Hier wordt ook melding gemaakt van eenzelfde soort geval. Is het rijden in een EV wel veiligaip schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 16:17:
En ze was zelf niet gaan sporten, maar de jongste van zwemles gaan halen. Is er van overtuigd dat ze de rem indrukte, maar de auto versnelde. Ik vermoed dat ze met de zijkant van haar schoen toch ook het 'gaspedaal' heeft meegesleept. De politie vond technisch onderzoek in ieder geval niet nodig, dus het zal wel altijd een raadsel blijven
Dit is een typisch automaat probleem waarbij een ongelukje soms hele heftige gevolgen kan hebben. Je zou kunnen beargumenteren dat het een fout in het systeem is dat gas en rem direct naast elkaar zitten.
Er zijn inmiddels al heel veel studies aan toegewijd, maar alle zonder een oplossing.
Wikipedia: Sudden unintended acceleration
Edit:
Wellicht kan een andere Zoe rijder bevestigen of het indrukken van beide pedalen gelijktijdig de motor uitschakelt. (Vergelijkbaar met de iMiev, zoals veel fabrikanten van automaten ook al doen).
Er zijn inmiddels al heel veel studies aan toegewijd, maar alle zonder een oplossing.
Edit:
Wellicht kan een andere Zoe rijder bevestigen of het indrukken van beide pedalen gelijktijdig de motor uitschakelt. (Vergelijkbaar met de iMiev, zoals veel fabrikanten van automaten ook al doen).
[ Voor 20% gewijzigd door databeestje op 10-09-2015 14:23 ]
Naar dat laatste ben ik ook wel benieuwd. Heb dat eigenlijk nooit geprobeerd, en het zal wel een week of 2 duren voordat we het zelf kunnen proberen, want hij staat nu in Zwolle (zo'n 150km verderop dus). De lokale vestiging heeft geen ervaring in elektrische auto's.databeestje schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:24:
Dit is een typisch automaat probleem waarbij een ongelukje soms hele heftige gevolgen kan hebben. Je zou kunnen beargumenteren dat het een fout in het systeem is dat gas en rem direct naast elkaar zitten.
Edit:
Enfin, vanochtend de Mitsubishi PHEV Limited Edition opgehaald, m'n vrouw blij, ik blij. Vanmiddag is de laadpaal opgehangen. Dat ging natuurlijk weer wat klunzig, dus de meterkast is er niet netter op geworden. Jammer dat rats-rats-ophangen altijd belangrijker is dan dat je supertrots kan zijn op je werk.
Enfin, het werkt uiteraard wel, dus hij staat nu alvast wat bij te laden. Nu kijken hoeveel we in de praktijk werkelijk uit het beestje halen zonder stroom te verbruiken.
Grappig dat er een speakertje ergens onder de auto hangt die geluid maakt als je zacht rijdt, zodat voetgangers en fietsers je kunnen horen. Kan 't ook uitzetten
Enfin, het werkt uiteraard wel, dus hij staat nu alvast wat bij te laden. Nu kijken hoeveel we in de praktijk werkelijk uit het beestje halen zonder stroom te verbruiken.
Grappig dat er een speakertje ergens onder de auto hangt die geluid maakt als je zacht rijdt, zodat voetgangers en fietsers je kunnen horen. Kan 't ook uitzetten
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
De Zoe gaat vol in de ankers met beide pedalen ingedrukt. Hij regenereert zelfs. Als het rempedaal weer wordt losgelaten (met stroompedaal nog ingedrukt) aarzelt hij een fractie van een seconde en spurt dan weer weg. Niet heel comfortabel rijden, ik houd het bij de éénbeenbediening.databeestje schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:24:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Toch goed om te weten dat de auto ingrijpt zoals het hoort.Proton_ schreef op donderdag 10 september 2015 @ 19:47:
[...]
De Zoe gaat vol in de ankers met beide pedalen ingedrukt. Hij regenereert zelfs. Als het rempedaal weer wordt losgelaten (met stroompedaal nog ingedrukt) aarzelt hij een fractie van een seconde en spurt dan weer weg. Niet heel comfortabel rijden, ik houd het bij de éénbeenbediening.
Vandaag de nodige problemen gehad met het laden van de iMiev, morgenochtend vroeg naar de garage toe voor het uitlezen. Zowel met de mobiele lader, een openbare stichting E-laad paal en de EV box thuis veel moeite gedaan om er 50km in te krijgen voor de trip naar het werk en om weer terug te komen.
Alsof dat ding het aanvoelt, kom ik thuis, de 1st keer insteken nokte deze in 1 minuut weer af, bij de 2e poging heeft deze bijna 4 uur geladen en geeft de GOM meer kilometers aan als tevoren (89). En ook 14/16 balkjes.
Ik snap tot op heden nog niks van dat ding. De indruk ontstaat een beetje dat de accu de draad een beetje kwijt is door weinig gebruik. De lader is overigens nog geen enkele keer in het balanceer stadium terecht gekomen. Alleen meer cycles is iets wat daar mee helpt.
Het is wel zo, dat als de accu vrij leeg is (~20km over) het laden dan minder moeite en pogingen lijkt te kosten. Wellicht moet ik deze gewoon een keer tot 5km leeg rijden en dan laden.
Zo'n "fly-by-wire" gaspedaal heeft vaak maar een erg laag voltage of stroom signaaltje.
En als ik naar de kabelboom van mijn (oudere) auto kijk dan zit naar 0,0 EMC shielding in.
Het zou zomaar kunnen dat een grote stroom (kortsluiting) in een parallelle kabel ineens een voor een inductie stroom/spanning zorgt in het signaalkabeltje van je "gas"pedaal.
En als je dan net voor een paaltje ofzo staat met de auto in drive... tsja.
En er kan mechanisch nog van alles mis gaan. En elektrische onderdelen kunnen ook kapot. Ook al is de faalkans van een relais 1:6.000.000, je zal net die ene zijn waar op het verkeerde moment een relais contactje blijft hangen.
En als ik naar de kabelboom van mijn (oudere) auto kijk dan zit naar 0,0 EMC shielding in.
Het zou zomaar kunnen dat een grote stroom (kortsluiting) in een parallelle kabel ineens een voor een inductie stroom/spanning zorgt in het signaalkabeltje van je "gas"pedaal.
En er kan mechanisch nog van alles mis gaan. En elektrische onderdelen kunnen ook kapot. Ook al is de faalkans van een relais 1:6.000.000, je zal net die ene zijn waar op het verkeerde moment een relais contactje blijft hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 11-09-2015 00:29 ]
Verwijderd
Gisteren een proefrit gemaakt in de BMW i3. Erg leuk, mijn eerste ervaring met een EV op de Twizy na en ik ben onder de indruk. De tech in deze wagen is werkelijk geweldig, het elektrische deel incl regereren werkt als een trein en de "gas"respons is super. De constructie van de wagen is superstijf en dat merk je, icm de 20" wielen en vrij stevige dempers stuurt het echt als een malle in. Daarna geven de bandjes aan de voorkant het uiteindelijk op en met wat moeite forceer je hem achter kort los waarna de ESP de wagen weer in het gareel krijgt.
Waar ik minder tevreden over was, was de verpakking. De zitpositie is redelijk meh, teveel Peugeot 208, te weinig BMW-3 serie. De wagen is vrij hoog en de zit is dat ook, jammer. De stoelen hadden ook duidelijk meer zijwaartse support mogen geven. Verder is het interieur keurig maar niet extreem ruim achter. Het uiterlijk valt over te twisten, ik vind het in ieder geval gewaagd. Wat wel opvalt is de windruis boven de 120kmh, misschien door het gebrek aan motorgeluid, maar ik heb sterk het idee dat een 3-serie stiller is.
Als ze deze technologie in de vorm van een 2-3-4-5-6 serie gieten heb je werkelijk een dijk van een wagen. Licht, sportief, superstijf en bergen met koppel. In de huidige vorm heb ik toch nog wel erg het idee dat je aan het pionieren bent.
Waar ik minder tevreden over was, was de verpakking. De zitpositie is redelijk meh, teveel Peugeot 208, te weinig BMW-3 serie. De wagen is vrij hoog en de zit is dat ook, jammer. De stoelen hadden ook duidelijk meer zijwaartse support mogen geven. Verder is het interieur keurig maar niet extreem ruim achter. Het uiterlijk valt over te twisten, ik vind het in ieder geval gewaagd. Wat wel opvalt is de windruis boven de 120kmh, misschien door het gebrek aan motorgeluid, maar ik heb sterk het idee dat een 3-serie stiller is.
Als ze deze technologie in de vorm van een 2-3-4-5-6 serie gieten heb je werkelijk een dijk van een wagen. Licht, sportief, superstijf en bergen met koppel. In de huidige vorm heb ik toch nog wel erg het idee dat je aan het pionieren bent.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2015 00:50 ]
Qua rij eigenschappen ben ik het zondermeer met je eens, de BMW i3 is goed voor elkaar. Wat mij persoonlijk tegenviel is de keuze van de BMW om ruimte te houden achterin voor een range extender, ook als je het model zonder koopt.
Er is voor gekozen om de stapel van motor, controller en lader allemaal op elkaar te stapelen, maar dan wordt het een hoge stapel, en heb je relatief weinig kofferbak. Hadden ze voor de i3 zonder Rex een aanpassing gemaakt waarbij de controller en lader naast de motor zouden zitten, dan was de kofferbak 20cm dieper geworden, en de auto zoveel bruikbaarder.
Ander puntje is natuurlijk de prijs, en daar hebben anderen zich ook al over uitgelaten. Die is voor een auto waarbij de warmtepomp en de cruisecontrol een optie is, erg hoog.
Desalnietemin is dit zeker 1 van de beter volelektrische auto's met het oog op de toekomst, nu nog wachten tot ze het begrijpen en er 40kWh accu in steken.
Elektrische auto != stadsauto
Er is voor gekozen om de stapel van motor, controller en lader allemaal op elkaar te stapelen, maar dan wordt het een hoge stapel, en heb je relatief weinig kofferbak. Hadden ze voor de i3 zonder Rex een aanpassing gemaakt waarbij de controller en lader naast de motor zouden zitten, dan was de kofferbak 20cm dieper geworden, en de auto zoveel bruikbaarder.
