JeroenE schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:26:
[...]

Thanks! Het antwoord is geen van beide. Hij wordt gekocht door het bedrijf waar ik bij werk. Dus een "echte" auto van de zaak ipv lease.

Prive rijden we (sinds kort) in een tweedehands elektrische Fiat Qubo.
Misschien zouden we een tweakers overzicht kunnen maken, met EV model, particulier/lease/bedrijfsauto, verwachte km per jaar en eventueel commentaar.

Ik zal het goede voorbeeld geven.

Kia Soul EV
Particulier
25000 km per jaar
Tweedehands aangeschaft, 1 jaar oud, 10.000 km op de teller.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:42

Snow_King

Konijn is stoer!

ZuinigeRijder schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:18:
[...]

Misschien zouden we een tweakers overzicht kunnen maken, met EV model, particulier/lease/bedrijfsauto, verwachte km per jaar en eventueel commentaar.

Ik zal het goede voorbeeld geven.

Kia Soul EV
Particulier
25000 km per jaar
Tweedehands aangeschaft, 1 jaar oud, 10.000 km op de teller.
Tesla Model S (RWD, 85kWh)
Zakelijk
50.000 km per jaar
Nieuw gekocht in September 2013

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:21

Shapeshifter

Get it over with

Is al eerder gepoogd om dat in de topic start op te nemen dacht ik:

Nissan LEAF (2011)
Particulier
40.000km/jaar
Tweedehands gekocht in februari 2014 met 18.000km op de teller ongeveer, nu 78.000km ongeveer dacht ik

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Oktober 2014 nieuw gekocht
Renault Zoe ZE, model Intense
Ca. 30.000km/jaar

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

- :-(

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Oké, ja..... dan mijn wens/overschakel moment .....
Vanaf >= 2018
EV station/compact auto welke 400Km haalt bij 100km/h en snellaadfunctie heeft.
Moet voorzien kunnen worden van een fietsendrager en bereik mag met lading dan niet onder 250km zakken bij 100km/h
overvraag ik nu ;)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

ollie1965 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:30:
[...]

Vanaf >= 2018
Moet voorzien kunnen worden van een fietsendrager en bereik mag met lading dan niet onder 250km zakken bij 100km/h
overvraag ik nu ;)
Ligt aan de prijs die je daarvoor wilt betalen >:). Anders is het makkelijk....dat zou de Model 3 moeten worden van ome Elon :).

reserveringshouder Tesla Model 3

[...]

Vanaf >= 2018
overvraag ik nu ;)
Dit is een compacte auto die bijna aan alle wensen gaat voldoen.

Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp2015/porsche-991-carrera-4s-fietsen-dak.jpg
fsfikke schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:44:
Als je ziet welke OEM's partners zijn in dat project snap je ook dat ze zich op CCS focussen. Op dit moment heeft CCS nog een duidelijke achterstand, maar elke Duitse/Amerikaanse PHEV/BEV heeft CCS, en daar komen steeds meer verschillende modellen van uit. Daarbij heeft Nissan zelf ook al ingebonden dus de toekomst van CHAdeMO is niet hoopvol. Voor de consument zou het het beste zijn als die palen gewoon elke standaard ondersteuenden, maar ja..
Een Tesla kan ej wel met CHAdeMO laden (mits je de juiste kabel hebt), maar niet met CCS.

Wellicht wordt CCS uiteindelijk wel de winnaar, maar ik moet het nog zien. Ook nu worden er in Duitsland meer auto's verkocht met CHAdeMO dan met een CCS aansluiting.

Aangezien de grootste kostenpost in de omvormer zit en niet in de stekker vind ik het nogal dom dat men die er niet ook gewoon bij hangt. Maarja, dat is de politiek natuurlijk. net doen alsof je concurrenten niet bestaan enzo.
Snow_King schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:42:
In Europa is het gekozen tot dé standaard. Het bied AC én DC in één stekker/inlet.
Dat is wel handig om de laatste procenten niet via DC te laden maar met AC?

Volgens mij kan je de laatste procenten ook gewoon met DC laden en duurt dat op zich niet korter met AC. Alleen bieden de huidige palen dat niet aan omdat men wil dat je weg gaat zodat de volgende auto snel kan laden tot 80 a 90% en je niet de paal een lange tijd bezet houdt om de laatste 10% te laden.

Of is er een andere reden waarom het handig is om beide varianten in 1 stekker te hebben?

Maar dat het beter is wil niet altijd zeggen dat het wat wordt. De BluRay is ook nooit echt doorgebroken omdat "iedereen" wel een DVD speler had en die goed genoeg was.

Tuurlijk, er zijn consoles waar die in zit en daarom hebben veel huishoudens hem wel. Maar dat wil niet zeggen dat ze de schijfjes met films ook kochten.
CCS zal dus ook naar >200kW gaan, dus ik snap goed dat SLAM zich nu richt op een netwerk voor de toekomst.
Ik snap ook wel dat ze CCS stekkers aan de palen knopen. Wat ik niet begrijp is dat ze er geen andere stekkers aan willen maken.
Willen we echter EV's uitrollen moeten we vooruit kijken, dan vind ik de weg die SLAM volgt juist erg goed.
Als consument zit ik er niet op onzekerheid te wachten of mijn auto over een paar jaar onderweg nog wel op te laden is. Dus hoe meer verschillende stekkers ze verzinnen hoe meer mensen zullen denken "ik wacht wel tot er een goed systeem is wat overal werkt".

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

JeroenE schreef op woensdag 16 september 2015 @ 15:27:
[...]
Als consument zit ik er niet op onzekerheid te wachten of mijn auto over een paar jaar onderweg nog wel op te laden is. Dus hoe meer verschillende stekkers ze verzinnen hoe meer mensen zullen denken "ik wacht wel tot er een goed systeem is wat overal werkt".
Daarom is een on-board 22kW AC charger ook zo fijn :)
Het is dat bij die vermogens een verloopje of adapter niet zo praktisch is...

Wel vreemd dat bij de eerste CCS specificatie V2G niet meegenomen is, dat is nu wel een selling point van CHAdeMO.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ollie1965

ollie1965

Cheese_man schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:43:
[...]

Ligt aan de prijs die je daarvoor wilt betalen >:). Anders is het makkelijk....dat zou de Model 3 moeten worden van ome Elon :).
Daarom blijf ik daar ook alles van lezen, en ben ik blij dat bij de X ook een trekhaak mogelijk is (ze denken er nu dus wel aan).
ZuinigeRijder schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:44:
[...]

Dit is een compacte auto die bijna aan alle wensen gaat voldoen.

[afbeelding]
Ik kan je vertellen dat fietsen op het dak (3 stuks) niet gaat werken bij de meeste merken (iets met daklast/dakbelasting....)

Onze huidige auto had ook een EV kunnen zijn als hij een trekhaak aan zou kunnen met 75kg kogeldruk en een redelijke range (dus niet mijn huidige wens/eis).
Oh ja dat was ik vergeten te melden, vanwege een hobby (iets met steeds duurzamer maken van ons huis) moet er ook wel eens een aanhanger achter (max 1000kg), maar wie weet kan die eis vallen als ik flik doorklus de komende jaren :)

Dit , hierom en hierom

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Vanaf >= 2018
overvraag ik nu ;)
Nieuwe Leaf welicht?

Rond 2018 gaat er veel gebeuren!
Wellicht wordt CCS uiteindelijk wel de winnaar, maar ik moet het nog zien. Ook nu worden er in Duitsland meer auto's verkocht met CHAdeMO dan met een CCS aansluiting.
Klopt, maar CCS is in Europa als dé standaard verkozen. Inmiddels hebben de auto's van VW en BMW CCS en Porsche gaat volgen.

Ik verwacht voor Model 3 van Tesla ook nog steeds een poort met CCS er in: http://www.teslamotorsclu...rging-options-for-Model-3
Aangezien de grootste kostenpost in de omvormer zit en niet in de stekker vind ik het nogal dom dat men die er niet ook gewoon bij hangt. Maarja, dat is de politiek natuurlijk. net doen alsof je concurrenten niet bestaan enzo.
Klopt, een CHAdeMO stekker had er prima bij gekund. Dat ben ik met je eens.

150kW CCS, 50kW CHAdeMO en 43kW AC.
Dat is wel handig om de laatste procenten niet via DC te laden maar met AC?
Nee, zo heeft de auto maar één ingang. In die ingang kan je met AC en DC laden. Stekkers passen ook maar op 1 manier.

Afbeeldingslocatie: http://widodh.o.auroraobjects.eu/ccs_vw-e-up.jpg
Proton_ schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:23:
Daarom is een on-board 22kW AC charger ook zo fijn :)
Ja, een van de minder handige kanten van de Soul is dat hij maar met 3,7kW kan laden bij een gewone laadpaal terwijl veel van die laadpalen minimaal 11kW kunnen leveren. Dan had je in "maar" een kleine 2,5 uur een lege Soul weer helemaal op kunnen laden terwijl je nu bijna 7,5 uur bezig bent. Dat laatste betekent dus een "hele dag" op visite terwijl het eerste een paar bakkies thee/koffie/chocomelk drinken is.
ollie1965 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 17:11:
Oh ja dat was ik vergeten te melden, vanwege een hobby (iets met steeds duurzamer maken van ons huis) moet er ook wel eens een aanhanger achter (max 1000kg), maar wie weet kan die eis vallen als ik flik doorklus de komende jaren :)
Voor iedere week een weekendje ergens elders gaan fietsen is het niet interessant, maar als je maar een paar keer per jaar wat groots wil vervoeren kan je ook af en toe een auto (of busje natuurlijk) huren. Bij sommige bouwmarkten kan je hem zelfs een paar uur goedkoop huren mits je maar spullen bij hun koopt.
Snow_King schreef op woensdag 16 september 2015 @ 18:49:
Klopt, maar CCS is in Europa als dé standaard verkozen. Inmiddels hebben de auto's van VW en BMW CCS en Porsche gaat volgen.
Maar dat zijn nu net niet gelijk de merken die al veel oplaadbare auto's verkopen, volgens mij. Bij veel van die modellen moet je ook extra voor die CCS poort betalen, trouwens.

Maar dat iemand het als standaard heeft besloten wil niet zeggen dat het dat ook wordt. Eind jaren 80 besloten zowel de Europese en Amerikaanse Telecom industrie dat ATM het protocol van de toekomst ging worden.

Als dat uit zou zijn gekomen dan was er nu geen IPv4 probleem geweest ;)

Ok, met ATM was er sowieso een heleboel mis (wie verzint er nu een frame van 53 bytes |:( ) en ik wil CCS daar niet 1-op-1 mee vergelijken.
Nee, zo heeft de auto maar één ingang. In die ingang kan je met AC en DC laden. Stekkers passen ook maar op 1 manier.
Aha, op die manier. Ja het is voor Europa wel handig dat je de gewone Mennekes-Type 2 er ook op kan aansluiten. Maar in principe zou je die DC ook pinnen van de Mennekes-Type 2 kunnen zetten. Alleen had je dan vast wel gebruikers gehad die het verschil niet zien/begrijpen waarom de ene paal wel snel kan laden en de andere niet.

• ollie1965

ollie1965

Snow_King schreef op woensdag 16 september 2015 @ 18:49:
[...]
Nieuwe Leaf welicht?

Rond 2018 gaat er veel gebeuren!
Daarom heb ik ook die periode in gedachte, maar de huidige auto is dan nog lang niet op.
Dus als alle checkboxjes niet aangetikt zijn kan het ook later worden.
JeroenE schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:01:
Voor iedere week een weekendje ergens elders gaan fietsen is het niet interessant, maar als je maar een paar keer per jaar wat groots wil vervoeren kan je ook af en toe een auto (of busje natuurlijk) huren. Bij sommige bouwmarkten kan je hem zelfs een paar uur goedkoop huren mits je maar spullen bij hun koopt.
Ook al bedacht, grote/geschikte auto huren met aanhanger. Maar op dit moment kom ik nog te frequent bij een bouw center (dus geen bouwmarkt want daar hebben ze geen balken van 100x200 en OVH 206) of de lokale stort. Zoals gezegd ik moet het tempo van klussen opvoeren ;)

Dit , hierom en hierom

Eerste poging voor de TS.

TweakerModelkm per jaarSindsCommentaar
Snow_KingTesla Model S (RWD, 85kWh)500002013 SeptZakelijk, nieuw gekocht
ShapeshifterNissan Leaf (2011)400002014 FebParticulier, Tweedehands gekocht in februari 2014 met 18.000km op de teller
NielsTnRenault Zoe ZE Intense300002014 OctNieuw gekocht
databeestjeMitsubishi i-Miev2015 AugParticulier
JeroenEFiat Qubo2015 AugParticulier, 5 jaar oud gekocht, MicroVett
ZuinigeRijderKia Soul EV250002015 SeptParticulier, Tweedehands gekocht (1 jaar oud, 10.000 km op de teller)
JeroenEKia Soul EV2015 SeptBedrijfsauto

Afbeeldingslocatie: http://www.sherv.net/cm/emoticons/guns/shooting.gif

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:06

databeestje

Von PrutsHausen

De iMiev had een kilometer stand van 59.000 kilometer, is van 2010, 5 jaar oud en ik rij gemiddeld 20k km per jaar (35 enkele reis woon-werk)

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Hallo allemaal,

Nu gaat het ingewikkeld worden, ik ben de andere helft van de "wij" die JeroenE wel eens uitspreekt als hij ons samen bedoeld.

Ik lees al enige tijd mee en geef wel eens opmerkingen over de tafel en dacht, laat ik eens inloggen en zelf een reactie geven.

"wij" hebben dus: (waar ik voornamelijk in rij)

Fiat Qubo (Micro-Vett Qubo) (helaas geen mooie gelikte webpagina)
Particulier
5000 tot 10000 km per jaar
Tweedehands aangeschaft, 4,5 jaar oud, 10.000 km op de teller, eerste eigenaar, nieuwe autogeur hangt er nog in.

Ik heb wel eens gezegd rondkijkend naar alle tweede auto's dat zeker 80% maar waarschijnlijk 100% van de tweede auto's elektrisch kunnen zijn. Ze rijden vaak niet ver en moeten vooral praktisch zijn, en zowel spullen als personen kunnen vervoeren.

Voor de bussinescases loont het niet om een elektrische auto aan te schaffen (JeroenE zegt terecht dat ik beter een fiets kan aanschaffen (dat heb ik ook gedaan, en fiets er nooit op)). Met mijn vorige auto deed ik ongeveer 12x per jaar het tank station aan en reed tussen 400 a 500 km per tank van 35 liter.

