Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
databeestje schreef op donderdag 03 september 2015 @ 20:33:
De lader blijkt gelukkig een 16 Ampere model te zijn, deze heb ik voorzien van een blauwe mennekes stekker zodat deze zo het stopcontact in kon. Op het werk heb ik ook een verlengkabel geregeld met blauwe mennekes stekker zodat ik de lader gewoon buiten in de weer en wind kan gebruik zonder dat de boel volloopt met water :)
Is er op het werk dan wel een vrije groep die je alleen tot je beschikking hebt?
16A op een stopcontact is toch wel spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
Crxtreem schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:14:
[...]

Is er op het werk dan wel een vrije groep die je alleen tot je beschikking hebt?
Dat is waar een stopcontact voor gemaakt is hoor. Als je huis volgens de huidige standaard is gebouwd zit daar 2,5mm2 installatiedraad achter.
En zelfs met 1,5mm2 draad mag je nog 16A voeren als je in de meterkast een automaat hebt zitten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crxtreem schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:14:
Toevallig is er gisteren op de zaak iemand langs gekomen om te inventariseren hoe of wat mbt de aanleg van een aantal wandcontactdozen om op te laden. Die krijgen wel een eigen groep. Ik heb nog gebeld met iemand om na te vragen hoe of wat met de aansluiting die ze op het pand gaan schroeven. Volgens hem zijn er speciale dozen die wel 16A aan kunnen. Die hebben ze blijkbaar al heel vaak aangelegd om plugin-hybrides etc op te laden.

Volgens hem waren er ook plugins die 12A trokken dus daarom gebruiken ze al geen 'gewone' dozen.

Er zijn trouwens ook laadkabels die je op een schuko doos kan aansluiten waarbij je kan opgeven dat je 16A wil trekken zonder dat er een "doos" aan je snoer hangt.

De offerte (laat staan de aanleg) duurde nog wel even, dus ik kan nog niet vertellen hoe dit precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 21:49

databeestje

Von PrutsHausen

!null schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:59:
En kun je hem op een lager ampere laden? Hij kan ook op 10A toch?
Deze specifieke lader die erbij zit kan enkel laden op 16 Ampere, maar dat is niet erg. De groep van de schuur is verder door weinig anders in gebruik en die ledlamp van 10 Watt gaat de kop niet kosten ;)

Ik bestel bij de Conrad nog even een aparte aardlek automaat zodat ik de schuur op een aparte groep kan zetten met eigen aardlek. Uiteindelijk hang ik de EVSE met kabel maar in de schuur denk ik, dat is makkelijk zat.
JeroenE schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 06:04:
Mennekes is een fabrikant die heel veel maakt. Meestal als het over een Mennekes stekker gaat in combinatie met elektrisch rijden dan is het de "type 2" stekker. Die aansluiting zit ook op de meeste openbare laadpalen (naast bijvoorbeeld CHAdeMO of de CCS -Combi).

Ik denk dat jij het over de blauwe 16A CEE stekker hebt die men meestal "campingstekker" noemt omdat hij daar veel voorkomt.
Ja, sorry, de blauwe camping stekker (CEE) dus, gezien het weer van vandaag is dat geen overbodige luxe. De lader ligt namelijk buiten omdat er nog geen permanent laadpunt is. Er ligt nu gewoon een verlengkabel waar ik aan kan haken. Er was nog een 3 fase stekker vrij van een perscontainer die ik met verloop kon gebruiken.
[...]

Ik had er nog niet eerder van gehoord, maar op een Duits forum schrijven diverse mensen dat hun auto halverwege een aantal keer pauzeert met laden. Soms tot wel 20 minuten(!).

Misschien een keer proberen of hij wel verder gaat als je de stekker er in laat zitten?

Kan je wel zien of hij verder oplaadt als je de stekker er opnieuw insteekt of blijft hij op hetzelfde percentage hangen?
Als je de stekker aan 1 van beide zijden eruit haalt en terug stopt gaat deze weer verder met laden, wellicht is het gewoon een pauze. De laatste keer dat ik gisteravond zag dat het vermogen terugviel ging deze 5 minuten later weer naar 3kW. Dus wellicht is het toch iets van semi intelligentie in de lader die iets merkt en daardoor afschakelt.

Uiteindelijk was de auto deze morgen tot 14/16 balkjes geladen met 75km bereik.
[...]

Gelukkig is het vrijdag dus je hebt nog het hele weekend om weer thuis te komen })
Hah! Gelukkig zit er genoeg bereik in om naar het werk te gaan met een boodschapje, of terug met een boodschapje als ik op de bestemmingen gewoon kan laden.

Het aanzetten van de kachel is overigens wel een dingetje, dat scheelt meteen 10km bereik. Zo lang ik op het werk kan laden geen probleem. Tijd voor een jas en handschoenen 8)

Helaas had ik gisteravond nog geen succes met de OBD dongle en de CanIon app voor android. Tijdens het laden kon ik deze niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
RocketKoen schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:41:
[...]

Dat is waar een stopcontact voor gemaakt is hoor. Als je huis volgens de huidige standaard is gebouwd zit daar 2,5mm2 installatiedraad achter.
En zelfs met 1,5mm2 draad mag je nog 16A voeren als je in de meterkast een automaat hebt zitten.
Van de site van Cohere.eu:
Stopcontacten zijn er in alle vormen en maten; van robuust, geaard en goed aangelegd tot oud, on-geaard en slecht geïnstalleerd. Beide stopcontacten doen hetzelfde: er kan een stekker in en er wordt energie geleverd. Dat is geen enkel probleem voor korte tijd, uw stofzuiger doet het en ook die extra lamp kan er nog wel op branden. Wat wél een probleem kan zijn, is het opladen van uw auto op hoog vermogen. EenMitsubishi Outlander of Volvo V60 plug-in zal voor langere tijd uw stopcontact op volle belasting benutten. (Voor de techneuten: huis elektra is uitgelegd op een nominaal vermogen van 60% het maximaal vermogen. Een stopcontact mag maximaal 16A leveren, en 16A x 60% = 9,6A. Outlanders, Ampera’s, i3’sen V60’s: ze laden allemaal op 10A en benutten het maximale van uw stopcontact).
Mijn eigen ervaring is ook dat het gewoon werkt.
Mijn laadpaal van laadpaal24 is 16A en warmt mijn 2,5mm2 kabel en de zelfs de kabel naar de auto op.
Op vakantie op een stopcontact in het vakantiehuisje met de 10A lader geladen.
Hierbij werd het stopcontact en de pvc buis boven het stopcontact ook warm.
Als je een installatie hebt met steeklasdoppen, en eventueel 1,5mm2 op langere afstand, zou ik toch niet lekker slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dat is dan ook 1 van de redenen dat de kabel naar de schuur nog even om moet, er zitten nog steeklasdoppen in de dozen, dat moet "ouderwetste" draaidoppen worden. Maar de tijd was op.

Daarom had ik dan ook een blauwe CEE stekker gemonteerd, die is geschikt voor langdurige belasting.

Plaatjes werken makkelijker.
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/imiev/20150903_180459.jpg

Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/imiev/20150903_180650.jpg

Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/imiev/20150903_180737.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door databeestje op 04-09-2015 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Crxtreem schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:59:
[...]

Van de site van Cohere.eu:

[...]

Mijn eigen ervaring is ook dat het gewoon werkt.
Mijn laadpaal van laadpaal24 is 16A en warmt mijn 2,5mm2 kabel en de zelfs de kabel naar de auto op.
Op vakantie op een stopcontact in het vakantiehuisje met de 10A lader geladen.
Hierbij werd het stopcontact en de pvc buis boven het stopcontact ook warm.
Als je een installatie hebt met steeklasdoppen, en eventueel 1,5mm2 op langere afstand, zou ik toch niet lekker slapen.
Ik heb de normen er hier bij liggen. Op 1,5mm2 mag je 16A zetten tot een omgevingstemperatuur van 45 graden.

Al is dat wel op voorwaarde dat de draden tot 90 graden belast mogen worden. En als ik kijk naar installatiedraad die ze hier in de bouwmarkt verkopen dan is die van PVC. En dat mag maar 70 graden worden.

Als je gaat rekenen met 70 graden dan moet je al gaan deraten bij temperaturen vanaf 25 graden. Dat wordt wel lastig met de Nederlandse zomers.

Misschien handig om te checken of je wel overal 2,5mm2 hebt liggen dan.
Dan nog worden ze waarschijnlijk >50 graden. En dan voelen ze inderdaad heet aan. Maar kwaad kan het niet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:12
Maar het heeft uiteindelijk toch ook met kabellengte te maken? En vaak is de schuur of oprit best een eindje weg van de meterkast.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De kabellengte heeft niet te maken met hoe warm de kabel wordt.
Wel met welk (totaal) verlies er acceptabel is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:50:
Als je de stekker aan 1 van beide zijden eruit haalt en terug stopt gaat deze weer verder met laden, wellicht is het gewoon een pauze. De laatste keer dat ik gisteravond zag dat het vermogen terugviel ging deze 5 minuten later weer naar 3kW. Dus wellicht is het toch iets van semi intelligentie in de lader die iets merkt en daardoor afschakelt.
Als er al intelligentie in zit, dan verwacht ik dat eerder in de auto zelf. Wellicht zit er ergens iets wat de temperatuur in de gaten houd en dan tijdelijk zorgt voor een pauze als het te warm wordt?
Uiteindelijk was de auto deze morgen tot 14/16 balkjes geladen met 75km bereik.
Goed genoeg toch? :)
Hah! Gelukkig zit er genoeg bereik in om naar het werk te gaan met een boodschapje, of terug met een boodschapje als ik op de bestemmingen gewoon kan laden.
Ja, maar als het laden dus niet heeft gewerkt dan kom je niet meer terug... Ben je al gaan controleren? >:)
Het aanzetten van de kachel is overigens wel een dingetje, dat scheelt meteen 10km bereik. Zo lang ik op het werk kan laden geen probleem. Tijd voor een jas en handschoenen 8)
Ja, klimaatregelingen gebruiken veel stroom. Je wil natuurlijk ook niet bevroren (of gekookt) aankomen dus je moet dat af en toe wel gebruiken. Voor zover ik weet is een airco zuiniger dan met de raampjes open rijden. In ieder geval bij benzine-auto's, maar ik neem aan dat dat voor elektrische niet anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:51
Moet dit topic toch ook maar eens wat vaker lezen.. En daarom ook direct maar even spammen met mijn eigen spullen...

Er staat nu 2000 km op te teller en bevalt boven verwachting goed. Ik had gedacht 70 tot 80 procent van de ritten met deze auto te doen maar het is tot op heden wel 95 procent... Er staat nu een diesel met roestige schijven op de oprit ... :'(

Mijn zelfbouw Openevse lader, meer info in dit topic. Zelfbouw Laadpaal ervaringen

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/20150805_154855_zpswllxjpn9.jpg

De auto, een Renault Zoe, ZEN, Gris Neptune

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/Zoe/Zoe_zpsgs141i4h.jpg

Het gemiddelde bereik bij 100 procent lading:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/20150812_202137_zpsjtvltxun.jpg

En omdat het stroomverbruik nu toch wel gaat oplopen komt er binnenkort nog 2000wp bij. De omvormer hangt al... :-

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/20150902_202734_zpssnn9hnlj.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door jjonkie op 04-09-2015 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Lekker bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:34:
[...]

Als er al intelligentie in zit, dan verwacht ik dat eerder in de auto zelf. Wellicht zit er ergens iets wat de temperatuur in de gaten houd en dan tijdelijk zorgt voor een pauze als het te warm wordt?
Ja, dat denk ik ook, ik hou het voorlopig in de gaten.
[...]

Goed genoeg toch? :)
Zat waarvoor ik de auto gekocht heb iig. :)

Als ik spaarzaam ben kan ik heen en terug met 1 lading. Wellicht dat dit op een gegeven moment niet meer gaat, maar dat zien we dan wel weer.
[...]

Ja, maar als het laden dus niet heeft gewerkt dan kom je niet meer terug... Ben je al gaan controleren? >:)
Yup, aangezien het een 16 Ampere lader is gaat de iMiev redelijk vlot vol, er zit maar 16kWh in.

Collega's wouden even een proefritje maken, dus dat was geen probleem. Inmiddels ook een video gevonden waarbij ze bij een C-Zero 1 van de cellen vervangen voor een andere.
YouTube: 2015-08-29 - Citroen C-Zero - Zellentausch

Dat ziet er haalbaar uit voor de gemiddelde werkplaats.
[...]