Ander puntje is natuurlijk de prijs, en daar hebben anderen zich ook al over uitgelaten. Die is voor een auto waarbij de warmtepomp en de cruisecontrol een optie is, erg hoog.
Desalnietemin is dit zeker 1 van de beter volelektrische auto's met het oog op de toekomst, nu nog wachten tot ze het begrijpen en er 40kWh accu in steken.
Elektrische auto != stadsauto

BLOG: tweedehands elektrische auto kopen Zie deze maar eens aan de praat te krijgen!
Wanneer we vragen om een proefrit, krijgt hij de Leaf maar moeilijk aan de praat. Op het dashboard lezen we dat de sleutel niet in de auto aanwezig is. Terwijl de verkoper hem in zijn hand houdt!
Wanneer de Nissan het eenmaal doet, kunnen we alsnog aan onze proefrit beginnen. Er loopt een remschijf aan en wanneer mijn collega eventjes het stuur loslaat, trekt de Leaf naar rechts. Op het dashboard blijft een waarschuwingslampje branden. We stoppen langs de kant om de auto uit en aan te zetten. Maar de Nissan wil niet meer aan.
De ANWB vindt elektrische auto’s bij uitstek geschikt voor particulieren, omdat zij hoofdzakelijk korte ritten maken en hun eigen brandstof betalen. Gebruikte uitvoeringen maken de innovatieve techniek bovendien een stuk bereikbaarder.
Maar dan moeten het wel betere exemplaren zijn dan onze Nissan, die we langs de kant van de weg hebben moeten achterlaten. Gelukkig was de accu in orde; anders hadden we de alarmlichten niet eens kunnen inschakelen.
En hoe is deze ervaring uniek voor elektrische auto's? Dit is meer tekenend voor het bedrijf dat blijkbaar geen auto's hoeft te verkopen om omzet te maken.
Signatures zijn voor boomers.
Ik heb inderdaad ook wel eens de auto moeten achterlaten tijdens een proefrit.
De uitlaat was er onderuit gevallen.
Zul je bij een EV niet zo snel last van hebben.
De uitlaat was er onderuit gevallen.
Zul je bij een EV niet zo snel last van hebben.
Net als bij ICE auto's heb je ook bij elektrische auto's exemplaren die 'rot' zijn. Dat is precies de reden dat je een proefrit wilt, nietwaar?
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Kijk eindelijk een regering die inzet op electrisch rijden:
nieuws: Alle tankstations in Rusland moeten elektrische lader installeren
Hoop dat we daar in NL ook snel naartoe gaan, dan is het range probleem snel opgelost denk ik.
nieuws: Alle tankstations in Rusland moeten elektrische lader installeren
Hoop dat we daar in NL ook snel naartoe gaan, dan is het range probleem snel opgelost denk ik.
Dat bericht kan natuurlijk op meerdere manieren uitgelegd worden, bijvoorbeeld, met een enkel stopcontact of laadpunt van 3kW aan de buitenkant van de gevel. Al hopen de mensen zelf natuurlijk op een snelle DC of AC lader.
Het is op dit moment in ieder geval open voor interpretatie.
Je moet laadpunten hebben bij de supermarkt, dat waar de mensen langere tijd doorbrengen. Bijvoorbeeld Duitse toeristen die mijn dorp bezoeken maar iets verderop op het vakantie park verblijven.
Zo hebben de parkeerplaatsen bij de strandopgangen hier ook al 2 gewone 3kW laders waar de mensen hun elektrische auto's voor de dag kunnen parkeren. Dat is parkeren voor langere tijd, en dan is een 3kW lader bij uitstek geschikt.
Het is op dit moment in ieder geval open voor interpretatie.
Je moet laadpunten hebben bij de supermarkt, dat waar de mensen langere tijd doorbrengen. Bijvoorbeeld Duitse toeristen die mijn dorp bezoeken maar iets verderop op het vakantie park verblijven.
Zo hebben de parkeerplaatsen bij de strandopgangen hier ook al 2 gewone 3kW laders waar de mensen hun elektrische auto's voor de dag kunnen parkeren. Dat is parkeren voor langere tijd, en dan is een 3kW lader bij uitstek geschikt.
Bij tankstations moeten uiteraard snelladers komen, je gaat geen 9 uur staan wachten bij een pompstation.
En nog te bedenken dat er ruim honderd jaar geleden meer elektriche auto's rond reden dan op fossiele brandstoffen.
"Zo schrijft De Kampioen in de zomer van 1898: 'het is te voorzien, dat het vervoermiddel der toekomst voornamelijk door elektrische drijfkracht zal worden bewogen"
Dat noem je pas een vooruitziende blik.
http://www.anwb.nl/auto/t...historie-elektrische-auto
http://www.isgeschiedenis...sche-auto-in-de-19e-eeuw/
Enkel kon John D. Rockefeller meer aan olie verdienen dan aan elektriciteit toendertijd
en is de elektrische auto "van de weg gedrukt" en helaas toen niet verder doorontwikkeld.
Wikipedia: John D. Rockefeller
Ik haal dit even aan daar ik zulks ( geschiedenis ) niet in de TS terug kon vinden.
of ik las er overheen
"Zo schrijft De Kampioen in de zomer van 1898: 'het is te voorzien, dat het vervoermiddel der toekomst voornamelijk door elektrische drijfkracht zal worden bewogen"
Dat noem je pas een vooruitziende blik.
http://www.anwb.nl/auto/t...historie-elektrische-auto
http://www.isgeschiedenis...sche-auto-in-de-19e-eeuw/
Enkel kon John D. Rockefeller meer aan olie verdienen dan aan elektriciteit toendertijd
en is de elektrische auto "van de weg gedrukt" en helaas toen niet verder doorontwikkeld.
Wikipedia: John D. Rockefeller
Ik haal dit even aan daar ik zulks ( geschiedenis ) niet in de TS terug kon vinden.
of ik las er overheen
Woord van de dag: Laaddate. M'n vrouw haar eerste dag naar kantoor is een leuke, haar PHEV in de garage, maar er is maar 1 laadplekje (is zo'n Regus-tent met verschillende bedrijven erin). Andere gebruiker wil ook opladen - dus nummers uitgewisseld en ze hebben beloofd met de lunch een laaddate te plannen als ze beide op kantoor zijn. Op die manier kan ze ±30 km van de 50 enkele reis steeds elektrisch afleggen. Das puur winst! Als ze niet kan laden is het ipv 60 van de 100 maar 30 van de 100 elektrisch.
Laden is wel 'gratis' c.q. inbegrepen bij de huur van de parkeerplaatsen.
Gisteravond zelf ook stukje gereden, na 35km was de stroom op en ging de ICE stroom leveren. Dealer gaf als tip de airco standaard uit te laten en alleen aan te doen als het echt warm of vochtig is - anders proberen voor te koelen voor je gaat rijden. Het is soms even nadenken, maar de sport om veel elektrisch te rijden is gewoon groot. Wij gaan wel laten zien dat je met een bakbeest van zo'n 2.000kg met weinig brandstof kan rondkomen.
Gisteravond zelf ook stukje gereden, na 35km was de stroom op en ging de ICE stroom leveren. Dealer gaf als tip de airco standaard uit te laten en alleen aan te doen als het echt warm of vochtig is - anders proberen voor te koelen voor je gaat rijden. Het is soms even nadenken, maar de sport om veel elektrisch te rijden is gewoon groot. Wij gaan wel laten zien dat je met een bakbeest van zo'n 2.000kg met weinig brandstof kan rondkomen.
[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-09-2015 16:35 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Zo zien we het uiteraard graagNiGeLaToR schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:30:
Wij gaan wel laten zien dat je met een bakbeest van zo'n 2.000kg met weinig brandstof kan rondkomen.
Njah, was ook een van de eersten die zo'n Civic Hybrid reden in de lease, waarna veel collega's volgden toentertijd, maar daar viel niet tegenop te zuinig rijden. Die waren in dagelijks gebruik gewoon niet zuinig, alleen als je permanent 80 kan rijden achter een vrachtauto. Maar dan zijn er meer auto's zuinig
Maargoed, met deze auto kan het ook gewoon echt - plus dat er inmiddels wel een 30-70% regeling is van haar werk, minimaal 30% elektrisch rijden en anders bijbetalen aan de brandstof. Dus dan krijg je uiteraard de bal terug 'waar kan ik opladen?'. Gezonde dynamiek
Lijkt me onwaarschijnlijk dat dat een unshielded analoog signaal zou zijn. Ik neem aan dat dat CAN of LIN zal gebruiken, en die zijn uiteraard bedoeld om met beperkte shielding toch een goed signaal door te sturen.RocketKoen schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 00:28:
Zo'n "fly-by-wire" gaspedaal heeft vaak maar een erg laag voltage of stroom signaaltje.
Top om te horen dat iemand met een Outlander zoveel mogelijk elektrisch wil rijden, maar, met alle respect, niets zo vervelend als die ene laadplek in een garage bezet wordt door een PHEV die na een uurtje al vol zit terwijl jij daar met je volledige elektrische auto _moet_ laden... Gewoon doen hoor, zou ik ook doenNiGeLaToR schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:30:
Woord van de dag: Laaddate. M'n vrouw haar eerste dag naar kantoor is een leuke, haar PHEV in de garage, maar er is maar 1 laadplekje (is zo'n Regus-tent met verschillende bedrijven erin). Andere gebruiker wil ook opladen - dus nummers uitgewisseld en ze hebben beloofd met de lunch een laaddate te plannen als ze beide op kantoor zijn. Op die manier kan ze ±30 km van de 50 enkele reis steeds elektrisch afleggen. Das puur winst! Als ze niet kan laden is het ipv 60 van de 100 maar 30 van de 100 elektrisch.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Was het maar zo'n feest, hier wordt een gloedjenieuwe Aldi gebouwd maar een laadpaal op de parkeerplaats ho maardatabeestje schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 13:28:

Niet direct een locatie waar ik met gerust hart een auto parkeer, to be honestErasmo schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 22:09:
[...]
Was het maar zo'n feest, hier wordt een gloedjenieuwe Aldi gebouwd maar een laadpaal op de parkeerplaats ho maar
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Snap dat het vervelend is voor de EV-rijders, maar ik zou het probleem daar neerleggen waar het ontstaat: bij de huurder. Die accepteert dat in dit geval Regus maar 1 oplaadpunt heeft. Je moet gewoon voor je personeel en je gasten voorzien in voldoende oplaadpunten.Shapeshifter schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 19:57:
[...]