We hebben een voordeeltje in de wegenbelasting en minder onderhoudskosten (ook een elektrische auto gebruikt banden, vloeistoffen, remmen, heeft APK en de deuren moeten gesmeerd worden en de kachel gebruikt wel benzine :-( )

De aanschaf was deels voor de leuk en hobby de prijs was goed en we kwamen hem toevallig tegen en voldeed aan al onze voorwaarden voor een gebruikte elektrische auto.

Praktisch: zowel goed meerdere (3 of meer) personen als spullen kunnen vervoeren
Economisch: betaalbaar (is nog steeds een tweede auto)
Fabrikant moet nog bestaan van zowel de electronica als de carroserie.
De auto moet er goed uit zien
De auto moet niet te veel km hebben gereden, ook niet te weinig
We moeten er mee op de snelweg kunnen rijden zonder doodsangsten uit te staan
De auto moet een redelijke actieradius hebben (100 km of meer)
Je moet er redelijk comfortabel in kunnen rijden.
En voor de hobby moet je er een beetje aan kunnen sleutelen.

We hadden al wel eens een Ford Transit Connect gezien, met ombouw van AGV, de Th!ink City, de Mia electric,de Tazarri, een elektrische Piaggio Porter, de Renault Twizzy. Auto's die we niet konden betalen hebben we buiten beschouwing gelaten.

Na de proefrit was de keuze dan ook snel gemaakt.

Mijn collega's reageerden er vrij positief tot enthausiast over. Een van mijn collega's wil ook graag elektrisch rijden was erg enthausiast, en een collega met een Renault Twizzy was verbaasd dat ook ik elektrisch ging rijden. De andere collega's antwoorden voornamelijk dat het wel bij mij (ons) past omdat ik (wij) wel meer bijzondere en niet alledaagse dingen hebben. Een aantal collega's hadden nog wat beren op de weg.

"Hoe dan met vakantie"

We hebben nog een andere auto. (wordt inmiddels vervangen door een elekrische)
Je kan altijd nog een auto huren voor die periode
De laatste vakanties zijn we met het vliegtuig gegaan
Vakantie dichter bij huis zoeken

"Wat als je zonder stroom komt te staan"

Wat doe jij als je met je benzine auto zonder benzine komt te staan? daarop was het antwoord: "Wegduwen" wel met een elektische auto die niet wil rijden is dat niet anders...

Wat mij vooral opviel aan de reacties is dat men nogal vast zit in het denk patroon de auto moet alles kunnen en de eigen hokjes/belemmeringen. Tuurlijk moet je sommige dingen aanpassen, als ik eens verder weg moet dat de actieradius van mijn auto zal ik naar een oplossing moeten zoeken (onze auto kan niet aan de snellader).

Zeker voor m'n werk, dan huur ik een auto, dat deed ik al als ik naar het buitenland ging. De andere vraag is, moet ik er een auto op na houden die op benzine rijd, daardoor een veel grote actieradius heeft omdat men van mijn werk wel eens naar een klant sturen? Voor de 19 cent per kilometer belasting vrije vergoeding kan je geen auto rijden.

Dan kan ik eens een Tesla huren :-D

Voor prive zal ik dan of een auto moeten huren of een oplossing met het OV moeten zoeken. Als je een oplossing wil dan zal die vast komen, je moet alleen even uit de luie stoel.

JeroenK
Leuk, welkom.

Bijgewerkt.

Snow_KingTesla Model S (RWD, 85kWh) 2013500002013 SeptZakelijk, nieuw gekocht
ShapeshifterNissan Leaf 2011400002014 FebParticulier, Tweedehands gekocht met 18.000 km op de teller
NielsTnRenault Zoe ZE Intense 2014300002014 OctNieuw gekocht
databeestjeMitsubishi i-Miev 2010200002015 AugParticulier, Tweedehands gekocht met 59.000 km op de teller
JeroenKFiat Qubo 201175002015 AugParticulier, 4.5 jaar oud gekocht, MicroVett, 10.000 km op de teller
ZuinigeRijderKia Soul EV 2014250002015 SeptParticulier, Tweedehands gekocht (1 jaar oud, 10.000 km op de teller)
JeroenEKia Soul EV 2014400002015 SeptBedrijfsauto, Tweedehands gekocht (1 jaar oud, 10.000 km op de teller)

Afbeeldingslocatie: http://www.sherv.net/cm/emoticons/guns/shooting.gif
De exacte km-stand weet ik niet. Op de papieren staat +-9738, maar dat heb ik eigenlijk niet gecontroleerd. Verder hetzelfde verhaal als van jou: tweedehands, 1 jaar oud etc. Jij had de -22 toch? ik krijg de -25. Ik rijd ongeveer 40k km per jaar.
JeroenE schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:15:
[...]

De exacte km-stand weet ik niet. Op de papieren staat +-9738, maar dat heb ik eigenlijk niet gecontroleerd. Verder hetzelfde verhaal als van jou: tweedehands, 1 jaar oud etc. Jij had de -22 toch? ik krijg de -25. Ik rijd ongeveer 40k km per jaar.
Ik heb inderdaad de -22. Bovenstaande post aangepast.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Leuk om een verhaal te horen van mensen die niet alleen enthousiast zijn, maar het ook doorgerekend hebben en met enige ratio gekeken hebben naar hun vervoer.

Onze inkomens situatie gaat volgend jaar veranderen, en aangezien ik liever ding voor ben moest 1 van de 2 auto's die we rijden op het blok. Na een grondige analyse van het openbaar vervoer, of het gebrek daar aan, moest ik buiten het vierkantje denken om een passende oplossing te zoeken.

Het is grappig om te zien dat beide Jeroen's ook met een auto van rond de 10k thuis zijn gekomen als 2e auto. Hierbij ben ik als kostwinner zelf degene die de meest voorspelbare kilometers maakt, dat maakte dat "mijn" diesel de 1ste kandidaat was.

De iMiev heeft toch een stuk minder bereik met 80km, maar omdat het voorspelbaar is had ik daar persoonlijk minder moeite mee. Uiteraard moet het ding dan wel opladen.

Ook hier komt de regel om de hoek kijken dat de 2e auto eigenlijk zonder problemen vervangen kan worden, waarbij een paar sporadische ritjes wel met de andere auto op te vangen zijn. Ik durf wel te beweren dat deze klopt.

Ik ga uiteindelijk wel terug van een compacte B segment station met trekhaak en 2 liter diesel naar een veel kleinere auto. Nou zat de trekhaak al onder de vorige auto toen ik deze kocht, maar ik ben erachter gekomen dat zonder dramatische investeringen deze ook op een Suzuki Swift achteraf gemonteerd kunnen worden. De 2 liter diesel is natuurlijk wel aardig, maar niet noodzakelijk om droog van A naar B te komen, of, om 2 keer per jaar een boedelbakje te huren voor het verslepen van wat spullen.

De iMiev is gelukkig om te rijden een redelijke auto, hij doet niet moeilijk over meer dan 80 km/u maar is wel zijwind gevoelig. Toch is het bij lange na geen brom mobiel, hij had 4 ncap sterren, dat is er 1 meer dan de Peugeot 206. Tijdens de rit in de ochtend zijn er toch nog wel wat mensen die denken dat het een brommobiel is en mij perse voorbij moeten. Dat is een beetje raar, ik reed al 70 waar het 60 was en ze gingen met 90 door.

Wellicht hadden ze ook niet de associatie met een auto ondanks een geldig kenteken. Wellicht rij ik teveel als een oude sok, niet wezenlijk anders dan met de Peugeot.

Bijkomend voordeel van de relatief smalle iMiev, ik kan met 2 auto's op de oprit staan, dat paste vroeger helaas niet. Aangezien bijna iedereen tegenwoordig 2 auto's lijkt te hebben, en er daarnaast nog een aanhangwagen en een caravan in het hofje geparkeerd staan is het fijn dat ik altijd kan parkeren.

Het contrast met mijn directe buur kon overigens niet groter zijn, die rijdt een Chevrolet Avalanche, met noppenbanden, bull-bar e.d. en een dikke V8.

De iMiev staat nog steeds bij de garage voor onderzoek, al een paar keer er achteraan gebeld maar er is nog niet iets tastbaars uit voort gekomen. Ze hebben wel het probleem daar ook kunnen vast stellen wat fijn is.

Wat op zich wel grappig is, of triest, net hoe je er tegenaan kijkt, de Mitsubishi Spacestar die ik mee heb gekregen had een gemiddeld verbruik op de boordcomputer staan van 6,8l/100km over 4400 km. Dat was niet geweldig, en wat blijkt, als je er gewoon mee rijdt kom ik uit op 4,5-5l/100km. Dat scheelt nogal een slok op een borrel.

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:41

aip

Nou, bij ons naast de V60 D6:

Renault Zoe Intens;
Mei 2013;
gekocht mei 2015, tweedehands;
13040 KM bij aankoop (testauto van de importeur, onder andere als autoweek duurtester gebruikt; degene die volgens autoweek niet van oplaadpalen hield - google maar eens naar die onzinreview van autoweek)
na 3 maanden 18500 km, dus zo'n 25000 per jaar;
zakelijk gekocht;

• JeroenK
@databeestje

Even over het laadprobleem wat je hebt, als ik het goedbegrepen hebt kan jou auto ook geladen worden met de CHAdeMO. Misschien kunnen ze eens je auto laden via de CHAdeMO zodat ze weten of het de interne lader of de accu is
databeestje schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:30:
Tijdens de rit in de ochtend zijn er toch nog wel wat mensen die denken dat het een brommobiel is en mij perse voorbij moeten. Dat is een beetje raar, ik reed al 70 waar het 60 was en ze gingen met 90 door.
Wellicht komt het door de vorm en niet zo zeer het gedrag op de weg. Of misschien vonden ze het niet leuk dat jij veel sneller op trok :P
De iMiev staat nog steeds bij de garage voor onderzoek, al een paar keer er achteraan gebeld maar er is nog niet iets tastbaars uit voort gekomen. Ze hebben wel het probleem daar ook kunnen vast stellen wat fijn is.
Op zich wel fijn als ze de problemen ook hebben meegemaakt. Maar dan wel weer jammer dat ze nog niet weten wat er aan de hand is. Ik heb geen idee hoe het bij de Mitsubishi is geregeld, maar bij Kia zijn er dus maar 8 dealers die officieel verstand hebben van de Soul EV. Heeft jouw garage wel ervaring met iMievs?

Ik heb ook wel eens in een "bijzondere" auto gereden, namelijk een Colt op LPG. Gekocht bij dealer X, daarna (ver) verhuisd en dealers Y en Z in de (nieuwe) buurt wisten er niet goed raad mee. Daar heb ik van geleerd dat een oplossing soms ook niet kan komen omdat een dealer er niet genoeg verstand van heeft. Of dat het wel komt, maar veel langer duurt.
Wat op zich wel grappig is, of triest, net hoe je er tegenaan kijkt, de Mitsubishi Spacestar die ik mee heb gekregen had een gemiddeld verbruik op de boordcomputer staan van 6,8l/100km over 4400 km. Dat was niet geweldig, en wat blijkt, als je er gewoon mee rijdt kom ik uit op 4,5-5l/100km. Dat scheelt nogal een slok op een borrel.
Vaak worden leenauto's natuurlijk ook alleen gebruikt om korte stukjes te rijden. Dat verbruikt veel meer dan een halfuurtje rustig op een 80km weg rijden :)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ja, dat had ik ook al bedacht, om met de auto langs de Chademo lader te gaan, er staat er wel 1 in Heerhugowaard waar ik werk. Mochten na de "reparatie" er nog problemen zijn dan ga ik dat zeker proberen.

Dat snel laden dat is toch ook wel een ervaring om een keer mee te maken. En je hebt zeker gelijk in dat je dan de lader in de auto omzeilt.
JeroenE schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:51:
[...]

Wellicht komt het door de vorm en niet zo zeer het gedrag op de weg. Of misschien vonden ze het niet leuk dat jij veel sneller op trok :P
De vorm is het meest waarschijnlijk, hij is gewoon smal en hoog, daarom is er ruimte van binnen. Inmiddels ben ik op een leeftijd gekomen dat ik me niet zo druk (meer) kan maken om mensen die perse sneller willen.

Karma was wel dat ik 2 kilometer weer direct achter ze reed toen deze achter een trekker vast zaten. :D
[...]

Op zich wel fijn als ze de problemen ook hebben meegemaakt. Maar dan wel weer jammer dat ze nog niet weten wat er aan de hand is. Ik heb geen idee hoe het bij de Mitsubishi is geregeld, maar bij Kia zijn er dus maar 8 dealers die officieel verstand hebben van de Soul EV. Heeft jouw garage wel ervaring met iMievs?
Wel, dit is een officiele Mitsubishi/Subaru dealer die in december 2014 nog 800 PHEV Outlanders heeft weggezet. Daarnaast bestaat een groot deel van hun occassions uit (plug in) hybrides. Zo hebben ze een Fisker Karma, een paar Ampera's, een Volt en diverse Toyota Hybrides staan.

De accu van de Outlander PHEV is grotendeels hetzelfde als van de iMiev, ik denk dat ze wel weten wat ze er mee aan moeten. Dus iMiev specifiek, dat denk ik niet, maar de techniek is vergelijkbaar.

Nou heb ik een elektro techniek achtergrond, wat de materie voor mij een stuk doorzichtiger maakt. De technische termen schrikken mij zeker niet af.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
De mijne:

Renault Fluence ZE uit 2012
auto van de zaak. (een jaar geleden 2de hands aangeschaft voor een duurzaam project)
Project is afgelopen, dus kwam de auto vrij.
Polo Bluemotion ingeleverd en de sleutels van de Fluence gekregen.
Huidige kilometerstand 18000
Waarschijnlijk 20000km per jaar.
0% Bijtelling :*)

Laadpaal thuis van Laadpaal24.

• JeroenK
Ikkwam de volgende link tegen over de Nissan Leave en de afstand:

http://www.greencarreport...t-cycles-can-be-deceptive
Daarom heb ik in de TS ook de EPA range toegevoegd voor de auto's waarvoor dat bekend is.

Voor de Nissan Leaf is er ook nog wat anders aan de hand. Er wordt geadverteerd met een 24 kWh accu, maar iets meer dan 21 kWh staat ter beschikking voor de reikwijdte.

