Omdat ik even niets te doen had zat ik eens te kijken naar de prijzen van gebruikte Mitsubishi I-Miev en de afgelejde Citroens en Peugots.
De prijzen van deze modellen beginnen in Nederland vanaf Euro 11.500,00 en zijn dan snel oplopend naar hogere bedragen. Doe je dit in Duitsland dan begint de prijs net onder Euro 10.000,00 en lopen dan vlot op richting Euro 11.500,00 Doe je dit in Frankrijk dan beginnen ze bij Euro 8000,00 en lopen heel langzaam op naar de Euro 9000,00. Wat nog meer op valt is dat het vaak modelen zijn uit het jaar 2012 en niet uit 2010 en 2011 zoals in NL of D. De 2012 modellen zijn in NL en D duurder.
Ik "kies" even de Citroen C-Zero AIRDREAM uit 2012 de auto staat in de buurt van Parijs. De auto is helemaal compleet en kost Euro 8390,00 incl B.T.W. in Nederland kies ik de tweede Citroen C-Zero uit de lijst, deze kost Euro 11.950,00 incl. B.T.W. en is een maand jongen maar en heeft 31000 km op de teller in plaats van mijn Franse die 28000 km op de teller heeft. Het prijsverschil van Euro 3560,00 vind ik vrij groot. Beide auto's hebben garantie, en zijn even oud.
Beide auto's hebben ongeveer 10.000 km per jaar gereden, dat geeft aan dat ze ook regelmatig geladen zijn (lang stil staan voor een batterij is niet goed). Verder ruil ik niets in, dit kan in de onderhandelingen meegenomen worden en eventueel een prijsvoordeel opleveren, al heb ik die even buiten beschouwing gelaten. Ook zou kijken of ik de Franse wagen zonder garantie zou kunnen kopen, scheelt vaak ook nog wat, en terug gaan om het te claimen is niet rendabel
Dus vroeg ik me af zou het lonen om hem te importeren? En wat zou daar bij komen kijken?
Als eerste de B.T.W. als je hem koopt incl B.T.W. in Frankrijk hoef je in NL geen B.T.W. af te dragen als de auto meer dan 6 maanden oud is en/of 6000 kilometer heeft gereden. Je moet wel aan kunnen tonen dat er B.T.W. betaald is dus een factuur, verklaring of orginele aankoopfactuur is zeker wel gewenst.
Dat scheelt. Dan de BPM. NA het door worstelen van de BPM regels is het simpel. Voor een elektrische auto betaal je geen BPM, dus valt er ook niets te verrekenen.
Dan de auto invoeren, omdat hij uit een ander EU of EVA land komt hoef je geen invoerrechten* te betalen. De BPM hadden we al getackeld.
Nu nog een Nederlands kenteken, even langs de RDW en dan wat kosten betalen. Omdat het voertuig uit een ander EU of EVA land is voert men geen technische keuringen uit aan het voertuig*. Ook al is hij nog geen 4 jaar moet er wel een APK* (?!?!?! ik kon dit niet meer nagaan bij de RDW ze waren al gesloten toen ik dit schreef) op uitgevoerd worden. (* meer informatie zie de website van de RDW). Bij elkaar komen de RDW kosten op c.a. Euro 180,00 En moeten er dan nog kentekenplaten gemaakt worden kosten Euro 25,00 incl. B.T.W. voor twee officiele platen.
Tot nu toe loont het behoorlijk, maarja de auto staat nog in Frankrijk de auto in Nederland staat in Damwoude, in Friesland. Ik ga even uit van het midden van NL, dat is ook redelijk waar ik in de buurt woon. Naar Damwoude is het volgens Google 180 km naar Frankrijk is het 520 km.
"Mijn" Citroen C-Zero moet nog wel naar Nederland komen
Om praktische redenen kan ik hem niet zelf rijden, het is en blijft een Franse auto tot ik een Nederlands kenteken heb, ik kan hem in Frankrijk niet zomaar op mijn naam zetten omdat ik geen inwoner van Frankrijk ben.Het verzekeren vande auto wordt dan een issue, al zou het bets gaaf zijn om het rijdend naar NL te halen. Maarja sta je met de auto bij de RDW dan pakken ze gelijk je Franse kenteken af (ook al is het een export kenteken). Kan je daarna nog niet verder.
Dus blijven er twee opties over. Laten transporteren of zelf transporteren.
Je kan de Franse verkoper vragen of hij de auto kan transporteren, maar je kan ook een Nederlands bedrijf dit laten toen.
Laten transporteren:
Als de auto met 10 werkdagen bij je thuis wil hebben (Let op je kan er dan niet mee rijden tot je een NL kenteken heb en hem verzekerd heb)) kost dat c.a Euro 670,00 incl B.T.W. en wil je langer wachten (15 werkdagen) dan kost het c.a. Euro 520,00 incl B.T.W.
Kan je niet wachten of heb je de middelen dan kan je zelf transporteren:
Heb je de beschikking over een auto die een behoorlijk gewicht mag trekken en een BE rijbewijs kan je een autoambulance huren, kostenbedragen tussen de Euro 40,00 a Euro 50,00 per dag verlagen eigen risico en verdere reis, brandstof en verblijf kosten komen daar nog bij.( Diesel gebaseerd op 1040 km met een verbruik van 1 op 10 en een prijs van Euro 1,30 per liter =Euro 135,20, en als je in Belgie tankt scheelt dat c.a. 30 ct per liter) Overnachting Euro 35,00 per kamer (2 personen per kamer) en ontbijt (Formule 1 hotel), en diner c.a. Euro 25,00 p.p. zullen we nog wat onvoorzien voor versnaperingen e.d. Euro 50,00.
Staat de auto bij je voor de deur voor Euro 420,20 als je het handig doet rij je op de tweede dag gelijk langs de RDW. (binnen zonder afspraak, zie RDW website) zodat je dat ook gelijk geregeld hebt.
beschikje niet over eigen vervoer wat het gewicht van de C-Zero en aanhanger kan trekken of heb je geen BE rijbewijs kan je altijd nog een oprij wagen huren. De kosten bedragen hier van Euro 149,00 per dag met 100 km vrij + afkoop eigen risico Euro 15,00 en per gereden km boven de 100 km Euro 0,24.
Ben je voor 514,60 aan huur kosten vervoer en verblijfskosten en diesel van Eur 320,20, totaal van Euro 834,80 klaar.
Voor Euro 1000,00 aan extra kosten is het best lonend om de Citroen C-Zero uit Frankrijk te importeren het voordeel bedraagt Euro 2500,00.
Let op! er worden geen garanties gegeven over de procedure, ik ben geen auto importeur. Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid nog geef ik geen enkele garantie. Alle informatie en prijzen zijn van Internet. De informatie over het importeren, BTW en BPM komen van de websites van de Belasting dienst, RDW, en diverse auto importeer websites. De genoemde prijzen van transport komen van de eerste transporteur die ik online vond en zijn diensten aan particulieren aan bied. De prijzen van de auto's komen van Autoscout24, de prijzen van de huurobjecten van verhuurders bij mij in de buurt.
* Sorry JeroenE, dat ik dit nu pas bedacht heb.
[
Voor 3% gewijzigd door
JeroenK op 17-09-2015 18:55
]