Top om te horen dat iemand met een Outlander zoveel mogelijk elektrisch wil rijden, maar, met alle respect, niets zo vervelend als die ene laadplek in een garage bezet wordt door een PHEV die na een uurtje al vol zit terwijl jij daar met je volledige elektrische auto _moet_ laden... Gewoon doen hoor, zou ik ook doen
Bij de onderhandeling van ons nieuwe kantoor is dit dan ook een belangrijk punt.
Bij ons op het werk zijn 4 laadpunten. En dan nog moeten de EV's weggezet worden wanneer ze vol zijn, want de 4 plaatsen zijn anders continu bezet. Je wordt zelfs door de bewaking gebeld wanneer deze laadpaal indicatie aangeeft dat de EV vol is.HvB83 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 07:36:
[...]
Snap dat het vervelend is voor de EV-rijders, maar ik zou het probleem daar neerleggen waar het ontstaat: bij de huurder. Die accepteert dat in dit geval Regus maar 1 oplaadpunt heeft. Je moet gewoon voor je personeel en je gasten voorzien in voldoende oplaadpunten.
Bij de onderhandeling van ons nieuwe kantoor is dit dan ook een belangrijk punt.
4 lijkt mij voor een redelijk bedrijf toch ook te weinig, nu zijn er dus op de dag diverse personen druk met laden, auto's verplaatsen en of wisselen enz, niet heel productief.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 08:07:
[...]
Bij ons op het werk zijn 4 laadpunten. En dan nog moeten de EV's weggezet worden wanneer ze vol zijn, want de 4 plaatsen zijn anders continu bezet. Je wordt zelfs door de bewaking gebeld wanneer deze laadpaal indicatie aangeeft dat de EV vol is.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Wij hebben straks ook 4 oplaadpunten, op 12 parkeerplaatsen. Dus ik weet niet of het veel is; 33% vind ik best aardig.
Op zich is het netjes je auto weg te halen als hij vol is, maar bij sommige gebouwen is dat geen doen. Neem de Zuidas, daar is een advocaat zomaar een kwartiertje weg om dat te regelen; €100 foetsie. Na een maand hadden ze beter een extra laadpaal kunnen ophangen. Of in uurtarieven voor een gemiddelde dienstverlener in een wat kleiner pand hoogstens na een half jaar.
Op zich is het netjes je auto weg te halen als hij vol is, maar bij sommige gebouwen is dat geen doen. Neem de Zuidas, daar is een advocaat zomaar een kwartiertje weg om dat te regelen; €100 foetsie. Na een maand hadden ze beter een extra laadpaal kunnen ophangen. Of in uurtarieven voor een gemiddelde dienstverlener in een wat kleiner pand hoogstens na een half jaar.
Met slim plaatsen kunnen 4 laadpalen wel zestien plekken bedienen. En laadetiquette in het bedrijf uitdragen.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Het zijn 2 laadpalen voor 4 auto's binnen de poort. Beperkt aantal mensen mogen binnen de poort parkeren, inclusief EV's. De anderen kunnen gratis parkeren op parkeerplaatsen buiten de poort. Moeten dan iets verder lopen, wat ook gezond is.
Een jaar geleden werd er amper gebruik van gemaakt, maar de laatste maanden wordt het drukker. Hoop dat ze gaan uitbreiden.
Een jaar geleden werd er amper gebruik van gemaakt, maar de laatste maanden wordt het drukker. Hoop dat ze gaan uitbreiden.
Idd, met slim laden is het zo te regelen. Zo kan je achter 63A probleemloos 10 palen kwijt. Is er min 6A voor elke paal, maar de kans dat ze alle 10 aan het laden zijn is klein.NielsTn schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 09:08:
Met slim plaatsen kunnen 4 laadpalen wel zestien plekken bedienen. En laadetiquette in het bedrijf uitdragen.
Lijkt me als bedrijf gewoon handig om te zorgen dat iedereen met een stekker-auto ook een parkeerplekje bij de laadpaal heeft.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 09:32:
Het zijn 2 laadpalen voor 4 auto's binnen de poort. Beperkt aantal mensen mogen binnen de poort parkeren, inclusief EV's. De anderen kunnen gratis parkeren op parkeerplaatsen buiten de poort. Moeten dan iets verder lopen, wat ook gezond is.
Om nu halverwege de dag je auto te moeten verplaatsen.
Vergeleken met de personeelskosten van iemand die op dit moment een EV kan betalen, kost zo'n laadpaal niks. En het is goede reclame voor je bedrijf als er allemaal "groene" auto's voor de deur staan.
Helaas om mijn werk 400 parkeerplaatsen met 0 laadpalen. Maar dan komt misschien omdat 80% van onze klanten in de olie industrie zit
Mijn werkgever moest er even diep over nadenken maar heeft toch besloten een paal met 2 aansluitingen te gaan plaatsen.
Dat is toch wel prettig, want waar ik de auto nu parkeerde om te laden was verre van ideaal, en als ik niet voor 5 uur de auto weg had gehaald stond ik achter een dicht hek
Dat is toch wel prettig, want waar ik de auto nu parkeerde om te laden was verre van ideaal, en als ik niet voor 5 uur de auto weg had gehaald stond ik achter een dicht hek

Vind wel leuk dat er ouderwets nummers gewisseld worden om autos te laden. Mensen doen hun best dus - samen. Phev is met 3 uurtjes @ 16A wel vol zie ik thuis, dus op een werkdag kun je in principe 3 phev's vullen met 1 paal. Nu is op elk moment wisselen niet ideaal, je zou gewoon de stekker uit een andere auto moeten trekken en gaan met die.. EV!
Want?NielsTn schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 23:19:
[...]
Niet direct een locatie waar ik met gerust hart een auto parkeer, to be honest
Ik doe geen boodschappen met de auto maar hoopjes mensen die het wel doen. Het is hier vlak aan de grens en het stikt hier van de dagjesmensen uit Duitsland die niet alleen boodschappen doen maar ook het centrum in gaan. Perfecte plaats voor een 6/11 laadpaal.
Gisteravond bij vrienden op bezoek in A'dam noord, bleek er gewoon laadpunten om de hoek te zijn. Electrisch heen op 5 km na en electrisch terug op een paar km na (wind mee?). Voor electrisch auto bezitters wellicht 'doh', maar voor ons erg leuk in ieder geval.
Ik begrijp dat dit een afstand was wat net binnen je bereik valt? Heb je dan van te voren uitgezocht of je kan laden? Ik bedoel, hoe kom je anders terug?NiGeLaToR schreef op zondag 13 september 2015 @ 10:33:
Gisteravond bij vrienden op bezoek in A'dam noord, bleek er gewoon laadpunten om de hoek te zijn. Electrisch heen op 5 km na en electrisch terug op een paar km na (wind mee?). Voor electrisch auto bezitters wellicht 'doh', maar voor ons erg leuk in ieder geval.
Gewoon gaan rijden werkt niet als je enkele reis net binnen de range valt, je moet dan naar de dichtbij zijnde laadpaal navigeren en van daar uit naar je bestemming te voet, bus , fiets wathever.
Zie ik dat goed? Dit komt natuurlijk wel door het gebrek aan laadpalen nog.
Edit
Oh zie dat je een phev hebt, ja dan ligt dat anders. Nu ja, voor een ev gebruiker dan misschien een goede vraag.
[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 13-09-2015 11:04 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Tuurlijk, het eigenlijke probleem is te weinig plaatsen, dat ben ik met je eens. Neem bijvoorbeeld New Babylon in Den Haag, dat ligt onder het Centraal Station, welgeteld 1 laadplaats (en laats niet bereikbaar vanwege "onderhoud"). Wie verzint dat? Dan hebben ze het in Utrecht beter begrepen, bij P+R De Uithof zitten er een stuk of 20, vaak ook minstens voor de helft gevuld.HvB83 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 07:36:
[...]
Snap dat het vervelend is voor de EV-rijders, maar ik zou het probleem daar neerleggen waar het ontstaat: bij de huurder. Die accepteert dat in dit geval Regus maar 1 oplaadpunt heeft. Je moet gewoon voor je personeel en je gasten voorzien in voldoende oplaadpunten.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Ja, jij doet het goed met je PHEV.NiGeLaToR schreef op zondag 13 september 2015 @ 10:33:
Ik was gisteren even een stuk fietsen en zag op de heenweg een Outlander PHEV met paarden trailer nét parkeren op een oprit van een huis.
Ongeveer 1,5 uur later stond de zelfde PHEV er nog steeds, maar aan de lader stond deze niet. 30 min later kwam ik er nog eens langs, nog niets.
Dat kwam bij mij direct over als iemand die dus graag de 0% bijtelling heeft, maar hem écht niet zal laden.
P+R Uithof is ge-wel-dig! Ik parkeer daar tegenwoordig altijd. Niet dat ik er vaak moet zijn, maar als ik naar Utrecht moet parkeer ik daar.Shapeshifter schreef op zondag 13 september 2015 @ 10:56:
[...]
Tuurlijk, het eigenlijke probleem is te weinig plaatsen, dat ben ik met je eens. Neem bijvoorbeeld New Babylon in Den Haag, dat ligt onder het Centraal Station, welgeteld 1 laadplaats (en laats niet bereikbaar vanwege "onderhoud"). Wie verzint dat? Dan hebben ze het in Utrecht beter begrepen, bij P+R De Uithof zitten er een stuk of 20, vaak ook minstens voor de helft gevuld.
Laatst weer, vanaf Middelburg naar Utrecht. Thuis vertrokken met 90% lading, naar de P+R, bus naar centrum. Avondje gezellig daar en om 01:00 weer naar huis toe knallen met een volle accu.
Niet moeilijk doen met een Model S het centrum in proberen te komen. Ideaal. Zo heeft P+R ArenA dit ook.
Tsja. Als je baas de benzine betaalt, maar niet je stroom.Snow_King schreef op zondag 13 september 2015 @ 11:34:
[...]
Dat kwam bij mij direct over als iemand die dus graag de 0% bijtelling heeft, maar hem écht niet zal laden.
En als je bij iemand op bezoek bent dan lijkt het me ook niet netjes om te vragen of je je auto op mag laden op hun kosten.