Voor de Kia Soul EV wordt de echte batterij capaciteit geadverteerd die beschikbaar staat voor de reikwijdte, namelijk 27 kWh, terwijl er iets meer dan 31 kWh capaciteit inzit.

Stel dat je bij beide auto's 6 km per kWh verbruik haalt, dan praat je over een range van 126 km (i.p.v. 144 km) voor de Leaf en 162 km voor de Soul.

En dat komt verrassend genoeg weer in de buurt van de EPA metingen.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 17-09-2015 09:53 ]

Huidig overzicht

ShapeshifterNissan Leaf 2011400002014 FebParticulier, Tweedehands gekocht met 18.000 km op de teller
aipRenault Zoe ZE Intense 2013250002015 MeiZakelijk, Tweedehands gekocht met 13.000 KM bij aankoop, onder andere als autoweek duurtester gebruikt
CrxtreemRenault Fluence ZE 2012200002015 AugAuto van de zaak, jaar geleden tweedehands aangeschaft voor een duurzaam project, project is afgelopen, dus kwam de auto vrij, 18.000 km op de teller.
databeestjeMitsubishi i-Miev 2010200002015 AugParticulier, Tweedehands gekocht met 59.000 km op de teller
JeroenKFiat Qubo 201175002015 AugParticulier, 4.5 jaar oud gekocht, MicroVett, 10.000 km op de teller
ZuinigeRijderKia Soul EV 2014250002015 SeptParticulier, Tweedehands gekocht (1 jaar oud, 10.000 km op de teller)
JeroenEKia Soul EV 2014400002015 SeptBedrijfsauto, Tweedehands gekocht (1 jaar oud, 10.000 km op de teller)

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ZuinigeRijder schreef op donderdag 17 september 2015 @ 09:47:
[...]

Daarom heb ik in de TS ook de EPA range toegevoegd voor de auto's waarvoor dat bekend is.

Voor de Nissan Leaf is er ook nog wat anders aan de hand. Er wordt geadverteerd met een 24 kWh accu, maar iets meer dan 21 kWh staat ter beschikking voor de reikwijdte.

Voor de Kia Soul EV wordt de echte batterij capaciteit geadverteerd die beschikbaar staat voor de reikwijdte, namelijk 27 kWh, terwijl er iets meer dan 31 kWh capaciteit inzit.

Stel dat je bij beide auto's 6 km per kWh verbruik haalt, dan praat je over een range van 126 km (i.p.v. 144 km) voor de Leaf en 162 km voor de Soul.

Een Model S heeft dat ook. Daar schijnt van de 85kWh iets van 81kWh beschikbaar te zijn. Al ben ik zelf nooit verder durven gaan dan 79kWh gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://tesla.o.auroraobjects.eu/tesla-model-s-battery-overview.jpg

• masermex
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-09 08:33
Hier nog een van een vaste forumlurker:

Citroen C-Zero, bouwjaar sept-2012. Rij 'm sinds juni 2015.
Ex lease auto, zakelijk aangeschaft. 4500 km op de teller.
Ik denk er rond 10k km's per jaar mee te gaan rijden. Goeie aanvulling op m'n Outlander PHEV die ik voor de zware ritten (aanhanger, hoogwerker) gebruik.

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Die had ik al eens gepost (Shapeshifter in "Elektrische auto's").

Ik ben mijn eerste balkje rond de 70.000km kwijtgeraakt, merk er tot dusverre weinig van eigenlijk, maar het is alweer een tijdje geleden dat ik echt een lange rit heb gemaakt.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• JeroenK
@Shapeshifter

Hoe ver ontlaad jij je batterij voordat je hem weer oplaad?

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

JeroenK schreef op donderdag 17 september 2015 @ 12:51:
@Shapeshifter

Hoe ver ontlaad jij je batterij voordat je hem weer oplaad?
Meestal heb ik na mijn woon-werk rit nog zo'n 30% over. Ik laad hem dus twee keer op een dag helemaal vol. Bij korte ritten laad ik hem vol als ik meer dan twee balkjes weggereden heb (hij zal dan nog voor zo'n 80% vol zitten ofzo).

• JeroenK
Shapeshifter schreef op donderdag 17 september 2015 @ 13:13:
[...]

Meestal heb ik na mijn woon-werk rit nog zo'n 30% over. Ik laad hem dus twee keer op een dag helemaal vol. Bij korte ritten laad ik hem vol als ik meer dan twee balkjes weggereden heb (hij zal dan nog voor zo'n 80% vol zitten ofzo).
Ik heb de fabriek gebeld van mijn Fiat Qubo (Micro-Vett) deze vertelde dat hun baterijen geen geheugen effect hebben, maar hoe dieper je ze ontlaat hoe minder lang ze mee gaan (aantal laad cycli). Je vooral moet laden zodra je de kans krijgt. Dus na het rijden gelijk aan koppelen.

De batterij niet verder ontladen dan 80%, (er gaat dan ook een lichtje branden op het display)

De auto niet te heet of te koud laten worden (nu gaat dat wel goed in Nederland). Maar ook als de wagen voor langere tijd weggezet wordt, de accu eerst vol laden en dan iedere week toch weer aan de stroom zetten.

Mijn auto is voorzien van een Li-Ion (en nog wat metaaltjes) tractie batterij.

Zoekend op Wikipedia kwam ik bij de Nissan Leaf dezelfde opmerkingen (en meer) tegen over de batterij.

Het verbaast me dat je accu zo snel achteruit gaat. Kijkend in de link die je gegeven heb lijtk het er heel erg op dat dit wel een "kwaal" gaat worden van die auto.

Bij NiCad en NiMh batterijen zie dat ze over de tijd minder worden. Dat komt door het "geheugen effect van dat type batterij.

Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat jij zuinig bent op je auto en batterij.

Appart vind ik het wel.

• JeroenK
ZuinigeRijder schreef op donderdag 17 september 2015 @ 09:47:
[...]

Hmmm ja er is iets met de meetmethoden die wij in Europa gebruiken. de dingen die we toestaan tijdens de testen. Weghalen van spiegels, vervangen van wielen, dichtplakken van naden enzo verder.

Ikzelf vind dat een test uitgevoerd moet worden zoals de auto te koop is. En eigenlijk ook zou moeten blijven wil je in aanmerking komen voor eventuele voordelen voor de belasting. Ohh u heeft uw auto gechipt, wilt u even bijbetalen? Ohh u heeft de speciale dunnen rolweerstand arme banden vervangen voor breede banden.... wilt u even bijbetalen. En om deze vormen van fraude aan te moedigen doen we er dan ook een boete op. We moeten het eigenlijk geen milieu delict maar een economisch delict vinden.

En een rijtest om de zuininheid te bepalen ja die zou moeten minimaal 1000 km moeten zijn, dan kan je goed een gemiddelde bepalen. En oja, laten we de test niet in die specifieke plaats in de zomer Spanje doen. 4x per jaar in landen als verspreid over de E.U. dus tegelijk in Spanje, Noorwegen, Duitsland, Verenigd koningkrijk. En dan de resultaten middelen? Ik denk dat de labels van de auto's er heel anders uit zien en ineens wel realistisch zijn.

Als ik kijk naar de EPA test dan heb ik daar zeker wel vertrouwen in. Je stellingname van 6 km/kW is erg realistisch. Ik reken altijd met 15 tot 20 kW/100 km. Beetje afhankelijk van grote van de EV.
masermex schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:59:
[...]

Hier nog een van een vaste forumlurker:

Citroen C-Zero, bouwjaar sept-2012. Rij 'm sinds juni 2015.
Ex lease auto, zakelijk aangeschaft. 4500 km op de teller.
Ik denk er rond 10k km's per jaar mee te gaan rijden. Goeie aanvulling op m'n Outlander PHEV die ik voor de zware ritten (aanhanger, hoogwerker) gebruik.
De lijst begint te groeien.

aipRenault Zoe ZE Intense 2013250002015 MeiZakelijk, Tweedehands gekocht met 13.000 KM bij aankoop, onder andere als autoweek duurtester gebruikt
masermexCitroen C-Zero 2012100002015 JuniZakelijk, Ex lease auto sept 2012. 4500 km op de teller. Goede aanvulling op Outlander PHEV.
CrxtreemRenault Fluence ZE 2012200002015 AugAuto van de zaak, jaar geleden tweedehands aangeschaft voor een duurzaam project, project is afgelopen, dus kwam de auto vrij, 18.000 km op de teller.
Vandaag de Kia Soul EV opgehaald.
Wil je alles weten, dat mag je iets van 700 pagina's doorworstelen :S

Klein gat gemaakt in de houten garage deur, zodat ik de kabel hierlangs naar buiten kan laten lopen en de lader binnen in het stopcontact kan steken. Kunnen ze deze ook niet weghalen. Daar heb ik ook een kWh meter ingestoken, zodat ik weet hoeveel kWh stroom verbruikt wordt. Bij het laden trekt deze ongeveer 2080 Watt.

Kijken of deze morgen op het werk wil laden met de andere laadkabel. Vandaag ook de laadpas van greenflux gekregen, waarmee ik korting krijg bij het laden op het werk. Dus geen moeilijke laadpas keuze, kan deze ook gebruiken (voor nood) bij andere laadpalen.

• JeroenK
Omdat ik even niets te doen had zat ik eens te kijken naar de prijzen van gebruikte Mitsubishi I-Miev en de afgelejde Citroens en Peugots.

De prijzen van deze modellen beginnen in Nederland vanaf Euro 11.500,00 en zijn dan snel oplopend naar hogere bedragen. Doe je dit in Duitsland dan begint de prijs net onder Euro 10.000,00 en lopen dan vlot op richting Euro 11.500,00 Doe je dit in Frankrijk dan beginnen ze bij Euro 8000,00 en lopen heel langzaam op naar de Euro 9000,00. Wat nog meer op valt is dat het vaak modelen zijn uit het jaar 2012 en niet uit 2010 en 2011 zoals in NL of D. De 2012 modellen zijn in NL en D duurder.

Ik "kies" even de Citroen C-Zero AIRDREAM uit 2012 de auto staat in de buurt van Parijs. De auto is helemaal compleet en kost Euro 8390,00 incl B.T.W. in Nederland kies ik de tweede Citroen C-Zero uit de lijst, deze kost Euro 11.950,00 incl. B.T.W. en is een maand jongen maar en heeft 31000 km op de teller in plaats van mijn Franse die 28000 km op de teller heeft. Het prijsverschil van Euro 3560,00 vind ik vrij groot. Beide auto's hebben garantie, en zijn even oud.

Beide auto's hebben ongeveer 10.000 km per jaar gereden, dat geeft aan dat ze ook regelmatig geladen zijn (lang stil staan voor een batterij is niet goed). Verder ruil ik niets in, dit kan in de onderhandelingen meegenomen worden en eventueel een prijsvoordeel opleveren, al heb ik die even buiten beschouwing gelaten. Ook zou kijken of ik de Franse wagen zonder garantie zou kunnen kopen, scheelt vaak ook nog wat, en terug gaan om het te claimen is niet rendabel

Dus vroeg ik me af zou het lonen om hem te importeren? En wat zou daar bij komen kijken?

Als eerste de B.T.W. als je hem koopt incl B.T.W. in Frankrijk hoef je in NL geen B.T.W. af te dragen als de auto meer dan 6 maanden oud is en/of 6000 kilometer heeft gereden. Je moet wel aan kunnen tonen dat er B.T.W. betaald is dus een factuur, verklaring of orginele aankoopfactuur is zeker wel gewenst.

Dat scheelt. Dan de BPM. NA het door worstelen van de BPM regels is het simpel. Voor een elektrische auto betaal je geen BPM, dus valt er ook niets te verrekenen.

Dan de auto invoeren, omdat hij uit een ander EU of EVA land komt hoef je geen invoerrechten* te betalen. De BPM hadden we al getackeld.

Nu nog een Nederlands kenteken, even langs de RDW en dan wat kosten betalen. Omdat het voertuig uit een ander EU of EVA land is voert men geen technische keuringen uit aan het voertuig*. Ook al is hij nog geen 4 jaar moet er wel een APK* (?!?!?! ik kon dit niet meer nagaan bij de RDW ze waren al gesloten toen ik dit schreef) op uitgevoerd worden. (* meer informatie zie de website van de RDW). Bij elkaar komen de RDW kosten op c.a. Euro 180,00 En moeten er dan nog kentekenplaten gemaakt worden kosten Euro 25,00 incl. B.T.W. voor twee officiele platen.

Tot nu toe loont het behoorlijk, maarja de auto staat nog in Frankrijk de auto in Nederland staat in Damwoude, in Friesland. Ik ga even uit van het midden van NL, dat is ook redelijk waar ik in de buurt woon. Naar Damwoude is het volgens Google 180 km naar Frankrijk is het 520 km.
"Mijn" Citroen C-Zero moet nog wel naar Nederland komen

Om praktische redenen kan ik hem niet zelf rijden, het is en blijft een Franse auto tot ik een Nederlands kenteken heb, ik kan hem in Frankrijk niet zomaar op mijn naam zetten omdat ik geen inwoner van Frankrijk ben.Het verzekeren vande auto wordt dan een issue, al zou het bets gaaf zijn om het rijdend naar NL te halen. Maarja sta je met de auto bij de RDW dan pakken ze gelijk je Franse kenteken af (ook al is het een export kenteken). Kan je daarna nog niet verder.

Dus blijven er twee opties over. Laten transporteren of zelf transporteren.

Je kan de Franse verkoper vragen of hij de auto kan transporteren, maar je kan ook een Nederlands bedrijf dit laten toen.

Laten transporteren:

Als de auto met 10 werkdagen bij je thuis wil hebben (Let op je kan er dan niet mee rijden tot je een NL kenteken heb en hem verzekerd heb)) kost dat c.a Euro 670,00 incl B.T.W. en wil je langer wachten (15 werkdagen) dan kost het c.a. Euro 520,00 incl B.T.W.

Kan je niet wachten of heb je de middelen dan kan je zelf transporteren:

Heb je de beschikking over een auto die een behoorlijk gewicht mag trekken en een BE rijbewijs kan je een autoambulance huren, kostenbedragen tussen de Euro 40,00 a Euro 50,00 per dag verlagen eigen risico en verdere reis, brandstof en verblijf kosten komen daar nog bij.( Diesel gebaseerd op 1040 km met een verbruik van 1 op 10 en een prijs van Euro 1,30 per liter =Euro 135,20, en als je in Belgie tankt scheelt dat c.a. 30 ct per liter) Overnachting Euro 35,00 per kamer (2 personen per kamer) en ontbijt (Formule 1 hotel), en diner c.a. Euro 25,00 p.p. zullen we nog wat onvoorzien voor versnaperingen e.d. Euro 50,00.