Ja, klimaatregelingen gebruiken veel stroom. Je wil natuurlijk ook niet bevroren (of gekookt) aankomen dus je moet dat af en toe wel gebruiken. Voor zover ik weet is een airco zuiniger dan met de raampjes open rijden. In ieder geval bij benzine-auto's, maar ik neem aan dat dat voor elektrische niet anders is.
En daarom is de impact van de klimaatregeling zo groot, de accu is maar 16kWh. De auto komt relatief energiezuinig vooruit, maar een klimaatregeling is een vaste belasting waar de duur van de reis in grote mate bepaald hoe ver je komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[b][message=44867594,noline]databeestje schreef op vrijdag 04 september 2015 @
Collega's wouden even een proefritje maken, dus dat was geen probleem.
Ik had de Kia natuurlijk ook een paar dagen mee. De belangstelling om er in te rijden viel nog wel mee. 3 hebben er in gereden en 1tje alleen mee gereden. De meesten vonden het wel lekker rijden, maar er is er maar 1 die hem wel voor 90% van zijn ritjes ziet zitten. Maarja, blijft die 10% over van kinderen naar sportwedstrijden rijden die soms 100km weg zijn etc. Mij lijtk dat je tijdens die paar uur wel ergens kan opladen, maar dat zag hij iets anders.
Inmiddels ook een video gevonden waarbij ze bij een C-Zero 1 van de cellen vervangen voor een andere.
In de thread staat overigens waar hij de losse cel vandaan heeft. Als je nog verder leest dan heeft hij er 125 euro voor betaald.
Dat ziet er haalbaar uit voor de gemiddelde werkplaats.
En hij heeft zelfs de (Mitsubishi) handleiding om het batterypack te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 18:51:
[...]

Ik had de Kia natuurlijk ook een paar dagen mee. De belangstelling om er in te rijden viel nog wel mee. 3 hebben er in gereden en 1tje alleen mee gereden. De meesten vonden het wel lekker rijden, maar er is er maar 1 die hem wel voor 90% van zijn ritjes ziet zitten. Maarja, blijft die 10% over van kinderen naar sportwedstrijden rijden die soms 100km weg zijn etc. Mij lijtk dat je tijdens die paar uur wel ergens kan opladen, maar dat zag hij iets anders.
Herkenbaar, de mensen willen wel even kijken maar zijn zelf absoluut niet van plan om de huidige auto op te geven. Die brug was ik al gepasseerd.
[...]

In de thread staat overigens waar hij de losse cel vandaan heeft. Als je nog verder leest dan heeft hij er 125 euro voor betaald.

[...]

En hij heeft zelfs de (Mitsubishi) handleiding om het batterypack te verwijderen.
Hartelijk dank Jeroen, mijn duits is niet het beste, helaas, maar ik begrijp wel degelijk waar het over gaat. Dat dan weer wel. Wat een uitstekende post. Dit is zeker een hart onder de riem voor de iMiev gebruikers. Een accu die je niet alleen zelf kan repareren, maar ook nog open kan maken.

Een aantal van de nieuwere auto's hebben de accu packs dicht geplakt of gesealed. Ik snap het wel, maar het maakt soms de reperaties nodeloos kostbaar en ingewikkeld.

Vandaag was de eerste dag naar het werk heen en terug, en dat gaat eigenlijk prima. Overigens, trap je tegelijk op de rem en het gas dan kom je in de kruip modus uit en ga je niet meer harder dan 6km/u. Niet doen dus, dat was van een oud automaat gebruiker, maarja, toen bestond de Opel Kadet C nog :)

Hem uitgelegd dat niet meer te doen en was het probleem opgelost na contact uit en aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 22:13:
Herkenbaar, de mensen willen wel even kijken maar zijn zelf absoluut niet van plan om de huidige auto op te geven. Die brug was ik al gepasseerd.
Ik had ook niet echt verwacht dat gelijk iedereen een andere auto zou nemen. Wie weet dat bij die ene over een paar jaar wel een andere auto past.
Hartelijk dank Jeroen, mijn duits is niet het beste, helaas, maar ik begrijp wel degelijk waar het over gaat.
Mijn Duits is ook niet goed (laten vallen als een baksteen toen het kon). Maar een beetje lezen lukt wel; verstaan vind ik eigenlijk moeilijker. Ik heb ook wel even moeten zoeken om dit te vinden. Er was ook al in die thread door meerdere mensen naar gevraagd voor hij antwoord gaf.
Vandaag was de eerste dag naar het werk heen en terug, en dat gaat eigenlijk prima. Overigens, trap je tegelijk op de rem en het gas dan kom je in de kruip modus uit en ga je niet meer harder dan 6km/u. Niet doen dus, dat was van een oud automaat gebruiker, maarja, toen bestond de Opel Kadet C nog :)
Ah, is dat de beruchte schildpad-instelling? Ik neem aan dat hij dat wel eventjes deed en dat dit niet gelijk gebeurde.

Het lastigste van een automaat is als mensen willen schakelen. Ik rijd al jaren automaat dus ik heb het meestal andersom. Als ik weer eens in een schakelauto moet rijden dan vergeet ik voor het stoplicht terug te schakelen totdat de auto bijna afslaat.

Het voordeel van een elektrische auto waarbij schakelen overbodig is is wel dat mensen weinig van de motor kunnen horen en dus ook geen geluid waarnemen waarbij ze denken "nu moet ik schakelen". Dan trappen ze ook de koppeling niet in 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vergroening Nederlandse wagenpark gaat eerder achteruit dan vooruit

Gepleit wordt voor een aanschafpremie voor particulieren van ongeveer 5000 euro voor de aankoop van een pure EV.

Petitie: Maak de elektrische auto betaalbaar voor iedereen
Wij roepen het kabinet op om elektrische auto’s voor iedereen betaalbaar te maken

Elektrische auto’s zijn schoner en stiller. Ze hebben ook een nadeel. Ze zijn (nog) te duur voor de meeste Nederlanders. Wij willen dat elektrische auto’s betaalbaar zijn voor iedereen. Niet alleen voor zakelijke rijders, maar ook voor consumenten. De overheid moet daar nu iets aan doen. Vind jij dat ook?

Natuur & Milieu pleit bij de overheid voor een tijdelijke stimuleringsmaatregel om elektrisch rijden voor consumenten betaalbaar te maken: een aanschafpremie van circa 5.000 euro. Dit najaar neemt het kabinet een definitief besluit over alle autobelastingen tot en met 2020.

In het huidige kabinetsvoorstel voor de autobelastingen is elektrisch rijden nog steeds niet aantrekkelijk voor de consument. Terwijl elektrisch rijden juist voor hen zo geschikt is. 80% van alle ritten in Nederland is minder dan 50 kilometer. Ideaal voor de elektrische auto dus. Vanwege de hoge kosten rijden er weinig elektrische auto’s van consumenten in Nederland rond.

De afgelopen jaren konden vooral zakelijke rijders die elektrisch wilden rijden, profiteren van fiscale voordelen. 95% van alle elektrische auto’s in Nederland wordt dan ook dankzij deze fiscale voordelen gebruikt door zakelijke rijders.

Tijd dus dat de elektrische auto voor grote groepen consumenten betaalbaar wordt. Hoe meer elektrische auto’s op de weg, hoe schoner Nederland wordt. Dat is goed voor de gezondheid van mensen en voor het klimaat. Een elektrische auto stoot 40% minder CO2 uit. Als de auto op groene stroom rijdt, stoot hij zelfs 100% minder CO2 uit dan benzine- of dieselauto’s. Een elektrische auto heeft geen uitlaat waar fijnstof of NOx uitkomt’. Dat is pure winst voor onze gezondheid. Daarnaast maken ze weinig geluid. Wie eenmaal elektrisch rijdt, wil niet meer terug naar de benzine of dieselauto.

Eerder dit jaar presenteerde het kabinet een voorstel voor de autobelastingen tot en met 2020. Natuur & Milieu heeft voorafgaand aan dit kabinetsvoorstel, samen met ANWB, BOVAG, RAI en VNA, bij het kabinet een aanschafpremie voor consumenten bepleit. Dit voorstel is (nog) niet opgenomen in het kabinetsvoorstel.
Maak de elektrische auto betaalbaar voor iedereen en teken de petitie. Wie weet rijd jij straks ook rond in een elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Augustusverkopen volgens de RAI +22%.

Dit is mijn eigen telling voor pure EV aan de hand van RDW data tot gisteren.

#EV1-8-20153-9-2015delta
1Tesla Model S35753863+288
2Nissan Leaf19731989+16
3Renault Zoe9831010+27
4Smart ForTwo ED781784+3
5Nissan e-NV200764775+11
6Kangoo Z.E.550580+30
7BMW i3452472+20
8Renault Twizy403408+5
9Citroen C-Zero165165
10Peugeot Ion152153+1
11Mitsubishi i-Miev138138
12Renault Fluenze Z.E.138138
13Tesla Roadster9595
14Mercedes B-Klasse ED7393+20
15Th!nk City7373
16Kia Soul EV4359+16
17Volkswagen E-Up!3758+21
18Tazarri Zero2424
19Ford Focus Electric1421+7
20Volkswagen E-Golf614+8
1043910912+473

Hieronder de koek verdeling van het totaal aantal verkochte volledige elektrische auto's.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/EVverkopen201509.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door ZuinigeRijder op 05-09-2015 12:13 . Reden: Diagram toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wellicht dat er nu nog veel hybrides op kenteken gezet worden in combinatie met lease contracten voor de aankomende 3 jaar. Als gisteren net is als vandaag dan zou dat wel aardig kloppen.

Bij het inbouwen van de autoradio met bluetooth kwam ik overigens een folder tegen van de ANWB "De grootste elektrische proefrit". Het lijkt erop dat deze wellicht ooit door de ANWB ingezet is geweest. Zo kwam ik ook een bruikleenovereenkomst tegen van de ANWB gedateerd mei 2012.

Het dashboard bestaat niet uit veel onderdelen, maar het trekken van het microfoon snoer was daardoor zo geregeld. Als je het handschoenen kastje opentrekt kan je o.a. bij de achterkant van de middenconsole komen. Ze hebben zo te zien een hoop plastic achterwege gelaten in het interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://fortunedotcom.files.wordpress.com/2015/05/rtr4r9mn.jpg?quality=80&w=840&h=485&crop=1

Model 3 pas in 2018?

Afbeeldingslocatie: http://www.dailytimesgazette.com/wp-content/uploads/2015/09/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dailytimesgazette.com/wp-content/uploads/2015/09/2.jpg

Vanaf maart start de voorinschrijving......prijs rond de 35.000 dollar zonder belastingvoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hmm, ik onderschrijf dat de particuliere verkoop gestimuleerd mag worden, alleen is een aanschafsubsidie het verkeerde middel. De prijs zakt vanzelf door economies of scale, subsidie geeft minder prikkels aan de fabrikanten.
Ik vind het beter om de gebruikskosten laag te houden, bijvoorbeeld lagere belasting op stroom verbruikt door laadpalen. Die worden al los bemeterd voor de facturering dus dat lijkt me haalbaar.
Daar help je de particulier ook meer mee dan de zakelijke rijder, omdat de zaak al veel minder betaalt voor een kWh.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 12:19:
Bij het inbouwen van de autoradio met bluetooth kwam ik overigens een folder tegen van de ANWB "De grootste elektrische proefrit". Het lijkt erop dat deze wellicht ooit door de ANWB ingezet is geweest. Zo kwam ik ook een bruikleenovereenkomst tegen van de ANWB gedateerd mei 2012.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=BErrxNuqqXY]

Volgens mij rond 2 minuut 33?

en

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=x0LzXYA9rQ0]

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 05-09-2015 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Proton_ schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 13:31:
Hmm, ik onderschrijf dat de particuliere verkoop gestimuleerd mag worden, alleen is een aanschafsubsidie het verkeerde middel. De prijs zakt vanzelf door economies of scale, subsidie geeft minder prikkels aan de fabrikanten.
Ik vind het beter om de gebruikskosten laag te houden, bijvoorbeeld lagere belasting op stroom verbruikt door laadpalen. Die worden al los bemeterd voor de facturering dus dat lijkt me haalbaar.
Daar help je de particulier ook meer mee dan de zakelijke rijder, omdat de zaak al veel minder betaalt voor een kWh.
Mensen hebben het altijd wel over een aanschafsubsidie. Maar het is alleen een iets lagere belasting.

Auto's hebben ruimte nodig, maken lawaai en stinken. Daarom is het niet handig als iedereen er een heeft. Om het bezit en gebruik te ontmoedigen zit er een hoop belasting op auto's. Veel meer dan nodig is voor de aanleg en onderhoud van de infrastructuur.

Het is dus volkomen logisch dat auto's die minder ruimte nodig hebben, minder lawaai maken en/of minder stinken ook minder belasting hoeven betalen. Maar gratis zijn ze geen van allen. En geld erbij krijg je al helemaal niet.

Het zou alleen mooi zijn als de overheid een keertje komt met een simpele formule die je belasting bepaalt aan de hand van hoeveel ruimte, stank en lawaai je auto produceert. In plaats van al die ingewikkelde regelingen die we nu hebben zoals bijtelling, waar telkens weer iemand een loophole in vindt en misbruikt (Outlander anyone).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat die formule er niet is, heeft 1 grote reden: de belasting gaat om de opbrengst - het is de afgelopen jaren al meermaals door de politiek gemeld (van links tot rechts) dat er van alles mogelijk is, maar wel budgetneutraal. Nog verdere verhoging van de andere consumentenbelastingen (WOZ, IB, BTW) is lastig, en verlaging van de uitgaven willen de kiezers en politici niet.