Fully charged heeft een video over de BYD E6:
Nog wel de meest opvallende uitspraak in het filmpje: Dat een taxi in London gemiddeld 80 miles per dag rijdt.Erasmo schreef op zondag 13 september 2015 @ 13:09:
Fully charged heeft een video over de BYD E6:
[video]
Kan me er wel wat bij voorstellen gezien de gemiddelde snelheid daar.
J
Oh en idd apps gebruiken om beschikbare palen te vinden, in de buurt vd bestemming.
We doen alsof het een ev is, maar hebben de phev/range extender functie zeker nodig. Morgen werk staat geen laadpaal in de wijde omtrek, dat is of ander vervoer of benzine gebruiken...Rol-Co schreef op zondag 13 september 2015 @ 10:52:
[...]
Ik begrijp dat dit een afstand was wat net binnen je bereik valt? Heb je dan van te voren uitgezocht of je kan laden? Ik bedoel, hoe kom je anders terug?
Gewoon gaan rijden werkt niet als je enkele reis net binnen de range valt, je moet dan naar de dichtbij zijnde laadpaal navigeren en van daar uit naar je bestemming te voet, bus , fiets wathever.
Zie ik dat goed? Dit komt natuurlijk wel door het gebrek aan laadpalen nog.
Edit
Oh zie dat je een phev hebt, ja dan ligt dat anders. Nu ja, voor een ev gebruiker dan misschien een goede vraag.
Oh en idd apps gebruiken om beschikbare palen te vinden, in de buurt vd bestemming.
[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-09-2015 19:15 ]
Dit weekend een Mitsubishi Spacestar mee ter vervanging van de iMiev terwijl ze uitzoeken waarom het laden zoveel afbreekt.
Pfff, een 3 cylinder 1.0 benzine motor is toch echt niet mijn ding. En dat is het soort dat op variabele kosten en verbruik nog het dichtste bij komt. Zo lang het dingetje toeren kan maken gaat het goed, maar net iets te weinig gas met koppeling en je kruipt weg bij het stoplicht.
Net zoveel PK's als een iMiev, maar die speert ten minste weg vanuit stilstand.
Pfff, een 3 cylinder 1.0 benzine motor is toch echt niet mijn ding. En dat is het soort dat op variabele kosten en verbruik nog het dichtste bij komt. Zo lang het dingetje toeren kan maken gaat het goed, maar net iets te weinig gas met koppeling en je kruipt weg bij het stoplicht.
Net zoveel PK's als een iMiev, maar die speert ten minste weg vanuit stilstand.
Gisteren op de Beestenmarkt in Leiden geweest. Daar was een event rondom duurzame mobiliteit. Er stonden een heleboel elektrische auto's, fietsen, scooters en de E-one! Onder andere Model S, Mercedes B-class, Leaf, Golf GTE, Soul EV en een Zoe. In de meeste auto's en op de elektrische fietsen kon je ook proefritten maken. Heb in een Leaf gereden en op een Cube elektrisch ondersteunde Mountainbike. Dat ding ging echt als een speer.
Meest interessante gesprek heb ik echter gehad met (een van de) maker van de E-one:
[YouTube: https://youtu.be/0mMTwmx9hhE]
Zeker voor de mensen die hier eerder schreven dat ze een elektrische scooter overwegen voor woon-werk verkeer is dit interessant. Het is namelijk een "bijzondere bromfiets" heb ik me laten vertellen (categorie voertuig). Dat wil zeggen dat je alleen een verzekeringsplaatje nodig hebt en geen helm of rijbewijs. Het grootste voordeel t.o.v. een scooter lijkt me dat hij regen dicht is, dus je komt altijd droog aan!
Hij gaat 25km/u en je komt er ongeveer 100km ver mee op de grootste accu. Hij heeft een 1000W accu en kan regeneratief remmen. De rest van de specificaties.
Meest interessante gesprek heb ik echter gehad met (een van de) maker van de E-one:
[YouTube: https://youtu.be/0mMTwmx9hhE]
Zeker voor de mensen die hier eerder schreven dat ze een elektrische scooter overwegen voor woon-werk verkeer is dit interessant. Het is namelijk een "bijzondere bromfiets" heb ik me laten vertellen (categorie voertuig). Dat wil zeggen dat je alleen een verzekeringsplaatje nodig hebt en geen helm of rijbewijs. Het grootste voordeel t.o.v. een scooter lijkt me dat hij regen dicht is, dus je komt altijd droog aan!
Hij gaat 25km/u en je komt er ongeveer 100km ver mee op de grootste accu. Hij heeft een 1000W accu en kan regeneratief remmen. De rest van de specificaties.
[ Voor 5% gewijzigd door Paul C op 13-09-2015 22:08 ]
Die e-One lijkt me echt helemaal niets. Neem dan een (e-ondersteunde) dichte ligfiets. Dan haal je hogere snelheden, kán je ook puur elektrisch rijden als je wil, en doe je nog iets aan beweging. Altijd 100% dicht lijkt me ook niet zo fijn trouwens. Leuk idee als het zeikt van de regen, maar hoe is je zicht dan? Wasemt die kap niet helemaal dicht als je met je vochtige kleding in dat weer erin gaat zitten? En hoe warm is het binnen in de zomer?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Woon in een agrarisch gebied en daar staan op boerenerven overal PHEV's. Nooit eentje aan zo'n oranje touwtje. Enkeling heeft wel een laadpaal, maar ook gisteravond weer gezien - geen oranje touwtjes (m'n vrouw zegt dan nog 'misschien is ie al opgeladen en de kabel opgeborgen.' Denk het nietSnow_King schreef op zondag 13 september 2015 @ 11:34:
[...]
Ja, jij doet het goed met je PHEV.
Ik was gisteren even een stuk fietsen en zag op de heenweg een Outlander PHEV met paarden trailer nét parkeren op een oprit van een huis.
Ongeveer 1,5 uur later stond de zelfde PHEV er nog steeds, maar aan de lader stond deze niet. 30 min later kwam ik er nog eens langs, nog niets.
Dus dat vooroordeel - wel lage bijtelling of gebruik maken van MIA en nooit opladen, tja, daar zit wel wat in. Wij hebben een dubbele motivatie - als we te veel tanken gaan we gewoon zelf betalen ipv de baas. Prima regeling, profiteer namelijk ook van lage bijtelling, dus laat de baas profiteren van lagere brandstofkosten (althans, die zijn ingeprijsd uiteraard).
Maar, vanochtend had ik de PHEV mee naar mijn werk (auto is feitelijk van mijn vrouw
Een andere ervaring:
Hier in het dorp staan een aantal PHEV's en ook Tesla's. Verreweg de meesten staan op eigen oprit keurig aan de oplader als ik er langs fiets.. De enige Tesla die op openbaar terrein staat heeft wel een kentekenplaat parkeerplaats gekregen incl. stopcontact maar juist die maakt er nooit gebruik van.
Hier in het dorp staan een aantal PHEV's en ook Tesla's. Verreweg de meesten staan op eigen oprit keurig aan de oplader als ik er langs fiets.. De enige Tesla die op openbaar terrein staat heeft wel een kentekenplaat parkeerplaats gekregen incl. stopcontact maar juist die maakt er nooit gebruik van.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Als je nu al fietst dan moet je dat natuurlijk lekker blijven doen. Je kunt de E-One natuurlijk ook prima naast je huidige aanschaffen voor als het minder mooi weer is. Ik weet niet wat de prijzen van een dichte ligfiets met trapondersteuning zijn, maar ik verwacht dat de E-One toch aardig wat goedkoper is.ATS schreef op maandag 14 september 2015 @ 08:46:
Die e-One lijkt me echt helemaal niets. Neem dan een (e-ondersteunde) dichte ligfiets. Dan haal je hogere snelheden, kán je ook puur elektrisch rijden als je wil, en doe je nog iets aan beweging. Altijd 100% dicht lijkt me ook niet zo fijn trouwens. Leuk idee als het zeikt van de regen, maar hoe is je zicht dan? Wasemt die kap niet helemaal dicht als je met je vochtige kleding in dat weer erin gaat zitten? En hoe warm is het binnen in de zomer?
Er zit verder actieve ventilatie in die de kap ontwasemt, en zorgt voor verkoeling in de zomer. Ik heb er geen ervaring mee, maar het zal in de zon best iets warmer worden dan buiten, maar je hoef natuurlijk ook niet te trappen, dus dat zal meestal geen heel groot probleem zijn.
Die Tesla is er nu juist eentje waarvan je zeker weet dat hij elektrisch rijdt en niet gewoon op benzine-met-lage-bijtelling... Daar zou ik me dus geen zorgen over maken. Dat de gunstige regeling voor die Outlanders enzo eraan gaat lijkt me overigens terecht, dat gaat nergens over.styno schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:27:
Een andere ervaring:
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Bij mij op m'n werk hetzelfde beeld: de PHEVs (2x Golf GTE, 1x Outlander) staan altijd netjes aan de paal terwijl ondergetekende met zijn Zoe een parkeerplek voor benzineauto's bezet houdt. Foei!
Dat komt omdat voor mij driekwart van de tijd het echt niet nodig is om te laden, de accu is groot zat...
In een benzineauto stop je ook niet bij elk tankstation.
De Tesla heeft een nog grotere accu; in mijn geval zou dat neerkomen op eens in de maand een nachtje aan de stekker. Het kan goed dat je dat nooit ziet
Dat komt omdat voor mij driekwart van de tijd het echt niet nodig is om te laden, de accu is groot zat...
In een benzineauto stop je ook niet bij elk tankstation.
De Tesla heeft een nog grotere accu; in mijn geval zou dat neerkomen op eens in de maand een nachtje aan de stekker. Het kan goed dat je dat nooit ziet
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Een dichte ligfiets zit zo tussen de 6kE en 10kE. Deze is wat bouw betreft dan ook vaak wel mooier en lichter dan de E-one (stond ook op de autoRAI) en 25 kmh is echt langzaam met een dichte ligfiets. Ik denk dat de E-one meer een scooter is waarop je niet nat wordt dan een dichte fiets waar je niet hoeft te trappen. Met een prijs rond de 3.5kE geeneens zo gek (een e-scooter kost iets van E2500 en daar komt dan E1000 bij voor de overkapping), maar voor langere forensafstanden is 25 kmh wel erg weinig (wellicht i.v.m. regelgeving, als je sneller wilt wordt je een brommer).