Staat de auto bij je voor de deur voor Euro 420,20 als je het handig doet rij je op de tweede dag gelijk langs de RDW. (binnen zonder afspraak, zie RDW website) zodat je dat ook gelijk geregeld hebt.

beschikje niet over eigen vervoer wat het gewicht van de C-Zero en aanhanger kan trekken of heb je geen BE rijbewijs kan je altijd nog een oprij wagen huren. De kosten bedragen hier van Euro 149,00 per dag met 100 km vrij + afkoop eigen risico Euro 15,00 en per gereden km boven de 100 km Euro 0,24.
Ben je voor 514,60 aan huur kosten vervoer en verblijfskosten en diesel van Eur 320,20, totaal van Euro 834,80 klaar.

Voor Euro 1000,00 aan extra kosten is het best lonend om de Citroen C-Zero uit Frankrijk te importeren het voordeel bedraagt Euro 2500,00.

Let op! er worden geen garanties gegeven over de procedure, ik ben geen auto importeur. Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid nog geef ik geen enkele garantie. Alle informatie en prijzen zijn van Internet. De informatie over het importeren, BTW en BPM komen van de websites van de Belasting dienst, RDW, en diverse auto importeer websites. De genoemde prijzen van transport komen van de eerste transporteur die ik online vond en zijn diensten aan particulieren aan bied. De prijzen van de auto's komen van Autoscout24, de prijzen van de huurobjecten van verhuurders bij mij in de buurt.

* Sorry JeroenE, dat ik dit nu pas bedacht heb.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenK op 17-09-2015 18:55 ]

• JeroenK
Gefeliciteerd ZuinigeRijder,

Ik wens je heel veel fijne en veilige elektrische kilometers!
ZuinigeRijder schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:16:
Wil je alles weten, dat mag je iets van 700 pagina's doorworstelen :S
Gewoon een keer op je gemak doorlezen. Net zoals iedere auto staan zowel belangrijke als minder belangrijke zaken uitgebreid omschreven. Veel kan je min of meer overslaan (hoe werkt je richting aanwijzer; controleer elke maand de bandenspanning; het stuur zit links).
Daar heb ik ook een kWh meter ingestoken, zodat ik weet hoeveel kWh stroom verbruikt wordt. Bij het laden trekt deze ongeveer 2080 Watt.
Dat is het grootste nadeel van de oplossing op mijn werk. Daar zit dan geen kWh meter tussen. Dan weet ik dus ook niet hoe veel ik daar precies laad en is het verbruik vrijwel niet goed te achterhalen. Behalve dan in de auto zelf, maar mijn benzine auto liegt daar ook over. Helaas kan je in de Kia Soul (voor zover ik heb kunnen vinden) alleen een overzicht van het verbruik en niet van de kWh's die zijn geladen.

Ik kan er van uit gaan dat ik iedere dag op dezelfde plek kan parkeren. Dus ik denk dat ik de monteur ga vragen een kWh meter bij "mijn" stopcontact te maken.
Vandaag ook de laadpas van greenflux gekregen, waarmee ik korting krijg bij het laden op het werk.
Is dat een speciale afspraak met je werkgever? Op hun site kan ik daar niets over vinden.

Op het account van de thenewmotion laadpas die ik al had zijn ondertussen de ladingen van de paar dagen proefrijden ook te zien. Zo'n beetje alle informatie staat er bij, behalve hoe veel euro's het gaat kosten.

Exclusief het laden op het werk heb ik 91,88kWh verbruikt. Ik gok op het werk ook zo'n 2,2kW * 16u = 35,2 kWh geladen te hebben. Dat is dan 127,08kWh. Natuurlijk ben ik vergeten de km begin stand op te schrijven; ik heb ongeveer 850 km gereden exclusief de laatste rit want die heb ik niet meer opgeladen. Dat is dan 15 kWh per 100km. Dat vind ik eigenlijk best meevallen dus ik zal er wel naast zitten ;)

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:01
JeroenK schreef op donderdag 17 september 2015 @ 18:46:
Omdat ik even niets te doen had zat ik eens te kijken naar de prijzen van gebruikte Mitsubishi I-Miev en de afgelejde Citroens en Peugots.
[....goed verhaal over auto uit Frankrijk importeren gezien de prijs.....]
Dit klinkt wel interessant. Iemand die hier toevallig meer ervaring mee heeft?

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Sorry, ik had de goedkoopste i-Miev van Nederland al achterover gedrukt van net geen 10k euro :+

Vandaar het 1500 euro verschil met de volgende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
databeestje schreef op donderdag 17 september 2015 @ 22:19:
Sorry, ik had de goedkoopste i-Miev van Nederland al achterover gedrukt van net geen 10k euro :+

Vandaar het 1500 euro verschil met de volgende ;)
Dat heb je goed gedaan dan! Ik hoop dat ze snel je probleem boven water hebben. Wat opvalt is dat in het buitenland de I-Miev gebruikt bijna net zo veel kost als in NL de Citroens en Peugots zijn voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ergens heb ik gelezen dat er minimale verschillen zijn tussen de uitvoeringen, zoals het ontbreken van de B stand voor extra motorrem. Tevens zijn er ook modellen in omloop met 80 cellen in plaats van 88 cellen van de i-Miev. Deze hebben dan ook een kleinere accu, maar wel dezelfde cellen, dat zou neer komen op circa 14kWh vs 16kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:37
Even een vraag over het opbergen/ophangen van de laadkabel thuis. In al mijn wijsheid heb ik een jaar geleden besloten dat ik geen laadpaal met vaste kabel wilde hebben (want was duurder...). In de categorie first world problems begin ik het langzaam vervelend te vinden om elke ochtend de kabel op te rollen en in de auto te leggen. Ik heb voor een schappelijk bedrag een tweede kabel kunnen bemachtigen, ik heb in china een dummyhouder gekocht waar mijn stekker in kan, kortom ingredienten aanwezig om een kabel vast in in mijn laadpaal te laten zitten en een in mijn auto.
Zaken waar ik nu tegen aan loop:
1. Hoe voorkom ik dat iemand op een makkelijke manier er met mijn laadkabel vandoor gaat als ik weg ben?
Mijn idee is om een haak aan de muur te maken daar met een slot de kabel aan vast te maken zodat als ze de kabel willen meenemen deze door moeten snijden/knippen
2. Hoe hang ik mijn kabel netjes op?
Je kunt voor een euro of 80 een veredelde tuinslang ophang ding kopen speciaal gemaakt voor laadkabels. Afgezien van de prijs vind ik dit ook niet mooi... (en dan heb ik het nog niet over wat mijn vrouw daarvan vindt ;)

Ik ben eigenlijk benieuwd of anderen mooie / creatieve oplossingen voor het ophangen van de laadkabel buiten hebben bedacht..

Voor het overzicht van de auto's:
Ik heb een Renault Zoe uit juni 2014 rij ongeveer 18.000 km / jaar. Nieuw gekocht (eh mijn baas...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Tja, als ze echt de kabel willen meenemen zouden ze deze altijd nog af kunnen knippen. Dat is altijd een risico.

Een oog in de muur draaien, en dan met een hangslot aan dat oog de kabel er aan vast maken, tenzij ze de kabel doorknippen of de stekker er vanaf halen kan je de kabel niet makkelijk meenemen, en een oog uit de muur draaien kan soms een hele toer zijn als deze wat strak zit. Met een hangslot kan je kabel ook nog eens weghalen.

Het laadpunt dat ik 2e hands had gekocht (EV box) had een vast krulsnoer, en dat is wel erg makkelijk, dat blijft redelijk compact als de auto naast het laadpunt staat. Ook als de stekker in de houder zit.

Tja, als de auto verder van het laadpunt staat en je met een rechte kabel moet werken dan is er behalve oprollen niet veel andere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het stuk kabel bij mijn lader heb ik maar 200 cm gelaten. Zo hangt de kabel niet op de grond en hoeft hij niet opgerold te worden, de dummy hangt vrij hoog.
Misschien kan je in de socket de kabel vastzetten door de gaten te gebruiken?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
walletje-w schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 17:15:
Over anderhalve week verwacht ik meer informatie klaar te hebben om te kunnen presenteren maar mochten jullie vragen hebben stel ze gerust :)
Ik ben benieuwd, maar op je site is nog niet veel veranderd, volgens mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
BB-One schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 08:53:

2. Hoe hang ik mijn kabel netjes op?
Je kunt voor een euro of 80 een veredelde tuinslang ophang ding kopen speciaal gemaakt voor laadkabels. Afgezien van de prijs vind ik dit ook niet mooi... (en dan heb ik het nog niet over wat mijn
Ik heb bij de Gamma een tuinslanghaspel gehaald.
Kost 6,39 en mijn 16 meter kabel hangt er netjes op.
Heb wel mijn laadbox met vaste kabel in de garage hangen.

Misschien kan je in je laadpaal een wartel monteren en de extra laadkabel intern aansluiten.
Dan kan je de vaste kabel direct gebruiken, en eventueel ook een losse kabel gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Crxtreem op 18-09-2015 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Crxtreem schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:30:
[...]

Misschien kan je in je laadpaal een wartel monteren en de extra laadkabel intern aansluiten.
Dan kan je de vaste kabel direct gebruiken, en eventueel ook een losse kabel gebruiken.
Dat is natuurlijk ook een idee... Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op donderdag 17 september 2015 @ 19:53:

Gewoon een keer op je gemak doorlezen. Net zoals iedere auto staan zowel belangrijke als minder belangrijke zaken uitgebreid omschreven. Veel kan je min of meer overslaan (hoe werkt je richting aanwijzer; controleer elke maand de bandenspanning; het stuur zit links).
Voor het normale autorijden hoef je inderdaad niet alles door te nemen. Wel fijn dat het een en ander uitgebreid beschreven staat.
Dat is het grootste nadeel van de oplossing op mijn werk. Daar zit dan geen kWh meter tussen. Dan weet ik dus ook niet hoe veel ik daar precies laad en is het verbruik vrijwel niet goed te achterhalen. Behalve dan in de auto zelf, maar mijn benzine auto liegt daar ook over. Helaas kan je in de Kia Soul (voor zover ik heb kunnen vinden) alleen een overzicht van het verbruik en niet van de kWh's die zijn geladen.

Ik kan er van uit gaan dat ik iedere dag op dezelfde plek kan parkeren. Dus ik denk dat ik de monteur ga vragen een kWh meter bij "mijn" stopcontact te maken.
Is het een stopcontact? Zet je zelf iedere keer je persoonlijke Kwh meter ertussen.
Is dat een speciale afspraak met je werkgever? Op hun site kan ik daar niets over vinden.

Op het account van de thenewmotion laadpas die ik al had zijn ondertussen de ladingen van de paar dagen proefrijden ook te zien. Zo'n beetje alle informatie staat er bij, behalve hoe veel euro's het gaat kosten.
Ja, dit is een speciale afspraak met mijn werkgever. Er wordt geen starttarief gerekend en 15 eurocent per kWh met een greenflux laadpas. Dat is beter dan 27 eurocent per Kwh. De laadpas kost wel 2.50 euro per maand, maar het verschil met thuisladen haal ik er wel uit. De laadpas kan ook gebruikt worden bij andere providers, maar dan wordt er 3 eurocent per kWh opgeteld, dus dat is minder aantrekkelijk, maar incidenteel kan dat.

Ik verwacht rond de 1000 kWh van mijn eigen zonnepanelen over te hebben, die ik vooral in de zomer wil gebruiken voor het opladen van de auto thuis.

Vanmorgen bij aankomst op mijn werk waren alle laadpalen bezet. Tussen de middag maar even kijken of er weer plek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

JeroenK schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:03:
[...]

Ik heb de fabriek gebeld van mijn Fiat Qubo (Micro-Vett) deze vertelde dat hun baterijen geen geheugen effect hebben, maar hoe dieper je ze ontlaat hoe minder lang ze mee gaan (aantal laad cycli). Je vooral moet laden zodra je de kans krijgt. Dus na het rijden gelijk aan koppelen.

De batterij niet verder ontladen dan 80%, (er gaat dan ook een lichtje branden op het display)

De auto niet te heet of te koud laten worden (nu gaat dat wel goed in Nederland). Maar ook als de wagen voor langere tijd weggezet wordt, de accu eerst vol laden en dan iedere week toch weer aan de stroom zetten.

Mijn auto is voorzien van een Li-Ion (en nog wat metaaltjes) tractie batterij.

Zoekend op Wikipedia kwam ik bij de Nissan Leaf dezelfde opmerkingen (en meer) tegen over de batterij.

Het verbaast me dat je accu zo snel achteruit gaat. Kijkend in de link die je gegeven heb lijtk het er heel erg op dat dit wel een "kwaal" gaat worden van die auto.

Bij NiCad en NiMh batterijen zie dat ze over de tijd minder worden. Dat komt door het "geheugen effect van dat type batterij.

Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat jij zuinig bent op je auto en batterij.

Appart vind ik het wel.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je niet moet gaan laden als je maar een paar kilometer hebt gereden, maar kan het niet meer vinden. Hier staan nog wat dingen:

http://www.plugincars.com...-electric-car-107938.html

Volgens mij gaat mijn batterij gewoon gemiddeld achteruit, die balkjes zijn niet lineair he, dus je verliest steeds minder. Het eerste balkje is gelijk 15%, maar de volgende balkje steeds 6,25%. Hoe dan ook, ik heb genoeg ruimte op mijn woon-werk rit en dat is voor mij het belangrijkst. Ik hoop er tot ongeveer 2020 mee te kunnen rijden en of ik dan een vervangende accupack koop (met tegen die tijd meer range) of een tweedehands LEAF 2 / Tesla 3 zie ik dan wel...