De vraag is voornamelijk hoe de last te verdelen om binnen die budgetgrenzen zoveel mogelijk te sturen naar lage CO2/lawaai/stank/etc - hoeveel op geimporteerde tweedehandsjes? hoeveel op benzineslurpers? hoeveel op zuinige auto's? hoeveel op electrische? Zodra 1 categorie zwaar belast wordt, rent iedereen naar de laagbelaste categorie, en valt de totale belastingopbrengst tegen. Vervolgens wordt de boel weer aangepast, en rent iedereen weer naar de volgende goedkope categorie, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dreamvoid schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 17:13:
Dat die formule er niet is, heeft 1 grote reden: de belasting gaat om de opbrengst - het is de afgelopen jaren al meermaals door de politiek gemeld (van links tot rechts) dat er van alles mogelijk is, maar wel budgetneutraal. Nog verdere verhoging van de andere consumentenbelastingen (WOZ, IB, BTW) is lastig, en verlaging van de uitgaven willen de kiezers en politici niet.

De vraag is voornamelijk hoe de last te verdelen om binnen die budgetgrenzen zoveel mogelijk te sturen naar lage CO2/lawaai/stank/etc - hoeveel op geimporteerde tweedehandsjes? hoeveel op benzineslurpers? hoeveel op zuinige auto's? hoeveel op electrische? Zodra 1 categorie zwaar belast wordt, rent iedereen naar de laagbelaste categorie, en valt de totale belastingopbrengst tegen. Vervolgens wordt de boel weer aangepast, en rent iedereen weer naar de volgende goedkope categorie, etc etc.
Daarom alleen nog maar subsidie op de volledige elektrische auto voor zowel particulier als leasen. De rest progressief belasten, budget neutraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat is hoe het de afgelopen paar jaar was, maar als iedereen dan massaal die belastingvrije electrische, laagbelaste hybride/zuinige, en import auto's gaat kopen blijven er niet genoeg kopers over van "vuile" auto's over om het geheel budgetneutraal te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 05-09-2015 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Precies. Dus geen ingrepen in aanschaf, maar in gebruik. Dat maakt de geldstroom wat voorspelbaarder, vervanging van het wagenpark gaat ook weer niet zo hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Dreamvoid schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 17:36:
Dat is hoe het de afgelopen paar jaar was, maar als iedereen dan massaal die belastingvrije electrische, laagbelaste hybride/zuinige, en import auto's gaat kopen blijven er niet genoeg kopers over van "vuile" auto's over om het geheel budgetneutraal te houden.
Daarom ook niet zo'n zwart-wit scheiding.
Elke auto krijgt gewoon een score op basis van uitstoot, gewicht, formaat, geluidsproductie.
Die score vermenigvuldig je met een belastingtarief.

Als dan iedereen zuinige auto's gaat kopen, dan gaat dat tarief gewoon omhoog zodat het totaal gelijk blijft.

Nu krijg je van die kromme situaties dat iemand die dit jaar een Outlander leaset de komende 5 jaar super goedkoop kan rijden terwijl iemand die er in januari dezelfde auto krijgt 5x zoveel betaalt.
Of dat een leaserijder een veel hogere of lagere belasting betaalt dan iemand die dezelfde auto privé rijdt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dan kan je als eigenaar van een auto geen jaar vooruit begroten, erg onprettig.

Uiteindelijk willen we niet dat die auto's verkocht worden, we willen dat dieselkilometers blijvend vervangen worden door schone elektrische kilometers.
Dus is het niet logisch dat er meer belasting op elektriciteit zit dan op diesel. Als je dat rechttrekt bereik je volgens mij meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 09:47:
Vergroening Nederlandse wagenpark gaat eerder achteruit dan vooruit

Gepleit wordt voor een aanschafpremie voor particulieren van ongeveer 5000 euro voor de aankoop van een pure EV.

Petitie: Maak de elektrische auto betaalbaar voor iedereen

[...]

Maak de elektrische auto betaalbaar voor iedereen en teken de petitie. Wie weet rijd jij straks ook rond in een elektrische auto.
Hoop dat mocht het zover komen het niet alleen voor auto's maar ook voor motors geldt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, wel een beetje jammer was dat. Als je zoekt op "anwb proefrit imiev" vind je veel meer filmpjes inclusief een aantal mensen (m en niet v) staan te hannesen om een stekker in een laadpaal te krijgen. Dus wat dat betreft...

Op dit filmpje kan je het kenteken goed zien trouwens.

Op de site van de anwb staat dat ze van 6 merken 12 auto's hadden. Wellicht van ieder model 2 stuks. Dan kan het ook nog een broertje of zusje zijn, natuurlijk.
Proton_ schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 13:31:
Maar dan moet je als particulier wel een dure laadpaal kopen met een maandelijks abonnement om de meterstand bij te kunnen houden. Nu kan je een goedkope paal nemen en die aansluiten zonder meter.

Je moet wel veel voordeel per kWh krijgen of heel veel kWh's gebruiken voor je een dergelijke aanschaf weer hebt "verdiend". Dus ik denk niet dat dat echt een oplossing is om het gebruik door particulieren te stimuleren.

[ Voor 40% gewijzigd door JeroenE op 07-09-2015 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op maandag 07 september 2015 @ 07:57:

[...]

Maar dan moet je als particulier wel een dure laadpaal kopen met een maandelijks abonnement om de meterstand bij te kunnen houden. Nu kan je een goedkope paal nemen en die aansluiten zonder meter.

Je moet wel veel voordeel per kWh krijgen of heel veel kWh's gebruiken voor je een dergelijke aanschaf weer hebt "verdiend". Dus ik denk niet dat dat echt een oplossing is om het gebruik door particulieren te stimuleren.
Iets wat voor de mensen thuis misschien niet van toepassing is, maar wel voor publieke laadpalen. Ik begreep van Snow_king dat de publieke laadpaal volumes nog niet heel erg hoog waren en daardoor in het hoge tarief vielen. Volgens die constructie zou daar wel het e.e.a. mee gestuurd kunnen worden. Al deze palen hebben al eigen metering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op maandag 07 september 2015 @ 08:24:
Iets wat voor de mensen thuis misschien niet van toepassing is, maar wel voor publieke laadpalen. Ik begreep van Snow_king dat de publieke laadpaal volumes nog niet heel erg hoog waren en daardoor in het hoge tarief vielen. Volgens die constructie zou daar wel het e.e.a. mee gestuurd kunnen worden. Al deze palen hebben al eigen metering.
Bij de paal in onze straat betaal je (volgense de app, ik heb nog geen echte afrekenign gehad) 60 cent starttarief en vervolgens 35 cent per kWh. Thuis betaal ik 21 ct per kWh.

Dan moet de prijs per kWh wel enorm dalen wil je alleen al het verschil in prijs terug krijgen mbt thuis laden, laat staan dat het goedkoper wordt dan thuis laden.

Bij ons in de omgeving weet ik sowieso al 6 plugins te staan. Maar er zijn maar 4 oplaadpunten. Welke twee mensen hebben dan pech en moeten "duur" thuis laden? Of gaat men eerst overal in de wijk nieuwe oplaadpunten plaatsen zodat mensen het belastingvoordeel ook daadwerkelijk kunnen gebruiken?

Wellicht is dat bij jou in de buurt anders? Als mensen altijd al bij een publieke paal laden omdat ze geen eigen plek hebben om dit in te richten (geen parkeerplaats, flat etc) dan is dat wellicht anders.

Volgens mij krijg je pas een lager tarief als je meer dan 10k kWh afneemt omdat dan allerlei (milieu) belasting maatregelen vervallen. Zo was het in ieder geval een paar jaar geleden; ik volg dit niet meer echt op de voet. Maar dat is dan alleen voor het verbruik erboven, de rest blijft hetzelfde. De palen bij mij in de buurt halen dat in ieder geval bij lange na niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:42

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op maandag 07 september 2015 @ 08:24:
[...]

Klopt, de publieke palen worden veel te weinig gebruikt en halen de 10.000kWh per jaar dan ook nooit.

Ook hebben ze allemaal een dure 3x40A aansluiting op het net waardoor ze ook nog eens ~ EUR 1.000,00 per jaar aan vastrecht kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op maandag 07 september 2015 @ 09:19:
[...]

Bij de paal in onze straat betaal je (volgense de app, ik heb nog geen echte afrekenign gehad) 60 cent starttarief en vervolgens 35 cent per kWh. Thuis betaal ik 21 ct per kWh.

Dan moet de prijs per kWh wel enorm dalen wil je alleen al het verschil in prijs terug krijgen mbt thuis laden, laat staan dat het goedkoper wordt dan thuis laden.
Dit is waar ik op aanstuurde, dat de publieke aanbieders een gelijke prijs kunnen rekenen als de thuis aansluiting (20-23ct/kWh) maar zelf wel gecompenseerd worden door de overheid door voor die (permanente) laadpaal aansluitingen een lager belastingtarief te rekenen.

Via die methode is de prijs voor de consument dan gelijk waardoor er veel meer keuze voor het laden ontstaat. Tevens is dit genoeg om de huidige laad infrastructuur voor de exploiterende bedrijven rendabel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een MID-gecertificeerde 3fase meter die gebruikt mag worden voor facturering en de belastingdienst is ~€80 Met montage €150? Bij een voordeel van 10cent heb je die er al na 800/1500 kWh uit, dat lukt wel binnen een jaar.
Een eventueel voordeel zou dan ook voor particulieren moet gelden natuurlijk; voordeel is ook dat de overheid én gebruikers mooi nauwkeurige statistiekjes kan maken over het verbruik van het elektrisch wagenpark.

Ik weet alleen niet goed hoe fraude tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op maandag 07 september 2015 @ 10:54:
Een MID-gecertificeerde 3fase meter die gebruikt mag worden voor facturering en de belastingdienst is ~€80 Met montage €150? Bij een voordeel van 10cent heb je die er al na 800/1500 kWh uit, dat lukt wel binnen een jaar.
Een eventueel voordeel zou dan ook voor particulieren moet gelden natuurlijk; voordeel is ook dat de overheid én gebruikers mooi nauwkeurige statistiekjes kan maken over het verbruik van het elektrisch wagenpark.
Als dit ook voor particulieren moet werken dan is er wel iets meer nodig dan een extra losse meter. Aangezien er nu wordt overgestapt op de "slimme meter" zodat men op afstand kan lezen wat je verbruikt zal deze teller daar ook op moeten werken. Dus dan moet je een slimme meter met nog weer een apart telwerk er op.
Ik weet alleen niet goed hoe fraude tegen te gaan.
Inderdaad, dat zal een groter probleem worden. Hoe ga je dan voorkomen dat een particulier meer dan alleen de auto oplaadt op die speciale goedkope groep? Die groep kan je eventueel verzegelen vanaf de meterkast tot en met je laadpaal, maar dat moet weer gecontroleerd (kunnen) worden. "Zelfbouwers" die zelf goedkoop een laadpaal willen maken zijn dan de pineut.

En hoe voorkom je dat mensen een mennekes stekker in de laadpaal stoppen met aan het uiteinde een gewone contactdoos zodat ze goedkoop de droger kunnen laten draaien? Zolang je maar kan nadoen alsof je een auto bent (en dat is helemaal niet moelijk) kan je de goedkope stroom makkelijk krijgen.

Zolang je dan deze goedkope stroom kan afnemen en de mogelijkheid bestaat om die met dure stroom te salderen is het zelfs uitermate lucratief om dat te gaan doen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

JeroenE schreef op maandag 07 september 2015 @ 12:25:
Inderdaad, dat zal een groter probleem worden. Hoe ga je dan voorkomen dat een particulier meer dan alleen de auto oplaadt op die speciale goedkope groep? Die groep kan je eventueel verzegelen vanaf de meterkast tot en met je laadpaal, maar dat moet weer gecontroleerd (kunnen) worden. "Zelfbouwers" die zelf goedkoop een laadpaal willen maken zijn dan de pineut.

En hoe voorkom je dat mensen een mennekes stekker in de laadpaal stoppen met aan het uiteinde een gewone contactdoos zodat ze goedkoop de droger kunnen laten draaien? Zolang je maar kan nadoen alsof je een auto bent (en dat is helemaal niet moelijk) kan je de goedkope stroom makkelijk krijgen.
Mijn laadpaal zit achter een kWh meter in mijn schuur en alles wat daar doorheen gaat factureer ik aan mijn BV door.

Ik schiet dus prive alle energie voor en die belast ik door.

Elke X periode noteer ik in een Excel sheet de KM stand van mijn auto samen met de kWh stand van de meter.

Ik maak dan prive een declaratie document en die boek ik in mijn administratie in en betaal ik naar privé uit.

Zolang het aantal kWh's in alle realiteit overeen komt met de gereden kilometers zie ik hier geen probleem in.

Toevallig vanmorgen 13899kWh en 93080km genoteerd in die sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:30

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat is toch hetzelfde als met tanken op de tankpas? Okee, het kan wat meer onbespied en je kunt elektriciteit altijd gebruiken, maar wie let je om bij het tanken altijd een 5 liter reservetankje extra te vullen en daarmee je tweede auto af te vullen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

En meuren dat het doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:20: maar wie let je om bij het tanken altijd een 5 liter reservetankje extra te vullen en daarmee je tweede auto af te vullen?
De enige die het echt interesseert is het bedrijf waar je voor werkt, want zij betalen de brandstof 1 op 1 aan de leasemaatschappij. De leasemaatschappij interesseert het eigenlijk vrij weinig. Maar ook de belastingdienst maakt dit soort geneuzel in de marge echt niet veel uit. Zelfs in het meest extreme geval van 5l per tankbeurt en 2x in de week tanken hebben we het over 500l 'gestolen' brandstof. Nog geen €1000 euro.
De belastingdienst heeft wel wat grotere vissen te vangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snow_King schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:23:
Mijn laadpaal zit achter een kWh meter in mijn schuur en alles wat daar doorheen gaat factureer ik aan mijn BV door.
De meeste particulieren hebben toch helemaal geen BV waar ze een factuur naar toe kunnen sturen?