Toch vind ik dit soort alternatieve oplossingen wel interessant. Een auto elektrisch maken is toch een beetje vasthouden aan oude oplossingen. Het blijft opvallend om 1600 kilo apparaat met een prijskaartje van 30kE te gebruiken om jouw 75 kilo te vervoeren. Dit soort oplossingen gebruiken 10 keer minder massa, 10 keer minder energie en 10 keer minder geld om hetzelfde doel te realiseren. Dat zijn dit soort oplossingen toch veel beter, hipper en moderner dan een Tesla Model S :-).
Probleem is denk ik altijd de inpassing in het verkeer. In Nederland hebben we wegen voor auto's die snel, groot en lomp zijn en fietspaden voor fietsen die 20 kmh gaan. Maar hoe pas je daarin een brommobiel en dit soort karretjes (te breed voor het fietspad, te traag voor de weg), of high-speed e-bikes (te kwestbaar voor de weg, te snel voor het fietspad), of dichte ligfietsen (te snel voor het fietspad, te langzaam voor de weg), of normale ligfietsen (te laag om goed gezien te worden)? Misschien is dat wel het succes van de normale e-bike, die past redelijk in het bestaande stramien.
Toch vind ik dit soort alternatieve oplossingen wel interessant. Een auto elektrisch maken is toch een beetje vasthouden aan oude oplossingen. Het blijft opvallend om 1600 kilo apparaat met een prijskaartje van 30kE te gebruiken om jouw 75 kilo te vervoeren. Dit soort oplossingen gebruiken 10 keer minder massa, 10 keer minder energie en 10 keer minder geld om hetzelfde doel te realiseren. Dat zijn dit soort oplossingen toch veel beter, hipper en moderner dan een Tesla Model S :-).
Probleem is denk ik altijd de inpassing in het verkeer. In Nederland hebben we wegen voor auto's die snel, groot en lomp zijn en fietspaden voor fietsen die 20 kmh gaan. Maar hoe pas je daarin een brommobiel en dit soort karretjes (te breed voor het fietspad, te traag voor de weg), of high-speed e-bikes (te kwestbaar voor de weg, te snel voor het fietspad), of dichte ligfietsen (te snel voor het fietspad, te langzaam voor de weg), of normale ligfietsen (te laag om goed gezien te worden)? Misschien is dat wel het succes van de normale e-bike, die past redelijk in het bestaande stramien.
Verwijderd
Daar zit ook het probleem, we kijken met z'n allen naar een technische oplossing. Hoewel dit op de korte termijn gaat schelen is het belangrijker om het gedrag en ons economisch systeem om te gooien.
Leuk artikel dat hier dicht aan raakt:
http://physics.ucsd.edu/d...can-economic-growth-last/
Geschreven vanuit een economische benadering door een engineer. Ook hier wordt trouwens weer het punt onderstreept dat als je die elektrische auto vanaf je gemiddelde energiecentrale oplaadt het geen donder uitmaakt.
Ik zou overigens graag elektrisch willen, ik heb nb stroom over vanaf de zonnepanelen maar ik ben tot nu toe alleen echt gecharmeerd van de i3 en de Tesla
Misschien een Twizy voor de korte afstanden maar daar gooit de accuhuur roet in het eten voor de business case.
Geschreven vanuit een economische benadering door een engineer. Ook hier wordt trouwens weer het punt onderstreept dat als je die elektrische auto vanaf je gemiddelde energiecentrale oplaadt het geen donder uitmaakt.
Ik zou overigens graag elektrisch willen, ik heb nb stroom over vanaf de zonnepanelen maar ik ben tot nu toe alleen echt gecharmeerd van de i3 en de Tesla
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2015 13:35 ]
Ben ik niet helemaal met je eens - zoals altijd bij dit soort dingen is de intentie goed, maar de uitvoering slecht. Het doel is: lagere CO2 uitstoot. De prikkel: mensen een auto die minder CO2 uitstoot geeft laten kopen, door deze goedkoper te maken. Alleen, de meetmethode voor CO2 uitstoot deugt niet en er is geen mechanisme om feitelijke uitstoot te toetsen. Bij een PHEV zou het juist supergoed kunnen werken doordat auto's in bebouwde kom geen CO2 uitstoten en alleen voor de langere stukken wel - alleen moet opladen dan gewoon niet facultatief zijn.ATS schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:58:
[...]
Die Tesla is er nu juist eentje waarvan je zeker weet dat hij elektrisch rijdt en niet gewoon op benzine-met-lage-bijtelling... Daar zou ik me dus geen zorgen over maken. Dat de gunstige regeling voor die Outlanders enzo eraan gaat lijkt me overigens terecht, dat gaat nergens over.
Via leasemaatschappijen is dat makkelijk, die hanteren gewoon tankpas en gemiddeld gebruik van bestaande gebruikers, daar kun je afspraken over maken. Prive bezit is lastiger, al had een laadpaal verplicht stellen een goed begin geweest. Hadden er meteen overal laadpalen opgedoken, ook goed voor de laadmogelijkheden.
Als ik het artikel lees staat daar dat EV's 25% efficiency halen. Uitgaande van een kolencentrale die 40% efficient is. 85% voor de aandrijving en lader. En 90% voor het stroomtransport.Verwijderd schreef op maandag 14 september 2015 @ 13:25:
Daar zit ook het probleem, we kijken met z'n allen naar een technische oplossing. Hoewel dit op de korte termijn gaat schelen is het belangrijker om het gedrag en ons economisch systeem om te gooien.
En dat vergelijkt hij met een auto die 40mpg (1:17) rijdt en daarmee 20% efficient zou zijn.
Behalve dat hij die nummers uit de lucht plukt, zou de EV met dezelfde CO2 uitstoot 25% verder komen.
Daarnaast kan elektriciteit duurzaam worden opgewekt en benzine niet.
En als laatste is CO2 niet het gene wat auto's zo vervuilend maakt. Er zit nog veel meer rotzooi in je uitlaatgassen. En bij een moderne energiecentrale, zelfs eentje op kolen, wordt dat allemaal (99,9%) opgevangen. Bij een auto komt het op straat.
Ik maak me geen zorgen over het opladen van de Tesla. Meer dat het laadpunt alleen een excuus voor een vast parkeerplekje lijkt te zijn.ATS schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:58:
[...]
Die Tesla is er nu juist eentje waarvan je zeker weet dat hij elektrisch rijdt en niet gewoon op benzine-met-lage-bijtelling... Daar zou ik me dus geen zorgen over maken. Dat de gunstige regeling voor die Outlanders enzo eraan gaat lijkt me overigens terecht, dat gaat nergens over.
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
Dat artikel rammelt wel een beetje. De 747 is tegenwoordig een zuipschuit (logisch, 4 motoren die bovendien zeer inefficient zijn). Vliegtuigen worden ook met ongeveer 2%/jaar efficienter, voor een groot deel door betere motoren. Overigens groeit het vliegverkeer sneller waardoor de totale uitstoot toeneemt.
Ook zijn vrieskist voorbeeld deugd niet. De efficiency van de koeler wordt beter (kan nog 3 keer blijkbaar), maar de isolatie kan ook beter. In theorie heeft een koelkast geen energie nodig als de isolatie perfect zou zijn, net als een huis (passif-haus, je kent het wel ...). Idem voor transport, moet je een 1600 kg auto gebruiken. Maar onder de streep ziet hij alleen evolutie (2% per jaar) en geen revolutie (zonnepanelen, kernfusie, etc) en blijft er uiteindelijk alleen de triviale algemene waarheid over dat exponentiele groei uiteindelijk altijd explodeert, of het nu gaat over bacterien, bevolkingsgroei of de economie en al sinds mensenheugenis hier allerhande doemscenario's aan worden ontleend.
Terug naar die elektrische auto, kolenstroom nemen voor CO2 uitstoot is naar een doel toewerken, want kolenstroom heeft de meeste CO2 uitstoot. Mijn sommetje is als volgt, een Leaf doet 24Kwh accu/199 km range = 12 kWh/100km EU cyclus. Essent stoot 479g/kWh uit wat de uitstoot op 58g/km brengt, ongeveer 35% minder dan mijn C30 D2 gesubsidieerde spaardiesel in diezelfde cyclus en dan is Essent een behoorlijk CO2 rijke producent. Leg je zelf zonnepanelen extra voor je elektrische auto, dan kun je zelfs beweren dat je CO2 neutraal transport hebt.
Ook zijn vrieskist voorbeeld deugd niet. De efficiency van de koeler wordt beter (kan nog 3 keer blijkbaar), maar de isolatie kan ook beter. In theorie heeft een koelkast geen energie nodig als de isolatie perfect zou zijn, net als een huis (passif-haus, je kent het wel ...). Idem voor transport, moet je een 1600 kg auto gebruiken. Maar onder de streep ziet hij alleen evolutie (2% per jaar) en geen revolutie (zonnepanelen, kernfusie, etc) en blijft er uiteindelijk alleen de triviale algemene waarheid over dat exponentiele groei uiteindelijk altijd explodeert, of het nu gaat over bacterien, bevolkingsgroei of de economie en al sinds mensenheugenis hier allerhande doemscenario's aan worden ontleend.
Terug naar die elektrische auto, kolenstroom nemen voor CO2 uitstoot is naar een doel toewerken, want kolenstroom heeft de meeste CO2 uitstoot. Mijn sommetje is als volgt, een Leaf doet 24Kwh accu/199 km range = 12 kWh/100km EU cyclus. Essent stoot 479g/kWh uit wat de uitstoot op 58g/km brengt, ongeveer 35% minder dan mijn C30 D2 gesubsidieerde spaardiesel in diezelfde cyclus en dan is Essent een behoorlijk CO2 rijke producent. Leg je zelf zonnepanelen extra voor je elektrische auto, dan kun je zelfs beweren dat je CO2 neutraal transport hebt.
Die zonnepanelen, inverter, rails, werklui, de auto, accu etc kost allemaal CO2. En Nederland is bepaald geen ultiem zon-land. Als iemand in de transport roept: 'CO2-neutraal' dan weet je al dat die de boel veel rooskleuriger laat zien dan het is. En dat is kwalijk want het geeft de nay-sayers de kans om er weer eens flink op te schieten. Zeg gewoon 'minder CO2 uitstoot' dan is er tenminste nog een kans dat je gelijk hebt. Klinkt wel minder sexy...