Overigens schroom ik niet om te snelladen als dat nodig is, wat dat betreft zie ik een auto ook gewoon als gebruiksvoorwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:32:
Is het een stopcontact? Zet je zelf iedere keer je persoonlijke Kwh meter ertussen.
Ja, het wordt een stopcontact bij mijn werk. Mijn energiemeter van de Conrad is niet waterdicht dus die ga ik er niet tussen stoppen met dit weer ;)
Ja, dit is een speciale afspraak met mijn werkgever.
Aha, dat verklaard het :)
De laadpas kan ook gebruikt worden bij andere providers, maar dan wordt er 3 eurocent per kWh opgeteld, dus dat is minder aantrekkelijk, maar incidenteel kan dat.
Volgens mij zijn er ook gratis passen waarbij je geen extra kosten hoeft te betalen per kWh. Die kan je voor het geval dat in het dashboardkastje leggen ofzoiets.
Vanmorgen bij aankomst op mijn werk waren alle laadpalen bezet. Tussen de middag maar even kijken of er weer plek is.
Werd dit niet door de portier bijgehouden bij jullie? Die ging toch bellen als je de auto moest verplaatsen omdat hij weer vol was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
JeroenK schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:03:
[...]
Voor de levensduur van de batterij is het zelfs beter niet meer dan 60-70% te ontladen. In de praktijk natuurlijk niet altijd mogelijk, omdat dat je range limiteerd.
De auto niet te heet of te koud laten worden (nu gaat dat wel goed in Nederland).
Ideale laad-temperatuur is zo'n 15-20 graden Celsius.
Maar ook als de wagen voor langere tijd weggezet wordt, de accu eerst vol laden en dan iedere week toch weer aan de stroom zetten.
Vanuit mijn kennis van Li-ion batterijen juist geen goed idee. Li-ion die je voor lange tijd wilt opslaan, laad op je tot ongeveer 50-60% en laad vervolgens periodiek (maandelijks/kwartaal) bij. Nu is het zo dat een auto altijd nog een beetje elektriciteit gebruik (alarmsysteem, klok etc), zodat vaker bijladen misschien nodig is.
80% ontladen van de batterij en elke keer helemaal vol laden is, zeker met de wat oudere batterijtechnologie in de Leaf, funest voor de levensduur. In het algemeen geld voor deze batterijtype dat na zo'n 1000-1500 cycli ongeveer 20% van de capaciteit van de batterij weg is.
De bekende mythe. Het geheugen effect (de correcte naam is 'voltage depression') is veelal niet de oorzaak van een kleinere capaciteit. Voltage depression kan ook prima worden hersteld door de batterij een paar keer met een lage stroom helemaal leeg te trekken en weer op te laden. Overigens heeft NiMH vrijwel geen last van voltage depression. NiCd wel, alleen die batterijen worden niet meer verkocht. Cadmium bleek niet zo gezond te zijn :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Zo, op marktplaats een LEAF voor €13.500,- bij dezelfde club als waar ik mijne ooit gekocht heb. Zo laag heb ik de prijs nog nooit gezien :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:01
Shapeshifter schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:17:
Zo, op marktplaats een LEAF voor €13.500,- bij dezelfde club als waar ik mijne ooit gekocht heb. Zo laag heb ik de prijs nog nooit gezien :X
Kom maar door met die link :)

[ Voor 24% gewijzigd door Niek_ op 18-09-2015 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:55
Heinkenszand, da's wel een eind rijden vanaf het midden/noorden van het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:00:
Werd dit niet door de portier bijgehouden bij jullie? Die ging toch bellen als je de auto moest verplaatsen omdat hij weer vol was?
Ja. Tussen de middag stonden nog dezelfde auto's als 's morgens en 3 waren volgeladen volgens de greenflux laadpaal. Notabene 1 auto van Security zelf. Dus ik langs de bewaking om te vragen of ze de personen konden vragen om de EV weg te zetten.

5 minuten later werd ik gebeld of ik de auto kon wegzetten 8)7
Gaf aan dat ik juist gevraagd had om een laadplaats te krijgen. Oops.

Na een uurtje was er 1 plek vrij, een andere was al weer bezet door een andere EV. Security EV stond nog steeds aan de laadpaal :? Kwestie van opvoeden }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haaibaa2 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:45:
Zit er geen CHAdeMO op dan? Bij Meerkerk kan je laden en bij Wezep weer en dan ben je al een eind naar noorden. Het ligt er natuurlijk een beetje aan waar je naar toe moet.

Wellicht met 80 achter een vrachtwagen rijden, afhankelijk hoe ver die Leaf kan rijden enzo.

Dus dat kan niet het argument zijn om hem niet te kopen :p
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:00:
Na een uurtje was er 1 plek vrij, een andere was al weer bezet door een andere EV. Security EV stond nog steeds aan de laadpaal :? Kwestie van opvoeden }:O
Aha, je moet er dus wel zelf nog achter aan zitten. Ik dacht dat ze dat al standaard deden en je alleen nog maar op de lijst "ik wil ook laden" gezet moest worden.

Hebben ze van hun eigen auto geen sleutel liggen? Lijkt me onhandig als ze achter een dief aan moeten rijden en ze zijn eerst een tijdje bezig om de sleutel bij iemand te gaan halen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenK schreef op donderdag 17 september 2015 @ 18:46:
Mooi stukje d:)b Ik heb er laatst zelf ook nog naar een van de drie lopen kijken maar ik hou de boot nog even af. Ik moet iedere week 2x250 km rijden en af en toe zelfs 350 en daar is de range toch net te klein voor. Één keer snelladen onderweg is nog wel te doen, twee keer gaat zelfs mij te ver, bovendien is de het met de snellaadstations in België niet echt geweldig gesteld en daar moet ik nou net op mijn langste trips naar toe.
JeroenE schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:05:
[...]

Zit er geen CHAdeMO op dan? Bij Meerkerk kan je laden en bij Wezep weer en dan ben je al een eind naar noorden. Het ligt er natuurlijk een beetje aan waar je naar toe moet.

Wellicht met 80 achter een vrachtwagen rijden, afhankelijk hoe ver die Leaf kan rijden enzo.

Dus dat kan niet het argument zijn om hem niet te kopen :p
Leafs hebben afaik standaard chademo, Nissan is een van de grootste aanjagers ervan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Erasmo schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 17:12:
[...]

Mooi stukje d:)b Ik heb er laatst zelf ook nog naar een van de drie lopen kijken maar ik hou de boot nog even af. Ik moet iedere week 2x250 km rijden en af en toe zelfs 350 en daar is de range toch net te klein voor. Één keer snelladen onderweg is nog wel te doen, twee keer gaat zelfs mij te ver, bovendien is de het met de snellaadstations in België niet echt geweldig gesteld en daar moet ik nou net op mijn langste trips naar toe.
Het liefst wil je (is onze ervaring) snelladen echt voor de uitzonderingen hebben. Het huidige snelladen is toch (bij de Zoe) nog net iets te langzaam om dat dagelijks of zelfs 2-3 keer per week te moeten doen. 20 minuten wachten is best na een rit van 2-3 uur, maar na een ritje van 1-1,5 uur 20 minuten wachten voelt toch echt als...... wachten. Een enkele keer, bij een weekend weg, of een uitzonderlijke afspraak ver weg: prima. Maar niet voor je reguliere verkeer. Daarvoor moet het laden echt nog sneller.

En dat is exact de reden waarom ik nog niet echt vertrouwen heb in het businessmodel van Fastned. Tenzij ze een hele lange adem hebben en de evolutie naar nog snellere laadstandaarden kunnen uitzingen. Want ze hebben wél uitstekende locaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

aip schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 17:42:
[...]

En dat is exact de reden waarom ik nog niet echt vertrouwen heb in het businessmodel van Fastned. Tenzij ze een hele lange adem hebben en de evolutie naar nog snellere laadstandaarden kunnen uitzingen. Want ze hebben wél uitstekende locaties.
En dat doet Fastned ook: http://fastned.pr.co/1112...t-aan-race-voor-snelladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Dat het hun missie is, is duidelijk (heb het boek met plezier in een avondje gelezen!), maar ik hoop slechts dat ze genoeg funding hebben het uit te zingen. Ik help het ze hopen, maar heb na ampele overweging er toch maar geen geld in gestoken.

Ik hoop bijna dat ik daar spijt van ga krijgen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

aip schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 17:42:
[...]

Het liefst wil je (is onze ervaring) snelladen echt voor de uitzonderingen hebben. Het huidige snelladen is toch (bij de Zoe) nog net iets te langzaam om dat dagelijks of zelfs 2-3 keer per week te moeten doen. 20 minuten wachten is best na een rit van 2-3 uur, maar na een ritje van 1-1,5 uur 20 minuten wachten voelt toch echt als...... wachten. Een enkele keer, bij een weekend weg, of een uitzonderlijke afspraak ver weg: prima. Maar niet voor je reguliere verkeer. Daarvoor moet het laden echt nog sneller.

Ik rij nu altijd op de motor en doe onderweg ook een kleine stop om de benen te strekken en slokje water te drinken. Die twintig minuten wachten onderweg compenseert zich wel als je de prijzen van het tankstation naast het Fastned station ziet :P

Stond laatst bijna op het punt om deze elektrische motorscooter te kopen maar heb het niet gedaan omdat er geen snellaad optie te krijgen is. Het is nu afwachten wat Zero presenteert voor 2016 maar als dat ook niets voorstelt moet ik toch kiezen tussen weer een jaar wachten of een (plugin) elektrische auto kopen/leasen tot er wat moois om de hoek komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als mensen nog willen weten uit welke onderdelen een Kia Soul bestaat dan kan je op deze site een heleboel onderdelen bekijken (en bestellen). In ieder geval voor de USA varianten natuurlijk.

Een nieuwe accu (alleen de cellen zo te zien) kosten maar 13512 US$.

Als je nog wat meer dure onderdelen zoekt zoals de motor, lader, epcu (al heb ik geen idee wat die precies doet), high voltage kabels, transmissie en dat soort zaken dan kom je al snel richting de nieuwprijs van de auto. En dan heb je het chassis of dingen zoals de stoelen nog niet eens erbij.
Erasmo schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:43:
Die twintig minuten wachten onderweg compenseert zich wel als je de prijzen van het tankstation naast het Fastned station ziet :P
Als je geen abonnement hebt is laden bij Fastned net zo duur in prijs per km als benzine tanken.
Stond laatst bijna op het punt om deze elektrische motorscooter te kopen maar heb het niet gedaan omdat er geen snellaad optie te krijgen is.
Volgens de faq is hij in 25 minuten voor 75% weer op geladen en in twee uur helemaal vol. Maar het staat er allemaal wel een beetje onduidelijk over welke charger ze het nu hebben (120V of 240V). Gezien de context (USA fabrikant) neem ik maar even aan dat hij in 2 uur is te laden op een 32A 240V stopcontact. Anders kom je nooit aan de kWh's in die tijd.

Dat is natuurlijk net te lang voor een "kleine" pauze onderweg..

[ Voor 37% gewijzigd door JeroenE op 18-09-2015 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Skyaero schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:17:
[...]

Voor de levensduur van de batterij is het zelfs beter niet meer dan 60-70% te ontladen. In de praktijk natuurlijk niet altijd mogelijk, omdat dat je range limiteerd.

[...]

[...]

Vanuit mijn kennis van Li-ion batterijen juist geen goed idee. Li-ion die je voor lange tijd wilt opslaan, laad op je tot ongeveer 50-60% en laad vervolgens periodiek (maandelijks/kwartaal) bij. Nu is het zo dat een auto altijd nog een beetje elektriciteit gebruik (alarmsysteem, klok etc), zodat vaker bijladen misschien nodig is.

[...]

80% ontladen van de batterij en elke keer helemaal vol laden is, zeker met de wat oudere batterijtechnologie in de Leaf, funest voor de levensduur. In het algemeen geld voor deze batterijtype dat na zo'n 1000-1500 cycli ongeveer 20% van de capaciteit van de batterij weg is.

[...]

De bekende mythe. Het geheugen effect (de correcte naam is 'voltage depression') is veelal niet de oorzaak van een kleinere capaciteit. Voltage depression kan ook prima worden hersteld door de batterij een paar keer met een lage stroom helemaal leeg te trekken en weer op te laden. Overigens heeft NiMH vrijwel geen last van voltage depression. NiCd wel, alleen die batterijen worden niet meer verkocht.

[...]

Vanuit mijn kennis van Li-ion batterijen juist geen goed idee. Li-ion die je voor lange tijd wilt opslaan, laad op je tot ongeveer 50-60% en laad vervolgens periodiek (maandelijks/kwartaal) bij. Nu is het zo dat een auto altijd nog een beetje elektriciteit gebruik (alarmsysteem, klok etc), zodat vaker bijladen misschien nodig is
Cadmium bleek niet zo gezond te zijn :9
Ik heb het specifiek gevraagd aan de fabrikant van mijn auto, deze gaf ook aan (net zoals jij) hoe minder diep ontladen hoe langer ze mee gaan. Ze hebben inmiddels wel wat ervaring met hun producten is mijn gedachte. Ikzelf zou ook eerder 1x per maand laden dan per week of twee weken.

Mijn auto gaat altijd aan de lader als ik thuis kom en de BMS kijkt of opladen,hoe en hoeveel nodig is. Als de auto dagen aan de lader staat gaat de BMS per cel een soort van onderhoud programma uitvoeren dat duurt meestal een dag of drie.

Voor mijn klokjes en andere systemen heb ik een separate 12V accu, deze wordt geladen als ik de auto aan koppel aan de "walstroom" en deels met energie uit het regeneratief remmen. Niet uit de rij accu.
Zo heeft mijn auto ook een stand kachel en wordt er niet energie gebruikt uit de rij accu voor verwarming.

Bij de NiCd en NiMh accu's zou het probleem nog wel eens kunnen zijn dat men de accu's niet laad met een lader maar er gewoon spanning en stroom op zet. Het regeneren van NiCd accu's werdt bij mijn vorige werk veelvuldig gedaan, we hadden er een schitterende lader voor. Het effect was alleen niet van hele lange duur, maar onze klanten waren er gek op.
Shapeshifter schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:57:
[...]

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je niet moet gaan laden als je maar een paar kilometer hebt gereden, maar kan het niet meer vinden. Hier staan nog wat dingen:

http://www.plugincars.com...-electric-car-107938.html

Volgens mij gaat mijn batterij gewoon gemiddeld achteruit, die balkjes zijn niet lineair he, dus je verliest steeds minder. Het eerste balkje is gelijk 15%, maar de volgende balkje steeds 6,25%. Hoe dan ook, ik heb genoeg ruimte op mijn woon-werk rit en dat is voor mij het belangrijkst. Ik hoop er tot ongeveer 2020 mee te kunnen rijden en of ik dan een vervangende accupack koop (met tegen die tijd meer range) of een tweedehands LEAF 2 / Tesla 3 zie ik dan wel...