Volgens mij ging dit hele verhaal er over om elektrisch rijden voor de doorsnee Nederlander aantrekkelijker te maken door minder energiebelasting te heffen.
Zolang het aantal kWh's in alle realiteit overeen komt met de gereden kilometers zie ik hier geen probleem in.
Ook bij een Tesla is het verbruik heel anders als je 80 km/h rijdt of 130 km/h. Als mensen ook in andere landen kunnen rijden waar de snelheid heel anders kan zijn (mensen die in de buurt van de Duitse grens wonen bijvoorbeeld) dan kan dit nog meer afwijken. Dus je blijft hier altijd (veel) ruimte voor sjoemelen houden.

Ik snap ook wel dat je niet kan aankomen met 40k km gereden en een verbruik van 80k kWh. Maar wat is dan wel een verbruik wat "logisch" is? In Duitsland zijn er mensen die regelmatig >200 km rijden met een Kia Soul. Maar er zijn er ook die niet achter vrachtwagens gaan hangen of met 65 over een provinciale weg gaan rijden. Die halen dat dus bij lange niet en zijn al blij als ze 135 km halen.
Maasluip schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:20:
Dat is toch hetzelfde als met tanken op de tankpas? Okee, het kan wat meer onbespied en je kunt elektriciteit altijd gebruiken, maar wie let je om bij het tanken altijd een 5 liter reservetankje extra te vullen en daarmee je tweede auto af te vullen?
De belastingdienst zal het een worst zijn wat je met de benzine doet die je koopt. Hoe meer je koopt hoe liever ze dat hebben. Je baas wordt er waarschijnlijk wel minder blij van.

Maar als je rijdt met brandstof waarop minder accijns wordt geheven dan worden ze bij de belastingdienst niet blij. Daarom bestaat de "rode diesel" tegenwoordig ook veel minder dan vroeger. Vroeger werd dit daadwerkelijk gecontroleerd met name in landbouwgebieden (met enige regelmaat te zien bij blik op de weg). Tegenwoordig alleen nog verkrijgbaar voor scheepsverkeer, en wellicht wordt dit in havengebieden ook nog wel actief gecontroleerd.

Met elektriciteit gaat dat natuurlijk niet. Je kan aan een accu niet zien of die is geladen met goedkope stroom of dure stroom. En al als de droger al heeft gedraaid op goedkope stroom dan is er niet eens een meer wat over wat je zou kunnen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn proefrit met de Kia Soul EV is ook op OliNo geplaatst.

Zoals aangegeven zit een nieuwe Kia Soul EV voor mij als particulier er niet in. Echter er worden ook demo modellen van 1 jaar oud aangeboden met weinig kilometers op de teller (net geen 10.000 km). Scheelt bijna 7000 euro op de nieuwprijs inclusief afleveringskosten. En ook is de taxatie (omgezien) voor mijn huidige auto beter dan op een nieuwe Soul EV 8)7 Hiermee rekenend, kom ik iets goedkoper uit per jaar dan ik momenteel kwijt ben aan autorijden. En heb dan toch nog 6 jaar en tot 150.000 km volledige garantie. Initieel wel een forse investering, maar de vaste lasten zijn daarna peanuts t.o.v. een ICE auto. De rente is nu toch schrikbarend laag.

En de Kia Soul EV is natuurlijk ook luxer. Voordeel van de Kia Soul EV is dat deze net iets meer range heeft met zijn 27 kWh (er zit eigenlijk batterijen van iets meer dan 30 kWh in). Ter vergelijk, de Nissan Leaf adverteert met 24 kWh, maar er is maar iets meer dan 21 kWh tot de beschikking van de rijder. Op het werk zijn er laadpalen waar ik voor 0.15 eurocent per kWh kan laden, zonder starttarief. De Soul kan ook gewoon laden aan een gewoon stopcontact (incidenteel thuis of bij mijn ouders, gewoon afrekenen, geen dure laadpaal nodig).

Woensdag toch nog maar eens een proefrit maken en kijken of we bij elkaar uit kunnen komen. Want elektrisch rijden kriebelt toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor hoeveel kun je er nou mee wegrijden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JeroenE schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:44:
[...]

Met elektriciteit gaat dat natuurlijk niet. Je kan aan een accu niet zien of die is geladen met goedkope stroom of dure stroom. En al als de droger al heeft gedraaid op goedkope stroom dan is er niet eens een meer wat over wat je zou kunnen controleren.
Toch denk ik niet dat fraude een groot probleem zou zijn. Zo zie je nu ook niet dat mensen met 7ct op de zaak laden en dan hun HF zonnepanelen omvormer aan de accu hangen om 's nachts tegen 23ct in te voeden, terwijl dat technisch prima zou kunnen (of breng ik nu mensen op een idee >:) ).
De droger met een verloopje aan de laadpaal hangen is natuurlijk ook alleen praktisch als de laadpaal binnen in de garage hangt, en het ompluggen word je snel zat. De auto zal immers voorrang hebben :)

Nederland is te klein om de wereldspelers zoals autofabrikanten echt een kant op te sturen, dus laten we lokale dingen stimuleren: laadinfra en draagvlak. Lagere gebruikskosten komen echt de (eerste of tweede...) eigenaar ten goede, terwijl een aanschafsubsidie vaak de prijs opdrijft.
Lagere gebruikskosten stimuleren ook de huidige (in aanschaf goedkope) misbruikte PHEVs tot goed gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ZuinigeRijder schreef op maandag 07 september 2015 @ 20:06:
Mijn proefrit met de Kia Soul EV is ook op OliNo geplaatst.

Zoals aangegeven zit een nieuwe Kia Soul EV voor mij als particulier er niet in. Echter er worden ook demo modellen van 1 jaar oud aangeboden met weinig kilometers op de teller (net geen 10.000 km). Scheelt bijna 7000 euro op de nieuwprijs inclusief afleveringskosten. En ook is de taxatie (omgezien) voor mijn huidige auto beter dan op een nieuwe Soul EV 8)7 Hiermee rekenend, kom ik iets goedkoper uit per jaar dan ik momenteel kwijt ben aan autorijden. En heb dan toch nog 6 jaar en tot 150.000 km volledige garantie. Initieel wel een forse investering, maar de vaste lasten zijn daarna peanuts t.o.v. een ICE auto. De rente is nu toch schrikbarend laag.
Stiekem was dat voor mij ook de rekensom, het is de goedkoopste manier om van A naar B te komen met een dak boven je hoofd. Voor ritjes buiten het praktische bereik van de iMiev pakken we gewoon de Swift, tevens ook om dat de snellader mij 15 euro zo kosten voor een half uur, daarvoor kan ik met de Swift op en neer :F

Daarentegen is het wel de MRB vrijstelling tot 2020 die daar een grote rol in speelt. Als ik die nu niet pak en wacht tot het wel "de juiste prijs is" dan mis ik deze vrijstelling. De winst daarvan is natuurlijk afhankelijk van het model auto, maar hoe dan ook scheelt het met een "gewone" auto. Tegenover de diesel is het 1000 euro per jaar, tegenover de Swift 380. Een auto van de klasse Kia Soul of Nissan Leaf (C segment) zouden ook een aanzienlijk voordeel opleveren.

Wat het uiteindelijk op de lange termijn gaat doen (accu) is niet te voorspellen. De accu ontwikkelingen zijn leuk, maar in de orde van een verdubbeling per 10 jaar. Dat is best een lange tijd, en daar wil je ook niet eeuwig op blijven wachten. Dus voordat zo'n ontwikkeling zijn weg naar de auto gaat vinden, en dan ook nog 2e hands op de markt te krijgen is ver voorbij dat punt.

Deze 2e hands auto is nu afdoende, en wellicht dat ik over een aantal jaren een leuke i3 op de kop kan tikken met wat ik nu inloop. Al zal de aankomende kleine (2 weken!) daar wel iets over te zeggen hebben.
En de Kia Soul EV is natuurlijk ook luxer. Voordeel van de Kia Soul EV is dat deze net iets meer range heeft met zijn 27 kWh (er zit eigenlijk batterijen van iets meer dan 30 kWh in). Ter vergelijk, de Nissan Leaf adverteert met 24 kWh, maar er is maar iets meer dan 21 kWh tot de beschikking van de rijder. Op het werk zijn er laadpalen waar ik voor 0.15 eurocent per kWh kan laden, zonder starttarief. De Soul kan ook gewoon laden aan een gewoon stopcontact (incidenteel thuis of bij mijn ouders, gewoon afrekenen, geen dure laadpaal nodig).

Woensdag toch nog maar eens een proefrit maken en kijken of we bij elkaar uit kunnen komen. Want elektrisch rijden kriebelt toch.
Stiekem wou ik een Nissan Leaf of Kia Soul, maar de 2011 Leaf was 5k euro te duur voor het budget.

Autorijden was ik snel vergeten overigens. Zaterdag stapte ik in de swift, trapte op de rem en probeerde toen de auto in de achteruit te zetten, zonder de koppeling. :F

Zo snel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:51
Elektrische auto's stimuleren:
De brandstof is nu redelijk goedkoop door de lage olieprijs, dus het is nu het uitgelezen moment om de accijns te verhogen. Mogen ze meteen hetzelfde doen met de accijns op aardgas en elektriciteit bij >50MWh.

De hogere belastinginkomsten kunnen ze dan weer terug geven via een lagere IB. Lijkt me een prima plan!

Wat ik niet snap is dat laadpalen op dit moment op 3x40A aangesloten zijn. Zeker nu er nog vooral PHEV's aan die palen laden moet 3x25A prima voldoende zijn. En dan niet 3x25A per paal, maar voor 2 of liever nog meer palen tegelijk. De meeste auto's laden op dit moment toch nog maar 1-fase en met een beetje een slimme laadregelaar kun je prima een paar auto's tegelijk laden op 1 aansluiting. En als je dan een keer echt haast hebt, dan kies je het "prioriteitstarief" en wordt je auto voor 5ct extra per kWh met prioriteit opgeladen! :) Als je wat meer laadpalen op een aansluiting zet, dan kom je tenminste ook eens een keer boven die 10MWh en kan de exploitant tenminste geld gaan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op maandag 07 september 2015 @ 21:09:
Toch denk ik niet dat fraude een groot probleem zou zijn. Zo zie je nu ook niet dat mensen met 7ct op de zaak laden en dan hun HF zonnepanelen omvormer aan de accu hangen om 's nachts tegen 23ct in te voeden, terwijl dat technisch prima zou kunnen (of breng ik nu mensen op een idee >:) ).
Ik heb geen idee of dat vaak gebeurd. Maar nu rijden er ook nog weinig van dit soort auto's rond. Ook al zouden alle rijders van elektrische auto's dit nu doen dan zal het fraude bedrag nog steeds laag zijn.
Maar als straks half Nederland een elektrische auto rijdt dan kan dat heel anders zijn.

Ik denk zelf dat het ook wel mee zal vallen, maar ze gooien ook rustig het PGB stelsel om om fraude te voorkomen (met alle problemen van dien). Ik had ook niet het idee dat er veel zorgverleners waren die rond reden in een Rolls-Royce van de opbrengsten van de veel te dure zorg die zij aan PGB'ers gaven. Maar blijkbaar had ik dat ook mis ;)

De overheid doet in het algemeen veel moeite om fraude te voorkomen. Wij hebben ooit een aantal ramen vervangen door HR+ (of ++ ). Ik weet niet of het nu nog zo is, maar voorheen kreeg je daar een subsidie op als je maar een EPA rapport had waarin stond dat de isolatie van je woning dan toenam etc. Zo'n rapport hadden we ook omdat we die hadden laten maken ivm de subsidie op een zonneboiler.

Anyway, dat was een administratief gedoe van hier tot tokio om honderd euro (of zoiets) terug te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat dit kosteneffectief was opgezet. Waarschijnlijk waren ze net zo veel geld kwijt aan arbeidskosten van alle ambtenaren die hun eigen stempeltje er op moesten zetten. Maar je mocht vooral geen subsidie krijgen voor een raam zonder dat ze zeker wisten dat je niet alleen verving omdat er een bal door heen was gegaan.

Voor de zonneboiler ging dit trouwens veel simpeler.
Lagere gebruikskosten komen echt de (eerste of tweede...) eigenaar ten goede, terwijl een aanschafsubsidie vaak de prijs opdrijft.
Ik ben met je eens dat een aanschafsubsidie vaak marktverstorend werkt. Verkopers zijn ook niet gek en weten ook wel dat jij een zak geld krijgt. In hun kosten-plaatje berekeningen trekken ze die er al vast vanaf en dan hoeven ze zelf minder korting te geven.
Paul C schreef op maandag 07 september 2015 @ 22:19:
Wat ik niet snap is dat laadpalen op dit moment op 3x40A aangesloten zijn. Zeker nu er nog vooral PHEV's aan die palen laden moet 3x25A prima voldoende zijn.
De meeste publieke palen hebben twee aansluitingen om te kunnen laden. Aangezien die allebei 3 fasen x 16A zijn heb je dus niet genoeg aan 3x 25A afzekering. Ik weet verder niet waarom ze dan niet 3x 35A afzekeren, Misschien klappen die er af en toe toch nog uit als twee auto's tegelijk op vol vermogen staan te laden en het is 35 graden buiten?
De meeste auto's laden op dit moment toch nog maar 1-fase
Nee, de meeste elektrische auto's in NL zijn Tesla's en die laden op 3 fasen (kan wel laden op 1 fase). Daarna de Leaf die maar 1 fase kan en de Zoe die weer op 3 fase laad (kan ook op 1 fase laden). En dan een rits die alleen 1 fase kunnen, maar dat is qua aantallen allemaal veel minder.