Wel belangrijk om dan in de vergelijking mee te nemen het oppompen van olie, raffinage, vervoer naar de benzinepomp, bouw van de verbrandingsmotorauto, kosten van olierampen, etcetera. Anders is de vergelijking natuurlijk niet eerlijk.styno schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:29:
Die zonnepanelen, inverter, rails, werklui, de auto, accu etc kost allemaal CO2. En Nederland is bepaald geen ultiem zon-land. Als iemand in de transport roept: 'CO2-neutraal' dan weet je al dat die de boel veel rooskleuriger laat zien dan het is. En dat is kwalijk want het geeft de nay-sayers de kans om er weer eens flink op te schieten. Zeg gewoon 'minder CO2 uitstoot' dan is er tenminste nog een kans dat je gelijk hebt. Klinkt wel minder sexy...
En voor de vergelijking met de kolencentrale dan ook de bouw van dat ding meenemen, aangezien je dat voor zonnepanelen ook doet.
Look behind you! A three headed monkey!
Klopt helemaal, wat je allemaal moet meenemen in een LCA is belangrijk maar daar ging het niet om. Het punt was dat elektrisch vervoer niet CO2-neutraal is en dat je het dus ook niet als zodanig moet claimen.MrScratch schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:55:
[...]
Wel belangrijk om dan in de vergelijking mee te nemen het oppompen van olie, raffinage, vervoer naar de benzinepomp, bouw van de verbrandingsmotorauto, kosten van olierampen, etcetera. Anders is de vergelijking natuurlijk niet eerlijk.
En voor de vergelijking met de kolencentrale dan ook de bouw van dat ding meenemen, aangezien je dat voor zonnepanelen ook doet.
Toch wel bijzonder dat het topsegment nu met volledig elektrische auto's komt. Porsche http://www.vierenzestig.n...rische-mission-e-concept/
en Audi http://www.telegraaf.nl/a...rral&utm_campaign=twitter
en Audi http://www.telegraaf.nl/a...rral&utm_campaign=twitter
Die Porsche, 500 km bereik en 400 km laden in een kwartier? Dat geloof ik niet. Dat is dik 2,5x zo snel als Tesla. Dan moet je met ruim 3C gaan laden en ik ik wil wel eens weten welk type batterijen dat leuk vindt.
Een aantal van de claims van de andere fabrikanten snijden geen hout, of komen niet uit als je ze doorrekent. Heel apart. Ik snap ook niet echt wat het doel is van de uitspraken als ze het hebben over een auto die theoretisch in 2018 op de weg zou komen.
Wellicht dat hun prototype batterij is waar ze vanuit gaan dat de solid state lithium batterij in 2018 ook daadwerkelijk bestaat.
Ander detail, welke stekker gaan ze daarvoor gebruiken? Ik dacht niet dat dit onder het vermogen viel van een bestaande stekker.
Wellicht dat hun prototype batterij is waar ze vanuit gaan dat de solid state lithium batterij in 2018 ook daadwerkelijk bestaat.
Ander detail, welke stekker gaan ze daarvoor gebruiken? Ik dacht niet dat dit onder het vermogen viel van een bestaande stekker.
Hier een filmpje van mensen die een rondreisje in de UK gaan maken met de laadpunten op post-it's(!) op een landkaart.
Mennekes type 2 is nu al gespecificeerd tot 600V DC en 400A, dus 240 kW. Er wordt gewerkt aan een specificatie tot 1000V DC en 400 A (400 kW).databeestje schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 08:02:
De 600VDC wil ik geloven, maar 400A? Nee, eerder max 200A.Maasluip schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 09:12:
[...]
Mennekes type 2 is nu al gespecificeerd tot 600V DC en 400A, dus 240 kW. Er wordt gewerkt aan een specificatie tot 1000V DC en 400 A (400 kW).
Welke bron heb jij? Ik ken namelijk alleen deze:

Ik weet wel dat het voltage verhogen een van de grote speerpunten was, want de stroom opkrikken werd een probleem.
Wikipedia: IEC 62196
enIEC 62196-1 is applicable to plugs, socket-outlets, connectors, inlets and cable assemblies for electric vehicles, intended for use in conductive charging systems which incorporate control means, with a rated operating voltage not exceeding:
690 V a.c., 50 – 60 Hz, at a rated current not exceeding 250 A;
600 V d.c., at a rated current not exceeding 400 A.
The IEC working group for TC 23/SC 23H/PT 62196-3 (max. 1000 VDC / 400 A plugs) has been approved for new work.
Ik lees dat eigenlijk zo dat er staat dat men heeft besloten er aan te gaan werken en dat er (nog) geen uitslag is.
Als je in het zelfde artikel hier kijkt staat er juist dat de max 3 keer 63A is op AC van de Mennekes stekker.
In de paragraaf onder jouw quote staat juist dat men bezig is om de plug nog te verzinnen en aan het kiezen is tussen (onder andere) CHAdeMO en de CCS/Combo:
Als je in het zelfde artikel hier kijkt staat er juist dat de max 3 keer 63A is op AC van de Mennekes stekker.
In de paragraaf onder jouw quote staat juist dat men bezig is om de plug nog te verzinnen en aan het kiezen is tussen (onder andere) CHAdeMO en de CCS/Combo:
A number of plug types are under consideration for DC charging. The Japanese Chademo plugs have been in use for a number of years already while the common plug type is considered too bulky. China has adopted the Type 2 (DKE) connector
– the ACEA and the SAE are working on a "Combined Charging System" for the extra DC pins that fit universally
Uit de Porsche site:
"The system voltage: 800V. Uncommon. 400V would be common. But what’s common about a Porsche? With Porsche Turbo Charging, loading with 800V at DC charging stations is considerably faster than usual – 80% of the maximum charge level in less than 15 minutes. In other words: in approximately 4 minutes loading time the range increases by about 100 km."
Ik weet weinig van accus, maar ik zie de link tussen twee keer zo hoge spanning en 2 keer zo snel laden niet gelijk, je bakt dan toch gewoon 2 keer meer cellen in serie?
De naam is trouwens wel briljant, 'Porsche Turbo Charging', alle Porsches hebben toch een turbo charger :-). Het is natuurlijk wel een concept, een concept is niet een auto in deze vorm zomaar in productie zal gaan, dus er zou heel goed een accu in kunnen zitten die nog ontwikkeld moet worden. 15 minuten voor 400 km, dan kan hij net zo snel laden als ik tijdens een stopje bij een wegrestaurant.
"The system voltage: 800V. Uncommon. 400V would be common. But what’s common about a Porsche? With Porsche Turbo Charging, loading with 800V at DC charging stations is considerably faster than usual – 80% of the maximum charge level in less than 15 minutes. In other words: in approximately 4 minutes loading time the range increases by about 100 km."
Ik weet weinig van accus, maar ik zie de link tussen twee keer zo hoge spanning en 2 keer zo snel laden niet gelijk, je bakt dan toch gewoon 2 keer meer cellen in serie?
De naam is trouwens wel briljant, 'Porsche Turbo Charging', alle Porsches hebben toch een turbo charger :-). Het is natuurlijk wel een concept, een concept is niet een auto in deze vorm zomaar in productie zal gaan, dus er zou heel goed een accu in kunnen zitten die nog ontwikkeld moet worden. 15 minuten voor 400 km, dan kan hij net zo snel laden als ik tijdens een stopje bij een wegrestaurant.
Ik ben geen elektro-technicus, maar wellicht hebben ze wat verzonnen met twee aparte accu-packs die wel op 400V werken? Dan kan je dus wel dubbel zo snel laden als je intern die 800V (en de bijbehorende A's) verdeeld in tweeën.robhuls schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 13:11:
Een beetje net alsof je twee batterijen tegelijk in een oplader stopt*. Dan heb je na "de helft van de tijd" ook net zoveel geladen als 1 batterij (alleen wel in allebei de batterijen de helft). Alleen uiteindelijk ben je dan natuurlijk nog steeds net zo lang bezig als het duurt om 1 batterij op te laden. Maar dan heb je wel twee batterijen vol en dus de dubbele capaciteit tov 1 batterij.
* die gebruikt dan dubbele stoom en niet dubbele spanning
Het punt is dat je niet een oneindige hoeveelheid stroom in een accupakket kunt stoppen, en dat hoe voller de accu's zijn, hoe langzamer het laden gaat. Daarom zie je ook vaak zo'n laadcurves dat tot 80% laden in de helft van de tijd gaat als tot 100% laden. Plus dat er (tot nu toe) een redelijk maximum aan het laden zit van zo'n 1,5-2x de accucapaciteit. Dus een Tesla 80 kWh accu wordt initieel met maximaal 120 kW geladen.
Als je met die technische limitaties werkt moet je concluderen dat wat Porsche wil niet echt kan.
Als je een accu in twee deelt heb je twee accu's van 40 kWh die je elk met 60 kW kunt laden, dus dat zet geen zoden aan de dijk. Als je een accu van 200 kWh hebt kun je met 300 kW gaan laden. Maar ik betwijfel dat die Porsche een accupakket van 200 kWh heeft, want daar kom je wel wat verder mee dan 500 km.
Dus het is ofwel Porsche die probeert hun auto te verkopen en over een tijdje komt met "ja, nu nog niet", of ze hebben echt een innovatie waar nog niemand van gehoord heeft.
En, dan kom je met een totaal nieuw laadconcept, dan zijn er geen laadpalen. Als je een deal met Tesla sluit kun je direkt op hun laadpalen aankoppelen.
Als je met die technische limitaties werkt moet je concluderen dat wat Porsche wil niet echt kan.
Als je een accu in twee deelt heb je twee accu's van 40 kWh die je elk met 60 kW kunt laden, dus dat zet geen zoden aan de dijk. Als je een accu van 200 kWh hebt kun je met 300 kW gaan laden. Maar ik betwijfel dat die Porsche een accupakket van 200 kWh heeft, want daar kom je wel wat verder mee dan 500 km.
Dus het is ofwel Porsche die probeert hun auto te verkopen en over een tijdje komt met "ja, nu nog niet", of ze hebben echt een innovatie waar nog niemand van gehoord heeft.