Overigens schroom ik niet om te snelladen als dat nodig is, wat dat betreft zie ik een auto ook gewoon als gebruiksvoorwerp.
De tips zijn handig, en iets om in de gaten te houden. De fabrikant van mijn auto was vrij helder, na iedere rit aan de lader. Ik kan op mijn werk niet laden (ik rij ook geen mega afstanden dus heel erg vind ik het niet dat ik daar niet laden kan)

Je hebt gelijk dat je auto ook een gebruiks voorwerp is.

Voor mij ligt het een klein beetje ander het is deels een speeltje wat goed kleurt bij je smarphone (geintje) alleen heel wat duurder. Mijn huidige auto was zeker niet slecht of aan vervanging toe. Deze auto kwam gewoon op het juiste moment bij de juiste personen voor bij :)

Als ik een nieuwe accu hebben moet ben ik meer kwijt dan ik betaald heb voor de auto. Ik hoop er ook lang mee te doen. gezien het hoge "collectors item" gehalte kan ik niet zo maar even naar een garage of service punt. Ja voor de carroserie of mechanisch deel. Voor service aan de electronica of accu wordt het al wel snel eigen werk.

Ook al bestaat de fabrikant van de elektronica nog gewoon zit deze wel in Italie. En in tegenstelling tot veel fabrikanten willen ze heel weinig kwijt over hun techniek :| . Een accu vervanging kost meer dan waar ik de wagen voor gekocht heb, en als mijn rij regeling of BMS kapot is dan kan ik hem demonteren en opsturen, beide kost tijd en loopt in de papieren (als zo iets gebeurd dan zal dat zijn tijden de moessons en moet ik alsnog fietsen naar mijn werk(het is voor mij ook deels een rijdende elektrische paraplu)).

Dat zijn deels risicos van het pionieren denk ik dan. Maar wel iets om in mijn achterhoofd te houden en goed voor mijn auto te zorgen.

Het is wel fijn dat de balkjes niet linear gaan. En ja ik ben het met je eens als mijn auto kon snelladen (de optie kan er achteraf nog in gebouwd worden, maar ik zie daar maar even vanaf) zou ik ook wel snelladen als het nodig is.
Erasmo schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 17:12:
[...]

[...]
Dankje :-)

Je moet inderdaad praktisch kijken, veel lange afstanden in een I-Miev is denk ik nog best een uitdaging, zeker als je iedere week 2x 250 km moet rijden. Ik moet een enkele keer ook wel verder dan mijn range van mijn accu aan kan. Dat wordt dan een auto huren, maalr dat is sporradisch meestal moet ik zo ver weg of zoveel km maken dat ik of moet vliegen of zo wie zo al een auto huur. De range dat ik nu een auto huur is alleen wat kleiner geworden.
haaibaa2 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:45:
Kan je in de eerste rit al goed kennis maken met je nieuwe auto :-). Het is dat het juridisch lastig zou gaan met de C-Zero uit het stukje, het er heen vliegen kostte Euro 150,00 en dan terug rijden. Helaas ging dat niet met het op naam zetten en verzekeren. Of de verkopende partij zou wel heel erg gecharmeerd moeten zijn van de onderneming en hem nog een tijdje verzekeren :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:44:
Als je geen abonnement hebt is laden bij Fastned net zo duur in prijs per km als benzine tanken.

[...]

Volgens de faq is hij in 25 minuten voor 75% weer op geladen en in twee uur helemaal vol. Maar het staat er allemaal wel een beetje onduidelijk over welke charger ze het nu hebben (120V of 240V). Gezien de context (USA fabrikant) neem ik maar even aan dat hij in 2 uur is te laden op een 32A 240V stopcontact. Anders kom je nooit aan de kWh's in die tijd.

Dat is natuurlijk net te lang voor een "kleine" pauze onderweg..
Maar met abonnement valt de prijs mee, €0,35 per kWh en als er je meer dan 250 kWh per maand 'tankt' dank ben je met hun onbeperkte abonnement goedkoper uit. Ideaal als je een Fastned om de hoek hebt.

Zo jammer er tot nu toe maar één productiemotor op de markt is met DC laden, de Energica Ego:

JeroenK schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:54:
Je moet inderdaad praktisch kijken, veel lange afstanden in een I-Miev is denk ik nog best een uitdaging, zeker als je iedere week 2x 250 km moet rijden. Ik moet een enkele keer ook wel verder dan mijn range van mijn accu aan kan. Dat wordt dan een auto huren, maalr dat is sporradisch meestal moet ik zo ver weg of zoveel km maken dat ik of moet vliegen of zo wie zo al een auto huur. De range dat ik nu een auto huur is alleen wat kleiner geworden.

[...]

Kan je in de eerste rit al goed kennis maken met je nieuwe auto :-). Het is dat het juridisch lastig zou gaan met de C-Zero uit het stukje, het er heen vliegen kostte Euro 150,00 en dan terug rijden. Helaas ging dat niet met het op naam zetten en verzekeren. Of de verkopende partij zou wel heel erg gecharmeerd moeten zijn van de onderneming en hem nog een tijdje verzekeren :-).
Ik deed het voor ik op de motor overstapte jarenlang met een 2CV, dus dan een C-zero alleen maar meevallen :P

In principe kun je in Frankrijk een exportkenteken aanvragen en bij de Nederlandse grens een eendagskenteken erop schroeven voor de keuring. Verzekeren is te doen, zijn speciale pakketten voor.

Maar de Fransen kennende zal het sowieso een hoop papierwerk zijn, er zijn diverse bedrijven die voor een bedrag (bijna) alles ontzorgen zodat je de auto alleen nog maar hoef te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:05:
Aha, je moet er dus wel zelf nog achter aan zitten. Ik dacht dat ze dat al standaard deden en je alleen nog maar op de lijst "ik wil ook laden" gezet moest worden.

Hebben ze van hun eigen auto geen sleutel liggen? Lijkt me onhandig als ze achter een dief aan moeten rijden en ze zijn eerst een tijdje bezig om de sleutel bij iemand te gaan halen. 8)7
Nu ja, ik werd op de lijst van EV's gezet, maar toen waren de laadplekken al bezet. Kan de bewaking niet zien vanuit hun plek. Blijkbaar bellen ze (nog) niet automatisch naar de personen, alleen maar wanneer men ernaar vraagt. Gelukkig was mijn EV al met 2 uur vol. Maar er stond ook een BMW-i3 met Belgisch kenteken, die stond 's morgens om 9:00 uur al te laden en was om 12:30 uur nog niet vol. Denk dat de laadpaal maar 3.7 kWh trekt (of 2 x 3.7 kWh). De laadpaal was trouwens van greenflux (vandaar de korting icm met de werkgever, denk ik).

Met heenrit gaf de boordcomputer 15.2 kWh per 100 km aan (6.58 km per kWh), de terugweg 14.8 kWh per 100 km (6.75 km per kWh). De boordcomputer reikwijdte gaf maar 134 km bereik aan bij 100%. Na bijna 40 km stond de batterij lading op 81% en reikwijdte van 109 km. Dus deze is nog heel conservatief, blijkbaar het geheugen effect van de vorige rijders :? Met 6.75 km per kWh zou ik theoretisch 180 km halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BB-One schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 08:53:

Voor het overzicht van de auto's:
Ik heb een Renault Zoe uit juni 2014 rij ongeveer 18.000 km / jaar. Nieuw gekocht (eh mijn baas...)
Bijgewerkt.

BB-OneRenault Zoe 2014180002014 JuniAuto van de zaak
masermexCitroen C-Zero 2012100002015 JuniZakelijk, Ex lease auto sept 2012. 4500 km op de teller. Goede aanvulling op Outlander PHEV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:44:
Als mensen nog willen weten uit welke onderdelen een Kia Soul bestaat dan kan je op deze site een heleboel onderdelen bekijken (en bestellen). In ieder geval voor de USA varianten natuurlijk.

Een nieuwe accu (alleen de cellen zo te zien) kosten maar 13512 US$.

Als je nog wat meer dure onderdelen zoekt zoals de motor, lader, epcu (al heb ik geen idee wat die precies doet), high voltage kabels, transmissie en dat soort zaken dan kom je al snel richting de nieuwprijs van de auto. En dan heb je het chassis of dingen zoals de stoelen nog niet eens erbij.
Dus eigenlijk heb ik een koopje gedaan en had ik nog meer moeten betalen en word ik zwaar gesubsidieerd :+ Voelt anders, toch een fikse uitgave :F

Het in elkaar zetten van al die parts is toch niet zo eenvoudig. Deze handige handen kunnen dat wel en worden niet zo snel moe.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=6AtU-sNdPrI]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Blijft toch altijd mooi om te zien, zo'n (semi) automatische productielijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In Augustus staat de verkoop van de Kia Soul EV in Duitsland op de eerste plek. Maar het zou ook om export kunnen gaan :+
the Kia Soul EV selling a record 360 units and securing its first monthly Best Seller trophy in Germany. Sources say that many (most?) of these units are then imported to EV-hungry Norway...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Erasmo schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 22:13:
[...]

Zo jammer er tot nu toe maar één productiemotor op de markt is met DC laden, de Energica Ego:

[video]

[...]
Alleen jammer dat hij 25k€ is :X Nouja, misschien over 5 jaar op de tweedehandsmarkt voor minder dan de helft... Denk soms met weemoed terug aan mijn CBR600F...

Eigenlijk geloof ik niet zo in de toekomst van Fastned. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel fijn dat ik nu kan snelladen als ik naar de andere kant van het land moet, maar laten we eerlijk zijn, als echte hollanders gaan we toch niet snelladen voor de hoofdprijs per kilowattuur op het moment dat onze accu's 200-300km+ range hebben? Dan rijd ik gewoon heen en weer en laad ik thuis, of aan een vaste paal op mijn bestemming voor een veel gunstiger tarief als ik het anders net niet red. Ik denk oprecht dat de ontwikkeling van de auto's de snellader een stuk minder noodzakelijk zal maken.

[ Voor 39% gewijzigd door Shapeshifter op 18-09-2015 23:43 ]

Erasmo schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 22:13:
Maar met abonnement valt de prijs mee, €0,35 per kWh en als er je meer dan 250 kWh per maand 'tankt' dank ben je met hun onbeperkte abonnement goedkoper uit. Ideaal als je een Fastned om de hoek hebt.
Ja, maar dan zou ik dus eigenlijk altijd bij Fastned moeten laden en niet meer ergens anders (tenzij het niet anders gaat). Ik heb daar ook wel over nagedacht. Op de heenreis naar mijn werk rijd ik zelfs langs twee bestaande Fastned stations. Maar op de terugweg langs geen 1. Nouja, ze zitten er dan natuurlijk wel, maar aan de verkeerde kant van de snelweg.

Als ik goedkoper wil zijn dan thuis laden dan moet ik meer dan 400kWh per maand bij ze laden. Als je rekent met 20kWh/100km verbruik dan is dat per jaar voor 24k km. Als je 15kWh/100km verbruikt is dat zelfs 32k km per jaar. Nu rijd ik wel meer per jaar, maar dan nog zal ik dus vrijwel niet ergens anders moeten laden anders is het niet "gunstig".

Maar het grootste probleem dat ik er mee heb is dat ik dan iedere dag een half uur aan mijn woon-werk reistijd toevoeg, plus extra reistijd als je bij familie/vrienden op bezoek gaat. Voor af en toe vind ik dat niet erg, maar structureel gaat me dat te ver.
Je kan voor een klein beetje extra een tweedehands Soul kopen. Die rijd dan bovendien verder, heeft een betere kreukelzone en je zit droog :P
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 22:24:
Nu ja, ik werd op de lijst van EV's gezet, maar toen waren de laadplekken al bezet. Kan de bewaking niet zien vanuit hun plek. Blijkbaar bellen ze (nog) niet automatisch naar de personen, alleen maar wanneer men ernaar vraagt.
Aha, nouja, je kan dus gewoon standaard iedere dag om 12:00 bellen of er al plek is. Misschien leren ze het na een tijdje }:O
Zonder gekheid, ik snap wel dat ze niet standaard gaan bellen als zij vanaf hun plek niet makkelijk kunnen zien of er al een auto vol is. Misschien toch een extra camera op een paal zetten? Of moet je echt dicht bij zijn om te kunnen zien of de auto vol is?

Bij de paal in mijn straat kan je dit trouwens helemaal niet zien (voor zover ik weet). De paal kleurt blauw als een auto aan het laden is en pas als je de sessie afbreekt dan gaat het lichtje weer uit.
Gelukkig was mijn EV al met 2 uur vol.
Werd jij ook nog gebeld met de vraag hem weer weg te halen? Op zich is laden aan het eind van de dag niet eens zo ongunstig. Nu is het nog niet zo nodig, maar als het straks koud (of heel warm) is kan je je auto instellen dat hij dan rond je vertrektijd op een behaaglijke temperatuur is. Je moet dat dan wel van te voren doen, apps kennen ze nog niet bij Kia.
Maar er stond ook een BMW-i3 met Belgisch kenteken, die stond 's morgens om 9:00 uur al te laden en was om 12:30 uur nog niet vol. Denk dat de laadpaal maar 3.7 kWh trekt (of 2 x 3.7 kWh). De laadpaal was trouwens van greenflux (vandaar de korting icm met de werkgever, denk ik).
Ik denk eerder dat het laadpalen zijn die 2x11kW kunnen leveren. Dat is in Nederland zo'n beetje de standaard. Alleen kan de Soul maar op 1 fase laden en kan van die 11kW dus maar 3,7kW gebruiken. Voor de i3 geldt trouwens hetzelfde! Je zou denken dat ze in Duitsland ook wel weten dat in Europa 3 fasen meer voorkomt dan 1 fase 32A stopcontacten, maar blijkbaar is dat in Beieren anders.
Met heenrit gaf de boordcomputer 15.2 kWh per 100 km aan (6.58 km per kWh), de terugweg 14.8 kWh per 100 km (6.75 km per kWh). De boordcomputer reikwijdte gaf maar 134 km bereik aan bij 100%. Na bijna 40 km stond de batterij lading op 81% en reikwijdte van 109 km. Dus deze is nog heel conservatief, blijkbaar het geheugen effect van de vorige rijders :? Met 6.75 km per kWh zou ik theoretisch 180 km halen.
Wat je het beste kan doen is deze waarde resetten (als ik me niet vergis kan je dat door de middelste knop aan de rechter onderkant van het stuur even ingedrukt houden). Je kan ook in de instellingen instellen dat dit iedere keer automatisch wordt gereset (al heb ik dat nog niet geprobeerd).