Het lijkt mij trouwens ook niet handig om de palen te "verkleinen" naar 1 fase. Het is juist veel handiger als alle 1 fase auto's ook op 3 fasen zouden kunnen laden. Dan duurt het laden minder lang en kan je dus ook rustig alleen "even een bakkie koffie" doen ipv dat je gelijk een dag moet blijven omdat je auto nog niet genoeg is opgeladen om terug te rijden.
En als je dan een keer echt haast hebt, dan kies je het "prioriteitstarief" en wordt je auto voor 5ct extra per kWh met prioriteit opgeladen! :)
Als je echt snel geopereerd wil worden dan kan je ook gewoon wat extra betalen. Als u deze review vandaag wil lezen betaalt u met deze link 1 euro en anders komt hij over 48 uur gratis binnen...

Laten we ajb vooral geen eerste en tweederangs laadburgers gaan creëren bij de gewone laadpalen.

Als je echt snel wil laden kan dat trouwens wel als je meer wil betalen (bij veel auto's in ieder geval). Je kan naar een snel lader rijden om daar tegen 3 a 4 keer het tarief te laden.
Als je wat meer laadpalen op een aansluiting zet, dan kom je tenminste ook eens een keer boven die 10MWh en kan de exploitant tenminste geld gaan verdienen.
Bij mij in de straat haalt de laadpaal de aantallen kWh's niet omdat mensen ergens anders naar toe rijden om te laden, maar omdat er gewoon niet genoeg auto's zijn die er überhaupt laden. Meer aansluitingen lost dat probleem dus niet op.

Op zich zou het mij trouwens wel handig lijken als er meer aansluitingen zijn. Vooral als je dan op kan geven dat je toch pas over 8 uur weer weg wil en het dus niet erg is als tussendoor een andere auto een paar uur laad. Bij veel laadpalen mag je alleen parkeren als je daadwerkelijk aan het laden bent en eigenlijk zou je je auto dus weg moeten halen als hij vol is. De vraag is dan of je dit ook wordt aangepast als je niet daadwerkelijk aan het laden bent, maar dat over 4 uur wel wil gaan doen.

En wat als alle andere plekken vol zijn en een tweede elektrische auto niet eens tussen door kan landen omdat hij niet bij de paal kan staan?

In openbare ruimtes kan je natuurlijk niet zo maar de helft van de parkeerplekken wegnemen voor brandstofauto's vanwege de (nu nog) theoretische mogelijkheid dat er eens een keer 6 elektrische auto's tegelijk op 1 fase zouden kunnen komen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
JeroenE schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 07:39:
[...]

De meeste publieke palen hebben twee aansluitingen om te kunnen laden. Aangezien die allebei 3 fasen x 16A zijn heb je dus niet genoeg aan 3x 25A afzekering. Ik weet verder niet waarom ze dan niet 3x 35A afzekeren, Misschien klappen die er af en toe toch nog uit als twee auto's tegelijk op vol vermogen staan te laden en het is 35 graden buiten?
Dat is precies de simplistische gedachtengang waar het fout gaat. Dat je twee auto's van 3x16A kunt aansluiten hoeft toch helemaal niet te betekenen dat er altijd 2x3x16A beschikbaar hoeft te zijn? Waarom zit er anders een laadstroom beperking in het communicatie protocol ingebouwd? Als de exploitant honderden €'s per aansluiting per jaar kan besparen door in het geval dat er twee auto's tegelijk laden de laadstroom tot 2x 3x12A te beperken dan moet hij dat vooral doen!
Nee, de meeste elektrische auto's in NL zijn Tesla's en die laden op 3 fasen (kan wel laden op 1 fase). Daarna de Leaf die maar 1 fase kan en de Zoe die weer op 3 fase laad (kan ook op 1 fase laden). En dan een rits die alleen 1 fase kunnen, maar dat is qua aantallen allemaal veel minder.
De meeste Plug-ins zijn Mitsubishi Outlanders en Prius Plug-ins. Dat wij dat misschien geen 'echte' elektrische auto's vinden weerhoud ze er niet van om het gros van de laadplekken bezet te houden.
Het lijkt mij trouwens ook niet handig om de palen te "verkleinen" naar 1 fase. Het is juist veel handiger als alle 1 fase auto's ook op 3 fasen zouden kunnen laden. Dan duurt het laden minder lang en kan je dus ook rustig alleen "even een bakkie koffie" doen ipv dat je gelijk een dag moet blijven omdat je auto nog niet genoeg is opgeladen om terug te rijden.
Je moet de palen ook niet verkleinen, maar slim aansluiten. Als 3 palen met pin 1 op L1 aansluit, dan heb je verdomd veel vermogen nodig op L1 als er toevallig drie auto's op 1fase staan te laden. Ik weet niet of 1fase auto's altijd de eerste pin pakken of hoe dat geregeld is, maar als je 3x25A hebt kun je (technisch) prima 3 auto's met 20A laden. Misschien moeten de laadpaalbouwers daarvoor en systeem ontwikkelen wat automatisch de fasen kan herconfigureren, maar dat zou technisch niet heel uitdagend moeten zijn.
Als je echt snel geopereerd wil worden dan kan je ook gewoon wat extra betalen. Als u deze review vandaag wil lezen betaalt u met deze link 1 euro en anders komt hij over 48 uur gratis binnen...

Laten we ajb vooral geen eerste en tweederangs laadburgers gaan creëren bij de gewone laadpalen.

Als je echt snel wil laden kan dat trouwens wel als je meer wil betalen (bij veel auto's in ieder geval). Je kan naar een snel lader rijden om daar tegen 3 a 4 keer het tarief te laden.
Laat ik het dan anders verwoorden:
Nu betaal je 30ct per kWh omdat de laadpaalexploitanten zulke hoge kosten hebben. Hierboven beschrijf ik een aantal trucs waarmee ze een significant goedkopere netaansluiting kunnen gebruiken. Als met dat zou implementeren dan kan die prijs misschien wel naar beneden naar 25ct per kWh, maar dan loop je wel het risico dat je soms iets langzamer laad. Wil je toch per se sneller laden dan betaal je iets meer, zodat niet iedereen die functionaliteit te pas en te onpas gaat gebruiken, maar alleen als het echt nodig is (want als iemand die functionaliteit gebruikt, dan gaan de andere aangesloten auto's wellicht langzamer laden).
[...]

Bij mij in de straat haalt de laadpaal de aantallen kWh's niet omdat mensen ergens anders naar toe rijden om te laden, maar omdat er gewoon niet genoeg auto's zijn die er überhaupt laden. Meer aansluitingen lost dat probleem dus niet op.
Dit is een 'probleem' wat met de tijd verdwijnt. Ik parkeer hier altijd op een groot plein met ~150 parkeerplekken. 2 daarvan zijn voor het laden van elektrische voertuigen en die zijn bijna altijd bezet. Dit zou een heel prima plek zijn om nog een extra twee parkeerplekken aan te leggen.
Op zich zou het mij trouwens wel handig lijken als er meer aansluitingen zijn. Vooral als je dan op kan geven dat je toch pas over 8 uur weer weg wil en het dus niet erg is als tussendoor een andere auto een paar uur laad. Bij veel laadpalen mag je alleen parkeren als je daadwerkelijk aan het laden bent en eigenlijk zou je je auto dus weg moeten halen als hij vol is. De vraag is dan of je dit ook wordt aangepast als je niet daadwerkelijk aan het laden bent, maar dat over 4 uur wel wil gaan doen.

En wat als alle andere plekken vol zijn en een tweede elektrische auto niet eens tussen door kan landen omdat hij niet bij de paal kan staan?

In openbare ruimtes kan je natuurlijk niet zo maar de helft van de parkeerplekken wegnemen voor brandstofauto's vanwege de (nu nog) theoretische mogelijkheid dat er eens een keer 6 elektrische auto's tegelijk op 1 fase zouden kunnen komen laden.
Juist als er meer palen per netaansluiting komen, dan worden de kosten per paal lager en wordt het minder belangrijk dat auto's snel na het laden weer weg gaan. Die auto's moeten toch ergens parkeren, dus laat ze dan maar bij een laadpaal parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:44
Zo, donderdag komt BAM de laadpaal aan m'n huis schroeven en aansluiten. Nog tips, behalve dat ik ze ga helpen met de boel netjes op te leveren? Wordt een 1-fase aansluiting van The New motion.

De auto die opgeladen gaat worden is een Mitsubishi Outlander PHEV limited edition (oude model, met opzet). Tegen de tijd dat de leaseregeling rond was konden we een audi/golf zonder kofferbak ruimte kiezen of deze PHEV. De limited edition heeft werkelijk alles aan boord wat we wilden en viel qua prijs tegenover het nieuwe model zo'n 10k euro goedkoper uit - omdat het de laatsten zijn.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

NiGeLaToR schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:18:
Zo, donderdag komt BAM de laadpaal aan m'n huis schroeven en aansluiten. Nog tips, behalve dat ik ze ga helpen met de boel netjes op te leveren? Wordt een 1-fase aansluiting van The New motion.

De auto die opgeladen gaat worden is een Mitsubishi Outlander PHEV limited edition (oude model, met opzet). Tegen de tijd dat de leaseregeling rond was konden we een audi/golf zonder kofferbak ruimte kiezen of deze PHEV. De limited edition heeft werkelijk alles aan boord wat we wilden en viel qua prijs tegenover het nieuwe model zo'n 10k euro goedkoper uit - omdat het de laatsten zijn.
Laat ze een 3-fase kabel trekken! Ookal sluit je nu 1-fase aan, het meest lastige is op een later moment een nieuwe kabel trekken.

5G2.5 (5x2.5mm2) is voldoende, maar dan kan je later altijd naar 3-fase.

Eventueel 5G4 kabel gebruiken, dan kan er ook 32A overheen indien je dat wil.

Dan is het later slechts een kwestie van een automaat en laadpaal vervangen als je naar 3-fase wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Snow_King

Heb naar even gelinkt naar je blog, in de kroeg is men bezig over "mindere opbrengst" bij lage temp.
ollie1965 in "De Duurzame Kroeg deel 2"

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Paul C schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 11:43:
[...]
Je moet de palen ook niet verkleinen, maar slim aansluiten. Als 3 palen met pin 1 op L1 aansluit, dan heb je verdomd veel vermogen nodig op L1 als er toevallig drie auto's op 1fase staan te laden. Ik weet niet of 1fase auto's altijd de eerste pin pakken of hoe dat geregeld is, maar als je 3x25A hebt kun je (technisch) prima 3 auto's met 20A laden.
Bij de éénfase auto's zijn de overige twee fasen niet bestukt in de connector:
Afbeeldingslocatie: http://static1.squarespace.com/static/539e71e7e4b014e1736ca002/54bf0ee1e4b00cf9dcf3022a/54bf0ee3e4b0765281068718/1421807333448/VW_E-Up_EV_2015_5.jpg
(L2 en L3, de onderste in het rondje van de zeven in de auto, zijn leeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Pas in 2018. Maar toch cool dat fabrikanten het voorbeeld van Tesla volgen en werken naar een volwaardige opvolger van de ICE in plaats van eentje die alleen voor je dagelijkse rit geschikt is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Snow_King schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:12:
[...]

Laat ze een 3-fase kabel trekken! Ookal sluit je nu 1-fase aan, het meest lastige is op een later moment een nieuwe kabel trekken.

5G2.5 (5x2.5mm2) is voldoende, maar dan kan je later altijd naar 3-fase.

Eventueel 5G4 kabel gebruiken, dan kan er ook 32A overheen indien je dat wil.

Dan is het later slechts een kwestie van een automaat en laadpaal vervangen als je naar 3-fase wil.
Goede tip!

Overigens: ik heb daar nog geen stroom ook, dus desnoods gebruik ik de overige aders nu voor een stroomaansluitingkje :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

NiGeLaToR schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:31:
[...]

Goede tip!

Overigens: ik heb daar nog geen stroom ook, dus desnoods gebruik ik de overige aders nu voor een stroomaansluitingkje :)
Meteen 2 kabels dan maar he? Anders wordt het zo'n rommeltje ( moeten er weer extra automaten tussen aan het uiteinde van de kabel.....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
WoudseHoeve schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:34:
[...]