En, dan kom je met een totaal nieuw laadconcept, dan zijn er geen laadpalen. Als je een deal met Tesla sluit kun je direkt op hun laadpalen aankoppelen.
In Duitsland zijn ze met SLAM bezig: http://www.slam-projekt.de/Maasluip schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:37:
Moeten 400 CCS punten worden die redelijk snel op 850V en 250A kunnen laden.
Lijkt me geen probleem met 800V laden ( en dezelfde stroom) gaat twee maal zo snel.
1 accu van 400V laden met 250A is 100kW
2 accu's in serie = 800V laden met 250A is 200kW.
Als je 20kWh per 100km verbruik laad je dan bij 100kW 500k/h en bij 200kW 1000km/h
Je hebt dus wel 880VDC laad stations nodig.
Daar over na denkend zullen de huidige laadstations snel verouderen, iedereen (alle EV-boeren die een auto willen verkopen) zullen naar de 800V willen gaan, dat laad 2x zo snel en het verlies is de helft (ook de ohmse verliezen in de motor).
De grens van 1000V zal niet snel worden overschreden, veel elektro / elektronica materialen hebben dat als isolatie grens. Daarboven wordt het snel veel duurder.
Als je 20kWh per 100km verbruik laad je dan bij 100kW 500k/h en bij 200kW 1000km/h
Daar over na denkend zullen de huidige laadstations snel verouderen, iedereen (alle EV-boeren die een auto willen verkopen) zullen naar de 800V willen gaan, dat laad 2x zo snel en het verlies is de helft (ook de ohmse verliezen in de motor).
De grens van 1000V zal niet snel worden overschreden, veel elektro / elektronica materialen hebben dat als isolatie grens. Daarboven wordt het snel veel duurder.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik vind het wel bijzonder dat niemand het heeft over de laad verliezen. Met zulke vermogens ontstaat er gegarandeerd een berg warmte. Dat koelen van de accu's zullen ze wel onder controle hebben, alleen wat blijft er van het laad rendement over.Maasluip schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:37:
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Maar in welke accu durf je dat vermogen te pompen? 200 kW in een Li-accupakket dumpen kan alleen als de accu zélf minstens 100 kWh is, anders gaat het chemisch mis.WoudseHoeve schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:50:
Lijkt me geen probleem met 800V laden ( en dezelfde stroom) gaat twee maal zo snel.
Hogere spanning = minder kabelverliezenDerby schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:18:
[...]
Ik vind het wel bijzonder dat niemand het heeft over de laad verliezen. Met zulke vermogens ontstaat er gegarandeerd een berg warmte. Dat koelen van de accu's zullen ze wel onder controle hebben, alleen wat blijft er van het laad rendement over.
Tesla laat zien dat 150 A prima gaat zonder de handen te verbranden.
Verder; 10% laadverlies is denk ik nog wel acceptabel (en vergelijkbaar met thuisladen) en dat is dus 20 kW - een vermogen vergelijkbaar met een CV ketel tijdens het vollopen van een bad.
Sauna ernaast voor tijdens het laden?
[ Voor 37% gewijzigd door Proton_ op 15-09-2015 16:27 ]
Bij de presentatie van de I-Miev een aantal jaar geleden werd verteld dat snel laden een rendement had van net boven de 50%. Ik weet dat er ondertussen vorderingen gemaakt zijn maar het vermogen wat de batterij op moet nemen stijgt alleen maar. Dus tenzij er chemisch een truukje uit gehaald wordt om de elektrische energie voor meer dan 90% in chemische reacties op te zetten denk ik dat het verlies niet tot 20kW beperkt zal blijven.Proton_ schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:19:
Hogere spanning = minder kabelverliezen
Verder; 10% laadverlies is denk ik nog wel acceptabel (en vergelijkbaar met thuisladen) en dat is dus 20 kW - een vermogen vergelijkbaar met een CV ketel tijdens het vollopen van een bad.
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Dat is toch simpel. Een 800V accu kan 2x zo snel laden als een 400V accu.Proton_ schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:19:
[...]
Maar in welke accu durf je dat vermogen te pompen? 200 kW in een Li-accupakket dumpen kan alleen als de accu zélf minstens 100 kWh is, anders gaat het chemisch mis.
[...]
Hogere spanning = minder kabelverliezen
Bij 800V staan 2 accu's van 400V in serie, dezelfde stroom maar door de dubbele spanning is het 2x zoveel vermogen.
10% is veel teveel laad verlies, ik heb hier laatst nog een tabelletje gepost met de verliezen. Daarbij kwam ik op 1500W bij 3x 16mm2 in een kabel van 1 meter, ik weet de stroom even niet meer.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Uh, nee. De spanning per cel is nog steeds ~4V.WoudseHoeve schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:37:
[...]
Dat is toch simpel. Een 800V accu kan 2x zo snel laden als een 400V accu.
Bij 800V staan 2 accu's van 400V in serie, dezelfde stroom maar door de dubbele spanning is het 2x zoveel vermogen.
De hoeveelheid stroom per cel blijft gelijk. De accu is alleen intern anders opgebouwd.
Door het voltage te verhogen kan je alleen gemakkelijker een hoger vermogen de auto in krijgen over de zelfde dikte kabel, maar de accu moet het nog steeds kunnen opnemen.
Daar blijft de individuele cel nog steeds het probleem.
Ik ga ervan uit dat er twee 400V accus in serie staan.Snow_King schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:59:
[...]
Uh, nee. De spanning per cel is nog steeds ~4V.
De hoeveelheid stroom per cel blijft gelijk. De accu is alleen intern anders opgebouwd.
Door het voltage te verhogen kan je alleen gemakkelijker een hoger vermogen de auto in krijgen over de zelfde dikte kabel, maar de accu moet het nog steeds kunnen opnemen.
Daar blijft de individuele cel nog steeds het probleem.
Met bewoording was fout. Hij kan niet sneller laden maar met 2x zoveel vermogen.
Je gaat natuurlijk geen 400V accu laden met 800V dat is vragen om problemen.
Je kan wel 2 400 v accu's ( of 200 cellen ) in serie zetten en er dezelfde stroom door sturen als door 1 400V accu (of 100 cellen) dan laad je met het dubbele vermogen. P=U x I.
Door met het dubbele vermogen te laden laad je 2x zoveel range per uur.
Ik heb wel eens een 12V lood accu even snel opgeladen met een las apparaat. Dat gaat maar even goed ..... de accu was nooit meer dezelfde ....
Veilig is het vast wel. Maar de onbekendheid en gebrek aan ervaring zorgt wel voor andere complicaties. Zo duurt de reparatie nog zeker 3-4 weken omdat de onderdelen (panelen, koplamp, etc, etc) niet op voorraad zijn. Dus vooralsnog stoken wij de rest van de maand benzine in een Twingo. En dat is een verdomd lawaaiig en stuiterend autotje, als je verwend ben door een fluisterstille Zoe (althans bij snelheden tot 80-90) of V60 D6.....ZuinigeRijder schreef op donderdag 10 september 2015 @ 12:34:
[...]
Hier wordt ook melding gemaakt van eenzelfde soort geval. Is het rijden in een EV wel veilig
[ Voor 0% gewijzigd door aip op 15-09-2015 18:25 . Reden: typos ]
Nog steeds neeWoudseHoeve schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 17:41:
[...]
Ik ga ervan uit dat er twee 400V accus in serie staan.
Met bewoording was fout. Hij kan niet sneller laden maar met 2x zoveel vermogen.
Stel, je hebt 2 cellen die beide 4V klemspanning hebben en met maximaal 10A opgeladen kunnen worden.
Dan kunnen we ze parallel zetten; de samenstelling gedraagt zich als een accu van 4V en kan maximaal met 20A opgeladen worden. Dat is een laadvermogen van 80W.
We nemen dezelfde cellen en zetten ze in serie.
De samenstelling gedraagt zich nu als een accu van 8V en kan maximaal met 10A opgeladen worden. Dat is een laadvermogen van... 80W. Winst=0.
Merk op dat ik het niet eens over de capaciteit van de accu heb.
Er hoeft wel maar de helft van de stroom door de kabel, dus die wordt wat minder warm. Dat is de enige winst.
De motor moet 450kW kunnen leveren, de kabels naar die elektromotoren worden dan ook een probleem en 800V lost dat op. Dit wordt ook genoemd op de promo site, dunnere kabels in de auto dus een lichtere auto.
Als die 15 minuten inderdaad klopt, dan heeft Volkswagen wellicht nog wat leuks in ontwikkeling, naast range is laadtijd toch ook een dingetje waar een ICE aantrekkelijk is.Wellicht komt er iets uit QuantumScape waar ze vorig jaar een aandeel in hebben genomen?
Als die 15 minuten inderdaad klopt, dan heeft Volkswagen wellicht nog wat leuks in ontwikkeling, naast range is laadtijd toch ook een dingetje waar een ICE aantrekkelijk is.Wellicht komt er iets uit QuantumScape waar ze vorig jaar een aandeel in hebben genomen?
Misschien wel, als ze daadwerkelijk een accuchemie hebben die zo snel kan laden dan is dat het echte nieuws en is de auto alleen een afleiding 
Ik vind het nog steeds erg komisch dat Porsche verwacht 7 jaar na de Model S een auto te kunnen gaan bouwen die in bijna elk opzicht voor de Tesla onderdoet.
Ik vind het nog steeds erg komisch dat Porsche verwacht 7 jaar na de Model S een auto te kunnen gaan bouwen die in bijna elk opzicht voor de Tesla onderdoet.
Dat lijkt mij dus wel een probleem!WoudseHoeve schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:50:
Op de meeste plekken is 3x400Volt draaistroom voorhanden.
Als je dit gelijk richt hou je over maximaal (wortel2 = 1,41) x 400 = 566Volt
hier is vrij eenvoudig een gelijkspanning van c.a. 400 Volt van te maken (om een accu van 400 Volt te laden heb je natuurlijk meer nodig).
Wil je nu naar 800 Volt dan moet je de de spanning verhogen en dat is een stukje lastiger...
Vervelend. Ik ben nog niet verwend met het rijden met een EV, behalve dan de proefritten. Donderdag kan ik de Soul ophalen. Denk dat bij schade aan een EV reparatie altijd langer zal duren.aip schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 18:24:
[...]