De Soul berekent het gemiddelde gebruik altijd vanaf de laatste keer dat deze teller is gereset. Dus als je een paar keer heb gereden (en je reset niet) dan zal je zien dat je best een keer flink kan doorscheuren zonder dat dit veel invloed heeft op deze waarde.

Ik weet bijna zeker dat hij ook dit gemiddelde verbruik opslaat in de lijst met trips die je kan opvragen. Dat betekent dus ook dat je die lijst niet kan gebruiken om te vergelijken behalve als je deze stand reset.

Veel benzine auto's (in ieder geval waar ik in gereden heb) hebben trouwens ook een A en B teller. Op die manier kan je de eerste gebruiken voor de hele tank en de andere voor de ritten die je maakt. In mijn huidige auto wordt de A stand automatisch gereset als je tankt. de B stand is handmatig; in mijn vorige auto moest je allebei handmatig doen en toen had ik de indeling andersom dus daar heb ik eerst aan moeten wennen. De Soul heeft echter maar 1 stand en dus kan je dit niet makkelijk uitsplitsen naar een "rit" en een tankbeurt. Wellicht dachten ze dat dat overbodig was omdat je er toch niet zo ver mee kan rijden ;)

Anyway, de actieradius schijnt berekent te worden door een combinatie van de laatste 20 (50?) ritten en het huidige verbruik. Dat is in eider geval wat gebruikers op internet schrijven. Of resetten van het verbruik helpt is mij niet duidelijk. In ieder geval is het dus wel afhankelijk van het gebruik en kan je de rest kilometers dus niet goed gebruiken om onderling te vergelijken. Je kan dan beter de accustanden opschrijven. Dat is wat minder nauwkeurig omdat dat alleen in hele procenten gaat ipv kilometers. Maar in principe kan een Soul met 50% lading in het ene geval rustig 90km zeggen en in een ander geval 60km (of wat dan ook).
Shapeshifter schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 23:33:
Ik denk oprecht dat de ontwikkeling van de auto's de snellader een stuk minder noodzakelijk zal maken.
Het ligt er dan ook aan groot je accu wordt en hoe je thuis kan laden (en hoe je auto dat kan). Als je accu groter is, maar je kan thuis nog steeds maar met maximaal 3,7kW laden dan wordt je daar ook niet vrolijk van. Zonder laadverliezen heb je bijna 22 uur nodig om op dat vermogen 80kW te laden. Als je een grote accu hebt is snelladen wel gunstiger in de zin dat je in net zo veel tijd veel meer kan laden. Als je drie of vier dagen heen en weer kan rijden (zonder verder te laden) en je dan een keertje een half uurtje rustig kan internetten dan is dat voor mensen wellicht beter te verteren. Zeker als je thuis of op het werk geen mogelijkheid hebt om te laden.

Hoe het gaat lopen is natuurlijk koffiedik kijken. Misschien heb je over een paar jaar helemaal geen persoonlijke auto meer en komt er een zelfrijdende auto voorgereden (wellicht met een paar andere mensen er al in) op het moment dat je de deur uit gaat en wordt je voor de deur van je eindbestemming afgezet. Nouja, ik hoop dat het allemaal "goed" komt en ik niet degene ben die een CD-i speler heeft aangeschaft.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Shapeshifter schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 23:33:
[...]

Alleen jammer dat hij 25k€ is :X Nouja, misschien over 5 jaar op de tweedehandsmarkt voor minder dan de helft... Denk soms met weemoed terug aan mijn CBR600F...
Het is natuurlijk ook een superbike ;) Maar geef mij een Zero S met een bescheiden kuipje en snellader en ik ben een happy camper.
JeroenE schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 08:25:
[...]

Ja, maar dan zou ik dus eigenlijk altijd bij Fastned moeten laden en niet meer ergens anders (tenzij het niet anders gaat). Ik heb daar ook wel over nagedacht. Op de heenreis naar mijn werk rijd ik zelfs langs twee bestaande Fastned stations. Maar op de terugweg langs geen 1. Nouja, ze zitten er dan natuurlijk wel, maar aan de verkeerde kant van de snelweg.

Als ik goedkoper wil zijn dan thuis laden dan moet ik meer dan 400kWh per maand bij ze laden. Als je rekent met 20kWh/100km verbruik dan is dat per jaar voor 24k km. Als je 15kWh/100km verbruikt is dat zelfs 32k km per jaar. Nu rijd ik wel meer per jaar, maar dan nog zal ik dus vrijwel niet ergens anders moeten laden anders is het niet "gunstig".

Maar het grootste probleem dat ik er mee heb is dat ik dan iedere dag een half uur aan mijn woon-werk reistijd toevoeg, plus extra reistijd als je bij familie/vrienden op bezoek gaat. Voor af en toe vind ik dat niet erg, maar structureel gaat me dat te ver.

[...]

Je kan voor een klein beetje extra een tweedehands Soul kopen. Die rijd dan bovendien verder, heeft een betere kreukelzone en je zit droog :P
En kun je achter aan sluiten in de file. Sorry, motorrijder in hart en nieren hier :P

Qua Fastned, ik denk dat de meeste mensen er maar incidenteel laden, net zoals de meeste mensen maar incidenteel aan de snelweg tanken. En toch is het bij die tankstations vrij druk, waarom? Omdat er gewoon hartstikke veel auto's zijn. Fastned is trouwens ook bezig om in de stad zelf snellaadstations te gaan realiseren maar de snelweg heeft de prioriteit.

Erasmo schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 09:43:
En kun je achter aan sluiten in de file. Sorry, motorrijder in hart en nieren hier :P
Ik ben niet tegen motorrijders, hoor. Hoe meer mensen motor rijden hoe meer plek ik op de weg heb. Dus van mij mag morgen half Nederland gaan motor rijden :+

Ach, ik heb geen motor rijbewijs en waarschijnlijk zal die er ook nooit komen. Maar dat is meer zelfbescherming :X
Qua Fastned, ik denk dat de meeste mensen er maar incidenteel laden, net zoals de meeste mensen maar incidenteel aan de snelweg tanken. En toch is het bij die tankstations vrij druk, waarom? Omdat er gewoon hartstikke veel auto's zijn. Fastned is trouwens ook bezig om in de stad zelf snellaadstations te gaan realiseren maar de snelweg heeft de prioriteit.
Ik tank bijna nooit aan de snelweg (komt ook omdat mijn tankpas het daar niet doet). Ik geloof dat ik het de afgelopen 5 jaar 1 keer heb gedaan omdat de pomp waar ik wilde gaan tanken defect was en de andere pomp waar ik kan tanken (met mijn tankpas) te ver weg was.

Maar zoals je zegt zijn er nu ook genoeg mensen die aan de snelweg tanken. Dus waarschijnlijk zal dat straks ook wel zo zijn. Zeker als de hoeveelheden toenemen en de prijs omlaag kan omdat er meer wordt verdiend. Tanken langs de snelweg is nu iets van 10 a 20% duurder. Maar elektriciteit langs de snelweg (zonder abonnement) is bijna 3 keer duurder dan aan een "gewone" laadpaal.

Ik had het al eerder geschreven, maar voor de mensen die vandaag nog niets te doen hebben:
je kan bij diverse mensen langs om hun auto te bekijken.
JeroenE schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 08:25:

Werd jij ook nog gebeld met de vraag hem weer weg te halen? Op zich is laden aan het eind van de dag niet eens zo ongunstig. Nu is het nog niet zo nodig, maar als het straks koud (of heel warm) is kan je je auto instellen dat hij dan rond je vertrektijd op een behaaglijke temperatuur is. Je moet dat dan wel van te voren doen, apps kennen ze nog niet bij Kia.
Nee, toen mijn auto vol was (rond half 4) werd ik niet gebeld. Heb inderdaad de "half uur voor vertrek" aangezet, maar nu is dat nog eigenlijk niet nodig.

Er is een App voor de KIA (UVO eServices APP), maar volgens mij is dit alleen voor het model van US icm abonnement :? Wordt ook genoemd in de Amerikaanse handleiding van de Kia Soul EV.
Using UVO eServices and Cautions
Download the UVO eServices App and install it on your smartphone.
The app can be downloaded from the Apple App Store or Google Play.
Features:
1 911 Connect
If an airbag deploys, your vehicle can automatically initiate a call to 9-1-1 and sends your vehicle’s location information to the 9-1-1 Operator.

2 Roadside Assist
If a diagnostic issue exists, you can connect with a Roadside Assist agent.

3 Vehicle Diagnostics
Informs you if certain diagnostic issues are found in your vehicle. If an issue is found, you can contact a call center through Roadside Assistance or reserve an appointment with your preferred Kia dealer through Schedule Service.

4 Parking Minder
Save the location of your parked vehicle on your UVO eServices app. You can check where your vehicle is parked through the UVO eServices App on your smartphone.

5 My Car Zone
Keep track of pre-defined triggered alerts such as Speed Alert or Curfew Alert from the My Car Zone feature.

6 eServices
Guide Receive guidance on how to use UVO eServices

• BB-One
Erasmo schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 09:43:

Waar fastned zich op richt (in de toekomst) is degene met een elektrische auto die geen ruimte/plek heeft voor een eigen laadpaal. Waar ze op gokken (?) is dat in de toekomst het snelladen supersnelladen gaat worden en dat je dus in een kwartier/twintig minuten inderdaad die 80 kwh kan laden en weer de hele week je woonwerk verkeer hebt afgedekt.

Ik moet het nog zien gebeuren zeker gezien de prijzen die ze hanteren het is gewoon niet in verhouding tot enerzijds de prijs die je thuis of bij een andere laapdaal betaalt maar ook niet in verhouding tot andere brandstoffen zoals benzine/diesel. Ik persoonlijk denk dat als ze de huidige prijs halveren en ergens uitkomen rond de max 40 cent per kwh, dat er meer gebruik gemaakt gaat worden. (in ieder geval door mij) .

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Die prijs is dus zonder abonnement. Met een abonnement betaal je 35 cent per kWh en dat is geen slechte prijs voor het vermogen wat je afneemt.

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 10:35:
Er is een App voor de KIA (UVO eServices APP), maar volgens mij is dit alleen voor het model van US icm abonnement :? Wordt ook genoemd in de Amerikaanse handleiding van de Kia Soul EV.
Ja, UVO is alleen voor de markt in de USA. En niet alleen voor de Soul EV, het zit daar ook op veel meer Kia modellen. Of je kan het er bij kopen in ieder geval.Volgens mij zijn er geen andere landen waar ze dit hebben.

Wat dat betreft zitten er toch best veel verschillen tussen de landen onderling. In Duitsland kan je de Soul wel met ventilatie/airco in de voorstoelen kopen etc.

Net een stukje meegereden in een Tesla Model S en zelfs een klein stukje gereden. Dat was dus een hele grote fout, want nu vallen alle andere auto's tegen ;(

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

JeroenE schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 09:59:

[...]

Ik tank bijna nooit aan de snelweg (komt ook omdat mijn tankpas het daar niet doet). Ik geloof dat ik het de afgelopen 5 jaar 1 keer heb gedaan omdat de pomp waar ik wilde gaan tanken defect was en de andere pomp waar ik kan tanken (met mijn tankpas) te ver weg was.

Maar zoals je zegt zijn er nu ook genoeg mensen die aan de snelweg tanken. Dus waarschijnlijk zal dat straks ook wel zo zijn. Zeker als de hoeveelheden toenemen en de prijs omlaag kan omdat er meer wordt verdiend. Tanken langs de snelweg is nu iets van 10 a 20% duurder. Maar elektriciteit langs de snelweg (zonder abonnement) is bijna 3 keer duurder dan aan een "gewone" laadpaal.

Ik had het al eerder geschreven, maar voor de mensen die vandaag nog niets te doen hebben:
je kan bij diverse mensen langs om hun auto te bekijken.
Ik tankte ook nooit langs de snelweg en ken ook niemand die dat doet, het is namelijk veel duurder. Ik was altijd in de veronderstelling dat alleen leaserijders langs de snelweg tanken. Momenteel zijn de prijzen voor snelladen acceptabel voor incidenteel gebruik, maar zodra ik heen en weer kan tank ik alleen nog maar thuis of desnoods aan een normale laadpaal (die 2,5 keer zo goedkoop is). Sterker nog, als mijn auto twee keer zo ver zou kunnen gaan hoefde ik thuis niet eens te laden en kan ik hem op mijn werk gewoon steeds volgooien...

• bonfie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:29

bonfie

Ik heb een paar weken geleden mijn Opel Ampera uit 2012 gekocht. Had 88000 kilometer, accu is in prima staat. Ik haal 70 kilometer bij woonwerk verkeer, 50 kilometer op de snelweg of ruig gebruik van de koppel van de elektromotor.

Ik ben zelf meer van de volledig elektrische auto's, maar omdat ik geen mogelijkheden heb om mijn auto bij mijn huis te parkeren heb ik voor deze auto gekozen. Bij het werk laad ik 'm op en kan dan precies heen en weer op 1 lading. Als ik daar tussendoor ook nog ergens anders heen ga waar geen laadpaal is, dan wordt het krap. Vandaar dat ik voor de zekerheid benzine heb. Ik heb 1 keer een lange afstand gereden van 300 kilometer en daarna de weekenden. Daarbij heb ik in die 3 weken ongeveer 30 liter benzine verbruikt.

Ik probeer zoveel mogelijk te laden, maar dat is op het moment nog lastig met de huidige voorziening van laadpalen.
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 22:26:
[...]

Bijgewerkt.

BB-OneRenault Zoe 2014180002014 JuniAuto van de zaak
JeroenE schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 14:28:
Net een stukje meegereden in een Tesla Model S en zelfs een klein stukje gereden. Dat was dus een hele grote fout, want nu vallen alle andere auto's tegen ;(
Gewoon een grote iPad Pro voor je dashboard ophangen :P

Moet zeggen dat ik heel rustig wordt van het rijden in de Kia Soul EV, ik heb geen behoefte om te scheuren. Lekker in ZEN (Zero Emission Nerd) mode cruisen in de stad en binnenwegen. In het begin wel even opletten want anders rijd je toch boven de maximumsnelheid in stad en binnenwegen.

In het begin ook in B-mode gereden, maar ik vind D-mode rustiger en gelijkmatiger rijden. Vind het ook niet fijn wanneer achterliggers iedere keer mijn remlichten zien oplichten bij afremmen in B-mode. Cruisecontrol is fijn op de autoweg, in principe kan het ook in de stad en op binnenwegen, maar vind dat ook onrustiger rijden. Mijn zuinige voet geeft meer ZEN gevoel.
bonfie schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 14:41:
Ik heb een paar weken geleden mijn Opel Ampera uit 2012 gekocht. Had 88000 kilometer, accu is in prima staat. Ik haal 70 kilometer bij woonwerk verkeer, 50 kilometer op de snelweg of ruig gebruik van de koppel van de elektromotor.