Meteen 2 kabels dan maar he? Anders wordt het zo'n rommeltje ( moeten er weer extra automaten tussen aan het uiteinde van de kabel.....
Oh ja, dat trucje met 5 aderige kabel heb ik in de tuin wel gedaan voor stroom+licht, maar is voor stroom+stroom misschien niet zo fraai inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

En een UTP, kan je meteen een wifi AP ophangen, of een uitlezing van een laadpaal zoals TNM voor de openbare doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
databeestje schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:36:
En een UTP, kan je meteen een wifi AP ophangen, of een uitlezing van een laadpaal zoals TNM voor de openbare doet.
Hoef op zich niet nog meer UTP aan die kant van m'n huis, camera hangt al elders en een AP vol in de regen is niet handig. Overigens ook dank voor het meedenken :)
Mocht New Motion hun lader via UTP willen aansluiten hou ik ze uiteraard niet tegen.

[ Voor 15% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-09-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paul C schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 11:43:
Dat is precies de simplistische gedachtengang waar het fout gaat. Dat je twee auto's van 3x16A kunt aansluiten hoeft toch helemaal niet te betekenen dat er altijd 2x3x16A beschikbaar hoeft te zijn? Waarom zit er anders een laadstroom beperking in het communicatie protocol ingebouwd? Als de exploitant honderden €'s per aansluiting per jaar kan besparen door in het geval dat er twee auto's tegelijk laden de laadstroom tot 2x 3x12A te beperken dan moet hij dat vooral doen!
Dat is waar, maar dat is niet hoe mijn verwachting nu is als ik ga laden bij een openbare laadpaal. Als je nu gaat laden en de auto zegt "over 4 uur klaar" dan verwacht je ook dat dat is gedaan als je 4 uur later terug komt. En niet dat je bij terugkomst nog een uur extra moet laden voor je vol bent omdat iemand anders ook een auto heeft aangesloten en je capaciteit is terug geschroefd.

Als je inderdaad dat hele model omgooit zodat je maar moet hopen of bij terugkomst blijkt dat je auto met 3*16A is geladen of misschien maar met 1x6A omdat er andere auto's zijn aangesloten dan is dat anders.

Maar persoonlijk zou ik niet weten waarom ik dat zou willen tenzij ik van te voren al weet dat ik mijn auto toch 14 dagen aangekoppeld laat staan (omdat je met het vliegtuig op vakantie gaat en je auto op de lang parkeren hebt neergezet).

Wat als er al twee mensen staan die wel extra hebben betaald voor het prioriteit-laden? Dan sta je daar bij een paal met aansluitingen voor 4 en kan je nog niet laden omdat er geen stroom meer over is? Of snap ik dat dan verkeerd?

Als je pech hebt en er komen terwijl je weg bent nog een paar andere mensen die extra betalen om voor te gaan dan heb je aan het einde van de dag misschien net een uurtje ofzo opgeladen. Dan is het enige voordeel dat je op een gereserveerde plek staat, maar anders had je min of meer net zo goed je auto niet kunnen aansluiten.

Ga je dan ook krijgen dat je een appje krijgt dat de laadpaal je sessie onderbreekt omdat iemand anders 8 ct extra wil betalen om voor te gaan? En nog mooier dat je kan aangeven om 10ct extra te willen betalen zodat de ander dan pech heeft? ;)
De meeste Plug-ins zijn Mitsubishi Outlanders en Prius Plug-ins. Dat wij dat misschien geen 'echte' elektrische auto's vinden weerhoud ze er niet van om het gros van de laadplekken bezet te houden.
Ah, dat is waar. Ik heb die nog nooit in het wild aan een laadpaal gezien; alleen aan hun eigen thuis laadpalen. Maar dat ligt aan mij :)
Je moet de palen ook niet verkleinen, maar slim aansluiten. Als 3 palen met pin 1 op L1 aansluit, dan heb je verdomd veel vermogen nodig op L1 als er toevallig drie auto's op 1fase staan te laden. Ik weet niet of 1fase auto's altijd de eerste pin pakken of hoe dat geregeld is, maar als je 3x25A hebt kun je (technisch) prima 3 auto's met 20A laden. Misschien moeten de laadpaalbouwers daarvoor en systeem ontwikkelen wat automatisch de fasen kan herconfigureren, maar dat zou technisch niet heel uitdagend moeten zijn.
Volgens mij neemt een 1 fase auto altijd pin 1, maar ik weet niet zeker of dat is gedefinieerd. Bij onze Qubo zit er sowieso maar 1 fase pin in de mennekes connector dus de auto zou niet eens een andere pin kunnen gebruiken. Als je minder draden in je kabel hebt dan is die natuurlijk goedkoper en je krijgt bij een 1 fase auto meestal (altijd?) geen 3 fasen aansluitkabel.

Je hoeft pin 1 van de aansluiting op de paal natuurlijk niet altijd op fase 1 aan te sluiten, je kan ook fase 2 of fase 3 gebruiken. Net zoals in een straat ook niet ieder huis op fase 1 zit aangesloten, maar dat dit is afgewisseld met fase 2 en 3 (tenzij ze allemaal een 3 fasen aansluiting hebben natuurlijk). Ik neem eigenlijk aan dat ze dat nu ook al doen met laadpalen waar meerdere aansluitingen op zitten.
Juist als er meer palen per netaansluiting komen, dan worden de kosten per paal lager en wordt het minder belangrijk dat auto's snel na het laden weer weg gaan. Die auto's moeten toch ergens parkeren, dus laat ze dan maar bij een laadpaal parkeren.
Als je je auto bij iedere parkeerplek kan aansluiten en je betaalt niets meer dan thuis dan is dat wellicht een goed idee voor diverse mensen. Maar als je dan geen garantie hebt dan weet ik niet of ik dan nog de moeite zou nemen om aan te sluiten. Waarschijnlijk zou ik me er dan op instellen dat er geen stroom meer voor mij is en er niet op rekenen dat er wat geladen wordt. Dan heb ik ook geen zin om die 2 keer 30 seconden te spenderen om de stekkers er in of er uit te halen en met de pasjes te lopen zwaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:32

aip

JeroenE schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 15:22:

[...]

Ah, dat is waar. Ik heb die nog nooit in het wild aan een laadpaal gezien; alleen aan hun eigen thuis laadpalen. Maar dat ligt aan mij :)
Toch zijn er genoeg die dat wel doen. Sterker nog, ik zie bijna dagelijks een Outlander staan laden bij Fastned Elsgeest. Dat lijkt mij dan weer een brug te ver.....

Wij verstoken thuis de komende weken overigens weer benzine. Vrouwlief presteerde het de Zoe door een muur van het plaatselijke sportcentrum te duwen, dus die staat voorlopig bij het schadebedrijf.

[ Voor 18% gewijzigd door aip op 08-09-2015 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aip schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 15:54:
Toch zijn er genoeg die dat wel doen. Sterker nog, ik zie bijna dagelijks een Outlander staan laden bij Fastned Elsgeest. Dat lijkt mij dan weer een brug te ver.....
Ik had er gewoon niet bij stil gestaan; dus dat was meer de reden.

Misschien heeft die persoon wel een onbeperkte mogelijkheid om elektriciteit te declareren, maar mag hij maar beperkt benzine declareren?

Of misschien vind hij alleen elektrisch rijden wel veel fijner dan het lawaai van de benzine motor? Ik weet alleen niet of je die uit kan blijven als je de verwarming uit laat enzo.
Wij verstoken thuis de komende weken overigens weer benzine. Vrouwlief presteerde het de Zoe door een muur van het plaatselijke sportcentrum te duwen, dus die staat voorlopig bij het schadebedrijf.
Was ze het sporten zat? :+ Hopelijk valt het met de schade aan de Zoe mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:32

aip

JeroenE schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 16:10:
[...]

Ik had er gewoon niet bij stil gestaan; dus dat was meer de reden.

Misschien heeft die persoon wel een onbeperkte mogelijkheid om elektriciteit te declareren, maar mag hij maar beperkt benzine declareren?

Of misschien vind hij alleen elektrisch rijden wel veel fijner dan het lawaai van de benzine motor? Ik weet alleen niet of je die uit kan blijven als je de verwarming uit laat enzo.

[...]

Was ze het sporten zat? :+ Hopelijk valt het met de schade aan de Zoe mee!
Het rijdt absoluut fijner (ik rij mijn V60 ook zoveel mogelijk electrisch, red wenkele reis woon-werk prima) maar het tussentijds laden maakt je dagelijkse trip wel een stukje langer. Wellicht dat het aan de kosten ligt inderdaad. Ik mag zelf ook onbeperkt laden, maar maar beperkt tanken (75 EUR p/m). Dat vind ik overigens nogsteeds de beste manier om leaserijders de goede richting in te duwen - plugins gebruiken zoals ze zijn bedoeld.

En ze was zelf niet gaan sporten, maar de jongste van zwemles gaan halen. Is er van overtuigd dat ze de rem indrukte, maar de auto versnelde. Ik vermoed dat ze met de zijkant van haar schoen toch ook het 'gaspedaal' heeft meegesleept. De politie vond technisch onderzoek in ieder geval niet nodig, dus het zal wel altijd een raadsel blijven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ollie1965 schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:16:
@Snow_King

Heb naar even gelinkt naar je blog, in de kroeg is men bezig over "mindere opbrengst" bij lage temp.
ollie1965 in "De Duurzame Kroeg deel 2"
Leuk! Ik haak later even in :)
NiGeLaToR schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:52:
[...]

Hoef op zich niet nog meer UTP aan die kant van m'n huis, camera hangt al elders en een AP vol in de regen is niet handig. Overigens ook dank voor het meedenken :)
Mocht New Motion hun lader via UTP willen aansluiten hou ik ze uiteraard niet tegen.
UTP willen ze, dan kan de laadpaal makkelijk aan het internet geknoopt worden.

Je legt dus:

- 5GX (2.5, 4 of 6mm2 kabel)
- UTP

Dan ben je voorbereid. Is het later slechts een automaat + laadpaal vervangen, maar geen kabels opnieuw trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
JeroenE schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 15:22:
[...]

Dat is waar, maar dat is niet hoe mijn verwachting nu is als ik ga laden bij een openbare laadpaal. Als je nu gaat laden en de auto zegt "over 4 uur klaar" dan verwacht je ook dat dat is gedaan als je 4 uur later terug komt. En niet dat je bij terugkomst nog een uur extra moet laden voor je vol bent omdat iemand anders ook een auto heeft aangesloten en je capaciteit is terug geschroefd.

Als je inderdaad dat hele model omgooit zodat je maar moet hopen of bij terugkomst blijkt dat je auto met 3*16A is geladen of misschien maar met 1x6A omdat er andere auto's zijn aangesloten dan is dat anders.

Maar persoonlijk zou ik niet weten waarom ik dat zou willen tenzij ik van te voren al weet dat ik mijn auto toch 14 dagen aangekoppeld laat staan (omdat je met het vliegtuig op vakantie gaat en je auto op de lang parkeren hebt neergezet).

Wat als er al twee mensen staan die wel extra hebben betaald voor het prioriteit-laden? Dan sta je daar bij een paal met aansluitingen voor 4 en kan je nog niet laden omdat er geen stroom meer over is? Of snap ik dat dan verkeerd?

Als je pech hebt en er komen terwijl je weg bent nog een paar andere mensen die extra betalen om voor te gaan dan heb je aan het einde van de dag misschien net een uurtje ofzo opgeladen. Dan is het enige voordeel dat je op een gereserveerde plek staat, maar anders had je min of meer net zo goed je auto niet kunnen aansluiten.

Ga je dan ook krijgen dat je een appje krijgt dat de laadpaal je sessie onderbreekt omdat iemand anders 8 ct extra wil betalen om voor te gaan? En nog mooier dat je kan aangeven om 10ct extra te willen betalen zodat de ander dan pech heeft? ;)
Als je inderdaad korter of ongeveer even lang gaat parkeren als je auto nodig heeft om te laden, dan is het inderdaad verstanding om prioriteitsladen te kiezen, want anders moet je op de terugweg langs een snellader waar de stroom nog veel duurder is en wat je extra tijd kost. Maar hoe vaak parkeer je nou echt bij een laadpaal dat je de stroom per se nodig hebt en eigenlijk maar net voldoende tijd hebt om te laden? In de praktijk zal dat wel meevallen. En het hoeft niet zo te zijn dat de andere auto's helemaal afgesloten worden, maar eerder dat ze langzamer geladen worden. Als er een Tesla met 3x16A prioriteit staat te laden, dan is er nog 3x9A over op een 3x25A netaansluiting.
Hier in de stad zie ik ze vaak genoeg bij een laadpaal staan.
Volgens mij neemt een 1 fase auto altijd pin 1, maar ik weet niet zeker of dat is gedefinieerd. Bij onze Qubo zit er sowieso maar 1 fase pin in de mennekes connector dus de auto zou niet eens een andere pin kunnen gebruiken. Als je minder draden in je kabel hebt dan is die natuurlijk goedkoper en je krijgt bij een 1 fase auto meestal (altijd?) geen 3 fasen aansluitkabel.