Veilig is het vast wel. Maar de onbekendheid en gebrek aan ervaring zorgt wel voor andere complicaties. Zo duurt de reparatie nog zeker 3-4 weken omdat de onderdelen (panelen, koplamp, etc, etc) niet op voorraad zijn. Dus vooralsnog stoken wij de rest van de maand benzine in een Twingo. En dat is een verdomd lawaaiig en stuiterend autotje, als je verwend ben door een fluisterstille Zoe (althans bij snelheden tot 80-90) of V60 D6.....
Er zijn ook al een tijdje ontwikkelingen gaande om direct vanaf 10kV naar 1000VDC te gaan.mb1 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 21:26:
[...]
Dat lijkt mij dus wel een probleem!
Op de meeste plekken is 3x400Volt draaistroom voorhanden.
Als je dit gelijk richt hou je over maximaal (wortel2 = 1,41) x 400 = 566Volt
hier is vrij eenvoudig een gelijkspanning van c.a. 400 Volt van te maken (om een accu van 400 Volt te laden heb je natuurlijk meer nodig).
Wil je nu naar 800 Volt dan moet je de de spanning verhogen en dat is een stukje lastiger...
Alle snelladers, zowel de SuperChargers van Tesla als de laders van Fastned hebben nu allemaal een eigen trafo aan het 10kV netwerk. Geen van hen zit op 400V.
Dat is toch niet zo bij de allego / Tnm laders? Die staan toch gewoon aan krachtstroom, niet rechtstreeks aan 1000VDC?Snow_King schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 22:08:
[...]
Er zijn ook al een tijdje ontwikkelingen gaande om direct vanaf 10kV naar 1000VDC te gaan.
Alle snelladers, zowel de SuperChargers van Tesla als de laders van Fastned hebben nu allemaal een eigen trafo aan het 10kV netwerk. Geen van hen zit op 400V.
Ah, idd. Die niet, die hebben gewoon 3x80A AC.aip schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 22:16:
[...]
Dat is toch niet zo bij de allego / Tnm laders? Die staan toch gewoon aan krachtstroom, niet rechtstreeks aan 1000VDC?
Fastned heeft nu iets van 200kW per station en Tesla 500kW. Beide kunnen zo upgraden omdat het vaak 1 a 2MW trafo's zijn.
De truuc is dus straks: 10.000VAC -> 1000VDC.
Nu is dat nog: 10.000VAC -> 400VAC -> 500VDC.
Niet zo moeilijk hoor. De reden dat je een gewone lithium accu niet binnen een paar minuten kan opladen is dat hij dan zo heet wordt dat hij ontploft.Proton_ schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 21:07:
Misschien wel, als ze daadwerkelijk een accuchemie hebben die zo snel kan laden dan is dat het echte nieuws en is de auto alleen een afleiding
Maar als je zorgt voor genoeg koeling is het geen enkel probleem. Behalve dan dat het nog steeds niet erg goed is voor de levensduur.
Zo'n koelsysteem heeft als voordeel dat je de accu's ook zwaarder kan belasten bij het ontladen.
De Tesla houdt zijn "insane mode" acceleratie maar een seconde ofzo vol. Ietsjes langer als je de ludicrous upgrade hebt. En die upgrade is vooral een upgrade van de accukoeling.
Ik kan me voorstellen dat Posche een auto heeft ontworpen waar je mee kan racen. En dan moet je hoge stromen een stuk langer vol kunnen houden dan de model S. Bijkomend voordeel is dat hij ook veel sneller kan SuperChargen.
Wat ik er van lees en hoor zijn veel mensen in Duitsland zelf niet heel enthousiast over dit projekt. Dat komt dan voornamelijk omdat die palen vaak alleen een CCS stekker hebben en de meeste mensen dus helemaal niet bij die palen kunnen laden. Ook in Duitsland rijden er veel meer auto's rond zonder CCS aansluiting dan met.Snow_King schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:44:
In Duitsland zijn ze met SLAM bezig: http://www.slam-projekt.de/
Ik kan het filmpje zo snel niet meer vinden, maar een stel Duitse journalisten wilden van de ene stad naar de andere rijden. Onderweg moesten ze wel snel laden, maar bij de SLAM-paal konden ze met hun Leaf niet laden.Op zich zou je natuurlijk zeggen: slecht voorbereid, maar het ging hun natuurlijk om het idee dat met belastinggeld palen worden aangelegd waar maar een klein percentage van de auto's kan laden.
Het is voor mij toch optie B geworden. ik kan hem volgende week donderdag halenZuinigeRijder schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:48:
Voor optie B is er nu 1 tweedehands Kia Soul EV minder
Dus zitten de snelladers achter een 1000kVA travo van 3x400 VACSnow_King schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 22:50:
[...]
Ah, idd. Die niet, die hebben gewoon 3x80A AC.
Fastned heeft nu iets van 200kW per station en Tesla 500kW. Beide kunnen zo upgraden omdat het vaak 1 a 2MW trafo's zijn.
De truuc is dus straks: 10.000VAC -> 1000VDC.
Nu is dat nog: 10.000VAC -> 400VAC -> 500VDC.
Tuurlijk kun je als je fysiek naast de 10kV zit een rechtstreekse aansluiting hierop krijgen, maar dat kan thuis niet!
Dus hoe wil je thuis laden op 800 VDC?
Je kan zonder problemen er een DC/DC converter tussen zetten om van 400 naar 800 te gaan. Voor thuis is dat geen probleem, daar zijn de vermogens een stuk kleiner, en de huisaansluiting zal toch niet groter dan 11 of 22kW zijn.mb1 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 07:25:
[...]
Dus zitten de snelladers achter een 1000kVA travo van 3x400 Vac
Tuurlijk kun je als je naast de 10kV zit een rechtstreekse aansluiting hierop krijgen, maar dat kan thuis niet!
Dus hoe wil je thuis laden op 800 Vdc?
Er werd ook gesproken over een ingebouwde DC/DC converter bij de Porsche die dit voor je deed, ook prima natuurlijk.
Laten we niet te veel in detail gaan op dit fantasie apparaat, ik zie alleen maar een mooie 3D tekening en een hoop gepraat over technieken die er nog niet zijn maar wel leuk zouden zijn. Dit studie model vergelijken met een huidige Tesla S gaat imho ook een beetje mank.
5 jaar is een hele lange tijd.
Waarom wil je thuis laden op 800VDC? Daar laad je de auto gewoon met AC.mb1 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 07:25:
[...]
Dus zitten de snelladers achter een 1000kVA travo van 3x400 VAC
Tuurlijk kun je als je fysiek naast de 10kV zit een rechtstreekse aansluiting hierop krijgen, maar dat kan thuis niet!
Dus hoe wil je thuis laden op 800 VDC?
Dit gaat puur over snelladers.
Waarom een DC/DC converter? Je begint met wisselspanning, dus een transformator doet het ook.databeestje schreef op woensdag 16 september 2015 @ 07:31:
[...]
Je kan zonder problemen er een DC/DC converter tussen zetten om van 400 naar 800 te gaan. Voor thuis is dat geen probleem, daar zijn de vermogens een stuk kleiner, en de huisaansluiting zal toch niet groter dan 11 of 22kW zijn.
Ok,ok, schakelende voeding met een DC/DC converter dan. Ook goed.
GefeliciteerdJeroenE schreef op woensdag 16 september 2015 @ 07:13:
Het is voor mij toch optie B geworden. ik kan hem volgende week donderdag halen

Bij Kooijman gekocht als particulier?
Of geleased?
Thanks! Het antwoord is geen van beide. Hij wordt gekocht door het bedrijf waar ik bij werk. Dus een "echte" auto van de zaak ipv lease.ZuinigeRijder schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:12:
Gefeliciteerd![]()
Bij Kooijman gekocht als particulier?
Of geleased?
Prive rijden we (sinds kort) in een tweedehands elektrische Fiat Qubo.
Als je ziet welke OEM's partners zijn in dat project snap je ook dat ze zich op CCS focussen. Op dit moment heeft CCS nog een duidelijke achterstand, maar elke Duitse/Amerikaanse PHEV/BEV heeft CCS, en daar komen steeds meer verschillende modellen van uit. Daarbij heeft Nissan zelf ook al ingebonden dus de toekomst van CHAdeMO is niet hoopvol. Voor de consument zou het het beste zijn als die palen gewoon elke standaard ondersteuenden, maar ja..JeroenE schreef op woensdag 16 september 2015 @ 07:13:
[...]
Wat ik er van lees en hoor zijn veel mensen in Duitsland zelf niet heel enthousiast over dit projekt. Dat komt dan voornamelijk omdat die palen vaak alleen een CCS stekker hebben en de meeste mensen dus helemaal niet bij die palen kunnen laden. Ook in Duitsland rijden er veel meer auto's rond zonder CCS aansluiting dan met.
Ik kan het filmpje zo snel niet meer vinden, maar een stel Duitse journalisten wilden van de ene stad naar de andere rijden. Onderweg moesten ze wel snel laden, maar bij de SLAM-paal konden ze met hun Leaf niet laden.Op zich zou je natuurlijk zeggen: slecht voorbereid, maar het ging hun natuurlijk om het idee dat met belastinggeld palen worden aangelegd waar maar een klein percentage van de auto's kan laden.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ja, maar CCS heeft wel meer toekomst.fsfikke schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:44:
[...]
Als je ziet welke OEM's partners zijn in dat project snap je ook dat ze zich op CCS focussen. Op dit moment heeft CCS nog een duidelijke achterstand, maar elke Duitse/Amerikaanse PHEV/BEV heeft CCS, en daar komen steeds meer verschillende modellen van uit. Daarbij heeft Nissan zelf ook al ingebonden dus de toekomst van CHAdeMO is niet hoopvol. Voor de consument zou het het beste zijn als die palen gewoon elke standaard ondersteuenden, maar ja..
In Europa is het gekozen tot dé standaard. Het bied AC én DC in één stekker/inlet.
CCS zal dus ook naar >200kW gaan, dus ik snap goed dat SLAM zich nu richt op een netwerk voor de toekomst.
Mijn Model S kan ook niet aan CCS laden, dus effectief heb ik er niets aan (nu!).
Willen we echter EV's uitrollen moeten we vooruit kijken, dan vind ik de weg die SLAM volgt juist erg goed.
Dit topic is gesloten.