Proton_ schreef op maandag 07 september 2015 @ 21:09:
Toch denk ik niet dat fraude een groot probleem zou zijn. Zo zie je nu ook niet dat mensen met 7ct op de zaak laden en dan hun HF zonnepanelen omvormer aan de accu hangen om 's nachts tegen 23ct in te voeden, terwijl dat technisch prima zou kunnen (of breng ik nu mensen op een idee

).
Ik heb geen idee of dat vaak gebeurd. Maar nu rijden er ook nog weinig van dit soort auto's rond. Ook al zouden alle rijders van elektrische auto's dit nu doen dan zal het fraude bedrag nog steeds laag zijn.
Maar als straks half Nederland een elektrische auto rijdt dan kan dat heel anders zijn.
Ik denk zelf dat het ook wel mee zal vallen, maar ze gooien ook rustig het PGB stelsel om om fraude te voorkomen (met alle problemen van dien). Ik had ook niet het idee dat er veel zorgverleners waren die rond reden in een Rolls-Royce van de opbrengsten van de veel te dure zorg die zij aan PGB'ers gaven. Maar blijkbaar had ik dat ook mis
De overheid doet in het algemeen veel moeite om fraude te voorkomen. Wij hebben ooit een aantal ramen vervangen door HR+ (of ++ ). Ik weet niet of het nu nog zo is, maar voorheen kreeg je daar een subsidie op als je maar een EPA rapport had waarin stond dat de isolatie van je woning dan toenam etc. Zo'n rapport hadden we ook omdat we die hadden laten maken ivm de subsidie op een zonneboiler.
Anyway, dat was een administratief gedoe van hier tot tokio om honderd euro (of zoiets) terug te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat dit kosteneffectief was opgezet. Waarschijnlijk waren ze net zo veel geld kwijt aan arbeidskosten van alle ambtenaren die hun eigen stempeltje er op moesten zetten. Maar je mocht vooral geen subsidie krijgen voor een raam zonder dat ze zeker wisten dat je niet alleen verving omdat er een bal door heen was gegaan.
Voor de zonneboiler ging dit trouwens veel simpeler.
Lagere gebruikskosten komen echt de (eerste of tweede...) eigenaar ten goede, terwijl een aanschafsubsidie vaak de prijs opdrijft.
Ik ben met je eens dat een aanschafsubsidie vaak marktverstorend werkt. Verkopers zijn ook niet gek en weten ook wel dat jij een zak geld krijgt. In hun kosten-plaatje berekeningen trekken ze die er al vast vanaf en dan hoeven ze zelf minder korting te geven.
De meeste publieke palen hebben twee aansluitingen om te kunnen laden. Aangezien die allebei 3 fasen x 16A zijn heb je dus niet genoeg aan 3x 25A afzekering. Ik weet verder niet waarom ze dan niet 3x 35A afzekeren, Misschien klappen die er af en toe toch nog uit als twee auto's tegelijk op vol vermogen staan te laden en het is 35 graden buiten?
De meeste auto's laden op dit moment toch nog maar 1-fase
Nee, de meeste elektrische auto's in NL zijn Tesla's en die laden op 3 fasen (kan wel laden op 1 fase). Daarna de Leaf die maar 1 fase kan en de Zoe die weer op 3 fase laad (kan ook op 1 fase laden). En dan een rits die alleen 1 fase kunnen, maar dat is qua aantallen allemaal veel minder.
Het lijkt mij trouwens ook niet handig om de palen te "verkleinen" naar 1 fase. Het is juist veel handiger als alle 1 fase auto's ook op 3 fasen zouden kunnen laden. Dan duurt het laden minder lang en kan je dus ook rustig alleen "even een bakkie koffie" doen ipv dat je gelijk een dag moet blijven omdat je auto nog niet genoeg is opgeladen om terug te rijden.
En als je dan een keer echt haast hebt, dan kies je het "prioriteitstarief" en wordt je auto voor 5ct extra per kWh met prioriteit opgeladen!

Als je echt snel geopereerd wil worden dan kan je ook gewoon wat extra betalen. Als u deze review vandaag wil lezen betaalt u met deze link 1 euro en anders komt hij over 48 uur gratis binnen...
Laten we ajb vooral geen eerste en tweederangs laadburgers gaan creëren bij de gewone laadpalen.
Als je echt snel wil laden kan dat trouwens wel als je meer wil betalen (bij veel auto's in ieder geval). Je kan naar een snel lader rijden om daar tegen 3 a 4 keer het tarief te laden.
Als je wat meer laadpalen op een aansluiting zet, dan kom je tenminste ook eens een keer boven die 10MWh en kan de exploitant tenminste geld gaan verdienen.
Bij mij in de straat haalt de laadpaal de aantallen kWh's niet omdat mensen ergens anders naar toe rijden om te laden, maar omdat er gewoon niet genoeg auto's zijn die er überhaupt laden. Meer aansluitingen lost dat probleem dus niet op.
Op zich zou het mij trouwens wel handig lijken als er meer aansluitingen zijn. Vooral als je dan op kan geven dat je toch pas over 8 uur weer weg wil en het dus niet erg is als tussendoor een andere auto een paar uur laad. Bij veel laadpalen mag je alleen parkeren als je daadwerkelijk aan het laden bent en eigenlijk zou je je auto dus weg moeten halen als hij vol is. De vraag is dan of je dit ook wordt aangepast als je niet daadwerkelijk aan het laden bent, maar dat over 4 uur wel wil gaan doen.
En wat als alle andere plekken vol zijn en een tweede elektrische auto niet eens tussen door kan landen omdat hij niet bij de paal kan staan?
In openbare ruimtes kan je natuurlijk niet zo maar de helft van de parkeerplekken wegnemen voor brandstofauto's vanwege de (nu nog) theoretische mogelijkheid dat er eens een keer 6 elektrische auto's tegelijk op 1 fase zouden kunnen komen laden.