Je hoeft pin 1 van de aansluiting op de paal natuurlijk niet altijd op fase 1 aan te sluiten, je kan ook fase 2 of fase 3 gebruiken. Net zoals in een straat ook niet ieder huis op fase 1 zit aangesloten, maar dat dit is afgewisseld met fase 2 en 3 (tenzij ze allemaal een 3 fasen aansluiting hebben natuurlijk). Ik neem eigenlijk aan dat ze dat nu ook al doen met laadpalen waar meerdere aansluitingen op zitten.
Waarschijnlijk houden ze daar nu wel rekening mee, maar je zou dat wellicht nog slimmer kunnen doen door de faseverdeling dynamisch te schakelen.
Als je je auto bij iedere parkeerplek kan aansluiten en je betaalt niets meer dan thuis dan is dat wellicht een goed idee voor diverse mensen. Maar als je dan geen garantie hebt dan weet ik niet of ik dan nog de moeite zou nemen om aan te sluiten. Waarschijnlijk zou ik me er dan op instellen dat er geen stroom meer voor mij is en er niet op rekenen dat er wat geladen wordt. Dan heb ik ook geen zin om die 2 keer 30 seconden te spenderen om de stekkers er in of er uit te halen en met de pasjes te lopen zwaaien.
Dat je nog steeds pasjes nodig hebt snap ik ook niet. Hoe moeilijk kan het zijn om NFC (o.i.d.) in te bouwen? Technisch niet heel moeilijk, kijk maar naar Tesla (dit argument begint voorspelbaar te worden... |:( ), maar als Europa niet een keer de knoop had door gehakt, dan hadden we inmiddels ook 15 verschillende stekkers gehad, dus dit zal wel een vergelijkbaar probleem zijn. :(

Je kunt verder prima een minimum laadsnelheid garanderen en andere nog steeds met prioriteit laten laden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Snow_King schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:26:

UTP willen ze, dan kan de laadpaal makkelijk aan het internet geknoopt worden.

Je legt dus:

- 5GX (2.5, 4 of 6mm2 kabel)
- UTP

Dan ben je voorbereid. Is het later slechts een automaat + laadpaal vervangen, maar geen kabels opnieuw trekken.
Oh, maar ze komen heel luxe ook de kabeltjes trekken - dus helemaal prima. Ga alleen vragen om dan wat extra te doen, aangezien ze toch bezig zijn.

Werken jullie het gat in de fundering voor de kabeldoorvoer aan de buitenzijde (ondergronds) normaal af? Geen idee hoe ze dat doen, maar lijkt me niet handig als dat gat gewoon aangestampt wordt met aarde. Wil geen water in de fundering zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik heb een 40mm rioolbuis als mantelbuis gebruikt. Die komt een paar meter verder bij de paal weer de grond uit. Geen gat in de fundering, ik ben er onderdoor gegaan.
Dan kan ik ook niet per ongeluk betonijzer raken en/of de fundering slopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:51
Even een dot PUR erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op maandag 07 september 2015 @ 20:58:
Voor hoeveel kun je er nou mee wegrijden dan?
Nog niet, morgen een proefrit in de tweedehands Kia Soul EV en dan kunnen ze mijn huidige auto bekijken. Nu is alles nog gebaseerd op ongezien. De tweedehands Kia Soul EV (de eerste serie op naam gezette Kia Soul EV) begint vanaf 27.900 euro. Ben het echter niet eens met de afleveringskosten van 595 euro. De Soul EV hoeft pas bij 15.000 km een controle van 75 euro en neem aan dat de auto zelf van binnen/buiten geen bende is, omdat deze ook als demo gebruikt wordt. En heeft 7 jaar garantie. Mijn auto heeft ook net een beurt en APK gehad, kan ik die dan bij inruil ook bij mijn afleveringskosten tellen >:) Kijken of het morgen van beiden kanten bevalt en of we er met elkaar uit kunnen komen.

Een nieuwe Kia Soul EV heeft het volgende kostenplaatje:
Catalogusprijs: 32.995
Metaallak: 695
Kosten rijklaar maken: 625
Rijklaarmaakpakket, kentekenplaathouders, brandstof € 50,00, leges: 165
Recyclingsbijdrage: 225

Totaal: 34.705

Voor beide gaat de inruilprijs van de auto nog af. Maar het verschil is dus al bijna 7000 euro, zonder inruil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Haha 50 euro voor brandstof in het klaarmaak pakket, ze snappen het nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op woensdag 09 september 2015 @ 08:42:
Haha 50 euro voor brandstof in het klaarmaak pakket, ze snappen het nog steeds niet.
Voor 50 euro stroom is ongeveer 250 kWh. Past niet in de batterijen, zijn maar 27 kWh ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja precies, dus je mag 10 keer terugkomen om bij hun te laden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook duurzaamnieuws bericht over Natuur & Milieu start petitie Elektrisch Rijden met wat achtergronden.
Elektrische auto zeer geschikt voor consument
Van alle huidige elektrische autorijders in Nederland is 95% leaserijder. Veel belastingvoordelen voor elektrisch rijden zijn de afgelopen jaren naar leaserijders gegaan. Terwijl de elektrische auto juist zo geschikt is voor de consument. Het merendeel rijdt per autorit maximaal 50 kilometer; 80% rijdt tot 50 km naar het werk, 79% rijdt prive per rit maximaal 50 kilometer. ‘Kleine ritjes dus. De gemiddelde actieradius van een elektrische auto is 120 kilometer. Zeer geschikt dus voor 80% van alle Nederlandse ritten. Hoog tijd dat de consument ook toegang krijgt tot elektrisch rijden,’ aldus Maarten van Biezen.

Onderzoek
Een meerderheid (54%) van alle Nederlanders staat positief tegenover elektrisch rijden. 58% vindt dat er meer elektrische auto’s in Nederland moeten rijden. Geld besparen op brandstof (61%), bijdragen aan schonere lucht (58%) en minder CO2 uitstoot (46%) zijn de belangrijkste redenen om elektrisch te rijden. Minder afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen speelt bij 45% van de ondervraagden een rol. Klik hier voor het volledige onderzoek.
Enkele conclusies uit het Onderzoek NM Project A15 - elektrisch rijden uit 2015:
  • Helft van de Nederlanders met rijbewijs dagelijks in de auto
  • Nederlanders staan positief tegenover elektrisch rijden
  • Besparen op brandstof en bijdragen aan schonere lucht belangrijkste redenen om elektrisch te gaan rijden
  • Hoge aanschafkosten belangrijkste reden om juist géén elektrische auto aan te schaffen
  • Invloed doorbraak elektrisch rijden ligt vooral bij overheid en automarkt
  • Over tien jaar rijdt een op de tien in een elektrische auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ZuinigeRijder schreef op woensdag 09 september 2015 @ 08:58:
  • Over tien jaar rijdt een op de tien in een elektrische auto
Dit is waarschijnlijk gebaseerd op een lineaire toename in het aantal verkopen, ik denk dat het veeel meer zal zijn.
Het blijkt dat dergelijke disruptieve overgangen vanaf een bepaald punt exponentieel verlopen en binnen 15 jaar een 80% markt penetratie behalen. ( dit is zeer duidelijk geweest met de mobile telefoon. En laten we wel wezen die is nog steeds erg duur .... )
Volgens mij zijn we dat punt al voorbij, heeft voornamelijk met range en het aantal laad mogelijkheden te maken, oftewel bruikbaarheid zonder moeilijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paul C schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 19:23:
Maar hoe vaak parkeer je nou echt bij een laadpaal dat je de stroom per se nodig hebt en eigenlijk maar net voldoende tijd hebt om te laden? In de praktijk zal dat wel meevallen.
De keren dat ik er in gereden heb was dat bijna altijd zo. Toegegeven, dat was geen alledaagse praktijk omdat ik toen erg veel aan het rijden was.

Maar als ik op bezoek ga bij familie dan zijn er genoeg waarbij ik ter plaatste moet laden om eer terug te komen (1 keer kwamen we thuis met --- km actieradius en nog 4% accu lading).

Als het laden niet gaat (want bezet) dan moet ik nu naar een andere paal rijden, tot dat ik er 1 heb waarbij ik wel kan laden. In het andere geval zou ik wel kunnen aankoppelen, maar misschien maar beperkt kunnen laden. Dat is dan nog steeds niet genoeg en moet ik alsnog ergens anders naar toe.
En het hoeft niet zo te zijn dat de andere auto's helemaal afgesloten worden, maar eerder dat ze langzamer geladen worden. Als er een Tesla met 3x16A prioriteit staat te laden, dan is er nog 3x9A over op een 3x25A netaansluiting.
En wat als er dan nog een Zoe aan komt rijden die ook met 3x16A wil laden? Wie gaat dan eerst en wie heeft pech?

Ik snap wel dat een "wie het eerst komt heeft geluk en de rest heeft pech" ook niet de optimale situatie is. Maar je weet dan (denk ik) wel beter waar je aan toe bent dan bij een paal waar je misschien wel of misschien niet (of weinig) kan laden afhankelijk wat er gebeurd als jij er niet bij bent.
Dat je nog steeds pasjes nodig hebt snap ik ook niet. Hoe moeilijk kan het zijn om NFC (o.i.d.) in te bouwen?
Ehm, het zijn toch allemaal juist NFC pasjes? Of bedoel je iets van wifi?
Je kunt verder prima een minimum laadsnelheid garanderen en andere nog steeds met prioriteit laten laden toch?
Als je alleen de lage capaciteit van 6A garandeert wel. Maar dat is dus minder dan 10A stopcontact-laadsnoeren die je bij een auto kan krijgen. En dat vinden al mijn collega's eigenlijk al te langzaam om zelf elektrisch te gaan rijden.

Als het niet-snel laden "onderweg" net zo duur is als thuis dan zou ik zelf juist wel overal mijn auto aan het net hangen. Ongeacht of ik nog genoeg had om thuis te komen of niet. Op die manier heb je meer vrijheid om een uur later te bedenken toch nog even langs Klaasje te rijden omdat je auto dan toch weer vol genoeg is. Maar als je er dan niet van uit kan gaan dat er daadwerkelijk wat in je auto komt dan heeft dat juist weer geen zin.
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 22:31:
Nog niet, morgen een proefrit in de tweedehands Kia Soul EV en dan kunnen ze mijn huidige auto bekijken.
Succes! Hopelijk weet je er wat moois uit te slepen al is dit stiekem mijn optie B als de directeur een nieuwe te duur vind. Ik heb in deze auto gereden en de laatste keer dat ik hem zag zag alles er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zerijden heeft een laadpas kiezer.

Je kunt je elektrische auto invoeren, het aantal keer dat je snellaadt, het aantal kilometers en of je in het buitenland wil kunnen laden. Daarna worden de adviezen gegeven. Uitgangspunt bij deze berekenmodule is dat 1 kWh voor 5km staat.

Even ingevuld voor 25000 km zonder snelladen. Voor particulier ligt de prijs dan op meer dan 1250 euro, bijvoorbeeld ANWB oplaadservice.

Met 40x snelladen erbij komt ANWB oplaadservice op 1050 euro incl BTW.
Dus snelladen is goedkoper dan gewoon laden 8)7

Mis ik iets? Snap ik de berekening niet.
ANWB oplaadservice tarieven (excl. BTW)
  • kosten per kWh (regulier laden)* € 0.21
  • Voor het AC snelladen bij de snelladers van de ANWB betaald u 0.30 cent per kWh
Thuis laden zou dit met de huidige stroomprijs 1050 euro per jaar zijn (rekende met vergelijkbaar 1 kWh voor 5 km).

Ik kan op het werk opladen voor 15 eurocent per kWh en thuis heb ik komend jaar een zonnepanelen opbrengst overschot. Dus dat is altijd goedkoper.

Iemand ervaring met laadpassen voor een particulier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ZuinigeRijder schreef op woensdag 09 september 2015 @ 09:36:
Iemand ervaring met laadpassen voor een particulier?
Nee, eigenlijk niet. Zelf heb ik (zakelijk) een pas van The New Motion en die bevalt mij prima. Ik laad grotendeels gewoon thuis en dat is voor mij prima.

Verder lees ik net dit: https://www.elektrotechni...-leveren-ook-stroom-terug

Wat een farce is dat weer zeg, sorry, wat wordt er toch een desinformatie verspreid. Zie dit filmpje:

YouTube: Robin Berg over de laadpalen in Utrecht

In die video staan ze leuk te vertellen dat de auto's ook energie terug leveren wanneer dat nodig is. Vervolgens staan ze bij een reguliere laadpaal met daar aan een Tesla Model S en een Golf.

Het AC protocol kan überhaupt niet terug leveren en ook via DC kunnen beide auto's het niet.

De enige manier waarop je dit zou kunnen bereiken is met een CHAdeMO lader en dan met een Leaf of een e-NV200.

Ik baal dat er zo weer desinformatie de wereld in komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja wel vervelend. Alleen de Nissan EV's kunnen dat terugleveren dus?

En de I-Miev, daar kun je een kast voor kopen (is niet te vinden, en waarschijnlijk alleen 110V versie) om er een grote UPS van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Alleen een later model met de Chademo 1.0 spec firmware heeft deze optie. De oudere iMiev heeft een 0.9 firmware die dit niet toestaat.

De AC spanning is niet echt het punt denk ik, de Leaf en iMiev werken vergelijkbaar in dat de box de auto vraagt de DC connector vrij te geven. Welke spanning er dan uit de omvormer komt doet dan niet veel ter zake.

De Kia zou dit met de juiste firmware ook moeten kunnen, geen idee of dat ooit geimplementeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

!null schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:37:
Ja wel vervelend. Alleen de Nissan EV's kunnen dat terugleveren dus?
Zo ver ik weet wel ja, maar dan enkel via het DC protocol. CHAdeMO dus.

