleen EV's zijn er al genoeg dingen waar je rekening mee moet houden. Je baas bellen dat je vandaag niet komt werken, of veel later bent in verband met een lege accu/te weinig actieradius wordt niet echt gewaardeerd.
Met de overstap komen er best veel dingen kijken en zijn er aanpassingen nodig in de werk en denk wijze. De toekomst in kijkend denk ik dat we al redelijk wat op ons pad hebben. Met de nieuwe net aansluiting zitten we stevig in ons jasje, mocht hete en overkill zijn kunnen we altijd nog terug stappen, dit is op een of andere manier veel makkelijker en goedkoper. Verder zit ik er niet op te wachten dat ik door een onvolkomenheidje Stedin moet bellen dat er een hoofdzekering kapot is.
Niek_ schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:22:
[...]
Ik weet nog niet 100% zeker of er een laadmogelijkheid op het werk is. Morgen eens navragen.
Tsja, goedkoop. Verwacht voor m'n huidige auto ongeveer €6000 te krijgen. Die kan 1-op-1 over in de EV, hoe minder ik daarna hoef bij te betalen hoe beter. Ben nu een C1 gewend, dus praktisch elke auto is op z'n minst gelijkwaardig qua comfort e.d.
Wel ik hoop wel dat je kan laden op je werk, anders kan hetw el eens spannend worden.
Uitgaande dat je kan laden op je werk kan je overwegen de Elektrische drieling:
Citroen C-Zero, Peugot iOn, Mitsubishi Imiev. Door of een goede deal hier te vinden of een import uit Frankrijk (laatst een onderzocht voor een Citroen C-Zero zie een van mijn eerdere posts).
Of een gebruikte Nissan Leaf incl accu aan te schaffen. Ik ben bang dat er wel geld bij moet dan.
Verder kan je de Nissal Leaf en de Renault Zoe, deze worden ook wel te koop aangeboden, hier komt dan nog wel de accu huur bij. Je kan ook overwegen deze in de "private lease" te gooien, kijk dan even naar je kilometers die je reid en de accu huur.
Mocht je niet kunnen laden wordt het bets spannend, wil je dan snelladen lans de snelweg, duur al snel 20 minuten. Of je kan een Tesla overwegen

, met een Kia Soul jou je bij beheert rijgedrag ook wel op en neer kunnen. Maarja die zijn gebruikt nog niet heel voordelig.
Om echt iets ziings te kunnen zeggen moetje wetenof je op je werk kan laden.
[
Voor 18% gewijzigd door
JeroenK op 24-09-2015 08:09
]