Ik ben zelf meer van de volledig elektrische auto's, maar omdat ik geen mogelijkheden heb om mijn auto bij mijn huis te parkeren heb ik voor deze auto gekozen. Bij het werk laad ik 'm op en kan dan precies heen en weer op 1 lading. Als ik daar tussendoor ook nog ergens anders heen ga waar geen laadpaal is, dan wordt het krap. Vandaar dat ik voor de zekerheid benzine heb. Ik heb 1 keer een lange afstand gereden van 300 kilometer en daarna de weekenden. Daarbij heb ik in die 3 weken ongeveer 30 liter benzine verbruikt.

Ik probeer zoveel mogelijk te laden, maar dat is op het moment nog lastig met de huidige voorziening van laadpalen.

[...]
Goed om te horen dat hier tweakers zijn die wel goed gebruik maken van plugin-hybrides _/-\o_ Er zijn er meerdere hier die wel optimaal gebruik maken van de accu. Ik wil de lijst van tweakers houden bij volledige EV, anders wordt het mogelijk een heel lange lijst. Misschien wil iemand de tweakers lijst van plugin-hybrides bijhouden?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Erasmo schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 11:21:
Die prijs is dus zonder abonnement. Met een abonnement betaal je 35 cent per kWh en dat is geen slechte prijs voor het vermogen wat je afneemt.
Dat dus. Al gaan ook de prijzen bij Fastned zich verder ontwikkelen. Nog niets staat vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoop dat het nooit nodig is. De Kia Soul EV heeft 4 sterren voor de EURO NCAP crash test.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=1zIs37Q4FOA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Kia Soul EV kun je instellen om uitgesteld te laden. Daar kun je ook aangeven om tot 80% te laden ipv 100%

Nu snap ik dat bij snelladen het beter is om niet tot 100% te laden.

Maar gewoon laden via stopcontact of 3.7 kWh, is het dan ook beter om niet tot 100% te laden of is dat juist slechter?
En wanneer het niet slechter is om tot 100% te laden, waarom is er dan die optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

ZuinigeRijder schreef op zondag 20 september 2015 @ 14:50:
En wanneer het niet slechter is om tot 100% te laden, waarom is er dan die optie?
Voor de accu is het niet optimaal (slecht wil ik het niet noemen) om lang op 100% geladen te zijn.

Ik kan ook wel een paar andere scenario's bedenken waarbij je niet tot 100% wil laden.
Bijvoorbeeld als thuis laden duurder is dan op je werk: je wil dan thuis precies genoeg laden op op je werk te komen.
Of als je bijvoorbeeld in bergachtig gebied woont en altijd eerst een kilometer afdaalt naar het dal, dan is het zonde voor de remmen om met een volle accu te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op zondag 20 september 2015 @ 14:50:
Maar gewoon laden via stopcontact of 3.7 kWh, is het dan ook beter om niet tot 100% te laden of is dat juist slechter?
Volgens mij kan je gewoon tot 100% laden tenzij je dat om een andere reden niet wil. Het BMS moet er voor zorgen dat de batterij netjes geladen wordt.

Er zit op de Kia geen "stallingsstand" zoals op de Tesla om je auto een tijdje weg te zetten waarbij de lader de accu niet op laad tot hij onder een bepaald nivo zit. Ik denk dat het in dat scenario ook wel verstandig is om hem niet helemaal vol te laden.

Als je er (bijna) iedere dag in rijdt dan denk ik dat het vreemd zou zijn om je auto niet helemaal op te laden. In principe is rijden natuurlijjk ook slecht voor je accu. Voor hem is het het beste als hij niet zwaar wordt belast. Maar ja, het doel is niet om je accu niet te gebruiken maar om heen en weer te rijden.

Andere vraag: stel, de elektrische auto zit aan mijn huis gekoppeld om te laden. Nu gaat het onweren en de bliksem slaat (in de buurt) in. Hoge spanning op de elektriciteitskabels: computers stuk, vriezer kapot en auto doet het ook niet meer.

De computers en de vriezer vallen wel onder mijn inboedelschade, maar hoe zit dat met de auto?
Wat als dit gebeurd terwijl hij aan een openbare laadpaal zit aangesloten?

Een snel rondje zoekmachine bingo komt met een heleboel pagina's die uitleggen wat je moet doen als je in een auto zit en de bliksem slaat er in; dat wilde ik even niet weten.

Hopelijk heeft niemand praktijk ervaring met mijn vraag, maar wie weet hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Koppelt de auto de EVSE lader niet af als deze klaar is? Al denk ik dat zo'n hoge spanning wellicht wel over zou kunnen springen, al dan niet via de aarde draad.

In het geval van een All Risk verzekering zou dat gedekt zijn denk ik. Er zitten ook nog wel wat zekeringen hier en daar in de auto, maar of het genoeg is om deze werkend te houden, of schadevrij, ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op zondag 20 september 2015 @ 19:47:
[...]

Andere vraag: stel, de elektrische auto zit aan mijn huis gekoppeld om te laden. Nu gaat het onweren en de bliksem slaat (in de buurt) in. Hoge spanning op de elektriciteitskabels: computers stuk, vriezer kapot en auto doet het ook niet meer.

De computers en de vriezer vallen wel onder mijn inboedelschade, maar hoe zit dat met de auto?
Wat als dit gebeurd terwijl hij aan een openbare laadpaal zit aangesloten?

Een snel rondje zoekmachine bingo komt met een heleboel pagina's die uitleggen wat je moet doen als je in een auto zit en de bliksem slaat er in; dat wilde ik even niet weten.

Hopelijk heeft niemand praktijk ervaring met mijn vraag, maar wie weet hoe dit zit?
Ik heb dit gevonden:

Waarom een laadpunt bij of aan uw eigen huis?

Het is veiliger: uw laadpunt wordt altijd op een aparte groep aangesloten. Het laadpunt zelf is weer- en waterbestendig, uiteraard belangrijk als het laadpunt buiten is. Bovendien weet u zeker dat in geval er sprake zou zijn van blikseminslag, dit geen impact heeft op de accu-set van uw auto;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Zoals sommige in het PV topic al hebben ondervonden bij blikseminslag, is dat bijna alles in en om het huis stuk gaat dat aangesloten is. Nu verwacht ik wel dat een afgekoppeld apparaat (klaar met laden) hier niet of minder vatbaar voor zou moeten zijn.

De aarde is bij blikseminslag niet vrij van potentiaal, en deze zit in de auto aan het metaalwerk vast, en de min van de 12 volt accu zit daar dan ook weer aan vast. Zo kan de bliksem via de carrosserie en de accu toch al het 12 Volt systeem kapot (kunnen) maken.

Bij eric-pvt hingen de draden in stukjes aan de wand. Dat is niet erg hoopgevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op zondag 20 september 2015 @ 15:15:
[...]

Voor de accu is het niet optimaal (slecht wil ik het niet noemen) om lang op 100% geladen te zijn.

Ik kan ook wel een paar andere scenario's bedenken waarbij je niet tot 100% wil laden.
Bijvoorbeeld als thuis laden duurder is dan op je werk: je wil dan thuis precies genoeg laden op op je werk te komen.
Of als je bijvoorbeeld in bergachtig gebied woont en altijd eerst een kilometer afdaalt naar het dal, dan is het zonde voor de remmen om met een volle accu te starten.
Wat ik hier heb gevonden:
Info on charging in LEAF Owner's Manual: "Overview" / "Efficient use of your vehicle" / "Li-ion battery life" section.
Nissan recommends:

- Only charging to 80% in order to maximize battery life:
"Long life mode
NISSAN recommends charging the Li-ion battery using the long life mode to help maximize the Li-ion battery useful life. Long life mode can only be set using the charging timer function. The long life mode is set by changing the [% Charge] to [80% Charge (Improves Battery Longevity)] using the following procedure." [7]
Furthermore, the LEAF's warranty includes an exclusion regarding Li-Ion battery being charged full on a daily basis "despite the lithium-ion battery keeping a high state of charge level (98-100%)." [8]
- Allow the battery charge to be below at least 80% before charging.
- Avoid leaving vehicle for over 14 days where the battery charge state is zero or near zero.
- Allow the vehicle and Li-ion battery to cool down after use before charging.
En ook hier wordt aangegeven dat er niet altijd consensus is, maar de volgende opmerkingen:
Technically, lithium battery calendar life is a function of 4 variables:
  • Mean temperature
  • Standard deviation of temperature
  • Mean state of charge (SOC)
  • Standard deviation of SOC
- Temperature has a much greater effect on battery life than SOC
- a lower average SOC (to a point, down to 30% SOC) over time will result in a longer battery life, and a higher average SOC over time will result in a shorter battery life.
- A DOD (Depth of Discharge) of 80% had made the battery last 3.3 times longer than a DOD of 100%
- Driving more efficiently than 4 miles per kwh would cause less cycling of the battery pack and reduce cycling loss proportional to the increase in efficiency. Conversely, less efficient driving would increase cycling loss
- The Battery Aging Model is further discussed on the forum.

City Aging Factor (unscaled), Aging Factor Weatherman's data, Solar Loading kwh/sq meter, Remaining Capacity 1 Year, Remaining Capacity 2 Years, Remaining Capacity 3 Years, Remaining Capacity 5 Years, Remaining Capacity 10 Years, End of Life (70% Remaining)
- Paris, France 0.69 92.0% 88.6% 85.4% 79.6% 65.3% 8.3 years
Mijn conclusies:
- laad de batterij niet op voordat deze onder de 80% zit
- probeer volledig leegladen te voorkomen, beter is om maximaal tot 20% te ontladen
- wanneer het niet nodig is om tot 100% op te laden, is opladen tot maar 80% beter voor de levensduur
- laad op wanneer het niet te warm is ('s nachts is beter)
- Na 10 jaar is de capaciteit nog gemiddeld 65% in het Nederlandse klimaat

En hier vond ik nog:
EV makers must further account for capacity fade in a way that does not alarm the motorist. This is elegantly solved by oversizing the battery and only showing the driving range. A new battery is typically charged to 80 percent and discharged to 30 percent. As the battery fades, the bandwidth expands to keep the same driving range. Eventually the full capacity range will be utilized to retain the driving range. The resulting full cycles will increase stress of an aging battery and this will hasten aging.
Dus 100% laden zou best eens betekenen dat de batterij van de Soul maar tot 80% geladen wordt bij nieuwe batterijen (de 4 kWh spare, omdat er eigenlijk een batterij van 31 kWh in zit)?

[ Voor 10% gewijzigd door ZuinigeRijder op 20-09-2015 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
ZuinigeRijder schreef op zondag 20 september 2015 @ 22:29:
[...]

Wat ik hier heb gevonden:

[...]

En ook hier wordt aangegeven dat er niet altijd consensus is, maar de volgende opmerkingen:

[...]

Mijn conclusies:
- laad de batterij niet op voordat deze onder de 80% zit
- probeer volledig leegladen te voorkomen, beter is om maximaal tot 20% te ontladen
- wanneer het niet nodig is om tot 100% op te laden, is opladen tot maar 80% beter voor de levensduur
- laad op wanneer het niet te warm is ('s nachts is beter)
- Na 10 jaar is de capaciteit nog gemiddeld 65% in het Nederlandse klimaat
Een hele handige truc is om te laden voor vertrek ipv meteen nadat je thuis komt. Dan hoef je die 100% SOC niet te ontwijken.
En vantevoren inschatten of het nodig is om te laden of niet.

Bijvoorbeeld, je hebt in het slechte geval 120km range op een volle accu. En je moet 40km woon-werk.
Dan kun je 2 dagen naar je werk met 40km range over. Daarna is het een goed idee om te laden (en niet elke dag).

En als je accu 4 uur nodig heeft om op te laden, zet hem dan ook pas 4,5 uur voordat je weg moet aan de lader. Zal een beetje van de laadpaal of auto verschillen hoe haalbaar dat is om te automatiseren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op zondag 20 september 2015 @ 21:01:
Koppelt de auto de EVSE lader niet af als deze klaar is? Al denk ik dat zo'n hoge spanning wellicht wel over zou kunnen springen, al dan niet via de aarde draad.
Als de auto dat wil schakelt de EVSE de stroom er af. Maar ik weet niet of de Kia dat wel echt doet. In ieder geval niet als je de auto instelt om de auto voor te verwarmen of koelen.
In het geval van een All Risk verzekering zou dat gedekt zijn denk ik.
Ja, daar zit wel wat in. Misschien denk ik wel te ingewikkeld en maakt het voor de auto verzekering helemaal niet uit of hij aan het laden is of gewoon op een parkeerplaats staat.
ZuinigeRijder schreef op zondag 20 september 2015 @ 22:01:
Het is veiliger: uw laadpunt wordt altijd op een aparte groep aangesloten. Het laadpunt zelf is weer- en waterbestendig, uiteraard belangrijk als het laadpunt buiten is. Bovendien weet u zeker dat in geval er sprake zou zijn van blikseminslag, dit geen impact heeft op de accu-set van uw auto;
Ik zie niet in waarom een aparte groep er voor zorgt dat de bliksem niet in je auto kan slaan. Dus dit verhaal geloof ik niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Snow_King schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 17:19:
[...]

Dat dus. Al gaan ook de prijzen bij Fastned zich verder ontwikkelen. Nog niets staat vast.
Maar voorlopig, net weer de factuur van The New Motion gehad:

1x laden bij reguliere laadpaal, 10,876 kWh, €2,61
1x laden bij snellader, 9,662 kWh, €14,54

Als mijn accu op een gegeven moment groot genoeg is om te kiezen... Tja... Overigens in het vervolg maar wel snelladen bij FastNed, want dit is gewoon €1,50/kWh :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

ZuinigeRijder schreef op zondag 20 september 2015 @ 22:01:
[...]
Ik heb dit gevonden:
Waarom een laadpunt bij of aan uw eigen huis?
HAHA grappig, Wie zou dat verzonnen hebben?
Als de bliksem inslag maar een beetje in de buurt is (<10m, of zelfs een nog grotere afstand) of direct je stroom net raakt is alles gewoon kapot, simpel.
De lokale elektrische veldsterktes worden zo hoog dat een stukje draad van een meter al hele hoge spanningen kan genereren.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.