Het AC protocol wat auto's spreken met de laadpaal is dom, echt héél dom. Terug leveren daar mee kan gewoon niet.

Ik sluit overigens niet uit dat we op termijn onze auto's thuis met zeg 10kW DC gaan laden, want dan kan je PV direct de auto in zonder omvormers er tussen.

Met DC kan je ook laden met 1A of misschien zelfs 100mA, want de batterij is direct verbonden met een externe lader.

[ Voor 27% gewijzigd door Snow_King op 09-09-2015 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar er moet altijd een conversie van AC naar DC plaatsvinden. Dit gebeurt bij de CHAdeMO laders dus in de lader? En bij de rest van de auto's in de auto zelf?

Maar de conversie van AC naar DC is dus net als met de gemiddelde telefoon lader maar 1 richting op geimplementeerd. Even los van een simpel protocol, zou het allemaal niet veel duurder worden (de auto's ook) als ze van DC weer AC moeten maken? qua hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Klopt, de CHAdeMO laders zetten 3 fase AC om naar DC ~480 Volt, ik durf alleen niet te zeggen of de auto bepaalt wat de spanning en stroom maximaal moet zijn of dat de lader dit begrenst.

Technisch gezien kan met de MOSFET schakeltechniek in de meeste DC/AC omvormers de stroom 2 kanten op vloeien. Bij de zonnepaneel omvormers gaat dat het net in, met het laden de andere kant op.

Wat hier voornamelijk de begrenzing is bij de huidige auto's is dat de AC lader aan boord zit en bepaalt wat er gebeurt. Het zou technisch dus niet onmogelijk zijn, maar dan moet de lader van de auto vervangen worden door een 2 weg apparaat.

De auto kan met aangesloten stekker op de laadpoort de AC kant kunnen koppelen, deze spreken dan de maximale stroom af en zou de auto best AC terug kunnen leveren. Nog niemand die dat geprobeerd heeft overigens.

De grootste drempel hier is dat voor backup stroom toepassingen (voor het huis) de hoofdschakelaar in de meterkast uit moet om te voorkomen dat je aan het net gaat leveren. En een hele straat voorzien vanuit je auto is een beetje lastig.

Er staat nog een Sunny Boy 2000HF in de schuur die ik voor Stand-Alone kan configureren, als ik deze met HVDC op de auto aansluit en de schakelaar in de meterkast omzet kan ik als eiland verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

!null schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:48:
Maar er moet altijd een conversie van AC naar DC plaatsvinden. Dit gebeurt bij de CHAdeMO laders dus in de lader? En bij de rest van de auto's in de auto zelf?
Correct, zoals hier onder ook al aangegeven.
!null schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:48:
Maar de conversie van AC naar DC is dus net als met de gemiddelde telefoon lader maar 1 richting op geimplementeerd. Even los van een simpel protocol, zou het allemaal niet veel duurder worden (de auto's ook) als ze van DC weer AC moeten maken? qua hardware?
Jup. Daarom kan je zoiets met DC laders veel mooier doen. Stel we krijgen 20kW DC in kleine palen gestopt, dan kan je ook véél beter balanceren over meerdere auto's.

Bij AC is de auto de gene die té veel bepaald. Bij DC is het de lader buiten de auto die dicteert.
databeestje schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:16:
Klopt, de CHAdeMO laders zetten 3 fase AC om naar DC ~480 Volt, ik durf alleen niet te zeggen of de auto bepaalt wat de spanning en stroom maximaal moet zijn of dat de lader dit begrenst.
De auto vertelt enkel welk voltage deze wil hebben om zo de batterij te laden. Mijn Model S begint als hij leeg is met 360V en bouwt op tot iets van 375V.

De snelladers kunnen allemaal tot 500VDC leveren, maar het is afhankelijk van de auto en hoe vol de batterij is hoe hoog het voltage is.

Overigens geeft de auto ook de maximale stroom aan die de batterij in mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij klopt die site niet. Als je bij de ANWB zelf kijkt staat daar dat ze het tarief van de aanbieder van de paal doorberekenen. Dat is hetzelfde als bij The New Motion. Die pas is in principe ook in het buitenland te gebruiken en de pas van de ANWB niet.
NB in het buitenland ben ik nog nooit gaan laden. Dus het volgende heb ik slechts uit tweede hand. Volgens de berichten heb je in bijvoorbeeld Duitsland veel (regionale) aanbieders en moet je daar veel passen hebben om overal te kunnen laden. Duitsers vinden NL wat dat betreft en walhalla omdat je met 1 pas bijna overal kan laden. Alleen bij Fastned kan dat niet.
Ik kan op het werk opladen voor 15 eurocent per kWh en thuis heb ik komend jaar een zonnepanelen opbrengst overschot. Dus dat is altijd goedkoper.
Wij laden de Qubo ook gewoon thuis op. De laadpas willen we slechts hebben voor die ene keer dat het wel handig is om "ver weg" te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Blijkbaar wilt Tesla het gebruik van hun SC verminderen en mag je eigelijk helemaal niet altijd gratis laden:

http://www.autobild.de/ar...supercharger-6028561.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Roobje schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:29:
Blijkbaar wilt Tesla het gebruik van hun SC verminderen en mag je eigelijk helemaal niet altijd gratis laden:

http://www.autobild.de/ar...supercharger-6028561.html
Het is vooral dat ze klachten binnen krijgen van mensen die willen SC. En waar de SC steeds bezet is door mensen die er in de buurt wonen en hem gebruiken voor de dagelijkse laadbeurt.

Al kan ik me ook voorstellen dat er eigenaren zijn die geen eigen laadpaal kunnen plaatsen. Bijvoorbeeld omdat ze geen eigen parkeerplaats of oprit hebben.
Maar dat ze dan toch een Tesla hebben gekocht omdat er een SC vlakbij werk of huis zit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op woensdag 09 september 2015 @ 09:12:
Succes! Hopelijk weet je er wat moois uit te slepen al is dit stiekem mijn optie B als de directeur een nieuwe te duur vind. Ik heb in deze auto gereden en de laatste keer dat ik hem zag zag alles er prima uit.
Voor optie B is er nu 1 tweedehands Kia Soul EV minder :9
Beide wat water bij de wijn en de koop is gedaan. Volgende week donderdag ophalen :Y

Deze is het geworden Afbeeldingslocatie: http://www.autotesten.nl/05_auto-beeld/34047_02.jpg .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RocketKoen schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:50:
[...]

Het is vooral dat ze klachten binnen krijgen van mensen die willen SC. En waar de SC steeds bezet is door mensen die er in de buurt wonen en hem gebruiken voor de dagelijkse laadbeurt.
Is dat het echt? Bij de meeste SC is plek voor gemiddeld 5 auto's, het lijkt me sterk dat die allemaal regelmatig bezet zijn door regulars.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ZuinigeRijder schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:48:
[...]

Beide wat water bij de wijn en de koop is gedaan. Volgende week donderdag ophalen :Y

Deze is het geworden [afbeelding] .
Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@ZuinigeRijder, gefeliciteerd. Lijkt me heerlijk rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:48:
Gefeliciteerd! *O*

Hopelijk gaat hij jullie lang veel plezier geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
fsfikke schreef op woensdag 09 september 2015 @ 16:25:
[...]

Is dat het echt? Bij de meeste SC is plek voor gemiddeld 5 auto's, het lijkt me sterk dat die allemaal regelmatig bezet zijn door regulars.
Dat is wat er in dat Duitse artikel staat.
Ik was er zelf niet bij :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RocketKoen schreef op woensdag 09 september 2015 @ 17:20:
[...]

Dat is wat er in dat Duitse artikel staat.
Ik was er zelf niet bij :P
Dat is meer een hypothese van hun kant uit :P Ze denken voordal dat het Tesla om de centjes gaat. Wat ook begrijpelijk is.
Als je alleen al naar de Tesla taxi's in Amsterdam kijkt, die zijn lekker geld aan het verdienen op kosten van Tesla :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:30

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik kan me indenken dat het de spuitgaten uit kan lopen. Dat doet het in Amsterdam (taxi's hebben hun eigen SC bij de taxicentrale) en het kan best zijn dat er op plaatsen waar veel Tesla's zijn mensen hun Tesla 's avonds aan de SC zetten en 's morgens terugkomen.
Tesla kan het ook exact nagaan en ze deden er nooit moeilijk over. Dat ze dat nu wel doen geeft denk ik wel aan dat er een probleem is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olino.org
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-04-2021
Misschien wordt het laden in de nabije toekomst makkelijker als veel particulieren en/of bedrijfjes met een elektrische auto, dus vaak in bezit van een laadpaal, deze laadpaal openbaar maken. (Tegen betaling zodat er eventueel ook nog wat op verdient wordt) Power to the people
Je kan in ieder geval je familie, vrienden enz stimuleren een E-auto aan te laten schaffen met een laadpaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Grrr, de Mitsubishi is niet happy, deze breekt al de hele avond het laden af binnen 1 of 5 minuten. Dat schiet niet erg op zo.

Heel raar dat de auto meer dan 20 minuten continue heeft geladen dat ik thuis kwam maar daarna niet langer dan 5 minuten. Erg teleurstellend. Net maar even in de auto gezeten met de camera aan en even de foutmelding gefilmd.
YouTube: Mitsubishi iMiev aborting charge #1

Het is zichtbaar dat het oranje waarschuwingslampje aan gaat waarna het laden afschakelt, deze start dan ook niet opnieuw. Dit gebeurt zowel met de EV box als de bijgeleverde mobiele lader. Hopelijk kan de Mitsubishi dealer hier uitsluitsel in geven.

Op het iMiev forum hebben andere mensen dit ook waargenomen, waarvan bij 1 iemand de lader is vervangen. De OBD zou in ieder geval iets uit moeten wijzen.

Overigens kan ik in mijn huis stroom gebruik grafiek het balanceer deel van het laden nooit terug zien. Dit valt onmiddelijk naar beneden van 3kW naar achtergrondgebruik.
Volgens de fora moet ik zoiets als dit zien.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8009/7442877402_f9e1d34903.jpg

Dit balanceren duurt meer dan 30 minuten, dat moet ik met 5 minuten gemiddelden echt wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olino.org schreef op woensdag 09 september 2015 @ 21:43:
Misschien wordt het laden in de nabije toekomst makkelijker als veel particulieren en/of bedrijfjes met een elektrische auto, dus vaak in bezit van een laadpaal, deze laadpaal openbaar maken. (Tegen betaling zodat er eventueel ook nog wat op verdient wordt) Power to the people
Je kan in ieder geval je familie, vrienden enz stimuleren een E-auto aan te laten schaffen met een laadpaal. :)
Dat kan vaak al, mits je een paal hebt waar je thuis ook met een pasjes systeem werkt (om te factureren aan de zaak).

Ik zou dit zelf niet zo maar doen voor vreemden. Niet alleen staat er verderop in de straat toch al een openbare paal, maar ik wil mijn auto gewoon op mijn eigen plek (die bij het huis hoort) kunnen parkeren.

Voor familie en vrienden is dat natuurlijk wel iets anders; ik meen dat je ook bij het pasjes systeem een aantal passen kan opgeven die mogen laden op de paal, zonder gelijk het voor iedereen vrij te geven. Maar dat is wellicht afhankelijk van de aanbieder van het systeem.
databeestje schreef op woensdag 09 september 2015 @ 22:05:
Op het iMiev forum hebben andere mensen dit ook waargenomen, waarvan bij 1 iemand de lader is vervangen. De OBD zou in ieder geval iets uit moeten wijzen.
Hopelijk is de oorzaak snel te vinden door de dealer. En -belangrijker- snel op te lossen. Aangezien ze er zelf ook mee reden moet dit ze toch opgevallen zijn :?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 22:31:
[...]

Nog niet, morgen een proefrit in de tweedehands Kia Soul EV en dan kunnen ze mijn huidige auto bekijken. Nu is alles nog gebaseerd op ongezien. De tweedehands Kia Soul EV (de eerste serie op naam gezette Kia Soul EV) begint vanaf 27.900 euro. Ben het echter niet eens met de afleveringskosten van 595 euro. De Soul EV hoeft pas bij 15.000 km een controle van 75 euro en neem aan dat de auto zelf van binnen/buiten geen bende is, omdat deze ook als demo gebruikt wordt. En heeft 7 jaar garantie. Mijn auto heeft ook net een beurt en APK gehad, kan ik die dan bij inruil ook bij mijn afleveringskosten tellen >:) Kijken of het morgen van beiden kanten bevalt en of we er met elkaar uit kunnen komen.

Een nieuwe Kia Soul EV heeft het volgende kostenplaatje:
Catalogusprijs: 32.995
Metaallak: 695
Kosten rijklaar maken: 625
Rijklaarmaakpakket, kentekenplaathouders, brandstof € 50,00, leges: 165
Recyclingsbijdrage: 225

Totaal: 34.705

Voor beide gaat de inruilprijs van de auto nog af. Maar het verschil is dus al bijna 7000 euro, zonder inruil.
Dat valt nog reuze mee. Het is nog steeds een flinke prijs maar dat je maandelijkse lasten nemen nu een duik naar beneden.

* Erasmo hoopt dat richting het einde van het jaar er flink wat (plugin) hybrides de markt op komen van leaserijders die nog snel een nieuwe wagen willen voor de 2016 regels.

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.